Ik ben benieuwd hoe ze verduurzamen blijft lonen gaan onderbouwen. Zonnepanelen en gas verstoken voor warmte lijkt meer te lonen komend jaar

Ik ben benieuwd hoe ze verduurzamen blijft lonen gaan onderbouwen. Zonnepanelen en gas verstoken voor warmte lijkt meer te lonen komend jaar
Gewoon de overwinsten die ze afnemen weer afstorten in de vorm van subsidies voor klimaatprojectenstin00 schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 15:40:
[...]
Ik ben benieuwd hoe ze verduurzamen blijft lonen gaan onderbouwen. Zonnepanelen en gas verstoken voor warmte lijkt meer te lonen komend jaarLekker gas verbruik subsidiëren.
Ik weet precies wat je bedoeld. Ik zit in een energielabel A appartement. Energieverbruik is "maar" 444 m3 per jaar. Maar ik gebruik wel 2700kWh door alles elektrisch te doen, behalve verwarming en warm water. Ik zou nu dus eigenlijk een gasfornuis moeten gaan installeren en dus mijn gasverbruik moeten gaan verhogen (ja dat is maar 40m3 per jaar) zodat ik weer onder dat gemiddelde kom. Waarom kan ik mijn 1150 - 444 = 706m3 "vrije ruimte" hiervoor niet verbruiken?ArthurMorgan schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 15:40:
Voelt toch een klein beetje als bestraft worden voor vergroenen en bezuinigen en op tijd achter een vast contact aangaan en alles goed in de gaten houden.
Vanuit Delta krijg ik de volgende variabele tarieven per 1-10:Mikey! schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 13:22:
[...]
Dit komt uit de berichtgeving van Delta van 1 september 2022
[Afbeelding]
Dat lijkt mij ook logisch. Zou toch vreemd zijn dat je ineens meer moet gaan betalen.RVE_NL schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 15:30:
[...]
Ik neem aan dat als je nu een lager contract tarief hebt, dat je tarief niet verhoogd word. Het is immers een prijsplafond, geen vaste prijs.
[ Voor 7% gewijzigd door Bailey2005 op 20-09-2022 16:03 ]
https://nos.nl/artikel/24...den-2280-euro-per-jaar-opVoorlopig plafond 1,50 euro voor kuub gas
Het plan gaat uit van een gemiddeld energiegebruik. Dat is 1200 m3 gas en 2400 kWh elektriciteit per jaar. Het kabinet denkt aan een plafond van zo'n 1,50 euro voor een kuub gas en van 70 cent voor een kWh elektra. Als de ontwikkeling van de prijs meevalt, wordt het prijsplafond verlaagd, maar het zal voor gas niet beneden de 1,20 euro per kuub komen.
[ Voor 36% gewijzigd door screamhouse op 20-09-2022 15:50 ]
HD4Life @ Full-HD
Ben wel benieuwd waar je die verwachtingen op baseert.Davidshadow13 schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 15:54:
Ik verwacht dat die 70ct per kWh nog wel iets is wat tijdens de AB aangepast gaat worden want zullen veel oppositie om vragen. Het staat natuurlijk in geen verhouding. Verhouding tussen Gas prijs en elektriciteit was ongeveer 1:4 voor de oorlog in Oekranie. Waarom dat nu 1:2,5 moet zijn geen idee. Plafond zal uiteindelijk ergens tussen de 40 en 50 cent per kWh homen te liggen verwacht ik.
Uit het feit dat er tijdens de AB altijd "handreikingen" gedaan worden naar de oppositie door kleine aanpasssingen te maken in de uitvoering. Dat die 70ct per kWh kort genoemd is maar nu opeens al is ingetrokken door de media "en nader bepaald wordt" zie o.a. de screenshot hierboven.DeKoetsier schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 15:55:
[...]
Ben wel benieuwd waar je die verwachtingen op stoelt.
HD4Life @ Full-HD
Ik gun je gelijk maar zojuist noemt Rutte de bedragen hardop.Davidshadow13 schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 15:59:
[...]
Uit het feit dat er tijdens de AB altijd "handreikingen" gedaan worden naar de oppositie door kleine aanpasssingen te maken in de uitvoering. Dat die 70ct per kWh kort genoemd is maar nu opeens al is ingetrokken door de media "en nader bepaald wordt" zie o.a. de screenshot hierboven.
