Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brainalyser1st
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 19-10 22:04
secret17 schreef op maandag 19 september 2022 @ 13:01:
Ah, dit topic komt wel als geroepen, want ik ben erg benieuwd naar de situatie van anderen. Wij zitten al jaren bij Eneco en de afgelopen twee jaar hebben we daar een variabel contract (destijds niet de moeite genomen om over te gaan naar een vast contract, want dat was altijd duurder).

Tot en met augustus zaten we erg voordelig; we kregen zelfs bericht dat we bijna € 600,- terugkrijgen over het afgelopen jaar. En dat is zonder zonnepanelen maar mét een elektrische auto voor de deur. We betaalden deze bedragen:

- Elektriciteit: € 0,20 / € 0,21 per kWh (dal- / normaaltarief)
- Gas: € 0,77 per m3

Helaas moeten wij er vanaf deze maand ook aan gaan geloven en zijn alle bedragen meer dan verdrievoudigd:

- Elektriciteit: € 0,50 / € 0,68 per kWh (dal- / normaaltarief)
- Gas: € 2,78 per m3

Ik wist wel dat het (veel) duurder zou worden zodra wij aan de beurt waren, maar toch schrok ik wel van deze verhoging, met name omdat we al jaren klant zijn en ik niet had verwacht dat we direct de tarieven van een 'nieuwe' klant zouden krijgen...wat is jullie ervaring? Wat betalen jullie nu, en is dat voor vast of variabel?
Zojuist even gekeken in mijn Eneco omdat ik het nieuwe tarief, dat per 8 oktober ingaat, binnenkreeg per mail.
De gasprijs per m3 wordt €3.39548 en in mijn Eneco staat dat het tarief nu €1.12514 is.
Ik zit al jaren bij Eneco met een variabel tarief. Mijn verbruik was vorig jaar 1948 m3. Van 25-01-'22 tot vandaag 714 m3 verbruikt. Waarschijnlijk minder omdat er een nieuwe combiketel geplaatst is maar we hebben nog 4 maanden te gaan.
Hoe kan het dat jij in september nog €0,77 per m3 betaald hebt? En nu naar €2,78 m3 gaat?
ik zit in gasregio 3 zie ik net....daar zal het verschil wel mee te maken hebben vrees ik :?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• loewie1984
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22:23
Ik begin ondertussen wel enig medelijden te krijgen met 'de gewone medewerker' van al die energie maatschappijen.

De helpdesk medewerkers, de mensen achter de chat agents, de administratieve afdeling, en dan nog de medewerkers van de instantie de geschillencommisie. Wat een shitstorm aan administratieve workload komt er op je af deze periode. Kan me niet voorstellen dat deze mensen nog fluitend naar hun werk toe gaan, deze mensen doen dat ook niet voor de lol.

Maar wat een verspilling van tijd en geld is dat zeg..

discogs

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• gerritjan
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 23:18
Wolly schreef op maandag 26 september 2022 @ 13:00:
[...]

Goede les voor mij, sloop niet de haard uit je huis :-(
Ik moet aan mijn vader (RIP) denken. Die heeft de 2e wereldoorlog nog meegemaakt. Mijn moeder (ook RIP) wou het rookkanaal 45 jaar geleden al laten verwijderen, maar dat wilde mijn vader niet hebben, want "als het weer oorlog wordt hebben we die schoorsteen weer nodig".
Heeft ie toch nog gelijk gekregen :*)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• perspectivebass
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 28-10 16:34
loewie1984 schreef op maandag 26 september 2022 @ 15:36:
Ik begin ondertussen wel enig medelijden te krijgen met 'de gewone medewerker' van al die energie maatschappijen.

De helpdesk medewerkers, de mensen achter de chat agents, de administratieve afdeling, en dan nog de medewerkers van de instantie de geschillencommisie. Wat een shitstorm aan administratieve workload komt er op je af deze periode. Kan me niet voorstellen dat deze mensen nog fluitend naar hun werk toe gaan, deze mensen doen dat ook niet voor de lol.

Die hoge tarieven zijn ook om die extra administratielast te dekken he :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cville
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 26-10 16:11
Hendriks1 schreef op maandag 26 september 2022 @ 15:23:
https://www.gaslicht.com/energie-informatie/energiebelasting

Wat maken jullie hier nou van betreffende de "vermindering energiebelasting "
Als je dit leest gaat de voorgestelde Verlaging(!)energiebelasting op gas en elektra niet door per 2023, indien er een prijsplafond komt. Ook gaat de btw weer naar 21% terug.

Tot zover duidelijk! Maar de zogenaamde "vermindering energiebelasting" gaat wel omhoog per aansluitingen naar 941 zeggen zij althans...Via andere bronnen lees je echter ook weer dat deze terug gaat naar 558 per aansluiting.

Overigens ook in het chatgesprek met gaslicht houden zij aan 941 vast, óók na invoering prijsplafond.
Iemand daar al een mening of meer duidelijkheid over?
Ik heb van Rutte begrepen dat het prijsplafond gedeeltelijk betaald wordt uit het weer verlagen van de vermindering energiebelasting en het weer verhogen van de BTW. Dat betekent volgens mij dat iedereen met gebruik onder het plafond er fors op achteruit gaat omdat die geen enkel voordeel van het prijsplafond hebben.

EDIT: ik neem hierbij aan dat het hier om gebruikers gaat met een vast contract die nu tarieven hebben die onder het prijsplafond liggen (waaronder ik zelf).

[ Voor 6% gewijzigd door cville op 26-09-2022 15:56 ]

12.090kWp → 40 panelen → oost/zuid/west | Tibber | EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Hendriks1 schreef op maandag 26 september 2022 @ 15:23:
https://www.gaslicht.com/energie-informatie/energiebelasting

Wat maken jullie hier nou van betreffende de "vermindering energiebelasting "
Als je dit leest gaat de voorgestelde Verlaging(!)energiebelasting op gas en elektra niet door per 2023, indien er een prijsplafond komt. Ook gaat de btw weer naar 21% terug.

Tot zover duidelijk! Maar de zogenaamde "vermindering energiebelasting" gaat wel omhoog per aansluitingen naar 941 zeggen zij althans...Via andere bronnen lees je echter ook weer dat deze terug gaat naar 558 per aansluiting.

Overigens ook in het chatgesprek met gaslicht houden zij aan 941 vast, óók na invoering prijsplafond.
Iemand daar al een mening of meer duidelijkheid over?
Die 'vermindering energiebelasting' en 'verlaging energiebelasting' zijn 2 onderdelen.

Onderstaand een stukje uit de miljoenennota en gaat dus over de verlaging van 21 naar 9 procent.
De plannen voor het prijsplafond zijn nieuwer, en dus nog niet uitgewerkt. Als het prijsplafond niet gaat lukken vallen ze dus terug op die 9%.
De verlaging van de energiebelasting uit 2022 wordt doorgezet en geïntensiveerd. In de energiebelasting worden huishoudens tegemoetgekomen via
de belastingvermindering en via lagere tarieven. Hiervoor wordt ruim
4,5 miljard euro vrijgemaakt, waarmee het pakket in de energiebelasting en
btw van vorig jaar in omvang ruim wordt doorgezet. De geplande schuif in
de energiebelasting tussen elektriciteit en gas uit het coalitieakkoord wordt
in 2023 vervangen door hiervoor genoemde maatregelen om de energiebelasting te verlagen. Vanaf 2024 wordt de schuif in de energiebelasting van
elektriciteit naar gas doorgevoerd volgens het in het coalitieakkoord
opgenomen pad. Een deel van het budget (940 miljoen euro) wordt gereserveerd voor gerichte steun via de energierekening. Er wordt op dit moment
onder andere een tariefplafond verkend. Hierbij wordt de steun via de
energierekening gericht op huishoudens die onvoldoende bereikt worden
met het reguliere instrumentarium. De afbakening van de doelgroep wordt
onderzocht. Als deze verkenning niet totresultaat leidt, valt het budget terug
aan verlichting via de belastingvermindering in de energiebelasting. Ook
wordt er 50 miljoen euro van deze reeks in de tabel op de aanvullende post
gereserveerd om een fonds op te richten. Dit fonds is gericht op het
voorkomen van afsluitingen door betalingsachterstanden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Willem30
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 28-10 09:59
loewie1984 schreef op maandag 26 september 2022 @ 15:36:

Been there, done that lang geleden. Ik zou er een boek over kunnen schrijven. Daar wil ik nooit meer werken. :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

gerritjan schreef op maandag 26 september 2022 @ 15:49:
[...]

Ik moet aan mijn vader (RIP) denken. Die heeft de 2e wereldoorlog nog meegemaakt. Mijn moeder (ook RIP) wou het rookkanaal 45 jaar geleden al laten verwijderen, maar dat wilde mijn vader niet hebben, want "als het weer oorlog wordt hebben we die schoorsteen weer nodig".
Heeft ie toch nog gelijk gekregen :*)
Probeer tegenwoordig nog maar eens ergens snel aan goedkoop (en vooral dróóg) stookhout te komen :X :9

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• YangWenli
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 07-07-2023
Wolly schreef op maandag 26 september 2022 @ 13:58:
[...]

Hout kan je bufferen, gas niet.

Maar hoe ga jij de winter doorkomen zonder de kachel aan te zetten? Denk dat er maar weinig mensen zijn die dat kunnen.
Autisme. Een van de voordelen is dat je dingen kan blokkeren dus 15 graden is niet koud of warm het bestaat niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hendriks1
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 02:18
Cheesy schreef op maandag 26 september 2022 @ 16:00:
[...]

Die 'vermindering energiebelasting' en 'verlaging energiebelasting' zijn 2 onderdelen.

Onderstaand een stukje uit de miljoenennota en gaat dus over de verlaging van 21 naar 9 procent.
De plannen voor het prijsplafond zijn nieuwer, en dus nog niet uitgewerkt. Als het prijsplafond niet gaat lukken vallen ze dus terug op die 9%.

[...]
Inderdaad de vermindering energiebelasting per aansluiting en de verlaging energiebelasting zijn 2 aparte onderdelen. Mij werd dus voorgehouden door gaslicht, dat zelfs na invoering van het prijsplafond dit geen invloed heeft op de "vermindering energiebelasting". Wel zou bij invoering prijsplafond dus de voorgestelde energiebelasting verlaging op gas en stroom niet doorgaan en inderdaad ook de btw terug naar 21%. Maar de vermindering energiebelasting wel op "niveau"blijven. Maar goed het blijft vrij onduidelijk. @cville voor mij geldt inderdaad hetzelfde als bij jou.... :/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• De_Bastaard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 27-10 22:39
Will_M schreef op maandag 26 september 2022 @ 17:04:
[...]

Probeer tegenwoordig nog maar eens ergens snel aan goedkoop (en vooral dróóg) stookhout te komen :X :9
Goedkoop wordt m inderdaad niet. M’n buurman zit in die houtbusiness en het is toch al €110+ Per kuub denk ik. En ja dat is inderdaad niet al te droog hout.

