Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boxlessness
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 26-07 22:02
Wolly schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 08:49:
[...]

Waarom zou een EV laden qua km goedkoper moeten zijn dan benzine?
Een EV rijdt tig keer beter en fijner dan een ICE, alleen dat al is een meerprijs waard.
Omdat in de totale energie-chain een EV gunstiger uit pakt.
Een verbrandingsmotor heeft een efficiency van ~25%. Dus voor iedere kWh aan dode-dino-sap krijg je 0.25kWh aan verplaatsing/beweging.
Een electriciteitscentrale op gas heeft een efficiency van ~50% (vaak nog wat hoger), en de EV zelf ergens rond de 80%-90% (laadverliezen, efficiency van de electromotor). Dus een totale efficiency van 40%-45% (in dit bierviltje-voorbeeld). Dus voor iedere kWh aan gas, krijg je 0.4+kWh aan verplaatsing/beweging.

Dan kun je nog gaan meenemen dat een deel van de energie uit PV/wind komt, en dat het refinen van olie tot benzine/diesel ook veel energie kost... of dat een accu maken veel energie kost... maar in het gebruik is een EV energetisch significant gunstiger.

Wij hebben onze tweedehands Leaf wel aangeschaft voor het financiele totaalplaatje (prijs per km, en onderhoud). Maar, ik ben het met je eens... een EV rijdt wel echt fijner dan een ICE.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 11-09 17:20

Daniel

Kapitein NCC-1701
dreamscape schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 09:39:
[...]

Ik lees dit nu al een paar keer, maar heb van Greenchoice hier nog niks over gehoord. Ik geef jaarlijks gewoon de standen door, want bij mij staat het op afstand uitlezen van de slimme meter uitgeschakeld.

Ik heb van GC dus ook geen bericht ontvangen met het verzoek om dat uitlezen in te laten schakelen of om per kwartaal mijn standen door te geven. Curieus.
Dat is een manier om het te ontlopen inderdaad. Hoewel het uitschakelen op dit moment niet werkt :X typisch Greenchoice. Kan altijd nog via de netbeheerder natuurlijk.
Op https://www.greenchoice.nl/klantenservice/ staat inmiddels het volgende:
Greenchoice saldeert op jaarbasis. Bij slimme meters salderen we op basis van de slimme meterstanden per tariefperiode. Dit betekent dat als een klant twee verschillende tarieven heeft gehad gedurende een jaar (bijvoorbeeld bij een variabel contract), de eerste helft van het jaar het totale verbruik + teruglevering gesaldeerd wordt tegen het geldende tarief van het eerste halfjaar. De tweede helft van het jaar wordt het totale verbruik + teruglevering gesaldeerd tegen het geldende tarief van het tweede halfjaar.
Omdat men voor variabele contracten inmiddels tariefperiodes van een kwartaal aanhoudt wordt er dus gesaldeerd per kwartaal. Ik heb de klantenservice om extra uitleg gevraagd maar nog geen antwoord gekregen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 07:22
vipers120 schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 09:42:
Door het mogelijk maken van salderen subsidieert de overheid al jarenlang zonnepaneel eigenaars. Dit geld is met name terecht gekomen bij huiseigenaren en mensen die veel verdienen. Begrijp me niet verkeerd: het is goed dat de overheid salderen subsidieert om zo veel mogelijk zonnepanelen te plaatsen. Alleen ik vind het vreemd dat iedereen in dit topic nu lijkt te klagen dat de overheid (terecht) lagere inkomens wat wil ondersteunen in deze crisis door deze maatregelen.
Ik klaag niet, de regeling is ook voor mij gunstiger dan geen regeling. Maar ik vind het vooral bijzonder dat deze maatregel zo tegenstrijdig is met het beleid om mensen van het gas en uit hun benzineslurpende auto te halen.

Hier in huis gaat letterlijk 1.000m3 gas extra verbruikt worden omdat het simpelweg honderden euro’s tov elektriciteit gebruiken.

Een elektrische auto is met de huidige tarieven ook niet meer zo rendabel als een jaar terug.

Stel de drempel voor gas op maximaal het gemiddelde (liefst nog iets lager om zuinigheid te stimuleren) en voor elektriciteit een stuk hoger zodat ook mensen die de transitie wel al (deels) hebben gemaakt meer gecompenseerd worden i.p.v. terug te gaan naar gas.

Taycan ST ‘22 - GLC300e ‘25 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• overhyped
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 10-09 13:51
Gecko123 schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 08:30:
[...]

2100m3 is wel flink meer dan 1200m3 gemiddeld. Groot of oud huis of andere oorzaak?
Het oudste deel is uit de jaren tien van de vorige eeuw, vrijstaand, en tot voor kort een defecte kraan die er voor zorgde dat zodra je keek naar die kraan het warme water aan ging :)

Op de planning staat vloerverwarming, glas vervangen door het beste wat past, tochtende voordeur vervangen, zonnepanelen, warmtepomp, en dan weer eens kijken waar we staan :) nu nog de mensen vinden….

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
boxlessness schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 09:51:
[...]

Omdat in de totale energie-chain een EV gunstiger uit pakt.
Een verbrandingsmotor heeft een efficiency van ~25%. Dus voor iedere kWh aan dode-dino-sap krijg je 0.25kWh aan verplaatsing/beweging.
Een electriciteitscentrale op gas heeft een efficiency van ~50% (vaak nog wat hoger), en de EV zelf ergens rond de 80%-90% (laadverliezen, efficiency van de electromotor). Dus een totale efficiency van 40%-45% (in dit bierviltje-voorbeeld). Dus voor iedere kWh aan gas, krijg je 0.4+kWh aan verplaatsing/beweging.

Dan kun je nog gaan meenemen dat een deel van de energie uit PV/wind komt, en dat het refinen van olie tot benzine/diesel ook veel energie kost... of dat een accu maken veel energie kost... maar in het gebruik is een EV energetisch significant gunstiger.

Wij hebben onze tweedehands Leaf wel aangeschaft voor het financiele totaalplaatje (prijs per km, en onderhoud). Maar, ik ben het met je eens... een EV rijdt wel echt fijner dan een ICE.
Een mooie energitische uiteenzetting, maar het lijkt mij geen reden waarom EV laden goedkoper zou moeten zijn dan benzine. Met goedkoper bedoel ik de euro's die iemand betaalt aan de laadpaal/pomp, niet wat beter zou zijn voor moedertje aarde.

De prijs van benzine wordt bepaald door de markt, die van electriciteit ook. Blijkbaar kan de markt benzine goedkoper leveren, om wat voor reden dan ook.

Het idee dat EV goedkoper zou zijn is puur en alleen omdat mensen zich hebben verlekkerd aan dikke subsidies en EV-only voordelen die nu langzaam wegvallen omdat ze niet meer nodig zijn. Als in 2030 een bezine auto niet eens meer verkocht mag worden betaal je gewoon veel meer voor je vervoer als dat je voorheen deed.

Ik rij zelf ook een EV maar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkebek
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 09-02 10:36
ewf schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 09:50:
Hoezo subsidieert de overheid salderen?

De belasting die ik niet betaal wordt toch betaalt door degene die mijn opgewekte stroom krijgt?

Als ze er iets aan willen veranderen waarom dan niet dat je alleen je eigen verbruik kunt salderen...

Andere mogelijkheid is om een thuisbatterij als buffer te gebruiken voor mensen met erg veel zonnepanelen, die kunnen dan terugleveren als de prijs hoog is, 's avonds of in de nacht (of windstil).
Je zou gelijk hebben als je alleen maar levert aan het net en zelf nooit afneemt. Maar ik ga er zo maar even vanuit dat dat niet zo is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald_O
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 07:20
Daniel schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 09:52:
[...]

Dat is een manier om het te ontlopen inderdaad. Hoewel het uitschakelen op dit moment niet werkt :X typisch Greenchoice. Kan altijd nog via de netbeheerder natuurlijk.
Op https://www.greenchoice.nl/klantenservice/ staat inmiddels het volgende:

[...]

Omdat men voor variabele contracten inmiddels tariefperiodes van een kwartaal aanhoudt wordt er dus gesaldeerd per kwartaal. Ik heb de klantenservice om extra uitleg gevraagd maar nog geen antwoord gekregen.
Ben benieuwd naar de reactie. Zou je dat ook willen delen?

PVoutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• s_schimmel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09-09 12:26
Wolly schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 10:06:
[...]

Een mooie energitische uiteenzetting, maar het lijkt mij geen reden waarom EV laden goedkoper zou moeten zijn dan benzine. Met goedkoper bedoel ik de euro's die iemand betaalt aan de laadpaal/pomp, niet wat beter zou zijn voor moedertje aarde.

De prijs van benzine wordt bepaald door de markt, die van electriciteit ook. Blijkbaar kan de markt benzine goedkoper leveren, om wat voor reden dan ook.

Het idee dat EV goedkoper zou zijn is puur en alleen omdat mensen zich hebben verlekkerd aan dikke subsidies en EV-only voordelen die nu langzaam wegvallen omdat ze niet meer nodig zijn. Als in 2030 een bezine auto niet eens meer verkocht mag worden betaal je gewoon veel meer voor je vervoer als dat je voorheen deed.