Want ook de beleidsmakers die zien natuurlijk in dat die 70ct volledig uit verhouding is in vergelijking met de gasprijs. Bijna alsof ze het express doen om het dan te laten lijken alsof ze de oppositie een handreiking doen
Deze redenatie is natuurlijk compleet incorrect.Sausage schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 11:18:
Een warmtepomp was voor deze regeling al amper rendabel. De prijzen van gas en stroom zijn gekoppeld dus de hoogte van de prijs maakt niet uit. Het staat altijd in verhouding.
Davidshadow13 schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 15:54:
Verhouding tussen Gas prijs en elektriciteit was ongeveer 1:4 voor de oorlog in Oekranie. Waarom dat nu 1:2,5 moet zijn geen idee. Plafond zal uiteindelijk ergens tussen de 40 en 50 cent per kWh homen te liggen verwacht ik.
Het kabinet compenseert gasverbruikers dus meer dan stroomverbruikers. Hier zit mogelijk de gedachte achter dat welvarende huishoudens relatief meer stroom gebruiken (omdat ze meer dure elektrische apparaten hebben) en juist minder gas dan armere gezinnen (omdat ze in beter geïsoleerde huizen wonen). Door de gasprijs meer te subsidiëren dan de stroomprijs, richt de maatregel zich iets meer op de armere energieverbruikers.
Lijkt me niet, het is (neem ik aan) bedoeld voor diegenen die boven het plafond zitten? Niet om een plafond naar boven op te trekken? Dan krijg je een groot deel van de bevolking in opstand, namelijk diegenen (en dat zijn er nog best wat) met een langjarig contract of vaste klanten met lager variabel tarief bij de grote energieleveranciers. Daar zal het kabinet de vingers toch niet aan branden?Vorkie schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 16:03:
Het voelt wat apart deze plafonds.
Ik betaal nu de helft van wat ze als tarief rekenen...
Ik verbruik ~900m3 gas a 1,30m3 per jaar en 4500kWh a 27 cent. Daar gaat ongeveer 2400 kWh aan opwek vanaf.
Met die nieuwe tarieven zal ik in de basis meer gaat betalen? ...
[ Voor 5% gewijzigd door Bailey2005 op 20-09-2022 16:07 ]
Het is een plafond, dus max. Als je een lager contract hebt blijft dat gewoon geldig.Vorkie schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 16:03:
Ik verbruik ~900m3 gas a 1,30m3 per jaar en 4500kWh a 27 cent. Daar gaat ongeveer 2400 kWh aan opwek vanaf.
[ Voor 5% gewijzigd door ArthurMorgan op 20-09-2022 16:07 ]
I hear voices in my head, they counsel me, they understand.
.Vorkie schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 16:03:
Het is een plafond. Jouw tarieven gaan dus niet omhoog. Je blijft €1,30 en €0,27 betalen.Vorkie schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 16:03:
Nee, maar ik zie die bui wel hangen, bij iedereen met variabel / contract voor onbepaalde tijd de maximum gaan instellen van dat plafond om zo dus maximaal te profiteren van deze kans.Bailey2005 schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 16:05:
[...]
Lijkt me niet, het is (neem ik aan) bedoeld voor diegenen die boven het plafond zitten? Niet om een plafond naar boven op te trekken? Dan krijg je een groot deel van de bevolking in opstand, namelijk diegenen (en dat zijn er nog best wat) met een langjarig contract. Daar zal het kabinet de vingers toch niet aan branden?
Dan lees je "vaste bedrag prijsplafond".De energierekening is straks opgesplitst in twee delen. Voor het deel tot de gemiddelde verbruiksgrens betaal je het vaste bedrag van het prijsplafond. Voor het deel boven het gemiddelde verbruik betaal je als consument de marktprijs aan de energiemaatschappij. Deze kosten hangen dus af van je verbruik.
[ Voor 33% gewijzigd door Vorkie op 20-09-2022 16:10 ]
Ah, dus voor de middeninkomens doen we weer eens niks omdat het anders weer bij dat gezinnetje met een Tesla terecht komt. We hebben die max 2400 kWh toch? Die Tesla Model X rijdende directeur in z'n dikke vila met sauna zit daar zo door heen. Het zijn nu de middeninkomens die wel al wat hebben kunnen doen en nu all electric zijn gegaan die de sjaak zijn.
Mijn ervaring met subsidies is dat de prijs altijd omhoog ging. Waarom zouden de Eneco’s de kWh prijs niet verhogen tot net onder die 70 cent?Uniciteit schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 16:06:
[...]
Het is een plafond. Jouw tarieven gaan dus niet omhoog. Je blijft €1,30 en €0,27 betalen.
