Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

GijsJ schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 21:10:
[...]

Dus als het aan jou ligt is het zeer aan te raden om je woonkamer te verwarmen met een airco tijdens de winter? Stel ik wek 1500kwh meer op dan ik verbruik.
Ik heb 900 kuub ingeleverd voor 1800 kWh (en dat inclusief koelen voor het hele huis).

Met 1500 kWh kan je ongeveer 750 kuub gas wegstrepen (als gemiddelde regel klopt die 2kWh=1m3 wel ongeveer :) ).

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 20:25
GijsJ schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 20:45:
[...]

Heb me laten vertellen door een bedrijf die bij ons op het werk klimaatcellen bouwt dat airco's een hoog rendement hebben met koelen, daar waar ze voor gemaakt zijn. En dat verwarmen met airco rond deze tijd een goede oplossing is mits je genoeg kw's opwekt (rendement van x3 tegenover elektrische verwarming). Maar op het moment dat het 7 graden of kouder wordt het rendement van een airco om te verwarmen snel achteruit gaat.

Klopt deze info?
De informatie is van jaren geleden, inmiddels is het rendement 4 tot 5x.
Airco technieken hebben niet stil gestaan zoals nu heb je inverter en ander koelgas (R32) tot tegenstelling tot een gas CV ketel waar amper tot niets aan veranderd is kwa redement.

Ook de verhouding tussen gas en electra is anders geworden, gas werd in verhouding tot electra al duurder voor de oorlog maar daar hoor je niemand over.

Tot -7 kun je al prima voordeliger uit zijn dan een gas CV, je moet dan wel kijken bij de betere airco,s bij het A+++ label.

Kijk anders hier eens Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen
Op de hoofdpagina staat genoeg informatie.

Met zonnepanelen wordt het plaatje nog gunstiger maar is geen must om voordeliger te zijn.

[ Voor 3% gewijzigd door mr_evil08 op 27-09-2022 21:25 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• marcovandam
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 15-09 12:06
GijsJ schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 21:10:
[...]

Dus als het aan jou ligt is het zeer aan te raden om je woonkamer te verwarmen met een airco tijdens de winter? Stel ik wek 1500kwh meer op dan ik verbruik.
Als het aan mij ligt ook :)

Ik heb dit voorjaar toen het de verkeerde kant opging met de energieprijzen een forse investering gedaan in PV en airco`s om te verwarmen.
Ik heb er een in de woonkamer, Daikin Stylish 4.2 single split.
En eentje boven op de overloop, een Daikin Perfera 3.5, om de hele bovenverdieping mee te verwarmen.

Als het allemaal lukt blijft de CV deze winter uit en kan ik met de panelen de stroom voor de airco`s betalen.
Ik verwacht daarvoor zo`n 3000 kWh nodig te hebben. Je moet grofweg je gasgebruik voor verwarmen maal 2 nemen om verbruik van de airco in te schatten.

Alleen nog zo`n 150 M3 gas voor SWW en koken, energierekening tussen de -50 en 50 per maand afhankelijk van de temperatuur en zonneschijn het komende jaar.

Gisteren begonnen met verwarmen, het werd wel wat kil in huis en was benieuwd hoe het zou gaan. Heerlijke warmte door de hele woonkamer van 65 M2, geen last van geluid of luchtstroom. Gebruik 2,5 kWh over de dag.
Ik ben er echt super tevreden over! _/-\o_

Daikin 4.2 Stylish, Daikin 3.5 Perfera. 13x400WP OZO, 12x400WP WNW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harrytasker
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
cville schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 15:18:
[...]

In het vragenuur vandaag heeft minister Jetten zeer duidelijk gesteld dat de 30 dagen per vandaag en niet per 1 november in moeten gaan. Vele Kamerleden gaven aan dat er met terugwerkende kracht gecorrigeerd dient te worden. Jetten is er van overtuigd dat de ACM gaat handhaven en stelt dat ze daar afgelopen vrijdag mee begonnen zijn.
Bij Energiedirect precies hetzelfde verhaal. 23 sept nieuwe prijzen ontvangen die ingaan per 1 okt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeaM-R
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:23

BeaM-R

Powerrrrr

Het moet niet gekker worden met die energiemaatschappijen.

Dit is wettelijk gewoon niet toegestaan, tenzij de klant er mee akkoord gaat. Dit is gewoon manipulatie in mijn ogen.

Skoda Enyaq iV60 Sportline * Toyota Aygo X * Fendt 510TF Joker * Honwave 35AE met Honda BF20

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Mawlana
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 00:08
BeaM-R schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 23:48:

[Twitter]

Dit is wettelijk gewoon niet toegestaan, tenzij de klant er mee akkoord gaat. Dit is gewoon manipulatie in mijn ogen.
Nog even en die energieleverancier valt om. Dit soort stuiptrekkingen zagen we eind vorig jaar ook al bij enkele leveranciers geloof ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 06:35

[Twitter]

Double-edged sword is dat toch in mooie Engelse termen? Als die energiemaatschappij omvalt is hij eventueel teveel betaalde voorschotten kwijt en hij moet over op een modelcontract.

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

Die voorschotten kan hij dan storneren natuurlijk.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dutchblade
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 11-12-2024

[Twitter]

Weet je toevallig ook welke maatschappij dit betreft?

• marcelcee
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 20:36
dutchblade schreef op woensdag 28 september 2022 @ 07:00:
[...]

Weet je toevallig ook welke maatschappij dit betreft?
Op zijn feed zegt hij dit nog niet te willen melden. Pas als hij meer duidelijkheid heeft of dit mag of niet.

• Ozza
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 16-09 11:52
grassmoon schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 21:16:
[...]

Omdat alle echt lagere tarieven niet beschikbaar zijn voor overstappers en de rest scheelt niet veel met de nieuwe tarieven van GreenChoice. Scheelt zeker niet genoeg om te compenseren voor het overschot aan elektriciteit van de zomer met zonnepanelen.
Vastenlastenbond biedt het volgende aan, dit is toch stuk lager dan GC.

Welke bedragen betaal je voor het jaarcontract?
-
Voor stroom enkeltarief betaal je € 0,53830 per kWh. Stroom dubbeltarief kost je € 0,59846 per kWh (normaal) en € 0,52509 per kWh (dal). Voor een kuub gas betaal je € 2,15. Deze tarieven hanteert Gewoon Energie gedurende een jaar.

• hoihoi66
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 06-09 02:54
MneoreJ schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 21:13:
Gah. Heb in de spamfolder het mailtje van Powerpeers eruit moeten vissen met de tarieven van 1 oktober. Die waren allang publiek aangekondigd, en ik me maar afvragen waarom ik geen persoonlijk bericht had gekregen.

En dat maakt wel uit, want in dat mailtje staat dus ook dat ze het termijnbedrag niet aanpassen, dat moest ik zelf doen. Heb ervoor gekozen om van -20 euro naar 0 euro te gaan, dat accepteert de site gewoon. Dat betekent als het goed is bijbetalen aan het eind, maar dat is prima -- heb het voorschot altijd al een stom concept gevonden en nu krijg ik gewoon een afrekening aan het eind.

Het vervelendst vind ik dat het een achtbaan is met alle dingen die langskomen. De teruggave belasting gaat flink omhoog, en de BTW gaat naar 9%! Als gevolg gaan we u vanaf nu geld betalen in plaats van dat u ons geld betaalt (...OK dan). Nieuw tarief! Nog een nieuw tarief! Volgend jaar komt er een plafond, denken we, en dan is het weer 21% BTW en gaat de teruggave belasting omlaag! Afrekening 5 maanden later! ...uitpuzzelen hoeveel dat onderaan de streep dan zal worden en wat het "correcte" voorschot is is nog niet eenvoudig, en dat is dan nog bij een constant energieverbruik (900 kWh/jaar).
Ik dacht dat ze bij hen tot eind van het jaar de prijs vast hadden gezet. Zo stond dat ergens vermeld op hun website als ik mij goed kan herinneren.
Wat voor contract heb je?

