Afhandeling faillissement EnergieFlex

Pagina: 1 ... 17 18 Laatste
Acties:

• Bartbbb
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 17-09-2022
Hartstikke bedankt voor je moeite en uitgebreide informatie, ik ga er een paar nachtjes over slapen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:37
Ik drop deze hier ook nog maar even met dank aan @Real
Real schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 06:04:
De langverwachte uitspraken na tussenvonnis van ECLI:NL:RBAMS:2022:263 en ECLI:NL:RBAMS:2022:264 zijn blijkbaar gisteren gepubliceerd. In beide gevallen is er sprake van een verstekvonnis:

https://deeplink.rechtspr...d=ECLI:NL:RBAMS:2022:6001 (eerder tussenvonnis 24-01)
https://deeplink.rechtspr...d=ECLI:NL:RBAMS:2022:6000 (eerder tussenvonnis 28-01)

Het gaat om de oorspronkelijke zaaknummers 9288109 CV EXPL 21-8878 (tussenvonnis 24-01-2022) respectievelijk 9333595 CV EXPL 21-10146 (tussenvonnis 28-01-2022). De laatste heeft weliswaar bij de einduitspraak zaaknummer 9394595 CV EXPL 21-11962 gekregen, maar de twee zijn vrijwel zeker verbonden.

[...]

De vorderingen zijn afgewezen.
Maw, jullie Innova contracten zijn volgens deze kantonrechter nietig te verklaren.

[ Voor 17% gewijzigd door GENETX op 23-10-2022 09:50 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sambalbaj
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Op 19 oktober is er weer een verslag van de curator verschenen;

Verslag:
https://insolventies.rech...tPdf/16_mne_18_461_F_V_31
Financieel;
https://insolventies.rech...df/16_mne_18_461_F_V_32_B

De belangrijkste zaken:
Op 15 oktober 2022 is een vaststellingsovereenkomst getekend tussen

enerzijds de curator en anderzijds (i) de bestuurders en hun personal
holdings en (ii) Flexnet. Het totale schikkingsbedrag beloopt EUR 1.250.000,-
ex btw. Een gedeelte van EUR 625.000,- is inmiddels aan de boedel betaald.
Het restant zal in termijnen worden betaald.
En, waarschijnlijk in verband met genoemde rechtszaken:
De curator zal in de komende verslagperiode de juridische positie van de

boedel jegens de ACM in kaart brengen.
Innova heeft de eindafrekening nog steeds niet rond en moet nog een vordering op de boedel indienen hierover omdat ze per saldo geld moeten krijgen.

Volgens planning 23 januari 2023 verder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Real
  • Registratie: Februari 2022
  • Niet online
GENETX schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 18:50:
Ik drop deze hier ook nog maar even met dank aan @Real
Kun je mijn analyse wissen? Dus onder het stukje tekst over de verschillende zaaknummers? De vonnissen zijn niet gelijkluidend aan het einde, Zie desp in "Afhandeling faillissement Welkom Energie"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dwdd
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 22-06-2024
Bartbbb schreef op woensdag 14 september 2022 @ 14:11:
Hartstikke bedankt voor je moeite en uitgebreide informatie, ik ga er een paar nachtjes over slapen
Hieronder nog een hele interessante uitspraak: IN BEGINSEL is het verrekenen van de welkomstbonus toegestaan, mits je geen betaalachterstand hebt. Zie overweging 3.13

https://uitspraken.rechts...2022%3a4794+welkomstbonus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kliko
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 02-05 14:37
sambalbaj schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 19:14:
Op 19 oktober is er weer een verslag van de curator verschenen;

Verslag:
https://insolventies.rech...tPdf/16_mne_18_461_F_V_31
Financieel;
https://insolventies.rech...df/16_mne_18_461_F_V_32_B

De belangrijkste zaken:

[...]

En, waarschijnlijk in verband met genoemde rechtszaken:

[...]

Innova heeft de eindafrekening nog steeds niet rond en moet nog een vordering op de boedel indienen hierover omdat ze per saldo geld moeten krijgen.

Volgens planning 23 januari 2023 verder.
toon volledige bericht
Bedankt voor het sturen van deze update. Net ook even door zitten lezen.
Uiteindelijk hebben ze dus een overeenkomst en betalen ze de boel af met 1,2 miljoen. In mijn ogen echt een schijntje als je vergelijkt dat ze 20 miljoen belastingschuld hadden opgebouwd in 4-5 jaar tijd... :F

En volgens mij was de kip (de eigenaren van FlexEnergie) niet zo kaal... Die gasten lachen zich een scheur in hun broek. |:(

[ Voor 3% gewijzigd door Kliko op 26-10-2022 09:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dwdd
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 22-06-2024
Hierbij een interessante uitspraak inzake Innova:

https://uitspraken.rechts...d=ECLI:NL:RBAMS:2022:6650

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kliko
Wauw... een complete rechtzaak om EUR 11,39...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tom-Z
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 22:12
Kliko schreef op woensdag 7 december 2022 @ 14:02:
[...]

Wauw... een complete rechtzaak om EUR 11,39...
Nee, in dat vonnis staat niet om welk bedrag de rechtszaak is aangespannen. Innova heeft om een onbekend bedrag een rechtszaak aangespannen (mogelijk veel meer dan die €11,39) en de gedaagde heeft als verweer gevoerd "nee, ik hoef jullie niets te betalen, actually, ik heb zelfs nog € 11,39 tegoed". Dat heet een "reconventionele vordering", en het is natuurlijk niet onlogisch om als er toch al een rechtszaak loopt die €11,39 even af te handelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kliko
Tom-Z schreef op woensdag 7 december 2022 @ 14:05:
[...]

