Ik ben ook klant bij Greenchoice. Ik krijg per 22 juli een nieuw variabel contract voor ons nieuwe huis, nieuwbouw, voorzien van water-water warmtepomp en 27 zonnepanelen.
Naar aanleiding van de berichtgeving op nu.nl ben ik er ook maar eens ingedoken. In mijn nieuwe contract staat het volgende over terugleveren / salderen:
Toelichting terugleververgoeding en salderingsregeling
Teruglevering | Als je zelf energie opwekt en eventueel teruglevert, kun je de door jou opgewekte energie direct gebruiken. De elektriciteit die je niet direct gebruikt lever je terug aan het openbare net via je aansluiting. Dit heet teruglevering. |
Salderen | De door jou teruggeleverde en verbruikte elektriciteit mag je op jaarbasis tegen elkaar wegstrepen. Dit heet salderen. Heb je een meter met draaiende telwielen dan loopt je meter terug. Je jaarlijkse meterstand is dan je netto verbruik / teruglevering. |
Netto verbruik | Wanneer je na saldering meer stroom gebruikt dan je opwekt of opgewekt hebt dan leveren wij je de elektriciteit die je nog nodig hebt. Dit noemen wij netto verbruik. |
Netto teruglevering | Wanneer je na saldering meer elektriciteit hebt teruggeleverd dan dat je verbruikt hebt dan krijg je hier een vergoeding voor. Meer terugleveren dan verbruiken heet netto teruglevering. |
Dit betekent m.i. dus dat er alleen op jaarbasis gekeken wordt of er sprake is van netto teruglevering, en niet op tariefsperiodebasis, zoals sommige andere aanbieders nu lijken te (gaan) doen.
In mijn vorige huis had ik geen slimme meter, wel een digitale met 4 tellers.
Ik ga wel mijn slimme meter administratief uit laten zetten, en gewoon 1 keer per jaar de standen doorgeven. Anders is er m.i. sprake van rechtsongelijkheid tussen mensen met een zelf-salderende terugdraaimeter en mensen waarbij levering en teruglevering apart wordt bemeten. Dit mag in elk geval nog zolang de salderingsregeling in haar huidige vorm geldig is (en misschien daarna ook nog wel).
In het verleden deed Greenchoice op de jaarrekening een gewogen gemiddelde van de tarieven, bij meerdere tarieven per jaar. Ik heb nooit iets gezien van geschatte standen, er werd gewoon teruggerekend naar aantal dagen per tariefsperiode en het verbruik / teruglevering werd lineair verdeeld. Dat is ook hoe mijn waterleidingbedrijf het doet.
Greenchoice heeft mij ook nog nooit vaker dan 1 keer per jaar om een meterstand gevraagd.
Mocht nu blijken dat ik netto ga terugleveren (dat weet ik nu gewoon nog niet, het huis is als nul-op-de-meter verkocht) dan ga ik wel naar een andere leverancier, want de terugleververgoeding bij Greenchoice is wel om te huilen (in mijn contract staat EUR 0,08 per kWh).