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

marcelcee schreef op woensdag 28 september 2022 @ 07:48:
[...]

Op zijn feed zegt hij dit nog niet te willen melden. Pas als hij meer duidelijkheid heeft of dit mag of niet.
Wat gewoon flauwekul is. Iedereen weet dat dit niet mag..

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• MneoreJ
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 22:42
hoihoi66 schreef op woensdag 28 september 2022 @ 08:13:
Ik dacht dat ze bij hen tot eind van het jaar de prijs vast hadden gezet. Zo stond dat ergens vermeld op hun website als ik mij goed kan herinneren.
Nee hoor. Weet niet waar je dat gelezen hebt, maar op https://www.powerpeers.nl/energietarieven-voorwaarden kun je de tarieven voor iedereen inzien (dit doet PP in tegenstelling tot veel leveranciers wel gewoon netjes en zonder onderscheid in klanten).
Wat voor contract heb je?
Variabel, bestaande klant. Op dit moment 0,53 cent/kWh dus (heb geen gas).

Dat raakt kant noch wal. Niet "dat slaat kant noch wal". Wel "dat slaat als een tang op een varken".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• virofi
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 16-09 08:31
Vastenlastenbond voelt een beetje gek, met het bedrag dat je up front moet betalen. Maar ik begrijp uit de reacties hier dat het “legit” is en de genoemde tarieven ook daadwerkelijk worden geleverd voor een jaar?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FlashBang
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 15-09 21:10

FlashBang

Hoi.

virofi schreef op woensdag 28 september 2022 @ 08:39:
Vastenlastenbond voelt een beetje gek, met het bedrag dat je up front moet betalen. Maar ik begrijp uit de reacties hier dat het “legit” is en de genoemde tarieven ook daadwerkelijk worden geleverd voor een jaar?
De Vastelastenbond is dan ook geen leverancier, je betaalt om lid te worden van de bond, zoals bij de consumentenbond. Vervolgens hebben ze voor leden een X aantal ingekochte contracten van Gewoon Energie liggen.

• marcelcee
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 20:36
Glashelder schreef op woensdag 28 september 2022 @ 08:14:
[...]

Wat gewoon flauwekul is. Iedereen weet dat dit niet mag..
Ik weet het, jij weet het... nu nog wachten tot deze professor het weet ;)

• Stephmeister
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 30-12-2024
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5RXV9iG8xgxZQ3szM6NaFKKnBWw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ivxK5FgZrwQt2i7pvSyjyCOj.png?f=user_large

Hier boven staat een screenshot genomen in "mijn essent".

Als je de kosten deelt door het aantal KWh dan kom ik uit op 0.15 euro per KWh...das dus inclusief netwerkkosten.

Wij hebben een variabel contract dus de kosten zijn stukken hoger dan de eerder genoemde 15cent/Kwh....doe ik iets verkeerd of is de rekenmachine van essent kapot?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Stephmeister schreef op woensdag 28 september 2022 @ 09:40:
[Afbeelding]

Als je de kosten deelt door het aantal KWh dan kom ik uit op 0.15 euro per KWh...das dus inclusief netwerkkosten.

Wij hebben een variabel contract dus de kosten zijn stukken hoger dan de eerder genoemde 15cent/Kwh....doe ik iets verkeerd of is de rekenmachine van essent kapot?
De belastingvrije voet misschien?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• grassmoon
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 00:38
Stephmeister schreef op woensdag 28 september 2022 @ 09:40:
[Afbeelding]

Teruggave energiebelasting. Op jaar basis 785 euro in 2022.

Ongeveer 425 euro voor de 6 en een halve maand van je contract.

[ Voor 4% gewijzigd door grassmoon op 28-09-2022 09:46 ]

• Stephmeister
grassmoon schreef op woensdag 28 september 2022 @ 09:44:
[...]

Teruggave energiebelasting. Op jaar basis 785 euro in 2022.
Thanks....ik moet dat bedrag dus direct van de totale kosten aftrekken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• grassmoon
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 00:38
Stephmeister schreef op woensdag 28 september 2022 @ 09:46:
[...]

Thanks....ik moet dat bedrag dus direct van de totale kosten aftrekken?
Dat zal Essent al hebben gedaan.

Kosten zonder teruggave zouden dan 776 euro zijn. 34 cent per kWh. Komt dat beter overeen met jou tarief?

• Stephmeister
grassmoon schreef op woensdag 28 september 2022 @ 09:48:
[...]

Dat zal Essent al hebben gedaan.

Kosten zonder teruggave zouden dan 776 euro zijn. 34 cent per kWh. Komt dat beter overeen met jou tarief?
Dat komt idd beter in de buurt. Zie hieronder...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T8SJ_I21cT4qmBP5y6eeLaMzWKY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/QxpsaKcVk4drPpL4VPPKM8Qm.png?f=user_large

Dit heb ik gevonden op rijksoverheid.nl.....

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JNHronIP61GckF93CC-pf9BpjQI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/MAwF9yeAng5qtNQqFUshqYWH.png?f=user_large

Het gaat dus inderdaad af van de jaarrekening. Nogmaals bedankt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Badeend
  • Laatst online: 21:36
Dat zijn inderdaad de kosten inclusief vaste kosten, belastingen, netbeheer en eventuele korting.

• GijsJ
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 01-06-2023
Net essent nogmaals aan de lijn gehad
Aanbad 3.97 m3 gas en 0.86 kwh stroom

December komen de zonnepanelen. Ga een installateur zoeken voor het plaatsen van een airco om mijn woonkamer/keuken van 80m3 te verwarmen.

Over het energiecontract zoek ik nog even verder. 3okt komt erg dichtbij :P

• Ozza
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 16-09 11:52
komt net deze tegen in ander topic:

https://www.samenom.nl/voorwaarden-documenten/Tarieven.pdf

0.60ct/kwh
3.10 euro/m3

• ArcticWolf
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Scherpe tarieven idd :P

• Mawlana
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 00:08
Voor nu...
Flex overeenkomst
Flex is een overeenkomst voor onbepaalde tijd met een opzegtermijn van 30 dagen. Het overeengekomen tarief is flexibel en wordt maandelijks vooraf opnieuw vastgesteld op basis van de actuele marktontwikkelingen. Hierdoor beweegt het tarief mee met de ontwikkelingen op de energiemarkt. De tarieven worden kenbaar gemaakt op onze Tarieven pagina

• YangWenli
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 07-07-2023
Vaste contracten bied niemand meer aan toch? Jaloers op mijn moeder die tot april relatief veilig zit met een contract bij Essent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheBrut3
Wolly schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 14:20:
[...]

https://nieuws.eneco.nl/p...dagen-van-tevoren-bekend/

Eneco krabbelt terug, maar de wijziging per 1 oktober gaat gewoon door.

Daarnaast nog de waarschuwing op het einde dat hiermee de prijzen langer hoger blijven dan nodig.
Oxxio hetzelfde. Reactie in de chatbot:
Wij vinden het heel vervelend dat er de afgelopen dagen zoveel onduidelijkheid is ontstaan, in een tijd waarin er al zoveel speelt rond de energietarieven.

Daarom willen we graag snel duidelijkheid geven aan onze klanten.

Klanten die vanaf 1 november een nieuw tarief krijgen, ontvangen 30 dagen van tevoren bericht over de tariefswijzigingen.

Oxxio is van mening dat zij altijd volgens wet- en regelgeving heeft gehandeld.
Vrije vertaling; Fuck you klant :+

• funrider
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08-09 11:42
Dat was ik ;) Ik ga per 1 oktober naar ze over. Wel even belangrijk te vermelden dat het om een Flex contract gaat niet een variabel contract. Ze sturen op maand basis de prijzen. Momenteel levert OM geen variabel of vast contract.