Nee, in dat vonnis staat niet om welk bedrag de rechtszaak is aangespannen. Innova heeft om een onbekend bedrag een rechtszaak aangespannen (mogelijk veel meer dan die €11,39) en de gedaagde heeft als verweer gevoerd "nee, ik hoef jullie niets te betalen, actually, ik heb zelfs nog € 11,39 tegoed". Dat heet een "reconventionele vordering", en het is natuurlijk niet onlogisch om als er toch al een rechtszaak loopt die €11,39 even af te handelen.
Aah, vandaar. That makes more sense! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scrappy.doo
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 04-05 09:19
Is er nog een kans dat we ooit ons bedrag van de eindafrekening terug krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 23:28

MsG

Forumzwerver

scrappy.doo schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 20:21:
Is er nog een kans dat we ooit ons bedrag van de eindafrekening terug krijgen?
Nee, anders waren ze niet failliet. Maar je hebt dus nooit je maandbedragen gestorneerd begrijp ik? Dat had prima gekund, dat je die tegen elkaar verrekende. Via een MOI-verzoek kon dat zelfs iets van 13 maanden terug.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scrappy.doo
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 04-05 09:19
MsG schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 21:40:
[...]

Nee, anders waren ze niet failliet. Maar je hebt dus nooit je maandbedragen gestorneerd begrijp ik? Dat had prima gekund, dat je die tegen elkaar verrekende. Via een MOI-verzoek kon dat zelfs iets van 13 maanden terug.
Heb ik ergens gezegd dat ik geen maandbedragen heb gestorneerd? Dat stuk heb ik helemaal gemist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG

MsG

Forumzwerver

scrappy.doo schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 22:45:
[...]

Heb ik ergens gezegd dat ik geen maandbedragen heb gestorneerd? Dat stuk heb ik helemaal gemist.
Dan hoef je toch ook niet meer iets te verrekenen? Immers heb je dat dan aan jouw kant al gedaan. Zodra je ook daadwerkelijk nog geld zou krijgen, zou je de storneringen alsnog weer moeten voldoen aan de curator, het is een beetje broekzak vestzak.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kliko
Even zo uit mijn blote hoofd (het is al even geleden):
Inboedel was ongeveer 1,5 miljoen euro.
Belastingschuld was 20 miljoen euro.

Belastingdienst/overheid zijn de eerste schuldeisers die geld krijgen. Volgens mij daarna bedrijven en daarna consumenten.

Conclusie: Je staat onderaan de lijst, en de inboedel is factoren kleiner dan de schulden. Dus ik zou nergens meer op rekenen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sambalbaj
  • Niet online
Op 28 maart is er weer een verslag van de curator verschenen;

Verslag:
https://insolventies.rech...tPdf/16_mne_18_461_F_V_34
Financieel;
https://insolventies.rech...df/16_mne_18_461_F_V_33_B

De curator heeft een juridische analyse opgesteld ten aanzien van
een mogelijke aansprakelijkheid van de ACM.
https://web.archive.org/w...elijkheid-ACM-5880847.pdf
Geeft hoop inzicht in het proces. De curator ziet mogelijkheden maar beraad zich nog op stappen.

Volgens planning 28 juni 2023 verder.

[ Voor 9% gewijzigd door sambalbaj op 29-03-2023 17:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kliko
sambalbaj schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 17:29:
Op 28 maart is er weer een verslag van de curator verschenen;

Verslag:
https://insolventies.rech...tPdf/16_mne_18_461_F_V_34
Financieel;
https://insolventies.rech...df/16_mne_18_461_F_V_33_B

De curator heeft een juridische analyse opgesteld ten aanzien van
een mogelijke aansprakelijkheid van de ACM.
https://web.archive.org/w...elijkheid-ACM-5880847.pdf
Geeft hoop inzicht in het proces. De curator ziet mogelijkheden maar beraad zich nog op stappen.

Volgens planning 28 juni 2023 verder.
toon volledige bericht
Interessante update weer. Ben ook wel benieuwd of er daadwerkelijk een zaak tegen de ACM gestart gaat worden. Die hebben zeker hun werk niet goed gedaan.

Maar ik hoop ook nog dat ze die gasten en EnergieFlex zelf ook gaan aanpakken. :| Maar dat is natuurlijk nog niet uitgesloten.

Ben heel benieuwd hoe lang dit hele verhaal nog gaat duren. We zijn inmiddels 4,5 jaar verder..! :F

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sambalbaj
  • Niet online
Kliko schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 12:59:
[...]

Interessante update weer. Ben ook wel benieuwd of er daadwerkelijk een zaak tegen de ACM gestart gaat worden. Die hebben zeker hun werk niet goed gedaan.

Maar ik hoop ook nog dat ze die gasten en EnergieFlex zelf ook gaan aanpakken. :| Maar dat is natuurlijk nog niet uitgesloten.

Ben heel benieuwd hoe lang dit hele verhaal nog gaat duren. We zijn inmiddels 4,5 jaar verder..! :F
De eigenaren / Flexnet zijn er al vanaf gekomen met een schikking van 1,25 miljoen in termijnen te betalen.
Zie vorige update.

Ik heb nu wat meer tijd gehad om die juridische analyse over de rol van de ACM wat beter door te nemen en heb er een heel dubbel gevoel bij.

