Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gecko123
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 04-09 07:09
Marnix17 schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 22:41:
[...]

Deze week gaat hier de WP aan en is inductie geïnstalleerd. Dus dat wordt wennen :P
Dat is fijn. Vergeet de WP alleen niet uit te zetten na oudejaarsavond >:)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Uniciteit
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online

Uniciteit

1+1 is niet altijd 2

Gecko123 schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 22:43:
Toch vind ik het idee dat het wel eens 70ct/kWh (of meer) zou kunnen worden wel beangstigend.

Ik hoop toch dat de EU iets regelt dat het wat betreft de electra zover niet gaat komen.
Bij meer dan de helft van de energieleveranciers is het tarief al hoger (als je contract vandaag afloopt/een nieuw contract afsluit). Het is dus al zover.

De inflatie- en koopkrachtcijfers zijn ook niet gebaseerd op al die mensen die van €150 naar €250 per maand zijn gegaan. Die zijn gebaseerd op de groepen die plots ergens uitkomen tussen de €500 en €1500 per maand. Voor die mensen zijn al deze plannen bedoeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Offens1490
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 11-09 18:53
Marnix17 schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 22:28:
[...]

Nee hoor, gezin van 3 en 1800 kWh.
Netjes moet wel nuanceren dat wij huis jaren 70 hebben en 1 thuiswerk.

AnimeAdicted

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• bie100
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 09-09 16:15
ik laat me eigen niet meer verrassen ik heb het maar aangeschaft ik kom de winter wel door

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TuHku2ah6E7--rAh-7f0wrOUN3M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/L1ctPdXKXp0IGlvHsV5lrHCw.jpg?f=fotoalbum_large

te koop bij de Ikea

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marnix17
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 01-09 19:39
Gecko123 schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 22:46:
[...]

Dat is fijn. Vergeet de WP alleen niet uit te zetten na oudejaarsavond >:)
:) Zonder ketel zie ik dat nog niet zitten met een 60'er jaren huis. Moet nu een goede leverancier vinden die eerlijk saldeert (nu GC).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
bie100 schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 22:54:
ik laat me eigen niet meer verrassen ik heb het maar aangeschaft ik kom de winter wel door

[Afbeelding]

te koop bij de Ikea
Je bent niet serieus….toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slaw
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 19-01-2023
enige tijd geleden heb ik een variabel contract getekend met Shell Energy.,...... als ik elke maand rekeningen van hen krijg, staat er geen prijs voor gas of elektriciteit. op de afrekening staat alleen het bedrag waarvoor ik het heb gebruikt. ...Ik heb geteld volgens de tarieven die ze op de website geven, maar het is goedkoper. Ik weet dat de belasting lager is en de subsidie ​​er is, maar ik ben het er niet mee eens..... zit er iemand bij Shell en heeft die ook zulke schikkingen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bie100
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 09-09 16:15
Wolly schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 23:16:
[...]

Je bent niet serieus….toch?
dat ben ik bijna nooit :+ maar hij is te koop bij de IKEA dat is echt zo :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 12:54
Slaw schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 23:20:
enige tijd geleden heb ik een variabel contract getekend met Shell Energy.,...... als ik elke maand rekeningen van hen krijg, staat er geen prijs voor gas of elektriciteit. op de afrekening staat alleen het bedrag waarvoor ik het heb gebruikt. ...Ik heb geteld volgens de tarieven die ze op de website geven, maar het is goedkoper. Ik weet dat de belasting lager is en de subsidie ​​er is, maar ik ben het er niet mee eens..... zit er iemand bij Shell en heeft die ook zulke schikkingen?
Denk na 4x hetzelfde bericht posten, niemand antwoord kan geven op je vraag.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maharens
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 04-08 11:05
Maar als de verlaging van de energiebelasting wordt teruggedraaid vanaf 2023 en je hebt nu nog een vast contract met een kWh prijs van 24 cent dan ga je er dus gewoon op achteruit en heb je helemaal niks aan dit plafond 8)7

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• TimDJ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21:36
maharens schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 23:31:
Maar als de verlaging van de energiebelasting wordt teruggedraaid vanaf 2023 en je hebt nu nog een vast contract met een kWh prijs van 24 cent dan ga je er dus gewoon op achteruit en heb je helemaal niks aan dit plafond 8)7
Als je 24cent betaald mag je überhaupt niet klagen

Freelance Drupal Developer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maharens
TimDJ schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 23:33:
[...]

Dus jij vindt het ok dat ik goed oplet en mijn huiswerk doe en op tijd een 3 jarig contract sluit in een tijd waarin Ben Woldring dit ging afraden en dat ik nu meer ga betalen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mawlana
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:43
Dit plafond is ook niet bedoeld voor mensen die gezegend zijn met een gunstig contract. Die extra korting op de energiebelasting hoorde in eerste plaats al niet bij die mensen vind ik.

Vond ik het mooi mee genomen? Jazeker, het verlichtte de pijn van de inflatie enigszins. Ook ik ga erop "achteruit" (ten opzichte van de huidige situatie).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Nu online
bie100 schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 23:22:

dat ben ik bijna nooit :+ maar hij is te koop bij de IKEA dat is echt zo :)
Ik dacht ja ja, neem een ander in de maling.

Maar voor wie er ook meteen een wil kopen :+ : https://www.ikea.com/nl/n...ekbed-diepgroen-50488932/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Hier een excel sheet om de nieuwe subsidie regeling door te rekenen.

https://1drv.ms/x/s!Ag6qv0YIaD8AiqRi6689ZfnKH7SWhw?e=TDYoOw

Voor mijn specifieke situatie ga ik er €735 op achteruit, omdat ik in heb gezet op elektrisch. 4500kWh voor EV, en 1500kWh voor warmtepomp. 4000kWh voor "de rest" (met twee kleine kids).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m5Kt8PMaGwjB6rnI8BZvL5Bblso=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ooeo0oaU8awB0dfgv70LTDqk.png?f=fotoalbum_large
NB: ik ga er vanuit dat die €800 subsidie in je huidige tarieven zit die je invult

Eigenlijk gaat iedereen er op achteruit met deze regeling, gas of elektrisch, behalve de mensen die dus ruim boven de prijsplafonds zitten, die zijn met deze regeling een stuk beter af. Echt een regeling voor solidariteit dus. Eerlijk gezegd lijkt het een ordinaire besparing te zijn, want de mensen die onder de tarieven zitten leveren veel meer in dan de mensen die er boven zitten (op basis van huidige tarieven, €1 / kWh en €4 / kuub) erbij krijgen. En full electric (EV, warmtepomp) word extra genaaid, want de elektra belastingkorting gaat eraf, maar brandstof accijnsverlaging blijft, en de drempel voor kWh prijsplafond is niet anders voor WP huizen.

Erg vreemd voor de D66. Ik ga in 2025 maar Groenlinks of SP ofzo stemmen ipv D66 :+

[ Voor 13% gewijzigd door _eLMo_ op 20-09-2022 23:46 ]

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maharens
_eLMo_ schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 23:41:
Hier een excel sheet om de nieuwe subsidie regeling door te rekenen.

https://1drv.ms/x/s!Ag6qv0YIaD8AiqRi6689ZfnKH7SWhw?e=TDYoOw

Voor mijn specifieke situatie ga ik er €735 op achteruit, omdat ik in heb gezet op elektrisch. 4500kWh voor EV, en 1500kWh voor warmtepomp. 4000kWh voor "de rest" (met twee kleine kids).

[Afbeelding]
NB: ik ga er vanuit dat die €800 subsidie in je huidige tarieven zit die je invult

Eigenlijk gaat iedereen er op achteruit met deze regeling, gas of elektrisch, behalve de mensen die dus ruim boven de prijsplafonds zitten, die zijn met deze regeling een stuk beter af. Echt een regeling voor solidariteit dus. Eerlijk gezegd lijkt het een ordinaire besparing te zijn, want de mensen die onder de tarieven zitten leveren veel meer in dan de mensen die er boven zitten (op basis van huidige tarieven, €1 / kWh en €4 / kuub) erbij krijgen. En full electric (EV, warmtepomp) word extra genaaid, want de elektra belastingkorting gaat eraf, maar brandstof accijnsverlaging blijft, en de drempel voor kWh prijsplafond is niet anders voor WP huizen.

