Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LongBowNL
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 21:26
B2 schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 11:54:
[...]

Ok, dan wordt het de geplande incasso van deze maand in de gaten houden. Helaas staat deze hier nog niet als gepland dus kan hem niet alvast tegenhouden. Afgelopen maand nog kunnen storneren.
In de FAQ staat het volgende:
Gaat Welkom Energie het termijnbedrag voor de maand november nog incasseren?

Nee, Welkom Energie incasseert geen termijn meer voor de maand november. Die zal door Eneco
worden geïncasseerd.
Dus je hoeft geen afschrijving van Welkom Energie meer te verwachten. Eneco zal het afschrijven.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Markie001
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 04-02 14:38
Dit zelf destijds meegemaakt met Energieflex.
Mits je zeker weet dat je een positief saldo bij de leverancier hebt, storneren wat er te storneren valt.
Dit is de enige manier om je schade wat te beperken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scoopbles
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12-09 09:22
Balen zeg, mijn contract loopt tot 1 februari 2022. Heeft iemand enig idee wat er gaat gebeuren met teruggeleverde stroom? Mijn stroomverbruik vanaf ingangsdatum contract is -1.700kWh die ik verwacht had de komende maanden te gaan gebruiken. Komt dit te vervallen, of zou Eneco dit kunnen overnemen? Het salderen gaat per jaar lees ik, maar hoe zit dat als je in 1 jaar 2 verschillende energieleveranciers hebt?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• hell4you
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 02:55
Dat is lekker makkelijk.. wij, "de consument" moeten aan alle verplichtingen voldoen om aan het eind van het jaar een welkomstbonus te ontvangen. 1x een probleem, jammer dan. Energieleverancier failiet? Contract wordt opgezegd, alle openstaande kosten moeten worden voldaan en succes met je nieuwe tarieven. Zo kan ik ook afspraken maken.

Zou het niet af te dwingen zijn dat in zo'n geval, al dan niet naar rato, de welkomstbonus toch verrekend wordt in de eindafrekening? Dit is toch pure misleiding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trousercough
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 18-06 11:55
Markie001 schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 12:06:
Dit zelf destijds meegemaakt met Energieflex.
Mits je zeker weet dat je een positief saldo bij de leverancier hebt, storneren wat er te storneren valt.
Dit is de enige manier om je schade wat te beperken.
En onthoudt dat een termijnbedrag een gemiddelde is voor een heel jaar.
Als je in de lente of zomer klant bij hen bent geworden, is de kans groot dat je tot nu toe een positief saldo hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richard
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 01-09 14:12

Richard

Kuru Kuru Kururin

Hiero een nieuwe klant van Welkom; ze zouden 5Dec a.s. starten met leveren (14 dgn bedenktijd is ook voorbij). Ben benieuwd of ze hier een bepaalde procedure of regeling voor gaan hebben/creëren.
Liefste maak ik nu natuurlijk zelf de keuze dan meteen volledig te starten via Eneco.

Drukte op de Website komt waarschijnlijk door het 1200uur Radiojournaal waar werd verwezen naar deze intrekking van vergunning.

20*350ZO45°

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• celshof
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 12-09 13:43
Scoopbles schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 12:07:
Balen zeg, mijn contract loopt tot 1 februari 2022. Heeft iemand enig idee wat er gaat gebeuren met teruggeleverde stroom? Mijn stroomverbruik vanaf ingangsdatum contract is -1.700kWh die ik verwacht had de komende maanden te gaan gebruiken. Komt dit te vervallen, of zou Eneco dit kunnen overnemen? Het salderen gaat per jaar lees ik, maar hoe zit dat als je in 1 jaar 2 verschillende energieleveranciers hebt?
Ik verwacht dat verrekening plaatsvindt per contractdatum. Dus bij Eneco begin je nu op 0.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RodeStabilo
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
hell4you schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 12:07:
Zou het niet af te dwingen zijn dat in zo'n geval, al dan niet naar rato, de welkomstbonus toch verrekend wordt in de eindafrekening? Dit is toch pure misleiding?
Van welk geld moeten ze dat dan doen volgens jou? Vergeet die bonus maar, die ga je niet zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wceend
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 25-08 14:49
sambalbaj schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 12:00:

En don't blame Eneco. Er wordt een partij aangewezen om de leveringszekerheid aan de klanten van Welkom te garanderen. Die zitten hier echt niet op te wachten, zeker niet nu. De partij bij Energieflex is er ook niet financieel wijzer van geworden en is er nog steeds mee bezig
ben ik het niet mee eens. Eneco is al langer bezig om welkom over te nemen. Het zou de ACM sieren dan juist een andere partij aan te wijzen.
In dit geval is Eneco al betrokken dus zeker niet verschoont van blaam.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Onno !
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 22:42
LongBowNL schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 12:05:

Dus je hoeft geen afschrijving van Welkom Energie meer te verwachten. Eneco zal het afschrijven.
Eneco heeft nog geen recht om iets te kunnen incasseren lijkt me. Ze zullen toch voor alle overgenomen klanten een overeenkomst moeten opstellen die de klant mag ondertekenen?

Zelf hebben we sinds mei een contract. Voorschot van 150 euro vond ik veel te hoog, maar nooit mogen bijstellen wie de website. Aangezien we zonnepanelen hebben laten installeren dit jaar zullen we netto nog zo`n 500€ tegoed hebben. Ik heb in ieder geval de laatste incasso van Welkom Energie gestorneerd nu het nog kon.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hell4you
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 02:55
Richard schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 12:10:
ze zouden 5Dec a.s. starten met leveren
Ze stoppen met leveren per 1 november en de contracten worden opgezegd, dus ook die van jou. Ik weet niet of ze jou verplichten om 1 maand over te stappen op Eneco, je hebt in principe nog genoeg tijd om over te stappen, maar Welkom Energie gaat in ieder geval niet leveren.
RodeStabilo schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 12:11:
[...]

Van welk geld moeten ze dat dan doen volgens jou? Vergeet die bonus maar, die ga je niet zien.
Van het geld wat ze wellicht nog van mij denken te ontvangen. Mijn maandbedrag is relatief laag in verhouding tot mijn verbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robertpNL
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
bwerg schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 11:44:
[...]

[...]

Ja, en waar gaan ze dat geld voor een eindafrekening vandaan toveren?

Faillisement is de afhandeling als je niet meer aan je schulden kan voldoen.
En dat is precies wat ze voor willen zijn. Nu kunnen zij alles netjes afhandelen en dan is de schade beperkt vergeleken bij een faillissement. Door nu betalingen te blokkeren breng je de afhandeling in gevaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 19:33
Ik verwacht dat ze dit verrekenen op de eindafrekening, waardoor je x cent per teruggeleverde kWh zal gaan krijgen in plaats van het te kunnen salderen in de winkel helaas. En dan is het natuurlijk nog maar de vraag of ze überhaupt de eindafrekening volledig kunnen terugbetalen als je een positief 'saldo' hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pep_82
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12-09 13:06
abalone schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 12:01:
[...]

Privatize the profits and socialize the losses.

Zo lang het goed gaat lekker cashen. Als de tent failliet gaat zijn de klanten de pineut.
Dit is dus de tweede keer dat hij dit trucje uithaalt. Blijkbaar is hij de eerste keer niet hoofdelijk aansprakelijk gesteld, nu zal de snor ook wel gedrukt worden. Blijkbaar is de ACM hiermee akkoord en wordt dit toegestaan.
Een bijzondere manier van werken... Je moet ook maar zo willen leven, met deze boevenstreken.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

Verwijderd

robertpNL schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 12:14:
[...]

En dat is precies wat ze voor willen zijn. Nu kunnen zij alles netjes afhandelen en dan is de schade beperkt vergeleken bij een faillissement. Door nu betalingen te blokkeren breng je de afhandeling in gevaar.
Dat geloof je toch zelf niet.. als consument sta je altijd achteraan. Failliet gaan ze toch. Alles terughalen wat terug te halen valt en laat ze maar een eindafrekening maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kees-Jan
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 12-09 09:09
[...]

mwah, incassogeld staat bij de bank en wordt pas echt overgemaakt naar de incassant als de storneringstermijn vervallen is (8 weken). dus WelkomEnergie heeft dat geld nu ook niet 8)

Ik heb het geld van de stornering al weer terug...

btw: blokeren van een incassant kan je in de bankieren website doen, vaak/meestal niet in de smartphone app...

[ Voor 13% gewijzigd door Kees-Jan op 27-10-2021 12:19 ]

the older I get, the better I was...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sambalbaj
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Wceend schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 12:11:
[...]

ben ik het niet mee eens. Eneco is al langer bezig om welkom over te nemen. Het zou de ACM sieren dan juist een andere partij aan te wijzen.
In dit geval is Eneco al betrokken dus zeker niet verschoont van blaam.
Dat heet pre-pack, een stille bewindvoerder is dan allang bezig een doorstart te regelen via een flitsfaillissement. Dan is alles al afgerond voor er een daadwerkelijke melding van faillissement is. Traject loopt dus al even vandaar die eerdere melding bij de ACM.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Napsju
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22:05
Deze email bevat belangrijke informatie over het contract dat u hebt bij energieleverancier Welkom Energie. Lees deze email daarom goed door.

De afgelopen periode zijn we als Welkom Energie in financiële problemen gekomen door de hoge prijzen voor gas en elektriciteit op de huidige energiemarkten. We hebben de Autoriteit Consument & Markt (ACM) verzocht onze leveringsvergunningen voor gas en elektriciteit in te trekken omdat wij niet meer aan de leveringsvergunningsvoorwaarden kunnen voldoen. Daarom heeft de ACM de leveringsvergunningen voor Welkom Energie per 26 oktober 2021, ingetrokken. Eneco neemt per 1 november aanstaande het klantenbestand van Welkom Energie over en levert vanaf dat moment energie. Tot die tijd levert Welkom Energie aan u. U zit dus geen moment zonder stroom en/of gas.

Drie jaar geleden zijn wij Welkom Energie gestart. Wij betreuren het dat we ons bedrijf op deze manier moeten beëindigen. Maar we zijn blij dat Eneco u in deze onstuimige markt van energie kan blijven voorzien. Eneco biedt u de zekerheid van levering in de huidige marktomstandigheden en een snelle en probleemloze overgang.

Wat betekent dit voor u?

Uw bestaande contracten en voorwaarden worden beëindigd. U krijgt van Eneco een nieuw contract op basis van de huidige, en dus waarschijnlijk hogere, energieprijzen. De energie blijft gewoon geleverd worden op uw adres. Vanaf 1 november 2021 heeft u automatisch een contract bij Eneco. U hoeft hiervoor niets te doen. Op 29 oktober in de avond ontvangt u vanzelf een email van Eneco met meer informatie over uw overgang naar Eneco. Houd uw mailbox dus in de gaten en wacht dit af.

Wat krijgt u nog van ons?

U ontvangt nog een eindafrekening. Welkom Energie zal binnen de wettelijke termijn van 42 dagen na afloop van het contract de eindafrekening opmaken.

Meer informatie

Mocht u vragen hebben of meer informatie willen, dan verwijzen wij u graag door naar onze website welkom-energie.nl. Hier vindt u de antwoorden op de meest gestelde vragen.

Vriendelijke maar spijtige groet,
Welkom Energie

Lekker!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23:38

orf

Ik ben sinds mei/juni klant bij Welkom. Ik had mijn termijnbedrag op €140. Dat was best scherp, want volgens een mailtje moest mijn termijnbedrag omhoog.

Als ik even optel wat ik vanaf mei betaald en verbruikt heb, dan heb ik (buiten de welkomstbonus) zo’n €400 teveel betaald. September heb ik gestorneerd na het lezen van de berichten hier.

Ik baal vooral ook van de nieuwe tarieven. Ik dacht dat ik goed zat tot mei/juni. Nieuwe tarieven bij Eneco zal waarschijnlijk + €900 zijn. En dan is dit toch een duur geintje als consument.

Ik ga (nadat het kalf verdronken is) scherper kijken naar de achtergrond van bedrijven bij een overstap.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wceend
[...]

Door nu niet te storneren benadeel je jezelf financieel.
Waarom zou je een oproep daartoe proberen tegen te houden.

Storneer allemaal maar lekker door.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tomic
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12-09 12:34

tomic

Smexylittlebabe!

[hypothese] Welkom heeft niet genoeg geld voor terugbetaling teveel betaalde termijnen. [/hypothese]

In dit geval is iedereen met zonnepanelen dus de sjaak en kan in dit voorbeeld dus 1700 kwh teruglevering ook niet worden betaald?
celshof schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 12:10:
[...]
Ik verwacht dat verrekening plaatsvindt per contractdatum. Dus bij Eneco begin je nu op 0.
Maw: je kan dus zoveel energie verbruiken als je wilt tot 1 november omdat je bij Eneco op 0 begint zoals @celhof aangeeft?

Toch maar een weblog?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Incognitum
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 12-09 13:49
Heb september ook laten storneren. Betaal van maart €150/maand en lever behoorlijk wat terug. Ik vermoed, incl bonus a €230 zo’n €650-750 terug te moeten krijgen maart 2022. Wat een boeven, maar een wijze les voor mij.

Hoe zit het nu met Eneco, want dat begrijp ik niet helemaal. Vanaf 1 november nemen zij het contract over. Geldt dit (in mijn geval) dan tot 28/2/2022 of kan ik meteen een overstap aanvragen?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• orf

orf

Kees-Jan schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 12:16:
[...]

mwah, incassogeld staat bij de bank en wordt pas echt overgemaakt naar de incassant als de storneringstermijn vervallen is (8 weken). dus WelkomEnergie heeft dat geld nu ook niet 8)

Ik heb het geld van de stornering al weer terug...

btw: blokeren van een incassant kan je in de bankieren website doen, vaak/meestal niet in de smartphone app...
Dit klopt niet hoor. Bij een incasso-batch wordt het hele bedrag bijgeschreven. Storneringen worden later verwerkt en door de bank weer afgeschreven.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• orf

orf

Incognitum schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 12:23:
Heb september ook laten storneren. Betaal van maart €150/maand en lever behoorlijk wat terug. Ik vermoed, incl bonus a €230 zo’n €650-750 terug te moeten krijgen maart 2022. Wat een boeven, maar een wijze les voor mij.

Hoe zit het nu met Eneco, want dat begrijp ik niet helemaal. Vanaf 1 november nemen zij het contract over. Geldt dit (in mijn geval) dan tot 28/2/2022 of kan ik meteen een overstap aanvragen?
Je bent tot 1 december 2021 klant bij Eneco. Vanaf dan kun je overstappen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Sdreeg
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 11-12-2024
SidewalkSuper schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 12:01:
Dit kon je natuurlijk al mijlenver zien aankomen de afgelopen weken. Erg vervelend voor de mensen die al wat langer een contract bij Welkom hadden. Die hebben mogelijk zelf ook ineens een financieel probleem door het omvallen van Welkom.

Enstroga zal wel snel volgen lijkt me. Welke partij zetten we nog meer het geld op in?
Fenor Energie, Gewoon Energie, VanHelder, hebben blijkbaar allemaal een negatieve solvabiliteit, evenals Welkom Energie... Dus die zullen wel als eerste gaan.

Ben vooral benieuwd hoeveel er overblijven van die tussenpartijen. Misschien alleen een aantal met een grote moeder die de verliezen voorlopig op zich neemt.

https://www.vastelastenbo...-solvabiliteitsproblemen/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• abalone
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Incognitum schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 12:23:

Eneco neemt niet het contract over, maar de klanten. Je krijgt een variabel contract bij Eneco en kan vanaf 1 december daar weer vertrekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Incognitum
orf schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 12:24:
[...]

Je bent tot 1 december 2021 klant bij Eneco. Vanaf dan kun je overstappen.
Ah top! Dan ga ik me eens verdiepen in de huidige leveranciers en tarieven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barre73
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 12-09 10:48
Incognitum schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 12:25:
[...]

Ah top! Dan ga ik me eens verdiepen in de huidige leveranciers en tarieven.
Sterkte daarmee... Jaarcontracten zijn moeilijk te vinden momenteel.

Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

orf schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 12:16:
Ik ben sinds mei/juni klant bij Welkom. Ik had mijn termijnbedrag op €140. Dat was best scherp, want volgens een mailtje moest mijn termijnbedrag omhoog.

Als ik even optel wat ik vanaf mei betaald en verbruikt heb, dan heb ik (buiten de welkomstbonus) zo’n €400 teveel betaald. September heb ik gestorneerd na het lezen van de berichten hier.

Ik baal vooral ook van de nieuwe tarieven. Ik dacht dat ik goed zat tot mei/juni. Nieuwe tarieven bij Eneco zal waarschijnlijk + €900 zijn. En dan is dit toch een duur geintje als consument.

Ik ga (nadat het kalf verdronken is) scherper kijken naar de achtergrond van bedrijven bij een overstap.
Dat is altijd zo... In de zomer betaal je veel teveel voorschot om in de winter veel meer te gebruiken. Heel raar dat een bedrijf nu al (begin oktober) op de fles gaat. De potten moet vol met geld zitten.

Ik sluit altijd af in augustus met een zo laag mogelijk voorschot.. bijbetalen kan ik altijd nog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BaBoK
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 19:26
Mijn contract had een welkomstpremie van 210 euro maar heb het idee dat ik bij aanvang klant zijn al 90euro heb ontvangen?
Of kan dit niet?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Sdreeg schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 12:24:
[...]

Fenor Energie, Gewoon Energie, VanHelder, hebben blijkbaar allemaal een negatieve solvabiliteit, evenals Welkom Energie... Dus die zullen wel als eerste gaan.

Ben vooral benieuwd hoeveel er overblijven van die tussenpartijen. Misschien alleen een aantal met een grote moeder die de verliezen voorlopig op zich neemt.

Eigenlijk zouden prijsvergelijkers dit soort info gewoon mee moeten nemen in de vergelijking.

Zodat je als consument vooraf gemakkelijk kunt kiezen om met een partij in zee te gaan die een negatieve solvabiliteit heeft, met alle gevolgen van dien.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Incognitum
Barre73 schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 12:26:
[...]

Sterkte daarmee... Jaarcontracten zijn moeilijk te vinden momenteel.
Ik ben echt niet bekend in deze wereld. Ik ga puur uit van vergelijkingssites.

Tips wat te doen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennism
tomic schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 12:20:

Maw: je kan dus zoveel energie verbruiken als je wilt tot 1 november omdat je bij Eneco op 0 begint zoals @celhof aangeeft?
Ja en Nee, uiteraard niet zoveel als je wil, dat zal je immers gewoon moeten betalen. Je wil dus niet meer verbruiken tot en met 1 november dan dat je nu aan voorschotten hebt uitstaan.
Heb je echter een momenteel teveel betaalde voorschotten en verwacht je dat Welkom niet kan voldoen aan het betalen van de bedragen op de eindafrekening zou je nu extra kunnen gaan gebruiken om de eindafrekening dichter bij 0 te krijgen.

Of dat nuttig is, is echter natuurlijk maar de vraag. Ik zou mijn huis bijvoorbeeld niet onaangenaam warm willen stoken de komende paar dagen, enkel 'omdat het kan'. Heb je echter nog flink wat stroom over, zou je mogelijk wel een paar dagen op volle kracht kunnen gaan minen als je een gpu hebt die dat kan, en zo nog wat terug verdienen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wceend
Incognitum schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 12:28:
[...]

Tips wat te doen?
Ik heb niet echt tips maar waarschijnlijk ga ik door de winter heen met een variabel tarief en dan in april eens kijken naar nieuwe contracten.
Hopelijk is tegen die tijd de gasmarkt ook wat gestabiliseerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barre73
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 12-09 10:48
[...]

Tips wat te doen?
Je zult zien dat je nu op vergelijkingssites heel weinig aanbod krijgt. Enige tip die ik je kan geven is nog een paar dagen wachten tot je de prijzen van Eneco hebt ontvangen. En dan per leverancier die je kan bedenken, hun eigen sites checken en vergelijken met het aanbod van Eneco

Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennistd
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 01:42
*knip* "ik ook"-reacties voegen niets toe aan de discussie.

[ Voor 96% gewijzigd door Yorinn op 27-10-2021 13:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tomic

tomic

Smexylittlebabe!

Dennism schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 12:29:
[...]

Ja en Nee, uiteraard niet zoveel als je wil, dat zal je immers gewoon moeten betalen. Je wil dus niet meer verbruiken tot en met 1 november dan dat je nu aan voorschotten hebt uitstaan.
Heb je echter een momenteel teveel betaalde voorschotten en verwacht je dat Welkom niet kan voldoen aan het betalen van de bedragen op de eindafrekening zou je nu extra kunnen gaan gebruiken om de eindafrekening dichter bij 0 te krijgen.

Of dat nuttig is, is echter natuurlijk maar de vraag. Ik zou mijn huis bijvoorbeeld niet onaangenaam warm willen stoken de komende paar dagen, enkel 'omdat het kan'. Heb je echter nog flink wat stroom over, zou je mogelijk wel een paar dagen op volle kracht kunnen gaan minen als je een gpu hebt die dat kan, en zo nog wat terug verdienen.
Ik heb ook een overschot van stroom +/- 500 kwh.
Dat van Minen had ik nog niet bedacht; goeie tip ! :9

Toch maar een weblog?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Incognitum
Barre73 schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 12:30:
[...]

Je zult zien dat je nu op vergelijkingssites heel weinig aanbod krijgt. Enige tip die ik je kan geven is nog een paar dagen wachten tot je de prijzen van Eneco hebt ontvangen. En dan per leverancier die je kan bedenken, hun eigen sites checken en vergelijken met het aanbod van Eneco
Goed plan. Zal dat even afwachten en ook de tip van @Wceend meenemen. Dan maar nog meer verlies nemen tot de prijzen weer gaan dalen. Nu een nieuw contract, met deze prijzen, lijkt me ook dief van eigen beurs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sdreeg
Jeroenneman schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 12:28:
[...]

Eigenlijk zouden prijsvergelijkers dit soort info gewoon mee moeten nemen in de vergelijking.

Zodat je als consument vooraf gemakkelijk kunt kiezen om met een partij in zee te gaan die een negatieve solvabiliteit heeft, met alle gevolgen van dien.
Dat zullen ze waarschijnlijk ook wel gaan doen, zoals ook de Consumentenbond is gaan doen, na het debacle met EnergieFlex, die ze eerder hadden aangeraden in een energieveiling. Pas daarna gingen ze de solvabiliteit meenemen in hun veilingen.