Ik rij zelf ook een EV maar
Een EV is duurder in aanschaf dan een ICE. Daar staan lagere onderhoudskosten en "brandstof" tegenover. De subsidie zit in geen wegenbelasting en lagere bijtelling voor wie de auto zakelijk rijdt.

Als je vindt dat voor vervoer de markt lijdend is en gelijk heeft dan moet je dat ook doortrekken naar verwarming e.d. en hoor je dus tegen de prijs caps zoals ze er nu liggen te zijn. De markt doet zijn werk toch? Of is de markt toch kapot?

Heb je die EV die je nu rijd gekozen omdat het goedkoper is of beter voor het milieu? 99+% van de Nederlanders rijdt die EV omdat die goedkoper is dan een vergelijkbare ICE. Als die EV nu weer duurder wordt dan een ICE door de gestegen kosten voor elekticiteit en dalende kosten voor benzine wordt voor die mensen de volgende auto weer een ICE en geen EV. Tussen nu en 2030 zitten nog 7 jaren, dat zijn een hoop brandstof auto's die weer de weg op gaan en de transitie frustreren.

Deze hele actie is weer eens haastig in de paniek in elkaar gezet omdat de oppositie stond te schreeuwen dat er wat moest gebeuren nadat de EB als is verlaagd, de heffingskorting is verhoogd én er een energietoeslag voor de lagere inkomens is gekomen.

Het gevolg is dat we weer allemaal aan het gas en de ICE gaan en de kolencentrales volop draaien omdat we ons eigen gas voor 90% hebben verkocht aan het buitenland. Ondertussen vrolijke berichten dat het Urgenda doel is gehaald. Ik ben benieuwd naar de CO2 uitstoot van dit en volgend jaar. Kan niet anders dan dat die hoger gaat zijn.

Als je ook de middeninkomens wil helpen dan verhoog je de inkomensgrens van die energietoeslag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• superpolm
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 01-09 15:48
Is dat prijsplafond niet gewoon een sigaar uit eigen doos wat de inflatie verder aanwakkert? Misschien beter eerst de belasting/btw op 0 zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

superpolm schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 10:28:
Is dat prijsplafond niet gewoon een sigaar uit eigen doos wat de inflatie verder aanwakkert? Misschien beter eerst de belasting/btw op 0 zetten.
Lijkt me ook simpeler, of een prijsplafond op de belasting.

Maar op zich is een prijsplafond niet gek. Volgens mij is Europa de enige plek die momenteel energieproblemen heeft. Azie heeft grotendeels hetzelfde gas, maar die betalen niet zo'n hoge prijzen en wij wilde koste wat het kost de reserves aanvullen tot 80 procent. Van de andere kant, China doet dan niet mee met het prijsplafond (die hebben hun eigen plafond :p ), die kunnen simpel even meer bieden als ze ons plafond weten :p

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
zynex schreef op maandag 19 september 2022 @ 23:55:
[...]

Daar ben ik dus ook benieuwd naar. In mijn contract verwijzen ze naar de voorwaarden die op hun website staan en op de website staan de overgenomen bedragen van de ACM. Ik heb dus helaas niet zwart op wit de bedragen in mijn contract waardoor ik absoluut niet blij ben met dit voornemen.
In mijn 3 jarig Greenchoice contract staat het volgende opgenomen:

Bij voortijdige opzegging van het contract is Greenchoice gerechtigd een opzegvergoeding bij u in rekening te brengen. De hoogte van deze opzegvergoeding hangt af van het moment waarop u het contract opzegt.

Uw contract loopt nog:
• minder dan 18 maanden €50;
• 18 tot 24 maanden €75;
• 24 tot 30 maanden €100;
• meer dan 30 maanden €125

Deze opzegvergoeding geldt per energieproduct (stroom en/of gas)"

Ik verwacht daarom dat de beoogde hogere opzegboetes alleen gelden voor nieuwe contracten. Als je bestaande contract eenzijdig gewijzigd wordt heb je vaak ook de kans om je contract op te zeggen. Maar ben benieuwd hoe de politiek hierover denkt in hun uiitwerking..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Als de politiek opzeggen te makkelijk maakt heb je gewoon geen vaste contracten meer want dan wil geen aanbieder zich daar aan branden (dat heb je momenteel in Belgie).

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aomi
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 06-09 03:43
worldfastest schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 07:46:
[...]

Ik heb ook nog een goedkoop contract en wil hier wel op reageren. Waarom moet ik mee betalen omdat er mensen zijn die echt niet zagen aankomen dat de gasprijs ging stijgen. Ik nam voorheen altijd een jaar contract maar vorig jaar voor het eerst een meerjarig contract afgesloten. Je zag dat de energie prijzen aan het stijgen waren, Groningen wat dicht gaat. Onrust in de wereld. Etc..

Als je mensen geld gaat geven dan iedereen. Ze hebben een geschat extra 70mld aan inkomsten daar de hoge inflatie en gas prijzen. Gebruik al dit geld voor iedereen.
Ik ben begonnen met een 3-jarig contract (40 euro per maand, gasloze woning) welke eind vorig jaar afliep. Toen was het advies van de overheid en energiemaatschappijen om variabel te gaan. Ik heb gekozen voor vast en helaas was toen enkel nog een jaarcontract mogelijk (90 euro per maand). Ik had met alle liefde (zeker met de kennis van nu) toen weer 3 of 5 jarig afgesloten.
Nu moet ik binnenkort variabel en Engie zegt 'maak ff 450 euro per maand over alsjeblieft'.

Altijd werd ons Nederlanders voorgehouden dat we moeten verduurzamen en ik zat dus al goed met mijn gasloze woning maar nu krijg ik (waarschijnlijk ook met het prijsplafond) een dikke deksel op de neus.

Zonnepanelen komen er niet meer want we gaan (gelukkig) naar een andere woning verhuizen waar weer een ouderwetse gasaansluiting ligt. Met het prijsplafond zitten we daar met gemiddeld gebruik op ongeveer 200 euro per maand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
s_schimmel schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 10:28:
[...]

Een EV is duurder in aanschaf dan een ICE. Daar staan lagere onderhoudskosten en "brandstof" tegenover. De subsidie zit in geen wegenbelasting en lagere bijtelling voor wie de auto zakelijk rijdt.

Als je vindt dat voor vervoer de markt lijdend is en gelijk heeft dan moet je dat ook doortrekken naar verwarming e.d. en hoor je dus tegen de prijs caps zoals ze er nu liggen te zijn. De markt doet zijn werk toch? Of is de markt toch kapot?
De markt was al kapot met enorme belastingen, het wegfaseren van kolencentrales en kerncentrales, het gokken op zonne- en windenergie en ook nog eens door (als Europa) één van je belangrijkste leveranciers (zo niet de belangrijkste) te doen stoppen.
Heb je die EV die je nu rijd gekozen omdat het goedkoper is of beter voor het milieu? 99+% van de Nederlanders rijdt die EV omdat die goedkoper is dan een vergelijkbare ICE. Als die EV nu weer duurder wordt dan een ICE door de gestegen kosten voor elekticiteit en dalende kosten voor benzine wordt voor die mensen de volgende auto weer een ICE en geen EV. Tussen nu en 2030 zitten nog 7 jaren, dat zijn een hoop brandstof auto's die weer de weg op gaan en de transitie frustreren.
Ik denk inderdaad dat 99% een EV rijdt vanwege de lagere kosten, maar nogmaals, er is nooit iemand beloofd dat die lagere kosten permanent zouden zijn.
Deze hele actie is weer eens haastig in de paniek in elkaar gezet omdat de oppositie stond te schreeuwen dat er wat moest gebeuren nadat de EB als is verlaagd, de heffingskorting is verhoogd én er een energietoeslag voor de lagere inkomens is gekomen.

Het gevolg is dat we weer allemaal aan het gas en de ICE gaan en de kolencentrales volop draaien omdat we ons eigen gas voor 90% hebben verkocht aan het buitenland. Ondertussen vrolijke berichten dat het Urgenda doel is gehaald. Ik ben benieuwd naar de CO2 uitstoot van dit en volgend jaar. Kan niet anders dan dat die hoger gaat zijn.

Als je ook de middeninkomens wil helpen dan verhoog je de inkomensgrens van die energietoeslag.
Het is een actie voor de buhne, dat ben ik met je eens.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Plenkske
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 08:41
Ik lees veel dat men het niet eerlijk vind voor degene die meer stroom verbruiken en minder of geen gas.

Even een paar dingen:
1. er komt een prijsplafond (tot x verbruik), dat wil niet zeggen dat die kuubs gas en kwh's gratis worden
2. het is nog niet bekend wat het plafond precies wordt qua prijs/aantal
3. de eerste X kWh's zijn straks goedkoper dan alles daarboven, dat is voor iedereen voordelig mits die belastingvoordelen die eraf gaan niet eigenlijk voordeliger waren (zal straks vast berekend kunnen worden als we de bedragen kennen). Alles erboven is de prijs zoals we nu "gewend" zijn of zoals die straks wordt.

