Integendeel, iedereen weet hoe het bedoeld is echter is het niet vollledig genoeg in de wet geschreven.mister_S schreef op woensdag 21 september 2022 @ 22:10:
[...]
Niemand lijkt te weten hoe het is bedoeld, zelfs de ACM lijkt op dit punt geen duidelijke uitspraak te kunnen doen helaas.
Dan weet dus niemand hoe het bedoeld is. Als het niet concreet is vastgelegd maken we dus allemaal aannames.Wolly schreef op woensdag 21 september 2022 @ 22:14:
[...]
Integendeel, iedereen weet hoe het bedoeld is echter is het niet vollledig genoeg in de wet geschreven.
Kwestie van de wetsgeschiedenis erop naslaan en je weet het antwoord.mister_S schreef op woensdag 21 september 2022 @ 22:22:
[...]
Dan weet dus niemand hoe het bedoeld is. Als het niet concreet is vastgelegd maken we dus allemaal aannames.
Het salderen is echt wel anders uitgelegd door de overheid dat je het verbruik mag wegstrepen tegen wat je opwekt. Dat het energienet hypothetisch gezien functioneert als een soort batterij voor jou die de opgewekte stroom later weer teruggeeft. Dit maakte niet uit of je een variabel of vast contract had. Als je zonnepanelen aanschaft hou je rekening met het salderen hoe het is afgesproken. Daar wordt ook de terugverdientijd op berekend, dus ook alle zonnepaneel bedrijven zaten er naast met hun uitleg.
De overheid loopt hierdoor wel een hoop inkomsten mis, die irritaties waren al wel zichtbaar in gesprekken over het zo snel mogelijk afschaffen. Dat de energieleveranciers nu iets gevonden hebben om het anders te interpreteren lijkt de overheid goed uit te komen. Het kost ze zo minder subsidie, maar maakt de overheid wederom minder betrouwbaar omdat ze vrij laks zijn om het te corrigeren en net of doen alsof het zo prima is.
De overheid loopt hierdoor wel een hoop inkomsten mis, die irritaties waren al wel zichtbaar in gesprekken over het zo snel mogelijk afschaffen. Dat de energieleveranciers nu iets gevonden hebben om het anders te interpreteren lijkt de overheid goed uit te komen. Het kost ze zo minder subsidie, maar maakt de overheid wederom minder betrouwbaar omdat ze vrij laks zijn om het te corrigeren en net of doen alsof het zo prima is.
Vanavond even een appje gestuurd naar greenchoice. Nu doet de link het wel!Droplul schreef op woensdag 21 september 2022 @ 20:58:
[...]
“Je kunt mailen naar termijnbedrag@greenchoice.nl om te proberen je termijnbedrag aan te passen.
Mensen achter de telefoon mogen dat niet zelf meer doen, hoorde ik vandaag na 50 minuten in de wacht.”
* via twitter
Voor de mensen die hun termijnbedrag lager willen als mogelijk in de app.
http://www.greenchoice.nl/aanpassingtermijnbedrag
Je moet redelijk uitgebreid aangeven wat je aan je woning hebt gedaan om een extra laag termijnbedrag te rechtvaardigen tot een factuur aan toe.
Nu maar afwachten of het word geaccepteerd.
Kom maar op met die wetgeschiedenis zou ik zeggen, kunnen we ons gelijk halen bij GC. Ik ben het met je eens hoor, ik had altijd gedacht dat dit gewoon strict en duidelijk in de wet stond, nee dus. Hoe het bedoeld was boeit niet in dit geval, GC of ieder ander leverancier kan dit lekker zelf ook interpreteren blijkbaar.Wolly schreef op woensdag 21 september 2022 @ 22:24:
[...]
Kwestie van de wetsgeschiedenis erop naslaan en je weet het antwoord.
Ik word zo zelf ook goed genaaid, maar ik zie geen sterk wettelijk argument waarmee ik GC op de smoel kan slaan (figuurlijk dan).
Dit is een mooi verzameltopic: Procedure tegen Budgetenergie over salderen per jaar en TLVmister_S schreef op woensdag 21 september 2022 @ 23:25:
[...]
Kom maar op met die wetgeschiedenis zou ik zeggen, kunnen we ons gelijk halen bij GC. Ik ben het met je eens hoor, ik had altijd gedacht dat dit gewoon strict en duidelijk in de wet stond, nee dus. Hoe het bedoeld was boeit niet in dit geval, GC of ieder ander leverancier kan dit lekker zelf ook interpreteren blijkbaar.
Ik word zo zelf ook goed genaaid, maar ik zie geen sterk wettelijk argument waarmee ik GC op de smoel kan slaan (figuurlijk dan).
Voor wie nog denkt dat GC per jaar saldeert waarbij je zomer tegen winter kunt wegstrepen... De GC-helpdesk schreef:
De TLV van 11 ct/kWh komt wel erg karig over in verhouding tot de enorme levertarieven, zeker vanaf 1 okt. Zal wel met risicodekking te maken hebben.
En hoe zit het met de underscore in contractnamen? (Zie eerdere post Wolly in "Greenchoice jaarrekening saldering incorrect?" )
Zouden bijv mensen met netto overschot de underscore (hogere tarieven) krijgen? Of zou GC de overgang van huidig naar nieuw tarief niet al te extreem willen maken (dus nieuwe hangt af van je huidige tarief)?
Aanvulling: zie ook deze communicatie van GC over de nieuwe tarieven per 1 okt.
Nee, er wijzigt niets in de TLV helaas, lees: die wordt relatief flink lager vergeleken met de levertarieven. Bovendien, voordat je een TLV krijgt wordt eerst wel periodiek gesaldeerd. Dat schrijft men niet expliciet.
Marketingtechnisch handig misschien, maar of het een duurzame, prettige relatie met de klant oplevert...
Dit leest toch als 'salderen per tariefperiode'? Blijkbaar heeft men wel moeite met de uitspraak "Je kunt je zomeroverschot niet meer wegstrepen tegen je winterafname". Of concreter, wat zou het antwoord worden op de vraag van @Daniel in Daniel in "Greenchoice jaarrekening saldering incorrect?" ?U heeft een slimme meter. Dit brengt mee dat Greenchoice verplicht is dezelfde tarieven voor zowel levering als teruglevering te hanteren die in een specifieke deelperiode op basis van de slimme meterstanden van toepassing waren. (..) Graag breng ik onder uw aandacht dat de betreffende jaarnota een vereenvoudigde nota is met een gemiddeld leverings- en terugleveringstarief over meerdere deelperiodes. Deze gemiddelden kunnen leiden tot een verschillend leverings- en teruglevertarief. Via Mijn Greenchoice kunt u de gespecifieerde jaarnota inzien (Nota’s bekijken, Jaarnota, Bekijk specificaties). Op deze gespecificeerde jaarnota kunt u zien dat wij per deelperiode voor zowel het leverings- als terugleveringsvolume op basis van uw slimme meterstanden exact dezelfde tarieven hanteren. Het salderen verloopt dus goed.
De TLV van 11 ct/kWh komt wel erg karig over in verhouding tot de enorme levertarieven, zeker vanaf 1 okt. Zal wel met risicodekking te maken hebben.
En hoe zit het met de underscore in contractnamen? (Zie eerdere post Wolly in "Greenchoice jaarrekening saldering incorrect?" )
Zouden bijv mensen met netto overschot de underscore (hogere tarieven) krijgen? Of zou GC de overgang van huidig naar nieuw tarief niet al te extreem willen maken (dus nieuwe hangt af van je huidige tarief)?
Aanvulling: zie ook deze communicatie van GC over de nieuwe tarieven per 1 okt.
Slim om de aandacht alleen op de TLV te vestigen: er wijzigt niets (slaapt u rustig door?).Lever je stroom aan ons terug?
Je netto teruglevertarief verandert niet per 1 oktober 2022. Dit is de vergoeding die je van ons ontvangt voor stroom die je meer opwekt dan je verbruikt. Dit tarief blijft 11,5 cent per kWh exclusief btw, zonder maximum verbruik. Lees meer over de voorwaarden.
Nee, er wijzigt niets in de TLV helaas, lees: die wordt relatief flink lager vergeleken met de levertarieven. Bovendien, voordat je een TLV krijgt wordt eerst wel periodiek gesaldeerd. Dat schrijft men niet expliciet.
Marketingtechnisch handig misschien, maar of het een duurzame, prettige relatie met de klant oplevert...
[ Voor 18% gewijzigd door zeegerd op 22-09-2022 10:42 . Reden: aanvulling communicatie ]
6885 Wp + Daikin US 3.5 + Nibe MT-WH21 = gasloos
Ik heb "Groen&Vrij Wind en Zon halfjaar", geen underscore en half jaar ipv kwartaal.zeegerd schreef op donderdag 22 september 2022 @ 09:38:
Er zijn nog meer variaties. Ook een "laag" tarief dus zonder underscore de lagere tarieven zou best kunnen.
Ik heb nu voor 2022 nog 800Kwh over en wilde dat met de airco opstoken. Ik dacht enkel naar Kwh te kunnen kijken, maar dat blijkt middels dit topic dus niet meer te kunnen. Hoe ik de berekening dan moet maken is mij nog niet geheel duidelijk.
Als ik de uitleg van GC (zie mijn post hierboven) goed begrijp:s3n schreef op donderdag 22 september 2022 @ 09:46:
[...]
Ik heb nu voor 2022 nog 800Kwh over en wilde dat met de airco opstoken. Ik dacht enkel naar Kwh te kunnen kijken, maar dat blijkt middels dit topic dus niet meer te kunnen. Hoe ik de berekening dan moet maken is mij nog niet geheel duidelijk.
Als je nieuwe tarief op 1 okt ingaat, wordt je huidige L+TL verrekend. Voor het gemak, stel dat je daarbij netto 800 kWh over hebt eind sep, dan krijg je 800*TLV (11 cent wellicht), die vermoedelijk later op de jaarnota wordt verrekend.
