• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 21:44
pirke schreef op woensdag 21 september 2022 @ 08:05:
[...]

Het zijn vooral de rijkere mensen die gebruik hebben gemaakt vd subsidie op warmtepompen. Iedereen die het geld niet had om in een warmtepomp te investeren vond die subsidie juist een dikke middelvinger. Door nu de gasprijs op 2x normaal te fixeren help je dus vooral de groep mensen die anders echt in de kou zitten. Daarbij is een stroomprijs van 70 cent ook niet heel veel meer dan 2x de normale prijs.

Onder de streep betaal je afgerond hetzelfde voor 1kWh warmte: 15 cent bij gas en 15 cent bij stroom (met warmtepomp met goede SCOP). Ik vind het niet meer dan eerlijk dat het prijsplafond rekening houdt met de SCOP.
Die sCOP van 4,6 ga je in een doorsnee niet-Tweakers installatie niet halen. Zeker niet in een all-electric woning waar dus ook nog SWW meeverwarmd moet worden.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bushie
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 21:39
mathelicious schreef op woensdag 21 september 2022 @ 07:18:
[...]

Particulier misschien een dip ivm elektraprijzen, maar zakelijk is toch de grootste markt voor EV.
Zakelijk zie ik (wagenparkbeheerder) er ook niet veel heil meer in (en met mij, m'n collega's ook niet).
Bruikbare EV's (vwb de actieradius) komen toch al gauw boven de €50.000,00
2023 16% over €30.000,00 en 22% over resterend kom je voor een EV op een bijtelling van €9.200,00 per jaar
tel daar de duurdere verbruikskosten (elektra) bij, en de kosten van een thuis-laadpaal, en dan is het voor de werkgever ook ineens niet zo'n pré meer.

Als het gaat om de conventionele verbrandingsmotor, is de Skoda Octavia combi bij ons in het bedrijf zeer geliefd. Met een fiscale waarde van ~€35.000,00 geeft dit in 2023 een bijtelling van €7.700,00 per jaar.

• Enforcer
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
worldfastest schreef op woensdag 21 september 2022 @ 09:51:
[...]

Denk dat je geen energielabel B hebt. Ik heb energielabel C en hier is het nog steeds 20+ graden in de woonkamer en rond de 20 graden boven. Met de ventilatie roosters allemaal open.
2020 aangekocht, energielabel was toen al verplicht bij overdracht, energielabel B geldig tot 2030.

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Bushie schreef op woensdag 21 september 2022 @ 10:14:
[...]

Zakelijk zie ik (wagenparkbeheerder) er ook niet veel heil meer in (en met mij, m'n collega's ook niet).
2023 16% over €30.000,00 en 22% over resterend kom je voor een EV op een bijtelling van €9.200,00 per jaar
tel daar de duurdere verbruikskosten (elektra) bij, en de kosten van een thuis-laadpaal, en dan is het voor de werkgever ook ineens niet zo'n pré meer.

Als het gaat om de conventionele verbrandingsmotor, is de Skoda Octavia combi bij ons in het bedrijf zeer geliefd. Met een fiscale waarde van ~€35.000,00 geeft dit in 2023 een bijtelling van €7.700,00 per jaar.
Snel bestellen dan.

• mathelicious
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 21:45
Enforcer schreef op woensdag 21 september 2022 @ 08:52:
Zaterdag de verwarming aangezet om de kou eraf te halen:
2 uur stoken = 3m3 verbruik x €2,25 gasprijs per m3 = €6,75

Gisteren (dinsdag) hetzelfde gedaan:
4 uur stoken = 6m3 verbruik x €2,25 gasprijs per m3 = €13,50

Reken 4uur stoken eens uit per dag per maand, dan kom ik nu dik boven mijn budget uit... hoe dan?

-edit-
hoekwoning 2verdiepingen, gezin met 2kinderen, vloerverwarming en 130m2 woonoppervlak.
Je hebt vloerverwarming dus je moet even je Ta checken in de CV ketel. Deze staat standaard veel te hoog, namelijk voor radiatoren, maar kan je terugzetten naar een graad of 35 als je vloerverwarming hebt. Ook je sww kan je naar 60 graden zetten, lager niet ivm legionella.

• Enforcer
  • Niet online
mathelicious schreef op woensdag 21 september 2022 @ 10:17:
[...]

Je hebt vloerverwarming dus je moet even je Ta checken in de CV ketel. Deze staat standaard veel te hoog, namelijk voor radiatoren, maar kan je terugzetten naar een graad of 35 als je vloerverwarming hebt. Ook je sww kan je naar 60 graden zetten, lager niet ivm legionella.
beneden vloerverwarming, boven radiatoren, dus als ik dat terugschroef krijg ik de radiatoren niet meer warm. Maar dat staat dus al ingesteld op 60graden, lager niet, zowel tapwater als cv water.

[ Voor 7% gewijzigd door Enforcer op 21-09-2022 10:19 ]

• Matis
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 11-09 20:27

Matis

Rubber Rocket

Enforcer schreef op woensdag 21 september 2022 @ 10:18:
beneden vloerverwarming, boven radiatoren, dus als ik dat terugschroef krijg ik de radiatoren niet meer warm.
Zie Gas besparen door middel van CV tuning deel III

Vooral waterzijdig inregelen is iets waar jij naar op zoek bent :)

If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time

• hoihoi66
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 06-09 02:54
[...]

Mijn contract loopt volgend jaar oktober af, nu nog benzine maar het MOET een EV worden. Dus even rondgekeken maar netto 400 ophoesten voor een beetje een normale EV van 50.000 euro zit ik niet op te wachten.

Ik ga over naar een mobiliteitsbudget die mijn werkgever gelukkig ook aanbiedt.
Dat is geen bijtelling betalen van rond de 400 netto + bruto 900 leasebudget + woon werk verkeer en naar klanten toe x0,19. Is rond de 75 euro netto erbovenop.

Scheelt mij netto bijna netto 1000 euro per maand.
Dan maar prive een benzine auto nemen ;), ga ook niet meer naar klanten.

Veel collega’s die afstappen van een leaseauto trouwens bij ons op kantoor.

[ Voor 4% gewijzigd door hoihoi66 op 21-09-2022 10:22 ]

• mathelicious
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 21:45
[...]

beneden vloerverwarming, boven radiatoren, dus als ik dat terugschroef krijg ik de radiatoren niet meer warm. Maar dat staat dus al ingesteld op 60graden, lager niet, zowel tapwater als cv water.
Afhankelijk van je isolatie kan de cv temperatuur nog lager, maar zoals aangegeven ook waterzijdig inregelen (y)

• hoihoi66
[...]

Ik heb ook beneden vloerverwarming en boven radiatoren.

Heb had al teruggeschroevd naar 65 graden stond op 80. Alleen nog geen gebruik van gemaakt.

We gebruiken de radiatoren nauwelijks dus is nog lager zetten de CV een optie denk je?

• goldcard
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 12-09 08:38
Vorkie schreef op woensdag 21 september 2022 @ 07:45:
:')

Iets met, ik gokte dat dit al ging gebeuren en ze de grens opzoeken van het plafond. Eerst 1 maand er eerst overheen met gas en electra - dan is het beter te verdedigen naar de overheid en maximaal winst pakken.

[Afbeelding]
Ik heb hetzelfde aanbod gekregen @Vorkie. Om te huilen. Puur op prijsvergelijk ben ik 330% duurder uit voor mijn situatie. Als ik het voorgestelde prijsplafond meereken dan ga ik 285% meer betalen.

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

[...]

Appels en peren. Een beetje Octavia doet inmiddels ook 40K. Voor 35K zit je in een redelijk basic uitvoering met een 1.0 motor die er meer dan 10 seconden over doet om naar de 100 te komen... Zodra je in de opties iets durft aan te vinken (want standaard unilak, 17" velgjes, stoffen bekleding en ook in de Business Edition Plus nog nauwelijks iets aan interieur opties) dan zit je snel richting die 45K.
Als je dat afzet tegen een Model Y van 50K, dan is mijn keuze héél snel gemaakt. Dat is namelijk €9.900,00 voor de Skoda van 45K en €9.200,00 voor een Model Y die een stuk rapper is, luxer uitgerust en zonder de omgeving om je heen te verwoesten.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

RemcoDelft schreef op woensdag 21 september 2022 @ 09:03:
Er is geen vrije markt als de overheid alles bepaald.
Met het plan om een maximale prijs te zetten, bepaald de overheid alleen dat. De rest mag de markt gaan doen. Doordat de overheid nu geen regels heeft, is de prijs dus ook zo hoog geworden. De hoge prijzen zijn dus wel degelijk het gevolg van de vrije marktwerking.

[ Voor 21% gewijzigd door CH4OS op 21-09-2022 10:36 ]

• Maxwp
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 04:15
secret17 schreef op maandag 19 september 2022 @ 13:01:
Ah, dit topic komt wel als geroepen, want ik ben erg benieuwd naar de situatie van anderen. Wij zitten al jaren bij Eneco en de afgelopen twee jaar hebben we daar een variabel contract (destijds niet de moeite genomen om over te gaan naar een vast contract, want dat was altijd duurder).

