Afhandeling faillissement EnergieFlex

Pagina: 1 2 ... 18 Laatste
Acties:

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Daverius
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 31-03 23:38
Vandaag email binnen:
Helaas moeten we je informeren dat EnergieFlex afgelopen donderdag uitstel van betaling heeft ontvangen. Het uitstel van betaling is aangevraagd omdat de directie van EnergieFlex voorziet dat zij op korte termijn niet in staat is aan al haar financiële verplichtingen te voldoen.
Op maandag 15 oktober 2018 heeft de ACM (Autoriteit Consument en Markt) de vergunning van EnergieFlex voor het leveren van energie (gas en elektra) ingetrokken. Als gevolg van het intrekken van de vergunning is op dit moment sprake van een zogenaamde ‘vensterperiode’. Deze periode duurt uiterlijk tot en met 31 oktober 2018. De vensterperiode dient ervoor te zorgen dat er een oplossing gezocht kan worden voor jou als klant van EnergieFlex. Tijdens deze vensterperiode blijven wij als EnergieFlex gewoon jouw energie leveren. Je hoeft je dus geen enkele zorgen te maken over de levering van je energie, dit blijft gewoon doorgaan.

Wat betekent dit voor jou?
Op dit moment onderzoekt de bewindvoerder samen met de directie van EnergieFlex de mogelijkheden om de energielevering aan jou door een nieuwe leverancier te laten overnemen. Mocht het niet lukken om de klanten over te dragen, dan worden de klanten verdeeld over de energieleveranciers. De levering van elektriciteit en gas wordt dus in alle gevallen voortgezet.
Tijdens deze vensterperiode blijft EnergieFlex gewoon jouw energie leveren.

Je kunt tijdens deze vensterperiode niet zelf overstappen naar een andere leverancier. Dit is om ervoor te zorgen dat - in samenspraak met de ACM - op een rustige en nette manier een oplossing gezocht kan worden voor de klanten van EnergieFlex. Na deze periode kan wel weer worden overgestapt.
Op zich geen ramp voor mij, maar ik heb voor mijn termijnbedrag altijd ruim een tientje per maand teveel betaald. Ben benieuwd of ik dat terug krijg. Mede-tweakers die in dezelfde situatie zitten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjirafje
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 15:02

sjirafje

No inspirational quotes here

Gisteren nog een meterstanden overzicht ontvangen, toen werd er met geen woord gerept over uitstel van betaling.

Ik heb zojuist het bovenstaande mailtje ontvangen en zit ongeveer in dezelfde situatie. Ik heb mijn maandbedrag wat ruim genomen en heb recht op een welkomstbonus.

Op twitter heeft iemand gevraagd hoe het zit met die welkomstbonus. De reactie van energieflex:
momenteel maakt de bewindvoerder de balans op om de crediteurenpositie vast te stellen. N.a.v. die analyse kunnen we je meer vertellen, momenteel is het voor ons ook afwachten. We informeren onze klanten zo snel mogelijk over hoe verder. ^Marieke
https://twitter.com/EnergieFlex/status/1052140984304308230

Ik vraag nu nu af wat ik moet doen. Niets doen en braaf zitten wachten tot de curator het geld verdeeld heeft onder de belastingdienst en de banken, of moet ik zsm de automatische incasso's storneren/intrekken?

Er wordt wel elke keer gehamerd op dat de levering van energie gewoon door gaat, maar ik ben veel meer geïnteresseerd in de financiële consequenties voor de klanten...

[ Voor 15% gewijzigd door sjirafje op 16-10-2018 18:11 ]

Rodriguez has the heart of a gentleman. I don't know where he got it, but it's disgusting. - Quinn

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Dat eerste als je geen deurwaarde aan de deur wil hebben staan.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• sjirafje

sjirafje

Sissors schreef op dinsdag 16 oktober 2018 @ 18:11:
Heb je misschien een onderbouwing voor je uitspraak of een linkje naar meer informatie?

Rodriguez has the heart of a gentleman. I don't know where he got it, but it's disgusting. - Quinn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robertobananas
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 17-04 17:00
Ik ben hier helaas ook klant. Ik betaal fors meer dan nodig. Baal ontzettend en zal dit ook nooit meer doen. Zit ook te twijfelen om incasso's in te trekken. Ik weet zeker dat ik enkele honderden euro's in de plus sta.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Er zijn weleens zaken die beetje vergelijkbaar zijn hier langsgekomen. En dan komt het onder de streep er altijd op neer dat zolang ze aan hun verplichtingen voldoen, jij dat ook moet doen (en zelfs als ze dat niet doen, dat dat je iig niet altijd ontslaat van jouw verplichtingen). In dit geval heb je misschien ook nog eens de mogelijkheid dat anders je aansluitingen gaan worden afgesloten, en dat wordt een duur geintje.

Verder IANAL natuurlijk, maar ik zou dus zeer zeker niet zomaar die automatische incasso gaan stopzetten.

[ Voor 23% gewijzigd door Sissors op 16-10-2018 18:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Adlermann
  • Registratie: Januari 2007
  • Nu online
sjirafje schreef op dinsdag 16 oktober 2018 @ 18:16:
[...]

Heb je misschien een onderbouwing voor je uitspraak of een linkje naar meer informatie?
Je moet gewoon zo lang mogelijk je overeenkomst nakomen. De curator gebruikt dat gewoon als inkomsten die bij de boedel horen.

Ongeveer vergelijkbaar met een winkel die failliet gaat en niet uitgeleverde maar wel verkochte voorraad heeft. Die moet je ook gewoon betalen, die vordering blijft staan. Pas als er geld over is dan kom je in Aanmerking voor een vergoeding.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Nu online
Je moet je betalingen gewoon door laten gaan. Wel zou ik proberen je maandbedrag zo laag mogelijk te zetten als je dat nog op de website kan aanpassen. Dat mensen dit veel te hoog inschatten is meteen een les: iets van extra begrijp ik (doe ik zelf ook, tientje per maand meer dan afgelopen jaar gebruikt), maar 'honderden euro's is gewoon erg onverstanding.

Misschien alvast gaan kijken naar een nieuwe leverancier voor een overstap?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjirafje

sjirafje

Mijn bank geeft in de chat aan dat het mogelijk is om de incasso's stop te zetten. Maar het wordt niet aangeraden. Ze adviseren contact op te nemen met EnerfieFlex.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bombadil
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

bombadil

Iarwain Benadar

Incasso stopzetten? Zolang Energieflex (de curator) levert is er ook geen reden om niet te betalen.Ga je dan zelf overmaken?
Sissors schreef op dinsdag 16 oktober 2018 @ 18:11:
Als je niet zelf verrekend weet je dat je in een faillissement niets terugziet. Er is geen geld en de administratie vaak een zooitje.

Dus een gegronde post (voorbij terugbetaaltermijn) altijd verrekenen, zoals wettelijk ook is toegestaan.

[ Voor 13% gewijzigd door bombadil op 16-10-2018 18:37 ]

"De ouwe Tom Bombadil is een vrolijk kwastje,Zijn laarzen zijn geel en knalblauw is zijn jasje, Want Tom, die de meester is, heeft geen ooit gevangen, Zijn liedjes zijn sterker en zijn benen zijn langer". (LotR)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Nu online
Adlermann schreef op dinsdag 16 oktober 2018 @ 18:27:
[...]

Je moet gewoon zo lang mogelijk je overeenkomst nakomen.
Natuurlijk niet, die moet je verbreken. Stap direct over naar een andere leverancier die de "boete" voor het voortijdig overstappen vergoedt. Zodra je een datum hebt direct incasso blokkeren. Misschien nog wel een maandje eerder, laat ze bij de eindafrekening het geld dat je hebt voorgeschoten maar gebruiken.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• sjirafje

sjirafje

bombadil schreef op dinsdag 16 oktober 2018 @ 18:36:
[...]

Als je niet zelf verrekend weet je dat je in een faillissement niets terugziet. Er is geen geld en de administratie vaak een zooitje.

Dus een gegronde post (voorbij terugbetaaltermijn) altijd verrekenen, zoals wettelijk ook is toegestaan.
Mijn contract loopt nog 4 maanden en ik ga bij een eindafrekening nog geld tegoed hebben. Omdat consumenten altijd het nakijken hebben bij het verdelen van de boedel is dus inderdaad mijn vraag mag ik eigenhandig verrekenen?
Of moet ik maar als een mak schaap de bankrekening van de belastingdienst en de banken blijven spekken?

Dit zegt de ACM: https://www.acm.nl/nl/pub...ktriciteit-en-gas-krijgen
EnergieFlex in surseance, klanten blijven elektriciteit en gas krijgen

15-10-2018

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) trekt de vergunning van EnergieFlex in. De rechter heeft surseance van betaling verleend aan deze leverancier en de ACM stelt vast dat zij niet meer aan de verplichtingen uit de leveringsvergunning kan voldoen. [...]

Nieuwe energieleverancier
De komende dagen bekijkt de bewindvoerder van EnergieFlex of er een energieleverancier is die zijn klanten kan overnemen. De netbeheerders garanderen gedurende die tijd de levering van energie. Als het niet lukt om de klanten over te dragen, worden deze verdeeld over alle andere energieleveranciers. De levering van elektriciteit en gas wordt dus in alle gevallen voortgezet.

Even niet zelf overstappen
Tijdens deze overgangsperiode, die maximaal duurt tot en met 31 oktober, kunnen de klanten van EnergieFlex niet zelf overstappen. Zodra klanten aan een andere leverancier zijn overgedragen, krijgen zij hierover bericht. Zij kunnen dan besluiten om bij die nieuwe leverancier te blijven of om alsnog over te stappen naar een andere leverancier.
Informatie voor consumenten[...]
Consuwijzer: https://www.consuwijzer.n...g/energiebedrijf-failliet
Gaat uw energieleverancier failliet? U krijgt gewoon elektriciteit en gas. U kunt alleen niet meteen overstappen. U krijgt vanzelf een nieuwe leverancier.

Er zijn regels die ervoor zorgen dat de levering van elektriciteit en gas gewoon doorgaat. Eerst krijgt u automatisch een nieuwe energieleverancier. Dit gebeurt binnen maximaal 20 werkdagen, maar het kan ook korter zijn. In deze periode kunt u niet zelf overstappen naar een andere energieleverancier.

Hebt u na deze periode een nieuwe energieleverancier gekregen? Dan zal deze contact met u opnemen. U kunt dan kiezen wat u wilt doen: blijven of overstappen. Het kan zijn dat uw nieuwe leverancier uw oude contract wil overnemen, en dus ook de oude voorwaarden. Uw nieuwe leverancier kan u ook een nieuw aanbod doen.

Kiest u voor een andere energieleverancier? Dan hebt u een opzegtermijn van maximaal 30 dagen.

Wat voor energienota’s krijg ik, en van wie?
Vraagt uw failliete energieleverancier om meterstanden? Geef deze dan door. De standen zijn nodig voor de eindafrekening van uw oude energieleverancier.

Kiest u na de periode van maximaal 20 werkdagen voor een andere leverancier? Dan vraagt ook uw nieuwe leverancier om meterstanden voor een eindafrekening.

Hebt u een slimme meter? Dan hoeft u niets te doen.
Met name deze 2 regels zijn volgens mij relevant:
U kunt alleen niet meteen overstappen. U krijgt vanzelf een nieuwe leverancier.
en
Kiest u voor een andere energieleverancier? Dan hebt u een opzegtermijn van maximaal 30 dagen.

[ Voor 49% gewijzigd door sjirafje op 16-10-2018 18:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• temp00
  • Niet online

temp00

Als het kan ben ik lam

ASW1 schreef op dinsdag 16 oktober 2018 @ 18:43:
[...]

Natuurlijk niet, die moet je verbreken. Stap direct over naar een andere leverancier die de "boete" voor het voortijdig overstappen vergoedt. Zodra je een datum hebt direct incasso blokkeren. Misschien nog wel een maandje eerder, laat ze bij de eindafrekening het geld dat je hebt voorgeschoten maar gebruiken.
Volgens de mail van EF is er momenteel een 'vensterperiode' actief (zie startpost) en tijdens deze periode kan je niet zelf overstappen naar een andere leverancier. Als EF idd de waarheid spreekt kan je momenteel dus niet overstappen.

♠ REPLY CODE ALPHA ♠ 5800X, 16GB @ 3600cl16, 980 Pro 2TB, RTX 3080 Suprim X, MPG271QRX OLED @ 360HZ ♠ Overwatch

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjirafje

sjirafje

temp00 schreef op dinsdag 16 oktober 2018 @ 18:51:
[...]

Volgens de mail van EF is er momenteel een 'vensterperiode' actief is (zie startpost) en tijdens deze periode kan je niet zelf over kan stappen naar een andere leverancier. Als EF idd de waarheid spreekt kan je momenteel dus niet overstappen.
De acm zegt dit ook op consuwijzer dus ik ga er vanuit dat dit klopt.

[ Voor 4% gewijzigd door sjirafje op 16-10-2018 19:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daverius
De brave burger die ik ben zal ik niks storneren en ook deze maand het bedrag betalen. Net even gekeken, teveel betaalde energiekosten bij mij zijn rond de 200 euro tot nu toe. Dat je leverancier kassie wijle gaat, daar houd je natuurlijk geen rekening mee.

Dat gezegd, ik zie nu ook reacties online van mensen die ruim 60 euro of meer per maand teveel betaalden. Dat is echt een hoop geld! Op twitter de reactie van EF dat er naar de 'crediteurenpositie' wordt gekeken m.b.t. uitkering van tegoeden (welkomstbonussen en teveel betaalde premie). Fingers crossed..

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• basvn
  • Registratie: April 2013
  • Nu online

basvn

Breezand - NHN

Daverius schreef op dinsdag 16 oktober 2018 @ 19:18:
De brave burger die ik ben zal ik niks storneren en ook deze maand het bedrag betalen. Net even gekeken, teveel betaalde energiekosten bij mij zijn rond de 200 euro tot nu toe. Dat je leverancier kassie wijle gaat, daar houd je natuurlijk geen rekening mee.

Dat gezegd, ik zie nu ook reacties online van mensen die ruim 60 euro of meer per maand teveel betaalden. Dat is echt een hoop geld! Op twitter de reactie van EF dat er naar de 'crediteurenpositie' wordt gekeken m.b.t. uitkering van tegoeden (welkomstbonussen en teveel betaalde premie). Fingers crossed..
Je zou wel sowieso je maandbedrag naar beneden kunnen doen, dat scheelt toch weer als het allemaal in een fiasco uitloopt.

3000Wp oost-west pvoutput.org | 550Wp zuid | SSW: Atlantic Explorer 3 200L pvoutput.org| Mitsubishi SRK 35ZS-S pvoutput.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daverius
basvn schreef op dinsdag 16 oktober 2018 @ 19:24:
[...]
Je zou wel sowieso je maandbedrag naar beneden kunnen doen, dat scheelt toch weer als het allemaal in een fiasco uitloopt.
Klopt, heb ik vanmiddag gelijk gedaan. Als ze eind van de maand weer afschrijven scheelt het me toch 20 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 15:48

MsG

Forumzwerver

Heb hier helaas ook mee te maken. Wel een nieuwe factor om de bedrijfsstabiliteit mee te wegen bij de jaarlijkse overstap. Omdat het toch gewoon een administratieve en virtuele handel is klikte ik gewoon altijd achteloos de goedkoopste aan. Met nu na 8 jaar helaas een keer dit. Hoe kan dit nou ontstaan zou je zeggen.

En waarom is de vergunning ingetrokken? Dat is ook wel interessant.

[ Voor 10% gewijzigd door MsG op 16-10-2018 19:31 ]

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cubic X
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 21-04 11:50
basvn schreef op dinsdag 16 oktober 2018 @ 19:24:
[...]

Meteen bijgesteld naar het laagste dat voor mij mogelijk is. Het liefste zou ik de automatische incasso meteen cancellen maar ik weet dat dat geen goed idee. Mijn gevoel zegt dat ik wel kan fluiten naar de welkomstbonus en terugstoring bij de eindafrekening, geen ander bedrijf die dat gaat overnemen natuurlijk :( .

Even snel uitgerekend op basis van de maandelijkse verbruiksoverzichten zou ik momenteel €130 van ze tegoed hebben :/ :X .

[ Voor 15% gewijzigd door Cubic X op 16-10-2018 19:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjirafje

sjirafje

rtlz.nl:
Uit de meest recente jaarrekening blijkt dat het bedrijf Flexenergie, dat achter het merk Energieflex zit, er ook financieel niet rooskleurig voor stond. Eind 2016 had het een negatief eigen vermogen van 4,6 miljoen euro, tegen een min van 775.000 het jaar ervoor. "De vermogens- en liquiditeitspositie is door de negatieve resultaten van de afgelopen jaren (…) verder verslechterd", aldus het verslag.

Toch dacht de directie dat 'duurzame voortzetting van de activiteiten' mogelijk was, ook omdat in 2018 winstgevendheid werd verwacht. "Het is niet ongebruikelijk voor startups in de energiemarkt dat in de eerste jaren verlies wordt geleden."
Weinig kans dat consumenten nog een cent terug zien vrees ik :'(

Acties:
  • +17 Henk 'm!

• Jazco2nd
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 22-04 23:19
Wat een brave burgers hier. Het is helemaal niet waar dat als je nu je automatische incasso stop zet, je automatisch in een incassoprocedure valt.

Sowieso duurt dat gemiddeld 2 maanden waarna dit wordt aangekondigd (waarbij je zeker 1 of 2 herinneringen krijgt) en dan nog alleen als het bedrijf zelf een incassobureau kan betalen (wat hier niet het geval is).

Dus onmiddellijk de incasso stopzetten (als je weet dat je sowieso geld terug krijgt) en een brief sturen aan het postadres van het bedrijf + curator waarin je dit meldt + graag de betaling handmatig voortzet na bevestiging op papier dat je het teveel betaalde terug krijgt.

Af en toe zijn we echt veel te braaf hier in Holland. Je kan altijd je automatische incasso stopzetten en vervolgens handmatig betalen, maar in dit geval zou ik zeker ook een brief sturen en op basis van je verbruik van de afgelopen maanden en het bedrag dat je 'in de plus' zit maandelijks een klein bedrag overmaken tot de einddatum (tenzij je natuurlijk al te ver in de plus zit).
Geen enkele kantonrechter die jou gaat benadelen. Laat die deurwaarder maar komen. Die kan dan niks (en komt ook niet want wordt niet betaald, geen enkel incassobureau werkt gratis en hun deurwaarder ook niet en de curator gaat absoluut geen incassobureau inschakelen voor jouw voorschot bedragen, die weet wel beter).

[ Voor 33% gewijzigd door Jazco2nd op 16-10-2018 23:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daverius
MsG schreef op dinsdag 16 oktober 2018 @ 19:30:
Wel een nieuwe factor om de bedrijfsstabiliteit mee te wegen bij de jaarlijkse overstap. Omdat het toch gewoon een administratieve en virtuele handel is klikte ik gewoon altijd achteloos de goedkoopste aan.
Ja inderdaad, dat idee heb ik ook. Toch ff snel een check doen volgende keer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 235591

En toch ben ik helemaal niet ontevreden over dit bedrijf. Ik nam van hun Prepaid energie af tot vorig jaar. Dit vond ik erg fijn omdat je de kosten volledig in de hand had. Dit hebben ze stopgezet onder het mom dat mensen er niet mee konden omgaan. Doorgezet naar een reguliere afname zoals die nu is.

Mijn contract loopt tot 1 januari en ik was al van plan om over te stappen. Zoals ik het nu lees kan en mag ik dat niet eerder doen, al zie ik er geen kwaad in als ik de boeteclausule betaal. Daarnaast vraag ik mij af of ik eventueel teveel betaald geld terugkrijg, en als ik te weinig betaald heb moet ik dan wel bijbetalen?

Toch jammer.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MsG

MsG

Forumzwerver

Alle incasso's nu terugtrekken verkleint natuurlijk wel de collectieve kans om iets terug te zien :-P.

nou ja toch maar even gedaan. 2 Keer ~ 78 evenaart toch de welkomstbonus die ik zou krijgen van ze.

[ Voor 33% gewijzigd door MsG op 16-10-2018 19:46 ]

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cave_Boy
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 07:21
Ben zelf onlangs verhuist van Energieflex naar een andere.
Toevallig vandaag mijn eindafrekening in de mailbox mogen ontvangen en krijg een net bedrag terug. Hoop dat ik nog net mazzel heb.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daverius
Jazco2nd schreef op dinsdag 16 oktober 2018 @ 19:38:
Wat een brave burgers hier. Het is helemaal niet waar dat als je nu je automatische incasso stop zet, je automatisch in een incassoprocedure valt.

Sowieso duurt dat gemiddeld 2 maanden waarna dit wordt aangekondigd (waarbij je zeker 1 of 2 herinneringen krijgt) en dan nog alleen als het bedrijf zelf een incassobureau kan betalen (wat hier niet het geval is).

Dus onmiddellijk de incasso stopzetten (als je weet dat je sowieso geld terug krijgt) en een brief sturen aan het postadres van het bedrijf + curator waarin je dit meldt + graag de betaling handmatig voortzet na bevestiging op papier dat je het teveel betaalde terug krijgt.

Af en toe zijn we echt veel te braaf hier in Holland. Je kan altijd je automatische incasso stopzetten en vervolgens handmatig betalen, maar in dit geval zou ik zeker ook een brief sturen en op basis van je verbruik van de afgelopen maanden en het bedrag dat je 'in de plus' zit maandelijks een klein bedrag overmaken tot de einddatum (tenzij je natuurlijk al te ver in de plus zit).
Geen enkele kantonrechter die jou gaat benadelen. Laat die deurwaarder maar komen. Die kan dan niks (en komt ook niet want wordt niet betaald).
Makes sense... maar toch is het risico op gezeik groot en het is maar net of het de moeite waard is. De periode om te storneren is 56 dagen dus je kunt twee keer je termijnbedrag storneren plus de komende afschrijving misschien inhouden. Voor mijn 1 persoons huishouden is dat niet de moeite waard maar voor een gezin met veel verbruik kan dat een hoop geld schelen. I don't know..

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13:15
Hoezo gezeik? Je krijgt een eindafrekening, als je te weinig betaald hebt moet je bijbetalen, heb je teveel betaald mag je achteraan sluiten bij de rij met schuldeisers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MO1234
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 10:37
Vorige maand overgestapt naar andere leverancier. Welkom bonus gelukkig binnen. ...geluk is met de domme...

Wel jammer want ze hadden vaak een scherp tarief (waarschijnlijk daarom deze situatie)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 3DDude
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 13:58

3DDude

I void warranty's

Jazco2nd schreef op dinsdag 16 oktober 2018 @ 19:38:

Geen enkele kantonrechter die jou gaat benadelen. Laat die deurwaarder maar komen. Die kan dan niks (en komt ook niet want wordt niet betaald).
Jongens doe dat nou niet, de belastingdienst en de banken hebben hun centjes nodig.

Grapje,
zou ik in deze situatie zitten dat ik paar honderd teveel had betaald tot nu toe, had ik ook alle toekomstige incasso's stopgezet.
1. Je gaat toch niets terug zien van wat je teveel betaald hebt.
2. ze kunnen wat je teveel betaald hebt toch verrekenen?
3. Als ze dan nog een verschil - die welkomstbonus hebben, laat ze dat maar opsturen dan maak je dat toch over? :)

Het alternatief is het eind van het jaar eindigen met een + 300 teveel betaald, en dat ga je dan niet terug zien want de tent is failliet. Been there, done that, got the t-shirt.

Lijkt mij nogal een no-brainer ? ;)

Be nice, You Assholes :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cubic X
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 21-04 11:50
3DDude schreef op dinsdag 16 oktober 2018 @ 20:05:
[...]

Jongens doe dat nou niet, de belastingdienst en de banken hebben hun centjes nodig.

Grapje,
zou ik in deze situatie zitten dat ik paar honderd teveel had betaald tot nu toe, had ik ook alle toekomstige incasso's stopgezet.
3. Als ze dan nog een verschil - die welkomstbonus hebben, laat ze dat maar opsturen dan maak je dat toch over? :)

Het alternatief is het eind van het jaar eindigen met een + 300 teveel betaald, en dat ga je dan niet terug zien want de tent is failliet. Been there, done that, got the t-shirt.

Jep, ik heb er zelf ook nog eens over lopen denken vanavond en heb inderdaad net mijn automatische incasso via de bank stopgezet. Ik krijg nog geld van ze tegoed wat ik teveel heb betaald, dus als ze nog geld willen ontvangen dan verrekenen ze dat maar met wat ik bij ze 'gespaard' heb. Kans dat je dat terugziet is toch nihil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG

MsG

Forumzwerver

3DDude schreef op dinsdag 16 oktober 2018 @ 20:05:
[...]

Grapje,

Maar zo werkt het juridisch natuurlijk niet. Je moet gewoon maandelijks betalen voor die diensten zal het verweer zijn. Dat eventjes na die maanden het bedrijf dood is en je naar je 150 euro die je juist van hen zou krijgen staat daar los van. En die rechtspersoon bestaat tegen die tijd ook niet meer.

Maar goed, ik heb het toch gewoon even gedaan, om toch nog een beetje een vuist te maken in plaats van moedwillig 150 euro zien verdampen. Ze gaan het nog druk krijgen met die incassobrieven :-P.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sambalbaj
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Zit je goed als je ondertussen geen klant meer bent, je eind afrekening gehad hebt (bedrag al terug) en een creditfactuur gehad hebt voor de welkomstbonus (nog niet gehad ondanks dat hun interne termijn verstreken is die voor de uitstel van betalingsdatum lag) en vervolgens de laatste normale termijn storneert en het bedrag minus de welkomstbonus weer overboekt (met verwijzing naar beide factuurnummers in de omschrijving)?

Administratief gaat dat natuurlijk fout, maar er is geen wederzijdse vordering meer.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• cryptapix
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15:47
MsG schreef op dinsdag 16 oktober 2018 @ 20:23:
[...]

Maar zo werkt het juridisch natuurlijk niet. Je moet gewoon maandelijks betalen voor die diensten zal het verweer zijn. Dat eventjes na die maanden het bedrijf dood is en je naar je 150 euro die je juist van hen zou krijgen staat daar los van. En die rechtspersoon bestaat tegen die tijd ook niet meer.

Maar goed, ik heb het toch gewoon even gedaan, om toch nog een beetje een vuist te maken in plaats van moedwillig 150 euro zien verdampen. Ze gaan het nog druk krijgen met die incassobrieven :-P.
Verrekenen is in juridische zin ook betalen. De vraag is alleen of je kunt verrekenen (hangt af van de kwalificatie van je pretense tegenvordering).
sambalbaj schreef op dinsdag 16 oktober 2018 @ 20:54:
Zit je goed als je ondertussen geen klant meer bent, je eind afrekening gehad hebt (bedrag al terug) en een creditfactuur gehad hebt voor de welkomstbonus (nog niet gehad ondanks dat hun interne termijn verstreken is die voor de uitstel van betalingsdatum lag) en vervolgens de laatste normale termijn storneert en het bedrag minus de welkomstbonus weer overboekt (met verwijzing naar beide factuurnummers in de omschrijving)?

Administratief gaat dat natuurlijk fout, maar er is geen wederzijdse vordering meer.
Ik denk dat dit goed gaat ja. Zie art. 53 Faillissementswet voor vereisten van verrekening.

Edit: ik bedenk me nog dat ik nu wel een paar stapjes voor lig op de werkelijkheid. Er is nog geen sprake van een faillissement (maar dat volgt in 99% van de gevallen bij surseance van betaling wel ;)) Nu moet je nog even kijken naar art. 243 Fw (maar die bepaling is min of meer gelijk).

[ Voor 40% gewijzigd door cryptapix op 17-10-2018 17:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Nu online
Het heet toch een voorschotbedrag? Dat is het toch ook?
Verstandig om in ieder geval niet meer voor te schieten dan je verschuldigd zult zijn, aangezien je zeker weet dat je dat niet meer terug ziet. Stuur de eindafrekening maar. Die bonus kun je wel vergeten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bad Brains
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 14:12
Ik zit dus in hetzelfde bootje echter ik kan zeker geen geld missen en heb uitgerekend dat ik in 6mnd al 200 teveel heb betaald (ex welkomstbonus etc).
Is er een procedure die je kan aangaan met b.v. de curator en "toch" je incasso stopzetten?
Dus duidelijk aangeven dat je wel wilt betalen, maar niet wil verliezen?

Baal hier ontzettend van.

thanks,

The love that lasts the longest, is the love that is never returned. If you can play, it doesn't matter what guitar you play. If you can't play, it doesn't matter what guitar you play.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrnn
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 02-08-2023
Wij zitten er sinds april, betalen dik elke maand maar energie verbruik je natuurlijk vooral in de winter. Ook hier dus fluiten naar een paar honderd euro + welkomstbonus.

Denk dat ik morgen de rechtsbijstand verzekering eens bel, kijken wat die er van zeggen. Neig er sterk na te storneren en niets meer te betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

EnergieFlex - Dat doe je goed! (100% SOCIAAL Groen).

Althans dat is de slogan op de website waar ze nog steeds actief klanten aan het werven zijn zonder dat er met één woord over een mogelijk faillissement gerept wordt.

Zijn dus ook weer wat voetbal/sportclubs welke naar een nieuwe (shirt)sponsor mogen gaan uitkijken zo te zien.

[ Voor 8% gewijzigd door Will_M op 16-10-2018 21:12 ]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaijRaij
  • Laatst online: 16-04 13:51
Toevallig vorige maand mijn overstap geregeld naar Nuon. Gisteren een mail van energieflex dat ik op de 29e van deze maand het verschil in teveel betaald saldo terug ontvang. Zal nu wel niet meer gebeuren :( net als mijn welkombonus. Ik heb overigens geen mail gehad over een eventueel faillissement omdat ik officieel sinds 7 oktober geen klant meer ben.

[ Voor 28% gewijzigd door RaijRaij op 16-10-2018 21:24 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Nu online
wimmel_1 schreef op dinsdag 16 oktober 2018 @ 21:09:
EnergieFlex - Dat doe je goed! (100% SOCIAAL Groen).

Althans dat is de slogan op de website waar ze nog steeds actief klanten aan het werven zijn zonder dat er met één woord over een mogelijk faillissement gerept wordt.
https://energieflex.nl/klant-worden/
Op dit moment is het niet mogelijk om je aan te melden. Excuses voor het ongemak.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Soldaatje
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Kan nu ook niet meer inloggen op de site, weet mijn wachtwoord niet meer: 'wachtwoord reset is niet toegestaan voor deze gebruiker'
Kunnen jullie met een wachtwoord nog wel inloggen?

Op 18-09 kreeg ik nog per mail het verzoek om mijn termijn bedrag te verhogen, want energie wordt duurder enzo. Gelukkig niet gedaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RaijRaij
Zojuist even nagekeken maar ik krijg dus nog 417 euro van deze club exclusief welkomstbonus. 2x ka ik nog storneren waarbij ik 360 terug zie. Ik twijfel toch om dit te doe.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daverius
Soldaatje schreef op dinsdag 16 oktober 2018 @ 21:40:

Kunnen jullie met een wachtwoord nog wel inloggen?
Inloggen lukt nog gewoon met wachtwoord momenteel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brazos
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
.

[ Voor 99% gewijzigd door Brazos op 25-11-2021 22:20 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BFmango
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 15-12-2024
Daverius schreef op dinsdag 16 oktober 2018 @ 19:40:
[...]

Ja inderdaad, dat idee heb ik ook. Toch ff snel een check doen volgende keer.
Of je stelt je maandbedrag gewoon in op je daadwerkelijke bedrag? Dan is er toch helemaal geen probleem?

Ik heb liever dat ik aan het einde van het jaar nog 120 euro moet overmaken, dan andersom. Wie betaalt bepaalt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bad Brains
BFmango schreef op dinsdag 16 oktober 2018 @ 22:54:
[...]

Of je stelt je maandbedrag gewoon in op je daadwerkelijke bedrag? Dan is er toch helemaal geen probleem?

Ik heb liever dat ik aan het einde van het jaar nog 120 euro moet overmaken, dan andersom. Wie betaalt bepaalt.
Ondanks dat ik vorig jaar 350 euro terug kreeg en ik nu 15 p/m meer betaal (dat is het minimum dat ik "mag" instellen) het was 30p/m meer.
Je kunt het dus terugschroeven tot exact wat zij denken dat je minimum is.
Uiteraard voor mensen die hoog hebben ingezet is dit wel een optie. Gelijk doen zou ik zeggen, zo laag mogelijk.

The love that lasts the longest, is the love that is never returned. If you can play, it doesn't matter what guitar you play. If you can't play, it doesn't matter what guitar you play.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

De vraag die bij mij oprijst, ongeacht of ik nu moet bijbetalen of terugkrijg, mag ik er wettelijk gezien vandaag bij weg? Wat kan men mij maken als ik het wel doe? Het enige wat ik mij kan bedenken is dat ik tweemaal een boete betaal voor de leveringen van twee diensten á €50,00 per dienst. Ik ga sterk het idee krijgen dat dit mij geld gaat kosten en daar zit ik niet op te wachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bad Brains
Ze hebben to 31 okt de tijd om de boel te verkopen/te fuseren, welk een andere oplossing.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dragon2
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
BFmango schreef op dinsdag 16 oktober 2018 @ 22:54:
[...]

Ik ook, maar ik ben een nieuwe 'periode' gestart vanwege verhuizing, en mijn normale verbruik/12 x de periode 18 juni-1 nov is natuurlijk per maand 'teveel' omdat er geen koude maanden bijzitten.

Vanwege oude huis had ik ook nog >250 euro van ze toegoed (was foutje van hun, ik moest bijbetalen maar krijg dat nu weer terug).

Oftewel, daaag centjes (die ik absoluut niet kan missen) ;w

PS als je wil storneren denk ik niet dat je daar nog lang de tijd voor hebt, rekening wordt geblokkeerd denk ik.
Anoniem: 235591 schreef op dinsdag 16 oktober 2018 @ 23:04:
De vraag die bij mij oprijst, ongeacht of ik nu moet bijbetalen of terugkrijg, mag ik er wettelijk gezien vandaag bij weg? Wat kan men mij maken als ik het wel doe? Het enige wat ik mij kan bedenken is dat ik tweemaal een boete betaal voor de leveringen van twee diensten á €50,00 per dienst. Ik ga sterk het idee krijgen dat dit mij geld gaat kosten en daar zit ik niet op te wachten.
Je mag niet weg, er is (altijd) een periode van iets van 10-12 dagen na een dergelijke melding, en de overgangsperiode nu lijkt zelfs tot 31 okt te zijn.

Zoals in de aangehaalde links vermeld is mag je pas weg zodra je bent overgegaan/verdeeld naar een andere leverancier. Dan heb je de keuze, blijven of overstappen. ik weet alleen niet of je dan nog met 30 dagen opzegtermijn te maken krijgt zoals je normaal gesproken hebt.

Mijn contract loopt 2 nov af dus ik mocht wel direct overstappen blijkbaar :)
Had bijna verlengd bij energieflex...

[ Voor 41% gewijzigd door dragon2 op 16-10-2018 23:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazco2nd
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 22-04 23:19
Daverius schreef op dinsdag 16 oktober 2018 @ 19:56:
[...]

Makes sense... maar toch is het risico op gezeik groot en het is maar net of het de moeite waard is. De periode om te storneren is 56 dagen dus je kunt twee keer je termijnbedrag storneren plus de komende afschrijving misschien inhouden. Voor mijn 1 persoons huishouden is dat niet de moeite waard maar voor een gezin met veel verbruik kan dat een hoop geld schelen. I don't know..
Ik probeer juist uit te leggen dat je slechts je betaalmethode veranderd van de luie oplossing zonder controle naar de handmatige oplossing.

Automatische incasso dus onmiddellijk intrekken en handmatig betalen wat je wil (zelf even berekenen wat je verbruik is obv afgelopen periode).

Besef je wel dat de machtiging tot automatische incasso nu is overgedragen naar een compleet andere instelling? Namelijk een curator met heel andere doelstellingen dan jou van je 220 voorzien!

[ Voor 3% gewijzigd door Jazco2nd op 16-10-2018 23:23 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Busink
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 13-10-2021
Ik krijg nog 1870 euro terug van energieflex , heb vandaag contact gezocht met de klantenservice , en kreeg meegedeeld dat ik voorlopig niets terug krijg omdat er eerst een curator naar moet kijken.
Ook kon ik het maandelijkse termijn niet meer verlagen , ik betaal maandelijks 485 euro voorschot , wat dus 150 teveel is per maand.
Helaas voor hun ben ik geen mak schaapje en heb ze meegedeeld dat ik geen cent meer aan hun over maak en heb ook twee termijnen laten storneren , wat dus 970 euro is in totaal, ik hoop dat ze me voor de rechter slepen want dat gevecht durf ik wel aan, ik heb immers een vordering op energieflex en heb voor elke kuub gas en kilowatt dik betaald, en zal waarschijnlijk verder geen cent meer terug zien.
Normaal gezien zou ik 23 oktober mijn teruggave krijgen, maar ze komen hun afspraak dus niet na , ik dus ook niet meer dan, nu nog even afwachten of het geld morgen weer op mijn rekening terug komt. :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TZC-T1-FX
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 10:45
@Busink

Ik heb net ingelogd op mijn energieflex en ik kan mijn termijn bedrag gewoon wijzigen. Heb je het al via je online account geprobeerd?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• CurtPoindexter
  • Registratie: Februari 2017
  • Niet online
-

[ Voor 101% gewijzigd door CurtPoindexter op 19-10-2019 16:22 . Reden: Leeg ivm privacy ]

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13:15
@CurtPoindexter Omdat mensen gratis geld uitlenen en dan na een jaar heel blij zijn als iemand goed op die centjes heeft gepast.
Ik hoop dat dit de ogen open doet voor die mensen. Nu is het een faillissement, volgende keer heb je een geschil over de eindfactuur. Je positie is gewoon zoveel sterker als jij degene met de euro's bent ipv andersom.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Busink
Ik kon helemaal niet inloggen op mijn account, mijn maandtermijn had ik destijds ook verhoogd via de klantenservice, en een spaarpotje maakte ik er altijd al van . Moet wel zeggen dat dit de laatste keer is geweest dat ik dit risico loop, ben geen ezel natuurlijk.
Maar ik ben ook nog niet klaar met ze , ik denk namelijk dat iedereen die nog wat moet bijbetalen nog netjes een factuur gaat krijgen naar hun verbruik.
En ik neem ook aan dat ik die nog ga krijgen , ik ben erg benieuwd hoe die er uit gaat zien: meneer, we krijgen nog geld van u?

Dat is dan een mooie factuur voor in een krant met mijn verhaal en onderbouwing met alle bewijzen erbij.
Ik ben flink pissed off voor de wijze hoe ze in Nederland met dit soort kwesties omgaan , banken en belastingen eerst , nou ik vecht voor de laatste cent , al is het nutteloos en tevergeefs, ik ga niet lijdzaam toezien hoe ze me gaan uitleggen dat het geld helemaal op is , en ze helaas niets meer voor mij konden doen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Busink
Het geld staat weer op mijn rekening , dus dat is alvast gelukt!

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• CurtPoindexter
  • Registratie: Februari 2017
  • Niet online
-

[ Voor 100% gewijzigd door CurtPoindexter op 19-10-2019 16:22 . Reden: Leeg ivm privacy ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

Anoniem: 472287

Busink schreef op woensdag 17 oktober 2018 @ 07:42:

Dat is dan een mooie factuur voor in een krant met mijn verhaal en onderbouwing met alle bewijzen erbij.
Ik ben flink pissed off voor de wijze hoe ze in Nederland met dit soort kwesties omgaan , banken en belastingen eerst , nou ik vecht voor de laatste cent , al is het nutteloos en tevergeefs, ik ga niet lijdzaam toezien hoe ze me gaan uitleggen dat het geld helemaal op is , en ze helaas niets meer voor mij konden doen!
Dat moet wel een lokaal sensatiekrantje zijn dan, als ze dat willen publiceren.

Daarnaast... Je energieleverancier als spaarpot gebruiken? En dan zeuren over hoe ze daar in Nederland mee omgaan :F

Zorg in je macht EN met redelijk fatsoen dat je eindafrekening zo dicht mogelijk bij de 0 uitkomt en steek voor de volgende keer de hand in eigen boezem en betaal een normaal voorschotbedrag.

Er zijn hier heus geen winnaars. Dat bedrijf plus al haar werknemers zit ook niet op een failissement te wachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napsju
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 13:34
Busink schreef op woensdag 17 oktober 2018 @ 07:50:
Het geld staat weer op mijn rekening , dus dat is alvast gelukt!
Incasso teruggeboekt neem ik aan?

Lekker!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Busink
Yep , en ik ben geen overwinnaar , maar aan schadebeperking doe ik wel , en kranten willen die kwesties inderdaad niet publiceren , want Nederland moet wel mak blijven , en gewoon betalen natuurlijk!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Busink schreef op woensdag 17 oktober 2018 @ 08:20:
Yep , en ik ben geen overwinnaar , maar aan schadebeperking doe ik wel , en kranten willen die kwesties inderdaad niet publiceren , want Nederland moet wel mak blijven , en gewoon betalen natuurlijk!
Nee, de rest van Nederland gebruikt de bank om te sparen. En als die kopje-onder gaat dan ben je (ten minste) tot 100.000euro beschermt.

Jij wilt graag buiten de lijntjes kleuren, dan moet je ook zelf met de consequenties omgaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Busink schreef op woensdag 17 oktober 2018 @ 08:20:
Nou nou. Het is natuurlijk dat, of omdat niemand erop zit te wachten. Kranten/media publiceren letterlijk alles zolang het maar kijk/leescijfers oplevert. Maar dat ze jouw zielige verhaal niet zouden willen publiceren is omdat het allemaal een complot is.

Ik begrijp wel dat als je zo verschrikkelijk veel teveel per maand betaald, dat het dan een zure situatie is. (En sowieso heb je een gigantische energierekening blijkbaar). Als is het natuurlijk nog zuurder voor de medewerkers. Maar je had natuurlijk zelf kunnen bedenken dat als je ergens gaat sparen wat buiten het garantie deposito stelsel valt, dat bij een faillissement dat spaargeld niet gegarandeerd is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 320788

Je kan de afgelopen 3 incasso's ook gewoon terug boeken.
Met de komende geeft dat je een 300 euro betaling geschrapt tegen wat ze nog moeten terugbetalen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Edwin543
  • Laatst online: 24-09-2020
Net de beste zomer ooit achter de rug en dus minder verbruikt t.o.v. andere jaren, gaat je energiemaatschappij failliet. Daar gaan je teveel (en met deze zomer veel te hoog) betaalde maandvoorschotten.

Heb net de laatste 2 betalingen teruggeboekt en heb daarna nog zeker geld van hen tegoed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Soldaatje
  • Niet online
Ik vraag me af of dat storneren wel zin heeft, ze zijn nog niet failliet maar hebben uitstel van betaling, dat betekent dat ze nog kijken naar mogelijke overnames of doorstarten, als iedereen gaat storneren dan wordt de kans daarop wel een stuk kleiner.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edwin543
  • Laatst online: 24-09-2020
Beter nu storneren (uiteraard alleen als je zeker teveel aan hen betaald hebt) dan afwachten totdat ze echt failliet zijn en 100% zeker naar je geld kunt fluiten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bad Brains
Soldaatje schreef op woensdag 17 oktober 2018 @ 08:53:
Ik vraag me af of dat storneren wel zin heeft, ze zijn nog niet failliet maar hebben uitstel van betaling, dat betekent dat ze nog kijken naar mogelijke overnames of doorstarten, als iedereen gaat storneren dan wordt de kans daarop wel een stuk kleiner.
Ik ga er niet op wachten tot de mannen met huizen van 1 miljoen en dikke auto's in de oprit beslissen dat ze het maar opgeven en de boel laten ontploffen.
Wellicht krijgen ze daar nog en contractuele premie voor ook, terwijl jan lul die netjes betaald heeft er voor een bedrag ingaat die ze hard nodig hebben.

Heb na een berekening zelf een maand gestorneerd en de rekening geblokkeerd voor incasso. Zelfs nu zouden ze me geld verschuldigd zijn maar ik weet iig dat ik niet weer genaaid wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Leeghoofd21
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 14:13

Leeghoofd21

Wat een leuke ondertitel

Ik heb liever mijn geld nu terug , dan een kans dat zij het houden.
Mochten ze doorstarten of worden overgenomen , dan betaal ik het ze wel terug.

HANDTEKENING!!!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Spotmatic
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 09:04

Spotmatic

Ken sent me

Wie in een doorstart gelooft is niet goed bij z'n hoofd. Kies voor jezelf en niet voor EnergieFlex!

Trotse Volkswagen T1 en T3 bezitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leeghoofd21
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 14:13

Leeghoofd21

Wat een leuke ondertitel

Misschien is het verstandig dat we een standaardbrief opstellen zodat alle Tweakers 1 taal spreken?

HANDTEKENING!!!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kleinelievewolff
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 16-04 09:35
Ik heb gisteravond ook even goed naar mijn afrekeningen gekeken. Zit vanaf februari bij EnergieFlex met alleen stroom en heb door de zomermaanden een paar tientjes teveel betaald. Echter zou ik bij de jaarafrekening mijn welkomstpremie verrekend krijgen (€75). Hollander als ik ben, vindt ik dat ik dan momenteel "recht" heb op een deel daarvan naar ratio. Ik heb dus 2 termijnen laten storneren en maak voor mezelf wel een berekening hoeveel ze eventueel nog van me krijgen. Wacht dus gewoon netjes op een antwoord van EnergieFlex over het verschuldigde bedrag en ga dan wel in discussie over de welkomstpremie.

Gezien het feit dat de ACM de vergunning heeft ingetrokken omdat het administratief een puinhoop was, kon dat wel eens heel lang op zich laten wachten....

Ondertussen maar eens shoppen voor een nieuwe leverancier voor het geval ze me gaan bedreigen met afsluiting.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
Anoniem: 472287 schreef op woensdag 17 oktober 2018 @ 08:34:
[...]

Nee, de rest van Nederland gebruikt de bank om te sparen. En als die kopje-onder gaat dan ben je (ten minste) tot 100.000euro beschermt.

Jij wilt graag buiten de lijntjes kleuren, dan moet je ook zelf met de consequenties omgaan.
Ik denk dat je verbaasd zult zijn hoeveel van " de rest van Nederland" teveel betaalt aan hun energieleverancier, al dan niet met opzet.

Ten eerste zijn mensen bang voor een (onverwachte) naheffing. Elke maand iets teveel betalen levert weliswaar geen rente op, maar wel een betrouwbaar uitgavepatroon zonder een grote verrassing achteraf.
Ten tweede, en daar val ik zelf onder, kunnen er in het jaar dingen aan de hand zijn waardoor je fors minder gaat gebruiken. Zelf na een kwart contractjaar zonnepanelen laten leggen. Aangezien het voorafgaande kwart in de winter viel, had ik geen idee wat het effect zouden zijn op de rest van het jaar. Mijn voorschot verlaagd maar bleek toch nog ruim terug te krijgen.
Dit jaar nog meer besparende methodes ingezet, gecombineerd met een lange zomer, waardoor ik zelfs met een fors verlaagd termijnbedrag, weer een redelijk bedrag terugkrijg.
Beide factoren kon ik ondervangen door het termijnbedrag minimaal te nemen (wat niet eens kan bij mij leverancier zonder flink te moeten zeuren), maar dat gaf weer het risico op flink bijbetalen na een jaar.

Nu komt dat in dit geval voor veel mensen slecht uit, maar laten we eerlijk zijn , hoe vaak gaat een energieleverancier failliet? Dat risico weegt vaak prima op tegen het idee geen flink bedrag bij te moeten betalen aan het eind van het jaar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Basilange
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 16-04 19:42
Ik blijf het raar vinden waarom we niet gewoon betalen naar ons verbruik. In Zweden en andere landen waar ik heb gewoond krijg je gewoon aan het eind van de maand je factuur. Of je nu in een appartement woont dat heel nieuw is of op een hutje op de hei. Toen mijn vriendin in Nederland ging wonen kreeg ik het haar maar moeilijk uitgelegd waarom we moesten inschatten zelf en dat er pas over een jaar gekeken wordt naar de totale stand van zaken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Simpel78
  • Laatst online: 10:27
Ik heb ook 2 maanden voorschot direct terug laten storten en het bedrijf geblokkeerd van automatische incasso totdat er meer duidelijk is. Ik heb in het verleden al 2 faillissementen meegemaakt. Dan krijg je toch wat meer ervaring.
Ik denk dat ik ongeveer 250 euro kwijt ben aan teveel voorschot. Nu woont er niemand in de woning dus elke euro die ik nu betaal is er een teveel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fengoria
  • Laatst online: 29-03-2024
Na het horen zien en lezen. Heb ikzelf omdat EF mij nog geld tegoed is. De incasso terug gestort en de rekening geblokkeerd. Dit on te voorkomen dat ik bestolen word.

Natuurlijk houd ik dit geld achter de hand i.v.m eventuele achterstanden. Die ik misschien alsnog moet betalen. Ik sta op dit moment gelijk.

Groeten

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Snuurtje
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 22-04 09:06
Ben benieuwd of als je te weinig betaalde of dat dan nog verhaald wordt aan het einde van het jaar. Zou wel krom zijn, wel innen bij wie te weinig betalen, niet betalen aan wie teveel betalen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Simpel78
Snuurtje schreef op woensdag 17 oktober 2018 @ 09:31:
Ben benieuwd of als je te weinig betaalde of dat dan nog verhaald wordt aan het einde van het jaar. Zou wel krom zijn, wel innen bij wie te weinig betalen, niet betalen aan wie teveel betalen.
Helaas werkt dat wel zo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bad Brains
Snuurtje schreef op woensdag 17 oktober 2018 @ 09:31:
Bij faillissement is niet Energieflex die int maar de curator. Dus, ja.. Betalen moet je.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 18-04 15:59
Dit heeft niet zoveel met Wonen en Verbouwen te maken, maar meer met een winkel, zeker als het richting een faillissement zou gaan. Tikje naar Shopping Forum.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

MsG schreef op dinsdag 16 oktober 2018 @ 19:30:
Omdat het toch gewoon een administratieve en virtuele handel is klikte ik gewoon altijd achteloos de goedkoopste aan. Met nu na 8 jaar helaas een keer dit. Hoe kan dit nou ontstaan zou je zeggen.
Laat ik eens een open deur intrappen: te weinig marge omdat ze de goedkoopste zijn? :P

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Simpel78
bwerg schreef op woensdag 17 oktober 2018 @ 09:42:
[...]

Laat ik eens een open deur intrappen: te weinig marge omdat ze de goedkoopste zijn? :P
Goedkoop is voor iedereen anders. Te weinig marge door energie-inkoop waarschijnlijk, teveel overhead en weinig capabele mensen voor de administratie.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Simpel78
Niet naïef zijn mensen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soldaatje
  • Niet online
Wat bedoel je?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RaijRaij
Ik ben destijds ingestapt via het energiecollectief van de Consumentenbond. In het begin met een nog hogere maandelijkse betaling maar deze uiteindelijk teruggeschroefd omdat ik deze wel heel erg hoog vond.(dit was overigens de eerste keer dat ik voor mijn energie zelf ging betalen, daarvoor huur ik inclusief) en de helpdesk van energieflex raadde mij dit toen nog sterk af. Nu dus 417 euro in de plus. Zojuist 360 laten storneren dus dan blijft het verlies acceptabel. Gezien ik sinds 7 oktober over ben naar Nuon en niet verwacht het teveel betaalde + welkomst bonus te ontvangen van energieflex dan maar zo. We gaan zien of dit de juiste beslissing was.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LankHoar
  • Laatst online: 15:09

LankHoar

Langharig tuig

Dat de kans op een doorstart niet groot is, en je beter achter iedere cent die je nu nog (legaal) terug kan krijgen aan kan gaan. Geen doorstart = 99% zeker teveel betaald geld weg.

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 06:46
Bij faillissement zou een recent gestorneerde betaling kunnen worden teruggedraaid door de curator.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Velth
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 17-01 10:28
Leeghoofd21 schreef op woensdag 17 oktober 2018 @ 09:11:
Misschien is het verstandig dat we een standaardbrief opstellen zodat alle Tweakers 1 taal spreken?
Iemand?

Ik heb ook zojuist twee maanden terug laten boeken en nieuwe automatische incasso's geblokkeerd. Ook ik betaalde per maand te veel en had ook recht op de welkomstbonus. Mede dankzij de warme zomer en na mijn verbouwing (inclusief energiebesparende maatregelen) stond het maandbedrag te hoog. Om een aantal meningen te weerleggen die ik voorbij heb zien komen; ze baseren je maandbedrag op historische data en je kunt niet zelf bepalen om maar 10 euro p.m. te betalen, bijvoorbeeld. Maar in plaats bepalen zij een bedrag en daar kun je, zo ver ik weet, een X-bedrag onder gaan zitten.

Tevens, wat willen ze doen? Ze sturen hooguit een betaalherinnering of een incassobureau, dan kun je altijd nog betalen. Beter om nu de euro's gewoon in je zakken te hebben. Betalen kan altijd. Ik ga ze een aangetekende brief sturen dat ik mijn verbruik wil betalen minus de welkomstbonus. Lijkt me fair and square.

[ Voor 8% gewijzigd door Velth op 17-10-2018 10:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Napsju
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 13:34
t_captain schreef op woensdag 17 oktober 2018 @ 10:16:
Bij faillissement zou een recent gestorneerde betaling kunnen worden teruggedraaid door de curator.
ik mag hopen toch alleen als ze nog geld van je tegoed hebben, en niet andersom?

Lekker!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• S0epkip
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 14:51
Incasso stopzetten en storneren wat je kan. Liever dat zij geld bij jou moeten halen (als dat al zo is) dan andersom, want dan sta je mooi achterin de rij.
Bron?

PVO

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• basvn
  • Nu online

basvn

Breezand - NHN

Als je de incassomachtiging opzegt bij de bank, kunnen ze het niet meer terugvorderen toch?

3000Wp oost-west pvoutput.org | 550Wp zuid | SSW: Atlantic Explorer 3 200L pvoutput.org| Mitsubishi SRK 35ZS-S pvoutput.org

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Basilange schreef op woensdag 17 oktober 2018 @ 09:27:
Ik blijf het raar vinden waarom we niet gewoon betalen naar ons verbruik. In Zweden en andere landen waar ik heb gewoond krijg je gewoon aan het eind van de maand je factuur. Of je nu in een appartement woont dat heel nieuw is of op een hutje op de hei. Toen mijn vriendin in Nederland ging wonen kreeg ik het haar maar moeilijk uitgelegd waarom we moesten inschatten zelf en dat er pas over een jaar gekeken wordt naar de totale stand van zaken.
Geheel mee eens. Ik woon momenteel in Finland en ik krijg gewoon achteraf een factuur, en kan op internet constant exact inzien wat mijn verbruik is. Per maand, week, dag of dagdeel zelfs.

Dat voorschottensysteem is gigantisch achterhaald. Wellicht omdat nog niet heel Nederland aan de slimme meter is?

sorry we dwalen af, terug naar het faillisement maar, deze discussie past vast ergens ander in een topic

[ Voor 6% gewijzigd door Anoniem: 472287 op 17-10-2018 10:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XiaomiGlobal
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 23-03-2020
Gelukkig dit jaar ondergestapt naar een andere energieleverancier: ik kreeg van EnergieFlex een flinke smak geld, om een jaartje klant bij ze te zijn. Dat was de reden om naar hun over te stappen.

Dan ben ik toch blij dat ik nu bij een andere partij zit, als ze daadwerkelijk failliet zijn.

Het bijgehouden verbruik van mijn zuinige Thaise Suzuki Celerio

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t_captain
S0epkip schreef op woensdag 17 oktober 2018 @ 10:24:
Incasso stopzetten en storneren wat je kan. Liever dat zij geld bij jou moeten halen (als dat al zo is) dan andersom, want dan sta je mooi achterin de rij.

[...]

Bron?
Storneren van een betaling zie ik als een poging om een teveel betaald voorschot te verrekenen met een maandfactuur. De klant kiest bijvoorbeeld om "oktober" niet te betalen, zodat de eindafrekening aan het eind van het jaar dichter bij 0 uitkomt.

Gezien vanuit de energieleverancier zijn voorschotten en de uitgaande facturen twee aparte entiteiten. Voorschotten zijn een schuld aan handelsdebiteuren, terwijl facturen vorderingen op dezelfde handelsdebiteuren zijn. Boekhoudkundig ontstaan (in mijn bovenstaande zienswijze over storneren) een activa-passiva verrekening.

Hier een in-depth over verrekening van vorderingen en schulden kort voor faillissement.

http://docplayer.nl/47212...ssement-roos-veerman.html

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• S0epkip
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 14:51
t_captain schreef op woensdag 17 oktober 2018 @ 10:55:
[...]

Storneren van een betaling zie ik als een poging om een teveel betaald voorschot te verrekenen met een maandfactuur. De klant kiest bijvoorbeeld om "oktober" niet te betalen, zodat de eindafrekening aan het eind van het jaar dichter bij 0 uitkomt.

Gezien vanuit de energieleverancier zijn voorschotten en de uitgaande facturen twee aparte entiteiten. Voorschotten zijn een schuld aan handelsdebiteuren, terwijl facturen vorderingen op dezelfde handelsdebiteuren zijn. Boekhoudkundig ontstaan (in mijn bovenstaande zienswijze over storneren) een activa-passiva verrekening.

Hier een in-depth over verrekening van vorderingen en schulden kort voor faillissement.

http://docplayer.nl/47212...ssement-roos-veerman.html
Ja, nee, prima hoe jij dat ziet, en de curator zal zijn best doen zoveel mogelijk te verhalen... maar voor mij als consument gaat het om het totaalbedrag (idd verrekening) en interesseert het me geen * dat de energiemaatschappij de voorschotten als andere entiteit ziet.

Ik heb één overeenkomst, voor een dienst, waar een bepaald jaarbedrag (achteraf te betalen op nacalculatie) bij hoort. Als ik m.i. al genoeg betaald heb voor de tot op dat moment bepaalde diensten, ga ik storneren in dit geval. Als onderaan de streep blijkt - via de eindafrekening - dat de energiemaatschappij nog 15 euro van mij krijgt, dan maak ik dat gerust over.

Bovendien lijkt me van het in de scriptie gestelde geen sprake, gezien het hier m.i. nog altijd om dezelfde overeenkomst met dezelfde betalingsverplichting gaat, en niet om het verrekenen van een betaling van een nieuwe/andere overeenkomst met de oude.

"In faillissement geldt een verruimde verrekeningsbevoegdheid ten opzichte van het gewone civiele recht. Het is daarom verleidelijk voor een crediteur om schuld en vordering aan de vooravond van faillissement in één hand te brengen. Ook de bancaire sector kan deze verleiding niet weerstaan. Indien een debiteur van de (later) gefailleerde rekeninghouder zijn schuld aan deze voldoet door storting op diens bankrekening, is het voor banken zeer voordelig om zich te beroepen op verrekening door creditering van het debetsaldo."

[ Voor 20% gewijzigd door S0epkip op 17-10-2018 11:06 ]

PVO

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• mrnn
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 02-08-2023
Rechtsbijstand gebeld, zij geven aan dat ik wettelijk gezien niet zelf mag verrekenen en dus niet mag storneren of stoppen met betalen. Het is aan de curator om alle vorderingen en schulden inzichtelijk te maken en eventuele opbrengsten over de schuldeisers te verdelen (belastingdienst, bank, etc. dat zullen wij niet terug zien).

Een van de uitzonderingen hierop kan zijn wanneer een vordering reeds aanwezig was toen een faillissement werd uitgesproken. Dit is echter niet het geval aangezien je energie vooruit betaald en pas bij de eindafrekening bepaald wordt of er sprake is van een vordering en op wie. Op dit moment heb ik juridisch gezien dus nog niet te veel betaald en geen grond om te verrekenen.

Maar wat nu als ik het toch doe? Rechtsbijstand geeft aan dat ik dan naar verwachting uiteindelijk een brief ga krijgen van de curator waarin ze het gestorneerde bedrag alsnog zullen opeisen.

Ik twijfel nu. Het is verleidelijk om te storneren, kan het altijd alsnog terugbetalen. Maar wellicht zit hier ook een risico aan? Bijvoorbeeld een betalingsachterstand hebben wanneer we straks naar een nieuwe energieleverancier gaan…

Kleine disclaimer nav reactie hieronder: dit is mijn interpretatie van mijn gesprek. Win altijd je eigen juridische advies in. Hier kunnen geen rechten aan worden ontleend ;-)

[ Voor 7% gewijzigd door mrnn op 17-10-2018 11:12 . Reden: Disclaimer toegevoegd ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RaijRaij
Ah dat is goed om te lezen. Op de 15e heb ik namelijk mijn eindafrekening ontvangen met bevestiging van het bedrag dat ik nog terug zou krijgen en de 16e is de vergunning pas ingetrokken en de zaak aan het rollen gegaan. Ik ga er dus vanuit dat ik met recht heb gestorneerd. Energieflex heeft namelijk al aan mij bevestigd wat ze terug gingen betalen aan mij. Dat ze dat nu ineens niet meer kunnen/mogen is verder niet mijn probleem. Ze ontvangen de 360 euro als ik mijn 417 heb ontvangen op de 29e zoals afgesproken in hun laatste correspondentie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hhoekstra
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 15:32
Volg.

Ik heb inmiddels de automatische incasso gestopt + 1 bedrag gestorneerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErnstH
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
Per juli bij hun klant, dus ik had ook een flink overschot opgebouwd. Laatste twee incassos gewoon gestorneerd, zodat ik nu vrijwel op 0 sta. In het slechtste geval zal ik dit bedrag tzt alsnog moeten voldoen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
S0epkip schreef op woensdag 17 oktober 2018 @ 11:00:
[...]

de curator zal zijn best doen zoveel mogelijk te verhalen... maar voor mij als consument gaat het om het totaalbedrag (idd verrekening) en interesseert het me geen * dat de energiemaatschappij de voorschotten als andere entiteit ziet.
De zienswijze komt niet van je energiemaatschappij, maar van boekhoudkundige principes die voortkomen vanuit het werken met voorschotten. Ik zou moeten zoeken of er al specifieke jurispudentie is. Maar in het algemeen: verrekenen van vorderingen en schulden mag niet. Zoals de rechtsbijstandsverzekering van @mrnn al aangeeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mhindrik
  • Registratie: Januari 2006
Ik ben ook klant bij Energieflex.

Ook de automatische incasso stopgezet en laatste twee maanden terug laten storten.
Ik betaal 152 euro per maand sinds januari en er was een flink overschot opgebouwd sinds januari.

Na 31 oktober start ik dan ook direct een nieuwe energieleverancier.

Alle vragen hebben een antwoord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Basilange schreef op woensdag 17 oktober 2018 @ 09:27:
EnegrieFlex had dus een prepaid variant wat erg goed werkte. Je betaalde één voorschot bij aanvang van het contract (maandelijks opzegbaar) en vervolgens altijd naar wat je verbruikte. Je kon dan ook in de min staan voor 30 dagen en dat kostte je dan 20 cent per dag per dienst. Binnen 30 dagen moest je weer positief staan, zo niet dan stopte de levering van de diensten, vandaar het extra eerst betaalde voorschot om die maand roodstand te overbruggen.

Ik vond dit ideaal. Ik had alles in de hand, alles af te lezen in grafieken op de site en een slimme meter, kon een keer een week later betalen en iets het rood in gaan, betaalde netjes op tijd weer bij en dat werkte super. Ook geen last van aanmaningen of extra kosten omdat je niet op tijd betaalde. Toch heeft EnegieFlex die dienst stopgezet. Van mij mag het terug.
t_captain schreef op woensdag 17 oktober 2018 @ 11:12:
[...]

De zienswijze komt niet van je energiemaatschappij, maar van boekhoudkundige principes die voortkomen vanuit het werken met voorschotten. Ik zou moeten zoeken of er al specifieke jurispudentie is. Maar in het algemeen: verrekenen van vorderingen en schulden mag niet. Zoals de rechtsbijstandsverzekering van @mrnn al aangeeft.
Maar het verlagen van je maandbedrag dan? Je voorschot wordt berekend aan de hand van gegevens die men heeft van de afgelopen jaren en het verbruik in die jaren. Zo is mij toen verteld door de energiemaatschappij. Mijn voorschot bedraag €98,00 per maand en het verbruik zit nu op 1800kWh voor stroom en 1400m3 voor gas vanaf 1 januari 2018. Ik zou niet weten of ik nu teveel betaald heb of nog terugkrijg.

Ik ben wel vanmening dat storneren geen zin heeft omdat het teruggevorderd kan worden, maar je kan zoals ik het begrijp wel je voorschot naar beneden schroeven.
Pagina: 1 2 ... 18 Laatste

Let op:
Wat nadrukkelijk niet de bedoeling is:
  • De welbekende "ja ik ook"-reacties. Deze worden zonder pardon de Trashcan ingegooid.
  • Flamen, trollen, of andersoortig ononderbouwd ranten richting Energieflex.
  • Gooien met 'modder'.
  • Het posten van privé NAW gegevens van de eigenaar en/of medewerkers is niet toegestaan.
  • Algemene discussie over andere faillissementen

• Geen posts meer over overstappen enz. Dit is gewoonweg offtopic.
  • Reageer constructief of reageer niet. Het is hier geen chatbox.
  • Simpele vragen over de tarieven hoeven niet gesteld te worden. Dit is al meermaals vermeldt in het topic.
  • Al het andere wat volgens de diverse FAQ's en policy's niet toegestaan is.

Wat wij wel graag zien:
  • Houd de discussie hier netjes.
  • Reageer beargumenteerd.
  • Post alleen als je daadwerkelijk iets toe te voegen hebt.

Feedback op dit topic en elk ander topic binnen SF mag in Shopping Forum - Feedbacktopic. Hier is het offtopic.