Met een hogere ventilatorstand en de lamellen schuin naar beneden (niet te schuin). Maar waarom wil je dat het egaal warm wordt? Zonder plafondventilator wordt bovenin altijd warmer, onafhankelijk van de soort verwarming. Je kunt ook gewoon de temperatuur een graadje hoger instellen of een externe sensor gebruiken.creon schreef op woensdag 26 november 2025 @ 09:21:
Nu hebben wij al een aantal jaren een airco hangen waarmee we in de winter maanden ook verwarmen wat opzich best goed gaat
Alleen hebben we het probleem dat de warmte zich tegen het plafond verzameld waardoor de binnenunit denkt dat de temperatuur bereikt is en minder vermogen af gaat geven
De temperatuur aan de grond is dan echter net onder het aangename niveau
Het beste zou een plafond ventilator zijn om wat meer circulatie te krijgen, maar wij vinden dat niet mooi
Hebben jullie misschien een idee over hoe ik de ruimte wat meer egaal warm kan krijgen?
Ik gebruik een vloerventilator maar zet hem ook gewoon hoger. Als het bij het plafond 2 graden warmer moet zijn om bij de vloer ook lekker warm te maken, so be it. Het raakt niet kwijt, is een mooie betonnen warmtebuffer.creon schreef op woensdag 26 november 2025 @ 09:21:
Nu hebben wij al een aantal jaren een airco hangen waarmee we in de winter maanden ook verwarmen wat opzich best goed gaat
Alleen hebben we het probleem dat de warmte zich tegen het plafond verzameld waardoor de binnenunit denkt dat de temperatuur bereikt is en minder vermogen af gaat geven
De temperatuur aan de grond is dan echter net onder het aangename niveau
Het beste zou een plafond ventilator zijn om wat meer circulatie te krijgen, maar wij vinden dat niet mooi
Hebben jullie misschien een idee over hoe ik de ruimte wat meer egaal warm kan krijgen?
Hij staat hier op 23°C, ventilator zachtjes, compleet omhoog gericht. Nul tocht, geen geluid, wel lekker warm en goed egaal verdeeld.
Ventilator omhoog gericht ? En airco ook ?w00key schreef op woensdag 26 november 2025 @ 09:46:
[...]
Ik gebruik een vloerventilator maar zet hem ook gewoon hoger. Als het bij het plafond 2 graden warmer moet zijn om bij de vloer ook lekker warm te maken, so be it. Het raakt niet kwijt, is een mooie betonnen warmtebuffer.
Hij staat hier op 23°C, ventilator zachtjes, compleet omhoog gericht. Nul tocht, geen geluid, wel lekker warm en goed egaal verdeeld.
Staat de ventilator bij jou vlak bij de airco ?
Ik heb net deze besteld ( aanbieding ) : uitvoering: Iris Ohyama HM23 WOOZOO - Zwart
Klopt, die voert dan lucht van de vloer naar boven. Maar kijk even of je die nodig hebt en hoe vaak, je kan hem slim maken met een €10 Ikea stopcontact.pjotter1965 schreef op woensdag 26 november 2025 @ 10:42:
[...]
Ventilator omhoog gericht ? En airco ook ?
Staat de ventilator bij jou vlak bij de airco ?
Ik heb net deze besteld ( aanbieding ) : uitvoering: Iris Ohyama HM23 WOOZOO - Zwart
Ik laat het vooral draaien als we allemaal weg zijn.
Een plafondventilator is stiller en heeft een winterstand dan een klein ventilatortje ergens neerzetten.
[ Voor 127% gewijzigd door mr_evil08 op 26-11-2025 12:29 ]
WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M
Ik ben zelf ook aan het kijken om mijn woning volledig te verwarmen met airco. Heb de Daikin perfera op het oog momenteel alleen weet ik niet zo zeker of ik moet gaan werken met 2 buitenunits wil het liefst gewoon een multisplit systeem met 1 buitenunit en 2 binnenunits. Het is ook een kleine woning (48m² vloeroppervlak).
Alleen dan wordt de leiding naar de unit in slaapkamer erg lang.
Met rood aangegeven waar de binnenunits moeten komen en met blauw waar de buitenunit gaat staan.
Wat zouden jullie in dit geval doen? Wil het liefst niet over het dak gaan werken...
Of ik zou de binnenunit in de slaapkamer kunnen laten varen en met een zwaardere (5kw) in de woonkamer de hele woning verwarmen? Ben alleen bang dat dat niet heel efficiënt gaat werken of dat de warmte blijft hangen. Woning is wel goed geïsoleerd (nieuwbouw) met wtw.
Met rood aangegeven waar de binnenunits moeten komen en met blauw waar de buitenunit gaat staan.
Wat zouden jullie in dit geval doen? Wil het liefst niet over het dak gaan werken...
Of ik zou de binnenunit in de slaapkamer kunnen laten varen en met een zwaardere (5kw) in de woonkamer de hele woning verwarmen? Ben alleen bang dat dat niet heel efficiënt gaat werken of dat de warmte blijft hangen. Woning is wel goed geïsoleerd (nieuwbouw) met wtw.
[ Voor 12% gewijzigd door masterrobo op 26-11-2025 15:44 ]
Ik denk dat 5kw veel te veel is. Als ik zie wat mijn 3.5kw perfera allemaal produceert.masterrobo schreef op woensdag 26 november 2025 @ 15:37:
Ik ben zelf ook aan het kijken om mijn woning volledig te verwarmen met airco. Heb de Daikin perfera op het oog momenteel alleen weet ik niet zo zeker of ik moet gaan werken met 2 buitenunits wil het liefst gewoon een multisplit systeem met 1 buitenunit en 2 binnenunits. Het is ook een kleine woning (48m² vloeroppervlak).
[Afbeelding]
Verder lastig adviseren omdat je slaapkamerdeur bij keuken zit. Ga je met één unit stoken, krijg je keukenlucht in je slaapkamer maar 2 lijkt mij overkill. Ik vind het met onze enkele best knap hoeveel warmte er nog in andere kamers komt, dus als je keuken nauwelijks gebruikt, danwel met koken slaapkamerdeur altijd dicht houd, zou ik het met 1 x 2.5kw proberen.
En bij je werkplek een infraroodpaneeltje ? Dat vind ik zelf nog altijd fijn bij thuiswerken
De stinklucht van de keuken verwacht ik sowieso overal in huis, recirculatie afzuiging + wtw combi zorgt daar wel voor. Mijn ouders hebben hetzelfde probleem, denk dat dat helaas onontkoombaar is met dit soort systemen in een bungalow. Maar ik vind dit niet heel erg, ik kan er wel mee leven. Dus die deur kan wel openblijven.por200 schreef op woensdag 26 november 2025 @ 18:40:
[...]
Ik denk dat 5kw veel te veel is. Als ik zie wat mijn 3.5kw perfera allemaal produceert.
Verder lastig adviseren omdat je slaapkamerdeur bij keuken zit. Ga je met één unit stoken, krijg je keukenlucht in je slaapkamer maar 2 lijkt mij overkill. Ik vind het met onze enkele best knap hoeveel warmte er nog in andere kamers komt, dus als je keuken nauwelijks gebruikt, danwel met koken slaapkamerdeur altijd dicht houd, zou ik het met 1 x 2.5kw proberen.
En bij je werkplek een infraroodpaneeltje ? Dat vind ik zelf nog altijd fijn bij thuiswerken
Een infraroodpaneeltje vind ik persoonlijk niet zo prettig.
[ Voor 4% gewijzigd door masterrobo op 26-11-2025 19:18 ]
Euhm ja, kooklucht vind ik wel een probleem dus zou je willen adviseren daar nog even in te verdiepen. En als je toch een gat door de gevel gaat boren, waarom dan niet ook even aan de andere kant voor een fatsoenlijke afzuiging?masterrobo schreef op woensdag 26 november 2025 @ 19:14:
[...]
De stinklucht van de keuken verwacht ik sowieso overal in huis, recirculatie afzuiging + wtw combi zorgt daar wel voor. Mijn ouders hebben hetzelfde probleem, denk dat dat helaas onontkoombaar is met dit soort systemen in een bungalow. Maar ik vind dit niet heel erg, ik kan er wel mee leven. Dus die deur kan wel openblijven.
Wat betreft werkplek: miss dan toch een 3.5, maar zou sowieso met 1 beginnen. Een multi is niet veel goedkoper dan 2 kleine singles.
Afzuigen naar buiten kan niet met een WTW/Type D. Waar moet de lucht vandaan komen om te vervangen wat er uit gaat? Tenzij er afzuiging bestaat die ook evenveel aanzuigt (vanaf een andere plek!). Wel een mooie Naber Thermobox in de buizen plaatsen. Zelf erg tevreden over iig.por200 schreef op woensdag 26 november 2025 @ 19:35:
[...]
Euhm ja, kooklucht vind ik wel een probleem dus zou je willen adviseren daar nog even in te verdiepen. En als je toch een gat door de gevel gaat boren, waarom dan niet ook even aan de andere kant voor een fatsoenlijke afzuiging?
Wat betreft werkplek: miss dan toch een 3.5, maar zou sowieso met 1 beginnen. Een multi is niet veel goedkoper dan 2 kleine singles.
-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.
Een WTW zorgt daar niet voor. ;-)masterrobo schreef op woensdag 26 november 2025 @ 19:14:
[...]
De stinklucht van de keuken verwacht ik sowieso overal in huis, recirculatie afzuiging + wtw combi zorgt daar wel voor. Mijn ouders hebben hetzelfde probleem, denk dat dat helaas onontkoombaar is met dit soort systemen in een bungalow. Maar ik vind dit niet heel erg, ik kan er wel mee leven. Dus die deur kan wel openblijven.
Vuile lucht wordt gewoon afgevoerd tenzij iemand moedwillig het afzuigventiel in de keuken heeft gesloopt(Hoort er te zitten maar wordt vaak verstoort/weggehaald omdat daar precies een keuken moest komen en het ventiel staat lelijk).
Een WTW zuigt vervuilde lucht automatisch af en wind de warmte terug om die samen met de schone buitenlucht weer in te blazen.
En nogmaals een afzuig ventiel hoort in de keuken te zitten, ook bij een WTW installatie.
[ Voor 12% gewijzigd door mr_evil08 op 26-11-2025 21:52 ]
Er hangen 4 afzuigventielen boven de keuken maar toch ruiken we de aroma's door de hele woning. Zou niet weten hoe het anders verspreid zou moeten worden.mr_evil08 schreef op woensdag 26 november 2025 @ 21:50:
[...]
Een WTW zorgt daar niet voor. ;-)
Vuile lucht wordt gewoon afgevoerd tenzij iemand moedwillig het afzuigventiel in de keuken heeft gesloopt(Hoort er te zitten maar wordt vaak verstoort/weggehaald omdat daar precies een keuken moest komen en het ventiel staat lelijk).
Een WTW zuigt vervuilde lucht automatisch af en wind de warmte terug om die samen met de schone buitenlucht weer in te blazen.
En nogmaals een afzuig ventiel hoort in de keuken te zitten, ook bij een WTW installatie.
[ Voor 37% gewijzigd door masterrobo op 26-11-2025 22:20 ]
@masterrobo Geen idee, kan zoveel mis gaan waardoor je het ruikt door je woning, hoort niet te kunnen.
Denk dat het systeem dan even nagelopen moet worden. Wij waren er inmiddels al aan gewend :;)mr_evil08 schreef op woensdag 26 november 2025 @ 22:14:
@masterrobo Geen idee, kan zoveel mis gaan waardoor je het ruikt door je woning, hoort niet te kunnen.
Vermits je werkt in je slaapkamer zou ik daar toch een kleine unit zetten. 2kW is voldoende.masterrobo schreef op woensdag 26 november 2025 @ 15:37:
[Afbeelding]
Hou er ook rekening mee dat dat je zuidkant is, en dat je daar wellicht ook wil kunnen koelen in de zomer als de zon hard straalt.
Ik zou gaan voor 2 binnen en 2 buitenunits.
Badkamer kan je een IR spiegel of zo voorzien, maar zeker voldoende ventileren om vocht tijdig weg te krijgen.
Sony A7 iv en wat recycled glas
Ik heb een ME 5KW buitenunit met 2 binnenunits in een vergelijkbare situatie als die van jou behalve dat er geen deur tussen de twee ruimtes zit maar een opening iets breder als een deur en in totaal zelfs wat minder m2masterrobo schreef op woensdag 26 november 2025 @ 15:37:
[Afbeelding]
Ik heb er destijds voor overdimensionering gekozen omdat 1 van mijn wensen was om de units op de stilste stand te kunnen laten draaien onder alle omstandigheden. Icm met twee externe sensoren werkt dit uitstekend. De buitenunit staat in de het grootste deel van de tijd op het laagste vermogen te pruttelen. Omdat de unit tot 250w terug kan moduleren is die overdimensionering helemaal geen probleem itt wat je hier vaak leest, het is dan ook wel belangrijk om ervoor te zorgen dat de unit ver terug kan. De ruimte blijft fijn gelijkmatig verwarmd/gekoeld op de laagste ventilatorstand.
