Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen - #2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 159 160 Laatste
Acties:

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
LED-Maniak schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 13:19:
In elke ruimte een airco opgehangen, in een dag was alles geregeld. Prima comfortabel.
Was de buitenunit geen issue? VVEs willen nogal eens moeilijk doen.

• Pietje555
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 17:29
Thieu79 schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 14:58:
[...]

Ja dat is idd zo. Ik ben wat dat betreft wellicht net op tijd geweest, nu er nog meer overheids/bank bemoeienis is ontstaan op basis van het technocratisch benaderde energielabel.
Recent onderzoek hier in FR heeft aangetoond dat mensen met een A label over het algemeen een hoger verbruik per m2 (verwarmd zwembadje/ twee EV's voor de deur) hebben dan mensen met een label D of slechter. En daar ging het uiteindeljk om met het label... CO2 en energieverbruik terugdringen.
Jammer dat met dit soort bemoeienis over hun bezit vooral mensen, die eigenlijk wellicht het geld niet hebben voor die verduurzaming, de dupe van worden. Een schrale troost: uiteindelijk zal er op basis van het soort onderzoeken in FR ongetwijfeld wel een belasting bovenop komen op basis van werkelijk verbruik en dan voelt ook de A label bezitter wellicht de pijn.
Maar goed dat is weer een andere discussie, een discussie die net als dit l/l l/w debat een flinke kloof laat zien.
Nee, het label geeft geen indicatie voor het energieverbruik, geeft alleen aan hoe efficient je de energie gebruikt. Groot huis met zelfde label als een klein huisje mag veel meer gebruiken. Daarom wordt het label ook in W/m² uitgedrukt. Overigens is dat met auto's ook. Grote BMW kan een beter lebal hebben dan een Micra.
En je verbruik betaal je ook al voor via de energiebelasting. Dit is ook gestaffeld.
He blijft dus noodzakelijk goed te isoleren en zo min mogelijk energie uit het net te gebruiken.

SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW, 3x AUX C-serie

• digifun
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

digifun

Olaf van der Spek schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 15:03:
[...]

Mag niet meer van de rechter.

u can fool all people some time and fool some people alltime

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
MotorBeast schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 11:26:
Mijn L/W doet hier op dit moment 450W (gaat bijna pendelen met notabene radiatoren en nog niet eens VV) met 8 graden buiten.
Wat doet ie dan als het buiten minder koud is?

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 00:56
Olaf van der Spek schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 15:57:
[...]

Wat doet ie dan als het buiten minder koud is?
Vrij lange runs maken van 1 uur of 1,5 uur en dan weer uit voor 1 uur. Maar is hier offtopic. Met echt mild weer zal ik in het voorjaar wellicht wel gewoon even de L/L aanzetten. Meestal koelt het dan hier bijna niet af en vinden we het soms een beetje kil aanvoelen. Dan is even de L/L wel ideaal.

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 01:08
Olaf van der Spek schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 15:03:
[...]

Er waren in het reglement geen expliciete regels tegen een buitenunit.
Bestuur gevraagd, advies gekregen gewoon te doen en de stilste unit te nemen.

Omgevingsgeluid is vrijwel altijd luider dan wat de buitenunit kan genereren en door de locatie gaat niemand hem ooit zien of merken dat er een staat.

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

• Thieu79
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 25-12 03:33
Pietje555 schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 15:16:
[...]

Nee, het label geeft geen indicatie voor het energieverbruik, geeft alleen aan hoe efficient je de energie gebruikt. Groot huis met zelfde label als een klein huisje mag veel meer gebruiken. Daarom wordt het label ook in W/m² uitgedrukt.
A label huizen verbruiken meer W per m2 dan een D of slechter volgens dat FR onderzoek. Het is dus de gebruiker die een grote stempel zet op het gebruik en niet zozeer de isolatie en wijze van verwarming.
Dat een A label huis in potentie een minder forsere voetdruk zou kunnen opleveren klopt., maar de werkelijkheid is dus anders. En daar worden mensen die hun G label huis willen verkopen en niet voldoende kapitaal hebben om beter te isoleren of efficiënter te verwarmen dus de dupe van met deze bemoeizucht.
Het label is een prima indicator, hoe efficiënt en energiezuinig uw huis zou kunnen zijn. Dat het label vervolgens gebruikt wordt om allerlei zaken af te dwingen (omdat anders het huis minder verkoopbaar wordt) bij de eigenaar vind ik veel te ver gaan, maar jij mag daar anders over denken.

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:23
digifun schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 12:16:
[...]

Is gewoon lucht / lucht anders kijk je een paar filmpjes op you tube en zie je dat het allemaal hetzelfde is.
Ik weet niet wat je probeert duidelijk te maken.
Een HVAC systeem werkt anders dan een wandairco m.b.t de manier waarop het lucht rondcirculeert in een pand.

Ja intern zijn ze "hetzelfde", behalve dat beide systemen totaal anders met comfort omgaan.

[ Voor 83% gewijzigd door mr_evil08 op 16-12-2025 20:53 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

• Nollekeuh
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:59
Thieu79 schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 14:11:
[...]

Dat zal in deze huizenmarkt veel minder van belang zijn (en die huizenmarkt zal niet snel veranderen). Als mensen ergens graag willen wonen, dan gaat dat echt geen doorslaggevende factor zijn. Als ze dan vloerverwarming zouden willen hebben doen ze die investering alsnog.
Ik heb mijn in 2012 gekochte huis dat zeer matig geïsoleerd was en nog draaide op een HR gasketel zonder vloerverwarming (label G) , binnen een week voor meer als het dubbele verkocht in 2021. Er was niet 1 persoon die het graag wilde hebben, er stonden mensen voor in de rij. Stel ik had de l/w en isolatie investeringen gedaan, dan was het maar de vraag geweest of dat die de prijs nog verder omhoog had gestuwd en ik die investeringen 1-op-1 had terugverdiend. Vrij zeker van niet.

T’is een mooie discussie… Ofwel je gooit je geld in het water of je stopt het in gebakken lucht; de meesten zitten er in beide gevallen warmpjes bij. De 1 slaat wat meer in de wind en bij de ander wordt de grond hem wat warmer onder de voeten.
Mijn ervaring is dat de markt zeer zeker wel geld over heeft voor de investeringen die je doet. Een woning in het segment boven startersniveau die pico bello in orde is wordt wel degelijk zwaar op overboden en meer dan de investeringen die je hebt gedaan. Om de doodeenvoudige reden dat mensen vaak al jonge kinderen hebben, geen zin hebben in een verbouwing en flink geld over hebben (de overwaarde van hun te verkopen woning) om te kunnen overbieden. Ze kopen dan letterlijk tijd voor hun gezin. Het rendement op investeringen die je doet in je woning is dus top.

Makelaars kijken ook naar waar een woning voor was gegaan, pakken de oude brochure erbij en als er niets aan is gedaan adviseren ze gewoon de gemiddelde prijsindexatie erboven op. Zijn er verbeteringen gedaan, gaat dat advies omhoog en kunnen ze het ook verkopen.

Niets doen aan je huis en na 5 jaar weer verkopen, levert je dus minimaal de prijsindexatie op en die moet jij ook minimaal weer neertellen voor een andere woning.

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 18:54
Ik verwarm momenteel met een l/l vloermodel. En ervaar geen tekort aan comfort.

Vroeger was er een gasketel en vloerverwarming. Die gasketel is weg, de vloerverwarming is er wel nog en dus ongebruikt. Maar die ligt niet in mijn weg 🙂

De verbouwing van mijn woning deed ik in 2005 en toen al een dikke buis voorzien onder de fundering voor eventueel een warmtepomp.

Misschien plaats ik ooit nog wel eens een kleine Monoblock warmtepomp. En als het de dag dat ik mijn huis verkoop een leuke meerwaarde zou opleveren om er nog snel eentje te plaatsen dan zal ik dat ook doen. Maar dat betwijfel ik een beetje, de nieuwe eigenaar zal waarschijnlijk liever flexibel willen blijven in de keuzes denk ik dan. Die buis naar buiten heeft nog de meeste meerwaarde op dat vlak.

Ik ervaar zelf niet veel comfortverschil omdat met de gasketel de vloertemperatuur ook al heel laag was om het huis warm te houden. Het was warm in huis maar je merkte niet echt dat die warmte van de vloer kwam.

• Siewert
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 23:32
Jan-tweak schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 10:45:
[...]
Koevlaasformule is: Aantal m3 gasverbruik per jaar x 8 kWh warmte uit een m3 gas. Dit deel je door 1650 h > Afronden naar boven. (om je gasverbruik per dag met je kWh te kunnen vergelijken zul je dus alleen het eerde deel nodig hebben, tenslotte willen we hier niet het jaarverbruik)
ga je je airco vergelijken met gas zul je dus beide op de zelfde eenheid moeten zetten, kWh is tenslotte wat anders dan m3.
4*8 = 32 kWh (dat is je verbruik als je je woning met gas verwarmd., met een aico was je 15 kWh kwijt, dat duid op een COP van 2,1 ( bij 8 gr. buitentemperatuur is dat heel laag, een L/W warmtepomp (die een stuk goedkoper was dan je airco overigens, denk ik) haalt in die situatie circa een COP van 6 ! en daarbij ook nog een heel andere kwaliteit warmte. (werkelijke getallen in een veel groter huis, dat niet een een super energielabel heeft).
Als ik met een COP van 6 dit zou terugrekenen zou je L/L warmtepomp slechts circa met iets meer dan 5 kWh mogen verbruiken.

helaas vertel je winig over de staat van isolatie van je huis.
Wat noem je rusttoestand, wat doet je airco dan? is dat alleen ventilatie zonder dat de ruimte verder verwarmd wordt, wordt de ruimte gedroogd ? of staat je binnenunit volledig stil?

[...]
Die hele koevlaasformule nog nooit naar gekeken.
Voordat ik met airco's begon te verwarmen heb ik alleen gekeken naar hoeveel gas ik historisch heb verbruik.
En wat op basis van datasheets de airco verbruik en welke cop bij welke buiten temperaturen.
En ik had de keuze of 30k verbouwen voor een l/w setup of 7k voor het hele huis verwarmen met airco's
Mijn woning werd verwarmd door een gasgestookte hetelucht verwarming dus keuze was simpel qua kosten en geen zin in het hele huis te moeten slopen en weer op te bouwen.
Bovendien was het beneden altijd comfortable en boven steenkoud, ook wel logisch gezien de thermostaat beneden hing.
Nu alles met de airco en het hele huis is perfect op temperatuur.
Alleen bij erg koud weer houd ik de slaapkamer deuren open om de overloop, derde slaapkamer/kledingkamer en badkamer op temperatuur te houden.
Maar dat deden wij ook toen wij nog gas aan het verwarmen waren.

Klein voorbeeldje voor jou van de situatie hier van November.
Die was vorig jaar ongeveer gelijk qua buitentemperaturen alleen vorig jaar hogere LV door de vele dagen mist.
Het is appels en peren vergelijken dat weet ik.
Oh en wij zijn 27/7 stokers omdat wij zo onregelmatig leven dat er per dag hooguit 3uur echt niemand thuis is en dus niet de moeite waard is om aan nachtverlaging te doen.

