In het grote teruglevergoeding topic heb ik aangegeven voor mijn ervaring een nieuw topic aan te maken.
Een korte omschrijving heb ik al gegeven in een eerder post:
Tot nu toe wekte ik per jaar veel meer op als dat ik verbruikte, echter door de installatie van een warmte pomp is dat waarschijnlijk veranderd en verwacht ik dat mijn jaarverbruik boven mijn opwek zal uitkomen.
Ik heb toen mijn energieleverancier gevraagd hoe zij de overgebleven kWh verdeelden over het jaar.
Dit omdat de salderingsregeling dan maximaal benut is.
De energie leverancier gaf aan dat ze per tariefperiode salderen voor de kale levertarieven en per jaar voor de belastingen.
Dit heb ik terug gekoppeld naar de energieleverancier krijg ik o.a. de volgende zin terug:
"Wellicht vind jij dat de ACM niet alle elementen en situaties volledig behandeld. Je zou via Consuwijzer kunnen aangeven dat je de informatie gebrekkig vind."
Met andere woorden, niet de energieleverancier maar de ACM legt het verkeerd uit.
Ik heb even naar mijn eerdere jaar opgaven gekeken en inderdaad hebben ze daar ook per kwartaal gesaldeerd. Toen was dit nog niet een heel groot probleem, de kale prijzen waren vaak enkele centen per kWh en ook het verschil door het jaar heen niet heel groot en was het teruglevertarief gelijk aan het kale levertarief.
Echter dit jaar zijn de prijzen wat *ahem* dynamischer èn is het teruglevertarief gemaximaliseerd op 5ct per kWh.
Bij mij wordt bijvoorbeeld kwartaal 1 afgesloten. De afgenomen energie afgerekend (bijvoorbeeld 300kWh) en de terug geleverde energie (bijvoorbeeld 200 kWh) afgerekend (tegen bijvoorbeeld 34 ct).
het tweede kwartaal heb ik minder gebruikt (verbruik 300 kWh) als opgewekt (400 kWh) afgerekend tegen (25ct / kWh)
Echter de terugleververgoeding is 5ct
Nu als je saldeert per jaar kom je uit op (300+300)-(200+400) = 0 kWh.
In dit voorbeeld kom ik op het eerste kwartaal uit om 34 euro betalen
Voor het tweede kwartaal krijg ik 5 euro terug.
Dus met dit per kwartaal salderen ontvang ik 29 euro minder.
De energie prijs is ook altijd het hoogst in de winter (wanneer mijn panelen minder opleveren als ik gebruik) en meer in de zomer (wanneer ik een overschot heb).
Alle voorgaande getallen zijn verzonnen maar:
Vorig jaar heb ik zo 90 euro meer betaald dan ik vind dat ik zou moeten betalen.
Die kunnen mij niet direct helpen en hebben het signaal naar de afdeling handhaving gedaan.
Maar gaven ook aan dat er een sneller resultaat te bereiken valt via of de geschillen commissie of de rechter.
Dus dat is wat ik (na overleg met de SO) ga doen.
@Tiffanylampje denkt dat ik geschiedenis ga schrijven.
Zo'n vaart zal het wel niet lopen.
Ik hoop wel dat we duidelijkheid kunnen krijgen.
Dit betekend dus dat ik een klachten brief ga opstellen en dan wachten op de reactie van mijn energieleverancier.
In die brief wil ik aangeven dat:
-a- de eindafrekening voor 2020 te hoog is
-b- de eindafrekening voor 2021 te hoog is
-c- ik dus verwacht dat de eindafrekening voor 2022 ook te hoog zal zijn en dat ik dus nu al aangepast wil zien.
Ik zal als ik de brief af heb hem hier ook even linken.
Het gaat dus over de aanbieders waarvan door medeforumleden is aangegeven dat ze per jaar of juist niet per jaar salderen.
Deze lijst is voor het laatst geüpdatet op Woensdag 7 December. De markt is dynamisch en kan dus per dag veranderen. Check dus met je (beoogde) aanbieder de huidige status.
Een korte omschrijving heb ik al gegeven in een eerder post:
Even wat achtergrond:
Ik heb een variabel contract bij mijn energie leverancier.Tot nu toe wekte ik per jaar veel meer op als dat ik verbruikte, echter door de installatie van een warmte pomp is dat waarschijnlijk veranderd en verwacht ik dat mijn jaarverbruik boven mijn opwek zal uitkomen.
Ik heb toen mijn energieleverancier gevraagd hoe zij de overgebleven kWh verdeelden over het jaar.
Dit omdat de salderingsregeling dan maximaal benut is.
De energie leverancier gaf aan dat ze per tariefperiode salderen voor de kale levertarieven en per jaar voor de belastingen.
En toen?
Ik vond dat erg raar en heb dus contact gezocht met de ACM. Deze gaven aan dat dit dus inderdaad niet de bedoeling is en dat salderen per contractjaar gebeurd en niet per gedeelte daarvan.Dit heb ik terug gekoppeld naar de energieleverancier krijg ik o.a. de volgende zin terug:
"Wellicht vind jij dat de ACM niet alle elementen en situaties volledig behandeld. Je zou via Consuwijzer kunnen aangeven dat je de informatie gebrekkig vind."
Met andere woorden, niet de energieleverancier maar de ACM legt het verkeerd uit.
Ik heb even naar mijn eerdere jaar opgaven gekeken en inderdaad hebben ze daar ook per kwartaal gesaldeerd. Toen was dit nog niet een heel groot probleem, de kale prijzen waren vaak enkele centen per kWh en ook het verschil door het jaar heen niet heel groot en was het teruglevertarief gelijk aan het kale levertarief.
Echter dit jaar zijn de prijzen wat *ahem* dynamischer èn is het teruglevertarief gemaximaliseerd op 5ct per kWh.
Waar gaat het dan over?
Ik heb in een eerdere post al proberen uit te leggen:Bij mij wordt bijvoorbeeld kwartaal 1 afgesloten. De afgenomen energie afgerekend (bijvoorbeeld 300kWh) en de terug geleverde energie (bijvoorbeeld 200 kWh) afgerekend (tegen bijvoorbeeld 34 ct).
het tweede kwartaal heb ik minder gebruikt (verbruik 300 kWh) als opgewekt (400 kWh) afgerekend tegen (25ct / kWh)
Echter de terugleververgoeding is 5ct
Nu als je saldeert per jaar kom je uit op (300+300)-(200+400) = 0 kWh.
In dit voorbeeld kom ik op het eerste kwartaal uit om 34 euro betalen
Voor het tweede kwartaal krijg ik 5 euro terug.
Dus met dit per kwartaal salderen ontvang ik 29 euro minder.
De energie prijs is ook altijd het hoogst in de winter (wanneer mijn panelen minder opleveren als ik gebruik) en meer in de zomer (wanneer ik een overschot heb).
Alle voorgaande getallen zijn verzonnen maar:
Vorig jaar heb ik zo 90 euro meer betaald dan ik vind dat ik zou moeten betalen.
Wat ga je nu doen
Ik heb e.e.a. bij de ACM neergelegd.Die kunnen mij niet direct helpen en hebben het signaal naar de afdeling handhaving gedaan.
Maar gaven ook aan dat er een sneller resultaat te bereiken valt via of de geschillen commissie of de rechter.
Dus dat is wat ik (na overleg met de SO) ga doen.
@Tiffanylampje denkt dat ik geschiedenis ga schrijven.
Zo'n vaart zal het wel niet lopen.
Ik hoop wel dat we duidelijkheid kunnen krijgen.
Dit betekend dus dat ik een klachten brief ga opstellen en dan wachten op de reactie van mijn energieleverancier.
In die brief wil ik aangeven dat:
-a- de eindafrekening voor 2020 te hoog is
-b- de eindafrekening voor 2021 te hoog is
-c- ik dus verwacht dat de eindafrekening voor 2022 ook te hoog zal zijn en dat ik dus nu al aangepast wil zien.
Ik zal als ik de brief af heb hem hier ook even linken.
Welke aanbieders betreft het
@Truus01 had het goede idee om even een kort lijstje te maken de aanbieders die het betreft.Het gaat dus over de aanbieders waarvan door medeforumleden is aangegeven dat ze per jaar of juist niet per jaar salderen.
Deze lijst is voor het laatst geüpdatet op Woensdag 7 December. De markt is dynamisch en kan dus per dag veranderen. Check dus met je (beoogde) aanbieder de huidige status.
aanbieder | per jaar | anders |
---|---|---|
GreenChoice | - | tarief periode |
[ Voor 12% gewijzigd door Unstable Element op 07-12-2022 16:19 . Reden: Update tabel van leveranciers ]