Overigens is de prijs per 1 oktober iets anders:
stroom normaal: € 0,622491
stroom laag: 0,599230
stroom enkel: 0,608795
gas: 3,039092
terugleververgoeding panelen: 0,321270

Zie vorige maanden hier De pagina die je deelt is nog niet bijgewerkt voor de volgende maand.

[ Voor 3% gewijzigd door funrider op 28-09-2022 13:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stickeric
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 24-07 00:56
TheBrut3 schreef op woensdag 28 september 2022 @ 12:45:
[...]

Oxxio hetzelfde. Reactie in de chatbot:

[...]

Vrije vertaling; Fuck you klant :+
Volgens mij komen ze erachter dat het eigenlijk niet klopt wat ze doen, en het zou mij niks verbazen als ze alles met terugwerkende kracht moeten inleveren dat hun schade in de miljoenen oploopt.

en terecht 🖕

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rockvee2
  • Registratie: April 2008
  • Niet online
stickeric schreef op woensdag 28 september 2022 @ 13:38:
[...]

Volgens mij komen ze erachter dat het eigenlijk niet klopt wat ze doen, en het zou mij niks verbazen als ze alles met terugwerkende kracht moeten inleveren dat hun schade in de miljoenen oploopt.

en terecht 🖕
Dat berekenen ze gewoon door aan de klanten :+

Nu eens kijken wat er van NL over is als we een zware winter krijgen en we zitten op 20 Januari 2023.

Een week geleden hadden ze het over een prijs plafond, niks meer van gehoord.

Ken je die mop van dat prijsplafond ? Hij kwam niet :+

[ Voor 12% gewijzigd door Rockvee2 op 28-09-2022 13:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kraakhelder
  • Laatst online: 11-08 09:31
YangWenli schreef op woensdag 28 september 2022 @ 12:27:
Vaste contracten bied niemand meer aan toch? Jaloers op mijn moeder die tot april relatief veilig zit met een contract bij Essent.
Jawel.
Je kan nu nog een vast contract bij GewoonEnergie afsluiten via de VastelastenBond.
2,15 voor je gas en 0,538 voor je stroom enkeltarief.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kraakhelder
Rockvee2 schreef op woensdag 28 september 2022 @ 13:40:
[...]

Dat berekenen ze gewoon door aan de klanten :+

Nu eens kijken wat er van NL over is als we een zware winter krijgen en we zitten op 20 Januari 2023.

Natuurlijk komt dat prijsplafond er wel, het plan moet alleen nog ingekleurd worden.

• Hongy
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 15-09 21:38
stickeric schreef op woensdag 28 september 2022 @ 13:38:
[...]

en terecht 🖕
Lijkt me dat ze dat makkelijk kunnen betalen, als de energiemaatschappijen dezelfde opslagpercentage doen op hun inkoopprijs nu als in 2020-2021 dan hebben zo nog vette winst. Stel 10% opslag op inkoopprijs eur 0.10 per KWH en eur 0.30 per m3 uit 2021 en nu 10% op inkoopprijs eur 0.60 per kwh en eur 1.80 per m3. Onder aan de streep een verveelvoudiging van de winst van energiemaatschappijen. Of zouden ze een bedrag als opslag doen? Dus 1 ct op de 2021 inkoopprijzen en nu ook 1ct op de 2022 inkoopprijzen.

• MneoreJ
Rockvee2 schreef op woensdag 28 september 2022 @ 13:40:

Je wil dat de overheid binnen een week een besluit neemt, over iets dat niet ten goede komt aan het bedrijfsleven? Je snapt zelf hopelijk ook wel dat dat volkomen onredelijk is. Het is geen dividendbelasting hè.

Vroegste dat ze er iets over moeten zeggen is 1 november want iets met voorschotten dan. Als de overheid een hele maand de tijd heeft dan gebruiken ze die ook.

Dat raakt kant noch wal. Niet "dat slaat kant noch wal". Wel "dat slaat als een tang op een varken".

• Divak
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 12-09 15:00
Ik heb mij suf gezocht bij andere aanbieders, maar inderdaad rekenen ze nu allemaal de hoogste prijzen. Uiteindelijk maar toch de vastelastenbond gebruikt. En eerlijk gezegd gelijk heel erg blij mee. Greenchoice was €3,44 per kuub, nu €2,15. Stroom was dik een euro, nu 53 cent (dus zelfs onder het prijsplafond).

Toch fijn er nog blijkbaar een manier is om over te stappen, want eigenlijk loonde het nergens op de normale manier over te stappen, overal waren de tarieven gigantisch.

Ik hou er wel een vies gevoel aan over, die plotselinge prijsverhogingen na aankondiging van het prijsplafond. Ik hoop dat de overheid goed weet waar ze mee bezig is en niet belastinggeld verkwanseld aan de energieleveranciers.

• TheBrut3
Kraakhelder schreef op woensdag 28 september 2022 @ 13:47:
Jawel.
Je kan nu nog een vast contract bij GewoonEnergie afsluiten via de VastelastenBond.
2,15 voor je gas en 0,538 voor je stroom enkeltarief.
Ik zit te zoeken naar het addertje onder het gras. Dit lijkt inderdaad de enige aanbieder welke minder duur is dan de meeste huidige variabele tarieven. Zouden ze gokken op een daling van de inkoopprijs op korte termijn en als dat niet lukt het bedrijf laten klappen?

Edit: Ja, ik ben zeer wantrouwend :+

[ Voor 3% gewijzigd door TheBrut3 op 28-09-2022 14:11 ]

• Kraakhelder
TheBrut3 schreef op woensdag 28 september 2022 @ 14:10:
[...]

Ik zit te zoeken naar het addertje onder het gras. Dit lijkt inderdaad de enige aanbieder welke minder duur is dan de meeste huidige variabele tarieven. Zouden ze gokken op een daling van de inkoopprijs op korte termijn en als dat niet lukt het bedrijf laten klappen?

Edit: Ja, ik ben zeer wantrouwend :+
Dit is op voorhand al ingekocht.

• Divak
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 12-09 15:00
Overigens zit je als nieuwe klant die in september/oktober klant wordt gewoon goed. Mochten ze failliet gaan, dan ben je zelf altijd beter uit. Je betaalt in de zomermaanden voor wat je in de winter gebruikt, dus als je in oktober klant wordt kun je eigenlijk niet de min in gaan.

Ik heb voorheen bij EnergieFlex gezeten, die gingen wel failliet terwijl ik daar per april klant was geworden, balen. Kon gelukkig ook nog storneren en netto was de schade te overzien.

Dat klantenbestand is toen trouwens overgegaan naar Innova Energie, en als ik het goed is Gewoon Energie daar nu een zusterbedrijf van.

• bloodlynx
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 26-01 03:52
Kraakhelder schreef op woensdag 28 september 2022 @ 14:12:
[...]

Dit is op voorhand al ingekocht.
Als ik de reviews zie is het een partij waar je maar moeilijk vanaf komt :/

• GijsJ
Hoe zit dat precies met de Vastenlastenbond? Ik moet voor 3okt nog iets afsluiten. Als ik zelf contact opneem met gewoonenergie krijg ik hogere prijzen.

Twijfel tussen Innova, gewoonenergie of een dymanisch contract. Wordt er een beetje gek van, te weinig kaas van gegeten om zelf te beslissen |:(

• Kraakhelder
bloodlynx schreef op woensdag 28 september 2022 @ 14:18:
[...]

Als ik de reviews zie is het een partij waar je maar moeilijk vanaf komt :/
Welke partij? Die VLB?
Wegen zat om daar op te zeggen.

• Kraakhelder
GijsJ schreef op woensdag 28 september 2022 @ 14:21:
Hoe zit dat precies met de Vastenlastenbond? Ik moet voor 3okt nog iets afsluiten. Als ik zelf contact opneem met gewoonenergie krijg ik hogere prijzen.

