Ai zoekfunctie binnen topics

Pagina: 1
Acties:

• jurjen_g
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 05-11 17:34
1. Welk probleem ervaar je?
Bij grote topics komt het regelmatig voor dat vragen worden gesteld die al (heel vaak) beantwoord zijn. De vraagsteller wordt dan vaak verweten dat deze te lui is, en het topic goed moet doorlezen.

2. Waarom is dat een probleem?
Voor de vraagsteller: bij grote topics is doorlezen nog best lastig, kan daardoor het antwoord toch niet vinden.
Voor overige topic gebruikers: irritatie om het vragen naar de bekende weg, dit lokt dan vaak off topic posts uit.

3. Hoe vaak loop je er tegenaan?
In de DEI topics over warmtepompen en wpboilers toch wel met regelmaat

4. Hoe ziet de ideale oplossing er voor jou uit?
Maak een AI zoekfunctie/ chatbot die steeds alle posts binnen 1 topic(reeks) als llm gebruikt. Laat deze functie goed zien als je een post wil maken, of wellicht zelfs automatisch, als je op indienen klikt eerst een AI antwoord tonen en vragen of dat afdoende was.

P.S. wellicht hebben jullie al over zoiets nagedacht, maar zoeken op "AI zoekfunctie" gaf geen recent resultaat over forum wensen

[ Voor 12% gewijzigd door jurjen_g op 04-10-2025 13:30 ]

• ikloon
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 08:47

ikloon

Product Owner
Dit is zeker een interessante verbetering. En overigens iets waar we zelf ook al over nadenken. Naast de insteek die jij kiest binnen een topic denk ik ook dat regelmatig waardevolle info verspreid staat over meerdere topics. Daar zou een AI-achtige search ook behulpzaam in kunnen zijn. Ik ben wel benieuwd hoe anderen hier tegen aan kijken? Is een AI-search op het forum een breder gedragen wens?

“Internet is een internationaal verschijnsel” (minister Piet-Hein Donner, 6 sept 2011)

• rvrbtcpt
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 05-11 13:43
Als de AI ook daadwerkelijk gebruikt maakt van enkel de feedback binnen een topic of binnen een sub forum. Het zou fijn zijn als je dat kunt instellen. Als de AI alsnog met resultaten vanaf het internet komt dan schiet het misschien niet zo erg op. Maar binnen vooral de grotere topics is dit wel handig.

• Dracula
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 05-11 20:01
ikloon schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 09:24:
Dit is zeker een interessante verbetering. En overigens iets waar we zelf ook al over nadenken. Naast de insteek die jij kiest binnen een topic denk ik ook dat regelmatig waardevolle info verspreid staat over meerdere topics. Daar zou een AI-achtige search ook behulpzaam in kunnen zijn. Ik ben wel benieuwd hoe anderen hier tegen aan kijken? Is een AI-search op het forum een breder gedragen wens?
Dit zou zeker kunnen bijdragen aan de doorzoekbaarheid van een specifiek topic of zelfs meerdere topics.

Het voorbeeld van de TS komt veel vaker voor in topics waarbij terugzoeken vaak niet het gewenste resultaat geeft.
rvrbtcpt schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 09:28:
Als de AI ook daadwerkelijk gebruikt maakt van enkel de feedback binnen een topic of binnen een sub forum. Het zou fijn zijn als je dat kunt instellen. Als de AI alsnog met resultaten vanaf het internet komt dan schiet het misschien niet zo erg op. Maar binnen vooral de grotere topics is dit wel handig.
Het moet idd wel binnen GoT blijven anders schiet het zijn doel voorbij.

[ Voor 25% gewijzigd door Dracula op 16-10-2025 09:31 ]

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Ik ben wel benieuwd hoe anderen hier tegen aan kijken? Is een AI-search op het forum een breder gedragen wens?
Veelgestelde vragen/antwoorden terugvinden in grote topics is wel een wens die ik ook heb. Wat daarvoor de beste oplossing is durf ik niet te zeggen. Dat kan AI-search zijn maar wellicht ook wat anders.

• gpon
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 05-11 14:00
De klassieke zoekfunctie is niet meer van deze tijd maar kan nog van pas komen bij zeer specifieke zoekopdrachten.

Maar zou een leuk experiment zijn om het forum om te zetten in een AI search.

• Carpento
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 08:38
Misschien een open deur, maar wat ik bij een dergelijke functie wel heel nuttig zou vinden zijn links naar posts / topics waarop het AI-antwoord gebaseerd is. Dan hou je het in elk geval transparant :)

• gpon
Om te beginnen, is het niet mogelijk om van GoT een LLM te bouwen en met een soort van eigen experimentele chatbot te komen? Soort ChatGPT maar met alleen de posts van GoT.

