Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mawlana
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 20:46
PhrancK schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 10:01:
Ik gooi m er hier even aan aangezien ik het (zo snel) nergens zwart-op-wit kan vinden. ik zit in de situatie dat ik het “ geluk” heb net voor de Oekraïne oorlog een contract te hebben afgesloten voor 5 jaar met relatief lage prijzen. Lager zelfs dan de prijzen waarmee het aankomende prijsplafond rekent. Hebben jullie een idee hoe dit prijs plafond in zijn werk gaat?
1. Geldt straks voor iedereen standaard de genoemde prijzen,los van of dit hoger of lager dan je contract prijs is en 2. Hoe zit het met het bedrag boven de 1200m3, rekenen ze dan met je contractprijs of een standaard prijs per m3 voor iedereen?
Dank

NB: ik heb “geluk” zolang mijn leverancier niet omvalt… het is een nogal kleine namelijk :+
Los van dat dat hele plan nog niet eens uitgewerkt, het gaat om een prijsplafond. Het is een maximumprijs (tot een bepaalde hoeveelheid afgenomen energie). Vooralsnog hoef je niet uit solidariteit méér te betalen als je een gunstiger tarief hebt.

Het zou me niets verbazen als de overheid besluit naast ODE nog een toeslag toe te voegen: solidariteitstoeslag. :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrBas
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 13-09 16:32
Thanks :). Ik hoor overigens overal ook dat als je bij je huidige energieleverancier blijft je een beter aanbod krijgt qua tarieven dan dat je een nieuw contract af moet sluiten bij een andere energieleverancier. Hoeveel is hier van waar?

2+2=4-1=3 QUICKMATH

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 19:05
Jthem schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 10:06:
Vandaag is me vastenlastenbond wel gelukt om aan de lijn te krijgen. Contract voor jaartje geregeld vanaf december wanneer ik ga verhuizen! Voelt als opluchting tegenover die modelcontracten... *O*
Geen idee of het voor jou handig is, maar je kan een energiecontract mee verhuizen, als je er al eentje hebt. Dat kan wellicht mogelijk aantrekkelijker zijn dan een nu af te sluiten jaarcontract.

Als je naar je eerste woning verhuist heb je iig volgens mij het beste gedaan wat je kon doen :)

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhrancK
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12-09 12:57
Dank, heb er overheen gelezen dan, excuses.
Ik vind het op zich niet eens erg om iets meer te betalen tot het prijsplafond, zo lang ik boven het standaard verbruik in het plafond (1200m3) maar weer mijn eigen tarief mag betalen. Wacht het definitieve plan rustig af.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jthem
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 19:52
Richh schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 10:09:
[...]

Geen idee of het voor jou handig is, maar je kan een energiecontract mee verhuizen, als je er al eentje hebt. Dat kan wellicht mogelijk aantrekkelijker zijn dan een nu af te sluiten jaarcontract.

Als je naar je eerste woning verhuist heb je iig volgens mij het beste gedaan wat je kon doen :)
Op dit moment geen energiecontract... Had er wel 1 maar stond niet op mijn naam dus voelt inderdaad nu als maximale eruit gehaald tegenover de hoge tarieven

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 14-09 18:50
MrBas schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 10:08:
[...]

Thanks :). Ik hoor overigens overal ook dat als je bij je huidige energieleverancier blijft je een beter aanbod krijgt qua tarieven dan dat je een nieuw contract af moet sluiten bij een andere energieleverancier. Hoeveel is hier van waar?
Dat is zeker niet 100% waar: ik heb in de diverse topics die hier lopen al heel wat berichten gelezen van mensen die al vele jaren (soms wel 10) bij dezelfde energieleverancier zitten en nu forse verhogingen krijgen. Bij anderen vallen de verhogingen wel weer mee.
Er is tot nu toe (iig door mij) nog geen logica/systeem ontdekt om betrouwbaar te voorspellen wanneer de verhoging wel of niet beperkt is. Dus gewoon afwachten denk ik.
Dat gezegd hebbende: de kans dat je relatief gunstige tarieven krijgt als je nu overstap is heel klein. Er zijn nog maar enkele aanbieders (zoals via de VLB) die "redelijke" tarieven hanteren voor een 1 jarig contract, voor variabel is het na overstappen volgens mij allemaal torenhoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leut
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12-09 10:10
Franciesco schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 10:21:
[...]

Dat is zeker niet 100% waar: ik heb in de diverse topics die hier lopen al heel wat berichten gelezen van mensen die al vele jaren (soms wel 10) bij dezelfde energieleverancier zitten en nu forse verhogingen krijgen. Bij anderen vallen de verhogingen wel weer mee.
Er is tot nu toe (iig door mij) nog geen logica/systeem ontdekt om betrouwbaar te voorspellen wanneer de verhoging wel of niet beperkt is. Dus gewoon afwachten denk ik.
Dat gezegd hebbende: de kans dat je relatief gunstige tarieven krijgt als je nu overstap is heel klein. Er zijn nog maar enkele aanbieders (zoals via de VLB) die "redelijke" tarieven hanteren voor een 1 jarig contract, voor variabel is het na overstappen volgens mij allemaal torenhoog.
De enige incentive dat ik dadelijk, na invoering van het prijsplafond, wil gaan overwegen om te gaan overstappen, is dat bij een andere leverancier de terugleververgoeding hoger is, dan wat ik momenteel krijg.

Verder heeft het naar mijn idee weinig zin om te gaan overstappen, juist vanwege de nóg hogere (variabele) tarieven dan bij je huidige leverancier.

Queen - the champions of the world
"...if you no longer go for a gap that exists, you are no longer a racing driver" - Ayrton Senna
PVOutput 23x Longi 365Wp + SMA TriPower 5.0

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Matis
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20:13

Matis

Rubber Rocket

Franciesco schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 10:21:
Klopt, er is geen logica, maar wel een logische verklaring / toelichting: _eLMo_ in "Energie-en inflatiecrisis in Nederland"

En mijn reactie daarop:
Matis schreef op maandag 19 september 2022 @ 17:17:
[...]

Deze omschrijving sluit perfect aan bij mijn situatie. Vind het een geloofwaardige verklaring.

[ Voor 10% gewijzigd door Matis op 30-09-2022 10:37 ]

If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis

Matis

Rubber Rocket

Arn0uDz schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 09:03:
Dat met die enkel tarief had ik ook, maar bij het contract dat ik van Gewoon Energie kreeg stond wel dal en normaal.
MekkerSchaap schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 09:38:
Dat was bij mij idem, wacht even tot je contract van Gewoon Energie binnen is, daar zou alles wel goed op moeten staan. Het kan zijn dat zij deze data wel wat wijzigen gezien ze naar je historisch verbruik kijken maar je kan je termijnbedrag zelf aanpassen (binnen een bepaald limiet).
Correct, ik was wat ongeduldig O-)

Vanaf 30-10-2022 worden dit mijn vaste tarieven bij Gewoon Energie voor 1 jaar vast:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xk1rotAWNNqBZ2NPf7yaE2md1M8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/H8oitqdcHunoGKTtHV1opP0N.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JiMiHeNdRiX
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 21:32
Ik heb de indruk dat de minimale 30-dagen termijn voor het aankondigen van tariefwijzigingen alleen geldt voor als je al variabel zit en niet, zoals ik, nog een vast contract hebt, klopt dat?
Ik heb nog tot 15 oktober een jaarcontract bij Eneco met fijne tarieven en nog niets gehoord over mijn tarieven na 15 oktober.

