• Lassy
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 12-09 07:10
Qon schreef op donderdag 22 september 2022 @ 09:32:
[...]

En met 'ze' bedoel je dan de energieleveranciers right? Overheid heeft niet zozeer direct invloed op je voorschot toch?
Klopt
Het is een jaarlijks plafond, denk je dat ze het plafond van 2400 / 1200 ook al voor 2022 gaan doortrekken dan?
Het lijkt mij inderdaad logisch dat ze hetzelfde plafond gaan simuleren als voor in 2023 (wat dat daadwerkelijk gaat worden horen we binnenkort).

• Qon
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 10-09 08:58

Qon

Lassy schreef op donderdag 22 september 2022 @ 09:40:
[...]

Klopt

[...]

Het lijkt mij inderdaad logisch dat ze hetzelfde plafond gaan simuleren als voor in 2023 (wat dat daadwerkelijk gaat worden horen we binnenkort).
Even afwachten dus nog...

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Yellos schreef op donderdag 22 september 2022 @ 09:40:
Zojuist weer even zitten rekenen:

Mijn stroomverbruik afgelopen jaar was net geen 5000 kwh. Daar valt dalijk 1850 van weg omdat ik met airco ga verwarmen in plaats van elektrische kacheltjes. De zonnenpanelen leveren nog eens 1700kwh op.

5000 - 1850 - 1700 = 1450kwh jaarverbruik

Dus ik blijf inclusief elektrisch verwarmen mooi onder het energieplafond dankzij de airco.
Ondanks de nieuwe maatregelen blijft het dus toch een goeie investering _/-\o_
Dat hangt van twee zaken af.

1. Hoe saldeert je leverancier?
2. Hoe werkt het prijsplafond icm saldering? (Zie TIGER1125 in "Help! De energierekening - kroegtopic")

• stickeric
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 24-07 00:56
Ik heb afgelopen vrijdag een email van Greenchoice gehad over stijgende tarieven vanaf 1 okt ga ik hogere tarieven betalen.

na aanleiding van tweakers overgestapt via VLB, ik zit echter nog wel tot 19-10(opzegtermijn) bij GC kan ik vroegtijdig overstappen aangezien ze de tarieven hebben verhoogd?

Ik zie trouwens nu op de website van ACM staan dat ze minimaal 30 dagen vantevoren moeten informeren..

[ Voor 16% gewijzigd door stickeric op 22-09-2022 10:23 ]

• Lassy
stickeric schreef op donderdag 22 september 2022 @ 10:06:
Ik heb afgelopen vrijdag een email van Greenchoice gehad over stijgende tarieven vanaf 1 okt ga ik hogere tarieven betalen.

na aanleiding van tweakers overgestapt via VLB, ik zit echter nog wel tot 19-10 bij GC kan ik vroegtijdig overstappen aangezien ze de tarieven hebben verhoogd?
Begrijp ik goed dat je nu een vast contract hebt bij GC? Dan kunnen ze de tarieven toch niet tussentijds verhogen? Die van mij (1jr contract) loopt toevallig ook af op 19-10 en ik heb nog helemaal niets gehoord van GC...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stickeric
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 24-07 00:56
Lassy schreef op donderdag 22 september 2022 @ 10:12:
[...]

Begrijp ik goed dat je nu een vast contract hebt bij GC? Dan kunnen ze de tarieven toch niet tussentijds verhogen? Die van mij (1jr contract) loopt toevallig ook af op 19-10 en ik heb nog helemaal niets gehoord van GC...
Nee sorry ik heb een variabel sinds Juni, afgelopen vrijdag hebben ze mij pas geïnformeerd over tatief verhogingen

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 14:17
Slappyjoez schreef op maandag 19 september 2022 @ 13:31:
Als het goed is krijg ik over een week mijn nieuwe tarieven (vast > variabel) van Oxxio. Benieuwd welke kant het op gaat, zit nu nog op 20ct/kWh en 87ct/M3. Vanaf 3 oktober niet meer.
Jij al wat nuttigs gehad? Ik heb toevallig dezelfde datum en ik heb gisteren een lege mail ontvangen vanuit Oxxio met de titel: "Je nieuwe energietarieven".

Ik ben eigenlijk van plan om mij van de domme te houden en vervolgens aan mijn RB vragen of ik op één of andere manier een zaak kan winnen en mijn oude tarieven kan houden, omdat ik officieel geen nieuwe tarieven gecommuniceerd heb gekregen maar enkel een lege mail. In de app of op de pagina van Mijn Oxxio is ook niets te zien verder.

Nou weet ik ongeveer de tarieven, ik zie die van de mensen hier en mijn zusje heeft ook Oxxio. Helaas blijkt Oxxio leuk te zijn geweest voor de vaste contracten, maar variabel zijn ze ongeveer de duurste en ze lijken nog even flink te willen profiteren voordat het 1 november/1 januari is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DynamicDreams
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 05-09 15:36
Rutte geeft zojuist in het debat aan dat in de komende dagen gekeken gaat worden hoe deze regeling (plafond) moet gaan werken voor mensen met stadsverwarming/warmtepomp.

12x JA Solar 375 Wp op oost-west met Goodwe GW3600D-NS

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bushie
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 13:04
Bij deze mijn nieuwe Oxxio tarieven, kan je je vast voorbereiden op de schok ;-)
Legale diefstal is het.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hrSR_h2RJfbLXbLvMB9MscYKrJo=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/NsV6YlGhSyJN9QZh9JpeFQmM.jpg?f=user_large

[ Voor 6% gewijzigd door Bushie op 22-09-2022 10:42 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TIGER1125
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 12-09 16:13
DynamicDreams schreef op donderdag 22 september 2022 @ 10:26:
Rutte geeft zojuist in het debat aan dat in de komende dagen gekeken gaat worden hoe deze regeling (plafond) moet gaan werken voor mensen met stadsverwarming/warmtepomp.
Ik heb zojuist even door de kamerbrief zitten bladeren, daar staat inderdaad min of meer hetzelfde alleen spreken ze daar over de komende weken.

Ik heb daarnaast even zitten kijken naar de opbouw van de prijscap, die Jetten heeft echt een gigantisch bord voor z'n kop. De prijscap wordt namelijk gebaseerd op de geraamde marktprijs van 2023, en helemaal niet op basis van de prijzen van februari dit jaar (0,38 ct.):
De huidige inschatting is dat het markttarief voor huishoudens in 2023 zonder plafond voor elektriciteit iets onder een euro per kWh uitkomen. Op dat markttarief stelt het kabinet een korting voor van ongeveer 20 cent om het prijsplafond vast te stellen op 0,70 cent.
Op basis waarvan die 1,50 voor gas bepaald is niet echt uit de brief halen, dus daarvoor moeten we op de uitwerking wachten.

De volumecap is overigens gebaseerd op een Europese voorwaarde voor een plafond, de eis is dat minimaal 50% van de huishoudens er onder zou moeten vallen. Gemiddeld (gasloze woningen/zonnepanelen) zal dat vast zo zijn, maar ik verwacht dat dat in de praktijk helemaal niet zo is.

https://www.tweedekamer.n...2022Z17424&did=2022D36958

[ Voor 13% gewijzigd door TIGER1125 op 22-09-2022 10:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arn0uDz
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 08:16
Bushie schreef op donderdag 22 september 2022 @ 10:41:
Bij deze mijn nieuwe Oxxio tarieven, kan je je vast voorbereiden op de schok ;-)
Legale diefstal is het.
[Afbeelding]
Dat is nog niks vergeleken met GreenChoice per 1 okt, haha.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sx7r_MqeDoaXMINWl_xoO7RVxmM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/QH1zT418tsC6wfwm2G7QsZI1.png?f=user_large

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 14:45
Ook weer een erg groot verschil van meer dan 30% tussen normaal- en daltarief!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TIGER1125
Franciesco schreef op donderdag 22 september 2022 @ 10:50:
Ook weer een erg groot verschil van meer dan 30% tussen normaal- en daltarief!
De leveranciers sorteren alvast voor op het prijsplafond, lekker compensatie vangen van de overheid:
Energieleveranciers zullen worden gecompenseerd voor de kosten die gemaakt worden bij het uitvoeren van het prijsplafond. Dat vergt een adequate compensatieregeling, om te voorkomen dat leveranciers in financiële problemen komen of worden overgecompenseerd.
Uit de kamerbrief

Allemaal dikke kosten en overhead rekenen om volle bak compensatie te vangen... Prijsplafond gaat zelfs voor maximale energieprijs inflatie zorgen. Let maar op er gaan in 2023 geen variabele contracten dalen onder die plafonds, ongeacht of het op basis van de marktprijs lager zou moeten uitvallen.