Erg vreemd voor de D66. Ik ga volgend jaar maar Groenlinks of SP ofzo stemmen ipv D66 :+
Tel je nou de vermindering erbij op of kijk ik niet goed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Niet online
maharens schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 23:46:
[...]

Tel je nou de vermindering erbij op of kijk ik niet goed?
Kolom titel aangepast, ja ik tel 'm erbij, want de 825€ korting vervalt in 2022.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Uniciteit
  • Niet online

Uniciteit

1+1 is niet altijd 2

De vermindering energiebelasting van dit jaar was sowieso al niet bedoeld voor mensen met een kWh prijs van 24 cent.

Je zou het daarom ook positief kunnen bekijken: je hebt een jaar lang flink belastingvoordeel gehad, ondanks dat je eigenlijk niet de doelgroep was! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kraakhelder
  • Laatst online: 11-08 09:31
_eLMo_ schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 23:46:
[...]

Kolom titel aangepast, ja ik tel 'm erbij, want de 825€ korting vervalt in 2022.
En dan moet je hem extra betalen? Voor straf?

Verder ben ik wel benieuwd wat ik erop achteruit ga met mijn 1300 kuub gas waarvoor ik ipv 2,15 maar 1,50 de kuub hoef te betalen.

[ Voor 20% gewijzigd door Kraakhelder op 20-09-2022 23:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maharens
Uniciteit schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 23:47:
[...]

De vermindering energiebelasting van dit jaar was sowieso al niet bedoeld voor mensen met een kWh prijs van 24 cent.

Je zou het daarom ook positief kunnen bekijken: je hebt een jaar lang flink belastingvoordeel gehad, ondanks dat je eigenlijk niet de doelgroep was! :)
Die vermindering is volgens mij ingevoerd rond de tijd dat stroom ca 31 cent was en gas ca 120 cent en het was bedoeld om die prijsstijging te dempen voor iedereen aangezien de prijzen halverwege 2021 een stuk lager liggen. Maar jij bent dus van mening dat je alleen recht hebt op demping als je hogere tarieven betaalt.

Er zijn ook mensen met een contract die maar 15 cent betalen op dit moment met een contract uit bijv 2020, die mogen ook wel meer betalen dan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uniciteit
  • Niet online

Uniciteit

1+1 is niet altijd 2

_eLMo_ schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 23:46:
[...]

Die moet je er natuurlijk niet bij tellen. Dan krijg je een dubbel effect van 2 x 825. Overigens interpreteer ik de Miljoenennota anders: de vermindering energiebelasting blijft bestaan, maar gaat terug richting het oude niveau (en dus niet zo hoog als nu in 2022).

Nog wat zaken om mee te nemen: er veranderen hier en daar ook dingen in de energiebelasting (dus de overheidsheffingen die bovenop je kWh/m3-prijs wordt opgeteld) én de BTW wordt weer 21%.

Je kWh-prijs van vandaag is dus anders dan je kWh-prijs van 1 januari 2023.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Niet online
Kraakhelder schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 23:49:
[...]

En dan moet je hem extra betalen? Voor straf?
Deze sheet draait om de vergelijking tussen de situatie dit jaar (met die €824) en de situatie volgend jaar. Zie het onderschrift van de screenshot, ik ga er vanuit dat in de tarieven die je invult, de korting van dit jaar is verrekend, dus voor de situatie van volgend trek ik die er af inderdaad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoihoi66
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 06-09 02:54
Vermindering energiebelasting…..

In 2023 een verhoging van de vermindering van de energiebelasting met € 284,39 (exclusief BTW) ten opzichte van 2022.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uniciteit
  • Niet online

Uniciteit

1+1 is niet altijd 2

maharens schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 23:53:
[...]

Die vermindering is volgens mij ingevoerd rond de tijd dat stroom ca 31 cent was en gas ca 120 cent en het was bedoeld om die prijsstijging te dempen voor iedereen aangezien de prijzen halverwege 2021 een stuk lager liggen.
Dit is niet waar. Het is ruim in het nieuws geweest dat het een ongerichte maatregel was (omdat die snel en makkelijk moest kunnen worden uitgevoerd), waardoor ook een hoop huishoudens met zeer kleine stijgingen of die zelfs al geld terugkregen er van profiteerden.
Maar jij bent dus van mening dat je alleen recht hebt op demping als je hogere tarieven betaalt.
Mijn mening is hierin irrelevant. Ik benoemde simpelweg de intenties van de politiek (en daar ben ik geen onderdeel van).
Er zijn ook mensen met een contract die maar 15 cent betalen op dit moment met een contract uit bijv 2020, die mogen ook wel meer betalen dan?
Ik zie niet wat er mis mee is om die mensen ruwweg dezelfde hoeveelheid belasting te laten betalen als in 2020 en 2021. De vermindering energiebelasting 2022 was nooit voor hun bedoeld.

• Remy!!!!
  • Registratie: Augustus 2006
  • Nu online
Het begint een beetje te duur te worden :X
Vorig jaar zaten we op +/- €275 per maand. Morgen eens even op jacht naar de grootverbruikers, en op greenchoice zijn de grafieken in m'n gebruiksoverzicht zo goed als leeg, dus hopelijk is het gewoon een meetfout :9
Info: 2 onder 1 kap, 2 personen, 4 huisdieren. Koken op inductie, kokend water kraan, airco's voor verwarmen/koelen. Gas gebruiken we alleen nog maar voor douchen, en de wasbak in de badkamer.
Het koelen/verwarmen middels de airco's doen we nog maar sinds afgelopen zomer, dus hopelijk kloppen de cijfers van GC gewoon niet...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z1C7I9oLkSvk2wOKYXtgnhAQ0vA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/4OHmnzajwFboq8jiBpz5xwpJ.png?f=user_large

Benieuwd naar onze ombouw van Crafter naar Camper?

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
hoihoi66 schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 23:55:
Vermindering energiebelasting…..

In 2023 een verhoging van de vermindering van de energiebelasting met € 284,39 (exclusief BTW) ten opzichte van 2022.
Bedoel je een vermindering vd vermindering?

• hoihoi66
bbbrumbrum schreef op woensdag 21 september 2022 @ 00:06:
[...]

Bedoel je een vermindering vd vermindering?
Dus je houdt minder onder de streep over.

Kreeg je 800 in 2022? Dan gaat er 200 vanaf en hou je dus 600 over.
Zijn uiteraard niet de exacte bedragen.

• Daniel.
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 15:31
Remy!!!! schreef op woensdag 21 september 2022 @ 00:06:
Vorig jaar zaten we op +/- €275 per maand. Morgen eens even op jacht naar de grootverbruikers, en op greenchoice zijn de grafieken in m'n gebruiksoverzicht zo goed als leeg, dus hopelijk is het gewoon een meetfout :9
Info: 2 onder 1 kap, 2 personen, 4 huisdieren. Koken op inductie, kokend water kraan, airco's voor verwarmen/koelen. Gas gebruiken we alleen nog maar voor douchen, en de wasbak in de badkamer.
Het koelen/verwarmen middels de airco's doen we nog maar sinds afgelopen zomer, dus hopelijk kloppen de cijfers van GC gewoon niet...
[Afbeelding]
Als je gas pakt van 2.15(gas is op het moment bij afsluiten 4.00) en stroom van 0.80 cent kom je er toch aardig. Dan zit je op ongeveer 10k aan kosten.

<GoTHC>Daniel#23781 | Mijn PC

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

https://nl.stoov.com/products/big-hug-xl-woolly-white-1

Wat een top ding is dat!
Bovenstaand product gekocht om de dagen dat ik thuiswerk te gebruiken of als ik avonddienst heb voor mijn vrouw.

We verwacht warmte. Dat geeft hij! Maar hij tovert ook rugpijn en nekpijn weg. Duur ding, wel heerlijk. Accu is ook prima.

