Dus het heeft ook geen voordeel om klant te blijven bij GC tot 1 januari om zo een salderingsjaar vol te maken. Ik kan beter een leverancier kiezen met een lager levertarief? De overschot aan teruggeleverde energie in de zomer heb ik dus verkocht voor 11,5 cent en in de winter ga ik de volle mep betalen??
Nee, je hebt ze “verkocht” voor het kale leveringstarief wat destijds gold en met dat tegoed betaal je die uberdure kwh’en in de nieuwe tariefperiode.bello2011 schreef op zondag 18 september 2022 @ 15:06:
Dus het heeft ook geen voordeel om klant te blijven bij GC tot 1 januari om zo een salderingsjaar vol te maken. Ik kan beter een leverancier kiezen met een lager levertarief? De overschot aan teruggeleverde energie in de zomer heb ik dus verkocht voor 11,5 cent en in de winter ga ik de volle mep betalen??
Als de kale tarieven verdubbelen ( en die indruk krijg ik als ik de genoemde tarieven zie) krijg je dus per opgewekte kWh een half kWh terug in de komende tariefperiode.
Vreemd ik zit een stuk hoger met m'n Kwh prijzen, m'n vaste contract liep tot april. Ging ervan uit dat er daarna maar 1 variabel tarief zou zijn. Iemand toevallig een lagere gasprijs aangeboden gekregen?Matis schreef op zondag 18 september 2022 @ 14:25:
[...]
Voor zover ik weet wordt er per tarief-periode gesaldeerd over het verbruik (maar wel pas op de jaarrekening) en per jaar over de ODE en heffingen.
Ook mijn stijging is significant
[Afbeelding]
:strip_exif()/f/image/v6kq20eHv1FYyT5XmR00C9Ma.jpg?f=fotoalbum_large)
Diezelfde tarieven zag ik het maartenmoerman in "Energie-en inflatiecrisis in Nederland" voorbij komenrlat52 schreef op zondag 18 september 2022 @ 16:40:
Vreemd ik zit een stuk hoger met m'n Kwh prijzen, m'n vaste contract liep tot april. Ging ervan uit dat er daarna maar 1 variabel tarief zou zijn. Iemand toevallig een lagere gasprijs aangeboden gekregen?
[Afbeelding]
Misschien komt het omdat ik alleen gas afneem. Woon in Gilze, zuiden van Noord Brabant.
If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time
Ik heb de jaarafrekening ook binnen, sep 21 tot sep 22 met 3 periodes ivm btw en belasting.
Geen raar gedoe en salderen zo te zien zoals het hoort incl. de btw/ode terug waar dat hoort.
Het was netto 177kWh wat me -€292,55 kostte ofwel geld toe
De verlaagde btw per 1 juli kost me geld omdat ik uiteraard veel opwekte (10x het verbruik).
Voorlopig geen zorgen hier, vast contract voor stroom t/m 2025 en sinds 2017 geen gas(contract) meer.
Geen raar gedoe en salderen zo te zien zoals het hoort incl. de btw/ode terug waar dat hoort.
De verlaagde btw per 1 juli kost me geld omdat ik uiteraard veel opwekte (10x het verbruik).
Voorlopig geen zorgen hier, vast contract voor stroom t/m 2025 en sinds 2017 geen gas(contract) meer.
PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW
Met een vast contract heb je een vast levertarief over de notaperiode, dan kan er weinig verkeerd gaan.Speedy-Andre schreef op zondag 18 september 2022 @ 17:11:
Ik heb de jaarafrekening ook binnen, sep 21 tot sep 22 met 3 periodes ivm btw en belasting.
Wanneer je echter een variabel contract hebt met wisselende tarieven per x maanden krijg je te maken met de salderings zoals besproken in dit topic.
Zojuist precies dezelfde (hoge) tarieven voor elektra & gas ontvangen voor 1/10/22-1/1/23, ook voor Groen&Vrij Wind en Zon Kwartaal. Ik kan me toch moeilijk voorstellen dat GC voor verschillende gebruikers verschillende tarieven heeft voor dezelfde periode en dezelfde contractvorm....rlat52 schreef op zondag 18 september 2022 @ 16:40:
[...]
Vreemd ik zit een stuk hoger met m'n Kwh prijzen, m'n vaste contract liep tot april. Ging ervan uit dat er daarna maar 1 variabel tarief zou zijn. Iemand toevallig een lagere gasprijs aangeboden gekregen?
[Afbeelding]
Ondanks herhaald Whatsapp contact met GC waarin ze bij hoog en laag volhouden op jaarbasis te salderen maar nog nooit echt antwoord op mijn vragen hebben gegeven, wordt ik zeker met dit soort tarieven en een heel asymmetrisch verbruik/opwekking (warmtepomp/panelen) toch wel ongerust.
En de netto terugleververgoeding (niet dat ik netto op jaarbasis teruglever), die is nog steeds 11,5 cent, dat noemen ze bij GC een "redelijke" vergoeding gezien het levertarief van 1,04 euro
In dit topic @MatisPaulGruijters schreef op zondag 18 september 2022 @ 20:59:
[...]
Zojuist precies dezelfde (hoge) tarieven voor elektra & gas ontvangen voor 1/10/22-1/1/23, ook voor Groen&Vrij Wind en Zon Kwartaal. Ik kan me toch moeilijk voorstellen dat GC voor verschillende gebruikers verschillende tarieven heeft voor dezelfde periode en dezelfde contractvorm....
Ondanks herhaald Whatsapp contact met GC waarin ze bij hoog en laag volhouden op jaarbasis te salderen maar nog nooit echt antwoord op mijn vragen hebben gegeven, wordt ik zeker met dit soort tarieven en een heel asymmetrisch verbruik/opwekking (warmtepomp/panelen) toch wel ongerust.
En de netto terugleververgoeding (niet dat ik netto op jaarbasis teruglever), die is nog steeds 11,5 cent, dat noemen ze bij GC een "redelijke" vergoeding gezien het levertarief van 1,04 euro.
/f/image/HMfOscJmcv9LU2lqfAHTQTIg.png?f=fotoalbum_large)
@rlat52
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/v6kq20eHv1FYyT5XmR00C9Ma.jpg?f=user_large)
Dus ja, als je contractnaam een underscore heeft tussen Zon en kwartaal betaal je een hogere prijs.
Maar qua salderen maakt het weinig uit, voor een opgewekte kWh uit de zomer krijg je slechts een halve kWh terug in de winter met dit soort verdubbelde prijzen.
@Wolly ik kan echt niet verklaren waar dit verschil vandaan komt.
Het "enige" verschil dat ik me kan bedenken is dat ik enkel electriciteit afneem en geen gas.
Het "enige" verschil dat ik me kan bedenken is dat ik enkel electriciteit afneem en geen gas.
Mijn contract van 1.04/kwh heeft ook een underscore erin.
Morgen maar eens overstappen op een andere partij, die 290kwh die ik over heb voor salderen , dat kan wel uit om die te verekenen op een eind factuur bij GC met mijn 2 warmtepompen en verbruik van 10.000kwh/jaar
Morgen maar eens overstappen op een andere partij, die 290kwh die ik over heb voor salderen , dat kan wel uit om die te verekenen op een eind factuur bij GC met mijn 2 warmtepompen en verbruik van 10.000kwh/jaar
[ Voor 9% gewijzigd door maartenmoerman op 18-09-2022 21:40 ]
In een situatie met:
Alleen elektriciteit (dus geen gas)
Meer opwek dan verbruik op jaarbasis.
As we speak een 1700kwh negatief staan
Die 1700 gaan per 1 oktober wel gebruikt worden voor warmtepomp.
Jaarrekening komt 1 januari
Nu een GC flexcontract
Dan kan ik toch beter voor 1 oktober overstappen op een vaste tarieven jaarcontract (ook al kost die 10 euro per kwh).
Dan gaat die 1700kwh betaald worden tegen 11,5 cent. En volgend jaar contract heb ik dan gewoon zekerheid ivm geen wijzigende tarieven.
Toch? Is dit het ei van columbus of zie ik wat over het hoofd. Ik snap ondertussen geen ene reet meer van alles wat greenchoice doet. Zijn ze allemaal (bewust?) zo vaag tegenwoordig?
Alleen elektriciteit (dus geen gas)
Meer opwek dan verbruik op jaarbasis.
As we speak een 1700kwh negatief staan
Die 1700 gaan per 1 oktober wel gebruikt worden voor warmtepomp.
Jaarrekening komt 1 januari
Nu een GC flexcontract
Dan kan ik toch beter voor 1 oktober overstappen op een vaste tarieven jaarcontract (ook al kost die 10 euro per kwh).
Dan gaat die 1700kwh betaald worden tegen 11,5 cent. En volgend jaar contract heb ik dan gewoon zekerheid ivm geen wijzigende tarieven.
Toch? Is dit het ei van columbus of zie ik wat over het hoofd. Ik snap ondertussen geen ene reet meer van alles wat greenchoice doet. Zijn ze allemaal (bewust?) zo vaag tegenwoordig?
[ Voor 4% gewijzigd door Japie.G op 18-09-2022 22:25 ]
Renault Scenic E-Tech EV - PV-Output
Ik zie trouwens dat Greenchoice nu eindelijk op de site toegeeft dat salderen bij slimme meters op basis van tariefperiode gaat.
@dezonnebril @TurricanHoe past Greenchoice de salderingsregeling toe?
Greenchoice saldeert op jaarbasis. Bij slimme meters salderen we op basis van de slimme meterstanden per tariefperiode. Dit betekent dat als een klant twee verschillende tarieven heeft gehad gedurende een jaar (bijvoorbeeld bij een variabel contract), de eerste helft van het jaar het totale verbruik + teruglevering gesaldeerd wordt tegen het geldende tarief van het eerste halfjaar. De tweede helft van het jaar wordt het totale verbruik + teruglevering gesaldeerd tegen het geldende tarief van het tweede halfjaar.
Ach kijk, daar is dan eindelijk de aap uit de mouw, Greenchoice kiest er dus toch zelf voor om niet in 2025 maar nu al de salderingsregelings te laten sneuvelen.Wolly schreef op zondag 18 september 2022 @ 22:25:
Ik zie trouwens dat Greenchoice nu eindelijk op de site toegeeft dat salderen bij slimme meters op basis van tariefperiode gaat.
[...]
@dezonnebril @Turrican
Weer een illusie armer, GC kijkt anders naar de energie transitie dan ik dacht en is niet beter dan anderen, is zelfs slechter dan die partijen die nog wel in de geest van de wet en lijn met de ACM op jaarbasis salderen (maar wie zijn dat eigenlijk, iemand enig idee?)
Elke consument die met een investering in een 0-op-de-meter woning (of iets wat daar in de buurt komt) dacht via de salderingsregeling iig tot 2025 ook ongeveer 0-op-de-rekening (of iets wat daar in de buurt komt) te krijgen, kan zich bij Greenchoice opmaken voor een forse bill-shock.