Aan de andere kant, ik heb hier nog flink wat hout liggen maar dat moet ik nog kloven. Is veel te droog… moet echt een eigen kettingzaag kopen of er eentje huren :X

Overigens hier (Duitsland) deze week ons stroomcontract verlengt. Aanbieding om een jaartje a €0,30 per kWh te kopen. Had 0,60 verwacht dus dit is nog een meevaller.

[ Voor 13% gewijzigd door De_Bastaard op 26-09-2022 17:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 23:25
Al mensen hier die bezwaar hebben ingediend tegen de 30 dagen termijn en ook al reactie terug hebben gehad? Al is het maar een standaard reactie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• virofi
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 07:24
TheBrut3 schreef op maandag 26 september 2022 @ 17:54:
Al mensen hier die bezwaar hebben ingediend tegen de 30 dagen termijn en ook al reactie terug hebben gehad? Al is het maar een standaard reactie.
Nope. Vrijdag op de bus gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Titusvh
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 06-10 20:18
Malarky schreef op maandag 26 september 2022 @ 14:59:
[...]
Zie mijn post hier: Malarky in "Help! De energierekening - kroegtopic" met de volledige uitleg en toelichting.

Is dus art. 95m lid 7 Elektriciteitswet 1998 en art. 6:236 lid j BW met de redentatie dat je als klant 30 dagen van te voren moet aangeven dat je opzegt dus je moet ook 30 dagen van te voren worden geinformeerd met een prijsverhoging. Immers anders kan je - tegen je wil in - moeten verlengen tegen een prijs waar je niet het contract voor bent aangegaan.
Daar staat het dus ook niet letterlijk. Dit is zoals je zelf ook aangeeft afgeleid middels een redentatie (sic!).
Soms volgen geschillencommissies/rechters ineens héle andere redenaties helaas.
En als je per direct mag opzeggen als afnemer, kun je dus ook per direct een andere leverancier kiezen (immers de verplichte 14 dagen wachttermijn mag je als consument vanaf zien bij je nieuwe leverancier na je uitdrukkelijke toestemming).
Een nieuwe maatschappij hoeft hier niet aan mee te werken (praktijkervaring). Dan moet je dus alsnog die twee weken bij je oude leverancier blijven omdat bij wet je niet zonder energieleverancier kan/mag zitten.
Dan kun je nog aanvoeren als consument dat je nieuwe maatschappij toch zeker 3 dagen qua administratie nodig heeft, daar zal de Geschillencommissie qua 'tijdigheid' zeker in mee gaan.
Dat de geschillencommissie dat doet lijkt mij vooralsnog een aanname.
Lees het door mij aangehaalde topic over faillissement van Welkom Energie en vraag je je dan nogmaals af hoeveel vertrouwen je in de geschillencommissie hebt...
Samengevat: zolang jouw leverancier jou de kans geeft per direct op te zeggen bij een prijsverhoging (ipv de gebruikelijke 30 dagen) geldt de termijn van 30 dagen ook niet.

Pas tegen die tijd dat de Herschikking Richtlijn energie-efficientie officieel is en geimplementeerd in Nederlandse wetgeving (waarschijnlijk meerdere jaren) verandert de huidige situatie pas en is de 30 dagen wettelijke verankert.

Voor aanbieders van telecommunicatie diensten staat de 30 dagen bijvoorbeeld letterlijk in de wet. Zie art. 7.2 Telecommunicatiewet

[...]
Dat is een stuk beter, de termijn gewoon concreet te benoemen.
(Wel weer suf dat ze "een maand" hanteren omdat niet elke maand evenveel dagen heeft, maar goed.
Enerzijds snap ik dat de wetgever vaag blijft, om zo eventueel zonder wetswijziging toch iets te veranderen door bijvoorbeeld de definitie van 'tijdig' aan te passen.

In de redenatie dat de 30 dagen termijn niet geldt, zijn mensen wel aardig de pisang. Omdat de mogelijkheid tot opzeggen redelijk hypothetisch is gezien de waarschijnlijk nóg hogere tarieven.

Binnenkort zal er wel meer duidelijkheid komen... Of niet...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LAD93
  • Registratie: Maart 2016
  • Niet online
Voor de geïnteresseerden - Greenchoice heeft zojuist mijn ‘gemiddeld’ maandbedrag van €583 naar €250 gezet (en heb hem daarna nog naar €210 gezet) nadat ik het online formulier had ingevuld. Ging dus een stuk sneller dan verwacht.

per aspera ad astra

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 06:46
Turralyon schreef op maandag 26 september 2022 @ 14:47:
[...]

Reumahandschoenen, warme trui, fleecedeken over de benen tijdens het thuiswerken. Met geregeld een kop koffie/thee. En voor savonds op de bank een 2 persoonsdekbedje halen bij de action en die delen met je partner met een lekkere mok warme chocolademelk. Wat kaarsen aan en dan red je dat makkelijk.

Vorig jaar ook gedaan en toen 300m³ gas gebruikt.
Waarom de reuma handschoenen?

Gisteren toevallig nog gekeken naar een electrische deken.
Handig voor op de band inderdaad. Kan daar de verwarming eerder uit, en mocht het te koud worden boven, kan die ook even het bed voorverwarmen.
Verbruik ligt maar op een paar tientjes op jaarbasis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

De_Bastaard schreef op maandag 26 september 2022 @ 17:54:
[...]

Goedkoop wordt m inderdaad niet. M’n buurman zit in die houtbusiness en het is toch al €110+ Per kuub denk ik. En ja dat is inderdaad niet al te droog hout.

Aan de andere kant, ik heb hier nog flink wat hout liggen maar dat moet ik nog kloven. Is veel te droog… moet echt een eigen kettingzaag kopen of er eentje huren :X

Overigens hier (Duitsland) deze week ons stroomcontract verlengt. Aanbieding om een jaartje a €0,30 per kWh te kopen. Had 0,60 verwacht dus dit is nog een meevaller.
Kloven moet je niet met een kettingzaag willen doen, levert véél te veel verlies op in de vorm van zaagsel :o

Kloven doe je met een 'Aks' of machinaal met een (eventueel ook nog te huren?) kloofmachine 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sydney08
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 02-03-2023
NeutraleTeun schreef op maandag 26 september 2022 @ 19:13:
[...]

Handig voor op de band inderdaad. Kan daar de verwarming eerder uit, en mocht het te koud worden boven, kan die ook even het bed voorverwarmen.
Heb gisteren een infraroodverwarming voor onder het vloerkleed gekocht. Maakt het kleed heerlijk aangenaam en als je veel naar de tv kijkt, dan is dit echt wel fijn. Beetje lokale vloerverwarming dus. Ik betaal nog 17 cent per kWh, en dat ding verbruikt 200w, dus is goed te doen.

Tomorrow is not today!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 27-10 22:39
Will_M schreef op maandag 26 september 2022 @ 19:18:
[...]

Kloven moet je niet met een kettingzaag willen doen, levert véél te veel verlies op in de vorm van zaagsel :o

Kloven doe je met een 'Aks' of machinaal met een (eventueel ook nog te huren?) kloofmachine 8)
Haha I know man maar het zijn nu hele blokken. De spanning erop is te hoog voor mijn atika kloofmachine. Wil die schijven eerst ff door/inzagen zodat het wel moet lukken ;-)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:50
Wolly schreef op maandag 26 september 2022 @ 13:58:
[...]

Hout kan je bufferen, gas niet.

Maar hoe ga jij de winter doorkomen zonder de kachel aan te zetten? Denk dat er maar weinig mensen zijn die dat kunnen.
Voor zitplekken kan IR prima bijverwarmen.

IR paneel onder het bureau plakken kan al veel doen, paneeltjes nemen maar 40 watt in praktijk en geven toch best veel warmte, op 150 watt verbrand je benen.

Net als electrische deken op bed heb je die ook voor de stoel/bank, de vissport heeft leuke warmtekleding die lui zitten de heledag stil op buiten tijdens 5 graden, voor iemand krap bij kas een prima oplossing.

IR panelen zijn tot x temperatuur te gebruiken daarna zul je toch de ruimte moeten bijverwarmen, er zijn grenzen dus, het paneel kan het wel aan maar begint dan onprettig te voelen door een constante "tocht" die gaat ontstaan.

tot 2 graden ongeveer kun je overbruggen.

IR panelen verwarmd alleen objecten en niet de lucht klopt niet helemaal, als je panelen vol uit aan zet gaan ze toch iets aan convectiewarmte doen, doet dit paneel op 150watt ook, je voelt dan een warme luchtstroom onder het bureau wegkomen.

[ Voor 42% gewijzigd door mr_evil08 op 26-09-2022 20:14 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zorg
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 07:25
Heb je een voorbeeld van dit soort panelen? Ik heb een koude kantoorruimte in huis en nu zet ik steeds een elektrische kabel aan. Niet continu maar steeds even een kwartiertje.... heb wel het idee dat dit niet efficiënt is (2000 watt kachel)

Mijn hobby projectjes: www.agenticprojects.be

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
Zorg schreef op maandag 26 september 2022 @ 20:02:
Heb je een voorbeeld van dit soort panelen? Ik heb een koude kantoorruimte in huis en nu zet ik steeds een elektrische kabel aan. Niet continu maar steeds even een kwartiertje.... heb wel het idee dat dit niet efficiënt is (2000 watt kachel)
https://www.bol.com/nl/nl...heating/9200000127552024/

Werken zeer goed, let op eenmaal aan bureau geplakt krijg je die er niet heel meer af, dan zou je iets moeten maken als een houten/metalen plaat en daar aan plakken.

Zit een dimmer op, 150 watt wil je echt niet.
Hoe dichterbij een paneel bij je lichaam hoe efficiënter ze werken, verwarmd het bureaublad ook wel mee op hogere standen.

Panelen aan het dak zijn leuk maar doordat je er toch wel ver vanaf zit ben je aardig veel vermogen nodig, ik persoonlijk kan er niet tegen en voelt als een gezichtverbranding, onder het bureau wil dan weer wel want je benen zijn de 1e lichaamsdelen die koud worden(en een IR paneel aan het dak kan er niet bij doordat het in het "schaduw" zit).

[ Voor 19% gewijzigd door mr_evil08 op 26-09-2022 20:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

De_Bastaard schreef op maandag 26 september 2022 @ 19:26:
[...]

Haha I know man maar het zijn nu hele blokken. De spanning erop is te hoog voor mijn atika kloofmachine. Wil die schijven eerst ff door/inzagen zodat het wel moet lukken ;-)
Tip van Flip: met een Aks 'rondom' van buiten naar binnen kloven (blok dus steeds kleiner qua diameter / omvang maken) (y)

Krijg je het sowieso al lekker warm van als je bezig bent, maar dat 'slaat' tevens een heel stukje gemakkelijker een 'kloof' dan de manier waarop zoveel mensen het denken even (té snel) te moeten / willen doen door middel van midden op het blok te gaan staan kappen.... En dus de Aks vást te slaan in het blok.