Pendelen is de afgelopen seizoenen niet veel voorgekomen. Voordat ik de externe sensors had, pendelde de units juist in vriesomstandigheden: de unit ging na een defrost vol vermogen en de interne sensor werd dan zo snel warm ,dat de unit weer afsloeg om 5 minuten later (na afkoeling sensor) weer aan te gaan op hoog vermogen; en repeat. De externe sensoren hebben dat probleem volledig verholpen. Ik zou dus zeker voor een oplossing gaan waar externe sensoren op kunnen worden aangesloten. Het regelgedrag wordt dan gewoon veel aangenamer en de buitenunit veel rustiger.
Ik heb overigens ook 24 meter leiding wat geen enkel probleem is voor deze unit. Er hoefde niet eens bijgevuld te worden.
In het plaatje zie je mijn opstelling.
[ Voor 19% gewijzigd door Thieu79 op 28-11-2025 10:06 ]
Hier hangt een 3.5kw binnenunit in de slaapkamer, voor de slaapkamer zelf overkill maar als ik de overige ruimte's wil mee koelen wel idiaal.Tommie12 schreef op donderdag 27 november 2025 @ 09:40:
[...]
Vermits je werkt in je slaapkamer zou ik daar toch een kleine unit zetten. 2kW is voldoende.
Hou er ook rekening mee dat dat je zuidkant is, en dat je daar wellicht ook wil kunnen koelen in de zomer als de zon hard straalt.
Ik zou gaan voor 2 binnen en 2 buitenunits.
Badkamer kan je een IR spiegel of zo voorzien, maar zeker voldoende ventileren om vocht tijdig weg te krijgen.
Ja als je de deur dichtslaat warmt de rest op klopt maar nog steeds zijn de andere ruimte's stukken koeler dan niet doen.
Zolang je maar niet in een stap minimaal vermogen omhoog gaat maakt het niet zoveel uit bij Daikin, de kleinere zijn alleen softwarematig geknepen, zelfde unit's.
[ Voor 8% gewijzigd door mr_evil08 op 28-11-2025 09:41 ]
Wij hebben voor de slaapkamer een vloermodel (mss nog een optie) gekozen van Daikin. Werkt zeer goed. Dan heb je die niet die lelijke meuk over de buitenmuur heen. Beneden kwamen we er helaas niet mee weg
.
[ Voor 10% gewijzigd door STIMPPYYY op 28-11-2025 10:21 ]
Grappig dat iedereen het alleen heeft over het minimale vermogen.
Het belangrijkste is eigenlijk bij welke buitentemperatuur een airco dat minimale vermogen kan behalen.
Ik heb zelf een MHI 5 kW-unit die in de praktijk een minimaal vermogen heeft van ongeveer 600 watt bij een buitentemperatuur onder de 4–6 °C graden.
Op papier staat echter dat het minimale vermogen 165 watt is. (dat doet ie ook, alleen bij een bepaalde buitentemperatuur).
Dus de redenering dat overdimensionering niet uitmaakt, omdat beide units (b.v. 3.5 en 5kW) op papier een minimaal vermogen van 165 watt hebben, gaat hier behoorlijk mank.
Het belangrijkste is eigenlijk bij welke buitentemperatuur een airco dat minimale vermogen kan behalen.
Ik heb zelf een MHI 5 kW-unit die in de praktijk een minimaal vermogen heeft van ongeveer 600 watt bij een buitentemperatuur onder de 4–6 °C graden.
Op papier staat echter dat het minimale vermogen 165 watt is. (dat doet ie ook, alleen bij een bepaalde buitentemperatuur).
Dus de redenering dat overdimensionering niet uitmaakt, omdat beide units (b.v. 3.5 en 5kW) op papier een minimaal vermogen van 165 watt hebben, gaat hier behoorlijk mank.
[ Voor 7% gewijzigd door Rsport40 op 28-11-2025 16:04 ]
Weet niet welke MHI jij hebt hangen.Rsport40 schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 15:05:
Op papier (en in de ideale range) staat echter dat het minimale vermogen 165 watt is.
Maar minimaal 600w is best veul.
Mijn 5kw MHI SRK50ZS-WF draait op 20hz met 246w.
En das hier nog te veel vermogen want keuken en woonkamer zijn zo opgewarmd, hij kan dus hier zijn minimale vermogen niet kwijt.
Stoor mij er verder niet meer aan en testen is even gedaan met 9gr buiten.
Kan wel zeggen dat 3.1.18 bèta een verademing is.
Nu wachten op kouder weer... 🙈 🤣
Enphase IQ8+ PV @ 8,1kWp (Oost/West °51) \-/ Segway E125s \-/ DIY 7.5kWh Thuisbatterij \-/ My piBattery Project @ GitHub
MHI SRK50ZSX-WFSiewert schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 15:15:
[...]
Weet niet welke MHI jij hebt hangen.
Maar minimaal 600w is best veul.
Mijn 5kw MHI SRK50ZS-WF draait op 20hz met 246w.
En das hier nog te veel vermogen want keuken en woonkamer zijn zo opgewarmd, hij kan dus hier zijn minimale vermogen niet kwijt.
Stoor mij er verder niet meer aan en testen is even gedaan met 9gr buiten.
Kan wel zeggen dat 3.1.18 bèta een verademing is.
Nu wachten op kouder weer... 🙈 🤣
De 165W is minimaal opgenomen vermogen en 600W is af te geven warmte-vermogen (thermisch vermogen?) ? Dan zijn beide getallen niet vreemd toch?Rsport40 schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 15:05:
Op papier (en in de ideale range) staat echter dat het minimale vermogen 165 watt is.
Nee, ik heb het over het wattage dat uit het stopcontact wordt getrokken.Sjamo schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 15:47:
[...]
De 165W is minimaal opgenomen vermogen en 600W is af te geven warmte-vermogen (thermisch vermogen?) ? Dan zijn beide getallen niet vreemd toch?
Het minimale opgenomen vermogen is (as far as I know) geen gegarandeerde constante. Het dus dus niet zo dat een unit altijd onder iedere omstandigheid in de laagste stand slechts (ongeveer) dat minimale opgenomen vermogen gebruikt. Nee, het kan juist heel goed zijn dat in 95% van de gevallen de unit (veel) meer nodig heeft, en er dus maar een heel beperkt werkgebied is waarin een specifieke unit niet meer vraagt dan het minimum wat er in de specs staat.
Dus zomaar zeggen dat iets mank gaat is net te snel, al is het verschil wat je noemt wel aanzienlijk. Er kan nog steeds een werkgebied zijn onder specifieke omstandigheden dat jouw unit wel slechts dat minimale vermogen gebruikt, alleen tijdens je huidige waarnemingen in ieder geval niet.
Gr Michel
Dus zomaar zeggen dat iets mank gaat is net te snel, al is het verschil wat je noemt wel aanzienlijk. Er kan nog steeds een werkgebied zijn onder specifieke omstandigheden dat jouw unit wel slechts dat minimale vermogen gebruikt, alleen tijdens je huidige waarnemingen in ieder geval niet.
Gr Michel
Het ging erom dat zij hierboven stelden dat het niet uitmaakt om te overdimensioneren, omdat de 5 kW-unit hetzelfde minimale vermogen zou hebben als de 3,5 kW-versie. Maar zo simpel werkt het dus niet.Beauty1010 schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 16:08:
Het minimale opgenomen vermogen is (as far as I know) geen gegarandeerde constante. Het dus dus niet zo dat een unit altijd onder iedere omstandigheid in de laagste stand slechts (ongeveer) dat minimale opgenomen vermogen gebruikt. Nee, het kan juist heel goed zijn dat in 95% van de gevallen de unit (veel) meer nodig heeft, en er dus maar een heel beperkt werkgebied is waarin een specifieke unit niet meer vraagt dan het minimum wat er in de specs staat.
Gr Michel
In mijn situatie draait de unit bij buitentemperaturen onder de 4–6 graden op een minimaal vermogen van ongeveer 600 watt. Voor sommige (goed) geïsoleerde woningen is dit veel te veel, waardoor de unit zelfs in de winter kan gaan pendelen.
In mijn geval had ik dus beter voor een 3,5 kW-versie kunnen kiezen, omdat die bij bepaalde buitentemperaturen een lager minimaal vermogen kan leveren.
Deleted noucmen in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #11"?newPost=1#84093996
[ Voor 96% gewijzigd door noucmen op 03-12-2025 08:09 ]
7500 Wp = 5500 Kwh, alles e-bikes, considering Airco vs WarmtePomp
Misschien beetje late reactie, maar dit snap ik niet, hoe zorgt een vloermodel voor geen leidingen over de muur?STIMPPYYY schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 10:21:
Wij hebben voor de slaapkamer een vloermodel (mss nog een optie) gekozen van Daikin. Werkt zeer goed. Dan heb je die niet die lelijke meuk over de buitenmuur heen. Beneden kwamen we er helaas niet mee weg.
Ik heb de laatste weken een raar probleem met mijn Daikin Perfera (vloermodel) 5 kW FVXM50A + buitenunit RXM50R. Als ik hem met de Onecta-app aanzet start hij op met de instelling die ik dan kies, bijvoorbeeld verwarmen op stand auto. Als de ruimte voldoende is opgewarmd na plm 10 minuten wil ik de ventilatorsnelheid via Onecta instellen op 'binnenunit stil'. Dit werkte altijd probleemloos. Alleen de laatste weken reageert de unit niet meer op dat tweede commando. Hij blijft op stand auto draaien en reageert niet meer op veranderingen van de ventilatorsnelheid via de app. Pas als ik de unit uitzet via de Onecta app (dus Onecto heeft wel verbinding met de unit) en vervolgens na een minuut weer aan, dan kan ik na de opstartfase wel de ventilatorsnelheid veranderen en reageert de unit verder goed op Onecta.
Herkennen jullie dit gedrag en hoe kan ik het oplossen?
Herkennen jullie dit gedrag en hoe kan ik het oplossen?
@Jammie Volgens mij al eerder gelezen. Haal de stroom even eraf. Harde reset. NB: stille stand verbruikt wel meer stroom.
Ok, ga ik proberen. Moet de stroom eraf als de unit al draait of als de unit uit staat?MotorBeast schreef op woensdag 3 december 2025 @ 11:59:
@Jammie Volgens mij al eerder gelezen. Haal de stroom even eraf. Harde reset. NB: stille stand verbruikt wel meer stroom.
Eerst compressor stoppen dus uitzetten. Even wachten, stroom eraf, weer even wachten, stroom er weer op.Jammie schreef op woensdag 3 december 2025 @ 12:13:
[...]
Ok, ga ik proberen. Moet de stroom eraf als de unit al draait of als de unit uit staat?
Omdat hij een bungalow heeft. Dus geen binnenunit op hoogte nodig.hfolkers schreef op woensdag 3 december 2025 @ 11:38:
[...]
Misschien beetje late reactie, maar dit snap ik niet, hoe zorgt een vloermodel voor geen leidingen over de muur?
Dit was de oplossing. Unit werkt weer als een zonnetje. Thanks!MotorBeast schreef op woensdag 3 december 2025 @ 12:16:
[...]
Eerst compressor stoppen dus uitzetten. Even wachten, stroom eraf, weer even wachten, stroom er weer op.
Ons huis momenteel verwarmd met Brink luchtverwarming. Die begint kuren te vertonen en dus ben ik van plan het huis te gaan verwarmen met airco's. Nadeel van de luchtverwarming is dat er best veel ucht door het huis geblazen wordt, wat met het nodige geluid gepaard gaat. Dat willen we dus in de nieuwe situatie zoveel mogelijk vervangen. Ons idee was om op de begane grond 2 split units op te hangen die samen die verdieping verwarmen. De gedachte hier achter is dat 2 kleinere units minder hard staan te blazen dan 1 grote.
Dit betekent echter wel dat we 1 unit vol in het zicht in de woonkamer krijgen. Qua uitstraling is dat niet de meest wenselijke situatie. We zouden wat dat betreft liever 1 unit in de eetkamer hebben die alles doet.
Is mijn aanname dat 2 units een betere verdeling van de warmte opleveren en minder geluid / luchtstromen juist of maak ik me onnodig zorgen? We hebben inmiddels 1 installateur over de vloer gehad en die ging mee in het verhaal, maar dat kan natuurlijk ook een economische reden hebben
Hieronder de plattegrond van de begane grond met de positie van de units in het rood. Op de verdieping komt ook nog een split-unit. Met name om in de zomer de boel te kunnen koelen. Verwarmen doen we daar eigenlijk niet.
Dit betekent echter wel dat we 1 unit vol in het zicht in de woonkamer krijgen. Qua uitstraling is dat niet de meest wenselijke situatie. We zouden wat dat betreft liever 1 unit in de eetkamer hebben die alles doet.
