Greenchoice jaarrekening saldering incorrect?

Pagina: 1 ... 5 ... 24 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 02-06 07:27

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

grote_oever schreef op zondag 25 september 2022 @ 14:14:
Pffff dit hele verhaal geeft me echt aan alle kanten hoofdpijn. Ik snap werkelijk waar niet dat ze overal zo laks over doen. Nu heb ik alles goed en wel voor elkaar en heb misschien de kans om 1000 euro te moeten betalen. Maar een normaal huishouden loopt hier toch volledig stuk op? Wat ik eerder zei.. 10.000wp aan zonnepanelen op dak, goed geïsoleerd huis zou toch niet moeten resulteren in zoveel kopzorgen..

Maar goed, weer ontopic:

[Afbeelding]

Dit staat er bij mij. Je krijgt toch aan einde van je levering een jaaroverzicht?

* grote_oever kan zich voor de kop slaan omdat hij meerdere personen in november de Consumentenbond deal heeft aanboven, maar zelf wilde wachten totdat het beter werd.
Wat is je probleem dan? 10kWp is vast je hele verbruik dus dat saldeer je toch? Wat boeit die prijs dan?
Of zie ik wat over het hoofd? Buiten sommige firma die weinig geven voor overlevering en salderen per maand, daar ver van weg blijven.

Ik heb mij nog nooit zo relaxed gevoeld dan de afgelopen maand, douche zelfs langer omdat ik stroom over heb maar ik hoor overal korter.

[ Voor 5% gewijzigd door Rol-Co op 25-09-2022 14:20 ]

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grote_oever
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 01-06 10:36
Rol-Co schreef op zondag 25 september 2022 @ 14:18:
[...]

Wat is je probleem dan? 10kWp is vast je hele verbruik dus dat saldeer je toch? Wat boeit die prijs dan?
Of zie ik wat over het hoofd? Buiten sommige firma die weinig geven voor overlevering en salderen per maand, daar ver van weg blijven.

Ik heb mij nog nooit zo relaxed gevoeld dan de afgelopen maand, douche zelfs langer omdat ik stroom over heb maar ik hoor overal korter.
Je hebt dit topic doorgelezen?

Ik heb weinig zin om 1750kwh tegen een prijs van 11 cent terug te verkopen, terwijl ik de komende 3 maand vermoedelijk 1700kwh moet gaan afnemen voor 1,04cent per kwh.

Jaar contracten komen vermoedelijk pas weer in november bij de bekende partijen en de enige alternatief is naar een "vage" partij verkassen. Wat inhoud dat je flexibele contract door laat lopen. En die maanden wil je juist salderen. Dus tis nu een keuze maken.. want als je dat doet in februari dan betaal je bijna 2500kwh a 1 euro per kwh = 2500 euro.

Ik heb echt heerlijk kunnen douche totdat ik dit topic zag en opeens zie hoe puinhoop het is bij Greenchoice. Het kwartje kan 2 kanten op gaan:

A. Betaal gewoon niks
B. Betaal meer dan 1000 euro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

grote_oever schreef op zondag 25 september 2022 @ 14:32:
[...]

Je hebt dit topic doorgelezen?
Groot gedeelte maar vast iets gemist
Ik heb weinig zin om 1750kwh tegen een prijs van 11 cent terug te verkopen, terwijl ik de komende 3 maand vermoedelijk 1700kwh moet gaan afnemen voor 1,04cent per kwh.
Hoeft ook niet, je hebt alleen je afrekening op een verkeerd tijdstip, pas ook nog met @maartenmoerman het zelfde "probleem"
Kijk waar je nu staat met je verbruik en opwek, zorg dat je rond 0 (of ietsje in de min of plus) overstapt op een andere leverancier, daar start je een nieuw jaar op dat moment (bijv 1 nov) en ga je afrekenen 1nov 2023 dus ben je de zomer weer door waar je lekker veel opgewekt hebt en draai je deze winter op de pof van de energie maatschappij.
Jaar contracten komen vermoedelijk pas weer in november bij de bekende partijen en de enige alternatief is naar een "vage" partij verkassen. Wat inhoud dat je flexibele contract door laat lopen. En die maanden wil je juist salderen. Dus tis nu een keuze maken.. want als je dat doet in februari dan betaal je bijna 2500kwh a 1 euro per kwh = 2500 euro.

Ik heb echt heerlijk kunnen douche totdat ik dit topic zag en opeens zie hoe puinhoop het is bij Greenchoice. Het kwartje kan 2 kanten op gaan:

A. Betaal gewoon niks
B. Betaal meer dan 1000 euro
Als je alles kan salderen heb je niets van doen met teruglever vergoeding, salderen gaat tegen kaal tarief of kWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Rol-Co schreef op zondag 25 september 2022 @ 14:43:
[...]

Als je alles kan salderen heb je niets van doen met teruglever vergoeding, salderen gaat tegen kaal tarief of kWh.
Bij een variabel contract gaat het tegen kaal tarief inderdaad. Dat is niet erg aantrekkelijk als je in de zomermaanden een kaal tarief van 35 cent had en nu voor de wintermaanden tegen een tarief van 104 cent aankijkt.

Ik weet overigens niet of die kale tarieven hierboven kloppen maar het gaat om de verhoudingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Wolly schreef op zondag 25 september 2022 @ 15:02:
[...]

Bij een variabel contract gaat het tegen kaal tarief inderdaad. Dat is niet erg aantrekkelijk als je in de zomermaanden een kaal tarief van 35 cent had en nu voor de wintermaanden tegen een tarief van 104 cent aankijkt.

Ik weet overigens niet of die kale tarieven hierboven kloppen maar het gaat om de verhoudingen.
Dat kan toch niet, stel je stapt 1 okt over, huidige levering stopt en wordt verrekend, dan naar een leverancier met 1,- die volgend jaar oktober af loopt, dan is de verrekening toch gewoon salderen, wat over is zal tegen levertarief of teruglevetarief betaald worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Rol-Co schreef op zondag 25 september 2022 @ 15:21:
[...]

Dat kan toch niet, stel je stapt 1 okt over, huidige levering stopt en wordt verrekend, dan naar een leverancier met 1,- die volgend jaar oktober af loopt, dan is de verrekening toch gewoon salderen, wat over is zal tegen levertarief of teruglevetarief betaald worden.
Bij GC is "Gewoon salderen" dus afhankelijk van de contractvorm.

Heb je een vast contract dan is het effectief salderen op kWh basis, zoals het destijds ook bedoeld is door de wetgever.

Heb je een variabel contract dan is het salderen op tarief per tariefperiode, in een tijd van stijgende prijzen kan dat nadelig uitpakken. Je hebt gelijk dat het tijdstip van afsluiten contract een factor is, eigenlijk wil je de opgewekte kWh'tjes opwekken in de periode met het hoogste levertarief.

Die factor is straks trouwens van minder belang als het prijsplafond de prijs over een heel jaar strak op 70 cent houdt (en er niet een nieuwe salderingtruc wordt bedacht).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08:17

breinonline

Are you afraid to be known?

Wat let ons eigenlijk om de slimme meter administratief uit te laten schakelen door de netbeheerder? Dan moet je je meterstand eens per jaar doorgeven en is er geen inzicht in wanneer je wat verbruikt hebt. Of mag men toch vaker de meterstanden gaan opvragen in verband met de variabele tarieven?

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• grote_oever
Rol-Co schreef op zondag 25 september 2022 @ 15:21:
[...]

Daarbij komt dat er geen jaarcontracten meer af te sluiten zijn bij de normale energieleveranciers. Tenzij je durft te gaan naar een onbekende variant, wat ook weer zorgen met zich meebrengt (want die vallen 1 voor 1 om).

Nu kun je in november wel gelijk overstappen naar een jaar abbonement (tegen welke tarief dan ook), maar dan betaal je dus oktober en november nog voor de dure stroom die niet volledig te salderen is.
breinonline schreef op zondag 25 september 2022 @ 15:32:
Wat let ons eigenlijk om de slimme meter administratief uit te laten schakelen door de netbeheerder? Dan moet je je meterstand eens per jaar doorgeven en is er geen inzicht in wanneer je wat verbruikt hebt. Of mag men toch vaker de meterstanden gaan opvragen in verband met de variabele tarieven?
Zal misschien wel kunnen, maar kwaad is al geschiede. Nieuwe prijzen gaan over 5 dagen in en voor iedereen loopt dan contractperiode af die flexibel heeft. Oftewel; iedereen die nu flexibel contract heeft en flink heeft lopen terugleveren om het vervolgens de komende maanden te gebruiken gaat bij GreenChoice FLINK betalen. of niet...

[ Voor 31% gewijzigd door grote_oever op 25-09-2022 15:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online

de Peer

under peer review

breinonline schreef op zondag 25 september 2022 @ 15:32:
dat is inmiddels al erg vaak besproken. Ze zullen het dan gaan schatten, dat zal vaak niet je voordeel zijn denk ik.

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Wolly schreef op zondag 25 september 2022 @ 15:30:
[...]

Bij GC is "Gewoon salderen" dus afhankelijk van de contractvorm.

Heb je een vast contract dan is het effectief salderen op kWh basis, zoals het destijds ook bedoeld is door de wetgever.

Heb je een variabel contract dan is het salderen op tarief per tariefperiode, in een tijd van stijgende prijzen kan dat nadelig uitpakken. Je hebt gelijk dat het tijdstip van afsluiten contract een factor is, eigenlijk wil je de opgewekte kWh'tjes opwekken in de periode met het hoogste levertarief.

Die factor is straks trouwens van minder belang als het prijsplafond de prijs over een heel jaar strak op 70 cent houdt (en er niet een nieuwe salderingtruc wordt bedacht).
Ik lees dit nu al op meerdere fora maar ik krijg het idee dat mensen zich deze ideeën aanpraten en de leveranciers op ideeën brengen.
Saldeert de firma niet per jaar gewoon wegwezen, en als je alles kan salderen en dus meer opwekt dan je verbruikt maakt het geen ruk uit wat het kost, zoek dan van mij part de duurste op dan kan het alleen maar goedkoper worden, belangrijk is dan dat ze kWh tegen kWh wegstrepen.
Het is even een overleef modus nu, dan moet je niet gaan miemouwen over een paar kWh die je teruggeleverd toch? Boeie, wees blij dat het niets kost.
Mijn contract loopt okt af en lever 1250 kWh terug voor 13 cent, ook weinig maar ach, volgend jaar beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grote_oever
Je kan inmiddels wel in beroep gaan tegen de hoge prijzen omdat ze te laat zijn met het aankondigen van de prijzen: https://www.rtlnieuws.nl/...-van-tevoren-nee-zegt-acm

met deze brief: https://www.consuwijzer.n...r-termijn-tariefwijziging
Rol-Co schreef op zondag 25 september 2022 @ 15:38:
[...]

.
Mijn contract loopt okt af en lever 1250 kWh terug voor 13 cent, ook weinig maar ach, volgend jaar beter.
Jij zit met een ander probleem, wat inderdaad luxe is. 1250kwh niet opgemaakt, maar wel opgewerkt. Het probleem hier is dat ik 0 op de meter heb, maar vermoedelijk toch 1050euro moet betalen omdat ik flexibel contract hebt. Dan kun je zeggen "wegwegen", maar er zijn gewoon (in het weekend wat ik gezocht heb) geen alternatieven. En heb ook weinig vertrouwen om over te stappen naar bv VLB (https://www.vastelastenbond.nl/) wat hier vaak genoemd wordt.

