• R0181
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 15-09 13:02
ArcticWolf schreef op donderdag 29 september 2022 @ 14:23:
[...]
Wat een poppenkast is het toch allemaal, de overheid heeft verloren... nationaliseren deze hap.
Inderdaad en niet alleen energie nationaliseren, maar ook ziektekostenverzekering en drinkwater. Ik denk dat het een stuk beter zou zijn als we teruggaan naar GEB, het Ziekenfonds en DWL, die werkten tenminste zonder winstbejag.

• fvdberg
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 14:44
Señor Sjon schreef op donderdag 29 september 2022 @ 14:11:
Per saldo zal het niet veel uitmaken, ze sturen nu gewoon eerder een briefje met hoge tarieven.
had ze afgelopen Vrijdag hierover aan de telefoon, ze hadden het gas al ingekocht voor de komende periode melde de dame. aangezien per 1-1 de tarieven weer vervallen zijn hogere tarieven die dan zouden komen complete onzin. De energie is namelijk al ingekocht.

Men heeft gegokt en verloren.

[ Voor 7% gewijzigd door fvdberg op 29-09-2022 14:37 ]

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
R0181 schreef op donderdag 29 september 2022 @ 14:32:
[...]

Inderdaad en niet alleen energie nationaliseren, maar ook ziektekostenverzekering en drinkwater. Ik denk dat het een stuk beter zou zijn als we teruggaan naar GEB, het Ziekenfonds en DWL, die werkten tenminste zonder winstbejag.
Schiphol ook?

• breagor
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 17:58
het is idd wel duidelijk wie de baas is in energie land.......

en Essent heeft hier alleen maar voordeel bij, in November het tarief lekker nog wat extra verhogen en dat gaat er natuurlijk nooit of heel laat weer vanaf, dus dat hogere tarief van November blijft ook lekker doorlopen volgend jaar ipv het lagere Oktober tarief.

• zydd
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 14-06 10:39
-verwijderd-

[ Voor 90% gewijzigd door zydd op 29-09-2022 14:42 ]

• Maestro
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 13-09 21:02

Maestro

Verder met Jefferson vliegtuig

breagor schreef op donderdag 29 september 2022 @ 14:36:
het is idd wel duidelijk wie de baas is in energie land.......
Ik mag hopen dat degene die de energievergunningen heeft verleend zich beseft dat ie bij machte is deze ook weer in te trekken als men zich niet aan de regels houdt. En dat deze optie maar heel snel heel duidelijk wordt gemaakt richting de energieleveranciers.

Wire telegraph is a kind of a very, very long cat. You pull his tail in NYC and his head is meowing in LA. Do you understand this? And radio operates the same way: you send signals here, they receive them there. The only difference is there's no cat

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Gijsje22
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
Wel netjes van Vattenfall en Eneco. Die pakken de 30 dagen en nemen hun verlies, in tegenstelling tot de boeven van Essent.

[ Voor 3% gewijzigd door Gijsje22 op 29-09-2022 17:34 ]

• Padje87
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 22:16
Wat te doen?

Contract onbepaalde tijd bij Oxxio (verlopen in januari);

Sinds begin september zonder aankondiging het teruglevertarief naar 9 cent teruggeschroefd.
Verder zijn sinds januari mijn overige tarieven niet aangepast (€0,26 elektra, €1,31 gas).
Familie zit ook bij Oxxio en krijgen wel de leuke verhoogmailtjes.

Mail werkt want krijg wel de Prinsjesdag mail, maar verder nog niets vernomen over een eventuele verhoging van de tarieven.

Nu al klagen over het teruglevertarief of geen slapende honden wakker maken en pas bij de eindafrekening melding maken?

4800Wp - 225° ZW - 12°

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alki
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15:33
phicoh schreef op donderdag 29 september 2022 @ 14:15:
[...]

Ik heb verhalen gelezen dat dat gebeurt, maar heb geen idee of iedere leverancier dat doen of wanneer het gebeurt.

Dan op dit moment is het eigenlijk geluk hebben als het omlaag gaat, maar er is geen enkele garantie.
Ze verhogen toch constant de prijzen? Al krijg je in je 3e jaar 30% korting is de prijs nog steeds hoog. Wassenneus die je voor gehouden word

• pipapaulus
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 14-09 18:26
Wellicht een domme vraag, maar gooi 'm toch even in de groep. Onlangs verhuisd en energiecontract meegenomen. Dit was in oktober vorig jaar afgesloten, maar het lijkt wel alsof ze hem vernieuwd hebben ipv alleen het adres aangepast. Meer mensen ervaring mee? Of kan ik er vanuit gaan dat het contract alsnog komende maand afloopt?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/d6YgFCgMP9taxmW5f38C53CDUm8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/LjOE9ZRQ77RD3Ey3gxTm2NG3.png?f=user_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Michiel1978
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 15-08 17:02
Padje87 schreef op donderdag 29 september 2022 @ 14:54:
Wat te doen?

Contract onbepaalde tijd bij Oxxio (verlopen in januari);

Sinds begin september zonder aankondiging het teruglevertarief naar 9 cent teruggeschroefd.
Verder zijn sinds januari mijn overige tarieven niet aangepast (€0,26 elektra, €1,31 gas).
Familie zit ook bij Oxxio en krijgen wel de leuke verhoogmailtjes.

Mail werkt want krijg wel de Prinsjesdag mail, maar verder nog niets vernomen over een eventuele verhoging van de tarieven.

Nu al klagen over het teruglevertarief of geen slapende honden wakker maken en pas bij de eindafrekening melding maken?
Mondje dicht houden en bidden. Ik heb exact jouw situatie, alleen is het bij mij sinds februari ipv januari, echter zijn mijn prijzen bijna 2x zo hoog.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Michiel1978
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 15-08 17:02
pipapaulus schreef op donderdag 29 september 2022 @ 15:09:
Wellicht een domme vraag, maar gooi 'm toch even in de groep. Onlangs verhuisd en energiecontract meegenomen. Dit was in oktober vorig jaar afgesloten, maar het lijkt wel alsof ze hem vernieuwd hebben ipv alleen het adres aangepast. Meer mensen ervaring mee? Of kan ik er vanuit gaan dat het contract alsnog komende maand afloopt?

[Afbeelding]
Het lijkt erop dat je (door een slechte administratieve medewerker) enorm gematst bent, aannemende dat je prijzen dus gewoon nog zijn als in oktober 2021.

• GijsJ
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 01-06-2023
MekkerSchaap schreef op donderdag 29 september 2022 @ 13:53:
[...]

Zeker wel, ik heb er net een afgesloten ...
Al 2 dagen mee bezig, moeilijk contact te krijgen met de VLB. Hopen dat ze terug mailen voor komende week.

Andere opties nog open?

• Mawlana
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 01:17
GijsJ schreef op donderdag 29 september 2022 @ 15:17:
[...]

Al 2 dagen mee bezig, moeilijk contact te krijgen met de VLB. Hopen dat ze terug mailen voor komende week.

Andere opties nog open?
Waarschijnlijk wordt de (onderbezette) klantenservice nu overspoeld met telefoontjes en mailtjes. Is er een specifieke reden dat je hen eerst wil spreken alvorens een contract te regelen? Voor je het weet zijn ook deze contracten op tegen de tijd dat je mail is beantwoord. ;)

• GijsJ
Mawlana schreef op donderdag 29 september 2022 @ 15:21:
[...]

Waarschijnlijk wordt de (onderbezette) klantenservice nu overspoeld met telefoontjes en mailtjes. Is er een specifieke reden dat je hen eerst wil spreken alvorens een contract te regelen? Voor je het weet zijn ook deze contracten op tegen de tijd dat je mail is beantwoord. ;)
Je wilt toch weten wat je aanschaft? Wat als voorstel innova goedkoper was.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vistu
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 13-09 15:39
GijsJ schreef op donderdag 29 september 2022 @ 15:23:
[...]