Op 1 okt begint een nieuwe periode, dus als je (net als ik
Is het tijd voor een jaarnota, dan wordt alles van de verschillende tariefperioden (wellicht 4) verrekend en zie je wat je moet betalen. Tenminste, met deze werkwijze lijkt het me sterk dat je onder de streep negatief uitkomt.
Als je netto afneemt in zo'n periode, dan loont het om meer voor het daltarief te kiezen, indien mogelijk natuurlijk. Er zit vanaf 1 okt maar liefst 34 cent verschil tussen, per kWh. Ter vergelijking, in juli kocht ik voor 34 cent nog 2 prachtige kWh.

Soortgelijke situatie hier! Ik zit ook op een halfjaar tarief, van januari t/m juni en juli t/m december. Het inzicht wat je nodig hebt is op te halen uit je meterstanden die je kunt downloaden bij Greenchoice. Hierin is zowel de beginstand als de eindstand van een tariefperiode te zien en kan je dus afleiden wat je aan € mee neemt van de eerste helft naar de tweede helft. De rekensom hiervoor is:s3n schreef op donderdag 22 september 2022 @ 09:46:
[...]
Ik heb "Groen&Vrij Wind en Zon halfjaar", geen underscore en half jaar ipv kwartaal.
Er zijn nog meer variaties. Ook een "laag" tarief dus zonder underscore de lagere tarieven zou best kunnen.
(meterstand 1-7 minus meterstand 1-1) - (terugleverstand 1-7 minus terugleverstand 1-1). Is dit getal negatief dan vermenigvuldig je dit met de terugleververgoeding voor die periode. Dat zal circa 9c/kWh geweest zijn.
In mijn geval neem ik daardoor circa €70 euro 'korting' mee naar de 2e helft van het jaar.
Dankje, ik ga eens rekenen. Vorig jaar heb ik de airco aangehad tot ik op -20Kwh zat. Bij salderen per jaar zou je verwachten dat je, als je meer terug levert, niet bij zou moeten betalen. Zal eens kijken wat het qua euro's doet. Bij een periode van een half jaar heb je de maanden juli en augustus natuurlijk in de periode zitten en is de schade minder dan een periode per kwartaaljeedie schreef op donderdag 22 september 2022 @ 10:46:
[...]
Soortgelijke situatie hier! Ik zit ook op een halfjaar tarief, van januari t/m juni en juli t/m december. Het inzicht wat je nodig hebt is op te halen uit je meterstanden die je kunt downloaden bij Greenchoice. Hierin is zowel de beginstand als de eindstand van een tariefperiode te zien en kan je dus afleiden wat je aan € mee neemt van de eerste helft naar de tweede helft. De rekensom hiervoor is:
(meterstand 1-7 minus meterstand 1-1) - (terugleverstand 1-7 minus terugleverstand 1-1). Is dit getal negatief dan vermenigvuldig je dit met de terugleververgoeding voor die periode. Dat zal circa 9c/kWh geweest zijn.
In mijn geval neem ik daardoor circa €70 euro 'korting' mee naar de 2e helft van het jaar.
Waarschijnlijk verschuilen ze zich achter de verplichting om dezelfde tarieven voor levering als teruglevering te hanteren. Omdat de tarieven per kwartaal verschillen kan dat niet meer: een kWh uit maand 1 kan een andere prijs (zowel hoger als lager) hebben dan een kWh uit maand 2. Als je dan over tariefperiodes heen gaat salderen krijgt de gebruiker voor teruglevering een andere prijs dan voor leveringzeegerd schreef op donderdag 22 september 2022 @ 09:38:
Dit leest toch als 'salderen per tariefperiode'? Blijkbaar heeft men wel moeite met de uitspraak "Je kunt je zomeroverschot niet meer wegstrepen tegen je winterafname". Of concreter, wat zou het antwoord worden op de vraag van @Daniel in Daniel in "Greenchoice jaarrekening saldering incorrect?" ?
Door per tariefperiode alleen bedragen over te hevelen en geen kWh's voldoe je nog steeds aan de verplichting.
Ik vermoed dat het antwoord op mijn vraag als volgt wordt:
Q1: 500 kWh verbruikt á 0,32 = € 160
Q2: 600 kWh geleverd á 0,35 = -€ 210
Q3: 400 kWh geleverd á 0,45 = -€ 180
Q4: 500 kWh verbruikt á 0,60 = € 300
Totaal 160 -210 - 180 + 300 = € 70 te betalen
@Daniel Ik denk (hoop) dat het idd. zit zoals jij helder met je voorbeeld beschrijft.
En stel dat je in Q2 dan nog 100 kWh meer had geleverd, dan zou je daar TLV van toen voor krijgen (8 cent geloof ik)
Het is niet fijn voor ons, maar nog wel iets waar ik mee zou kunnen leven. Het is nl. ook niet helemaal fair als GC in de zomer stroom voor 0.35 moest afnemen, en dat de aanstaande winter weer voor 0.60 moet gaan leveren (de echte stroomkosten een fractie zijn van deze bedragen, het gaat even om het principe).
Als het sommetje zoals onderstaand zou zijn, (en dat is wat Budgetenergie heeft gedaan?), dan wordt het tijd de messen te slijpen. M.i. zouden we als klanten dan een goede kans bij een rechtzaak maken, want zo'n berekening gaat in tegen de geest van de wet in.
Q2: 600 kWh geleverd á 0,08 (TLV) = -€ 48
Q3: 400 kWh geleverd á 0,115 (TLV) = -€ 46
Totaal: 366 Euro betalen
En stel dat je in Q2 dan nog 100 kWh meer had geleverd, dan zou je daar TLV van toen voor krijgen (8 cent geloof ik)
Het is niet fijn voor ons, maar nog wel iets waar ik mee zou kunnen leven. Het is nl. ook niet helemaal fair als GC in de zomer stroom voor 0.35 moest afnemen, en dat de aanstaande winter weer voor 0.60 moet gaan leveren (de echte stroomkosten een fractie zijn van deze bedragen, het gaat even om het principe).
Als het sommetje zoals onderstaand zou zijn, (en dat is wat Budgetenergie heeft gedaan?), dan wordt het tijd de messen te slijpen. M.i. zouden we als klanten dan een goede kans bij een rechtzaak maken, want zo'n berekening gaat in tegen de geest van de wet in.
Volgens mij is die als niet relevant; er zijn mensen hier die al langer op variabele tarieven zitten en in hun jaarrekening terugzien dat de situatie zoals @Daniel 'm omschrijft wordt toegepast door GreenChoice (lees dit draadje maar verder terug).Als het sommetje zoals onderstaand zou zijn, (en dat is wat Budgetenergie heeft gedaan?), dan wordt het tijd de messen te slijpen. M.i. zouden we als klanten dan een goede kans bij een rechtzaak maken, want zo'n berekening gaat in tegen de geest van de wet in.
Daar is voorheen nooit een punt over gemaakt i.v.m. de kleine prijsverschillen die voorheen per tariefperiode waren, maar wordt nu opeens wel een stuk spannender i.v.m. de grote prijsverschillen.
Ik durf (bij wijze van spreken) te wedden om 1000 winterbestendige ongesaldeerde kWh dat dit het juiste antwoord is. Netto teruglevering = je ontvangt de TLV, niet een kaal levertarief.WackoH schreef op donderdag 22 september 2022 @ 15:35:
OK, dank je @Mbps Ik scan dit draadje eens in de zoveel dagen maar het werd mij niet duidelijk.
Nou moe.zeegerd schreef op donderdag 22 september 2022 @ 15:59:
[...]
Ik durf (bij wijze van spreken) te wedden om 1000 winterbestendige ongesaldeerde kWh dat dit het juiste antwoord is. Netto teruglevering = je ontvangt de TLV, niet een kaal levertarief.
Was ik net wat opgelucht, stuur ik net een reactie, verstoort @zeegerd het 'feestje' weer...
Nu ben weer terug bij af...
@WackoH wellicht wordt de pijn verzacht door ons kabinet, dat natuurlijk nog wel met maatregelen komt...
Ik heb net dit draadje doorgenomen
Ideaal als de kWh binnen een factuurjaar tegen elkaar worden weggstreept. Maar een vergoeding binnen een tariefperiode voor het dan geledende tarief, is nog net acceptabel. BudgetEnergie schijnt daar 50% voor te geven (dus nog niet zo erg als alleen maar de TLV).
Degene die de procedure tegen BudgetEnergie is gestart, lijkt er hetzelfde in te zitten als ik:Wolly schreef op woensdag 21 september 2022 @ 23:27:
[...]Dit is een mooi verzameltopic: Procedure tegen Budgetenergie over salderen per jaar en TLV
Ideaal als de kWh binnen een factuurjaar tegen elkaar worden weggstreept. Maar een vergoeding binnen een tariefperiode voor het dan geledende tarief, is nog net acceptabel. BudgetEnergie schijnt daar 50% voor te geven (dus nog niet zo erg als alleen maar de TLV).
Vooralsnog ga ik er toch van uit de @Mbps gelijk heeft.
Dit is wel belangrijk, want dat betekent dat ik nu niet moet overstappen naar een leverancier die goedkoper is.
Want dan worden eerst de netto kWh over het lopende factuurjaar bepaald (dat begon bij mij begon mei...). Daar krijg ik dan de TLV voor (Q2 0.08, Q3 0.115, meen ik).
Pas daarna gaat dan de 'saldering' werken.
Dit is wel belangrijk, want dat betekent dat ik nu niet moet overstappen naar een leverancier die goedkoper is.
Want dan worden eerst de netto kWh over het lopende factuurjaar bepaald (dat begon bij mij begon mei...). Daar krijg ik dan de TLV voor (Q2 0.08, Q3 0.115, meen ik).
Pas daarna gaat dan de 'saldering' werken.
