Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen - #2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 140 141 Laatste
Acties:

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kimjansen
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11-06 22:07

kimjansen

Nu ff niks...

LED-Maniak schreef op maandag 12 mei 2025 @ 10:33:
[...]
...In theorie als beide groepen op een eigen fase zitten dan zal het vast ook wel kunnen met een nul...
Voor het geval er iemand dit toch aan de praat gaat proberen te krijgen: met twee losse 1-fase aardlekautomaten voor elk van de airco's gaat het absoluut niet werken met een gemeenschappelijke nul-draad.
Met twee normale automaten wel, maar of je het zonder een aardlekbeveiliging moet willen bij zo'n systeem met draadjes en koperen leidingen door je gehele huis... Voor het geval een aardedraad ooit ergens los komt ben ik persoonlijk blij met de extra veiligheid van een aardlek.

Ook het risico dat later ooit iemand bij een aanpassing of storing in de groepenkast de beide automaten toch per ongeluk op eenzelfde fase zet en daarmee een woningbrand veroorzaakt omdat de nul dan wel zwaar overbelast wordt zou ik niet willen.

Op 2 fasen aansluiten beveiligd met één 3-fase aardlekautomaat, of 'proberen' beide units op 1 fase en achter één 1-fase aardlekautomaat. Dus maar 1 automaat voor beide units / gezamenlijke leiding. Wees er ook van overtuigd dat de nul deugdelijk zit aangesloten, je biedt potentieel 400V aan op je 230V apparaat als de nul gaat zweven.

Het zal sowieso iets blijven met extra 'uitleg' bij bijvoorbeeld onderhoud of storingzoeken...

Speed kills, but beauty lives forever...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 18:15
kimjansen schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 08:14:
[...]

Voor het geval er iemand dit toch aan de praat gaat proberen te krijgen: met twee losse 1-fase aardlekautomaten voor elk van de airco's gaat het absoluut niet werken met een gemeenschappelijke nul-draad.
Met twee normale automaten wel, maar of je het zonder een aardlekbeveiliging moet willen bij zo'n systeem met draadjes en koperen leidingen door je gehele huis... Voor het geval een aardedraad ooit ergens los komt ben ik persoonlijk blij met de extra veiligheid van een aardlek.

Ook het risico dat later ooit iemand bij een aanpassing of storing in de groepenkast de beide automaten toch per ongeluk op eenzelfde fase zet en daarmee een woningbrand veroorzaakt omdat de nul dan wel zwaar overbelast wordt zou ik niet willen.

Op 2 fasen aansluiten beveiligd met één 3-fase aardlekautomaat, of 'proberen' beide units op 1 fase en achter één 1-fase aardlekautomaat. Dus maar 1 automaat voor beide units / gezamenlijke leiding. Wees er ook van overtuigd dat de nul deugdelijk zit aangesloten, je biedt potentieel 400V aan op je 230V apparaat als de nul gaat zweven.

Het zal sowieso iets blijven met extra 'uitleg' bij bijvoorbeeld onderhoud of storingzoeken...
Vanzelfsprekend een 3-fase aardlek gebruiken. Je gaat de nul toch niet splitsen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vDorst
  • Registratie: November 2006
  • Niet online
Woonkamer is ~45m2 / 110m3, het is een rijtjeshuis uit 2003 label A, maar een lange zijde van de woonkamer is naar de brandgang/pad naar de achtertuinen van mij en buren.
Gas verbruik van laatste jaar van was totaal 550m3. Algemeen verwarmen wij alleen de woonkamer, badbad en douchwater

Ik heb zelf naar een Daikin zitten kijken vooral door de hoge SCOP.

Heb nu 3 offertes voor een woonkamer airo vooral voor verwarmenen en koelen.
Maar 2 beiden een FTXM35A/RXM35A en 1 FTXM42A/RXM42A.

Volgens de Koevlaasformule kom ik uit op 2,7 kW bij 550m3.
Maar ook bij wat hoger verbuik zeg 600m3 is het 2,9 kW / 700 m3 is 3,4kW.

Dus FTXM35A lijkt opzicht een prima match. Maar in een van de offertes stond dat bij -10°C nog maar 2.25 kW warmte uit kwam.
Toen begon een beetje de twijfel. Is 3.5kW genoeg en krijg ik veel efficentie. Of ga ik voor meer zekerheid en wat minder efficentie.
Dus wat te doen? Ook vroeg af of de benutte capacity ook invoed heeft op COP. Dus is COP beter bij 100% of 70%?

Verder houd ik bij CV ketel voor overige dingen te doen.

Heb al na gevraagd of FTXTM40A/RXTM40A leverbaar is in Nederland maar helaas is dat een Scandinavische-versie. Maar was wel een beter keuze SCOP hooger en verder gaat door bij lagere temepratuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kimjansen
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11-06 22:07

kimjansen

Nu ff niks...

Martin7182 schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 10:11:
[...]

Vanzelfsprekend een 3-fase aardlek gebruiken. Je gaat de nul toch niet splitsen :+
Je wil niet weten wat je in de praktijk tegenkomt...

[ Voor 31% gewijzigd door kimjansen op 17-05-2025 21:22 . Reden: hypothetisch deel laten vervallen, voegt niets toe... ]

Speed kills, but beauty lives forever...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 11-06 18:23
@vDorst 2,5 en 3,5 zijn vrijwel altijd gelijk, dan de 3,5kw kiezen gezien je ook wil verwarmen.
Ik zou gaan voor een vloerconsole als je iets aan comfort wil hebben in verwarmbedrijf.

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChiMan
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18:22
Welke aircoreiniger gebruiken jullie voor de binnenunit?

De afgelopen jaren heb ik RTU ECD gebruikt, maar ik kan deze niet meer in Nederland kopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fritso
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 18:17
ChiMan schreef op zondag 18 mei 2025 @ 15:33:
Welke aircoreiniger gebruiken jullie voor de binnenunit?

De afgelopen jaren heb ik RTU ECD gebruikt, maar ik kan deze niet meer in Nederland kopen.
Ik gebruik Huchem Airco Reiniger. Dat is van dat schuim om de verdamper unit binnen en buiten te reinigen. Slechts € 2,75 per spuitbus van 400ml. Gebruik het één keer per jaar voor het stook seizoen begint.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChiMan
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18:22
Fritso schreef op zondag 18 mei 2025 @ 18:13:
[...]

Ik gebruik Huchem Airco Reiniger. Dat is van dat schuim om de verdamper unit binnen en buiten te reinigen. Slechts € 2,75 per spuitbus van 400ml. Gebruik het één keer per jaar voor het stook seizoen begint.
Hoeveel binnenunits kan je met 1 bus gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fritso
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 18:17
ChiMan schreef op zondag 18 mei 2025 @ 18:24:
[...]

Hoeveel binnenunits kan je met 1 bus gebruiken?
Geen idee, heb het nog maar één keer gebruikt. De eerste bus is nog niet leeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 15:00
Toch even een check op deze offerte, het voelt voor mij wat hoog, komt misschien ook omdat ik zelf 3 jaar terug voor 1500 euro klaar was voor 2 stuks met zelf installatie:

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RonJ
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 17:23
Martinusz schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 06:59:
Toch even een check op deze offerte, het voelt voor mij wat hoog, komt misschien ook omdat ik zelf 3 jaar terug voor 1500 euro klaar was voor 2 stuks met zelf installatie:

***members only***
Dat is idd wel heel erg duur, maar het is moeilijk beoordelen hoeveel werk het beoogde leidingtraject is. En je koopt precies in de verkeerde periode, de klanten staan nu letterlijk in de rij omdat ze pas bij de eerste warme dag bedenken dat ze nu een airco willen. Idealiter koop je een airco in de herfst/winter.

All-electric.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Theetjuh
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 18:15
Ik weet ook niet of je het topic goed doorgelezen hebt, maar erg weinig positieve geluiden over de LG's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vDorst
  • Registratie: November 2006
  • Niet online
mr_evil08 schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 12:13:
@vDorst 2,5 en 3,5 zijn vrijwel altijd gelijk, dan de 3,5kw kiezen gezien je ook wil verwarmen.
Ik zou gaan voor een vloerconsole als je iets aan comfort wil hebben in verwarmbedrijf.
De keuze is 3.5kW of 4.2kW. Lagere was sowieso geen opties.
Heb tevens de gegevens van Eurovent erbij gepakt maar is niet duidelijk wat het nu echt betekend.
Verder wel het gas verbruik van de afgelopen 5 jaar erbij gepakt en dat is gemiddeld totaal 560 m3 per jaar.
Vloerunit ben ik niet op tegen maar het bepaald wel wat je nog tegen de muur kan zetten kwa kasten.

Ik zit nu een beetje vast omdat ik vooral blind zit te staren naar COP waardes maar ook wat de unit nog kan leveren bij -10°C en niet goed weet of het echt een probleem is als we maar 2.5kW uit kan komen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 17:37
Martinusz schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 06:59:

***members only***
Klinkt als een veel te dure offerte, zeker voor LG. Voor dat geld mag je Daikin of ME / MHI verwachten.
Een LG 2,5kW kost op internet +/- €700 euro.

[ Voor 5% gewijzigd door ThinkPad op 20-05-2025 10:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08
vDorst schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 10:37:
[...]

De keuze is 3.5kW of 4.2kW. Lagere was sowieso geen opties.
Heb tevens de gegevens van Eurovent erbij gepakt maar is niet duidelijk wat het nu echt betekend.
Verder wel het gas verbruik van de afgelopen 5 jaar erbij gepakt en dat is gemiddeld totaal 560 m3 per jaar.
Vloerunit ben ik niet op tegen maar het bepaald wel wat je nog tegen de muur kan zetten kwa kasten.

Ik zit nu een beetje vast omdat ik vooral blind zit te staren naar COP waardes maar ook wat de unit nog kan leveren bij -10°C en niet goed weet of het echt een probleem is als we maar 2.5kW uit kan komen.
Kijk naar het minimaal vermogen die is net zo belangrijk, luchtverwarming wil je zoveel mogelijk aan blijft i.p.v. aan/uit omdat het minimaal vermogen te hoog is want dat geeft discomfort.

Niet blind op -10 prestaties staren, L/W WP,s hebben ook een back-up element.
Bekijk de KNMI cijfers maar hoe vaak het werkelijk koud is in Nederland.

En bedenk of het überhaupt nog acceptabel comfortabel is om tijdens -10 één afgiftepunt te hebben of toch een kacheltje bij zetten tijdelijk.

Met zoveel warmteafgifte ontstaat een behoorlijke luchtcirculatie vanuit één afgiftepunt in de kamer.
Mensen met L/L WP hier zullen hun aankoop verdedigen, komt niet altijd eerlijk antwoord uit want de financieel prikkel weegt zwaarder.

[ Voor 17% gewijzigd door mr_evil08 op 20-05-2025 12:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 17:55
mr_evil08 schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 11:55:
[...]

Kijk naar het minimaal vermogen die is net zo belangrijk, luchtverwarming wil je zoveel mogelijk aan blijft i.p.v. aan/uit omdat het minimaal vermogen te hoog is want dat geeft discomfort.

Niet blind op -10 prestaties staren, L/W WP,s hebben ook een back-up element.
Bekijk de KNMI cijfers maar hoe vaak het werkelijk koud is in Nederland.

En bedenk of het überhaupt nog acceptabel comfortabel is om tijdens -10 één afgiftepunt te hebben of toch een kacheltje bij zetten tijdelijk.

Met zoveel warmteafgifte ontstaat een behoorlijke luchtcirculatie vanuit één afgiftepunt in de kamer.
Mensen met L/L WP hier zullen hun aankoop verdedigen, komt niet altijd eerlijk antwoord uit want de financieel prikkel weegt zwaarder.
Of hebben gewoon een andere mening of situatie :+
Ik kan nu wel aangeven dat ik maar 1 afgiftepunt heb, en dat dat prima werkt en ik geen vervelende luchtstromen heb... Maar dan verdedig ik natuurlijk mijn aankoop, want financiele prikkel. Niet omdat, bijvoorbeeld, niet iedereen regelmatige diensten werkt, en het handiger kan zijn om snelle warmte te hebben ipv een systeem met een lange opwarm en afkoeltijd O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
Waah schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 13:10:
[...]

Ik kan nu wel aangeven dat ik maar 1 afgiftepunt heb, en dat dat prima werkt en ik geen vervelende luchtstromen heb... Maar dan verdedig ik natuurlijk mijn aankoop, want financiele prikkel. Niet omdat, bijvoorbeeld, niet iedereen regelmatige diensten werkt, en het handiger kan zijn om snelle warmte te hebben ipv een systeem met een lange opwarm en afkoeltijd O-)
Snel opwarmen/afkoelen is een eigenschap van luchtverwarming waar het hier om gaat.
Dat kan CV ook als je fancoils ophangt.

[ Voor 21% gewijzigd door mr_evil08 op 20-05-2025 15:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• digifun
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

digifun

Waah schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 13:10:
[...]

Ik kan nu wel aangeven dat ik maar 1 afgiftepunt heb, en dat dat prima werkt en ik geen vervelende luchtstromen heb...
Zo werkt het hier bij de meeste maar er zijn een paar met een slechte installatie.

Dat zijn nu net de mensen met de grootste mond hier.

u can fool all people some time and fool some people alltime

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waah
mr_evil08 schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 15:14:
[...]

Snel opwarmen/afkoelen is een eigenschap van luchtverwarming waar het hier om gaat.
Dat kan CV ook als je fancoils ophangt.
Fancoils helpen zeker de warmte in het water sneller af te geven aan de lucht en te verspreiden. Maar voor je dat kan doen moet je toch echt eerst het water eerst opwarmen. En dat duurt langer om eerst het water op te warmen, en vervolgens dit weer af te geven dan dat een airco dat kan. Want die slaat die middenstap over.

Voordeel van water? Je verwarmt relatief veel water (radiatoren vol) waardoor je lange tijd kan genieten van die warmte-afgifte, ook als de warmtepomp even stopt. Nadeel is dat het langer duurt voor het water op temperatuur is.

Dus nee, een warmtepomp L/W gaat nooit zo snel warmte afgeven aan de ruimte als een lucht/lucht warmtepomp. met een airco kan je het binnen 10 minuten aangenaam maken. En dat is ideaal als je maar een half uurtje thuis bent en weer verder gaat. Of als je eerder (of later) thuis bent.

Een warmtepomp L/W moet je dan eerder aanzetten om te zorgen dat het op tijd warm is en je dus nog verwarmt als je al weg bent.

En als je het hebt over dat het een financiele keuze is: Een L/W warmtepomp zonder vloerverwarming is ook een financiele keuze. want dat heb je nodig voor je fancoils. Tenzij je de hele vloer vol fancoils gaat leggen met je vloerverwarming :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bloedcel
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 12:25
Ik heb een MHI, maar het lukt mij niet om de cover te verwijderen omdat de unit ca. 5cm van het plafond hangt.
Heeft iemand een handige oplossing?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1bvgFP0eFYvThG3iwLwrYEx9z4A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SDTAXB2c3ctwqHAevPkhssay.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08
Waah schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 15:53:
[...]

Fancoils helpen zeker de warmte in het water sneller af te geven aan de lucht en te verspreiden. Maar voor je dat kan doen moet je toch echt eerst het water eerst opwarmen. En dat duurt langer om eerst het water op te warmen, en vervolgens dit weer af te geven dan dat een airco dat kan. Want die slaat die middenstap over.

Voordeel van water? Je verwarmt relatief veel water (radiatoren vol) waardoor je lange tijd kan genieten van die warmte-afgifte, ook als de warmtepomp even stopt. Nadeel is dat het langer duurt voor het water op temperatuur is.

Dus nee, een warmtepomp L/W gaat nooit zo snel warmte afgeven aan de ruimte als een lucht/lucht warmtepomp. met een airco kan je het binnen 10 minuten aangenaam maken. En dat is ideaal als je maar een half uurtje thuis bent en weer verder gaat. Of als je eerder (of later) thuis bent.

Een warmtepomp L/W moet je dan eerder aanzetten om te zorgen dat het op tijd warm is en je dus nog verwarmt als je al weg bent.

En als je het hebt over dat het een financiele keuze is: Een L/W warmtepomp zonder vloerverwarming is ook een financiele keuze. want dat heb je nodig voor je fancoils. Tenzij je de hele vloer vol fancoils gaat leggen met je vloerverwarming :+
Daar verschilt L/W tegenover L/L amper in.
Kwa "opstarttijd" is het verschil nihil in praktijk is mijn ervaring, zal amper 2-3 minuten zijn omdat er nog een buffervat tussen kan zitten.

De hele discussie "binnen 10 minuten" is al zo vaak gevoerd hier, nee de kamer is niet comfortabel warm want je merkt thermische trek omdat de massa nog koud is en dat duurt heel lang bij luchtverwarming om op te lossen.

Sterker nog met L/W zal het probleem sneller opgelost zijn omdat er vrijwel altijd meerdere afgiftepunten aanwezig zijn in de kamer en meer gelijkmatig opwarmt.

Zelfde vergelijking als auto met vrachtwagen, koppel de trailer eens los van de vrachtwagen(afgiftepunten boven dicht en de L/W op hoge temperatuur zetten tijdens opwarmen) zul je zien dat het amper uitmaakt.

Het kan wel hoor met 35c aanvoer snel opwarmen.
L/L is goedkoper met single-split, bij multi-split wordt het al snel anders.

@bloedcel De binnenunit mag zo niet eens geïnstalleerd worden, de instructies van de fabrikant zijn genegeerd.

[ Voor 14% gewijzigd door mr_evil08 op 22-05-2025 11:53 ]

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• ThinkPad
bloedcel schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 11:33:
Ik heb een MHI, maar het lukt mij niet om de cover te verwijderen omdat de unit ca. 5cm van het plafond hangt.
Heeft iemand een handige oplossing?
[Afbeelding]
Dit had nooit zo geplaatst mogen worden :X 8)7

Waar denk je dat de airco z'n lucht aanzuigt? Precies: aan de bovenkant. Je smoort hem compleet zo. Zou mij niet verbazen als de verdamper vanwege te weinig airflow zelfs kan dichtvriezen bij flink koelen.

Heel slecht voor het rendement en zoals je gemerkt hebt kan je er ook niet fatsoenlijk bij voor onderhoud.

In de installatiehandleiding staat netjes welke minimum afstanden er moeten worden gehanteerd, zowel vanaf bovenkant richting plafond, maar ook links/rechts (want ook links hangt hij vermoedelijk te dicht op de muur, maar dat is minder kwalijk dan de bovenkant).

[ Voor 20% gewijzigd door ThinkPad op 22-05-2025 11:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bloedcel
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 12:25
ThinkPad schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 11:51:
[...]

Dit had nooit zo geplaatst mogen worden :X 8)7

Waar denk je dat de airco z'n lucht aanzuigt? Precies: aan de bovenkant. Je smoort hem compleet zo. Zou mij niet verbazen als de verdamper vanwege te weinig airflow zelfs kan dichtvriezen bij flink koelen.

Heel slecht voor het rendement en zoals je gemerkt hebt kan je er ook niet fatsoenlijk bij voor onderhoud.

In de installatiehandleiding staat netjes welke minimum afstanden er moeten worden gehanteerd, zowel vanaf bovenkant richting plafond, maar ook links/rechts (want ook links hangt hij vermoedelijk te dicht op de muur, maar dat is minder kwalijk dan de bovenkant).
Bedankt, je hebt gelijk. Ik zal sowieso even de installateur contacten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• digifun
  • Niet online

digifun

mr_evil08 schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 11:46:
[...]

Daar verschilt L/W tegenover L/L amper in.
Kwa "opstarttijd" is het verschil nihil in praktijk is mijn ervaring, zal amper 2-3 minuten zijn omdat er nog een buffervat tussen kan zitten.

De hele discussie "binnen 10 minuten" is al zo vaak gevoerd hier, nee de kamer is niet comfortabel warm want je merkt thermische trek omdat de massa nog koud is en dat duurt heel lang bij luchtverwarming om op te lossen.
De kamer is bij jou niet comfortabel warm , bij andere mensen wel en dat zijn er toch meer.

Bij een gaskachel van 4 Kw is een kamer ook met 10 minuten warm en die verschilt niet van een airco van 4 Kw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
digifun schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 17:56:
[...]

De kamer is bij jou niet comfortabel warm , bij andere mensen wel en dat zijn er toch meer.

Bij een gaskachel van 4 Kw is een kamer ook met 10 minuten warm en die verschilt niet van een airco van 4 Kw.
No way dat je een gaskachel kan vergelijken met lage temperatuur luchtverwarming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• digifun
  • Niet online

digifun

mr_evil08 schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 21:56:
[...]

No way dat je een gaskachel kan vergelijken met lage temperatuur luchtverwarming.
Is precies hetzelfde. Is ook plaatselijke warmte.

Na 15 minuten een gaskachel voluit, waar 4 Kw een standaard brander is, dan is een huiskamer toch goed warm..

Maar misschien heb jij die tijd niet meegemaakt, dat een gaskachel de standaard verwarming was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadow_Zero
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 10:25
Glashelder schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 11:26:
Onderhoudscontracten heb je al voor 120 euro per jaar. Hiervoor krijg je èèn keer per jaar een schoonmaakbeurt van binnen en buiten unit en doen ze een F-gassen lek test. Daarnaast rekenen ze vaak geen voorrijkosten indien er problemen zijn. In sommige gevallen is het zelfs noodzakelijk om af te nemen om de verlengde garantie te krijgen.

Moet je het dan afsluiten? Dat ligt er enorm aan. Voor particulieren wordt het niet heel veel gedaan. Vergelijk de airco unit met je koelkast. Dat is immers ook een warmtepomp. Naast zo nu en dan goed schoonmaken is er weinig écht onderhoud nodig. Als je zelf dus regelmatig de roosters schoonmaakt (binnen en buiten), wat lekbaktabletten koopt en weet hoe je die plaatst en gewoon zorgvuldig met de units omgaat, is er zeker de eerste 3 tot 5 jaar geen onderhoud nodig. Je kan de onderhoudsmiddeltjes die de monteurs gebruiken ook zelf aanschaffen en er zijn best wel wat tutorials te vinden die uitleggen wat je kan doen om bijv. de condensor schoon te maken. Het ligt dus vooral aan je eigen kunnen en of je zekerheid wilt afkopen voor een bedrag per jaar.
Is het onderhoud a 120 euro voor 1 airco, en is het gebruikelijk dat elke unit extra weer extra kosten met zich meebrengt? Ik moet me nog wat meer inlezen op dit vlak, maar het aanbod hier is 120 euro voor 1 unit, en 65 euro voor elke extra unit (in dit geval 5 units totaal, dus dat zou wel een flinke kostenpost zijn op jaarbasis). En nodig voor de verlenging van de garantie van 2 naar 5 jaar. Het betreft MHI in dit geval.

De tendens die ik in de gauwigheid hier zie is om het niet te doen ; )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waah
digifun schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 22:04:
[...]

Is precies hetzelfde. Is ook plaatselijke warmte.

Na 15 minuten een gaskachel voluit, waar 4 Kw een standaard brander is, dan is een huiskamer toch goed warm..

Maar misschien heb jij die tijd niet meegemaakt, dat een gaskachel de standaard verwarming was.
Ja een gaskachel en een lage temp luchtverwarming zijn exact hetzelfde.

Houd je hand maar eens tegen een airco na 15 minuten, en tegen een gaskachel na 15 minuten. Dat is exact gelijk :+

nee, een gaskachel is niet vergelijkbaar met lage-temp luchtverwarming. :+ Nu heb ik mijn billen nooit tegen de airco gehouden, maart wel tegen een ouderwetse gaskachel :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
Waah schreef op maandag 26 mei 2025 @ 11:19:
[...]

Houd je hand maar eens tegen een airco na 15 minuten, en tegen een gaskachel na 15 minuten. Dat is exact gelijk :+

nee, een gaskachel is niet vergelijkbaar met lage-temp luchtverwarming. :+ Nu heb ik mijn billen nooit tegen de airco gehouden, maart wel tegen een ouderwetse gaskachel :+
Precies dit, gaskachel doet veel meer aan stralingswarmte en minder luchtverplaatsing net als de aanzuiging bij de vloer zit ipv hoog aan het plafond, totaal niet vergelijkbaar.

[ Voor 7% gewijzigd door mr_evil08 op 26-05-2025 11:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• digifun
  • Niet online

digifun

Waah schreef op maandag 26 mei 2025 @ 11:19:
[...]

Is natuurlijk bij een gaskachel een kwestie van afstelling maar daar moet je wel technisch voor zijn. Er zit natuurlijk een thermostaat op en een vlamhoogte regelaar op het gasblok.

Als een gaskachel rustig doorpruttelt kun je daar rustig je hand 15 minuten opleggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keynes
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 07:35
Veel gelezen op dit topic over pendelen, overdimensioneren, etc. Voor de woonkamer (145 m3) en overloop in mijn woning uit 2016 overwegen we:
  • een multisplit Toshiba RAS-2M18G3AVG, met een nominaal koelvermogen van 5,2 kW (range 1,2-6,5 kW) en nominaal verwarmingsvermogen van 5,6 kW (range 1,0-8,2 kW).
  • een binnenunit voor de woonkamer met een nominaal vermogen van 3,5 kW (range koelen 1,0-4,1 kW, verwarmen 1,0-5,3 kW).
  • een binnenunit voor de overloop met een nominaal vermogen van 4,6 kW (range koelen 1,2-5,3 kW, verwarmen 1,1-6,5 kW).
Ons doel is vooral koelen en bijverwarmen (vloerverwarming beneden), binnenunits zullen niet altijd gelijktijdig aan staan. Passende combinatie zo, of toch kijken naar 2 keer een single split van max. 3,5 kW?

SMA SB3.6-1 AV-41 | 15x DMG300-M6-60BB glas-glas 300Wp | Mitsubishi Electric MXZ-3F68VF + 2x MSZ-AY42VGK | Hyundai KONA Electric 2020 64 kWh Comfort Smart

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 13:41

Oekol

waka waka hey hey

Keynes schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 20:34:
Veel gelezen op dit topic over pendelen, overdimensioneren, etc. Voor de woonkamer (145 m3) en overloop in mijn woning uit 2016 overwegen we:
  • een multisplit Toshiba RAS-2M18G3AVG, met een nominaal koelvermogen van 6,2 kW (range 1,2-6,5 kW) en nominaal verwarmingsvermogen van 5,6 kW (range 1,0-8,2 kW).
  • een binnenunit voor de woonkamer met een nominaal vermogen van 3,5 kW (range koelen 1,0-4,1 kW, verwarmen 1,0-5,3 kW).
  • een binnenunit voor de overloop met een nominaal vermogen van 4,6 kW (range koelen 1,2-5,3 kW, verwarmen 1,1-6,5 kW).
Ons doel is vooral koelen en bijverwarmen (vloerverwarming beneden), binnenunits zullen niet altijd gelijktijdig aan staan. Passende combinatie zo, of toch kijken naar 2 keer een single split van max. 3,5 kW?
Vanwaar dat je de overloop een hogere vermogen neer wilt hangen? Wij hebben 4,2 kW hangen in woonkamer. Ongeveer zelfde oppervlak als jullie als hoofdverwarming (doen niet bijverwarmeb met andere bron). En 3,5 kW in de gang die naast gang ook twee slaapkamers verwarmt voor slapen gaan (dus kou er uit voor kinderen). Die op de gang is al aardig overbemeten.

