Toon posts:

Afhandeling faillissement EnergieFlex

Pagina: 1 ... 16 17 18 Laatste
Acties:

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 05-02 10:57

MsG

Forumzwerver

dwdd schreef op maandag 17 mei 2021 @ 14:23:
Ik vraag me af of ze de lage vorderingen (al dan niet betwist) nog wel verder gaan doorzetten, of inmiddels hebben gesloten. Sinds december 2020 namelijk niets meer vernomen. Heeft iemand nog een aanmaning/herinnering ontvangen in 2021 ?
Ik, maar die heb ik genegeerd vooralsnog. Ik denk dat ze af en toe even weer een herinneringsspree doen bij iedereen, om dan vervolgens de boel weer te laten versloffen als mensen er niet op reageren.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • +1Henk 'm!

• renedr
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 15-07-2021
Daverius schreef op dinsdag 16 oktober 2018 @ 17:47:
Vandaag email binnen:

[...]

Op zich geen ramp voor mij, maar ik heb voor mijn termijnbedrag altijd ruim een tientje per maand teveel betaald. Ben benieuwd of ik dat terug krijg. Mede-tweakers die in dezelfde situatie zitten?
En daarom heb ik mijn maandbedrag dus lager ingezet.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Is er iemand hier die zelfs bij een betwiste vordering een BKR registratie aan zijn broek heeft gekregen?

2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd' en opnieuw begonnen.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
onetime schreef op zondag 27 juni 2021 @ 00:45:
Is er iemand hier die zelfs bij een betwiste vordering een BKR registratie aan zijn broek heeft gekregen?
Die registreert BKR niet. Mochten ze die wel registreren, dan verwacht ik dat dat pas is nadat de rechtbank er een vonnis voor heeft gemaakt.
Deze leningen zijn niet bij ons bekend:

Een studieschuld.
Een lening van vrienden of familie.
Een hypotheek voor je eigen huis. Alleen als je achterloopt met de betaling van je hypotheek, is dat bij ons bekend.
Betalingsachterstanden bij de Belastingdienst, energieleveranciers, woningcorporaties en zorgverzekeraars

• sambalbaj
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Er zijn op 14-7 weer een paar verslagen verschenen.
Weinig nieuws financieel gezien, dat onderzoek heeft nu een voorlopig rapport en in september volgt een definitieve versie.
Verder op 14-10.

Financieel verslag
https://insolventies.rech...df/16_mne_18_461_F_V_22_B

Verslag
https://insolventies.rech...tPdf/16_mne_18_461_F_V_21

• MsG

MsG

Forumzwerver

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[Voor 13% gewijzigd door MsG op 11-08-2021 14:02]

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

• dwdd
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 20:09
@MsG ook hier vorige maand een aanmaning met verhoging van 40 euro aan incassokosten. Die heb ik terzijde gelegd, destijds hen duidelijk aangeven nergens meer op te reageren en ze de zaak maar moeten laten voorkomen. Desondanks proberen ze het opnieuw, ze zullen niet voor enkel de welkomstbonus naar rato en incassokosten gaan procederen, het kostenrisico is te groot zeker vanwege het verweer wat ik heb gevoerd.

......en dagvaarden ze wel dan zal ik zeker verweer gaan voeren, kom maar op !

• BrtH
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 18:10
@MsG Nadat ik in september 2020 nog eens mijn argumenten heb uitgelegd heb ik niets meer gehoord. (Nog) geen verhoging gehad.

• dwdd
Mijn kennis heeft destijds onderstaande email ontvangen betreffende zijn dossier, bij mij gaat het om een vergelijkbare casus, met notabene dezelfde ingangsdatum enz. Hiermee geven ze toe dat er verrekend mag worden maar in mijn geval willen ze er niet aan, zonder verdere reactie. Ik heb ook die 12,50 euro overgemaakt, ze willen nog steeds de overige 87,50 euro hebben met daarop 40 euro incassokosten.
Nou, daar gaat de kantonrechter korte metten mee maken!

Geachte heer,
Naar aanleiding van uw e-mail berichten wij u als volgt.
Onze opdrachtgever heeft in de overeenkomst vast laten leggen dat na verrekening een openstaande vordering zou zijn. Dit gedeelte is overgenomen. Uit eerder verstuurde stukken kunnen wij zien dat u recht heeft op een welkomstkorting. Tevens stelt u dat deze niet is verrekend. Indien u gebruik wenst te maken van uw recht tot verrekening is de berekening als volgt.
100,- welkomstkorting over 12 maanden. Ingangsdatum contract 10-12-2017. Einddatum 31-10-2018.
De korting wordt naar rato berekend en luidt 100:12 x 10,5= 87,50
Wij verzoeken u om het restbedrag van € 12,50 aan ons over te maken. U kunt dit doen op bankrekening NL52 INGB 0006 2824 53. Deze rekening staat op naam van Proximo CMS BV. Wilt u bij uw betaling referentienummer X vermelden?
Zodra de betaling is ontvangen zullen wij het dossier sluiten.
Met vriendelijke groet,
x
Proximo CMS BV

• MsG

MsG

Forumzwerver

dwdd schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 14:20:
Mijn kennis heeft destijds onderstaande email ontvangen betreffende zijn dossier, bij mij gaat het om een vergelijkbare casus, met notabene dezelfde ingangsdatum enz. Hiermee geven ze toe dat er verrekend mag worden maar in mijn geval willen ze er niet aan, zonder verdere reactie. Ik heb ook die 12,50 euro overgemaakt, ze willen nog steeds de overige 87,50 euro hebben met daarop 40 euro incassokosten.

Geachte heer,
Onze opdrachtgever heeft in de overeenkomst vast laten leggen dat na verrekening een openstaande vordering zou zijn. Dit gedeelte is overgenomen. Uit eerder verstuurde stukken kunnen wij zien dat u recht heeft op een welkomstkorting. Tevens stelt u dat deze niet is verrekend. Indien u gebruik wenst te maken van uw recht tot verrekening is de berekening als volgt.
100,- welkomstkorting over 12 maanden. Ingangsdatum contract 10-12-2017. Einddatum 31-10-2018.
Wij verzoeken u om het restbedrag van € 12,50 aan ons over te maken. U kunt dit doen op bankrekening NL52 INGB 0006 2824 53. Deze rekening staat op naam van Proximo CMS BV. Wilt u bij uw betaling referentienummer X vermelden?
Met vriendelijke groet,
x
Proximo CMS BV
Irritant die willekeur die hier wordt toegepast inderdaad. Dat lijkt me voor hun juridische indekking ook niet bevorderlijk, want als het aantoonbaar wel bij Pietje wordt verrekend maar bij Keesje niet kan je ze redelijke willekeur verwijten.

• Erik1
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Ik heb sinds vorig jaar december niets meer van ze gehoord.

• Nachtschade
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 01-02 14:51
Hoi, ik heb voor 25 Euro het probleem afgekocht.

Zie ook: Nachtschade in "Afhandeling faillissement EnergieFlex"

Sindsdien heb ik dan ook niets meer van ze gehoord. Ik weet niet of ik de beste beslissing heb genomen maar het is wel een beslissing waar ik geen spijt van heb gekregen. :)

Sterkte, though! :P

• MsG

MsG

Forumzwerver

dwdd schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 14:20:

Geachte heer,
Met vriendelijke groet,
x
Proximo CMS BV
Jij nog weer gereageerd? Ik zit te twijfelen over negeren of juist nog 1 keer de argumentatie van mijn kant aan hun overbrengen. Maar dat laatste kan juist ook voor hen betekenen dat ik nog reageer, en er dus wat te halen valt.

• Kuusje
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 17:11
Wat nog wel eens wil helpen bij dit soort 'niet geschoten altijd mis'-eisers; zeggen dat je binnenkort onder bewindvoering staat en je je niet fijn voelt om dit zelf op te pakken. Dat zijn bij de meeste callcenters en chageraars signalen dat er écht niks te halen valt tenzij ze heel veel moeite gaan doen, en dan nog gaat het om grijpstuivers.

Team anti-scalp

• Peter F
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Ik kwam via overstappen energiemaatschappij , dit draadje nog tegen.

Het heeft me wel geleerd om voorzichtiger te zijn met energie maatschappijen. Ik heb er nu ook bewust voor gekozen om in november of december over te stappen zodat ik eerst meer kosten maak als een bedrijf failliet gaat. Het heeft me uiteindelijk 78 euro gekost, de welkomsbonus, en tijdelijk de verplichting om naar een duurdere maatschapij over te stappen.
Ik heb er overigens nooit meer wat van gehoord.

wel weer een Les geleerd.

• Soldaatje
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Nieuw faillissementsverslag van de curator. Volgende verslag januari 2022, afhandeling faillissement onbekend.
En het financiële verslag. Nog steeds een tekort van 27 miljoen euro .

[Voor 39% gewijzigd door Soldaatje op 09-10-2021 11:38. Reden: linkjes gemaakt, verslag toegevoegd]

• sambalbaj
  • Niet online
Soldaatje schreef op zaterdag 9 oktober 2021 @ 10:23:
Nieuw faillissementsverslag van de curator. Volgende verslag januari 2022, afhandeling faillissement onbekend.
En het financiële verslag. Nog steeds een tekort van 27 miljoen euro .
Het onderzoek naar onbehoorlijk bestuur is/wordt nog met alle betrokkenen besproken. Het onderzoek zelf komt bij het volgende verslag als bijlage. Het onderzoek zal meegaan in de onderhandelingen over een schikking met Flexnet (=bestuurders).

De boedel neemt langzaam verder af (weinig uren deze keer) en de vordering van de belastingdienst wordt steeds groter. Over de afhandeling van Innova nog steeds geen nieuws. Die hebben zelf ook een vordering op de boedel dus het lijkt niet dat de curator verwacht dat daar nog een netto opbrengst uitkomt.

• hoihoi66
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-02 21:21
Is er nog hoop? Het tekort is zoveel dat ik geen hoop meer heb om nog iets terug te krijgen.

• MsG

MsG

Forumzwerver

hoihoi66 schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 21:26:
Is er nog hoop? Het tekort is zoveel dat ik geen hoop meer heb om nog iets terug te krijgen.
Dat zal sowieso nooit gebeuren, want dat zou betekenen dat er magisch geen schulden meer zijn, en er terugbetaald kon worden. De loophole die je zelf kon inzetten als consument was storneren, maar los daarvan staat bijvoorbeeld de belastingdienst vooraan.

• dwdd
*knip* Dit heeft niets met EnergieFlex te maken.

[Voor 91% gewijzigd door Yorinn op 27-10-2021 13:49]

• wpeterw
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 16-01 19:17
Sissors schreef op dinsdag 16 oktober 2018 @ 18:11:
Dat eerste als je geen deurwaarde aan de deur wil hebben staan.
Onzin, ik ben sinds 1 juli klant, ik heb dus vooruit betaald voor gas en stroom dat nog niet geleverd is. Ik heb 2 maanden gestorneerd en de incasso ingetrokken.

