• tomtom901
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 18:22

tomtom901

Moderator General Chat
Mfpower schreef op donderdag 22 september 2022 @ 13:27:
[...]

Ik doe die van mij weg per januari. Het kan niet meer uit.
Zo erg ja, publieke palen is toch nog prima? Hier 0,23 cent per kWh aan vattenfal.

• Yellos
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 11-09 10:52
Uniciteit schreef op donderdag 22 september 2022 @ 13:52:
[...]

Je hebt simpelweg nog geluk. Kijk eens in dit overzicht van actuele tarieven voor mensen die nu een contract moeten afsluiten bij een energieleverancier.

Als de prijzen blijven zoals ze zijn, dan krijgt iedereen vroeg of laat te maken met prijzen die nog eens 2 tot 3 keer zo hoog liggen als wat jij nu betaalt.
Ik heb een variabel contract. Waarom wordt mijn tarief dan niet aangepast naar die €0.84? Waarom rekenen ze alleen bij nieuwe klanten de hoofdprijs? (Ik klaag niet hoor, maar ik wil weten hoe het zit)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• besteller2019
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 11-09 19:42
Yellos schreef op donderdag 22 september 2022 @ 14:24:
[...]

Ik heb een variabel contract. Waarom wordt mijn tarief dan niet aangepast naar die €0.84? Waarom rekenen ze alleen bij nieuwe klanten de hoofdprijs? (Ik klaag niet hoor, maar ik wil weten hoe het zit)
Korting voor loyaliteit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 15:37
Verwijderd schreef op donderdag 22 september 2022 @ 14:12:
[...]

Wtf, wat lopen ze daar te roken. 95% van de menigte haken af bijn zon formulier 8)7
Je zou haast denken dat dat de reden is.. :+

Taycan ST ‘22 - GLC300e ‘25 - 1250 GSA HP ‘20

• LAD93
  • Registratie: Maart 2016
  • Niet online
funrider schreef op donderdag 22 september 2022 @ 14:21:
[...]

Je kunt toch ook de GreenChoice app gebruiken of wil je (ruim) onder het voorgestelde termijnbedrag van GC gaan zitten? Momenteel staat ie bijvoorbeeld op basis van 1 september op 409 euro (nu voorstel van GC 470 euro). Ik kan in de iOS app het termijnbedrag aanpassen naar 376 (dus een fractie lager dan nu) en 940 euro (sick)!
Bij mij stond hij op €150 en is nu automatisch naar €532 gegaan. Het is gebaseerd op het verbruik van afgelopen jaar, maar ik ben van een 2 naar 1 persoons huishouden gegaan (waarbij ik sws al minder verbruikte). Hij kan nu niet lager dan €400…

per aspera ad astra

• Mars18
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 10-09 11:14
Die stijging van Essent is leuk, maar in april betaalden mijn zwager bij Essent al 0,62 voor electra en 2,54 voor gas.

Mars Game Events organiseert FIFA en FORTNITE toernooien op de Playstation 5 ! Ook voor Bedrijfs of groepsarrangementen

• Mfpower
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18:42

Mfpower

In dubio

tomtom901 schreef op donderdag 22 september 2022 @ 14:24:
[...]

Zo erg ja, publieke palen is toch nog prima? Hier 0,23 cent per kWh aan vattenfal.
Hier is het al 45 cent en regelmatig laadpaalklever ruzies of ICEs illegaal geparkeerd. Als ik niet thuis kan opladen dan wil ik geen ev. De hele straat staat vol met die dingen en het is zoeken naar een vrije laadpaal ook al staan er 3 in de buurt.

• TheNephilim
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 12-09 14:37

TheNephilim

Wtfuzzle

[...]

Ja dat viel mij ook op (bij Pure Energie). Mijn actieve variabele contract (van 1 juli) noemt prijzen van ~2,10 voor gas en op de website noemen ze tarieven van ~4,50 (https://pure-energie.nl/groene-energie/tarieven/).

• Viewty
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 18:04
Ik zit momenteel bij Oxxio en de tarieven staan momenteel vast tot november.

Normaaltarief: €0,20874 per kWh
Daltarief: €0,17813 per kWh
Gas: €1,0323 per m3

Nou ben ik een aantal maanden geleden gebeld door Essent met het onderstaande aanbod welke ik heb aangenomen. Het contract gaat in vanaf november.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UrXYugaww1WAAqvCs4Vm54GxYtU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/lrN4ebHbG83mq0soW9TWLcJD.png?f=fotoalbum_large

Ik heb de mogelijkheid om het contract bij Essent later in te laten gaan, maar ik heb geen idee wat de prijzen van Oxxio doen op het moment dat mijn vaste tarief periode afloopt. Wat zouden jullie doen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• digitalus101
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 02:04
Die tarieven van Oxxio zullen echt niet lager zijn dan de tarieven van het vaste contract.
Viewty schreef op donderdag 22 september 2022 @ 14:35:

Nou ben ik een aantal maanden geleden gebeld door Essent met het onderstaande aanbod welke ik heb aangenomen. Het contract gaat in vanaf november.

Ik heb de mogelijkheid om het contract bij Essent later in te laten gaan, maar ik heb geen idee wat de prijzen van Oxxio doen op het moment dat mijn vaste tarief periode afloopt. Wat zouden jullie doen?

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 18:18
LAD93 schreef op donderdag 22 september 2022 @ 14:31:
[...]

Bij mij stond hij op €150 en is nu automatisch naar €532 gegaan. Het is gebaseerd op het verbruik van afgelopen jaar, maar ik ben van een 2 naar 1 persoons huishouden gegaan (waarbij ik sws al minder verbruikte). Hij kan nu niet lager dan €400…
Bij welke energiemaatschappij is dat, bij Essent blijven ze tot op heden van de termijnbedragen af.

Gelukkig maar want ik zit niet te wachten om verplicht aandelen de nemen in energiemaatschappijen, want zo voelt het een beetje.

• PKHS
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 14:45
ShininNL schreef op donderdag 22 september 2022 @ 11:49:
Heb nu nog deze tarieven (tot 2027), leverancier zal binnenkort wel omvallen?

[Afbeelding]
Ben niet goed in raadspelletjes, doe toch een poging. ;)
ZonderGas?

• PKHS
  • Laatst online: 14:45
eamelink schreef op donderdag 22 september 2022 @ 11:58:
[...]

In principe niet, want die leverancier heeft dat verbruik al afgedekt door zelf ook in te kopen op de lange termijnmarkt. Maar er zijn wel wat risico's:

* Misschien had hij het ingekocht bij Gazprom die niet meer levert en moet het nu elders gekocht worden tegen hedendaagse tarieven
* Misschien verbruik je meer dan verwacht en afgedekt en moet de leverancier extra inkopen tegen hedendaagse tarieven
Wens de heren, dames ook van ZonderGas veel wijsheid toe. ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Maxwp
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 17:56

[Afbeelding]

een aantal maanden geleden gebelt door essent? terwijl niemand nog mensen wilde aannemen bellen ze je op? en die tarrieven zijn ook nog eens aardig laag te noemen
was dit niet van voor de oorlog?

