Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen - #2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 176 177 Laatste
Acties:

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Nu online
Martin7182 schreef op zaterdag 15 augustus 2026 @ 10:59:
[...]
Eens. Multisplit buitenunit heeft ook een hoger minimum vermogen. Maar per binnenunit kun je lager uitkomen als je meerdere units aan hebt staan.
Wij hadden plek voor 1 buitenunit of hij moest op een 12m hoog dak komen te staan. Dus een SCM71ZS-W genomen met daarop 3x 20 en 1x 35.
Aangezien alle kamers op het zuiden liggen, grote raampartijen hebben en er minstens 3 tegelijkertijd aanstaan heb ik niet zo'n last van de 1.8kW ondergrens voor koelen. Voor verwarmen verwacht ik met 1.1kW ook niet echt een probleem.

Als ik de ruimte had gehad, had ik wel gewoon single-splits gedaan, maar dat is in deze rijtjeswoning niet echt handig. Strict gezien is dit al niet mogelijk zonder een suskast voor de airco. Mochten de buren er ooit een probleem van maken koop ik die dan wel, Kost alleen al snel zo'n 3k.

[ Voor 10% gewijzigd door Caelorum op 15-08-2026 13:54 ]

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Caelorum schreef op zaterdag 15 augustus 2026 @ 13:51:
Aangezien alle kamers op het zuiden liggen, grote raampartijen hebben en er minstens 3 tegelijkertijd aanstaan heb ik niet zo'n last van de 1.8kW ondergrens voor koelen. Voor verwarmen verwacht ik met 1.1kW ook niet echt een probleem.
In het kader van duurzaamheid en zo: Al eens aan zonwering gedacht? Eerst de zon ongehinderd naar binnen laten schijnen en dan daarna weer al die warmte naar buiten pompen is niet bijzonder efficiënt...

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 08:40
Andrehj schreef op zaterdag 15 augustus 2026 @ 14:17:
[...]

In het kader van duurzaamheid en zo: Al eens aan zonwering gedacht? Eerst de zon ongehinderd naar binnen laten schijnen en dan daarna weer al die warmte naar buiten pompen is niet bijzonder efficiënt...
Hangt er maar net vanaf. I.p.v. zonneopwek terugregelen kun je het ook in airco's steken. Ben het wel eens dat zonwering doorgaans effectiever is. HR++ of zonwerend glas helpt ook al veel.

• jimh307
  • Registratie: Februari 2014
  • Niet online
Tommie12 schreef op zaterdag 15 augustus 2026 @ 09:34:
[...]

Grof kan je rekenen rond de 2000€ per binnenunit als je bij de A merken blijft.

Hier 4 binnenunits op 1 buitenunit. Draait prima.
Hier een binnenunit die heel het appartement bestrijkt. Hier weinig deuren en een paar mooie togen tussen de ruimtes zodat het heel ruim oogt. De koele lucht bestrijkt ook de keuken en de slaapruimte en in de winter heeft de badkamer een extra sierradiator die samen met de airco het hier aangenaam houden. Het is zeer goed geïsoleerd hier en merk je weinig tot niets van de hitte buiten. Ik heb wel vaak de zon binnen en dat is heerlijk. 2000 euro kan kloppen. Ik hou wel van warmte en als de zon binnen op mij staat en ik voel een koele bries uit de airco komen dan is dit een 10 waard :)

• Caelorum
  • Nu online
Andrehj schreef op zaterdag 15 augustus 2026 @ 14:17:
[...]

Ja, leuk, maar de buren doen het niet. 800W aan warmte die via de muren maar binnen komen. Moet ik alsnog gaan lopen koelen.
Komt nog bij dat de zonwering ook de helft is qua aanschafkosten en ik beperkt ben in budget.
En dan als extra nog dat zonnepanelen dit jaar ook op het dak gaan en dit dus niet direct beter of slechter is dan met screens.

Screens komen er uiteindelijk ook wel hoor, maar wilde toch van het gas af en zorgen dat het sowieso leefbaar is voordat ik naar energiebesparende oplossingen ga kijken.

En die 7.1kW is de kleinste buitenunit met 4 poorten. Ik wilde eigenlijk een 6.0kW, maar dat kon dus niet van MHI. Dus screens hadden de oplossing niet anders gemaakt.

[ Voor 17% gewijzigd door Caelorum op 15-08-2026 15:41 ]

• mbbs1024
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 05-09 19:41
Kan je een buitenunit ook op een schuin pannendak laten plaatsen ?
Ik denk niet dat het hier toegelaten is om die op de voorgevel langs de straat te zetten.

• STIMPPYYY
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09:06
mbbs1024 schreef op zaterdag 15 augustus 2026 @ 17:08:
Ik denk niet dat het hier toegelaten is om die op de voorgevel langs de straat te zetten.
Monoblock een optie?

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 06:32
Daar zijn ook beugels voor, maar veel airco monteurs zullen er niet blij mee zijn of helemaal niet aan beginnen.

dak

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

• hvwees
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 00:31
Caelorum schreef op zaterdag 15 augustus 2026 @ 15:39:
[...]

Ja, leuk, maar de buren doen het niet. 800W aan warmte die via de muren maar binnen komen. Moet ik alsnog gaan lopen koelen.
Komt nog bij dat de zonwering ook de helft is qua aanschafkosten en ik beperkt ben in budget.
En dan als extra nog dat zonnepanelen dit jaar ook op het dak gaan en dit dus niet direct beter of slechter is dan met screens.

Screens komen er uiteindelijk ook wel hoor, maar wilde toch van het gas af en zorgen dat het sowieso leefbaar is voordat ik naar energiebesparende oplossingen ga kijken.
Er zijn meer soorten zonwering dan screens.

Je zou ook (tijdelijk) voor zoiets als sun eclipse kunnen gaan. Is niet extreem duur en kan je prima de in de zomer maanden erop doen en na de zomer er weer af halen.

• Caelorum
  • Nu online
hvwees schreef op zaterdag 15 augustus 2026 @ 18:29:
[...]

Je zou ook (tijdelijk) voor zoiets als sun eclipse kunnen gaan. Is niet extreem duur en kan je prima de in de zomer maanden erop doen en na de zomer er weer af halen.
Zou kunnen, maar dan moet ik een ladder op. Daar doe ik niet aan. Één en zeker twee hoog is niet te doen voor mij.

We hebben naar alles gekeken hoor. Ik geef ook niet voor mijn lol 8k uit ;) maar in de uiteindelijke situatie heb ik dit toch nodig en het brengt nu het meeste comfort. Hierna is dus zonnepanelen en daarna screens.

• Martin7182
hvwees schreef op zaterdag 15 augustus 2026 @ 18:29:
[...]

YouTube: Solar zonwering ☀️⚡️
Maar goed, dan moet je wel even een ladder op :)

• hvwees
Caelorum schreef op zaterdag 15 augustus 2026 @ 18:54:
[...]

Zou kunnen, maar dan moet ik een ladder op. Daar doe ik niet aan. Één en zeker twee hoog is niet te doen voor mij.

We hebben naar alles gekeken hoor. Ik geef ook niet voor mijn lol 8k uit ;) maar in de uiteindelijke situatie heb ik dit toch nodig en het brengt nu het meeste comfort. Hierna is dus zonnepanelen en daarna screens.
Sun eclipse kan je ook aan de binnenkant monteren hè, dat is weliswaar minder effectief, maar het kan. Een (al dan niet verduisterende) plissé van Veneta kost ook de wereld niet.

Ik gebruikte eerst sun eclipse voor mijn keuken ramen, maar sinds ruim een half jaar hangt er een verduisterde plissé van Veneta en eigenlijk heb ik dit jaar de moeite niet genomen om de sun eclipse aan te brengen. En ik heb airco, die het prima aankan.

Maar ik snap je keuze hoor, ik geef ook niet elke dag dat soort bedragen uit. Ik heb dit jaar rolluiken laten plaatsen bij de ramen van de slaapkamers (5 stuks) dat was ook een goede 7k. Stapje voor stapje investeren 😊

Affin ik raak een beetje off-topic.

Succes met je keuze voor een airconditioning lucht/lucht warmtepomp.

• Caelorum
  • Nu online
hvwees schreef op zaterdag 15 augustus 2026 @ 20:42:
[...]

Sun eclipse kan je ook aan de binnenkant monteren hè, dat is weliswaar minder effectief, maar het kan. Een (al dan niet verduisterende) plissé van Veneta kost ook de wereld niet. [...]
Wij hebben rolgordijnen met aluminium coating. Hitte werend.

Ik heb overigens een 7.1kW multisplit met 3x 2.0kw en 1x 3.5 kw.

• Rth
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 27-08 21:51

Rth

Net voor de hitte een Daikin Sensira 3,5 kw met standaard wifi in de slaapkamer geplaatst (ben zelf koelmonteur) ik ben zeer verbaasd hoe goed deze werkt .. slaapkamer snel op temp. 20 graden , luchtstroom is 20 db is niet storend .. en het energieverbruik is best wel laag … huis is wel goed geïsoleerd. Totale kosten installatie €680,- 👍

• Yellos
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 04-09 14:25
Jazeker, daar bestaat een aanpassing voor genaamd "dakopstand"

Afbeeldingslocatie: https://www.coxgeelen.com/media/b12f237b44b530184ac2497829214d66/econext-modus-700x400-2.png?t=1770989124

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 09:05
Rth schreef op zaterdag 15 augustus 2026 @ 22:28:
Net voor de hitte een Daikin Sensira 3,5 kw met standaard wifi in de slaapkamer geplaatst (ben zelf koelmonteur) ik ben zeer verbaasd hoe goed deze werkt .. slaapkamer snel op temp. 20 graden , luchtstroom is 20 db is niet storend .. en het energieverbruik is best wel laag … huis is wel goed geïsoleerd. Totale kosten installatie €680,- 👍
Daar heb ik er ook twee van (althans, één duosplit). Ook blij verrast door niet alleen het koelvermogen, maar ook het verwarmen in de koudere maanden. Kan geen elektrisch kacheltje tegenop, zowel qua comfort als verbruik ;)

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 09:18
Dat kan met een zgn. 'dakconsole' beugel.

