Doesnotcompute schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 20:45:
[...]
Echt iedereen die ik ken met aircos gooit ze aan zolang de zon schijnt, want het bespaart je teruglever boetes. En die paar honderd watt die een airco vraagt is een druppel op een gloeiende plaat. EV's en kookplaten, dat zijn de pieken na 5 uur die je ziet.
(En dat het net geen accu is vind ik echt de grootste misvatting die er is. Zal wel een complot gekkie zijn, maar dat is gewoon een energiebranche lulverhaal imho. De fossiele brandstof centrales, hebben juist het voordeel dat het een vaste brandstof(of gasvormig) is met hoge energiedichtheid, in tegenstelling tot accu's. Wat let ze om de overschotten gewoon op te sparen? Gas reserves aanleggen zijn ze erg goed in, in mijn omgeving. Had een aantal zonneparken op hoge poten gezet en je had miljoenen tonnen kolen e.d. droog kunnen opslaan, die je in de zomer niet nodig had, omdat we heel veel PV energie hebben. Dan werkt het net toch als een soort accu? Brandstof in de zomer zoveel mogelijk vervangen door PV en wind energie, en in de winter die reserves aanspreken, zoals we dat met gas al doen. De gascarvernes van UGS Norg e.d. doe dat al jaren.)
Maargoed, offtopic, zal ophouden met ranten.
Het voelt hier inmiddels alweer als herfst en heb iets te fanatiek lopen koelen de afgelopen week. Heb zojuist maar even mijn laatste PV energie van de dag opgestookt met de MHI aircos.

Ook jij begrijpt niet wat netcongestie is, problemen zitten voornamelijk in transport, staat los van de energiecentrale,s.
Ja ook EV,s helpen mee aan het probleem en daar zijn ze ook al mee bezig, de mensen die hem tijdens spits laten opladen, inductie niet want mensen koken niet exact gelijktijdig.
Wij Tweakers stellen niks voor, het gros van de consumenten zet dat ding pas aan bij thuiskomst/vlak voor slapen gaan als het "spits" is.
Mensen met airco zonder zonnepanelen bestaan ook hoor.
Beetje jammer dat het ikke ikke mentaliteit zo erg heerst.
Nee het net is geen accu, snacht's zullen er toch echt gascentrale's bij moeten springen, met name in de zomer meer.
En die zonneparken staan steeds vaker uit op bepaalde tijden van de dag gezien ze anders moeten betalen voor terugleveren.
Het zonnepanelen verhaal is een kul verhaal waar mensen in geloven mbt terugleverboetes, je kan ook zero export inschakelen, airco draait ook super goedkoop als ik het stroom zou moeten inkopen op dat moment.
Ik heb ook een airco, ja ook zonnepanelen, ik doe het niet om financieel redenen want de verschillen zijn heel klein tijdens de zomer, gaat alleen aan als er behoefte is.
[
Voor 27% gewijzigd door
mr_evil08 op 23-08-2025 21:48
]