Daikin FTXM35R/RXM35R
Sorry wat? Volgens mij kan dat helemaal niet omdat bleeding gewoon iets essentieels is bij elke multi. Als je 1 kW aan vermogen opwekt en een binnenuit heeft maar 0,5 kW nodig, dan moet je ergens dat restant kwijt.Servee schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 14:14:
[...]
Bleeding is bij Daikin software matig uitgeschakeld bij MHI niet
PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc
Volgens mij worden hier twee dingen door elkaar gehaald. Dat een multisplit een minimum modulatievermogen heeft, betekent niet automatisch dat het “restant” via een andere binnenunit moet worden afgevoerd.Glashelder schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 14:17:
[...]
Sorry wat? Volgens mij kan dat helemaal niet omdat bleeding gewoon iets essentieels is bij elke multi. Als je 1 kW aan vermogen opwekt en een binnenuit heeft maar 0,5 kW nodig, dan moet je ergens dat restant kwijt.
De inverter regelt het compressorvermogen terug op basis van de warmtevraag van de actieve binnenunits. Daikin beschrijft in de regeling zelfs expliciet het verschil tussen thermostat ON en thermostat OFF en bepaalt het compressorcommando aan de hand van de actieve ruimtes.Kan de compressor niet verder terugmoduleren, dan kan het systeem uiteindelijk gaan pendelen (compressor uit/aan). Dat is iets anders dan stellen dat bleeding noodzakelijk is omdat het resterende vermogen “ergens heen moet”.
Dus ja: minimumvermogen is absoluut relevant bij een multisplit, maar het bewijst op zichzelf niet dat een niet, vragende binnenunit vermogen moet opnemen.
Daikin FTXM35R/RXM35R
Bleeding vindt alleen plaats bij verwarmen, niet bij koelen. Omdat alle binnenunit-circuits nu aan de hoge-druk zijde van de cycle zitten en de EEV's pas aan het einde van de circuits in de buitenunit zit. Het koudemiddel, gasvormig, condenseert ook gewoon in de binnenunits die niet aan staan. Uiteindelijk zouden deze helemaal vol komen te zitten met vloeibaar koudemiddel, waardoor er te weinig in de rest van het -actieve- circuit overblijft. Daarom moet de EEV van de niet-ingeschakelde circuits marginaal worden geopend om het koudemiddel weer in het actieve circuit te krijgen. Dát is bleeding.hvwees schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 13:01:
[...]
Het warme of koude koudemiddel komt aan bij alle binnenunits, ook die niet aan staan en zorgen daar dan voor (vaak) onbedoelde verwarming of koeling.
Bij koelen heb je daar geen last van, de circuits met binnendelen zijn dan het lage-druk-gedeelte. De EEV's van de niet-actieve binnenunits kunnen helemaal dicht blijven.
Dit bleeding is inderdaad iets anders dan dat de software eventueel vermogen naar niet actieve binnenunits stuurt om het minimale vermogen van de buitenunit kwijt te kunnen. Dat is een sofwarmatige keuze. Bleeding zoals bovenstaand beschreven is het gevolg van een natuurkundig verschijnsel waar je in een multi-split systeem niet omheen kunt.
Verder ook geheel met @Servee eens.
PV: 7205Wp. LW-WP: ME SUZ-SWM40VA2 + EHST20D-VM2D. LL-WP: 3x MHI SRK20ZS-S
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]
Of wenselijkThinkPad schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 17:03:
Bij MHI multisplits is het een truukje dat je een ongebruikte binnenunit op ventileren kan zetten, de buitenunit gaat dan zuiniger draaien! en je hebt 'gratis' warmte uit die ene unitHet setpoint wordt verder niet op geregeld dus er kan stiekem nog best wat warmte uit komen wat onwenselijk kan zijn.
Daikin FTXM35R/RXM35R
Dat zal gebeuren zodra het universum de natuurkundige principes achter verdampen en condenseren aanpast. Maar be careful what you wish for, want dat zijn dé principes waar de werking van de airco's zoals we ze hier bespreken op gebaseerd is.Magiaconatus schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 17:11:
Maak me maar wakker als multi-split-airco’s de koelmiddelleidingen naar de uitgeschakelde binnenunits volledig, vrijelijk en zonder beperkingen kunnen afsluiten.
Dat gezegd hebbende, was ik voorheen ook 'bang' voor grote multi's, maar ik ga binnenkort juist over van 4 singels naar 1 MHI quattro.
Overdrijf je niet een beetje? Die dingen hebben een verdeler en in mijn geval 8 poorten (4 heen, 4 terug). Daar zou je prima een kogelkraan in kunnen zetten waardoor dat deel niet meer meedoet. Eventueel met extra reservoir om drukverschil op te vangen.M_AW schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 17:31:
[...]
Dat zal gebeuren zodra het universum de natuurkundige principes achter verdampen en condenseren aanpast. Maar be careful what you wish for, want dat zijn dé principes waar de werking van de airco's zoals we ze hier bespreken op gebaseerd is.
[...]
Normaal gezien zou ik deze op bigfoots plaatsen op de grond (betonklinkers). Ik kan de unit niet ophangen aan de muur omdat het gaat om een constructie uit hout met sandwichpanelen. Hierop bevestigen met een muurbeugel wordt ten stelligste afgeraden omdat er heel wat resonantie zal ontstaan. Omdat ik mijn ruimte optimaal wil indelen dacht ik eraan om een soort stellingkast te bouwen en daarop de buitenunit te plaatsen. In de hoogte heb ik namelijk wél nog plaats.
Is dat een slim idee of gaat dit ook onvoldoende stabiliteit bieden? Een AI-voorbeeld ter illustratie...(denk de muurophanging van de bu even weg): https://i.postimg.cc/KcKpJ5Pq/image.png
[ Voor 3% gewijzigd door JamesQ op 20-08-2026 18:04 ]
Vraag ik me af of het bij een multi split gaat helpen als er een liquid receiver in zit die eventueel het overtollige koelmiddel kan opvangen, maar dan zou zo'n systeem flink overengineered zijn.Caelorum schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 17:55:
[...]
Overdrijf je niet een beetje? Die dingen hebben een verdeler en in mijn geval 8 poorten (4 heen, 4 terug). Daar zou je prima een kogelkraan in kunnen zetten waardoor dat deel niet meer meedoet. Eventueel met extra reservoir om drukverschil op te vangen.
Je ziet het eigenlijk alleen bij HVACR installaties zoals koel- of vriescellen. Logischerwijs draaien die units ook in de winter, maar de load zal van de verdamperkant ontzettend laag zijn waardoor je discharge superheat ook niet heel hoog gaat worgen. Ergo, de condenserdruk zal te laag zijn en opent er een head pressure control valve om meer koelmiddel de condenser in te sturen zodat de druk kunstmatig wordt verhoogd en de verzadigingstemperatuur oploopt. In het geval van een multisplit zou het met de juiste engineering misschien handig zijn om juist de druk te verlagen als er maar een binnenunit een warmte oproep doet.
Hier 2 stalen profielen voor een groot monobloc, dus ja, met wat creativiteit kan het wel:JamesQ schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 18:02:
Ik had graag advies over de plaatsing van een buitenunit.
Normaal gezien zou ik deze op bigfoots plaatsen op de grond (betonklinkers). Ik kan de unit niet ophangen aan de muur omdat het gaat om een constructie uit hout met sandwichpanelen. Hierop bevestigen met een muurbeugel wordt ten stelligste afgeraden omdat er heel wat resonantie zal ontstaan. Omdat ik mijn ruimte optimaal wil indelen dacht ik eraan om een soort stellingkast te bouwen en daarop de buitenunit te plaatsen. In de hoogte heb ik namelijk wél nog plaats.
Is dat een slim idee of gaat dit ook onvoldoende stabiliteit bieden? Een AI-voorbeeld ter illustratie...(denk de muurophanging van de bu even weg): https://i.postimg.cc/KcKpJ5Pq/image.png
:strip_exif()/f/image/8IX9LV96DjnZ1hqn0OmsMD4D.jpg?f=fotoalbum_large)
Zorg er wel voor dat het goed tegen water kan, en let er op dat je met verwarmen in de winter ook condens en mogelijk defrost water krijgt.