Maar, ik zou eerst even uitzoeken of je een vergunning nodig hebt: Vergunning plaatsen airco unit of dak - tips gevraagd

• pkrasnop
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 05:42
heeft iemand toevallig ervaring met Daikin kanaalunit (FBA of FDXM) + Multizone kit (4 zones in mijn geval) + centrale ventilatie (VAM-J8). Volgens Daikin dat mag maar ik wil graag weten of deze constructie verstandig is, wat zijn de nadelen. Hoe combineer je ventilatie capaciteit met aanzuig capaciteit van kanaalunit?

• Andrehj
  • Niet online
Yellos schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 13:31:
Jazeker, daar bestaat een aanpassing voor genaamd "dakopstand"

[Afbeelding]
Wel netjes om @mbbs1024 ook even op de hoogte te brengen van de enorme nadelen van die kasten:
- Hoe kom jij erbij voor onderhoud (schoonmaken)?
- Hoe vind je een installateur die daar onderhoud aan wil doen?
- Hoe vind je een installateur die een unit daar gaat installeren?
- Hoe vind je iemand die daar bij een storing (in de winter, sneeuw op het dak) iets gaat doen?
- Deze schoorstenen geven vaak problemen met luchtkortsluiting, zodat de unit zijn eigen uitgeblazen lucht weer aanzuigt, waardoor je rendement keldert.
- Het dak heeft normaliter weinig massa, zodat je de trillingen fijn in je hele huis hebt (meestal vlak boven je bed...).

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• Caelorum
  • Nu online
Andrehj schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 18:00:
[...]

Wel netjes om @mbbs1024 ook even op de hoogte te brengen van de enorme nadelen van die kasten:
- Hoe kom jij erbij voor onderhoud (schoonmaken)?
- Hoe vind je een installateur die daar onderhoud aan wil doen?
- Hoe vind je een installateur die een unit daar gaat installeren?
- Hoe vind je iemand die daar bij een storing (in de winter, sneeuw op het dak) iets gaat doen?
- Deze schoorstenen geven vaak problemen met luchtkortsluiting, zodat de unit zijn eigen uitgeblazen lucht weer aanzuigt, waardoor je rendement keldert.
- Het dak heet normaliter weinig massa, zodat je de trillingen fijn in je hele huis hebt (meestal vlak boven je bed...).
Op de afbeelding is een luik te zien. Van daaruit kan je dus onderhoud plegen.
Kortsluiting is iets dat eigen is aan gewoon een kast er omheen douwen en niets doen tegen aanzuigen van lucht binnenin. Niet perse specifiek aan dit ding toch?
Vaak is er een zolder die niet als slaapkamer gebruikt wordt. Of de trillingen een probleem zijn is dus afhankelijk van de installatielocatie net zoals bij een plat dak of overigens een HSB buitenmuur en ook niet inherent aan deze oplossing.

• habbekrats
Caelorum schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 18:10:
[...]

Kortsluiting is iets dat eigen is aan gewoon een kast er omheen douwen en niets doen tegen aanzuigen van lucht binnenin. Niet perse specifiek aan dit ding toch?
Vaak is er een zolder die niet als slaapkamer gebruikt wordt. Of de trillingen een probleem zijn is dus afhankelijk van de installatielocatie net zoals bij een plat dak of overigens een HSB buitenmuur en ook niet inherent aan deze oplossing.
Zoek maar een bedrijf die dat wil doen, een beetje hoogte en een valbeveiliging is verplicht. Hoe kom je er. Als het maar enigzins mogelijk is gewoon niet aan beginnen.

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 05-09 16:09
Caelorum schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 18:10:
[...]

En hoe komt die monteur bij dat luik? Niet met een keukentrapje, dat is al snel een hoogwerker.

• Caelorum
  • Nu online
habbekrats schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 18:23:
[...]

Zoek maar een bedrijf die dat wil doen, een beetje hoogte en een valbeveiliging is verplicht. Hoe kom je er. Als het maar enigzins mogelijk is gewoon niet aan beginnen.
Klopt, maar aan de andere kant. Zolang ik ze hier met een tweedelige ladder een 11m hoog dak op zie gaanm, meerdere keren per jaar, en dus het laatste stukje zichzelf omhoog trekken...
Of via zo'n ladderlift.
Ze staan ook allemaal op die daken zondef valbescherming of hekken. Heb welgeteld 1 bedrijf (van de pakweg 20 in de afgelopen 3 jaar) gezien die het aanbracht.
Oilman schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 18:24:
[...]
En hoe komt die monteur bij dat luik? Niet met een keukentrapje, dat is al snel een hoogwerker.
Binnenuit een hoogwerker? Genoeg schuine daken die bij de vloer beginnen. Ja, het plaatsen is een ding, maar het onderhoud daarna echt niet meer.

Overigens plaatsen is ook de vraag. Je ziet ze gewoon zo'n buitenunit op de schouders nemen en een ladder opklimmen. Dan is dit echt niet veel lastiger te installeren.

• Aziona
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 08:16
Caelorum schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 18:37:[...]
Overigens plaatsen is ook de vraag. Je ziet ze gewoon zo'n buitenunit op de schouders nemen en een ladder opklimmen. Dan is dit echt niet veel lastiger te installeren.
Ik heb vrijdag twee buitenunits op zo'n dakconsole laten plaatsen. De ene was 40kg, de andere 70kg. Die van 70kg neem je niet zomaar op je schouder. Bij mij staan ze naast een dakkapel. Dat is allemaal wel erg krap manouvreren. Die dakconsoles zouden 140kg kunnen dragen volgens Rodigas (Italiaanse producent, Fyra... :'( ). De beugel wordt omhoog gehouden door een m6 boutje. Ik hoop dat dit het 20 jaar volhoudt. Ben voornemens toch wat extra versteviging aan te brengen. En het ziet er (zonder ombouw) wel een beetje lelijk uit.

WP: WH-MDC05J3E5,WH-MDC07J3E5, WPB: Atlantic Explore v4, PV: Solaredge (6,8kW) en SMA (4,3kW), 2 x Heishamon OT v3.1, Rpi v5, Rpi v4, 2 x Rpi v3, ESP32, Domoticz, EV: Nissan Leaf,BYD Seal AWD, ESS: Deye 6K-SG03LP1, 2xLuyuan, 32kWh

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
Ik heb eigenlijk prima ervaringen met Rodigas beugels. Beugels die er al 10 jaar hangen hebben geen enkele vorm van roestvorming..

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• Aziona
  • Registratie: April 2000
Glashelder schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 14:41:Ik heb eigenlijk prima ervaringen met Rodigas beugels. Beugels die er al 10 jaar hangen hebben geen enkele vorm van roestvorming..
Heb je, naast de muurbeugels, ook ervaring met de dakconsoles van Rodigas? Mag ik vragen hoe die normaal gesproken worden vastgezet op een pannendak?

WP: WH-MDC05J3E5,WH-MDC07J3E5, WPB: Atlantic Explore v4, PV: Solaredge (6,8kW) en SMA (4,3kW), 2 x Heishamon OT v3.1, Rpi v5, Rpi v4, 2 x Rpi v3, ESP32, Domoticz, EV: Nissan Leaf,BYD Seal AWD, ESS: Deye 6K-SG03LP1, 2xLuyuan, 32kWh

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
Aziona schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 15:43:
[...]
Heb je, naast de muurbeugels, ook ervaring met de dakconsoles van Rodigas? Mag ik vragen hoe die normaal gesproken worden vastgezet op een pannendak?
Nee helaas.. alleen muurbeugels.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• habbekrats
Aziona schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 15:43:
[...]
zo te zien moet je gaatje boren in het hog gedeelte van je dakpan. Zorg dus voor voldoende stevig hout onder de dakpan. Goede lengte en voldoende houtdraadschroeven m8 gebruiken daarna goed waterdicht afdichten met bv Shell Tixophalte kit. Daarnaast heb je nog een doorvoerpan nodig voor je koelleidingen indien je van onder het dak komt.

beugel max 45 https://groupe-mb.scene7.com/is/content/groupemb/ft_CAST22_MT630

doorvoer https://dakbouwmarkt.nl/products/klober-dubbele-kabeldoorvoer-antraciet-kabels-airco-zonnepanelen-boilers

Je ziet dit systeem in NL heel erg weinig heb ik het idee.

• Martin7182
habbekrats schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 16:29:
[...]

zo te zien moet je gaatje boren in het hog gedeelte van je dakpan. Zorg dus voor voldoende stevig hout onder de dakpan. Goede lengte en voldoende houtdraadschroeven m8 gebruiken daarna goed waterdicht afdichten met bv [b]Shell Tixophalte kit.
Dat zal toch niet? Waarom geen bevestiging onder de pannen door, zoals bij zonnepanelen?

• habbekrats
Martin7182 schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 17:45:
[...]

Dat zal toch niet? Waarom geen bevestiging onder de pannen door, zoals bij zonnepanelen?
daar moet je dan waarschijnlijk zelf wat voor bedenken ook canalit is vergelijkbaar https://www.wildkamp.nl/product/canalit-verstelbare-dakbeugel-dakhelling-15-30-staal-elektrolytisch-verzinkt-140-kg-wit/15521564?channable=00a5c1696400313535323135363410&srsltid=AfmBOorXF6GSJkYG6XDwkyr3dFRgeCvByEGptoUsUO8C1_R-IFbaFkmSmCM

Verder eens kijken naar je dakconstructie airco gewicht + windlast.