Enerzijds geeft het een goede beschrijving van dit deel van het proces en wat daarbij komt kijken en wat daarbij niet goed gaat. Anderzijds betwijfel ik ten zeerste of een verdere procedure wel ten goede komt aan de boedel.
Er wordt sowieso gesproken over een mogelijke gedeeltelijke aansprakelijkheid waarbij de ACM het er vast ook niet zonder slag of stoot mee eens zal zijn omdat dit dan grote gevolgen kan hebben.

Aangezien dezelfde curator de hoofdschuldigen al weg laat komen met bovenstaande zeer magere schikking moet de opbrengst ook beduidend lager ingeschat worden. De kosten van een procedure lijken mij ook hoog en de tijdsspanne erg lang.
Het lijkt ook meer iets voor de wetgever om deze analyse mee te nemen in het herzien van de procedures van en toezicht door de ACM.

De curator (die overigens vanwege de rol in de pre-pack en dus een belang/ aansprakelijk in het faillissement al in het begin vervangen had moeten worden, eerder al uiteengezet. En maak het nu ook maar af) kan zich na 4,5 jaar beter gaan richten op het afronden ipv steeds maar naar mogelijkheden te zoeken om maar meer uren te kunnen schrijven betaald uit de boedel. Onderaan de streep blijft het toch een dikke min.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• sambalbaj
  • Niet online
Op 6 oktober is er weer een verslag van de curator verschenen;

Verslag:
https://insolventies.rech...tPdf/16_mne_18_461_F_V_35
Financieel;
https://insolventies.rech...df/16_mne_18_461_F_V_36_B

Eigenlijk weinig tot geen nieuws.
De voormalige eigenaren zijn wat van de schikking in termijnen aan het aflossen.
En onderstaande zegt het verder eigenlijk wel
De curator zal in de komende verslagperiode zijn beraad omtrent de positie
van de ACM afronden. Het betreft complexe materie.
In het topic over het faillissement van Welkom Energie staan nog wel wat relevante gerechtelijke uitspraken over de totstandkoming van de levering en of de overeenkomst. Daar zal bovenstaande opmerking wel verband mee houden.

En het is komende week alweer 5 jaar geleden dat EnergieFlex failliet ging. *O* 7(8)7

Vervolg 1 april 2024 (grappig, in de praktijk meestal pas een paar maanden later).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoihoi66
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 03-05 06:52
Vandaag nieuws,

De curator van Flexenergie B.V. is door de rechtbank vervangen door mr J.R. van Faassen met ingang van 21-03-2024.

De oude curator heeft wss genoeg geld binnegeharkt en nu is het de beurt aan Faassen.
Pffff we zijn ondertussen 5 jaar verder man!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoihoi66
MsG schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 21:40:
[...]

Bedankt aan iedereen hier dat 13 maanden niet ter sprake is gekomen in 2018 maar ipv daarvan enkel storneren van max 8 weken werd geadviseerd. Weken lang in de gaten gehouden nadat ze falliet gingen.
Jammer heb wel ruim 300 euro laten liggen.

[ Voor 4% gewijzigd door hoihoi66 op 21-03-2024 20:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 39993

hoihoi66 schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 19:57:
Vandaag nieuws,

De curator van Flexenergie B.V. is door de rechtbank vervangen door mr J.R. van Faassen met ingang van 21-03-2024.

De oude curator heeft wss genoeg geld binnegeharkt en nu is het de beurt aan Faassen.
Ja, triest he. Bedrijf is in 2014 opgericht, in 2018 op de fles gegaan... in 4 jaar veel mensen gedupeerd... 5 jaar later loopt dat hele zooitje nog steeds. Gelukkig hebben ze dat voor de energiemarkt "allemaal goed dichtgetimmerd".

Schoolvoorbeeld van "mosterd na de maaltijd". Maarja, dat is met juridische zaken wel vaker. Duurt eeuwen en daardoor wordt "je gelijk halen" of "dingen oplossen" hoe dan ook een persoonlijke ramp. Wie wil er 5 jaar na dato nou nog bezig zijn met de afhandeling van een lullig energiecontractje. En ondertussen loopt de boedel gewoon leeg en blijft er uiteindelijk gewoon helemaal niets meer over in plaats van nog een beetje.

[ Voor 6% gewijzigd door Anoniem: 39993 op 21-03-2024 20:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 00:26
hoihoi66 schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 19:57:
Vandaag nieuws,

Dat zal niet veel verschil maken, geld blijft naar hetzelfde kantoor gaan. Daar zowel de initiële curator als de nieuwe bij hetzelfde kantoor zitten.

Zitten wel redelijk wat uurtjes in ja, bijna 1375 ten tijde van het laatste verslag hier gelinkt. Het einde lijkt echter nu wel inzicht, tenzij de zaak tegen de ACM doorgaat. 1-4-2024 zal dat wel duidelijk worden, dan moet het volgende verslag komen. Leuke datum :+

[ Voor 6% gewijzigd door Dennism op 21-03-2024 22:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sambalbaj
  • Niet online
Dennism schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 22:42:
[...]

Dat zal niet veel verschil maken, geld blijft naar hetzelfde kantoor gaan. Daar zowel de initiële curator als de nieuwe bij hetzelfde kantoor zitten.

Zitten wel redelijk wat uurtjes in ja, bijna 1375 ten tijde van het laatste verslag hier gelinkt. Het einde lijkt echter nu wel inzicht, tenzij de zaak tegen de ACM doorgaat. 1-4-2024 zal dat wel duidelijk worden, dan moet het volgende verslag komen. Leuke datum :+
Zelfde kantoor dat ook betrokken was bij de pre-pack en als kantoor zelf een positie had bij het daadwerkelijke faillissement.