[ Voor 8% gewijzigd door JiMiHeNdRiX op 30-09-2022 10:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lassy
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 12:49
JiMiHeNdRiX schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 10:41:
Ik heb de indruk dat de minimale 30-dagen termijn voor het aankondigen van tariefwijzigingen alleen geldt voor als je al variabel zit en niet, zoals ik, nog een vast contract hebt, klopt dat?
Ik heb nog tot 15 oktober een jaarcontract bij Eneco met fijne tarieven.
Ik zit met dezelfde vraag. GC had al aangegeven dat ze 10 dagen voor einde contract (20 oktober) met een nieuw "aanbod" komen. Of dit rechtmatig is weet ik eerlijk gezegd niet, maar ik denk dat ze er alles aan gaan doen om het bij die 10 dagen te houden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fvdberg
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 14:44
ik vraag me af of de actie van bijvoorbeeld vandebron om de bestaande contract aanbieding per 1-10 gewoon 30 dagen na aanbieden in te laten gaan (21-10 wordt het dan bij vandebron) wettelijk wel geldig is.
Het contract is immers per 1-10 aangeboden en niet 21-10.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kraakhelder
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 11-08 09:31
JiMiHeNdRiX schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 10:41:
Ik heb nog tot 15 oktober een jaarcontract bij Eneco met fijne tarieven en nog niets gehoord over mijn tarieven na 15 oktober.
Nee dat klopt niet, ook die moet je natuurlijk op tijd weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
fvdberg schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 10:48:
ik vraag me af of de actie van bijvoorbeeld vandebron om de bestaande contract aanbieding per 1-10 gewoon 30 dagen na aanbieden in te laten gaan (21-10 wordt het dan bij vandebron) wettelijk wel geldig is.
Het contract is immers per 1-10 aangeboden en niet 21-10.
Wat staat er in je contract over het tijdstip van momenten waarop de prijs gewijzigd mag worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GijsJ
  • Laatst online: 01-06-2023
Jthem schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 10:06:
Vandaag is me vastenlastenbond wel gelukt om aan de lijn te krijgen. Contract voor jaartje geregeld vanaf december wanneer ik ga verhuizen! Voelt als opluchting tegenover die modelcontracten... *O*
Netjes, hang op dit moment al 38min aan de wacht. Ben benieuwd of ik ze nog te spreken krijg😂 anders mail ik ze dat mijn aanvraag gecanceld kan worden, benieuwd of ze dan nog 49 euro vragen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fvdberg
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 14:44
Wolly schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 10:53:
[...]

Wat staat er in je contract over het tijdstip van momenten waarop de prijs gewijzigd mag worden?
variabel contract dus tarieven oude contract verlopen per 1-10, oftewel elke 3 maanden.

wat er op dit moment letterlijk staat is:

Energiecontract variabel
Van 1 juli 2022 tot 21 oktober 2022
Tarieven zijn geldig tot 1 oktober 2022

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Treveo
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 16:55
Even concreet, het heeft nu dus geen zin om van een variabel contract naar een andere over te stappen? Er is geen energieleverancier die nu minder dan €2,6 per kuub kan aanbieden als je overstapt, correct?

Dus je wordt wel eigenlijk gedwongen om nu te blijven zitten bij je huidige leverancier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hongy
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 21:38
GijsJ schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 10:56:
[...]

Netjes, hang op dit moment al 38min aan de wacht. Ben benieuwd of ik ze nog te spreken krijg😂 anders mail ik ze dat mijn aanvraag gecanceld kan worden, benieuwd of ze dan nog 49 euro vragen
Lijkt me wel logisch dat ze 49 euro vragen. Is toch een bedrag voor een jaar. Ze hebben werk voor je verricht. Dus in dat jaar mag je weer voor een aanbod vragen waar je eigenlijk al voor betaald hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bie100
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 21:00
Treveo schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 11:10:

Dus je wordt wel eigenlijk gedwongen om nu te blijven zitten bij je huidige leverancier.
yep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hongy
Kraakhelder schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 10:48:
[...]

Wat zal het tarief zijn waar je op loopt tot die berichtdatum +30 dagen van de nieuwe tarieven?
Je vaste contracttarief?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jichem
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 19:27
Hongy schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 11:10:
[...]

Lijkt me wel logisch dat ze 49 euro vragen. Is toch een bedrag voor een jaar. Ze hebben werk voor je verricht. Dus in dat jaar mag je weer voor een aanbod vragen waar je eigenlijk al voor betaald hebt.
Als ze mij 49 euro gaan afschrijven storneer ik het 100%.
Volgens mij kunnen ze daar de drukte niet meer aan... ik vraag een contract aan voor alleen stroom en ze sturen een contract voor stroom en gas. Net als gewoon energie...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GijsJ
Hongy schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 11:10:
[...]

Welk werk hebben ze geleverd dan? Zowel via mail als telefonisch geen aanbod en geen contact kunnen krijgen. Waarschijnlijk op dit moment gewoon teveel aanvragen voor hun doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hongy
GijsJ schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 11:17:
[...]

Welk werk hebben ze geleverd dan? Zowel via mail als telefonisch geen aanbod en geen contact kunnen krijgen. Waarschijnlijk op dit moment gewoon teveel aanvragen voor hun doen.
Excuus, was er vanuit gegaan dat je al aanbod had gekregen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jthem
GijsJ schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 10:56:
[...]

Wat is voor jou dan de reden om af te zeggen als ik vragen mag?

Gisteren in 3 uur niemand kunnen spreken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lassy
Greenchoice gaat toch overstag (kan ook niet anders als dochterbedrijf van Eneco)

https://www.greenchoice.n...-in-plaats-van-1-oktober/

[ Voor 23% gewijzigd door Lassy op 30-09-2022 11:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MneoreJ
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 18:48
Even concreet, het heeft nu dus geen zin om van een variabel contract naar een andere over te stappen? Er is geen energieleverancier die nu minder dan €2,6 per kuub kan aanbieden als je overstapt, correct?

Helemaal niet, je kunt ook overstappen omdat de nieuwe leverancier veel betere service biedt, of een website heeft met een veel fraaiere layout. Die dingen zijn ook wat waard in een vrije markt. Je moet je niet blindstaren op de prijs van de energie bij je energieleverancier. :+

Dat raakt kant noch wal. Niet "dat slaat kant noch wal". Wel "dat slaat als een tang op een varken".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GijsJ
Jthem schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 11:25:
[...]

Wat is voor jou dan de reden om af te zeggen als ik vragen mag?

Gisteren in 3 uur niemand kunnen spreken
Ik heb iemand in mijn nek hijgen die blijkbaar bang is dat we zonder gas en stroom komen te zitten aanstaande maandag als we de sleutel krijgen. Ze wil liefst alles geregeld hebben voor die dag.

Ik weet dat het niet zo is en dat je goed 2 weken kunt overbruggen en dan met terugwerkende kracht moet betalen maarja... overtuig mijn vriendin maar eens _/-\o_ :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lassy
Kraakhelder schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 10:48:
[...]