• J_star
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 05-09 19:56
We hebben sinds april 2026 vijf nieuwe Mitsubishi Electric aircos hangen (1e etage en zolder), zonder pompje.

Helaas snel na gebruik, wanneer de eerste hittegolf toesloeg, merkte we een penetrante 'mechanische' geur. Vreemde is dat dit bij zeker drie units het geval is zelfs als we enkel ventileren aanzetten.

De installateur gaf aan dat dit normaal is, maar komt nog volgende week terug. Hij had niks raars gezien toen hij naar de lamellen keek of naar de afwatering.

We doen niks bijzonders, gewoon aanzetten op 23 - 25 graden en in de ochtend gaat hij uit (vaak zonder nadraaien). Uiteraard pendelt de buiten units gedurende de nacht, maar blijft hij binnen continue (8-10 uur draaien).

Ik kon niks opmaken uit eerdere berichten, maar weet ook niet of dit defect is of het echt normaal is? Wat kan ik doen?

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
Waarschijnlijk bacteriegroei. Kan zijn dat er een laagje water blijft staan in de condensbak omdat het water niet perfect afgevoerd wordt. Daar groeien bacterien en de bekende geur.

[ Voor 38% gewijzigd door LED-Maniak op 18-08-2026 19:55 ]

Airco draadloze temperatuur sensor - ClimaControl voor smarthomes. Mitsubishi, Panasonic, LG.

• outlandos
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:36
J_star schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 19:44:
We hebben sinds april 2026 vijf nieuwe Mitsubishi Electric aircos hangen (1e etage en zolder), zonder pompje.

Helaas snel na gebruik, wanneer de eerste hittegolf toesloeg, merkte we een penetrante 'mechanische' geur. Vreemde is dat dit bij zeker drie units het geval is zelfs als we enkel ventileren aanzetten.

De installateur gaf aan dat dit normaal is, maar komt nog volgende week terug. Hij had niks raars gezien toen hij naar de lamellen keek of naar de afwatering.

We doen niks bijzonders, gewoon aanzetten op 23 - 25 graden en in de ochtend gaat hij uit (vaak zonder nadraaien). Uiteraard pendelt de buiten units gedurende de nacht, maar blijft hij binnen continue (8-10 uur draaien).

Ik kon niks opmaken uit eerdere berichten, maar weet ook niet of dit defect is of het echt normaal is? Wat kan ik doen?
Ik heb hier ook Mitsubishi Electric (Diamond serie) en ze staan 24/7 te draaien. Op de slaapkamers 18 graden ingesteld met standje blazen op 2. Staan ongeveer 6 maanden per jaar aan en hier nog geen geuren. Installatie begin 2025.

Heb welgeteld 1 keer de filters schoongemaakt. Wat ik ermee wil aangeven, normaal is het zeker niet wat je ervaart.

Denk dat @LED-Maniak een goede suggestie doet.

• J_star
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 05-09 19:56
LED-Maniak schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 19:54:
Waarschijnlijk bacteriegroei. Kan zijn dat er een laagje water blijft staan in de condensbak omdat het water niet perfect afgevoerd wordt. Daar groeien bacterien en de bekende geur.
De monteur gaf al aan dat het normaal is dat er water in de lekbak blijft staan. Begrijp ik het goed dat eigenlijk er geen water moet blijven staan in de airco? Dan moet ik even kijken hoe ik dat kan testen.

• LED-Maniak
Er kan wel wat blijven staan, maar je wil dat dit zo snel mogelijk verdampt zodat bacteriën niet kunnen groeien. Vandaar dat ze adviseren de airco na het koelen in fan modus te zetten en een aantal uur te laten draaien.

Je zou eventueel een gebitsreiniging tablet in de lekbak kunnen doen.

Airco draadloze temperatuur sensor - ClimaControl voor smarthomes. Mitsubishi, Panasonic, LG.

• ThinkPad
J_star schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 19:44:
[...]
en in de ochtend gaat hij uit (vaak zonder nadraaien)
[...]
Dit is je probleem. De verdamper is vochtig omdat hij koud wordt en er condens op neerslaat. Vervolgens zet je hem uit, warmt op naar kamertemperatuur en dat condens + alle stofdeeltjes/huidschilfers/schimmelsporen whatever gaat dan stinken.

Daarom na gebruik nog een poos laten blazen zodat hij kan drogen. Puur op zwaartekracht zal dat niet gebeuren, omdat door het capillaire effect water blijft plakken tussen de smalle openingen van de verdamperlamellen.

Ik ken ME niet, maar MHI heeft er een optie voor 'self clean' waarbij hij na koelen nog 1-2u op lage snelheid de fan laat draaien. Anders zelf iets voor scripten als je de units in Home Assistant hebt gekoppeld.

Staat m.i. los van de lekbak, die zou leeg moeten stromen in principe.

[ Voor 19% gewijzigd door ThinkPad op 19-08-2026 13:35 ]

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 09:24
Ik zit in het proces om een keuze te maken in airco. Ik heb al een offerte van 1 partij en de komende maand komen nog 2 a 3 partijen kijken en adviseren.

Ik ben echter ook zelf aan het kijken naar een geschikte combinatie, maar vroeg me eigenlijk af wat nu de belangrijkste waardes zijn om rekening mee te houden.

Ik weet dat maximum prestaties minder van belang zijn, mits je de airco niet ad-hoc inzet. Het minimale vermogen is dan eigenlijk belangrijker, omdat dat bepaald hoe rustig een airco nog zijn werk kan doen. Als ik het goed heb moet dat wel enigszins matchen met de buitenunit, want je hebt volgens mij niets aan een binnenunit die terug kan schakelen naar 0.3kw wanneer de buitenunit niet lager dan 1.6 kan.

Hoe moet ik eigenlijk naar SEER en SCOP kijken? Die lijken los te staan van het vermogensbereik.

Of zeggen SEER en SCOP iets over de zuinigheid van het systeem, terwijl minimum en maximum vermogen meer wat zeggen over comfort?

• Servee
  • Registratie: Januari 2021
  • Niet online
LA-384 schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 13:48:
Ik zit in het proces om een keuze te maken in airco. Ik heb al een offerte van 1 partij en de komende maand komen nog 2 a 3 partijen kijken en adviseren.

Ik ben echter ook zelf aan het kijken naar een geschikte combinatie, maar vroeg me eigenlijk af wat nu de belangrijkste waardes zijn om rekening mee te houden.

Ik weet dat maximum prestaties minder van belang zijn, mits je de airco niet ad-hoc inzet. Het minimale vermogen is dan eigenlijk belangrijker, omdat dat bepaald hoe rustig een airco nog zijn werk kan doen. Als ik het goed heb moet dat wel enigszins matchen met de buitenunit, want je hebt volgens mij niets aan een binnenunit die terug kan schakelen naar 0.3kw wanneer de buitenunit niet lager dan 1.6 kan.

Hoe moet ik eigenlijk naar SEER en SCOP kijken? Die lijken los te staan van het vermogensbereik.

Of zeggen SEER en SCOP iets over de zuinigheid van het systeem, terwijl minimum en maximum vermogen meer wat zeggen over comfort?
Klopt. SEER en SCOP zeggen vooral iets over de efficiëntie. Voor comfort is vooral het minimale vermogen belangrijk: hoe verder het systeem kan terugmoduleren, hoe rustiger en constanter het kan draaien. Bij multisplit is daarbij vooral het minimale vermogen van de buitenunit bepalend.

Daikin FTXM35R/RXM35R

• Magiaconatus
  • Registratie: December 2025
  • Laatst online: 09:16
Als je het als enige verwarmingsbron wilt gebruiken, zoek dan een apparaat met een SCOOP-waarde van 5 of hoger.

Het minimale opgenomen vermogen verschilt voor koeling en verwarming. Bij koeling hangt het minimale opgenomen vermogen af van de buitentemperatuur en het merk. Over het algemeen gelden voor alle merken dezelfde minimumwaarden, maar hoe merk X en merk Y zich bij bepaalde buitentemperaturen gedragen, is nog niet goed onderzocht.

Bij verwarming zijn de minimumwaarden belangrijk voor een continue werking. Zodra de verwarming stopt, merk je heel snel dat het koud wordt.

Het is dus van het grootste belang om onderbrekingen in de verwarming tot een minimum te beperken. Ook oververhitting als gevolg van hoge minimumtemperaturen moet worden vermeden. Afhankelijk van de fabrikant kan men de binnenventilator continu laten draaien, waardoor koude lucht wordt gecirculeerd totdat de temperatuur daalt; dit is echter onaangenaam als de lucht rechtstreeks op je afwaait in de kamer.

• LA-384
Magiaconatus schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 14:11:
Als je het als enige verwarmingsbron wilt gebruiken, zoek dan een apparaat met een SCOOP-waarde van 5 of hoger.

Het minimale opgenomen vermogen verschilt voor koeling en verwarming. Bij koeling hangt het minimale opgenomen vermogen af van de buitentemperatuur en het merk. Over het algemeen gelden voor alle merken dezelfde minimumwaarden, maar hoe merk X en merk Y zich bij bepaalde buitentemperaturen gedragen, is nog niet goed onderzocht.

Bij verwarming zijn de minimumwaarden belangrijk voor een continue werking. Zodra de verwarming stopt, merk je heel snel dat het koud wordt.

