Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen - #2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 148 149 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woekele
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online

woekele

woekele

Dit filmpje wil ik toch graag even met jullie delen.

Helaas werkt de functie op mijn airco niet, maar het filmpje vond ik fantastisch.

YouTube: LG Dual Inverter AC Mute Function | How to mute AC beep sound?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• woekele
  • Niet online

woekele

woekele

dinandus schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 12:08:
@ woekele: op mijn LG AB zit daar de knop voor links naast de blauwe set clear knop, is een rechthoek met 3 golfstreepjes door de rechterzijkant van de desbetreffende toets.
Werkt prima, normaliter hoef ik deze functie maar eenmalig in te stellen, de volgende keren dat ik de airco dan weer laat koelen, en tegen de nacht uit zet, gaat hij automatisch weer half uurtje droog blazen.
Ter info: op mijn recente LG airco gaat het iets anders. Je moet een paar keer op de FUNC-toets drukken, tot er een soort raampje met wisser verschijnt. Dan druk je op Set/Cancel om het te activeren/deactiveren. Als je de binnen-unit uitschakelt, komt er CO op het display te staan, gaat hij bijna, maar niet helemaal dicht en nog zachtjes nablazen, ongeveer een half uur. Lijkt me prima feature om standaard ingeschakeld te hebben.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 13:09
Mitsubishi Electric heeft dit jaar nog propaan airco’s tot 5kW met de MSZ-RZ lijn.

https://alklima.nl/blog/d...omstbestendig-met-propaan

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 14:22
Mag je die dan ook zelf monteren? Of wordt propaan ook gezien als een F-gas?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Technician-
ThinkPad schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 19:36:
Mag je die dan ook zelf monteren? Of wordt propaan ook gezien als een F-gas?
Lastig verhaal. In de nieuwe F gassen verordening zijn ook natuurlijke brandbare koudemiddelen opgenomen. Niet alleen moet je daarvoor je F gassen certificaat hebben maar ook een extra certificaat B3 brandbare koudemiddelen. En over een tijdje vervalt (het eerder oneindige) certificaat en moet de hele markt opnieuw examen en opleidingen doen (heel duur!) en dan elke 5 jaar opnieuw.
Dus ik vermoed dat koeltechnisch werk nog veel duurder gaat worden.

Je hele gereedschapspakket moet vervangen worden (of bijgekocht) voor propaan. Metersets, vacuümpomp, afpompunit, enz. En deze moeten dan ook weer jaarlijks gekalibreerd worden (a 200-300 euro per stuk)

Dus ja dat moet officieel via een erkende installateur, dan niet voor milieu maar onder het kader veiligheid.

• Doesnotcompute
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 10-09 22:02
Technician- schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 19:47:
[...]

Lastig verhaal. In de nieuwe F gassen verordening zijn ook natuurlijke brandbare koudemiddelen opgenomen. Niet alleen moet je daarvoor je F gassen certificaat hebben maar ook een extra certificaat B3 brandbare koudemiddelen. En over een tijdje vervalt (het eerder oneindige) certificaat en moet de hele markt opnieuw examen en opleidingen doen (heel duur!) en dan elke 5 jaar opnieuw.
Dus ik vermoed dat koeltechnisch werk nog veel duurder gaat worden.

Je hele gereedschapspakket moet vervangen worden (of bijgekocht) voor propaan. Metersets, vacuümpomp, afpompunit, enz. En deze moeten dan ook weer jaarlijks gekalibreerd worden (a 200-300 euro per stuk)

Dus ja dat moet officieel via een erkende installateur, dan niet voor milieu maar onder het kader veiligheid.
Heb uit de branche al hele wilde verhalen gehoord over ATEX zonering en ATEX werkschakelaars etc. Zoek maar eens op wat ze kosten, springen je de tranen in die ogen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Technician-
Doesnotcompute schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 20:53:
[...]

Heb uit de branche al hele wilde verhalen gehoord over ATEX zonering en ATEX werkschakelaars etc. Zoek maar eens op wat ze kosten, springen je de tranen in die ogen.
Dat is niet wild, dat zijn gewoon eisen aan een brandbaar koudemiddel in een elektrisch apparaat wat enkele voorzorgsmaatregelen kent.
De Atex werkschakelaar is onzin, deze moet buiten de kleine zone blijven.
Dede airco’s hebben maar 370gram propaan en zijn gegeurd, dus ruik je lekkages

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 11:34
"Wereldwijde populariteit van airco’s gaat gepaard met vragen over piekverbruik, ongelijkheid en efficiëntie"
stelt de IEA. Milieucentraal geeft het advies eerst andere maatregelen te nemen voordat airco's worden opgehangen.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online
dunklefaser schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 08:42:
"Wereldwijde populariteit van airco’s gaat gepaard met vragen over piekverbruik, ongelijkheid en efficiëntie"
stelt de IEA. Milieucentraal geeft het advies eerst andere maatregelen te nemen voordat airco's worden opgehangen.
Niks mis met dat advies.
Als je woonkamer 10m2 glas heeft op het zuiden waar de zon vol op zit, dan kan je dat met een paar airco’s misschien compenseren, maar het zal nooit aangenaam worden in de kamer.

Mijn airco’s worden nagenoeg volledig gevoed door PV als het gaat over koeling.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Doesnotcompute
dunklefaser schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 08:42:
Sorry maar wat een kul argumenten voor Nederland. We kampen met enorme overschotten van zonneenergie, salderen gaat er van, je betaalt net niet om te mogen terugleveren, en een airco staat alleen te koelen wanneer de zon schijnt toch? Of ik nou de omvormers uit zet of terug laat regelen, of ik gebruik mijn eigen overschotten om mijn huis koel en laag qua luchtvochtigheid te houden.

Tuurlijk, isolatie is het beste om mee te beginnen, zou je zeggen. Echter haal je met een airco gelijk al 50% besparing op je energiebehoefte, omdat een airco gewoon veel efficienter kan verwarmen dan een gasketel. Ga maar eens isoleren voor een 50% besparing. Want verwarmen, daar koopt Nederland een airco voor, omdat het gewoon een goedkope L/L WP is. Die 2 weken per jaar dat je koeling wilt, is handig dat het er in zit.

En over het stroomverbruik gesproken.. Really?

/rant :P

https://nos.nl/nieuwsuur/...dwijde-stroom-datacenters

Ga daar maar achteraan als milieuclub zou ik zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 14:13
Tommie12 schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 08:56:
[...]

Niks mis met dat advies.
Als je woonkamer 10m2 glas heeft op het zuiden waar de zon vol op zit, dan kan je dat met een paar airco’s misschien compenseren, maar het zal nooit aangenaam worden in de kamer.

Mijn airco’s worden nagenoeg volledig gevoed door PV als het gaat over koeling.
Daar past ook buitenzonwering voor(als dat niet het geval is).

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08
Doesnotcompute schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 09:00:
[...]

Sorry maar wat een kul argumenten voor Nederland. We kampen met enorme overschotten van zonneenergie, salderen gaat er van, je betaalt net niet om te mogen terugleveren, en een airco staat alleen te koelen wanneer de zon schijnt toch? Of ik nou de omvormers uit zet of terug laat regelen, of ik gebruik mijn eigen overschotten om mijn huis koel en laag qua luchtvochtigheid te houden.

Tuurlijk, isolatie is het beste om mee te beginnen, zou je zeggen. Echter haal je met een airco gelijk al 50% besparing op je energiebehoefte, omdat een airco gewoon veel efficienter kan verwarmen dan een gasketel. Ga maar eens isoleren voor een 50% besparing. Want verwarmen, daar koopt Nederland een airco voor, omdat het gewoon een goedkope L/L WP is. Die 2 weken per jaar dat je koeling wilt, is handig dat het er in zit.

En over het stroomverbruik gesproken.. Really?

/rant :P

https://nos.nl/nieuwsuur/...dwijde-stroom-datacenters

Ga daar maar achteraan als milieuclub zou ik zeggen.
Gaat om net congestie.
"Iedereen" knalt dat ding aan bij thuiskomst rond 5 uur en laat hem doordraaien in.de nacht.

Slechts weinigen laten hem werkelijk draaien overdag op zonnepanelen.

Dat is de reden waarom het een probleem vormt.
Het net is geen accu daarom wordt saldering aangepast gezien steeds meer mensen zelfs met COP 1 kachels in de winter hun verbruik gingen opmaken.

[ Voor 5% gewijzigd door mr_evil08 op 23-08-2025 17:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 14:11
Iedere airco heeft toch een timerfunctie? Inschakelen tussen 9 en 17h of zo?

Heb je geen AI voor nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 14:20
Wozmro schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 17:27:

Als er niemand is, is dat weer behoorlijk zonde. Iedereen heeft andere wensen, zuinig / netcongestie vs comfort. Je vermogen limiteren, alvast voorkoelen als je eraan komt met zonnestroom, en in de winter heb je hele andere truukjes voor optimale comfort en kosten (zeker met dynamische contract).

Geen AI nodig, maar het zou wel handig zijn. Gemini of whatever LLM weet het wel in te stellen itt de meeste mensen die hem alleen aan en uit zetten en oh te warm, ding op 18°.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
  • Nu online
w00key schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 18:50:
[...]

Als er niemand is, is dat weer behoorlijk zonde. Iedereen heeft andere wensen, zuinig / netcongestie vs comfort. Je vermogen limiteren, alvast voorkoelen als je eraan komt met zonnestroom, en in de winter heb je hele andere truukjes voor optimale comfort en kosten (zeker met dynamische contract).

Geen AI nodig, maar het zou wel handig zijn. Gemini of whatever LLM weet het wel in te stellen itt de meeste mensen die hem alleen aan en uit zetten en oh te warm, ding op 18°.
Mijn airco gaat aan op de eerste dag dat ik vind dat het te warm is, en dan staat die op timer: aan vanaf 10h tot 22h en op ca 23,5-24 graden binnen. In de slaapkamer gewoon elke dag van 18h tot 7h.
Meeste verbruik zit dan op momenten dat de PV stroom levert.
En ergens begin September gaat die op uit om ergens in Oktober op verwarmen te gaan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Doesnotcompute
mr_evil08 schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 17:22:
[...]

Gaat om net congestie.
"Iedereen" knalt dat ding aan bij thuiskomst rond 5 uur en laat hem doordraaien in.de nacht.

Slechts weinigen laten hem werkelijk draaien overdag op zonnepanelen.

Dat is de reden waarom het een probleem vormt.
Het net is geen accu daarom wordt saldering aangepast gezien steeds meer mensen zelfs met COP 1 kachels in de winter hun verbruik gingen opmaken.
Echt iedereen die ik ken met aircos gooit ze aan zolang de zon schijnt, want het bespaart je teruglever boetes. En die paar honderd watt die een airco vraagt is een druppel op een gloeiende plaat. EV's en kookplaten, dat zijn de pieken na 5 uur die je ziet.

(En dat het net geen accu is vind ik echt de grootste misvatting die er is. Zal wel een complot gekkie zijn, maar dat is gewoon een energiebranche lulverhaal imho. De fossiele brandstof centrales, hebben juist het voordeel dat het een vaste brandstof(of gasvormig) is met hoge energiedichtheid, in tegenstelling tot accu's. Wat let ze om de overschotten gewoon op te sparen? Gas reserves aanleggen zijn ze erg goed in, in mijn omgeving. Had een aantal zonneparken op hoge poten gezet en je had miljoenen tonnen kolen e.d. droog kunnen opslaan, die je in de zomer niet nodig had, omdat we heel veel PV energie hebben. Dan werkt het net toch als een soort accu? Brandstof in de zomer zoveel mogelijk vervangen door PV en wind energie, en in de winter die reserves aanspreken, zoals we dat met gas al doen. De gascarvernes van UGS Norg e.d. doe dat al jaren.)

Maargoed, offtopic, zal ophouden met ranten.

Het voelt hier inmiddels alweer als herfst en heb iets te fanatiek lopen koelen de afgelopen week. Heb zojuist maar even mijn laatste PV energie van de dag opgestookt met de MHI aircos. :) :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mr_evil08
Doesnotcompute schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 20:45:
[...]