Wel wordt de verlaging energiebelasting van dit jaar teruggedraaid. Niet zo heel gek, want dat was een duur pakket waarvan heel veel euro's eigenlijk terecht kwamen bij huishoudens die het niet nodig hadden.
Dat zou goed kunnen. Geen idee wat hierover is afgesproken met de energiemaatschappijen, want daar heb ik nog niks over teruggelezen.Wolly schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 16:07:
[...]
Mijn ervaring met subsidies is dat de prijs altijd omhoog ging. Waarom zouden de Eneco’s de kWh prijs niet verhogen tot net onder die 70 cent?
Inclusief.xingchen schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 16:08:
Zijn de plafondbedragen incl. belastingen en btw of excl.? Is me niet helemaal duidelijk.
Boven het plafond krijgen ze vergoed door de overheid dus ze kunnen het rustig hoger zetten. Dat wordt alleen wel goed zichtbaar omdat je de termijn markt waarop ze inkopen er naast kan leggen. De grote leveranciers zijn ook allemaal beursgenoteerd en moeten dus per kwartaal rapporteren hoeveel winst ze maken.Wolly schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 16:07:
[...]
Mijn ervaring met subsidies is dat de prijs altijd omhoog ging. Waarom zouden de Eneco’s de kWh prijs niet verhogen tot net onder die 70 cent?
Ik heb gelezen dat de extra kortingen die dit jaar gegeven zijn komen te vervallen om deze regeling te kunnen financieren.ArthurMorgan schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 16:06:
[...]
Het is een plafond, dus max. Als je een lager contract hebt blijft dat gewoon geldig.
Alleen is de vraag of de teruggave energiebelasting (dit jaar) ruim 800 euro blijft bestaan, en de korting op de energiebelasting van iets meer dan 5cent per kWh. Volgens velen in dit topic niet of minder.
5440Wp O/W op plat dak | 3MXM52N2V1B8 i.c.m. 1xFTXM35M2V1B + 2xFTXM25M2V1B | RTX4090+7800X3D
You only live once, so enjoy the ride.
per aspera ad astra
Het lijkt er dus op dat er verschillende tarieven worden gehanteerd, na de desbetreffende e-mail op 1 september 2022 heb ik geen andere correspondentie gehad van Delta (omtrent de tarieven). Ik ben zelf wel vaste klant bij Delta sinds ~2005, zou dat nog verschil maken?BlueKeenan schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 15:46:
[...]
Vanuit Delta krijg ik de volgende variabele tarieven per 1-10:
[Afbeelding]
https://www.deltaenergie....onsument-oktober-2022.pdf
https://www.deltaenergie....onsument-oktober-2022.pdf
Zitten toch wel wat verschillen in.
En als ik dan kijk naar het mogelijke prijsplafond is dat alsnog hoger dan mijn huidige stroomtarief.
Klopt hier hetzelfde, drie jaar vast contract met nog twee jaar te gaan €0,16kWh (met aftrek loyaliteit korting Vattenfall) en €0,93m3. Ik krijg een behoorlijk bedrag terug dit jaar maar de verlaging energie belasting en BTW komen vrolijk weer terug in 2023. En wat je zegt ik heb mazzel gehad maar wel oneerlijk voor de mensen die elke maand moeten ploeteren om rond te kunnen komen danwel achteruit gaan.Uniciteit schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 16:06:
[...]
Het is een plafond. Jouw tarieven gaan dus niet omhoog. Je blijft €1,30 en €0,27 betalen.
Wel wordt de verlaging energiebelasting van dit jaar teruggedraaid en gaat de BTW terug omhoog. Niet zo heel gek, want dat was een duur pakket waarvan heel veel euro's eigenlijk terecht kwamen bij huishoudens die het niet nodig hadden.
Daikin FTXM35R/RXM35R
De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt
All-in tarieven juli 2022 | Maandbedrag juli 2022 | All-in tarieven januari 2023 | Maandbedrag januari 2023 |
0,15 kWh/1,50 m3 | €148 | 0,235472/1,50 m3 | €200 |
0,30 kWh/1,80 m3 | €205 | 0,401986/1,50 m3 | €233 |
0,60 kWh/2,50 m3 | €328 | 0,70/1,50 m3 | €300 |
[ Voor 4% gewijzigd door Uniciteit op 20-09-2022 16:55 ]
Dat plafond is er al vanaf 1 januari 2023. Je kunt altijd nog een lantaarnpaal aftappen voor de deurJackBol schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 16:48:
Met een WP en een electrische auto zie ik deze plannen niet met veel blijheid tegemoet.