Tot en met augustus zaten we erg voordelig; we kregen zelfs bericht dat we bijna € 600,- terugkrijgen over het afgelopen jaar. En dat is zonder zonnepanelen maar mét een elektrische auto voor de deur. We betaalden deze bedragen:

- Elektriciteit: € 0,20 / € 0,21 per kWh (dal- / normaaltarief)
- Gas: € 0,77 per m3

Helaas moeten wij er vanaf deze maand ook aan gaan geloven en zijn alle bedragen meer dan verdrievoudigd:

- Elektriciteit: € 0,50 / € 0,68 per kWh (dal- / normaaltarief)
- Gas: € 2,78 per m3

Ik wist wel dat het (veel) duurder zou worden zodra wij aan de beurt waren, maar toch schrok ik wel van deze verhoging, met name omdat we al jaren klant zijn en ik niet had verwacht dat we direct de tarieven van een 'nieuwe' klant zouden krijgen...wat is jullie ervaring? Wat betalen jullie nu, en is dat voor vast of variabel?
wow dat zijn lage tarieven al
zit bij essent en daar is het 32 per kwh en 1,6 per kub
als ik zie hoeveel jij omhoog bent gegaan houd ik mijn hart vast per 1 jan 2023

• Bushie
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 21:39
Appels en peren. Een beetje Octavia doet inmiddels ook 40K. Voor 35K zit je in een redelijk basic uitvoering met een 1.0 motor die er meer dan 10 seconden over doet om naar de 100 te komen... Zodra je in de opties iets durft aan te vinken (want standaard unilak, 17" velgjes, stoffen bekleding en ook in de Business Edition Plus nog nauwelijks iets aan interieur opties) dan zit je snel richting die 45K.
Als je dat afzet tegen een Model Y van 50K, dan is mijn keuze héél snel gemaakt. Dat is namelijk €9.900,00 voor de Skoda van 45K en €9.200,00 voor een Model Y die een stuk rapper is, luxer uitgerust en zonder de omgeving om je heen te verwoesten.
Ik werk in een bouwbedriif niet in een accountantskantoor.
Al onze Octavia's zitten ruim onder de €35.000,00.
Eisen van de gebruikers zijn beperkt tot actieradius van >400km per dag zonder tanken.
velgen? acceleratie? moderne fratsen? nee liever lage bijtelling.

[ Voor 55% gewijzigd door Bushie op 21-09-2022 10:37 ]

• hoihoi66
Bushie schreef op woensdag 21 september 2022 @ 10:37:
[...]

Ik werk in een bouwbedriif niet in een accountantskantoor.
Al onze Octavia's zitten ruim onder de €35.000,00.
Eisen van de gebruikers zijn beperkt tot actieradius van >400km per dag zonder tanken.
velgen? acceleratie? moderne fratsen? nee liever lage bijtelling.
Mobiliteitsbudget een optie?

• Arn0uDz
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 00:34
feye1 schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 20:28:
Neem aan dat we wel eerst mogen wegsalderen toch. Dus 5000 verbruik, 4000 opwek = 1000 van de 2400 kwh die 'mogen'.
Dit is wel een hele belangrijke en vraag ik mij ook af, kan er nog nergens informatie over vinden helaas.

• Lord_Dain
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 11-09 22:09
Jeroenneman schreef op woensdag 21 september 2022 @ 10:28:
[...]

Dat is namelijk €9.900,00 voor de Skoda van 45K en €9.200,00 voor een Model Y die een stuk rapper is, luxer uitgerust en zonder de omgeving om je heen te verwoesten.
Naïef gedacht, voor die dure batterij in je EV is ook al flink wat natuur verwoest..
https://seekingalpha.com/...or-tesla-model-3-and-bevs

• Wolly
  • Niet online
CH4OS schreef op woensdag 21 september 2022 @ 10:36:
[...]
Met het plan om een maximale prijs te zetten, bepaald de overheid alleen dat. De rest mag de markt gaan doen. Doordat de overheid nu geen regels heeft, is de prijs dus ook zo hoog geworden. De hoge prijzen zijn dus wel degelijk het gevolg van de vrije marktwerking.
Je vergeet even de belastingen en subsidies die niet voor elke verbruiker hetzelfde zijn, de sluiting van kolencentrales gesubsidieerd door de overheid, de sluiting van kerncentrales en het afsluiten van de toevoer uit Rusland.

Of valt dat onder vrije marktwerking?

• Maxwp
GeeEs schreef op woensdag 21 september 2022 @ 09:01:
[...]

Dat klopt, vandaar ook mijn verbazing (of ik mis iets?).. en toch is dit een variabel contract wat we hebben...
Als ik nu nieuw zou afsluiten bij Essent kom ik ook veel hoger uit idd.

[Afbeelding]
ik heb ook essent maar bij ons gaat er niks gebeuren tot 1 jan
hebben al jaren een variable contract
hoe komt het dat per 1 okt deze bij jullie word verhoogd

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jeroenneman

Jeroenneman

Lord_Dain schreef op woensdag 21 september 2022 @ 10:39:
[...]

Naïef gedacht, voor die dure batterij in je EV is ook al flink wat natuur verwoest..
Heb je je eigen link überhaupt verder gelezen dan de eerste zin?
Misschien moet je de tabel eens bekijken. Redelijk duidelijk dat die productiekosten (in de zin van kg CO2) na enkele jaren rijden al "vergoed" zijn, en de EV daarna duidelijk schoner is. Dus rij je langer dan twee jaar in een auto, dan is je hele "naïef gedacht" al achterhaald.

Voor als je de tabel niet snapt: na ongeveer 80k km is de EV schoner dan een vergelijkbare ICE. En dat is worst case voor "premium performance sedan of SUV" auto's.

Nog even de conclusie van de auteur zelf (jouw artikel, dus niet zeuren dat dit gekleurd is):
In the premium segments (both sedans and SUVs) the portion of red cells is even smaller (under 1%), meaning that BEVs are almost always greener in these segments, no matter how “dirty” the grid is for recharging. No doubt that's mainly due to the dismal fuel economy of premium gas cars and SUVs
.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

• Team-RiNo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 12-09 16:59
Lord_Dain schreef op woensdag 21 september 2022 @ 10:39:
[...]

Gaan dit soort vergelijkingen er niet altijd vanuit dat de accu productie niet met hernieuwbare energie gedaan wordt? Als dat namelijk wel het geval is, wat volgens mij bij Tesla zeker deels het geval is (ken geen cijfers) wordt het plaatje natuurlijk totaal anders.

Het voordeel op de lange termijn is bij een EV simpelweg dat je deze met hernieuwbare energie kan maken en ook daar op kan rijden, er hoeft dus geen co2 uitstoot te zijn waar dit bij fossiel natuurlijk anders is. Op de lange termijn wil je gewoon geen auto's meer maken die op fossiele energie lopen. En daar komt de reductie in fijstofuitstoot natuurlijk ook nog bij voor EVs wat voor onze gezondheid een stuk beter is.

[ Voor 6% gewijzigd door Team-RiNo op 21-09-2022 10:49 ]

5440Wp O/W op plat dak | 3MXM52N2V1B8 i.c.m. 1xFTXM35M2V1B + 2xFTXM25M2V1B | RTX4090+7800X3D

• secret17
  • Laatst online: 06-09 13:46
Maxwp schreef op woensdag 21 september 2022 @ 10:36:
[...]

wow dat zijn lage tarieven al
zit bij essent en daar is het 32 per kwh en 1,6 per kub
als ik zie hoeveel jij omhoog bent gegaan houd ik mijn hart vast per 1 jan 2023
Ik ben bang dat mijn vorige tarieven niet per se heel veel invloed hebben op de nieuwe (bijgestelde) tarieven; ik denk dus dat als jij nu in de basis al wat hoger zit dat dat niet per se hoeft te betekenen dat jij nog hogere tarieven toegekend krijg per 1 januari. Dat gezegd hebbende zal het prijsplafond (dat per 1 januari formeel ingaat) je basistarieven ook meteen drukken. Ze hebben het nu iig over maximaal € 0,70 per kWh en € 1,50 per m3, maar dat kan nog wijzigen naar nieuw inzicht (dus ook nog lager worden).

There can be only fun

• Maxwp
secret17 schreef op woensdag 21 september 2022 @ 10:54:
[...]

Ik ben bang dat mijn vorige tarieven niet per se heel veel invloed hebben op de nieuwe (bijgestelde) tarieven; ik denk dus dat als jij nu in de basis al wat hoger zit dat dat niet per se hoeft te betekenen dat jij nog hogere tarieven toegekend krijg per 1 januari. Dat gezegd hebbende zal het prijsplafond (dat per 1 januari formeel ingaat) je basistarieven ook meteen drukken. Ze hebben het nu iig over maximaal € 0,70 per kWh en € 1,50 per m3, maar dat kan nog wijzigen naar nieuw inzicht (dus ook nog lager worden).
ik ging uit van 53 cent per kwh en 2 a 2,5 euro de kub per 1 jan.
nie 70 cent per kwh in verhouding veel lagerer 1,5 per kub

• aaaido
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 11-09 15:45
pirke schreef op woensdag 21 september 2022 @ 08:05:
[...]

Het zijn vooral de rijkere mensen die gebruik hebben gemaakt vd subsidie op warmtepompen. Iedereen die het geld niet had om in een warmtepomp te investeren vond die subsidie juist een dikke middelvinger. Door nu de gasprijs op 2x normaal te fixeren help je dus vooral de groep mensen die anders echt in de kou zitten. Daarbij is een stroomprijs van 70 cent ook niet heel veel meer dan 2x de normale prijs.

