Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Carfanatic
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 22-04 21:11
Mede-auteurs:
  • GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 08:30

GENETX

• PJW9779
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 29-09-2022

PJW9779

• Loading2000
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 20-04 09:00

Loading2000

ACM trekt leveringsvergunning Welkom Energie in
27 oktober 2021
De Autoriteit Consument & Markt (ACM) trekt de vergunning van Welkom Energie voor het leveren van elektriciteit en gas aan consumenten en kleinverbruikers in. Dit doet de ACM omdat Welkom Energie onder andere door de hoge energieprijzen in de problemen is gekomen en bij de ACM heeft aangegeven niet meer aan de vergunningsvoorwaarden te kunnen voldoen. Alle klanten van Welkom Energie worden overgenomen door Eneco. Consumenten hoeven niet bang te zijn dat zij geen stroom of gas meer ontvangen.

Het intrekken van de leveringsvergunning betekent dat Welkom Energie vanaf 1 november 2021 geen gas en elektriciteit meer mag leveren aan haar ca. 90.000 klanten en dat alle bestaande contracten en voorwaarden worden beëindigd. Klanten van Welkom Energie krijgen deze week bericht van Eneco. Het nieuwe contract bij Eneco gaat op 1 november 2021 in. Voor klanten geldt nu tot 1 december 2021 een overgangsperiode waarin zijn hun contract even niet kunnen stoppen of opzeggen. Daarna staat het klanten vrij om klant te blijven bij Eneco of alsnog over te stappen naar een andere leverancier.

Het intrekken van de vergunning heeft dus geen gevolgen voor de levering van gas en elektriciteit aan klanten van Welkom Energie maar kan wel financiële gevolgen hebben. Klanten krijgen van Eneco namelijk een nieuw contract op basis van de huidige, en dus waarschijnlijk hogere, energieprijzen. Het feit dat Welkom Energie in financiële problemen zit kan ook gevolgen hebben voor klanten die nog geld tegoed hebben van het bedrijf. Als zij bijvoorbeeld een hoog termijnbedrag vooruit hebben betaald of nog een welkomstbonus of cashback tegoed hebben, zullen zij dit geld mogelijk niet ontvangen. Welkom Energie heeft wel toegezegd dat alle klanten een eindafrekening krijgen van het bedrijf, zodat het voor de consument in elk geval duidelijk is of hij nog geld tegoed heeft van Welkom Energie, of nog moet bijbetalen.
https://www.acm.nl/nl/pub...vergunning-welkom-energie
Welkom Energie uit Almere failliet verklaard
Lelystad, 29 oktober 2021

De rechtbank Midden-Nederland heeft het energiebedrijf Welkom Energie B.V. uit Almere in staat van faillissement verklaard. Welkom Energie had de rechtbank zelf verzocht om het faillissement van het energiebedrijf uit te spreken.

Oplopende energieprijzen
Eerder deze week maakte het bedrijf bekend dat zij door de oplopende energieprijzen niet meer aan de leveringsvoorwaarden richting hun 90.000 klanten kunnen voldoen. Daarom heeft Welkom Energie de Autoriteit Consument & Markt gevraagd de leveringsvergunning voor gas en elektriciteit in te trekken. Daarna heeft het bedrijf de rechtbank Midden-Nederland verzocht om het faillissement uit te spreken. Dat is vanmorgen gebeurd.

De rechtbank heeft mr. S.J. van Raaijen aangesteld als curator. De curator zal zorg dragen voor de afwikkeling van het faillissement. De gegevens van het faillissement zijn bijgeschreven in het Centraal Insolventieregister.
Centraal Insolventieregister - Welkom Energie: https://insolventies.rech...16.mne.21.241.F.1300.1.21

[ Voor 76% gewijzigd door Yorinn op 20-11-2021 23:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Dus Eneco wilde het klantenbestand van Welkom Energie overnemen, dat wordt goedgekeurd. Vervolgens wordt de leveringsvergunning van Welkom Energie ingetrokken en mag Eneco ook de contractvoorwaarde wijzigen, is dit de normale gang van zaken?

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• abalone
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Napo schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 10:22:
[...]

Dus Eneco wilde het klantenbestand van Welkom Energie overnemen, dat wordt goedgekeurd. Vervolgens wordt de leveringsvergunning van Welkom Energie ingetrokken en mag Eneco ook de contractvoorwaarde wijzigen, is dit de normale gang van zaken?
Dit is de normale gang van zaken bij een faillissement. Dat zal hier denk ik ook aan de orde zijn.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
abalone schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 10:28:
[...]

Dit is de normale gang van zaken bij een faillissement. Dat zal hier denk ik ook aan de orde zijn.
Zo, dat zag niemand aankomen… Blij dat ik ook voor Eneco ben gegaan.
Maar met de negatieve solvabiliteit, en dan €0,34 terugleververgoeding beloven, daar lijkt toch wel een stuk opzet in het spel…. Wat mij betreft mogen dit soort figuren ook wel wat nachtjes achter de spijlen overnachten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Melkunie
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 17-04 06:02
Napo schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 10:22:
[...]

Jep, daar is niets mis mee verder.

Aan het begin van 'het gedoe' wilde we hier op het werk eigenlijk een pooltje starten met wie er het eerste zou omvallen van de leveranciers. Dat is uiteindelijk niet gelukt omdat iedereen voor Welkom ging :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napsju
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 12:25
In navolging op het EnergieFlex topic: Afhandeling faillissement EnergieFlex is Welkom Energie de volgende:
https://www.nu.nl/economi...nergieleverancier-in.html

Mijn moeder zit nog tot half november bij Welkom. Echter, als ik het bericht op Nu.nl goed lees kan de boel wel eens bevroren worden tot 1 december? Wat denken jullie? Het zou vervelend zijn als de overstap die al aangevraagd is tegen gunstige tarieven niet door kan gaan.

Lekker!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Napsju
  • Registratie: Oktober 2003
Welkom Energie is failliet. Ik heb er maar vast een los topic aan gewaagd: Afwikkeling faillissement Welkom Energie

Lekker!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 09:24
Toen ik bij energieflex zat kon ik officieel ook niet weg, maar omdat ik van te voren aangevraagd had kon het ineens wel !(nooit meer wat van gehoord)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hi-Sintar
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 21-04 20:09
Ik zit pas sinds half augustus bij ze en had dus nog een contract lopen tot volgend jaar augustus, jammer dit. Ik ben benieuwd wat er gaat gebeuren met de betaalde voorschotten en wat voor contract Eneco gaat aanbieden. Is het verstandig om het voorschot van komende maand (wordt volgende week afgeschreven) te storneren? Of kan ik hiermee in de problemen komen omdat de klanten door Eneco zijn overgenomen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 479106

Ik had een jaarcontract tot februari een zou 180 euro cashback krijgen. Kan ik nu natuurlijk naar fluiten. Heel gek en leerzaam dat je als kleine consument niet ook financieel beschermd bent tegen dit soort situaties.