Alle partijen behalve:PaulGruijters schreef op maandag 19 september 2022 @ 06:28:
[...]
, is zelfs slechter dan die partijen die nog wel in de geest van de wet en lijn met de ACM op jaarbasis salderen (maar wie zijn dat eigenlijk, iemand enig idee?)
Budget Energie
NLE
VrijOpNaam
en dus Green choice
20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018
Maar ik snap werkelijk waar niet hoe jullie een saldering over een contractjaar met wisselende tarieven voor je zagen.
Ik roep dit al sinds november 2021 toen mijn vaste contract afliep.
@PaulGruijters zou jij een berekening kunnen maken waarin jij de saldering per jaar doet met 4 keer een tariefwijziging?
Feitelijk heb ik. 5 tarieven gehad: 2 november tot 1 januari en daarna ieder kwartaal.
@PaulGruijters zou jij een berekening kunnen maken waarin jij de saldering per jaar doet met 4 keer een tariefwijziging?
Feitelijk heb ik. 5 tarieven gehad: 2 november tot 1 januari en daarna ieder kwartaal.
[ Voor 12% gewijzigd door Matis op 19-09-2022 07:19 ]
Bijvoorbeeld zoals Eneco het doet. Eerst salderen binnen de tariefperiodes, dan salderen buiten de tariefperiodes.Matis schreef op maandag 19 september 2022 @ 07:18:
Maar ik snap werkelijk waar niet hoe jullie een saldering over een contractjaar met wisselende tarieven voor je zagen.
Dus als er een tariefperiode is waar je een tekort hebt, dan die eerst aanvullen vanuit een tariefperiode waar je een overschot hebt.
20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018
Ze lijken dit letterlijk gisteren avond te hebben aangepast. Gistermiddag stond dat er nog niet geloof ik.Wolly schreef op zondag 18 september 2022 @ 22:25:
[...]
@dezonnebril @Turrican
Maar dit is neem ik aan toch ook wat GC gaat doen. Ze omschrijven het weer te vaag, dus voor meerdere interpretaties mogelijk. Maar het lijkt me toch dat dit is wat ze doen en dan is het probleem niet zo groot..de Peer schreef op maandag 19 september 2022 @ 07:20:
[...]
Bijvoorbeeld zoals Eneco het doet. Eerst salderen binnen de tariefperiodes, dan salderen buiten de tariefperiodes.
Dus als er een tariefperiode is waar je een tekort hebt, dan die eerst aanvullen vanuit een tariefperiode waar je een overschot hebt.
Als ze dat niet doen dan begint GC net zoals die andere genoemden een boevenpartij te worden. Dat had ik echt niet gedacht van deze partij zeg. In dat geval vandaag nog contract opzeggen. Want in dat geval, hoe raar ook.. zit je bij (bijna) elke andere leverancier beter als je een 0 op de meter woning hebt (op basis van zonne-energie binnen saldering)GC site
Dit betekent dat als een klant twee verschillende tarieven heeft gehad gedurende een jaar (bijvoorbeeld bij een variabel contract), de eerste helft van het jaar het totale verbruik + teruglevering gesaldeerd wordt tegen het geldende tarief van het eerste halfjaar. […]
[ Voor 79% gewijzigd door BushMule op 19-09-2022 07:34 ]
Jaarlijks salderen zou eigenlijk moeten zijn eerst de verbruikte kWh's met de opgewekte kWh's te verrekenen en dan bekijken welk tarief aan het restant komt om het in Euro's te vertalen.
Wat GC doet is de kWh's eerst volgens de verschillende tarieven in Euro's vertalen en dan die verbruik-Euro's te verrekenen met de opwek-Euro's.
Is dus niet wat 'wij' netjes jaarlijks salderen vinden, maar is minder oneerlijk als wat BE/NLE en VoN doet.
Die doet per tariefperiode salderen, dus niet eens overschot (opwek) van de ene periode verrekenen met tekort (verbruik) van de andere periode.
Het verschil zit hem in de betaling van ODE+BTW. Dat doet GC dus wel netjes jaarlijks, maar BE/NLE/VoN niet.
Wat GC doet is de kWh's eerst volgens de verschillende tarieven in Euro's vertalen en dan die verbruik-Euro's te verrekenen met de opwek-Euro's.
Is dus niet wat 'wij' netjes jaarlijks salderen vinden, maar is minder oneerlijk als wat BE/NLE en VoN doet.
Die doet per tariefperiode salderen, dus niet eens overschot (opwek) van de ene periode verrekenen met tekort (verbruik) van de andere periode.
Het verschil zit hem in de betaling van ODE+BTW. Dat doet GC dus wel netjes jaarlijks, maar BE/NLE/VoN niet.
Zoals Eneco het schijnt te doen lijkt me redelijk. Er zijn ook alternatieven denkbaar, je kan bv alle kwartaal tarieven middelen tot een jaartarief en alleen naar de jaarstanden van de meter kijken.Matis schreef op maandag 19 september 2022 @ 07:18:
...
...
Uitgangspunt zou moeten zijn, althans dat was dacht ik de intentie van de salderingsregeling, dat iemand die per saldo op jaarbasis 0 kWh op de meter heeft ook 0 Euro (excl transport en vaste kosten etc) op de rekening heeft zodat hij z'n investering in een aantrekkelijke tijd kan terugverdienen. Ook voor iemand met een beperkt netto jaargebruik zou het nog steeds aantrekkelijk moeten zijn.
Met de methode van Greenchoice gaat dit voor iemand met zonnepanelen en warmtepomp totaal niet meer op. Je krijgt <0.5/kWh in de zomer voor je productie, je betaalt >1.0/kWh in de winter voor je consumptie.
Alleen als je een eigen windmolen hebt met redelijke gelijke opbrengst door het jaar en en per saldo 0 op de meter kun je bij Greenchoice 0-op-de-rekening krijgen, zo lijkt het.
Ik snap ook dat "opslag" van energie van zomer naar winter niet gratis is en dat werkelijke tarieven per uur/dag/maand wisselen (maar dat was ook zo toen iedereen een jaarcontract had). Dus dat de salderingsregeling een (tijdelijke) overheidsmaatregel was om de energietransitie in gang te zetten was me bekend.
Maar dat Greenchoice voortijdig samen met een paar andere slechtste jongetjes van de klas eigenhandig de salderingsregeling de nek om draait is nu een feit zo lijkt het.
Eens kijken of de overheid/ACM komende dagen nog met duidelijkheid komen (prijsplafond?, verplichting om jaarcontracten aan te bieden?, duidelijkheid over de interpretatie van de salderingsregeling?).
Anders toch maar de slimme meter laten uitzetten en/of overstappen (waarbij je dan moet hopen dat die andere partij hier wel duidelijk in is en consistent in blijft).
Uit dit topic (de situatie van @Wolly ) blijkt dat GC dat niet doet. Als je een tekort hebt in de ene periode en een overschot in de andere periode worden die niet tegen elkaar weg gestreept maar tegen verschillende tarieven in rekening gebracht. Zeer nadelig voor de klant dus.BushMule schreef op maandag 19 september 2022 @ 07:27:
[...]
Maar dit is neem ik aan toch ook wat GC gaat doen. Ze omschrijven het weer te vaag, dus voor meerdere interpretaties mogelijk. Maar het lijkt me toch dat dit is wat ze doen en dan is het probleem niet zo groot..
Bedenk even dat er in ieder geval in april nog het volgende op de site stond over exact die vraag hoe te salderen, namelijk één op één voor de KwH'en. Sindsdien is er geen wijziging van de voorwaarden gecommuniceerd op de site of andere manieren maar hebben ze het wel allemaal aangepast naar de nadeligere situatie.Matis schreef op maandag 19 september 2022 @ 07:18:
Het lijkt mij dat een eerste stap als antwoord op jouw vraag dan ook is welk antwoord de leverancier hierop geeft en dit ook tijdig en correct communiceert. Je kan niet A op de site zeggen en B bij de afrekening doen zoals bij mij (jaarafrekening in maart).
Alle kWh elektra die je verbruikt kun je één op één salderen met je teruglevering. Deze worden dus tegen elkaar afgestreept.
Slaat dat variabel niet alleen op de kosten, maar ook op de voorwaarden

A'dam PVOutput
Zoals ik het lees wordt het geheel gesplitst (bijv per halfjaar zoals in voorbeeld). En dat lijkt toch tegen in elk geval de geest van de salderingsregels in te gaan.BushMule schreef op maandag 19 september 2022 @ 07:27:
Maar dit is neem ik aan toch ook wat GC gaat doen. Ze omschrijven het weer te vaag, dus voor meerdere interpretaties mogelijk. Maar het lijkt me toch dat dit is wat ze doen en dan is het probleem niet zo groot..
Men zou dit inderdaad vooraf moeten communiceren. Heb nog niets vernomen.
Laatste contact met GC via whatsapp stelde dat wel per jaar wordt gesaldeerd. Er werd bijv ook gezegd: stel dat je in jul/aug een overschot hebt, kun je dit wegstrepen tegen inkoop in januari.
---
Heb net ook de nieuwe tarieven ontvangen, dat zijn de hoge die hierboven ook al enkele keren genoemd worden. Ik lees er zo snel niet in dat per tariefperiode gesaldeerd zou worden.
Tarieven vallen tegen, verder schande dat de TLV op 11 cent blijft steken.
Als men dan inderdaad/toch per tariefperiode gaat salderen, is het tijd te vertrekken.
---
Edit: hier op de site wordt toch nog gesproken van 'aftrekken per jaar':
https://www.greenchoice.nl/zonnepanelen/salderingsregeling/
Echter zie ook hoe de tekst is gewijzigd ten aanzien van bijv lente 2021 waarin expliciet het compenseren van zomer met winter wordt genoemd:
https://web.archive.org/w...nelen/salderingsregeling/
Gezien wat hier verder in het topic al is gezegd, ga ik het maar eens navragen.
[ Voor 17% gewijzigd door zeegerd op 19-09-2022 10:08 . Reden: aanvulling salderingsregels ]
6885 Wp + Daikin US 3.5 + Nibe MT-WH21 = gasloos
De vraag is naar welke toko. Of toch een contract met een jaar vast? Dan heb je het probleem ook niet. Krijg steeds meer de indruk dat de mensen met een variabel contract het verlies op de vaste contracten betalen.zeegerd schreef op maandag 19 september 2022 @ 09:38:
[...]
Als men dan inderdaad/toch per tariefperiode gaat salderen, is het tijd te vertrekken.
Dat was niet mijn insteek destijds om het variabel te laten.
