• Yonix
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 07:20
Hier ook Greenchoice en ik zag vanavond in de app dat ons termijnbedrag is aangepast van € 244 naar € 446. Echter, wat mij opviel was dat bij de eerdere maanden van dit jaar nu ook andere, hogere bedragen vermeld staan bij het nettoverbruik.

Voorbeeld nettoverbruik: 08-2022 = € 81,96. Nu vermeld de app: € 185,28. Toevallig heb ik de bedragen onlangs nog genoteerd vanuit de app.

Nu lijkt het alsof het nettoverbruik over het gehele jaar berekend wordt aan de hand van de nieuwe tarieven. Echter, dat heb ik mis, toch? :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brainalyser1st
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 09-09 16:12
Yonix schreef op woensdag 28 september 2022 @ 21:49:
Hier ook Greenchoice en ik zag vanavond in de app dat ons termijnbedrag is aangepast van € 244 naar € 446. Echter, wat mij opviel was dat bij de eerdere maanden van dit jaar nu ook andere, hogere bedragen vermeld staan bij het nettoverbruik.

Voorbeeld nettoverbruik: 08-2022 = € 81,96. Nu vermeld de app: € 185,28. Toevallig heb ik de bedragen onlangs nog genoteerd vanuit de app.

Nu lijkt het alsof het nettoverbruik over het gehele jaar berekend wordt aan de hand van de nieuwe tarieven. Echter, dat heb ik mis, toch? :?
Dat vraag ik mij dus ook af. Mijn jaarverbruik loopt van januari '21 t/m januari '22 en het variabele normaaltarief voor gas staat nu nog op €1,12 m3 bij Eneco. Ik heb geen slimme meter. Hoe gaat dit dan berekend worden?

• mrVroom
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 10-09 19:56
Nielsjuhz schreef op woensdag 28 september 2022 @ 20:14:
[...]

Jep net de mail ervan gekregen. Gelijk aan het kijken voor een andere energieleverancier.
Heb sinds deze maand zonnepanelen en wil jaarlijkse saldering hebben en niet maandelijks. Daar laat ik teveel op liggen.

Hebben mensen ervaring hier met Innova Energie? Ik lees bij hun dat ze nog een vast contract bieden en volledige terugleververgoeding. Met mijn zonnepanelen kan ik daar de hele energierekening denk ik mee dekken alleen lees niet goeie berichten op google.
Welkom bij de club. Ik wil al maanden weg bij ze.
Innova durf ik zelf niet aan ivm de mindere solvabiliteit en de grote hoeveelheid klachten omtrent het eenzijdige verhogen van het maandbedrag zonder dit te kunnen verlagen.

Overigens ben ik iets geruster door het prijsplafond. Dan kan ik naar een duurdere grote energieleverancier die wèl eerlijk jaarlijks saldeert zoals Essent of Vattenfall.

[ Voor 9% gewijzigd door mrVroom op 28-09-2022 22:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:44

In de app vast wel, dat ding is niet zo geavanceerd, staat ook bij dat het een indicatie geeft. Tja, de schommelingen nu zijn natuurlijk ook gewoon te bizar, normaal had het er nooit zo ver naast gezeten.

Bij de echte afrekening doen ze dat wel goed hoor.

• gekkie
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 15-09 18:58
BeaM-R schreef op woensdag 28 september 2022 @ 21:03:
Voor de volledigheid even de 2 wetsartikelen waarna verwezen wordt door o.a. de ACM.

art. 95m lid 7 Elektriciteitswet

[...]

52b lid 7 Gaswet

[...]

Er staat dus niet in de wetartikelen hoe lang van te voren tariefswijzigingen gemeld dienen te worden. In dat geval wordt er dus teruggevallen op de algemene voorwaarden van de netbeheerder en daar staat 10 dagen in.
Ben benieuwd wie hier gelijk in gaat krijgen.
Op zich zou je als consument kunnen proberen aan te voeren dat deze asymmetrie onredelijk bezwarend zou kunnen zijn. Nu zal het in de huidige situatie de energiebedrijven weinig raken als jouw opzegtermijn ook naar 10 dagen zou gaan daarmee, daar niet van, dus de te boeken "winst" is nagenoeg nihil, zeker als je het dan pas weet na een gerechtelijke uitspraak ver nadat die 10 en zelfs 30 dagen al verstreken zijn.

• dubbeldekkert
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 10-09 10:17
Mizojojo schreef op woensdag 28 september 2022 @ 20:37:
Vannacht ook een mail van Oxxio gekregen dat mijn tarieven per 9 oktober worden aangepast met meer dan 100%. Meer eenzelfde mail gehad van Oxxio en wat zijn jullie acties?
Hier nog steeds geen mail.. ze hebben nog twee dagen :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Malarky
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 15-09 11:39

Malarky

Wils voor wat ieder

Mania-92 schreef op woensdag 28 september 2022 @ 16:29:
Ik lees overal dat Vattenfall heeft aangekondigd de tarieven per 01-10 verhoogd en hier niet de termijn van 30 dagen voor hanteerd. Ik heb echter überhaupt niets van vattenfall gehoord over een prijsverhoging. Iemand enig idee hoe dat zit? Ik heb overigens een modelcontract uit december 2021.

[Afbeelding]
Die blijven ongewijzigd. Staat op de Vattenfall website, linkje is hier meermaals gedropt.

[ Voor 30% gewijzigd door Malarky op 28-09-2022 23:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zer0l
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 15-09 01:58

Bizar ja, ik zie het nu ook. En inderdaad mijn verbruiksprijs voor gas is ineens verdubbeld, precies zoals die nieuwe gasprijzen van ze. Lekker verwarrend.

In retrospect, it was inevitable

• Nielsjuhz
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 14-09 11:30
mrVroom schreef op woensdag 28 september 2022 @ 22:41:
[...]

Welkom bij de club. Ik wil al maanden weg bij ze.
Innova durf ik zelf niet aan ivm de mindere solvabiliteit en de grote hoeveelheid klachten omtrent het eenzijdige verhogen van het maandbedrag zonder dit te kunnen verlagen.

Overigens ben ik iets geruster door het prijsplafond. Dan kan ik naar een duurdere grote energieleverancier die wèl eerlijk jaarlijks saldeert zoals Essent of Vattenfall.
Jah, enige wat ik jammer vind bij hun is de 9cent die je krijgt voor stroom dat je terug levert (boven op de saldering).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MagniArtistique|IA
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 11-10-2022
Dit topic is low key, maar dit hoort hier echt niet thuis.

[ Voor 103% gewijzigd door Señor Sjon op 29-09-2022 09:58 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Kraakhelder
  • Laatst online: 11-08 09:31
Let it go

[ Voor 95% gewijzigd door Señor Sjon op 29-09-2022 09:58 ]

• MagniArtistique|IA
  • Laatst online: 11-10-2022
Dit topic is low key, maar dit hoort hier echt niet thuis.

[ Voor 95% gewijzigd door Señor Sjon op 29-09-2022 09:58 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• CornermanNL
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 23:00
Ik verbaas mij erover dat er dus nog steeds mensen zijn die denken dat de verhogingen op mysterieuze wijze aan ze voorbij gaan of dat ze wel gaan meevallen. Dat gaan ze niet. Had je nog oude prijzen dan was dat vanwege oude contracten.

Zo simpel is het, waar ik benieuwd naar ben is hoe mensen het op kunnen lossen tot de tijd dat het plafond in werking is. We kunnen wel boos worden op de bazen van energie reuzen maar die doen gewoon wat ze kunnen binnen de gegeven kaders. En die waren en zijn ook nu nog enorm ruim.

Zo is het , hadden we daar iets aan willen doen dan hadden we anders moeten stemmen, maar gewend als we zijn aan alsmaar dalende energieprijzen was het belangrijkste de afgelopen jaren om zoveel mogelijk voordeel te behalen , ieder jaar lekker shoppen en overstappen. En nu zit je aan de andere kant van deze trade.

Risico is niet gratis, en als je dat risico bij het individu neerlegt dan gaat die piekbelasting een keer komen, die keer is nu. En niet alleen op het gebied van energie. Alleen merken we dat in alles omdat energie de drijver is achter alles. Niets gaat eeuwig de juiste kant op, er komt altijd een moment dat iets tegen je ingaat. En dat gaat per definitie sneller als dat het de goede kant op gaat. Risk happens fast.

