Er moet echt nog iets komennvoor de all electric mensen. Dit kan niet. Wat een brevet van onvermogen als ze daar niks voor verzinnen.
70 cent per KWH >> 15-20KWH per 100km >> €10,50-€14,00 per 100km
naar benzine gekeken heb je daar 5,6liter-7,5liter voor, daar haal je de 100km ook makkelijk mee
naar benzine gekeken heb je daar 5,6liter-7,5liter voor, daar haal je de 100km ook makkelijk mee
Valt toch allemaal wel mee, de meeste laadpalen rekenen €0,40 of minder. Thuisladen is voor sommige EV eigenaren een dure hobby maar daar valt voor de meeste mensen wel iets op te verzinnen door bij kantoor of aan de straat te laden. Het is niet ideaal maar zelfs €0.70 per kWh komt uit op €0,10 per kilometer.revolution-nl schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 19:00:
de EV kan ingeruilde worden op een fossiele plofkoets.
Tenenkrommend waar ze in Den Haag mee bezig zijn...
Sarcasm onrevolution-nl schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 19:00:
Wát een aanfluiting deze "reparatie" de hybride warmtepomp kan deze winter uit bij veel gezinnen en de EV kan ingeruilde worden op een fossiele plofkoets.
Inderdaad ze moeten die stumpers in hun huurhuisjes waar ze helemaal geen energiebesparende zaken kunnen regelen omdat hun huisbaas niet meewerkt of hun pauper inkomen niet voldoende is om een warmtepomp van een paar k te installeren toch gewoon in de kou laten?
Pff je dacht dat die toeslagenaffaire ze wel zou leren, maar nee hoor en maar leunen op die brede schouders.
Wat denk je dat het kost zo'n full electric op de kosten van de baas, en die zonnepanelen komen niet aanwaaien, want er moet ook nog op skivakantie worden gegaan hè.
/Sarcasm out
Oh om het in topic te houden maandbedrag 52 euro doordat ik zonnepanelen heb en 700-800 m3 gas per jaar stook met een vooroorlogs contract. (Dus ik reken me tot de lucky few)
Dus heb bij mijn ouders al meerdere energiezuinige lampen geïnstalleerd, comfortspeeds op de radiatoren, isolatie achter de radiatoren etc. Want met hun AOWtje is het ondertussen aanploeteren.
En geef al mijn Greenchoice punten aan de energiecoaches zodat ze hopelijk anderen kunnen helpen.
[ Voor 20% gewijzigd door Barrycade op 20-09-2022 19:18 ]
*knip*JackBol schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 17:01:
[...]
Reageer aub niet op hem, hij is hier alleen maar om te trollen.
Op deze toon gaan we niet door.
[ Voor 39% gewijzigd door tweakduke op 20-09-2022 21:03 ]
Wat een onduidelijke regeling/uitleg. Compleet onduidelijk waar de €0,70 per kWh en € 1,50 per m3 op zijn gebaseerd.
Als leek richt ik me maar even op mijn maandbedrag. Ik heb een verbruik van ca 1.200 m3 gas en 2.500 Kwh elektriciteit. Vrijwel het gebruik van een gemiddeld huishouden dat steeds wordt genoemd.
Gister werd in de media genoemd dat het prijsplafond naar situatie van vóór de oorlog (januari 2022) zou worden teruggebracht. Per maand betaalde ik in januari 2022 €140 (variabel contract bij Vattenfall). In juli werd geadviseerd om het maandbedrag te verhogen naar € 210 en dat heb ik gevolgd.
Ik lees nu dat het maandbedrag van een gemiddeld huishouden ca. € 290 zal zijn. Dat zou voor mij (met het verbruik van een gemiddeld huishouden) dus meer dan een verdubbeling ten opzichte van januari 2022. Het streven om het maandbedrag terug te brengen naar de situatie van voor de oorlog lijkt dus compleet van tafel?
En inderdaad de mensen die all-electric zijn (gegaan) en/of een elektrische auto hebben, kunnen letterlijk en figuurlijk aan het gas met dat plafond van 2.400 kWh.
Als leek richt ik me maar even op mijn maandbedrag. Ik heb een verbruik van ca 1.200 m3 gas en 2.500 Kwh elektriciteit. Vrijwel het gebruik van een gemiddeld huishouden dat steeds wordt genoemd.
Gister werd in de media genoemd dat het prijsplafond naar situatie van vóór de oorlog (januari 2022) zou worden teruggebracht. Per maand betaalde ik in januari 2022 €140 (variabel contract bij Vattenfall). In juli werd geadviseerd om het maandbedrag te verhogen naar € 210 en dat heb ik gevolgd.
Ik lees nu dat het maandbedrag van een gemiddeld huishouden ca. € 290 zal zijn. Dat zou voor mij (met het verbruik van een gemiddeld huishouden) dus meer dan een verdubbeling ten opzichte van januari 2022. Het streven om het maandbedrag terug te brengen naar de situatie van voor de oorlog lijkt dus compleet van tafel?
En inderdaad de mensen die all-electric zijn (gegaan) en/of een elektrische auto hebben, kunnen letterlijk en figuurlijk aan het gas met dat plafond van 2.400 kWh.
*knip*
Quote en reactie verwijderd.
Quote en reactie verwijderd.
[ Voor 89% gewijzigd door tweakduke op 20-09-2022 21:03 ]
Ik vraag me af hoe mensen welke van het gas af zijn gecompenseerd gaan worden, want eigenlijk is dit niet eerlijk, die mensen missen dan dat prijsplafond van het gas, maar verbruiken wel meer stroom omdat ze van het gas af zijn. Dus met een warmtepomp wordt je gestraft!feye1 schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 19:03:
Er moet echt nog iets komennvoor de all electric mensen. Dit kan niet. Wat een brevet van onvermogen als ze daar niks voor verzinnen.
Prima toch? We moeten tenslotte minder rijden van Den Haag. Nu nog BPM en MRB en alle batterij-rijders zijn ook weer terug bij af.Bushie schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 19:06:
70 cent per KWH >> 15-20KWH per 100km >> €10,50-€14,00 per 100km
Is toch je eigen keuze/schuld als je van het gas af gaat?Ruud888 schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 19:43:
[...]
Ik vraag me af hoe mensen welke van het gas af zijn gecompenseerd gaan worden, want eigenlijk is dit niet eerlijk, die mensen missen dan dat prijsplafond van het gas, maar verbruiken wel meer stroom omdat ze van het gas af zijn. Dus met een warmtepomp wordt je gestraft!
Elektrisch verwarmen is altijd al heel duur geweest.
[ Voor 5% gewijzigd door Het Fantoom op 20-09-2022 19:50 ]
Ik kan het niet met cijfers onderbouwen maar zou het een verkapte manier van nivellering zijn? Met de aanname dat mensen die nu al volledig electric zijn door de bank genomen ook de middelen hadden om dit te doen (dus ook waarschijnlijk niet tot de armste laag van de bevolking horen)Ruud888 schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 19:43:
[...]
Ik vraag me af hoe mensen welke van het gas af zijn gecompenseerd gaan worden, want eigenlijk is dit niet eerlijk, die mensen missen dan dat prijsplafond van het gas, maar verbruiken wel meer stroom omdat ze van het gas af zijn. Dus met een warmtepomp wordt je gestraft!
Neemt niet weg dat het oneerlijk voelt en totaal ingaat tegen alle verduurzamingsprincipes.
Heb je een idee wat het enkel tarief gaat worden?Bouke-p schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 18:46:
[Afbeelding]
Alweer een verhoging van Eneco, dat was 1,69 en 0,50(gas/electra).
Ik heb een groot gezin(2 volwassenen, 4kinderen van 2 tm8) en een jaren 30 woning.
Mn verbruik vorig jaar was 1500m3 gas en 2500kwh, best netjes volgens mij.
Maar zonder prijsplafond is dit gewoon niet meer te betalen, ondanks mn ook niet slechte salaris.
Hopelijk kom ik nog in aanmerking voor een duurzaamheidslening en kan ik iemand vinden die zonnepanelen en airco kan plaatsen.
NeeBaBoK schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 19:55:
[...]
Heb je een idee wat het enkel tarief gaat worden?
Als je alles op elektriciteit gaat gooien privé zonder zonnepanelen aan te schaffen ben je niet slim bezig geweest. Eigen schuld dan, of in jouw woorden: tenenkrommend.revolution-nl schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 19:00:
Wát een aanfluiting deze "reparatie" de hybride warmtepomp kan deze winter uit bij veel gezinnen en de EV kan ingeruilde worden op een fossiele plofkoets.
Maar verder wel een nette oplossing zo, gas is betaalbaar en stroom moet men op letten of kan men zelf gaan opwekken. Terugverdientijd van panelen wordt zo alleen maar korter.