Ik denk het dus niet. Ik denk dat het neerkomt op mijn rekenvoorbeeld. Men zegt letterlijk "Greenchoice saldeert op jaarbasis". Als ze zouden doen wat jij schetst, is dat salderen op kwartaalbasis waarbij je enkel nog de financiële afwikkeling op jaarbasis doet.zeegerd schreef op donderdag 22 september 2022 @ 15:59:
[...]
Ik durf (bij wijze van spreken) te wedden om 1000 winterbestendige ongesaldeerde kWh dat dit het juiste antwoord is. Netto teruglevering = je ontvangt de TLV, niet een kaal levertarief.
In de voorwaarden nettoteruglevering staat ook "Daarvoor ontvangt u van Greenchoice na afloop van het leveringsjaar de daarvoorovereengekomen terugleververgoeding per kilowattuur."
Als men zou willen doen wat jij schetst had daar 'leveringsperiode' of 'tariefsperiode' moeten staan. En waarom zouden ze ook, want door altijd tegen het tarief van het geldende kwartaal te salderen sluiten ze risico's van variabele prijzen al uit.
Vanwege de onduidelijkheid heb ik gisteren een overstap geregeld voor alleen stroom via de link van @Mbps. Dus dank u voor het delen had al eens eerder geprobeerd met alleen stroom maar dat lukte niet (meer) en via deze link wel.
Ondanks dat ik netto teruglever op jaarbasis kreeg ik vandaag toch nog een termijnaanpassing van Greenchoice op de mail. M'n bedrag was €0,- en nu zou ik weer moeten betalen dus er klopt in ieder geval in de computer aan die kant iets niet.
Hoop voor de blijvers dat het op z'n minst is wat @Daniel als voorbeeld heeft gegeven dan is het nog een soort van eerlijk.
Ondanks dat ik netto teruglever op jaarbasis kreeg ik vandaag toch nog een termijnaanpassing van Greenchoice op de mail. M'n bedrag was €0,- en nu zou ik weer moeten betalen dus er klopt in ieder geval in de computer aan die kant iets niet.
Hoop voor de blijvers dat het op z'n minst is wat @Daniel als voorbeeld heeft gegeven dan is het nog een soort van eerlijk.
Ik weet ook vrijwel zeker dat, in ieder geval tot nu toe, GC het @Daniel model hanteert en niet het @WackoH model. Zo zie ik het in ieder geval op mijn - enigszins cryptische - jaarrekening staan.
Pas als je over het totale jaar netto teruglevert, komt de TLV aan de orde. Tot die tijd wordt er tussen tariefperiodes in geld gesaldeerd i.p.v. in kWh, maar dan wel met het volledige tarief en niet met de TLV.
Overigens is het voor mij minder relevant, omdat ik variabele tarieven per halfjaar heb, van januari t/m juni en juli t/m december. Daarmee is ook de grote opwekperiode min of meer gelijk verdeeld over de tariefperiodes.
Voor een variabel tarief per kwartaal is het veel relevanter, want dan heb je echt twee kwartalen met nauwelijks pv-opbrengst en twee met heel veel pv-opbrengst.
Pas als je over het totale jaar netto teruglevert, komt de TLV aan de orde. Tot die tijd wordt er tussen tariefperiodes in geld gesaldeerd i.p.v. in kWh, maar dan wel met het volledige tarief en niet met de TLV.
Overigens is het voor mij minder relevant, omdat ik variabele tarieven per halfjaar heb, van januari t/m juni en juli t/m december. Daarmee is ook de grote opwekperiode min of meer gelijk verdeeld over de tariefperiodes.
Voor een variabel tarief per kwartaal is het veel relevanter, want dan heb je echt twee kwartalen met nauwelijks pv-opbrengst en twee met heel veel pv-opbrengst.
Ik zit dit draadje al enige tijd te volgen ivm de onduidelijkheid van het salderen per tariefperiode/jaar bij GC.
Ook ik heb variabel contract per kwartaal en per 1 okt de nieuwe(/hoge) tarieven. Ik schrok wel even toen ik het grafiekje op NOS zag vandaag.
Helemaal nu hier duidelijk lijkt te worden dat GC per tariefperiode saldeerd en niet per jaar zoals eerder vermeld stond op de site en in communicatie met GC.
Volgens mij is het voor iedereen die netto meer terugleverd dan afneemt voordeliger om over te stappen naar een energieboer met lagere €/kwh, hogere tlv maar vooral 1 die per jaar saldeerd.
Ik ben dan ook van plan over te stappen per nu/1okt naar een ander energieboer want de opgebouwde kwh van deze zomer zijn nu nauwelijk iets waard op m'n verbruik in de winter. Bij een ander die per jaar saldeerd bouw ik de balans in de zomer wel weer op.
Mis ik iets in deze gedachtegang of zie ik hier iets over het hoofd?
Ook ik heb variabel contract per kwartaal en per 1 okt de nieuwe(/hoge) tarieven. Ik schrok wel even toen ik het grafiekje op NOS zag vandaag.
Helemaal nu hier duidelijk lijkt te worden dat GC per tariefperiode saldeerd en niet per jaar zoals eerder vermeld stond op de site en in communicatie met GC.
Volgens mij is het voor iedereen die netto meer terugleverd dan afneemt voordeliger om over te stappen naar een energieboer met lagere €/kwh, hogere tlv maar vooral 1 die per jaar saldeerd.
Ik ben dan ook van plan over te stappen per nu/1okt naar een ander energieboer want de opgebouwde kwh van deze zomer zijn nu nauwelijk iets waard op m'n verbruik in de winter. Bij een ander die per jaar saldeerd bouw ik de balans in de zomer wel weer op.
Mis ik iets in deze gedachtegang of zie ik hier iets over het hoofd?
Zojuist even gekeken naar mijn situatie, waarbij ik mijn historisch verbruik voor de resterende maanden van mijn 'jaarrekening' toepas en het tarief per 1-10-22 doortrek.
Nettoverbruik
Q2: -1.262 kWh
Q3: -1.271 kWh
Q4: 1.502 kWh
Q1: 914 kWh
Totaal: -117 kWh
Wat mag ik daarvoor afrekenen? €708.
Gevoelsmatig is dit érg zuur. Aan de andere kant zou je mij niet zien klagen op het moment dat ik mijn zomermaanden tegen hetzelfde hoge tarief mag afrekenen en in de herfst de prijzen zie dalen.
Nettoverbruik
Gevoelsmatig is dit érg zuur. Aan de andere kant zou je mij niet zien klagen op het moment dat ik mijn zomermaanden tegen hetzelfde hoge tarief mag afrekenen en in de herfst de prijzen zie dalen.
Uiteraard hoop ik dat je gelijk hebt.Daniel schreef op donderdag 22 september 2022 @ 16:26:
[...]
Ik denk het dus niet. Ik denk dat het neerkomt op mijn rekenvoorbeeld. Men zegt letterlijk "Greenchoice saldeert op jaarbasis". Als ze zouden doen wat jij schetst, is dat salderen op kwartaalbasis waarbij je enkel nog de financiële afwikkeling op jaarbasis doet.
Edit: als ik alles zo nog eens goed bekijk denk ik dat je gelijk hebt. Dat scheelt weer.
[ Voor 9% gewijzigd door zeegerd op 22-09-2022 19:49 ]
Ik denk dat ze dat moment even uitstellen tot het salderen wordt afgebouwd in combinatie met het BudgetEnergie calculatiemodelrgras schreef op donderdag 22 september 2022 @ 19:14:

Dan nog kan het flink duurder uitvallen als de tarieven volgend jaar zomer weer omlaag gaan.Lapa schreef op donderdag 22 september 2022 @ 17:09:
Ik weet ook vrijwel zeker dat, in ieder geval tot nu toe, GC het @Daniel model hanteert en niet het @WackoH model. Zo zie ik het in ieder geval op mijn - enigszins cryptische - jaarrekening staan.
Ik neem het risico niet en ben overgestapt naar een jaarcontract, zo weet ik zeker dat ik niet voor verrassingen kom te staan. Want iedereen doet nu aannames en niemand weet het 100% zeker.
Is er dan werkelijk niemand die een duidelijk antwoord krijgt bij GC?DG90 schreef op donderdag 22 september 2022 @ 19:25:
[...]
Want iedereen doet nu aannames en niemand weet het 100% zeker.
Met een rekenvoorbeeld.
Pfoe, ben toch blij dat ik nog een jaarcontract heb bij GC van juni tot juni. Geen onduidelijkheid met salderen, niet hoeven verlengen ten tijde van de grootste gekte in het seizoen, en als ik ooit niet meer met een jaar kan verlengen maar alleen een half jaar zijn dat ook vrij neutrale halve jaren qua levering en teruglevering.
Ik heb nog niemand gezien die echt een rekenvoorbeeld heeft gekregen waarbij ze praten over tijdelijke contracten.Droplul schreef op donderdag 22 september 2022 @ 19:28:
[...]
Is er dan werkelijk niemand die een duidelijk antwoord krijgt bij GC?
Met een rekenvoorbeeld.
poh, jij kunt er rustig onder blijven en het zuur vinden. Ik vind het volledig oplichting. Vooral omdat al mijn spaarcentjes dit jaar naar zonnepanelen zijn gegaan ipv leuke vakantie of dagjes uit. Heb verdomme bijna 10k aan zonnepanelen op huis liggen.rgras schreef op donderdag 22 september 2022 @ 19:14:
Zojuist even gekeken naar mijn situatie, waarbij ik mijn historisch verbruik voor de resterende maanden van mijn 'jaarrekening' toepas en het tarief per 1-10-22 doortrek.
Nettoverbruik
Q1: 1639 kwh
Q2: -1311 kwh
Q3: -2135 kwh
Q4: 1920 kwh (geschat van vorig jaar)
Totaal verbruik na salderen 113kwh; Eindjaarafrekening van €1057
Magere vakantie; nieuwbouw woning, geen gas, zuinig met verwarming, zuinig met stroomverbruik, bijna 0 op de meter... MAAAARRRRRR een energierekening van €1057. Ik hoop dat meneer Greenchoice kan kiezen tussen de verschillende nieuwe en luxe Teslamodellen.