Onder de streep betaal je afgerond hetzelfde voor 1kWh warmte: 15 cent bij gas en 15 cent bij stroom (met warmtepomp met goede SCOP). Ik vind het niet meer dan eerlijk dat het prijsplafond rekening houdt met de SCOP.
Echt onzin. Je kan namelijk ook je hypotheek oversluiten voor zaken als een warmtepomp. In veel gevallen betekent dit lagere maandlasten hypotheek en je hebt een warmtepomp erbij die ook nog eens tot lagere maandlasten leidt.

Natuurlijk is dit zeker niet voor iedereen het geval maar dat warmtepompen alleen voor de rijkere mogelijk zijn is onjuist.

• Gecko123
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 04-09 07:09
CH4OS schreef op woensdag 21 september 2022 @ 08:21:
[...]

Europa heeft ervoor gezorgd dat het een vrije markt is. Jij stelt nu (basicly) voor om dat terug te draaien. Dat gaat hem niet worden. Stond niet heel lang geleden toevallig op RTL Nieuws.
Er gaat natuurlijk wel iets mis met de energiemarkt als producenten van wind en zonne-energie honderden procenten winst draaien. Wat betekend dat zij ook allerlei niet-rendabele investeringen gaan doen en tegelijkertijd dat de burgers en bedrijven daarvoor opdraaien. Het ontbreekt dan volgens mij aan een prikkel binnen de energiemarkt zelf om dit in balans te brengen en daarvoor is regulatie dan ook nodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 01:04

Dennis1812

Amateur prutser

aaaido schreef op woensdag 21 september 2022 @ 11:18:
[...]

Echt onzin. Je kan namelijk ook je hypotheek oversluiten voor zaken als een warmtepomp. In veel gevallen betekent dit lagere maandlasten hypotheek en je hebt een warmtepomp erbij die ook nog eens tot lagere maandlasten leidt.

Natuurlijk is dit zeker niet voor iedereen het geval maar dat warmtepompen alleen voor de rijkere mogelijk zijn is onjuist.
Maar.. hypotheek oversluiten..
De rente stijgt als een malle. En je inkomen moet ook maar net gestegen zijn. Anders gaat dat hele feest niet op hoor.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

• aaaido
Dennis1812 schreef op woensdag 21 september 2022 @ 11:25:
[...]

Maar.. hypotheek oversluiten..
De rente stijgt als een malle. En je inkomen moet ook maar net gestegen zijn. Anders gaat dat hele feest niet op hoor.
Ja nu... De afgelopen jaren was echt alle mogelijkheid. Het is daarom ook vooral een kwestie van uitzoeken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Turralyon
  • Laatst online: 12-09 10:43
aaaido schreef op woensdag 21 september 2022 @ 11:18:
[...]

Het feit dat je een hypotheek hebt en kan oversluiten, is al voor de rijkere mensen in ons land. Zoveel mensen die geen hypotheek hebben. Als 1 verdiener of als huishouden met 2 mensen die werken in de zorg gewoon geen hypotheek meer kunnen krijgen waar je een starterswoning van kan kopen.

En dan heb je nog de mensen die maandelijks 1200 huur moeten betalen en de verhuurder weigert duurzame aanpassingen aan het huis te doen

[ Voor 8% gewijzigd door Turralyon op 21-09-2022 11:29 ]

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 01:08
hoihoi66 schreef op woensdag 21 september 2022 @ 10:24:
Ik heb ook beneden vloerverwarming en boven radiatoren.

Heb had al teruggeschroevd naar 65 graden stond op 80. Alleen nog geen gebruik van gemaakt.

We gebruiken de radiatoren nauwelijks dus is nog lager zetten de CV een optie denk je?
Dat is natuurlijk volledig afhankelijk van warmteverlies en afgiftecapaciteit. Ik verwarm mijn jaren 70 woning al 2 jaar op 38graden aanvoer met enkel radiatoren.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

• aaaido
Turralyon schreef op woensdag 21 september 2022 @ 11:27:
[...]

Het feit dat je een hypotheek hebt en kan oversluiten, is al voor de rijkere mensen in ons land. Zoveel mensen die geen hypotheek hebben. Als 1 verdiener of als huishouden met 2 mensen die werken in de zorg gewoon geen hypotheek meer kunnen krijgen waar je een starterswoning van kan kopen.

En dan heb je nog de mensen die maandelijks 1200 huur moeten betalen en de verhuurder weigert duurzame aanpassingen aan het huis te doen
''Bijna 6 op de 10 Nederlandse woningen zijn koopwoningen en ruim 4 op de 10 huurwoningen. Begin 2019 waren er 4,5 miljoen koopwoningen en 3,3 miljoen huurwoningen. In de vier grote steden is het aandeel huurwoningen groter dan gemiddeld in Nederland. In alle vier grote steden zijn meer huurwoningen dan koopwoningen.''

https://longreads.cbs.nl/...ngen%20dan%20koopwoningen.

;)

• bie100
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 09-09 16:15
[...]

Het feit dat je een hypotheek hebt en kan oversluiten, is al voor de rijkere mensen in ons land
tja ik heb ook een hypotheek maar ik ben niet rijk kan ik je vertellen en daarbij een hypotheek hebben is ook niet zaligmakend

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 03:30
Mawlana schreef op woensdag 21 september 2022 @ 09:49:
Voor de winterperiode heb ik een hele voorraad bio-ethanol van Action. Wanneer het koud aanvoelt gaat de sfeerhaard aan, kost me een halve tot hele fles per keer. De woonkamer voelt dan weer lekker warm aan. Ondanks € 0,86/m³ blijft dit goedkoper om de woonkamer weer behaaglijk te maken.
Het nadeel: die WTW is waarschijnlijk CO2-gestuurd, en gaat dan harder koude lucht inblazen :p Als je écht goedkoop uit wil zijn kun je bij de plaatselijke kringloop meestal voor minder dan een tientje een infraroodlamp scoren.
Ivow85 schreef op woensdag 21 september 2022 @ 10:09:
Die sCOP van 4,6 ga je in een doorsnee niet-Tweakers installatie niet halen. Zeker niet in een all-electric woning waar dus ook nog SWW meeverwarmd moet worden.
Dan is het misschien dus niet zo'n duurzame oplossing? Je hebt een COP van ongeveer 3 nodig om "groener" te zijn dan een gas-CV, dus zelfs die "hoge" sCOP van 4,6 is "maar" 1,5x groener dan een warmtepomp.
Ik denk dat de meeste mensen gewoon een auto hebben omdat het noodzakelijk is om binnen een redelijke tijd van A naar B te komen. Waarbij die "noodzaak" soms ook wel gecreeerd wordt door een starre werkgever.

Totdat er roestige, ouwe tweedehands EVs zijn, of oncomfortabele A-klasse EVs, blijft het voor veel mensen een onnodige luxe.
zonder de omgeving om je heen te verwoesten.
Elke nieuwe auto is natuurlijk een enorme aanslag op het milieu. Je doet niet iets goeds, je doet iets minder slecht, maar nog altijd fors slechter dan fietsen, lopen, of thuiswerken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SkullboyNL
  • Laatst online: 02:43
[...]

Daar ben ik het zeker niet mee eens. Ik heb begin februari een hypotheek afgesloten op een oud jaren 30 huis. Dit huis moet helemaal opgeknapt gaan worden wat ik zelf ga doen. Ik betaal nu dus 600 euro hypotheek en dat is voor mij wel te doen. Maar dat wil niet gelijk zeggen dat je rijk bent. Ik heb alleen de keuze gemaakt om jaren lang te sparen en geen gekke dingen te doen. En nu voor een goedkoop huis te gaan waar ik zelf veel aan moet doen. Ben ik dan rijk of zijn het keuzes die je maakt om je geld op een verstandige manier uit te geven.

iRacing Profiel

• Gecko123
kevineppo schreef op woensdag 21 september 2022 @ 08:32:
[...]

Ik kwam vandaag inderdaad tot dezelfde conclusie. Nou hoef ik ook geen gratis geld, en dit prijsplafond blijft niet voor altijd gelden dus ik sta nog steeds 100% achter mijn keuze om gasloos te gaan.

Máár.. zoals hierboven al te zien is vrees ik voor de elektraprijs door deze ingreep op de markt. 70 cent is vrij hoog, het variabele tarief wat ik bij pure energie zag (voor bestaande klanten) was ongeveer 50 cent. Ik zou ervan staan te kijken als dit niet 80 cent gaat worden. Die energieleveranciers zijn ook niet gek, er ligt geld voor het oprapen. En omdat de berichtgeving positief is over dit plafond zal het kabinet hier wel voor vallen.

Bovendien snap ik dat maatwerk lastig is, maar ik heb 1.5e maand geleden de gasaansluiting laten verwijderen. Ik vind het nogal scheef dat het elektraplafond even hoog lijkt te zijn, ook al verbruik ik 0.0 m3 gas in huis.

Het is dat ik zonnepanelen heb, en netto negatief uit kom op jaarbasis. Maar ook dáár gebeuren rare dingen (ik kijk naar jou Budget Energie).