Het moge een ieder duidelijk zijn (en zo niet, hopelijk vanaf heden) dat alles wat gestimuleerd wordt met subsidies in het kader van verduurzaming / milieu tijdelijk is. Uiteindelijk moet elke koe gemolken worden, het is altijd al zo geweest, vanaf de stimulans voor zuinigere auto's met minder CO2 uitstaat, tot het tijdelijk ontheffen van de MRB op hybride auto's (een reden waarom ik indertijd voor de Prius koos). Na x aantal jaar mocht ik de hoofdprijs betalen, mede door het gewicht van de hybride batterij viel de MRB daarna ook nog eens hoger uit. Mijn voorlopige conclusie, early adopters op dit gebied hebben tijdelijk wat voordelen (evt. in de vorm van subsidies) maar uiteindelijk worden ze net zo hard weer links- of rechtsom belast door onze overheid.
Ik heb zelf een gasketel dus ik kan er naast zitten hoor... maar een warmtepomp is toch veel efficiënter dan een gasketel? Dus uit 1 kWh energie haal je 4 kWh warmte? Dus hoezo gestraft?Ruud888 schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 19:43:
[...]
Ik snap die cap van 70ct/kWh niet helemaal. Veel aanbieders zitten daar nog ruim onder. Een plafond heeft alleen nut als het de tarieven dempt en dat doet het i.g.v elektra dus niet...in tegendeel, de energieboeren zullen de tarieven alleen maar gaan verhogen tot aan de cap.
Ja de VVD dacht: laten we eens lekker de hoge inkomens pakkenEgeau schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 19:52:
[...]
Ik kan het niet met cijfers onderbouwen maar zou het een verkapte manier van nivellering zijn? Met de aanname dat mensen die nu al volledig electric zijn door de bank genomen ook de middelen hadden om dit te doen (dus ook waarschijnlijk niet tot de armste laag van de bevolking horen)
Neemt niet weg dat het oneerlijk voelt en totaal ingaat tegen alle verduurzamingsprincipes.

Luister je naar de overheid om gasloos te gaan wordt je gestraft!Egeau schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 19:52:
[...]
Ik kan het niet met cijfers onderbouwen maar zou het een verkapte manier van nivellering zijn? Met de aanname dat mensen die nu al volledig electric zijn door de bank genomen ook de middelen hadden om dit te doen (dus ook waarschijnlijk niet tot de armste laag van de bevolking horen)
Alle nieuwbouw koopwoningen en huurwoningen zijn ook al jaren gasloos.
Ik verwacht wel een aanpassing voor de All electric woningen. Aangezien het nu ook geen keuze meer is bij nieuwbouw om op gas te gaan verwarmen.
Kijk, die EV gaat er dus uit als dit zo blijft, maar voor mijn huis had geen optie, mijn nieuwbouwhuis kwam zonder gasaansluiting. Zoals alle huizen met een bouwvergunning van na 2020, want die vallen onder wet VET (Voortgang Energie Transitie).mathelicious schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 20:03:
[...]
Als je alles op elektriciteit gaat gooien privé zonder zonnepanelen aan te schaffen ben je niet slim bezig geweest. Eigen schuld dan, of in jouw woorden: tenenkrommend.
De overheid dwingt mij om electrisch te verwarmen (CV+WW) maar daar ben ik dus nu de pineut van.
De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt
Maar 1kWh kost 70ct en 1m3 is 10kWh aan energie.Kalentum schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 20:11:
[...]
Ik heb zelf een gasketel dus ik kan er naast zitten hoor... maar een warmtepomp is toch veel efficiënter dan een gasketel? Dus uit 1 kWh energie haal je 4 kWh warmte? Dus hoezo gestraft?
Dus 10kWh aan warmte met gas is €1,50
Die zelfde 10kWh aan warmte me elektriciteit (COP=4) zit je op €1,75.
Daarnaast was het hele idee van het investeren in een warmtepomp dat je over tijd deze terug zou verdienen (we zijn immers allemaal Nederlanders). Maar als je je CV hebt vervangen door een WP gaat die RoI alleen verder naar de horizon.
[ Voor 19% gewijzigd door JackBol op 20-09-2022 20:17 ]
Not gonna happen, veel te complex (voor een tijdelijke situatie).Ruud888 schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 20:13:
[...]
Luister je naar de overheid om gasloos te gaan wordt je gestraft!
Ik verwacht wel een aanpassing voor de All electric woningen. Aangezien het nu ook geen keuze meer is bij nieuwbouw om op gas te gaan verwarmen.
Ze hebben 't vast geprobeerd, maarja we polderen 't naar een tussenoplossing waar niemand supertevreden mee is.
Hopelijk aan de horizon ook weer (meer)jaarscontracten voor een redelijke prijs, dan kan daarna de stekker weer uit 't infuus en iedereen terug naar z'n eigen boontjes.
Zelf wel over de plannen te spreken met ~1400m3 gas op een variabel contract, kan m'n warmtepomp ellende scenario terug de ijskast in (of je de boel even verbouwt om een probleem op te lossen wat bij de bouw van je huis al opgelost was, namelijk verwarming)
[ Voor 14% gewijzigd door dyrc op 20-09-2022 20:18 ]
En dan reken jij met het prijs plafond, maar een wp huis gaat gegarandeerd boven de 2400 kWh uit, dus je wp gaat gewoon op de volledige prijs draaien van ongeveer een euro als je nu een contract gaat afsluitenJackBol schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 20:16:
[...]
Maar 1kWh kost 70ct en 1m3 is 10kWh aan energie.
Daarnaast was het hele idee van het investeren in een warmtepomp dat je over tijd deze terug zou verdienen (we zijn immers allemaal Nederlanders). Maar als je je CV hebt vervangen door een WP gaat die RoI alleen verder naar de horizon.
1 PVoutput . Dongen NB
Krijg hem net ook binnen, als dit blijkbaar geld voor nu iedereen, komen we denk nu in de tijd waar de problemen echt gaan komen. Ik dacht dat de prijzen pas 1-12 zouden wijzigen, maar blijkbaar dus al eerder.Bouke-p schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 18:46:
[Afbeelding]
Alweer een verhoging van Eneco, dat was 1,69 en 0,50(gas/electra).
Ik heb een groot gezin(2 volwassenen, 4kinderen van 2 tm8) en een jaren 30 woning.
Mn verbruik vorig jaar was 1500m3 gas en 2500kwh, best netjes volgens mij.
Maar zonder prijsplafond is dit gewoon niet meer te betalen, ondanks mn ook niet slechte salaris.
Hopelijk kom ik nog in aanmerking voor een duurzaamheidslening en kan ik iemand vinden die zonnepanelen en airco kan plaatsen.
Maarja, overstappen heeft geen zin, contract kan je niet afsluiten, wordt een interessant jaar van 'slikken en betalen'.
Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.
De meerderheid van de energieleveranciers zit boven €0,70 voor de mensen die vandaag een contract moeten afsluiten. Als jij er nog niet aan zit, dan ben je ongetwijfeld binnenkort aan de beurt als ze de variabele tarieven aanpassen.Lassy schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 20:11:
Ik snap die cap van 70ct/m3 niet helemaal. Veel aanbieders zitten daar nog ruim onder. Een plafond heeft alleen nut als het de tarieven dempt en dat doet het i.g.v elektra dus niet...in tegendeel, de energieboeren zullen de tarieven alleen maar gaan verhogen tot aan de cap.
Innova heeft peperduur jaar contract. Het prijs plafond word dan je tarief....SinergyX schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 20:19:
[...]
Krijg hem net ook binnen, als dit blijkbaar geld voor nu iedereen, komen we denk nu in de tijd waar de problemen echt gaan komen. Ik dacht dat de prijzen pas 1-12 zouden wijzigen, maar blijkbaar dus al eerder.
Maarja, overstappen heeft geen zin, contract kan je niet afsluiten, wordt een interessant jaar van 'slikken en betalen'.
1 PVoutput . Dongen NB
Die volgens volgens mij nu allemaal modelcontracten, niet de '3 jaar vast tegen interessant tarief' principes.reneeke1970 schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 20:21:
[...]
Innova heeft peperduur jaar contract. Het prijs plafond word dan je tarief....
Dat wordt flink wat doorrekenen de wintermaanden in, ik had mijn voorschot al belachelijk te hoog staan (290 euro vs ~140 kosten), maar denk dat al die vooruitbetaalde voorschotten het niet eens meer gaan dekken.
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.
Netbeheerkosten voor gas komen er ook nog bij.JackBol schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 20:16:
[...]
Maar 1kWh kost 70ct en 1m3 is 10kWh aan energie.
Hoe kom je dan uit met het nieuwe prijsplafond? Zit je zover boven het gemiddelde? Anders blijf je gewoon gecapt op €0,70/€1,50, wat natuurlijk wel wat beter behapbaar is.SinergyX schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 20:19:
[...]