Even incasseren, blijkbaar werd vandaag op het nieuws gemeld dat naar verwachting in november weer jaarcontracten worden aangeboden. Even doorbijten en zodra je bent overgestapt heb je hier geen last meer van.grote_oever schreef op donderdag 22 september 2022 @ 19:37:
[...]
poh, jij kunt er rustig onder blijven en het zuur vinden. Ik vind het volledig oplichting. Vooral omdat al mijn spaarcentjes dit jaar naar zonnepanelen zijn gegaan ipv leuke vakantie of dagjes uit. Heb verdomme bijna 10k aan zonnepanelen op huis liggen.
Magere vakantie; nieuwbouw woning, geen gas, zuinig met verwarming, zuinig met stroomverbruik, bijna 0 op de meter... MAAAARRRRRR een energierekening van €1057. Ik hoop dat meneer Greenchoice kan kiezen tussen de verschillende nieuwe en luxe Teslamodellen.
Even doorbijten zeg je.. ik word hier echt serieus niet lekker van... Wat ik zeg.. hoe kan het dat ik bijna, met 10.000wp aan zonnepanelen op het dak + volledig goed geissoleerd huis en door volledig zuinig te doen nog steeds een rekening van 1000kwh krijg. En het stomste is, GreenChoice heeft mijn een nieuw voorstel gedaan van 0 euro per maand. Ik moet gewoon op Tweakers lezen dat er in de kleine lettertjes staat dat ik even meer dan 1000 euro moet aftikken.rgras schreef op donderdag 22 september 2022 @ 19:39:
[...]
Even incasseren, blijkbaar werd vandaag op het nieuws gemeld dat naar verwachting in november weer jaarcontracten worden aangeboden. Even doorbijten en zodra je bent overgestapt heb je hier geen last meer van.
[ Voor 32% gewijzigd door grote_oever op 22-09-2022 19:42 ]
Even die zaak tegen Budget afwachten en dan actie ondernemen denk ik. Zal ook mooi zijn als een rechter hier duidelijkheid over geeft.
Vanaf november lijkt het er op dat je GreenChoice weer kunt bellen voor een jaarcontract. Dan ben je er vanaf. En anders nu op zoek naar een jaarcontract. Dan heb je direct geen probleem meer. Dat is wat ik heb gedaan..grote_oever schreef op donderdag 22 september 2022 @ 19:40:
[...]
Even doorbijten zeg je.. ik word hier echt serieus niet lekker van... Wat ik zeg.. hoe kan het dat ik bijna, met 10.000wp aan zonnepanelen op het dak + volledig goed geissoleerd huis en door volledig zuinig te doen nog steeds een rekening van 1000kwh krijg. En het stomste is, GreenChoice heeft mijn een nieuw voorstel gedaan van 0 euro per maand. Ik moet gewoon op Tweakers lezen dat er in de kleine lettertjes staat dat ik even meer dan 1000 euro moet aftikken.
Misschien heb ik een kronkel in mijn hoofd door dit nieuws. Maar als ik nu opzeg dan krijg ik een terugbetaling van 1750kwh a 11 cent terug. Mijn huidige kwh prijs is na salderen 52 cent. Dan moet ik, gasloos, een contract weer vinden van minder dan 42 cent. Dat lukt toch nooit? Of zie ik iets compleet over het hoofd?BushMule schreef op donderdag 22 september 2022 @ 19:52:
[...]
Vanaf november lijkt het er op dat je GreenChoice weer kunt bellen voor een jaarcontract. Dan ben je er vanaf. En anders nu op zoek naar een jaarcontract. Dan heb je direct geen probleem meer. Dat is wat ik heb gedaan..
Die zaak kan maanden zo niet jaren duren als je hoger beroep meetelt.mister_S schreef op donderdag 22 september 2022 @ 19:45:
Even die zaak tegen Budget afwachten en dan actie ondernemen denk ik. Zal ook mooi zijn als een rechter hier duidelijkheid over geeft.
Je had toch bijna geen netto verbruik? Wat maakt het tarief dan uit?grote_oever schreef op donderdag 22 september 2022 @ 19:56:
[...]
Misschien heb ik een kronkel in mijn hoofd door dit nieuws. Maar als ik nu opzeg dan krijg ik een terugbetaling van 1750kwh a 11 cent terug. Mijn huidige kwh prijs is na salderen 52 cent. Dan moet ik, gasloos, een contract weer vinden van minder dan 42 cent. Dat lukt toch nooit? Of zie ik iets compleet over het hoofd?
Jammer. Dan wordt het tijd dat ik mijn verlies neem en voor een jaarcontract ga denk ik. Het helpt ook niet dat niemand een concreet antwoord van GC lijkt te krijgen.Wolly schreef op donderdag 22 september 2022 @ 19:57:
[...]
Die zaak kan maanden zo niet jaren duren als je hoger beroep meetelt.
Nee, ik sta nu -1750kwh in de plus. Oftewel, veel meer teruggeleverd dan afgenomen. Maar wat ik zeg, terug laten betalen tegen 11 cent lijkt me niet echt prettig.BushMule schreef op donderdag 22 september 2022 @ 19:58:
[...]
Je had toch bijna geen netto verbruik? Wat maakt het tarief dan uit?
[ Voor 12% gewijzigd door grote_oever op 22-09-2022 20:08 ]
Je vindt netto 50 cent betalen voor de nog te gebruiken kwh’s wel prettig?grote_oever schreef op donderdag 22 september 2022 @ 20:06:
[...]
Nee, ik sta nu -1750kwh in de plus. Oftewel, veel meer teruggeleverd dan afgenomen. Maar wat ik zeg, terug laten betalen tegen 11 cent lijkt me niet echt prettig.

Ik vind 11,5 cent prettiger dan -50 cent. Dus overgestapt. Onzekerheid was ik zat. Nu betaal ik in ieder geval gewoon weer 0 euro.
Even voor de duidelijkheid, heb je deze rekening daadwerkelijk gekregen? Of denk je dat je deze gaat krijgen op basis van wat sommigen hier zeggen?grote_oever schreef op donderdag 22 september 2022 @ 19:37:
[...]
poh, jij kunt er rustig onder blijven en het zuur vinden. Ik vind het volledig oplichting. Vooral omdat al mijn spaarcentjes dit jaar naar zonnepanelen zijn gegaan ipv leuke vakantie of dagjes uit. Heb verdomme bijna 10k aan zonnepanelen op huis liggen.
Want dat maakt nogal uit.
excuses, ik DENK deze te krijgen op basis van de discussie die in dit topic gehouden wordt. Zoals @rgras hem berekend heeft en @Wolly bevestigd. Het rare blijft dan nog steeds dat GreenChoice mij afgelopen week een voorstel doet van 0 euro per maand voor de komende periode.Lapa schreef op donderdag 22 september 2022 @ 20:21:
[...]
Even voor de duidelijkheid, heb je deze rekening daadwerkelijk gekregen? Of denk je dat je deze gaat krijgen op basis van wat sommigen hier zeggen?
Want dat maakt nogal uit.
Ah, mijn kwartje valt weer. die 50 cent kan ik natuurlijk niet meer salderen, want is al gesaldeerd. Als ik nu contract afsluit van b.v. 1 euro per kwh dan kan ik dit wel weer salderen.BushMule schreef op donderdag 22 september 2022 @ 20:15:
[...]
Je vindt netto 50 cent betalen voor de nog te gebruiken kwh’s wel prettig?![]()
Ik vind 11,5 cent prettiger dan -50 cent. Dus overgestapt. Onzekerheid was ik zat. Nu betaal ik in ieder geval gewoon weer 0 euro.
[ Voor 43% gewijzigd door grote_oever op 22-09-2022 20:27 ]
Je kwartje is de goede kant op gevallengrote_oever schreef op donderdag 22 september 2022 @ 20:22:
[...]
Ah, mijn kwartje valt weer. die 50 cent kan ik natuurlijk niet meer salderen, want is al gesaldeerd. Als ik nu contract afsluit van b.v. 1 euro per kwh dan kan ik dit wel weer salderen.
Het meest verbaast me nog dat je met 10.000 Wp op je dak in een nieuwbouwwoning nog steeds niet 0 op de meter haalt.grote_oever schreef op donderdag 22 september 2022 @ 19:40:
[...]
Even doorbijten zeg je.. ik word hier echt serieus niet lekker van... Wat ik zeg.. hoe kan het dat ik bijna, met 10.000wp aan zonnepanelen op het dak + volledig goed geissoleerd huis en door volledig zuinig te doen nog steeds een rekening van 1000kwh krijg. En het stomste is, GreenChoice heeft mijn een nieuw voorstel gedaan van 0 euro per maand. Ik moet gewoon op Tweakers lezen dat er in de kleine lettertjes staat dat ik even meer dan 1000 euro moet aftikken.
Je gebruikt dus ongeveer 8 a 9000 kWh per jaar? Dat noem ik niet volledig zuinig
Ik heb 6800 Wp, verdeeld over oost en west, en ik houd ieder jaar netto ongeveer 2000 kWh over in mijn nieuwbouwwoning.
Het ontgaat mij eigenlijk hoe je nu aan die specifieke tarieven komt?Daniel schreef op donderdag 22 september 2022 @ 13:23:
[...]
Waarschijnlijk verschuilen ze zich achter de verplichting om dezelfde tarieven voor levering als teruglevering te hanteren. Omdat de tarieven per kwartaal verschillen kan dat niet meer: een kWh uit maand 1 kan een andere prijs (zowel hoger als lager) hebben dan een kWh uit maand 2. Als je dan over tariefperiodes heen gaat salderen krijgt de gebruiker voor teruglevering een andere prijs dan voor levering
Door per tariefperiode alleen bedragen over te hevelen en geen kWh's voldoe je nog steeds aan de verplichting.
