Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen - #2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 170 171 Laatste
Acties:

• brama
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Magiaconatus schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 16:20:
In de droogstand draait de ventilator op nog lagere snelheden dan in de stille binnenstand, dus dat is ook een pluspunt.
Kan ik ook nog eens proberen, ben benieuwd wat dat met de temperatuur doet. Bij vorige (ook modulerende) airco's werd het vaak te koud.

Ik heb er nu maar hg anti-schimmelfoam ingespoten, telkens op een stuk en dan fan handmatig verder draaien. Is op bleekbasis dus ik ben maar even een uitgebrijde bbq begonnen buiten terwijl ik af en toe een volgend deel inspuit. Als het wat verkleurt dan boeit dat me niet, zie je toch niet. Lijkt wel goed te werken.

I mentioned it once, but I think I got away with it.

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 13:44
Zoek een video op hoe je de fanrol eruit moet halen. Dan kun je die met tuinslang en krachtige straal (niet hogedrukreiniger!) goed schoon spuiten.

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 13:46
ThinkPad schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 18:39:
Zoek een video op hoe je de fanrol eruit moet halen. Dan kun je die met tuinslang en krachtige straal (niet hogedrukreiniger!) goed schoon spuiten.
Dan hoef je niet ver te zoeken. Zie TS video van @Notna ;)

• brama
  • Niet online
ThinkPad schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 18:39:
Yup hele bus leeggespoten op het kreng, met veel water nagespoeld, maar volgens mij was het minder moeite geweest om het ding te demonteren. En of het 100% schoon is.. her-evalueer over een weekje en dan waarschijnlijk dat doen ja.

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13:11

Termy

valt er nog wat te fragge?

brama schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 14:46:
Ik had een tijdje geleden gepost dat ik last had van een stinkende airco (1 van de 4) al sinds het begin. Ik denk dat ik het euvel gevonden heb..

[Afbeelding]

Zo te zien is het eigenlijk het beste om het hele ding te demonteren, de fanrol eruit te halen, en deze flink te reinigen. Maar ik ga eerst maar eens proberen wat van die foam spray te gebruiken een paar keer, en dan kijken of het weg blijft.

Wat mij heel erg verbaast is dat dit model (Daikin Perfera) GEEN self-cleaning of anti-mold functie heeft. De meeste airco's hebben dit wel. Self cleaning is meestal simpelweg gewoon na koelen de fan een tijdje te laten draaien om het ding uit te drogen. Anti-mold denk ik ook? Wel heeft dit ding een 'flash streamer' welke ook bacteriën zou moeten slopen (en misschien ook schimmel), maar die moet je zo te zien handmatig zelf af en toe aanzetten. Wat onhandig!

Erger nog is dat 'keep dry' standaard aanstaat. Dan stopt de fan met draaien als de temperatuur bereikt is, om te voorkomen dat het vocht de kamer ingeblazen wordt. Op zich fijn, maar ook dit zorgt er dus weer voor dat schimmel meer kans heeft om te groeien.

Ik dacht in eerste instantie dat deze ene unit gewoon verkeerd aangesloten was (condens niet goed aflopend), maar daar kan ik eigenlijk niets van zien. Wel loopt de condensafvoer over naar een kleiner pijpje, was de isolatie gepinched in de bevestiging van de unit, en liep die een beetje omhoog. Die laatste twee heb ik zelf gefixed door de afvoer een beetje te verplaatsen

VOOR:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

NA:

[Afbeelding]

Nu nog een desinfectiespray zien te vinden..
Ja, zelfde probleem hier. Ik dacht in 1e instantie dat 'keep dry' juist betekende dat het de boel intern droog houdt maar niet dus. Dat was nogal een probleem want we koelen hier niet naar standje vrieskist dus het zal aardig pendelen, vooral in de woonkamer waar we naar slechts ongeveer 24 graden gingen. Ik probeer deze zomer om naar lagere temps te koelen zodat het meer condens maakt en constanter doordraait, met op de koelere (en dure, want dynamisch) momenten fan only om het goed droog te krijgen. Er komt op dat moment helaas nog steeds wel een beetje muffige lucht uit dus brandschoon is het zeker niet, maar het is ook geen schimmelbende meer. Het probleem is dat het goed schoonmaken van de warmtewisselaar zelf gewoon erg lastig lijkt. Die gebitsreiniger oplossen in water en erin spuiten is nog wel een interessant idee. Ik heb nu coil cleaner geprobeerd (2 bussen leeggespoten in 3 units..) maar dat was dus niet 100% genoeg.

Ik ben ondertussen aardig goed geworden in het demonteren van de binnenunits ;). Ik gebruik overigens wel de hogedrukspuit om de rol schoon te spuiten maar uiteraard op enige afstand, niet direct erop @ThinkPad . Halve meter of zo en het is een vrij goedkoop model Kärger dus super intens is het zo niet, maar wel beter dan alleen de tuinslang. Ik denk niet dat de tuinslang in staat is om de aanslag eraf te krijgen.

@MotorBeast had jij vanaf het begin ook keep dry uit? Ik heb hier meerdere zomers constant gekoeld en dat was zeker geen oplossing. Nu weet ik natuurlijk niet of ik het probleem nooit had gehad als ik in 1e instantie keep dry al uit had gezet en/of ver genoeg had gekoeld om altijd koud te blijven.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

• Louwm
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 02-07 19:28
Ik had een tijdje geleden gepost dat ik last had van een stinkende airco (1 van de 4) al sinds het begin. Ik denk dat ik het euvel gevonden heb..

[Afbeelding]

Zo te zien is het eigenlijk het beste om het hele ding te demonteren, de fanrol eruit te halen, en deze flink te reinigen. Maar ik ga eerst maar eens proberen wat van die foam spray te gebruiken een paar keer, en dan kijken of het weg blijft.

Wat mij heel erg verbaast is dat dit model (Daikin Perfera) GEEN self-cleaning of anti-mold functie heeft. De meeste airco's hebben dit wel. Self cleaning is meestal simpelweg gewoon na koelen de fan een tijdje te laten draaien om het ding uit te drogen. Anti-mold denk ik ook? Wel heeft dit ding een 'flash streamer' welke ook bacteriën zou moeten slopen (en misschien ook schimmel), maar die moet je zo te zien handmatig zelf af en toe aanzetten. Wat onhandig!

Erger nog is dat 'keep dry' standaard aanstaat. Dan stopt de fan met draaien als de temperatuur bereikt is, om te voorkomen dat het vocht de kamer ingeblazen wordt. Op zich fijn, maar ook dit zorgt er dus weer voor dat schimmel meer kans heeft om te groeien.

Ik dacht in eerste instantie dat deze ene unit gewoon verkeerd aangesloten was (condens niet goed aflopend), maar daar kan ik eigenlijk niets van zien. Wel loopt de condensafvoer over naar een kleiner pijpje, was de isolatie gepinched in de bevestiging van de unit, en liep die een beetje omhoog. Die laatste twee heb ik zelf gefixed door de afvoer een beetje te verplaatsen

VOOR:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

NA:

[Afbeelding]

de condens afvoer loopt niet over in een kleiner pijpje er zit alleen geen isolatie om heen .er zit toch links (bij mijn airco wel )ook een aansluiting voor condens aan de lekbak , zoja gebruik deze, dan is dat horizontale stuk weg , en ontstaat er meer ruimte voor de andere leidingen

• brama
  • Niet online
Louwm schreef op zondag 28 juni 2026 @ 07:41:
[...]

de condens afvoer loopt niet over in een kleiner pijpje er zit alleen geen isolatie om heen .er zit toch links (bij mijn airco wel )ook een aansluiting voor condens aan de lekbak , zoja gebruik deze, dan is dat horizontale stuk weg , en ontstaat er meer ruimte voor de andere leidingen
Dat zal wel afhankelijk zijn van de oriëntatie van je unit en waar het gat in de buitenmuur zit. In dit specifieke geval kon het gat niet rechts zitten waardoor alle leidingen over de breedte naar buiten moeten.

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 12:37

[Afbeelding]

VOOR:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

NA:

[Afbeelding]

Fan rol eruit trekken, als je dat een keer gedaan hebt is het 5 minuten werk.
Ben niet bekend met TS filmpje maar die zal wel kloppen.
Waarschijnlijk zijn je roostertjes voor de rol ook goor. En aan de binnenkant kan ook smutz zitten. (Achterkant rol, tussen je verdamper en de rol in als het ware.

Die roostertjes kan je eruit klikken, in een sopje gooien en dan schoonborstelen. Fanrol maak ik ook zo schoon. Als die bende eruit is kan je met een vochtige doek de rest van de binnenunit schoonmaken.

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 14:13
@Beer070 De reden dat ik geen R290 heb is wat @martijn v o ook zegt bijvullen kan/mag niet. Een voorgevulde met r32 en gevacumeerde leidingen met quickconnect zijn er ook. Volgens de diverse websites zelf te installeren en in bedrijf te nemen. Mag niet maar airco politie hebben we ook niet.

Waar je wel tegen aan loopt is bij een garantieclaim is een inbedrijfstellings rapport van een gecertificeerde monteur/bedrijf wel handig. Ik heb al meerdere units opgehangen welke later in bedrijf gesteld zijn.
De laatste units heb ik ook gevacumeerd en 2-3 uur laten staan voor lektest.

De monteur die later komt doet vaan een druktest met stikstof en daarna weer vacumeren. Dan kunnen de kraantjes open. Ik heb wel laatst een ClimaBoost A+++ bij mensen op een Duits eiland gehangen. Daar wilde geen bedrijf komen of minimaal 5k neerleggen zonder unit.

Veplaatst van het thuisaccu topic naar hier

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

• Louwm
brama schreef op zondag 28 juni 2026 @ 10:28:
[...]

Dat zal wel afhankelijk zijn van de oriëntatie van je unit en waar het gat in de buitenmuur zit. In dit specifieke geval kon het gat niet rechts zitten waardoor alle leidingen over de breedte naar buiten moeten.
ja dat klopt , maar aan de linkerkant van de lekbak zit ook een aansluiting voor de afvoer van condens water dus de slang kan hier zo naar buiten waar ook je andere leidingen naar buiten gaan zonder horizontaal te lopen onder je airco , betere afvoer van water en minder kans op verstoppen

• fjux
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 14:30
Beste Tweakers,

ik ben druk bezig met plannen maken voor onze 2e verdieping te renoveren.
Dit is hard nodig, en wordt volledig gestript en opgebouwd.
Voor de beeldvorming: overal zit nog zachtboard, vloer bedekking, plaat radiatoren (type 10), en een ongelijke vloer.

Veel te doen dus, maar ook qua verwarming/koelen is wat er nu zit niet toereikend, 3 type 10 radiatoren kan natuurlijk tegenwoordig niet meer, die dingen hebben minimaal 70 graden nodig om iets te doen.

Nu zat ik eerst te kijken naar LTV radiatoren of vloerverwarming, maar dat laatste is toch wat overdreven voor een 2e verdieping lijkt me, en erg prijzig, echter zijn nieuwe radiatoren ook niet goedkoop.
Nu hebben we het al langer over airco, en zeker voor de 2e aangezien het daar soms echt bloedverziekend heet kan worden (ook los van die extreme hitte van vorige week)

dus toen kwam eigenlijk het idee op, waarom niet alleen met Lucht/lucht koelen en verwarmen en de radiatoren afkoppelen, dit maakt de overstap naar een warmtepomp ook makkelijke later ivm vloerverwarming beneden.

Echter merk ik dat ik het toch spannend vind, omdat het misschien niet echt standaard is.
vroeger hoorde je veel verhalen dat het niet comfortabel is om alleen met airco te verwarmen, Maar als ik zoek gaat dat vooral over de luchtvochtigheid en het feit dat de unit blaast. dat laatste zou opgelost kunnen worden met goede plaatsing natuurlijk, maar zie ik iets over het hoofd?

Hoe zijn de algemene ervaringen hier om de Lucht/Lucht systeem als hoofd verwarming te gebruiken voor een verdieping?

• MotorBeast
@fjux Als je beneden naar een L/W warmtepomp gaat en je bent toch aan het renoveren hang dan boven fancoils. Ben je gelijk gesteld met 1 buitenunit. Als budget een probleem wordt kijk dan eens naar Warmtefonds. Hele bovenverdieping volhangen met L/L is ook niet goedkoop. Met 1 unit kan ook maar dan staan permanent alle deuren open.

Wbt ervaringen staat hele topic hierover vol.

[ Voor 19% gewijzigd door MotorBeast op 29-06-2026 09:50 ]

• fjux
MotorBeast schreef op maandag 29 juni 2026 @ 09:49:
@fjux Als je beneden naar een L/W warmtepomp gaat en je bent toch aan het renoveren hang dan boven fancoils. Ben je gelijk gesteld met 1 buitenunit. Als budget een probleem wordt kijk dan eens naar Warmtefonds.

Wbt ervaringen staat hele topic hierover vol.
Heb ik ook naar gekeken, alleen kreeg ik daar het gevoel bij dat het nog minder standaard is in NL, en ik was huiverig voor de leidingen die extreem goed geïsoleerd moeten worden.

Plus, hoopte ik ooit met een L/W ook beneden de vloer een beetje te kunnen koelen. Volgens mij kan dat niet als je ook fancoils wilt ivm apart koel circuit?

• MotorBeast
fjux schreef op maandag 29 juni 2026 @ 09:53:
[...]

Heb ik ook naar gekeken, alleen kreeg ik daar het gevoel bij dat het nog minder standaard is in NL, en ik was huiverig voor de leidingen die extreem goed geïsoleerd moeten worden.

Plus, hoopte ik ooit met een L/W ook beneden de vloer een beetje te kunnen koelen. Volgens mij kan dat niet als je ook fancoils wilt ivm apart koel circuit?
Tuurlijk wel. Je L/W stuurt gewoon koud water door heel je systeem. Voordeel van fancoils is dan dat deze condenserend werken. Dat is juist het manco van VV. Die condenseert dan weer niet. Koude lucht zakt dus je hebt kans als je boven koelt met fancoils dat daarmee ook de LV daalt beneden. Als je L/L neemt en je wil per kamer moet je denk ik al snel aan zo'n €1500,- per kamer denken schat ik met een A merk.

[ Voor 7% gewijzigd door MotorBeast op 29-06-2026 09:58 ]

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
Dat kan inderdaad niet, dan wordt je vloer te koud en krijg je overal condens..

Ik heb hier om dezelfde reden afgezien van fancoils. Overigens zijn fancoils ook behoorlijk aan de prijs. Eigenlijk niet echt goedkoper dan volwaardige L/L airco's. Voordeel is wel dat je het zelf kan aanleggen omdat het toch maar waterleidingen zijn.

Wij hebben hier op de eerste en tweede etage airco en beneden vloerverwarming gekoppeld aan een L/W warmtepomp. Boven hebben we ook LTV radiatoren, maar als het heel koud is laat ik de airco's wat bijverwarmen. Boven verwarmen met airco is prima zolang je maar units hebt in ruimtes die je wilt verwarmen.
MotorBeast schreef op maandag 29 juni 2026 @ 09:55:
[...]

Tuurlijk wel. Je L/W stuurt gewoon koud water door heel je systeem. Voordeel van fancoils is dan dat deze condenserend werken. Dat is juist het manco van VV. Die condenseert dan weer niet. Koude lucht zakt dus je hebt kans als je boven koelt met fancoils dat daarmee ook de LV daalt beneden.
Als jij water van <10 graden door je vloer gaat sturen dan is dat ten eerste heel oncomfortabel, want ijskoud in de zomer, en ten tweede gaat die vloer zeiknat worden.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• fjux
MotorBeast schreef op maandag 29 juni 2026 @ 09:55:
[...]

Tuurlijk wel. Je L/W stuurt gewoon koud water door heel je systeem. Voordeel van fancoils is dan dat deze condenserend werken. Dat is juist het manco van VV. Die condenseert dan weer niet. Koude lucht zakt dus je hebt kans als je boven koelt met fancoils dat daarmee ook de LV daalt beneden.
Maar je kan toch geen 8 graden water door je vloer gooien wat wel naar de fancoils gaat?

Maar misschien is dit meer een vraag voor het L/W of fancoil topic.

Voor een complete afweging ben ik ook nog benieuwd naar de ervaringen met L/L.

• MotorBeast
fjux schreef op maandag 29 juni 2026 @ 09:58:
[...]

Maar je kan toch geen 8 graden water door je vloer gooien wat wel naar de fancoils gaat?

Ik heb jaren verwarmd met L/L en ben blij dat ik nu L/W heb. Koelen is wel top met die dingen. Maar dat is persoonlijk. Er zijn er genoeg die wel blij zijn met verwarmen. Lees je goed in en neem dan een beslissing.

[ Voor 3% gewijzigd door MotorBeast op 29-06-2026 10:02 ]

• STIMPPYYY
  • Registratie: December 2001
  • Nu online
fjux schreef op maandag 29 juni 2026 @ 09:58:
[...]

Gescheiden systeem? Maar condens moet worden afvoerd lijkt mij, dus alleen met fancoils klinkt dat lastig?

• MotorBeast
STIMPPYYY schreef op maandag 29 juni 2026 @ 10:01:
[...]

Gescheiden systeem? Maar condens moet worden afvoerd lijkt mij, dus alleen met fancoils klinkt dat lastig?
Die vangen of water op en moet je dan zelf afvoeren of net als L/L met afvoer.

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 14:13
Voor de mensen met een koelende warmtepomp zag ik dit voorbij komen

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

• fjux
MotorBeast schreef op maandag 29 juni 2026 @ 10:01:
[...]

Ik heb jaren verwarmd met L/L en ben blij dat ik nu L/W heb. Koelen is wel top met die dingen. Maar dat is persoonlijk. Er zijn er genoeg die wel blij zijn met verwarmen. Lees je goed in en neem dan een beslissing.
Kijk en ik ben dus precies opzoek naar de reden waarom L/W fijner is in jouw geval dan L/L.

Heb je nu ook fancoils? die koelen dus minder dan airco's, of is dat meer omdat ze kleiner zijn?

• Santee
  • Registratie: Maart 2010
  • Nu online
Kartmans1 schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 23:43:
[...]

A++++ hier met fantastisch grote ramen in de slaapkamer met Frans balkon, pal op het zuidwesten. Als ik de airco uitzet stijgt het kwik makkelijk richting de 27 graden, al dan niet nog veel hoger. Dus eens dat energielabel weinig zegt over warmte buitenhouden zo lang je geen zonwering hebt.

zorgt er tevens voor dat we na een zonnige winterdag de airco ook nog wel eens willen laten koelen in de winter. Slaapt lekkerder dan met het raam openen en hebben WTW voor frisse lucht :P . Voordeel is dan wel dat de airco nog geen 0,1 kWh per uur verbruikt.
Heb je dan geen goede zonwering of screens? De airco aan moeten zetten in de winter lijkt mij nogal vreemd. Andere optie is om je WTW bij te sturen zodat de lucht die terug komt wat koeler is? Kan dat of is dat een passieve uitwisseling?

DMEGC 4,2kWp Zuid | Goodwe ESA 5kWh/5kW | Zaptec Go 2 | Daikin Sensira single split 2,5kW+multi split 2,5+3,5/5kW

• MotorBeast
fjux schreef op maandag 29 juni 2026 @ 10:11:
[...]

Kijk en ik ben dus precies opzoek naar de reden waarom L/W fijner is in jouw geval dan L/L.

Heb je nu ook fancoils? die koelen dus minder dan airco's, of is dat meer omdat ze kleiner zijn?
Nee. Ik ben begonnen 5 jaar geleden met verwarmen met L/L. Boven stonden ze zelden aan voor verwarmen alleen met vorst maar wel voor koelen. Beneden wel veel verwarmt met L/L maar ik vind het comfort met verwarmen met L/L bij echte koude gewoon niet comfortabel zelfs niet met 24/7 stoken. Geluid wat altijd aanwezig is door de fan die met echte koude niet geknepen kan worden, altijd luchtstroming (met koelen is dat juist lekker dat briesje met verwarmen niet), en ruimtes waar geen unit hangt worden niet verwarmd waaronder toilet, hal en badkamer. Ik koel nu nog wel met mijn L/L units. 1 per verdieping en dat gaat goed met alle deuren open. Maar ik heb dan ook geen opgroeiende kinderen thuis en kan dus gewoon alle deuren open houden. Ik verwarm nu sinds 2 jaar met L/W en heel het huis is nu zalig egaal warm, zonder herrie aan mijn hoofd en zonder luchtstromen net als destijds met de HR Ketel. Als ik het dus opnieuw zou doen zou ik gelijk voor L/W zijn gegaan en fancoils hebben geplaatst. Is mij nu met een reeds hangend L/L systeem te kostbaar. Ik verwarm overigens FE gewoon met old school radiatoren ook boven. Koelen met die dingen gaat hem niet worden. Vraag anders @Carboy54 om advies. Die verkoopt die fancoils.

• STIMPPYYY
  • Nu online
Ik lees dat topic mee. Dit is alleen voor de Quatt op dit moment. Zou mooi zijn als ze dit ook gaan aanbieden voor andere warmtepompen. Overigens geniet een split opstelling wel de voorkeur als ik het zo lees. Volgens mij moduleert dit apparaat ook niet. En die lekbak moet je wel regelmatig legen.

• fjux
MotorBeast schreef op maandag 29 juni 2026 @ 11:16:
[...]

Nee. Ik ben begonnen 5 jaar geleden met verwarmen met L/L. Boven stonden ze zelden aan voor verwarmen alleen met vorst maar wel voor koelen. Beneden wel veel verwarmt met L/L maar ik vind het comfort met verwarmen met L/L bij echte koude gewoon niet comfortabel zelfs niet met 24/7 stoken. Geluid wat altijd aanwezig is door de fan die met echte koude niet geknepen kan worden, altijd luchtstroming (met koelen is dat juist lekker dat briesje met verwarmen niet), en ruimtes waar geen unit hangt worden niet verwarmd waaronder toilet, hal en badkamer. Ik koel nu nog wel met mijn L/L units. 1 per verdieping en dat gaat goed met alle deuren open. Maar ik heb dan ook geen opgroeiende kinderen thuis en kan dus gewoon alle deuren open houden. Ik verwarm nu sinds 2 jaar met L/W en heel het huis is nu zalig egaal warm, zonder herrie aan mijn hoofd en zonder luchtstromen net als destijds met de HR Ketel. Als ik het dus opnieuw zou doen zou ik gelijk voor L/W zijn gegaan en fancoils hebben geplaatst. Is mij nu met een reeds hangend L/L systeem te kostbaar. Ik verwarm overigens FE gewoon met old school radiatoren ook boven. Koelen met die dingen gaat hem niet worden.
Thanks!