Klopt inderdaad (niet), dat staat ook op de site van ACM/Consuwijzer:
Loopt uw contract met vaste tarieven af, waardoor u overgaat naar een contract met variabele tarieven? Ook dan moet de energieleverancier u hier minimaal 30 dagen van tevoren over informeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jthem
GijsJ schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 11:29:
[...]

Ik heb iemand in mijn nek hijgen die blijkbaar bang is dat we zonder gas en stroom komen te zitten aanstaande maandag als we de sleutel krijgen. Ze wil liefst alles geregeld hebben voor die dag.

Ik weet dat het niet zo is en dat je goed 2 weken kunt overbruggen en dan met terugwerkende kracht moet betalen maarja... overtuig mijn vriendin maar eens _/-\o_ :D
Onee wat zuur... Ja wij hebben 1 december de sleuteloverdracht aangezien vandaag laatste dag was met dit contract en ze vanaf morgen gaan stijgen heb ik vandaag mijn best gedaan om 1e te worden met bellen.

Gisteren 3 uur in wacht gestaan en hele aal noet doorgekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 19:05

Yep, dat hele geneuzel over dat 30 dagen van tevoren aankondigen is eigenlijk voor niemand goed. Je kan namelijk praktisch toch niet goed overstappen en je energieleverancier moet een hogere risico-opslag rekenen omdat meer onzekerheid.

Er worden hier natuurlijk wel een aantal leveranciers genoemd, vastenlastenbond en innova als ik goed lees. Die bieden nog jaarcontracten aan.
Die zijn wel duurder dan die 2,60. Maar die 2,60 kan misschien over een paar maanden wel weer verder verhoogd worden.

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GijsJ
Jthem schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 11:36:
[...]

Onee wat zuur... Ja wij hebben 1 december de sleuteloverdracht aangezien vandaag laatste dag was met dit contract en ze vanaf morgen gaan stijgen heb ik vandaag mijn best gedaan om 1e te worden met bellen.

Gisteren 3 uur in wacht gestaan en hele aal noet doorgekomen.
Ik kan maar steeds maximaal 1 uur in de wacht staan, vervolgens hangt ie automatisch op. 2 dagen aan het proberen... De vraag is wanneer geef je op :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mandroideka
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 12-09 22:46
Lassy schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 11:35:

[Loopt uw contract met vaste tarieven af, waardoor u overgaat naar een contract met variabele tarieven? Ook dan moet de energieleverancier u hier minimaal 30 dagen van tevoren over informeren.]
To be fair, dat zinnetje op de website van de ACM staat daar nog niet lang. Volgens archive.org stond het er in Januari 2022 nog niet op, en in Augustus 2022 wel (daartussen is niet gearchiveerd).

Ik denk dat de ACM het heeft opgenomen nadat de Geschillencommissie Energie in 3 gevallen oordeelde dat 30 dagen een correcte interpretatie van de voorwaarde "tijdig informeren" is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bubbleblower1
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 28-08 17:09
Swenn schreef op donderdag 22 september 2022 @ 20:48:
[...]

Ook op de vaste leveringskosten moet weer 21% ipv 9% geheven worden. Heb je daar rekening mee gehouden?
Ja, dat heb ik.

Vandaag kreeg ik een mail van Independer en die zijn het wel eens met mijn berekening, volgens hen wordt de gemiddelde energierekening € 3.213,35 hoog. Daarbij gaan ze uit van 960kwh verbruik in een daltarief van 60 cent, dus je betaalt 96 euro meer als je dat niet hebt en ze gaan uit van iets lagere netbeheerkosten dan bij Liander. https://www.independer.nl...ergieprijzen/prijsplafond

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pubbert
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 18:40

Pubbert

random gestoord

Ik heb vandaag ook eindelijk mijn termijnbedrag te horen gekregen bij Gewoon Energie (via Vastelastenbond). Duurde wat langer omdat ze mijn EAN nummers niet op konden halen.

Ik was ingeschaald op 267 euro (1300m3 gas) en -1000 KwW stroom. Via de portaal terug kunnen brengen naar 205 euro p/m.

Hebben er mensen ervaring om via de klantenservice dit nog lager te krijgen? Ik ga namelijk met een airco verwarmen o.a. in de woonkamer, daardoor zal ik meer stroom verbruiken, maar minder gas, ik mik even op 900 M3. Ze verwachten dat ik met 1000 m3 met 205 euro p/m goed uit kom.

Juist omdat Gewoon Energie geen grote speler is, wil ik liever niet al te veel maandbedrag betalen omdat ik bang ben dat ze een keer omkiepen.

╔╗╔═╦╗
║╚╣║║╚╗
╚═╩═╩═╝

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Divak
  • Laatst online: 12-09 15:00
Pubbert schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 12:31:
Juist omdat Gewoon Energie geen grote speler is, wil ik liever niet al te veel maandbedrag betalen omdat ik bang ben dat ze een keer omkiepen.
Als ze omkiepen heb je sowieso voordeel en heb je meer verbruikt dan dat je hebt betaalt, je wordt immers oktober/november pas lid. In de lente/zomer betaal je voor wat je in de winter gebruikt (in dit geval dus aan het einde van je contract). Daarnaast kun je de laatste 2 termijnen (60 dagen) laten terugboeken naar je rekening als er iets met ze gebeurt. Dus eigenlijk zou het omkiepen altijd in je voordeel moeten zijn.

Ik zou mij vooral zorgen maken om de nieuwe leverancier, mochten ze omkiepen :P

[ Voor 33% gewijzigd door Divak op 30-09-2022 12:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GijsJ
GijsJ schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 11:38:
[...]

Ik kan maar steeds maximaal 1 uur in de wacht staan, vervolgens hangt ie automatisch op. 2 dagen aan het proberen... De vraag is wanneer geef je op :P
Zojuist het aanbod van VLB ontvangen :) minder zeuren en meer vertrouwen hebben dus.

Hetzelfde contract van gewoon energie wat ik hier vaker voorbij heb zien komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jthem
GijsJ schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 13:16:
[...]

Zojuist het aanbod van VLB ontvangen :) minder zeuren en meer vertrouwen hebben dus.

Hetzelfde contract van gewoon energie wat ik hier vaker voorbij heb zien komen.
Heb ik indd ook, denk tegenover andere aanbieders niks mis mee denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoihoi66
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 06-09 02:54
MneoreJ schreef op woensdag 28 september 2022 @ 08:22:
[...]

Nee hoor. Weet niet waar je dat gelezen hebt, maar op https://www.powerpeers.nl/energietarieven-voorwaarden kun je de tarieven voor iedereen inzien (dit doet PP in tegenstelling tot veel leveranciers wel gewoon netjes en zonder onderscheid in klanten).

[...]

Variabel, bestaande klant. Op dit moment 0,53 cent/kWh dus (heb geen gas).
En als je een modelcontract hebt als bestaande klant? Welke tarieven heb je dan? Wss niet de verhoging na 2 okt.
In de voorwaarden van het modelcontract staat dat ze normaliter 2 keer per jaar aanpassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MneoreJ
hoihoi66 schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 13:44:
En als je een modelcontract hebt als bestaande klant? Welke tarieven heb je dan?
Waarschijnlijk de hoogste -- iedereen met een modelcontract is doorgaans de lul, ongeacht leverancier. Maar inderdaad, wat de tarieven van bestaande klanten met een modelcontract zijn staat niet op die pagina. Wel wordt iedereen persoonlijk op de hoogte gesteld.
In de voorwaarden van het modelcontract staat dat ze normaliter 2 keer per jaar aanpassen.
Er staat ook "bij onvoorziene wijzigingen in de marktomstandigheden kan Powerpeers de
leveringstarieven ook op andere momenten aanpassen". Net als variabel dus. Er is weinig normaal aan de huidige markt.