Ik vermoed dat het antwoord op mijn vraag als volgt wordt:
Q2: 600 kWh geleverd á 0,35 = -€ 210
Q3: 400 kWh geleverd á 0,45 = -€ 180
Totaal 160 -210 - 180 + 300 = € 70 te betalen
8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)
Puur hypothetisch voorbeeld om de Greenchoice helpdesk niet te veel te verwarren. Ik wacht nu al weer 30 uur op een reactie, ik vermoed dat ze het zelf ook niet weten.psy schreef op donderdag 22 september 2022 @ 20:55:
[...]
Het ontgaat mij eigenlijk hoe je nu aan die specifieke tarieven komt?
Ik heb hetzelfde. 9980 wp op het dak (oost/west), levert 8000-8300 kWh per jaar, daar hou ik op jaarbasis hooguit een paar honderd van over. Nu er af en toe een EV mee wordt opgeladen al helemaal niet meer. Met een all electric huis dat ook gekoeld wordt gaat het hard.roltor schreef op donderdag 22 september 2022 @ 20:31:
[...]
Het meest verbaast me nog dat je met 10.000 Wp op je dak in een nieuwbouwwoning nog steeds niet 0 op de meter haalt.
Je gebruikt dus ongeveer 8 a 9000 kWh per jaar? Dat noem ik niet volledig zuinig![]()
Ik heb 6800 Wp, verdeeld over oost en west, en ik houd ieder jaar netto ongeveer 2000 kWh over in mijn nieuwbouwwoning.
Mocht iemand een tip hebben waar ik een jaarcontract kan vinden zonder Vattenfall-wurgtarieven van 95 cent per kwh hoor ik het graag.
[ Voor 17% gewijzigd door Daniel op 22-09-2022 21:26 ]
Als je netto op 0 blijft maakt het tarief niet uit, als je netto verbruikt op jaarbasis wel. All electric huis met ev is met zonne-energie bijna niet af te dekken. De jaarcontracten zijn schaars..Daniel schreef op donderdag 22 september 2022 @ 21:24:
[...]
Puur hypothetisch voorbeeld om de Greenchoice helpdesk niet te veel te verwarren. Ik wacht nu al weer 30 uur op een reactie, ik vermoed dat ze het zelf ook niet weten.
[...]
Ik heb hetzelfde. 9980 wp op het dak (oost/west), levert 8000-8300 kWh per jaar, daar hou ik op jaarbasis hooguit een paar honderd van over. Nu er af en toe een EV mee wordt opgeladen al helemaal niet meer. Met een all electric huis dat ook gekoeld wordt gaat het hard.
Mocht iemand een tip hebben waar ik een jaarcontract kan vinden zonder Vattenfall-wurgtarieven van 95 cent per kwh hoor ik het graag.
Voor iedereen die twijfelt over wanneer Greenchoice de terugleververgoeding hanteert (bij netto teruglevering op jaarbasis of bij netto teruglevering per tariefperiode), dit staat in de contractbevestiging van mijn variabele contract dat ik heb afgesloten in juni, als nieuwe klant:
Zit geen woord Spaans bij lijkt me,Greenchoice:
Toelichting terugleververgoeding en salderingsregeling
Teruglevering Als je zelf energie opwekt en eventueel teruglevert, kun je de door jou opgewekte energie direct gebruiken.
De elektriciteit die je niet direct gebruikt lever je terug aan het openbare net via je aansluiting. Dit heet terugleveringSalderen De door jou teruggeleverde en verbruikte elektriciteit mag je op jaarbasis tegen elkaar wegstrepen. Dit heet salderen. Heb je een meter met draaiende telwielen dan loopt je meter terug. Je jaarlijkse meterstand is dan je netto verbruik / teruglevering. Netto verbruik Wanneer je na saldering meer stroom gebruikt dan je opwekt of opgewekt hebt dan leveren wij je de elektriciteit die je nog nodig hebt. Dit noemen wij netto verbruik. Netto teruglevering Wanneer je na saldering meer elektriciteit hebt teruggeleverd dan dat je verbruikt hebt dan krijg je hier een vergoeding voor. Meer terugleveren dan verbruiken heet netto teruglevering.
Na aanleiding van meerdere tips in dit topic heb ik via VLB net een jaar contract afgesloten bij Gewoon (waar ze dus ook per jaar salderen met kWh):Daniel schreef op donderdag 22 september 2022 @ 21:24:
[...]

Gas:

[ Voor 6% gewijzigd door J-P op 22-09-2022 22:13 ]
(ಠ_ಠ) ¿doʞ u,z do ʇıp ʇɐɐʇs ɯoɹɐɐʍ
Ik heb hetzelfde probleem, 9000 Wp wat vrijwel helemaal gebruikt wordt door met name de warmtepomp. Jaren bij greenchoice gezeten maar contract liep af, vanaf 1 juli even bij Eneco vanwege de hoge TLV maar deze is zoals bekend verlaagd per 5 september. Ik vermoed dat Eneco ook per tariefsperiode gaat salderen dus ik moet weg zijn op het moment dat ik netto ga verbruiken.Daniel schreef op donderdag 22 september 2022 @ 21:24:
[...]
Puur hypothetisch voorbeeld om de Greenchoice helpdesk niet te veel te verwarren. Ik wacht nu al weer 30 uur op een reactie, ik vermoed dat ze het zelf ook niet weten.
[...]
Ik heb hetzelfde. 9980 wp op het dak (oost/west), levert 8000-8300 kWh per jaar, daar hou ik op jaarbasis hooguit een paar honderd van over. Nu er af en toe een EV mee wordt opgeladen al helemaal niet meer. Met een all electric huis dat ook gekoeld wordt gaat het hard.
Ik wil ook graag een jaarcontract (bij een betrouwbare partij) en hoop nu dat dat per november weer mogelijk gaat worden, dat zou me wel erg goed uitkomen. Anders worden de laatste maanden duur ben ik bang.
8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)
De crux is ‘op nul blijft’BushMule schreef op donderdag 22 september 2022 @ 21:38:
[...]
Als je netto op 0 blijft maakt het tarief niet uit, als je netto verbruikt op jaarbasis wel. All electric huis met ev is met zonne-energie bijna niet af te dekken. De jaarcontracten zijn schaars..
Er kunnen wel nóg meer panelen bij (plat dak waar er nog zeker 12 op kunnen, en op de westkant nog een stuk of 4 erbij) maar omdat je daar in de regel niet meer mee zal salderen wordt de terugverdientijd nogal astronomisch. Dus dat is niet echt zinnig.
Ik zal eens bij de VLB informeren.
Hier ook GC, tijdens het verlopen van m'n vaste contract proberen uit te zoeken hoe salderen ging werken, maar ik kon daar in juli echt niets op hun website over vinden. Fijn dat je via tweakers er achter moet komen dat ze in de tussentijd de spelregels aanpassen.Daniel schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 07:19:
[...]
De crux is ‘op nul blijft’ik zit er nu dicht tegenaan. Het is alleen vervelend als elke kWh die je erover gaat meteen 95 cent kost.
Er kunnen wel nóg meer panelen bij (plat dak waar er nog zeker 12 op kunnen, en op de westkant nog een stuk of 4 erbij) maar omdat je daar in de regel niet meer mee zal salderen wordt de terugverdientijd nogal astronomisch. Dus dat is niet echt zinnig.
Ik zal eens bij de VLB informeren.
Ik vraag mij af of overstappen naar VLB z'n goed idee is. Dat is toch Gewoon Energie -> en Gewoon is weer van Innova. Over Innova lees ik veel berichten over het eenzijdig ophogen van het maandbedrag.
VLB kan dan wel de solvabiliteit van die club gecheckt hebben, maar als je door het kunstmatig ophogen van het maandbedrag gigantische schulden bij je klanten gaat opbouwen, dan voorzie ik niet dat ze het lang uit gaan houden.
Ik zou best over willen stappen naar een kleinere club met een jaarcontract, maar met ons netto negatief verbruik zou het maandbedrag dan ongeveer € 0,- moeten zijn
(Afgelopen jaar zo'n 2k kWh meer opgewerkt dan verbruikt, te veel zonnepanelen ivm de toekomstige aanschaf van een elektrische auto. Maar die aankoop stellen we, met deze prijzen, voorlopig maar even uit)
Waar baseer je dat op?psy schreef op donderdag 22 september 2022 @ 23:06:
[...]
Ik vermoed dat Eneco ook per tariefsperiode gaat salderen
Dat heeft Eneco zelf aangegeven. Echter, bij eneco wordt er eerst binnen de tariefperiodes gesaldeerd en daarna erbuiten (en dus per jaar). dat is gewoon netjes.
20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018
Vind die VLB ook wel vaag. Je moet 49 euro betalen om basicly een soort private deal van Gewoon Energie te krijgen?
Zolang je bij Gewoon Energie een maandbedrag van rond de €0,- hebt en je levert ongeveer evenveel terug als dat je gebruikt loop je toch (bijna) geen risico? Alleen als ze omvallen en je naar een duurdere energiemaatschappij moet gaan.BvG88 schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 09:30:
[...]
Hier ook GC, tijdens het verlopen van m'n vaste contract proberen uit te zoeken hoe salderen ging werken, maar ik kon daar in juli echt niets op hun website over vinden. Fijn dat je via tweakers er achter moet komen dat ze in de tussentijd de spelregels aanpassen.
Ik vraag mij af of overstappen naar VLB z'n goed idee is. Dat is toch Gewoon Energie -> en Gewoon is weer van Innova. Over Innovatie lees ik veel berichten over het eenzijdig ophogen van het maandbedrag.
VLB kan dan wel de solvabiliteit van die club gecheckt hebben, maar als je door het kunstmatig ophogen van het maandbedrag gigantische schulden bij je klanten gaat opbouwen, dan voorzie ik niet dat ze het lang uit gaan houden.