Ga ik failliet omdat ik nu op jaarbasis een euro of 500 meer moet betalen dan vorig jaar? Nee, tuurlijk niet. Vorig jaar was een 'cadeautje', dat gaat gewoon de pot in voor slechtere tijden. Maar ik voel me hier toch een beetje genaaid door het kabinet en de energieleveranciers.
Dit noemt Kaag solidariteit. Meer compensatie voor jou betekend minder voor de ander. Dit zijn wel uitzonderlijke omstandigheden voor burgers maar ook voor de overheid.

Ookal klopt het rekensommetje hier dan niet en vind ik het vervelend dat kosten voor jou niet minder zijn dan iemand die die investering niet heeft gedaan (opbrengsten uit jou investering) vind ik wel dat we er nu voor moeten zorgen dat deze maatregelen zo snel mogelijk ingevoerd moeten worden omdat snelheid van belang is. Ik vind wel dat als je een warmtepomp hebt de kans wel aanzienlijk is dat je een veel betere uitgangspositie hebt dan als je dit niet hebt. Huis is vaak beter geisoleerd, geen tocht. En je hebt de investering al gedaan, probeer je dit nu te realiseren dan betaal je de hoofdprijs want de aannemer heeft geen tijd.

Ik vraag me af of de uitzondering van geen gas dus extra elektra vergoeding uberhaupt technisch mogelijk is of wat de kosten van deze maatregelen zijn en wat we er als maatschappij mee opschieten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 01:04

Dennis1812

Amateur prutser

SkullboyNL schreef op woensdag 21 september 2022 @ 11:38:
[...]

Daar ben ik het zeker niet mee eens. Ik heb begin februari een hypotheek afgesloten op een oud jaren 30 huis. Dit huis moet helemaal opgeknapt gaan worden wat ik zelf ga doen. Ik betaal nu dus 600 euro hypotheek en dat is voor mij wel te doen. Maar dat wil niet gelijk zeggen dat je rijk bent. Ik heb alleen de keuze gemaakt om jaren lang te sparen en geen gekke dingen te doen. En nu voor een goedkoop huis te gaan waar ik zelf veel aan moet doen. Ben ik dan rijk of zijn het keuzes die je maakt om je geld op een verstandige manier uit te geven.
De bank is over het algemeen van mening dat je prima 1000 euro huur kan lappen maar dat een hypotheek van 700 euro onmogelijk te betalen is.

Ongeacht of jij kan klussen of niet. Die vraag is ons niet eens gesteld in het hypotheekgesprek. (Gelukkig maar, dan konden we gelijk weer naar buiten. Ik heb andere kwaliteiten)

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

• SkullboyNL
  • Laatst online: 02:43
Dennis1812 schreef op woensdag 21 september 2022 @ 11:40:
[...]

De bank is over het algemeen van mening dat je prima 1000 euro huur kan lappen maar dat een hypotheek van 700 euro onmogelijk te betalen is.

Ongeacht of jij kan klussen of niet. Die vraag is ons niet eens gesteld in het hypotheekgesprek. (Gelukkig maar, dan konden we gelijk weer naar buiten. Ik heb andere kwaliteiten)
Ja dat ben ik met je eens het is ook krom dat je wel 1200 aan huur mag betalen maar 800 hypotheek is echt niet te doen volgens de bank. Ik heb bij het afsluiten van de hypotheek dan ook moeten aantonen dat ik aardig wat gespaard had door de jaren heen.

iRacing Profiel

• Turralyon
bie100 schreef op woensdag 21 september 2022 @ 11:33:
[...]

tja ik heb ook een hypotheek maar ik ben niet rijk kan ik je vertellen en daarbij een hypotheek hebben is ook niet zaligmakend
Als je rijk definieert als 1ton aan liquide middelen dan misschien niet. Maar als je kijkt naar je vermogen? Je pensioen + waarde van je huis + spaargelden/beleggingen - schuld?

In 2020 is in Nederland het mediane vermogen, bezittingen minus schulden, €64.600 per huishouden.
Hoeveel mensen in Nederland, of zelfs de wereld heeft minder dan dat?

Veel mensen zijn rijker dan dat ze denken.

• bie100
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 09-09 16:15
Turralyon schreef op woensdag 21 september 2022 @ 11:48:
[...]

Als je rijk definieert als 1ton aan liquide middelen dan misschien niet. Maar als je kijkt naar je vermogen? Je pensioen + waarde van je huis + spaargelden/beleggingen - schuld?

In 2020 is in Nederland het mediane vermogen, bezittingen minus schulden, €64.600 per huishouden.

ja het huis heeft waarde maar goed dat kan volgend jaar weer onder water staan dat zegt me niet zoveel

maar toegegeven het is ook niet zo best gesteld met de huizenmarkt voor starters maar dat was in mijn tijd( de jaren 80) ook niks beter

• jens2002
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 14-03 19:59
Arn0uDz schreef op woensdag 21 september 2022 @ 10:39:
[...]

Dit is wel een hele belangrijke en vraag ik mij ook af, kan er nog nergens informatie over vinden helaas.
Omdat er nergens informatie over te vinden is, is het ook geen belangrijke vraag, (bijna) iedereen vindt het blijkbaar meer dan logisch dat dit het verbruik na saldering betreft.

• Maxwp
Turralyon schreef op woensdag 21 september 2022 @ 11:48:
[...]

geld wat in stenen zit heb je niks aan
je kan nu niet even je huis verkopen en ergens anders gaan huren of kopen want alles zit vol
en overwaarde te verzilveren is zo onverstandig als maar wat want dat kan je in de financiele problemen brengen

• Japiooo
  • Laatst online: 20:00
[...]

https://configurator.skod...samenvatting?code=CXCLYK7
Incl. trekhaak voor paardentrailer of caravan.

• GeeEs
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 18:45
Maxwp schreef op woensdag 21 september 2022 @ 10:46:
[...]

ik heb ook essent maar bij ons gaat er niks gebeuren tot 1 jan
hebben al jaren een variable contract
hoe komt het dat per 1 okt deze bij jullie word verhoogd
Wij hebben dit contract ook al 10+ jaar intussen..
Letterlijke tekst in de mail:

Je hebt stroom en gas van Essent met variabele leveringstarieven. Dat betekent dat je tarieven afhankelijk zijn van de inkoopprijs op de markt. De energieprijzen stijgen nog steeds erg snel. Helaas gaan je variabele leveringstarieven daardoor per 1 oktober 2022 omhoog.

• Maxwp
GeeEs schreef op woensdag 21 september 2022 @ 12:28:
[...]

Wij hebben dit contract ook al 10+ jaar intussen..
Letterlijke tekst in de mail:

Je hebt stroom en gas van Essent met variabele leveringstarieven. Dat betekent dat je tarieven afhankelijk zijn van de inkoopprijs op de markt. De energieprijzen stijgen nog steeds erg snel. Helaas gaan je variabele leveringstarieven daardoor per 1 oktober 2022 omhoog.
dat snap ik niet hier ook al 10+ jaar en wij hebben hierover nog niks ontvangen

• Jeroenneman

Jeroenneman

Dat zeg ik toch? Basic. Prima als je dat goed vindt, maar onvergelijkbaar met een EV van 50K. Daarom zei ik ook appels en peren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gecko123
Maxwp schreef op woensdag 21 september 2022 @ 12:26:
[...]
geld wat in stenen zit heb je niks aan
je kan nu niet even je huis verkopen en ergens anders gaan huren of kopen want alles zit vol
en overwaarde te verzilveren is zo onverstandig als maar wat want dat kan je in de financiele problemen brengen
Je hebt er alleen zelfs niets aan als je oud wordt in hetzelfde huis, maar zelfs dan erven je erfgenamen een (gedeeltelijk) afbetaald huis.

In alle andere omstandigheden biedt het minimaal kredietwaardigheid waardoor je gunstiger kan lenen.

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 12-09 12:54
mierenfokker schreef op woensdag 21 september 2022 @ 06:59:
Wat verwachten jullie dat er met de verkoop van electrische auto’s gaat gebeuren?
Omhoog, aangezien het kabinet ze per 1-1-2025 wil verplichten in de leasevloot van ~1,1m auto's.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 18:22
GeeEs schreef op woensdag 21 september 2022 @ 09:13:
[...]

Hangt denk ik ook van je type contract/afsluit datum af?!
Wij kregen hem gisteren avond, prompt na het hele Prinsjesdag gebeuren en nieuwe plannen zegmaar ...
Te vroeg gejuicht, we hebben de mail inmiddels ook binnen. :/
€0,44 per kWh en €1,99 per M³ gas, auw.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• thunder8
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 03:37

thunder8

Het gedonder begint weer.

maharens schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 23:31:
Maar als de verlaging van de energiebelasting wordt teruggedraaid vanaf 2023 en je hebt nu nog een vast contract met een kWh prijs van 24 cent dan ga je er dus gewoon op achteruit en heb je helemaal niks aan dit plafond 8)7
Er stond ook nergens in je contract dat de energiebelasting omlaag zou gaan voor de komende tijd. Je hebt dus nog meer voordeel door de lagere energiebelasting, naast een vaste lage prijs voor stroom. Als jij nog voor een aantal jaar 24 cent hebt vaststaan, dan heb je inderdaad weinig te klagen. Tegen de tijd dat jouw vaste contract afloopt en de tarieven zijn nog steeds op het huidige niveau of nog hoger, dan zie je pas waar heel veel mensen nu al mee geconfronteerd worden.

