Precies.Martin7182 schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 21:22:
[...]
Nee, die vergat ik niet. 200 W continue verbruik kan met de lichtste unit, zowel single- als multisplit. Met een 7 kW kan het ook en die blaast niet zachter, integendeel. In de zomer hoef je maar 5-10 graden te overbruggen, waar hebben we het over? Grof geschut heb je alleen in de winter nodig als je 20 graden moet overbruggen en de unit elk uur dichtvriest.
Hier volle bak in de zon. Geen enkel probleem.True schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 21:33:
[...]
In hoeverre telt dat nog mee?
Wij willen de buitenunit op zuid plaatsen, maar in theorie zal op oost ook kunnen, die is dan vanaf een uur of 14.00 wel uit de zon.
@w00key helder, dankedit:
Met het oog op de hele discussie die volgde op die 7 kW opstellingspoiler:Vraag ik mij af of ik in mijn situatie voor de BG: Airco om te koelen: 3 stuks en nu vermogen en de offertes ook niet gewoon een 2,5 kW moet hebben als het enkel koelen betreft.die eigenlijk in een apart topic had gemoeten toch ..
Dat zijn testen op het gras.w00key schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 21:14:
[...]
[Citation required]
Hier is de mijne. Measured Impacts of Air Conditioner Condenser Shading. D.S. Parker, S.F. Barkaszi, Jr., and J.K. Sonne. Florida Solar Energy Center (FSEC)
[...]
Zon of niet, het maakt maar weinig uit. Per graad dT heb je een ~1.8% verschil in EER, dus pas als ene kant van je huis 30 graden is en andere 40 zie je echt een beetje verschil. Maar let op: lucht temperatuur. Je trekt duizenden kuub lucht door dat ding heen, dat is waarom al die experimenten bewijzen dat het maar weinig uit maakt.
Hier op zuid zit flink wat beton dat wil flink opwarmen.
maar inderdaad zal +/- 5% zijn, toch mooi meegenomen.
Ik zie ze ook wel eens met vernevel installaties erop die aan staan in de zomer.
Het is maar hoe je ermee omgaat, hier valt het verbruik echt mee en ik let er niet meer op.
[ Voor 12% gewijzigd door mr_evil08 op 20-03-2026 09:01 ]
WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M
Volgens mij heb ik dat nu een paar keer gepost, maar soit: in een eerdere woning ervaring met 2,5kW op ong de helft van het oppervlak, waardoor ik op een minimum van 5 kom. Daar kon ik echter de trap afsluiten, hier niet, dus leek me iets marge me het overwegen waard.Martin7182 schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 19:48:
[...]
Maar waarom denk je dan 7 kW nodig te hebben?
Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos
Ik ben niet zo'n voorstander van altijd maar een zo klein mogelijke unit ophangen met de angst voor gependel. Liever wat reserve voor als het echt nodig is en je de boel snel wilt koelen. Bij verwarmen heb je bij een grotere unit vaak ook het voordeel van een grotere verdamper buiten en daardoor minder defrosts.Brent schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 09:04:
[...]
Volgens mij heb ik dat nu een paar keer gepost, maar soit: in een eerdere woning ervaring met 2,5kW op ong de helft van het oppervlak, waardoor ik op een minimum van 5 kom. Daar kon ik echter de trap afsluiten, hier niet, dus leek me iets marge me het overwegen waard.
Hier hangt beneden ook een 7kW LG die we gebruiken voor verwarmen en koelen van 75m2. Werkt perfect en pendelt vrijwel nooit. Hij kan rustig doorpruttelen op 160W opgenomen vermogen.
Gezien jouw oppervlak zou ik dan ook minimaal gaan voor de 5kW LG. De grotere units hebben het voordeel van een hogere blaassnelheid en kunnen de lucht dus makkelijker/sneller verdelen door de ruimte.
Je hebt gelijk als het gaat om DE ruimte en adhoc koelen. Het gaat hier om een centraal te hangen unit die middels deuren open alles moet gaan koelen. Dan werkt hard blazen zelfs averechts. Het moet en zal altijd slow en langzaam moeten en continue.Fritso schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 17:18:
[...]
Ik ben niet zo'n voorstander van altijd maar een zo klein mogelijke unit ophangen met de angst voor gependel. Liever wat reserve voor als het echt nodig is en je de boel snel wilt koelen. Bij verwarmen heb je bij een grotere unit vaak ook het voordeel van een grotere verdamper buiten en daardoor minder defrosts.
Hier hangt beneden ook een 7kW LG die we gebruiken voor verwarmen en koelen van 75m2. Werkt perfect en pendelt vrijwel nooit. Hij kan rustig doorpruttelen op 160W opgenomen vermogen.
Gezien jouw oppervlak zou ik dan ook minimaal gaan voor de 5kW LG. De grotere units hebben het voordeel van een hogere blaassnelheid en kunnen de lucht dus makkelijker/sneller verdelen door de ruimte.
Ik verwarm en koel boven ook 3 kamers met 1 centrale unit op de overloop.MotorBeast schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 18:49:
[...]
Je hebt gelijk als het gaat om DE ruimte en adhoc koelen. Het gaat hier om een centraal te hangen unit die middels deuren open alles moet gaan koelen. Dan werkt hard blazen zelfs averechts. Het moet en zal altijd slow en langzaam moeten en continue.
Dit werkt een stuk beter op hoge blaassnelheid dan lage. Op lage blaassnelheid komt de lucht niet ver genoeg bij de unit vandaan en schakelt hij al terug voor de ruimtes op temperatuur zijn. Op geforceerd hoge blaassnelheid werkt het perfect.
Succes aan degene die op basis van alle tegengestelde meningen een keuze wil maken
Dat heeft ook waarde, en het weerspiegelt diverse meningen en ervaringen.Ragnar9999 schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 10:17:
Succes aan degene die op basis van alle tegengestelde meningen een keuze wil maken
Sommigen worden gek als ze een airco een paar keer aan en uit horen schakelen, anderen vinden een vol blazend toestel prima.
Sony A7 iv en wat recycled glas
Je maakt nooit een keuze op basis van een random forum gebruiker maar het zet je wel aan te denken op welke zaken je moet letten en daar gaat het om.Ragnar9999 schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 10:17:
Verder is geen object/huis hetzelfde dus je kan nooit helemaal 1 op 1 vergelijken.mr_evil08 schreef op zondag 22 maart 2026 @ 08:42:
[...]
Je maakt nooit een keuze op basis van een random forum gebruiker maar het zet je wel aan te denken op welke zaken je moet letten en daar gaat het om.
GT7 ID: ONYX_PdeG69
Voor mijn in september 2025 geplaatste Daikin buitenunit RXM35A5V1B overweeg ik een aluminium Airco Cover te kopen, de Qventi Medium CAL115. Nu zie ik bij de Qventi accessoires een scheidingswand waardoor er minder condensvorming, en daardoor minder bevriezing en ijsvorming zou plaatsvinden. (Wellicht ten overvloede, de binnenunit is de FVXM35A3V1B9).
Iemand die ervaring met deze scheidingswand heeft of daar iets zinnigs over kan en wil zeggen?
Alvast bedankt!
https://qventi.com/app/uploads/2024/10/IMG_0639-scaled.jpg
Iemand die ervaring met deze scheidingswand heeft of daar iets zinnigs over kan en wil zeggen?
Alvast bedankt!
