Het is voor een huurhuis voornamelijk voor de EPC, het is 21m2 oppervlakte, via het dak lijkt me dit een kostelijke oplossing alsook is het plafond van plastieken houten latjes gemaakt die volgens mij niet veel draagkracht hebben.Kodess schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 15:48:
[...]
Dat hangt toch af van je koelings/warmte vraag? Wat is de oppervlakte die je probeert te klimatiseren?
Ik moet wel zeggen, 5kW is wel astronomisch hoog.
5kW uit 1 wandunit lijkt me ook vragen om problemen, maar goed heb niet veel ervaring met zulke grote units.
Je zou dan, als je echt zoveel kW nodig hebt, beter 2 units verder uit elkaar kunnen hangen. Want 1 unit krijgt zoveel koeling/warmte toch niet weggeblazen.
Ik gebruik bijvoorbeeld om mijn hele huis te verwarmen als het flink vriest 30kWh, dat is minder dan 2kW per uur. Huis is 180m2, ongeisoleerd dak, spouw 5cm geisoleerd en max dubbelglas.
Op zolder was het dan nog wel koud, daar kon ik met een straalkachel van 2kW de gehele zolder op 19 graden houden. De zolder heeft flink wat enkelglas ramen en een ongeisoleerd dak
Edit:
Het is een lange smalle ruimte, dus het blazen om de gehele ruimte te dekken is dan ook lastig.
Hoe gehecht ben je aan dat plafondAnders een in-plafond unit gebruiken met wat buiswerk.
Wat vindt u trouwens van de prijs met installatie op een plat dak via de buis van de oude schouw?
Bedankt alvast voor uw hulp!
/f/image/fddqimLrhTodAKX8xwZu9iUo.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/J3twsGZ1UgRiSR7S2YohrHye.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/vUGOKMoRaIp3HMBlmDJWF6Nm.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/QTZjp7w1AXpqbs9JA1QumCVI.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/uLHobF9B63HZvYULhKlbgPKt.jpg?f=fotoalbum_large)