Ik zou het vooral niet als vervanging zien. Ze vullen elkaar aan. De klassieke zoekfunctie werkt beter als je specifieke posts zoekt, binnen een bepaalde datum van een user. Maar voor snelle vragen, 'waar is post X’ kan een chatbot veel beter van pas komen.

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Handig, ook voor de mensen die de klassieke search niet weten te gebruiken. Inderdaad zeker wel wijzen naar de bronposts en -subfora.

De meeste topics zijn geen Grote Topics. Net zoals de huidige search zou je dan de scope willen beperken tot dit topic (cq de reeks), dit subforum, heel GoT. Hopelijk "snapt" het dan wel het verschil tussen de techfora vs general chat. Vaak heel ander soort antwoorden.

Natuurlijk wel self hosted of tenminste contractueel afgedongen dat de data niet wordt gebruikt om te trainen. Het zou ook hip zijn om een Europees model te nemen ook al zijn die momenteel misschien 'niet-slimmer'.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• thijsco19
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 05-11 20:57

thijsco19

KTM 990 SMT

Eigenlijk best een goed idee.
Laatst was ik ook opzoek naar een antwoord op mijn vraag waarvan ik wist dat dit hier op het forum moest staan.
Maar om de goede zoektermen te gebruiken is vaak nog wel eens lastig. Helemaal als ik niet direct weet in welk hoekje van het forum ik moet zoeken.
Als ik dan, zoals we inmiddels gewend zijn, de vraag kan stellen aan 'AI Henk' zou dat wel stuk makkelijker maken.

Toevoeging: een antwoord hoeft niet uitsluitend in het specifieke topic te staan. Dit forum is heel breed en diverse onderwerpen worden geregeld, dan wel heel kort, in andere topics of subfora besproken.

Een soort prio systeem voor het zoeken zou dan wel werken. Als je in het topic zoekt dan zoekt AI zoekfunctie eerst in het topic, daarna in het subforum en daarna algeheel in het forum.

[ Voor 32% gewijzigd door thijsco19 op 19-10-2025 11:13 ]

The only thing you need; a jar of "Elbow Grease" (TM) ! Apply it liberally and it will make any job a breeze.

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 07:30
F_J_K schreef op zondag 19 oktober 2025 @ 11:04:
Handig, ook voor de mensen die de klassieke search niet weten te gebruiken. Inderdaad zeker wel wijzen naar de bronposts en -subfora.

De meeste topics zijn geen Grote Topics. Net zoals de huidige search zou je dan de scope willen beperken tot dit topic (cq de reeks), dit subforum, heel GoT. Hopelijk "snapt" het dan wel het verschil tussen de techfora vs general chat. Vaak heel ander soort antwoorden.

Natuurlijk wel self hosted of tenminste contractueel afgedongen dat de data niet wordt gebruikt om te trainen. Het zou ook hip zijn om een Europees model te nemen ook al zijn die momenteel misschien 'niet-slimmer'.
Wordt GoT niet allang leeggetrokken door openAI en kornuiten dan? Alles wat hier openbaar staat is toch al gebruikt/gestolen door de data-hoarders?

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:11
F_J_K schreef op zondag 19 oktober 2025 @ 11:04:
Handig, ook voor de mensen die de klassieke search niet weten te gebruiken.
Dan lijkt het mij beter dat de MOD's een pagina maken waarin aan die mensen wordt uitgelegd hoe ze de klassieke search kunnen gebruiken. Daar worden die mensen slimmer van, van AI worden ze nog dommer.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• RayNbow
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 07:18

RayNbow

Kirika <3

Fr33z schreef op zondag 19 oktober 2025 @ 11:22:
[...]

Wordt GoT niet allang leeggetrokken door openAI en kornuiten dan? Alles wat hier openbaar staat is toch al gebruikt/gestolen door de data-hoarders?
Dat het gedaan is en wordt is natuurlijk geen vrijbrief om zelf dan ook maar eenzijdig alle usercontent te verwerken zonder instemming van de rechthebbenden.

Ipsa Scientia Potestas Est
NNID: ShinNoNoir

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 07:30
Ja maar volgens mij bedoelde @F_J_K dat het bedrijf dat het LLM aanbiedt de data dan niet op andere plekken gebruikt. En dat principe.is goed maar volgens mij dus mosters na de maaltijd omdat Gemini/chatGPT en mss Mistral al die info al gestolen hebben

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• gpon
RayNbow schreef op zondag 19 oktober 2025 @ 12:01:
[...]

Dat het gedaan is en wordt is natuurlijk geen vrijbrief om zelf dan ook maar eenzijdig alle usercontent te verwerken zonder instemming van de rechthebbenden.
Waarom hadden we dit gezeik nooit met de klassieke search? Dan moet deze ook offline. Want de huidige search verwerkt ook userdata.
Pagina: 1