maharens schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 23:31:
Maar als de verlaging van de energiebelasting wordt teruggedraaid vanaf 2023 en je hebt nu nog een vast contract met een kWh prijs van 24 cent dan ga je er dus gewoon op achteruit en heb je helemaal niks aan dit plafond

Er stond ook nergens in je contract dat de energiebelasting omlaag zou gaan voor de komende tijd. Je hebt dus nog meer voordeel door de lagere energiebelasting, naast een vaste lage prijs voor stroom. Als jij nog voor een aantal jaar 24 cent hebt vaststaan, dan heb je inderdaad weinig te klagen. Tegen de tijd dat jouw vaste contract afloopt en de tarieven zijn nog steeds op het huidige niveau of nog hoger, dan zie je pas waar heel veel mensen nu al mee geconfronteerd worden.
Mijn energiecontract loopt nog tot januari 2023 en daarna zit ik ook aan de nieuwe tarieven. Mijn huidige voorschot van 125€ per maand zou met een berekening van vorige week omhoogschieten naar ergens rond de 470-480€. Mijn gasverbruik ligt onder het gemiddelde en stroomverbruik iets boven het gemiddelde. Als dit plafond zorgt dat die 470-480€ per maand zakt naar 200-250€ per maand, heb ik daar vrede mee. Vooral gasprijzen zijn abnormaal hoger dan de prijzen die ik nu betaal. Dit plan geeft IEDEREEN die geen vast contract meer heeft een verzachting van de enorm hoge energieprijzen. Niet alleen de minima. Niet onbeperkt korting voor iedereen, waardoor de rijken met enorme verbruiken meer voordeel hebben dan minima, voor iedereen is er voordeel. Ja er zit nog een kink in de plannen voor de mensen die gasloos zijn, dat mag nog wel even naar gekeken worden. Er moet ook duidelijkheid komen voor mensen die vast zitten aan stadsverwarming.
Mensen die nu nog een paar jaar vaste contracten hebben voor bodemprijzen, mogen zich op de schouder kloppen voor de juiste keus. Had ik ook maar gekozen voor 5 jaar ipv 3 de laatste keer, had ik nu ook nog dik 2 jaar bodemprijzen gehad. Lekker boeien dat de energiebelasting dan niet naar beneden gaat volgend jaar, nog steeds betaal je een fractie van de huidige marktprijzen. Je gaat er niet op achteruit, je hebt minder voordeel dan dit jaar, waar die tarieven lager werden gesteld. Per saldo heb je nog steeds het beste contract met de laagste prijzen. Maar dan alsnog klagen dat je een stukje extra voordeel mist, tov mensen die straks hun tarieven zien vermenigvuldigen met een factor 3-8. En daar wordt wat voor gedaan, zodat daar de pijn wordt verzacht.