Twijfel tussen Innova, gewoonenergie of een dymanisch contract. Wordt er een beetje gek van, te weinig kaas van gegeten om zelf te beslissen |:(
Ja, de VLB heeft contracten ingekocht tegen een gunstige prijs.
Contact opnemen met de VLB, offerte aanvragen en dan krijg je een jaarcontract bij GewoonEnergie.

• stickeric
Ik ben eigenlijk benieuwd, GC had mij verteld dat ze toestemming hadden van de ACM voor de vervroegde termijnverhogingen blijkt dus achteraf niet zo.

Ze hebben dus lopen liegen, kan ik dit alleen melden bij de ACM of kan ik nog aangifte doen voor poging tot fraude.

Ik heb hier geen verstand van maar ben toch wel benieuwd.

• GijsJ
Kraakhelder schreef op woensdag 28 september 2022 @ 14:24:
[...]

Ja, de VLB heeft contracten ingekocht tegen een gunstige prijs.
Contact opnemen met de VLB, offerte aanvragen en dan krijg je een jaarcontract bij GewoonEnergie.
VLB gemaild bedankt.

Innova heeft een aanbod gestuurd:

Innova 1 jaar contract vast
2400kwh stroom
3800kwh opwekken (1400kwh x62 cent salderen)
1100m3 gas
212,-p/m

Elektriciteit 1 jaar vast groen (incl. btw)€ -1.386,67
Gas 1 jaar vast (incl. btw)€ 3.932,56

Maandbedrag 212,-p/m

wat vinden jullie hier van?

• bie100
  • Registratie: September 2016
  • Nu online
GijsJ schreef op woensdag 28 september 2022 @ 14:50:
[...]

VLB gemaild bedankt.

2400kwh stroom
1100m3 gas
212,-p/m

Maandbedrag 212,-p/m

redelijke prijs toch

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MneoreJ
stickeric schreef op woensdag 28 september 2022 @ 14:25:
Ik ben eigenlijk benieuwd, GC had mij verteld dat ze toestemming hadden van de ACM voor de vervroegde termijnverhogingen blijkt dus achteraf niet zo.

Ze hebben dus lopen liegen, kan ik dit alleen melden bij de ACM of kan ik nog aangifte doen voor poging tot fraude.
Poging tot fraude lijkt me licht overdreven. Zelfs als je dit zwart op wit hebt is een simpele "onze medewerker was verkeerd geïnformeerd, sorry" voldoende om het recht te trekken. Je kunt pas met "fraude" schermen als je hard kunt maken dat dit opzettelijk was en dat ze je schade berokkend hebben door je te misleiden, en zeker dat laatste lijkt me nogal lastig aan te tonen. Het stond (en staat) je immers vrij om op te zeggen, dus het enige dat je kunt reclameren is de energiekosten die ze gerekend hebben in de periode dat het tarief niet in had mogen gaan. Daar kun je proberen achteraan te gaan als je echt wil (Geschillencommissie kost 50 piek maar die krijg je weer terug als je gelijk krijgt), maar niet onder het mom van fraude.

Edit: met GC bedoelde ik dus de Geschillencommissie en niet Greenchoice, beter uitschrijven. :P

[ Voor 5% gewijzigd door MneoreJ op 28-09-2022 14:58 ]

• Zoembanator
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 02-07 10:49
Eneco negeert minister Jetten: tariefswijziging gaat gewoon door

Eneco gaat de aangekondigde tariefswijziging per 1 oktober gewoon doorvoeren. Daarmee negeert het energiebedrijf minister Rob Jetten die gisteren zei dat de energiemaatschappijen zich moeten houden aan een termijn van dertig dagen, ook voor de wijziging per 1 oktober.

Eneco, Greenchoice en Essent kondigden vorige week forse tariefsverhogingen aan, met als ingangsdatum 1 oktober.

Eneco liet klanten donderdag weten dat vanaf eind deze week de gasprijzen verdubbelen en de stroomprijzen 2,5 keer omhoog gaan. Dat betekent dat zo'n 700.000 klanten - een derde van het totaal - nu per maand vaak honderden euro's meer kwijt zijn.

Een tariefswijziging zo kort van tevoren aankondigen mag helemaal niet, stelt toezichthouder Autoriteit Consument en Markt (ACM). De in de wet vastgelegde periode voor het opzeggen van een energiecontract is dertig dagen. Diezelfde periode geldt voor het wijzigen van de tarieven, aldus de toezichthouder.

Jetten: direct aanpassen
Volgens minister van Klimaat en Energie Rob Jetten moeten bedrijven zich per direct aan de regels houden en niet pas vanaf de volgende geplande wijziging, zoals Eneco gister beloofde te gaan doen.

Aanpassen dus die tariefswijziging, zegt Jetten. "Ik verwacht van alle energiebedrijven dat ze dat per direct en met terugwerkende kracht doen", zei hij. "Voorkom dat de ACM anders gaat ingrijpen."

Eneco negeert dit en laat vandaag aan RTL Nieuws weten dat de prijsverhoging van 1 oktober doorgaat. Als klanten het niet eens zijn met de tariefsverhoging kunnen ze weggaan is de boodschap. Dat dit betekent dat klanten bij een overstap alsnog torenhoge tarieven gaan betalen bij een andere leverancier is volgens de voorlichter niet het probleem van Eneco: "De tarieven moeten klanten zelf beoordelen."

Juridisch gesteggel
Eneco is van mening dat de minister en de toezichthouder de wet verkeerd uitleggen. Het bedrijf stelt altijd volgens wet- en regelgeving te hebben gehandeld.

En zo is de consument gevangen tussen uiteenlopende interpretaties van de wet. De ACM verwijst zelf naar een uitspraak van de onafhankelijke Geschillencommissie en een arrest van het Hof van Justitie van de Europese Unie, waarin de de grens van 30 dagen voor tariefswijzigingen wordt ondersteund.
Bron: https://www.rtlnieuws.nl/...ijziging-gaat-gewoon-door

En wij maar betalen, en hun komen weg met zoveel arrogantie :(
Dat aangetekend verstuurde bezwaar is vast ook zinloos en zonde van de 8 euro

• twowheeler
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 16-09 17:18
Wij hebben recent een huis gekocht, mogen er in november in. We zijn starters, huis heeft al 10 panelen op het dak.

NU begint het feest omtrent zoeken van een energieaanbieder dus. Ik zie nu vooral wat verschillen:
Bij gaslicht.com zie ik hier en daar "leverancier bepaald termijntarief". Wat houdt dit precies in, dit doen ze toch altijd?
Verder hier en daar maandelijks salderen, dat valt sowieso af.

Ons oog is nu gevallen op Engie, ik zie dat er 1 januari weer een tariefwijziging mag worden aangekondigd, dan kan ik natuurlijk altijd weer wijzigen, maar als ik het zo zie heeft bijna elke aanbieder de mogelijkheid tot maandelijks opzeggen.

Wat ik me afvraag: heeft het zin nu al af te sluiten voor November, of beter wachten?
Wat wel vervelend is: de prijs calculator van Engie werkt niet, deze wil het bedrag voor de panelen er niet afhalen. Gaslicht.com wel, kan daar ook afsluiten.

• Stephmeister
Zoembanator schreef op woensdag 28 september 2022 @ 14:55:
[...]

Tja....eerlijk gezegd denk ik dat het misschien beter is om aan de verhoging van 1 oktober vast te houden. Als je het aan vecht verhogen ze gewoon de prijzen nog eens extra over 30 dagen om te compenseren voor het niet verhogen op 1 oktober. Ook zijn de afgelopen dagen de prijzen weer gestegen. Ik ga daarom geen bezwaar maken.