Thuis nu vaak vechten wie hem mag pakken om van de rugpijn af tekomen.
Van de week gaat hij mee met nachtdienst.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

• hoihoi66
https://www.rijksoverheid...mstenbelasting-omlaag.png

En staat onderin:

Het tarief van de 1e schijf inkomstenbelasting wordt in 2023 verlaagd van 37,07% naar 36,93%. In de 1e schijf valt een inkomen tot € 73.071. Werkenden houden hier netto maximaal € 102 per maand meer aan over.

Even offtopic… Net voor het slapen viel dit mij op.
Ik neem aan dat dit op jaarbasis is :).

Maar dat ze zo’n fout maken op de website van rijksoverheid.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bloempotgooier
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 08-06-2023
hoihoi66 schreef op woensdag 21 september 2022 @ 00:11:
[...]

Dus je houdt minder onder de streep over.

Kreeg je 800 in 2022? Dan gaat er 200 vanaf en hou je dus 600 over.
Zijn uiteraard niet de exacte bedragen.
Als het dan om een reductie van de "vermindering Energiebelasting" gaat, dan komt het er op neer dat je ongeveer 20 euro meer gaat betalen bij een gelijkblijvend vast contract. Niet leuk maar op zich overbrugbaar, voor mij tenminste.

https://www.energievergel...prijsplafond-voor-energie
Het lijkt er sterk op dat de vermindering energiebelasting weer teruggaat naar het niveau van 2021, wat zou betekenen dat de belastingverlaging uitkomt op 558,56 euro, inclusief btw.

Sinds 1 juli 2022 krijgen huishoudens een heffingskorting van 742,98 euro op basis van één jaar (inclusief 9 procent btw).

• Remy!!!!
  • Nu online
Daniel. schreef op woensdag 21 september 2022 @ 00:13:
[...]

Als je gas pakt van 2.15(gas is op het moment bij afsluiten 4.00) en stroom van 0.80 cent kom je er toch aardig. Dan zit je op ongeveer 10k aan kosten.
Dit zijn onze nieuwe tarieven, maar goed, morgen even snel op jacht naar de probleemverbruikers. Volgende week even echt tijd vrijmaken voor dit probleem. Want door onze 'luxe' extra's (inductie, kokendwaterkraan, airco) verwacht ik alsnog niet helemaal ons verbruik, maar misschien zit ik wel mis.
De indicatie van het gasverbruik klopt sowieso niet nu we de airco's hebben, maar goed daardoor zijn de kwh kosten ook weer hoger, dus potatoes potatoes.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S5Kb50gVqWdB2UdpfWGu06HMKMk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/sKDLdtsZqGOM3cElgxnXifNN.png?f=user_large

• Dennis1812
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

hoihoi66 schreef op woensdag 21 september 2022 @ 00:14:
https://www.rijksoverheid...mstenbelasting-omlaag.png

En staat onderin:

Het tarief van de 1e schijf inkomstenbelasting wordt in 2023 verlaagd van 37,07% naar 36,93%. In de 1e schijf valt een inkomen tot € 73.071. Werkenden houden hier netto maximaal € 102 per maand meer aan over.

Even offtopic… Net voor het slapen viel dit mij op.
Ik neem aan dat dit op jaarbasis is :).

Maar dat ze zo’n fout maken op de website van rijksoverheid.
Er staat toch jaar in je plaatje?
Sliep je al half?

• Remy!!!!
  • Nu online
En mocht het echt nodig zijn, dan ga ik serieus kijken naar een paar van deze dingen, want ik heb toch 11 4ah accus liggen :X

• hoihoi66
Dennis1812 schreef op woensdag 21 september 2022 @ 00:18:
[...]

Er staat toch jaar in je plaatje?
Sliep je al half?
Onderin in de tekst staat weer per maand :)

https://www.rijksoverheid...kracht/inkomstenbelasting

• Dennis1812
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

Remy!!!! schreef op woensdag 21 september 2022 @ 00:19:
En mocht het echt nodig zijn, dan ga ik serieus kijken naar een paar van deze dingen, want ik heb toch 11 4ah accus liggen :X
Lekker warm

Ik heb al jaren een elektrische deken in bed. 20 min voor ik naar bed ga aan en automatisch uit als ik er 10min lig.

Overal de kou af en alles is lekker opgewarmd

• Dennis1812
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

Ik snap dan niet hoe ze exact rekenen Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yhfcpnkjcmbzrAtaozjnb3OHuGg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OzROOR2CCKYNvxIJ2TMbbGep.jpg?f=fotoalbum_large

Em dat /12 is een 85 euro per maand
Dus er gaat ergens iets mis. Kan best bij mij zijn

• hoihoi66
Dennis1812 schreef op woensdag 21 september 2022 @ 00:25:
[...]

Ik snap dan niet hoe ze exact rekenen [Afbeelding]

Idd zal wel :). Lkkr even over dromen :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uniciteit
  • Niet online

Uniciteit

1+1 is niet altijd 2

Dennis1812 schreef op woensdag 21 september 2022 @ 00:25:
[...]

Ik snap dan niet hoe ze exact rekenen [Afbeelding]

Het is per jaar en niet per maand. De berrekening is 0,0014 x 73071.

• _eLMo_
  • Niet online
Klopt hij zo beter dan? Is op basis van https://www.unitedconsume...9/20/prinsjesdag-2023.jsp

Full electric | "Gemiddeld" met lage tarieven | "Gemiddeld" met hoge tarieven

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Uu52aEWjaZqgjbPY1o-pySQbdCI=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/uqUIlmrD5Qi2Z2WxT8PMlVgS.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IRxPJ7mh4znW0w_Caclax30SHuY=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/dpkAdAvEZwHxJ9EfgF0cIOTu.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2R91Ybzm6INMxPQNuuB8XBl9GfY=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/lqtjNd4HquYb4MOIPXN2arMf.png?f=fotoalbum_tile

https://1drv.ms/x/s!Ag6qv0YIaD8AiqRi6689ZfnKH7SWhw

• Bloempotgooier
Waar haal je die vermindering energiebelasting 2023 van 1168,86 vandaan?

• _eLMo_
  • Niet online
Bloempotgooier schreef op woensdag 21 september 2022 @ 00:36:
[...]

Waar haal je die vermindering energiebelasting 2023 van 1168,86 vandaan?
Zie de bron link.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UcoEa5YYc_M9_fWxtja3cRxjfjg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/K7e3Gjo1kR0xO3DXVaLk8xeo.png?f=fotoalbum_large

966 ex btw is 1168 inclusief BTW 21%, right? Of telt BTW niet op de korting? -O-
Ik ging er vanuit omdat ze 966 ex btw refereren en dat is een 284€ verhoging voor 2023 tov 2022.
Dus dit jaar (2022) zou het 966 - 284 = 682€ zijn, maar het is (op mijn contract?) 824,77 euro.
En 682 * 1,21 = 825€

[ Voor 6% gewijzigd door _eLMo_ op 21-09-2022 00:40 ]

• Bloempotgooier
_eLMo_ schreef op woensdag 21 september 2022 @ 00:38:
[...]

Zie de bron link.

[Afbeelding]

966 ex btw is 1168 inclusief BTW 21%, right? Of telt BTW niet op de korting? :grin:
Ik ging er vanuit omdat ze 966 ex btw refereren en dat is een 284€ verhoging.
Dus dit jaar zou het 966 - 284 = 682€ zijn, maar het is (op mijn contract?) 824 euro.
En 682 * 1,21 = 825€
Volgens mij zijn dat de 'oude' plannen van eergister? Zoals ik het daar lees wordt de korting hoger en krijg je meer voordeel.
De nieuwste plannen zijn toch dat de korting op de Energiebelasting wordt verminderd zodat het weer meer richting de situatie gaat van begin dit jaar?