Het is dus van het grootste belang om onderbrekingen in de verwarming tot een minimum te beperken. Ook oververhitting als gevolg van hoge minimumtemperaturen moet worden vermeden. Afhankelijk van de fabrikant kan men de binnenventilator continu laten draaien, waardoor koude lucht wordt gecirculeerd totdat de temperatuur daalt; dit is echter onaangenaam als de lucht rechtstreeks op je afwaait in de kamer.
Qua minimum lijkt Mitsubishi Electric er wel echt uit te springen met hun hyper-heating modellen. Ik zag dat dat vloer model tot wel 0.2kw kan terugschakelen. Wat ik er echter niet van kan vinden zijn combinatie tabellen. (Wel gevonden voor de non-hyperheating buitenunits).

• Magiaconatus
LA-384 schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 14:23:
[...]

Qua minimum lijkt Mitsubishi Electric er wel echt uit te springen met hun hyper-heating modellen. Ik zag dat dat vloer model tot wel 0.2kw kan terugschakelen. Wat ik er echter niet van kan vinden zijn combinatie tabellen. (Wel gevonden voor de non-hyperheating buitenunits).
Technische specificaties zijn helaas geen betrouwbare bron als het gaat om het vergelijken van het minimale vermogen. Je kunt alleen vertrouwen op daadwerkelijke vermogensmetingen uit de praktijk, uitgevoerd door gebruikers die de airconditioner van jouw keuze al in gebruik hebben.

• LA-384
Magiaconatus schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 14:33:
[...]

Technische specificaties zijn helaas geen betrouwbare bron als het gaat om het vergelijken van het minimale vermogen. Je kunt alleen vertrouwen op daadwerkelijke vermogensmetingen uit de praktijk, uitgevoerd door gebruikers die de airconditioner van jouw keuze al in gebruik hebben.
Je zal er toch wel iets uit kunnen afleiden? Hoe moet ik het anders beoordelen wat een goede unit/combinatie is?

• M_AW
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 05-09 21:07
LA-384 schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 14:44:
[...]

Je zal er toch wel iets uit kunnen afleiden? Hoe moet ik het anders beoordelen wat een goede unit/combinatie is?
Helaas is mijn ervaring dat je er echt niks aan hebt.

Zie ook o.a. deze eerdere post, die in inmiddels kan aanvullen met een Daikin Siësta Duo die ik op 78W elektrisch (extern gemeten) heb zien draaien.

Ik heb nog geen enkel merk, (MHI, Daikin, ME, LG,...) kunnen betrappen waar de Multi's zich gewoon netjes aan de eigen combinatietabellen houden.

PV: 7205Wp. LW-WP: ME SUZ-SWM40VA2 + EHST20D-VM2D. LL-WP: 3x MHI SRK20ZS-S

• LA-384
M_AW schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 18:34:
[...]

Helaas is mijn ervaring dat je er echt niks aan hebt.

Zie ook o.a. deze eerdere post, die in inmiddels kan aanvullen met een Daikin Siësta Duo die ik op 78W elektrisch (extern gemeten) heb zien draaien.

Ik heb nog geen enkel merk, (MHI, Daikin, ME, LG,...) kunnen betrappen waar de Multi's zich gewoon netjes aan de eigen combinatietabellen houden.
Ja ok, maar het opgenomen vermogen interesseert me veel minder, dat is natuurlijk erg situatieafhankelijk (temperatuur en wellicht ook wind). Ik wil vooral vergelijken met het minimale te leveren vermogen, dus hoe zachtjes zo'n binnenunit nog z'n werk kan doen. Volgens mij staat dat voor een deel los van het opgenomen vermogen (dat lijkt me meer wat te zeggen over de efficiëntie op dat moment).

• VikeeVeekie
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 03-09 19:09
Blijkbaar kon mijn pap niet uitstaan dat ik een betere airco had dan hij. Dat is gelogen, de oude unit is R410A en kon tot lauter 1.7kW vermogen terugmoduleren en zelfs op lage fan speed is het een tornado. Aangezien de unit bij het voeteneind hangt en de klep niet ver genoeg naar beneden, klaagde mijn moeder vaak over de koudeval en hadden ze hem nooit aanstaan in de zomer op overdags na. Bijkomend voordeel is de mogelijkheid dat deze unit de mijne kan ondersteunen in de winter wat uiteindelijk ook aanzienlijk gaat schelen in het stroomverbruik.

Out with the old, in with the new! Pumpdown gedaan op de oude unit en alvast de buitenunit opgehangen. Morgen de binnenunit ophangen, voedingskabel vanaf zolder trekken en het boeltje in bedrijf stellen. Tevens ook een tweede ClimateControl erbij besteld.

En ja, dat hout is goed verrot en is door de eerste foto onder aandacht gebracht :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dJbVvdU_gJhkFxQ0_7hQrcW_Og0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/joJDxwG8If1a0tgJYCwCWLIT.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CIvcBBf8Ml8qddZnsx4jhFuU3EA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1cNKnbmAWSmcrpytmo7Z1S7q.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 22% gewijzigd door VikeeVeekie op 19-08-2026 20:23 ]

• hvwees
Mitsubishi Heavy Industries, een goede keuze.

Ik wist niet dat TriStar ook airco's had, ken dat alleen van de camping koelboxen, waterkokers etc.

• habbekrats
hvwees schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 23:15:
Mitsubishi Heavy Industries, een goede keuze.

Ik wist niet dat TriStar ook airco's had, ken dat alleen van de camping koelboxen, waterkokers etc.
Waarschijnlijk een privatelabel via Gree of Midea.

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
habbekrats schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 02:20:
[...]

Waarschijnlijk een privatelabel via Gree of Midea.
Chigo.

Grappig, mijn eerste airco was ook zo'n Chigo :p

• VikeeVeekie
Glashelder schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 07:59:
[...]

Chigo.

Grappig, mijn eerste airco was ook zo'n Chigo :p
Die Chigo was ook mijn eerste airco! Gekocht in 2019 midden in de 44 graden hittegolf. Ik kreeg ineens een extra bonus van mijn stageplek destijds toen ik vakantie had en de compressor van mijn mobiele airco bleef maar trippen op internal overload. Was het gedoe toen helemaal zat, naar de Gamma gereden waar dit exemplaar de laatste was op de pallet. Stond er een echtpaar te malen om hem wel of niet te kopen maar ik had hem instant op m’n kar geladen en betaald.

Hoewel het een hele simpele unit was met vele nadelen, het was wel de beste investering die ik toen had gemaakt. Mn ouders zagen ook al snel de voordelen ervan en ieder jaar kwam er wel weer een airco bij. Nu hebben we hier twee MHIs, een LG en Tosot. Die laatste is om een schuur vol met cavia’s koel te houden dus geluid en extra features waren absoluut niet nodig. Die LG moet ik wel bekennen, ik vind het echt een onding vergeleken met de MHIs en Daikin die we hiervoor hadden. De compressor en ventilator zijn echt achterlijk luid zelfs vergeleken met de Tosot.

[ Voor 23% gewijzigd door VikeeVeekie op 20-08-2026 08:42 ]

• hfolkers
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 05-09 21:15
VikeeVeekie schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 08:35:
[...]Die laatste is om een schuur vol met cavia’s koel te houden dus geluid en extra features waren absoluut niet nodig.
Hm, misschien niet helemaal eerlijk... Cavia's hebben een veel beter gehoor dan wij mensen...
Verder snap ik het prima hoor :)

• ThinkPad
@VikeeVeekie Was een SCM30 met 2x1,5kW niet een leukere set geweest? Had je één buitenunit gescheeld.

• hvwees
ThinkPad schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 12:01:
@VikeeVeekie Was een SCM30 met 2x1,5kW niet een leukere set geweest? Had je één buitenunit gescheeld.
Als je de plek hebt, ga voor single splits.

Heb je ook geen last van bleeding.

• Servee
  • Niet online
hvwees schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 12:30:
[...]

Bleeding kan in sommige gevallen juist gunstig uitpakken maar vaak niet.

Daikin FTXM35R/RXM35R

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online
[...]

En wat is 'bleeding'?

Sony A7 iv en wat recycled glas

• hvwees
Het warme of koude koudemiddel komt aan bij alle binnenunits, ook die niet aan staan en zorgen daar dan voor (vaak) onbedoelde verwarming of koeling.

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Nu online

Dat is mij te stellig; het heeft gewoon voor en nadelen. Als je de hierboven genoemde drie gelijke binnenunits op een niet te ruim bemeten buitenunit zet dan geeft dat echt geen enkel probleem. Het wordt vooral lastig als je bijvoorbeeld een binnenunit van 4kW beneden gaat combineren met 2kW op een slaapkamer op een 6kW buitenunit.

Ik heb 4x2kW multisplit op alle slaapkamers en werkt echt zonder enig probleem. "bleeding" zie ik niet van in wat het probleem is want alle koeling binnen de thermische schil is prima.

[ Voor 15% gewijzigd door assje op 20-08-2026 13:32 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

• VikeeVeekie
ThinkPad schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 12:01:
Ik had bewust gekozen om niet voor een multisplit te gaan omdat ik verwacht dat mijn ouders de airco niet vaak gaan gebruiken, hoewel dat in de zomer nu waarschijnlijk wel gaat veranderen met een betere unit die ze niet het bed uit blaast. Bijkomend voordeel is ook, dan weet ik tenminste dat we ook geen last van bleeding gaan krijgen. Daarnaast, met 2.5kW kom ik af an toe al krap uit omdat ik agressief koel op 19 graden en overdags wel eens regelmatig game. Op sommige van de warmere dagen moest de MHI echt als een gek stampen. En andere eerlijkheid is ook, ik had verwacht dat mijn ouders die Tristar lekker zouden laten hangen en toen ik mijn Daikin moest vervangen heb ik daarom ook geen rekening gehouden met een multisplit.

Maar goed, binnenunit hangt ook inmiddels. Ben nu nog even bezig met de stroomkabel termineren met een stekker en dan zometeen de boel vacumeren :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PTx9IKP7OFGwRpnGLXmSMPEw3o0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TA6F3R2mKJcuJPj5Fceb4Svu.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 7% gewijzigd door VikeeVeekie op 20-08-2026 13:34 ]

• Servee
  • Niet online
Bleeding is bij Daikin software matig uitgeschakeld bij MHI niet

Daikin FTXM35R/RXM35R

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
Servee schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 14:14:
[...]

Bleeding is bij Daikin software matig uitgeschakeld bij MHI niet
Sorry wat? Volgens mij kan dat helemaal niet omdat bleeding gewoon iets essentieels is bij elke multi. Als je 1 kW aan vermogen opwekt en een binnenuit heeft maar 0,5 kW nodig, dan moet je ergens dat restant kwijt.

• Servee
  • Niet online
Glashelder schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 14:17:
[...]

Sorry wat? Volgens mij kan dat helemaal niet omdat bleeding gewoon iets essentieels is bij elke multi. Als je 1 kW aan vermogen opwekt en een binnenuit heeft maar 0,5 kW nodig, dan moet je ergens dat restant kwijt.
Volgens mij worden hier twee dingen door elkaar gehaald. Dat een multisplit een minimum modulatievermogen heeft, betekent niet automatisch dat het “restant” via een andere binnenunit moet worden afgevoerd.

De inverter regelt het compressorvermogen terug op basis van de warmtevraag van de actieve binnenunits. Daikin beschrijft in de regeling zelfs expliciet het verschil tussen thermostat ON en thermostat OFF en bepaalt het compressorcommando aan de hand van de actieve ruimtes.Kan de compressor niet verder terugmoduleren, dan kan het systeem uiteindelijk gaan pendelen (compressor uit/aan). Dat is iets anders dan stellen dat bleeding noodzakelijk is omdat het resterende vermogen “ergens heen moet”.

Dus ja: minimumvermogen is absoluut relevant bij een multisplit, maar het bewijst op zichzelf niet dat een niet, vragende binnenunit vermogen moet opnemen.

Daikin FTXM35R/RXM35R

• M_AW
hvwees schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 13:01:
[...]

Het warme of koude koudemiddel komt aan bij alle binnenunits, ook die niet aan staan en zorgen daar dan voor (vaak) onbedoelde verwarming of koeling.
Bleeding vindt alleen plaats bij verwarmen, niet bij koelen. Omdat alle binnenunit-circuits nu aan de hoge-druk zijde van de cycle zitten en de EEV's pas aan het einde van de circuits in de buitenunit zit. Het koudemiddel, gasvormig, condenseert ook gewoon in de binnenunits die niet aan staan. Uiteindelijk zouden deze helemaal vol komen te zitten met vloeibaar koudemiddel, waardoor er te weinig in de rest van het -actieve- circuit overblijft. Daarom moet de EEV van de niet-ingeschakelde circuits marginaal worden geopend om het koudemiddel weer in het actieve circuit te krijgen. Dát is bleeding.

Bij koelen heb je daar geen last van, de circuits met binnendelen zijn dan het lage-druk-gedeelte. De EEV's van de niet-actieve binnenunits kunnen helemaal dicht blijven.

Dit bleeding is inderdaad iets anders dan dat de software eventueel vermogen naar niet actieve binnenunits stuurt om het minimale vermogen van de buitenunit kwijt te kunnen. Dat is een sofwarmatige keuze. Bleeding zoals bovenstaand beschreven is het gevolg van een natuurkundig verschijnsel waar je in een multi-split systeem niet omheen kunt.

Verder ook geheel met @Servee eens.

• assje
  • Nu online
En of "bleeding" als bug of als feature gezien moet worden is ook situationeel. In mijn goed geisoleerd woning maakt het me tussen 4 slaapkamers echt helemaal niets uit als een andere kamer een beetje meelift op koeling/verwarming van één kamer. Sterker nog, als dat resulteert in een betere efficientie is dat wenselijk (een feature). Wanneer je één slaapkamer koelt/verwarmt liften de aangrenzende vertrekken hoe dan ook al mee (denk bijvoorbeeld aan 2W/m²K voor ongeisoleerde wanden/vloeren/plafonds).

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

• ThinkPad
Bij MHI multisplits is het een truukje dat je een ongebruikte binnenunit op ventileren kan zetten, de buitenunit gaat dan zuiniger draaien! en je hebt 'gratis' warmte uit die ene unit 8)7 Het setpoint wordt verder niet op geregeld dus er kan stiekem nog best wat warmte uit komen wat onwenselijk kan zijn.

• Servee
  • Niet online
ThinkPad schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 17:03:
Bij MHI multisplits is het een truukje dat je een ongebruikte binnenunit op ventileren kan zetten, de buitenunit gaat dan zuiniger draaien! en je hebt 'gratis' warmte uit die ene unit 8)7 Het setpoint wordt verder niet op geregeld dus er kan stiekem nog best wat warmte uit komen wat onwenselijk kan zijn.
Of wenselijk

Daikin FTXM35R/RXM35R

• Magiaconatus
Maak me maar wakker als multi-split-airco’s de koelmiddelleidingen naar de uitgeschakelde binnenunits volledig, vrijelijk en zonder beperkingen kunnen afsluiten.

• M_AW
Magiaconatus schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 17:11:
Maak me maar wakker als multi-split-airco’s de koelmiddelleidingen naar de uitgeschakelde binnenunits volledig, vrijelijk en zonder beperkingen kunnen afsluiten.
Dat zal gebeuren zodra het universum de natuurkundige principes achter verdampen en condenseren aanpast. Maar be careful what you wish for, want dat zijn dé principes waar de werking van de airco's zoals we ze hier bespreken op gebaseerd is.

Dat gezegd hebbende, was ik voorheen ook 'bang' voor grote multi's, maar ik ga binnenkort juist over van 4 singels naar 1 MHI quattro.

• Caelorum
  • Nu online
M_AW schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 17:31:
[...]
Dat zal gebeuren zodra het universum de natuurkundige principes achter verdampen en condenseren aanpast. Maar be careful what you wish for, want dat zijn dé principes waar de werking van de airco's zoals we ze hier bespreken op gebaseerd is.
[...]
Overdrijf je niet een beetje? Die dingen hebben een verdeler en in mijn geval 8 poorten (4 heen, 4 terug). Daar zou je prima een kogelkraan in kunnen zetten waardoor dat deel niet meer meedoet. Eventueel met extra reservoir om drukverschil op te vangen.

• JamesQ
  • Registratie: Augustus 2026
  • Laatst online: 27-08 13:19
Ik had graag advies over de plaatsing van een buitenunit.

Normaal gezien zou ik deze op bigfoots plaatsen op de grond (betonklinkers). Ik kan de unit niet ophangen aan de muur omdat het gaat om een constructie uit hout met sandwichpanelen. Hierop bevestigen met een muurbeugel wordt ten stelligste afgeraden omdat er heel wat resonantie zal ontstaan. Omdat ik mijn ruimte optimaal wil indelen dacht ik eraan om een soort stellingkast te bouwen en daarop de buitenunit te plaatsen. In de hoogte heb ik namelijk wél nog plaats.

Is dat een slim idee of gaat dit ook onvoldoende stabiliteit bieden? Een AI-voorbeeld ter illustratie...(denk de muurophanging van de bu even weg): https://i.postimg.cc/KcKpJ5Pq/image.png

[ Voor 3% gewijzigd door JamesQ op 20-08-2026 18:04 ]

• VikeeVeekie
Caelorum schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 17:55:
[...]

Overdrijf je niet een beetje? Die dingen hebben een verdeler en in mijn geval 8 poorten (4 heen, 4 terug). Daar zou je prima een kogelkraan in kunnen zetten waardoor dat deel niet meer meedoet. Eventueel met extra reservoir om drukverschil op te vangen.
Vraag ik me af of het bij een multi split gaat helpen als er een liquid receiver in zit die eventueel het overtollige koelmiddel kan opvangen, maar dan zou zo'n systeem flink overengineered zijn.

Afbeeldingslocatie: https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcSOuKj1uvSk-mKU66EXglLI82gsqXWSYVZqSRlEtsBgVJQj22tx7wNY7xcf&s=10

Je ziet het eigenlijk alleen bij HVACR installaties zoals koel- of vriescellen. Logischerwijs draaien die units ook in de winter, maar de load zal van de verdamperkant ontzettend laag zijn waardoor je discharge superheat ook niet heel hoog gaat worgen. Ergo, de condenserdruk zal te laag zijn en opent er een head pressure control valve om meer koelmiddel de condenser in te sturen zodat de druk kunstmatig wordt verhoogd en de verzadigingstemperatuur oploopt. In het geval van een multisplit zou het met de juiste engineering misschien handig zijn om juist de druk te verlagen als er maar een binnenunit een warmte oproep doet.

• Rimco
  • Laatst online: 23:05

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

JamesQ schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 18:02:

Normaal gezien zou ik deze op bigfoots plaatsen op de grond (betonklinkers). Ik kan de unit niet ophangen aan de muur omdat het gaat om een constructie uit hout met sandwichpanelen. Hierop bevestigen met een muurbeugel wordt ten stelligste afgeraden omdat er heel wat resonantie zal ontstaan. Omdat ik mijn ruimte optimaal wil indelen dacht ik eraan om een soort stellingkast te bouwen en daarop de buitenunit te plaatsen. In de hoogte heb ik namelijk wél nog plaats.

