Ik heb een vraag over de jaarnota van Greenchoice, ik lever electriciteit terug van mijn zonnepanelen maar niet voldoende om mijn volledige verbruik te salderen. Uiteindelijk (na saldering) moet ik dus een klein bedrag betalen aan Greenchoice.
Deze maand de eindafrekening gekregen van contractjaar bij Greenchoice, periode 1 april 2021 tot 1 april 2022. Het betreft een enkeltarief contract.

(Standen uitgeblurd).
De teruglevering wordt blijkbaar berekend volgens een lager tarief dan de levering, waardoor er van salderen op kWh volgens mij geen sprake meer is.
Normaliter had ik verwacht dat er een factuur zou komen voor levering van enkel 1314 kWh, niet een sommetje waarin de levering tegen 0,10530 resp 0,10685 wordt gefactureerd en de teruglevering tegen 0,08200 resp 0,08213.
Navraag bij Greenchoice gaf de volgende verklaring:
Ik zag dat @AndereKoekoek hetzelfde issue had
Is de manier waarop Greenchoice hier saldeert wel toegestaan?
Deze maand de eindafrekening gekregen van contractjaar bij Greenchoice, periode 1 april 2021 tot 1 april 2022. Het betreft een enkeltarief contract.

(Standen uitgeblurd).
De teruglevering wordt blijkbaar berekend volgens een lager tarief dan de levering, waardoor er van salderen op kWh volgens mij geen sprake meer is.
Normaliter had ik verwacht dat er een factuur zou komen voor levering van enkel 1314 kWh, niet een sommetje waarin de levering tegen 0,10530 resp 0,10685 wordt gefactureerd en de teruglevering tegen 0,08200 resp 0,08213.
Navraag bij Greenchoice gaf de volgende verklaring:
Die uitleg is toch in tegenspraak met hoe salderen werkt? De ACM stelt immers dat je per contractjaar moet salderen en niet anders.Goedemorgen, bedankt voor je vraag over de saldering van jouw opwek.
In de nota moeten we rekening houden met de verschillende tarieven die je binnen de notaperiode hebt gehad volgens contract. In dit geval ging dat om 3 verschillende tarieven, 1 tot 1 juli 2021, 1 tot 1 januari 2022 en 1 tot de einddatum op jouw nota; 1 april 2022.
Voor elke periode wordt aan de hand van de meterstanden bepaald hoeveel verbruik en opwek er in die periode is geweest. Op de nota zelf zie je het gewogen gemiddelde van die tarieven dan terug. Nu heb je in de zomer (en dus binnen de tarieven tot 1 juli 2021 en tot 1 januari 2022) natuurlijk de meeste opwek, een kleiner deel van de opwek vindt plaats binnen het hogere tarief dat vanaf 1 januari van toepassing is, terwijl op dat moment natuurlijk meer verbruikt wordt. Vandaar dat het gewogen gemiddelde dat je bij teruglevering op de nota ziet staan wat lager uitvalt dan de tarieven die je bij de geleverde stroom ziet staan.
De bovenstaande gegevens zijn inzichtelijk als je in MijnGreenchoice bij nota's kijkt en dan bij de jaarnota naar bekijk specificaties gaat. Ik hoop je met deze informatie voldoende geïnformeerd te hebben. Fijne dag!
Op uw energierekening staat hoeveel energie u geleverd hebt gekregen van uw energieleverancier. Dat staat vermeld in kWh. Levert u zelf energie aan het openbare net? Dat trekt uw leverancier van de door hem geleverde energie af. Deze aftreksom heet salderen.
Op de uitlegpagina van Greenchoice staat:Uw energieleverancier moet over elk contractjaar salderen. Dus niet per kalenderjaar. En ook niet per deel van het jaar.
Zelfs hun voorbeeld saldeert dus door zowel voor levering als teruglevering hetzelfde tarief aan te houden waardoor je effectief op kWh saldeert. Op mijn jaarnota is dat dus anders omdat er verschillende tarieven worden gebruikt voor levering en teruglevering.Alle kWh elektra die je verbruikt kun je één op één salderen met je teruglevering. Deze worden dus tegen elkaar afgestreept.
Ik zag dat @AndereKoekoek hetzelfde issue had

Is de manier waarop Greenchoice hier saldeert wel toegestaan?