Als dat plafond van 2400kWh er komt, ga ik weer een benzine auto kopen.
[ Voor 11% gewijzigd door Servee op 20-09-2022 16:55 ]
Daikin FTXM35R/RXM35R
Wat voor auto rij je? Heb nog een mooie Espace staan voor je 😜✅JackBol schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 16:48:
Met een WP en een electrische auto zie ik deze plannen niet met veel blijheid tegemoet.
On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.
toch leuk man al die paniekmaxoss schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 16:50:
Hilarisch die reacties hier.
Laten we rustig afwachten wat het gaat worden.
De 2de kamer zal hier nog wel over gaan vergaderen en dat kan weer heel anders worden als wat er nu in de media word geschreven.
Ik ga er ook vanuit dat die 70 cent per kWh bedoeld zijn als start van de onderhandelingen, zodat Rutte straks een klein beetje kan toegeven en er iets anders voor kan worden doorgedrukt.maxoss schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 16:50:
Hilarisch die reacties hier.
De 2de kamer zal hier nog wel over gaan vergaderen en dat kan weer heel anders worden als wat er nu in de media word geschreven.
Die lantaarnpaal brandt af 🤣Servee schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 16:49:
[...]
Dat plafond is er al vanaf 1 januari 2023, je kunt altijd nog een lantaarnpaal aftappen voor de deur
Ongeacht wat het kabinet beslist wat de werkelijke prijs per kWh gaat zijn, als het plafond voor all electric niet richting de 10000kWh/jaar gaat, gaat die electrische auto eruit.maxoss schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 16:50:
Alternatief is bij de openbare laadpaal te gaan staanDeKoetsier schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 16:55:
Misschien krijgen we wel subsidie op een benzine-aggregaat, kan ik de auto weer opladen
Wij hebben in plaats van een elektrische auto als opvolger voor de diesel, een Dacia LPG gekocht.JackBol schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 16:48:
Omdat geld in de zakken van energiemaatschappijen schudden al 3 maanden kost om gerealiseerd te krijgen.WillemSuper schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 16:58:
Wat ik eigenlijk jammer vind aan de aangekondigde maatregelen is dat het vooral symptoombestrijding is maar dat er niet gesproken wordt over de oorzaken aanpakken. We gaan bakken met geld besteden wat eindigt in de zakken van energie producenten. Waarom niet een doordacht plan om alle woningen te verbeteren te beginnen met de slechtst geïsoleerde naar de beste. Waarom niet een helder plan hoe om te gaan met de teruglever vergoeding en hoe we na het salderen gaan zorgen dat een ieder zijn eigen opgewekte stroom nuttig kan gebruiken..
Kan je wat zeggen over de TLV? Deze gaat wss ook omhoog als de btw van 9% naar 21% gaat toch? Weet niet hoe het zit met de energiebelasting.Uniciteit schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 16:48:Nieuwe maandbedragen vanaf 2023
Ik heb hieronder een aantal nieuwe maandbedragen berekend in vergelijking met de huidige situatie.
Hierbij heb ik rekening gehouden met:
- Gelijkblijvende netbeheerkosten
- Stijging naar 21% BTW
- Vermindering energiebelasting weer op niveau 2021
- Energiebelasting bovenop kWh/m3-prijs weer op niveau 2021
- Prijsplafond van €0,70 en €1,50
- Als vaste leveringskosten hanteer ik €5,99 p/m per product
Ik hanteer het gemiddelde verbruik zoals de NOS nu rapporteert: 2400 kWh en 1200 m3.
All-in tarieven juli 2022 Maandbedrag juli 2022 All-in tarieven januari 2023 Maandbedrag januari 2023 0,15 kWh/1,50 m3 €148 0,235472/1,50 m3 €200 0,30 kWh/1,80 m3 €205 0,401986/1,50 m3 €233 0,60 kWh/2,50 m3 €328 0,70/1,50 m3 €300
Mijn eerste indruk is dan ook dat het prijsplafond op dit moment voor heel veel mensen niet zo heel veel invloed zal hebben. Je huidige kWh-prijs gaat namelijk best wat omhoog: 9% -> 21% BTW en daarbovenop nog ongeveer 7 cent extra energiebelasting incl. 21% BTW.
De situatie zal natuurlijk ontzettend per persoon verschillen. Het een en ander is volledig afhankelijk van je huidige tarieven.
Ik sluit me maar aan bij @Lassy.fisherman schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 15:21:
[...]