A'dam PVOutput
Inderdaad, ik heb gekscherend gekeken om over te stappen. Maar ik kan nergens de tarieven vinden die ik nu bij GC heb/krijg.ericplan schreef op maandag 19 september 2022 @ 09:45:
De vraag is naar welke toko. Of toch een contract met een jaar vast? Dan heb je het probleem ook niet. Krijg steeds meer de indruk dat de mensen met een variabel contract het verlies op de vaste contracten betalen.
Dat was niet mijn insteek destijds om het variabel te laten.
Ze hebben mij (ons) gewoon bij de kloten.
Dat ligt aan je situatie. Als je een gasloos huis hebt en je wekt evenveel op als je verbruikt op jaarbasis (of meer) dan kun je beter nu overstappen naar een ander, met een vast tarief voor een jaar per kwh. Wat dat tarief dan is dat maakt niet uit aangezien je onder de streep alles saldeert (tot 2025)Matis schreef op maandag 19 september 2022 @ 09:48:
[...]
Inderdaad, ik heb gekscherend gekeken om over te stappen. Maar ik kan nergens de tarieven vinden die ik nu bij GC heb/krijg.
Ze hebben mij (ons) gewoon bij de kloten.
Ik woon gasloos, maar kwam nog 4300 kWh te kort. Daarvoor heb ik begin van dit jaar een nieuw PV systeem besteld, helaas heeft de levering vertraging opgelopen. Waardoor ik van juli tot en met deze week geen PV systeem op mijn dak heb. Daardoor 750 kWh opbrengst misgelopen de afgelopen maanden.BushMule schreef op maandag 19 september 2022 @ 09:54:
Dat ligt aan je situatie. Als je een gasloos huis hebt en je wekt evenveel op als je verbruikt op jaarbasis (of meer) dan kun je beter nu overstappen naar een ander, met een vast tarief voor een jaar per kwh. Wat dat tarief dan is dat maakt niet uit aangezien je onder de streep alles saldeert (tot 2025)
Ik heb zelf inmiddels ook contact gehad met GC, volgens mij weten de medewerkers ook niet hoe het precies gaat. Ik snap er zelf ook niets meer van. Je moet als bedrijf toch op zijn minst duidelijk zijn over je methodes, wat die ook zijn. Ik ga kijken of ik ergens een vaste jaatcontract kan regelen.
Maar zo makkelijk gaat dat dus niet, navragen.zeegerd schreef op maandag 19 september 2022 @ 09:38:
[...]
Gezien wat hier verder in het topic al is gezegd, ga ik het maar eens navragen.
Samengevat, ik leg de situatie duidelijk uit: het lijkt dat op jullie site inconsistente informatie voorkomt (FAQ vs andere pagina's), plus een medewerker had eerder in juli mij via de chat gezegd dat toch echt per jaar wordt gesaldeerd (kWh verrekenen, zomer vs winter, prima).
Antwoord gaat vervolgens over mijn jaarnota van september. Daar had ik *géén* vraag over gesteld!!!!!11
Plus een verwijzing naar de (uitgebreide) voorwaarden, waar het woord 'salderen' niet in voorkomt. Er staat slechts dat met teruglevering rekening wordt gehouden. Ja ja, dat geloof ik wel.

Ik vervolgens: daar gaat mijn vraag niet over, de jaarnota is correct. Het gaat over mogelijk inconsistente informatie en mogelijk een situatie waarin GC voorwaarden/contract heeft gewijzigd zonder mij vooraf op de hoogte te stellen.
Krijg ik vervolgens een nog uitgebreider antwoord dat ik me geen zorgen hoef te maken omdat... al lijkt het misschien niet zo, mijn jaarnota toch echt correct is!
"U geeft aan dat Greenchoice bij het salderen een onjuist tarief voor uw teruggeleverde stroom heeft gehanteerd. Ik kan u geruststellen."
En zo nog wat meer toelichting over iets wat ik niet heb gevraagd.

Als het niet zo grappig was, was het om te huilen. Misschien nog één keer een mailtje eraan wijden en dan bellen. Als het dan nog niet duidelijk wordt stap ik uit protest over.
6885 Wp + Daikin US 3.5 + Nibe MT-WH21 = gasloos
Zijn er momenteel aanbieders die een jaarcontract aanbieden voor alleen E leveren en terugleveren?
Innova bied alleen elektra én gas aan. Aangezien levering en teruglevering bij mij in balans zijn doet het tarief er niet toe. Als er maar 1x per jaar de kWh wordt gesaldeerd. Normaal heb ik overschot en durf ik dit wel aan. Dit is voordeliger dan het kunstje wat GC flikt.
In de zomer ligt de piek in de opwekking, in de winter in de afname. Vanaf 1 oktober verdubbelen zowat de tarieven. Dit houdt in dat ik in de zomer 2000kWh heb opgewekt á ca 50 cent, dus een opbrengst van € 1000,-. In de winter heb ik 2000kWh nodig en ga ik ca 100 cent per kWh betalen, dus € 2000,-. Per saldo heb ik dus 0 kWh afgenomen maar moet ik wel €1000,- afrekenen.
Innova bied alleen elektra én gas aan. Aangezien levering en teruglevering bij mij in balans zijn doet het tarief er niet toe. Als er maar 1x per jaar de kWh wordt gesaldeerd. Normaal heb ik overschot en durf ik dit wel aan. Dit is voordeliger dan het kunstje wat GC flikt.
In de zomer ligt de piek in de opwekking, in de winter in de afname. Vanaf 1 oktober verdubbelen zowat de tarieven. Dit houdt in dat ik in de zomer 2000kWh heb opgewekt á ca 50 cent, dus een opbrengst van € 1000,-. In de winter heb ik 2000kWh nodig en ga ik ca 100 cent per kWh betalen, dus € 2000,-. Per saldo heb ik dus 0 kWh afgenomen maar moet ik wel €1000,- afrekenen.
Wij zitten volgens mij in een vergelijkbaar schuitje qua kWhs. Hier kan je bij Innova alleen stroom afnemen: https://www.consumind.nl/energie/oversluiten1.htmlbello2011 schreef op maandag 19 september 2022 @ 20:02:
Zijn er momenteel aanbieders die een jaarcontract aanbieden voor alleen E leveren en terugleveren?
Ik zit sinds 1 april op een variabel tarief en heb sinds die tijd voor zo'n 1.900 kWh / € 900 euro (netto) teruggeleverd. Als ik nu zou overstappen dan zou ik slechts 1.900 * 0,115 = € 218,50 terugleververgoeding voor die kWhs krijgen.
Ik houd in de gaten wanneer ik in euro's evenveel heb verbruikt als teruggeleverd sinds dat het variabele contract is ingegaan. Zodra dat het geval is (ergens rond december/januari), hoop ik dat er ergens een jaarcontract te krijgen is en stap ik dan over zodat er weer per jaar gesaldeerd wordt en bespaar ik die paar honderd euro.
Of zie ik nu iets doms over het hoofd?
Volgens mij bijna goed. Zij betalen 11,5 cent over het verschil van terugleveren - opwekking, als dit positief is. Maar dit wel per kwartaal. Daar zit mijn probleem. Dit horen zij per jaar te verrekenen.Mbps schreef op maandag 19 september 2022 @ 20:07:
[...]
Wij zitten volgens mij in een vergelijkbaar schuitje qua kWhs. Hier kan je bij Innova alleen stroom afnemen: https://www.consumind.nl/energie/oversluiten1.html
Ik zit sinds 1 april op een variabel tarief en heb sinds die tijd voor zo'n 1.900 kWh / € 900 euro (netto) teruggeleverd. Als ik nu zou overstappen dan zou ik slechts 1.900 * 0,115 = € 218,50 terugleververgoeding voor die kWhs krijgen.
Ik houd in de gaten wanneer ik in euro's evenveel heb verbruikt als teruggeleverd sinds dat het variabele contract is ingegaan. Zodra dat het geval is (ergens rond december/januari), hoop ik dat er ergens een jaarcontract te krijgen is en stap ik dan over zodat er weer per jaar gesaldeerd wordt en bespaar ik die paar honderd euro.
Of zie ik nu iets doms over het hoofd?
Ik zit te neuzen op de website van ACM / Consuwijzer hoe ik een klacht kan indienen over de wijze van salderen. Daar kom ik ook tegen dat een tariefsverhoging minimaal 30 dagen van te voren moet worden aangekondigd.
Dus als ik deze aankondiging op va GC 17 september per mail krijg, dat op 1 oktober de tarieven worden verhoogd, dan hoef ik dat toch niet te accepteren??
Dus als ik deze aankondiging op va GC 17 september per mail krijg, dat op 1 oktober de tarieven worden verhoogd, dan hoef ik dat toch niet te accepteren??
Vooralsnog kijkt Greenchoice om dat te bepalen wel op jaarbasis, maar als je tussentijds weggaat is dat gelijk ook het tijdstip waarop de salderingsgrens bepaald wordt. Het is dan ook inderdaad ongunstig om nu, net na de zomer, over te stappen. Je kunt dan denk ik inderdaad beter doen wat @Mbps van plan is: eerst je overproductie "opeten", en daarna kijken of er op dat moment een beter tarief te krijgen is.bello2011 schreef op maandag 19 september 2022 @ 20:36:
[...]
Volgens mij bijna goed. Zij betalen 11,5 cent over het verschil van terugleveren - opwekking, als dit positief is. Maar dit wel per kwartaal. Daar zit mijn probleem. Dit horen zij per jaar te verrekenen.
Off topic: Overigens ben ik wel benieuwd wat die plafondplannen van de overheid betekenen voor mensen die geen gas hebben. Een gemiddeld verbruik van 2479 kWh is natuurlijk belachelijk als je je huis elektrisch verwarmt, ik mag hopen dat ze voor gasloze huishoudens die 1169 m3 gas ook even omrekenen naar kWh...
Hah, jij krijgt tenminste nog een mail. Toen mijn vaste contract op 31 december 2021 afliep kreeg ik helemaal niks, ik wist tot 2 januari niet wat mijn nieuwe tarieven zouden zijn. Had van tevoren allerlei PDFs gevonden met tarieven met als datum 24 december, maar die bleken toch mooi niet te kloppen.bello2011 schreef op maandag 19 september 2022 @ 20:45:
Ik zit te neuzen op de website van ACM / Consuwijzer hoe ik een klacht kan indienen over de wijze van salderen. Daar kom ik ook tegen dat een tariefsverhoging minimaal 30 dagen van te voren moet worden aangekondigd.
Mooi he, en je hebt ook nog een opzegtermijn van 30 dagen, dus je kunt ook niet voor 1 oktober meer weg bij ze.