Het is voor veel mensen nu simpelweg blijven zitten als je geschoren wordt en hopen dat er tijd komt om de ongetwijfeld toenemende schulden op te lossen.

• format5
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 13-09 19:16

Sinds de nieuwe app zijn de prijzen bij een lopend jaar niet meer correct bij mij.
Voor mij lijkt het dat de app steeds met de laatste prijzen van dat betreffende jaar werkt.

De app geeft nu bij mij aan voor afgelopen januari 800 euro. Echter afgelopen februari heb ik dit genoteerd en was het 278 euro. December er voor is wel correct gebleven.

[ Voor 9% gewijzigd door format5 op 29-09-2022 08:48 ]

30x SF175 NW - STP6000 Live PVoutput Nibe F2120-16 warmtepomp

• 3raser
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 15-09 09:03

3raser

⚜️ Premium member

Is overstappen momenteel wel mogelijk? Ik dacht dat Vattenfall veel betere tarieven had dan Oxxio om maar iets te noemen maar als ik op hun website dan een berekening maak zie ik gewoon stroom tarieven van 91 cent per kWh. Ik heb het idee dat tarieven voor overstappers veel hoger liggen dan de tarieven voor bestaande klanten. Of zie ik iets over het hoofd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FlashBang
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21:10

FlashBang

Hoi.

3raser schreef op donderdag 29 september 2022 @ 08:55:
Is overstappen momenteel wel mogelijk? Ik dacht dat Vattenfall veel betere tarieven had dan Oxxio om maar iets te noemen maar als ik op hun website dan een berekening maak zie ik gewoon stroom tarieven van 91 cent per kWh. Ik heb het idee dat tarieven voor overstappers veel hoger liggen dan de tarieven voor bestaande klanten. Of zie ik iets over het hoofd?
Dat klopt. Wellicht is dit wat voor je: https://www.vastelastenbond.nl/energie-vanzelf-geregeld/

• iketot
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 07:03
Klopt, maar het gebeurd dus wel..

• MekkerSchaap
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 13-05 20:14
Er zijn een aantal tweakers die overgestapt zijn via de vastenlastenbond ... maar daar moet je je rekeningnummer gelijk opgeven en je moet lid worden van die club. Gaat dat pas in nadat je een voorstel hebt gehad of is het gelijk lid worden met bijbehorende afschrijving? Ik kan niets zien qua voorstel voordat ik die gegevens heb ingevuld ...

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
iketot schreef op donderdag 29 september 2022 @ 08:58:
[...]

Klopt, maar het gebeurd dus wel..
Waarom schrijf je dan dat het binnenkort niet meer mag :?
Dat maandelijks salderen gaat niet meer mogen 'binnenkort'.

• iketot
Wolly schreef op donderdag 29 september 2022 @ 09:03:
[...]

Waarom schrijf je dan dat het binnenkort niet meer mag :?

[...]
Energieminister Rob Jetten is van plan een wetswijziging door te voeren die het nog duidelijker maakt dat saldering op jaarbasis verplicht is, zo schrijft hij in antwoorden op Kamervragen van CDA.

...

Jetten laat weten dat zowel zijn ministerie als de Autoriteit Consument en Markt (ACM) ‘dergelijke signalen’ heeft ontvangen over de kwestie. Salderen moest al op jaarbasis gebeuren, maar sommige leveranciers lieten dat dus na. Er bestond veel onduidelijkheid over de kwestie. Met de beoogde aanpassing in de Elektriciteitswet moet dit verleden tijd zijn.
Het gebeurd nu dus nog omdat ze er mee weg (kunnen) komen ? Door de wetswijziging zal het dus niet meer mogelijk zijn om er mee weg te komen als energieleverancier.

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Dat is voor de energiebedrijven toch een enorme kostenpost? Salderen was leuk toen tarieven gedurende het jaar een paar cent varieerden, maar nu zit er bijna een euro verschil tussen. Als iemand met 10 kWp op z'n dak in de winter een straalkachel aanzet, kost dat de leverancier en dus de andere klanten duizenden euro's.

LPG wordt hier verrassend weinig genoemd, terwijl het veel goedkoper is dan aardgas en de meeste CV-ketels er met weinig aanpassingen op kunnen werken.

• Wolly
  • Niet online
iketot schreef op donderdag 29 september 2022 @ 09:07:
[...]

[...]

Het gebeurd nu dus nog omdat ze er mee weg (kunnen) komen ? Door de wetswijziging zal het dus niet meer mogelijk zijn om er mee weg te komen als energieleverancier.
Het is wachten op de uitspraken van geschillencommissies en rechtbanken voordat je weet of ze er mee weg komen, om dat nu al te zeggen is erg voorbarig.

Daarnaast, zoals jij het schrijft ("binnenkort mag het niet meer") krijgen mensen de indruk dat het wat ze nu doen wel mag, terwijl de minister duidelijk aangeeft dat dat niet het geval is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
RemcoDelft schreef op donderdag 29 september 2022 @ 09:08:
[...]

Dat is voor de energiebedrijven toch een enorme kostenpost? Salderen was leuk toen tarieven gedurende het jaar een paar cent varieerden, maar nu zit er bijna een euro verschil tussen. Als iemand met 10 kWp op z'n dak in de winter een straalkachel aanzet, kost dat de leverancier en dus de andere klanten duizenden euro's.

LPG wordt hier verrassend weinig genoemd, terwijl het veel goedkoper is dan aardgas en de meeste CV-ketels er met weinig aanpassingen op kunnen werken.
Dat noemen ze ondernemen. Mijn baas rekent in de winter ook geen hoger uurtarief terwijl zijn kosten dan wel toenemen door de kou.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ephymerous
  • Registratie: Mei 2002
CornermanNL schreef op donderdag 29 september 2022 @ 07:31:
Ik verbaas mij erover dat er dus nog steeds mensen zijn die denken dat de verhogingen op mysterieuze wijze aan ze voorbij gaan of dat ze wel gaan meevallen. Dat gaan ze niet. Had je nog oude prijzen dan was dat vanwege oude contracten.
Hier is zo iemand die in ieder geval tot 2026 goed zit. We hebben geen gas aansluiting en wekken ons gebruik ruimschoots op. Sterker nog het overschot verkopen we aan mijn werkgever om de elektrische auto. Mijn tarief staat vast tot juli 2023 maar een hoger tarief is financieel interessanter :)

De inflatie gaat helaas niet aan ons voorbij.

XXXVI

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Wolly schreef op donderdag 29 september 2022 @ 09:13:
[...]

Dat noemen ze ondernemen. Mijn baas rekent in de winter ook geen hoger uurtarief terwijl zijn kosten dan wel toenemen door de kou.
Ondernemen zou zijn om klanten met zonnepanelen te weigeren als je er geld aan verliest.

• Wolly
  • Niet online
RemcoDelft schreef op donderdag 29 september 2022 @ 09:19:
[...]

Ondernemen zou zijn om klanten met zonnepanelen te weigeren als je er geld aan verliest.
Je hebt als ondernemer altijd de wet te volgen. Als je denkt geen levensvatbaar bedrijf te kunnen runnen binnen de wet dan moet je geen bedrijf starten.

Als we jouw idee volgen dan zitten mensen met een grote zorgbehoefte dus morgen zonder zorgverzekering.

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Wolly schreef op donderdag 29 september 2022 @ 09:21:
[...]

Je hebt als ondernemer altijd de wet te volgen. Als je denkt geen levensvatbaar bedrijf te kunnen runnen binnen de wet dan moet je geen bedrijf starten.

Als we jouw idee volgen dan zitten mensen met een grote zorgbehoefte dus morgen zonder zorgverzekering.
Dat is wel een verschil natuurlijk, iemand met zorgbehoefte en iemand met zonnepanelen. Zonnepanelen begint een beetje te lijken op stelen van de armen en geven aan de rijken ;)

[ Voor 8% gewijzigd door Marzman op 29-09-2022 09:39 ]

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• Sjoan
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15-09 02:54
3raser schreef op donderdag 29 september 2022 @ 08:55:
Je zou naar een dynamische aanbieder kunnen gaan, dan betaal je de inkoopprijs (die veranderd per uur/dag] + belasting + kleine inkoopvergoeding per m3/kwh.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stickeric
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 24-07 00:56
MekkerSchaap schreef op donderdag 29 september 2022 @ 08:59:
Er zijn een aantal tweakers die overgestapt zijn via de vastenlastenbond ... maar daar moet je je rekeningnummer gelijk opgeven en je moet lid worden van die club. Gaat dat pas in nadat je een voorstel hebt gehad of is het gelijk lid worden met bijbehorende afschrijving? Ik kan niets zien qua voorstel voordat ik die gegevens heb ingevuld ...
Zo ging het bij mij:
Sochtends Aanmelden
Smiddags heb je een nieuw contract, dat is geen voorstel gewoon gelijk aangemeld.
Als je het er niet mee akkoord gaat maak je gebruik van je 14 dagen bedenktijd.
Paar dagen later een factuur van de VLB voor lidmaatschap

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Sjoan schreef op donderdag 29 september 2022 @ 09:41:
[...]