Is dat een slim idee of gaat dit ook onvoldoende stabiliteit bieden? Een AI-voorbeeld ter illustratie...(denk de muurophanging van de bu even weg): https://i.postimg.cc/KcKpJ5Pq/image.png
Hier 2 stalen profielen voor een groot monobloc, dus ja, met wat creativiteit kan het wel:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8V-IW6x6KJ943T384IW_hWFI_d0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8IX9LV96DjnZ1hqn0OmsMD4D.jpg?f=fotoalbum_large

Zorg er wel voor dat het goed tegen water kan, en let er op dat je met verwarmen in de winter ook condens en mogelijk defrost water krijgt.

@VikeeVeekie Die Samsung die op de voorgrond staat is volgens mij zo'n overengineered ding, VRF ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Rimco op 20-08-2026 21:59 ]

PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR + Samsung DVM S (L/L) | ESS: 90kWh/24kW + 30kWh/12kW

• Caelorum
  • Nu online
@VikeeVeekie De SCM units van MHI hebben een elektronisch drukventiel per poort. Bij verwarmen gaan in principe de poorten van de units die uit staan dicht. Soms gaan ze weer even een klein beetje open om de olie die aan de koude kant zit weer even in beweging te zetten, maar AFAIK is dat meer uit voorzorg zodat het systeem langer meegaat dan dat het echt perse natuurkundig nodig is.

• VikeeVeekie
Caelorum schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 21:59:
@VikeeVeekie De SCM units van MHI hebben een elektronisch drukventiel per poort. Bij verwarmen gaan in principe de poorten van de units die uit staan dicht. Soms gaan ze weer even een klein beetje open om de olie die aan de koude kant zit weer even in beweging te zetten, maar AFAIK is dat meer uit voorzorg zodat het systeem langer meegaat dan dat het echt perse natuurkundig nodig is.
Ah toch wel dus, ik moet bekennen dat ik tijdens het schrijven van die post nog niet naar een diagram had gezocht van een multisplit. Waarschijnlijk wordt het drukventiel voor een ongebruikte unit opengezet tijdens zo'n cyclus om er voor te zorgen dat er weer wat olie terugkeert richting de compressor.

• Headshot_NL
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 05-09 14:14
Ik zie dat @ThinkPad de SCM41 heeft. Binnenkort gaan wij verhuizen en wil ik op 3 kamers airco plaatsen. Kamer op noord/oost is de grootste, 19.5m2 maar wel 3 schuin oplopend tot 3 meter hoog. De andere 2 kamers kleiner op west met 10m2. Ik neig naar deze unit omdat hij lekker laag kan met koelen en verwarmen, de verdeling zou ik denk ik zo willen: de grote kamer een 2.5 en de kleinere kamers een 2.0.

Dat het koelen lukt is wel zeker maar hoe is je ervaring met verwarmen? Ook dat zal lukken maar hoe gaat het met defrosts? Het is natuurlijk een vrij kleine unit voor 3 binnenunits. Als je in de winter 2 of 3 kamers gelijktijdig wilt opwarmen heb je op de slechtere dagen misschien meer aan een fysiek grotere buitenunit?

Over dimensioneren doe ik liever niet want pendelen is net zo vervelend.

Voor beneden twijfel ik nog. Een 3.5 ZSX of een 5.0 ZS. 50m2 met wat grote glazen deuren. Wel kunststof en HR++ maar tussen deze 2 units zit niet gek veel verschil. Ik denk dat de ZSX zuiniger is, ook bij wat hogere belasting.

Dit is dus niet perse een aankoop advies bericht maar meer een vraag naar ervaringen met specifiek de SCM41.

🚗 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | 🔋 Marstek Venus 5,12kWh v154 + HW P1

• M_AW
Headshot_NL schreef op zaterdag 22 augustus 2026 @ 23:21:
Ik zie dat @ThinkPad de SCM41 heeft. Binnenkort gaan wij verhuizen en wil ik op 3 kamers airco plaatsen. Kamer op noord/oost is de grootste, 19.5m2 maar wel 3 schuin oplopend tot 3 meter hoog. De andere 2 kamers kleiner op west met 10m2. Ik neig naar deze unit omdat hij lekker laag kan met koelen en verwarmen, de verdeling zou ik denk ik zo willen: de grote kamer een 2.5 en de kleinere kamers een 2.0.

Dat het koelen lukt is wel zeker maar hoe is je ervaring met verwarmen? Ook dat zal lukken maar hoe gaat het met defrosts? Het is natuurlijk een vrij kleine unit voor 3 binnenunits. Als je in de winter 2 of 3 kamers gelijktijdig wilt opwarmen heb je op de slechtere dagen misschien meer aan een fysiek grotere buitenunit?

Over dimensioneren doe ik liever niet want pendelen is net zo vervelend.

Voor beneden twijfel ik nog. Een 3.5 ZSX of een 5.0 ZS. 50m2 met wat grote glazen deuren. Wel kunststof en HR++ maar tussen deze 2 units zit niet gek veel verschil. Ik denk dat de ZSX zuiniger is, ook bij wat hogere belasting.

Dit is dus niet perse een aankoop advies bericht maar meer een vraag naar ervaringen met specifiek de SCM41.
Houd er ook rekening mee dat de SCM41 (triple split) en de SCM30 (duo split) singel rotary compressoren hebben een de SCM50/60 (triple) en de SCM40/45 (duo) twin rotary. Dat maakt dat ze in theorie minder trilling zouden moeten produceren.

Hoe dat in praktijk is daar heb ik geen ervaring mee m.b.t. de 30 en de 41.

Mbt minimale vermogen zijn 41 en de 50/60 gelijkwaardig aan elkaar, ik zou me niet teveel blindstaren op de datasheets.

• Headshot_NL
M_AW schreef op zaterdag 22 augustus 2026 @ 23:52:
[...]

Houd er ook rekening mee dat de SCM41 (triple split) en de SCM30 (duo split) singel rotary compressoren hebben een de SCM50/60 (triple) en de SCM40/45 (duo) twin rotary. Dat maakt dat ze in theorie minder trilling zouden moeten produceren.

Hoe dat in praktijk is daar heb ik geen ervaring mee m.b.t. de 30 en de 41.

Mbt minimale vermogen zijn 41 en de 50/60 gelijkwaardig aan elkaar, ik zou me niet teveel blindstaren op de datasheets.
Ik plaats ze op de grond naast het huis. Trillingen zullen dan wel meevallen.

Maar idd, de datasheets zeggen wel wat anders. Ik ben bang dat als 1 binnenunit van 1.5 of 2kW op koelen staat de buitenunit dan eerder last pendelen.

🚗 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | 🔋 Marstek Venus 5,12kWh v154 + HW P1

• Caelorum
  • Nu online
Headshot_NL schreef op zondag 23 augustus 2026 @ 00:12:
[...]

Ik plaats ze op de grond naast het huis. Trillingen zullen dan wel meevallen.

Maar idd, de datasheets zeggen wel wat anders. Ik ben bang dat als 1 binnenunit van 1.5 of 2kW op koelen staat de buitenunit dan eerder last pendelen.
Voor de 41 is dat toch ook al 1,3kW. Zeer waarschijnlijk meer dan die ene kleine unit nodig heeft. De 50/60 zit er wel iets boven, dus dan heb je er daar meer last van.

Ik heb een 71 en 2 ruimtes die best klein zijn met elk hun eigen 20zs binnenunits. In 1 ruimte gaat dat prima en schiet die niet onder de ingestelde temperatuur. Die ruimte heeft dan ook wat netwerk hardware en zo, dus een redelijke constante vraag nog. De andere kamer wil die nog wel eens ineens 1.5 graad voorbij de target schieten.
Overigens alleen als het de enige ruimte is die vraagt om koelte.

Meestal zijn het toch wel meer ruimtes omdat ik het vooralsnog alleen gebruik bij 25 graden buiten en zonnig weer. Anders gaan de ramen open.

Voor verwarmen liggen de minimum vermogens toch een stuk lager nog dus daar verwacht ik geen problemen. (Daarnaast is dan de vraag constant bij alle ruimtes er wel).

• ThinkPad
@Headshot_NL Ik ben over het algemeen erg tevreden over de SCM41, hij bedient bij mij drie slaapkamers. Twee op het noorden (1,5kW in 14m2 en 9m2) en eentje op het zuiden (3,5kW in 7,5m2). Die 3,5kW is eigenlijk te zwaar, kamertemperatuur zie ik veel meer schommelen dan op andere kamers omdat de unit dus wat overbemeten is. Ik gebruik hem hoofdzakelijk voor koelen, in de herfst/winter lichtjes bijverwarmen om kamers van 16 > 19 te brengen.

Grootste nadeel vind ik dat bij koelen de minimale compressorfrequentie omhoog gaat als de buitentemperatuur onder de 22 graden komt. Zelfs op een hete zomerdag in NL gebeurt dat vaak wel ‘s avonds. Resultaat is dat hij overdag de hele dag op 20Hz kan draaien (laagste volgens mij), maar 's avonds als we gaan slapen en de kamerdeuren dicht gaan, hij de hele nacht staat te pendelen omdat het te koelen oppervlak kleiner wordt en de buitentemperatuur is gedaald. Qua comfort vind ik dat ook minder, luchtvochtigheid loopt dan ook weer wat op t.o.v. continu koelen.

Defrosten niet als nadelig ervaren omdat ik dus vrij weinig warmte van hem vraag. Qua geluid: hij staat bij mij op een dakkapel met vrij dun dak, naast hem staat een SRC20 voor de zolder. Die unit is véél rumoeriger (brommen/trillen) en heb ik met massa en veren moeten werken om het acceptabel te krijgen. Die SCM41 staat gewoon op bigfoots op het dak en hoor ik ook wel wat, maar lang zo erg niet als die kleine. Op de grond ga je er geen last van hebben.