Mijn energiecontract loopt nog tot januari 2023 en daarna zit ik ook aan de nieuwe tarieven. Mijn huidige voorschot van 125€ per maand zou met een berekening van vorige week omhoogschieten naar ergens rond de 470-480€. Mijn gasverbruik ligt onder het gemiddelde en stroomverbruik iets boven het gemiddelde. Als dit plafond zorgt dat die 470-480€ per maand zakt naar 200-250€ per maand, heb ik daar vrede mee. Vooral gasprijzen zijn abnormaal hoger dan de prijzen die ik nu betaal. Dit plan geeft IEDEREEN die geen vast contract meer heeft een verzachting van de enorm hoge energieprijzen. Niet alleen de minima. Niet onbeperkt korting voor iedereen, waardoor de rijken met enorme verbruiken meer voordeel hebben dan minima, voor iedereen is er voordeel. Ja er zit nog een kink in de plannen voor de mensen die gasloos zijn, dat mag nog wel even naar gekeken worden. Er moet ook duidelijkheid komen voor mensen die vast zitten aan stadsverwarming.

Mensen die nu nog een paar jaar vaste contracten hebben voor bodemprijzen, mogen zich op de schouder kloppen voor de juiste keus. Had ik ook maar gekozen voor 5 jaar ipv 3 de laatste keer, had ik nu ook nog dik 2 jaar bodemprijzen gehad. Lekker boeien dat de energiebelasting dan niet naar beneden gaat volgend jaar, nog steeds betaal je een fractie van de huidige marktprijzen. Je gaat er niet op achteruit, je hebt minder voordeel dan dit jaar, waar die tarieven lager werden gesteld. Per saldo heb je nog steeds het beste contract met de laagste prijzen. Maar dan alsnog klagen dat je een stukje extra voordeel mist, tov mensen die straks hun tarieven zien vermenigvuldigen met een factor 3-8. En daar wordt wat voor gedaan, zodat daar de pijn wordt verzacht.

PSN-ID: Thunder76nl | Twitch: LaBestiaNeraNL

• maharens
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 04-08 11:05
thunder8 schreef op woensdag 21 september 2022 @ 13:04:
[...]

Er stond ook nergens in je contract dat de energiebelasting omlaag zou gaan voor de komende tijd. Je hebt dus nog meer voordeel door de lagere energiebelasting, naast een vaste lage prijs voor stroom. Als jij nog voor een aantal jaar 24 cent hebt vaststaan, dan heb je inderdaad weinig te klagen. Tegen de tijd dat jouw vaste contract afloopt en de tarieven zijn nog steeds op het huidige niveau of nog hoger, dan zie je pas waar heel veel mensen nu al mee geconfronteerd worden.

Mijn energiecontract loopt nog tot januari 2023 en daarna zit ik ook aan de nieuwe tarieven. Mijn huidige voorschot van 125€ per maand zou met een berekening van vorige week omhoogschieten naar ergens rond de 470-480€. Mijn gasverbruik ligt onder het gemiddelde en stroomverbruik iets boven het gemiddelde. Als dit plafond zorgt dat die 470-480€ per maand zakt naar 200-250€ per maand, heb ik daar vrede mee. Vooral gasprijzen zijn abnormaal hoger dan de prijzen die ik nu betaal. Dit plan geeft IEDEREEN die geen vast contract meer heeft een verzachting van de enorm hoge energieprijzen. Niet alleen de minima. Niet onbeperkt korting voor iedereen, waardoor de rijken met enorme verbruiken meer voordeel hebben dan minima, voor iedereen is er voordeel. Ja er zit nog een kink in de plannen voor de mensen die gasloos zijn, dat mag nog wel even naar gekeken worden. Er moet ook duidelijkheid komen voor mensen die vast zitten aan stadsverwarming.

Mensen die nu nog een paar jaar vaste contracten hebben voor bodemprijzen, mogen zich op de schouder kloppen voor de juiste keus. Had ik ook maar gekozen voor 5 jaar ipv 3 de laatste keer, had ik nu ook nog dik 2 jaar bodemprijzen gehad. Lekker boeien dat de energiebelasting dan niet naar beneden gaat volgend jaar, nog steeds betaal je een fractie van de huidige marktprijzen. Je gaat er niet op achteruit, je hebt minder voordeel dan dit jaar, waar die tarieven lager werden gesteld. Per saldo heb je nog steeds het beste contract met de laagste prijzen. Maar dan alsnog klagen dat je een stukje extra voordeel mist, tov mensen die straks hun tarieven zien vermenigvuldigen met een factor 3-8. En daar wordt wat voor gedaan, zodat daar de pijn wordt verzacht.
Met dit plan, wat op het laatste moment nog in elkaar is gestoken, wordt in de media alleen maar gedaan of iedereen er op vooruit gaat of in elk geval minder gaat betalen, mijn post was om aan te geven dat er op dit moment evenveel mensen zijn voor wie dit niet geldt. En blijkbaar mag je dan niet zeuren omdat je je handen dicht mag knijpen en geluk hebt. Ook als je een L/W warmtepomp hebt mag je ook niet zeuren, want dan ben je volgens sommigen een rijke nederlander.

Daarnaast, ook het CBS gaat blijkbaar in zijn inflatiecijfers er vanuit dat elke Nederlander een variabel contract heeft, hier is gisteren ook door ABN AMRO kritiek op geleverd. Dat zijn onjuiste cijfers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daikirai
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 06-06 14:58
Onlangs onze nieuwe Oxxio tarieven binnengekregen:

€0.68 piek & 0.51 dal / kWh

€2.69 / m³ gas

Net aan de telefoon gehangen en dit zouden gunstige bedragen moeten zijn..
Nieuw klanten zouden 4.70 gas en >1 euro voor elektra betalen 8)7

Ik begrijp niet hoe mensen met een krap inkomen deze winter door moeten gaan komen.

• illuvattarr
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 11-09 08:50
Ik zit dus bij Greenchoice en heb gister mijn nieuwe tarieven gekregen vanaf 1 oktober, en daar schrok ik wel van omdat die stukken hoger zijn dan nieuwe tarieven van andere leveranciers die ik hier en daar lees.

Elektra gaat van 0,42 naar 0,89 euro per kWh, en gas gaat van 1,85 naar 3,44 euro per m3.
Dit terwijl ik hier zie dat de nieuwe stroomtarieven van anderen onder de 50 cent blijven en de gastarieven onder de 2 euro.

Iemand een idee of overstappen mogelijk is? Het lijkt me lastig aangezien ze aan nieuwe klanten natuurlijk ook minstens deze hoge tarieven rekenen. Is er ergens een overzicht van de tarieven voor als je wilt overstappen?

• hoihoi66
Daikirai schreef op woensdag 21 september 2022 @ 13:15:

€2.69 / m³ gas

Ik begrijp niet hoe mensen met een krap inkomen deze winter door moeten gaan komen.
Zolang ze geen grote gebruikers zijn 1,50 voor gas 0,70. Gisteren niets mee gekregen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoihoi66
illuvattarr schreef op woensdag 21 september 2022 @ 13:18:
Ik zit dus bij Greenchoice en heb gister mijn nieuwe tarieven gekregen vanaf 1 oktober, en daar schrok ik wel van omdat die stukken hoger zijn dan nieuwe tarieven van andere leveranciers die ik hier en daar lees.

Elektra gaat van 0,42 naar 0,89 euro per kWh, en gas gaat van 1,85 naar 3,44 euro per m3.
Dit terwijl ik hier zie dat de nieuwe stroomtarieven van anderen onder de 50 cent blijven en de gastarieven onder de 2 euro.

Iemand een idee of overstappen mogelijk is? Het lijkt me lastig aangezien ze aan nieuwe klanten natuurlijk ook minstens deze hoge tarieven rekenen. Is er ergens een overzicht van de tarieven voor als je wilt overstappen?
Nieuwe klanten zijn de dupe OVERAL! Blif waar je zit is bij velen de beste optie.

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

hoihoi66 schreef op woensdag 21 september 2022 @ 13:20:
Zolang ze geen grote gebruikers zijn 1,50 voor gas 0,70. Gisteren niets mee gekregen?
Dat wat gisteren vertelt is, wordt de komende dagen besproken en verder over bepaald. Of dat uiteindelijk ook de prijzen gaan worden, is een tweede.

• Daikirai
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 06-06 14:58
hoihoi66 schreef op woensdag 21 september 2022 @ 13:20:
[...]
Ja lees het nu net hier in dit topic. Een stap in de juiste richting.
Snap alleen niet wat de 'tussenvariant' inhoudt, vanaf november?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrVroom
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 10-09 19:56
Ik hoor nu tijdens de algemene beschouwingen dat de informatie omtrent het prijsplafond naar de kamer is gegaan. Iemand dit al online kunnen vinden en lezen?

Komt erop neer: er is rekening gehouden met duurzaamheid prikkel dus daarom zijn de plafonds zo laag.

Ander ding;
ik kreeg zojuist informatie van een TK lid. Hij geeft aan dat het wetsvoorstel over salderen binnen twee weken wordt besproken in de TK.
Ik hoop dat NLE praktijken aangepakt worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thunder8
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 03:37

thunder8

Het gedonder begint weer.

maharens schreef op woensdag 21 september 2022 @ 13:14:
[...]