Normaal gesproken ben ik niet zo cynisch bij koopkrachtmaatregelen maar dit wordt gewoon legaal graaien voor de leveranciers. Zeker met zo'n clown als Jetten op het ministerie... Met z'n "ik probeer te bedenken hoe je een huis verwarmd met kernenergie". :F Ik denk persoonlijk op dezelfde manier als met het product dat uit een windmolen of zonnepaneel druppelt, wanneer je je huis elektrisch verwarmt. Maar ik ben geen Expert dus weet het niet helemaal zeker... ;(

[ Voor 35% gewijzigd door TIGER1125 op 22-09-2022 10:59 ]

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 09:41
Arn0uDz schreef op donderdag 22 september 2022 @ 10:47:
[...]

[Afbeelding]
Waar komen die mega verschillen tussen de aanbieders vandaan?
Ik begin zowaar mijn prijsverhoging naar €1,99 'goedkoop' te vinden, en wij hebben een normaal variabel contract.

Iemand gas kopen? O-)

• Bushie
hoeveel km verlengkabel heb ik nodig? (vanaf Enschede), kom ik ook elektriek kopen :-)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Het staat er echt: 0,70 cent!
Ondertekend: Mark Rutte.

€16,80 voor 2400 kWh dus :F

• gerritjan
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 14:25
Bushie schreef op donderdag 22 september 2022 @ 10:56:
hoeveel km verlengkabel heb ik nodig? (vanaf Enschede), kom ik ook elektriek kopen :-)
Kom maar op met je kabel. Heb nog een vast contract uit 2021 en woon in 7545 8)

• TIGER1125
RemcoDelft schreef op donderdag 22 september 2022 @ 10:57:
[...]

Het staat er echt: 0,70 cent!
Ondertekend: Mark Rutte.

€16,80 voor 2400 kWh dus :F
Je moet de komma nog even 2 plekjes naar rechts verhuizen. ;) Verderop doen ze het wel goed in de voorbeelden. :+

Ik weet niet of je nog een betere smiley hebt? Deze misschien: :'(

[ Voor 10% gewijzigd door TIGER1125 op 22-09-2022 11:39 ]

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13:18

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

FabianGTI schreef op donderdag 22 september 2022 @ 10:53:
[...]

Waar komen die mega verschillen tussen de aanbieders vandaan?
Ik begin zowaar mijn prijsverhoging naar €1,99 'goedkoop' te vinden, en wij hebben een normaal variabel contract.

Iemand gas kopen? O-)
Lever jij ook kwh's per kilo? Anders kom ik even langs met een aanhangertje :P

Zit nu met Eneco in discussie, blijkbaar pakken ze niet 'contract jaar', maar 'afgelopen' jaar.

Ter illustratie wat ik met gas heb gedaan:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vl-_dnPZK5VveYw6j-xhQs0uShs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/oCLYQDHhV6LYoVAvfSU0FIad.png?f=fotoalbum_large

Van ene jaar naar andere jaar duidelijk te zien, gas bijna ~90% verlaagd, electra gaat wel dubbel, maar per saldo moet het wel een win/win zijn. Toch wordt mijn voorschot 'advies' berekend op basis van die oude 'zware' maanden en nu tegen natuurlijk huidige prijzen (~3.30). Dus advies is nu,
Daarom is de kans groot dat je een bedrag tussen € 1225 en € 1300 moet bijbetalen op je jaarnota.
Huidig € 344 Advies € 649

De fuck.. :/
(ja, die 344 heb ik bewust hoog gezet, omdat er toen ook al met oude gasverbruik werd gerekend, wist ik dat ik meer dan genoeg 'buffer' zou hebben mocht het verder omhoog gaan.)

Ik dacht er eerder nog over, we moeten naar 'energiepunten' gaan. 3 punt voor 1 m3, 1 punt voor kwh. Het is toch van de zotte dat ik bijna 1000m3 onder 'het gemiddelde' verbruik zit, maar omdat dit puur gecompenseerd is door kwh, moet ik boven die 2400kwh de hoofdprijs gaan betalen. Laat mij die 1000m3 dan compenseren door 3000kwh (of welke warmtefactor je wil gebruiken) tegen plafondprijs te doen, nog steeds geen fijn nieuws (want raar genoeg, kwh prijs heeft ook de 4x pijs bereikt van krap 1,5 jaar geleden), maar daar valt in ieder geval nog iets tegen te doen.

[ Voor 27% gewijzigd door SinergyX op 22-09-2022 11:15 ]

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Honnes
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 31-07 10:05
Arn0uDz schreef op donderdag 22 september 2022 @ 10:47:
[...]

[Afbeelding]
Koopjes! (oké met stroom 'win' jij het :'( )

Vanaf 26 september zou het hier onderstaand worden. Gelukkig gaat mijn GC Univé dan (als het goed is in).

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/lvmyTJi.png

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/2Z60jiC.png

[ Voor 3% gewijzigd door Honnes op 22-09-2022 11:08 ]

• loewie1984
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 11-09 22:50
SinergyX schreef op donderdag 22 september 2022 @ 11:05:
[...]

Lever jij ook kwh's per kilo? Anders kom ik even langs met een aanhangertje :P

Zit nu met Eneco in discussie, blijkbaar pakken ze niet 'contract jaar', maar 'afgelopen' jaar.

Ter illustratie wat ik met gas heb gedaan:
[Afbeelding]

Van ene jaar naar andere jaar duidelijk te zien, gas bijna ~90% verlaagd, electra gaat wel dubbel, maar per saldo moet het wel een win/win zijn. Toch wordt mijn voorschot 'advies' berekend op basis van die oude 'zware' maanden en nu tegen natuurlijk huidige prijzen (~3.30).
Als ik energieboer was, wil ik ook het geld van andere mensen wel bewaren ook al weet ik dat er mensen zijn die het bedrag uiteindelijk niet gaan betalen. De rentes en investeringen die ze met jouw geld doen stelt hun in staat hun winst verder uit te bouwen. Je gaat toch zeker niet mensen reeël belasten zeg, dat is te makkelijk.. :(

discogs

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Voorlopig is het dus helaas pindakaas voor warmtepomp bezitters en mensen aangesloten op een warmtenet.
De leden Omtzigt en Van der Plas hebben gevraagd naar huishoudens die op een andere manier hun huis verwarmen, bijvoorbeeld door middel van een warmtenet of warmtepomp.

Zoals in de brief van de Minister van Financiën is toegelicht, wordt de precieze vormgeving van het prijsplafond de komende weken nader uitgewerkt in samenwerking met alle betrokken departementen, de beoogde uitvoerder en de energieleveranciers. Daarbij wordt onder andere uitgewerkt op welke manier warmte en daarmee dus huishoudens aangesloten op een warmtenet, onder het prijsplafond geplaatst worden. Er is reeds als bekend een koppeling tussen de warmte- en gasprijs waarvan in dit kader in enige vorm gebruik kan worden gemaakt. Ook vanuit het perspectief van de aangekondigde normering van duurzamere verwarmingsinstallaties is nadere uitwerking van belang. De signalen, dat een verlaagd gastarief en elektriciteitstarief de businesscase voor eigenaren van elektrische warmteoplossingen zoals (hybride) warmtepompen doet verslechteren in het komende jaar, hebben het kabinet ook bereikt. Hierbij is wel van belang om als kanttekening te plaatsen dat het prijsplafond van tijdelijke aard is en tot 31 december 2023 geldt, terwijl de investeringshorizon voor een (hybride) warmtepomp grofweg 15 tot 20 jaar omvat. De beschikbare subsidie in combinatie met de huidige hoge marktprijzen leidden tot een positieve business case gedurende de levensduur en het is aannemelijk dat ook met het tijdelijke prijsplafond een (hybride) warmtepomp een goede investering blijft. Het kabinet vindt het wel van belang om hierbij te benadrukken dat deze uitzonderlijke maatregel nu getroffen wordt om vooral de huishoudens die koopkrachtsteun het hardst nodig hebben bescherming te bieden tegen de hoge energieprijzen. Tot op heden worden de meeste nieuwe warmtepompen geïnstalleerd in woningen met een bovengemiddeld gasgebruik. Het prijsplafond is zo ingericht dat in deze gevallen de verduurzamingsprikkel van kracht blijft
De gebouwde omgeving is zeer divers, zowel in mate van isolatie en grootte van de woning als in wijze van verwarmen. Het grootste deel van de Nederlandse woningen wordt verwarmd met aardgas met de traditionele cv-ketel. Daarnaast worden zo’n 400.000 woningen verwarmd met warmtepompen en zo’n 500.000 woningen middels een warmtenet. In deze woningen wijkt het energieverbruik (sterk) af van het gemiddelde energieverbruik. In de zeer korte tijd waarin dit kabinetsvoorstel uitgewerkt moet worden, zal zoveel als mogelijk rekening gehouden worden met deze gevallen om te realiseren dat de meeste huishoudens volledig onder het plafond komen en zekerheid krijgen over de energierekening.
Het uitwerken van een tijdelijk prijsplafond en een subsidieregeling voor MKB heeft voor het kabinet momenteel de hoogste prioriteit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• loewie1984
Wolly schreef op donderdag 22 september 2022 @ 11:08:
[...]