Je zou naar een dynamische aanbieder kunnen gaan, dan betaal je de inkoopprijs (die veranderd per uur/dag] + belasting + kleine inkoopvergoeding per m3/kwh.
Dan is het toch niet meer te doen om zelf je voorschot nog in de gaten te houden? Ik vind het met variabel per maand al lastig (gelukkig staat het in een app, maar vroeger hield ik het ook zelf bij)

/▌

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lord_Dain
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 15-09 12:17
Marzman schreef op donderdag 29 september 2022 @ 09:47:
[...]

Dan is het toch niet meer te doen om zelf je voorschot nog in de gaten te houden? Ik vind het met variabel per maand al lastig (gelukkig staat het in een app, maar vroeger hield ik het ook zelf bij)
De vraag was of het mogelijk is om over te stappen, dat is dus mogelijk.
Je voorschot in de gaten houden bij dergelijke leverancier met dagtarieven is inderdaad (biijna) niet mogelijk.
Als je een gezond buffer hebt zou dit geen issue moeten zijn en kan overstappen op dergelijke aanbieder nog steeds een interessante optie zijn om iig niet een duur modelcontract te hoeven accepteren.

• MekkerSchaap
stickeric schreef op donderdag 29 september 2022 @ 09:45:
[...]

Zo ging het bij mij:
Sochtends Aanmelden
Smiddags heb je een nieuw contract, dat is geen voorstel gewoon gelijk aangemeld.
Als je het er niet mee akkoord gaat maak je gebruik van je 14 dagen bedenktijd.
Paar dagen later een factuur van de VLB voor lidmaatschap
Bedankt, heb de aanmelding gedaan ... benieuwd wat het maandbedrag gaat worden.

• richair
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 11-08 19:03
Weet iemand hoe het zit met de variatie in verhoogde variabele tarieven bij Essent? Ik heb zelf deze tarieven gehad:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JMzpMr10XJ7XBNgNv89HdBeTs6c=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/rbmjnR9fPva0kGorzKiG5Thl.png?f=user_large

Deze zijn (veel) hoger dan de in de media aangekondigde EU 0,44 voor stroom en EU 1,99 voor gas. De huidige variabele tarieven waar in het standaard voorbeeld mee gerekend wordt zijn ook heel anders (stroom: EU 0,29; gas EU 1,51).

Weet iemand hoe het kan dat er zo'n groot verschil tussen de huidige variabele tarieven zit en straks ook met de nieuwe tarieven bij Essent? Er is toch maar 1 variabel contract (voor bestaande klanten). Thuisvoordeel reken ik even niet mee, dat kan het verschil ook niet verklaren.

Ik ben zelf ruim 10 jaar lang variabel Essent klant, en het regent op Twitter ook klachten van mensen die al veel langer klant zijn en ook deze hoge tarieven voor hun kiezen krijgen.

Ik ben me ervan bewust dat de huidige/oude tarieven voor mijn situatie relatief gunstig waren, maar een lage gasprijs heb ik in de zomer niet veel aangehad en nu wordt het dubbel terugverdiend (even los van het plafond).

Heeft iemand meer inzicht?

• Sjoan
Marzman schreef op donderdag 29 september 2022 @ 09:47:
[...]

Ik zit nu bij Zonneplan, en daar betaal je per maand achteraf exact wat je in de afgelopen maand gebruikt hebt. Je moet dus wel een buffertje te hebben voor de wintermaanden.

• Sjoan
Zitten bij de door hun vermelde prijzen van €0.54/kwh en €2.15 de belastingen etc. er al bij?

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 15-09 10:31

Zo simpel is het, waar ik benieuwd naar ben is hoe mensen het op kunnen lossen tot de tijd dat het plafond in werking is. We kunnen wel boos worden op de bazen van energie reuzen maar die doen gewoon wat ze kunnen binnen de gegeven kaders. En die waren en zijn ook nu nog enorm ruim.

Zo is het , hadden we daar iets aan willen doen dan hadden we anders moeten stemmen, maar gewend als we zijn aan alsmaar dalende energieprijzen was het belangrijkste de afgelopen jaren om zoveel mogelijk voordeel te behalen , ieder jaar lekker shoppen en overstappen. En nu zit je aan de andere kant van deze trade.

Risico is niet gratis, en als je dat risico bij het individu neerlegt dan gaat die piekbelasting een keer komen, die keer is nu. En niet alleen op het gebied van energie. Alleen merken we dat in alles omdat energie de drijver is achter alles. Niets gaat eeuwig de juiste kant op, er komt altijd een moment dat iets tegen je ingaat. En dat gaat per definitie sneller als dat het de goede kant op gaat. Risk happens fast.

Het is voor veel mensen nu simpelweg blijven zitten als je geschoren wordt en hopen dat er tijd komt om de ongetwijfeld toenemende schulden op te lossen.
Wat mij opvalt is dat na alle aandacht, mensen pas wakker worden op het moment dat ze een mail van hun energieleverancier krijgen met een verhoging van 150 naar 600 euro per maand en dan breekt de paniek uit.

Dat shoppen en overstappen heeft er niks mee te maken. Genoeg mensen die 3-5 jarige contracten hadden en genoeg in mijn omgeving zitten nog steeds bij hun oude leverancier 'want vroeger was dit de regio van xyz'. Die zijn dan al 20 jaar klant. En weet je wat, ook die mensen krijgen huftertarieven.

Wellicht voer voor een ander topic, maar ik vind het heel bijzonder dat staatsbedrijven van andere landen hier actief werden omdat wij de markt hebben opgegooid en de landen waar die bedrijven vandaan kwamen niet.

ACM komt op
2020
Meer dan één op de vijf huishoudens – ruim 1,7 miljoen van de 8 miljoen huishoudens - is tussen april 2019 en april 2020 overgestapt van energieleverancier. Dat is een nieuw record: nog nooit stapten zoveel consumenten in één jaar over. In de afgelopen drie jaar is meer dan de helft (53%) van de consumenten ten minste één keer overgestapt van energieleverancier of contract.
2021
Meer dan een kwart van alle huishoudens (27%) is in de periode april 2020 tot en met april 2021 overgestapt van energieleverancier. Het aantal overstappers blijft hiermee op vrijwel dezelfde hoogte als vorig jaar. Nog eens 18% van de consumenten is de afgelopen 3 jaar gewisseld van energie-aanbieder en 8% van de huishoudens heeft het contract bij de huidige leverancier aangepast. Dat blijkt uit de Energiemonitor 2021 die is opgesteld door de Autoriteit Consument & Markt (ACM).
2022
De helft van de mensen in Nederland heeft een variabel energiecontract. Dit betekent dat hun energieleverancier het tarief voor gas en elektriciteit twee keer per jaar, of vaker als dat vanwege marktomstandigheden nodig is, kan aanpassen. Deze consumenten merken een verhoging van de energieprijzen dus snel in hun portemonnee. De andere helft van de consumenten heeft een contract waarbij tarieven voor 1 jaar of langer vastgelegd zijn. Zij moeten waarschijnlijk een hoger tarief gaan betalen als hun vaste contract afloopt.
Infographic 2021
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gC3P0P70TAaDGsP298AC7pgufZ0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/PZIMe7xU8Jz7VZPY4vCXJ5rP.png?f=fotoalbum_large

Het laat informeren van klanten is niet nieuw. ;)

[ Voor 8% gewijzigd door Señor Sjon op 29-09-2022 10:13 ]

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• Jthem
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 19:52
Nou hang al 2 x een uur aan de telefoon bij VLB.

Krijg er gewoon niemand aan de lijn zucht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FlashBang
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21:10

FlashBang

Hoi.