Is mijn aanname dat 2 units een betere verdeling van de warmte opleveren en minder geluid / luchtstromen juist of maak ik me onnodig zorgen? We hebben inmiddels 1 installateur over de vloer gehad en die ging mee in het verhaal, maar dat kan natuurlijk ook een economische reden hebben
Hieronder de plattegrond van de begane grond met de positie van de units in het rood. Op de verdieping komt ook nog een split-unit. Met name om in de zomer de boel te kunnen koelen. Verwarmen doen we daar eigenlijk niet.
Hij wil.
Heb je eens nagedacht over vloerunits? Die verspreiden de warme lucht natuurlijker. Ik heb er zelf hele goede ervaringen mee.klaaas schreef op donderdag 4 december 2025 @ 08:34:
Ons huis momenteel verwarmd met Brink luchtverwarming. Die begint kuren te vertonen en dus ben ik van plan het huis te gaan verwarmen met airco's. Nadeel van de luchtverwarming is dat er best veel ucht door het huis geblazen wordt, wat met het nodige geluid gepaard gaat. Dat willen we dus in de nieuwe situatie zoveel mogelijk vervangen. Ons idee was om op de begane grond 2 split units op te hangen die samen die verdieping verwarmen. De gedachte hier achter is dat 2 kleinere units minder hard staan te blazen dan 1 grote.
[Afbeelding]
Dat was ik nog vergeten te melden: we overwegen voor de eetkamer idd een vloerunit. In de woonkamer hebben we daarvoor geen plek en wordt het dus sowieso iets hoog aan de muur. Helaas.TereZz schreef op donderdag 4 december 2025 @ 09:15:
[...]
Heb je eens nagedacht over vloerunits? Die verspreiden de warme lucht natuurlijker. Ik heb er zelf hele goede ervaringen mee.
Hij wil.
Gezien je oppervlakte kan je makkelijk toe met 1 unit (centraal plaatsen) en zeker als je met koud weer 24/7 laat draaien. ik deed tot vorig jaar zo'n 65m2 met een Daikin 4,2 met dit weer op zo'n 300/400W (nu L/W). Wil je perse minder geluid en minder luchtflow (op lage ventilatorsnelheid blazen) kan je er 2 overwegen. NB: geluid en luchtflow zal je overigens altijd houden. Zoek even in topic. Is heel veel over geschreven. Zelfs jouw kamerindeling zie je veel voorbij komen.klaaas schreef op donderdag 4 december 2025 @ 09:19:
[...]
Dat was ik nog vergeten te melden: we overwegen voor de eetkamer idd een vloerunit. In de woonkamer hebben we daarvoor geen plek en wordt het dus sowieso iets hoog aan de muur. Helaas.
[ Voor 7% gewijzigd door MotorBeast op 04-12-2025 10:58 ]
Ik denk dat het slim is om voor meerdere units te gaan.klaaas schreef op donderdag 4 december 2025 @ 08:34:
[Afbeelding]
Het geeft je de ruimte 1 of 2 units te gebruiken, waardoor je in het tussenseizoen minder last zal hebben van pendelen, plus dat je in de winter voldoende vermogen zal hebben.
Ook kan het, mits niet beide onder eenzelfde multisplit, voordelen hebben bij defrosts, niet op hetzelfde moment waardoor je mogelijk minder overlast daarvan ervaart.
We hebben hier een 3,5kW binnenunit (onder een mhi scm60 multisplit) in een kleine woonkamer hangen. Ruim 20m2. Wel hebben we vrijwel altijd de deur open naar de rest van de woonlaag maar dat effect is nooit 100%.
En hier gaat dat erg goed. Onze kamer is vrij vlot dicht bij de ingestelde temperatuur, hard blazen en bijbehorend geluid is doorgaans binnen een half uur voorbij, als het al zo lang duurt, en dan moest er al zeker een graad of 3 overbrugd worden.
Door de betrekkelijk kleine ruimte die verwarmd (of gekoeld) moet worden is de temperatuur hier ook gelijkmatig en stabiel, zonder ingewikkelde zaken als externe thermometers. Aangenaam qua comfort.
@klaaas @Sjamo 2 units tegen pendelen? Als je 2 units hebt krijg je juist nog meer pendel gedrag. Immers hebben beide een minimaal vermogen en dat verdubbel je dan terwijl het warmteverlies van de kamer gelijk blijft. Je verlengt dan zelfs het "pendelseizoen". Sowieso voel je bij een beetje normaal geisoleerd huis helemaal niets van dat pendelen. 2 units op 45 m2 is in mijn ogen kapitaalvernietiging. Maar het zijn mijn centen niet.
Met 2 kleinere units kan je er voor kiezen er maar 1 aan te zetten? Waardoor je voordeel hebt van lager minimaal opgenomen vermogen in het geval je voor minimaal 1 singlesplit kiest in de kamer?MotorBeast schreef op donderdag 4 december 2025 @ 11:05:
@klaaas @Sjamo 2 units tegen pendelen? Als je 2 units hebt krijg je juist nog meer pendel gedrag. Immers hebben beide een minimaal vermogen en dat verdubbel je dan terwijl het warmteverlies van de kamer gelijk blijft. Je verlengt dan zelfs het "pendelseizoen". Sowieso voel je bij een beetje normaal geisoleerd huis helemaal niets van dat pendelen. 2 units op 45 m2 is in mijn ogen kapitaalvernietiging. Maar het zijn mijn centen niet.
Ik heb helemaal geen verstand van pendelen, dus ik laat me wat dat betreft graag voorlichten.
Dat je met 1 unit op een centrale plek de hele kamer warm krijgt geloof ik wel. Probleem is dat die centrale plek dan ongeveer de positie in de woonkamer is maar dan iets meer richting eetkamer. Nadeel daarvan is enerzijds dat ie voor mijn gevoel de meeste lucht direct het trapgat in blaast en anderzijds dat ie dan op een wel heel zichtbare plek hangt. 1 unit op de positie in de eetkamer zou wel fijn zijn, maar dan moet ie voor mijn gevoel heel erg om de hoek verwarmen. En die plek om de hoek is waar we het meeste zitten als de verwarming aanstaat.
Ik begrijp best dat je altijd geluid en luchtstromen houdt, maar dat is niet te vergelijken met de huidige luchtverwarming. Als die opstart heb je het idee dat je huis opstijgt. Dat komt deels ook doordat ie net niet voldoende capaciteit lijkt te hebben. En dat speelt dan weer mee in de angst t.a.v. geluid en luchtstromen en de keuze voor 2 units.
Dat je met 1 unit op een centrale plek de hele kamer warm krijgt geloof ik wel. Probleem is dat die centrale plek dan ongeveer de positie in de woonkamer is maar dan iets meer richting eetkamer. Nadeel daarvan is enerzijds dat ie voor mijn gevoel de meeste lucht direct het trapgat in blaast en anderzijds dat ie dan op een wel heel zichtbare plek hangt. 1 unit op de positie in de eetkamer zou wel fijn zijn, maar dan moet ie voor mijn gevoel heel erg om de hoek verwarmen. En die plek om de hoek is waar we het meeste zitten als de verwarming aanstaat.
Ik begrijp best dat je altijd geluid en luchtstromen houdt, maar dat is niet te vergelijken met de huidige luchtverwarming. Als die opstart heb je het idee dat je huis opstijgt. Dat komt deels ook doordat ie net niet voldoende capaciteit lijkt te hebben. En dat speelt dan weer mee in de angst t.a.v. geluid en luchtstromen en de keuze voor 2 units.
Hij wil.
Als je goed dimensioneert is dat pendelen minimaal.En je voelt er helemaal niets van en met minimaal 100.000 start/stops die een unit aan kan ook voor de unit geen enkel probleem. Sterker nog zelfs met 1 unit een 2,5 zal je waarschijnlijk pendelen niet voorkomen. Waarom iedereen altijd zo panisch is over pendelen is mij een raadsel. @klaaas Zoekfunctie bovenin: pendelen. En je wil 1 ding niet, in de luchtstroom zitten. Hou daar ook rekening mee.Sjamo schreef op donderdag 4 december 2025 @ 11:13:
[...]
Met 2 kleinere units kan je er voor kiezen er maar 1 aan te zetten? Waardoor je voordeel hebt van lager minimaal opgenomen vermogen in het geval je voor minimaal 1 singlesplit kiest in de kamer?
[ Voor 8% gewijzigd door MotorBeast op 04-12-2025 11:48 ]
Bij een multi split geldt dat omdat de afgifte groter wordt terwijl er maar 1 buitenunit is. Bij 2 singlesplits geldt het argument niet omdat je te maken hebt met 2 buitenunits.MotorBeast schreef op donderdag 4 december 2025 @ 11:05:
1 multi kan lager dan 2 × split
1 split kan lager dan 1 multi
Panisch over pendelen vind ik ietwat overdreven.MotorBeast schreef op donderdag 4 december 2025 @ 11:43:
[...]
Als je goed dimensioneert is dat pendelen minimaal.En je voelt er helemaal niets van en met minimaal 100.000 start/stops die een unit aan kan ook voor de unit geen enkel probleem. Sterker nog zelfs met 1 unit een 2,5 zal je waarschijnlijk pendelen niet voorkomen. Waarom iedereen altijd zo panisch is over pendelen is mij een raadsel. @klaaas Zoekfunctie bovenin: pendelen. En je wil 1 ding niet, in de luchtstroom zitten. Hou daar ook rekening mee.
Wanneer je 1 grotere unit in een ruimte zet, zal die unit eerder gaan pendelen (koelen/verwarmen tot ruimte om unit op temperatuur, afslaan tot temperatuur verspreid is, weer opstarten etc), dan wanneer je 2 kleine units in diezelfde ruimte hebt.
Je kan dat met 1 grotere unit gaan omzeilen door de unit geforceerd harder te laten blazen via instellingen, of dmv het aansluiten een externe temperatuursensor.
De persoon op wie ik reageerde gaf aan niet blij te zijn met veel geluid, en hard blazen van een airco unit geeft veel geluid. En hard blazen zal de unit (geforceerd) moeten doen om de warmte die om de unit heen hangt door de kamer (ruimtes) heen te verspreiden.
2 units geeft een betere spreiding van temperatuur door een grotere kamer op een meer comfortabele manier.
Bovendien heeft een unit met meer vermogen vaak een hoger minimaal opgenomen vermogen waardoor er eerder gependeld wordt en de rest van de ruimte niet of minder goed op temperatuur blijft. Maar ook heb je hoger verbruik bij betrekkelijk laag rendement.
2 units geeft meer comfort, wellicht een hogere aanschafprijs maar waarschijnlijk een lager verbruik.
@Sjamo 49m2 doet 1 unit met 2 vingers in zijn neus. Ik zou een slecht verdienmodel hebben als ik installateur zou zijn.
En weer dat pendelen. Als je huis normaal geisoleerd is voel je geen bal van dat pendelen. Hij pendelt juist omdat het warm is binnen in relatie tot warmteverlies en minimaal vermogen. Pendelen is juist top vind ik. Uit is geen verbruik. Wanneer is pendelen een probleem? Bij koude buiten. Dan heb je een probleem maar heb je gewoon een te zware unit gekocht.
[ Voor 64% gewijzigd door MotorBeast op 04-12-2025 12:15 ]
2 vingers in de neus, ik geloof je. Ik zeg nergens van niet.MotorBeast schreef op donderdag 4 december 2025 @ 12:08:
@Sjamo 49m2 doet 1 unit met 2 vingers in zijn neus. Ik zou een slecht verdienmodel hebben als ik installateur zou zijn.
Maar ik heb het over comfort. Want het zijn bijna altijd de mensen met 1 unit in een grotere (dan onze 20+m2) woonkamer die op zoek moeten naar manieren om de temperatuur beter te laten verdelen, die klagen dat Airco waardeloos is omdat het teveel voelbare en hoorbare luchtverplaatsing geeft etc. Die gaan stoeien met externe temperatuursensors.
Voor iemand die die gevoeligheid van tevoren al aangeeft lijkt voorzichtigheid hierin op z'n plek.
En verder ben ik hierover uit gepraat voor nu.
Dit geeft van mij uit geen bruikbare informatie meer voor de persoon over wiens vraag het oorspronkelijk ging.
@Sjamo Zie onderaan: We respecteren elkaars keuzes over energiegebruik en verschillen in comfort. Comfort? Tja. Mijn mening is bekend. Hij staat hier nu uit en een verademing met L/W. 2 units had het niet anders gemaakt.
[ Voor 24% gewijzigd door MotorBeast op 04-12-2025 12:51 ]
Misschien had je een tweede unit moeten proberen, of een fysiek wat grotere unit zoals MHI-ZSXMotorBeast schreef op donderdag 4 december 2025 @ 12:49:
@Sjamo Zie onderaan: We respecteren elkaars keuzes over energiegebruik en verschillen in comfort. Comfort? Tja. Mijn mening is bekend. Hij staat hier nu uit en een verademing met L/W. 2 units had het niet anders gemaakt.