PV Output

• dwdd
Hoezo heeft het nieuws over Welkom Energie vandaag niets te maken met Energieflex ? En wordt de post gewoon verwijderd? We hebben in ieder geval leergeld betaald dat je op moet passen met die kleine aanbieders en het is opmerkelijk dat de oprichter van Welkom Energie voorheen ook directeur was bij Energieflex. De consument is weer de dupe, deja vu.

• Yorinn
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

Yorinn

Moderator General Chat

After Hours 'til Dawn

dwdd schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 15:53:
Hoezo heeft het nieuws over Welkom Energie vandaag niets te maken met Energieflex ? En wordt de post gewoon verwijderd? We hebben in ieder geval leergeld betaald dat je op moet passen met die kleine aanbieders en het is opmerkelijk dat de oprichter van Welkom Energie voorheen ook directeur was bij Energieflex. De consument is weer de dupe, deja vu.
Omdat er voor het faillisement de situatie van Welkom Energie een eigen topic is (Welkom Energie raakt vergunning kwijt) en in de topicwaarschuwing het volgende staat;
Wat nadrukkelijk niet de bedoeling is:
Algemene discussie over andere faillissementen

| After Hours | Dawn FM | After Life | Tweakers Discord |

• dwdd
Yorinn schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 15:58:
[...]

Omdat er voor het faillisement van Welkom Energie een eigen topic is (Welkom Energie raakt vergunning kwijt) en in de topicwaarschuwing het volgende staat;

[...]
Laten we wel bij de feiten blijven, de ACM heeft de leveringsvergunning ingetrokken, Welkom Energie is op dit moment niet failliet.

• Yorinn
  • Niet online

Yorinn

Moderator General Chat

After Hours 'til Dawn

dwdd schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 16:10:
[...]

Laten we wel bij de feiten blijven, de ACM heeft de leveringsvergunning ingetrokken, Welkom Energie is op dit moment niet failliet.
Dat heb ik inderdaad fout omschreven en nu aangepast, maar de strekking van mijn post blijft hetzelfde.

• dragon2
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
Yorinn schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 15:58:
[...]

Omdat er voor het faillisement de situatie van Welkom Energie een eigen topic is (Welkom Energie raakt vergunning kwijt) en in de topicwaarschuwing het volgende staat;

[...]
Ja maar kom op: een ex directeur van Energieflex blijkt welkom opgezet te hebben.
Dat is toch ook Energieflex nieuws :?

• Yorinn
  • Niet online

Yorinn

Moderator General Chat

After Hours 'til Dawn

dragon2 schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 16:49:
[...]

Ja maar kom op: een ex directeur van Energieflex blijkt welkom opgezet te hebben.
Dat is toch ook Energieflex nieuws :?
Ja en Vattenfall is ook een energiemaatschappij, dan zou je het over hun ook hier mogen hebben? :? Laten we de discussie over Welkom Energie in het Welkom Energie-topic houden, dan blijft het centraal en wordt de afhandeling van het faillisement van EnergieFlex, in hoeverre dat nog van toepassing is, hier niet ondergesneeuwd. ;)

Verdere feedback op wat waar hoort mag in Shopping Forum - Feedbacktopic worden geplaatst.

[Voor 9% gewijzigd door Yorinn op 27-10-2021 16:53]

• dwdd
Inmiddels zijn we weer 3 maanden verder en geen vervolgcorrespondentie meer ontvangen van Proximo.

Ik denk niet dat ze het aandurven de zaak voor de kantonrechter te brengen na het sturen van aanmaningen vanaf oktober 2019 (!).

Daarnaast hebben ze in de meeste gevallen geen onderliggende overeenkomst die ze kunnen overleggen waardoor de vordering (ook bij verstek) niet wordt toegewezen.
https://uitspraken.rechtspraak.nl/#zoekverfijn/zt[0][zt]=energieflex&zt[0][fi]=AlleVelden&zt[0][ft]=Alle+velden&so=Relevance&ps[]=ps1&idx=1

• KaiseRRuby
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 16:06
Kreeg net een e-mail van een curator rondom het afronden van het onderzoek tegen FlexEnergie. Jullie ook?

(Ja inderdaad, FlexEnergie, of is dat wat anders?)

Acties:
  • +1Henk 'm!
  • Pinned

• dragon2
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
KaiseRRuby schreef op woensdag 24 november 2021 @ 09:09:
Kreeg net een e-mail van een curator rondom het afronden van het onderzoek tegen FlexEnergie. Jullie ook?

(Ja inderdaad, FlexEnergie, of is dat wat anders?)
Ik ben het nu aan het lezen. 185 pagina's... Tot nu toe redelijk vernietigend :/
https://www.wijnenstael.n...sement-Flexenergie-BV.pdf

[Voor 20% gewijzigd door dragon2 op 24-11-2021 09:29]

• Freek0416
  • Registratie: April 2010
  • Niet online
dragon2 schreef op woensdag 24 november 2021 @ 09:28:
[...]

Ik ben het nu aan het lezen. 185 pagina's... Tot nu toe redelijk vernietigend :/
Ja dit bedrijf had vanaf de eerste seconde al geen bestaansrecht.

Maar er zijn wel meerdere partijen hierin die fouten gemaakt hebben.

• Fantastic_fox
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 18:51
Ik heb even kort gelezen acm heeft ook oogluikend toegestaan en niet opgetreden !

Heeft iemand recent nog contact gehad met de rechtsbijstand in deze zaak? Wss is er niet te halen maar wellicht wil ieders rechtsbijstand wel jiet procederen en kiezen ze ervoor om via acm of uit eigen zak ons (verzekerde) schadeloos te stellen?

APS QS1 en Y600 3*340w 38graden en 3*340w 20Graden alles naar het Oosten 92 graden. Zuid set sma sunnyboy 2100b 8*255w 38 graden 178graden zuid

• Kliko
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 26-01 13:52
Ik heb heb de inleiding, eerste hoofdstuk en de helft van het tweede hoofdstuk gelezen. Man man man... Wat begon mijn bloed te koken!

Ik begin sterk het gevoel te krijgen dat die twee prutsers alleen maar dit bedrijfje hebben opgericht om zo snel mogelijk geld uit te trekken en door te sluizen naar hun eigen rekeningen. Ik hoop dat die gasten (financieel) goed aangepakt gaan worden. Maar die twee zullen hun geld wel zo weggesluisd hebben dat ze hun schaapjes op het drogen hebben...

Dan toch maar met fakkels en hooivorken bij hun voordeur gaan staan? ;) :p

• abalone
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Mijn hemel wat een clusterf*ck! Ik heb hoofdstuk 1&2 gelezen en echt ongelooflijk wat een hoop onkunde aan alle kanten.

Vooral de ACM heeft ernstig laakbaar gehandeld vind ik.

• Leeghoofd21
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 19:49

Leeghoofd21

Wat een leuke ondertitel

Gelukkig is het verslag er eindelijk.
Nu gaat het leuke gedeelte beginnen, procederen tegen Kandiah en Sampar aangezien de curator redelijk duidelijk is:
2.3 Kandiah en Sampar zijn als bestuurders van Flexenergie primair verantwoordelijk
voor deze gang van zaken. Er is naar het oordeel van de curator sprake geweest
van onbehoorlijk bestuur dat een belangrijke oorzaak is van het faillissement van
Flexenergie. Toen Van Katwijk bestuurder werd in juni 2018 was het faillissement
in feite al onvermijdelijk. Hem treffen naar het oordeel van de curator geen
rechtens relevante verwijten.
Uit de eigen mededelingen van Sampar blijkt dat hij in 2017 feitelijk geen
bestuurswerkzaamheden meer verricht heeft, maar (via zijn personal holding
AP0203) over de eerste negen maanden van 2017 nog wel management fee heeft
genoten. Dit gaat om een bedrag van € 120.000,= exclusief BTW.
:(

[Voor 20% gewijzigd door Leeghoofd21 op 24-11-2021 10:29]

HANDTEKENING!!!

• celshof
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 12:53
Kandiah en Sampar zijn als bestuurders van Flexenergie primair verantwoordelijk
voor deze gang van zaken. Er is naar het oordeel van de curator sprake geweest
van onbehoorlijk bestuur dat een belangrijke oorzaak is van het faillissement van
Flexenergie
En nog meer en meer over deze twee.

Verderop:
Kandiah:... we zijn heel goed in het bedenken van nieuwe concepten
Dat kan ik ook, als ik geen winst hoef te maken...

[Voor 5% gewijzigd door celshof op 24-11-2021 10:29]

• abalone
  • Niet online
Hs 8 over de business case is ook interessant
8.25
Inclusief de kosten voor acquisitie (CTA) komt Sampar dus op een verlies van
€ 170,= per klant. De winst moet komen van de inkoopstrategie, zegt Sampar,
maar de inkoop was nu juist geheel aan (aanvankelijk Anode en vanaf 2016 aan)
Flexnet, een andere BV van Sampar en Kandiah, uitbesteed. Flexenergie maakte
geen enkele winst op de inkoop, zo was de bedoeling van Flexnet (lees: Sampar
en Kandiah). In feite was dus van aanvang af sprake van een hopeloze business
case.
Deze twee "ondernemers" hadden een netwerk van BV's om FlexEnergie heen, ik denk om maar zoveel mogelijk geld uit FlexEnergie te kunnen trekken.

• MsG

MsG

Forumzwerver

Ik vind dit ook wel een interessant stuk:
Ook de rol van de Consumentenbond roept vragen op. Het – voor de
Consumentenbond kenbare – feit dat Flexenergie in juni 2017 in de (op dat
moment) meer dan drie jaar van haar bestaan (i) nog nooit een goedkeurende
accountantsverklaring had kunnen krijgen, (ii) louter verliezen had geleden, (iii)
haar interne beheersingsmaatregelen niet op orde had (de reden voor de
oordeelonthouding van de accountant) en (iv) met een zwaar negatief
werkkapitaal kampte, had Flexenergie reeds op voorhand moeten doen
diskwalificeren voor de door de Consumentenbond georganiseerde veilingen in de
zomer van 2017.
De Consumentenbond die goedkoop refferals scoorde met die collectiviteitsdeal die ze altijd hebben, maar zelf 0 onderzoek doet naar de geschiktheid van de aanbieders.

• KaiseRRuby
Volgens mij is uit het rapport wel duidelijk dat Jaap Bakker als aangenomen directeur in een wespennest is beland waar hij nooit uit heeft weten te komen, terwijl hij het wel heeft geprobeerd. De twee eigenaren zijn inderdaad de schuldigen, bijvoorbeeld door die Green Four constructie waar ze 500k over hebben gehad via een opgericht BV'tje, puur als marge op zelf ingekochte ICT diensten. Dat geld is naar de persoonlijke holdings gegaan.

Blijft zuur voor Jaap dat hij nu weer met Welkom in de schijnwerpers is komen te staan.

