Wolly schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 11:27:
[...]
Antwoord is Ja.
[...]
https://www.rtlnieuws.nl/...er-invoering-prijsplafond

Wolly schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 11:27:
[...]
Antwoord is Ja.
[...]
En hoe vind je dat de handhaving van die taak gaat bij bijvoorbeeld groene energiemaatschappijen die nu 1 euro /kWh rekenen voor energie afkomstig van wind, zon en andere groene bronnen die niets met Rusland te maken hebben?Hongy schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 11:23:
[...]
Staat in de taak van de ACM om te controleren of de marges tussen verkooptarief en inkooptarief wel redelijk is.
Ik begreep hieruit dat Rutte doelde op een aangepast plafond in kwh omdat veel van deze huizen extra kwh verbruiken omdat ze geen gasaansluiting hebben.hoevenpe schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 10:13:
Dus alle mensen met stadverwarming zijn de pineut, had niet anders verwacht van deze regering...
[...]
veel geld verdienen gaan ze zeker wel met als gevolg een parlementaire enquête over 5 jaarDivak schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 11:16:
Worden de energieleveranciers door de overheid gecompenseerd voor de rest van het bedrag boven het plafond? Zou dat een reden zijn waarom bepaalde leveranciers nu alvast (als precedent) €3,50 per m3 gas vragen terwijl andere leveranciers nog rond de €2,00 hangen?
Zo zullen de energieleveranciers verschrikkelijk makkelijk en verschrikkelijk veel geld verdienen binnenkort, toch? En komt er zolang het plafond er is nooit een reden om ook maar enige vorm van prijsverlaging in te voeren; Het zal de consument immers geen barst schelen of de prijs van €3,50 naar €3,00 gaat; zij betalen immers nog altijd €1,50. Dus wellicht zien we dan weer de welkomstbonussen, televisies en consoles voorbij komen om maar een zo groot mogelijk klantenbestand te maken om zoveel mogelijk uit de staatskas te kunnen snoepen.
(Er wel van uitgaande dat de consument onder het gemiddelde blijft)
Als ik me niet vergis heeft Rutte gisteren aangegeven dat de energieleveranciers niet overgecompenseerd zullen worden. Tuurlijk zullen ze winst maken, maar energie die ze inkopen voor € 2,50 zal niet tot € 3,50 gecompenseerd worden door de overheid verwacht ik. Uiteraard zullen de energiebedrijven wel een manier vinden om de belastingbetaler een poot uit te draaien.Wolly schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 11:27:
[...]
Antwoord is Ja.
[...]
Dat lijkt mij te gaan over het feit dat volgend jaar de BTW weer omhoog gaat, vermindering energiebelasting omlaag en er wellicht nog iets gaat veranderen in de ODE. Door die veranderingen wordt een kWh namelijk flink duurder wat wanneer je enkel de kostprijs vergelijkt het verschil tussen de plafonds van gas en electra groter maakt.Lassy schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 09:15:
[...]
Ik denk het ook, maar tijdens de algemene beschouwingen begon Sophie Hermans over de niet in verhouding liggende tarieven voor gas en elektra en Mark Rutte begon over de verschillen in BTW/ODE. Ik kan dit helaas nergens meer terugvinden, maar het leek erop alsof het kabinet niet echt weet waar ze het over hebben...
[ Voor 5% gewijzigd door Team-RiNo op 23-09-2022 11:42 ]
5440Wp O/W op plat dak | 3MXM52N2V1B8 i.c.m. 1xFTXM35M2V1B + 2xFTXM25M2V1B | RTX4090+7800X3D
Het terugdraaien van 9 naar 21% is zeker, verder wordt gesproken over het niet doorgaan van (verdere?)verlaging van energiebelasting.Team-RiNo schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 11:41:
[...]
Dat lijkt mij te gaan over het feit dat volgend jaar de BTW weer omhoog gaat, vermindering energiebelasting omlaag en er wellicht nog iets gaat veranderen in de ODE. Door die veranderingen wordt een kWh namelijk flink duurder wat wanneer je enkel de kostprijs vergelijkt het verschil tussen de plafonds van gas en electra groter maakt.
Maar we zullen het zien, het kabinet is er overduidelijk zelf ook nog niet helemaal uit.
In eerste instantie wilde ze het verhogen (naar 941) en de overige belasting (ode) laag houden.Hendriks1 schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 11:58:
[...]
Het terugdraaien van 9 naar 21% is zeker, verder wordt gesproken over het niet doorgaan van (verdere?)verlaging van energiebelasting.
De zogenaamde "vermindering energiebelasting" blijft nogal vaag toch? Op gaslicht kan je een verhaal vinden dat op prinsjesdag besloten is deze op 941 te zetten incl btw. Weer andere sites reppen over terug naar 558. En weer andere zeggen niks...ik snap er weinig meer van
Mvgr Hendriks
All electric | 6500Wp zon | 15kWh accu | 54 kWh E-2008 | 3x MP2 3000 | Hewalex & spaarpomp | Hewalex 300L Boiler | Proxmox & Home automation
Dank voor uw antwoord.Hvdbnl schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 12:10:
[...]
In eerste instantie wilde ze het verhogen (naar 941) en de overige belasting (ode) laag houden.
Maar om het plafon te kunnen betalen is besloten dit niet te doen en de vermindering weer terug te brengen en de ODE te verhogen.
Als het plafond doorgaat.
[ Voor 4% gewijzigd door Hendriks1 op 23-09-2022 12:57 ]
Vooralsnog hebben mensen met stadsverwarming geen last van de prijsstijgingen van na januari 2022. De prijzen die momenteel betaald worden zijn gebaseerd op de prijzen van november/december 2021.hoevenpe schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 10:51:
[...]
Alsof lage inkomens niet in grote steden met stadsverwarming wonen?
Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.
Voor wat het waard is (met onzekerheden van een helpdesk uiteraard), ook in een chatgesprek met gaslicht, houden zij vast aan 941 voor vermindering energiebelasting in 2023, en ná instellen van het prijsplafond...Tschja zeg het maarHendriks1 schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 12:30:
[...]