Voorlopig is het dus helaas pindakaas voor warmtepomp bezitters en mensen aangesloten op een warmtenet.

[...]

[...]
Zoveel knappe koppen bij elkaar en niemand die daar op het departement iets slims kon verzinnen voor mensen met een warmtepomp of gasloos...

Toch te triest voor woorden

discogs

• TIGER1125
[...]

[...]

[...]
Het lijkt me haast dat het geven van korting op basis van de energiebelasting een makkelijkere oplossing was geweest op basis van een korting bij verschillende volumecaps. :+

• derhenno
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 13:35
loewie1984 schreef op donderdag 22 september 2022 @ 11:10:
[...]

Zoveel knappe koppen bij elkaar en niemand die daar op het departement iets slims kon verzinnen voor mensen met een warmtepomp of gasloos...

Moeilijk onderhandelen als iedereen een oplossing verwacht en je tegenpartij daardoor in een nog betere onderhandelingspositie zit dan men sowieso al zat...ik voorspel bonussen in het kwadraat ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jirure1984
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 08-09 08:43
Jesse Klaver heeft er ook wat over gezegd volgens de live-blog van NU.nl
Klaver (GroenLinks) over details prijsplafond: 'Op deze manier gaat het niet werken'
Gisteren werden er door Kamerleden extra vragen gesteld over het voornemen van het kabinet om een tijdelijk prijsplafond op energie in te voeren. De details waren nog onduidelijk, waardoor er veel zorgen leefden over de uitwerking. Het kabinet heeft deze ochtend meer informatie naar de Kamer gestuurd. "Ik schrik van de uitwerking", zegt Jesse Klaver (GroenLinks). Hij vindt dat te weinig huishoudens er iets aan hebben, de prikkel voor verduurzaming er niet goed in zit en dat er nog geen duidelijkheid is voor bijvoorbeeld mensen met een waterpomp. "Op deze manier gaat het niet werken."

Rutte geeft aan dat er nog ruimte is om verder te praten over de details van het plan. De uitwerking staat nog niet vast en moet komende dagen verder vormgegeven worden. Wel waarschuwt de premier voor de neveneffecten. Hij wil geen "onverantwoord risico nemen met de overheidsfinanciën".
Iedereen met een water warmtepomp is geschrokken.

• Wolly
  • Niet online
[...]

Het is een kwestie van willen. Als je in het antwoord al de kanttekening leest dan ben ik bang dat die wil er niet is op dit moment.

• henkebek
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 09-02 10:36
TIGER1125 schreef op donderdag 22 september 2022 @ 10:53:
[...]

De leveranciers sorteren alvast voor op het prijsplafond, lekker compensatie vangen van de overheid:

[...]

Uit de kamerbrief

Allemaal dikke kosten en overhead rekenen om volle bak compensatie te vangen... Prijsplafond gaat zelfs voor maximale energieprijs inflatie zorgen. Let maar op er gaan in 2023 geen variabele contracten dalen onder die plafonds, ongeacht of het op basis van de marktprijs lager zou moeten uitvallen.

Normaal gesproken ben ik niet zo cynisch bij koopkrachtmaatregelen maar dit wordt gewoon legaal graaien voor de leveranciers. Zeker met zo'n clown als Jetten op het ministerie... Met z'n "ik probeer te bedenken hoe je een huis verwarmd met kernenergie". :F Ik denk persoonlijk op dezelfde manier als met het product dat uit een windmolen of zonnepaneel druppelt, wanneer je je huis elektrisch verwarmt. Maar ik ben geen Expert dus weet het niet helemaal zeker... ;(
Die 50% zal nog wel lukken, je mag aannemen dat in elk geval de eenpersoonshuishoudens en kleine woningen er wel onder vallen. Dan kom je al een heel eind.

De dynamische contracten gaan wel onder de plafonds uitkomen, in elk geval voor stroom op dagen/uren met veel zon en/of wind.

• Arnout
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12-09 16:28
kurkie schreef op woensdag 21 september 2022 @ 15:25:
[...]

Misschien eens kijken naar MHI VRF systemen. Kom je in aanmerking voor de EIA subsidie?
Bedankt, ik weet dat niet van die subsidie. Bedankt voor de hint iig, ook voor die warmtepomp van MHI. Voor de korte termijn gaat dat niet lukken.

Ik denk dat voor deze winter het wel een idee is om met een 22 kW heater te werken, puur als test en om ervaring op te doen.
Señor Sjon schreef op woensdag 21 september 2022 @ 16:25:
[...]

Als je niet 3x50A nodig hebt, dan zit daar al een forse besparingsmogelijkheid. Capaciteitstarief is fors.

Maar ligt ook totaal aan de manier van verwarmen. Kerkgebouwen zijn er ook in allerlei soorten en maten.
Bedankt. Zulke gebouwen kennen ook een afwijkend gebruikspatroon wat imho kansen om met een dynamisch contract iets creatiefs te bedenken.

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13:18

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

[...]

Wat ik daar niet snap, wet van gemiddelde, jij bent bv een 0 gas, ik ben een bijna gasloos, meerdere mensen hier 0 gas, maar dat impliceert dat er dus ook huishoudens zijn die dus 2400m3 per jaar doorstoken, immers hoe anders kom je op die 1200m3.

En daar 'motiveer' je mensen ook totaal niet meer, als inmiddels kwh prijs tot 3,5x gasprijs is gekomen (~0.90 vs 3.30), dat je letterlijk net zoveel geld kwijt bent of je nu 'vol gas' gaat, of volledig electrisch bent (buiten die 2400/1200 natuurlijk).
Bushie schreef op donderdag 22 september 2022 @ 11:20:
Geen gas = warmtepomp? lijkt me ook wel een grove selectie
Denk dat je eerder kan stellen, geen gas = alternatieve methodes (waarvan ~90% dus electrisch is, de rest zal pellet/butaan/etc verwarmen).

Mats je daarmee wat mensen die hoge kwh verbruik hebben? Niet echt, 70ct of 90ct, het is vanuit de oude ~30ct nog steeds factor 2.

[ Voor 21% gewijzigd door SinergyX op 22-09-2022 11:23 ]

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

• Bushie
Wordt op de weg die ze nu zijn ingeslagen ook wel een heel lastig verhaal,
hoe kan je aanvullende compensatie instellen voor mensen met een warmtepomp, als je geen enkel idee of controle-middel hebt om na te gaan wie een warmtepomp heeft.

Geen gas = warmtepomp? lijkt me ook wel een hele grove selectie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jirure1984
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 08-09 08:43
Bushie schreef op donderdag 22 september 2022 @ 11:20:
Wordt op de weg die ze nu zijn ingeslagen ook wel een heel lastig verhaal,
hoe kan je aanvullende compensatie instellen voor mensen met een warmtepomp, als je geen enkel idee of controle-middel hebt om na te gaan wie een warmtepomp heeft.

