Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen - #2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 154 155 Laatste
Acties:

• Meubelmaker
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 20:48
lennartkocken schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 19:32:
Ik heb deze zomer een Daikin Perfera laten plaatsen, om precies te zijn een FTXM25A5V1B op zolder en een FTXM35A5V1B in de bijkeuken, met een 2MXM50A2V1B9 buitenunit. In de Onecta app zie ik dat ik vandaag 4,3 kWh energie verbruikt heb om te verwarmen, met een thermische output van 6,8 kWh. Over de hele maand oktober 107,1 kWh verbruik met 250,8 kWh thermische output. Dat is een COP van nog geen 2,5 (of zelfs 1,6 vandaag). Dat lijkt me erg weinig voor de periode van het jaar. Zijn de sensoren zo onbetrouwbaar, of is er iets aan de hand? Weet iemand iets wat ik zelf kan controleren? De installateur reageert helaas niet op mijn vragen...
Ik zal waarschijnlijk iets over het hoofd zien, maar in mijn Onecta app zie ik alleen het daadwerkelijke verbruik maar niet de thermische output. Mijn installatie: Daikin Perfera FVXM35A vloermodel en de buitenunit RXM35A.

Opel Ampera-e, Zappi V2 1F32A, 10x250Wp Solar, SMA 2100TL, Remeha Calenta 40C CW5

• STIMPPYYY
  • Registratie: December 2001
  • Nu online
lennartkocken schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 19:32:
Ik heb deze zomer een Daikin Perfera laten plaatsen, om precies te zijn een FTXM25A5V1B op zolder en een FTXM35A5V1B in de bijkeuken, met een 2MXM50A2V1B9 buitenunit. In de Onecta app zie ik dat ik vandaag 4,3 kWh energie verbruikt heb om te verwarmen, met een thermische output van 6,8 kWh. Over de hele maand oktober 107,1 kWh verbruik met 250,8 kWh thermische output. Dat is een COP van nog geen 2,5 (of zelfs 1,6 vandaag). Dat lijkt me erg weinig voor de periode van het jaar. Zijn de sensoren zo onbetrouwbaar, of is er iets aan de hand? Weet iemand iets wat ik zelf kan controleren? De installateur reageert helaas niet op mijn vragen...
Heb vergelijkbare setup, alleen dan 2x2,5kW binnenunit prefera op 4kW buitenunit. Heb daarmee 65kWh output en 19kWh gecombineerd verbruik.

• RonJ
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15:34
Meubelmaker schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 20:41:
[...]

Ik zal waarschijnlijk iets over het hoofd zien, maar in mijn Onecta app zie ik alleen het daadwerkelijke verbruik maar niet de thermische output. Mijn installatie: Daikin Perfera FVXM35A vloermodel en de buitenunit RXM35A.
Alleen de nieuwste bouwjaren (en/of firmwares) buitenunits beiden de mogelijkheid een schatting (net als bij het verbruik trouwens) van de output te zien. Mijn 2022 units laten ook niks zien op dit vlak.

All-electric.

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 20:42
STIMPPYYY schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 08:15:
[...]

Heb vergelijkbare setup, alleen dan 2x2,5kW binnenunit perfera op 4kW buitenunit. Heb daarmee 65kWh output en 19kWh gecombineerd verbruik.
FTFY

• barta123
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 19:06
noucmen schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 04:44:
[...]
Voordelen van L-L airco ipv L-W warmtepomp
- goedkoper (korter terug-verdiend-tijd, maar hoeveel ? )
- veel simpler te installeren: geen vloer verwarming nodig
- kan ook koelen (maar misschien max 4 dagen per jaar ?)
Nadelen van airco als verwarming ipv l/w warmtepomp
- Koude voeten terwijl de hoofd (te) warm voelt
- lagere SCOP, meestal omdat de (zonne gebracht) warmte van de dag kunnen wij niet naar de nacht brengen. Dit is heel anders dan de verwarmd water die als een warmte batterij werkt.

Iemand mee eens / niet eens ?
Max 4 dagen per jaar koelen? Weet niet in welke provincie jij woont, maar je zou bijna zeggen 4 weken, en eigenlijk wel meer dan dat. Het drogen (en dus geen belachelijk benauwd huis hebben) vind ik echt een geniale functie.

Heb een plat dak, wel met witte dakbedekking en goede isolatie + zonnepanelen erop, maar alsnog wordt het warm boven. Dus daar is het fijn om op eigen zonnestroom te koelen en gewoon fris te kunnen slapen op warme dagen :)

Met L/W en vloerverwarming kan je ook koelen maar heb je nog steeds een belachelijk hoge luchtvochtigheid. En die maakt juist het verschil. Mijn benedenverdieping koel ik eigenlijk nooit, alleen de "dry" functie van mijn Daikin, omdat het anders te koud wordt tov buiten.

Ik verstook 2100kWh met verwarmen per jaar en 140kWh voor koelen. Koelen is alles direct van PV en verwarmen ongeveer de helft.

Maar ja de airco is echt een gruwelijke energievreter volgens milieu centraal. Terwijl anders had ik nog 1500m3 gas per jaar verstookt :+ (en dus bijna 3000kg CO2 uitgestoot tov de 400kg nu)

3MXM68, 2x FTXJ35. PV 4400Wp, fanatiek Stromeraar, Zero SR fanaat en helaas nog LPG rijder (1.2 TSI Vialle LPdi - 350.000km)

• RemmyB83
  • Registratie: Augustus 2018
  • Nu online
barta123 schreef op maandag 3 november 2025 @ 20:56:
[...]

Max 4 dagen per jaar koelen? Weet niet in welke provincie jij woont, maar je zou bijna zeggen 4 weken, en eigenlijk wel meer dan dat. Het drogen (en dus geen belachelijk benauwd huis hebben) vind ik echt een geniale functie.

Heb een plat dak, wel met witte dakbedekking en goede isolatie + zonnepanelen erop, maar alsnog wordt het warm boven. Dus daar is het fijn om op eigen zonnestroom te koelen en gewoon fris te kunnen slapen op warme dagen :)

Met L/W en vloerverwarming kan je ook koelen maar heb je nog steeds een belachelijk hoge luchtvochtigheid. En die maakt juist het verschil. Mijn benedenverdieping koel ik eigenlijk nooit, alleen de "dry" functie van mijn Daikin, omdat het anders te koud wordt tov buiten.

Ik verstook 2100kWh met verwarmen per jaar en 140kWh voor koelen. Koelen is alles direct van PV en verwarmen ongeveer de helft.

Maar ja de airco is echt een gruwelijke energievreter volgens milieu centraal. Terwijl anders had ik nog 1500m3 gas per jaar verstookt :+ (en dus bijna 3000kg CO2 uitgestoot tov de 400kg nu)
Ik heb hier nog even nagekeken. En heb volgens mijn 10 dagen gekoeld, met ongeveer 60kWh aan verbruik.

Locatie, isolatie, ligging en ramen en deuren spelen mee, met het wel of niet gaan koelen.
Hier staan vaak de ramen voor het slapen gaan open, en mijn slaapkamers zijn houtskeletbouw dus houden weinig warmte vast. En koelen snel af als de zon onder is.

Daarnaast past je lichaam zich ook aan, aan de temperatuur waar je bent. Dus werk je veel in een omgeving met een airco in de zomer, dan nodigt het ook uit om thuis de airco aan te zetten. Omdat je gewend is aan die temperatuur.

Ook als je 4 weken op vakantie gaat hoef je natuurlijk in die weken weinig te koelen, behalve de dag dat je terugkomt.

Pijnacker Oost/West

• MvdD
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 08:06
Binnenkort komt onze airco installateur 6 splitunits monteren, waarvan 2 units het condenswater zullen afvoeren op het riool. Om stankoverlast te voorkomen, wil ik hier een droogsifon voor gebruiken. Het plan was om de afvoerslangen worden mooi in de muur weg te werken, maar ik twijfel even of dat met zo'n droogsifon wel zo handig is.

Ik had de McAlpine MacValve waterslotloos sifon bijvoorbeeld op het oog.

Heeft iemand hier ervaring mee?

• hfolkers
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 20:26
MvdD schreef op woensdag 5 november 2025 @ 19:43:
Binnenkort komt onze airco installateur 6 splitunits monteren, waarvan 2 units het condenswater zullen afvoeren op het riool. Om stankoverlast te voorkomen, wil ik hier een droogsifon voor gebruiken. Het plan was om de afvoerslangen worden mooi in de muur weg te werken, maar ik twijfel even of dat met zo'n droogsifon wel zo handig is.

Ik had de McAlpine MacValve waterslotloos sifon bijvoorbeeld op het oog.

Heeft iemand hier ervaring mee?
Precies zo een heb ik ook bij de condens afvoer zitten, tot nog toe werkt het prima, zit er nu ongeveer drie jaar.

