Highfive95 schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 19:34:
Hoe doen jullie het met verwarmen in overgang naar koudere temperaturen. Voorheen met gas stond thermostaat op 19 graden. Temperatuur in woonkamer lager dan 19 graden, dan springt hij aan.
Ik begrijp dat airco in de koude maanden op laag vermogen pruttelen waarschijnlijk het beste werkt. Maar hoe werkt dat op dagen dat temperatuur soms wel, soms niet beneden de ingestelde temperatuur komt. Blijft hij dan gewoon aan en blijft verwarmen?
Stel ik zet hem nu op 20 graden, maar blijft 21 in de kamer. Doet hij dan niks?
Das een hele goeie vraag.
Hier sinds Juni dit jaar (2025) voor het eerst airco's in gebruik genomen.
De woonkamer en open keuken worden gekoeld en verwarmt door MHI SRK50ZS-WF.
Boven worden twee slaapkamer gekoeld en verwarmt door een SCM50ZS-W in combinatie met een twee vloermodellen SRF25ZS-W.
Ieder kamer heeft z'n zijn eigen wensen en voorkeuren.
De zomer was het geen probleem en was het 24/7 koelen en de aankomende winter zal het 24/7 verwarmen worden.
Maar die tussen periodes herfst en winter is een ander verhaal.
Je hebt straks periodes waar het in de nachten verwarmen is en overdag als de zon schijnt en de temperatuur (hier in huis) oploopt naar temperaturen waar je zou kunnen zeggen koel maar wat bij want het word mij te warm.
Maar andere dagen is het grijs en nat en dan wil je verwarmen.
Lastige periodes zijn dit en blijft het ad-hoc schakelen de enige optie.
Maar als je een beetje handig bent met scripts schrijven bent en in de mogelijkheid om alle data van binnen/buiten temperaturen, luchtvochtheid ect af te vangen zou je hier mee ook een hoop kunnen bereiken.
Hier op dit moment een Lua script op de achtergrond draaien die alle data aan het verzamelen is en houd bij wat wij met de airco's aan het uitspoken zijn.
In de hoop dat ik straks genoeg data heb om de de airco's op basis van die data dmv een script zelf kan laten bepalen wat te doen.
Huidige script logged de binnen/buiten temperatuur, luchtvochtheid in huis, airco setpoints, airco mode ect.
Op basis van die logs maakt het script als er genoeg data is verzameld zelf de beslissing of hij mag gaan verwarmen of koelen.
Dit doet hij aan de hand van votes, dus hij vergelijkt alle lines in de historie en op basis van vergelijkbare historische data gaat het script beslissen wat te doen.
Dus stel er zijn 20 logs van een binnen temperatuur 23gr en buiten temperatuur van 12gr het is een zonnige dag en wij hebben toen der tijd de airco's op koelen 21gr gezet zal hij beslissen je hebt toen voor koelen gekozen dan ga ik nu koelen.
Maar ja, dit loggen is er een voor de lange adem ;-)