Dan zeg je binnen de wettelijke bedenktermijn op. Ik hou hier ook niet van, maar er zijn op dit moment ook niet veel andere opties.

• Mawlana
GijsJ schreef op donderdag 29 september 2022 @ 15:23:
[...]

Wat ik hier in de paar topics heb gelezen krijgt iedereen dezelfde tarieven, deze zijn al enkele keren genoemd. Je hebt nog altijd je bedenktijd (14 dagen) om af te zien van dat nieuwe contract. Ik weet overigens niet wat dat doet met de VLB-bijdrage van € 49. :)

• GijsJ
Mawlana schreef op donderdag 29 september 2022 @ 15:29:
[...]

Wat ik hier in de paar topics heb gelezen krijgt iedereen dezelfde tarieven, deze zijn al enkele keren genoemd. Je hebt nog altijd je bedenktijd (14 dagen) om af te zien van dat nieuwe contract. Ik weet overigens niet wat dat doet met de VLB-bijdrage van € 49. :)
Is er ook al genoemd wat je krijgt per kwh die je teruglevert?

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 23:11
richair schreef op donderdag 29 september 2022 @ 10:01:
Weet iemand hoe het kan dat er zo'n groot verschil tussen de huidige variabele tarieven zit en straks ook met de nieuwe tarieven bij Essent? Er is toch maar 1 variabel contract (voor bestaande klanten).
Ik ben geen klant bij Essent, maar kan het zijn dat er een variabel groen contract is, dus met alleen groene stroom/gas, en een variabel grijs contract?

• MekkerSchaap
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 13-05 20:14
GijsJ schreef op donderdag 29 september 2022 @ 15:17:
[...]

Andere opties nog open?
Ik kon niets goedkoper vinden, voor mij is voornamelijk de gasprijs van belang. Consumind was eerst wel iets goedkoper met gas, maar volgens mij weer duurder qua elektriciteit. Dat aanbod hebben ze echter niet meer.

Terugleververgoeding staat bij mij in het contract op 0,451

• kevinjkok
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 15-09 12:01
Weet iemand toevallig of een energieleverancier zomaar borg mag vragen bij het afsluiten van modelcontract?
Ik snap dat dit wel eens gebeurt in het geval van een spoedaanvraag omdat de leverancier geen kredietwaardigheidscheck uit kan voeren, maar dit lijkt mij toch onredelijk bij een normale aanvraag die over 30 dagen in zou kunnen gaan?
Ik heb Engie wel eens 200 euro borg betaald bij het ingaan van het contract op de volgende dag.
Momenteel meldt Energie van Ons hetvolgende:

"De tarieven worden per 1 oktober:

Elektriciteit enkel: € 0,46866

Gas: € 2,31273

Vastrecht van € 15,- per product per maand. Alle prijzen zijn inclusief BTW en de tarieven zijn inclusief ODE en EB.

Zoals aangegeven is het mogelijk een modelcontract af te sluiten, mits je de waarborgsom van € 1000,- eerst voldoet alvorens wij het contract aansluiten. Dit bedrag zal dan op de eerst volgende jaarafrekening (of eindafrekening) worden verrekend."

Dus een waarborgsom van 1000 euro en een verhoging van het vastrecht van 5,86 naar 15 euro... 8)7
Ze zouden maar failliet gaan en zie dan je borg maar eens terug te krijgen... :(

Tesla Model 3 2019 SR+ | 19.890 Wp OW | Panasonic MDC05J3E5 Monoblock WP

• Cheesy
  • Niet online
kevinjkok schreef op donderdag 29 september 2022 @ 16:12:
Weet iemand toevallig of een energieleverancier zomaar borg mag vragen bij het afsluiten van modelcontract?
Ik snap dat dit wel eens gebeurt in het geval van een spoedaanvraag omdat de leverancier geen kredietwaardigheidscheck uit kan voeren, maar dit lijkt mij toch onredelijk bij een normale aanvraag die over 30 dagen in zou kunnen gaan?
Ik heb Engie wel eens 200 euro borg betaald bij het ingaan van het contract op de volgende dag.
Momenteel meldt Energie van Ons hetvolgende:

"De tarieven worden per 1 oktober:

Elektriciteit enkel: € 0,46866

Gas: € 2,31273

Vastrecht van € 15,- per product per maand. Alle prijzen zijn inclusief BTW en de tarieven zijn inclusief ODE en EB.

Zoals aangegeven is het mogelijk een modelcontract af te sluiten, mits je de waarborgsom van € 1000,- eerst voldoet alvorens wij het contract aansluiten. Dit bedrag zal dan op de eerst volgende jaarafrekening (of eindafrekening) worden verrekend."

Dus een waarborgsom van 1000 euro en een verhoging van het vastrecht van 5,86 naar 15 euro... 8)7
Ze zouden maar failliet gaan en zie dan je borg maar eens terug te krijgen... :(
Absurd zeg. Ik snap best dat ze kredietwaardige klanten willen, en daar mogen ze wat mij betreft ook best iets in differentiëren. Een waarborgsom vind ik per definitie ook nog niet eens heel verkeerd, maar wel dat deze pas bij de eindafrekening verrekend wordt. Dit kunnen ze toch gewoon verrekenen met de eerste x termijnen :? Dit lijkt meer op een renteloze investering in een energieleverancier :X

Is het overigens niet gewoon een foutje, of heb je bij vorige leveranciers een betalingsachterstand opgelopen.
Zelf melden ze op de website:
Moet ik een waarborgsom betalen?
Het kan zijn dat we denken dat je betalingsachterstanden hebt (gehad) bij een vorige energieleverancier. In dat geval vragen we om een waarborgsom. Voor consumenten is deze 500 euro. We accepteren je dan pas als nieuwe klant, als je deze waarborgsom helemaal hebt betaald. Betalen in termijnen is niet mogelijk. De waarborgsom wordt verrekend met de eerstvolgende jaarafrekening, tenzij je ook bij ons betalingsachterstanden oploopt.

[ Voor 17% gewijzigd door Cheesy op 29-09-2022 16:40 ]

• Arn0uDz
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 19:44
GijsJ schreef op donderdag 29 september 2022 @ 15:35:
[...]

Is er ook al genoemd wat je krijgt per kwh die je teruglevert?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xO4FzjRVGvCFzfB-cNXkzfuDmUQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/4Fi2LHuFBHuKy3qGSRQpzJKH.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• hansvanhengel
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 16:32
Gijsje22 schreef op donderdag 29 september 2022 @ 14:52:
Wel netjes van Vattenfall. Die pakken de 30 dagen en nemen hun verlies, in tegenstelling tot de boeven van Essent.
Eerlijk... deze tijd tonen veel leveranciers wel hun echte kleuren. Ik hou mentaal zeker wel het een en ander bij en als het weer op een normale manier kan gaan allemaal ben ik binnen no time over.

Momenteel staan Vattenfall en (toch ook) Essent hoog op mijn mentale lijstje. Eneco (waar ik nu zit) en Greenchoice zijn afzetters, BudgetEnergie klopt geen zak van en de kleinere vind ik allemaal nog wat lastig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GijsJ
Mawlana schreef op donderdag 29 september 2022 @ 15:29:
[...]

Zojuist aangemeld bij VLB. Ben benieuwd.
Heb echter nog niks kunnen vinden hoe je dit online kunt beëindigen. Zal wel alleen telefonisch kunnen en natuurlijk nooit bereikbaar :P

• hansvanhengel
Zijn er hier nog meer die bij Eneco zitten?

Ik heb namelijk nog steeds geen mail ontvangen over eventuele tarieven. Ik kom oorspronkelijk van Welkom Energie en ben automatisch naar Eneco overgezet.

Momenteel wil ik vooral nog geen slapende honden wakker maken. Ik begrijp heus wel dat hij vroeg of laat echt komt, maar ik hoop op zo laat mogelijk. Overstappen heeft op dit moment toch ook geen zin.