Dank voor uw antwoord.
Zo las ik het in eerste instantie ook, maar op gaslicht wordt dit genoemd en niet specifiek de zogenaamde "vermindering energiebelasting" per huishouden (558 of 941). Wel ga ik er vanuit dat het terugvalt naar 558, maar echt allemaal duidelijk is anders. Zie hieronder:
Overheidsheffingen in 2022 en 2023
Op Prinsjesdag maakte het kabinet bekend dat op 1 januari 2023 de energiebelasting op gas daalt met 6,31 cent per m³ en op elektriciteit met 7,06 cent per kWh. Het kabinet houdt wel een slag om de arm. De voorgestelde verlaging van de energiebelasting gaat niet door wanneer het prijsplafond een feit is.
zie ook: https://www.gaslicht.com/energie-informatie/energiebelasting
dus omdat de prijzen zijn gezakt op de markt ( inkoop ) zou dat betekenen dat q2 2023 de prijzen omlaag zouden kunnenjeroenkb schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 09:07:
[...]
Omdat energiemaatschappij kan inschatten hoeveel energie bestaande klanten ongeveer zullen gaan gebruiken in de toekomst. Een goede maatschappij wacht niet af maar komt in voor de toekomst.
Dus de tarieven die jij nu krijgt zijn gebaseerd op energie contracten die ze al (veel) eerder hebben afgesloten.
Voor nieuwe klanten moet nu ingekocht worden en dus de prijzen van nu betaald worden
Dit doet Vattenfall dus ook, tot wel slechts 2 weken tevoren. Van hun website:stickeric schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 10:16:
Greenchoice loopt bij mij de boel voor te liegen.
Had gemeld dat ze de nieuwe tarieven 30 dagen van tevoren moeten aangeven, zeggen ze tegen mij dat het niet hoeft van de ACM echter net zegt acm wat anders.
https://twitter.com/Autor...ZIC8I8dHk5VFkjHaRbVQ&s=19
Waar baseer jij dit op?Wolly schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 11:27:
Worden de energieleveranciers door de overheid gecompenseerd voor de rest van het bedrag boven het plafond? Zou dat een reden zijn waarom bepaalde leveranciers nu alvast (als precedent) €3,50 per m3 gas vragen terwijl andere leveranciers nog rond de €2,00 hangen?
[...]
Antwoord is Ja.
Ze moeten die energie nog steeds duur inkopen omdat de marktprijs nu eenmaal hoog ligt.Wolly schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 11:28:
[...]
En hoe vind je dat de handhaving van die taak gaat bij bijvoorbeeld groene energiemaatschappijen die nu 1 euro /kWh rekenen voor energie afkomstig van wind, zon en andere groene bronnen die niets met Rusland te maken hebben?
[ Voor 47% gewijzigd door Titusvh op 23-09-2022 17:04 . Reden: bundeling ]
Moet eigenlijk 30 dagen zijn. Bezwaar maken, anders ga je alsnog akkoord:Titusvh schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 16:56:
[...]
Dit doet Vattenfall dus ook, tot wel slechts 2 weken tevoren. Van hun website:
Nieuwe energietarieven per 1-10-2022
Wanneer hoor ik iets van mijn nieuwe tarieven?
Je ontvangt voor 17 september 2022 een bericht van ons over je nieuwe variabele tarieven.
[ Voor 4% gewijzigd door derhenno op 23-09-2022 17:01 ]
Dit doet NLE al maanden bij mij. Ik ga morgen in bezwaar bij ze. Waardeloze club49euro schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 16:59:
Toch lijken ze allemaal in overtreding met deze late vermelding van gestegen prijzen, aldus de ACM. Dat wordt dus bezwaar maken en anders geschillencommissie zoals hierboven al door iemand geopperd werd
https://www.rtlnieuws.nl/...-van-tevoren-nee-zegt-acm
Dat is dan ook precies de strekking van het bericht waarop ik reageerde...derhenno schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 16:59:
[...]
Moet eigenlijk 30 dagen zijn. Bezwaar maken, anders ga je alsnog akkoord:
https://www.rtlnieuws.nl/...-van-tevoren-nee-zegt-acm
[ Voor 43% gewijzigd door Titusvh op 23-09-2022 17:09 ]
Ik zie nu dat er twee vragen gesteld werden, mijn antwoord sloeg op de 1e vraag.Titusvh schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 16:56:
[...]
Waar baseer jij dit op?
Vanmorgen in de Volkskrant een (plausibel klinkende) uitleg hoe deze verschillen zijn ontstaan.
De overheid beentje lichten stond daar niet bij.
Het lijkt me ook te kort dag om op de plotsklapse actie van het kabinet in te spelen.
[ Voor 3% gewijzigd door WackoH op 23-09-2022 17:29 ]
Ga je het erop gokken? Wat nu als ze de prijzen nog verder omhoog gooien?WackoH schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 17:28:
De ACM begint zich nu te roeren dat energiemaatschappijen minstens 30 dgn van tevoren (want wettelijk bepaalt) een tariefwijziging moeten afkondigen. Zie bericht bij de NOS.
Er staat een voorbeeld klachtenbrief van de ACM op de website van de Consumwijzer
De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt
JackBol schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 17:32:
[...]
Ga je het erop gokken? Wat nu als ze de prijzen nog verder omhoog gooien?
O u heeft inderdaad gelijk, wij hadden dat eerder moeten communiceren.Onze excuses.
Bijgaand de nieuwe tarieven en helaas zijn deze wel 200% hoger vanwege marktomstandigheden.
Wist u al dat er vanaf 1 januari een fikse prijsverlaging aan komt? Alle reden om bij ons klant te zijn!