Kan ik niet gewoon zelf een laatste maandbedrag storneren of niet betalen?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• basvn
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 11:51

basvn

Breezand - NHN

Hi-Sintar schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 10:43:
Ik zit pas sinds half augustus bij ze en had dus nog een contract lopen tot volgend jaar augustus, jammer dit. Ik ben benieuwd wat er gaat gebeuren met de betaalde voorschotten en wat voor contract Eneco gaat aanbieden. Is het verstandig om het voorschot van komende maand (wordt volgende week afgeschreven) te storneren? Of kan ik hiermee in de problemen komen omdat de klanten door Eneco zijn overgenomen?
Alles wat je kan storneren, zou ik zo snel mogelijk terug halen voor de termijn verloopt.
het ''mag'' dan wel niet. maar anders ben je het waarschijnlijk kwijt.
het zal verrekend worden, maar je verbruik is waarschijnlijk lager als je termijn. en dat zal je niet terug krijgen bij faillissement

[ Voor 3% gewijzigd door basvn op 27-10-2021 10:45 ]

3000Wp oost-west pvoutput.org | 550Wp zuid | SSW: Atlantic Explorer 3 200L pvoutput.org| Mitsubishi SRK 35ZS-S pvoutput.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mwa
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 22-04 21:39

mwa

Napsju schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 10:40:
Welkom Energie is failliet. Ik heb er maar vast een los topic aan gewaagd: Afwikkeling faillissement Welkom Energie
:( :( :( :( :( Nu maar hopen dat ik mijn opgebouwde "tegoed" terug krijg op een of andere manier. Ik vrees het ergste.

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• Kees-Jan
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 11-04 13:34
Ik heb net de incasso machtiging van WelkomEnergie geblokkeerd (die schrijven rond de 28e vd maand af) en de laatste termijn van september terug-geboekt (gestorneerd)...

Damage Control

the older I get, the better I was...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mwa
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 22-04 21:39

mwa

Ook ik zit bij Welkom (jaarcontract van afgelopen mei tot komende mei) en heb dus genoeg tegoed daar uitstaan vanwege de warme maanden. Hoop dat ik niet naar dit geld kan fluiten.

En storneren, is dat wel verstandig? Wil geen extra gedoe uiteraard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basvn
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 11:51

basvn

Breezand - NHN

Welkom Energie incasseert geen betalingen meer voor de maand november. Welkom Energie heeft aangegeven een eindafrekening te versturen aan alle klanten. Zo weet u of u nog geld tegoed heeft van Welkom Energie. Of dat u nog geld moet bijbetalen. Door de geldproblemen van Welkom Energie is het nog niet duidelijk of u dit geld ook terugkrijgt.
Bericht ACM

3000Wp oost-west pvoutput.org | 550Wp zuid | SSW: Atlantic Explorer 3 200L pvoutput.org| Mitsubishi SRK 35ZS-S pvoutput.org

Acties:
  • +24 Henk 'm!

• s020506
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 12:24
Wat een timing. 3 weken geleden contact opgezegd, vanmorgen het teveel betaalde voorschot terug gekregen. Precies op tijd dus 😊

PVoutput , Quatt L/W warmtepomp met alleen radiatoren, T6 thermostaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fzim
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 08:32
Ik had een jaarcontract tot eind november. De overstap naar een andere leverancier al in september aangevraagd. Hopelijk kan dat doorgang vinden. Zojuist de laatste incasso teruggeboekt, ik had een best wel flink positief saldo opgebouwd het afgelopen jaar. :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ora et Labora
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22-04 14:10
Ik zit in dezelfde situatie....

Who's general failure, and why is he reading my disk?

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Kees-Jan
Ik heb net de incasso machtiging van WelkomEnergie geblokkeerd (die schrijven rond de 28e vd maand af) en de laatste termijn van september terug-geboekt (gestorneerd)...

Damage Control

Edit: stornering is gelukt, geld staat al terug op m'n rekening :*) O-)

[ Voor 16% gewijzigd door Kees-Jan op 27-10-2021 11:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Admin
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 10:54
Volgens hun website niet, daar staat wel wat info over deze scenarios.

TL;DR; niet storneren, afrekening krijg je binnen 42 dagen ná 31 oktober, welkomstbonus kan je naar fluiten, termijnbedragen en andere tegoeden nog niet duidelijk. Eneco sluit een nieuw contract met je af (tegen huidige tarieven...)

https://welkom-energie.nl/ondersteuning/faq/
Ik heb nog een bedrag tegoed van Welkom Energie, wat nu?
Uiterlijk maandag 1 november 2021 verwachten we hier meer over te kunnen delen.
Ik wil mijn termijnbedragen storneren
Dat is niet handig en zeker niet in uw voordeel. Het gebruikelijke maandbedrag over de maanden
september en oktober is respectievelijk eind augustus en eind september van uw bankrekening
afgeschreven. U hebt daar ook energie voor geleverd gekregen. Het maandbedrag voor de maand
november is niet meer bij u geïncasseerd en zal ook niet meer door Welkom Energie bij u worden
geïncasseerd. Er is dus geen reden om betalingen te storneren.
Moet ik mijn (termijn)nota nog betalen?
Openstaande nota’s over de termijnen tot en met oktober moeten nog worden voldaan. De
maandtermijn van november is niet meer door Welkom Energie bij u in rekening gebracht.
Wat gebeurt er met mijn welkomstbonus?
Bij het intrekken van de leveringsvergunning wordt u contract beëindigd. Dit staat in de Algemene
Voorwaarden van Energie Nederland. Dat betekent dat uw contract niet uitgevoerd kan worden en
dat u niet meer aan de voorwaarden voldoet van het uitkeren van een cashback. We begrijpen dat
dit heel vervelend voor u is.
Wat gebeurt er met te veel betaalde termijnbedragen?
Veranderen mijn tarieven? Ga ik nu meer betalen?
Waarschijnlijk wel. De prijzen zijn momenteel hoog en Eneco of uw andere nieuwe leverancier (de
opzegtermijn van het contract is 30 dagen) zal die ook aan u moeten doorberekenen. Tot maart krijgt
u van Eneco een eerste aanbieding om u de winter door te helpen, daarna volgt een
vervolgaanbieding.

[ Voor 11% gewijzigd door The_Admin op 27-10-2021 10:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soldaatje
  • Niet online
Staan dingen op.
Wanneer krijg ik mijn geld?
Officieel zijn ze nog niet failliet toch? Alleen vergunnning ingetrokken.

[ Voor 66% gewijzigd door Soldaatje op 27-10-2021 10:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hartox
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 21-04 21:57
Ik heb nog een contract t/m april, wel jammer dit.. Wat zal ik doen, storneren of niet?

òÓ - MHI SRK-35-ZSX

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 09:21
Welkomstpremies ben je sowieso kwijt.

Wat betreft de voorschotten: van april t/m september betaalt de doorsnee consument veel meer aan maandelijks voorschot dan dat er verbruikt wordt. Met de afrekening die nu gaat komen, zal er dus een saldo op staan wat aan de consument uitbetaald moet worden. Maar dat geld zal er niet zijn.

Door de laatste betalingen te storneren verklein je het saldo wat je als doorsnee consument nog tegoed hebt. Waarschijnlijk gaat de curator zeuren dat dat storneren niet mocht. Maar nadat de (verplichte!) eindafrekening is ontvangen, kun je er als consument mee schermen dat de gestorneerde bedragen niet verschuldigd waren. (tenzij natuurlijk het gestorneerde bedrag hoger is dan het bedrag wat je momenteel 'tegoed' hebt in geld of energie).

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• abalone
  • Niet online
Ivow85 schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 10:53:
Welkomstpremies ben je sowieso kwijt.

Wat betreft de voorschotten: van april t/m september betaalt de doorsnee consument veel meer aan maandelijks voorschot dan dat er verbruikt wordt. Met de afrekening die nu gaat komen, zal er dus een saldo op staan wat aan de consument uitbetaald moet worden. Maar dat geld zal er niet zijn.

Door de laatste betalingen te storneren verklein je het saldo wat je als doorsnee consument nog tegoed hebt. Waarschijnlijk gaat de curator zeuren dat dat storneren niet mocht. Maar nadat de (verplichte!) eindafrekening is ontvangen, kun je er als consument mee schermen dat de gestorneerde bedragen niet verschuldigd waren. (tenzij natuurlijk het gestorneerde bedrag hoger is dan het bedrag wat je momenteel 'tegoed' hebt in geld of energie).
Precies dit. Storneren heeft dus vaak echt wel zin, in tegenstelling tot wat welkom zelf suggereert. Het is alleen niet in het belang van welkom uiteraard :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Kees-Jan
The_Admin schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 10:52:
[...]

Volgens hun website niet, daar staat wel wat info over deze scenarios.

TL;DR; niet storneren, afrekening krijg je binnen 42 dagen ná 31 oktober, welkomstbonus kan je naar fluiten, termijnbedragen en andere tegoeden nog niet duidelijk. Eneco sluit een nieuw contract met je af (tegen huidige tarieven...)

[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

[...]
Niet storneren? Dank je de koekoek...
Ik heb netto minder verbruikt vanaf 1 juli 2021 tot nu dan dat er afgeschreven is, dus ze mogen gaan rekenen...

[ Voor 9% gewijzigd door Kees-Jan op 27-10-2021 10:58 ]

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• The_Admin
Gelijk de laatste afschrijving van september gestorneerd. Geen moeite mee (deels) bij te betalen als dat nodig zou zijn (normaliter reken je vaak ook met de welkomstbonus die je nu ook niet krijgt), maar sta liever niet achter in de rij om nog wat terug te halen als er niks meer is.

Asociaal? Misschien wel, maar dit wordt zo'n clusterfuck dat liever nu vast eieren voor m'n geld kies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ora et Labora
  • Laatst online: 22-04 14:10
The_Admin schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 10:58:
Gelijk de laatste afschrijving van september gestorneerd. Geen moeite mee (deels) bij te betalen als dat nodig zou zijn (normaliter reken je vaak ook met de welkomstbonus die je nu ook niet krijgt), maar sta liever niet achter in de rij om nog wat terug te halen als er niks meer is.

Asociaal? Misschien wel, maar dit wordt zo'n clusterfuck dat liever nu vast eieren voor m'n geld kies.
Idem. Had een contract per augustus en had 3 betalingen gedaan wat zo'n €100 boven het verbruik zat, ik zal dus iets bij moeten betalen verwacht ik.

Who's general failure, and why is he reading my disk?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_Admin
Soldaatje schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 10:52:
Staan dingen op.

[...]

Officieel zijn ze nog niet failliet toch? Alleen vergunnning ingetrokken.
Officieel niet nee, maar ze zullen de nodige voorschotten terug moeten betalen, niks komt meer binnen, reserves zijn waarschijnlijk al opgegaan aan inkoop tegen huidige tarieven (anders grijpt ACM niet in), mensen gaan storneren etc. Die gaan echt wel rap op de fles.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ep Woody
  • Laatst online: 19-04 17:04

Maak je eigen afrekening voor je storneerd

Maak voor jezelf even de berekening wat de jaarafrekening volgens jou ongeveer zou worden (zonder welkomskorting) en hoeveel voorschot je hebt betaald. Dan kun je ook zien hoeveel je te veel of te weinig hebt betaald en kun je dat ook melden richting de curator als die begint te zeuren.

[ Voor 8% gewijzigd door Ep Woody op 27-10-2021 11:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henri8096
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11:48

henri8096

BIM is not a software!

|:( verdorie net in augustus overgestapt voor tarieven zoals ze in juni waren . . . . .
Dat wordt het huidige maanbedrag x 2 . . . . . . . .

--Stuck in the Apple Ecosystem (and happy about it).--

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yorinn
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

Yorinn

Moderator General Chat

XOPIUM

Modbreak:Zoals bij elk (aankomend) faillissementstopic, gelden ook hier een aantal regels;

Wat nadrukkelijk niet de bedoeling is:
  • De welbekende "ja ik ook"-reacties. Deze worden zonder pardon de Trashcan ingegooid.
  • Flamen, trollen, of andersoortig ononderbouwd ranten richting Welkom Energie.
  • Gooien met 'modder'.
  • Het posten van privé NAW gegevens van de eigenaar en/of medewerkers is niet toegestaan.
  • Algemene discussie over andere faillissementen
  • Geen posts over overstappen enz. Dit is gewoonweg offtopic.
  • Reageer constructief of reageer niet. Het is hier geen chatbox.
  • Simpele vragen over de tarieven hoeven niet gesteld te worden.
  • Al het andere wat volgens de diverse FAQ's en policy's niet toegestaan is.

Wat wij wel graag zien:
  • Houd de discussie hier netjes.
  • Reageer beargumenteerd.
  • Post alleen als je daadwerkelijk iets toe te voegen hebt.

Posts die hier niet aan voldoen zullen worden verwijderd.

After Hours | Dawn FM | Hurry Up Tomorrow
Tweakers Discord || Mijn V&A ads

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_Admin
TT misschien wel even aanpassen? Feitelijk zijn ze nog niet failliet en heeft 'alleen' de ACM maar de vergunning ingetrokken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OMD
  • Laatst online: 08:54

OMD

De vergunning is toch ingetrokken? Ze zijn niet failliet volgens mij. Als je nu dus bedragen storneert en je voorschot niet betaald dan krijg je dat gewoon op je bord bij de eindafrekening lijkt mij? Of werkt het niet zo?