• _eLMo_
  • Niet online
Bloempotgooier schreef op woensdag 21 september 2022 @ 00:41:
[...]
Volgens mij zijn dat de 'oude' plannen van eergister? Zoals ik het daar lees wordt de korting hoger en krijg je meer voordeel.
De nieuwste plannen zijn toch dat de korting op de Energiebelasting wordt verminderd zodat het weer meer richting de situatie gaat van begin dit jaar?
Tja, als er een betere bron is dan pas ik 't aan. Tis nog een beetje limbo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bloempotgooier
_eLMo_ schreef op woensdag 21 september 2022 @ 00:41:
[...]

ja inderdaad, kon er zelfs niets over terug vinden in het belastingplan en Miljoenennota 2023. :?
CTRL+F Energiebelasting of ODE, niets concreet met tarieven nog erin }:|

• willemwouters
  • Laatst online: 02-01 16:43
Sorry, ik heb hiervoor een account aangemaakt.
En heb dit vast niet goed opgemaakt.

Maar na 7 jaar trouwe klant van Oxxio kreeg ik gisteren dit.

Alsof ze nog even de winst eruit willen persen voor het nieuwe jaar en de veranderingen van het kabinet.

* ik kom van 1.2 per m3 en 0.22 per kwh
(eenjarig en zou op 4 januari aflopen)
En in plaats van nog 2 maanden te wachten, halen ze nog even het maximale eruit,
Je nieuwe tarieven
In de tabel hieronder zie je je nieuwe LosVast-tarieven per 01/10/2022. Met LosVast kun je op elk moment en zonder opzegboete opzeggen. Houd wel rekening met een opzegtermijn van 9 dagen. Je actuele tarieven vind je trouwens in de Oxxio App bij ‘Menu > Producten’ of in Mijn Oxxio bij ‘Mijn producten’.

Stroom Tarieven per 01/10/2022
Leveringstarief per kWh stroom - normaal € 0,85629
Leveringstarief per kWh stroom - dal € 0,63113
Vaste leveringskosten stroom per maand € 6,98
Energiebelasting per kWh stroom € 0,04010
Opslag duurzame energie per kWh stroom € 0,03325

Gas Tarieven per 01/10/2022
Leveringstarief per m³ gas € 2,88871
Vaste leveringskosten gas per maand € 6,98
Energiebelasting per m³ gas € 0,39591
Opslag duurzame energie per m³ gas € 0,09429

[ Voor 7% gewijzigd door willemwouters op 21-09-2022 01:42 ]

• pirke
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20:24
Ik verwacht dit jaar ondanks de megaprijzen een negatief verbruik te hebben (in euro's). Vanaf eind februari van dit jaar zitten we op variabele tarieven.

Verbruik gas is 1000-1500m3, afhankelijk hoeveel we met de airco stoken, maar het grote verbruik moet nog komen (vooral december/januari). Het helpt dat we nog op 80 cent ofzo zaten tot eind februari. Daarna ging het naar 1,50 en nu 2,50. Dat wordt even slikken in december. Het prijsplafond vanaf januari wordt zeer welkom.

Ons stroomverbruik is negatief met een netto teruglevering van 5000kWh (opwekking 10.000kWh, verbruik 5000kWh). Het gros van de netto teruglevering hebben we goed kunnen verkopen, wat de gasprijs dit jaar compenseert.

Met de vermindering energiebelasting meegenomen verwacht ik dit jaar dus op een negatieve energierekening uit te komen. Een beetje vreemd gevoel, dat wel.

Ik ben benieuwd wat de terugleververgoeding volgend jaar gaat doen... Momenteel is hij 9 cent, dat zet geen zoden aan de dijk. Maar dat geeft wel motivatie om de netto teruglevering weg te salderen en wellicht de CV uit te laten en het puur op de airco's te doen tot de teruglevering netto 0 is. Dat wordt dan een koude badkamer...

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 22:19
BaBoK schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 22:42:
[...]

Nee, dat klopt, enkel als ik meer panelen wil als 7200 wp op een 1x35a aansluiting moet ik volgens mij naar een 3x25a aansluiting? En in dat geval wordt volgens mij bij een nieuwe aansluiting ook een andere meter geïnstalleerd..
Nee hoor, ik doe 21 kW op een 3×25 oftewel 7000 per fase.
Mijn 25 zekering springt niet met 32 ampère erdoor.
Dus jou 35 zekering kan dat makkelijk hebben, zeker omdat jou panelen nooit die max 7200 zullen halen, hooguit een kortstondige piek.

1 PVoutput . Dongen NB

• reneeke1970
TimDJ schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 23:33:
[...]

Als je oogkleppen hebt voor alleen energie niet nee, maar wij willen ook nog beetje brandstof en voeding gecompenseerd zien, oftewel het gehele plaatje.
En dan mag hij best klagen dat hij achteruit gaat, net als ik, ik ga 800 achteruit, dus ben best pissig, ook al betaal il slechts die prijs.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 22:32
reneeke1970 schreef op woensdag 21 september 2022 @ 05:46:
[...]

Als je oogkleppen hebt voor alleen energie niet nee, maar wij willen ook nog beetje brandstof en voeding gecompenseerd zien, oftewel het gehele plaatje.
En dan mag hij best klagen dat hij achteruit gaat, net als ik, ik ga 800 achteruit, dus ben best pissig, ook al betaal il slechts die prijs.
De korting energie belasting die vervalt is geen achteruitgang, dat je een kastje gratis geld hebt gekregen was een leuk cadeautje. Mensen met 0,23 per kWh die gaan klagen? Dat is als met kerst klagen dat je geen geld hebt voor een ijstaart terwijl je in 20 graden van je kerstdiner aan het genieten bent, terwijl een kwart van Nederland in 18 graden aan de patat met yoghurt en vla zit...

• mierenfokker
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 13-12-2024
Wat verwachten jullie dat er met de verkoop van electrische auto’s gaat gebeuren?

• GeeEs
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 18:45
_eLMo_ schreef op woensdag 21 september 2022 @ 00:41:
[...]

Dit staat volgens mij letterlijk in de diverse nieuwsberichten, en in het interview met de MP vertelt hij dit ook als er naar gevraagd wordt.
De energiebelasting korting wordt lager, en daarvoor in de plaats komt het prijsplafond..

Wel "mooi" trouwens. Gisteravond kregen wij dus ook de nieuwe tarieven van Essent. Toeval, of gepland.. precies op Prinsjesdag..
De verhoging die daar wordt medegedeeld zou dan 1 maand gelden (want per oktober) en dan weer lager worden per november?!?!?
We gaan het meemaken.

[ Voor 24% gewijzigd door GeeEs op 21-09-2022 07:17 ]

• hoihoi66
willemwouters schreef op woensdag 21 september 2022 @ 01:40:
Sorry, ik heb hiervoor een account aangemaakt.
En heb dit vast niet goed opgemaakt.

Maar na 7 jaar trouwe klant van Oxxio kreeg ik gisteren dit.

Alsof ze nog even de winst eruit willen persen voor het nieuwe jaar en de veranderingen van het kabinet.

* ik kom van 1.2 per m3 en 0.22 per kwh
(eenjarig en zou op 4 januari aflopen)
En in plaats van nog 2 maanden te wachten, halen ze nog even het maximale eruit,

[...]
Goed dat ik maar bij ze weg zal gaan. 7 okt loopt mijn contract af bij ze maar nog altijd geen nieuwe voorstel binnen.
Had ze vorige maand gebeld en gaven aan een paar weken voor het einde met een voorstel te komen.

De prijzen zijn hoger dan wat ik heb afgesloten (heb 3 jaar bij GC afgesloten). Eerste jaar zit je toch deels met plafondprijzen, als je hier niet overeenkomt zit je op 1,50 voor gas en 0,70 voor elektra.

• hoihoi66
GeeEs schreef op woensdag 21 september 2022 @ 07:12:
[...]

Dit staat volgens mij letterlijk in de diverse nieuwsberichten, en in het intervieuw met de MP vertelt hij dit ook als er naar gevraagd wordt.
De energiebelasting korting wordt lager, en daarvoor in de plaats komt het prijsplafond..

Wel "mooi" trouwens. Gisteravond kregen wij dus ook de nieuwe tarieven van Essent. Toeval, of gepland.. precies op Prinsjesdag..
De verhoging die daar wordt medegedeeld zou dan 1 maand gelden (want per oktober) en dan weer lager worden per november?!?!?
We gaan het meemaken.
Nee het gaat per 1-1 in maar de voorschotbedragen gaan wel per november aangepast worden.