Armoede is inderdaad een keuze in veel gevallen. Vaak ook is het een kwestie van verkeerde prioriteiten, maar dat had ik volgens mij al gezegd.
Pvoutput 3.190 Wp Zuid; Marstek Venus 5.12 kWh; HW P1; BMW i4 eDrive40
*knip*Pietervs schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 17:00:
[...]
Ik sluit me maar aan bij @Lassy.
Iemand die het zo goed met zichzelf getroffen heeft dat iedere euro die wordt besteed aan mensen die het wat minder hebben wegzet als “communisme” valt geen zinnig woord mee te wisselen.
[ Voor 10% gewijzigd door tweakduke op 20-09-2022 21:04 ]
Enige kleine voordeel dat men er mogelijk volgend jaar tot maximaal €102,- per maand erop “vooruit” gaat……iets met wassen neus..rejer schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 16:58:
Voor mensen met weinig geld zie ik totaal geen nuttige oplossingen. Het is gewoon weer dweilen met de kraan open.
Daikin FTXM35R/RXM35R
Ik begrijp dat er op korte termijn iets moet gebeuren maar als we op onze handen blijven zitten dan blijft het een herhaling van zetten. Voor komende winter zullen we de mensen die echt in financiële nood komen moeten ondersteunen. Voor de langere termijn zullen we ons moeten losmaken van onze olie en gas verslaving.JackBol schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 16:59:
[...]
Omdat geld in de zakken van energiemaatschappijen schudden al 3 maanden kost om gerealiseerd te krijgen.
Als je alle huizen wilt gaan isoleren voordat de eerste vorst valt, zul je alle aannemers van het universum full time nodig gaan hebben de komende twee maanden.
TLV durf ik niet te zeggen, omdat daar per energieleverancier veel variabelen tussen zitten.hoihoi66 schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 16:59:
[...]
Kan je wat zeggen over de TLV? Deze gaat wss ook omhoog als de btw van 9% naar 21% gaat toch? Weet niet hoe het zit met de energiebelasting.
Wat zijn de kosten voor enkel 500 m3 gas eigenlijk ala 1,50 m3?
[ Voor 3% gewijzigd door Uniciteit op 20-09-2022 17:05 ]
Hoe is dit berekend want in mijn wereld is 73K x 0,11% 73 euro, oftewel 6eu per maand. Genant..Servee schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 17:02:
[...]
Enige kleine voordeel dat men er mogelijk volgend jaar tot maximaal €102,- per maand erop “vooruit” gaat……iets met wassen neus..[Afbeelding]
[ Voor 16% gewijzigd door r0bb op 20-09-2022 17:08 ]
Oej, hier lijken ze een rekenfout te maken. Die €102 is exact het verschil van 0,14% bij een jaarinkomen van €73.071,-.Servee schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 17:02:
[...]
Enige kleine voordeel dat men er mogelijk volgend jaar tot maximaal €102,- per maand erop “vooruit” gaat……iets met wassen neus..[Afbeelding]
Dat bevestigt de precisie waarmee deze miljoenennota in elkaar is geknutseldUniciteit schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 17:07:
[...]
Oej, hier lijken ze een rekenfout te maken. Die €102 is exact het verschil van 0,14% bij een jaarinkomen van €73.071,-.
Dat is dus, bij dat jaarinkomen, €8,52 per maand.
De grote vraag is vooral wat de arbeidskorting gaat doen. De verschillende heffingskortingen hebben veel meer invloed op het netto inkomen dan deze wijziging.
[ Voor 9% gewijzigd door Servee op 20-09-2022 17:13 ]
Daikin FTXM35R/RXM35R
Uniciteit schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 17:07:
[...]
Oej, hier lijken ze een rekenfout te maken. Die €102 is exact het verschil van 0,14% bij een jaarinkomen van €73.071,-.
De grote vraag is vooral wat de arbeidskorting gaat doen. De verschillende heffingskortingen hebben veel meer invloed op het netto inkomen dan deze wijziging.
Rekenvoorbeelden verhoging arbeidskorting
Wouter heeft een inkomen van € 23.000. De hogere arbeidskorting levert hem in 2023 € 472 op.
Amir heeft een inkomen van € 37.000. De hogere arbeidskorting levert hem in 2023 € 521 op.
Marlijn heeft een inkomen van € 70.000. De hogere arbeidskorting levert haar in 2023 € 313 op.
Jah gezeik over die onder of boven 500m3.Uniciteit schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 17:03:
[...]