[ Voor 3% gewijzigd door MneoreJ op 30-09-2022 14:03 ]

Dat raakt kant noch wal. Niet "dat slaat kant noch wal". Wel "dat slaat als een tang op een varken".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Van der Berg
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 21:39
Jaarnota: September 2021 tot eind augustus 2022. Op basis van tweepersoonshuishouden.

Waar ik heel erg benieuwd naar ben, is wat de nieuwe plafond regeling voor ons gaat betekenen.

Europese landen zijn akkoord lees ik op nu.nl om de energie en gas tarieven te verlagen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2_k2UhYrVoPw9CuFUzZVFa0RHBE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CKcKvqMylmUfFVXFZIDZwA6N.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NFYDc_OajjBZOVnCybxzQZ4q6wA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wp1PggEWIHSGrZ755RH5b6Wr.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ABssk_eoZlEvOWTkM5JQCAno-CQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fD4of2jJOI9kAXFhNkIyT8Tz.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S4alIZV5GtrsmMxiaR2RBhGEfWU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/c3vhZGe8EKZS4CFZS58KoeGH.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n8VuJ-k1VGAQUNj6vnB8My-_SQg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vSDZp4dHpXs923T6EAHbdaPx.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/U3bXg5J2pJCmqf8SEP_xOX1LwAI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/H6aBZh0DTxA2usYKthwQKSYF.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Avs-vtqFJGVUOgw7Ae08Ez-H2SI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vAfopsasQ70gdFo0FI7MwikQ.jpg?f=fotoalbum_large

Nieuwe termijn is vastgesteld op:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3ApXey1Hy-GqKA8IQWOO6-CbQt0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kWPwL7XjG4kR3lK0D9eCgXoX.jpg?f=fotoalbum_large
Wij betaalde per maand €39,40,-

X570 Aorus Pro - Ryzen 7 5800X- Noctua NH-U14S - FSP Hydro Ti PRO 1000W - 32GB DDR4 3600MHz C16 - GeForce RTX 4090 - 990 Pro 4TB - MSI MAG 321UP QD-OLED 4K/165Hz - 65" OLED LG B4 - Watch Ultra LTE - S24 Ultra 1TB - Tab S10+ 512/12GB - Buds 3 Pro - 22TB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arnout
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14-09 22:40
Je maandbedrag volgens de rekening was 100 en steeg door naar 250?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mawlana
Arnout schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 14:38:
[...]

Je maandbedrag volgens de rekening was 100 en steeg door naar 250?
Dit, plus wat het energieplafond betekent is afhankelijk van je eigen tarieven. Zijn ze lager of hoger dan de voorgestelde plafondprijzen...

Maar met dat verbruik zou ik me sowieso geen zorgen maken, al helemaal niet omdat je even 2k kan stallen bij de energieboer.

Je had beter kunnen zeggen: "houd het geld maar, verreken het maar met de jaarnota van volgend jaar. Het termijnbedrag mag wel even op 0." :P

[ Voor 29% gewijzigd door Mawlana op 30-09-2022 14:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hongy
Van der Berg schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 14:13:
Jaarnota: September 2021 tot eind augustus 2022. Op basis van tweepersoonshuishouden.

Waar ik heel erg benieuwd naar ben, is wat de nieuwe plafond regeling voor ons gaat betekenen.

Europese landen zijn akkoord lees ik op nu.nl om de energie en gas tarieven te verlagen.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Nieuwe termijn is vastgesteld op:

[Afbeelding]
Wij betaalde per maand €39,40,-
Wat een meevaller. Heb je zoveel gas/kwh bespaard in verbruik tov opgegeven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GijsJ
Jthem schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 13:20:
[...]

Heb ik indd ook, denk tegenover andere aanbieders niks mis mee denk ik.
Had wel een termijnbedrag van 500+ euro, omdat ze schatte dat ik 3800kwh en 2000m3 gas verbruik en geen zonnepanelen heb.

Had aangegeven 2400 kwh 3800 teruglevering en 1100 m3 gas. Dit zullen ze nog wel aanpassen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mike-Nikon
Ook OXIO past zijn tarieven aan.

electra 3 X duurder geworden.
Gas 2 x duurder geworden

Stroom Tarieven per 30/10/2022
Leveringstarief per kWh stroom - normaal € 0,85629
Leveringstarief per kWh stroom - dal € 0,63113
Vaste leveringskosten stroom per maand € 6,98
Energiebelasting per kWh stroom € 0,04010
Opslag duurzame energie per kWh stroom € 0,03325

Gas Tarieven per 30/10/2022
Leveringstarief per m³ gas € 2,88871
Vaste leveringskosten gas per maand € 6,98
Energiebelasting per m³ gas € 0,39591
Opslag duurzame energie per m³ gas € 0,09429

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hongy
Mike-Nikon schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 15:07:
Ook OXIO past zijn tarieven aan.

electra 3 X duurder geworden.
Gas 2 x duurder geworden

Stroom Tarieven per 30/10/2022
Leveringstarief per kWh stroom - normaal € 0,85629
Leveringstarief per kWh stroom - dal € 0,63113
Vaste leveringskosten stroom per maand € 6,98
Energiebelasting per kWh stroom € 0,04010
Opslag duurzame energie per kWh stroom € 0,03325

Gas Tarieven per 30/10/2022
Leveringstarief per m³ gas € 2,88871
Vaste leveringskosten gas per maand € 6,98
Energiebelasting per m³ gas € 0,39591
Opslag duurzame energie per m³ gas € 0,09429
Was te verwachten als dochter van Eneco.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Van der Berg
€109 per maand is onze nieuwe premie per maand en is berekend door de energiemaatschappij op basis van het verbruik die wij hadden. Wij gaan €69,60,- extra betalen. Wij hadden nog tot 2 september een vaste contract uit 2019 tarieven.

Toch ben ik heel nieuwsgierig wat de plafond regeling voor ons gaat betekenen en de maatregelen. Ik lees dat ze de winsten moeten verdelen onder de klanten?

[ Voor 32% gewijzigd door Van der Berg op 30-09-2022 15:20 ]

X570 Aorus Pro - Ryzen 7 5800X- Noctua NH-U14S - FSP Hydro Ti PRO 1000W - 32GB DDR4 3600MHz C16 - GeForce RTX 4090 - 990 Pro 4TB - MSI MAG 321UP QD-OLED 4K/165Hz - 65" OLED LG B4 - Watch Ultra LTE - S24 Ultra 1TB - Tab S10+ 512/12GB - Buds 3 Pro - 22TB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoihoi66
MneoreJ schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 14:03:
[...]

Waarschijnlijk de hoogste -- iedereen met een modelcontract is doorgaans de lul, ongeacht leverancier. Maar inderdaad, wat de tarieven van bestaande klanten met een modelcontract zijn staat niet op die pagina. Wel wordt iedereen persoonlijk op de hoogte gesteld.