• Viewty
Maxwp schreef op donderdag 22 september 2022 @ 14:51:
[...]
een aantal maanden geleden gebelt door essent? terwijl niemand nog mensen wilde aannemen bellen ze je op? en die tarrieven zijn ook nog eens aardig laag te noemen
was dit niet van voor de oorlog?
Aanbod is van zo'n 2 maanden geleden. Ik heb lang gewacht om het aanbod aan te nemen, omdat ik zelf niet echt begreep hoe ze een contract aan konden bieden in deze tijd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XPQI5YjUyH9bw9NC1d60Xag70g8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/MtWtiMh3QRBrKh96K1FkG8A0.png?f=fotoalbum_large

Ik had gelezen dat meerdere energieleveranciers een soort gelijk aanbod hebben gedaan waarbij na het eerste jaar 30% korting wordt gegeven op de tarieven, en het 2e jaar nog eens 15% korting. Op basis hiervan het aanbod geaccepteerd.

• Medabi3
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 28-08 14:37
Wellicht dat ik eroverheen lees, maar is er iets wat ik kan doen tegen deze belachelijk verhoging?
Ik neem mijn stroom af bij OXXIO, (gasloze woning, dubbele meter) met een gemiddeld jaarlijks gebruik van 2100 kWh (normaal) en 700 kWh (dal).

Mijn verbruikskosten (2021) lagen op €0.1280 (normaal) en €0.0995 (dal), die zijn nu verhoogd naar €0.856 (normaal) en €0.631 (dal). Bijna 8x meer dan ik nu betaal! Ik woon klein en goedkoop, dit zou betekenen dat de stroomkosten meer dan de helft van mijn huurprijs gaan worden. Absurd! Mijn apparaten zijn zuinig, staan uit (niet op stand-by) en ik heb al LED verlichting (die bijna nooit aan staan). Zonnepanelen zijn geen optie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• feye1
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 21-01 23:38
Medabi3 schreef op donderdag 22 september 2022 @ 15:03:
Wellicht dat ik eroverheen lees, maar is er iets wat ik kan doen tegen deze belachelijk verhoging?
Ik neem mijn stroom af bij OXXIO, (gasloze woning, dubbele meter) met een gemiddeld jaarlijks gebruik van 2100 kWh (normaal) en 700 kWh (dal).

Mijn verbruikskosten (2021) lagen op €0.1280 (normaal) en €0.0995 (dal), die zijn nu verhoogd naar €0.856 (normaal) en €0.631 (dal). Bijna 8x meer dan ik nu betaal! Ik woon klein en goedkoop, dit zou betekenen dat de stroomkosten meer dan de helft van mijn huurprijs gaan worden. Absurd! Mijn apparaten zijn zuinig, staan uit (niet op stand-by) en ik heb al LED verlichting (die bijna nooit aan staan). Zonnepanelen zijn geen optie.
Heel Nederland ziet deze verhogingen.

Wat wil je dat we zeggen? Minder verbruiken, voldoende opwekken of ergens een 'beter' contract scoren zijn de enige opties. Voor de rest moet je er - helaas - maar mee leven.

• worldfastest
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 20-08 15:25
Misschien als collectief de energie rekening niet meer gaan betalen (alle voorschotten op 0) en als de eind afrekening komt bij de overheid gaan aankloppen voor hulp. Als genoeg mensen dit gaan doen dan gaat de prijs echt wel omlaag (door de overheid) omdat de energie maatschappijen anders omvallen...

Maar ja, niemand die dit durft.

You only live once, so enjoy the ride.

• pikstert
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 07-09 14:23
worldfastest schreef op donderdag 22 september 2022 @ 15:18:
Misschien als collectief de energie rekening niet meer gaan betalen (alle voorschotten op 0) en als de eind afrekening komt bij de overheid gaan aankloppen voor hulp. Als genoeg mensen dit gaan doen dan gaat de prijs echt wel omlaag (door de overheid) omdat de energie maatschappijen anders omvallen...

Ja en dan? Die schuld blijft je echt wel achtervolgen hoor. Mag je em het jaar erop gaan betalen. Net als met Corona kregen winkeliers wat lucht, maar uiteindelijk moet het wel betaald worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nirgilis
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 04-09 22:04
Medabi3 schreef op donderdag 22 september 2022 @ 15:03:

Dus even voor de duidelijkheid. Je betaald nu 338 euro per jaar (28 euro per maand) en dat wordt 2240 euro per jaar. En dat is teveel omdat je <370 euro per maand aan huur betaalt?

Je beseft je dat die 187 euro niet in de buurt komt bij het gemiddelde van Nederlandse huishoudens dit jaar? En dat die huishoudens ook gewoon hun best doen om zuinig te zijn. En dat de meeste huishoudens dan ook nog eens vastzitten aan een huurprijs/hypotheek van minstens 3x zo hoog?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• worldfastest
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 20-08 15:25
nirgilis schreef op donderdag 22 september 2022 @ 15:29:
[...]

Dus even voor de duidelijkheid. Je betaald nu 338 euro per jaar (28 euro per maand) en dat wordt 2240 euro per jaar. En dat is teveel omdat je <370 euro per maand aan huur betaalt?

Je beseft je dat die 187 euro niet in de buurt komt bij het gemiddelde van Nederlandse huishoudens dit jaar? En dat die huishoudens ook gewoon hun best doen om zuinig te zijn. En dat de meeste huishoudens dan ook nog eens vastzitten aan een huurprijs/hypotheek van minstens 3x zo hoog?
Wat maakt dat uit hoe het met anderen zit. Hij moet 8x meer betalen. Je kan toch niet in zijn beurs kijken? Kan ook genoeg die eerst 300 en nu 1200 moeten betalen en daar nog steeds geen minuut van wakker liggen.

You only live once, so enjoy the ride.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uniciteit
  • Niet online

Uniciteit

1+1 is niet altijd 2

[...]

Alle energieleveranciers kopen gas en elektriciteit in, maar het tijdstip en de hoeveelheid verschillen natuurlijk. Per leverancier zal het beleid ongeveer verschillen, maar zij hebben natuurlijk cijfers over hoelang klanten blijven zitten/overstappen, het verbruik (van alle klanten) tot dan toe, etc. Zij zullen ook niet iedere keer pas op het moment dat een bestaande klant verlengt elektra en gas inkopen voor slechts die ene klant. Jouw gas en elektra vandaag zijn misschien al maanden geleden ingekocht tegen lagere prijzen.

Als jij een nieuwe klant bent hebben ze die data natuurlijk niet. Daarnaast is het dan waarschijnlijker dat jij direct overstapt zodra het kan. Oftewel: je bent sowieso waarschijnlijk al een dure klant en er is ook nog eens substantieel risico dat je weg bent zodra de prijzen ook maar enigszins inzakken (terwijl de leverancier wel tegen hoge prijzen voor jou heeft moeten inkopen).

• Agent47
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 12-09 09:47

Agent47

I always close my contracts.

Dat is de enige manier hoe je een statement kan maken inderdaad, zelfde geld voor de zorg.

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 16:02
Misschien als collectief de energie rekening niet meer gaan betalen (alle voorschotten op 0)
Bij heel veel leveranciers kan je het voorschot niet op 0 zetten.
Ik ga het overigens wel op minimaal zetten, zover dat kan. Als de energiemaatschappij om valt ben je namelijk al je centen kwijt.

• genc007
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 29-01 21:27
Agent47 schreef op donderdag 22 september 2022 @ 15:37:
[...]