Curator had direct vervangen moeten worden door iemand van een kantoor dat wel onafhankelijk was. Maar goed, ondertussen mosterd na de maaltijd en ga het nou maar eens snel afronden.

Dat volgende verslag is standaard een paar maanden later dan de richtingdatum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
@sambalbaj Dat van die pre-pack is niet vreemd, het is / was* gebruikelijk dat wanneer een bedrijf een mogelijkheid tot pre-pack onderzocht en de rechtbank verzocht daar een stillebewindvoerder voor aan te stellen dat dit ook degene zou zijn die anders de beoogd curator was zou het tot een faillissement komen. Dit zodat deze voor het faillissement de zaken kan voorbereiden en na het faillissement kan handelen met de al op gedane kennis.

* Weet niet of pre-pack nog echt een ding is vandaag de dag, er waren immers gerechtelijke procedures bezig bij o.a. smallsteps, waardoor men twijfelde of een pre-pack juridisch gezien wel de voordelen had die het zou moeten hebben.

[ Voor 10% gewijzigd door Dennism op 21-03-2024 23:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sambalbaj
  • Niet online
De rol bij de pre-pack was inderdaad niet vreemd. Het probleem zit m in het feit dat de pre-pack mislukte en er een regulier faillissement volgde.

De curator had vanwege zijn rol in de pre-pack hier voorkennis en werd zelf ook een partij in het faillissement. Of beslissingen die direct na het faillissement genomen werden door de curator ook zo genomen zouden zijn door een curator zonder voorkennis valt niet te controleren. De rechtbank had juist ter bescherming van de boedel en een onafhankelijke benadering van de schuldeisers de curator bij de eerste zitting moeten vervangen.

De pre-pack zelf was inderdaad ondertussen aardig weggevaagd omdat die van het Europese hof een juridische basis moet hebben
Daar wordt met de Wet Continuïteit Ondernemingen I (WCO I) nu aan gewerkt. Die ligt al ter info bij de Eerste Kamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
Hier volg ik je denk ik niet helemaal, normaliter was het altijd zo:

1. Bedrijf in zwaar weer
2. Bedrijf denkt dat er mogelijk een optie tot doorstart is, bijvoorbeeld in in 'pre pack' vorm, stapt naar rechtbank voor een stille bewindvoerder om dit te onderzoeken / begeleiden.
3. De bewindvoerder is altijd degene die ook beoogd curator is zou er een normaal faillissement optreden.
4. Dat de advocaat die bewindvoerder is geworden pre faillissement wordt de ook curator nadat het bedrijf failliet is gegaan, dit of wel om de pre pack te effectueren als deze succesvol is, of om het faillissement als normaal faillissement af te handelen.

Het is ook niet zo dat bij een prepack de boel niet failliet gaat, de zaak gaat juist wel failliet, waarbij de bewindvoerder de zaak als curator kan afhandelen. Daarom stelt de rechtbank juist de beoogd curator aan als stille bewindvoerder. Zodat 1 persoon het traject voor faillissement en na faillissement uitvoert. Daarin kan het uiteraard voorkomen dat de beoogde pre pack niet lukt en het uitloopt op een normaal faillisement. Dat de rechtbank dan daarna ineens een andere curator zou aanwijzen lijkt mij juist in dit proces helemaal niet logisch, daar de boel er juist op ingericht is dat dit een en dezelfde persoon is.

[ Voor 11% gewijzigd door Dennism op 22-03-2024 16:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sambalbaj
  • Niet online
Inderdaad de pre-pack is juist zelf al een faillissement.
Alleen wel eentje met een bijzonder karakter namelijk begeleiding en gericht op een stille doorstart.

Stap 3 is enkel gericht op de pre-pack als faillissement. Dat is ook het discussiepunt waar een juridische basis van de pre-pack als bedrijfsdoorstart ontbrak.

Bij een mislukte pre-pack, die dus eindigt in een normaal faillissement eindigt ook het bijzondere karakter van de procedure en start een reguliere afhandeling van een faillissement.
De curator heeft daarvoor als bewindvoerder een positie en voorkennis in het faillissement gekregen. Daarvoor is met het eindigen van het bijzondere karakter van de procedure geen basis meer.

Ik vond het ook meer een taak van de rechter om dit te waarborgen en daarom na de eerste basiszaken van het faillissement bij de eerste zitting een andere onafhankelijke curator aan te wijzen.

Maar goed, theoretische verhandeling. Niet gebeurd hier en ondertussen zowel voor deze zaak als de toekomstige pre-packs mosterd na de maaltijd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sambalbaj
  • Niet online
Iets meer op tijd dan verwacht is er op 8 april weer een verslag van de curator verschenen;

Verslag
https://insolventies.rech...tPdf/16_mne_18_461_F_V_38
financieel
https://insolventies.rech...df/16_mne_18_461_F_V_37_B

Er is dus een nieuwe curator van hetzelfde kantoor.
Er zijn 39 uur besteed en de boedel slinkt navenant.

De voormalige eigenaren lossen netjes af via de regeling.

En de verwachting was dat de duidelijkheid over onderstaande er dit verslag al zou zijn;
De curator heeft gesprekken met verschillende partijen gevoerd over de

positie van de ACM. De curator verwacht in komende verslagperiode

duidelijkheid te krijgen over eventuele vervolg stappen jegens de ACM

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Real
  • Registratie: Februari 2022
  • Niet online
En toen besloot de Rechtbank Overijssel ineens om een oud vonnis uit januari te publiceren, waarin wederom wordt geoordeeld dat een overeenkomst ook aanvaarding vereist en er in dit geval geen overeenkomst tot stand was gekomen.

Vanwege art. 7:7 lid 2 BW is er geen recht op een vergoeding.

Rb. Overijssel 2 januari 2024, ECLI:NL:RBOVE:2024:5149

Gebeurt er eigenlijk nog iets met al deze jurisprudentie?

cc: @desp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sambalbaj
  • Niet online
Op 8 oktober is er wederom een verslag van de curator gepubliceerd

Verslag;
https://insolventies.rech...tPdf/16_mne_18_461_F_V_39
Financieel;
https://insolventies.rech...df/16_mne_18_461_F_V_40_B

Het enige relevante;
In afgelopen verslagperiode heeft de curator aanvullende afspraken met de bestuurders gemakt over de getroffen betalingsregeling. Daarnaast heeft uitvoerig overleg plaatsgevonden met een derde omtrent de positie van de ACM en de mogelijkheid tot het nemen van rechtsmaatregelen.
Oftewel er zit nog steeds weinig schot in.
Het aflossen van de bestuurders vereist blijkbaar extra afspraken.
En in de kansloze exercitie over de ACM wordt nog meer overlegd.

Ondertussen is het faillissement nu zo'n 6 jaar geleden.
En gaat het aantal bestede uren richting de 1000.

Volgens planning in januari verder.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• flipjevandejam
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 03-05 18:56
Vandaag in de mail aan alle ex-klanten:
Beste oud-klant van Flexenergie,

Meld je aan voor een (mogelijke) schadevergoeding
Als oud-klant van Flexenergie heb je mogelijk schade geleden. Stichting Benadeelden Flexenergie heeft mij benaderd om de belangen van de oud-klanten van Flexenergie te behartigen. In deze e-mail zal ik je nader informeren over de mogelijkheden om je aan te sluiten bij de Stichting Benadeelden Flexenergie.

Je kunt je via deze link gratis aanmelden bij de Stichting Benadeelden Flexenergie om jouw mogelijke schadevergoeding te claimen: Aanmelden – Stichting Benadeelden Flexenergie.

Wat is er gebeurd?
Op 22 oktober 2018 is Flexenergie B.V. failliet verklaard. Als gevolg van het faillissement heb je mogelijk een vordering op Flexenergie. Deze vordering kan bijvoorbeeld bestaan uit teveel betaalde voorschotten. In de boedel van Flexenergie is onvoldoende geld (actief) aanwezig om de vorderingen van alle schuldeisers te kunnen betalen. Ik verwacht dat de door jou ingediende vordering niet betaald zal kunnen worden. Door het faillissement van Flexenergie heb je daardoor (mogelijk) schade geleden.

Volgens Stichting Benadeelden Flexenergie is de ACM hiervoor aansprakelijk, omdat de ACM geen vergunning aan Flexenergie had mogen verlenen en omdat de ACM na vergunningverlening anders en eerder had moeten ingrijpen.

De conclusie in het onderzoeksrapport van de curator naar de oorzaken van het faillissement van Flexenergie is – kort gezegd – dat de Autoriteit Consument en Markt (“ACM”) in februari 2014 geen vergunning aan Flexenergie had mogen verlenen en dat de ACM eerder had moeten ingrijpen. Meer informatie over de bevindingen van de curator vind je hier.

De Stichting Benadeelden Flexenergie is een collectieve actie aan het voorbereiden tegen de ACM om ervoor te zorgen dat (voormalige) Flexenergie klanten die schade hebben geleden hun schade vergoed krijgen door de ACM.

Wie helpt jou?
De Stichting Benadeelden Flexenergie is een onafhankelijke organisatie zonder winstoogmerk. De stichting komt op voor de belangen van (voormalige) Flexenergie klanten. De Stichting Benadeelden Flexenergie zal een collectieve actie voeren tegen de ACM, om ervoor te zorgen dat gedupeerde klanten een schadevergoeding kunnen ontvangen.

Als curator ben ik niet verbonden aan de Stichting Benadeelden Flexenergie. De stichting heeft haar eigen juridische analyse gemaakt. Een collectieve actie tegen de ACM staat los van het faillissement van Flexenergie. Als curator ben ik geen partij bij een eventuele collectieve actie tegen de ACM.

Na jouw aanmelding zal de Stichting Benadeelden Flexenergie ook voor jouw belangen opkomen. Op de website van de stichting kan je meer lezen over de collectieve actie. Je kunt je gratis aanmelden.

Waarom ontvang ik dit e-mailbericht?
Uit de administratie van Flexenergie blijkt dat jij ten tijde van het faillissement of in de periode daarvoor klant was van Flexenergie. Als gevolg daarvan heb jij mogelijk schade geleden.

In het faillissement van Flexenergie kan ik geen actie ondernemen tegen het handelen van de ACM. Op verzoek van de Stichting Benadeelden Flexenergie wijs ik je hierbij op de mogelijkheid je aan te melden bij de Stichting om ook voor jou schadevergoeding te eisen.

Meer informatie
Voor meer informatie verwijs ik je graag naar de website van de Stichting Benadeelden Flexenergie.

Met vriendelijke groet,
Robert van Faassen
Curator Flexenergie
toon volledige bericht

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sambalbaj
  • Niet online
Vrij bijzonder toch van de curator.