[...]

Er staat ook "bij onvoorziene wijzigingen in de marktomstandigheden kan Powerpeers de
leveringstarieven ook op andere momenten aanpassen". Net als variabel dus. Er is weinig normaal aan de huidige markt.
Geappt met ze. Modelcontracthouders vallen erbuiten.
Zal enkel gelden voor variabele en van diegene waar hun vaste contract eindigt.

Modelcontract gaan per 1-1 omhoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IkWilbert
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 21:48

IkWilbert

Het is mij!

Op dit moment zit ik bij energie direct.
31 oktober loopt van vaste contract af en zojuist de nieuwe tarieven ontvangen per mail.

Electriciteit
0,73 cent per kWh
gas
3,09 euro per m3

I intend to live forever. So far, so good.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ozza
  • Registratie: Januari 2014
  • Nu online
Als je onder de hoeveelheden zit die de overheid per vast gaat zetten zit, (1.200 m3 voor gas en 2.400 KWh voor elektra) dan is het alleen nadelig om via vastenlastenbond een contract af te sluiten? Of begrijp ik het niet goed.

VLB:
Voor stroom enkeltarief betaal je € 0,53830 per kWh. Stroom dubbeltarief kost je € 0,59846 per kWh (normaal) en € 0,52509 per kWh (dal). Voor een kuub gas betaal je € 2,15. Deze tarieven hanteert Gewoon Energie gedurende een jaar.

Overheid:
€ 1,50 voor gas en € 0,70 voor elektra.

Het is alleen handig voor boven de gestelde hoeveelheden?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 14-09 18:50
@Ozza lees de berichten van de afgelopen pagina's en je weet het antwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mania-92
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 06:32
MneoreJ schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 14:03:
[...]

Waarschijnlijk de hoogste -- iedereen met een modelcontract is doorgaans de lul, ongeacht leverancier.
Valt bij mij bij Vattenfall best mee. Sinds 01-07 betaal ik 1.47 ofzo voor gas, en dat wordt voorlopig ook niet verhoogd tot 01-01 (of dat zo blijft gaan we meemaken). Maar vanaf 01-01 gaat waarschijnlijk toch het prijsplafond in. Dus al met al is het voor mij in 2022 en 2023 met een vattenfall modelcontract eigenlijk prima vertoeven als ik zie wat anderen betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MneoreJ
Mania-92 schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 17:00:
Valt bij mij bij Vattenfall best mee. Sinds 01-07 betaal ik 1.47 ofzo voor gas, en dat wordt voorlopig ook niet verhoogd tot 01-01 (of dat zo blijft gaan we meemaken). Maar vanaf 01-01 gaat waarschijnlijk toch het prijsplafond in. Dus al met al is het voor mij in 2022 en 2023 met een vattenfall modelcontract eigenlijk prima vertoeven als ik zie wat anderen betalen.
Zeg er dan ook gelijk even stroom bij. Neem aan dat dat niet extreem hoog is als gas zo laag is maar toch (ik heb zelf geen gas).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis

Matis

Rubber Rocket

Ozza schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 16:13:
Als je onder de hoeveelheden zit die de overheid per vast gaat zetten zit, (1.200 m3 voor gas en 2.400 KWh voor elektra) dan is het alleen nadelig om via vastenlastenbond een contract af te sluiten? Of begrijp ik het niet goed.

VLB:
Voor stroom enkeltarief betaal je € 0,53830 per kWh. Stroom dubbeltarief kost je € 0,59846 per kWh (normaal) en € 0,52509 per kWh (dal). Voor een kuub gas betaal je € 2,15. Deze tarieven hanteert Gewoon Energie gedurende een jaar.

Overheid:
€ 1,50 voor gas en € 0,70 voor elektra.

Het is alleen handig voor boven de gestelde hoeveelheden?
Hoezo? Deze tarieven (1 jaar vast) zijn lager dan bij Greenchoice variabel.
Daarnaast zit je nu een jaar op hetzelfde tarief waardoor je kunt salderen over het hele jaar. In tegenstelling tot het salderen per tarief-periode bij Greenchoice variabel.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• t14wo
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:08
Van der Berg schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 15:12:
€109 per maand is onze nieuwe premie per maand en is berekend door de energiemaatschappij op basis van het verbruik die wij hadden. Wij gaan €69,60,- extra betalen. Wij hadden nog tot 2 september een vaste contract uit 2019 tarieven.

Toch ben ik heel nieuwsgierig wat de plafond regeling voor ons gaat betekenen en de maatregelen. Ik lees dat ze de winsten moeten verdelen onder de klanten?
Je bent hier al sinds prinsjesdag je verbruik aan het benoemen en aan het vragen welke invloed het prijsplafond heeft op jouw specifieke situatie.

Heb je nu na 1,5 week nog niets zelf uitgezocht? De Tweakers hier weten precies evenveel als wat jij kan vinden over het prijsplafond. Dan had je ook kunnen lezen dat de regeling nog uitgewerkt wordt. Dus gewoon geduld hebben.

Er komt ongetwijfeld direct na bekendmaken een calculator op NU.nl en AD.nl om je kosten te berekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ozza
  • Registratie: Januari 2014
  • Nu online
Matis schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 17:19:
[...]

Daarnaast zit je nu een jaar op hetzelfde tarief waardoor je kunt salderen over het hele jaar. In tegenstelling tot het salderen per tarief-periode bij Greenchoice variabel.
Als je onder de 1.200 m3 voor gas en 2.400 KWh voor elektra blijft, maakt het toch niet uit bij wie je aangesloten zit. Ik heb geen solar e.d. dus lever niks terug..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mawlana
Ozza schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 17:48:
[...]

Als je onder de 1.200 m3 voor gas en 2.400 KWh voor elektra blijft, maakt het toch niet uit bij wie je aangesloten zit. Ik heb geen solar e.d. dus lever niks terug..
Dat hele prijsplafond is nog niet eens uitgewerkt. Eerst maar eens zien dat het wordt ingevoerd. :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Matis

Matis

Rubber Rocket

Ozza schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 17:48:
Daarbij betaal ik nu ook nog altijd minder dan €0,70 per kWh zowel met 9 als 21% BTW.

Ik snap heel die focus op het energieplafond niet...

Daarnaast heb ik een gasloze woning met water/water warmtepomp. Die (beoogde) 2400 kWh jaag ik er in november tot en met februari doorheen. Om hetzelfde weer in de rest van het jaar terug te leveren.

Ik gok niet op de overheid, maar op mijn eigen instinct aangaande de energiecontracten.

[ Voor 25% gewijzigd door Matis op 30-09-2022 17:58 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hoihoi66
Matis schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 17:56:
[...]

Daarbij betaal ik nu ook nog altijd minder dan €0,70 per kWh zowel met 9 als 21% BTW.

Ik snap heel die focus op het energieplafond niet...

Daarnaast heb ik een gasloze woning met water/water warmtepomp. Die (beoogde) 2400 kWh jaag ik er in november tot en met februari doorheen. Om hetzelfde weer in de rest van het jaar terug te leveren.

Ik gok niet op de overheid, maar op mijn eigen instinct aangaande de energiecontracten.
Ja jij niet maar 95% van de mensen hebben gas thuis waarvan er misschien wel 50% op een variabel contract zitten.