Verbruikscijfers even op Tweakers zoeken op 'SCM41' dan vind je wel berichten van mij hierover. Hij kan met zowel koelen als verwarmen ver terugmoduleren.

Een 3,5kW ZSX heb ik in de woonkamer, ben ik redelijk tevreden over. Verwarmen en koelen prima, maar ook deze heeft een irritante temperatuurrestrictie: als de buitentemperatuur boven de 12 graden komt als je aan het verwamen bent, dan gooit hij de minimale compressorfrequentie ook omhoog en gaat hij pendelen. Ik loop daar in voor- en najaar tegenaan. Zonde, want hij kan echt kei ver terug moduleren en de hele dag lekker laag pruttelen in de juiste omstandigheden. Heb wel gehad dat hij een hele dag op 150W ofzo de boel stond warm te houden en is dan ook erg stil.
En dus een extra klep die open gaat (meer lucht door de warmtewisselaar), maar die wel fragiel aanvoelt telkens als ik hem open moet hebben om de filters schoon te maken.
Heb er ook een ClimaControl in zitten zodat ik de kamertemperatuur elders in de woonkamer kan bepalen, dat dempt het pendelen nog enigszins en zorgt voor strakkere regeling (kamertemperatuur blijft dichter bij setpoint).

DM staat open mocht je meer willen weten over het één of ander.

[ Voor 14% gewijzigd door ThinkPad op 23-08-2026 10:12 ]

• habbekrats
@Headshot_NL Ik heb sinds 5 week een 3,5 zsx hangen in huis 2002 ~ 50m2 ca 10m2 raam op zuiden-westen en uitermate tevreden. Doet het op zijn slofjes ook met 35 graden buiten was 20 graden geen probleem. Meestal hebben we met hoge buiten temperaturen echter tussen 22-24 graden staan anders is de overgang veel te groot.

Als we allemaal aan het werk zijn zette ik met 35 buiten de unit aan rond 15:00 en was het tegen 17:00 al goed gekoeld tot ingestelde waarde.

• Headshot_NL
Thanks voor de info. Dus het is ook wel van belang dat ondanks de buitenunit, 41 of 50, de binnenunit ook niet te groot is. Die kleine kamers kunnen denk ik ook prima op een 1.5 maar een 2.0 is net zo duur. De grote kamer moet makkelijk gaan op een 2.5, een stap hoger zal misschien dat zelfde pendelen geven wat jij met die 3.5 hebt.

Ik ga de buitenunits nog eens goed vergelijken. Ook dat scheelt niet zoveel qua prijs.

• VikeeVeekie
Bij mijn MHI heb ik de self-cleaning mode aanstaan om te laten draaien na een koel- of droogcyclus, maar ik merk toch dat hij bij mijn unit niet echt voldoende is nu het de afgelopen 1.5 week een stuk vochtiger is. Nu twee keer gemerkt dat hij na 2 uur toch nog wat muf ruikt en dan laat ik hem nog een goede 2 uur op fan only nadraaien zodat de boel ook echt goed droogt. Is dat anderen ook opgevallen?

En ja, ik weet dat die self cleaning mode niks anders is dan de ventilator op de absoluut laagste snelheid laten draaien met de kleppen dicht.

• hvwees
Ik laat mijn MHI eigenlijk 24/7 aanstaan.

Als er geen koel behoefte is, zal alleen de ventilator draaien en dan blaast die de verdamper ook wel droog.

• Magiaconatus
VikeeVeekie schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 15:12:
Bij mijn MHI heb ik de self-cleaning mode aanstaan om te laten draaien na een koel- of droogcyclus, maar ik merk toch dat hij bij mijn unit niet echt voldoende is nu het de afgelopen 1.5 week een stuk vochtiger is. Nu twee keer gemerkt dat hij na 2 uur toch nog wat muf ruikt en dan laat ik hem nog een goede 2 uur op fan only nadraaien zodat de boel ook echt goed droogt. Is dat anderen ook opgevallen?

En ja, ik weet dat die self cleaning mode niks anders is dan de ventilator op de absoluut laagste snelheid laten draaien met de kleppen dicht.
Maak in plaats van de self-cleaning mode een schema aan om het apparaat minstens 1 uur op de hoogste ventilatorsnelheid in de ventilatiestand te laten draaien, zodat het goed kan drogen.

• VikeeVeekie
Magiaconatus schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 15:29:
[...]

Maak in plaats van de self-cleaning mode een schema aan om het apparaat minstens 1 uur op de hoogste ventilatorsnelheid in de ventilatiestand te laten draaien, zodat het goed kan drogen.
Ik denk dat ik een keer een automation in elkaar ga proberen te draaien dat wanneer iemand de unit uitzet na koelen of drogen, dat hij in plaats van uit gaat eerst een uurlang op 'fan only' gaat. Ik stuur het ding toch via MQTT aan dus daar moet wel iets in mogelijk zijn.

• KoningPaulus
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 21:47
VikeeVeekie schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 16:09:
[...]

Ik denk dat ik een keer een automation in elkaar ga proberen te draaien dat wanneer iemand de unit uitzet na koelen of drogen, dat hij in plaats van uit gaat eerst een uurlang op 'fan only' gaat. Ik stuur het ding toch via MQTT aan dus daar moet wel iets in mogelijk zijn.
Dit moet ik ook nog steeds doen in HA, met als 'eis' dat het zowel gebeurt indien de airco via de afstandsbediening wordt uitgezet als via de app.

Anker Solix Max AC 7 kWh | 4.320WP | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS-W

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Magiaconatus schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 15:29:
[...]

Hoogste ventilatorsnelheid? 8)7 dan hoor je dat ding op een andere verdieping nog blazen.
VikeeVeekie schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 16:09:
[...]

Ik heb exact dat ingesteld in HA. Indien airco van cool -> uit dan fan only voor 2 uur daarna uit.
Werkt ideaal, ook als de binnenunit met AB of met HA of met ClimaControl: Slimme besturing voor airco's GUI wordt uitgeschakeld wordt.

Reageert niet op AI berichten - VW ID.7 | 5670 Wp - 14x405 33° op zuid | Twente

• VikeeVeekie
True schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 16:45:
[...]

Hoogste ventilatorsnelheid? 8)7 dan hoor je dat ding op een andere verdieping nog blazen.

[...]

Ik heb exact dat ingesteld in HA. Indien airco van cool -> uit dan fan only voor 2 uur daarna uit.
Werkt ideaal, ook als de binnenunit met AB of met HA of met ClimaControl: Slimme besturing voor airco's GUI wordt uitgeschakeld wordt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g-qp8GHv_hdcz741hS7up4ebshA=/x800/filters:strip_exif()/f/image/tHCZc0MJWiDvXadZZVUBfyLp.png?f=fotoalbum_large

Nog niet getest, maar done & done. Moet ik alleen nog op de afstandsbediening weer self-clean mode uitzetten omdat anders de automation nooit triggert als je hem op die manier uitzet. Voor 9 uur 's avonds laat ik hem op fan mode auto staan (das idioot genoeg een hardere fan speed dan daadwerkelijk op 4 zetten in fan mode), na 9 uur 's avonds op 1 om vervolgens na het verlopen van de delay weer op auto te springen. Voor 9 uur hanteer ik een runtime van 2 uur in plaats van 4.

• Technician-
  • Laatst online: 09:27
Afwerk niveautje hè?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IEOiq5jT_pj-WqaXjIY6U6ub2To=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/n4el2d2T0CzWTbOZSGXhLP5h.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0kzS9aTMn9TXuhadtI3n9zmX_-Y=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DGJSPpx5oZNsvVBbkBEgmIkn.jpg?f=fotoalbum_large

• LED-Maniak
Alleen jammer van de witte buitenunit. :P ;)

Is dit tijdelijke huisvesting/kantoor oid?

[ Voor 40% gewijzigd door LED-Maniak op 24-08-2026 22:35 ]

• Technician-
JamesQ schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 18:02:

Zoiets?

https://amzn.eu/d/0iq5HdnX

• Technician-
LED-Maniak schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 22:33:
Alleen jammer van de witte buitenunit. :P ;)

Is dit tijdelijke huisvesting/kantoor oid?
Ja.

Als het aan mij lag dan was de buitenunit in antraciet gespoten, maar het boeit niemand wat daar want is een tijdelijke beheerlocatie.

Al is soms niets zo permanent als iets tijdelijks.

• Andrehj
  • Niet online
Netjes. Maar ik had dan ook nog zwarte wartels (bestaan gewoon) en een zwarte of donkergrijze kabel gebruikt, om het echt af te maken. ;)

• EHA1337
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 07:47
w00key schreef op maandag 20 januari 2025 @ 07:55:
[...]

Dat is een RXM-R. Kwam na de N, opgevolgd door de A. 840 x 552 => 923 x 610 mm, en de compressor is geüpgrade, de 20A tot met 42A gebruiken nu dezelfde met 0.95 kg vulling en hebben meer dan voldoende power. Vroeger waren de 20-35R underpowered en haalde maar Tbiv -7, bij -10 halen ze niet eens die 2.5 kW Pdesignh. Nu wel, makkelijk, alle units zijn basically de 42A met een ander power limit.
Ik kwam dit bericht tegen. Gezien ik hier twijfel tussen de Perfera 35a en 42a. Gaat om een woonkamer nageisoleerd. Hoofdverwarming is vloerverwarming. Echter wil ik op dagen die niet al te extreem zijn de unit als hoofdverwarming gebruiken. Gaat om 40m2, 100m3 ongeveer. Ga graag weer voor Daikin Perfera omdat we al een unit boven hebben hiervan en vanwege de smallere, mooiere binnenunit.

