• Kadett
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 21:20
dubbeldekkert schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 11:14:
[...]

Hier hetzelfde, nog geen mail gehad met Oxxio LosVast onbepaalde tijd.

Ook betaal ik al het gehele jaar;
Dal €0,217 per kWh
Normaal €0,267 per kWh

En gas €1,128 per m3.

Oxxio zelf is overigens niet te bereiken. Zowel via de chat als telefonisch. Er wordt gewoon niet gereageerd, of de telefoon opgenomen.
Hier merk ik dat de app sinds afgelopen donderdag niets meer update qua verbruik (slimme ) meter. Gelukkig is mijn verbruik dermate laag dat ik mij voor mijn situatie niet zo druk maak.

• Freakie1NL
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 23:15

Freakie1NL

Grote Baas

Thx, bespaart mij een postzegel. Vandaag via de chat geprobeerd maar geen medewerker beschikbaar. Chatbot dus danig dom dat bij 'email adres klantenservice ' hij denkt dat ik vragen heb over Prinsjesdag.

11*310 WP (3410) op ZO (~140°) @ ~41° hoek , Growatt 3000 MTL-S

• tcw82
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 00:17
BlueZero schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 11:31:
[...]

Als je zeker weet dat je jezelf niet in de financiële problemen brengt bij een hoge afrekening is er niets mis met een lager maandbedrag, je kunt ook zelf gewoon je maandbedrag verlagen. Mijn maandbedrag komt ook niet overeen met het voorstel van de maatschappij, echter ik zorg er wel voor dat ik het overige geld apart houdt.
Je kunt het niet onbeperkt verlagen. Ik zat op 210, kreeg voorstel 390 en kon maximaal verlagen naar...268 euro. Dus daar staat het nu op.

• tcw82
  • Laatst online: 00:17
Maxwp schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 10:19:
[...]

dat zou toch wel heel erg zijn
het acm heeft een voorbeeld brief om bezwaar te maken en al di emensen zouden dan meer moeten gaan betalen.
denk dat dan iedereen op zijn ahterste poten staat
maar lijkt me ook niet kunnen trouwens bezwaar maken mag geen reden zijn om tarieven te verhogen en mensen hebben allemaal het zelfde contract en betekend alleen of je een vast of niet vast contract heb en bij vele hoelang je al een bestaande klant bent hoe die tarieven worden berekend.
Erg? Het mag gewoon.

• shoombak
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
tcw82 schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 11:58:
[...]

Je kunt het niet onbeperkt verlagen. Ik zat op 210, kreeg voorstel 390 en kon maximaal verlagen naar...268 euro. Dus daar staat het nu op.
Ja dat merk ik nu ook bij GC, via de portal kan ik Max 10% onder het voorstel verlagen per maand. Ik heb nu een formulier ingevuld met verzoek tot lager maandtarief, geen idee wat daar uit gaat komen.

• Shodan
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 05-09 14:32
tcw82 schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 11:58:
[...]

Bij energie direct heb ik het via de chat verlaagd tot onder de 10% max verlaging, fluitje van een cent.

• Belecthor
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 13:03
Hier zit ik bij Budget-Energie waar ik per m3 gas €2,28 betaal en €0,57 per kWh en zit op en voorschotbedrag van €286 per maand. We wonen in een oud huis, maar we zijn veel aan het isoleren, maar het blijft een hoge temperatuurverwarming in huis met ditto verbruik.

Qua lokale verwarmingsmaatregelen zie ik door de bomen het bos niet meer zo en ben ik benieuwd wat jullie toepassen.

Ik heb het volgende idee: voor achter het bureau wil ik een IR-paneel installeren of eentje die je in de buurt kan zetten, maar qua wattage vind ik het lastig bepalen. 300 watt klinkt weinig; verwarmt het wel genoeg? De recensies zijn erg tegenstrijdig.

Daarnaast is het gebruiken van een elektrische deken voor beneden op de bank of achter het bureau ook wel een prettig idee.

Wat is jullie ervaring en wat zijn goede producten? Ik heb het idee dat er veel dropship achtige rommel verkocht wordt op Bol/Amazon in deze tijden als het op energiebesparende producten gaat en ik ben benieuwd wat een beetje degelijk spul is voor mijn doeleinden. Hebben jullie hier ervaringen mee of ideeën?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ruud888
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 10-08 00:00
Belecthor schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 12:13:
Hier zit ik bij Budget-Energie waar ik per m3 gas €2,28 betaal en €0,57 per kWh en zit op en voorschotbedrag van €286 per maand. We wonen in een oud huis, maar we zijn veel aan het isoleren, maar het blijft een hoge temperatuurverwarming in huis met ditto verbruik.

Qua lokale verwarmingsmaatregelen zie ik door de bomen het bos niet meer zo en ben ik benieuwd wat jullie toepassen.

Ik heb het volgende idee: voor achter het bureau wil ik een IR-paneel installeren of eentje die je in de buurt kan zetten, maar qua wattage vind ik het lastig bepalen. 300 watt klinkt weinig; verwarmt het wel genoeg? De recensies zijn erg tegenstrijdig.

Daarnaast is het gebruiken van een elektrische deken voor beneden op de bank of achter het bureau ook wel een prettig idee.

Wat is jullie ervaring en wat zijn goede producten? Ik heb het idee dat er veel dropship achtige rommel verkocht wordt op Bol/Amazon in deze tijden als het op energiebesparende producten gaat en ik ben benieuwd wat een beetje degelijk spul is voor mijn doeleinden. Hebben jullie hier ervaringen mee of ideeën?
Infrarood minimaal 600w op 1meter. Aanhet plafond minimaal 800w

Plaats bij niet gebruikte ramen 3laags noppenfolie aan de binnenzijde . Bevestingen met een waterspray. Blijft gewoon hangen. Isoleert zeer goed.

Dik groot vloerkleed.
Infrarood onder het vloerkleed. 400w.

Gordijnen

Pantoffels

Bij het koken deksels gebruiken en 10min eerder uitzetten.

• Malarky
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 12-09 04:45

Malarky

Wils voor wat ieder

dinandus schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 10:57:
[...]

Wat Vattenfall aangaat, staat normaliter op tijd in je eigen "mijn vattenfall" vermeld. Beste hier regelmatig kijken, ook om te zien hoe je actuele verbruik er voor staat.
Geen email gehad en er staat tot op vandaag niets onder Mijn Vattenfall. Wel andere berichtjes maar geen verhoging. Netjes digitale pagina uitdraai gemaakt.

Ik verwacht dus gewoon het 1,639 tarief voor variabel wat mij 4 augustus per email is meegedeeld. In mijn account staat bij tarieven wel 2,24 ondertussen (inclusief 21% btw), maarjah geen email, geen brief en geen notificatie ontvangen. Dus daar ga ik uiteraard niet mee akkoord.

Volgens Twitter en hun website hebben ze ondertussen iedereen geinformeerd. Ze lijken wat mensen vergeten. Hopelijk blijven ze mij vergeten. Eind december kan ik mooi richting de Geschillencommissie dan.

Hun verweer “we zijn deze klant vergeten te informeren maar het stond opzich wel op een gegeven moment in zijn online account” houdt nooit stand mag ik aannemen.

Voor de duidelijkheid: ik heb een variabel contract vanaf 1 september en geen modelcontract.

• tomtom901
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:11

tomtom901

Moderator General Chat
FabianGTI schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 11:10:
Geen idee of dit nu in het goede topic staat (zijn inmiddels de nodige topics met overlap) :

Eigenlijk is het gewoon een boos makend filmpje, modaal inkomen en dan nog niet rond kunnen komen per maand, wat een puinzooi hebben ze er in Den Haag van gemaakt de afgelopen jaren. :/
Dit soort filmpjes man, blijft natuurlijk TV dus wat sappig, maar it hits hard. Zo sneu voor die mensen die gewoon altijd (hard) gewerkt hebben. :/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mrVroom
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 10-09 19:56
In dit topic: https://gathering.tweaker...message/72768880#72768880

werd verwezen naar:
https://www.rijksoverheid...ver-de-salderingsregeling

Dit betreft de beantwoording van Jetten inzake het salderen. De bedoeling is jaarlijks, en ze gaan het zodanig herstellen middels een nota van wijziging Energiewet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gecko123
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 04-09 07:09
Belecthor schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 12:13:

Ledlampen
Tochtstrips bij de bouwmarkt
Comfortabele en warme truien
Iets om in huis te sporten zoals een hometrainer

Een energiemeter is handig om er achter te komen wat je grootste verbruikers zijn.

Iedere 1 watt continu kost met jou tarief 5 euro per jaar. Dus een router of accespoint van 10w een jaar uitzetten scheelt dus 50 euro per jaar op de energierekening. Is het bijvoorbeeld dit jaar echt nodig dat je synology 24u aan staat?

• Ablaze
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 28-08 08:40
Is er ergens een overzicht met alle leveranciers, hun gas- en elektriciteitstarieven, terugleververgoedingen en eventuele scum maatregelen die ze hanteren?
Echt moeilijk vergelijken op dit moment.

• Giel
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19-08 08:54
Ablaze schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 20:54:
Is er ergens een overzicht met alle leveranciers, hun gas- en elektriciteitstarieven, terugleververgoedingen en eventuele scum maatregelen die ze hanteren?
Echt moeilijk vergelijken op dit moment.
Het is al tijden een super niet-transparante markt. Erg onduidelijk allemaal. Er is wel een overzicht geweest maar de prijzen veranderen zo vaak dat het geen doen was volgens mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 00:08
wat mag? per persoon een eigen kwh en gas prijs?
dat word per contact gedaan en als jij een variable contract hebt van 10 jaar dan zijn jou tarieven gelijk aan die van een andere met het zelfde "contract"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
  • Laatst online: 00:08
Pudding94 schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 11:10:
Ik betaal nu voor een vast 3 jarig contract bij EnergieDirect, €1,69 per kuub wat volgend jaar €1,26 per kuub word en voor elektra piek/dal €0,34/€0,32 en volgend jaar elektra piek/dal €0,22/€0,20 per kWh.

Het energieplafond volgens RTL nieuws word een generieke maatregel? Betekent dat je dus een vast bedrag gecompenseerd krijgt op je energierekening vanaf volgend jaar en bij de FaQ op Energiedirect.nl staat dat er een vast bedrag wat door de overheid bepaalt word, word overgemaakt door het rijk en bij de klant, iemand die hier al meer van snapt hoe dit uitpakt?

https://www.rtlnieuws.nl/...-november-overcompensatie

Wat is de compensatie op energie voor november en december 2022?
Je nieuwe energierekening met een prijsplafond start 1 januari 2023. Tot dan krijg je voor zowel november als december een vast bedrag als compensatie op je termijnbedrag. Mooi bekeken, want zo blijft je energierekening ook komende maanden behapbaar. De hoogte van deze compensatie en wie er precies voor in aanmerking komt is nog niet duidelijk.

https://www.energiedirect...t-voor-je-energierekening
"het geld wordt verdeeld over alle klanten en niet alleen de klanten die het nodig hebben. Zij wijst erop dat eerdere pogingen om compensatie te geven aan specifieke groepen onuitvoerbaar bleken voor de energiemaatschappijen. "

wat een onzin lijkt me dit
iedereen met een vast contract met oude tarieven vallen buiten de korting
die wie recent een contract heeft moeten afsluiten of een variable contract heeft die krijgen wel de compensatie
dat is een admin regel voor de maatschappijen en gezien ze wel van alle hande andere zaken kunnen regelen zoals aparte tarieven voor mensen en kortingen e.d. moet dit onderscheid toch ook wel te maken zijn

kort door de bocht contract geen korting variabel wel ( mensen die het contract afliep zijn in middels ook wel variabel lijkt me want contract is net zo )

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PP_Sound
  • Registratie: Januari 2021
  • Niet online
Giel schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 21:18:
[...]

Het is al tijden een super niet-transparante markt. Erg onduidelijk allemaal. Er is wel een overzicht geweest maar de prijzen veranderen zo vaak dat het geen doen was volgens mij
Lang leve de vrije markt, iedereen gegijzeld bij zijn energiemaatschappij die al hun risico bij de klanten leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PP_Sound
  • Registratie: Januari 2021
  • Niet online
Maxwp schreef op zondag 25 september 2022 @ 01:11:
[...]

wat mag? per persoon een eigen kwh en gas prijs?
dat word per contact gedaan en als jij een variable contract hebt van 10 jaar dan zijn jou tarieven gelijk aan die van een andere met het zelfde "contract"
Dat is blijkbaar niet zo en zijn er veel verschillende "variabele" tarieven zelfs bij dezelfde leverancier, er lijkt sprake van een complete willekeur.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
PP_Sound schreef op zondag 25 september 2022 @ 01:26:
[...]

Lang leve de vrije markt, iedereen gegijzeld bij zijn energiemaatschappij die al hun risico bij de klanten leggen.
Er is helemaal niets vrij aan de energiemarkt.

Neem alleen al het feit dat op de groothandelsmarkt alle energie de prijs heeft van de duurste bron. Heb jij ooit gezien op de markt dat al het fruit de prijs van de duurste avocado krijgt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 21:46
Wolly schreef op zondag 25 september 2022 @ 08:20:
[...]

Neem alleen al het feit dat op de groothandelsmarkt alle energie de prijs heeft van de duurste bron. Heb jij ooit gezien op de markt dat al het fruit de prijs van de duurste avocado krijgt?
Jaren geleden is al geprobeerd die koppeling los te laten, juist Nederland was daarin de dwarsligger en ging het niet door.
Ze hadden natuurlijk al snel door dat het bedrijven geld ging kosten en dus ook minder naar staatskas.....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kameelstok
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 22:32
Wolly schreef op zondag 25 september 2022 @ 08:20:
[...]

Dezelfde avocado ligt niet in iedere kraam. Voor de eindgebruiker maakt het geen drol uit welke kWh het is. Op de spotmarkt telt de hoogste bieder. Net als bij de bloemenveiling in Aalsmeer.

Het gros van de zonnepaneel / windenergie is al lang verkocht tegen lagere tarieven.

Probleem: spotmarkt duur en nog teveel klanten met een goedkoop contract dat niet volledig gedekt is met lange-termijn contracten. Daar betaal je met een variabel contract ook voor...

[ Voor 3% gewijzigd door Kameelstok op 25-09-2022 09:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Resistor
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

BlueZero schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 10:10:
[...]

Dat zijn wel erg forse tarieven, dit zijn de tarieven die ik van energiedirect ontving. Deze gaan in vanaf 1 oktober.
[Afbeelding]
Grappig, mijn ouders zitten ook bij EnergieDirect, en die betalen wat minder voor hun stroom:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/ALAIVag.png

Verbruik is helaas niet te vergelijken, ze hebben net een paar weken de spouwmuren en kruipruimte geïsoleerd.
(oude verbruik vorig jaar was ongeveer 2500KWh/1700m³)

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Kameelstok schreef op zondag 25 september 2022 @ 09:29:
[...]

Dezelfde avocado ligt niet in iedere kraam. Voor de eindgebruiker maakt het geen drol uit welke kWh het is. Op de spotmarkt telt de hoogste bieder. Net als bij de bloemenveiling in Aalsmeer.
Toch zijn niet alle bloemen even duur, iets wat bij kWh ineens wel zo lijkt te zijn omdat dat zo is afgesproken.

En inderdaad, zoals @reneeke1970 zegt, Nederland is groot voorstander van dat systeem en heeft een wijziging altijd tegengehouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tux3.14
  • Registratie: September 2009
  • Niet online
Resistor schreef op zondag 25 september 2022 @ 10:11:
[...]

Grappig, mijn ouders zitten ook bij EnergieDirect, en die betalen wat minder voor hun stroom:
[Afbeelding]

Verbruik is helaas niet te vergelijken, ze hebben net een paar weken de spouwmuren en kruipruimte geïsoleerd.
Zou het kunnen dat je ouders al wat langer bij EnergieDirect zitten en daarom korting oid krijgen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Justie
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 29-07 20:41
Tux3.14 schreef op zondag 25 september 2022 @ 10:27:
[...]

Zou het kunnen dat je ouders al wat langer bij EnergieDirect zitten en daarom korting oid krijgen?
Ik ben al meer dan 10 jaar klant bij Energiedirect en krijg geen korting. Ik moet straks zelfs heel veel meer gaan betalen dan andere klanten bij Energiedirect. Zo betaal ik straks 3,096 per kub gas, terwijl anderen op 1,97 euro zitten. Maar liefst verschil van 1,12 euro per kub. Ik heb navraag gedaan bij Energiedirect. Ik laat het hier weten wanneer ik antwoord heb gekregen. (Hopelijk geen blabla verhaal over moment van inkoop, want ze weten toch al heel lang van tevoren wanneer mijn contract zou aflopen).

(tarief per 1 oktober)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 21:46
Resistor schreef op zondag 25 september 2022 @ 10:11:
[...]

[Afbeelding]

Mijn collega liet precies dezelfde mail zien van energie direct, hij gaat proberen die mee te verhuizen naar zijn nieuwe huis.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tux3.14
  • Niet online
Justie schreef op zondag 25 september 2022 @ 10:49:
[...]

Ik ben al meer dan 10 jaar klant bij Energiedirect en krijg geen korting. Ik moet straks zelfs heel veel meer gaan betalen dan andere klanten bij Energiedirect. Zo betaal ik straks 3,096 per kub gas, terwijl anderen op 1,97 euro zitten. Maar liefst verschil van 1,12 euro per kub. Ik heb navraag gedaan bij Energiedirect. Ik laat het hier weten wanneer ik antwoord heb gekregen. (Hopelijk geen blabla verhaal over moment van inkoop, want ze weten toch al heel lang van tevoren wanneer mijn contract zou aflopen).

(tarief per 1 oktober)
Ben zelf ook iets van 9 jaar klant bij EnergieDirect. Gelukkig heb ik nog een gunstig contract tot mei 2023, maar ik verwacht niet dat de prijzen dan weer op normaal niveau zijn. Dus ben benieuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YangWenli
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 07-07-2023
Wat is normaal? Spot goedkope gas uit Groningen en Siberië is voorbij.

De reden waarom het licht überhaupt nog brand is juist omdat iedere LPG tanker vanwege de prijs naar Rotterdam is komen varen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolfram55
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 21:11
Slavy schreef op donderdag 22 september 2022 @ 14:11:
Heb een iets oudere Ketel maar een goed geisoleerd huis. Iemand die mij kan helpen hiermee hoe ik toch die prijzen iets lager kan krijgen? Elke cent scheelt.
Wat betreft je gas kan je kijken op : Gas besparen door middel van CV tuning deel III

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Tux3.14 schreef op zondag 25 september 2022 @ 11:09:
[...]

Ben zelf ook iets van 9 jaar klant bij EnergieDirect. Gelukkig heb ik nog een gunstig contract tot mei 2023, maar ik verwacht niet dat de prijzen dan weer op normaal niveau zijn. Dus ben benieuwd.
Ik zit bij Engie met variabel sinds juli. Maar ik vind het nog meevallen tot nu. We zijn redelijk zuinig gelukkig altijd al geweest.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W9S2gsmyiuHLlZ38LQqRmlzrTJs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lWCIm3arStplSlwvRnTEYbRP.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ntGe-ZJS553ily6mjqqUS10ip0c=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iuJdn2l6ZLrfu7xAbU1bYYWI.jpg?f=fotoalbum_large

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tux3.14
  • Niet online
YangWenli schreef op zondag 25 september 2022 @ 12:16:
Wat is normaal? Spot goedkope gas uit Groningen en Siberië is voorbij.

De reden waarom het licht überhaupt nog brand is juist omdat iedere LPG tanker vanwege de prijs naar Rotterdam is komen varen.
Normaal is wat we een jaar geleden nog hadden. 1 kw/h voor 20 cent en 1 M3 gas voor 80 cent. Deze prijzen hadden we ook al toen Groningen was dicht gedraaid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gecko123
Via een podcast van BNR heb ik vernomen dat de elektriciteitsprijs tot standkomt door het laatste stukje wat regelbaar vermogen heet. Op dit moment zijn dat gascentrales.

Ik lees hier dat de elektriciteitsprijs gekoppeld is aan de gasprijs maar dat is dan indirect want als er een andere goedkopere techniek van regelbaar vermogen komt dan zal dat de uiteindelijke elektriciteitsprijs bepalen.

Of heb ik het mis?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Gecko123 schreef op zondag 25 september 2022 @ 13:45:
Via een podcast van BNR heb ik vernomen dat de elektriciteitsprijs tot standkomt door het laatste stukje wat regelbaar vermogen heet. Op dit moment zijn dat gascentrales.

Ik lees hier dat de elektriciteitsprijs gekoppeld is aan de gasprijs maar dat is dan indirect want als er een andere goedkopere techniek van regelbaar vermogen komt dan zal dat de uiteindelijke elektriciteitsprijs bepalen.

Of heb ik het mis?
Wat betaald wordt door de mensen zonder zonnepanelen :p

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjowhan
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12-09 16:06
reneeke1970 schreef op zondag 25 september 2022 @ 10:51:
[...]

Mijn collega liet precies dezelfde mail zien van energie direct, hij gaat proberen die mee te verhuizen naar zijn nieuwe huis.
Ik heb toevallig eenzelfde vraag gesteld, maar dan voor vattenvall - deze gaven aan dat je contract gewoon meegaat omdat je al klant bent en hierdoor je dus niet aan de modelcontracten hoeft (gelukkig) op je nieuwe adres.
Malarky schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 12:28:
[...]

Geen email gehad en er staat tot op vandaag niets onder Mijn Vattenfall. Wel andere berichtjes maar geen verhoging. Netjes digitale pagina uitdraai gemaakt.

Ik verwacht dus gewoon het 1,639 tarief voor variabel wat mij 4 augustus per email is meegedeeld. In mijn account staat bij tarieven wel 2,24 ondertussen (inclusief 21% btw), maarjah geen email, geen brief en geen notificatie ontvangen. Dus daar ga ik uiteraard niet mee akkoord.

Volgens Twitter en hun website hebben ze ondertussen iedereen geinformeerd. Ze lijken wat mensen vergeten. Hopelijk blijven ze mij vergeten. Eind december kan ik mooi richting de Geschillencommissie dan.

Hun verweer “we zijn deze klant vergeten te informeren maar het stond opzich wel op een gegeven moment in zijn online account” houdt nooit stand mag ik aannemen.

Voor de duidelijkheid: ik heb een variabel contract vanaf 1 september en geen modelcontract.
In mijn vattenvall is de melding van de nieuwe tarieven onder tabje "correspondentie" op 31 Augustus gedaan; op 6 sept hebben ze het per mail ook gemeld, dus in mijn geval is het 'op tijd'. Als dit inderdaad niet het geval is, is het misschien afhankelijk van je contract en heb je al de nieuwe tarieven gekregen.

De tarieven die ik gekregen heb bij variabel per 1 oktober (al jarenlang);
gas van € 1,465091 naar € 2,009110
elektra
dal van € 0,273034 naar € 0,367973
piek van € 0,323174 naar € 0,473703
Maandbedrag staat nu op 147 euro - als dit nog hoger gaat worden ga ik dit wel 'sparen' ipv aanpassen ondanks dat ik wel vertrouwen heb dat Vattenvall niet om gaat vallen.

http://specs.tweak.to/5253

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

Is er al meer bekend over het energie plafond voor gas loze huizen?

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tux3.14
  • Niet online
JackBol schreef op zondag 25 september 2022 @ 17:47:
Is er al meer bekend over het energie plafond voor gas loze huizen?
Ik denk dat als dit bekend is dat het wel frontpage nieuws word op de meeste nieuwsites :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Honnes
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 31-07 10:05

Of heb ik het mis?
Je zou het wel zeggen, maar denk niet dat het zomaar gaat, ik moet op één of andere manier dan aan dit korte videootje denken m.b.t kapitalisme in een notendop.

https://fi.linkedin.com/p...-6968554604988874752-PWua

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daikirai
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 06-06 14:58
Het viel me op dat er een flink verschil zit in de tarieven die ik in de mail doorkreeg t.o.v. wat er in rekening wordt gebracht.
De reactie van Oxxio hierop was het verschil 'kale' vs 'werkelijke' tarieven..
Klopt dit? Had hier nog niet van gehoord namelijk.

De verschillen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BfKBXHhcVew1uCoLsr5c3JLF3A0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/PxvvOhDDrIX33ovsX8v67i3a.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malarky

Malarky

Wils voor wat ieder

Sjowhan schreef op zondag 25 september 2022 @ 17:07:
[...]Als dit inderdaad niet het geval is, is het misschien afhankelijk van je contract en heb je al de nieuwe tarieven gekregen.
Zo werkt het niet. 6 augustus ben ik geinformeerd dat ik 1,639 inclusief 21% btw ga betalen vanaf 1 september. Dat was inderdaad toen ook de prijs.

Sindsdien ben ik nooit meer ergens over geinformeerd dus kan niet opeens “nieuwe tarieven” hebben. Prijsverhogingen doorvoeren zonder enig bericht kan natuurlijk niet.

Al lijken ze dat wel te gaan doen voor de mensen die ze vergeten hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjowhan
Malarky schreef op zondag 25 september 2022 @ 18:59:
[...]

Zo werkt het niet. 6 augustus ben ik geinformeerd dat ik 1,639 inclusief 21% btw ga betalen vanaf 1 september. Dat was inderdaad toen ook de prijs.

Sindsdien ben ik nooit meer ergens over geinformeerd dus kan niet opeens “nieuwe tarieven” hebben. Prijsverhogingen doorvoeren zonder enig bericht kan natuurlijk niet.

Al lijken ze dat wel te gaan doen voor de mensen die ze vergeten hebben.
Klopt - ik denk dat je beter hierover dan contact kan opnemen met ze om dit uit te sluiten; als ik dit jaar zo terugkijk heb ik op 1 januari (21 nov verstuurd)/1 apil (verstuurd op 24 maart!!!) en 1 juli (verstuurd op 21 juni) nieuwe tarieven gekregen.

Ze zijn dus, zeker voor de eerdere 2 keren, veels te laat geweest.
Uiteindelijk kan je hier (helaas) niets meer aan doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jojan265
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 21:25
Daikirai schreef op zondag 25 september 2022 @ 18:15:
Het viel me op dat er een flink verschil zit in de tarieven die ik in de mail doorkreeg t.o.v. wat er in rekening wordt gebracht.
De reactie van Oxxio hierop was het verschil 'kale' vs 'werkelijke' tarieven..
Klopt dit? Had hier nog niet van gehoord namelijk.

De verschillen:

[Afbeelding]
Dit kan wel kloppen. Energiebelasting voor stroom is op dit moment € 0,06729 excl. BTW en voor gas € 0,44972 excl. BTW

LG-HM071MR-U44 / SWW Hewalex PCWU 3.0 / PV SMA + Jinko 14 kWp / Kia e-Niro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bushie
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 19:55
vandaag wederom een mail van Oxxio met de aangepaste tarieven 8)7 . Zelfde tarieven als de vorige 4 e-mails

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wozmro
  • Laatst online: 23:23

Of heb ik het mis?
Die koppeling is technisch perfect te verklaren als je bedenkt dat vraag en aanbod steeds perfect in evenwicht moeten zijn.

Als jij thuis begint te koken en je inductiekookplaat inschakelt dan moet er ergens in Europa een gascentrale een heel klein beetje gas bij geven.

In het grotere geheel beschouwd komt het er op neer dat de nestfrequentie steeds op 50Hz moet blijven met iets van 0,1Hz tolerantie.

Als de de vraag(oa jouw kookplaat) te groot wordt dan kunnen de generatoren het niet houden en beginnen de rotoren te vertragen. Trager ronddraaien wil zeggen dat de nestfrequentie begint te dalen. Is er dan geen mogelijkheid om vermogen bij te schakelen dan klapt de ganse boel er uit en zitten grote delen van Europa zonder stroom.

Dus dat laatste beetje vermogen vanuit gascentrales moet er gewoon zijn om vraag en aanbod in evenwicht te houden. Er is geen alternatief en daarom is die zeer duur.

Dat is de prijs die je betaalt om het aanbod aan te passen aan de vraag.
Doe je net het omgekeerde: de vraag aanpassen aan het aanbod dan wordt de stroom vele malen goedkoper.

Moet je als samenleving wel willen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Of heb ik het mis?
Dat is correct, en ook logisch. Stel je de volgende versimpelde situatie voor:

- Er zijn vijf afnemers, die elk 100MW willen kopen
- Er zijn twee leveranciers van zonnestroom die elk 100MW kunnen leveren, twee leveranciers van windstroom die elk 100MW kunnen leveren en twee leveranciers van gas-stroom die elk 100MW kunnen leveren.
- Een zonnestroomleverancier heeft geen marginale kosten. Zijn panelen slijten niet harder of minder hard of hij nou stroom levert of niet. Dus bij 1 euro per MWh kan het uit.
- Een windleverancier heeft hele lage marginale kosten. Als de windmolen draait slijten de lagers, maar hij heeft verder praktisch geen kosten. Dus bij 3 euro per MWh kan het uit.
- Een gasleverancier heeft hoge kosten, want gas is schreeuwend duur. Dus er is 100 euro per MWh nodig om uit te komen.

Wat zal er nu gebeuren? Je zal zien dat de prijs van energie ongeveer 100 euro wordt. Als de prijs lager zou worden dan 99 euro, dan sluiten de gascentrales, en is er te weinig. Dan gaan de afnemers tegen elkaar opbieden voor stroom, totdat de prijs boven de 100 euro uitkomt en de meest efficiente van de twee gascentrales weer aan gaat.

Als de prijs ver bóven de 100 euro zou uitkomen, gaan beide gascentrales produceren, en dan is er een overschot aan stroom. Marktwerking zorgt er dan voor dat de prijs daalt tot het punt dat de prijs onder de 100 euro uitkomt en op dat moment gooit er een gascentrale de handdoek in de ring en gaat weer uit.

Maar stel je nu eens voor wat er zou gebeuren als er nog twee windleveranciers bijkomen. Dan hebben de zon- en windleveranciers samen voldoende om de afnemers van stroom te voorzien. Marktwerking zorgt er dan voor dat de prijs van stroom zakt tot 3 euro per MWh. Dan zeggen we dat wind de marginale producent is, dus dus de prijs bepaalt. Als er zonleveranciers bijikomen totdat alleen zon voldoende is, zakt de prijs naar praktsich nul. Dan is zon de marginale leverancier.

in de praktijk is het iets ingewikkelder, want:
- Niet alleen de hoeveelheid die leveranciers willen leveren hangt af van de prijs, maar ook de hoeveelheid die afnemers willen afnemen hangt er vanaf.
- Stroom is anders dan gas moeilijk op te slaan of te bufferen en het matchen van een verbruiks- en een leveringsprofiel is niet makkelijk. Dit treft vooral leveranciers van zon en windstroom.
- De meeste stroom wordt op de langetermijnmarkt verkocht en niet op de spotmarkt.

Maar het principe blijft in stand; op de spotmarkt wordt voor alle stroom de prijs betaald van de marginale energiebron.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Wozmro schreef op zondag 25 september 2022 @ 21:16:
[...]

Die koppeling is technisch perfect te verklaren als je bedenkt dat vraag en aanbod steeds perfect in evenwicht moeten zijn.

Als jij thuis begint te koken en je inductiekookplaat inschakelt dan moet er ergens in Europa een gascentrale een heel klein beetje gas bij geven.

In het grotere geheel beschouwd komt het er op neer dat de nestfrequentie steeds op 50Hz moet blijven met iets van 0,1Hz tolerantie.

Als de de vraag(oa jouw kookplaat) te groot wordt dan kunnen de generatoren het niet houden en beginnen de rotoren te vertragen. Trager ronddraaien wil zeggen dat de nestfrequentie begint te dalen. Is er dan geen mogelijkheid om vermogen bij te schakelen dan klapt de ganse boel er uit en zitten grote delen van Europa zonder stroom.

Dus dat laatste beetje vermogen vanuit gascentrales moet er gewoon zijn om vraag en aanbod in evenwicht te houden. Er is geen alternatief en daarom is die zeer duur.

Dat is de prijs die je betaalt om het aanbod aan te passen aan de vraag.
Doe je net het omgekeerde: de vraag aanpassen aan het aanbod dan wordt de stroom vele malen goedkoper.

Moet je als samenleving wel willen.
Volgens mij komt >50% van de energievoorziening in NL uit gas, maar jij zegt dus dat het logisch is dat het allerlaatste stukje gas wordt gebruikt om het netwerk te stabiliseren en dat daarvoor de resterende 99% van de energiebronnen dezelfde prijs hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malarky

Malarky

Wils voor wat ieder

Sjowhan schreef op zondag 25 september 2022 @ 19:20:
[...]

Klopt - ik denk dat je beter hierover dan contact kan opnemen met ze om dit uit te sluiten
Als ik contact opneem maak ik slapende honden wakker. Als ik gewoon vergeten wordt hoe gaan ze zich dan in Januari 2023 verweren bij de Geschillencomisssie?

Met het argument dat ze mij vergeten waren? Zou kansloos moeten zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wozmro
  • Laatst online: 23:23
De elektriciteitsmarkt is een Europese markt. Er is 1 Europees netwerk waar alle producenten en alle verbruikers op aangesloten zitten.

Volgens de afspraken van de energiemarkt wordt er elk moment een hoeveelheid kWh geproduceerd en verbruikt.

Je kan aan een kWh die in je huis binnenkomt niet zien door wie en op welke manier die geproduceerd is. Dus je kan daar ook geen verschillende prijzen op plakken.

De huidige werkwijze waarop elektriciteit verhandeld wordt vloeit voort vanuit de eigenschappen van elektriciteit en de manier waarop een elektriciteitsnet opgebouwd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gecko123
eamelink schreef op zondag 25 september 2022 @ 21:51:
[...]

- Er zijn twee leveranciers van zonnestroom die elk 100MW kunnen leveren, twee leveranciers van windstroom die elk 100MW kunnen leveren en twee leveranciers van gas-stroom die elk 100MW kunnen leveren.
- Een zonnestroomleverancier heeft geen marginale kosten. Zijn panelen slijten niet harder of minder hard of hij nou stroom levert of niet. Dus bij 1 euro per MWh kan het uit.
- Een windleverancier heeft hele lage marginale kosten. Als de windmolen draait slijten de lagers, maar hij heeft verder praktisch geen kosten. Dus bij 3 euro per MWh kan het uit.
- Een gasleverancier heeft hoge kosten, want gas is schreeuwend duur. Dus er is 100 euro per MWh nodig om uit te komen.

Wat zal er nu gebeuren? Je zal zien dat de prijs van energie ongeveer 100 euro wordt. Als de prijs lager zou worden dan 99 euro, dan sluiten de gascentrales, en is er te weinig. Dan gaan de afnemers tegen elkaar opbieden voor stroom, totdat de prijs boven de 99 euro uitkomt en de meest efficiente van de twee gascentrales weer aan gaat.

Als de prijs ver bóven de 100 euro zou uitkomen, gaan beide gascentrales produceren, en dan is er een overschot aan stroom. Marktwerking zorgt er dan voor dat de prijs daalt tot het punt dat de prijs onder de 100 euro uitkomt en op dat moment gooit er een gascentrale de handdoek in de ring en gaat weer uit.

Maar stel je nu eens voor wat er zou gebeuren als er nog twee windleveranciers bijkomen. Dan hebben de zon- en windleveranciers samen voldoende om de afnemers van stroom te voorzien. Marktwerking zorgt er dan voor dat de prijs van stroom zakt tot 3 euro per MWh. Dan zeggen we dat wind de marginale producent is, dus dus de prijs bepaalt. Als er zonleveranciers bijikomen totdat alleen zon voldoende is, zakt de prijs naar praktsich nul. Dan is zon de marginale leverancier.

- Niet alleen de hoeveelheid die leveranciers willen leveren hangt af van de prijs, maar ook de hoeveelheid die afnemers willen afnemen hangt er vanaf.
- Stroom is anders dan gas moeilijk op te slaan of te bufferen en het matchen van een verbruiks- en een leveringsprofiel is niet makkelijk. Dit treft vooral leveranciers van zon en windstroom.
- De meeste stroom wordt op de langetermijnmarkt verkocht en niet op de spotmarkt.

Maar het principe blijft in stand; op de spotmarkt wordt voor alle stroom de prijs betaald van de marginale energiebron.
Bedankt voor deze uitleg.

Er is dus een groot kostprijsverschil tussen wind en zonne-energie in vergelijking met energie van een gascentrale waardoor een wind- en zonne-energieproducent veel meer winst maakt voor hun geproduceerde energie (namelijk voor de prijs van een gascentrale).

Is een manier om de uiteindelijke prijs in balans te krijgen door de kostprijs van een gascentrale te verlagen (door subsidie) met de (over)winsten uit wind- en zon? Dat zou de prijs dan naar beneden brengen toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amtelode
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 27-07-2023
Sjowhan schreef op zondag 25 september 2022 @ 17:07:
[...]

Ik heb toevallig eenzelfde vraag gesteld, maar dan voor vattenvall - deze gaven aan dat je contract gewoon meegaat omdat je al klant bent en hierdoor je dus niet aan de modelcontracten hoeft (gelukkig) op je nieuwe adres.

[...]

In mijn vattenvall is de melding van de nieuwe tarieven onder tabje "correspondentie" op 31 Augustus gedaan; op 6 sept hebben ze het per mail ook gemeld, dus in mijn geval is het 'op tijd'. Als dit inderdaad niet het geval is, is het misschien afhankelijk van je contract en heb je al de nieuwe tarieven gekregen.

De tarieven die ik gekregen heb bij variabel per 1 oktober (al jarenlang);

[...]

Maandbedrag staat nu op 147 euro - als dit nog hoger gaat worden ga ik dit wel 'sparen' ipv aanpassen ondanks dat ik wel vertrouwen heb dat Vattenvall niet om gaat vallen.
Het heet Vattenvall met een reden, niet gaan miepen als het toch om valt. :P

Ik heb hier ondertussen het maandbedrag ook lager gezet.
Stond op 150 en de schatting is 110.
Waarom dan te veel betalen?
Argument dat je dan niet bij hoeft te betalen was snel aan de kant geschoven toen ik zei dat je het bij een faillissement allemaal kwijt bent. :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gerritjan
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 23:33
Wozmro schreef op zondag 25 september 2022 @ 22:43:
De elektriciteitsmarkt is een Europese markt. Er is 1 Europees netwerk waar alle producenten en alle verbruikers op aangesloten zitten.
Mooi!
Ben benieuwd wanneer ik een contract kan afsluiten bij een Duitse of Belgische leverancier.
Zou toch moeten kunnen in de Europese markt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Gecko123 schreef op zondag 25 september 2022 @ 23:09:

Er is dus een groot kostprijsverschil tussen wind en zonne-energie in vergelijking met energie van een gascentrale waardoor een wind- en zonne-energieproducent veel meer winst maakt voor hun geproduceerde energie (namelijk voor de prijs van een gascentrale).

Is een manier om de uiteindelijke prijs in balans te krijgen door de kostprijs van een gascentrale te verlagen (door subsidie) met de (over)winsten uit wind- en zon? Dat zou de prijs dan naar beneden brengen toch?
Dat kan, maar heeft als 'nadeel' dat stroom voor iedereen goedkoper wordt, en dus ook het verbruik weer opdrijft. Het is beter om dat afgeroomde geld (en overwinsten belasten van energieproducenten met lage marginale kosten is precies het plan van de Europese Commissie) voor gerichte ondersteuning te gebruiken bij de groepen die het het hardst nodig hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• E.D.
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 11-09 00:10
Is er ook bekend of het prijsplafond ook gaat gelden voor dynamische energie aanbieders?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjowhan
Malarky schreef op zondag 25 september 2022 @ 22:42:
[...]

Als ik contact opneem maak ik slapende honden wakker. Als ik gewoon vergeten wordt hoe gaan ze zich dan in Januari 2023 verweren bij de Geschillencomisssie?

Met het argument dat ze mij vergeten waren? Zou kansloos moeten zijn.
Point taken. Ben heel benieuwd wat er gaat gebeuren met jouw tarief dan per 1 okt.
Amtelode schreef op zondag 25 september 2022 @ 23:16:
[...]

Het heet Vattenvall met een reden, niet gaan miepen als het toch om valt. :P

Ik heb hier ondertussen het maandbedrag ook lager gezet.
Stond op 150 en de schatting is 110.
Waarom dan te veel betalen?
Argument dat je dan niet bij hoeft te betalen was snel aan de kant geschoven toen ik zei dat je het bij een faillissement allemaal kwijt bent. :P
begrijp ik - vind dit maandbedrag nog redelijk voor het verbruik obv nieuwe tarieven, maar als vvt nu straks weer komt met een verhoging zal ik zeker hier niet mee in gaan en dit apart gaan zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TIGER1125
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 17:57
Gecko123 schreef op zondag 25 september 2022 @ 23:09:
[...]

Nee, de EU had een andere oplossing ze willen de energieproductie zonder gas gaan maximaliseren:
De Commissie wil onder meer dat er een maximumprijs komt voor duurzame elektriciteit die bijvoorbeeld via wind of zon wordt opgewekt. De producenten van deze stroom maken vaak weinig kosten, maar ze profiteren wel van de huidige hoge energieprijs.
https://nos.nl/artikel/24...e-energiecrisis-aanpakken

Het artikel waar inhoudelijk op die prijzen ingaan werd kan ik zo snel niet vinden, maar ik meen dat de tarieven op 180 euro per mWh bij productie zonder gas, waar die nu nog op 360 euro staat. (even slag om de arm voor de exacte bedragen)

Dus in plaats van de hoge prijs kunstmatig te verlagen, door er geld in te pompen, doen ze eindelijk iets verstandigs en dat is het aftoppen van de maximale kostprijs door het voordeel van die koppeling te maximaliseren.

Je krijgt straks dus gewoon een energiemarkt waar een deel van de stroom super duur is (gas), en niemand wil hebben tenzij absoluut noodzakelijk is, en een deel waar de prijs zo maar de helft lager ligt dan nu het geval is. Dat zou ook zo maar kunnen leiden tot een omslag in de stroomproductie, naar minder fossiel en meer hernieuwbaar/duurzaam/kernenergie.

[ Voor 4% gewijzigd door TIGER1125 op 26-09-2022 09:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox
  • Laatst online: 23:10

Nox

Noxiuz

Marzman schreef op zondag 25 september 2022 @ 12:39:
[...]

Ik zit bij Engie met variabel sinds juli. Maar ik vind het nog meevallen tot nu. We zijn redelijk zuinig gelukkig altijd al geweest.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Waarom gaat gas in kWh en niet in m³ bij jullie :? Die meter meet toch kubieke meters... O-)

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Nox schreef op maandag 26 september 2022 @ 10:18:
[...]

Waarom gaat gas in kWh en niet in m³ bij jullie :? Die meter meet toch kubieke meters... O-)
Ben ook wel benieuwd idd, bij mij staat er in de Engie app ook gewoon m3 en geen kWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Belecthor
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 13:03
Gecko123 schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 17:53:
[...]

Ledlampen
Tochtstrips bij de bouwmarkt
Comfortabele en warme truien
Iets om in huis te sporten zoals een hometrainer

Een energiemeter is handig om er achter te komen wat je grootste verbruikers zijn.

Iedere 1 watt continu kost met jou tarief 5 euro per jaar. Dus een router of accespoint van 10w een jaar uitzetten scheelt dus 50 euro per jaar op de energierekening. Is het bijvoorbeeld dit jaar echt nodig dat je synology 24u aan staat?
Dit is een mooie manier om er naar te kijken. Ik ga even op onderzoek uit.

Hier gaan de tarieven in oktober ook weer fors omhoog bij Budget Energie. De verwarming is nog niet aan geweest, maar het wordt een koude week!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

[...]

ArcticWolf schreef op maandag 26 september 2022 @ 10:26:
[...]

Ben ook wel benieuwd idd, bij mij staat er in de Engie app ook gewoon m3 en geen kWh.
Dat heeft ermee te maken dat de calorische waarde van het gas lichtelijk kan verschillen over een periode. In Nederland kiezen ze ervoor om daarom een jaarlijkse correctie toe te passen.

Je kan ook gewoon de calorische waarde in kWh hanteren.

Zie ook hier:
Waarom staat de calorische waarde op je energierekening?
Omdat aardgas een natuurproduct is, is de samenstelling niet altijd gelijk. Dat betekent dat ook de calorische waarde in de loop van het jaar een klein beetje verandert. Op je energierekening staat wat de calorische waarde in de afgelopen periode gemiddeld is geweest. Zo weet je precies wat je krijgt voor je geld.

[ Voor 10% gewijzigd door Glashelder op 26-09-2022 10:31 ]

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• mar-10
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 22:51
Aardgas uit Groningen bevat redelijk veel stikstof. Aardgas uit Noorwegen en Rusland bevat bijna geen stikstof. Gas uit Groningen bevat dus per m3 minder energie dan ieder ander aardgas. Deze twee gassoorten worden ook wel met laagcalorisch en hoogcalorisch aangeduid.

In Nederland krijg je als huishouden enkel laagcalorisch. Voor de industrie ligt er een apart buizennet met hoogcalorisch gas.

In ons omringende landen hangt het van je regio af of je als huishouden laag- of hoogcalorisch gas ontvangt. Jouw netbeheerder rekent daarom de m3 om naar kWh, zodat jouw energieleverancier jou op gebruikte energie ipv gebruikt volume kan factureren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Team-RiNo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 12-09 16:59
[...]

Ik weet niet of het in dit geval zo is maar in België gaat het volgens mij standaard per kWh i.p.v. m3.

5440Wp O/W op plat dak | 3MXM52N2V1B8 i.c.m. 1xFTXM35M2V1B + 2xFTXM25M2V1B | RTX4090+7800X3D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox

Nox

Noxiuz

Glashelder schreef op maandag 26 september 2022 @ 10:31:
[...]

[...]

Dat heeft ermee te maken dat de calorische waarde van het gas lichtelijk kan verschillen over een periode. In Nederland kiezen ze ervoor om daarom een jaarlijkse correctie toe te passen.

Je kan ook gewoon de calorische waarde in kWh hanteren.

Zie ook hier:

[...]
Maar je rekent af in kubieke meters? Prima dat je die correctie toepast maar het maakt het niet makkelijker om je verbruik te vergelijken met anderen die kubieke meters afnemen. Een schuifje kwh-euro-m3 zou dan beter op zijn plek zijn.

"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shoombak
  • Niet online
Wat is nu wijsheid met een gasloos huis icm variabel contract met een fors geschat maandbedrag? Blijven zitten in de hoop dat er vanuit de politiek nog iets gaat gebeuren, of een andere leverancier kiezen met een lager maandtarief en evt zelf het geld apart zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox

Nox

Noxiuz

shoombak schreef op maandag 26 september 2022 @ 10:50:
Wat is nu wijsheid met een gasloos huis icm variabel contract met een fors geschat maandbedrag? Blijven zitten in de hoop dat er vanuit de politiek nog iets gaat gebeuren, of een andere leverancier kiezen met een lager maandtarief en evt zelf het geld apart zetten?
Wisselen zou ik zeggen. Je bent nu variabel en gaat naar lager variabel. Als er verder geen nadelen aan kleven zoals boetes e.d. dan... go for it?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Volksdennis
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 28-08-2024
shoombak schreef op maandag 26 september 2022 @ 10:50:
Ik ziet hier met het zelfde vraagstuk. Gasloos en uitzicht op prijzen van 1,04.- KWh maakt me behoorlijk aan het piekeren .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KatirZan
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12-09 13:06

KatirZan

Wandelende orgaanzak

Zojuist mijn jaarafrekening mogen ontvangen (jeej, geld terug) en vervolgens mijn nieuwe termijnbedrag van Essent.....

404 EUR voorschot per maand met de notificatie dat ze in oktober opnieuw gaan berekenen. Ik heb deze nu terug gezet naar 250 EUR en dan gaan we wel zien wat er gebeurd.

Mijn verbruik staat al eerder in dit topic, dus daar zal ik jullie niet mee lastig vallen. Ik vind het voorschot erg ruim gerekend van Essent, ik kwam zelf uit rond de 280 EUR....

Wabbawabbawabbawabba

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 18:18
Ik zou even deze maand aankijken en wachten wat het prijzenplafond precies gaat worden, kan natuurlijk wel weer verschil zitten tussen de leveranciers.

Jullie hebben dan beide geen zonnepanelen neem ik aan? Want dan zou ik zo snel mogelijk overstappen naar een leverancier die gewoon jaarsaldering doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Volksdennis
FabianGTI schreef op maandag 26 september 2022 @ 11:09:
Ik zou even deze maand aankijken en wachten wat het prijzenplafond precies gaat worden, kan natuurlijk wel weer verschil zitten tussen de leveranciers.

Jullie hebben dan beide geen zonnepanelen neem ik aan? Want dan zou ik zo snel mogelijk overstappen naar een leverancier die gewoon jaarsaldering doet.
Ik heb sinds Aug dit jaar een PV systeem wat ongeveer mijn verbruik ( 4800 KWh) zou moeten gaan opwekken.........echter komt deze maand de bestelde EV binnen waarvan ik verwacht dat deze nog eens 4800KWh gaat verbruiken. Het is wel zo dat de baas deze KWh's 100% gaat vergoeden.

Energieleverancier is GC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChaserBoZ_
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 06-09 18:10
Volksdennis schreef op maandag 26 september 2022 @ 11:33:
[...]

Ik heb sinds Aug dit jaar een PV systeem wat ongeveer mijn verbruik ( 4800 KWh) zou moeten gaan opwekken.........echter komt deze maand de bestelde EV binnen waarvan ik verwacht dat deze nog eens 4800KWh gaat verbruiken. Het is wel zo dat de baas deze KWh's 100% gaat vergoeden.

Mooi dat je werkgever dat gaat vergoeden. Het meest kromme aan het huidige voorstel is dat mensen die juist naar all-electric zijn gestapt in het kader van verduurzamen, nu benadeeld worden (je komt immers snel boven die 2400 KWh uit).

Ik heb sinds kort eindelijk zonnepanelen, en zou daarmee nu 'spekkoper' zijn; https://solarmagazine.nl/...epanelen-profiteren-flink (een na laatste paragraaf).

Dat vind ik niet erg uiteraard, maar het geheel lijkt niet super rechtvaardig nu. En daarmee kom je terug op het cirkeltje; salderen wordt afgebouwd, thuisaccu kan zinnig zijn, daar is nog niet al teveel vraag naar.

'Maar het heeft altijd zo gewerkt . . . . . . '

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bushie
Volksdennis schreef op maandag 26 september 2022 @ 11:33:
[...]

Wat gaat je werkgever vergoeden ten tijde dat je nog in je 2400khw voor €0,70 zit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ImLegenJerry
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 12-09 11:27
shoombak schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 12:00:
[...]

Ja dat merk ik nu ook bij GC, via de portal kan ik Max 10% onder het voorstel verlagen per maand. Ik heb nu een formulier ingevuld met verzoek tot lager maandtarief, geen idee wat daar uit gaat komen.
Dit is apart, ik kon vandaag via de GC app mijn termijnbedrag verlagen van 187 naar 97. 'Geschat' staat op 142. Dat is toch een verlaging van 30%+. Ik heb zelf een 3 jaar Duurzaam Dalen contract. Wellicht ligt het daar aan?

Sony A7C II || Sigma 24-70mm F/2.8 DG DN II Art || Sony FE 200-600 mm F/5.6-6.3 G OSS || Fujifilm X-S10 || XF10-24mm F/4 || Viltrox 33mm F/1.4 || Viltrox 56mm F/1.4 || XF80mm F/2.8 Macro || XF100-400mm F/4.5-5.6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Volksdennis
Bushie schreef op maandag 26 september 2022 @ 12:23:
[...]
Wat gaat je werkgever vergoeden ten tijde dat je nog in je 2400khw voor €0,70 zit?
Ja dat is o.a een vraag waar ik mee zit. Ik zie het uiteraard niet zitten om de " goedkope" Kw's in de auto te stoppen om vervolgens de WP te moeten voeden met Kw's van de hoofdprijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shoombak
  • Niet online
ImLegenJerry schreef op maandag 26 september 2022 @ 12:28:
[...]

Dit is apart, ik kon vandaag via de GC app mijn termijnbedrag verlagen van 187 naar 97. 'Geschat' staat op 142. Dat is toch een verlaging van 30%+. Ik heb zelf een 3 jaar Duurzaam Dalen contract. Wellicht ligt het daar aan?
Ik heb een variabel contract, maar de berekening is op basis van 1,5 jaar, dus volgens mij gaat het daar al grotendeels mis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Titusvh
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 12-09 15:46
Volksdennis schreef op maandag 26 september 2022 @ 12:50:
[...]
Ja dat is o.a een vraag waar ik mee zit. Ik zie het uiteraard niet zitten om de " goedkope" Kw's in de auto te stoppen om vervolgens de WP te moeten voeden met Kw's van de hoofdprijs.
Je werkgever kan dit toch niet precies uitpluizen. Bij sommige leveranciers schijn je overdag op zonnige dag zelfs geld toe te krijgen...

Als het forfaitaire bedrag dat je werkgever je waarschijnlijk gaat geven echt te laag is kan je gewoon aan een publieke laadpaal gaan staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YangWenli
Is het iemand opgevallen dat Eneco enorm moeilijk doet met het aanpassen van het termijnbedrag? Ze willen nu 120 euro van mij hebben terwijl mijn verbruik altijd tussen de 30-40 euro lag. Ben niet van plan om deze winter mijn verwarming aan te zetten.

Ik bedoel ik begrijp echt dat ze doodsbang zijn voor mensen die straks niet betalen maar ik ben een volwassen man zonder schulden I know what I'm doing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
YangWenli schreef op maandag 26 september 2022 @ 12:58:
Is het iemand opgevallen dat Eneco enorm moeilijk doet met het aanpassen van het termijnbedrag? Ze willen nu 120 euro van mij hebben terwijl mijn verbruik altijd tussen de 30-40 euro lag. Ben niet van plan om deze winter mijn verwarming aan te zetten.

Ik bedoel ik begrijp echt dat ze doodsbang zijn voor mensen die straks niet betalen maar ik ben een volwassen man zonder schulden I know what I'm doing.
Goede les voor mij, sloop niet de haard uit je huis :-(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Titusvh
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 12-09 15:46
30 dagen termijn
Voor zover ik weet heeft nog niemand de beruchte 30 dagen termijn m.b.t. tijdigheid doorgeven tariefswijzigingen in de wet aan kunnen wijzen.

Het zal ook wel een aardig zoekklusje worden. Want waar binnen de 5(!) lagen van wetten en regelingen moet je beginnen?

De ACM let erop of iedereen op de energiemarkt zich aan de regels houdt. De regels voor energie en drinkwater zijn gebaseerd op Europese verordeningen (1) en Nederlandse wetten (2). De regering heeft sommige wetten uitgewerkt in een Algemene Maatregel van Bestuur (3). Een ministerie kan zo’n AMvB weer uitwerken in een ministeriële regeling(4). De ACM vult haar beleidsruimte verder in met beleidsregels(5).
Bron

Ik zie gebeuren dat de wet uiteindelijk te weinig concreet is. Door bijvoorbeeld slechts over "tijdigheid" te spreken.

Ik heb eerder contact met de ACM gehad over een andere kwestie (koop op afstand en herroepingsrecht) waar de wet te vaag was. Zij wisten het ook niet! Er was maar één manier om daar achter te komen: naar de rechter!

Gezien de diepe zakken van de energiemaatschappijen zullen weinigen hier trek in hebben. (Sanderink effect).

Enige dat ik vond was een stukje van de ACM waarin de 30 dagen weliswaar wordt genoemd, maar die zichzelf weer tegenspreekt:

Ieder jaar én vier weken voordat u uw tarieven voor de levering van elektriciteit en/of gas aan kleinverbruikers wijzigt, moet u een overzicht van de nieuwe tarieven sturen aan de ACM. Echter, de ACM maakt een uitzondering op deze regel. De nieuwe tarieven zijn niet in alle gevallen vier weken van tevoren volledig bekend. U mag daarom tariefwijzigingen uiterlijk op de ingangsdatum van de nieuwe tarieven indienen.

Daarnaast dient u tariefwijzigingen altijd minimaal 30 dagen van tevoren tijdig en persoonlijk naar uw afnemers te communiceren.

Bron

Ze geven zelf aan dat tarieven soms niet tijdig bekend zijn. Dus een energieleverancier mag zich eventueel niet aan die 30 dagen houden. Maar hoe kan deze die dan bij een consument wél aan die 30 dagen houden?

Bezwaar
Heeft het wel zin dat iedereen bezwaar gaat aantekenen?
Maar uiteindelijk moet het bedrag onderaan de streep toch opgehoest worden. Plus alle extra kosten van misschien wel een miljoen bezwaren.
Aan de andere kant wil je niet het risico lopen dat, net zoals bij de box 3 kwestie, alleen mensen die bezwaar aantekenen rechtsherstel krijgen.

Ook verwacht ik niet te veel van de ACM. Bij faillissement van Welkom Energie lijkt het erop dat ze grote steken hebben laten vallen. Mogelijk ook door onduidelijke wetgeving waar je pas tegenaan loopt als je hem nodig hebt. Hert feit dat ze WOB-verzoeken weigeren is al een teken aan de wand.

Ook de geschillencommissie laat het daar afweten. Zie Afhandeling faillissement Welkom Energie elders op dit forum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bushie
Volksdennis schreef op maandag 26 september 2022 @ 12:50:
[...]

Die vraag speelt bij ons ook, hier is iedereen van mening dat je direct het bedrag volgens je contract terug dient te krijgen. die 2400kwh zijn voor jezelf niet voor de auto.
PS: ik beheer deze terugbetalingen voor al mijn collega's in de Shell-Recharge portal, ik kan echter alleen maar centen invullen (max 0,99 dus). Ik heb nu één collega die op €1,03 zit na 1 oktober, ben benieuwd of er nog een update komt van die portal :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YangWenli
Wolly schreef op maandag 26 september 2022 @ 13:00:
[...]

Goede les voor mij, sloop niet de haard uit je huis :-(
Een kuub hout zal ook wel niet goedkoop zijn 7(8)7

Ik krijg het allemaal wel terug aan het eind van het jaar wat teveel betaal maar zo werkt het niet bij huishoudens.
Denk dat de Eneco computer niet helemaal begrijpt dat mensen als een gek gaan besparen de komende winter. Het wordt niet als vorig jaar.

Ga toch maar eens kijken naar een andere leverancier. Klaar met Eneco zit al 20 jaar bij hun en nu het een beetje tegenzit gaan ze me naaien.

"Wat er ook gebeurt altijd blijven lachen"-filosoof Bassie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
YangWenli schreef op maandag 26 september 2022 @ 13:44:
[...]

Een kuub hout zal ook wel niet goedkoop zijn 7(8)7

Ik krijg het allemaal wel terug aan het eind van het jaar wat teveel betaal maar zo werkt het niet bij huishoudens.
Denk dat de Eneco computer niet helemaal begrijpt dat mensen als een gek gaan besparen de komende winter. Het wordt niet als vorig jaar.

Ga toch maar eens kijken naar een andere leverancier. Klaar met Eneco zit al 20 jaar bij hun en nu het een beetje tegenzit gaan ze me naaien.

"Wat er ook gebeurt altijd blijven lachen"-filosoof Bassie.
Hout kan je bufferen, gas niet.

Maar hoe ga jij de winter doorkomen zonder de kachel aan te zetten? Denk dat er maar weinig mensen zijn die dat kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 22:03
Iemand toevallig al een idee (of wellicht een mening) over het prijsplafond icm met de vooraf afgesloten vaste contracten?

Ik vind het zelf namelijk ergens best lullig dat ik recent een 3-jarig contract heb afgesloten (bij GC/Univé), en dus vast zit, anders moet ik een boete betalen (die misschien wel door de regering naar grotere hoogtes wordt geschroefd), maar dadelijk wel dezelfde (plafond)prijs betaal (voor gas, want stroom is wel iets goedkoper) dan degene die iedere maand over kan stappen zonder extra kosten met een variabel contract.
Of zou GC er een soort korting op gaan doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hp68
  • Laatst online: 29-06 18:01
Truus01 schreef op maandag 26 september 2022 @ 14:10:
Iemand toevallig al een idee (of wellicht een mening) over het prijsplafond icm met de vooraf afgesloten vaste contracten?

Ik vind het zelf namelijk ergens best lullig dat ik recent een 3-jarig contract heb afgesloten (bij GC/Univé), en dus vast zit, anders moet ik een boete betalen (die misschien wel door de regering naar grotere hoogtes wordt geschroefd), maar dadelijk wel dezelfde (plafond)prijs betaal (voor gas, want stroom is wel iets goedkoper) dan degene die iedere maand over kan stappen zonder extra kosten met een variabel contract.
Het gaat om een plafond dus al heb je vaste lagere prijzen dan blijven die gelden tot einde contract

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
Hp68 schreef op maandag 26 september 2022 @ 14:12:
[...]

Het gaat om een plafond dus al heb je vaste lagere prijzen dan blijven die gelden tot einde contract
Daarom juist. Gas staat onder mijn contract het eerste jaar (het grootste gedeelte van 2023) op €2,46039 (incl. all), dus dat gaat per 1-1-2023 naar de plafondprijs van €1,50. (Althans, zoals het er nu naar uitziet, al is mij onduidelijk of die €1,50 incl. all is, of bv excl BTW (die juist weer naar 21% gaat).)
Het gaat voor iedereen naar die €1,50, maar ik zit ondertussen wel vast aan het vaste contract, terwijl een ander de vrijheid van het variabele contract heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kraakhelder
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 11-08 09:31
Truus01 schreef op maandag 26 september 2022 @ 14:10:

Als jij al een contract hebt, gaan daar de boetes niet meer van veranderen. Die veranderen voor nieuwe contracten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
Kraakhelder schreef op maandag 26 september 2022 @ 14:21:
Als jij al een contract hebt, gaan daar de boetes niet meer van veranderen. Die veranderen voor nieuwe contracten.
Aha, dat is alvast iets.
Dank je.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ChaserBoZ_
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 06-09 18:10
YangWenli schreef op maandag 26 september 2022 @ 12:58:

Ik ben benieuwd hoeveel mensen denken van 'komt wel goed', verlagen dat voorschot, mega probleem straks.

* ChaserBoZ_ balanceert tussen 'wat als de energiemaatschappij failliet gaat' versus 'ik wil geen al te grote nabetaling'.

Een Excelsheet houdt me rustig ;)

'Maar het heeft altijd zo gewerkt . . . . . . '

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

[...]

Ik denk omdat we overgestapt zijn van arm gas naar rijk gas en dan komt het beter uit voor de verkoper naar kWh te kijken :p (en het is ook een beetje een overgangsperiode, dus het zou oneerlijk zijn, mensen met arm gas zouden dan meer betalen).

[ Voor 17% gewijzigd door Marzman op 26-09-2022 14:31 ]

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grassmoon
Ik zit bij greenchoice en krijg de nieuwe variabele prijzen die in het nieuws zijn geweest. 3,44 euro voor gas per m3 en voor electra 1,04 euro normaal, 0,70 euro dal.

Gelukkig is mijn gebruik niet zo hoog. 451 m3 gas per jaar en 1600 kwh met afgelopen 12 maanden 1200 kwh teruglevering.

Ik heb even voor mijzelf uitgerekend hoeveel prijsstijging ik met mijn huidige verbruik heb. Met de nieuwe tarieven van oktober ga ik 720% meer betalen dan met mijn vaste contract van een jaar geleden. van 17 euro in de maand naar 138 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grassmoon
Marzman schreef op maandag 26 september 2022 @ 14:30:
[...]

Ik denk omdat we overgestapt zijn van arm gas naar rijk gas en dan komt het beter uit voor de verkoper naar kWh te kijken :p (en het is ook een beetje een overgangsperiode, dus het zou oneerlijk zijn, mensen met arm gas zouden dan meer betalen).
De cv ketels bij huishoudens kunnen alleen maar op arm gas draaien. Het rijke gas gaat eerst door de stikstoffabrieken om er arm gas van te maken (die er nog niet zijn).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

grassmoon schreef op maandag 26 september 2022 @ 14:32:
[...]

De cv ketels bij huishoudens kunnen alleen maar op arm gas draaien. Het rijke gas gaat eerst door de stikstoffabrieken om er arm gas van te maken (die er nog niet zijn).
https://www.fluvius.be/nl...20en%20is%20hoogcalorisch.

Oudere toestellen moeten ook aangepast worden, nieuwere toestellen draaien in theorie ook op rijk gas maar kunnen wel gaan resoneren en dan moet er alsnog iemand naar komen kijken.

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LAD93
  • Registratie: Maart 2016
  • Niet online
ChaserBoZ_ schreef op maandag 26 september 2022 @ 14:27:
[...]

Ik ben benieuwd hoeveel mensen denken van 'komt wel goed', verlagen dat voorschot, mega probleem straks.

* ChaserBoZ_ balanceert tussen 'wat als de energiemaatschappij failliet gaat' versus 'ik wil geen al te grote nabetaling'.

Ik vind het vooral vervelend dat mijn verbruikssituatie compleet veranderd is en dat ik mezelf nu in allemaal bochten moet wringen om m’n maandbedrag lager te krijgen.

per aspera ad astra

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bie100
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 16:07
[...]

denk dat de meeste mensen een hoge voorschot gewoonweg niet kunnen betalen en dan een bord eten belangrijker vinden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

bie100 schreef op maandag 26 september 2022 @ 14:37:
[...]

denk dat de meeste mensen een hoge voorschot gewoonweg niet kunnen betalen en dan een bord eten belangrijker vinden
Dat is prima, maar dan moet je ook de verwarming uit laten ;) Maar ik denk dat veel mensen hun gedrag aanpassen. Ik heb het liever wat kouder in huis of dat ik het op een alternatieve manier verwarm dan dat ik de bedragen moet betalen die nu soms het nieuws halen.

[ Voor 25% gewijzigd door Marzman op 26-09-2022 14:40 ]

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bie100
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 16:07
Marzman schreef op maandag 26 september 2022 @ 14:39:
[...]

Dat is prima, maar dan moet je ook de verwarming uit laten ;)
ach die zien wel waar het schip strand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 19:45
[...]

Ik schrijf het verschil weg (dat wat ik minder ben gaan betalen) en spaar dit.
Mocht de boel klappen dan ben ik mijn geld niet kwijt.
Ik heb mazzel met nog een lopend contract en kreeg veel terug en dus een lager voorschot.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Turralyon
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 12-09 10:43
Wolly schreef op maandag 26 september 2022 @ 13:58:
[...]

Hout kan je bufferen, gas niet.

Maar hoe ga jij de winter doorkomen zonder de kachel aan te zetten? Denk dat er maar weinig mensen zijn die dat kunnen.
Reumahandschoenen, warme trui, fleecedeken over de benen tijdens het thuiswerken. Met geregeld een kop koffie/thee. En voor savonds op de bank een 2 persoonsdekbedje halen bij de action en die delen met je partner met een lekkere mok warme chocolademelk. Wat kaarsen aan en dan red je dat makkelijk.

Vorig jaar ook gedaan en toen 300m³ gas gebruikt.

[ Voor 4% gewijzigd door Turralyon op 26-09-2022 14:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
eamelink schreef op zondag 25 september 2022 @ 21:51:
[...]

Wat zal er nu gebeuren? Je zal zien dat de prijs van energie ongeveer 100 euro wordt. Als de prijs lager zou worden dan 99 euro, dan sluiten de gascentrales, en is er te weinig. Dan gaan de afnemers tegen elkaar opbieden voor stroom, totdat de prijs boven de 100 euro uitkomt en de meest efficiente van de twee gascentrales weer aan gaat.

Het is correct maar niet logisch. Bewijst voor mij vooral dat economie vooral theoretisch klopt, maar in de praktijk gewoon niet altijd tot zijn recht komt.

Zelfde kromme principe dat de transactie van 1 aandeel de waarde op de beurs van het hele bedrijf bepaalt. We weten alleen ook allemaal als er 1 seconde later alle aandelen aangeboden worden op de beurs er helemaal niemand is die die prijs betaalt.

Het gaat alleen tegen het kapitalistische model in. Overwinst laten liggen.....
Je zou ook een samengestelde prijs kunnen vaststellen: vandaag was 60% geleverd door wind, 30 procent door zon en 10% door gas. We kennen de kostprijs. Iedere leverancier krijgt mooie winstopslag en dan meer rekenen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Malarky

Malarky

Wils voor wat ieder

Titusvh schreef op maandag 26 september 2022 @ 13:12:
30 dagen termijn
Voor zover ik weet heeft nog niemand de beruchte 30 dagen termijn m.b.t. tijdigheid doorgeven tariefswijzigingen in de wet aan kunnen wijzen.

Het zal ook wel een aardig zoekklusje worden. Want waar binnen de 5(!) lagen van wetten en regelingen moet je beginnen?
Zie mijn post hier: Malarky in "Help! De energierekening - kroegtopic" met de volledige uitleg en toelichting.

Is dus art. 95m lid 7 Elektriciteitswet 1998 en art. 6:236 lid j BW met de redentatie dat je als klant 30 dagen van te voren moet aangeven dat je opzegt dus je moet ook 30 dagen van te voren worden geinformeerd met een prijsverhoging. Immers anders kan je - tegen je wil in - moeten verlengen tegen een prijs waar je niet het contract voor bent aangegaan.

De ACM vergeet echter dat energiemaatschappijen in de e-mail met de prijsverhoging soms/meestal/vaak communiceren dat de klant bij deze ook de mogelijkheid heeft om per direct zijn of haar contract op te zeggen.

En als je per direct mag opzeggen als afnemer, kun je dus ook per direct een andere leverancier kiezen (immers de verplichte 14 dagen wachttermijn mag je als consument vanaf zien bij je nieuwe leverancier na je uitdrukkelijke toestemming).

Dan kun je nog aanvoeren als consument dat je nieuwe maatschappij toch zeker 3 dagen qua administratie nodig heeft, daar zal de Geschillencommissie qua 'tijdigheid' zeker in mee gaan. De energiemaatschappijen als Essent en Greenchoice zullen zich dan beroepen op dat ze zich daarom ook de voorwaarden van 'minimaal 10 dagen van te voren' hebben gehouden.

Samengevat: zolang jouw leverancier jou de kans geeft per direct op te zeggen bij een prijsverhoging (ipv de gebruikelijke 30 dagen) geldt de termijn van 30 dagen ook niet.

Pas tegen die tijd dat de Herschikking Richtlijn energie-efficientie officieel is en geimplementeerd in Nederlandse wetgeving (waarschijnlijk meerdere jaren) verandert de huidige situatie pas en is de 30 dagen wettelijke verankert.

Voor aanbieders van telecommunicatie diensten staat de 30 dagen bijvoorbeeld letterlijk in de wet. Zie art. 7.2 Telecommunicatiewet
1. Ten minste een maand voordat een voorgenomen wijziging van een beding dat is opgenomen in een overeenkomst van kracht wordt:
a. biedt een aanbieder van een openbare elektronische communicatiedienst of een openbaar elektronisch communicatienetwerk de abonnee de mogelijkheid om de overeenkomst kosteloos te beëindigen, en
b. stelt de aanbieder de abonnee op genoegzame wijze op de hoogte van de inhoud van de voorgenomen wijziging en van de mogelijkheid om de overeenkomst kosteloos te beëindigen.

[ Voor 19% gewijzigd door Malarky op 26-09-2022 15:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Malarky schreef op maandag 26 september 2022 @ 14:59:
[...]

Zie mijn post hier: Malarky in "Help! De energierekening - kroegtopic" met de volledige uitleg en toelichting.

Is dus art. 95m lid 7 Elektriciteitswet 1998 en art. 6:236 lid j BW met de redentatie dat je als klant 30 dagen van te voren moet aangeven dat je opzegt dus je moet ook 30 dagen van te voren worden geinformeerd met een prijsverhoging. Immers anders kan je - tegen je wil in - moeten verlengen tegen een prijs waar je niet het contract voor bent aangegaan.

De ACM vergeet echter dat energiemaatschappijen in de e-mail met de prijsverhoging soms/meestal/vaak communiceren dat de klant bij deze ook de mogelijkheid heeft om per direct zijn of haar contract op te zeggen.

En als je per direct mag opzeggen als afnemer, kun je dus ook per direct een andere leverancier kiezen (immers de verplichte 14 dagen wachttermijn mag je als consument vanaf zien bij je nieuwe leverancier na je uitdrukkelijke toestemming).

Dan kun je nog aanvoeren als consument dat je nieuwe maatschappij toch zeker 3 dagen qua administratie nodig heeft, daar zal de Geschillencommissie qua 'tijdigheid' zeker in mee gaan. De energiemaatschappijen als Essent en Greenchoice zullen zich dan beroepen op dat ze zich daarom ook de voorwaarden van 'minimaal 10 dagen van te voren' hebben gehouden.

Samengevat: zolang jouw leverancier jou de kans geeft per direct op te zeggen bij een prijsverhoging (ipv de gebruikelijke 30 dagen) geldt de termijn van 30 dagen ook niet.

Pas tegen die tijd dat de Herschikking Richtlijn energie-efficientie officieel is en geimplementeerd in Nederlandse wetgeving (waarschijnlijk meerdere jaren) verandert de huidige situatie pas en is de 30 dagen wettelijke verankert.
Ik kan je samenvatting niet rijmen met deze uitspraak van de geschillencommissie.
De consument klaagt over de door de ondernemer gehanteerde termijn van 7 dagen voor het doorvoeren van een tussentijdse wijziging van de tarieven van zijn overeenkomst met variabele tarieven met de ondernemer.
De klacht gaat alleen over de redelijke termijn. Het is onduidelijk wat redelijk is. Normaal geldt een overstaptermijn van één maand. Nu mag je zonder termijn overstappen, maar het is in deze tijd moeilijk om over te stappen
De tussenconclusie is dan ook dat het de ondernemer vrijstond om de tarieven tussentijds te wijzigen.

Vervolgens is het de vraag of de ondernemer bij de aankondiging van de wijziging van de tarieven dit in overeenstemming met de geldende AV en productvoorwaarden, dat wil zeggen tijdig en met inachtneming van een redelijke termijn, heeft gedaan.

Naar het oordeel van de commissie is dat niet het geval.
https://www.degeschillenc...eovereenkomst-is-te-kort/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hendriks1
  • Laatst online: 12-09 18:40
https://www.gaslicht.com/energie-informatie/energiebelasting

Wat maken jullie hier nou van betreffende de "vermindering energiebelasting "
Als je dit leest gaat de voorgestelde Verlaging(!)energiebelasting op gas en elektra niet door per 2023, indien er een prijsplafond komt. Ook gaat de btw weer naar 21% terug.

Tot zover duidelijk! Maar de zogenaamde "vermindering energiebelasting" gaat wel omhoog per aansluitingen naar 941 zeggen zij althans...Via andere bronnen lees je echter ook weer dat deze terug gaat naar 558 per aansluiting.

Overigens ook in het chatgesprek met gaslicht houden zij aan 941 vast, óók na invoering prijsplafond.
Iemand daar al een mening of meer duidelijkheid over?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malarky

Malarky

Wils voor wat ieder

Wolly schreef op maandag 26 september 2022 @ 15:20:
[...]

Ik kan je samenvatting niet rijmen met deze uitspraak van de geschillencommissie.
Daar staat inderdaad ook dat de energiemaatschappij het volgende wel wil toegeven:
Een termijn van 30 dagen geldt alleen als een opzegtermijn van 30 dagen wordt gehanteerd
Maar vervolgens aanvoert dat die - wel duidelijke wettelijke verplicht - in deze situatie (en die van de meesten hier) niet van toepassing is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dY7sQVXOfOZZk3CPNJbGebwCUqI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/AlBYdcLI0lJGMG3J5PpRtHoF.png?f=fotoalbum_large

BTW: hoe denkt Essent dat dit gaat standhouden dan? Dit is toch bij voorbaat kansloos? E-mail is bij consument (mijn collega) ontvangen op 22 september.

Echter de argumenten die de commissie aanvoert zijn zeer subjectief als "bij de consument de verwachting is gewekt dat de tarieven slechts 2 maal per jaar kunnen worden gewijzigd" (dat gaat ondertussen in oktober 2022 niet echt meer op) en "tot financiële problemen voor haar zal leiden" (is voor een leverancier met de huidige tarieven veel beter te verdedigen dan toentertijd). Dus de vraag is of het gelijk van de consument van toen ook nu nog stand houdt?

Wellicht kun je als consument nog putten uit een verklaring op de website van ACM.nl. Daar staat onder Meldplicht onomwonden:
Daarnaast dient u tariefwijzigingen altijd minimaal 30 dagen van tevoren tijdig en persoonlijk naar uw afnemers te communiceren.
Als consument/afnemer mag je toch aannemen dat er aan officiele pagina's van de ACM een plicht hangt.

[ Voor 22% gewijzigd door Malarky op 26-09-2022 15:44 ]

Pagina: 1 ... 13 ... 154 Laatste

Let op:
Voor context, post niet alleen je maandbedrag, maar ook je verbruik.

Voor de oorlog in Oekraïne zelf: Themaforum: oorlog in Oekraïne
Voor geopolitieke discussies: De energiemarkt crisis: ontwikkelingen en achtergronden