@VikeeVeekie Die Samsung die op de voorgrond staat is volgens mij zo'n overengineered ding, VRF
[ Voor 3% gewijzigd door Rimco op 20-08-2026 21:59 ]
PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR + Samsung DVM S (L/L) | ESS: 90kWh/24kW + 30kWh/12kW
Ah toch wel dus, ik moet bekennen dat ik tijdens het schrijven van die post nog niet naar een diagram had gezocht van een multisplit. Waarschijnlijk wordt het drukventiel voor een ongebruikte unit opengezet tijdens zo'n cyclus om er voor te zorgen dat er weer wat olie terugkeert richting de compressor.Caelorum schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 21:59:
@VikeeVeekie De SCM units van MHI hebben een elektronisch drukventiel per poort. Bij verwarmen gaan in principe de poorten van de units die uit staan dicht. Soms gaan ze weer even een klein beetje open om de olie die aan de koude kant zit weer even in beweging te zetten, maar AFAIK is dat meer uit voorzorg zodat het systeem langer meegaat dan dat het echt perse natuurkundig nodig is.
Dat het koelen lukt is wel zeker maar hoe is je ervaring met verwarmen? Ook dat zal lukken maar hoe gaat het met defrosts? Het is natuurlijk een vrij kleine unit voor 3 binnenunits. Als je in de winter 2 of 3 kamers gelijktijdig wilt opwarmen heb je op de slechtere dagen misschien meer aan een fysiek grotere buitenunit?
Over dimensioneren doe ik liever niet want pendelen is net zo vervelend.
Voor beneden twijfel ik nog. Een 3.5 ZSX of een 5.0 ZS. 50m2 met wat grote glazen deuren. Wel kunststof en HR++ maar tussen deze 2 units zit niet gek veel verschil. Ik denk dat de ZSX zuiniger is, ook bij wat hogere belasting.
Dit is dus niet perse een aankoop advies bericht maar meer een vraag naar ervaringen met specifiek de SCM41.
🚗 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | 🔋 Marstek Venus 5,12kWh v154 + HW P1
Houd er ook rekening mee dat de SCM41 (triple split) en de SCM30 (duo split) singel rotary compressoren hebben een de SCM50/60 (triple) en de SCM40/45 (duo) twin rotary. Dat maakt dat ze in theorie minder trilling zouden moeten produceren.Headshot_NL schreef op zaterdag 22 augustus 2026 @ 23:21:
Ik zie dat @ThinkPad de SCM41 heeft. Binnenkort gaan wij verhuizen en wil ik op 3 kamers airco plaatsen. Kamer op noord/oost is de grootste, 19.5m2 maar wel 3 schuin oplopend tot 3 meter hoog. De andere 2 kamers kleiner op west met 10m2. Ik neig naar deze unit omdat hij lekker laag kan met koelen en verwarmen, de verdeling zou ik denk ik zo willen: de grote kamer een 2.5 en de kleinere kamers een 2.0.
Dat het koelen lukt is wel zeker maar hoe is je ervaring met verwarmen? Ook dat zal lukken maar hoe gaat het met defrosts? Het is natuurlijk een vrij kleine unit voor 3 binnenunits. Als je in de winter 2 of 3 kamers gelijktijdig wilt opwarmen heb je op de slechtere dagen misschien meer aan een fysiek grotere buitenunit?
Over dimensioneren doe ik liever niet want pendelen is net zo vervelend.
Voor beneden twijfel ik nog. Een 3.5 ZSX of een 5.0 ZS. 50m2 met wat grote glazen deuren. Wel kunststof en HR++ maar tussen deze 2 units zit niet gek veel verschil. Ik denk dat de ZSX zuiniger is, ook bij wat hogere belasting.
Dit is dus niet perse een aankoop advies bericht maar meer een vraag naar ervaringen met specifiek de SCM41.
Hoe dat in praktijk is daar heb ik geen ervaring mee m.b.t. de 30 en de 41.
Mbt minimale vermogen zijn 41 en de 50/60 gelijkwaardig aan elkaar, ik zou me niet teveel blindstaren op de datasheets.
Ik plaats ze op de grond naast het huis. Trillingen zullen dan wel meevallen.M_AW schreef op zaterdag 22 augustus 2026 @ 23:52:
[...]
Houd er ook rekening mee dat de SCM41 (triple split) en de SCM30 (duo split) singel rotary compressoren hebben een de SCM50/60 (triple) en de SCM40/45 (duo) twin rotary. Dat maakt dat ze in theorie minder trilling zouden moeten produceren.
Hoe dat in praktijk is daar heb ik geen ervaring mee m.b.t. de 30 en de 41.
Mbt minimale vermogen zijn 41 en de 50/60 gelijkwaardig aan elkaar, ik zou me niet teveel blindstaren op de datasheets.
Maar idd, de datasheets zeggen wel wat anders. Ik ben bang dat als 1 binnenunit van 1.5 of 2kW op koelen staat de buitenunit dan eerder last pendelen.
🚗 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | 🔋 Marstek Venus 5,12kWh v154 + HW P1
Voor de 41 is dat toch ook al 1,3kW. Zeer waarschijnlijk meer dan die ene kleine unit nodig heeft. De 50/60 zit er wel iets boven, dus dan heb je er daar meer last van.Headshot_NL schreef op zondag 23 augustus 2026 @ 00:12:
[...]
Ik plaats ze op de grond naast het huis. Trillingen zullen dan wel meevallen.
Maar idd, de datasheets zeggen wel wat anders. Ik ben bang dat als 1 binnenunit van 1.5 of 2kW op koelen staat de buitenunit dan eerder last pendelen.
Ik heb een 71 en 2 ruimtes die best klein zijn met elk hun eigen 20zs binnenunits. In 1 ruimte gaat dat prima en schiet die niet onder de ingestelde temperatuur. Die ruimte heeft dan ook wat netwerk hardware en zo, dus een redelijke constante vraag nog. De andere kamer wil die nog wel eens ineens 1.5 graad voorbij de target schieten.
Overigens alleen als het de enige ruimte is die vraagt om koelte.
Meestal zijn het toch wel meer ruimtes omdat ik het vooralsnog alleen gebruik bij 25 graden buiten en zonnig weer. Anders gaan de ramen open.
Voor verwarmen liggen de minimum vermogens toch een stuk lager nog dus daar verwacht ik geen problemen. (Daarnaast is dan de vraag constant bij alle ruimtes er wel).
Grootste nadeel vind ik dat bij koelen de minimale compressorfrequentie omhoog gaat als de buitentemperatuur onder de 22 graden komt. Zelfs op een hete zomerdag in NL gebeurt dat vaak wel ‘s avonds. Resultaat is dat hij overdag de hele dag op 20Hz kan draaien (laagste volgens mij), maar 's avonds als we gaan slapen en de kamerdeuren dicht gaan, hij de hele nacht staat te pendelen omdat het te koelen oppervlak kleiner wordt en de buitentemperatuur is gedaald. Qua comfort vind ik dat ook minder, luchtvochtigheid loopt dan ook weer wat op t.o.v. continu koelen.
Defrosten niet als nadelig ervaren omdat ik dus vrij weinig warmte van hem vraag. Qua geluid: hij staat bij mij op een dakkapel met vrij dun dak, naast hem staat een SRC20 voor de zolder. Die unit is véél rumoeriger (brommen/trillen) en heb ik met massa en veren moeten werken om het acceptabel te krijgen. Die SCM41 staat gewoon op bigfoots op het dak en hoor ik ook wel wat, maar lang zo erg niet als die kleine. Op de grond ga je er geen last van hebben.
Verbruikscijfers even op Tweakers zoeken op 'SCM41' dan vind je wel berichten van mij hierover. Hij kan met zowel koelen als verwarmen ver terugmoduleren.
Een 3,5kW ZSX heb ik in de woonkamer, ben ik redelijk tevreden over. Verwarmen en koelen prima, maar ook deze heeft een irritante temperatuurrestrictie: als de buitentemperatuur boven de 12 graden komt als je aan het verwamen bent, dan gooit hij de minimale compressorfrequentie ook omhoog en gaat hij pendelen. Ik loop daar in voor- en najaar tegenaan. Zonde, want hij kan echt kei ver terug moduleren en de hele dag lekker laag pruttelen in de juiste omstandigheden. Heb wel gehad dat hij een hele dag op 150W ofzo de boel stond warm te houden en is dan ook erg stil.
En dus een extra klep die open gaat (meer lucht door de warmtewisselaar), maar die wel fragiel aanvoelt telkens als ik hem open moet hebben om de filters schoon te maken.
Heb er ook een ClimaControl in zitten zodat ik de kamertemperatuur elders in de woonkamer kan bepalen, dat dempt het pendelen nog enigszins en zorgt voor strakkere regeling (kamertemperatuur blijft dichter bij setpoint).
DM staat open mocht je meer willen weten over het één of ander.
[ Voor 14% gewijzigd door ThinkPad op 23-08-2026 10:12 ]
Als we allemaal aan het werk zijn zette ik met 35 buiten de unit aan rond 15:00 en was het tegen 17:00 al goed gekoeld tot ingestelde waarde.
http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168
Ik ga de buitenunits nog eens goed vergelijken. Ook dat scheelt niet zoveel qua prijs.
En ja, ik weet dat die self cleaning mode niks anders is dan de ventilator op de absoluut laagste snelheid laten draaien met de kleppen dicht.
Als er geen koel behoefte is, zal alleen de ventilator draaien en dan blaast die de verdamper ook wel droog.
Maak in plaats van de self-cleaning mode een schema aan om het apparaat minstens 1 uur op de hoogste ventilatorsnelheid in de ventilatiestand te laten draaien, zodat het goed kan drogen.VikeeVeekie schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 15:12:
Bij mijn MHI heb ik de self-cleaning mode aanstaan om te laten draaien na een koel- of droogcyclus, maar ik merk toch dat hij bij mijn unit niet echt voldoende is nu het de afgelopen 1.5 week een stuk vochtiger is. Nu twee keer gemerkt dat hij na 2 uur toch nog wat muf ruikt en dan laat ik hem nog een goede 2 uur op fan only nadraaien zodat de boel ook echt goed droogt. Is dat anderen ook opgevallen?
En ja, ik weet dat die self cleaning mode niks anders is dan de ventilator op de absoluut laagste snelheid laten draaien met de kleppen dicht.
Ik denk dat ik een keer een automation in elkaar ga proberen te draaien dat wanneer iemand de unit uitzet na koelen of drogen, dat hij in plaats van uit gaat eerst een uurlang op 'fan only' gaat. Ik stuur het ding toch via MQTT aan dus daar moet wel iets in mogelijk zijn.Magiaconatus schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 15:29:
[...]
Maak in plaats van de self-cleaning mode een schema aan om het apparaat minstens 1 uur op de hoogste ventilatorsnelheid in de ventilatiestand te laten draaien, zodat het goed kan drogen.
Dit moet ik ook nog steeds doen in HA, met als 'eis' dat het zowel gebeurt indien de airco via de afstandsbediening wordt uitgezet als via de app.VikeeVeekie schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 16:09:
[...]
Ik denk dat ik een keer een automation in elkaar ga proberen te draaien dat wanneer iemand de unit uitzet na koelen of drogen, dat hij in plaats van uit gaat eerst een uurlang op 'fan only' gaat. Ik stuur het ding toch via MQTT aan dus daar moet wel iets in mogelijk zijn.
Anker Solix Max AC 7 kWh | 4.320WP | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS-W
Hoogste ventilatorsnelheid?Magiaconatus schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 15:29:
[...]
Maak in plaats van de self-cleaning mode een schema aan om het apparaat minstens 1 uur op de hoogste ventilatorsnelheid in de ventilatiestand te laten draaien, zodat het goed kan drogen.
Ik heb exact dat ingesteld in HA. Indien airco van cool -> uit dan fan only voor 2 uur daarna uit.VikeeVeekie schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 16:09:
[...]
Ik denk dat ik een keer een automation in elkaar ga proberen te draaien dat wanneer iemand de unit uitzet na koelen of drogen, dat hij in plaats van uit gaat eerst een uurlang op 'fan only' gaat. Ik stuur het ding toch via MQTT aan dus daar moet wel iets in mogelijk zijn.
Werkt ideaal, ook als de binnenunit met AB of met HA of met ClimaControl: Slimme besturing voor airco's GUI wordt uitgeschakeld wordt.
Reageert niet op AI berichten | VW ID.7 | 5670 Wp - 14x405 33° op zuid | Twente
True schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 16:45:
[...]
Hoogste ventilatorsnelheid?dan hoor je dat ding op een andere verdieping nog blazen.
[...]
Ik heb exact dat ingesteld in HA. Indien airco van cool -> uit dan fan only voor 2 uur daarna uit.
Werkt ideaal, ook als de binnenunit met AB of met HA of met ClimaControl: Slimme besturing voor airco's GUI wordt uitgeschakeld wordt.
Nog niet getest, maar done & done. Moet ik alleen nog op de afstandsbediening weer self-clean mode uitzetten omdat anders de automation nooit triggert als je hem op die manier uitzet. Voor 9 uur 's avonds laat ik hem op fan mode auto staan (das idioot genoeg een hardere fan speed dan daadwerkelijk op 4 zetten in fan mode), na 9 uur 's avonds op 1 om vervolgens na het verlopen van de delay weer op auto te springen. Voor 9 uur hanteer ik een runtime van 2 uur in plaats van 4.
Is dit tijdelijke huisvesting/kantoor oid?
[ Voor 40% gewijzigd door LED-Maniak op 24-08-2026 22:35 ]
ClimateControl - Smarthome integratie voor je airco --- ClimaCompass - vergelijk airco specs en vind de goedkoopste leverancier --- Trapwijzer - fietsen vergelijk
Zoiets?JamesQ schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 18:02:
Ik had graag advies over de plaatsing van een buitenunit.
https://amzn.eu/d/0iq5HdnX
Adviseur FixClima
Ja.LED-Maniak schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 22:33:
Alleen jammer van de witte buitenunit.![]()
Is dit tijdelijke huisvesting/kantoor oid?
Als het aan mij lag dan was de buitenunit in antraciet gespoten, maar het boeit niemand wat daar want is een tijdelijke beheerlocatie.
Al is soms niets zo permanent als iets tijdelijks.
Adviseur FixClima
Netjes. Maar ik had dan ook nog zwarte wartels (bestaan gewoon) en een zwarte of donkergrijze kabel gebruikt, om het echt af te maken.Technician- schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 22:18:
Afwerk niveautje hè?
[Afbeelding]
[Afbeelding]
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Ik kwam dit bericht tegen. Gezien ik hier twijfel tussen de Perfera 35a en 42a. Gaat om een woonkamer nageisoleerd. Hoofdverwarming is vloerverwarming. Echter wil ik op dagen die niet al te extreem zijn de unit als hoofdverwarming gebruiken. Gaat om 40m2, 100m3 ongeveer. Ga graag weer voor Daikin Perfera omdat we al een unit boven hebben hiervan en vanwege de smallere, mooiere binnenunit.w00key schreef op maandag 20 januari 2025 @ 07:55:
[...]
Dat is een RXM-R. Kwam na de N, opgevolgd door de A. 840 x 552 => 923 x 610 mm, en de compressor is geüpgrade, de 20A tot met 42A gebruiken nu dezelfde met 0.95 kg vulling en hebben meer dan voldoende power. Vroeger waren de 20-35R underpowered en haalde maar Tbiv -7, bij -10 halen ze niet eens die 2.5 kW Pdesignh. Nu wel, makkelijk, alle units zijn basically de 42A met een ander power limit.
Kom ik weg met een 3.5 unit of slimmer om voor de 4.0 unit te gaan vanwege pdesign in de folder is namelijk nog 2.5 vs 4.0, voor de FTXM-a serie?
Vloerverwarming doet in algemeen 60 w/m2 dus bij 40m2 ben je 2400w nodig, ofwel de 3,5 unit kan het prima doen bij milde temperaturen.EHA1337 schreef op maandag 31 augustus 2026 @ 10:34:
[...]
Ik kwam dit bericht tegen. Gezien ik hier twijfel tussen de Perfera 35a en 42a. Gaat om een woonkamer nageisoleerd. Hoofdverwarming is vloerverwarming. Echter wil ik op dagen die niet al te extreem zijn de unit als hoofdverwarming gebruiken. Gaat om 40m2, 100m3 ongeveer. Ga graag weer voor Daikin Perfera omdat we al een unit boven hebben hiervan en vanwege de smallere, mooiere binnenunit.
Kom ik weg met een 3.5 unit of slimmer om voor de 4.0 unit te gaan vanwege pdesign in de folder is namelijk nog 2.5 vs 4.0, voor de FTXM-a serie?
WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M
Bij slechte huizen is dit 40 tot 50 watt.
Wat ook meespeelt is wil je ook in de december maanden verwarmen is het juist adviseerbaar om 40 watt aan de houden ook in een goed geisoleerd huis ivm invriezen van het buitendeel bij temperaturen rond het vriespunt, wat je dan weer merkt in het rap inleveren van vermogen en langere ontdooi sessies waardoor je gedurende deze sessie geen verwarming heb.
Als ik deze formule op mijn eigen woning toepas (met de 40 Watt), dan kom ik op een benodigd vermogen 18,6 kW uit, terwijl ik mijn huis makkelijk warm houd met een warmtepomp van 7 kW (bij -10ºC). Wel een lucht/water warmtepomp overigens.adam76 schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 22:35:
Bij een goed geisoleerd huis is gewoon de vuistregel. Oppervlakte van de kamer maal hoogte maal 35 watt per m3
Bij slechte huizen is dit 40 tot 50 watt.
Wat ook meespeelt is wil je ook in de december maanden verwarmen is het juist adviseerbaar om 40 watt aan de houden ook in een goed geisoleerd huis ivm invriezen van het buitendeel bij temperaturen rond het vriespunt, wat je dan weer merkt in het rap inleveren van vermogen en langere ontdooi sessies waardoor je gedurende deze sessie geen verwarming heb.
[ Voor 3% gewijzigd door CharmingDemon op 05-09-2026 14:38 ]
naim superuniti | Wilson Benesch Vertex | Technics SL-1710 | Cambridge Audio Alva Duo
Als ik jouw formule aan zou houden (eigenlijk de inhoud van het huis in m3 x 35 W/m3) dan zou ik 30kW nodig hebben. Misschien is het voor een enkele ruimte dat je wat meer kunt gebruiken omdat de lucht naar andere ruimtes gaat, maar in totaal denk ik dat je een stuk minder zou moeten aanhouden.
Uiteindelijk is het denk ik met verwarmen alsnog goed om de koevlaas-formule te hanteren. Met koelen zal het niet veel schelen, al ligt het erg veel aan de zoninstraling.
PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR + Samsung DVM S (L/L) | ESS: 90kWh/24kW + 30kWh/12kW
Je slaat de plank toch wel een beetje mis hier. Je verwarmt nooit je hele huis ( oa slaapkamers enz ) dus de complete oppervlakte pakken van je totale woning is zinloos en warmte stijgt ook op. dus als je het beneden met je warmtepomp op je vloerverwarming verwarmt heb je ook nog eens een vreselijk grote thermishe massa wat een lucht lucht warmtepomp niet heeft! . ( maar laten we na deze post het beetje on topic houden. lucht lucht warmtepomp en niet lucht water ! )Rimco schreef op zaterdag 5 september 2026 @ 21:41:
@adam76 Ik denk dat het alsnog erg veel is. Heb hier zowel 12kW L/L en 12kW L/W. Met allebei kan ik het prima warm houden, al is de plaatsing van L/L vooral boven ivm koelen in de zomer. Met verwarmen kom ik beneden dan vermogen tekort, want dat is maar een 2.2kW binnenunit.
Als ik jouw formule aan zou houden (eigenlijk de inhoud van het huis in m3 x 35 W/m3) dan zou ik 30kW nodig hebben. Misschien is het voor een enkele ruimte dat je wat meer kunt gebruiken omdat de lucht naar andere ruimtes gaat, maar in totaal denk ik dat je een stuk minder zou moeten aanhouden.
Uiteindelijk is het denk ik met verwarmen alsnog goed om de koevlaas-formule te hanteren. Met koelen zal het niet veel schelen, al ligt het erg veel aan de zoninstraling.
Tevens is het koelen van een woning een stuk minder zwaar dan het verwarmen met een lucht lucht warmtepomp. omdat de condensor ( binnendeel in dit geval ) veel kleiner is dan de gemiddelde convector op een water installatie. En de condensing termperatuur ook hoger is dan op water. Vaak is water 35 tot 40 graden ( alles boven deze termperatuur is COP verbranden ) en lucht lucht 50 tot 55 soms wel 60 graden. Daarom is een lucht water warmtepomp efficienter omdat het afgegeven warmte oppervlakte veel veel groter is. Vandaar ook dat je met afwijkende resultaten komt op je post !
Ja het ene huis is beter geisoleerd dan de andere en als je een WTW hebt dan telt dat ook zeker mee. De berekening die ik hier aandraag is de oudere beproefde methode voor standaard woningen waar je in de zomer maanden en windermaanden 1 ruimte koelt en verwarmt.
Maar goed. Als je zelf je eigen reken methode toepast en voor jouw applicatie dit goed is. dan is er toch niks mis. Ik zelf doe niet veel anders tegenwoordig dan bezig zijn met koeltechniek, Maar dan meer in de datacentra waar we standaard lucht water chillen. en in de wintermaanden met drycoolers water afkoelen op buitenlucht. Verwarmen met een lucht lucht warmtepomp doe ik al sinds 1998. Want weet gewoon ondanks dat ik cop verlies op de hogere temperaturen wanneer ik lagere buiten temperatuur heb nog steeds winst draai
[ Voor 18% gewijzigd door adam76 op 06-09-2026 01:02 ]
Daar sla jij de plank mis, je verwarmt en koelt namelijk per definite alles wat zich binnen de thermische schil bevindt; direct of indirect.adam76 schreef op zaterdag 5 september 2026 @ 23:37:
Je slaat de plank toch wel een beetje mis hier. Je verwarmt nooit je hele huis ( oa slaapkamers enz ) dus de complete oppervlakte pakken van je totale woning is zinloos en warmte stijgt ook op.
Daarom geloof ik echt niet in de versimpelde rekenregels.
Een zeer grote factor is ook de denkwijze hoe koeling (en verwarming) toegepast wordt. Bij een CV werd met een opwarmtoeslag gerekemd, bij een (L/W) warmtepomp veel minder relevant wanneer je continue i.p.v. ad-hoc gaat verwarmen.adam76 schreef op zaterdag 5 september 2026 @ 23:37:
Ja het ene huis is beter geisoleerd dan de andere en als je een WTW hebt dan telt dat ook zeker mee. De berekening die ik hier aandraag is de oudere beproefde methode voor standaard woningen waar je in de zomer maanden en windermaanden 1 ruimte koelt en verwarmt.
Met een airco net zo; alle airco wijsheden zijn gebaseerd op ad-hoc koelen terwijl continue koelen veel logischer is in huidig/toekomstig energiesysteem (in moderne woningen).
Een airco hoeft de woning helemaal niet te kunnen koelen, hij hoeft alleen te kunnen voorkomen dat hij opwarmt.
[ Voor 15% gewijzigd door assje op 06-09-2026 14:01 ]
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]
Aan de andere kant kun je ook redeneren dat verwarmen binnen de thermische schil juist een versimpeling is. Er zit namelijk tussen de verschillende vertrekken in huis ook een bepaalde thermische weerstand. Dat zorgt ervoor dat verwarmde ruimtes warmer zijn dan onverwarmde ruimtes. Best ook wel logisch toch? Zeker als je binnendeuren dicht houdt. Koudere ruimtes hebben minder warmteverlies, dus dat kost minder. Bij L/L heb je ook nog het effect dat muren minder snel opwarmen. Je krijgt minder snel de massa opgewarmd, dat kost dan ook minder.assje schreef op zondag 6 september 2026 @ 08:45:
[...]
Daar sla jij de plank mis, je verwarmd en koelt namelijk per definite alles wat zich binnen de thermische schil bevindt; direct of indirect.
Daarom geloof ik echt niet in de versimpelde rekenregels.
[ Voor 11% gewijzigd door Martin7182 op 06-09-2026 11:40 ]
Dat is niet helemaal zo.Martin7182 schreef op zondag 6 september 2026 @ 11:35:
[...]
Aan de andere kant kun je ook redeneren dat verwarmen binnen de thermische schil juist een versimpeling is. Er zit namelijk tussen de verschillende vertrekken in huis ook een bepaalde thermische weerstand. Dat zorgt ervoor dat verwarmde ruimtes warmer zijn dan onverwarmde ruimtes. Best ook wel logisch toch? Zeker als je binnendeuren dicht houdt. Koudere ruimtes hebben minder warmteverlies, dus dat kost minder. Bij L/L heb je ook nog het effect dat muren minder snel opwarmen. Je krijgt minder snel de massa opgewarmd, dat kost dan ook minder.
Adviseur FixClima
Afgezien van zeer plaatselijk bij de radiator is dit verder toch exact hetzelfde?Martin7182 schreef op zondag 6 september 2026 @ 11:35:
[...]
Bij L/L heb je ook nog het effect dat muren minder snel opwarmen. Je krijgt minder snel de massa opgewarmd, dat kost dan ook minder.
Muren en vloeren. Als je alleen radiatoren hebt, dan is het zeer plaatselijk inderdaad, maar omdat radiatoren meestal erg warm zijn, is het warmteverlies daar relatief groot. Een warme muur is lekker behagelijk, maar lekt meer warmte dan een koude muur. Maar goed, niet iedereen is het ermee eens geloof ik. Ik kijk vooral naar de energierekening die hier erg laag is terwijl de airco's hun ding doen op 23 °CCaelorum schreef op zondag 6 september 2026 @ 13:46:
[...]
Afgezien van zeer plaatselijk bij de radiator is dit verder toch exact hetzelfde?
[ Voor 99% gewijzigd door Kroetie2970 op 11-09-2026 10:48 ]
Is de bestaande situatie wel toegestaan (vergunning)?Kroetie2970 schreef op vrijdag 11 september 2026 @ 10:01:
[Afbeelding]
Ik zou graag nog een airco willen aansluien, maar ik benber nog niet uit hoe ik het beste bij de aansluitingen kom. Moet ik over de bestaande goot heen of is er een betere oplossing? Alvast bedankt.
ClimateControl - Smarthome integratie voor je airco --- ClimaCompass - vergelijk airco specs en vind de goedkoopste leverancier --- Trapwijzer - fietsen vergelijk
Jij gebruikt 'm alleen in de zomer om te koelen toch? Of lek jij volledige defrost cycli in de winter op de stoep waarna het een schaatsbaan wordt?Kroetie2970 schreef op vrijdag 11 september 2026 @ 10:01:
[Afbeelding]
Ik zou graag nog een airco willen aansluien, maar ik benber nog niet uit hoe ik het beste bij de aansluitingen kom. Moet ik over de bestaande goot heen of is er een betere oplossing? Alvast bedankt.
Reageert niet op AI berichten | VW ID.7 | 5670 Wp - 14x405 33° op zuid | Twente
Op de stoep? Op de wijkcentrale bedoel je (ontdooien van de buitenunit). Je moet zo'n 1.5m boven die kast sowieso vrij houden als werkruimte. En je mag zeker niet bewust daar (condens) water op druppen, dus ben inderdaad heel benieuwd wie die vergunning heeft afgegeven, haha.True schreef op vrijdag 11 september 2026 @ 10:20:
[...]
Jij gebruikt 'm alleen in de zomer om te koelen toch? Of lek jij volledige defrost cycli in de winter op de stoep waarna het een schaatsbaan wordt?
[ Voor 3% gewijzigd door Caelorum op 11-09-2026 10:49 ]
Vaak komt het antwoord dan neer op "deze is de beste want die heb ik ook" of je krijgt offertes van installateurs die alleen maar merk X aanraden omdat zij toevallig diamond afnemer zijn van dat merk en flinke korting krijgen. Dit merkte ik zelf toen ik voor airco's aan het shoppen was.
Om die reden heb ik een tool gemaakt: https://ClimaCompass.com
Bij deze tool heb ik inmiddels de specificaties van >1450 airco's geindexeerd in binnen- en buitenland. Deze specificaties komen van eurovent tests. Mocht een fabrikant dit niet hebben gedaan, dan zijn specificaties uit de datasheet van de airco overgenomen.
Aan de hand van een kleine wizard kan je jouw situatie opgeven en wordt door middel van een licht vereenvoudigd Manual J model berekend wat de energiebehoefte is van een ruimte. Hierbij wordt rekening gehouden met het type woning, isolatie, zoninval, volume van de ruimte, afmetingen van de ruimte, etc etc. De tool kijkt zelfs naar de vorm van de ruimte om te bepalen of een of twee binnenunits optimaler zijn.
Aan het eind van de wizard krijg je een overzicht met rapport(handig voor als je naar een installateur gaat) en een aantal suggesties van airco's die binnen de eisen vallen én een overzicht van installateurs bij jou in de buurt.
Onderhand staan er al 231 webshops met prijzen en 1068 installateurs binnen europa in de lijst. Wil je zelf de airco kopen en installeren, dan geeft de tool aan waar deze te koop is. Je zal zien dat het in het buitenland niet altijd goedkoper is of sommige merken/modellen alleen in bepaalde landen te koop zijn.
Ik verdien niets met de site, maar ik denk dat dit mensen wel heel erg kan helpen om objectief naar de data te kijken en een eerste indruk te krijgen wat er te koop is.
Nu komen er vast opmerkingen dat de tool een te zware airco aanraadt: Die opmerking komt in ongeveer elk topic voorbij. Bedenkt dat het model rekening houdt met het complete temperatuurbereik in het opgegeven land. Bij -10C moet hij ook voldoende vermogen kunnen leveren(met risico van pendelen bij hogere temperature). Je moet dan voor jezelf nagaan welk seizoen je zwaartepunt ligt als je een lichtere unit wil.
Wellicht een idee om deze tool ook in de OP mee te nemen @Glashelder
PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc
Thanks!Glashelder schreef op maandag 14 september 2026 @ 13:29:
Mooie vibe @LED-Maniak
Ik neem hem op in de TS.
Zijn ben ik bang behoorlijk wat bomen voor gekapt, want er zit alsnog een hoop tijd en werk in.
Ik hoop dat iemand er wat aan heeft.
[ Voor 3% gewijzigd door LED-Maniak op 14-09-2026 13:34 ]
Heel mooi gedaan, bedankt!LED-Maniak schreef op maandag 14 september 2026 @ 13:12:
Hier op tweakers komt regelmatig de vraag voorbij welke airco iemand precies nodig heeft omdat diegene door de bomen het bos niet meer ziet.
Vaak komt het antwoord dan neer op "deze is de beste want die heb ik ook" of je krijgt offertes van installateurs die alleen maar merk X aanraden omdat zij toevallig diamond afnemer zijn van dat merk en flinke korting krijgen. Dit merkte ik zelf toen ik voor airco's aan het shoppen was.
Bij deze tool heb ik inmiddels de specificaties van >1450 airco's geindexeerd in binnen- en buitenland. Deze specificaties komen van eurovent tests. Mocht een fabrikant dit niet hebben gedaan, dan zijn specificaties uit de datasheet van de airco overgenomen.
Aan de hand van een kleine wizard kan je jouw situatie opgeven en wordt door middel van een licht vereenvoudigd Manual J model berekend wat de energiebehoefte is van een ruimte. Hierbij wordt rekening gehouden met het type woning, isolatie, zoninval, volume van de ruimte, afmetingen van de ruimte, etc etc. De tool kijkt zelfs naar de vorm van de ruimte om te bepalen of een of twee binnenunits optimaler zijn.
Aan het eind van de wizard krijg je een overzicht met rapport(handig voor als je naar een installateur gaat) en een aantal suggesties van airco's die binnen de eisen vallen én een overzicht van installateurs bij jou in de buurt.
Onderhand staan er al 231 webshops met prijzen en 1068 installateurs binnen europa in de lijst. Wil je zelf de airco kopen en installeren, dan geeft de tool aan waar deze te koop is. Je zal zien dat het in het buitenland niet altijd goedkoper is of sommige merken/modellen alleen in bepaalde landen te koop zijn.
Ik verdien niets met de site, maar ik denk dat dit mensen wel heel erg kan helpen om objectief naar de data te kijken en een eerste indruk te krijgen wat er te koop is.
Nu komen er vast opmerkingen dat de tool een te zware airco aanraadt: Die opmerking komt in ongeveer elk topic voorbij. Bedenkt dat het model rekening houdt met het complete temperatuurbereik in het opgegeven land. Bij -10C moet hij ook voldoende vermogen kunnen leveren(met risico van pendelen bij hogere temperature). Je moet dan voor jezelf nagaan welk seizoen je zwaartepunt ligt als je een lichtere unit wil.
