Anoniem: 1128305 schreef op zaterdag 29 februari 2020 @ 10:26:
Niet alleen de consumentenbond hoor.Dhr Woldrink van gaslicht.com die hoog in de quote 500 staat adviseerde zijn overstappers toch vooral niet te storneren.Vervolgens zijn er weer hele volksstammen via zijn site overgestapt en heeft meneer weer voor een tweede keer in een jaar vet verdiend aan zijn klanten.Nooit zijn deze overstappers enigzins gecompenseerd en alleen voorzien van hele slecht adviezen.
Volgens mij staat Woldrink helemaal niet in de Quote 500, laat staan hoog. Krijg het gevoel dat deze post helaas voornamelijk uit de onderbuik lijkt te komen en niet echt direct op feiten gebaseerd is.
Anoniem: 1128305 schreef op maandag 2 maart 2020 @ 13:49:
Een simpele manier om ons te kunnen wapenen tegen een faillisement van een "energiecowboy" is maandelijks af te kunnen rekenen voor het verbruik.Dit moet makkelijk gaan met al die slimme meters.Je kan je verbruik ook dagelijks in je app. zien.Het zou een beetje hetzelfde moeten zijn als bij een tankbeurt van je auto.Je betaald wat je verbruikt.Scheelt een hoop frustaties.
In principe volledig mee eens, echter vraag ik me af of de gemiddelde Nederlandse consument er mee om kan gaan om dan bijvoorbeeld in de zomer slechts enkele tientjes te betalen en in de winter juist veel hogere bedragen, tot wel honderden euro's per maand.
Het probleem is mijn inziens niet de meters maar juist het feit dat we een voor de consument zo constant mogelijke maandelijkse betaling willen creëren
De vergelijking met een auto zie ik echter niet direct, het verbruik bij een auto is immers relatief constant (ik moet bijvoorbeeld iedere 9 dagen tanken bij normaal woon / werkverkeer, zomer of winter) terwijl juist energie kosten enorm verschillen per periode.
Anoniem: 1346710 schreef op maandag 2 maart 2020 @ 10:58:
Ik pleit hier vooral voor mensen aan de onderkant van de maatschappij die verdomde veel moeite hebben om de eindjes aan elkaar te knopen; en als deze mensen dan nog iets tegoed hebben van een failliete energiecowboy, vind ik dat die mensen preferent zouden moeten zijn.
Nobel, maar maar dat is natuurlijk niet direct in wetgeving te verankeren op deze wijze.
Het is trouwens ook een fabeltje dat banken per definitie voorrang hebben bij een faillisement. In de basis heeft een bedrijf, en dus ook wanneer dat bedrijf toevallig een bank betreft, net zoveel bescherming als een consument en zijn ze gewoon een concurrente schuldeiser.
De enige partijen die in principe preferent zijn, zijn de belastingdienst, het UWV en werknemers met een loonvordering.
Wel kan doordat er sprake is van zekerheidsrechten, denk bijvoorbeeld aan een hypotheek, en pandrecht of een retentie recht er een voorrangspositie ontstaan, dit wil bij banken nog wel eens het geval zijn waardoor kan lijken dat een bank altijd voorrang heeft. Dit is echter niet zo.
[
Voor 82% gewijzigd door
Dennism op 02-03-2020 14:57
]