Maar eerst het kalf maar eens laten verdrinken, het stoppen van Welkom lijkt me pas het begin van een heel rijtje dat gaat omvallen. Daarna zullen de energievergelijkers vast wel solvabiliteit gaan meenemen in hun vergelijkers (optioneel vinkje).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jaer288
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 12-09 11:23
[...]

Tips wat te doen?
Ik ben van plan op BlackFriday de belissing te nemen. Er zal ongetwijfeld een partij zijn die een, voor deze tijd, aantrekkelijker aanbod heeft.

Edit: @Richh Ongetwijfeld dat het behoorlijk stil zal blijven, maar 'hoop doet leven' ofzoiets O-)

[ Voor 14% gewijzigd door Jaer288 op 27-10-2021 12:53 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Trousercough
[...]

Tips wat te doen?
Benader eens een 'grotere' leverancier met de vraag of je een modelcontract kan afsluiten. Dit zijn de variabele tarieven en die liggen momenteel vaak lager dan de vasteprijs contracten. In januari stijgen die variabele contracten, maar waarschijnlijk zijn die nog steeds lager dan wat er nu als vasteprijs wordt aangeboden.

Iedere leverancier moet een modelcontract aanbieden, dus laat je niet afschepen met 'nee'.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CyberMania
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 05-12-2021
Ik weet niet of dit gebeurt volgens de ACM maar eigenlijk zouden voorschotten terecht moeten komen op een derdenrekening. Eigenlijk zou je bij een faillissement alleen je werkelijke gebruik moeten afrekenen. Eventuele overschotten heb je gewoon recht op. Door voorschotten te stallen op een derdenrekening zouden die buiten het faillissement om kunnen blijven. Wel zo eerlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Admin
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 16:41
Domme vraag misschien, maar hoe bereken je eigenlijk je verbruik? Kan we makkelijk de meterstanden erbij pakken, maar de prijs per kWh of m3 is uiteindelijk een fractie van wat je zou betalen, er komen ook allerlei belastingen en opslagen bij, die je via Welkom zou betalen en inbegrepen zijn in je voorschot. Of staat er op een van de contracten een 'all-in prijs' per kWH/m3 ofzo?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MaartenFM
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 12-09 11:10
The_Admin schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 12:39:
Domme vraag misschien, maar hoe bereken je eigenlijk je verbruik? Kan we makkelijk de meterstanden erbij pakken, maar de prijs per kWh of m3 is uiteindelijk een fractie van wat je zou betalen, er komen ook allerlei belastingen en opslagen bij, die je via Welkom zou betalen en inbegrepen zijn in je voorschot. Of staat er op een van de contracten een 'all-in prijs' per kWH/m3 ofzo?
Op je leveringsovereenkomst staan al deze kosten per maand / dag / kWh genoemd. Dus dan is het vrij makkelijk te berekenen

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• 666stokstaartje
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 01-12-2024
Dit is dus minstens de tweede keer dat de ACM NIET de kant van de consumenten kiest maar van de ondernemers. Binnen nu en enkele dagen zal het faillissement worden uitgesproken over Welkom. Immers klanten zijn weg dus geen inkomsten meer maar nog wel openstaande schulden. ACM werkt hier moedwillig mee met een prepack. Een prepack is afgelopen jaar expliciet afgewezen door de tweede kamer bij de behandeling van de vernieuwde Faillissementswet maar dat maakt voor de ACM kennelijk geen enkel verschil. Niet alleen de klanten van Welkom zijn hoogstwaarschijnlijk hun ingelegde voorschotten kwijt maar ook de belastingdienst en de netbeheerders lopen hun deel mis van het geld dat de klanten hebben betaald. Kortom drie keer genaaid door de ACM; voorschot(ten) kwijt en een nieuw veel duurder contract, waarschijnlijk net als bij Flexenergie vele miljoenen schuld bij de belastingdienst en de netbeheerders mogen hun tarieven verhogen om de misgelopen bedragen die de bestuurders van Welkom hebben verbrast, alsnog binnen te halen.
Eneco had Welkom nooit in zijn geheel overgekocht (met alle rechten en verplichtingen en dus instandhouding van de leveringscontracten met de klanten). De directeur van Welkom energie fuckt het systeem maar dat zou hem nooit en te nimmer gelukt zijn zonder de royale medewerking van de ACM. |:( :(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Harm_H
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 00:30
ACM heeft gefaald zou ik in eerste instantie denken. Hoe moeilijk is het om te controleren of bedrijven hun futures op orde hebben? Een vaste energieprijs voor 1,2 of 3 jaar betekent dat een bedrijf futures moet afsluiten. Als ze dat niet doen, zijn de ondernemers aan het speculeren op dat de energieprijs gelijk blijft of omlaag gaat om zo veel winst te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robertpNL
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 12:16:
[...]
Dat geloof je toch zelf niet.. als consument sta je altijd achteraan. Failliet gaan ze toch. Alles terughalen wat terug te halen valt en laat ze maar een eindafrekening maken.
De huidige situatie bij WelkomGenergie geeft meer hoop op een goede afhandeling voor mij als consument dan bij een faillissement. Want inderdaad, bij faillissement sta je achter in de rij en mag je nog hopen iets van terug te vinden. Maar nogmaals, zij zijn niet failliet.

Maar als de incasso's massaal worden geblokkeerd, gestorneerd, dan is het risico op een faillissement groter en mag jij straks fluiten naar je betaalde gas wat je in de zomermaanden al hebt betaald.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 11-09 11:48
Jaer288 schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 12:35:
[...]

Ik ben van plan op BlackFriday de belissing te nemen. Er zal ongetwijfeld een partij zijn die een, voor deze tijd, aantrekkelijker aanbod heeft.
Ik denk dat het rondom energiecontracten op Black Friday behoorlijk stil gaat blijven dit jaar :P

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

CyberMania schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 12:39:
Ik weet niet of dit gebeurt volgens de ACM maar eigenlijk zouden voorschotten terecht moeten komen op een derdenrekening. Eigenlijk zou je bij een faillissement alleen je werkelijke gebruik moeten afrekenen. Eventuele overschotten heb je gewoon recht op. Door voorschotten te stallen op een derdenrekening zouden die buiten het faillissement om kunnen blijven. Wel zo eerlijk.
Klinkt als een goed plan. Het is tenslotte "jouw" voorschot. Dat geld moet veilig staan, tot de eindafrekening, en dan worden verrekend met de werkelijke kosten.

Tijd voor de ACM om de spelregels strenger te maken, en niet telkens de consument de dupe te laten worden.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tomic

tomic

Smexylittlebabe!

Aan de hand van dit topic en de FAQ van ACM wil ik graag een toevoeging maken aan de OP.
Het lijkt erop dat mensen die geld tegoed hebben van Welkom kunnen fluiten naar hun geld.
Tot a.s. Maandag 1 november heb ik twee tips!

Tip voor eigenaren van zonnepanelen: (die negatief staan tov. stroom op startdatum contract)
  • Minen met GPU
  • Enkel elektrisch je huis verwarmen
  • Auto opladen aan huis (of vrienden en familie laten opladen)
  • Veel bakken ;-)
Tip voor iedereen die verwacht geld terug te krijgen door te hoge maandbedragen:
  • Zorg ervoor dat je dát verbruikt wat je dus teveel hebt betaald, zodat je eindafrekening (uiterlijk 13 december) zo dicht mogelijk bij 0 zit.
  • Uiteraard kan je naast bovenstaande tips ook gas gaan verbruiken maar doe dit voorzichtig. Je wilt immers niet nog een rekening open hebben staan.

[ Voor 2% gewijzigd door tomic op 27-10-2021 15:59 . Reden: tot maandag toevoeging ]

Toch maar een weblog?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennism
@tomic Misschien ook even toevoegen in de post dat mensen daar tot en met 31 oktober de tijd voor hebben, de eind afrekening komt natuurlijk uiterlijk medio december, echter vanaf 1 november gaat de meter lopen bij Eneco.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• boxlessness
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 26-07 22:02
Sdreeg schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 12:24:
[...]

Dank voor de link.
Wij zitten bij Fenor, dus wel een risico voor ons. Toevallig werd ik door hun gebeld vorige week om mijn contract te verlengen (loopt 1 januari af) tegen het aanbod wat ze een maand geleden gedaan hadden. Dat was ~40% hoger dan wat we nu betalen, terwijl de actuele prijzen vorige week nog veeel hoger waren.. Dus ze zijn daar nog wel bezig met het behouden van klanten.

Onze plannen om full-electric te gaan en het dak vol pleuren met panelen gaan we dan maar naar voren halen. :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trousercough
Misschien ook een nuttige aanvulling: nu proberen te overstappen voordat je overgenomen wordt door Eneco heeft geen zin. Het systeem waarin de leveranciers centraal de overstappen regelen staat voor Welkom Energie klanten op slot tot Eneco de overname heeft gedaan.

Acties:
  • +6 Henk 'm!
[...]

De schade is niet beperkt. Het bedrijf is de vergunning voor haar bedrijfsactiviteiten kwijt. Hoewel er nog geen faillissement is uitgesproken, is dit gewoon einde verhaal. De inkomsten zijn nu 0 euro en dat is voor geen enkel bedrijf vol te houden.
Door nu bedragen te storneren die eigenlijk niet verschuldigd zijn (teveel aan betaald voorschot) verandert er ook niets aan het totale saldo van het bedrijf. Er verdwijnen met het storneren euro's van de lopende rekening van het bedrijf, maar tegelijkertijd verdwijnen er exact evenveel euro's aan 'schulden'. Dat levert geen enkele verandering op in de financiële positie van het bedrijf, nu er voor alle klanten per 1 november een eindafrekening opgemaakt moet worden.
Wat er met storneren wél veranderd is de positie van de individuele schuldeiser, de consument die afgelopen maanden veel meer aan voorschotten betaald heeft dan dat er aan energie is gebruikt. Door te storneren blijft er voor die consument een kleinere schuld open staan.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Markie001
Mijn contract bij Welkom zou pas 6 december ingaan.
Zojuist per email de bevestiging gehad dat die niet door gaat en ik per direct vrij ben om te gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• asvogel
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 30-08 18:34
Weet iemand hoe dit nu juridisch zit? Welkom is niet failliet maar heeft de ACM verzocht de vergunning in te trekken en als gevolg van het wegvallen van de vergunning hoeven ze zich blijkbaar niet te houden aan de afgesloten contracten. In de algemene voorwaarden staat:
2.12 Onze overeenkomst eindigt als de overheid onze leveringsvergunning(en) intrekt. De
overheid heeft geregeld dat andere partijen de levering overnemen
Dat snap ik als de overheid dit op eigen initiatief doet. Maar dit lijkt me toch niet bedoeld voor het geval Welkom dit zelf initieert?

Jammer van mijn opgebouwde overschot aan elektriciteit dat ik had willen inzetten voor verwarming deze winter...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patavorene
  • Laatst online: 20:56
Ik weet niet of ik geld terug zou krijgen. Contract loopt tot 30-11. Is er een makkelijke manier om uit te rekenen of ik te veel heb betaald aan premie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DogPatch06
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 22:35
Patavorene schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 13:17:
Ik weet niet of ik geld terug zou krijgen. Contract loopt tot 30-11. Is er een makkelijke manier om uit te rekenen of ik te veel heb betaald aan premie?
Verbuik x tarief vegelijken met je betaalde voorschotten.

PVOutput 3.7 kWp op ZO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vatermater
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 16:40
Als het goed is ontvang je per mail maandelijks een overzicht van je energieverbruik. Dit werkelijke verbruik kan je verrekenen met je maandelijks betaalde voorschot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orf

orf

Je hebt van elke maand een overzicht in je mailbox toch? Tel die bij elkaar op en bereken het voor de laatste maand zelf aan de hand van je meterstanden en tarieven van het laatste overzicht. Vergelijk dat met je voorschotten die zijn afgeschreven elke maand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixal
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

*knip* "ik ook"-reacties voegen niets toe aan de discussie.

[ Voor 89% gewijzigd door Yorinn op 27-10-2021 13:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barns
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 12-09 16:21
1. Meterstanden checken (startstand en stand nu).
2. Pak je leveringsovereenkomst er bij.
3. Doe je kosten/khw keer je verbruik (verschil stand nu en start levering).
4. Plus leveringskosten maal aantal maanden dat je bij Welkom Energie zit
5. Minus energiebelasting per dag * aantal dagen dat je bij WE zit.
6. Plus netwerkkosten per dag * aantal dagen dat je bij WE zit.
7. Tel al ej voorschotten bij elkaar op.
8 Voorschotten - verbruik = grofweg wat je terug zou krijgen of moet betalen.
9. Evt. doorrekenen met een maandje extra (omdat je contract over een maand zou aflopen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patavorene
Ik heb echter het gevoel dat dit voorgestelde bedrag weinig rekening houdt met de teruggeleverde energie in de zomerperiode. Maar ik kan het mis hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-8one
  • Laatst online: 04-09 16:23

T-8one

take it easy, take a sisi

Ja, je kunt in je maandelijks overzicht van je energieverbruik zien wat je per maand verbruikt hebt in kwh en euro's. Tel dat bij elkaar op, en vergelijk dat met je maandelijks betaalde voorschot.
In mijn geval heb ik nog ruim 500,- tegoed van Welkom energie. |:(

GP 32 the most powerfull handheld in the world :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• abalone
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Pak een oude afrekening. Bouw die na in excel, en vul daarna de tarieven in van Welkom en van dit jaar:
- prijs / kWh
- prijs / m3
- vastrecht
- teruggaaf energiebelasting

En corrigeer uiteraard voor het werkelijke verbruik door naar je meterstanden te kijken.

Het zou er bijvoorbeeld zo uit kunnen zien (dit is uit een oude sheet van mij, dus de tarieven zijn wat verouderd):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9LI02xW7JfV_LS7Q_AmRdnQFGFU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/r5bS2esjcxrcLuiP2BKKegBx.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richard
  • Laatst online: 01-09 14:12

Richard

Kuru Kuru Kururin

Markie001 schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 13:13:
Mijn contract bij Welkom zou pas 6 december ingaan.
Zojuist per email de bevestiging gehad dat die niet door gaat en ik per direct vrij ben om te gaan.
Na een vraagstelling van jouzelf aan Welkom? Of echt als "nieuwsbrief"?

20*350ZO45°

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Harm_H schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 12:47:
ACM heeft gefaald zou ik in eerste instantie denken. Hoe moeilijk is het om te controleren of bedrijven hun futures op orde hebben?
Risk appetite is natuurlijk een onderdeel van de bedrijfsvoering, dat is niet iets waar de ACM zich direct zou in moeten willen mengen. Weinig risico is lagere winsten/verliezen en hoger risico is potentieel hogere winsten/verliezen. Een bedrijf moet daarin een vrijheid hebben om daarin keuzes te kunnen maken. Houdt dat in dat een bedrijf volledige vrijheid heeft? Nee, dat lijkt me niet maar dat houdt niet in dat de ACM daar een te dikke vinger in de pap zou moeten hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• knakworst
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 01:31

knakworst

Get more sats!

robertpNL schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 12:50:
[...]

. Maar nogmaals, zij zijn niet failliet.
Over een paar dagen dus wel. Ondertussen kunnen de directeurssalarissen nog betaald worden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:10
Napo schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 13:29:
[...]

Risk appetite is natuurlijk een onderdeel van de bedrijfsvoering, dat is niet iets waar de ACM zich direct zou in moeten willen mengen. Weinig risico is lagere winsten/verliezen en hoger risico is potentieel hogere winsten/verliezen. Een bedrijf moet daarin een vrijheid hebben om daarin keuzes te kunnen maken. Houdt dat in dat een bedrijf volledige vrijheid heeft? Nee, dat lijkt me niet maar dat houdt niet in dat de ACM daar een te dikke vinger in de pap zou moeten hebben.
Risk appetite hoort ten laste cq voordeel van de aandeelhouders en dus eigen vermogen te komen, niet de niet professionele klanten. Zoals het nu gaat is het gratis speculeren met geld van een ander.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Napo schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 13:29:
[...]

Deze bedrijfskeuzes leveren klaarblijkelijk een flink risico voor de consument op. En zeker bij een essentiële dienst als energievoorziening is het imo wenselijk als dat risico door de overheid ingeperkt wordt. Zonder regulering zou het helemaal een potje worden met cowboys die binnenlopen maar het risico op de samenleving afwentelen (consumenten/huishoudens, netbeheerders, belastingdienst).

Daarnaast is voor de consument ook niet duidelijk wat de risk appetite van een leverancier is. Je kan dus geen geïnformeerde keuze maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter spijker
  • Registratie: November 2013
Contract ook vanaf 6 mei. September gestorneerd om de schade te beperken.

Nou probeer ik mijn tarieven terug te halen, maar in de portaal van Welkomenergie staat onder kopje Financieel wel Overeenkomsten, maar dan krijg ik alleen overzicht met contractnummer. Ik kan nog op lampje of vlammetje klikken. Maar dan krijg ik een langnummer van de meter met de standen.
Dus geen tarieven zoals ik die had afgesloten.
Wie weet waar mijn overeenkomst met tarieven staat?

SE 11x365WP ONO + 10x365WP WZW + 4 x365WP ZWZ. Totaal 9100WP. Gasloos sinds 06-2022: L/W warmtepomp NIBE BVA-SVM 10-200, AMS 10-12. L/L warmtepomp MHI SCM50-ZSW triple.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NIB0R
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21:25
Ik heb sinds mei een contract en dus ook te veel voorschot al betaald. Gelukkig dan dat ik nog een oude ferraris meter heb. Want als ik het goed begrijp moet ik nog zo lang mogelijk wachten met het doorgeven van de meterstanden mocht WE of Eneco daar om vragen. Dan valt die gewachte periode ook nog mooi bij mijn oude contract. Qua verbruik dan in ieder geval. Of zie ik nu iets over het hoofd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Patavorene
T-8one schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 13:22:
[...]

Ja, je kunt in je maandelijks overzicht van je energieverbruik zien wat je per maand verbruikt hebt in kwh en euro's. Tel dat bij elkaar op, en vergelijk dat met je maandelijks betaalde voorschot.
In mijn geval heb ik nog ruim 500,- tegoed van Welkom energie. |:(
Bedankt. Ik heb het maandbedrag laag gehouden, aangezien ik bij mijn vorige leveranciers vaak aan het eind van het jaar honderden euro's terugkreeg van de zonnepanelen. Nu heb ik bij Welkom het bedrag in de wintermaanden laag gehouden, waardoor ik denk dat ik nu niet te veel heb betaald (of wellicht zelfs nog bij moet betalen).

Wel erg jammer van die 150 euro welkomstbonus en het verplichte contract bij het dure Eneco...
Voelt niet erg rechtmatig dat je verplicht 1 maand vast zit bij Eneco.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BananaHeadz
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 08-09 16:51
Peter spijker schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 13:44:

Nou probeer ik mijn tarieven terug te halen, maar in de portaal van Welkomenergie staat onder kopje Financieel wel Overeenkomsten, maar dan krijg ik alleen overzicht met contractnummer. Ik kan nog op lampje of vlammetje klikken. Maar dan krijg ik een langnummer van de meter met de standen.
Bij mij heb ik het in de mail gekregen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-8one

T-8one

Patavorene schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 13:45:
[...]

Bedankt. Ik heb het maandbedrag laag gehouden, aangezien ik bij mijn vorige leveranciers vaak aan het eind van het jaar honderden euro's terugkreeg van de zonnepanelen. Nu heb ik bij Welkom het bedrag in de wintermaanden laag gehouden, waardoor ik denk dat ik nu niet te veel heb betaald (of wellicht zelfs nog bij moet betalen).

Wel erg jammer van die 150 euro welkomstbonus en het verplichte contract bij het dure Eneco...
Voelt niet erg rechtmatig dat je verplicht 1 maand vast zit bij Eneco.
Ik vulde net bij Eneco even wat basisgegevens in om te kijken wat ik per mnd zou moeten betalen, maar ik kwam op een bedrag van 350.- uit per mnd, voorheen betaalde ik altijd ongeveer 120.- per mnd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Markie001
Richard schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 13:28:
[...]

Na een vraagstelling van jouzelf aan Welkom? Of echt als "nieuwsbrief"?
Omdat de leveringsvergunningen van Welkom Energie zijn ingetrokken, kan Welkom Energie niet starten met de energielevering op uw adres. Het energiecontract zal dus niet ingaan. Omdat Welkom Energie de opzegging naar uw huidige energieleverancier nog niet heeft verstuurd, blijft uw huidige leverancier energie aan u leveren onder de voorwaarden van uw huidige contract.

Het is wel een persoonlijke e-mail, geen nieuwsbrief.
Maar niet na een vraagstelling van mij.

[ Voor 7% gewijzigd door Markie001 op 27-10-2021 13:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Basszje
  • Laatst online: 12-09 14:38

Basszje

Reisvaap!]

666stokstaartje schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 12:44:
[..]
Eneco had Welkom nooit in zijn geheel overgekocht (met alle rechten en verplichtingen en dus instandhouding van de leveringscontracten met de klanten). De directeur van Welkom energie fuckt het systeem maar dat zou hem nooit en te nimmer gelukt zijn zonder de royale medewerking van de ACM. |:( :(
Is dit niet gewoon het resultaat van de onzichtbare hand van de vrije markt? Die zorgt ervoor dat je energiecowboys krijgt die even snel kunnen hosselen, consumenten vinden het prima zolang ze lekker worden gemaakt met lage prijzen en hossana, kijk het vrije spel werken. Je moet alleen wel zelf je onderzoek doen als je gratis geld gaat uitlenen aan bedrijven.

Voorheen had je energietoko enige waarde, nl een netwerk en levering. Nu kan je met een computer op 3-hoog beetje handelen.

De ACM kan onmogelijk elk bedrijf in Nederland gaan controleren of ze wel genoeg hebben om de winter door te komen. Als dat zou kunnen, zou geen enkel bedrijf opeens failliet kunnen zijn. Maar dan heb je ook geen vrije markt.

Het grote probleem is natuurlijk dat je als consument niet, zoals bij losse producten, maar even kan zeggen ' deze week dan maar even niet, te duur '. Net als als die andere vrije-markt-dingetjes waar het regelmatig mis gaat.

Dit is mijns inziens wat de meeste mensen hebben gewild. Minder overheidsbemoeinis ( roverheid! communisme! ) en minder bureaucratie. De rest is niet veranderd. De consument staat altijd achter bij failliet, en andere bedrijven zullen natuurlijk nooit een loodzware boedel overnemen.

Wat had je ACM dan willen zien doen? Verplichten contracten uit te voeren met geld dat er niet is?

Beware of listening to the imposter; you are undone if you once forget that the fruits of the earth belong to us all, and the earth itself to nobody.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Admin
Gaan die vaste maandelijkse kosten per hele maanden of halve (of minder)? Ben klant per 18/06, reken ik voor die maand dan een hele maand of een halve, of niks?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BananaHeadz
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 08-09 16:51
Twijfel over storneren, misschien dat iemand met me mee kan denken.
Als ik het nu storneer, maar WelkomEnergie heet tóch genoeg saldo om een passende eindafrekening te betalen, kan je dan niet benadeeld worden omdat je een 'betalingsachterstand' hebt bij WelkomEnergie?

Maar, als je het niet storneert en morgen is er een curator op gezet, en dan pas storneert, heb je dan niet een boze curator op de stoep?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markie001
BananaHeadz schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 13:52:
Als ik het nu storneer, maar WelkomEnergie heet tóch genoeg saldo om een passende eindafrekening te betalen, kan je dan niet benadeeld worden omdat je een 'betalingsachterstand' hebt bij WelkomEnergie?

Maar, als je het niet storneert en morgen is er een curator op gezet, en dan pas storneert, heb je dan niet een boze curator op de stoep?
En hoe denk je dat Welkom genoeg saldo gaat hebben als het merendeel nu wel gaat storneren?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Freezerator
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 18:55
Ik ben benieuwd wat voor gevolgen er zitten aan het intrekken van een licentie. De huidige licentie van Welkom Energie is nu ingetrokken, maar is het nu een barriere voor de huidige eigenaren een nieuwe BV te starten en deze truc opnieuw uit te halen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Rukapul schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 13:42:
[...]

Risk appetite hoort ten laste cq voordeel van de aandeelhouders en dus eigen vermogen te komen, niet de niet professionele klanten. Zoals het nu gaat is het gratis speculeren met geld van een ander.
Zeker, en wat dat betreft is het geld dat binnenkomt middels voorschotten niet zozeer eigendom van het bedrijf maar nog steeds van de klant. Dat de spreiding over het algehele jaar voor de klant en de organistie voordelig is (gelijke lasten ipv hoge lasten enkel in de winter) maakt het nog niet het geld van de organisatie.

Dat het nadeel of voordeel bij de aandeelhouders behoort te belanden ben ik het overigens in zijn geheel mee eens.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The_Admin
Zo, even berekent adhv de prijzen uit de leveringsovereenkomst, je moet inderdaad alleen even kijken hoeveel maanden & dagen je klant bent + uiteraard je meterstanden. Komt er op neer dat ik ná storneren voor welgeteld 2,5€ het schip in ga :D

Goed, dan houden we die welkomstbonus van 200,- even buiten beschouwing, maar soit...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wpeterw
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 28-08 21:20

2 maanden gestorneerd en machtiging ingetrokken. Betalen == geld kwijt. Jaap Bakker is een koekebakker, 2e keer dat de boel klapt.

PV Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17:48
robertpNL schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 11:19:
[...]

Ze zijn niet failliet. Als jij in de zomer nauwelijks gas hebt gebruikt, en je zou teveel hebben betaald, wordt dat straks gewoon verrekend.
Maar er zijn geen inkomsten meer, dus 't potje loopt daar snel leeg. Zonder vergunning zijn er twee logische scenario's. Ze zijn zuinig geweest met geld en betalen iedereen 't teveel terug. Of ze hebben een deel van de voorschotten al gebruikt om de hogere inkoop te bekostigen, lonen te betalen en 't eindigt eerder dan later in een tekort aan financiële middelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-8one

T-8one

The_Admin schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 13:59:
Zo, even berekent adhv de prijzen uit de leveringsovereenkomst, je moet inderdaad alleen even kijken hoeveel maanden & dagen je klant bent + uiteraard je meterstanden. Komt er op neer dat ik ná storneren voor welgeteld 2,5€ het schip in ga :D

Goed, dan houden we die welkomstbonus van 200,- even buiten beschouwing, maar soit...
Daarnaast zul je helaas een nieuw contract moeten gaan afsluiten tegen de huidige voorwaarden en prijzen. Ik was vorige maand juist blij dat ik een jaar contract had aangezien alle prijzen omhoog schoten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mwa
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 12-09 15:31

mwa

The_Admin schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 13:59:

Ja, plus dat je nu een veel duurder contract moet nemen. Ik had zelf gehoopt dat tegen mijn einde (mei 2022) de tarieven weer wat gezakt zoude zijn..

Achteraf gezien had ik moeten switchen naar de CB/GC deal, maarja dat is achteraf makkelijk l..

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• dragon2
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online

Ik zou direct zoveel mogelijk storneren als je kan, en hun incasso blokkeren.

Als het net zo gaat als met Energieflex kun je niet meer storneren zodra ze echt failliet zijn, wordt je niet achterna gezeten als je nog steeds een tegoed hebt na storneren danwel krijg je gewoon een rekening van het bedrag dat je eventueel nog *wel* moet betalen na eindafrekening, en krijg je 0 euro terug van wat je eventueel nog tegoed had (de tekorten bij Energieflex lopen in de tientallen miljoenen).

Mijn advies, als Energieflex gedupeerde:
Storneren.
Blokkeren.
Documenteren (verzamel al je verbruiksgegevens, betaalgegevens, afrekeningen enz nu je nog in het systeem kan, en dan al die info opsturen zodra de curator daar gelegenheid toe geeft).
Loslaten (nee je komt niet in de problemen bij eneco en ja je tegoed is foetsie).
Overstappen (begin nu met zoeken naar een beter partij dan eneco en stap zsm over, ik heb nog geen week bij innova hoeven zitten toen dus die maand eneco kan vast ook korter!)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 16:49
T-8one schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 13:48:
[...]

Ik vulde net bij Eneco even wat basisgegevens in om te kijken wat ik per mnd zou moeten betalen, maar ik kwam op een bedrag van 350.- uit per mnd, voorheen betaalde ik altijd ongeveer 120.- per mnd.
Ja gas is duur. Al gaat wel per 1 januari de belasting naar beneden.

Of je kan er op gokken en variabel gaan en hopen dat de kosten op 1 juli volgend jaar gezakt zijn.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sdreeg
Nee, waarom zou je benadeeld worden en op welke manier? Kan mij wel voorstellen dat ze de stornering verwerken in de eindafrekening, dat is immers uiteindelijk niet betaald.
Die heeft wel wat beters te doen. Hoogstens krijg je een aanmaning wegens een niet betaalde termijn. Maar die kan waarschijnlijk ook prima verrekend worden met de termijnen die je in de zomer hebt betaald (waarbij je meer hebt betaald dan verbruikt).

Individueel gezien dus eigenlijk geen reden om niet te storneren. In het grotere plaatje zullen mensen wellicht denken dat dit het bedrijf over het randje gaat duwen, maar het bedrijf is feitelijk allang in de afgrond gestort. Ze hebben niet voor niets verzocht aan de ACM om het klantenbestand over te laten nemen door een andere partij.

Dit gaat de klanten op 3 manieren financieel raken:
1. de afgesproken 'vaste' lage tarieven worden niet nagekomen. Gedwongen contract bij Eneco voor minimaal 1 maand, tegen de huidige, hoge variabele tarieven. Na 1 december keuze om tegen exorbitante tarieven elders een contract af te sluiten of bij Eneco te blijven.
2. de betaalde voorschotten van de afgelopen zomermaanden, waarbij meer betaald is dan feitelijk verbruikt, zullen in de boedel vallen en met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid zijn klanten dit dus kwijt. Het contract bij Eneco zal beginnen met een 'schone lei', zonder rekening te houden met reeds betaalde termijnen.
3. Welkomstpremies worden niet uitgekeerd.

Edit: play and repeat voor Enstroga, Fenor Energie, Gewoon Energie en VanHelder. Gaan de hogere gasprijzen nog wat langer duren dan waarschijnlijk ook voor Anode Energie, EnergyZero, Green NL, Slim met Energie en Vrij op Naam en eventuele andere firma's die voornamelijk energie inkopen op de energiespotmarkt.

Om bovenstaande nog enigszins (zij het minimaal) te compenseren, zou het storneren van een reeds betaald voorschot waarschijnlijk geen slecht idee zijn.

[ Voor 6% gewijzigd door Sdreeg op 27-10-2021 14:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-8one

T-8one

loki504 schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 14:03:
[...]

Of je kan er op gokken en variabel gaan en hopen dat de kosten op 1 juli volgend jaar gezakt zijn.
Ik zit indd te twijfelen om een variabel contract aan te gaan voor de winter. Waarom refereer je aan 1 juli?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 16:49
T-8one schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 14:05:
[...]

Ik zit indd te twijfelen om een variabel contract aan te gaan voor de winter. Waarom refereer je aan 1 juli?
Omdat doorgaans 1 januari en 1 juli de tarieven voor variabele worden vastgesteld. Ik verwacht zal niet dat er 1 januari iets veranderd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17:48
T-8one schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 14:05:
[...]

Veel slechter kan je niet uitkomen met de huidige "vaste" tarieven. Mocht de Nord stream 2 in bedrijf gaat deze winter, dan acht ik persoonlijk de kans groot dat de prijzen weer snel normaliseren door goedkoop gas uit Rusland. En dan zit je met je hoge jaarcontract nog gewoon vast aan de hoge tarieven. (of de opzegboete).

Het is een gokje, maar ik neem die ook om voorlopig even variabel door te laten lopen en betere tijden (verwachting komend voorjaar) af te wachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cybje
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18:43

Cybje

First Post!

loki504 schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 14:03:
[...]

Maar de belasting op gas gaat dan weer niet omlaag. Alleen de vaste korting en de belasting op elektriciteit gaan omlaag.

Afhankelijk van wat Eneco gaat doen qua tarieven zou het zomaar kunnen zijn dat elektrisch verwarmen gunstiger wordt voor oud-Welkom Energie klanten.

Wat ruist er door het struikgewas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BaBoK
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 19:26
.

[ Voor 99% gewijzigd door BaBoK op 27-10-2021 14:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-8one

T-8one

PROnline schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 14:13:
[...]

Veel slechter kan je niet uitkomen met de huidige "vaste" tarieven. Mocht de Nord stream 2 in bedrijf gaat deze winter, dan acht ik persoonlijk de kans groot dat de prijzen weer snel normaliseren door goedkoop gas uit Rusland. En dan zit je met je hoge jaarcontract nog gewoon vast aan de hoge tarieven. (of de opzegboete).

Het is een gokje, maar ik neem die ook om voorlopig even variabel door te laten lopen en betere tijden (verwachting komend voorjaar) af te wachten.
Nog een verdubbeling (of meer) verwacht ik niet, een eventuele steiging van 20% zou ik op zich wel op kunnen vangen. Eens kijken waar Eneco mee komt als ik straks lang blijf zeuren over de gang van zaken.

De motivatie om beter te isoleren en minder gas te gaan verbruiken steigt wel merk ik. :D
Cybje schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 14:15:
[...]

Maar de belasting op gas gaat dan weer niet omlaag. Alleen de vaste korting en de belasting op elektriciteit gaan omlaag.

Afhankelijk van wat Eneco gaat doen qua tarieven zou het zomaar kunnen zijn dat elektrisch verwarmen gunstiger wordt voor oud-Welkom Energie klanten.
Het elektrakacheltje voor m'n thuiswerkplek overdag wordt indd aangeschaft.

[ Voor 21% gewijzigd door T-8one op 27-10-2021 14:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kevinp
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12-09 11:04
celshof schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 11:44:
[...]
Alhoewel het vreemd aanvoelt, wat zou je doen als niemand wil overnemen obv de bestaande contracten? Sluit je dan iedereen maar af?
Of moeten we een opslag op de energierekening creeeren, voor compensatie voor de geraakte klanten bij een bankroet?
Daar moet ook iets voor komen. Of had al iets voor moeten zijn.

Je kan bv met z'n alle (alle energie bedrijven samen) hier afspraken over maken. Bv dat bij een faillisement (wat dit eigenlijk is) iedere klant 3 maanden de tijd krijgt om over te stappen. Tot die tijd wordt het huidige contract door de overige partijen opgevangen. De termijn zou normaal heel redelijk zijn, maar nu vooral heel gunstig om lang te wachten.

Dat is bij geen overname. Bij een overname worden de bestaande contracten nageleefd en zelfs de al gestorte bedragen als ontvangen beschoud.

de keus die je dus als bedrijf hebt neem ik het over met de contracten. Of laten we het echt failliet gaan en dan moet de klant overstappen.

Een overname moet niet alleen de lusten zijn, maar ook de lasten.

d'r is maar één ding in het leven wat moet, en dat is dood gaan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

[...]

Hoe is niet storneren behulpzaam bij een afhandeling zonder faillisement? Dat geld zijn ze je sowieso verschuldigd bij iedereen die te veel vooruit heeft betaald. Of je het nou via storneren terugkrijgt of via een eindafrekening.

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertL88
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 24-05 13:34
Peter spijker schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 13:44:

Staat inderdaad in de mail, en rechts bovenin het scherm dat jij beschrijft staat bij mij nog 'Download tariefblad'. Hierop staan ook de tarieven en de duur van de overeenkomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wpeterw
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 28-08 21:20
bwerg schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 14:24:
[...]

Hoe is niet storneren behulpzaam bij een afhandeling zonder faillisement? Dat geld zijn ze je sowieso verschuldigd bij iedereen die te veel vooruit heeft betaald. Of je het nou via storneren terugkrijgt of via een eindafrekening.
Om het, onvermijdelijke, faillissement voor te zijn. Bij een faillissement kun je namelijk fluiten naar je teveel betaalde voorschotten.

PV Output

Pagina: 1 2 ... 93 Laatste

Let op:
Wat nadrukkelijk NIET de bedoeling is:
De welbekende "ja ik ook"-reacties. Ook meldingen dat je je eindafrekening (van Eneco) hebt of je MOI is goedgekeurd, vallen hieronder. Deze worden zonder pardon verwijderd.
• Flamen, trollen, of andersoortig ononderbouwd ranten richting Welkom Energie of andere partijen.
Slowchat. Reageer constructief of reageer niet. Het is hier geen chatbox. Wil je reageren op meerdere reacties, doe dit dan (het liefst) in één post. Zo blijft het topic overzichterlijker.
• Gooien met 'modder'.
• Het posten van privé NAW gegevens van de eigenaar en/of medewerkers is niet toegestaan.
• Algemene discussie over (andere) faillissementen
• Geen discussies over overstappen enz. Die mag in Overstappen naar een nieuwe energieleverancier worden gevoerd.
• (Algemene) discussie over de energiemarkt mag in Energie - crisis & actualiteit worden gevoerd.
• Al het andere wat volgens de diverse FAQ's en policy's niet toegestaan is.

Wat wij WEL graag zien:
• Houd de discussie hier netjes.
• Reageer beargumenteerd.
• Post alleen als je daadwerkelijk iets toe te voegen hebt.

Feedback op dit topic en elk ander topic binnen SF mag in Shopping Forum - Feedbacktopic. Feedback op individuele moderaties hoort per DM naar de betreffende moderator. Hier is het beiden offtopic.