Geen gas = warmtepomp? lijkt me ook wel een hele grove selectie
`
wat je qua gas verbruik onder het plafond zit mag je met ean factor het stroom plafond verhogen.

bijv. Iedere 100m3 onder het plafond met 400Kw het stroom plafond omhoog.

Dromen mag toch? :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ShininNL
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 14:11
Omg serieus 1 dag voor deze aankondiging een EV besteld.

Prijsplafond van 70 cent voor stroom, kan dus net zo goed m'n EV annuleren en door blijven dieselen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• worldfastest
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 20-08 15:25
Wolly schreef op donderdag 22 september 2022 @ 11:15:
[...]

Het is een kwestie van willen. Als je in het antwoord al de kanttekening leest dan ben ik bang dat die wil er niet is op dit moment.
Ze hebben de oplossing wel (net zoals ze het prijsplafon al lang hadden kunnen invoeren). Alleen het kost geld.. dus doen we het niet. Liever wapens leveren, boeren uitkopen, andere landen financieel helpen, gaskraan dicht schroeven dan het geld intern besteden.

You only live once, so enjoy the ride.

• Uniciteit
  • Niet online

Uniciteit

1+1 is niet altijd 2

ShininNL schreef op donderdag 22 september 2022 @ 11:27:

Prijsplafond van 70 cent voor stroom, kan dus net zo goed m'n EV annuleren en door blijven dieselen?
Het is een plafond. Zonder dit plafond had je misschien wel 100 cent voor stroom betaald ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bushie
Heb je een trekhaak onder je EV?
Afbeeldingslocatie: https://www.generator.nl/images/generator_special-2.jpg

• KatirZan
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12-09 13:06

KatirZan

Wandelende orgaanzak

laurens0619 schreef op woensdag 21 september 2022 @ 15:06:
[...]

Kennis van mij inmiddels ook Tarieven update van essent die vergelijkbaar is erg mee valt:
Normaal: € 0,50336 per kWh
Dal: € 0,38455 per kWh
Gas: € 1,99440 per m³

Variabel contract. Toch wel jaloers op, mijn eneco tarrieven zitten veul hoger
Ook ik heb netjes de mail ontvangen van Essent en moet zeggen dat ik dit nog wel mee vind vallen. Ik denk ook dat Essent bewust gewacht heeft tot Prinsjesdag om dit te bewerkstelligen, zodat voor iedereen in NL de nieuwe maatregelen ook duidelijk zijn.

Op moment van schrijven betaal ik een voorschot van 165 EUR per maand, mijn verbruik van afgelopen jaar ligt als volgt ;

Stroom : 3.284 kWh
Gas : 960 m3

Voor een vierpersoons gezin is dat best netjes...moet verder zeggen dat gas alleen nog voor warm water gebruikt word en wij in de keuken een boiler hebben staan welke een hoop opvangt. Het gros is voor douchewater en zal het komende jaar nog verder dalen (vloerverwarmingsunit schakelt CV niet uit bij geen warmtevraag. Ik heb de laatste 10 maanden een 0,7m3 gas per dag verbruikt zonder dat daar verwarming tegenover stond...een kleine 291m3 gas voor jan doedel, lekker zonde...)

Elektra zal voor komend jaar gaan dalen door wat aanpassingen in huis (wasmachine + droger vervangen door zuiniger model, laatste halogeenverlichting gedemonteerd en vervangen door led, tuinverlichting vervangen door led etc..)

Ik hoop dat Essent snel met de afrekening en het nieuwe voorschot komt, dan hebben we wat duidelijkheid.

Wabbawabbawabbawabba

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 09:41
@KatirZan , kan jij nog het advies zien bij Essent?
Ik kan al enige tijd niet meer mijn adviestermijn zien bij Essent, het laatste was anderhalve week geleden met €288,-

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KatirZan

KatirZan

Wandelende orgaanzak

FabianGTI schreef op donderdag 22 september 2022 @ 11:39:
@KatirZan , kan jij nog het advies zien bij Essent?
Ik kan al enige tijd niet meer mijn adviestermijn zien bij Essent, het laatste was anderhalve week geleden met €288,-
Helaas ik ook niet. De app ligt er al enige tijd uit en als ik inlog bij Mijn Essent dan zie ik staan dat ze bezig zijn met het opstellen van de jaarafrekening en dat het termijnbedrag daarom niet inzichtelijk is.

Wabbawabbawabbawabba

• Mars18
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 10-09 11:14
Nieuwe prijzen van Essent zijn nog een stuk lager dan mijn huidige Eneco variabele contract.

Mars Game Events organiseert FIFA en FORTNITE toernooien op de Playstation 5 ! Ook voor Bedrijfs of groepsarrangementen

• ShininNL
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 14:11
Heb nu nog deze tarieven (tot 2027), leverancier zal binnenkort wel omvallen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P1gke1ueHrHyxQ2BX6EmDOTuGXE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Xoni1rf3pvFwZJKhayIhivru.png?f=fotoalbum_large

• bd-casemod
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 12-09 14:43
Zijn de nieuwe tarieven van energiedirect al bekend ?

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
henkebek schreef op donderdag 22 september 2022 @ 11:20:
[...]

De dynamische contracten gaan wel onder de plafonds uitkomen, in elk geval voor stroom op dagen/uren met veel zon en/of wind.
Is dan niet iedereen beter af met een dynamisch contract? Lage tarieven waar mogelijk, een prijsplafond voor de pieken. Gemiddeld ben je dan beter af dan met 100% tegen het prijsplafond aan zitten.

• Njinje
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 10-09 15:39
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YuVS89uPcjIxw9jfO4khI6sNbxw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ngvzrLyWhA0bo4u2DDuAhPKn.jpg?f=fotoalbum_large

NLE per 1 oktober

Energieprijzen voelen als het wilde westen, leveranciers kunnen vragen wat ze willen is mijn gevoel.

• mrVroom
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 10-09 19:56
Njinje schreef op donderdag 22 september 2022 @ 11:53:
[Afbeelding]

NLE per 1 oktober

Energieprijzen voelen als het wilde westen, leveranciers kunnen vragen wat ze willen is mijn gevoel.
Deze tarieven heb ik ook. En het salderen is nu nog minder dan 50%? Waar is dat gebeurd?
Ik voel me zo hard bedonderd door deze organisatie. Wat een ellende.
Niet te bereiken via mail, chat, niets.
En in de Telegraaf Eneco onder vuur om tarieven van 40 cent? |:(

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

ShininNL schreef op donderdag 22 september 2022 @ 11:49:
Heb nu nog deze tarieven (tot 2027), leverancier zal binnenkort wel omvallen?
In principe niet, want die leverancier heeft dat verbruik al afgedekt door zelf ook in te kopen op de lange termijnmarkt. Maar er zijn wel wat risico's:

* Misschien had hij het ingekocht bij Gazprom die niet meer levert en moet het nu elders gekocht worden tegen hedendaagse tarieven
* Misschien verbruik je meer dan verwacht en afgedekt en moet de leverancier extra inkopen tegen hedendaagse tarieven

• DG90
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 13:20
mrVroom schreef op donderdag 22 september 2022 @ 11:58:
[...]

Deze tarieven heb ik ook. En het salderen is nu nog minder dan 50%? Waar is dat gebeurd?
Ik voel me zo hard bedonderd door deze organisatie. Wat een ellende.
Niet te bereiken via mail, chat, niets.
En in de Telegraaf Eneco onder vuur om tarieven van 40 cent? |:(
Dit is volgens mij wat je meer terug levert dan dat je verbruikt. Dan is het juist heel netjes, bij Greenchoice is het slecht 0,115 per kWh

• warhamstr
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 26-12-2023
Wat als je je verbruik, per jaar, opwekt met PV? Waar rekent men dan mee?

P50/Xeon E3-1505M/64GB/2Tb/Q M2000M 4GB/4K

• mrVroom
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 10-09 19:56
DG90 schreef op donderdag 22 september 2022 @ 12:00:
[...]

Dit is volgens mij wat je meer terug levert dan dat je verbruikt. Dan is het juist heel netjes, bij Greenchoice is het slecht 0,115 per kWh
Dat ben ik geheel met u eens alleen NLE saldeert maandelijks dus ik heb er niets aan.
Ja, een paar euro in augustus maar in december betaal ik 700 KwH volle mep.

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
[...]