Wellicht een idee om deze tool ook in de OP mee te nemen @Glashelder
Nu zocht ik gelijk op de buitenunit met het laagste geluidsvermogen omdat wij dicht tegen buren aanzitten en aan de wettelijke geluidsverplichtingen voldaan moet worden. Hoe minder geluidsvermogen hoe beter lijkt me.
Daar kwam de LG S3UM091L1C0 naar voren, echter ik denk dat er een foutje in is geslopen, 47 dB(A) lijkt de geluidsdruk want het geluidsvermogen is 65 dB(A) volgens het productfiche. https://www.lg.com/nl/lgecs.downloadFile.ldwf?DOC_ID=20240116208981&ORIGINAL_NAME_b1_a1=Fiche_S1U18_card+technical+1221%5B20240116033335771%5D.pdf&FILE_NAME=Fiche_S1U18_card+technical+1221.pdf&TC=DwnCmd&GSRI_DOC=GSRI&SPEC_DOWNLOAD=N
LG S3UM121L1C0 is an outdoor unit from LG, part of the DualCool Premium series. Energieklasse, koelen: A+++ · Energieklasse, verwarmen: A+++ · Koelcapaciteit: 3.5 kW · Verwarmingscapaciteit: 4 kW · Geluidsvermogen, koelen: 47 dB(A).
Ik ben offertes aan het opvragen en nadat ik 1 van de installateurs vroeg hoe diep ik voor het leidingwerk van de binnenunit naar de buitenunit moet frezen gaf hij aan dat zij geen leidingwerk in muren doen, omdat leidingen op den duur condenseren en dit heeft invloed op eventueel stucwerk en als we er om wat voor reden dan ook er een keer bij moeten, de muur opengebroken moet worden.
Onderaan de streep heeft hij gelijk maar hoe groot is de kans dat dit gebeurt en hoe hebben jullie het leidingwerk in het huis weggewerkt in ruimtes waar de buitenunit verder staat?
Daarnaast vroeg ik mij af of de blaastechniek (Coanda) van de Stylish echt voel- en merkbaar anders is tov bijv. een MHI?
Als je je er verder in wilt verdiepen, kun je eens kijken onder welke hoek de lamellen open gaan en die vergelijken, maar het zou geen doorslaggevende factor moeten zijn.
Normaal word ik niet warm van dit soort marketingverhalen maar het blaastechniek was voor mij het laatste zetje om de keuze voor de Stylish te laten vallen boven de MHI zsx serie. Naast het estetische verschil zit er ook een meerprijs vast aan de Daikin en vraag me dan af of dat de meerprijs vd Stylish wel waard is en rechtvaardigtMagiaconatus schreef op maandag 14 september 2026 @ 21:49:
Het is gewoon een marketingterm voor naïeve mensen. Bij alle airconditioners gaan de lamellen zo ver mogelijk open. Zie je wel, het Coanda-effect.
Als je je er verder in wilt verdiepen, kun je eens kijken onder welke hoek de lamellen open gaan en die vergelijken, maar het zou geen doorslaggevende factor moeten zijn.
Misschien zelf nog even er doorheen lopen, in de NL weergave staat wel wat raar taalgebruikLED-Maniak schreef op maandag 14 september 2026 @ 13:34:
[...]
Thanks!
Zijn ben ik bang behoorlijk wat bomen voor gekapt, want er zit alsnog een hoop tijd en werk in.
Ik hoop dat iemand er wat aan heeft.
Aux wijkt hier wel wat af. Deze hebben in de fluisterstand de mogelijkheid de lamellen te sluiten en blazen dan door een een geperforeerde plaat. Dit geeft geen coanda, maar een sterke inductie van de lucht met de omgeving waardoor je minder koude val hebt.Magiaconatus schreef op maandag 14 september 2026 @ 21:49:
Het is gewoon een marketingterm voor naïeve mensen. Bij alle airconditioners gaan de lamellen zo ver mogelijk open. Zie je wel, het Coanda-effect.
Zorgt wel voor iets meer geluid want de weerstand is hoger.
SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW, 3x AUX C-serie
Gefixt, dankjewel.mv_ak schreef op maandag 14 september 2026 @ 15:13:
[...]
Heel mooi gedaan, bedankt!
Nu zocht ik gelijk op de buitenunit met het laagste geluidsvermogen omdat wij dicht tegen buren aanzitten en aan de wettelijke geluidsverplichtingen voldaan moet worden. Hoe minder geluidsvermogen hoe beter lijkt me.
Er is nog wat meer data toegevoegd over de geluidsdruk en luchtverplaatsing. Als je het filter toepast zie je al snel dat MHI en Daikin koplopers zijn.
Bijvoorbeel dit lijstje met Mitsubishi Heavy Industries, Daikin, Toshiba en Mitsubishi Electric. Allemaal behoorlijk aan elkaar gewaagd.
Nu zijn wel je tooltips hun zindex kwijtLED-Maniak schreef op dinsdag 15 september 2026 @ 10:29:
[...]
Gefixt, dankjewel.
Er is nog wat meer data toegevoegd over de geluidsdruk en luchtverplaatsing. Als je het filter toepast zie je al snel dat MHI en Daikin koplopers zijn.
Bijvoorbeel dit lijstje met Mitsubishi Heavy Industries, Daikin, Toshiba en Mitsubishi Electric. Allemaal behoorlijk aan elkaar gewaagd.
Ik ben me aan het oriënteren op een multisplit voor onze A++++ vrijstaande nieuwbouwwoning.
Ik denk aan:
- Woonkamer/keuken ±50-55 m²: 3,5 kW
- Slaapkamer ±13 m²: 1,5 of 2,0 kW
- Kantoor zolder ±10 m²: 1,5 of 2,0 kW
- Buitenunit: Daikin 3MXM40A of 3MXM52A
Overdag zal vooral de woonkamer gekoeld worden. ’s Nachts wil ik alleen de slaapkamer koelen, eventueel met de deur open om wat van de bovenverdieping mee te pakken.
Mijn grootste twijfel is pendelen bij lage koelvraag. De buitenunit komt namelijk op de uitbouw, ongeveer 2 meter van de slaapkamer. Ik wil dus vooral weten of het ’s nachts hinderlijk kan worden qua compressorstarts/brom.
Heeft iemand ervaring met een 3MXM40/52 met kleine binnenunits? En zouden jullie in mijn situatie voor 1,5 of 2,0 kW gaan?
De reden waarom ik geen twee buitenunits wil is omdat ik bij de bouw een werkschakelaar op de gevel heb laten plaatsen. Dit zit heel mooi weggewerkt. en anders moet er een extra groep komen. Dus liever niet.
Bij mij staan er twee buitenunits naast mijn slaapkamer (op de uitbouw - 2015 - betonnendak). Een 5kW en multisplit 4kW unit (beide Daikin). Beide hoor ik niet. Niet bij aanslaan of bedrijf.Imperium schreef op dinsdag 15 september 2026 @ 13:22:
Hoi,
Ik ben me aan het oriënteren op een multisplit voor onze A++++ vrijstaande nieuwbouwwoning.
Ik denk aan:Woning heeft vloerverkoeling op beide verdiepingen. Alleen slaapkamer werkt wat minder goed dan beneden. De slaapkamer heeft 2 HR++ ruiten op het zuiden en werd afgelopen zomer zonder airco maximaal ongeveer 26,5 °C.
- Woonkamer/keuken ±50-55 m²: 3,5 kW
- Slaapkamer ±13 m²: 1,5 of 2,0 kW
- Kantoor zolder ±10 m²: 1,5 of 2,0 kW
- Buitenunit: Daikin 3MXM40A of 3MXM52A
Overdag zal vooral de woonkamer gekoeld worden. ’s Nachts wil ik alleen de slaapkamer koelen, eventueel met de deur open om wat van de bovenverdieping mee te pakken.
Mijn grootste twijfel is pendelen bij lage koelvraag. De buitenunit komt namelijk op de uitbouw, ongeveer 2 meter van de slaapkamer. Ik wil dus vooral weten of het ’s nachts hinderlijk kan worden qua compressorstarts/brom.
Heeft iemand ervaring met een 3MXM40/52 met kleine binnenunits? En zouden jullie in mijn situatie voor 1,5 of 2,0 kW gaan?
De reden waarom ik geen twee buitenunits wil is omdat ik bij de bouw een werkschakelaar op de geven heb laten plaatsen. Dit zit heel mooi weggewerkt. en anders moet er een extra groep komen. Dus liever niet.
En om antwoord te geven op je vraag: ik heb twee kleine slaapkamers (eentje van 14m2 en eentje van 9m2) en in beiden een 1,5kW en dat is echt zat. Bij mij is dat aan de noordzijde van een woning uit 1998, in een super goed geisoleerd huis al helemaal.
[ Voor 38% gewijzigd door ThinkPad op 15-09-2026 13:40 ]
ik twijfel tussen de Daikin stylish en Emura, hij wordt als hoofverwarming gebruikt zonder andere verwarmingsbron. Ik kan niet zo goed het verschil vinden tussen beide de emura lijkt me een nieuw type buitenunit te hebben?
De buitenunit van 32 kg heeft een softwarefout, waardoor deze bij een lage verwarmingsbelasting en koude buitentemperaturen onnodige ontdooicycli kan activeren.
De nieuwe Perfera heeft hier geen last van, maar is minder flexibel wat betreft lage modulatie.
Als de airco als hoofdverwarming moet dienen kan je misschien een vloermodel overwegen.Hieperdepiep schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 21:56:
Kan iemand mijn advies geven of gebruikers ervaring . ik wil voor mijn huidige airco vervangen (totaal niet tevreden over, al meer hier besproken).
ik twijfel tussen de Daikin stylish en Emura, hij wordt als hoofverwarming gebruikt zonder andere verwarmingsbron. Ik kan niet zo goed het verschil vinden tussen beide de emura lijkt me een nieuw type buitenunit te hebben?
Wij hebben een daikin perfera vloermodel, werkt hier al 4 " winters" zonder problemen
Is het het prijsverschil waard? Al snel drie tot vijfhonderd euro extra?toxictooms schreef op zaterdag 19 september 2026 @ 16:29:
[...]
Als de airco als hoofdverwarming moet dienen kan je misschien een vloermodel overwegen.
Wij hebben een daikin perfera vloermodel, werkt hier al 4 " winters" zonder problemen
Als het als hoofdverwarming moet dienen zou ik het wel overwegen? Wij ervaren geen problemen om onze jaren 60 woning het hele jaar door comfortabel warm of koud te houden.Cbr schreef op zaterdag 19 september 2026 @ 16:42:
[...]
Is het het prijsverschil waard? Al snel drie tot vijfhonderd euro extra?
De lamellen blazen zowel kort bij de grond als schuin omhoog.
Denk dat dat het grootste verschil/voordeel is tegenover een wandmodel.
Zolang de temperatuur boven 4 graden is stoken we ad-hoc, als het kouder is draait de wp 24/7.
Gewoon uit nieuwsgierigheid.toxictooms schreef op zaterdag 19 september 2026 @ 16:51:
[...]
Als het als hoofdverwarming moet dienen zou ik het wel overwegen? Wij ervaren geen problemen om onze jaren 60 woning het hele jaar door comfortabel warm of koud te houden.
De lamellen blazen zowel kort bij de grond als schuin omhoog.
Denk dat dat het grootste verschil/voordeel is tegenover een wandmodel.
Zolang de temperatuur boven 4 graden is stoken we ad-hoc, als het kouder is draait de wp 24/7.
Wat zijn de overige variabelen van de woning en airco(s) ?
Woning is van de jaren 60 halfopen, matige isolatie.TvanW schreef op zaterdag 19 september 2026 @ 17:01:
[...]
Gewoon uit nieuwsgierigheid.
Wat zijn de overige variabelen van de woning en airco(s) ?
Zonnepaneelinstallatie sinds 2019 (oost/west)
Sinds januari zendure plug in batterij 5kWh
Wel dubbele beglazing,nieuw dak +isolatie,weinig/geen spouwmuurisolatie.
Woonkamer 8x4x2.5 + kleine keuken => Daikin perfera vloermodel 5Kw ( mocht een model lichter zijn vermoed ik)
2 slaapkamers 4x4x2.5 => Daikin perfera wandmodel 2.5Kw
Alles samen was de aankoopprijs airco's 6500€ inclusief plaatsing
Vloermodel, de wandmodellen zijn niet bedoelt als hoofdverwarming vanwege comfort redenen, en groter dan 3,5kw, gaan voor een 2e binnenunit want de grotere units hebben te groot circulatieluchtstroming en je komt met de warmteverdeling te zitten.Hieperdepiep schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 21:56:
Kan iemand mijn advies geven of gebruikers ervaring . ik wil voor mijn huidige airco vervangen (totaal niet tevreden over, al meer hier besproken).
Bij koelen ander verhaal dan kan één 5kw wandmodel prima, met een vloermodel kan je ook koelen overgens.
Het is aan jouw hoeveel je aan comfort geeft.
[ Voor 3% gewijzigd door mr_evil08 op 20-09-2026 12:03 ]
Is er nog een andere afweging?
Met een vloermodel hoef je veel minder hard te blazen om de warmte goed te verdelen. Met een wandunit heb je ook kans op een warmte bubbel, externe sensor kan dan helpen maar dat houd in dat de warmte bubbel warmer wordt, de echte oplossing wordt harder laten blazen.Een plafondventilator is natuurlijk ook een optie maar is niet iedereen van gediend, die gebruik ik zelf ook. Als ik die niet aan zet is het bij het plafond al snel 3 graden warmer van bij de vloer.
(Bonus vragen, waar komt het door? Iets aan te doen mocht dat moeten?) :)
[ Voor 10% gewijzigd door PCJR op 22-09-2026 13:54 ]
|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||
Je lekbak is niet op orde, verstopping of afschot niet goed(tenminste zie een plas water in staan).PCJR schreef op dinsdag 22 september 2026 @ 13:53:
Daikin perfera. Jaartje of 3 oud. Mag dit?
(Bonus vragen, waar komt het door? Iets aan te doen mocht dat moeten?) :)
[Afbeelding]
[ Voor 4% gewijzigd door mr_evil08 op 22-09-2026 13:56 ]
Dat lijkt zo, loopt naar links af trouwens, en staat nu droogmr_evil08 schreef op dinsdag 22 september 2026 @ 13:56:
[...]
Je lekbak is niet op orde, verstopping of afschot niet goed(tenminste zie een plas water in staan).
|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||
Nee. Dit slaat nergens op. Klagen dus.PCJR schreef op dinsdag 22 september 2026 @ 13:53:
Daikin perfera. Jaartje of 3 oud. Mag dit?
Ik denk dat het door een beschadigde of te dunne zinklaag komt. Het lijkt me niet dat het komt door water in je lekbak, want dat zal nooit zo hoog kunnen komen.(Bonus vragen, waar komt het door? Iets aan te doen mocht dat moeten?) :)
[Afbeelding]
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Dat raadt ik ook aan, verwarmen neem een vloermodel, heb ik ook,al 2 winterstoxictooms schreef op zaterdag 19 september 2026 @ 16:29:
[...]
Als de airco als hoofdverwarming moet dienen kan je misschien een vloermodel overwegen.
Deze afvoer is een verticale afvoerbuis die in de muur zit en uitsluitend wordt gebruikt voor het bad op de eerste verdieping. Aansluiting is dan gedaan met de sauermann afvoerplug. Dit werkt prima , condens loopt mooi af. Ik had wat schrik voor geuren, maar daar is niks van te merken.
Ter info: ik heb dit zo gedaan, via de andere kant van de unit, omdat als ik langs de andere kant in de afvoer buis kom in de berging, dus stel dat ik de afvoer tezamen met de koelleiding/elec direct door de muur liet gaan kom ik van de andere kant in de afvoer. Langs die kant liggen naast de afvoer nog andere leidingen (liggen zeer ondiep) waardoor ik deze niet kan kruisen. Ik kan mogelijks wel achter de leidingen door gaan maar dat was meer gedoe.
Het issue is nu echter dat als het bad nu leeg loopt je via de airco allerlei geluiden hoort van kolkend water/trekken van lucht enz. Dus ok, ik had nog zo'n metal sauermann terugslagklep-stukje (die van 6 mm) dus dat er even tussen gestoken op het laagste punt, net voor de 6mm slang de afvoerbuis in gaat, maar dan loopt het water niet af, ook niet als ik er een halve liter ingiet. Als je er met de mond op blaast merk je ook wel dat er best wat weerstand is. Vervolgens deze eens geprobeerd: https://www.amazon.com.be/dp/B0GYD3ZWM2 er is hier wel minder weerstand, maar toch werkt het niet. Er is te veel tegendruk het water begint niet te lopen. Als je dan het stukje er tussen uithaalt zie je na een seconde opeens het water doorkomen.
Iemand een idee hoe ik dat het beste kan oplossen? zijn er terugslagklepjes met nagenoeg geen weerstand? Of is die ~1.5m vlak liggen van de leiding naar de andere kant de boosdoener en zit er niks naders op dan direct door te muur te gaan?
7 kW in je woonkamer? Is dat niet een beetje teveel van het goede?miitjohn schreef op dinsdag 22 september 2026 @ 19:35:
Ik heb een airco van 7 kW gemonteerd in de living
Normaliter plaats je een droofsifon in de condenswaterafvoer. Zit die er niet in?Iemand een idee hoe ik dat het beste kan oplossen? zijn er terugslagklepjes met nagenoeg geen weerstand?
Ik vraag me overigens af of die je onderdrukproblemen op kan lossen. Je schrijft over zuiggeluiden. Dan lijkt het er op dat je rioolbeluchting niet helemaal lekker is.
Het water loopt nu dus weg op een tempo dat echt ruim de aanmaak van condens overstijgt, dus verstopping is het probleem niet meer, maar het loopt niet helemaal weg. Er blijft een paar mm water staan:
:strip_exif()/f/image/sgT2o3YNbOQMwMerbMi3b0uR.jpg?f=fotoalbum_medium)
Is dit een installatiefout of hoeveel blijft er bij andere Daikin Perfera gebruikers staan als je er een gietertje aan water doorheen gooit? @MotorBeast en anderen? Ik kan me voorstellen dat als het bij jullie gewoon helemaal wegloopt en niks aan water blijft staan, dat je daardoor veel minder last van schimmel e.d. hebt.
-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.
Bij de aanschaf had ik ook de ProtoArt Climate Control Units erbij gekocht met E-Ink thermometers.
Nu krijg ik ze met geen mogelijkheid gekoppeld aan mijn Unifi netwerk.
Ik las ergens dat je beter een zo simpel mogelijk IoT Wifi netwerk kan bouwen voor dit soort zaken, dus dat gedaan.
Andere ESP32 gebaseerde devices koppelen zonder issue met dit netwerk, maar ik krijg de Protoart units met geen mogelijkheid gekoppeld met Wifi.
Wellicht een belangrijk detail: Ik kan dus wel op de AP van die units komen door ermee te koppelen en dan naar 10.0.0.1 te browsen.
Daar kan ik SCAN Network doen totdat ik een ons weeg.... hij vind 0 van de wel 20-30 netwerken in de buurt.
Heeft iemand pointers/tips voor mij?
Eenmaal goed geconfigureerd kan je wel weer de 5ghz aanzetten op hetzelfde SSID.
[ Voor 19% gewijzigd door mr_evil08 op 25-09-2026 16:21 ]
Ik zie op een gegeven moment wel een MAC adres in de Unifi controller verschijnen die vervolgens nooit een IP krijgt.Caelorum schreef op vrijdag 25 september 2026 @ 15:47:
WPS gebruiken en zeker niet een te lang wachtwoord.
Wachtwoord is aardig lang, al hebben andere ESP32's er geen issue mee.
Verder is het een puur 2.4Ghz, apart IoT netwerk, zonder de nodige poespas en high security etc...
Ik gebruik 30 tekens voor alle netwerken, ook die van IoT, werkt prima met ESP8286 en ESP32 hoortoxict schreef op vrijdag 25 september 2026 @ 16:27:
[...]
Ik zie op een gegeven moment wel een MAC adres in de Unifi controller verschijnen die vervolgens nooit een IP krijgt.
Verder is het een puur 2.4Ghz, apart IoT netwerk, zonder de nodige poespas en high security etc...
Ww is een probleem. 36 kan de huidige firmware niet aan bijv.toxict schreef op vrijdag 25 september 2026 @ 16:27:
[...]
Ik zie op een gegeven moment wel een MAC adres in de Unifi controller verschijnen die vervolgens nooit een IP krijgt.
ik had hetzelfde probleem, wat bij mij hielp was ze 1 voor 1 aansluiten en instellen voordat je de andere aansluit. Het hielp dus om ze fysiek niet in de unit aangesloten te hebben en 1 voor 1 aan te sluiten + in te stellen. Pas als ze goed werken doorgaan met de volgende.toxict schreef op vrijdag 25 september 2026 @ 15:43:
Ik heb sinds een paar dagen 3 Mitsubishi Heavy Industries airco binnenunits hangen.
Bij de aanschaf had ik ook de ProtoArt Climate Control Units erbij gekocht met E-Ink thermometers.
Nu krijg ik ze met geen mogelijkheid gekoppeld aan mijn Unifi netwerk.
Ik las ergens dat je beter een zo simpel mogelijk IoT Wifi netwerk kan bouwen voor dit soort zaken, dus dat gedaan.
Andere ESP32 gebaseerde devices koppelen zonder issue met dit netwerk, maar ik krijg de Protoart units met geen mogelijkheid gekoppeld met Wifi.
Wellicht een belangrijk detail: Ik kan dus wel op de AP van die units komen door ermee te koppelen en dan naar 10.0.0.1 te browsen.
Daar kan ik SCAN Network doen totdat ik een ons weeg.... hij vind 0 van de wel 20-30 netwerken in de buurt.
Heeft iemand pointers/tips voor mij?
Vraag me niet waarom dit werkte, maar na 2 dagen klooien was ik blij dat dit voor mij werkte.
Dit zou het inderdaad kunnen zijn. Even met de telefoon een hotspot maken, als het dan wel werkt met een korter wachtwoord, dan is dit probleem de volgende update gefixt.Caelorum schreef op vrijdag 25 september 2026 @ 17:34:
[...]
Ww is een probleem. 36 kan de huidige firmware niet aan bijv.
Via mail al een en ander aan feedback gekregen, leuk!LED-Maniak schreef op maandag 14 september 2026 @ 13:12:
Hier op tweakers komt regelmatig de vraag voorbij welke airco iemand precies nodig heeft omdat diegene door de bomen het bos niet meer ziet.
Inmiddels staan er >3400 systemen/binnenunits/buitenunits van 37 merken in het systeem. Ook zijn multi-split systemen nu toegevoegd voor vergelijking en zijn webshop prijzen en specificaties aangevuld.
[ Voor 17% gewijzigd door LED-Maniak op 25-09-2026 21:01 ]
Hier blijft ook wat water in staan. Zelfde model.Termy schreef op dinsdag 22 september 2026 @ 22:05:
Er blijft een paar mm water staan:
[Afbeelding]
Is dit een installatiefout of hoeveel blijft er bij andere Daikin Perfera gebruikers staan als je er een gietertje aan water doorheen gooit? @MotorBeast en anderen? Ik kan me voorstellen dat als het bij jullie gewoon helemaal wegloopt en niks aan water blijft staan, dat je daardoor veel minder last van schimmel e.d. hebt.
Alles van Apple
Kan iemand mij de juiste richting op sturen voor een partij die dit in Zeeland kan doen voor mij?
Snel aircoburnoutpc schreef op zondag 27 september 2026 @ 15:13:
Ik ben bijna zover om onze MHI multisplit te gaan monteren. Maar het valt nog niet mee om een goede partij/zzper te vinden die onze unit in werking kan stellen.
Kan iemand mij de juiste richting op sturen voor een partij die dit in Zeeland kan doen voor mij?
[ Voor 93% gewijzigd door teacher op 27-09-2026 18:30 ]
Een vraag over offerte, plaatsing of uitzoeken van L/L WP hoort in een nieuw, eigen topic. Drop hier dan een linkje
We respecteren elkaars keuzes over energiegebruik en verschillen in comfort.
Laat bij een 'snelle vraag' wel even weten wat je al gevonden hebt, dat voorkomt herhaling van zetten.
Veel relevante informatie en principes zijn ook te vinden in het Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic , waar je ook een template kan vinden voor een nieuw adviestopic.
Voor MHI vind je veel tips en tweaks in Het MHI L/L warmtepomp/airco topic
:strip_exif()/f/image/n4el2d2T0CzWTbOZSGXhLP5h.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/DGJSPpx5oZNsvVBbkBEgmIkn.jpg?f=fotoalbum_large)