Variabel gas is 3,50 gemiddeld bij bestaande klanten en voor nieuwe bijna 5 euro bij Eneco.

Dan is een plafond ineens heel interessant.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 19:19
Gasopslagen voor 90% gevuld en al 5 weken een dalende trend in de gasprijs.
Vandaag een daling van 8,5% waarmee de dag lager wordt afgesloten dan voor de explosies in NordStream 1 & 2.
De grote paniek lijkt voorbij, dat we langere tijd niet op gas uit Rusland hoeven te rekenen is een gegeven en in nu ruimschoots in de prijzen verwerkt. De Europese voorraden zijn hoger dan verwacht.

Zolang de winter niet héél erg streng wordt, verwacht ik dat de gasprijs nog wel een tijdje gestaag verder daalt. Het kan zomaar zijn dat wanneer 1 januari de prijsplafonds in moeten gaan de prijs al lang onder de €1,50 (ex energiebelasting) staat. De overheid hoeft dan alleen nog een stukje belastingen kwijt te schelden en niet daadwerkelijk geld toe te leggen op het prijsplafond.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JiMiHeNdRiX
  • Laatst online: 21:32
Lassy schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 11:35:
[...]

[...]
Kreeg zojuist om 16.59u de mail van Eneco. Ik kom dus van 1 jaar vast met einddatum 15-10 en behoud tot 30-10 de huidige tarieven en krijg vanaf 30-10 (dus inderdaad netjes 30 dagen-termijn) het volgende aangeboden:

Eneco HollandseWind & Zon Variabel per kWh normaal € 0,95411
Eneco HollandseWind & Zon Variabel per kWh dal € 0,72172
(Voorheen: Eneco HollandseWind & Zon 1 jaar)
Vaste leveringskosten stroom per maand € 5,40

Eneco Gas Variabel per m3 € 3,39552
(Voorheen: Eneco Gas 1 jaar)
Vaste leveringskosten gas per maand € 5,40

Deze leveringstarieven zijn inclusief een btw-tarief van 9%, en overheidsheffingen. Bij gas ook inclusief regiotoeslag gas.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mania-92
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 06:32
MneoreJ schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 17:10:
[...]

Zeg er dan ook gelijk even stroom bij. Neem aan dat dat niet extreem hoog is als gas zo laag is maar toch (ik heb zelf geen gas).
Ik heb geen idee, ik saldeer toch volledig dus heb de stroomprijs niet onthouden. Maar even voor je opgezocht, per 01-07 betaal ik 30 cent, 0,303009 (enkeltarief) om precies te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Van der Berg
t14wo schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 17:25:
[...]

Je bent hier al sinds prinsjesdag je verbruik aan het benoemen en aan het vragen welke invloed het prijsplafond heeft op jouw specifieke situatie.

Heb je nu na 1,5 week nog niets zelf uitgezocht? De Tweakers hier weten precies evenveel als wat jij kan vinden over het prijsplafond. Dan had je ook kunnen lezen dat de regeling nog uitgewerkt wordt. Dus gewoon geduld hebben.

Er komt ongetwijfeld direct na bekendmaken een calculator op NU.nl en AD.nl om je kosten te berekenen.
Uit mijn onderzoek heb ik begrepen dat per jaar 2400 kuub m3 aan gas en 1200 kWh aan stroom.

Ik zit er ruim onder het gestelde normen. Oh oke er is nog niets bekend dus. Hopelijk snel want November gaat het al in?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• screamhouse
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 21:00
Van der Berg schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 18:35:
[...]

Uit mijn onderzoek heb ik begrepen dat per jaar 2400 kuub m3 aan gas en 1200 kWh aan stroom.

Ik zit er ruim onder het gestelde normen. Oh oke er is nog niets bekend dus. Hopelijk snel want November gaat het al in?
Bijna: 1200 m3 en 2400 kWh

Nee, het gaat pas Januari in

[ Voor 4% gewijzigd door screamhouse op 30-09-2022 18:36 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Honesty
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 18:34

Honesty

kattenneus!

Van der Berg schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 18:35:
[...]

Ik hoop niet dat je onderzoeksjournalist bent:)

Zie hierboven

Festina lente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Van der Berg
Honesty schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 18:40:
[...]

Ik hoop niet dat je onderzoeksjournalist bent:)

Zie hierboven
Nee ;) ik ben geen journalist. Ik heb alleen onderzocht/gelezen

[ Voor 7% gewijzigd door Van der Berg op 30-09-2022 19:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jthem
GijsJ schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 14:57:
[...]

Had wel een termijnbedrag van 500+ euro, omdat ze schatte dat ik 3800kwh en 2000m3 gas verbruik en geen zonnepanelen heb.

Had aangegeven 2400 kwh 3800 teruglevering en 1100 m3 gas. Dit zullen ze nog wel aanpassen
Ja bij mij beetje lastig te bepalen, 2 onder kap woning energielabel net tussen B en C in 3 personen dus zat te denken aan 4000kwh stroom excl teruglevering 12 zonnepanelen a 3200 en 1500m3 gas. Moet Gewoon Energie nog aanpassen gaan. Heb ze gemaild erover.

Huidige bewoners verbruiken 1000m3 gas maar moeilijk te vergelijken met 2 ander type personen.
Dus hoop dat het wat omhoog gezet gaat worden aangezien via VLB niet kan.

[ Voor 5% gewijzigd door Jthem op 30-09-2022 19:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kraakhelder
GijsJ schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 14:57:
[...]

Dat schatten ze op basis van historisch verbruik.
Ga er maar niet vanuit dat ze dat zomaar aanpassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mimi89
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 16-05 13:56
Jthem schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 19:32:
[...]

Ja bij mij beetje lastig te bepalen, 2 onder kap woning energielabel net tussen B en C in 3 personen dus zat te denken aan 4000kwh stroom excl teruglevering 12 zonnepanelen a 3200 en 1500m3 gas. Moet Gewoon Energie nog aanpassen gaan. Heb ze gemaild erover.

Huidige bewoners verbruiken 1000m3 gas maar moeilijk te vergelijken met 2 ander type personen.
Dus hoop dat het wat omhoog gezet gaat worden aangezien via VLB niet kan.
Zit ook bij gewoon energie en net een nieuwe huis. Weet mijn eigen verbruik heel goed maar, de oude bewoners leverden meer dan ze vebruikten. Heb al tig keer contact met gewoon energie gehad hierover, maar de termijn bedrag willen ze niet extra verhogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jthem
Mimi89 schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 20:26:
[...]

Zit ook bij gewoon energie en net een nieuwe huis. Weet mijn eigen verbruik heel goed maar, de oude bewoners leverden meer dan ze vebruikten. Heb al tig keer contact met gewoon energie gehad hierover, maar de termijn bedrag willen ze niet extra verhogen.
Oei oei iemand ervaring die het wel gelukt is met Gewoon Energie om bedrag te verhogen?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Waarom zou je het termijnbedrag omhoog willen zetten? Als je nu al weet dat je méér moet reserveren dan het bedrag wat er momenteel door de huidige bewoners aan voorschot betaald wordt dan kun je dat geld toch ook wel voor jezelf apart zetten / reserveren totdat je de eindafrekening krijgt (over een jaar?)?