De grootste misser is volgens mij door de overheid gemaakt door zo laat in gesprek te gaan en er pas een regeling ingaat op 1 januari.

• worldfastest
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 20-08 15:25
Zoembanator schreef op woensdag 28 september 2022 @ 14:55:
[...]

De arrogantie. Maar dit betekend dus ook dat je bij hun weg kan gaan in de toekomst per direct zonder een eventuele opzeg boete te betalen. Handig aangezien ze de opzeg boete willen verhogen. Als ze dat niet bevalt zoeken ze maar een andere klant....

You only live once, so enjoy the ride.

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
worldfastest schreef op woensdag 28 september 2022 @ 15:15:
[...]

De arrogantie. Maar dit betekend dus ook dat je bij hun weg kan gaan in de toekomst per direct zonder een eventuele opzeg boete te betalen. Handig aangezien ze de opzeg boete willen verhogen. Als ze dat niet bevalt zoeken ze maar een andere klant....
Bij variabele contracten is er geen opzegboete.

• PP_Sound
  • Registratie: Januari 2021
  • Niet online
[...]

De ware aard van dat bedrijf komt naar boven, Green Choice is ook Eneco.
Helaas is bijna iedereen min of meer gegijzeld bij de huidige leverancier en overgeleverd aan hun grillen met een tandeloze ACM als waakhond.

• Zoembanator
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 02-07 10:49
Inmiddels heeft de ACM ook meer bekend gemaakt vandaag:
Wat zijn de regels?
Bij een contract met variabele tarieven mogen de tarieven veranderen. De energieleverancier moet u hier minimaal 30 dagen van tevoren over informeren. Dit komt omdat u volgens de Elektriciteitswet 1998 en de Gaswet een opzegtermijn van 30 dagen heeft (Artikel 95m, zevende lid, van de Elektriciteitswet 1998 en artikel 52b, zevende lid, van Gaswet).

Wat is er aan de hand?
Enkele energieleveranciers hebben de prijsverhoging per 1 oktober 2022 korter dan 30 dagen van tevoren aangekondigd. Dit leidde tot veel onrust bij consumenten.

Als de energieleveranciers zich aan de termijn van 30 dagen houden dan gaat de prijsverhoging niet op 1 oktober in, maar zo’n 3 weken later. Dat scheelt consumenten mogelijk geld.

Wat doet de ACM nu?
De ACM heeft de afgelopen dagen contact gehad met branchevereniging Energie-Nederland en verschillende energieleveranciers. De ACM heeft op 27 september 2022 een brief gestuurd aan de energieleveranciers. Daarin wijzen we de energieleveranciers op de regels. Houden zij zich hier niet aan? Dan kan de ACM ingrijpen. Bijvoorbeeld met een boete, last onder dwangsom of een bindende aanwijzing.

Wat kan ik zelf doen?
We verwachten van de energieleveranciers dat zij de prijsverhoging niet per 1 oktober in laten gaan. Wij roepen de energieleveranciers op om hun klanten daar zo snel mogelijk duidelijkheid over te geven.

Heeft uw leverancier de nieuwe tarieven korter dan 30 dagen van tevoren aangekondigd? En bent u het hier niet mee eens? Dan kunt u een brief sturen waarin u zegt dat u hier niet mee akkoord gaat. Gebruik hiervoor onze voorbeeldbrief:

Voorbeeldbrief - Klacht over termijn tariefwijziging
Moet ik de brief (aangetekend) per post versturen?
Het maakt niet uit of u de brief per post of digitaal verstuurt. U kunt de brief ook per e-mail sturen of via het contactformulier van uw energieleverancier.

Wilt u kunnen bewijzen dat u de brief hebt gestuurd? Vraag dan om een leesbevestiging als u de brief per e-mail verstuurt. Verstuur de brief aangetekend als u de brief per post verzendt.

Moet ik mijn brief voor 1 oktober sturen?
U hoeft de brief niet voor 1 oktober te sturen. Hier is juridisch gezien geen termijn voor. Er is wel een termijn voor indienen van een klacht bij De Geschillencommissie. Deze is 12 maanden.

Wat moet ik doen als ik er niet uitkom met mijn energieleverancier?
Krijgt u geen reactie of biedt uw energieleverancier geen oplossing? Dan kunt u De Geschillencommissie Energie inschakelen.
Bron: https://www.consuwijzer.n...-door-energieleveranciers

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 16-09 17:25
https://www.rtlnieuws.nl/...ijziging-gaat-gewoon-door

Vattenfall (Zweeds staatsbedrijf, hoi) negeert ook de wet. De reacties zijn gewoon stuitend.
Eneco, Greenchoice en Vattenfall negeren dit en laten vandaag aan RTL Nieuws weten dat de prijsverhogingen van 1 oktober doorgaan. Als klanten het niet eens zijn met de tariefsverhoging kunnen ze weggaan is de boodschap van de bedrijven.

'Overstappen kan ook'
Dat dit betekent dat klanten bij een overstap alsnog torenhoge tarieven gaan betalen bij een andere leverancier is volgens de voorlichter niet het probleem van Eneco: "De tarieven moeten klanten zelf beoordelen."

Greenchoice zegt hetzelfde in een statement: "Klanten die met ingang van 1 oktober een nieuw tarief hebben gekregen kunnen altijd per direct en zonder opzegtermijn overstappen naar een andere leverancier."

Een woordvoerder van Vattenfall mailt: "Omdat het voor onze klanten met een variabel contract mogelijk is om kosteloos en binnen enkele dagen over te stappen, vinden wij dat wij klanten tijdig geïnformeerd hebben."

[ Voor 72% gewijzigd door Señor Sjon op 28-09-2022 16:22 ]

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• Mania-92
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 15-09 06:32
Ik lees overal dat Vattenfall heeft aangekondigd de tarieven per 01-10 verhoogd en hier niet de termijn van 30 dagen voor hanteerd. Ik heb echter überhaupt niets van vattenfall gehoord over een prijsverhoging. Iemand enig idee hoe dat zit? Ik heb overigens een modelcontract uit december 2021.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DhkPGOZwa7bvQPAVeUnJln6E38E=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1wB7E4J8HNCXIKwJGhVX6Cx0.jpg?f=fotoalbum_large

• Hongy
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 15-09 21:38
Señor Sjon schreef op woensdag 28 september 2022 @ 16:21:

Vattenfall (Zweeds staatsbedrijf, hoi) negeert ook de wet. De reacties zijn gewoon stuitend.

[...]
Vattenfall vast contract ouders loopt 30/09 af en nog steeds geen nieuwe tarieven doorgekregen via mail of persoonlijke omgeving vattenfall. Maar ja als ze op variabel eur 2.02 per m3 worden gezet zonder dat op tijd te melden mag ik nog blij zijn. Waar zouden ze anders heen kunnen anders dan VLB voor eur 2.15 per m3. In geval dat men bij Eneco/greenchoice zit dan doet blijven zitten meer pijn.

• mrVroom
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 10-09 19:56
Voor alle klanten van NLE - ze worden Budget Energie.
Wat we al wisten: https://www.nle.nl/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bie100
  • Nu online

[...]
tuig van de richel die bedrijven niks meer niks minder

• GijsJ
GijsJ schreef op woensdag 28 september 2022 @ 14:50:
[...]

VLB gemaild bedankt.

2400kwh stroom
1100m3 gas
212,-p/m

Maandbedrag 212,-p/m

Had ergens op het forum voorbij zien komen dat consumind hetzelfde goedkoper kan aanbieden via Innova, net even geprobeerd; resultaat:

Productnaam:1 jaar vast
Gekozen looptijd product:1 jaar vast
Gekozen soort stroom:Groen
Gekozen soort product:Gas en stroom

+Stroom€ -1.384,18
+Gas€ 2.864,49

Netbeheerkosten Stroom (Enexis, 3x25A)€ 241,14
Netbeheerkosten Gas (Enexis, G4/G6 (500 - 4000 m3))€ 168,05
Totale jaarkosten All-in€ 1.889,50
Totale maandkosten All-in€ 157,46
inclusief € 250,- cashback

Groot verschil in gasprijs.
Innova kale prijs 2.63
Via consumind kale prijs 2,055

zelfde gegevens ingevuld bij beide.