Opel Ampera-e, Zappi V2 1F32A, 10x250Wp Solar, SMA 2100TL, Remeha Calenta 40C CW5
Als dit een foto van hun marketing/verkoop is, dan zou ik er persoonlijk van wegblijven. Als dit de kwaliteit is die je als bedrijf nastreeft en hiermee denkt: "Jaa .. dit is wel prima." dan loop ik er met een grote boog omheen.Meubelmaker schreef op zondag 22 maart 2026 @ 14:55:
Voor mijn in september 2025 geplaatste Daikin buitenunit RXM35A5V1B overweeg ik een aluminium Airco Cover te kopen, de Qventi Medium CAL115. Nu zie ik bij de Qventi accessoires een scheidingswand waardoor er minder condensvorming, en daardoor minder bevriezing en ijsvorming zou plaatsvinden. (Wellicht ten overvloede, de binnenunit is de FVXM35A3V1B9).
Alvast bedankt!
Zou zou zou zou, als het zou werken had elke WP al zo'n ding en ik zie en hoor er nergens iets over.
VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op zuid | Twente
Ja, ik weet ook niet wat hiervan waar is, vandaar mijn vraag. Kopen heeft alleen zin als er ervaringsdeskundigen zijn, zolang het alleen verkopers met blauwe, of een willekeurige andere kleur ogen zijn, halen ze mij ook niet over.True schreef op zondag 22 maart 2026 @ 15:04:
[...]
Als dit een foto van hun marketing/verkoop is, dan zou ik er persoonlijk van wegblijven. Als dit de kwaliteit is die je als bedrijf nastreeft en hiermee denkt: "Jaa .. dit is wel prima." dan loop ik er met een grote boog omheen.
Zou zou zou zou, als het zou werken had elke WP al zo'n ding en ik zie en hoor er nergens iets over.
Opel Ampera-e, Zappi V2 1F32A, 10x250Wp Solar, SMA 2100TL, Remeha Calenta 40C CW5
Wat vond je in dit topic (of de vorige topics in deze reeks) toen je zocht op: 'Qventi' of op 'scheidingswand'Meubelmaker schreef op zondag 22 maart 2026 @ 15:11:
[...]
Ja, ik weet ook niet wat hiervan waar is, vandaar mijn vraag. Kopen heeft alleen zin als er ervaringsdeskundigen zijn, zolang het alleen verkopers met blauwe, of een willekeurige andere kleur ogen zijn, halen ze mij ook niet over.
Ik heb een vergelijkbare van Evolar. Werkt uitstekend en ik heb geen recirculatie van lucht (dat zou je zien aan de gemeten buitenluchttempperatuur). Alle duurdere omkastingen gebruiken hetzelfde principe.Meubelmaker schreef op zondag 22 maart 2026 @ 14:55:
Alvast bedankt!
Is True @True , in de haast helemaal niet aan gedacht. Stom, ik weet het en ga alsnog op zoek.True schreef op zondag 22 maart 2026 @ 15:18:
[...]
Wat vond je in dit topic (of de vorige topics in deze reeks) toen je zocht op: 'Qventi' of op 'scheidingswand'?
@TrueMeubelmaker schreef op zondag 22 maart 2026 @ 15:22:
[...]
Is True @True , in de haast helemaal niet aan gedacht. Stom, ik weet het en ga alsnog op zoek.
Snel klaar, ik blijk de eerste te zijn. Ben ik eindelijk is een keer de eerste
Bedankt @Flatisa . Dus een positieve reactie! Nog even wachten voor ik mijn keuze maak. Het gaat toch weer om € 55!Flatisa schreef op zondag 22 maart 2026 @ 15:19:
[...]
Ik heb een vergelijkbare van Evolar. Werkt uitstekend en ik heb geen recirculatie van lucht (dat zou je zien aan de gemeten buitenluchttempperatuur). Alle duurdere omkastingen gebruiken hetzelfde principe.
Nou, dat stukje kanaalplaat kan je voor de helft ook wel halen bij de bouwmarktMeubelmaker schreef op zondag 22 maart 2026 @ 15:28:
[...]
Bedankt @Flatisa . Dus een positieve reactie! Nog even wachten voor ik mijn keuze maak. Het gaat toch weer om € 55!
https://www.vanviegen.com...TnXMwxfz8K9oaAh64EALw_wcB
Op maat snijden is geen raketwetenschap. Sterker nog, je kan met veel minder plaat toe als je alleen iets op de randen plakt.
Maar ik denk niet dat het enige positief effect heeft op je verbruik. De uitstroom van de ventilator buigt vanzelf naar boven of beneden en als je de ruimte om het apparaat open houdt krijgt het eenvoudiger en meer verse lucht dan met die plaat er voor.
Waarschijnlijk heeft deze scheidingswand geen of nauwelijks meerwaarde. Ik doe het dan ook maar zonder. Anders waren er vast meer en enthousiaste reacties geweest van Tweakers die dan op zijn Trumpiaans zouden schrijven: Een GEWELDIGE UITVINDING, hiermee verdien je VEEL GELD en kan je bijna GRATIS STOKEN.Nanuk schreef op zondag 22 maart 2026 @ 21:34:
[...]
Nou, dat stukje kanaalplaat kan je voor de helft ook wel halen bij de bouwmarkt
https://www.vanviegen.com...TnXMwxfz8K9oaAh64EALw_wcB
Op maat snijden is geen raketwetenschap. Sterker nog, je kan met veel minder plaat toe als je alleen iets op de randen plakt.
Maar ik denk niet dat het enige positief effect heeft op je verbruik. De uitstroom van de ventilator buigt vanzelf naar boven of beneden en als je de ruimte om het apparaat open houdt krijgt het eenvoudiger en meer verse lucht dan met die plaat er voor.
Net als bewoners comfort/stookgedrag.vdr01 schreef op zondag 22 maart 2026 @ 08:45:
[...]
Verder is geen object/huis hetzelfde dus je kan nooit helemaal 1 op 1 vergelijken.
Samsung heeft gisteren een nieuw model aangekondigd:
YouTube: Introducing Bespoke AI WindFree Pro|Samsung
Ben benieuwd wat de SCOP is van deze.
nu alweer jeuk over de "AI airflow function" gewoon een sensor dus... zoals mijn Daiking Perfera al jaren heeft... waarom moet alles toch AI worden genoemd?masterrobo schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 21:26:
Samsung heeft gisteren een nieuw model aangekondigd:
inderdaad, marketing mocht weer het product een naam geven.Yellos schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 11:04:
[...]
nu alweer jeuk over de "AI airflow function" gewoon een sensor dus... zoals mijn Daiking Perfera al jaren heeft... waarom moet alles toch AI worden genoemd?
In dit geval zijn de unique selling points daadwerkelijk:
1. Ge perforeerde bladen om zonder wind te kunnen koelen. Ze zeggen dat dat zuiniger is.
Wat ze dan vergeten te vermelden is dat de kou gelokaliseerd bij de binnenunit blijft, dus veel success met je gehele ruimte koelen.
2. Een MMWave sensor die mensen kan detecteren.
Die dingen kosten tegenwoordig 20 euro. Moet zeggen dat ik dit wel geinig vind, dat hij dan of de hele tijd op je kan blazen of juist niet blaast waar jij bent.
Enyaq iV 80 - 5135 Wp
HD ready bedoel jeGlashelder schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 11:06:
@Yellos inderdaad irritant.. Een jaar of tien geleden moest ook ineens alles HD heten.. of nog erger..
Full HD![]()
Dat vond ik nog net een tikkeltje erger..
Jeuk!
Sinds samsung ooit met een belletjesblazer in hun wasmachines is begonnen kan ik ze niet meer serieus nemen.
[ Voor 16% gewijzigd door LED-Maniak op 26-03-2026 14:01 ]
Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.
Even een vraagje, wellicht dat iemand dat hier weet.
Ik overweeg een MHI ZS 2kw of een Mitsubishi Electric AY 2,5kw voor onze zolder slaapkamer.
Beidde zijn 19db gerate in stilste stand, echter cijfers zeggen niet altijd alles.
Is er een verschil in klankbeeld tussen deze modellen? Ook omdat de minimale airflow van de ME lager is dan de MHI. Ik heb graag zo min mogelijk storend geluid.
