• Devke
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 22:24
Taro schreef op maandag 12 januari 2026 @ 12:22:
[...]

Wat we zouden kunnen doen is editie #2 starten van het nieuwe topic, de topicstart actualiseren en uitbreiden met alle producten op de PiB na en in dat topic ook de storingen melden. Als de storingen op termijn teveel gaan overheersen kunnen we opnieuw overwegen dat alsnog af te splitsen.

Zo doen?
Kan me daar prima in vinden. P1 en kWh meter zijn een onderdeel van de PIB, dus het kan voorkomen dat deze daar ook besproken wordt. Zonder 1 van deze 2 hardware componenten geen PIB aansturing. Ik denk dat dit wel te bewaken is. Wat @Proton_ al aangaf. De lijntjes zijn soms wat minder hard te knippen.

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 17.2 kWh. Testen Accumate 4.8 kWh Plug-In Battery. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:36

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Topicstarter
En storingen laten we achterwege: Een server storing bij homewizard kan je immers niet zelf oplossen, dus de bijbehorende slowchat "hij doet het niet, bij mij ook niet, bij mij nu wel, bij mij nog niet" is voor niemand interessant.

Wise enough to play the fool

• Devke
teacher schreef op maandag 12 januari 2026 @ 15:34:
En storingen laten we achterwege: Een server storing bij homewizard kan je immers niet zelf oplossen, dus de bijbehorende slowchat "hij doet het niet, bij mij ook niet, bij mij nu wel, bij mij nog niet" is voor niemand interessant.
Vervolg vraag. In het HW PIB topic en ongetwijfeld andere topics zie je dat mensen een bevestiging zoeken. Ligt het probleem lokaal en moet ik aan de slag? Of is het een HW kwestie en we wachten wel af. Die vraag wordt ongetwijfeld gesteld. HW kant, zeker niet op te lossen door tweakers. Hoe vang je dat af dan?

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 17.2 kWh. Testen Accumate 4.8 kWh Plug-In Battery. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Devke schreef op maandag 12 januari 2026 @ 15:55:
[...]

Vervolg vraag. In het HW PIB topic en ongetwijfeld andere topics zie je dat mensen een bevestiging zoeken. Ligt het probleem lokaal en moet ik aan de slag? Of is het een HW kwestie en we wachten wel af. Die vraag wordt ongetwijfeld gesteld. HW kant, zeker niet op te lossen door tweakers. Hoe vang je dat af dan?
HomeWizard heeft zelf geen statuspagina, maar er zijn wel specifiek hierop gerichte diensten zoals bijv. https://allestoringen.nl/storing/homewizard/. Is het een idee dat men daar kijkt?

iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 64 kWh thuisaccu | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 11.460 Wp

• IJsbeer
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Vind dat iig een mooie link voor in de topicstart ;)

• Devke
Taro schreef op maandag 12 januari 2026 @ 16:28:
[...]

HomeWizard heeft zelf geen statuspagina, maar er zijn wel specifiek hierop gerichte diensten zoals bijv. https://allestoringen.nl/storing/homewizard/. Is het een idee dat men daar kijkt?
Simpel en doeltreffend. Ik kan hem ook opnemen in de TS. Gewoon proberen. Wie niet waagt......

• Taro
  • Niet online

Taro

iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 64 kWh thuisaccu | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 11.460 Wp

• meesje
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 23:33
Ik heb dit topic even niet gevolgd. In mijn ogen een prima oplossing: nieuw HW topic gerelateerd aan alle niet batterij produkten en diensten, en een topic voor alleen de batterij.
Mooie verwijzing naar allestoringen! Een discussie over bv wat voor HW de definitie is van sluipverbruik, hoeft dan niet als een storing gezien te worden (dat is het namelijk ook niet), maar gewoon in een van de twee HW topics gevoerd worden.
Nog wel een kleine kanttekening. Ik zou beide topics trouwens onderbrengen onder DEI. Maar dat is wellicht meer persoonlijke voorkeur.

• meesje
Wat is de reden dat in het ene thuisbatterij topic (HomeWizard) integraties met Home Assistant en Homey besproken mogen worden en in een ander topic (Zendure) afzonderlijke topics aangemaakt zijn?

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22:34

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
@meesje

Ik heb in dit geval niet overal met mijn neus bovenop gezeten maar algemeen gezien:

In sommige topics werken subdiscussies prima. In andere gevallen gaat alles door elkaar lopen en wordt het splitsen van het onderwerp noodzakelijk voor de leesbaarheid en de kwaliteit van de discussie. Dat hangt vaak samen met de drukte van een topic, maar soms ook met het onderwerp zelf of met de deelnemers die reageren.

Ook de rol van de topicstarter is hierin belangrijk. Als de TS het onderwerp ruim insteekt, is er meer ruimte om af te wijken van het hoofdonderwerp. Het kan bijvoorbeeld zo zijn dat een onderwerp als HA volledig on-topic blijft, omdat dit expliciet in de TS is opgenomen.
De rol van users kan ook mee spelen: Als er erg veel users zijn die bv topic reports aannmaken dat ze het vervelend vinden kunnen we eerder besluiten tot knippen van offtopic en dwingen we daar eigenlijk indirect de mensen mee die het wel willen bespreken om een eigen topic aan te maken

Als crew doen we soms een voorstel om een topic te splitsen, in de verwachting dat de discussies dan overzichtelijker en rustiger verlopen. Daarbij willen we (of in iedergeval ik) echter meestal niet ingaan tegen de wens van de topicstarter, het blijft immers zijn of haar topic.

Meestal zijn dit soort dingen dus gewoon ontstaan en hebben geen specifieke gedachten erachter vanuit de crew.

• Taro
  • Niet online

Taro

Klopt @twain4me. De TS van het HomeWizard topic ziet de HA berichten graag in het topic zelf. Binnen het Zendure topic kreeg je veel Homey en Home Assistant berichten tussendoor en hebben we ervoor gekozen zowel HA als Homey een eigen topic te geven.

De dynamiek en topicstarter zijn hierin vaak bepalend @meesje, er zijn bijv. geen richtlijnen of iets dergelijks voor.

Vanwaar je vraag overigens?

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:36

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Topicstarter
We hebben bij het homewizard topic onderling overleg gevoerd hoe we de boel konden stroomlijnen; we hebben gekeken welke onderwerpen bij elkaar hoorden (er was veel te bespreken rondom de accu, en minder rondom de meet producten) en daar zijn uiteindelijk twee topics uitgerold. Het een is zeker geen blauwdruk voor de ander.

Wise enough to play the fool

• meesje
Bedankt voor de toelichtingen. Het viel me meer op. Bij het HW topic zag ik HA code voorbij komen en niet zo lang geleden werd in het Zendure topic HA discussie vrij snel naar het Zendure HA topic verplaatst worden. Beide vind ik overigens prima. Er zijn dus geen strakke regels voor. Dat is voor mij niet altijd duidelijk. Een paar jaar geleden was er bijvoorbeeld ophef over dat er opeens een Apple
Watch en een WatchOS topic was, terwijl dit jaren lang gecombineerd was. Hierop werd aangegeven dat dit conform beleid is (hardware en OS apart). Na een poll of iets anders toch besloten om dit samen te houden in één topic. Er wordt dus ook goed geluisterd naar wat de tweaker wil en de intentie van de topic start. Fijn om te horen.
Pagina: 1 2 3 Laatste