Betrouwbaar? (net 15min in de wachtrij gestaan maar kreeg consumind telefonisch niet eraan)

• Rockvee2
  • Registratie: April 2008
  • Niet online
bie100 schreef op woensdag 28 september 2022 @ 16:32:
[...]

tuig van de richel die bedrijven niks meer niks minder
Ze zijn net zulke schurken als de regering...

• Arnout
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:55

[...]
Ben benieuwd wanneer de 'bindende aanwijzing' van de ACM komt. Blijkbaar is er in het overleg onvoldoende duidelijk gemaakt dat de zich aan de wet moeten houden.

• derhenno
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 03:37
Arnout schreef op woensdag 28 september 2022 @ 17:19:
[...]

Ben benieuwd wanneer de 'bindende aanwijzing' van de ACM komt. Blijkbaar is er in het overleg onvoldoende duidelijk gemaakt dat de zich aan de wet moeten houden.
De regering is volledig afhankelijk van de energiemaatschappijen: maak het ons niet te moeilijk, anders gaan wij ook moeilijk doen vwb het prijsplafond (vrees ik)…

[ Voor 3% gewijzigd door derhenno op 28-09-2022 18:41 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MneoreJ
derhenno schreef op woensdag 28 september 2022 @ 18:37:
De regering is volledig afhankelijk van de energiemaatschappijen: maak het ons niet te moeilijk, anders gaan wij ook moeilijk doen vwb het prijsplafond (vrees ik)…
Daar gaan ze niet ver mee komen. De eis dat het tarief 30 dagen van tevoren doorgegeven moet worden komt via-via uit een Europese richtlijn. Kunnen de energiemaatschappijen wel vervelend vinden, maar de regering heeft geen ruimte om daarmee te klooien. Gelukkig maar voor ons.

Dit hele verhaal toont wat mij betreft het zoveelste falen als van een openbare voorziening een "vrije markt" wordt gemaakt. Geen gezeik, iedereen rijk! Tot het mis gaat, dan geven de mensen die het geld binnenharken plotseling niet thuis en de burger als consument heeft het nakijken. "Privatize the gains, socialize the losses."

• Wolly
  • Niet online
derhenno schreef op woensdag 28 september 2022 @ 18:37:
[...]

Beide partijen laten hun tanden zien, waar het kabinet vorige week de energiebedrijven nog allerlei veren in hun reet stak vanwege de fantastische medewerking bij de gesprekken over het prijsplafond.

Probleem voor het kabinet is dat ze nog talloze losse eindjes moeten oplossen in samenwerking met dezefde bedrijven.

Lekker onderhandsfeertje onderhandelings sfeertje :+

[ Voor 2% gewijzigd door Wolly op 28-09-2022 19:51 . Reden: tikfout ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
MneoreJ schreef op woensdag 28 september 2022 @ 18:52:
[...]

Daar gaan ze niet ver mee komen. De eis dat het tarief 30 dagen van tevoren doorgegeven moet worden komt via-via uit een Europese richtlijn. Kunnen de energiemaatschappijen wel vervelend vinden, maar de regering heeft geen ruimte om daarmee te klooien. Gelukkig maar voor ons.
Dezelfde regering/toezichthouder die het al jaren prima vindt dat die maatschappijen zich niet houden aan die viavia Richtlijn/wet?

• PP_Sound
  • Registratie: Januari 2021
  • Niet online
Mania-92 schreef op woensdag 28 september 2022 @ 16:29:
Ik lees overal dat Vattenfall heeft aangekondigd de tarieven per 01-10 verhoogd en hier niet de termijn van 30 dagen voor hanteerd. Ik heb echter überhaupt niets van vattenfall gehoord over een prijsverhoging. Iemand enig idee hoe dat zit? Ik heb overigens een modelcontract uit december 2021.

[Afbeelding]
Dan zijn ze je vergeten bericht te sturen. Vattenfall was bij mij op tijd met bericht op 29 augustus over de gewijzigde tarieven op 1 oktober

• MneoreJ
Wolly schreef op woensdag 28 september 2022 @ 18:55:
Dezelfde regering/toezichthouder die het al jaren prima vindt dat die maatschappijen zich niet houden aan die viavia Richtlijn/wet?
Het is één ding om laks te zijn met de uitvoering ervan (en laten we wel wezen, dat was ook makkelijk zat in de tijden dat er geen haan kraaide naar tarieven van nul komma niks), weer heel wat anders om toe te staan dat de energiemaatschappijen uitzonderingen krijgen als een of andere voorwaarde in onderhandelingen, nota bene nadat er in het openbaar op gewezen is dat het niet mag.

[ Voor 10% gewijzigd door MneoreJ op 28-09-2022 19:04 ]

• Wolly
  • Niet online
MneoreJ schreef op woensdag 28 september 2022 @ 19:03:
[...]

Het is één ding om laks te zijn met de uitvoering ervan (en laten we wel wezen, dat was ook makkelijk zat in de tijden dat er geen haan kraaide naar tarieven van nul komma niks), weer heel wat anders om toe te staan dat de energiemaatschappijen uitzonderingen krijgen als een of andere voorwaarde in onderhandelingen, nota bene nadat er in het openbaar op gewezen is dat het niet mag.
Er zijn uitspraken van de geschillencommissie die over exact hetzelfde gaan van begin dit jaar.

Mensen die klant zijn van BudgetEnergie werden vanaf juli '22 verrast met gewijzigde voorwaarden én maandelijks forse verhogingen die niet tijdig werden gemeld.

En nu, toevallig net op het moment dat de media het oppikken, moeten we blij zijn dat de ACM "boe" roept?

• MneoreJ
Wolly schreef op woensdag 28 september 2022 @ 19:13:
En nu, toevallig net op het moment dat de media het oppikken, moeten we blij zijn dat de ACM "boe" roept?
Ik denk het niet?
Dit is waar ik op reageerde. Waar jij nu met het argument heen wil weet ik niet. Als je van me wil horen dat ik het met je eens ben dat er slechte dingen gebeuren: bij deze.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rox92
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 06:55
PP_Sound schreef op woensdag 28 september 2022 @ 18:59:
[...]

Dan zijn ze je vergeten bericht te sturen. Vattenfall was bij mij op tijd met bericht op 29 augustus over de gewijzigde tarieven op 1 oktober
Zeker niet, is al paar keer voorgekomen maar modelcontract mogen ze niet verhogen vanwege de voorwaarden. Zie hun website:
Waarom stijgen de tarieven van het modelcontract niet?
De prijzen van het modelcontract worden in principe alleen aangepast op 1 januari en 1 juli. Dit is namelijk een speciale contractvorm die leveranciers volgens de wet moeten aanbieden.

De contractvoorwaarden van het modelcontract zijn bij alle leveranciers hetzelfde en zijn opgesteld door de ACM.
https://www.vattenfall.nl/klantenservice/nieuwetarieven/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jojan265
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 22:38
Rox92 schreef op woensdag 28 september 2022 @ 19:16:
[...]

Zeker niet, is al paar keer voorgekomen maar modelcontract mogen ze niet verhogen vanwege de voorwaarden. Zie hun website:

[...]

Ik heb ook een modelcontract van Vattenfall en ook nog geen bericht van een verhoging. Echter is bij mij wel een verhoging doorgevoerd op 1 april en op 1 juli. Dus dit valt waarschijnlijk onder de woorden "in principe".