Ik vind de voorlichting aan de consument en de voorbeeldbrief dan toch weer onduidelijk. Ze reppen zelfs over "bezwaar maken" tegen de tariefsverhoging. We hebben het over een overeenkomst met een consument, gewoon een civielrechtelijke overeenkomst, niet een beschikking van een bestuursorgaan. Daar kun je op allerlei manieren nog tegen protesteren, bijvoorbeeld op het moment dat de eindafrekening wordt opgemaakt.WackoH schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 17:28:
De ACM begint zich nu te roeren dat energiemaatschappijen minstens 30 dgn van tevoren (want wettelijk bepaalt) een tariefwijziging moeten afkondigen. Zie bericht bij de NOS.
Er staat een voorbeeld klachtenbrief van de ACM op de website van de Consumwijzer
Ik weet het niet....virofi schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 17:38:
Dat de energiebedrijven de dag na Prinsjesdag massaal hun tarieven verdubbelen maakt behoorlijk transparant dat ze misbruik maken van de situatie.
Dat zou een echt smerige streek zijn.PKHS schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 17:40:
Krijg 'een sigaar uit eigen doos' gevoel.
BTW over energie gaat gaat per 01-01-2023 terug van 9% naar 21%.
Dit terwijl de overheid ondanks het lagere BTW tarief maar dankzij de hoge prijzen van gas en elektra vele extra miljarden ophaalt.
'Dat zit zo: om de kosten van het prijsplafond te dekken, draait de overheid de dit jaar ingevoerde BTW-verlaging op energie weer terug.'
https://www.volkskrant.nl...n-stroomrekening~v579689/
[ Voor 85% gewijzigd door Willem30 op 23-09-2022 17:49 ]
GreenChoice en Eneco vegen hun niet zulke schrale billetjes in ieder geval af met de opmerking van de ACM: https://www.ad.nl/economi...-gas-en-elektra~a9ae7917/Willem30 schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 17:48:
Benieuwd of ACM nu echt eens wat gaat doen behalve dingen roepen.
per aspera ad astra
Het is vooral een andere verdeling (niet meer over het gehele bedrag onafhankelijk van verbruik) en onder de grenzen van het gestelde (nouja nog te stellen) geaccepteerde verbruik per huishouden een harde maximering die er eerst niet was.PKHS schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 17:40:
Krijg 'een sigaar uit eigen doos' gevoel.
BTW over energie gaat gaat per 01-01-2023 terug van 9% naar 21%.
Dit terwijl de overheid ondanks het lagere BTW tarief maar dankzij de hoge prijzen van gas en elektra vele extra miljarden ophaalt.
'Dat zit zo: om de kosten van het prijsplafond te dekken, draait de overheid de dit jaar ingevoerde BTW-verlaging op energie weer terug.'
https://www.volkskrant.nl...n-stroomrekening~v579689/
LAD93 schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 17:53:
[...]
GreenChoice en Eneco vegen hun niet zulke schrale billetjes in ieder geval af met de opmerking van de ACM: https://www.ad.nl/economi...-gas-en-elektra~a9ae7917/
Bizar dat de acm geen aanleiding ziet om de prijsstellingen onder de loep te nemen wat wel onder haar taken valt.De Autoriteit Consument & Markt (ACM) zag gisteren nog geen reden om in te grijpen bij energieleveranciers die hun variabele tarieven voor gas en elektriciteit nu zo flink omhoog gooien. ,,Daar doen wij nu geen onderzoek naar en daar hebben wij ook geen aanleiding voor”, zei een woordvoerder. ,,Het voelt heel onredelijk dat je zoveel meer moet betalen voor gas en elektriciteit, maar we zien tegelijkertijd dat Rusland minder gas levert en dat de prijzen op de energiemarkt heel hoog liggen op dit moment. En bij variabele contracten mogen die prijzen doorberekend worden door leveranciers aan hun klanten”, vervolgde hij.
De toezichthouder houdt bij energieleveranciers het verschil tussen inkoop- en verkoopprijzen in de gaten en of daarbij ‘onredelijke vergoedingen’ gevraagd worden aan consumenten. Dat is volgens de woordvoerder nu niet het geval.
Ik ga de brief morgen ook op de post doen - wat mij vooral steekt is dat zowel Eneco als GreenChoice (mijn leverancier) zich hier niks van aantrekken. Dit zouden nu exact de dingen moeten zijn waar de ACM direct bij op moet treden en de regering linea recta aan de bel moet trekken. De energiemaatschappijen zijn op dit moment totaal niet te vertrouwen. Maandbedragen die zomaar aangepast worden ‘ter bescherming van de consument’, wat natuurlijk dikke onzin is, prijzen die binnen 30 dagen omhoog gegooid worden met prijzen die perfect aansluiten bij het prijsplafond om zo de beste winst te halen als het plafond in gaat etc etc.Toet3r schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 18:03:
Mischien wel relevant voor discussie hier. Las net op de site van de NOS. Dat de ACM veel klachten krijgt dat energiebedrijven prijsverhogingen niet minimaal 30 dagen van te voren aankondigen. En dat is volgens de ACM WEL verplicht, energiecrisis of niet. In het NoS bericht staat ook een voorbeeldbrief van de ACM die je kan gebruiken om bezwaar te maken.
https://nos.nl/artikel/24...fout-met-tariefsverhoging
per aspera ad astra
Ik kreeg zelf ook een email van eneco op 3 september dat ze per 15 september de prijzen verhogen. Dit voldoet dus zeker niet. Wat ik me dan wel afvraag is of ze dan de prijs per 3 september mogen verhogen of 30 dagen nadat ze mijn bezwaar bericht hebben gehad.LAD93 schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 18:19:
[...]
Ik ga de brief morgen ook op de post doen - wat mij vooral steekt is dat zowel Eneco als GreenChoice (mijn leverancier) zich hier niks van aantrekken. Dit zouden nu exact de dingen moeten zijn waar de ACM direct bij op moet treden en de regering linea recta aan de bel moet trekken. De energiemaatschappijen zijn op dit moment totaal niet te vertrouwen. Maandbedragen die zomaar aangepast worden ‘ter bescherming van de consument’, wat natuurlijk dikke onzin is, prijzen die binnen 30 dagen omhoog gegooid worden met prijzen die perfect aansluiten bij het prijsplafond om zo de beste winst te halen als het plafond in gaat etc etc.
Ik heb ook nog niets gehoord. Ook ik heb een modelcontract sinds november vorig jaar. Ik neem aan dat onze tarieven gewoon gelijk blijven (€1,63 gas)?lvanhoe schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 17:45:
Ik heb van Vattenfall nog niks gehoord over nieuwe tarieven. Ik heb sinds november vorig jaar een model-contract. Verandert er voor mij iets?
Dan is het nu niet op jouw contract van toepassing.Stoffa schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 18:37:
Ik begrijp het niet helemaal met die oktoberverhogingen? Ik zit zelf bij Greenchoice, en zit al variabel, maar als ik inlog staat er toch echt dat mijn tarieven eindigen per 1-1-23, en dat ik 1,4 euro voor een kuub gas betaal en 0,33ct per kWh?
Heb ook niets van ze gehoord over een verandering oid?
Tsja, dit zegt toch eigenlijk alles:Wolly schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 17:58:
[...]
[...]
Bizar dat de acm geen aanleiding ziet om de prijsstellingen onder de loep te nemen wat wel onder haar taken valt.
Als de ene leverancier iets levert voor 50 cent en de andere rekent 1 euro dan lijkt mij dat toch een enorm signaal om te onderzoeken? Wat zou dan wel een aanleiding kunnen zijn om te onderzoeken?
Er worden megawinsten gemaakt in de energiemarkt. Sommige bedrijven verkopen energie voor dubbel te toch al idioot hoge marktprijs aan de consument (die niet weg kan)
— Pieter Omtzigt (@PieterOmtzigt) 23 september 2022
We moeten burgers helpen niet cowboys. Vandaar mijn voorstel voor onderzoek naar marktdagen.
Verworpen. pic.twitter.com/uNWGNxqhy1
Gegijzeld door de coalitie - zoals zo vaak.[b] ...
Tsja, dit zegt toch eigenlijk alles:
[Afbeelding]
[Twitter]
Maar nu kan de aandacht weer mooi dagenlang gericht worden op een relatief niemendalletje als te laat aangekondigde tariefwijzigingen. Terwijl eigenlijk de gehele energiemarkt onder de loep genomen moet worden. Die is namelijk dood- en doodziek, maar dat is blijkbaar allemaal prima.
Geen idee waar het precies staat, maar de ACM lijkt me ook een prima aan te wijzen bron in zo'n bezwaar. En blijkbaar staat het ook in 'de Elektriciteitsrichtlijn'.TheBrut3 schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 19:44:
Kan iemand mij het wetsartikel noemen waarin die 30 dagen genoemd staat? Ik vind dat voorbeeld bezwaarschrift zo'n amateuristisch stukje proza. Wanneer je in een bezwaarschrift aangeeft dat iets volgens de wet niet is toegestaan, dan benoem je daar ook het wetsartikel bij.
Bij toezichthouder Autoriteit Consument en Markt (ACM) zijn ze heel duidelijk: nee, dat mag niet. Een wijziging in je contract, wat het verhogen van de tarieven is, moet 30 dagen van tevoren worden aangekondigd.
Dat is de in de wet vastgelegde periode voor het opzeggen van een energiecontract. Diezelfde periode geldt voor het wijzigen van de tarieven, vertelt Tjitte Mastenbroek, woordvoerder van de ACM.
"De termijn van 30 dagen is ook geregeld in de Elektriciteitsrichtlijn", voegt hij toe.
Ik denk het ook? Ik hoop dat iemand hier een antwoord op heeft. Gaat over een Vattenfall modelcontract. Iemand?Japsuh schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 18:30:
[...]
Ik heb ook nog niets gehoord. Ook ik heb een modelcontract sinds november vorig jaar. Ik neem aan dat onze tarieven gewoon gelijk blijven (€1,63 gas)?
Dank dat is wel een opluchting.Wolly schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 18:39:
[...]
Dan is het nu niet op jouw contract van toepassing.
Als je niets hoort is het niet van toepassing. Zie de website van Vattenfall. Blijkbaar is een model contract anders dan een flexibel contract van hun.lvanhoe schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 19:51:
[...]
Ik denk het ook? Ik hoop dat iemand hier een antwoord op heeft. Gaat over een Vattenfall modelcontract. Iemand?
If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time
ik zou vermelden dat ik van hun een aangepaste nieuwe brief te ontvangen waarbij opnieuw die 30 dagen en du ook vanaf datum nieuwe bekendmaking aan mijn in zal gaanMatis schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 21:12:
Voorbeeldbrief van Consuwijzer om bezwaar te maken tegen te laat gecommitteerde tariefwijzigingen: https://www.consuwijzer.n...r-termijn-tariefwijziging
Ik kan de Elektriciteitsrichtlijn die het ACM benoemd terugvinden alsTheBrut3 schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 19:44:
Kan iemand mij het wetsartikel noemen waarin die 30 dagen genoemd staat? Ik vind dat voorbeeld bezwaarschrift zo'n amateuristisch stukje proza. Wanneer je in een bezwaarschrift aangeeft dat iets volgens de wet niet is toegestaan, dan benoem je daar ook het wetsartikel bij.
4. Eindafnemers worden op toereikende wijze in kennis gesteld van ieder voornemen de contractuele voorwaarden te wijzigen en op de hoogte worden gesteld van hun recht de overeenkomst op te zeggen wanneer zij van een dergelijk voornemen in kennis worden gesteld. Leveranciers stellen hun eindafnemers op een transparante en begrijpelijke manier rechtstreeks in kennis van aanpassingen van de leveringsprijs, alsmede van de redenen en voorwaarden voor de aanpassing en de reikwijdte ervan, en doen dit uiterlijk twee weken, en voor zover het huishoudelijke afnemers betreft, uiterlijk één maand vóór de aanpassing in werking treedt. De lidstaten zorgen ervoor dat eindafnemers de mogelijkheid krijgen contracten op te zeggen indien zij de hun door de leverancier meegedeelde nieuwe contractuele voorwaarden of aanpassingen van de leveringsprijs niet aanvaarden.
7 Een afnemer als bedoeld in artikel 95a, eerste lid, kan elke overeenkomst tot levering van elektriciteit beëindigen met inachtneming van een termijn van dertig dagen.
[ Voor 48% gewijzigd door grassmoon op 23-09-2022 23:39 ]
Weetje zeker dat je het modelcontract hebt en niet het variabele contract? Het model contract heeft helemaal geen 1,639 tarief dat is juist het tarief van het variabele contract sinds 1 juli.lvanhoe schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 19:51:
[...]
Ik denk het ook? Ik hoop dat iemand hier een antwoord op heeft. Gaat over een Vattenfall modelcontract. Iemand?
Ik ga in mijn brief uit van gedragscode Energie en Consument 2020, artikel 1.10 (14 dagen) en artikel 6:236 aanhef en sub j en o BW (30 dagen).TheBrut3 schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 19:44:
[ Voor 15% gewijzigd door Malarky op 24-09-2022 00:22 ]
Mooi om te zien dat zo'n geschillen commissie het gat tussen wat de wet voorschrijft en wat redelijkerwijs te verwachten valt (dertig dagen word regelmatig genoemd) overbrugt.TheBrut3 schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 00:00:
Ik heb zo in de vlugheid wel een uitspraak van de geschillencommissie gevonden, toch een soort jurisprudentie. Deze zeggen ook 30 dagen, met de kanttekening dat dit ook de opzegtermijn is. Dus als de opzegtermijn korter is, dan komt een leverancier er misschien mee weg.
https://www.degeschillenc...eovereenkomst-is-te-kort/
Ik zie 'Modelcontract Gas' en Modelcontract Stroom' staan in mijnvattenvall met de volgende tarieven:Malarky schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 23:58:
[...]
Weetje zeker dat je het modelcontract hebt en niet het variabele contract? Het model contract heeft helemaal geen 1,639 tarief dat is juist het tarief van het variabele contract sinds 1 juli.
Wat staat er hier bij contract type? https://www.vattenfall.nl...-vattenfall/#/vf/contract
De Wet implementatie EU-richtlijnen energie-efficiëntie is op 23 oktober 2020 in werking getreden in Nederland. Echter het artikel over de 1 maand aankondiging is alleen te vinden in de Herschikking Richtlijn energie-efficientie (onderdeel van het Fit-for-55-pakket) en die is momenteel in de amendements fase (eerste lezing) van het Europese Parlement. Daarna moeten we dus nog een heel eind in de EU voor de richtlijn van kracht wordt. De laatste amendementen zijn aangenomen op 14 september 2022 voor deze toekomstige richtlijn. Momenteel is het artikel 20 lid 3 welke luidt:grassmoon schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 22:47:
[...]
Ik kan de Elektriciteitsrichtlijn die het ACM benoemd terugvinden als "RICHTLIJN (EU) 2019/944 VAN HET EUROPEES PARLEMENT EN DE RAAD van 5 juni 2019 betreffende gemeenschappelijke regels voor de interne markt voor elektriciteit en tot wijziging
van Richtlijn 2012/27/EU " Hierin staat in Artikel 10 lid 4...
Eindafnemers worden naar behoren in kennis gesteld van elk voornemen om de contractvoorwaarden te wijzigen. Leveranciers stellen hun eindafnemers op een transparante en begrijpelijke manier rechtstreeks in kennis van aanpassingen van de leveringsprijs, alsmede van de redenen en voorwaarden voor de aanpassing en de reikwijdte ervan, en doen dit uiterlijk twee weken, en voor zover het huishoudelijke afnemers betreft, uiterlijk één maand vóór de aanpassing in werking treedt. Eindafnemers worden geïnformeerd over hun recht een contract op te zeggen indien zij niet instemmen met de nieuwe contractvoorwaarden of aanpassingen van de prijs die hun door de leverancier zijn meegedeeld overeenkomstig het contract. Eindafnemers stellen eindgebruikers onverwijld in kennis van de geplande contractuele wijzigingen.
Wat volgt uit art. 95m lid 7 Elektriciteitswet 1998 staat ook in art. 6:236 lid j BW:grassmoon schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 22:47:
Na een zoektocht heb ik het kunnen terugvinden in de Nederlandse wetgeving. Het staat in de Elektriciteitswet 1998. Zie Artikel 95m lid 2 en 7.
Lid 7: Een afnemer als bedoeld in artikel 95a, eerste lid, kan elke overeenkomst tot levering van elektriciteit beëindigen met inachtneming van een termijn van dertig dagen.
Dit zijn waarschijnlijk wel de artikelen waar de ACM zich op beroept, immers:Dat in geval van een overeenkomst tot het geregeld afleveren van zaken, elektriciteit, warmte en koude daaronder begrepen en dag-, nieuws- en weekbladen en tijdschriften niet daaronder begrepen, of tot het geregeld doen van verrichtingen, leidt tot stilzwijgende verlenging of vernieuwing in een overeenkomst voor bepaalde duur, dan wel tot een stilzwijgende voortzetting in een overeenkomst voor onbepaalde duur zonder dat de wederpartij de bevoegdheid heeft om de voortgezette overeenkomst te allen tijde op te zeggen met een opzegtermijn van ten hoogste een maand
De redenatie is dan: omdat je pas na 30 dagen kan overstappen, moet je ook minimaal 30 dagen voor wijziging van tarief worden geinformeerd, anders kan je immers niet tijdig overstappen.Bij toezichthouder Autoriteit Consument en Markt (ACM) zijn ze heel duidelijk: nee, dat mag niet. Een wijziging in je contract, wat het verhogen van de tarieven is, moet 30 dagen van tevoren worden aangekondigd.
Dat is de in de wet vastgelegde periode voor het opzeggen van een energiecontract. Diezelfde periode geldt voor het wijzigen van de tarieven, vertelt Tjitte Mastenbroek, woordvoerder van de ACM.
En bevestigd dat hier voor variabele contracten.19.4. Veranderen wij de leveringstarieven? Dan informeren we u schriftelijk of digitaal. Wij informeren u tijdig voordat wij deze tarieven veranderen en wij melden dan ook dat u onze overeenkomst zonder vaste einddatum mag beëindigen ....
21.2. U kunt onze overeenkomst opzeggen op dezelfde wijze waarop u de overeenkomst met ons afgesloten heeft: mondeling, schriftelijk of digitaal. U moet hierbij rekening houden met een opzegtermijn van dertig kalenderdagen. Wij kunnen ook met u afspreken dat de opzegtermijn korter is dan dertig kalenderdagen.
Ik heb de tarieven aankondigings email niet gezien van Vattenfall, maar je zou als consument nog hooguit kunnen opvoeren dat je uitging van een opzegtermijn van 30 dagen (immers dat staat op de Vattenfall website), en niet wist dat het deze keer per direct kon (er vanuit gaande dat dat niet vermeld is in de tarieven email).Naar het oordeel van de commissie dient voor de beoordeling van de redelijkheid van de termijn aansluiting te worden gezocht bij de opzegtermijn die in de meeste gevallen voor de consument geldt, te weten een termijn van 30 dagen. Niet goed valt in te zien waarom de consument akkoord moet gaan met een zeer korte termijn en hij daarvoor wel gebonden was aan een opzegtermijn van 30 dagen.
Immers hier staat dat de consument niet geleverd krijgt binnen 14 dagen na acceptatie (stilzwijgend bij tariefsverhoging?) tenzij de consument uitdrukkelijk vroeg om minder dan 14 dagen. Je kan dus zeker opvoeren als je 10 dagen van te voren nieuwe tarieven krijgt voorgeschoteld (Essent + Greenchoice hebben dat in voorwaarden) dat jij niet gevraagd hebt om levering binnen die 14 dagen. Maargoed, dan heb je 4 dagen korting als je je gelijk haalt.Voordat een leveringsovereenkomst wordt aangegaan, worden de aard en de
belangrijkste bepalingen van de leveringsovereenkomst in simpele en duidelijke taal aan
de consument uitgelegd, zodat de consument zich vóór de ondertekening bewust is van:
d) de leveringstarieven die hem worden aangeboden..
k) de verplichting om te betalen voor de levering van gas en elektriciteit binnen de
14 kalenderdagen bedenktermijn, onder de voorwaarden dat de levering tijdens de
bedenktijd op uitdrukkelijk verzoek van de consument heeft plaatsgevonden en de
consument op deze kosten (bij levering in de bedenktijd) is gewezen.
Interessant. Als jij niet geinformeerd bent over een prijswijziging en ik ook niet mogen we beiden van die 1,639 uitgaan. Al heb ik een Variabel contract en jij een Modelcontract.lvanhoe schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 00:37:
[...]
Ik zie 'Modelcontract Gas' en Modelcontract Stroom' staan in mijnvattenvall met de volgende tarieven:
Totaal variabele leveringskosten (0 - 170.000 m³)
2.311 m³ * € 1,639332 per m³
Totaal variabele leveringskosten enkeltarief (0 - 10.000 kWh)
5.548 kWh * € 0,336368 per kWh
Variabele leveringskosten enkeltarief: € 0,254947 per kWh
Overheidsheffing: € 0,081421 per kWh
[ Voor 107% gewijzigd door Malarky op 24-09-2022 08:50 ]
Ja, er is voor mij ook weinig om bezwaar tegen aan te tekenen op deze manier..Malarky schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 00:51:
[...]
Interessant. Als jij niet geinformeerd bent over een prijswijziging en ik ook niet mogen we beiden van die 1,639 uitgaan. Al heb ik een Variabel contract en jij een Modelcontract.
Verschil dat in jouw portal nog goedkope tarieven staan en bij mij niet.
Maar Vattenfall kan toch lastig gaan opvoeren “mensen vergeten te informeren maar het nieuwe tarief geldt wel”
Geen nieuw brief en geen email = geen nieuw tarief
Ik heb een vraagje hierover.Toet3r schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 18:03:
Mischien wel relevant voor discussie hier. Las net op de site van de NOS. Dat de ACM veel klachten krijgt dat energiebedrijven prijsverhogingen niet minimaal 30 dagen van te voren aankondigen. En dat is volgens de ACM WEL verplicht, energiecrisis of niet. In het NoS bericht staat ook een voorbeeldbrief van de ACM die je kan gebruiken om bezwaar te maken.
https://nos.nl/artikel/24...fout-met-tariefsverhoging
[ Voor 15% gewijzigd door tcw82 op 24-09-2022 08:08 ]
De eis is dat jij tijdig en persoonlijk (per e-mail of brief) moet worden geinformeerd over een eventuele tariefswijziging. Een aankondiging van een tariefswijziging per media is geen persoonlijk bericht aan jou, dus dat geldt niet. Dat volgt min of meer uit art. 6:237 sub a BW en wellicht zijn er nog betere.tcw82 schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 08:06:
[...]
Ik heb een vraagje hierover.
Vandebron geeft op de website aan dat je 26 september bericht krijgt voor de wijziging van 1 oktober.
[ Voor 13% gewijzigd door Malarky op 24-09-2022 08:59 ]
Dit NOS nieuws neigt naar totaal nepnieuws. Ze vergelijken bij het stroomplaatje tarieven zonder belasting voor zittende klanten (Essent) met modelcontracten (o.a. budget energie).
Ik ben wel benieuwd wat je gas prijs dan wordt.Kameelstok schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 09:05:
[...]
Dit NOS nieuws neigt naar totaal nepnieuws. Ze vergelijken bij het stroomplaatje tarieven zonder belasting voor zittende klanten (Essent) met modelcontracten (o.a. budget energie).
Als ik kan overstappen naar Essent tegen tarief 40ct/kWh regel ik dat vandaag nog.