Maar mijn situatie:
  • Twee onder een kapper (houtskelet) woning van 1993
  • Isolatie van boven tot in de klei naar de voor die tijd geldende eisen.
  • Totale verwarmde inhoud is 384m3
  • Woonkamer, open keuken en drie slaapkamers, badkamer en open zolder.
  • Woonkamer/keuken worden verwarmd/gekoeld door een MHI SRK50ZS-WF
  • Twee slaapkamer worden verwarmd middels SCM50ZS-W met elk hun eigen SRF25ZS-W
  • Heb ik afgelopen maand mijn hele woning zonder ook maar 1 deur open te hoeven laten staan 24/7 op 20,5gr - 21gr.
Historisch gasverbruik:
Historisch gas verbruik voor verwarmen was elke November ongeveer 100m3.
Heb nog tot juni volgend jaar een vast en oud energie contract dus zonder terugleverkosten.
En ben voor 1 kWh 0,33ct kwijt en voor gas €1.50.

Normaal zou ik in Nov 100m3 as verbruiken voor verwarmen.
Dat is als ik de koevlaasformule gebruikt 800kWh zijn.
Alle airco's te samen hebben de afgelopen maand 230kWh opgebrand bij 20,5gr setpoint en 27/7 stoken.
Ik reken even zonder vastrecht á €27 voor gas en de vastkosten voor stroom á €7 p/m

Vorige jaar had ik dus voor 100m3 x 1,50 = €150 verbruikt voor verwarmen.
Deze maand 0m3 gas en 230kWh extra verbruik voor verwarmen met alle airco's. 230 x 0,33ct = €75,9
150 - 75,9 = €74,10 goedkoper gestookt en warmer in huis.
Wat daar van uit de PV is gehaald is niet duidelijk en te berekenen.
En ga ik plus/minnen met het vastrecht wat ik nog wel heb dan zou ik €50 goedkoper zijn geweest.

Mijn warm sanitair water komt uit een zon gestuurde 120l e-boiler van Daalderop.
Die heeft de afgelopen maand 100kWh verstookt ;-)
Maar goed, ging even over het verwarmen

btw:
Mijn jaarlijks gasverbruik voor 27/7 op 20,5gr verwarmen was 650m3.

Enphase IQ8+ @ 8,1kWp (Oost/West) \-/ 7.5kWh DIY Thuisbatterij \-/ MHI SRK50ZS-WF & SCM50ZS-W - 2x SRF25ZS-W \-/ My piBattery @ GitHub

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 25-12 11:42

Tazzios

..

@Siewert het zou nog zuiniger kunnen indien je maar 24/7 gaat stoken i.p.v. 27/7.

• Ragnar9999
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 16:19
Tazzios schreef op woensdag 17 december 2025 @ 07:39:
@Siewert het zou nog zuiniger kunnen indien je maar 24/7 gaat stoken i.p.v. 27/7.
Ik kon geen grappige reactie bedenken

• digifun
  • Niet online

digifun

mr_evil08 schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 20:42:
[...]

Ik weet niet wat je probeert duidelijk te maken.
Een HVAC systeem werkt anders dan een wandairco m.b.t de manier waarop het lucht rondcirculeert in een pand.

Ja intern zijn ze "hetzelfde", behalve dat beide systemen totaal anders met comfort omgaan.
Een HVAC systeem is precies hetzelfde als een airco zoek het maar eens op op youtube. Anders omgaan met comfort is pure onzin.

• mr_evil08
digifun schreef op woensdag 17 december 2025 @ 08:11:
[...]

Een HVAC systeem is precies hetzelfde als een airco zoek het maar eens op op youtube. Anders omgaan met comfort is pure onzin.
Het verschil zit in de luchtverdeling, waardoor het comfort niet vergelijkbaar is.
Een HVAC blaast en zuigt op verschillende punten en verdeelt lucht via meerdere roosters. Dit zorgt voor een gelijkmatige temperatuur en minder luchtstroming dan een wandunit.

Technisch gezien kan een wandunit daar onder vallen als klein onderdeel maar dat is niet wat hier bedoelt wordt en dat weet je zelf ook net zo goed gezien we het hadden over winkelpanden, daar gaat het vrijwel altijd over centraal systemen met roosters.

[ Voor 185% gewijzigd door mr_evil08 op 17-12-2025 08:55 ]

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 00:34
mr_evil08 schreef op woensdag 17 december 2025 @ 08:25:
[...]

Het heeft met de manier van afgifte te maken, meerdere vs één dan krijg je nooit hetzelfde comfort.
Opdat ik je argument begrijp, wat bedoel jij met hvac?

Wanneer ik google op hvac vs airco zegt men dat airco alleen koelen is, maar hvac ook kan blazen en verwarmen?

En je zegt meerdere vs 1, dus nooit hetzelfde comfort? Wat bedoel je?

[ Voor 8% gewijzigd door Sjamo op 17-12-2025 08:33 ]

• mr_evil08
Sjamo schreef op woensdag 17 december 2025 @ 08:32:
[...]

Opdat ik je argument begrijp, wat bedoel jij met hvac?

Wanneer ik google op hvac vs airco zegt men dat airco alleen koelen is, maar hvac ook kan blazen en verwarmen?

En je zegt meerdere vs 1, dus nooit hetzelfde comfort? Wat bedoel je?
Wikipedia: Heating, ventilation, and air conditioning
Een totaal ander systeem dus.

• w00key
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 00:51
Dat comfort"probleem" is echt alleen als je probeert maximale COP te halen. Blaas het voor de lol recht omhoog, lage fan speed, en stel de setpoint net zo hoog in als het nodig is om op 1 meter hoogte de juiste temperatuur te bereiken. Als je isolatie okay is verbruik je niet eens echt veel meer maar warmte gaat indirect, net als mijn oude radiatoren recht omhoog eerst en verspreid dan indirect via straling en minimale convectie.

Ik ruil graag 500 kWh extra verbruik voor nul tocht en geluidsproblemen. Welke luchtstroom, deze hangs op 2.6 meter hoogte en zorgt voor vloerverwarming op de 1e en 2e verdieping. Ja setpoint staat op 22 of 23, en de wand unit meet soms zelfs +2-3 daar bovenop. Boeiend, het is maar een getal, de Honeywell slimme knoppen en wandthermostaat zegt 21 en daar stuur ik op.

[ Voor 3% gewijzigd door w00key op 17-12-2025 09:27 ]

• digifun
  • Niet online

digifun

mr_evil08 schreef op woensdag 17 december 2025 @ 08:25:
[...]

Het verschil zit in de luchtverdeling, waardoor het comfort niet vergelijkbaar is.
Een HVAC blaast en zuigt op verschillende punten en verdeelt lucht via meerdere roosters. Dit zorgt voor een gelijkmatige temperatuur en minder luchtstroming dan een wandunit.
Het is precies hetzelfde die door jou zo genoemde hvac kan ook gewoon met 1 unit werken, kijk bijvoorbeeld maar naar een koelcel. Zoals ik al eerder zei ga eens wat filmpjes op youtube kijken dan weet je precies wat een hvac is.

• Chatslet
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23-12 14:45
@Nollekeuh Ik herken een deel van je comfortklachten maar je verbruik is wat aan de hoge kant.
Waar hij bij jou fout lijkt te gaan is dat je buitenunits onderbemeten zijn tov je binnenunits. Ik weet dat hier een soort hype is om je airco maar niet te laten pendelen en dat mensen daardoor rare keuzes maken maar voor verwarmen is dat dus funest. Dat is om de doodeenvoudige reden dat de efficiëntie en dus het vermogen om mee te verwarmen afneemt naarmate het buiten kouder wordt. Je buitenunit moet daardoor op hogere vermogens draaien met als gevolg dat de efficiëntie verder afneemt en je ook vaker defrosts hebt. Door het gebruik aan vermogen zal ook de aanvoertemperatuur omlaag gaan waardoor je binnenunits harder moeten blazen wat het gevoel van kou alleen maar versterkt.
Om precies deze reden hebben mijn buitenunits (in zowel Nederland als Zweden) allemaal 1 tot 2kw overcapaciteit. Overigens is het in Zweden redelijk normaal dat buitenunits met overcapaciteit geïnstalleerd worden. Daar is men er al langer bekend mee dat bij lagere buitentemperaturen de capaciteit afneemt en ik denk dat installateurs in Nederland daar wat van kunnen leren.
In Nederland is mijn verbruik in kWh stroom voor verwarmen ongeveer 1 op 1 gelijk aan m3 gas dat we voorheen met de HR ketel en vloerverwarming hadden. Dan de comfortklachten, die herken ik deels. Met vloerverwarming heb je stralingswarmte en is de vloer altijd lekker warm en dat heb je met airco gewoon niet meer. We merken dit vooral beneden. Boven gaat het allemaal prima met airco. We hebben daarom in oktober beneden een pelletkachel laten plaatsen. Met behulp van home assistant kunnen we hybride verwarmen en wordt op basis van de weersomstandigheden de airco of pelletkachel gebruikt.
In Zweden is het een wat ander verhaal. Daar is verwarming vaak van levensbelang en gaat het doorgaans met meerdere lagen van redundantie.

• MiBe
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 21-12 10:04
Chatslet schreef op woensdag 17 december 2025 @ 10:23:
Overigens is het in Zweden redelijk normaal dat buitenunits met overcapaciteit geïnstalleerd worden. Daar is men er al langer bekend mee dat bij lagere buitentemperaturen de capaciteit afneemt en ik denk dat installateurs in Nederland daar wat van kunnen leren.
In de basis ben ik het met je eens hoor (ik zou ook niet snel een unit installeren die voor gemiddelde temperaturen nét sterk genoeg is maar het niet meer trekt als het buiten wat kouder wordt), echter zijn Zweden en Nederland hierin niet helemaal vergelijkbaar. In Zweden kunnen de minimumtemperaturen echt wel fors lager zijn dan in Nederland, dus die capaciteit neemt door de kou verder af dan hier waardoor er doorgaans ook simpelweg meer overcapaciteit nodig is om er consequent warmpjes bij te zitten.

PV: 20x 370Wp DMEGC DM375M6-60HBB panelen (12x Oost / 8x West) = 7400 Wp op een SAJ R5-6K-T2 (6kW) 3-fase string-omvormer
AC: Mitsubishi Heavy Industries SCM80ZS-W (8kW) multi-spit met 1x SRK50ZS-W (5kW) / 1x SRK35ZS-W (3.5kW) / 2x SRK25ZS-W (2.5kW)

• mr_evil08
Siewert schreef op woensdag 17 december 2025 @ 03:25:
[...]
En ik had de keuze of 30k verbouwen voor een l/w setup of 7k voor het hele huis verwarmen met airco's
Mijn woning werd verwarmd door een gasgestookte hetelucht verwarming dus keuze was simpel qua kosten en geen zin in het hele huis te moeten slopen en weer op te bouwen.
Mijn woning heeft van oorsprong heteluchtverwarming en herken deze bedragen niet om naar L/W over te stappen terwijl mijn woning ook niet perfect geïsoleerd is en dat is ook niet nodig.
Het komt over als de installateur had er geen zin in dus gooi maar een dure offerte neer zodat de klant wegloopt.

Heb je nog gekeken om een kanaalairco op aan te sluiten?
Sommige hier hebben dat gedaan in dit forum.