Dit staat er ook in mijn (model)contract:

Ook bij onvoorziene tussentijdse stijgingen (anders dan op 1 januari en 1 juli) als bedoeld in
artikel 2.1 van deze Modelcontractvoorwaarden informeren wij u hierover persoonlijk en tijdig
voor de tariefwijziging.

[ Voor 20% gewijzigd door Jojan265 op 28-09-2022 19:33 ]

LG-HM071MR-U44 / SWW Hewalex PCWU 3.0 / PV SMA + Jinko 14 kWp / Kia e-Niro

• Wolly
  • Niet online
MneoreJ schreef op woensdag 28 september 2022 @ 19:15:
[...]

Ik denk het niet?

[...]

Dit is waar ik op reageerde. Waar jij nu met het argument heen wil weet ik niet. Als je van me wil horen dat ik het met je eens ben dat er slechte dingen gebeuren: bij deze.
Ik reageer op hetgeen jij zegt:
Kunnen de energiemaatschappijen wel vervelend vinden, maar de regering heeft geen ruimte om daarmee te klooien. Gelukkig maar voor ons.
Het is aantoonbaar dat de regering daar zeeën aan ruimte voor heeft gegeven en het is deze keer niet aan de regering te danken dat er een keer wat steviger wordt gecommuniceerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MneoreJ
Wolly schreef op woensdag 28 september 2022 @ 19:27:
Het is aantoonbaar dat de regering daar zeeën aan ruimte voor heeft gegeven en het is deze keer niet aan de regering te danken dat er een keer wat steviger wordt gecommuniceerd.
Ah, dan zie ik hoe we langs elkaar praten. Ja, zeker heeft de regering hier gewoon liggen slapen (zoals gebruikelijk), wat ik echter betwijfel is dat het nu op de een of andere manier aan de onderhandelingstafel gebruikt kan worden (het oorspronkelijke argument). Want een dergelijke "concessie" moet dan in de wet verankerd worden, is dan lijnrecht in strijdt met Europees recht, en de kans dat er dan iemand opstaat om dat aan te vechten lijkt me behoorlijk. Kopen beide partijen (regering en energiemaatschappijen) dus weinig voor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
MneoreJ schreef op woensdag 28 september 2022 @ 19:47:
[...]

Ah, dan zie ik hoe we langs elkaar praten. Ja, zeker heeft de regering hier gewoon liggen slapen (zoals gebruikelijk), wat ik echter betwijfel is dat het nu op de een of andere manier aan de onderhandelingstafel gebruikt kan worden (het oorspronkelijke argument). Want een dergelijke "concessie" moet dan in de wet verankerd worden, is dan lijnrecht in strijdt met Europees recht, en de kans dat er dan iemand opstaat om dat aan te vechten lijkt me behoorlijk. Kopen beide partijen (regering en energiemaatschappijen) dus weinig voor.
De maatschappijen hebben momenteel de meeste macht in handen, zij kunnen de geirriteerde partij spelen en het proces over de prijsplafonds vertragen of frustreren. Het is de regering die haast heeft en waar iedereen naar kijkt omdat die al min of meer aangekondigd heeft dat ze eruit waren met de maatschappijen maar waarvan op Prinsjesdag ook bleek dat er nog helemaal geen plan was uitgeschreven.

Het is dus niet zo dat bij die onderhandelingen die 30-dagen termijn 'even' uit de wet wordt geschrapt maar het de huidige hype en vingerwijzen eromheen zal de sfeer (en daarmee het proces) geen goed doen.

• mr_evil08
[...]

Sowieso mag je na 1 jaar opzeggen wanneer je wil.

• MneoreJ
Wolly schreef op woensdag 28 september 2022 @ 19:51:
Het is dus niet zo dat bij die onderhandelingen die 30-dagen termijn 'even' uit de wet wordt geschrapt maar het de huidige hype en vingerwijzen eromheen zal de sfeer (en daarmee het proces) geen goed doen.
Mwoh. Dat klopt wel, maar aan de andere kant weet je wel wat je aan de energiereuzen hebt en waar het ze om draait: poen. Ik denk dat dat dan ook het voornaamste breekijzer wordt en dat ze daar al heel wat meer "leuke" ideeën voor hebben waarbij ze zich minder laten leiden door emotie. Van alle miljarden die er in het vooruitschiet zitten word je als onderhandelaar van een energiemaatschappij spontaan vrolijk -- helemaal als ze het daarna kunnen spinnen als goede deal en redders in de nood. :X

[ Voor 5% gewijzigd door MneoreJ op 28-09-2022 20:05 ]

• Nielsjuhz
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 16-09 11:36
mrVroom schreef op woensdag 28 september 2022 @ 16:30:
Voor alle klanten van NLE - ze worden Budget Energie.
Wat we al wisten: https://www.nle.nl/
Jep net de mail ervan gekregen. Gelijk aan het kijken voor een andere energieleverancier.
Heb sinds deze maand zonnepanelen en wil jaarlijkse saldering hebben en niet maandelijks. Daar laat ik teveel op liggen.

Hebben mensen ervaring hier met Innova Energie? Ik lees bij hun dat ze nog een vast contract bieden en volledige terugleververgoeding. Met mijn zonnepanelen kan ik daar de hele energierekening denk ik mee dekken alleen lees niet goeie berichten op google.

• mr_evil08
Ik zit bij een grote duurdere energieleverancier want die doet wel aan jaarlijke saldering en de energieprijs maakt niet uit want wordt volledig gedekt door de panelen.

Zonnepanelen en geen jaarlijkse saldering wordt een gat in de begroting.

[ Voor 18% gewijzigd door mr_evil08 op 28-09-2022 20:19 ]

• Wolly
  • Niet online
Reactie Energie-Nederland op standpunt ACM tariefswijzigingen energieleveranciers

Energie-Nederland heeft met verbazing kennisgenomen van het standpunt van de ACM over de tariefwijzigingen van energieleveranciers en betreurt de maatschappelijke onrust die hierover is ontstaan. In de wet is vastgelegd dat voor consumenten een opzegtermijn van 30 dagen geldt. Door de ACM wordt deze 30 dagen termijn nu doorgetrokken naar de tariefswijziging, terwijl dat niet in de wet is vastgelegd. Er is dus absoluut geen sprake van wetsovertreding door energieleveranciers. We zijn hierover met de ACM in gesprek.
https://www.energie-neder...ngen-energieleveranciers/

De branche is eensgezind, eens zien wie hier zijn keutel moet intrekken en hoe dat wordt verkocht.

• FlashBang

FlashBang

Hoi.

Rox92 schreef op woensdag 28 september 2022 @ 19:16:
[...]

[...]

modelcontract mogen ze niet verhogen vanwege de voorwaarden
Zo lees ik dat stukje toch niet
De prijzen van het modelcontract worden in principe alleen aangepast op 1 januari en 1 juli.

• Arnout
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:55
Wolly schreef op woensdag 28 september 2022 @ 20:18:
[...]

De branche is eensgezind, eens zien wie hier zijn keutel moet intrekken en hoe dat wordt verkocht.
Ze hebben nog 2 dagen. Wel bijzonder; groot aantal mensen weet (twee dagen vantevoren!) niet wat voor tarieven er nu gaan gelden vanaf 1 okt.

[ Voor 3% gewijzigd door Arnout op 28-09-2022 20:24 ]

• stickeric
Wolly schreef op woensdag 28 september 2022 @ 20:18:
[...]

Energieleverancier: hoi vanaf nu verhogen wij j tarieven met 500% niet akkoord? je kan opzeggen maar wel natuurlijk nog gewoon 30 dagen betalen.

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 22:05

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

stickeric schreef op woensdag 28 september 2022 @ 20:22:
[...]