[...]
Ook wel paniek berichten en alleen van toepassing als zonnepanelen het niet dekken.
Warmtepompbezitters hebben vaak zonnepanelen die het volledig dekt dan wordt je beschermd door saldering.

Hier zonnepanelen+warmtepomp, maandprijs blijft ongewijzigd dus niets aan de hand, ik zit bij Essent variabel.

[ Voor 9% gewijzigd door mr_evil08 op 22-09-2022 12:07 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
mr_evil08 schreef op donderdag 22 september 2022 @ 12:04:
[...]

Ook wel paniek berichten en alleen van toepassing als zonnepanelen het niet dekken.
Warmtepompbezitters hebben vaak ook zonnepanelen die het volledig dekt dan wordt je beschermd door saldering.

Hier zonnepanelen+warmtepomp, maandprijs blijft ongewijzigd dus niets aan de hand.
Je doet een aanname dat warmtepompbezitters ook vaak zonnepanelen hebben die het volledig dekt.

Waarop is die aanname gebaseerd? Houdt die aanname rekening met de salderingstrucjes die sommige maatschappijen nu al uitvoeren waardoor er van de originele saldering niets meer over is?

Ter info, er zijn complete wijken gebouwd waar mensen een warmtepomp kregen en geen zonnepanelen.

• Swenn
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 29-04-2024
RemcoDelft schreef op donderdag 22 september 2022 @ 11:52:
[...]

Is dan niet iedereen beter af met een dynamisch contract? Lage tarieven waar mogelijk, een prijsplafond voor de pieken. Gemiddeld ben je dan beter af dan met 100% tegen het prijsplafond aan zitten.
Gasprijs zie ik niet snel onder €1,50, dus het zal alleen interessant zijn voor stroom. Als je nu nog 100% kan salderen (als je een ‘normale’ leverancier hebt), dan kun je dat beter blijven doen. Mocht je veel meer verbruiken dan opwekken of helemaal geen zonnepanelen hebben dan is dynamisch wel de moeite waard.

• henkebek
RemcoDelft schreef op donderdag 22 september 2022 @ 11:52:
[...]

Als je geen zonnepanelen hebt (ivm salderen) zou ik denken van wel inderdaad. Tenzij je dus een vast contract onder die 70 cent kunt vinden.

• mr_evil08
  • Nu online
Wolly schreef op donderdag 22 september 2022 @ 12:06:
[...]

Houdt die aanname rekening met de salderingstrucjes die sommige maatschappijen nu al uitvoeren waardoor er van de originele saldering niets meer over is?
Tot 2025 veranderd er niets aan saldering, ik zit niet voor niks bij een "dure" energieleverancier om die grappen niet te krijgen.

[ Voor 12% gewijzigd door mr_evil08 op 22-09-2022 12:11 ]

• Speculaes
  • Laatst online: 12-09 11:33
Ik zie nu een mooi ophefartikel in de Telegraaf en AD: https://www.ad.nl/binnenl...as-flink-omhoog~a68b7e04/

Essent gooit tarieven flink omhoog! Deze tarieven liggen alleen nog enorm onder de tarieven die ik vanaf oktober bij GreenChoice ga betalen (3,4 per m3 en 89ct per kwh). Nu is overstappen naar Essent geen optie, maar bijvoorbeeld wel naar ANWB Energie. Ook deze tarieven liggen enorm onder die van GreenChoice. Maar het maakt eigenlijk niets meer uit door het energieplafond toch? Daar blijven we immers ruim onder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DG90
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 13:20
mrVroom schreef op donderdag 22 september 2022 @ 12:04:
[...]

Dat ben ik geheel met u eens alleen NLE saldeert maandelijks dus ik heb er niets aan.
Ja, een paar euro in augustus maar in december betaal ik 700 KwH volle mep.
Dan maakt het inderdaad anders! Ik ga daarom overstappen op een jaarcontract, zijn gelukkig nog een paar aanbieders. Dan heb je dit nadeel met salderen gelukkig niet meer.

• Wolly
  • Niet online
mr_evil08 schreef op donderdag 22 september 2022 @ 12:10:
[...]

Tot 2025 veranderd er niets aan saldering, ik zit niet voor niks bij een "dure" energieleverancier om die grappen niet te krijgen.
Greenchoice jaarrekening saldering incorrect?
Saldering per kwartaal of jaar
Procedure tegen Budgetenergie over salderen per jaar en TLV

Edit) Ah, je betrekt het in de edit op jezelf.

Maar goed, hoe kan je dan van paniek berichten spreken als je het puur over je eigen situatie hebt?

[ Voor 13% gewijzigd door Wolly op 22-09-2022 12:12 ]

• henkebek
Speculaes schreef op donderdag 22 september 2022 @ 12:10:
Ik zie nu een mooi ophefartikel in de Telegraaf en AD: https://www.ad.nl/binnenl...as-flink-omhoog~a68b7e04/

Essent gooit tarieven flink omhoog! Deze tarieven liggen alleen nog enorm onder de tarieven die ik vanaf oktober bij GreenChoice ga betalen (3,4 per m3 en 89ct per kwh). Nu is overstappen naar Essent geen optie, maar bijvoorbeeld wel naar ANWB Energie. Ook deze tarieven liggen enorm onder die van GreenChoice. Maar het maakt eigenlijk niets meer uit door het energieplafond toch? Daar blijven we immers ruim onder.
Dat plafond gaat (mogelijk) pas op 1 januari in en anders gesimuleerd (wat dat ook mag betekenen) per 1 november. Dus je hebt er wel degelijk wat aan. Sowieso heel oktober al en waarschijnlijk nog langer. Een herfstmaand is vaak best duur dus ik zou zelfs voor een maand al gaan shoppen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mister_S
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 14:46
Vreemd dat Essent nu in alle media komt terwijl er genoeg leveranciers zijn die een stuk hoger zitten.

• mr_evil08
  • Nu online
Ja dat zeg ik hierboven daarom zit ik bij een dure energieleverancier om die grappen niet te krijgen want daarmee worden zonnepanelen in 1 klap onrendabel.

[ Voor 9% gewijzigd door mr_evil08 op 22-09-2022 12:14 ]

• MekkerSchaap
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 13-05 20:14
Wat ik daar niet snap, wet van gemiddelde, jij bent bv een 0 gas, ik ben een bijna gasloos, meerdere mensen hier 0 gas, maar dat impliceert dat er dus ook huishoudens zijn die dus 2400m3 per jaar doorstoken, immers hoe anders kom je op die 1200m3.

En daar 'motiveer' je mensen ook totaal niet meer, als inmiddels kwh prijs tot 3,5x gasprijs is gekomen (~0.90 vs 3.30), dat je letterlijk net zoveel geld kwijt bent of je nu 'vol gas' gaat, of volledig electrisch bent (buiten die 2400/1200 natuurlijk).
Hier iemand die jaarlijks normaal gemiddeld op 1800 tot 2000m3 zit ... afgelopen jaar dankzij een milde winter komen we waarschijnlijk op 1500m3 of zelfs daaronder uit maar minder gaat het niet worden, we bezuinigen al maximaal (thermostaat op 18 of 19, stoov warmte dekens gekocht, dikke kleding etc.). Geld voor een warmtepomp en / of zonnepanelen is er door omstandigheden simpelweg niet en zolang de inflatie doorgaat (is niet alleen energie, alles stijgt) en energie duur blijft gaat het er helaas ook niet van komen. Ik begrijp dat het salaris hier gemiddeld hoger ligt dan gemiddeld en dat dit doorwerkt in de familie / vriendenkring / omgeving maar in mijn omgeving zijn er weinig mensen die gasloos zijn. Wij hebben zelf al het nodige gedaan (eerste jaar na koop huis van 2600m3 tot afgelopen jaar dus 1500m3, echter met een strenge winter kan het zomaar weer ruim 1800m3 worden) en uitgevoerd met behulp van de diverse energie topics hier (waarvoor dank), maar dit is het maximaal haalbare voor ons (hoekhuis uit de jaren ' 60, open stuk land aan de achterzijde waardoor de wind vol op de achterpui, zijkant of voorzijde kan staan, oud dubbel glas, wel dakisolatie (oud) en muurisolatie (recent) en een recente cv ketel.