Eerst een heel onderzoek doen naar de rol van de ACM. Vervolgens nog veel tijd besteden aan het inwinnen van advies hierover en overleg met derden. En dan uiteindelijk de boel doorschuiven naar een eenmans claimstiching die blijkbaar wel wil procederen.

Dat heeft heel veel arbeidsuren ten koste van de boedel en ook tijd gekost.
Terwijl de curator allang wist dat het faillissement zelf zeer negatief was en er niets meer uitgekeerd gaat worden. (staat ook in de brief)
Voor wie heeft de curator dan deze werkzaamheden nog gedaan?
Niet in het belang van de boedel of de schuldeisers.

Gaan we natuurlijk in het volgende verslag lezen dat de curator een inspanning gedaan heeft en nu een mooie oplossing gevonden heeft voor zijn positie richting de ACM.
Bravo hoor, maar ga nu de boel eindelijk eens echt afronden ipv nog meer declarabele uurtjes te zoeken.

Wat betreft die stichting; als het gratis is schrijf je vooral in.
Maar waarschijnlijk wordt er later nog wel een bijdrage gevraagd.
Dit is een enorme long shot met een geheel onzekere uitkomst.
Ik verwacht er uiteindelijk eigenlijk helemaal niets van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter F
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
ik twijfel om in te schrijven.

ik zou 75 euro terug moeten krijgen.

Daarnaast is er natuurlijk wel "vervolg schade"

ik moest overschakelen naar een andere leverancier met veel duurdere tarieven, alleen de vraag is of je dat kan verhalen daar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fantastic_fox
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 30-04 13:09
Allen,

ook ik verwacht hier niets meer van maar gratis is het niet (uiteraard) zie onderstaande van deze link https://forms.flexenergieclaim.nl/aanmelden

In het slechte geval zul je dus je vordering gedeeltelijk terug krijgen -25% het verdien model zit hem ee dan (denk ik in) dat de stichting denkt uren te kunnen betaald krijgen met een mogelijke return voor de schuldeisers (wij allen)

Dit is zoals ik het lees, note ik ben geen specialist heb alleen heel even gekeken snel

No Cure, No Pay: de Flexenergie Claim wordt gevoerd op basis van “no cure, no pay”. De financiële middelen om de claim effectief te voeren worden ter beschikking gesteld aan de Stichting door een onafhankelijke procesfinancier, te weten IVO Legal Strategies Fund III SLP. Daardoor hoef je zelf geen geld te investeren in het halen van je recht. Indien een geldvordering wordt toegewezen, dan heeft de Stichting recht op betaling van maximaal 25% van het voor jou behaalde resultaat, plus vergoeding van alle gefinancierde kosten. De Stichting gebruikt dit bedrag om de gefinancierde kosten en financieringsvergoeding te betalen aan de procesfinancier, als compensatie voor het financiële risico dat deze heeft gelopenen. De Stichting zal proberen om het no cure no pay percentage ook te verhalen op de ACM, zodat je mogelijk minder of zelfs niets hoeft te betalen. De Stichting kan niet op voorhand beloven dat dit lukt.

APS QS1 en Y600 3*340w 38graden en 3*340w 20Graden alles naar het Oosten 92 graden. Zuid set sma sunnyboy 2100b 8*255w 38 graden 178graden zuid || Warmtepomp onder cnstructie Panasonic MDC 9kw j-series enkel radiatoren maar lage temperaturen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sambalbaj
  • Niet online
Wat die zaak tegen de ACM ook geen goed doet, is dat de curator al geschikt heeft met de voormalige eigenaren voor 1,25 miljoen.

Die zullen toch als hoofdaansprakelijke gezien worden en voor hoeveel procent zou de ACM dan aansprakelijk zijn?
Nog geen 10 procent lijkt mij.
Dan zou het totaalbedrag 125.000 zijn minus die 25% kosten is 93750.

Met een claim van 100 euro zou het dan om 7,50 gaan.
En als het totaal aan claims die 125k oversteigt, wat er dik in zit, dus nog minder.
Is de aansprakelijkheid van de ACM minder dan 10% dan gaat het om nog lagere bedragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG

MsG

Forumzwerver

Zit ook even te twijfelen om er iets mee te doen. Ik heb middels een MOI-procedure zelfstandig al termijnen lopen terughalen, om zodoende de nooit verkregen welkomstbonus alsnog op die manier te hebben. Dus netto heb ik geloof ik geen schade.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoihoi66
Ik ga mij wel inschrijven, no cure no pay. Ik heb nog wat tegoed (was wss iets van 300 euro). Ook al betaal ik 25%, jammer dan.

Zo maken we toch nog iets van een kans, met die curator wordt het toch niks.

Indien een geldvordering wordt toegewezen, dan heeft de Stichting recht op betaling van maximaal 25% van het voor jou behaalde resultaat, plus vergoeding van alle gefinancierde kosten. De Stichting gebruikt dit bedrag om de gefinancierde kosten en financieringsvergoeding te betalen aan de procesfinancier, als compensatie voor het financiële risico dat deze heeft gelopenen.