• MvdD
hfolkers schreef op woensdag 5 november 2025 @ 19:48:
[...]

Precies zo een heb ik ook bij de condens afvoer zitten, tot nog toe werkt het prima, zit er nu ongeveer drie jaar.
En heb jij hem toegankelijk of weggewerkt in de muur?

• hfolkers
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 20:26
Bereikbaar, ik ben nog niet overtuigd dat het membraam het 10 jaar vol houdt.
Is volgens mij ook niet bedoeld om in de muur te verwerken.

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20:41
MvdD schreef op woensdag 5 november 2025 @ 19:43:
Een droogsifon moet altijd bereikbaar zijn voor onderhoud, dat staat ook in de handleidingen.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• MvdD
Andrehj schreef op woensdag 5 november 2025 @ 20:14:
[...]

Een droogsifon moet altijd bereikbaar zijn voor onderhoud, dat staat ook in de handleidingen.
Ja daar was ik al bang voor. Maar ik vraag me dan wel af of er een andere oplossing is om de condenswaterafvoer van een airco dus in de muur te verwerken zonder kans op stankoverlast. Weet jij daar toevallig iets van?

• Andrehj
MvdD schreef op woensdag 5 november 2025 @ 22:26:
Ja daar was ik al bang voor. Maar ik vraag me dan wel af of er een andere oplossing is om de condenswaterafvoer van een airco dus in de muur te verwerken zonder kans op stankoverlast. Weet jij daar toevallig iets van?
Losneembaar paneeltje in de muur maken met de sifon er achter?
Sifon ergens verderop in de leiding plaatsen? Hij hoeft niet direct onder de binnenunit. Bij mij zit er ook eentje na ca 10 meter buis.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:25
[...]

Pijpje door de gevel naar buiten? ThinkPad in "Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen - #2"

• Tanuki
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
[...]

En een ouderwetse sifon maken? Gewoon met druk PVC in de muur, lijmen, met een aantal bochtjes, zodat je dus een sifon krijgt waar water in blijft staan.

PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?

• Andrehj
Tanuki schreef op donderdag 6 november 2025 @ 09:22:
En een ouderwetse sifon maken? Gewoon met druk PVC in de muur, lijmen, met een aantal bochtjes, zodat je dus een sifon krijgt waar water in blijft staan.
Dat gaat niet, die droogt in de winter op met stankoverlast tot gevolg.
Bij een condenswaterafvoer van een airco of balansventilatiesysteem moet je altijd een droogsifon toepassen.

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
Toch zie ik best vaak bij professionele installaties gewoon normale sifonnetjes toegepast worden.. Denk dan aan die grote plafondunits.

Kijk maar eens naar boven in winkels. Bijna altijd zie je daar gewoon normale sifonnetjes.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• Tanuki
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Andrehj schreef op donderdag 6 november 2025 @ 09:36:
[...]

Dat gaat niet, die droogt in de winter op met stankoverlast tot gevolg.
Bij een condenswaterafvoer van een airco of balansventilatiesysteem moet je altijd een droogsifon toepassen.
Bij mijn zusje is het in ieder geval zo geinstalleerd en dat gaat al jarenlang zonder stankoverlast. :) Bij mijn volgende projectjes hier ga ik het precies zo doen. Werkt mooi.

En hoezo zou het water opdrogen in de winter? En dan is dat nog steeds geen probleem qua stankoverlast, door de sifonwerking.

PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?

• hvwees
  • Laatst online: 20:40
Tanuki schreef op donderdag 6 november 2025 @ 10:24:
[...]
En hoezo zou het water opdrogen in de winter? En dan is dat nog steeds geen probleem qua stankoverlast, door de sifonwerking.
Omdat het water langzaam verdampt zeker als er ook verwarmt wordt in de betreffende ruimte.
Het water wordt ook niet meer "aangevuld" omdat er niet meer gekoeld wordt.

Zodra het water uit het sifon is, is er geen sifonwerking meer.

• coolbvrobin
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 12-11 21:15
Het begint weer kouder te worden en weer lekker veel te lezen wat mensen gebruiken heerlijk ;)

Persoonlijk verwarm ik 24/7 een ongeveer 60 m3 woonkamer, slecht geïsoleerd, oude dubbel ramen
Met een 3.5kw LG unit.
Ik heb in oktober een gemiddelde van 2,5 a 3 kwh gemeten per dag, en hij staat op 18/20c.
Dus dat is per dag nog geen 90 cent verwarmen.
Als ik via de cv moest doen, dan verbruikte ik dik 2 a 3 kub gas per dag.
Dus in mijn ervaring loon 24/7 aan laten staan zo wie zo in mijn ogen.
Ook kwa vochtigheid.
Maar dit is natuurlijk wat veel andere hier zeggen, ieder huis en ruimte een ander situatie!

Maar goed heerlijk is de lucht/lucht verwarming niet?l :)
Ooh en een tip voor mensen met een LG unit.
Ga niet uit van wat de app zegt kwa verbruik, een losse stekker/rail die meet is veel acuarater!

[ Voor 9% gewijzigd door coolbvrobin op 06-11-2025 13:04 ]

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 20:42
coolbvrobin schreef op donderdag 6 november 2025 @ 12:46:
Het begint weer kouder te worden en weer lekker veel te lezen wat mensen gebruiken heerlijk ;)

Persoonlijk verwarm ik 24/7 een 6 bij 4 m3 woonkamer, slecht geïsoleerd, oude dubbel ramen
Met een 3.5kw LG unit.
Ik heb in oktober een gemiddelde van 2,5 a 3 kw gemeten per dag, en hij staat op 18/20c.
Ook kwa vochtigheid.
Maar dit is natuurlijk wat veel andere hier zeggen, ieder huis en ruimte een ander situatie!

Ga niet uit van wat de app zegt kwa verbruik, een losse stekker/rail die meet is veel acuarater!
Ik hoop niet dat dat ding gemiddeld 2,5 tot 3kW trekt hoor :P

• TvanW
  • Registratie: Augustus 2017
  • Niet online
coolbvrobin schreef op donderdag 6 november 2025 @ 12:46:

Persoonlijk verwarm ik 24/7 een 6 bij 4 m3 woonkamer, slecht geïsoleerd, oude dubbel ramen
Met een 3.5kw LG unit.
Ik heb in oktober een gemiddelde van 2,5 a 3 kw gemeten per dag, en hij staat op 18/20c.
Ook kwa vochtigheid.

Je bedoelt waarschijnlijkheid 6 bij 4 = 24 m2 en dat is 60 m3 als de ruimte 2,5 meter hoog is.

• coolbvrobin
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 12-11 21:15
elektriekert schreef op donderdag 6 november 2025 @ 12:50:
[...]

Ik hoop niet dat dat ding gemiddeld 2,5 tot 3kW trekt hoor :P
Excuse kwh per dag _/-\o_
TvanW schreef op donderdag 6 november 2025 @ 12:50:
[...]

Je bedoelt waarschijnlijkheid 6 bij 4 = 24 m2 en dat is 60 m3 als de ruimte 2,5 meter hoog is.
Gaat goed met me vandaag,, ja klopt ongeveer 60m3 (zal wat minder zijn wegens het dak) :)

• Scooper
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-11 15:50
Onze MHI 3,5 ZS-W buitenunit hebben we ruim een jaar geleden laten verplaatsen. Nieuwe R32 erin, aircoleiding laten solderen. Helemaal fantastisch!

Sinds het verplaatsen is het wel opvallend dat het systeem geregeld op onverwachte momenten aan een korte defrost begint, ondanks dat het nog veel te warm daarvoor is (tussen 10-15 graden). Er zit geen vaste regelmaat in. Soms zit er meer dan 12 uur tussen defrosts, soms enkele uren.

Ondanks deze gekkigheid hebben we vorige winter zonder problemen de woning kunnen verwarmen met deze unit. In de winter komen de defrosts op het juiste moment en duren ze ook langer. Nu, nieuw verwarmingsseizoen, zien we hetzelfde gedrag weer ontstaan.

De unit staat nu wat prominenter in de achtertuin. Een volledige omkasting wilde ik niet vanwege de belemmering qua efficiëntie, maar ik wilde wel iets van bescherming en iets om de unit wat minder optisch aanwezig te laten zijn. Daarom heb ik deze 'omkasting' gemaakt met het idee dat dit voldoende ruimte laat voor aanzuigen en wegblazen van de lucht zonder dat er koude blijft hangen.

Zouden de bijzondere defrosts die ik nu tegenkom misschien toch door deze omkasting kunnen komen?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vl5LMuIjsE1_kqYWYYMWscQUWFA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/l5uAKrH7L9xA3ZQXNuoP2vjn.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aobcvRoSJ4Qfl2BDTMQR2ZCuUac=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/G6rwdPRVEl6lhLjedWKt4xKu.jpg?f=fotoalbum_large

Afstand van de achterkant van de unit tot de muur is 18cm.