Ik gebruik als vuistregel: 1 m3 aardgas (zoals we dat in Nederland kennen) = 10 kWh electriciteit.Turrican schreef op maandag 19 september 2022 @ 20:46:
Off topic: Overigens ben ik wel benieuwd wat die plafondplannen van de overheid betekenen voor mensen die geen gas hebben. Een gemiddeld verbruik van 2479 kWh is natuurlijk belachelijk als je je huis elektrisch verwarmt, ik mag hopen dat ze voor gasloze huishoudens die 1169 m3 gas ook even omrekenen naar kWh...
Maar 11.690 kWh is natuurlijk weer absurd hoog, want een beetje warmtepomp (de mijne althans, water/water) haalt makkelijk een COP van 400%.
Daarmee zou je dus "maar" een slordige 3.000 kWh nodig hebben voor verwarming en SWW. Als ik mijn verbruik op jaarbasis bekijk, kom ik op 5.000 kWh totaal (levering) op jaarbasis uit. Dus dat komt best overeen met die 2.500 kWh + 1169 m3 aan energie.
Ook lever ik ongeveer 1.000 kWh terug op jaarbasis.
Als je dan de uitleg van GC op de site ziet, dan lijken ze onderscheid te maken tussen digitale en analoge meters. In dat geval zou toch iedereen zijn/haar meter administratief uit laten zetten? Of zouden ze dat niet als hetzelfde behandelen?BushMule schreef op maandag 19 september 2022 @ 07:27:
[...]
Ze lijken dit letterlijk gisteren avond te hebben aangepast. Gistermiddag stond dat er nog niet geloof ik.
Wij moeten onze aansluiting vergroten van 1x25A naar 3x25A, daarmee ook afscheid nemen van de oude analoge meter....
Hoe past Greenchoice de salderingsregeling toe?
Greenchoice saldeert op jaarbasis. Bij slimme meters salderen we op basis van de slimme meterstanden per tariefperiode. Dit betekent dat als een klant twee verschillende tarieven heeft gehad gedurende een jaar (bijvoorbeeld bij een variabel contract), de eerste helft van het jaar het totale verbruik + teruglevering gesaldeerd wordt tegen het geldende tarief van het eerste halfjaar. De tweede helft van het jaar wordt het totale verbruik + teruglevering gesaldeerd tegen het geldende tarief van het tweede halfjaar.
If at first you don’t succeed, call it version 1.0
Correct, zie mijn post uit april waarin ze al zeiden dat "ze verplicht waren om dit te doen bij slimme meters".dezonnebril schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 12:02:
[...]
Als je dan de uitleg van GC op de site ziet, dan lijken ze onderscheid te maken tussen digitale en analoge meters. In dat geval zou toch iedereen zijn/haar meter administratief uit laten zetten? Of zouden ze dat niet als hetzelfde behandelen?
[...]
Ja, je mag er wel van uitgaan denk ik dat er geen warmte wordt opgewekt met een COP van 1. Maar nu reken je die 2500 kWh volledig toe aan de warmtebehoefte, dus eigenlijk kom je dan op 5000 kWh uit voor een all-electric huishouden.Matis schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 10:43:
[...]
Ik gebruik als vuistregel: 1 m3 aardgas (zoals we dat in Nederland kennen) = 10 kWh electriciteit.
Maar 11.690 kWh is natuurlijk weer absurd hoog, want een beetje warmtepomp (de mijne althans, water/water) haalt makkelijk een COP van 400%.
Daarmee zou je dus "maar" een slordige 3.000 kWh nodig hebben voor verwarming en SWW. Als ik mijn verbruik op jaarbasis bekijk, kom ik op 5.000 kWh totaal (levering) op jaarbasis uit. Dus dat komt best overeen met die 2.500 kWh + 1169 m3 aan energie.
Een ander probleem voor wat betreft het elektriciteitsgebruik is ook wel dat de elektriciteitsbehoefte veel sterker gekoppeld is aan het aantal personen van een huishouden dan het gasverbruik. Dus daar het gemiddelde nemen van heel Nederland is bijzonder onlogisch.
Maar goed, daar is vast het laatste woord nog niet over gezegd...
Ik zie je post inderdaad. En als je deze administratief uit laat schakelen, wordt deze dan wel als een "domme" (analoge) meter behandeld, of hebben we hier een gevalletje rechtsongelijkheid?Wolly schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 12:04:
[...]
Correct, zie mijn post uit april waarin ze al zeiden dat "ze verplicht waren om dit te doen bij slimme meters".
Geen idee, ik heb begrepen dat je bij een slimme meter die AU administratief Uit is wel de standen moet doorgeven.dezonnebril schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 12:36:
[...]
Ik zie je post inderdaad. En als je deze administratief uit laat schakelen, wordt deze dan wel als een "domme" (analoge) meter behandeld, of hebben we hier een gevalletje rechtsongelijkheid?
Ook denk ik dat ze dan de standen van geleverde energie kunstmatig gaan verdelen over de verschillende tariefperioden. Maar of ze dat ook met de teruggeleverde energie kunnen en mogen doen
Hmm, ja dat maandelijks doorgeven van de meterstand heeft met een analoge meter natuurlijk weinig zin aangezien er niet af te lezen is wat je daadwerkelijk verbruikt en opgewekt hebt...Wolly schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 12:47:
[...]
Geen idee, ik heb begrepen dat je bij een slimme meter die AU administratief Uit is wel de standen moet doorgeven.
Ook denk ik dat ze dan de standen van geleverde energie kunstmatig gaan verdelen over de verschillende tariefperioden. Maar of ze dat ook met de teruggeleverde energie kunnen en mogen doen
Toch raar dat er onderscheid is tussen meters (en dus ook kosten!)
[ Voor 12% gewijzigd door dezonnebril op 20-09-2022 13:17 ]
Nog maar een variatie erbij van mijn kant dan om het nog spannender te maken.. Begin deze maand is mijn vaste contract afgelopen en heb ik een mail ontvangen met daarin de nieuwe tarieven. In diezelfde mail staat ook de volgende tekst:
Mogelijk (lang leve verwarring) heb ik wel een ander variabel contract. Bij mij in de mail wordt het namelijk "Groen&Vrij Wind & Zon" genoemd. Ik zou ook tijdig op de hoogte gesteld worden van de nieuwe tarieven welke vanaf 1 oktober gaan gelden, maar tot op heden nog niets vernomen.
In die pdf wordt het salderen omschreven zoals wij het verwachten, tenzij ik iets mis hier.Lever je stroom aan ons terug? Je ontvangt dan 11,5 cent per kWh voor de netto teruglevering. Hier vind je de voorwaarden netto teruglevering.
Mogelijk (lang leve verwarring) heb ik wel een ander variabel contract. Bij mij in de mail wordt het namelijk "Groen&Vrij Wind & Zon" genoemd. Ik zou ook tijdig op de hoogte gesteld worden van de nieuwe tarieven welke vanaf 1 oktober gaan gelden, maar tot op heden nog niets vernomen.
@Ronald_O de crux in de link die jij aanhaalt zit in de term "versimpelde voorbeelden". Nergens wordt daar uitgegaan van veranderende tarieven gedurende het salderingsjaar.
(Even vanuit ons voordeel de volgende reactie) Klopt, zelfs niet in de voorwaarden en niet in de mail. Dan bestaat het toch niet in de overeenkomst tussen greenchoice en ons?Matis schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 14:08:
@Ronald_O de crux in de link die jij aanhaalt zit in de term "versimpelde voorbeelden". Nergens wordt daar uitgegaan van veranderende tarieven gedurende het salderingsjaar.
Vraagje:
Ik heb een contract gehad voor €150 per maand tot van juni 2021 tot juni 2022( dit jaar.)
Nu wil ik graag zien hoeveel euro ik in de maanden januari, februari, maart,april, mei en juni heb gebruikt dit jaar. In het portaal en in de app van GreenChoice hebben ze dit naar het bedrag aangepast van mijn variabale bedrag dat ik betaal. Kortom: Ik heb echt niet voor 500 euro aan gas en elektra betaald in januari....
Ik wil dit in een Excelletje hebben zodat ik kan bijhouden wat ik precies heb betaald eind van het jaar, maar hij pakt dus alleen de variabele maand bedragen ( die dus niet kloppen aangezien ik toen nog een jaarcontract had)
Ik heb een contract gehad voor €150 per maand tot van juni 2021 tot juni 2022( dit jaar.)
Nu wil ik graag zien hoeveel euro ik in de maanden januari, februari, maart,april, mei en juni heb gebruikt dit jaar. In het portaal en in de app van GreenChoice hebben ze dit naar het bedrag aangepast van mijn variabale bedrag dat ik betaal. Kortom: Ik heb echt niet voor 500 euro aan gas en elektra betaald in januari....
Ik wil dit in een Excelletje hebben zodat ik kan bijhouden wat ik precies heb betaald eind van het jaar, maar hij pakt dus alleen de variabele maand bedragen ( die dus niet kloppen aangezien ik toen nog een jaarcontract had)
On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.
Dat hoeft op zich ook niet, gezien deze zin: “Het verbruik van 400 kilowattuur wordt door Greenchoice na afloop van het leveringsjaar afgerekend tegen het daarvoor overeengekomen tarief per kilowattuur.”Matis schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 14:08:
Dit laat ruimte om verschillende periodes in het jaar te definiëren met verschillende tarieven, en de saldo’s van die periodes op 1 moment af te rekenen.
Compleet overheen gelezen/ niet als dusdanig geïnterpreteerd.Daniel schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 20:50:
[...]
Dat hoeft op zich ook niet, gezien deze zin: “Het verbruik van 400 kilowattuur wordt door Greenchoice na afloop van het leveringsjaar afgerekend tegen het daarvoor overeengekomen tarief per kilowattuur.”
Dit laat ruimte om verschillende periodes in het jaar te definiëren met verschillende tarieven, en de saldo’s van die periodes op 1 moment af te rekenen.
Dan is het wel helaas pindakaas. Lever gelukkig wel teveel terug dus uiteindelijk kom ik wel op 0 uit, maar maakt het niet makkelijker zo.
Raar is het natuurlijk wel dat Greenchoice aan zo’n grote verandering die voor een steeds groter deel van de klanten van toepassing zal zijn niet eens een specifiek rekenvoorbeeld wil wijden. Het maakt nogal een verschil. Ook in andere stukken wordt continue gesproken over jaarperiode/jaarnota. Dat je vervolgens de facto per kwartaal gaat afrekenen staat daar zo haaks op dat je er hele expliciete informatie over zou verwachten.Ronald_O schreef op woensdag 21 september 2022 @ 06:15:
[...]
Compleet overheen gelezen/ niet als dusdanig geïnterpreteerd.
Dan is het wel helaas pindakaas. Lever gelukkig wel teveel terug dus uiteindelijk kom ik wel op 0 uit, maar maakt het niet makkelijker zo.
Geleverde stroom is bij variable GC-tarieven 5 tot 10 maal zo duur als de terugleververgoeding. Voor elke kWH die je in de wintermaanden afneemt moet je er in de zomer 5 tot 10 leveren om financieel op 0 uit te komen. Bij jaarsaldering is dat 1:1. Dat op zichzelf is zo onredelijk dat een gang naar de toezichthouder logisch is.
Overigens spreken ze zichzelf ook tegen bij het kostenoverzicht per jaar in de app. Daar staat gewoon een bedrag voor het hele jaar. Uit niets blijkt dat er per kwartaal of per tariefperiode wordt gerekend.
:strip_exif()/f/image/TVxYfslwXzaI62lfD4ofrra5.jpg?f=fotoalbum_large)
Er wordt rekening gehouden met saldering tegen het leveringstarief en een overschot/tekort wordt verrekend bij einde contract. Alleen variabele contracten hebben geen einddatum, alleen tariefperiodes.
[ Voor 26% gewijzigd door Daniel op 21-09-2022 07:24 ]
Nogmaals, Greenchoice bepaalt de salderingsgrens wel degelijk op jaarbasis, en niet op kwartaalbasis. Als je op jaarbasis een netto afnemer bent krijg je niet te maken met de terugleververgoeding, nu niet en straks ook niet.Daniel schreef op woensdag 21 september 2022 @ 06:40:
[...]
Raar is het natuurlijk wel dat Greenchoice aan zo’n grote verandering die voor een steeds groter deel van de klanten van toepassing zal zijn niet eens een specifiek rekenvoorbeeld wil wijden. Het maakt nogal een verschil. Ook in andere stukken wordt continue gesproken over jaarperiode/jaarnota. Dat je vervolgens de facto per kwartaal gaat afrekenen staat daar zo haaks op dat je er hele expliciete informatie over zou verwachten.
Geleverde stroom is bij variable GC-tarieven 5 tot 10 maal zo duur als de terugleververgoeding. Voor elke kWH die je in de wintermaanden afneemt moet je er in de zomer 5 tot 10 leveren om financieel op 0 uit te komen. Bij jaarsaldering is dat 1:1. Dat op zichzelf is zo onredelijk dat een gang naar de toezichthouder logisch is.
Ja, het is jammer dat je kWhs in de winter (veel) duurder zijn dan in de zomer, maar ook als Greenchoice in eerste instantie niet kijkt naar de precieze verbruiken per kwartaal zullen ze een berekening moeten doen om je wel verbruiikte kWhs over de verschillende tariefperiodes te verdelen. De ene leverancier doet dat consumentvriendelijker dan de andere.
@Daniel absoluut raar inderdaad. Volledig in het voordeel van Greenchoice. Net als de extra underscore in de naam van je overeenkomst welke zorgt voor een hoger bedrag. Gisteren toevallig binnen gekregen en net als eerder vermeld door een ander heb ik ook de hoge variant. Zou onder aan de streep niets uit moeten maken maar vreemd is het wel..
Ik dacht overigens te begrijpen dat indien deze maand bijvoorbeeld je enkele tarief €0,50 is en de volgende maand je tarief verhoogd wordt naar €1 dat je je teveel teruggeleverde kWh nog maar voor de helft gesaldeerd wordt.
@Turrican begrijp ik jou nou goed dat wat ik hier boven heb neergezet niet correct is en je teveel teruggeleverde kWh gewoon 1 op 1 meegaat naar een duurder kwartaal?
Ik dacht overigens te begrijpen dat indien deze maand bijvoorbeeld je enkele tarief €0,50 is en de volgende maand je tarief verhoogd wordt naar €1 dat je je teveel teruggeleverde kWh nog maar voor de helft gesaldeerd wordt.
@Turrican begrijp ik jou nou goed dat wat ik hier boven heb neergezet niet correct is en je teveel teruggeleverde kWh gewoon 1 op 1 meegaat naar een duurder kwartaal?
[ Voor 12% gewijzigd door Ronald_O op 21-09-2022 08:38 ]
Wat je schrijft klopt wel, Greenchoice rekent je saldo per tariefperiode uit in euro's. Dus het gaat mee in de vorm van euro's, niet in de vorm van kWh.Ronald_O schreef op woensdag 21 september 2022 @ 08:36:
Daar is nu ook de verontwaardiging over, want (uiteraard?) zijn de tarieven in de zomer lager dan in de winter.
Maar je krijgt dus niet per tariefperiode met de terugleververgoeding te maken, wat sommige andere leveranciers nu dus wel doen (BE bijvoorbeeld).
[ Voor 26% gewijzigd door Turrican op 21-09-2022 08:48 ]
Dat salderen per tariefperiode wordt volgend jaar de volgende grote crisis in Nederland bij de jaarafrekeningen.Turrican schreef op woensdag 21 september 2022 @ 08:43:
[...]
Nee, helaas, zo mooi is het niet, Greenchoice rekent je saldo per tariefperiode uit in euro's. Dus het gaat mee in de vorm van euro's, niet in de vorm van kWh.
Daar is nu ook de verontwaardiging over, want (uiteraard) zijn de tarieven in de zomer lager dan in de winter.
Maatschappijen melden dit niet aan de klanten of doen er enorm vaag over.
Tachtig procent van NL denkt nog gewoon op jaarbasis tot 2025 te kunnen salderen, en kunnen straks met nul op de meter, of zelfs met een jaarlijks overschot alsnog enorm bijbetalen.
Het is bizar en schandalig en vanuit het ministerie blijft het nog steeds stil…
Kun je dit eens uitleggen wat je hiermee bedoelt, evt met een voorbeeld?Turrican schreef op woensdag 21 september 2022 @ 08:43:
[...]
Maar je krijgt dus niet per tariefperiode met de terugleververgoeding te maken, wat sommige andere leveranciers nu dus wel doen (BE bijvoorbeeld).
Duidelijk. Als Greenchoice nou zelf ook even duidelijk daarover gaat communiceren dat ze het dus op die manier doen. Ze zijn geloof ik de enige die het op deze manier doen.Turrican schreef op woensdag 21 september 2022 @ 08:43:
[...]
Wat je schrijft klopt wel, Greenchoice rekent je saldo per tariefperiode uit in euro's. Dus het gaat mee in de vorm van euro's, niet in de vorm van kWh.
Daar is nu ook de verontwaardiging over, want (uiteraard?) zijn de tarieven in de zomer lager dan in de winter.
Maar eens gaan rekenen en kijken of ik nog moet blijven tot na de winter of dat ik al genoeg euro's heb opgebouwd om weg te kunnen in oktober..
Nou, BE bepaalt dus per tariefsperiode (in het val van BE elke maand(!)) de salderingsgrens. Alles wat je meer teruglevert dan je afneemt wordt tegen het teruglevertarief afgerekend. Dat is per 1 juli 50% van het kale leveringstarief.Droplul schreef op woensdag 21 september 2022 @ 08:51:
[...]
Kun je dit eens uitleggen wat je hiermee bedoelt, evt met een voorbeeld?
Dus, in juli 200 kWh afgenomen van het net en 600 kWh teruggeleverd, geeft dus bij BE een saldering van 200 kWh en een terugleververgoeding voor 400 kWh.
En er zijn er nu dus al meer die het zo gaan doen, zie ook het topic "Saldering per kwartaal of jaar".
Dat is toch feitelijk hetzelfde als wat GC doet, alleen bij GC is de periode langer.Turrican schreef op woensdag 21 september 2022 @ 08:56:
[...]
Nou, BE bepaalt dus per tariefsperiode (in het val van BE elke maand(!)) de salderingsgrens. Alles wat je meer teruglevert dan je afneemt wordt tegen het teruglevertarief afgerekend. Dat is per 1 juli 50% van het kale leveringstarief.
Dus, in juli 200 kWh afgenomen van het net en 600 kWh teruggeleverd, geeft dus bij BE een saldering van 200 kWh en een terugleververgoeding voor 400 kWh.
En er zijn er nu dus al meer die het zo gaan doen, zie ook het topic "Saldering per kwartaal of jaar".
Stel je variabele contract is ingegaan op 1 maart.
Van 1 maart tot 1 okt heb je 2000 kWh teruggeleverd na saldering in die periode.
Voor die periode krijg je 2000x 0,115 is €230.
Die €230 neem je mee.
Van 1 okt tot 1 maart neem ja na saldering in die periode 2000 kWh af.
Voor die periode betaal je 2000x1,04 is €2080.
Op je jaarrekening betaal je dan met nul op de meter 2080-230 is €1850.
Of is dit onjuist?
Zolang ze dat saldo bepalen tegen de leveringsprijs en niet tegen de terugleververgoeding is het issue inderdaad een kleiner dan wanneer de terugleververgoeding wordt aangehouden. Maar dat blijkt nergens uit.Turrican schreef op woensdag 21 september 2022 @ 08:43:
Wat je schrijft klopt wel, Greenchoice rekent je saldo per tariefperiode uit in euro's. Dus het gaat mee in de vorm van euro's, niet in de vorm van kWh.
In mijn geval gaat mijn tarief (even enkeltarief aangehouden) per 1 oktober van 31 cent per kWh naar 57 cent per kWh. Over het 3e kwartaal (jul-sept) heb ik 1305 kWh geleverd. Dat geeft een saldo van -404 euro. Over het 4e kwartaal (okt-dec) verwacht ik zo'n 1500 kWh af te nemen. Dat geeft een saldo van 855 euro. Ergo: 451 euro bijbetalen ipv 700. Als er kWh's worden meegenomen zou de rekening 114 euro zijn.
Alsnog vrij lame en reden genoeg om een andere leverancier te zoeken.
Nou nou. Een luxeprobleem, geen crisis.Droplul schreef op woensdag 21 september 2022 @ 08:48:
[...]
Dat salderen per tariefperiode wordt volgend jaar de volgende grote crisis in Nederland bij de jaarafrekeningen.
Een oorlog, dat is een crisis.
Maar inderdaad, Een groot gedeelte van de klanten gaat dit pas volgend jaar doorhebben en dan zijn de rapen gaar.
Nee, je tarief voor teruglevering klopt niet. Omdat je netto op 0 uitkomt op jaarbasis heb je niks te maken met de terugleververgoeding. Je krijgt dus niet 2000x 0,115 is €230 maar 2000x 0,47 is €940 voor de periode van 1 maart tot 1 oktober (ik reken hier met het normaatarief uit rlat52 in "Greenchoice jaarrekening saldering incorrect?", dat lijk jij ook gedaan te hebben in jouw voorbeeld).Droplul schreef op woensdag 21 september 2022 @ 09:07:
[...]
Dat is toch feitelijk hetzelfde als wat GC doet, alleen bij GC is de periode langer.
Stel je variabele contract is ingegaan op 1 maart.
Van 1 maart tot 1 okt heb je 2000 kWh teruggeleverd na saldering in die periode.
Voor die periode krijg je 2000x 0,115 is €230.
Die €230 neem je mee.
Van 1 okt tot 1 maart neem ja na saldering in die periode 2000 kWh af.
Voor die periode betaal je 2000x1,04 is €2080.
Op je jaarrekening betaal je dan met nul op de meter 2080-230 is €1850.
Of is dit onjuist?
[ Voor 9% gewijzigd door Turrican op 21-09-2022 09:41 ]
Jawel, dat blijkt uit de diverse jaarrekeningen die hier al vaker gepost zijn, en ook uit mijn eigen oude jaarrekeningen. Zo deed Greenchoice het altijd al, bij een wisseling van een tarief tijdens een afrekenjaar.Daniel schreef op woensdag 21 september 2022 @ 09:18:
[...]
Zolang ze dat saldo bepalen tegen de leveringsprijs en niet tegen de terugleververgoeding is het issue inderdaad een kleiner dan wanneer de terugleververgoeding wordt aangehouden. Maar dat blijkt nergens uit.
Het zou lekker zijn als ze hier een rekenvoorbeeld voor zouden knutselen maar goed. We wachten af. Ik krijg begin december de jaarnota. Volgens de app sta ik voor de periode 1-12-21 tot nu op -608 euro. Houdt in dat ik over okt+nov netto ongeveer 1000 kWh mag verbruiken om op 0 uit te komen. Dat komt ruimschoots uit (vorig jaar zat ik op 700 over die twee maanden)Turrican schreef op woensdag 21 september 2022 @ 09:39:
[...]
Jawel, dat blijkt uit de diverse jaarrekeningen die hier al vaker gepost zijn, en ook uit mijn eigen oude jaarrekeningen. Zo deed Greenchoice het altijd al, bij een wisseling van een tarief tijdens een afrekenjaar.
[ Voor 3% gewijzigd door Daniel op 21-09-2022 09:59 ]
BE doet hetzelfde als Greenchoice, alleen is de tariefperiode bij BE één maand (bij GC 3 maanden/6 maanden afhankelijk van contract) en is bij BE de geldelijke waarde (zoals die per tariefperiode wordt bepaald) van je teruggeleverde kWh's 50% van je leveringstarief voor die periode en bij GC 100% van je leveringstarief voor die periode.Turrican schreef op woensdag 21 september 2022 @ 08:56:
[...]
Nou, BE bepaalt dus per tariefsperiode (in het val van BE elke maand(!)) de salderingsgrens. Alles wat je meer teruglevert dan je afneemt wordt tegen het teruglevertarief afgerekend. Dat is per 1 juli 50% van het kale leveringstarief.
Iedereen kan op zijn vingers natellen dat andere maatschappijen dit natuurlijk enorm interessant vinden wat BE doet...
Het wordt me langzaam duideljk.Wolly schreef op woensdag 21 september 2022 @ 10:04:
[...]
BE doet hetzelfde als Greenchoice, alleen is de tariefperiode bij BE één maand (bij GC 3 maanden/6 maanden afhankelijk van contract) en is bij BE de geldelijke waarde (zoals die per tariefperiode wordt bepaald) van je teruggeleverde kWh's 50% van je leveringstarief voor die periode en bij GC 100% van je leveringstarief voor die periode.
Iedereen kan op zijn vingers natellen dat andere maatschappijen dit natuurlijk enorm interessant vinden wat BE doet...

BE houdt de terugleververgoeding aan,
GC houdt het levertarief aan per periode.
Lekker duidelijk allemaal…
Goedemorgen,
Greenchoice heeft bij ons ongevraagd het termijn bedrag verhoogd. Eerder kreeg je altijd een mailtje waarin je kon kiezen je huidige termijnbedrag te behouden.
We hebben nu panelen en een warmtepomp 150 euro zou realistisch zijn maar op de app kan ik het niet lager instellen.
Als je belt naar de klantenservice hoor je direkt een bandje afspelen die zegt dat het niet mogelijk is dit telefonisch te veranderen, maar wel mogelijk is via greenchoice.nl/aanpassingtermijnbedrag.
Dat werkt bij mij niet.
Heeft iemand hier al eerder mee te maken gehad?
Greenchoice heeft bij ons ongevraagd het termijn bedrag verhoogd. Eerder kreeg je altijd een mailtje waarin je kon kiezen je huidige termijnbedrag te behouden.
We hebben nu panelen en een warmtepomp 150 euro zou realistisch zijn maar op de app kan ik het niet lager instellen.
Als je belt naar de klantenservice hoor je direkt een bandje afspelen die zegt dat het niet mogelijk is dit telefonisch te veranderen, maar wel mogelijk is via greenchoice.nl/aanpassingtermijnbedrag.
Dat werkt bij mij niet.
Tja, dat kun je hetzelfde vinden, ik vind dat niet. BE bepaalt de salderingsgrens per tariefperiode, GC bepaalt die wel degelijk per jaar. Ik vind dat niet hetzelfde.Wolly schreef op woensdag 21 september 2022 @ 10:04:
[...]
BE doet hetzelfde als Greenchoice, alleen is de tariefperiode bij BE één maand (bij GC 3 maanden/6 maanden afhankelijk van contract) en is bij BE de geldelijke waarde (zoals die per tariefperiode wordt bepaald) van je teruggeleverde kWh's 50% van je leveringstarief voor die periode en bij GC 100% van je leveringstarief voor die periode.
Wat BE doet is naar mijn mening een stuk erger dan wat GC doet. GC streept binnen een tariefperiode kWh’s blijkbaar nog wel 1 op 1 tegen elkaar weg. Wat ze niet doen is een overschot of tekort in kWh’s verrekenen met een tekort of overschot in kWh’s van een andere tariefperiode. Die verrekening is in euro’s waardoor je slechter uit bent als de prijzen hoger zijn in de periode waarin je netto afneemt.
BE zegt doodleuk dat ze maar de helft van je opbrengst salderen, de rest nemen ze basicly zonder vergoeding in beslag.
BE zegt doodleuk dat ze maar de helft van je opbrengst salderen, de rest nemen ze basicly zonder vergoeding in beslag.
[ Voor 45% gewijzigd door Daniel op 21-09-2022 11:38 ]
Hmm... misschien komt hier nu het eerste bewijs dat GC het ook op de BE-methode gaat doen...Turrican schreef op woensdag 21 september 2022 @ 09:39:
[...]
Jawel, dat blijkt uit de diverse jaarrekeningen die hier al vaker gepost zijn, en ook uit mijn eigen oude jaarrekeningen. Zo deed Greenchoice het altijd al, bij een wisseling van een tarief tijdens een afrekenjaar.
Ik heb sinds 22 juli ook een slimme meter, en vebruiksmails aanstaan. Nu kreeg ik de eerste mail, over augustus. En het bedrag dat daar instaat is veel lager dan het bedrag dat de app laat zien. De app neemt aan dat er volledig gesaldeerd kan worden, dat staat ook in de toelichting als je op het (i)-tje tapt:
Valt wel op dat deze tekst volledig is geschreven richting een vast contract. Een variabel contract eindigt niet, tenzij je het opzegt... helaas kun je aan deze tekst geen rechten ontlenen vrees ik.Greenchoice app:
De getoonde bedragen zijn een indicatie van de gemaakte kosten van het verbruik. In deze grafiek houden we rekening met het salderen van je verbruik en daarom gebruiken wij het leveringstarief bij het terugleveren. Mocht je aan het einde van je contract meer hebben teruggeleverd dan verbruikt, ontvang je een ander tarief.
Na terugrekenen blijkt dat ze in de verbruiksmail voor het tarief van mijn negatieve "Netto verbruik augustus" aan kWh, jawel, het tarief van de terugleververgoeding hebben gehanteerd...
Ik ga maar ns met de klantenservice bellen denk ik...
BE saldeert toch ook eerst binnen de tariefperiode?Daniel schreef op woensdag 21 september 2022 @ 11:31:
Wat BE doet is naar mijn mening een stuk erger dan wat GC doet. GC streept binnen een tariefperiode kWh’s blijkbaar nog wel 1 op 1 tegen elkaar weg. Wat ze niet doen is een overschot of tekort in kWh’s verrekenen met een tekort of overschot in kWh’s van een andere tariefperiode. Die verrekening is in euro’s waardoor je slechter uit bent als de prijzen hoger zijn in de periode waarin je netto afneemt.
Dus als je in een maand tijd 200 verbruikt en 300 teruglevert dan krijg je voor 100 kWh die 50% van het leveringstarief?
Dat is afgezien van de hoogte hetzelfde bij GC.
Jazeker,Nwgroningen schreef op woensdag 21 september 2022 @ 11:04:
Goedemorgen,
Dat werkt bij mij niet.
Ik heb anderhalve maand geleden een 3jaar duurzaam dalen contract bij ze afgesloten.
Na wat natte vingerwerk schatten wat mijn verbruik gaat zijn kwam ik op een termijn bedrag uit (we krijgen zonnepanelen en een airco om te verwarmen).
Een 3 weken later kreeg ik het daadwerkelijke contract binnen met een termijnbedrag gebaseerd op historische data
Uiteindelijk een whatsapp gestuurd naar hun zakelijk nummer en het een en ander uitgelegd.
De volgende dag kreeg ik netjes bericht dat ze het termijn bedrag zonder probleem konden aanpassen naar het bedrag dat ik bij het aanbod overeen was gekomen.
Beste medetweakers,
Is het niet zo dat de mensen met PV’s (en mogelijk warmptepomp) gewoon een jaarcontract moeten afsluiten?
Ik heb zelf PV’s/warmptepomp en verbruik jaarlijks netto 200kwh. Als ik met mijn nieuwe GC contract van 1 okt t/m 1 jan 2023 reken, moet ik voor deze maanden zo’n €1300 betalen terwijl ik normaal amper betaal omdat ik kan salderen over een geheel jaar.
Ik zag in een ander forum dat er nog een aantal aanbieders zijn die toch een jaarcontract aanbieden. Ik heb dus liever een prijs van €1,5 per kwh en een jaarcontract dan een flexibel contract. Of mis ik dan iets?
Ik hoor graag hoe andere hier over denken in dezelfde situatie.
Is het niet zo dat de mensen met PV’s (en mogelijk warmptepomp) gewoon een jaarcontract moeten afsluiten?
Ik heb zelf PV’s/warmptepomp en verbruik jaarlijks netto 200kwh. Als ik met mijn nieuwe GC contract van 1 okt t/m 1 jan 2023 reken, moet ik voor deze maanden zo’n €1300 betalen terwijl ik normaal amper betaal omdat ik kan salderen over een geheel jaar.
Ik zag in een ander forum dat er nog een aantal aanbieders zijn die toch een jaarcontract aanbieden. Ik heb dus liever een prijs van €1,5 per kwh en een jaarcontract dan een flexibel contract. Of mis ik dan iets?
Weten we al of GC met de teruglevertarieven saldeert of de leververtarieven over periodes heen?
Rekenvoorbeeld:
Als ze het netjes doen verdelen ze die -600kWh uit Q2 met Q3 en Q4 zodat ik alleen nog 100 kWh hoef te betalen in Q4 a €0,89.
Maar wat ik begrijp doen ze dat niet, maar wat doen ze dan wel? Mijn -600 kWh a €0,08 terugbetalen of dat als -600 x €0,55 = -€330 budget naar Q4 overhevelen waarin ik er 370 kWh van kan "kopen"?
*Ik kan nu met geen mogelijkheid achterhalen wat het tarief destijds was, maar in ieder geval hoger dan in Q3.
Rekenvoorbeeld:
code:
1
2
3
| Q2 -600 kWh LT €0,55* TT €0,08 Q3 200 kWh LT €0,46 TT €0,11 Q4 500 kWh LT €0,89 TT €0,11 |
Als ze het netjes doen verdelen ze die -600kWh uit Q2 met Q3 en Q4 zodat ik alleen nog 100 kWh hoef te betalen in Q4 a €0,89.
Maar wat ik begrijp doen ze dat niet, maar wat doen ze dan wel? Mijn -600 kWh a €0,08 terugbetalen of dat als -600 x €0,55 = -€330 budget naar Q4 overhevelen waarin ik er 370 kWh van kan "kopen"?
*Ik kan nu met geen mogelijkheid achterhalen wat het tarief destijds was, maar in ieder geval hoger dan in Q3.
Canon 6D | EF 17-40 f/4L | EF 70-200 f/4L | 50 f1.8 | Oude meuk
Ik denk dat die verbruiksmails niet zoveel status hebben. In de aan mij recent aangekondigde wijziging van de variabele tarieven wordt verwezen naar de voorwaarden netto teruglevering. Daarin wordt bij de versimpelde voorbeelden gesproken over afrekening na afloop van het leveringsjaar. Die verbruiksmails zijn een tussenopname lijkt me.Turrican schreef op woensdag 21 september 2022 @ 13:46:
[...]
Hmm... misschien komt hier nu het eerste bewijs dat GC het ook op de BE-methode gaat doen...
Ik heb sinds 22 juli ook een slimme meter, en vebruiksmails aanstaan. Nu kreeg ik de eerste mail, over augustus. En het bedrag dat daar instaat is veel lager dan het bedrag dat de app laat zien. De app neemt aan dat er volledig gesaldeerd kan worden, dat staat ook in de toelichting als je op het (i)-tje tapt:
[...]
Valt wel op dat deze tekst volledig is geschreven richting een vast contract. Een variabel contract eindigt niet, tenzij je het opzegt... helaas kun je aan deze tekst geen rechten ontlenen vrees ik.
Na terugrekenen blijkt dat ze in de verbruiksmail voor het tarief van mijn negatieve "Netto verbruik augustus" aan kWh, jawel, het tarief van de terugleververgoeding hebben gehanteerd...
Ik ga maar ns met de klantenservice bellen denk ik...
Volgens mij salderen gewoon per contract periode.Arm1n schreef op woensdag 21 september 2022 @ 16:22:
Weten we al of GC met de teruglevertarieven saldeert of de leververtarieven over periodes heen?
Rekenvoorbeeld:
code:
1 2 3 Q2 -600 kWh LT €0,55* TT €0,08 Q3 200 kWh LT €0,46 TT €0,11 Q4 500 kWh LT €0,89 TT €0,11
Dus bijvoorbeeld contract voor 3 maanden, dan salderen ze over die periode. In de zomer krijg je het teruglevertarief omdat je meer terug levert dan verbruikt.
Dat is precies de gedachte die ik ook heb. Zit al jaren bij Greenchoice, min of meer uit principe. Krijg m’n jaarnota altijd rond 1 november en ik hou het goed in de gaten of ik dan overstap van variabel naar een vast contract op jaarbasisDG90 schreef op woensdag 21 september 2022 @ 16:16:
Beste medetweakers,
A'dam PVOutput
Mijn contract is vorige maand afgelopen en ik ga nu de hoge verbruiksmaanden in, dus wil niet straks een dikke rekening hebben van een paar duizend euro.ericplan schreef op woensdag 21 september 2022 @ 16:29:
[...]
Dat is precies de gedachte die ik ook heb. Zit al jaren bij Greenchoice, min of meer uit principe. Krijg m’n jaarnota altijd rond 1 november en ik hou het goed in de gaten of ik dan overstap van variabel naar een vast contract op jaarbasis
Maar wellicht mis ik iets in mijn verhaal..
Ja, ik zou als ik jou was direct overstappen naar een vast contract, of een aanbieder die wel in kWh saldeert i.p.v. €. Uit het Saldering per kwartaal of jaar topic haalde ik geloof ik dat Eneco bijv. met variabel contract wel in kWh saldeerde. (maar dubbelcheck dat vooral)DG90 schreef op woensdag 21 september 2022 @ 16:31:
[...]
Mijn contract is vorige maand afgelopen en ik ga nu de hoge verbruiksmaanden in, dus wil niet straks een dikke rekening hebben van een paar duizend euro.
Maar wellicht mis ik iets in mijn verhaal..
Thanks voor de tip, ik ga het uitzoeken!!Mbps schreef op woensdag 21 september 2022 @ 16:34:
[...]
Ja, ik zou als ik jou was direct overstappen naar een vast contract, of een aanbieder die wel in kWh saldeert i.p.v. €. Uit het Saldering per kwartaal of jaar topic haalde ik geloof ik dat Eneco bijv. met variabel contract wel in kWh saldeerde. (maar dubbelcheck dat vooral)
Ik ben heel benieuwd, waarschijnlijk weten ze zelf niet goed waar ze het over hebben. Want welk tarief hanteren ze dan bij het salderen, dit veranderd elke maand.Daniel schreef op woensdag 21 september 2022 @ 16:44:
Ik kreeg dit als reactie: [Afbeelding]
Dat is mij niet expliciet genoeg, dus dit gevraagd:
[Afbeelding]
Nu maar weer wachten
Het blijft mij dit forum lezende een raadsel hoe GC nu omgaat met terug leveren. Ik heb zelf nu nog winddelen, die worden weliswaar ook in euro's met je verbruik verrekend maar de afgelopen jaren was dat tegen dezelfde tarieven en werd mijn verbruik met de opbrengst van de winddelen op jaarbasis gesaldeerd. Deze week gaat de WP aan en over 2 weken liggen de panelen op het dak en worden de winddelen op een gegeven moment dus waardeloos (hoewel de komende maanden met meer wind en weinig PV opbrengst nog interessant kunnen zijn). Het zou toch logisch zijn dat de saldering zoals die voor winddelen geldt ook voor PV geldt redeneer ik dan.
Ze hoeven natuurlijk geen tarief te gebruiken maar gewoon de overschot kWh aftrekken in de maanden waarbij er een tekort aan kWh was. Van mij part mogen ze beginnen met de maand met het laagste tarief totdat die op 0 gesaldeerd is en dan verder met de duurdere maand. Dan kom je bij een jaarverbruik van netto 0 kWh ook op €0 uit.DG90 schreef op woensdag 21 september 2022 @ 16:49:
[...]
Thanks voor de tip, ik ga het uitzoeken!!
[...]
Ik ben heel benieuwd, waarschijnlijk weten ze zelf niet goed waar ze het over hebben. Want welk tarief hanteren ze dan bij het salderen, dit veranderd elke maand.
Ik heb eerder dit jaar met die windelen bij GC proberen te achterhalen hoe dat gesaldeerd werd maar kon daar geen eenduidig antwoord op krijgen uit de chat/mail/telefoon. Heb ze toen maar niet aangeschaft want voor het zelfde geld kreeg ik er maar 8 cent voor.Marnix17 schreef op woensdag 21 september 2022 @ 16:50:
Het blijft mij dit forum lezende een raadsel hoe GC nu omgaat met terug leveren. Ik heb zelf nu nog winddelen, die worden weliswaar ook in euro's met je verbruik verrekend maar de afgelopen jaren was dat tegen dezelfde tarieven en werd mijn verbruik met de opbrengst van de winddelen op jaarbasis gesaldeerd. Deze week gaat de WP aan en over 2 weken liggen de panelen op het dak en worden de winddelen op een gegeven moment dus waardeloos (hoewel de komende maanden met meer wind en weinig PV opbrengst nog interessant kunnen zijn). Het zou toch logisch zijn dat de saldering zoals die voor winddelen geldt ook voor PV geldt redeneer ik dan.
Nu dikke spijt van natuurlijk want mag lekker €1 /kWh gaan betalen en die windvangers verkopen ze uiteraard niet meer.
Hoe bedoel je dit precies? Want dan betaal je toch alsnog veel meer dan gewoon per kwh salderen over een geheel jaar (dus jaar contract).Arm1n schreef op woensdag 21 september 2022 @ 16:51:
[...]
Ze hoeven natuurlijk geen tarief te gebruiken maar gewoon de overschot kWh aftrekken in de maanden waarbij er een tekort aan kWh was. Van mij part mogen ze beginnen met de maand met het laagste tarief totdat die op 0 gesaldeerd is en dan verder met de duurdere maand. Dan kom je bij een jaarverbruik van netto 0 kWh ook op €0 uit.
Dat doen ze ook:Marnix17 schreef op woensdag 21 september 2022 @ 16:50: Het zou toch logisch zijn dat de saldering zoals die voor winddelen geldt ook voor PV geldt redeneer ik dan.
Per tariefsperiode wordt gekeken wat de winddelen gedaan hebben, en dat wordt omgerekend naar euro's.Greenchoice:
Voor uw Winddelen krijgt u een vergoeding van het kale leveringstarief plus btw dat u met ons bent overeengekomen voor de levering van stroom. Heeft u een stroommeter met een dubbel telwerk? Dan houden wij vaste percentages aan voor de verdeling over de normaal- en daluren. Voor de normaaluren geldt 55% van de opgewekte stroom en voor de daluren 45%.
Periode Schijf kWh Eenheidstarief BTW Grondslag BTW bedrag Totaal bedrag 30-12-2021 tot 01-01-2022 - -2 €0,0599 €-0,16 €-0,03 €-0,19 01-01-2022 tot 01-04-2022 - -117 €0,3183 €-37,30 €-7,83 €-45,13 01-04-2022 tot 14-04-2022 - -16 €0,3183 €-5,39 €-1,13 €-6,52
En dat is precies wat ze ook altijd doen (deden?) met teruglevering.
Stel je verbruikt 150kWh in Q1 waar je tarief €0,5 is en levert -200kWh in Q2 en Q3 samen en neemt 100kWh af in Q3 maar het tarief is daar €1 kWh. Dan kunnen ze 150 van die 200 kWh in Q2 en Q3 salderen met Q1, dan houd je nog 50kWh over om te salderen in Q3 (dit was een scenario wat ik schetste op de vraag "hoe moeten ze anders salderen over een jaar als je meerdere tarieven hebt"). Dit is een beter alternatief dan dat je in Q2 en Q3 maar €0,11 krijgt per kWh maar in Q1 en Q4 wel €1 of €0,5 moet gaan betalen per kWh.DG90 schreef op woensdag 21 september 2022 @ 16:55:
[...]
Hoe bedoel je dit precies? Want dan betaal je toch alsnog veel meer dan gewoon per kwh salderen over een geheel jaar (dus jaar contract).
Als je in het hele jaar op 0 komt dan is een jaarcontract dat wel over een jaar saldeert beter ook al is de kWh prijs €10
Waar komt dat overzicht vandaan, ik zie in mijn jaarnota alleen maar een opwek over het hele jaar en niet per periode. Nou had ik afgelopen jaren wel een vast contract en ben sinds de lente dit jaar op variabel. Tussentijds deze zomer een meterwissel gehad en dus opnieuw een afrekening maar ook hier geen periodes.Turrican schreef op woensdag 21 september 2022 @ 17:02:
[...]
Dat doen ze ook:
[...]
Per tariefsperiode wordt gekeken wat de winddelen gedaan hebben, en dat wordt omgerekend naar euro's.
En dat is precies wat ze ook altijd doen (deden?) met teruglevering.
[ Voor 17% gewijzigd door Marnix17 op 21-09-2022 17:11 ]
Dit staat in de notaspecificatie ("Bekijk specificaties" link bij de betreffende nota in de online omgeving). Die samenvatting heb je niks aan.
Als je naar de nota zelf kijkt zie je alleen maar "fictieve" gemiddelde tarieven die ze berekenen door de totaalbedragen weer te delen door het aantal kWhs.
Als je naar de nota zelf kijkt zie je alleen maar "fictieve" gemiddelde tarieven die ze berekenen door de totaalbedragen weer te delen door het aantal kWhs.
[ Voor 71% gewijzigd door Turrican op 21-09-2022 17:13 ]
Het is voor mij allemaal erg verwarrend als ik e.e.a.op de webstie van Greenchoice lees en al de posts hier zie. Maar als ik naar mijn jaarrekening van juni kijk lijkt het me allemaal wel in orde.
Ik had een contract tot april daarna is het variabel geworden. In juni kreeg ik m'n jaarrekening.
Tot april was het teruglever tarief bovenop salderen 11 cent en na april 8 cent. Misschien dat ik iets mis of jullie posts niet goed begrepen heb maar het lijkt me wel ok zo:
:strip_exif()/f/image/sbOVBkynmGqGpqVTnaaLBl6g.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik had een contract tot april daarna is het variabel geworden. In juni kreeg ik m'n jaarrekening.
Tot april was het teruglever tarief bovenop salderen 11 cent en na april 8 cent. Misschien dat ik iets mis of jullie posts niet goed begrepen heb maar het lijkt me wel ok zo:
:strip_exif()/f/image/sbOVBkynmGqGpqVTnaaLBl6g.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/zVsVvErvsLyoq8nn5CCKHaNm.jpg?f=fotoalbum_large)
Dit is ok, tot je in een tariefperiode komt waarin je minder hebt teruggeleverd dan verbruikt. Dan mag je ineens gaan betalen voor je afgenomen kwh, maar over het hele jaar had je eigenlijk wel alles kunnen weg salderen bij een per jaar berekening.rlat52 schreef op woensdag 21 september 2022 @ 17:24:
Het is voor mij allemaal erg verwarrend als ik e.e.a.op de webstie van Greenchoice lees en al de posts hier zie. Maar als ik naar mijn jaarrekening van juni kijk lijkt het me allemaal wel in orde.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Home Assistant | ☀️ 2900 Wp PVOutput | 🔋 Tesla Model 3 RWD 2024
Aha, op zo'n fiets, het muntje moest even vallen.
Mijn gedachte is dat ook in de winter verrekend wordt met het de 11,5 cent wat nu het nieuwe netto teruglever tarief is. Maar inderdaad, als je de voorwaarden op de website lees kan het zomaar anders zijn. Ik ben benieuwd, afwachten maar tot de eerste eindafrekeningen in de winter komen. Dankjewel.
Mijn gedachte is dat ook in de winter verrekend wordt met het de 11,5 cent wat nu het nieuwe netto teruglever tarief is. Maar inderdaad, als je de voorwaarden op de website lees kan het zomaar anders zijn. Ik ben benieuwd, afwachten maar tot de eerste eindafrekeningen in de winter komen. Dankjewel.
Zit al jaren bij GC, aangezien er meer zonnepanelen kom ook eens naar mijn jaarnota gekeken...
Nou of ik kijk verkeerd maar lijkt erop dat ze niet correct salderen
.
Ik zie een verschil in de Tarief, dit zou toch het zelfde moeten zijn wanneer je meer verbruikt dan terug levert bij correct salderen?
Nou of ik kijk verkeerd maar lijkt erop dat ze niet correct salderen
Ik zie een verschil in de Tarief, dit zou toch het zelfde moeten zijn wanneer je meer verbruikt dan terug levert bij correct salderen?
[ Voor 24% gewijzigd door Jazsie op 23-09-2022 05:43 ]
3600 Wp op 0° (vrijwel plat) | 3900Wp op 10°
Ahh, excuus mijn lompheid en het weinig gebruik van het portaal...rlat52 schreef op woensdag 21 september 2022 @ 17:57:
Als je bij specificaties kijkt dan zie je het per tijdvak, deze bedragen zijn gemiddeld
[Afbeelding]
Niks aan de hand dus, daar staat alles correct
3600 Wp op 0° (vrijwel plat) | 3900Wp op 10°
Duidelijk! Al denk ik niet dat ze het zo doen om eerlijk te zijn.Arm1n schreef op woensdag 21 september 2022 @ 17:03:
[...]
Stel je verbruikt 150kWh in Q1 waar je tarief €0,5 is en levert -200kWh in Q2 en Q3 samen en neemt 100kWh af in Q3 maar het tarief is daar €1 kWh. Dan kunnen ze 150 van die 200 kWh in Q2 en Q3 salderen met Q1, dan houd je nog 50kWh over om te salderen in Q3 (dit was een scenario wat ik schetste op de vraag "hoe moeten ze anders salderen over een jaar als je meerdere tarieven hebt"). Dit is een beter alternatief dan dat je in Q2 en Q3 maar €0,11 krijgt per kWh maar in Q1 en Q4 wel €1 of €0,5 moet gaan betalen per kWh.
Als je in het hele jaar op 0 komt dan is een jaarcontract dat wel over een jaar saldeert beter ook al is de kWh prijs €10
GC saldeert gewoon per jaar, het wordt allemaal verrekend in je jaarlijkse nota, ook al heb je een variabel contract. Dat is niet het probleem. Het gaat erom dat GC per tariefperiode de kWh's eerst omrekent naar euro's, en dan pas saldeert. Dus je opgewekte stroom in de zomer is minder waard dan je afgenomen stroom in de winter (wanneer je minimaal opwekt). Dus het is niet zo dat je overstroom in de periode zomer voor 11,5 cent wordt ingekocht, het wordt gewoon netjes weggestreept tegen je verbruik in de winter. Alleen gaat het eerst naar euro's, dan daalt de waarde van die stroom dus drastisch.
Met een jaarcontract heb je dit probleem niet, je hebt gewoon een enkele tarief over het hele jaar. Je opgewekte stroom in de zomer is net zoveel waard in euro's als je afgenomen stroom in de winter. Het is eigenlijk logisch dat het zo gebeurt, maar ik dacht altijd dat je kWh tegen elkaar moest afstrepen, dus niet eerst omrekenen naar euro's. Dit lijkt vaag te zijn, de klantenservice van GC begrijpt dit ook niet denk ik.
Met een jaarcontract heb je dit probleem niet, je hebt gewoon een enkele tarief over het hele jaar. Je opgewekte stroom in de zomer is net zoveel waard in euro's als je afgenomen stroom in de winter. Het is eigenlijk logisch dat het zo gebeurt, maar ik dacht altijd dat je kWh tegen elkaar moest afstrepen, dus niet eerst omrekenen naar euro's. Dit lijkt vaag te zijn, de klantenservice van GC begrijpt dit ook niet denk ik.
Dus als ik je goed begrijp gaat GC alleen €0,115 rekenen als je meer kWh's terugleverd dan dat je gebruikt? Dan nog is het voor mensen met zonnepanelen + warmtepomp erg ongunstig. scheelt bij mij snel zo'n €1000-1300 per jaar i.p.v. voor zo'n 100-150 kWh betalen (mijn netto verbruik).mister_S schreef op woensdag 21 september 2022 @ 20:28:
GC saldeert gewoon per jaar, het wordt allemaal verrekend in je jaarlijkse nota, ook al heb je een variabel contract. Dat is niet het probleem. Het gaat erom dat GC per tariefperiode de kWh's eerst omrekent naar euro's, en dan pas saldeert. Dus je opgewekte stroom in de zomer is minder waard dan je afgenomen stroom in de winter (wanneer je minimaal opwekt). Dus het is niet zo dat je overstroom in de periode zomer voor 11,5 cent wordt ingekocht, het wordt gewoon netjes weggestreept tegen je verbruik in de winter. Alleen gaat het eerst naar euro's, dan daalt de waarde van die stroom dus drastisch.
Ik ga dus naar consumind.nl of vastelastenbond.nl.
Dit is geen salderen zoals het bedoelt is.mister_S schreef op woensdag 21 september 2022 @ 20:28:
Dit is verrekenen.
Dan kun je alles wel salderen noemen.
Salderen zoals de overheid heeft gezegd tot 2025 is dat je je overschot in de zomer tegen je afname in de winter kunt wegstrepen in kWh over een jaar.
Ik vind het schandalig dat het ministerie hier niet snel nieuwe regels voor maakt.
Maja, als budget er al drie maanden mee wegkomt, was het te verwachten dat de rest zou volgen.
“Je kunt mailen naar termijnbedrag@greenchoice.nl om te proberen je termijnbedrag aan te passen.Nwgroningen schreef op woensdag 21 september 2022 @ 11:04:
Goedemorgen,
Dat werkt bij mij niet.
Mensen achter de telefoon mogen dat niet zelf meer doen, hoorde ik vandaag na 50 minuten in de wacht.”
* via twitter
Niemand lijkt te weten hoe het is bedoeld, zelfs de ACM lijkt op dit punt geen duidelijke uitspraak te kunnen doen helaas.Droplul schreef op woensdag 21 september 2022 @ 20:55:
[...]
Dit is geen salderen zoals het bedoelt is.
Dit is verrekenen.
Dan kun je alles wel salderen noemen.