Met dit plan, wat op het laatste moment nog in elkaar is gestoken, wordt in de media alleen maar gedaan of iedereen er op vooruit gaat of in elk geval minder gaat betalen, mijn post was om aan te geven dat er op dit moment evenveel mensen zijn voor wie dit niet geldt. En blijkbaar mag je dan niet zeuren omdat je je handen dicht mag knijpen en geluk hebt. Ook als je een L/W warmtepomp hebt mag je ook niet zeuren, want dan ben je volgens sommigen een rijke nederlander.

Daarnaast, ook het CBS gaat blijkbaar in zijn inflatiecijfers er vanuit dat elke Nederlander een variabel contract heeft, hier is gisteren ook door ABN AMRO kritiek op geleverd. Dat zijn onjuiste cijfers.
Dat sommige media dit noemen alsof je erop vooruit gaat, is aan de media zelf. Het plan is ervoor om te zorgen dat niet alleen energie voor iedereen enigszins betaalbaar blijft, maar dat je ook zekerheid hebt over de te betalen bedragen. Als je ziet hoe de voorschotten van mensen met een variabel contract dit jaar zijn omhoog geschoten is dat echt wel iets waar je slapeloze nachten over gaat hebben. Mensen die van 150€ naar 450€ en onlangs bij sommige energiemaatschappijen vrolijk te horen krijgen dat ze binnenkort 750€+ als voorschot mogen betalen. Met dit plan, zorg je ervoor dat eenieder die binnen het gemiddelde verbruik blijft, ongeveer een 200€ per maand aan voorschot zou moeten betalen om aan het eind niet ineens duizenden euro's bij te moeten betalen. Tenzij ze grof boven die grenzen verbruiken.

Met je vaste contract, net als ik nu nog heb, heb je die zorgen voorlopig niet. Je weet wat je voor de komende maanden/jaren nog aan voorschot moet betalen bij een gelijkwaardig verbruik, want jouw prijzen staan vast. En ja dan stel ik dat je inderdaad niet mag zeuren over het feit dat je volgend jaar gewoon weer 21% BTW moet betalen over energie, net als dat je in 2020 en 2021 deed. Maar je hebt nog steeds een vast laag maandbedrag qua voorschot, want jouw tarieven komt niemand aan, ook niet iemand die wel van het plafond gebruik kan maken. Dus chapeau dat je op tijd de juiste beslissing hebt genomen, die je de komende tijd nog heel veel geld doet besparen. Ga voor de lol eens naar de site van je energiebedrijf, vul daar in dat je nieuwe klant bent en wat je voorschot zou gaan worden bij je huidige verbruik. En dan maak je je echt geen zorgen meer over het terugzetten van de energiebelasting en de BTW. Zoals ik al aangaf, zou ik momenteel bijna 4x zoveel betalen bij een flexicontract dan mijn huidige vaste contract. Als dat in jouw geval hetzelfde is, dan moet je bedenken hoeveel jij de komende jaren nog gaat besparen door je lage vaste contract. ;) Pas als de dagprijzen onder jouw contract gaan duiken, heb je nadeel.

PSN-ID: Thunder76nl | Twitch: LaBestiaNeraNL

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gijsje22
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
mrVroom schreef op woensdag 21 september 2022 @ 13:29:
Ik hoor nu tijdens de algemene beschouwingen dat de informatie omtrent het prijsplafond naar de kamer is gegaan. Iemand dit al online kunnen vinden en lezen?

Komt erop neer: er is rekening gehouden met duurzaamheid prikkel dus daarom zijn de plafonds zo laag.

Ander ding;
ik kreeg zojuist informatie van een TK lid. Hij geeft aan dat het wetsvoorstel over salderen binnen twee weken wordt besproken in de TK.
Ik hoop dat NLE praktijken aangepakt worden.
Het zou fijn zijn als ze ook even aan de stadsverwarming denken, die komt in het hele voorstel nergens terug..

• Willem30
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 10-09 12:06
Energiedirect klant hier ;w

nieuwe tarieven per 1 oktober as:
0,489cent per kWh en 1,972 per m2 gas

Overigens is het een zooitje bij Energiedirect en Essent qua administratie sinds hun IT storing begon paar weken geleden. :|

• Gecko123
hoihoi66 schreef op woensdag 21 september 2022 @ 13:21:
[...]

Nieuwe klanten zijn de dupe OVERAL! Blif waar je zit is bij velen de beste optie.
Precies. Laat je door de huidige marketing van energieleveranciers niet gek maken door iets snel af te sluiten. Het zijn ten slotte winkels die je willen verleiden iets duurs te kopen. Wacht het beter even rustig af. Als je geschoren wordt moet je stilzitten.

• Enforcer
  • Niet online
henkebek schreef op woensdag 21 september 2022 @ 09:58:
Ik heb hier ook de verwarming al aan, vanwege de kids voornamelijk, maar verbruik blijft hangen rond de 03,/0,4 m3 per dag voor een zelfde formaat woning. Daarmee wordt de woonkamer van 18 naar 20 gebracht 's ochtends. Daarna doet de zon de rest.
0,3/0,4m3 ? Daar kan ik alleen maar van dromen, dat verbruik hebben we al als er 4personen gedouched zijn. Daarna komt pas het verbruik van de CV erbij.

Heb je vloerverwarming? De zon heeft weinig invloed bij ons, gezien de ligging...

Daarom ben ik ook benieuwd naar andere mensen die dit mogelijk getest hebben met gewoon een normale HR ketel, als het nu 18graden is binnen en men zet de CV aan wat het verbruik dan is tot aan de 20graden...

• Jeffrey87
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 10-09 08:21
Allereerst: ik weet niet of dat dit de juiste plek is voor mijn vraag. Modje: als dit niet de juiste plek is, hoor ik het graag.

Ik stap vanaf aanstaande vrijdag 23 september over van Essent naar Greenchoice (Univé contract).
Nu ontving ik vandaag al mijn jaarafrekening van Essent, die tot en met 19 september loopt, terwijl mijn contract dus nog tot en met morgen loopt.

Nu heb ik gebeld met Essent, maar die snappen er ook niets van, en gaven aan dat ze ook helemaal geen overstap kunnen zien.

Greenchoice is slecht tot niet bereikbaar.

In de Greenchoice app staat wel dat mijn contract vrijdag ingaat, maar het zit me toch niet lekker, vooral omdat Essent mij al een jaarrekening sturen vóórdat de overstap plaatsvindt.

Zijn er mensen die dit herkennen?

• BertV
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 08-09 19:45

BertV

Handgemaakt

Ik heb hetzelfde contract als jij nu.
Zoals al verteld kun je beter niet overstappen want dan ben je nog duurder uit.
Precies ook de reden waarom ze dit flikken.

Voorouders net boven de Neder-Rijn? Doe een DNA-test.

• Swenn
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 29-04-2024
Jeffrey87 schreef op woensdag 21 september 2022 @ 14:13:
Allereerst: ik weet niet of dat dit de juiste plek is voor mijn vraag. Modje: als dit niet de juiste plek is, hoor ik het graag.

Ik stap vanaf aanstaande vrijdag 23 september over van Essent naar Greenchoice (Univé contract).
Nu ontving ik vandaag al mijn jaarafrekening van Essent, die tot en met 19 september loopt, terwijl mijn contract dus nog tot en met morgen loopt.

Nu heb ik gebeld met Essent, maar die snappen er ook niets van, en gaven aan dat ze ook helemaal geen overstap kunnen zien.

In de Greenchoice app staat wel dat mijn contract vrijdag ingaat, maar het zit me toch niet lekker, vooral omdat Essent mij al een jaarrekening sturen vóórdat de overstap plaatsvindt.

Vrijdag even inloggen in de omgeving van de netbeheerder, en kijken welke leverancier zij daar hebben staan. Er kan er maar 1 leveren.

• Turralyon
Gecko123 schreef op woensdag 21 september 2022 @ 14:09:
[...]

Precies. Laat je door de huidige marketing van energieleveranciers niet gek maken door iets snel af te sluiten. Het zijn ten slotte winkels die je willen verleiden iets duurs te kopen. Wacht het beter even rustig af. Als je geschoren wordt moet je stilzitten.
Maar dit advies kreeg je ook vorig jaar oktober te horen bij de energiebedrijven. Had ik toen maar niet naar de adviezen geluisterd. Had ik nu niet in de maandelijkse variabele tarieven hel gezeten.

Daarom vind ik dat prijsplafond ook best een redelijke (tijdelijke) oplossing. Tenminste iets van zekerheid over de termijnbedragen. Waardoor ik tenminste kan budgetten.

• Gecko123

Je bedoeld een energiecontracten vergelijker? Je vind er zat op google.

Ik snap deze "paniek"tarieven van GC niet echt. Volgens de gasfutures zitten we sinds afgelopen augustus nog in een dalende of gelijkblijvende trend qua prijs. Dus of ze verwachten ergens meer operationele kosten of ze proberen ergens een slaatje uit de slaan...

https://www.theice.com/pr...a?marketId=5429405&span=1

• screamhouse
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 23:01
Willem30 schreef op woensdag 21 september 2022 @ 13:59:

Overigens is het een zooitje bij Energiedirect en Essent qua administratie sinds hun IT storing begon paar weken geleden. :|
Dat is bijna gelijk wat ik eind juli/begin aug kreeg als voorstel toen mijn contract afliep.