Dan zeggen sommige ze stimuleren weer gas te gebruiken, maar dat is denk ik kortzichtig.
Als je met een COP van 3 (vrij voorzichtig) rekent dan zou dus de kWh prijs boven het plafond meer dan 3x zo duur moeten zijn dan de gasprijs onder het plafond.

Rekenvoorbeeld:
Gasverbruik: 5 kuub
Omzetten naar kWh: 5x9 = 45 kWh
COP 3: 45 / 3 = 15 kWh verbruik uit het net voor dezelfde warmte.

Max gasprijs plafond: 2 euro (fictief, we weten het nog niet)
2 / 3 = 0,667 euro mag dan de kWh prijs maximaal zijn boven het plafond om dezelfde kosten te hebben.

Als ik verkeerd reken dan hoor ik het graag.

PS. als je zonnepanelen hebt dan wordt het weer anders. Door salderen (wat IMO per jaar moet gebeuren) is de kans groter dat je met je stroomverbruik binnen het plafond blijft en dus het lagere tarief. Dat zal niet voor iedereen zo zijn. En je hebt natuurlijk ook het gedeelte wat je direct verbruikt van de zonnepanelen (ja, dit is in de winter meestal maar weinig), en dat ga je met gas niet voor elkaar krijgen. Of zijn er hier mensen met een eigen gasbron ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Marzman schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 10:33:
Als de politiek opzeggen te makkelijk maakt heb je gewoon geen vaste contracten meer want dan wil geen aanbieder zich daar aan branden (dat heb je momenteel in Belgie).
Dat hebben wij ook al maanden in NL.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polderviking
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 11-09 16:39
superpolm schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 10:28:
Ik vind het moeilijk tastbaar te maken waarom dat inflatie zou aanwakkeren.

Laatste jaren is het besteedbare inkomen van mensen, zeker die recentelijk actief waren op de woningmarkt, met bizarre sprongen achteruit gehold, het is niet zo dat mensen er nu kunstmatig op vooruit gaan. Alleen wat minder hard achteruit.

Als niemand straks meer ergens een biertje gaat drinken enzo omdat dat niet meer in het uitgavepatroon past heb je ook abjecte ellende.

[ Voor 3% gewijzigd door Polderviking op 20-09-2022 10:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Polderviking schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 10:37:
[...]

Ik vind het moeilijk tastbaar te maken waarom dat inflatie zou aanwakkeren.

Laatste jaren is het besteedbare inkomen van mensen, zeker die recentelijk actief waren op de woningmarkt, met bizarre sprongen achteruit gehold, het is niet zo dat mensen er nu kunstmatig op vooruit gaan. Alleen wat minder hard achteruit.

Als niemand straks meer ergens een biertje gaat drinken enzo heb je ook abjecte ellende.
Als de overheidsuitgaven stijgen(en dat doen ze omdat ze de energiebedrijven flink moeten compenseren) zal de inflatie toenemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 09:33
Plenkske schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 10:36:
Ik lees veel dat men het niet eerlijk vind voor degene die meer stroom verbruiken en minder of geen gas.

Even een paar dingen:
1. er komt een prijsplafond (tot x verbruik), dat wil niet zeggen dat die kuubs gas en kwh's gratis worden
3. de eerste X kWh's zijn straks goedkoper dan alles daarboven, dat is voor iedereen voordelig mits die belastingvoordelen die eraf gaan niet eigenlijk voordeliger waren (zal straks vast berekend kunnen worden als we de bedragen kennen). Alles erboven is de prijs zoals we nu "gewend" zijn of zoals die straks wordt.

Dan zeggen sommige ze stimuleren weer gas te gebruiken, maar dat is denk ik kortzichtig.
Als je met een COP van 3 (vrij voorzichtig) rekent dan zou dus de kWh prijs boven het plafond meer dan 3x zo duur moeten zijn dan de gasprijs onder het plafond.

Rekenvoorbeeld:

2 / 3 = 0,667 euro mag dan de kWh prijs maximaal zijn boven het plafond om dezelfde kosten te hebben.

PS. als je zonnepanelen hebt dan wordt het weer anders. Door salderen (wat IMO per jaar moet gebeuren) is de kans groter dat je met je stroomverbruik binnen het plafond blijft en dus het lagere tarief. Dat zal niet voor iedereen zo zijn. En je hebt natuurlijk ook het gedeelte wat je direct verbruikt van de zonnepanelen (ja, dit is in de winter meestal maar weinig), en dat ga je met gas niet voor elkaar krijgen. Of zijn er hier mensen met een eigen gasbron ;)
Je rekent aardig goed, en stroom kost in mijn contract 1.05 euro, dus.....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• WishmasterNL
  • Registratie: November 2005
  • Nu online

WishmasterNL

XBOX: WishmasterNLD

Even een paar dingen:

Rekenvoorbeeld:

Aan het rekenen is niks verkeerd. Het probleem zit hem in het volgende;

Ik verbruik 2600kWh en 1100m3 waarvan 100 SWW.
Nu heb ik een L/L laten plaatsen en verwacht ongeveer 800-900m3 te besparen. Dit betekend wel dat ik veel meer Electra ga gebruiken wat waarschijnlijk boven het gemiddeld verbruik komt. Oftewel, daar ga ik dan het hoge markt tarief voor betalen. Terwijl ik ook gewoon op gas had kunnen stoken tegen het plafondtarief.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Wolly schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 10:38:
[...]

Als de overheidsuitgaven stijgen(en dat doen ze omdat ze de energiebedrijven flink moeten compenseren) zal de inflatie toenemen.
Nederland is een van de Europese landen met het minste staatsschuld en kan dat makkelijk betalen, ze doen net alsof dit superveel invloed heeft maar het is natuurlijk Europees beleid wat leidt tot de grote inflaties.

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel

Daniel

Kapitein NCC-1701
WishmasterNL schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 10:45:
[...]

Nu heb ik een L/L laten plaatsen en verwacht ongeveer 800-900m3 te besparen. Dit betekend wel dat ik veel meer Electra ga gebruiken wat waarschijnlijk boven het gemiddeld verbruik komt. Oftewel, daar ga ik dan het hoge markt tarief voor betalen. Terwijl ik ook gewoon op gas had kunnen stoken tegen het plafondtarief.
Wat hij uitrekent is dat verwarmen op elektra zo veel gunstiger is dat je in de praktijk waarschijnlijk niet duurder uit bent. Tegen markttarief elektrisch verwarmen kost ongeveer net zo veel als tegen plafondtarief verwarmen op gas.

Het zal nog even afwachten zijn hoe ze deze regeling precies willen uitvoeren maar het zou wel gek zijn als er totaal geen rekening wordt gehouden met all-electric woningen. Dat zijn er inmiddels aardig wat. Beetje gek om als je verwarmt op gas een prijsplafond in te stellen maar als je elektrisch verwarmt niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Caros
  • Registratie: December 2010
  • Niet online
stin00 schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 10:31:
[...]

In mijn 3 jarig Greenchoice contract staat het volgende opgenomen:

Bij voortijdige opzegging van het contract is Greenchoice gerechtigd een opzegvergoeding bij u in rekening te brengen. De hoogte van deze opzegvergoeding hangt af van het moment waarop u het contract opzegt.

Uw contract loopt nog:
• minder dan 18 maanden €50;
• 18 tot 24 maanden €75;
• 24 tot 30 maanden €100;
• meer dan 30 maanden €125

Deze opzegvergoeding geldt per energieproduct (stroom en/of gas)"

Ik verwacht daarom dat de beoogde hogere opzegboetes alleen gelden voor nieuwe contracten. Als je bestaande contract eenzijdig gewijzigd wordt heb je vaak ook de kans om je contract op te zeggen. Maar ben benieuwd hoe de politiek hierover denkt in hun uiitwerking..
Dit staat er bij de NOS:
"Daarom wordt nu gewerkt aan een realistische boeteclausule bij nieuw af te sluiten energiecontracten."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kraakhelder
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 11-08 09:31
Caros schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 10:51:
[...]

Dit staat er bij de NOS:
"Daarom wordt nu gewerkt aan een realistische boeteclausule bij nieuw af te sluiten energiecontracten."
Dat lijkt me nogal logisch. Niet de spelregels tijdens het spel veranderen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Caros schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 10:51:
[...]

Dit staat er bij de NOS:
En als de energieprijzen over een jaar weer veel lager zijn, mag de overheid zeker weer bijspringen voor de mensen die 3 jaar vastzitten aan hoge tarieven? Zeker omdat het prijsplafond maar tijdelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fisherman
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 07:27
marcovandam schreef op maandag 19 september 2022 @ 20:22:
[...]

Maar als ik ongeveer 0 euro per maand betaal met het huidige gebruik kan ik toch nooit profijt hebben?
Nogmaals dat hoeft ook helemaal niet, en de investeringen brengen nog steeds best flink rendement.

Alleen als het de donkerste en koudste winter sinds lange tijd wordt en de komende zomer ook nog slecht is voor PV opbrengst zou ik nog wat verbruik hebben, maar laten we dat vooral niet hopen!
Nou, dan hoef je dus niet meer zo zuinig te douchen en met 150m3 heb je geen rekening van 0, dus dan profiteer je ook mee. Ook al is het waarschijnlijk minder dan anderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fisherman
Kraakhelder schreef op maandag 19 september 2022 @ 20:57:
[...]

