@
Headshot_NL Ik ben over het algemeen erg tevreden over de SCM41, hij bedient bij mij drie slaapkamers. Twee op het noorden (1,5kW in 14m2 en 9m2) en eentje op het zuiden (3,5kW in 7,5m2). Die 3,5kW is eigenlijk te zwaar, kamertemperatuur zie ik veel meer schommelen dan op andere kamers omdat de unit dus wat overbemeten is. Ik gebruik hem hoofdzakelijk voor koelen, in de herfst/winter lichtjes bijverwarmen om kamers van 16 > 19 te brengen.
Grootste nadeel vind ik dat bij koelen de minimale compressorfrequentie omhoog gaat als de buitentemperatuur onder de 22 graden komt. Zelfs op een hete zomerdag in NL gebeurt dat vaak wel ‘s avonds. Resultaat is dat hij overdag de hele dag op 20Hz kan draaien (laagste volgens mij), maar 's avonds als we gaan slapen en de kamerdeuren dicht gaan, hij de hele nacht staat te pendelen omdat het te koelen oppervlak kleiner wordt en de buitentemperatuur is gedaald. Qua comfort vind ik dat ook minder, luchtvochtigheid loopt dan ook weer wat op t.o.v. continu koelen.
Defrosten niet als nadelig ervaren omdat ik dus vrij weinig warmte van hem vraag. Qua geluid: hij staat bij mij op een dakkapel met vrij dun dak, naast hem staat een SRC20 voor de zolder. Die unit is véél rumoeriger (brommen/trillen) en heb ik met massa en veren moeten werken om het acceptabel te krijgen. Die SCM41 staat gewoon op bigfoots op het dak en hoor ik ook wel wat, maar lang zo erg niet als die kleine. Op de grond ga je er geen last van hebben.
Verbruikscijfers even op Tweakers zoeken op 'SCM41' dan vind je wel berichten van mij hierover. Hij kan met zowel koelen als verwarmen ver terugmoduleren.
Een 3,5kW ZSX heb ik in de woonkamer, ben ik redelijk tevreden over. Verwarmen en koelen prima, maar ook deze heeft een irritante temperatuurrestrictie: als de buitentemperatuur boven de 12 graden komt als je aan het verwamen bent, dan gooit hij de minimale compressorfrequentie ook omhoog en gaat hij pendelen. Ik loop daar in voor- en najaar tegenaan. Zonde, want hij kan echt kei ver terug moduleren en de hele dag lekker laag pruttelen in de juiste omstandigheden. Heb wel gehad dat hij een hele dag op 150W ofzo de boel stond warm te houden en is dan ook erg stil.
En dus een extra klep die open gaat (meer lucht door de warmtewisselaar), maar die wel fragiel aanvoelt telkens als ik hem open moet hebben om de filters schoon te maken.
Heb er ook een
ClimaControl in zitten zodat ik de kamertemperatuur elders in de woonkamer kan bepalen, dat dempt het pendelen nog enigszins en zorgt voor strakkere regeling (kamertemperatuur blijft dichter bij setpoint).
DM staat open mocht je meer willen weten over het één of ander.
[
Voor 14% gewijzigd door
ThinkPad op 23-08-2026 10:12
]