[ Voor 6% gewijzigd door Will_M op 26-09-2022 20:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 22:25
mr_evil08 schreef op maandag 26 september 2022 @ 20:06:
[...]

Werken zeer goed, let op eenmaal aan bureau geplakt krijg je die er niet heel meer af, dan zou je iets moeten maken als een houten/metalen plaat en daar aan plakken.

Hoe dichterbij een paneel bij je lichaam hoe efficiënter ze werken, verwarmd het bureaublad ook wel mee op hogere standen.

Panelen aan het dak zijn leuk maar doordat je er toch wel ver vanaf zit ben je aardig veel vermogen nodig, ik persoonlijk kan er niet tegen en voelt als een gezichtverbranding, onder het bureau wil dan weer wel want je benen zijn de 1e lichaamsdelen die koud worden.
Denk niet dat dit echt ir is, ik heb er eentje van 700 watt die keuken bij verwarmd, maar die pak ik gewoon vast, word niet zo warm dat benen kunnen verbranden.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 27-10 12:27

Matis

Rubber Rocket

Zojuist mail van Greenchoice
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HLbmjcx0qzoVcpl2kZ3v1h0ydyE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/LTcYidOtfyhjsIDyMZXMoTzq.png?f=fotoalbum_large
Termijn aankondiging nieuwe tarieven

De afgelopen dagen kregen wij veel vragen over het moment waarop wij onze nieuwe variabele tarieven aankondigen, naar aanleiding van berichten in de media. Wij informeren je bij een tariefswijziging altijd uiterlijk 10 dagen van tevoren over de nieuwe tarieven. Dat gebeurt al jaren op deze manier, op basis van de richtlijn ‘Informatievoorziening op de consumentenmarkt voor energie’ en de standaard algemene voorwaarden die gelden in de energiemarkt.

In het belang van onze klanten gaan wij zorgvuldig om met tariefsaanpassingen. We houden ons hierbij netjes aan alle wet- en regelgeving. We waren dan ook verrast door onjuiste berichten hierover. Wij vinden het vervelend dat ten onrechte het beeld is ontstaan dat wij ons niet aan de regels zouden houden. Wij hebben hierover contact met de ACM. Naar aanleiding van klantvragen bevestigen wij dat de gecommuniceerde tarieven gelden per 1 oktober.
Gelukkig ligt er jurisprudentie bij de Geschillencommissie Energie: https://www.degeschillenc...eovereenkomst-is-te-kort/

If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
reneeke1970 schreef op maandag 26 september 2022 @ 20:20:
[...]

Denk niet dat dit echt ir is, ik heb er eentje van 700 watt die keuken bij verwarmd, maar die pak ik gewoon vast, word niet zo warm dat benen kunnen verbranden.
IR panelen worden allemaal zo heet op vol gas, check de specs maar want vaak staat er bij Temperatuur van het oppervlak: 80-100 °C ofwel die ga je echt niet beetpakken, ze koelen wel snel af indien uitgeschakeld.

Vergeet niet dat je er 5-10cm vanaf zit, en laat ik het zo zeggen het voelt dan alsof je benen gaat verbranden daarmee wil ik aangeven dat er best wel wat power in zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragon2
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
reneeke1970 schreef op maandag 26 september 2022 @ 20:20:
[...]

Is dat niet gewoon een (duur) 'terrarium plakmatje'?
Worden niet al te warm (tenzij defect, dan kans op hotspots).
Energievreters trouwens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zorg
mr_evil08 schreef op maandag 26 september 2022 @ 20:06:
[...]

Panelen aan het dak zijn leuk maar doordat je er toch wel ver vanaf zit ben je aardig veel vermogen nodig, ik persoonlijk kan er niet tegen en voelt als een gezichtverbranding, onder het bureau wil dan weer wel want je benen zijn de 1e lichaamsdelen die koud worden(en een IR paneel aan het dak kan er niet bij doordat het in het "schaduw" zit).
Dan kan ik denk ik beter een IR paneel nemen die ik neer kan zetten. Eigenlijk hetzelfde als mijn straalkacheltje? Alleen dan hopelijk wat zuiniger qua gebruik en minder blazen van warmte lucht. Als ik het eenvoudig kan neerzetten dan kan ik wisselen tussen mijn tuinhuis en kantoor

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08
Brainalyser1st schreef op maandag 26 september 2022 @ 15:30:
[...]

Zojuist even gekeken in mijn Eneco omdat ik het nieuwe tarief, dat per 8 oktober ingaat, binnenkreeg per mail.
De gasprijs per m3 wordt €3.39548 en in mijn Eneco staat dat het tarief nu €1.12514 is.
Ik zit al jaren bij Eneco met een variabel tarief. Mijn verbruik was vorig jaar 1948 m3. Van 25-01-'22 tot vandaag 714 m3 verbruikt. Waarschijnlijk minder omdat er een nieuwe combiketel geplaatst is maar we hebben nog 4 maanden te gaan.
Hoe kan het dat jij in september nog €0,77 per m3 betaald hebt? En nu naar €2,78 m3 gaat?
ik zit in gasregio 3 zie ik net....daar zal het verschil wel mee te maken hebben vrees ik :?
Wel als de monteur hem ook werkelijk ingeregeld heeft en laat dat in praktijk nog wel eens "vergeten" worden, al jaren worden CV ketels amper efficienter, je hebt VR en HR en thats it, eerder kans dat de oude ketel gewoon defect/lek is geraakt waardoor het verbruik stijgt.

Wij zitten nu nog in warm klimaat, de winter moet nog komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08
Zorg schreef op maandag 26 september 2022 @ 20:31:
[...]

Dan kan ik denk ik beter een IR paneel nemen die ik neer kan zetten. Eigenlijk hetzelfde als mijn straalkacheltje? Alleen dan hopelijk wat zuiniger qua gebruik en minder blazen van warmte lucht. Als ik het eenvoudig kan neerzetten dan kan ik wisselen tussen mijn tuinhuis en kantoor
Straalkachel warmt de hele ruimte op, IR een specifiek gebied.
Ofwel IR zal dan goedkoper zijn.

IR blaast niet maar is stil, zie het maar als een oudewetse 100 watt gloeilamp die ook heerlijk is als je dichtbij bent.

[ Voor 10% gewijzigd door mr_evil08 op 26-09-2022 20:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stickeric
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 28-10 10:06
Matis schreef op maandag 26 september 2022 @ 20:21:
[Afbeelding]

[...]

Gelukkig ligt er jurisprudentie bij de Geschillencommissie Energie: https://www.degeschillenc...eovereenkomst-is-te-kort/
"onjuiste bericht'

heel Twitter van acm staat vol met minimaal 30 dagen en het staat ook op de website..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GijsJ
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 01-06-2023
Hoi,

Ik hoop dat ik hier goed zit voor m'n vraag, anders alvast mijn excuses;

3 okt krijg ik de sleutel van mijn eerste woning. Ik moet nog een energiecontract afsluiten, maar kom er eerlijk gezegd niet wijs uit.

Het gaat om een twee onder een kap woning van 1980. Woning heeft een cv met vloerverwaming, een airco op de slaapkamer.
Het verbruik van de huidige bewoners is 2800Kwh en 1600 kuub gas per jaar.
Aangezien de huidige bewoners 2 kinderen hebben en verschillende werktijden denk ik dat ons verbruik een stuk lager ligt.

In december komen ze zonnepanelen leggen met een geschatte opbrengst van 3800 kwh. (twijfel voor een airco in de woonkamer om mee te verwarmen)

Mijn twijfels liggen tussen een variabel contract of dynamisch contract.

Frank energie en ANWB vragen veel lagere prijzen dan bijv. een essent.

Iemand die me in 'lekentaal' wat advies kan geven? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zorg
mr_evil08 schreef op maandag 26 september 2022 @ 20:34:
[...]

Straalkachel warmt de hele ruimte op, IR een specifiek gebied.
Ofwel IR zal dan goedkoper zijn.

IR blaast niet maar is stil, zie het maar als een oudewetse 100 watt gloeilamp die ook heerlijk is als je dichtbij bent.
Als ik zo wat lees heb ik dan al snel 1200 watt nodig? Ruimte van ongeveer 20 m2
https://www.electronic-st...23cb814e02021ac965e37e93a
Nadeel is dat de meeste niet echt meer verplaatsbaar zijn en ik dus al 2 nodig zou hebben....(2 ruimtes)

Ik werk veel van huis en wil niet de verwarming opzetten omdat dan heel de woonkamer wordt verwarmd waar niemand is...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08
Zorg schreef op maandag 26 september 2022 @ 21:01:
[...]

Als ik zo wat lees heb ik dan al snel 1200 watt nodig? Ruimte van ongeveer 20 m2
https://www.electronic-st...23cb814e02021ac965e37e93a
Nadeel is dat de meeste niet echt meer verplaatsbaar zijn en ik dus al 2 nodig zou hebben....(2 ruimtes)

Ik werk veel van huis en wil niet de verwarming opzetten omdat dan heel de woonkamer wordt verwarmd waar niemand is...
Op die afstand in de afbeeldingen wel ja, daarom zeg ik dichtbij zetten.

De informatie op die website is wel erg rooskleurig want zo zijn IR panelen niet.
Het effect van de zon ga je never nooit krijgen met 1 paneeltje daarvoor moet je van meerdere kanten gaan stralen, het is een ondersteuning meer niet.

Overgens kun je prima zone-regeling op je CV zetten dan hoef je beneden helemaal niet te verwarmen, boven hangt een 2e thermonstaat en zit een regelklep in je CV die beneden afsluit, wordt ook wel openhaard functie genoemd.

De thermonstaat die warmte vraagt gaat de warmte heen zeg maar, je hebt ook oplossingen met tado maar zul je wel al thermonstaatkranen op de radiatoren moeten hebben, zijn ook prijzige systemen vooral als je het niet zelf kan installeren.

Ik zal niet verder offtopic gaan gezien het hier over energierekening/maandbedrag gaat.

[ Voor 20% gewijzigd door mr_evil08 op 26-09-2022 21:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Agent47
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 28-10 14:31

Agent47

I always close my contracts.

LAD93 schreef op maandag 26 september 2022 @ 19:07:
Voor de geïnteresseerden - Greenchoice heeft zojuist mijn ‘gemiddeld’ maandbedrag van €583 naar €250 gezet (en heb hem daarna nog naar €210 gezet) nadat ik het online formulier had ingevuld. Ging dus een stuk sneller dan verwacht.
Welk formulier ?