Echt iedereen die ik ken met aircos gooit ze aan zolang de zon schijnt, want het bespaart je teruglever boetes. En die paar honderd watt die een airco vraagt is een druppel op een gloeiende plaat. EV's en kookplaten, dat zijn de pieken na 5 uur die je ziet.

(En dat het net geen accu is vind ik echt de grootste misvatting die er is. Zal wel een complot gekkie zijn, maar dat is gewoon een energiebranche lulverhaal imho. De fossiele brandstof centrales, hebben juist het voordeel dat het een vaste brandstof(of gasvormig) is met hoge energiedichtheid, in tegenstelling tot accu's. Wat let ze om de overschotten gewoon op te sparen? Gas reserves aanleggen zijn ze erg goed in, in mijn omgeving. Had een aantal zonneparken op hoge poten gezet en je had miljoenen tonnen kolen e.d. droog kunnen opslaan, die je in de zomer niet nodig had, omdat we heel veel PV energie hebben. Dan werkt het net toch als een soort accu? Brandstof in de zomer zoveel mogelijk vervangen door PV en wind energie, en in de winter die reserves aanspreken, zoals we dat met gas al doen. De gascarvernes van UGS Norg e.d. doe dat al jaren.)

Maargoed, offtopic, zal ophouden met ranten.

Het voelt hier inmiddels alweer als herfst en heb iets te fanatiek lopen koelen de afgelopen week. Heb zojuist maar even mijn laatste PV energie van de dag opgestookt met de MHI aircos. :) :P
Ook jij begrijpt niet wat netcongestie is, problemen zitten voornamelijk in transport, staat los van de energiecentrale,s.

Ja ook EV,s helpen mee aan het probleem en daar zijn ze ook al mee bezig, de mensen die hem tijdens spits laten opladen, inductie niet want mensen koken niet exact gelijktijdig.

Wij Tweakers stellen niks voor, het gros van de consumenten zet dat ding pas aan bij thuiskomst/vlak voor slapen gaan als het "spits" is.

Mensen met airco zonder zonnepanelen bestaan ook hoor. ;)
Beetje jammer dat het ikke ikke mentaliteit zo erg heerst.

Nee het net is geen accu, snacht's zullen er toch echt gascentrale's bij moeten springen, met name in de zomer meer.

En die zonneparken staan steeds vaker uit op bepaalde tijden van de dag gezien ze anders moeten betalen voor terugleveren.

Het zonnepanelen verhaal is een kul verhaal waar mensen in geloven mbt terugleverboetes, je kan ook zero export inschakelen, airco draait ook super goedkoop als ik het stroom zou moeten inkopen op dat moment.

Ik heb ook een airco, ja ook zonnepanelen, ik doe het niet om financieel redenen want de verschillen zijn heel klein tijdens de zomer, gaat alleen aan als er behoefte is.

[ Voor 27% gewijzigd door mr_evil08 op 23-08-2025 21:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
Wozmro schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 17:27:

De betere airco's hebben gewoon een bewegingssensor, hadden ze al voordat AI uberhaupt bestond.

De functie als je vlak bij huis bent en de airco aangaat bestond ook al voor AI uberhaupt een ding was.
En idd de tijdklok zit er ook al jaren in.

Zelfs datacenters worden nu AI fabrieken genoemd.
Marketing maakt nu overal AI van want verkoopt beter.

Zelfs je oude gasketel van 20 jaar geleden heeft al een slimme functie voor tapcomfort dat die "zelflerend" is en op tijden de wisselaar warm houdt, benieuwd wanneer ze dat AI gaan noemen.

[ Voor 42% gewijzigd door mr_evil08 op 23-08-2025 21:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doesnotcompute
mr_evil08 schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 21:25:
[...]

Ook jij begrijpt niet wat netcongestie is, problemen zitten voornamelijk in transport, staat los van de energiecentrale,s.

Ja ook EV,s helpen mee aan het probleem en daar zijn ze ook al mee bezig, de mensen die hem tijdens spits laten opladen, inductie niet want mensen koken niet exact gelijktijdig.

Wij Tweakers stellen niks voor, het gros van de consumenten zet dat ding pas aan bij thuiskomst/vlak voor slapen gaan als het "spits" is.

Mensen met airco zonder zonnepanelen bestaan ook hoor. ;)
Beetje jammer dat het ikke ikke mentaliteit zo erg heerst.

Nee het net is geen accu, snacht's zullen er toch echt gascentrale's bij moeten springen, met name in de zomer meer.

En die zonneparken staan steeds vaker uit op bepaalde tijden van de dag gezien ze anders moeten betalen voor terugleveren.

Het zonnepanelen verhaal is een kul verhaal waar mensen in geloven mbt terugleverboetes, je kan ook zero export inschakelen, airco draait ook super goedkoop als ik het stroom zou moeten inkopen op dat moment.

Ik heb ook een airco, ja ook zonnepanelen, ik doe het niet om financieel redenen want de verschillen zijn heel klein tijdens de zomer, gaat alleen aan als er behoefte is.
Wat netcongestie e.d. is hoef je mij niet uit te leggen, elektricien enzo. Dat is inderdaad transportproblematiek. Maar die heb je niet binnen je eigen woning. Het bedrijf waar ik voor werk installeert ook gigantisch veel airco's en L/W warmtepompen. Geloof mij nou maar dat die dingen de hele dagen doordraaien, vooral wanneer de zon schijnt. " Als ik er niets voor krijg, brand ik het liever op" en "daar is dat ding toch voor?" is het motto. Zero export inschakelen kan niet zomaar. 99% van alle systemen is hier nooit op voorbereid is mist cruciale componenten zoals bekabeling voor energiemeters. De kosten voor even een kabeltje bijleggen en je verdeler verbouwen voor een energie meter gaan echt niet veel mensen doen. (nog meer investeren?!) Ook een koppeling ontbreekt om te kunnen loadschedden naar je airco bijvoorbeeld. Dus gewoon aanzetten overdag is voor 90% de oplossing. Gigantisch veel huishoudens hebben wel een bewoner die een of meerdere dagen thuis werkt, dan staan ze ook vaak al aan. Particulieren zijn echt wel bewust bezig met het opmaken van hun eigen energie. En zo niet, dan krijgen ze niet de juiste "opvoeding" van de installateur. Kijk alleen al eens in de standaard homewizard groepjes hoe de gewone Henk en Ingrid met slimme stekkers en close-in boilers bezig zijn om hun eigen energie op te branden. Dat zijn echt geen Tweakers.

Ja snachts draaien er meer fossiele bronnen. Wat is je punt? Wind gaat dag en nacht door, vooral op zee. Uurprijzen zijn snachts ook vaak laag, zelfs in het stookseizoen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
Doesnotcompute schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 23:24:
[...]

Wat netcongestie e.d. is hoef je mij niet uit te leggen, elektricien enzo. Dat is inderdaad transportproblematiek. Maar die heb je niet binnen je eigen woning. Het bedrijf waar ik voor werk installeert ook gigantisch veel airco's en L/W warmtepompen. Geloof mij nou maar dat die dingen de hele dagen doordraaien, vooral wanneer de zon schijnt. " Als ik er niets voor krijg, brand ik het liever op" en "daar is dat ding toch voor?" is het motto. Zero export inschakelen kan niet zomaar. 99% van alle systemen is hier nooit op voorbereid is mist cruciale componenten zoals bekabeling voor energiemeters. De kosten voor even een kabeltje bijleggen en je verdeler verbouwen voor een energie meter gaan echt niet veel mensen doen. (nog meer investeren?!) Ook een koppeling ontbreekt om te kunnen loadschedden naar je airco bijvoorbeeld. Dus gewoon aanzetten overdag is voor 90% de oplossing. Gigantisch veel huishoudens hebben wel een bewoner die een of meerdere dagen thuis werkt, dan staan ze ook vaak al aan. Particulieren zijn echt wel bewust bezig met het opmaken van hun eigen energie. En zo niet, dan krijgen ze niet de juiste "opvoeding" van de installateur. Kijk alleen al eens in de standaard homewizard groepjes hoe de gewone Henk en Ingrid met slimme stekkers en close-in boilers bezig zijn om hun eigen energie op te branden. Dat zijn echt geen Tweakers.

Ja snachts draaien er meer fossiele bronnen. Wat is je punt? Wind gaat dag en nacht door, vooral op zee. Uurprijzen zijn snachts ook vaak laag, zelfs in het stookseizoen.
Slechts weinig mensen zijn thuis overdag.
De airco,s op slaapkamer(s) gaan pas rond de avond aan bij de meeste mensen thuis, helaas maar waar, gedragsverandering bij bewoners duurt nog wel even omdat de financiele prikkel nog teveel ontbreekt.

En Henk en Ingrid zijn daar al helemaal niet mee bezig met slimme stekkers etc om te sturen voor whatever apparaat, wellicht in 2027 als saldering definitief weg is, de terugleverboete's vallen wel mee als het systeem op de bewoners is aangepast ipv een flink overcapaciteit bedoelt als verdienmodel.

Het gaat nog wel even duren voordat L/L WP,s ook als warmtepomp worden herkent door de mainstream, begint wel een beetje te komen dat wel.

mbt zero export functie heel veel (oudere)omvormers hadden de mogelijkheid al maar omdat wij in dit land steeds achter de feiten aanlopen hoor je daar weinig van, zelfs mijn omvormer van 7 jaar terug zat het er al op terwijl het een goedkoop ding is, ding heeft ook een datum/tijdklok die je kan instellen om op x uren van de dag een percentage te dimmen of helemaal uit.

Veel omvormers hebben meer dan je denkt alleen het is minder toegankelijk voor de gebruiker.
Tot heden is het nog steeds interessanter om terug te leveren dan zogenaamd "opmaken" tijdens teruglevering maar dat begrijpt de gemiddelde Facebook gebruiker niet, die schaffen idd specifiek daarvoor aan...

[ Voor 7% gewijzigd door mr_evil08 op 24-08-2025 09:37 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Doesnotcompute
mr_evil08 schreef op zondag 24 augustus 2025 @ 09:31:
[...]

Slechts weinig mensen zijn thuis overdag.
De airco,s op slaapkamer(s) gaan pas rond de avond aan bij de meeste mensen thuis, helaas maar waar, gedragsverandering bij bewoners duurt nog wel even omdat de financiele prikkel nog teveel ontbreekt.

En Henk en Ingrid zijn daar al helemaal niet mee bezig met slimme stekkers etc om te sturen voor whatever apparaat, wellicht in 2027 als saldering definitief weg is, de terugleverboete's vallen wel mee als het systeem op de bewoners is aangepast ipv een flink overcapaciteit bedoelt als verdienmodel.

Het gaat nog wel even duren voordat L/L WP,s ook als warmtepomp worden herkent door de mainstream, begint wel een beetje te komen dat wel.

mbt zero export functie heel veel (oudere)omvormers hadden de mogelijkheid al maar omdat wij in dit land steeds achter de feiten aanlopen hoor je daar weinig van, zelfs mijn omvormer van 7 jaar terug zat het er al op terwijl het een goedkoop ding is, ding heeft ook een datum/tijdklok die je kan instellen om op x uren van de dag een percentage te dimmen of helemaal uit.

Veel omvormers hebben meer dan je denkt alleen het is minder toegankelijk voor de gebruiker.
Tot heden is het nog steeds interessanter om terug te leveren dan zogenaamd "opmaken" tijdens teruglevering maar dat begrijpt de gemiddelde Facebook gebruiker niet, die schaffen idd specifiek daarvoor aan...
Nee dat mensen veel thuis zijn tegenwoordig zuig ik natuurlijk uit mijn duim. https://www.cbs.nl/nl-nl/...nders-werkt-weleens-thuis

Lees, aantal thuiswerkers nergens hoger in Europa.