Krijg hem net ook binnen, als dit blijkbaar geld voor nu iedereen, komen we denk nu in de tijd waar de problemen echt gaan komen. Ik dacht dat de prijzen pas 1-12 zouden wijzigen, maar blijkbaar dus al eerder.
Hoe groot is het percentage all-electric huishoudens zonder ruime hoeveelheid Zonnepanelen nu eigenlijk? Want dat lijkt mij de enige groep die minder profijt heeft van het aangekondigde prijsplafond.
Neem aan dat we wel eerst mogen wegsalderen toch. Dus 5000 verbruik, 4000 opwek = 1000 van de 2400 kwh die 'mogen'.
Inderdaad. Ik heb ongeveer 4000 kWh aan stroom per jaar nodig voor de verwarming en warm water. Dat is omgerekend zo'n 1600m3.reneeke1970 schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 20:19:
[...]
En dan reken jij met het prijs plafond, maar een wp huis gaat gegarandeerd boven de 2400 kWh uit, dus je wp gaat gewoon op de volledige prijs draaien van ongeveer een euro als je nu een contract gaat afsluiten
Dus als ik op gas zou zitten, zou het allemaal geen probleem zijn, maar ik mag zometeen met mijn WP even flink aftikken
Wat zijn jouw tarieven?JackBol schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 20:29:
[...]
Inderdaad. Ik heb ongeveer 4000 kWh aan stroom per jaar nodig voor de verwarming en warm water. Dat is omgerekend zo'n 1600m3.
Dus als ik op gas zou zitten, zou het allemaal geen probleem zijn, maar ik mag zometeen met mijn WP even flink aftikken
Ik ken mensen in huisjes van de woningbouw met warmtepomp zonder panelen. Dat zijn mensen die ook mochten fungeren als verdachte in de toeslagenaffaire.Barrycade schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 19:14:
[...]
Sarcasm on
Inderdaad ze moeten die stumpers in hun huurhuisjes waar ze helemaal geen energiebesparende zaken kunnen regelen omdat hun huisbaas niet meewerkt of hun pauper inkomen niet voldoende is om een warmtepomp van een paar k te installeren toch gewoon in de kou laten?
Pff je dacht dat die toeslagenaffaire ze wel zou leren, maar nee hoor en maar leunen op die brede schouders.
Wat denk je dat het kost zo'n full electric op de kosten van de baas, en die zonnepanelen komen niet aanwaaien, want er moet ook nog op skivakantie worden gegaan hè.
/Sarcasm out
Oh om het in topic te houden maandbedrag 52 euro doordat ik zonnepanelen heb en 700-800 m3 gas per jaar stook met een vooroorlogs contract. (Dus ik reken me tot de lucky few)
Dus heb bij mijn ouders al meerdere energiezuinige lampen geïnstalleerd, comfortspeeds op de radiatoren, isolatie achter de radiatoren etc. Want met hun AOWtje is het ondertussen aanploeteren.
En geef al mijn Greenchoice punten aan de energiecoaches zodat ze hopelijk anderen kunnen helpen.
Eigen schuld zeker? Hadden ze maar een huis moeten kiezen met een cv installatie nadat hun oude buurt werd gesloopt?
Ik ben nog aan het inlezen rond prijsplafond, hoe deze precies schaalt met verbruik.Uniciteit schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 20:24:
[...]
Hoe kom je dan uit met het nieuwe prijsplafond? Zit je zover boven het gemiddelde? Anders blijf je gewoon gecapt op €0,70/€1,50, wat natuurlijk wel wat beter behapbaar is.
Maar vooralsnog is dat per 1 januari, deze prijzen van Eneco gaan in per 1 oktober, dat is alsnog 3 maanden uitzitten met huidige prijzen (en de wintermaanden).
Secondair ben ik 'de bijzondere' in de club, ik heb mijn gasverbruik van 1500 naar 400 teruggebracht, maar daar tegenover mijn electriciteit van ~3000kwh naar ~7000kwh getrokken (gas blijft energie-efficient als het gaat om omwarmen..).
Irritant blijft dat mijn gasmeter als sinds begin dit jaar niet werkt (yeey voor slimme meter, als hij het doet), dus makkelijk doorrekenen is het niet. Maar nu op basis van vorig jaar, kom ik oktober t/m december op zo'n 376 euro per maand.
Vooralsnog lijkt het erop dat de mensen die 'gas vermindering' hebben gedaan, zonder de zonnepanelen mogelijkheid, riant en royaal genaaid gaan worden. Als dat zo is, draai ik per direct mijn gaskraan weer open.
Ik riep het jaren geleden al, als iedereen afhankelijk is van stroom dan worden we genaaid....JackBol schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 20:29:
[...]
Inderdaad. Ik heb ongeveer 4000 kWh aan stroom per jaar nodig voor de verwarming en warm water. Dat is omgerekend zo'n 1600m3.
Daarom heb ik er een hout kachel bij gezet, kan ik kiezen welke ik aan zet, hout of wp
1 PVoutput . Dongen NB
Saldering is ook op weg naar het einde nu leveranciers zelf mogen invullen hoe dat eigenlijk werkt.feye1 schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 20:28:
Neem aan dat we wel eerst mogen wegsalderen toch. Dus 5000 verbruik, 4000 opwek = 1000 van de 2400 kwh die 'mogen'.
Zie BudgetThuis of Vrij op Naam.
All-electric verwarmers komen er inderdaad relatief bekaaid vanaf. Maar als je naar het totaalplaatje kijkt: deze groep zal sterk oververtegenwoordigd zijn bij PV-bezit en daar weer flink profiteren van salderen. En ze zullen als groep een veel beter geïsoleerd huis hebben dan gemiddeld en dus sowieso wat minder last hebben van hoge energieprijzen voor verwarmen.
Bij hybride-wp huizen kan het effect ontstaan dat het voordeliger is om te verwarmen op gas, in plaats van op elektra met de WP. Maar met de huidige prijzen scheelt dat nog niet heel gek veel: 1 kuub a €1,5 (gecapped) gas om 8kWh warmte in huis te krijgen, of 2 kWh electrisch (a €2 euro marktprijs) om 8kWh warmte in huis te krijgen. Beetje vergelijkbaar met het nare fenomeen dat het goedkoper is om met COP 1 resterende kWh's op te stoken in plaats van gas te gebruiken voor de mensen met PV overschot en lage terugleververgoeding.
Al met al vind ik het vrij geslaagd om een flink deel van de pijn weg te nemen bij de zwakkeren in de samenleving. In z'n algemeenheid blijft de prikkel om energie te besparen in tact, zowel bij gas als bij stroom. De prikkel om over te stappen op verwarmen met WP wordt helaas wat minder, maar voor de mensen die al een WP hebben was die toch niet meer nodig, en voorlopig zijn alle WPs toch uitverkocht, dus we kunnen wel eventjes zonder die prikkel
Bij hybride-wp huizen kan het effect ontstaan dat het voordeliger is om te verwarmen op gas, in plaats van op elektra met de WP. Maar met de huidige prijzen scheelt dat nog niet heel gek veel: 1 kuub a €1,5 (gecapped) gas om 8kWh warmte in huis te krijgen, of 2 kWh electrisch (a €2 euro marktprijs) om 8kWh warmte in huis te krijgen. Beetje vergelijkbaar met het nare fenomeen dat het goedkoper is om met COP 1 resterende kWh's op te stoken in plaats van gas te gebruiken voor de mensen met PV overschot en lage terugleververgoeding.
Al met al vind ik het vrij geslaagd om een flink deel van de pijn weg te nemen bij de zwakkeren in de samenleving. In z'n algemeenheid blijft de prikkel om energie te besparen in tact, zowel bij gas als bij stroom. De prikkel om over te stappen op verwarmen met WP wordt helaas wat minder, maar voor de mensen die al een WP hebben was die toch niet meer nodig, en voorlopig zijn alle WPs toch uitverkocht, dus we kunnen wel eventjes zonder die prikkel
m3 is gas, gas is wel duurder dan 70ct/m3. Wat bedoel je nu ?Lassy schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 20:11:
Ik snap die cap van 70ct/m3 niet helemaal. Veel aanbieders zitten daar nog ruim onder. Een plafond heeft alleen nut als het de tarieven dempt en dat doet het i.g.v elektra dus niet...in tegendeel, de energieboeren zullen de tarieven alleen maar gaan verhogen tot aan de cap.
Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.
Met zonnepanelen word je ook genaaid, want door een fout in de wet gaan ze allemaal per tarief periode salderen, bij Eneco nu dus blijkbaar per maand als ze telkens verhogen.SinergyX schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 20:33:
[...]
Ik ben nog aan het inlezen rond prijsplafond, hoe deze precies schaalt met verbruik.
Maar vooralsnog is dat per 1 januari, deze prijzen van Eneco gaan in per 1 oktober, dat is alsnog 3 maanden uitzitten met huidige prijzen (en de wintermaanden).