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• LAD93
  • Niet online
https://www.greenchoice.n...aanpassing-termijnbedrag/

[ Voor 28% gewijzigd door LAD93 op 26-09-2022 21:21 ]

per aspera ad astra

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mhe59
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 24-10 16:32

mhe59

ID.5 Pro Performance

LAD93 schreef op maandag 26 september 2022 @ 19:07:
Dank voor bovenstaande link

[ Voor 10% gewijzigd door mhe59 op 26-09-2022 21:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Agent47

Agent47

mhe59 schreef op maandag 26 september 2022 @ 21:31:
[...]

Dank voor bovenstaande link
Zie de post boven je

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arnout
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 27-10 23:23
GijsJ schreef op maandag 26 september 2022 @ 20:52:
Aangezien de huidige bewoners 2 kinderen hebben en verschillende werktijden denk ik dat ons verbruik een stuk lager ligt.
2800 kWh met een airco lijkt me nogal weinig eerlijk gezegd.
Verder: er valt niet zoveel te kiezen. Je kunt toch per maand opzeggen. Wil je (wat beperkte) zekerheid, kies je geen dynamisch contract. Kun je wat schuiven met verbruik en wil je voor nu lagere prijzen, kies je dynamisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turralyon
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 28-10 09:53
NeutraleTeun schreef op maandag 26 september 2022 @ 19:13:
[...]

Zodat je vingertoppen vrij zijn, maar je geen koude handen krijgt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 22:25
mr_evil08 schreef op maandag 26 september 2022 @ 20:25:
[...]

IR panelen worden allemaal zo heet op vol gas, check de specs maar want vaak staat er bij Temperatuur van het oppervlak: 80-100 °C ofwel die ga je echt niet beetpakken, ze koelen wel snel af indien uitgeschakeld.

Vergeet niet dat je er 5-10cm vanaf zit, en laat ik het zo zeggen het voelt dan alsof je benen gaat verbranden daarmee wil ik aangeven dat er best wel wat power in zit.
Als ik wil weten of de thermostaat hem aan heeft gezet moet ik hem even vast pakken, de straling voel ik namelijk niet.
Denk dat ie tussen 40/50 graden zit, hij is zelfs 800 watt. Hij warmt mijn keuken van 17m2 ongeveer 3 graden op, van 16 naar 19.

Dus die andere link met 1200 watt voor 20m2 die klopt wel als je echte ir hebt.

Nu gaan we maar on topic...

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GijsJ
Arnout schreef op maandag 26 september 2022 @ 21:45:
[...]

Verder: er valt niet zoveel te kiezen. Je kunt toch per maand opzeggen. Wil je (wat beperkte) zekerheid, kies je geen dynamisch contract. Kun je wat schuiven met verbruik en wil je voor nu lagere prijzen, kies je dynamisch.
Denk dat ze de airco op de slaapkamer heel weinig hebben gebruikt.

Op dit moment zijn dynamische dus het gunstigs?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arnout
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 27-10 23:23
GijsJ schreef op maandag 26 september 2022 @ 22:26:
[...]

Op dit moment zijn dynamische dus het gunstigs?
Ja.
En de afgelopen maanden zijn de (kale) dynamische prijzen niet boven de nieuwe Greenchoice tarieven van 1 okt. geweest.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08
GijsJ schreef op maandag 26 september 2022 @ 20:52:
Hoi,

Ik hoop dat ik hier goed zit voor m'n vraag, anders alvast mijn excuses;

3 okt krijg ik de sleutel van mijn eerste woning. Ik moet nog een energiecontract afsluiten, maar kom er eerlijk gezegd niet wijs uit.

Het gaat om een twee onder een kap woning van 1980. Woning heeft een cv met vloerverwaming, een airco op de slaapkamer.

In december komen ze zonnepanelen leggen met een geschatte opbrengst van 3800 kwh. (twijfel voor een airco in de woonkamer om mee te verwarmen)

Mijn twijfels liggen tussen een variabel contract of dynamisch contract.

Frank energie en ANWB vragen veel lagere prijzen dan bijv. een essent.

Iemand die me in 'lekentaal' wat advies kan geven? :)
Verbruikcijfers van de vorige bewoners kan je helemaal niets mee, je moet naar isolatie kijken en de verwarmsysteem, energielabels zijn ook natte vingerwerk en geven ongeveer een indicatie welke ruim is.
Gezien vloerverwarming geeft al een goede indicatie mits de isolatie ook op orde is zoals vloerisolatie.

Gedrag van de bewoners bepaalt veel.
De 1 vind 18 graden warm en verwarmd alleen de woonkamer/keuken terwijl de ander 23 graden en het helehuis incl gang/toilet/slaapkamers, de 1 gaat om de dag douchen voor 5 minuten, de ander staat dagelijks 30 minuten er onder.

Ook bij gezinnen zit er groot verschil, ouders/verzorgers zijn allemaal verschillend, de 1 let op dat zijn kinderen niet te lang douchen terwijl de ander een rotzorg zal zijn.

ANWB doet aan uur prijzen, is nu goedkoop maar kan in de winter duur zijn als de vraag toeneemt.

[ Voor 7% gewijzigd door mr_evil08 op 27-09-2022 10:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

mr_evil08 schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 10:06:
[...]

Verbruikcijfers van de vorige bewoners kan je helemaal niets mee, je moet naar isolatie kijken en de verwarmsysteem, energielabels zijn ook natte vingerwerk en geven ongeveer een indicatie welke ruim is.
Gezien vloerverwarming geeft al een goede indicatie mits de isolatie ook op orde is zoals vloerisolatie.

De 1 vind 18 graden warm en verwarmd alleen de woonkamer/keuken terwijl de ander 23 graden en het helehuis incl gang/toilet/slaapkamers, de 1 gaat om de dag douchen voor 5 minuten, de ander staat dagelijks 30 minuten er onder.

Ook bij gezinnen zit er groot verschil, ouders/verzorgers zijn allemaal verschillend, de 1 let op dat zijn kinderen niet te lang douchen terwijl de ander een rotzorg zal zijn.

ANWB doet aan uur prijzen, is nu goedkoop maar kan in de winter duur zijn als de vraag toeneemt.
Je hebt gelijk, het is volgens mij wel wat de energiebedrijven doen. Het eerste jaar was mijn voorschot 3 x zo hoog als het bedrag waar ik op uit kwam maar de vorige bewoners waren met zes waarvan een een oude moeder was. Wij zijn met twee.)

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacuuu
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:15
Ik was even aan het kijken voor mijn ouders, zitten nu bij essent.
Variabel Groene Stroom / Looptijd: Flex
Ze gebruiken maar een klein beetje stroom per maand en er is geen gas aansluiting.
Hoe moet ik nu deze bedragen zien?

Bij "totaal" staat bijv
code:
1
2
Totaal elektriciteit Normaaltarief (1 t/m 10.000 kWh) :
€ 0,32503/kWh

Ik neem aan dat ik de "Variabele leveringskosten Normaaltarief
€ 0,25168/kWh" nog hier bij moet op tellen?

Dat zou dan uitkomen op €0,57671 per kWh stroom.
En dan moet ik natuurlijk de Leveringskosten elektriciteit,Netbeheerkosten en Overige kosten natuurlijk nog bij op tellen.

Doe ik het zo goed?

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/ZrVLTDG.png
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/DcaWeCC.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Executer
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07:30

The Executer

Lekker belangrijk!

In hoeverre helpt radiatorfolie eigenlijk hij een woning uit 2008? Een warmtebeeld-camera liet destijds geen verlies aan de buitenmuur zien, maar nu die prijs zo omhoogschiet misschien toch eens kijken of we ergens nog wat kunnen besparen... Enerzijds, gezien het warmtebeeld zeg ik, gaat niet helpen, aan de andere kant waarom niet.

RC-waardes van de wanden/dak/vloer zijn volgens de tekening 3,0W/m2K.

Dacuuu schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 10:35:
Ze gebruiken maar een klein beetje stroom per maand en er is geen gas aansluiting.

Bij "totaal" staat bijv
code:
1
2
€ 0,32503/kWh

En dan moet ik natuurlijk de Leveringskosten elektriciteit,Netbeheerkosten en Overige kosten natuurlijk nog bij op tellen.

Doe ik het zo goed?

[Afbeelding]
[Afbeelding]
Volgens mij kun je gewoon die totaalkosten aanhouden die bovenaan genoemd staan. De bedragen eronder bij elkaar opgeteld zou je daar op uit moeten komen.
Edit: wel vreemd,.de leveringskosten + belastingen en toeslagen maakt niet dat ik op je totaalkostentarief uit kom. Even verder rekenen.
Dat is het nadeel van al die bedragen. En dan bedragen per dag, per maand etc, maakt het soms niet makkelijker rekenen.

Ik reken vaak de kWh/m3 prijs uit, aangezien netwerkkosten bij alle aanbieders toch gelijk is. Enig verschil kan dan de leveringskosten zijn waar tussen leveranciers soms flink verschil zit.

Edit 2: het is inderdaad je leveringskosten + belastingen & toeslagen, dan kom je op het tarief wat bovenaan genoemd staat. Daarnaast heb je nog de vaste kosten, die ik al eerder noemde maar ik reken deze zelf vaak niet mee in de tarieven.

[ Voor 80% gewijzigd door The Executer op 27-09-2022 10:56 ]

"We don't make mistakes; we just have happy accidents" - Bob Ross

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

The Executer schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 10:36:
In hoeverre helpt radiatorfolie eigenlijk hij een woning uit 2008? Een warmtebeeld-camera liet destijds geen verlies aan de buitenmuur zien, maar nu die prijs zo omhoogschiet misschien toch eens kijken of we ergens nog wat kunnen besparen... Enerzijds, gezien het warmtebeeld zeg ik, gaat niet helpen, aan de andere kant waarom niet.

RC-waardes van de wanden/dak/vloer zijn volgens de tekening 3,0W/m2K.
Het zijn ook de kosten niet, lijkt mij dat het altijd wel wat helpt. Het trekt dan in elk geval niet je binnenmuur in achter de radiator (of dat erg is dat zal er aan liggen hoe vaak en hoe lang je verwarmd).

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bloodlynx
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 26-01 03:52
Heeft iemand al bezwaar gemaakt bij Greenchoice tegen de korte periode waarop de tarieven zijn doorgegeven? Heeft daarnaast iemand al een overstap gemaakt van Greenchoice, ik zat zelf naar Frank Energie te kijken. Dat scheelt bijna 40 cent per Kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
The Executer schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 10:36:
Gezien de prijs van radiatorfolie is het baat het niet dan schaat het niet, maar in algemeen is het minimale besparing.

Radiator folie zorgt ervoor dat er minder warmte de muur in gestraald wordt en terug geketst naar de radiator toe.

Wil je echt besparen dan ventilatoren eronder klikken en de verwarmingsgedeelte temperatuur omlaag, en waterzijdig goed inregelen maar daar is kennis voor nodig.

[ Voor 4% gewijzigd door mr_evil08 op 27-09-2022 11:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Badeend
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 26-10 17:19
Dacuuu schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 10:35:

Bij "totaal" staat bijv
code:
1
2
€ 0,32503/kWh

Doe ik het zo goed?