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mawlana
Met de huidige inflatie kan je het geld beter nu uitgeven aan iets anders, en volgend jaar tegen het overeengekomen tarief afrekenen. 8-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jthem
Will_M schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 21:13:
Waarom zou je het termijnbedrag omhoog willen zetten? Als je nu al weet dat je méér moet reserveren dan het bedrag wat er momenteel door de huidige bewoners aan voorschot betaald wordt dan kun je dat geld toch ook wel voor jezelf apart zetten / reserveren totdat je de eindafrekening krijgt (over een jaar?)?
Zekerheid

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Welke 'zekerheid'? Het enige wat je dan weet is dat het tekort ten opzichte van de jaarlijkse eindafrekening alsnog aan je gefactureerd gaat worden en dat je dus al een 'groot deel van dat bedrag' betaalt hebt (óf geld terug gaat krijgen als je je voorschot te hoog zet).

Energiebedrijven hebben géén banklicentie dus als ze failliet gaan dan doen ze dat inclusief jouw (al dan niet vrijwillig?) teveel betaalde 'voorschot deel'......

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• FlashBang
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21:10

FlashBang

Hoi.

Dan zet je het bedrag dat je extra wil betalen maandelijks opzij op de spaarrekening. Staat het nog veiliger ook mocht er wel wat gebeuren en de toko valt om.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Honesty
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 18:34

Honesty

kattenneus!

.

[ Voor 99% gewijzigd door Honesty op 30-09-2022 22:30 ]

Festina lente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zer0l
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 01:58
Matis schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 17:19:
[...]

Wacht, wat. Saldeert Greenchoice ook over bepaalde periodes ipv een heel jaar!? Als je geen vast contract meer hebt? Ik ga nu mijn mails doorspitten.

In retrospect, it was inevitable

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Matis

Matis

Rubber Rocket

zer0l schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 22:39:
Wacht, wat. Saldeert Greenchoice ook over bepaalde periodes ipv een heel jaar!? Als je geen vast contract meer hebt? Ik ga nu mijn mails doorspitten.
Vooralsnog wel. Ik heb nog geen jaarafrekening gehad, maar diverse Tweakers hebben dit al zo op hun rekening gezien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zer0l
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 01:58
Matis schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 22:47:
[...]

Vooralsnog wel. Ik heb nog geen jaarafrekening gehad, maar diverse Tweakers hebben dit al zo op hun rekening gezien.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J2cLEpWjjCT84Djfiup8ZM5e1dA=/x800/filters:strip_exif()/f/image/NPRlMLK7t8DsolPGU4LDCusK.png?f=fotoalbum_large

Ik heb het 10x gelezen maar ik snap nog steeds niet wat er staat. Ik heb nu wel 3x een ander tarief gehad. Mijn totale teruglevering staat nog steeds in beeld op de app.
Betekend dit nu dat ik al mijn opgewekte stroom “kwijtraak” per 20 oktober wanneer de nieuwe tarieven gaan gelden. Want dat is het als ze het gaan verrekenen met die teruglever “vergoeding”, kwijtraken.

In retrospect, it was inevitable

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rockvee2
  • Registratie: April 2008
  • Niet online
Will_M schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 21:13:
De rijkere mensen kunnen het inderdaad omhoog zetten , maar de midden/lage inkomens die kunnen dat niet, die hebben al grote moeite de draadjes bij elkaar te knopen..

Dat prijsplafond gaat niet helpen... we krijgen sowieso een recessie van ongekende vormen en als er nog lockdown achtige maatregelen komen voor bedrijven/etc dan vallen die ook om = meer mensen die de rekening niet meer kunnen betalen.

In Januari 2023 zal Nederland er anders uit zien helaas..

Gelukkig kan er onbeperkt gratis gedouched worden bij basic-fit en is er wifi . Dat bespaar ik weer op de gasrekening.

[ Voor 8% gewijzigd door Rockvee2 op 30-09-2022 22:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Matis

Matis

Rubber Rocket

zer0l schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 22:51:
[Afbeelding]

Ik heb het 10x gelezen maar ik snap nog steeds niet wat er staat. Ik heb nu wel 3x een ander tarief gehad. Mijn totale teruglevering staat nog steeds in beeld op de app.
Betekend dit nu dat ik al mijn opgewekte stroom “kwijtraak” per 20 oktober wanneer de nieuwe tarieven gaan gelden. Want dat is het als ze het gaan verrekenen met die teruglever “vergoeding”, kwijtraken.
Ja, zie ook Wolly in "Greenchoice jaarrekening saldering incorrect?"

Op 20-10 worden de zomermaanden gesaldeerd en kun je voor de winter weer op 0 beginnen tegen dubbele kosten per kWh.

Zodoende ben ik vandaag overgestapt naar Gewoon Energie via de VLB.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• E.D.
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 11-09 00:10
Ook zo bijzonder,zojuist mail gehad van anwb welke samenwerking heeft met Eneco om publiek te kunnen laden. Nieuwe tarief 43,9 ct/kWh

En als je als huishouden voor variabel model contract gaat betaal je 0,95 ct/kwh enkel tarief bij Eneco…

Twee keer zoveel? Hoe kan dat? 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Matis schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 22:55:
[...]

Ja, zie ook Wolly in "Greenchoice jaarrekening saldering incorrect?"

Op 20-10 worden de zomermaanden gesaldeerd en kun je voor de winter weer op 0 beginnen tegen dubbele kosten per kWh.

Zodoende ben ik vandaag overgestapt naar Gewoon Energie via de VLB.
Zo duidelijk is dat "Gewoon Energie" niet, vind ik persoonlijk. Ik kan nérgens vinden wát ze me feitelijk gaan berekenen per kuub gas / kWh zónder dat ik persoonlijke gegevens ga opgeven.

En bellen kun je ze ook niet.... Alléén maar 'digitaal contact'? NEWSFLASH.... VOIP is Digitaal >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kraakhelder
Will_M schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 23:03:
[...]

Zo duidelijk is dat "Gewoon Energie" niet, vind ik persoonlijk. Ik kan nérgens vinden wát ze me feitelijk gaan berekenen per kuub gas / kWh zónder dat ik persoonlijke gegevens ga opgeven.

En bellen kun je ze ook niet.... Alléén maar 'digitaal contact'? NEWSFLASH.... VOIP is Digitaal >:)
Je kan het via de VLB aanvragen. Alleen morgen niet meer, als het goed is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t14wo
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:08
E.D. schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 23:02:
Ook zo bijzonder,zojuist mail gehad van anwb welke samenwerking heeft met Eneco om publiek te kunnen laden. Nieuwe tarief 43,9 ct/kWh

En als je als huishouden voor variabel model contract gaat betaal je 0,95 ct/kwh enkel tarief bij Eneco…

Twee keer zoveel? Hoe kan dat? 8)7
Dat is niet zo bijzonder. Bedrijven met hoog verbruik betalen een veel lager tarief. En ook de belasting gaat in staffels naar beneden. Alles samen maakt dat die prijzen gewoon lager kunnen zijn. Wel gek zo op het eerste gezicht. ‘Vroeger’ was thuis laden altijd goedkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoihoi66
Wie weet hoeveel lager je bij Greenchoise je maandbedrag kan zetten via de app?

Ik moet nog even wachten en kan het niet inzien in de app.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerritjan
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 21:49
hoihoi66 schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 00:18:
Wie weet hoeveel lager je bij Greenchoise je maandbedrag kan zetten via de app?