Subsidies hebben voor ons geen zin gezien je meerdere dingen tegelijk moet doen (te duur) en daarnaast de wachttijden / prijzen momenteel gigantisch zijn. Over een EV heb ik maar helemaal niet ... hadden wij niet eerder wat kunnen doen? Zeker, dat was het plan ook toen wij het huis kochten maar onverwachte medische problemen hebben ervoor gezorgd dat dit moest wachten. Na een paar jaar flink verminderd inkomen, allerlei medische rekeningen en andere ellende kunnen we nu weer normaal adem halen maar de wereld is helaas veranderd. In plaats van redelijk geld overhouden is het nu een kwestie van blij zijn dat je de rekeningen kan betalen en nog iets over blijft als ons vaste energie contract (Eneco) binnenkort afloopt, ik verwacht namelijk van 200 (krijg wel geld terug dit jaar) naar 700 a 800 per maand te gaan. Het prijsplafon zal ongetwijfeld helpen maar ik hou mijn hart vast voor de prijzen die ze gaan rekenen boven dat plafon.

• Wolly
  • Niet online
mr_evil08 schreef op donderdag 22 september 2022 @ 12:12:
[...]

Ja dat zeg ik hierboven daarom zit ik bij een dure energieleverancier om die grappen niet te krijgen want daarmee worden zonnepanelen in 1 klap onrendabel.
Je edit kwam te vroeg. Lees mijn reactie nog maar eens (heb hem ook gewijzigd :+ )

PS. Essent saldeert ook niet op kWh basis over een geheel contractjaar als ik deze post mag geloven.

[ Voor 26% gewijzigd door Wolly op 22-09-2022 12:18 ]

• KatirZan

KatirZan

Wandelende orgaanzak

mister_S schreef op donderdag 22 september 2022 @ 12:12:
Vreemd dat Essent nu in alle media komt terwijl er genoeg leveranciers zijn die een stuk hoger zitten.
Dit inderdaad... Ik denk dat dit komt omdat Essent als 1 van de laatste de tarieven heeft aangepast.

Laat ik eerlijk zijn : Als dit de tarieven zijn dan zal mijn maandbedrag met +/- 40 euro toenemen, dat vind ik dan nog meevallen. Het lijkt mij alleen niet te kloppen, ik ga uit van een stijging van +/- 120 euro (van 165 naar 285) gezien dat meer de algemene norm is van alle verhalen die ik in de afgelopen weken gelezen heb.

Trouwens : Essent heeft nu een inlogteller op de website staan, je moet voor de grap eens proberen in te loggen op Mijn.Essent, je komt dan automatisch uit op https://wachtrij.essent.nl

Wabbawabbawabbawabba

• mr_evil08
  • Nu online
Ik heb de tarieven van Essent in de mail gekregen en het valt wel mee, tarieven van 1 oktober(variabel).
Bestaande klanten krijgen korting bovenop nieuwe klanten vermoed ik.

Gas
€ 2,33

Stroom
€ 0,63

• thunder8
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11:20

thunder8

Het gedonder begint weer.

SkullboyNL schreef op woensdag 21 september 2022 @ 11:48:
[...]

Ja dat ben ik met je eens het is ook krom dat je wel 1200 aan huur mag betalen maar 800 hypotheek is echt niet te doen volgens de bank. Ik heb bij het afsluiten van de hypotheek dan ook moeten aantonen dat ik aardig wat gespaard had door de jaren heen.
Dat is heel simpel. Als jij huurt, heeft de bank geen risico. Als jij je huur niet meer kan betalen, is dat iets tussen de verhuurder en jij. Bij genoeg achterstand wordt je eruit gezet en de verhuurder regelt nieuwe huurders die wel kunnen betalen. Als de markt inkakt, zal de verhuurder of de woning leeg moeten laten staan of de huurprijs laten zakken. Maar de bank merkt daar niets van.

Als je een hypotheek hebt, is dat een contract tussen jou en de bank. Als je dan achter komt met betalingen, dan zal de bank je uit je huis moeten zetten en het huis verkopen en zorgen dat de schuld afbetaald is. Echter zoals in 2008 gebeurde, was het onderpand niet voldoende om de openstaande hypotheek af te lossen. Er blijft dan een restschuld over bij iemand die geen geld meer heeft. Je gaat dus failliet en de bank moet hopen dat er nog ergens een keer wat geld aan de restschuld wordt gespendeerd. Nu is dat bij 1 hypotheek geen probleem, maar als de financiële markt crasht en tienduizenden of meer geen hypotheek meer kunnen opbrengen en intussen de huizen onder water komen te staan, ga je als bank voor honderden miljoenen of meer de boot in. Dat risico willen ze niet meer lopen en de regels hier omtrent zijn ook een stuk strenger geworden, met een goede reden. Een herhaling van 2008 zit niemand op te wachten.

Het ziet er krom uit dat je wel mag huren voor 1200€ per maand, maar geen hypotheek voor 800€ kan krijgen. Maar er is wel degelijk een reden voor, hoe krom het ook klinkt voor de consument.

PSN-ID: Thunder76nl | Twitch: LaBestiaNeraNL

• mr_evil08
  • Nu online
SkullboyNL schreef op woensdag 21 september 2022 @ 11:48:
[...]

Ja dat ben ik met je eens het is ook krom dat je wel 1200 aan huur mag betalen maar 800 hypotheek is echt niet te doen volgens de bank. Ik heb bij het afsluiten van de hypotheek dan ook moeten aantonen dat ik aardig wat gespaard had door de jaren heen.
Voor een koopwoning doe je zelf het onderhoud bij huur is het incl.
Spaargeld zegt niet zoveel, het gaat om je inkomen en enige zekerheid.

Bank wil zeker weten dat je het terug kan betalen.

[ Voor 4% gewijzigd door mr_evil08 op 22-09-2022 12:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• loewie1984
SinergyX schreef op donderdag 22 september 2022 @ 11:20:
[...]

[...]

Denk dat je eerder kan stellen, geen gas = alternatieve methodes (waarvan ~90% dus electrisch is, de rest zal pellet/butaan/etc verwarmen).

Mats je daarmee wat mensen die hoge kwh verbruik hebben? Niet echt, 70ct of 90ct, het is vanuit de oude ~30ct nog steeds factor 2.
En laten we ook niet vergeten, de mensen die dit jaar in pellet en houtkachels geïnvesteerd hebben worden ook niet ontmoedigd, sterker nog die zullen zich wel rot lachen.. en de l/l wp mensen hier hebben het nakijken.

discogs

• rboy11
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 09-09 19:39
Is er wellicht ook al iets bekend over mensen die met één hoofdaansluiting voor een complex werken met daarachter tussenmeters voor gas/stroom? (In het kader van prijsplafond)

Bij mij loopt de energie via de VVE, maar is er dus in feite maar 1 hoofdaansluiting/contract. Contact met de VVE beheerder gehad en die zeggen dat er (vooralsnog) geen rekening wordt gehouden met tussenmeters.
Zou van de zotte zijn als elke complex met tussenmeters hooguit 1x het plafond kunnen benutten als er meerdere huishoudens achter zitten.

• BaBoK
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 13:06
Zelf heb ik nog steeds geen enkeltarief van Eneco binnen per 1-10-22, iemand anders al wel?
Geen enkel als tegenovergestelde van normaal/dal.

[ Voor 21% gewijzigd door BaBoK op 22-09-2022 13:08 ]

• Mars18
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 10-09 11:14
Wij zijn een gezin met 5 personen. Al 10 jaar klant bij Eneco en keek nooit om naar de contracten en prijzen. Sinds januari wonen wij in ons huidige huis. ( vloerverwarming, en 2 airco's) Energielabel C, gelukkig wel een Remeha CV Ketel uit 2020.

Soort woning
Woonhuis

Type woonhuis
Tussenwoning

Bouwjaar
1990

Woonoppervlakte
120 m²

Perceeloppervlakte
151 m²

Nu is sinds september dit ons nieuwe tarief, maandbedrag zelf naar 325 gedaan, Eneco kwam met 485

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7Pdp9q7uHFFH5d_vuQIcx33YBSQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Lp6kvrJKNl2LYA4eS0l9iW9m.png?f=user_large

Echter helaas wel een groot verbruiker kennelijk, al was stroom in ons oude huis vorig jaar ook best hoog?