Was het maar zo simplistisch ja.
Zo simpel is kinderen krijgen ook, anders zouden zwakbegaafden geen kinderen kunnen krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
reneeke1970 schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 10:44:
[...]

Dat is wel erg flink ja. Wat kost gas dan in jou contract ?

Ik heb 1 juli de overstap gemaakt naar energiedirect (door de salderingswijziging bij budget energie). Variabel uiteraard, dus het kan nog veranderen de komende tijd.
Stroom normaal all in: 0,435
Stroom dal all in: 0,348
Gas all in: 2,08

Dit is dan wel exclusief netbeheerkosten per dag, vaste leveringskosten per dag en vermindering energiebelasting.
Ook is het nog gebaseerd op 21% btw, ik zie in mijn eindafrekening gas (nu een week de kraan dicht) lagere tarieven.

In ieder geval is bij deze tarieven de factor tussen gas en stroom (normaal) 4,78 en (dal) 5,97
WishmasterNL schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 10:45:
[...]

Volgens mij is dat geen "probleem", dat probeer ik juist uit te leggen met het voorbeeld.
Door de COP van warmtepompen kost het minder stroom om dezelfde warmte te krijgen als uit die kuubs gas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greatgonzo
  • Laatst online: 11-09 17:29

greatgonzo

schit-te-rend!

Ik zit in dubio over het volgende:
Ik wek met mijn zonnepanelen ongeveer 70% van het verbruik op (is natuurlijk een zonnig jaar geweest, dus misschien is het realistischer te stellen dat ik 60% zelf opwek). We hebben een elektrische auto

We zitten voor de overgang op variabel, dus mijn stroomprijs schiet omhoog. In onderstaande tabel zie je mijn verbruik met en zonder het laden van de auto

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kzFbLlM5Biz7lb_qrOlo0tUGx3I=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/QljdahovYC8Tpmvgaf2kXDzz.jpg?f=user_large

Nu vraag ik mij af: per saldo is het het voordeligste om de stroom op 0 te krijgen, en het restdeel wat ik moet bijladen openbaar te doen, aangezien openbaar (op werk bijvoorbeeld €0,31) goedkoper is dan bijkopen.

Maar wat is nu het beste moment om bij te laden? Ga ik dat deze winter bijvoorbeeld doen, en sluit ik in de zomer over naar een andere aanbieder, bijvoorbeeld met een hoge terugleververgoeding (die dan hoger moet zijn dan 0,31). Of moet ik nu gewoon af en toe al openbaar gaan bijladen, omdat het op jaarbasis weinig zal schelen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sausage
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 21-12-2022
Daniel schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 10:50:
[...]

Wat hij uitrekent is dat verwarmen op elektra zo veel gunstiger is dat je in de praktijk waarschijnlijk niet duurder uit bent. Tegen markttarief elektrisch verwarmen kost ongeveer net zo veel als tegen plafondtarief verwarmen op gas.
Klinkklare onzin dit natuurlijk. Goedpraten van een WP. Je hebt er zelf net eentje zeker?

Een warmtepomp was voor deze regeling al amper rendabel. De prijzen van gas en stroom zijn gekoppeld dus de hoogte van de prijs maakt niet uit. Het staat altijd in verhouding.

Zoals je kan lezen in de vele topics die recentelijk zijn aangemaakt, is het, gezien de hoge startup kosten, levertijdproblemen en onrust op de energie markt op dit moment niet echt verstandig en rendabel om een WP te installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bie100
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 09-09 16:15
fisherman schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 11:10:
[...]

Zo simpel is kinderen krijgen ook, anders zouden zwakbegaafden geen kinderen kunnen krijgen.
wat heeft dat met de energierekening te maken kost dat meer stroom?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sausage
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 21-12-2022
greatgonzo schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 11:17:
Ik zit in dubio over het volgende:
Ik wek met mijn zonnepanelen ongeveer 70% van het verbruik op (is natuurlijk een zonnig jaar geweest, dus misschien is het realistischer te stellen dat ik 60% zelf opwek). We hebben een elektrische auto

We zitten voor de overgang op variabel, dus mijn stroomprijs schiet omhoog. In onderstaande tabel zie je mijn verbruik met en zonder het laden van de auto

[Afbeelding]

Nu vraag ik mij af: per saldo is het het voordeligste om de stroom op 0 te krijgen, en het restdeel wat ik moet bijladen openbaar te doen, aangezien openbaar (op werk bijvoorbeeld €0,31) goedkoper is dan bijkopen.

Maar wat is nu het beste moment om bij te laden? Ga ik dat deze winter bijvoorbeeld doen, en sluit ik in de zomer over naar een andere aanbieder, bijvoorbeeld met een hoge terugleververgoeding (die dan hoger moet zijn dan 0,31). Of moet ik nu gewoon af en toe al openbaar gaan bijladen, omdat het op jaarbasis weinig zal schelen?
Dit is korte termijn denken. Je hebt toch je zonnepanelen, EV, etc voor een lange afschrijftermijn (15jr) gekocht? Waarom maak je je druk om dit jaar? Met een jaar of 2 wordt de saldering afgebouwd, klopt er niets meer van je bovenstaande plaatje en ga je keihard moeten lappen.

Los hiervan; Vind je de besparing nou echt de moeite waar om je er zo druk over te maken en tijd in de steken om zo efficient mogelijk ermee om te gaan? Ik denk dat er andere dingen zijn waar je je beter druk over kunt maken en daar meer rendement uit haalt.
Als het om de euro's gaat had je bijv beter je investeringen in je zak kunnen houden en een simpele ICE gaan rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boxlessness
Wolly schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 10:35:
[...]

De markt was al kapot met enorme belastingen, het wegfaseren van kolencentrales en kerncentrales, het gokken op zonne- en windenergie en ook nog eens door (als Europa) één van je belangrijkste leveranciers (zo niet de belangrijkste) te doen stoppen.

[...]

Ik denk inderdaad dat 99% een EV rijdt vanwege de lagere kosten, maar nogmaals, er is nooit iemand beloofd dat die lagere kosten permanent zouden zijn.

[...]

Het is een actie voor de buhne, dat ben ik met je eens.
In de algemene zin ben ik van mening dat transport/verplaatsing te goedkoop is, of dat nu met een EV of ICE is. Een retourtje woon-werk kost mij ongeveer 15kWh (fijn dat dat met een EV meteen inzichtelijk wordt). Daar kan ik heel wat lampjes/warmtepomp/laptop voor laten draaien. De beste/goedkoopste reis is de reis die je niet hoeft te maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 09:48

mrc4nl

Procrastinatie expert

boxlessness schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 11:27:
[...]

In de algemene zin ben ik van mening dat transport/verplaatsing te goedkoop is, of dat nu met een EV of ICE is. Een retourtje woon-werk kost mij ongeveer 15kWh (fijn dat dat met een EV meteen inzichtelijk wordt). Daar kan ik heel wat lampjes/warmtepomp/laptop voor laten draaien. De beste/goedkoopste reis is de reis die je niet hoeft te maken.
Je kan ook gewoon in de rimboe wonen, altijd lekker warm. De beste stookkosten zijn geen stookkosten :z

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Switek
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 09:17
Marzman schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 10:31:
[...]

Lijkt me ook simpeler, of een prijsplafond op de belasting.

Maar op zich is een prijsplafond niet gek. Volgens mij is Europa de enige plek die momenteel energieproblemen heeft. Azie heeft grotendeels hetzelfde gas, maar die betalen niet zo'n hoge prijzen en wij wilde koste wat het kost de reserves aanvullen tot 80 procent. Van de andere kant, China doet dan niet mee met het prijsplafond (die hebben hun eigen plafond :p ), die kunnen simpel even meer bieden als ze ons plafond weten :p
Maar er komt toch geen plafond op de inkoop gasprijs voor de energiebedrijven. Alleen een plafond voor wat de consument voor het 1e deel gaan betalen. De rest krijgen de energiebedrijven aangevuld door de overheid. China kan nu ook meer betalen voor gas als dat onze inkopers doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greatgonzo
  • Laatst online: 11-09 17:29

greatgonzo

schit-te-rend!

Sausage schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 11:23:
[...]

Dit is korte termijn denken. Je hebt toch je zonnepanelen, EV, etc voor een lange afschrijftermijn (15jr) gekocht? Waarom maak je je druk om dit jaar? Met een jaar of 2 wordt de saldering afgebouwd, klopt er niets meer van je bovenstaande plaatje en ga je keihard moeten lappen.

Los hiervan; Vind je de besparing nou echt de moeite waar om je er zo druk over te maken en tijd in de steken om zo efficient mogelijk ermee om te gaan? Ik denk dat er andere dingen zijn waar je je beter druk over kunt maken en daar meer rendement uit haalt.
Als het om de euro's gaat had je bijv beter je investeringen in je zak kunnen houden en een simpele ICE gaan rijden.
snap je redenering, maar de kosten zijn al genomen. En je zit nu in een tijd dat openbaar laden goedkoper is dan thuis. Dan lijkt het mij toch logisch om iig alles wat ik "bij moet kopen" iig tegen een goedkopere prijs doe.

Laat ik het anders vragen: is het zinvol om een aanbieder te zoeken die meer TLV geeft dan openbaar laden me kost? Want dan betaald de investering zich dus nog sneller uit :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Sausage schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 11:18:
[...]

Klinkklare onzin dit natuurlijk. Goedpraten van een WP. Je hebt er zelf net eentje zeker?

Een warmtepomp was voor deze regeling al amper rendabel. De prijzen van gas en stroom zijn gekoppeld dus de hoogte van de prijs maakt niet uit. Het staat altijd in verhouding.

Zoals je kan lezen in de vele topics die recentelijk zijn aangemaakt, is het, gezien de hoge startup kosten, levertijdproblemen en onrust op de energie markt op dit moment niet echt verstandig en rendabel om een WP te installeren.
In Nederland wel ja. 15 of 20k voor een warmtepomp gaat echt helemaal nergens over als je ziet dat je een fatsoenlijke Mitsubishi al voor 5k uit het buitenland haalt.

Monoblocks zijn nog goedkoper en die mag je volledig zelf installeren.

Dus ja, als je alles laat doen is het kansloos. Doe je het zelf (al dan niet met wat hulp) dan is het wel degelijk rendabel.

Verwarm je enkele ruimtes, dan wordt het met buitenlandse airco's al helemaal een lachertje. Die importeer je voor 800 euro, 200/300 installatiekosten :)

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 11-09 13:32
Alleen gaat geen Nederlandse installateur zich eraan branden. We hebben topics over mensen die nul en fase nauwelijks uit elkaar kunnen houden, die gaan geen WP installeren.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Switek schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 11:36:
[...]

Maar er komt toch geen plafond op de inkoop gasprijs voor de energiebedrijven. Alleen een plafond voor wat de consument voor het 1e deel gaan betalen. De rest krijgen de energiebedrijven aangevuld door de overheid. China kan nu ook meer betalen voor gas als dat onze inkopers doen.
Dat klopt maar als wij een plafond hebben is dit natuurliijk veel makkelijker voor China :) Ik denk dat het probleem zichzelf wel oplost, er is geen gebrek aan gas alleen er waren lage voorraden (door goede voorbereiding van Rusland) en we moesten in heel Europa allemaal tegelijk op zoek naar alternatieven die eigenlijk al onderweg naar Azie waren.

Het zal wel duurder blijven (omdat Russisch gas altijd al goedkoper was), maar wel normaliseren.

/▌

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• s_schimmel

Even een paar dingen:

Rekenvoorbeeld:

Ik was benieuwd en ben zelf aan het rekenen gegaan en ik zou de CV ketel laten hangen voor de winter. Hier ben ik uitgegaan van de tarieven die het CBS heeft staan op hun website voor januari 2022. incl. belastingen.

In mijn rekenvoorbeeld ben ik uitgegaan van de volledige tarieven voor elektra. Dit omdat er een maximum aan zit van ongeveer 2500 kWh en je daar als snel aan zit met je reguliere verbruik. Als 2500 kWh het gemiddelde is voor een huishouden waar ook een gasaansluiting is dan kan je die volledige 1500 m3 gas niet onder hetzelfde tarief houden als de 2500 kWh die is afgetopt.

Dit voorbeeld is voor 1000 m3 gas en niet de volledige 1500 m3. Ik heb 500 m3 aan SWW en koken toegerekend.

Ieder zal zelf de rekensom moeten gaan maken zodra de tarieven bekend zijn of ze de CV weer aan zetten als die er nog hangt.

Voorbeeld 1000 m3 gas en een WP met een COP van 4,5

Gas m31000
kWh gas9769
kWh bij COP 4.52170,89

Bij de huidige tarieven is gas vele malen duurder dan full electric.

VattenfallEngieGreenchoice
Tarief m3 € 4,188318 € 3,44136 € 4,1158
Tarief kWh € 0,891153 € 0,81947 € 0,7995
Kosten gas € 4.188,32 € 3.441,36 € 4.115,80
Kosten kWh € 1.934,59 € 1.778,98 € 1.735,71
€ 2.253,72 € 1.662,38 € 2.380,09

Pakken we het gemiddelde gas tarief van januari 2022 van het CBS en de huidige elektra tarieven dan zit je rond hetzelfde bedrag.

Tarief m3 € 1,896349 € 1,896349 € 1,896349
Kosten gas € 1.896,35 € 1.896,35 € 1.896,35
€ -38,24 € 117,37 € 160,64

Gaan we nu niet uit van een COP van 4,5 maar van 3 wat voor de winter realistischer is omdat een warmtepomp moet werken met koudere lucht dan schiet het voordeel met honderden euro's richting gas.

Kosten kWh € 2.901,89 € 2.668,47 € 2.603,57
€ -1.005,54 € -772,12 € -707,22

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Daniel

Daniel

Kapitein NCC-1701
Sausage schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 11:18:
[...]
Er valt weinig goed te praten want met een huis opgeleverd in 2019 heb je niet echt keus hé (behalve dan een pelletkachel of iets dergelijks). Ik kon geen gasaansluiting krijgen, al zou ik het willen.
De rekensom liegt niet. En natuurlijk is dat wat anders dan het totale investeringsvraagstuk van je huidige woning van het gas af halen. Ik heb het alleen over de verbruikskosten.

Ik ben op jaarbasis nu ongeveer 3500 kWh kwijt aan verwarming en warm water. Uitgaande van een COP van 3 (en dan zet ik laag in, in de praktijk is het 3,5) staat dat gelijk aan 3*3500 / 9 = 1166 m3 gas.

Als gas een prijsplafond krijgt van 2 euro per m3 (het gemiddelde in januari was volgens https://www.overstappen.nl/energie/gasprijzen/ ongeveer 2,24) is dat 2332 euro per jaar. Om op jaarbasis hetzelfde kwijt te zijn mag een kWh bij mijn verbruik dan ruim 66 cent kosten. Dat is drie keer zo veel als de gemiddelde prijs van januari en ook meer dan mijn variabele tarief vanaf 1-10. Met andere woorden: je kunt waarschijnlijk met een warmtepomp verwarmen tegen het driedubbele van het januari-tarief en nog steeds niet of nauwelijks duurder uit zijn dan met gas tegen een plafondtarief. Alleen als je voor gas een plafondtarief uit 2020 pakt, voor elektra de huidige marktprijs, rekent met een lage cop én opwekking door PV buiten beschouwing laat kan het in het voordeel van gas uitpakken.

Met je 'klinklare onzin'....

[ Voor 8% gewijzigd door Daniel op 20-09-2022 11:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• boxlessness
s_schimmel schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 11:45:
[...]

Ik was benieuwd en ben zelf aan het rekenen gegaan en ik zou de CV ketel laten hangen voor de winter. Hier ben ik uitgegaan van de tarieven die het CBS heeft staan op hun website voor januari 2022. incl. belastingen.

In mijn rekenvoorbeeld ben ik uitgegaan van de volledige tarieven voor elektra. Dit omdat er een maximum aan zit van ongeveer 2500 kWh en je daar als snel aan zit met je reguliere verbruik. Als 2500 kWh het gemiddelde is voor een huishouden waar ook een gasaansluiting is dan kan je die volledige 1500 m3 gas niet onder hetzelfde tarief houden als de 2500 kWh die is afgetopt.

Dit voorbeeld is voor 1000 m3 gas en niet de volledige 1500 m3. Ik heb 500 m3 aan SWW en koken toegerekend.

Ieder zal zelf de rekensom moeten gaan maken zodra de tarieven bekend zijn of ze de CV weer aan zetten als die er nog hangt.

Gas m31000
kWh gas9769
kWh bij COP 4.52170,89

Pakken we het gemiddelde gas tarief van januari 2022 van het CBS en de huidige elektra tarieven dan zit je rond hetzelfde bedrag.

Gaan we nu niet uit van een COP van 4,5 maar van 3 wat voor de winter realistischer is omdat een warmtepomp moet werken met koudere lucht dan schiet het voordeel met honderden euro's richting gas.

Wacht... wacht...
je vergelijkt de gastarieven van voor de oorlog, met de electratarieven van nu...
appels... peren... zo kan ik ook selectief mijn data uitkiezen... |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s_schimmel
boxlessness schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 11:53:
[...]

Wacht... wacht...
je vergelijkt de gastarieven van voor de oorlog, met de electratarieven van nu...
appels... peren... zo kan ik ook selectief mijn data uitkiezen... |:(
Volgens de berichten wordt het prijsplafond gezet op het tarief van januari 2022 en volgens het CBS waren dit de gemiddelde tarieven in januari 2022. Dus helemaal geen appels met peren vergelijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
s_schimmel schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 11:45:
[...]

Gas m31000
kWh gas9769
kWh bij COP 4.52170,89

Mooie berekening.
Die tarieven "nu" zijn van modelcontracten ? Volgens mij is het best uitzonderlijk als je die tarieven moet betalen. Kan je misschien beter de "nu" tarieven zetten op de gemiddelde van nu uit CBS ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• s_schimmel
Plenkske schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 11:57:
[...]