Dat is de enige manier hoe je een statement kan maken inderdaad, zelfde geld voor de zorg.
Heb ik zojuist gedaan.
Voorschot bij beide leveranciers verlaagd naar 5€ en een overboeking ingesteld naar een spaarrekening thv termijnbedrag

Ik zie de eindnote wel verschijnen en dan pas betalen bij de 2e herinnering :-)

[ Voor 8% gewijzigd door genc007 op 22-09-2022 15:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GhandiHarder
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online

Ik krijg net deze van Oxxio:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RNRfDnXhxTWLyFfCO83fRdclhXo=/x800/filters:strip_exif()/f/image/pFfyRFPjdcxOStA9ypfUvgwu.png?f=fotoalbum_large

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13:18

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

TheBrut3 schreef op donderdag 22 september 2022 @ 15:40:
[...]

Ik ga het overigens wel op minimaal zetten, zover dat kan. Als de energiemaatschappij om valt ben je namelijk al je centen kwijt.
Eneco kan ik niet eens lager dan 265.

Maar ligt natuurlijk erg aan je energiemaatschappij, grote jongens (shell, essent, eneco etc) zullen niet zo gemakkelijk gaan, maar ik zie er een paar bij die tarievenoverzichten staan waar ik toch m'n twijfels heb.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Medabi3
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 28-08 14:37
nirgilis schreef op donderdag 22 september 2022 @ 15:29:
[...]

Zoals anderen al aangaven, u kunt niet in mijn portemonnee kijken. Ik leef zuinig, waardoor ik veel kan sparen voor een koophuis. De verhoging van de energiekosten betekenen voor mij dat een significant deel van het geld wat ik normaal elke maand opzij zet, gebruikt gaat worden voor stroom.

Ik heb het topic verder doorgenomen, hierin werd het e.e.a. verteld over de vastelastenbond, daar heb ik me voor aangemeld, waardoor ik nu een energiecontract heb van +- 55 cent de kWh. Nog steeds heel duur, maar dit scheelt me in het jaar een hoop geld. Bedankt iedereen!

• Agent47
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 12-09 09:47

Agent47

I always close my contracts.

genc007 schreef op donderdag 22 september 2022 @ 15:43:
[...]

Heb ik zojuist gedaan.
Voorschot bij beide leveranciers verlaagd naar 5€ en een overboeking ingesteld naar een spaarrekening thv termijnbedrag

Ik zie de eindnote wel verschijnen en dan pas betalen bij de 2e herinnering :-)
Bij GreenChoice kan ik hem maar op 1 minimaal bedrag zetten :'(

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

• henkebek
  • Laatst online: 09-02 10:36

En dan betaal je het alsnog via een belastingverhoging of andere lastenverzwaring. Succes gegarandeerd.

• ArcticWolf
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
SinergyX schreef op donderdag 22 september 2022 @ 15:44:
[...]

Eneco kan ik niet eens lager dan 265.

Maar ligt natuurlijk erg aan je energiemaatschappij, grote jongens (shell, essent, eneco etc) zullen niet zo gemakkelijk gaan, maar ik zie er een paar bij die tarievenoverzichten staan waar ik toch m'n twijfels heb.
Het too big to fail argument? Of Solvabiliteit?

Als je ziet dat EDF al genationaliseerd (80 miljard euro omzet) is en Uniper (160 miljard euro omzet) een injectie van 8 miljard euro heeft gekregen dan zijn Essent en Eneco zeker vatbaar om snel om te vallen...

• Turralyon
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 12-09 10:43
TheBrut3 schreef op donderdag 22 september 2022 @ 15:40:
[...]

De kans dat een energiemaatschappij nog omvalt is wel absurd klein geworden met deze miljarden subsidie aan de energiemaatschappijen.

Ik roep eens wat gek. Had de overheid niet dit geld kunnen gebruiken om de sociale woningbouwverenigingen te subsidiëren en deze hiermee hun tochtige huizen verduurzamen. Nu komt weer een heel groot deel van het geld terecht bij mensen waar het niet hoort. En de energiemaatschappijen kunnen dadelijk rekenen wat ze willen want ze krijgen toch wel betaald.

• Viewty
Dank je, hier was ik daar op zoek. Dan laat ik mijn contract november ingaan.

• Yellos
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 11-09 10:52
Uniciteit schreef op donderdag 22 september 2022 @ 15:35:
[...]

Alle energieleveranciers kopen gas en elektriciteit in, maar het tijdstip en de hoeveelheid verschillen natuurlijk. Per leverancier zal het beleid ongeveer verschillen, maar zij hebben natuurlijk cijfers over hoelang klanten blijven zitten/overstappen, het verbruik (van alle klanten) tot dan toe, etc. Zij zullen ook niet iedere keer pas op het moment dat een bestaande klant verlengt elektra en gas inkopen voor slechts die ene klant. Jouw gas en elektra vandaag zijn misschien al maanden geleden ingekocht tegen lagere prijzen.

Als jij een nieuwe klant bent hebben ze die data natuurlijk niet. Daarnaast is het dan waarschijnlijker dat jij direct overstapt zodra het kan. Oftewel: je bent sowieso waarschijnlijk al een dure klant en er is ook nog eens substantieel risico dat je weg bent zodra de prijzen ook maar enigszins inzakken (terwijl de leverancier wel tegen hoge prijzen voor jou heeft moeten inkopen).
Dank voor deze heldere uitleg.

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Turralyon schreef op donderdag 22 september 2022 @ 15:50:
[...]

De kans dat een energiemaatschappij nog omvalt is wel absurd klein geworden met deze miljarden subsidie aan de energiemaatschappijen.

Ik roep eens wat gek. Had de overheid niet dit geld kunnen gebruiken om de sociale woningbouwverenigingen te subsidiëren en deze hiermee hun tochtige huizen verduurzamen. Nu komt weer een heel groot deel van het geld terecht bij mensen waar het niet hoort. En de energiemaatschappijen kunnen dadelijk rekenen wat ze willen want ze krijgen toch wel betaald.
Die tochtige huizen zouden niet voor de winter van 22-23 geisoleerd zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Turralyon
@Wolly ja daar heb je idd gelijk. Ik erger me alleen zo dat onze overheid altijd zo pleisterplak beleid voert en daardoor onderliggend (armoede)beleid niet uitvoert

• TIGER1125
  • Laatst online: 17:57
ArcticWolf schreef op donderdag 22 september 2022 @ 15:47:
[...]

Als je ziet dat EDF al genationaliseerd (80 miljard euro omzet) is en Uniper (160 miljard euro omzet) een injectie van 8 miljard euro heeft gekregen dan zijn Essent en Eneco zeker vatbaar om snel om te vallen...
Voor zover ik weet produceert Uniper alleen, EDF weet ik niet precies maar dat is in ieder geval ook een grote producent, Essent en Eneco zijn overigens dochters en geen moederbedrijven dat zijn Uniper en EDF wel namelijk, dus die dragen ook de risico's van eventuele dochters. Eneco is in 2020? Verkocht aan de Mitsubishi Corporation.

Daarbij hebben ze misschien het geluk dat ze vooral leveren, minder produceren en ten opzichte van die andere 2 een stuk kleiner zijn (4 en 6 miljard euro omzet), daardoor hebben ze misschien minder last van de prijs schommelingen, omdat ze die "direct" bij consument kunnen wegzetten en niet hoeven te verrekenen met de productiepoot.

[ Voor 16% gewijzigd door TIGER1125 op 22-09-2022 16:01 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Ram-G-maN
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 10-09 23:03

Ram-G-maN

Voorheen was ik GT-R.

