Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen - #2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 165 166 Laatste
Acties:

• ZiggyLippens
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 16-03 13:54
Kodess schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 15:48:
[...]

Dat hangt toch af van je koelings/warmte vraag? Wat is de oppervlakte die je probeert te klimatiseren?
Ik moet wel zeggen, 5kW is wel astronomisch hoog.
5kW uit 1 wandunit lijkt me ook vragen om problemen, maar goed heb niet veel ervaring met zulke grote units.
Je zou dan, als je echt zoveel kW nodig hebt, beter 2 units verder uit elkaar kunnen hangen. Want 1 unit krijgt zoveel koeling/warmte toch niet weggeblazen.

Ik gebruik bijvoorbeeld om mijn hele huis te verwarmen als het flink vriest 30kWh, dat is minder dan 2kW per uur. Huis is 180m2, ongeisoleerd dak, spouw 5cm geisoleerd en max dubbelglas.

Op zolder was het dan nog wel koud, daar kon ik met een straalkachel van 2kW de gehele zolder op 19 graden houden. De zolder heeft flink wat enkelglas ramen en een ongeisoleerd dak :+

Edit:
Het is een lange smalle ruimte, dus het blazen om de gehele ruimte te dekken is dan ook lastig.
Hoe gehecht ben je aan dat plafond :9 Anders een in-plafond unit gebruiken met wat buiswerk.
Het is voor een huurhuis voornamelijk voor de EPC, het is 21m2 oppervlakte, via het dak lijkt me dit een kostelijke oplossing alsook is het plafond van plastieken houten latjes gemaakt die volgens mij niet veel draagkracht hebben.
Wat vindt u trouwens van de prijs met installatie op een plat dak via de buis van de oude schouw?
Bedankt alvast voor uw hulp!

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 00:31
ZiggyLippens schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 15:38:
Is een 5kw MUZ-HR50VG met 5kw MSZ-HR50VGK airco teveel voor een keuken met plat dak?
Offerte gekregen voor installatie voor €3000.
Eerlijke prijs?

[Afbeelding]
5 lijkt me veeeeeeeeeel te veel vermogen. Maak gewoon even een warmteverliesberekening, zie TS. Schat in dat je met een 2kW al snel voldoende hebt.

• MotorBeast
STIMPPYYY schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 15:38:
[...]

Wel fijne combi ja, maar radiatoren denk ik dan geen vvw?
Radiatoren ja maar die verwarmen sneller juist dan VV. Opstarten van een koud L/W ben je al snel 1,5 a 2kW verder. Eenmaal warm verbruikt hij dan weer hetzelfde als een L/L. Maar die 2kW voor L/W kan ik hier beneden met dit weer de L/L 10 uur op draaien als het nodig is. Maar hij gaat zo alweer uit. Dan is het warm zat en blijft het ook wel warm.

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 23:07
Pietje555 schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 15:56:
[...]

Raffinaderijen gebruiken geen elektriciteit uit het net. Ze wekken het zelf op. Sterker als er veel vraag uit het net is zetten ze alle turbines bij om aan het net te leveren omdat ze hier een hoge vergoeding voor krijgen om de pieken op te vangen. Doen overigens alle bedrijven die een eigen wkk hebben. Dynamische contracten bestaan al zeker 30 jaar voor bedrijven en de bij behorende software ook
Wel, dan kan die stroom toch gebruikt worden voor het net...

Sony A7 iv en wat recycled glas

• Pietje555
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 21:41
Tommie12 schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 16:41:
[...]

Wel, dan kan die stroom toch gebruikt worden voor het net...
Nee, want ze gebruiken restwarmte, afval gas en residue uit het raffinage proces. Is er geen raffinage nodig dan is dat er ook niet dus ook geen elektriciteit

SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW, 3x AUX C-serie

• Kodess
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 22:34
ZiggyLippens schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 16:24:
[...]

Het is voor een huurhuis voornamelijk voor de EPC, het is 21m2 oppervlakte, via het dak lijkt me dit een kostelijke oplossing alsook is het plafond van plastieken houten latjes gemaakt die volgens mij niet veel draagkracht hebben.
Wat vindt u trouwens van de prijs met installatie op een plat dak via de buis van de oude schouw?
Bedankt alvast voor uw hulp!
Dan moet een 2kW ook voldoen. Heb je geen 5kW nodig.
Bij mij was het verschil tussen 2,5kW en 3,5kW in kosten niet zoveel dus had ik de 3,5kW genomen.
Ik kwam zelf toen uit op ~1900 euro. Was ook met platdak installatie maar dan door een muur.

Je kan online kijken hoe duur de airco op zichzelf is, dan weet je hoeveel je betaald voor de installatie. Als ze via een bestaande buis doen moet het echt wel goedkoper kunnen (als je ook kiest voor een airco met minder vermogen, wat bij 21m2 echt moet)

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 17-03 16:37
MotorBeast schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 15:28:
[...]

Ik krijg in een 1/2 uurtje met de L/W niet even een snelle temperatuur verhoging. Hier nu buiten 14 graden en kom net thuis. Vindt het gewoon net even te kil binnen (20,1 graden en wil graag 21) en dan zet ik gewoon de L/L even aan. Kan hij over 1/2 uurtje weer uit. Werkt vele malen sneller en zuiniger dan het hele watersysteem van de L/W opwarmen hier om alleen de woonkamer even 1 graadje bij te stoken. Boven is het ook 20 graden dus daar hoef ik nu niet te verwarmen. Sterker bijna koelen. :D

Heb op deze manier de ideale combi. Voor echte koude de L/W met het comfort van HR Ketel en zuinig verbruik en met dit weer de L/L. Tevens is de L/L de BUH mocht het ooit nog eens -10/-15 worden. Kan hij de L/W ondersteunen. En in de zomer natuurlijk zalig condenserend koelen. Dat laatste zou ik niet meer zonder kunnen.
Ik ken je CV systeem niet, hier is dat niet het geval.
Het verschil tussen L/L en L/W is in mijn situatie echt te verwaardelozen, alleen koelen is de wandairco top(maar alleen voor het ontvochtigen gedeelte).

Persoonlijk vindt ik niet condenserend koelen door het hele huis tot 3c laten afkoelen ook prima, de wandairco staat alleen aan bij een echte hittegolf(niet statistisch zoals vorig jaar omdat de nachten gemiddeld warm waren).

Het opstarten van het watertraject stelt echt weinig voor hier, boven is het niet koud maar wel prettig als de badkamer ook nog een beetje warmte krijgt(zit op noord).

Voor mij is de gevoelstemperatuur bepalend en niet de werkelijke temperatuur.

[ Voor 11% gewijzigd door mr_evil08 op 27-02-2026 21:31 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

• mr_evil08
MotorBeast schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 16:40:
[...]

Radiatoren ja maar die verwarmen sneller juist dan VV. Opstarten van een koud L/W ben je al snel 1,5 a 2kW verder. Eenmaal warm verbruikt hij dan weer hetzelfde als een L/L. Maar die 2kW voor L/W kan ik hier beneden met dit weer de L/L 10 uur op draaien als het nodig is. Maar hij gaat zo alweer uit. Dan is het warm zat en blijft het ook wel warm.
Dat ligt aan jouw CV systeem/type huis.
Zoals vandaag heb ik met 0,7kw de temperatuur met 1 tot 1,5 graad laten stijgen incl CV water opwarmen.

De verschillen tussen L/L en L/W ook bij kort verwarmen zijn klein mits de zaak op orde is.

[ Voor 7% gewijzigd door mr_evil08 op 27-02-2026 21:41 ]

• AJayFasho
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 17-03 16:08
Ik ben van plan een multisplit van Daikin te laten installeren. De buitenunit wordt een 3MXM40A2V1B9 en binnen wil ik 3x een CVXM20A3V1B9 unit plaatsen, het lichtste vloermodel. Het geheel afgezekerd op een 16A groep.

De buitenunit komt op de 1e verdieping (plat dak), naast mijn kantoor. De eerste unit komt rechtstreeks in mijn kantoor. De tweede unit komt in een slaapkamer op de 1e verdieping (naast het kantoor). In mijn kantoor heb ik Hager BR65 wandgoten (130x65mm). Die wil ik (exclusief) gebruiken voor de aircoleidingen in de hoek waar de binnenunits komen, waar volgens mij meer dan voldoende ruimte beschikbaar is (voor de 3 leiding sets en bijhorende stroomkabels en condensafvoer).