• mathelicious
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 21:45
mierenfokker schreef op woensdag 21 september 2022 @ 06:59:
Wat verwachten jullie dat er met de verkoop van electrische auto’s gaat gebeuren?
Particulier misschien een dip ivm elektraprijzen, maar zakelijk is toch de grootste markt voor EV.

• Babel10
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 06-02 21:12
Hier ook nog een oud contract, 5jaar. Ik ga door de verhoging BTW en dat de Vermindering Energiebelasting weer wordt teruggeschroefd ongeveer 35€ per maand meer betalen.

Die BTW naar 21% is wel duidelijk. Alleen is het totale bedrag van die Vermindering Energiebelasting nog wel spannend. Ze wilden naar wat ik kan lezen nòg een verhoging geven voor 2023, deze gaat niet door. Dus wordt het dan 2022 bedrag of 2021?

Ik vind het prima, eigenlijk iedereen die ik ken heeft een variabel contract en gaan hier tzt door het prijsplafond wel minder voor betalen dan dat ze eerst dachten.

Met de verlaging inkomstenbelasting (minimaal) en met name de Arbeidskorting ga ik er netto toch op vooruit. En dan hopelijk einde van het jaar ook een salarisverhoging, denk dat veel bedrijven hier ook wel de noodzaak in zien.

• GeeEs
hoihoi66 schreef op woensdag 21 september 2022 @ 07:16:
[...]

Nee het gaat per 1-1 in maar de voorschotbedragen gaan wel per november aangepast worden.
Sure, maar dat voorschotbedrag is datgene waar het om gaat en wat ik ga betalen/voelen op dit moment. Dat de eindafrekening dan over een jaar nog 2 of 3 maanden volgens een hoger tarief berekend is (okt/nov/dec) zien we dan wel weer. De verwarming heeft hier overigens nog niet aangestaan dit seizoen, maar die zal de komende dagen wel weer opgestart worden. Begint toch sochtends weer wat frisser te worden....

De nieuwe variabele tarieven zijn hier overigens (by far) niet zo hoog geworden als dat ik overal lees..
Gas per okt. 1.99 (was 1.51) en electra 0.44 ct/kWh (was 0.29)

Ik lees hier en daar dat gas gemiddeld 3eu en electra ongeveer 1 eu is ?! Hoe dan?

[ Voor 16% gewijzigd door GeeEs op 21-09-2022 07:33 ]

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Uniciteit schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 23:53:
[...]

Die moet je er natuurlijk niet bij tellen. Dan krijg je een dubbel effect van 2 x 825. Overigens interpreteer ik de Miljoenennota anders: de vermindering energiebelasting blijft bestaan, maar gaat terug richting het oude niveau (en dus niet zo hoog als nu in 2022).
Het is allemaal vooral haastwerk, ik heb sinds gisteren zoveel tegenstrijdige getallen langs zien komen dat er niets duidelijk is. En de 2e kamer gaat er natuurlijk nog een plasje over doen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Supershiva
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09-09 23:14
mathelicious schreef op woensdag 21 september 2022 @ 07:18:
[...]

Particulier misschien een dip ivm elektraprijzen, maar zakelijk is toch de grootste markt voor EV.
Ik voel me wat dat betreft weer keihard genaaid door de overheid.

Elektra een plafond van 70 cent de kWh.
Gaat het lekker?
1 januari lagen de variabele tarieven van budget energie op 35 cent de kWh.
Hoe spreek je dan in hemelsnaam met de energie bedrijven dit bedrag als plafond af.

Met die kennis en wetenschap begin van dit jaar private lease een bescheiden elektrische auto (e-C4) in bestelling gezet die ergens volgende maand geleverd wordt.

Maar op deze manier ben ik ineens een stuk minder enthousiast geworden over de komst van onze nieuwe auto -O-

Berekende “brandstof” kosten worden verdubbeld… en bedankt Den Haag

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 21:44
Als de bedragen van 70ct /kWh en €1,50/m³ inderdaad de bedragen zijn die definitief worden vastgesteld, dan zou dat echt een enorme flater zijn.
En wel om de volgende 3 redenen:

- het staat haaks op het duurzaamheidsbeleid. Het wordt hiermee (voorlopig) ronduit onaantrekkelijk gemaakt om in EV's of warmtepompen te investeren, want de gebruikskosten komen hoger te liggen dan die van het vuilere alternatief

- in het kader van de energiecrisis waarin we nu zitten is de prijsstelling die nu circuleert vooral een aanmoediging aan mensen met een hybride warmtepomp en airco's om zo veel mogelijk op gas te stoken en onze duur aangekochte voorraden er zo snel mogelijk doorheen te jagen. In plaats van juist zo veel mogelijk de efficiënte apparatuur te gebruiken en het schaarse gas te sparen

- het is een dikke middelvinger naar iedereen die al veel geld geïnvesteerd heeft in duurzame oplossingen. Die pakken nu ineens veel duurder uit dan de vuile oplossing. Voor mij hoeft de investering op lange termijn echt geen grote besparing op te leveren. Maar ik heb geen geldboom in de tuin en met een gezamenlijk inkomen van ca. 1,5x modaal moeten we in onze uitgaven toch echt keuzes maken. Als de 'goede' optie dan significant duurder is dan de 'slechte' optie, dan is de afweging snel gemaakt.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
:')

Iets met, ik gokte dat dit al ging gebeuren en ze de grens opzoeken van het plafond. Eerst 1 maand er eerst overheen met gas en electra - dan is het beter te verdedigen naar de overheid en maximaal winst pakken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tW6t5A8InrkCPZ_p24zgNJ00DLQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/YSdrFhV1JDxSwALAs9iEtnJc.png?f=user_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pirke
Ivow85 schreef op woensdag 21 september 2022 @ 07:39:
- het is een dikke middelvinger naar iedereen die al veel geld geïnvesteerd heeft in duurzame oplossingen. Die pakken nu ineens veel duurder uit dan de vuile oplossing. Voor mij hoeft de investering op lange termijn echt geen grote besparing op te leveren. Maar ik heb geen geldboom in de tuin en met een gezamenlijk inkomen van ca. 1,5x modaal moeten we in onze uitgaven toch echt keuzes maken. Als de 'goede' optie dan significant duurder is dan de 'slechte' optie, dan is de afweging snel gemaakt.
Het zijn vooral de rijkere mensen die gebruik hebben gemaakt vd subsidie op warmtepompen. Iedereen die het geld niet had om in een warmtepomp te investeren vond die subsidie juist een dikke middelvinger. Door nu de gasprijs op 2x normaal te fixeren help je dus vooral de groep mensen die anders echt in de kou zitten. Daarbij is een stroomprijs van 70 cent ook niet heel veel meer dan 2x de normale prijs.

Onder de streep betaal je afgerond hetzelfde voor 1kWh warmte: 15 cent bij gas en 15 cent bij stroom (met warmtepomp met goede SCOP). Ik vind het niet meer dan eerlijk dat het prijsplafond rekening houdt met de SCOP.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• JeroenNietDoen
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23:00
reneeke1970 schreef op woensdag 21 september 2022 @ 05:46:
[...]
net als ik, ik ga 800 achteruit, dus ben best pissig, ook al betaal il slechts die prijs.
Je gaat er niet €800,- op achteruit. Je bent er dit jaar eenmalig, en dat wist je, €800,- op vooruit gegaan.

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Gecko123 schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 22:43:
Toch vind ik het idee dat het wel eens 70ct/kWh (of meer) zou kunnen worden wel beangstigend.

Ik hoop toch dat de EU iets regelt dat het wat betreft de electra zover niet gaat komen.
Europa heeft ervoor gezorgd dat het een vrije markt is. Jij stelt nu (basicly) voor om dat terug te draaien. Dat gaat hem niet worden. Stond niet heel lang geleden toevallig op RTL Nieuws.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• kevineppo
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 11-09 20:07
pirke schreef op woensdag 21 september 2022 @ 08:05:
[...]