Sjoan schreef op donderdag 29 september 2022 @ 10:04:
[...]

Zitten bij de door hun vermelde prijzen van €0.54/kwh en €2.15 de belastingen etc. er al bij?
Ja.
Jthem schreef op donderdag 29 september 2022 @ 10:26:

Je zou het ook gewoon kunnen aanvragen, dan krijg je alles per e-mail toegestuurd. Kun je het uitpluizen en omdat je 14 dagen bedenktijd hebt kun je er dan gewoon nog van afzien eventueel.

[ Voor 46% gewijzigd door FlashBang op 29-09-2022 10:27 ]

• Arnout
  • Laatst online: 14-09 22:40
richair schreef op donderdag 29 september 2022 @ 10:01:
Weet iemand hoe het zit met de variatie in verhoogde variabele tarieven bij Essent? Ik heb zelf deze tarieven gehad:
[Afbeelding]

Deze zijn (veel) hoger dan de in de media aangekondigde EU 0,44 voor stroom en EU 1,99 voor gas. De huidige variabele tarieven waar in het standaard voorbeeld mee gerekend wordt zijn ook heel anders (stroom: EU 0,29; gas EU 1,51).
Essent zit dus in dezelfde categorie qua nieuwe tarieven als Eneco en GC. Dan klopt het NOS bericht dus ook niet?

[ Voor 10% gewijzigd door Arnout op 29-09-2022 10:30 ]

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20:51

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Señor Sjon schreef op donderdag 29 september 2022 @ 10:11:
[...]

Wat mij opvalt is dat na alle aandacht, mensen pas wakker worden op het moment dat ze een mail van hun energieleverancier krijgen met een verhoging van 150 naar 600 euro per maand en dan breekt de paniek uit.

Dat shoppen en overstappen heeft er niks mee te maken. Genoeg mensen die 3-5 jarige contracten hadden en genoeg in mijn omgeving zitten nog steeds bij hun oude leverancier 'want vroeger was dit de regio van xyz'. Die zijn dan al 20 jaar klant. En weet je wat, ook die mensen krijgen huftertarieven.

Wellicht voer voor een ander topic, maar ik vind het heel bijzonder dat staatsbedrijven van andere landen hier actief werden omdat wij de markt hebben opgegooid en de landen waar die bedrijven vandaan kwamen niet.
Van de mensen die ik nu vooral hoor, zijn het juist die 'contract mensen' waar de paniek is uitgebroken, mijne liep in 2020 af en ik kon al moeilijk nog een jaar of zelfs 3 jaar contract krijgen, tot het punt zelfs dat ze geen contracten meer aanboden (eerste gas issue). Als jij dan nog in je 'happy bubble' 3-5 jaar contract zit, gaat de tijd vanzelf tikken, want toen was alles nog goed.

Beetje het standaard principe, het is pas een probleem als het mijn probleem is. Aantal leaserijders bij ons die hun auto moesten inleveren, toen werd benzineprijs opeens een probleem. Mijn nichtje die op zich zelf ging wonen, toen werd de huizenmarkt/huur/levensmiddelen pas een probleem.

Er zijn maar weinig, of zelfs geen land op dit moment met een hogere kwh prijs dan in Nederland, dat zien die buitenlandse bedrijven natuurlijk ook, en als zij paar leuke contracten nog hebben lopen (al dan niet met hulp van overheid), als er geld mee te verdienen is.. waarom niet?

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

• 3raser
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 15-09 09:03

3raser

⚜️ Premium member

Jthem schreef op donderdag 29 september 2022 @ 10:26:

Ik lees bij alle reviews dat ze het erg druk hebben met nieuwe aanmeldingen. De energiecrisis betekend blijkbaar goede zaken voor VLB.

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 05:10

paQ

[Afbeelding]
NAH! 70 cent voor stroom (gemiddeld) Wie had dat nou verwacht 8)7

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• richair
Arnout schreef op donderdag 29 september 2022 @ 10:29:
[...]

Essent zit dus in dezelfde categorie qua nieuwe tarieven als Eneco en GC. Dan klopt het NOS bericht dus ook niet?
Sommige mensen krijgen wel de tarieven in het NOS bericht, maar niet iedereen. Het lijkt er een beetje op dat de mensen die gemiddeld lager zaten qua tarieven nu hogere tarieven krijgen om te compenseren. Al met al heel ondoorzichtig, en voor zover ik kan overzien ook niet in de haak.

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Ik kan mijn tarief nog steeds zelf aanpassen in de app en website (Engie, Belgie). Ik heb ook wel een mail gehad maar daar stond een verhaaltje in over de prijzen en dat ze zagen dat ik zelf mijn voorschot al had aangepast. Misschien dat ze het zouden hebben aangepast als ik dat niet had gedaan.

/▌

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chaoscontrol
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 14-09 15:36
[Afbeelding]

Weet iemand hoe het kan dat er zo'n groot verschil tussen de huidige variabele tarieven zit en straks ook met de nieuwe tarieven bij Essent? Er is toch maar 1 variabel contract (voor bestaande klanten). Thuisvoordeel reken ik even niet mee, dat kan het verschil ook niet verklaren.

Ik ben zelf ruim 10 jaar lang variabel Essent klant, en het regent op Twitter ook klachten van mensen die al veel langer klant zijn en ook deze hoge tarieven voor hun kiezen krijgen.

Ik ben me ervan bewust dat de huidige/oude tarieven voor mijn situatie relatief gunstig waren, maar een lage gasprijs heb ik in de zomer niet veel aangehad en nu wordt het dubbel terugverdiend (even los van het plafond).

Heeft iemand meer inzicht?
Ik heb dezelfde oude en nieuwe tarieven en heb hier gisteren 2 uur met Essent over gebeld. Wat blijkt, blijkbaar is er vorig jaar ergens een vast variabel tarief aangezet, Er is niet terug te vinden hoe dit kan. Ik heb het in ieder geval nooit aangevraagd. Als je dit wilt aanpassen kan dat, maar krijg je een naheffing over het afgelopen jaar met wat de tarieven hadden moeten zijn. Dan krijg je de komende periode wel de lagere tarieven.

Omdat ik nog niet weet of het prijsplafond vanaf 1 jan of 1nov is heb ik het nog niet laten aanpassen. Want als het over 1 maand is, kan ik beter verder zonder naheffing van afgelopen jaar. Wordt het 1 januari pas, dan kan ik het beter wel laten aanpassen. Dit kan (volgens de man aan de klantenservice) met terugwerkende kracht vanaf 1 januari.

Als je ze belt moet je vragen hoe het kan dat je in tarief groep 3 zit terwijl je in 1 hoort te zitten (aannemend dat je niet voor deze "vaste tarieven" hebt gekozen.)

Het duurde wel 3x bellen voor ik iemand aan de lijn kreeg die echt snapte wat mijn probleem was.

Inventaris - Koop mijn meuk!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Hoppa!

Toezichthouder ACM zal energiebedrijven die hun klanten niet tijdig op de hoogte hebben gesteld van een tariefsverhoging per 1 oktober, beboeten. Dat heeft een woordvoerder van de ACM gezegd.
https://www.nu.nl/economi...-tijdig-informeerden.html

[ Voor 46% gewijzigd door Cheesy op 29-09-2022 11:28 ]

• Bushie
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 19:44
Boetes van ACM kennende:
boete €5000,00 per dag? kosten aanpassen tarieven €100.000,00 per dag? nee doen we toch maar even niet

[ Voor 3% gewijzigd door Bushie op 29-09-2022 11:31 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 20:19
Cheesy schreef op donderdag 29 september 2022 @ 11:28:
Hoppa!

Toezichthouder ACM zal energiebedrijven die hun klanten niet tijdig op de hoogte hebben gesteld van een tariefsverhoging per 1 oktober, beboeten. Dat heeft een woordvoerder van de ACM gezegd.
Dat kan mooi bij de volgende verhoging doorberekend worden aan de klant }:O

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

• Arnout
  • Laatst online: 14-09 22:40
Bushie schreef op donderdag 29 september 2022 @ 11:31:
Boetes van ACM kennende:
boete €5000,00 per dag? kosten aanpassen tarieven €100.000,00 per dag? nee doen we toch maar even niet
Die boetes schalen mee met het aantal klanten en de impact op hen, zegt het nu.nl artikel.

• Cheesy
  • Niet online
LordSinclair schreef op donderdag 29 september 2022 @ 11:37:
[...]