Dat is allemaal vrij makkelijk te realiseren, ik zit echter met de laatste unit. Die moet komen op zolder, voor een knieschot. Het idee is dat de laatste leidingset door de wandgoot naar boven het plafond gaat (systeemplafond). Hier loopt wel bestaande infra doorheen, zoals Ethernet en stroom, maar dat moet volgens mij wel passen. Boven het systeemplafond gaat de leidingset dan door de houten verdiepingsvloer, om uit te komen achter het knieschot (zoldergedeelte), en moet dan door een kalkzandsteen muur om uit te komen in het knieschot van de slaapkamer. Op die manier kan het leidingwerk volledig onzichtbaar gerealiseerd worden.

Mijn probleem is de condensafvoer. Er moeten nogal wat bochten gemaakt worden (1x 90 graden onderin een T-stuk in de Hager wandgoot, 2x 45 graden boven het systeemplafond, 1x 90 graden muurdoorvoer en waarschijnlijk nogmaals 2x 45 graden om uit te komen voor het knieschot) om lekker uit te komen op de plek waar ik de unit graag wil hebben laten hangen. Het knieschot is nu nog niet dicht, dus kan ik alvast de voorbereidingen doen voor het leidingwerk, zoals de condensafvoer. Door alle bochten (vooral de 90 graden varianten) is een flexibele condensafvoer niet optimaal, dus heb ik zitten kijken naar harde PVC buis.

Mijn probleem:
Documentatie zegt het volgende over de afvoer: "Gebruik een harde pvc-buis met een nominale
diameter van 20 mm en een buitendiameter van 26 mm". Ik kan echter geen buis vinden die aan deze specificatie voldoet. Een standaard PVC buis is bijvoorbeeld 25 of 32mm buitendiameter. Het kantoor is tevens al afgewerkt, dus idealiter werk ik met PVC buis met rubberen manchet i.p.v. alles nog te verlijmen, wat een ramp zal zijn boven het systeemplafond. Dan kom ik automatisch uit op 32mm in de bekendere merken of zoiets: https://www.mijnklimaatsh...voer/pvc-afvoer-wit-25mm/

Wat raden jullie aan in deze situatie?

• Nanuk
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 18:49
AJayFasho schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 11:27:
Ik ben van plan een multisplit van Daikin te laten installeren. De buitenunit wordt een 3MXM40A2V1B9 en binnen wil ik 3x een CVXM20A3V1B9 unit plaatsen, het lichtste vloermodel. Het geheel afgezekerd op een 16A groep.

De buitenunit komt op de 1e verdieping (plat dak), naast mijn kantoor. De eerste unit komt rechtstreeks in mijn kantoor. De tweede unit komt in een slaapkamer op de 1e verdieping (naast het kantoor). In mijn kantoor heb ik Hager BR65 wandgoten (130x65mm). Die wil ik (exclusief) gebruiken voor de aircoleidingen in de hoek waar de binnenunits komen, waar volgens mij meer dan voldoende ruimte beschikbaar is (voor de 3 leiding sets en bijhorende stroomkabels en condensafvoer).

Dat is allemaal vrij makkelijk te realiseren, ik zit echter met de laatste unit. Die moet komen op zolder, voor een knieschot. Het idee is dat de laatste leidingset door de wandgoot naar boven het plafond gaat (systeemplafond). Hier loopt wel bestaande infra doorheen, zoals Ethernet en stroom, maar dat moet volgens mij wel passen. Boven het systeemplafond gaat de leidingset dan door de houten verdiepingsvloer, om uit te komen achter het knieschot (zoldergedeelte), en moet dan door een kalkzandsteen muur om uit te komen in het knieschot van de slaapkamer. Op die manier kan het leidingwerk volledig onzichtbaar gerealiseerd worden.

Mijn probleem is de condensafvoer. Er moeten nogal wat bochten gemaakt worden (1x 90 graden onderin een T-stuk in de Hager wandgoot, 2x 45 graden boven het systeemplafond, 1x 90 graden muurdoorvoer en waarschijnlijk nogmaals 2x 45 graden om uit te komen voor het knieschot) om lekker uit te komen op de plek waar ik de unit graag wil hebben laten hangen. Het knieschot is nu nog niet dicht, dus kan ik alvast de voorbereidingen doen voor het leidingwerk, zoals de condensafvoer. Door alle bochten (vooral de 90 graden varianten) is een flexibele condensafvoer niet optimaal, dus heb ik zitten kijken naar harde PVC buis.

Mijn probleem:
Documentatie zegt het volgende over de afvoer: "Gebruik een harde pvc-buis met een nominale
diameter van 20 mm en een buitendiameter van 26 mm". Ik kan echter geen buis vinden die aan deze specificatie voldoet. Een standaard PVC buis is bijvoorbeeld 25 of 32mm buitendiameter. Het kantoor is tevens al afgewerkt, dus idealiter werk ik met PVC buis met rubberen manchet i.p.v. alles nog te verlijmen, wat een ramp zal zijn boven het systeemplafond. Dan kom ik automatisch uit op 32mm in de bekendere merken of zoiets: https://www.mijnklimaatsh...voer/pvc-afvoer-wit-25mm/

Wat raden jullie aan in deze situatie?
Een grotere diameter zal nooit een probleem zijn.

Met vele bochten die ook nog min of meer onbereikbaar worden moet je enorm letten op je afschot. De flow is altijd klein dus lekker doorspoelen gebeurt nooit, elk stofje kan dus overal blijven hangen en opstapelen. Zorg dus dat je op bepaalde plaatsen er wel bij kunt en de zaak met een ontstoppingsveer kunt schoon raggen.

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:27
@AJayFasho Kun je niet recht achter de unit met wat afschot naar buiten toe?

Ik heb standaard 16mm elektrabuis gebruikt: ThinkPad in "Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen - #2" ik wilde voorkomen dat ik met lawaaiige condenspompjes aan de gang moest. Dit werkt prima bij mij, druppelt lekker door in de zomer :P

[ Voor 27% gewijzigd door ThinkPad op 28-02-2026 13:08 ]

• mr_evil08
ThinkPad schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 13:07:
@AJayFasho Kun je niet recht achter de unit met wat afschot naar buiten toe?

Ik heb standaard 16mm elektrabuis gebruikt: ThinkPad in "Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen - #2" ik wilde voorkomen dat ik met lawaaiige condenspompjes aan de gang moest. Dit werkt prima bij mij, druppelt lekker door in de zomer :P
Zou er wel een kapje of klein bochtje op doen dan dat de wind er zo vol doorheen kan waaien.

• Hieperdepiep
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 21:48
Kun je bij Daikin instellen dat hij niet verder doorverwarmt dan de ingesteld temp? Nu stel ik 17 graden in en hij verwarmt door (op de app afgelezen) tot 20 a 21 graden.

Is hier een benaming voor ? Anders kan ik het zelf ook opzoek.

• Kartmans1
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 23:09
Hieperdepiep schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 21:53:
Kun je bij Daikin instellen dat hij niet verder doorverwarmt dan de ingesteld temp? Nu stel ik 17 graden in en hij verwarmt door (op de app afgelezen) tot 20 a 21 graden.

Benaming is overshoot. Weet alleen niet of hier een instelling voor is. Zover ik weet niet (nooit tegen gekomen), maar wellicht dat het wat dieper in de instellingen zit.

• MotorBeast

Zoek hier eens op "offset". Vaak besproken.

• Hieperdepiep
  • Laatst online: 21:48
MotorBeast schreef op zondag 1 maart 2026 @ 08:40:
[...]

Zoek hier eens op "offset". Vaak besproken.
Als ik het goed begrijp is Offset het corrigeren van de gemeten temperatuur? Maar mij gaat het meer erom dat hij niet 3 graden boven ingestelde temperatuur gaat doorverwarmen.

De temperatuur wat hij meet klopt in de ruimte,

• MotorBeast
Hieperdepiep schreef op zondag 1 maart 2026 @ 20:51:
[...]

Als ik het goed begrijp is Offset het corrigeren van de gemeten temperatuur? Maar mij gaat het meer erom dat hij niet 3 graden boven ingestelde temperatuur gaat doorverwarmen.

Dan heb je niet goed gelezen volgens mij. Hij corrigeert niet de gemeten temperatuur, hij corrigeert tot hoever hij door stookt. Daikin (en wellicht ook andere merken) stookt verder door dan gemeten bij de unit. En dat is ook logisch want hij blaast vanuit 1 punt in de kamer en gaat ervan uit dat de gemeten temperatuur niet zo is aan de andere kant van de kamer. Het is geen VV of radiatoren waarbij vanuit meerdere kanten of vloer er warmte komt. Dat doorstoken kan je dus corrigeren met de afstandsbediening en wat knoppen. Heb volgens mij 3 maanden geleden nog de settings hier weg gezet in topic. NB: ik heb er gewoon mee leren leven 19 graden setting is 21 graden bij koude. Vreemd genoeg als het warmer werd buiten klopte dit dan ook weer niet. Vandaar dat ik die offset dan ook maar weer op fabrieksetting had teruggezet. Je gaat er nooit een goede oplossing voor vinden mits je met domotica gaat werken if this than that enz of een externe temperatuurvoeler gaat werken. @mr_evil08 had volgens mij zelfs de voeler uit de binnenunit verlengt met een kabel en hem daaruit gesloopt. :D

[ Voor 19% gewijzigd door MotorBeast op 01-03-2026 21:03 ]

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 01:37
[...]

Airco's opereren binnen een bandbreedte, ook vanwege de locatie van de sensor.
2 a 3 graden overshoot lokaal zie je wel vaker.

Gebruik je de interne sensor, negeer dan de absolute temperatuur en regel vooral met "te koud" "goed" "te warm".

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

• Winkiller
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:21

Winkiller

De Mopperpot

MotorBeast schreef op zondag 1 maart 2026 @ 20:59:
[...]
Vreemd genoeg als het warmer werd buiten klopte dit dan ook weer niet.
Zeg dat, vorige week woensdag kwam ik thuis in +/- 18 graden terwijl het daarvoor (sinds nov) altijd 21 was.
Daikin staat hier op 18 automatisch, woensdag was een warme voorjaarsdag en daikin ging koelen.
Gelukkig is het dan binnen 10 minuten wel weer warm met verwarmen op 25 graden. :*)
Daarna uit gezet en gisteren weer aan op automatisch, raad eens ? 21 graden :+

• MotorBeast
Winkiller schreef op zondag 1 maart 2026 @ 21:34:
[...]

Zeg dat, vorige week woensdag kwam ik thuis in +/- 18 graden terwijl het daarvoor (sinds nov) altijd 21 was.
Daikin staat hier op 18 automatisch, woensdag was een warme voorjaarsdag en daikin ging koelen.
Gelukkig is het dan binnen 10 minuten wel weer warm met verwarmen op 25 graden. :*)
Daarna uit gezet en gisteren weer aan op automatisch, raad eens ? 21 graden :+
Sowieso altijd kiezen voor functie instelling verwarmen of koelen. Niet de autofunctie pakken. Anders blijft hij dit doen met dit weer. Ochtend 7 graden buiten, middag tegen de 20 met zon op je huis. Autofunctie voor fansnelheid kan dan weer wel.

• Winkiller

Winkiller

De Mopperpot

MotorBeast schreef op maandag 2 maart 2026 @ 08:42:
[...]
Sowieso altijd kiezen voor functie instelling verwarmen of koelen. Niet de autofunctie pakken. Anders blijft hij dit doen met dit weer. Ochtend 7 graden buiten, middag tegen de 20 met zon op je huis. Autofunctie voor fansnelheid kan dan weer wel.
Ja ik weet het maar was lui en heb er helemaal niet meer over nagedacht. :o
Hij loopt via een programma O-)

• mr_evil08
[...]

De thermostaat hysteresis is +2 tot -2 graden dacht ik, je kan het beinvloeden met de SU code maar zult het meerdere malen in het jaar moeten wijzigen tijdens de seizoenen.

De fabrikant heeft dit bewust ingebouwd omdat luchtverwarming snel reageert en de voeler op een niet idiaal plek in de kamer zit waardoor je snel een warmte bubbel hebt en anders de buitenunit te snel gaat "pendelen".

In verleden de voeler verplaatst door eruit halen dat werkt wel maar ook dat is niet 100% perfect.
Mijn advies mee leren leven en niet naar omkijken/negeren, instellen hoe het voor jou prima is ondanks de afwijking, je gaat het niet perfect krijgen zoals een CV thermostaat die midden in de kamer hangt op de juiste hoogte.

Wandunit's waren oorspronkelijk niet bedoelt als hoofdverwarming waardoor de fabrikant er weinig rekening mee heeft gehouden.
De vloertype units doen het beter in verwarmbedrijf, de wandunit in koelbedrijf.

[ Voor 22% gewijzigd door mr_evil08 op 02-03-2026 20:15 ]

• miicker
  • Niet online
Ik hoop dat ik hier in het goede topic zit om even een offerte check te kunnen doen. Ik heb een offerte ontvangen voor:
2x Daikin MXM buitenunit Multi-split 6,8 kW R32 (á €2.100 ex. btw)
4x Daikin Perfera binnenunit 2,5 kW R32 (á €630 ex. btw)
2x Daikin Perfera binnenunit 5,0 kW R32 (á €735 ex. btw)
2x Installatie buitenunit (á €185 ex. btw)
6x Installatie binnenunit (á €140 ex. btw)

Daar komt dan nog een aantal uur arbeid bij. Totaal komt de totale prijs op €13.500 (inclusief btw).

Ik ben nog van plan meerdere offertes aan te vragen, maar ik wil alvast even weten of dit een redelijk bedrag is.

I haven’t slept for three days, because that would be too long.

• GermanPivo
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 21:22
miicker schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 10:21:
Ik hoop dat ik hier in het goede topic zit om even een offerte check te kunnen doen. Ik heb een offerte ontvangen voor:
2x Daikin MXM buitenunit Multi-split 6,8 kW R32 (á €2.100 ex. btw)
4x Daikin Perfera binnenunit 2,5 kW R32 (á €630 ex. btw)
2x Daikin Perfera binnenunit 5,0 kW R32 (á €735 ex. btw)
2x Installatie buitenunit (á €185 ex. btw)
6x Installatie binnenunit (á €140 ex. btw)

Daar komt dan nog een aantal uur arbeid bij. Totaal komt de totale prijs op €13.500 (inclusief btw).

Ik ben nog van plan meerdere offertes aan te vragen, maar ik wil alvast even weten of dit een redelijk bedrag is.
Als ik het bij elkaar klik (inclusief montage) op 123klimaatshop, dan kom je op een vergelijkbaar bedrag.

9040 Wp | Zendure 15,4 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25

• Magiaconatus
  • Registratie: December 2025
  • Laatst online: 00:29

Dat heet temperatuurcompensatie.

Hysterese is iets heel anders, en daar heb je helemaal geen invloed op.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Kzs5Ldv3TtbZdOyg8MSsEYYlM1I=/800x/filters:strip_exif()/f/image/fddqimLrhTodAKX8xwZu9iUo.png?f=fotoalbum_large

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 10-03 12:39
!null schreef op zondag 8 februari 2026 @ 18:28:
Iemand wat suggesties met het oplossen van een H97 Outdoor Fan storing op een Panasonic CS-Z25VKEW?
....
Maandje verder, en hij draait weer.

Via verkoper door groothandel uit coulance een nieuwe printplaat gekregen, want het is een bekend probleem.
Dit is 5 jaar na aanschaf en installatie, en op de unit zelf zag ik stickers die 2019 productiejaar aangeven.

Duurde even voordat hij binnen was, en ik tijd had. Hij zit er in, en draait weer prima.

Ventilator dus niet vervangen.

[ Voor 10% gewijzigd door !null op 08-03-2026 17:15 ]

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Ik ben opzoek naar een oplossing om enkele kamers in mijn huis mee te koelen en heb daarvoor dit topic aangemaakt: Airco om te koelen: 3 stuks en nu vermogen en de offertes
Ik kan hierin nog wel wat inzichten gebruiken, met mijn idee tot nu toe schrik ik van de bizarre marges die er op zo'n installatie zitten.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op zuid | Twente

• KarsS
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 17-03 13:48
Gisteren is in ons vakantiehuisje een Daikin FDXM50 kanaal-unit binnen en een RXM50 buitendeel geplaatst. Ik had hier in het topic al eens de vraag gesteld of een 3,5kW unit misschien voldoende zou zijn maar daar kwam geen eenduidig antwoorde uit dus is het toch maar een 5kW unit geworden :)

Nu zie ik echter dat de binnen temperatuur niet onder de 16 graden ingesteld kan worden. Dat vind ik te hoog voor 's winers als we er niet zijn. De boel vorstvrij houden, b.v. 6 a 8 graden, is dan genoeg. Bij MHI units had ik gelezen dat dat kon en ik ging er klakkeloos vanuit dat dat bij een Daikin ook wel zo zou zijn :?

Is daar op een of andere manier nog omheen te komen?

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 20:44
KarsS schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 10:55:
Gisteren is in ons vakantiehuisje een Daikin FDXM50 kanaal-unit binnen en een RXM50 buitendeel geplaatst. Ik had hier in het topic al eens de vraag gesteld of een 3,5kW unit misschien voldoende zou zijn maar daar kwam geen eenduidig antwoorde uit dus is het toch maar een 5kW unit geworden :)

Nu zie ik echter dat de binnen temperatuur niet onder de 16 graden ingesteld kan worden. Dat vind ik te hoog voor 's winers als we er niet zijn. De boel vorstvrij houden, b.v. 6 a 8 graden, is dan genoeg. Bij MHI units had ik gelezen dat dat kon en ik ging er klakkeloos vanuit dat dat bij een Daikin ook wel zo zou zijn :?

1 trucje is een klokprogramma, werkt niet helemaal hetzelfde maar als je het in blokken van 2uur bijv. 16 maakt en dan weer 8 uur uit dan krijg je ongeveer wat je wilt. niet heel elegant I know. :+

• MotorBeast
@KarsS Volgens mij kan het niet lager. Maar je hebt ook te maken met lage temperatuur binnen met vocht. Lijkt me niet best als je zo'n huisje zo koud laat worden en dat lange tijd. Schimmel ligt dan op de loer. Niet echt gezond. Als je echt zo laag wil laten worden zou je iets moeten aansturen middels domotica denk ik. Als temperatuur beneden 6 graden dan aanzetten en boven 8 weer uitzetten.

• Al_Dodge_Bundy
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21:30

Bij ons kan hij in de auto stand (automatisch kiezen of hij gaat koelen of verwarmen) ook idd niet lager, maar als je handmatig kiest voor (alleen) verwarmen, kan hij wel lager als 16.

Grtz Mark

• MotorBeast
Al_Dodge_Bundy schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 11:33:
[...]

Bij ons kan hij in de auto stand (automatisch kiezen of hij gaat koelen of verwarmen) ook idd niet lager, maar als je handmatig kiest voor (alleen) verwarmen, kan hij wel lager als 16.

Grtz Mark
Net even gekeken. Hier niet lager dan 10 graden.

• KarsS
MotorBeast schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 11:35:
[...]

Net even gekeken. Hier niet lager dan 10 graden.
10 graden zou acceptabel zijn maar helaas, hier is ook in de stand Heating 16 graden het minimum. Misschien gewijzigd in de laatste software? Of heeft te maken met dit precieze model? In ieder geval ben ik er niet blij mee :-(

Wat zou het gemakkelijkst om dat extern aan te sturen met b.v. een ESP32 of Home Assistent? Ik heb de wifi module, maar ik weet niet of je daar wat mee kan...

• Tommie12
KarsS schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 12:37:
[...]

10 graden zou acceptabel zijn maar helaas, hier is ook in de stand Heating 16 graden het minimum. Misschien gewijzigd in de laatste software? Of heeft te maken met dit precieze model? In ieder geval ben ik er niet blij mee :-(

Wat zou het gemakkelijkst om dat extern aan te sturen met b.v. een ESP32 of Home Assistent? Ik heb de wifi module, maar ik weet niet of je daar wat mee kan...
Dan moet je er een klassieke thermostaat met hoge hysteresis voor zetten.
Doordat je lucht verwarmt gaat de temperatuur van de lucht wel snel opwarmen, dus ik zou de thermostaat echt zo ver mogelijk weg hangen, instellen op 10 graden, en de airco op 'quiet' instellen zodat het opwarmen zo traag mogelijk gaat.
Het kan zelfs handig zijn om die thermostaat achter een gordijn of kast te hangen zodat die echt maar traag de opwarming (en afkoeling) ziet.

• Ersus
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 23:29

Ersus

Zuid-Limburg

Je zal de unit wel met een Madoka bedienen?

Deskundoloog allergie | 214kWh LFP | 48kVA Victron Multiplus | 24.3kWp O/W | SMA Tripower x 15 | SmartSolar 450/200 | Daikin Multi+ 5MXWM68A9 met 2x Perfera FTXM42A | Fujitsu Atlantic Calypso Split V3 200L | Gasloos | 500m2 bj 1900

• Stillekracht
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 19:54
Ik zou het accepteren. Ik heb een Fujitsu. Die kan ook niet lager.

Bij mij wordt het in de praktijk dan 15 graden.

Ga je met een blokkenschema verwarmen (aan en uit) Dan moet hij steeds hard werken om een groot temperatuurverschil te overbruggen. Dat is niet echt efficiënt. Ik zou hem gewoon rustig laten pruttelen. Grote kans dat deze temperatuur een groot deel van de winter al te hoog is om hem continue te laten draaien.

Zelf heb ik hem gekoppeld aan HA (met IR blaster van MOES) om in dergelijke gevallen hem zelf te besturen met een anti-pendel schema. (als hij uit gaat zorg ik er voor dat hij dan bijvoorbeeld minimaal 30 minuten uit blijft)

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:27
Misschien is er een offset in te stellen voor de interne temperatuursensor, waardoor hij denkt dat het warmer is dan het daadwerkelijk is?

[ Voor 29% gewijzigd door ThinkPad op 11-03-2026 15:25 ]

• KarsS
@Tommie12 Een klasieke thermostaat met zo'n bimetaal moet nog wel te vinden zijn in de kringloop :)
Dat betekend dat er een contact is waarmee hij aan en uit te schakelen is?

@Ersus Aan de muur zit inderdaad een wired Madoka controller. Verder de OneCTA app op de telefoon.

@Stillekracht Hmm... dat een Fujitsu ook niet lager kan is voor mij nog niet direct reden om mij er bij neer te leggen (ik ben nogal eigenwijs >:) ) Met de CV ketel hielden we de hele winter 8 graden aan en dat was prima, geen vocht of mufheid o.i.d. Met een gemiddelde Nederlandse buitentemperatuur van 6 graden hoeft er dan nog maar 2 graden verwarmd te worden. Als dat 16 graden wordt moet er 10 graden overbrugd worden, dat is wel heel veel meer...

@ThinkPad Een offset zou de truc kunnen doen, zeker tijdelijk in de winter periode. Maar ik vind geen instelling daarvoor.

Sowieso kan ik met die OneCTA bar weinig. Ik had hier veel gelezen over vermogens limitering, low-noise mode en andere geavanceerde instellingen. Maar het balkje "settings" is grijs en kan niet aangeklikt worden!

• Ragnar9999
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 17-03 15:15
KarsS schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 18:21:
@Tommie12 Een klasieke thermostaat met zo'n bimetaal moet nog wel te vinden zijn in de kringloop :)

@Ersus Aan de muur zit inderdaad een wired Madoka controller. Verder de OneCTA app op de telefoon.

@Stillekracht Hmm... dat een Fujitsu ook niet lager kan is voor mij nog niet direct reden om mij er bij neer te leggen (ik ben nogal eigenwijs >:) ) Met de CV ketel hielden we de hele winter 8 graden aan en dat was prima, geen vocht of mufheid o.i.d. Met een gemiddelde Nederlandse buitentemperatuur van 6 graden hoeft er dan nog maar 2 graden verwarmd te worden. Als dat 16 graden wordt moet er 10 graden overbrugd worden, dat is wel heel veel meer...

@ThinkPad Een offset zou de truc kunnen doen, zeker tijdelijk in de winter periode. Maar ik vind geen instelling daarvoor.

Sowieso kan ik met die OneCTA bar weinig. Ik had hier veel gelezen over vermogens limitering, low-noise mode en andere geavanceerde instellingen. Maar het balkje "settings" is grijs en kan niet aangeklikt worden!
behalve dat settings gewoon aanklikbaar zou moeten zijn, er zit niet achter wat voor jouw vragen van belang is
dark mode, language en diagnostics

• Tommie12
Ik denk van niet, gewoon met een relais de stroom er af...

Nu effe terug naar de echte wereld.
Een huis op 6°C houden vind ik geen goed idee, dat is te koud, je krijgt vochtschade etc.

Maar als je echt diep wil gaan, en geen vorstschade wil, dan kan je in de winter ook werken met een regime van 2uur uit, en dan 1 uur op 16°C. Dan hou de je vorst wel buiten en hoef je geen gekke dingen te gaan knutselen.

• Fr33z
Stillekracht schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 13:32:

Ga je met een blokkenschema verwarmen (aan en uit) Dan moet hij steeds hard werken om een groot temperatuurverschil te overbruggen. Dat is niet echt efficiënt. Ik zou hem gewoon rustig laten pruttelen. Grote kans dat deze temperatuur een groot deel van de winter al te hoog is om hem continue te laten draaien.

Zelf heb ik hem gekoppeld aan HA (met IR blaster van MOES) om in dergelijke gevallen hem zelf te besturen met een anti-pendel schema. (als hij uit gaat zorg ik er voor dat hij dan bijvoorbeeld minimaal 30 minuten uit blijft)
Waarom denk je dat dit efficientie kost? en zou het zoveel verschil maken dat het de moeite is om een andere oplossing te kiezen? ik verwacht zelf weinig tot geen verschil in efficientie namelijk.

• Ersus

Ersus

Zuid-Limburg

Is deze optie beschikbaar op jouw Madoka?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y8BtGTDaFRwpEYKxZVJsiVQMUyE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/J3twsGZ1UgRiSR7S2YohrHye.png?f=fotoalbum_large

Bron

Deskundoloog allergie | 214kWh LFP | 48kVA Victron Multiplus | 24.3kWp O/W | SMA Tripower x 15 | SmartSolar 450/200 | Daikin Multi+ 5MXWM68A9 met 2x Perfera FTXM42A | Fujitsu Atlantic Calypso Split V3 200L | Gasloos | 500m2 bj 1900

• Ersus

Ersus

Zuid-Limburg

Stillekracht schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 13:32:

Fujitsu heeft dacht ik toch die 10c temperatuur button op de afstandsbediening?

• w00key
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 00:58
Met een Daikin heb je overigens geen probleem dat de airco maximaal gaat inhalen in de paar uur dat hij draait op een timer. Zet gewoon een max vermogen, voila, hij pruttelt op paar honderd watt max.

Met de aan/uit ratio regel je de temperatuur. Simpel.

• KarsS
@Ersus Die "setback" optie is wel aardig wat ik zoek, verwarmen tot een bepaalde temperatuur, en dan uit blijven tot een 2 graden lager. Dan zal de unit ook niet staan pendelen met korte intervallen. Maar of ik dat op mijn Madoka-remote kan instellen weet ik nog niet. Ik moet dan eerst weer even ter plekke zijn. In ieder geval bedankt voor de tip!

@w00key Dat instellen van een max vermogen zou wel mooi zijn maar voorlopig heb ik nog niet zulke geavanceerde instellingen voorbij zien komen. Via de app kan ik niets op dat gebied, via de Madoka-remote moet ik nog beter bekijken.

• Stillekracht
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 19:54
Fr33z schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 08:25:
[...]

Waarom denk je dat dit efficientie kost? en zou het zoveel verschil maken dat het de moeite is om een andere oplossing te kiezen? ik verwacht zelf weinig tot geen verschil in efficientie namelijk.
Omdat hij dan steeds een groot temperatuurverschil (omgeving vs gewenste temp) wil gaan overbruggen. Het starten kost ook veel energie.

• Fr33z
Stillekracht schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 16:28:
[...]

Omdat hij dan steeds een groot temperatuurverschil (omgeving vs gewenste temp) wil gaan overbruggen. Het starten kost ook veel energie.
Ik ben niet overtuigd. Ja opstarten geeft een korte piek maar zeker als je daarna 10-20min aan is dan is dat echt verwaarloosbaar. En wat doet een airco denk je als er een groter temp.verschil te overbruggen is? compressor wat harder en mogelijk de uitgangstemp iets hoger. Dat laatste beinvloed echt de efficiency maar je kunt niet zomaar zeggen dat het veel scheelt. En compressor wat harder dan minimaal aan hoeft ook echt geen efficiency-straf op te leveren. Hangt er maar net van af hoe de regeling en het ontwerp van de machine is gemaakt. De ontwerpers kiezen vaak ergens op het spectrum tussen minimaal en maximaal vermogen een punt met de hoogste efficientie.

TL/DR: het is te kort door de bocht dat in blokken aan/uit meer energie zou kosten. Hangt er maar net van af.

Je hebt ook nog voordeel dat je huis gemiddeld iets kouder is en daardoor minder energie nodig heeft.

• w00key
KarsS schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 15:27:
@Ersus Die "setback" optie is wel aardig wat ik zoek, verwarmen tot een bepaalde temperatuur, en dan uit blijven tot een 2 graden lager. Dan zal de unit ook niet staan pendelen met korte intervallen. Maar of ik dat op mijn Madoka-remote kan instellen weet ik nog niet. Ik moet dan eerst weer even ter plekke zijn. In ieder geval bedankt voor de tip!

@w00key Dat instellen van een max vermogen zou wel mooi zijn maar voorlopig heb ik nog niet zulke geavanceerde instellingen voorbij zien komen. Via de app kan ik niets op dat gebied, via de Madoka-remote moet ik nog beter bekijken.
Zoek naar de optie "Demand Control". Of hebben ze raar gedaan en bij je unit weggelaten?

Ook viel het me op dat je een RXM-R heb ipv A/A9, dacht dat ze al een jaar geleden vervangen zijn. Wat zegt je typeplaat?

• KarsS
w00key schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 19:37:
[...]

Zoek naar de optie "Demand Control". Of hebben ze raar gedaan en bij je unit weggelaten?

Ook viel het me op dat je een RXM-R heb ipv A/A9, dacht dat ze al een jaar geleden vervangen zijn. Wat zegt je typeplaat?
Dit is het type plaatje van de buitenunit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e2A4uMg1ZopmUCUKbUBT5MFIl-0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vUGOKMoRaIp3HMBlmDJWF6Nm.jpg?f=fotoalbum_large

Van de binnenunit heb ik geen foto van het typeplaatje maar het opleverdocument zegt: FDXM50F3V1B9

Gisteravond nog eens even met de Madoka remote bezig geweest en ook de bijgeleverde handleidingen nog eens doorgekeken maar er wordt met geen woord gerept over dit soort zaken, ook geen verwijzing naar installateurs-instellingen o.i.d.

Het enige wat ik met de Madoka in kan stellen is: Mode, Temperatuur, Ventilator snelheid en de klok gelijkzetten. In de app kan ik dan nog een tijdprogramma maken maar dat is het...

• w00key
KarsS schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 08:08:
[...]

[Afbeelding]

Van de binnenunit heb ik geen foto van het typeplaatje maar het opleverdocument zegt: FDXM50F3V1B9

Gisteravond nog eens even met de Madoka remote bezig geweest en ook de bijgeleverde handleidingen nog eens doorgekeken maar er wordt met geen woord gerept over dit soort zaken, ook geen verwijzing naar installateurs-instellingen o.i.d.

Het enige wat ik met de Madoka in kan stellen is: Mode, Temperatuur, Ventilator snelheid en de klok gelijkzetten. In de app kan ik dan nog een tijdprogramma maken maar dat is het...
Dat is iig een RXM-A5 dus niet een oud model. Maar wat irritant dat een functie die gewoon op de afstandsbediening zit zo verstopt is.

https://g.co/gemini/share/ed0b9ad60d3d

Hisr is blijkbaar een optie die je eenmalig moet aanzetten? Probeer het even via de stappen van de chat.

• Ersus

Ersus

Zuid-Limburg

w00key schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 08:58:
[...]

Dat is iig een RXM-A5 dus niet een oud model. Maar wat irritant dat een functie die gewoon op de afstandsbediening zit zo verstopt is.

https://g.co/gemini/share/ed0b9ad60d3d

Hisr is blijkbaar een optie die je eenmalig moet aanzetten? Probeer het even via de stappen van de chat.
Het is geen A5 model maar de splitcombi 50F9 en 50A8.

• Ersus

Ersus

Zuid-Limburg

KarsS schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 08:08:
[...]

[Afbeelding]

Je kunt in de Madoka de setback functie via het installateursmenu activeren, ik ga er vanuit dat dit een Madoka functie is die niet afhankelijk is van de splitcombi.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m4Ca1m8Zrm3RYNNkvGWV4gNIUNI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/QTZjp7w1AXpqbs9JA1QumCVI.png?f=fotoalbum_large

Bron

[ Voor 11% gewijzigd door Ersus op 13-03-2026 10:00 ]

• KarsS
@w00key , @Ersus, Hartelijk dank voor jullie informatie. Hier moet ik een eind mee kunnen komen!

Het is inderdaad goed verstopt, die installateursmode. In de meegeleverde documenten wordt er met geen woord over gerept dat die er is...

Op het moment ben ik niet op locatie, maar volgende week ga ik een en ander uitproberen.

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Ik heb in mijn offerte topic nog een vraag over de toepassing van een MHI 2.0 kW of 2.5 kW binnenunit voor (eigenlijk alleen koelen) in relatie tot de oppervlakte/inhoud van de kamers en de minimaal opgenomen vermogens i.c.m. een 5 kW buitenunit.
Wellicht heeft iemand nog tips voor mij hierin?

True in "Airco om te koelen: 3 stuks en nu vermogen en de offertes"

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op zuid | Twente

• Magiaconatus
In de koelmodus hangt het minimale stroomverbruik af van de buitentemperatuur. Je bereikt de allerlaagste stroomverbruikswaarden alleen als het buiten ongeveer 20 °C of minder is.

• MotorBeast
Magiaconatus schreef op maandag 16 maart 2026 @ 22:28:
In de koelmodus hangt het minimale stroomverbruik af van de buitentemperatuur. Je bereikt de allerlaagste stroomverbruikswaarden alleen als het buiten ongeveer 20 °C of minder is.
Niet mee eens. Bij warm weer koel ik gewoon 24/7 en draai dan gewoon op 200W. Oftewel 600 totaal voor de 3 die ik heb. Lager kan hij niet. Ook bij 30 graden plus. 22/23 graden binnen. Daarom verbaas ik me ook altijd in de media met berichten ....stroomzuipers.

• Magiaconatus
MotorBeast schreef op maandag 16 maart 2026 @ 22:48:
[...]

Niet mee eens. Bij warm weer koel ik gewoon 24/7 en draai dan gewoon op 200W. Oftewel 600 totaal voor de 3 die ik heb. Lager kan hij niet. Ook bij 30 graden plus. 22/23 graden binnen. Daarom verbaas ik me ook altijd in de media met berichten ....stroomzuipers.
Ze kunnen waarschijnlijk nog lager gaan, maar niet bij de temperaturen waarbij je de meting hebt uitgevoerd.

De laagst mogelijke waarde zul je nooit bereiken in het bereik van 30-40 °C, maar eerder in het bereik van 15-20 °C.

Mijn Midea-single-split-units kunnen met 70 W draaien, sommige zelfs met 50 W als dat nodig is, maar alleen ’s nachts als het buiten niet snikheet is.

• Ersus

Ersus

Zuid-Limburg

Magiaconatus schreef op maandag 16 maart 2026 @ 23:01:
[...]

Ze kunnen waarschijnlijk nog lager gaan, maar niet bij de temperaturen waarbij je de meting hebt uitgevoerd.

De laagst mogelijke waarde zul je nooit bereiken in het bereik van 30-40 °C, maar eerder in het bereik van 15-20 °C.

Mijn Midea-single-split-units kunnen met 70 W draaien, sommige zelfs met 50 W als dat nodig is, maar alleen ’s nachts als het buiten niet snikheet is.
Wel heel erg zuinig en efficiënt zijn de onderdelen die Midea gebruikt. Wat zijn het voor een type units?

Ik heb nu een multisplit met 5 aansluitingen waarvan er 2 in gebruik zijn, die wil niet lager dan 420W, althans met verwarmen, met koelen moet ik nog ervaren.

• mr_evil08
MotorBeast schreef op maandag 16 maart 2026 @ 22:48:
[...]

Omdat 200W nog steeds meer is dan niks. :*)
Airco in de media gaat over die mobiele ondingen.

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 20:36
Ersus schreef op maandag 16 maart 2026 @ 23:19:
[...]

Wel heel erg zuinig en efficiënt zijn de onderdelen die Midea gebruikt. Wat zijn het voor een type units?

Ik heb nu een multisplit met 5 aansluitingen waarvan er 2 in gebruik zijn, die wil niet lager dan 420W, althans met verwarmen, met koelen moet ik nog ervaren.
Efficiency is waarschijnlijk ver te zoeken bij zulke lage cijfers. Ik denk dat jouw multisplit efficiënter draait, maar wel met meer start/stops.
Hier hebben de units nog nooit gekoeld, ik doe gewoon de rolluiken dicht, die verbruiken daarna geen helemaal stroom meer :)

• Tommie12
mr_evil08 schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 08:07:
[...]

Omdat 200W nog steeds meer is dan niks. :*)
3x200W = 600W
600W x 24h = 14,4 kWh per dag
Dat is bijna het dubbele van het gemiddelde stroomverbruik van een gemiddeld gezin in B of NL.

Het kan meevallen als je de airco grotendeels kan voeden uit een batterij PV en vooral 's nachts niet of minder laat draaien.

• MotorBeast
Tommie12 schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 08:51:
[...]

3x200W = 600W
Dat is bijna het dubbele van het gemiddelde stroomverbruik van een gemiddeld gezin in B of NL.

Het kan meevallen als je de airco grotendeels kan voeden uit een batterij en vooral 's nachts niet of minder laat draaien.
Met zonnepanelen hier met een piekvermogen van 5800W is de footprint uitermate laag. Moet het net toch ontlasten? >:) In 2027 na salderen ga ik ze denk ik maar overdag op 18 graden zetten of lager. Kunnen ze in de nacht uit.

knip knip, riant offtopic

[ Voor 17% gewijzigd door teacher op 17-03-2026 09:53 ]

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 23:39

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

[...]

3x200W = 600W

Het kan meevallen als je de airco grotendeels kan voeden uit een batterij en vooral 's nachts niet of minder laat draaien.
Laat dit precies op dagen zijn dat er toch al een overvloed is aan duurzame energie, en het voor de netstabiliteit helemaal niet verkeerd is als er een paar grote verbruikers aanstaan op de momenten dat het net bijna bezwijkt onder de invoeding.

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

• Tommie12
@MotorBeast @revolution-nl
Ik bedoelde eigenlijk PV.
Het klopt inderdaad dat er op die momenten meer dan genoeg zonnestroom aanwezig is.
Het net wordt niet onstabiel door te veel stroom van PV (die vallen wel uit als de spanning te hoog wordt), maar vooral door stroomtekorten.
Het is dan belangrijk om die airco uit te laten vallen als PV weg valt.

Een airco overdag op 18 laten draaien heb ik ooit geprobeerd, maar dat is echt niet comfortabel, en bij mij recept voor ziek worden.
Als het buiten 30 graden is en je komt een paar keer binnen naar 18-20°C, dan is die temperatuursschok echt niet leuk.
Ik stel de airco in de zomer op 24 graden, en dan pruttelt die rustig van 10h tot 22h in de woonkamer en van 18 tot 8h in de slaapkamer.

• mr_evil08
[...]

3x200W = 600W

Het kan meevallen als je de airco grotendeels kan voeden uit een batterij PV en vooral 's nachts niet of minder laat draaien.
In theorie klopt je berekening, de praktijk is anders.
Als ik kijk naar mijn situatie bijvoorbeeld 2025 was 999,6kwh voor verwarming en 17,3kwh voor koeling...

Koelbedrijf lig ik niet wakker van (slaap er heerlijk om). ;)
75% zou direct uit de zonnepanelen gehaald kunnen worden wat je anders weggooit in 2027.

Nu ben ik ook niet iemand die de airco aanzet "omdat het kan want ik heb zonnepanelen", hier gaat koelbedrijf aan als er behoefte is, we hebben buitenzonwering die gaat eerst naar beneden, financieel is niet de reden.

[ Voor 19% gewijzigd door mr_evil08 op 17-03-2026 10:17 ]

• Tommie12
mr_evil08 schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 10:12:
[...]

Als ik kijk naar mijn situatie bijvoorbeeld 2025 was 999,6kwh voor verwarming en 17,3kwh voor koeling...

Koelbedrijf lig ik niet wakker van (slaap er heerlijk om). ;)
75% zou direct uit de zonnepanelen gehaald kunnen worden wat je anders weggooit in 2027.

Nu ben ik ook niet iemand die de airco aanzet "omdat het kan want ik heb zonnepanelen", hier gaat koelbedrijf aan als er behoefte is, we hebben buitenzonwering die gaat eerst naar beneden, financieel is niet de reden.
Zo hoort het, en zo doe ik het ook.

Ik reageerde vooral op de bewering dat een continu verbruik van 600W niet veel is... het is wel veel als je het ook continu gebruikt.

• Tommie12
Ander vraagje,

Ik wou even mijn verbruiksgegevens van 2025 in de Daikin Onecta app bekijken.
Ik heb nog gegevens van deze week en verder niks meer. Niks van de laatste maanden, ook 2025 is helemaal leeg.

Zou dat een bug zijn bij mij, of zien jullie dat ook?

• Ragnar9999
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 17-03 15:15
Tommie12 schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 10:42:
Ander vraagje,

Ik wou even mijn verbruiksgegevens van 2025 in de Daikin Onecta app bekijken.
Ik heb nog gegevens van deze week en verder niks meer. Niks van de laatste maanden, ook 2025 is helemaal leeg.

Zou dat een bug zijn bij mij, of zien jullie dat ook?
gewoon alle maanden gevuld bij mij

• MotorBeast
Tommie12 schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 10:41:
[...]

Zo hoort het, en zo doe ik het ook.

Ik reageerde vooral op de bewering dat een continu verbruik van 600W niet veel is... het is wel veel als je het ook continu gebruikt.
Kijk gewoon naar het totaal. Als je ook, zoals hier de meeste, ook verwarmt ermee in de winter compenseer je ruimschoots. Ik verbruik in totaal zo'n 250KwH om een heel huis heel het seizoen te koelen. Dat staat in schril contrast met verwarmen en zeker als je het afzet tegen diegene die stoken op gas. Dan is het verbruik gewoon laag totaal.

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

MotorBeast schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 10:58:
[...]

Kijk gewoon naar het totaal. Als je ook, zoals hier de meeste, ook verwarmt ermee in de winter compenseer je ruimschoots. Ik verbruik in totaal zo'n 250KwH om een heel huis heel het seizoen te koelen. Dat staat in schril contrast met verwarmen en zeker als je het afzet tegen diegene die stoken op gas. Dan is het verbruik gewoon laag totaal.
Dat is in nieuwbouw wel anders kan ik je vertellen, door de isolatie en de opbouwende hitte is de koelbehoefte hier best aanzienlijk verbruik van de airco op jaarbasis is uit mijn hoofd 60% verwarmen 40% koelen.

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

• Tommie12
revolution-nl schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 11:33:
[...]

Dat is in nieuwbouw wel anders kan ik je vertellen, door de isolatie en de opbouwende hitte is de koelbehoefte hier best aanzienlijk verbruik van de airco op jaarbasis is uit mijn hoofd 60% verwarmen 40% koelen.
Tja, isolatie is goed en zal wel in orde zijn, maar zonnewering in de zomer is dat voor mij ook.
Grote ramen op het zuiden zonder enige zonnewering... ze zouden die architecten echt eens een paar uur in een stoel voor dat raam moeten zetten.

• hvwees
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 00:11
mr_evil08 schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 08:07:
[...]
Die zouden wat mij betreft per direct verboden moeten worden.

Inderdaad ondingen.

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 20:42
hvwees schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 13:51:
[...]

Inderdaad ondingen.
Ik zou niet weten waarom.

Wanneer je geen normale airco kan laten plaatsen kunnen mobiele airco's een uitkomst zijn in de zomer.

We hebben er hier zelf 1 gebruikt een paar jaar en het was een feest. Het apparaat gebruikte hier zo'n 100 tot 150kWh per zomer wat ik ook niet echt schokkend zou noemen.

• Winkiller

Winkiller

De Mopperpot

[...]

Inderdaad ondingen.
Nope, ze doen wat ze moeten doen, ik heb beide systemen en wil ze absoluut niet kwijt.
De mobiele versie staat op mijn slaapkamer, al ruim 20 jaar, ik heb er zelfs 2, 1 is backup.
Ja slaap dan wel met earplugs >:)

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
mr_evil08 schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 10:12:
[...]

Die cijfers zijn echt niet de norm hoor. We moeten eens ophouden onze eigen afwijkende situaties te extrapoleren alsof dat voor iedereen de norm zou zijn.

Hier is zo'n 600 kWh verbruikt aan koeling afgelopen jaar. 17,3 kWh voor een heel seizoen slaat echt nergens op. Die airco staat of nooit aan of heeft gewoon niets te doen. 600 kWh is veel, maar als het maar een klein beetje warm is staan ze hier gewoon 24/7 te draaien.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• Pietje555
[...]

Inderdaad ondingen.
Hier ook één in het kantoortje. Vast aangesloten met een gat door de muur. Is redelijk stil.
Overheid is blij met mij. Anders sta ik 7000 W terug te leveren op een zonnige dag.
Gaat de saldering eraf dan is het gratis koeling.

SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW, 3x AUX C-serie

• mr_evil08
Glashelder schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 14:07:
[...]

Die cijfers zijn echt niet de norm hoor. We moeten eens ophouden onze eigen afwijkende situaties te extrapoleren alsof dat voor iedereen de norm zou zijn.

Hier is zo'n 600 kWh verbruikt aan koeling afgelopen jaar. 17,3 kWh voor een heel seizoen slaat echt nergens op. Die airco staat of nooit aan of heeft gewoon niets te doen. 600 kWh is veel, maar als het maar een klein beetje warm is staan ze hier gewoon 24/7 te draaien.
Verschilt een beetje per huis en persoon bedoel je.
Maar 600kWh voor koelen. :o

De één wil 18 terwijl de ander 23 prima vindt, net zoals verwarming enorm kan verschillen.
Vrijstaand of een tussenwoning verschilt ook behoorlijk.

Wij verwarmen/koelen niet 24/7 omdat het geen toegevoegde waarde heeft in dit huis.

[ Voor 21% gewijzigd door mr_evil08 op 17-03-2026 14:17 ]

• Pietje555
mr_evil08 schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 14:12:
[...]

Maar 600kWh voor koelen wordt ook niet normaal met de thermostaat omgegaan of men is een kast van een huis aan koelen.

De één wil 18 terwijl de ander 23 prima vindt, net zoals verwarming enorm kan verschillen.
Verschuift wel steeds meer naar koelen. Met energie neutrale woningen gaat oververhitting een steeds grotere rol spelen. Verwarmen wordt dan ondergeschikt. Ik zie al woningen dit van het voorjaar tot het najaar staan te koelen.

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
mr_evil08 schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 14:12:
[...]

Maar 600kWh voor koelen wordt ook niet normaal met de thermostaat omgegaan of men is een kast van een huis aan koelen.

Dat is toch (min of meer) wat ik zeg?

Je zult mij niet horen zeggen dat 600 kWh gemiddeld is. Maar 17 kWh voor een heel jaar aan koeling is dat ook niet. Dat komt gewoon niet in de buurt van de gemiddelde airco installatie. Die 600 kWh interesseert me niet omdat het toch allemaal van de panelen af komt. Van die stroom houden we gewoon alle warmte hier buiten :)

Maar het gebeurd hier te vaak dat mensen in een exceptionele situatie zitten en dan doen alsof iedereen aan die norm zou moeten kunnen en willen voldoen. De meeste mensen hangen gewoon een airco op en basta. Die gaan niet en investeren in airco en 5000 euro in zonwering. Zeker niet als je veel zonnepanelen hebt.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• mr_evil08
Glashelder schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 14:19:
[...]

Dat is toch (min of meer) wat ik zeg?

Je zult mij niet horen zeggen dat 600 kWh gemiddeld is. Maar 17 kWh voor een heel jaar aan koeling is dat ook niet. Dat komt gewoon niet in de buurt van de gemiddelde airco installatie. Die 600 kWh interesseert me niet omdat het toch allemaal van de panelen af komt. Van die stroom houden we gewoon alle warmte hier buiten :)

Maar het gebeurd hier te vaak dat mensen in een exceptionele situatie zitten en dan doen alsof iedereen aan die norm zou moeten kunnen en willen voldoen. De meeste mensen hangen gewoon een airco op en basta. Die gaan niet en investeren in airco en 5000 euro in zonwering. Zeker niet als je veel zonnepanelen hebt.
Dat zeg ik ook helemaal niet ;) , als ik in mijn omgeving kijk valt split airco verbruik wel mee, net als bij anderen in MIJN omgeving.
De wens om 24/7 te koelen/verwarmen is echt persoon specifiek.

Het is geen geldkwestie wat mensen denken, wij kijken niet continue naar de thermostaat om deze strak aan te houden.

[ Voor 5% gewijzigd door mr_evil08 op 17-03-2026 14:25 ]

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
mr_evil08 schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 14:23:
[...]

Dat zeg ik ook helemaal niet ;) , als ik in mijn omgeving kijk valt split airco verbruik wel mee, net als bij anderen in MIJN omgeving.
De wens om 24/7 te koelen/verwarmen is echt persoon specifiek.

Het is geen geldkwestie wat mensen denken, wij kijken niet continue naar de thermostaat om deze strak aan te houden.
Je hebt gelijk, ik had niet helemaal goed gelezen.

• Pietje555
@Glashelder off topic, maar kan de AUX bi block ook koelen en zit dat dan in je koelverbruik?

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
Pietje555 schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 14:32:
@Glashelder off topic, maar kan de AUX bi block ook koelen en zit dat dan in je koelverbruik?
Dat kan ie en dat doet ie ook af en toe. Dan komt er nog bijna 100 kWh bij :p

Ik tolereer warmte slecht :+

• hvwees
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 00:11
Pietje555 schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 14:10:
[...]

Hier ook één in het kantoortje. Vast aangesloten met een gat door de muur. Is redelijk stil.
Overheid is blij met mij. Anders sta ik 7000 W terug te leveren op een zonnige dag.
Gaat de saldering eraf dan is het gratis koeling.
Maak dan een tweede gat en installeer een monoblock airco. Dat is efficiënter dan een mobiele airco.

• RaVenXeoN
  • Laatst online: 17-03 16:50
Ik heb hier een Daikin multisplit met 3 binnenunits, en op deze dagen laat ik die afgeknepen (vraagbesturing 40%) verwarmend pruttelen aan een 500 a 600w tot de zon ondergaat :-)

Kost me echt 2x niks zo en spaart een hoop gas uit.

Zelfs als we beiden uit werken zijn zorgt het ervoor dat er nog vrij lang warmte in de woning aanwezig is.

Ik woon wel in België dus salderen zit er hier helaas niet in

• Pietje555
hvwees schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 15:18:
[...]

Maak dan een tweede gat en installeer een monoblock airco. Dat is efficiënter dan een mobiele airco.
Te duur en ik heb er geen ruimte voor. Is van een vrachtwagen afgevallen en de nis waar hij in staat is maar 40 cm breed
Efficiëntie is geen argument want ik heb toch veel te veel PV als de zon `s zomers schijnt. Gebruik ik hem niet dan ga ik vanaf volgend jaar mijn PV panelen naar lager vermogen sturen om niet terug te leveren.

• Pietje555
Glashelder schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 14:40:
[...]

Dat kan ie en dat doet ie ook af en toe. Dan komt er nog bijna 100 kWh bij :p

Ik tolereer warmte slecht :+
Geld uitgeven ook, aanschaf is lager dan de subsidie 8) . Leuk apparaat

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 00:10
Eens, hier ook 719kWh aan koeling, voor ons vergelijkbaar met jaarverbruik SWW en 56,5% van verbruik verwarming:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ki-mpR8K7r46wXMak6jy5es73wc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uLHobF9B63HZvYULhKlbgPKt.jpg?f=fotoalbum_large

100% overlap met PV opwek mogelijk dus die energie doet er echt heel weinig toe. Onze schuifpui van 5 meter pal op het zuiden zie ik dus onverkort als positief vanwege de zoninstraling buiten de zomer. Zonwering zou lastig zijn in combinatie met onze buitengevelisolatie maar met ons aantal ramen zou dan ook een gigantische uitgave zijn wat dus totaal geen overweging is.

Ik koel alleen op de verdieping en de begane grond blijft gewoon comfortabel ondanks grote glaspartijen aan alle kanten zonder zonwering. Met huidige stand van zaken zou zonwering écht heel laag op mijn prioritietsenlijstje staan; trias energetica is achterhaald.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

• MotorBeast
RaVenXeoN schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 15:32:
Ik heb hier een Daikin multisplit met 3 binnenunits, en op deze dagen laat ik die afgeknepen (vraagbesturing 40%) verwarmend pruttelen aan een 500 a 600w tot de zon ondergaat :-)

Kost me echt 2x niks zo en spaart een hoop gas uit.

Zelfs als we beiden uit werken zijn zorgt het ervoor dat er nog vrij lang warmte in de woning aanwezig is.

Ik woon wel in België dus salderen zit er hier helaas niet in
Komen we massaal bij jou als Ollanders een cursus volgen. Hoe snoepen we zoveel mogelijk zonnestroom op als het feest bij ons volgend jaar ook voorbij is. 8) Zit ik hier met mijn 17 panelen a 450WP. :X Warmtepomp erbij om een zwembad te verwarmen. :+

• MotorBeast
hvwees schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 15:18:
[...]

Verspillen wordt de norm 2027.....helaas.

• RemmyB83
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 00:52
MotorBeast schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 18:28:
[...]

Verspillen wordt de norm 2027.....helaas.
Ach, bied vervolgens ook weer ruimte voor andere mensen om te verduurzamen.

🇳🇱Pijnacker Oost/West

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

[...]

Die gaan niet en investeren in airco en 5000 euro in zonwering. Zeker niet als je veel zonnepanelen hebt.
Dat dus, zonwering is enorm duur, en de stroom is met PV praktisch gratis. Zonwering is dus wel de slechtste investering die je maar kan doen, helemaal met einde salderen.

Liever affakkelen voor de meter voor comfort dan gratis het net opzetten.

[ Voor 11% gewijzigd door revolution-nl op 17-03-2026 20:36 ]

• MotorBeast
revolution-nl schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 20:34:
[...]

Dat dus, zonwering is enorm duur, en de stroom is met PV praktisch gratis. Zonwering is dus wel de slechtste investering die je maar kan doen, helemaal met einde salderen.

Ik heb hier zonwering boven de serre en warmtewerend glas op Zuid. Leuk in het voorjaar maar als het 28 graden plus wordt ben ik toch echt blij met mijn koeling. En net als bij jou goed geisoleerd, nageisoleerde woning dan weliswaar en als de warmte eenmaal binnen is krijg ik het echt niet meer koel zonder L/L. Een koude nacht met ramen open doet bijna niets meer. Leuk in de winter, niet in de zomer goede isolatie. Heb echt te doen met die mensen in die top geisoleerde appartementen afgelopen zomer. 30 graden binnen en niet koel te krijgen.

• Winkiller

Winkiller

De Mopperpot

revolution-nl schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 20:34:
[...]

Nou zonwering aangeschaft voordat de zonnepanelen er waren zorgt toch echt wel voor een lagere temperatuur in de woning en dus hoef je ook minder te koelen en heb je weer iets over voor andere stroomverbruikers ;)

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

MotorBeast schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 20:52:
[...]

Ik heb hier zonwering boven de serre en warmtewerend glas op Zuid. Leuk in het voorjaar maar als het 28 graden plus wordt ben ik toch echt blij met mijn koeling. En net als bij jou goed geisoleerd, nageisoleerde woning dan weliswaar en als de warmte eenmaal binnen is krijg ik het echt niet meer koel zonder L/L. Een koude nacht met ramen open doet bijna niets meer. Leuk in de winter, niet in de zomer goede isolatie. Heb echt te doen met die mensen in die top geisoleerde appartementen afgelopen zomer. 30 graden binnen en niet koel te krijgen.
Nee het is verschrikkelijk, de warmte opbouw cumuleert enorm snel en is er dan zonder actieve koeling niet meer uit te krijgen.

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Winkiller schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 20:54:
[...]

Nou zonwering aangeschaft voordat de zonnepanelen er waren zorgt toch echt wel voor een lagere temperatuur in de woning en dus hoef je ook minder te koelen en heb je weer iets over voor andere stroomverbruikers ;)
Als het er al was, mooi meegenomen inderdaad. Anno 2026 er nog in investeren als je PV hebt, slecht plan. Dan kan je voor dat geld beter een airco en thuisaccu aanschaffen.

• MotorBeast
Winkiller schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 20:54:
[...]

Na afschaf salderen heb ik schat ik in 3500kWh over. Vertel mij even buiten L/L wat bijna niets verbruikt om te koelen waaraan ik het op kan maken? Wietplantage zit ik aan te denken. :+ Gewoon aan die L/L. Zaaaaaaalig.

• Winkiller

Winkiller

De Mopperpot

revolution-nl schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 20:56:
[...]
Als het er al was, mooi meegenomen inderdaad. Anno 2026 er nog in investeren als je PV hebt, slecht plan. Dan kan je voor dat geld beter een airco en thuisaccu aanschaffen.
Beetje kort door de bocht IMHO :)
Je vergeet mensen die een klein aantal zonnepanelen hebben en dus een lagere opbrengst hebben. Ik kan mij zo voorstellen dat je dan ook een voordeel behaald met zonwering, daar is het toch voor !?

Airco en thuis accu zijn comfort zaken die niet iedereen kan betalen, het begint bij zonwering en dan de rest.

• Winkiller

Winkiller

De Mopperpot

MotorBeast schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 21:02:
[...]
Na afschaf salderen heb ik schat ik in 3500kWh over. Vertel mij even buiten L/L wat bijna niets verbruikt om te koelen waaraan ik het op kan maken? Wietplantage zit ik aan te denken. :+ Gewoon aan die L/L. Zaaaaaaalig.
Ik ben het wel met je eens hoor, maar niet iedereen heeft die luxe. Wij hebben 8 panelen, 2 HW Pibs en de Daikin Sensira + DeLonghi mobiele voor de slaapkamer. Vorig jaar vanaf juni heeft de Daikin en Mobiele unit op zonnestroom gedraaid, inderdaad zalig :Y

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

MotorBeast schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 21:02:
[...]

Een jaccuzi met warmtepomp 8) , of gewoon COP1 dan ben je snel van je stroom af :Y)

Pagina: 1 ... 165 166 Laatste

Let op:
Een vraag over offerte, plaatsing of uitzoeken van L/L WP hoort in een nieuw, eigen topic. Drop hier dan een linkje :)

We respecteren elkaars keuzes over energiegebruik en verschillen in comfort.
Laat bij een 'snelle vraag' wel even weten wat je al gevonden hebt, dat voorkomt herhaling van zetten.
Veel relevante informatie en principes zijn ook te vinden in het Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic , waar je ook een template kan vinden voor een nieuw adviestopic.
Voor MHI vind je veel tips en tweaks in Het MHI L/L warmtepomp/airco topic