Secondair ben ik 'de bijzondere' in de club, ik heb mijn gasverbruik van 1500 naar 400 teruggebracht, maar daar tegenover mijn electriciteit van ~3000kwh naar ~7000kwh getrokken (gas blijft energie-efficient als het gaat om omwarmen..).
Irritant blijft dat mijn gasmeter als sinds begin dit jaar niet werkt (yeey voor slimme meter, als hij het doet), dus makkelijk doorrekenen is het niet. Maar nu op basis van vorig jaar, kom ik oktober t/m december op zo'n 376 euro per maand.
Vooralsnog lijkt het erop dat de mensen die 'gas vermindering' hebben gedaan, zonder de zonnepanelen mogelijkheid, riant en royaal genaaid gaan worden. Als dat zo is, draai ik per direct mijn gaskraan weer open.
In de winter geen opbrengst panelen dus gewoon dokken
1 PVoutput . Dongen NB
Ik begrijp je frustratie. Je zou kunnen overwegen om voor de komende 3 maanden nog over te stappen. Er zijn modelcontracten die nog wat goedkoper zijn dan jouw nieuwe tarieven van Eneco.SinergyX schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 20:33:
[...]
Ik ben nog aan het inlezen rond prijsplafond, hoe deze precies schaalt met verbruik.
Even narekenen met de prijzen van het Eneco modelcontract:JackBol schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 20:29:
[...]
Als je het met gas zou doen betaal je:
1200 kuub gas binnen de cap * 1,50 = 1800
400 kuub gas buiten de cap * 4,63 = 1852
Totaal = 3652
En als je het met stroom zou doen betaal je:
4000 * 0,95820 = 3832,8
Lood om oud ijzer dus bij het verbruik dat jij noemt
0,53 dal /0,68 normaal t/m 15 december.
4,63 voor een m3 gas!eamelink schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 20:44:
[...]
Even narekenen met de prijzen van het Eneco modelcontract:
Als je het met gas zou doen betaal je:
1200 kuub gas binnen de cap * 1,50 = 1800
400 kuub gas buiten de cap * 4,63 = 1852
Totaal = 3652
En als je het met stroom zou doen betaal je:
4000 * 0,95820 = 3832,8
Lood om oud ijzer dus bij het verbruik dat jij noemt. Al moet ik toegeven dat het plaatje wel iets ten nadele van all-electric wijzigt als je bijvoorbeeld 20% weet te besparen op je verbruik
Is dat de gemiddelde gasprijs?
Staat erbij; dat is het Eneco modelcontract.Ruud888 schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 20:47:
[...]
4,63 voor een m3 gas!
Dan gaat het vooral afhangen van de tarieven die je daarna moet betalen, want vooralsnog ben je minder kwijt aan die warmtepomp dan aan gas (voor verwarmen en warm water).
Is er ook gesproken over een cap op de vaste leveringskosten? Dit is normaal laag maar zonder cap kunnen energieleveranciers hier vrolijk aan gaan sleutelen zodat je alsnog meer betaald.
Nu ik wat nareken, geef ik je gelijk, denk dat we gewoon de hele groep 'minder gas' als 'genaaid' weg moeten zetten. 1200m3 was iets wat in 2018 (of eerder) al als gemiddeld verbruik werd weggezet, als je dat nu nog steeds als uitgangspunt gebruikt dan zeg je indirect 'niemand heeft dus iets aan gasmindering gedaan'.reneeke1970 schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 20:40:
[...]
Met zonnepanelen word je ook genaaid, want door een fout in de wet gaan ze allemaal per tarief periode salderen, bij Eneco nu dus blijkbaar per maand als ze telkens verhogen.
Als ik namelijk (pijl 2020) 2600kwh gemiddeld opbrengt van zonnepanelen in mijn berekening zou opnemen, val ik opeens in de bijna 'model gebruiker' met een braaf verlaging van bijna 70% gasverbruik (erg leuk dat het volgende de eneco app in een aantal maanden zelfs 94% was tov het jaar ervoor
Ik heb er rekening mee gehouden, ik heb mijn voorschot bewust hoog gehouden, dus hopelijk genoeg 'buffer' betaald om die paar maanden te overbruggen (die 70ct naar 90ct plafond doet pijn, maar is ergens te overzien, dat zou zo'n ~60 euro per maand zijn) en dan maar afwachten wat straks de kwh prijzen blijven doen.
Als ze lief zijn, zorg meteen voor een wet voor verplichting van zonnepanelen voor verhuurders.. zou mij in ieder geval helpen.
Daarom ook dat die cap er komt. Er is enige verontwaardiging in dit topic dat het pakket niet heel veel doet voor mensen met tarieven van bijvoorbeeld €0,50/kWh en €2/m3.Ruud888 schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 20:47:
[...]
4,63 voor een m3 gas!
Maar het pakket is vooral voor mensen die deze winter met nieuwe tarieven te maken krijgen. Die nieuwe tarieven zijn immers ook de tarieven waarmee de inflatie wordt berekend en alle koopkrachtplaatjes.
Die €4,63 is helaas niet meer uniek en iedereen die op variabel zit of waarvan het vaste contract binnenkort verloopt krijgt met vergelijkbare prijzen te maken.
Dit is altijd het geval bij stimuleringsregelingen. De overheidsuitgaven moeten toch ergens van betaald worden.Lord_Dain schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 20:07:
Het moge een ieder duidelijk zijn (en zo niet, hopelijk vanaf heden) dat alles wat gestimuleerd wordt met subsidies in het kader van verduurzaming / milieu tijdelijk is. Uiteindelijk moet elke koe gemolken worden, het is altijd al zo geweest, vanaf de stimulans voor zuinigere auto's met minder CO2 uitstaat, tot het tijdelijk ontheffen van de MRB op hybride auto's (een reden waarom ik indertijd voor de Prius koos). Na x aantal jaar mocht ik de hoofdprijs betalen, mede door het gewicht van de hybride batterij viel de MRB daarna ook nog eens hoger uit. Mijn voorlopige conclusie, early adopters op dit gebied hebben tijdelijk wat voordelen (evt. in de vorm van subsidies) maar uiteindelijk worden ze net zo hard weer links- of rechtsom belast door onze overheid.
En die nieuwbouw sociale huurwoningen zijn ook vaak voorzien van 2 of 3 excuuspaneeltjes zodat ze precies aan de benodigde EPC voldeden.Ruud888 schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 20:13:
[...]
Luister je naar de overheid om gasloos te gaan wordt je gestraft!
Maar je verbruikt wel beduidend meer stroom dan "gemiddeld" puur omdat je geen gas maar een warmtepomp hebt.
En dat zijn ook niet de mensen die makkelijk even het aantal zonnepanelen kunnen uitbreiden en de omvormer vervangen, als het al mag van de verhuurder.
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
Dat zou heel mooi zijn. Waar baseer je dat op?Plenkske schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 18:07:
[...]
Je betaald straks 1,50 (als het dat blijft) tot 1200 m3 gas en je verbruik daarboven kost 1,95 per kuub gas.
Alle huizen met een omgevingsvergunning aangevraagd vanaf 1 juli 2018....JackBol schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 20:14:
[...]
Kijk, die EV gaat er dus uit als dit zo blijft, maar voor mijn huis had geen optie, mijn nieuwbouwhuis kwam zonder gasaansluiting. Zoals alle huizen met een bouwvergunning van na 2020, want die vallen onder wet VET (Voortgang Energie Transitie).
De overheid dwingt mij om electrisch te verwarmen (CV+WW) maar daar ben ik dus nu de pineut van.
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
Dat is hoe het in de media uitgelegd wordt hoe het werkt.
Dat is het prijsplafond wat is aangekondigd. Miljoenennota. Troonrede. De Koning. Minister van Financiën. Minister-President. Ze hebben het allemaal benoemd.pikstert schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 21:03:
[...]
Dat zou heel mooi zijn. Waar baseer je dat op?
Mijn inziens zijn al deze maatregelen een farce voor groot deel van de bevolking. Het prijsplafond doet bijna niets, 70ct voor een kWh? Zelfs nu kan je in het aanbiedingen topic hier op Tweakers zien dat grote spelers als Vattenfal aanbiedingen doen met 35-45ct per kWh. Vorig jaar rond deze tijd kreeg je nog aanbiedingen voor 22ct per kWh, in januari was het wellicht rond de 30ct. Voor al die mensen, en dat zal het overgrote deel van Nederland zijn, doet dat prijsplafond (qua stroom) helemaal noppes. Hadden ze het nu op 40ct gezet zou ik nog zeggen: oke, dat haalt wat uit, zeker omdat het maar over de eerste X kWh geldt.