TLV durf ik niet te zeggen, omdat daar per energieleverancier veel variabelen tussen zitten.
Voor enkel en alleen 500 m3 gas en exact 0 kWh verbruik kom je uit op €65,78 per maand bij een prijs van €1,50/m3. (Let wel op: de absolute netbeheerkosten zijn hoger bij een verbruik van exact 500 m3 gas of meer, als je daaronder blijft, dan dalen je maandelijkse netbeheerkosten met €4,03).
Ik heb niet de illusie dat mensen die geschiedenis, bestuurskunde of filologie gestudeerd hebben nou bijster veel begrijpen van simpel rekenen.Uniciteit schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 17:07:
[...]
[ Voor 12% gewijzigd door Uniciteit op 20-09-2022 17:20 ]
T.o.v. wanneer? Dit jaar? Vorig jaar?Uniciteit schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 17:19:
"De energiebelasting op gas daalt met 6,31 cent/m3 en op elektriciteit met 7,06 cent/kWh."
Per ingang van 01-01-2023 (en dus in vergelijking met dit jaar).RemcoDelft schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 17:21:
[...]
T.o.v. wanneer? Dit jaar? Vorig jaar?
En de BTW?
Jammer dat Belgie niet zo'n regel heeft, ik zit ook al een paar jaar onder de 500hoihoi66 schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 17:16:
[...]
Jah gezeik over die onder of boven 500m3.
Zit al 5 jaar onder de 500 maar kom er niet uit met ze. Niet met stedin niet met de EL. Volgende maand mijn eindafrekening vanuit Oxxio, even nogmaals proberen.
Ik las dat dit echt bij de EL lag en niet bij Stedin zo zeer.
Ik kom dit jaar uit op 435 m3 ongeveer, vorig jaar 485 m3
☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.
Dat kan dus niet: "De energiebelasting op gas daalt met 6,31 cent/m3 en op elektriciteit met 7,06 cent/kWh."Uniciteit schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 17:22:
[...]
Per ingang van 01-01-2023 (en dus in vergelijking met dit jaar).
[ Voor 16% gewijzigd door RemcoDelft op 20-09-2022 17:37 ]
[ Voor 5% gewijzigd door Van der Berg op 20-09-2022 17:50 ]
X570 Aorus Pro - Ryzen 7 5800X- Noctua NH-U14S - FSP Hydro Ti PRO 1000W - 32GB DDR4 3600MHz C16 - GeForce RTX 4090 - 990 Pro 4TB - MSI MAG 321UP QD-OLED 4K/165Hz - 65" OLED LG B4 - Watch Ultra LTE - S24 Ultra 1TB - Tab S10+ 512/12GB - Buds 3 Pro - 22TB
Dat zijn allemaal zaken die een looptijd hebben die veel langer is dan het 8 uur journaal van vanavond of de verkiezingen in 2023zWillemSuper schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 16:58:
Wat ik eigenlijk jammer vind aan de aangekondigde maatregelen is dat het vooral symptoombestrijding is maar dat er niet gesproken wordt over de oorzaken aanpakken. We gaan bakken met geld besteden wat eindigt in de zakken van energie producenten. Waarom niet een doordacht plan om alle woningen te verbeteren te beginnen met de slechtst geïsoleerde naar de beste. Waarom niet een helder plan hoe om te gaan met de teruglever vergoeding en hoe we na het salderen gaan zorgen dat een ieder zijn eigen opgewekte stroom nuttig kan gebruiken..
Ik stuur je bericht, persoonlijk, even door naar Dhr Rutte. Een moment geduld aub.Van der Berg schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 17:46:
Wat houdt die energie plafond in voor mij? Ik heb gelezen tot 1200 kwh en 2400 m3 gas?
Wat houdt dit in voor ons? Het plafond.
Tweepersoonshuishouden
Definitieve meterstanden:
Meterstand elektriciteit
• Stroom Normaal 478 kWh
• Stroom Dal 641 kWh
Totaal samen: 1.119 kWh
Meterstand gas
• Gas 225 m3
Helaas geen zonnepanelen. In 2024 komt er waarschijnlijk zonnepanelen bij ons.
Ik kan dit niet zo goed plaatsen. Op basis van de informatie uit de Memorie van Toelichting en de Sleuteltabel, is het verschil in arbeidskorting voor een jaarinkomen van € 37.000 niet € 521 maar € 790. De uitwerking van de aanpassingen in het schijftarief, arbeidskorting en algemene heffingskorting netto per maand hieronder in een grafiek (eigen fabricraat). Voor de fijnproevers: voor het tweede knikpunt van de arbeidskorting is het verhoogde minimumjaarloon van € 25.036 gebruikt, wat resulteert in een opbouwpercentage van ca. 3.55% richting het maximum van € 5.052 bij een jaarinkomen van € 37.626 (derde knikpunt).