De ME’s lijken wel moeilijker te vinden te zijn bij installateurs, de MHI’s zowat overal en scherper geprijst.
Alvast dank voor eventuele info
Ik overweeg een MHI ZS 2kw of een Mitsubishi Electric AY 2,5kw voor onze zolder slaapkamer.
Beidde zijn 19db gerate in stilste stand, echter cijfers zeggen niet altijd alles.
Is er een verschil in klankbeeld tussen deze modellen? Ook omdat de minimale airflow van de ME lager is dan de MHI. Ik heb graag zo min mogelijk storend geluid.
De ME’s lijken wel moeilijker te vinden te zijn bij installateurs, de MHI’s zowat overal en scherper geprijst.
Maar even een reactie in een topic waar deze on-topic is:
Die airco is altijd nuttig, vooral door het verlagen van de luchtvochtigheid. Dat gaat het best boven in je trapgat (op zolder), zodat de koele, ontvochtigde, lucht in je trapgat naar beneden valt en zo je hele huis comfortabeler maakt.Bazi schreef op maandag 6 april 2026 @ 15:35:
Omdat de lucht-water WP straks ook kan koelen, ben ik aan het kijken waar dit niet voldoende zou zijn en de airco dus nuttig is. Graag even een dubbelcheck of mijn gedachten kloppen.
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Ik ben electric fan. Die zijn stil en goed.klootwyk schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 22:06:
MHI vast ook wel.
'voordeel' van de AY is mat wit versus hoogglans voor de SRK. Verder is de AY iets minder enorm groot dan de SRK.klootwyk schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 22:06:
Overweeg ook de AY20. Die is echt compacter. Je overweegt immers ook de SRK20
Zowel MHI als ME zijn verder gewoon een goede keuze.
PV: 7205Wp. LW-WP: ME SUZ-SWM40VA2 + EHST20D-VM2D. LL-WP: 3x MHI SRK20ZS-S
Zo doe ik het ook al vanaf halverwege februari, in de avond is het huis nog 19-20°C. In de ochtend nog 17.5°C, dus dat is prima.RaVenXeoN schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 15:32:
Ik heb hier een Daikin multisplit met 3 binnenunits, en op deze dagen laat ik die afgeknepen (vraagbesturing 40%) verwarmend pruttelen aan een 500 a 600w tot de zon ondergaat :-)
Kost me echt 2x niks zo en spaart een hoop gas uit.
Zelfs als we beiden uit werken zijn zorgt het ervoor dat er nog vrij lang warmte in de woning aanwezig is.
Ik woon wel in België dus salderen zit er hier helaas niet in
Totaal 2300kWh verstookt op 100m2 dit jaar, erg netjes imo. (hoekhuis 1975, oud label was bepaald op 244kWh/m2/jr) plat dak is opnieuw geisoleerd en de kruipruimte onder gepurd
3MXM68, 2x FTXJ35. PV 4400Wp, fanatiek Stromeraar, Zero SR/F en helaas nog LPG rijder (1.2 TSI Vialle LPdi - 350.000km)
Hier ook een ME fan. Maar ik heb geen ervaring met MHI, dus kan niet vergelijken.klootwyk schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 22:06:
AY20 en AY25 draaien hier nu twee jaar naar tevredenheid.
AY20 is heel compact. De AY25 heeft weer automatische horizontale vanen, de AY20 alleen verticaal.
De AY25 kan tot 18 dB, de AY20 tot 19 dB.
Ik heb zowel ME and MHI(beide dual-split).
De ME zijn stijlvoller, maar de MHI regelen strakker en de MHI kan een stuk verder omlaag in minimum vermogen dan de ME.
De ME zijn stijlvoller, maar de MHI regelen strakker en de MHI kan een stuk verder omlaag in minimum vermogen dan de ME.
Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.
Ik heb een eigen topic geopend voor advies over de installatie van airco's in mijn woning: Huis koelen met airco's: optimale indeling en begrijp dat hier de experts zitten
Hallo allemaal. Na het besluit genomen te hebben om airco’s in ons huis op te hangen vraag ik me af hoeveel vermogen we nou nodig hebben.
Ik zag een ME set met 1 x 3,5 en 2 x 2,5kw binnen units. De buitenunit is 5kw.
De bedoeling is om de zolderkamer en twee slaapkamers te voorzien van deze units. De zolder zit op het zuiden met twee dakramen en ondanks de goede isolatie wordt het er in de zomer knap warm. De slaapkamers zijn ook aan de warme kant van het huis. Zolder kamer is zo rond de 18-20m2 en de slaapkamers zijn 18 en 8m2.
De bedoeling is om ermee te verwarmen en te koelen.
Zijn de genoemde vermogens van de binnen units niet veel te veel? Als ik zelf een set samenstel dan kom ik zo’n €450 duurder uit.
Het betreft een ME MXZ50-3HA50VFK met de MSZ-HR binnen units
De bedoeling is om de zolderkamer en twee slaapkamers te voorzien van deze units. De zolder zit op het zuiden met twee dakramen en ondanks de goede isolatie wordt het er in de zomer knap warm. De slaapkamers zijn ook aan de warme kant van het huis. Zolder kamer is zo rond de 18-20m2 en de slaapkamers zijn 18 en 8m2.
Zijn de genoemde vermogens van de binnen units niet veel te veel? Als ik zelf een set samenstel dan kom ik zo’n €450 duurder uit.
Experience is direct proportional to the amount of equipment ruined
bedoel je in verhouding met de buitenunit?nodri2000 schreef op maandag 4 mei 2026 @ 22:06:
Hallo allemaal. Na het besluit genomen te hebben om airco’s in ons huis op te hangen vraag ik me af hoeveel vermogen we nou nodig hebben.
Voor een 8m2 heb je geen 2,5 nodig.
Mijn vorige huis kon ik een half huis koelen met 3,5.
Als je bedoeld in verhouding met de buitenunit, nee dus want ze staan niet allemaal op max te blazen.
Enyaq iV 80 - 5135 Wp
Tecnosystemi Optima flexibele goot (MF75-OPT) antraciet
Kan je installateur gewoon bij Wasco bestellen.
Ik denk dat deze ook zou kunnen passen en om de horizontale zijde dan ook af te dichten kun je een stukje leidinggoot erin schuiven / plakken en de doorvoering voldoende afdichten.jbruggeman schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 16:11:
De kabelgoot voor de buitenunit van mijn MHI-airco sluit niet goed aan op de muur, zoals de foto laat zien. Is er een wat elegantere oplossing mogelijk?
[Afbeelding]
Deskundoloog allergie | 214kWh LFP | 48kVA Victron Multiplus | 24.3kWp O/W | SMA Tripower x 15 | SmartSolar 450/200 | Daikin Multi+ 5MXWM68A9 met 2x Perfera FTXM42A | Fujitsu Atlantic Calypso Split V3 200L | Gasloos | 500m2 bj 1900
Dat stukje is wel érg kort voor deze flex buis.ThinkPad schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 16:29:
Tecnosystemi Optima flexibele goot (MF75-OPT) antraciet![]()
Je ziet nog wel eens dat ze die harde goot een stuk inzagen op de plek waar dat randje uitsteekt. Dan ligt hij vlak op de muur. Vaak gaat dat wel met het aantal buizen in de leiding.
Ik zou een uitsparing zagen op de hoogte van die uitstekende rand(en). Dan sluit de kap netjes aan daarnajbruggeman schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 16:11:
De kabelgoot voor de buitenunit van mijn MHI-airco sluit niet goed aan op de muur, zoals de foto laat zien. Is er een wat elegantere oplossing mogelijk?
[Afbeelding]
4.320WP | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS-W
Wat me ineens opviel bij een daikin en vroeg me af of andere dat ook hadden.
