• UTM
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online

UTM

Eneco is nu ook begonnen met mailen van nieuwe prijzen(variabel): 0.94euro voor kWh, 3.39euro voor m3 gas. Vraag me af, en dat zetten ze dan ook niet in de mail..., wat dit betekent voor mijn saldering. Strepen ze tot nu toe opgebouwde, teruggeleverde kWh's af (want nieuwe periode?), of gebeurt dit bij de jaarafrekening?

[ Voor 3% gewijzigd door UTM op 21-09-2022 15:50 ]

• TIGER1125
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 12-09 16:13
kwiebus schreef op woensdag 21 september 2022 @ 15:05:
[...]

Ik heb de tarief wijziging zojuist ook ontvangen.

Essent had mij vorige week al geadviseerd om mijn voorschot van €91 naar €230 te verhogen.

Toen was mij nog niet duidelijk waarom, nu dus wel.

[Afbeelding]
Wat ik niet helemaal snap is hoe ze dat voorschot berekenen, zij vragen nu dus 252% meer voorschot, maar je prijs gaat 151% (elektra) en 131% (gas) omhoog. :+

• Swenn
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 29-04-2024
TIGER1125 schreef op woensdag 21 september 2022 @ 15:55:
[...]

Wat ik niet helemaal snap is hoe ze dat voorschot berekenen, zij vragen nu dus 252% meer voorschot, maar je prijs gaat 151% (elektra) en 131% (gas) omhoog. :+
Wellicht hoger verbruik dan verwacht de afgelopen periode?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• elgrest
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 30-05 16:34
Pieter Omtzigt (bijgevallen door Henk Nijboer) hebben net aan het kabinet gevraagd om toe te lichten hoe de prijsplafonds zijn vastgesteld/waarop gebaseerd en hoe het zit met mensen met stadsverwarming/warmtepomp e.d.

• TIGER1125
Swenn schreef op woensdag 21 september 2022 @ 15:58:
[...]

Wellicht, dat dat het geval is.

Maar het is wel iets wat ik vaker hoor in mijn directe omgeving dat de verhoging van de prijs niet overeenkomt met de verhoging van het termijnbedrag.

Kijk ook maar eens naar die verhalen in de media, waarbij de termijnbedragen zelfs exorbitant te noemen zijn, de rekensom klopt vaak op de een of andere manier niet. Maar ik ben het met je eens dat dat inderdaad in het verbruik kan zitten.

[ Voor 23% gewijzigd door TIGER1125 op 21-09-2022 16:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• illuvattarr
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 11-09 08:50
pietervl schreef op woensdag 21 september 2022 @ 15:31:
Heb hier eindelijk de variabele tarieven van Engie binnen die vanaf 31 oktober voor mij zouden gaan gelden

[Afbeelding]

Ben blij dat ik naar aanleiding van de topics hier toch voor het 1 jarig contract van de VLB ben gegaan.
Wat is de VLB precies? En welke tarieven hanteren die voor nieuwe klanten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dashlane
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 11-09 22:47
elgrest schreef op woensdag 21 september 2022 @ 16:00:
Pieter Omtzigt (bijgevallen door Henk Nijboer) hebben net aan het kabinet gevraagd om toe te lichten hoe de prijsplafonds zijn vastgesteld/waarop gebaseerd en hoe het zit met mensen met stadsverwarming/warmtepomp e.d.
Dat was ook mijn vraagstuk, mensen die verduurzamen worden daardoor nu juristen tegengewerkt. Volgens mij kan het vrij simpel, iedere kuub onder de 1200 levert 2kw op. Dus 800m3 gas is een plafond van 3200kw.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jens2002
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 14-03 19:59
reputatio schreef op woensdag 21 september 2022 @ 15:13:
[...]

Niet alleen dat, maar ook zoals Omtzigt terecht zei, mensen zonder gas hebben nu een veel te laag plafond. Vaak verbruikt de warmtepomp alleen al de 2400kWh die nu genoemd wordt…
Wie heeft er dan een warmtepomp zonder zonnepanelen ? Dit verbruik kun je toch gewoon salderen.

• Gecko123
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 04-09 07:09
Z___Z schreef op woensdag 21 september 2022 @ 15:06:
[...]

Mee eens. Het zou eigenlijk een basis 1500 kWh moeten zijn plus 900 kWh per persoon of iets in die richting. Meer personen in huis is automatisch meer stroomverbruik. Maar alle subsidies in Nederland zijn erop ingericht om zoveel mogelijk 1 persoons huishoudens te creëren. Dan heb je namelijk het meeste voordeel (bijstand, AOW, zorg- en huurtoeslag, etc)
Aantal personen is een veel te ingewikkelde regeling.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Team-RiNo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 12-09 16:59
[...]

Dat zal te maken hebben met Vermindering energiebelasting, dat is een vast bedrag per dag en schaalt dus niet mee met meer verbruik.

5440Wp O/W op plat dak | 3MXM52N2V1B8 i.c.m. 1xFTXM35M2V1B + 2xFTXM25M2V1B | RTX4090+7800X3D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reputatio
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 12-09 12:54
jens2002 schreef op woensdag 21 september 2022 @ 16:10:
[...]

Wie heeft er dan een warmtepomp zonder zonnepanelen ? Dit verbruik kun je toch gewoon salderen.
Dan is ook nog de vraag of het plafond pas na het salderen is.
Ik heb geen idee of dit het plan is, maar kan me voorstellen dat ze het salderen los zien en je dus alsnog door het plafond heen gaat.

Ongeacht of je zonnepanelen hebt icm een warmtepomp, zou het imo netter zijn als je full electric huizen net zo compenseert als mensen met elektra + gas. Mensen zonder gas hebben niets aan het plafond van het gas namelijk :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TIGER1125
Dashlane schreef op woensdag 21 september 2022 @ 16:08:
[...]

Dat was ook mijn vraagstuk, mensen die verduurzamen worden daardoor nu juristen tegengewerkt. Volgens mij kan het vrij simpel, iedere kuub onder de 1200 levert 2kw op. Dus 800m3 gas is een plafond van 3200kw.
Je kunt toch ook simpelweg die 1200 m³ omrekenen bij woningen zonder gas? Dus +2400 kWh maakt dan 4800 kWh als plafond.

Maar goed, de hele regeling hangt nog steeds van vraagtekens aan elkaar, enige wat we weten is prijscap gekoppeld aan een volumecap. Woningen zonder gas? Woningen in een warmtenet? :?

• Dashlane
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 11-09 22:47
[...]

Ik denk inderdaad het grote gros het verbruik weg saldeert. Ik zou het ook netjes vinden om de saldering met een jaar te verlengen. Ik heb veel geïnvesteerd en tegelijkertijd gaat veel van het gemeenschapsgeld terecht nu naar mensen die de rekening niet kunnen betalen. Maar je betaald wel een beetje dubbel.

Maar goed er zijn ook mensen die het niet weg gesaldeerd krijgen, kleine daken. Weinig panelen, nieuwbouw. Etc…

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DeKoetsier
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 09-08 23:51
[...]

Wat is dit voor een logica? Eigenlijk zeg je ‘zij die veel geïnvesteerd hebben (wat zelfs gewenst wordt van de overheid), die mogen extra betalen.‘

Wij zijn gasloos gaan wonen en elektrisch gaan rijden. Betaalden daar vooraf een stuk meer voor, maar zijn dan nu de sigaar. Vind je dat de juiste prikkel? Zelfs met zonnepanelen komen we met ons kleine gezin vér boven de 2400kwh uit.