R7 5800X3D // Dark Rock rock 4 // MSI B450 Tomahawk Max // 32Gb Corsair Vengeance // BeQuiet Pure Base 500FX // MSI RTX3080 Suprim X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yorinn
  • Niet online

Yorinn

Moderator General Chat

XOPIUM

The_Admin schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 11:01:
TT misschien wel even aanpassen? Feitelijk zijn ze nog niet failliet en heeft 'alleen' de ACM maar de vergunning ingetrokken.
Check.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyberMania
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 05-12-2021
CyberMania schreef op zondag 19 september 2021 @ 17:59:
Ben benieuwd of we nog prijsvechters het loodje zullen zien gaan leggen door te veel lange goedkope contracten het afgelopen jaar en nu duur moeten inkopen.
Well there we have it: Welkom Energie omgevallen.

Acties:
  • +24 Henk 'm!

• The_Admin
Ik zou overigens iedereen aanraden nog snel even in te loggen op de https://wij.welkom-energie.nl/ portal en je tariefblad, overeenkomsten, facturen etc. te downloaden en wat screenshots te maken van de meterstanden zoals ze bij hen bekend zijn/waren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robertpNL
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Kees-Jan schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 10:49:

Damage Control
Je krijgt nog een eindafrekening van WelkomEnergie dus a.s. betalingen die je blokkeert of storneert mag je straks met de afrekening betalen. Het heeft dus geen zin om te blokkeren of te storneren. Je afrekening wordt hoger.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Kees-Jan
OMD schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 11:02:
De vergunning is toch ingetrokken? Ze zijn niet failliet volgens mij. Als je nu dus bedragen storneert en je voorschot niet betaald dan krijg je dat gewoon op je bord bij de eindafrekening lijkt mij? Of werkt het niet zo?
Ja, maar de meesten betalen (in de zomer) méér dan de daadwerkelijke kosten.

Bij de eindafrekening kunnen ze het verbruik en de termijnbetalingen, al-dan-niet gestorneerd, berekenen.

En dan nog, ik betaal in deze situatie liever bij dan dat ik teveel betaald heb en door failissement niet meer terugkrijg ;)

[ Voor 10% gewijzigd door Kees-Jan op 27-10-2021 11:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-8one
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 25-03 17:15

T-8one

take it easy, take a sisi

The_Admin schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 11:04:
Ik zou overigens iedereen aanraden nog snel even in te loggen op de https://wij.welkom-energie.nl/ portal en je tariefblad, overeenkomsten, facturen etc. te downloaden en wat screenshots te maken van de meterstanden zoals ze bij hen bekend zijn/waren.
Goeie tip.

Ik kan mijn termijn bedrag helaas niet meer aanpassen, anderen wel?

GP 32 the most powerfull handheld in the world :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• abalone
  • Niet online
robertpNL schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 11:05:
[...]

Je krijgt nog een eindafrekening van WelkomEnergie dus a.s. betalingen die je blokkeert of storneert mag je straks met de afrekening betalen. Het heeft dus geen zin om te blokkeren of te storneren. Je afrekening wordt hoger.
Je afrekening wordt hoger idd. Maar daar staat tegenover dat mensen in de zomer veel meer betaald hebben dan gebruikt. Zij hoeven dus op de afrekening niet bij te betalen maar krijgen terug, ergo ze kunnen naar dat geld fluiten. Door storneren beperken ze de schade. Voor hen heeft het wel degelijk zin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
*knip* "ik ook"-reacties voegen niets toe aan de discussie.

[ Voor 84% gewijzigd door Yorinn op 27-10-2021 11:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Admin
T-8one schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 11:07:
[...]

Goeie tip.

Ik kan mijn termijn bedrag helaas niet meer aanpassen, anderen wel?
Nope, ook geprobeerd :D Het zou niet uit moeten maken, ze zeggen niet meer te incasseren einde van deze maand. Voor de zekerheid ze wel even als incassant geblokkeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s020506
mwa schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 10:48:
[...]

:( :( :( :( :( Nu maar hopen dat ik mijn opgebouwde "tegoed" terug krijg op een of andere manier. Ik vrees het ergste.
Ze zijn nog niet failliet, alleen hun licentie is ingetrokken. Misschien krijg je nog iets terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
  • Laatst online: 22-04 23:15
abalone schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 11:08:
[...]

Je afrekening wordt hoger idd. Maar daar staat tegenover dat mensen in de zomer veel meer betaald hebben dan gebruikt. Zij hoeven dus op de afrekening niet bij te betalen maar krijgen terug, ergo ze kunnen naar dat geld fluiten. Door storneren beperken ze de schade. Voor hen heeft het wel degelijk zin.
Ik denk dat het spannend wordt. Als je leverancier failliet gaat ben je je teveel betaalde termijnbedrag kwijt. Dus stel : je hebt een termijnbedrag van 150 euro en je bent in juni ingestapt. Dan ben je de sjaak want je eigenlijke verbruik is minder.

Maar Welkom Energie is niet failliet, hun vergunning is ingetrokken. Dat is denk ik een andere situatie.

Edit:
Het feit dat Welkom Energie in financiële problemen zit kan ook gevolgen hebben voor klanten die nog geld tegoed hebben van het bedrijf. Als zij bijvoorbeeld een hoog termijnbedrag vooruit hebben betaald of nog een welkomstbonus of cashback tegoed hebben, zullen zij dit geld mogelijk niet ontvangen. Welkom Energie heeft wel toegezegd dat alle klanten een eindafrekening krijgen van het bedrijf, zodat het voor de consument in elk geval duidelijk is of hij nog geld tegoed heeft van Welkom Energie, of nog moet bijbetalen.

[ Voor 26% gewijzigd door asing op 27-10-2021 11:14 ]

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BaBoK
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 10:09
Kees-Jan schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 10:49:

Damage Control
Hetzelfde gedaan, zojuist. Had voorschot al op minimaal gezet, heb enkel gas verbruikt sinds maart en geen stroom ivm zonnepanelen, hopen dat we terug krijgen..

Al contact opgenomen met Eneco?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CyberMania
*knip* Offtopic.

[ Voor 116% gewijzigd door Yorinn op 27-10-2021 12:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robertpNL
  • Niet online
abalone schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 11:08:
[...]

Ze zijn niet failliet. Als jij in de zomer nauwelijks gas hebt gebruikt, en je zou teveel hebben betaald, wordt dat straks gewoon verrekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees-Jan
BaBoK schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 11:15:
[...]

Hetzelfde gedaan, zojuist. Had voorschot al op minimaal gezet, heb enkel gas verbruikt sinds maart en geen stroom ivm zonnepanelen, hopen dat we terug krijgen..