• Wolly
  • Niet online
Gijsje22 schreef op woensdag 21 september 2022 @ 13:42:
[...]

Het zou fijn zijn als ze ook even aan de stadsverwarming denken, die komt in het hele voorstel nergens terug..
Stadsverwarming noemen ze al duurzaam dus als je bedenkt dat de huidige prijzen mede bepaald zijn in het kader van duurzaamheid dan weet je het antwoord toch al?

Alsof je met een warmtepomp jaarrond een scop van 4 haalt….

• YangWenli
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 07-07-2023

€2.69 / m³ gas

Dat zijn het ook Eneco 95 cent stroom en 3,50 gas.

Geen verwarming aanzetten en om de dag douchen en je overleeft het wel hoor. Op SBS hebben ze veel "pauper porno" programmas waar je kan zien hoe arme mensen leven.

• Matis
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 11-09 20:27

Matis

Rubber Rocket

Gecko123 schreef op woensdag 21 september 2022 @ 14:19:
Je bedoeld een energiecontracten vergelijker? Je vind er zat op google.

Ik snap deze "paniek"tarieven van GC niet echt. Volgens de gasfutures zitten we sinds afgelopen augustus nog in een dalende of gelijkblijvende trend qua prijs. Dus of ze verwachten ergens meer operationele kosten of ze proberen ergens een slaatje uit de slaan...

https://www.theice.com/pr...a?marketId=5429405&span=1
Beide, daarnaast wordt gas vantevoren ingekocht. Dus de markt loopt altijd een periode (lengte onbekend) achter op de prijzen.

Dat is ook de reden tussen de verschillende tarieven van ogenschijnlijk zelfde contracten.

If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Enforcer
  • Niet online
En al die oudere mensen die de verwarming hoger hebben staan dan dat wij Tweakers zouden doen....

• tha_crazy
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22:00

tha_crazy

Mafketel

Willem30 schreef op woensdag 21 september 2022 @ 13:59:

Wilde gisteren nog even op de site checken of ze niet sneaky mijn termijnbedrag hadden verhoogd.
Maar die site is nog steeds kapot 8)7

Wij hebben gelukkig nog een oud contract (augustus 2021 3 jaar vastgezet) en 60-70% besparing op gas afgelopen jaar.
Maar zie ze er wel voor aan om even het termijnbedrag omhoog te gooien.

• Maxwp
FabianGTI schreef op woensdag 21 september 2022 @ 13:04:
[...]

Te vroeg gejuicht, we hebben de mail inmiddels ook binnen. :/
€0,44 per kWh en €1,99 per M³ gas, auw.
net maar even gebeld
en toch het gaat per 1 okt ook omhoog.. gvd :( brief moest voor 1 okt binnen zijn maar konden niet zeggen hoeveel het dan ging worden want was per klant verschillende

• Gecko123
Enforcer schreef op woensdag 21 september 2022 @ 14:11:
[...]

0,3/0,4m3 ? Daar kan ik alleen maar van dromen, dat verbruik hebben we al als er 4personen gedouched zijn. Daarna komt pas het verbruik van de CV erbij.

Heb je vloerverwarming? De zon heeft weinig invloed bij ons, gezien de ligging...

Daarom ben ik ook benieuwd naar andere mensen die dit mogelijk getest hebben met gewoon een normale HR ketel, als het nu 18graden is binnen en men zet de CV aan wat het verbruik dan is tot aan de 20graden...
Dit is van ontzettend veel factoren afhankelijk en onmogelijk te vergelijken. 0,3 m3 gas is volgens mij erg weinig en is bij wijze van spreken net voldoende om een beetje radiatorensysteem op temperatuur te krijgen voordat het een beetje warmte begint af te geven.

• Arnout
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12-09 16:28
Ik ben voor een kerkgebouw op zoek daar alternatieven want het GC contract loopt per 1-10 af, als ik dit topic zo volg gaat het dan naar EUR 3,45/m3. Het jaarverbruik is 6600m3.

Nu zat ik te denken, het gebouw moet alleen in het weekend verwarmd worden, zou ik beter af zijn met een dynamisch contract en dan bijvoorbeeld een 22 kW heater neerzetten die alleen op goedkope uren draait? Er is krachtstroom (3fase 3x50A) aanwezig.
Want in het weekend is stroom doorgaans goedkoper dan doordeweek.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maxwp
[...]

Dat klopt, vandaar ook mijn verbazing (of ik mis iets?).. en toch is dit een variabel contract wat we hebben...

[Afbeelding]
met 44 voor stroom zou ik erg blij zijn
niet dat dit 70 cent gaat worden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkebek
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 09-02 10:36
Gecko123 schreef op woensdag 21 september 2022 @ 14:09:
[...]

Maar tot januari betaal je als ik het goed begrijp het volle pond. Er wordt wel iets gezegd over lagere voorschotten, maar daar heb je niks aan als je alsnog de eindafrekening gewoon moet voldoen. Dan is het juist wel slim om over te stappen als je ergens een lager tarief kunt fixen, en dat is best mogelijk her en der. Zie daarvoor het juiste topic.

En vanaf januari zou ik dan op dynamische tarieven overstappen, dan profiteer je tenminste af en toe nog van dagen met veel wind (of zon) en van de dagen dat de gasprijs wel heel misschien onder het plafond daalt.
Enforcer schreef op woensdag 21 september 2022 @ 14:11:
[...]

Die 0,3 / 0,4 is puur het verbruik voor het 's ochtends verwarmen van de woonkamer met radiatoren van 18 tot 20 graden, geen vloerverwarming en exclusief douchen. Ik zie nu wel dat jij twee verdiepingen hebt, ik heb er drie, dus jouw begane grond is waarschijnlijk een stukkie groter dan hier.

Huis is uit 1940, maar volledig geïsoleerd tot A-label.
Gecko123 schreef op woensdag 21 september 2022 @ 14:37:
[...]

Dit is van ontzettend veel factoren afhankelijk en onmogelijk te vergelijken. 0,3 m3 gas is volgens mij erg weinig en is bij wijze van spreken net voldoende om een beetje radiatorensysteem op temperatuur te krijgen voordat het een beetje warmte begint af te geven.
Toch is dat de praktijk hier de afgelopen paar dagen. Misschien hoeven ze ook alleen maar warm te worden om de temperatuur met 1,5/2 graden te doen stijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lassy
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 12-09 07:10
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Het plafond van 2400 kWh is eigenlijk te laag. Ik snap dat er een prikkel moet zijn om te besparen, maar een gemiddeld gezin in een gemiddeld huis gaat hier dus al snel overheen.

• Wolly
  • Niet online
henkebek schreef op woensdag 21 september 2022 @ 09:58:
[...]

Ik denk dat het kan helpen om je systeem in te (laten) regelen en de aanvoertemperatuur flink lager te zetten. Als je nu al zoveel gas verbruikt terwijl het amper koud te noemen is dan wordt het een dure winter.

Ik heb hier ook de verwarming al aan, vanwege de kids voornamelijk, maar verbruik blijft hangen rond de 03,/0,4 m3 per dag voor een zelfde formaat woning. Daarmee wordt de woonkamer van 18 naar 20 gebracht 's ochtends. Daarna doet de zon de rest.
Het is natuurlijk onmogelijk om een hoekwoning van 130m2/2 verdiepingen op te warmen van 18 naar 20 graden met 0,3m3 gas.

Daar kan je net 10 minuten mee douchen.

• kwiebus
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:27
FabianGTI schreef op woensdag 21 september 2022 @ 09:09:
[...]

Vreemd dat wij nog steeds geen mail hebben gekregen van Essent. :?
Ik heb de tarief wijziging zojuist ook ontvangen.

Essent had mij vorige week al geadviseerd om mijn voorschot van €91 naar €230 te verhogen.

Toen was mij nog niet duidelijk waarom, nu dus wel.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/7QPf6yu.png

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Lassy schreef op woensdag 21 september 2022 @ 14:45:
***members only***

Het plafond van 2400 kWh is eigenlijk te laag. Ik snap dat er een prikkel moet zijn om te besparen, maar een gemiddeld gezin in een gemiddeld huis gaat hier dus al snel overheen.
Mee eens. Het zou eigenlijk een basis 1500 kWh moeten zijn plus 900 kWh per persoon of iets in die richting. Meer personen in huis is automatisch meer stroomverbruik. Maar alle subsidies in Nederland zijn erop ingericht om zoveel mogelijk 1 persoons huishoudens te creëren. Dan heb je namelijk het meeste voordeel (bijstand, AOW, zorg- en huurtoeslag, etc)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:37
[...]

[Afbeelding]
Kennis van mij inmiddels ook Tarieven update van essent die vergelijkbaar is erg mee valt:
Normaal: € 0,50336 per kWh
Dal: € 0,38455 per kWh
Gas: € 1,99440 per m³

Variabel contract. Toch wel jaloers op, mijn eneco tarrieven zitten veul hoger

CISSP! Drop your encryption keys!

• henkebek
Wolly schreef op woensdag 21 september 2022 @ 14:57:
[...]

Het is natuurlijk onmogelijk om een hoekwoning van 130m2/2 verdiepingen op te warmen van 18 naar 20 graden met 0,3m3 gas.

