Het is beiden belangrijk, maar begin bij het begin.
Als eerste, kijk naar wat er is afgesproken. Ik heb bij de overgang van vast naar variabel geen mail gehad met dat de voorwaarden veranderen. Op de overeenkomst die ik met ze heb zijn de onderstaande voorwaarden van toepassing.
Artikel 4 Wekt u ook zelf energie op? (AV levering elektriciteit en gas 2017 GreenChoice)
4.1 Wekt u op uw adres zelf (duurzame) elektriciteit op, bijvoorbeeld met zonnepanelen, dan verminderen wij uw afgenomen elektriciteit met de door u teruggeleverde elektriciteit.
4.2 Wekt u zelf meer elektriciteit op dan u heeft verbruikt, dan ontvangt u hiervoor van ons de afgesproken terugleververgoeding.
4.3 Wekt u voor het eerst elektriciteit op, dan moet u ook bij uw netbeheerder melden dat u elektriciteit gaat opwekken (dit kan via
www.energieleveren.nl).
Het Haviltex arrest leert ons dat we de leemte in het contract, over hoe er gesaldeerd moet worden, moeten invullen door te kijken naar de uitleg die partijen over en weer redelijkerwijs aan deze bepalingen mochten toekennen en op hetgeen zij te dien aanzien redelijkerwijs van elkaar mochten verwachten. En over de wijze van saldering is niets afgesproken behalve dat de verbruikte energie verminderd met de opgewekte energie.
GreenChoice meent dat de saldering moet plaatsvinden door de opwekking van energie af te rekenen tegen het tarief dat geld op het moment van opwekking, behalve voor zover het jaarlijkse overschot betreft dat tegen een lager tarief moet worden afgerekend. Maar dat standpunt komt geknutseld over.
Artikel 4 lid 1 uit de algemene voorwaarden komt overeen met wat in de wet staat. Het artikel dat eerder is aangehaald luid:
Artikel 31c lid 1 Elektriciteitswet 1998
Voor afnemers die duurzame elektriciteit invoeden op het net, berekent de leverancier het verbruik ten behoeve van de facturering en inning van de leveringskosten door de aan het net onttrokken elektriciteit te verminderen met de op het net ingevoede elektriciteit, waarbij de vermindering maximaal de hoeveelheid aan het net onttrokken elektriciteit bedraagt.
De wet schrijft duidelijk voor dat er verrekend moet worden in kWh. GreenChoice verrekend in euro's en zit dus al fout.
De uitleg van GreenChoice brengt ook met zich mee dat ze afnemers voor het blok mag zetten: je hebt nu 1000 kWh aan elektriciteit geleverd, je dacht dat later zelf te kunnen gebruiken, maar wij veranderen nu snel even de tarieven van € 0,22 per kWh naar € 1,10 per kWh. Als je opzegt dan krijg je € 115,- en anders moet je € 880,- bijleggen.
Het eerder aangehaalde beantwoording van kamervragen
DGKE-DE / 22477991 geeft de minister aan dat het amendement
29372, nr. 45 duidelijk zou aangeven dat er over de periode van één jaar moet worden gesaldeerd. In het amendement staat dat de netbeheerder jaarlijks de stand voor levering moet verminderen met de stand van de teruglevering. Het wetsartikel is later aangepast naar de huidige versie en dat is kennelijk gebeurt met het oog dat de energieleverancier dit moet doen zonder dat de wetgever daarbij afbreuk wilde doen aan de frequentie van saldering.
Andere omstandigheden zijn:
- de Beleidsregel factureringstermijnen energie (oud) schrijft voor dat er jaarlijks moet worden afgerekend;
- GreenChoice geeft over de salderingsregeling zelf aan dat je de stroom later kunt gebruiken tegen het zelfde tarief;
- in de zomer wordt meer stroom opgewekt dan in de winter; en
- kleine afnemers laten zonnenpanelen doorgaans neerleggen met het idee later zelf de energie te kunnen gebruiken.
Al met al lijkt het salderen over de afrekeningsperiode de juiste uitleg van de contractuele bepaling te zijn.
Edit 6 januari 2023:
Deze post geeft aan hoe ik er tegen aankeek op het moment van schrijven. Inmiddels ben ik van mening veranderd. De werkwijze van GreenChoice komt mij correct voor.
[
Voor 2% gewijzigd door
alfatrion op 06-01-2023 00:51
. Reden: Ik ben teruggekomen om deze post. ]