Plus vergoeding van de gefinancierde kosten? Straks betaal ik ze meer dan die 300 euro 😅

[ Voor 53% gewijzigd door hoihoi66 op 31-10-2024 15:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kliko
Ik ga er even over nadenken of ik mij ga inschrijven. Ik moet mij nog even in de constructie verdiepen.
Zoals hoihoi66 al zegt: Wat als de juridische kosten mijn schade overstijgen..?
Bij mij gaat het om een openstaande rekening van: EUR 274,62.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tijgerhaai
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 03-05 10:31
Ik ga niet meedoen aan de claim, vervolgschade is heel moeilijk inzichtelijk te maken. Een misgelopen welkomstbonus zal hier niet onder vallen. Ben allang blij dat ik destijds mijn voorschot gestorneerd heb (tegen advies van consumentenbond in). Uiteindelijk hoefde ik hierdoor bij de eindafrekening nog iets van 10,- te betalen ipv 400,- mis te lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 04:31
MsG schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 15:35:
Zit ook even te twijfelen om er iets mee te doen. Ik heb middels een MOI-procedure zelfstandig al termijnen lopen terughalen, om zodoende de nooit verkregen welkomstbonus alsnog op die manier te hebben. Dus netto heb ik geloof ik geen schade.
Je had toch gewoon een geldige incasso machtiging afgegeven ?

Daar is toch geen MOI procedure voor bedoeld...

Maar bovendien gaat dat überhaupt nog na zon lange tijd ?

[ Voor 6% gewijzigd door boyette op 31-10-2024 20:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• J-roenn
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 19:10
boyette schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 20:06:
[...]

Energieflex heeft nooit rechtsgeldige machtigingen laten tekenen door hun klanten dus veel gedupeerde hebben op deze manier nog aardig wat geld kunnen terughalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG

MsG

Forumzwerver

boyette schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 20:06:
[...]

Juist MOI kon nog heel lang. Uit m'n hoofd iets van 13 maand. De 1-centbetaling is geen rechtsgeldige incassomachtiging. Het kost ook nog eens 60 euro per MOI-stornering voor de partij die onterecht incasseerde.

Tegenwoordig zie je vaker dat de incassoprocedure meteen al via een soort bankmachtiging gaat, ipv zo'n houtje-touwtje 1-cent betaling. Bij Welkom Energie hebben ook veel mensen via de MOI-manier tegoeden terug kunnen halen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hoihoi66
MsG schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 07:41:
[...]

Juist MOI kon nog heel lang. Uit m'n hoofd iets van 13 maand. De 1-centbetaling is geen rechtsgeldige incassomachtiging. Het kost ook nog eens 60 euro per MOI-stornering voor de partij die onterecht incasseerde.

Tegenwoordig zie je vaker dat de incassoprocedure meteen al via een soort bankmachtiging gaat, ipv zo'n houtje-touwtje 1-cent betaling. Bij Welkom Energie hebben ook veel mensen via de MOI-manier tegoeden terug kunnen halen.
Jammer dat over de MOI regeling niemand ging piepen hier. Enkel het storneren van de laatste 2 incassos werd genoemd en meer niet.
Jammer en een gemiste kans voor de velen.

Anders had ik mijn 300-400 euro alsnog teruggeboekt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dragon2
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
hoihoi66 schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 19:40:
[...]

Jammer dat over de MOI regeling niemand ging piepen hier. Enkel het storneren van de laatste 2 incassos werd genoemd en meer niet.
Jammer en een gemiste kans voor de velen.

Anders had ik mijn 300-400 euro alsnog teruggeboekt.
Ik heb hetzelfde. 😢

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG

MsG

Forumzwerver

Volgens mij haal ik zelf mijn faillissementskwestie van EnergieFlex en Naked Energy een beetje door elkaar merk ik :-P. Bij 1 van de 2 heb ik de MOI-loophole gebruikt. Kan best zijn dat het toch bij Naked was.

Volgens mij is de MOI loophole nu veelal gedicht met een èchte koppeling met de bank tegenwoordig. Weet niet meer hoe je bij EnergieFlex destijds de 'machtiging' af gaf.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoihoi66
En nog mensen ingeschreven?
Ik heb ze een mailtje verstuurd over de vergoeding en hoe we dit moeten interpreteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flipjevandejam
Ingeschreven, baat het niet dan schaadt het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kliko
hoihoi66 schreef op maandag 4 november 2024 @ 21:32:
En nog mensen ingeschreven?
Ik heb ze een mailtje verstuurd over de vergoeding en hoe we dit moeten interpreteren.
Laat maar weten wat de reactie is. Ik verneem het graag!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoihoi66
Kliko schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 16:06:
[...]

Laat maar weten wat de reactie is. Ik verneem het graag!
Bedankt voor je bericht. Wij geven graag antwoord op je vraag.

Wij begrijpen dat je een vraag hebt over de kosten die de stichting moet maken om op te komen voor je rechten. Dit is de afspraak.

Allereerst: je hoeft bij je inschrijving niets te betalen voor de collectieve actie, er is sprake van “no cure, no pay”. Indien de actie niet lukt, en er dus geen geld wordt toegewezen, dan verliest de externe financier die bereid is gevonden om de kosten van de stichting te betalen zijn geld.
Ten tweede: in ruil voor de financiering en het risico dat hij neemt, heeft de externe financier recht op een vergoeding als de collectieve actie succesvol is. De financier ontvangt dan eerst een terugbetaling van alle kosten die zij heeft gemaakt. Die kosten worden afgetrokken van het totaalbedrag voor alle deelnemers. Daarna heeft de financier recht op maximaal 25% van de vergoeding die jij als individu krijgt. Dat wil zeggen dat je in elk geval 75% krijgt van het bedrag dat overblijft na aftrek van alle daadwerkelijk gemaakte kosten om jouw recht te verdedigen. Je zult niet zelf geld hoeven bijbetalen als de opbrengst lager is dan de kosten.