Lees je uberhaupt wat ik zeg? Ik vertel je net dat wel enorme bergen aircos verkopen en plaatsen voor verwarming, maar dat duurt nog wel even zeg je. :? Normaal plaatsen wel circa 50 hyrbide systemen per jaar. Dit jaar nog maar 3. Aircos zijn van circa 50-60 installaties naar over de 200 gegaan, en we hebben zelfs extra personeel moeten aantrekken om de vraag te beantwoorden. Zelfs de conculegas schuiven werk naar elkaar door omdat het qua planning niet past. All electric WP plaatsen we alleen nog maar in nieuwbouw, want men ziet er gewoon geen heil meer in. De airco's daarintegen weer wel.

https://solarmagazine.nl/...het-eerst-in-12-jaar-tijd

Aircos stijgen enorm...

En over het hele export limitiatie verhaal, wederom, lees je uberhaupt wel? Ik heb het niet over de omvormer. Elke omvormer van de afglopen 10 jaar kan sturen qua vermogen. Maar dan moeten er wel data/buskabels voor geplaatst zijn. Dat nog even doen, kost je klauwen met geld. Beetje installateur kost je tegenwoordig al 80ex per uur. Nergens heb ik het over de omvormer.

En die ene cent per kwh die men nog krijgt interesseert ze echt niet hoor. Dan gebruiken ze het liever zelf. Helemaal omdat op het 5 uur journaal gezegd werd dat mensen zelf hun stroom moesten gebruiken. "Dan zijn wij iig goed bezig".

Maargoed, discussie over niets, succes :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
Doesnotcompute schreef op zondag 24 augustus 2025 @ 10:27:
[...]

Nee dat mensen veel thuis zijn tegenwoordig zuig ik natuurlijk uit mijn duim. https://www.cbs.nl/nl-nl/...nders-werkt-weleens-thuis

Lees, aantal thuiswerkers nergens hoger in Europa.

Lees je uberhaupt wat ik zeg? Ik vertel je net dat wel enorme bergen aircos verkopen en plaatsen voor verwarming, maar dat duurt nog wel even zeg je. :? Normaal plaatsen wel circa 50 hyrbide systemen per jaar. Dit jaar nog maar 3. Aircos zijn van circa 50-60 installaties naar over de 200 gegaan, en we hebben zelfs extra personeel moeten aantrekken om de vraag te beantwoorden. Zelfs de conculegas schuiven werk naar elkaar door omdat het qua planning niet past. All electric WP plaatsen we alleen nog maar in nieuwbouw, want men ziet er gewoon geen heil meer in. De airco's daarintegen weer wel.

https://solarmagazine.nl/...het-eerst-in-12-jaar-tijd

Aircos stijgen enorm...

En over het hele export limitiatie verhaal, wederom, lees je uberhaupt wel? Ik heb het niet over de omvormer. Elke omvormer van de afglopen 10 jaar kan sturen qua vermogen. Maar dan moeten er wel data/buskabels voor geplaatst zijn. Dat nog even doen, kost je klauwen met geld. Beetje installateur kost je tegenwoordig al 80ex per uur. Nergens heb ik het over de omvormer.

En die ene cent per kwh die men nog krijgt interesseert ze echt niet hoor. Dan gebruiken ze het liever zelf. Helemaal omdat op het 5 uur journaal gezegd werd dat mensen zelf hun stroom moesten gebruiken. "Dan zijn wij iig goed bezig".

Maargoed, discussie over niets, succes :-)
Ja ik ken de materie wel.
Feit blijft dat we de airco voorlopig nog zien als alleen koeling helaas op de ongunstige tijden.

Pak de cijfers van het energienet er maar bij en vergelijk ze om tot een conclusie te komen dan zie je ook mooi het airco gebruik.

(Ja split airco,s en mobiele airco,s worden over één kam geschoren).

[ Voor 5% gewijzigd door mr_evil08 op 24-08-2025 13:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wozmro
En een warmtepomp alleen om te verwarmen want 'warmte'pomp en niet koudepomp. :)

Maar uiteindelijk zal het euro'tje wel vallen: hé dat ding werkt in twee richtingen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knarf_st
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 09-09 21:08
Heb een separaat topic aangemaakt voor advies over L/L warmtepomp setup ik het beste kan nemen: Plaatsing 2 airco's (MHI), welk vermogen, single of multi?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Disaster-Master
  • Laatst online: 10-09 21:20

Disaster-Master

ùit De Haag

Ik moet straks bij montage de aircoleidingen buigen, waaronder een aantal 90 graden bochten. Zowel 3/8ste als 1/2e. En die bochten zitten ergens tussen lange lengtes in. Dus een interne buigveer zal niet gaan, extern in theorie wel, maar dan moet je alle isolatie eraf schuiven. Dat is natuurlijk onhandig. Dus derde optie: een buigtang.

Zag op deze webshop er 1 die fatsoenlijk leek, kan 3 maten leiding buigen. Dus dat is handig...
Prijs is 45 euro en dat is te doen, maar hij is uitverkocht. Toen dacht ik: zal even zoeken met google afbeeldingen of dat ding elders te koop is.

Kom ik verdomme gewoon (met dezelfde afbeeldingen!) op TEMU uit.. voor 2 tientjes.. en gratis aan huis.. 8)7 - ga nog ff verder snuffelen. Amazon staat er ook vol mee. En of er nou zoveel verschil in zit? Ik moet een aantal bochten maken en daarna heb ik m niet meer nodig..

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JEC4-UVap4OYzNXs_K3tlruY7kM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JozKTAvI33uS1mhSs1uABcLX.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door Disaster-Master op 24-08-2025 17:17 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Technician-
Disaster-Master schreef op zondag 24 augustus 2025 @ 17:15:
Ik moet straks bij montage de aircoleidingen buigen, waaronder een aantal 90 graden bochten. Zowel 3/8ste als 1/2e. En die bochten zitten ergens tussen lange lengtes in. Dus een interne buigveer zal niet gaan, extern in theorie wel, maar dan moet je alle isolatie eraf schuiven. Dat is natuurlijk onhandig. Dus derde optie: een buigtang.

Zag op deze webshop er 1 die fatsoenlijk leek, kan 3 maten leiding buigen. Dus dat is handig...
Prijs is 45 euro en dat is te doen, maar hij is uitverkocht. Toen dacht ik: zal even zoeken met google afbeeldingen of dat ding elders te koop is.

Kom ik verdomme gewoon (met dezelfde afbeeldingen!) op TEMU uit.. voor 2 tientjes.. en gratis aan huis.. 8)7 - ga nog ff verder snuffelen. Amazon staat er ook vol mee. En of er nou zoveel verschil in zit? Ik moet een aantal bochten maken en daarna heb ik m niet meer nodig..

[Afbeelding]
Als jij dat nou even probeert weten wij het ook. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online
Disaster-Master schreef op zondag 24 augustus 2025 @ 17:15:

[Afbeelding]
Als je die 1/2 niet nodig had dan kon het nog de helft goedkoper. :P

Ik heb deze gebruikt (ik heb 2x3.5kW dus kon uit met kleinere diameter buis):
LED-Maniak in "Airco bestellen in het buitenland"
https://nl.aliexpress.com...Djqn&gatewayAdapt=glo2nld

Klein stukje isolatie wegsnijden, buigen en isolatie weer terugplaatsen. Werkt perfect! Prachtig strakke bochten geworden. Wel even goed uitmeten waar de bocht begint.

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Disaster-Master

Disaster-Master

ùit De Haag

Ja ik moet straks (nouja.. straks.. dat is relatief: alles moet nog besteld worden) een 5 kW binnenunit ophangen en die heeft idd 1/4 + 1/2.

Ben benieuwd. Lees verschillende reacties dat het troep is, en dat zal het wellicht wel wezen. Een echte goede tang gaat richting de 100+ euro. Maar dat heb ik er niet voor over voor die paar bochten.. Maar ik lees ook her en der dat mensen er dus koperen waterleiding mee willen buigen, ja, dat zal niet gaan nee. Maar die hvac leiding is natuurlijk slechts 0,8mm dik en zacht koper ipv starre leiding. Dus het zal wel goed komen, hoop ik ;)

Wordt vervolgd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Nu online
Disaster-Master schreef op zondag 24 augustus 2025 @ 17:59:
Ja ik moet straks (nouja.. straks.. dat is relatief: alles moet nog besteld worden) een 5 kW binnenunit ophangen en die heeft idd 1/4 + 1/2.

Ben benieuwd. Lees verschillende reacties dat het troep is, en dat zal het wellicht wel wezen. Een echte goede tang gaat richting de 100+ euro. Maar dat heb ik er niet voor over voor die paar bochten.. Maar ik lees ook her en der dat mensen er dus koperen waterleiding mee willen buigen, ja, dat zal niet gaan nee. Maar die hvac leiding is natuurlijk slechts 0,8mm dik en zacht koper ipv starre leiding. Dus het zal wel goed komen, hoop ik ;)

Wordt vervolgd :)
Mocht je de ingeving krijgen om een buigtang voor een koperen leiding te gebruiken. Niet doen!
Vriend van mij heeft dat gedaan maar door de mismatch in diameters(1/2" != 10mm) krijg je geen goede bocht. Uiteindelijk heeft hij er een radius van 1/2" in geslepen. Beetje zonde. :)

Mijn ervaring is iig. prima en de installateur was onder de indruk tijdens inbedrijfstelling dus komt vast goed.

Je kan hem altijd kopen op aliexpress en een bocht proberen, lukt het niet, dan kan je heb gratis retour sturen.

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 14:25
LED-Maniak schreef op zondag 24 augustus 2025 @ 18:09:
[...]

Je kan hem altijd kopen op aliexpress en een bocht proberen, lukt het niet, dan kan je heb gratis retour sturen.
Dus je gaat hem na (verkeerd?) gebruik terug sturen? Ga je hem ook na de klus terugsturen als het wel gelukt is? }:|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Disaster-Master

Disaster-Master

ùit De Haag

Ik heb m zojuist op temu besteld. Amazon was duurder. Die goedkope dingen zijn volgens mij allemaal het zelfde. Ze zijn gemaakt van een soort giet aluminium/staal legering. Relatief zwak spul dus.

Maar idd; koperen waterleiding zal niet gaan nee. Maar dat ben ik ook niet van plan. Overigens is 1/2 inch geen 10 maar 12,7mm. Deze buigtang heeft een slot voor 6, 10 en 12mm. Zal wel wat tolerantie op zitten.. dus ik ga het merken of de koelleiding er in past.

Gezien dit ding ook door een aircoboer verkocht wordt zal ie voor aircoleidingen wel voldoen gok ik..

[ Voor 10% gewijzigd door Disaster-Master op 24-08-2025 18:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Nu online
Martin7182 schreef op zondag 24 augustus 2025 @ 18:44:
[...]

Dus je gaat hem na (verkeerd?) gebruik terug sturen? Ga je hem ook na de klus terugsturen als het wel gelukt is? }:|
Ehh nee, na het testen van één bocht. Dat koper is zo zacht, daar blijven geen sporen of beschadiging van achter. Dit mag ook gewoon hoor. (iets met koop op afstand). Nieuwe schoenen pas ik ook en loop ik twee meter mee. Boefje. :O

Als ik bij de warmteservice een buigtang koop en hij knikt de boel na een test, dan gaat hij terug en nemen ze hem ook terug. Doet dan niet wat het doen moet.

De goed werkende buigtang ligt hier nog in de gereedschapskist. Top ding, komt vast weer van pas.

[edit]
Ik dacht zelfs dat er een knopje is als je retourneert dat je kan opgeven dat het product niet voldoet.
Disaster-Master schreef op zondag 24 augustus 2025 @ 18:48:
Ik heb m zojuist op temu besteld. Amazon was duurder. Die goedkope dingen zijn volgens mij allemaal het zelfde. Ze zijn gemaakt van een soort giet aluminium/staal legering. Relatief zwak spul dus.

Maar idd; koperen waterleiding zal niet gaan nee. Maar dat ben ik ook niet van plan. Overigens is 1/2 inch geen 10 maar 12,7mm. Deze buigtang heeft een slot voor 6, 10 en 12mm. Zal wel wat tolerantie op zitten.. dus ik ga het merken of de koelleiding er in past.