Je betaald straks 1,50 (als het dat blijft) tot 1200 m3 gas en je verbruik daarboven kost 1,95 per kuub gas.G4mert schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 17:43:
Hoe zit het met mensen zoals mij die een 3 jaar dalen GC contract hebben afgesloten?
M3
1e jaar 1.95
2e jaar 1.72
3e jaar 1.52
Kwh
Jaar 1: 44 ct
Jaar 2: 39 ct
Jaar 3: 33 ct
Zelf heb ik voldoende zonnepanelen dus kwh maakt mij niet uit. Moet ik mijn contract afkopen? Of kan ik dit uitzitten en alsnog 1.50 per m3 krijgen.
Kortom wat gebeurd er met contracten die deels hoger zijn? (Gas)
Niet dat ik je niet geloof, maar heb je daar toevallig ook een bron bij?Plenkske schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 18:07:
[...]
Je betaald straks 1,50 (als het dat blijft) tot 1200 m3 gas en je verbruik daarboven kost 1,95 per kuub gas.
Miljoenennota?Thomasvt schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 18:21:
[...]
Niet dat ik je niet geloof, maar heb je daar toevallig ook een bron bij?
[ Voor 6% gewijzigd door ArthurMorgan op 20-09-2022 18:25 ]
Onder meer RTL nieuws: https://www.rtlnieuws.nl/...ota-troonrede-prinsjesdagThomasvt schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 18:21:
[...]
Niet dat ik je niet geloof, maar heb je daar toevallig ook een bron bij?
Even mijn glazen bol oppoetsen hoor. Ben zo terug.Van der Berg schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 17:46:
Wat houdt die energie plafond in voor mij? Ik heb gelezen tot 1200 kwh en 2400 m3 gas?
Tweepersoonshuishouden
Meterstand elektriciteit
• Stroom Normaal 478 kWh
• Stroom Dal 641 kWh
Meterstand gas
• Gas 225 m3
[ Voor 17% gewijzigd door ViezeVis op 20-09-2022 18:32 ]
ja (1 januari)ViezeVis schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 18:31:
Mag ik aannemen dat het prijsplafond per 1 november dan ook geldt voor LOPENDE contracten? Dat wordt mij namelijk niet duidelijk.
Ik denk alle (lopende) variabele contracten. Had namelijk afgelopen weken een vast contract afgesloten (en weer geannuleerd ivm komend prijsplafond) en Innova gaf aan dat de wijzigingen niet toepasbaar zijn op vaste contracten. Daar staan de prijzen vast (logisch ook wel).ViezeVis schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 18:31:
Mag ik aannemen dat het prijsplafond per 1 november dan ook geldt voor LOPENDE contracten? Dat wordt mij namelijk niet duidelijk.
Prijsplafond is pas per 1 januari 2023.ViezeVis schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 18:31:
Dat is onjuist. Ze gelden voor alle contracten. Het is namelijk geen deal van de aanbieder met jou, maar van de overheid en de aanbieder.aaaido schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 18:34:
[...]
Ik denk alle (lopende) variabele contracten. Had namelijk afgelopen weken een vast contract afgesloten (en weer geannuleerd ivm komend prijsplafond) en Innova gaf aan dat de wijzigingen niet toepasbaar zijn op vaste contracten. Daar staan de prijzen vast (logisch ook wel).
Ik geef alleen aan dat de energieleverancier daar anders over denkt en communiceertArthurMorgan schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 18:35:
[...]
Dat is onjuist. Ze gelden voor alle contracten. Het is namelijk geen deal van de aanbieder met jou, maar van de overheid en de aanbieder.
@Wolly @ArthurMorgan Excuus, het echte prijsplafond per 1 januari 2023 indd. Per 1 november 2022 de 'tussenoplossing'. Maar, dus ook voor lopende contracten. Correct?
Begrijp ik het goed als je in deze tabel hebt weergegeven dat je bij een jaarinkomen van 60k volgend jaar zo'n €83 per maand meer over houdt?MeteoVir schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 17:57:
[...]