[...]

Je hebt simpelweg nog geluk. Kijk eens in dit overzicht van actuele tarieven voor mensen die nu een contract moeten afsluiten bij een energieleverancier.

Als de prijzen blijven zoals ze zijn, dan krijgt iedereen vroeg of laat te maken met prijzen die nog eens 2 tot 3 keer zo hoog liggen als wat jij nu betaalt.
Ik heb even snel een tabel van gemaakt waar je nèt wat meer aan hebt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zpz_7UKUqtlpDmp8aIQYLXqgO6w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/g1NVKqcODnJlNAjpOog6LOjD.jpg?f=fotoalbum_large

Update: De cijfers in deze tabel komen bij overstappen.nl vandaan en zijn dus -zoals door @SinergyX opgemerkt- helaas niet actueel meer. |:(

[ Voor 12% gewijzigd door Ram-G-maN op 22-09-2022 16:34 . Reden: Toelichting ]

Mijn desktop, mijn laptop en mijn gamesetup.

• Wasabi!
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 11-09 13:30
Iemand ervaring met https://www.eneco.nl/energieproducten/stukjezon/ ?

Ah, pas na 5 jaar maak je pas zogenaamd winst, je moet immers eerst geld uitgeven/investeren, die verlaging per jaar van je rekening is een wassen neus.

Met StukjeZon wek je zonne-energie op. Maar wat betekent dit nu concreet voor jouw energierekening? Voor een Eneco StukjeZon® betaal je eenmalig €60. Zo verlaag je vijf jaar lang je energierekening met €15. Na vier jaar heb je dus in totaal €60 korting ontvangen en na vijf jaar €75. Je krijgt dus 25% meer terug voor je StukjeZon dan je hebt betaald. Heb je vijf keer een StukjeZon? Dan ontvang je dus na vijf jaar €75 meer terug dan je hebt betaald.

[ Voor 81% gewijzigd door Wasabi! op 22-09-2022 16:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SinergyX

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

ArcticWolf schreef op donderdag 22 september 2022 @ 15:47:
[...]

Hoofdzakelijk de snelheid en hoogte van prijswijzigingen. In 2020 was Eneco al direct 1 van de eerste, resultaat was een winst die percentueel hoger uitkwam dan de stijging in dat jaar. Met een EBITDA van een half miljard sta je er niet bijzonder slecht voor. Uniper is zover ik weet toch energieproducent? Die speelt op een compleet ander vlak als B2C.
TIGER1125 schreef op donderdag 22 september 2022 @ 15:54:
[...]

Voor zover ik weet produceert Uniper alleen, EDF weet ik niet precies maar dat is in ieder geval ook een grote producent, Essent en Eneco zijn overigens dochters en geen moederbedrijven. Eneco is in 2020? Verkocht aan de Mitsubishi Corporation.
Dat was volgens mij anders om, zij hebben 25% aandeel van een windpark gekocht van Mitsubishi, belgie dacht ik.
Die lijkt me niet meer te kloppen, Innova komt bij mij nu met 0,67911 / 2,63635 ex.btw voor een jaarcontract.

Zit er nu meer te kijken, ze zijn lang allemaal niet zo transparant over de preciese prijs per kwh/m3. Bij Essent kom ik op 87ct/3,97, maar Innova heeft nog een los levercomponent wat zover ik zie er gewoon nog bij moet komen.

[ Voor 25% gewijzigd door SinergyX op 22-09-2022 16:12 ]

Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TIGER1125
  • Laatst online: 17:57
SinergyX schreef op donderdag 22 september 2022 @ 16:04:
[...]

Hoofdzakelijk de snelheid en hoogte van prijswijzigingen. In 2020 was Eneco al direct 1 van de eerste, resultaat was een winst die percentueel hoger uitkwam dan de stijging in dat jaar. Met een EBITDA van een half miljard sta je er niet bijzonder slecht voor. Uniper is zover ik weet toch energieproducent? Die speelt op een compleet ander vlak als B2C.

[...]

Dat was volgens mij anders om, zij hebben 25% aandeel van een windpark gekocht van Mitsubishi, belgie dacht ik.
Nee, dat van dat windpark zou kunnen hoor, maar Eneco is niet al te lang geleden verkocht. De regio gemeentes die aandeelhouder waren van Eneco hebben destijds dik geld gehad voor hun aandeeltjes, 4 miljard ofzo ik ga even zoeken.

Edit: maart 2020 dus :9
Acquisitie van Eneco door consortium van Mitsubishi Corporation en Chubu Electric Power afgerond
https://nieuws.eneco.nl/a...-electric-power-afgerond/
Een consortium van Mitsubishi Corporation en Chubu betaalt 4,1 miljard euro voor de overname.
https://www.businessinsid...meenten-cashen-opbrengst/

[ Voor 26% gewijzigd door TIGER1125 op 22-09-2022 16:10 ]

• Puc van S.
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09:09
Dit zijn model contracten?

Laatste bericht wat ik van Vattenfall gekregen heb is dat per 1-10 mijn tarieven wijzigen naar: 0.433168/ 2.261393 (electra/gas)
Dat is wel incl 15% korting, maar ook 21% btw.

[ Voor 3% gewijzigd door Puc van S. op 22-09-2022 16:12 ]

[http://www.okbreijnen.nl] [Overwatch] [Cennahysh]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SinergyX

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Dat is best humor, ik zat die van mij te zoeken, maar dat bleek het jaar erop te zijn.. kopen ze iets terug van eerder was overgenomen :+ (Blijkbaar was Shell ook in de race voor Eneco).

Eneco heeft in 2021 opnieuw veel geïnvesteerd, er is in totaal €532 miljoen euro uitgegeven aan nieuwe bedrijfsmiddelen en overnames. De belangrijkste overname was van Mitsubishi Corporation, dit betrof een aandeel van 25% in windpark Norther voor de kust van België. Eneco heeft nu een 50% aandeel in dit windpark

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Uniciteit
  • Niet online

Uniciteit

1+1 is niet altijd 2

Mooie tabel!

In eerste instantie lijk je goed te zitten bij Innova en Gewoon, maar helaas gaan hun elektriciteitstarieven volgende week ook omhoog met 35%. Hun gastarieven gaan stijgen met 31%.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 12-09 12:54
Wasabi! schreef op donderdag 22 september 2022 @ 16:02:
Iemand ervaring met https://www.eneco.nl/energieproducten/stukjezon/ ?

Ah, pas na 5 jaar maak je pas zogenaamd winst, je moet immers eerst geld uitgeven/investeren, die verlaging per jaar van je rekening is een wassen neus.

Met StukjeZon wek je zonne-energie op. Maar wat betekent dit nu concreet voor jouw energierekening? Voor een Eneco StukjeZon® betaal je eenmalig €60. Zo verlaag je vijf jaar lang je energierekening met €15. Na vier jaar heb je dus in totaal €60 korting ontvangen en na vijf jaar €75. Je krijgt dus 25% meer terug voor je StukjeZon dan je hebt betaald. Heb je vijf keer een StukjeZon? Dan ontvang je dus na vijf jaar €75 meer terug dan je hebt betaald.
Dat ziet er.... niet heel rendabel uit. 60 euro betalen om over 5 jaar 75 euro te krijgen. Dat lijkt een enkelvoudige rente van 5% per jaar, maar dan moet je wel 5 jaar klant blijven met wie-weet-wat-voor een tarieven. En hun teruglevergeintje zou een heel goede reden zijn geweest om op te stappen.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• Wolly
  • Niet online
[...]