Ik zou best over willen stappen naar een kleinere club met een jaarcontract, maar met ons netto negatief verbruik zou het maandbedrag dan ongeveer € 0,- moeten zijn![]()
(Afgelopen jaar zo'n 2k kWh meer opgewerkt dan verbruikt, te veel zonnepanelen ivm de toekomstige aanschaf van een elektrische auto. Maar die aankoop stellen we, met deze prijzen, voorlopig maar even uit)
Als ik het goed lees is dat het abonnement voor het jaarlijks (automatisch) overstappen naar de beste deal.Daniel schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 09:42:
Vind die VLB ook wel vaag. Je moet 49 euro betalen om basicly een soort private deal van Gewoon Energie te krijgen?
Wat je normaal gezien eenvoudig zelf binnen 5 minuten kan doen via een vergelijking website.
Ik heb het niet uitgezocht, maar garanderen ze dat eenzelfde maandbedrag voor het volledige jaar? Over Innova lees ik dat ze dit tussentijds aanpassen. Over Gewoon kan ik niet heel veel ervaringen vinden.DG90 schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 09:45:
[...]
Zolang je bij Gewoon Energie een maandbedrag van rond de €0,- hebt en je levert ongeveer evenveel terug als dat je gebruikt loop je toch (bijna) geen risico? Alleen als ze omvallen en je naar een duurdere energiemaatschappij moet gaan.
Als je belt naar Greenchoice kom je gewoon in een wachtrij van 45 minuten. No way dat half nederland in de wacht staat bij Greenchoice.
Waarbij ze dus blijkbaar ook zelf deals onderhandelen. Want als ik los naar die club ga blijft de pagina met mijn 'persoonlijk aanbod' gewoon leeg, en de geadverteerde tarieven liggen aanzienlijk hoger dan wat @J-P hier heeft neergezet.BvG88 schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 09:46:
[...]
Als ik het goed lees is dat het abonnement voor het jaarlijks (automatisch) overstappen naar de beste deal.
Wat je normaal gezien eenvoudig zelf binnen 5 minuten kan doen via een vergelijking website.
Nou, na zeker een uur in de wacht te hebben staan heb ik eindelijk iemand kunnen spreken.
Ik heb aangegeven dat ik een flexible contract heb. Dat ik mijn jaarrekening in januari krijg en dat ik vorige week heb gehoord dat de tarieven van 50 cent naar 1 euro gaan. Ik heb de volgende scenario neergelegd bij de dame:
Ik heb gevraagd of ik dit ergens na kon lezen, maar ze verwijst me naar de volgende link: https://www.greenchoice.nl/zonnepanelen/
Hier heb ik nogmaals aangegeven dat ik wel geloof dat ze over een heel jaar salderen, maar dat er weinig vernoemd staat over de kosten die dan doorberekend worden. Ook daarop gaf ze duidelijk aan dat ze salderen op Kwh en de som wordt gefactureerd. Ook heb ik aangeven of ze salderen per kwartaal, maar ook hier werd gezegd dat de jaarrekening uitgangspunt is.
Dit signaal van Greenchoice spreekt eigenlijk dit hele topic tegen. Ik heb ook nog gevraagd of het uitmaakt welk contract ik heb, maar dat maakte volgens haar niet uit.
Dus ja, zeg het maar.. Of we suggereren in dit topic wat niet klopt of de dame snapt het ook niet..
Ik heb aangegeven dat ik een flexible contract heb. Dat ik mijn jaarrekening in januari krijg en dat ik vorige week heb gehoord dat de tarieven van 50 cent naar 1 euro gaan. Ik heb de volgende scenario neergelegd bij de dame:
Ze heeft mij meerdere keren gezegd dat ik in dat geval geen kosten hoef te betalen over de verbruikte stroom. Als mijn jaarrekening een nettoverbruik heeft die negatief is dan krijg ik voor de teruggeleverde kosten 11,5 cent. Ik krijg dus GEEN extra kosten van de Kwh die ik afgenomen heb in december."Ik lever in juli 1kwh terug (op dat moment zijn de kwh prijzen 50 cent). Ik neem in december 1 kwh af (op dat moment zijn de kwh prijzen 1 euro). Ik heb dan een jaarrekening van 0kwh. Hoeveel betaal ik?"
Ik heb gevraagd of ik dit ergens na kon lezen, maar ze verwijst me naar de volgende link: https://www.greenchoice.nl/zonnepanelen/
Hier heb ik nogmaals aangegeven dat ik wel geloof dat ze over een heel jaar salderen, maar dat er weinig vernoemd staat over de kosten die dan doorberekend worden. Ook daarop gaf ze duidelijk aan dat ze salderen op Kwh en de som wordt gefactureerd. Ook heb ik aangeven of ze salderen per kwartaal, maar ook hier werd gezegd dat de jaarrekening uitgangspunt is.
Dit signaal van Greenchoice spreekt eigenlijk dit hele topic tegen. Ik heb ook nog gevraagd of het uitmaakt welk contract ik heb, maar dat maakte volgens haar niet uit.
Dus ja, zeg het maar.. Of we suggereren in dit topic wat niet klopt of de dame snapt het ook niet..
Ik heb mijn rekening en specificatie gedeeld in dit topic, tezamen met de schriftelijke communicatie die ik heb gehad met Greenchoice. Daar blijkt dus heel wat anders uit dan dat die dame je heeft meegedeeld.grote_oever schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 11:01:
Nou, na zeker een uur in de wacht te hebben staan heb ik eindelijk iemand kunnen spreken.
Ik heb aangegeven dat ik een flexible contract heb. Dat ik mijn jaarrekening in januari krijg en dat ik vorige week heb gehoor dat de tarieven van 50 cent naar 1 euro gaan. Ik heb de volgende scenario neergelegd bij de dame:
[...]
Ze heeft mij meerdere keren gezegd dat ik in dat geval geen kosten hoef te betalen over de verbruikte stroom. Als mijn jaarrekening een nettoverbruik heeft die negatief is dan krijg ik voor de teruggeleverde kosten 11,5 cent. Ik krijg dus GEEN extra kosten van de Kwh die ik afgenomen heb in december.
Heb je gevraagd of ze jouw specifieke rekenvoorbeeld ook even per mail wilt bevestigen?
Helaas heb ik daar totaal niet aan gedacht. Ik bleef nog wel vissen naar een manier om dit bevestigd te krijgen, maar ze verwijst me elke keer naar de website waar het dus niet duidelijk staat. Naar mijn idee heb ik alles kunnen vragen om duidelijkheid te krijgen hierop..Wolly schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 11:03:
[...]
Ik heb mijn rekening en specificatie gedeeld in dit topic, tezamen met de schriftelijke communicatie die ik heb gehad met Greenchoice. Daar blijkt dus heel wat anders uit dan dat die dame je heeft meegedeeld.
Heb je gevraagd of ze jouw specifieke rekenvoorbeeld ook even per mail wilt bevestigen?
[ Voor 6% gewijzigd door grote_oever op 23-09-2022 11:18 ]
Hier spreken ze die dame zelfs al tegen.grote_oever schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 11:05:
[...]
Helaas heb ik daar totaal niet aan gedacht. Ik bleef nog wel vissen na een manier om dit bevestigd te krijgen, maar ze verwijst me elke keer naar de website waar het dus niet duidelijk staat. Naar mijn idee heb ik alles kunnen vragen om duidelijkheid te krijgen hierop..
Bijvoorbeeld: als in de periode april tot en met juni 300 kWh stroom afnam en 400 kWh terugleverde kun je deze 400 Kwh salderen tegen het tarief dat je in die periode betaalde. Gesteld dat je op jaarbasis met je teruglevering onder je totale afname blijft.
— Greenchoice (@Greenchoice) 19 september 2022
Ja, met tweetje kan ik niets andere concluderen dat ze me verkeerde informatie heeft gegeven. Maar als het werkelijk zo is dan is dit toch pure oplichting? Alles signalen van Greenchoice gaan bij mij richting een 0 euro jaar. Zelfs het voorschot is aangepast naar 0 euro.
Echter, op basis van de tweet, ga ik niet naar een 0 jaar, maar naar een 1000+ euro jaar.
Ondertussen kijk ik wel naar overstappen, maar toch wel ik het fijne ervan weten.
Echter, op basis van de tweet, ga ik niet naar een 0 jaar, maar naar een 1000+ euro jaar.
Ondertussen kijk ik wel naar overstappen, maar toch wel ik het fijne ervan weten.
[ Voor 10% gewijzigd door grote_oever op 23-09-2022 11:15 ]
Het is natuurlijk totaal niet te bepalen welke uitspraak meer gewicht heeft: aan de telefoon of via twitter. Ik wacht inmiddels al 48 uur op antwoord via Whatsapp.
Het feit dat men in staat is antwoorden te geven die steeds nét geen volledig uitsluitsel geven is wel knap.
Het feit dat men in staat is antwoorden te geven die steeds nét geen volledig uitsluitsel geven is wel knap.
[ Voor 25% gewijzigd door Daniel op 23-09-2022 11:53 ]
Na 24 uur krijg ik doodleuk een bericht dat whatsapp berichten ouder dan 24 uur niet meer gelezen worden en als ik geholpen wil worden weer opnieuw een bericht moet sturen.Daniel schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 11:53:
Het is natuurlijk totaal niet te bepalen welke uitspraak meer gewicht heeft: aan de telefoon of via twitter. Ik wacht inmiddels al 48 uur op antwoord via Whatsapp.
Canon 6D | EF 17-40 f/4L | EF 70-200 f/4L | 50 f1.8 | Oude meuk
Tsja, wat is t nougrote_oever schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 11:01:

:fill(white):strip_exif()/f/image/wLvBahMneqY3ecpROA9RXuCV.png?f=user_large)
Waar ik me dus aan erger (ook in de andere topics) is dat de leveranciers gewoon afrekenschema's in hun systemen hebben staan waarin exact staat hoe de berekening moet gaan.