Overigens zijn al die verliezen gewoon ingecalculeerd zoals blijkt uit de PL rekening. Pas in 2020 oid zou er winst gemaakt gaan worden. Blijft bijzonder dat met dit hoogrisico ondernemen er niet eerder aan de bel is getrokken.

Conclusie blijft dat de belastingdienst 13mio open heeft staan en de consument 3 mio. Duus helemaal onder de streep kun je wel raden wie er uiteindelijk weer de dupe gaat worden.

Toch is het wel duidelijk dat dit type van ondernemen niet ongewoon is in de energiemarkt. Blijft belangrijk om te checken waar je als consument de lange termijn verplichtingen aan gaat.

• abalone
  • Niet online
MsG schreef op woensdag 24 november 2021 @ 10:47:
Ik vind dit ook wel een interessant stuk:

[...]

De Consumentenbond die goedkoop refferals scoorde met die collectiviteitsdeal die ze altijd hebben, maar zelf 0 onderzoek doet naar de geschiktheid van de aanbieders.
En dan doodleuk dit durven te beweren: 8)7

[Voor 24% gewijzigd door abalone op 24-11-2021 10:55]

• KaiseRRuby
abalone schreef op woensdag 24 november 2021 @ 10:52:
[...]

En dan doodleuk dit durven te beweren: 8)7
[Afbeelding]
Ook in het rapport, een quote van Jaap Bakker:

'Ja dat was wel echt een complete leugen die de Consumentenbond verteld heeft.
Die hebben gezegd: de partijen die meedoen aan zo’n veiling checken wij
grondig. Maar dat is gewoon niet waar. Ze hebben nooit een vraag gesteld.

Maar ze zeiden dus echt op papier ook, wij checken alle bedrijven die aan zo’n
veiling meedoen. We hebben ook de financiële status gecheckt. Dat is gewoon
nooit gebeurd. Dat is gewoon niet waar.'

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 20:06
Wat een verslag zeg, dat het een stelletje cowboy's waren wisten we natuurlijk al, maar dit is wel erg treurig.

Laat trouwens wel zien dat de hele sloot aan 'Jaap Bakker' memes over het oprichter / eigenaar zijn van EnergieFlex in het WE topic echt nergens over gingen, de beste man is niet eens ingeschreven geweest als bestuurder, laat staan dat deze op enig moment eigenaar is geweest en oprichter al helemaal niet.

Wat een stemmingmakerij is dat geweest zeg.

[Voor 10% gewijzigd door Dennism op 24-11-2021 10:58]

Chronia Lvl 60 Warlock Diablo 3

• MsG

MsG

Forumzwerver

Die zouden denk ik nog best juridisch aan te pakken zijn als de consumentenbond-overstappers zich zouden verenigen.

8)7

[Voor 46% gewijzigd door MsG op 24-11-2021 10:58]

• Dennism
Hoewel dat wel vrij makkelijk is van de CB, klopt het natuurlijk deels wel, de ACM hoort dat te monitoren en in te grijpen. Die zijn in dit geval vrij nalatig geweest.

[Voor 22% gewijzigd door Dennism op 24-11-2021 11:03]

• celshof
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 12:53
Dennism schreef op woensdag 24 november 2021 @ 10:57:
Wat een verslag zeg, dat het een stelletje cowboy's waren wisten we natuurlijk al, maar dit is wel erg treurig.

Laat trouwens wel zien dat de hele sloot aan 'Jaap Bakker' memes over het oprichter / eigenaar zijn van EnergieFlex in het WE topic echt nergens over gingen, de beste man is niet eens ingeschreven geweest als bestuurder, laat staan dat deze op enig moment eigenaar is geweest en oprichter al helemaal niet.

Wat een stemmingmakerij is dat geweest zeg.
Wel cowboys die met blinddoek en achterstevoren op het paard zo hard mogelijk proberen te gaan.
Ook dat stuk over Flexnet, zeg. Dat ging dan de inkoop doen, maar had alles uitbesteed! Want zelf waren ze daar niet capabel genoeg voor en gaven ze alleen een getalletje door wat er ingekocht moest gaan worden.

edit: of aangeven bij de BD dat je nog geld terug moet krijgen, de BD gaat narekenen en blijkt dat ze te weinig hebben betaald!

edit2:
Flexnet toonde in haar jaarrekening 2017 een positief handelsresultaat van
€ 1.205.881,= en een eigen vermogen per ultimo 2017 van ruim € 1,1 miljoen,
welk eigen vermogen – indien juist weergegeven - zij opbouwde over de rug van
Flexenergie.

[Voor 17% gewijzigd door celshof op 24-11-2021 11:07]

• sambalbaj
  • Niet online
[...]

Wow!
Echt een heel uitgebreid en ontluisterend rapport.
Je snapt ook direct waar het flinke aantal uren in is gaan zitten hierbij.

Dat het erg was met de bedrijfsvoering was al wel duidelijk, maar hoe erg overtreft nog alle verwachtingen.
Dan die bestuurders, of moeten we spreken van speculanten? Geen enkele poging tot een winstgevend businessmodel, soort piramidespel (groei financiert groei), gewoon geen belasting betalen en ook 0,0% verantwoordelijkheid qua bestuur.

Als die schikking met Flexnet (bestuurders) niet heel fors uitvalt, wordt dit op zeker een zaak onbehoorlijk bestuur.

Heel mooi ook dat de rol van de ACM en de Consumentenbond is meegenomen.
De ACM had nooit een vergunning mogen verlenen en het toezicht faalde ook aan alle kanten. Eerder ingrijpen van de ACM had zelfs flink kunnen helpen om de grote verliezen te beperken.

En de Consumentenbond krijgt een flinke veeg uit de pan over die veilingen waar ze zelf aan verdienen, maar waarbij de financiële positie bij de gunning geen factor was. Dat ging ook ten koste van de consument. Geeft ook een mooi inzicht in hoe die veilingen verlopen.

• Fantastic_fox
Allen,

Ik heb destijds bij mijn eigen rechtsbijstand al een zaak aangemaakt met als verweer onbehoorlijk bestuur dus ik heb reeds een dossier. Ik heb zojuist in dit dossier een antwoord gegeven naar de rechtsbijstand en gevraagd of ze er een zaak van willen maken tegen de eigenaren en of de ACM (ik zat er rechtstreeks niet via CB).

naar mijn mening kunnen ze oftewel een procedure opstarten tegen de "schuldige" of niet en in dat laatste geval neem ik genoegen met een compensatie vanuit de rechtsbijstand. Het is natuurlijk hun goed recht om hierin een afweging te maken van kosten/baten.

Wellicht heeft iemand iets aan bovenstaande zienswijze, zo niet vergeet het dan maar meteen :-)

APS QS1 en Y600 3*340w 38graden en 3*340w 20Graden alles naar het Oosten 92 graden. Zuid set sma sunnyboy 2100b 8*255w 38 graden 178graden zuid

• Melkunie
  • Registratie: Januari 2009
Een artikel van Energeia over het afgeronde onderzoeksrapport.
https://energeia.nl/energ...d-over-rol-toezichthouder
Curator Energieflex vernietigend over rol toezichthouder
Toezichthouder Autoriteit Consument en Markt had de voormalige energieleverancier Energieflex nooit een leveringsvergunning mogen geven, schrijft curator Willem Jan van Andel in het deze woensdag openbaar gemaakte onderzoeksrapport. Op geen enkel moment in het bestaan van de energieleverancier beschikte het bedrijf volgens de curator over de benodigde kwaliteiten voor een leveringsvergunning.

Energieleverancier Energieflex ging in oktober 2018 failliet. De energieprijzen stegen en dat deed het bedrijf de das om. Toen al werd gezegd dat dat in de energiesector een vreemde reden is -een energieleverancier krijgt maandelijkse vaste voorschotten. Die liggen in de zomer ver boven het verbruik, om een buffer op te bouwen voor de dure wintermaanden. Gaat een bedrijf in het najaar failliet door een prijsstijging op de groothandelsmarkt, juist wanneer het meeste vet op de botten zou moeten zitten, dan is er in bedrijfsvoering iets helemaal niet goed gegaan.

Bestuurders en directeuren
Energieflex werd in 2014 opgericht door twee nieuwkomers in de sector, Sathees Sampar en Sivakumar Kandiah. De leverancier wilde zich onderscheiden door het aanbieden van een prepaid model, maar dat bleek al snel een lastige propositie in de Nederlandse markt met consumenten die gewend zijn aan vaste maandelijkse voorschotten en altijd stroom en gas tot hun beschikking te hebben. In 2016 vertrok Sampar naar Engeland om daar One Select op te richten, dat eveneens met het prepaid model werkte. In Nederland werd Jaap Bakker als directeur aangenomen, die na ruim een jaar werd opgevolgd door Marco van Katwijk. Bakker richtte later zelf een eigen energieleverancier op, het inmiddels ter ziele gegane Welkom Energie. Van Katwijk werd in juni 2018 bestuurder en stond aan het roer toen Energieflex de levering moest staken. Siva Kandiah was van begin tot eind in functie als bestuurder. Sathees Sampar liet zich in augustus 2018 uitschrijven als bestuurder, een beslissing die met terugwerkende kracht gold vanaf de laatste dag van oktober 2017. Het Britse One Select staakte in december 2018 de levering. Zowel Sampar als Kandiah stellen in het onderzoeksrapport dat zij zichzelf niet als eindverantwoordelijke beschouwden bij Energieflex. Die verantwoordelijkheid ligt volgens hen bij de algemeen directeur, maar dat is juridisch onjuist aldus de curator. De bestuurder is volgens de wet eindverantwoordelijk voor het bedrijf.

Curator Willem Jan van Andel heeft uitgebreid onderzoek gedaan naar de handel en wandel van Energieflex. Het 185 pagina's tellende onderzoeksrapport is een ontluisterend verslag van onbesuisde risico's, incompetentie en nog altijd niet volledig opgehelderde rekeningen van en aan bijvoorbeeld Flexnet. De primaire schuld ligt bij oprichters en bestuurders Sivakumar Kandiah en Sathees Sampar, schrijft de curator (toen bestuurder Marco van Katwijk aan boord kwam was het bedrijf al niet meer te redden). De curator schrijft: “Kandiah en Sampar hadden geen bijzondere kennis van de branche, enige gezonde terughoudendheid was hun vreemd en hun drang om risico’s te nemen –zonder eigen kapitaalinbreng en zonder financiering, dus met geld van schuldeisers– was onverantwoord groot.”

Maar in het onderzoeksrapport wijst Van Andel ook nadrukkelijk op de rol van de toezichthouder, die had kunnen weten hoe de vlag erbij hing en die -naar de mening van de curator- veel te laat heeft ingegrepen. Al vanaf het eerste begin had Energieflex de zaken niet op orde, en had volgens de curator dus nooit een vergunning mogen krijgen. In het onderzoeksrapport wordt de procedure voor vergunningverlening in 2014 een “desk exercise” genoemd door een geïnterviewde.

ACM
Ook nadien had de ACM eerder en harder kunnen ingrijpen, stelt de curator. Hoewel er eerder klachten waren, en de ACM ook eerder al een last onder dwangsom oplegde (voor onduidelijkheid op de factuur over netbeheerderskosten), volgden grote stappen pas later. December 2016 deed de ACM een inval bij Energieflex, waarbij de chaos in de systemen en onduidelijke processen aan het licht kwamen. Dat leidde uiteindelijk tot het overdragen van de back office aan ServiceHouse eind 2017. De curator stelt dat het bedrijf al in het tweede kwartaal van 2017 in een zeer slechte financiële situatie verkeerde en deplorabele administratieve processen had. Er was volgens Van Andel voldoende aanleiding in mei 2017 om de leveringsvergunning in te trekken. Dat had, becijfert hij in het onderzoeksverslag, €15 mln aan schuld gescheeld en een heleboel gedupeerde klanten. In plaats daarvan kreeg Energieflex de kans om orde op zaken te stellen.

De ACM laat in een reactie weten de zaken anders te zien dan de lezing van de curator. “Toen de energiemarkt vrij werd, heeft de politiek bewust gekozen om deze eisen [in de energiewetgeving, red.] niet te hoog te maken”, laat woordvoerder Tjitte Mastenbroek in een reactie weten. Hij wijst erop dat er wel degelijk is ingegrepen bij Energieflex, door de last onder dwangsom, door de inval die resulteerde in voorwaarden aan de leveringsvergunning en nog later door een boete op te leggen aan bestuurders wegens onterecht gerekende opzegvergoedingen. In de nieuwe Energiewet, die nog wacht op behandeling in de Tweede Kamer, worden de regels aangescherpt zodat de toezichthouder scherper kan toezien op energieleveranciers. De ACM laat weten het onderzoeksrapport te bestuderen om te zien welke leerpunten erin zitten. Eerder al stelde de toezichthouder dat de belangrijkste taak het borgen van de leveringszekerheid voor consumenten is; die is ook bij het faillissement bij Energieflex niet in het geding geweest.

Administratieve chaos
De curator concludeert dat de administratieve processen en de boekhouding bij Energieflex nooit goed op orde zijn geweest. De accountant heeft in de vijf jaar van het bestaan van het bedrijf de jaarrekening geen enkele maal goedgekeurd, omdat, staat in het rapport, “Flexenergie op geen moment in de periode 2014-2018 haar administratie en interne controle (AO/IC) op orde had. Zij beschikte daarmee niet over adequate management/stuurinformatie”. De boekhoudplicht is volgens de curator op “flagrante wijze” geschonden.

Consumentenbond
Ook de Consumentenbond heeft boter op het hoofd, meent de curator. De belangenvereniging organiseert energieveilingen, waar energieleveranciers aan kunnen deelnemen. De verkozen leverancier sluit dan een contract met alle deelnemers aan de veiling. De leverancier betaalt een bedrag per contract aan de organisatoren van de energieveiling. Die energieveilingen werden meerdere malen door Energieflex gewonnen. Dat leverde, cumulatief over de jaren, de Consumentenbond om en nabij een miljoen euro op van de leverancier. Toen Energieflex failliet ging, betekende dit voor veel van deze klanten een enorme kostenpost. De Consumentenbond stelt dat er beter toezicht moet komen. De bond ging er vanuit dat als de ACM een vergunning verleende, dat betekende dat het een betrouwbare leverancier betreft. Van de interne strubbelingen kon de bond, aldus een woordvoerder, geen weet hebben omdat die informatie niet openbaar was. De curator stelt dat de Consumentenbond wel degelijk weet had kunnen hebben, omdat de jaarrekeningen openbaar waren. De toenmalig directeur Jaap Bakker stelt in het onderzoeksrapport dat de Consumentenbond geen aanvullende vragen aan Energieflex heeft gesteld om de betrouwbaarheid of de klantprocessen te toetsen. De curator stelt dat het de Consumentenbond zou sieren als zij haar inkomsten aan de boedel doet toekomen, maar de Consumentenbond ziet dat anders. Ten eerste gaat de boedel naar de schuldeisers, waarbij de Belastingdienst vooraan staat en niet de consumenten. Ten tweede stelt de Consumentenbond dat zij niet verantwoordelijk is voor de geleden schade, maar de bestuurders van Energieflex. De inkomsten van de Consumentenbond via dergelijke veilingen komen ten goede aan de activiteiten die de Consumentenbond ontplooit om consumenten te helpen.

Het businessmodel van het bedrijf was bovendien “intrinsiek verlieslatend”, en inderdaad heeft het bedrijf elk jaar verlies geleden. De nadruk lag op groei, waarbij verlies werd geaccepteerd bij het binnenhalen van klanten. Er was weinig aandacht voor behoud van klanten, terwijl energieleveranciers traditioneel juist verdienen aan klanten die meerdere jaren blijven. Bij Energieflex was juist een heel groot verloop na afloop van -veelal- eenjarige contracten. Volgens Van Andel heeft het bedrijf “jarenlang 'op de pof' geleefd [...] door de belastingdienst en haar klanten als -ongewilde- financiers van haar jaarlijkse verliezen te laten fungeren”. Bij het faillissement had het bedrijf ruim €25 mln schuld, alleen al aan de Belastingdienst (€14,6 mln) en de klanten (€11 mln).

De curator beschrijft een bedrijf dat het ene gat met het andere trachtte te dichten: de afrekening en welkomstbonussen van de ene klant werden betaald met de voorschotten van de volgende klanten. Ook heeft het bedrijf te weinig energiebelasting, omzetbelasting en loonheffing betaald aan de fiscus. Na een boekenonderzoek in 2017 naar aanleiding van onregelmatigheden bij de afdracht van de energiebelasting schreef de Belastingdienst in een controlerapport in 2018 onder andere dat “gezien de beschikbare (gebrekkige) informatie” het herleiden van de juiste bedragen voor de afdracht van de energiebelasting over 2014 tot en met 2017 niet meer mogelijk waren en dat daarom werd gekozen om verschuldigde energiebelasting te berekenen op basis van inkoop. De Belastingdienst verweet Energieflex ernstige nalatigheid en legde een vergrijpboete van een ton op. Bij de omzetbelasting werd een aantal maal een nul-aangifte gedaan, wat simpelweg niet kan bij een bedrijf dat maandelijks goederen en diensten levert aan klanten. De accountant waarschuwde dat dit gezien kon worden als belastingfraude.

Oprichters
De oprichters Siva Kandiah en Sathees Sampar laten in een reactie aan Energeia weten dat zij zich niet volledig herkennen in het beeld dat de curator in het onderzoeksrapport schetst. “Dat de administratie niet altijd 100% op orde was, klopt”, zegt Sampar. Maar dat werd gaandeweg verbeterd, stelt hij. Kandiah wijst erop dat de aanbevelingen die de accountant jaarlijks deed bij de jaarrekeningen werden opgevolgd, en dat zo de bedrijfsprocessen werden verbeterd. “Ieder jaar heeft de accountant een management letter afgegeven, wat het voorgaande jaar verbeterd was. Dat moet ook, anders had de accountant een afkeurende verklaring afgegeven, en dat is nooit gebeurd.”

Beide mannen zien zichzelf niet als de hoofdverantwoordelijke voor de toestanden bij Energieflex. Dat zij weliswaar in de Kamer van Koophandel ingeschreven stonden als bestuurder, wil volgens hen niet zeggen dat zij ook de eindverantwoordelijkheid dragen voor de zaken die bij Energieflex speelden. Zij wijzen erop dat het bedrijf ook een algemeen directeur had, eerst Jaap Bakker (vanaf eind 2016) die later werd opgevolgd door Marco van Katwijk, die in juni 2017 ook bestuurder werd, vlak voor het faillissement.

Ook stellen beide bestuurders dat er een belangrijke verantwoordelijkheid bij de ACM ligt, als toezichthouder. Kandiah: “Dit soort zaken, dat klanten gedupeerd worden, moet voorkomen worden. Daar moeten strenge regels voor komen.” Sampar: “Het is echt belangrijk dat zowel de ACM als de Consumentenbond moet toetsen of een energieleverancier voldoende kapitaal heeft. Dat moet u echt opschrijven, daarmee beschermt u de klanten.” Sampar stelt dat Energieflex “een realistisch kapitaal” had om het oorspronkelijke idee van prepaid energie uit te voeren, maar dat hij geen controle had over wat er gebeurde nadat er van dat model werd overgestapt naar het traditionele model van energielevering. Hij was volgens zijn zeggen al naar Engeland vertrokken om daar One Select op te starten, eveneens een energieleverancier met een prepaid model. One Select viel enkele maanden na Energieflex om.

• Freek0416
  • Registratie: April 2010
  • Niet online
*knip* Reacties als deze voegen vrij weinig toe aan het topic.

[Voor 69% gewijzigd door Yorinn op 24-11-2021 15:13]

• Fantastic_fox
Nu.nl heeft het ook opgepikt https://www.nu.nl/economi...n-toezichthouder-acm.html

Allemaal niet heel mals :-)

• mrnn
  • Laatst online: 15:45
Fantastic_fox schreef op woensdag 24 november 2021 @ 11:33:
Allen,

Ik heb destijds bij mijn eigen rechtsbijstand al een zaak aangemaakt met als verweer onbehoorlijk bestuur dus ik heb reeds een dossier. Ik heb zojuist in dit dossier een antwoord gegeven naar de rechtsbijstand en gevraagd of ze er een zaak van willen maken tegen de eigenaren en of de ACM (ik zat er rechtstreeks niet via CB).

naar mijn mening kunnen ze oftewel een procedure opstarten tegen de "schuldige" of niet en in dat laatste geval neem ik genoegen met een compensatie vanuit de rechtsbijstand. Het is natuurlijk hun goed recht om hierin een afweging te maken van kosten/baten.

Wellicht heeft iemand iets aan bovenstaande zienswijze, zo niet vergeet het dan maar meteen :-)
Wordt financieel verlies door een faillissement gecompenseerd door je rechtsbijstand dan? Ik heb ook een rechtsbijstandverzekering die ik toen al had lopen maar er nooit werk van gemaakt met de gedachte dat er van een kale kip niet te plukken valt.

• Leeghoofd21
  • Registratie: April 2009

Leeghoofd21

Wat een leuke ondertitel

mrnn schreef op woensdag 24 november 2021 @ 14:07:
[...]

Wordt financieel verlies door een faillissement gecompenseerd door je rechtsbijstand dan? Ik heb ook een rechtsbijstandverzekering die ik toen al had lopen maar er nooit werk van gemaakt met de gedachte dat er van een kale kip niet te plukken valt.
In dit geval zal het denk ik gaan om procederen tegen de bestuurders persoonlijk omwille van onbehoorlijk bestuur en eigenlijk er een gore bende te maken die van het begin af aan was gedoemd te mislukken.

HANDTEKENING!!!

• nooberke
  • Laatst online: 15:53
*knip* Reacties als deze voegen vrij weinig toe aan het topic.

[Voor 73% gewijzigd door Yorinn op 24-11-2021 15:14]

• Fantastic_fox
@Anoniem: 19035 nee faillissement verlies is niet te verzekeren. Maar mijn mening was vanaf het moment dat ik er iets meer over gelezen heb dat er sprake was van onbehoorlijk bestuur.

Het bedrijf bleek ook al heel snel een kale kip omdat er duidelijk sprake is van een giga tekort.

Enige wat je rechtsbijstand dan eventueel kan doen is de bestuurder aansprakelijk stellen (dit is een hoofdelijke aansprakelijkheid ook al betreft het een BV) vanwege onbehoorlijk bestuur.

Wat ik bedoel is dat wanneer mijn verzekering geen proces wil gaan voeren wat mij prima is (omdat ze een afweging moeten maken tussen proces kosten en verwachte opbrengsten) en ze besluiten mij daarvoor schadeloos te stellen vind ik alles helemaal prima!

• Yorinn
  • Niet online

Yorinn

Moderator General Chat

After Hours 'til Dawn

Modbreak:Het is weer voor het eerst in tijden dat er een nieuwe update rondom dit faillisement is, maar zoals ook in de topicwaarschuwing staat, mag er nog wel constructief gereageerd worden. (Ononderbouwd) ranten richting EnergieFlex en/of hun ex-medewerkers is nog steeds niet de bedoeling hier.

• Taghorn
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 06:42
Fantastic_fox schreef op woensdag 24 november 2021 @ 15:11:
@Anoniem: 19035
Enige wat je rechtsbijstand dan eventueel kan doen is de bestuurder aansprakelijk stellen (dit is een hoofdelijke aansprakelijkheid ook al betreft het een BV) vanwege onbehoorlijk bestuur.
Dit is inderdaad wat iedereen met een rechtsbijstand verzekering kan doen. Voordat je je rijk rekent, je RB heeft standaard 2 belangrijke spelregels:
- er moet een redelijke kans van slagen zijn
- er moet iets te halen zijn

Bestuurlijk aansprakelijk stellen is altijd lastig, goede kans dat ze er een verzekering voor hebben en dat het dus een duur&lang gevecht word.
Als er een goede kans van slagen is zal de belastingdienst OOK een zaak aanspannen. Die komen altijd eerst (yup, die kaart) en kapen al het geld weg. Kans dat de 3 bestuurders na de belastingdienst nog geld hebben, ongeveer 0.
Kort door de bocht, niet teveel hoop hebben (maar laat vooral weten als het lukt!)

• Fantastic_fox
@Taghorn klopt helemaal wat je zegt maar soms hebben ze geen zin en maken ze een afweging wat een process zou kosten vs eventuele opbrengsten en dan kan het dubbeltje wel eens goed vallen.

Gevoelsmatig heb ik de vordering al afgeschreven maar ergens is de acm ook nog een partij die steken heeft laten vallen en die innen regelmatig ook redelijk boetes als het andersom functioneert.

Maargoed kan is niet heel groot:-)

• koppie
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 19:03
ACM krijgt in het rapport er goed van langs, maar het lijkt erop dat de ACM er toch iets van geleerd heeft.

Want in 14:55 geeft de ACM aan dat een intrekking van een vergunning zonder een voorafgaande surseance of faillissement heel ingrijpend is, en de klant niet voorop zet. Daarop geeft de onderzoeker het volgende antwoord:
Wat de ACM hier lijkt te miskennen is dat consumenten in bepaalde gevallen (ook buiten een surseance of faillissement) juist bescherming kunnen genieten door de intrekking van een vergunning, in plaats van de vergunninghouder gedurende vele maanden de mogelijkheid te geven om gebreken te repareren, terwijl op voorhand duidelijk is dat dit kansloos is en de “ellende” in de tussentijd alleen maar groter wordt (lees: de verliezen zich alleen maar verder opstapelen waardoor de schuldenlast alleen maar verder toeneemt).
Bij Welkom Energie hebben ze dat juist wel gedaan (2 dagen eerder). Daar zijn allerlei opmerkingen over/bij te plaatsen, en had waarschijnlijk veel eerder gekund... Ben wel benieuwd of de vorderingen bij Welkom ook zijn opgelopen tot 10 - 12 miljoen, of dat ze nu wel tijdig zijn geweest, en het tekort veel kleiner is. Ook al omdat ze aan het begin van het seizoen zitten.

[Voor 17% gewijzigd door koppie op 24-11-2021 21:23]

Ben ik nou zo dom, of is de rest zo slim?

• PJW9779
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 29-09-2022
koppie schreef op woensdag 24 november 2021 @ 21:19:
ACM krijgt in het rapport er goed van langs, maar het lijkt erop dat de ACM er toch iets van geleerd heeft.

Want in 14:55 geeft de ACM aan dat een intrekking van een vergunning zonder een voorafgaande surseance of faillissement heel ingrijpend is, en de klant niet voorop zet. Daarop geeft de onderzoeker het volgende antwoord:

[...]
Bij Welkom Energie hebben ze dat juist wel gedaan (2 dagen eerder). Daar zijn allerlei opmerkingen over/bij te plaatsen, en had waarschijnlijk veel eerder gekund... Ben wel benieuwd of de vorderingen bij Welkom ook zijn opgelopen tot 10 - 12 miljoen, of dat ze nu wel tijdig zijn geweest, en het tekort veel kleiner is. Ook al omdat ze aan het begin van het seizoen zitten.
Volgens het verslag van de curator is er in het WE-faillissement voor plm €2mln saldo boedelrekening, en uitzicht op nog enkele bedragen aan belastingteruggave en verkoop gasopties.
Daartegenover staan voor €40K boedelvorderingen, voor €3,8mln pref. vorderingen en voor €5mln. conc.vorderingen.
Daarbovenop komen echter waarschijnlijk nog enkele miljoenen aan door WE-klanten gestorneerde voorschotten en uitgevoerde Meldingen Onterechte Incasso.

• mvroosmalen
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 17-01 08:45
Zou ACM aansprakelijk gesteld kunnen worden ? Lijkt erop dat ACM schade had kunnen voorkomen door tijdig in te grijpen (of zelfs geen vergunning af te geven bij het starten van het bedrijf...). Tja ACM lijkt nu sneller te reageren maar in deze zaak zijn er wel heel veel steken gevallen.

• koppie
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 19:03
PJW9779 schreef op woensdag 24 november 2021 @ 22:09:
[...]
Volgens het verslag van de curator is er in het WE-faillissement voor plm €2mln saldo boedelrekening, en uitzicht op nog enkele bedragen aan belastingteruggave en verkoop gasopties.
Daartegenover staan voor €40K boedelvorderingen, voor €3,8mln pref. vorderingen en voor €5mln. conc.vorderingen.
Daarbovenop komen echter waarschijnlijk nog enkele miljoenen aan door WE-klanten gestorneerde voorschotten en uitgevoerde Meldingen Onterechte Incasso.
Hmm, dus toch te laat, want je zou vóór de winterperiode een behoorlijke cashreserve moeten hebben. Zucht...

Ben ik nou zo dom, of is de rest zo slim?

• Dennism
koppie schreef op donderdag 25 november 2021 @ 09:13:
[...]

Hmm, dus toch te laat, want je zou vóór de winterperiode een behoorlijke cashreserve moeten hebben. Zucht...
Dat is niet vanzelfsprekend, kijk naar Energieflex dat op zo'n beetje exact hetzelfde moment failliet ging.
Als een bedrijf al jaren verlieslatend is (wat niet altijd een probleem hoeft te zijn, zeer veel bedrijven zijn de eerste jaren verlieslatend), hoeft die cash reserve er niet te zijn.

Bij de grotere spelers die al tientallen jaren of langer actief zijn zal dat vaker wel het geval zijn, maar zeker veel van de kleinere spelers en / of startups hebben dat geld gewoon nodig voor de bedrijfsvoering.

• Yorinn
  • Niet online

Yorinn

Moderator General Chat

After Hours 'til Dawn

Modbreak:De discussie over Welkom Energie mag stoppen hier en verder in Afhandeling faillissement Welkom Energie. Dan kunnen we hier verder met het bespreken van het faillissement van EnergieFlex.

• YangWenli
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 30-01 14:53
Dennism schreef op donderdag 25 november 2021 @ 09:39:
[...]

Dat is niet vanzelfsprekend, kijk naar Energieflex dat op zo'n beetje exact hetzelfde moment failliet ging.
Als een bedrijf al jaren verlieslatend is (wat niet altijd een probleem hoeft te zijn, zeer veel bedrijven zijn de eerste jaren verlieslatend), hoeft die cash reserve er niet te zijn.

Bij de grotere spelers die al tientallen jaren of langer actief zijn zal dat vaker wel het geval zijn, maar zeker veel van de kleinere spelers en / of startups hebben dat geld gewoon nodig voor de bedrijfsvoering.
Je zou denken dat de ACM alleen bedrijven toelaat met een buffer. Krijg het idee dat werkelijk iedere koekenBakker/fraudeur een energie bedrijfje kon beginnen. En bij een zuchtje tegenwind vallen ze om en moeten de grote jongens Eneco/Vattenfall/Essent inspringen.

• Toin
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16-01 13:12
*knip* Offtopic

[Voor 85% gewijzigd door Yorinn op 17-12-2021 18:08]

• sambalbaj
  • Niet online
[...]

Ik had in gedachte dat we in januari verder gingen maar dit was eigenlijk de bijlage bij de verslagen van de curator van 23-11 die vanwegen de afronding van het onderzoek dus tussentijds kwamen.
https://insolventies.rech...df/16_mne_18_461_F_V_26_B financieel en https://insolventies.rech...tPdf/16_mne_18_461_F_V_25 verslag
Inhoudelijk weken die verder nauwelijks af van die 8-10.
Volgende nu 23-2-22

@Fantastic_fox wat heeft je rechtsbijstand gedaan?

[Voor 7% gewijzigd door sambalbaj op 02-02-2022 13:38]

• Fantastic_fox
@sambalbaj niks het komt erop neer dat ik de tering kon krijgen en dat ze niks konden doen….

Formeel is het afwachten of de curator bij de bestuurders nog iets kan los peuteren maar die kip zal leeg zijn….

Ik wacht nog even af en probeer het dan nogmaals als de curator niets meer kan doen.

Bijzonder eigenlijk zo’n rechtsbijstand, je betaald voor ondersteuning en het enige belang wat ze zelf hebben is niet procederen of degelijke want dan kost het ze geld…. Eigenlijk de wereld op z’n kop

• Kliko
sambalbaj schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 13:33:
[...]