SRK35ZS-W

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 20:52
Defrosts met dit weer klinkt eerder als te weinig koudemiddel.

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Nu online

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Scooper schreef op donderdag 6 november 2025 @ 14:07:
Onze MHI 3,5 ZS-W buitenunit hebben we ruim een jaar geleden laten verplaatsen. Nieuwe R32 erin, aircoleiding laten solderen. Helemaal fantastisch!

Sinds het verplaatsen is het wel opvallend dat het systeem geregeld op onverwachte momenten aan een korte defrost begint, ondanks dat het nog veel te warm daarvoor is (tussen 10-15 graden). Er zit geen vaste regelmaat in. Soms zit er meer dan 12 uur tussen defrosts, soms enkele uren.

Ondanks deze gekkigheid hebben we vorige winter zonder problemen de woning kunnen verwarmen met deze unit. In de winter komen de defrosts op het juiste moment en duren ze ook langer. Nu, nieuw verwarmingsseizoen, zien we hetzelfde gedrag weer ontstaan.

De unit staat nu wat prominenter in de achtertuin. Een volledige omkasting wilde ik niet vanwege de belemmering qua efficiëntie, maar ik wilde wel iets van bescherming en iets om de unit wat minder optisch aanwezig te laten zijn. Daarom heb ik deze 'omkasting' gemaakt met het idee dat dit voldoende ruimte laat voor aanzuigen en wegblazen van de lucht zonder dat er koude blijft hangen.

Zouden de bijzondere defrosts die ik nu tegenkom misschien toch door deze omkasting kunnen komen?
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Gaaf gedaan!
Weet je zeker dat het een defrost is? Gaat het groene lampje op de binnenunit ook knipperen?

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

• Scooper
LED-Maniak schreef op donderdag 6 november 2025 @ 14:13:
Dan wordt het dus contact opnemen met de installateur. Ik vermoed eigenlijk geen lekken aangezien het vorige jaar ook al speelde en het gewoon netjes gesoldeerd is.
revolution-nl schreef op donderdag 6 november 2025 @ 15:38:
[...]

Gaaf gedaan!
Weet je zeker dat het een defrost is? Gaat het groene lampje op de binnenunit ook knipperen?
Bedankt

Ja, het is wel echt een defrost. Groen knipperend lampje op de binnenunit en ook via MQTT wordt de defrost-parameter geactiveerd.

SRK35ZS-W

• Flatisa
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 21:23
Scooper schreef op donderdag 6 november 2025 @ 16:46:
[...]

Dan wordt het dus contact opnemen met de installateur. Ik vermoed eigenlijk geen lekken aangezien het vorige jaar ook al speelde en het gewoon netjes gesoldeerd is.

[...]

Bedankt

Ja, het is wel echt een defrost. Groen knipperend lampje op de binnenunit en ook via MQTT wordt de defrost-parameter geactiveerd.
Ik weet niet hoe het bij Mitsubish is maar bij Daikin kun je in de app de buitentemperatuur zien zoals die is gemeten door de buitenunit. Als doe significant lager is dan de echte buitentemperatuur duidt dat op recirculatie van lucht.

In deze omkasting lijkt me dat vrij onwaarschijnlijk overigens.

• Rimco
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 19:08

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

Scooper schreef op donderdag 6 november 2025 @ 16:46:
[...]
[...]
Hoeft niet te lekken als ze tijdens het verplaatsen niet genoeg vulling er in hebben gelaten/gestopt. Dan blijft het gedrag constant sindsdien. En sowieso is er altijd nog een flare bij de buitenunit.

Maar ook wat andere zeggen: Kijk of je wat temperatuur parameters kunt plotten, buitentemperatuur en liefst ook wat sensoren van de koelleidingen.

[ Voor 12% gewijzigd door Rimco op 06-11-2025 17:59 ]

PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR + Samsung DVM S (L/L) | ESS: 90kWh/24kW + 30kWh/12kW

• Andrehj
Tanuki schreef op donderdag 6 november 2025 @ 10:24:
En hoezo zou het water opdrogen in de winter?
Omdat het water uit de sifon dan verdampt? Wat nog versneld wordt door de lage binnenluchtvochtigheid in de winter? Precies hetzelfde natuurkundige principe als wat ervoor zorgt dat je was droogt...
En dan is dat nog steeds geen probleem qua stankoverlast, door de sifonwerking.
Een sifon waaruit het water is verdampt heeft natuurlijk bij gebrek aan water geen enkele afsluitende werking meer, en laat stank uit het riool ongeremd de woning binnen.... |:(

[ Voor 5% gewijzigd door Andrehj op 06-11-2025 19:30 ]

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 04:10

Termy

valt er nog wat te fragge?

Andrehj schreef op donderdag 6 november 2025 @ 19:27:
[...]

Omdat het water uit de sifon dan verdampt? Wat nog versneld wordt door de lage binnenluchtvochtigheid in de winter? Precies hetzelfde natuurkundige principe als wat ervoor zorgt dat je was droogt...
Gewoon water in de lekbak gieten dan?

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

• Andrehj
Termy schreef op donderdag 6 november 2025 @ 23:32:
Dat is een oplossing, maar dat wordt in de praktijk vaak vergeten. Meestal hangt zo'n binnenunit ook vrij hoog, dus lastig bereikbaar en dan wordt zo'n klusje uitgesteld.
Met een droogsifon heb je dat gepruts niet en hoef je er niet meer over na te denken.

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
En je moet het subtiel doen want anders komt het er bij de ventilator weer uit :X

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• hvwees
  • Laatst online: 20:40
Termy schreef op donderdag 6 november 2025 @ 23:32:
[...]

Kraanwater bevat kalk, dat wil je eigenlijk niet in je lekbak hebben.

• Scooper
Flatisa schreef op donderdag 6 november 2025 @ 16:53:
[...]

Ik weet niet hoe het bij Mitsubish is maar bij Daikin kun je in de app de buitentemperatuur zien zoals die is gemeten door de buitenunit. Als doe significant lager is dan de echte buitentemperatuur duidt dat op recirculatie van lucht.

In deze omkasting lijkt me dat vrij onwaarschijnlijk overigens.
De outdoor temperature die de MHI meet komt overeen met de daadwerkelijke temperatuur buiten. Die klopt dus.
Rimco schreef op donderdag 6 november 2025 @ 17:58:
[...]

Hoeft niet te lekken als ze tijdens het verplaatsen niet genoeg vulling er in hebben gelaten/gestopt. Dan blijft het gedrag constant sindsdien. En sowieso is er altijd nog een flare bij de buitenunit.

Maar ook wat andere zeggen: Kijk of je wat temperatuur parameters kunt plotten, buitentemperatuur en liefst ook wat sensoren van de koelleidingen.
Dat is precies mijn gedachte inderdaad. De symptomen blijven gelijk, dus vermoedelijk dan initieel te weinig gas in het systeem gevoegd. Al kan in theorie ook bij de koppelingen naar de buitenunit toch een klein lek zitten.

Wat is de te verwachten range bij de aan- en afvoerleiding? Ik kan dat zelf eens meten, al moet ik net in de buurt zijn als ik zie dat hij aan een defrost begint (eigenlijk moet ik er net vóór zijn). Ik weet niet precies naar welke sensor ik vanuit MHI-AC-Ctrl zou moeten kijken hiervoor.

SRK35ZS-W

• EPICOSAURUS
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 12-11 12:13

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Leiding ondergronds? Niet waterdicht afgewerkt, pijp/isolatie vol met water? Werkt dat ding voor geen meter meer.

• Scooper
EPICOSAURUS schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 15:30:
[...]

Leiding ondergronds? Niet waterdicht afgewerkt, pijp/isolatie vol met water? Werkt dat ding voor geen meter meer.
Hij loopt naar beneden door de kiezels een 60cm naar beneden en gaat dan door de muur via de kruipruimte.

SRK35ZS-W

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
hvwees schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 09:44:
[...]

Kraanwater bevat kalk, dat wil je eigenlijk niet in je lekbak hebben.
Wat zou dat kleine beetje kalk voor kwaad kunnen? Volgens mij lost dat wel weer op de eerste weken dat er weer gekoeld wordt :)

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 04:10

Termy

valt er nog wat te fragge?

Andrehj schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 08:18:
[...]

Dat is een oplossing, maar dat wordt in de praktijk vaak vergeten. Meestal hangt zo'n binnenunit ook vrij hoog, dus lastig bereikbaar en dan wordt zo'n klusje uitgesteld.
Met een droogsifon heb je dat gepruts niet en hoef je er niet meer over na te denken.
Als het stinkt denk je er wel aan ;).

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

• barta123
LED-Maniak schreef op donderdag 6 november 2025 @ 14:13:
Ja dat is wel vreemd, het was hier overdag rond de 15°C, heb nog geen een ontdooimoment meegemaakt met mijn 3MXM68 dit jaar...

Net wel ff 1.5kW laten trekken, dan komt er een hoop warmte uit, had 2 dagen de verwarming niet aan omdat ik 2 dagen niet thuis was.

Enige ad hoc nadeel is dan wel de koude vloer, maar goed mijn tegels gaan wel plaats maken voor mooi laminaat. Vloerisolatie ligt het niet aan want die is vorig jaar met een dikke laag HFO schuim geïsoleerd

3MXM68, 2x FTXJ35. PV 4400Wp, fanatiek Stromeraar, Zero SR fanaat en helaas nog LPG rijder (1.2 TSI Vialle LPdi - 350.000km)

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 16:31
Ja onderkant kast niet blokkeren zoals op de foto is gedaan, "kou" hoopt op, de wisselaar wordt kouder vanwege hoger werklast etc.

En bij mistig weer zoals afgelopen dagen ondanks nog niet onder 4 graden kan dat toch een de-frost triggeren.
Om het te testen haal het zaakje tijdelijk weg.

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

• mr_evil08
barta123 schreef op zondag 9 november 2025 @ 11:38:
[...]
Enige ad hoc nadeel is dan wel de koude vloer, maar goed mijn tegels gaan wel plaats maken voor mooi laminaat. Vloerisolatie ligt het niet aan want die is vorig jaar met een dikke laag HFO schuim geïsoleerd
Laminaat is een beetje warmer, maar nog steeds koud vanwege de kunststof bovenlaag, isolatie daaronder maakt het minimaal beter.

Dan moet je naar kurk of tappijt kijken, PVC voelt ook koud als er niet direct een geisolleerde ondervloer onder zit.

En tegels/plavuizen zijn nooit warm zelfs niet bij 24/7 verwarmen met een wandairco, dat komt omdat het steen/beton is, zonder vloerverwarming blijft dat koud aanvoelen.

Of iemand de kou acceptabel vindt laat ik even in het midden. O-)

[ Voor 26% gewijzigd door mr_evil08 op 09-11-2025 12:26 ]

• w00key
  • Laatst online: 20:22
Stenen vloer in een moderne woning voelt altijd koud aan, hoe koud iets voelt hangt af van temperatuurverschil met je lichaam (<38 is koel) en geleiding, slechte geleider voelt aan als 38 graden, staal voelt aan als "echt" zijn temperatuur zoals een bak water op x graden.

Je stookt je vloer nooit op tot 40+ tegenwoordig dus lekker warme vloer is verleden tijd. Ik meet hier met een IR thermometer de oppervlakte temperatuur van dingen, betonnnen draagmuur (gedeeld met buren) is 22°C, houten vloer 22, stenen in keuken werkblad 23, alle 3 voelen ongeveer hetzelfde aan. Plafond is 23.5, waar lokaal warmt het extra op + is soort van vloerverwarming voor boven.

• mr_evil08
@w00key Vloer opstoken tot 40c heeft nog nooit gekund, 28c was altijd wel de maximale, rond 25c oppervlaktetemperatuur voelt het als aangenaam.

• w00key
  • Laatst online: 20:22
mr_evil08 schreef op zondag 9 november 2025 @ 13:17:
@w00key Vloer opstoken tot 40c heeft nog nooit gekund, 28c was altijd wel de maximale, rond 25c oppervlaktetemperatuur voelt het als aangenaam.
Dan is het dus altijd fris of frisser. Die 3 graden meer of minder boeit echt niet, als bovenstaande klopt.

Maar nee hoor, ik had ook een setje met circulatiepomp en thermometers bij in/uit en de thermostaat staat gewoon op ingesteld op 40 graden toevoer door heter water bij te mengen. 30-40 is gangbaar, tegen de 40 aan bij meer glas / oudere huizen.

Nu met warmtepompen willen ze weleens meer lussen leggen met dikkere buizen, dan kan je naar 30, zonder extra circulatiepomp. Maar dat was vroeger niet standaard.

[ Voor 11% gewijzigd door w00key op 09-11-2025 14:14 ]

• barta123
mr_evil08 schreef op zondag 9 november 2025 @ 12:20:
[...]

Laminaat is een beetje warmer, maar nog steeds koud vanwege de kunststof bovenlaag, isolatie daaronder maakt het minimaal beter.

Dan moet je naar kurk of tappijt kijken, PVC voelt ook koud als er niet direct een geisolleerde ondervloer onder zit.

Toch zijn mijn tegels wel wat warmer doordeweeks in de avonden, als ik elke dag verwarmd heb.. ik laat hem ook over de vloer blazen
En tegels/plavuizen zijn nooit warm zelfs niet bij 24/7 verwarmen met een wandairco, dat komt omdat het steen/beton is, zonder vloerverwarming blijft dat koud aanvoelen.

Of iemand de kou acceptabel vindt laat ik even in het midden. O-)

• Pietje555
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 20:46
w00key schreef op zondag 9 november 2025 @ 14:10:
[...]

Dan is het dus altijd fris of frisser. Die 3 graden meer of minder boeit echt niet, als bovenstaande klopt.

Maar nee hoor, ik had ook een setje met circulatiepomp en thermometers bij in/uit en de thermostaat staat gewoon op ingesteld op 40 graden toevoer door heter water bij te mengen. 30-40 is gangbaar, tegen de 40 aan bij meer glas / oudere huizen.

Nu met warmtepompen willen ze weleens meer lussen leggen met dikkere buizen, dan kan je naar 30, zonder extra circulatiepomp. Maar dat was vroeger niet standaard.
Ik stook max 28 gr, hoger haalt mijn EA6 in zijn eentje niet. Altijd 21 gr in huis. Met HT mengverdeler uit 2000, alleen ingesteld dat hij niet mengt.
In het voor/najaar is voor mijn huis een aanvoertemperatuur van 25 gr voldoende. Mijn stooklijn ligt ook bijna vlak (0,2 helling)

SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW

• mr_evil08
w00key schreef op zondag 9 november 2025 @ 14:10:
[...]

40 graden water betekent +/- 29 graden oppervlakte temperatuur(afhankelijk van je vloer wat erop ligt ik ga uit van het gemiddelde zoals PVC of laminaat), oppervlaktetemperatuur is wat je voelt aan je voeten.
2 graden oppervlaktetemperatuur verbetering is al enorm.

25c oppervlakte voelt warm voor de mens, dat zeg ik zelf als koukleum.

[ Voor 8% gewijzigd door mr_evil08 op 09-11-2025 18:44 ]

• 0re0
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 21:24
Voor wie de airco als hoofdverwarming gebruikt: in mijn jaren ’30-woning (matig geïsoleerd) is de airco de enige warmtebron in de woonkamer.
Laten jullie hem ’s nachts zachtjes aan om de temperatuur op peil te houden, of is het juist efficiënter om hem ’s nachts uit te zetten en pas een uur voor het opstaan weer te laten inschakelen?

• Detmer
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online

Detmer

Professioneel prutser

(jarig!)
0re0 schreef op zondag 9 november 2025 @ 19:20:
Voor wie de airco als hoofdverwarming gebruikt: in mijn jaren ’30-woning (matig geïsoleerd) is de airco de enige warmtebron in de woonkamer.
Laten jullie hem ’s nachts zachtjes aan om de temperatuur op peil te houden, of is het juist efficiënter om hem ’s nachts uit te zetten en pas een uur voor het opstaan weer te laten inschakelen?
Bij warmere temperaturen buiten gaat de airco 's nachts uit. Op dit moment koelt het 2 graad af en dat weegt niet op tegen de kosten om de hele nacht te draaien. Als het buiten +- 5 graden of lager wordt blijft de airco wel 24/7 draaien.

Verkoopt gebruikte computers, laptops en meer: https://tweakers.net/aanbod/user/412392/ | https://www.ipsumcomputerservice.com

• Nanuk
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 18:52
Detmer schreef op zondag 9 november 2025 @ 19:30:
[...]

Bij warmere temperaturen buiten gaat de airco 's nachts uit. Op dit moment koelt het 2 graad af en dat weegt niet op tegen de kosten om de hele nacht te draaien. Als het buiten +- 5 graden of lager wordt blijft de airco wel 24/7 draaien.
Dit dus. Vanaf een graad of vijf is de kans op defrost veel groter dus kan het dan hoe dan ook uit om het systeem zachtjes te laten draaien.

Voor de nacht zet ik het meestal op de laagste stand (18 graden) en dan de plafond fan uit en de interne fan langzaam. Dan blijft er een warmte bubbel om het apparaat die ik in de ochtend vlot kan verspreiden zonder dat het ding heel krachtig moet gaan verwarmen.