Helaas ben ik bang dat ik het niet red met de huidige radiatoren op de 1e, afgelopen winter geprobeerd, maar met 50 graden haalde ze het net om het warm te houden en dat was echt kantje boord. 55 ging een stuk beter al. Het is een oud jaren 30 huis met houten kozijnen dus aardig wat "verlies" en de verwarmingen hier zijn oude T21's dus boosten wil ook niet helemaal lekker.

Maar ik ga ook eens onderzoeken om fancoils te doen, dan zou ik op zolder muur elementen kunnen doen en op de 1e van die hangende "airco achtige" units.

Potentieel zou dan ook de overgebleven verwarming beneden dan vervangen worden met een fancoil voor koeling beneden ipv via Vloerverkoeling.

nouja, je zaadje is geplant, nog meer opties om over na te denken :o

• MotorBeast
fjux schreef op maandag 29 juni 2026 @ 11:21:
[...]

Thanks!

Helaas ben ik bang dat ik het niet red met de huidige radiatoren op de 1e, afgelopen winter geprobeerd, maar met 50 graden haalde ze het net om het warm te houden en dat was echt kantje boord. 55 ging een stuk beter al. Het is een oud jaren 30 huis met houten kozijnen dus aardig wat "verlies" en de verwarmingen hier zijn oude T21's dus boosten wil ook niet helemaal lekker.

Maar ik ga ook eens onderzoeken om fancoils te doen, dan zou ik op zolder muur elementen kunnen doen en op de 1e van die hangende "airco achtige" units.

Potentieel zou dan ook de overgebleven verwarming beneden dan vervangen worden met een fancoil voor koeling beneden ipv via Vloerverkoeling.

nouja, je zaadje is geplant, nog meer opties om over na te denken :o
Om te testen voor L/W moet je wel 24/7 stoken en niet verlagen. Een WP zet je niet uit.

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Nu online
Zelf ben ik ook een L/L WP aan het overwegen om met name de bovenverdieping te kunnen koelen en sporadisch te kunnen verwarmen (m.n. de werkkamer daar).

Daarbij heb ik ook naar fancoils i.p.v. de huidige radiatoren gekeken (icm met mijn WP). Maar ook ik zie dat niet als een handig alternatief: om daar goed condenserend mee te kunnen koelen betekent dat zoals hierboven al aangegeven dat je een lage watertemp van b.v. 7 graden (iets meer kan ook wel) moet hebben. En dat is veel te laag icm de vloerverwarming beneden. Dat zou in theorie op te lossen zijn door een tweede apart (en geisoleerd) circuit aan te leggen voor boven. Maar dat is behoorlijk complex en ik houd het L/W WP systeem liefst zo eenvoudig mogelijk.

Ook werken die fancoils met verwarming pas vanaf een minimale Ta van 28 graden. Dat heb ik beneden hoogst zelden nodig. Dus voor verwarming is dat ook niet echt een verbetering t.o.v. de T22 radiatoren nu die bij de voor mij meestal gehanteerde Ta van rond de 25 graden ook niet veel doen.
Met een L/L WP heb je dat probleem niet. En kan er indien nodig ook veel sneller bijverwarmd worden.

Overigens ga ik, mocht ik tot aanschaf over gaan, i.v.m. schuine wanden dan voor vloerunits in de kamers. Die schijnen voor verwarming ook prettiger te zijn dan wandunits omdat ze laag over de vloer kunnen blazen.

• Franciesco
  • Nu online
Aanvullend: de bestaande radiatoren ga ik waarschijnlijk weghalen als ik boven binnenunits ga plaatsen.

• Santee
  • Nu online
MotorBeast schreef op maandag 29 juni 2026 @ 11:16:
[...]

Nee. Ik ben begonnen 5 jaar geleden met verwarmen met L/L. Boven stonden ze zelden aan voor verwarmen alleen met vorst maar wel voor koelen. Beneden wel veel verwarmt met L/L maar ik vind het comfort met verwarmen met L/L bij echte koude gewoon niet comfortabel zelfs niet met 24/7 stoken. Geluid wat altijd aanwezig is door de fan die met echte koude niet geknepen kan worden, altijd luchtstroming (met koelen is dat juist lekker dat briesje met verwarmen niet), en ruimtes waar geen unit hangt worden niet verwarmd waaronder toilet, hal en badkamer. Ik koel nu nog wel met mijn L/L units. 1 per verdieping en dat gaat goed met alle deuren open. Maar ik heb dan ook geen opgroeiende kinderen thuis en kan dus gewoon alle deuren open houden. Ik verwarm nu sinds 2 jaar met L/W en heel het huis is nu zalig egaal warm, zonder herrie aan mijn hoofd en zonder luchtstromen net als destijds met de HR Ketel. Als ik het dus opnieuw zou doen zou ik gelijk voor L/W zijn gegaan en fancoils hebben geplaatst. Is mij nu met een reeds hangend L/L systeem te kostbaar. Ik verwarm overigens FE gewoon met old school radiatoren ook boven. Koelen met die dingen gaat hem niet worden. Vraag anders @Carboy54 om advies. Die verkoopt die fancoils.
Het kostenaspect is wel groot hierin lijkt mij. Ik kreeg een offerte voor een 7kW warmtepomp met 300L boiler, vervangen van een verdeelunit vloerverwarming en een 7 tal nieuwe radiatoren, en instellen hele systeem: €23K voor subsidie, dus netto zo'n 20K. Ik denk wel dat er een heleboel te besparen valt als ik zelf de T22/T33 radiatoren zou bestellen en een beunhaas die zou laten installeren, maar dan zou de rest nog uitkomen op ~€18k voor subsidie. Als je voor fancoils gaat wordt dat bedrag nog vele malen hoger. Ik kies er nu zelf voor om met een airco systeem bij te stoken om in ieder geval een hoop gas te besparen komende winter. Maar als je het geld hebt is het wel een mooie oplossing.

DMEGC 4,2kWp Zuid | Goodwe ESA 5kWh/5kW | Zaptec Go 2 | Daikin Sensira single split 2,5kW+multi split 2,5+3,5/5kW

• MotorBeast
Santee schreef op maandag 29 juni 2026 @ 11:35:
[...]

Het kostenaspect is wel groot hierin lijkt mij. Ik kreeg een offerte voor een 7kW warmtepomp met 300L boiler, vervangen van een verdeelunit vloerverwarming en een 7 tal nieuwe radiatoren, en instellen hele systeem: €23K voor subsidie, dus netto zo'n 20K. Ik denk wel dat er een heleboel te besparen valt als ik zelf de T22/T33 radiatoren zou bestellen en een beunhaas die zou laten installeren, maar dan zou de rest nog uitkomen op ~€18k voor subsidie. Als je voor fancoils gaat wordt dat bedrag nog vele malen hoger. Ik kies er nu zelf voor om met een airco systeem bij te stoken om in ieder geval een hoop gas te besparen komende winter. Maar als je het geld hebt is het wel een mooie oplossing.
Ik zit toch duizenden euro's lager met mijn Vaillant Arotherm Plus en 300 liter boiler. Verder zoeken zou ik zeggen.

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 12:36
Glashelder schreef op maandag 29 juni 2026 @ 09:57:
Dat kan inderdaad niet, dan wordt je vloer te koud en krijg je overal condens..

Ik heb hier om dezelfde reden afgezien van fancoils. Overigens zijn fancoils ook behoorlijk aan de prijs. Eigenlijk niet echt goedkoper dan volwaardige L/L airco's. Voordeel is wel dat je het zelf kan aanleggen omdat het toch maar waterleidingen zijn.

Wij hebben hier op de eerste en tweede etage airco en beneden vloerverwarming gekoppeld aan een L/W warmtepomp. Boven hebben we ook LTV radiatoren, maar als het heel koud is laat ik de airco's wat bijverwarmen. Boven verwarmen met airco is prima zolang je maar units hebt in ruimtes die je wilt verwarmen.

[...]

Als jij water van <10 graden door je vloer gaat sturen dan is dat ten eerste heel oncomfortabel, want ijskoud in de zomer, en ten tweede gaat die vloer zeiknat worden.
Beide kunnen gelijktijdig functioneren zowel vloerkoeling als fancoils, gaat met een menggroep denk ik?

Promofilmpje van Valliant laten ze dat zien.
Koelen met een warmtepomp

L/L en L/W losstaand houden kan uiteraard ook, zo functioneert het hier beide zitten elkaar niet in de weg tijdens koelbedrijf, de airco vult vloerkoeling aan waardoor dat systeem harder gaat koelen vanwege daling van dauwpunt.

[ Voor 8% gewijzigd door mr_evil08 op 29-06-2026 11:54 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

• workzone
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 02-07 20:35
MotorBeast schreef op maandag 29 juni 2026 @ 11:22:
[...]

Om te testen voor L/W moet je wel 24/7 stoken en niet verlagen. Een WP zet je niet uit.
WP uitzetten of een verlaging kan in bepaalde situaties best veel energie en geld besparen, zeker als je een huis hebt met redelijk wat warmte verlies. Ik heb een matig geisoleerd huis met radiatoren en een dynamisch contract, en ik laat om 23:00 een nachtverlaging in gaan en om 12:00 gaat de boel weer rustig opstarten. Werkt prima. Rond de middag vaak lagere energie prijzen, meer kans op zon, een hogere buiten temperatuur.

MP II 5000 | 25kWh LFP | Solar 5.4kWp Oost / 1.2kWp Zuid / 1.7kWp West / 0.6kWp Noord | L/L & Cascading L/W WP | Tubbergen

• Santee
  • Nu online
MotorBeast schreef op maandag 29 juni 2026 @ 11:40:
[...]

Ik zit toch duizenden euro's lager met mijn Vaillant Arotherm Plus en 300 liter boiler. Verder zoeken zou ik zeggen.
Ik heb de offerte uit april inderdaad niet getekend. Wellicht dat ik binnenkort nog wat offertes opvraag. Dankjewel voor je ervaring. Dit was trouwens wel de nieuwe 2026 aroTherm plus.

• Kartmans1
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 09:17
Santee schreef op maandag 29 juni 2026 @ 11:14:
[...]

Heb je dan geen goede zonwering of screens? De airco aan moeten zetten in de winter lijkt mij nogal vreemd. Andere optie is om je WTW bij te sturen zodat de lucht die terug komt wat koeler is? Kan dat of is dat een passieve uitwisseling?
Nee geen zonwering of screens. Voor dat geld kan ik jaren lang de airco aan hebben bij ons formaat ramen. En dan zitten we de hele dag in een donker huis om het koel te houden. Worden we ook niet blij van.

Wtw is met zoneregeling. Dus dan geldt dat direct voor het hele huis in de winter. In de winter komt het ook deels omdat alle andere ruimtes in huis op 21 graden worden verwarmd behalve de zolder. Thermostaat in de slaapkamer staat op 15, maar de kamer warmt uiteraard wel op als alle ruimtes eromheen op temperatuur zijn. Dus vandaar lokaal aan het koelen in de winter. Stroom kost het dan toch niet, hooguit slijtage.

• mr_evil08
MotorBeast schreef op maandag 29 juni 2026 @ 11:22:
[...]

Verschilt per huis, afgiftesysteem, leefgedrag en afstelling.

24/7 klopt niet, is voor iedereen anders.

• MotorBeast
mr_evil08 schreef op maandag 29 juni 2026 @ 14:40:
[...]

Verschilt per huis, afgiftesysteem, leefgedrag en afstelling.

24/7 klopt niet, is voor iedereen anders.
Jaja. Maar niet om te testen in zijn geval of een WP het gaat redden.

• Santee
  • Nu online
Kartmans1 schreef op maandag 29 juni 2026 @ 13:52:
[...]

Nee geen zonwering of screens. Voor dat geld kan ik jaren lang de airco aan hebben bij ons formaat ramen. En dan zitten we de hele dag in een donker huis om het koel te houden. Worden we ook niet blij van.

Wtw is met zoneregeling. Dus dan geldt dat direct voor het hele huis in de winter. In de winter komt het ook deels omdat alle andere ruimtes in huis op 21 graden worden verwarmd behalve de zolder. Thermostaat in de slaapkamer staat op 15, maar de kamer warmt uiteraard wel op als alle ruimtes eromheen op temperatuur zijn. Dus vandaar lokaal aan het koelen in de winter. Stroom kost het dan toch niet, hooguit slijtage.
Snap ik wel, screens zou boven nog wel kunnen als je daar overdag niet echt komt. Wel lastig qua kosten inderdaad, als je veel zonne energie zelf opwekt is het goed te doen. Als je alle stroom in moet kopen wordt het wel vrij duur en imo wat minder duurzaam. Maar het is persoonlijk hoe men daar tegenover staat denk ik.

• Kartmans1
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 09:17
Santee schreef op maandag 29 juni 2026 @ 15:01:
[...]

Snap ik wel, screens zou boven nog wel kunnen als je daar overdag niet echt komt. Wel lastig qua kosten inderdaad, als je veel zonne energie zelf opwekt is het goed te doen. Als je alle stroom in moet kopen wordt het wel vrij duur en imo wat minder duurzaam. Maar het is persoonlijk hoe men daar tegenover staat denk ik.
Ja 14 zonnepanelen op het dak liggen. Dus nu in de zomer en straks zonder salderen moeten we dat toch overdag zien te gebruiken.

• MotorBeast
Kartmans1 schreef op maandag 29 juni 2026 @ 15:18:
[...]

Ja 14 zonnepanelen op het dak liggen. Dus nu in de zomer en straks zonder salderen moeten we dat toch overdag zien te gebruiken.
Je hebt helemaal gelijk. Hier draaien nu 3 units, warmtepompdroger draait, wasmachine aan en lever nog 2400W terug. Als mevrouw Hermans mij even kan vertellen hoe ik de rest kan opmaken. :?

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 02-07 22:06
Franciesco schreef op maandag 29 juni 2026 @ 11:31:
Zelf ben ik ook een L/L WP aan het overwegen om met name de bovenverdieping te kunnen koelen en sporadisch te kunnen verwarmen (m.n. de werkkamer daar).

Daarbij heb ik ook naar fancoils i.p.v. de huidige radiatoren gekeken (icm met mijn WP). Maar ook ik zie dat niet als een handig alternatief: om daar goed condenserend mee te kunnen koelen betekent dat zoals hierboven al aangegeven dat je een lage watertemp van b.v. 7 graden (iets meer kan ook wel) moet hebben. En dat is veel te laag icm de vloerverwarming beneden. Dat zou in theorie op te lossen zijn door een tweede apart (en geisoleerd) circuit aan te leggen voor boven. Maar dat is behoorlijk complex en ik houd het L/W WP systeem liefst zo eenvoudig mogelijk.

Ook werken die fancoils met verwarming pas vanaf een minimale Ta van 28 graden. Dat heb ik beneden hoogst zelden nodig. Dus voor verwarming is dat ook niet echt een verbetering t.o.v. de T22 radiatoren nu die bij de voor mij meestal gehanteerde Ta van rond de 25 graden ook niet veel doen.
Met een L/L WP heb je dat probleem niet. En kan er indien nodig ook veel sneller bijverwarmd worden.

Overigens ga ik, mocht ik tot aanschaf over gaan, i.v.m. schuine wanden dan voor vloerunits in de kamers. Die schijnen voor verwarming ook prettiger te zijn dan wandunits omdat ze laag over de vloer kunnen blazen.
kleine aanvulling: de temperatuur waarbij ze aan gaan verschilt per merk en kan je soms ook instellen. Die jij bedoelt zijn waarschijnlijk de Airleafs van innova en die zijn inderaad beetje kreupel op dat vlak want je kunt het niet zelf aanpassen. Ik heb fancoils van IdealClima (uit Italie gehaald, kost ~350 euro per fancoil) en daarbij kun je zelf gewoon instellen vanaf welke aanvoertemp het aan moet gaan. En als je dat niet wilt kun je ook nog allemaal leuke automatiseringstrucjes doen of gewoon de ventilatiestand aanzetten en dan werkt het ook wel.

• Elac
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 13:02
MotorBeast schreef op maandag 29 juni 2026 @ 16:14:
[...]

Je hebt helemaal gelijk. Hier draaien nu 3 units, warmtepompdroger draait, wasmachine aan en lever nog 2400W terug. Als mevrouw Hermans mij even kan vertellen hoe ik de rest kan opmaken. :?
Warmtepompdroger op marktplaats en een oude condensdroger scoren. Dan lever je nog maar 1000W terug ;)

8* sunpower max5ac 415 enphase iq7A & 13 jinko 420wp enphase iq8+ ; Zappi ; ME LN 3,5kW; Homey Pro2026

• Franciesco
  • Nu online
Fr33z schreef op maandag 29 juni 2026 @ 16:25:
[...]

kleine aanvulling: de temperatuur waarbij ze aan gaan verschilt per merk en kan je soms ook instellen. Die jij bedoelt zijn waarschijnlijk de Airleafs van innova en die zijn inderaad beetje kreupel op dat vlak want je kunt het niet zelf aanpassen. Ik heb fancoils van IdealClima (uit Italie gehaald, kost ~350 euro per fancoil) en daarbij kun je zelf gewoon instellen vanaf welke aanvoertemp het aan moet gaan. En als je dat niet wilt kun je ook nog allemaal leuke automatiseringstrucjes doen of gewoon de ventilatiestand aanzetten en dan werkt het ook wel.
Ok, dat scheelt. Goeie aanvulling.
De afgifte zal desondanks beperkt blijven bij een lage Ta/

• barta123
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 30-06 22:58
Ik was zelf wel erg laks met het schoonmaken van mijn airco filters. Ik had het eigenlijk na het verwarm seizoen moeten doen met als vorig jaar, maar ivm klussen laten hangen.

Vorige week met die extreme hitte ging mijn 3MXM68 met 36°C buitentemperatuur niet boven de 700W aan opgenomen vermogen. Zelfs niet met hoge fansnelheid en beiden units op powerful. Op hoge ventilatorsnelheid ging de unit een beetje een "fup fup fup" geluid produceren. Het was ook alsof er minder lucht uit kwam.

Gisterochtend de unit boven schone filters gegeven (ik spoel ze uit met kraanwater en dep ze daarna droog). Daarna bleef de unit continu op 1300W draaien, perfect. Huis is ook daadwerkelijk stukken afgekoeld. Bizar wat voor impact dat heeft. Nu ook beneden gedaan, papier wat al 3 dagen stabiel op de eettafel lag is er af gewaaid

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dNd7xzMeuGMrwsPJsnyc04qE0XQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5kGoCaa2X7qGigN71m8AlTrb.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1EgBLl4CXn7s7-tT5ns4VrZHHaY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IpeHn8PgZlQtZf0QixCEpZ1e.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HeTLXXSCMJy6VgQO8qj-WpRpabA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jLrjj54bAgREKD3TSo4BeLTZ.jpg?f=fotoalbum_large

3MXM68, 2x FTXJ35. PV 4400Wp, fanatiek Stromeraar, Zero SR/F en helaas nog LPG rijder (1.2 TSI Vialle LPdi - 350.000km)

• Darks
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 12:28
Wij hebben sinds vorige maand 2 Mitsubishi electric 5 kW single split units in onze woning (goed geïsoleerd). Goeie timing, want ik heb met de hittegolf een heerlijk binnenklimaat gehad.

Het valt me op dat de toestellen wel nooit uitschakelen. Ze zijn ingesteld om 23°C koelen met ventilatorsnelheid en richting op automatisch. Ik veronderstel dat dit de bedoeling is, dat ze de lucht blijven circuleren wanneer de temperatuur bereikt is (die absoluut zonder moeite bereikt is)?

Gamertag: I Darks I PSN: Sgt_Darks

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online
Darks schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 00:12:
Wij hebben sinds vorige maand 2 Mitsubishi electric 5 kW single split units in onze woning (goed geïsoleerd). Goeie timing, want ik heb met de hittegolf een heerlijk binnenklimaat gehad.

Het valt me op dat de toestellen wel nooit uitschakelen. Ze zijn ingesteld om 23°C koelen met ventilatorsnelheid en richting op automatisch. Ik veronderstel dat dit de bedoeling is, dat ze de lucht blijven circuleren wanneer de temperatuur bereikt is (die absoluut zonder moeite bereikt is)?
Meestal gaan ze in de auto stand zachter blazen hoe dichter ze bij de setpoint komen. Ik gebruik eigenlijk altijd een vaste fanstand, omdat dit efficienter is en de lucht beter verspreidt.

Airco zal altijd moeten blijven blazen, ook op setpoint, omdat de sensor in de binnenunit zit en die heeft verse lucht nodig om de temperatuur te bepalen.

Airco draadloze temperatuur sensor - ClimaControl voor smarthomes. Mitsubishi, Panasonic, LG.

• Magiaconatus
  • Registratie: December 2025
  • Laatst online: 12:40
Darks schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 00:12:

ME zorgt er niet voor dat de ventilator in de koel- of verwarmingsmodus stopt met draaien. Je zou moeten controleren of de buitenunits in werking zijn, of een stroomverbruiksmeter gebruiken om te zien hoeveel stroom ze verbruiken.

Het nadeel is dat ze al het vocht dat ze hebben opgehoopt weer terug de kamer in blazen, en dat is in de winter echt onaangenaam als je in de buurt van de binnenunits bent.

• mr_evil08
Magiaconatus schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 07:34:
[...]

ME zorgt er niet voor dat de ventilator in de koel- of verwarmingsmodus stopt met draaien. Je zou moeten controleren of de buitenunits in werking zijn, of een stroomverbruiksmeter gebruiken om te zien hoeveel stroom ze verbruiken.

Het nadeel is dat ze al het vocht dat ze hebben opgehoopt weer terug de kamer in blazen, en dat is in de winter echt onaangenaam als je in de buurt van de binnenunits bent.
Bij verwarmen is de buitenunit vochtig en koelen de binnenunit.

• Magiaconatus
  • Registratie: December 2025
  • Laatst online: 12:40
mr_evil08 schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 08:25:
[...]

Bij verwarmen is de buitenunit vochtig en koelen de binnenunit.
Ik had het over de ventilator, niet over het vocht.

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
Magiaconatus schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 08:35:
[...]

Ik had het over de ventilator, niet over het vocht.
Hele vage zin dan :? :D

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 12:37
barta123 schreef op maandag 29 juni 2026 @ 21:49:
Ik was zelf wel erg laks met het schoonmaken van mijn airco filters. Ik had het eigenlijk na het verwarm seizoen moeten doen met als vorig jaar, maar ivm klussen laten hangen.

Vorige week met die extreme hitte ging mijn 3MXM68 met 36°C buitentemperatuur niet boven de 700W aan opgenomen vermogen. Zelfs niet met hoge fansnelheid en beiden units op powerful. Op hoge ventilatorsnelheid ging de unit een beetje een "fup fup fup" geluid produceren. Het was ook alsof er minder lucht uit kwam.

Gisterochtend de unit boven schone filters gegeven (ik spoel ze uit met kraanwater en dep ze daarna droog). Daarna bleef de unit continu op 1300W draaien, perfect. Huis is ook daadwerkelijk stukken afgekoeld. Bizar wat voor impact dat heeft. Nu ook beneden gedaan, papier wat al 3 dagen stabiel op de eettafel lag is er af gewaaid

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Weet je zeker dat je geen blinderen grijs gordijn vasthebt? :+

• Ruud888
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 01-07 07:54
Zeer goedkoop koelen en verwarmen.

Lucht-Lucht

Vanaf al 60cm diepte.

Buisdoorsnede minimaal 20cm en 20m lang.

In een korte tuin kan je gewoon de buis in enkele banen 50cm uit elkaar plaatsen. Wel iets laten aflopen invb vocht en water. Op het diepste punt enkele gaatjes op de bodem en een grindbed om het vocht af te voeren.

YouTube: Earth Air Tunnel System: Sustainable Cooling & Heating Solution

[ Voor 29% gewijzigd door Ruud888 op 30-06-2026 11:58 ]

• joppe113
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 12:18

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik was daar ook laks in, gisteren de filters schoongemaakt, zaten goed vol. Wat een verschil maakt dat zeg!

• MotorBeast
LED-Maniak schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 00:56:
[...]

Meestal gaan ze in de auto stand zachter blazen hoe dichter ze bij de setpoint komen. Ik gebruik eigenlijk altijd een vaste fanstand, omdat dit efficienter is en de lucht beter verspreidt.

Airco zal altijd moeten blijven blazen, ook op setpoint, omdat de sensor in de binnenunit zit en die heeft verse lucht nodig om de temperatuur te bepalen.
Daikin fan gaat gewoon uit en blaast niet door.

• w00key
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 02-07 17:20
Ruud888 schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 11:54:
Zeer goedkoop koelen en verwarmen.

Lucht-Lucht

Vanaf al 60cm diepte.

Buisdoorsnede minimaal 20cm en 20m lang.

In een korte tuin kan je gewoon de buis in enkele banen 50cm uit elkaar plaatsen. Wel iets laten aflopen invb vocht en water. Op het diepste punt enkele gaatjes op de bodem en een grindbed om het vocht af te voeren.

YouTube: Earth Air Tunnel System: Sustainable Cooling & Heating Solution
Nee dat is een YouTube hack dat schimmel verspreidt door je huis heen.

YouTube: The Viral DIY Cooling Hack That Nearly Killed a Family

Iedereen zet nu een waterlus tussen om dat te voorkomen.

• FrankHe
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 02-07 23:20

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Oef, dat filter is inderdaad goed vuil. Geen wonder dat het niet functioneerde.

• Ruud888
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 01-07 07:54
w00key schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 14:56:
[...]

Nee dat is een YouTube hack dat schimmel verspreidt door je huis heen.

YouTube: The Viral DIY Cooling Hack That Nearly Killed a Family

Iedereen zet nu een waterlus tussen om dat te voorkomen.
De Amish passen de schuine buis techniek toe om zo te zorgen dat er nooit water in blijft staan.

Het diepste punt is een grindgat waardoor het water weg loopt.

• vdr01
  • Registratie: Maart 2013
  • Nu online

vdr01

MHI SRKZS-S 3.5

Ruud888 schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 16:57:
[...]

De Amish passen de schuine buis techniek toe om zo te zorgen dat er nooit water in blijft staan.

Die komen ook met paard en wagen voorrijden bij aanleg. _/-\o_

GT7 ID: ONYX_PdeG69

• marcovandam
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 01:04
Ik ga een split airco op zolder hangen binnenkort. De laatste twijfel is nog de route van de buitenleiding. Het is de zijgevel van mijn huis, de rode lijn is wat drukker op tuinniveau en een meter langer met een extra bocht. De groene lijn is vanaf de straat misschien weer wat minder mooi.

Wat zouden jullie doen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F_OD7b6XeCqZWC18cw70sWad9Ww=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/n9t3B20esfxOiuN9qN9NZnd2.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oY_gDAnoXTZMiUSotG3Wl-l7o0Q=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3AkN25s1Tb0z1CYi4R3K2LoM.jpg?f=fotoalbum_large

Daikin 4.2 Stylish, Daikin 3.5 Perfera. 13x400WP OZO, 12x400WP WNW

• LED-Maniak
  • Nu online
Rood lijkt mij mooier, kan prima achter de buitenunit langs.

Airco draadloze temperatuur sensor - ClimaControl voor smarthomes. Mitsubishi, Panasonic, LG.

• w00key
  • Laatst online: 02-07 17:20
Ruud888 schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 16:57:
[...]

De Amish woont niet in Europa / Nederland met hoge grondwaterstand en veel klei in de grond.

Waar het fout ging was in België. Dit techniek, fuck it gewoon een rioolbuis ingraven, is hier niet aan te raden. Niet als je wat van die glycol gevulde loops kan ingraven met een simpele graafmachine, of proper boring voor een w/w bron.

Op een huis van 500k boeit het toch niet en in een bestaande ga je je ventilatie en je tuin niet overhoop halen voor die rioolbuizen.

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11:41

Tazzios

..

@marcovandam De elektra van de buitenlamp kun je bij de rode optie misschien ook deels in de goot verwerken.

[ Voor 4% gewijzigd door Tazzios op 30-06-2026 22:11 ]

• MiBe
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 01:25

MiBe

Communitymanager
marcovandam schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 20:24:
Ik ga een split airco op zolder hangen binnenkort. De laatste twijfel is nog de route van de buitenleiding. Het is de zijgevel van mijn huis, de rode lijn is wat drukker op tuinniveau en een meter langer met een extra bocht. De groene lijn is vanaf de straat misschien weer wat minder mooi.

Wat zouden jullie doen?

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Blauw zou persoonlijk niet mijn voorkeur hebben omdat ik liever geen hoeken zo hoog (en dus zo goed zichtbaar) op mijn zijgevel zou willen hebben. De huidige rode route met de 'bocht' om de unit heen zou ik ook niet direct ideaal vinden persoonlijk. Ik kan op je foto niet zo goed zien of het tot de mogelijkheden behoort, maar zou je de buitenunit niet een stukje naar links kunnen verplaatsen dat de leidingen gelijk vanuit de unit de goot in kunnen die recht omhoog loopt zonder hoeken?

• jupinator
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 02-07 11:21

Wat zouden jullie doen?

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Denk dat rood het beste is voor de condensafvoer heb je daar in iedergeval geen gedoe mee hoe je hem ook bedenkt hij moet toch naar beneden.

• FrankHe
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 02-07 23:20

Wat zouden jullie doen?

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ga ook even in de specificaties van de airconditioning na wat het maximale hoogteverschil mag wezen en of er eventueel een oliebocht nodig is.

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 13:05
MiBe schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 08:44:
[...]

Blauw zou persoonlijk niet mijn voorkeur hebben omdat ik liever geen hoeken zo hoog (en dus zo goed zichtbaar) op mijn zijgevel zou willen hebben. De huidige rode route met de 'bocht' om de unit heen zou ik ook niet direct ideaal vinden persoonlijk. Ik kan op je foto niet zo goed zien of het tot de mogelijkheden behoort, maar zou je de buitenunit niet een stukje naar links kunnen verplaatsen dat de leidingen gelijk vanuit de unit de goot in kunnen die recht omhoog loopt zonder hoeken?
Blauw zit er niet bij en rood heeft geen hoge hoek?

• MiBe
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 01:25

MiBe

Communitymanager
Technician- schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 17:06:
[...]

Blauw zit er niet bij en rood heeft geen hoge hoek?
Excuses, groen. Kleurenblind :+

Rood heeft geen hoge hoek maar wel lage hoeken (en een hele route om de buitenunit heen), het lijkt erop dat dat in dit geval relatief eenvoudig te voorkomen is als de buitenunit iets naar links geplaatst zou kunnen worden. Zelf zou ik dat een stuk fraaier vinden.

• Elac
LED-Maniak schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 20:29:
Rood lijkt mij mooier, kan prima achter de buitenunit langs.
Zo dus
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Qm1V4GF8O37TNSD0prz4EG6Vr8E=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sBHROzk2N0PTHdYqiTIkHPeL.jpg?f=fotoalbum_large
Bij mij loopt hij ook achter langs, ruimte zat als hij aan de muur hangt.

[ Voor 6% gewijzigd door Elac op 01-07-2026 19:08 ]

8* sunpower max5ac 415 enphase iq7A & 13 jinko 420wp enphase iq8+ ; Zappi ; ME LN 3,5kW; Homey Pro2026

• BastiaanN
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
Heeft iemand hier wel eens de ventilatierol verwijderd van een Daikin prefera aan de rechter zijde? Ik weet dat je hem vanaf links eenvoudig kan verwijderen, maar mijn units zitten aan de linkerkant te dicht aan de muur. Ik heb de pcb, fan motor er allemaal af gekregen, maar het stuk plastic waar de rol achter zit krijg ik dus met geen mogelijkheid los, dus ik vraag me af of het überhaupt kan…

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A5cXr5wQB2yRWM8CHVTPaoQL5Bw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/J3OIHWfNkI5AtjVIbPxldNeN.jpg?f=fotoalbum_large

Strava | :-( + ┌(^0^)┘= :-)

• Snowhite0901
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 14:00
Ik ga toch ook maar eens kijken naar een airco. Vrouw begon over een mobiele, daar trek ik dan toch wel de grens:) Probleem is dat ik eigenlijk niets heb aan inhouden.
Case:
Zeer goed geisoleerd huis, 3 verdiepingen plat dak. Overal goede zonwering. Tot nu toe gaat het vrij aardig met 's nachts alles open zetten, maar met een hittegolf zoals afgelopen week (en vorig jaar was er ook zon week) wordt het uiteindelijk toch 29 graden op de bovenste verdieping (de warmte komt er toch doorheen). Woonkamer (BG) was 26.5 graden.
Ik zoek dus eigenlijk iets dat net de scherpe randjes eraf haalt en vind het geen probleem wat deuren open te laten staan. Ik zat zelf te denken aan een split airco die een kamer op de bovenste, en een op de middelste doet, maarja aan wat voor capaciteit zou je dan moeten denken. Of zou ik dan beter een split met 3 binnenunits kunnen doen voor elke verdieping 1?

12 x 385Wp op HD4000SolarEdge zuid 13° pvoutput

• Franciesco
  • Nu online
@Snowhite0901 vooropgesteld dat ik zelf (nog) geen arico heb, denk ik dat het afhangt van hoe open de verdiepingen t.o.v. elkaar zijn. Zijn die alleen verbonden met elkaar via een relatief smalle trapdoorgang of b.v. via een ruime vide?
Als het alleen een trapdoorgang is, dan denk ik dat je er beter aan doet om per verdieping een binnenunit te nemen.

Mocht je b.v. vloerkoeling beneden hebben via een WP, dan is de onderste verdieping wellicht niet nodig.
Centrale balansventilatie (weet niet of je dat hebt) werkt ook nog enigzins aanvullend om de koele lucht te verspreiden verwacht ik.

• hvwees
  • Registratie: December 2009
  • Nu online
@Snowhite0901

Als je er plek voor hebt, neem losse single split units ipv een multisplit.

Qua vermogen is lastig te zeggen zonder te weten wat de inhoud is.

Als er een open trapgat is, kan een unit op de bovenste etage en de etage eronder werken. Besef wel dat het minder goed koelt dan elke kamer zijn eigen binnen (en bij voorkeur ook buitenunit).

Ik woon in een appartement en de binnenunit hangt tegenover de woonkamer deur, die deur staat met warm weer open en de eerste Kamer na de woonkamer is mijn slaapkamer. Die is voldoende koel om er te slapen met hitte. Maar zou koeler zijn met een eigen unit. Maar dat is niet echt te doen hier.

Wel zet ik hem even op High voordat ik ga slapen, dan gaat mijn airco 15 minuten op vol vermogen aan de slag.

Mijn advies, neem een A merk zoals Mitsubishi Heavy Industries, Mitsubishi Electric (zijn echt andere merken), Daikin.

LG zou ik vermijden, het zit m.i. aan de onderkant van het A segment/de bovenkant van het B segment. De buitenunits zijn wat luider en je wilt je buren te vriend houden. Of je moet in the middle of nowhere wonen 😊

En vraag meerdere offertes op.

Ik heb dat destijds ook gedaan, sommige bedrijven namen niet eens de moeite om langs te komen en gaven een standaard offerte waar dan bepaalde kosten op nacalculatie zijn. Let hier dus goed op. Gat in de gevel boren is serieus werk. Soms zit er maar 1 gat bij de prijs in begrepen en dan ben je voor elk volgend gat aan de beurt.

• Snowhite0901
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 14:00
Franciesco schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 08:38:
@Snowhite0901 vZijn die alleen verbonden met elkaar via een relatief smalle trapdoorgang of b.v. via een ruime vide?
Als het alleen een trapdoorgang is, dan denk ik dat je er beter aan doet om per verdieping een binnenunit te nemen.

Mocht je b.v. vloerkoeling beneden hebben via een WP, dan is de onderste verdieping wellicht niet nodig.
Centrale balansventilatie (weet niet of je dat hebt) werkt ook nog enigzins aanvullend om de koele lucht te verspreiden verwacht ik.
Geen vides, van 2e naar 1e wel ruime trapdoorgang met open trap, 1e naar BG smalle doorgang met dichte trap.
Helaas geen vloerkoeling of Balansventilatie
hvwees schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 09:24:
@Snowhite0901

Qua vermogen is lastig te zeggen zonder te weten wat de inhoud is.

Als er een open trapgat is, kan een unit op de bovenste etage en de etage eronder werken. Besef wel dat het minder goed koelt dan elke kamer zijn eigen binnen (en bij voorkeur ook buitenunit).

Mijn advies, neem een A merk zoals Mitsubishi Heavy Industries, Mitsubishi Electric (zijn echt andere merken), Daikin.

LG zou ik vermijden, het zit m.i. aan de onderkant van het A segment/de bovenkant van het B segment. De buitenunits zijn wat luider en je wilt je buren te vriend houden. Of je moet in the middle of nowhere wonen 😊

En vraag meerdere offertes op.

Ik heb dat destijds ook gedaan, sommige bedrijven namen niet eens de moeite om langs te komen en gaven een standaard offerte waar dan bepaalde kosten op nacalculatie zijn. Let hier dus goed op. Gat in de gevel boren is serieus werk. Soms zit er maar 1 gat bij de prijs in begrepen en dan ben je voor elk volgend gat aan de beurt.
Zoals ik aangaf gaat het minder om de inhoud omdat in principe alles normaal gezien goed genoeg koel blijft. Uiteindelijk gaat het om datgene wat uiteindelijk door de isolatie heen komt weg te werken. Dit is minder dan de volledige inhoud normaal gesproken.

Die van de merken en offertes is een goeie, bedankt!

12 x 385Wp op HD4000SolarEdge zuid 13° pvoutput

• Franciesco
  • Nu online
Snowhite0901 schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 09:30:
[...]

Geen vides, van 2e naar 1e wel ruime trapdoorgang met open trap, 1e naar BG smalle doorgang met dichte trap.
Helaas geen vloerkoeling of Balansventilatie
Ok, dan denk ik dat je beneden maar beperkt invloed gaat hebben van een airco op de boven gelegden verdieping. En dat een aparte unit voor beneden dan beter is. Maar er zijn hier vast diverse ervaringsdeskundigen.

• Franciesco
  • Nu online
hvwees schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 09:24:
@Snowhite0901

Als je er plek voor hebt, neem losse single split units ipv een multisplit.
Wat is hier het voordeel van?
Het zal uiteraard per installatie verschillen, maar als het minimum vermogen van 1 multi split laag genoeg is om per verdieping te koelen (of te verwarmen), waarom zou je dan losse buitenunits per verdieping nemen?
Meerdere buitenunits betekent ook meerdere keren standby verbruik en meerdere groepen in meterkast met bijhorende extra stroomkabels en automaten lijkt me.

Ik ben zelf ook in overweging om airco te nemen voor alleen de boven verdieping, maar zie meer heil in 1 multisplit buitenunit voor 2 binnenunits.

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 10:33
Snowhite0901 schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 08:23:
Ik ga toch ook maar eens kijken naar een airco. Vrouw begon over een mobiele, daar trek ik dan toch wel de grens:) Probleem is dat ik eigenlijk niets heb aan inhouden.
Case:
Zeer goed geisoleerd huis, 3 verdiepingen plat dak. Overal goede zonwering. Tot nu toe gaat het vrij aardig met 's nachts alles open zetten, maar met een hittegolf zoals afgelopen week (en vorig jaar was er ook zon week) wordt het uiteindelijk toch 29 graden op de bovenste verdieping (de warmte komt er toch doorheen). Woonkamer (BG) was 26.5 graden.
Ik zoek dus eigenlijk iets dat net de scherpe randjes eraf haalt en vind het geen probleem wat deuren open te laten staan. Ik zat zelf te denken aan een split airco die een kamer op de bovenste, en een op de middelste doet, maarja aan wat voor capaciteit zou je dan moeten denken. Of zou ik dan beter een split met 3 binnenunits kunnen doen voor elke verdieping 1?
Als je een balkon o.i.d. hebt, dan zou je een Midea Portasplit kunnen proberen. Misschien kan die zelfs op je platte dak staan. Bij een koophuis kun je een stukje uit het kozijn zagen en daar de leidingen doorheen doen. Zodat de deur/raam toch helemaal dicht kan.

• MotorBeast
Snowhite0901 schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 08:23:
Case:
Alleen koelen pak een multi. Op iedere verdieping 1 unit en 24/7 laten draaien. Koelen vraagt niet veel dus iedere verdieping een 2 of 2,5. Zo koel ik reeds 5 jaar met alle deuren open op 140 m2. 22 a 23 graden binnen ook met de hitte golf. Hang de binnenunit op zuid in de warmste kamer. Maar nogmaals, dan niet adhoc koelen maar 24/7 laten draaien. Bij adhoc koelen zal je alle kamers van een unit moeten voorzien.

• Franciesco
  • Nu online

Input gezocht plaatsing L/L WP

Zoals eerder aangegeven overweeg ik een airco te installeren voor mijn bovenverdieping met twee slaapkamers. Voornaamste taak daarvan is koelen, sporadisch verwarmen.
De slaapkamers zijn 20m2 en 15m2, 2,45meter hoog en beide met een schuin dak. Mij lijkt per slaapkamer een 2,5kW binnenunit voldoende. Vanwege de schuine wanden zal dat een vloermodel moeten worden. Ik denk hierbij aan de onderstaande modellen:
  • Buitenunit: Mitsubishi Electric MXZ-2F53 VF4 (1,1 tot 5,3kW koelvermogen)
  • 1 binnenunit per slaapkamer: Mitsubishi Electric MFZ-KT25 VGK (2,5kW koelvermogen, 2 units in totaal)
De voornaamste reden voor mijn (voorlopige) keuze zijn dat ik (vloer) binnenunits wil die zo stil mogelijk zijn. De Mitsubishi Electric MFZ-KT25 VGK zou volgens specs op de laagste stand 19dB produceren wat voor zover ik gevonden heb de laagste waarde op de markt is.
De Mitsubishi Electric MXZ-2F53 buitenunit heeft genoeg vermogen voor beide binnenunits samen op de maximale stand. Een iets kleiner model kan wellicht ook omdat ik niet verwacht dat beide binnenunits tegelijkertijd op de max moeten werken. Maar behalve een wellicht iets lagere prijs heeft de kleinere broer (de MXZ-2F42) geen voordelen voor zover ik gezien heb.
Iemand op- of aanmerkingen wat betreft vermogen en keuze van de buiten- en binnenunits?

Volgens opgave mag de koelleiding van buiten- naar binnenunit max 20 meter zijn en 30 meter totaal voor beide binnenunits samen. De ene binnenunit zal op ca 10 meter afstand komen, de andere op ca 12 meter. Klopt het dat ik alleen de onderlinge afstand moet nemen en niet heen+weer om te zien of de afstanden binnen de opgave vallen?

De installatie denk ik grotendeels zelf te gaan doen (de inbedrijfstelling besteed ik uit). Daarbij zullen de binnenunits aan een knieschot gehangen worden. En de leidingen eerst grofweg horizontaal (afhankelijk van de binnenunit max ca 8 meter) over de vloer achter het knieschot lopen om vervolgens via het plafond beneden uit te komen en verder omlaag te gaan. Ter plaatse van de buitenunit (grondopstelling) wil ik de leidingen dan door de muur naar buiten brengen.

De onderstaande installatiematerialen heb ik uitgezocht:
  • Koelleidingen slaapkamer1 (1/4" - 3/8"): Aircotube koelleiding FS2310 1/4" x 3/8" - flare - rol 10 meter
  • Koelleidingen slaapkamer 2 (1/4" - 3/8"): Aircotube koelleiding FS2315 1/4" x 3/8" - flare - rol 15 meter
  • Condensafvoer slaapkamer 1 (16mm uitw): Condenswaterslang 16 mm Geribbeld - 10 meter
  • Condensafvoer slaapkamer 2 (16mm uitw): Condenswaterslang 16 mm Geribbeld - 15 meter
  • Communicatiekabel slaapkamer 1 (4x 1,5mm²): Stuurstroomkabel YSLY-JZ 4 x 1,5 mm² - 10 meter
  • Communicatiekabel slaapkamer 2 (4x 1,5mm²): Stuurstroomkabel YSLY-JZ 4 x 1,5 mm² - 15 meter
  • Stroomkabel buitenunit: YMvK kabel 3x2.5
  • Aardlekautomaat: N.t.b.
  • kWh meter tbv monitoring verbruik: SDM230 Modbus 1 fase kWh meter MID (2 module breed)
  • Dempers/voeten buitenunit: Aircofoot Warmtepomp Opstelbalken Voeten Set van 3 stuks 60cm
  • Muurdoorvoer: Iemand tips voor een specifiek model?
  • Manchet muurdoorvoor: Iemand tips voor een specifiek model?
Mis ik hier nog zaken?

T.b.v. de condensafvoer twijfel ik overigens nog hoe ik dat ga doen. Ik moet namelijk een meter of 7,5 horizontaal door een knieschot heen en weet niet of ik daar de afvoer onder voldoende afschot kan plaatsen. Er liggen ook al wtw slangen namelijk. Wellicht is een condesafvoerpomp (zoals de Bluediamond Microblue) nodig. Of ik moet de condensafvoer niet met de koelleidingen samen laten lopen maar vrijwel direct door het schuine dak naar buiten doen en omlaag brengen on der pannen richting de dakgoot. Nog een alternatief zou een muurdoorvoer zijn en het water daar naar beneden laten druppelen. Maar lijkt em minder fraai.
Als iemand ook hier op- of aanmerkinge over heeft hoor ik dat graag.

• Elac
Franciesco schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 08:38:.
Ik dacht dat ook maar moet je wel teleurstellen, her doet niets want warme lucht stijgt op.
Onze airco hangt in de woonkamer maar boven wordt het daar echt niet kouder helaas. Wat wel helpt is de bypass op de wtw en dan de wtw op maximaal zetten als deze open is. Ik heb hiervoor wat Shelly’s in de wtw (Brink renovent) gehangen om de bypass zelf open te sturen en de fansnelheid te verhogen.
Voor de bovenverdieping de airco ook gewoon boven hangen.

• Cbr
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 00:51

Cbr

Franciesco schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 13:54:

De ene binnenunit zal op ca 10 meter afstand komen, de andere op ca 12 meter. Klopt het dat ik alleen de onderlinge afstand moet nemen en niet heen+weer om te zien of de afstanden binnen de opgave vallen?
Wat bedoel je hiermee te vragen?

Goed om aan te geven wat de afstand is vanaf de buitenunit naar elke binnenunit...

• Franciesco
  • Nu online
Elac schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 14:12:
[...]

Ik dacht dat ook maar moet je wel teleurstellen, her doet niets want warme lucht stijgt op.
Onze airco hangt in de woonkamer maar boven wordt het daar echt niet kouder helaas. Wat wel helpt is de bypass op de wtw en dan de wtw op maximaal zetten als deze open is. Ik heb hiervoor wat Shelly’s in de wtw (Brink renovent) gehangen om de bypass zelf open te sturen en de fansnelheid te verhogen.
Voor de bovenverdieping de airco ook gewoon boven hangen.
Ik bedoelde dat andersom: bij airco op de bovenverdieping zal de warme opgestegen lucht van beneden afgekoeld worden. En door de wtw ook enigzins mengen door de woning. Als de wtw met een normaal debiet van zeg rond de 200m3/h werkt zal dat effect niet groot zijn, maar meer dan niks lijkt me.

• Franciesco
  • Nu online
Cbr schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 14:12:
[...]

Wat bedoel je hiermee te vragen?

Goed om aan te geven wat de afstand is vanaf de buitenunit naar elke binnenunit...
Dat heb ik wellicht wat onduidelijk beschreven: de afstand tussen binnenunit slaapkamer 1 naar buitenunit is ca 10 meter. En ca 12 meter tussen binnenunit slaapkamer 2 en (dezelfde) buitenunit. Dat zijn dan de "enkele" reis afstanden. Dus retour (heen+weer) voor de ene binnenunit is 10+10=20 meter en 12+12=24 meter voor de andere. Maar ik geloof dat ik enkele reis moet nemen als ik het ga vergelijken met de specs van de fabrikant. Klopt dat?

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 14:38
Franciesco schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 14:20:
Ik bedoelde dat andersom: bij airco op de bovenverdieping zal de warme opgestegen lucht van beneden afgekoeld worden. En door de wtw ook enigzins mengen door de woning. Als de wtw met een normaal debiet van zeg rond de 200m3/h werkt zal dat effect niet groot zijn, maar meer dan niks lijkt me.
Het doet iets, een open trapgat doet véél meer. Wat een WTW sowieso wél doet is het elimineren van warme ventilatielucht die naar binnen komt (op de benedenverdieping).

[ Voor 11% gewijzigd door assje op 02-07-2026 15:40 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

• Franciesco
  • Nu online
Oh ja, dat weet ik: ik heb ook een wtw. En nogmaals: ik gaf aan "werkt enigzins aanvullend verwacht ik". Onder het mom van alle beetjes helpen.

• Louwm
Franciesco schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 13:54:

Zoals eerder aangegeven overweeg ik een airco te installeren voor mijn bovenverdieping met twee slaapkamers. Voornaamste taak daarvan is koelen, sporadisch verwarmen.
De slaapkamers zijn 20m2 en 15m2, 2,45meter hoog en beide met een schuin dak. Mij lijkt per slaapkamer een 2,5kW binnenunit voldoende. Vanwege de schuine wanden zal dat een vloermodel moeten worden. Ik denk hierbij aan de onderstaande modellen:
  • Buitenunit: Mitsubishi Electric MXZ-2F53 VF4 (1,1 tot 5,3kW koelvermogen)
  • 1 binnenunit per slaapkamer: Mitsubishi Electric MFZ-KT25 VGK (2,5kW koelvermogen, 2 units in totaal)
De voornaamste reden voor mijn (voorlopige) keuze zijn dat ik (vloer) binnenunits wil die zo stil mogelijk zijn. De Mitsubishi Electric MFZ-KT25 VGK zou volgens specs op de laagste stand 19dB produceren wat voor zover ik gevonden heb de laagste waarde op de markt is.
De Mitsubishi Electric MXZ-2F53 buitenunit heeft genoeg vermogen voor beide binnenunits samen op de maximale stand. Een iets kleiner model kan wellicht ook omdat ik niet verwacht dat beide binnenunits tegelijkertijd op de max moeten werken. Maar behalve een wellicht iets lagere prijs heeft de kleinere broer (de MXZ-2F42) geen voordelen voor zover ik gezien heb.
Iemand op- of aanmerkingen wat betreft vermogen en keuze van de buiten- en binnenunits?

Volgens opgave mag de koelleiding van buiten- naar binnenunit max 20 meter zijn en 30 meter totaal voor beide binnenunits samen. De ene binnenunit zal op ca 10 meter afstand komen, de andere op ca 12 meter. Klopt het dat ik alleen de onderlinge afstand moet nemen en niet heen+weer om te zien of de afstanden binnen de opgave vallen?

De installatie denk ik grotendeels zelf te gaan doen (de inbedrijfstelling besteed ik uit). Daarbij zullen de binnenunits aan een knieschot gehangen worden. En de leidingen eerst grofweg horizontaal (afhankelijk van de binnenunit max ca 8 meter) over de vloer achter het knieschot lopen om vervolgens via het plafond beneden uit te komen en verder omlaag te gaan. Ter plaatse van de buitenunit (grondopstelling) wil ik de leidingen dan door de muur naar buiten brengen.

De onderstaande installatiematerialen heb ik uitgezocht:
  • Koelleidingen slaapkamer1 (1/4" - 3/8"): Aircotube koelleiding FS2310 1/4" x 3/8" - flare - rol 10 meter
  • Koelleidingen slaapkamer 2 (1/4" - 3/8"): Aircotube koelleiding FS2315 1/4" x 3/8" - flare - rol 15 meter
  • Condensafvoer slaapkamer 1 (16mm uitw): Condenswaterslang 16 mm Geribbeld - 10 meter
  • Condensafvoer slaapkamer 2 (16mm uitw): Condenswaterslang 16 mm Geribbeld - 15 meter
  • Communicatiekabel slaapkamer 1 (4x 1,5mm²): Stuurstroomkabel YSLY-JZ 4 x 1,5 mm² - 10 meter
  • Communicatiekabel slaapkamer 2 (4x 1,5mm²): Stuurstroomkabel YSLY-JZ 4 x 1,5 mm² - 15 meter
  • Stroomkabel buitenunit: YMvK kabel 3x2.5
  • Aardlekautomaat: N.t.b.
  • kWh meter tbv monitoring verbruik: SDM230 Modbus 1 fase kWh meter MID (2 module breed)
  • Dempers/voeten buitenunit: Aircofoot Warmtepomp Opstelbalken Voeten Set van 3 stuks 60cm
  • Muurdoorvoer: Iemand tips voor een specifiek model?
  • Manchet muurdoorvoor: Iemand tips voor een specifiek model?
Mis ik hier nog zaken?

T.b.v. de condensafvoer twijfel ik overigens nog hoe ik dat ga doen. Ik moet namelijk een meter of 7,5 horizontaal door een knieschot heen en weet niet of ik daar de afvoer onder voldoende afschot kan plaatsen. Er liggen ook al wtw slangen namelijk. Wellicht is een condesafvoerpomp (zoals de Bluediamond Microblue) nodig. Of ik moet de condensafvoer niet met de koelleidingen samen laten lopen maar vrijwel direct door het schuine dak naar buiten doen en omlaag brengen on der pannen richting de dakgoot. Nog een alternatief zou een muurdoorvoer zijn en het water daar naar beneden laten druppelen. Maar lijkt em minder fraai.
Als iemand ook hier op- of aanmerkinge over heeft hoor ik dat graag.
probeer de condens afvoer slang zo kort mogelijk horizontaal te plaatsen anders zal het water niet goed weg lopen en het vuil ophopen ,door het dak onder de pannen in de goot is de beste en mooiste oplossing

• brama
  • Niet online
BastiaanN schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 21:31:
Heeft iemand hier wel eens de ventilatierol verwijderd van een Daikin prefera aan de rechter zijde? Ik weet dat je hem vanaf links eenvoudig kan verwijderen, maar mijn units zitten aan de linkerkant te dicht aan de muur. Ik heb de pcb, fan motor er allemaal af gekregen, maar het stuk plastic waar de rol achter zit krijg ik dus met geen mogelijkheid los, dus ik vraag me af of het überhaupt kan…

[Afbeelding]
Ben je hier uitgekomen? Ik zit met hetzelfde euvel, alhoewel ik het nog niet geprobeerd heb, ik zag op filmpjes dat ze deze er altijd links uittrekken, en dat je een 'klik' hoort als ze ermee beginnen. Denk dus dat die rol bevestigd zit in iets rechts wat niet bedoeld is om los te halen.

• marcovandam
Het is me gelukt binnen korte tijd een 3,5 KW MHI op de zolder te krijgen voor een redelijke prijs. Erg blij mee, het is een mooi apparaat, stil, krachtig.

Maar jezus die app. Ik dacht dat Japanners behoorlijk modern waren maar dit slaat echt nergens op qua functionaliteiten. Wat ik zou willen kan niet en het meeste wat wel kan is overbodig.

Is het überhaupt mogelijk om 1 unit op meerdere telefoons met de app te bedienen? Ik krijg het niet voor elkaar.

En kan ik ergens instellen dat hij automatisch nadroogt na koelen?

[ Voor 7% gewijzigd door marcovandam op 02-07-2026 22:56 ]

• LED-Maniak
  • Nu online
marcovandam schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 22:54:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ddyg60PviSAAu8mnojWRoJdOQ9M=/800x/filters:strip_exif()/f/image/pLqMjbpn0wRC79KqeyZ85xX6.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 32% gewijzigd door LED-Maniak op 02-07-2026 23:08 ]

• marcovandam
Maar dus wel handmatig activeren. Wat is de aanbeveling, altijd na koelen of periodiek?

• Marq
  • Laatst online: 11:58
marcovandam schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 23:15:
Maar dus wel handmatig activeren. Wat is de aanbeveling, altijd na koelen of periodiek?
Nee, het is een optie die je eenmalig activeert. Daarna voert hij altijd als je hem uitzet terwijl hij op koelen stond de 'self clean' uit, er staat dan '2h' op het schermpje (en dit loopt af).. Als je nog een keer op de uitknop duwt stopt de self clean.

Werkt helaas alleen via de afstandsbediening.

[ Voor 5% gewijzigd door Marq op 02-07-2026 23:19 ]

• hvwees
  • Nu online
Franciesco schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 09:55:
[...]

Wat is hier het voordeel van?
Het zal uiteraard per installatie verschillen, maar als het minimum vermogen van 1 multi split laag genoeg is om per verdieping te koelen (of te verwarmen), waarom zou je dan losse buitenunits per verdieping nemen?
Meerdere buitenunits betekent ook meerdere keren standby verbruik en meerdere groepen in meterkast met bijhorende extra stroomkabels en automaten lijkt me.

Ik ben zelf ook in overweging om airco te nemen voor alleen de boven verdieping, maar zie meer heil in 1 multisplit buitenunit voor 2 binnenunits.
Het is vaak goedkoper.
Je hebt geen last van "bleeding" .

Extra groepen is niet nodig meerdere units kunnen prima op 1 groep.

Een multisplit is vaak onder bemeten als alle binnenunits aan staan en als er slechts 1 aanstaat vaak over bemeten. (Vaak is eigenlijk altijd).

Over het standby verbruik zou me niet al te veel zorgen maken, ja dat is er wel. Immers de IR ontvanger en wifi module staan continu aan.

• hvwees
  • Nu online
Martin7182 schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 11:25:
[...]

Als je een balkon o.i.d. hebt, dan zou je een Midea Portasplit kunnen proberen. Misschien kan die zelfs op je platte dak staan. Bij een koophuis kun je een stukje uit het kozijn zagen en daar de leidingen doorheen doen. Zodat de deur/raam toch helemaal dicht kan.
Ik zou een midea echt alleen toepassen als het echt niet anders kan.

Het is een leuk ding, maar relatief kleine buitenunit.

Kleine buitenunit = meer herrie van de ventilator.

Grote buitenunit = minder herrie van de ventilator.

Ding hoeft immers minder toeren te maken om dezelfde hoeveelheid lucht te verplaatsen dan een kleinere.

Bovendien vind ik het ding nog al gehyptet, het is m.i. gewoon een kleine split airco die we al jaren kennen voor op de camping.

• hvwees
  • Nu online
marcovandam schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 22:54:
Het is me gelukt binnen korte tijd een 3,5 KW MHI op de zolder te krijgen voor een redelijke prijs. Erg blij mee, het is een mooi apparaat, stil, krachtig.

Maar jezus die app. Ik dacht dat Japanners behoorlijk modern waren maar dit slaat echt nergens op qua functionaliteiten. Wat ik zou willen kan niet en het meeste wat wel kan is overbodig.

Is het überhaupt mogelijk om 1 unit op meerdere telefoons met de app te bedienen? Ik krijg het niet voor elkaar.

Ja die app is, tja... Hoe zou ik het noemen.... Het werkt, maar erg minimaal.

1 unit op meerdere telefoons bedienen kan, maar elke telefoon heeft zijn eigen account nodig. Doe je dit niet, heb je gezeik.

Voor het nadrogen is volgens mij al een antwoord gegeven, dit werkt dus alleen als je de afstandsbediening gebruikt. Of je moet zelf met home assistant oid in de weer.

Ik heb zelf een Climate Control in mijn MHI erbij gestopt. Dat kan en doet veel meer.

• hvwees
  • Nu online
marcovandam schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 23:15:
Altijd na koelen of drogen.

Maar war bedoel je met handmatig activeren?

1x instellen op de afstandsbediening en vanaf dat moment zal die nadrogen, als je de unit na koelen of drogen met de afstandsbediening uitzet.

[ Voor 29% gewijzigd door hvwees op 03-07-2026 00:46 ]

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 10:33
hvwees schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 00:32:
[...]

Ik zou een midea echt alleen toepassen als het echt niet anders kan.

Het is een leuk ding, maar relatief kleine buitenunit.

Kleine buitenunit = meer herrie van de ventilator.

Grote buitenunit = minder herrie van de ventilator.

Ding hoeft immers minder toeren te maken om dezelfde hoeveelheid lucht te verplaatsen dan een kleinere.

Bovendien vind ik het ding nog al gehyptet, het is m.i. gewoon een kleine split airco die we al jaren kennen voor op de camping.
Dat zijn valide argumenten. @Snowhite0901 had het over de scherpe randjes eraf halen tijdens een hittegolf. Voordat je dan je hele huis volhangt met vaste airco units voor een aantal duizend euro, zou een Portasplit een goedkoop en flexibel alternatief kunnen zijn. Ze kosten maar iets van €700 en daar komen geen installatiekosten bij.
Wij hebben vaste units, maar gebruiken die eigenlijk alleen in de winter. Vorige week hebben we voor het eerst (eenmalig) gekoeld. Om "de scherpe randjes eraf te halen", maar eigenlijk om eens te testen of de unit ook goed koelt. Het is natuurlijk persoonlijk, maar voor enkele dagen per jaar zou ik geen vaste unit nemen. Ook geen mobiele airco trouwens.

• hvwees
  • Nu online
Martin7182 schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 09:54:
[...]

Dat zijn valide argumenten. @Snowhite0901 had het over de scherpe randjes eraf halen tijdens een hittegolf. Voordat je dan je hele huis volhangt met vaste airco units voor een aantal duizend euro, zou een Portasplit een goedkoop en flexibel alternatief kunnen zijn. Ze kosten maar iets van €700 en daar komen geen installatiekosten bij.
Wij hebben vaste units, maar gebruiken die eigenlijk alleen in de winter. Vorige week hebben we voor het eerst (eenmalig) gekoeld. Om "de scherpe randjes eraf te halen", maar eigenlijk om eens te testen of de unit ook goed koelt. Het is natuurlijk persoonlijk, maar voor enkele dagen per jaar zou ik geen vaste unit nemen. Ook geen mobiele airco trouwens.
Dat zijn zeker ook valide argumenten.

Alles hangt af van het beoogde gebruik.

Ik heb hier een vaste unit hangen, verwarmd in de winter koelt in de zomer.

Wat mij betreft de investering van het decennium 😊

Staat nu ook aan om de boel koel te houden, ook draait de compressor niet zag ik net.

• STIMPPYYY
  • Nu online
hvwees schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 00:28:
[...]

Het is vaak goedkoper.
Je hebt geen last van "bleeding" .

Extra groepen is niet nodig meerdere units kunnen prima op 1 groep.

Een multisplit is vaak onder bemeten als alle binnenunits aan staan en als er slechts 1 aanstaat vaak over bemeten. (Vaak is eigenlijk altijd).

Over het standby verbruik zou me niet al te veel zorgen maken, ja dat is er wel. Immers de IR ontvanger en wifi module staan continu aan.
Ik herken dit ook niet bij onze multi-split. Geen bleeding en moduleert ver terug. Onderbemeten is ook maar de vraag omdat je dan in een scenario komt waarin beide units sturcureel 100% vermogen vragen. Als dat zo is, dan is de hele opzet al onderbemeten lijkt mij.

• Sparco
  • Registratie: Juli 2010
  • Nu online
Ik ben nog steeds aan het twijfelen om een multi split te nemen, maar ik maak me wat zorgen over het terug moduleren en minimale koelvermogen.

Momenteel hangt er een LG single split, en die heef een minimale koelcapaciteit van 900 watt. Als ik deze wil vervangen door een multisplit (daikin 3MXM52) en 3 binnnunits, heb ik een minimale koelcapaciteit van ~1800 watt.

Als ik snacht's slechts één van de 3 binnenunits opzet, bijvoorbeeld m'n slaapkamer (2,5 of 3,5kW), dan is 1800 watt aan koelcapaciteit toch veel te veel? Als de multi split buitenunit dan op z'n laagste pitje draait en 1,8kW afgeeft, en de binnenunit heeft er maar 900 nodig, waar gaat de rest dan naartoe? Gaat de buitenunit ondanks een inverter dan toch starten en stoppen, ga ik hinder ondervinden van het 'bleeden'?

• STIMPPYYY
  • Nu online
Sparco schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 11:39:
Ik ben nog steeds aan het twijfelen om een multi split te nemen, maar ik maak me wat zorgen over het terug moduleren en minimale koelvermogen.

Momenteel hangt er een LG single split, en die heef een minimale koelcapaciteit van 900 watt. Als ik deze wil vervangen door een multisplit (daikin 3MXM52) en 3 binnnunits, heb ik een minimale koelcapaciteit van ~1800 watt.

Als ik snacht's slechts één van de 3 binnenunits opzet, bijvoorbeeld m'n slaapkamer (2,5 of 3,5kW), dan is 1800 watt aan koelcapaciteit toch veel te veel? Als de multi split buitenunit dan op z'n laagste pitje draait en 1,8kW afgeeft, en de binnenunit heeft er maar 900 nodig, waar gaat de rest dan naartoe? Gaat de buitenunit ondanks een inverter dan toch starten en stoppen, ga ik hinder ondervinden van het 'bleeden'?
Mede daarom heb ik gekozen voor 1x single split (5kw daikin) en 1x mulit-split met 2 binnenunits (daikin 2mxm40 - o.a. vloermodel 2,5kW voor slaapkamer - verbruik gaat tot 0.1kWh, termische output kan ik niet zien).

[ Voor 4% gewijzigd door STIMPPYYY op 03-07-2026 11:52 ]

• poing
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Interessante meningen over die scherpe randjes & "voor die 2 weken op een jaar", maar ik ben er voor onze woning nog niet uit.

We hebben gelijkvloers met de gebruikelijke ruimtes, maar ook 2 slaapkamers. De verdieping er boven (foto) is volledig onder het dak met een slaapkamer op het zuiden, eentje op het noorden en een game/sport kamer in het midden. Een trapgat van ongeveer 3x3m.

De dakhelling is 35%, in de slaapkamers zijn er 3 muren schuin. Ik kan in de slaapkamers een vloer unit kwijt, maar dan moet ik kast ruimte op offeren en zoveel kast ruimte heb ik niet. Een unit hangen is denk ik onmogelijk, er zitten mogelijks balken in de weg. In de middelste ruimte kan ik er wel eentje hangen (boven het trapgat of de andere kant).

Boven is het niet meer te doen vanaf de lente met temperaturen ruim boven de 25°, daar moet ik echt een airco voorzien om 5 maanden te koelen.
  1. Eén unit in de middelste ruimte van ... 6-7kW (alle ruimtes beneden komen uit in de hal)?
  2. Elke slaapkamer een unit van 2,5kW en een de middelste ruimte 4-5 kW?
  3. Elke slaapkamer een unit, ook die op het gelijkvloers.?
Ik heb schrik van condens en bij gevolg schimmel in de ruimtes rond de kamers, die muren zijn hout + gyproc. Is dit terecht en zou ik meer ventilatie moeten voorzien? De muren tussen de kamers hebben 5cm wol.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z1_zoC1j_4JhIfCaItrWXHeebsI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CNZqine9M8IJWTYAA8jc2TS7.jpg?f=fotoalbum_large

• Pietje555
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 14:12
De raam splitjes worden op het moment veel aangeboden op caravan sites. Vooral op campings is geluid vaak een probleem en stappen de mensen vaak over op een dak of bank airco.

Om te proberen kun je ze vaak al voor €250 vinden.

SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW, 3x AUX C-serie

Pagina: 1 ... 170 171 Laatste

Let op:
Een vraag over offerte, plaatsing of uitzoeken van L/L WP hoort in een nieuw, eigen topic. Drop hier dan een linkje :)

We respecteren elkaars keuzes over energiegebruik en verschillen in comfort.
Laat bij een 'snelle vraag' wel even weten wat je al gevonden hebt, dat voorkomt herhaling van zetten.
Veel relevante informatie en principes zijn ook te vinden in het Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic , waar je ook een template kan vinden voor een nieuw adviestopic.
Voor MHI vind je veel tips en tweaks in Het MHI L/L warmtepomp/airco topic