Al contact opgenomen met Eneco?
Uh, nee. Onderliggende reden waarom "men" dat zou moeten doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fzim
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 08:32
Op 15 oktober was er bij de ACM al akkoord gevraagd voor de overname (van het klantenbestand) van Welkom Energie door Eneco. Dat had met een vooruitziende blik al een waarschuwing kunnen zijn voor het komende leveringsprobleem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wceend
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 04-04 15:45

[ Voor 80% gewijzigd door Yorinn op 27-10-2021 11:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• abalone
  • Niet online
Uit het ad.nl artikel
En wie nog geld tegoed heeft van Welkom Energie, bijvoorbeeld een welkomstbonus of omdat er een hoog termijnbedrag vooruit is betaald, ziet dit geld mogelijk niet terug. Welkom Energie heeft wel toegezegd dat alle klanten een eindafrekening krijgen van het bedrijf.
Met andere woorden: we sturen netjes een afrekening waarop staat hoeveel geld je van ons terug zou moeten krijgen maar wat we door wanbeleid verbrast hebben 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morpheusk
  • Registratie: April 2008
The_Admin schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 11:08:
[...]

Nope, ook geprobeerd :D Het zou niet uit moeten maken, ze zeggen niet meer te incasseren einde van deze maand. Voor de zekerheid ze wel even als incassant geblokkeerd.
Paar weken terug al het bedrag verlaagd. Maar heb nog een ouderwetse meter. Dus een hogere gasstand is zo opgegeven ;)

Hier stond een link voor een Goldcard 1 jaar gratis + 20.000 punten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• menzo
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 07:11

[ Voor 75% gewijzigd door Yorinn op 27-10-2021 11:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wceend
abalone schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 11:22:
Uit het ad.nl artikel

[...]

Met andere woorden: we sturen netjes een afrekening waarop staat hoeveel geld je van ons terug zou moeten krijgen maar wat we door wanbeleid verbrast hebben 8)7
als dat er al komt dan misschien van de curartor want als 90.000 klanten gaan storneren is het daar vandaag nog afgelopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• abalone
  • Niet online
Wceend schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 11:23:
[...]

als dat er al komt dan misschien van de curartor want als 90.000 klanten gaan storneren is het daar vandaag nog afgelopen.
Er was al te weinig geld om door te gaan en aan de verplichtingen te voldoen. Daar zijn de storneringen zeker niet alleen verantwoordelijk voor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jbdeiman
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 10:39
Wceend schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 11:23:
[...]

Tjah, maar geef die maar eens ongelijk, je wordt als consument nergens voor beschermd en gewoon. Keihard genaaid.
Dubbel omdat men niet goed omgaat met reserves (gas) en niet tijdig inkoopt en nu met de gebakken peren zit.
Ons contract liep tot mei komend jaar dus eigenlijk al 6 maanden teveel betaald als 'voorschot' op de winterperiode.

[ Voor 14% gewijzigd door jbdeiman op 27-10-2021 11:29 ]

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Soldaatje
  • Niet online
Wel slim om het nieuws vandaag uit te brengen, gisteren kon je nog een extra maand storneren.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wceend
Soldaatje schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 11:26:
Wel slim om het nieuws vandaag uit te brengen, gisteren kon je nog een extra maand storneren.
lijkt dus een vooropgezet plan om dit zo te doen.
Eneco wilde ook eerste Welkom overnemen maar neemt dus nu zo (met medewerking van de ACM) alleen de klanten over.
Die C van ACM slaat dus niet op Consument ben ik bang. Alles voor de markt en de grote jongens.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Klanten krijgen van Eneco namelijk een nieuw contract op basis van de huidige, en dus waarschijnlijk hogere, energieprijzen.
Als ik dit lees denk ik al snel wel een makkelijke manier om veel mensen aan nieuwe contracten (hogere prijzen) te helpen.
Vaak zijn de prijsvechter aanbieders onderdeel van andere moeder bedrijven, powerpeers is van Vattenfall bijvoorbeeld.
Als ze veel klanten hebben met 3 jaar contracten met lage tarieven gaan ze natuurlijk nat. De keus voor het laten omvallen van een bedrijf is dan mogelijk wat makkelijker gemaakt om ze vervolgens weer bij een andere aanbieder binnen te halen.

Of denk ik te zwart/wit ?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Ruben0s
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 22-04 21:46
Mag hopen dat de directeur van Energieflex en nu Welkom Energie niet wederom een energiebedrijf opricht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thunder8
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22-04 16:02

thunder8

Het gedonder begint weer.

Fzim schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 11:21:
Op 15 oktober was er bij de ACM al akkoord gevraagd voor de overname (van het klantenbestand) van Welkom Energie door Eneco. Dat had met een vooruitziende blik al een waarschuwing kunnen zijn voor het komende leveringsprobleem?
Als Eneco het (klantenbestand) overneemt, dan zou je toch ook verwachten dat ze bestaande contracten zouden kunnen honoreren, maar dat er alleen een andere naam boven staat. Vind het een beetje vreemd dat de ACM dat niet bedingt als voorwaarde, omdat de consumenten die hun energie via Welkom Energie kregen nu uiteindelijk de pineut zijn met veel hogere tarieven.

PSN-ID: Thunder76nl | Twitch: LaBestiaNeraNL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbdeiman
Viper® schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 11:29:
[...]

Als ik dit lees denk ik al snel wel een makkelijke manier om veel mensen aan nieuwe contracten (hogere prijzen) te helpen.
Vaak zijn de prijsvechter aanbieders onderdeel van andere moeder bedrijven, powerpeers is van Vattenfall bijvoorbeeld.
Als ze veel klanten hebben met 3 jaar contracten met lage tarieven gaan ze natuurlijk nat. De keus voor het laten omvallen van een bedrijf is dan mogelijk wat makkelijker gemaakt om ze vervolgens weer bij een andere aanbieder binnen te halen.

Nee hoor helemaal niet, maar door ze juridisch wel helemaal los te trekken kan je ze gewoon op de fles laten gaan zonder gevolgen voor het erachter zittende moederconcern.
thunder8 schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 11:30:
[...]

Als Eneco het (klantenbestand) overneemt, dan zou je toch ook verwachten dat ze bestaande contracten zouden kunnen honoreren, maar dat er alleen een andere naam boven staat. Vind het een beetje vreemd dat de ACM dat niet bedingt als voorwaarde, omdat de consumenten die hun energie via Welkom Energie kregen nu uiteindelijk de pineut zijn met veel hogere tarieven.
Nee natuurlijk niet. Eneco zal keihard piepen dat dat niet kan en ze het dan niet zullen overnemen. Dus betaal je het volledige bedrag want ze zullen als winstgevend bedrijf natuurlijk nooit iets doen voor de consument.

[ Voor 30% gewijzigd door jbdeiman op 27-10-2021 11:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ep Woody
  • Laatst online: 19-04 17:04
[...]

Als dat het idee was dan zouden er veel vaker en veel meer bedrijven omvallen. Het lijkt leuk, maar ik geloof niet in opzet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
jbdeiman schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 11:31:
[...]

Nee hoor helemaal niet, maar door ze juridisch wel helemaal los te trekken kan je ze gewoon op de fles laten gaan zonder gevolgen voor het erachter zittende moederconcern.
Niet ongewoon bij bedrijven en op zich niks mis mee. Behalve als er natuurlijk moedwillig wanbeleid is gevoerd.
De ACM zou zich hard moeten maken dat de huidige contracten as is overgenomen worden door Eneco. Maar goed, dat gaat natuurlijk niet gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyberMania
Voor wie geïnteresseerd is, hier het originele besluit van de ACM uit 2019 om de vergunning te verlenen.

https://www.acm.nl/sites/...energie-elektriciteit.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mania-92
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 06:33
robertpNL schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 11:19:
[...]

Ze zijn niet failliet. Als jij in de zomer nauwelijks gas hebt gebruikt, en je zou teveel hebben betaald, wordt dat straks gewoon verrekend.
Mits Welkom Energie genoeg geld in kas heeft om aan die verplichtingen verdoen.. Maar de ACM neemt zo'n beslissing niet voor niets, waarschijnlijk heeft Welkom Energie vrij weinig meer in kas.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• The_Admin
Viper® schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 11:34:
[...]

Niet ongewoon bij bedrijven en op zich niks mis mee. Behalve als er natuurlijk moedwillig wanbeleid is gevoerd.
De ACM zou zich hard moeten maken dat de huidige contracten as is overgenomen worden door Eneco. Maar goed, dat gaat natuurlijk niet gebeuren.
Mjah is ook ergens wel logisch, je zou voor zoiets eerder een 'potje' bij de overheid of de brancheorganisatie moeten hebben. Het zou zuur zijn als Eneco gedwongen wordt om energie onder de kostprijs te leveren omdat een concurrent van ze de boel niet op orde heeft en op de fles gaat. Krijg je ook een mooi domino-effect van vrees ik.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• celshof
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22-04 09:40
Voor de mensen die aangeven dat storneren niet nodig is, hoe zeker ben je dat WelkomEnergie voldoende in kas heeft om alle rekeningen te betalen en alle teveel betaalde voorschoten terug te betalen?
Ik zie ze namelijk geen geld meer binnen krijgen waarvan ze tekorten zouden kunnen betalen.

Als je aan voorschotten meer hebt betaald dan je aan energie gebruikt hebt, ben je gek als je niet storneert zoveel als nodig is om je voorschotten onder je energieverbruik te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• abalone
  • Niet online
[...]

Ik dacht dat er in het geval van een faillissement een soort tendering plaatsvind van het klantenbestand. De ACM maakt een rondje langs de andere energieboeren met de vraag wie het meest biedt voor de klanten. Dat vind de curator ook fijn natuurlijk, kan hij meer schuldeisers afbetalen. Het is dus niet zo dat de failliete toko kiest aan wie hij zijn klantenbestand geeft/verkoopt. Maar hier is (nog) geen sprake van faillissement dus ik weet niet hoe het nu gegaan is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ruben0s
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 22-04 21:46
celshof schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 11:36:
Voor de mensen die aangeven dat storneren niet nodig is, hoe zeker ben je dat WelkomEnergie voldoende in kas heeft om alle rekeningen te betalen en alle teveel betaalde voorschoten terug te betalen?
Ik zie ze namelijk geen geld meer binnen krijgen waarvan ze tekorten zouden kunnen betalen.

Als je aan voorschotten meer hebt betaald dan je aan energie gebruikt hebt, ben je gek als je niet storneert zoveel als nodig is om je voorschotten onder je energieverbruik te krijgen.
Met een negatieve solvabiliteit is er sowieso geen geld. Dat al het geld teruggaat komen is een utopie.
Als consument sta je achterin de rij. Grote kans dat je niks terugkrijgt. Ik zou daarom ook gaan storneren.

[ Voor 10% gewijzigd door Ruben0s op 27-10-2021 11:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevinp
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11-04 11:01
abalone schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 10:28:
[...]

Ik ben toch van mening dat we consumenten beter moeten beschermen tegen dit soort overnames.

Of je neemt over en daarmee de contracten. Of je neemt niet over.

Je kan gas sowieso niet perse heel makkelijk afsluiten dus dat is geen probleem. Je betaald dan gewoon de oude contracturele prijs aan het failliete bedrijf waardoor de curator nog wat geld krijgt.

Kosten zijn dan envetueel voor de leverancier van het gas omdat hij iets levert waarvoor hij niet betaald krijgt.

Ik vind het vreemd dat je mag overnemen maar lekker onder nieuwe voorwaarde.

d'r is maar één ding in het leven wat moet, en dat is dood gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hari-Bo
  • Registratie: Juli 2003
  • Nu online

Hari-Bo

Foutcodefluisteraar

Klopt het dat je pas na 1 December pas mag veranderen van energie leverancier en Eneco geforceerd een maand krijgt ongeacht of je wel/niet wilt overstappen.

Bos Stern Service Mercedes diagnose, coding, navigatie update, ECU/instrumentenpaneel reparatie, sleutel service, km check en Airmatic tuning ook op locatie. Interesse stuur een DM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWayne
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 11:45

[ Voor 90% gewijzigd door Yorinn op 27-10-2021 11:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miliomiliano
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 22-04 15:13
Kevinp schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 11:40:
[...]

Ik ben toch van mening dat we consumenten beter moeten beschermen tegen dit soort overnames.

Je kan gas sowieso niet perse heel makkelijk afsluiten dus dat is geen probleem. Je betaald dan gewoon de oude contracturele prijs aan het failliete bedrijf waardoor de curator nog wat geld krijgt.

Kosten zijn dan envetueel voor de leverancier van het gas omdat hij iets levert waarvoor hij niet betaald krijgt.

Alternatief is dat klanten worden herverdeeld. Dan komen klanten vaak terecht voor elektriciteit bij partij x en voor gas bij partij y. Tegen uiteraard nieuwe tarieven.

In die zin is dit beter voor de klant (maar een nieuw aanspreekpunt en curator krijgt nog wat geld van de nieuwe leverancier).

Gigabyte B550 Aorus Pro, AMD Ryzen 5900X, Gigabyte RTX 3080 Gaming OC 10G, G.Skill DDR4 3600C16D-32GTZNC (2x16GB), Samsung 980 Pro

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thunder8
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22-04 16:02

thunder8

Het gedonder begint weer.

jbdeiman schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 11:31:
[...]

Nee natuurlijk niet. Eneco zal keihard piepen dat dat niet kan en ze het dan niet zullen overnemen. Dus betaal je het volledige bedrag want ze zullen als winstgevend bedrijf natuurlijk nooit iets doen voor de consument.
Dan is er sowieso geen enkele reden om een dergelijke overname goed te keuren. Een overname hoort zowel de lusten als de lasten te zijn. De consument wint helemaal niets bij een dergelijke overname, als de bestaande contracten niet gehonoreerd worden. En er zelfs geen restitutie plaatsvind van teveel betaalde voorschotten. Enige "voordeel" is dat Eneco tot 90.000 extra klanten heeft tegen de huidige tarieven. Mag hopen dat alle klanten voor een andere leverancier kiezen buiten Eneco, want dit soort overnames zijn moreel gezien dan ook failliet.

Daarnaast mogen van mij de oud bestuurders van Welkom Energie ook aangepakt worden voor mismanagement of in ieder geval een langdurig beroepsverbod in dezelfde sector.

PSN-ID: Thunder76nl | Twitch: LaBestiaNeraNL

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wceend
[...]

Bedenk dat Eneco je ook nog extra kan naaien door vrolijk absurde prijzen voor gas en electra te rekenen.
Wie verbied hen om in die 30 dagen €10,- per kuub gas te rekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robertpNL
  • Niet online
Mania-92 schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 11:35:
[...]

Mits Welkom Energie genoeg geld in kas heeft om aan die verplichtingen verdoen.. Maar de ACM neemt zo'n beslissing niet voor niets, waarschijnlijk heeft Welkom Energie vrij weinig meer in kas.
ACM trekt de vergunning in op hun verzoek. Zij willen dit afgehandeld hebben voordat ze eventueel echt failliet raken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Mania-92 schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 11:35:
[...]

En in het verlengde: licentie laten intrekken en klanten overhevelen naar een andere toko is leuk en aardig, maar er zijn nog gewoon overeenkomsten met consumenten die niet zomaar verdwijnen. Dus als iemand zijn geld voor een cashback of eindafrekening opeist kunnen ze weinig anders dan faillisement aanvragen.

Ze hebben schulden, geen geld, en ook geen inkomsten, zelfs niet eens een licentie om dat te proberen. Nu nog een nette eindafrekening verwachten is wel heel optimistisch.
robertpNL schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 11:43:
ACM trekt de vergunning in op hun verzoek. Zij willen dit afgehandeld hebben voordat ze eventueel echt failliet raken.
Ja, en waar gaan ze dat geld voor een eindafrekening vandaan toveren?

Faillisement is de afhandeling als je niet meer aan je schulden kan voldoen.

[ Voor 18% gewijzigd door bwerg op 27-10-2021 11:45 ]

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• celshof
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22-04 09:40
[...]

Alhoewel het vreemd aanvoelt, wat zou je doen als niemand wil overnemen obv de bestaande contracten? Sluit je dan iedereen maar af?
Of moeten we een opslag op de energierekening creeeren, voor compensatie voor de geraakte klanten bij een bankroet?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• tomic
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22-04 21:32

tomic

Smexylittlebabe!

Wat een naaistreek zeg om 1 dag na het verstrijken van de incassotermijn het bericht naar buiten te brengen. Je kunt dus fluiten naar je betaalde voorschotten en alleen de laatste termjin laten storneren.

Vragen:
  1. Eneco mag contract tegen huidige prijzen aanbieden tot 1 december. Je wordt dus een maand gedwongen hun diensten af te nemen?
  2. Hoe kunnen ze een eindafrekening sturen als je nog een ferraris meter hebt?

Toch maar een weblog?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-8one
  • Laatst online: 25-03 17:15

T-8one

take it easy, take a sisi

[ Voor 90% gewijzigd door Yorinn op 27-10-2021 11:47 ]

GP 32 the most powerfull handheld in the world :P

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• KNed
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 12:16
[...]

Dan wil natuurlijk geen enkele partij de boel overnemen, wordt alleen maar verliesgevend.

En wie moet er dan uiteindelijk voor opdraaien? de overheid? Dan betalen jij en ik het gewoon zelf via de belasting...

Het is heel vervelend maar je kan nou eenmaal niet alle zaken in het leven indekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s020506
bwerg schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 11:44:
[...]

En in het verlengde: licentie laten intrekken en klanten overhevelen naar een andere toko is leuk en aardig, maar er zijn nog gewoon overeenkomsten met consumenten die niet zomaar verdwijnen. Dus als iemand zijn geld voor een cashback of eindafrekening opeist kunnen ze weinig anders dan faillisement aanvragen.

Ze hebben schulden, geen geld, en ook geen inkomsten, zelfs niet eens een licentie om dat te proberen. Nu nog een nette eindafrekening verwachten is wel heel optimistisch.

[...]

Ja, en waar gaan ze dat geld voor een eindafrekening vandaan toveren?

Faillisement is de afhandeling als je niet meer aan je schulden kan voldoen.
In de faq op hun website staat dat met het intrekken van de licentie het contract niet meer geldig is. En dat je dus geen recht meer hebt op de cashback. Dus de vraag is of er genoeg geld is voor iedereen. Het voorschot van de klanten zal waarschijnlijk wel als laatste in de rij komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietje63
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09:31

pietje63

RTFM

Wat het extra zuur maakt is dat het voorschot is berekend op het gemiddelde in een jaar. In winter ligt gebruik (van gas) veel hoger. Dus voor de meeste mensen zal gelden: meer betaald dan gebruikt, dus nog geld tegoed. Maar zoals ik het lees kun je naar dat geld fluiten.

Wat het bijzondere is, is dat "agressief ondernemen" wordt beloond:
- contract met consument voor lange termijn, inkopen op korte termijn. Bij prijsdagling winst, bij prijsstijging failliet.

Evenzo bij de inkoop door consumenten
- contract voor korte termijn. Bij prijsdaling profiteren van lage prijs. Bij prijsstijging met hangende pootjes naar overheid kijken

Het enige dat dan wringt is dat je als consument niet (goed) kunt zien welk (inkoop) beleid de ondernemer heeft. Dus denk je voor zekerheid te kiezen (contract lange termijn), maar spiegelt de ondernemer dat niet, dan ben je alsnog de cigaar

De grootste Nederlandstalige database met informatie over computers met zoekfunctie!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barns
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 22-04 13:43

[ Voor 86% gewijzigd door Yorinn op 27-10-2021 11:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yorinn
  • Niet online

Yorinn

Moderator General Chat

XOPIUM

Modbreak:Nogmaals het verzoek om "ik ook"-reacties en meldingen dat je gestorneerd hebt achterwege te laten, zoals ook eerder in een modbreak is gevraagd en in de topicwaarschuwing staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbdeiman
KNed schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 11:46:
[...]

Dan wil natuurlijk geen enkele partij de boel overnemen, wordt alleen maar verliesgevend.

En wie moet er dan uiteindelijk voor opdraaien? de overheid? Dan betalen jij en ik het gewoon zelf via de belasting...