Daarnaast pis je, wanneer je als gezin een middeninkomen of hoger hebt, al helemaal naast de pot. Verhoging van de huurtoeslag: krijg je niet, je verdient samen teveel of zit in een woning die gegarandeerd meer aan huur kost dan de gestelde grenswaarde. Of je hebt een eigen woning met hypotheek, dan heb je er per definitie niets aan. Yeay, misschien dan de verhoogde zorgtoeslag...nou verdien je samen meer dan 40.900 euro dan krijg je die hele zorgtoeslag ook al niet, laat staan een verhoging daarvan.
Je hebt kinderen, misschien het kindgebonden budget. Ah nee, daar zijn de inkomenseisen ook al vrij strikt.
Maar goed, je profiteert wel nog van die 0.11 procentpunt belasting verlaging. Ja, dat klopt. Stel je zit precies aan de limiet van de eerste schaal op 69k inkomen, het meest gunstige geval, dan levert je die 0.11 procentpunt minder belasting maarliefst netto 65 euro op.
En ja, vanwege dat super geweldige prijsplafond op de energie schaffen we wel even de belastingverlaging op energie af. Dat betekent, tov 2022, al snel enkele honderden euro's aan extra kosten.
Kortom: tenzij je met jouw gezinsinkomen (ruim) onder de grenzen van inkomen zit huur/zorgtoeslag, je in een huurwoning zit van niet meer dan 763 euro de maand en je meer dan 1 kind hebt EN je hebt het hele afgelopen jaar niet opgelet (of bent net nu verhuisd) en je moet nu een nieuw energiecontract afsluiten met stroomprijzen die ruim boven de 70ct/kWh liggen, alleen die mensen lijken geholpen te zijn. Maar ook daar geldt dat (iemand moet het maar eens uitrekenen) het wegvallen van het belastingvoordeel op energie pas bij heel hoge stroom/gas prijzen opweegt tegen het voordeel van het prijsplafond. Fantastisch...
Laat ik wel stellen, de mensen met een laag inkomen hebben dat steuntje in de rug als meeste nodig en dat is hen ook gegund. Of mensen die net nu verhuizen en een nieuw contract moeten afsluiten voor die belachelijk hoge prijzen. Maar tenzij ik iets gigantisch mis, denk ik dat gezinnen die samen 1.5-2x modaal verdienen, dus gezamenlijk 57-76k bruto en met 2 werkenden heb je dat al snel in een eigen woning of een huurwoning boven de 763 euro de maand, er eerder flink op achteruit gaan dan ook maar vooruit.
Nederland telt zo'n 8.3 miljoen huishoudens...hadden ze ieder huishouden simpelweg 2000 euro gegeven (2000 euro korting op de belastingaangifte), was je 16.6 miljard kwijt geweest en hadden mensen er aanzienlijk meer aan. Had je dat nog iets beter verdeeld zodat diegenen met de lagere inkomens of mensen die echt te maken hebben met die enorm hoge stroom/gas prijzen verhoudingsgewijs wat meer kregen en je boven de zeg 100k gezinsinkomen niets meer kreeg, had het veel meer uitgehaald. Maar goed.
Daarnaast pis je, wanneer je als gezin een middeninkomen of hoger hebt, al helemaal naast de pot. Verhoging van de huurtoeslag: krijg je niet, je verdient samen teveel of zit in een woning die gegarandeerd meer aan huur kost dan de gestelde grenswaarde. Of je hebt een eigen woning met hypotheek, dan heb je er per definitie niets aan. Yeay, misschien dan de verhoogde zorgtoeslag...nou verdien je samen meer dan 40.900 euro dan krijg je die hele zorgtoeslag ook al niet, laat staan een verhoging daarvan.
Je hebt kinderen, misschien het kindgebonden budget. Ah nee, daar zijn de inkomenseisen ook al vrij strikt.
Maar goed, je profiteert wel nog van die 0.11 procentpunt belasting verlaging. Ja, dat klopt. Stel je zit precies aan de limiet van de eerste schaal op 69k inkomen, het meest gunstige geval, dan levert je die 0.11 procentpunt minder belasting maarliefst netto 65 euro op.

En ja, vanwege dat super geweldige prijsplafond op de energie schaffen we wel even de belastingverlaging op energie af. Dat betekent, tov 2022, al snel enkele honderden euro's aan extra kosten.
Kortom: tenzij je met jouw gezinsinkomen (ruim) onder de grenzen van inkomen zit huur/zorgtoeslag, je in een huurwoning zit van niet meer dan 763 euro de maand en je meer dan 1 kind hebt EN je hebt het hele afgelopen jaar niet opgelet (of bent net nu verhuisd) en je moet nu een nieuw energiecontract afsluiten met stroomprijzen die ruim boven de 70ct/kWh liggen, alleen die mensen lijken geholpen te zijn. Maar ook daar geldt dat (iemand moet het maar eens uitrekenen) het wegvallen van het belastingvoordeel op energie pas bij heel hoge stroom/gas prijzen opweegt tegen het voordeel van het prijsplafond. Fantastisch...
Laat ik wel stellen, de mensen met een laag inkomen hebben dat steuntje in de rug als meeste nodig en dat is hen ook gegund. Of mensen die net nu verhuizen en een nieuw contract moeten afsluiten voor die belachelijk hoge prijzen. Maar tenzij ik iets gigantisch mis, denk ik dat gezinnen die samen 1.5-2x modaal verdienen, dus gezamenlijk 57-76k bruto en met 2 werkenden heb je dat al snel in een eigen woning of een huurwoning boven de 763 euro de maand, er eerder flink op achteruit gaan dan ook maar vooruit.
Nederland telt zo'n 8.3 miljoen huishoudens...hadden ze ieder huishouden simpelweg 2000 euro gegeven (2000 euro korting op de belastingaangifte), was je 16.6 miljard kwijt geweest en hadden mensen er aanzienlijk meer aan. Had je dat nog iets beter verdeeld zodat diegenen met de lagere inkomens of mensen die echt te maken hebben met die enorm hoge stroom/gas prijzen verhoudingsgewijs wat meer kregen en je boven de zeg 100k gezinsinkomen niets meer kreeg, had het veel meer uitgehaald. Maar goed.
Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT
N=1, ik hoor bij de groep All-E woning zonder PV. 7500 kWh/j. Gelukkig ook een Houtkachel die het hele huis bij -10 nog op 21 graden kan houden.LA-384 schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 20:27:
Hoe groot is het percentage all-electric huishoudens zonder ruime hoeveelheid Zonnepanelen nu eigenlijk? Want dat lijkt mij de enige groep die minder profijt heeft van het aangekondigde prijsplafond.
De houtkachel brandde hier af en toe nog voor de ‘gezelligheid’. Ik gok erop dat deze winter de WP op een ‘lager pitje’ gaat en de houtkachel het meeste werk in huis gaat doen (ik heb voldoende voorraad stookhout om het in elk geval deze winter vol te houden zonder WP).
Sorry klimaat, na de oorlog gaat de kachel weer uit…
On topic:
Variabel contract Vattenfall, alleen elektra, geen PV. Vanaf 01-08..
Variabele kosten Normaal incl heffingen: €0,4969/kWh
Variabel kosten Dal inc heffingen: €0,3911/kWh
Niet eens zo heel verkeerd volgens mij.
Vanwege geen PV draaide de meeste ‘grootverbruikers’ hier al tijdens de daluren. Behalve de WP als hij tapwater moet maken, dat doet hij als het buiten het warmst is (L/W WP).
[ Voor 12% gewijzigd door B-lex op 20-09-2022 22:13 ]
Is dit echt?reneeke1970 schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 20:40:
[...]
Met zonnepanelen word je ook genaaid, want door een fout in de wet gaan ze allemaal per tarief periode salderen, bij Eneco nu dus blijkbaar per maand als ze telkens verhogen.
Zelf heb ik nog een terugdraaiende meter.
Ben eigenlijk voornemens (twijfel) om extra panelen bij te leggen maar dan moet ik ook naar een andere aansluiting waarbij dan ook zeker een slimme meter geplaatst zal gaan worden.
Wat een hoop verontwaardiging toch weer over met name de kWh.
Het plan is toch ook om de prijsbepaling van een kWh te veranderen, waardoor de gasprijs een minder grote invloed heeft op de eindpijs?
Het plan is toch ook om de prijsbepaling van een kWh te veranderen, waardoor de gasprijs een minder grote invloed heeft op de eindpijs?
Juist, helemaal eens.Moi_in_actie schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 21:06:
Mijn inziens zijn al deze maatregelen een farce voor groot deel van de bevolking. Het prijsplafond doet bijna niets, 70ct voor een kWh? Zelfs nu kan je in het aanbiedingen topic hier op Tweakers zien dat grote spelers als Vattenfal aanbiedingen doen met 35-45ct per kWh. Vorig jaar rond deze tijd kreeg je nog aanbiedingen voor 22ct per kWh, in januari was het wellicht rond de 30ct. Voor al die mensen, en dat zal het overgrote deel van Nederland zijn, doet dat prijsplafond (qua stroom) helemaal noppes. Hadden ze het nu op 40ct gezet zou ik nog zeggen: oke, dat haalt wat uit, zeker omdat het maar over de eerste X kWh geldt.