Dat kan mooi bij de volgende verhoging doorberekend worden aan de klant }:O
Inderdaad, het is 1 groot kartel /s

De ACM is erg stellig dat dit wettelijk geregeld is. Volgens de leveranciers zou dit niet in de wet staan. Iemand dit al uitgezocht?

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 21:56
richair schreef op donderdag 29 september 2022 @ 11:20:
[...]

Sommige mensen krijgen wel de tarieven in het NOS bericht, maar niet iedereen. Het lijkt er een beetje op dat de mensen die gemiddeld lager zaten qua tarieven nu hogere tarieven krijgen om te compenseren. Al met al heel ondoorzichtig, en voor zover ik kan overzien ook niet in de haak.
Daar lijkt het wel op, ik heb gelukkig niet deze verhoging van Essent gekregen, maar mijn vorige tarief was ook hoger.
Ze lijken het gewoon te compenseren, daar ben je lekker mee. :/

• Justie
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 29-07 20:41
richair schreef op donderdag 29 september 2022 @ 11:20:
[...]

Die mening heb ik ook. Mensen die variabel zaten bij Energiedirect betalen 1,97 euro per kub gas, en ik heb vast contract tot half oktober (en dus nu nog vrij lage tarieven), maar ik mag straks 3,09 euro per kub gas betalen. Navraag gedaan bij Energiedirect, maar ze reageren er (nog) niet op. Ik wacht al dagenlang op antwoord. Bellen kan helaas niet meer.
Ik vraag me af of dit wel mag.......maar ja, ook al mag het niet, wie gaat er wat aan doen. Dat ik zelfstandig contact opneem met ACM...maar dan heb ik eerst reactie Energiedirect nodig.

• shoombak
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Waarom stappen die clubs als Independer niet in het vergelijken van de variabele contracten? Echt totaal niet te overzien momenteel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yellos
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 15-09 15:32

Je moet ook geluk hebben en een beetje vooruit plannen. Ik heb in 2015 een huis gekocht en daar flink in geïnvesteerd. Alles geïsoleerd, rolluiken en zonnepanelen en nu airco's om te verwarmen. Ik had een hoop leukere dingen of vakanties kunnen kopen maar bewust gekozen voor verduurzaming. Achteraf gezien toch een verstandige keuze geweest. Het is dus ook maar waar je voor kiest..

• Giel
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19-08 08:54
shoombak schreef op donderdag 29 september 2022 @ 11:47:
Waarom stappen die clubs als Independer niet in het vergelijken van de variabele contracten? Echt totaal niet te overzien momenteel
Ik denk dat je zelf het antwoord geeft :+ ;)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Mawlana
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 01:17
Geschatte kosten per jaar bij een verbruik van xxx kWh en yyy m³ gas: € zzzz1,2,3,4

¹ Bij invoering van prijsplafond op basis van huidige informatie
² In combinatie met energietoeslag vanuit de gemeente
³ Na ontvangst van € 300 welkomstbonus (te verrekenen op eerste jaarnota)
⁴ Indien contractaanvraag vóór 19u bij leverancier wordt aangemeld door ons

8)7

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

[Afbeelding]
Hier enkele decennia klant met dit in de mail:
nieuwe tarieven Essent

Misschien heeft het verbruik enige invloed op de tarieven? Hier zitten we ondanks label F best laag.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peter13579
  • Registratie: Augustus 2014
  • Nu online
Independer is er niet voor jou, maar voor hun eigen winst....

Bij een vast contract kunnen ze geld overhouden aan een overstapper, bij een variabel contract betwijfel ik dat.

• Jthem
Helaas 3 uur in wacht gehangen maat kwam er niet door bij VLB en wil het wel online regelen maar aangezien ik nu geen contract heb en 1 december 1 nodig heb is dat niet online te regelen...

Iemand tips?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• CornermanNL
Yellos schreef op donderdag 29 september 2022 @ 11:49:
[...]

Je moet ook geluk hebben en een beetje vooruit plannen. Ik heb in 2015 een huis gekocht en daar flink in geïnvesteerd. Alles geïsoleerd, rolluiken en zonnepanelen en nu airco's om te verwarmen. Ik had een hoop leukere dingen of vakanties kunnen kopen maar bewust gekozen voor verduurzaming. Achteraf gezien toch een verstandige keuze geweest. Het is dus ook maar waar je voor kiest..
Als je erin geïnteresseerd bent is het een keuze, maar als maatschappij hebben we gekozen, best letterlijk om het als keuze voor ons uit te schuiven, we hebben gekozen voor een race to the bottom.

We zijn , om in markttermen te blijven short gegaan op alles, energie, arbeid, leefomgeving. In plaats van dat verdiende geld om te zetten in duurzaamheid hebben we er van geleefd, de gaten mee dicht gestopt van begrotingen.

We zijn als boekhouders gaan kijken naar grote maatschappelijke problemen, waar we als risico beoordelaar hadden moeten kijken.

Even simpel , iedereen rekende op blijvend lage prijzen of verdere dalingen, het is mode om ieder jaar te shoppen voor de 'goedkoopste', je wordt voor gek verklaard als je je hypotheekrente 30 jaar vastzet.

De arbeidsmarkt is volgegooid met onzekere constructies en door de loonmatiging zitten nu veel mensen letterlijk in de kou , door achterblijvende inflatie correctie van de afgelopen decennia, maar he als zzp afwasser in de horeca hield je wel netto meer over. Alleen was niets gedekt, ziekte niet werkloosheid niet.

Maar niemand vraagt zich af of het überhaupt nog lager kan, en welk risico er aan vastzit. Nu blijkt dat er een einde zit aan het verdienen aan de short positie en kan niemand die sluiten en komt de margin call binnen.

Niet leuk wel voorspelbaar , als we geen boekhouders waren geweest.

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20:51

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Raven schreef op donderdag 29 september 2022 @ 12:01:
[...]

[Afbeelding: nieuwe tarieven Essent]

Misschien heeft het verbruik enige invloed op de tarieven? Hier zitten we ondanks label F best laag.
Wat was jouw gemiddeld verbruik? Ergens bekruipt mij het gevoel dat het geen 'goedmakertje' is voor lang klant zijn, maar meer een 'maatwerk' afgestemt op jouw verbruik.
Omdat er werkelijk niets te verdienen is voor hun. Modelcontracten, variabele contracten, denk niet dat er ergens commissie is bij zulke contracten. Secondair komt straks nog het prijsplafond, kan je heel je berekening weer opnieuw maken.

Daarbij betaal je nu bij overstappen altijd de hoofdprijs, terwijl je bij je huidige nog ergens een stukje coulance kan krijgen. Grappig dat ik ook maar 2 aanbiedingen zie bij independer, 1 aanzienlijk stuk duurder (bijna 10%) en de ander zit nagenoeg op dezelfde prijs.

[ Voor 41% gewijzigd door SinergyX op 29-09-2022 12:29 ]

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

• Hongy
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 21:38
CornermanNL schreef op donderdag 29 september 2022 @ 12:10:
[...]

Als je erin geïnteresseerd bent is het een keuze, maar als maatschappij hebben we gekozen, best letterlijk om het als keuze voor ons uit te schuiven, we hebben gekozen voor een race to the bottom.

We zijn , om in markttermen te blijven short gegaan op alles, energie, arbeid, leefomgeving. In plaats van dat verdiende geld om te zetten in duurzaamheid hebben we er van geleefd, de gaten mee dicht gestopt van begrotingen.

We zijn als boekhouders gaan kijken naar grote maatschappelijke problemen, waar we als risico beoordelaar hadden moeten kijken.

Even simpel , iedereen rekende op blijvend lage prijzen of verdere dalingen, het is mode om ieder jaar te shoppen voor de 'goedkoopste', je wordt voor gek verklaard als je je hypotheekrente 30 jaar vastzet.

De arbeidsmarkt is volgegooid met onzekere constructies en door de loonmatiging zitten nu veel mensen letterlijk in de kou , door achterblijvende inflatie correctie van de afgelopen decennia, maar he als zzp afwasser in de horeca hield je wel netto meer over. Alleen was niets gedekt, ziekte niet werkloosheid niet.

Maar niemand vraagt zich af of het überhaupt nog lager kan, en welk risico er aan vastzit. Nu blijkt dat er een einde zit aan het verdienen aan de short positie en kan niemand die sluiten en komt de margin call binnen.