Mooie berekening.
Die tarieven "nu" zijn van modelcontracten ? Volgens mij is het best uitzonderlijk als je die tarieven moet betalen. Kan je misschien beter de "nu" tarieven zetten op de gemiddelde van nu uit CBS ?
Die van Engie en Vattenfall zijn de tarieven die ze nu geven als ik via hun website een variabel contract wil afsluiten. Uitzonderlijk is dat niet en ik zie al langs komen dat mensen boven de 1 euro per kWh moeten betalen. Die van Greenchoice is het modelcontract tarief omdat zij geen andere tarieven op de website hebben staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• boxlessness
s_schimmel schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 11:55:
[...]

Volgens de berichten wordt het prijsplafond gezet op het tarief van januari 2022 en volgens het CBS waren dit de gemiddelde tarieven in januari 2022. Dus helemaal geen appels met peren vergelijken.
Aha, dan begrijp ik wat je bedoelt. I stand corrected...

Het was voor de all-electric club een betere oplossing geweest wanneer men in kWh's zou rekenen, onafhankelijk van de bron (gas of electrisch). Maar ik denk dat dat te ingewikkeld is voor de gemiddelde burger...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
s_schimmel schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 11:59:
[...]

Die van Engie en Vattenfall zijn de tarieven die ze nu geven als ik via hun website een variabel contract wil afsluiten. Uitzonderlijk is dat niet en ik zie al langs komen dat mensen boven de 1 euro per kWh moeten betalen. Die van Greenchoice is het modelcontract tarief omdat zij geen andere tarieven op de website hebben staan.
Tja je moet ergens vanuit gaan met die tarieven, maar ik denk dat het alsnog niet helemaal eerlijk is.
De meeste mensen zijn voordeliger uit door op dit moment te blijven zitten bij hun leverancier omdat die tarieven lager zijn dan een nieuw (variabel/model) contract bij een andere leverancier.
Uiteraard zijn er uitzonderingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peet-je
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 07:36
reneeke1970 schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 10:44:
[...]

Had jij niet een langdurig contract voor € 0,11 èn een tweede meter om terug te leveren, waardoor je voor het hoogste tarief ging op dat betreffende contract?

Die duizenden (10/11?) euro's die jij hebt "verdiend" (+ nog steeds) zitten nu toch in (groene) aandelen....?

Of heb ik het niet goed begrepen mss?
Ik gun je geen ellende hoor, maar jij kan wel iets "lijden". I.i.g. mag je best iets minder hoog van de toren blazen.

Deze regeling is verre van perfect, maar het is wat het is en anderen hebben echt zware problemen.
Natuurlijk zie ik dat het zeker niet gunstig uit pakt voor mensen die de rentabiliteit van hun investering nog niet hebben behaald (#metoo), maar een groot deel van de Tweakers gemeenschap heeft het vlgs. mij voorlopig nog niet zo zwaar, alleen slikt de bittere pil niet zo lekker weg.

Edit: iets met behaalde resultaten... 7(8)7

[ Voor 2% gewijzigd door Peet-je op 20-09-2022 12:06 . Reden: Toevoeging ]

ZH, 12x AEG 360 Wp (Glas/Glas), 12x Enphase IQ7+, ATAG i36ECZ + One, Remeha Diva multi-split 6 kW (2,5 kW+5 kW) & mono-split 2,5 kW (2,5 kW), 7x T22 + 2x Hndd.rad., Tussenwoning, Bj.1928, Enkelsteens, 76m2/127m², Dubbel glas, Inductie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sanderjk
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 18-06 19:45
mrc4nl schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 08:38:
Ik heb eens zitten rekenen wat een kwh zou kosten met een benzine aggregaat (honda).

Vond het lastig om de goede gegevens uit de datasheet te pakken, maar als ik het goed begreep:

1.1L per uur voor bij 1800 watt.
Dus 0.6l liter voor 1kwh

Met een prijs van 1,9 euro per liter zit je dus op €1,159 per kwu. stroom uit het stopcontact blijft tot zover goedkoper, maar het scheelt niet veel meer.

Voordeel is wel dat je ook meteen een hoop warmte afgifte hebt :p
en herrie+uitlaatgas -O-
Het probleem is de verbrandingsmotor naar stroom conversie, die is killer. Behalve als je de restwarmte gebruikt....

Puur energetisch gezien is op dit moment brandstof tanken en dat in je huis verbranden voor warmte voordeliger dan op een nieuw contract stoken. Benzine, met al zijn accijns, kost zo'n €2/l, en bevat ongeveer 9kWh aan energie, hetzelfde als 1m3 gas dat op dit moment €3/m3 is.
Hetzelfde geld voor de goedkoopste plantenolie'en, die zijn ook zo rond de €2/l

Nou zitten er behoorlijk wat nadelen aan maar raar is het wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Plenkske
Glashelder schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 11:38:
[...]

In Nederland wel ja. 15 of 20k voor een warmtepomp gaat echt helemaal nergens over als je ziet dat je een fatsoenlijke Mitsubishi al voor 5k uit het buitenland haalt.

Monoblocks zijn nog goedkoper en die mag je volledig zelf installeren.

Dus ja, als je alles laat doen is het kansloos. Doe je het zelf (al dan niet met wat hulp) dan is het wel degelijk rendabel.

Verwarm je enkele ruimtes, dan wordt het met buitenlandse airco's al helemaal een lachertje. Die importeer je voor 800 euro, 200/300 installatiekosten :)
Een WP is mijns inziens rendabel als je huis er geschikt voor is en als de investeringskosten een beetje normaal blijven. Op dit moment zijn die vaak hoger dan een jaar of soms zelfs een half jaar geleden.
Ik heb in april akkoord gegeven en hij (L/W split van ME) staat nu een week.
Mijn investeringsbedrag - subsidie komt uit op ongeveer 11k. En dan heb ik alles laten doen behalve dat ik zelf heb gezorgd voor een vrije elektra groep.

Zelfs met deze kosten is de TVT acceptabel in mijn ogen.
En dan ga ik uit van mijn huidige tarieven, want om TVT te berekenen kan je niet anders. Bij elk nieuw tarief is de TVT weer anders.
Ik heb ook zonnepanelen, maar die tel ik niet mee in de TVT.

Mensen mogen denken dat ik hiermee de keuze voor WP goed wil praten, maar dat boeit me heel weinig. We hebben destijds de keuze gemaakt en hij staat. Geen weg meer terug :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jens2002
  • Laatst online: 14-03 19:59
[...]

De VLB heeft voor 1 jaar vast momenteel de volgende tarieven :

Gas € 2,15
Stroom € 0,50

Ook realistisch dus, je zou voor de daarom ook een kolom met deze tarieven toe moeten voegen, dan komt het totaalplaatje er wel (heel) anders uit te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

sanderjk schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 12:21:
[...]

Het probleem is de verbrandingsmotor naar stroom conversie, die is killer. Behalve als je de restwarmte gebruikt....

Puur energetisch gezien is op dit moment brandstof tanken en dat in je huis verbranden voor warmte voordeliger dan op een nieuw contract stoken. Benzine, met al zijn accijns, kost zo'n €2/l, en bevat ongeveer 9kWh aan energie, hetzelfde als 1m3 gas dat op dit moment €3/m3 is.

Met een petroleumkacheltje in Belgie is dat altijd al goedkoper geweest (in Nederland is petroleum duurder). Ik zal deze winter denk ik ook dat kacheltje nog meer gaan gebruiken. Ik heb momenteel 80 liter Qlima die ik gekocht heb voor 1,50 per liter (kost nu het dubbele) en 80 liter van de pomp voor 1,65 per liter (momenteel 1,49 maar ik heb dan verkeerd gegokt dat het duurder ging worden).

/▌

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
Peet-je schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 12:04:
[...]

Had jij niet een langdurig contract voor € 0,11 èn een tweede meter om terug te leveren, waardoor je voor het hoogste tarief ging op dat betreffende contract?

Die duizenden (10/11?) euro's die jij hebt "verdiend" (+ nog steeds) zitten nu toch in (groene) aandelen....?

Of heb ik het niet goed begrepen mss?
Ik gun je geen ellende hoor, maar jij kan wel iets "lijden". I.i.g. mag je best iets minder hoog van de toren blazen.

Deze regeling is verre van perfect, maar het is wat het is en anderen hebben echt zware problemen.
Natuurlijk zie ik dat het zeker niet gunstig uit pakt voor mensen die de rentabiliteit van hun investering nog niet hebben behaald (#metoo), maar een groot deel van de Tweakers gemeenschap heeft het vlgs. mij voorlopig nog niet zo zwaar, alleen slikt de bittere pil niet zo lekker weg.

Edit: iets met behaalde resultaten... 7(8)7
Ik verdien er zeker zat mee, ik zeg ook niet dat ik armer word.
Gaat om principe dat regering weer 600 bij mij van mijn investering opbrengst af pikt, en dat ergens anders zinloos besteed.
En als ze zonodig willen helpen, doe dat lekker met je eigen geld, en niet gaan pronken met mijn geld ergens te verdelen.
Doe het met je eigen staats schuld......

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrVroom
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 10-09 19:56
[...]