• jens2002
illuvattarr schreef op woensdag 21 september 2022 @ 16:08:
[...]

Wat is de VLB precies? En welke tarieven hanteren die voor nieuwe klanten?
1 jaar vast contract (=verzekerd van salderen) :
Gas € 2,15
Stroom € 0,50

Ik snap ook niet zo goed wat iedereen hier zich zo druk zit te maken om die nieuwe belachelijk hoge variabele tarieven terwijl je dit contract gewoon kunt afsluiten, daarnaast zijn door de prijsplafonds deze nieuwe variabele tarieven totaal niet meer van belang. Zelfs die € 2,15 van de VLB gaat zo meteen dus nog omlaag naar € 1,50.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Frag1le
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08-09 11:32
elgrest schreef op woensdag 21 september 2022 @ 16:00:
En ook terecht, want er ligt weer een plan waar gewoon weer invalshoeken zijn vergeten die wij hier al kunnen bedenken.
Hoe kunnen ze nu serieus een plafond van 2400 kWh bedenken terwijl ze net een decennium elektrisch rijden en warmtepompen hebben gestimuleerd met subsidies.
Deze 2400 kWh rijmt dus totaal niet met de afgelopen 10 jaar en je vraagt je serieus af welke stagiair deze waarden bedacht heeft.

• illuvattarr
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 11-09 08:50
jens2002 schreef op woensdag 21 september 2022 @ 16:18:
[...]

1 jaar vast contract (=verzekerd van salderen) :
Gas € 2,15
Stroom € 0,50

Ik snap ook niet zo goed wat iedereen hier zich zo druk zit te maken om die nieuwe belachelijk hoge variabele tarieven terwijl je dit contract gewoon kunt afsluiten, daarnaast zijn door de prijsplafonds deze nieuwe variabele tarieven totaal niet meer van belang. Zelfs die € 2,15 van de VLB gaat zo meteen dus nog omlaag naar € 1,50.
Bedankt! Hoe pak je dat dan precies aan? Ik neem aan dat je met VLB de Vastelastenbond bedoelt? Via hun website vind ik alleen dat ze voor jou het beste tarief gaan zoeken en dan automatisch dat aanvragen. Ik heb liever dat ik het zelf afsluit en gewoon de tarieven zie.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Michiel1978
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 15-08 17:02
Ik ben er redelijk van overtuigd dat genoemde 70ct een vergissing is, en dat een ambtenaar het tarief van januari voor dal (32 ct) en normaal (38ct) bij elkaar opgeteld heeft.

• kwiebus
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:27
Swenn schreef op woensdag 21 september 2022 @ 15:58:
[...]

+0.5% meer stroom en -20% gas t.o.v. zelfde periode vorig jaar.

Mijn voorschot was vorig jaar in oktober van €69 naar €89 gegaan en na de jaarafrekening in april van €89 naar €91 en nu in oktober van €91 naar €230. (verbruik was 1.539 kWh en 396 m³ en kreeg €277.63 terug op de jaarafrekening)

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 12-09 12:54
Arnout schreef op woensdag 21 september 2022 @ 14:40:
Ik ben voor een kerkgebouw op zoek daar alternatieven want het GC contract loopt per 1-10 af, als ik dit topic zo volg gaat het dan naar EUR 3,45/m3. Het jaarverbruik is 6600m3.

Nu zat ik te denken, het gebouw moet alleen in het weekend verwarmd worden, zou ik beter af zijn met een dynamisch contract en dan bijvoorbeeld een 22 kW heater neerzetten die alleen op goedkope uren draait? Er is krachtstroom (3fase 3x50A) aanwezig.
Want in het weekend is stroom doorgaans goedkoper dan doordeweek.
Als je niet 3x50A nodig hebt, dan zit daar al een forse besparingsmogelijkheid. Capaciteitstarief is fors.

Maar ligt ook totaal aan de manier van verwarmen. Kerkgebouwen zijn er ook in allerlei soorten en maten.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• Michiel1978
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 15-08 17:02
<reactie zelf verwijderd>

[ Voor 173% gewijzigd door Michiel1978 op 21-09-2022 16:39 ]

• Frag1le
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08-09 11:32
Michiel1978 schreef op woensdag 21 september 2022 @ 16:21:
Ik ben er redelijk van overtuigd dat genoemde 70ct een vergissing is, en dat een ambtenaar het tarief van januari voor dal (32 ct) en normaal (38ct) bij elkaar opgeteld heeft.
Als dat serieus zo is......

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dragon2
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
[...]

Ik, ik verwarm met een airco (l/l wp) en heb geen zonnepanelen. En zo zijn er meer, zeker in huurwoningen waar lang niet alles mag, of je een paar excuuspaneeltjes krijgt.

• jens2002
illuvattarr schreef op woensdag 21 september 2022 @ 16:20:
[...]

Bedankt! Hoe pak je dat dan precies aan? Ik neem aan dat je met VLB de Vastelastenbond bedoelt? Via hun website vind ik alleen dat ze voor jou het beste tarief gaan zoeken en dan automatisch dat aanvragen. Ik heb liever dat ik het zelf afsluit en gewoon de tarieven zie.
Als deze tarieven je niet bevallen hoef je het inderdaad niet aan te vragen, en als je bang bent dat je deze tarieven niet krijgt, kun je gewoon nog annuleren binnen 14 dagen na ontvangst van je contract.

• Simone96
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 12-09 10:47
illuvattarr schreef op woensdag 21 september 2022 @ 16:20:
[...]

VLB is inderdaad de VasteLastenBond. Zij hebben een tijd terug contracten ingekocht bij Gewoon Energie waardoor ze deze gunstige contracten kunnen aanbieden, zij rekenen een keer per jaar 49 euro en regelen dan voor jou het goedkoopste energiecontract. Dus als je zelf op de site van gewoon energie een contract zou proberen aan te vragen, krijg je veel hogere tarieven.
Op deze pagina https://www.vastelastenbond.nl/energie-vanzelf-geregeld/, staan veel antwoorden op de vragen die je waarschijnlijk hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20:25

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

[...]

Geld kan je 1x uitgeven, levertijden, mogelijkheden, verhuurder, genoeg situaties te noemen waar het niet zo vanzelfsprekend is dat iedereen 1+1 heeft. Beetje dezelfde logica, iedereen met een EV heeft zonnepanelen.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 22:19
[...]

Ik snap eigenlijk niet, dat werkelijk nog niemand in nl zijn voorschot heeft nagerekend.
Zou nou niemand door hebben dat die computers niet met wisselende tarieven kunnen werken.
Als je tarief in de laatste maand van het jaar omhoog gaat, rekent die computer met het hele jaar dat tarief.
Daarom komen er zulke rare bedragen uit, en denkt iedereen dat de hel los breekt, terwijl er eigenlijk bar weinig aan de hand gaat zijn op de werkelijke rekening

1 PVoutput . Dongen NB

• jens2002
SinergyX schreef op woensdag 21 september 2022 @ 16:36:
[...]