Maar goed, je profiteert wel nog van die 0.11 procentpunt belasting verlaging. Ja, dat klopt. Stel je zit precies aan de limiet van de eerste schaal op 69k inkomen, het meest gunstige geval, dan levert je die 0.11 procentpunt minder belasting maarliefst netto 65 euro op.![]()
In mijn geval krijg ik per 1 oktober tarieven van € 0,43 (dal) en € 0,55 (normaal) per kWh.
Voor gas ga ik € 2,24 per m3 betalen, inclusief 21% btw. Is het al bekend wat er met de btw gaat gebeuren?
Oftewel, met mijn verbruik van 3300 kWh (gewoon tegen het volledige tarief) en 2200 m3 gas (1500 m3 tegen € 1,50 en 700 m3 tegen € 2,24) ga ik voor een bedrag van krap 75 euro per maand gesteund worden door de overheid.
Ik zal ongeveer 470 euro per maand moeten gaan betalen, waar ik afgelopen jaar ca. 280 euro per maand betaalde. Het jaar ervoor 220 euro per maand.
Kortom, ik ga er maandelijks 190 euro op achteruit, en ja dat is beter dan 265 euro per maand meer moeten betalen voor gas en stroom. Maar ik vind het wel een klein doekje voor het bloeden...
Edit: en dit is dan nog obv variabele tarieven. Als de energieleverancier op een willekeurig moment beslist de tarieven te verhogen, kunnen ze de stroomprijs nog met € 0,27 (dal) en € 0,15 (normaal) verhogen voordat ik op mijn stroomrekening een euro vanuit de overheid krijg. Bij een verhoging van mijn gastarief ben ik direct voor 700 m3 verbruik aan de beurt.

[ Voor 4% gewijzigd door Slottiee op 20-09-2022 21:30 ]
Maar waar komt die 7500 vandaan? Van je Koikarpervijver, de jacuzzi en de stoomcabine of grotendeels alleen van de WP?B-lex schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 21:08:
[...]
N=1, ik hoor bij de groep All-E woning zonder PV. 7500 kWh/j. Gelukkig ook een Houtkachel die het hele huis bij -10 nog op 21 graden kan houden.
De houtkachel brandde hier af en toe nog voor de ‘gezelligheid’. Ik gok erop dat deze winter de WP op een ‘lager pitje’ gaat en de houtkachel het meeste werk in huis gaat doen (ik heb voldoende voorraad stookhout om het in elk geval deze winter vol te houden zonder WP).
Sorry klimaat, na de oorlog gaat de kachel weer uit…
On topic:
Variabel contract Vattenval, alleen elektra, geen PV. Vanaf 01-08..
Variabele kosten Normaal incl heffingen: €0,4969/kWh
Variabel kosten Dal inc heffingen: €0,3911/kWh
Niet eens zo heel verkeerd volgens mij.
Vanwege geen PV draaide de meeste ‘grootverbruikers’ hier al tijdens de daluren. Behalve de WP als hij tapwater moet maken, dat doet hij als het buiten het warmst is (L/W WP).
Hebben jullie allemaal een gratisgeldboom in de tuin? Uiteindelijk kan je van alles meer willen maar uiteindelijk willen belastingbetalers ook wat overhouden om van te leven hè.Slottiee schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 21:25:
[...]
Juist, helemaal eens.
In mijn geval krijg ik per 1 oktober tarieven van € 0,43 (dal) en € 0,55 (normaal) per kWh.
Voor gas ga ik € 2,24 per m3 betalen, inclusief 21% btw. Is het al bekend wat er met de btw gaat gebeuren?
Oftewel, met mijn verbruik van 3300 kWh (gewoon tegen het volledige tarief) en 2200 m3 gas (1500 m3 tegen € 1,50 en 700 m3 tegen € 2,24) ga ik voor een bedrag van krap 75 euro per maand gesteund worden door de overheid.
Ik zal ongeveer 470 euro per maand moeten gaan betalen, waar ik afgelopen jaar ca. 280 euro per maand betaalde. Het jaar ervoor 220 euro per maand.
Kortom, ik ga er maandelijks 190 euro op achteruit, en ja dat is beter dan 265 euro per maand meer moeten betalen voor gas en stroom. Maar ik vind het wel een klein doekje voor het bloeden...
[ Voor 32% gewijzigd door Barrycade op 20-09-2022 21:28 ]
Hittepetitje. Mijn vraag gaat specifiek over de situatie met een vast contract. Toelichting daarop heb ik nergens nog gelezen.Uniciteit schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 21:04:
[...]
Dat is het prijsplafond wat is aangekondigd. Miljoenennota. Troonrede. De Koning. Minister van Financiën. Minister-President. Ze hebben het allemaal benoemd.
Barrycade schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 21:25:
[...]
Maar waar komt die 7500 vandaan? Van je Koikarpervijver, de jacuzzi en de stoomcabine of grotendeels alleen van de WP?
Huishoudelijk zitten we op 3000kwh, wat over blijft is van de WP.
Kleine hint. Vrijstaande woning uit de jaren ‘80 van de 19e eeuw.
Maar wel gasloos.
Voel me ook wel een beetje guilty wat betreft de houtkachel. Vooral na de recent verschenen rapporten over het smeltende poolijs.
[ Voor 18% gewijzigd door B-lex op 20-09-2022 21:36 ]
Wat bedoel je? Dat ik blij moet zijn met elke euro die vergoed wordt vanuit Den Haag?Barrycade schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 21:25:
[...]
Hebben jullie allemaal een gratisgeldboom in de tuin? Uiteindelijk kan je van alles meer willen maar uiteindelijk willen belastingbetalers ook wat overhouden om van te leven hè.
Dat ben ik ook zeker, en gelukkig kunnen wij de rekeningen betalen.
Het gaat mij om het feit dat de oplossing zoals die mij nu bekend is volgens mij voor heel veel mensen niet de oplossing is.
BTW gaat omhoog net zoals de belasting op energie.Slottiee schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 21:25:
[...]
Juist, helemaal eens.
Die wordt immers gebruikt om de cap mee te betalen.
En dan hebben we nog de verhoging van de teruggave energie belasting, dit gaat volgens mij ook niet meer door?
Dus ik denk dat je nog ietsje meer gaat betalen en het verschil nihil zal zijn helaas.
Plafond is een prima idee, al denk ik dat de energie maatschappijen lekker tegen/over de grens gaan zitten omdat het toch wordt betaald.
Maar de verhoging van de belastingen heft eigenlijk de werking van het plafond weer op voor iedereen die boven het gemiddelde zit.
(Wat nagenoeg elk gezin is + gasloze huizen)
All electric | 6500Wp zon | 15kWh accu | 54 kWh E-2008 | 3x MP2 3000 | Hewalex & spaarpomp | Hewalex 300L Boiler | Proxmox & Home automation
Fijne toon om direct over luxe zaken te beginnenBarrycade schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 21:25:
[...]
Maar waar komt die 7500 vandaan? Van je Koikarpervijver, de jacuzzi en de stoomcabine of grotendeels alleen van de WP?
[...]
Hebben jullie allemaal een gratisgeldboom in de tuin? Uiteindelijk kan je van alles meer willen maar uiteindelijk willen belastingbetalers ook wat overhouden om van te leven hè.
Gelukkig wekken we ook ruim 11.000 kWh op. Het overschot gaat in de EV en vergoed mijn werkgever. Wij zijn gelukkig maandelijks netto ontvanger, in ieder geval tot 2026
Heb je daar een bron voor?reneeke1970 schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 20:40:
[...]
[ Voor 17% gewijzigd door ephymerous op 20-09-2022 21:41 ]
XXXVI
Ohja, die verhoging van de belasting op energie was ik nog even vergeten, daar ging mijn rekensom.Hvdbnl schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 21:33:
[...]
BTW gaat omhoog net zoals de belasting op energie.
Die wordt immers gebruikt om de cap mee te betalen.
En dan hebben we nog de verhoging van de teruggave energie belasting, dit gaat volgens mij ook niet meer door?
Dus ik denk dat je nog ietsje meer gaat betalen en het verschil nihil zal zijn helaas.
Plafond is een prima idee, al denk ik dat de energie maatschappijen lekker tegen/over de grens gaan zitten omdat het toch wordt betaald.
Maar de verhoging van de belastingen heft eigenlijk de werking van het plafond weer op voor iedereen die boven het gemiddelde zit.
(Wat nagenoeg elk gezin is + gasloze huizen)
Wat je zegt over de energiemaatschappijen is ook mijn gedachte, dit gaat gewoon een flinke smak geld kosten voor de overheid en het effect voor de mensen thuis is een fractie van dat bedrag vrees ik.
