RiDo78 schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 14:44:
Aangezien ik veel mensen hier rücksichtlos 'Ik ga storneren!' zie roepen, denk ik dat het handig is om even een beetje rust in de tent te brengen...
Ik ben ook klant bij Welkom Energie en heb even een berekening gemaakt om te zien wat mijn 'risico' is. Met de huidige meterstanden is dat ik 23,44 euro 'teveel' heb betaald, maar er zijn nog drie dagen te gaan deze maand. Dus wellicht heb ik ietsje te weinig betaald. Storneren is voor mij dus niet nodig.
Voor wie dat nooit gedaan heeft, zo'n berekening maken is vrij simpel.
- Je gaat naar de website van Welkom Energie en checkt de begindatum van je contract of het leveringsjaar.
- Dan kijk je onder meterstanden wat de standen van het begin van je contract of leveringsjaar zijn.
- Vervolgens download je leveringscontract / tarievenblad.
- Je loopt even naar de meterkast en noteert de huidige meterstanden
- En tot slot moet je weten of je enkel of dubbeltarief hebt.
In het tarievenblad zie je verschillende tabellen onder elkaar staan zoals:
- "Variabele kosten enkeltarief". (voor enkeltarief meters of enkeltarief contracten)
- "Variabele kosten normaaltarief" (is hoog-tarief voor de dubbeltarief contracten)
- "Variabele kosten daltarief". (is laag-tarief voor de dubbeltarief contracten)
- enz.
Het enige wat hier van belang is, zijn de totalen. Dus de onderverdeling doet niet ter zake, je betaalt het toch. In mijn geval gaat het om enkeltarief, dus enkel de eerste tabel is van belang. Heb je dubbeltarief, dan neem je de twee tabellen die daaronder staan ("variabele kosten normaaltarief" en "variabele kosten daltarief"). De tabellen "Teruglevertarief" en "Vaste kosten elektriciteit/gas" laten we even voor nu. De tabel 'variabele kosten gas' is wel van belang als je een gasaansluiting hebt.
Met deze gegevens gaan we de verbruikskosten berekenen. Omdat Welkom Energie de tarieven inclusief BTW aangeeft, is dat lekker makkelijk. Voor elk van de tellers geldt:
- Trek de beginstand (van de website) af van de eindstand (op de meter) en je houdt je verbruik over.
- Vermenigvuldig dit met het tarief voor die teller (de juiste tabel in het leveringscontract) en je hebt de kosten voor het verbruik van die teller.
- Tot slot tel je de kosten van alle tellers bij elkaar op. Dat totaal zijn je verbruikskosten.
Heb je zonnepanelen en lever je terug, dan doe je hetzelfde als hierboven, en gebruik je de tabel 'teruglevertarief'. Die kosten trek je van je verbruikskosten af.
Nu komen we toe aan de tabellen 'Vaste kosten elektriciteit" en "Vaste kosten gas". In beide tabellen staat "Vaste leveringskosten (per maand)" en "Netbeheerkosten (per dag)". In de elektra-tabel vind je daarnaast een cadeautje van de overheid: "Vermindering energiebelasting" met een negatief getal.
Kijk dus op je contract naar de ingangsdatum van het contract. Loopt je contract langer dan een jaar, dan neem je de ingangsdatum van het leveringsjaar. (Ik heb enkel een jaarcontract dus weet niet of dat gelijk valt met een kalenderjaar).
- Bereken zowel het aantal dagen als het aantal maanden die verstreken zijn sinds de ingangsdatum.
- Vermenigvuldig "Vaste leveringskosten" van beide tabellen met het aantal maanden en sla de uitkomsten op.
- Vermenigvuldig "Netbeheerkosten" van beide tabellen en "Vermindering energiebelasting" met het aantal dagen en sla die uitkomsten ook op.
- Tel de uitkomsten van de berekeningen in de laatste twee stappen bij elkaar op (let op het negatieve getal van de energiebelasting) en je houdt het totaal aan vaste kosten over.
Tel het totaal aan vaste kosten op bij het totaal van je verbruikskosten en je hebt het bedrag wat je dit jaar (ongeveer) moet betalen.
Ga nu terug naar de website en bekijk het lijstje met facturen. Waarschijnlijk is de eerste factuur afwijkend en is de rest je normale maandbedrag. Tel alle bedragen van de facturen die betaald zijn bij elkaar op en trek dat af van het totaalbedrag wat je moet betalen.
-> Is de uitkomst negatief? Dan heb je teveel betaald en kun je overwegen om te storneren.
-> Is de uitkomst positief? Dan moet je dat bedrag nog betalen. Storneren maakt het dan alleen maar erger.
Let wel op, ik heb geen rekening gehouden met de '180 euro Welkomstkorting'. Het contract wordt eerder ontbonden waardoor je daar geen recht op hebt. Er staat namelijk niet gespecificeerd dat JIJ diegene moet zijn die het contract ontbind om dat recht te verliezen. Dus volgens de voorwaarden ben je dat gewoon kwijt.
Bedenk tot slot dat je alleen maar extra administratieve chaos maakt door onterecht te gaan storneren. Uiteindelijk moet je het te weinig betaalde bedrag toch betalen. De mensen die bij Welkom Energie werken zijn wellicht hun baan kwijt zijn en zitten dus ook niet op al die rompslomp te wachten.