Via VLB, zoals ik hier regelmatig lees, vind ik ook wel ergens een risico. Zeker voor maar 2 maanden. Wij verbruiken door zonnepanelen geen elektra, maar alleen gas. Dus 2 maanden overleven en daarna genieten van het prijsplafond.

• Mawlana
GijsJ schreef op donderdag 29 september 2022 @ 16:57:
[...]

Zojuist aangemeld bij VLB. Ben benieuwd.
Heb echter nog niks kunnen vinden hoe je dit online kunt beëindigen. Zal wel alleen telefonisch kunnen en natuurlijk nooit bereikbaar :P
Opzeggen kan dan gewoon bij de energieleverancier, VLB is enkel een tussenpersoon.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fvdberg
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 14:44
Gijsje22 schreef op donderdag 29 september 2022 @ 14:52:
Wel netjes van Vattenfall. Die pakken de 30 dagen en nemen hun verlies, in tegenstelling tot de boeven van Essent.
https://www.essent.nl/con...ieven-aan-per-7-november/

Essent voert per 7 november 2022 een tariefswijziging door bij klanten met een variabel contract. Daarmee komt de eerder aangekondigde wijziging per 1 oktober te vervallen.

wat wel misdadig is is dit:
Met het in acht nemen van de 30 dagen termijn, betalen klanten van Essent de totale tariefsverhoging van het vierde kwartaal niet over drie maanden, maar wordt de gehele verhoging van het vierde kwartaal verdeeld over de resterende twee maanden van 2022

[ Voor 22% gewijzigd door fvdberg op 29-09-2022 17:18 ]

• anandus
  • Niet online
TobiasdePagter schreef op donderdag 29 september 2022 @ 14:30:
[...]
Vattenfall heeft ook een bericht online geplaatst op hun website:

[...]
Ik heb in augustus te horen gekregen dat mijn tarieven omhoog gingen, maar pas in september wat de tarieven waren. Ik moet uitgaan van het laatste? Of is een aankondiging al genoeg?

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kevinjkok
  • Laatst online: 15-09 12:01
Cheesy schreef op donderdag 29 september 2022 @ 16:36:
[...]

Is het overigens niet gewoon een foutje, of heb je bij vorige leveranciers een betalingsachterstand opgelopen.
Zelf melden ze op de website:

[...]
Zeker geen foutje, dit is gewoon via de e-mail, en ze kennen mijn adres ook helemaal niet. Ik ben netto terugleveraar, maar zou graag willen overwinteren bij de leverancier met de laagste prijs. In augustus had ik ze ook gevraagd naar het modelcontract, want die zijn ze verplicht aan te bieden, maar toen kwamen ze al met de waarborgsom aan en gaven ze aan dat de tarieven per 1 oktober verhoogd zouden worden. Ik denk dat ik maar een klacht in ga dienen bij de ACM, want een waarborgsom lijkt me heel onredelijk.

Tesla Model 3 2019 SR+ | 19.890 Wp OW | Panasonic MDC05J3E5 Monoblock WP

• chevsticks
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 01-09 20:48
hansvanhengel schreef op donderdag 29 september 2022 @ 16:58:

Via VLB, zoals ik hier regelmatig lees, vind ik ook wel ergens een risico. Zeker voor maar 2 maanden. Wij verbruiken door zonnepanelen geen elektra, maar alleen gas. Dus 2 maanden overleven en daarna genieten van het prijsplafond.
Het voorstel ziet er wel aantrekkelijk uit, maar begreep van mijn vrouw (die bij de geschillen commissie werkt) dat er relatief veel klachten over gewoon energie voorbij komen. Administratie niet goed op orde en spook facturen zijn dan de voornaamste klachten.

Heb nu ongeveer dezelfde tarieven bij Eneco (iets hoger), maar nog een verhoging over 3 maanden (per 1 september zijn ze verhoogd, dus hebben nog even respijt). zit er natuurlijk gewoon aan te komen.

Twijfel nog of ik alsnog het risico wil nemen om naar de VLB over te stappen, gewoon uit principe tegen de streken van Eneco. :(

• Gommert69
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 13-09 21:21
Ik heb Vattenfall variabel, maar heb geen informatie ontvangen over nieuwe tarieven per 1 oktober. Onder het kopje correspondentie in mijn account staan alleen energierapporten en de tariefverhoging per 1 juli die overigens pas op 23 juni werd aangekondigd.

Tesla M3 LR AWD 2019-2024. Tesla MY LR AWD 2024-

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrVroom
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 10-09 19:56
Wat onvoorstelbaar vervelend dat budget energie en NLE overal buiten het nieuws blijven.

Niets over het maandelijkse salderen.
Niets over het verhogen van de tarieven te laat aankondigen.
En als klap op de vuurpijl vandaag de tarieven voor november ontvangen. Ruim boven het prijsplafond. Budget energie doet dus vooralsnog niet mee met de verzoeken van Jetten.
Ik heb enkele TK leden en de minister maar gemaild.

• Daniel221
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 15-09 13:03
Zojuist vanwege remigratie met mijn vriendin naar Nederland een belletje gehad vanuit nutsvoorzieningen.
Mooi appartement kunnen bemachtigen van 60m3
Samen met de dame aan de lijn het verwachtte gebruik besproken, dit zou uitkomen op 875m3 gas en 1850 kwh rond de 330 euro in de maand via Budget Energie, prima dacht ik.

Krijg ik net een mailtje van Budget:

Termijnbedrag: € 1322,00

Dit bedrag is gebaseerd op de tarieven en overige kosten in de bijlage en op het verwachte verbruik op uw adres (4975 kWh normaal, 6649 kWh dal en 1939 m3 gas)

Heeft de vorige bewoner een plantage gehad of is dit gewoon een onrealistisch termijnbedrag?

Schrik me rot.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chevsticks
Daniel221 schreef op donderdag 29 september 2022 @ 17:40:
Zojuist vanwege remigratie met mijn vriendin naar Nederland een belletje gehad vanuit nutsvoorzieningen.
Samen met de dame aan de lijn het verwachtte gebruik besproken, dit zou uitkomen op 875m3 gas en 1850 kwh rond de 330 euro in de maand via Budget Energie, prima dacht ik.

Dit bedrag is gebaseerd op de tarieven en overige kosten in de bijlage en op het verwachte verbruik op uw adres (4975 kWh normaal, 6649 kWh dal en 1939 m3 gas)

Heeft de vorige bewoner een plantage gehad of is dit gewoon een onrealistisch termijnbedrag?

Schrik me rot.
Dat zijn wel bizarre verbruiken voor zo'n klein appartement. Dat red ik zelfs niet in een matig geïsoleerd huis uit de jaren 70 (a 140m2). Ik heb niet eens de helft van dat verbruik en dan rijden we ook nog eens in een elektrische auto waardoor het verbruik relatief gezien hoog uit valt.

• Mania-92
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 15-09 06:32
Gommert69 schreef op donderdag 29 september 2022 @ 17:20:
Ik heb Vattenfall variabel, maar heb geen informatie ontvangen over nieuwe tarieven per 1 oktober. Onder het kopje correspondentie in mijn account staan alleen energierapporten en de tariefverhoging per 1 juli die overigens pas op 23 juni werd aangekondigd.
Heb je een modelcontract? Schijnbaar worden die niet verhoogd, zie ook: https://www.vattenfall.nl/klantenservice/nieuwetarieven/

• Daniel221
chevsticks schreef op donderdag 29 september 2022 @ 17:47:
[...]

Dat zijn wel bizarre verbruiken voor zo'n klein appartement. Dat red ik zelfs niet in een matig geïsoleerd huis uit de jaren 70 (a 140m2). Ik heb niet eens de helft van dat verbruik en dan rijden we ook nog eens in een elektrische auto waardoor het verbruik relatief gezien hoog uit valt.
Dat lijkt me ook. Ik kan overigens het termijnbedrag maar maximaal 10% verlagen, en heb direct contact opgenomen met nutsvoorzieningen en die schrokken er zelf ook van. Zij gaat er achteraan en belt me morgen terug. Gelukkig heb ik 14 dagen bedenktijd. Hier gaan we natuurlijk never nooit akkoord mee.