Dat snap ik. Wat ik probeer te zeggen is dat de vdb mensen blijkbaar erg achter de zaken aanlopen.Malarky schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 08:57:
[...]
De eis is dat jij tijdig en persoonlijk (per e-mail of brief) moet worden geinformeerd over een eventuele tariefswijziging. Een aankondiging van een tariefswijziging per media is geen persoonlijk bericht aan jou, dus dat geldt niet. Dat volgt min of meer uit art. 6:237 sub a BW en wellicht zijn er nog betere.
Dit is de prijs die ik door heb gekregen van Vandebron:tcw82 schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 09:16:
[...]
Ik ben wel benieuwd wat je gas prijs dan wordt.
[ Voor 3% gewijzigd door The Executer op 24-09-2022 09:26 ]
"We don't make mistakes; we just have happy accidents" - Bob Ross
[ Voor 8% gewijzigd door BlazeMuis op 24-09-2022 09:33 ]
Dit staat bij mij ook. Mazzeltje dan denk ik, zeker omdat bij de veelgestelde vragen staat dat de tarieven van het modelcontract niet stijgen (alhoewel mijn tarief per 1 april wel is gestegen).lvanhoe schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 00:37:
[...]
Ik zie 'Modelcontract Gas' en Modelcontract Stroom' staan in mijnvattenvall met de volgende tarieven:
Totaal variabele leveringskosten (0 - 170.000 m³)
2.311 m³ * € 1,639332 per m³
Totaal variabele leveringskosten enkeltarief (0 - 10.000 kWh)
5.548 kWh * € 0,336368 per kWh
Variabele leveringskosten enkeltarief: € 0,254947 per kWh
Overheidsheffing: € 0,081421 per kWh
Ik denk inderdaad dat Oxxio er op deze manier omheen probeert te werken.Thy... schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 09:22:
Ik heb op 20 september mijn nieuwe tarieven van Oxxio gekregen maar heb een "losvast" contract met een opzegtermijn van 9 dagen (hebben ze ook nog expliciet in de mail genoemd) dus klagen zal weinig zin hebben.
Wij hebben net vorige week de prijzen ontvangen vanaf 1-10 bij powerpeers. Stroom gaat van 0,35 naar 0,53 en gas gaat van 1,72 naar 2,48. Las ook dat Essent al 3,38 ging rekenen per 1-10 voor gas. Dat verschil is erg extreem, dat is niet alleen de markt en de gasprijzen. Die dalen momenteel ook erg hard, ben ook benieuwd wat dit op (relatief) korte termijn betekent, verlagen zullen ze vast een keer per halfjaar doen, want dat is geen risico voor de leverancier.BlazeMuis schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 09:33:
Dat is voor veel huishoudens toch niet meer te betalen joh.
28 oktober eindigt mijn contract bij PowerPeers, benieuwd wat de prijzen daar gaan worden.
Dat zijn wel erg forse tarieven, dit zijn de tarieven die ik van energiedirect ontving. Deze gaan in vanaf 1 oktober.Justie schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 09:39:
Ik begrijp het artikel van de NOS ook niet. Ik zie bv bij gas van energiedirect staan dat het per 1 oktober rond de 2 euro per m3 kost (zie foto hierboven bij user tcw82).
Mijn contract (2 jaar vast) loopt half oktober af en dit kreeg ik gisteren in mijn email, mijn variabele tarieven (incl 9% BTW) worden:
normaal 0,73062
dal 0,62162
gas 3,09639
Ik heb al zitten rekenen met BTW e,d, , maar ik kom niet op de bedragen van de NOS.
Ik ga ervan uit dat anderen dezelfde variabele tarieven hebben bij Energiedirect.
2250 WP Zuid PVoutput
100% verhoogd toch?MdO82 schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 10:14:
Zo eneco harkt nog even lekker binnen bij schoonouders.
Ze betaalden €1,699 per m3.
Ze gaan per 1 oktober naar €3,399.
Even lekker 50% verhoogd.
Euh excuus idd 100%
2250 WP Zuid PVoutput
Yup 100% verhoogd.. wat had men anders verwacht van Eneco (ik hou men mond)
dat zou toch wel heel erg zijntcw82 schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 09:18:
[...]
Dat snap ik. Wat ik probeer te zeggen is dat de vdb mensen blijkbaar erg achter de zaken aanlopen.
Ben ook benieuwd hoeveel protesterende mensen straks een brief terug krijgen met " beste klant, u heeft gelijk, we schuiven de prijsverhoging door met inachtneming van juiste termijnen. Wel klappen we er nog 50 cent bij op, we stellen uw klandizie op prijs en nog een prettige weekend".
Ik heb precies dezelfde mail en tarieven ontvangen en heb vandaag via de Vastenlastenbond een 1 jaar vast contract afgesloten bij Gewoon Energie.Bushie schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 09:09:
inmiddels 3x (bijna) hetzelfde mailtje van Oxxio ontvangen over de tariefswijziging,
wel alle drie met dezelfde tarieven:
[Afbeelding]
Ik heb dezelfde info. Maandbedrag van 210 maar 390, maar gelijk maar weer naar het laagste bedrag mogelijk gezet.The Executer schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 09:24:
[...]
Dit is de prijs die ik door heb gekregen van Vandebron:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Van €120 naar €240 naar €500 / maand
Wijziging afgelopen nacht in de mailbox gekregen, gaat in per 1/10.
Dank voor je bericht. Wow...wat een verschil. Bizar. Ik ga naar contact met ze opnemen. Voor gas scheelt het 1,12 euro per m3. Ik zal waarschijnlijk een blabla verhaal krijgen....per chat, want telefonisch kan geloof ik niet.BlueZero schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 10:10:
[...]
Dat zijn wel erg forse tarieven, dit zijn de tarieven die ik van energiedirect ontving. Deze gaan in vanaf 1 oktober.