Geld kan je 1x uitgeven, levertijden, mogelijkheden, verhuurder, genoeg situaties te noemen waar het niet zo vanzelfsprekend is dat iedereen 1+1 heeft. Beetje dezelfde logica, iedereen met een EV heeft zonnepanelen.
Iedereen met een EV declareert zijn oplaadkosten bij zijn baas , dat lijkt mij meer logica dan dat ze hiervoor zonnepanelen aanschaffen. Een WP zonder zonnepanelen vind ik onlogisch.

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Gecko123 schreef op woensdag 21 september 2022 @ 16:13:
[...]

Aantal personen is een veel te ingewikkelde regeling.
Gewoon naast de GBA leggen, weet je precies hoeveel mensen er wonen.

Maar sowieso zijn er in de uitvoering van de meest simpele oplossing ook haken en ogen. Hoe werkt het als je tussentijds verhuist of overstapt naar een andere leverancier? Tweede is op te lossen door de compensatie via de netwerk beheerder te laten verlopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SinergyX

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

jens2002 schreef op woensdag 21 september 2022 @ 16:44:
[...]

Iedereen met een EV declareert zijn oplaadkosten bij zijn baas , dat lijkt mij meer logica dan dat ze hiervoor zonnepanelen aanschaffen. Een WP zonder zonnepanelen vind ik onlogisch.
Prima dat jij het onlogisch vind, zoiets heet realiteit. Dingen zijn soms onlogisch, maar gelijktijdig ook makkelijk te verklaren.

Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bushie
  • Registratie: Juni 2015
  • Nu online
Een WP zonder zonnepanelen vind ik onlogisch.
Al die nieuwe all electric huizen die er zo nodig moesten komen,
3,5 paneeltjes op t dak, en het lijkt al heel wat.

• Honesty
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:25

Honesty

kattenneus!

Turralyon schreef op woensdag 21 september 2022 @ 11:27:
[...]

Het feit dat je een hypotheek hebt en kan oversluiten, is al voor de rijkere mensen in ons land. Zoveel mensen die geen hypotheek hebben. Als 1 verdiener of als huishouden met 2 mensen die werken in de zorg gewoon geen hypotheek meer kunnen krijgen waar je een starterswoning van kan kopen.

En dan heb je nog de mensen die maandelijks 1200 huur moeten betalen en de verhuurder weigert duurzame aanpassingen aan het huis te doen
Echt rijk ben je pas met koophuis en zonder hypotheek, zijn genoeg mensen die afgelopen jaar een huis hebben gekocht en de hoofdprijs en hoofdrente betalen. Die betalen meer dan de huurprijs(maar zit wel een beetje vermogensopbouw in)

Festina lente

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeEs
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 12-09 18:45
[...]

Je doet wel overal 100% teveel he ;)
Omdat je dat overal doet klopt het wel weer, maar de prijs stijgt met 30% vs 50% en het voorschot met 150%.

maar ik snap dit dus ook niet.

Ook al verbruik je het in de winter, het voorschot is het hele jaar gelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Turralyon
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 12-09 10:43
Honesty schreef op woensdag 21 september 2022 @ 16:48:
[...]

Echt rijk ben je pas met koophuis en zonder hypotheek, zijn genoeg mensen die afgelopen jaar een huis hebben gekocht en de hoofdprijs en hoofdrente betalen. Die betalen meer dan de huurprijs(maar zit wel een beetje vermogensopbouw in)
Zo zie je maar, dat de definitie van rijk niet vast staat. Vraag het iemand uit een favela in Zuid-Afrika en die vind iemand die een tochtig huurhuis in Nederland net kan betalen rijk. Vraag het die persoon in dat tochtig huis en die vindt dat iemand met een doorzonwoning met hypotheek rijk enz enz. Daarom dat ik het mediaan gemiddeld vermogen van een nederlander erbij gepakt heb. Zit je erboven dan ben je in mijn ogen rijk.

Ik zat net eens te kijken naar prijzen voor een mobiel IR-paneel maar of ze zijn niet te krijgen of echt vies duur.

Ik was namelijk aan het denken om de CV helemaal niet te gebruiken deze winter en gewoon met zo'n verrijdbaar IR paneel mij en mijn vriendin warm te houden aan ons bureau en keukentafel. Op de bank gebruik ik wel 2 oude dekbedden met een kop thee om warm te blijven

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FaceDown
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 27-08 11:47

FaceDown

Storende factor.

Honesty schreef op woensdag 21 september 2022 @ 16:48:
[...]

Tenzij de huizenprijzen dalen. Dan bouw je geen vermogen op. Vandaar dat ik ook nooit een huis zou kopen wanneer de prijzen absurd hard gestegen zijn. Iedereen weet wat er daarna gebeurt.

Groetjes, FaceDown.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jens2002
Bushie schreef op woensdag 21 september 2022 @ 16:47:
[...]

Al die nieuwe all electric huizen die er zo nodig moesten komen,
3,5 paneeltjes op t dak, en het lijkt al heel wat.
Toch heb ik het idee dat de meeste deelnemers aan dit forum een (na saldering) negatief kWh verbruik hebben en met ca. 1.000m3 Gas per jaar wel uitkomen. Dat laatste kost zo meteen € 1,500 per jaar en aan stroom komt altijd nog wat retour, Met € 100 per maand houden de energiekosten daar wel mee op. En dan nog klagen en moeilijk doen of ze misschien niet ergens nog € 100 laten liggen.. Degenen met voorschotten boven de € 500 per maand (die echt iets te klagen hebben) lijken mij hier zwaar ondervertegenwoordigd,

• GeeEs
ufear schreef op woensdag 21 september 2022 @ 15:38:
[...]

Als je weet dat je het meeste gas verbruikt in de winter en je huidige termijnbedrag eigenlijk de kosten van afgelopen winter dekt met bijbehorende lagere tarieven, dan is dat zo gek nog niet.
Wel als je al een ruim voorschot had en elk jaar 7 a 800 terugkreeg. Ook paar maanden geleden nog ruim 500 euro teruggekregen, maar het voorschot werd voor het gemak wel even van 150 naar 298 gedaan.
Toen waren de prijzen nog normaal.. onze nieuwe tariefwijziging gaat per 1 oktober in en zijn dus van 0.29 naar 0.44 voor electra en van 1.51 naar 1.99 voor gas ook. 50% vs 25%.

[ Voor 7% gewijzigd door GeeEs op 21-09-2022 17:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TIGER1125
GeeEs schreef op woensdag 21 september 2022 @ 17:00:
[...]

Je doet wel overal 100% teveel he ;)
Omdat je dat overal doet klopt het wel weer, maar de prijs stijgt met 30% vs 50% en het voorschot met 150%.

maar ik snap dit dus ook niet.

Ook al verbruik je het in de winter, het voorschot is het hele jaar gelijk.
Oh ja, nu je het zegt... _O- Ik ga morgen eerst maar even een paar uurtjes wiskunde volgen op de lokale middelbare school. :+

Nu snap ik waarom die voorschotten zo verschillen, die leveranciers doen het alleen bij het voorschot. :+

Maar zelfs bij de meest ongunstige berekeningen kwam ik niet aan de hoge bedragen uit de media, zelf zou ik daar überhaupt niet aankomen vanwege zonnepanelen. Ik heb de berekeningen echter ook voor m'n ouders en zus zitten maken, beide zonder panelen, en ook dan kwam ik niet aan die bedragen.

Enige wat ik me kan bedenken is dat ze inderdaad vanuit het verbruik van de winter rekenen en dat doortrekken over het hele jaar, en op basis daarvan het voorschot bepalen.

[ Voor 27% gewijzigd door TIGER1125 op 21-09-2022 17:16 ]

• Bushie
  • Registratie: Juni 2015
  • Nu online
Zojuist ook een email van Oxxio,
Oude tarief:
Oxxio stroom losvast normaal €0,29173
Oxxio stroom losvast dal €0,2414
Oxxio gas losvast €1,31246

Na 3 oktober 2022
Oxxio stroom losvast normaal €0,85629
Oxxio stroom losvast dal €0,63113
Oxxio gas losvast €2,88871

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Ik heb begrepen dat niet het kabinet maar de leveranciers met het idee van een prijsplafond zijn gekomen naar het kabinet.

Prachtig natuurlijk, ondernemers die meedenken.

Maar dan is gelijk de vraag, wat winnen zij ermee?
Logischerwijs natuurlijk geen of zeer weinig debiteurenrisico, de Staat staat garant voor elke energierekening tot een bepaald verbruik.

Maar is het ook mogelijk dat ze straks claimen dat alle bestaande contracten “moeten” worden herzien vanwege de wetswijziging die nodig is om dit allemaal te doen slagen? Of hebben ze inderdaad een weg gevonden om saldering sneller de kop om te draaien?

• mierenfokker
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 13-12-2024
Señor Sjon schreef op woensdag 21 september 2022 @ 12:57:
[...]

Omhoog, aangezien het kabinet ze per 1-1-2025 wil verplichten in de leasevloot van ~1,1m auto's.
Die zitten niet meer in het leasebudget van velen dan. Die verplichting werd bepaald voor deze hele ellende

• mierenfokker
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 13-12-2024
[...]

Ik heb een WTW installatie, hybride dus. Bijna hetzelfde

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• maharens
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 04-08 11:05
Wolly schreef op woensdag 21 september 2022 @ 18:02:
Ik heb begrepen dat niet het kabinet maar de leveranciers met het idee van een prijsplafond zijn gekomen naar het kabinet.

Logischerwijs natuurlijk geen of zeer weinig debiteurenrisico, de Staat staat garant voor elke energierekening tot een bepaald verbruik.

Maar is het ook mogelijk dat ze straks claimen dat alle bestaande contracten “moeten” worden herzien vanwege de wetswijziging die nodig is om dit allemaal te doen slagen? Of hebben ze inderdaad een weg gevonden om saldering sneller de kop om te draaien?
Wat winnen zij ermee? Het is toch heerlijk dat je kan vragen wat je wilt? Een deel of alles boven het plafond wordt door de consument betaald en anders springt de overheid bij.

Beetje vergelijkbaar met de accijns, die ging naar beneden en de benzineprijs kroop toch weer omhoog. Subsidie van 2000 euro op elektrische auto, garage maakt auto gewoon 2000 euro duurder.

Ik heb toen die Elga Ace warmtepomp in de gaten gehouden, subsidie omhoog, prijs ging ook omhoog, gek he?

[ Voor 13% gewijzigd door maharens op 21-09-2022 18:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
maharens schreef op woensdag 21 september 2022 @ 18:11:
[...]

Wat winnen zij ermee? Het is toch heerlijk dat je kan vragen wat je wilt? Een deel of alles boven het plafond wordt door de consument betaald en anders springt de overheid bij.

Beetje vergelijkbaar met de accijns, die ging naar beneden en de benzineprijs kroop toch weer omhoog. Subsidie van 2000 euro op elektrische auto, garage maakt auto gewoon 2000 euro duurder.

Ik heb toen die Elga Ace warmtepomp in de gaten gehouden, subsidie omhoog, prijs ging ook omhoog, gek he?
Het is de vraag of ze kunnen vragen wat ze willen. Omtzigt stelde hierover vanmiddag vragen aan Hermans bij het debat.

Schijnbaar is er expliciet nog niet afgesproken of dit de verkoopprijs mag zijn of de kostprijs met een kleine winstmarge. De eerste is nu 4,00/m3, de tweede ligt rond de 2,50/m3.

Wel bijzonder dat zoiets essentieels niet in de afspraken staat.

• virofi
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 22:21
maharens schreef op woensdag 21 september 2022 @ 18:11:
[...]

Precies dit. Vandebron verdubbelt een dag na prinsjesdag mijn tarieven voor energie en gas. Van 385 (al bizar) naar 780 per maand. Dat prijsplafond is zo best een wassen neus als die tarieven variabel blijven en er geen vaste contracten te krijgen zijn…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maharens
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 04-08 11:05
Vaste contracten zou best wel weer kunnen denk ik, maar dan moet het ook zo zijn dat je de looptijd uit zou moeten zitten.

Al die leveranciers zijn als de dood dat je met een prijs van 2.50 over een jaar misschien de biezen neemt mocht de prijs weer dalen naar 1.00 euro en zij aan hun kant wel contracten hebben lopen voor een hoge inkoop. Daarom werkt die lage opzegvergoeding niet in deze absurde tijd.

[ Voor 5% gewijzigd door maharens op 21-09-2022 18:23 ]

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 12-09 08:05

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

jens2002 schreef op woensdag 21 september 2022 @ 16:44:
[...]

Met thuis laden de declaratie bij mijn werkgever en PV speel ik mijn bijtelling weg oOo

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Het klinkt inderdaad vrij logisch dat Rutte, Kaag en die Klimaatminister zelf ook geen benul hebben wat een kWh kost, dus het niet door hadden.

• Kraakhelder
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 11-08 09:31
FaceDown schreef op woensdag 21 september 2022 @ 17:02:
[...]

Tenzij de huizenprijzen dalen. Dan bouw je geen vermogen op. Vandaar dat ik ook nooit een huis zou kopen wanneer de prijzen absurd hard gestegen zijn. Iedereen weet wat er daarna gebeurt.
Op de lange termijn is de prijs altijd gestegen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jens2002
Dat weet ik wel zeker _/-\o_ _/-\o_

• worldfastest
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 20-08 15:25
Las dat de prijs gemiddeld was tov de gasprijs. Gasprijs was rond de 2 euro toen. Die naar 1,50 en elektra wat hoger.

You only live once, so enjoy the ride.

• TIGER1125
Zo lang ik geen definitieve uitwerking zie waar dat daadwerkelijk in staat, zet ik m'n voorschot er niet op in. Het zal niet de eerste keer zijn dat de Politiek of een Ministerie blind is voor de uitwerking. (zie ook de inkomensgrens voor sociale huurwoningen)

• elgrest
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 30-05 16:34
...
Volgens mij waren dat GL en de PvdA begin dit jaar. Idee is op 't laatste moment overgenomen door kabinet.

• jens2002
elgrest schreef op woensdag 21 september 2022 @ 18:51:
[...]

Volgens mij waren dat GL en de PvdA begin dit jaar. Idee is op 't laatste moment overgenomen door kabinet.
Het idee van een prijsplafond lijkt mij geen rocket science, dat had mijn debiele broertje van 10 jaar ook nog wel kunnen verzinnen..

• Jeffrey87
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 10-09 08:21
Honnes schreef op woensdag 21 september 2022 @ 15:12:
[...]