Niet leuk wel voorspelbaar , als we geen boekhouders waren geweest.
Mij lijkt dat de kwh/m3 tarieven voor ons als consument van 2021 en daarvoor gewoon marktconform waren. De energieproducent gaat toch geen m3/kwh met verlies verkopen. De prijzen van 2022 zijn door vraag en aanbod handelaren/markten omhoog gegaan door wat de behoefte is van een koper op een moment en de prijs die hij daarvoor wil betalen. De kwh/m3 prijs om te produceren zal niet zodanig anders zijn dan in 2021. Een m3 marktprijs van 200 eur per megawatt kost het echt niet aan productie nu en toen.

• Lord_Dain
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 15-09 12:17
Jthem schreef op donderdag 29 september 2022 @ 12:10:
Helaas 3 uur in wacht gehangen maat kwam er niet door bij VLB en wil het wel online regelen maar aangezien ik nu geen contract heb en 1 december 1 nodig heb is dat niet online te regelen...

Iemand tips?
Tijdelijk naar een Frank Energie of Zonneplan (dagelijks variabel op basis van dagprijs) gaan?

• CornermanNL
Hongy schreef op donderdag 29 september 2022 @ 12:30:
[...]

Mij lijkt dat de kwh/m3 tarieven voor ons als consument van 2021 en daarvoor gewoon marktconform waren. De energieproducent gaat toch geen m3/kwh met verlies verkopen. De prijzen van 2022 zijn door vraag en aanbod handelaren/markten omhoog gegaan door wat de behoefte is van een koper op een moment en de prijs die hij daarvoor wil betalen. De kwh/m3 prijs om te produceren zal niet zodanig anders zijn dan in 2021. Een m3 marktprijs van 200 eur per megawatt kost het echt niet aan productie nu en toen.
Productie dan wel voorraad is een beperkt onderdeel van de prijzen op de futuresmarkt. En mijn post had geen betrekking op de dag tot dag prijzen op de energiemarkt of welke markt dan ook en de opbouw van prijzen maar het uitgangspunt hoe wij als samenleving dingen willen organiseren en wat we willen doen aan de grote problemen op de horizon.

Daar is best uitgesproken gekozen voor uitstellen en gaan voor 'economische groei', op korte termijn, gebaseerd op het principe private winsten en sociale lasten. Gebrek aan toekomst visie is het Groningse gas gebruikt voor het stoppen van begrotingsgaten. Maar nu ga ik alweer teveel op details in.

Het punt is dat we als maatschappij hebben gegokt op almaar dalende prijzen en marktoplossingen die een fantasie blijken. En zoals met elke weddenschap op altijd maar dalende prijzen loopt dat tegen een grens op , een harde wiskundige zou je bijna kunnen stellen. Dus dan gaat de gok op almaar dalende prijzen tegen je in lopen, de prijzen lopen op. En je hebt niet genoeg van je winsten apart gezet om de positie te kunnen sluiten.

Dus niet letterlijk prijzen maar het systeem van denken en handelen in de maatschappij in de afgelopen decennia. Prijzen als metafoor voor het schetsen van de situatie.

• Treveo
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 06:47
Ik hoop dat ik dit in het juiste topic post, anders mijn excuses alvast.

Ik zit nu bij Budget Energie voor €2,2 per kuub en in oktober wordt het verhoogd naar €2,6 per kuub en november zelfs naar €2,9 per kuub. Ik weet dat overstappen nu naar een andere leverancier vaak geen zin heeft omdat je dan veel meer moet betalen per kuub maar toch twijfel ik.

Als je instapt, betaal je toch soort instapprijs en dat is nu meestal €3,5+ per kuub maar daarna zakt het toch? Of snap ik het niet helemaal goed

• Sjoan
Jthem schreef op donderdag 29 september 2022 @ 12:10:

Iemand tips?
Hoezo kun je dat niet online regelen? Het lijkt me dat je een ingangsdatum kunt selecteren?

• Jthem
Sjoan schreef op donderdag 29 september 2022 @ 12:43:
[...]

Hoezo kun je dat niet online regelen? Het lijkt me dat je een ingangsdatum kunt selecteren?
Ze vragen wel wanneer je verhuisdatum is maar kan verder alleen aangeven of ik variabel contract heb of vast contract op dit moment maar hebben op dit moment geen energiecontract dus moeten het echt 1 december in laten gaan.

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

SinergyX schreef op donderdag 29 september 2022 @ 12:18:
[...]

Wat was jouw gemiddeld verbruik? Ergens bekruipt mij het gevoel dat het geen 'goedmakertje' is voor lang klant zijn, maar meer een 'maatwerk' afgestemt op jouw verbruik.
We verbruiken hier met zijn 2'en ongeveer 1800kWh en 800m3.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• Caros
  • Registratie: December 2010
  • Niet online
[...]

Ik heb het idee dat Essent het volgende hanteert, tenminste dat is mijn voorlopige conclusie op wat ik in mijn omgeving lijk te zien:
1. Je had al variabel, je gaat nu naar het -imho nog steeds lage tarief- van €1.99 per m3
2. Je had een vast contract en je gaat nu automatisch naar variabel. Ongeacht of je 10 jaar klant was of niet, ongeacht je verbruik, je gaat nu naar €3,xx per m3

• GijsJ
  • Laatst online: 01-06-2023
GijsJ schreef op woensdag 28 september 2022 @ 16:58:
[...]

Had ergens op het forum voorbij zien komen dat consumind hetzelfde goedkoper kan aanbieden via Innova, net even geprobeerd; resultaat:

Productnaam:1 jaar vast
Gekozen looptijd product:1 jaar vast
Gekozen soort stroom:Groen
Gekozen soort product:Gas en stroom

+Stroom€ -1.384,18
+Gas€ 2.864,49

Netbeheerkosten Stroom (Enexis, 3x25A)€ 241,14
Netbeheerkosten Gas (Enexis, G4/G6 (500 - 4000 m3))€ 168,05
Totale jaarkosten All-in€ 1.889,50
Totale maandkosten All-in€ 157,46
inclusief € 250,- cashback

Groot verschil in gasprijs.
Innova kale prijs 2.63
Via consumind kale prijs 2,055

zelfde gegevens ingevuld bij beide.

Betrouwbaar? (net 15min in de wachtrij gestaan maar kreeg consumind telefonisch niet eraan)
Net consumind aan de lijn gehad.

Die goedkope contracten zijn gisteren opgeraakt en ze zijn nu bezig met nieuwe. Dus helaas heb ik pech en geen goedkoop contract via innova:(

Prijzen van hun waren 69 cent kwh (58 cent dal) en 2.54 voor m3 gas.

Nieuwe contracten zijn natuurlijk stukken duurder.

(gisteren toch maar langer geduld moeten hebben met hun wachtlijn :+ )

• Marzman
  • Niet online

Marzman

[...]

Misschien zijn er meerdere contracten met variabel tarief? Mijn aanbieder heeft er twee.

/▌

• Wolly
  • Niet online
Cheesy schreef op donderdag 29 september 2022 @ 11:28:
Hoppa!

Hoppa?

De klant heeft er geen zak aan :X behalve dat hij mag overstappen (wat hij nu ook al mag van die bedrijven als hij het er niet mee eens is).
De ACM zal na 1 oktober een onderzoek starten, als blijkt dat de tarieven daadwerkelijk verhoogd zijn. In dat geval kan de ACM de energiebedrijven een boete opleggen, omdat ze de wettelijke termijn niet in acht genomen hebben. Die geeft klanten de mogelijkheid om van energieleverancier te wisselen.
https://nos.nl/artikel/24...n-met-onderzoek-en-boetes

• RVE_NL
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 21:37
Jthem schreef op donderdag 29 september 2022 @ 12:47:
[...]
Ze vragen wel wanneer je verhuisdatum is maar kan verder alleen aangeven of ik variabel contract heb of vast contract op dit moment maar hebben op dit moment geen energiecontract dus moeten het echt 1 december in laten gaan.
Ook als je geen energiecontract afsluit, krijg je via de netbeheerder gewoon automatisch stroom/gas geleverd. Dit is vaak wel een iets hoger tarief dan een vast/model contract, maar als het slechts over een paar dagen gaat totdat je vastelastenbond contract ingaat dan is dat geen probleem.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mandroideka
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 12-09 22:46
https://www.essent.nl/con...ieven-aan-per-7-november/

Essent haalt bakzeil, maar de klant blijft de dupe.
De tariefswijziging van 1 oktober wordt uitgesteld tot 7 november, MAAR die nieuwe tarieven van 7 november worden wel hoger dan de eerdere tarieven. Netto zul je in het 4e kwartaal bij Essent dus waarschijnlijk even duur uit zijn. |:(

• stickeric
mandroideka schreef op donderdag 29 september 2022 @ 13:34:

De tariefswijziging van 1 oktober wordt uitgesteld tot 7 november, MAAR die nieuwe tarieven van 7 november worden wel hoger dan de eerdere tarieven. Netto zul je in het 4e kwartaal bij Essent dus waarschijnlijk even duur uit zijn. |:(
En als je dan gewoon overstapt naar een dynamische contract?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MekkerSchaap
Zojuist een contract binnen van Gewoon Energie via de VLB.