• mrVroom
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 10-09 19:56
Mania-92 schreef op donderdag 29 september 2022 @ 17:49:
[...]

Heb je een modelcontract? Schijnbaar worden die niet verhoogd, zie ook: https://www.vattenfall.nl/klantenservice/nieuwetarieven/
Modelcontract zegt niets. Heb ik ook bij NLE en mijn tarief is al 5 keer verhoogd dit jaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mania-92
Daniel221 schreef op donderdag 29 september 2022 @ 17:40:

Schrik me rot.
Is het een appartementencomplex en telt BE wellicht het hele pand ipv alleen jou appartement?
mrVroom schreef op donderdag 29 september 2022 @ 17:53:
[...]

Modelcontract zegt niets. Heb ik ook bij NLE en mijn tarief is al 5 keer verhoogd dit jaar.
Ik plaats er niet voor niets een bron bij.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XLjPOfY_HbVKC7pXPlC2jw02zIQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5XlTCR0Ie7bt0lxc9fUYDK8h.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 26% gewijzigd door Mania-92 op 29-09-2022 17:59 ]

• Daniel221
Mania-92 schreef op donderdag 29 september 2022 @ 17:56:
[...]

Is het een appartementencomplex en telt BE wellicht het hele pand ipv alleen jou appartement?

[...]

[Afbeelding]
Je zou het als een twee-onder-1-kap of bovenwoning kunnen zien, na onze voordeur gaat er een trap naar boven. Naast ons is de voordeur van de buren die direct onder ons wonen.
Wij delen niet dezelfde ingang overigens.

[ Voor 25% gewijzigd door Daniel221 op 29-09-2022 18:15 ]

• Gommert69
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 13-09 21:21
Mania-92 schreef op donderdag 29 september 2022 @ 17:49:
[...]

Ja het is een modelcontract, maar dat heeft ze er niet van weerhouden om ook in april de tarieven al te verhogen en daarna dus per 1 juli.

Tesla M3 LR AWD 2019-2024. Tesla MY LR AWD 2024-

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mania-92
Gommert69 schreef op donderdag 29 september 2022 @ 18:21:
[...]

Ja het is een modelcontract, maar dat heeft ze er niet van weerhouden om ook in april de tarieven al te verhogen en daarna dus per 1 juli.
Klopt, datzelfde heb ik ook ervaren. Maar het verklaart waarom je dus nu niets gehoord hebt, de gelinkte pagina gaat specifiek over de huidige verhogingen.

• Kraakhelder
  • Laatst online: 11-08 09:31
Mania-92 schreef op donderdag 29 september 2022 @ 17:56:
[...]

[...]

[Afbeelding]
"In principe".

Nou, principes hebben ze niet.

• virofi
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 22:29
Vandebron reageert ook, de nieuwe tarieven gaan pas 30 dagen na de e-mail gelden. Ze noemen het standpunt van ACM “nieuw”.

Overigens lijken ze de in oktober misgelopen hogere inkomsten niet te gaan verrekenen in november en december zoals Essent wel stelt te gaan doen. Dat zouden ze dan natuurlijk ook binnen nu en een paar dagen moeten communiceren willen ze dat 30 dagen voor november doen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YZQSlMGPskglwRMTyC_sOgUDxwg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cweBZs89IsubzLxklvlUK9I9.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g0Xookk2XTD4nUYA_5t6GgcPZww=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/s5ringGdVsbreVux3mEMvIzt.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 12% gewijzigd door virofi op 29-09-2022 19:49 ]

• richair
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 11-08 19:03
fvdberg schreef op donderdag 29 september 2022 @ 17:11:
[...]

wat wel misdadig is is dit:

[...]
Gaat dit alleen over het voorschot? Op RTL Nieuws zag ik dat je voorschot nu niet over 3 maar 2 maanden wordt verdeeld. Dus als je eerst 600 euro per maand voor de rest van het jaar betaalt, worst het nu 900 euro per maand over 2 maanden.

Je kan bij Essent toch zelf je voorschot instellen of gaan ze dat nu aan banden leggen? Ik bepaal zelf wel wat ik wil voorschieten en heb geen zin om voorschotten kwijt te zijn als de toko failliet zou gaan.

• Kraakhelder
  • Laatst online: 11-08 09:31
virofi schreef op donderdag 29 september 2022 @ 19:48:
Vandebron reageert ook, de nieuwe tarieven gaan pas 30 dagen na de e-mail gelden. Ze noemen het standpunt van ACM “nieuw”.

Overigens lijken ze de in oktober misgelopen hogere inkomsten niet te gaan verrekenen in november en december zoals Essent wel stelt te gaan doen. Dat zouden ze dan natuurlijk ook binnen nu en een paar dagen moeten communiceren willen ze dat 30 dagen voor november doen.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Haha, die geitenbrijers wilden 3 dagen voor het aflopen van mijn huidige contract nog even het verhoogde maandbedrag van 920 euro (komend van 250) afschrijven...

• bd-casemod
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 22:15
ED heeft ook de keutel terug getrokken:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DcFeiDoUs0vt2q0s75ibuoF75vw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/sT1Od4Y2CPbksRFU6041u0Bn.png?f=fotoalbum_large

Echt bizar in wat voor tijd we leven nu.. gelukkig heb ik hier 4000kwh overschot aan energie en ga ik aankomende winter stoken op electra. maar man wat moeten sommige gezinnen toch zwaar in de problemen komen zo.

• Wolly
  • Niet online
Kraakhelder schreef op donderdag 29 september 2022 @ 19:47:
[...]

"In principe".

Nou, principes hebben ze niet.
Dat wordt nog wat als iedereen met een variabel contract volgend jaar per maand de nieuwe tarieven en voorschot te horen krijgt…
De nieuwe per maand wisselende tarieven gaan alleen gelden voor klanten van Eneco bij wie na 31 maart het vaste contract afloopt. Dat zijn in april 90.000 huishoudens. Klanten die al eerder een variabel tarief kregen aangeboden houden dat ‘in principe’ een jaar, maar Eneco durft niets te garanderen. Wie nog een lopend vast contract heeft merkt vooralsnog niets van de nieuwe prijzen.
https://www.ad.nl/geld/en...edere-maand-aan~acece647/

• YangWenli
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 07-07-2023
Wat mij steekt is dat de energie bedrijven alleen maar aan hun eigen kasboek denken. Losgeslagen van wat er speelt in de maatschappij de randen van de wet opzoeken.

Ga lekker met ambtenaren en juristen in Den Haag vechten over geld maar laat je klanten met rust.

• Cheesy
  • Niet online
YangWenli schreef op donderdag 29 september 2022 @ 20:49:
Wat mij steekt is dat de energie bedrijven alleen maar aan hun eigen kasboek denken. Losgeslagen van wat er speelt in de maatschappij de randen van de wet opzoeken.

Ga lekker met ambtenaren en juristen in Den Haag vechten over geld maar laat je klanten met rust.
Dat noemen ze ook wel marktwerking :D

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 01:29

Dennis1812

Amateur prutser

Bij de klanten is het meeste geld te halen dus die kant komen ze snel op.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• zer0l
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 15-09 01:58
Greenchoice is dus de enige van de grote reuzen die niks heeft laten weten tot nu toe.
Mijn keuze was allang gemaakt maar fuck, ik hoop dat er massaal overgestapt wordt tijdens de prijsplafond periode weg van deze oplichters.

In retrospect, it was inevitable

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 19:19
Helaas is de marktwerking bij de reguliere energieleveranciers momenteel 'stuk'.