€1,36/kWh 8)7 Die 4 euro per m3 was wel te verwachten, maar dat men nu naar 1,50/kWh kruipt betekent gewoon het einde van heel veel dingen.

Je zal maar panelenbezitter zijn bij Budgetenergie en nog niet doorhebben dat ze de saldering hebben gewijzigd, dan heb je misschien 20-30 cent voor je opgewekte kWh gekregen die je nu voor 1,36 mag terugkopen.

[ Voor 13% gewijzigd door Wolly op 22-09-2022 16:46 ]

• TheBrut3
TheBrut3 schreef op donderdag 22 september 2022 @ 10:23:
Jij al wat nuttigs gehad? Ik heb toevallig dezelfde datum en ik heb gisteren een lege mail ontvangen vanuit Oxxio met de titel: "Je nieuwe energietarieven".

Ik ben eigenlijk van plan om mij van de domme te houden en vervolgens aan mijn RB vragen of ik op één of andere manier een zaak kan winnen en mijn oude tarieven kan houden, omdat ik officieel geen nieuwe tarieven gecommuniceerd heb gekregen maar enkel een lege mail. In de app of op de pagina van Mijn Oxxio is ook niets te zien verder.

Nou weet ik ongeveer de tarieven, ik zie die van de mensen hier en mijn zusje heeft ook Oxxio. Helaas blijkt Oxxio leuk te zijn geweest voor de vaste contracten, maar variabel zijn ze ongeveer de duurste en ze lijken nog even flink te willen profiteren voordat het 1 november/1 januari is.
Shit, net toch de nieuwe tarieven van Oxxio gehad. Sluit aan op de rest hier.
€ 0,85629 - kWh normaal
€ 0,63113 - kWh dal
€ 2,88871 - m3 gas

Dat wordt dus niet meer thuiswerken :+

• LAD93
  • Niet online
FabianGTI schreef op donderdag 22 september 2022 @ 14:44:
[...]

Bij welke energiemaatschappij is dat, bij Essent blijven ze tot op heden van de termijnbedragen af.

Gelukkig maar want ik zit niet te wachten om verplicht aandelen de nemen in energiemaatschappijen, want zo voelt het een beetje.
Dit is bij GreenChoice. Ben benieuwd of ze mijn maandbedrag aanpassen binnenkort.

per aspera ad astra

• Pikaman
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 03-09 12:00
LAD93 schreef op donderdag 22 september 2022 @ 17:11:
[...]

Dit is bij GreenChoice. Ben benieuwd of ze mijn maandbedrag aanpassen binnenkort.
Ik heb deze week de nieuwe tarieven per 1 oktober ontvangen, met de mededeling dat per 1 oktober ook het termijn bedrag verhoogd wordt :|

• bloodlynx
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 26-01 03:52
Pikaman schreef op donderdag 22 september 2022 @ 17:28:
[...]

Ik heb deze week de nieuwe tarieven per 1 oktober ontvangen, met de mededeling dat per 1 oktober ook het termijn bedrag verhoogd wordt :|
100% groene energie uit Nederland met de hoogste nieuwe contract prijs voor vaste klanten. Lekker maximale winst trekken bizar https://nos.nl/l/2445529

• superduper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17:40

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

Zou het nu echt zo zijn dat de energie bedrijven de prijs nog een extra duw omhoog geeft omdat de regering het verschil tussen prijs en prijsplafond wel op zich neemt? Ik hoop toch van harte dat daar naar gekeken wordt want het staat mi haaks op de nu dalende gasprijzen. Daarnaast hoop ik dat ze ook versneld gaan ingrjipen in de oplopende winsten van de energie boeren en daar ook een plafond gaan instellen waarbij aller boven dat plafond tergvloeid in de schatkist van NL BV.

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Nu online
superduper schreef op donderdag 22 september 2022 @ 17:46:
Zou het nu echt zo zijn dat de energie bedrijven de prijs nog een extra duw omhoog geeft omdat de regering het verschil tussen prijs en prijsplafond wel op zich neemt? Ik hoop toch van harte dat daar naar gekeken wordt want het staat mi haaks op de nu dalende gasprijzen. Daarnaast hoop ik dat ze ook versneld gaan ingrjipen in de oplopende winsten van de energie boeren en daar ook een plafond gaan instellen waarbij aller boven dat plafond tergvloeid in de schatkist van NL BV.
Aangezien ze na twee dagen ouwehoeren nog geen enkel detail weten over het plafond, denk ik dat ze alvast wat prijs afspraken gemaakt hebben voor het komende jaar.
Hoe word de burger arm, en de bedrijven rijk. En indirect daarmee ook de staat...

1 PVoutput . Dongen NB

• flycoo
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 10-01-2023
Zo vanaf 1 nov bij Engie de volgende tarieven..

Stroom
Normaal per kWh € 0,88222
Dal per kWh € 0,70669
Vaste leveringskosten per maand€ 6,67

Gas
Per m³ € 3,59446
Vaste leveringskosten per maand € 6,67

Heeft t zin om over te stappen naar de vastelastenbond?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koentjuh
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17:22
Als je de vragenlijst bij een willekeurige woning toch echt goed leest haak je toch heel snel af als toekomstig koper …

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BHaqJpI0361ewJBWuNVDGnTqFws=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qxVu3ZfWXWQfG6kjWOAfRk31.jpg?f=fotoalbum_large

Leuk zo’n woning met elektrische radiatoren (cop 1?).

[ Voor 5% gewijzigd door koentjuh op 22-09-2022 19:59 ]

• Slappyjoez
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 12-09 15:49
TheBrut3 schreef op donderdag 22 september 2022 @ 16:47:
[...]

€ 0,85629 - kWh normaal
€ 0,63113 - kWh dal
€ 2,88871 - m3 gas

Je noemt nu de tarieven zonder energiebelasting en ODE, tel je die er nog even bij op? :+

15x Astronergy 325Wp Full Black || SMA Sunny Boy 4.0 1-fase || Zuid 40°

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheBrut3
Slappyjoez schreef op donderdag 22 september 2022 @ 20:00:
Je noemt nu de tarieven zonder energiebelasting en ODE, tel je die er nog even bij op? :+
Liever niet :+

• LAD93
  • Niet online
Pikaman schreef op donderdag 22 september 2022 @ 17:28:
[...]

Ja ik ook - maar inmiddels het formulier op de site ingevuld om mijn maandbedrag lager te krijgen dan mogelijk via mijn account.

per aspera ad astra

• Bubbleblower1
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 28-08 17:09
Volgens de NOS wordt een gemiddelde energierekening € 3480,=, terwijl bij voorbeeld energievergelijk.nl het op € 3.525,68 houdt. Ik heb een poging gewaagd het zelf uit te rekenen op basis van Liander tarieven uit 2022.

2400 x € 0,70 € 1480,=
1200 x € 1,50 € 1800,=
Totaal € 3480,=

Teruggave energiebelasting € 742,98
Vaste kosten gas € 59,81
Leveringskosten gas € 200,19
Vaste kosten elektro € 57,60
Leveringskosten elektro € 275,87
Verschil € 149,51

Als dit klopt wordt de energienota in 2023 bij gemiddeld gebruik bij het dure Liander: € 3330,49
plusmin de prijsstijging/daling van de vaste- en leveringskosten.

• Swenn
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 29-04-2024
Bubbleblower1 schreef op donderdag 22 september 2022 @ 20:39:
Volgens de NOS wordt een gemiddelde energierekening € 3480,=, terwijl bij voorbeeld energievergelijk.nl het op € 3.525,68 houdt. Ik heb een poging gewaagd het zelf uit te rekenen op basis van Liander tarieven uit 2022.

2400 x € 0,70 € 1480,=
1200 x € 1,50 € 1800,=
Totaal € 3480,=

Vaste kosten gas € 59,81
Verschil € 149,51

Als dit klopt wordt de energienota in 2023 bij gemiddeld gebruik bij het dure Liander: € 3330,49
Ook op de vaste leveringskosten moet weer 21% ipv 9% geheven worden. Heb je daar rekening mee gehouden?

• Slappyjoez

2400 x € 0,70 € 1480,=
1200 x € 1,50 € 1800,=
Totaal € 3480,=

Vaste kosten gas € 59,81
Verschil € 149,51

De extra heffingskorting elektriciteit van 225 euro gaat er weer af in 2023. Zal wel weer 560 euro worden?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Turralyon
Ondertussen in Duitsland
Afbeeldingslocatie: https://static.mydealz.de/threads/raw/HafxH/2046547_1/re/768x768/qt/60/2046547_1.jpg

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 14:55
QempZoR schreef op donderdag 22 september 2022 @ 13:36:
[...]

Zo he; meten met 2 maten?
Ik heb ze ook zojuist ontvangen; 5 jaar klant, 7,5% korting; gaan per 3 oktober in

Gas: €3,10
Stroom: €0,67
Ik val dan wel in het "kookgas" <500m3 lager tarief mogelijk dat het nog uitmaakt.

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
GeeEs schreef op woensdag 21 september 2022 @ 09:01:
[...]

Dat klopt, vandaar ook mijn verbazing (of ik mis iets?).. en toch is dit een variabel contract wat we hebben...
Als ik nu nieuw zou afsluiten bij Essent kom ik ook veel hoger uit idd.

[Afbeelding]
ook al bekend wat de dal en piek worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
wow nog steeds wat we vorig jaar hadden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slappyjoez
Ik ben gisteren even aan het rekenen geslagen met de nieuwe Oxxio tarieven in combinatie met het prijsplafond wat in ieder geval per 1-1-2023 in gaat. Mijn huidige jaarcontract bij Oxxio loopt af per 2-10-2022. Zij zullen dan de variabele tarieven en de prijsplafond-tarieven verrekenen op de jaarrekening.

Hoe zal straks het salderen werken in combinatie met de gewijzigde tarieven? Ik heb (nog) geen ervaring met tussentijdse wijzigingen van de energietarieven in combinatie met salderen op jaarbasis. Of leggen leveranciers wel de knip bij de overgang van een nieuw kalenderjaar in plaats van contractjaar in het geval van variabele tarieven? Want ik heb geen jaarcontract meer maar een variabel contract. Kom er even niet uit. :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3

2400 x € 0,70 € 1480,=
1200 x € 1,50 € 1800,=
Totaal € 3480,=

Vaste kosten gas € 59,81
Verschil € 149,51

Die 0,70 en 1,50 zijn toch exclusief belasting?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lassy
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 12-09 07:10
TheBrut3 schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 08:35:
[...]

Niemand weet dat, zelfs het kabinet niet...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bushie
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 13:04
Ik mag toch hopen wel incl de BTW?
anders wordt een KWH 84ct dan heb je niet veel aan die cap.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Team-RiNo
  • Laatst online: 12-09 16:59
TheBrut3 schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 08:35:
[...]

Nee inclusief en dus netto, staat vermeld op meerdere nieuws sites.

https://www.volkskrant.nl...e-hoe-werkt-dat~bea42583/

5440Wp O/W op plat dak | 3MXM52N2V1B8 i.c.m. 1xFTXM35M2V1B + 2xFTXM25M2V1B | RTX4090+7800X3D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
[...]

Omdat energiemaatschappij kan inschatten hoeveel energie bestaande klanten ongeveer zullen gaan gebruiken in de toekomst. Een goede maatschappij wacht niet af maar komt in voor de toekomst.

Dus de tarieven die jij nu krijgt zijn gebaseerd op energie contracten die ze al (veel) eerder hebben afgesloten.

Voor nieuwe klanten moet nu ingekocht worden en dus de prijzen van nu betaald worden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hvdbnl
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 12-09 11:00
Slappyjoez schreef op donderdag 22 september 2022 @ 20:53:
[...]

De extra heffingskorting elektriciteit van 225 euro gaat er weer af in 2023. Zal wel weer 560 euro worden?
En vergeet niet dat de energiebelasting weer teruggaat (scheelt 0,05 per kwh, nu 0,03x wordt 0,09x)
En daar natuurlijk de (weer verhoogde) btw over ;)

Het plafond is leuk maar eigenlijk alleen zinnig voor mensen in een redelijk geisoleerd huis met een klein huishouden. Als je kinderen hebt of in een (slecht) onderhouden huurhuis zit ga je alleen maar meer betalen volgens mij.

Nog los van de mensen die gasloos zijn of warmtenet hebben.

Plafond is niet de manier in onze energiemarkt denk ik. De energie maatschappijen gaan er alleen maar handig gebruik van maken.

Je kan beter de belastingen op verbruik omlaag doen.
En ja dat komt ook terecht bij de mensen 'die het niet nodig hebben' (wie bepaald dat?)
Maar dat zijn ook, over het algemeen, de mensen die de meeste belasting al betalen.
(en ook hogere kosten hebben omdat het 'kan' en die kosten worden ook hoger)

Ik denk dat het aantal mensen dat echt niks hoeft aan te passen naar aanleiding van de gestegen energieprijzen omdat ze genoeg geld hebben echt maar heel weinig is.
Om te voorkomen dat die nog meer krijgen gaan we weer allerlei constructies verzinnen die fraude gevoelig zijn en ook nog eens veel geld kosten (wie gaat de software aanpassing betalen bij de energie maatschappijen denk ik?)

Enfin, we gaan het zien..
Ik wacht iig nog even met de warmtepomp :)

All electric | 6500Wp zon | 15kWh accu | 54 kWh E-2008 | 3x MP2 3000 | Hewalex & spaarpomp | Hewalex 300L Boiler | Proxmox & Home automation

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lassy
Team-RiNo schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 09:03:
[...]

Nee inclusief en dus netto, staat vermeld op meerdere nieuws sites.

https://www.volkskrant.nl...e-hoe-werkt-dat~bea42583/
Ik denk het ook, maar tijdens de algemene beschouwingen begon Sophie Hermans over de niet in verhouding liggende tarieven voor gas en elektra en Mark Rutte begon over de verschillen in BTW/ODE. Ik kan dit helaas nergens meer terugvinden, maar het leek erop alsof het kabinet niet echt weet waar ze het over hebben...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slappyjoez
TheBrut3 schreef op donderdag 22 september 2022 @ 16:47:
[...]