Maar goed, ieder zijn keuze en ik denk dat @klaaas beter af is met 2 binnenunits dan met 1. Juist omdat het beperken van luchtstroom/geluid hier belangrijk is.
Dan is L/L WP niks voor jullie, de Brink is stiller dan een L/L binnenunit.klaaas schreef op donderdag 4 december 2025 @ 08:34:
Ja meerdere vloerunit's plaatsen maakt de zaak stiller maar ook weer duurder.
Hou rekening bij meer binnenunit's kom je al snel op de prijs van een L/W WP incl afgifte.
Er zijn meerdere buren overgestapt op airco. Ze zijn het er unaniem over eens dat airco stiller is. Dat was ook mijn beleving bij een bezoekje.mr_evil08 schreef op donderdag 4 december 2025 @ 14:20:
[...]
Dan is L/L WP niks voor jullie, de Brink is stiller dan een L/L binnenunit.
Ja meerdere vloerunit's plaatsen maakt de zaak stiller maar ook weer duurder.
Hou rekening bij meer binnenunit's kom je al snel op de prijs van een L/W WP incl afgifte.
Voor wat betreft L/W WP heb je voor het WP deel wellicht gelijk, maar het probleem is dat ik geen bestaand afgiftestysteem heb. Buizen en radiatioren zijn een no-go en vloerverwarming is erg ingrijpend plus dat, als ik een gelijkwaardige vloerafwerking als de huidige wil, de prijs van het geheel met gemak over de kop gaat vergeleken met airco.
Hij wil.
Heteluchtverwarming kan uit balans raken door verkeerde instellingen of ondeskundige onderhoud, wat vaak voorkomt. Het systeem is doorgaans stiller dan een airco, omdat het meerdere afgiftepunten heeft, terwijl een airco meestal hoog aan het plafond hangt en daardoor minder ideaal voor verwarmen.klaaas schreef op donderdag 4 december 2025 @ 14:36:
[...]
Er zijn meerdere buren overgestapt op airco. Ze zijn het er unaniem over eens dat airco stiller is. Dat was ook mijn beleving bij een bezoekje.
Voor wat betreft L/W WP heb je voor het WP deel wellicht gelijk, maar het probleem is dat ik geen bestaand afgiftestysteem heb. Buizen en radiatioren zijn een no-go en vloerverwarming is erg ingrijpend plus dat, als ik een gelijkwaardige vloerafwerking als de huidige wil, de prijs van het geheel met gemak over de kop gaat vergeleken met airco.
Een alternatief is een kanaal- of cassette-airco die gebruikmaakt van de bestaande infrastructuur.
Zelf heb ik mijn oude heteluchtverwarming vervangen door vloerverwarming beneden en Jaga's. Boven gebruik ik een wandairco, maar die geeft in verwarmingsmodus tocht en een koude vloer(de Jaga's hebben dat probleem niet).
Omdat ik meerdere kamers wilde verwarmen, bleek een lucht-waterwarmtepomp uiteindelijk goedkoper, zeker omdat ik zelf CV-leidingen kon aanleggen.
[ Voor 64% gewijzigd door mr_evil08 op 04-12-2025 15:04 ]
Wij hebben bij de koop van ons huis (ruim 20 jaar geleden) de Brink ketel laten vervangen en de boel netjes in laten regelen door een installateur. Het is echter altijd een lawaaiig systeem geweest waarbij grote hoeveelheden lucht van de zolder naar de kruipruimte en weer terug door het huis verplaatst worden. ('s Ochtends heeft dat als bijkomend nadeel dat je veel geluid op de slaapkamer hebt. Dat ben je iig kwijt met airco.) Veel buren vervingen rond die tijd hun direct gestookte ketel door een indirecte. Deels in de hoop van het lawaai af te komen, maar dat is nergens gelukt. Wellicht dat het in een beter geïsoleerd en luchtdichter huis beter is, maar de ervaringen in de buurt zijn eigenlijk wel unaniem. Dit is voor mij ook reden dat ik een optie waarbij je de huidige kanalen gebruikt niet overweeg. Los van het feit dat daar geen kant- en klare oplossingen voor zijn.mr_evil08 schreef op donderdag 4 december 2025 @ 14:48:
[...]
Ja het kan altijd voorkomen dat de heteluchtverwarming uit balans is omdat bewoners(of installeur zonder voldoende kennis) het om zeep heeft geholpen, gebeurt vaak.
Feit is dat heteluchtverwarming meer afgiftepunten in huis heeft en doorgaans altijd stiller is dan een airco die het met één moet doen die ook nog eens onhandig hoog aan het plafond hangt.
Er is ook een optie 3 door voor een kanaal/casette airco te kiezen met wat aanpassingen de bestaande infra van de heteluchtverwarming hergebruiken.
En ik ben helemaal geen Brink-hater hè. Het systeem warmt lekker snel op en ik verstook jaarlijks zo'n 900m3 gas voor de verwarming. In een hoekhuis uit 1980 met 4 personen is dat helemaal niet gek.
Hij wil.
Inmiddels een aircoboer aan de telefoon gehad. Had duidelijk gemaakt dat ik voor een Daikin multisplit wil gaan en dan 1 perfera 2.0kW in de slaapkamer en 1 perfera 3.5kW in de woonkamer. Buitenunit: 5.0kW.
Meneer gaf als advies om in de woonkamer een perfera 5.0kW binnenunit te hangen. Ik zei dat is volgens mij best overkill want huisje is goed geïsoleerd volgens het laatste bouwbesluit en er komt een WTW in. Meneer bleef toch bij zijn standpunt want ik zou het als hoofdverwarming gebruiken en je hebt liever altijd meer capaciteit vooral als het wat kouder is.
Nu toch twijfel van mijn kant. Misschien toch maar die 5kW binnenunit plaatsen? Dan kan ie wellicht "rustiger" draaien vanwege die overcapaciteit?
Rood = binnenunit
Blauw = buitenunit
Meneer gaf als advies om in de woonkamer een perfera 5.0kW binnenunit te hangen. Ik zei dat is volgens mij best overkill want huisje is goed geïsoleerd volgens het laatste bouwbesluit en er komt een WTW in. Meneer bleef toch bij zijn standpunt want ik zou het als hoofdverwarming gebruiken en je hebt liever altijd meer capaciteit vooral als het wat kouder is.
Nu toch twijfel van mijn kant. Misschien toch maar die 5kW binnenunit plaatsen? Dan kan ie wellicht "rustiger" draaien vanwege die overcapaciteit?
Rood = binnenunit
Blauw = buitenunit
@masterrobo Warmteverliesberekening maken, zie TS. En een 5 maakt meer geluid binnen dan een 4,2, zie specs. Schat in dat een 3 al voldoende is. Maar nogmaals....berekenen. Geen natte vingerwerk doen.
[ Voor 29% gewijzigd door MotorBeast op 04-12-2025 18:41 ]
Dan is de inregeling niet goed gegaan, in Nederland zijn maar weinig mensen die dit werkelijk goed kunnen installeren.klaaas schreef op donderdag 4 december 2025 @ 15:24:
[...]
Wij hebben bij de koop van ons huis (ruim 20 jaar geleden) de Brink ketel laten vervangen en de boel netjes in laten regelen door een installateur. Het is echter altijd een lawaaiig systeem geweest waarbij grote hoeveelheden lucht van de zolder naar de kruipruimte en weer terug door het huis verplaatst worden. ('s Ochtends heeft dat als bijkomend nadeel dat je veel geluid op de slaapkamer hebt. Dat ben je iig kwijt met airco.) Veel buren vervingen rond die tijd hun direct gestookte ketel door een indirecte. Deels in de hoop van het lawaai af te komen, maar dat is nergens gelukt. Wellicht dat het in een beter geïsoleerd en luchtdichter huis beter is, maar de ervaringen in de buurt zijn eigenlijk wel unaniem. Dit is voor mij ook reden dat ik een optie waarbij je de huidige kanalen gebruikt niet overweeg. Los van het feit dat daar geen kant- en klare oplossingen voor zijn.
En ik ben helemaal geen Brink-hater hè. Het systeem warmt lekker snel op en ik verstook jaarlijks zo'n 900m3 gas voor de verwarming. In een hoekhuis uit 1980 met 4 personen is dat helemaal niet gek.
bij ons zat de slaapkamer ernaast en herken het niet, de kast was wel stil.
Al met al een ander systeem is geen probleem, vanuit financieel oogpunt begrijp ik een L/L wp wel.
Bedenk wel als de kinderen ouder worden daar wellicht ook een binnenunit moet komen waardoor het financieel plaatje anders gaat worden.
[ Voor 21% gewijzigd door mr_evil08 op 04-12-2025 19:00 ]
@mr_evil08 : we zitten in een iets andere fase. De jongste is 20 en de andere thuiswoner gaan we dit weekend verhuizen naar een studio. Ik ga met verwarming voor hun kamers geen rekening meer houden
Hij wil.
Ik las dit huzarenstukje op LinkedIn over verwarmen met airco’s
Ter lering en vermaak.
Ter lering en vermaak.
Waar is de Telgraaf mee bezig?
De Telegraaf; Airco's zijn populair als winterverwarming en besparen op gasverbruik, met tot 150 euro per jaar lagere kosten.
Bij een gratis airco en geen onderhoud?
Elektrische kacheltjes en of een Airco om mee te verwarmen? Werkt men bewust een netcongestie in de hand? Dergelijke apparaten vragen al snel tussen de 2500 en 5000 kWh per uur.
Bij het verwarmen met een airco van b.v. je woonkamer, keuken en badkamer komt je verbruik neer op ongeveer 400,00 euro per maand. Ga je dan ook tijdens de zomer koelen (Verleidelijk) dan kan dit bedrag wel verdubbelen.
Verwarmen met een airco kan een slecht idee zijn als je een lage buitentemperatuur verwacht, omdat de efficiëntie dan afneemt. Andere nadelen zijn de droge lucht die het kan veroorzaken en het geluid van de binnen- en buitenunit.
Het voelt door koudeval minder comfortabel dan stralingswarmte en is vaak niet geschikt als hoofdverwarming voor een heel huis.
Nadelen van verwarmen met een airco;
Afgenomen efficiëntie bij koude buitentemperaturen: Bij temperaturen onder het vriespunt, of zelfs al onder de 7℃, neemt de efficiëntie van de airco af en moet de buitenunit ontdooien, waardoor hij tijdelijk geen warmte levert.
Droge lucht: Een airco onttrekt vocht aan de lucht, wat kan leiden tot een droge huid en geïrriteerde luchtwegen. Ook verplaatst de lucht ziektekiemen.
Geluids- en comfortproblemen: De binnen- en buitenunits produceren geluid, wat storend kan zijn. De warme luchtstroom kan ook als tocht aanvoelen in plaats van comfortabele stralingswarmte.
Beperkte verwarming: Een airco verwarmt slechts één ruimte, dus voor het hele huis zijn meerdere units nodig, wat de kosten en het energieverbruik verhoogt.
Geen warm tapwater: Een airco verwarmt geen water voor een warme douche; daarvoor blijft een aparte gasaansluiting of ander systeem nodig.
Hogere kosten: De aanschafkosten voor meerdere units kunnen hoog zijn, en er is geen subsidie beschikbaar voor airco's.
En de haters en onwetende nemen dit voor zoete koek aan.Technician- schreef op donderdag 4 december 2025 @ 19:17:
Let op dames en heren.
Uw airco verbruikt dus wel 5000 kWh per uur!!
Enphase IQ8+ PV @ 8,1kWp (Oost/West °51) \-/ Segway E125s \-/ DIY 7.5kWh Thuisbatterij \-/ My piBattery Project @ GitHub
Vandaar dat Moerdijk weg moet voor de energietransitie op stroom.Technician- schreef op donderdag 4 december 2025 @ 19:17:
Let op dames en heren.
Scheelt, dan hoef ik ook geen gloeilampen in huis te nemen. Dat 2.5 kwadraads draad begint vanzelf te gloeien.Technician- schreef op donderdag 4 december 2025 @ 19:17:
Let op dames en heren.
Droge lucht: Een airco onttrekt vocht aan de lucht, wat kan leiden tot een droge huid en geïrriteerde luchtwegen. Ook verplaatst de lucht ziektekiemen.
Artikel van Milieu Centraal zeker.
[ Voor 27% gewijzigd door LED-Maniak op 04-12-2025 20:42 ]
Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.
Nee, van een verkoper van infraroodverwarming.LED-Maniak schreef op donderdag 4 december 2025 @ 20:39:
[...]
[...]
![]()
Wat een clowns.
Artikel van Milieu Centraal zeker.
Catch a smile out there!