De oorzaak daarvan zit hem in de vrij lage opzegboete, die in het leven geroepen is om overstappen naar een andere energieleverancier voor consumenten aantrekkelijker te maken en zo de concurrentie te bevorderen. De regelgeving rond de lage opzegboete zorgt er in de huidige volatiele markt echter voor dat de energieleveranciers grote risico's lopen als ze vandaag een jaarcontract aanbieden tegen en om dat af te dekken ook de benodigde energie inkopen.
Want gaan de prijzen komende tijd nog 20% omlaag, dan komt er vast een concurrerende energiemaatschappij die jou ook een jaarcontract kan bieden, tegen 20% lagere prijs van het contract wat je vandaag al hebt getekend. Dan koop je voor 50 euro het contract bij leverancier 1 af en stap je over naar leverancier 2 die dus 20% goedkoper is. Na één maand heb je je opzegboete al terugverdiend.
Maar energieleverancier 1 had al wel energie ingekocht voor jou, en dat kunnen ze alléén met groot verlies nog verkopen.

Als de regelgeving zodanig wijzigt dat je tijdens de eerste vaste periode van een contract als consument niet kunt opzeggen (zoals eigenlijk overal gebruikelijk is behalve bij energiecontracten), dan verdwijnt het enorme risico wat energieleveranciers lopen voor het aanbieden van vaste contracten.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

• CynicRelief
  • Laatst online: 21-02 22:26
we zitten in een transitie, versneld door die ene gekke rus; alle pleisters, van overheidswege etc, nu, allemaal korte-termijn symptoombestrijding; fossiele brandstoffen raken op (alsmede drinkbaar water, vooralsnog in zuideuropa); de hoop is gevestigd op voortschrijdende energietech, maar gaat dat snel genoeg (gezien m.n. grondstof/componenten tekort)?

The universe is an island, surrounded by whatever it is that surrounds universes.

• chevsticks
zer0l schreef op donderdag 29 september 2022 @ 21:16:
Greenchoice is dus de enige van de grote reuzen die niks heeft laten weten tot nu toe.
Mijn keuze was allang gemaakt maar fuck, ik hoop dat er massaal overgestapt wordt tijdens de prijsplafond periode weg van deze oplichters.
Maar dan kom je dus wel weer in een modelcontract terecht, waar de tarieven na het prijsplafond van door het dak zijn gegaan. Of verwacht je dat dat wel mee valt?
Zit nu nog bij Eneco, maar zou het geen straf vinden om daar bij te kunnen vertrekken.

• CynicRelief
Cheesy schreef op donderdag 29 september 2022 @ 20:57:
[...]

Dat noemen ze ook wel marktwerking :D
de markt spint, bij deze markt, ook wel garen bij domme klanten vanzelf; gratis bestaat niet etc

The universe is an island, surrounded by whatever it is that surrounds universes.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
zer0l schreef op donderdag 29 september 2022 @ 21:16:
Het fijne aan deze crisis is dat we nu zien dat de “duurzame” maatschappijen als GC die term alleen als marketing instrument gebruiken.

Van dat duurzaam is niets over, ze zeggen dat ze zonne-energie inkopen van zonneparken maar tegelijkertijd vinden ze ook dat zonne-energie van klanten niks waard is. Ze zeggen alles te betrekken uit duurzame bronnen maar ondertussen zitten ze bij de allerduursten, en dat terwijl die duurzame bronnen niets te maken hebben met gas uit Rusland. Allemaal verklaarbaar als je de opzet begrijpt van de energiemarkt, maar het valt natuurlijk wel rauw op het dak van de mensen die dachten veilig te zitten bij een bedrijf wat altijd en overal zegt windmolens en zonneparken te beheren.

En duurzaam investeren in een relatie met de klant blijken ze ook ineens niet belangrijk meer te vinden. Het is kiezen of stikken wat hun betreft met de tariefverhoging, net als dat ze afwijken van de salderingswet en dat ook blijven doen ondanks de duidelijkheid die er nu is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• zer0l
chevsticks schreef op donderdag 29 september 2022 @ 21:56:
[...]

Maar dan kom je dus wel weer in een modelcontract terecht, waar de tarieven na het prijsplafond van door het dak zijn gegaan. Of verwacht je dat dat wel mee valt?
Zit nu nog bij Eneco, maar zou het geen straf vinden om daar bij te kunnen vertrekken.
Ik ga 100% voor dynamische tarieven, JUIST tijdens het prijsplafond. (Kans op) Minder betalen dan het prijsplafond op bepaalde momenten. Wie wil dat niet.

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 11-09 14:00
zer0l schreef op donderdag 29 september 2022 @ 22:29:
[...]

Ik ga 100% voor dynamische tarieven, JUIST tijdens het prijsplafond. (Kans op) Minder betalen dan het prijsplafond op bepaalde momenten. Wie wil dat niet.
Ja ben alleen benieuwd hoe die rekensom/afhandeling eruit gaat zien :+

Telt de 2400kWh dan alleen voor de hoog geprijsde kWh's? :p

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

• zer0l
!null schreef op donderdag 29 september 2022 @ 22:32:
[...]

Ja ben alleen benieuwd hoe die rekensom/afhandeling eruit gaat zien :+

Telt de 2400kWh dan alleen voor de hoog geprijsde kWh's? :p
Ik ook hoor! Moet het eerst allemaal nog gaan zien natuurlijk maar Zonneplan met hun (tijdelijk) gratis Zonneplan Connect meter, klantenservice en blogs straalt voor mij wel wat uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Emgeebee
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 18:35
CynicRelief schreef op donderdag 29 september 2022 @ 21:30:
we zitten in een transitie, versneld door die ene gekke rus; alle pleisters, van overheidswege etc, nu, allemaal korte-termijn symptoombestrijding; fossiele brandstoffen raken op (alsmede drinkbaar water, vooralsnog in zuideuropa); de hoop is gevestigd op voortschrijdende energietech, maar gaat dat snel genoeg (gezien m.n. grondstof/componenten tekort)?
Hoe kom je erbij dat fossiele brandstoffen op raken?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kameelstok
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 20:10
Wolly schreef op donderdag 29 september 2022 @ 22:04:
[...]

Van dat duurzaam is niets over, ze zeggen dat ze zonne-energie inkopen van zonneparken maar tegelijkertijd vinden ze ook dat zonne-energie van klanten niks waard is. Ze zeggen alles te betrekken uit duurzame bronnen maar ondertussen zitten ze bij de allerduursten, en dat terwijl die duurzame bronnen niets te maken hebben met gas uit Rusland. Allemaal verklaarbaar als je de opzet begrijpt van de energiemarkt, maar het valt natuurlijk wel rauw op het dak van de mensen die dachten veilig te zitten bij een bedrijf wat altijd en overal zegt windmolens en zonneparken te beheren.
Dit is eigenlijk heel logisch. Een partij die veel zon en wind in de mand heeft is ook erg afhankelijk van snel regelbaar vermogen: gas. Als je 100% duurzame energie gebruikt zal je in Nederland moeten accepteren dat je minstens 40 dagen per jaar geen stroom hebt.

De "minder groene" energieleveranciers hebben langlopende contracten met o.a. kolen-boeren. Nu de waterstanden weer laag zijn is dat relatief goedkope en bovenal goed voorspelbare energie.

• Trichoglossus
  • Laatst online: 14:54
We kunnen nog zeker 50 jaar vooruit met de olie- en gasvoorraden in de wereld.
Als de wereld dan nog bestaat en niet een of andere gek op een nucleaire rode knop heeft gedrukt.

• CynicRelief
Emgeebee schreef op donderdag 29 september 2022 @ 22:44:
[...]

Hoe kom je erbij dat fossiele brandstoffen op raken?
hoe kom je erbij om deze vraag uptewaarderen?!

• CynicRelief
Trichoglossus schreef op donderdag 29 september 2022 @ 22:57:
[...]