Ik kan dit niet zo goed plaatsen. Op basis van de informatie uit de Memorie van Toelichting en de Sleuteltabel, is het verschil in arbeidskorting voor een jaarinkomen van € 37.000 niet € 521 maar € 790. De uitwerking van de aanpassingen in het schijftarief, arbeidskorting en algemene heffingskorting netto per maand hieronder in een grafiek (eigen fabricraat). Voor de fijnproevers: voor het tweede knikpunt van de arbeidskorting is het verhoogde minimumjaarloon van € 25.036 gebruikt, wat resulteert in een opbouwpercentage van ca. 3.55% richting het maximum van € 5.052 bij een jaarinkomen van € 37.626 (derde knikpunt).
[Afbeelding].
Dat is iemand van de afdeling communicatie. Die heeft geen verstand hiervan. Dat heeft hij waarschijnlijk over een paar dagen welaaaido schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 18:38:
[...]
Ik geef alleen aan dat de energieleverancier daar anders over denkt en communiceert
We gaan het zien. Ik kan ergens wel begrijpen dat vaste contracten niet worden meegenomen in het prijsplafond. Neem bijvoorbeeld iemand met een 5 jaar contract met mooie tarieven. Die moet dan ineens meer gaan betalen terwijl hij of zij een contract heeft afgesloten. Juridisch een lastige.ArthurMorgan schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 18:40:
[...]
Dat is iemand van de afdeling communicatie. Die heeft geen verstand hiervan. Dat heeft hij waarschijnlijk over een paar dagen wel
Dit is way boven zijn pay grade.
Normaal gesproken heb je als klant niks aan dalende tarieven bij een vast contract. De overheid is nu degene die een deel van je contract overneemt. De energiemaatschappij krijgt uiteindelijk gewoon de prijs van het contract. Alleen deels van jou en deels van de overheid.
Nee, het is een plafond. Dus als jij een contract hebt met lagere prijzen dan is dat gewoon fijn voor je. Heb je een contract met hogere prijzen dan betaalt de overheid daar een deel van.aaaido schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 18:45:
[...]
We gaan het zien. Ik kan ergens wel begrijpen dat vaste contracten niet worden meegenomen in het prijsplafond. Neem bijvoorbeeld iemand met een 5 jaar contract met mooie tarieven. Die moet dan ineens meer gaan betalen terwijl hij of zij een contract heeft afgesloten. Juridisch een lastige.
Nogmaals hoop dat je gelijk hebt hoor.
Je vergeet de ODE (Opslag Duurzame Energie) belasting. Die is op dit moment € 0,03691 per kWh. Voor elektriciteit is de totale belasting nu dus ongeveer 8,1 cent per kWh (4,452 cent energiebelasting en 3,691 cent ODE, inclusief btw). Bron: https://www.milieucentraa...ng/energiebelasting-2022/RemcoDelft schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 17:30:
[...]
Dat kan dus niet: "De energiebelasting op gas daalt met 6,31 cent/m3 en op elektriciteit met 7,06 cent/kWh."
Dit hebben we nu: "Het tarief voor energiebelasting is in 2022 € 0,057 (exclusief btw) per kWh lager dan in 2021. Hierdoor betaalt u € 0,0368 (exclusief btw) aan energiebelasting per kWh die u verbruikt.", en ik neem aan dat de energiebelasting niet negatief wordt.
[ Voor 11% gewijzigd door pdidi op 20-09-2022 18:50 ]
Vanaf 1 januari gaat een maximale prijs gelden voor de eerste 1200 kuub gas- en de eerste 2400 kilowattuur stroomverbruik. Wat die maximale prijs precies wordt is nog niet bekend.Van der Berg schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 17:46:
Tweepersoonshuishouden
Meterstand elektriciteit
• Stroom Normaal 478 kWh
• Stroom Dal 641 kWh
Meterstand gas
• Gas 225 m3
Ik denk dat ze bij Eneco nu nog ff snel geld willen binnen harken, ik kreeg net ook de verhoging in de mail, bijna hetzelfde tarief als bij jou.Bouke-p schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 18:46:
[Afbeelding]
Alweer een verhoging van Eneco, dat was 1,69 en 0,50(gas/electra).
Ik heb een groot gezin(2 volwassenen, 4kinderen van 2 tm8) en een jaren 30 woning.
Mn verbruik vorig jaar was 1500m3 gas en 2500kwh, best netjes volgens mij.
Maar zonder prijsplafond is dit gewoon niet meer te betalen, ondanks mn ook niet slechte salaris.
Hopelijk kom ik nog in aanmerking voor een duurzaamheidslening en kan ik iemand vinden die zonnepanelen en airco kan plaatsen.
Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler
Apple iPhone 16e LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq