Precies zoals de bedoeling is dus?
Met 100 m2 en op een verdieping zodat de kou goed kan ontsnappen kan je makkelijk hetzelfde bereiken. Tot de gang 18 graden is op plafondhoogte en kamers op 21-22, dan mag die lekker afslaan.
Het gaat om de verdeling van die 100m2. En 21-22 is mij veel te warm voor slaapkamers, maar ieder zn ding.
Voor al die mensen die roepen dat koelen geen ruk kost, dit draaide 24/7 vorige jaar en pieken zijn serieus hoog. Dit is 5 min smoothed, als ik een kamer snel wil opwarmen of afkoelen is het 2 kW+ voor eventjes.
[Afbeelding]
Een 7 kW unit gaat iets hoger, tot 2 kW vermogen. In een erg warm huis is dat prima.
Nogmaals, als jij 'm op turbo/jet/powerful zet is het toch ook de bedoeling dat ie z'n volledige vermogen gaat inzetten? En verder zegt dit vooral iets over je isolatie/zoninstraling.
Mijn koel-/ontvochtigen verbruik voor de zomer is zo'n 470kWh per jaar, voor het hele huis (168m2). En dan hou ik de slaapkamers 24/7 op 18, de rest op 21. Zou 108 euro kosten zonder PV. Dus ja, koelen kost geen ruk.
Ook 15-8-2025 en ook het hele huis (2x2,5 en 1x 3,5 op een 3MXM52):
En ook hier kan verder niemand echt iets mee, want ieder huis en installatie is anders.
All-electric.