Zo'n klantenservice of socialmediateam weet inhoudelijk niet precies hoe dat gaat. Iedereen zegt weer wat anders, in hun eigen bewoordingen.
Een afdeling facturatie weet (hoop ik toch) wel hoe dat gaat.
De ICT'er die het systeem beheert weet héél zeker hoe dat gaat.
Het lijkt meer op onwil, alsof bewust een rookgordijn gecreëerd wordt.
Zo'n klantenservice of socialmediateam weet inhoudelijk niet precies hoe dat gaat. Iedereen zegt weer wat anders, in hun eigen bewoordingen.
Een afdeling facturatie weet (hoop ik toch) wel hoe dat gaat.
De ICT'er die het systeem beheert weet héél zeker hoe dat gaat.
Het lijkt meer op onwil, alsof bewust een rookgordijn gecreëerd wordt.
Poh, zonder rekenvoorbeelden is het gewoon lastig (of lees niet te doen). Maar ik snap wel dat wanneer je in:
januari 10kwh verbruikt
februari 5kwh teruglevert
december 10kwh verbruikt
De saldering van februari met januari gebeurt omdat dan dezelfde tarieven zijn. Dus februari wordt niet gesaldeerd met december. Voor ons was het gunstigste geweest dat saldering van februari met december verrekent wordt. Maar dat is nog steeds een ander voorbeeld dan we hierboven schetsen.
@Daniel @Arm1n Ondanks dat je een uur in wacht moet staan ben ik toch benieuwd wat ze zeggen als jullie bellen op nummer 0104782326 (en dan optie 1)
[ Voor 13% gewijzigd door grote_oever op 23-09-2022 12:18 ]
Precies dat. Voor iets andere situaties hebben ze op hun site wel rekenvoorbeelden staan. Nu dan graag jouw rekenvoorbeeld even uitgewerkt door GC, zo lastig is het niet. Overigens wacht ik al een dag langer op antwoord op de vergelijkbare vraag. Zal wel komen als Pasen en Pinksteren op 1 dag valt.Daniel schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 11:53:
De logica is wel dat je saldeert met dezelfde tarieven. Dus even jouw voorbeeld volgend, stel dat een kWh in januari en februari 50 cent kost en in december 30 cent, dan zou het voor GC gunstig zijn om februari met december te salderen. Want dan blijft er 5 x 30 en 10 x 50 cent = 6,50 te betalen over. Als ze met januari salderen is het 10 x 30 + 5 x 50 = 4,50. Maar dat doen ze volgens de rekenvoorbeelden wel correct.grote_oever schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 12:15:
[...]
Poh, zonder rekenvoorbeelden is het gewoon lastig (of lees niet te doen). Maar ik snap wel dat wanneer je in:
januari 10kwh verbruikt
februari 5kwh teruglevert
december 10kwh verbruikt
De saldering van februari met januari gebeurt omdat dan dezelfde tarieven zijn. Dus februari wordt niet gesaldeerd met december. Voor ons was het gunstigste geweest dat saldering van februari met december verrekent wordt. Maar dat is nog steeds een ander voorbeeld dan we hierboven schetsen.
@Daniel @Arm1n Ondanks dat je een uur in wacht moet staan ben ik toch benieuwd wat ze zeggen als jullie bellen op nummer 0104782326 (en dan optie 1)
De grote vraag is wat er gedaan wordt als je in februari niet 5, maar 15 kWh teruglevert. Er zijn drie opties:
1. 5 kWh over die wordt weggestreept tegen december (10 - 5 kWh * € 0,40 (gemiddeld tarief) = € 2,00 te betalen)
2. € 2,50 (5 x € 0,50) over die wordt weggestreept tegen het verbruik van december (10 * € 0,30 - € 2,50 = € 0,50 te betalen)
3. 5 * € 0,11 terugleververgoeding die wordt weggestreept tegen het verbruik van december (10 * € 0,30 - € 0,55 = € 2,45 te betalen)
In dit rekenvoorbeeld heb je netto over drie maanden 5 kWh verbruikt maar varieert afhankelijk van de manier van salderen de prijs daarvoor tussen € 0,40 (optie 1), € 0,10 (optie 2) en € 0,49 (optie 3). Wat is dan de eerlijkste manier?
Dit maakt het toch wel duidelijk, per tariefsperiode.
Ik heb nu tarieven van okt t/m dec ontvangen, dan ga ik dus dik betalen… Ik lever die periode nauwelijks wat terug en verbruik enorm veel.
Nu licht je er een post uit wat duidelijk is dat je gaat betalen. Ik heb duidelijk gisteren gehoord dat het niet het geval is. Probleem is dat GreenChoice zo ontzettend onduidelijk doet hierover met weinig voorbeelden en verschillende reacties.DG90 schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 13:08:
[...]
Dit maakt het toch wel duidelijk, per tariefsperiode.
Ik heb nu tarieven van okt t/m dec ontvangen, dan ga ik dus dik betalen… Ik lever die periode nauwelijks wat terug en verbruik enorm veel.
Je kan via de netbeheerder je slimme meter administratief uitzetten. Hierdoor moet je eens per jaar zelf je tarieven doorgeven. Dit betekent (lijkt me) dat Greenchoice niet met per periode kan salderen aangezien ze de data maar eens per jaar krijgen.
Helaas, dan wordt gebruik gemaakt van 'gewogen graaddagen', waarbij een schatting gemaakt wordt voor het verloop van het verbruik over het jaar. En kan er alsnog gesaldeerd worden per tariefperiode. Dit wordt ook toegepast voor huizen zonder slimmer meters.gebruikershaes schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 08:15:
Je kan via de netbeheerder je slimme meter administratief uitzetten. Hierdoor moet je eens per jaar zelf je tarieven doorgeven. Dit betekent (lijkt me) dat Greenchoice niet met per periode kan salderen aangezien ze de data maar eens per jaar krijgen.
Jij hebt het over verbruik, maar heb je ook een bron dat dit “graaddagen” van toepassIng is op opgewekte energie?jeedie schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 09:10:
[...]
Helaas, dan wordt gebruik gemaakt van 'gewogen graaddagen', waarbij een schatting gemaakt wordt voor het verloop van het verbruik over het jaar. En kan er alsnog gesaldeerd worden per tariefperiode. Dit wordt ook toegepast voor huizen zonder slimmer meters.
Ik zie nl. geen logische relatie tussen graaddagen en zonnepanelen.
De antwoorden op kamervragen zijn openbaar, Jetten zegt klip en klaar dat er op basis van de hoeveelheid kWh gesaldeerd op jaarbasis moet worden.
Greenchoice is dus fout bezig.
https://open.overheid.nl/...4384328441d19799b027685/1

ja, nu nog wettelijk vastleggen... als dat nog tot 2025 gaat duren zijn we tot die tijd nog overgeleverd aan de grillen van de energieleveranciers.Wolly schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 10:08:
De antwoorden op kamervragen zijn openbaar, Jetten zegt klip en klaar dat er op basis van de hoeveelheid kWh gesaldeerd op jaarbasis moet worden.
20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018
Het zou volgens de antwoorden in de brief duidelijk moeten blijken uit het amendement, zou dat (samen met de antwoorden) niet voldoende zijn om een procedure bij de rechter of geschillencommissie te winnen?de Peer schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 10:22:
[...]
ja, nu nog wettelijk vastleggen... als dat nog tot 2025 gaat duren zijn we tot die tijd nog overgeleverd aan de grillen van de energieleveranciers.
hmm ja dat is voer voor juristen. Gaat het om de bedoeling van een wet of wat er letterlijk staat? is niet mijn expertise.Wolly schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 10:25:
[...]
Het zou volgens de antwoorden in de brief duidelijk moeten blijken uit het amendement, zou dat (samen met de antwoorden) niet voldoende zijn om een procedure bij de rechter of geschillencommissie te winnen?
Ik wil wat duidelijkheid krijgen over mijn eigen Greenchoice jaarnota en heb deze discussie geheel doorgespit. Tjonge jonge, wat een ellende, er lijkt bij Greenchoice zo'n beetje niets te kloppen.
Mijn eigen situatie: ik zit voor elektriciteit sinds 2017 bij Greenchoice, heb geen gas in huis maar wel stadsverwarming. Bij Greenchoice heb ik altijd een variabel normaal– plus daltarief gehad. Met mijn zonnepanelen lever ik in 9 van de 12 maanden (veel) meer terug dan dat ik van Greenchoice afneem.
Mijn Verbruiksnota 2021-2022:
:strip_exif()/f/image/PWFoovvvowBXuFibLVQ75HmC.jpg?f=fotoalbum_large)
Dit overzicht is in lijn met het antwoord, dat grote_oever ontving van Greenchoice op 24 september j.l.
Bij mij wijzigen uiteraard de tarieven per periode, maar wat ik in mijn verbruiksnota zie is:
Het onveranderlijk tarief van € 0,08 / kWh kan ik niet rijmen met de totaaltarieven (normaal / dal). incl. btw, EB en ODE, die Greenchoice mij toestuurt: per 1 jan. 2022: € 0,32284 / € 0,25677, per 1 juli 2022: € 0,35677 / € 0,29903.
Ook in de maandelijkse "Overzicht energieverbruik" van Greenchoice werd gerekend met € 0,08 / kWh en sinds 1 juli met € 0,115 / kWh. De verbruiksafhankelijke kosten in mijn maandelijkse overzichten energieverbruik kan ik perfect terugrekenen op basis van deze kWh-bedragen, ook over de maanden juli en augustus 2022. Vragen:
Mijn eigen situatie: ik zit voor elektriciteit sinds 2017 bij Greenchoice, heb geen gas in huis maar wel stadsverwarming. Bij Greenchoice heb ik altijd een variabel normaal– plus daltarief gehad. Met mijn zonnepanelen lever ik in 9 van de 12 maanden (veel) meer terug dan dat ik van Greenchoice afneem.