Kom ik weg met een 3.5 unit of slimmer om voor de 4.0 unit te gaan vanwege pdesign in de folder is namelijk nog 2.5 vs 4.0, voor de FTXM-a serie?

• Magiaconatus
Dat zal waarschijnlijk wel voldoende zijn. Je moet wel even berekenen hoeveel verwarming de kamer nodig heeft, maar aangezien het een geïsoleerde ruimte is en je van plan bent om deze alleen bij milder weer te gebruiken, zou het wel goed moeten komen.

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 05-09 18:33
EHA1337 schreef op maandag 31 augustus 2026 @ 10:34:
[...]

Ik kwam dit bericht tegen. Gezien ik hier twijfel tussen de Perfera 35a en 42a. Gaat om een woonkamer nageisoleerd. Hoofdverwarming is vloerverwarming. Echter wil ik op dagen die niet al te extreem zijn de unit als hoofdverwarming gebruiken. Gaat om 40m2, 100m3 ongeveer. Ga graag weer voor Daikin Perfera omdat we al een unit boven hebben hiervan en vanwege de smallere, mooiere binnenunit.

Kom ik weg met een 3.5 unit of slimmer om voor de 4.0 unit te gaan vanwege pdesign in de folder is namelijk nog 2.5 vs 4.0, voor de FTXM-a serie?
Vloerverwarming doet in algemeen 60 w/m2 dus bij 40m2 ben je 2400w nodig, ofwel de 3,5 unit kan het prima doen bij milde temperaturen.

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

• adam76
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 01:02
Bij een goed geisoleerd huis is gewoon de vuistregel. Oppervlakte van de kamer maal hoogte maal 35 watt per m3

Bij slechte huizen is dit 40 tot 50 watt.

Wat ook meespeelt is wil je ook in de december maanden verwarmen is het juist adviseerbaar om 40 watt aan de houden ook in een goed geisoleerd huis ivm invriezen van het buitendeel bij temperaturen rond het vriespunt, wat je dan weer merkt in het rap inleveren van vermogen en langere ontdooi sessies waardoor je gedurende deze sessie geen verwarming heb.

• CharmingDemon
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 22:46
adam76 schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 22:35:
Bij een goed geisoleerd huis is gewoon de vuistregel. Oppervlakte van de kamer maal hoogte maal 35 watt per m3

Bij slechte huizen is dit 40 tot 50 watt.

Wat ook meespeelt is wil je ook in de december maanden verwarmen is het juist adviseerbaar om 40 watt aan de houden ook in een goed geisoleerd huis ivm invriezen van het buitendeel bij temperaturen rond het vriespunt, wat je dan weer merkt in het rap inleveren van vermogen en langere ontdooi sessies waardoor je gedurende deze sessie geen verwarming heb.
Als ik deze formule op mijn eigen woning toepas (met de 40 Watt), dan kom ik op een benodigd vermogen 18,6 kW uit, terwijl ik mijn huis makkelijk warm houd met een warmtepomp van 7 kW (bij -10ºC). Wel een lucht/water warmtepomp overigens.

[ Voor 3% gewijzigd door CharmingDemon op 05-09-2026 14:38 ]

naim superuniti | Wilson Benesch Vertex | Technics SL-1710 | Cambridge Audio Alva Duo

• adam76
Dit gaat over lucht lucht voor een lucht water installatie heb je een ander reken model... Tevens is het in de afgelopen jaren niet constant -10 geweest als het twee weken-10 is dan merk je wel verschil..

• Rimco
  • Laatst online: 23:05

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

@adam76 Ik denk dat het alsnog erg veel is. Heb hier zowel 12kW L/L en 12kW L/W. Met allebei kan ik het prima warm houden, al is de plaatsing van L/L vooral boven ivm koelen in de zomer. Met verwarmen kom ik beneden dan vermogen tekort, want dat is maar een 2.2kW binnenunit.

Als ik jouw formule aan zou houden (eigenlijk de inhoud van het huis in m3 x 35 W/m3) dan zou ik 30kW nodig hebben. Misschien is het voor een enkele ruimte dat je wat meer kunt gebruiken omdat de lucht naar andere ruimtes gaat, maar in totaal denk ik dat je een stuk minder zou moeten aanhouden.

Uiteindelijk is het denk ik met verwarmen alsnog goed om de koevlaas-formule te hanteren. Met koelen zal het niet veel schelen, al ligt het erg veel aan de zoninstraling.

PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR + Samsung DVM S (L/L) | ESS: 90kWh/24kW + 30kWh/12kW

• adam76
Rimco schreef op zaterdag 5 september 2026 @ 21:41:
@adam76 Ik denk dat het alsnog erg veel is. Heb hier zowel 12kW L/L en 12kW L/W. Met allebei kan ik het prima warm houden, al is de plaatsing van L/L vooral boven ivm koelen in de zomer. Met verwarmen kom ik beneden dan vermogen tekort, want dat is maar een 2.2kW binnenunit.

Als ik jouw formule aan zou houden (eigenlijk de inhoud van het huis in m3 x 35 W/m3) dan zou ik 30kW nodig hebben. Misschien is het voor een enkele ruimte dat je wat meer kunt gebruiken omdat de lucht naar andere ruimtes gaat, maar in totaal denk ik dat je een stuk minder zou moeten aanhouden.

Uiteindelijk is het denk ik met verwarmen alsnog goed om de koevlaas-formule te hanteren. Met koelen zal het niet veel schelen, al ligt het erg veel aan de zoninstraling.
Je slaat de plank toch wel een beetje mis hier. Je verwarmt nooit je hele huis ( oa slaapkamers enz ) dus de complete oppervlakte pakken van je totale woning is zinloos en warmte stijgt ook op. dus als je het beneden met je warmtepomp op je vloerverwarming verwarmt heb je ook nog eens een vreselijk grote thermishe massa wat een lucht lucht warmtepomp niet heeft! . ( maar laten we na deze post het beetje on topic houden. lucht lucht warmtepomp en niet lucht water ! )

Tevens is het koelen van een woning een stuk minder zwaar dan het verwarmen met een lucht lucht warmtepomp. omdat de condensor ( binnendeel in dit geval ) veel kleiner is dan de gemiddelde convector op een water installatie. En de condensing termperatuur ook hoger is dan op water. Vaak is water 35 tot 40 graden ( alles boven deze termperatuur is COP verbranden ) en lucht lucht 50 tot 55 soms wel 60 graden. Daarom is een lucht water warmtepomp efficienter omdat het afgegeven warmte oppervlakte veel veel groter is. Vandaar ook dat je met afwijkende resultaten komt op je post !

Ja het ene huis is beter geisoleerd dan de andere en als je een WTW hebt dan telt dat ook zeker mee. De berekening die ik hier aandraag is de oudere beproefde methode voor standaard woningen waar je in de zomer maanden en windermaanden 1 ruimte koelt en verwarmt.

Maar goed. Als je zelf je eigen reken methode toepast en voor jouw applicatie dit goed is. dan is er toch niks mis. Ik zelf doe niet veel anders tegenwoordig dan bezig zijn met koeltechniek, Maar dan meer in de datacentra waar we standaard lucht water chillen. en in de wintermaanden met drycoolers water afkoelen op buitenlucht. Verwarmen met een lucht lucht warmtepomp doe ik al sinds 1998. Want weet gewoon ondanks dat ik cop verlies op de hogere temperaturen wanneer ik lagere buiten temperatuur heb nog steeds winst draai

[ Voor 18% gewijzigd door adam76 op 06-09-2026 01:02 ]

• assje
  • Nu online
adam76 schreef op zaterdag 5 september 2026 @ 23:37:
Je slaat de plank toch wel een beetje mis hier. Je verwarmt nooit je hele huis ( oa slaapkamers enz ) dus de complete oppervlakte pakken van je totale woning is zinloos en warmte stijgt ook op.
Daar sla jij de plank mis, je verwarmd en koelt namelijk per definite alles wat zich binnen de thermische schil bevindt; direct of indirect.

Daarom geloof ik echt niet in de versimpelde rekenregels.
adam76 schreef op zaterdag 5 september 2026 @ 23:37:
Ja het ene huis is beter geisoleerd dan de andere en als je een WTW hebt dan telt dat ook zeker mee. De berekening die ik hier aandraag is de oudere beproefde methode voor standaard woningen waar je in de zomer maanden en windermaanden 1 ruimte koelt en verwarmt.
Een zeer grote factor is ook de denkwijze hoe koeling (en verwarming) toegepast wordt. Bij een CV werd met een opwarmtoeslag gerekemd, bij een (L/W) warmtepomp veel minder relevant wanneer je continue i.p.v. ad-hoc gaat verwarmen.

Met een airco net zo; alle airco wijsheden zijn gebaseerd op ad-hoc koelen terwijl continue koelen veel logischer is in huidig/toekomstig energiesysteem (in moderne woningen).

Een airco hoeft de woning helemaal niet te kunnen koelen, hij hoeft alleen te kunnen voorkomen dat hij opwarmt.

[ Voor 15% gewijzigd door assje op 06-09-2026 08:47 ]

Pagina: 1 ... 176 177 Laatste

Let op:
Een vraag over offerte, plaatsing of uitzoeken van L/L WP hoort in een nieuw, eigen topic. Drop hier dan een linkje :)

We respecteren elkaars keuzes over energiegebruik en verschillen in comfort.
Laat bij een 'snelle vraag' wel even weten wat je al gevonden hebt, dat voorkomt herhaling van zetten.
Veel relevante informatie en principes zijn ook te vinden in het Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic , waar je ook een template kan vinden voor een nieuw adviestopic.
Voor MHI vind je veel tips en tweaks in Het MHI L/L warmtepomp/airco topic