[ Voor 50% gewijzigd door grote_oever op 25-09-2022 15:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

grote_oever schreef op zondag 25 september 2022 @ 15:33:
[...]

Daarbij komt dat er geen jaarcontracten meer af te sluiten zijn bij de normale energieleveranciers. Tenzij je durft te gaan naar een onbekende variant, wat ook weer zorgen met zich meebrengt (want die vallen 1 voor 1 om).
Wie dan? Overheid steunt nu, dus valt niets om gok ik, ik heb het innova contract gedaan.
Nu kun je in november wel gelijk overstappen naar een jaar abbonement (tegen welke tarief dan ook), maar dan betaal je dus oktober en november nog voor de dure stroom die niet volledig te salderen is.
Kan je me die berekening eens laten zien hier, ik vat hem niet namelijk, of ben je nu zelf per maand / periode aan het salderen. De wet is jaarlijks nog steeds.
Zal misschien wel kunnen, maar kwaad is al geschiede. Nieuwe prijzen gaan over 5 dagen in en voor iedereen loopt dan contractperiode af die flexibel heeft. Oftewel; iedereen die nu flexibel contract heeft en flink heeft lopen terugleveren om het vervolgens de komende maanden te gebruiken gaat bij GreenChoice FLINK betalen. of niet...
Flexibel of niet moet niet uitmaken, de prijs bij afname is het zelfde als jouw opgewekte tot aan je jaarverbruik.
Doen ze dat niet is het precies het zelfde als budget energie en moet je gewoon weg gaan naar een grote jongen, vatenfall of eneco die wel per jaar salderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
de Peer schreef op zondag 25 september 2022 @ 15:34:
[...]

dat is inmiddels al erg vaak besproken. Ze zullen het dan gaan schatten, dat zal vaak niet je voordeel zijn denk ik.
Het is vaak gezegd dat ze gaan schatten, maar als ik dan vraag hoe ze opwek willen schatten komt er soms een antwoord over graaddagen :X

Niemand die een serieuze bron kan geven over de wijze waarop opwek geschat zou kunnen worden. Daarnaast vermoed ik dat een leverancier dan op zijn minst een zinnige poging gedaan moet hebben om de daadwerkelijke meterstand te gebruiken, bijvoorbeeld door deze op te vragen bij zijn klanten op het moment van tariefwissel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Wolly schreef op zondag 25 september 2022 @ 15:45:
[...]

Het is vaak gezegd dat ze gaan schatten, maar als ik dan vraag hoe ze opwek willen schatten komt er soms een antwoord over graaddagen :X

Niemand die een serieuze bron kan geven over de wijze waarop opwek geschat zou kunnen worden. Daarnaast vermoed ik dat een leverancier dan op zijn minst een zinnige poging gedaan moet hebben om de daadwerkelijke meterstand te gebruiken, bijvoorbeeld door deze op te vragen bij zijn klanten op het moment van tariefwissel.
Adhv vorige jaren of gewoon simpel jaarverbruik gedeeld door 12.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

Wolly schreef op zondag 25 september 2022 @ 15:45:
[...]

Eerder werd ook gesproken over een gemiddeld verbruikersprofiel. Dat was in het budgetenergie topic. Maar geen idee of dat vanuit de klantenservice kwam of een andere 'bron'.

Ik zou het in ieder geval afraden. Al is de casus wel interessant.

[ Voor 3% gewijzigd door de Peer op 25-09-2022 15:48 ]

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grote_oever
Rol-Co schreef op zondag 25 september 2022 @ 15:44:
[...]

Wie dan? Overheid steunt nu, dus valt niets om gok ik, ik heb het innova contract gedaan.

[...]

Kan je me die berekening eens laten zien hier, ik vat hem niet namelijk, of ben je nu zelf per maand / periode aan het salderen. De wet is jaarlijks nog steeds.

[...]

Flexibel of niet moet niet uitmaken, de prijs bij afname is het zelfde als jouw opgewekte tot aan je jaarverbruik.
Doen ze dat niet is het precies het zelfde als budget energie en moet je gewoon weg gaan naar een grote jongen, vatenfall of eneco die wel per jaar salderen.
De kale berekening staat paar pagina's terug. Zal vermoedelijk wel iets anders zijn, maar komt er wel op neer:
Q1: 1639 kwh
Q2: -1311 kwh
Q3: -2135 kwh
Q4: 1920 kwh (geschat van vorig jaar)

Totaal verbruik na salderen 113kwh; Eindjaarafrekening van €1057
Als ik nu in domoticz kijkt is mijn actuele stand: -1761kwh (oftewel; ik kan in oktober, november en december nog -1761kwh EXTRA afnemen dat ik opgewerkt heb).

Q4 zal dit jaar iets lager liggen, waardoor ik de 113kwh niet zal gaan gebruiken. Het probleem zet hem in feit dat ik in de zomer het opgewerkt heb met de energieprijzen van 50cent per kwh, maar dat ze nu naar boven gaan naar 1.04euro per kwh. 104-50= 54 cent betaal je dus nog per kwh in oktober, november en december (2 januari krijg ik jaarrekening).
Rol-Co schreef op zondag 25 september 2022 @ 15:44:
[...]

En hier gaat nu hele topic over, want GreenChoice doet ZEEEEEEER vaag hierin. Als je belt ontkennen ze alles en zeggen ze gewoon dat ze op jaarbasis salderen en op basis van KWH. En nu overstappen naar een flexibelcontract is echt domste wat je kan doen.

Misschien maak ik zorgen om niks en zie ik door de paniek het helemaal verkeerd.. maar niemand weet hier duidelijkheid op en dat geeft me geen rust.

[ Voor 23% gewijzigd door grote_oever op 25-09-2022 15:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Rol-Co schreef op zondag 25 september 2022 @ 15:47:
[...]

Adhv vorige jaren of gewoon simpel jaarverbruik gedeeld door 12.
de Peer schreef op zondag 25 september 2022 @ 15:47:
[...]

Eerder werd ook gesproken over een gemiddeld verbruikersprofiel. Dat was in het budgetenergie topic. Maar geen idee of dat vanuit de klantenservice kwam of een andere 'bron'.

Ik zou het in ieder geval afraden. Al is de casus wel interessant.
Ik zou wel in de wet willen lezen dat zoiets kan en mag. Voor het gebruik van graaddagen bij gas is er de nodige wet-en regelgeving, maar voor opgewekte electriciteit????

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gebruikershaes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 00:06
Wolly schreef op zondag 25 september 2022 @ 15:50:
[...]

[...]

Ik zou wel in de wet willen lezen dat zoiets kan en mag. Voor het gebruik van graaddagen bij gas is er de nodige wet-en regelgeving, maar voor opgewekte electriciteit????
De ACM schrijft dit:
Wij vinden dat salderen per jaar moet. Maar op dit moment (augustus 2022) zijn de regels niet duidelijk genoeg. Het ministerie van Economische Zaken en Klimaat probeert hier zo snel mogelijk duidelijkheid over te geven.
Dus waarschijnlijk zolang de regels niet duidelijk zijn, zoeken de leveranciers de grens op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grote_oever
gebruikershaes schreef op zondag 25 september 2022 @ 15:54:
[...]

De ACM schrijft dit:

[...]

Dus waarschijnlijk zolang de regels niet duidelijk zijn, zoeken de leveranciers de grens op.
En durven ze prima de grens over te gaan, want de consument betaald toch.. Beetje lastig doen, want de consument gaat toch geen rechtszaak starten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

Wolly schreef op zondag 25 september 2022 @ 15:50:
[...]

[...]

Ik denk dat zoiets niet in de wet staat.
En linksom of rechtsom zal er toch geschat moeten worden als er per maand gesaldeerd wordt. En dan zijn de 2 meest logische smaken:
-totaal delen door 12
-totaal verdelen op basis van het gemiddelde verbruikersprofiel van alle of een bepaalde groep klanten (PV-bezitters)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
gebruikershaes schreef op zondag 25 september 2022 @ 15:54:
[...]

De ACM schrijft dit:

[...]

Dat antwoord is er inmiddels al: https://open.overheid.nl/...4384328441d19799b027685/1

Er moet gesaldeerd worden op kWh basis.

Dat zou het schatten van opgewekte kWh'en per tariefperiode om dit te gebruiken bij de eindnota al helemaal belachelijk maken bedenk ik mij nu :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grote_oever
Wolly schreef op zondag 25 september 2022 @ 15:55:
[...]

Dat antwoord is er inmiddels al: https://open.overheid.nl/...4384328441d19799b027685/1

Er moet gesaldeerd worden op kWh basis.

Dat zou het schatten van opgewekte kWh'en per tariefperiode om dit te gebruiken bij de eindnota al helemaal belachelijk maken bedenk ik mij nu :)
Kijk, dat is dan weer heel duidelijke taal waar niks tussen te krijgen is:
de ingevoede en onttrokken elektriciteit werden gesaldeerd op de jaarnota. Indien er
na saldering sprake is van meer afname dan invoeding, dan wordt het meerdere
gefactureerd aan de klant. De wet doet daarbij geen uitspraak tegen welk tarief
de voor facturering in aanmerking komende kWh’s moeten worden gefactureerd.
Salderen is het tegen elkaar wegstrepen van de hoeveelheid ingevoede en
onttrokken elektriciteit zonder het tarief hierbij te betrekken. Het aantal kWh dat
resteert na saldering, onttrokken dan wel ingevoed, wordt gefactureerd.
Dit bevestigd eigenlijk dat de mevrouw aan te telefoon gelijk heeft, maar blijf raar wat @Wolly op factuur heeft en de Tweet van GreenChoice.

Enige ruimte is nog dit stuk:
Op dit moment is wettelijk niet geregeld tegen welk tarief het saldo na dit salderen moet
worden gefactureerd in een situatie waarbij het tarief in de factuurperiode
varieert.
Persoonlijk, en ik spreek niet voor iedereen, kan ik hier mee leven omdat ik 0 op de meter heb. Ik snap dat energieleveranciers hier het hoogste tarief pakken.

[ Voor 30% gewijzigd door grote_oever op 25-09-2022 16:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
grote_oever schreef op zondag 25 september 2022 @ 15:59:
[...]

Kijk, dat is dan weer heel duidelijke taal waar niks tussen te krijgen is:

[...]

[...]

Dit bevestigd eigenlijk dat de mevrouw aan te telefoon gelijk heeft, maar blijf raar wat @Wolly op factuur heeft en de Tweet van GreenChoice.
Er zijn wel meer zaken die raar zijn, zoals het verwijderen van onderstaande zin van de uitlegpagina
Alle kWh elektra die je verbruikt kun je één op één salderen met je teruglevering. Deze worden dus tegen elkaar afgestreept.
Deze zin stond er in April 2022 nog wel op.

Of bijvoorbeeld de uitleg van Greenchoice die zeer recent op de site is geplaatst waar ze bevestigen dat ze per tariefperiode de salderingsregeling toepassem.
Persoonlijk, en ik spreek niet voor iedereen, kan ik hier mee leven omdat ik 0 op de meter heb. Ik snap dat energieleveranciers hier het hoogste tarief pakken.
Of het tarief bij het opmaken van de nota. Dat is ook het tarief wat ze gebruiken wanneer ze de voorgaande jaren de meterstand van levering hebben geschat.

[ Voor 12% gewijzigd door Wolly op 25-09-2022 16:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

grote_oever schreef op zondag 25 september 2022 @ 15:49:
[...]

De kale berekening staat paar pagina's terug. Zal vermoedelijk wel iets anders zijn, maar komt er wel op neer:
113 kWh verbruik voor een jaar en een rekening van 1000,- ? Ik ben benieuwd hoe dat kan. Je hebt wat vaste kosten maar ook de teruggave energiebelasting van 525 vorig jaar, dus hoe kwam je daar aan dan.
Als ik nu in domoticz kijkt is mijn actuele stand: -1761kwh (oftewel; ik kan in oktober, november en december nog -1761kwh EXTRA afnemen dat ik opgewerkt heb).

Q4 zal dit jaar iets lager liggen, waardoor ik de 113kwh niet zal gaan gebruiken. Het probleem zet hem in feit dat ik in de zomer het opgewerkt heb met de energieprijzen van 50cent per kwh, maar dat ze nu naar boven gaan naar 1.04euro per kwh. 104-50= 54 cent betaal je dus nog per kwh in oktober, november en december (2 januari krijg ik jaarrekening).
Dus salderen per maand, jouw teruglever meter staat ook flink hoger neem ik aan, dan zal je een specificatie per maand moeten krijgen.
En hier gaat nu hele topic over, want GreenChoice doet ZEEEEEEER vaag hierin. Als je belt ontkennen ze alles en zeggen ze gewoon dat ze op jaarbasis salderen en op basis van KWH. En nu overstappen naar een flexibelcontract is echt domste wat je kan doen.
Als je nu op 0 bent kwa kWh (zelf uitrekenen) is het juist slim om over te stappen, maar wel naar een firma die niet vaag is maar gewoon na een jaar alles op 1 hoop gooit en afrekent.
Misschien maak ik zorgen om niks en zie ik door de paniek het helemaal verkeerd.. maar niemand weet hier duidelijkheid op en dat geeft me geen rust.
2 jan is ruk, als je nu op 0 bent ga je de 3 maanden alleen maar verbruiken ja met een warmtepomp, dus sta je goed in de plus in januari, de zomer heb je dan niets aan en moet je betalen.
Stap je over start je jaar bijv okt wat gunstiger is omdat je in oktober na de zomer pas de afrekening krijgt en verder alleen maandbedragen betaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grote_oever
Rol-Co schreef op zondag 25 september 2022 @ 16:08:
[...]

113 kWh verbruik voor een jaar en een rekening van 1000,- ? Ik ben benieuwd hoe dat kan. Je hebt wat vaste kosten maar ook de teruggave energiebelasting van 525 vorig jaar, dus hoe kwam je daar aan dan.
Nee, ik heb het over de kale energieprijs.

Als ik in 1 juli 1 kwh teruglever (in juli geld de kwh prijs van 50 cent) en ik neem deze 1 kwh af in december (in december geld de 1kwh prijs van 104), dan heb ik 0 op de meter. Want mijn jaarafrekening is 0kwh. Echter lijkt Greenchoice te salderen op periode. Dit houd nog steeds in dat ik op 0kwh uit komt op de jaarrekening, maar ik betaal toch (104-50) 54 cent. Dus elke kwh die ik in oktober, november en december afneem kost volgens deze constructie 54 cent. Nu is dat niet z'n groot probleem bij 1kwh, maar ik verbruik dus 1745kwh = 942.30euro.
Als je nu op 0 bent kwa kWh (zelf uitrekenen) is het juist slim om over te stappen, maar wel naar een firma die niet vaag is maar gewoon na een jaar alles op 1 hoop gooit en afrekent.
Graag, alleen zeg maar waar naar toe. Nu is er meer dan gaslicht, maar je komt al gauw uit op de, voor mij, vage bedrijven. Voor mij is dat net zoveel risico als nu even niks doen. En overgaan naar een flexibel contract is ook niet handig, want dan moet ik tot aug. wachten totdat ik kan overstappen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/t2vuNHrAIU5BL0B_blyfIk-qHPE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4QhCv8Hv3BYemQAv5qnVFjEB.jpg?f=fotoalbum_large
2 jan is ruk, als je nu op 0 bent ga je de 3 maanden alleen maar verbruiken ja met een warmtepomp, dus sta je goed in de plus in januari, de zomer heb je dan niets aan en moet je betalen.
Nee, de 1750kwh die ik nu in de min sta (min is bij mij dat ik nu 1750 kwh MEER heb teruggeleverd dan heb afgenomen) vermoed ik de komende periode te gaan gebruiken. Doel is om 2 januari precies rond de 0kwh uit te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

grote_oever schreef op zondag 25 september 2022 @ 16:20:
[...]

Nee, ik heb het over de kale energieprijs.

Als ik in 1 juli 1 kwh teruglever (in juli geld de kwh prijs van 50 cent) en ik neem deze 1 kwh af in december (in december geld de 1kwh prijs van 104), dan heb ik 0 op de meter. Want mijn jaarafrekening is 0kwh. Echter lijkt Greenchoice te salderen op periode. Dit houd nog steeds in dat ik op 0kwh uit komt op de jaarrekening, maar ik betaal toch (104-50) 54 cent. Dus elke kwh die ik in oktober, november en december afneem kost volgens deze constructie 54 cent. Nu is dat niet z'n groot probleem bij 1kwh, maar ik verbruik dus 1745kwh = 942.30euro.
Ja als, as is verbrande turf, het mag niet en ze zeggen van niet, maar je blijft jezelf gek maken met deze berekening.
Graag, alleen zeg maar waar naar toe. Nu is er meer dan gaslicht, maar je komt al gauw uit op de, voor mij, vage bedrijven. Voor mij is dat net zoveel risico als nu even niks doen.

[Afbeelding]
Ja ja, met vast contract aan vinken ga je niets vinden nee, maar je kan best naar een eneco modelcontract of engie, of vatenfall. Of doen die ook vaag salderen? Als je dat nu doet krijg je 1745kWh uitbetaald van greenchoice en start je een nieuw jaar bij een ander die je pas volgend jaar deze tijd af rekent met normaal salderen. Waar zit dan het probleem volgens jou?
Nee, de 1750kwh die ik nu in de min sta (min is bij mij dat ik nu 1750 kwh MEER heb teruggeleverd dan heb afgenomen) vermoed ik de komende periode te gaan gebruiken. Doel is om 2 januari precies rond de 0kwh uit te komen.
Dus bij normaal salderen geen probleem ? alleen als er per periode gesaldeerd wordt wel? GC zegt dat ze dat niet doen, de wet en de minister ook, dus blijft er over.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grote_oever
Rol-Co schreef op zondag 25 september 2022 @ 16:33:
[...]

Dus bij normaal salderen geen probleem ? alleen als er per periode gesaldeerd wordt wel? GC zegt dat ze dat niet doen, de wet en de minister ook, dus blijft er over.......
Ja... en daar zit nu het probleem.. wat zegt GC?

https://twitter.com/Green...&t=1Sq__5jEQTcdd-MsqkY4Xw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LvanStaalduinen
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 04:11
@Wolly (15:55): klasse.
@Truus1: Ik heb sinds 2017 onveranderlijk een variabel contract. Mijn oorspronkelijke contractbevestiging uit 2017 vermeldt: "Stroom: variabel tarief". In deze heb ik nooit iets gewijzigd.
@Daniel: Ik ga er ook van uit, dat hier sprake is van een "administratieve quirk" met hetzelfde argument als door u omschreven. Echter, in ons toch altijd nog relatief goed georganiseerde land verwacht ik geen administratieve quirks.
Wat mij verbaast is:
  • Dat er zoveel onduidelijkheid (en daarmee discussie) is over de jaarafrekening, zie het onderhavige topic. Mijn idee: bewoners gaan een contract aan en moeten maar afwachten met welke berekeningswijze de leverancier (in casu Greenchoice) de jaarafrekening uitvoert. Dit laatste staat los van de kosten per eenheid (kWh, m³ aardgas, et cetera).
  • Ik ken geen document afkomstig van Greenchoice, dat mij vooraf duidelijk maakte hoe Greenchoice mijn jaarafrekening heeft opgesteld. Sinds dec. 2021 houd ik de maandelijkse "Overzicht(en) energieverbruik" bij en dan zie ik in maart 2023 wel of mijn jaarafrekening een sommatie is van de 12 maandelijkse overzichten. Inmiddels meen ik te begrijpen, dat indien dit zo is, dit niet voor mensen met een andere vorm van contract hoeft te gelden.
Ik vind, dat Greenchoice in het bovenstaande tekort schiet, maar ik vermoed, dat andere aanbieders geen haar beter zijn. Bedankt voor alle reacties, Leendert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Je maakt het een probleem
https://open.overheid.nl/...de-salderingsregeling.pdf

Of weg naar vattenfall, engie, eneco enz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grote_oever
Die link was me nog niet bekend en geeft me hoop.
Of weg naar vattenfall, engie, eneco enz.
Zeg je elke keer, maar ook daar heb je geen jaarcontracten. Net vattenfall en Eneco gecheckt. En in deze tijd moet je NIET naar een flexibel contract gaan, want dan zit je vast tot aug.

[ Voor 8% gewijzigd door grote_oever op 25-09-2022 16:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

grote_oever schreef op zondag 25 september 2022 @ 16:54:
[...]

Die link was me nog niet bekend en geeft me hoop.

[...]

Zeg je elke keer, maar ook daar heb je geen jaarcontracten. Net vattenfall en Eneco gecheckt. En in deze tijd moet je NIET naar een flexibel contract gaan, want dan zit je vast tot aug.
8)7
Er zijn alleen flexibele ja en wat geeft dat als er gewoon per jaar gesaldeerd wordt? En vast tot aug, ja wat wil je dan? Dat moet ook, eerder ben je niet op nul na de winter, liefst tot oktober.

Nog een keer
Als je nu overstapt op bijv vattenfall begin je daar op 0 met huidige meterstanden, je verbruikt in aankomende winter 3000 kWh, wekt er in de zomer 4000 op met wat gewoon verbruik en je bent in okt 2023 op 0 waar je alleen maandbedragen betaald hebt en ze gaan afrekenen met kWh tegen kWh. Dat is wat je wilt.

Niet iedereen doet zo raar als GC en budget.

Weetje
Niet zo lang geleden had ik GC nog aan de telefoon, ik vraag naar het teruglever tarief en was 11 cent terwijl ze net riep dat de kWh prijs 54 cent zou worden, op mijn vraag vind je dat geen diefstal dan dat jullie mijn 11 cent gekoste kWh verkopen voor 54 cent, dat is bijna 5x en mijne is nog echt groen ook. Dan wordt het stil. :O

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• grote_oever
Rol-Co schreef op zondag 25 september 2022 @ 17:08:
[...]

8)7
Er zijn alleen flexibele ja en wat geeft dat als er gewoon per jaar gesaldeerd wordt? En vast tot aug, ja wat wil je dan? Dat moet ook, eerder ben je niet op nul na de winter, liefst tot oktober.

Nog een keer
Als je nu overstapt op bijv vattenfall begin je daar op 0 met huidige meterstanden, je verbruikt in aankomende winter 3000 kWh, wekt er in de zomer 4000 op met wat gewoon verbruik en je bent in okt 2023 op 0 waar je alleen maandbedragen betaald hebt en ze gaan afrekenen met kWh tegen kWh. Dat is wat je wilt.

Niet iedereen doet zo raar als GC en budget.

