Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen - #2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 161 162 Laatste
Acties:

• kimjansen
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23:56

kimjansen

Nu ff niks...

xeoMe schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 13:09:
[...]
Aklima gaf eerder aan dat dit niet relevant was en ik iets randoms kon invullen maar die vertrouw ik nu niet helemaal meer natuurlijk :+
Jouw binnenunits zorgen individueel voor 'vraag' aan de buitenunit, de buitenunit gaat dan 'iets' doen, maar er komt verder eigenlijk niks meer bij kijken. Behalve een hoop lastiger te sturen regelgedrag van de buitenunit natuurlijk. Wel of geen Melcloud, verschillende typen binnenunits, etc. dat maakt niet uit. Een airco is een vrij eenvoudig ding. Dat moet ook wel als je ziet hoe universeel zo'n ding inzetbaar is, er wordt wat ouderwets en beperkt gecommuniceerd.

Ik heb hier wel eens gezien dat als er iets 'geks' met of via de aansluiting waar de Wi-Fi module op zit gebeurt de binnenunit daar wel raar op kan reageren. Dus een los stekkertje of een gecrashte module zou ik altijd in het achterhoofd houden.

Waar Alklima wel gewoon gelijk in heeft (en daar zullen de meeste mensen naar vragen) is dat de capaciteit verdeelt wordt over de binnenunits (conform combinatietabel), dus als 1 unit een ruimte goed op temperatuur kan houden wil dat helemaal niks zeggen dat het ook nog lukt als je een 2e of 3e inschakelt, ookal zou je nog capaciteit over hebben zeg maar. Ook haal je niet altijd gegarandeerd het gespecificeerde maximale vermogen en in veel gevallen presteert het ook nog eens veel beter en alleen onder moeilijkere omstandigheden pas volgens specificatie. En als dat nou net het moment wanneer het mensen gaat tegenvallen (zodra het nog volgens specificatie werkt). Misschien is dat wat ze bedoelden en helpt dat met jouw vertrouwen 😉. Normaal gesproken zijn ze ook terughoudend met antwoorden richting consumenten, dat hebben ze denk ik ook het liefst via hun dealernetwerk en dus jouw installateur.

[ Voor 6% gewijzigd door kimjansen op 30-12-2025 13:40 ]

Speed kills, but beauty lives forever...

• STIMPPYYY
  • Registratie: December 2001
  • Nu online
xeoMe schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 10:23:
[...]

Update van mijn kant heb alles nogmaals reset de wifi module en de remotes.
Ik heb de units via MELCloud Home toegevoegd via de optie wifi interface i.p.v. built-in wifi interface. (weet niet echt wat het verschil is hier in de unit kwam default met wifi maar het is wel een wifi adapter die netjes zit weggewerkt in de unit)

Heb de IR remote controller niet gebruikt en de 3 units aangezet (20/21 woonkamer, 18 slaapkamer en kantoor) gedrag is nu veel beter en kamers blijven prima op temperatuur ook geen vreemde geluiden meer vanaf de buitenunit.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Thanks iedereen voor de tips en aanbevelingen.
Alleen nog even spelen met de fan speeds wat het beste werkt.
Woonkamer is redelijk groot en staat op fan speed 3. Kantoor erg klein en staat op fan speed 1 en slaapkamer fan speed 2.
Defrosten gaat wel goed? Merkte dat mijn l/w wp ook herrie maakte tijdens de kou. Na defrost weg.

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 23:41
*knip* zie
teacher in "Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen - #2"
En weer ontopic.

[ Voor 102% gewijzigd door Proton_ op 30-12-2025 15:16 ]

• barta123
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 20:08
LED-Maniak schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 13:26:
[...]

Omdat het traditionele en logge bedrijven zijn. Het is nog niet zo lang geleden dat de eerste airco's een wifi module kregen en de IoT ontwikkeling gaat veel harder dan ze zelf kunnen/willen bijbenen.

Daarnaast mag het niets kosten, want de gebruiker betaalt maar één keer voor een airco met wifi en daarna moeten de servers 10 jaar lang gratis draaien en een heel team betaald worden voor support en ontwikkeling.
knip offtopic .

Ik vind m'n Daikin software niet eens zo beroerd werken hoor, maar goed ik heb het ook niet proberen integreren in zo'n home assistant achtige omgeving. Ik bedien het gewoon handmatig vanaf de app en heb een paar x ingepland dat hij 's ochtends vroeg aanspringt als ik werk.
En ik had een gebruikte unit gekocht uit 2019-2020 en daar zelf Wi-Fi modules ingebouwd.

Nu ik deze week thuis ben en continu temperaturen van 2°C overdag en in de nacht lichte vorst, staat het ding gewoon 24/7 te draaien... Enige wat ik aanpas als het iets kouder wordt is demand control iets omhoog, als het wat warmer is zet ik die lager om het verbruik gewoon te beperken.

[ Voor 12% gewijzigd door teacher op 30-12-2025 19:50 ]

3MXM68, 2x FTXJ35. PV 4400Wp, fanatiek Stromeraar, Zero SR fanaat en helaas nog LPG rijder (1.2 TSI Vialle LPdi - 350.000km)

• nMad
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 06:46
Ik heb airco’s van zowel MHI als Daikin, zie signature. Het valt me op dat de MHI regelmatig onnodige defrosts doet, dus defrosts terwijl de warmtewisselaar niet bevroren is. Dit komt alleen voor bij een lage buitentemperatuur. Recent is er nog een koelgas drukmeting gedaan en alles is op dat gebied in orde.

Ik zie dit gedrag niet bij mijn Daikin airco’s en Panasonic L/W WP. Is de logica van de MHI wanneer een defrost uit te voeren simpeler of worden er wellicht minder parameters gebruikt? Iemand hier bekend mee?

[ Voor 18% gewijzigd door nMad op 31-12-2025 08:21 ]

PV: 10,4 kWp | EV: Tesla M3 LR ‘19 | L/W WP: Panasonic WH-MDC07J3E5 + PAW-TD20C1E5 | L/L WP: Daikin FVXM35A/RXM35R + Daikin FTXM25R/RXM25R + MHI 2x SRK25ZS-WF/SCM40ZS-W

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:05
Ik meen laatst hier (of in het MHI topic?) te hebben gelezen dat een MHI multi dat sneller/vaker doet dan een single. Kan het bericht alleen niet terugvinden.

Bij mijn 3,5kW ZSX single zie ik i.i.g. geen onnodige defrosts. Was net nog even buiten en de unit was al weer stijfbevroren, maar komt nog steeds warme lucht uit binnen. Zal zo wel een defrost komen.

[ Voor 8% gewijzigd door ThinkPad op 31-12-2025 07:57 ]

• Nachtapotheker
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03:46
Kan ik bevestigen als MHI multisplit gebruiker. (Al heb ik natuurlijk geen ervaring met Single splits).
Hier zie ik enkel onnodige defrosts wanneer er meer dan 1 unit in gebruik is.
Ik heb met de MHI-AC-CTRL wat data bekeken en het vergeleken met de data sheets. Wanneer is meerdere units in gebruik zijn wordt de HE van de buitenunit kouder. Er zit (bevestigd door de datasheet) logica in dat wanneer de HE buiten x graden kouder is dan de buitentemperatuur een defrost moet plaatsvinden. Dit gebeurt voornamelijk als nog niet alle ruimtes op temperatuur zijn, dan kan je in een soort cycle komen.

Hij toert op om de ruimtes te verwarmen gaat na 45 min in defrost, daarna een bak warme lucht, overshoot, zakt te ver terug en gaat weer oproeren (komt dus weer terecht in het defrost regime) totdat de ruimtes setpoint bereikt hebben en dan zoemt hij rustig door zonder defrosts.

Je kan het ook zien aan de duur van de defrost. Als er echt ijsvorming is duurt het zo’n 8 tot 12 min voordat de defrost klaar is. De onnodige defrosts zijn na 3 min voorbij.

• nMad
  • Laatst online: 06:46
Nachtapotheker schreef op woensdag 31 december 2025 @ 09:16:
Kan ik bevestigen als MHI multisplit gebruiker. (Al heb ik natuurlijk geen ervaring met Single splits).
Hier zie ik enkel onnodige defrosts wanneer er meer dan 1 unit in gebruik is.
Ik heb met de MHI-AC-CTRL wat data bekeken en het vergeleken met de data sheets. Wanneer is meerdere units in gebruik zijn wordt de HE van de buitenunit kouder. Er zit (bevestigd door de datasheet) logica in dat wanneer de HE buiten x graden kouder is dan de buitentemperatuur een defrost moet plaatsvinden. Dit gebeurt voornamelijk als nog niet alle ruimtes op temperatuur zijn, dan kan je in een soort cycle komen.

Hij toert op om de ruimtes te verwarmen gaat na 45 min in defrost, daarna een bak warme lucht, overshoot, zakt te ver terug en gaat weer oproeren (komt dus weer terecht in het defrost regime) totdat de ruimtes setpoint bereikt hebben en dan zoemt hij rustig door zonder defrosts.

Je kan het ook zien aan de duur van de defrost. Als er echt ijsvorming is duurt het zo’n 8 tot 12 min voordat de defrost klaar is. De onnodige defrosts zijn na 3 min voorbij.
Bedankt voor je uitgebreide reactie. Fijn dat ik niet de enige ben en dat het dus geen defect betreft. Maar aan de andere kant ook weer jammer dat dit “normaal” is bij MHI multisplit.

De onnodige defrosts duren idd maar ~3 minuten. Ik heb ook de mhi-ac-ctrl bordjes erin hangen dus kan dit eenvoudig in HA terug vinden. En minimum draaiduur tussen defrosts lijkt idd 45 min te zijn.

Wat is trouwens de “HE” temperatuur?

PV: 10,4 kWp | EV: Tesla M3 LR ‘19 | L/W WP: Panasonic WH-MDC07J3E5 + PAW-TD20C1E5 | L/L WP: Daikin FVXM35A/RXM35R + Daikin FTXM25R/RXM25R + MHI 2x SRK25ZS-WF/SCM40ZS-W

• ThinkPad
HE = Heat exchanger, oftewel de condensor buiten.
Zal sensor THO-R1 zijn waarschijnlijk.

• RemmyB83
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 01:24
Ik heb hier een 5kw multi-split met in de woon en slaapkamer een binnendeel.
'S avonds om 22.00 gaat de unit in de slaapkamer automatisch uit, en regelmatig binnen 40min krijg ik dan een defrost.
Waarom weet ik niet, maar is wel opvallend.
Defrosts duren hier dan ook maar 3min.

Edit: THO-R1 zakt vaak net voor de defrost naar -12,8.

[ Voor 9% gewijzigd door RemmyB83 op 31-12-2025 14:09 ]

Pijnacker Oost/West

• ThinkPad
Bij mij zit hij rond de -9,8°C en als de condensor dan dichtgroeit met ijs zakt hij vrij rap naar -13,5°C en dan begint de defrost waarbij de condensor opwarmt tot +10°C. Defrost duurt zo'n 7-8 min, buitentemperatuur +0,5°C op dat moment.

Nu zonder defrosts met +6°C buiten zit hij constant op zo'n -5°C

[ Voor 14% gewijzigd door ThinkPad op 31-12-2025 15:44 ]

• Jacco91
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 05-01 14:34
Wij gaan thuis een aantal airco's installeren.

Ik twijfel alleen tussen Mitsubishi Electric en LG. LG is goedkoper, maar ME heeft betere efficiëntie en bouwkwaliteit.

Echter vindt ik ook de integratie met mijn smarthome belangrijk. Hoe is jullie ervaring met de integratie met Homey met die 2 merken?

LG heeft een officiële app en de ME app is vanuit de community. Twijfel daardoor over de stabiliteit van de ME app.

[ Voor 16% gewijzigd door Jacco91 op 31-12-2025 17:24 ]

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 01:13
Jacco91 schreef op woensdag 31 december 2025 @ 17:23:

Ik twijfel alleen tussen Mitsubishi Electric en LG. LG is goedkoper, maar ME heeft betere efficiëntie en bouwkwaliteit.

Echter vindt ik ook de integratie met mijn smarthome belangrijk. Hoe is jullie ervaring met de integratie met Homey met die 2 merken?

LG heeft een officiële app en de ME app is vanuit de community. Twijfel daardoor over de stabiliteit van de ME app.
Wat wil je ermee doen? Alleen koelen of ook verwarmen? In het geval van de laatste zou ik voor Mitsubishi gaan. De buitenunits zijn groter, efficienter en het regelgedrag van de binnenunits is veel beter.

LG zien er daarentegen wel een stuk mooier uit. :)

LG heeft een integratie met homey(al stopt die er wel eens mee). Voor lokale integratie zonder cloud kan je in mijn onderschrift kijken. Geschikt voor beide merken.

[ Voor 12% gewijzigd door LED-Maniak op 31-12-2025 17:32 ]

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

• Jacco91
LED-Maniak schreef op woensdag 31 december 2025 @ 17:29:
[...]

Wat wil je ermee doen? Alleen koelen of ook verwarmen? In het geval van de laatste zou ik voor Mitsubishi gaan. De buitenunits zijn groter, efficienter en het regelgedrag van de binnenunits is veel beter.

LG zien er daarentegen wel een stuk mooier uit. :)

LG heeft een integratie met homey(al stopt die er wel eens mee). Voor lokale integratie zonder cloud kan je in mijn onderschrift kijken. Geschikt voor beide merken.
De airco op zolder gaat ook gebruikt worden als hoofdverwarming. De unit op de 1e verdieping als bijverwarming naast de vloerverwarming.

• Pietje555
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 05-01 17:26
Jacco91 schreef op woensdag 31 december 2025 @ 19:06:
[...]

De airco op zolder gaat ook gebruikt worden als hoofdverwarming. De unit op de 1e verdieping als bijverwarming naast de vloerverwarming.
Waarom niet eens naar AUX kijken. Zeker voor bijverwarming.
Integratie met Home assistant https://community.home-as...-in-home-assistant/727339

SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW, 3x AUX C-serie

• RemmyB83
ThinkPad schreef op woensdag 31 december 2025 @ 15:42:
Bij mij zit hij rond de -9,8°C en als de condensor dan dichtgroeit met ijs zakt hij vrij rap naar -13,5°C en dan begint de defrost waarbij de condensor opwarmt tot +10°C. Defrost duurt zo'n 7-8 min, buitentemperatuur +0,5°C op dat moment.

Nu zonder defrosts met +6°C buiten zit hij constant op zo'n -5°C
Vandaag met buiten 5,5C, schommelde THO-R1 tussen de -4,5 en de -6,0. Schommeling komt denk voornamelijk door de unit op de slaapkamer die aan en uit gaat.

Bij de 'false' defrosten die ik hier heb gehad loop de temperatuur zelfs op tot 40C, en duren 3,5min.
Bij een echte defrost zit hij ook rond de 10C.
Laatste was zondag duurde toen 4,5min.

En toen het vorige week 's nacht hier -3,5C buiten was, was THO-R1 -11,2C. (Had ook geen defrosts)

Pijnacker Oost/West

• miel
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07:09

ME met een climacontrol er in, dan heb je prima Homey integratie…

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=36679&sid=33539

• Elac
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 00:04

Ik heb zelf de ME met een homey pro 2019 en de melcloud app van Olivier zalmanski. Die werkt heel goed. Wordt ook actief ondersteund en als je een probleem hebt reageert hij heel snel.
Er is nu ook een officiële geloof ik,maar heb geen zin om al m’n flows om te zetten van iets wat werkt naar iets wat misschien net zo goed werkt.
Heb ook de clima control en dat is echt een aanrader.

8* sunpower max5ac 410 enphase iq7A & 13 jinko 420wp enphase iq8+ ; Zappi ; ME LN 3,5kW; homey pro2019

• ThinkPad
Eerste van de maand, mooi moment om de filters even schoon te maken! :)

[ Voor 181% gewijzigd door ThinkPad op 01-01-2026 12:20 ]

• Jacco91
Pietje555 schreef op woensdag 31 december 2025 @ 19:17:
[...]

Waarom niet eens naar AUX kijken. Zeker voor bijverwarming.
Integratie met Home assistant https://community.home-as...-in-home-assistant/727339
Voor mij onbekend merk dat niet geleverd wordt door de installateur die ik het ga laten doen. Voor mij echt de keuze tussen de LG en de ME. Neig, zeker met de andere reacties hier, naar de ME.

• pjotter1965
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 07:11

Zoek even in dit topic over de ervaringen met LG mbt de oil return cycle

• Pietje555
Jacco91 schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 10:34:
[...]

Voor mij onbekend merk dat niet geleverd wordt door de installateur die ik het ga laten doen. Voor mij echt de keuze tussen de LG en de ME. Neig, zeker met de andere reacties hier, naar de ME.
Dat is natuurlijk ook een overweging. Omdat ze bij mij alleen als bijverwarming dienen en ik een lastig leiding trace heb werden de kosten voor montage een veelvoud van prijs van de airco's. Ik heb gekozen voor zo goedkoop mogelijk omdat het alleen comfort verhoging is en alles zelf op mijn gemak gedaan (behalve de leidingen op maat maken en inbedrijfstellen). Met 3 stuks begint het toch een heel bedrag te worden als je het laat doen.

SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW, 3x AUX C-serie

• STIMPPYYY
  • Nu online
Stomme vraag, maar wordt de uitgeblazen lucht warmer als ik bijvoorbeeld setpoint verhoog van 21 naar 30 en de maximale capaciteit begrens op 40%

• w00key
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 00:18
STIMPPYYY schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 09:20:
Stomme vraag, maar wordt de uitgeblazen lucht warmer als ik bijvoorbeeld setpoint verhoog van 21 naar 30 en de maximale capaciteit begrens op 40%
Alleen als de airco eerst op minder dan 40% werkt. Probeer het even :)

Het maakt wel einde aan pendelen, zolang het geen 30 graden is blijft het gaan op 40% power, wel zo consistent / makkelijk. Geen haaienvinnen-patroon in power usage en dikke temperatuur overshoot. Je moet alleen zelf af en toe aan of uit zetten.

• bgrr
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Prima ervaring hier met 2x LG 3,5 kWh single unit. Home assistent aansturing werk prima maar verloopt wel via LG thinq cloud en niet volledig lokaal. Ze moduleren netjes terug en 180w is het laagste verbruik wat ik langs heb zien komen bij minimale warmte vraag.

Al 3 winters zet ik ze in oktober aan en draaien dan 24/7 tot ergens in april.
CV gaat 3 of 4 keer per jaar nog eens aan om te testen of het nog werkt en bij dagen daar de defrosts elkaar opvolgen ieder uur bij vorst en hoge vochtigheid buiten. Dan help de airco een handje mee door ouderwets wat gas er tegenaan te gooien.

De single units hebben geen last van bekende oil return cycle iedere paar uur en blijven gewoon 24/7 doorwerken.

Pak je een buitenunit met meerdere binnenunits kun je wel last van de oil return cycle ieder bij om de ik meen 3 uur even de binnenuits niet verwarmen tijdens de cycle. Even zoeken opdit forum naar LG of oil return cycle voor de berichten waar het in gesproken wordt.

Units in zuid europa besteld en op een pallet naar NL laten komen. Installatie zelf gedaan en controle en in werking stellen door iemand met juiste papieren laten doen. Prijs is onder de 1000,- gebleven voor 2 stuks in totaal incl gaten laten boren door de muur :-)

[ Voor 29% gewijzigd door bgrr op 02-01-2026 09:50 ]

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 05-01 19:21

Tazzios

..

Voor integratie zou ik sowieso de ClimaControl aanschaffen i.v.m. lokale aansturing, betere temperatuur regeling, meer info en controle.
Beide merken worden ondersteund, dus kun je gewoon de airco kiezen die je wilt.

• Pixelmagic
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 03-01 11:53

Pixelmagic

Ubergeek

Ik heb wat problemen met mijn Daikin Sarara, heb het in een eigen topic gepost maar misschien dat de kennis meer hier aanwezig is?

Ik dacht ik bel de installateur even, maar zie na wat zoeken in dit topic dat Climasense niet meer bestaat.

PVoutput van mijn 4950Wp

• tammert
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 23:33
Tazzios schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 09:50:
[...]

Voor integratie zou ik sowieso de ClimaControl aanschaffen i.v.m. lokale aansturing, betere temperatuur regeling, meer info en controle.
Beide merken worden ondersteund, dus kun je gewoon de airco kiezen die je wilt.
LG zit alleen nog niet in de Homey app, maar op semi-korte termijn komt die er ook in. Zelf heb ik MEs en die draaien prima met CC en Homey (maar ik heb de app gemaakt, dus dit is enigszins 'wij van wc-eend' 😅)

• MiBe
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 05-01 17:05
Jacco91 schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 10:34:
[...]

Verderop in de straat hangen een aantal LG's, en vooral met verwarmen zou ik het mijn directe buren niet aan willen doen qua geluidsproductie. Buiten de bebouwde kom misschien minder een probleem.

PV: 20x 370Wp DMEGC DM375M6-60HBB panelen (12x Oost / 8x West) = 7400 Wp op een SAJ R5-6K-T2 (6kW) 3-fase string-omvormer
AC: Mitsubishi Heavy Industries SCM80ZS-W (8kW) multi-spit met 1x SRK50ZS-W (5kW) / 1x SRK35ZS-W (3.5kW) / 2x SRK25ZS-W (2.5kW)

• LED-Maniak
MiBe schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 12:10:
[...]

Verderop in de straat hangen een aantal LG's, en vooral met verwarmen zou ik het mijn directe buren niet aan willen doen qua geluidsproductie. Buiten de bebouwde kom misschien minder een probleem.
Zelfde voor de door een ander voorgestelde AUX.

Het is niet dat het slechte units zijn, maar de buitenunit en het oppervlakte van de warmtewisselaar is een stuk kleiner. Daardoor moet de ventilator véél harder werken waardoor simpelweg meer geluid geproduceerd wordt.
tammert schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 11:55:
[...]

LG zit alleen nog niet in de Homey app, maar op semi-korte termijn komt die er ook in. Zelf heb ik MEs en die draaien prima met CC en Homey (maar ik heb de app gemaakt, dus dit is enigszins 'wij van wc-eend' 😅)
Die Homey app is toch wel erg gaaf dat die er is tegenwoordig. Je hebt al een hoop mensen hiermee blij gemaakt. :)

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

• Pietje555
LED-Maniak schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 12:13:
[...]

Zelfde voor de door een ander voorgestelde AUX.

Het is niet dat het slechte units zijn, maar de buitenunit en het oppervlakte van de warmtewisselaar is een stuk kleiner. Daardoor moet de ventilator véél harder werken waardoor simpelweg meer geluid geproduceerd wordt.
Ik heb de nieuwe C-serie 2,5 kW, maar die geven 51 dBA op. Beter dan sommige andere fabrikanten op de markt. Ik hoor ze zelden, alleen tijden de defrost.
Mijn Remeha WP met 56 dBA maakt aanzienlijk meer geluid.

• Fritso
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 20:26
Mijn gebeden zijn eindelijk verhoord. LG heeft de Thinq app geupdate en smart routines toegevoegd. Kunnen we eindelijk een fatsoenlijke geautomatiseerde regeling maken voor de AC 🥳

• STIMPPYYY
  • Nu online
Kent iemand het volgende?

Ik heb een multisplit Daikin 4kW unit. Daaraan zitten 2 units. 1x binnen unit normaal - speelkamer- en vloermodel - slaapkamer. Beide 2.5kW.

Gister airco aangehad op de slaapkamer. Vond ‘m niet echt warm worden op welke stand dan ook. Werd wel 20gr en ging toch slapen. Ochtend nog getest, speelkamer werd goed warm. Slaakamer aan, 22graden dus zal wel goed zijn.

Net weer alleen de slaapkamer aan en wederom lauwe lucht (niet warm). Ook weinig luchtstroom. Na half uur ben ik pas gaan kijken. Alles auto, zelfs op 30gr gezet.

Daarna direct de unit vd speelkamer ook aangezet toen ik op de slaapkamer was en merkte gelijk veel meer warme lucht en veel sterke luchtstroom. Werd ook direct 21gr op de slaapkamer.
Speelkamer uitgezet en daarna kwam er pas chr veel warmte uit (overshoot??).

Lijkt erop dat de compressor pas echt reageert op vraag als beide aanstaan.

Moet trouwens ook eens met de afstandsbediening testen bedenk ik mij. Doe nu alles met de app.

• TereZz
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 06:47
STIMPPYYY schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 22:45:

Ik heb een multisplit Daikin 4kW unit. Daaraan zitten 2 units. 1x binnen unit normaal - speelkamer- en vloermodel - slaapkamer. Beide 2.5kW.

Gister airco aangehad op de slaapkamer. Vond ‘m niet echt warm worden op welke stand dan ook. Werd wel 20gr en ging toch slapen. Ochtend nog getest, speelkamer werd goed warm. Slaakamer aan, 22graden dus zal wel goed zijn.

Net weer alleen de slaapkamer aan en wederom lauwe lucht (niet warm). Ook weinig luchtstroom. Na half uur ben ik pas gaan kijken. Alles auto, zelfs op 30gr gezet.

Daarna direct de unit vd speelkamer ook aangezet toen ik op de slaapkamer was en merkte gelijk veel meer warme lucht en veel sterke luchtstroom. Werd ook direct 21gr op de slaapkamer.

Moet trouwens ook eens met de afstandsbediening testen bedenk ik mij. Doe nu alles met de app.
Units verkeerdom aangesloten?

• STIMPPYYY
  • Nu online
TereZz schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 00:10:
[...]

Units verkeerdom aangesloten?
Verklaart niet dat koelen goed werkte in de zomer denk ik?

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 07:12
STIMPPYYY schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 22:45:

Wij hadden een vergelijkbaar probleem met koelen deze zomer. En zoals @TereZz aangeeft zaten de units bij ons verkeerd om aangesloten. Dus unit 1 reageerde op de metingen van unit 2, alles werkte eigenlijk alleen als beiden aanstonden. De monteur (niet de leverancier die het geplaatst had) zag dit direct en had het in 5 minuten gefixt. De moeten waarde om te checken.

• Xbeater
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 00:44
Monteur die bij ons een buitenunit heeft vervangen had ze ook verkeerdom aangesloten. Met 2 aan inderdaad niet duidelijk maar met een enkele was het direct te zien: de unit die aanstond blaasde niet koud, en de unit die "uit" stond krakelde als de pest en toen ik de kap opendeed was ie helemaal bevroren van binnen.

Ik belde de monteur op of ie het goed vond dat ik de draadjes omwisselde bij de buitenunit. Vond ie prima, was een fluitje van een cent, en het hoofdbedrijf hoefde niet te weten dat dit gebeurt was. Hij was een nette monteur dus ik vond het ook niet nodig dat ze baas er van wist, kon iedereen overkomen, en scheelde hem weer 2 uur rijden.

Let wel op bij wisselen dat de draadjes nummer 1, 2, en 3 er op hebben staan. Vaak dezelfde kleur, niet bruin voor fase, zwart voor nul, en bijvoorbeeld groen voor comm. De nummertjes zijn ook niet heel goed zichtbaar, dus let daar wel op voordat je ze eruit trekt en vervolgens niet weet welke waar gaat.

Maar gaat dat wel mis, dan kun je bij de binnenunit achterhalen welk nummer op fase, nul, en comms aangesloten zit.

• TereZz
  • Laatst online: 06:47
STIMPPYYY schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 09:45:
[...]

Verklaart niet dat koelen goed werkte in de zomer denk ik?
Bij sommige type buitenunits werken de kleppen niet of anders in een andere modus. Wellicht doet jouw unit daar bij koelen niets mee, of is de bleeding een stuk heftiger bij koelen. Maar: meten is weten!

Dus voelen aan de leidingen, of de data uitlezen uit je unit. Kap eraf halen en voelen aan de warmtewisselaar, voelen aan de leidingen etc.

• kimjansen
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23:56

kimjansen

Nu ff niks...

Xbeater schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 11:22:
Let wel op bij wisselen dat de draadjes nummer 1, 2, en 3 er op hebben staan. Vaak dezelfde kleur, niet bruin voor fase, zwart voor nul, en bijvoorbeeld groen voor comm. De nummertjes zijn ook niet heel goed zichtbaar, dus let daar wel op voordat je ze eruit trekt en vervolgens niet weet welke waar gaat.

Maar gaat dat wel mis, dan kun je bij de binnenunit achterhalen welk nummer op fase, nul, en comms aangesloten zit.
Een wat veiliger oplossing is het wisselen van de EEV kleppen die op elk van de 'uitgangen' van de buitenunit zitten: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Lu3Rb2ruLVQPlWDfOmE7eYdUY9Q=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/wv7BMll5qsvLO0wyCK6V6JkP.png?f=user_large . Deze zitten vaak met een klemmetje op zijn plek geklikt, maar wissel je makkelijk om zonder aan de bedrading te hoeven zitten.

Speed kills, but beauty lives forever...

• STIMPPYYY
  • Nu online
Dank voor de reacties. Veel sneeuw hier dus moet maar even wachten. Valt mij wel op wanneer de unit beneden, die dus goed functioneert, aanstaat, de vloerunit, welke uit staat (die het probleem geeft) geen temperatuurmeting meer doet. Pas nadat de unit beneden uitstaat komt de meting terug.

Zal vd week eens gaan voelen of stuur de monteur wel een bericht.

Zie trouwens ook de temp oplopen vd unit benden als ik het vloermodel boven aanzet.
Rare is ook dat wanneer de unit benden ook maar een halve minut aanstaat het vloermodel boven prima blijft functioneren lijkt. Of ik ben te ongeldudig en hij heeft tijd nodig om op te starten…

[ Voor 27% gewijzigd door STIMPPYYY op 03-01-2026 13:13 ]

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
VidaR-9 schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 09:56:
[...]

Wij hadden een vergelijkbaar probleem met koelen deze zomer. En zoals @TereZz aangeeft zaten de units bij ons verkeerd om aangesloten. Dus unit 1 reageerde op de metingen van unit 2, alles werkte eigenlijk alleen als beiden aanstonden. De monteur (niet de leverancier die het geplaatst had) zag dit direct en had het in 5 minuten gefixt. De moeten waarde om te checken.
Het grappige is dat dit zo vaak misgaat dat ME er zelfs een automatische detectie en mitigatie voor heeft ingebouwd die dit automatisch corrigeert.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 07:12
Glashelder schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 16:03:
[...]
Het grappige is dat dit zo vaak misgaat dat ME er zelfs een automatische detectie en mitigatie voor heeft ingebouwd die dit automatisch corrigeert.
Die functie werkte dan niet op mijn ME installatie ;)

• LED-Maniak
VidaR-9 schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 16:49:
[...]

Die functie werkte dan niet op mijn ME installatie ;)
Functie moet je bij (sommige) buitenunits zelf activeren. Dan pas gaat hij zoeken en corrigeren.
Ik had hetzelfde probleem hier na onderhoud door een monteur, maar heb het opgelost door de draden zelf om te wisselen.

• STIMPPYYY
  • Nu online
STIMPPYYY schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 12:24:
Dank voor de reacties. Veel sneeuw hier dus moet maar even wachten. Valt mij wel op wanneer de unit beneden, die dus goed functioneert, aanstaat, de vloerunit, welke uit staat (die het probleem geeft) geen temperatuurmeting meer doet. Pas nadat de unit beneden uitstaat komt de meting terug.

Zal vd week eens gaan voelen of stuur de monteur wel een bericht.

Zie trouwens ook de temp oplopen vd unit benden als ik het vloermodel boven aanzet.
Rare is ook dat wanneer de unit benden ook maar een halve minut aanstaat het vloermodel boven prima blijft functioneren lijkt. Of ik ben te ongeldudig en hij heeft tijd nodig om op te starten…
Net weer geprobeerd en nu geen problemen. Morgen nog maar eens testen. Merk wel dat multi split wat langer nodig heeft om op gang te komen.

• ThinkPad
STIMPPYYY schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 18:44:
[...]
Merk wel dat multi split wat langer nodig heeft om op gang te komen.
Komt ook door de leidinglengte denk ik, hij moet even druk opbouwen. Merk het bij mijn SCM41 triplesplit ook, daar zit bijna 30m leiding aan meen ik, duurt wel een min. of 5 voordat de eerste unit klepje opengooit en gaat verwarmen. Bij m'n singlesplits gaat dat idd. wat sneller.

• STIMPPYYY
  • Nu online
ThinkPad schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 18:53:
[...]

Komt ook door de leidinglengte denk ik, hij moet even druk opbouwen. Merk het bij mijn SCM41 triplesplit ook, daar zit bijna 30m leiding aan meen ik, duurt wel een min. of 5 voordat de eerste unit klepje opengooit en gaat verwarmen. Bij m'n singlesplits gaat dat idd. wat sneller.
Het is de unit met de kortste leiding. Zo’n 1 tot 1.5m max. De rest is niet langer dan 3 tot 5 meter. Lijkt niet heel veel denk ik?

• Bohaak
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 05-01 09:17
STIMPPYYY schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 19:32:
[...]

Het is de unit met de kortste leiding. Zo’n 1 tot 1.5m max. De rest is niet langer dan 3 tot 5 meter. Lijkt niet heel veel denk ik?
Dat is misschien wel het probleem 1 - 1,5 meter is wel kort…

Huis uit 1981 label A++ gasloos, negative energierekening, verwarming met 4x Daikin single split, sww met elektr. boiler.

• Maxwp
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 05-01 16:44
heb sinds vorig jaar wat temp sensoren door de kamers
zo ook 1 bij de voorkamer raam
en nu zag ik dat bij het ontdooien van de ac in de woonkamer de temp daar zakt van 22,7 naar 21,8 tijdens een ontdooi cycles
vind 1 graden best wel veel XX:13 - XX:25 wat de duur.
hebben andere dit ook of is de isolatie slecht? parels in de spouwmuur en dubbel glas bij de woonkamer raam waar de sensor een 10tal cm vanaf ligt met gordijnen dicht.

• koppie
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 05-01 13:43
Maxwp schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 20:22:
en nu zag ik dat bij het ontdooien van de ac in de woonkamer de temp daar zakt van 22,7 naar 21,8 tijdens een ontdooi cycles
hebben andere dit ook of is de isolatie slecht? parels in de spouwmuur en dubbel glas bij de woonkamer raam waar de sensor een 10tal cm vanaf ligt met gordijnen dicht.
Je meet lucht temperatuur, en door het stoppen van het inblazen van warme lucht lijkt het me wel te kloppen. Je wanden, meubels en vloer zijn waarschijnlijk effectief 20 graden rond en dan kom je bij het stoppen van de warme lucht wel op die terugval. Dit is dus ook een nadeel van het gebruik van warme lucht, maar als je het zelf niet voelt, of niet aan ergert, niets aan de hand.

Ben ik nou zo dom, of is de rest zo slim?

• MotorBeast
Waarschijnlijk stook je niet 24/7? Massa om je heen is dan kouder (muren voornamelijk en dus ook je parels in de muur) en dan dropt de temperatuur onmiddellijk. Lekker laten doorpruttelen, Zeker met dit weer.

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 07:14
Dat is een eigenschap van luchtverwarming, de temperatuur daalt snel anders zou het geen luchtverwarming heten.

Snel warm, snel koud.
Vloerverwarming langzaam warm, langzaam koud.
En radiatoren zit daar tussenin.

Lage luchtdichtheid van de woning kan het versnellen bij luchtverwarming, staat los van isolatie.

Vroeger toen ik nog met een wandairco verwarmde gebeurde dat ook, inmiddels een L/W wp en speelt dat probleem niet meer.

Voor de roeptoeters hier, Ja de wandairco stond 24/7 aan maar toch als het uitgezet werd daalt het snel, massa verwarmen met luchtverwarming is heel lastig.

Als het aan isolatie ligt zie je dat aan continue verbruik(warmtevraag blijft hoog).

@MotorBeast massa zal altijd kouder blijven bij luchtverwarming anders verwarm je niet met luchtverwarming, je kan het alleen beperkt verminderen door 24/7 verwarmen.

[ Voor 27% gewijzigd door mr_evil08 op 03-01-2026 22:55 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

• ThinkPad
Ik stook 24/7 en bij mij zakt de kamertemperatuur een halve graad als tijdens een defrost het verwarmen tijdelijk wegvalt.

Dit is in een prima geïsoleerde tussenwoning.

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 21:23
koppie schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 20:35:
[...]

Je meet lucht temperatuur, en door het stoppen van het inblazen van warme lucht lijkt het me wel te kloppen. Je wanden, meubels en vloer zijn waarschijnlijk effectief 20 graden rond en dan kom je bij het stoppen van de warme lucht wel op die terugval. Dit is dus ook een nadeel van het gebruik van warme lucht, maar als je het zelf niet voelt, of niet aan ergert, niets aan de hand.
Sterker nog, het kan juist een voordeel zijn want omdat je muren een graadje kouder blijven heb je minder warmteverlies naar buiten. ∆20 vs. ∆21, dus 5% minder warmteverlies. Dat is bij 24/7 stoken, met adhoc stoken wordt het verschil nog groter.
Als 20 °C je te koud is, dan zet je hem gewoon een graadje hoger. Dan wordt de massa 21 °C en zit je voor dezelfde kosten in 22 °C tijdens het verwarmen *O*

• Kartmans1
  • Laatst online: 22:29
Wellicht nogal decadent, maar wel grappig om te vermelden. Hier gebruiken we onze L/L warmtepomp (Airco :)) om te koelen op de slaapkamer, ook al is het nu 2 graden buiten. Dit, omdat ons huis zo goed geïsoleerd is dat de warmte uit de andere kamers (ondanks zoneregeling) de slaapkamer toch zo'n 20,5 graden maakt, wat als we erin slapen nog verder stijgt richting 21,5. Dus we zetten de airco 's nachts op koelen op 21 graden, waardoor het effectief - omdat hij eigenlijk te lang doorkoelt - 19 graden wordt in de slaapkamer. Vinden we persoonlijk toch lekkerder slapen. Je kan natuurlijk ook een raam opendoen, maar door WTW hebben we al gefilterde frisse lucht, en geen geluid van buiten. En het verbruik is in een nacht als de vorige maar 0,4 kWh, dus voor het geld hoef je het ook niet te laten.

• ThinkPad
Je zult iig geen last hebben van defrosts :D Raam openzetten geen optie?

• mr_evil08
Kartmans1 schreef op zondag 4 januari 2026 @ 13:00:
Wellicht nogal decadent, maar wel grappig om te vermelden. Hier gebruiken we onze L/L warmtepomp (Airco :)) om te koelen op de slaapkamer, ook al is het nu 2 graden buiten. Dit, omdat ons huis zo goed geïsoleerd is dat de warmte uit de andere kamers (ondanks zoneregeling) de slaapkamer toch zo'n 20,5 graden maakt, wat als we erin slapen nog verder stijgt richting 21,5. Dus we zetten de airco 's nachts op koelen op 21 graden, waardoor het effectief - omdat hij eigenlijk te lang doorkoelt - 19 graden wordt in de slaapkamer. Vinden we persoonlijk toch lekkerder slapen. Je kan natuurlijk ook een raam opendoen, maar door WTW hebben we al gefilterde frisse lucht, en geen geluid van buiten. En het verbruik is in een nacht als de vorige maar 0,4 kWh, dus voor het geld hoef je het ook niet te laten.
Hoeft huis niet top voor geïsoleerd te zijn, je WTW zorgt daar voor.

Daarvoor bestaat duo zone WTW.

[ Voor 4% gewijzigd door mr_evil08 op 04-01-2026 13:24 ]

• Kartmans1
ThinkPad schreef op zondag 4 januari 2026 @ 13:06:
Je zult iig geen last hebben van defrosts :D Raam openzetten geen optie?
Haha nee inderdaad. Maar zoals ik zei, raam openzetten geluid van buiten, wordt het weer te koud en daarbij is frisse lucht met de WTW gefilterd, dus in die zin gezonder dan raam open (als je ziet hoe zwart de filters zijn na een half jaar besef je je pas wat voor zooi er eigenlijk in de lucht zit).

Trouwens wel last van defrosts met de L/W warmtepomp, maar dat is voor een ander topic :P.

[ Voor 8% gewijzigd door Kartmans1 op 04-01-2026 13:35 ]

• Kartmans1
mr_evil08 schreef op zondag 4 januari 2026 @ 13:21:
[...]

Daarvoor bestaat duo zone WTW.
Ja alleen de duozone is helaas niet alleen voor onze slaapkamer maar ook de overige slaapkamers (welke als kantoor worden gebruikt). Deze moeten wel warm blijven. Dus kan de tweede zone niet op een lage temperatuur zetten.

• dennistd
  • Laatst online: 04:31
ThinkPad schreef op zondag 4 januari 2026 @ 07:32:
Ik stook 24/7 en bij mij zakt de kamertemperatuur een halve graad als tijdens een defrost het verwarmen tijdelijk wegvalt.

Dit is in een prima geïsoleerde tussenwoning.
Hier zakt ie wel iets meer, maar zit is wel op een meter of 6 vanaf de airco, om de hoek in een L-vormige woonkamer. De temperatuur staat ingesteld op 20,5 en deze waarde wordt ook (met +1,5 offset) doorgegeven aan de MHI-AC-Ctrl als de actuele temperatuur.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6zQ9d3ZcFluo5nyW0XQVq4pBRLE=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/94CXe9qxfGrh6npxAfyKe0lK.png?f=user_large

• Rth
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 04-01 20:38

Rth

Wij hebben sinds 2023 een 5Kw Daikin perfera vloermodel in de woonkamer staan voor hoofdverwarming.Vloeroppervlak rond 45m2 . Zelfs bij deze temperaturen van ruim -6 graden kunnen we de woonkamer gemakkelijk op temperatuur krijgen .. (23 graden) we laten de airco ook 24 uur aan ‘s avonds zetten we de temperatuur op 20 graden .. en het verbruik is ook laag .. gemiddeld per uur is het 450 watt . De buitenunit is ook stiller dan LG wat ik zo hoor bij andere buren.

• MotorBeast
@Rth Je bedoelt neem ik aan als bijverwarming? Rest van het huis ga je er denk ik niet mee warm krijgen.

• Nanuk
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 22:09
MotorBeast schreef op zondag 4 januari 2026 @ 16:14:
@Rth Je bedoelt neem ik aan als bijverwarming? Rest van het huis ga je er denk ik niet mee warm krijgen.
Met mijn 3,5 kw MHI houd ik het hele huis warm, bij echt koud weer wel met iets te veel moeite maar normaal gaat het zonder problemen.

Mijn verbruik ligt wel iets hoger dan die 450 W dus zal mijn huis minder goed geïsoleerd zijn.

• MotorBeast
Nanuk schreef op zondag 4 januari 2026 @ 16:33:
[...]

Met mijn 3,5 kw MHI houd ik het hele huis warm, bij echt koud weer wel met iets te veel moeite maar normaal gaat het zonder problemen.

Mijn verbruik ligt wel iets hoger dan die 450 W dus zal mijn huis minder goed geïsoleerd zijn.
Mooi dat dat met 1 unit lukt. Alle deuren open en gebruik maken van stijgende lucht dan? Je zal juist goede isolatie hebben denk ik want anders lukt je dat toch niet?

• Martin7182
Hier idem met een 2,5 MHI, overdag draait hij rond 750 W opgenomen vermogen (~50%) en afgelopen nacht rond 375 W (~25%). Beneden wordt het 21 a 23 °C, boven 15 °C. Het 'hele huis warm' is niet per definitie overal 21 °C :)

• barta123
Heeft iemand meegemaakt dat met veel sneeuwend weer een te lage vermogens begrenzing (demand control) zorgt voor een ontdooisessie die niet volledig is?

Vrijdagavond kwam ik aan bij mijn huis en hoorde ik de buitenunit rammelen, de ventilator van de buitenunit raakte een ijsdruppel. Nu kan je niet zelf een defrost doen dus heb ik hem even op koelen gezet met beide units op powerful, daarna het vermogen weer iets hoger (eigenlijk hoe hij altijd staat met zulk weer) en het probleem is niet meer terug gekomen.

Wellicht speelt het mee dat ik de unit toen tussen 6:00 en 12:00 overdag heb laten uitschakelen...

Het klonk in elk geval erg onheilspellend dus dan maar wat meer verbruik, ik wil mijn buitenunit niet slopen

3MXM68, 2x FTXJ35. PV 4400Wp, fanatiek Stromeraar, Zero SR fanaat en helaas nog LPG rijder (1.2 TSI Vialle LPdi - 350.000km)

• Nanuk
MotorBeast schreef op zondag 4 januari 2026 @ 16:40:
[...]

Mooi dat dat met 1 unit lukt. Alle deuren open en gebruik maken van stijgende lucht dan? Je zal juist goede isolatie hebben denk ik want anders lukt je dat toch niet?
Het huis is van 1990 dus naar huidige maatstaven onder de norm geïsoleerd. Wel beneden glas vervangen door A++.

Verder hoeft het boven niet zo warm, over het algemeen blijft het een graad of 13/14. Als het onder de 12 komt dan ga ik op momenten iets bij verwarmen met een ventilator kacheltje in de badkamer en een elektrische deken om het bed iets voor te verwarmen.

Ik leef beneden dus hoeft het boven niet zo heel warm.

• RemmyB83
MotorBeast schreef op zondag 4 januari 2026 @ 16:40:
[...]

Niet elk huis is het zelfde. Toen ik bijv mijn huisje kocht had het nog een vide, met op de eerste verdieping alleen een badkamer(nu 3 extra slaapkamers).

Ook als ik het zou willen zou ik het hele huis met 1 unit kunnen verwarmen. Het zal niet overal dezelfde temperatuur ziin, maar echt grote verschillen zullen er denk ook niet zijn.
Hier draait namelijk een 5kW buitenunit met 2 binnenunits lekker rustig. En met een verbruik van 9,1 kWh tot 17:00 voor vandaag, zou het nog veel warmer kunnen overal. Alle kamers zijn 19,5C of warmer, en de koudste ruimte is met een 14,5C de kruipruimte. Haha

Pijnacker Oost/West

• MotorBeast
Nanuk schreef op zondag 4 januari 2026 @ 17:04:
[...]

Het huis is van 1990 dus naar huidige maatstaven onder de norm geïsoleerd. Wel beneden glas vervangen door A++.

Verder hoeft het boven niet zo warm, over het algemeen blijft het een graad of 13/14. Als het onder de 12 komt dan ga ik op momenten iets bij verwarmen met een ventilator kacheltje in de badkamer en een elektrische deken om het bed iets voor te verwarmen.

Ik leef beneden dus hoeft het boven niet zo heel warm.
13 graden? Ja dan snap ik het wel. Hier houden we het boven op 19 @Martin7182 en badkamer 22 graden. Moet er niet aan denken 13 of 15 graden. Ieder zijn ding. NB: kijk wel uit met vochtpercentage dan boven. Toen ik met L/L nog verwarmde was de badkamer geen feest.

• Nanuk
MotorBeast schreef op zondag 4 januari 2026 @ 18:21:
[...]

13 graden? Ja dan snap ik het wel. Hier houden we het boven op 19 @Martin7182 en badkamer 22 graden. Moet er niet aan denken 13 of 15 graden. Ieder zijn ding. NB: kijk wel uit met vochtpercentage dan boven. Toen ik met L/L nog verwarmde was de badkamer geen feest.
Boven is vocht niet echt een probleem. Badkamer gaat na douchen actief ventileren tot onder de 65 %. De rest blijft wel droog door natuurlijke ventilatie, met koud weer minder ventilatie maar dan is de lucht erg droog dus komt dat ook wel goed.

Beneden heb ik wel een vochtprobleem, grondwater staat tot 20 cm in de kruipruime en daarmee trekken de muren ook wat vocht op. Ondanks het vullen van de kruipruimte met drijvend schuim en het impregneren van de muren blijft het vochtig in perioden dat de kachel nog niet aan hoeft maar het wel vochtig is buiten. Een luchtdroger die draait bij hoge vochtigheid (en als ik er niet in de kamer ben) doet wonderen. Stuk voordeliger en effectiever dan de kachel voortijdig aanzetten.

Als toegift nog maar even de opmerking dat na douchen de badkamer voldoende is opgewarmd om comfortabel af te drogen en aan te kleden.

• Headshot_NL
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 22:37
MotorBeast schreef op zondag 4 januari 2026 @ 18:21:
[...]

Vocht is idd wel een issue als je niet voldoende verwarm en ventileert. Maar ik heb liever 15 graden in de slaapkamer dan 19. Bij 19 graden gaat toch echt het raam open momenteel, ieder zijn ding natuurlijk. Hier beneden netjes 20,5-21 graden en boven 17,5. Alles gaat nog steeds (al jaren) perfect met de 2 LG units. Af en toe een defrost maar met 2 graden nachtverlaging gaat het allemaal top. Ook de kamer van de kleine is gewoon 17-17,5 graden, die slaapt prima met een warme slaapzak.

🚗 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | 🔋 Marstek Venus 5,12kWh v154 + HW P1

• STIMPPYYY
  • Nu online
Bohaak schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 19:45:
[...]

Dat is misschien wel het probleem 1 - 1,5 meter is wel kort…
Ik heb het getest en aangekeken dit weekend en ik vermoed dat ik precies ben gaan kijken op het moment van defrost en pendelgedrag bij de vloerunit. Ik dacht dat de Daikin geen pendalgedrag vertoonde omdat deze met koelen ook niet afgeschakeld (klopt dat?), maar met verwarmen schakelt hij enorm ver terug zodra de temp is bereikt.

• Moby
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

Moby

Iets te zeggen? Nou en!

Zijn er mensen (vast en zeker) die een L/W en een L/L tegelijk hebben draaien? De L/W red het prima om ons huis te verwarmen, het gaat mij meer om eventueel besparen als ze beide aan staan.

Of is dit gerommel in de marge.

Kink FM radio player. Doet aan ultracrepidarianisme

• ThinkPad
barta123 schreef op zondag 4 januari 2026 @ 17:01:
Heeft iemand meegemaakt dat met veel sneeuwend weer een te lage vermogens begrenzing (demand control) zorgt voor een ontdooisessie die niet volledig is?

Vrijdagavond kwam ik aan bij mijn huis en hoorde ik de buitenunit rammelen, de ventilator van de buitenunit raakte een ijsdruppel.
[...]
Ik heb met mijn MHI één keer iets vergelijkbaars gehad, er lag toen ijs op de bovenkap en dat was ook langs de fangrill gelopen aan de voorkant, deels naar binnen toe . Er zat rond de uitblaasopening (achter de grill) toen een streepje ijs waar de fan tegenaan tikte. Gietertje met kraanwater (gewoon lauw) erover en toen was het zo klaar.

Ik heb van het weekend even een paraplu boven de unit gezet (staat op de grond in de tuin) gezien de hoeveelheid sneeuw die zo de condensor in waaide. Zal zo eens buiten kijken of ik hem nog moet uitgraven. Ondanks elk uur een defrost wel prima warm binnen d:)b Alleen het harde geblaas binnen is wat irritant.

[ Voor 13% gewijzigd door ThinkPad op 05-01-2026 10:21 ]

• STIMPPYYY
  • Nu online
Moby schreef op maandag 5 januari 2026 @ 10:11:
Zijn er mensen (vast en zeker) die een L/W en een L/L tegelijk hebben draaien? De L/W red het prima om ons huis te verwarmen, het gaat mij meer om eventueel besparen als ze beide aan staan.

Heb beide aangehad afgelopen tijd. TIjd mee gexperiminteerd. Heb 2 units hangen beneden

L/W - 100% vollast (BB80) - temp 19,8gr - 24/7
LL (1e unit, andere staat uit - 40% - 400w) + L/W (44% begrenst) - temp 20.3 - 24/7

Met dit koude weer trekt de BB het bij mij sowieso niet dus verwarm ik bij met LL. Vermogen van de BB80 heb ik opgeschakeld naar 80% nu (aanvoer 30gr).

Als iemand nog tips heeft voor volgende: vloer beneden (vvw), raam partijen tot grond, eerste 20/30cm hebben ze geen vvw gelegd en vloer is ijskoud. Heel irritant.

[ Voor 17% gewijzigd door STIMPPYYY op 05-01-2026 10:27 ]

• Moby
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

Moby

Iets te zeggen? Nou en!

STIMPPYYY schreef op maandag 5 januari 2026 @ 10:24:
[...]

Heb beide aangehad afgelopen tijd. TIjd mee gexperiminteerd. Heb 2 units hangen beneden

L/W - 100% vollast (BB80) - temp 19,8gr - 24/7
LL (1e unit, andere staat uit - 40% - 400w) + L/W (44% begrenst) - temp 20.3 - 24/7

Met dit koude weer trekt de BB het bij mij sowieso niet dus verwarm ik bij met LL. Vermogen van de BB80 heb ik opgeschakeld naar 80% nu (aanvoer 30gr).

Als iemand nog tips heeft voor volgende: vloer beneden (vvw), raam partijen tot grond, eerste 20/30cm hebben ze geen vvw gelegd en vloer is ijskoud. Heel irritant.
Aha, iets andere situatie, hier trekt de L/W het prima. Je kan dus ook niet zoveel zeggen over het stroomverbruik?

Ik ga hier gewoon testen. De L/L staat toch al aan om boven te verwarmen (geen L/W daar) dus dan kan hij beneden ook wel aan om bij te verwarmen. Eens kijken wat er gebeurd.

Kink FM radio player. Doet aan ultracrepidarianisme

• Martin7182

Ik vermoed dat twee units op 50% een stuk zuiniger draaien dan eentje op 100%, en met minder ontdooicycli.
Afgelopen weekend met constante buitentemperatuur draaide hier een unit 's nachts op 25% (in stille modus) en moest om de 4 uur ontdooien. Overdag op ~50% laten draaien en toen moest hij bijna elke 2 uur ontdooien.

Met twee buitenunits heb je meer verdamperoppervlak. Als het verder voor de warmteverdeling binnen niet uitmaakt, dan zou ik zoveel mogelijk beide units laten draaien.

[ Voor 11% gewijzigd door Martin7182 op 05-01-2026 10:50 ]

• mr_evil08

Ligt aan jullie leefgedrag en type huis.
L/L wp erbij aan heeft alleen zin als de WP moeite heeft, zoals tijdens opwarmen.

In mijn situatie:
L/L wp verbruikt meer dan de L/W wp ondanks hetzelfde op papier kwa COP.
Vergeleken: L/L wp enkel woonkamer of L/W het hele huis.

Enkel L/L wordt het boven 14 graden, L/W is het boven 19 graden en badkamer 21 graden.
Bij echt kou laat ik de zaak op temperatuur gezien de besparing dan nihil is, anders altijd uit/nachtverlaging.

De L/L wp draaide op automatische regeling, niks geknepen, de uitblaastemperaturen waren hoger door de automatische regeling omdat anders de gebruiker teveel tocht ervaart(heb eens gemeten met IR meter er kwam +/- 40c uit tijdens kou, de L/W warmtepomp doet het dan rond 28-30c wateraanvoer en uit de afgiftepunten komt dan nog minder uit).
één klein afgiftepunt(L/L) vs groot afgiftepunten L/W wp kan je niet vergelijken natuurlijk, is appels met peren dan wint de L/W altijd of de machine moet wel heel belabbert lopen.

[ Voor 31% gewijzigd door mr_evil08 op 05-01-2026 11:33 ]

• MotorBeast
Moby schreef op maandag 5 januari 2026 @ 10:30:
[...]

Aha, iets andere situatie, hier trekt de L/W het prima. Je kan dus ook niet zoveel zeggen over het stroomverbruik?

Ik ga hier gewoon testen. De L/L staat toch al aan om boven te verwarmen (geen L/W daar) dus dan kan hij beneden ook wel aan om bij te verwarmen. Eens kijken wat er gebeurd.
Ik was gisteren snel klaar met testen. L/W gaat terug toeren in aanvoertemperatuur. Geen probleem natuurlijk voor de woonkamer waar de L/L erbij draaide maar dan kom ik in de situatie dat rest van het huis gaat afkoelen en dat is nu precies 1 van de redenen dat ik van L/L naar L/W ben gegaan. Ik wil het hele huis comfortabel hebben. Geen zin om meer op een steenkoude toilet te zitten en koude badkamer te hebben. Verder werd ik alweer gek van het geruis van de L/L aan mijn hoofd. O-) Ga hem wel even gebruiken vandaag om na het maken van SWW snel de temperatuurval in te halen om weer op setpoint te komen van de L/W. Maar dat is een 1/2 uurtje schat ik.

• RemmyB83
MotorBeast schreef op maandag 5 januari 2026 @ 11:23:
Ga hem wel even gebruiken vandaag om na het maken van SWW snel de temperatuurval in te halen om weer op setpoint te komen van de L/W. Maar dat is een 1/2 uurtje schat ik.
Waarom zou je hem niet aanzetten als de SWW-run start, maar laat je het eerst afkoelen?

Pijnacker Oost/West

• MotorBeast
RemmyB83 schreef op maandag 5 januari 2026 @ 11:30:
[...]

Waarom zou je hem niet aanzetten als de SWW-run start, maar laat je het eerst afkoelen?
Dan wordt het te warm in woonkamer. SWW maken kost me in 1 run zo'n 1,5 uur met dit weer. Het gaat maar om 1 graadje ongeveer inhalen. Kan ook wel met de L/W maar duurt een eeuwigheid omdat stooklijn niet voldoende wordt opgetrokken.

• revolution-nl
  • Laatst online: 23:45

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

ThinkPad schreef op maandag 5 januari 2026 @ 10:15:
[...]

Ik heb van het weekend even een paraplu boven de unit gezet (staat op de grond in de tuin) gezien de hoeveelheid sneeuw die zo de condensor in waaide. Zal zo eens buiten kijken of ik hem nog moet uitgraven. Ondanks elk uur een defrost wel prima warm binnen d:)b Alleen het harde geblaas binnen is wat irritant.
Ik ga vanmiddag even een klap tafel op het dak zetten zodat de buitenunit onder een afdakje staat, met de sneeuwverwachting heb ik weinig trek om weer dagelijks het dak op te moeten om de unit uit te scheppen.

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

• Darks
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 05-01 17:14
Om even verder te gaan op bovenstaande discussie, zit in een nieuwbouw van 2018 (BEN-woning) met ongeveer 160 vierkante meters woonoppervlakte, tot nu toe met enkel een gascondensatieketel.

Al 2 jaar breek ik m'n hoofd of ik L/L units ga hangen. We doen het vrij goed qua hittewering in de zomer, afgelopen jaar was het hooguit een week echt te warm in huis naar m'n zin. Maar ik zie meer heil in het verwarmen en (toch zeker voorjaar/najaar) minder snel aan de gasketel te moeten.

Daar tegenover staat de optie om de gasketel binnen x jaar tegen einde levensduur te vervangen door een L/W warmtepomp die dan op de vloerverwarming gekoppeld kan. Dus dan zou een eerdere investering in L/L misschien onlogisch zijn? Het kan ook wat koelen, er moeten geen 'bakken' geplaatst, ... Of kan de L/L andersom een goed geïsoleerde woning betaalbaar warm houden in de winter?

Gamertag: I Darks I PSN: Sgt_Darks

• MotorBeast
@Darks Zoek even in dit topic op comfort, wind, luchtflow en geluid en maak je eigen afweging. Met VV zou ik het wel weten. Ketel eruit, WP L/W erin en boiler voor SWW en gasloos worden. NB: zou niet te lang wachten ivm subsidies en prijzen stijgen alleen maar ieder jaar.

[ Voor 18% gewijzigd door MotorBeast op 05-01-2026 13:09 ]

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Darks schreef op maandag 5 januari 2026 @ 12:56:
Om even verder te gaan op bovenstaande discussie, zit in een nieuwbouw van 2018 (BEN-woning) met ongeveer 160 vierkante meters woonoppervlakte, tot nu toe met enkel een gascondensatieketel.

Al 2 jaar breek ik m'n hoofd of ik L/L units ga hangen. We doen het vrij goed qua hittewering in de zomer, afgelopen jaar was het hooguit een week echt te warm in huis naar m'n zin. Maar ik zie meer heil in het verwarmen en (toch zeker voorjaar/najaar) minder snel aan de gasketel te moeten.

Daar tegenover staat de optie om de gasketel binnen x jaar tegen einde levensduur te vervangen door een L/W warmtepomp die dan op de vloerverwarming gekoppeld kan. Dus dan zou een eerdere investering in L/L misschien onlogisch zijn? Het kan ook wat koelen, er moeten geen 'bakken' geplaatst, ... Of kan de L/L andersom een goed geïsoleerde woning betaalbaar warm houden in de winter?
Wij hebben een hoekwoning van 145m2 BJ 2019.

Op dit moment houdt de MHI 3.5 op de BGG de hele woning op temperatuur, dit is het 6e jaar dat wij verwarmen met l/l. De stadsverwarming met vloerverwarming hebben we af laten sluiten. Het plan was om uiteindelijk naar l/w te gaan maar die plannen zijn in de koelkast gezet omdat het comfort met L/L in onze woning gewoon heel erg goed is, voor ons beter als voorheen met vloerverwarming welke door de hoge isolatie nooit echt warm werd waardoor het snel kil aanvoelde.

De unit op zolder wordt eigenlijk alleen gebruikt om te koelen, op de 1ste verdieping hangt per kamer een slimme elektrische kachel welke in de praktijk nauwelijks gebruikt wordt. De elektrische vloerverwarming in de badkamer staat wel altijd aan.

Temperatuur op dit moment:

BGG - 20.5 (Draait onder de 5c 24*7 nooit hoger dan fanspeed 2)
1ste verdieping - 17c
2e verdieping - 16c

Verbruik voor de airco's voor verwarmen en koelen was vorig jaar 1178kWh.

Persoonlijk zou ik eerst voor L/L gaan bij hoog geïsoleerde nieuwbouw, heb je direct de voordelen van koelen in de zomer en kan je alvast ervaren. Als voor jouw huis L/L niet prettig werkt ( wat best goed kan) kan je altijd nog naar L/W en heb je beide :). Werkt het wel dan houdt je flink wat centen in je zak en hoef je alleen nog maar SWW te organiseren

[ Voor 17% gewijzigd door revolution-nl op 05-01-2026 13:37 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

• ThinkPad
revolution-nl schreef op maandag 5 januari 2026 @ 12:36:
[...]

Ik ga vanmiddag even een klap tafel op het dak zetten zodat de buitenunit onder een afdakje staat, met de sneeuwverwachting heb ik weinig trek om weer dagelijks het dak op te moeten om de unit uit te scheppen.
Ik fietste zojuist nog weer langs deze, zonnepaneel-afdakje voor de WP: ThinkPad in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #11" Blijft een geniale oplossing :D

[ Voor 3% gewijzigd door ThinkPad op 05-01-2026 13:32 ]

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Haha, ja ideaal! Die had ik afgelopen zomer willen plaatsen, helaas niet doorgegaan ivm de WAF :(

• barta123
ThinkPad schreef op maandag 5 januari 2026 @ 10:15:
[...]

Ik heb met mijn MHI één keer iets vergelijkbaars gehad, er lag toen ijs op de bovenkap en dat was ook langs de fangrill gelopen aan de voorkant, deels naar binnen toe . Er zat rond de uitblaasopening (achter de grill) toen een streepje ijs waar de fan tegenaan tikte. Gietertje met kraanwater (gewoon lauw) erover en toen was het zo klaar.

Zoiets zal het idd geweest zijn, nu met DC op 70% geen problemen meer, ik had hem even teruggezet naar 55%, ik was toch een paar dagen amper thuis, maar nu verbruik ik 27kWh/24h. Dat is prima met dit weer...

Met een huis met historisch gasverbruik van 2000m3 is dat prima acceptabel met continu sneeuw en vorst :)

Heb beneden maar 1 ruimte (keuken en woonkamer zit aan elkaar) de hal en WC beneden wordt nu ook verwarmd met de deur op een kier en een isolerend gordijn van bol.com :+ :twk

• MotorBeast
revolution-nl schreef op maandag 5 januari 2026 @ 13:12:
[...]

Persoonlijk zou ik eerst voor L/L gaan bij hoog geïsoleerde nieuwbouw, heb je direct de voordelen van koelen in de zomer en kan je alvast ervaren. Als voor jouw huis L/L niet prettig werkt ( wat best goed kan) kan je altijd nog naar L/W en heb je beide :). Werkt het wel dan houdt je flink wat centen in je zak en hoef je alleen nog maar SWW te organiseren
Omgekeerd geldt natuurlijk ook. Als je voor L/W gaat heb je ook warmte en koeling en heb je niet de investering van L/L en houd je ook flink wat centen in je zak. Koelen met VV lukt de meeste vrij goed alleen met een echte vochtige zomer (die zien we steeds minder met al het vochtgebrek in de zomers) heb je minder comfort. Ik heb radiatoren dus ben uiteindelijk wel blij met koelen met L/L want dat wordt een ellende met L/W.

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

MotorBeast schreef op maandag 5 januari 2026 @ 14:43:
[...]

Omgekeerd geldt natuurlijk ook. Als je voor L/W gaat heb je ook warmte en koeling en heb je niet de investering van L/L en houd je ook flink wat centen in je zak. Koelen met VV lukt de meeste vrij goed alleen met een echte vochtige zomer (die zien we steeds minder met al het vochtgebrek in de zomers) heb je minder comfort. Ik heb radiatoren dus ben uiteindelijk wel blij met koelen met L/L want dat wordt een ellende met L/W.
Dat kan ook inderdaad. De initiële investering voor L/W is vaak alleen een stuk hoger.

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Nu online
mr_evil08 schreef op zondag 4 januari 2026 @ 13:21:
Dit concept hoor je veel maar het effect van ventilatie qua opwarming wordt enorm overschat; het is vooral een reductie van afkoelen.

Doorgaans zuigt een WTW ook wel wat koudere ruimtes af maar laten we eens ruim rekenen en uitgaan van 20°C ingaand op WTW.
Gaan we eens uit van 90% efficientie krijg je bij een buitentemperatuur van 0°C dus inblaaslucht van 18°C.

Doorgaans is de gewenste temperatuur van een slaapkamer 16-18°C dus bijdrage aan opwarming is er niet of nauwelijks.

Zelfs als die bijdrage er wel is dan is het effect heel beperkt. Stel een slaapkamer met twee personen die 50m3/uur geventileerd wordt; je hebt het dan over 20W voor iedere °C die de inblaas hoger is dan de doeltemperatuur. Dit is totaal verwaarloosbaar op de totaalbalans; een aangrenzende badkamer of de afmeting van de ramen in de slaapkamer maakt als snel meer verschil.

[ Voor 3% gewijzigd door assje op 05-01-2026 15:41 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

• assje
  • Nu online
Kartmans1 schreef op zondag 4 januari 2026 @ 13:00:
Wellicht nogal decadent, maar wel grappig om te vermelden. Hier gebruiken we onze L/L warmtepomp (Airco :)) om te koelen op de slaapkamer, ook al is het nu 2 graden buiten. Dit, omdat ons huis zo goed geïsoleerd is dat de warmte uit de andere kamers (ondanks zoneregeling) de slaapkamer toch zo'n 20,5 graden maakt, wat als we erin slapen nog verder stijgt richting 21,5.
Dit is wel vrij extreem; bij mij blijft de bovenverdieping 16-18 graden tijdens de winter. Heb je wellicht een open trapgat en staat de deur van je slaapkamer open? Of, heb je een aangrenzende badkamer die je op 24graden houdt oid?

In het voorjaar/najaar heb ik ook wel eens de airco aan gehad boven terwijl beneden de verwarming al actief was maar in de winter niet.

[ Voor 3% gewijzigd door assje op 05-01-2026 15:08 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

• Kartmans1
assje schreef op maandag 5 januari 2026 @ 15:08:
[...]

Dit is wel vrij extreem; bij mij blijft de bovenverdieping 16-18 graden tijdens de winter. Heb je wellicht een open trapgat en staat de deur van je slaapkamer open? Of, heb je een aangrenzende badkamer die je op 24graden houdt oid?

In het voorjaar/najaar heb ik ook wel eens de airco aan gehad boven terwijl beneden de verwarming al actief was maar in de winter niet.
nee gesloten trapgat, wel elke verdieping vloerverwarming en a++++ nieuwbouw uit 2023. Slaapkamerdeur houden we bewust ook dicht. Vloer voelt daar ook gewoon koud. Maar samen met de WTW ventilatie en dus omringende kamers die wel verwarmt worden op 21 en 20 graden wordt de slaapkamer warm.

• assje
  • Nu online
Kartmans1 schreef op maandag 5 januari 2026 @ 15:11:
nee gesloten trapgat, wel elke verdieping vloerverwarming en a++++ nieuwbouw uit 2023. Slaapkamerdeur houden we bewust ook dicht. Vloer voelt daar ook gewoon koud. Maar samen met de WTW ventilatie en dus omringende kamers die wel verwarmt worden op 21 en 20 graden wordt de slaapkamer warm.
Een ongeisoleerde binnenmuur kan een warmtedoorgangscoëfficiënt van 2.5W/m2K hebben. Stel een slaapkamer met een muur van 5m dan heb je het per wand over >30W.K. Een aangrenzende badkamer doet dus veel meer dan de WTW.

Ik vind het wel een bijzonder dat je echt aan 20 graden komt in die ruimte. Tenzij er echt bijzondere omstandigheden zijn zoals omsloten door badkamer op 24 graden en kantoor op 21 graden vraag ik me af of er niet iets mis is. Wellicht lopen er bijvoorbeeld warme aanvoerleidingen door de slaapkamer oid.

• Kartmans1
assje schreef op maandag 5 januari 2026 @ 15:20:
[...]

Een ongeisoleerde binnenmuur kan een transmissie van 1.0W/m2K hebben. Stel een slaapkamer met een muur van 5m dan heb je het per wand over 12.5W.K. Een aangrenzende badkamer doet dus meer dan de WTW.

Ik vind het wel een bijzonder dat je echt aan 20 graden komt in die ruimte. Tenzij er echt bijzondere omstandigheden zijn zoals omsloten door badkamer op 24 graden en kantoor op 21 graden vraag ik me af of er niet iets mis is. Wellicht lopen er bijvoorbeeld warme aanvoerleidingen door de slaapkamer oid.
loopt sowieso een aanvoerleiding (of zelfs meerdere) door de schacht heen waar de slaapkamer aan grenst. Dus daar al afgifte. Dan op de aangrenzende gang ook de leiding die naar de andere slaapkamer op de verdieping loopt. Je ontkomt er denk niet echt aan als je alle omliggende kamers verwarmt behalve die ene slaapkamer. Rondom verwarmt.

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Afdakje paraat, achter de unit was al weer een flinke sneeuw ophoping.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YCgB0uoz5oipcsskJ8tz7z8VIjo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WhUbfkzqVFSWkgYuNyGs2KxH.jpg?f=fotoalbum_large

• dreams2
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 20:50
barta123 schreef op zondag 4 januari 2026 @ 17:01:

Vrijdagavond kwam ik aan bij mijn huis en hoorde ik de buitenunit rammelen, de ventilator van de buitenunit raakte een ijsdruppel. Nu kan je niet zelf een defrost doen dus heb ik hem even op koelen gezet met beide units op powerful, daarna het vermogen weer iets hoger (eigenlijk hoe hij altijd staat met zulk weer) en het probleem is niet meer terug gekomen.

Wellicht speelt het mee dat ik de unit toen tussen 6:00 en 12:00 overdag heb laten uitschakelen...

Het klonk in elk geval erg onheilspellend dus dan maar wat meer verbruik, ik wil mijn buitenunit niet slopen
Hier loop ik er ook tegen aan dat het defrosten niet helemaal genoeg is op dit moment. Ook voor het eerst gezien dat sneeuw vanaf het dak een probleempje kan worden. Dat is voor nu in elk geval weg gehaald.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u-rL4ljSappVgJV9rvR81pEjRd0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Mtg7YcgPClEC0W6IDHt391Az.jpg?f=fotoalbum_large

• mr_evil08
Met dit weer is een sneeuwsokkel wel handig, ik heb hem ook niet.

Schep hem wel uit, wordt je ook warm van, warmtepomp staat in de tuin hier.

1x per dag uit scheppen valt mee, wat wel gebeurt dat de verdamper onderkant een ijsplaat wordt als je te lang wacht met sneeuw weghalen.

Tijdens defrost haal je dat er makkelijk af, doe je dat niet wordt het erger.

[ Voor 47% gewijzigd door mr_evil08 op 05-01-2026 19:06 ]

• mr_evil08
revolution-nl schreef op maandag 5 januari 2026 @ 15:04:
[...]

Dat kan ook inderdaad. De initiële investering voor L/W is vaak alleen een stuk hoger.
Dat is eenmalig vanwege de voorbereidingen.

Korte termijn L/L, midden tot lange termijn L/W

Niet condenserend koelen werkt hier prima maar geef wel toe dat L/L daar beter in is, bij verwarmen is dat weer andersom.

Tot 3c lukt wel met niet condenserend.
L/W kan ook condenserend maar dat is alleen interessant bij nieuwbouw vanwege de aanleg.

Of boven een airco dan werkt niet condenserend koelen met L/W ook beter ter aanvulling.

[ Voor 43% gewijzigd door mr_evil08 op 05-01-2026 19:42 ]

• w00key
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 00:18
Ik ben aan het plannen voor nieuwbouw en er komt daar gewoon beide. Airco voor koelen, bijverwarmen en snelle sturing beide kanten op, w/w (grondgebonden) als basis voor verwarmen en iets helpen met koelen, en warm water natuurlijk.

In mijn huidige tussenwoning met ERV WTW (vochtterugwinning) hoopt in het tussenseizoen soms behoorlijk wat vocht op, dan is de airco op 18 graden een snelle fix. Een aparte centrale ontvochtiger is weer overdreven, dit is geen Azië.

Ja, een set aircos (waarschijnlijk ~5 units binnen, minder als we voor kanaalunits kiezen) kost extra, maar wat is dat nog tov van grond en bouwkosten nu?

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:41

Termy

valt er nog wat te fragge?

In ons nieuwbouwhuis komt (vooralsnog) een Brink Flair 300, zonder enthalpiewisselaar (de gieren). Begrijp ik goed dat men in de zomer juist geen enthalpiewisselaar wil? Werkt het niet ook om de LR onder controle te houden als het buiten juist hoog is?

In de winter willen we het waarschijnlijk wel ivm jeukende benen en zo (was vrij erg in een appartement van 2018 met WTW 8 jaar geleden) maar misschien moeten we dan beide wisselaars houden? Ik hoop er geen airco te moeten installeren (L/W wp en screens standaard) voor het koelen maar LR is ook nog een ding natuurlijk.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Pagina: 1 ... 161 162 Laatste

Let op:
Een vraag over offerte, plaatsing of uitzoeken van L/L WP hoort in een nieuw, eigen topic. Drop hier dan een linkje :)

We respecteren elkaars keuzes over energiegebruik en verschillen in comfort.
Laat bij een 'snelle vraag' wel even weten wat je al gevonden hebt, dat voorkomt herhaling van zetten.
Veel relevante informatie en principes zijn ook te vinden in het Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic , waar je ook een template kan vinden voor een nieuw adviestopic.
Voor MHI vind je veel tips en tweaks in Het MHI L/L warmtepomp/airco topic