Dat zijn wel de tarieven die ik tegemoet kan zien als ik NLE vaarwel zeg door hun salderingsvisie.
Dus dat plafond is voor mij een uitkomst om wel weg te komen bij NLE.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BaBoK
  • Laatst online: 09:23
Zijn bij sommige mensen al de nieuwe variabele tarieven bekend per 1-10-22?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Laatst online: 01:28

Dennis1812

Amateur prutser

BaBoK schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 12:45:
Die van Vattenfall zijn al even bekend ja.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6j9FgPbfbX_JSoq5kF6qBrYaF2E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mpkJsSeIYlCOfkXotXJSrEmi.jpg?f=fotoalbum_large

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Peet-je
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 07:36
reneeke1970 schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 12:41:
[...]

Ik verdien er zeker zat mee, ik zeg ook niet dat ik armer word.
Gaat om principe dat regering weer 600 bij mij van mijn investering opbrengst af pikt, en dat ergens anders zinloos besteed.
En als ze zonodig willen helpen, doe dat lekker met je eigen geld, en niet gaan pronken met mijn geld ergens te verdelen.
Doe het met je eigen staats schuld......
Dat het niet meer "geven", van de 600 die jij noemt, vervalt staat niet gelijk aan "pikken" imo.

Verder is "je eigen geld", "mijn geld" (als in 600 dan, de rest is gewoon van jou natuurlijk) en "staatsschuld" volgens mij toebehorend aan Nederland, oftewel jij, ik, Jan, Henk, Ingrid, Truus en nog miljoenen anderen.

Maar ik zoek geen ruzie hoor, wilde alleen wel gezegd hebben dat ik van mening ben dat je het wel heel zwart/wit stelt.
Just my 2cents

[ Voor 0% gewijzigd door Peet-je op 20-09-2022 16:14 . Reden: Typo hersteld ]

ZH, 12x AEG 360 Wp (Glas/Glas), 12x Enphase IQ7+, ATAG i36ECZ + One, Remeha Diva multi-split 6 kW (2,5 kW+5 kW) & mono-split 2,5 kW (2,5 kW), 7x T22 + 2x Hndd.rad., Tussenwoning, Bj.1928, Enkelsteens, 76m2/127m², Dubbel glas, Inductie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kx22
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 11-09 21:34
reneeke1970 schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 09:48:
[...]

Haha 0.1 procent minder op eerste schaal.
Dat is op een gemiddelde salaris toch een besparing van 3800 per jaar?
Daarmee kan je aardig wat stroom gebruiken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wSXLwQDE2nQoswm661DXkygWeZQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/HMfOscJmcv9LU2lqfAHTQTIg.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gkn4UvJeV2TmtA9aNChrp40BCKE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/v6kq20eHv1FYyT5XmR00C9Ma.jpg?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JobKlimop
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 11-09 21:56
Dit zijn de nieuwe tarieven voor Budget
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OncRc9dnVmBQP8p1BMwOpQ8NxKI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/S15xrrBj8jORDc9gEu3LwLYt.png?f=user_large

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Er zijn trouwens kamervragen gesteld over woningen die geen gas hebben nu het prijsplafond er lijkt te komen.

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/sXgdc2LN/Fd-GAZQi-XEAE-Vlz.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BaBoK
Deze is vreemd, de underscore meer of minder schilt aanzienlijk in prijs?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
BaBoK schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 13:10:
[...]

Deze is vreemd, de underscore meer of minder schilt aanzienlijk in prijs?
Heeft te maken met de tijd waarin het vaste contract afliep.
Veel mensen hebben al sinds 1 januari of eerder een variabel tarief. We gaan er vanuit dat een groot deel dit ook na 1 juli zal hebben en kopen daarop in. Dat inkoopmoment is eerder geweest dan voor klanten wier contract in juni afloopt.
Bron

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RemcoDelft
Wolly schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 13:10:
Er zijn trouwens kamervragen gesteld over woningen die geen gas hebben nu het prijsplafond er lijkt te komen.

[Afbeelding]
Ik ben erg benieuwd of ze hier over nagedacht hebben, of dat deze vragen als een totale verrassing komen. Helaas ontbreken er wat eenheden in de vragen, maar iets zegt me dat de betrokken ministers het verschil tussen een kW en een kWh toch ook niet begrijpen.

[ Voor 15% gewijzigd door RemcoDelft op 20-09-2022 13:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mikey!
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11-09 20:16
Dit komt uit de berichtgeving van Delta van 1 september 2022

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Yam_6vnV8wHsTOfPPuSYJL5lMBM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/whrkmrUFDNegESihMeZ0U4tQ.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BaBoK
Vreemd dat Eneco dit nog niet heeft prijzen variabel contract per 1-10-22

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simone96
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 10-09 16:32
Mijn vaste contract bij Eneco loopt af per 5 oktober. Ik heb nog niks van ze gehoord over wat hun variabele tarieven zijn voor mij als bestaande klant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kraakhelder
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 11-08 09:31
kx22 schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 13:02:
[...]

Prima gemiddeld salaris. Gaat dit over Monaco ofzo?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
kx22 schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 13:02:
[...]

1 procent van 40000 is 400 euro
En 0.1 procent is dus 40 euro

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11-09 13:10

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

RemcoDelft schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 13:16:
[...]

Ik ben erg benieuwd of ze hier over nagedacht hebben, of dat deze vragen als een totale verrassing komen. Helaas ontbreken er wat eenheden in de vragen, maar iets zegt me dat de betrokken ministers het verschil tussen een kW en een kWh toch ook niet begrijpen.
Wat ik mij af vraag, hoe zouden hier eventueel wel rekening mee kunnen houden.. zonder dat iedereen in 1 keer overstapt op een elektrisch kacheltje?

Ze zouden dan moeten werken met een eenheid die boven m3 (aardgas) en kwh (elektriciteit) is, en dat je daar een bepaalde thresholds op plaatst?

Ik ben bang dat we de sjaak zijn en ik toch gas moet gaan gebruiken om in een voordeel (:?) terecht ga komen. Voelt een beetje als een middeninkomen en toeslagen zeg maar :P

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 09:48

mrc4nl

Procrastinatie expert

sanderjk schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 12:21:
[...]

ik zou bijna een standkachel van marktplaats plukken en aansluiten op mn autoradiator die ik hier thuis heb staan, Je bent tweaker of je bent het niet. :')
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2CcwGoK75fzQpxH4HFWGhq_BOrs=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/PgvV9DE7zJVjgByhwSZTKgaW.jpg?f=user_large

ora et labora

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Van der Berg
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 00:27
Budget Energie maand Oktober 2022:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q6LizyhkySledeE7j3AONfsJV9k=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4pkX5V5wikoPGCx0gQz0qkmx.jpg?f=fotoalbum_large

X570 Aorus Pro - Ryzen 7 5800X- Noctua NH-U14S - FSP Hydro Ti PRO 1000W - 32GB DDR4 3600MHz C16 - GeForce RTX 4090 - 990 Pro 4TB - MSI MAG 321UP QD-OLED 4K/165Hz - 65" OLED LG B4 - Watch Ultra LTE - S24 Ultra 1TB - Tab S10+ 512/12GB - Buds 3 Pro - 22TB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Plenkske
Falcon schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 13:48:
[...]

Wat ik mij af vraag, hoe zouden hier eventueel wel rekening mee kunnen houden.. zonder dat iedereen in 1 keer overstapt op een elektrisch kacheltje?

Ze zouden dan moeten werken met een eenheid die boven m3 (aardgas) en kwh (elektriciteit) is, en dat je daar een bepaalde thresholds op plaatst?
Dat is wel mogelijk, volgens een google zoekopdracht:

1 m3 gas is gelijk aan 35,17 MJ.
1 kWh heeft een warmte inhoud van 3,6 MJ.
1 m3 gas is dus gelijk aan 35,17/3,6=9,77 kWh

Alleen als je een kuub gas verstookt zal het voor iedere ketel/instelling een beetje een andere hoeveelheid MJ opleveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Plenkske schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 13:54:
[...]

Dat is wel mogelijk, volgens een google zoekopdracht:

1 m3 gas is gelijk aan 35,17 MJ.
1 kWh heeft een warmte inhoud van 3,6 MJ.
1 m3 gas is dus gelijk aan 35,17/3,6=9,77 kWh

Alleen als je een kuub gas verstookt zal het voor iedere ketel/instelling een beetje een andere hoeveelheid MJ opleveren.
Een wijziging op zo'n detail is ben ik bang teveel voor Jetten :| Maar inderdaad daar zat ik ook aan te denken

[ Voor 4% gewijzigd door Falcon op 20-09-2022 13:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Wolly schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 13:10:

[Afbeelding]
Ik ben altijd blij met deze mensen in de oppositie. Een stel vragen die natuurlijk allang deze week beantwoord hadden moeten kunnen worden doordat het onderdeel was van het voorstel, simpelweg doordat het werk door de hogere heren met kwaliteit wordt uitgevoerd.

[ Voor 3% gewijzigd door Falcon op 20-09-2022 14:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JobKlimop
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 11-09 21:56
Pssst :X
JobKlimop schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 13:08:
Dit zijn de nieuwe tarieven voor Budget
[...]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Gecko123
  • Laatst online: 04-09 07:09
Voor de geinteresseerden:

Het Belastingplan 2023 en alle bijbehorende stukken zijn beschikbaar vanaf 20 september 2022 om 15.15 uur.