We kunnen nog zeker 50 jaar vooruit met de olie- en gasvoorraden in de wereld.
Als de wereld dan nog bestaat en niet een of andere gek op een nucleaire rode knop heeft gedrukt.
mja, ok, als we er met zn allen over eens zouden kunnen zijn dat met dit soort korte termijn denken vooruit te kunnen is er geen vuiltje aan de lucht, letterlijk en figuurlijk

• Wolly
  • Niet online
Kameelstok schreef op donderdag 29 september 2022 @ 22:54:
[...]

Dit is eigenlijk heel logisch. Een partij die veel zon en wind in de mand heeft is ook erg afhankelijk van snel regelbaar vermogen: gas. Als je 100% duurzame energie gebruikt zal je in Nederland moeten accepteren dat je minstens 40 dagen per jaar geen stroom hebt.

De "minder groene" energieleveranciers hebben langlopende contracten met o.a. kolen-boeren. Nu de waterstanden weer laag zijn is dat relatief goedkope en bovenal goed voorspelbare energie.
Volgens hun eigen stroometiket gebruiken ze geen gas.

Klopt dat etiket dan niet?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:00

Onbekend

...

Wolly schreef op donderdag 29 september 2022 @ 23:03:
[...]

Volgens hun eigen stroometiket gebruiken ze geen gas.

Klopt dat etiket dan niet?
Als je een contract hebt voor 100% stroom uit wind, dan staat tegenover elke kWh die je verbruikt een ingekochte kWh van windenergie tegenover. Het wil niet zeggen dat het op het zelfde moment is opgewekt.
Stel dat je jaarlijks 4000 kWh gebruikt, dan zal de energiemaatschappij ook 4000 kWh aan windenergie inkopen. Maar dit wil niet zeggen dat die opgewekte kWh's speciaal bij jou worden afgeleverd, want je krijgt gewoon energie van de dichtstbijzijnde energiebron. Op een zonnige dag krijg je gewoon stroom van de buurman met zonnepanelen, en niet van de windmolen die 100km verderop staat.

In de winter verbruik je waarschijnlijk dus grijze stroom, ondanks jouw 100% groene stroomcontract. Maar in de zomer gebruiken anderen meer groene stroom terwijl ze eigenlijk grijze stroom hadden verwacht. :)

Speel ook Balls Connect en Repeat

• Trichoglossus
  • Laatst online: 14:54
CynicRelief schreef op donderdag 29 september 2022 @ 23:01:
[...]

mja, ok, als we er met zn allen over eens zouden kunnen zijn dat met dit soort korte termijn denken vooruit te kunnen is er geen vuiltje aan de lucht, letterlijk en figuurlijk
Het is nou niet zo dat we opeens zonder olie en gas zitten binnen een paar jaar. In 50 jaar kunnen we tig andere energiebronnen hebben. Kerncentrales of de halve wereld vol windmolens.

En ik denk inderdaad op kortere termijn. Over 50 jaar ben ik allang tot stof vergaan.

• CynicRelief
Trichoglossus schreef op donderdag 29 september 2022 @ 23:32:
[...]

Het is nou niet zo dat we opeens zonder olie en gas zitten binnen een paar jaar. In 50 jaar kunnen we tig andere energiebronnen hebben. Kerncentrales of de halve wereld vol windmolens.

En ik denk inderdaad op kortere termijn. Over 50 jaar ben ik allang tot stof vergaan.
mensen zijn ook maar beesten, we zijn onderhevig aan biologische/instinctieve beginselen, we gebruiken, net als elke diersoort, onze biotoop op, en als het meezit, vinden we tijdig een nieuwere/betere, zo niet: einde verhaal voor diersoort mens
(diersoort mens is behept met bewustzijn, en daarmee een illusie van invloed op de loop der dingen)

het gaat over de energierekening, my bad, wat ik maar wilde zeggen is dat de huidige strubbelingen peanuts zijn met wat nog komen gaat, dat kan je op je klompen aanvoelen

[ Voor 17% gewijzigd door CynicRelief op 29-09-2022 23:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 23:11
Heb nog niets van Oxxio gezien, maar gezien ze onder Eneco vallen verwacht ik dat ze hetzelfde zullen doen.
CynicRelief schreef op donderdag 29 september 2022 @ 21:30:
fossiele brandstoffen raken op ... (gezien m.n. grondstof ... tekort)?
CynicRelief schreef op donderdag 29 september 2022 @ 23:01:
Uhu, we vervangen de fossiele brandstoffen voor metalen zoals nikkel en kobalt. Goed bezig inderdaad, geweldige langetermijnvisie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CynicRelief
TheBrut3 schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 00:18:
Heb nog niets van Oxxio gezien, maar gezien ze onder Eneco vallen verwacht ik dat ze hetzelfde zullen doen.

[...]

[...]

Uhu, we vervangen de fossiele brandstoffen voor metalen zoals nikkel en kobalt. Goed bezig inderdaad, geweldige langetermijnvisie.
fossiele of in de bodem beschikbare resources, 1 pot nat, eensch

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
TheBrut3 schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 00:18:
Is gebruiken en verbruiken nu opeens hetzelfde geworden dan ? Nikkel kan je recyclen, dat wordt met benzine iets lastiger gok ik zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CynicRelief
PilatuS schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 00:24:
[...]

Is gebruiken en verbruiken nu opeens hetzelfde geworden dan ? Nikkel kan je recyclen, dat wordt met benzine iets lastiger gok ik zo.
recycling kost ook energie, dacht ik …

waarmee het bruggetje naar de energierekening gemaakt is, en tot het volgende raadsel leidt:

mijn energieboer biedt mij, tegen dezelfde kosten: groene of grijze stroom

mijn supermarkt biedt mij, tegen dezelfde kosten: tomaten in een plastic zakje of in een biologisch afbreekbaar zakje

er is dus geen voordeel om het 1 boven de ander te kiezen, en laat die leveranciers vooral zelf hun maatschappelijke verantwoordelijkheid nemen

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
CynicRelief schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 00:38:
[...]
recycling kost ook energie, dacht ik …
Tuurlijk, maar gelukkig hebben we een kernfusiereactor in de lucht hangen die ons nog miljarden jaren onbeperkt energie kan leveren, en dan ook nog eens makkelijk 1000x meer dan nodig. Daar volledig gebruik van maken is een ander verhaal, maar een betere optie dan doen alsof fossiel oneindig is. We moeten toch een keer overstappen. Dan is er nog iets zoals kilimaatverandering. Doen alsof het gebruiken van zeldzame metalen net zo slecht is als het verbruiken van fossiel gaat nergens over. Dat de overstap naar hernieuwbaar niet makkelijk is betekend niet dat we een andere optie hebben. Het moet een keer gebeuren, ook al doet het pijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CynicRelief
PilatuS schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 00:46:
[...]

Tuurlijk, maar gelukkig hebben we een kernfusiereactor in de lucht hangen die ons nog miljarden jaren onbeperkt energie kan leveren, en dan ook nog eens makkelijk 1000x meer dan nodig. Daar volledig gebruik van maken is een ander verhaal, maar een betere optie dan doen alsof fossiel oneindig is. We moeten toch een keer overstappen. Dan is er nog iets zoals kilimaatverandering. Doen alsof het gebruiken van zelfzame metalen net zo slecht is als het verbruiken van fossiel gaat nergens over. Dat de overstap naar hernieuwbaar niet makkelijk is betekend niet dat we een andere optie hebben. Het moet een keer gebeuren, ook al doet het pijn.
fossiel of anderszins bodemvaste recources zijn eindig.

die koperen ploert is vooralsnog idd oneindig; ik las onlangs ergens, dat een zonnepark in een onbewoond en zonnig deel in het noordoosten van Amerika met gemak in de totale energiebehoefte van diezelfde USA kan voorzien (zonnepark ter grootte van de provincie Utrecht of heel NL, dat is me even ontschoten): in NL hebben we uiteraard niet die ruimte, laat staan die hoeveelheid zonkracht, maar inkopen kan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PP_Sound
  • Registratie: Januari 2021
  • Niet online
Een zonnepark op 1 plek kan nooit de totale energiebehoefte dekken zonder accu.
Wanneer je wereldwijd het stroomnet zou koppelen dan is het mogelijk om met zonnepanelen ver te komen.