[ Voor 43% gewijzigd door mr_evil08 op 17-12-2025 11:32 ]

• digifun
  • Niet online

digifun

@Nollekeuh Ik herken een deel van je comfortklachten maar je verbruik is wat aan de hoge kant.
Waar hij bij jou fout lijkt te gaan is dat je buitenunits onderbemeten zijn tov je binnenunits.
Kan niet , hij heeft een cop van 2.5. Daar moet iets anders aan de hand zijn.

• por200
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 23:15
Iemand met een Perfera single- of multisplit nog behoefte om zijn tips en tweaks te delen?

Ik draai een 2MXM50A buitenunit met twee FTXM35R + FTXM25R binnenunits. Alleen de 3.5kw staat aan op de overloop van de 1e verdieping. Zolder pakt hij mee.
Bij 24/7 verbruikt hij ongeveer 10kw met een cop van 4,8-5,5
Bij koud weer (< 3 graden) kan dat dalen tot een cop van 3.8

Mijn instellingen zijn: demand (vraagbesturing) 40-50% en ventilator binnenunit op automatisch. Zijn er nog meer zaken waar ik mee zou kunnen spelen om toestel iets zuiniger te laten draaien?

• MotorBeast
por200 schreef op woensdag 17 december 2025 @ 12:30:
Iemand met een Perfera single- of multisplit nog behoefte om zijn tips en tweaks te delen?

Ik draai een 2MXM50A buitenunit met twee FTXM35R + FTXM25R binnenunits. Alleen de 3.5kw staat aan op de overloop van de 1e verdieping. Zolder pakt hij mee.

Mijn instellingen zijn: demand (vraagbesturing) 40-50% en ventilator binnenunit op automatisch. Zijn er nog meer zaken waar ik mee zou kunnen spelen om toestel iets zuiniger te laten draaien?
Even 636 pagina's teruglezen. 8)

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 00:42
Ik denk(hoop :+ ) dat je kWh(/dag) bedoelt.

Maar, hoe weet jij de COP?

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

• RonJ
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21:44
assje schreef op woensdag 17 december 2025 @ 12:52:
[...]

De recente modellen tonen ook een waarde voor energie/warmteopwek in de app.

All-electric.

• klaaas
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 23:39
Ik ben me nog steeds aan het oriënteren en ik wil voor de volledigheid het vergelijk met L/W en vloerverwarming maken. Los van het comfort is een voordeel van L/W natuurlijk dat ik nu investeer in een afgiftesysteem en de rest van mijn leven hopelijk niet weer.
Bij airco’s zal ik e.e.a. wel eens een keer moeten vervangen. Is er iets zinnigs te zeggen over de levensduur van airco’s als je ze gebruikt om te verwarmen. Gaan binnen- en buitenunits even lang mee? En hoe verhoudt zich dat toch een L/W warmtepomp?

Hij wil.

• Chatslet
digifun schreef op woensdag 17 december 2025 @ 11:30:
[...]

Kan niet , hij heeft een cop van 2.5. Daar moet iets anders aan de hand zijn.
Vreemd genoeg heeft hij het niet over waarschuwingslampjes of piepjes dus dat betwijfel ik. Waarom ik in deze richting denk is omdat het vaak zo is dat naar mate de buitenunit hoger in zijn vermogen gaat de COP afneemt. Een onderbemeten multisplit buitenunit kan met twee overbemeten binnenunits raar regelgedrag gaan vertonen.

• Yellos
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 22-12 11:57

Tip: Als het binnenkort kouder wordt zou ik de vraagbesturing etc. uitzetten. Ik merk bij mij dat hij het dan niet goed op temperatuur kan houden. (ps. ik hoef geen feedback)

• Chatslet
MiBe schreef op woensdag 17 december 2025 @ 10:59:
[...]

In de basis ben ik het met je eens hoor (ik zou ook niet snel een unit installeren die voor gemiddelde temperaturen nét sterk genoeg is maar het niet meer trekt als het buiten wat kouder wordt), echter zijn Zweden en Nederland hierin niet helemaal vergelijkbaar. In Zweden kunnen de minimumtemperaturen echt wel fors lager zijn dan in Nederland, dus die capaciteit neemt door de kou verder af dan hier waardoor er doorgaans ook simpelweg meer overcapaciteit nodig is om er consequent warmpjes bij te zitten.
Nee, dat gaat niet op. Je benoemd hier een hardnekkig misverstand over Zweden. Hou er rekening mee dat Zweden van noord naar zuid 1574 km lang is en een enorme diversiteit aan klimaten kent. Ja, natuurlijk is het Lapland in de winter koud want je zit dichtbij de Noordpool. Tegelijkertijd heb je in het zuiden van Zweden weer gebieden met een binnenland klimaat waar het zowel in de winter als in de zomer warmer is dan in Nederland. Waar wij in Zweden zitten is het het merendeel van het jaar op minder regen na gelijk is aan Nederland maar zijn er een aantal weken per jaar waar het voornamelijk in de nacht onder de -10 graden kan komen. Het verschil is dat in Zweden de benodigde warmtecapaciteit anders berekend wordt. Daar wordt de minimale en maximale COP/Capaciteit in de berekening mee genomen en persoonlijk denk ik dat dat verstandig is.
De lagen van redundantie in verwarmen heeft daar een andere oorzaak. In Zweden zegt de overheid al sinds jaar en dag dat je bij rampen en calamiteiten langere tijd autonoom en zelfredzaam moet zijn. Afhankelijk van waar je woont kan dat tot 2 weken zijn. Verwarming van je huis hoort daar dus bij en de overheid stuurt jaarlijks ook boekjes waarin staat hoe en wat. Wellicht wat moeilijk te duiden omdat men daar in Nederland anders tegenaan kijkt. Ook op dat onderwerp denk ik dat er wat van Zweden te leren valt.

• Pietje555
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 17:29
klaaas schreef op woensdag 17 december 2025 @ 13:34:
Ik ben me nog steeds aan het oriënteren en ik wil voor de volledigheid het vergelijk met L/W en vloerverwarming maken. Los van het comfort is een voordeel van L/W natuurlijk dat ik nu investeer in een afgiftesysteem en de rest van mijn leven hopelijk niet weer.
Bij airco’s zal ik e.e.a. wel eens een keer moeten vervangen. Is er iets zinnigs te zeggen over de levensduur van airco’s als je ze gebruikt om te verwarmen. Gaan binnen- en buitenunits even lang mee? En hoe verhoudt zich dat toch een L/W warmtepomp?
Hangt nogal af van de kwaliteit. Vooral of de condensor gecoat is en waar je in Nederland woont.
Bij de kust (zout) en in de buurt van Schiphol (zure regen) is het aanzienlijk korter.
Maar meestal 10-15 jaar ben je wel aan de beurt. Meestal wordt bijvullen dan oo erg duur omdat de R32 dan niet meer geleverd wordt in nieuwe installaties. Je bent dan afhankelijk van de voorraad.
Er zit geen verschil tussen LL of LW.
Bij LL moet je meestal de binnen unit ook vervangen omdat hier de regeling in zit.
Voordeel van een LW monoblok is dat je het zelf kan doen. Geen certificaten nodig.
Als je vloerverwarming hebt is het voor mij L/W zonder twijfel.

SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW, 3x AUX C-serie

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 00:59
Chatslet schreef op woensdag 17 december 2025 @ 14:21:
[...]

Vreemd genoeg heeft hij het niet over waarschuwingslampjes of piepjes dus dat betwijfel ik. Waarom ik in deze richting denk is omdat het vaak zo is dat naar mate de buitenunit hoger in zijn vermogen gaat de COP afneemt. Een onderbemeten multisplit buitenunit kan met twee overbemeten binnenunits raar regelgedrag gaan vertonen.
Maar toch niet een halvering van de COP? Dan zou de unit op 50 % dus net zoveel warmte afgeven als op 100 % 7(8)7
Misschien is het een combinatie van factoren. De specs/meetresultaten heb ik niet gevonden op eurovent. Er kan ook iets mis zijn met de unit (te weinig koudemiddel). Of misschien wordt er toch harder verwarmd dan op gas.

• MiBe
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 21-12 10:04
Chatslet schreef op woensdag 17 december 2025 @ 14:50:
[...]

Nee, dat gaat niet op. Je benoemd hier een hardnekkig misverstand over Zweden. Hou er rekening mee dat Zweden van noord naar zuid 1574 km lang is en een enorme diversiteit aan klimaten kent. Ja, natuurlijk is het Lapland in de winter koud want je zit dichtbij de Noordpool. Tegelijkertijd heb je in het zuiden van Zweden weer gebieden met een binnenland klimaat waar het zowel in de winter als in de zomer warmer is dan in Nederland. Waar wij in Zweden zitten is het het merendeel van het jaar op minder regen na gelijk is aan Nederland maar zijn er een aantal weken per jaar waar het voornamelijk in de nacht onder de -10 graden kan komen. Het verschil is dat in Zweden de benodigde warmtecapaciteit anders berekend wordt. Daar wordt de minimale en maximale COP/Capaciteit in de berekening mee genomen en persoonlijk denk ik dat dat verstandig is.
De lagen van redundantie in verwarmen heeft daar een andere oorzaak. In Zweden zegt de overheid al sinds jaar en dag dat je bij rampen en calamiteiten langere tijd autonoom en zelfredzaam moet zijn. Afhankelijk van waar je woont kan dat tot 2 weken zijn. Verwarming van je huis hoort daar dus bij en de overheid stuurt jaarlijks ook boekjes waarin staat hoe en wat. Wellicht wat moeilijk te duiden omdat men daar in Nederland anders tegenaan kijkt. Ook op dat onderwerp denk ik dat er wat van Zweden te leren valt.
Ik ken Zweden heel goed, heb er ook een tijd gewoond (in Västerås om precies te zijn). Ga toevallig vrijdag ook die kant weer op om er de kerstdagen door te brengen o<:)

Tuurlijk is het in het noorden (véél) kouder dan in het zuiden - je benoemt het enorme verschil in afstand al - maar zelfs in Zuid-Zweden liggen de minimumtemperaturen wel degelijk lager dan waar in Nederland dan ook. In letterlijk iedere Zweedse provincie is de laagst gemeten temperatuur láger dan de laagst gemeten temperatuur in heel Nederland. Nederland heeft nog altijd meer dan zelfs het uiterste zuiden van Zweden een zeeklimaat, wat voor zeer gematigde temperaturen zorgt. Dit is geen hartnekkig misverstand maar een simpel feit, je kunt de meteorologische statistieken er gewoon op naslaan. Je refereert verder naar "het meerendeel van de tijd", maar dat is juist niet waar je last hebt van het gebrek aan overcapaciteit. Dat zijn die pieken naar beneden, die er in Zweden meer (en heftiger) zijn dan in Nederland, en hoe verder noordelijk je in Zweden gaat hoe extremer die pieken zijn.

Ik was in de winter van 2009-2010 in Zweden (Västerås dus, echt niet heel noordelijk, amper noordelijker dan Stockholm) en wist eerst niet wat ik meemaakte met minima onder de -25 graden. Oké, fair enough, dat was echt wel een strenge winter (ook voor daar), maar ook vorig jaar is er bijvoorbeeld -21 graden gemeten daar. Voor Nederland zijn dat soort temperaturen ongehoord (sterker nog, de laagst gemeten temperatuur van het hele afgelopen decenium ligt hoger dan dat).

Hoewel er zeker iets te zeggen is voor het Zweedse systeem, mag het voor Nederland echt wel een tandje gematigder. Ik ben nog altijd van mening dat iets overcapaciteit zeker geen overbodige luxe is, maar dat kan in veel gevallen met een beperktere overcapaciteit dan doorgaans in Zweden mee gerekend wordt (uiteraard nog wel afhankelijk van andere variabelen zoals isolatie, stookgedrag, etc).

PV: 20x 370Wp DMEGC DM375M6-60HBB panelen (12x Oost / 8x West) = 7400 Wp op een SAJ R5-6K-T2 (6kW) 3-fase string-omvormer
AC: Mitsubishi Heavy Industries SCM80ZS-W (8kW) multi-spit met 1x SRK50ZS-W (5kW) / 1x SRK35ZS-W (3.5kW) / 2x SRK25ZS-W (2.5kW)

• Jesaul
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 23:05
Pietje555 schreef op woensdag 17 december 2025 @ 15:04:
[...]

Maar meestal 10-15 jaar ben je wel aan de beurt. Meestal wordt bijvullen dan oo erg duur omdat de R32 dan niet meer geleverd wordt in nieuwe installaties. Je bent dan afhankelijk van de voorraad.
Je kunt altijd een fles R32 van 5 kg kopen voor eigen gebruik.

• assje
Waar hij bij jou fout lijkt te gaan is dat je buitenunits onderbemeten zijn tov je binnenunits. Ik weet dat hier een soort hype is om je airco maar niet te laten pendelen en dat mensen daardoor rare keuzes maken maar voor verwarmen is dat dus funest. Dat is om de doodeenvoudige reden dat de efficiëntie en dus het vermogen om mee te verwarmen afneemt naarmate het buiten kouder wordt. Je buitenunit moet daardoor op hogere vermogens draaien met als gevolg dat de efficiëntie verder afneemt en je ook vaker defrosts hebt. Door het gebruik aan vermogen zal ook de aanvoertemperatuur omlaag gaan waardoor je binnenunits harder moeten blazen wat het gevoel van kou alleen maar versterkt.
Om precies deze reden hebben mijn buitenunits (in zowel Nederland als Zweden) allemaal 1 tot 2kw overcapaciteit.
Ik snap helemaal niets van deze logica. Een binnenunit is een afgiftepunt net als een radiator, waarom zou méér afgitecapaciteit kwaad kunnen? Hoe hard de unit moet werken wordt bepaald door de warmtevraag (of koude), daar verandert de binnenunit niets aan.

Ja op hoog vermogen zal de efficientie lager zijn maar hetzelfde geldt voor draaien op laag vermogen. Bij overdimensioneren van de buitenunit krijg je daar pendelen bij wat nog lagere efficientie geeft.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

• Chatslet
@assje dat is simpelweg omdat de capaciteit van de buitenunit geen constante is. Die loopt vrij snel terug als het buiten kouder wordt. Hang je bijvoorbeeld een 5kw buitenunit op met een 3kw en een 3,5kw binnenunit dan kan die het aan het begin van de gerst bijbenen. Aan het einde van de herfst heeft hij het moeilijk want dan is hij nog maar 4kw en gaan de binnen units juist meer vermogen vragen, in de winter hou je misschien nog maar 3kw of minder over maar dan heb je wel 2 binnenunits die bijna max vermogen gaan vragen. En nee, pendelverhaal is onzin.

• assje
Chatslet schreef op woensdag 17 december 2025 @ 18:12:
@assje dat is simpelweg omdat de capaciteit van de buitenunit geen constante is. Die loopt vrij snel terug als het buiten kouder wordt. Hang je bijvoorbeeld een 5kw buitenunit op met een 3kw en een 3,5kw binnenunit dan kan die het aan het begin van de gerst bijbenen. Aan het einde van de herfst heeft hij het moeilijk want dan is hij nog maar 4kw en gaan de binnen units juist meer vermogen vragen, in de winter hou je misschien nog maar 3kw of minder over maar dan heb je wel 2 binnenunits die bijna max vermogen gaan vragen. En nee, pendelverhaal is onzin.
Wat bijbenen? De buitenunit hoeft toch helemaal niets bij te benen? De buitenunit bepaalt welk vermogen hij maakt, de binnenunit bepaald hoeveel er afgegeven kan worden. Een binnenunit "vraagt" ook helemaal geen vermogen (hij veroorzaakt hoogstens een dT die resulteert in meer vermogen).

Met heel veel afgiftecapaciteit heb je de mogelijkheid om op hoger vermogen te draaien, wil je dat niet dan begrens je hem. Te weinig afgiftevermogen kan je niks aan veranderen.

[ Voor 14% gewijzigd door assje op 17-12-2025 18:21 ]

• MotorBeast
klaaas schreef op woensdag 17 december 2025 @ 13:34:
Ik ben geen expert maar als ik de Mono (Vaillant) hier moet optillen met 120 kg massa of mijn multi ( Daikin ongeveer hetzelfde vermogen) krijg ik mijn Mono echt niet in mijn eentje verplaatst (oke zit natuurlijk ook wat water en pomp in). Compressor van de mono is veel zwaarder uitgevoerd en echt veel stiller. Dat ding hoor ik echt niet. Of het wbt levensduur wat uitmaakt? Mijn L/L hebben 4 jaar continue gedraaid in de winter en continue in de zomer (geen enkel onderhoud gehad) en zijn nog als nieuw. Geen piepjes, kraakjes, rammeltjes, vermogensverlies (alleen een swingarm die tikt maar stonden toch vast fixeerd).

Ik zou overigens daarop mijn keuze niet bepalen. Ik zou iemand bezoeken die L/L heeft hangen en ervaren bij een echte koude dag (niet zoals nu 13 graden buiten 8)7 ) wat het doet in een min of meer gelijkwaardig huis en bezoek/ervaar VV.

• MotorBeast
Jesaul schreef op woensdag 17 december 2025 @ 16:03:
[...]

Je kunt altijd een fles R32 van 5 kg kopen voor eigen gebruik.
Proost! :D

• MotorBeast
assje schreef op woensdag 17 december 2025 @ 18:18:
[...]

Wat bijbenen? De buitenunit hoeft toch helemaal niets bij te benen? De buitenunit bepaalt welk vermogen hij maakt, de binnenunit bepaald hoeveel er afgegeven kan worden. Een binnenunit "vraagt" ook helemaal geen vermogen (hij veroorzaakt hoogstens een dT die resulteert in meer vermogen).

Met heel veel afgiftecapaciteit heb je de mogelijkheid om op hoger vermogen te draaien, wil je dat niet dan begrens je hem. Te weinig afgiftevermogen kan je niks aan veranderen.
Ik weet het niet maar je kan/moet gewoon berekenen wat je bij -7 of wat je wil -10 nodig hebt aan vermogen. Dat installeer je. Simpel.

• Chatslet
@assje ik begrijp je redenering niet. Je hebt een bepaalde afgifte capaciteit nodig ten opzichte van je warmteverlies. Het is onzin om teveel afgifte capaciteit te hebben want daar win je niets mee. Je miet wel voldoende warmte kunnen produceren. Als die warmte niet geproduceerd wordt dan is die er simpelweg niet.

• assje
Chatslet schreef op woensdag 17 december 2025 @ 18:30:
@assje ik begrijp je redenering niet. Je hebt een bepaalde afgifte capaciteit nodig ten opzichte van je warmteverlies. Het is onzin om teveel afgifte capaciteit te hebben want daar win je niets mee. Je miet wel voldoende warmte kunnen produceren. Als die warmte niet geproduceerd wordt dan is die er simpelweg niet.
Jij was degene die begon over een buitenunit overdimensioneren ten opzichte van de binnenunit.

Ik heb het idee dat we hier een klok/klepel verhaal hebben.

Je dimensioneert de capaciteit van de warmtepomp (buitenunit) op basis van het warmteverlies. Het vermogen van de binneunits is vrijwel irrelevant, dit is simpelweg aan de fabrikant om te optimaliseren. Jij suggereert om het vermogen van de warmtepomp te begrenzen door de afgiftecapaciteit te verkleinen. Ik zit niet diep in de L/L maar dat slaat nergens op.

Zie de binnenunit als radiator, meer is het niet. Teveel radiatoren (ten opzichte van warmteverlies) kan geen kwaad, te weinig capaciteit wel.

[ Voor 29% gewijzigd door assje op 17-12-2025 18:39 ]

• mr_evil08
@Chatslet eenvoudig, een binnenunit die constant zacht blaast is comfortabeler dan constant uit/aan.

Zelfde principe als een druppende kraan: klinkt niet hard, maar wel vervelend.

l/w werkt anders; daar heb je als bonus een waterbuffer bij en die koelt langzaam af, terwijl l/l abrupt stopt.

• Chatslet
@assje Duidelijk een klok en klepel verhaal en het woord begrenzen komt niet voor in mijn reacties. Ik leg simpelweg uit dat het vermogen van de buitenunit geen vaste waarde is en terugloopt wanneer de weersomstandigheden veranderen. Als we het al over begrenzen van het vermogen hebben dan wordt dat door de temperatuur en luchtvochtigheid buiten gedaan. Ofwel, Als airco je primaire verwarming is wil je bij alle weersomstandigheden voldoende vermogen hebben.

@mr_evil08 Comfort kun je zeker discussies over voeren maar in de meeste gevallen heeft (zeker bij multisplit) een buitenunit die een stapje hoger in het vermogen zit hetzelfde minimale vermogen en lever je er dus niets op in qua pendelen. Anders zit je er hoogstens 50 tot 100 watt naast. Pendelen doet sowieso iedere airco in de herfst en als dat niet zo is heb je te weinig vermogen in de winter waar pendelen niet of nauwelijks voorkomt. In de meeste gevallen los je dit soort comfort klachten op door 24/7 te verwarmen en de ventilator op een lage stand te laten werken zodat je huis de buffer is. Los van dat kan ik je in ieder geval garanderen dat een onder gedimensioneerde buitenunit comfort klachten van een hele andere orde geeft.

• assje
Chatslet schreef op woensdag 17 december 2025 @ 19:21:
@assje Duidelijk een klok en klepel verhaal en het woord begrenzen komt niet voor in mijn reacties. Ik leg simpelweg uit dat het vermogen van de buitenunit geen vaste waarde is en terugloopt wanneer de weersomstandigheden veranderen.
Jij zei dat het zinvol is om een buitenunit over te dimensioneren ten opzichte van de binnenunit.

Ik laat het aan jezelf om uit te vinden waar de klok en klepel zijn.

• Chatslet
@assje het begint een beetje een zinloze discussie te worden zo. Ik ga daar verder niet aan mee doen.

• klaaas
Pietje555 schreef op woensdag 17 december 2025 @ 15:04:
[...]

Hangt nogal af van de kwaliteit. Vooral of de condensor gecoat is en waar je in Nederland woont.
Bij de kust (zout) en in de buurt van Schiphol (zure regen) is het aanzienlijk korter.
Er zit geen verschil tussen LL of LW.
Bij LL moet je meestal de binnen unit ook vervangen omdat hier de regeling in zit.
Voordeel van een LW monoblok is dat je het zelf kan doen. Geen certificaten nodig.
Als je vloerverwarming hebt is het voor mij L/W zonder twijfel.
Ik ga voor het vergelijk uit van dezelfde leverancier dus, naar ik aanneem, vergelijkbare kwaliteit. Ik ga zelf niks aanleggen of sleutelen dus dat is voor mij geen argument. 10-15 jaar zie ik vaker voorbij komen. Dat wordt meestal gerelateerd aan de compressor. Hoe het met de binnenunits zit wordt nergens expliciet gemaakt. Ik kan het zo niet vinden. Lijkt me nogal relevant als dat ook met dezelfde cyclus vervangen moet worden.

Ik heb geen vloerverwarming dus de aanleg daarvan neem ik mee in het vergelijk. Aangezien daar zo'n 10k mee gemoeid is hoopte ik ergens dat een L/W installatie langer mee zou gaan zodat de kosten over de gehele levensduur dichter bij elkaar komen. Maar als ik de hele boel na 15 jaar sowieso moet vervangen wordt een L/W installatie wel een dure hobby.

Hij wil.

• klaaas
MotorBeast schreef op woensdag 17 december 2025 @ 18:23:

Ik zou overigens daarop mijn keuze niet bepalen. Ik zou iemand bezoeken die L/L heeft hangen en ervaren bij een echte koude dag (niet zoals nu 13 graden buiten 8)7 ) wat het doet in een min of meer gelijkwaardig huis en bezoek/ervaar VV.
Ik ben genoeg op de hoogte van de werking van de systemen bij anderen om de voorkeur te hebben voor L/W met vloerverwarming. Alleen het kostenplaatje is wel even een heel ander verhaal dan L/L, mede door de aanleg van de vloerverwarming.

Hij wil.

• Nollekeuh
Om precies deze reden hebben mijn buitenunits (in zowel Nederland als Zweden) allemaal 1 tot 2kw overcapaciteit. Overigens is het in Zweden redelijk normaal dat buitenunits met overcapaciteit geïnstalleerd worden. Daar is men er al langer bekend mee dat bij lagere buitentemperaturen de capaciteit afneemt en ik denk dat installateurs in Nederland daar wat van kunnen leren.
In Nederland is mijn verbruik in kWh stroom voor verwarmen ongeveer 1 op 1 gelijk aan m3 gas dat we voorheen met de HR ketel en vloerverwarming hadden. Dan de comfortklachten, die herken ik deels. Met vloerverwarming heb je stralingswarmte en is de vloer altijd lekker warm en dat heb je met airco gewoon niet meer. We merken dit vooral beneden. Boven gaat het allemaal prima met airco. We hebben daarom in oktober beneden een pelletkachel laten plaatsen. Met behulp van home assistant kunnen we hybride verwarmen en wordt op basis van de weersomstandigheden de airco of pelletkachel gebruikt.
In Zweden is het een wat ander verhaal. Daar is verwarming vaak van levensbelang en gaat het doorgaans met meerdere lagen van redundantie.
Wat je beschrijft zou kunnen. In de service handleiding staat dat deze combinatie aangesloten kan worden. Bij simultaan gebruik heb je dan dat het vermogen verdeeld wordt, echter zie ik dat bij het gebruik van 1 binnenunit de andere unit ook warm wordt (bleeden) Ik denk alleen dat door het uitblijven van de ventilator het condensatieproces minder snel verloopt en er dus meer vermogen over blijft voor de ander. Ik wil hier nog aan toevoegen dat de buitenunit naar max vermogen schiet als het binnen 19 graden is, buiten 0 en de vraag op beide units 22 graden. Dan komt er ook wel flink warme lucht uit. Maar als het op temp houden is komt er lauwe lucht uit. Het ding moduleert dan gewoon ver terug. Of de buitenunit dan nog efficiënt bezig is weet ik niet. Bij 1 binnenunit aan gaat ie vaak terug naar 400 watt verbruik per uur voor een ruimte van 130 m3 die dan overigens niet comfortabel warm blijft als ik de thermostaat niet op 22 graden zet.

Bij aanzetten van de buitenunit vind ik het wel raar dat die eerst met veel vermogen gaat draaien, zodra er warmte bij de binnenunit komt gaat de buitenunit weer omlaag qua vermogen. Hij heeft daar best wel veel tijd voor nodig om op druk te komen.

Een andere optie is dat er te weinig koudemiddel inzit. Leidinglengte zit voor de 3,5 kw op ongeveer 9 mtr, voor de 5 kw op ongeveer 10,5 welke ook een grotere diameter heeft. Ik weet alleen niet hoe het koudemiddel berekend wordt of dat er standaard al genoeg inzit. Edit: er zit standaard voor 30 meter leidinglengte voorgevuld. Heeft hier iemand daar kennis van?

Ik heb overigens niet de buitenunit uitgekozen op basis van pendelen, maar op formaat. Boven de 6kw multisplit worden megakasten. Het was in eerste instantie voor koelen, wat overigens wel weer erg efficiënt werkt en qua verbruik veel zuiniger is.

[ Voor 13% gewijzigd door Nollekeuh op 17-12-2025 21:06 ]

• MotorBeast
klaaas schreef op woensdag 17 december 2025 @ 20:24:
[...]

Ik ben genoeg op de hoogte van de werking van de systemen bij anderen om de voorkeur te hebben voor L/W met vloerverwarming. Alleen het kostenplaatje is wel even een heel ander verhaal dan L/L, mede door de aanleg van de vloerverwarming.
Heb je geen radiatoren? Werkt ook. Hier probleemloos.

• klaaas
MotorBeast schreef op woensdag 17 december 2025 @ 21:15:
[...]

Luchtverwarming.

Hij wil.

• MotorBeast
Sorry. Succes met je keuze.

• por200
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 23:15
assje schreef op woensdag 17 december 2025 @ 12:52:
[...]

Ja per dag 🙂
Cop kan ik berekenen obv thermische output die onecta app aangeeft.
Hoewel ik thermische output niet zeker weet, heb ik verbruik wel met homewizard berekend en hiervoor had ik één winter met 2 5kw laser-petroleumkachels gestookt. Vergelijkbare luchtwarmte en ik denk dat waarde van app wel overeenkomt.

• mr_evil08
@klaaas Wat was bij jouw de reden om op de luchtverwarming geen warmtepomp aan te sluiten?
Een aantal Tweakers hier hebben een kanaal airco aangesloten.

Of zijn de buizen/roosters te klein bij jouw?

[ Voor 13% gewijzigd door mr_evil08 op 18-12-2025 08:49 ]

• klaaas
@mr_evil08 combinatie van factoren. Ik wil niet experimenteren en een kant en klare oplossing voor een 1:1 vervanging is er niet echt. Enkel de hele dure van Brink voor dat geld heb ik ook bijna L/W met vloerverwarming.

Daarbij vind ik het systeem niet erg comfortabel. Veel geluid (hebben we het eerder over gehad) en de kanalen zijn net aan de krappe kant (huis is uitgebouwd).

Hij wil.

• Chatslet
@Nollekeuh De lengtes die je hebt zijn peanuts voor de gemiddelde multisplit. Je zou natuurlijk kunnen laten controleren of de hoeveelheid koelmiddel aan de lage kant is maar dat gebeurt sowieso al bij het onderhoud. Het past sowieso niet bij het beeld wat je hier schetst want dan had je ook geklaagd over dat je airco steeds met defrosts bezig is of zelfs in storing schiet. Dat lijkt me nu niet aan de orde. Ik denk dat het vooral een combinatie van factoren is. Je hebt een capaciteitsprobleem waardoor je comfortklachten hebt, door de comfortklachten zet je de temperatuur hoger waardoor ook je verbruik toeneemt. Waar je eventueel nog naar zou kunnen kijken is tocht en ventilatie. Uiteindelijk staat je airco de lucht te verwarmen. Heb je bijvoorbeeld een wat ijverig type C ventilatiesysteem dan wordt alle warme lucht zo weer naar buiten geblazen. Met tocht is het een beetje hetzelfde verhaal. Al met al denk ik dat het een kwestie van ambities bijstellen is. Airco als bijverwarming of om een ruimte snel op temperatuur te krijgen waarna de CV het met vloerverwarming of radiatoren over pakt lijkt me dan realistisch.

• barta123
  • Laatst online: 23-12 16:35
MotorBeast schreef op woensdag 17 december 2025 @ 21:15:
[...]

Radiatoren kan zeker, maar geen normale radiatoren. Ik heb radiatoren uit 1975, als je daar met 35 graden water in gaat stoken dan mag je hopen dat je een keer 15°C op de meter ziet, dus die vlieger gaat niet op.

Ventilatorconvectoren wil ik ze wel voor gaan vervangen, maar dat is voor al mijn radiatoren ca. 2500 euro. Maar goed als je dat combineert met een L/W monoblock van 3-4000 euro ben je idd hetzelfde kwijt als een nieuwe multi-split. :9

3MXM68, 2x FTXJ35. PV 4400Wp, fanatiek Stromeraar, Zero SR fanaat en helaas nog LPG rijder (1.2 TSI Vialle LPdi - 350.000km)

• Nollekeuh
Chatslet schreef op donderdag 18 december 2025 @ 10:29:
@Nollekeuh De lengtes die je hebt zijn peanuts voor de gemiddelde multisplit. Je zou natuurlijk kunnen laten controleren of de hoeveelheid koelmiddel aan de lage kant is maar dat gebeurt sowieso al bij het onderhoud. Het past sowieso niet bij het beeld wat je hier schetst want dan had je ook geklaagd over dat je airco steeds met defrosts bezig is of zelfs in storing schiet. Dat lijkt me nu niet aan de orde. Ik denk dat het vooral een combinatie van factoren is. Je hebt een capaciteitsprobleem waardoor je comfortklachten hebt, door de comfortklachten zet je de temperatuur hoger waardoor ook je verbruik toeneemt. Waar je eventueel nog naar zou kunnen kijken is tocht en ventilatie. Uiteindelijk staat je airco de lucht te verwarmen. Heb je bijvoorbeeld een wat ijverig type C ventilatiesysteem dan wordt alle warme lucht zo weer naar buiten geblazen. Met tocht is het een beetje hetzelfde verhaal. Al met al denk ik dat het een kwestie van ambities bijstellen is. Airco als bijverwarming of om een ruimte snel op temperatuur te krijgen waarna de CV het met vloerverwarming of radiatoren over pakt lijkt me dan realistisch.
Klopt allemaal, capaciteitsprobleem is er niet hoor, wel dat airco een mindere oplossing is voor deze woning. Maar goed, heb het initieel niet gekocht om primair mee te verwarmen. Meer inderdaad als bijverwarming en primair om mee te koelen.

• MotorBeast
barta123 schreef op donderdag 18 december 2025 @ 11:04:
[...]

Radiatoren kan zeker, maar geen normale radiatoren. Ik heb radiatoren uit 1975, als je daar met 35 graden water in gaat stoken dan mag je hopen dat je een keer 15°C op de meter ziet, dus die vlieger gaat niet op.