Onder de streep betaal je afgerond hetzelfde voor 1kWh warmte: 15 cent bij gas en 15 cent bij stroom (met warmtepomp met goede SCOP). Ik vind het niet meer dan eerlijk dat het prijsplafond rekening houdt met de SCOP.
Ik kwam vandaag inderdaad tot dezelfde conclusie. Nou hoef ik ook geen gratis geld, en dit prijsplafond blijft niet voor altijd gelden dus ik sta nog steeds 100% achter mijn keuze om gasloos te gaan.

Máár.. zoals hierboven al te zien is vrees ik voor de elektraprijs door deze ingreep op de markt. 70 cent is vrij hoog, het variabele tarief wat ik bij pure energie zag (voor bestaande klanten) was ongeveer 50 cent. Ik zou ervan staan te kijken als dit niet 80 cent gaat worden. Die energieleveranciers zijn ook niet gek, er ligt geld voor het oprapen. En omdat de berichtgeving positief is over dit plafond zal het kabinet hier wel voor vallen.

Bovendien snap ik dat maatwerk lastig is, maar ik heb 1.5e maand geleden de gasaansluiting laten verwijderen. Ik vind het nogal scheef dat het elektraplafond even hoog lijkt te zijn, ook al verbruik ik 0.0 m3 gas in huis.

Het is dat ik zonnepanelen heb, en netto negatief uit kom op jaarbasis. Maar ook dáár gebeuren rare dingen (ik kijk naar jou Budget Energie).

Ga ik failliet omdat ik nu op jaarbasis een euro of 500 meer moet betalen dan vorig jaar? Nee, tuurlijk niet. Vorig jaar was een 'cadeautje', dat gaat gewoon de pot in voor slechtere tijden. Maar ik voel me hier toch een beetje genaaid door het kabinet en de energieleveranciers.

28kWh IONIQ, 8kWp O/W, 7kW Panasonic L, Wanas WTW

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mierenfokker
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 13-12-2024
[...]

Het zijn vooral de rijkere mensen die gebruik hebben gemaakt vd subsidie op warmtepompen. Iedereen die het geld niet had om in een warmtepomp te investeren vond die subsidie juist een dikke middelvinger. Door nu de gasprijs op 2x normaal te fixeren help je dus vooral de groep mensen die anders echt in de kou zitten. Daarbij is een stroomprijs van 70 cent ook niet heel veel meer dan 2x de normale prijs.

Normale prijs was 23 cent per kWh. Overigens is deze hele regeling een wassen neus want de meeste van de mensen waarvoor deze regeling bepaald is kan geeneens 290 euro per maand betalen

• reneeke1970
JeroenNietDoen schreef op woensdag 21 september 2022 @ 08:18:
[...]

Je gaat er niet €800,- op achteruit. Je bent er dit jaar eenmalig, en dat wist je, €800,- op vooruit gegaan.
Als een regering minder winst maakt dan begroot, gaan ze bezuinigen om hun verlies te compenseren. Dat doe ik ook.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 23:35
En ik wil het nog eens herhalen, electrische kilowatt-uren in de winter zijn helemaal niet 'schoon' of 'goed voor het milieu'. Een electrische kWh is drie keer zo vervuilend als een thermische kWh uit je CV-ketel. Met een COP van 3 haal je net een break-even punt. Ga je er onder, dan zou je voor het milieu eigenlijk met gas moeten verwarmen.

• GeeEs
Vorkie schreef op woensdag 21 september 2022 @ 07:45:
:')

Iets met, ik gokte dat dit al ging gebeuren en ze de grens opzoeken van het plafond. Eerst 1 maand er eerst overheen met gas en electra - dan is het beter te verdedigen naar de overheid en maximaal winst pakken.

[Afbeelding]
Bizar joh... Hoe kan er zo'n enorm prijsverschil tussen Eneco en Essent zitten...
Zijn toch beide vrij grote spelers?!?
Dit is echt bijna 2x zoveel als de tarieven van Essent variabel?!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deDenDen
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 08-09 12:29
Remy!!!! schreef op woensdag 21 september 2022 @ 00:06:
[Afbeelding]
Indien je gas enkel nog gebruikt voor je tapwater dan gaat je gasverbruik nog enorm naar beneden. Aan de andere kant zal je stroomverbruik nog aanzienlijk toenemen. Je kunt met je tarieven en geschatte verbruik vrij eenvoudig uitrekenen waar je op uitkomt.
Die termijnbedragen die GC vermeld kloppen overigens bij mij (ook) niet. Met mijn vermeldde te verwachten verbruik i.c.m. mijn huidige tarieven zou ik op een maandbedrag van ca €690 uitkomen. GC komt echter met een geschat bedrag van €458 :')
Of GC houdt al rekening met mijn geplande besparingen :P

• virofi
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 22:21
GeeEs schreef op woensdag 21 september 2022 @ 08:48:
[...]

Bizar joh... Hoe kan er zo'n enorm prijsverschil tussen Eneco en Essent zitten...
Zijn toch beide vrij grote spelers?!?
Dit is echt bijna 2x zoveel als de tarieven van Essent variabel?!
Essent zal wel volgen. Vandebron verhoogt per 1 oktober ook naar vergelijkbare tarieven als Eneco en Vandebron is van Essent (toch?)

Als je nu klant wil worden bij Essent betaal je dit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MJO2nLvRtfjqHSe7hWuwGVTH54c=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/9T1tW2KYQi8h3ATpV2n4x1mO.png?f=user_large

[ Voor 21% gewijzigd door virofi op 21-09-2022 08:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Turralyon
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 12-09 10:43
maharens schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 23:35:
[...]

Dus jij vindt het ok dat ik goed oplet en mijn huiswerk doe en op tijd een 3 jarig contract sluit in een tijd waarin Ben Woldring dit ging afraden en dat ik nu meer ga betalen?
Maar nog altijd veel minder dan het huishouden dat niet het "huiswerk"heeft gedaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Enforcer
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Zaterdag de verwarming aangezet om de kou eraf te halen:
2 uur stoken = 3m3 verbruik x €2,25 gasprijs per m3 = €6,75

Gisteren (dinsdag) hetzelfde gedaan:
4 uur stoken = 6m3 verbruik x €2,25 gasprijs per m3 = €13,50

Reken 4uur stoken eens uit per dag per maand, dan kom ik nu dik boven mijn budget uit... hoe dan?

-edit-
hoekwoning 2verdiepingen, gezin met 2kinderen, vloerverwarming en 130m2 woonoppervlak.

[ Voor 13% gewijzigd door Enforcer op 21-09-2022 08:55 ]

• pirke
Enforcer schreef op woensdag 21 september 2022 @ 08:52:

Reken 4uur stoken eens uit per dag per maand, dan kom ik nu dik boven mijn budget uit... hoe dan?
Meer bewegen of warmere kleding/dekentje/kruik?

Wij gaan kijken hoe lang we het kunnen rekken met de verwarming aanzetten.

• GeeEs
virofi schreef op woensdag 21 september 2022 @ 08:50:
[...]

Essent zal wel volgen. Vandebron verhoogt per 1 oktober ook naar vergelijkbare tarieven als Eneco en Vandebron is van Essent (toch?)
Gisteren hebben wij deze nieuwe tarieven dus ontvangen van Essent, die gaan gelden per 1 oktober.
0.449 per kWh en 1.99 voor 1m3 gas.
Dat is toch echt maar bijna de helft van de Eneco tarieven als ik het hierboven moet geloven?
Zou er dan volgens jou morgen of volgende week weer een mailtje komen van Essent met NOG een verhoging?
Ik mag toch hopen van niet? ;)

• virofi
GeeEs schreef op woensdag 21 september 2022 @ 08:56:
[...]

Gisteren hebben wij deze nieuwe tarieven dus ontvangen van Essent, die gaan gelden per 1 oktober.
0.449 per kWh en 1.99 voor 1m3 gas.
Dat is toch echt maar bijna de helft van de Eneco tarieven als ik het hierboven moet geloven?
Zou er dan volgens jou morgen of volgende week weer een mailtje komen van Essent met NOG een verhoging?
Ik mag toch hopen van niet? ;)
Bijzonder. Ik heb mijn originele post aangepast met de huidige tarieven van Essent als ik nu zou overstappen. Dat is fors hoger dan de tarieven die jij noemt.

• GeeEs
virofi schreef op woensdag 21 september 2022 @ 08:58:
[...]