Stroom:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2Vf6HOmqZAnEujtriO6TfKWPCI4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/75EFLp6NUWYiBCPHbV95f01q.jpg?f=fotoalbum_large

Gas:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ykCWOlbBfTXFe1DeKcbnHjFF3tA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/L47xTDtDZFANKsYP3u2RBTGk.jpg?f=fotoalbum_large

Helaas nog geen zonnepanelen hier, wil die wel heel graag en hopelijk is het in februari/maart mogelijk. Volgens mij hebben wij er zeker 15 nodig.

[ Voor 6% gewijzigd door Mars18 op 22-09-2022 13:05 ]

Mars Game Events organiseert FIFA en FORTNITE toernooien op de Playstation 5 ! Ook voor Bedrijfs of groepsarrangementen

• goldcard
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 12-09 08:38
BaBoK schreef op donderdag 22 september 2022 @ 12:59:
Zelf heb ik nog steeds geen enkeltarief van Eneco binnen per 1-10-22, iemand anders al wel?
Geen enkel als in helemaal niets, of geen enkel als tegenovergestelde van normaal/dal?

• BaBoK
  • Laatst online: 13:06
goldcard schreef op donderdag 22 september 2022 @ 13:06:
[...]

Geen enkel als in helemaal niets, of geen enkel als tegenovergestelde van normaal/dal?
Geen enkel als tegenovergestelde van normaal/dal.

• Yellos
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 11-09 10:52
Ik snap even iets niet. Ik dacht dat de stroomprijs op 80ct lag en gas op bijna 4 euro. Maar als ik bij mijn Essent kijk ( variabel contract) staat er het volgende:

Totaal elektriciteit Normaaltarief
€ 0,44983/kWh

Totaal elektriciteit Daltarief
€ 0,36263/kWh

Totaal tarief gas
€ 1,88125/m3

Waarom dat plafond van 70 cent? Is dat preventief? Of zijn er ook mensen die meer betalen en heb ik geluk?

Ik probeer mijn maandbedrag te berekenen maar ik weet nu niet meer welke prijs ik moet aanhouden

• KatirZan

KatirZan

Wandelende orgaanzak

Yellos schreef op donderdag 22 september 2022 @ 13:18:
Ik snap even iets niet. Ik dacht dat de stroomprijs op 80ct lag en gas op bijna 4 euro. Maar als ik bij mijn Essent kijk ( variabel contract) staat er het volgende:

€ 0,44983/kWh

€ 0,36263/kWh

Totaal tarief gas
€ 1,88125/m3

Waarom dat plafond van 70 cent? Is dat preventief? Of zijn er ook mensen die meer betalen en heb ik geluk?

Ik probeer mijn maandbedrag te berekenen maar ik weet nu niet meer welke prijs ik moet aanhouden
Hoe lang zit je al bij Essent? De opstelling mbt stroom is bij jou hoger dan bij mij, maar gas is dan weer lager... ben ik het spoor bijster of ben ik scheel? (Het laatste...als brildragende tweaker...maar alsnog)...

Voor de beeldvorming : Ik zit sinds 2007 bij Essent op een variabel (flex) contract

[ Voor 0% gewijzigd door KatirZan op 22-09-2022 13:24 . Reden: taalvout ]

Wabbawabbawabbawabba

• Yellos
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 11-09 10:52
KatirZan schreef op donderdag 22 september 2022 @ 13:24:
[...]

Hoe lang zit je al bij Essent? De opstelling mbt stroom is bij jou hoger dan bij mij, maar gas is dan weer lager... ben ik het spoor bijster of ben ik scheel? (Het laatste...als brildragende tweaker...maar alsnog)...

Voor de beeldvorming : Ik zit sinds 2007 bij Essent op een variabel (flex) contract
ik ben 5 jaar klant.

"Je hebt Thuisvoordeel Zilver
thuisvoordeel
7,5% korting op je stroomtarief."

• Mfpower
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14:14

Mfpower

In dubio

ShininNL schreef op donderdag 22 september 2022 @ 11:27:

Ik doe die van mij weg per januari. Het kan niet meer uit.

• KatirZan

KatirZan

Wandelende orgaanzak

Yellos schreef op donderdag 22 september 2022 @ 13:26:
[...]

ik ben 5 jaar klant.

"Je hebt Thuisvoordeel Zilver
thuisvoordeel
7,5% korting op je stroomtarief."
Okay...duidelijk een beter voorstel dan hetgeen ik in de mail ontving...ik zit op 10% korting...

Wabbawabbawabbawabba

• QempZoR
  • Laatst online: 13:34
mr_evil08 schreef op donderdag 22 september 2022 @ 12:23:
Ik heb de tarieven van Essent in de mail gekregen en het valt wel mee, tarieven van 1 oktober(variabel).
Bestaande klanten krijgen korting bovenop nieuwe klanten vermoed ik.

Gas
€ 2,33

Stroom
€ 0,63
Zo he; meten met 2 maten?
Ik heb ze ook zojuist ontvangen; 5 jaar klant, 7,5% korting; gaan per 3 oktober in

Gas: €3,10
Stroom: €0,67

Smarthome - HomeAssistant | Zigbee2MQTT | Homekit | Philips Hue | Synology | Unifi

• Bartoow
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 11-09 19:37
Momenteel weet ik even niet zo goed wat handig is.
Vanaf oktober gaan wij ook naar een variabel tarief bij Vrijopnaam:

Wij gaan naar € 2,9829 per m3 gas.

Loont het zich nu alsnog om verder te shoppen en bijvoorbeeld gebruik te maken van de service van Vastenlastenbond? Volgens mij niet toch? Want zij geven direct een vast contract waarbij je dus niet gebruik gaat maken van de plafondtarieven?

In dat geval zal het zich lonen om wel verder te shoppen naar een andere aanbieder die qua variabel tarief in ieder geval lager zit dan ons huidige? Als je die tenminste kan vinden 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 14:45
@Bartoow Er is op dit moment geen reden om aan te nemen dat het prijsplafond niet geldt voor vaste contracten.
Beter gezegd: voor zover nu bekend (het is een plan en er is nog niks definitief) zal het prijsplafond toegepast worden op alle contract types.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jens2002
  • Laatst online: 14-03 19:59
Bartoow schreef op donderdag 22 september 2022 @ 13:39:

Loont het zich nu alsnog om verder te shoppen en bijvoorbeeld gebruik te maken van de service van Vastenlastenbond? Volgens mij niet toch? Want zij geven direct een vast contract waarbij je dus niet gebruik gaat maken van de plafondtarieven?

In dat geval zal het zich lonen om wel verder te shoppen naar een andere aanbieder die qua variabel tarief in ieder geval lager zit dan ons huidige? Als je die tenminste kan vinden 8)7
Hoezo kun je geen gebruik maken van de plafondtarieven van de Overheid bij een vast contract ? Heeft iemand met een vast contract dan ook geen recht op een tussentijdse BTW verlaging van de Overheid ? Of van een tussentijdse aanpassing van de energiebelasting ? Dat is natuurlijk je reinste onzin.

• Jazsie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 14:42
Bartoow schreef op donderdag 22 september 2022 @ 13:39:

Zoals @jens2002 al zei is het ook geldig bij een vast contract waarbij de tarieven hoger zijn dan de plafondtarieven.

3600 Wp op 0° (vrijwel plat) | 3900Wp op 10°

• Bartoow
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 11-09 19:37
Duidelijk! Dan ga ik mij ook aanmelden bij VLB.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Lassy
Op twitter zie ik klanten van Greenchoice die in 2021 van vast naar variabel zijn gegaan, maar toch verschillende tarieven krijgen per 1 oktober (de a en b tarieven zoals hier eerder werd aangehaald).
Verklaring Greenchoice: Dit is aan verschillende inkoopprijzen gekoppeld. De lage prijzen zijn door een mens bepaald en de hoge zijn automatisch verzonden. Niets meer aan te doen.

Ze doen daar maar wat lijkt het...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uniciteit
  • Niet online

Uniciteit

1+1 is niet altijd 2

€ 0,44983/kWh

€ 0,36263/kWh

Totaal tarief gas
€ 1,88125/m3

Je hebt simpelweg nog geluk. Kijk eens in dit overzicht van actuele tarieven voor mensen die nu een contract moeten afsluiten bij een energieleverancier.

Als de prijzen blijven zoals ze zijn, dan krijgt iedereen vroeg of laat te maken met prijzen die nog eens 2 tot 3 keer zo hoog liggen als wat jij nu betaalt.