€ 0,85629 - kWh normaal
€ 0,63113 - kWh dal
€ 2,88871 - m3 gas

Nog iets trouwens, de vaste leveringskosten per maand per product hebben ze ook omhoog gegooid. Was voorheen in totaal € 4,04 per maand bij mij, dat is nu € 13,96. Ook weer 120 euro extra per jaar zonder dat ik daar ook maar iets van merk. :/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bushie
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 13:04
Je kan beter de belastingen op verbruik omlaag doen.
En ja dat komt ook terecht bij de mensen 'die het niet nodig hebben' (wie bepaald dat?)
Dat vond ik ook zo'n drog-reden, nu komt het geld terecht bij buitenlandse investeerders (energiemaatschappijen) die het zeker niet nodig hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mawlana
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 17:37
Lassy schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 09:15:
[...]

Ik denk het ook, maar tijdens de algemene beschouwingen begon Sophie Hermans over de niet in verhouding liggende tarieven voor gas en elektra en Mark Rutte begon over de verschillen in BTW/ODE. Ik kan dit helaas nergens meer terugvinden, maar het leek erop alsof het kabinet niet echt weet waar ze het over hebben...
Ik had het idee dat Rutte dacht dat Sophie's tarieven niet all-in waren, want hij probeerde de hogere plafondprijs te verklaren met dat argument. Rutte verwacht een kWh-prijs (all-in) van € 1 komend jaar, dat is wat ik ervan heb begrepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Hoe kan dit?

De overheid werpt zich hier op als redder in nood, maar ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat ze er zelf schuld aan hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lassy
Mawlana schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 09:21:
[...]

Ik had het idee dat Rutte dacht dat Sophie's tarieven niet all-in waren, want hij probeerde de hogere plafondprijs te verklaren met dat argument. Rutte verwacht een kWh-prijs (all-in) van € 1 komend jaar, dat is wat ik ervan heb begrepen.
Dat zou heel goed kunnen. Jammer dat ik het nergens meer kan terugvinden, want ik vond het nogal opmerkelijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mawlana
Ik zie nu ~ € 0,68/kWh staan voor stroom:
https://www.enbw.com/stro...ext.electricity.pk#tarife
https://www.vattenfall.de...yTypeSelected=electricity

Gas kost er circa € 0,42/kWh - als ik me niet vergis kom je dan uit op een prijs per m³ van boven de vier euro:
https://www.enbw.com/gas/...ffercontext.gas.pk#tarife
https://www.vattenfall.de...ve&energyTypeSelected=gas

Of zie ik iets over het hoofd?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

Lassy schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 09:15:
[...]
maar het leek erop alsof het kabinet niet echt weet waar ze het over hebben...
Dat idee heb ik al jaren

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 18:29
Dus alle mensen met stadverwarming zijn de pineut, had niet anders verwacht van deze regering...
Wie een warmtepomp in huis heeft, verbruikt al snel meer stroom dan het maximum van 2.400 kilowattuur per jaar, terwijl het gasverbruik minimaal is. Toch lijkt Rutte er in de eerdergenoemde Kamerbrief op te hinten dat er geen uitzondering voor deze groep komt.

Zo zegt hij dat het prijsplafond vooral is bedoeld voor huishoudens die de koopkrachtsteun het hardst nodig hebben. Verder schrijft de premier dat het aannemelijk is "dat ook met het tijdelijke prijsplafond een (hybride) warmtepomp een goede investering blijft", onder meer doordat het prijsplafond eind volgend jaar afloopt.

Ook wie op stadsverwarming (warmtenet) aangesloten is, lijkt niet te hoeven rekenen op een uitzondering. Volgens Rutte wijkt het energieverbruik in dat geval sterk af van het gemiddelde verbruik.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• stickeric
  • Laatst online: 24-07 00:56
Greenchoice loopt bij mij de boel voor te liegen.

Had gemeld dat ze de nieuwe tarieven 30 dagen van tevoren moeten aangeven, zeggen ze tegen mij dat het niet hoeft van de ACM echter net zegt acm wat anders.

https://twitter.com/Autor...ZIC8I8dHk5VFkjHaRbVQ&s=19

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• BlazeMuis
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 12-09 18:30
hoevenpe schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 10:13:
Dus alle mensen met stadverwarming zijn de pineut, had niet anders verwacht van deze regering...

[...]
De regering (vooral Rutte) is altijd al een grote grap geweest.

70 cent voor een kWh slaat helemaal nergens op als gas "slechts" €1.50 per m3 kost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turralyon
Mawlana schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 09:41:
[...]

Ik zie nu ~ € 0,68/kWh staan voor stroom:
https://www.enbw.com/stro...ext.electricity.pk#tarife
https://www.vattenfall.de...yTypeSelected=electricity

Gas kost er circa € 0,42/kWh - als ik me niet vergis kom je dan uit op een prijs per m³ van boven de vier euro:
https://www.enbw.com/gas/...ffercontext.gas.pk#tarife
https://www.vattenfall.de...ve&energyTypeSelected=gas

Of zie ik iets over het hoofd?
Ik heb geen idee. Ik zag het langskomen op de Duitse pepper.

https://www.mydealz.de/de...349ctkwh-2046547#comments

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mawlana
hoevenpe schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 10:13:

[...]
Zo blij dat ik sinds 2019 niet meer een woning heb met stadsverwarming. De eerste keer dat ik ermee in aanraking kwam (2012) was ik best optimistisch, geen cv etc. Totdat de eerste jaarnota kwam... :9 Vastrecht is al torenhoog, dankzij het NMDA-principe betaal je je blauw aan warmte zonder gasverbruik.
Mijn Duits is niet meer zo goed, maar dat lijkt een lokale aanbieding te zijn. Op een adres in het westen van Duitsland konden ze niet leveren.

[ Voor 29% gewijzigd door Mawlana op 23-09-2022 10:46 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FabianGTI
BlazeMuis schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 10:30:
[...]

De regering (vooral Rutte) is altijd al een grote grap geweest.

70 cent voor een kWh slaat helemaal nergens op als gas "slechts" €1.50 per m3 kost.
Ze zullen wederom naar de lage inkomens hebben gekeken, dus gasprijs zo laag mogelijk en indien compenseren met een hogere kWh prijs.
Lagere inkomens zullen doorgaans vaker met een CV ketel het huis warm stoken.

Ik heb er geen bron voor (tegenwoordig toch overspoeld met wappies), het is gewoon een idee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
stickeric schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 10:16:
Greenchoice loopt bij mij de boel voor te liegen.

Had gemeld dat ze de nieuwe tarieven 30 dagen van tevoren moeten aangeven, zeggen ze tegen mij dat het niet hoeft van de ACM echter net zegt acm wat anders.

https://twitter.com/Autor...ZIC8I8dHk5VFkjHaRbVQ&s=19
Vervelend.

Minstens even vervelend vind ik dat je dan zelf een zaak moet aanspannen bij de geschillencommissie of de rechter om dit recht te trekken. De ACM is totaal niet toegerust om dit soort dingen snel op te pakken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 18:29
FabianGTI schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 10:45:
Lagere inkomens zullen doorgaans vaker met een CV ketel het huis warm stoken.
Alsof lage inkomens niet in grote steden met stadsverwarming wonen?

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Mawlana schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 10:39:
[...]

Zo blij dat ik sinds 2019 niet meer een woning heb met stadsverwarming. De eerste keer dat ik ermee in aanraking kwam (2012) was ik best optimistisch, geen cv etc. Totdat de eerste jaarnota kwam... :9 Vastrecht is al torenhoog, dankzij het NMDA-principe betaal je je blauw aan warmte zonder gasverbruik.

[...]