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/belastingplan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Dennis1812 schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 12:56:
[...]

Die van Vattenfall zijn al even bekend ja.

[Afbeelding]
Met daarbij de opmerking dat de tarieven van het Modelcontract niet wijzigen.
Ik blijf bijvoorbeeld voor gas op € 1,61 per m3 (incl. 21% btw)

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Pietervs
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

fisherman schreef op maandag 19 september 2022 @ 15:32:
[...]

Helemaal geen dom geluk. Het is echt letterlijk zo dat mensen die veel rond geshopt hebben in het verleden nu opeens veel betalen. Het kan nooit de bedoeling zijn dat anderen daaraan mee moeten betalen.
Laat die mensen maar lekker op de blaren zitten. Alleen met hele extreem links gedachtengoed zou je die mensen tegemoet willen komen. En dat terwijl de rest van het beleid juist zo rechts georiënteerd is.
Mooi verhaal, jammer alleen dat het harder rammelt dan mijn kapotte fietsbel.

Er is jarenlang door onder andere het Nibud en de Consumentenbond tegen mensen gezegd dat ze hun tarieven in de gaten moeten houden, want overstappen loont in veel, zo niet de meeste gevallen. De diverse energiemaatschappijen deden daar nog een schepje bovenop door mensen te lokken met welkomst premies.
Zeker voor degenen aan de onderkant van de markt was dat zeer fijn.

En dat zijn dus degenen die nu het hardste getroffen worden: veel hogere energiekosten, tegenover geen mogelijkheden om zich daartegen in te dekken. Vaak in oudere huurhuizen, waardoor de isolatie vaak ook nog eens te wensen overlaat.

Maar laten we die mensen vooral niet helpen, armoede is ten slotte een keuze, niet waar? |:(

Pvoutput 3.190 Wp Zuid; Marstek Venus 5.12 kWh; HW P1; BMW i4 eDrive40

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fisherman
Pietervs schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 15:19:
[...]

Mooi verhaal, jammer alleen dat het harder rammelt dan mijn kapotte fietsbel.

Er is jarenlang door onder andere het Nibud en de Consumentenbond tegen mensen gezegd dat ze hun tarieven in de gaten moeten houden, want overstappen loont in veel, zo niet de meeste gevallen. De diverse energiemaatschappijen deden daar nog een schepje bovenop door mensen te lokken met welkomst premies.
Zeker voor degenen aan de onderkant van de markt was dat zeer fijn.

En dat zijn dus degenen die nu het hardste getroffen worden: veel hogere energiekosten, tegenover geen mogelijkheden om zich daartegen in te dekken. Vaak in oudere huurhuizen, waardoor de isolatie vaak ook nog eens te wensen overlaat.

Maar laten we die mensen vooral niet helpen, armoede is ten slotte een keuze, niet waar? |:(
Armoede is inderdaad een keuze in veel gevallen. Vaak ook is het een kwestie van verkeerde prioriteiten, maar dat had ik volgens mij al gezegd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrVroom
Ik hoor nu live op de NOS:

Energieplafond
1300 kuup en 2400 kWh.
met als prijsplafond 1,5 euro voor een kuup en 0,70!!! euro voor een kWh.

Dat is hoger dan ik nu betaal variabel bij NLE. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s_schimmel
mrVroom schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 15:22:

Energieplafond
1300 kuup en 2400 kWh.

Als dat het wordt zijn we vooral de gas stokers aan het subsidiëren 8)7 .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft

Energieplafond
1300 kuup en 2400 kWh.

70 cent? Lekker warm in het donker zitten dus voor veel mensen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online

Energieplafond
1300 kuup en 2400 kWh.

Wat had je verwacht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkebek
s_schimmel schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 15:23:
[...]

De gasstokers met zonnepanelen die eigen stroomgebruik afdekken zijn de grote winnaars dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrVroom
s_schimmel schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 15:23:
[...]

Ook mijn gedachte.
Ik wist dat Kaag en Jetten bijzondere ideeën hadden maar dit slaat echt alles.
Heel benieuwd hoe dit bij de groene achterban valt. Gas stimuleren.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DeKoetsier
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 09-08 23:51
Lekker dit, warmtepomp en elektrische auto maar weer de deur uit en aan het gas! 8)7 Oh wacht even, dat kan niet want we hebben geen gasaansluiting. Ik hoop dat ze hier nog even een extra oplossing voor gaan verzinnen anders is het echt van de zotte.

[ Voor 52% gewijzigd door DeKoetsier op 20-09-2022 15:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Nu op tv.

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/tCLwqv7r/screenshot-275.png

[ Voor 10% gewijzigd door Wolly op 20-09-2022 15:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MekkerSchaap
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 13-05 20:14
Het kabinet is nog niet helemaal klaar met het maken van de maatregel. In elk geval gaat er vanaf 1 januari een maximale prijs gelden voor de eerste 1200 kuub gas en de eerste 2400 kilowattuur stroom die wordt gebruikt. Gedacht wordt aan een prijs van maximaal 1,50 euro voor een kuub gas en 70 cent voor een kilowattuur elektriciteit, maar die bedragen kunnen de komende weken nog veranderen.
Volgens AD ... kan dus nog wijzigen de komende weken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrVroom
Op basis van alle informatie uit dit topic (prijspeil enz enz) had ik 0,40/0,50 cent verwacht.
Nu gaat NLE mij dus meer in rekening brengen om de gasrekening van anderen te betalen. :9 hilarisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
mrVroom schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 15:27:
[...]

Op basis van alle informatie uit dit topic (prijspeil enz enz) had ik 0,40/0,50 cent verwacht.
Wacht maar tot ze de 21% btw herstellen, dan mag je nog meer betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breagor
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 08:12
70 ct/kwh?? Ik betaal met mijn variabel contract nu nog minder.....lekker dan...dus het wordt voor ons alleen maar duurder als de belasting korting eraf gaat door deze maatregel...gasloos, dus verbruik veel stroom..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RVE_NL
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 10-09 09:43
mrVroom schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 15:27:
[...]
Nu gaat NLE mij dus meer in rekening brengen om de gasrekening van anderen te betalen. :9 hilarisch.
Ik neem aan dat als je nu een lager contract tarief hebt, dat je tarief niet verhoogd word. Het is immers een prijsplafond, geen vaste prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrVroom
Wolly schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 15:29:
[...]

Wacht maar tot ze de 21% btw herstellen, dan mag je nog meer betalen.
U heeft gelijk. Had ik even gedacht dat de overheid ooit eens voor mij gunstig zou zijn. 8)7 mooi gefopt.
Hopelijk is de belastingkorting op arbeid voldoende om dit te dekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
RVE_NL schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 15:30:
[...]

Ik neem aan dat als je nu een lager contract tarief hebt, dat je tarief niet verhoogd word. Het is immers een prijsplafond, geen vaste prijs.
Er zijn niet zoveel mensen die op 1 januari 2023 nog een vast contract hebben. 1 januari is ook standaard de datum waarop tarieven worden herzien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Niet online
Gaat die 800 euro die je als korting kreeg nu ook vervallen of blijft die wel in stand. Anders ga ik met deze regels en een vast contract bij GC - U er zo'n 600 euro per jaar op achteruit.

Ik lever meer terug dan ik verbruik, en ik gebruik slechts rond de 650 kuub gas.

I hear voices in my head, they counsel me, they understand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dehardstyler
  • Registratie: Oktober 2012
  • Nu online
ArthurMorgan schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 15:34:
Gaat die 800 euro die je als korting kreeg nu ook vervallen of blijft die wel in stand. Anders ga ik met deze regels en een vast contract bij GC - U er zo'n 600 euro per jaar op achteruit.

Ik lever meer terug dan ik verbruik, en ik gebruik slechts rond de 650 kuub gas.
Ik durf mijn hand er voor in het vuur te steken dat die eraf gaat. Die gaat zeker weer terug naar 524 euro per jaar, als het niet nog lager wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkebek
dehardstyler schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 15:35:
[...]

Ik durf mijn hand er voor in het vuur te steken dat die eraf gaat. Die gaat zeker weer terug naar 524 euro per jaar, als het niet nog lager wordt.
Ja die extra korting en/of de 5,7 cent per kwh extra korting die nu nog gelden gaan er af. Extra nadeel voor all-electric.

[ Voor 3% gewijzigd door henkebek op 20-09-2022 15:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s_schimmel
ArthurMorgan schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 15:34:

Wat ik gisteren las gaat die er af en wordt daar dit prijsplafond o.a. mee betaald.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Niet online
Voelt toch een klein beetje als bestraft worden voor vergroenen en bezuinigen en op tijd achter een vast contact aangaan en alles goed in de gaten houden.

I hear voices in my head, they counsel me, they understand.

Pagina: 1 ... 4 ... 154 Laatste

Let op:
Voor context, post niet alleen je maandbedrag, maar ook je verbruik.

Voor de oorlog in Oekraïne zelf: Themaforum: oorlog in Oekraïne
Voor geopolitieke discussies: De energiemarkt crisis: ontwikkelingen en achtergronden