Energieleverancier: hoi vanaf nu verhogen wij j tarieven met 500% niet akkoord? je kan opzeggen maar wel natuurlijk nog gewoon 30 dagen betalen.
Energieleverancier: hoi vanaf nu verhogen wij je tarieven met 500% niet akkoord? je kan opzeggen maar wel natuurlijk nog gewoon 30 dagen betalen. En daarnaast kun je toch nergens anders meer een contract krijgen; ofja een modelcontract waarbij je 1000% meer betaald.

---

Wij hebben geen gas en ik kan nergens een normaal contract vinden, alleen modelcontracten.

• MneoreJ
Het is wel een mooie, hoor. "Wij betreuren de maatschappelijke onrust -- als de ACM en de minister nu maar hadden begrepen wat er in de wet staat, zoals wij doen, dan had iedereen beseft dat we de tarieven mogen aanpassen op elk moment dat we willen en was iedereen er OK mee geweest".

• Wolly
  • Niet online
stickeric schreef op woensdag 28 september 2022 @ 20:22:
[...]

Het gaat erom wie er juridisch gelijk heeft, tot nu toe is ieder overtuigd van zijn gelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Soru
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 15-08 13:52
Ik heb een poosje de boel wat minder gevolgd maar zie toevallig de berichtgeving over de verhogingen van Greenchoice. Wat heeft Univé hierover gezegd? Ik zie de Univé naam nog steeds mooi op het product geplakt. Ik stelde destijds altijd al dat dit simpelweg een product is om te verkopen. Sommige mensen vonden dat we maar erg dankbaar moesten zijn dat Univé dit helemaal had geregeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FlashBang

FlashBang

Hoi.

Soru schreef op woensdag 28 september 2022 @ 20:31:
Ik heb een poosje de boel wat minder gevolgd maar zie toevallig de berichtgeving over de verhogingen van Greenchoice. Wat heeft Univé hierover gezegd? Ik zie de Univé naam nog steeds mooi op het product geplakt. Ik stelde destijds altijd al dat dit simpelweg een product is om te verkopen. Sommige mensen vonden dat we maar erg dankbaar moesten zijn dat Univé dit helemaal had geregeld.
Het Unive/Greenchoice 3 jarig contract? Wat heeft dat te maken met de verhoging van de GC variabele contracten?

• Soru
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 15-08 13:52
FlashBang schreef op woensdag 28 september 2022 @ 20:32:
[...]

Het Unive/Greenchoice 3 jarig contract? Wat heeft dat te maken met de verhoging van de GC variabele contracten?
Goed punt. Destijds konden mensen telefonisch nog de 3-jaar contracten afsluiten. Mogelijk is dit inmiddels anders, het is moeilijk om nog tarievenbladen te vinden op de site.

Als ik op de Univé website kijk dan wordt Greenchoice groots uitgelicht als Univé partner.
Greenchoice is niet zomaar een energiebedrijf, maar een groene beweging waar iedereen zich bij kan aansluiten. Greenchoice brengt al 20 jaar groene energie dichtbij. Daarom bieden wij samen met Greenchoice zonnestroom aan die door agrarische Univé-leden wordt geproduceerd voor een scherpe prijs.
https://www.unive.nl/energie/partners
Als we vanuit de stelling redeneren dat Univé een barmhartige non-profit is met puur het voordeel / welzijn van de consument als speerpunt dan ben ik wel benieuwd of ze dan ook daar naar handelen m.b.t. partner selectie en profilering daarvan.

[ Voor 45% gewijzigd door Soru op 28-09-2022 20:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mizojojo
  • Registratie: Augustus 2009
  • Nu online
Vannacht ook een mail van Oxxio gekregen dat mijn tarieven per 9 oktober worden aangepast met meer dan 100%. Meer eenzelfde mail gehad van Oxxio en wat zijn jullie acties?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bie100
  • Nu online
betalen

• Lord_Dain
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 16-09 11:49
Mooi dat de energiebedrijven denken het recht aan hun kant te hebben, maar enig maatschappelijk gevoel of fatsoen lijkt heel ver weg bij deze bedrijven. Dit heeft impact op zoveel mensen dat ze denk ik hun hand aan het overspelen zijn en op de lange termijn hierop worden afgerekend.

• iketot
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 22:32
Nielsjuhz schreef op woensdag 28 september 2022 @ 20:14:
[...]

Jep net de mail ervan gekregen. Gelijk aan het kijken voor een andere energieleverancier.
Heb sinds deze maand zonnepanelen en wil jaarlijkse saldering hebben en niet maandelijks. Daar laat ik teveel op liggen.

Hebben mensen ervaring hier met Innova Energie? Ik lees bij hun dat ze nog een vast contract bieden en volledige terugleververgoeding. Met mijn zonnepanelen kan ik daar de hele energierekening denk ik mee dekken alleen lees niet goeie berichten op google.
Dat maandelijks salderen gaat niet meer mogen 'binnenkort'.

https://www.ad.nl/wonen/g...s-wordt-de-norm~af484e5b/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BeaM-R
  • Laatst online: 22:23

BeaM-R

Powerrrrr

Voor de volledigheid even de 2 wetsartikelen waarna verwezen wordt door o.a. de ACM.

art. 95m lid 7 Elektriciteitswet
Een afnemer als bedoeld in artikel 95a, eerste lid, kan elke overeenkomst tot levering van elektriciteit beëindigen met inachtneming van een termijn van dertig dagen.
52b lid 7 Gaswet
Een afnemer als bedoeld in artikel 43, eerste lid, kan elke overeenkomst tot levering van gas beëindigen met inachtneming van een termijn van dertig dagen.
Er staat dus niet in de wetartikelen hoe lang van te voren tariefswijzigingen gemeld dienen te worden. In dat geval wordt er dus teruggevallen op de algemene voorwaarden van de netbeheerder en daar staat 10 dagen in.
Ben benieuwd wie hier gelijk in gaat krijgen.

[ Voor 16% gewijzigd door BeaM-R op 28-09-2022 21:05 ]

Skoda Enyaq iV60 Sportline * Toyota Aygo X * Fendt 510TF Joker * Honwave 35AE met Honda BF20

• hoihoi66
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 06-09 02:54
Mizojojo schreef op woensdag 28 september 2022 @ 20:37:
Vannacht ook een mail van Oxxio gekregen dat mijn tarieven per 9 oktober worden aangepast met meer dan 100%. Meer eenzelfde mail gehad van Oxxio en wat zijn jullie acties?
Bij mij met 300%-350% omhoog. Ik wist dat dit een !|$>~?|£|*%}!|£ club is en vandaar een maand geleden bij ze weggegaan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ycA738EnFjXbVCIkN5nsUa7OiWg=/x800/filters:strip_exif()/f/image/wDvnSJVZfSW2xDqL8xlPT9KR.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Mag nu al niet.

• Andreas92
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 11-09 15:03
Ik heb gelukkig nog bij iemand een laatste partij haardhout voor een redelijke prijs kunnen krijgen. 2 kuub voor 270 euro. Het zijn eigenlijk schandalige prijzen...maar beter dan de gasprijzen. Ben dus wel gelukkig. Benieuwd hoelang we ermee kunnen doen. Normaal stoken we alleen voor de gezelligheid.

• forzav
  • Registratie: September 2009
  • Niet online
hoihoi66 schreef op woensdag 28 september 2022 @ 21:04:
[...]

Bij mij met 300%-350% omhoog. Ik wist dat dit een !|$>~?|£|*%}!|£ club is en vandaar een maand geleden bij ze weggegaan.

[Afbeelding]
Hier dezelfde tarieven gekregen, enorme verhoging. Maar waar het vaak over het gas gaat, stijgt electriciteit net zo hard, zo niet harder mee.
Pagina: 1 ... 15 ... 154 Laatste

Let op:
Voor context, post niet alleen je maandbedrag, maar ook je verbruik.

Voor de oorlog in Oekraïne zelf: Themaforum: oorlog in Oekraïne
Voor geopolitieke discussies: De energiemarkt crisis: ontwikkelingen en achtergronden