• jens2002
Bartoow schreef op donderdag 22 september 2022 @ 13:51:
Duidelijk! Dan ga ik mij ook aanmelden bij VLB.
Dat lijkt mij niet onverstandig, al helemaal niet als je zekerheid wilt wat het jaarlijks salderen betreft. ;)

• funrider
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08-09 11:42
Ik snap even iets niet. Ik dacht dat de stroomprijs op 80ct lag en gas op bijna 4 euro.

Ondertussen bij GreenChoice na 3 jaar vast contract voor scherpe prijzen nu toch echt per 1 september flink omhoog en per 1 oktober naar 1,04 euro (normaal tarief stroom) en gas 3,44 euro per m3 (zie ook mijn post hier).

• Slomy
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 12-09 22:45
Als ik een vast contract heb, lopende nog 2,5 jaar, met lagere prijzen dan het prijsplafond: hoe moet ik dat nu interpreteren? Is daar al duidelijkheid over gegeven?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bushie
Slomy schreef op donderdag 22 september 2022 @ 14:02:
Als ik een vast contract heb, lopende nog 2,5 jaar, met lagere prijzen dan het prijsplafond: hoe moet ik dat nu interpreteren? Is daar al duidelijkheid over gegeven?
ja dat verschil dien je over te maken naar mijn rekeningnummer :)
Het voorgestelde plan is een plafondbedrag, dat betekend dat is je max.
heb jij een vast contract met lagere tarieven, dan hou je die lekker tot einde contract.

[ Voor 19% gewijzigd door Bushie op 22-09-2022 14:04 ]

• Jazsie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 14:42
Dan veranderd er voor jouw niets :).

3600 Wp op 0° (vrijwel plat) | 3900Wp op 10°

Verwijderd

Dan zit je de komende 2.5 jaar ''nog'' goed :+

• Freekers
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Freekers

⭐⭐⭐⭐⭐

Verwijderd schreef op donderdag 22 september 2022 @ 14:04:
[...]

Dan zit je de komende 2.5 jaar ''nog'' goed :+
* zolang je energieleverancier niet omvalt ;)

🔋 MG Marvel R Luxury 70kWh | ☀️ 2225Wp oost, 1580Wp zuid, 2225Wp west | 🌡️ Daikin 3,5kW + 3x 2,5kW l/l & Ariston Nuos Split 270L l/w warmtepomp

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jens2002
Mijn God, het heet toch niet voor niets een prijsplafond. Anders hadden ze het wel het wel gewoon "de prijs" genoemd, als jij denkt dat iedereen hetzelfde moet betalen.

• Maxwp
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 08:48
Yellos schreef op donderdag 22 september 2022 @ 09:40:
Zojuist weer even zitten rekenen:

Mijn stroomverbruik afgelopen jaar was net geen 5000 kwh. Daar valt dalijk 1850 van weg omdat ik met airco ga verwarmen in plaats van elektrische kacheltjes. De zonnenpanelen leveren nog eens 1700kwh op.

5000 - 1850 - 1700 = 1450kwh jaarverbruik

Dus ik blijf inclusief elektrisch verwarmen mooi onder het energieplafond dankzij de airco.
Ondanks de nieuwe maatregelen blijft het dus toch een goeie investering _/-\o_

En minder dan 300m3 gas voor koken en SWW.
dat plafond gaat je wel 70 cent kwh kosten. is een flink stuk hoger dan vele langdurige variable contract mensen hebben

• LAD93
  • Registratie: Maart 2016
  • Niet online
Ik heb de mooie GC prijsverhoging per 1 oktober.. toch maar eens kijken of het ergens wat goedkoper kan. Overigens kan het aanpassen van het maandbedrag ook niet meer telefonisch - je moet nu een formulier invullen met een opgaaf van reden waarom je vindt dat je maandbedrag omlaag moet. Nog een extra hoepel dus.

per aspera ad astra

• Slavy
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Slavy

The War Drags Ever On!

Mars18 schreef op donderdag 22 september 2022 @ 13:02:
Wij zijn een gezin met 5 personen. Al 10 jaar klant bij Eneco en keek nooit om naar de contracten en prijzen. Sinds januari wonen wij in ons huidige huis. ( vloerverwarming, en 2 airco's) Energielabel C, gelukkig wel een Remeha CV Ketel uit 2020.

Soort woning
Woonhuis

Type woonhuis
Tussenwoning

Bouwjaar
1990

Woonoppervlakte
120 m²

Perceeloppervlakte
151 m²

Nu is sinds september dit ons nieuwe tarief, maandbedrag zelf naar 325 gedaan, Eneco kwam met 485

[Afbeelding]

Echter helaas wel een groot verbruiker kennelijk, al was stroom in ons oude huis vorig jaar ook best hoog?

Stroom:

[Afbeelding]

Gas:

[Afbeelding]

Helaas nog geen zonnepanelen hier, wil die wel heel graag en hopelijk is het in februari/maart mogelijk. Volgens mij hebben wij er zeker 15 nodig.
Grappig, ik woon alleen en heb zonnepanelen, werk regelmatig thuis en dit is dit van mij, een Stijging van meer dan 200%?

Heb een iets oudere Ketel maar een goed geisoleerd huis. Iemand die mij kan helpen hiermee hoe ik toch die prijzen iets lager kan krijgen? Elke cent scheelt.

[ Voor 14% gewijzigd door Slavy op 22-09-2022 22:13 ]

Come hear the moon is calling, The witching hour draws near, Hold fast the sacrifice, For now it's the time to die, All hell breaks loose, WITCHING HOUR!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

LAD93 schreef op donderdag 22 september 2022 @ 14:10:
je moet nu een formulier invullen met een opgaaf van reden waarom je vindt dat je maandbedrag omlaag moet. Nog een extra hoepel dus.
Wtf, wat lopen ze daar te roken. 95% van de menigte haken af bijn zon formulier 8)7

• TexMex
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Het lijkt erop dat je dan iets meer voor je elektriciteit gaat betalen, omdat de btw weer teruggaat van 9% naar 21%, aldus Pieter Omtzigt:

[ Voor 14% gewijzigd door TexMex op 23-09-2022 11:49 ]

• funrider
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08-09 11:42
LAD93 schreef op donderdag 22 september 2022 @ 14:10:
Ik heb de mooie GC prijsverhoging per 1 oktober.. toch maar eens kijken of het ergens wat goedkoper kan. Overigens kan het aanpassen van het maandbedrag ook niet meer telefonisch - je moet nu een formulier invullen met een opgaaf van reden waarom je vindt dat je maandbedrag omlaag moet. Nog een extra hoepel dus.
Je kunt toch ook de GreenChoice app gebruiken of wil je (ruim) onder het voorgestelde termijnbedrag van GC gaan zitten? Momenteel staat ie bijvoorbeeld op basis van 1 september op 409 euro (nu voorstel van GC 470 euro). Ik kan in de iOS app het termijnbedrag aanpassen naar 376 (dus een fractie lager dan nu) en 940 euro (sick)!

• dragoncry
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 12-09 11:34
Uniciteit schreef op donderdag 22 september 2022 @ 13:52:
[...]

Je hebt simpelweg nog geluk. Kijk eens in dit overzicht van actuele tarieven voor mensen die nu een contract moeten afsluiten bij een energieleverancier.

Als de prijzen blijven zoals ze zijn, dan krijgt iedereen vroeg of laat te maken met prijzen die nog eens 2 tot 3 keer zo hoog liggen als wat jij nu betaalt.
Hier ook Essent (Variabel basis, flexibele looptijd), en per 1 october gaan de prijzen van het electra ook omhoog,
Normaal tarief gaat van €0.32503 naar €0.50336
Dal tarief gaat van €0.26397 naar €0.38445
Ons huis is gasloos, dus geen gasprijzen, maar @Yellos is dus niet alleen met de relatief gezien lage prijs, kijkend naar de gemiddelde tarieven van boven de €0.65*** in dit topic.
Pagina: 1 ... 10 ... 154 Laatste

Let op:
Voor context, post niet alleen je maandbedrag, maar ook je verbruik.

Voor de oorlog in Oekraïne zelf: Themaforum: oorlog in Oekraïne
Voor geopolitieke discussies: De energiemarkt crisis: ontwikkelingen en achtergronden