2200 kuub gas is ook wel ver boven het gemiddelde. We zullen zelf ook wat extras moeten doen om de kosten te drukken. Je kunt niet verwachten dat de maatschappij maar voor alles compenseerd.Slottiee schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 21:25:
[...]
Juist, helemaal eens.
Als je de kachel 2 graden lager (doorgaans 14% minder verbruik) zet scheelt het nog eens een kleine 700 euro. Heb je ineens weer wat koopkracht terug.
Laat mij even verontwaardigd zijn dat mijn rekening met €3000 per jaar omhoog gaat. Daar kan je leuk van op vakantie met je gezin...stok schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 21:24:
Wat een hoop verontwaardiging toch weer over met name de kWh.
Tsjah, wij hebben een jaren '30 hoekwoning. Het verbuik van 2200 m3 is gebaseerd op afgelopen milde winter. Het jaar ervoor was het verbruik bijna 2700 m3.Gecko123 schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 21:35:
[...]
2200 kuub gas is ook wel ver boven het gemiddelde. We zullen zelf ook wat extras moeten doen om de kosten te drukken. Je kunt niet verwachten dat de maatschappij maar voor alles compenseerd.
Als je de kachel 2 graden lager (doorgaans 14% minder verbruik) zet scheelt het nog eens een kleine 700 euro. Heb je ineens weer wat koopkracht terug.
En ja, daar zit ook veel thuis zijn bij, mede door corona.
Wij zijn nu al ruimere tijd bezig om oa de spouwmuur te isoleren, maar door vervuiling van de spouw en wat herstelwerkzaamheden aan de gevel is dat nog even geduld hebben. De aannemers hebben namelijk weinig tijd, en daarna moet de isolatieboer nog komen isoleren.
Daarbij ken ik mensen in vergelijkbare situaties/woningen die niet zomaar geld beschikbaar hebben om te isoleren of in huurwoningen zitten.
- zet je kachel uitAls je de kachel 2 graden lager (doorgaans 14% minder verbruik) zet scheelt het nog eens een kleine 700 euro. Heb je ineens weer wat koopkracht terug.
- niet meer douchen
- stop met eten
- gooi je auto op de schroothoop
- en ga zeker niet meer op vakantie
- vraag aan je baas of je 80 uur mag werken
Moet je eens zien hoeveel geld je bespaart, je hebt dan wel een kutleven, maar ja je moet er zelf wel iets aan doen natuurlijk.
Van 2 graden lager heb je echt geen kutleven. Vroeger was er niet anders.Bushie schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 21:39:
[...]
- zet je kachel uit
- niet meer douchen
- stop met eten
Moet je eens zien hoeveel geld je bespaart, je hebt dan wel een kutleven, maar ja je moet er zelf wel iets aan doen natuurlijk.
Niet lullen maar poetsen zeggen we hier dan.
[ Voor 4% gewijzigd door Gecko123 op 20-09-2022 21:44 ]
Een kut leven.. nee, dat is veel gezegd. Maar als wij hier thuis de kachel 2 graden lager zetten is het gewoon niet comfortabel.Gecko123 schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 21:40:
[...]
Van 2 graden lager heb je echt geen kutleven. Vroeger was er niet anders.
Als ik dat zou doen bij mijn ouders in huis, een goed geïsoleerde woning, dan is het minder warm maar wel behaaglijk.
Wat een drogredenen.Bushie schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 21:39:
[...]
- zet je kachel uit
- niet meer douchen
- stop met eten
We zitten in een crisissituatie, gecombineerd met een energietransitie. Waar er al een paar jaar geroepen wordt dat we niet moeten investeren in fossiel. Het gevolg een perfect storm waar we nu iets comfort inleveren. Voor hopelijk een betere wereld over 5 jaar
off topic:
iemand nog iets gelezen over stimulering van EV's?
of wordt 2023 gewoon 16% over €30.00,00 een 22% over de rest?
iemand nog iets gelezen over stimulering van EV's?
of wordt 2023 gewoon 16% over €30.00,00 een 22% over de rest?
Ja, stom, foutje, had kWh moeten zijnHackus schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 20:39:
[...]
m3 is gas, gas is wel duurder dan 70ct/m3. Wat bedoel je nu ?
We zien hier op Tweakers in het wat is je huidige verbruik topic verbruik voorbij komen waar een paard de hik van krijgt. Staat er gewoon een 500W home server hele dag te pruttelen. Of een klimaatkast voor de wijn.ephymerous schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 21:34:
[...]
Fijne toon om direct over luxe zaken te beginnenAls de winter mild is (2021) verbruiken wij zo’n 6.500 kWh. Als ie wat strenger is dan schiet dat over de 8.000 kWh (2020). Dat gaat dan over een woning die in 2019 is opgeleverd. En dan doen wij het in vergelijking met de buren die eenzelfde woning hebben erg goed.
Gelukkig wekken we ook ruim 11.000 kWh op. Het overschot gaat in de EV en vergoed mijn werkgever. Wij zijn gelukkig maandelijks netto ontvanger, in ieder geval tot 2026
En daar staan andere gebruikers tegenover die bijna geen verbruik hebben maar eten en douchen op het werk.
Dus ook hier context is alles. Beetje strooien met waardes zonder gezinssamenstelling, oppervlaktes en andere zaken zegt zo weinig.
True maar om dan maar direct luxe te veronderstellen vind ik niet constructiefBarrycade schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 21:45:
[...]
We zien hier op Tweakers in het wat is je huidige verbruik topic verbruik voorbij komen waar een paard de hik van krijgt. Staat er gewoon een 500W home server hele dag te pruttelen. Of een klimaatkast voor de wijn.
En daar staan andere gebruikers tegenover die bijna geen verbruik hebben maar eten en douchen op het werk.
Dus ook hier context is alles. Beetje strooien met waardes zonder gezinssamenstelling, oppervlaktes en andere zaken zegt zo weinig.
Wij zijn met z’n vieren, mijn vriendin is veelal thuis met onze kinderen van drie en een. De oppervlakte is zo’n 185m2 en we hebben de temperatuur altijd op 21C. Tijdens een hittegolf koelen we overigens wel volle bak. Douchen om de dag en we koken dagelijks op inductie
Een warmtepomp kost gewoon veel energie.
XXXVI
Niemand die je dwingt om een andere aansluiting te vragen. Lekker panelen bij leggen zonder andere meter, zou niet slim zijn om die af te geven.BaBoK schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 21:09:
[...]
Is dit echt?
Zelf heb ik nog een terugdraaiende meter.
Ben eigenlijk voornemens (twijfel) om extra panelen bij te leggen maar dan moet ik ook naar een andere aansluiting waarbij dan ook zeker een slimme meter geplaatst zal gaan worden.
Stroom van de PV gelijk stellen aan je hoofd zekering en klaar.
1 PVoutput . Dongen NB
*knip*
Ranten voegt niets toe.
Ranten voegt niets toe.
[ Voor 89% gewijzigd door tweakduke op 20-09-2022 22:07 ]
Tja, veel panelen gelegd, nauwelijks teruglever vergoeding. Toen boilers gehangen om het overschot in warmte om te zetten. 1 jaar gedraaid, toen hoog terug lever vergoeding. Boilers weer uit en de CV ketel weer aan. (3 weg mengklep) Inmiddels al weer 2 jaar pelletkachel erbij, maar ik ben benieuwd hoelang dat nog interessant is met een verdubbeling van de pelletprijs binnen een jaar.reneeke1970 schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 20:37:
[...]
Ik riep het jaren geleden al, als iedereen afhankelijk is van stroom dan worden we genaaid....
Daarom heb ik er een hout kachel bij gezet, kan ik kiezen welke ik aan zet, hout of wp
"Waar we nu iets comfort inleveren" kom uit je toren, hele gezinnen gaan kapot.Turralyon schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 21:44:
[...]
Wat een drogredenen.
We zitten in een crisissituatie, gecombineerd met een energietransitie. Waar er al een paar jaar geroepen wordt dat we niet moeten investeren in fossiel. Het gevolg een perfect storm waar we nu iets comfort inleveren. Voor hopelijk een betere wereld over 5 jaar
Ondertussen boekt Gazprom record winsten en staat de roebel op record hoogte. Werkt goed die sancties.
[ Voor 9% gewijzigd door revolution-nl op 20-09-2022 22:02 ]
Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler
Ik krijg 116 euro terug. Mijn nieuwe termijnbedrag 95 euro. Gas en electra. Heb het meteen verhoogd naar 120 euro. Ik betaalde eerst 35, verhoogd naar 45 en later 60 euro. Verbruik was gestegen, maar dat was vanwege Covid. Ik werk inmiddels weer volledige uren, 32.5, dus verbruik wordt weer minder.
Ik heb vandaag het nieuws wat gemist, maar is er ook al gecommuniceerd tot wanneer men deze compensatie in stand wil houden ?
Heel 2023 of alleen maar tot ergens in de lente, of nog nader te bepalen ?