Kort samengevat: inruil voor de vergoeding neemt de externe financier alle kosten voor haar rekening en neemt zij het volledige procesrisico dat zij het geld verliest als de actie niet slaagt. Indien de actie niet lukt, dan zul je dus niets hoeven te betalen. Ook wanneer de opbrengsten van de actie lager zijn dan de gemaakte kosten zul je niets hoeven te betalen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kliko
hoihoi66 schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 16:56:
[...]

Bedankt voor je bericht. Wij geven graag antwoord op je vraag.

Wij begrijpen dat je een vraag hebt over de kosten die de stichting moet maken om op te komen voor je rechten. Dit is de afspraak.

Allereerst: je hoeft bij je inschrijving niets te betalen voor de collectieve actie, er is sprake van “no cure, no pay”. Indien de actie niet lukt, en er dus geen geld wordt toegewezen, dan verliest de externe financier die bereid is gevonden om de kosten van de stichting te betalen zijn geld.
Ten tweede: in ruil voor de financiering en het risico dat hij neemt, heeft de externe financier recht op een vergoeding als de collectieve actie succesvol is. De financier ontvangt dan eerst een terugbetaling van alle kosten die zij heeft gemaakt. Die kosten worden afgetrokken van het totaalbedrag voor alle deelnemers. Daarna heeft de financier recht op maximaal 25% van de vergoeding die jij als individu krijgt. Dat wil zeggen dat je in elk geval 75% krijgt van het bedrag dat overblijft na aftrek van alle daadwerkelijk gemaakte kosten om jouw recht te verdedigen. Je zult niet zelf geld hoeven bijbetalen als de opbrengst lager is dan de kosten.

Kort samengevat: inruil voor de vergoeding neemt de externe financier alle kosten voor haar rekening en neemt zij het volledige procesrisico dat zij het geld verliest als de actie niet slaagt. Indien de actie niet lukt, dan zul je dus niets hoeven te betalen. Ook wanneer de opbrengsten van de actie lager zijn dan de gemaakte kosten zul je niets hoeven te betalen
toon volledige bericht
Helder! Bedankt voor het delen van het antwoord. _/-\o_
Zojuist aangemeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flipjevandejam
Ik vind het een redelijk verhaal. Dit lijkt sinds een aantal jaren een soort standaard aanpak te worden voor gemeenschappelijke rechtszaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fantastic_fox
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 30-04 13:09
Is er hier nog iemand die iets heeft gehoor van die partij wat achter de ACM aan gaat? ik heb me destijds ingeschreven maar erna niets meer gehoord.

APS QS1 en Y600 3*340w 38graden en 3*340w 20Graden alles naar het Oosten 92 graden. Zuid set sma sunnyboy 2100b 8*255w 38 graden 178graden zuid || Warmtepomp onder cnstructie Panasonic MDC 9kw j-series enkel radiatoren maar lage temperaturen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kliko
Fantastic_fox schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 14:45:
Is er hier nog iemand die iets heeft gehoor van die partij wat achter de ACM aan gaat? ik heb me destijds ingeschreven maar erna niets meer gehoord.
Ik heb nog niets gehoord tot nu toe. Zie ook geen updates op de website van de stichting.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sambalbaj
  • Niet online
Vandaag is er wederom een verslag van de curator gepubliceerd

Verslag;
https://insolventies.rech...tPdf/16_mne_18_461_F_V_41
Financieel;
https://insolventies.rech...df/16_mne_18_461_F_V_42_B

Het enige relevante;
In afgelopen verslagperiode heeft de curator de oud-klanten van FlexEnergie
aangeschreven en geïnformeerd over de stichting die voor de belangen van
de oud-klanten van FlexEnergie wil opkomen in een eventuele actie tegen de
ACM. Daarnaast heeft de curator uitvoerig overleg gehad met deze stichting
en zijn afspraken gemaakt.

De bestuurders zijn de aanvullende afspraken op de getroffen betalingsregeling tijdig nagekomen.
Naar verwachting in oktober weer verder.
De curator verwacht zijn werkzaamheden ten aanzien van de stichting in
komende verslagperiode te kunnen afronden. Ook zal de curator de
nakoming van de getroffen betalingsregeling monitoren.
8)
Pagina: 1 ... 17 18 Laatste

Let op:
Wat nadrukkelijk niet de bedoeling is:
  • De welbekende "ja ik ook"-reacties. Deze worden zonder pardon de Trashcan ingegooid.
  • Flamen, trollen, of andersoortig ononderbouwd ranten richting Energieflex.
  • Gooien met 'modder'.
  • Het posten van privé NAW gegevens van de eigenaar en/of medewerkers is niet toegestaan.
  • Algemene discussie over andere faillissementen

• Geen posts meer over overstappen enz. Dit is gewoonweg offtopic.
  • Reageer constructief of reageer niet. Het is hier geen chatbox.
  • Simpele vragen over de tarieven hoeven niet gesteld te worden. Dit is al meermaals vermeldt in het topic.
  • Al het andere wat volgens de diverse FAQ's en policy's niet toegestaan is.

Wat wij wel graag zien:
  • Houd de discussie hier netjes.
  • Reageer beargumenteerd.
  • Post alleen als je daadwerkelijk iets toe te voegen hebt.

Feedback op dit topic en elk ander topic binnen SF mag in Shopping Forum - Feedbacktopic. Hier is het offtopic.