Grootste probleem in mijn ogen is de koppeling van elektriciteitsprijs aan de gasprijs.
Die prijs is niet reëel en daar wordt grof geld verdient nu.

Daarnaast vind ik dat speculatie op een vrije markt van elementaire levensbehoefte moreel verwerpelijk is.

[ Voor 43% gewijzigd door PP_Sound op 30-09-2022 01:21 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
PP_Sound schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 01:13:
Wanneer je wereldwijd het stroomnet zou koppelen dan is het mogelijk om met zonnepanelen ver te komen.
Daarnaast zijn kabels ook nog een probleem. Een tijd terug een goede video over gezien dat een klein deel van de Sahara genoeg is voor de hele wereld met zonnenpanelen. Het hoeft natuurlijk ook niet 100% zon te zijn. Het gaat om overstappen naar hernieuwbaar, op welke manier dan ook en dat dit gedaan moet worden.
Grootste probleem in mijn ogen is de koppeling van elektriciteitsprijs aan de gasprijs.

Daarnaast vind ik dat speculatie op een vrije markt van elementaire levensbehoefte moreel verwerpelijk is.
Het ergste vind ik nog dat het vaak niet eens meer om vraag en aanbod gaat. Ergens is er iets aan de hand en de prijs springt met 30% omhoog terwijl het aanbod en de vraag niet anders is geworden. Tuurlijk gaat de prijs omhoog als het aanbod vanuit Rusland lager is, maar ook al veranderd er niets, dan nog kan de prijs enorm omhoog door een nieuwsbericht. Het handelen en speculeren om geld te verdienen lijkt meer met de prijs te doen dan wat er daadwerkelijk met vraag en aanbod aan de hand is. En natuurlijk worden er mensen enorm rijk van. Sowieso overal maar long en short op kunnen gaan terwijl je nooit een kuub gas koopt is complete waanzin en geeft goed aan hoe doorgeschoten "handel" is geworden.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• PP_Sound
  • Niet online
Het lijkt wel crypto die gasprijzen. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• E.D.
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 11-09 00:10
zer0l schreef op donderdag 29 september 2022 @ 22:29:
[...]

Is er al bekend of dynamische contracten ook van het energie plafond gebruik kunnen maken? (Ik kan het nergens vinden)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PP_Sound
  • Niet online
E.D. schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 02:12:
[...]

Is er al bekend of dynamische contracten ook van het energie plafond gebruik kunnen maken? (Ik kan het nergens vinden)
Is een lastig verhaal om dat te regelen dus geen plafond waarschijnlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• E.D.
PP_Sound schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 02:14:
[...]

Is een lastig verhaal om dat te regelen dus geen plafond waarschijnlijk.
Als ze het kunnen afrekenen zonder Energieplafond dan is met toch ook geen probleem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PP_Sound
  • Niet online
E.D. schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 02:21:
[...]

Als ze het kunnen afrekenen zonder Energieplafond dan is met toch ook geen probleem?
De verwarring over de tarieven en plafond is al groot en nu maak jij het nog ingewikkelder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• E.D.
PP_Sound schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 02:25:
[...]

De verwarring over de tarieven en plafond is al groot en nu maak jij het nog ingewikkelder.
Het lijkt mij als overheid juist handig dat je ook dynamische contracten meeneemt in je prijsplafond, zodra gas dan onder 1,50€/m3 zakt hoeft de overheid zelf niet meer bij te leggen…
Als de prijs meer is dan 1,50€/m3 voor gas zul je wel bij moeten leggen maar nog altijd minder dan bij 9 van de 10 variabele contracten op dit moment! (In mijn geval 3,44€/m3) 8)7 huidige dagmarkt is 1,95€/m3 tov 2,02€ gisteren…

Nouja begreep dat ze nog een week bezig zijn met de uitwerking van het energieplafond, dus ergens tweede helft volgende week zullen we het uitgewerkte wel doordachte plan wel vernemen… oOo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lassy
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 15-09 12:49
Geen idee of iemand dit al is opgevallen, maar op de site van Greenchoice staat het volgende:
Echter hebben ze deze tarieven sinds juli al minimaal 2 x verhoogd. Op 28 augustus en 23 september.

Greenchoice schijnt gisteravond een persbericht uitgestuurd te hebben op twitter dat zij Eneco gaan volgen mbt uitstel verhoging tarieven, maar deze berichten zijn inmiddels verwijderd...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Xus_-9TnXSMEWEf3dBO0RjnccK8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/MAV8iaWkKEUZoYr0SNTGpp8Y.jpg?f=user_large Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_x26pI3grg7C_GXfldR3mtr0N5A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Dz8BKiVejUAIYHfwoMMoceit.jpg?f=fotoalbum_large

Ze verwezen naar dit artikel: https://nieuws.eneco.nl/e...or-klanten-uit-de-wereld/

[ Voor 4% gewijzigd door Lassy op 30-09-2022 08:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansvanhengel
Lassy schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 08:22:
Geen idee of iemand dit al is opgevallen, maar op de site van Greenchoice staat het volgende:

[...]

Echter hebben ze deze tarieven sinds juli al minimaal 2 x verhoogd. Op 28 augustus en 23 september.

Greenchoice schijnt gisteravond een persbericht uitgestuurd te hebben op twitter dat zij Eneco gaan volgen mbt uitstel verhoging tarieven, maar deze berichten zijn inmiddels verwijderd...

[Afbeelding] [Afbeelding]
Geen idee of ik dit goed lees, maar als ik het goed begrijp hebben de klanten van Eneco hier een klein voordeel.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i1oUg78mdVsP9FhOyp56lB8Z9YA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/lW8PwK8s8bGTW5bwUR2nCACr.jpg?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CaDje
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 14:28

CaDje

Framedrops for life

Lassy schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 08:22:

[...]

[Afbeelding] [Afbeelding]
Ik zit bij Greenchoice, heb een variabel contract waarbij de tarieven tot 1 jan 2023 lopen. Dus ze kunnen wel tussentijds verhogen, maar is dat dan niet alleen voor mensen die een nieuw variabel contract afsluiten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lassy
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 15-09 12:49
CaDje schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 08:28:
[...]

Ik zit bij Greenchoice, heb een variabel contract waarbij de tarieven tot 1 jan 2023 lopen. Dus ze kunnen wel tussentijds verhogen, maar is dat dan niet alleen voor mensen die een nieuw variabel contract afsluiten?
Goed punt. Zelf heb ik een vast contract. Ik was benieuwd of deze prijswijzigingen ook voor lopende modelcontracten geldt, maar dat zal wel niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sprhnk
  • Laatst online: 25-02-2024
PP_Sound schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 01:13:

Dat is toch niet zo gek aangezien de meeste energie in Nederland via gas turbines wordt opgewekt. Idem overigens met haardhout, dat wordt met gas gedroogd. Logisch lijkt me dat als de een omhoog schiet de ander mee gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zacht
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
CaDje schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 08:28:
[...]

Hier hetzelfde bij Greenchoice, variabel loopt tot 1 januari. We krijgen nu geen verhoging, het zal inderdaad afhangen van je contract.

Ondertussen begint hier wel het grootste probleem duidelijk te worden, wij stoken 6 huishoudens met één aansluiting (een ketel voor cv en een ketel voor watervoorziening). Leuk zo'n aangekondigd prijsplafond voor de eerste zoveel m³, maar daar gaan wij met zes huishoudens op één stookketel natuurlijk heel dik boven zitten (we stoken jaarlijks ongeveer 6000 m³). :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20:13

Matis

Rubber Rocket

Zojuist een aanbod van de VLB gekregen. Er klopt geen bal van, alleereerst hebben ze me een contract gegeven voor enkel tarief (op basis van 1800 kWh per jaar, normaal). Terwijl ik in mijn aanvraag duidelijk had aangegeven dat ik 1800 kWh normaal en 3000 kWh dal verbruik.

In het contract staat ineens Liander als netbeheerder (ik woon in Gilze, Noord Brabant), terwijl dit Enexis is.

Ik heb zo'n gevoel dat er het een en ander aan het misgaan is aldaar...

If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arn0uDz
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 19:44
Matis schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 09:00:
Zojuist een aanbod van de VLB gekregen. Er klopt geen bal van, alleereerst hebben ze me een contract gegeven voor enkel tarief (op basis van 1800 kWh per jaar, normaal). Terwijl ik in mijn aanvraag duidelijk had aangegeven dat ik 1800 kWh normaal en 3000 kWh dal verbruik.

In het contract staat ineens Liander als netbeheerder (ik woon in Gilze, Noord Brabant), terwijl dit Enexis is.

Dat met die enkel tarief had ik ook, maar bij het contract dat ik van Gewoon Energie kreeg stond wel dal en normaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
hansvanhengel schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 08:27:
[...]

Geen idee of ik dit goed lees, maar als ik het goed begrijp hebben de klanten van Eneco hier een klein voordeel.

[Afbeelding]
De groep waarvoor de prijzen zouden wijzigen per 1/10 krijgen dezelfde prijzen ingaande 1/11
De groep waarvoor de prijzen wijzigen vanaf 1/11 krijgen een lager tarief dan het tarief in oktober

Denk niet dat er een voordeel inzit voor groep 1.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Onbekend schreef op donderdag 29 september 2022 @ 23:13:
[...]

Als je een contract hebt voor 100% stroom uit wind, dan staat tegenover elke kWh die je verbruikt een ingekochte kWh van windenergie tegenover. Het wil niet zeggen dat het op het zelfde moment is opgewekt.
Stel dat je jaarlijks 4000 kWh gebruikt, dan zal de energiemaatschappij ook 4000 kWh aan windenergie inkopen. Maar dit wil niet zeggen dat die opgewekte kWh's speciaal bij jou worden afgeleverd, want je krijgt gewoon energie van de dichtstbijzijnde energiebron. Op een zonnige dag krijg je gewoon stroom van de buurman met zonnepanelen, en niet van de windmolen die 100km verderop staat.

In de winter verbruik je waarschijnlijk dus grijze stroom, ondanks jouw 100% groene stroomcontract. Maar in de zomer gebruiken anderen meer groene stroom terwijl ze eigenlijk grijze stroom hadden verwacht. :)
Dat is mij bekend, ik schreef niet voor niets "Allemaal verklaarbaar als je de opzet begrijpt van de energiemarkt" ;)

Het gaat erom dat zo'n partij als Greenchoice haar uiterste best doet om zulke dingen te verbergen om maar te zichzelf te kunnen profileren als 'duurzaam'.

Kijk maar eens in het stroometiket, daar komt nergens het verhaal van gas in de donkere maanden terug.
Vanaf 2021 leveren we aan onze particuliere klanten geen groene stroom meer uit biomassa. Zij krijgen alleen nog stroom die door de wind en de zon is opgewekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MekkerSchaap
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 13-05 20:14
Matis schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 09:00:

Dat was bij mij idem, wacht even tot je contract van Gewoon Energie binnen is, daar zou alles wel goed op moeten staan. Het kan zijn dat zij deze data wel wat wijzigen gezien ze naar je historisch verbruik kijken maar je kan je termijnbedrag zelf aanpassen (binnen een bepaald limiet).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhrancK
  • Laatst online: 12-09 12:57
Ik gooi m er hier even aan aangezien ik het (zo snel) nergens zwart-op-wit kan vinden. ik zit in de situatie dat ik het “ geluk” heb net voor de Oekraïne oorlog een contract te hebben afgesloten voor 5 jaar met relatief lage prijzen. Lager zelfs dan de prijzen waarmee het aankomende prijsplafond rekent. Hebben jullie een idee hoe dit prijs plafond in zijn werk gaat?
1. Geldt straks voor iedereen standaard de genoemde prijzen,los van of dit hoger of lager dan je contract prijs is en 2. Hoe zit het met het bedrag boven de 1200m3, rekenen ze dan met je contractprijs of een standaard prijs per m3 voor iedereen?
Dank

NB: ik heb “geluk” zolang mijn leverancier niet omvalt… het is een nogal kleine namelijk :+

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Franciesco
  • Laatst online: 14-09 18:50
E.D. schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 02:12:
[...]

Hier is, net zoals over de andere energieplafond zaken, nog geen 100% duidelijkheid of zekerheid over.

Zonneplan (een aanbieder van dynamische tarieven) heeft onlangs een bericht op hun website geplaatst over dit onderwerp. Zie link. Het komt er op neer dat Zonneplan er van uit gaat dat het plafond ook gaat gelden voor dynamische tarieven. En ze verwachten dat dit plafond dan toegepast gaat worden op de daadwerkelijke uurtarieven en niet op de gemiddelde uurtarieven.
Dus bv stroom in de nacht tijdens een daluur 60 cent/kWh betalen en tijdens een piekuur 95 cent/kWh welke dan 70 cent/kWh wordt (mits deze binnen de 2400kWh verbruik valt).
Als dat inderdaad zo gaat zijn, dan lijkt me dat relatief gunstig als je tenminste de mogelijkheid hebt om je verbruik redelijk af te stemmen op de uurtarieven. Maar zoals gezegd: er is nog niks definitief aan dat energieplafond. Volgende week schijnt het e.e.a. duidelijker te gaan worden.

https://www.zonneplan.nl/...dynamisch-energiecontract

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrBas
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 13-09 16:32
Heren,

Even een korte vraag, ik heb gezocht op het forum echter kon het antwoord niet vinden. Weten jullie of de prijzen van het prijsplafond incl/excl btw is?

2+2=4-1=3 QUICKMATH

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Franciesco
PhrancK schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 10:01:
Ik gooi m er hier even aan aangezien ik het (zo snel) nergens zwart-op-wit kan vinden. ik zit in de situatie dat ik het “ geluk” heb net voor de Oekraïne oorlog een contract te hebben afgesloten voor 5 jaar met relatief lage prijzen. Lager zelfs dan de prijzen waarmee het aankomende prijsplafond rekent. Hebben jullie een idee hoe dit prijs plafond in zijn werk gaat?
1. Geldt straks voor iedereen standaard de genoemde prijzen,los van of dit hoger of lager dan je contract prijs is en 2. Hoe zit het met het bedrag boven de 1200m3, reken ze dan met je contractprijs of een standaard prijs per m3 voor iedereen?
Dank

NB: ik heb “geluk” zolang mijn leverancier niet omvalt… het is een nogal kleine namelijk :+
Deze vraag is al heel vaak voorbij gekomen. Een plafond is bedoeld als plafond: dus een maximum tarief. Heb je een vast contract voor b.v. 35 cent/kWh, dan blijft dat gewoon gelden.

Maar ook (nogmaals): er is nog niets van het energieplafond 100% definitief. Dus de plannen kunnen nog wijzigen, maar zullen sowieso geen invloed hebben op een bestaand vast contract.

[ Voor 3% gewijzigd door Franciesco op 30-09-2022 10:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jthem
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 19:52
Vandaag is me vastenlastenbond wel gelukt om aan de lijn te krijgen. Contract voor jaartje geregeld vanaf december wanneer ik ga verhuizen! Voelt als opluchting tegenover die modelcontracten... *O*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
@MrBas incl BTW voor zover nu bekend.
Pagina: 1 ... 17 ... 154 Laatste

Let op:
Voor context, post niet alleen je maandbedrag, maar ook je verbruik.

Voor de oorlog in Oekraïne zelf: Themaforum: oorlog in Oekraïne
Voor geopolitieke discussies: De energiemarkt crisis: ontwikkelingen en achtergronden