Hier exact hetzelfde, maar ik zit dan nog bij VanDeBron tot eind deze week. Zij wisten ook van niks. Ik heb afgelopen maand met Greenchoice gebeld en diegene bevestigde mij dat "het wel goed gaat komen". Die datum en tijdstip en naam heb ik genoteerd en heb me er toen maar bij neergelegd dat het wel zal kloppen.

Contractueel gezien lijkt alles wel in orde en ook bij mij staat dus dat ze vanaf maandag leveren. Ik werd er wel wat zenuwachtig van, maar met de contract- en telefonische bevestiging voel ik me wel wat meer in 'het goede recht' en nu hopen dat het ook goed komt.
Ik ga er stiekem ook wel vanuit dat het klopt, en Stedin gaf aan dat een aanbieder echt op het allerlaatste moment de levering kan starten en geeft dit dan ook last-minute door aan Stedin.

Ik heb de vraag wel bij Greenchoice uitgezet via WhatsApp, en ben benieuwd welke reactie ik ga krijgen.

• Wolly
  • Niet online
elgrest schreef op woensdag 21 september 2022 @ 18:51:
[...]

Gl en pvda strijken met de veren.
Maxwp schreef op woensdag 21 september 2022 @ 10:54:
[...]

gisteren avond in nieuwsuur werd verteld dat ze ongeveer 2 weken geleden ( dat 2 weken ) door een paar grote energie bedrijven benaderd waren dat ze toch mogelijkheden zagen om een plafond in te stellen
en toen heeft men die kans gegrepen
het is dus niet door de overheid maar door de bedrijven ingezet

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gekkie
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23:22
Wolly schreef op woensdag 21 september 2022 @ 19:11:
Neh ze pronken met andermans eer :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
gekkie schreef op woensdag 21 september 2022 @ 19:16:
[...]

Neh ze pronken met andermans eer :+
Het is een kroeg, dan mag je verhaspelen :+

• gekkie
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23:22
Wolly schreef op woensdag 21 september 2022 @ 19:18:
[...]
Het is een kroeg, dan mag je verhaspelen :+
Dubbele tong, dubbele spreekwoorden, cheers :9B !

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bgrr
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
En volgend op alle andere leveranciers komt zojuist de mail van Essent binnen met wijziging tarieven per 1-10

Hoe toevallig dat die allemaal tegelijk hun mailtjes versturen.

Dat kan toch alleen maar afgesproken werk zijn

Mijn tarief tot 1-10 zat precies op de plafond bedragen. Na 1-10 erboven. Willen ze nog snel even graaien bij ons en daarna bij de overheid

Stelletje varkens

[ Voor 26% gewijzigd door bgrr op 21-09-2022 19:45 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 22:39
De eerste berichten over nieuwe variabele tarieven per oktober zijn al wat weken oud. Dus ik denk dat je er in dit geval iets te veel achter zoekt.

• GeeEs
bgrr schreef op woensdag 21 september 2022 @ 19:41:
En volgend op alle andere leveranciers komt zojuist de mail van Essent binnen met wijziging tarieven per 1-10

Hoe toevallig dat die allemaal tegelijk hun mailtjes versturen.

Dat kan toch alleen maar afgesproken werk zijn
Welnee, niet afgesproken, maar hoogstwaarschijnlijk wel gepland.
Die hebben gewoon gewacht tot "na" Prinsjesdag. Wij hadden de Essent mail gisteravond al.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dooxed
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 02-09 15:57
jens2002 schreef op woensdag 21 september 2022 @ 18:59:
[...]

Het idee van een prijsplafond lijkt mij geen rocket science, dat had mijn debiele broertje van 10 jaar ook nog wel kunnen verzinnen..
Maar wat weerhoudt de leveranciers dan om gewoon super veel te vragen, gewoon met z'n allen langzaam omhoog, en de overheid betaalt gegarandeerd het verschil! Dat kan toch niet?

PS Deze hele constructie is alleen een goed idee als de winst gecapped is. En ik hen het gevoel dat dat lekker open gelaten is. Ik hoop dat iemand mij het tegendeel bewijst..

[ Voor 16% gewijzigd door Dooxed op 21-09-2022 19:51 ]

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Dooxed schreef op woensdag 21 september 2022 @ 19:47:
[...]

Maar wat weerhoudt de leveranciers dan om gewoon super veel te vragen, gewoon met z'n allen langzaam omhoog, en de overheid betaalt gegarandeerd het verschil! Dat kan toch niet?

PS Deze hele constructie is alleen een goed idee als de winst gecapped is. En ik hen het gevoel dat dat lekker open gelaten is. Ik hoop dat iemand mij het tegendeel bewijst..
Nou dat ligt maar net aan de voorwaarden die de overheid stelt. Dit kabinet kennende zal het dus een graaifeestje worden d:)b

Maar er is wel groot risico op een parlementaire enquête als het écht uit de hand loopt, dus als de energiebedrijven slim zijn letten ze op hun tellen.

En de winst wordt trouwens toch afgeroomd door Europa? ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Glashelder op 21-09-2022 19:54 ]

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• Dooxed
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 02-09 15:57
Die voorwaarden zouden in deze tijden gewoon transparant moeten zijn. Maar inderdaad, dit kabinet kennende :+

• Bubbleblower1
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 28-08 17:09
Gisterenavond kreeg ik van UC bericht dat: "de jaarlijkse vaste korting op de energiebelasting wordt met € 284,39 verhoogd naar € 966,02 exclusief btw"

volgens energievergelijk echter zou die nog steeds € 558,56 zijn
Engie houdt het er desgegoogeld op dat die wordt verhoogd van € 560,= naar € 825,=
Easyswitch rept daar met geen woord over
zelf heb ik in 2021 exact € 558,56 terug gekregen en over heel 2022 zal dat € 824,75 worden*.
de site van de rijksoverheid houdt het erop dat de teruggave in 2022 is verhoogd van ongeveer € 560 naar € 785,= en kennelijk verandert er in 2023 wat dat betreft niets, maar het eerste deel daarvan klopt al niet

en uit een artikel van de NOS vandaag blijkt juist dat de vermindering helemaal wordt afgeschaft en ook op een site van de VARA wordt daarover gediscussieerd.

UC houdt ondertussen nog steeds vol dat de vermindering energiebelasting wordt verhoogd, maar noemen daarbij niet langer het bedrag van € 234,39.

Wie kan mij vertellen of de vermindering energiebelasting wordt verhoogd of verlaagd en zo ja met hoeveel?

* Edit, hier gaat het mis, gelukkig klopt de informatie op de site van de rijksoverheid toch nog.
Halverwege 2022 is de BTW weer verlaagd, waardoor de korting € 783,54 over heel 2022 wordt.
Maar de informatie van UC of de NOS is niet te vertrouwen.

[ Voor 10% gewijzigd door Bubbleblower1 op 21-09-2022 21:17 ]

• 49euro
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 20:17
Bubbleblower1 schreef op woensdag 21 september 2022 @ 20:23:
Gisterenavond kreeg ik van UC bericht dat: "de jaarlijkse vaste korting op de energiebelasting wordt met € 284,39 verhoogd naar € 966,02 exclusief btw"

volgens energievergelijk echter zou die nog steeds € 558,56 zijn
Engie houdt het er desgegoogeld op dat die wordt verhoogd van € 560,= naar € 825,=
Easyswitch rept daar met geen woord over
zelf heb ik in 2021 exact € 558,56 terug gekregen en over heel 2022 zal dat € 824,75 worden.
de site van de rijksoverheid houdt het erop dat de teruggave in 2022 is verhoogd van ongeveer € 560 naar € 785,= en kennelijk verandert er in 2023 wat dat betreft niets, maar het eerste deel daarvan klopt al niet

en uit een artikel van de NOS vandaag blijkt juist dat de vermindering helemaal wordt afgeschaft en ook op een site van de VARA wordt daarover gediscussieerd.

UC houdt ondertussen nog steeds vol dat de vermindering energiebelasting wordt verhoogd, maar noemen daarbij niet langer het bedrag van € 234,39.

Wie kan mij vertellen of de vermindering energiebelasting wordt verhoogd of verlaagd en zo ja met hoeveel?
Voor Prinsjesdag zou deze vermindering worden verhoogd in '23 net als dat in '22 is gebeurd. Echter om het plafond te kunnen financieren is dat nu van tafel en wordt de vermindering van '23 dus verlaagd. Net als het verhaal met de verlaging van de BTW dus. Ten minste dat is wat ik er van begrepen heb. Vergeef me wanneer ik er naast zit want de plannen van ons kabinet zijn op zijn zachtst gezegd nogal onduidelijk.

[ Voor 5% gewijzigd door 49euro op 21-09-2022 20:34 ]

• Ruud888
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 10-08 00:00
pirke schreef op woensdag 21 september 2022 @ 08:05:
[...]

Het zijn vooral de rijkere mensen die gebruik hebben gemaakt vd subsidie op warmtepompen. Iedereen die het geld niet had om in een warmtepomp te investeren vond die subsidie juist een dikke middelvinger. Door nu de gasprijs op 2x normaal te fixeren help je dus vooral de groep mensen die anders echt in de kou zitten. Daarbij is een stroomprijs van 70 cent ook niet heel veel meer dan 2x de normale prijs.

Onder de streep betaal je afgerond hetzelfde voor 1kWh warmte: 15 cent bij gas en 15 cent bij stroom (met warmtepomp met goede SCOP). Ik vind het niet meer dan eerlijk dat het prijsplafond rekening houdt met de SCOP.
En als geen warmtepomp hebt?
Infrarood etc…

• FaceDown

FaceDown

Storende factor.

Kraakhelder schreef op woensdag 21 september 2022 @ 18:46:
[...]

Op de lange termijn is de prijs altijd gestegen.
Tot ze dat niet meer doen op het moment dat jij van je huis af moet.. Mocht de crisis uit de klauwen lopen dan kan het akelig lang duren voordat de huizenprijs weer een nieuw record bereikt. Tot die tijd staan al die huizen die op de top gekocht zijn dus onder water.

Groetjes, FaceDown.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kraakhelder
FaceDown schreef op woensdag 21 september 2022 @ 20:44:
[...]

Tot ze dat niet meer doen op het moment dat jij van je huis af moet.. Mocht de crisis uit de klauwen lopen dan kan het akelig lang duren voordat de huizenprijs weer een nieuw record bereikt. Tot die tijd staan al die huizen die op de top gekocht zijn dus onder water.
Ja, het leven zit vol risico's inderdaad.
Feit is dat de huizenmarkt een gestaag groeiende markt is, met her en der een dipje.

• Kathia
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 28-08 12:53
Dat zou echt te waanzinnig zijn. :F

• FaceDown

FaceDown

Storende factor.

Kraakhelder schreef op woensdag 21 september 2022 @ 21:10:
[...]

Ja, het leven zit vol risico's inderdaad.
Feit is dat de huizenmarkt een gestaag groeiende markt is, met her en der een dipje.
Bitcoin ook. Toch lullig als je op 60K gekocht hebt.

Groetjes, FaceDown.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kraakhelder
FaceDown schreef op woensdag 21 september 2022 @ 21:19:
[...]

Bitcoin ook. Toch lullig als je op 60K gekocht hebt.
Ja? Jij vindt een huis wel vergelijkbaar met Bitcoins?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FaceDown

FaceDown

Storende factor.

Kraakhelder schreef op woensdag 21 september 2022 @ 21:20:
[...]

Ja? Jij vindt een huis wel vergelijkbaar met Bitcoins?
Het is beide een gestaag groeiende markt, waarbij sommigen aan lijken te nemen dat het in de toekomst alleen maar omhoog kan. Mijn punt: Die garantie is er helemaal niet. Voor beide investeringen niet.

Groetjes, FaceDown.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kraakhelder
FaceDown schreef op woensdag 21 september 2022 @ 21:22:
[...]

Het is beide een gestaag groeiende markt, waarbij sommigen aan lijken te nemen dat het in de toekomst alleen maar omhoog kan. Mijn punt: Die garantie is er helemaal niet. Voor beide investeringen niet.
https://weareblox.com/nl-...%20369.978.334.588%20euro.

Geen idee wat jij onder een gestaag groeiende markt verstaat, maar de Bitcoinmarkt is dat niet.
Verder zijn er bizar weinig garanties.

• FaceDown

FaceDown

Storende factor.

Kraakhelder schreef op woensdag 21 september 2022 @ 21:24:
[...]

https://weareblox.com/nl-...%20369.978.334.588%20euro.

Geen idee wat jij onder een gestaag groeiende markt verstaat, maar de Bitcoinmarkt is dat niet.
Verder zijn er bizar weinig garanties.
De huizenmarkt dan ook niet. Een verdubbeling in een paar jaar tijd is absurd. Een bubbel, niets meer.

Groetjes, FaceDown.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Prijsplafond kon wél eerder: Brussel bood ruimte, maar kabinet wachtte
Er gaan de komende tijd nog genoeg gekke dingen naar boven komen.

Strekking van het artikel:
- Prijsplafond was al mogelijk vanaf oktober (!) vorig jaar
Eén: Brussel biedt meer ruimte. De Europese Commissie beschouwt sinds 14 september het compenseren van energiefacturen namelijk niet langer als ongeoorloofde staatssteun. En minstens zo belangrijk: energiebedrijven zelf geven in een hoorzitting met Tweede Kamerleden diezelfde dag ‘plotseling’ aan dat ze dit jaar al iets kunnen doen via een prijsplafond.

,,De Europese staatssteunregels stonden eerst niet toe dat je energiebedrijven geld geeft”, zegt minister van Economische Zaken Rob Jetten (D66) over de plotselinge wending. ,,En bedrijven dachten dat een plafond pas in januari 2024 volledig kon worden ingevoerd.” Premier Mark Rutte verwijst eveneens naar Brussel bij vragen over getreuzel: ‘Sinds een dag of tien weten we dat Europa ons toestaat mensen veel breder te helpen met een prijsplafond’, zegt Rutte op Prinsjesdag.

Dus lange tijd zijn technische hordes bij energiebedrijven en onwil in Brussel de boosdoeners volgens de coalitie. Maar in Brussel heerst juist verbazing over die Nederlandse koers. In oktober vorig jaar zette de Europese Commissie de deur open voor overheidssteun en prijsregulatie van de energiemarkt. Dan roept Brussel namelijk de crisissituatie uit waardoor de weg vrij is voor interventie, meldt een bron bij de Europese Commissie. ,,Sinds oktober 2021 kunnen lidstaten prijsregulering toepassen.”

Lidstaat Frankrijk grijpt dat direct aan om energieprijzen te bevriezen. Maar Nederland wacht dus op het seintje van vorige week, als Brussel nog explicieter maakt dat alle consumenten geholpen kunnen worden.
- Energiebedrijven achten het ook haalbaar (is al voor de zomer aangegeven)
,,In onze gesprekken, ook voor de zomer, werd ons duidelijk gemaakt: zo’n prijsplafond kunnen we uitvoeren”, corrigeert Klaver haar. Eneco meldt op vragen van deze nieuwssite ook dat ‘vroeg, in de zomer’ aangegeven is dat een generiek plafond ‘uitvoerbaar is, mits wij tijd krijgen’. Bij een andere energiegigant stelt een bron dat er veel eerder is gekeken naar een afgetopt maximum (voor een kleinere groep huishoudens).
- Ministerie van Financiën vond het te duur. Blijkbaar vind men het daar belangrijker dat voordelen niet terecht komen bij mensen die het niet nodig hebben dan dat mensen die verzuipen geholpen worden :r :r
Tot die vrijdag raden de in Den Haag machtige ambtenaren van het ministerie van Financiën hun minister Sigrid Kaag nog aan om het conceptplan van PvdA en GroenLinks af te schieten. De reden: te duur. Te veel mensen krijgen een tegemoetkoming, staat in de zogenoemde beslisnota die gisteren is vrijgegeven.

Maar de politieke druk buiten het ministerie van de schatkistbewaarders blijkt al snel niet meer te weerstaan. Op het ministerie van Economische Zaken en bij fractieleiders in de coalitie gaat het deze maand schuiven na maanden van ‘kan niet, lukt niet, te duur’. Betrokkenen wijzen daarbij op twee cruciale ontwikkelingen de afgelopen weken.
Wordt er trouwens nu überhaupt méér geld uitgeven door Den Haag dan er aan éxtra belastingen binnen komen door de hogere prijzen :?

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kraakhelder
FaceDown schreef op woensdag 21 september 2022 @ 21:27:
[...]

De huizenmarkt dan ook niet. Een verdubbeling in een paar jaar tijd is absurd. Een bubbel, niets meer.
Een verhondervoudiging in een paar jaar is nog veel gekker.
Die huizenmarkt herstelt zichzelf wel weer, zoals altijd is gebeurd in het verleden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Turralyon
Glashelder schreef op woensdag 21 september 2022 @ 21:30:
[...]

[...]

- Energiebedrijven achten het ook haalbaar (is al voor de zomer aangegeven)

[...]

- Ministerie van Financiën vond het te duur. Blijkbaar vind men het daar belangrijker dat voordelen niet terecht komen bij mensen die het niet nodig hebben dan dat mensen die verzuipen geholpen worden :r :r

[...]

Wordt er trouwens nu überhaupt méér geld uitgeven door Den Haag dan er aan éxtra belastingen binnen komen door de hogere prijzen :?
De energiemarkt in Nederland is de markt die het meest vrij is vergeleken met de andere EU landen. En de energiemaatschappijen zijn het minst transparant naar de overheid hierdoor.

Vrije marktwerking heeft ons in het begin 10 miljard bespaard. Echter deze maatschappelijke winst is het afgelopen jaar volledig omgekeerd en nu kost het ons meer dan net opgeleverd heeft.

Ik hoop 1 ding dat deze crisis niet meer (rechts) populisme in de 2de kamer ook komt. Ik heb sinds dat ik 18ben altijd VVD gestemd, maar ik hoop dat we gaan beseffen dat marktwerking in bepaalde sectoren, op de kortere termijn positieve invloed heeft, maar op lange termijn perverse prikkels ontstaan waardoor de normale burger de hoofdprijs gaat betalen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• WackoH
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 22:22
Glashelder schreef op woensdag 21 september 2022 @ 21:30:
[...]

De ministers vonden het belangrijker om lekker lang op vakantie te gaan dan om problemen op te lossen. De ambtenaren zullen dan wel hetzelfde hebben gedaan.
[
Met de de nieuwe tarieven die ik maandag heb gekregen, betaal ik 2x meer BTW dan begin dit jaar, ondanks dat de BTW van 21 -->9% is gegaan!

We hebben echt de slechtste regering ooit....

[ Voor 3% gewijzigd door WackoH op 21-09-2022 21:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Treur
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 11-09 10:16
Jeffrey87 schreef op woensdag 21 september 2022 @ 19:00:
[...]

Ik ga er stiekem ook wel vanuit dat het klopt, en Stedin gaf aan dat een aanbieder echt op het allerlaatste moment de levering kan starten en geeft dit dan ook last-minute door aan Stedin.

Ik heb de vraag wel bij Greenchoice uitgezet via WhatsApp, en ben benieuwd welke reactie ik ga krijgen.
Wij zijn afgelopen weekend overgestapt op GC en kreeg pas de avond vantevoren door van de oude leverancier dat het oude contract was opgezegd.
Dus inderdaad het komt vast goed, GC is alleen een beetje lastminute met doorgeven

• Ruud888
Het prijsplafond is gebaseerd op een jaarverbruik terwijl er bijna geen jaarcontracten meer zijn!

Of is een variabele prijs ook een jaarcontract? Kan je dan een jaar niet overstappen?

Want als je iedere mnd of 6mnd kan overstappen, hoe houden ze dan dat prijsplafond in de gaten?

• Maxwp
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 04:15
laurens0619 schreef op woensdag 21 september 2022 @ 15:06:
[...]

Kennis van mij inmiddels ook Tarieven update van essent die vergelijkbaar is erg mee valt:
Normaal: € 0,50336 per kWh
Dal: € 0,38455 per kWh
Gas: € 1,99440 per m³

Variabel contract. Toch wel jaloers op, mijn eneco tarrieven zitten veul hoger
ow had bij piek en dal 0,45 verwacht
dat is jammer weer 5 cent hoger.
had die ~53 cent per kwh per 1 jan verwacht eigelijk.
en ja gas dus echt 1,99
hoop dat per 1 jan het zelfde blijft.

• Maxwp
Wolly schreef op woensdag 21 september 2022 @ 19:11:
[...]

[...]
ttps://www.npostart.nl/nieuwsuur/20-09-2022/VPWON_1334651

12:44 bleek dat 2 weken geleden ... etc

• Maxwp

ttps://www.npostart.nl/nieuwsuur/20-09-2022/VPWON_1334651

12:44 bleek dat 2 weken geleden ... etc

• Kraakhelder
Ruud888 schreef op woensdag 21 september 2022 @ 23:24:
Het prijsplafond is gebaseerd op een jaarverbruik terwijl er bijna geen jaarcontracten meer zijn!

Of is een variabele prijs ook een jaarcontract? Kan je dan een jaar niet overstappen?

Want als je iedere mnd of 6mnd kan overstappen, hoe houden ze dan dat prijsplafond in de gaten?
Ook zonder jaarcontract verbruik je stroom in een jaar.

• mrVroom
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 10-09 19:56
Kraakhelder schreef op woensdag 21 september 2022 @ 23:39:
[...]

Ook zonder jaarcontract verbruik je stroom in een jaar.
Heeft energieleverancier B een volledig overzicht van energieleverancier A als je overstapt van A naar B op moment C?

• Turralyon
mrVroom schreef op woensdag 21 september 2022 @ 23:42:
[...]

Heeft energieleverancier B een volledig overzicht van energieleverancier A als je overstapt van A naar B op moment C?
De netbeheerders iig wel

• SinergyX

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

laurens0619 schreef op woensdag 21 september 2022 @ 15:06:
[...]

Kennis van mij inmiddels ook Tarieven update van essent die vergelijkbaar is erg mee valt:
Normaal: € 0,50336 per kWh
Dal: € 0,38455 per kWh
Gas: € 1,99440 per m³

Variabel contract. Toch wel jaloers op, mijn eneco tarrieven zitten veul hoger
Ergens vraag ik me af, betaald straks gewoon een deel van Nederland de 'onder de kostprijs' van het andere deel? Zegmaar het sociaal stelsel, maar dan voor energie in een vrije markt?

Met zulke tarieven zou ik krap op de helft van mijn nu verwachte maandprijs komen.

• Ruud888
Ik hoor berichten dat het slim zou zijn om het op afstand uitlezen van de slimme meter uit te laten zetten invb teruglevering van de zonnepanelen. Zo dwing je ze maar 1x per jaar ouderwets te salderen.

Wie heeft daar ervaring mee?

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Dooxed schreef op woensdag 21 september 2022 @ 19:47:
[...]
Nee, dat kan in de praktijk idd niet.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

• Gamebuster
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 01-08 10:05
Is er nou al iets bekend over dat prijsplafond icm zonnepanelen?

Ik verbruik zo’n 8000kWh en produceer zo’n 6000kWh, dus dat maakt nogal een verschil voor mii

Let op: Mijn post bevat meningen, aannames of onwaarheden

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Ik zie met dat prijsplafond een leuke mogelijkheid voor cashbacks: stroom 2 euro, gas 8 euro, cashback 1000 euro. Contract voor heel 2023!
Of gewoon de vaste kosten negatief maken.

[ Voor 13% gewijzigd door RemcoDelft op 22-09-2022 07:02 ]

• TIGER1125
Gamebuster schreef op donderdag 22 september 2022 @ 00:16:
Is er nou al iets bekend over dat prijsplafond icm zonnepanelen?

Ik verbruik zo’n 8000kWh en produceer zo’n 6000kWh, dus dat maakt nogal een verschil voor mii
Over de daadwerkelijke uitwerking is eigenlijk nog heel weinig bekend, behalve de volume- en prijscap.

Ik kijk persoonlijk dan ook uit naar de kant van het Kabinet vandaag bij de Algemene Beschouwingen. Al verwacht ik daar inhoudelijk ook niet al te veel van. Zeker niet aangezien er niets bekend is over mensen die all-ellectric zijn of aan de de stadsverwarming zitten. Daar kwam gisteren hier op het forum ook nog eens de optie/idee van @Michiel1978 bij dat het om een optelsom van het normaal- en daltarief zou gaan. (het zou dan niet om 70 ct. gaan maar 2 losse tarieven die samen 70 ct. maken, blijkbaar heeft alleen de burger een meter met dubbeltarief :+ )

Ik hoop overigens dat die cap bepaald wordt over de eindafrekening van de gesaldeerde stroom. Dus dan zou jij hopelijk op 2000 kWh stroom uitkomen. Als dat niet het geval is heeft het totale prijsplafond dus helemaal geen zin, dan gaan we economisch nog met z'n allen het schip in. :+

Want dan saldeer je in je eerste 6000 kWh de volumecap al weg tegen het lage tarief weg om daarna nog even 2000 kWh over het markt tarief af te rekenen.

[ Voor 29% gewijzigd door TIGER1125 op 22-09-2022 07:45 ]

• henkebek
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 09-02 10:36
TIGER1125 schreef op donderdag 22 september 2022 @ 07:26:
[...]

Want dan saldeer je over je eerste 6000 kWh de volumecap tegen het lage tarief weg om daarna nog even 2000 kWh over het markt tarief af te rekenen.
Zo zal het wel worden.

• TIGER1125
Als dat zo is, dan verspeel je dus in één jaar al het draagvlak voor de verduurzaming, klimaatmaatregelen en het van het gas af beleid.

...Lekker gewerkt... :+

Laten we maar even afwachten wat nu de precieze uitwerking van het prijsplafond gaat zijn.

[ Voor 12% gewijzigd door TIGER1125 op 22-09-2022 07:51 ]

• Qon
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 10-09 08:58

Qon

Is er al iets duidelijk hoe het zit met deze laatste 3 maanden van 2022?
Ik las iets 'dat het mogelijk vanaf 1 november' al intreed, maar is er al iets bekend hoe dit dan in zijn werking gaat? Ik kan zelf wel bedenken dat ze ook gewoon voor 2022 met het prijsplafond gaan werken tot 2400 kWh en 1200 m3, maar ik zie in het artikel op rijksoverheid.nl: Maar vanaf 1 november dit jaar is al verlichting mogelijk met een tussenvariant waarbij een prijsplafond wordt gesimuleerd en termijnbedragen worden verlaagd.

Is al duidelijk wat er bedoelt wordt met 'is de verlichting mogelijk met een tussenvariant'. Dat het mogelijk is, is leuk nieuws, maar ik lees in dit topic dat het vanaf Oktober 2021 al 'mogelijk' was, maar niet geimplementeerd.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Lassy
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 12-09 07:10
@Qon Ik denk dat ze de voorschotten zo verlagen dat het de prijs dekt inclusief plafond. Echter zullen de daadwerkelijke kosten voor deze 2 maanden alsnog worden verrekend in de eindnota.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Qon
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 10-09 08:58

Qon

Lassy schreef op donderdag 22 september 2022 @ 08:53:
@Qon Ik denk dat ze de voorschotten zo verlagen dat het de prijs dekt inclusief plafond. Echter zullen de daadwerkelijke kosten voor deze 2 maanden alsnog worden verrekend in de eindnota.
En met 'ze' bedoel je dan de energieleveranciers right? Overheid heeft niet zozeer direct invloed op je voorschot toch?

Het is een jaarlijks plafond, denk je dat ze het plafond van 2400 / 1200 ook al voor 2022 gaan doortrekken dan?

• Yellos
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 11-09 10:52
Zojuist weer even zitten rekenen:

Mijn stroomverbruik afgelopen jaar was net geen 5000 kwh. Daar valt dalijk 1850 van weg omdat ik met airco ga verwarmen in plaats van elektrische kacheltjes. De zonnenpanelen leveren nog eens 1700kwh op.

5000 - 1850 - 1700 = 1450kwh jaarverbruik

Dus ik blijf inclusief elektrisch verwarmen mooi onder het energieplafond dankzij de airco.
Ondanks de nieuwe maatregelen blijft het dus toch een goeie investering _/-\o_

En minder dan 300m3 gas voor koken en SWW.
Pagina: 1 ... 9 ... 154 Laatste

Let op:
Voor context, post niet alleen je maandbedrag, maar ook je verbruik.

Voor de oorlog in Oekraïne zelf: Themaforum: oorlog in Oekraïne
Voor geopolitieke discussies: De energiemarkt crisis: ontwikkelingen en achtergronden