Ik had in gedachte dat we in januari verder gingen maar dit was eigenlijk de bijlage bij de verslagen van de curator van 23-11 die vanwegen de afronding van het onderzoek dus tussentijds kwamen.
https://insolventies.rech...df/16_mne_18_461_F_V_26_B financieel en https://insolventies.rech...tPdf/16_mne_18_461_F_V_25 verslag
Inhoudelijk weken die verder nauwelijks af van die 8-10.
Volgende nu 23-2-22

@Fantastic_fox wat heeft je rechtsbijstand gedaan?
Ik begrijp het volgens mij niet helemaal. Wat kunnen we 23 feb nu verwachten?

• Fantastic_fox
Kliko schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 15:22:
[...]

Ik begrijp het volgens mij niet helemaal. Wat kunnen we 23 feb nu verwachten?
Ik denk een bericht van de bestuurders: dank voor uw bijdrage aan ons pensioen... en nu over naar het volgende bedrijf :-)

Althans daar ben ik bang voor Curator zal een keer stoppen en zien dat er geen vorderingen meer zullen zijn. eventueel stappen vanwege onbehoorlijk bestuur zijn wellicht mogelijk maar als dat wordt uitgesproken heb je er enkel iets aan als er daarna ook euro's jouw kant op komen.

Zo niet dan mogen ze het van mij ook wel laten varen toch

• Kliko
Fantastic_fox schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 15:50:
[...]

Ik denk een bericht van de bestuurders: dank voor uw bijdrage aan ons pensioen... en nu over naar het volgende bedrijf :-)

Althans daar ben ik bang voor Curator zal een keer stoppen en zien dat er geen vorderingen meer zullen zijn. eventueel stappen vanwege onbehoorlijk bestuur zijn wellicht mogelijk maar als dat wordt uitgesproken heb je er enkel iets aan als er daarna ook euro's jouw kant op komen.

Zo niet dan mogen ze het van mij ook wel laten varen toch
Tja. Ik hoop dat dit nog wel een juridisch staartje gaat krijgen. Ik heb nog niet het idee (is gevoel, heb ik geen bewijs voor) dat de eigenaren van die FlexEnergie nou niet bepaald financieel een klap hebben gekregen. Maar dat kan ik mis hebben. Iemand daar iets over gelezen?

En dat is iets wat ik nog wel graag zie gebeuren. Anders is er weinig 'justice' voor mijn gevoel. Belastingschuld moet opgevangen worden door de burgers, en verder zijn de burgers toch al de pineut omdat ze geld zijn verloren aan het faillissement...

• Fantastic_fox
Kliko schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 16:01:
[...]

Tja. Ik hoop dat dit nog wel een juridisch staartje gaat krijgen. Ik heb nog niet het idee (is gevoel, heb ik geen bewijs voor) dat de eigenaren van die FlexEnergie nou niet bepaald financieel een klap hebben gekregen. Maar dat kan ik mis hebben. Iemand daar iets over gelezen?

En dat is iets wat ik nog wel graag zie gebeuren. Anders is er weinig 'justice' voor mijn gevoel. Belastingschuld moet opgevangen worden door de burgers, en verder zijn de burgers toch al de pineut omdat ze geld zijn verloren aan het faillissement...
Klopt maar rechtvaardig zijn dit soort dingen vaak niet, ik heb emotioneel afscheid genomen van mijn teveel betaalde voorschotten in 2018 8)7 . De les kost een paar centen maar ik leer er wel weer iets van voor mezelf. ik ben blijven overstappen maar wel voorzichtiger.

Maargoed ook ik zou graag zien dat dit soort "ondernemers" de rekening betalen ik vrees alleen dat we hier nooit meer iets van gaan zien.

• sambalbaj
  • Niet online
Nieuw verslag van de curator ging die datum over.

Die was nog bezig met die schikking met Flexnet (=bestuurders) en daarvoor dient dat onderzoek ook als basis.
Oftewel hoeveel geld willen die aftikken of kiezen ze een langdurig proces.

Daarnaast was het nog wachten op Innova met de eindafrekening.
Zijn daar eigenlijk nog mensen mee aan het bakkeleien?

• GENETX
  • Laatst online: 15:11
Met de kudo's voor @desp87 desp87 in "Afhandeling faillissement Welkom Energie"

Een kantonrechter heeft zich over de zaak gebogen wat betreft de juridische houdbaarheid van een nieuw contract ipv voortzetting van het bestaande contract, https://uitspraken.rechts...d=ECLI:NL:RBAMS:2022:264:
Op grond van het besluit van 12 juli 2018, in werking getreden op 1 oktober 2018, tot wijziging van het besluit leveringszekerheid gas en elektriciteit kleinverbruikers, hierna het Besluit, zijn er twee mogelijkheden in geval van faillissement als hier aan de orde.

De overnemende energiemaatschappij neemt ofwel op basis van een overeenkomst met de failliet de klanten over, overeenkomstig artikel 5 van het Besluit, dan wel de overnemende energiemaatschappij neemt de klant, na verdeling, over op basis van een aanwijzing van de ACM op basis van artikel 6 van het Besluit.

In het geval eiseres de overeenkomst met gedaagde van Flexenergie heeft overgenomen op basis van een overeenkomst gaan de klant en zijn met failliet gesloten overeenkomst mee over op de nieuwe leverancier en dat betekent dat de informatieplichten getoetst moeten worden bij de totstandkoming van de overeenkomst met Flexenergie.

Is sprake geweest van een verdeling op basis van een aanwijzing van de netbeheerder dan is van rechtswege een overeenkomst tot stand gekomen gebaseerd op artikel 6 van het Besluit en dienen de informatieplichten van deze (nieuwe) overeenkomst getoetst te worden.
Innova heeft tijd om te reageren omdat het niet duidelijk is of Lid 5 of Lid 6 is gevolgd van het Besluit.

Wordt vervolgd op 25 februari.

• Kliko
Zojuist dit mailtje ontvangen:
Geachte heer, mevrouw,

U hebt recent een of meer vorderingen ingediend in het faillissement van Flexenergie B.V.. Wij zullen u per e-mail op de hoogte houden van ontwikkelingen in het dossier. Als u tussentijds de status wilt inzien of verslagen raadplegen, ga dan naar de overzichtspagina van het dossier.
'Recent' is een breed begrip denk ik. :9

[Voor 4% gewijzigd door Kliko op 21-02-2022 11:43]

• GENETX
Kliko schreef op maandag 21 februari 2022 @ 11:41:
Zojuist dit mailtje ontvangen:

[...]

'Recent' is een breed begrip denk ik. :9
Zou het toevallig te maken kunnen hebben met deze zaak?
https://uitspraken.rechts...id=ECLI:NL:RBAMS:2022:263

Vandaag zal daar een vervolg aan moeten zijn gegeven, maar waarschijnlijk kunnen we dat later teruglezen.

• hoihoi66
Wat mij raakt is dat niemand hier in dit topic over Melding Onterechte Incasso (MOI) is begonnen. Iedereen had het maar over storneren storneren en storneren. Ja let wel op, je kan maar 2 maanden terug storneren.
Hierdoor zijn heel veel mensen de dupe. De oude klanten van Welkom energie hebben her massaal gebruik van gemaakt.

Als ik het wist had ik mijn 350 euro via de MOI regeling terug laten boeken.

Als ik google op ‘energieflex moi tweakers’ dan zijn de resultaten enkel de topics van Welkom Energie.
Ik weet even niet op wie ik boos moet worden hierover, ik mijzelf? De onwetenheid bij de mensen hier?
Het enige waarover er gesproken werd was, jammer en zoek maar een andere leverancier, misschien heb je recht via de curator, storneer maar 2 maanden en dat ik pech had etc. Allemaal berichten waarbij je al lezer denkt, laat maar ik maak toch geen kans meer.

Bij mij was het geval dat ik mijn eindrekening had gekregen en een week later net voor het uitbetalen een mail kreeg dat ze falliet waren :(.

• Fantastic_fox
@hoihoi66 ik heb dat wel geprobeerd bij rabo omdat ik hoorde van andere rabo klanten dat dit mogelijk was. Echter mijn eigen rabo (allemaal regionale entiteiten) wilde hierin niet mee werken omdat er wel sprake was van een onderliggende overeenkomst en daarom moi volgens hun niet mogelijk is.

Van Ing klanten heb ik destijds gehoord dat die er makkelijker in zouden zijn.

Dus moi is geen garantie dat het ook gebeurd zou zijn. Naar aanleiding van het niet meewerken van rabo hieraan heb ik aangegeven dat ik mijn overeenkomst daar wilde beëindigen maar daar worden ze niet warm if koud van.

• hoihoi66
Fantastic_fox schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 07:56:
@hoihoi66 ik heb dat wel geprobeerd bij rabo omdat ik hoorde van andere rabo klanten dat dit mogelijk was. Echter mijn eigen rabo (allemaal regionale entiteiten) wilde hierin niet mee werken omdat er wel sprake was van een onderliggende overeenkomst en daarom moi volgens hun niet mogelijk is.

Van Ing klanten heb ik destijds gehoord dat die er makkelijker in zouden zijn.

Dus moi is geen garantie dat het ook gebeurd zou zijn. Naar aanleiding van het niet meewerken van rabo hieraan heb ik aangegeven dat ik mijn overeenkomst daar wilde beëindigen maar daar worden ze niet warm if koud van.
Gelukkig maar zou je zeggen dat ik dit lees want ik heb ook Rabo. Maar een bekende van mij die ook bij Rabo zit en bij Welkom Energie zat heeft dit wel kunnen regelen.
Het kan zijn dat Rabo er 4 jaar geleden er anders in zat dan nu.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• sambalbaj
  • Niet online
Er is op 24-2 weer een update van de curator geweest

Verslag;
https://insolventies.rech...tPdf/16_mne_18_461_F_V_28
Financieel;
https://insolventies.rech...df/16_mne_18_461_F_V_27_B

Weinig nieuws.
De curator onderhandelt nog met de bestuurders over de schikking en die betwisten, ook na het rapport, de bestuursaansprakelijkheid.
Dat lijkt op een rechtszaak uit te gaan draaien.
24-5 volgende update.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• sambalbaj
  • Niet online
Er is op vandaag weer een update van de curator geweest

Verslag;
https://insolventies.rech...tPdf/16_mne_18_461_F_V_29
Financieel;
https://insolventies.rech...df/16_mne_18_461_F_V_30_B

Eigenlijk gewoon geen nieuws.

21-9 volgende update.

• dwdd
Tot op heden niets meer gehoord van incassobureau voor het openstaande saldo zijnde de welkomstbonus. Ik neem nu onderhand wel aan dat ze eieren voor hun geld kiezen. Iemand nog wel iets gehoord van Proximo ?

Laatste aanmaning is van december 2020, ik neem aan dat als ik tot aan december a.s. niets meer hoor, de vordering is verjaard (2 jaarstermijn)

• BazzH
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18:19

BazzH

Kei-goed...

dwdd schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 08:24:
Tot op heden niets meer gehoord van incassobureau voor het openstaande saldo zijnde de welkomstbonus. Ik neem nu onderhand wel aan dat ze eieren voor hun geld kiezen. Iemand nog wel iets gehoord van Proximo ?