Als ik de temp bijvoorbeeld op 25 graden heb staan ( werkeljjke temp in ruimte Natuurlijk lager ) en de demand control op 40zet of 30 het verbruik ineens flink omhoog gaat van minder dan 200 naar 500 watt
Duurt een min of 10 voordat die stijgt
Iemand anders dat probleem ook ?
Als ik de temp bijvoorbeeld op 25 graden heb staan ( werkeljjke temp in ruimte Natuurlijk lager ) en de demand control op 40zet of 30 het verbruik ineens flink omhoog gaat van minder dan 200 naar 500 watt
Duurt een min of 10 voordat die stijgt
Iemand anders dat probleem ook ?
[ Voor 6% gewijzigd door Maxwp op 14-05-2026 10:00 ]
Merkte al enige tijd dat bij 1 van mijn 2 LG airco's de binnenunit wat meer lawaai maakte. Type LG S12ET en S09ET. Vermoedelijk zal dit hetzelfde zijn bij de 5kW versie.
Even schoongemaakt en goed geluisterd. Bleek uiteindelijk zeer waarschijnlijk van de lagers van de motor af te komen, dus 4 lagers gekocht (type SKF 608 2Z). Je hebt er 2 per binnenunit nodig en deze vanmorgen gemonteerd. De oude lagers maakten merkbaar lawaai, hadden speling en draaiden met meer weerstand, na 5 jaar continu gebruik waren ze gewoon op. Unit is nu weer helemaal stil net zoals de unit boven. Daarvan heb ik de lagers (nog) niet vervangen maar deze heeft veel minder draaiuren.
Mocht het interessant zijn dan is dit de instructie om de motor eruit te halen: YouTube: How to replace AC indoor unit blower's motor on LG Dual Inverter Model
Dit de instructie om de lagers te wisselen: YouTube: How to replace AC indoor unit's blower motor bearings on LG WITH DUA...
Conclusie, voor 10 euro en een uurtje werk weer een stille binnenunit. Ook een mooi moment om alles even goed schoon te maken.
Even schoongemaakt en goed geluisterd. Bleek uiteindelijk zeer waarschijnlijk van de lagers van de motor af te komen, dus 4 lagers gekocht (type SKF 608 2Z). Je hebt er 2 per binnenunit nodig en deze vanmorgen gemonteerd. De oude lagers maakten merkbaar lawaai, hadden speling en draaiden met meer weerstand, na 5 jaar continu gebruik waren ze gewoon op. Unit is nu weer helemaal stil net zoals de unit boven. Daarvan heb ik de lagers (nog) niet vervangen maar deze heeft veel minder draaiuren.
Mocht het interessant zijn dan is dit de instructie om de motor eruit te halen: YouTube: How to replace AC indoor unit blower's motor on LG Dual Inverter Model
Dit de instructie om de lagers te wisselen: YouTube: How to replace AC indoor unit's blower motor bearings on LG WITH DUA...
Conclusie, voor 10 euro en een uurtje werk weer een stille binnenunit. Ook een mooi moment om alles even goed schoon te maken.
🚗 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | 🔋 Marstek Venus 5,12kWh v154 + HW P1
5 jaar continue gebruik ?Headshot_NL schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 11:39:
Merkte al enige tijd dat bij 1 van mijn 2 LG airco's de binnenunit wat meer lawaai maakte. Type LG S12ET en S09ET. Vermoedelijk zal dit hetzelfde zijn bij de 5kW versie.
Gaan ze in lente en herfst niet uit en later pas weer aane
@Headshot_NL Dat is een voordelige fix dan. Bij MHI is adviesprijs voor lager van de fanrol +/- €60 begreep ik van mijn airco leverancier. Was gelukkig garantie bij mij
Ik had een zacht tikje erin zitten, erg irritant op de slaapkamer.
[ Voor 16% gewijzigd door ThinkPad op 14-05-2026 13:26 ]
Dat is dan waarschijnlijk inclusief montage.ThinkPad schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 13:26:
@Headshot_NL Dat is een voordelige fix dan. Bij MHI is adviesprijs voor lager van de fanrol +/- €60 begreep ik van mijn airco leverancier. Was gelukkig garantie bij mijIk had een zacht tikje erin zitten, erg irritant op de slaapkamer.
Lagers zijn niet zo duur.
Die 608 2z lagers kosten nog geen €3 per stuk
https://www.lagerboer.nl/...w/608-2z-skf/#description
8* sunpower max5ac 410 enphase iq7A & 13 jinko 420wp enphase iq8+ ; Zappi ; ME LN 3,5kW; homey pro2019
Nee echt alleen het losse lager. Gaat bij MHI om de SSA923C136
Is geen kogellager maar een soort glijlager.
Is geen kogellager maar een soort glijlager.
Lente uit? Ik heb reeds gekoeld in mijn huis met de L/L. Raar weer, gaat van 24/25 graden naar nu 8 graden. Koelen, verwarmen enz enz.Maxwp schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 13:15:
[...]
5 jaar continue gebruik ?
Ja inderdaad niet altijd aan. Maar in de lente wel in de ochtend verwarmen, soms in de middag weer koelen. Maar in de koude maanden gewoon 24/7 aan. Dus flink gebruik.Maxwp schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 13:15:
[...]
5 jaar continue gebruik ?
🚗 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | 🔋 Marstek Venus 5,12kWh v154 + HW P1
Dit kost inderdaad niks. Snap dat als je dit laat doen door een monteur dat er voorrijkosten en een uurtje werk bij komen. Dan zit je al snel op de lagers + 100 euro.Elac schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 13:39:
[...]
Dat is dan waarschijnlijk inclusief montage.
Lagers zijn niet zo duur.
Die 608 2z lagers kosten nog geen €3 per stuk
https://www.lagerboer.nl/...w/608-2z-skf/#description
Daikin Perfera's hebben aan de linkerkant ook zo'n achterlijke glijlagerThinkPad schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 13:26:
@Headshot_NL Dat is een voordelige fix dan. Bij MHI is adviesprijs voor lager van de fanrol +/- €60 begreep ik van mijn airco leverancier. Was gelukkig garantie bij mijIk had een zacht tikje erin zitten, erg irritant op de slaapkamer.
Heb nog garantie, dus ga dit nog bij de installateur neerleggen, gisteren gebeurde het volgende bij een Daikin multi split opstelling welke afgelopen winter zonder dit probleem gedraaid heeft
Een van beide werd op verwarmen gezet, 21 graden / fan op stand 2
De andere begint dan een suisgeluid te maken
Zoals gezegd, niet eerder gehad. Iemand een idee wat daar de reden van kan zijn?
Zoals gezegd, niet eerder gehad. Iemand een idee wat daar de reden van kan zijn?
Bleeding. Zie zoekfunctie.Ragnar9999 schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 11:33:
Heb nog garantie, dus ga dit nog bij de installateur neerleggen, gisteren gebeurde het volgende bij een Daikin multi split opstelling welke afgelopen winter zonder dit probleem gedraaid heeft
Heb ook een nieuwbouwhuis met vloerkoeling maar merkte in april dat het op zolder al 24 graden werd.
Voor mijn slaapkamer wilde ik al een Kanaalunit die weg te werken is in een kast en dacht aan een Daikin maar zie dat zowel ME als MHI ook goede merken zijn. Doel is om de dingen te installeren en er niet meer naar om te kijken. Ze hoeven alleen te koelen of in nood wanneer de W/W warmtepomp kapot is te verwarmen.
Nu zit ik met de gebruikelijk vraag: welk merk is het handigste?