Daar kan je net 10 minuten mee douchen.
Een hele woning is inderdaad onmogelijk, maar dat staat er ook niet, er staat woonkamer. Het verbaasde mij ook, maar het is wat de Pi in mijn meterkast aangeeft :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Honnes
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 31-07 10:05
Jeffrey87 schreef op woensdag 21 september 2022 @ 14:13:

Hier exact hetzelfde, maar ik zit dan nog bij VanDeBron tot eind deze week. Zij wisten ook van niks. Ik heb afgelopen maand met Greenchoice gebeld en diegene bevestigde mij dat "het wel goed gaat komen". Die datum en tijdstip en naam heb ik genoteerd en heb me er toen maar bij neergelegd dat het wel zal kloppen.

Contractueel gezien lijkt alles wel in orde en ook bij mij staat dus dat ze vanaf maandag leveren. Ik werd er wel wat zenuwachtig van, maar met de contract- en telefonische bevestiging voel ik me wel wat meer in 'het goede recht' en nu hopen dat het ook goed komt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• reputatio
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 12-09 12:54
Z___Z schreef op woensdag 21 september 2022 @ 15:06:
[...]

Mee eens. Het zou eigenlijk een basis 1500 kWh moeten zijn plus 900 kWh per persoon of iets in die richting. Meer personen in huis is automatisch meer stroomverbruik. Maar alle subsidies in Nederland zijn erop ingericht om zoveel mogelijk 1 persoons huishoudens te creëren. Dan heb je namelijk het meeste voordeel (bijstand, AOW, zorg- en huurtoeslag, etc)
Niet alleen dat, maar ook zoals Omtzigt terecht zei, mensen zonder gas hebben nu een veel te laag plafond. Vaak verbruikt de warmtepomp alleen al de 2400kWh die nu genoemd wordt…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• virofi
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 22:21
Ik voorzie hierin toch wel een beetje misbruik van het plafond door de energiemaatschappijen. Mooi dat er tot een x hoeveelheid kWh en m3 een maximumbedrag komt, maar als de maatschappijen daarboven lukraak vanalles kunnen vragen (zoals nu wel blijkt uit alle verschillende tarieven die hier voorbij komen) levert het weinig op lijkt me...

• Swenn
Ik ben ook wel benieuwd hoe ze misbruik gaan voorkomen.
Stel ik stap na de winter over van leverancier en zet het nieuwe contract op vrouwlief haar naam. Start het plafond voor de eerste paar maanden van de volgende winter dan opnieuw? Op die manier kun je 2x van het plafond genieten.

Als ze full electric niet een hoger plafond gaan geven, ben ik wel geneigd dat te gaan doen. Nu zit ik met investering in een wp, waar ik niks op terug ga verdienen, sterker nog, ben duurder uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkebek
Swenn schreef op woensdag 21 september 2022 @ 15:16:
Ik ben ook wel benieuwd hoe ze misbruik gaan voorkomen.
Stel ik stap na de winter over van leverancier en zet het nieuwe contract op vrouwlief haar naam. Start het plafond voor de eerste paar maanden van de volgende winter dan opnieuw? Op die manier kun je 2x van het plafond genieten.

Als ze full electric niet een hoger plafond gaan geven, ben ik wel geneigd dat te gaan doen. Nu zit ik met investering in een wp, waar ik niks op terug ga verdienen, sterker nog, ben duurder uit.
Gaat op de EAN code van je meter(s), dus dat gaat niet werken. Je kan eventueel wel tweede meter aanvragen natuurlijk, maar of dat uit kan ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Swenn
henkebek schreef op woensdag 21 september 2022 @ 15:18:
[...]

Gaat op de EAN code van je meter(s), dus dat gaat niet werken. Je kan eventueel wel tweede meter aanvragen natuurlijk, maar of dat uit kan ;)
Hoe gaan ze dat met verhuizers doen? Of bij een nieuwe slimme meter die nog volop worden geplaatst (dan ook nieuw EAN).

Nog niet zo simpel allemaal.

• kurkie
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 09-09 11:22
Arnout schreef op woensdag 21 september 2022 @ 14:40:
Ik ben voor een kerkgebouw op zoek daar alternatieven want het GC contract loopt per 1-10 af, als ik dit topic zo volg gaat het dan naar EUR 3,45/m3. Het jaarverbruik is 6600m3.

Nu zat ik te denken, het gebouw moet alleen in het weekend verwarmd worden, zou ik beter af zijn met een dynamisch contract en dan bijvoorbeeld een 22 kW heater neerzetten die alleen op goedkope uren draait? Er is krachtstroom (3fase 3x50A) aanwezig.
Want in het weekend is stroom doorgaans goedkoper dan doordeweek.
Misschien eens kijken naar MHI VRF systemen. Kom je in aanmerking voor de EIA subsidie?

• GeeEs
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 18:45
kwiebus schreef op woensdag 21 september 2022 @ 15:05:
[...]

Essent had mij vorige week al geadviseerd om mijn voorschot van €91 naar €230 te verhogen.

[Afbeelding]
Je voorschot wordt bijna 150% verhoogd, terwijl je tarieven met "slechts" een krappe 50% voor electra en 25% voor gas stijgen.
Hier overigens exact hetzelfde aanbod/verhoging... Ze raden ons zelfs 300eu voorschot aan. Ons verbruik is vrijwel het gemiddelde van wat ik overal lees voor een 3 pers. gezin.

[ Voor 6% gewijzigd door GeeEs op 21-09-2022 15:30 ]

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Waarschijnlijk hebben ze geld nodig om nieuw gas in te kopen, dus worden overal de voorschotten exorbitant verhoogd :X

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• pietervl
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11-09 23:12
Heb hier eindelijk de variabele tarieven van Engie binnen die vanaf 31 oktober voor mij zouden gaan gelden

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qUfEFhBMnyfTrJhlgU3ywdrh0jo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1AxvfehThIP5eVgmbzxMnhsB.jpg?f=fotoalbum_large

Ben blij dat ik naar aanleiding van de topics hier toch voor het 1 jarig contract van de VLB ben gegaan.

• Wolly
  • Niet online
henkebek schreef op woensdag 21 september 2022 @ 15:11:
[...]

Een hele woning is inderdaad onmogelijk, maar dat staat er ook niet, er staat woonkamer. Het verbaasde mij ook, maar het is wat de Pi in mijn meterkast aangeeft :)
Ik denk dat je thermostaat aan vervanging toe is :)

• kwiebus
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:27
Glashelder schreef op woensdag 21 september 2022 @ 15:31:
Waarschijnlijk hebben ze geld nodig om nieuw gas in te kopen, dus worden overal de voorschotten exorbitant verhoogd :X
Of ze nemen alvast een voorschot op nog verdere prijsverhogingen.

• ufear
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 20:00
GeeEs schreef op woensdag 21 september 2022 @ 15:30:
[...]

Je voorschot wordt bijna 150% verhoogd, terwijl je tarieven met "slechts" een krappe 50% voor electra en 25% voor gas stijgen.
Als je weet dat je het meeste gas verbruikt in de winter en je huidige termijnbedrag eigenlijk de kosten van afgelopen winter dekt met bijbehorende lagere tarieven, dan is dat zo gek nog niet.

[ Voor 6% gewijzigd door ufear op 21-09-2022 15:38 ]

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 18:22
kwiebus schreef op woensdag 21 september 2022 @ 15:05:
[...]

[Afbeelding]
De laatste keer dat ik keek was het een voorschot van €288,- bij ons, ik heb hem mooi op €75,- laten staan voor nu. :+

Ik vind wel dat Essent heel kort van te voren de prijsstijgingen doorgeeft aan de klanten. Maargoed, die app is op het moment ook een grote clusterf*ck, die werkt al weken niet meer.

• Simone96
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 12-09 10:47
Is het overigens al duidelijk of het prijsplafond ook gaat gelden voor vaste contracten? Mijn contract bij Eneco verloopt op 5 oktober en ben sterk aan het overwegen om voor het aanbod van VLB te gaan omdat dat toch waarschijnlijk wel een hoop zal schelen. Echter zijn de tarieven voor gas bij gewoon energie 2,15 per kuub, wordt dit dan ook beperkt to 1,50 euro per kuub of geldt dit niet omdat het een vast contract is?

• henkebek
Wolly schreef op woensdag 21 september 2022 @ 15:37:
[...]

Ik denk dat je thermostaat aan vervanging toe is :)
Er staat nog een thermometer naast de thermostaat, dus nee dat is het ook niet. En ja, het verbaasd mij ook :)

Het kan wel dat de meter stuk is natuurlijk ;) Data van vandaag, ik snap zonder binnentemperatuur zegt het niet zoveel, maar je moet er dan maar even vanuit gaan dat met zo'n koude nacht de binnentemperatuur daalt naar onder de 18 graden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SwlQC3JgaV3HyxVEy-HWOunazis=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/BIWJOf9kSGQPl4ieVOIBXj82.png?f=user_large
Pagina: 1 ... 8 ... 154 Laatste

Let op:
Voor context, post niet alleen je maandbedrag, maar ook je verbruik.

Voor de oorlog in Oekraïne zelf: Themaforum: oorlog in Oekraïne
Voor geopolitieke discussies: De energiemarkt crisis: ontwikkelingen en achtergronden