Laatste aanmaning is van december 2020, ik neem aan dat als ik tot aan december a.s. niets meer hoor, de vordering is verjaard (2 jaarstermijn)
Die weten hoe het werkt. Die laten voor die termijn verstreken is nog wel van zich horen om verjaring te stuiten.

Think smart........ Act stupid........

• PJW9779
Vanuit het Welkom Energie topic zitten we ook nog steeds te wachten op het vervolg op de uitspraken van de RBAMS inzake Innova/Energieflex.
En we kunnen niet blijven bellen. (de Rb is trouwens tamelijk onvriendelijk).
Bij jullie nog iemand die dat volgt of die méér weet?

• GENETX
@PJW9779
Ik ben nog even gaan zoeken nav jou link, ik kom nog een aantal zaken tegen waarvan het me niet duidelijk is of we die eerder hadden besproken:
https://uitspraken.rechts...utton=true&keyword=innova

Doe het maar bewust in dit topic...

• PJW9779
GENETX schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 11:42:
@PJW9779
Ik ben nog even gaan zoeken nav jou link, ik kom nog een aantal zaken tegen waarvan het me niet duidelijk is of we die eerder hadden besproken:

Doe het maar bewust in dit topic...
HUH?! Hoe is het mogelijk dat die uitspraken met mijn link niet naar voren komen?
Goed gevonden!

Daarmee lijkt de uitkomst van van 263 en 264 wel vast te staan.
ECLI:NL:RBNHO:2021:12619 lijkt precies te passen op de Welkom-casus, inclusief de overdracht van de vordering.
ECLI:NL:RBNNE:2021:1189 bevestigt nogmaals dat de ongevraagde levering door Eneco aan Welkom-klant geen grond voor betaling oplevert.

Ik had die beide uitspraken wel graag in mijn klaagschrift bij de GE meegenomen.
Ik heb zo'n donkerbruin vermoeden dat de GE die niet zélf gaat vinden en toepassen.
Dat zou dan dus een extra grond zijn voor het bij de rechter laten toetsen van de WE-uitspraak van de GE.

• Dennism
PJW9779 schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 17:55:
[...]

Die door @GENETX aangereikte uitspraken betreffen :
  • ECLI:NL:RBNNE:2021:1189 van 23-02-2021
  • ECLI:NL:RBNHO:2021:12619 van 10-11-2021
Maar daarmee lijkt de uitkomst van de voor september aangekondigde uitspraken 263 en 264 wel vast te staan.
  • ECLI:NL:RBNHO:2021:12619 lijkt precies te passen op de Welkom-casus, inclusief de overdracht van de vordering.
  • ECLI:NL:RBNNE:2021:1189 bevestigt nogmaals dat de ongevraagde levering door Eneco aan Welkom-klanten geen grond voor betaling oplevert.
Ik had die beide uitspraken wel graag in mijn klaagschrift bij de GE meegenomen.
Ik heb zo'n donkerbruin vermoeden dat de GE die niet zélf gaat vinden en toepassen.
Dat zou dan dus een extra grond zijn voor het bij de rechter laten toetsen van de WE-uitspraak van de GE.

Maar ook lós van de GE lijkt de actuele status rond het WE-faillissement met de 2 uitspraken uit 2021 en de komende uitspraken wel vast te staan :
  1. door Eneco niet (kunnen) voldoen aan stelplicht ex artikel 6:230m lid 1 BW
  2. faillissement WE is geen reden om Eneco van stelplicht te ontheffen
  3. op grond van artikel 7:7 lid 2 BW ontstaat er voor WE-klanten geen betalingsverplichting voor de door Eneco geleverde energie, indien deze niet om levering heeft gevraagd.
  4. het uitblijven van een reactie van de consument op de ongevraagde levering wordt niet als aanvaarding aangemerkt.
  5. in sommige gevallen kan voor de stelplicht worden volstaan met het overleggen van bewijsstukken van door gedaagde partij gedane betalingen van energielevering
  6. geen ongerechtvaardigde verrijking door naar Eneco overgehevelde WE-klanten. Gelet op het arrest van de Hoge Raad van 12 februari 2016 (ECLI:NL:HR:2016:236, r.o. 3.16)
Wat mij dan weer bevreemdt zijn de reacties van het meerendeel van de door WE-klanten geraadpleegde advocaten/EBVs.

Puntje 5 is dan weer interessant. Aangezien Eneco voorschotten via automatische incasso heeft geïncasseerd. En zich er op beroept dat de incasso-machtiging van Welkom is overgegaan naar Eneco.
En dát raakt dus weer aan de MOI-discussie hier. Noch Welkom, noch Eneco kan een geldige machtiging overleggen.
Ik quote je hier even, aangezien deze post mogelijk niet binnen de scope van het WE topic past en dus mogelijk daar offtopic is.

Of dikgedrukte zo is, vraag ik me af, immers kijk je naar deze 2 vonnissen zou je in dat geval niet keer op keer uitstel nodig hebben. Ik denk dus dat het mogelijk is dat waar Innova in deze 2 vonnissen geen informatie van Energieflex kon aanleveren ze dit misschien nu wel hebben gedaan. Waarom zou je immers anders de zaken moeten aanhouden, is er geen nieuwe informatie lijkt het wel klaar zoals in deze gelinkte zaken.

Of ze vergelijkbaar zijn voor de WE casus weet ik echter ook niet, wie zegt bijv. dat WE via de Curator deze benodigde informatie wel heel netjes heeft overgedragen, zodat Eneco gewoon kan voldoen aan de stelplicht. Tot daar een zaak over komt zal dat gissen blijven verwacht ik.

• PJW9779
Dennism schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 19:13:
Ik quote je hier even, aangezien deze post mogelijk niet binnen de scope van het WE topic past en dus mogelijk daar offtopic is.
*knip*

Innova heeft in maart al uitstel gehad om aan de stelplicht te voldoen.
Het is onbekend waarom nu van Juli opnieuw uitstel is verleend.
Meest waarschijnlijk is de vacantietijd en de krappe bezetting bij de RDAMS. Dan is het gebruikelijk dat minder belangrijke zaken opnieuw worden ingepland.

En zoals ik al zei zijn de Innova-zaken wel degelijk vergelijkbaar met WE. Dat hebben we in het WE-topic begin dit jaar al geconcludeerd.
Dat kan ook niet anders want de casussen zijn nagenoeg identiek - failliete energieleverancier en 'redder' tegenover gedupeerde ex-klanten - alleen de naampjes zijn anders. (Ook al iets dat de WE-mod niet begrijpt).
Alleen een enkel detail is anders - zoals het accepteren van het nieuwe contract, of betalingen doen - maar die zullen voor de rechter waarschijnlijk geen rol spelen nu het gaat om consumenten.
En zoals bekend is het ontbreken van een geldige incassomachtiginng dodelijk, of er nu iets is overgedragen of niet. En dat is bij de Innova-casussen wel degelijk aan de orde.

[Voor 12% gewijzigd door Orion84 op 29-08-2022 12:12. Reden: Stop met sneren naar de moderatie]

• PJW9779
PJW9779 schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 20:43:
Vanuit het Welkom Energie topic zitten we ook nog steeds te wachten op het vervolg op de uitspraken van de RBAMS inzake Innova/Energieflex.
En we kunnen niet blijven bellen. (de Rb is trouwens tamelijk onvriendelijk).
Bij jullie nog iemand die dat volgt of die méér weet?
Vanmiddag met RBAMS gebeld. Alleraardigste mevrouw van afd. Communicatie.
Beide uitspraken zijn (opnieuw) uitgesteld :
  • 263 naar 19 september
  • 264 naar 16 september
Er kon uit het systeem geen reden voor het uitstel worden gegeven. Maar ik vermoed de gebruikelijke krappe bezetting en de vacantietijd. Dan worden minder belangrijke zaken opnieuw ingepland.

• PJW9779
GENETX schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 11:42:
@PJW9779
PJW9779 schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 17:55:
Die door @GENETX aangereikte uitspraken betreffen :
  • ECLI:NL:RBNNE:2021:1189 van 23-02-2021
  • ECLI:NL:RBNHO:2021:12619 van 10-11-2021
Het is mij niet duidelijk waarom die uitspraken niet eerder uit de Rechtspraak-zoekmachine kwamen.
Met enige schaamte moet ik bekennen niet goed te hebben opgelet.

Nl. dat als je in Rechtspraak.nl rechterlijke uitspraken bekijkt er een link is met 'Verrijkte uitspraak'.
Dat leidt dan naar een pagina met aanvullende informatie over de betreffende uitspraak.
Daar kun je dan op het groene kadertje 'Relaties' klikken.
Dat leidt dan weer naar een pagina waar andere relevante jurisprudentie wordt vermeld.
Helaas werkt dat per uitspraak iets verschillend, maar zijn ook de resultaten verschillend.

Zo is er voor ECLI:NL:RBAMS:2022:264 maar 1 inkomende relatie.
Maar bij ECLI:NL:RBNNE:2021:1189 zijn dat 22 inkomende relaties.

En op elke relatie zul je moeten doorklikken. Nogal bewerkelijk dus, of ik moet iets hebben gemist.
Niettemin de nodige aanvullende rechterlijke bronnen rond de consequenties voor eindgebruikerscontracten bij een faillerende energieleverancier.

• GENETX
PJW9779 schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 21:49:
[...]

[...]
Maar bij ECLI:NL:RBNNE:2021:1189 zijn dat 22 inkomende relaties.
Huh?! Ik zie slechts 3 uitgaande relaties op 1189, of mis ik iets?

Verder vond ik ze door de rechtbank Amsterdam even weg te halen uit je filter. Dan komen er nog een aantal zaken bovendrijven waar Innova in het gelijk wordt gesteld. Ik heb ze echter niet allemaal doorgenomen en had de indruk dat de meesten dan gaan over de overgenomen vordering voor de nog door energieflex geleverde energie.

• PJW9779
GENETX schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 10:34:
Huh?! Ik zie slechts 3 uitgaande relaties op 1189, of mis ik iets?
Eehhmm, ja, maar als je dan op 'Officiele overheidspublicatie' klikt krijg je de lijst van 22.
Ik zei al "bewerkelijk". 8)7
Verder vond ik ze door de rechtbank Amsterdam even weg te halen uit je filter.
Ach ja natuurlijk, dat heb ik maanden geleden er op gezet om 263/264 in de gaten te houden.
Dan komen er nog een aantal zaken bovendrijven waar Innova in het gelijk wordt gesteld. Ik heb ze echter niet allemaal doorgenomen en had de indruk dat de meesten dan gaan over de overgenomen vordering voor de nog door energieflex geleverde energie.

Die 22 zijn allemaal relevant, maar op verschillende aspecten. En niet allemaal voor de energiesector, maar dat maakt ze voor het aspect dus weer niet minder relevant.
Warmtenet en water komt ook weer voorbij, monopolisten tegenover de oligopolie van gas/licht-aanbieders en dus essentieel verschillend. Hoewel de rechter zelfs daar een streep door haalt.

En op die manier moet je volgens mij dus alle uitspraken nalopen, dus óók de uitspraken die je weer hebt gevonden door door te klikken. :|
Dat is dus al snel volstrekt onoverzichtelijk, vandaar dat ik eens wil kijken of ik er vlot een tabelletje van kan maken.

[Voor 15% gewijzigd door PJW9779 op 27-08-2022 12:02]

• GENETX
PJW9779 schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 11:28:
[...]

Eehhmm, ja, maar als je dan op 'Officiele overheidspublicatie' klikt krijg je de lijst van 22.
Ik zei al "bewerkelijk". 8)7
Aah ja, deze https://linkeddata.overhe...1ex%3Dobj_jaar%7Dobj_jaar

Maar dat zijn dan inkomende relaties op https://zoek.officielebekendmakingen.nl/kst-33520-3.html

Edit: eens met hieronder.

• PJW9779
Ja. Zoals ik het nu even begrijp betekent 'inkomende relaties' dat de betreffende uitspraak daarop gebaseerd is. En 'uitgaande relaties' dat de betreffende uitspraak gebruikt is als basis voor andere uitspraken.
Dan zou je dus een relatienetwerkdiagram moeten kunnen opstellen.

• Bartbbb
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 17-09-2022
Na maanden geen bericht heb ik vandaag onderstaanden ontvangen:

Met betrekking tot de openstaande vordering van EnergieFlex berichten wij u als volgt.

In de bijlage treft u de kopie facturen die hier betrekking op hebben, alsmede de WIK-brief.

Op dit moment staat er nog een bedrag open van 190,00 euro (inclusief 40,00 euro
wettelijke incassokosten).

Wij willen u erop wijzen dat u het eerder overeengekomen voorstel van € 75,00 TFK niet tijdig heeft voldaan, waardoor zoals
destijds aangegeven de volledige vordering dient te worden voldaan.

Wij willen u vragen om dit bedrag binnen 5 dagen over te maken naar ….
Einde bericht—

Voor de beeldvorming ik heb toen energieflex stopte 1 termijnbedrag gestorneerd aan 150euro wat gelijk zou staan aan mijn welkomstbonus.

Voor mij voelde dit toen der tijd eerlijk, nu vraag ik me af na al die jaren of ik echt bang moet zijn voor de gang naar de rechter waar ze aldoor
Mee dreigen en dus beter een voorstel van 75 euro kan betalen of dat ik ze totaal
Negeer.

Hoor graag van jullie

• dwdd
Bartbbb schreef op donderdag 8 september 2022 @ 11:23:
Na maanden geen bericht heb ik vandaag onderstaanden ontvangen:

Met betrekking tot de openstaande vordering van EnergieFlex berichten wij u als volgt.

In de bijlage treft u de kopie facturen die hier betrekking op hebben, alsmede de WIK-brief.

Op dit moment staat er nog een bedrag open van 190,00 euro (inclusief 40,00 euro
wettelijke incassokosten).

Wij willen u erop wijzen dat u het eerder overeengekomen voorstel van € 75,00 TFK niet tijdig heeft voldaan, waardoor zoals
destijds aangegeven de volledige vordering dient te worden voldaan.

Wij willen u vragen om dit bedrag binnen 5 dagen over te maken naar ….
Einde bericht—

Voor de beeldvorming ik heb toen energieflex stopte 1 termijnbedrag gestorneerd aan 150euro wat gelijk zou staan aan mijn welkomstbonus.

Voor mij voelde dit toen der tijd eerlijk, nu vraag ik me af na al die jaren of ik echt bang moet zijn voor de gang naar de rechter waar ze aldoor
Mee dreigen en dus beter een voorstel van 75 euro kan betalen of dat ik ze totaal
Negeer.

Hoor graag van jullie
het voorstel van 75 euro was destijds tegen finale kwijting (TFK), ze geven aan dat je 190 moet betalen. Of je wel of niet terecht je welkomstbonus hebt verrekend zal uiteindelijk de rechter moeten bepalen.

Ik heb in ieder geval mijn welkomstbonus ook verrekend en durf de gang naar de rechter daarvoor aan. Dat heb ik ze ook uitvoerig kenbaar gemaakt. Maar ik heb in december 2020 voor het laatst wat gehoord van ze, dus wacht tot december gewoon maar af en beroep me na die tijd op verjaring.

Ze proberen met een nieuwe aanmaning je toch te bewegen te betalen, maar als ze zeker van hun zaak waren dan hadden ze allang een dagvaarding laten uitbrengen, maar ik denk dat ze het risico (kosten!) niet aandurven.

suc6 !

• Bartbbb
Beste dwdd,
De WIK brief die ze in de bijlage hebben geplaatst heeft de datum van 26-8-20 net iets meer dan 2 jaar terug.
Nu heb ik in de tussentijds wel een keer mailcontact met ze gehad maar geen officiële brieven.

• dwdd
Bartbbb schreef op donderdag 8 september 2022 @ 11:46:
Beste dwdd,
De WIK brief die ze in de bijlage hebben geplaatst heeft de datum van 26-8-20 net iets meer dan 2 jaar terug.
Nu heb ik in de tussentijds wel een keer mailcontact met ze gehad maar geen officiële brieven.
Als in het mailcontact geen sprake is geweest van aanmanen of mededeling de vordering te voldoen lijkt me de datum van email waarin de wikbrief is opgenomen leidend en als de vorige aanmaning langer dan 2 jaar is geleden dan zou ik me zeker beroepen op verjaring. Dan komen we aan het vraagstuk omtrent de welkomstbonus niet meer toe.

[Voor 9% gewijzigd door dwdd op 08-09-2022 11:55]

• Bartbbb
Vandaag een antwoord ontvangen:

U bent van mening dat de vordering is verjaard echter is dit zeker niet het geval.
Dat de WIK brief ouder is dan 2 jaar wil niet zeggen dat de vordering is verjaard.
Wij hebben in deze contact met u gehouden en dit is niet langer dat 2 jaar geleden, hierdoor is de vordering niet verjaard.

Daarnaast hebben wij netjes onderbouwd waarom de bonus is komen te vervallen echter hebben wij vanuit onze opdrachtgever akkoord ontvangen voor uw voorstel van 75,00 euro tegen finale kwijting.

Wij willen u dan nogmaals verzoek dit bedrag over te maken naar rekeningnummer NL 52 INGB 0006 2824 53 te name van Proximo CMS BV.

Er staat niet bij voor wanneer ik het moet betalen, me gevoel zegt dat als ik betaal ze blij zijn en anders me gewoon twee x per jaar blijven stalken. Ik twijfel om het gedoe af te kopen met de 75,- ook omdat ik niet zeker weet of ze naar de rechter stappen en het bedrag oploopt….

• Fantastic_fox
@Bartbbb mijn gevoel zegt dat ze het misschien wel doen, maar aan de andere kant zou ik ook verwachten dat de rechter iets vind van het vervuilen van het rechtssysteem met dit soort zaken, en ze dus vriendelijk gaat vragen om dit soort zaken niet meer voor te leggen.

Ik weet niet of je een rechtsbijstand hebt maar anders zou ik die inschakelen en kijken wat die van de zaak zeggen.

Van de andere kant voor 75euro een risico lopen is natuurlijk ook een beetje een gedoe.

• dwdd
Bartbbb schreef op woensdag 14 september 2022 @ 12:39:
Vandaag een antwoord ontvangen:

U bent van mening dat de vordering is verjaard echter is dit zeker niet het geval.
Dat de WIK brief ouder is dan 2 jaar wil niet zeggen dat de vordering is verjaard.
Wij hebben in deze contact met u gehouden en dit is niet langer dat 2 jaar geleden, hierdoor is de vordering niet verjaard.

Daarnaast hebben wij netjes onderbouwd waarom de bonus is komen te vervallen echter hebben wij vanuit onze opdrachtgever akkoord ontvangen voor uw voorstel van 75,00 euro tegen finale kwijting.

Wij willen u dan nogmaals verzoek dit bedrag over te maken naar rekeningnummer NL 52 INGB 0006 2824 53 te name van Proximo CMS BV.

Er staat niet bij voor wanneer ik het moet betalen, me gevoel zegt dat als ik betaal ze blij zijn en anders me gewoon twee x per jaar blijven stalken. Ik twijfel om het gedoe af te kopen met de 75,- ook omdat ik niet zeker weet of ze naar de rechter stappen en het bedrag oploopt….
Misschien moet je ze even duidelijk maken dat "contact houden de afgelopen 2 jaar" de verjaring niet per definitie stuit, voor stuiting van verjaring is wel wat meer nodig.

"Stuiting kan plaatsvinden door het instellen van een daad van rechtsvervolging, een schriftelijke aanmaning of mededeling te verzenden of door erkenning van de schuldenaar."

https://www.wetrecht.nl/v...%20van%20de%20schuldenaar.

Het ligt aan de inhoud van de correspondentie die is gevoerd om daar een beter oordeel over te geven.

Ze proberen je toch te bewegen iets te laten betalen, immers 75 euro is voor hun makkelijk verdient, Ze proberen er nog elke cent uit te halen, want de gang naar de rechter gaan ze niet maken voor 150 euro en zeker niet omdat het om de welkomstbonus gaat. Het is echt de vraag of je niet gewoon recht hebt op de welkomstbonus aangezien jij het contract niet hebt beeindigd, dat is gebeurd door faillissement.

Als ze zo zeker van hun zaak zijn, waarom gaan ze dan nu niet voor het volledige bedrag inclusief incassokosten ?

in mijn casus hebben ze ook 2x per jaar bestookt met aanmaningen enkel voor de welkomstbonus, ik heb aangegeven de gang naar de rechter vanuit hun kant af te wachten en sindsdien (bijna 2 jaar) niets meer gehoord.
Pagina: 1 ... 16 17 18 Laatste

Let op:
Wat nadrukkelijk niet de bedoeling is:
  • De welbekende "ja ik ook"-reacties. Deze worden zonder pardon de Trashcan ingegooid.
  • Flamen, trollen, of andersoortig ononderbouwd ranten richting Energieflex.
  • Gooien met 'modder'.
  • Het posten van privé NAW gegevens van de eigenaar en/of medewerkers is niet toegestaan.
  • Algemene discussie over andere faillissementen

• Geen posts meer over overstappen enz. Dit is gewoonweg offtopic.
  • Reageer constructief of reageer niet. Het is hier geen chatbox.
  • Simpele vragen over de tarieven hoeven niet gesteld te worden. Dit is al meermaals vermeldt in het topic.
  • Al het andere wat volgens de diverse FAQ's en policy's niet toegestaan is.

Wat wij wel graag zien:
  • Houd de discussie hier netjes.
  • Reageer beargumenteerd.
  • Post alleen als je daadwerkelijk iets toe te voegen hebt.

Feedback op dit topic en elk ander topic binnen SF mag in Shopping Forum - Feedbacktopic. Hier is het offtopic.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee