• Devke
  • Registratie: December 2022
  • Nu online
Taro schreef op maandag 12 januari 2026 @ 12:22:
[...]

Wat we zouden kunnen doen is editie #2 starten van het nieuwe topic, de topicstart actualiseren en uitbreiden met alle producten op de PiB na en in dat topic ook de storingen melden. Als de storingen op termijn teveel gaan overheersen kunnen we opnieuw overwegen dat alsnog af te splitsen.

Zo doen?
Kan me daar prima in vinden. P1 en kWh meter zijn een onderdeel van de PIB, dus het kan voorkomen dat deze daar ook besproken wordt. Zonder 1 van deze 2 hardware componenten geen PIB aansturing. Ik denk dat dit wel te bewaken is. Wat @Proton_ al aangaf. De lijntjes zijn soms wat minder hard te knippen.

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 17.2 kWh. Testen Accumate 4.8 kWh Plug-In Battery. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15:43

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Topicstarter
En storingen laten we achterwege: Een server storing bij homewizard kan je immers niet zelf oplossen, dus de bijbehorende slowchat "hij doet het niet, bij mij ook niet, bij mij nu wel, bij mij nog niet" is voor niemand interessant.

Wise enough to play the fool

• Devke
  • Nu online
teacher schreef op maandag 12 januari 2026 @ 15:34:
En storingen laten we achterwege: Een server storing bij homewizard kan je immers niet zelf oplossen, dus de bijbehorende slowchat "hij doet het niet, bij mij ook niet, bij mij nu wel, bij mij nog niet" is voor niemand interessant.
Vervolg vraag. In het HW PIB topic en ongetwijfeld andere topics zie je dat mensen een bevestiging zoeken. Ligt het probleem lokaal en moet ik aan de slag? Of is het een HW kwestie en we wachten wel af. Die vraag wordt ongetwijfeld gesteld. HW kant, zeker niet op te lossen door tweakers. Hoe vang je dat af dan?

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 17.2 kWh. Testen Accumate 4.8 kWh Plug-In Battery. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Devke schreef op maandag 12 januari 2026 @ 15:55:
[...]

Vervolg vraag. In het HW PIB topic en ongetwijfeld andere topics zie je dat mensen een bevestiging zoeken. Ligt het probleem lokaal en moet ik aan de slag? Of is het een HW kwestie en we wachten wel af. Die vraag wordt ongetwijfeld gesteld. HW kant, zeker niet op te lossen door tweakers. Hoe vang je dat af dan?
HomeWizard heeft zelf geen statuspagina, maar er zijn wel specifiek hierop gerichte diensten zoals bijv. https://allestoringen.nl/storing/homewizard/. Is het een idee dat men daar kijkt?

iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 64 kWh thuisaccu | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 11.460 Wp

• IJsbeer
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Vind dat iig een mooie link voor in de topicstart ;)

• Devke
  • Nu online
Taro schreef op maandag 12 januari 2026 @ 16:28:
[...]

HomeWizard heeft zelf geen statuspagina, maar er zijn wel specifiek hierop gerichte diensten zoals bijv. https://allestoringen.nl/storing/homewizard/. Is het een idee dat men daar kijkt?
Simpel en doeltreffend. Ik kan hem ook opnemen in de TS. Gewoon proberen. Wie niet waagt......

• Taro
  • Niet online

Taro

iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 64 kWh thuisaccu | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 11.460 Wp

• meesje
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 20:04
Ik heb dit topic even niet gevolgd. In mijn ogen een prima oplossing: nieuw HW topic gerelateerd aan alle niet batterij produkten en diensten, en een topic voor alleen de batterij.
Mooie verwijzing naar allestoringen! Een discussie over bv wat voor HW de definitie is van sluipverbruik, hoeft dan niet als een storing gezien te worden (dat is het namelijk ook niet), maar gewoon in een van de twee HW topics gevoerd worden.
Nog wel een kleine kanttekening. Ik zou beide topics trouwens onderbrengen onder DEI. Maar dat is wellicht meer persoonlijke voorkeur.

• meesje
Wat is de reden dat in het ene thuisbatterij topic (HomeWizard) integraties met Home Assistant en Homey besproken mogen worden en in een ander topic (Zendure) afzonderlijke topics aangemaakt zijn?

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 20:19

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
@meesje

Ik heb in dit geval niet overal met mijn neus bovenop gezeten maar algemeen gezien:

In sommige topics werken subdiscussies prima. In andere gevallen gaat alles door elkaar lopen en wordt het splitsen van het onderwerp noodzakelijk voor de leesbaarheid en de kwaliteit van de discussie. Dat hangt vaak samen met de drukte van een topic, maar soms ook met het onderwerp zelf of met de deelnemers die reageren.

Ook de rol van de topicstarter is hierin belangrijk. Als de TS het onderwerp ruim insteekt, is er meer ruimte om af te wijken van het hoofdonderwerp. Het kan bijvoorbeeld zo zijn dat een onderwerp als HA volledig on-topic blijft, omdat dit expliciet in de TS is opgenomen.
De rol van users kan ook mee spelen: Als er erg veel users zijn die bv topic reports aannmaken dat ze het vervelend vinden kunnen we eerder besluiten tot knippen van offtopic en dwingen we daar eigenlijk indirect de mensen mee die het wel willen bespreken om een eigen topic aan te maken

Als crew doen we soms een voorstel om een topic te splitsen, in de verwachting dat de discussies dan overzichtelijker en rustiger verlopen. Daarbij willen we (of in iedergeval ik) echter meestal niet ingaan tegen de wens van de topicstarter, het blijft immers zijn of haar topic.

Meestal zijn dit soort dingen dus gewoon ontstaan en hebben geen specifieke gedachten erachter vanuit de crew.

• Taro
  • Niet online

Taro

Klopt @twain4me. De TS van het HomeWizard topic ziet de HA berichten graag in het topic zelf. Binnen het Zendure topic kreeg je veel Homey en Home Assistant berichten tussendoor en hebben we ervoor gekozen zowel HA als Homey een eigen topic te geven.

De dynamiek en topicstarter zijn hierin vaak bepalend @meesje, er zijn bijv. geen richtlijnen of iets dergelijks voor.

Vanwaar je vraag overigens?

• teacher

teacher

Dysgaf!

Topicstarter
We hebben bij het homewizard topic onderling overleg gevoerd hoe we de boel konden stroomlijnen; we hebben gekeken welke onderwerpen bij elkaar hoorden (er was veel te bespreken rondom de accu, en minder rondom de meet producten) en daar zijn uiteindelijk twee topics uitgerold. Het een is zeker geen blauwdruk voor de ander.

• meesje
Bedankt voor de toelichtingen. Het viel me meer op. Bij het HW topic zag ik HA code voorbij komen en niet zo lang geleden werd in het Zendure topic HA discussie vrij snel naar het Zendure HA topic verplaatst worden. Beide vind ik overigens prima. Er zijn dus geen strakke regels voor. Dat is voor mij niet altijd duidelijk. Een paar jaar geleden was er bijvoorbeeld ophef over dat er opeens een Apple
Watch en een WatchOS topic was, terwijl dit jaren lang gecombineerd was. Hierop werd aangegeven dat dit conform beleid is (hardware en OS apart). Na een poll of iets anders toch besloten om dit samen te houden in één topic. Er wordt dus ook goed geluisterd naar wat de tweaker wil en de intentie van de topic start. Fijn om te horen.

• IJsbeer
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Zie het HomeWizard topic, het storings stuk krijgen we er niet uit.. Ik zou het toch prettig vinden dat in een apart topic te houden. Het is een hoop negatief gezeur en 10x hetzelfde, ik raak er aardig klaar mee zo
(en ja, snap dat dat een win-win situatie kan zijn :+ )

• salipander
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 15:41
teacher schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 08:59:
[modbreak] dit is het pib topic. Gaat je post niet over de pib, post dan in het topic waar je post wel past, waarvoor onze dank.[/]
Er blijft niet veel over als je niet over de app mag praten die bij de pib hoort. Pib en app zijn een functioneel geheel. Zo zouden de API's van de pib (zero modus, alleen laden, alleen ontladen, standby of volledig laden) simpelweg in de app moeten zitten. Pib gerelateerd!

[ Voor 17% gewijzigd door salipander op 11-03-2026 09:59 ]

• hanev001
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 19:20
salipander schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 09:54:
[...]

Er blijft niet veel over als je niet over de app mag praten die bij de pib hoort. Pib en app zijn een functioneel geheel. Zo zouden de API's van de pib (zero modus, alleen laden, alleen ontladen, standby of volledig laden) simpelweg in de app moeten zitten. Pib gerelateerd!
Mee eens. Wat als de echt die stelling consequent doorgevoerd zou worden dan zouden ook alle posts over HA en Homey verwijderd dienen te worden.

• Vahalis
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 20:05
hanev001 schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 10:02:
[...]

Mee eens. Wat als de echt die stelling consequent doorgevoerd zou worden dan zouden ook alle posts over HA en Homey verwijderd dienen te worden.
Niet mee eens. De koppeling met je zonnepanelen heeft niets te maken met de PIB. Homey en HA gaat over de aansturing van de PIB.

4.590 Wp PV. 2x Homewizard Battery

• teacher

teacher

Dysgaf!

Topicstarter
salipander schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 09:54:
[...]

hanev001 schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 10:02:

[...]

Ik heb jullie posts hier naar toe verplaatst; dit is de plek voor een gesprek over DEI beleid.
Kijk, gebruik je de app (en homey, en ha) om je batterij aan te sturen, dan wel.
Zodra de discussies gaan welke andere merkjes (solaredge, enphase) het wel of niet doen in de app, dan is het offtopic. Je moet ergens een grens trekken. Die grens heeft natuurlijk een beetje rek, maar is niet oneindig.

• GL007
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 19:46
GL007 schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 08:38:
[mbr]dit is het pib topic, niet het solaredge grafieken topic :? [/mbr]
Dan moet je de vraag over leiding dikte ook schrappen!!!

Homey, Homewizard battery 2x, 9 zonnepanelen 3100W piek, power SolarEdge omvormer ,Airco als verwarming, IPad, Iphone

• salipander
Ik snapte de DEI afko niet. Dat gebruik van afko's is mij een doorn in het oog. Als topics al met moeite opgedeeld kunnen worden, helpt het niet om obscure titels te gebruiken. Hoe vind je in vredesnaam dit topic als lezer? Je gaat er al zeker niet bewust naar op zoek. Dit topic is in feite een parkeergarage voor moeilijk te plaatsen reacties, een tikkeltje censuur als je het mij vraagt, of toch een iets te ingewikkeld gemaakte moderatie van onderwerpen. Lighten up zou ik zeggen ;)

[ Voor 11% gewijzigd door salipander op 11-03-2026 10:34 ]

• hanev001
teacher schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 10:29:
[...]

[...]

Ik heb jullie posts hier naar toe verplaatst; dit is de plek voor een gesprek over DEI beleid.
Kijk, gebruik je de app (en homey, en ha) om je batterij aan te sturen, dan wel.
Zodra de discussies gaan welke andere merkjes (solaredge, enphase) het wel of niet doen in de app, dan is het offtopic. Je moet ergens een grens trekken. Die grens heeft natuurlijk een beetje rek, maar is niet oneindig.
De app wordt ook gebruikt om de batterijen aan te sturen. Het is in feiten onmogelijk om de batterijen te installeren zonder de App. Dus het functioneren van de App is wel degelijk een discussie die hier gevoerd kan en mag worden.

Je zegt je moet een grens trekken maar jouw grens is arbitrair en leunt sterk naar persoonlijke voorkeur. Dat is niet de taak van een moderator. Je bent onafhankelijk en als je dat niet kan zijn moet je die functie opgeven.

• teacher

teacher

Dysgaf!

Topicstarter
@GL007 ik heb je post hier naar toe verplaatst. Hier hoort de discussie over beleid.
salipander schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 10:33:
Ik snapte de DEI afko niet. Dat gebruik van afko's is mij een doorn in het oog. Als topics al met moeite opgedeeld kunnen worden, helpt het niet om obscure titels te gebruiken. Hoe vind je in vredesnaam dit topic als lezer? Je gaat er al zeker niet bewust naar op zoek. Dit topic is in feite een parkeergarage voor moeilijk te plaatsen reacties, een tikkeltje censuur als je het mij vraagt, of toch een iets te ingewikkeld gemaakte moderatie van onderwerpen. Lighten up zou ik zeggen ;)
afko's horen er een beetje bij. Hierboven salipander in "DEI feedbacktopic" zie ik app, api, pib.

Moderatie is ook ingewikkeld, want je stelt altijd iemand teleur: als je niets doet zijn de klagers ontevreden, als je wel wat doet begint het lijdend voorwerp over censuur. Ik hoop dat het gewaardeerd wordt dat tweakers een schoon en overzichtelijk forum is met een hoge informatiedichtheid.

• teacher

teacher

Dysgaf!

Topicstarter
hanev001 schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 10:42:
[...]

Je zegt je moet een grens trekken maar jouw grens is arbitrair en leunt sterk naar persoonlijke voorkeur. Dat is niet de taak van een moderator. Je bent onafhankelijk en als je dat niet kan zijn moet je die functie opgeven.
Kijk, lastig is dat ik wel kan ontkennen dat ik geen persoonlijk voorkeur heb, maar dat ik/wij als mods in een kamp worden gezet en daarmee niet meer een gelijkwaardige gesprekspartner kunnen zijn.
Ik wil uiteraard een gesprek voeren over beleid per topic, maar niet met oneliners en uitroeptekens en zeker niet in een kamp gezet worden. Gaat dat lukken?

• salipander
teacher schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 10:43:
@GL007 ik heb je post hier naar toe verplaatst. Hier hoort de discussie over beleid.