:strip_exif()/f/image/PWFoovvvowBXuFibLVQ75HmC.jpg?f=fotoalbum_large)
Dit overzicht is in lijn met het antwoord, dat grote_oever ontving van Greenchoice op 24 september j.l.
Bij mij wijzigen uiteraard de tarieven per periode, maar wat ik in mijn verbruiksnota zie is:
- Zowel levering als teruglevering werden over de periode 2021-2022 verrekend voor een onveranderlijk tarief van € 0,08 per kWh.
- Ik betaal noch Energiebelasting, noch Opslag duurzame energie over deze periode.
Het onveranderlijk tarief van € 0,08 / kWh kan ik niet rijmen met de totaaltarieven (normaal / dal). incl. btw, EB en ODE, die Greenchoice mij toestuurt: per 1 jan. 2022: € 0,32284 / € 0,25677, per 1 juli 2022: € 0,35677 / € 0,29903.
Ook in de maandelijkse "Overzicht energieverbruik" van Greenchoice werd gerekend met € 0,08 / kWh en sinds 1 juli met € 0,115 / kWh. De verbruiksafhankelijke kosten in mijn maandelijkse overzichten energieverbruik kan ik perfect terugrekenen op basis van deze kWh-bedragen, ook over de maanden juli en augustus 2022. Vragen:
- Waarom betaal én ontvang ik € 0,08 / kWh (sinds 1 juli: € 0,115 / kWh). Ik zie in dit soort discussies steeds véél hogere bedragen per kWh voorbijkomen.
- Waarom betaal ik geen Energiebelasting, noch Opslag duurzame energie. Met deze twee douceurtjes lijkt Greenchoice's TLV een stuk aantrekkelijker dan wat elders wordt omschreven als een "schamele € 0,08 / kWh".
@LvanStaalduinen Het lijkt erop dat je geen variabel contract hebt, als ik naar de contractvoorwaarden kijk zijn dat vaste contracten.
[ Voor 30% gewijzigd door Wolly op 24-09-2022 12:06 ]
Oude prijs, maar zou niets uitmaken omdat je opwek hoger is dan totaal verbruik dus je saldeert alles.LvanStaalduinen schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 12:00:
Ik wil wat duidelijkheid krijgen over mijn eigen Greenchoice jaarnota en heb deze discussie geheel doorgespit. Tjonge jonge, wat een ellende, er lijkt bij Greenchoice zo'n beetje niets te kloppen.
[Afbeelding]
Bij mij wijzigen uiteraard de tarieven per periode, maar wat ik in mijn verbruiksnota zie is:Mijn verbruiksnota lijkt erg op de jaarnota van WVL_KsZeN van 15 september j.l.
- Zowel levering als teruglevering werden over de periode 2021-2022 verrekend voor een onveranderlijk tarief van € 0,08 per kWh.
- Ik betaal noch Energiebelasting, noch Opslag duurzame energie over deze periode.
[list]
• Waarom betaal én ontvang ik € 0,08 / kWh (sinds 1 juli: € 0,115 / kWh). Ik zie in dit soort discussies steeds véél hogere bedragen per kWh voorbijkomen.
Geen opslag en belasting omdat je alles saldeert, dan betaal je dat niet. De tlv van greenchoice is 8 cent ex inderdaad voor de eerste 2000 kWh. En je hebt -2040 kWh dus daar krijg je een schijtprijs voor van 217,- wat nu al snel 1000,- is bij andere leveranciers.• Waarom betaal ik geen Energiebelasting, noch Opslag duurzame energie. Met deze twee douceurtjes lijkt Greenchoice's TLV een stuk aantrekkelijker dan wat elders wordt omschreven als een "schamele € 0,08 / kWh".
[/list]
Bij voorbaat mijn dank, Leendert.
Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging
Ik mag aannemen dat GC je aan het eind van een tariefperiode dan om meterstanden vraagt. Geef je die niet gaan ze het schatten.gebruikershaes schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 08:15:
Daar kun je een handig spel mee spelen dan.
Veroordeel niet, verwonder u slechts
Of ze gokken het allemaal en natuurlijk in hun voordeel waardoor jij weer een halve dag kwijt bent aan de telefoon.No Hands schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 12:22:
[...]
Ik mag aannemen dat GC je aan het eind van een tariefperiode dan om meterstanden vraagt. Geef je die niet gaan ze het schatten.
Daar kun je een handig spel mee spelen dan.
Reactie van GC via WhatsApp mbt dezelfde vraag die ik gesteld heb:Wolly schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 10:08:
/f/image/kI7D4thZl5vmTgLH5GhyRnqj.png?f=fotoalbum_large)
(ಠ_ಠ) ¿doʞ u,z do ʇıp ʇɐɐʇs ɯoɹɐɐʍ
Wellicht van belang: heb je een jaarcontract?
Bij mij, en tenminste nog één hier, is ondertussen 100% vastgesteld dat er wel degelijk wordt gesaldeerd per tariefperiode. In beide gevallen was hier sprake van een contract met variabele tarieven.
Bij mij, en tenminste nog één hier, is ondertussen 100% vastgesteld dat er wel degelijk wordt gesaldeerd per tariefperiode. In beide gevallen was hier sprake van een contract met variabele tarieven.
@Wolly: De Greenchoice site vermeldt: "Groen&Vrij Wind en Zon halfjaar". Noemen wij dat een vast contract? Een email van afgelopen juni stelt: "Je hebt op dit moment een variabel contract bij Greenchoice en krijgt per 1 juli 2022 nieuwe tarieven".Wolly schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 12:04:
@LvanStaalduinen Het lijkt erop dat je geen variabel contract hebt, als ik naar de contractvoorwaarden kijk zijn dat vaste contracten.
Dus nee: ik heb geen vast contract.
Dan was ik in de bonen omdat op je contract “Groen uit Nederland” staat en die heeft volgens de gelinkte voorwaarden een vaste duur.LvanStaalduinen schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 17:52:
[...]
@Wolly: De Greenchoice site vermeldt: "Groen&Vrij Wind en Zon halfjaar". Noemen wij dat een vast contract? Een email van afgelopen juni stelt: "Je hebt op dit moment een variabel contract bij Greenchoice en krijgt per 1 juli 2022 nieuwe tarieven".
Ik denk dat dit een administratieve quirk is. Omdat je meer teruglevert dan afneemt is het teruglevertarief het leidende tarief. Ik denk dat ze op de jaar nota administratief niet in staat zijn verschillende tarieven te hanteren voor het deel dat binnen de saldering valt en het deel dat er buiten valt, vandaar dat overal 8 cent staat.LvanStaalduinen schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 12:00:
• Waarom betaal én ontvang ik € 0,08 / kWh (sinds 1 juli: € 0,115 / kWh). Ik zie in dit soort discussies steeds véél hogere bedragen per kWh voorbijkomen.
Had je een vast contract tot 1-3-2022, waar de rekening over gaat?!LvanStaalduinen schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 17:52:
@Wolly: De Greenchoice site vermeldt: "Groen&Vrij Wind en Zon halfjaar". Noemen wij dat een vast contract? Een email van afgelopen juni stelt: "Je hebt op dit moment een variabel contract bij Greenchoice en krijgt per 1 juli 2022 nieuwe tarieven".
Grappig, dat is me nooit opgevallen, maar bij mij staat "Groen&Vrij Wind en Zon kwartaal".LvanStaalduinen schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 17:52:
[...]
@Wolly: De Greenchoice site vermeldt: "Groen&Vrij Wind en Zon halfjaar".
Er staat ook in mijn details: Einddatum levering 01-10-2022. Betekend dat ik dan jaarafrekening krijg?
[ Voor 14% gewijzigd door grote_oever op 25-09-2022 13:58 ]
Nee maar wel een verhoging waarschijnlijkgrote_oever schreef op zondag 25 september 2022 @ 13:57:
[...]
Grappig, dat is me nooit opgevallen, maar bij mij staat "Groen&Vrij Wind en Zon kwartaal".
Er staat ook in mijn details: Einddatum levering 01-10-2022. Betekend dat ik dan jaarafrekening krijg?

Maar regel daarboven staat einddatum tarief: Einddatum tarief 01-10-2022
Ja eind datum huidig tarief, daarna wijziging waarschijnlijk.grote_oever schreef op zondag 25 september 2022 @ 14:02:
[...]
Maar regel daarboven staat einddatum tarief: Einddatum tarief 01-10-2022
Pffff dit hele verhaal geeft me echt aan alle kanten hoofdpijn. Ik snap werkelijk waar niet dat ze overal zo laks over doen. Nu heb ik alles goed en wel voor elkaar en heb misschien de kans om 1000 euro te moeten betalen. Maar een normaal huishouden loopt hier toch volledig stuk op? Wat ik eerder zei.. 10.000wp aan zonnepanelen op dak, goed geïsoleerd huis zou toch niet moeten resulteren in zoveel kopzorgen..
Maar goed, weer ontopic:
:strip_exif()/f/image/hLk6zJWbc6r6cjsed85twn0b.jpg?f=fotoalbum_large)
Dit staat er bij mij. Je krijgt toch aan einde van je levering een jaaroverzicht?
* grote_oever kan zich voor de kop slaan omdat hij meerdere personen in november de Consumentenbond deal heeft aanboven, maar zelf wilde wachten totdat het beter werd.
Maar goed, weer ontopic:
:strip_exif()/f/image/hLk6zJWbc6r6cjsed85twn0b.jpg?f=fotoalbum_large)
Dit staat er bij mij. Je krijgt toch aan einde van je levering een jaaroverzicht?
* grote_oever kan zich voor de kop slaan omdat hij meerdere personen in november de Consumentenbond deal heeft aanboven, maar zelf wilde wachten totdat het beter werd.