Ik moet nog even wachten en kan het niet inzien in de app.
Geen idee of het wat zegt, maar mijn maandbedrag is nu 41 euro, kan het instellen tussen 1 en 132 euro.
Ik heb een vast contract, CB-deal afgesloten in oktober 2021.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoihoi66
gerritjan schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 00:28:
[...]

Geen idee of het wat zegt, maar mijn maandbedrag is nu 41 euro, kan het instellen tussen 1 en 132 euro.
Ik heb een vast contract, CB-deal afgesloten in oktober 2021.
Ow apart, normaal gesproken is dat 10-15% max bijstellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoihoi66
Weet niet of het al benoemd is maar:

Energiebedrijven moeten wijziging terugleververgoeding ook 30 dagen van tevoren communiceren

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) stelt dat energiebedrijven niet alleen een verhoging van de energietarieven, maar ook de wijziging van de terugleververgoeding 30 dagen van tevoren moeten bekendmaken.

Ik wil dat ze een keer wat zeggen over een REDELIJKE TLV. Hier wacht ik al weken op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Njinje
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 10-09 15:39
Nieuwe tarieven van NLE gekregen (wordt binnenkort Budget Energie) We worden weer eens keihard genaaid..

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i90eLGo_1yQ3_uXvFhQQDAzJnfw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SJpAS8HqdWunwepBYZhg4YAx.jpg?f=fotoalbum_large

Iemand nog een goede leverancier om op over te stappen? Ik nei naar super variabel te gaan.. EasyEnergy of Zonneplan Energie🥲 Dan lijkt het tenminste een keuze wanneer ik verbruik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis

Matis

Rubber Rocket

Klopt, dat is wel een dingetje. Maar je kunt altijd binnen 14 dagen opzegging binnen de wettelijke bedenktijd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gijsje22
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
Njinje schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 06:45:
Nieuwe tarieven van NLE gekregen (wordt binnenkort Budget Energie) We worden weer eens keihard genaaid..

[Afbeelding]

Iemand nog een goede leverancier om op over te stappen? Ik nei naar super variabel te gaan.. EasyEnergy of Zonneplan Energie🥲 Dan lijkt het tenminste een keuze wanneer ik verbruik
Nou dit valt qua tarieven nog best mee. Vooral ook een nette teruglever vergoeding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arn0uDz
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 19:44
[...]

Staat gewoon op de site van VLB tussen de meest gestelde vragen..

"Welke bedragen betaal je voor het jaarcontract?
-
Voor stroom enkeltarief betaal je € 0,53830 per kWh. Stroom dubbeltarief kost je € 0,59846 per kWh (normaal) en € 0,52509 per kWh (dal). Voor een kuub gas betaal je € 2,15. Deze tarieven hanteert Gewoon Energie gedurende een jaar."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lassy
Ik zie zojuist dat de einddatum van mijn jaarcontract bij GC is verzet van 20 naar 31 oktober. Dit zal gevolg zijn van de 30 dagen termijn. Echter heb ik nog geen nieuwe tarieven ontvangen.

Is er iemand die binnenkort van vast naar variabel gaat die wel al de nieuwe tarieven heeft ontvangen?

Acties:
  • +19 Henk 'm!

• DeDooieVent
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 08-04 13:31
Dus... laatst zo'n P1 uitlezer gekocht en wat van die smartplugs zodat ik mijn verbruik wat beter kan regelen en aflezen. Meteen ook een noodradio met zaklamp en de works, want ja.

Goed, home entertainment set op een plug en al snel zag ik dat die in standby al 60W verbruikte.

Dus, slim als ik ben, die smartplug zo ingesteld dat ie rond 22:30 de stroom eraf gooit.

Gisteren zit ik dus op de bank, lampje aan, filmpje... en ineens wham licht weg, dus, ik denk ja hoor daar gaan we eerste blackout dit dat, noodradio erbij, ik kijken op straat.

Overal gewoon licht

zegt mijn zoontje "pa, voor de zesde keer, het licht doet het gewoon het is dat ding van je"

Dus... de besparingen hier gaan optimaal!

ja... ik denk ik vertel ook eens wat in de kroeg he

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Mawlana
DeDooieVent schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 08:21:
Goed, home entertainment set op een plug en al snel zag ik dat die in standby al 60W verbruikte.

Dus, slim als ik ben, die smartplug zo ingesteld dat ie rond 22:30 de stroom eraf gooit.
Tip: master-slave stekkerdoos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Executer
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 22:03

The Executer

Lekker belangrijk!

Njinje schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 06:45:

[Afbeelding]

Idd een nette terugleververgoeding! Volgens mij biedt Delta €0,10 en Essent €0,05.

Nu de zonnepanelen besteld zijn (4100Wp) zit ik ook te kijken waar ik naar toe moet. Ene kant denk ik, het dekt ons verbruik volledig, zelfs iets meer... Dan kan ik net zo goed blijven zitten zeg maar, want 3000-3000=0. Aan de andere kant begint de twijfel toe te slaan of ik de €3000 niet beter in gasbesparende maatregelen had kunnen stoppen :$ , aangezien die prijs veel hoger is.

"We don't make mistakes; we just have happy accidents" - Bob Ross

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• niels-mas
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 29-07 20:26
DeDooieVent schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 08:21:
Dus... laatst zo'n P1 uitlezer gekocht en wat van die smartplugs zodat ik mijn verbruik wat beter kan regelen en aflezen. Meteen ook een noodradio met zaklamp en de works, want ja.

Toevallig de HomeWizard plugs? Die kan je zo instellen dat ze uitvallen na een betaalde tijd als het verbruik onder een bepaald wattage komt, dan vallen ze dus niet uit als de TV nog aanstaat bijvoorbeeld.

Macbook Pro - Pixel 7 - Seat Ibiza 1.5 TSI Sport 2022

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeDooieVent
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 08-04 13:31
niels-mas schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 08:31:
[...]

Toevallig de HomeWizard plugs? Die kan je zo instellen dat ze uitvallen na een betaalde tijd als het verbruik onder een bepaald wattage komt, dan vallen ze dus niet uit als de TV nog aanstaat bijvoorbeeld.
Ja Homewizard, oh en dat wist ik niet :+ eens uitzoeken hoe dat werkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Justie
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 29-07 20:41
Ik krijg met geen mogelijkheid contact met energiedirect. Je kunt ze niet bellen. Op email reageren ze (nog) niet en via chat robot is het ondoenlijk om medewerker te spreken.

Voor zover ik begreep heeft energiedirect de prijzen per 1 oktober verhoogd (of hebben zij ook niet aan de 30 dagen gehouden?). Ik weet het niet want ik heb nog een vast contract tot half oktober.

Ik zag in de chatrobot staan dat energiedirect per 7 november de variabele tarieven gaat verhogen.....is dit nou vanwege uitstel 1 oktober of opnieuw een prijsverhoging?
Pagina: 1 ... 18 ... 154 Laatste

Let op:
Voor context, post niet alleen je maandbedrag, maar ook je verbruik.

Voor de oorlog in Oekraïne zelf: Themaforum: oorlog in Oekraïne
Voor geopolitieke discussies: De energiemarkt crisis: ontwikkelingen en achtergronden