Bijzonder. Ik heb mijn originele post aangepast met de huidige tarieven van Essent als ik nu zou overstappen. Dat is fors hoger dan de tarieven die jij noemt.
Dat klopt, vandaar ook mijn verbazing (of ik mis iets?).. en toch is dit een variabel contract wat we hebben...
Als ik nu nieuw zou afsluiten bij Essent kom ik ook veel hoger uit idd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6dYOfb5oAHFhWY0_RRRvUJGk3EY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/FyzfsQnjd4Co5eiB6cKXMTbx.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 26% gewijzigd door GeeEs op 21-09-2022 09:08 ]

• RemcoDelft
  • Laatst online: 03-05 10:30
CH4OS schreef op woensdag 21 september 2022 @ 08:21:
[...]

Europa heeft ervoor gezorgd dat het een vrije markt is. Jij stelt nu (basicly) voor om dat terug te draaien. Dat gaat hem niet worden. Stond niet heel lang geleden toevallig op RTL Nieuws.
Er is geen vrije markt als de overheid alles bepaald.

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 18:22

-edit-
hoekwoning 2verdiepingen, gezin met 2kinderen, vloerverwarming en 130m2 woonoppervlak.
Wanneer het kouder wordt ga je het niet redden met 4 uurtjes stoken ben ik bang. :X
Bij ons is de verwarming (airco) nog niet aan geweest.
GeeEs schreef op woensdag 21 september 2022 @ 09:01:
[...]

Dat klopt, vandaar ook mijn verbazing (of ik mis iets?).. en toch is dit een variabel contract wat we hebben...
Als ik nu nieuw zou afsluiten bij Essent kom ik ook veel hoger uit idd.

[Afbeelding]
Vreemd dat wij nog steeds geen mail hebben gekregen van Essent. :?

[ Voor 30% gewijzigd door FabianGTI op 21-09-2022 09:10 ]

• GeeEs
FabianGTI schreef op woensdag 21 september 2022 @ 09:09:
[...]

Wanneer het kouder wordt ga je het niet redden met 4 uurtjes stoken ben ik bang. :X

[...]

Vreemd dat wij nog steeds geen mail hebben gekregen van Essent. :?
Hangt denk ik ook van je type contract/afsluit datum af?!
Wij kregen hem gisteren avond, prompt na het hele Prinsjesdag gebeuren en nieuwe plannen zegmaar ...

• KoningPaulus
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 11-09 21:18
Hoe gaat dit straks in de praktijk uitpakken?
Ik heb een 3 jarig contract met gastarieven van 1,95 per m3 bijvoorbeeld.
Gaat de overheid dit dan compenseren, of komt dat vanuit de energieleverancier?

4.320WP | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS-W

• Enforcer
  • Niet online
FabianGTI schreef op woensdag 21 september 2022 @ 09:09:
Nee dat vrees ik ook, ben benieuwd wat andere tweakers ervaren als ze de verwarming aanzetten? Gaat mijn CV dan zo niet-energiezuinig om met het gas of is dit gewoon normaal wat een CV verbruikt?

CV: Vaillant HR Solide Plus VHR NL 30-34/3-5
Thermostaat: Google Nest V3
Beneden: vloerverwarming
Boven: radiatoren

Ding is eind vorig jaar onderhouden en staat (volgens de installateur) op de zo energiezuinigste/efficiëntste stand, eco, 60graden, etc).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• worldfastest
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 20-08 15:25

-edit-
Nu al de verwarming aan? Moet je niet gaan denken aan isoleren? Mijn CV staat nog steeds uit. Jaren 70 woning 140m2 oppervlakte. Woonkamer is nog steeds >20 graden door de zon die elke dag nog steeds schijnt.

De radiatoren boven heb ik nog nooit aan gehad. Slaapkamer kan koel blijven (slaap je ook beter).

You only live once, so enjoy the ride.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Uncle Mel
  • Laatst online: 02-09 18:33
worldfastest schreef op woensdag 21 september 2022 @ 09:21:
[...]

Nu al de verwarming aan? Moet je niet gaan denken aan isoleren? Mijn CV staat nog steeds uit. Jaren 70 woning 140m2 oppervlakte. Woonkamer is nog steeds >20 graden door de zon die elke dag nog steeds schijnt.

De radiatoren boven heb ik nog nooit aan gehad. Slaapkamer kan koel blijven (slaap je ook beter).
Dat was ook mijn eerste gedachte. Hoekhuis helpt niet mee maar nu al 4 uur moeten stoken om het behaaglijk te krijgen geeft toch wel een idee over hoe het met de solatie gesteld is.

Hier is het ook nog 20gr binnen. Op kantoor deur dicht houden (PC is gratis bijwarming) en dikke sokken en een trui, niets geks.

• willemd
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
Met de koudere buitenlucht zo vrij kort na de zomer zijn er misschien nog veel mensen die uit gewoonte ramen of (teveel) ventilatieroosters (zonder WTW) open hebben. Dan krijg je het gauw koud binnen met deze temperaturen.

• Honnes
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 31-07 10:05
KoningPaulus schreef op woensdag 21 september 2022 @ 09:15:
Hoe gaat dit straks in de praktijk uitpakken?
Ik heb een 3 jarig contract met gastarieven van 1,95 per m3 bijvoorbeeld.
Gaat de overheid dit dan compenseren, of komt dat vanuit de energieleverancier?
Ik zit in dezelfde situatie, en verwacht dat dit in de jaar-afrekening verwerkt wordt, dat lijkt mij de meest voor de hand liggende oplossing. Gelukkig zit ik onder de plafonds. Ik vraag me wel af hoe het met de teruglever-vergoeding zit.

Het wordt weliswaar iets complexer als je variabele tarieven hebt en boven het plafond uitkomt. Daarbij komt nog bovenop dat ze in geval van een analoge meter het verbruik gelijk verdelen over alle maanden. Dat kan nadelig zijn als het tarief wordt verhoogd en je boven het plafond uitkomt.

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 18:22
GeeEs schreef op woensdag 21 september 2022 @ 09:13:
[...]

Hangt denk ik ook van je type contract/afsluit datum af?!
Wij kregen hem gisteren avond, prompt na het hele Prinsjesdag gebeuren en nieuwe plannen zegmaar ...
Variabel contract, van juli tot juli.
Normaal gaan we met alle verhogingen mee.
willemd schreef op woensdag 21 september 2022 @ 09:27:
Met de koudere buitenlucht zo vrij kort na de zomer zijn er misschien nog veel mensen die uit gewoonte ramen of (teveel) ventilatieroosters (zonder WTW) open hebben. Dan krijg je het gauw koud binnen met deze temperaturen.
Dat is een goeie, bij ons staan alle ventilatorroosters ook nog helemaal open.
In de wintermaanden doen we deze normaal gesproken voor 50% open.

• Enforcer
  • Niet online
[...]

Huis uit '95, vloerisolatie, dubbel glas, energielabel B, standaard isolatie zoals normering in '95 tijdens de bouw. Momenteel geen financiën beschikbaar om verder te isoleren, zeker niet als de energietarieven blijven stijgen.

Ventilatieroosters zijn half open en soms helemaal dicht als we echt de koudeval voelen...

[ Voor 6% gewijzigd door Enforcer op 21-09-2022 09:35 ]

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:25
[...]

Vannacht was het buiten 2,5 graden en de woonkamer was 18 graden vanochtend.

• virofi
Hier een woning uit 1930. HR++ glas, vloerisolatie, spouwmuurisolatie, eigenlijk alles geisoleerd wat we kunnen en ramen en roosters dicht. Toch is het hier 's ochtends 18gr (soms 17,5gr)

• Dennis1812
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

Enforcer schreef op woensdag 21 september 2022 @ 09:16:
[...]

Nee dat vrees ik ook, ben benieuwd wat andere tweakers ervaren als ze de verwarming aanzetten? Gaat mijn CV dan zo niet-energiezuinig om met het gas of is dit gewoon normaal wat een CV verbruikt?