Het is heel vervelend maar je kan nou eenmaal niet alle zaken in het leven indekken.
Dat klopt en moet je ook niet willen, maar de acm is er ook voor de consument, dus die zou best wat meer hun best kunnen doen dan 'wie wil 90.000 klanten tegen de huidige tarieven overnemen?' Ze kunnen toch bijvoorbeeld een korting afspreken voor de eerste periode ofzo. Of voor mijn part enkele (2) maanden tegen het geldend tarief zoals met in dit geval Welkom energie en daarna tegen het actuele tarief? Dan worden grotere bedrijven er niet eens veel minder van, maar is de consument wel een beetje beschermd.
Nu is het gewoon zo dat bedrijven en overheden eerst gecompenseerd worden, de consument is de dupe, maar wie zorgt dat de economie blijft draaien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B2
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22-04 23:19

B2

wa' seggie?

Jammer genoeg vind ik geen opzegging machtiging op de site van Welkom zelf. De procedure is nu dat je hun een “Rode Kaart” moet sturen om niet langer te mogen incasseren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trousercough
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 04-03 04:47
B2 schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 11:51:
Jammer genoeg vind ik geen opzegging machtiging op de site van Welkom zelf. De procedure is nu dat je hun een “Rode Kaart” moet sturen om niet langer te mogen incasseren?
Als ik het goed lees gaan ze nog een eindafrekening opmaken en moeten ze dus, afhankelijk van of dit een bijbetaling/terugbetaling is, nog de machtiging aanhouden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thijskoman
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 21-09-2023
Je kan eventueel via je internetbankieren een aangekondigde incasso of het rekeningnummer blokkeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B2
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22-04 23:19

B2

wa' seggie?

Trousercough schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 11:53:
[...]

Als ik het goed lees gaan ze nog een eindafrekening opmaken en moeten ze dus, afhankelijk van of dit een bijbetaling/terugbetaling is, nog de machtiging aanhouden.
Ok, dan wordt het de geplande incasso van deze maand in de gaten houden. Helaas staat deze hier nog niet als gepland dus kan hem niet alvast tegenhouden. Afgelopen maand nog kunnen storneren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t14wo
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 09:17
Bel je bank, die kan je verder helpen met de intrekking van de machtiging.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 10:57
tomic schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 11:44:
[...]

Wat een naaistreek zeg om 1 dag na het verstrijken van de incassotermijn het bericht naar buiten te brengen. Je kunt dus fluiten naar je betaalde voorschotten en alleen de laatste termjin laten storneren.
Dat dit liep was natuurlijk al bekend: https://www.acm.nl/nl/pub...nemen-concentratiemelding. Verder denk ik niet direct dat het een 'naaistreek' is, ik vind het eerlijk gezegd vrij logisch het zo te doen, daar de kans vergroot op een nog enigzins nette afwikkeling. Let wel, vergroot, ik verwacht niet dat er volledig zonder kleerscheuren uitgekomen zal worden.
Vragen:
  1. Eneco mag contract tegen huidige prijzen aanbieden tot 1 december. Je wordt dus een maand gedwongen hun diensten af te nemen?
  2. Hoe kunnen ze een eindafrekening sturen als je nog een ferraris meter hebt?
1: Volgens mij is dat zelfs wettelijk zo geregeld dat je bij een faillissement minimaal 1 maand bij de overnemende partij zit.
2. Dan zal je de meterstanden op moeten geven en mochten ze je niet geloven kunnen dit uiteraard controleren door zelf een opname te komen doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t14wo
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 09:17
Trousercough schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 11:53:
[...]

Ik zou dat risico niet lopen. Geld terug ga je natuurlijk nooit meer krijgen, en als je nog moet betalen, kunnen ze gewoon een rekening sturen waarna je zelf het geld overmaakt. Een incasso is er vooral voor gemak maar is zeker geen noodzaak.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mmmmmark
  • Laatst online: 20-04 10:02
Dit is al de tweede keer (eerder energieflex) dat dit “trucje” wordt toegepast. Wat heeft de eigenaar hier precies aan?

Ik zat eerder bij energieflex en raad iedereen om zsm alles wat je kan later storneren te storneren. Dit heb ik zelf destijds wel gedaan (ook al mocht dit niet) en nooit meer wat van gehoord. Scheelde voor mij toch 2 of 3 termijnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sambalbaj
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Je kan ook de eerste 10 pagina's op Afhandeling faillissement EnergieFlex lezen.
Dit gaat precies dezelfde kant uit.

En don't blame Eneco. Er wordt een partij aangewezen om de leveringszekerheid aan de klanten van Welkom te garanderen. Die zitten hier echt niet op te wachten, zeker niet nu. De partij bij Energieflex is er ook niet financieel wijzer van geworden en is er nog steeds mee bezig

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SidewalkSuper
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 10:10
Dit kon je natuurlijk al mijlenver zien aankomen de afgelopen weken. Erg vervelend voor de mensen die al wat langer een contract bij Welkom hadden. Die hebben mogelijk zelf ook ineens een financieel probleem door het omvallen van Welkom.

Enstroga zal wel snel volgen lijkt me. Welke partij zetten we nog meer het geld op in?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vatermater
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 22-04 09:38
nvm

[ Voor 99% gewijzigd door vatermater op 27-10-2021 12:03 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• abalone
  • Niet online
mmmmmark schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 11:59:
Dit is al de tweede keer (eerder energieflex) dat dit “trucje” wordt toegepast. Wat heeft de eigenaar hier precies aan?
Privatize the profits and socialize the losses.

Zo lang het goed gaat lekker cashen. Als de tent failliet gaat zijn de klanten de pineut.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• menzo
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 07:11
De website van welkom begint het ook zwaar te krijgen.
Pagina: 1 2 ... 93 Laatste

Let op:
Wat nadrukkelijk NIET de bedoeling is:
De welbekende "ja ik ook"-reacties. Ook meldingen dat je je eindafrekening (van Eneco) hebt of je MOI is goedgekeurd, vallen hieronder. Deze worden zonder pardon verwijderd.
• Flamen, trollen, of andersoortig ononderbouwd ranten richting Welkom Energie of andere partijen.
Slowchat. Reageer constructief of reageer niet. Het is hier geen chatbox. Wil je reageren op meerdere reacties, doe dit dan (het liefst) in één post. Zo blijft het topic overzichterlijker.
• Gooien met 'modder'.
• Het posten van privé NAW gegevens van de eigenaar en/of medewerkers is niet toegestaan.
• Algemene discussie over (andere) faillissementen
• Geen discussies over overstappen enz. Die mag in Overstappen naar een nieuwe energieleverancier worden gevoerd.
• (Algemene) discussie over de energiemarkt mag in Energie - crisis & actualiteit worden gevoerd.
• Al het andere wat volgens de diverse FAQ's en policy's niet toegestaan is.

Wat wij WEL graag zien:
• Houd de discussie hier netjes.
• Reageer beargumenteerd.
• Post alleen als je daadwerkelijk iets toe te voegen hebt.

Feedback op dit topic en elk ander topic binnen SF mag in Shopping Forum - Feedbacktopic. Feedback op individuele moderaties hoort per DM naar de betreffende moderator. Hier is het beiden offtopic.