Een defrost tijden het opwarmen van het huis is funest, dan ga ik liever in bed tv kijken.

• STIMPPYYY
  • Nu online
Ik zie dat het 'standby' verbruik van mijn Daikin Perfera multi split (2 binnen units) 100W per unit per dag is.
Mijn single-split zie ik 0 verbruik in de app. ChatGPT al gevraagd, maar twijfel over het antwoord. Is dit normaal gedrag van multi-split?

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Nu online

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

w00key schreef op zondag 9 november 2025 @ 12:33:
Stenen vloer in een moderne woning voelt altijd koud aan, hoe koud iets voelt hangt af van temperatuurverschil met je lichaam (<38 is koel) en geleiding, slechte geleider voelt aan als 38 graden, staal voelt aan als "echt" zijn temperatuur zoals een bak water op x graden.

Je stookt je vloer nooit op tot 40+ tegenwoordig dus lekker warme vloer is verleden tijd. Ik meet hier met een IR thermometer de oppervlakte temperatuur van dingen, betonnnen draagmuur (gedeeld met buren) is 22°C, houten vloer 22, stenen in keuken werkblad 23, alle 3 voelen ongeveer hetzelfde aan. Plafond is 23.5, waar lokaal warmt het extra op + is soort van vloerverwarming voor boven.
Daarom hebben wij de vloerverwarming (stadsverwarming) ook laten afsluiten, die 25c haalden wij niet omdat de warmtevraag er gewoon niet was door de hoge isolatie, hierdoor voelde het altijd kill in huis.

Met lucht/lucht verleden tijd :)
Koude vloer , koude zones of koude val zijn allemaal niet van toepassing door hoge isolatie.

[ Voor 4% gewijzigd door revolution-nl op 10-11-2025 12:18 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

• ArthurMorgan
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
STIMPPYYY schreef op maandag 10 november 2025 @ 12:08:
Ik zie dat het 'standby' verbruik van mijn Daikin Perfera multi split (2 binnen units) 100W per unit per dag is.
Mijn single-split zie ik 0 verbruik in de app. ChatGPT al gevraagd, maar twijfel over het antwoord. Is dit normaal gedrag van multi-split?
Ja dat heb ik ook. Dat is door de wifi module volgens mij.

I hear voices in my head, they counsel me, they understand.

• STIMPPYYY
  • Nu online
ArthurMorgan schreef op maandag 10 november 2025 @ 12:56:
[...]

Ja dat heb ik ook. Dat is door de wifi module volgens mij.
Volgens chatgpt zijn het ook andere zaken. Het is raar want mijn single split heeft ook wifi. Daar is toch echt het gerapporteerde verbuik 0

• luckremers
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 18:08
STIMPPYYY schreef op maandag 10 november 2025 @ 12:08:
100w continu? Dus 2.4kWh per dag? Dan gaat er iets niet helemaal goed.

Als je 0,1kWh per dag bedoelt, dit is een normaal stand-by verbruik

Airco? Warmtepomp? Inbedrijfstelling?! DM! | KremersTechSolutions.nl

• STIMPPYYY
  • Nu online
luckremers schreef op maandag 10 november 2025 @ 13:26:
[...]

100w continu? Dus 2.4kWh per dag? Dan gaat er iets niet helemaal goed.

Als je 0,1kWh per dag bedoelt, dit is een normaal stand-by verbruik
Inderdaad 0.1kWh per dag. Maar weet je ook de reden waarom mijn single split dit niet doet?

GPT zegt:
Type Sluipverbruik (typisch) Oorzaak
Single split 1–10 W Minimale standby-elektronica
Multisplit 50–150 W Crankcase heater + communicatie-elektronica

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Nu online
Voor andere merken weet ik het niet maar onze mhi multisplit heeft een stand by verbruik van 8 tot 9W.

Nu:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G_iddE44lsozTXF0nyH8kMQCnFs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Qh2xx6AYlQdNzuAiLdXvSCg1.jpg?f=fotoalbum_large

Afgelopen week:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tlL_UATI5xSU3cTLS72mO5A7xaE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QLHj5E9LBwxS709cSpWLn75J.jpg?f=fotoalbum_large

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 20:08
STIMPPYYY schreef op maandag 10 november 2025 @ 13:09:
[...]

Volgens chatgpt zijn het ook andere zaken. Het is raar want mijn single split heeft ook wifi. Daar is toch echt het gerapporteerde verbuik 0
Dat is te wijten aan een onnauwkeurige meting en/of afronding. Een apparaat dat continue luistert, heeft altijd een verbruik groter dan 0.

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Nu online
STIMPPYYY schreef op maandag 10 november 2025 @ 13:37:
[...]

Inderdaad 0.1kWh per dag. Maar weet je ook de reden waarom mijn single split dit niet doet?

GPT zegt:
Type Sluipverbruik (typisch) Oorzaak
Single split 1–10 W Minimale standby-elektronica
Multisplit 50–150 W Crankcase heater + communicatie-elektronica
Maar, hoe meet je? kWh-meter, slimme stekker...? Die kunnen natuurlijk defect zijn he. Zijn ze van hetzelfde merk? Als het stekkers zijn, wat gebeurt er als je ze omwisselt?

• STIMPPYYY
  • Nu online
Gramser schreef op maandag 10 november 2025 @ 14:03:
[...]

Maar, hoe meet je? kWh-meter, slimme stekker...? Die kunnen natuurlijk defect zijn he. Zijn ze van hetzelfde merk? Als het stekkers zijn, wat gebeurt er als je ze omwisselt?
Wat de app laat zien, dat het is het enige :). Dan vind ik wel iets van die onnauwkeurigheid in de app eigenlijk. Maar er kan inderdaad best een soort threshold opzitten waardoor dit wegvalt.

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:25
Is normaal, dat is met name het verbruik van wifi-module. Bij een singlesplit zie ik 2-3W en bij een triplesplit zo'n 8W zoals @Sjamo

Gemeten met een externe HomeWizard kWh-meter (MID-gecertificeerd).

• STIMPPYYY
  • Nu online
ThinkPad schreef op maandag 10 november 2025 @ 14:45:
Is normaal, dat is met name het verbruik van wifi-module. Bij een singlesplit zie ik 2-3W en bij een triplesplit zo'n 8W zoals @Sjamo

Thanks, bij mij is het dus per unit 100w per dag. Dus 2 units op 1 multisplit = 200w standby verbruik.

• Sjamo
  • Nu online
ThinkPad schreef op maandag 10 november 2025 @ 14:45:

Voor wat het waard is, met het plaatsen van wifi-modules in 2 van onze units is het stand-by verbruik van de unit zo'n 2W omhoog gegaan. Daarvoor was het verbruik ongeveer 6 à 7W.
Hier lijkt het wifi-gebeuren dus betrekkelijk weinig impact op het verbruik te hebben.

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 20:08
STIMPPYYY schreef op maandag 10 november 2025 @ 14:50:
[...]

Thanks, bij mij is het dus per unit 100w per dag. Dus 2 units op 1 multisplit = 200w standby verbruik.
"100w per dag" is een onjuiste uitdrukking. Vermogen druk je uit in W, energie(verbruik) in Wh of kWh.
Ik vermoed dat je bedoelt 100 Wh verbruik per dag, oftewel 100 Wh / 24 h = 4.17 W opgenomen vermogen. En 200 Wh verbruik per dag, oftewel 200 Wh / 24 h = 8.33 W opgenomen vermogen.

• mr_evil08
STIMPPYYY schreef op maandag 10 november 2025 @ 13:09:
[...]

Mijn oude Daikin Perfera single split registreerd ook gewoon (sluip)verbruik, iets van 0,1kwh per dag, is logisch natuurlijk.

[ Voor 3% gewijzigd door mr_evil08 op 10-11-2025 15:14 ]

• Nollekeuh
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 08:40
Ik heb een vraag over het bleed gedrag bij een multisplit airco.

Ik heb voor bg en 1e een multisplit. Het zijn toshiba haori binnendelen met een 5,2 kw buitendeel. 1e heeft een 16 BTU versie en de woonkamer 13. Ofwel 4,6 en 3,5 kw koelen. Leidingwerk beb ik afgestemd op deze binnendelen. Achteraf gezien had ik ivm verwarmen de krachtigere beter beneden kunnen hebben, maar dat is een les. De insteek was koelen, en dat gaat goed.

Ik merk dat bleeding eigenlijk continue plaatsvind. Als ik beneden aanzet en boven niet, zie ik aan de interne temperatuurmeter in de appdat warmte ook altijd daar naartoe stroomt.

Als ik de schema’s bekijk van de installatiehandleiding zie ik dat een interne klep moet zorgen voor het sturen van het koudemiddel, dit betekent dus niet dat de leiding compleet afgesloten kan worden door de klep? Hoe werkt dit precies?

Ook zit ik dan met de bewustwording dat multisplit met overbemeten delen niet helemaal werkt zoals je zou wensen. Ik dacht namelijk dat ik met alleen de bg inschakelen de volledige 4,2 kw tot mijn beschikking zou hebben om te verwarmen. Maar de buitenunit verdeelt het koudemiddel naar rato. Of kan dit wel?

Dank alvast.

[ Voor 21% gewijzigd door Nollekeuh op 11-11-2025 18:11 ]

• Chatslet
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20:13
Bleeding heb je altijd en is geen probleem. Het is ook noodzakelijk ivm verspreiding en recovery van olie. In principe moet een enkel binnendeel gewoon op zijn volle vermogen kunnen draaien als andere delen uitstaan. Bij veel fabrikanten mag er om die reden ook sprake zijn van overboeking. Let wel, gezien de COP staat opgenomen vermogen in stroom niet gelijk aan afgestaan vermogen in warmte. Gemiddeld staat 2 kWh stroom bij een airco gelijk aan 1 m3 gas met de cv ketel.

[ Voor 7% gewijzigd door Chatslet op 11-11-2025 18:18 ]

• barta123
Mijn multi split gebruikt 10W als hij helemaal uit staat. 13W in de verwarmings stand als hij "niks doet"

Niks ergs aan. Is gewoon de carterverwarming. Volgens mij 7kWh/mnd, zonder hem te gebruiken. Zo spannend is dat niet.

Ik gebruik 2200kWh/jr om te verwarmen, tov 1500m3 gas eerst.

En uitschakelen moet je al helemaal niet doen, ik geloof dat die carterverwarming is om je compressor te beschermen, dat er geen vloeistof in je compressor komt (dan is het boem en is de compressor kapot)

• barta123
Martin7182 schreef op maandag 10 november 2025 @ 15:02:
[...]

"100w per dag" is een onjuiste uitdrukking. Vermogen druk je uit in W, energie(verbruik) in Wh of kWh.
Ik vermoed dat je bedoelt 100 Wh verbruik per dag, oftewel 100 Wh / 24 h = 4.17 W opgenomen vermogen. En 200 Wh verbruik per dag, oftewel 200 Wh / 24 h = 8.33 W opgenomen vermogen.
Exact, sommige mensen zouden hier wel een basis introductie natuurkunde mogen krijgen :+

En dat bedoel ik niet negatief. Het voorkomt gewoon veel verwarring. Ik zie het ook met elektrische autos

Mensen adverteren bijvoorbeeld met "75kW auto". 75kW is ca. 100pk, maar men kan daarmee dus ook duiden op een accu van 75kWh.

1kWh is 1000W gedurende 1h, dus 3600s. Totaal 3.600.000J, 1kW is dus 1000J/s.

• Pietje555
Denk niet dat 14W carter verwarming is, maar gewoon vermogen voor de elektronica. Als je gaat meten schrik je hoeveel apparaten rond de 10W gebruiken.

SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW

• Chatslet
@barta123 Zoals @Pietje555 zegt zal 15 watt geen carterverwarming zijn. Ten eerste is dat simpelweg niet genoeg en ten tweede is de hele carterpan niet aanwezig. In koelinstallaties zoals airco’s koelkasten en warmtepompen wordt doorgaans gebruik gemaakt van een spiraalcompressor waarbij de olie simpelweg met het koelmiddel door de leidingen loopt. Als daar werkelijk zuigercompressors met carter en krukas etc… in zouden zitten dan zou de buitenunit van je muur schudden en je koelkast door je keuken hobbelen.

• Nollekeuh
Chatslet schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 18:16:
Bleeding heb je altijd en is geen probleem. Het is ook noodzakelijk ivm verspreiding en recovery van olie. In principe moet een enkel binnendeel gewoon op zijn volle vermogen kunnen draaien als andere delen uitstaan. Bij veel fabrikanten mag er om die reden ook sprake zijn van overboeking. Let wel, gezien de COP staat opgenomen vermogen in stroom niet gelijk aan afgestaan vermogen in warmte. Gemiddeld staat 2 kWh stroom bij een airco gelijk aan 1 m3 gas met de cv ketel.
Oke. Ik heb een redelijk grote rijwoning jaren 30 met isolatieverbetering (a label). Ik kom gemiddeld op 10-12kwh per dag voor verwarmen. Hiermee zou ik 2 kuub gas kunnen kopen.

De strategie is in de ochtend op gas om de vloeren warm te krijgen, gedurende de dag met airco ivm zonnepanelen verbruik te maximaliseren. Het huis is elke dag bezet, dus dagelijkse de verwarming aan is gewenst. Het is met deze vorm van verwarmen wel zeer comfortabel. Altijd 22 graden beneden en met warme vloer en boven 20.

Ik twijfel alleen of het echt goedkoper is. Het zal een beetje minder kosten heb ik het idee. Ik zal de airco eens uithouden en dan het volledige huis (zoneregeling op radiatoren) op 20 graden houden om te zien wat het verbruik met gas is. Sowieso is straks met einde salderen het fors duurder.

Ik kom zomaar op 5500 kwh met 600 kuub uit. Waarvan ik 2000 kwh zelf opwek en verbruik en 1600 mag salderen. Dat laatste gaat uiteraard de rekening straks met 35 euro per maand ophogen.

• Sjamo
  • Nu online
Nollekeuh schreef op woensdag 12 november 2025 @ 17:31:
[...]

Oke. Ik heb een redelijk grote rijwoning jaren 30 met isolatieverbetering (a label). Ik kom gemiddeld op 10-12kwh per dag voor verwarmen. Hiermee zou ik 2 kuub gas kunnen kopen.

De strategie is in de ochtend op gas om de vloeren warm te krijgen, gedurende de dag met airco ivm zonnepanelen verbruik te maximaliseren. Het huis is elke dag bezet, dus dagelijkse de verwarming aan is gewenst. Het is met deze vorm van verwarmen wel zeer comfortabel. Altijd 22 graden beneden en met warme vloer en boven 20.

Ik twijfel alleen of het echt goedkoper is. Het zal een beetje minder kosten heb ik het idee. Ik zal de airco eens uithouden en dan het volledige huis (zoneregeling op radiatoren) op 20 graden houden om te zien wat het verbruik met gas is. Sowieso is straks met einde salderen het fors duurder.

Ik kom zomaar op 5500 kwh met 600 kuub uit. Waarvan ik 2000 kwh zelf opwek en verbruik en 1600 mag salderen. Dat laatste gaat uiteraard de rekening straks met 35 euro per maand ophogen.
Het klinkt alsof je een behoorlijke mate van comfort verwacht in een, zoals je zelf aangeeft, redelijk grote woning. Het lijkt me logisch dat je dan meer verbruikt (en betaalt) dan bijvoorbeeld wij hier (kleine tussenwoning en bewust matig verwarmen).

Heb je een kWh-meter op je airco-installatie zodat je een goede indruk kan krijgen van wat een voor jouw installatie effectieve vorm van gebruik is? Dat heeft ons hier erg geholpen.

Hier blijkt bijvoorbeeld dat onze installatie in veel gevallen minder verbruikt wanneer we 2 binnenunits tegelijk gebruiken, dan wanneer we er maar 1 gebruiken. En dat geeft hier ook meer comfort. Maar zonder de kWh-meter hadden we dan nooit kunnen ontdekken.

Hier is het efficiënt gebruik van airco als hoofdverwarming iets wat we hebben moeten leren.

• Chatslet
Nollekeuh schreef op woensdag 12 november 2025 @ 17:31:
[...]

Ik kom gemiddeld op 10-12kwh per dag voor verwarmen. Hiermee zou ik 2 kuub gas kunnen kopen.
Neem dan wel de COP mee in de berekening. Ofwel, met 10 kWh aan stroom produceert jouw airco gemiddeld 40 tot 45 kWh aan warmte. Met 1 kuub gas produceert een cv ketel 8 tot 9 kWh aan warmte. Kortom, zou je de airco uitzetten dan zou je zo’n 5,5 kuub aan gas verbruiken. Je zegt zelf dat je voor 10 tot 12 kWh aan stroom zo’n 2 kuub aan gas kunt kopen. Financieel heb je dus een rendement van bijna 300% door met je airco te verwarmen.

• Nollekeuh
Sjamo schreef op woensdag 12 november 2025 @ 17:51:
[...]

Het klinkt alsof je een behoorlijke mate van comfort verwacht in een, zoals je zelf aangeeft, redelijk grote woning. Het lijkt me logisch dat je dan meer verbruikt (en betaalt) dan bijvoorbeeld wij hier (kleine tussenwoning en bewust matig verwarmen).