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keynes
Oekol schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 06:49:
[...]

Vanwaar dat je de overloop een hogere vermogen neer wilt hangen? Wij hebben 4,2 kW hangen in woonkamer. Ongeveer zelfde oppervlak als jullie als hoofdverwarming (doen niet bijverwarmeb met andere bron). En 3,5 kW in de gang die naast gang ook twee slaapkamers verwarmt voor slapen gaan (dus kou er uit voor kinderen). Die op de gang is al aardig overbemeten.
Dank voor je reactie, je hebt een punt.

Overloop/trappengat/zolder en aangesloten slaapkamers heeft minder oppervlakte dan de woonkamer. Toch adviseert een installateur mij om tot 7,1 kW (Mitsubishi Electric AP) op zolder/overloop te hangen en 5,0 kW in woonkamer.

Kortom, dan is de opzet met de Toshiba's (5,2 kW Multi) nog "zuinig" en sluit dichter aan op jouw configuratie.

SMA SB3.6-1 AV-41 | 15x DMG300-M6-60BB glas-glas 300Wp | Mitsubishi Electric MXZ-3F68VF + 2x MSZ-AY42VGK | Hyundai KONA Electric 2020 64 kWh Comfort Smart

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oekol
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 13:41

Oekol

waka waka hey hey

Keynes schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 14:57:
[...]

Dank voor je reactie, je hebt een punt.

Overloop/trappengat/zolder en aangesloten slaapkamers heeft minder oppervlakte dan de woonkamer. Toch adviseert een installateur mij om tot 7,1 kW (Mitsubishi Electric AP) op zolder/overloop te hangen en 5,0 kW in woonkamer.

Kortom, dan is de opzet met de Toshiba's (5,2 kW Multi) nog "zuinig" en sluit dichter aan op jouw configuratie.
Ze adviseerde mij die van de gang op de slaapkamer van de oudste te hangen. Een kut advies want dan zou ik die kamer goed kunnen bedienen maar de rest niet. Moest ik dan maar met de lamellen uit de kamer sturen en dan een gebedje doen of zo. Ben nog steeds blij dat ik zo eigenwijs ben geweest om te zeggen dat ik dat absoluut niet wilde.

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ByteSizedWisdom
  • Registratie: Juni 2025
  • Laatst online: 07-06 05:50
Hoi allemaal!

Vandaag 2 multisplits laten plaatsen, maar ik vind de witten goten toch lelijk omdat de ondergrond antraciet Keralit is. Deze kant van het huis staat wel op het zuiden. De installateur zei dat bij donkere kleuren de goten gaan vervormen door de hitte en dan de kappen er uit vallen. Hij wilde ze wel plaatsen maar dan moest ik iets tekenen dat het eigen verantwoordelijkheid is als ze er uit vallen en hij komt ze er dan niet in zetten.

Wat is jullie ervaring hier mee? En zijn er merken die er geen last van hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 13:22
ByteSizedWisdom schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 17:40:
Hoi allemaal!

Vandaag 2 multisplits laten plaatsen, maar ik vind de witten goten toch lelijk omdat de ondergrond antraciet Keralit is. Deze kant van het huis staat wel op het zuiden. De installateur zei dat bij donkere kleuren de goten gaan vervormen door de hitte en dan de kappen er uit vallen. Hij wilde ze wel plaatsen maar dan moest ik iets tekenen dat het eigen verantwoordelijkheid is als ze er uit vallen en hij komt ze er dan niet in zetten.

Dit heeft mijn installateur niet genoemd en onze gevel staat ook op het zuiden. Ik zie weinig antraciete goten aan huizen die los liggen?

[ Voor 3% gewijzigd door Draakje5 op 03-06-2025 20:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
Draakje5 schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 20:16:
[...]

Dit heeft mijn installateur niet genoemd en onze gevel staat ook op het zuiden. Ik zie weinig antraciete goten aan huizen die los liggen?
Er is hier wel een huis verderop waar ik een aantal keer bij de antraciete goten de boel open zag staan. Er zitten van die tussenstukken tussen en die zitten daar altijd los. Wellicht hebben ze het opgegeven?

Huis staat op het zuidwesten. Had er eigenlijk nooit over nagedacht tot ik dit nu lees.. wellicht zit er een kern van waarheid in.

Overigens heb ik geen hele kappen eruit zien vallen :p

[ Voor 4% gewijzigd door Glashelder op 03-06-2025 21:33 ]

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16:23
Bij mij vallen die tussenstukken ook altijd spontaan van de antraciet goten. Blijkbaar niet zo bijzonder. :)

Mitsubishi Electric & Heavy Industries externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RudolfR
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 17:57
Hier was de installateur gestopt met het aanbieden van allerlei RAL kleuren ivm vervorming. Alleen nog maar wit en zwart. Heb die laatste op het westen en die houden zich wel goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doesnotcompute
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 18:14
Hoi allemaal!

Wij hebben dezelfde regel. Geen garantie op anders dan wit. Antraciet al 3-4x kunnen vervangen omdat het uit elkaar bleef springen. Waarom, geen idee. Leveranciers doen of hun neus bloed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remzor
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 06:49
Hoi allemaal!

Bij ons ook gebeurd, na een erg prettige en keurig nette installatie. Dus kundig geïnstalleerd maar er kwam toch een heel gootstuk in RAL7016 naar beneden (op het Westen).
Geen idee waarom, ik vermoedde wel iets met werking door het weer.

Installateur heeft het netjes terug geplaatst met enkele tiewraps in eenzelfde kleur dus valt niet op tenzij je heel goed kijkt.
Hopelijk blijft het nu goed zitten want wit zou er niet uitzien op onze 7016 gevel :P
Maar het gebeurt vaker dus lees ik wel..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
Dan maar ander materiaal aanbieden toch? Hebben ze de goten niet van glasvezel of gekleurd zink oid.
Ik ga echt geen witte goot op mijn donkerbruine gevel plaatsen...

[ Voor 21% gewijzigd door Draakje5 op 04-06-2025 07:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hfolkers
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 15:44
digifun schreef op maandag 26 mei 2025 @ 13:43:
[...]

Is natuurlijk bij een gaskachel een kwestie van afstelling maar daar moet je wel technisch voor zijn. Er zit natuurlijk een thermostaat op en een vlamhoogte regelaar op het gasblok.

Als een gaskachel rustig doorpruttelt kun je daar rustig je hand 15 minuten opleggen.
ik droogde vroeger wel eens mijn was op de gaskachel, dat was als hij echt al een poos aan stond, dan moest je om de 3-4 minuten omdraaien, anders had je minimaal schroei vlekken, en waarschijnlijk uiteindelijk brandende was...
Leg jij lekker je hand er 15 minuten op, dan is hij iig gaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 18:16
Draakje5 schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 07:25:
Dan maar ander materiaal aanbieden toch? Hebben ze de goten niet van glasvezel of gekleurd zink oid.
Ik ga echt geen witte goot op mijn donkerbruine gevel plaatsen...
Tip: spuiten in je gewenste kleur met plastidip...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 16:58
Gramser schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 08:26:
[...]

En als je in zwart spuit krijg je hetzelfde probleem met uitzetten als de zon er op zit....
_/-\o_

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TvanW
  • Registratie: Augustus 2017
  • Niet online
Gramser schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 08:26:
[...]

Lekker zo'n tip...volgens mij heb je dan het zelfde probleem :+

9000 Wp (6800 West + 2200 Oost) / Loria 6010 duo WP / Gasloos sinds 24-11-2017

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 18:16
TvanW schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 09:41:
[...]

Lekker zo'n tip...volgens mij heb je dan het zelfde probleem :+
Hahaha ja ik weet ook even niet wat ik hier dacht - ik denk dat ik vooral nadacht over het spuiten van die goten, dat dat goed moet houden op plastic, toen dacht aan plastidip, en het oorspronkelijke probleem vergat :+

Never mind me, het was vroeg!

Succes ermee, I'll see myself out...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Nu online

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Gaskachels zijn hier niet het onderwerp.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ByteSizedWisdom
remzor schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 06:47:
[...]

Bij ons ook gebeurd, na een erg prettige en keurig nette installatie. Dus kundig geïnstalleerd maar er kwam toch een heel gootstuk in RAL7017 naar beneden (op het Westen).
Geen idee waarom, ik vermoedde wel iets met werking door het weer.

Installateur heeft het netjes terug geplaatst met enkele tiewraps in eenzelfde kleur dus valt niet op tenzij je heel goed kijkt.
Hopelijk blijft het nu goed zitten want wit zou er niet uitzien op onze 7016 gevel :P
Maar het gebeurt vaker dus lees ik wel..
Misschien had ik toch maar voor antraciet goten moeten gaan en er dan idd zelf eens tierips doorheen moeten drukken oid. Dit is echt vreselijk die witte goten op een antraciet gevel :/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• remzor
ByteSizedWisdom schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 14:54:
[...]

Misschien had ik toch maar voor antraciet goten moeten gaan en er dan idd zelf eens tierips doorheen moeten drukken oid. Dit is echt vreselijk die witte goten op een antraciet gevel :/
Je kunt alsnog de afdekkappen (laten) vervangen toch? Ik vind het altijd een beetje aftands, goedkoop en lelijk ogen als mensen witte gootstukken hebben op donkere gevels. Bij ons is het plaatwerk, soort keralit, waar de goot deels overheen loopt. RAL 7016 is ook nog eens dezelfde kleur als het plaatwerk en onze kozijnen dus dat staat erg netjes al zeg ik het zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 18:02
remzor schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 18:26:
[...]

Je kunt alsnog de afdekkappen (laten) vervangen toch? Ik vind het altijd een beetje aftands, goedkoop en lelijk ogen als mensen witte gootstukken hebben op donkere gevels. Bij ons is het plaatwerk, soort keralit, waar de goot deels overheen loopt. RAL 7016 is ook nog eens dezelfde kleur als het plaatwerk en onze kozijnen dus dat staat erg netjes al zeg ik het zelf.
dit topic is erg matig zonder foto’s. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ByteSizedWisdom
Technician- schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 19:15:
[...]
haha je hebt ook wel gelijk inderdaad!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AgrF4Do5zpQG4T4tVe9zbQ0AhNM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ikWDQndMFBDHirywYGCAUocY.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LED-Maniak
ByteSizedWisdom schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 19:36:
[...]

[Afbeelding]
Hier mag wel een kleur wrap overheen. :X

Mitsubishi Electric & Heavy Industries externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TvanW
  • Registratie: Augustus 2017
  • Niet online
[...]

[Afbeelding]
Sorry maar dit vind ik er niet uit zien.
In GB doen ze dat met de afvoerleidingen. :X

9000 Wp (6800 West + 2200 Oost) / Loria 6010 duo WP / Gasloos sinds 24-11-2017

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
Ik vind het er prima afgewerkt uitzien d:)b

Alsof donkere goten compleet onzichtbaar zijn :')

[ Voor 38% gewijzigd door Glashelder op 04-06-2025 20:28 ]

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Doesnotcompute
Glashelder schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 20:28:

Goten aan de gevels is sowieso armoe qua aangezicht. Of het nou een kleur heeft of niet. Dan maar een lelijke goot aan de gevel. Ik heb 3x een stuk van 2m witte goot aan de gevel. Zijkant van een boerderij uit 1915. Lelijk? Ja. Buitenunits staan ook in het zicht, ook lelijk. Zit ik er nu altijd goedkoop koel en warm bij? Zeker weten.

Als een volgende bewoner zich er aan stoort dan halen ze de units toch lekker weg. Zoveel werk is dat niet.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• remzor
Technician- schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 19:15:
[...]
Haha, oke. Moest even zoeken, maar bij dezen.
Dit is een foto die ik van de installateur kreeg, heb zelf even geen betere. Aan de voorzijde heb ik ook een unit en een goot naast eenzelfde kleur regenpijp, die zie je al helemaal niet eigenlijk. Ben er zelf in ieder geval erg tevreden over.
Deze foto is van dichtbij gemaakt maar als je op afstand kijkt zie je het eigenlijk amper (meer) moet ik zeggen. Op een gegeven moment let je er ook niet meer op natuurlijk, dat speelt ook mee.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f2VJBrfNajI4nnbMUKz_1CACWy4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7oAq8pzEvBOnAhWKcDwvrPeC.jpg?f=fotoalbum_large
[...]

[Afbeelding]
Je pui en gevel zijn niet dezelfde kleur denk ik, of wel (ik gok RAL 7016 en RAL 7021)? Persoonlijk zou ik dan geen witte leidinggoten gebruiken.
De prijs van zo'n leidinggoot is (nagenoeg) gelijk en is peanuts op een hele installatie denk ik dan.

Niets is compleet onzichtbaar. Maar dit is wel een beetje een kul argument, toch? Met jouw beredenering hoef je nergens over na te denken qua looks, in of aan je woning. Het oog wil ook wat?
Ik vind persoonlijk teveel kleuren door elkaar wat onrustig ogen, ook wat minder doordacht/netjes. Maar ieder zijn ding, mij maakt het niet uit wat mensen doen met hun woning. Maar als je zoveel geld uitgeeft aan een installatie en dan leidinggoten gebruikt om je leidingwerk weg te werken, waarom dan niet de best passende kiezen? (Überhaupt is het gebruik van leidinggoten ook een keuze he, het hoeft niet.. kijk maar eens rond in het buitenland ;)).
Doesnotcompute schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 20:51:
[...]

Goten aan de gevels is sowieso armoe qua aangezicht. Of het nou een kleur heeft of niet. Dan maar een lelijke goot aan de gevel. Ik heb 3x een stuk van 2m witte goot aan de gevel. Zijkant van een boerderij uit 1915. Lelijk? Ja. Buitenunits staan ook in het zicht, ook lelijk. Zit ik er nu altijd goedkoop koel en warm bij? Zeker weten.

Als een volgende bewoner zich er aan stoort dan halen ze de units toch lekker weg. Zoveel werk is dat niet.
Ben het met je eens dat geen goten mooier is dan wel goten. Maar het comfort van een airco installatie weegt dan zwaarder dan het gebruik van goten. Dus dan maar zo netjes als mogelijk.

[ Voor 3% gewijzigd door remzor op 04-06-2025 22:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ByteSizedWisdom

Ja het is super netjes gedaan vind ik, daar heb ik ook geen klacht over. Alleen het valt zo op tegen mijn mooie nieuwe gevel, haha

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nollekeuh
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 10-06 13:56
Hallo,

Ik zit met het begrijpen van de werking van een splitsysteem.

We hebben twee split systemen in het huis. Het betreft toshiba haori binnen en buitenunits.

Als ik het splitsysteem aanzet met 1 binnenunit, bleed het systeem via de andere unit. Mijn inziens is het enige wat niet gebeurd dat de fan draait. De afname van energie lijkt mij dus wat minder omdat het omzettingsproces minder snel verloopt. Er zit dus geen klep in de leidingen of iets dergelijks. Klopt dit?

Verder valt mij op dat er altijd een master/slave situatie ontstaat bij de binnenunits. De binnenunit die als eerste aan gaat bepaald koude of warmte productie bij de buitenunit. Het kan dus voorkomen dat de ander niet genoeg koelt omdat de buitenunit niet aanslaat omdat de master geen vraag genereert. Klopt dit ook?

Dank alvast!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Daikin installatie hier met 1 buitenunit 9MXM... en 4 binnenunits.
Vorige weet 1 keer de code U0 gehad, en die was zichtbaar in de app, en op dat moment wou geen enkele unit binnen koelen of verwarmen.

De dag nadien gaf de app geen code meer, en de binnenunits gaven respons en begonnen te blazen, maar ik voelde geen echte koeling, en er kwam ook geen condens uit de leiding.

Ik hoop de compressor draaien, en via het 'getsensor' command zie ik dat bij koelen de compressorfrequentie naar 15 gaat....maar geen koeling.

Als ik de boel op verwarmen zet begint de binnenunit wel zacht te blazen, en wel warmte en compressorfrequentie die naar 40-50 gaat.

Dus.. ik denk dat er koelmiddel is, maar mogelijk een ventiel dat vast hangt of zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonJ
Tommie12 schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 08:59:
Daikin installatie hier met 1 buitenunit 9MXM... en 4 binnenunits.
Vorige weet 1 keer de code U0 gehad, en die was zichtbaar in de app, en op dat moment wou geen enkele unit binnen koelen of verwarmen.

De dag nadien gaf de app geen code meer, en de binnenunits gaven respons en begonnen te blazen, maar ik voelde geen echte koeling, en er kwam ook geen condens uit de leiding.

Ik hoop de compressor draaien, en via het 'getsensor' command zie ik dat bij koelen de compressorfrequentie naar 15 gaat....maar geen koeling.

Als ik de boel op verwarmen zet begint de binnenunit wel zacht te blazen, en wel warmte en compressorfrequentie die naar 40-50 gaat.

Dus.. ik denk dat er koelmiddel is, maar mogelijk een ventiel dat vast hangt of zo.
Je bedoeld een 4MXMxxA9 denk ik? Maakt verder niet uit.

Een vastzittend ventiel zou kunnen bij U0, maar lijkt me véél waarschijnlijker dat er gewoon te weinig koelmiddel in zit. Bij een vastzittend ventiel zouden de andere units namelijk gewoon moeten werken. De verdeelventielen zitten aan de buitenkant bij de koppelingen van de buitenunit (zwarte halve maantjes), dat hoor je meteen als er 1 niet werkt.

Heb je alle koppelingen al eens goed bekeken op zwarte aanslag/stipjes? Als je ergens olieresidu ziet heb je daar een (klein) lek. Enige oplossing: Leegpompen, wegen en opnieuw vullen met voldoende koudemiddel.

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanDaal
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 11:58

vanDaal

-ismeereentje

Wij hebben in onze tuin een bijgebouw staan. Deze bestaat uit twee delen; rechts zit een schuur en links een relax ruimte en ruimte om werken (doe ik nu nog niet). In de schuur hangt nu een CV ketel die het hele gebouw voorziet van warmte middels twee radiatoren en warm water voor de douche in de relax ruimte en een kraan in de schuur. Doel is om de CV ketel te vervangen (van het gas af).

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/54567756787_a2e7d496fa_b.jpg

Nu wil ik voor de verwarming de CV ketel gaan vervangen door een airco. Wat mij betreft alleen de relax ruimte; de schuur kan desnoods met een losse kachel verwarmd worden (bij vorst). Het idee is om een split level airco te plaatsen. Buitenunit op het dak en dan de kabels links van het dak naar binnen naar de binnenunit. De binnenunit wil ik dan ergens links tegen de muur plaatsen.

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/54568813649_8725b5d14f_b.jpg

Qua stroom lopen er nu twee groepen richting de schuur. Een standaard kabel voor licht en stopcontacten en een 6mm2 kabel waar nu de sauna op aangesloten is.

Zijn er verder nog dingen om rekening mee te houden of is dit gewoon haalbaar?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ThinkPad
Hoe dik is dat dak en hoe is het opgebouwd?
Want trillingen van de buitenunit kunnen een behoorlijke uitdaging worden. Zou hem liever op de grond plaatsen als je die mogelijkheid hebt.

Verder prima keuze om een airco te plaatsen, zou iets van een MHI 2,5- 3,5kW ofzo pakken en dan krijg je het prima warm/koud daar.

[ Voor 13% gewijzigd door ThinkPad op 05-06-2025 11:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanDaal
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 11:58

vanDaal

-ismeereentje

ThinkPad schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 11:42:
Hoe dik is dat dak en hoe is het opgebouwd?
Want trillingen van de buitenunit kunnen een behoorlijke uitdaging worden. Zou hem liever op de grond plaatsen als je die mogelijkheid hebt.
Best dik. Zoals je ziet op de foto's is het dak schuin en het plafond recht. Er zit zeker 40 (laagste punt) tot 80cm tussen plafond en dakplaten. En tussen het plafond en het dak heb ik PIR platen (12-14cm geplaatst). Verder zijn het gewoon dakplaten (multiplex) met EPDM daarbovenop.
Mijn idee is om de buitenunit ook linksachter op het dak te zetten, daar zit de sauna onder (achter de witte deur op de foto), en de binnenunit dus linksvoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoStiglitz
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 17:11
vanDaal schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 11:23:
Wij hebben in onze tuin een bijgebouw staan. Deze bestaat uit twee delen; rechts zit een schuur en links een relax ruimte en ruimte om werken (doe ik nu nog niet). In de schuur hangt nu een CV ketel die het hele gebouw voorziet van warmte middels twee radiatoren en warm water voor de douche in de relax ruimte en een kraan in de schuur. Doel is om de CV ketel te vervangen (van het gas af).

[Afbeelding]

Nu wil ik voor de verwarming de CV ketel gaan vervangen door een airco. Wat mij betreft alleen de relax ruimte; de schuur kan desnoods met een losse kachel verwarmd worden (bij vorst). Het idee is om een split level airco te plaatsen. Buitenunit op het dak en dan de kabels links van het dak naar binnen naar de binnenunit. De binnenunit wil ik dan ergens links tegen de muur plaatsen.

[Afbeelding]

Qua stroom lopen er nu twee groepen richting de schuur. Een standaard kabel voor licht en stopcontacten en een 6mm2 kabel waar nu de sauna op aangesloten is.

Zelf zou ik de buiten unit op de grond proberen te plaatsen vanwege resonantie op het dak. Wil je dat niet dan is het slecht te zeggen hoe het uit gaat pakken qua geluid binnen. Hou er dus rekening mee.

Officieel gezien moet een airco een eigen groep hebben geloof ik. De dikte van de kabel is van belang maar ook welke stoppen hiervoor zitten. Als je 6mm2 hebt liggen met een 16A zekering, ja wat heb je er dan aan.
En een standaard kabel is bij jou? 2,5mm2? Zekering van 16A? Daar zou het bij kunnen als je niet heel grote verbruikers er op hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
vanDaal schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 11:23:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Waar kan je condens kwijt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Tommie12 schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 12:59:
[...]

Waar kan je condens kwijt?
Slangetje door de wand en daar op de grond lozen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
ThinkPad schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 13:16:
[...]

Slangetje door de wand en daar op de grond lozen?
Als je dan niet bij de buren zit, dan kan dat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

mr_evil08 schreef op zondag 11 mei 2025 @ 13:43:
[...]

Kan ik bevestigen die foutmeldingen komen niet altijd.
Op ons werk een aantal airco,s in koelbedrijf, ze deden het wel maar je merkt dat de koelcapaciteit duidelijk was afgenomen.

(soms bevriest de verdamper ook).
De installateur zat ons voor gek te verklaren want de unit komt niet met foutmeldingen, op meerdere malen aandringen hebben ze de zaak leeggetrokken, bleek toch te weinig koelmiddel aanwezig, oorzaak een lek in het systeem.
Even een vervolg hierop, de keuze voor mij was of boven in de hitte blijven slapen of toch laten repareren.
Dat laatste werd het toen ik een bedrijf in de buurt vond dat Toshiba levert en 'gewoon' op Hemelvaartsdag wilde komen zonder een speciaal tarief (y)
Eerst werd de lekdichtheid gecheckt tijdens koelen c.q. verwarmen waar geen lek uit kwam volgens de sniffer en een test met schuim op alle koppelingen.
Koelen deed hij nauwelijks en verwarmen lukte met hooguit 35C wat in principe genoeg was toen ik nog verwarmde (3,5kW voor <40m2), daarbij was de pers/zuigdruk laag wat een koelmiddel tekort veronderstelt.
Bij een goede werking zou er >50C uit moeten komen en 11C bij koelen.

Toen hij dicht werd bevonden is de inhoud gewogen en bleek hij 500g R410a te missen van de 1050g na bijna 10 jaar.
Verder is de compressor nagemeten (1,1 Ohm) en werd de airco verder in goede staat bevonden.
Omdat ik al veel langer vond dat hij te weinig koelt is er wellicht bij de installatie al te weinig vulling geweest wat toen niet werd gecontroleerd voor zo ver ik me herinner.
ik vind €70 best veel voor de R410a dat je voor minder kan inkopen maar daar zitten ongetwijfeld andere kosten bij zoals de verplichte registratie, vervoer en eisen aan de locatie waar het staat.
Er werd 1 uur gerekend incl. voorrijdkosten en in totaal was ik €190 kwijt, da's toch maar 10% van een nieuwe plaatsen die geen A+++ zal zijn voor dat geld :)

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
Maar de hamvraag: is hij nu dan weer ijskoud bij koelen? :*)
Ik heb met mijn 3,5kW MHI ZSX een temperatuur van 56°C gemeten als ik hem op 'Hi' (spierballen-icoontje) bij verwarmen dus 35°C is dan idd wel wat slapjes.

Wat voor koppelingen heb je trouwens? Flares/soldeer/pers?

[ Voor 12% gewijzigd door ThinkPad op 05-06-2025 14:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
RonJ schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 09:31:
[...]

Je bedoeld een 4MXMxxA9 denk ik? Maakt verder niet uit.

Een vastzittend ventiel zou kunnen bij U0, maar lijkt me véél waarschijnlijker dat er gewoon te weinig koelmiddel in zit. Bij een vastzittend ventiel zouden de andere units namelijk gewoon moeten werken. De verdeelventielen zitten aan de buitenkant bij de koppelingen van de buitenunit (zwarte halve maantjes), dat hoor je meteen als er 1 niet werkt.

Heb je alle koppelingen al eens goed bekeken op zwarte aanslag/stipjes? Als je ergens olieresidu ziet heb je daar een (klein) lek. Enige oplossing: Leegpompen, wegen en opnieuw vullen met voldoende koudemiddel.
Installateur gebeld, vind dit nogal raar na 3 jaar.

Gaat een datum voorstellen om het ter plaatse eens te bekijken. Zijn eerste vermoeden is te weinig koelmiddel... Dus.. een lek? We zullen het binnenkort weten.
Gelukkig voorspellen ze geen hoge temperaturen hier.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Keynes
Oekol schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 06:49:
[...]

Mede n.a.v. je advies inmiddels bestelling gedaan voor 2x 4,2 kW (woonkamer/keuken en overloop/trappengat etc.), gekoppeld aan multi van Mitsubishi Electric MXZ-3F68VF. Dank voor je meedenken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renkie
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 08-06 19:23
Zijn er hier mensen met een Toshiba Airco die de standaard "Toshiba Home AC Control" gebruiken?

Na in de winter met de airco's verwarmd te hebben wilde ik vandaag de app openen om te kijken of alles nog werkte maar na een paar meldingen (device offline, unknown error retry) opent de app nu leeg, maar alle standaard functies in de app werken ook extreem traag.

Na 3x een lege app gezien te hebben zijn ineens mijn 2 airco's weer zichtbaar maar zouden ze offline zijn.

Ik zou haast denken dat de backend van Toshiba wat problemen heeft.... zijn er hier anderen die ook problemen hebben?
https://www.toshiba-airconditioning.eu/ zou rechtsboven de status moeten weergeven, dat lijkt wel groen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Draakje5
Vandaag is bij ons de Mitsubishi HI split unit geplaatst.
2 binnenunits. Het kwam totaal net aan 19.5m lengte koelleiding.

Members only:

[ Voor 79% gewijzigd door Draakje5 op 09-06-2025 20:11 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
Missende hoekje uiteindelijk wel geïnstalleerd? ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Draakje5
Glashelder schreef op maandag 9 juni 2025 @ 20:13:
Missende hoekje uiteindelijk wel geïnstalleerd? ;)
Nee, morgen ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yongshi
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 10-06 19:56
Draakje5 schreef op maandag 9 juni 2025 @ 20:10:
Vandaag is bij ons de Mitsubishi HI split unit geplaatst.
2 binnenunits. Het kwam totaal net aan 19.5m lengte koelleiding.

***members only***
Waarom gaat hij aan de gevel 2m omhoog om dan aan de binnenkant direct weer omlaag te gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
Yongshi schreef op maandag 9 juni 2025 @ 22:39:
[...]

Waarom gaat hij aan de gevel 2m omhoog om dan aan de binnenkant direct weer omlaag te gaan?
Hij gaat binnen niet omlaag. Daar gaat ie binnen juist omhoog naar de zolder unit.

Waar hij naar binnen gaat hangt de unit op de 1e vd.

Ik wilde zo min mogelijk goot op de gevel.

Ik heb nu alleen een gootje op de overloop. Maar hierdoor wel 1 gat minder in de gevel wat ik belangrijk vond. Er zit totaal maar 1 gat, daar gaan de 4 koelleidingen door, 2 afvoer, 2 voeding en 1x stroom voor de buitenunit.

[ Voor 22% gewijzigd door Draakje5 op 10-06-2025 07:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yongshi
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 10-06 19:56
Draakje5 schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 06:22:
[...]

Hij gaat binnen niet omlaag. Daar gaat ie binnen juist omhoog naar de zolder unit.

Waar hij naar binnen gaat hangt de unit op de 1e vd.

Ik wilde zo min mogelijk goot op de gevel.

Ik heb nu alleen een gootje op de overloop. Maar hierdoor wel 1 gat minder in de gevel wat ik belangrijk vond. Er zit totaal maar 1 gat, daar gaan de 4 koelleidingen door, 2 afvoer, 2 voeding en 1x stroom voor de buitenunit.
Op de fotos leek het zo, maar waar hij naar boven de muur in gaat is dus de zolder, niet de gevel.

Klinkt een stuk logischer inderdaad :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
Iemand ervaring met merk Sinclair?
Heb wat offertes van verschillende partijen en ook 2 met Sinclair als merk, beiden bieden ook Mitsubishi's aan, dus lijkt erop dat ze via dezelfde sitributeur worden aangeboden of iets dergelijks?

Hier geen speciale eisen, alleen koelen en alleen overdag van 3 ruimtes (slaapkamers/kantoortje).
Heb nu dit binnen:

Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
Op onderstaande stand van de blazers merk ik een soort vreemd geluid op "rrrrr rrrrr rrr rrr " en wanneer ik de stand van de blazers beide verander, dan is dit geluid weg en hoor ik alleen normaal geluid die mijn andere binnenunit ook maakt.

Voordat ik de installateur vraag, benieuwd of dat iemand hier ervaring mee heeft?

Het rrr rrr rrr geluid is dus alleen hoorbaar op onderstaande stand (wanneer 1 van beide of beide pijltjes omlaag (of omhoog?) staat). Snelheid van de ventilator maakt niets uit.

De andere binnenunit maakt dit geluid niet op deze stand.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tR1359ozdTR8mP08cw3DPeyPmB8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Bz5emAyJbh6nHq8j5swnKNew.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 33% gewijzigd door Draakje5 op 10-06-2025 11:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vdr01
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 12:32

vdr01

MHI SRKZS-S 3.5

Verwijderd ivm verkeerd begrepen. Excuus.

[ Voor 95% gewijzigd door vdr01 op 10-06-2025 11:58 ]

GT7 ID: ONYX_PdeG69

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smerz
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 12:16
Martinusz schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 10:59:
Heb wat offertes van verschillende partijen en ook 2 met Sinclair als merk, beiden bieden ook Mitsubishi's aan, dus lijkt erop dat ze via dezelfde sitributeur worden aangeboden of iets dergelijks?

Hier geen speciale eisen, alleen koelen en alleen overdag van 3 ruimtes (slaapkamers/kantoortje).
Heb nu dit binnen:

***members only***
De enige opmerking die ik hier heb is dat Haier, eigenlijk veel lager op deze lijst moet staan. De "premium" modellen van Haier zitten kwa prijs ongeveer rond de prijs van de instap modellen van Daikin/MHI (ongeveer), kijk zelf eens bij climamarket.eu (of elders).

Dus ik weet niet welke aanbieder hierbij hoort maar op deze hele lijst zou Haier kwa prijs meer onderaan moeten staan, tenzij dat hier echt de duurste Haier modellen met de goedkoopste Daling/MHI|ME(?) modellen vergeleken worden ofzo 🤷‍♂️

Heb hier 2 mid-range Haiers en voor puur koelen(!) zou ik ze opnieuw kopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Doesnotcompute
@RonJ

Dit systeem kregen we laatst bij Daikin in huis onder ogen. Dan heb je multisplit EN warmwater. All electric zegmaar.

https://www.daikin.nl/nl_...ers/multi-plus-split.html

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hfolkers
Draakje5 schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 11:47:
Op onderstaande stand van de blazers merk ik een soort vreemd geluid op "rrrrr rrrrr rrr rrr " en wanneer ik de stand van de blazers beide verander, dan is dit geluid weg en hoor ik alleen normaal geluid die mijn andere binnenunit ook maakt.

Voordat ik de installateur vraag, benieuwd of dat iemand hier ervaring mee heeft?

Het rrr rrr rrr geluid is dus alleen hoorbaar op onderstaande stand (wanneer 1 van beide of beide pijltjes omlaag (of omhoog?) staat). Snelheid van de ventilator maakt niets uit.

De andere binnenunit maakt dit geluid niet op deze stand.

[Afbeelding]
Wat ik wel eens heb in een specifieke stand van de lamellen is dat één van de horizontale lamellen een beetje gaat 'wapperen.' Die zit dus eigenlijk net iets te los, daar doet jou beschrijving mij aan denken. Kun je goed zien als je er dicht bij haar staan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hfolkers
Renkie schreef op zondag 8 juni 2025 @ 19:20:
Zijn er hier mensen met een Toshiba Airco die de standaard "Toshiba Home AC Control" gebruiken?

Na in de winter met de airco's verwarmd te hebben wilde ik vandaag de app openen om te kijken of alles nog werkte maar na een paar meldingen (device offline, unknown error retry) opent de app nu leeg, maar alle standaard functies in de app werken ook extreem traag.

Na 3x een lege app gezien te hebben zijn ineens mijn 2 airco's weer zichtbaar maar zouden ze offline zijn.

Ik zou haast denken dat de backend van Toshiba wat problemen heeft.... zijn er hier anderen die ook problemen hebben?
https://www.toshiba-airconditioning.eu/ zou rechtsboven de status moeten weergeven, dat lijkt wel groen.
Geen idee of die app zo heet, maar afgezien van dat ik hem op het moment niet gebruik (geen verwarming of koeling nodig) staat alles gewoon normaal als ik nu kijk. Hoe lang heb je hem niet gebruikt? Is er een flinke update tussendoor geweest of zo iets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
smerz schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 19:20:
[...]

De enige opmerking die ik hier heb is dat Haier, eigenlijk veel lager op deze lijst moet staan. De "premium" modellen van Haier zitten kwa prijs ongeveer rond de prijs van de instap modellen van Daikin/MHI (ongeveer), kijk zelf eens bij climamarket.eu (of elders).

Dus ik weet niet welke aanbieder hierbij hoort maar op deze hele lijst zou Haier kwa prijs meer onderaan moeten staan, tenzij dat hier echt de duurste Haier modellen met de goedkoopste Daling/MHI|ME(?) modellen vergeleken worden ofzo 🤷‍♂️

Heb hier 2 mid-range Haiers en voor puur koelen(!) zou ik ze opnieuw kopen.
Zal het nog triester maken, dit was de prijs zonder bon ;) snapte deze offerte totaal niet met zijn prijs, overigens geen typenummer vermeld ook. Maar goed die gaat hem dus sowieso niet worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonJ
Doesnotcompute schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 20:00:
@RonJ

Dit systeem kregen we laatst bij Daikin in huis onder ogen. Dan heb je multisplit EN warmwater. All electric zegmaar.

https://www.daikin.nl/nl_...ers/multi-plus-split.html
Ik ken ‘m. Mooi systeem maar vrij prijzig en vrij beperkt qua buitenunit vermogens en tankinhoud combinatiws. Vooral handig wanneer je maar 1 buitenunit kwijt kan en/of luchtleidingen voor een losse WPB een issue zijn. Eg appartementen of kleine woningen. Maar dan is vaak de buitenunit weer veel te zwaar.

Vaak ben je dus beter en/of voordeliger uit met een losse WPB met subsidie en een losse multisplit.

All-electric.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RonJ
Martinusz schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 10:59:
Klinkt als een 13-in-het-dozijn chinese kloon zonder onderdelenvoorziening.
***members only***
Je lijstje zegt niet veel zonder de modellijnen erbij te noemen.

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
RonJ schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 10:27:
[...]

Klinkt als een 13-in-het-dozijn chinese kloon zonder onderdelenvoorziening.
Begrijp dat het merk vooral in Oostblok ook veel gebruikt wordt, hier niet zo bekend blijkbaar, maar wat ik zei toevallig of niet wel paar aanbieders die Mitsubishi en Sinclair aanbieden.
[...]

Je lijstje zegt niet veel zonder de modellijnen erbij te noemen.
Meeste zijn de instapmodellen, wat voor ons gebruik ook prima is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
Ben met een klusje bezig en kan kiezen uit cassette units 10kw van Mitsubishi Electric en Heavy Industries.
Ik weet dat heavy goede units maakt. Maar plaats zelf vaak Electric.
In dit geval passen de heavys beter i.v.m. beschikbaarheid.

Iemand ervaring met de plafondmodellen van Heavy, zijn deze goed?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
Shit...

Aircoman komt de airco nakijken, schroeft de kap los en wordt direct aangevallen door een pak wespen...

Voor die weg zijn kan hij natuurlijk niks doen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LED-Maniak
Technician- schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 14:57:
Ben met een klusje bezig en kan kiezen uit cassette units 10kw van Mitsubishi Electric en Heavy Industries.
Ik weet dat heavy goede units maakt. Maar plaats zelf vaak Electric.
In dit geval passen de heavys beter i.v.m. beschikbaarheid.

Iemand ervaring met de plafondmodellen van Heavy, zijn deze goed?
Sinds kort hier op kantoor draaien. Werkt op zich best fijn alleen dat standaard scherm(RC-EX3A) is qua bediening een "beetje" ouderwets.

Wat ik op een stil kantoor dan wel weer wat irritant vind(ik weet niet of de electric daar last van heeft) dat als hij na idle gaat verwarmen de fan flink hoort optoeren en dan weer aftoeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
En dan nog een vraag.
Welke leidinggoot gebruiken jullie en welke is het meest duurzaam?

Ik gebruik meestal Inoac, met de rvs geschroefde hulpstukken.
En Technosistemi als het in kleur moet, bv antraciet.
Technosistemi vind ik minder qua kwaliteit, kappen laten ook eerder los.

En ik zie weleens Inabo Denko, ook hulpstukken met rvs schroeven.
Dat ziet er nog degelijker uit, maar vooral de lengtes van 2m zijn ontzettend duur. En in alle kleuren te krijgen.

Kennen jullie Inabo Denko, en is het echt goed of beter bestand tegen het klimaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
hfolkers schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 22:16:
[...]

Wat ik wel eens heb in een specifieke stand van de lamellen is dat één van de horizontale lamellen een beetje gaat 'wapperen.' Die zit dus eigenlijk net iets te los, daar doet jou beschrijving mij aan denken. Kun je goed zien als je er dicht bij haar staan...
Ik zie de lamellen niet wapperen, maar als ik de lamellen fixeer met mijn vingers, dus vast houd, dan is de ratel inderdaad weg.

Is daar in de lamellen zelf nog iets in aan te passen? Kunnen die vastgedraaid worden enz?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonJ
Technician- schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 20:04:

Kennen jullie Inabo Denko, en is het echt goed of beter bestand tegen het klimaat?
Geen ervaring met Inoac, maar hier wel eea van Inaba Denko, net als in mn vorige woning. Daar ziet het er na 10 jaar op de gevel nog vrijwel als nieuw uit. Hier na 3,5 jaar buiten en 10 jaar oud te zijn ook. De deksels zijn ook nog steeds flexibel. In de garage heeft de installateur technosystemi gebruikt en dat is in verhouding echt zooi. Heel dun en broos hard plastic in vergelijking.

All-electric.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Technician-
RonJ schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 09:40:
[...]

Geen ervaring met Inoac, maar hier wel eea van Inaba Denko, net als in mn vorige woning. Daar ziet het er na 10 jaar op de gevel nog vrijwel als nieuw uit. Hier na 3,5 jaar buiten en 10 jaar oud te zijn ook. De deksels zijn ook nog steeds flexibel. In de garage heeft de installateur technosystemi gebruikt en dat is in verhouding echt zooi. Heel dun en broos hard plastic in vergelijking.
Inoac is ook wel echt goed. Maar ik heb het idee dat Inaba nog iets beter is (de rechtse stukken ook 3 keer zo duur).
Kan het eens proberen, alleen weet je pas na zeg
5 jaar wat nou echt goed blijft. >:) (je kunt ook denken toch buiten de garantie)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Winkiller
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17:38

Winkiller

De Mopperpot

Hallo, wij hebben sinds kort een Daikin RXF50D6V1B buitendeel (Sensira) waar aan de linkerkant geen bescherming rooster op zit. Ik vraag mij af of dit een normale gang van zaken is en dat we dit optioneel kunnen aanschaffen. De installateur zegt dat het hoort zonder rooster maar iets binnen in mijn lijf schreeuwt iets anders, het rooster hoort er wat mij betreft wel op, eigenlijk ook een geheel open achterkant waar ook de radiator volledig zichtbaar is omdat er geen roosterplaat op aanwezig is, wenig bescherming dus. Foto 1 is van internet (voorbeeld) en foto 2 en 3 is van ons, de Daikin site verteld ons weinig of dit optioneel is, wie helpt ?

1) Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bp1PCRu25BnK-SLBPRpgZxXxMXc=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/hBnN2JEv913X6hTMbcuEdmPc.jpg?f=user_large

2) Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GyOg6YWzH5GHs_AFgAmXZi5Ahfs=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/wM8TAu50V7NTxun3S8LSkXHb.jpg?f=user_large 3) Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/we5o3rFENacNWw-4Y9sveXv2eFA=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/k8TkjQ7bRzqWnXQbpVo3brAD.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doesnotcompute
Winkiller schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 17:00:
Hallo, wij hebben sinds kort een Daikin RXF50D6V1B buitendeel (Sensira) waar aan de linkerkant geen bescherming rooster op zit. Ik vraag mij af of dit een normale gang van zaken is en dat we dit optioneel kunnen aanschaffen. De installateur zegt dat het hoort zonder rooster maar iets binnen in mijn lijf schreeuwt iets anders, het rooster hoort er wat mij betreft wel op, eigenlijk ook een geheel open achterkant waar ook de radiator volledig zichtbaar is omdat er geen roosterplaat op aanwezig is, wenig bescherming dus. Foto 1 is van internet (voorbeeld) en foto 2 en 3 is van ons, de Daikin site verteld ons weinig of dit optioneel is, wie helpt ?

1) [Afbeelding]

2) [Afbeelding] 3) [Afbeelding]
Bij voorkeur haal je ze er af idd. Horen er niet op te blijven. Blijven bladeren achter haken, ijsvorming etc.

Is meer voor transport.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
Winkiller schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 17:00:

1) [Afbeelding]

2) [Afbeelding] 3) [Afbeelding]
Welk type binnenunit zit daar bij?
Pagina: 1 ... 140 141 Laatste

Let op:
Een vraag over offerte, plaatsing of uitzoeken van L/L WP hoort in een nieuw, eigen topic. Drop hier dan een linkje :)

We respecteren elkaars keuzes over energiegebruik en verschillen in comfort.
Laat bij een 'snelle vraag' wel even weten wat je al gevonden hebt, dat voorkomt herhaling van zetten.
Veel relevante informatie en principes zijn ook te vinden in het Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic , waar je ook een template kan vinden voor een nieuw adviestopic.
Voor MHI vind je veel tips en tweaks in Het MHI L/L warmtepomp/airco topic