Mijn Duits is niet meer zo goed, maar dat lijkt een lokale aanbieding te zijn. Op een adres in het westen van Duitsland konden ze niet leveren.
Dat is volgens mij met veel maatschappijen in Duitsland, die zijn per stad of regio.

Zou voor de vergelijking niet echt uit mogen maken als de prijs structureel lager is binnen het land.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mawlana
Wolly schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 10:53:
[...]

Dat is volgens mij met veel maatschappijen in Duitsland, die zijn per stad of regio.

Zou voor de vergelijking niet echt uit mogen maken als de prijs structureel lager is binnen het land.
Ah, weer wat geleerd. De grote maatschappijen zijn wel landelijk actief (zie een van m'n vorige posts), en daarvan zijn de tarieven aanzienlijk hoger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Mawlana schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 10:55:
[...]

Ah, weer wat geleerd. De grote maatschappijen zijn wel landelijk actief (zie een van m'n vorige posts), en daarvan zijn de tarieven aanzienlijk hoger.
Die vergelijking is ook niet compleet aangezien die aangedragen voorbeelden een prijsgarantie hebben tot 31-12-2023.

Dus waar onze overheid een prijs per 1-1-2023 verwacht van 1 euro/kWh en dus 30 cent denkt te moeten bijspringen geeft in Duitsland de energiemaatschappij zelf een prijsgarantie af voor 69 cent/kWh voor dezelfde periode (namelijk 2023).

PS. Heb het alleen over elektra.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FabianGTI
hoevenpe schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 10:51:
[...]

Alsof lage inkomens niet in grote steden met stadsverwarming wonen?
Ow jahzeker wel, maar je moet even proberen te denken als de politiek, het is even een omschakeling. ;) :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stickeric
Wolly schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 10:51:
[...]

Vervelend.

Minstens even vervelend vind ik dat je dan zelf een zaak moet aanspannen bij de geschillencommissie of de rechter om dit recht te trekken. De ACM is totaal niet toegerust om dit soort dingen snel op te pakken.
Volgens de ACM moet ik een brief sturen en 2 weken wachten op antwoord, neem aan voordat ik de geschillencommissie inschakel dat ook van toepassing is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daikirai
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 06-06 14:58
Het viel me op dat er een flink verschil zit in de tarieven in de app vs mail.
Even nagevraagd dus. Onderstaand de reactie:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BnhGuGyaWCSJCaewkRoYEHkdpkI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lgtdA2QxC985m6X6FQT8nptp.jpg?f=fotoalbum_tile

Klopt dit? Had hier nog niet van gehoord namelijk.

De verschillen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BfKBXHhcVew1uCoLsr5c3JLF3A0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/PxvvOhDDrIX33ovsX8v67i3a.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
stickeric schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 11:05:
[...]

Volgens de ACM moet ik een brief sturen en 2 weken wachten op antwoord, neem aan voordat ik de geschillencommissie inschakel dat ook van toepassing is?
Ja je zal ze even de kans moeten geven om hun fout te herstellen.

Maar het is allemaal achteraf dat je zaken recht zou kunnen zetten mits je de moeite ervoor wilt doen, dat is eigenlijk het (pijn)punt wat ik wilde maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Divak
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 12-09 15:00
Worden de energieleveranciers door de overheid gecompenseerd voor de rest van het bedrag boven het plafond? Zou dat een reden zijn waarom bepaalde leveranciers nu alvast (als precedent) €3,50 per m3 gas vragen terwijl andere leveranciers nog rond de €2,00 hangen?

Zo zullen de energieleveranciers verschrikkelijk makkelijk en verschrikkelijk veel geld verdienen binnenkort, toch? En komt er zolang het plafond er is nooit een reden om ook maar enige vorm van prijsverlaging in te voeren; Het zal de consument immers geen barst schelen of de prijs van €3,50 naar €3,00 gaat; zij betalen immers nog altijd €1,50. Dus wellicht zien we dan weer de welkomstbonussen, televisies en consoles voorbij komen om maar een zo groot mogelijk klantenbestand te maken om zoveel mogelijk uit de staatskas te kunnen snoepen.

(Er wel van uitgaande dat de consument onder het gemiddelde blijft)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
Divak schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 11:16:
Worden de energieleveranciers door de overheid gecompenseerd voor de rest van het bedrag boven het plafond? Zou dat een reden zijn waarom bepaalde leveranciers nu alvast (als precedent) €3,50 per m3 gas vragen terwijl andere leveranciers nog rond de €2,00 hangen?

Zo zullen de energieleveranciers verschrikkelijk makkelijk en verschrikkelijk veel geld verdienen binnenkort, toch? En komt er zolang het plafond er is nooit een reden om ook maar enige vorm van prijsverlaging in te voeren; Het zal de consument immers geen barst schelen of de prijs van €3,50 naar €3,00 gaat; zij betalen immers nog altijd €1,50. Dus wellicht zien we dan weer de welkomstbonussen, televisies en consoles voorbij komen om maar een zo groot mogelijk klantenbestand te maken om zoveel mogelijk uit de staatskas te kunnen snoepen.

Daarom heb ik altijd raar gevonden dat GWL wordt uitgebaat aan derden en niet door de overheid zelf...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kohnee
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 12-09 18:03

Lijkt me toch dat hier wel afspraken over worden gemaakt tussen kabinet en energieleveranciers.
ArcticWolf schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 11:18:
[...]

Daarom heb ik altijd raar gevonden dat GWL wordt uitgebaat aan derden en niet door de overheid zelf...
Volgens mij was dit vroeger met veel bedrijven juist zo en wilde de burgers juist dat het geprivatiseerd werd. Denk aan PTT etc. Want argument was toen dat het allemaal goedkoper kon. Dat kon dus ook, maar nadeel is nu wel dat de overheid nu feitelijk niks kan betekenen behalve de rekening ophoesten.

[ Voor 19% gewijzigd door Kohnee op 23-09-2022 11:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stickeric
Wolly schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 11:16:
[...]

Ja je zal ze even de kans moeten geven om hun fout te herstellen.

Maar het is allemaal achteraf dat je zaken recht zou kunnen zetten mits je de moeite ervoor wilt doen, dat is eigenlijk het (pijn)punt wat ik wilde maken.
Ik ga eens bellen met de geschillencommissie, en de brief versturen.
Op de website staat dat het 60 euro kost, opzich vind ik dat wel de moeite waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hongy
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 12-09 12:19
Kohnee schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 11:21:
[...]

Lijkt me toch dat hier wel afspraken over worden gemaakt tussen kabinet en energieleveranciers.
Staat in de taak van de ACM om te controleren of de marges tussen verkooptarief en inkooptarief wel redelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online

Antwoord is Ja.
Hoe hoog het bedrag wordt dat consumenten nog wél moeten betalen, is nog niet duidelijk. Op dit moment wordt gerekend met 70 cent per kilowattuur voor stroom en 1,50 euro per kuub gas. Iedere cent daarboven gaat het kabinet aan de energieleveranciers overmaken, is de afspraak.
https://www.rtlnieuws.nl/...er-invoering-prijsplafond
Pagina: 1 ... 11 ... 154 Laatste

Let op:
Voor context, post niet alleen je maandbedrag, maar ook je verbruik.

Voor de oorlog in Oekraïne zelf: Themaforum: oorlog in Oekraïne
Voor geopolitieke discussies: De energiemarkt crisis: ontwikkelingen en achtergronden