Dat zijn normaal gesproken geen boedelcrediteuren (uitgezonderd mogelijke kosten die ze maken na uitspreken faillissement, denk aan loon doorbetaling uwv tijdens de opzegtermijn), maar ten aanzien van de vaak grote(re) vorderingen van deze partijen aangaande openstaande bedragen voorafgaand aan faillissement zijn het normaliter preferente schuldeisers.Loading2000 schreef op maandag 26 februari 2024 @ 10:56:
Er zit ongeveer € 450.000 minder in de boedel dan vorige keer, door doorlopende kosten maar ook omdat er een aantal boedelcrediteuren zijn betaald. Ik vraag mij af welke dat zijn, waarschijnlijk de Belastingdienst en/of het UWV.
Boedelcrediteuren zijn normaal gesproken entiteiten die kosten in rekening brengen voor verbintenissen die doorlopen na datum faillissement of door de curator aangegaan zijn na datum failissement noodzakelijk voor het afwikkelen van het faillissement of om bijvoorbeeld door te draaien wanneer er nog zicht is op een overname / doorstart.
Denk hierbij aan salaris curator, huur voor eventuele panden, medewerkers waarvan het contract (nog) niet is opgezegd, externe inhuur, en andere eventuele kosten noodzakelijk voor een correcte afwikkeling of voor de doorlopende bedrijfsvoering wanneer van toepassing.
Alle openstaande verplichtingen van voor datum faillissement zijn volgens mij normaliter geen boedelvordering.
In het financiële verslag kan je zien wat er deze periode is (en in totaal) al is uitbetaald aan boedelvorderingen: https://insolventies.rech...df/16_mne_21_241_F_V_19_B
Groen is volgens mij de laatste periode:

Kijkende naar de rest van het verslag (afhankelijk van natuurlijk de nog lopende procedures omtrent geldigheid van overname contracten e.d.) lijkt het erop dat de uitkering nog wel eens substantieel kan zijn, iets dat bij faillissementen niet vaak voorkomt.
Zo lijkt het aantal preferente vorderingen met +-€2.5 miljoen momenteel best laag. De bank heeft ook liggen slaPen, want is voor +-€11 miljoen schuldeiser, maar heeft geen zekerheden laten stellen zo lijkt het, waardoor ook de bank 'gewoon' een concurrente schuldeiser lijkt te zijn. Waardoor er op dit moment een redelijke pot van +-€15 miljoen mogelijk verdeeld kan worden (als er geen rare dingen meer gebeuren). Bij +- €38 miljoen aan concurrerende vorderingen zou dat +-40% zijn. Nu zal dat in ieder geval door doorlopende kosten nog wel wat lager worden. Maar zelfs als het uiteindelijke maar 25 of 30% zou zijn is dat nog altijd een redelijk bedrag dat je niet bij veel faillissementen ziet.
[ Voor 43% gewijzigd door Dennism op 26-02-2024 18:45 ]
/f/image/42qcxFRZXXfOrMpn4izc9c6s.png?f=fotoalbum_large)