[...]

afko's horen er een beetje bij. Hierboven salipander in "DEI feedbacktopic" zie ik app, api, pib.

Moderatie is ook ingewikkeld, want je stelt altijd iemand teleur: als je niets doet zijn de klagers ontevreden, als je wel wat doet begint het lijdend voorwerp over censuur. Ik hoop dat het gewaardeerd wordt dat tweakers een schoon en overzichtelijk forum is met een hoge informatiedichtheid.
Je kunt niet zomaar zeggen dat afko's er een beetje bijhoren en dan zelf afko's erbij verzinnen. Kijk, termen als app en api zijn echt wel algemeen bekend, maar 'pib' wordt al moeilijker en 'dei' is compleet lokaal verzonnen. Houd het kaf wel gescheiden van het koren, als je je taak als moderator zo serieus neemt...

• hanev001
teacher schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 10:48:
[...]

Kijk, lastig is dat ik wel kan ontkennen dat ik geen persoonlijk voorkeur heb, maar dat ik/wij als mods in een kamp worden gezet en daarmee niet meer een gelijkwaardige gesprekspartner kunnen zijn.
Ik wil uiteraard een gesprek voeren over beleid per topic, maar niet met oneliners en uitroeptekens en zeker niet in een kamp gezet worden. Gaat dat lukken?
Ok Laat is een op een rijtje zetten wat ik bedoel.

Jij zegt de App kan niet. Ik zeg de App is noodzakeljk voor de installatie en meerdere instellingen van de batterij.

Jij zegt HA en Homey is goed. Ik zeg die horen nu juist niet in de batterij topic. De batterijen werken prima zonder deze opties. De API commando's kunnen ook uitgevoerd worden zonder het gebruik van HA en Homey. Wat zeker niet thuishoort is het plaatsen van complete programma scripts en discussies over bugs in die scripts.

Daarnaast is er ook nog de discussies over tarieven. Ook die horen niet in het batterij topic. Ze werken uitstekend ongeacht de vorm van tarief dat er gebruikt wordt. Jij laat dit plaatsen echter toe.

Vraagtekens zet ik bij het plaatsen van berichten over dat de batterijen { noem een moment } goed gewerkt hebben. Het voegt niets toe en is meer een op de eigen rug kloppen van de poster.

Dit is niet uitputtend maar bedoeld als een weergave van mijn menig. Ik begrijp dat je in een lastige situatie zit en dat je nooit iedereen tevreden kan stellen maar als je het batterij onderwep consequent alleen over batterijen wil laten gaan dan zal je nog scherper moeten optreden en echt uitsluitend pure batterij posts toestaan. Of je zal de teugels moeten laten vieren en juist een breeder post gebruik toestaan.
Nu grijp je echter in op discussies die relevantie hebben maar niet puur batterij zijn maar doet dat niet in alle gevallen en dat geeft een gevoel van onrechtvaardigheid en willekeur.

• Kees_frl
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 19:21
teacher schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 10:29:
[...]

[...]

en dit soort posts dan?
Gizz schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 11:34:
[...]

Wat een fijne subtiele post van je, :)

De data komt van Ned.nl. Zelfs als dat niet op een procent nauwkeurig is maar grofweg in de juiste richting zit klopt volgens mij nog steeds de stelling dat energie midden op een zonnige dag een grotere duurzame component zoals zonne-energie heeft dan als iedereen bij schemer gaat koken/vaatwasser aanzet/ auto oplaadt.

Zelfs als je niks gelooft van de statistieken die o.a. van Tennet afkomstig zijn, kijk dan lekker naar de dynamische tarieven. Duurzaam opgewekte energie = goedkoop. Rond de middag is de elektriciteitsprijs vrijwel altijd het laagst: veel aanbod van duurzame energie. 's avonds vliegt de prijs omhoog, want veel verbruik in huishoudens, zonne-energie valt weg: component fossiel opgewekte energie wordt groter. Dat is geen rocket science.

Dat allemaal wegzetten als gekletst onder het mom van dat je het nooit helemaal precies kan weten, dat vind ik jammer.
gaat nergens over de pib
Gizz schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 11:21:
[...]

Qua CO2-uitstoot maakt dat vaak wel (veel) uit :) En dat staat los van een dynamisch-contract.

In deze post heb ik daar eerder iets over geschreven: Gizz in "Het HomeWizard Plug-In Battery topic deel 2"
Gaat niet over de pib
Gizz schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 11:34:
[...]

Wat een fijne subtiele post van je, :)

De data komt van Ned.nl. Zelfs als dat niet op een procent nauwkeurig is maar grofweg in de juiste richting zit klopt volgens mij nog steeds de stelling dat energie midden op een zonnige dag een grotere duurzame component zoals zonne-energie heeft dan als iedereen bij schemer gaat koken/vaatwasser aanzet/ auto oplaadt.

Zelfs als je niks gelooft van de statistieken die o.a. van Tennet afkomstig zijn, kijk dan lekker naar de dynamische tarieven. Duurzaam opgewekte energie = goedkoop. Rond de middag is de elektriciteitsprijs vrijwel altijd het laagst: veel aanbod van duurzame energie. 's avonds vliegt de prijs omhoog, want veel verbruik in huishoudens, zonne-energie valt weg: component fossiel opgewekte energie wordt groter. Dat is geen rocket science.

Dat allemaal wegzetten als gekletst onder het mom van dat je het nooit helemaal precies kan weten, dat vind ik jammer.
gaat niet over de pib
hanev001 schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 11:45:
[...]

Het blijft hoe dan ook geklets op micro nivo en dat is waar het hier omgaat. Elk moment is de productie afhankelijk van de zonneschijn, van de wind, wat er van batterijen van de leveranciers komt en daar tegenover de gebruiksvraag. Alles bij elkaar geeft een saldo dat eventueel moet worden aangevuld met conventionele stroom die dan ook nog weer eens kan komen van kolen, gas en atoom met elk hun verschillende uitstoot.
gaat niet over de pib
SpikeHome schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 08:51:
[...]

of je hebt "homey"/"home asistant" draaien.
Maar ik heb ook tussen pv de 3fase meter van home wizzard draaien grafieken liepen altijd achter, als je iets op zonne energie wilde schakelen.
gaat niet over de pib

de reacties zijn eindeloos, maar net als eerder weer lekker selectief en mag er niet gemeld worden dat ze de boel bij HW niet op orde hebben.

WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 405 ZZO= 10.935 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600 ERV - Homewizard producten zijn niet aan te raden

• Vahalis
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 20:05
hanev001 schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 10:42:
[...]

De app wordt ook gebruikt om de batterijen aan te sturen. Het is in feiten onmogelijk om de batterijen te installeren zonder de App. Dus het functioneren van de App is wel degelijk een discussie die hier gevoerd kan en mag worden.
Zeker, maar in relatie tot de PIB wat mij betreft. De koppeling met de zonnepanelen heeft niets met de PIB te maken. Voor andere diensten van HW is er een algemeen topic.

4.590 Wp PV. 2x Homewizard Battery

• Winkiller
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19:13

Winkiller

De Mopperpot

Kees_frl schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 11:48:
de reacties zijn eindeloos, maar net als eerder weer lekker selectief en mag er niet gemeld worden dat ze de boel bij HW niet op orde hebben.
Wat moeten wij met tientallen klaag berichten ? die @ivo1969 doet niet anders sinds inleveren van zijn pibs.
Wat boeit het mij nou dat de HW app het even niet doet, het voegt niets nuttigs toe in het onderwerp.

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18:55

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Niet direct, maar dit was een reactie op de wens om meer aanstuurmogelijkheden te krijgen bij de PiB. Daarbij werd aangegeven dat het manueel aansturen van de PiB alleen zin heeft bij een dynamisch contract, terwijl het aansturen ook miliieuwinst kan opleveren (mijn post). Dat vergroot de mogelijke urgentie voor gebruikers om meer doorontwikkeling vanuit HW bij de PiB te verlangen, want ze beginnen achter te lopen t.o.v. andere fabrikanten.

Dat is mijns inziens (veel) meer gerelateerd aan de PiB dan posts die zeggen "Zonnepaneelomvormer informatie van fabrikant X komt niet in de app van HW terecht". Daarbij is 0 connectie met de PiB, de PiB doet ook niks met die informatie of het ontbreken ervan :) Bij het uitwisselen van informatie/meningen over het aansturen van de PiB en waarom dat wenselijk is, zie ik die link met de PiB wel duidelijk.

[ Voor 7% gewijzigd door Gizz op 11-03-2026 12:08 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• TeCuMSeH
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18:51
Ik ben zelf blij dat er wat strikter gemodereerd word op dit topic. Heb zelf alleen de batterijen en bijbehorende dongle. Doe zelf niets met de app of display van Homewizard (behalve aanmelden van de devices). Dus die discussie mag van mij wel in het topic wat daarover gaat blijven.

Het zelf aansturen van de batterij met behulp van de api via externe programmatuur is op het randje maar gaat wel over de batterij. Ik snap heel goed dat mensen die wat minder met de technische uitvoering hebben dat graag in de app zien maar dat is niet aan ons tweakers. Wel aan Homewizard en daar is een apart forumtopic voor om dat stukje te bespreken

[ Voor 6% gewijzigd door TeCuMSeH op 11-03-2026 12:32 ]

Home Assistant, Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. 4980 Wp zonnepanelen Azimuth 102, Tilt 30.

• Kees_frl
Winkiller schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 12:03:
[...]

Wat moeten wij met tientallen klaag berichten ? die @ivo1969 doet niet anders sinds inleveren van zijn pibs.
Wat boeit het mij nou dat de HW app het even niet doet, het voegt niets nuttigs toe in het onderwerp.
maar mij wel. En spreek gewoon eens uit jezelf met je wij.

WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 405 ZZO= 10.935 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600 ERV - Homewizard producten zijn niet aan te raden

• Winkiller
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19:13

Winkiller

De Mopperpot

Kees_frl schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 12:35:
[...]

maar mij wel. En spreek gewoon eens uit jezelf met je wij.
Maak er van wat je wilt maar klagen doe je maar bij @HomeWizard_NL
Via bijvoorbeeld een PM :)

• Kees_frl
Winkiller schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 12:38:
[...]

Maak er van wat je wilt maar klagen doe je maar bij @HomeWizard_NL
Via bijvoorbeeld een PM :)
Je blaft maar tegen je eigen vrouw.

Doei :)

• teacher

teacher

Dysgaf!

Topicstarter
salipander schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 10:48:
[...]

Je kunt niet zomaar zeggen dat afko's er een beetje bijhoren en dan zelf afko's erbij verzinnen. Kijk, termen als app en api zijn echt wel algemeen bekend, maar 'pib' wordt al moeilijker en 'dei' is compleet lokaal verzonnen.
De afkortingen van de subfora zijn doorgaans redelijk ingeburgerd. Het is zeker niet mijn bedoeling om een rookgordijn op te werpen.
als je je taak als moderator zo serieus neemt...
ja, dit bedoel ik dus een beetje. Van gedachten wisselen en elkaars zienswijze proberen te zien is helemaal goed, maar dan graag zonder dit soort opmerkingen. Ik snap dat het makkelijk is om iemand met smalende opmerkingen in een kamp te duwen, maar dan ga je er niet samen uitkomen.

Als voorbeeld: als er behoefte is aan een klaagtopic over homewizard prima, maar homewizard leest niet mee en het gaat never ever bijdragen aan een oplossing. Dat is een beetje zonde van iedereen zijn tijd lijkt me.

Terug naar het PIB topic: waar trekken we de grens? Wat vinden we nog ontopic?

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18:55

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

teacher schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 15:11:
Wellicht kan mijn post van een jaar geleden als inspiratie dienen? :)
Gizz schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 11:56:
Voorbeeldjes specifiek voor HW-batterij en dus dit topic:
  • Problemen met installatie, foutmeldingen in app, rode lampjes op je HW-batterij
  • Ervaringen met levering
  • Ervaringen met serviceondersteuning HW bij batterij- (en P1) problematiek
  • Specifieke samenwerking HW-batterij met andere platforms, API: (zoals Homey, HA)
  • Ervaringen met (ont)laadgedrag HW-batterij
  • Ervaringen met firmware-updates
  • Interpreteren richtlijnen vanuit HW
  • Suggesties/feature requests richting HW
Niet specifiek voor de HW-batterij En er zijn al topics voor of is een apart topic waardig. Onhandig om in diverse thuisaccu-topics parallele discussies over te laten lopen:

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• Devke
  • Nu online
teacher schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 15:11:
[...]

De afkortingen van de subfora zijn doorgaans redelijk ingeburgerd. Het is zeker niet mijn bedoeling om een rookgordijn op te werpen.

[...]

ja, dit bedoel ik dus een beetje. Van gedachten wisselen en elkaars zienswijze proberen te zien is helemaal goed, maar dan graag zonder dit soort opmerkingen. Ik snap dat het makkelijk is om iemand met smalende opmerkingen in een kamp te duwen, maar dan ga je er niet samen uitkomen.

Als voorbeeld: als er behoefte is aan een klaagtopic over homewizard prima, maar homewizard leest niet mee en het gaat never ever bijdragen aan een oplossing. Dat is een beetje zonde van iedereen zijn tijd lijkt me.

Voor mij voelt de grens ongeveer zo:

– Alles wat direct aan de HomeWizard Plug-in Battery gerelateerd is (gedrag, efficiëntie, integraties zoals HA, dynamisch laden/sturen) is ontopic. Dynamisch is een strategie van aansturing die anders is dan opwek. Daarnaast een middel de batterij efficiënter te laten zijn.

- Bredere discussies over andere systemen of omvormers zonder duidelijke link met de PIB worden al snel offtopic.

• teacher

teacher

Dysgaf!

Topicstarter
Kees_frl schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 11:48:
[...]

en dit soort posts dan?

[...]

gaat nergens over de pib

[...]

Gaat niet over de pib

[...]

gaat niet over de pib

[...]

gaat niet over de pib

[...]

gaat niet over de pib

"Net als eerder weer lekker selectief"? Nu staat het hier een stukje milder dan wat je eerst in het topic had geschreven (ja dat heb ik gelezen) maar wat wil je precies bereiken met dit soort gesneer? Ook hier geldt: lekker makkelijk om je gesprekspartner een kamp te duwen met een "ze spelen onder een hoedje met homewizard" narratief. Voor de duidelijkheid: We laten niet expres dingen staan die niet door de beugel kunnen; die hebben we simpelweg niet gelezen en beoordeeld omdat er waarschijnlijk geen postreport over binnen is gekomen. Nu dus wel (waarvoor dank), en is opgepakt.

Overigens mag je zeker melden dat hw nogal wisselend is qua uptime -dat is immers overduidelijk-, maar nogmaals, in een topic eindeloze "bij mij is het stuk, bij mij ook, nu doet hij het weer, bij mij nog nog niet, mn modem is ook stuk, oh ja, welk modem heb je, solaredge doet het ook niet, bij mij wel" zit echt niemand op te wachten én je kan het probleem niet oplossen via tweakers. De klachten horen bij homewizard binnen te komen en op tweakers zijn ze niet zichtbaar voor homewizard; ze lezen hier immers niet mee.

[ Voor 11% gewijzigd door teacher op 11-03-2026 20:15 ]

• Olie_B_Bommel
  • Registratie: Juni 2025
  • Laatst online: 19:10
teacher schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 18:12:
[...]

"Weer lekker selectief"? Wat wil je precies bereiken met dit soort gesneer? We laten niet expres dingen staan die niet door de beugel kunnen; die hebben we simpelweg niet gelezen en beoordeeld omdat er waarschijnlijk geen postreport over binnen is gekomen. Nu dus wel, en is opgepakt.
Overigens mag je zeker melden dat hw nogal wisselend is qua uptime, maar nogmaals, in een topic eindeloze "bij mij is het stuk, bij mij ook, nu doet hij het weer, bij mij nog nog niet, mn modem is ook stuk, oh ja, welk modem heb je, solaredge doet het ook niet, bij mij wel" zit echt niemand op te wachten én je kan het probleem niet oplossen via tweakers. De klachten horen bij homewizard binnen te komen en op tweakers zijn ze niet zichtbaar voor homewizard; ze lezen hier immers niet mee.
Homewizard leest wel degelijk mee in dit forum. Zie hun posts in het forum.
Hebben ze zelfs zelf aangegeven dat ze meelezen.

2 HomeWizard PIB’s | 5400 wp | Homey Pro 2019 | Homey Pro 2023

• teacher

teacher

Dysgaf!

Topicstarter
Even checken:
@HomeWizard_NL lezen jullie mee? En doen jullie iets met de klachten over bijvoorbeeld de downtime?
En zo ja of nee, wat is het preferente kanaal voor klachten?

[ Voor 21% gewijzigd door teacher op 11-03-2026 18:39 ]

• Devke
  • Nu online
teacher schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 18:35:
Even checken:
@HomeWizard_NL lezen jullie mee? En doen jullie iets met de klachten over bijvoorbeeld de downtime?
@HomeWizard_NL leest mee maar heeft duidelijk laten weten in het topic dat de klachten / vragen etc via hun eigen website gemeld moeten worden. Die worden in behandeling genomen.

M.b.t. beta firmware updates voor de PIB. Daar komen soms reacties terecht vanuit HW in het topic.

• Olie_B_Bommel
  • Registratie: Juni 2025
  • Laatst online: 19:10
Devke schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 18:39:
[...]

@HomeWizard_NL leest mee maar heeft duidelijk laten weten in het topic dat de klachten / vragen etc via hun eigen website gemeld moeten worden. Die worden in behandeling genomen.

M.b.t. beta firmware updates voor de PIB. Daar komen soms reacties terecht vanuit HW in het topic.
Klopt helemaal. Toen ik in het verleden bij HW in hun chatbox klaagde dat de nom regeling achteruit gegaan was. Mailde HW mij dat zij dat in het forum al hadden gezien en er onderzoek naar deden. Dat is wel al lang geleden, maar zegt genoeg.

2 HomeWizard PIB’s | 5400 wp | Homey Pro 2019 | Homey Pro 2023

• Devke
  • Nu online
Olie_B_Bommel schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 18:47:
[...]

Klopt helemaal. Toen ik in het verleden bij HW in hun chatbox klaagde dat de nom regeling achteruit gegaan was. Mailde HW mij dat zij dat in het forum al hadden gezien en er onderzoek naar deden. Dat is wel al lang geleden, maar zegt genoeg.
In het begin gaven ze veel support hier daar de batterij net nieuw was. Ook hebben ze aangegeven dat tweakers niet het officiële kanaal van hun is. Ik zie HW ook niet meer reageren. Alleen vanuit de firmware updates komt er nog wel eens een berichtje, maar niet via het Homewizard account.

• tcw82
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 17:20
PIB staat blijkbaar voor plug in batterij. (of is het battery?) Dat was mij ook niet bekend, maar na 2 pagina's hier door bladeren is het gelukt de betekenis te achterhalen. Ik ben het met @salipander eens, als je een "junior" gebruiker bent (of aspirant verduurzamer) kan het heel goed zijn dat je zoekt naar informatie maar de term PIB nooit als zoekterm gaat gebruiken omdat je geen idee hebt wat dat is. DEI was (toen ik ooit bij het tweakers forum aankwam) ook een vreemde afkorting.
wat ik ook begrijp is dat buitenstaanders maar enge wezens zijn en door het opwerpen van verdedigingswerken met afkortingen en soms onnavolgbare moderaties (er zijn ook een heleboel goede moderaties!!!) lukt dat regelmatig met doorslaand succes

Het "klaag" draadje van HW mag wat mij betreft direct de nek omgedraaid worden, nieuwe berichten in het bestaande draadje waarin mensen die een hele F*cking euro per maand betalen en een soort 99,9%+ SLA (service level agreement) verwachten mogen (mijn persoonlijke mening) ook direct een (semi?) perma-ban ontvangen, met daarin dan wel een verwijzing naar de HW website en de plek waar je officieel je klachten mag indienen.
Gelukkig ben ik geen moderator... O-)

• Devke
  • Nu online
tcw82 schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 21:14:
PIB staat blijkbaar voor plug in batterij. (of is het battery?) Dat was mij ook niet bekend, maar na 2 pagina's hier door bladeren is het gelukt de betekenis te achterhalen. Ik ben het met @salipander eens, als je een "junior" gebruiker bent (of aspirant verduurzamer) kan het heel goed zijn dat je zoekt naar informatie maar de term PIB nooit als zoekterm gaat gebruiken omdat je geen idee hebt wat dat is. DEI was (toen ik ooit bij het tweakers forum aankwam) ook een vreemde afkorting.
wat ik ook begrijp is dat buitenstaanders maar enge wezens zijn en door het opwerpen van verdedigingswerken met afkortingen en soms onnavolgbare moderaties (er zijn ook een heleboel goede moderaties!!!) lukt dat regelmatig met doorslaand succes

Het "klaag" draadje van HW mag wat mij betreft direct de nek omgedraaid worden, nieuwe berichten in het bestaande draadje waarin mensen die een hele F*cking euro per maand betalen en een soort 99,9%+ SLA (service level agreement) verwachten mogen (mijn persoonlijke mening) ook direct een (semi?) perma-ban ontvangen, met daarin dan wel een verwijzing naar de HW website en de plek waar je officieel je klachten mag indienen.
Gelukkig ben ik geen moderator... O-)
Ik heb de TS wat aangepast om meer duidelijkheid aan te geven. Mopperen mag, wel onderbouwd zodat we tweakerwaardig elkaar helpen kunnen. Daar staat dit technische platform ook voor. Laten we het dan ook zo inzetten.

• HomeWizard_NL
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 18:20

HomeWizard_NL

bedrijfsaccount
teacher schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 18:35:
Even checken:
En zo ja of nee, wat is het preferente kanaal voor klachten?
Je we lezen mee (al lezen we meestal enkel de homewizard gerelateerde fora), echter kunnen we met probleem meldingen op tweakers meestal vrij weinig. We moeten namelijk hiervoor specifiek naar iemand zijn account en opstelling kijken. Bij problemen kun je contact opnemen met onze support chat. Dan krijg je doorgaans binnen een werkdag antwoord, indien er technisch meegekeken moet worden door de developers kan dit ook twee dagen zijn.

[ Voor 4% gewijzigd door HomeWizard_NL op 12-03-2026 11:04 ]

• teacher

teacher

Dysgaf!

Topicstarter
I stand (deels) corrected, ik had niet de indruk dat klachten over downtime en de app op dit forum bij jullie aankwamen. Maar, dus wel de klacht bij @HomeWizard_NL neerleggen. Thanks!

Pagina: 1 2 3 Laatste