Nou, eindelijk is het verhaal voor mij ook afgelopen. Nadat GreenChoice mij compleet genegeerd heeft (ander email: keurig antwoord tot ik zaaknummer noemde) heb ik een zaak gestart bij de geschillencommissie. Dat heeft een heel tijdje daar gelopen om "te beoordelen" of ze er wat mee kunnen.
Nou uiteindelijk een paar weken geleden de melding dat mijn klacht was doorgezet naar GC en I kid you not: 2 dagen later een telefoontje dat het allemaal niet netjes was en dat ik gewoon antwoord had moeten krijgen en dat ze het graag oplossen. Natuurlijk wel uit coulance want ze geven natuurlijk niet toe dat ze iedereen er bij naaien
Anyway: ik zat op dat moment niet achter de PC dus ik zeg joh wil je een voorstel sturen. Het kwam er op neer dat ze akkoord gingen met de door mij berekende 2023 (aan de hand van de sheet hier) voor iets van €350 en over 2024 kwam hij uit op €120. Keurig een mail gekregen met het voorstel maar ik dacht ik ga het toch even uitrekenen ik vond de berekening wat vreemd.
Dus ik pak de sheet er weer bij en vul hem helemaal in voor 2024. Kom ik toch een euro of €25 lager uit dan GC. Hm ok dat is vreemd maar in mijn voorstel dus "ok naja". Maar ik kon het toch niet laten liggen dus heb even getracht te snappen hoe ze het berekenen.
Nou hoe doet GC dat dan: ze kijken naar de eindafrekening / factuur. Hier staat een aantal kWh voor zowel de teruglevering als de levering.
Stel:
Levering normaal 1000kWh a 0,20
Teruglevering normaal a 1000 kWh a 0,10
Verschil: 0,10 * 1.21 (btw) = 0,121
"gederfte" inkomsten: 1000kWh * 0,121 = €121
(en dan hetzelfde voor dal)
Nou dat is een heel stuk gunstiger dan het per maand evenredig verdelen zoals 'voorgsteld' hier in de sheet.
Dus ik heb weer teruggesteld: akkoord maar dan 2023 ook op die manier. Krijg ik als antwoord: "ja prima, u had het uitgerekend dus we waren in de veronderstelling dat dat klopte".
Nou en met deze nieuwe berekening akkoord gegaan (scheelde weer ruim €200 in mijn voordeel). En bij deze is de zaak ook afgedaan.
Jammer dat het zover heeft moeten komen (en dat ik de moeite heb genomen de sheet in te vullen / uit te rekenen aangezien de GC berekening veel makkerlijker is) maar blij dat ik mijn geld terug heb in elk geval.
Success aan de mensen die hier ook nog mee zitten!