Greenchoice jaarrekening saldering incorrect?

Pagina: 1 ... 23 24 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Springuin
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 11:54
Mijn verbruik en opbrengst is zodanig dat ik net aan op netto salderen uitkom. Over oktober 2022-2023 kwam ik op netto salderen uit en heeft Greenchoice het goed gedaan. Over oktober 2023-2024 ook netto salderen maar deed men het verkeerd. Ik heb er toen voor gekozen om het te laten zitten omdat ik die energie er niet in wilde investeren.
Tot mijn verrassing kreeg ik vanochtend uit het niets een mail met een correctiefactuur.
De factuur die ik nu kreeg is een onbegrijpelijke lijst van correcties per maand en het bedrag dat ik terugkreeg is ongeveer zoveel als ik als eindafrekening moest betalen. Ik heb geen zin om het na te rekenen, maar schat in dat het nu aardig klopt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZlVqk3qFW_M9JrnKJS6642k5K3M=/x800/filters:strip_exif()/f/image/WwLXOg1xkh2GuajGZbUjxxYn.png?f=fotoalbum_large

En dit was de jaarafrekening:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n17fb95EBjeA0crn9AVWYikX9Hc=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/7ciCIYaJQYnPNtuOabeWd8n0.png?f=user_large

[ Voor 20% gewijzigd door Springuin op 31-01-2025 07:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Springuin schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 07:42:
Mijn verbruik en opbrengst is zodanig dat ik net aan op netto salderen uitkom. Over oktober 2022-2023 kwam ik op netto salderen uit en heeft Greenchoice het goed gedaan. Over oktober 2023-2024 ook netto salderen maar deed men het verkeerd. Ik heb er toen voor gekozen om het te laten zitten omdat ik die energie er niet in wilde investeren.
Tot mijn verrassing kreeg ik vanochtend uit het niets een mail met een correctiefactuur.
De factuur die ik nu kreeg is een onbegrijpelijke lijst van correcties per maand en het bedrag dat ik terugkreeg is ongeveer zoveel als ik als eindafrekening moest betalen. Ik heb geen zin om het na te rekenen, maar schat in dat het nu aardig klopt.
[Afbeelding]

En dit was de jaarafrekening:
[Afbeelding]
Bijzonder :o Is het een variabel of vast contract?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thof
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 25-04 23:00

thof

FP ProMod
Nitpick-modus:
Door u te ontvangen: € -237,63
Dat is toch betalen? :+ Volgens mij moeten ze het minnetje daar nog even wegpoetsen, of de tekst gewoon op "Door u te betalen" laten staan...

Server 1: Intel N305 | 48GB RAM | 5*4TB NVME | 4x 2.5GbE
Server 2: Intel N5105 | 64GB RAM | 1TB NVME | 4x 2.5GbE
Server 3: Intel Xeon E5-2670 | 128GB RAM | 512+750GB SATA SSD | 6x10TB HDD | 6x 1GbE [Buiten gebruik]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Springuin
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 11:54
Dit was een variabel contract. Ik zou normaliter in de categorie "netto terugleveren" vallen en dat is de situatie waarin Greenchoice het over het algemeen goed deed. Zoals ook bij mij in het vorige jaar. Ik heb er nog extra mijn best voor gedaan om daarop uit te komen.

Ivm het opstoken van een nieuwe vloerverwarming was eerder de prognose dat ik niet op netto terugleveren zou uitkomen. Dat wilde ik niet, ik ken mezelf: als Greenchoice iets verkeerd zou doen dan zou ik me daar onevenredig druk om maken. Dus ik heb een maand de EV op straat opgeladen ipv thuis. (Rationeel? Nee...) Vervolgens hebben ze het alsnog verkeerd gedaan, heb ik me er een paar dagen druk om gemaakt en besloten het te gebruiken als oefening om me minder druk te maken en het laten zitten ;) En dan komt het toch vanzelf goed. _O-

Wat wel anders dan normaal is hier dat dit zowel jaarafrekening als eindafrekening was ivm een overstap.