Heb je een kWh-meter op je airco-installatie zodat je een goede indruk kan krijgen van wat een voor jouw installatie effectieve vorm van gebruik is? Dat heeft ons hier erg geholpen.

Hier blijkt bijvoorbeeld dat onze installatie in veel gevallen minder verbruikt wanneer we 2 binnenunits tegelijk gebruiken, dan wanneer we er maar 1 gebruiken. En dat geeft hier ook meer comfort. Maar zonder de kWh-meter hadden we dan nooit kunnen ontdekken.

Hier is het efficiënt gebruik van airco als hoofdverwarming iets wat we hebben moeten leren.
Ik gebruik 1 buitenunit met 2 binnenunits voor verwarmen en op de 2e verdieping de airco als we er bezig zijn. Ik merk wel dat ik het de gehele dag aan moet laten staan, anders ben je lucht aan het verwarmen maar is het interieur koud. Dat is niet comfortabel.

Het gas gebruik ik om de vloeren te verwarmen in de ochtend. Zonder dat lukt het ook zeker met de airco. Maar als het echt koud wordt, betwijfel ik dat. Andersom is enkel vloerverwarming alleen erg traag en vind ik het in de ochtend niet comfortabel. Alle spullen en materialen koelen te sterk af. De combinatie werkt best goed en met zon overdag is het gratis.

De toshiba heeft zelf een kwh meter, daar heb ik de gegevens vandaan.

Ik denk dat ik 1000 kuub nodig heb voor verwarming zonder airco. Dat geeft me 500 kuub versus 1200 kwh middels de airco. 500 x 8 =4.000 kwh, versus 1200 x 3,5=4.200. Klopt wel redelijk denk ik zo.

[ Voor 4% gewijzigd door Nollekeuh op 12-11-2025 23:03 ]

• Pietje555
Nollekeuh schreef op woensdag 12 november 2025 @ 21:07:
[...]
met zon overdag is het gratis.
Ik lees dit vaak, maar zon is niet gratis.
Zolang je kan salderen is iedere kWh welke je gebruikt € 0,35 die je niet kan salderen, en krijg je een teruglever vergoeding dan kost iedere kWh je de vergoeding. Alleen bij een dynamisch contract en overschot aan stroom kan stroomverbruik gratis zijn (of geld opleveren)

• Nollekeuh
Pietje555 schreef op woensdag 12 november 2025 @ 21:16:
[...]

Ik lees dit vaak, maar zon is niet gratis.
Zolang je kan salderen is iedere kWh welke je gebruikt € 0,35 die je niet kan salderen, en krijg je een teruglever vergoeding dan kost iedere kWh je de vergoeding. Alleen bij een dynamisch contract en overschot aan stroom kan stroomverbruik gratis zijn (of geld opleveren)
Niet helemaal waar. Je betaald voor elke teruggeleverde kwh tegenwoordig de terugleververgoeding. Die is op dit moment bij vattenfall (en de meesten) ongeveer 14 cent, opgedeeld in staffels. Wat ik zelf verbruik kost mij niets, maar ik kan dat niet meer salderen. Dus kost het mij ongeveer 10 cent tot eind 2026. Hoe meer ik zelf verbruik, hoe gunstiger zolang ik niet verspil. Er is over nagedacht ;).

Na 2026 is elke zelf opgewekte kwh die je zelf verbruikt gratis. Want er is geen salderen meer, geen terugleverkosten en ook geen terugleververgoeding. (Nihil)

• Rsport40
  • Laatst online: 16:30
Ik heb twee buitenunits aan de muur van mijn balkon hangen, waarbij de ene direct onder de andere is geplaatst. Vorig jaar, tijdens een periode met aanhoudende vorst, gaf de onderste unit problemen: tijdens de ontdooicyclus kwam al het dooiwater van de bovenste erop terecht, wat vervolgens weer bevroor.

Zijn er hier meer mensen die hun units boven elkaar hebben hangen? En zo ja, hoe hebben jullie dit probleem opgelost?

• Rimco

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

@Rsport40 Een soort van "afdakje" er tussen. Heb ik ook gedaan voor 2 warmtepompen die boven elkaar staan:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8V-IW6x6KJ943T384IW_hWFI_d0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8IX9LV96DjnZ1hqn0OmsMD4D.jpg?f=fotoalbum_large
(Al moet ik het nog verder afwerken zodat het netjes de goede kant op loopt.)

PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR + Samsung DVM S (L/L) | ESS: 90kWh/24kW + 30kWh/12kW

• mr_evil08
Rimco schreef op donderdag 13 november 2025 @ 18:43:
@Rsport40 Een soort van "afdakje" er tussen. Heb ik ook gedaan voor 2 warmtepompen die boven elkaar staan:

[Afbeelding]
Hopelijk staan ze niet gelijktijdig aan.

• Rsport40

[Afbeelding]
Ja mijn idee was ook om een afdakje ertussen te zetten , maar dan wel schuin aflopend naar voren , zodat het water eraf valt. Bij jou zit de het tussendakje wel erg dicht aan de onderkant van de unit. Krijg je daar geen ijslaag tussen?

• Andrehj
[Afbeelding]
Huh? Die voorste mag de koude (bij verwarmen) of warme (bij koelen) lucht van de achterste aanzuigen? Hoe had je dit bedacht?

• Gasoline1234
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 20:17

Gasoline1234

EV9 GT-Line Launch Ed.

Rsport40 schreef op donderdag 13 november 2025 @ 18:34:
Ik heb twee buitenunits aan de muur van mijn balkon hangen, waarbij de ene direct onder de andere is geplaatst. Vorig jaar, tijdens een periode met aanhoudende vorst, gaf de onderste unit problemen: tijdens de ontdooicyclus kwam al het dooiwater van de bovenste erop terecht, wat vervolgens weer bevroor.

Zijn er hier meer mensen die hun units boven elkaar hebben hangen? En zo ja, hoe hebben jullie dit probleem opgelost?
Ja, zie mijn 2 buitenunits boven elkaar:
(met schuine aflopende, verwarmde plaat er tussen, in de wintermaanden.)
Gasoline1234 in "Het MHI L/L warmtepomp/airco topic"

• Rimco

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

mr_evil08 schreef op donderdag 13 november 2025 @ 18:58:
[...]

Hopelijk staan ze niet gelijktijdig aan.
Die 2 op links kunnen prima tegelijk draaien, afgelopen winter zonder problemen gebruikt.
Die op rechts is enkel voor L/L binnenunits in de zomer (of als backup in de winter).
Rsport40 schreef op donderdag 13 november 2025 @ 19:32:
[...]

Ja mijn idee was ook om een afdakje ertussen te zetten , maar dan wel schuin aflopend naar voren , zodat het water eraf valt. Bij jou zit de het tussendakje wel erg dicht aan de onderkant van de unit. Krijg je daar geen ijslaag tussen?
Het loopt er eigenlijk zo snel vanaf dat er weinig over blijft. Het is EPDM en het loopt stiekem wel naar voren af, maar ik wil het nog strakker spannen. Nu hangt het een beetje waardoor er wat water in bleef staan. Alsnog zorgde dat allemaal voor geen problemen. Ik was in mijn geval beperkt in de hoogte, maar meer tussenruimte is natuurlijk beter.
Andrehj schreef op donderdag 13 november 2025 @ 20:15:
[...]

Huh? Die voorste mag de koude (bij verwarmen) of warme (bij koelen) lucht van de achterste aanzuigen? Hoe had je dit bedacht?
De 2 op links blazen langs de rechter af (en dat wil ik nog meer forceren dmv een "tunnel"). Volgens de metingen nu ook al weinig last van recirculatie in de winter, slechts 1-2C koeler achter de warmtepompen tov de omgeving. Die op rechts staat sowieso zo ver naar voren dat hij meteen naar buiten blaast.

En zoals eerder vermeld worden de linker 2 alleen in de winter gebruikt en de rechter alleen in de zomer.

• Rsport40
Gasoline1234 schreef op donderdag 13 november 2025 @ 21:48:
[...]

Ja, zie mijn 2 buitenunits boven elkaar:
(met schuine aflopende, verwarmde plaat er tussen, in de wintermaanden.)
Gasoline1234 in "Het MHI L/L warmtepomp/airco topic"
Hoe heb je die plaat gemonteerd? Aan de muur?
Ik heb geen stopcontact in de buurt dus ik zal het zonder verwarming moeten doen.

• Chatslet
Ik begrijp niet waarom je een hele overkapping voor een paar airco’s moet bouwen. Zet je er ook een barbecue bij? Er zijn gewoon slangpilaren die je in de bodemplaat van zo’n ding kunt klikken. PVC pijpje langs de muur, condensslangetjes er in en klaar. Als kers op de taart nog even een vorstlint door het pijpje heen zodat je er in de winter ook wat aan hebt.

• Rsport40
Chatslet schreef op donderdag 13 november 2025 @ 23:33:
Ik begrijp niet waarom je een hele overkapping voor een paar airco’s moet bouwen. Zet je er ook een barbecue bij? Er zijn gewoon slangpilaren die je in de bodemplaat van zo’n ding kunt klikken. PVC pijpje langs de muur, condensslangetjes er in en klaar. Als kers op de taart nog even een vorstlint door het pijpje heen zodat je er in de winter ook wat aan hebt.
Zonder verwarming is dat kansloos, want zelfs met alle gaten open zal de bodemplaat bij langdurige vorst gewoon dichtvriezen. Afwatering via een pijpje of slangetje is dan binnen no-time bevroren.

• Chatslet
@Rsport40 Dat is dus waarom je een vorstlint in dat pijpje hangt. Die wordt vanaf 2 graden buitentemperatuur warm/heet. Ik heb dat hier al een aantal jaar zo en ik heb sindsdien niet meer meegemaakt dat de boel dichtvriest. De bodemplaat kan overigens alleen dichtvriezen als je condensafvoer dichtvriest of verstopt raakt. Het water van een defrost is warm genoeg om niet direct te bevriezen dus zolang dat snel genoeg weg kan zal dat geen problemen opleveren.

• RonJ
  • Laatst online: 15:34
Rsport40 schreef op donderdag 13 november 2025 @ 23:21:
[...]

Ik heb geen stopcontact in de buurt dus ik zal het zonder verwarming moeten doen.
Er zit toch gewoon 230V in je buitenunit?

All-electric.

• Pietje555
RonJ schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 14:17:
[...]

Er zit toch gewoon 230V in je buitenunit?
Zeker na de werkschakelaar kun je een contactdoos zetten. Is alles meteen mooi spanningsloos bij onderhoud

• Chatslet
@Pietje555 Gewoon op de klemmenstrook van je buitendeel. Bij de meeste airco’s is daar gewoon plek voor.

• Meubelmaker
Beste Electra Tweakers,

Afgelopen zomer heb ik een Daikin Perfera L/L warmtepomp laten plaatsen, de buitenunit RXM35A5V1B en de binnenunit FVXM35A3V1B9.
Van de zomer slechts enkele uren gebruikt voor koeling en ingaande november voor dagelijkse verwarming. De verwarming bevalt uitstekend. Wij verwarmen alleen de woonkamer met open keuken, totaal circa 55 m2.
De installateur had de buitenunit aangesloten via de achterkant van een dubbele wandcontactdoos door de buitenmuur (spouwmuur) naar binnen. In de woonkamer wordt deze contactdoos alleen gebruikt voor de televisie en geluidsinstallatie.
Wat er bij nader inzien aan ontbreekt, nu ik hier een en ander heb doorgenomen in dit forum, is een werkschakelaar. Nu wil ik die alsnog laten aanbrengen door een lokale electro installateur uit het dorp in de toevoerkabel buiten die naar de buitenunit loopt.
Omdat de Onecta app zeer vertraagd een verbruiksgrafiek (staafdiagram) maakt, met een update frequentie van eenmaal per uur, zoek ik een manier om een energiemeter ergens op te nemen voor de airco. Maar waar?
Voor andere verbruiksapparatuur gebruik ik Fritz!Smart Energy 200 meters. In de wandcontactdoos kan uiteraard niet. Maar bestaan er ook werkschakelaars met ingebouwde energie verbruiksmeters? Of heeft iemand misschien een andere werkbare optie hiervoor?

Opel Ampera-e, Zappi V2 1F32A, 10x250Wp Solar, SMA 2100TL, Remeha Calenta 40C CW5

• Chatslet
@Meubelmaker Beetje sketchy aangelegd door de installateur. Zelf meet ik het verbruik van de airco’s met een Shelly’s in grote waterdichte lasdozen naast de buitenunits. Omdat de airco’s hun eigen groep hebben is een werkschakelaar niet nodig maar het is ook geen rocket science om er zelf eentje tussen te zetten. Voor het geld dat je aan een installateur kwijt bent kun je zelf makkelijk het gereedschap en een heleboel werkschakelaars kopen.

• Meubelmaker
Chatslet schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 18:27:
@Meubelmaker Beetje sketchy aangelegd door de installateur. Zelf meet ik het verbruik van de airco’s met een Shelly’s in grote waterdichte lasdozen naast de buitenunits. Omdat de airco’s hun eigen groep hebben is een werkschakelaar niet nodig maar het is ook geen rocket science om er zelf eentje tussen te zetten. Voor het geld dat je aan een installateur kwijt bent kun je zelf makkelijk het gereedschap en een heleboel werkschakelaars kopen.
Bedankt voor de waterdichte tip 😉 @Chatslet. Ga ik overwegen.
Dat electrawerk zelf uitvoeren, hmmm, geen ervaring mee en vertrouwen in. Maar ook dat laat ik op me inwerken 🤞
UPDATE Toevoeging. Mijn airco zit trouwens niet op een eigen maar een met de tv/geluidsinstallatie gedeelde groep.

[ Voor 7% gewijzigd door Meubelmaker op 14-11-2025 18:40 ]

• Chatslet
@Meubelmaker Met een striptang strip je de draden keurig op lengte. In een werkschakelaar zitten vaak schroefterminals en is het een kwestie van vastschroeven. Wil je wat in een lasdoos, koop dan wago lasklemnen. Die klik je gewoon vast en als het niet goed is klik je ze zo weer los. Verder voor buiten gewoon buitenkabel gebruiken. En met een Shelly is het hetzelfde verhaal. Daar zitten ook gewoon schroefterminals op. Ofwel, in de lasdoos met wago’s een aftakking maken waar je Shelly op gaat. Meetklem van de Shelly om de bruine draad naar de airco. Werkschakelaar mag voor of na de Shelly. Net wat je zelf prettig vind.

• Pietje555
Chatslet schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 18:27:
Ook met een eigen groep is een werkschakelaar verplicht. Je moet namelijk een schakelaar hebben in het zicht als je aan de machine werkt. Alternatief is een slot op je automaat in de groepenkast. Maar het mag niet mogelijk zijn dat iemand zonder medeweten de spanning op de machine kan zetten

• Meubelmaker
Pietje555 schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 19:42:
[...]

Ook met een eigen groep is een werkschakelaar verplicht. Je moet namelijk een schakelaar hebben in het zicht als je aan de machine werkt. Alternatief is een slot op je automaat in de groepenkast. Maar het mag niet mogelijk zijn dat iemand zonder medeweten de spanning op de machine kan zetten
De regels ken ik niet, de oplossing is mij wel duidelijk : de werkschakelaar komt er wel @Pietje555 👍

• Chatslet
@Pietje555 Nee, dat is simpelweg onjuist. Er staat nergens in het bouwbesluit of in de NEN1010 dat een werkschakelaar verplicht is. Er staat simpelweg in dat je een elektrische installatie bij werkzaamheden veilig spanningsloos moet kunnen maken. Ook daar staat geen enkele passage die het verplicht dat dat met een schakelaar moet kunnen die in het zicht hangt. Wat er wel wordt geadviseerd is een scheidingsschakelaar ofwel werkschakelaar in de buurt van het apparaat als het risico bestaat dat iemand in de woning de spanning weer inschakelt. In de praktijk installeert men dus zo’n ding wanneer het om een gedeelde groep gaat want “hee, de TV doet het niet, even de automaat aanzetten”.

• Gasoline1234
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 20:17

Gasoline1234

EV9 GT-Line Launch Ed.

Rsport40 schreef op donderdag 13 november 2025 @ 23:21:
[...]

Die metalen plaat ligt op de onderste buitenunit, met een rubberen band er tussen, om geluid van trillingen te voorkomen.
Aan de onderkant van de metalen plaat houdt een warmtematje de plaat warm genoeg dat het water van de bovenste unit er af kan lopen voordat het bevriest.
Stroom voor het warmtematje kan afgenomen worden van de buitenunit, maar ik gebruik gewoon een verlengsnoer omdat ik die daar in de wintermaanden altijd (op een droge plek) heb liggen voor de kerstverlichting aan de gevel.
Pagina: 1 ... 154 155 Laatste

Let op:
Een vraag over offerte, plaatsing of uitzoeken van L/L WP hoort in een nieuw, eigen topic. Drop hier dan een linkje :)

We respecteren elkaars keuzes over energiegebruik en verschillen in comfort.
Laat bij een 'snelle vraag' wel even weten wat je al gevonden hebt, dat voorkomt herhaling van zetten.
Veel relevante informatie en principes zijn ook te vinden in het Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic , waar je ook een template kan vinden voor een nieuw adviestopic.
Voor MHI vind je veel tips en tweaks in Het MHI L/L warmtepomp/airco topic