Enkel tarief: 0,538

Dubbel tarief dal: 0,525
Dubbel tarief normaal: 0,598

Gas: 2,151

Mijn termijnbedrag gaat met ruim 250 Euro omhoog, het totaal is 2,5 x het bedrag wat ik afgelopen jaar heb betaald bij Eneco. Helaas, het is niet anders.

• Matis
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20:13

Matis

Rubber Rocket

GijsJ schreef op donderdag 29 september 2022 @ 13:05:
Net consumind aan de lijn gehad.

Die goedkope contracten zijn gisteren opgeraakt en ze zijn nu bezig met nieuwe. Dus helaas heb ik pech en geen goedkoop contract via innova:(

Prijzen van hun waren 69 cent kwh (58 cent dal) en 2.54 voor m3 gas.

Nieuwe contracten zijn natuurlijk stukken duurder.

(gisteren toch maar langer geduld moeten hebben met hun wachtlijn :+ )
Waardeloos, gisteren ik dezelfde aanbieding gehad. Overlegd met mijn vrouw, zij akkoord. Ik willen afsluiten:
Vanwege de prijsstijgingen op de huidige energiemarkt kunnen we momenteel geen energiedeals tonen.
Ik kan mezelf wel voor mijn kop slaan...

If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time

• stickeric
Matis schreef op donderdag 29 september 2022 @ 13:46:
[...]

Waardeloos, gisteren ik dezelfde aanbieding gehad. Overlegd met mijn vrouw, zij akkoord. Ik willen afsluiten:

[...]

Ik kan mezelf wel voor mijn kop slaan...
Vastelastebond proberen?

• Matis
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20:13

Matis

Rubber Rocket

Die bieden geen jaarcontracten aan toch?

If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MekkerSchaap
Matis schreef op donderdag 29 september 2022 @ 13:51:
[...]

Die bieden geen jaarcontracten aan toch?
Zeker wel, ik heb er net een afgesloten ...

• iketot

Pff, balen dit zeg.. Hoe dan ook worden de tarieven hoger, dus klagen voor die 30 dagen heeft geen nut.
Nu komen er nieuwe tarieven, en zullen ze het verlief van oktober ook even erin verwerken.. Ik gok op 75 cent per kwh en 2,70 per m3 gas..

• superduper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-09 11:19

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

nvm

[ Voor 98% gewijzigd door superduper op 29-09-2022 13:59 ]

• richair
chaoscontrol schreef op donderdag 29 september 2022 @ 11:26:
[...]

Ik heb dezelfde oude en nieuwe tarieven en heb hier gisteren 2 uur met Essent over gebeld. Wat blijkt, blijkbaar is er vorig jaar ergens een vast variabel tarief aangezet, Er is niet terug te vinden hoe dit kan. Ik heb het in ieder geval nooit aangevraagd. Als je dit wilt aanpassen kan dat, maar krijg je een naheffing over het afgelopen jaar met wat de tarieven hadden moeten zijn. Dan krijg je de komende periode wel de lagere tarieven.

Omdat ik nog niet weet of het prijsplafond vanaf 1 jan of 1nov is heb ik het nog niet laten aanpassen. Want als het over 1 maand is, kan ik beter verder zonder naheffing van afgelopen jaar. Wordt het 1 januari pas, dan kan ik het beter wel laten aanpassen. Dit kan (volgens de man aan de klantenservice) met terugwerkende kracht vanaf 1 januari.

Als je ze belt moet je vragen hoe het kan dat je in tarief groep 3 zit terwijl je in 1 hoort te zitten (aannemend dat je niet voor deze "vaste tarieven" hebt gekozen.)

Het duurde wel 3x bellen voor ik iemand aan de lijn kreeg die echt snapte wat mijn probleem was.
Dank je! Naar zo'n uitleg was ik op zoek! Er is inderdaad ergens vorig jaar door Essent gemaild"we gaan de variabele tarieven nu maar 1 keer per jaar vaststellen omdat we zo goed zijn geworden in vooruit kijken en inkopen" ( :/ ). Dat schaar ik dan even onder de noemer "vaste variabele tarieven".
Nergens bleek uit dat ik hier wat te kiezen had ofzo.

Wat ik dan nog niet snap is dat niet ALLE Essent klanten dit hebben gehad, aangezien er volgens mij maar 1 soort variabel contract is (hoort te zijn?); niet een onderverdeling tussen een 'echt' variabel contract en een 'variabel maar jaarlijks te veranderen' tarief.

Goed idee om even af te wachten wat de gevolgen hiervan zijn. Als je over het prijsplafond gaat is het toch wel relaxed om die 'lage' (minder hoge...) tarieven te hebben. Het moet uit te rekenen zijn in verschillende scenario's. Weet jij wanneer de huidige tarieven voor de mensen die de "NOS-verhoging" hebben gekregen is ingegaan? Daarmee kan ik dan de naheffing berekenen.

• funrider
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08-09 11:42
Treveo schreef op donderdag 29 september 2022 @ 12:42:
Als je instapt, betaal je toch soort instapprijs en dat is nu meestal €3,5+ per kuub maar daarna zakt het toch? Of snap ik het niet helemaal goed
Dat is geen instapprijs. Dat is de prijs die een nieuwe klant of een bestaande klant met een variabel of flex contract betaald die maand (flex) of per half jaar, maar in de praktijk veelal per kwartaal* (variabel)

* geen garantie dat dit per half jaar gebeurd, het is veelal per kwartaal en zelfs bij sommige aanbieders wijziging nu ook al de prijs per maand dacht ik bij een variabel tarief.

Die prijs kan ik veel gevallen ook nog hoger (maar ook lager) uitvallen de volgende maand, kwartaal, half jaar wat geheel afhangt van o.a. de marktprijzen voor gas (en hetzelfde geldt voor stroom), maar de verschillen tussen de aanbieders kunnen ook flink verschillen. Kijk maar eens op de sites van de aanbieders naar de modelcontracten die ze online hebben staan (welke ieder maand wijzigd).

• Lassy
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 15-09 12:49

Had je wat anders verwacht dan?

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 15-09 10:31
Per saldo zal het niet veel uitmaken, ze sturen nu gewoon eerder een briefje met hoge tarieven.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chaoscontrol
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 14-09 15:36
richair schreef op donderdag 29 september 2022 @ 14:01:
[...]

Dank je! Naar zo'n uitleg was ik op zoek! Er is inderdaad ergens vorig jaar door Essent gemaild"we gaan de variabele tarieven nu maar 1 keer per jaar vaststellen omdat we zo goed zijn geworden in vooruit kijken en inkopen" ( :/ ). Dat schaar ik dan even onder de noemer "vaste variabele tarieven".
Nergens bleek uit dat ik hier wat te kiezen had ofzo.

Wat ik dan nog niet snap is dat niet ALLE Essent klanten dit hebben gehad, aangezien er volgens mij maar 1 soort variabel contract is (hoort te zijn?); niet een onderverdeling tussen een 'echt' variabel contract en een 'variabel maar jaarlijks te veranderen' tarief.

Goed idee om even af te wachten wat de gevolgen hiervan zijn. Als je over het prijsplafond gaat is het toch wel relaxed om die 'lage' (minder hoge...) tarieven te hebben. Het moet uit te rekenen zijn in verschillende scenario's. Weet jij wanneer de huidige tarieven voor de mensen die de "NOS-verhoging" hebben gekregen is ingegaan? Daarmee kan ik dan de naheffing berekenen.
Ik heb het thuis ergens staan in een kladje, maar uit mn hoofd was gas vanaf januari 1,10 en vanaf juli 1,50 ofzo. Stroom heb ik zo even niet scherp maar zat dacht ik tegen 29c piektarrief.