@thof Tja, het blijft Greenchoice, die zou ik niet willen beschuldigen van correcte facturen sturen. Ik denk dat niemand er vanuit gegaan is dat "Door u te ontvangen" ook echt zou voorkomen >:) Mochten ze toch om de een of andere reden iets afschrijven ipv bijschrijven dan kijk ik wel, storneren is zo gebeurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lowlands
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 23-04 10:51
Al een tijd niet hier geweest. Een heel stuk teruggelezen maar vind nog niet het antwoord op mijn vraag.
Ik heb een vast contract bij Greenchoice. Was steeds netto terugleveraar maar het is de vraag of we dat komende afrekening gaan redden. Meer gebruik door verwarmen met airco’s en tegenvallende opbrengst zonnepanelen afgelopen jaar.
Gaat het nu qua salderen nog goed bij Greenchoice als je niet netto teruglevert?
Of moet ik gaan proberen energieverbruik te verminderen om toch nog netto terug te leveren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JP1980
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 12:06
Lowlands schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 09:32:
Al een tijd niet hier geweest. Een heel stuk teruggelezen maar vind nog niet het antwoord op mijn vraag.
Ik heb een vast contract bij Greenchoice. Was steeds netto terugleveraar maar het is de vraag of we dat komende afrekening gaan redden. Meer gebruik door verwarmen met airco’s en tegenvallende opbrengst zonnepanelen afgelopen jaar.
Gaat het nu qua salderen nog goed bij Greenchoice als je niet netto teruglevert?
Of moet ik gaan proberen energieverbruik te verminderen om toch nog netto terug te leveren?
Je hebt een vast contract. Dat betekent gedurende het hele jaar hetzelfde tarief. Het salderen bij Greenchoice ging altijd fout omdat ze je teruglevering salderen tegen de koers van het moment van terugleveren. Wat zeker tijdens de hoge energieprijzen onvoordelig was voor zonnepaneelbezitters, want die betalen dan een hoge inkoop in de winter terwijl ze de verkoop tegen lage tarieven deden in de zomer.

Bij jou is alles 1 tarief dus ik zie niet in hoe ze hierop een verkeerde berekening op kunnen toepassen.
Uiteraard altijd wel goed de rekening controleren, het blijft greenchoice die niet foutloos werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mb1
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 00:38

mb1

Greenchoice stuurt mij een nieuwe jaarafrekening nadat een meterwisseling ( mijn feraris was helaas afgekeurd) heeft plaatsgevonden, is dat toegestaan? Het gaat over een periode van iets meer dan 3 maanden.
Helaas had ik netto iets verbruik in die periode.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• storm-biker
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
@mb1 Is helaas standaard werkwijze. Even contact opnemen met ze, dan wordt het vastgelegd en trekken ze het uiteindelijk wel recht.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mattie112
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 25-04 14:55

Mattie112

3780wP (18x 210wP EC Solar)

Nou, eindelijk is het verhaal voor mij ook afgelopen. Nadat GreenChoice mij compleet genegeerd heeft (ander email: keurig antwoord tot ik zaaknummer noemde) heb ik een zaak gestart bij de geschillencommissie. Dat heeft een heel tijdje daar gelopen om "te beoordelen" of ze er wat mee kunnen.

Nou uiteindelijk een paar weken geleden de melding dat mijn klacht was doorgezet naar GC en I kid you not: 2 dagen later een telefoontje dat het allemaal niet netjes was en dat ik gewoon antwoord had moeten krijgen en dat ze het graag oplossen. Natuurlijk wel uit coulance want ze geven natuurlijk niet toe dat ze iedereen er bij naaien :)

Anyway: ik zat op dat moment niet achter de PC dus ik zeg joh wil je een voorstel sturen. Het kwam er op neer dat ze akkoord gingen met de door mij berekende 2023 (aan de hand van de sheet hier) voor iets van €350 en over 2024 kwam hij uit op €120. Keurig een mail gekregen met het voorstel maar ik dacht ik ga het toch even uitrekenen ik vond de berekening wat vreemd.

Dus ik pak de sheet er weer bij en vul hem helemaal in voor 2024. Kom ik toch een euro of €25 lager uit dan GC. Hm ok dat is vreemd maar in mijn voorstel dus "ok naja". Maar ik kon het toch niet laten liggen dus heb even getracht te snappen hoe ze het berekenen.

Nou hoe doet GC dat dan: ze kijken naar de eindafrekening / factuur. Hier staat een aantal kWh voor zowel de teruglevering als de levering.

Stel:
Levering normaal 1000kWh a 0,20
Teruglevering normaal a 1000 kWh a 0,10
Verschil: 0,10 * 1.21 (btw) = 0,121

"gederfte" inkomsten: 1000kWh * 0,121 = €121
(en dan hetzelfde voor dal)

Nou dat is een heel stuk gunstiger dan het per maand evenredig verdelen zoals 'voorgsteld' hier in de sheet.

Dus ik heb weer teruggesteld: akkoord maar dan 2023 ook op die manier. Krijg ik als antwoord: "ja prima, u had het uitgerekend dus we waren in de veronderstelling dat dat klopte".

Nou en met deze nieuwe berekening akkoord gegaan (scheelde weer ruim €200 in mijn voordeel). En bij deze is de zaak ook afgedaan.

Jammer dat het zover heeft moeten komen (en dat ik de moeite heb genomen de sheet in te vullen / uit te rekenen aangezien de GC berekening veel makkerlijker is) maar blij dat ik mijn geld terug heb in elk geval.

Success aan de mensen die hier ook nog mee zitten!

Deze ruimte is te huur!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mb1
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 00:38

mb1

storm-biker schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 11:48:
@mb1 Is helaas standaard werkwijze. Even contact opnemen met ze, dan wordt het vastgelegd en trekken ze het uiteindelijk wel recht.
Sorry ik was wat laat met een antwoord, maar naa een Whatsapp naar Greenchoice hebben zij het alsnog gecorrigeerd.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• WackoH
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 00:45
Ik was hier voor het laatst ruim 2 jaar geleden actief. Met 7 kWh verschil was ik een netto afnemer geworden waardoor de saldering dus van kWh- naar Euro-basis ging. Dat scheelde een fors bedrag.

Hierover een mail met onderbouwing aan GC gestuurd, maar nooit antwoord gehad. Daarna heb ik het vanwege omstandigheden laten liggen, maar na de berichtgeving over de terugleververgoeding van 0.0025 Euro/kWh vanaf 2027 toch weer opgepakt.

GC heeft in 2023 een EBITDA van 210 miljoen (304 euro/klant) op een omzet van 1.4 miljard gehad, wat uiteindelijk resulteerde in een netto winst van 74 miljoen en een netto marge van 5.2%. Best ruim voor een bedrijf dat alleen maar een generieke dienst verleende door energie van de producent naar de consument door te verkopen. Dus ze kunnen het wel hebben.

Mijn jaarafrekening, sommen en berichten weer opgezocht, brief opgesteld met argumenten (1. Klanten worden op basis van netto afnemer of leverancier verschillende behandeld en 2. GC heeft de salderingsregeling op een wijze toegepast die in tegenspraak is met hun eigen voorwaarden, met geest van de wet en met de algemene interpretatie), een verzoek tot terugbetaling gedaan, en een sommatie om binnen 2 weken te reageren. Mijn berekening met het bedrag waar ik meende recht op te hebben bijgesloten, en per aangetekende email verstuurd.

Paar dagen werd ik gebeld dat GC nu coulanter met deze situaties omgaat, en dat ze het bedrag zouden overmaken. Ik gaf nog aan dat dat wellicht was omdat ze verschillende zaken bij de geschilecommssie hadden verloren, waarop de GC medewerker zei dat ze ook een aantal zaken hadden gewonnen (dat klopt ook, maar vaak omdat de argumentatie niet onvoldoende was zoals we in dit draadje hebben kunnen lezen). Het bedrag is een aantal weken later inderdaad overgemaakt.

Dank aan degenen die naar de Geschillencommissie zijn gestapt en zo het pad hebben gebaand!

Case closed :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 25-04 14:55

Mattie112

3780wP (18x 210wP EC Solar)

Mooi :) En inderdaad bij mij ook nooit toegegeven hebben dat ze fout zaten, ook niet in de reply naar de geschillencommissie :)

Deze ruimte is te huur!

Pagina: 1 ... 23 24 Laatste