Ventilatorconvectoren wil ik ze wel voor gaan vervangen, maar dat is voor al mijn radiatoren ca. 2500 euro. Maar goed als je dat combineert met een L/W monoblock van 3-4000 euro ben je idd hetzelfde kwijt als een nieuwe multi-split. :9
Ik weet niet wat jij onder gewone radiatoren verstaat maar ik heb hier gewone standaard T22 en T33 radiatoren in de woonkamer, T11 in slaapkamers en zolder, T10 in toilet uit 1978 en designradiator in badkamer. Maaaaar......ik heb mijn huis goed geisoleerd. Gemiddelde aanvoer 30 tot 35 graden. 40 bij vorst. 21 graden beneden, badkamer 22 graden, slaapkamers 19 graden. Standaard is de isolatie van woning uit die tijd helemaal niets. Ik heb nu een A label oude norm, nieuwe norm schat ik A++

[ Voor 8% gewijzigd door MotorBeast op 18-12-2025 12:00 ]

• MotorBeast
klaaas schreef op donderdag 18 december 2025 @ 09:03:
@mr_evil08 combinatie van factoren. Ik wil niet experimenteren en een kant en klare oplossing voor een 1:1 vervanging is er niet echt. Enkel de hele dure van Brink voor dat geld heb ik ook bijna L/W met vloerverwarming.

Daarbij vind ik het systeem niet erg comfortabel. Veel geluid (hebben we het eerder over gehad) en de kanalen zijn net aan de krappe kant (huis is uitgebouwd).
Ik zou even een apart topic maken en daar op laten schieten. Maak ook een linkje vanuit L/W topic. Krijg je veel input.

• Jesaul
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 23:05
145 m2. Huis tussen huizen in. De multisplit-airconditioning L/L gebruikt 8 kWh voor de verwarming. En ik heb het warm!

• lbreman
  • Registratie: November 2018
  • Niet online
klaaas schreef op donderdag 18 december 2025 @ 09:03:

Traditionele heteluchtsystemen werken met een hoge temperatuur en een hoog debiet. Oftewel relatief korte "luchtstoten" met bijbehorend geluid en comfort. Een moderne passende kanaalairco werkt op een veel lagere temperatuur en lager debiet. Waardoor veel comfortabeler en tevens "gratis" airco in het hele huis in de zomer. Als je handig bent en netjes werkt kun je het gros zelf aansluiten, enkel het spoelen met stikstof, afpersen en inbedrijfstelling zul je door een STEK erkende onderneming moeten laten doen.

Een en ander hangt af van je thuissituatie: diameter kanalen, zijn ze goed en luchtdicht geïsoleerd, enz. Maar voor diegenen met een oude luchtverwarming zou ik de optie zeker niet bij voorbaat afschrijven.

www.opnaargasloos.nl: 9900Wp, 2x30HP 500l buffer, Atlantic WPB, Ravelli Alfa S, Panasonic monobloc J-series 5kW, Model 3 LR

• mr_evil08
@klaaas
Als je L/L wil ervaren moet je eens gaan eten/drinken bij de benzinepomp in A.S.L. Laar(AUTOFIT ASL AUTOSERVICE LAARWALD)

Is exact het comfort van een L/L wandairco, nieuw pand goed geïsoleerd maar ondanks dat niet mijn comfort laat ik het zeggen, het comfort komt overeen met wandunit's L/L in woningen.
Natuurlijk wel een dag pakken als er geen zon is.

[ Voor 44% gewijzigd door mr_evil08 op 23-12-2025 13:22 ]

• klaaas
mr_evil08 schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 13:10:
@klaaas
Als je L/L wil ervaren moet je eens gaan eten/drinken bij de benzinepomp in A.S.L. Laar(AUTOFIT ASL AUTOSERVICE LAARWALD)

Is exact het comfort van een L/L wandairco, nieuw pand goed geïsoleerd maar ondanks dat niet mijn comfort laat ik het zeggen, het comfort komt overeen met wandunit's L/L in woningen.
Natuurlijk wel een dag pakken als er geen zon is.
Bedankt voor de tip, maar ik heb bij de buren de airco al irl ervaren. Ms dat ik, met het oog op de lage temperaturen, maar eens moet aanbellen met de kerst ;)

@lbreman Ik heb het luchtverwarmingstopic met enige regelmaat bekeken, maar de conclusie is volgens mij toch wel dat er weinig installateurs zijn die zo'n kanaalairco installeren. En ik wil een installatie waarbij ik zelf niet hoef te tweaken en te prutsen. Als er iets is wil ik gewoon de installateur kunnen bellen en die lost het dan maar op.

[ Voor 21% gewijzigd door klaaas op 23-12-2025 13:47 ]

Hij wil.

• lbreman
  • Registratie: November 2018
  • Niet online
klaaas schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 13:42:
[...]

Bedankt voor de tip, maar ik heb bij de buren de airco al irl ervaren. Ms dat ik, met het oog op de lage temperaturen, maar eens moet aanbellen met de kerst ;)

@lbreman Ik heb het luchtverwarmingstopic met enige regelmaat bekeken, maar de conclusie is volgens mij toch wel dat er weinig installateurs zijn die zo'n kanaalairco installeren. En ik wil een installatie waarbij ik zelf niet hoef te tweaken en te prutsen. Als er iets is wil ik gewoon de installateur kunnen bellen en die lost het dan maar op.
Dat is heel begrijpelijk, en inderdaad: er zijn maar weinig installateurs die dit doen in woningen (helaas). Niet onlogisch, omdat bijna elke woning anders is en daarom vooraf aandacht nodig heeft. Bij een nieuwe CV ketel ophangen komt dat allemaal niet zo nauw.

www.opnaargasloos.nl: 9900Wp, 2x30HP 500l buffer, Atlantic WPB, Ravelli Alfa S, Panasonic monobloc J-series 5kW, Model 3 LR

• Bio1ogics
  • Laatst online: 25-12 07:59

Bio1ogics

Logisch toch?

Geen idee of ik enorm achterloop maar een heads up voor andere Panasonic eigenaren. Ik zat laatst in de comfort cloud app naar mijn schedule te kijken en zag dat je nu wel alle onderdelen kan instellen. Waar ik voorheen alleen de tijd en temperatuur kon instellen, kan ik nu ook de blaasrichting en blaas-snelheid aangeven.

Dat vond ik destijds wel een gemis, dus blij dat het nu kan. Geen idee vanaf welke versie dat kon, maar ik zit nu op V6.14.0 van de app.

"Results! Why, man, I have gotten a lot of results. I know several thousand things that won't work." Thomas Edison

• Fritso
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 23:14
Bio1ogics schreef op woensdag 24 december 2025 @ 08:32:
Geen idee of ik enorm achterloop maar een heads up voor andere Panasonic eigenaren. Ik zat laatst in de comfort cloud app naar mijn schedule te kijken en zag dat je nu wel alle onderdelen kan instellen. Waar ik voorheen alleen de tijd en temperatuur kon instellen, kan ik nu ook de blaasrichting en blaas-snelheid aangeven.

Dat vond ik destijds wel een gemis, dus blij dat het nu kan. Geen idee vanaf welke versie dat kon, maar ik zit nu op V6.14.0 van de app.
Fijn, nu LG nog. Die app kan enkel de aan en uit tijd instellen, wat een drama.

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:13
Fritso schreef op woensdag 24 december 2025 @ 11:15:
[...]

Fijn, nu LG nog. Die app kan enkel de aan en uit tijd instellen, wat een drama.
Mogelijk is ClimaControl: Slimme besturing voor airco's interessant voor je. Er wordt gewerkt aan een module voor LG. Ben er met mijn MHI erg tevreden over.

Vooral de draadloze sensor om kamertemperatuur te meten zorgt voor stuk beter/mooier regelgedrag.

• Fritso
ThinkPad schreef op woensdag 24 december 2025 @ 11:17:
[...]

Mogelijk is ClimaControl: Slimme besturing voor airco's interessant voor je. Er wordt gewerkt aan een module voor LG. Ben er met mijn MHI erg tevreden over.

Vooral de draadloze sensor om kamertemperatuur te meten zorgt voor stuk beter/mooier regelgedrag.
Bedankt voor de tip. Die ga ik in de gaten houden 🙏

• Dark Master
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22:55
Ondertussen een tijdje in het bezit van een ME 3F68VF4 i.c.m. MSZ-AY35 en 25 binnenunits maar ben toch best wel teleurgesteld.
Na een tip van een Tweaker de woonkamer unit iets meer uit de hoek laten hangen met de hoop dat de buitenunit unit wat beter moduleert maar helaas.

De doeltemperatuur van de woonkamer airco wordt over het algemeen niet gehaald met deze temperaturen. Die staat dan ook op 22 graden en komt meestal niet boven de 21 ook niet met verschillende blaas standen. Met 5 graden buiten moet ik de vloerverwarming echt bijschakelen want de woonkamer zelf warmt dan moeilijk op met alleen de airco.

Zal ook wel deels te maken hebben met de isolatie van het huis….

Nu met 1 airco aan tussen de 2 en 3kw standje 4 anders word het niet warm… laagste wat ik heb gezien is 0,8kw. Met beide aan maakt het nauwelijks verschil wat zowel het voordeel als nadeel is van een multisplit.

Installateur is al 2 keer langs geweest en geeft aan dat de airco goed functioneert. Het hoge verbruik had die niet zoveel over te vermelden. Wel nog navraag gedaan bij de fabrikant en het enige wat er terug werd gemeld was dat de buitenunit niet verder terug kon dan 30% vermogen dus er is altijd een beetje bleeding naar de slaapkamer unit.

Heb ergens het gevoel dat er iets met onze unit aan de hand is gezien de cijfers die hier worden genoemd. Hopelijk hebben we er in de zomer meer plezier van.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dkVHBt9guze8hk_De-5U-WTXCS8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lZGHVqo5aMOrx7hiwUWhi3KM.jpg?f=fotoalbum_large

Razer 18 * 32GB * i9 13950HX 5,5 GHz * 4TB ssd * RTX 4090

• Nollekeuh
Dark Master schreef op woensdag 24 december 2025 @ 12:33:
Ondertussen een tijdje in het bezit van een ME 3F68VF4 i.c.m. MSZ-AY35 en 25 binnenunits maar ben toch best wel teleurgesteld.
Na een tip van een Tweaker de woonkamer unit iets meer uit de hoek laten hangen met de hoop dat de buitenunit unit wat beter moduleert maar helaas.

De doeltemperatuur van de woonkamer airco wordt over het algemeen niet gehaald met deze temperaturen. Die staat dan ook op 22 graden en komt meestal niet boven de 21 ook niet met verschillende blaas standen. Met 5 graden buiten moet ik de vloerverwarming echt bijschakelen want de woonkamer zelf warmt dan moeilijk op met alleen de airco.

Zal ook wel deels te maken hebben met de isolatie van het huis….

Nu met 1 airco aan tussen de 2 en 3kw standje 4 anders word het niet warm… laagste wat ik heb gezien is 0,8kw. Met beide aan maakt het nauwelijks verschil wat zowel het voordeel als nadeel is van een multisplit.

Installateur is al 2 keer langs geweest en geeft aan dat de airco goed functioneert. Het hoge verbruik had die niet zoveel over te vermelden. Wel nog navraag gedaan bij de fabrikant en het enige wat er terug werd gemeld was dat de buitenunit niet verder terug kon dan 30% vermogen dus er is altijd een beetje bleeding naar de slaapkamer unit.

Heb ergens het gevoel dat er iets met onze unit aan de hand is gezien de cijfers die hier worden genoemd. Hopelijk hebben we er in de zomer meer plezier van.

[Afbeelding]
Ik denk het niet. Met koude temperaturen is een airco gewoon niet zaligmakend als je huis niet extreem goed geïsoleerd is. In de basis is het kamerverwarming, wordt de kamer te groot (woonkamer/keuken), is de werking minder tenzij je twee units ophangt op een multisplit. Maar esthetisch is dat gewoon niet wat je wilt en ook niet qua geluid.

Als de zon schijnt kan je gratis bijverwarmen en bij mij op de tweede verdieping werkt het efficient als daar warmte nodig is en het koelen niet te vergeten. Daar zit je winst. Overigens gaat het echt over 10tjes besparing, dus niet getreurd. De business case om gas mee te besparen is gewoon niet goed te maken en daarvoor is het een te duur systeem. Het is ook echt appels met peren vergelijken qua verwarmingssystemen.

• MotorBeast
@Nollekeuh Je praat nu echt onzin dat de business case niet rond te maken is en tevens moet je er makkelijk mee kunnen verwarmen. Ik heb 4 jaar met L/L verwarmt het scheelt bakken met geld tov gas en kon ook met -8 (ja heb ik meegemaakt) gewoon de boel warm houden op 21 graden met 1 unit op 65m2 (ik vond het alleen niet comfortabel en zeker als je VV hebt zal de ervaring fors anders zijn denk ik met een koudere vloer). De truuk @Dark Master , niet uitzetten en 24/7 verwarmen met dit koude weer en niets knijpen zowel binnen als buitenunit niet.

[ Voor 13% gewijzigd door MotorBeast op 24-12-2025 15:15 ]

• Fritso
Inderdaad, bij temperaturen rond of onder vriespunt lekker 24/7 stoken met de AC. Werkt ook hier perfect met 1 unit in 70m2 woonkamer met open keuken uit 1986. Zelfs bij -10C liep hij keurig rond de 65% vermogen. Liever -10C en droog, dan rond 0C en vochtig.

• w00key
Er moet natuurlijk wel genoeg warmte uit komen. @Dark Master, bereken handmatig de COP. Meet temperatuur van lucht dat in de unit gaat, ruimtetemperatuur bij de binnenunit aan de bovenkant, en lucht dat er uit komt, x volume volgens je specs/handleiding.

Voorbeeld, 18 graden in, 38 uit, x600 m3/uur = 4 kW.

http://hvac-calculator.co...8&hum1=50&temp2=38&vol=60

4 kW / 1 kW verbruik = COP van 4.

Je checkt hiermee 2 dingen: je productie, die moet makkelijk boven 3 kW zijn, en je COP, modern systeem van 2025 moet 3 halen rond deze tijd.

• Highfive95
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 15:51
Fritso schreef op woensdag 24 december 2025 @ 12:25:
[...]

Bedankt voor de tip. Die ga ik in de gaten houden 🙏
Je kunt ook een Amerikaanse account aanmaken op https://www.lg.com/us/. Als je met je Amerikaanse account inlogt in de app kun je wel smart routines aanmaken. Enige nadeel dat in fahrenheit is , maar dat is even simpel omrekenen. Dan kun je alles instellen wat je wil.

• Nollekeuh
MotorBeast schreef op woensdag 24 december 2025 @ 14:55:
@Nollekeuh Je praat nu echt onzin dat de business case niet rond te maken is en tevens moet je er makkelijk mee kunnen verwarmen. Ik heb 4 jaar met L/L verwarmt het scheelt bakken met geld tov gas en kon ook met -8 (ja heb ik meegemaakt) gewoon de boel warm houden op 21 graden met 1 unit op 65m2 (ik vond het alleen niet comfortabel en zeker als je VV hebt zal de ervaring fors anders zijn denk ik met een koudere vloer). De truuk @Dark Master , niet uitzetten en 24/7 verwarmen met dit koude weer en niets knijpen zowel binnen als buitenunit niet.
Ik denk dat je teveel naar jezelf kijkt en je succesverhaal en dat aan anderen wilt opleggen. Geen enkele situatie is hetzelfde, kan je dat je wellicht voorstellen?

Dark Master verteld heel duidelijk waarom het niet doet wat hij ervan verwacht. Dat heeft wel degelijk met de situatie, het gebruik en de isolatie te maken. Kan je dat voorstellen los van je bias? Wat jij doet is airco oplossingen voor verwarmen promoten bij anderen op basis van jouw enkele ervaringen. Daar moet je mee stoppen want ik ben al veel mensen tegengekomen die het helemaal niet zo prettig vinden werken als basis.

De enige duurzame oplossing is isoleren, vloerverwarming wellicht gecombineerd met radiatoren en een correct ingeregelde warmtepomp. Zomaar airco’s overal plaatsen en zeggen dat dat de oplossing is en goedkoop is, is gewoon niet correct. Anders zouden alle nieuwbouwprojecten (wat knappe koppen en architecten bedenken en berekenen) wel uitgerust worden met losse airco units en dat is simpelweg niet het geval. Dus je hebt pertinent niet gelijk.

Fijne kerst en stof om over na te denken!

• MotorBeast
@Nollekeuh Ik promoot helemaal niets. Sterker ben 1 van de oud gebruikers die van L/L naar L/W is overgestapt overigens gewoon met radiatoren (dus die mening van je klopt ook niet) en kritisch is op L/L. Als je had gelezen had ik het ook over comfort. ;) En ik moet helemaal niets. Ik zeg, lees eens wat terug in het topic. En ik ga met Kerst juist even niet nadenken. o<:)

[ Voor 22% gewijzigd door MotorBeast op 24-12-2025 16:09 ]

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 19:36

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

We zijn nu een midweek op vakantie, maar de MHI laten we gewoon 24/7 doorstoken. Vorig jaar had ik hem uitgezet en het heeft ook bijna 5 dagen geduurd voordat het huis weer comfortabel was en het verbruik weer was genormaliseerd.

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

• w00key
revolution-nl schreef op woensdag 24 december 2025 @ 16:58:
We zijn nu een midweek op vakantie, maar de MHI laten we gewoon 24/7 doorstoken. Vorig jaar had ik hem uitgezet en het heeft ook bijna 5 dagen geduurd voordat het huis weer comfortabel was en het verbruik weer was genormaliseerd.
Dat is beetje kort inderdaad. Ik was 2.5 weken weg en had toen alles laten afkoelen tot ~17 graden, met minimaal stoken, ~3 uur x 600W per dag.

Weer opstoken is kwestie van dT tussen beton en lucht, hoe hoger hoe meer energie verplaast wordt. Ik zette hem op 23 graden, en 30 kWh later was het gefixd.

• mr_evil08
@Nollekeuh Nieuwbouw en bestaande bouw kan je nooit vergelijken kwa warmte installatie.
Bij nieuwbouw kun je overal rekening mee houden dan is de keus voor een CV installatie al snel gemaakt.

Bestaande bouw begrijp ik ook dat je sneller voor een L/L wp kiest en gericht gaat verwarmen.

• ThinkPad
Prima weertje voor een warmtepomp, koud met weinig vocht in de lucht. En gratis stroom van de zonnepanelen :) Blijf het toch wel een soort van magie vinden hoor, dat het buiten ijskoud is en er binnen vrolijk warme lucht uit dat ding komt 8)

De MHI 3,5kW staat hier lekker te draaien. Afgelopen nacht met -3 / -4 buiten ook geen centje pijn, hele nacht op ~524W staan draaien. Door de droge lucht geen enkele defrost gehad.

Ik dacht net ik slinger de airco's boven ook nog even aan met wat gratis zonnestroom. Maar omdat die volle bak aan de gang moesten (van 16 naar 21 binnen) gingen ze al vrij vlot (+/-40 min) allebei in een defrost :+ Nog een voordeel van 24/7 stoken t.o.v. on-demand, minder snel defrosts.

Het blijft wel vechten om de luchtvochtigheid in huis comfortabel te houden. Ik heb een paar weken terug een Venta LW44 luchtbevochtiger gekocht. Gisteravond bijgevuld en vanochtend eens aan gerekend, hij verdampt zo'n 214ml water per uur om de woonkamer (43m2) rond de 43% te houden. Eerdere jaren dook het al gauw naar 34% bij vorst en ik heb zelfs wel eens 25% gezien, dus hij doet wel z'n werk.

[ Voor 20% gewijzigd door ThinkPad op 25-12-2025 13:08 ]

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 00:34
ThinkPad schreef op donderdag 25 december 2025 @ 13:00:
Prima weertje voor een warmtepomp, koud met weinig vocht in de lucht. En gratis stroom van de zonnepanelen :) Blijf het toch wel een soort van magie vinden hoor, dat het buiten ijskoud is en er binnen vrolijk warme lucht uit dat ding komt 8)

De MHI 3,5kW staat hier lekker te draaien. Afgelopen nacht met -3 / -4 buiten ook geen centje pijn, hele nacht op ~524W staan draaien. Door de droge lucht geen enkele defrost gehad.

Ik dacht net ik slinger de airco's boven ook nog even aan met wat gratis zonnestroom. Maar omdat die volle bak aan de gang moesten (van 16 naar 21 binnen) gingen ze al vrij vlot (+/-40 min) allebei in een defrost :+ Nog een voordeel van 24/7 stoken t.o.v. on-demand.

Het blijft wel vechten om de luchtvochtigheid comfortabel te houden. Ik heb een paar weken terug een Venta LW44 luchtbevochtiger gekocht. Gisteravond bijgevuld en vanochtend eens aan gerekend, hij verdampt zo'n 214ml water per uur om het hier rond de 43% te houden. Eerdere jaren dook het al gauw naar 34% en ik heb zelfs wel eens 25% gezien dus hij doet wel z'n werk.
Daar kan ik jaloers op zijn :)
Hier vannacht rond de 1000W, enkele defrosts, niet veel. Dat was voor 1 unit (woonkamer) op 20 graden, 1 op 19 graden (overloop/trap) en fanstand op de slaapkamer. Daarmee houden we het in het hele huis (kleine tussenwoning) aangenaam en comfortabel warm.
Het was hier vannacht buiten -4 graden, nu -1.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eGMtveN9SNLv4wJdbW7cYxSkJBo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/m7cmhzsle5KSuyL0JkR8UzCl.jpg?f=fotoalbum_large

Overigens hier wel het voordeel dat we het zonder kunstmatige ingrepen op 43% relatieve luchtvochtigheid houden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ewb4dZvdUV5tYRQzUFU6A0WAkuk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8PaYaYZHkFiZnEs7uzoWJsUe.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 8% gewijzigd door Sjamo op 25-12-2025 13:13 ]

• mr_evil08
ThinkPad schreef op donderdag 25 december 2025 @ 13:00:
Moah kijkend naar mijn huis op Zuid werkt dat niet zo, zodra de zonnepanelen leveren gaat de warmtepomp uit anders zit ik met een flinke temperatuur overstoot.

En de kamers boven waar nooit verwarmd wordt stijgt ook.

Hier hangt een split unit boven maar na het uitzetten is vlot weer de oorspronkelijke temperatuur, de radiatoren in de badkamer kent dat probleem niet.
Dat bufferen werkt hier niet met luchtverwarming, ook bij lang aan laten geeft geen noemenswaardige resultaat.

[ Voor 32% gewijzigd door mr_evil08 op 25-12-2025 15:30 ]

• Fritso
Hier in 't oosten is hij wat minder suunig. Beneden rond de 1200W en boven 600W. Harde NO wind vol op de keet helpt ook niet mee.
Wel duidelijk minder en kortere defrosts.

• 0re0
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 23:24
Fritso schreef op woensdag 24 december 2025 @ 15:04:
Inderdaad, bij temperaturen rond of onder vriespunt lekker 24/7 stoken met de AC. Werkt ook hier perfect met 1 unit in 70m2 woonkamer met open keuken uit 1986. Zelfs bij -10C liep hij keurig rond de 65% vermogen. Liever -10C en droog, dan rond 0C en vochtig.
Op hoeveel kWh zit je dan wel niet met 24/7 stoken?

Ik zet hem snachts steeds uit, de woonkamer daalt dan tot 12 graden. In de ochtend zet ik hem op standje max en in 3u tijd is het 19 graden, wat tevens de max is voor een slecht geisoleerde jaren 30 woonkamer 40m2 met een 5kw airco. Ik zit nu op 15kWh / 4,50eu voor 12u stoken .. als ik de nacht er ook bij zou pakken zou dit bijna verdubbeld worden gok ik zo?

• Gewoonaaron043
  • Laatst online: 20:38
0re0 schreef op donderdag 25 december 2025 @ 20:25:
[...]

Ik zet hem snachts steeds uit, de woonkamer daalt dan tot 12 graden. In de ochtend zet ik hem op standje max en in 3u tijd is het 19 graden, wat tevens de max is voor een slecht geisoleerde jaren 30 woonkamer 40m2 met een 5kw airco. Ik zit nu op 15kWh / 4,50eu voor 12u stoken .. als ik de nacht er ook bij zou pakken zou dit bijna verdubbeld worden gok ik zo?
Als het een beetje geisoleerd is en je laat hem 24 / 7 draaien op dezelfde temperatuur, dan heb je grote kans dat dit (stukken) goedkoper is dan ad hoc verwarmen

• Fritso
[...]

Ad hoc bij vorst komt hier niet door de commissie. Dan krijg ik ruzie met de vrouw 😁

Hij verbruikt dan ongeveer 1200W continu, dus richting de 27kWh per dag. Ad Hoc is hier zeker goedkoper, maar bij vorst kiezen we voor max comfort. Zodra de temp overdag weer boven de 2 graden uitkomt schakelen we over op enkel overdag verwarmen van 7:00 tot 23:00.

Met deze manier van stoken hebben we 1200m3 gas geruild voor effe ruim 2000kWh per jaar en we stoken nu warmer en een groter deel van het huis dan we op gas deden. Hele dikke win dus.

• ArthurMorgan
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
[...]

Ik draai 24/7 in mijn matig geïsoleerde jaren 60 tussenwoning van 250m3. 2 kamers 20/21graden. rest met deuren open een beetje acceptabel houden. Kamers die ver bij de 2 verwarmde kamers vandaan zitten nu zo rond de 17. (Voor de airco waren die kamers vaak rond de 15 graden en verbruikte ik alsnog heel veel gas.)

Gisteren 14kWh, vandaag kom ik waarschijnlijk rond de 16kWh uit. Vorig jaar verbruikte ik echt meer per graaddag dan nu. En het grootste verschil is dat ik nu 24/7 de zelfde instellingen hou. Daarbuiten vind ik het comfort in huis beter, en heb ik ook minder defrosts omdat hij veel meer moduleert.
Dus goedkoper en meer comfort in mijn geval/situatie.

I hear voices in my head, they counsel me, they understand.

• MotorBeast
[...]

Je zal niet verdubbelen en ook makkelijk naar 21 graden kunnen gaan en veel meer comfort hebben. Al zou het 25kWh zijn. Dan heb je voor €7,- een warm huis/kamer en hoelang is het nu echt zo koud? Als je het uitsmeert over 365 dagen een heel stookseizoen is het peanuts. Ik stookte bij onder 5 graden buiten sowieso altijd 24/7. Je leeft maar 1 keer. ;)

• 0re0
Gewoonaaron043 schreef op donderdag 25 december 2025 @ 20:36:
[...]

Als het een beetje geisoleerd is en je laat hem 24 / 7 draaien op dezelfde temperatuur, dan heb je grote kans dat dit (stukken) goedkoper is dan ad hoc verwarmen
Ik zal het eens meten! Adviseer je hem dan op een lage blaassnelheid te zetten of op auto?

• 0re0
MotorBeast schreef op donderdag 25 december 2025 @ 21:13:
[...]

Je zal niet verdubbelen en ook makkelijk naar 21 graden kunnen gaan en veel meer comfort hebben. Al zou het 25kWh zijn. Dan heb je voor €7,- een warm huis/kamer en hoelang is het nu echt zo koud? Als je het uitsmeert over 365 dagen een heel stookseizoen is het peanuts. Ik stookte bij onder 5 graden buiten sowieso altijd 24/7. Je leeft maar 1 keer. ;)
Ik krijg hem niet boven de 18.5 graden lijkt het. Ook op standje superhigh niet.
Woonkamer is circa 40m2 maar jaren 30 met een vochtige kruipruimte zonder vloerisolatie. Wordt volgend jaar aangepakt, dus ik heb redelijk wat kou in de vloer :(

• ThinkPad
0re0 schreef op donderdag 25 december 2025 @ 21:17:
[...]

Ik zal het eens meten! Adviseer je hem dan op een lage blaassnelheid te zetten of op auto?
Gewoon op auto, niks begrenzen o.i.d.
Ik zat afgelopen dagen op 7 a 8 kWh, vandaag tot nu tot 11kWh (€2,75 maar dus….)

Tussenwoning 1998, unit stookt de woonkamer van 43m2 warm.

[ Voor 52% gewijzigd door ThinkPad op 25-12-2025 21:21 ]

• MotorBeast
0re0 schreef op donderdag 25 december 2025 @ 21:18:
[...]

Ik krijg hem niet boven de 18.5 graden lijkt het. Ook op standje superhigh niet.
Woonkamer is circa 40m2 maar jaren 30 met een vochtige kruipruimte zonder vloerisolatie. Wordt volgend jaar aangepakt, dus ik heb redelijk wat kou in de vloer :(
Wel als je door stookt waarschijnlijk. Je muren en ook vloer blijft koud bij adhoc stoken. Dan wint de kou van buiten van de luchtwarmte binnen. Zet hem vannacht gewoon niet uit en kijk wat het doet. Lekker warm als je morgenochtend op staat.

• 0re0
MotorBeast schreef op donderdag 25 december 2025 @ 21:22:
[...]

Wel als je door stookt waarschijnlijk. Je muren en ook vloer blijft koud bij adhoc stoken. Dan wint de kou van buiten van de luchtwarmte binnen. Zet hem vannacht gewoon niet uit en kijk wat het doet. Lekker warm als je morgenochtend op staat.
Ik slaap in de woonkamer ivm verbouwing, dus die vlieger gaat niet op! :P
Maar ik zal het proberen! tnx voor de tip. Ik zal MijnEneco even alvast wijzigen qua maandbedrag :+

• MotorBeast
0re0 schreef op donderdag 25 december 2025 @ 21:23:
[...]

Ik slaap in de woonkamer ivm verbouwing, dus die vlieger gaat niet op! :P
Maar ik zal het proberen! tnx voor de tip. Ik zal MijnEneco even alvast wijzigen qua maandbedrag :+
Gas is altijd duurder. ;)

• m4bnl
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 22:42
Dit is onze eerste jaar met een airco.
Huis uit 1968. Met 8 zonnepanelen
Blowerdoortest: 3,3 maar met zolder luik dicht ging dat cijfer met 25% omlaag. ( Binnen een kaar gaan we de zolder isoleren)
Bij -3° is de zolder 6°
Badkamer verdieping lager is 11°
Woonkamer 20°

Zelfs met deze kou doet de airco het prima beneden. Beneden lekker warm. Hij blaast wel een stuk harder maar nog niet heel irritant. Wel koude stromingen, maar dat komt door de slechte isolatie van boven.

Ondanks het mij heel veel gas bespaart en wij warmer kunnen stoken dan met de c.v. ketel( door de kosten) heb ik al wel de keus gemaakt dat wij in de toekomst vloerverwarming willen en een warmtepomp. Die warmte lijkt mij veel fijner en dan kunnen we ook boven weer mee verwarmen.

Het nadeel van airco
- boven geen verwarming.
- geluid ( niet storend, maar meer dan als je vloerverwarming zou hebben)
- soms defrost
-tempratuur schommelingen

Voordelen van airco
- flinke kosten besparing.( -24/7 stoken en warmer en toch veel minder kwijt zijn dan met gas)
- snel warm

Wij ervaren meer comfort als we de c.v.ketel aanzetten omdat de warmte van meer kanten komt.
Dus nee, een airco is niet altijd het wondermiddel.

Waarom hebben wij voor een airco gekozen?
Vloerisolatie laten aanbrengen en betaalt met hypotheek potje. Subsidie van de gemeente gekregen en van dat bedrag een mhi 3,5kwh gekocht en laten monteren door mijn vader. Dus 'gratis' airco.

[ Voor 6% gewijzigd door m4bnl op 25-12-2025 21:46 ]

• Melodic Metal
  • Nu online
In de bovenstaande posts zie ik niemand praten over het geluid van de buitenunit. Voor mij is dat het op dit moment het pijnpunt.

Ik heb een 7.1kw MHI in de woonkamer, 3.5KW in het kantoortje en 2.5KW op de slaapkamer. Single splits op bigfoots op een eigen betonnen plateau in de achtertuin.
(Vrijstaande woning, jaren 70, matige isolatie)

De kleine airco's gaan opzich prima. De 7.1kw klinkt als hij iets harder aanspringt zoals met de huidige kou als een vliegtuigje naast het huis. In een drukke binnenstad valt het misschien minder op maar in mijn kleine gemeente kan ik mijn airco voor op straat dus aan de andere kant van het huis nog horen. Bijv. de dieselauto de hele nacht stationeer laten draaien zou minder geluid geven.

De installateur heeft een aantal keer iemand langs gestuurd maar dan is de buitentemperatuur gunstiger en valt het geluid mee.

Ondertussen is er wat koelgas uitgehaald gezien de korte leidingen en is de aarde kabel vervangen omdat die te dun was in de meterkast.

En verder wordt er gezegd dat het zo hoort en zo lang niemand klaagt ik het er bij moet laten.

Heeft iemand vergelijkbare ervaringen? Het gaat hier specifiek om de buitenunits die een maat groter zijn.

Performance binnen is uiteraard geweldig en wat geluid binnen boeit mij niet zoveel. En de 500kw afgelopen maand voor de 7.1 is stukken goedkoper dan wat ik aan gas kwijt zou zijn.
Buitenunit mag alleen wel wat stiller.

• mr_evil08
@0re0 Tussenweg bestaat ook ipv aan/uit.
Gewoon 2c verlagen in de nacht i.p.v helemaal uit.

[ Voor 11% gewijzigd door mr_evil08 op 25-12-2025 22:18 ]

Pagina: 1 ... 159 160 Laatste

Let op:
Een vraag over offerte, plaatsing of uitzoeken van L/L WP hoort in een nieuw, eigen topic. Drop hier dan een linkje :)

We respecteren elkaars keuzes over energiegebruik en verschillen in comfort.
Laat bij een 'snelle vraag' wel even weten wat je al gevonden hebt, dat voorkomt herhaling van zetten.
Veel relevante informatie en principes zijn ook te vinden in het Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic , waar je ook een template kan vinden voor een nieuw adviestopic.
Voor MHI vind je veel tips en tweaks in Het MHI L/L warmtepomp/airco topic