(aangezien ik nog een semi-redelijk vast contract heb vanuit april/mei 2022 tot april/mei 2023 gaat het me de komende winter niet veel opleveren (wat op zich niet super erg is), maar vraag me af of ik er tegen die tijd nog potentieel iets aan kan hebben als het contract dan af gaat lopen).
(aangezien ik nog een semi-redelijk vast contract heb vanuit april/mei 2022 tot april/mei 2023 gaat het me de komende winter niet veel opleveren (wat op zich niet super erg is), maar vraag me af of ik er tegen die tijd nog potentieel iets aan kan hebben als het contract dan af gaat lopen).
9 euro per zak dankzij de oorlog, komt regering weer goed uit..... Niemand koopt nog zon kachel.DjAntoon schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 21:56:
[...]
Tja, veel panelen gelegd, nauwelijks teruglever vergoeding. Toen boilers gehangen om het overschot in warmte om te zetten. 1 jaar gedraaid, toen hoog terug lever vergoeding. Boilers weer uit en de CV ketel weer aan. (3 weg mengklep) Inmiddels al weer 2 jaar pelletkachel erbij, maar ik ben benieuwd hoelang dat nog interessant is met een verdubbeling van de pelletprijs binnen een jaar.
Hoeven ze geen anti stook wet te bedenken
1 PVoutput . Dongen NB
Heel 2023 maar wel met plafond die aanpasbaar is, lijkt wel een variabel contract hahagekkie schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 22:05:
Ik heb vandaag het nieuws wat gemist, maar is er ook al gecommuniceerd tot wanneer men deze compensatie in stand wil houden ?
1 PVoutput . Dongen NB
Vandaag 13,50 per zak, Begin van het jaar 5,20.reneeke1970 schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 22:08:
[...]
9 euro per zak dankzij de oorlog, komt regering weer goed uit..... Niemand koopt nog zon kachel.
Hoeven ze geen anti stook wet te bedenken
Oh ja en binnenkort niet meer leverbaar word er al gezegd, dus word het nog duurder.
Jouw vraag:pikstert schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 21:26:
[...]
Hittepetitje. Mijn vraag gaat specifiek over de situatie met een vast contract. Toelichting daarop heb ik nergens nog gelezen.
Het antwoord:Kortom wat gebeurd er met contracten die deels hoger zijn? (Gas)
Er is een prijsplafond aangekondigd. Dat betekent dat, ongeacht wat jij hebt afgesproken, de energieleverancier niet meer in rekening mag brengen dan wettelijk wordt vastgelegd. De wet gaat altijd boven wat bedrijven en personen onderling afspreken.
Het prijsplafond geldt dus voor de elektriciteits- en gasprijzen. Het gaat dus specifiek om de tarieven en niet om je type contract. Ongeacht type contract ga je dus maximaal €1,50/m3 of €0,70/kWh betalen, tot het gemiddelde verbruik.
De genoemde tarieven kunnen nog veranderd worden aangezien de wetgeving nog door de Tweede en Eerste Kamer moet.
[ Voor 33% gewijzigd door Uniciteit op 20-09-2022 22:16 ]
Sodemieters zeg, even kijken, had er nog 5 op reserve liggen geloof ik, vast 50 euro op marktplaats.DjAntoon schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 22:10:
[...]
Vandaag 13,50 per zak, Begin van het jaar 5,20.
Oh ja en binnenkort niet meer leverbaar word er al gezegd, dus word het nog duurder.
Vind het allemaal wel vreemd, jaren geleden kon je bulk wagens bestellen vanuit vooral polen, en nu komt het ineens uit Oekraïne en is het dus schaars....
1 PVoutput . Dongen NB
Het is toch altijd interessant hoe mensen reageren op bepaalde nieuws.
Neem mijn vrouw met roze zonnebril, die zegt is toch meegenomen en die gaat verder met de dag
Terwijl ik hele tweakers forum aan afspeuren om te besparen. Dingen lezen in andere context.
Ze geven miljarden uit maar hebben het er ook mee verdiend met huidige crisis.
Zelf heb ik een jong gezin van 4 zitten op 3900 kwh. Vraag me werkelijk af welke gemiddelde ze hebben genomen.( 1persoons huishouden?).
Er zijn genoeg manieren om mensen van gas af te halen of te verminderen maar grootste probleem is dat het tevens ook grootste inkomsten bron is.
Neem bij airco's L/L is ook gewoon een warmtepomp maar geen subsidie dat is wel 1 oplossing die voor minder vermogende mensen eerder bereikbaar is.
Neem mijn vrouw met roze zonnebril, die zegt is toch meegenomen en die gaat verder met de dag
Terwijl ik hele tweakers forum aan afspeuren om te besparen. Dingen lezen in andere context.
Ze geven miljarden uit maar hebben het er ook mee verdiend met huidige crisis.
Zelf heb ik een jong gezin van 4 zitten op 3900 kwh. Vraag me werkelijk af welke gemiddelde ze hebben genomen.( 1persoons huishouden?).
Er zijn genoeg manieren om mensen van gas af te halen of te verminderen maar grootste probleem is dat het tevens ook grootste inkomsten bron is.
Neem bij airco's L/L is ook gewoon een warmtepomp maar geen subsidie dat is wel 1 oplossing die voor minder vermogende mensen eerder bereikbaar is.
AnimeAdicted
Ah dat schiet ook lekker op, ga je uit van een plafond van 2500, is het een paar maanden en verbruik later opeens toch maar 1500 ?reneeke1970 schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 22:10:
[...]
Heel 2023 maar wel met plafond die aanpasbaar is, lijkt wel een variabel contract haha
Het zijn toch ook een paar flapdrollen daar ook, we gaan zekerheid bieden met onzekerheid

Nee hoor, gezin van 3 en 1800 kWh.Offens1490 schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 22:17:
Volgens mij kwam de blauwdruk van dit plan van de PVDA en GL dus dat er wellicht een nivellerend component in zit is denk ik niet raar.Kalentum schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 20:12:
[...]
Ja de VVD dacht: laten we eens lekker de hoge inkomens pakken
Denk namelijk zelfs dat de VVD snapt dat een extraatje voor de onder/middeklassen geen slecht plan is..
Een gemiddeld gezien bestaat uit 2.2 personen. Dit zag ik net op Nieuwsuur langs komen. Hier gaan ze dus vanuit.Offens1490 schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 22:17:
Best knap. Ik zat ooit ook met 3 op 1950 kWh (met veel besparingsinspanning) zonder thuiswerken maar nu met 4 , wat onoplettendheid en een beetje thuiswerken zitten we alweer op zo'n 3200. Ik ga de uitdaging aan voor 2400 kWh maar zal niet makkelijk worden.
Deze week gaat hier de WP aan en is inductie geïnstalleerd. Dus dat wordt wennenGecko123 schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 22:36:
[...]
Best knap. Ik zat ooit ook met 3 op 1950 kWh (met veel besparingsinspanning) zonder thuiswerken maar nu met 4 , wat onoplettendheid en een beetje thuiswerken zitten we alweer op zo'n 3200. Ik ga de uitdaging aan voor 2400 kWh maar zal niet makkelijk worden.
Nee, dat klopt, enkel als ik meer panelen wil als 7200 wp op een 1x35a aansluiting moet ik volgens mij naar een 3x25a aansluiting? En in dat geval wordt volgens mij bij een nieuwe aansluiting ook een andere meter geïnstalleerd..reneeke1970 schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 21:51:
[...]
Niemand die je dwingt om een andere aansluiting te vragen. Lekker panelen bij leggen zonder andere meter, zou niet slim zijn om die af te geven.
Stroom van de PV gelijk stellen aan je hoofd zekering en klaar.
Toch vind ik het idee dat het wel eens 70ct/kWh (of meer) zou kunnen worden wel beangstigend.
Ik hoop toch dat de EU iets regelt dat het wat betreft de electra zover niet gaat komen.
Ik hoop toch dat de EU iets regelt dat het wat betreft de electra zover niet gaat komen.
Nieuwe aansluiting is nieuwe meter.BaBoK schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 22:42:
[...]
Nee, dat klopt, enkel als ik meer panelen wil als 7200 wp op een 1x35a aansluiting moet ik volgens mij naar een 3x25a aansluiting? En in dat geval wordt volgens mij bij een nieuwe aansluiting ook een andere meter geïnstalleerd..
Let op:
Voor context, post niet alleen je maandbedrag, maar ook je verbruik.
Voor de oorlog in Oekraïne zelf: Themaforum: oorlog in Oekraïne
Voor geopolitieke discussies: De energiemarkt crisis: ontwikkelingen en achtergronden
Voor context, post niet alleen je maandbedrag, maar ook je verbruik.
Voor de oorlog in Oekraïne zelf: Themaforum: oorlog in Oekraïne
Voor geopolitieke discussies: De energiemarkt crisis: ontwikkelingen en achtergronden