Dan zit je waarschijnlijk ook aan een 6,8kw buitenunit, die is bij lagere temp significant minder efficiënt dacht ik dan een 5.0 met bijvoorbeeld 3.5 en 2.5 binnenunits.masterrobo schreef op donderdag 4 december 2025 @ 18:01:
Inmiddels een aircoboer aan de telefoon gehad. Had duidelijk gemaakt dat ik voor een Daikin multisplit wil gaan en dan 1 perfera 2.0kW in de slaapkamer en 1 perfera 3.5kW in de woonkamer. Buitenunit: 5.0kW.
Rood = binnenunit
Blauw = buitenunit
[Afbeelding]
En verder wat ik eerder postte: ik denk dat die 3.5 al genoeg is voor alles. Neem die eerst en kan je later altijd nog een tweede single split nemen voor je slaapkamer. Heb je ook weer minder leiding, wat al gauw 200,- scheelt. En 2x single is net zo duur.
Maar goed een warmteverlies berekening kan geen kwaad en dan afweging maken: wil ik met -10 ook safe zitten of zorg ik dan voor iets aanvullends.
Dit jaar nog niet gedaanMotorBeast schreef op zondag 23 november 2025 @ 12:34:
[...]
@koevlaas2 Doet dit. Ik zelf heb er geen ervaring mee maar ga het ook niet doen. Ben juist als een kind zo blij dat ik van die luchtstromen en geluid van L/L af ben. Lijkt me voor de regeling wel lastig of moet volledig alleen op WAR gaan draaien (en je stooklijn klopt dan volgens mij ook niet meer) en de thermostaat van je L/W niet meer in laten grijpen. Schat in dat het dan wel snel heel warm wordt in je woonkamer. En L/L strak regelen zal ook niet makkelijk zijn. Dat is al vrij wispelturig zonder L/W.
13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).
Een 5kW daikin is een enorm pooier apparaat van 1m breed, een 3,5 of 4,2 is maar 80cm en hoe meer vermogen hoe meer luchtverplaatsing en geluid binnen.masterrobo schreef op donderdag 4 december 2025 @ 18:01:
Rood = binnenunit
Blauw = buitenunit
[Afbeelding]
Het gaat voornamelijk om je buitenunit. Sluit je een 3,5kW en een 2.5 kW op een 5kW multisplit aan en je laat alleen de 3,5 draaien dan heb je bij koud weer tot ver onder 0c nog wel 3,5kW beschikbaar.
13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).
nu ben ik net verhuist en had hiervoor een huis met Brink luchtverwarming (26 jaar oude installatie)klaaas schreef op donderdag 4 december 2025 @ 11:27:
en herken het luchtstroom en lawaai verhaal totaal niet
Vond het helemaal geweldig
Die discussie is hierboven ook al gevoerd en voegt verder niet echt wat toe. Blijkbaar verschillen de ervaringen. Ik denk dat de kern van mijn vraag is of je inderdaad met 2 units minder kans hebt op geluidsoverlast en luchtstromen. Daarbij of dat dan wellicht andere nadelen heeft.Ragnar9999 schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 08:25:
[...]
nu ben ik net verhuist en had hiervoor een huis met Brink luchtverwarming (26 jaar oude installatie)
en herken het luchtstroom en lawaai verhaal totaal niet
Vond het helemaal geweldig
Dat 1 unit het qua capaciteit wel aan kan staat niet ter discussie. De vraag is wat het verschil in comfort is en of je met 1 unit de hele ruimte gelijkmatig verwarmd krijgt.
Hij wil.
Dat was denk ik wat ik probeerde te zeggen.klaaas schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 08:47:
[...]
Die discussie is hierboven ook al gevoerd en voegt verder niet echt wat toe. Blijkbaar verschillen de ervaringen. Ik denk dat de kern van mijn vraag is of je inderdaad met 2 units minder kans hebt op geluidsoverlast en luchtstromen. Daarbij of dat dan wellicht andere nadelen heeft.
Dat 1 unit het qua capaciteit wel aan kan staat niet ter discussie. De vraag is wat het verschil in comfort is en of je met 1 unit de hele ruimte gelijkmatig verwarmd krijgt.
Wij hebben hier een woonkamer die ongeveer zo groot is als de ruimtes die jouw binnenunits dan elk zouden verwarmen, en hier werkt het met onze installatie (multisplit met 3,5kW wandunit in woonkamer) in elk geval vlekkeloos.
:strip_exif()/f/image/cLlLK34tDdLHPYXPxC5bj83R.jpg?f=fotoalbum_large)
Op dit moment verwarmen we nog ad hoc. Toen ik vanochtend de unit in de kamer aanzette moest deze een verschil in temperatuur van 1,5e graad overbruggen. Dat gebeurde met ongeveer een kwartier wat harder blazen. Daarna nauwelijks hoorbaar. Dat was bij 2 graden buitentemperatuur.
Daarna de unit op de overloop bijgeschakeld en die blijft goed hoorbaar omdat die geforceerd op hoge fanstand staat (verwarmd in totaal grotere ruimte). Maar dat horen we in de woonkamer niet dus geen probleem.
Alleen wanneer het kouder wordt, -3 en kouder ongeveer, heeft de installatie hier meer power nodig om het huis op temperatuur te houden en gebruikt daarmee ook een iets hogere fanstand. Dan is de luchtstroom hoorbaar, maar licht.
Ik heb trouwens gemist of je van plan bent ook boven airco te gaan gebruiken, en of je denkt aan single splits of een multisplit of een combinatie?
En heb je al een merk in gedachten? Merk en vermogen hebben ook invloed op eventueel geluid. Een 5kW maakt dacht ik bijna altijd meer lawaai, ook op lagere fanstand dan bijvoorbeeld een 2,5kW of 3,5kW. Of er verschil is in geluid van vloer- of wandunit weet ik niet eigenlijk.
@Sjamo : Ik heb 1 partij over de vloer gehad. Zij leveren Daikin en we hebben nu een aanbieding liggen voor een multisplit buitenunit met 1x2,5kW (vloer) en 1x3,5kW (wand) voor de woonkamer en dan 1x2,5kW voor de slaapkamer. Die laatste zal met name gebruikt worden om in de zomer te koelen. Verwarmen doen we boven eigenlijk niet (maar dat komt ook door de luchtverwarming).
Dat er bij echt lage temperaturen wat meer geluid geproduceerd wordt is inherent aan het systeem. Dat neem ik wel voor lief. Desnoods steken we de houtkachel erbij aan
Dat er bij echt lage temperaturen wat meer geluid geproduceerd wordt is inherent aan het systeem. Dat neem ik wel voor lief. Desnoods steken we de houtkachel erbij aan
Hij wil.
Voor wat het waard is, ik heb zelf geen ervaring met Daikin. Wij hebben zelf bewust de keuze voor mhi gemaakt destijd (20/21), ivm oa lager minimaal opgenomen vermogen + voor ons handige optie om verwarmen of koelen op 1 unit en fanstand op andere unit te kunnen combineren voor een lager verbruik dan bij 1 binnenunit, dus voor ons efficienter.klaaas schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 09:52:
@Sjamo : Ik heb 1 partij over de vloer gehad. Zij leveren Daikin en we hebben nu een aanbieding liggen voor een multisplit buitenunit met 1x2,5kW (vloer) en 1x3,5kW (wand) voor de woonkamer en dan 1x2,5kW voor de slaapkamer. Die laatste zal met name gebruikt worden om in de zomer te koelen. Verwarmen doen we boven eigenlijk niet (maar dat komt ook door de luchtverwarming).
Ik begrijp dat je alle 3 de binnenunits onder 1 buitenunit wil laten vallen. Klopt dat? Zo ja, voor zover ik heb gelezen hebben Daikin multisplits, vooral van een bepaald vermogen, een wat hoger minimaal opgenomen vermogen. Daikin heeft de optie van begrenzen maar dat ligt buiten mijn terrein uiteraard. Maar ik heb geregeld gelezen van mensen met een grotere (ik dacht 6.8kW en hoger?) Daikin multisplit die klachten hadden over een hoog verbruik.
Los daarvan zou ik overwegen een binnenunit te plaatsen in een meer centraal gedeelte van het huis (overloop/trapgat?). Wij hebben dat en ik merk dat dat hier erg veel doet voor comfort. Het houdt hier de hele bovenverdieping en zolder niet heel warm, maar wel goed te doen. Dat maakt oa de trap en van en naar de douche lopen wel veel prettiger
Daarnaast zou het voordelen kunnen hebben wanneer je in de woonkamer een unit op de multisplit hebt + een losse singlesplit. Een singlesplit heeft doorgaans een aanzienlijk lager minimaal opgenomen vermogen (minimaal verbruik) waardoor je grote delen van het jaar op een lager verbruik zou kunnen komen.
Zou ik groter wonen dan ik nu doe zou ik het zeker zo doen.
Misschien zijn er mensen die je wat info kunnen geven over het verbruik van Daikin multisplits, en dan met name mbt minimaal opgenomen vermogen, verbruik, beperken van vermogen, en hoe zich dat verhoudt tot single splits.
Het kan veel invloed hebben op hoe blij je straks bent met je installatie.
[ Voor 4% gewijzigd door Sjamo op 05-12-2025 10:27 ]
Mijn ervaring met woonkamer en keuken totaal 55 m2 is dat met 2 single units veel comfortabel is en ook goed te regelen als je in de woonkamer de unit op stil zet of beide op stil. (Ook 1 jaar geprobeerd met. 1 unit)klaaas schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 08:47:
[...]
Die discussie is hierboven ook al gevoerd en voegt verder niet echt wat toe. Blijkbaar verschillen de ervaringen. Ik denk dat de kern van mijn vraag is of je inderdaad met 2 units minder kans hebt op geluidsoverlast en luchtstromen. Daarbij of dat dan wellicht andere nadelen heeft.
Eens. Als @klaaas de units in woonkamer en eetkamer altijd aan heeft staan, dan is in de lente+herfst een multi split denk ik beter dan twee singlesplits. Beter 1 buitenunit op halflast dan 2 op laaglast. In de winter zijn twee singlesplits dan waarschijnlijk beter omdat je buiten meer koel oppervlak hebt (verdampers). Het totale thermisch vermogen is hoger. Op papier misschien niet, maar met meer koeloppervlak worden de verdampers minder koud, dus het draait efficiënter, vriest minder snel dicht en ontdooicycli komen niet tegelijkertijd.Sjamo schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 10:24:
[...]
Daarnaast zou het voordelen kunnen hebben wanneer je in de woonkamer een unit op de multisplit hebt + een losse singlesplit. Een singlesplit heeft doorgaans een aanzienlijk lager minimaal opgenomen vermogen (minimaal verbruik) waardoor je grote delen van het jaar op een lager verbruik zou kunnen komen.
Het punt is, wil je 2 binnenunits (tegelijkertijd aan) om de warmte egaler te verdelen of om beter de temperatuur per vertrek te kunnen regelen. Bij het tweede zou ik zeker voor singlesplits kiezen. Maar ook de beschikbare buitenruimte speelt natuurlijk mee.
[ Voor 11% gewijzigd door Martin7182 op 05-12-2025 10:54 ]
Ik dacht aan een multisplit met 1 unit in de woonkamer, en de andere unit in de woonkamer een singlesplit, qua vermogen en plaats de meest gebruikte. Als ik de indruk gaf dat ik aan 2 single splits dacht heb ik het verkeerd geschreven.Martin7182 schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 10:45:
[...]
Eens. Het punt is wel, als @klaaas de units in woonkamer en eetkamer altijd aan heeft staan, dan is in de lente+herfst een multi split denk ik beter dan twee singlesplits. Beter 1 buitenunit op halflast dan 2 op laaglast. In de winter zijn twee singlesplits dan waarschijnlijk beter omdat je buiten meer koel oppervlak hebt (verdampers). Het totale thermisch vermogen is hoger. Op papier misschien niet, maar met meer koeloppervlak worden de verdampers minder koud, dus het draait efficiënter, vriest minder snel dicht en ontdooicycli komen niet tegelijkertijd.
Het punt is, wil je 2 binnenunits (tegelijkertijd aan) om de warmte egaler te verdelen of om beter de temperatuur per vertrek te kunnen regelen. Bij het tweede zou ik zeker voor singlesplits kiezen. Maar ook de beschikbare buitenruimte speelt natuurlijk mee.
Ik dacht inderdaad dat je met een veelgebruikte singlesplit optimaal gebruik maakt van laag verbruik een groot deel van het jaar. De 2e unit (onder multisplit) kan je dan bij schakelen wanneer nodig dacht ik, plus dat dat ook vaak het moment zal zijn dat je de units in de rest van het huis ook gebruikt dus efficiënter gebruik van je vermogen.
Bovendien op deze manier altijd backup, ook in geval van stuk gaan, en defrosts vallen niet samen waardoor overlast minimaal wordt, als het er al is. Bovendien zit je zo mooi ruim met je vermogen dat je waarschijnlijk ook minder defrosts hebt?
Ik zie dit zelf tegenwoordig als de ideale setup wanneer je je hele huis (met grotere woonkamer dan ons) wil verwarmen met airco maar ik ben altijd benieuwd naar andere ideeën daar over.
Qua merk hebben we nog geen keuze gemaakt. Buren hebben Daikin dus ik heb in eerste instantie die installateur uitgenodigd. Andere volgen nog. Ik neem alle input van hier meeSjamo schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 10:24:
[...]
Voor wat het waard is, ik heb zelf geen ervaring met Daikin. Wij hebben zelf bewust de keuze voor mhi gemaakt destijd (20/21), ivm oa lager minimaal opgenomen vermogen + voor ons handige optie om verwarmen of koelen op 1 unit en fanstand op andere unit te kunnen combineren voor een lager verbruik dan bij 1 binnenunit, dus voor ons efficienter.
Ik begrijp dat je alle 3 de binnenunits onder 1 buitenunit wil laten vallen. Klopt dat? Zo ja, voor zover ik heb gelezen hebben Daikin multisplits, vooral van een bepaald vermogen, een wat hoger minimaal opgenomen vermogen. Daikin heeft de optie van begrenzen maar dat ligt buiten mijn terrein uiteraard. Maar ik heb geregeld gelezen van mensen met een grotere (ik dacht 6.8kW en hoger?) Daikin multisplit die klachten hadden over een hoog verbruik.
Los daarvan zou ik overwegen een binnenunit te plaatsen in een meer centraal gedeelte van het huis (overloop/trapgat?). Wij hebben dat en ik merk dat dat hier erg veel doet voor comfort. Het houdt hier de hele bovenverdieping en zolder niet heel warm, maar wel goed te doen. Dat maakt oa de trap en van en naar de douche lopen wel veel prettigerOok overige kamers zijn zo makkelijker op minimaal 15 graden te houden.
Misschien zijn er mensen die je wat info kunnen geven over het verbruik van Daikin multisplits, en dan met name mbt minimaal opgenomen vermogen, verbruik, beperken van vermogen, en hoe zich dat verhoudt tot single splits.
Het kan veel invloed hebben op hoe blij je straks bent met je installatie.
De multisplit met airco op de slaapkamer is niet een heel grote. 5,2kW dacht ik. Dat betekent dat we niet alle drie de units op volle kracht kunnen laten draaien, maar dat vind ik niet zo'n probleem. Zoals gezegd verwarmen we boven eigenlijk niet en als we het doen zou het heel beperkt zijn. Desnoods een stralingspaneeltje of houtkachel erbij. Ik vind het onzin om het hele systeem op mogelijke extreme situaties uit te leggen. Als ik in die omstandigheden de woonkamer maar warm krijg.
Splitunit op de overloop is niet echt een optie. Onder de vloer van de 2e verdieping lopen de kanalen van de luchtverwarming. Ik heb daar maar iets van 2,2m vrije hoogte. En de trap zit aan de verkeerde kant van het huis t.o.v. de buitenunit. De trap van begane grond naar 1e verdieping is ook een open trap (deur bovenaan de trap) dus dat warmt wel op.
Hij wil.
Ik wil 2 binnenunits om de warmte egaler te verdelen. De vertrekken staan in open verbinding met elkaar dus per vertrek regelen wordt hem toch niet.Martin7182 schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 10:45:
[...]
Eens. Als @klaaas de units in woonkamer en eetkamer altijd aan heeft staan, dan is in de lente+herfst een multi split denk ik beter dan twee singlesplits. Beter 1 buitenunit op halflast dan 2 op laaglast. In de winter zijn twee singlesplits dan waarschijnlijk beter omdat je buiten meer koel oppervlak hebt (verdampers). Het totale thermisch vermogen is hoger. Op papier misschien niet, maar met meer koeloppervlak worden de verdampers minder koud, dus het draait efficiënter, vriest minder snel dicht en ontdooicycli komen niet tegelijkertijd.
Als je het hebt over winters waarin 2 singlesplits beter zijn, zijn dat dan NL winters of winters waarin het daadwerkelijk vriest?
Hij wil.
@klaaas Ik blijf erbij dat die 2 units beneden overkill is. Ik verwarmde hier op 65m2 nogmaals makkelijk met 1 unit (ik heb zelfs -8 in de nacht meegemaakt met fanstand op 2), hele bovenverdieping 1 unit en zolder 1 unit. Zowel voor verwarmen als koelen in een nageisoleerde woning uit 78.
Beneden een single van 4,2 (had zelfs lager nog gekund). Boven op een multi met daarop een 2,5 en 2. NB: als je boven niet verwarmt heb je helemaal daar weinig vermogen nodig. Koelen vraagt nauwelijks iets aan vermogen.
En hier Daikin en werkt gewoon probleemloos. Succes met je keuze!
Ik trek hier op dit moment 600W bij 3 graden buiten en wat mist om een heel huis op temperatuur te houden op 21 graden beneden, 19 boven en 22 graden badkamer met een L/W om je een idee te geven wat je nodig hebt aan vermogen. Dat kan met een L/L ook makkelijk.
Beneden een single van 4,2 (had zelfs lager nog gekund). Boven op een multi met daarop een 2,5 en 2. NB: als je boven niet verwarmt heb je helemaal daar weinig vermogen nodig. Koelen vraagt nauwelijks iets aan vermogen.
Ik trek hier op dit moment 600W bij 3 graden buiten en wat mist om een heel huis op temperatuur te houden op 21 graden beneden, 19 boven en 22 graden badkamer met een L/W om je een idee te geven wat je nodig hebt aan vermogen. Dat kan met een L/L ook makkelijk.
[ Voor 20% gewijzigd door MotorBeast op 05-12-2025 11:25 ]
Zoals ik eerder zei, ik geloof direct dat jouw unit je hele kamer/huis etc warm en koel kon houden. Maar degene die de issue opbracht had het vooral over comfort, geluid en luchtstroom. Was jij niet een van de personen die is overgeschakeld naar lucht/water ivm gebrek aan comfort van de airco?MotorBeast schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 11:16:
@klaaas Ik blijf erbij dat die 2 units beneden overkill is. Ik verwarmde hier op 65m2 nogmaals makkelijk met 1 unit (ik heb zelfs -8 in de nacht meegemaakt met fanstand op 2), hele bovenverdieping 1 unit en zolder 1 unit. Zowel voor verwarmen als koelen in een nageisoleerde woning uit 78.
Wat een airco kan en wat van een airco als prettig wordt ervaren kan erg ver uit elkaar liggen.
@MotorBeast Qua vermogen geloof ik ook wel dat je het warm kunt krijgen. Maar de ene ruimte van 50m2 is de andere niet. Nog even de plattegrond:
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/hcRDnmR5lcimlt4MLLilEdJm.jpg?f=user_large)
Als ik op positie 1 een unit hang, dan geloof ik wel dat je uiteindelijk de warmte door de hele ruimte kunt verdelen. En dat ie daar wat harder staat te blazen zou ook nog niet het grootste probleem zijn. Wij zitten 's avonds echter meestal in de buurt van 3 en dat is best een afstand plus om de hoek. En het trapgat waardoor nu ook al best veel warmte verdwijnt ligt er tussenin. Daarbij vind ik warme lucht redelijk 'vluchtige' warmte. Als iemand ergens een deur open doet of langs je heen loopt ervaar je dat in mijn beleving al snel als kou (meer dan bij vloerverwarming b.v.). En verder van de warmtebron af ervaar je dat meer dan dichtbij.
Een unit op positie 2 is wat dat betreft m.i. comfortabeler. Maar dan is de eetkamer m.i. echt een dode hoek. De kans dat de opwarming daar achterblijft (als in 'niet zo goed / snel') lijkt me alleszins aannemelijk. Uiteindelijk zal het er wel warm worden, maar ideaal is anders.
Maar goed, bovenstaande is met boerenverstand geredeneerd. Ik heb geen ervaring met airco en ik waardeer alle input
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/hcRDnmR5lcimlt4MLLilEdJm.jpg?f=user_large)
Als ik op positie 1 een unit hang, dan geloof ik wel dat je uiteindelijk de warmte door de hele ruimte kunt verdelen. En dat ie daar wat harder staat te blazen zou ook nog niet het grootste probleem zijn. Wij zitten 's avonds echter meestal in de buurt van 3 en dat is best een afstand plus om de hoek. En het trapgat waardoor nu ook al best veel warmte verdwijnt ligt er tussenin. Daarbij vind ik warme lucht redelijk 'vluchtige' warmte. Als iemand ergens een deur open doet of langs je heen loopt ervaar je dat in mijn beleving al snel als kou (meer dan bij vloerverwarming b.v.). En verder van de warmtebron af ervaar je dat meer dan dichtbij.
Een unit op positie 2 is wat dat betreft m.i. comfortabeler. Maar dan is de eetkamer m.i. echt een dode hoek. De kans dat de opwarming daar achterblijft (als in 'niet zo goed / snel') lijkt me alleszins aannemelijk. Uiteindelijk zal het er wel warm worden, maar ideaal is anders.
Maar goed, bovenstaande is met boerenverstand geredeneerd. Ik heb geen ervaring met airco en ik waardeer alle input
Hij wil.
@klaaas De adviezen die je hier krijgt zijn van al de gebruikers zogenaamde adhoc stokers. Oftewel hard moeten stoken als temperatuur zeg 2 of 3 graden of meer onder je setpoint ligt en je naar 21 graden wil in de woonkamer. Met alle respect voor @Sjamo maar die heeft een hele kleine woonkamer (ik stook mijn slaapkamer ook binnen 1/2 uur of zo van 19 naar 21 als ik dat zou willen).
Indien je zo min mogelijk geluid wil en een zo mooi mogelijk egaal verdeelde warmte wenst (wat ik ook wilde met L/L) dan werk je of met een minimale nachtverlaging (max 1 graad) bij echte koude buiten of je stookt 24/7 op een constante temperatuur (dat laatste deed ik). Als je dat doet is het comfort (vind ik) het hoogst. Daarmee spaar je weer een unit beneden uit en daar kan je weer heel veel stroom voor kopen.
Het zijn afwegingen die je zelf moet maken.
Indien je zo min mogelijk geluid wil en een zo mooi mogelijk egaal verdeelde warmte wenst (wat ik ook wilde met L/L) dan werk je of met een minimale nachtverlaging (max 1 graad) bij echte koude buiten of je stookt 24/7 op een constante temperatuur (dat laatste deed ik). Als je dat doet is het comfort (vind ik) het hoogst. Daarmee spaar je weer een unit beneden uit en daar kan je weer heel veel stroom voor kopen.
Het zijn afwegingen die je zelf moet maken.
Airco kan nooit tippen aan L/W (vind ik). Er zijn niet voor niets veel langjarige gebruikers die uiteindelijk naar L/W zijn gegaan. (zelfs de topicstarter @Glashelder ). Met 2 units beneden had ik het nog niet fijn gevonden. Ik help op dit moment iemand met een slecht ingeregelde L/W en we hebben de L/L erbij aangezet tijdelijk als ondersteuning en zij heeft gelijk dezelfde ergenis als ik. Altijd dat geruis aan je hoofd. Maar ieder zijn ding.Sjamo schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 11:50:
[...]
Zoals ik eerder zei, ik geloof direct dat jouw unit je hele kamer/huis etc warm en koel kon houden. Maar degene die de issue opbracht had het vooral over comfort, geluid en luchtstroom. Was jij niet een van de personen die is overgeschakeld naar lucht/water ivm gebrek aan comfort van de airco?
Wat een airco kan en wat van een airco als prettig wordt ervaren kan erg ver uit elkaar liggen.
We respecteren elkaars keuzes over energiegebruik en verschillen in comfort.
[ Voor 5% gewijzigd door MotorBeast op 05-12-2025 12:16 ]
Er zijn toch een hele hoop mensen hier in dit topic tevreden met l/l en ook zonder geruis.MotorBeast schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 12:13:
[...]
Airco kan nooit tippen aan L/W (vind ik). Er zijn niet voor niets veel langjarige gebruikers die uiteindelijk naar L/W zijn gegaan. (zelfs de topicstarter @Glashelder ). Met 2 units beneden had ik het nog niet fijn gevonden. Ik help op dit moment iemand met een slecht ingeregelde L/W en we hebben de L/L erbij aangezet tijdelijk als ondersteuning en zij heeft gelijk dezelfde ergenis als ik. Altijd dat geruis aan je hoofd. Maar ieder zijn ding.
Weer een typisch gevalletje van dat de oorzaak bij de gebruiker ligt.
u can fool all people some time and fool some people alltime
En toch heeft hierboven al iemand gereageerd die aangaf een hoger/beter comfort te ervaren na van 1 binnenunit naar 2 te zijn gegaan in de woonkamer. Dus blijkbaar kan het invloed hebben.MotorBeast schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 12:13:
[...]
Airco kan nooit tippen aan L/W (vind ik). Er zijn niet voor niets veel langjarige gebruikers die uiteindelijk naar L/W zijn gegaan. Met 2 units beneden had ik het nog niet fijn gevonden. Ik help op dit moment iemand met een slecht ingeregelde L/W en we hebben de L/L erbij aangezet tijdelijk als ondersteuning en zij heeft gelijk dezelfde ergenis als ik. Altijd dat geruis aan je hoofd. Maar ieder zijn ding.
@klaaas , de open trap die je hebt in de woonkamer is zeker een factor die meespeelt in het vermogen dat je nodig hebt. Daar verdwijnt een hoop warmte.
Ik hou deze discussie verder weer voor gezien aangezien het in een kringetje gaat bewegen.
Ik wens je succes en sterkte met de keuzes
Je denkt er goed over na en bent gaan kijken/voelen bij mensen in jouw situatie. Dat is slim. Probeer oa het minimaal opgenomen vermogen in de gaten te houden bij de installatie die je uitzoekt. Je geeft aan een 5,2kW buitenunit van Daikin? Volgens mij waren dat niet de units met erg hoog verbruik maar ik weet te weinig van Daikin om daar veel over te zeggen. Bovendien heeft Daikin ook manieren om het verbruik te regelen bij een multisplit maar daar is genoeg over te vinden in dit topic.
Het is en blijft gewoon enorm variabel en subjectief.digifun schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 12:20:
[...]
Er zijn toch een hele hoop mensen hier in dit topic tevreden met l/l en ook zonder geruis.
Weer een typisch gevalletje van dat de oorzaak bij de gebruiker ligt.
Ik kocht drie jaar geleden een kraakpand van 172m2 uit 1871 - je snapt ook wel dat de CV installatie daar niet echt bruikbaar was om een L/W aan te hangen. Vandaar alles er uitgemikt en de volledige woning van L/L voorzien (ja, echt elke ruimte en verdieping).
De boel is nu, na drie jaar full time verbouwen, volledig geïsoleerd (en dus ook luchtdicht) en nu gaat het echt dikke prima. Nauwelijks herrie, met dank aan @LED-Maniak ook een stuk constanter te regelen.
Is het aan te raden? Alleen als je techniek leuk vindt en het niet erg vindt om early adopter te zijn.
Voor je tanteoommoederbuurvrouw zou ik lekker een hybride CV ketel adviseren
Vraagje vanaf mijn kant m.b.t. de keuze voor een airco opstelling. Installateur raad iets anders aan dan ik voor ogen had en ik zou het top vinden om er nog een extra paar ogen naar te laten kijken.
Ik wil alle radiatoren op de eerste verdieping verwijderen en gaan verwarmen / koelen met airco's. Dat betekend in 4 ruimtes een airco plaatsen. De plek voor de buitenunit wil ik plaatsen op een gezamenlijk plat dak. Gezien het om een 2-onder-1-kap woning betreft is het platdak dat in mijn bezit is van ~20m2. 10m3 voor mijn huis en de overige 10m2 is van de buren. Dan zit de buitenunit meteen op de eerste verdieping dichtbij het leidingwerk, op een goed bereikbare positie voor onderhoud (dus niet op bijvoorbeeld een dakkapel) en kan de luchtstroom / ventilator worden gericht op een stuk grond waar pas na ~30 meter weer huizen staan. Ook zal hij komen te staan op dempers zodat de trillingen niet door de betonplaat heen gaan.
Ik ga hier vandaag met de WPAC rekentool mee rekenen of ik hiermee voldoe aan de wettelijke eisen. Maar laten we voor dit verhaal de aanname maken dat er geen problemen komen uit de berekening.
Ik zoek naar de volgende kenmerken in de installatie (in volgorde van prioriteit):
De installatie monteur heeft nu een advies uitgebracht in combinatie met een Daikin setup met 2 buitenunits van 4kW waarop ieder 2x een 2,5kW binnenunit zit. Het idee hierachter: nu zijn wij nog met ze 2en en op een plek zoals de zolder komen wij aankomende jaren waarschijnlijk niet. Er is een kinderwens en wij werken nu af en toe thuis. Maar het systeem zal inefficiënter draaien met bijvoorbeeld een 6,8kW unit zoals de Daikin 4MXM68A9 gezien deze zijn minimale vermogen dan meer zal zijn dan de vraag van maar 1 binnenunit.
Mijn grootste angst hierin zit hem dat er nog een unit bij wordt geplaatst op het platdak. Ja er is ruimte maar het is extra onderhoud en afhankelijk van de installatie nog meer geluid op het platdak. Ik weet ook niet wat er wordt aangeraden met hoeveel afstand er tussen 2 buitenunits moet zitten voor optimate werking.
Ik wil alle radiatoren op de eerste verdieping verwijderen en gaan verwarmen / koelen met airco's. Dat betekend in 4 ruimtes een airco plaatsen. De plek voor de buitenunit wil ik plaatsen op een gezamenlijk plat dak. Gezien het om een 2-onder-1-kap woning betreft is het platdak dat in mijn bezit is van ~20m2. 10m3 voor mijn huis en de overige 10m2 is van de buren. Dan zit de buitenunit meteen op de eerste verdieping dichtbij het leidingwerk, op een goed bereikbare positie voor onderhoud (dus niet op bijvoorbeeld een dakkapel) en kan de luchtstroom / ventilator worden gericht op een stuk grond waar pas na ~30 meter weer huizen staan. Ook zal hij komen te staan op dempers zodat de trillingen niet door de betonplaat heen gaan.
Ik ga hier vandaag met de WPAC rekentool mee rekenen of ik hiermee voldoe aan de wettelijke eisen. Maar laten we voor dit verhaal de aanname maken dat er geen problemen komen uit de berekening.
Ik zoek naar de volgende kenmerken in de installatie (in volgorde van prioriteit):
- Geluid buitenunit (gezien de unit op een platdak komt dichtbij de erfgrens)
- Geluid binnenunits
- Comfort (niet constant pendelen, energie niet kwijt kunnen en daardoor te veel koelen / verwarmen). Kortom een goed gedimensioneerde setup
- Afmetingen van de unit. Komt op een betonnen dak maar er is wel een raam welke uitkijkt over het platdak.
- Energieverbruik / efficientie
- Prijs
De installatie monteur heeft nu een advies uitgebracht in combinatie met een Daikin setup met 2 buitenunits van 4kW waarop ieder 2x een 2,5kW binnenunit zit. Het idee hierachter: nu zijn wij nog met ze 2en en op een plek zoals de zolder komen wij aankomende jaren waarschijnlijk niet. Er is een kinderwens en wij werken nu af en toe thuis. Maar het systeem zal inefficiënter draaien met bijvoorbeeld een 6,8kW unit zoals de Daikin 4MXM68A9 gezien deze zijn minimale vermogen dan meer zal zijn dan de vraag van maar 1 binnenunit.
Mijn grootste angst hierin zit hem dat er nog een unit bij wordt geplaatst op het platdak. Ja er is ruimte maar het is extra onderhoud en afhankelijk van de installatie nog meer geluid op het platdak. Ik weet ook niet wat er wordt aangeraden met hoeveel afstand er tussen 2 buitenunits moet zitten voor optimate werking.
Mensen zijn gelijk, maar sommige zijn gelijker dan andere | Humans need not apply
Kijk je uit met een buitendeel op een plat dak? Heeft bij mij voor de allergrootste ergernissen gezorgd.... resonantie is niet leuk.Yariva schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 12:30:
Vraagje vanaf mijn kant m.b.t. de keuze voor een airco opstelling. Installateur raad iets anders aan dan ik voor ogen had en ik zou het top vinden om er nog een extra paar ogen naar te laten kijken.
Ik wil alle radiatoren op de eerste verdieping verwijderen en gaan verwarmen / koelen met airco's. Dat betekend in 4 ruimtes een airco plaatsen. De plek voor de buitenunit wil ik plaatsen op een gezamenlijk plat dak. Gezien het om een 2-onder-1-kap woning betreft is het platdak dat in mijn bezit is ~6m2. De overige 6m2 is van de buren. Dan zit de buitenunit meteen op de eerste verdieping dichtbij het leidingwerk, op een goed bereikbare positie voor onderhoud (dus niet op bijvoorbeeld een dakkapel) en kan de luchtstroom / ventilator worden gericht op een stuk grond waar pas na ~30 meter weer huizen staan. Ook zal hij komen te staan op dempers zodat de trillingen niet door de betonplaat heen gaan.
Ik zoek naar de volgende kenmerken in de installatie (in volgorde van prioriteit):Ik had als idee om 1 buitenunit te koppelen met 4 binnenunits. Dit omdat de buitenunit komt op een gezamenlijk dak waar ik zo min mogelijk overlast wil veroorzaken. Daarna komt pas voor mij comfort en de maandelijkse lasten / aanschaf kosten.
- Geluid binnenunits
- Comfort (niet constant pendelen, energie niet kwijt kunnen en daardoor te veel koelen / verwarmen). Kortom een goed gedimensioneerde setup
- Afmetingen van de unit. Komt op een betonnen dak maar er is wel een raam welke uitkijkt over het platdak.
- Prijs
Kreng staat nu op 2 sets veren, op rubber tegels, op bigfoots, en flex tussen de leidingen.
En bij een cold start - defrost hoor je hem nog. Gaan je buren niet zo tof vinden ben ik bang.
Hoeveel verwarming denk je daar nodig te hebben? Hoe groot zijn die kamers? Ik denk dat je zelfs met een 2kw unit per kamer zomaar alles op temperatuur hebt EN dus ook dat je met bijv een minimumvermogen van 3kW (ff zomaar een getal) echt in 10-15min klaar bent en daarna gaat de unit weer uit.Yariva schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 12:30:
Ik wil alle radiatoren op de eerste verdieping verwijderen en gaan verwarmen / koelen met airco's. Dat betekend in 4 ruimtes een airco plaatsen. De plek voor de buitenunit wil ik plaatsen op een gezamenlijk plat dak. Gezien het om een 2-onder-1-kap woning betreft is het platdak dat in mijn bezit is ~6m2. De overige 6m2 is van de buren. Dan zit de buitenunit meteen op de eerste verdieping dichtbij het leidingwerk, op een goed bereikbare positie voor onderhoud (dus niet op bijvoorbeeld een dakkapel) en kan de luchtstroom / ventilator worden gericht op een stuk grond waar pas na ~30 meter weer huizen staan. Ook zal hij komen te staan op dempers zodat de trillingen niet door de betonplaat heen gaan.
Ik zoek naar de volgende kenmerken in de installatie (in volgorde van prioriteit):Ik had als idee om 1 buitenunit te koppelen met 4 binnenunits. Dit omdat de buitenunit komt op een gezamenlijk dak waar ik zo min mogelijk overlast wil veroorzaken. Daarna komt pas voor mij comfort en de maandelijkse lasten / aanschaf kosten.
- Geluid binnenunits
- Prijs
Is het echt nodig elke kamer een eigen binnenunit te geven? Zijn het 4 slaap/werkkamers? Je kunt ook elektische verwarming overwegen om het simpeler te maken, bijv op de badkamer of 1 vd slaapkamers gewoon een elektrische radiator van 1000W aan de muur.
ik hoop dat je wel beseft dat verwarmen met airco's wel heel wat anders is dan met radiatoren.Yariva schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 12:30:
Ik wil alle radiatoren op de eerste verdieping verwijderen en gaan verwarmen / koelen met airco's. Dat betekend in 4 ruimtes een airco plaatsen.
bij airco's moet je continu warme lucht in de ruimte blazen gericht naar de grond omdat je anders een koude onderlaag gaat krijgen en boven wordt het warm (of zelfs te warm), niet iedereen vind dat prettig.
Waar convectiewarmte vaak voor temperatuurverschillen zorgt, creëert stralingswarmte een gelijkmatige en constante temperatuur in de ruimte.
ik zou voorlopig de radiatoren wel laten hangen, als je na één of twee stookseizoenen dan nog steeds blij bent met je keuze kun je ze alsnog weghalen.
De plek voor de buitenunit wil ik plaatsen op een gezamenlijk plat dak. Gezien het om een 2-onder-1-kap woning betreft is het platdak dat in mijn bezit is ~6m2. De overige 6m2 is van de buren. Dan zit de buitenunit meteen op de eerste verdieping dichtbij het leidingwerk, op een goed bereikbare positie voor onderhoud (dus niet op bijvoorbeeld een dakkapel) en kan de luchtstroom / ventilator worden gericht op een stuk grond waar pas na ~30 meter weer huizen staan. Ook zal hij komen te staan op dempers zodat de trillingen niet door de betonplaat heen gaan.
- Geluid binnenunits
- Prijs
De kamers zijn inderdaad gemiddeld. Overal komt triple glas in de woning, dakisolatie is wel uit 1991. Kortom er zit wat in maar het doet niet het zelfde als 10cm PIR. Vloerverwarming met WP op de begaande grond. Constructeur komt nog langs om te kijken wat de mogelijkheden zijn voor een WTW. Mocht dat positief zijn dan zal ook op die manier de energie tijdens het stookzeizoen evenredig verdeeld worden over de woning heen.Fr33z schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 12:45:
[...]
Hoeveel verwarming denk je daar nodig te hebben? Hoe groot zijn die kamers? Ik denk dat je zelfs met een 2kw unit per kamer zomaar alles op temperatuur hebt EN dus ook dat je met bijv een minimumvermogen van 3kW (ff zomaar een getal) echt in 10-15min klaar bent en daarna gaat de unit weer uit.
Is het echt nodig elke kamer een eigen binnenunit te geven? Zijn het 4 slaap/werkkamers? Je kunt ook elektische verwarming overwegen om het simpeler te maken, bijv op de badkamer of 1 vd slaapkamers gewoon een elektrische radiator van 1000W aan de muur.
Kamers zijn:
- Slaapkamer - 45m3
- Kinderkamer - 32m3
- Kantoor - 25m3
- Zolder met puntdak - ~30m3
De airco zal dan ook vooral dienen voor incidenteel bijverwarmen en in de zomer koelen. Wij komen uit een appartementje waar vorige zomers de 30 graden is aangetikt. Dat wil ik heel graag in deze nieuwe woning voorkomen. En het past mooi in de strategie om de woning van het gas af te halen.
Zo'n elektrische radiator vind ik dan weer een beetje zonde. Ik snap de eenvoud hiervan. Maar een L/L WP haalt een veel hoger rendement dan een elektrisch kacheltje. Daarnaast kan ik daarmee niet koelen in de woning.
Mensen zijn gelijk, maar sommige zijn gelijker dan andere | Humans need not apply
Dat is wel vervelend om te horen. Hoe kwam het dat het niet afdoende was om de unit op bigfoots te plaatsen? Ik begrijp uit je bericht dat het platdak enkel van jou is en dat je zelf gek werd van de trillingen?lexdb schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 12:45:
[...]
Kijk je uit met een buitendeel op een plat dak? Heeft bij mij voor de allergrootste ergernissen gezorgd.... resonantie is niet leuk.
Kreng staat nu op 2 sets veren, op rubber tegels, op bigfoots, en flex tussen de leidingen.
En bij een cold start - defrost hoor je hem nog. Gaan je buren niet zo tof vinden ben ik bang.
[Afbeelding]
Daar zijn wij zeker bewust van. Er zijn meerdere redenen waarom ik een alternatief zoek voor de radiator:Jan-tweak schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 13:52:
[...]
ik hoop dat je wel beseft dat verwarmen met airco's wel heel wat anders is dan met radiatoren.
bij airco's moet je continu warme lucht in de ruimte blazen gericht naar de grond omdat je anders een koude onderlaag gaat krijgen en boven wordt het warm (of zelfs te warm), niet iedereen vind dat prettig.
Waar convectiewarmte vaak voor temperatuurverschillen zorgt, creëert stralingswarmte een gelijkmatige en constante temperatuur in de ruimte.
ik zou voorlopig de radiatoren wel laten hangen, als je na één of twee stookseizoenen dan nog steeds blij bent met je keuze kun je ze alsnog weghalen.
[...]
- Het zijn in mijn ogen niet de meest esthetische units. Zeker de radiatoren die er nu hangen. Kortom er gaat op een of andere manier al werk in zitten
- Al het leidingwerk dat nu van de CV door het huis gaat kan ik door de radiatoren te verwijderen ook weg halen. Dat maakt alles toch een stukje opgeruimder. Het leidingwerk wat ervoor terug zou komen is gelukkig veel minder erg dan wat er nu loopt en zal ik een koof omheen voor bouwen
- De CV installatie gaat sowieso op de schop: daar komt een Monoblock met LTV voor in de plaats. Kortom: de radiatoren zullen niet voldoen aan de installatie. Oftewel vervangen door LTV radiatoren, oftewel ventilatoren eronder plaatsen (maar goed dan moet je overal ook iets van bedrading naar toe trekken)
- De vloer in onze kluswoning gaan wij over een paar maanden ook laten vervangen. Nu is voor mij de kans om al die CV leidingen weg te halen voordat ik een nieuwe vloer laat leggen. Doe ik dat niet dan heb ik straks een vloer met allemaal gaten die nergens meer voor dienen.
Helemaal loco - ik woon echt in een gàt, en het is echt niet fraai om te midden van die stilte gewekt te worden door zoals mijn echtgenote het omschrijft, de SS Rotterdam op volle saus.Yariva schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 14:00:
[...]
Dat is wel vervelend om te horen. Hoe kwam het dat het niet afdoende was om de unit op bigfoots te plaatsen? Ik begrijp uit je bericht dat het platdak enkel van jou is en dat je zelf gek werd van de trillingen?
De bigfoots alleen deden gewoon niks, met de eerste set veren was het 40% minder, pas nu met dat overkill-deluxe frame er onder is het te tolereren.
Je kan overigens voor boven ook een kanaal-unit met slangen naar elke ruimte overwegen, dat werkt bij mij voortreffelijk. Badkamer is op die manier ook lekker snel droog
@mr_evil08 Dat zijn nogal wat aannames, je mag best even in mijn bezemkast XXXXXXL komen zitten zodat je kan waarnemen dat het gewoon kan hoor.
[ Voor 8% gewijzigd door lexdb op 05-12-2025 14:12 ]
Bij warmte egaler verdelen zul je inderdaad 2 unit's moeten nemen.klaaas schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 11:15:
[...]
Ik wil 2 binnenunits om de warmte egaler te verdelen. De vertrekken staan in open verbinding met elkaar dus per vertrek regelen wordt hem toch niet.
Als je het hebt over winters waarin 2 singlesplits beter zijn, zijn dat dan NL winters of winters waarin het daadwerkelijk vriest?
Mensen waarbij het wel lukt stoken niet in combinatie met passiefhuis isolatie of hebben een bezemkast want technisch kan het niet met één afgiftepunt een grotere ruimte verwarmen.
Unit's groter dan 2,5kw wordt dat al snel een probleem, je kan prima een 4,2kw ophangen bijvoorbeeld maar zult nooit egaal warmte hebben, lukt dat wel dan is de 4,2kw unit al overkill vanaf begin.
Tja en radiatoren hangen ze ook niet ééntje op in een ruimte, dat heeft ook als doel om egaler warmte te krijgen met meerdere, ik vindt het wonderbaarlijk dat mensen zeggen dit wel te kunnen met één afgiftepunt(wandunit) ondanks het tegen de natuurwetten in is, dat moet dan wel een windhoos in de kamer zijn anders lukt het niet.
(Zo nu en dan geeft iemand het toe want ze gebruiken een los ventilatortje erbij).
@lexdb Jij vindt het acceptabel dat is wat anders.
[ Voor 24% gewijzigd door mr_evil08 op 05-12-2025 15:19 ]
Nee, ik vind het nu net zo goed als een ruimte met meerdere radiatoren.mr_evil08 schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 14:08:
[...]
Bij warmte egaler verdelen zul je inderdaad 2 unit's moeten nemen.
Mensen waarbij het wel lukt stoken niet in combinatie met passiefhuis isolatie of hebben een bezemkast want technisch kan het niet met één afgiftepunt een grotere ruimte verwarmen.
Unit's groter dan 2,5kw wordt dat al snel een probleem, je kan prima een 4,2kw ophangen bijvoorbeeld maar zult nooit egaal warmte hebben, lukt dat wel dan was de 4,2kw unit al overkill vanaf begin.
Tja en radiatoren hangen ze ook niet ééntje op in een ruimte, dat heeft ook als doel om egaler warmte te krijgen met meerdere, ik vindt het wonderbaarlijk dat mensen zeggen dit wel te kunnen met één afgiftepunt(wandunit) ondanks het tegen de natuurwetten in is, dat moet dan wel een windhoos in de kamer zijn anders lukt het niet.
(Zo nu en dan geeft iemand het toe want ze gebruiken een los ventilatortje erbij).
@lexdb Jij vindt het acceptabel dat is wat anders.
Dat is wat anders dan acceptabel, dat is gewoon een degelijke vervanger.
Je kan niet stellig roepen dat 'iets niet kan' en als het tegendeel bewezen wordt zeggen dat je het niet eens bent met de feiten
En het dan vreemd vinden dat mensen volledig afhaken bij de mainstream media. Het is toch ongelooflijk wat voor onzin en feitelijke onwaarheden zo de lucht in worden gestrooidTechnician- schreef op donderdag 4 december 2025 @ 19:16:
Ik las dit huzarenstukje op LinkedIn over verwarmen met airco’s
Ter lering en vermaak.
[...]
Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler
mr_evil08 schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 14:08:
[...]
Bij warmte egaler verdelen zul je inderdaad 2 unit's moeten nemen.
In ons geval met 2 plafondventilators met winter en zomer stand, 1x in woonkamer van +/- 105 m3 (+1 5kw Daikin Sensira), 1x in de keuken. De keuken (redelijk) open met woonkamer) is toch snel een graad of 2/3 lager als alleen de Daikin werkt. Met alleen de CV aan is de beneden verdieping praktisch gelijk aan elkaar.
Grootste fout is dat men allen contact geluid en trillingen oplost. Je moet ook de geluid instraling aanpakken door het dak onder de machine dicht te leggen met tegels. Tussen dak en onderkant van de machine ontstaat een klankkast. Massa op de dakisolatie vangt dit op.lexdb schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 12:45:
[...]
Kijk je uit met een buitendeel op een plat dak? Heeft bij mij voor de allergrootste ergernissen gezorgd.... resonantie is niet leuk.
[Afbeelding]
SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW
Des- en misinformatie vind je overal, zelfs op forums. De media laat bewust belangrijke zaken weg, waardoor ze je een ander beeld willen geven, zonder dat je het mis- of desinformatie kunt noemen.revolution-nl schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 14:43:
[...]
En het dan vreemd vinden dat mensen volledig afhaken bij de mainstream media. Het is toch ongelooflijk wat voor onzin en feitelijke onwaarheden zo de lucht in worden gestrooid
Voor betrouwbaar nieuws moet je kijken op betaalde sites.
Zelfs de NOS doet eraan mee helaas.
[ Voor 8% gewijzigd door mr_evil08 op 05-12-2025 15:27 ]
en we gaan het weer hebben over lucht/lucht. Bij deze het klemmende verzoek om NIET te reageren op offtopic posts, ook al wil je het heeeeeel graag.
Wise enough to play the fool
Wow, hier is het verschil tussen woonkamer en zolder als ik alleen beneden stook 2 graden... Beneden is het max +/- 1 graad verschil. Heb je veel ramen in de keuken of magere isolatie?Winkiller schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 14:55:
[...]
![]()
In ons geval met 2 plafondventilators met winter en zomer stand, 1x in woonkamer van +/- 105 m3 (+1 5kw Daikin Sensira), 1x in de keuken. De keuken (redelijk) open met woonkamer) is toch snel een graad of 2/3 lager als alleen de Daikin werkt. Met alleen de CV aan is de beneden verdieping praktisch gelijk aan elkaar.
Bij mij is niks bijzonder, alleen HR++ glas, spouw is bij de bouw in 2004 gewoon standaard kwaliteit. Wel een WTW dus nergens roosters en ventilatieverlies. Tegenwoordig doen ze het nog beter / dikker in de vloer, muur en dak voor de A+++, ik heb maar een A.
Keuken momenteel 20 graden, de woonkamer 22 en onze slaapkamer op 1ste verdieping is 18 graden.w00key schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 16:34:
[...]
Wow, hier is het verschil tussen woonkamer en zolder als ik alleen beneden stook 2 graden... Beneden is het max +/- 1 graad verschil. Heb je veel ramen in de keuken of magere isolatie?
Huurwoning uit 1975 en een tussenwoning, energielabel A, sinds 2021 is alles pas dubbel glas.
CV gaat pas rond 19:00 aan om het boven iets warmer te krijgen, dan gaat de Daikin weer iets lager.
Geen zolder en geen dakisolatie, 2 verdiepingen dus.
Let op:
Een vraag over offerte, plaatsing of uitzoeken van L/L WP hoort in een nieuw, eigen topic. Drop hier dan een linkje
Laat bij een 'snelle vraag' wel even weten wat je al gevonden hebt, dat voorkomt herhaling van zetten.
Veel relevante informatie en principes zijn ook te vinden in het Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic , waar je ook een template kan vinden voor een nieuw adviestopic.
Voor MHI vind je veel tips en tweaks in Het MHI L/L warmtepomp/airco topic
Een vraag over offerte, plaatsing of uitzoeken van L/L WP hoort in een nieuw, eigen topic. Drop hier dan een linkje
Laat bij een 'snelle vraag' wel even weten wat je al gevonden hebt, dat voorkomt herhaling van zetten.
Veel relevante informatie en principes zijn ook te vinden in het Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic , waar je ook een template kan vinden voor een nieuw adviestopic.
Voor MHI vind je veel tips en tweaks in Het MHI L/L warmtepomp/airco topic