[Afbeelding]
[Afbeelding]
Nee, onder 'Totaal' staan de totaalbedragen:
- Totaal elektriciteit Normaaltarief = Variabele leveringskosten Normaaltarief + Energiebelasting + Opslag
- Totaal elektriciteit Daltarief = Variabele leveringskosten Daltarief + Energiebelasting + Opslag

De 7.5% thuisvoordeel korting op het deel Variabele leveringskosten en Vaste leveringskosten wordt er daarna nog afgetrokken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 22:19
bloodlynx schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 11:05:
...
Heeft daarnaast iemand al een overstap gemaakt van Greenchoice, ik zat zelf naar Frank Energie te kijken. Dat scheelt bijna 40 cent per Kwh.
Bij (voor zover ik gezien heb) alle dynamische aanbieders geldt dat ze werken met de verwachte gemiddelde stroomprijzen op jaarbasis. In de winter zijn deze tarieven (vaak) hoger, en in de zomer lager. En het is dus een verwachting zonder enige zekerheid en de gemiddelde tarieven kunnen dus hoger of lager kan uitvallen.

Desalniettemin kan het een goede optie zijn t.o.v. een regulier contract, zeker als je je stroomverbruik kunt sturen op de uren dat het tarief relatief laag is. B.v. bij het laden van een elektrische auto, (af)wasmachine draaien, het opwarmen van de boiler etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Workaholic
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Heeft iemand hier overwogen om zoiets aan te schaffen?

https://www.hornbach.nl/s...WiFi/6390521/artikel.html

Nu is Electra ook niet goedkoop meer, maar dit lijkt mij efficienter dan de CV ketel aanzetten als je 2-3 dagen in de week thuis werkt samen (allebei op een andere kamer)? Dan kun je de CV uitlaten overdag en alleen twee ruimtes met deur dicht elektrisch verwarmen? Desnoods op stand 1 met 1000 watt?

Mijn V&A

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mar.tin
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 28-10 18:49
[verwijderd]

[ Voor 97% gewijzigd door Mar.tin op 07-02-2023 15:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zer0l
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 15-09 01:58
Matis schreef op maandag 26 september 2022 @ 20:21:
[Afbeelding]

[...]

Had hem ook gekregen. Hoe kan zo’n groot bedrijf het ACM volledig tegenspreken…? Wie heeft er nu gelijk. Heb mijn bezwaar ook naar ze gestuurd via de mail, ben benieuwd.

In retrospect, it was inevitable

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Per 1 november nieuwe tarieven 30 dagen van tevoren bekend
Eneco kiest voor snelle duidelijkheid voor haar klanten
Eneco gaat klanten die vanaf 1 november een nieuw tarief krijgen 30 dagen van tevoren informeren over tariefswijzigingen. Dit betekent dat Eneco deze week versneld de energie-inkoop afrondt voor deze groep klanten en zij vanaf komend weekend worden geïnformeerd. Dat heeft het bedrijf besloten na de ontstane onrust over deze kwestie de afgelopen dagen en na contact met de Autoriteit Consument & Markt (ACM).

Wij vinden het heel vervelend dat er de afgelopen dagen zoveel extra onduidelijkheid is ontstaan, in een tijd waarin er al zoveel speelt rond de energietarieven. Eneco kiest voor snelle duidelijkheid voor haar klanten, boven juridisch getouwtrek met de toezichthouder. Eneco blijft van mening dat zij altijd volgens wet- en regelgeving heeft gehandeld.

Eneco rondt deze week de informatievoorziening af aan de laatste groep klanten wiens tarief in de tweede helft van oktober wijzigt en voor wie al is ingekocht. Voor de gehele groep klanten met een nieuw tarief in oktober geldt dat zij per direct en zonder opzegtermijn weg kunnen, zouden zij willen overstappen naar een andere leverancier.

De klachten die bij ons zijn ingediend nemen wij in behandeling.

Een gevolg van dit besluit is dat Eneco van af heden haar inkoopstrategie van gas en stroom aanpast. De inkoop zal in het vervolg eerder moeten plaatsvinden dan tot nu toe gebruikelijk was. Afhankelijk van de marktomstandigheden kan dat ook tot gevolg hebben dat klanten minder snel van prijsveranderingen op de handelsmarkt kunnen profiteren.
https://nieuws.eneco.nl/p...dagen-van-tevoren-bekend/

Eneco krabbelt terug, maar de wijziging per 1 oktober gaat gewoon door.

Daarnaast nog de waarschuwing op het einde dat hiermee de prijzen langer hoger blijven dan nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Workaholic
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Mar.tin schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 14:01:
[...]

Je zou het voor jezelf op je eigen tarieven even uit moeten rekenen. Een kuub gas is +- 9,5kWh aan energie.
Dus alleen bij een gasprijs die grofweg 10x je kWh prijs is is het "zinnig"

Daarom zijn warmtepompen ook in trek, omdat die een COP van +- 3-5 hebben, en dus voor elke 1 kWh die ze verbruiken 3-5kWh aan warmte opbrengen.

Nu zul je wel iets verlies hebben in je ketel natuurlijk, maar wil je niet ook warm water hebben om mee te douchen enzo? :).

Is het niet gewoon makkelijker om alleen de radiatoren in die 2 kamers een beetje open te draaien? En de rest dicht?
Thanks voor je snelle feedback. Het probleem is dat onze thermostaat in een andere ruimte hangt die zeer groot is. Verwarmen duurt dus erg lang en de cv ketel zal aanblijven totdat deze ruimte op 22c is (toch?)

Mijn aanname is dus: als ik de thermostaat op 22c zet met als doel om in 2 ruimtes de temperatuur te verhogen - dan heeft het dichtdraaien (vorst stand) weinig nut toch? Immers de CV ketel staat te stoken en het dicht of opendraaien van de verwarming in sommige ruimtes zal toch geen effect hebben? Of begrijp ik de werking niet goed? We hebben ongeveer 320m2 en 8 kamers te verwarmen en met thuiswerken, hebben we maar 2 kamers in gebruik (douchen doen we 's avonds en de cv gaat dan op tijdschakelaar vanaf 17 uur alle ruimtes verwarmen)

[ Voor 7% gewijzigd door Workaholic op 27-09-2022 14:25 ]

Mijn V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragon2
  • Niet online
Workaholic schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 14:23:
[...]

Thanks voor je snelle feedback. Het probleem is dat onze thermostaat in een andere ruimte hangt die zeer groot is. Verwarmen duurt dus erg lang en de cv ketel zal aanblijven totdat deze ruimte op 22c is (toch?)

Mijn aanname is dus: als ik de thermostaat op 22c zet met als doel om in 2 ruimtes de temperatuur te verhogen - dan heeft het dichtdraaien (vorst stand) weinig nut toch? Immers de CV ketel staat te stoken en het dicht of opendraaien van de verwarming in sommige ruimtes zal toch geen effect hebben? Of begrijp ik de werking niet goed? We hebben ongeveer 320m2 en 8 kamers te verwarmen en met thuiswerken, hebben we maar 2 kamers in gebruik (douchen doen we 's avonds en de cv gaat dan op tijdschakelaar vanaf 17 uur alle ruimtes verwarmen)
Dat van die thermostaat is bv op te lossen door:
-je thermostaat te verplaatsen
-een 2e, geheel draadloze, thermostaat (bv voor tado is er ook een extra thermostaat te krijgen)
-thermostatische douchekranen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Laatst online: 07:14
bloodlynx schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 11:05:
Heeft iemand al bezwaar gemaakt bij Greenchoice tegen de korte periode waarop de tarieven zijn doorgegeven? Heeft daarnaast iemand al een overstap gemaakt van Greenchoice, ik zat zelf naar Frank Energie te kijken. Dat scheelt bijna 40 cent per Kwh.
Ik heb geen mail gehad van Greenchoice, in mijn greenchoice staat ook dat mijn tariefperiode loopt tot 1-1-2023.
Ik vind iets als Frank wel interessant maar ik ga eerst eens een winter kijken wat dergelijke partijen dan voor tarieven vragen.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar.tin
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 28-10 18:49
[verwijderd]

[ Voor 98% gewijzigd door Mar.tin op 07-02-2023 15:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GijsJ
mr_evil08 schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 10:06:
[...]

Hier heb je gelijk in, wij hebben geen kinderen en werken beide 40 uur per week op dezelfde dagen, de oude bewoners hadden verschillende werktijden (nachtdienst verpleging) dus vaker verwarming aan onder ma-vrij werktijden.

Huis heeft energielabel B gekregen, alles HR++, zolder dubbel geïsoleerd. Spouwmuren conform 1980. Vloerisolatie komen ze volgende week voor.

Vindt het verschil gewoon zo gigantisch tussen 3,97 m3 gas van bijv essent en prijzen onder de 3 euro van dynamische prijzen. Dat terwijl easyenergy zegt dat de inkoopprijs vandaag 1,79 is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Titusvh
GijsJ schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 14:43:
[...]
Huis heeft energielabel B gekregen, alles HR++, zolder dubbel geïsoleerd. Spouwmuren conform 1980. Vloerisolatie komen ze volgende week voor.
Vattenfall komt met allerlei suggesties voor energiebesparing.
Waaronder vloerisolatie. Ze komen nog met de optie PUR (dacht dat dit binnenkort verboden zou worden).
Maar hun prijsindicatie voor mijn vloer (72 m2) is ca 8000 euro (offerte van 5 jaar terug was 1800 euro).
Jij laat het volgende week doen, vandaar de vraag zijn die prijzen echt zo gek geworden? 100+ per m2?

Verder lijkt alles wel gedaan qua isolatie.
Collega - net als ik een jaren 70 huis - had de spouwmuurisolatie laten vervangen. Leeghalen kostte meer dan de nieuwe isolatie...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cville
Wolly schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 14:20:
[...]

https://nieuws.eneco.nl/p...dagen-van-tevoren-bekend/

Eneco krabbelt terug, maar de wijziging per 1 oktober gaat gewoon door.

Daarnaast nog de waarschuwing op het einde dat hiermee de prijzen langer hoger blijven dan nodig.
In het vragenuur vandaag heeft minister Jetten zeer duidelijk gesteld dat de 30 dagen per vandaag en niet per 1 november in moeten gaan. Vele Kamerleden gaven aan dat er met terugwerkende kracht gecorrigeerd dient te worden. Jetten is er van overtuigd dat de ACM gaat handhaven en stelt dat ze daar afgelopen vrijdag mee begonnen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GijsJ
Titusvh schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 15:08:
[...]

Waaronder vloerisolatie. Ze komen nog met de optie PUR (dacht dat dit binnenkort verboden zou worden).
Maar hun prijsindicatie voor mijn vloer (72 m2) is ca 8000 euro (offerte van 5 jaar terug was 1800 euro).
Jij laat het volgende week doen, vandaar de vraag zijn die prijzen echt zo gek geworden? 100+ per m2?

Collega - net als ik een jaren 70 huis - had de spouwmuurisolatie laten vervangen. Leeghalen kostte meer dan de nieuwe isolatie...
Vloerisolatie PUR 1,5 jaar terug nog 30 euro de m2, nu vragen ze bij mij 40 euro de m2. Daar kun je 11 euro per m2 subsidie op krijgen volgens mij.

Ik heb volgende week eerst advies gesprek, niet meteen uitvoeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Titusvh
GijsJ schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 15:30:
[...]

Vloerisolatie PUR 1,5 jaar terug nog 30 euro de m2, nu vragen ze bij mij 40 euro de m2. Daar kun je 11 euro per m2 subsidie op krijgen volgens mij.

Thanks voor de info.

Dat zijn hele andere tarieven dan waar Vattenfall mee komt.

Vloerisolatie is mijn laatste maatregel. Toen we hierheen verhuisden 15 jaar geleden was er geen subsidie en heb ik isolatiemaatregelen op eigen kosten gedaan. Alleen de vloer niet.
Paar jaar later was er subsidie. Maar alleen bij twee maatregelen.

Inmiddels ook op één maatregel maar dan slechts de helft.

Wat een kolder, één maatregel is toch beter dan géén maatregel?
Welke idioot verzint dit vanachter zijn bureau.
Of ben ikzelf de idioot dat er een hele goede reden is die ik niet zie...

[ Voor 7% gewijzigd door Titusvh op 27-09-2022 16:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
cville schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 15:18:
[...]

In het vragenuur vandaag heeft minister Jetten zeer duidelijk gesteld dat de 30 dagen per vandaag en niet per 1 november in moeten gaan. Vele Kamerleden gaven aan dat er met terugwerkende kracht gecorrigeerd dient te worden. Jetten is er van overtuigd dat de ACM gaat handhaven en stelt dat ze daar afgelopen vrijdag mee begonnen zijn.
En nu? Hij gaf ook aan dat één maatschappij al had aangegeven dat ze voortaan de 30 dagen regel gaan hanteren, dat is dus hoogstwaarschijnlijk Eneco die een uurtje voor het debat dit persbericht de deur uit deed.

Het is natuurlijk een enorme rotzooi die hier is ontstaan. De energieleveranciers houden zich al jarenlang niet aan die 30-dagen regel en hebben zelfs in hun algemene en branchvoorwaarden staan dat ze dat niet doen.

En nu na wat commotie gaat de ACM 'optreden' :X

Stel je eens voor wat het betekent als de ACM zegt dat het teruggedraaid moet worden, vanaf welke datum zou dat dan zijn? Kan de BudgetEnergie klant dan ook klagen over de maandeljikse verhogingen deze zomer? Kan een klant dan ook zijn recht nog claimen van een jaar of verder terug?

Het handigste voor ACM en de energieleveranciers is dat ze het onderling oplossen of wellicht afdoen met een boete en "niet meer doen de volgende keer" gesprek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stickeric
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 28-10 10:06
Wolly schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 15:43:
[...]

En nu? Hij gaf ook aan dat één maatschappij al had aangegeven dat ze voortaan de 30 dagen regel gaan hanteren, dat is dus hoogstwaarschijnlijk Eneco die een uurtje voor het debat dit persbericht de deur uit deed.

Het is natuurlijk een enorme rotzooi die hier is ontstaan. De energieleveranciers houden zich al jarenlang niet aan die 30-dagen regel en hebben zelfs in hun algemene en branchvoorwaarden staan dat ze dat niet doen.

Stel je eens voor wat het betekent als de ACM zegt dat het teruggedraaid moet worden, vanaf welke datum zou dat dan zijn? Kan de BudgetEnergie klant dan ook klagen over de maandeljikse verhogingen deze zomer? Kan een klant dan ook zijn recht nog claimen van een jaar of verder terug?

Het handigste voor ACM en de energieleveranciers is dat ze het onderling oplossen of wellicht afdoen met een boete en "niet meer doen de volgende keer" gesprek.
Ik denk gewoon maximaal 1 maand terug corrigeren, omdat je na 1 maand 'akkoord' bent gegaan, tenminste dat zie ik weleens voorbij komen, na 1 maand gaat u automatisch akkoord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cville
Wolly schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 15:43:
[...]

Jetten zij ook nog (bijna letterlijk) dat de algemene voorwaarden er niet toe doen omdat de wet het enige is dat telt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertV
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 27-10 13:23

BertV

Handgemaakt

YangWenli schreef op maandag 26 september 2022 @ 12:58:
Is het iemand opgevallen dat Eneco enorm moeilijk doet met het aanpassen van het termijnbedrag? Ze willen nu 120 euro van mij hebben terwijl mijn verbruik altijd tussen de 30-40 euro lag. Ben niet van plan om deze winter mijn verwarming aan te zetten.

Ik bedoel ik begrijp echt dat ze doodsbang zijn voor mensen die straks niet betalen maar ik ben een volwassen man zonder schulden I know what I'm doing.
Ook bij anderen hetzelfde verhaal.
Na 20 jaar greenchoice zonder 1 betaling te missen is er geen vertrouwen opgebouwd.

Je kunt wel allerlei bewijzen sturen als je onlangs een verbetering aan je woning hebt gedaan.
Wellicht ook mogelijk bij eneco.

Optie, ik doe de verwarming niet aan met een gasprijs van 3,44 per m3 (greenchoice) is er niet.

Voorouders net boven de Neder-Rijn? Doe een DNA-test.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GijsJ
Titusvh schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 15:40:
[...]

Thanks voor de info.

Dat zijn hele andere tarieven dan waar Vattenfall mee komt.

Vloerisolatie is mijn laatste maatregel. Toen we hierheen verhuisden 15 jaar geleden was er geen subsidie en heb ik isolatiemaatregelen op eigen kosten gedaan. Alleen de vloer niet.
Paar jaar later was er subsidie. Maar alleen bij twee maatregelen.

Inmiddels ook op één maatregel maar dan slechts de helft.

Wat een kolder, één maatregel is toch beter dan géén maatregel?
Weer iets waar de lagere inkomen nadeel in hebben. Als je wilt isoleren maar niet genoeg geld hebt om meteen 2 maatregelen te nemen heb je weer pech

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WWJD
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 21-10 14:46

WWJD

*pluh*

GijsJ schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 16:14:
[...]

Weer iets waar de lagere inkomen nadeel in hebben. Als je wilt isoleren maar niet genoeg geld hebt om meteen 2 maatregelen te nemen heb je weer pech
Plus subsidie geldt alleen als je het door een bedrijf laat uitvoeren,
Als je zelf de isolatie bij de bouwmarkt koopt en zelf installeert (om het juist betaalbaar te houden) is er geen subsidie.. Wederom, met een laag/gemiddeld inkomen heb je er niets aan.. (zelf ondervonden)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
GijsJ schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 15:30:
[...]

Heb 2 jaar geleden m'n vloer (42m2) met 7cm PIF en de spouw (voor en achter) met Knauf Supafill voor 2300 euro en kreeg ruim 700 euro terug als subsidie.

Vond het risico op de lange nasleep van de HFK's bij PUR te hoog en Icynene heeft zich ook nog niet bewezen.

5800X3D, MSI X370, MSI 5070Ti

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Nu online
GijsJ schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 16:14:
[...]

Zo lang de investeringen zich binnen 10 jaar terug verdienen (dat is al snel met huidige tarieven) kan het prima uit dit via de energiebespaarlening te doen. Voor lage inkomens is er nog een extra stimulans en wordt een tarief van 0% rente toegepast.
Huishoudens met een verzamelinkomen tot € 45.014 per jaar hoeven vanaf 1 november geen rente te betalen op een lening bij het Nationaal Warmtefonds om hun koophuis te verduurzamen. Deze Energiebespaarlening met 0% rente is 1 van de maatregelen om verduurzaming te versnellen en de energierekening te helpen verlagen.
https://www.rijksoverheid...-huis-willen-verduurzamen

P.s. tot vorig jaar waren deze leningen sowieso rond de 1% rente. Bijna iedereen had met wat inzet opties tot verduurzamen gehad. Het hele verduurzamen heeft voor de meeste mensen gewoon nooit zoveel prioriteit gehad. Wel mooi dat dit nu heel snel verandert.

[ Voor 25% gewijzigd door assje op 27-09-2022 17:06 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Naboo
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 09-06 11:48

Naboo

#WINNING!! DUH!

Greenchoice heeft deze maand besloten om het maandbedrag omhoog te gooien. Van 120 euro naar 287 euro. Dit konden wij verlagen naar 227.

Ons contract is per september helaas afgelopen en dus moeten wij nu ook maar maandelijks afwachten wat het nieuwe tarief wordt. Echter, is ons verbruik zodanig laag dat wij met een bedrag van 120 euro per maand, bij de eindafrekening bijna 600 euro terug kregen!!
Het advies van Greenchoice zelf was destijds een maandbedrag van 44 euro per maand, wat wij natuurlijk wel weer terug hadden gezet naar 120, zodat we altijd zeker waren van geld terug. Wij hebben 8 maanden van dit jaar dus wederom flink meer betaald dan nodig.
Wij lezen sinds het "variabele tarief" dagelijks onze slimme meter uit ipv maandelijks en zien dus precies wat ons daadwerkelijk verbruik in euro's is.

Zo zitten wij voor de maand september pas op 75 euro ondanks de absurde groene prijs. Het leek mij dus nodig om een verzoek in te dienen, met gedegen onderbouwing om gewoon 120 euro te blijven hanteren. Echter wijst Greenchoice dit af, omdat we niet genoeg "besparingsmaatregelen" zouden hebben genomen.

Uhm, wij zijn een twee persoons huishouden met een verbruik lager dan een landelijk gemiddeld 1 persoons huishouden. Wij waren al super zuinig voor de energiecrisis. En dat zonder zonnepanelen, warmteboilers of wat dan ook.

Ik weiger dan ook om een financiële instelling te spelen voor Greenchoice door hun 100-150 euro per maand meer te betalen tegen 0% rente.

Cijfers september tot heden verbruik 103kWh totaal
39kWh Dal - 0,52751/kWh
64kWh Normaal - 0,73915/kWh

Gas: 7m3 a 3,26147 EUR/m3

Bedrag tot heden deze maand: 74,81

Met nog een paar dagen te gaan, gaan we de 120 euro al niet halen. Dus zelfs met 120 euro betaal ik al meer dan ik verbruik.

En ja, ik weet, straks in de winter gaan we wat meer gas verbruiken, maar ja, dankzij de slimme meter kan ik precies vaststellen wat ik zal verbruiken en wat het mij ongeveer zal gaan kosten, dus kan ik prima zelf mijn bedrag verhogen wanneer dat nodig is.

Want ja, laten we wel wezen, stel Greenchoice valt wel om, dan ben ik al die voorschotten mooi kwijt.

Vanaf heden ga ik dus gewoon de incasso's storneren en maak ik handmatig wel geld over op basis van verbruik. Hun app is trouwens slecht, want die rekent de nieuwe prijs ook over de periode jan -aug waarbij ik nog een vast contract had en waar dus ook een jaarafrekening van geweest is. Dus ga het in de gaten houden dat ze niet met terugwerkende kracht geld willen gaan innen, op de manier waarop hun app nu mijn jaarverbruik in euro's rekent _O- :X

Lovers, they will leave you
A thief will rob you blind
And good friends are awful hard to find

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• virofi
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 07:24
ArcticWolf schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 16:43:
[...]

Heb 2 jaar geleden m'n vloer (42m2) met 7cm PIF en de spouw (voor en achter) met Knauf Supafill voor 2300 euro en kreeg ruim 700 euro terug als subsidie.

Vond het risico op de lange nasleep van de HFK's bij PUR te hoog en Icynene heeft zich ook nog niet bewezen.
Om dezelfde redenen ook voor PIF gekozen eerder dit jaar. Kostte 1100,- voor de hele benedenverdieping (ongeveer 30m2)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cville
Hierbij de link naar het vragenuur m.b.t. energie onderwerpen 2e kamer van vandaag [video].

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mr_evil08
Titusvh schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 15:08:
[...]

Dat komt omdat iedereen ineens halsoverdekop in paniek is gaan isoleren, iets met vraag/aanbod.
Paar jaar geleden werd je voor gek verklaard als je aan isolatie deed.

De warmtepomp en zonnepanelen hier heb ik ook nog net in de goede tijd gekocht toen de prijzen lager waren, ik werd door iedereen scheef aangekeken, warmtepomp onredabel dit en dat evenals isolatie.

Nu pluk ik de vruchten er zeker van en verdien investeringen in recordtijd terug, met een verschil van dik 300-500 p/m als ik niets had gedaan.

De warmtepomp verdient zich dit stookseizoen wel terug.

[ Voor 21% gewijzigd door mr_evil08 op 27-09-2022 18:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markie001
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 04-02 14:38
Hier ook al een aantal jaren aan het isoleren geslagen.
Met dakisolatie van 3300m3 naar 2500m3 gasverbruik gegaan, en vervolgens 3 jaar terug voor €2500 vloer en spouw laten isoleren met PUR en EPS parels waarna het verbruik daalde naar zo’n 1500m3.
Zonnepanelen dekken inmiddels het volledige elektriciteitsverbruik, zo’n 5000kwh.

Binnenkort word ook het oude dubbelglas uit 1978 vervangen voor HR++ glas en hopen we richting een 1200m3 gasverbruik te gaan.

Als je nu alles nog moet doen ben je echt veel te laat en ga je de hoofdprijs betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Divak
  • Laatst online: 27-10 16:31
Greenchoice wil mijn maandbedrag niet verlagen. Ondanks dat we vorig jaar al van 1500 m3 naar 1200 m3 zijn gegaan en dit jaar met de huidige tarieven daar nog dik onder zullen eindigen. Tevens krijgen we nog het prijsplafond per 1 januari. Wat is er op tegen om gewoon te storneren en het maandbedrag over te maken wat ik in gedachte heb? Tevens ben ik nou ook wel pissig genoeg om ook bezwaar te maken tegen de 10 dagen termijn om zo mee te liften indien er consequenties volgen voor Greenchoice.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomtom901
  • Registratie: Maart 2010
  • Nu online

tomtom901

Moderator General Chat
Divak schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 18:17:
Greenchoice wil mijn maandbedrag niet verlagen. Ondanks dat we vorig jaar al van 1500 m3 naar 1200 m3 zijn gegaan en dit jaar met de huidige tarieven daar nog dik onder zullen eindigen. Tevens krijgen we nog het prijsplafond per 1 januari. Wat is er op tegen om gewoon te storneren en het maandbedrag over te maken wat ik in gedachte heb? Tevens ben ik nou ook wel pissig genoeg om ook bezwaar te maken tegen de 10 dagen termijn om zo mee te liften indien er consequenties volgen voor Greenchoice.
Denk niet dat het zo werkt, zij maken immers voorschotfacturen aan en uiteindelijk zal wel in de voorwaarden staan dat jij aan het kortste eind trekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kraakhelder
  • Laatst online: 26-10 10:36
mr_evil08 schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 17:54:
[...]

De warmtepomp verdient zich dit stookseizoen wel terug.
Mwah, dat waag ik te betwijfelen, gezien het prijsplafond gas en elektra.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Vice
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 27-10 23:06
Workaholic schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 13:51:
Nu is Electra ook niet goedkoop meer, maar dit lijkt mij efficienter dan de CV ketel aanzetten als je 2-3 dagen in de week thuis werkt samen (allebei op een andere kamer)? Dan kun je de CV uitlaten overdag en alleen twee ruimtes met deur dicht elektrisch verwarmen? Desnoods op stand 1 met 1000 watt?
Nou is het huis op temperatuur brengen de grootse verbruikspost over een dag gezien.

Eigenlijk zou je de test van gas verbruik per dag eens 7 dagen moeten meten met alle kamers waar je niet bent, de kraan naar bijna helemaal dicht.
Woonkamer aanzetten als je thuiskomt, of 's-morgens in het weekend.

En dan nog eens met de dagen dat je stookt (radiator kraan open) in de werkkamer.

Zelf hier met thuiswerken erbij nauwelijks meer verbruikt dan andere jaren, daar het grootste deel aan opwarmen ligt. Daarna hoeft de ketel alleen het bij te houden totdat hij 's avonds afslaat. Al met al weinig verschil met andere jaren.

Kachel consequent een graad lager doet meer denk ik dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
Kraakhelder schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 18:27:
[...]

Mwah, dat waag ik te betwijfelen, gezien het prijsplafond gas en elektra.
Panelen en warmtepomp leveren meer dan het plafond, daarnaast ook met het plafond is het al extreem duur,
En de spookbedragen van 10K heb ik er bij lange na niet voor gegeven.

€ 1,50 voor gas en € 0,70 kwh waar aan gedacht wordt is al extreem duur, ik kan mij kort geleden nog 0,60 voor gas en 0,21 voor stroom herinneren.

[ Voor 75% gewijzigd door mr_evil08 op 27-09-2022 18:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
Markie001 schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 18:13:
Hier ook al een aantal jaren aan het isoleren geslagen.
Met dakisolatie van 3300m3 naar 2500m3 gasverbruik gegaan, en vervolgens 3 jaar terug voor €2500 vloer en spouw laten isoleren met PUR en EPS parels waarna het verbruik daalde naar zo’n 1500m3.
Zonnepanelen dekken inmiddels het volledige elektriciteitsverbruik, zo’n 5000kwh.

Binnenkort word ook het oude dubbelglas uit 1978 vervangen voor HR++ glas en hopen we richting een 1200m3 gasverbruik te gaan.

Als je nu alles nog moet doen ben je echt veel te laat en ga je de hoofdprijs betalen.
Heb sinds afgelopen januari ook m'n dak dicht zitten, scheelt echt gigantisch veel. Spouw deed niet zoveel, vloer en HR++ glas wel (maar moet nog redelijk wat kozijnen doen..)

Ben van 1600m3 naar ca. <1100m3 gegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markie001
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 04-02 14:38
ArcticWolf schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 18:44:
[...]

Heb sinds afgelopen januari ook m'n dak dicht zitten, scheelt echt gigantisch veel. Spouw deed niet zoveel, vloer en HR++ glas wel (maar moet nog redelijk wat kozijnen doen..)

Ben van 1600m3 naar ca. <1100m3 gegaan.
Hier deed de spouw juist heel veel, platteland, erg winderige locatie.
Zal voor ieder huis wellicht weer iets anders uitpakken.
Heb stiekem ook wel de hoop dat het glas hier ook iets meer zal doen, jaren 30 woning, heel veel glas met erker enz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
Markie001 schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 18:51:
[...]

Hier deed de spouw juist heel veel, platteland, erg winderige locatie.
Zal voor ieder huis wellicht weer iets anders uitpakken.
Heb stiekem ook wel de hoop dat het glas hier ook iets meer zal doen, jaren 30 woning, heel veel glas met erker enz.
Ja dat is ook zo. Ligt er ook aan of de spouw aan de bovenkant dicht zit of niet. Bij mij is die nog open en moet nog een deel van het dak aan de spouw dicht purren (de spouw zelf blijft open aan de bovenkant) maar dan heb ik in ieder geval een gesloten isolatie tussen muur en dak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kraakhelder
mr_evil08 schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 18:35:
[...]

Panelen en warmtepomp leveren meer dan het plafond, daarnaast ook met het plafond is het al extreem duur,
En de spookbedragen van 10K heb ik er bij lange na niet voor gegeven.

€ 1,50 voor gas en € 0,70 kwh waar aan gedacht wordt is al extreem duur, ik kan mij kort geleden nog 0,60 voor gas en 0,21 voor stroom herinneren.
Zal best, maar een warmtepomp an sich is deze winter niet heel lonend.
En dat laatste klopt, daarom wordt het lastig je warmtepomp terug te verdienen deze winter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
Kraakhelder schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 19:00:
[...]

En dat laatste klopt, daarom wordt het lastig je warmtepomp terug te verdienen deze winter.
Als je bijna 100% saldeert incl. warmtepomp dan verdien je het toch altijd terug?? Ook al staat de prijs op 70 cent per kWh.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kraakhelder
ArcticWolf schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 19:07:
[...]

Als je bijna 100% saldeert incl. warmtepomp dan verdien je het toch altijd terug?? Ook al staat de prijs op 70 cent per kWh.
Alleen was dat die initiële opmerking niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Agent47

Agent47

Naboo schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 17:34:
Greenchoice heeft deze maand besloten om het maandbedrag omhoog te gooien. Van 120 euro naar 287 euro. Dit konden wij verlagen naar 227.

Ons contract is per september helaas afgelopen en dus moeten wij nu ook maar maandelijks afwachten wat het nieuwe tarief wordt. Echter, is ons verbruik zodanig laag dat wij met een bedrag van 120 euro per maand, bij de eindafrekening bijna 600 euro terug kregen!!
Het advies van Greenchoice zelf was destijds een maandbedrag van 44 euro per maand, wat wij natuurlijk wel weer terug hadden gezet naar 120, zodat we altijd zeker waren van geld terug. Wij hebben 8 maanden van dit jaar dus wederom flink meer betaald dan nodig.
Wij lezen sinds het "variabele tarief" dagelijks onze slimme meter uit ipv maandelijks en zien dus precies wat ons daadwerkelijk verbruik in euro's is.

Zo zitten wij voor de maand september pas op 75 euro ondanks de absurde groene prijs. Het leek mij dus nodig om een verzoek in te dienen, met gedegen onderbouwing om gewoon 120 euro te blijven hanteren. Echter wijst Greenchoice dit af, omdat we niet genoeg "besparingsmaatregelen" zouden hebben genomen.

Uhm, wij zijn een twee persoons huishouden met een verbruik lager dan een landelijk gemiddeld 1 persoons huishouden. Wij waren al super zuinig voor de energiecrisis. En dat zonder zonnepanelen, warmteboilers of wat dan ook.

Ik weiger dan ook om een financiële instelling te spelen voor Greenchoice door hun 100-150 euro per maand meer te betalen tegen 0% rente.

Cijfers september tot heden verbruik 103kWh totaal
39kWh Dal - 0,52751/kWh
64kWh Normaal - 0,73915/kWh

Gas: 7m3 a 3,26147 EUR/m3

Bedrag tot heden deze maand: 74,81

Met nog een paar dagen te gaan, gaan we de 120 euro al niet halen. Dus zelfs met 120 euro betaal ik al meer dan ik verbruik.

En ja, ik weet, straks in de winter gaan we wat meer gas verbruiken, maar ja, dankzij de slimme meter kan ik precies vaststellen wat ik zal verbruiken en wat het mij ongeveer zal gaan kosten, dus kan ik prima zelf mijn bedrag verhogen wanneer dat nodig is.

Want ja, laten we wel wezen, stel Greenchoice valt wel om, dan ben ik al die voorschotten mooi kwijt.

Vanaf heden ga ik dus gewoon de incasso's storneren en maak ik handmatig wel geld over op basis van verbruik. Hun app is trouwens slecht, want die rekent de nieuwe prijs ook over de periode jan -aug waarbij ik nog een vast contract had en waar dus ook een jaarafrekening van geweest is. Dus ga het in de gaten houden dat ze niet met terugwerkende kracht geld willen gaan innen, op de manier waarop hun app nu mijn jaarverbruik in euro's rekent _O- :X
Laatste alinea is bij mij ook. Vanaf juni is m’n contract afgelopen. Ineens heb ik in januari zogenaamd voor €500 verbruikt terwijl dit misschien €175 moet zijn. Goed in de gaten houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
Kraakhelder schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 19:00:
[...]

Magisch woord saldering...
Ook ik weet dat die regeling op gegeven moment stopt maar dan is de investering in ieder geval zeker eruit.

Per situatie verschillend dat klopt, mensen die volledig op warmtepomp werken zonder P/V ziet de berekening er slechter uit.

[ Voor 33% gewijzigd door mr_evil08 op 27-09-2022 19:14 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• mr_evil08
Arnout schreef op maandag 26 september 2022 @ 21:45:
[...]

Nee hoor een vaste airco is het verbruik heel laag.

Koelen zit ik op 20 kwh per jaar, wel met zonwering maar mag het lekker fris maken.
Verwarmen zit ik op 1100kwh per jaar, de verwarming gewoon op 22c ik hou wel van een beetje warmte (let op geen huis is hetzelfde).

Vaste airco,s hebben een slechte naam vanwege de mobiele variant die wel 4 tot 5x meer energie kunnen gebruiken.

Eigenaren met airco weten wel beter, er wordt ontzettend veel onwaarheden verspreid, mensen waarbij het prima werkt hoor je niet, het zijn vrijwel altijd situatie,s waarbij het fout ging.

[ Voor 17% gewijzigd door mr_evil08 op 27-09-2022 19:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ozza
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 23-10 09:43
Waarom zou iemand nu nog bij GreenChoice blijven, die hebben toch de hoogste tarieven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
ArcticWolf schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 19:07:
[...]

Nee, want je kan met 1,50/m3 en 0,70/kWh beter je stroom verkopen en gas gaan stoken. Het is gewoon een dikke middelvinger van dit kabinet naar de mensen die zelf geïnvesteerd hebben om van het gas af te komen. (Niet perse naar de mensen die all electric nieuwbouw hebben gekocht, want die hadden geen keus, want gedwongen geen gas aansluiting gekregen).

Als het kon zou ik voor dit stookseizoen nog een cv ketel kopen en de warmtepomp uitzetten. Dat heb je binnen 1 winter al terugverdiend. Helaas kan ik geen gasaansluiting meer krijgen, ondanks dat de infrastructuur gewoon hier in de straat ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GijsJ
mr_evil08 schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 19:42:
[...]

Nee hoor een vaste airco is het verbruik heel laag.

Koelen zit ik op 20 kwh per jaar, wel met zonwering maar mag het lekker fris maken.
Verwarmen zit ik op 1100kwh per jaar, de verwarming gewoon op 22c ik hou wel van een beetje warmte (let op geen huis is hetzelfde).

Vaste airco,s hebben een slechte naam vanwege de mobiele variant die wel 4 tot 5x meer energie kunnen gebruiken.

Eigenaren met airco weten wel beter, er wordt ontzettend veel onwaarheden verspreid, mensen waarbij het prima werkt hoor je niet, het zijn vrijwel altijd situatie,s waarbij het fout ging.
Heb me laten vertellen door een bedrijf die bij ons op het werk klimaatcellen bouwt dat airco's een hoog rendement hebben met koelen, daar waar ze voor gemaakt zijn. En dat verwarmen met airco rond deze tijd een goede oplossing is mits je genoeg kw's opwekt (rendement van x3 tegenover elektrische verwarming). Maar op het moment dat het 7 graden of kouder wordt het rendement van een airco om te verwarmen snel achteruit gaat.

Klopt deze info?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

GijsJ schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 20:45:
[...]

Heb me laten vertellen door een bedrijf die bij ons op het werk klimaatcellen bouwt dat airco's een hoog rendement hebben met koelen, daar waar ze voor gemaakt zijn. En dat verwarmen met airco rond deze tijd een goede oplossing is mits je genoeg kw's opwekt (rendement van x3 tegenover elektrische verwarming). Maar op het moment dat het 7 graden of kouder wordt het rendement van een airco om te verwarmen snel achteruit gaat.

Klopt deze info?
Nee. Klinkt als een CV installateur die een hybride warmtepomp wil aansmeren. Bij een hybride warmtepomp gaat dat vaak wel op omdat die véél te licht is om een huis bij lage temperaturen op temperaturen te houden.

Een goed gedimensioneerde airco doet het prima tot -10. Je kan wel units nemen die dan ook nog makkelijk de boel warmhouden (ME Hyperheat units werken tot -25) maar die gaan dan doorgaans pendelen in het voor en najaar. Dat is voor je rendement niet zo fantastisch maar echt dodelijk is het nou ook weer niet. Ik heb één unit die al jaren tijdens het stookseizoen 5 minuten draait en dan weer afslaat. Dat zijn in 9 maanden tijd 1100 start/stops :+ Geen centje pijn tot op heden.

Overigens is het rendement van verwarmen geregeld hoger dan bij koelen. Dit omdat de compressor óók warmte opwekt, hij verbruikt immers energie en die gaat in het koudemiddel zitten. In de zomer blaas je deze warmte weg. In de winter gaat deze je huis in.

[ Voor 9% gewijzigd door Glashelder op 27-09-2022 20:53 ]

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GijsJ
Glashelder schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 20:52:
[...]

Nee. Klinkt als een CV installateur die een hybride warmtepomp wil aansmeren. Bij een hybride warmtepomp gaat dat vaak wel op omdat die véél te licht is om een huis bij lage temperaturen op temperaturen te houden.

Een goed gedimensioneerde airco doet het prima tot -10. Je kan wel units nemen die dan ook nog makkelijk de boel warmhouden (ME Hyperheat units werken tot -25) maar die gaan dan doorgaans pendelen in het voor en najaar. Dat is voor je rendement niet zo fantastisch maar echt dodelijk is het nou ook weer niet. Ik heb één unit die al jaren tijdens het stookseizoen 5 minuten draait en dan weer afslaat. Dat zijn in 9 maanden tijd 1100 start/stops :+ Geen centje pijn tot op heden.

Overigens is het rendement van verwarmen geregeld hoger dan bij koelen. Dit omdat de compressor óók warmte opwekt, hij verbruikt immers energie en die gaat in het koudemiddel zitten. In de zomer blaas je deze warmte weg. In de winter gaat deze je huis in.
Dus als het aan jou ligt is het zeer aan te raden om je woonkamer te verwarmen met een airco tijdens de winter? Stel ik wek 1500kwh meer op dan ik verbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MneoreJ
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 23:20
Gah. Heb in de spamfolder het mailtje van Powerpeers eruit moeten vissen met de tarieven van 1 oktober. Die waren allang publiek aangekondigd, en ik me maar afvragen waarom ik geen persoonlijk bericht had gekregen.

En dat maakt wel uit, want in dat mailtje staat dus ook dat ze het termijnbedrag niet aanpassen, dat moest ik zelf doen. Heb ervoor gekozen om van -20 euro naar 0 euro te gaan, dat accepteert de site gewoon. Dat betekent als het goed is bijbetalen aan het eind, maar dat is prima -- heb het voorschot altijd al een stom concept gevonden en nu krijg ik gewoon een afrekening aan het eind.

Het vervelendst vind ik dat het een achtbaan is met alle dingen die langskomen. De teruggave belasting gaat flink omhoog, en de BTW gaat naar 9%! Als gevolg gaan we u vanaf nu geld betalen in plaats van dat u ons geld betaalt (...OK dan). Nieuw tarief! Nog een nieuw tarief! Volgend jaar komt er een plafond, denken we, en dan is het weer 21% BTW en gaat de teruggave belasting omlaag! Afrekening 5 maanden later! ...uitpuzzelen hoeveel dat onderaan de streep dan zal worden en wat het "correcte" voorschot is is nog niet eenvoudig, en dat is dan nog bij een constant energieverbruik (900 kWh/jaar).

Dat raakt kant noch wal. Niet "dat slaat kant noch wal". Wel "dat slaat als een tang op een varken".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grassmoon
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 06:27
Ozza schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 20:39:
Waarom zou iemand nu nog bij GreenChoice blijven, die hebben toch de hoogste tarieven?
Omdat alle echt lagere tarieven niet beschikbaar zijn voor overstappers en de rest scheelt niet veel met de nieuwe tarieven van GreenChoice. Scheelt zeker niet genoeg om te compenseren voor het overschot aan elektriciteit van de zomer met zonnepanelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 23:25
Ozza schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 20:39:
Heb je "voor de lol" al eens je verbruik bij websites van andere aanbieders ingevuld? Dan zie je wat je als nieuwe klant moet betalen. Momenteel zit je vast bij de leverancier die je hebt.
Pagina: 1 ... 14 ... 155 Laatste

Let op:
Voor context, post niet alleen je maandbedrag, maar ook je verbruik.

Voor de oorlog in Oekraïne zelf: Themaforum: oorlog in Oekraïne
Voor geopolitieke discussies: De energiemarkt crisis: ontwikkelingen en achtergronden