Weetje
Niet zo lang geleden had ik GC nog aan de telefoon, ik vraag naar het teruglever tarief en was 11 cent terwijl ze net riep dat de kWh prijs 54 cent zou worden, op mijn vraag vind je dat geen diefstal dan dat jullie mijn 11 cent gekoste kWh verkopen voor 54 cent, dat is bijna 5x en mijne is nog echt groen ook. Dan wordt het stil. :O
Je geeft me een beetje het idee dat ik dom ben. Probeer je in te leven in dit topic. Dat het voor jou ver van je bedshow is wil niet zeggen dat andere mensen zich er wel druk om maken. Liefst had ik nu ook een vastcontract zodat ik tegen iedereen op tweakers kan zeggen dat overstappen de beste keuze is.

Wie zegt me dat er over 2 maanden niet een andere partij hetzelfde denk als greenchoice? Sterke nog, als GC hier mee wegkomt zal vermoedelijk iedereen naar deze constructie overstappen bij flexibele contracten. Nu de kwh prijs ongunstiger is dan gas is het wel degelijk niet een simpele "Ga naar partij X". De kosten die ik de komende periode maak moet ik in het zomer salderen. Wil je geen zorgen dan is een jaarcontract de enige optie en daar beginnen ze pas mee in november. En dat is op zich prima.. als GreenChoice meer duidelijkheid geeft hierin. Valt het kwartje goed dan betaal ik tot 2 januari dus niks. Ga ik nu paniekerig overstappen dan ben ik in januari zeker veel kwh kwijt die ik in de zomer moet salderen. Dus nu overstappen betekend gewoon t/m aug 2023 eraan vast zitten, want eerder saldeer ik de KWH niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Daniel
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 02-06 08:34

Daniel

Kapitein NCC-1701
Hier even de essentie. Dit zal op vrij korte termijn duidelijkheid gaan bieden hoop ik. Saldering móét op jaarbasis én in kWh’s. Pas daarna mag een eventueel overschot/tekort worden afgerekend.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RHJbHtSjrLOATE3uyBQLFWdNEmM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/l6KQnEBQlipqiCsgCIaomSno.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b5qVq8OpA16Z-DPGvw2XgwZ9sJE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gVxl1tMNgIIzXV5ySTut25cE.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 6% gewijzigd door Daniel op 25-09-2022 17:38 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• alfatrion
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 02-06 01:35
de Peer schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 10:27:
[...]

hmm ja dat is voer voor juristen. Gaat het om de bedoeling van een wet of wat er letterlijk staat? is niet mijn expertise.
Het is beiden belangrijk, maar begin bij het begin.

Als eerste, kijk naar wat er is afgesproken. Ik heb bij de overgang van vast naar variabel geen mail gehad met dat de voorwaarden veranderen. Op de overeenkomst die ik met ze heb zijn de onderstaande voorwaarden van toepassing.
Artikel 4 Wekt u ook zelf energie op? (AV levering elektriciteit en gas 2017 GreenChoice)
4.1 Wekt u op uw adres zelf (duurzame) elektriciteit op, bijvoorbeeld met zonnepanelen, dan verminderen wij uw afgenomen elektriciteit met de door u teruggeleverde elektriciteit.
4.2 Wekt u zelf meer elektriciteit op dan u heeft verbruikt, dan ontvangt u hiervoor van ons de afgesproken terugleververgoeding.
4.3 Wekt u voor het eerst elektriciteit op, dan moet u ook bij uw netbeheerder melden dat u elektriciteit gaat opwekken (dit kan via www.energieleveren.nl).
Het Haviltex arrest leert ons dat we de leemte in het contract, over hoe er gesaldeerd moet worden, moeten invullen door te kijken naar de uitleg die partijen over en weer redelijkerwijs aan deze bepalingen mochten toekennen en op hetgeen zij te dien aanzien redelijkerwijs van elkaar mochten verwachten. En over de wijze van saldering is niets afgesproken behalve dat de verbruikte energie verminderd met de opgewekte energie.

GreenChoice meent dat de saldering moet plaatsvinden door de opwekking van energie af te rekenen tegen het tarief dat geld op het moment van opwekking, behalve voor zover het jaarlijkse overschot betreft dat tegen een lager tarief moet worden afgerekend. Maar dat standpunt komt geknutseld over.

Artikel 4 lid 1 uit de algemene voorwaarden komt overeen met wat in de wet staat. Het artikel dat eerder is aangehaald luid:
Artikel 31c lid 1 Elektriciteitswet 1998
Voor afnemers die duurzame elektriciteit invoeden op het net, berekent de leverancier het verbruik ten behoeve van de facturering en inning van de leveringskosten door de aan het net onttrokken elektriciteit te verminderen met de op het net ingevoede elektriciteit, waarbij de vermindering maximaal de hoeveelheid aan het net onttrokken elektriciteit bedraagt.
De wet schrijft duidelijk voor dat er verrekend moet worden in kWh. GreenChoice verrekend in euro's en zit dus al fout.

De uitleg van GreenChoice brengt ook met zich mee dat ze afnemers voor het blok mag zetten: je hebt nu 1000 kWh aan elektriciteit geleverd, je dacht dat later zelf te kunnen gebruiken, maar wij veranderen nu snel even de tarieven van € 0,22 per kWh naar € 1,10 per kWh. Als je opzegt dan krijg je € 115,- en anders moet je € 880,- bijleggen.

Het eerder aangehaalde beantwoording van kamervragen DGKE-DE / 22477991 geeft de minister aan dat het amendement 29372, nr. 45 duidelijk zou aangeven dat er over de periode van één jaar moet worden gesaldeerd. In het amendement staat dat de netbeheerder jaarlijks de stand voor levering moet verminderen met de stand van de teruglevering. Het wetsartikel is later aangepast naar de huidige versie en dat is kennelijk gebeurt met het oog dat de energieleverancier dit moet doen zonder dat de wetgever daarbij afbreuk wilde doen aan de frequentie van saldering.

Andere omstandigheden zijn:
  • de Beleidsregel factureringstermijnen energie (oud) schrijft voor dat er jaarlijks moet worden afgerekend;
  • GreenChoice geeft over de salderingsregeling zelf aan dat je de stroom later kunt gebruiken tegen het zelfde tarief;
  • in de zomer wordt meer stroom opgewekt dan in de winter; en
  • kleine afnemers laten zonnenpanelen doorgaans neerleggen met het idee later zelf de energie te kunnen gebruiken.
Al met al lijkt het salderen over de afrekeningsperiode de juiste uitleg van de contractuele bepaling te zijn.

Edit 6 januari 2023:
Deze post geeft aan hoe ik er tegen aankeek op het moment van schrijven. Inmiddels ben ik van mening veranderd. De werkwijze van GreenChoice komt mij correct voor.

[ Voor 2% gewijzigd door alfatrion op 06-01-2023 00:51 . Reden: Ik ben teruggekomen om deze post. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

grote_oever schreef op zondag 25 september 2022 @ 17:25:
[...]

Je geeft me een beetje het idee dat ik dom ben.
Als dat zo is was dat niet de bedoeling iedergeval, echter hoor ik jou steeds over geld terwijl het daar helemaal niet over gaat.
Probeer je in te leven in dit topic. Dat het voor jou ver van je bedshow is wil niet zeggen dat andere mensen zich er wel druk om maken. Liefst had ik nu ook een vastcontract zodat ik tegen iedereen op tweakers kan zeggen dat overstappen de beste keuze is.
Is geen ver van mijn bed show, mijn huidige contract loopt 4 oktober af en was altijd al van mening dat oktober de beste tijd is om een jaarafrekening te krijgen.
Totdat ik het contractje van innova zag was ik van plan om gewoon naar een grote firma als eneco te gaan, bedragen interesseren me niet omdat ik iets meer opwek dan verbruik, flex zou me ook niet uitmaken, gaat er 1 gek doen dan gaan we weer naar een ander, dat is weer het voordeel van flex en maak er gebruik van.
Wie zegt me dat er over 2 maanden niet een andere partij hetzelfde denk als greenchoice? Sterke nog, als GC hier mee wegkomt zal vermoedelijk iedereen naar deze constructie overstappen bij flexibele contracten. Nu de kwh prijs ongunstiger is dan gas is het wel degelijk niet een simpele "Ga naar partij X". De kosten die ik de komende periode maak moet ik in het zomer salderen. Wil je geen zorgen dan is een jaarcontract de enige optie en daar beginnen ze pas mee in november. En dat is op zich prima.. als GreenChoice meer duidelijkheid geeft hierin. Valt het kwartje goed dan betaal ik tot 2 januari dus niks. Ga ik nu paniekerig overstappen dan ben ik in januari zeker veel kwh kwijt die ik in de zomer moet salderen. Dus nu overstappen betekend gewoon t/m aug 2023 eraan vast zitten, want eerder saldeer ik de KWH niet.
Maar betaal je ze ook niet :)
Maar ook hier denk je weer in geld en als iedereen dit doet.
GC is geen maatstaf voor andere leveranciers hoor, dat zijn echt de grote jongens.

Zoals gezegd mijn contract (nieuw) begint 4 okt voor 1,- per kWh en we rekenen 4 okt volgend jaar af, enige zorg die ik heb is dat de panelen blijven draaien maar heb ik zelf in de hand.
Flex of vast is in deze alleen belangrijk voor de prijs van mijn overschot....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GerjanT
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 01-06 09:41
alfatrion schreef op zondag 25 september 2022 @ 18:05:
[...]

Het is beiden belangrijk, maar begin bij het begin.

Als eerste, kijk naar wat er is afgesproken. Ik heb bij de overgang van vast naar variabel geen mail gehad met dat de voorwaarden veranderen. Op de overeenkomst die ik met ze heb zijn de onderstaande voorwaarden van toepassing.

[...]
Hele mooie post, aanvullend als je naar de thans geldende AV kijkt artikel 21.6
Heeft uw overeenkomst met een vaste einddatum de einddatum bereikt en bent u met ons of een andere leverancier geen nieuwe overeenkomst aangegaan, dan zetten wij uw overeenkomst om naar een overeenkomst zonder vaste einddatum met tarieven die horen bij een overeenkomst zonder vaste einddatum. Hierbij is artikel 19 ook van toepassing.
Artikel 19 zegt iets over het wijzigen van de AV en het informeren hiervan. De voorwaarden 2017 zijn nog altijd van toepassing. Op basis van deze voorwaarden is ook in voorgaande jaren gesaldeerd. Daarnaast ben ik ook niet gewezen op wijzigingen op dit punt. Daarnaast was ik door hun communicatie over salderen tot voor kort ook in de veronderstelling dat het op de wijze zoals de wetgever het bedoeld zou gaan.

Ik kruip de komende dagen in de pen om een en ander voor te zijn, de communicatie zal ik delen.

[ Voor 0% gewijzigd door GerjanT op 25-09-2022 20:00 . Reden: In was nog in code-mode ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alfatrion
GerjanT schreef op zondag 25 september 2022 @ 19:59:
Ik kruip de komende dagen in de pen om een en ander voor te zijn, de communicatie zal ik delen.
Daarmee geef je ze wel een heads-up. Ze kunnen dan snel de voorwaarden aanpassen. Ik doe hier zelf pas wat mee op het moment dat ik de jaarafrekening krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grote_oever
GerjanT schreef op zondag 25 september 2022 @ 19:59:
[...]

Hele mooie post, aanvullend als je naar de thans geldende AV kijkt artikel 21.6

[...]

Artikel 19 zegt iets over het wijzigen van de AV en het informeren hiervan. De voorwaarden 2017 zijn nog altijd van toepassing. Op basis van deze voorwaarden is ook in voorgaande jaren gesaldeerd. Daarnaast ben ik ook niet gewezen op wijzigingen op dit punt. Daarnaast was ik door hun communicatie over salderen tot voor kort ook in de veronderstelling dat het op de wijze zoals de wetgever het bedoeld zou gaan.

Daar heb je dus een terecht punt. Zoals @Wolly verwijst naar een pagina van april waar een andere tekst in staat dan nu. Je kunt toch niet van de consument verwachten dat ze blijven F5-en op veranderingen. Enige punt waar ik zelf dan bang voor ben is dat het ooit wel eens in een mailtje heeft gestaan, maar zo onduidelijk (of onwetendheid) dat ik het niet gerealiseerd heb. Maar goed, dat ik opeens een flexcontract hebt die kwartaal geld heb ik vermoedelijk ook ergens gemist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerjanT
alfatrion schreef op zondag 25 september 2022 @ 20:18:
[...]

Daarmee geef je ze wel een heads-up. Ze kunnen dan snel de voorwaarden aanpassen. Ik doe hier zelf pas wat mee op het moment dat ik de jaarafrekening krijgt.
Het duurt niet lang meer voor ik de rekening krijg. Heb nu tijd om wat te schrijven. Ik breng ze daarmee in de gelegenheid meteen een goede rekening te sturen. >:)

Daarnaast als ze de voorwaarden aanpassen moeten ze iedere klant informeren én bij opzegging handelen volgens de oude voorwaarden
grote_oever schreef op zondag 25 september 2022 @ 20:54:
[...]

Daar heb je dus een terecht punt. Zoals @Wolly verwijst naar een pagina van april waar een andere tekst in staat dan nu. Je kunt toch niet van de consument verwachten dat ze blijven F5-en op veranderingen. Enige punt waar ik zelf dan bang voor ben is dat het ooit wel eens in een mailtje heeft gestaan, maar zo onduidelijk (of onwetendheid) dat ik het niet gerealiseerd heb. Maar goed, dat ik opeens een flexcontract hebt die kwartaal geld heb ik vermoedelijk ook ergens gemist.
Ik heb in september vorig jaar een aanbod gekregen om te verlengen. In december toen het einddatum afliep geen prijs of een bevestiging dat mijn overeenkomst is omgezet naar een overeenkomst zonder vaste einddatum met tarieven die horen bij een overeenkomst zonder vaste einddatum.

Vervolgens kreeg ik in maart nieuwe prijzen en kon ik al niet eens meer een jaarcontract afsluiten.

Ik zie het maar als een paar ijzers in het vuur als een te goede trouw handelende consument

[ Voor 4% gewijzigd door GerjanT op 25-09-2022 22:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WackoH
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 22:35
Vrijwel iedereen met redelijk wat zonnepanelen zit nu in de periode dat er een flinke voorraad aan teruggeleverde kWh is opgebouwd.
Dat betekent eigenlijk dat overstappen de komende maanden geen optie is.

Ik sta bv. 1923 kWh in de plus (stand gisteren). Dit vertegenwoordigt een waarde van 1200 Euro als GC dit overschot saldeert tegen het normaaltarief in de betreffende periode dat de kWh zijn geproduceerd (meest plausibele aanname op dit moment.

Als ik nu overstap krijg ik hoogstwaarschijnlijk alleen de TLV over die kWh uitbetaald: 211 Euro.
Nu overstappen betekent dus voor 1000 Euro het schip in gaan.
Ik sta pas weer financieel neutraal als ik ~2200 kWh heb verbruikt...

Iets eerder overstappen zal wel kunnen als die andere partij goedkoper is.

Klopt dit op hoofdijnen volgens jullie?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 02-06 08:21
WackoH schreef op maandag 26 september 2022 @ 12:50:
Vrijwel iedereen met redelijk wat zonnepanelen zit nu in de periode dat er een flinke voorraad aan teruggeleverde kWh is opgebouwd.
Dat betekent eigenlijk dat overstappen de komende maanden geen optie is.
Dat ligt eraan wanneer je 'jaar' is begonnen. Als dat vlak voor die opwekperiode is geweest, wel ja. Maar is het voor vorige winter geweest, dan heb je juist die verbruiksperiode gesaldeerd met de opwekperiode en sta je nu ongeveer op 0.

In jouw geval klinkt het dat jouw 'jaar' voor de opwekperiode is begonnen en dan klopt alles wat je zegt. Dan kan je beter je 'voorraad' wegsalderen, ook al is het wellicht tegen een iets lager tarief, dat is nog altijd beter dan het verkopen tegen een zeer lage TLV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mister_S
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22:06
Het heeft een week geduurd, maar ik heb per whatsapp nu een reactie gekregen. Helaas geen reactie op mijn mail. Medewerker is behoorlijk duidelijk in haar antwoord, saldering gebeurt op kWh basis. Dus er wordt niet per tariefperiode gerekend.
Ik hoop dat het goed gaat, maar als ze toch per tariefperiode gaan salderen in April ga ik met deze whatsapp bericht mijn rechtsbijstand inschakelen. Ik zou immers nu gelijk overstappen naar een andere leverancier als ze toch omrekenen naar euros.
We salderen over een jaar door kale kWh verbruik tegen kWh teruglevering weg te strepen, zoals ook op onze site staat. Ik weet niet precies waar je hebt gelezen dat we dit omzetten in euro's, maar dit klopt dus niet! Dat zou heel oneerlijk en niet voordelig zijn tegenover jou als consument. Hier kan je nog wat meer informatie lezen over het salderen https://www.greenchoice.n...teruglevering-2020-06.pdf 😉

[ Voor 31% gewijzigd door mister_S op 26-09-2022 17:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
mister_S schreef op maandag 26 september 2022 @ 17:18:
Het heeft een week geduurd, maar ik heb per whatsapp nu een reactie gekregen. Helaas geen reactie op mijn mail. Medewerker is behoorlijk duidelijk in haar antwoord, saldering gebeurt op kWh basis. Dus er wordt niet per tariefperiode gerekend.
Ik hoop dat het goed gaat, maar als ze toch per tariefperiode gaan salderen in April ga ik met deze whatsapp bericht mijn rechtsbijstand inschakelen. Ik zou immers nu gelijk overstappen naar een andere leverancier als ze toch omrekenen naar euros.
Voor de zekerheid zou ik toch even navragen over welke wet zij het heeft in haar antwoord.

Betreft dat nl de wet die gaat over salderen en belasting (artikel 50, tweede lid, van de Wet belastingen op milieugrondslag)?

Of heeft zij het over salderen van verbruik (waar dit topic over gaat)? Zie artikel 31c van de Elektriciteitswet 1998.

Dit omdat ik zag dat GC dit verschil nu gebruikt in haar argumenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mister_S
Mijn vraagstelling was duidelijk, daar heb ik ook antwoord op gekregen. Variabel contract, variabele tarieven etc. KWh wordt tegen kWh weggestreept. Hopelijk gaat het gewoon zo zodat ik niet wekenlang hoef te klooien met rechtsbijstand :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Truus01

"We salderen over een jaar door kale kWh verbruik tegen kWh teruglevering weg te strepen, zoals ook op onze site staat. Ik weet niet precies waar je hebt gelezen dat we dit omzetten in euro's, maar dit klopt dus niet! Dat zou heel oneerlijk en niet voordelig zijn tegenover jou als consument. Hier kan je nog wat meer informatie lezen over het salderen https://www.greenchoice.n...teruglevering-2020-06.pdf"
De bewoording 'kale kWh verbruik' vind ik dan al vreemd. Een kWh is een kWh. Kaal, dan gaat het dus wel al over Euro's en of daar de ODE en BTW wel of niet bij zit.
Het lijkt me daarmee sterk op wat @Wolly aangeeft.
En die extra info is uit 2020....

Anders eens een van de hier geplaatste facturen laten zien en vragen of zij die wel uit kan leggen.

Waarom geef je aan wel over te stappen naar een ander als ze toch omrekenen naar Euro's, maar doe je dat nu toch niet en wil je dus toch liever het gevecht aangaan via je rechtsbijstand? Wat is de reden dat je wilt blijven?

[ Voor 8% gewijzigd door Truus01 op 26-09-2022 17:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
mister_S schreef op maandag 26 september 2022 @ 17:28:
Mijn vraagstelling was duidelijk, daar heb ik ook antwoord op gekregen. Variabel contract, variabele tarieven etc. KWh wordt tegen kWh weggestreept. Hopelijk gaat het gewoon zo zodat ik niet wekenlang hoef te klooien met rechtsbijstand :)
Nou de “grap” is natuurlijk dat de reply in jouw whatsapp verkeer al niet overeenkomt met hetgeen op de site staat.

Of heb je soms geen slimme meter, dat zou ook nog kunnen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Turrican
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 06:43

[...]
Nou, dat is 100% niet wat ze bij mijn laatste afrekening hebben gedaan hoor. Is toch ook waar deze topic mee begon?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mister_S
@Turrican kun je je afrekening delen misschien zodat ik dat kan laten zien als voorbeeld?
Truus01 schreef op maandag 26 september 2022 @ 17:31:
[...]
Waarom geef je aan wel over te stappen naar een ander als ze toch omrekenen naar Euro's, maar doe je dat nu toch niet en wil je dus toch liever het gevecht aangaan via je rechtsbijstand? Wat is de reden dat je wilt blijven?
Gevoelsmatig is dat toch opgeven, GC 'krijgt' immers mijn overschot dan voor 11 cent.

[ Voor 70% gewijzigd door mister_S op 26-09-2022 18:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Truus01
mister_S schreef op maandag 26 september 2022 @ 18:25:
Gevoelsmatig is dat toch opgeven, GC 'krijgt' immers mijn overschot dan voor 11 cent.
In dat geval kun je wel beter blijven met hun manier van salderen. Want het is niet zoals bij BE maandelijks, maar wel tegen de veranderende tarieven. Dus je maakt met hun manier van salderen wel iets verlies, maar niet zoveel als oa bij BE.

Truus01 in "Saldering per kwartaal of jaar" Hier enkele voorbeelden uit proberen te rekenen.
De voorbeelden:
Rol-Co in "Saldering per kwartaal of jaar"
Wolly in "Greenchoice jaarrekening saldering incorrect?"

[ Voor 40% gewijzigd door Truus01 op 26-09-2022 18:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mbps
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 02-06 15:31
mister_S schreef op maandag 26 september 2022 @ 18:25:

[...]

Niet per direct maar gewoon overstappen zodra je in euro’s je terug geleverde energie hebt gesaldeerd. Wellicht dat GreenChoice tegen die tijd weer jaarcontracten (moet) aanbiedt, dan kan je daar nadat je de euro’s weggesaldeerd hebt ook op overstappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WackoH
Truus01 schreef op maandag 26 september 2022 @ 13:24:
[...]Dat ligt eraan wanneer je 'jaar' is begonnen. Als dat vlak voor die opwekperiode is geweest, wel ja. Maar is het voor vorige winter geweest, dan heb je juist die verbruiksperiode gesaldeerd met de opwekperiode en sta je nu ongeveer op 0.

In jouw geval klinkt het dat jouw 'jaar' voor de opwekperiode is begonnen en dan klopt alles wat je zegt.
Klopt. Mijn 'factuurjaar' is op 4 mei begonnen.
Als het eerder was geweest, had ik de relatief goedkope kWh van de Q1 dubbel en dwars tegen de relatief hoge prijs van de kWh in de rest van het jaar kunnen 'betalen'.
Dan kan je beter je 'voorraad' wegsalderen, ook al is het wellicht tegen een iets lager tarief, dat is nog altijd beter dan het verkopen tegen een zeer lage TLV.
Yep. Dus zit ik nog tot in 2023 vast aan GC :(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WackoH
Turrican schreef op maandag 26 september 2022 @ 17:44:
[...]Nou, dat is 100% niet wat ze bij mijn laatste afrekening hebben gedaan hoor. Is toch ook waar deze topic mee begon?
Die dame van de helpdesk zal wel in de war geweest zijn met mensen die een jaarcontract hebben.
Dit topic staat vol met opmerkingen van mensen dat er bij hun niets aan de hand was, maar die blijken, voor zover ik weet, altijd een afrekening voor een jaarcontract te hebben gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Driek
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online
Zouden de energiemaatschappijen nog jaarcontracten gaan aanbieden de komende tijd? Als deze manieren van verrekenen mag, dan gaan ze dat natuurlijk niet meer aanbieden.
Ben benieuwd hoe de politiek dit recht gaat praten.

Tijd van werken, tijd van rusten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 02-06 15:10

Matis

Rubber Rocket

Driek schreef op maandag 26 september 2022 @ 21:21:
Zouden de energiemaatschappijen nog jaarcontracten gaan aanbieden de komende tijd? Als deze manieren van verrekenen mag, dan gaan ze dat natuurlijk niet meer aanbieden.
Ben benieuwd hoe de politiek dit recht gaat praten.
Ik verwacht dit kalenderjaar nog geen jaarcontracten, of ze hebben een absurde hoge prijs. Al is dat laatste natuurlijk geen probleem als je weer een volledig jaar kunt salderen en/of de TLV tegen een acceptabel niveau gereguleerd is.

If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 08:14
Matis schreef op maandag 26 september 2022 @ 21:27:
[...]

Ik verwacht dit kalenderjaar nog geen jaarcontracten meer, of ze hebben een absurde hoge prijs. Al is dat laatste natuurlijk geen probleem als je weer een volledig jaar kunt salderen en/of de TLV tegen een acceptabel niveau gereguleerd is.
Ik heb half juni van dit jaar nog een 3 jarig contract kunnen afsluiten bij greenchoice terwijl de prijs op dat moment nog redelijk was. Inmiddels is dat redelijke van toen spotgoedkoop nu (43 cent normaal/36 cent dal met 9% btw). Met het 2e jaar 20% korting en het 3e jaar 40% korting op die prijs (uit mijn hoofd gezegd).

Ik ben daarom even zo vrij geweest je tekst te verbeteren.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 02-06 15:10

Matis

Rubber Rocket

DutchKel schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 00:11:
Ik heb half juni van dit jaar nog een 3 jarig contract kunnen afsluiten bij greenchoice terwijl de prijs op dat moment nog redelijk was. Inmiddels is dat redelijke van toen spotgoedkoop nu (43 cent normaal/36 cent dal met 9% btw). Met het 2e jaar 20% korting en het 3e jaar 40% korting op die prijs (uit mijn hoofd gezegd).

Oh wauw, die heb ik gemist helaas. Maar goed voor jou, zijn heel mooie tarieven.
Mocht de energieprijs echt significant dalen, dan kun je er altijd nog met een boete onderuit.

If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Driek
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online
DutchKel schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 00:11:
[...]

ik heb in juni nog met een jaar verlengd, had natuurlijk achteraf 3 jaar moeten kiezen.

Tijd van werken, tijd van rusten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dezonnebril
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 02-06 11:13

If at first you don’t succeed, call it version 1.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 02-06 08:34

Daniel

Kapitein NCC-1701
Er is met de verduidelijking van de minister in het achterhoofd én de herhaaldelijke uitleg van GC voor mij niet echt reden om nu in blinde paniek naar een andere leverancier te rennen. Ik wacht mijn jaarrekening wel af, als ze het daar alsnog niet goed doen is er genoeg basis voor een bezwaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 08:19

ericplan

5180 Wp PV

Idem, de jaarrekening komt hier altijd begin november. Dus ze hebben nog even om alles duidelijk in de systemen te zetten. Weet nu al dat die jaarrekening dit jaar gespeld gaat worden.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alfatrion
Ik kwam vandaag toevallig een artikel tegen over Budget Energie.
https://solarmagazine.nl/...gens-maandelijks-salderen
De consument stelt in de dagvaarding dat voor die situatie maar één redelijke uitleg denkbaar is: de leverancier mag alle elektriciteit die wordt onttrokken in rekening brengen tegen het tarief dat geldt op het moment dat wordt onttrokken, en dient alle teruggeleverde elektriciteit te verrekenen tegen het leveringstarief dat geldt op het moment dat wordt teruggeleverd. Deze uitleg is volgens de zonnepaneeleigenaar ook redelijk voor beide partijen: er wordt voorkomen dat de leverancier wordt benadeeld doordat ‘dure’ afgenomen elektriciteit wordt weggestreept tegen ‘goedkope’ teruggeleverde energie. Omgekeerd wordt voorkomen dat de afnemer wordt benadeeld doordat ‘dure’ teruggeleverde energie wordt weggestreept tegen ‘goedkope’ onttrokken energie.
Deze consument/advocaat lijkt het standpunt in te nemen dat wat GreenChoice doet de enigste redelijke uitleg van de salderingsregeling is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

alfatrion schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 20:37:
Ik kwam vandaag toevallig een artikel tegen over Budget Energie.
https://solarmagazine.nl/...gens-maandelijks-salderen

[...]

Deze consument/advocaat lijkt het standpunt in te nemen dat wat GreenChoice doet de enigste redelijke uitleg van de salderingsregeling is.
Loopt al even hier hoor ;)

Procedure tegen Budgetenergie over salderen per jaar en TLV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alfatrion
Dank je voor de link. Het geeft stof om over na te denken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tassadar32
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 24-03 20:05
Ik meld mij hier ook even. Heb een jaarafrekening met 3 periodes, 1e periode veel stroom over (zomer) tegen een laag tarief en in de winter stroom verbruikt tegen een hoger tarief. Alles in euro's afgerekend, niet in kWh. Recente uitspraken van de minister zijn wat mij betreft duidelijk zat, als ik binnen een jaarnota energie over heb moet deze in kWh gesaldeerd worden in de volgende periodes. Dat is dus niet gebeurt.

https://solarmagazine.nl/...nister-jaarlijks-salderen

https://www.ad.nl/wonen/g...s-wordt-de-norm~af484e5b/

Met deze uitspraken in het achterhoofd zit ik er aan te denken om dit door te schuiven naar de rechtsbijstand en die het te laten oplossen.

27x320Wp LG | 7.4 kW W/W warmtepomp | 2024 Model 3 Performance+FSD | 2019 Zoë 40kWh Star Wars edition

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

alfatrion schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 20:42:
Dank je voor de link. Het geeft stof om over na te denken.
En wat te lezen >:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alfatrion
Ik heb de dagvaarding doorgenomen. @Rienzilla stelt dat de enigste redelijke uitleg zou zijn dat er geregeld moet worden met het tarief zoals dat geldt op het moment van de levering en teruglevering. Het argument, dat hiervoor wordt aangedragen is, dat de leverancier benadeeld zou worden als de tarieven in de zomer laag liggen en hoog in de winter, en dat de afnemer benadeeld zou worden als dit andersom is. @Rienzilla haalt in de dagvaarding een uitspraak van het gerechtshof Amsterdam aan, waarin het Hof heeft overwogen dat dat het vergoedingstarief gelijk moet zijn aan het leveringstarief, voor zover de teruglevering de levering niet overstijgt. Dit is logisch als het een jaarcontract betreft, maar dat wordt nu dus doorgetrokken naar variabele overeenkomsten. Je kan hier vraagtekens bij zetten.

Stel je voor dat een auto heb met een volle benzinetank en dat het vullen van de tank mij € 50,- heeft gekost. Ik leen de auto aan jou uit voor een weekendje weg. Je rijd de tank helemaal leeg en thuis vul je de tank en dat kost jou € 60,- vanwege de gestegen prijzen. Ik ben op dat moment op vakantie, en wanneer je de auto twee weken later aan mij teruggeeft is zijn de prijzen opnieuw gestegen dat het vullen van de tank nu € 70,-. Ik ben begonnen met een auto met een volle benzinetank en eindig met een volle benzinetank, en dan zou ik jou daarvoor, na verrekening, € 20,- moeten geven? Ik denk dat je dat nooit toegewezen krijgt. Ik heb jou een auto met volle benzinetank uitgeleend, en jij moet mij een auto met volle benzinetank teruggeven.

De wetgever heeft in de wet niet opgeschreven dat de energieleverancier de teruggeleverde stroom moet inkopen voor hetzelfde tarief als waarvoor hij stroom levert aan de afnemer, maar dat de energieleverancier het geleverde moet verminderen met het teruggeleverde. Is de uitkomst van die rekensom negatief dan je krijg daarover een terugleververgoeding voor en als de uitkomst positief is dan moet je daarover de leveringsvergoeding plus toeslagen betalen.

Zoals @Rienzilla ook in één van zijn post opmerkte is het een open vraag tegen welk tarief dit resultaat moet worden aflevert. @Rienzilla meent dat de leverancier zou kunnen verdedigen dat het goedkoopste kWh's als eerste zou moeten worden weggestreept, terwijl de consument zou kunnen verdedigen dat als eerste de duurste kWh's zou moeten worden weggestreept. Misschien zou er een analyse gemaakt moeten worden waarbij gekeken wordt naar wie en wanneer de stroom wordt teruggegeven. Wanneer periode A met lage tarieven levert de energieleverancier, in periode B met gemiddeld tarief levert de afnemer terug en geeft de stroom uit periode A terug, en in periode C met hoog tarief levert de energieleverancier weer en geeft de stroom uit periode B dan terug, dan lijkt mij dat tegen het hoge tarief zou moeten worden afgerekend, omdat de stroom uit periode A al is teruggeven en de stroom uit periode C dus nog betaald moet worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Suse1402
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 04-07-2023
n.a.v. deze thread heb ik eens gecontroleerd hoe GC vorig jaar november mijn teruglevering heeft verrekend.
deze jaarnota is van 2020-2021 en het gaat om kleine bedragen, maar ik kom tot de conclusie dat ik ondanks een overschot aan teruglevering van 145kwh, ik uiteindelijk meer betaald heb voor mijn stroom dan ik terugkreeg. Het is mij vorig jaar niet opgevallen maar ik ben heel benieuwd wat mijn rekening van dit jaar 2021-2022 wordt, immers winter met in verhouding goedkoop tarief, zomer hoger, sept/okt nog hoger.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Edg8qq7RWGF53VYa4_CrkGkcWDU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/0iK55N8IVjMKaE1UvUwNxabE.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

@alfatrion

Stel je voor dat een auto heb met een volle benzinetank en dat het vullen van de tank mij € 50,- heeft gekost. Ik leen de auto aan jou uit voor een weekendje weg. Je rijd de tank helemaal leeg en thuis vul je de tank en dat kost jou € 60,- vanwege de gestegen prijzen. Ik ben op dat moment op vakantie, en wanneer je de auto twee weken later aan mij teruggeeft is zijn de prijzen opnieuw gestegen dat het vullen van de tank nu € 70,-. Ik ben begonnen met een auto met een volle benzinetank en eindig met een volle benzinetank, en dan zou ik jou daarvoor, na verrekening, € 20,- moeten geven? Ik denk dat je dat nooit toegewezen krijgt. Ik heb jou een auto met volle benzinetank uitgeleend, en jij moet mij een auto met volle benzinetank teruggeven.
Draai het eens om, ik leen de auto en tank hem vol voor 50 echter u komt terug van vakantie en de prijs is gezakt naar 30, betaald u dan wel de 50?

Maar het gaat niet om geld maar om kWh tegen kWh wegstrepen, dat is nou eenmaal zo afgesproken.

[ Voor 4% gewijzigd door Rol-Co op 27-09-2022 23:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alfatrion
Dat is precies mijn punt.

• GerjanT
Suse1402 schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 23:09:
n.a.v. deze thread heb ik eens gecontroleerd hoe GC vorig jaar november mijn teruglevering heeft verrekend.
deze jaarnota is van 2020-2021 en het gaat om kleine bedragen, maar ik kom tot de conclusie dat ik ondanks een overschot aan teruglevering van 145kwh, ik uiteindelijk meer betaald heb voor mijn stroom dan ik terugkreeg. Het is mij vorig jaar niet opgevallen maar ik ben heel benieuwd wat mijn rekening van dit jaar 2021-2022 wordt, immers winter met in verhouding goedkoop tarief, zomer hoger, sept/okt nog hoger.[Afbeelding]
Ik had tot vorig jaar dat ik nog een beetje stroom afnam van GC. Als ik mijn jaarrekening pak dan rekenen ze voor terugleveren exact hetzelfde tarief als leveren. Bij jou verlagen ze het tarief met 145x de terugleververgoeding en rekenen in hun eigen voordeel.

• Mbps
Suse1402 schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 23:09:
Het is mij vorig jaar niet opgevallen maar ik ben heel benieuwd wat mijn rekening van dit jaar 2021-2022 wordt, immers winter met in verhouding goedkoop tarief, zomer hoger, sept/okt nog hoger.[Afbeelding]
Dus met een beetje geluk levert de afrekenmethode van GC jou de komende jaarafrekening juist veel geld op?

• gelukkie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 08:16
Ik heb sinds 1dec 2021 variabel contract bij GC. In de zomer veel meer kwh opgewekt dan gebruikt. Wat is nu wijsheid: zsm overstappen en laten salderen/ afrekenen of wachten tot 1dec?

Gezien de laatste berichtgeving over de tarieven ben ik wel beetje klaar met GC. Heb vooral gas nodig en dat is heel duur bij ze.

• Suse1402
Mbps schreef op woensdag 28 september 2022 @ 08:44:
[...]

Dus met een beetje geluk levert de afrekenmethode van GC jou de komende jaarafrekening juist veel geld op?
Dat kan ik mij helemaal niet voorstellen!
Maar eigenlijk begrijp ik er helemaal niets meer van.
Totdat ik dit topic ging lezen dacht ik gewoon dat ik gewoon geen stroomkosten zou hebben en voor het overschot nog 11 cent krijg per KWH (bijna niets dus).

Maar nu ben ik bang dat ik per periode gesaldeerd ga worden en dan dus per periode die 11 cent krijg voor evt overcapaciteit (voor juli, aug, sept ) maar voor oktober en november als ik minder gebruik dan teruglever wel de volle 1 euro per kwh moet betalen.

Ik zat er juist over te denken om in oktober en november extra veel energie te gebruiken en een elektrisch kacheltje in te zetten om op die manier mijn 200kwh die ik nog overschot heb te proberen op te maken, maar aangezien ik geen idee heb of dat gesaldeerd wordt tegen het overschot van de zomer is dat misschien toch niet slim :?

Mijn jaarnota loopt dus van november tot november, maar ik heb helaas nu geen vast contract meer maar inmiddels een variabel contract en dus de tariefsverhogingen van juli en nu oktober voor mijn kiezen gekregen.

• Suse1402
gelukkie schreef op woensdag 28 september 2022 @ 19:53:
Ik heb sinds 1dec 2021 variabel contract bij GC. In de zomer veel meer kwh opgewekt dan gebruikt. Wat is nu wijsheid: zsm overstappen en laten salderen/ afrekenen of wachten tot 1dec?

Gezien de laatste berichtgeving over de tarieven ben ik wel beetje klaar met GC. Heb vooral gas nodig en dat is heel duur bij ze.
Ik zit ook in een vergelijkbare situatie en heb ook geen idee wat wijsheid is. Ik produceer dus meer dan ik verbruik maar heb ook een variabel contract, dus iedere paar maanden tariefswijzigingen. En wat ze geven voor mijn (kleine) overschot is ook belachelijk weinig.

• mister_S
Volgens mij begrijpt er niemand meer iets van, blijkbaar geeft de wet behoorlijk wat ruimte voor interpretatie. Beste is om nu even af te wachten tot de verduidelijking ervan, en daarna (als nodig) stappen ondernemen.

• Rol-Co

Rol-Co

Eneco en Greenchoice negeren toezichthouder en verhogen tarieven op 1 oktober

https://www.nu.nl/economi...arieven-op-1-oktober.html

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Mbps
Gewoon af gaan op de jaar afrekeningen van andere Tweakers hier met variabele contracten.

Is al meer keer teruggekomen in dit draatje: GreenChoice saldeert netjes per jaar maar gebruikt de actuele energietarieven van het moment dat je terug leverde.

Dus als je in zomer 100kWh terug levert en stroomprijs is dan € 0,50, in de winter 100kWh verbruikt en stroomprijs is dan € 1,00, dan betaal je -100*0,5+100*1= € 50,00.

Niet helemaal ideaal, maar niet zo dramatisch als rekenen met die 11ct terugleververgoeding.

• Wollie91
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 01-06 20:17
Mbps schreef op woensdag 28 september 2022 @ 21:22:
Gewoon af gaan op de jaar afrekeningen van andere Tweakers hier met variabele contracten.

Is al meer keer teruggekomen in dit draatje: GreenChoice saldeert netjes per jaar maar gebruikt de actuele energietarieven van het moment dat je terug leverde.

Dus als je in zomer 100kWh terug levert en stroomprijs is dan € 0,50, in de winter 100kWh verbruikt en stroomprijs is dan € 1,00, dan betaal je -100*0,5+100*1= € 50,00.

Niet helemaal ideaal, maar niet zo dramatisch als rekenen met die 11ct terugleververgoeding.
Maar zeer waarschijnlijk moeten ze binnenkort gewoon weer per kWh salderen als de wet word "gewijzigd". Dus geen paniek lijkt me...

Enviline 7.0 e-s split + HR300 boiler. 7,7 KWp solar 10*oost/ 11*west

• WackoH
Toch wel, want is dat met terugwerkend kracht?
Vermoedelijk niet, en dan kan het alsnog 100'den of zelfs 1000'den Euro's het schelen.

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 07:17
Rol-Co schreef op woensdag 28 september 2022 @ 21:02:
Eneco en Greenchoice negeren toezichthouder en verhogen tarieven op 1 oktober

https://www.nu.nl/economi...arieven-op-1-oktober.html
In 2022 zijn er al tenminste 3 bindende uitspraken van de geschillencommissie dat tariefwijzingen 30 dagen vooraf dienen te worden aangekondigd.

https://www.degeschillenc...eovereenkomst-is-te-kort/

https://www.degeschillenc...ondiging-was-niet-tijdig/

https://www.degeschillenc...-over-tariefswijzigingen/

Als ook op consuwijzer al een voorbeeldbrief staat,

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tassadar32
Wollie91 schreef op woensdag 28 september 2022 @ 22:01:
[...]

Maar zeer waarschijnlijk moeten ze binnenkort gewoon weer per kWh salderen als de wet word "gewijzigd". Dus geen paniek lijkt me...
De uitspraken van Jetten (zie mijn vorige post) zijn duidelijk: Salderen dient met energie te gebeuren en per jaar. Greenchoice weigert dit correct te doen (net als de tariefverhoging) dus wanneer de energiemarkt van slot gaat zijn ze mij als klant kwijt. Ondertussen ga ik wel kijken hoe ik het teveel betaalde bedrag kan terugvorderen, ik zit er aan te denken om mijn rechtsbijstand hiervoor in te schakelen.

27x320Wp LG | 7.4 kW W/W warmtepomp | 2024 Model 3 Performance+FSD | 2019 Zoë 40kWh Star Wars edition

• Lothlórien
  • Nu online
Ik zal ook even te kijken:
dit jaar 2069 kwH verbruikt en 403 teruggeleverd.

Wat eigenlijk zou verwachten is dat GC de nota opmaakt over 1666 kWh.
In plaats daarvan maken ze een nota op over het gemiddelde tarief van levering respectievelijk teruglevering en rekenenen ze de overheidsvergoedingen wel over 1666 kWh.

Bij mij is dat niet dramatisch: de kWh tarieven komen bij mij rond de 6,6 cent uit, maar bij andere mensen verschilt het dus wel significant. (zoals de 10,5 cent levering en 8,2 teruglevering van de TS).

Tot in hoeverre dit daadwerkelijk in strijd is met de uitspraken van de ACM durf ik geen uitspraak over te doen aangezien de overheidsvergoedingen wel gewoon over die 1666 kWh worden berekent. Ik hoor net op de radio dat dit morgen behandeld gaat worden in Meldpunt.

• Tassadar32
Ik zit hier met:
Verbruik normaal: 2.599 kWh a 0,09998
Verbruik dal: 7.517 kWh a 0,07000
Teruglevering normaal: -2.908 kWh a 0,07371
Teruglevering dal: -1.155 kWh a 0,05866

Aangezien de EV voornamelijk in dal laad en de energie overdag opgewekt word zorgt het verschil tussen normaal en dal voor nog een klein voordeel, maar dat weegt niet op tegen het tariefverschil tussen verbruik en teruglevering!

Bovenstaande is ex BTW dus inclusief BTW is het verschil nog groter. Netto zit het teveel betaald tegen de 100 euro aan.

[ Voor 13% gewijzigd door Tassadar32 op 29-09-2022 09:51 ]

• Lothlórien
  • Nu online
Eigenlijk een raar systeem dat je gestimuleerd wordt om zoveel mogelijk tijdens daluren te gebruiken terwijl je dan niet opwekt, met het gevolg dat het huidige salderingssysteem een energieoverschot overdag in de hand werkt. Overigens ook altijd al raar gevonden dat je financieel gestimuleerd wordt zover mogelijk je eigen opwek op te maken, terwijl je ook naar een situatie toe wilt waarbij de groene productie maximaal en het energieverbruik (dus ook fossiele brandstoffen) minimaal is. Maar dat gaat in de toekomst veranderen.

Aan de andere kant..... als er een overschot overdag is zal men het tarief overdag moeten verlagen toch?

[ Voor 45% gewijzigd door Lothlórien op 29-09-2022 11:24 ]

• alfatrion
WackoH schreef op donderdag 29 september 2022 @ 00:37:
Toch wel, want is dat met terugwerkend kracht?
Het betreft het expliciet vastleggen wat impliciet al van kracht is. Zie de beantwoording van kamervragen.
Tassadar32 schreef op donderdag 29 september 2022 @ 07:57:
Ondertussen ga ik wel kijken hoe ik het teveel betaalde bedrag kan terugvorderen, ik zit er aan te denken om mijn rechtsbijstand hiervoor in te schakelen.
Als je met automatische incasso betaald, dan hebben ze waarscheinlijk geen rechtsgeldige machtiging en kun tot 13 maanden terug een MOI melding indienen
gelukkie schreef op woensdag 28 september 2022 @ 19:53:
Ik ben met alleen gas overgestapt naar Delta.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tassadar32
Klacht ingediend bij het ACM. Weet niet of hier snel iets mee gebeurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerjanT
Tassadar32 schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 10:33:
Klacht ingediend bij het ACM. Weet niet of hier snel iets mee gebeurt.
Heb je ook nog overwogen om een klacht bij de geschillencommissie neer te leggen?

Ik ben nog in afwachting van mijn jaarnota, maar ben dat tzt wel van plan.

[ Voor 12% gewijzigd door GerjanT op 30-09-2022 12:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeegerd
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 02-06 20:01
Domba schreef op donderdag 29 september 2022 @ 01:12:
[...]

In 2022 zijn er al tenminste 3 bindende uitspraken van de geschillencommissie dat tariefwijzingen 30 dagen vooraf dienen te worden aangekondigd.
Precies. En dat GC dan in de mail durft te schrijven dat de klanten graag willen dat e.e.a. wat eerder gecommuniceerd zou worden. Mooi geframed, maar dit soort communicatie stoot mij juist af.

In werkelijkheid, tenzij ze echt zo dom zijn, weten ze allang van dergelijke regels/uitspraken natuurlijk.

Bovendien reageren ze helemaal niet meer op mijn berichten. Heb nog 2 openstaande vragen:

- hoe zit het met salderen, concreet (hierboven al veel besproken)

- waarom krijgt de ene klant een veel hoger tarief te zien dan de andere, per 1 oktober (intussen uitgesteld), terwijl de contractnaam hetzelfde is (afgezien van underscore). Zie ook in dit topic.

Slechte zaak.

6885 Wp + Daikin US 3.5 + Nibe MT-WH21 = gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 08:26
Nog een datapunt; ik heb mijn aansluiting door de netbeheerder laten wijzigen van 1x 35A naar 3x 25A, hierbij is ook de meter gewisseld.
Greenchoice ziet hierin de aanleiding om spontaan een tussentijdse afrekening te maken, waarbij dus ook de salderingsperiode voortijdig afgekapt wordt.
In dit geval heb ik nog niet zo lang PV en daarom nog geen overschot opgebouwd, maar als dat wel zo was dan had dit een behoorlijke benadeling kunnen zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Domba
ASW1 schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 14:38:
Nog een datapunt; ik heb mijn aansluiting door de netbeheerder laten wijzigen van 1x 35A naar 3x 25A, hierbij is ook de meter gewisseld.
Greenchoice ziet hierin de aanleiding om spontaan een tussentijdse afrekening te maken, waarbij dus ook de salderingsperiode voortijdig afgekapt wordt.
In dit geval heb ik nog niet zo lang PV en daarom nog geen overschot opgebouwd, maar als dat wel zo was dan had dit een behoorlijke benadeling kunnen zijn.
Als de aanpassing van artikel 31c wordt aangenomen dit jaar is dat niet van toepassing meer, het blijft de zelfde leverancier, salderen is per jaar (wat het nu ook al is, maar niet zo specifiek, wat niet zelfde hoef te zijn als kalenderjaar)
Aan de voorgestelde wijziging van artikel 31c van de Elektriciteitswet 1998 is een vijfde lid toegevoegd. Dat artikel bepaalt dat als de overeenkomst tussen leverancier en kleinverbruiker voor afloop van het factuurjaar wordt beëindigd, de berekening van de leveringskosten slechts plaatsvindt over het deel van het jaar waar de overeenkomst betrekking op heeft. Als de overeenkomst binnen een factuurjaar wordt opgezegd en de opvolgende overeenkomst bij dezelfde leverancier wordt afgesloten zijn het eerste en tweede lid van toepassing wat wil zeggen dat in dat geval wordt gesaldeerd over het factuurjaar.
Tweede nota van wijziging

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 08:26
Domba schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 15:01:
[...]

Als de aanpassing van artikel 31c wordt aangenomen dit jaar is dat niet van toepassing meer, het blijft de zelfde leverancier, salderen is per jaar (wat het nu ook al is, maar niet zo specifiek, wat niet zelfde hoef te zijn als kalenderjaar)

[...]

Tweede nota van wijziging
Mijn overeenkomst is niet beëindigd of opgezegd maar loopt onveranderd door.
Greenchoice besluit een tussentijdse afrekening te maken blijkbaar getriggerd door de meterwissel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
ASW1 schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 15:13:
[...]

Greenchoice besluit een tussentijdse afrekening te maken blijkbaar getriggerd door de meterwissel.
Op moment is het een grijs gebied en je eindigd bij een bindend advies van de geschillencommissie, vandaar er een verduidelijking komt
Het huidige artikel 31c laat weliswaar toe dat er zo vaak gefactureerd wordt als de leverancier of klant dat wil (Kamerstukken 2007/08, 31374, nr. 3, p. 7),1 maar met de wijziging van artikel 31c, eerste en tweede lid, wordt verduidelijkt dat salderen alleen jaarlijks plaatsvindt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chromoris
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 06:36
ASW1 schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 15:13:
[...]

Daar heb ik ook last van, kapotte slimme meter die vervangen is geworden door een slimme meter die nog kapotter was. Het probleem zit hem er waarschijnlijk in dat het systeem van Greenchoice de meterstanden tijdens de wissel hebben doorgekregen van de netbeheerder. En dat triggert blijkbaar automatisch het proces.

Ik heb met ze gebeld, vonden het ook vreemd en de kwestie ligt nu bij de afdeling die er over gaat (en blijkbaar dat ook kan aanpassen). Voor het salderen van de stroom is dit wel irritant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chromoris
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 06:36
Kleine update wat betreft bovenstaand punt rondom vervangen slimme meter bij Greenchoice: Blijkbaar stelt men standaard een nota op zodra de slimme meter vervangen wordt (iets met oude & nieuwe meterstanden en zo). Echter kan je als klant vragen voor een nota als je jaar voorbij is. Op dat punt gaat men dan de hoeveelheid teruglevering verrekenen met wat je afgenomen hebt. En dat wordt dan netjes verrekend met wat je betaald hebt.

Op zich wel wat irritant (mijn meter is 2x vervangen geworden, dus ik krijg dan 2x een tussentijdse nota), maar men heeft wel toegezegd om het correct te verrekenen (saldering netjes op jaarbasis). Kreeg ook nog te horen dat men er naar wilt gaan dat de situatie met meerdere nota's bij het vervangen van een meter niet meer nodig is. Maar dat geldt helaas nu nog niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wollie91
Ik had 2 weken geleden aan mail gestuurd naar Greenchoice en heb zojuist onderstaand antwoord gekregen...

Dank u wel voor uw bericht met betrekking tot het salderen door Greenchoice. Ik informeer u graag.

Greenchoice saldeert over een heel jaar op de jaarnota. In augustus 2023 krijgt u de nota waarop dat gebeurd. Op de nota worden de kWh's die u verbruikt heeft weggestreept tegen de kWh's die u opwekt tegen hetzelfde tarief. Eerst worden de kWh's in normaaltarief weggestreept en daarna die in daltarief. Maximaal gunstig voor u dus. U heeft geen gasaansluiting en bent ongeveer zelfvoorzienend qua stroomverbruik. Dat doet u goed en duurzaam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Wollie91 schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 16:13:
Ik had 2 weken geleden aan mail gestuurd naar Greenchoice en heb zojuist onderstaand antwoord gekregen...

Dank u wel voor uw bericht met betrekking tot het salderen door Greenchoice. Ik informeer u graag.

Greenchoice saldeert over een heel jaar op de jaarnota. In augustus 2023 krijgt u de nota waarop dat gebeurd. Op de nota worden de kWh's die u verbruikt heeft weggestreept tegen de kWh's die u opwekt tegen hetzelfde tarief. Eerst worden de kWh's in normaaltarief weggestreept en daarna die in daltarief. Maximaal gunstig voor u dus. U heeft geen gasaansluiting en bent ongeveer zelfvoorzienend qua stroomverbruik. Dat doet u goed en duurzaam.
Wat was je vraag en welk contract heb je? Variabel of vast?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wollie91
Wolly schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 16:15:
[...]

Wat was je vraag en welk contract heb je? Variabel of vast?
Ik heb een variabel contract.

Mijn vraag:

Ik lees van meerdere mensen dat jullie wel salderen per jaar maar dat kwh per tariefsperiode (modelcontract) worden omgerekend naar euro's en dit is dus erg nadelig voor mij als klant. De tarieven gaan erg omhoog per oktober terwijl mijn verbruik ook veel hoger ligt in deze maanden. De kwh die ik in de maanden ervoor heb gesaldeerd zijn dan veel minder waard aangezien er toen een tarief van ongeveer €0,50 per kWh was. Zou je me per mail kunnen bevestigen dat jullie wel salderen op kwh basis per jaar zonder dit om te rekenen naar euro’s per tariefperiode?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Wollie91 schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 16:17:
[...]

Ik heb een variabel contract.

Mijn vraag:

Ik lees van meerdere mensen dat jullie wel salderen per jaar maar dat kwh per tariefsperiode (modelcontract) worden omgerekend naar euro's en dit is dus erg nadelig voor mij als klant. De tarieven gaan erg omhoog per oktober terwijl mijn verbruik ook veel hoger ligt in deze maanden. De kwh die ik in de maanden ervoor heb gesaldeerd zijn dan veel minder waard aangezien er toen een tarief van ongeveer €0,50 per kWh was. Zou je me per mail kunnen bevestigen dat jullie wel salderen op kwh basis per jaar zonder dit om te rekenen naar euro’s per tariefperiode?
De twitter medewerkers van Greenchoice zeiden 4 dagen geleden heel wat anders.

Gisteren trouwens ook, best een duidelijk antwoord deze keer:

[ Voor 7% gewijzigd door Wolly op 04-10-2022 16:35 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Turrican
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 06:43
Wollie91 schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 16:13:
Op de nota worden de kWh's die u verbruikt heeft weggestreept tegen de kWh's die u opwekt tegen hetzelfde tarief.
Het gaat om de cursieve tekst… dat wegstrepen doen ze dus echt wel per tariefsperiode, want anders hebben ze niet “hetzelfde tarief”.

Daarna nog een (irrelevant) stukje in het antwoord om je aandacht af te leiden…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zer0l
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 06:41
Turrican schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 23:44:
[...]

Het gaat om de cursieve tekst… dat wegstrepen doen ze dus echt wel per tariefsperiode, want anders hebben ze niet “hetzelfde tarief”.

Daarna nog een (irrelevant) stukje in het antwoord om je aandacht af te leiden…
Blijft bizar. Maar als ik het goed begrijp heb ik dus nog wel IETS aan die overproductie van kWh-uren. Vorig jaar bleek ik 800 kWh over te hebben. Dit jaar wordt dat tot nu ongeveer 1100 kWh. Die gaan 19 oktober dus gesaldeerd worden (tegen welk tarief is me niet goed duidelijk) en die euros houd ik over voor de laatste periode tot 1 januari.
Oftewel: ongeveer 550 kWh in euro's gaat mee, immers mijn tarief is 2x zo duur in de laatste periode.

In retrospect, it was inevitable

Pagina: 1 ... 5 ... 24 Laatste