[Afbeelding]
Geen bezwaar = sowieso akkoord (indien er uiteindelijk niks gebeurt)...Arnout schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 10:20:
Persoonlijk zou ik me de moeite van het bezwaar voor nu besparen; nu de ACM het de wereld in heeft geslingerd verwacht ik dat er voor 1 okt nog wel het e.e.a. gaat gebeuren.
Als het onwettig is dan geldt natuurlijk niet dat alleen de bezwaarmakers het rechtgezet krijgen.derhenno schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 10:25:
[...]
Geen bezwaar = sowieso akkoord (indien er uiteindelijk niks gebeurt)...
je kan nu een jaar contract afsluiten met deze nog redelijk lage tarieven?Tommiiee schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 10:20:
[...]
Ik heb precies dezelfde mail en tarieven ontvangen en heb vandaag via de Vastenlastenbond een 1 jaar vast contract afgesloten bij Gewoon Energie.
[Afbeelding]
Gaat alleen pas over een maand in (24-10), dus tussen 1-10 en 24-10 zit ik vast aan de variabele tarieven uit jouw afbeelding.
was dat met de spaartax ook zo?Arnout schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 10:26:
[...]
Als het onwettig is dan geldt natuurlijk niet dat alleen de bezwaarmakers het rechtgezet krijgen.
erm...gezien hoe dat laatst ging met de vermogensbelasting?.....dat is dus helaas niet altijd het geval.....diefstal mag blijkbaar van de rechterArnout schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 10:26:
[...]
Als het onwettig is dan geldt natuurlijk niet dat alleen de bezwaarmakers het rechtgezet krijgen.
Ik heb sinds begin juli dit jaar een LosVast contract komend van een 1 jarig contract bij Oxxio zonder zelf iets te wijzigen. Heb tot dusver enkel over Prinsjesdag een mail van Oxxio gekregen verder niets over prijs wijzigingen.Bushie schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 09:09:
inmiddels 3x (bijna) hetzelfde mailtje van Oxxio ontvangen over de tariefswijziging,
wel alle drie met dezelfde tarieven:
[Afbeelding]
Dezelfde prijzen heb ik gistermiddag ook doorgekregen. Mijn 1 jarig vast contract loopt op 15 oktober af...Justie schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 09:39:
Ik begrijp het artikel van de NOS ook niet. Ik zie bv bij gas van energiedirect staan dat het per 1 oktober rond de 2 euro per m3 kost (zie foto hierboven bij user tcw82).
Mijn contract (2 jaar vast) loopt half oktober af en dit kreeg ik gisteren in mijn email, mijn variabele tarieven (incl 9% BTW) worden:
normaal 0,73062
dal 0,62162
gas 3,09639
Ik heb al zitten rekenen met BTW e,d, , maar ik kom niet op de bedragen van de NOS.
Ik ga ervan uit dat anderen dezelfde variabele tarieven hebben bij Energiedirect.
Tja, dat blijft m.i. koffiedik kijken, maar ik verwacht het even niet. Ik kan dit in ieder geval vele malen gemakkelijker dragen dan de tarieven van Oxxio. Op deze manier heb ik ook een stukje voorspelbaarheid.Maxwp schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 10:26:
[...]
je kan nu een jaar contract afsluiten met deze nog redelijk lage tarieven?
de afgelopen maanden kon je nergens meer wat afsluiten
dan vermoed ik dat de markt verwacht dat over <6 maanden de prijzen weer aardig gaan zakken anders doet men dit nu niet
Wat Vattenfall aangaat, staat normaliter op tijd in je eigen "mijn vattenfall" vermeld. Beste hier regelmatig kijken, ook om te zien hoe je actuele verbruik er voor staat.lvanhoe schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 01:21:
[...]
Ja, er is voor mij ook weinig om bezwaar tegen aan te tekenen op deze manier..
Hier hetzelfde, nog geen mail gehad met Oxxio LosVast onbepaalde tijd.Kadett schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 10:29:
[...]
Ik heb sinds begin juli dit jaar een LosVast contract komend van een 1 jarig contract bij Oxxio zonder zelf iets te wijzigen. Heb tot dusver enkel over Prinsjesdag een mail van Oxxio gekregen verder niets over prijs wijzigingen.
[ Voor 4% gewijzigd door dubbeldekkert op 24-09-2022 11:15 ]
Met zulke tarieven hoef je niet te rekenen op compensatie, de compensatie is generiek in de zin dat iedereen er recht op heeft ongeacht woonsituatie of inkomen. Echter het is een prijsplafond dus er wordt gezorgd dat je tot een vastgesteld verbruik nooit boven een vast bedrag per eenheid uitkomt. De waarde die nu genoemd werden zijn.Pudding94 schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 11:10:
Het energieplafond volgens RTL nieuws word een generieke maatregel? Betekent dat je dus een vast bedrag gecompenseerd krijgt op je energierekening vanaf volgend jaar en bij de FaQ op Energiedirect.nl staat dat er een vast bedrag wat door de overheid bepaalt word, word overgemaakt door het rijk en bij de klant, iemand die hier al meer van snapt hoe dit uitpakt?
Als je zeker weet dat je jezelf niet in de financiële problemen brengt bij een hoge afrekening is er niets mis met een lager maandbedrag, je kunt ook zelf gewoon je maandbedrag verlagen. Mijn maandbedrag komt ook niet overeen met het voorstel van de maatschappij, echter ik zorg er wel voor dat ik het overige geld apart houdt.shoombak schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 11:25:
Ik ben een beetje kwijt wat nu handig is om te doen. Wij hebben een "nul-opdemeter" woning, in de praktijk (2021) komt dit neer op 5800kwh verbruik en 3600kwh opwekken. Ons vaste contract bij Greenchoice is in April afgelopen dus de variabele tarieven gaan naar 0,89 per 1 okt.
Kijkend naar andere leveranciers zit het tarief iets lager 0,83 ( Essent) maar is voornamelijk het maandtarief fors lager 119,- tov 210,-
Ik hou liever het geld zelf apart dan dat ik erop gok dat die toko overeind blijft. Wat is nou verstandig?
Apple iPhone 16e LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq