Tsjongejonge! Het is haast niet te geloven maar ik heb vandaag toch eindelijk een mail teruggekregen van Proximo waarin ze aangeven akkoord te gaan met mijn voorstel. Hoera!
Ik zet mijn situatie hieronder nog een keer precies uiteen voor mensen die nog in een vergelijkbare situatie zitten zodat je kunt zien wat er eventueel nog mogelijk is.
Ik heb na de intrekking van de vergunning van Energieflex door de ACM maar voor het definitieve faillissement 2 maandbedragen gestorneerd. 2x102,55=205,10.
Op mijn eindafrekening kreeg ik 66,99 terug.
Ik had recht op een welkomstbonus van 150,-
In september 2019 vorderde Proximo voor Innova, dat de overeenkomsten van Energieflex had overgenomen, 138,11 van mij. Dit bedrag is de som van de storneringen minus het bedrag op de eindafrekening.
Ik heb toen gemaild en gesteld dat ik de welkomstbonus wilde verrekenen met deze vordering.
In december vroeg Proximo om een kopie van de leveringsovereenkomst, die heb ik gestuurd.
Maart 2020 stelde Proximo dat zij niet wilde verrekenen maar om mij tegemoet te komen de helft van de vordering wilde kwijtschelden. Ik heb toen teruggemaild dat ik hier niet mee akkoord ging maar voorgesteld om dan naar rato de bonus te verrekenen. Effectief 9/12e van de bonus, waardoor er voor mij nog een bedrag van 25,61 zou blijven staan.
7 maanden niets gehoord en nu, precies 2 jaar, nadat de problemen voor Energieflex begonnen heb ik eindelijk een mail teruggekregen waarin Proximo akkoord gaat met mijn voorstel.
Uit uw vorige schrijven citeer ik: "Bedankt voor uw mail met bijlage, hieruit blijkt inderdaad dat u recht zou hebben op een korting. " In uw huidige schrijven concludeert u echter weer het tegenovergestelde; namelijk dat de korting is vervallen omdat de overeenkomst is beëindigd. Dit is niet juist. De overeenkomst is niet beëindigd maar geëindigd omdat Energieflex failliet is gegaan. Zowel Energieflex als ik hebben de overeenkomst niet beëindigd. Uw voorstelling van zaken is juridisch niet houdbaar. Het beëindigen van een overeenkomst vergt een expliciete beslissing van de ene of de andere partij of beide partijen in samenspraak. Een overeenkomst die van rechtswege eindigt op grond van, bijvoorbeeld, een faillissement (maar ook bijvoorbeeld op grond van overlijden van de afnemende partij) is niet beëindigd.
Ik wil u een voorstel doen teneinde deze zaak af te sluiten. Ik heb in totaal 8 maanden lang energie afgenomen van Energieflex (maart t/m oktober 2018) en daarnaast ben ik zonder daar een keuze in te hebben verplicht tot een overeenkomst met Innova in de maand november 2018. Ik heb per december 2018 voor het eerst weer een nieuwe overeenkomst voor een jaar met een andere aanbieder aan kunnen gaan. In totaal heb ik dus 9 maanden van de 12 maanden afgenomen van Energieflex/Innova. Mijn voorstel is om de welkomstbonus naar rato vast te stellen. 9/12 van 150 is 112,50. Ik ben bereid om uw vordering op mij van 138,11 en deze 112,50 tegen elkaar weg te strepen. Dan resteert 25,61. Dit bedrag maak ik dan over aan Proximo wanneer u hier mee akkoord gaat.
Graag hoor ik hierop uw reactie.
Naar aanleiding van uw email van 19 maart 2020 berichten wij u als volgt.
Hierbij laten wij u weten contact te hebben gezocht met onze opdrachtgever, hetgeen de voortgang van uw zaak enige tijd heeft
tegengehouden.
Hierbij laten wij u weten akkoord te kunnen gaan met uw voorstel op de welkomstbonus naar rato vast te stellen zodat u nog een
bedrag van 25,61 euro dient te voldoen.
Wij willen u vragen om het openstaande bedrag van 25,61 euro over te maken naar rekeningnummer NL 52 INGB 0006 2824 53
te name van Proximo CMS BV.
Zodra de betaling is ontvangen zullen wij het dossier sluiten.
Zoals enkele mensen voor mij in dit topic dus ook hebben ervaren: het is niet aan te raden om zomaar zonder verweer te betalen aan Proximo. Zoek een deal die voor jou eerlijk voelt, zoals ik heb gedaan.
Ik vermoed overigens dat de kans reëel is dat volledig weigeren en niets betalen omdat je vindt dat je de volledige bonus dient te krijgen ook werkt. Ik denk niet dat Proximo het aan gaat durven om toch betaling af te dwingen. Ik weet het echter niet zeker en feit blijft wel dat de zaak dan nog jaren open kan staan. Daar had ik, voor 25 Euro, geen zin in.
/Nachtschade out