Gezien dit ding ook door een aircoboer verkocht wordt zal ie voor aircoleidingen wel voldoen gok ik..
Komt vast goed, is niet zo spannend zolang je maar niet de metrische versie bestelt maar degene met een inch markering.

[ Voor 9% gewijzigd door LED-Maniak op 24-08-2025 19:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
@Disaster-Master Die inwendige buigveren verkoopt AliExpress ook voordelig: ThinkPad in "Airco bestellen in het buitenland"

En als je de airco hebt draaien dan verkoop je het spul weer, ik was die buigveren ook zo weer kwijt met minimaal verlies :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Disaster-Master

Disaster-Master

ùit De Haag

Ja maar die zijn voor mij dus niet lang genoeg. Ik heb zo’n 11 meter aan de ene kant van de bocht en aan de andere kant zo’n 7 meter. Die veren zijn meer voor de korte bochtjes vlak bij het einde.. wellicht handig wel voor de laatste stukjes..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tanuki
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Disaster-Master schreef op zondag 24 augustus 2025 @ 20:02:
Ja maar die zijn voor mij dus niet lang genoeg. Ik heb zo’n 11 meter aan de ene kant van de bocht en aan de andere kant zo’n 7 meter. Die veren zijn meer voor de korte bochtjes vlak bij het einde.. wellicht handig wel voor de laatste stukjes..
Je hebt ook de nylon inwendinge "veren": https://www.warmteservice...or-koelleiding/p/90150350 66 euro bij Warmteservice.
Ook bij Temu te vinden voor ~ 16 euro :p https://www.temu.com/nl-e...al-g-601101194546318.html

Mijn ervaring is overigens wel (toen ik een 5/8" moest buigen zonder risico op knikken) dat je hem er wel 4 meter in kan doen, ook best wat kan buigen enz. Maar als je op den duur een flinke bocht buigt, dat het dan toch wel heel lastig wordt om ze er uit te krijgen. De dunnere nylon veer viel trouwens wel mee. Maar soms moet je gewoon heel ver in de leiding buigen en dan wordt het toch wel lastig.

Zie trouwens nu dat het bij jou ook niet van toepassing is dit; 7 & 11 meter is beide te lang.

[ Voor 23% gewijzigd door Tanuki op 24-08-2025 20:24 ]

PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
Een externe buigveer kan ook nog.

Ja dan moet er een hoop isolatie af maar je gooit deze zo zonder nadenken de bocht om.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Disaster-Master

Disaster-Master

ùit De Haag

Ja en al die isolatie eraf en er weer opschuiven gaan we dus niet doen… denk dat het met mijn bamitang prima zal lukken ;)

Ben al een heel end met uitwerken van alle materialen..
Kom op zo’n 1400 euro inclusief steigerhuur voor een week (wil meteen andere zaken aanpakken op het dak) en de aircounits zijn bij NLX zo’n 2700 euro (2MXM50A + FTXM20A en 50A) Komt alleen de kosten van in bedrijfstellen (leidingen solderen en systeem vacumeren) nog bij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Disaster-Master

Disaster-Master

ùit De Haag

Kan nog goedkoper hoor; 13,25 voor een 4 delige set die ook nog eens langer is: 4 meter. :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
Ben benieuwd hoe je er straks achteraf naar kijkt. 1/2 is klote te buigen. Ik doe dingen graag zelf maar bij mijn 8 kW warmtepomp was ik blij dat de installateur het buigen gedaan heeft.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

Tanuki schreef op zondag 24 augustus 2025 @ 20:22:
[...]

Je hebt ook de nylon inwendinge "veren": https://www.warmteservice...or-koelleiding/p/90150350 66 euro bij Warmteservice.
Ook bij Temu te vinden voor ~ 16 euro :p https://www.temu.com/nl-e...al-g-601101194546318.html

Mijn ervaring is overigens wel (toen ik een 5/8" moest buigen zonder risico op knikken) dat je hem er wel 4 meter in kan doen, ook best wat kan buigen enz. Maar als je op den duur een flinke bocht buigt, dat het dan toch wel heel lastig wordt om ze er uit te krijgen. De dunnere nylon veer viel trouwens wel mee. Maar soms moet je gewoon heel ver in de leiding buigen en dan wordt het toch wel lastig.

Zie trouwens nu dat het bij jou ook niet van toepassing is dit; 7 & 11 meter is beide te lang.
ik doe altijd wat compressorolie in de leiding gieten voor ik de nylon erin duw. ;)
ik gebruik BSE170L voo dit soot dingen want dat heb ik achterin liggen, maar dat raad ik de doorsnee hobbyist niet aan, die rommel kost bijna 100 euroknallers de liter.... :X
Glashelder schreef op zondag 24 augustus 2025 @ 23:07:
Ben benieuwd hoe je er straks achteraf naar kijkt. 1/2 is klote te buigen. Ik doe dingen graag zelf maar bij mijn 8 kW warmtepomp was ik blij dat de installateur het buigen gedaan heeft.
als het een vaste installatie is en het is zichtwerk dan pak ik gewoon hard koper en soldeer ik wat bochten eraan. ziet er peppie uit en altijd snaarstrak. brander en doos bochten pakken is sneller en minder gekut dan proberen een 2+ meter lange buis in model te krijgen.

[ Voor 18% gewijzigd door flippy op 24-08-2025 23:11 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Disaster-Master

Disaster-Master

ùit De Haag

Glashelder schreef op zondag 24 augustus 2025 @ 23:07:
Ik ga het mee maken.. het zal wellicht wat stugger zijn..?
Ik vrees dat mijn installateur die destijds de 3MXM (bestaande unit dus) heeft aangesloten helemaal nergens een buigijzer/veer heeft gebruikt..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
Disaster-Master schreef op zondag 24 augustus 2025 @ 23:13:
[...]

Ik vrees dat mijn installateur die destijds de 3MXM (bestaande unit dus) heeft aangesloten helemaal nergens een buigijzer/veer heeft gebruikt..
1/2 is echt vele malen stugger dan 1/4 of 3/8 (wat is aangesloten op je 3MXM). Dat buig je heel makkelijk met je vingers, een buigijzer is daar niet nodig. 1/2 daarentegen .. op basis van wat ik zag had ik niet het idee dat 1/2 heel veel zachter was dan normaal koper :X

Flippy hierboven is ook installateur en hij begint er ook niet aan blijkbaar :p

[ Voor 10% gewijzigd door Glashelder op 25-08-2025 05:00 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

Glashelder schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 04:57:
[...]
Flippy hierboven is ook installateur en hij begint er ook niet aan blijkbaar :p
Voor mij zijn het 2 factoren: ziet iemmand het en hoe lui ben ik die dag. ;)

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
Een ruime bocht 1/2 kan wel met de handen hoor.
Maar strak de hoek om gebruik ik de Blackmax
Alleen de naam is al mooi. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Disaster-Master

Disaster-Master

ùit De Haag

Ik heb er geen ervaring mee, aldoende leert men.
Ik heb echter geen 2 linker handen en ben best technisch kundig om het zo maar te zeggen.

Heb een videotje gezien waar iemand met de hand en zo'n PE-buigveer gewoon 1/2e in bochten plooit. Het leek mij niet zo heel erg stug. Maar misschien had ie popey armen onder zn shirt. wie weet... haha.. Ik heb overigens die PE buigveren er toch maar bij besteld voor die 13,25.. Ik bedacht me dat voor de laatste stukjes bij de airco unit dat wel praktischer zal werken dan die buigtang, gezien daar ook dan de isolatie voor open moet.. En inderdaad het zijn niet mega kosten en achteraf na montage gaat dat spul denk ik gewoon op MP..

Even andere vraag:
Heeft iemand een richtprijs in den haag en omgeving voor het aansluiten van de units? Dus puur alleen de leidingen solderen (geen knel koppelingen) aan de binnen/buiten-unit en vacumeren? Dan weet ik een beetje of de prijs (die ik nog moet ontvangen) oke is of niet.

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
Korte vraag: wij hebben een Daikin buitenunit die als defect buiten garantie gemarkeerd is omdat er vocht in de unit terecht is gekomen (in het koelgedeelte dus, niet op de printplaat/elektronica ofzo). Installateur heeft de units gezet (andere partij dan verkoper van de units/hardware).

De (buitenlandse) verkoper stelt nu voor om de unit te laten vervangen aan 50% van de kostprijs.

De leidingen zijn/waren gevacumeerd, lang (uren) en meermaals.
Kan het zijn dat er toch nog iets van vocht in de leidingen is blijven zitten ondanks vacumeren? Bv in een bocht of onderin in een leiding als het ware ofzo?
Ik blijf wat twijfelen of de verkopers correct handelen en of dit echt een issue is wat veroorzaakt wordt door de leidingen/daar vocht in te hebben gehad.

[ Voor 17% gewijzigd door HyperBart op 28-08-2025 12:52 ]

• ThinkPad
HyperBart schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 12:49:
[...]
Kan het zijn dat er toch nog iets van vocht in de leidingen is blijven zitten ondanks vacumeren? Bv in een bocht of onderin in een leiding als het ware ofzo?
[...]
Dat is niet hoe het werkt ;) Je begint volgens mij altijd eerst met droge stikstof om de boel door te blazen, om het ergste vocht te verwijderen en een druktest te doen op X bar (bij verwarmen kan druk van koelgas wel oplopen tot 40 bar ofzo meen ik, dus er wordt met vrij hoge druk getest). Poosje laten staan en kijken of druk niet zakt, koppelingen/solderingen bij langs met zeepwater en/of sniffer. Dan stikstof afblazen en daarna ga je vacumeren.

Door te vacumeren verlaag je het kookpunt van vocht. Hierdoor zal het bij kamertemperatuur al gaan koken, waardoor het verdampt (je kunt dit ook wel zien als vacuumpomp bezig is, stoomwolkjes eruit). Dit doe je net zolang tot je op vacuümmeter ziet dat je streefwaarde (ik weet zo de exacte waardes niet, maar iemand die z'n F-gas papieren heeft behaald weet dat uiteraard wel) is gehaald. Daarna kijken of vacuum blijft staan met de pomp uit en als dat goed is: kraantjes open zodat koelgas in het systeem komt.

Correct me if i'm wrong, dit is hoe ik het mijn monteur heb zien doen en hoe het volgens mij volgens de procedures zou moeten :)

Ik zou in jouw geval nieuwe unit laten komen en door een andere, gecertificeerde koelinstallateur laten vervangen. Staat bij mij dat je al eerder gedoe hebt gehad met je airco die door deze installateur was geplaatst. Zou geen vertrouwen meer in hem hebben.

[ Voor 33% gewijzigd door ThinkPad op 28-08-2025 13:54 ]

• LED-Maniak
  • Nu online
Korte vraag: wij hebben een Daikin buitenunit die als defect buiten garantie gemarkeerd is omdat er vocht in de unit terecht is gekomen (in het koelgedeelte dus, niet op de printplaat/elektronica ofzo). Installateur heeft de units gezet (andere partij dan verkoper van de units/hardware).

De (buitenlandse) verkoper stelt nu voor om de unit te laten vervangen aan 50% van de kostprijs.

Ik blijf wat twijfelen of de verkopers correct handelen en of dit echt een issue is wat veroorzaakt wordt door de leidingen/daar vocht in te hebben gehad.
Je hebt niet toevallig kunststof leidingen? Een klein lek?
Verder eens met hierboven. Eerst stikstof dan vacuumeren om die reden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RonJ
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13:48
Waarom dat dan? Dat klinkt alsof er toen in eerste instantie al een klein lek ergens was wat ze niet konden vinden. Normaliter is de standtijd voor vacumeren rond de 30min (en vind de gemiddelde monteur het eerder al gezegend omdat de meetwaarde gewoon niet zakt).

All-electric.

• Doesnotcompute
RonJ schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 14:50:
[...]