CV: Vaillant HR Solide Plus VHR NL 30-34/3-5
Thermostaat: Google Nest V3
Beneden: vloerverwarming
Boven: radiatoren

Ding is eind vorig jaar onderhouden en staat (volgens de installateur) op de zo energiezuinigste/efficiëntste stand, eco, 60graden, etc).
Waarom heb je je radiatoren boven aan?
Enkel de kamer verwarmen waar je bent(woonkamer of keuken vaak) verwarmen kan al veel schelen.
Nu ook nog uit laten en gewoon een trui aan trekken. Het is nog best warm
Of je woont in een tochtgat

• gizmokat
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 18:28
Ik denk dat ik nu heel blij ben met mijn goed geïsoleerde woning, in de zomer is het niet altijd lekker eenmaal warm in huis krijg je het er niet meer uit duurt weken, maar nu het koud word het is hier nog steeds 23 graden in huis en loop nog steed in een t shirt rond.

Zo en zo geluk dat ik ondanks ik een huurwoning heb,dat die goed geïsoleerd is, zonnepanelen te huur heb van de woningbouw voor 12 euro per maand, en sinds 2 jaar een nieuwe cv ketel heb.

• willemd
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
Ik snap overigens echt niks van de verschillen tussen de maatschappijen.

Van Vattenfall kreeg ik nieuwe tarieven per oktober van netto 0,44 per kWh. Mijn zus kreeg van Eneco nieuwe tarieven: 0,95 per kWh. Gewoon beide variabel, geen kortingsacties, geen loyaliteitsbonus. Voor - voor mij als consument - precies hetzelfde product in dezelfde woonplaats. Wat een verschil.

Nemen ze maar gewoon wat, nu toch niemand fatsoenlijk lijkt te kunnen verhuizen van maatschappij?

• KoningPaulus
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 11-09 21:18
Honnes schreef op woensdag 21 september 2022 @ 09:29:
[...]

Ik zit in dezelfde situatie, en verwacht dat dit in de jaar-afrekening verwerkt wordt, dat lijkt mij de meest voor de hand liggende oplossing. Gelukkig zit ik onder de plafonds. Ik vraag me wel af hoe het met de teruglever-vergoeding zit.

Het wordt weliswaar iets complexer als je variabele tarieven hebt en boven het plafond uitkomt. Daarbij komt nog bovenop dat ze in geval van een analoge meter het verbruik gelijk verdelen over alle maanden. Dat kan nadelig zijn als het tarief wordt verhoogd en je boven het plafond uitkomt.
Precies dat. Ik heb nu bijv. nog overschot, maar zodra ik meer elektrisch ga verwarmen/doen, kan dat wel eens omslaan dat ik meer gebruik dan dat ik opwek, maar dat is voor volgend jaar pas een ding.
Misschien eens navragen bij de energieleverancier of zij al iets weten.

4.320WP | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS-W

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• worldfastest
virofi schreef op woensdag 21 september 2022 @ 09:33:
Hier een woning uit 1930. HR++ glas, vloerisolatie, spouwmuurisolatie, eigenlijk alles geisoleerd wat we kunnen en ramen en roosters dicht. Toch is het hier 's ochtends 18gr (soms 17,5gr)
Maar dan hoef je toch geen verwarming aan. 18 graden is prima in de ochtend. Zon schijnt nog steeds dus later op de dag wordt het toch wel warmer?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mawlana
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:43
willemd schreef op woensdag 21 september 2022 @ 09:27:
Het voelde gisteravond bij mij in de woonkamer ook koud aan, ondanks een temperatuur van 22 graden. We wonen hier al 3 jaar (nieuwbouw huurwoning, opgeleverd in december 2019, met gasaansluiting voor verwarming).

Ik heb sinds het begin vaak ruzie met m'n vrouw die het te koud vindt en de verwarming dus een graadje hoger wil zetten (succes met de ltv-vloerverwarming, dat merk je pas de volgende dag..). Het probleem is dat de drie wtw-inblaasventielen op de benedenverdieping recht boven ons in de woonkamer hangen, daar komt gewoon koude lucht uit (bypass staat uit).

Dus ik kan me goed voorstellen dat mensen in soortgelijke situatie nu al gaan stoken..

Voor de winterperiode heb ik een hele voorraad bio-ethanol van Action. Wanneer het koud aanvoelt gaat de sfeerhaard aan, kost me een halve tot hele fles per keer. De woonkamer voelt dan weer lekker warm aan. Ondanks € 0,86/m³ blijft dit goedkoper om de woonkamer weer behaaglijk te maken.

• worldfastest
Enforcer schreef op woensdag 21 september 2022 @ 09:31:
[...]

Huis uit '95, vloerisolatie, dubbel glas, energielabel B, standaard isolatie zoals normering in '95 tijdens de bouw. Momenteel geen financiën beschikbaar om verder te isoleren, zeker niet als de energietarieven blijven stijgen.

Ventilatieroosters zijn half open en soms helemaal dicht als we echt de koudeval voelen...
Denk dat je geen energielabel B hebt. Ik heb energielabel C en hier is het nog steeds 20+ graden in de woonkamer en rond de 20 graden boven. Met de ventilatie roosters allemaal open.

[ Voor 3% gewijzigd door worldfastest op 21-09-2022 09:52 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• mathelicious
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 21:45
Supershiva schreef op woensdag 21 september 2022 @ 07:30:
[...]

Ik voel me wat dat betreft weer keihard genaaid door de overheid.

Elektra een plafond van 70 cent de kWh.
Gaat het lekker?
1 januari lagen de variabele tarieven van budget energie op 35 cent de kWh.
Hoe spreek je dan in hemelsnaam met de energie bedrijven dit bedrag als plafond af.

Met die kennis en wetenschap begin van dit jaar private lease een bescheiden elektrische auto (e-C4) in bestelling gezet die ergens volgende maand geleverd wordt.

Maar op deze manier ben ik ineens een stuk minder enthousiast geworden over de komst van onze nieuwe auto -O-

Berekende “brandstof” kosten worden verdubbeld… en bedankt Den Haag
Je betaalt nog steeds geen MRB, kan publiek laden voor minder dan 0,70 en wellicht kan je zonnepanelen laten leggen met subsidie en met gesubsidieerde financiering en volgens mij heb je 3350 subsidie op je EV ontvangen. Dat je baalt begrijp ik, achteraf heb je blijkbaar een minder voordelige keuze gemaakt dan je toen dacht. Maar ga niet zielig doen over naaien na 1 tegenslag nadat je alle voordeeltjes alweer bent vergeten.

Hoeveel je rijdt heb je nog steeds zelf in de hand, met deze prijzen is een elektrische fiets/scooter misschien wel een uitkomst voor de korte ritjes.
Ik fiets zelf ongeveer 300km per maand, dat scheelt mij een tank van 20 liter (motor), en kan fiscaal voordelig via een werkgever. Succes met je leuke nieuwe wagen, de buren hebben hem ook en ik vind het een mooi ding d:)b

• virofi
worldfastest schreef op woensdag 21 september 2022 @ 09:48:
[...]

Maar dan hoef je toch geen verwarming aan. 18 graden is prima in de ochtend. Zon schijnt nog steeds dus later op de dag wordt het toch wel warmer?
Die staat ook zeker niet aan. Het warmt matig op gedurende dag (wel op bovenverdiepingen).

• henkebek
  • Laatst online: 09-02 10:36

-edit-
Ik denk dat het kan helpen om je systeem in te (laten) regelen en de aanvoertemperatuur flink lager te zetten. Als je nu al zoveel gas verbruikt terwijl het amper koud te noemen is dan wordt het een dure winter.

Ik heb hier ook de verwarming al aan, vanwege de kids voornamelijk, maar verbruik blijft hangen rond de 03,/0,4 m3 per dag voor een zelfde formaat woning. Daarmee wordt de woonkamer van 18 naar 20 gebracht 's ochtends. Daarna doet de zon de rest.
Pagina: 1 ... 7 ... 154 Laatste

Let op:
Voor context, post niet alleen je maandbedrag, maar ook je verbruik.

Voor de oorlog in Oekraïne zelf: Themaforum: oorlog in Oekraïne
Voor geopolitieke discussies: De energiemarkt crisis: ontwikkelingen en achtergronden