Inventaris - Koop mijn meuk!

• Wolly
  • Niet online
Señor Sjon schreef op donderdag 29 september 2022 @ 14:11:
Per saldo zal het niet veel uitmaken, ze sturen nu gewoon eerder een briefje met hoge tarieven.
Denk het ook.

Voor de korte termijn maakt het in ieder geval niets uit.
Met het in acht nemen van de 30 dagen termijn, betalen klanten van Essent de totale tariefsverhoging van het vierde kwartaal niet over drie maanden, maar wordt de gehele verhoging van het vierde kwartaal verdeeld over de resterende twee maanden van 2022.
Bron

Ach. toch weer een mooi moment om ACM en Rob Jetten in het zonnetje te zetten :+

[ Voor 41% gewijzigd door Wolly op 29-09-2022 14:20 ]

• richair
Lassy schreef op donderdag 29 september 2022 @ 14:10:
[...]

We schieten er toch iets mee op in de zin dat het prijsplafond in november al (soortvan) ingaat? Dat dempt in ieder geval het totaal een beetje. Of begrijp ik het verkeerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• phicoh
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 15-09 07:43
Treveo schreef op donderdag 29 september 2022 @ 12:42:
Ik heb verhalen gelezen dat dat gebeurt, maar heb geen idee of iedere leverancier dat doen of wanneer het gebeurt.

Dan op dit moment is het eigenlijk geluk hebben als het omlaag gaat, maar er is geen enkele garantie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
Wolly schreef op donderdag 29 september 2022 @ 14:14:
[...]

Denk het ook.

Voor de korte termijn maakt het in ieder geval niets uit.

[...]

Bron

Ach. toch weer een mooi moment om ACM en Rob Jetten in het zonnetje te zetten :+
En waarschijnlijk gaat door deze wijziging de tarieven nog iets verder omhoog om de inkomsten derving van die 15 a 20 dagen te compenseren :+

Wat een poppenkast is het toch allemaal, de overheid heeft verloren... nationaliseren deze hap.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lassy
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 15-09 12:49
richair schreef op donderdag 29 september 2022 @ 14:14:
[...]

We schieten er toch iets mee op in de zin dat het prijsplafond in november al (soortvan) ingaat? Dat dempt in ieder geval het totaal een beetje. Of begrijp ik het verkeerd.
Als het plafond in november al ingaat wordt dat naar verwachting een simulatie: Het voorschot wordt lager, maar de daadwerkelijke tarieven worden verrekend in eindnota. Dus je hebt er per saldo helemaal niets aan...

• Wolly
  • Niet online
ArcticWolf schreef op donderdag 29 september 2022 @ 14:23:
[...]

En waarschijnlijk gaat door deze wijziging de tarieven nog iets verder omhoog om de inkomsten derving van die 15 a 20 dagen te compenseren :+
Die inkomstenderving smeren ze uit over de resterende twee maanden van 2022, dat staat letterlijk in het bericht :+
Wat een poppenkast is het toch allemaal, de overheid heeft verloren... nationaliseren deze hap.
Nationaliseren betekent dat ambtenaren de leiding krijgen, dat zijn dezelfde ambtenaren die hebben gezorgd voor de situatie zoals die nu is.

• Hongy
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 21:38
Lassy schreef op donderdag 29 september 2022 @ 14:10:
[...]

Als een vast contract vattenfall 30/09 afloopt voor eur 1.08 per m3 en nog geen nieuwe tarieven gestuurd heeft dan gaat vattenfall toch niet 1.08 per m3 aanhouden vanaf 01/10?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Malarky
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 15-09 11:39

Malarky

Wils voor wat ieder

ArcticWolf schreef op donderdag 29 september 2022 @ 14:23:
[...]

Want bij nationalisatie gaan deze bedrijven tegen verlies hun energie verkopen? Op kosten van....ons.. de belastingbetaler?

Essent geeft op zich steekhoudende argumenten aan waarom ze zo laat mogelijk hun energie willen inkopen in deze markt (immers de gasopslagen zijn dan zover mogelijk gevuld).

Bij nationalisatie zijn al deze incentives weg en zitten er alleen nog maar ambtelijke slapers hun plicht te vervullen. Dan staat er ergens in een formulier dat je op 1 september moet inkopen, dus kopen ze op 1 september in, ongeacht wat de prijs dan is.

Achjah, de burger wil altijd wat anders. Als het privaat is wil men nationalisatie en zodra men weer gewend is aan die ambtelijke molen zonder incentive om te verbeteren wil men privatisering. Dat hou je toch.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cheesy
  • Niet online
Wolly schreef op donderdag 29 september 2022 @ 13:11:
[...]

Hoppa?

De klant heeft er geen zak aan :X behalve dat hij mag overstappen (wat hij nu ook al mag van die bedrijven als hij het er niet mee eens is).

[...]

https://nos.nl/artikel/24...n-met-onderzoek-en-boetes
Oh, jij plakt direct een waarde-oordeel op dat woord. Bedoel het verder niet positief of negatief. Volgende keer zal ik BREAK! posten, misschien dekt dat wat meer de lading ;)
Ik dump hier alleen een nieuwslinkje met wat info.

• ArcticWolf
  • Niet online
Wolly schreef op donderdag 29 september 2022 @ 14:26:
[...]

Die inkomstenderving smeren ze uit over de resterende twee maanden van 2022, dat staat letterlijk in het bericht :+

[...]

Nationaliseren betekent dat ambtenaren de leiding krijgen, dat zijn dezelfde ambtenaren die hebben gezorgd voor de situatie zoals die nu is.
Ambtenaren doen alleen in opdracht iets... wij hebben massaal gestemd op partijen die dergelijke zaken geprivatiseerd wilden zien. Mensen in het kabinet vallen niet onder "ambtenaar".

Ik werk zelf voor de overheid en zie genoeg fout gaan ;) maar de energiebedrijven maken grof misbruik van de huidige houding van het kabinet. Bij nationalisatie heb je dat in ieder geval niet meer.

[ Voor 14% gewijzigd door ArcticWolf op 29-09-2022 14:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TobiasdePagter
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 15-09 15:43

Vattenfall heeft ook een bericht online geplaatst op hun website:
Duidelijkheid over ingangsdatum nieuwe tarieven
Je ontvangt van ons altijd een persoonlijk bericht als je tarief wijzigt. We proberen je 30 dagen voor je nieuwe tarieven ingaan te informeren. Bij de tariefswijziging van 1 oktober is dat niet voor al onze klanten gelukt. In de media hoor je hierover verschillende berichten. We willen je nu alvast duidelijkheid geven over wat dit betekent voor jou.

Ik heb te laat bericht gekregen over m'n nieuwe tarieven.
Heb je van ons pas na 31 augustus bericht ontvangen? Dan verschuift de ingangsdatum van je nieuwe tarief. Dus stel; je ontving op 10 september ons bericht, dan gaat je tarief pas 10 oktober in.

• Wolly
  • Niet online
ArcticWolf schreef op donderdag 29 september 2022 @ 14:29:
[...]

Ambtenaren doen alleen in opdracht iets... wij hebben massaal gestemd op partijen die dergelijke zaken geprivatiseerd wilden zien. Mensen in het kabinet vallen niet onder "ambtenaar".
Je hebt ook pro-actieve ambtenaren :D Luister eens naar de Parlementaire enquêtecommissie aardgaswinning Groningen en je oren vallen van je hoofd af. Blijkbaar hebben ambtenaren toch wel de leiding op bepaalde gebieden.

• bie100
  • Registratie: September 2016
  • Nu online
Malarky schreef op donderdag 29 september 2022 @ 14:28:
[...]

Want bij nationalisatie gaan deze bedrijven tegen verlies hun energie verkopen? Op kosten van....ons.. de belastingbetaler?

=
zo is dat nou kost het geen belastinggeld..........oh wacht
Pagina: 1 ... 16 ... 154 Laatste

Let op:
Voor context, post niet alleen je maandbedrag, maar ook je verbruik.

Voor de oorlog in Oekraïne zelf: Themaforum: oorlog in Oekraïne
Voor geopolitieke discussies: De energiemarkt crisis: ontwikkelingen en achtergronden