Waarom dat dan? Dat klinkt alsof er toen in eerste instantie al een klein lek ergens was wat ze niet konden vinden. Normaliter is de standtijd voor vacumeren rond de 30min (en vind de gemiddelde monteur het eerder al gezegend omdat de meetwaarde gewoon niet zakt).
Soms lukt het gewoon slecht. Dan breek je hem nog een keer met stikstof, en weer vaccumeren. Dan zit er vaak gewoon nog teveel vocht in. Dat merk je doordat de waarde weer stijgt. Heb ook een keer een pomp gehad die gewoon niet lekker was. Terug naar de zaak, pomp omruilen en binnen 30 min op 240micron oid. Soms ook wat onervarenheid. Dat je je F-gassen hebt gehaald maakt je nog geen ervaren monteur natuurlijk.

• HyperBart
ThinkPad schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 13:21:
[...]

Dat is niet hoe het werkt ;) Je begint volgens mij altijd eerst met droge stikstof om de boel door te blazen, om het ergste vocht te verwijderen en een druktest te doen op X bar (bij verwarmen kan druk van koelgas wel oplopen tot 40 bar ofzo meen ik, dus er wordt met vrij hoge druk getest). Poosje laten staan en kijken of druk niet zakt, koppelingen/solderingen bij langs met zeepwater en/of sniffer. Dan stikstof afblazen en daarna ga je vacumeren.

Door te vacumeren verlaag je het kookpunt van vocht. Hierdoor zal het bij kamertemperatuur al gaan koken, waardoor het verdampt (je kunt dit ook wel zien als vacuumpomp bezig is, stoomwolkjes eruit). Dit doe je net zolang tot je op vacuümmeter ziet dat je streefwaarde (ik weet zo de exacte waardes niet, maar iemand die z'n F-gas papieren heeft behaald weet dat uiteraard wel) is gehaald. Daarna kijken of vacuum blijft staan met de pomp uit en als dat goed is: kraantjes open zodat koelgas in het systeem komt.

Correct me if i'm wrong, dit is hoe ik het mijn monteur heb zien doen en hoe het volgens mij volgens de procedures zou moeten :)

Ik zou in jouw geval nieuwe unit laten komen en door een andere, gecertificeerde koelinstallateur laten vervangen. Staat bij mij dat je al eerder gedoe hebt gehad met je airco die door deze installateur was geplaatst. Zou geen vertrouwen meer in hem hebben.
Klopt, het is diezelfde setup en na zoveel maanden was dit de feedback van de verkopende partij.
Ik kan wel bevestigen dat de leidingen op een gegeven moment met stikstof zijn doorgeblazen, ook dat het lang gevacumeerd is maar niet op welk moment qua volgordelijkheid (probleem versus wanneer bv dat doorblazen gebeurd is). Dus je hebt daar een terecht punt.

Wel is het zo dat er ook een andere installateur gekomen is en die bevestigd heeft dat de leidingen in orde zijn en er daar geen lek op zit.

• HyperBart
RonJ schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 14:50:
[...]

Dat idee of die vrees (het lek) bestond en daarom is er toen lang gevacumeerd. Ze hebben het toen een tijdje (categorie: een namiddagje) laten staan en gecontroleerd.

• HyperBart
Doesnotcompute schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 17:33:
[...]

Soms lukt het gewoon slecht. Dan breek je hem nog een keer met stikstof, en weer vaccumeren. Dan zit er vaak gewoon nog teveel vocht in. Dat merk je doordat de waarde weer stijgt. Heb ook een keer een pomp gehad die gewoon niet lekker was. Terug naar de zaak, pomp omruilen en binnen 30 min op 240micron oid. Soms ook wat onervarenheid. Dat je je F-gassen hebt gehaald maakt je nog geen ervaren monteur natuurlijk.
Ik denk dat hier ergens de waarheid in schuilt. @ThinkPad gaf het al aan, ja we hebben met die installateur wel deze problemen gehad maar het is niet zo dat ik 'm volledig wil afschrijven dat hij een beun is. De andere unit op die locatie draait prima en ook mijn units draaien prima. Hij reageert ook snel genoeg.

De leidingen waren netjes afgetaped en droog onder een kapje gedaan, het was die periode van de installatie wel heel vochtig (mist/koud). Heeft dat er mee te maken, geen idee. Is er toch ergens een guts water in die leiding gekomen. Geen idee.

In alle geval ga ik zorgen dat ik bij de volgende installatie gewoon aanwezig ben en er op kan kijken en als een leek vragen kan stellen.

Ik onthou dat ik ergens stikstof (liefst meerdere keren) moet zien geblazen worden, dat er een half uurtje minimaal gevacumeerd moet worden, dat het dan op 240 micron moet zitten(?) en dat we dan kunnen aansluiten/opstarten.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Rth
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 06-09 20:26

Rth

Even mijn ervaring delen met een Daikin 5Kw vloermodel. Geïnstalleerd begin 2023 . Woonkamer met open keuken, met een vloeroppervlakte van circa 50m2 . Huis is redelijk tot goed geïsoleerd.. hr+++ ramen. We hebben dit model vooral aangeschaft voor de behaaglijkheid in de winterperiode want koelen doen ze toch allemaal goed… en om het gasverbruik kosten naar beneden te krijgen.. dit is zeker gelukt, verbruik van mijn cv installatie voor de airco was gemiddeld over een hele jaar rond 1200m3 gas . Nu met airco is het jaar verbruik rond de 210 m3 per jaar.. in de winter periode draait de airco 24/7 op een temperatuur van 21/22 graden . Stroomverbruik is natuurlijk wel gestegen ,maar we hebben zonnepanelen met een jaarlijkse opbrengst van 6400kw .. ben ook zeer tevreden met de Daikin , geen problemen in de winter, ook is de buitentemperatuur lager dan -6 graden.. houd de vloermodel het huis gemakkelijk warm. Ontdooi cyclus is om de 2 uur en dat duurt ongeveer 8 min. In die tijd blaast de binnenunit niet , dus ook geen koude lucht stroom .
Het geluid wat de buitenunit produceert valt ook reuze mee.. wat ik soms bij andere merken wel goed hoor.. maar goed ze maken gewoon geluid en geen kabaal.
We zijn ook zeer tevreden over dit model en product.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wozmro
Ik heb ook een Daikin 5kW vloermodel sedert enkele jaren. In ongeveer dezelfde omstandigheden schat ik zo in.

Sedert dit jaar ook zonnepanelen dus ik wil wat experimenteren met de verwarmingsstrategie.

Afgelopen jaren ook 24/7 ingeschakeld op een vaste temperatuur van 20gr. (Daarvoor moet ik airco op 16gr instellen.
Meestal was dit verwarming inschakelen ergens begin oktober.

Nu met de zonnepanelen wil ik het anders aanpakken:
- verwarming wordt vandaag ingeschakeld. (Zoveel mogelijk de nu warme massa van de woning op temperatuur houden)
- elke dag verwarmen van 9h tot 17h, dus proberen om zoveel mogelijk uit de zonnepanelen te halen. Zal niet altijd lukken maar alle beetjes helpen.
- temperatuur iets hoger instellen. 22 à 23gr.

Onlangs de Daikin kunnen koppelen met home assistant (via de onecta API) dus ik kan het allemaal goed opvolgen.

Vorige jaren kwam ik uit op ongeveer 1200kWh afname van het net voor verwarming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 11:25

Oekol

waka waka hey hey

Alleen de filters schoonmaken kom ik niet meer mee weg. Ik moet groter onderhoud gaan doen. In onze slaapkamer die vrijwel alleen koelt, zo niet alleen maar koelt, begint met spetteren uit de binnenunit.

De filmpjes uit de OP kom ik wel uit en had er zelf ook al wat gevonden op YT. Waar ik minder goed uitkom is welke producten ik halen moet.

Wil dus de kap er af gaan halen en het gaan inspuiten met producten om het schoon te maken. Uiteindelijk ook schoonmaakmiddel zodat de afvoer voor de condens schoon wordt, vermoed dat die verstopt zit of begint te raken.

Mocht het allemaal niet helpen ga ik wel de installateur laten komen, maar lijkt me ook een leuk project om te doen en te kijken of ik dit zelf kan.

De airco's zijn:
  • Buiten 3MXM52N2V1B8
  • Binnen FTXM42R2V1B
  • Binnen FTXM35R5V1B
  • Binnen FTXM20R5V1B
Is zoiets aan te raden of kun je gewoon met allesreiniger aan de slag (er opspuiten en afspoelen met water)?

Verder zie ik filmpjes met een waterspuit met pomp. Is dat beter dan een plantenspuit? Want dan haal ik dat ook nog bij tuincentrum op bijv.

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
@Oekol ik ben benieuwd naar je bevindingen. Maar mijn FTXM20R5V1B spettert al vanaf het begin, schijnt toch best wel normaal te zijn als ik zo rond gegoogled heb.(Of mijn andere spettert weet ik niet, die staat wat verder af van het zitgedeelte.

I hear voices in my head, they counsel me, they understand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 12:30
Wozmro schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 08:54:
Ik heb ook een Daikin 5kW vloermodel sedert enkele jaren. In ongeveer dezelfde omstandigheden schat ik zo in.

Sedert dit jaar ook zonnepanelen dus ik wil wat experimenteren met de verwarmingsstrategie.

Afgelopen jaren ook 24/7 ingeschakeld op een vaste temperatuur van 20gr. (Daarvoor moet ik airco op 16gr instellen.
Meestal was dit verwarming inschakelen ergens begin oktober.

Nu met de zonnepanelen wil ik het anders aanpakken:
- verwarming wordt vandaag ingeschakeld. (Zoveel mogelijk de nu warme massa van de woning op temperatuur houden)
- elke dag verwarmen van 9h tot 17h, dus proberen om zoveel mogelijk uit de zonnepanelen te halen. Zal niet altijd lukken maar alle beetjes helpen.
- temperatuur iets hoger instellen. 22 à 23gr.

Onlangs de Daikin kunnen koppelen met home assistant (via de onecta API) dus ik kan het allemaal goed opvolgen.

Vorige jaren kwam ik uit op ongeveer 1200kWh afname van het net voor verwarming.
Soms ervaar ik dat de cloud dienst eruit ligt.
Voorheen gebeurde dat vaker dan nu, met de Faikin (wifi-chip) zou je dit local kunnen maken en ook is dan via HA ook te koppelen aan een externe temp. Sensor.
Ik heb hier zelf nog geen ervaring mee maar heb hier wel interesse in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol

Oekol

waka waka hey hey

ArthurMorgan schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 09:52:
@Oekol ik ben benieuwd naar je bevindingen. Maar mijn FTXM20R5V1B spettert al vanaf het begin, schijnt toch best wel normaal te zijn als ik zo rond gegoogled heb.(Of mijn andere spettert weet ik niet, die staat wat verder af van het zitgedeelte.
Dat lijkt me niet goed en kan betekenen dat de unit bijv al vanaf 't begin niet waterpas hangt.

Verder zit deze unit links boven mij, boven m'n bureau. Het is iets wat die sinds nu pas doet. Maar een grondige schoonmaak moet ik sowieso eens doen. Nu is het telkens simpel de filters (wat echt kinderwerk is) schoonmaken.

Wil even zorgen dat de leidingen en alles ook schoonkomen dus daar moeten even wat chemicaliën doorheen.

Lees verder ook over de spuitbusjes van Huchem in dit topic

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soullancer
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 12:54
Oekol schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 09:45:
Alleen de filters schoonmaken kom ik niet meer mee weg. Ik moet groter onderhoud gaan doen. In onze slaapkamer die vrijwel alleen koelt, zo niet alleen maar koelt, begint met spetteren uit de binnenunit.

De filmpjes uit de OP kom ik wel uit en had er zelf ook al wat gevonden op YT. Waar ik minder goed uitkom is welke producten ik halen moet.

Wil dus de kap er af gaan halen en het gaan inspuiten met producten om het schoon te maken. Uiteindelijk ook schoonmaakmiddel zodat de afvoer voor de condens schoon wordt, vermoed dat die verstopt zit of begint te raken.

Mocht het allemaal niet helpen ga ik wel de installateur laten komen, maar lijkt me ook een leuk project om te doen en te kijken of ik dit zelf kan.

De airco's zijn:
  • Buiten 3MXM52N2V1B8
  • Binnen FTXM42R2V1B
  • Binnen FTXM35R5V1B
  • Binnen FTXM20R5V1B
Is zoiets aan te raden of kun je gewoon met allesreiniger aan de slag (er opspuiten en afspoelen met water)?

Verder zie ik filmpjes met een waterspuit met pomp. Is dat beter dan een plantenspuit? Want dan haal ik dat ook nog bij tuincentrum op bijv.
Hier na twee jaar ook spetteren, gok omdat de coils vettig of stoffig zijn en het condens daarom niet meer naar beneden valt maar de ventilator ingezogen wordt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol

Oekol

waka waka hey hey

Die bussen is me te lang wachten, ik heb nu zin in 't schoonmaken. Wat verder nalezen kwam ik ook Dasty tegen als tip van @flippy

1:5 verhouding 10 min intrekken met drukpomp inspuiten (kopen we ff bij de bouwmarkt), de Dasty ontvetter vandaag bij de Wibra en dan daarna met de drukpomp weer schoonspoelen met water.

Wat ik niet helemaal begrijp is waar het vieze spul uitkomt, is dat bij de buitenunit? Mensen zetten daar een bak onder (om de vuiligheid te zien) maar voor mijn gevoel gaat dat niet bij ons. Zal wel onzin zin, zo ff kijken.

De airco in de woonkamer komt op afdak uit want die heeft zo'n pompje die geluid maakt en omhoog pompt. Die weet ik zeker en daardoor denk ik dus ook dat er geen emmer onder kan. Enfin, moet gewoon ff kijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Disaster-Master

Disaster-Master

ùit De Haag

Ik heb destijds zo’n zak gekocht die om de binnenunit heen gaat (uiteraard na het verwijderen van de kap) met een afvoerslang. Vervolgens gebruik ik een chemisch bestendige drukspuit; daar gaat CondenCide van Advanced (Aspen) in.. Ik heb destijds een 5L kan gekocht, wel prijzig, maar daar doe ik lang mee en ik kan met 1x aanmaken alle 3 mijn binnenunits doen. Wel handschoenen aan; het is niet bepaald vriendelijk. Het is schimmel en bacterie dodend binnen minuten.

Ik haal van te voren de fanrol, rooster en de schoepjes voor blaasrichting eruit. Die spoel ik in de douche uit met een harde water straal, afborstelen zodat alle vervuiling eraf is. Daarna spuit ik het in.

De verdamper borstel ik (als hij droog is) eerst af om het losse stof eraf te krijgen. Even wegzuigen met de stofzuiger. Dan spoel ik die uit met water (andere simpele drukspuit) en dan daarna spuit ik hem in met condenside. Dit laten inwerken en daarna alles goed uitspoelen; het is wat corrosief dus het moet niet achterblijven in de verdamper.

Op deze manier is alles schoon, schimmels zijn dood en kan hij er weer 1 tot 2 jaar tegen.

Als ik dit zo zoals hierboven zou láten doen ben ik zo’n 150-200 euro kwijt (als het al niet meer is) per binnenunit. Nou; dan doe ik het dus wel zelf.

[ Voor 3% gewijzigd door Disaster-Master op 31-08-2025 12:22 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fritso
  • Laatst online: 10-09 18:51
Hier gebruik ik een schuim spuitbus Huchem Airco Reiniger voor het schoonmaken van de verdamper. Dat is vrij voordelig spul met nog geen 4,- per bus. Naspoelen met plantenspuit water.

Mocht je liever wat minder chemisch spul gebruiken kan het ook goed met een stoomreiniger.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13:05

Tazzios

..

Ik hobby afwisselend met:
  • Stoomreiniger
  • foam
  • platenspuit (straal voor de roller)
  • fles heet water ( er in gieten)
  • tablet
Deze zomer heb ik de klep er af en zet ik hem 5 minuten in verwarmen en daarna 45 minuten ventileren. Nu een stuk minder last van stinkende airco. ( vorig jaar met klep en alleen ventileren na afloop stonk hij een stuk sneller)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Disaster-Master

Disaster-Master

ùit De Haag

Het nadeel van die reguliere foams of sprays is dat die 9 van de 10x alleen maar verbloemen en verfrissen. Schimmels worden vaak niet aangepakt in die producten en de schimmels zijn juist de organismes die de muffe geur veroorzaken. Je moet wel iets hebben waar biocides in zitten die schimmels en of bacteriën doden.

Dus voor de multisplit hier ben ik specifiek opzoek gegaan naar zoiets en kwam ik bij Advanced uit (van Aspen Pumps). De producten die hun 'QX-60' bevatten hebben dus deze werking.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fritso
Tazzios schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 13:02:
  • Stoomreiniger
  • foam
  • tablet
Deze zomer heb ik de klep er af en zet ik hem 5 minuten in verwarmen en daarna 45 minuten ventileren. Nu een stuk minder last van stinkende airco. ( vorig jaar met klep en alleen ventileren na afloop stonk hij een stuk sneller)
Je kunt die link naar Bol voor de Huchem reiniger beter verwijderen. Daar vragen ze 12,- voor 1 spuitpus. Op de site van Huchem zelf is dat nog geen 4,-. Wat een boefjes.

https://www.huchem.nl/airco-reiniger-auto-warmtepomp.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol

Oekol

waka waka hey hey

Fritso schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 12:59:
Hier gebruik ik een schuim spuitbus Huchem Airco Reiniger voor het schoonmaken van de verdamper. Dat is vrij voordelig spul met nog geen 4,- per bus. Naspoelen met plantenspuit water.

Mocht je liever wat minder chemisch spul gebruiken kan het ook goed met een stoomreiniger.
Naspoelen met water check, doe je daarna ook nog de airco een tijd koelen zodat het verder doorspoelt? Of wat is de nazorg zeg maar.

Deze flesjes ga ik later een keer kopen, voor vandaag wibra zodat ik direct aan de slag kan.
Tazzios schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 13:02:
  • Stoomreiniger
  • foam
  • tablet
Die tablet, dat is die eerder geopperde kunstgebit tablet niet? Hoe doe je hier de nazorg? Tablet er in leggen eventueel verdelen in kwartjes over de breedte? En dan koelen koelen koelen zodat het oplost?

Ga straks ff dit kopen om het te verdelen
https://www.praxis.nl/tui...ten/drukspuit-1l/10421540

[ Voor 7% gewijzigd door Oekol op 31-08-2025 13:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol

Oekol

waka waka hey hey

Fritso schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 13:21:
[...]

Je kunt die link naar Bol voor de Huchem reiniger beter verwijderen. Daar vragen ze 12,- voor 1 spuitpus. Op de site van Huchem zelf is dat nog geen 4,-. Wat een boefjes.

https://www.huchem.nl/airco-reiniger-auto-warmtepomp.html
Eens, maar wel 10 euro verzendkosten zag ik net. Dat is behoorlijk voor NLse begrippen.

Dan zijn 3 stuks op bol voordeliger bijv.

[ Voor 4% gewijzigd door Oekol op 31-08-2025 13:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• outlandos
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14:17
Oekol schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 10:11:
[...]

Dat lijkt me niet goed en kan betekenen dat de unit bijv al vanaf 't begin niet waterpas hangt.

Verder zit deze unit links boven mij, boven m'n bureau. Het is iets wat die sinds nu pas doet. Maar een grondige schoonmaak moet ik sowieso eens doen. Nu is het telkens simpel de filters (wat echt kinderwerk is) schoonmaken.

Wil even zorgen dat de leidingen en alles ook schoonkomen dus daar moeten even wat chemicaliën doorheen.

Lees verder ook over de spuitbusjes van Huchem in dit topic
Ik ga vandaag ook maar eens de filters doen. Laatste keer was maart of april...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fritso
Oekol schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 13:27:
[...]

Eens, maar wel 10 euro verzendkosten zag ik net. Dat is behoorlijk voor NLse begrippen.

Dan zijn 3 stuks op bol voordeliger bijv.
Klopt. Daarom had ik meteen een doos van 12 stuks besteld 😁

Naspoelen met water en/of op koelen zetten kan inderdaad allebei.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jesaul
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 10:45
Oekol schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 09:45:
Alleen de filters schoonmaken kom ik niet meer mee weg. Ik moet groter onderhoud gaan doen. In onze slaapkamer die vrijwel alleen koelt, zo niet alleen maar koelt, begint met spetteren uit de

https://a.aliexpress.com/_EvzIq66

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol

Oekol

waka waka hey hey

Dat zou wellicht fase 2 kunnen zijn om het wat makkelijker te maken op lange termijn. Voor nu even zo hobbyen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjotter1965
  • Registratie: Juni 2007
  • Nu online
Ik ga volgende week ook mijn binnenunit / buitenunit reinigen. Voor het eerst na 3 jaar koelen en verwarmen.
Nog geen last van geurtjes, ik heb mijzelf aangewend om na het koelen een half uur te ventileren.

Ik heb voor het reinigen een 5 liter-kan van Vertex ( advanced ) besteld….is wel duur. Maar ik ziet niet vast aan een duur onderhoudscontract.

Dasty of dasty verdund durf ik niet aan. ( ivm zuurgraad )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol

Oekol

waka waka hey hey

'Even' dasty kopen. Er zijn veel te veel soorten haha. Nu dit topic doorspitten of het die gele of de Marseille is. Die lijken me 't meest logische.

Classic gele it is. Toch benieuwd wat die Marseille anders maakt. Als 't de geur is heel benieuwd waar het naar ruikt :+

Edit: Als ik het zo lees is die Marseille een fijnere geur en wellicht beter voor in de airco. Maargoed ik doe wat jullie ook gedaan hebben. d:)b

[ Voor 50% gewijzigd door Oekol op 31-08-2025 14:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol

Oekol

waka waka hey hey

Dit zwarte rechts boven. Kan dat nat worden?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tbasxjLRQJEHJAQW6CZCMX3uqBk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wrsnQIMAKt99YvBVECFxmuCW.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Disaster-Master

Disaster-Master

ùit De Haag

Ik kan me toch niet helemaal aan het gevoel onttrekken dat ik het idee heb dat je niet helemaal weet wat je aan het doen bent gezien de vragen die je hier stelt..

Maar: ik ben de beroerdste niet;
Op jouw foto zie ik links de goot omhoog, er zit dus een condenspomp.
Die condenspomp is al de tweede reden om geen geen dasty te gebruiken. De eerste reden om geen dasty te gebruiken is overigens omdat dasty nogal alkalisch is en metalen aanvreet waaronder aluminium. Het is ook niet echt goed voor kunststoffen. Dus: geen dasty. Heb geduld (niet je sterkste kant gok ik gezien je NU NU aan de gang wilt) en koop even een juiste reiniger voor airco unit. Dasty is een ontvetter en geen reiniginningsmiddel. En al helemaal niet voor airco's. Het vleugje masseile is alleen een andere geur.

Dat 'zwarte rechts boven' is de Flash Streamer. En nee, die wil je niet nat hebben. Hij zal gerust wel wat spray kunnen hebben, maar ontzie hem gewoon met schoonmaken.

Verder: die hele witte kap moet eraf. Dus niet alleen de klep omhoog en de stoffilters eruit. Heel de omkasting moet eraf. Maar daarvoor moet je wel eerst de klep onderaan waar de lucht wordt uitgeblazen even weghalen en de grijze links/rechts bewegende schoepjes. Even bekijken hoe die vast zitten. Met beleid loshalen. En dan kan de kap eraf. Eenmaal kap eraf kun je aan de linkerkant de borging van de fanrol losmaken. En dan voorzichtig een gedeelte van de verdamper (dus dat is zo'n aluminium deel met leidingwerk) een beetje opzij tillen zodat je de fanrol eruit kan halen. Want: die fanrol, die wil je eruit hebben. Zet de airco maar uit en kijk even met een lampje op die fanrol. Dan zul je begrijpen waarom. Eenmaal de kap eraf is ook de geleiding voor het water verdwenen: dus als je dan de verdamper gaat insprayen lekt alles via de muur omlaag. Daarom zijn er dus van die hoezen met afvoer die je om je airco heen trekt.

Oja, aanvulling: juist omdat jij een condenspomp hebt zou je het niet moeten willen om alle vervuiling via die pomp af te voeren. Want als jij nu gaat schoonmaken, en alle stof etc komt met het het water in de lekbak is dat natuurlijk een recept voor je condenspomp om te gaan verstoppen. En gezien die dingen uiteindelijk allemaal stuk gaan is het echt beter om het vuile water via zo'n hoes in een emmer te laten lopen.

[ Voor 10% gewijzigd door Disaster-Master op 31-08-2025 15:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elektriekert
Oekol schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 14:30:
'Even' dasty kopen. Er zijn veel te veel soorten haha. Nu dit topic doorspitten of het die gele of de Marseille is. Die lijken me 't meest logische.

Classic gele it is. Toch benieuwd wat die Marseille anders maakt. Als 't de geur is heel benieuwd waar het naar ruikt :+

Edit: Als ik het zo lees is die Marseille een fijnere geur en wellicht beter voor in de airco. Maargoed ik doe wat jullie ook gedaan hebben. d:)b
Waarom je de fanrol eruit wil hebben.

https://gathering.tweaker...message/76643486#76643486

Dit was wel na anderhalf jaar in de keuken zo'n 4 meter van de afzuigkap af.
Maar soms werd het nog weleens vergeten om de airco uit te zetten tijdens het koken.

Als je eenmaal de kap van zo'n prefers hebt losgehaald lukt je dat wel in 3 minuten.
De rol ermee uit is 2 minuten extra.

Niet te bang zijn, maar wel met beleid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol

Oekol

waka waka hey hey

Disaster-Master schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 15:55:
Ik kan me toch niet helemaal aan het gevoel onttrekken dat ik het idee heb dat je niet helemaal weet wat je aan het doen bent gezien de vragen die je hier stelt..

Maar: ik ben de beroerdste niet;
Op jouw foto zie ik links de goot omhoog, er zit dus een condenspomp.
Die condenspomp is al de tweede reden om geen geen dasty te gebruiken. De eerste reden om geen dasty te gebruiken is overigens omdat dasty nogal alkalisch is en metalen aanvreet waaronder aluminium. Het is ook niet echt goed voor kunststoffen. Dus: geen dasty. Heb geduld (niet je sterkste kant gok ik gezien je NU NU aan de gang wilt) en koop even een juiste reiniger voor airco unit. Dasty is een ontvetter en geen reiniginningsmiddel. En al helemaal niet voor airco's. Het vleugje masseile is alleen een andere geur.

Dat 'zwarte rechts boven' is de Flash Streamer. En nee, die wil je niet nat hebben. Hij zal gerust wel wat spray kunnen hebben, maar ontzie hem gewoon met schoonmaken.

Verder: die hele witte kap moet eraf. Dus niet alleen de klep omhoog en de stoffilters eruit. Heel de omkasting moet eraf. Maar daarvoor moet je wel eerst de klep onderaan waar de lucht wordt uitgeblazen even weghalen en de grijze links/rechts bewegende schoepjes. Even bekijken hoe die vast zitten. Met beleid loshalen. En dan kan de kap eraf. Eenmaal kap eraf kun je aan de linkerkant de borging van de fanrol losmaken. En dan voorzichtig een gedeelte van de verdamper (dus dat is zo'n aluminium deel met leidingwerk) een beetje opzij tillen zodat je de fanrol eruit kan halen. Want: die fanrol, die wil je eruit hebben. Zet de airco maar uit en kijk even met een lampje op die fanrol. Dan zul je begrijpen waarom. Eenmaal de kap eraf is ook de geleiding voor het water verdwenen: dus als je dan de verdamper gaat insprayen lekt alles via de muur omlaag. Daarom zijn er dus van die hoezen met afvoer die je om je airco heen trekt.

Oja, aanvulling: juist omdat jij een condenspomp hebt zou je het niet moeten willen om alle vervuiling via die pomp af te voeren. Want als jij nu gaat schoonmaken, en alle stof etc komt met het het water in de lekbak is dat natuurlijk een recept voor je condenspomp om te gaan verstoppen. En gezien die dingen uiteindelijk allemaal stuk gaan is het echt beter om het vuile water via zo'n hoes in een emmer te laten lopen.
Helder en dank. Deze airco is de enige met zo'n pompje. De andere twee (waaronder die ene die wat water lekt) zijn rechtstreeks naar de multisplit. Aangezien Dasty en die tabletten voor gebit aangeraden werden hier maar gekocht. Kunnen die tabletten ook niet bij zo'n condenspomp?

Voor deze onderste zal ik later alles helemaal uit elkaar halen, maar aangezien veel posts hier gingen over dat monteur met een Huchem busje komt leegspuiten + weer gaat vermoed ik dat het zo al geen kwaad kan. Voor de echte grote dingen ga ik het eerst eens proberen met deze op de foto in de woonkamer. Daar kom ik overal goed bij.

Dus ik ga gang + slaapkamer de filters ook schoonmaken. Stofvrij maken (ga ook wel keer zo'n perslucht ding voor kopen). Dasty + die gebit tabletten in de lekbak doen. Verder voor de woonkamer gaan we het een andere keer doen. Verwacht ook niet dat die heel erg veel te verduren heeft, gezien ik las als tip dat je je airco's moet laten verwarmen. Deze staat de hele winter te verwarmen. Die andere twee koelen veel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol

Oekol

waka waka hey hey

Ik denk dat ik een probleem gevonden heb. Heb al bijna 3 liter weer er ingespoten met warm lauw water en er kwam maar niets in het emmertje.

Nu zie ik het in een hoek lekken, toen ik verder keek leek 't slangetje behoorlijk verstopt?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oDaRjCBFiecxfQq_tyf9vHfWY1A=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gMMTLI0hIap4okg53QXc2xjZ.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Lg25DK2iF5pzkp3BhScXSg78rCU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sF86FrO0xAWuXPIMJkvPHbdf.jpg?f=fotoalbum_tile
Op de foto met het emmertje zie je letterlijk onder de hoekprofiel de druppels vallen van de twee airco's gang en slaapkamer.

Hoort dat zwarte in dat slangetje bij de multisplit te zitten? In de slang van woonkamer met condenspomp zit niks.

Edit: al is het wel een beetje met elkaar verbonden, de unit in de woonkamer wordt gevoed vanuit de multiunit en wellicht hebben ze daar ook een lekslang heen getrokken? Wat er in het emmertje zit ruikt naar dasty en ik heb in de woonkamer dus zoals gezegd geen dasty gebruikt alleen gang en slaapkamer.

[ Voor 10% gewijzigd door Oekol op 31-08-2025 17:10 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• elektriekert
Oekol schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 17:03:
Ik denk dat ik een probleem gevonden heb. Heb al bijna 3 liter weer er ingespoten met warm lauw water en er kwam maar niets in het emmertje.

Nu zie ik het in een hoek lekken, toen ik verder keek leek 't slangetje behoorlijk verstopt?
[Afbeelding][Afbeelding]
Op de foto met het emmertje zie je letterlijk onder de hoekprofiel de druppels vallen van de twee airco's gang en slaapkamer.

Hoort dat zwarte in dat slangetje bij de multisplit te zitten? In de slang van woonkamer met condenspomp zit niks.

Edit: al is het wel een beetje met elkaar verbonden, de unit in de woonkamer wordt gevoed vanuit de multiunit en wellicht hebben ze daar ook een lekslang heen getrokken? Wat er in het emmertje zit ruikt naar dasty en ik heb in de woonkamer dus zoals gezegd geen dasty gebruikt alleen gang en slaapkamer.
Dat slangetje met dat zwart sprietje erin aan de multisplit is een temperatuur sensor meen ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol

Oekol

waka waka hey hey

elektriekert schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 21:15:
[...]

Dat slangetje met dat zwart sprietje erin aan de multisplit is een temperatuur sensor meen ik.
Ah dat is mooi om te weten!

Ik denk dat ze de slangetjes op 1 punt er uit hebben laten komen. Maar toch raar dat het in de hoek lekte. Dan moeten die witte kapjes er af maar zag dat ze geboord hadden in de muur en geen pluggen (we hebben geen betonmuur) dus het zit een beetje gammel, geen idee hoe makkelijk je het er op klikt. Wil er eigenlijk niet aanzitten maar ben wel heel benieuwd of daar een los slangetje ook in zit.

Sowieso heb ik vanavond de beide met dasty behandelde airco's op koelen aangehad + even verwarmen om 't wat te drogen. Daarna bedacht ik me dat ik 't gewoon ging 'ventileren'. Er druppelde alsnog vocht uit het buisje uit de doorvoer van de woonkamer. Dus wellicht hebben ze 't mooi weggewerkt in die pijp. Kan niet anders want 't pompje is 0x aangeslagen. Aangezien 't regent ben ik niet op m'n buik gaan liggen om er in te kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
Oekol schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 21:26:
[...]

Ah dat is mooi om te weten!

Ik denk dat ze de slangetjes op 1 punt er uit hebben laten komen. Maar toch raar dat het in de hoek lekte. Dan moeten die witte kapjes er af maar zag dat ze geboord hadden in de muur en geen pluggen (we hebben geen betonmuur) dus het zit een beetje gammel, geen idee hoe makkelijk je het er op klikt. Wil er eigenlijk niet aanzitten maar ben wel heel benieuwd of daar een los slangetje ook in zit.

Sowieso heb ik vanavond de beide met dasty behandelde airco's op koelen aangehad + even verwarmen om 't wat te drogen. Daarna bedacht ik me dat ik 't gewoon ging 'ventileren'. Er druppelde alsnog vocht uit het buisje uit de doorvoer van de woonkamer. Dus wellicht hebben ze 't mooi weggewerkt in die pijp. Kan niet anders want 't pompje is 0x aangeslagen. Aangezien 't regent ben ik niet op m'n buik gaan liggen om er in te kijken.
Bij de buren van mijn ouders hebben ze een condens slang in zo’n buiten goot lopen met een pikkie eruit op het eind stuk waar dus het condenswater uitloopt.

Klik dat hoek stuk eraf en je weet het (misschien zit er nog een schroefje ergens in om hem op z’n plek te houden.

[ Voor 4% gewijzigd door elektriekert op 31-08-2025 22:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Disaster-Master

Disaster-Master

ùit De Haag

De Temu bestelling is binnen!
Die buigveren zijn bijzonder glad. Helaas niet met herbruikbare tie-raps. Maar goed. Dat is een detail. Ik heb ze ook nagemeten: en ze zijn daadwerkelijk 4 meter; hetzij sommige paar cm korter en andere juist weer wat langer.

De buigtang. Tja. Hij is in iedergeval niet magnetisch dus niet van staal. Afgezien van de draaibussen/arm. Maar verder lijkt het hele ding van (giet)aluminium te zijn. Geen brute kracht mee uitoefenen dus. Ik ga het mee maken hoe hij in praktijk werkt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CNiwE71h7Iok3t2X9tHOgu8DimQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3H0gW0YkxLLNFzBrz0FupOfj.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 05-09 14:34
Disaster-Master schreef op zondag 24 augustus 2025 @ 23:13:
[...]

3/8 en 1/4 kan je best met de hand buigen.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Disaster-Master

Disaster-Master

ùit De Haag

Dat zal, ik heb hem vooral gekocht voor de 1/2 inch..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 05-09 14:34
Disaster-Master schreef op maandag 1 september 2025 @ 22:48:
Dat zal, ik heb hem vooral gekocht voor de 1/2 inch..
Die insteek plastic dingen heb ik ook gehad, maar heeft je leiding een scherp randje dan schaaf je zo een stuk plastic eraf dat in je leiding blijft zitten.
Ik heb ze uiteindelijk weggegooid.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

• Disaster-Master

Disaster-Master

ùit De Haag

Ik moet - de bekende - Wagner matjes hebben. 10x10x2. En wel 16 stuks. En die zijn vervolgens weer 6 euro per stuk.. das bijna 100 euro voor een zwikkie rubber matjes met een schuim kern.

Maar zouden dit nou dezelfde trillingsmatjes zijn? Heel Temu staat vol met die dingen, met uitlopende prijzen. Maar allen met 2x gegroefd rubber en een EVA kern..
Ze lijken er toch wel echt als 2 druppels water op die van Wagner. En dit zijn er dus 4 voor een 10je.

Meanwhile:
De binnen units (FTXJ50AW en FTXM20A) zijn besteld, de buitenunit staat in de gang (2MXM50A) en via andere partijen is inmiddels koelleiding, goten, elektra en opstelbalken onderweg.. O+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o4F3Jbdp5JTF1y_7s3N93dsv6Mk=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_exif()/f/image/Jhp0oAKr2jMdCqD4Np1c1TrB.webp?f=user_large

[ Voor 15% gewijzigd door Disaster-Master op 04-09-2025 22:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Disaster-Master

Disaster-Master

ùit De Haag

Hm.. nou.. ik heb uiteindelijk toch maar de 'originele' gekocht bij Warmteservice.
Nog even met een spam account aangemeld en 5 euro nieuwsbriefkorting verkregen.
91 euro voor 16 matjes..

Die chinese dingen: daar las ik in de verdere zoektocht toch wel van dat er een hoop neppers tussen zitten, slechte kwaliteit danwel slechte verlijming van de verschillende lagen. Kans op geen echt EVA schuim, kans op hergebruikt bandenrubber in de toplaag etc. Ze adverteren er allemaal mee dat ze stinken. Mensen klagen daar ook over: maar de Wagner matjes die ik hier heb van eerdere levering meuren niet. Vanaf de eerste dag ook niet. Er zit dus blijkbaar wel verschil in.

Heb nog even de Bigfoot matjes van 7x7cm overwogen, maar dat kwam wat ondersteuning betreft toch niet helemaal lekker uit. Die waren wel wat voordeliger inclusief de verzending.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Wat ben je met die matjes van plan dan? Als je echt trillingen wil dempen zul je met massa en veerdempers aan de gang moeten, zie ook: Trillingen warmtepomp dempen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Afgelopen weekend nog een flinke investering gedaan :+ €0,99 voor een kokertje met kunstgebittabletten bij Action. Tabletje in 4 stukjes gebroken en bij elke binnenunit onderin de lekbak gegooid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Disaster-Master

Disaster-Master

ùit De Haag

Dat zal ook gebeuren. Moet ook wel: het is hier een houten dak constructie dus dat is sowieso gehorig.
Ik hanteer dezelfde setup als bij mn andere unit; van onder naar boven: rubber granulaat tegels, betontegels (i.v.m. opstelplek slechts 4x 30x30x4), wagner dempers (4 per betontegel), bigfoot rubber (demper) steun 60cm, trillingveren (op basis van gewicht).

En dat zou moeten voldoen doen, dat doet het immers bij mijn huidige setup ook.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• almightyarjen
  • Registratie: Maart 2002

almightyarjen

When does the hurting stop?

Ik sta op het punt om een offerte te tekenen voor twee Daikin split-units. De aanbieder meldt in zijn offerte dat er minstens eenmaal per twee jaar onderhoud uitgevoerd moet worden door een Daikin gecertificeerd bedrijf om aanspraak te maken op de 5 jaar garantie die Dainkin biedt op onderdelen. De aanbeider biedt er (uiteraard) een onderhoudscontract bij. Ik wilde zelf het onderhoud gaan uitvoeren waardoor, indien de aanbieder gelijk heeft, de aanspraak op 5 jaar garantie op onderdelen vervalt. Hoe erg is dat? Ik ken het badkuip model dus de meeste kinderziektes zijn er binnen de wettelijke 2 jaar wel uit. Mijn inziens die 3 jaar extra garantie (op onderdelen) niet nodig, wat is jullie kijk hierop?

Patreon | Main Youtube | Work In Progress Youtube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gelukszak
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 13:51
almightyarjen schreef op maandag 8 september 2025 @ 21:25:
Ik sta op het punt om een offerte te tekenen voor twee Daikin split-units. De aanbieder meldt in zijn offerte dat er minstens eenmaal per twee jaar onderhoud uitgevoerd moet worden door een Daikin gecertificeerd bedrijf om aanspraak te maken op de 5 jaar garantie die Dainkin biedt op onderdelen. De aanbeider biedt er (uiteraard) een onderhoudscontract bij. Ik wilde zelf het onderhoud gaan uitvoeren waardoor, indien de aanbieder gelijk heeft, de aanspraak op 5 jaar garantie op onderdelen vervalt. Hoe erg is dat? Ik ken het badkuip model dus de meeste kinderziektes zijn er binnen de wettelijke 2 jaar wel uit. Mijn inziens die 3 jaar extra garantie (op onderdelen) niet nodig, wat is jullie kijk hierop?
In die 5 jaar komt hij dus twee maal langs om de boel te reinigen. Ik zou dat gewoon doen. Zo duur kan het toch niet zijn?
Er zijn trouwens ook installateurs die vinden dat ze ieder jaar de boel moeten reinigen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• almightyarjen
  • Registratie: Maart 2002

almightyarjen

When does the hurting stop?

Gelukszak schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 07:52:
[...]

In die 5 jaar komt hij dus twee maal langs om de boel te reinigen. Ik zou dat gewoon doen. Zo duur kan het toch niet zijn?
Er zijn trouwens ook installateurs die vinden dat ze ieder jaar de boel moeten reinigen.
€350 incl. BTW. Ik vind dat nogal wat voor wat schoonmaakwerk...

Patreon | Main Youtube | Work In Progress Youtube

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tommie12
  • Nu online
Eerst even mijn ervaring:
In 2022 een multi met 1 buitenunit en 4 binnenunits laten plaatsen.
Zelf af en toe eens een filter uitgeblazen, maar omdat we merkten dat die iets minder makkelijk de boel warm kreeg in de winter toch een onderhoudje laten doen begin dit jaar. Kostte ca 200€.
Paar maand later: Koelde niet, en ook geen water uit de condensleiding.
Installateur gebeld, en die had al heel snel een diagnose.
1 van de stopjes op de buitenunit lekte een heel klein beetje (ze zien dan wat vettige aanslag).
Dat hebben ze dicht gemaakt, en gas bijgevuld. Nadien liep alles perfect en hebben we de hele zomer lekker kunnen koelen wanneer nodig.
Die interventie hebben ze niet aangerekend.

Ik ga nu gewoon ergens in December alle filters nog eens goed stofzuigen, en dat na de winter nog eens herhalen. Zo lang alles goed draait en ik geen schimmel ruik hoeven ze van mij niet langs te komen.

In jouw geval: Ik zou na 2 jaar eens een onderhoudje laten doen, dan heb je in totaal al 4 jaar garantie. Gebeurt er iets net voor die 4 jaar, dan doe je op 4jaar nog eens een onderhoud en heb je nog een jaar extra garantie.

Alles bij elkaar, zelfs als je eens een hervulbeurt moet betalen, dat kost geen fortuinen. En ik ben wel overtuigd dat die dingen robuust genoeg zijn om 10-15jaar te halen zonder kosten of met heel beperkte kosten. Er worden duizenden van die dingen gebruikt wereldwijd en die lijken het nog lang uit te zingen. Kijk maar eens naar landen waar het wat warmer is. Die dingen hangen overal en ze zien er niet allemaal nieuw uit...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mr_evil08
almightyarjen schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 08:10:
[...]

€350 incl. BTW. Ik vind dat nogal wat voor wat schoonmaakwerk...
Dat ligt eraan hoe het uitgevoerd wordt.

De goedkopere gaan alleen maar met een spuitbusje er langs en that's it terwijl de duurdere het grondig doen en daar ben je gewoon meer tijd aan kwijt.

En btw hier geen onderhoudscontract of aanvullende zaken, apparaat inmiddels 7 jaar oud en nooit problemen met de Daikin perfera gehad, dat zegt natuurlijk niks.

De binnenunit is nog schoon dat komt mede door het gedrag van ons om na een koelsessie te laten drogen i.p.v direct uitzetten.
We hebben geen huisdieren en roken niet dat speelt natuurlijk ook mee.

[ Voor 30% gewijzigd door mr_evil08 op 09-09-2025 09:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
  • Nu online
mr_evil08 schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 09:47:
[...]

Dat ligt eraan hoe het uitgevoerd wordt.

De goedkopere gaan alleen maar met een spuitbusje er langs en that's it terwijl de duurdere het grondig doen en daar ben je gewoon meer tijd aan kwijt.

En btw hier geen onderhoudscontract of aanvullende zaken, apparaat inmiddels 7 jaar oud en nooit problemen met de Daikin perfera gehad, dat zegt natuurlijk niks.

De binnenunit is nog schoon dat komt mede door het gedrag van ons om na een koelsessie te laten drogen i.p.v direct uitzetten.
We hebben geen huisdieren en roken niet dat speelt natuurlijk ook mee.
Bij mij was het 50€ per unit, en dat was filters wassen, de boel uitspuiten en dan goed uitstofzuigen.
In elk geval, meer dan een paar minuten per unit.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
Daikin heeft dus zelf wel vertrouwen in hun product bij goed onderhoud. Dan zou ik het gewoon zelf doen, de kans dat er binnen 5 jaar iets stuk gaat is klein genoeg. Het geeft ook een stukje voldoening en je kunt het doen wanneer het jou uitkomt.
Het is heel persoonlijk hoe je kijkt naar contracten/abonnementen/verzekeringen. Ik ga graag 'licht' door het leven en neem gewoon het verlies als het zich aandient. In plaats van de garantie dat je langzaam leegloopt op al die diensten.

• Tanuki
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Vandaag ging ik iets ophalen via Marktplaats, toevallig bij een zonnepanelen/airco/batterij/... installateur. Hij vertelde dat hij was overgestapt naar airco's van het merk BAUF. Hij vertelde dat het een Duits merk is en dat vanalles te customizen is enz. Hij vertelde ook dat de compressor die erin zit van Mitsubishi is.

Ik vond het een beetje een vreemd verhaal. Heeft iemand weleens gehoord van dit "merk"?

Als ik een beetje zoek vind ik al bijna meteen: https://dutch.alibaba.com...er-R32-1601213316326.html
Maar ook deze: https://bauf-home.de/en

Komt op mij een beetje over als kosten besparen enz, terwijl je zegt dat het "net zo goed is als" Daikin/MHI/...

PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?

• Xbeater
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 10:45
Tanuki schreef op woensdag 10 september 2025 @ 16:53:
Vandaag ging ik iets ophalen via Marktplaats, toevallig bij een zonnepanelen/airco/batterij/... installateur. Hij vertelde dat hij was overgestapt naar airco's van het merk BAUF. Hij vertelde dat het een Duits merk is en dat vanalles te customizen is enz. Hij vertelde ook dat de compressor die erin zit van Mitsubishi is.

Ik vond het een beetje een vreemd verhaal. Heeft iemand weleens gehoord van dit "merk"?

Als ik een beetje zoek vind ik al bijna meteen: https://dutch.alibaba.com...er-R32-1601213316326.html
Maar ook deze: https://bauf-home.de/en

Komt op mij een beetje over als kosten besparen enz, terwijl je zegt dat het "net zo goed is als" Daikin/MHI/...
Lijkt op de zoveelste rebrand van TCL spul. Opzich prima aircos, en de compressors komen indd uit de Rechi en Sanyo fabrieken. Rechi is inmiddels eigendom van Daikin. Zit ook veel in Mitsubishi. Qventi levert ze in Nederland
Pagina: 1 ... 148 149 Laatste

Let op:
Een vraag over offerte, plaatsing of uitzoeken van L/L WP hoort in een nieuw, eigen topic. Drop hier dan een linkje :)

We respecteren elkaars keuzes over energiegebruik en verschillen in comfort.
Laat bij een 'snelle vraag' wel even weten wat je al gevonden hebt, dat voorkomt herhaling van zetten.
Veel relevante informatie en principes zijn ook te vinden in het Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic , waar je ook een template kan vinden voor een nieuw adviestopic.
Voor MHI vind je veel tips en tweaks in Het MHI L/L warmtepomp/airco topic