Maar daarnaast ook nog de vraag hoeveel vermogen moet mijn buitenunit hebben? Al ik hier kijk: https://www.123klimaatshop.nl/combiatietabel-mitsubishi-electric/
Dan kun een buitenunit van 5,4kW tot 10kW aansturen. Mijn doel was om 2x een 3,5kW binnenunit te hangen dat is lichtelijk overkill maar prijsverschil met 2,5 kW is miniem. Echter bij 2x 3,5kW kom ik op 7kW uit wat 50% meer is dan de 5,4kW die de buitenunit kan leveren. Hoe werkt dat? De buitenunit wijst het dynamisch toe?
En is 2x 2,5kW niet voldoende of kan ik nog goedkoper toe door bv een 1x 5kW in mijn slaapkamer te hangen die het gehele huis koeler en droger moet krijgen wanneer dat met de vloerkoeling niet lukt? En dan de wtw de koude lucht door het huis te laten verspreiden? Dat scheelt namelijk ca €1000 en is een stuk minder complexe installatie.
Het moet trouwens aan te sturen zijn met HA want ik wil de koeling vol laten blazen wanneer de PV installatie zijn werk doet. Estethisch zou ik het liefste een zwarte buitenunit willen maar geen van die merken maakt er een denk ik?
Ik twijfel nu tussen deze opties
Totaal €3600.
Of
Totaal €4000
Totaal €3350.
Prijsverschil is dus niet gigantisch.
Voor mijn slaapkamer wilde ik al een Kanaalunit die weg te werken is in een kast en dacht aan een Daikin maar zie dat zowel ME als MHI ook goede merken zijn. Doel is om de dingen te installeren en er niet meer naar om te kijken. Ze hoeven alleen te koelen of in nood wanneer de W/W warmtepomp kapot is te verwarmen.
Maar daarnaast ook nog de vraag hoeveel vermogen moet mijn buitenunit hebben? Al ik hier kijk: https://www.123klimaatshop.nl/combiatietabel-mitsubishi-electric/
Dan kun een buitenunit van 5,4kW tot 10kW aansturen. Mijn doel was om 2x een 3,5kW binnenunit te hangen dat is lichtelijk overkill maar prijsverschil met 2,5 kW is miniem. Echter bij 2x 3,5kW kom ik op 7kW uit wat 50% meer is dan de 5,4kW die de buitenunit kan leveren. Hoe werkt dat? De buitenunit wijst het dynamisch toe?
En is 2x 2,5kW niet voldoende of kan ik nog goedkoper toe door bv een 1x 5kW in mijn slaapkamer te hangen die het gehele huis koeler en droger moet krijgen wanneer dat met de vloerkoeling niet lukt? En dan de wtw de koude lucht door het huis te laten verspreiden? Dat scheelt namelijk ca €1000 en is een stuk minder complexe installatie.
Het moet trouwens aan te sturen zijn met HA want ik wil de koeling vol laten blazen wanneer de PV installatie zijn werk doet. Estethisch zou ik het liefste een zwarte buitenunit willen maar geen van die merken maakt er een denk ik?
Ik twijfel nu tussen deze opties
| Mitsubishi Electric SEZ-M35 - Kanaal-unit - 3,5 kW - Exclusief buiten-unit Verwachte leverdatum 20 mei | €999,00 | €999,00 | |||
| × | ![]() | Mitsubishi Electric MSZ-AY35 VGKP - Wand-unit - 3,5 kW - Exclusief buiten-unit Verwachte leverdatum 20 mei | €599,00 | €599,00 | |
| × | ![]() | Mitsubishi Electric MXZ-3F54 VF - Buiten-unit - Exclusief binnen-unit Verwachte leverdatum 20 mei | €1.999,00 | €1.999,00 |
Of
![]() | Daikin FBA35A9 - Kanaal-unit - 3,5 kW - Exclusief buiten-unit Verwachte leverdatum 20 mei | €1.399,00 | €1.399,00 | ||
| × | ![]() | Daikin FTXM35A - Wand-unit - 3,5 kW - Exclusief buiten-unit Verwachte leverdatum 20 mei | €639,00 | €639,00 | |
| × | ![]() | Daikin 3MXM52A - Buiten-unit - Exclusief binnen-unit Verwachte leverdatum 20 mei | €1.949,00 | €1.949,00 |
| × | ![]() | Mitsubishi Heavy SRR 35 ZS-W - Kanaal-unit - 3,5 kW - Exclusief buiten-unit Verwachte leverdatum 20 mei | €955,00 | €955,00 | |
| × | ![]() | Mitsubishi Heavy SRK 35 ZSX-WF - Wand-unit - 3,5 kW - Exclusief buiten-unit Verwachte leverdatum 20 mei | €729,00 | €729,00 | |
| × | ![]() | Mitsubishi Heavy SCM 50 ZS-W - Buiten-unit - Exclusief binnen-unit Verwachte leverdatum 20 mei | €1.649,00 | €1.649,00 |
ik zie ik zie wat jij niet ziet
Klinkt zoiets hard? (moeiljk aan te geven natuurlijk)
Vond het nogal luidruchtig
Ok?MotorBeast schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 14:07:
[...]
Lente uit? Ik heb reeds gekoeld in mijn huis met de L/L. Raar weer, gaat van 24/25 graden naar nu 8 graden. Koelen, verwarmen enz enz.
Het is verwarmen of uit
Koelen totaal niet nodig geweest nog
Wel apart dat het huis zo mee fluctueert met het weer
Hier zitbaardig wat warmt of kou in de constructie dus duurt even
Ik heb de airco hier ook al een paar keer aangehad om te koelen. De temperatuur loopt snel op in Nieuwbouw en als je op zolder slaapt is dat niet prettig.Maxwp schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 13:21:
[...]
Ok?
Het is verwarmen of uit
Koelen totaal niet nodig geweest nog
Wel apart dat het huis zo mee fluctueert met het weer
Hier zitbaardig wat warmt of kou in de constructie dus duurt even
Ik denk dat wij het gehele jaar echt maar een paar maanden geen airco gebruiken in huis.
[ Voor 8% gewijzigd door revolution-nl op 15-05-2026 13:58 ]
Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler
Je zou zeggen in een goed geïsoleerde huis moet dat niet kunnen .revolution-nl schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 13:57:
[...]
Ik heb de airco hier ook al een paar keer aangehad om te koelen. De temperatuur loopt snel op in Nieuwbouw en als je op zolder slaapt is dat niet prettig.
Ik denk dat wij het gehele jaar echt maar een paar maanden geen airco gebruiken in huis.
Is dan wel zaak ook goed te ventileren en in de avond de koelere lucht binnen te laten
Ook de zon zijde wat schaduw te maken
De warmte cummuleert gewoon enorm snel omdat het vastgehouden wordt door de isolatie, waardoor het zelfs bij ventileren gewoon warm wordt. In de winter een voordeel in de zomer is actieve koeling echt noodzakelijk.Maxwp schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 15:01:
[...]
Je zou zeggen in een goed geïsoleerde huis moet dat niet kunnen .
Is dan wel zaak ook goed te ventileren en in de avond de koelere lucht binnen te laten
Zie hieronder ons verbruikspatroon voor verwarmen en koelen over 2025. Directe zon instraling is bij ons amper aan de orde.
[ Voor 85% gewijzigd door revolution-nl op 15-05-2026 15:49 ]
Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler
Ik heb de airco ook al een paar keer aan gehad. Naar mijn mening is dat ook helemaal geen issue gezien de grote mate van gelijktijdigheid met PV-opwek. De verwarming is dan al wel sinds begin april niet meer aangeweest.Maxwp schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 15:01:
Je zou zeggen in een goed geïsoleerde huis moet dat niet kunnen .
Over een jaar waren voor de warmtepompen (L/W & L/L) de verhoudingen qua energieverbruik voor mij als volgt:
- 25% warm water
- 51% verwarmen
- 24% koelen
[ Voor 28% gewijzigd door assje op 15-05-2026 16:18 ]
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]
Dat dus. Goede isolatie doet raam open geen moer meer. Het is hier bij mij boven nu 20,2 graden, zonder verwarming aan.revolution-nl schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 15:42:
[...]
De warmte cummuleert gewoon enorm snel omdat het vastgehouden wordt door de isolatie, waardoor het zelfs bij ventileren gewoon warm wordt. In de winter een voordeel in de zomer is actieve koeling echt noodzakelijk.
Zie hieronder ons verbruikspatroon voor verwarmen en koelen over 2025. Directe zon instraling is bij ons amper aan de orde.
[Afbeelding]
Ja zo is dat hier ook. Sinds de extra dakisolatie en overal triple glas krijg ik de warmte er heel slecht uit. De ramen boven staan al tijden open op de kiepstand met de wind erdoor. Dat is ook wel nodig om het een beetje aangenaam te houden.MotorBeast schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 17:55:
[...]
Dat dus. Goede isolatie doet raam open geen moer meer. Het is hier bij mij boven nu 20,2 graden, zonder verwarming aan.
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/1XxhSOwnQne4YqKrDweMsQxz.jpg?f=user_large)
Aan de koelmonteurs die meelezen hier. Waar kijk ik naar
Dit hing in de fietsenkelder van een theater. Heb het bij winkels ook wel eens in zijsteeg zien hangen.
Lijkt buitenunit van een koelinstallatie, maar waarom zo open en bloot zonder behuizing
[ Voor 5% gewijzigd door ThinkPad op 16-05-2026 21:28 ]
(Horeca) koel/vriescel aggregaat. Ze worden meer zo verkocht dan in een mooie kast, cheap uber alles. Plus je kan mooi overal bij, even schoon blazen met perslucht.ThinkPad schreef op zaterdag 16 mei 2026 @ 21:25:
[Afbeelding]
Aan de koelmonteurs die meelezen hier. Waar kijk ik naar
Dit hing in de fietsenkelder van een theater. Heb het bij winkels ook wel eens in zijsteeg zien hangen.
Lijkt buitenunit van een koelinstallatie, maar waarom zo open en bloot zonder behuizing
Niemand?icecreamfarmer schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 12:31:
Heb ook een nieuwbouwhuis met vloerkoeling maar merkte in april dat het op zolder al 24 graden werd.
Ik twijfel nu tussen deze optiesTotaal €3600.
Mitsubishi Electric SEZ-M35 - Kanaal-unit - 3,5 kW - Exclusief buiten-unit
Verwachte leverdatum 20 mei€999,00 €999,00 × [Afbeelding] Mitsubishi Electric MSZ-AY35 VGKP - Wand-unit - 3,5 kW - Exclusief buiten-unit
Verwachte leverdatum 20 mei€599,00 €599,00 × [Afbeelding] Mitsubishi Electric MXZ-3F54 VF - Buiten-unit - Exclusief binnen-unit
Verwachte leverdatum 20 mei€1.999,00 €1.999,00
OfTotaal €4000
[Afbeelding] Daikin FBA35A9 - Kanaal-unit - 3,5 kW - Exclusief buiten-unit
Verwachte leverdatum 20 mei€1.399,00 €1.399,00 × [Afbeelding] Daikin FTXM35A - Wand-unit - 3,5 kW - Exclusief buiten-unit
Verwachte leverdatum 20 mei€639,00 €639,00 × [Afbeelding] Daikin 3MXM52A - Buiten-unit - Exclusief binnen-unit
Verwachte leverdatum 20 mei€1.949,00 €1.949,00 Totaal €3350.
× [Afbeelding] Mitsubishi Heavy SRR 35 ZS-W - Kanaal-unit - 3,5 kW - Exclusief buiten-unit
Verwachte leverdatum 20 mei€955,00 €955,00 × [Afbeelding] Mitsubishi Heavy SRK 35 ZSX-WF - Wand-unit - 3,5 kW - Exclusief buiten-unit
Verwachte leverdatum 20 mei€729,00 €729,00 × [Afbeelding] Mitsubishi Heavy SCM 50 ZS-W - Buiten-unit - Exclusief binnen-unit
Verwachte leverdatum 20 mei€1.649,00 €1.649,00
Beetje een voorkeursding. Neem je een Renault of een Toyota? Ik zou sowieso voor de MHI of mitsubischi electric gaan, en niet voor de Daikin. Dat is vooral omdat de MHI en ME wat zwaarder gebouwd zijn, en de daikins wat vaker last heeft van defecte printplaten.
Maar hiermee schop ik natuurlijk iedereen tegen de been die een Daikin heeft.
[ Voor 9% gewijzigd door TereZz op 19-05-2026 16:38 ]
Nee hoor. Service is ook slecht van Daikin. Hier nooit meer Daikin. Installateur failliet, een ander begint er niet aan en Daikin zegt zoek het maar uit. Tikkend lammel bij swing na 3 jaar nog niet opgelost. Dus geen swingfunctie meer. Mijn L/W is daarom Vaillant geworden, die hebben een eigen servicedienst die ik als particulier gewoon kan inschakelen mocht installateur er niet meer zijn. Staan me ook gewoon te woord. Had ik de units van MHI binnen mooi gevonden was het destijds ook MHI geworden.TereZz schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 16:38:
[...]
Beetje een voorkeursding. Neem je een Renault of een Toyota? Ik zou sowieso voor de MHI of mitsubischi electric gaan, en niet voor de Daikin. Dat is vooral omdat de MHI en ME wat zwaarder gebouwd zijn, en de daikins wat vaker last heeft van defecte printplaten.
Maar hiermee schop ik natuurlijk iedereen tegen de been die een Daikin heeft.
[ Voor 25% gewijzigd door MotorBeast op 19-05-2026 17:09 ]
Kijk hier kan ik iets mee. Mijn ouders hebben Daikin end acht altijd dat dat het merk zou zijn maar na gedoe met de app en deze verhalen twijfel ik wel.MotorBeast schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 16:43:
[...]
Nee hoor. Service is ook slecht van Daikin. Hier nooit meer Daikin. Installateur failliet, een ander begint er niet aan en Daikin zegt zoek het maar uit. Tikkend lammel bij swing na 3 jaar nog niet opgelost. Dus geen swingfunctie meer. Mijn L/W is daarom Vaillant geworden, die hebben een eigen servicedienst die ik als particulier gewoon kan inschakelen mocht installateur er niet meer zijn. Staan me ook gewoon te woord. Had ik de units van MHI binnen mooi gevonden was het destijds ook MHI geworden.
Inderdaad heavy of electric doen. Daikin teveel slechte verhalen over service gehoord bij problemen.
Niet om offtopic te gaan maar het lijkt erop dat vloerkoeling niet werkt(verkeerde parameters ingesteld) of waterzijdig niet goed ingeregeld, wellicht even bij W/W topic kijken.icecreamfarmer schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 12:31:
het is buiten nog niet dusdanig warm geweest waardoor vloerkoeling het niet bij kan houden.
[ Voor 18% gewijzigd door mr_evil08 op 21-05-2026 11:23 ]
MMmm garantie van een Daikin-systeem wordt in eerste instantie altijd geregeld en afgehandeld door de erkende installateur of dealer die het toestel heeft geplaatst, ik maak me dan ook geen zorgenLED-Maniak schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 22:04:
Inderdaad heavy of electric doen. Daikin teveel slechte verhalen over service gehoord bij problemen.
Ik denk echter niet dat er ook een tweede instantie is. Met andere woorden; als die partij omvalt heb je Daikin als fabrikant niet om vervolgens op terug te vallen voor wat betreft garantie.Winkiller schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 11:25:
[...]
MMmm garantie van een Daikin-systeem wordt in eerste instantie altijd geregeld en afgehandeld door de erkende installateur of dealer die het toestel heeft geplaatst, ik maak me dan ook geen zorgen
Edit (kleine aanvulling): Ik dacht voorheen ook dat het anders was, maar ben hier ooit (terecht) op gecorrigeerd: fopjurist in "Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen - #2"
[ Voor 17% gewijzigd door MiBe op 21-05-2026 11:37 ]
@Winkiller En wat schreef ik.....installateur failliet enz. Overigens toen hij nog niet failliet was kreeg hij van Daikin ook totaal geen medewerking om probleem te achterhalen. Helpen je ook niet om een andere installateur te vinden. Hun service is as cold as ice. Vandaar de sponsering voor het schaatsen waarschijnlijk.
Ja precies, totdat de installateur omvalt of jou als klant ghost. Dan is er niemand meer die je wilt helpen, ook daikin niet.Winkiller schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 11:25:
[...]
MMmm garantie van een Daikin-systeem wordt in eerste instantie altijd geregeld en afgehandeld door de erkende installateur of dealer die het toestel heeft geplaatst, ik maak me dan ook geen zorgen
Ik krijg van installateurs de feedback dat Daikin zelf ook onwijs traag is met service aanvragen.
[ Voor 9% gewijzigd door LED-Maniak op 21-05-2026 11:52 ]
Lucht/Lucht Warmtepomp. Mitsubishi Heavy of Fujitsi-General
Ik heb een topic aangemaakt over een keuze tussen MHI of Fujisti-General.
Ik heb een topic aangemaakt over een keuze tussen MHI of Fujisti-General.
Ik kan het mij niet voorstellen op enkele incidenten na, ik hoop in elk geval het niet mee te maken. Als de installateur weigert te onderhouden of te repareren kan je bij Daikin terecht, dit was vorig jaar voor mij een reden een Daikin te kopen. Ik stel me dan voor dat er een andere installateur uit de regio langs komt voor onderhoud of reparatie die je dan misschien zelf moet betalen.LED-Maniak schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 11:49:
[...]
Ja precies, totdat de installateur omvalt of jou als klant ghost. Dan is er niemand meer die je wilt helpen, ook daikin niet.
@MotorBeast ik had het inderdaad gelezen, ik hoop het niet mee te maken.
@MiBe Onze Daikin Sensira komt uit Turkije en is niet grijs.
Die voorwaarden zijn algemeen, gaat niet over grijze import (dat was weer een andere vraag waarop antwoord werd gegeven in de desbetreffende post, maar staat hier verder los van).Winkiller schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 12:10:
[...]
@MiBe Onze Daikin Sensira komt uit Turkije en is niet grijs.
Maar hoofdvoorwaarde is dat er minimaal iedere 2 jaar door een servicepartner onderhoud wordt gedaan. Wie laat dat doen voor zijn airco? Meeste laten hem plaatsen en reinigen hoogstens een binnen filter, maar meer wordt er niet aan gedaan.
SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW, 3x AUX C-serie
Staat gewoon op de website, ik krijg een hele rits installateurs te zien in mijn omgeving.MotorBeast schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 11:42:
@Winkiller En wat schreef ik.....installateur failliet enz. Overigens toen hij nog niet failliet was kreeg hij van Daikin ook totaal geen medewerking om probleem te achterhalen. Helpen je ook niet om een andere installateur te vinden. Hun service is as cold as ice. Vandaar de sponsering voor het schaatsen waarschijnlijk.
Vind een installateur | Daikin
Het klopt dat niet elke installateur aan "rommel van een ander" wil werken of ze hebben simpelweg geen tijd en helpen jou daarom niet.
Pietje555 schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 13:09:
Maar hoofdvoorwaarde is dat er minimaal iedere 2 jaar door een servicepartner onderhoud wordt gedaan. Wie laat dat doen voor zijn airco? Meeste laten hem plaatsen en reinigen hoogstens een binnen filter, maar meer wordt er niet aan gedaan.
Nope ook niet gedaan, is voor mij een acceptabel risico want de onderhoudskosten zijn zo hoog dat het waard is om een onderdeel zo uit eigen zak te betalen.
[ Voor 37% gewijzigd door mr_evil08 op 21-05-2026 13:55 ]
MiBe schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 12:16:
[...]
Die voorwaarden zijn algemeen, gaat niet over grijze import (dat was weer een andere vraag waarop antwoord werd gegeven in de desbetreffende post, maar staat hier verder los van).
Ik maakte mij zorgen en heb gebeld met Daikin Nederland, die zeggen dat het niet klopt, door een andere installateur te nemen via hun website blijft de garantie op onderdelen bestaan.Als de servicepartner failliet is, heb je hier dus niks aan. Het is geen fabrieksgarantie zoals de meeste fabrikanten die leveren.
Ja klopt, ik heb ze gebeldmr_evil08 schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 13:50:
[...]
Staat gewoon op de website, ik krijg een hele rits installateurs te zien in mijn omgeving.
[ Voor 16% gewijzigd door Winkiller op 21-05-2026 13:54 ]
De vloerkoeling werkt op de thermometer op de BG en de buitentemperatuur. En die zijn prima.mr_evil08 schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 11:21:
[...]
Niet om offtopic te gaan maar het lijkt erop dat vloerkoeling niet werkt(verkeerde parameters ingesteld) of waterzijdig niet goed ingeregeld, wellicht even bij W/W topic kijken.
het is buiten nog niet dusdanig warm geweest waardoor vloerkoeling het niet bij kan houden.
De zolder wordt door 4m2 aan glas echter heel snel warm. Zelfs met verduisterende rolgordijnen. Heb nu screens gekocht maar ik ben bang dat het daar warm blijft.
Probeer daar maar eens mensen voor te vinden. Voor mijn broertje proberen we nu al weken om een onderhoudspartij te laten komen maar die willen je allemaal een abbo aansmeren.Pietje555 schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 13:09:
Ja mooi dat het op de site staat en dat je ze gebeld hebt. Ga nu maar een installateur vinden die daadwerkelijk komt. Succes. Ik was er wel klaar mee na 2 jaar. Dan maar geen swing op de L/L. Wordt toch wel koel binnen. Verkopen doen ze allemaal. Ellende opknappen niet.
Plotseling is het toch zo gek nog niet om gewoon een airco uit het buitenland te halen en het verschil als reserve te houden mocht er gezeik zijn
PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc
Ja vervelend, ik zou aandringen en Daikin blijven bellen dat niemand iets wil ondernemen.MotorBeast schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 14:53:
[...]
Ja mooi dat het op de site staat en dat je ze gebeld hebt. Ga nu maar een installateur vinden die daadwerkelijk komt. Succes. Ik was er wel klaar mee na 2 jaar. Dan maar geen swing op de L/L. Wordt toch wel koel binnen. Verkopen doen ze allemaal. Ellende opknappen niet.
Ik heb nog een Lan module + AB liggen met swing functie, is dat handig ? nu heb ik geen swing...
Ja leuk, toen ik dit jaar in de markt was voor een L/L wilde ik ook een offerte voor Daikin, maar de drie aangeschreven bedrijven die Daikin installateur zijn én airco's doen volgens hun eigen website hebben simpelweg niet gereageerd. Ook niet nadat ik ze gebeld heb.mr_evil08 schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 13:50:
[...]
Staat gewoon op de website, ik krijg een hele rits installateurs te zien in mijn omgeving.
[...]
Of ze doen het liever niet of ze zitten vol geboekt tot ergens in '27. NB eind feb begin mrt was dit niet nu terwijl iedereen een airco wilt hebben.
Als je een heavy industries wil dan is daar weinig reden toe.Glashelder schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 14:54:
Plotseling is het toch zo gek nog niet om gewoon een airco uit het buitenland te halen en het verschil als reserve te houden mocht er gezeik zijn
Ik vond ze in het buitenland nauwelijks goedkoper en in nederland krijg je gewoon 5 jaar garantie via de importeur.
Die installateurs doen meer dan Airco's plaatsenTrue schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 16:30:
[...]
Ja leuk, toen ik dit jaar in de markt was voor een L/L wilde ik ook een offerte voor Daikin, maar de drie aangeschreven bedrijven die Daikin installateur zijn én airco's doen volgens hun eigen website hebben simpelweg niet gereageerd. Ook niet nadat ik ze gebeld heb.
Of ze doen het liever niet of ze zitten vol geboekt tot ergens in '27. NB eind feb begin mrt was dit niet nu terwijl iedereen een airco wilt hebben.
Best vreemd, ik vroeg om offertes in april en 2 maanden later hing de Daikin.
Wie kan mij helpen aan een betrouwbare leverancier/installateur voor een lucht/lucht warmtepomp omgeving Tubbergen. Reacties kunnen per DM.
Als dit niet in het topic hoort hoor ik dat wel.
Als dit niet in het topic hoort hoor ik dat wel.
Precies wat je zegt ze zijn volgeboekt dat kreeg ik 2 jaar geleden al te horen bij een airco wijziging dat de installateur een klantstop had en enkel bestaande klanten nog deed, gewoon jaarrond vol en niet wat mensen denken in de winter niks te doen hebben.True schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 16:30:
[...]
Ja leuk, toen ik dit jaar in de markt was voor een L/L wilde ik ook een offerte voor Daikin, maar de drie aangeschreven bedrijven die Daikin installateur zijn én airco's doen volgens hun eigen website hebben simpelweg niet gereageerd. Ook niet nadat ik ze gebeld heb.
Mijn installateur zag ook dat verwarmen met een airco explosief toenam.
De L/W kamp is het niet veel beter, ook veel volgeboekt.
[ Voor 17% gewijzigd door mr_evil08 op 21-05-2026 17:40 ]
Hier ook na 2,5 jaar al tikkende fans in de Daikin binnenunit, en zelfs roestvorming aan het koelblok van de binnenunit. Daikin geeft niet thuis, zal binnen wel te vochtig zijn (wtf?).
Komen alleen langs voor minimaal 300 euro voorrijkosten+eerste uur om enkel te kijken…
:strip_exif()/f/image/6PqWMAMedDL46yEp1Bs2SPf1.jpg?f=fotoalbum_large)
1 van de 8 binnenunits vertoond dit maar nee het is volgens Daikin mijn schuld….
Komen alleen langs voor minimaal 300 euro voorrijkosten+eerste uur om enkel te kijken…
:strip_exif()/f/image/6PqWMAMedDL46yEp1Bs2SPf1.jpg?f=fotoalbum_large)
1 van de 8 binnenunits vertoond dit maar nee het is volgens Daikin mijn schuld….
[ Voor 45% gewijzigd door Navi op 21-05-2026 21:20 ]
Van waar je hem gekocht hebt of diakin self ?Navi schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 21:17:
Hier ook na 2,5 jaar al tikkende fans in de Daikin binnenunit, en zelfs roestvorming aan het koelblok van de binnenunit. Daikin geeft niet thuis, zal binnen wel te vochtig zijn (wtf?).
[Afbeelding]
Gewoon in NL bij erkend installateur maar die doet verder weinig behalve het doorzetten naar daikin.
In mei en zeker juni zit de aircoleverancier al vol tot zeker aan de winter.
Heeft die toch tijd is dat best vreemd of geluk omdat er een klus uitviel.
Heeft die toch tijd is dat best vreemd of geluk omdat er een klus uitviel.
m.b.t de foto lijkt op gevalletje problemen met condensafvoer.Navi schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 21:17:
[Afbeelding]
Doe eens water in de condensbak, stroomt direct weg of niet?, als water te lang blijft staan in de condensbak krijg je dit, kan bij elk merk gebeuren.
Dit is een oxidelaag en krijg je als water lang blijft staan in de condensbak, roest zie je bij ijzer.
Ik heb deze gevallen vaak genoeg gezien, verstoppingen, afschot onjuist, binnenunit scheef opgehangen etc, condensafvoerslang afgeknelt, water moet direct kunnen wegstromen.
[ Voor 70% gewijzigd door mr_evil08 op 22-05-2026 10:31 ]
Kijk eens bij de kleine partijen die willen vaak wel zonder abbo werken, ZZP,ers bijvoorbeeld.icecreamfarmer schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 14:20:
[...]
Probeer daar maar eens mensen voor te vinden. Voor mijn broertje proberen we nu al weken om een onderhoudspartij te laten komen maar die willen je allemaal een abbo aansmeren.
In mijn nieuwbouwwoning overweeg ik sterk om een airco te plaatsen, ik woon er momenteel nog niet.
Ik heb 2x 8.5m² slaapkamers op het zuiden en 1x 15m² slaapkamer op het noorden.
Verder ga ik de zolder opdelen, en ga ik sowieso door het ontbreken van vloerverwarming op zolder 1 airco plaatsen.
Nu twijfel ik voor de eerste verdieping tussen 3 airco units binnen, of 1 grotere airco unit op de overloop. Verder heb ik op de begane grond en eerste verdieping vloerkoeling.
3x airco units is wellicht het mooiste, maar ook veruit het duurste en complexer om mooi weg te werken.
Gaat 1 grote airco unit op de overloop voldoende zijn voor de gehele eerste verdieping? Inclusief wellicht de vloerkoeling?
Verder ga ik de zolder opdelen, en ga ik sowieso door het ontbreken van vloerverwarming op zolder 1 airco plaatsen.
Nu twijfel ik voor de eerste verdieping tussen 3 airco units binnen, of 1 grotere airco unit op de overloop. Verder heb ik op de begane grond en eerste verdieping vloerkoeling.
3x airco units is wellicht het mooiste, maar ook veruit het duurste en complexer om mooi weg te werken.
Gaat 1 grote airco unit op de overloop voldoende zijn voor de gehele eerste verdieping? Inclusief wellicht de vloerkoeling?
BlaBlaBla
Hangt ervan af wat je doel is.Strider schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 11:42:
In mijn nieuwbouwwoning overweeg ik sterk om een airco te plaatsen, ik woon er momenteel nog niet.
Onze vorige woning ('nieuwbouw' 2017) hadden we 1 airco (3.5kW) op de overloop op zolder. Rolluiken op de slaapkamers op zuid. Daarmee hielden we het ~24 graden als het buiten 32 graden was. Ook op de slaapkamers op de 1e verdieping.
Enyaq iV 80 - 5135 Wp
Let op:
Een vraag over offerte, plaatsing of uitzoeken van L/L WP hoort in een nieuw, eigen topic. Drop hier dan een linkje
We respecteren elkaars keuzes over energiegebruik en verschillen in comfort.
Laat bij een 'snelle vraag' wel even weten wat je al gevonden hebt, dat voorkomt herhaling van zetten.
Veel relevante informatie en principes zijn ook te vinden in het Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic , waar je ook een template kan vinden voor een nieuw adviestopic.
Voor MHI vind je veel tips en tweaks in Het MHI L/L warmtepomp/airco topic
Een vraag over offerte, plaatsing of uitzoeken van L/L WP hoort in een nieuw, eigen topic. Drop hier dan een linkje
We respecteren elkaars keuzes over energiegebruik en verschillen in comfort.
Laat bij een 'snelle vraag' wel even weten wat je al gevonden hebt, dat voorkomt herhaling van zetten.
Veel relevante informatie en principes zijn ook te vinden in het Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic , waar je ook een template kan vinden voor een nieuw adviestopic.
Voor MHI vind je veel tips en tweaks in Het MHI L/L warmtepomp/airco topic
/f/image/LAGswInEix35tEa66DhnMgfG.png?f=fotoalbum_large)