Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen - #2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 174 175 Laatste
Acties:

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 09:53
Pietje555 schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 17:12:
Bij noodscenario's heb ik wel aan gedacht.
Monoblock, start niet meer na afkoelen onder 5 gr want de vorstbeveiliging gaat open en systeem loopt leeg. Niet echt crisis proef.
Hybride warmtepomp met CV ketel. Ik kan met 3 weg afsluiters kiezen voor WP, hybride of alleen gasketel. Met een 1 kW Honda generatortje heb je voldoende stroom voor je CV ketel. Veel goedkoper dan een accupakket.
Ik heb ook nog een gashaard in de woonkamer. Geheel stroomloos 14 kW.
Ik kom niet zonder warmte.
Bij ons in de buurt is het code rood. Je kunt niet eens meer voor een woning van 1 fase naar 3 fase aansluiting. Het is dus echt wel crisis in elektra land.
Je gaat er vanuit dat bij een grote regionale stroomstoring het gasnet onder druk blijft. Is verre van gegarandeerd.

Ik heb een thuisaccu welke offgrid kan. Vol geladen is er 32kWh beschikbaar. Als ik zuinig aan doe in de winter kan ik daar een dag of 4 mee vooruit. Daar kan ik de pelletkachel wel van laten draaien.

[ Voor 10% gewijzigd door habbekrats op 16-07-2026 17:27 ]

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 09:10
jimh307 schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 16:35:
[...]

Nou, ik heb wel eens een corrupt geraakte SSD (toen nog Sata) gehad door stroomuitval. Het zal wel pech zijn geweest, maar ik ben niet zo bang voor stroomuitval en ik wil het ook niet aandikken en het zal wel los lopen. Ik mag het toch benoemen want met een overvol net is de kans groter en dit wil niet zeggen dat het zomaar gebeurt of vaak. In alle gevallen werd het snel weer opgelost. Ik heb geen noodpakket in huis en ik vertrouw gewoon op het stroomnet. Paniek zaaien is dan ook geheel mijn bedoeling niet ;)

Blikseminslag gebeurt zelden en je leest het nog wel eens in het nieuws, maar van de miljoenen woningen in Nederland zijn er maar een paar die pech hebben; kans is heel klein.

Je huis kan wellicht wat afkoelen bij een storing, maar we hebben jassen en een sierradiator is niet meteen koud, maar zal nog lang warmte afgeven.
Ik vertrouw er toch echt niet meer op: https://nos.nl/artikel/2623062-overbelast-stroomnet-bibliotheek-utrecht-zet-roltrap-stil En dan is het zomer met nog veel zonnestroom.

Heb nog 3m3 hout liggen dus dan de houtkachel maar weer aan bij nood. Maar nu weer ontopic en genieten van de koelte van onze L/L.

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 09:28
MotorBeast schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 17:43:
[...]

Ik vertrouw er toch echt niet meer op: https://nos.nl/artikel/2623062-overbelast-stroomnet-bibliotheek-utrecht-zet-roltrap-stil En dan is het zomer met nog veel zonnestroom. [...]
Dit is administratief. Ze mogen niet meer afnemen dan ze vooraf hebben aangegeven en voor betalen. Lijkt mij logisch, alleen tot nu toe maakte het niet zoveel uit als je toch meer gebruikte dan je qua aansluiting afnam.
Het tekort is verder ook nog eens veel administratief. Met wat andere administratie weten ze vaak wel weer wat ruimte te vinden.
Ook zal er vanzelf weer wat subsidie op zonnepanelen incl. batterij komen zodat de netbeheerders wat jaartjes extra hebben.
Net zoals het plan m3t variabele nettarieven wat ze ook weer wat jaartjes wint.

• MotorBeast
Caelorum schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 17:48:
[...]

Dit is administratief. Ze mogen niet meer afnemen dan ze vooraf hebben aangegeven en voor betalen. Lijkt mij logisch, alleen tot nu toe maakte het niet zoveel uit als je toch meer gebruikte dan je qua aansluiting afnam.
Het tekort is verder ook nog eens veel administratief. Met wat andere administratie weten ze vaak wel weer wat ruimte te vinden.
Ook zal er vanzelf weer wat subsidie op zonnepanelen incl. batterij komen zodat de netbeheerders wat jaartjes extra hebben.
Net zoals het plan m3t variabele nettarieven wat ze ook weer wat jaartjes wint.
Ontopic. ;)

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 08:42
Caelorum schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 12:01:
[...]

Wat moet ik dan doen? De gasketel doet het bij stroomuitval ook niet. Dat verandert niet met welke warmtepomp dan ook. Een houtkachel weiger ik. Dus welk alternatief kan jij geven?

Overigens 10k als je het off the shelf koopt inderdaad. Het is voor minder nog wel te realiseren met 50kWh als je echt wilt, dan kom je echt wel een dag door hoor. Misschien zelfs wel een week als je zuinig aan doet met verwarmen en alleen 1 ruimte doet.

[...]

@jimh307 gooit problemen op die er hoe dan ook zijn als argument om geen warmtepomp te nemen. Ik verdedig mij daartegen door te zeggen dat het geen factor is in deze beslissing en daar andere opties voor zijn. Wat wil je dat ik dan doe? Geen warmtepomp nemen L/L of L/W en maar een gasketel blijven gebruiken omdat er misschien stroomuitval kan zijn waarbij ik overigens ook met de gasketel geen verwarming heb? Houtkachel? Pelletkachel?BBQ in de woonkamer zetten?

En wat betreft de keuze.. Klopt die heb ik gemaakt. Akkoord op installatie is gegeven. Waarom deze keuze? Nou, vanwege een hele hoop context die ik hier deels ook al heb genoemd waardoor een L/L inderdaad een zinnigere aanschaf is dan een L/W. Dat mensen daar hier over vallen.. tja.. Sorry dat ik niet voor je technisch perfecte hoogstandje kies vanwege realiteit en context. Excuses.

BTW.... doe je zo ook als mensen HR++ of driedubbel glas installeren ipv vacuumglas? Of PIR ipv vacuumpanelen voor isolatie? Of mag je daar ineens wel realistisch zijn qua financiele kosten, effectiviteit en context...?

[...]

Ja, ik ook niet. Dus daarom geef ik ook aan dat ik het niet realistisch vind en er geen rekening mee hou. Als het dan toch blijkt dat dit gaat gebeuren en de kosten dus te hoog (financieel en comfort) worden voor mij dan kijk ik wel naar de genoemde alternatieven. Volgens mij zitten we prima op 1 lijn daarin.
offtopic:
Optie is om accu/omvormer te kopen met hun eigen noodstroom uitgang (dat zijn ze tegenwoordig bijna allemaal denk ik)
Stel dat je een omschakelaar in je meterkast plaats waarvan een zijde aangesloten wordt op de noodstroom van je accu dan kan je zo een of meerdere fase voeden.
3 fase krachtstroom is dan weer uitgesloten met losse systemen op de fasen

• VikeeVeekie
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 23-07 22:44
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cBOSVAAj380lDJwvQypmc7HqnRY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/x1fTZW5nF1RLPf3W4yp6PPPj.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NfJkX7CruE_DWa2QqGmcv9XgKCk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5FCQ9puw5FLVNzd180pm4jle.jpg?f=fotoalbum_large

Boeltje gisteren vervangen en mijn god, wat een verschil vergeleken met een Sensira. Vele malen stiller, maar koelt uberhaupt veel beter dan de Sensira ooit deed vanaf dag 1. De oude worstelde om uberhaupt 20 graden overdag te handhaven, deze krijgt de kamer met twee vingers in zijn neus op 19 graden terwijl het ook gewoon een 2.5kW is. Werd vanochtend zelfs wakker met het besef dat de kamer 17.5 was terwijl ik een setpoint van 19 had gezet.

Ontvochtigen werkt tevens ook veel beter tijdens het koelen, iets wat je nodig hebt met de klamme Nederlandse zomers. De MHI kan alsnog zijn compressor hoger in toeren laten gaan ook wanneer je de ventilator knijpt op low of zelfs quiet en kan een koudere verdampertemperatuur van zo'n 4-5 graden behouden. De Daikin bleef steken op 7-8 zelfs wanneer ik hem op zijn staart trapte. Gevolg was dus, of 600-800w aan stroom stoken om betere ontvochtiging te krijgen, of 56% luchtvochtigheid in de kamer wanneer hij op een lagere setpoint stond met verbruik van circa 300w. De MHI daarentegen pruttelt nu op 450w, fan speed low en de luchtvochtigheid is een comfortabele 46% en 19.6 graden terwijl m'n deur naar het trappengat openstaat.

• jimh307
  • Registratie: Februari 2014
  • Niet online
VikeeVeekie schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 12:27:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Boeltje gisteren vervangen en mijn god, wat een verschil vergeleken met een Sensira. Vele malen stiller, maar koelt uberhaupt veel beter dan de Sensira ooit deed vanaf dag 1. De oude worstelde om uberhaupt 20 graden overdag te handhaven, deze krijgt de kamer met twee vingers in zijn neus op 19 graden terwijl het ook gewoon een 2.5kW is. Werd vanochtend zelfs wakker met het besef dat de kamer 17.5 was terwijl ik een setpoint van 19 had gezet.
Proficiat met je nieuwe airconditioning :Y) Ik heb ook een Mitsubishi unit en deze werkt muisstil en goed. Zelf zet ik hem niet zo koud want dan krijg ik last van mijn slijmvliezen en te koud vind ik ook niet fijn. Ik gebruik de airco altijd op de eco-mode en dit komt zeker ten goede voor een lange levensduur en minimaal stroomverbruik. In de winter verwarmd deze netjes het appartement, maar ik vind dat goed gebruik van de airco belangrijk is. Als ik hem vol open zet wordt het hier te koud en dat is niet prettig. Het ontvochtigen is in de zomer het meest belangrijk samen met een gematigde temperatuur.

• MotorBeast
@VikeeVeekie Vrees dat je dan gewoon een slecht exemplaar hebt gehad. Ik hou hier met tussen de 300 en 800W (bij 38 graden buiten) totaal een heel huis koel met 3 x Daikin Perfera en dat reeds 5 jaar. Geen centje pijn. In ieder geval fijn dat je nu wel goed kan koelen. Klamme zomers? Waar? Het regent al weken niet.

[ Voor 8% gewijzigd door MotorBeast op 17-07-2026 17:25 ]

• VikeeVeekie
MotorBeast schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 17:24:
@VikeeVeekie Vrees dat je dan gewoon een slecht exemplaar hebt gehad. Ik hou hier met tussen de 300 en 800W (bij 38 graden buiten) totaal een heel huis koel met 3 x Daikin Perfera en dat reeds 5 jaar. Geen centje pijn. In ieder geval fijn dat je nu wel goed kan koelen. Klamme zomers? Waar? Het regent al weken niet.
Ik ben net anderhalve week terug van Colorado, met een luchtvochtigheid van 20-30% luchtvochtigheid bij 34 graden praat je heel anders over het klimaat hier :)

Wat er mis was met die Sensira vraag ik me op de dag van vandaag nog steeds af. Het zal of de coil zijn geweest die een fabricagefout had, de EXV die nooit goed regelde of de indoor blower die half gaar was. Of het kan toch wellicht de compressor zijn geweest die zwak was. Toen ik hem ging ontmantelen en een pumpdown ging doen, stond de druk op 10 bar maar het duurde een goede minuut tot ik de druk zag dalen nadat ik de vloeistofleiding had gesloten.

• VikeeVeekie
jimh307 schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 16:55:
[...]

Proficiat met je nieuwe airconditioning :Y) Ik heb ook een Mitsubishi unit en deze werkt muisstil en goed. Zelf zet ik hem niet zo koud want dan krijg ik last van mijn slijmvliezen en te koud vind ik ook niet fijn. Ik gebruik de airco altijd op de eco-mode en dit komt zeker ten goede voor een lange levensduur en minimaal stroomverbruik. In de winter verwarmd deze netjes het appartement, maar ik vind dat goed gebruik van de airco belangrijk is. Als ik hem vol open zet wordt het hier te koud en dat is niet prettig. Het ontvochtigen is in de zomer het meest belangrijk samen met een gematigde temperatuur.
Dank je, ik wist dat MHI een van de betere fabrikanten waren maar zelfs dan ben ik met stomheid geslagen over hoe goed ie werkt hahaha. Eco modus heb ik nog niet gebruikt, maar wat tot nu toe wel goed werkt om hem een beetje te temmen is de fan speed op “quiet” of “low” te zetten. De compressor knijpt zich dan een beetje, de kamertemperatuur stijgt dan iets maar luchtvochtigheid daalt wel aanzienlijk. En eerlijk, last van m’n slijmvliezen of iets in die geest heb ik echt nooit last van gehad. Ik heb het liever koud dan warm en ‘s winters slaap ik ook graag met m’n raam open terwijl het hard vriest :)

• Louwm
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 24-07 19:32
jimh307 schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 16:55:
[...]

de eco mode doet niks anders dan de ingestelďe temperatuur in een paar stapjes verhogen bij koelen ,(bij verwarmen verlagen ) dus je zet hem op 20 graden en na verloop van tijd heeft de airco dit vanzelf verhoogd naar 22 graden set point , dus je wordt eigenlijk voor de gek gehouden , (lees de gebruiksaanwijzing maar eens goed )dit verlengd de levensduur niet ,beter zet je hem dan op silent dan werkt hij maar op (ik dacht )max 60 % van zijn max capaciteit .

• MotorBeast
VikeeVeekie schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 19:46:
[...]

Ik ben net anderhalve week terug van Colorado, met een luchtvochtigheid van 20-30% luchtvochtigheid bij 34 graden praat je heel anders over het klimaat hier :)

Wat er mis was met die Sensira vraag ik me op de dag van vandaag nog steeds af. Het zal of de coil zijn geweest die een fabricagefout had, de EXV die nooit goed regelde of de indoor blower die half gaar was. Of het kan toch wellicht de compressor zijn geweest die zwak was. Toen ik hem ging ontmantelen en een pumpdown ging doen, stond de druk op 10 bar maar het duurde een goede minuut tot ik de druk zag dalen nadat ik de vloeistofleiding had gesloten.
Bij mij lopen 2 afvoerleidingen van de units boven uit op mijn serre. Daar komt echt al weken geen druppel water uit. Ik constateer dan niets anders dat vochtige zomer in ieder geval niet aan de orde is. Maar eens, als het omslaat naar onweer en buien tussen de zon door weer dan is een L/L goud. Zou niet meer zonder kunnen. Draait hier al weken 24/7.

• jimh307
  • Niet online
VikeeVeekie schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 19:59:
[...]

Dank je, ik wist dat MHI een van de betere fabrikanten waren maar zelfs dan ben ik met stomheid geslagen over hoe goed ie werkt hahaha. Eco modus heb ik nog niet gebruikt, maar wat tot nu toe wel goed werkt om hem een beetje te temmen is de fan speed op “quiet” of “low” te zetten. De compressor knijpt zich dan een beetje, de kamertemperatuur stijgt dan iets maar luchtvochtigheid daalt wel aanzienlijk. En eerlijk, last van m’n slijmvliezen of iets in die geest heb ik echt nooit last van gehad. Ik heb het liever koud dan warm en ‘s winters slaap ik ook graag met m’n raam open terwijl het hard vriest :)
MHI zijn goede airco's die ook nog eens zuinig en stil zijn onder load. Hier staat de fan op z'n laagst "low" en verander dit nooit. In de zomer zet ik hem op 25 graden en dan gebruik je minder stroom en gaat heel je installatie een stuk langer mee. De luchtvochtigheid omlaag met 25 graden is heerlijk. En daarbij heb ik het liever warm dan koud. Ik hou absoluut niet van kou. In de winter stook ik minimaal op 22 graden :)

• VikeeVeekie
MotorBeast schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 20:10:
[...]

Bij mij lopen 2 afvoerleidingen van de units boven uit op mijn serre. Daar komt echt al weken geen druppel water uit. Ik constateer dan niets anders dat vochtige zomer in ieder geval niet aan de orde is. Maar eens, als het omslaat naar onweer en buien tussen de zon door weer dan is een L/L goud. Zou niet meer zonder kunnen. Draait hier al weken 24/7.
Huh, bijzonder. De Mitsubishi produceert genoeg condens dat m'n condenspomp iedere 2-3 minuten aanslaat. Ook onze andere 2.5'er druppelt nu nog best veel condenswater wanneer die adhoc gebruikt wordt. Weliswaar, de MHI is de enige unit in huis die momenteel 24/7 draait dus die moet ook wat harder vechten. Als je 2 of meerderen in huis al wekenlang aan hebt staan lijkt het me niet zo gek dat ze nu nagenoeg geen condens produceren.

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
Nu nog een ClimaControl met externe sensor in je MHI schroeven en je bent helemaal het baasje straks ook met verwarmen 8)

ClimaControl: Slimme besturing voor airco's

• Strider
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:47
Binnenkort wil ik 1/4 × 3/8 aircoleidingen monteren in een tussenwand, wat voor bevestigingsmaterialen gebruiken jullie om deze leidingen vast te zetten?

Het gaat om een wand met een houten regelwerk, aan beide zijden voorzien van OSB-platen en daarna afgewerkt met gipsplaat. Ik wil de leidingen netjes vastzetten en trillingen/geluidsoverdracht naar de wand zoveel mogelijk voorkomen.

BlaBlaBla

• VikeeVeekie
ThinkPad schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 22:45:
Nu nog een ClimaControl met externe sensor in je MHI schroeven en je bent helemaal het baasje straks ook met verwarmen 8)

ClimaControl: Slimme besturing voor airco's
Zit ik wel lichtelijk te overwegen, ik merk nu al dat die MHI niet echt bepaald accuraat is met de temperatuur meten... Setpoint is 21 graden maar in realiteit is het 19.5 in de kamer. Aangezien deze unit ook nodig gaat zijn als primaire verwarming moet ik mezelf eens gaan inlezen daarvoor.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yC57-isL7mc1ilwXuQUpUsBsdmo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/kpvRLXwgFoZABvwgsgw1lEvZ.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 6% gewijzigd door VikeeVeekie op 17-07-2026 23:00 ]

• Fuwor
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 06:48
Strider schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 22:50:
Binnenkort wil ik 1/4 × 3/8 aircoleidingen monteren in een tussenwand, wat voor bevestigingsmaterialen gebruiken jullie om deze leidingen vast te zetten?

Het gaat om een wand met een houten regelwerk, aan beide zijden voorzien van OSB-platen en daarna afgewerkt met gipsplaat. Ik wil de leidingen netjes vastzetten en trillingen/geluidsoverdracht naar de wand zoveel mogelijk voorkomen.
Montageband. Of wat de loodgieter hier laatst gebruikt heeft om wat meerlagenbuis vast te zetten aan een wand: https://www.wasco.nl/artikel/15223056

• insomniac
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 10:10
Strider schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 22:50:
Wij gebruiken daar big tie voor en aerofoam 13mm.

https://benem.nl/montageband-250-big-tie.html

Big tie met schroef en ring vastzetten, foamtape rond leidingwerk waar de tie zit, en aantrekken.

Tape zorgt ervoor dat je de buis isolatie niet platdrukt, en het zit steviger vast.

[ Voor 18% gewijzigd door insomniac op 18-07-2026 07:11 ]

::. PVOutput: Zuid 4875Wp :: Noord 5406Wp :: Totaal 10281Wp .::

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 10:09
VikeeVeekie schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 22:53:
[...]

Zit ik wel lichtelijk te overwegen, ik merk nu al dat die MHI niet echt bepaald accuraat is met de temperatuur meten... Setpoint is 21 graden maar in realiteit is het 19.5 in de kamer. Aangezien deze unit ook nodig gaat zijn als primaire verwarming moet ik mezelf eens gaan inlezen daarvoor.
Dat is een wijdverspreide misvatting. Airco's meten de temperatuur heel nauwkeurig maar ze hangen vaak op een plek waar de temperatuur afwijkt.
Als de unit goed lucht kan circuleren, dan wordt het overal in de kamer even warm en meet de airco die temperatuur.

• MotorBeast
Martin7182 schreef op zaterdag 18 juli 2026 @ 10:17:
[...]

Dat is een wijdverspreide misvatting. Airco's meten de temperatuur heel nauwkeurig maar ze hangen vaak op een plek waar de temperatuur afwijkt.
Als de unit goed lucht kan circuleren, dan wordt het overal in de kamer even warm en meet de airco die temperatuur.
In een Daikin zit bewust een offset van 2 graden. Instellen koelen 23 graden zal hij pas afslaan op 21 graden. Verwarmen 21 graden zal hij pas afslaan op 23. Juist vanwege het feit dat die unit tegen het plafond hangt en dus niet de andere kant van de kamer correct meet en op deze wijze rekening houdt met uithoeken in de kamer. Offset kan je dan wel weer aanpassen in het submenu.

• MotorBeast
VikeeVeekie schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 22:53:
[...]

[Afbeelding]
Gewoon setpoint wat hoger zetten. Opgelost.

• Elac
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 00:58
Mijn airco geeft sinds mei slechts sporadisch een update van de buitentemperatuur. Iemand een idee hoe dit kan en of dit een probleem gaar zijn straks met verwarmen?
De airco staat momenteel gewoon op fan stand dus niet op koelen.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lE98y-Ycvkx4FuzqVuoB5HMZo8k=/800x/filters:strip_exif()/f/image/RLdvxIt0v3W5nhAb5gxpTxGa.png?f=fotoalbum_large

8* sunpower max5ac 415 enphase iq7A & 13 jinko 420wp enphase iq8+ ; Zappi ; ME LN 3,5kW; Homey Pro2026

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 10:07
MotorBeast schreef op zaterdag 18 juli 2026 @ 11:38:
[...]

Buurman en buurman oplossing.

MHI heeft veel voordeel van zo'n sensor op afstand. 20 ingesteld = 20 werkelijke temperatuur.
Afhankelijk van de woning en isolatie ben je met setpoint aanpassing elk seizoen bezig met het "tunen" wat de juiste offset is voor die dag.

Daarnaast gaan de MHI's er véél rustiger van regelen.

Airco draadloze temperatuur sensor - ClimaControl voor smarthomes. Mitsubishi, Panasonic, LG.

• MotorBeast
LED-Maniak schreef op zaterdag 18 juli 2026 @ 11:46:
[...]

Buurman en buurman oplossing.

MHI heeft veel voordeel van zo'n sensor op afstand. 20 ingesteld = 20 werkelijke temperatuur.
Afhankelijk van de woning en isolatie ben je met setpoint aanpassing elk seizoen bezig met het "tunen" wat de juiste offset is voor die dag.

Daarnaast gaan de MHI's er véél rustiger van regelen.
Eens. Zeg ik toch ook dat airco's dus niet correct meten omdat ze op 1 punt hangen tegen het plafond. Een centrale meting in de kamer werkt zeker beter.

Overigens regelt de unit hier gewoon rustig. Draaien bijna vol continue op laagste frequentie op laagste fanstand. Ik corrigeer overigens nooit de offset. Setpoint 23 graden woonkamer en slaapkamers 21 met koelen.

• Martin7182
MotorBeast schreef op zaterdag 18 juli 2026 @ 11:26:
[...]

In een Daikin zit bewust een offset van 2 graden. Instellen koelen 23 graden zal hij pas afslaan op 21 graden. Verwarmen 21 graden zal hij pas afslaan op 23. Juist vanwege het feit dat die unit tegen het plafond hangt en dus niet de andere kant van de kamer correct meet en op deze wijze rekening houdt met uithoeken in de kamer. Offset kan je dan wel weer aanpassen in het submenu.
Dat klopt, maar daar had ik het niet over. De misvatting is dat een airco niet nauwkeurig zou meten. De sensor meet gewoon de instromende lucht. Niet meer en niet minder, maar wel heel nauwkeurig :)
Het echte probleem is dat airco's soms niet conform de handleiding gemonteerd worden, te hoog in een hoek waar de luchtstroom niet ideaal is. Dan kun je wel de sensor verleggen, maar dat lost het probleem maar gedeeltelijk op.

• STIMPPYYY
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09:09
MotorBeast schreef op zaterdag 18 juli 2026 @ 11:53:
[...]

Eens. Zeg ik toch ook dat airco's dus niet correct meten omdat ze op 1 punt hangen tegen het plafond. Een centrale meting in de kamer werkt zeker beter.

Overigens regelt de unit hier gewoon rustig. Draaien bijna vol continue op laagste frequentie op laagste fanstand. Ik corrigeer overigens nooit de offset. Setpoint 23 graden woonkamer en slaapkamers 21 met koelen.
Hier werkt dat ook prima. Bij auto en laten draaien ochtend tot nacht heb ik daar weinig problemen mee (staat hier op 23 of 22)

• VikeeVeekie
MotorBeast schreef op zaterdag 18 juli 2026 @ 11:38:
[...]

Vannacht gedaan, setpoint op 19.5 gezet in plaats van 19, fan mode auto. De temperatuur bleef weliswaar netjes op 19 graden hangen maar hij deed echt als een gek pendelen zoals ik nog nooit had gezien bij de Daikin bij soortgelijke omstandigheden.

Ik heb er de afgelopen paar dagen wat mee lopen experimenteren en het viel me op dat hij overdag met open deur wel terugzakt naar zo’n 120w verbruik, laat ik hem echter ‘s nachts draaien op 19c op fan mode “quiet” blijft hij constant hangen op zo’n 200w verbruik. Om de ene of andere reden heb ik het nog niet voor elkaar gekregen om hem te laten draaien op dat absolute minimum vermogen gedurende de nacht. Het is nogal raar aangezien de MHI een mimimumvermogen heeft van 0.9 kW vergeleken met de Daikin die minimaal 1.3kW had. De laatste deed ook wel eens wat pendelen als het buiten iets van 10 graden is, maar zelfs dan veel minder dan dit. Het is net alsof iets hem ‘s nachts weerhoudt om volledig terug te gaan naar die 0.9kW.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p6U7Un7d-12G1XbeSboLg31T-VI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/VIkcJJx2r84U3qKO5VOQSezC.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 12% gewijzigd door VikeeVeekie op 19-07-2026 11:37 ]

• MotorBeast
VikeeVeekie schreef op zondag 19 juli 2026 @ 11:33:
[...]

Vannacht gedaan, setpoint op 19.5 gezet in plaats van 19, fan mode auto. De temperatuur bleef weliswaar netjes op 19 graden hangen maar hij deed echt als een gek pendelen zoals ik nog nooit had gezien bij de Daikin bij soortgelijke omstandigheden.

Ik heb er de afgelopen paar dagen wat mee lopen experimenteren en het viel me op dat hij overdag met open deur wel terugzakt naar zo’n 120w verbruik, laat ik hem echter ‘s nachts draaien op 19c op fan mode “quiet” blijft hij constant hangen op zo’n 200w verbruik. Om de ene of andere reden heb ik het nog niet voor elkaar gekregen om hem te laten draaien op dat absolute minimum vermogen gedurende de nacht. Het is nogal raar aangezien de MHI een mimimumvermogen heeft van 0.9 kW vergeleken met de Daikin die minimaal 1.3kW had. De laatste deed ook wel eens wat pendelen als het buiten iets van 10 graden is, maar zelfs dan veel minder dan dit. Het is net alsof iets hem ‘s nachts weerhoudt om volledig terug te gaan naar die 0.9kW.

[Afbeelding]
Met deur dicht zal hij zijn setpoint halen en afslaan. Dat heb ik hier ook met mijn Daikin bij dit weer nu. Het is in de nacht niet warm meer buiten.

• ThinkPad
VikeeVeekie schreef op zondag 19 juli 2026 @ 11:33:
[…]
Het is net alsof iets hem ‘s nachts weerhoudt om volledig terug te gaan naar die 0.9kW.
[…]
Buitentemperatuur waarschijnlijk. Bekijk de datasheet maar eens, er zijn allerlei mitsen en maren qua compressorbereik van een MHI. Zowel bij verwarmen als bij koelen.

• MotorBeast
@Servee Leef je nog? Dat is lang geleden.

• Servee
  • Registratie: Januari 2021
  • Niet online
MotorBeast schreef op zondag 19 juli 2026 @ 12:28:
@Servee Leef je nog? Dat is lang geleden.
Jazeker, andere interesses hebben er voor gezorgd dat ik een paar jaar tweakers vakantie heb gehad maar ben d’r weer 💪🏻 zullen de moderators vast waarderen!

Daikin FTXM35R/RXM35R

• VikeeVeekie
ThinkPad schreef op zondag 19 juli 2026 @ 12:06:
[...]

Buitentemperatuur waarschijnlijk. Bekijk de datasheet maar eens, er zijn allerlei mitsen en maren qua compressorbereik van een MHI. Zowel bij verwarmen als bij koelen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WqKq0Pw2bZJJA74pVIhK24njiH0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/IEP2jPLGxJR9xiOlCHOOoytM.png?f=fotoalbum_largeYep, lijkt erop dat ik mijn euvel heb gevonden. Van wat ik kon vinden kan de compressor terugreguleren tot zo'n 15 rps wanneer de control circuits geen restricties opleggen, maar zodra je onder een buitentemperatuur van 24c zit wordt er een minimum van 30 rps afgedwongen. Het zou me ook niets verbazen als de freezestat logica meermaals had ingegrepen aangezien ik overdags een return temperatuur van 3.8 graden had gemeten toen de unit zo'n 600w trok. Geen enkele airco die we in huis hebben / hadden kon zo laag gaan overigens.

Stiekem mis ik eigenlijk dat MHIs geen data blootstelt die de AC frequentie van de compressor laat zien zoals de Daikin WiFi controllers. Met dat kleine stukje data krijg je toch net veel meer inzichten over hoe de unit zichzelf gedraagt.

• ThinkPad
VikeeVeekie schreef op zondag 19 juli 2026 @ 13:10:
[...]
Stiekem mis ik eigenlijk dat MHIs geen data blootstelt die de AC frequentie van de compressor laat zien zoals de Daikin WiFi controllers. Met dat kleine stukje data krijg je toch net veel meer inzichten over hoe de unit zichzelf gedraagt.
Daarom stelde ik al voor om zo'n ClimaControl module erin te schroeven, daar kun je dat allemaal mee uitlezen ;)
Temperaturen, compressorfrequentie, stroomverbruik, fanspeed indoor/outdoor etc.

[ Voor 8% gewijzigd door ThinkPad op 19-07-2026 13:44 ]

• VikeeVeekie
ThinkPad schreef op zondag 19 juli 2026 @ 13:44:
[...]

Daarom stelde ik al voor om zo'n ClimaControl module erin te schroeven, daar kun je dat allemaal mee uitlezen ;)
Temperaturen, compressorfrequentie, stroomverbruik, fanspeed indoor/outdoor etc.
Na het schrijven van die post moest ik gelijk al denken aan de ClimaControl en zag dat het daarmee inderdaad gaat. Ik moet zeggen, ik ben overstag om er eentje te bestellen :P

• jimh307
  • Niet online
ThinkPad schreef op zondag 19 juli 2026 @ 12:06:
[...]

Mij is het niet opgevallen (ook MHI) en ik vind de werking van de airco heel comfortabel. Ik kan alleen merken dat hij geluid maakt als alles verder geheel stil is en dan nog maar net. De outlet van de unit staat niet op mij gericht en hij blaast zijn koude lucht recht de ruimte in en zakt dan omlaag wat het comfortabel maakt. Als hij op verwarmen staat blaast hij de warmte schuin naar beneden. Wel een nadeel van verwarmen is het omdraaien om te ontdooien wat je wel goed hoort, maar echt hinderlijk is het niet. Echt hard hoeft hij nooit aan het werk want ik beperk de uitblaassterkte tot het minimum. De compressor staat beneden op de grond en hoor je niet. Het is sowieso vele malen beter dan een mobiele unit want dat zijn echt herriedingen.

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:39

Termy

valt er nog wat te fragge?

jimh307 schreef op zondag 19 juli 2026 @ 15:11:
Echt hard hoeft hij nooit aan het werk want ik beperk de uitblaassterkte tot het minimum.
Dan moet hij dus harder werken dan op auto omdat je hem forceert de warmtewisselaar kouder te maken met je beperkte luchtstroom.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

• jimh307
  • Niet online
Termy schreef op zondag 19 juli 2026 @ 17:16:
[...]

Dan moet hij dus harder werken dan op auto omdat je hem forceert de warmtewisselaar kouder te maken met je beperkte luchtstroom.
Betwijfel ik. Dit appartement heeft een goede isolatie en doorzonramen zodat er veel lichtinval is binnen. De lucht die hier uit de airco komt is niet eens zo koud. Daarom betwijfel ik het. Er is minder vermogen nodig dan het ontworpen vermogen. Technisch gezien heb je gelijk, echter telt dit punt ook mee.

• Termy
  • Laatst online: 23:39

Termy

valt er nog wat te fragge?

jimh307 schreef op zondag 19 juli 2026 @ 20:20:
[...]

Betwijfel ik. Dit appartement heeft een goede isolatie en doorzonramen zodat er veel lichtinval is binnen. De lucht die hier uit de airco komt is niet eens zo koud. Daarom betwijfel ik het. Er is minder vermogen nodig dan het ontworpen vermogen. Technisch gezien heb je gelijk, echter telt dit punt ook mee.
Als dat zo is zou hij op auto net zo laag gaan met de fan dus dan hoef je het niet te forceren. M'n Daikin Perfera iig.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

• MotorBeast
Termy schreef op zondag 19 juli 2026 @ 20:22:
[...]

Als dat zo is zou hij op auto net zo laag gaan met de fan dus dan hoef je het niet te forceren. M'n Daikin Perfera iig.
Eens.

• jimh307
  • Niet online
Termy schreef op zondag 19 juli 2026 @ 20:22:
[...]

Mis ik iets? Mijn koeltevraag is lager dan wat de airco kan leveren. Door minder koeltevraag hoeft de unit minder te koelen. Lage luchtstroom en veel minder koud dan op hoog vermogen. Mis ik iets?

• Magiaconatus
  • Registratie: December 2025
  • Laatst online: 09:33
Zoals ik het begrijp, spelen de beoogde luchttemperaturen bij de uitblaasopening een rol. Bij een lagere ventilatorsnelheid heb je meer vermogen nodig om dezelfde hoeveelheid koude of warme lucht te genereren. Bij hogere ventilatorsnelheden heb je minder vermogen nodig.

• Servee
  • Niet online
Bij een moderne inverter-airco geldt meestal:

Begrens je alleen de ventilatorsnelheid van de binnenunit, dan hoeft de buitenunit niet automatisch harder te werken. De regeling zal meestal het compressorvermogen juist aanpassen aan de lagere luchtstroom. Wel kan de efficiëntie iets afnemen als de luchtstroom erg laag wordt.

Vraag je veel koel- of verwarmingsvermogen terwijl de binnenunit weinig lucht mag verplaatsen, dan kan de regeling tegen grenzen aanlopen. De compressor zal dan niet onbeperkt harder gaan draaien; vaak wordt hij juist begrensd om te voorkomen dat de warmtewisselaar te koud of te warm wordt. Met als gevolg dat het dus niet goed op temperatuur komt koud of warm.

Daikin FTXM35R/RXM35R

• jimh307
  • Niet online
Servee schreef op zondag 19 juli 2026 @ 21:18:
Bij een moderne inverter-airco geldt meestal:

Begrens je alleen de ventilatorsnelheid van de binnenunit, dan hoeft de buitenunit niet automatisch harder te werken. De regeling zal meestal het compressorvermogen juist aanpassen aan de lagere luchtstroom. Wel kan de efficiëntie iets afnemen als de luchtstroom erg laag wordt.

Vraag je veel koel- of verwarmingsvermogen terwijl de binnenunit weinig lucht mag verplaatsen, dan kan de regeling tegen grenzen aanlopen. De compressor zal dan niet onbeperkt harder gaan draaien; vaak wordt hij juist begrensd om te voorkomen dat de warmtewisselaar te koud of te warm wordt. Met als gevolg dat het dus niet goed op temperatuur komt koud of warm.
Helder omschreven :) Dat bedoelde ik dus te zeggen. Mijn unit is een moderne inverter. Ik vind zelf dat een airco is bedoeld om het aangenaam te krijgen bij lage luchtvochtigheid en matige temperaturen.

Mijn strikte regel is:

In de winter 22 graden, in de zomer 24-26 (mijn lievelingstemperatuur). De delta-T is kleiner en bespaard vermogen, milieu, slijtage, gezondheid en trekt minder van het al volle net.

• Servee
  • Niet online
jimh307 schreef op zondag 19 juli 2026 @ 21:33:
[...]

Helder omschreven :) Dat bedoelde ik dus te zeggen. Mijn unit is een moderne inverter. Ik vind zelf dat een airco is bedoeld om het aangenaam te krijgen bij lage luchtvochtigheid en matige temperaturen.

Mijn strikte regel is:

In de winter 22 graden, in de zomer 24-26 (mijn lievelingstemperatuur). De delta-T is kleiner en bespaard vermogen, milieu, slijtage, gezondheid en trekt minder van het al volle net.
Inderdaad, zo bedoelde ik het. Bij een inverter zal de regeling het compressorvermogen aanpassen aan de lagere luchtstroom. Alleen kan een permanent lage ventilatorsnelheid de warmte/koudeoverdracht en efficiëntie wel verslechteren. Daarom laat ik de ventilator meestal op automatisch staan en kies ik vooral een gematigde ingestelde temperatuur.

Daikin FTXM35R/RXM35R

• MotorBeast
jimh307 schreef op zondag 19 juli 2026 @ 21:33:
[...]

Mijn strikte regel is:

Delta t met 22 graden in de winter vind jij laag? Ahum.

• jimh307
  • Niet online
MotorBeast schreef op zondag 19 juli 2026 @ 22:19:
[...]

Yep, halve waarheid. Nu heb ik het over de zomer. De delta-T in de winter is, uhum, erg groot.

• VikeeVeekie
jimh307 schreef op zondag 19 juli 2026 @ 15:11:
[...]

Mij is het niet opgevallen (ook MHI) en ik vind de werking van de airco heel comfortabel. Ik kan alleen merken dat hij geluid maakt als alles verder geheel stil is en dan nog maar net. De outlet van de unit staat niet op mij gericht en hij blaast zijn koude lucht recht de ruimte in en zakt dan omlaag wat het comfortabel maakt. Als hij op verwarmen staat blaast hij de warmte schuin naar beneden. Wel een nadeel van verwarmen is het omdraaien om te ontdooien wat je wel goed hoort, maar echt hinderlijk is het niet. Echt hard hoeft hij nooit aan het werk want ik beperk de uitblaassterkte tot het minimum. De compressor staat beneden op de grond en hoor je niet. Het is sowieso vele malen beter dan een mobiele unit want dat zijn echt herriedingen.
Het is ook behoorlijk afhankelijk hoe je de airco gebruikt en hoe verre je kijkt naar data. Mijn oude Daikin had ik al 3 jaar in Home Assistant hangen en al m'n observaties die ik nu met de MHI zie uiten zich door dat opgebouwde referentiekader.

Ik ga ook niet ontkennen, ik verwarm redelijk standaard, adhoc tot 20 graden in m'n slaapkamer waar ik ook overdags of 's avonds in mijn vrije tijd 'leef'. Waar ik echter uit steek is dat ik agressief koel. Ongeacht de temperatuur buiten hanteer ik 20-21 graden, 's avonds of in de nacht maak ik er 19 van. Ook al hangt de unit nu sinds donderdag, viel de "outdoor air temperature protective control" al snel op. Vandaag had ik hem ook op 19 staan en viel het me op dat de unit maximaal 400w trok ondanks het feit dat ik een hoge oproep voor koeling had gedaan. Zit je onder de 24 graden, wordt het vermogen beperkt tussen de 200-400w. Ik vermoed dat dit is gedaan zodat de druk van de condenser niet te laag wordt wanneer het onder de 24 graden is.

• Strider
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:47
insomniac schreef op zaterdag 18 juli 2026 @ 07:07:
[...]

Wij gebruiken daar big tie voor en aerofoam 13mm.

https://benem.nl/montageband-250-big-tie.html

Big tie met schroef en ring vastzetten, foamtape rond leidingwerk waar de tie zit, en aantrekken.

Tape zorgt ervoor dat je de buis isolatie niet platdrukt, en het zit steviger vast.
Bedankt zeg.

Gebruik je nu ook nog foamtape? Want je hebt het over Aerofoam en Foamtape?
- Big tie op de ondergrond vastzetten
- 13mm aerofoam over de leiding Afbeeldingslocatie: https://www.technischeunie.nl/images/artikel/3399372.gif
- Big tie aantrekken.

Moet er rond de aerofoam ook nog foamtape?

Ik vraag me daarnaast af hoe ik dit ga afwerken op de plek van de airco unit. Is het verstandig om in de wand ook een airco condensbak te verwerken? Ik ga eerst de wanden plaatsen (OSB + Gipsplaat), afwerken en pas later wordt de airco opgemonteerd. Waar laat je dan al die leidingen. Bij een een airco condensbak kun je alles dichtstucen zonder dat je daar last van hebt?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KihBD3rejOMrLcCupmHlgz07r2Y=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/nw7ihL0Mdoj1bQQmTT5ICqRM.jpg?f=user_large

...

Ik vraag me nu af of ik de leidingen in de wand moet vastzetten, ik zie hier in een voorbeeld waarbij dat niet is gedaan. Zou dat hier ook nog nodig zijn geweest?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tlBM702ymvBPirKKv8CKt4OzQ5M=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/cFMi8yp6UDUzinL1EQm4OGj6.jpg?f=user_large

[ Voor 12% gewijzigd door Strider op 20-07-2026 17:07 ]

BlaBlaBla

• jimh307
  • Niet online
Strider schreef op maandag 20 juli 2026 @ 15:12:
[...]

Bedankt zeg.

Gebruik je nu ook nog foamtape? Want je hebt het over Aerofoam en Foamtape?
- Big tie op de ondergrond vastzetten
- 13mm aerofoam over de leiding [Afbeelding]
- Big tie aantrekken.

Moet er rond de aerofoam ook nog foamtape?

Ik vraag me daarnaast af hoe ik dit ga afwerken op de plek van de airco unit. Is het verstandig om in de wand ook een airco condensbak te verwerken? Ik ga eerst de wanden plaatsen (OSB + Gipsplaat), afwerken en pas later wordt de airco opgemonteerd. Waar laat je dan al die leidingen. Bij een een airco condensbak kun je alles dichtstucen zonder dat je daar last van hebt?

[Afbeelding]

...

Ik vraag me nu af of ik de leidingen in de wand moet vastzetten, ik zie hier in een voorbeeld waarbij dat niet is gedaan. Zou dat hier ook nog nodig zijn geweest?

[Afbeelding]
Ziet er an sich goed uit, maar deze oplossing voor condenswater ken ik niet. Hier is er een aparte leiding voor die naar buiten afgezogen wordt en de condens pomp hoor ik niet. Ik vraag me dan wel af hoe het moet bij verstopping? Dan moet er een gat in de muur over je stucwerk heen. Hier blazen ze jaarlijks de condensleiding schoon bij groot onderhoud. Bij ons is er gekozen om alle leidingen niet in de muur te verwerken en lopen onder een voorschot door zodat ze toegankelijk zijn.

• insomniac
@Strider alleen de tape link

persoonlijk zou ik de afvoer in een eigen doorvoer stoppen, aan de andere kant van de koperleidingen. Dan met pvc afvoer een fatsoenlijke afvoer maken waar je de flexibele slang van de airco instopt. Mocht er dan een verstopping zijn, dan is een pvc buis makkelijker te ontstoppen dan een vastgemaakte flexibele slang. beginnen met een haakse bocht door de muur, als je de isolatie van de flexibele afvoer verwijderd van het deel dat de pvc afvoer ingaat kan je hem goed in de buis steken.

van je voorbeeld foto: ik denk dat ik alleen het verticale stuk misschien nog vastgezet had.

• Caelorum
Ben wel nieuwsgierig hoe het zou moeten ontstoppen. Ijs kan ik mij wat jij voorstellen, maar niet binnen. Verder is het reselijk schoon water, met hooguit een beetje stof toch?

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 24-07 19:59
Caelorum schreef op maandag 20 juli 2026 @ 18:55:
Ben wel nieuwsgierig hoe het zou moeten ontstoppen. Ijs kan ik mij wat jij voorstellen, maar niet binnen. Verder is het reselijk schoon water, met hooguit een beetje stof toch?
Nope, shit happens

• MotorBeast
Caelorum schreef op maandag 20 juli 2026 @ 18:55:
Als je je lekbak/leidingen nooit reinigt kan er van die zalige groene smurrie in je leidingen komen. Gewoon ieder seizoen tablet erin. Of je laat eens wat water je lekbak in stromen met chloor.

• Vorkie
  • Niet online
Ik gebruik https://diversitech.globa...-condensate-pan-treatment zo nu en dan.

Helpt goed tegen vieze slijm.

• Servee
  • Niet online
Ja die heb ik ook werken perfect

Daikin FTXM35R/RXM35R

• MotorBeast
Servee schreef op maandag 20 juli 2026 @ 20:53:
[...]

Ja die heb ik ook werken perfect
Ik Kruidvat kunstgebit reiniger. :D

• Servee
  • Niet online
MotorBeast schreef op maandag 20 juli 2026 @ 22:46:
[...]

Ik heb gelukkig al mijn tanden nog _/-\o_

Daikin FTXM35R/RXM35R

• MotorBeast
Servee schreef op maandag 20 juli 2026 @ 22:57:
[...]

Ik ook. Werkt top. Reinig ik ook leidingen en boiler caravan mee.

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
Servee schreef op maandag 20 juli 2026 @ 22:57:
[...]

_O- _O- _O-

• jimh307
  • Niet online
MotorBeast schreef op maandag 20 juli 2026 @ 23:04:
[...]

Ik ook. Werkt top. Reinig ik ook leidingen en boiler caravan mee.
:? :+ Met je tanden?! _O-

Hier nog zonder kunstgebid en dat wil ik zo houden ;)

• STIMPPYYY
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09:09
Waar gaat dit over? Ik kan weinig vinden over het schoonmaken van de lekbak met tabletten etc, hoe werkt dat dan. Als in moet je zaken demonteren en waar moet dat spul in?

• Servee
  • Niet online
STIMPPYYY schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 09:17:
Waar gaat dit over? Ik kan weinig vinden over het schoonmaken van de lekbak met tabletten etc, hoe werkt dat dan. Als in moet je zaken demonteren en waar moet dat spul in?
De tabletten zijn bedoeld om de lekbak (condensbak) van de binnenunit te reinigen. Je legt een koudwater-oplosbare reinigingstablet in de lekbak. Tijdens normaal gebruik lost de tablet geleidelijk op door het condenswater en helpt hij biofilm, slijm, algen en nare geurtjes in de lekbak en afvoer te verminderen.

Bij de meeste binnenunits moet je wel eerst de filters en de frontkap verwijderen om bij de lekbak te kunnen. De tablet leg je direct in de lekbak, zo dicht mogelijk bij de afvoeropening, niet in de ventilator of op de warmtewisselaar.

Daikin FTXM35R/RXM35R

• KoningPaulus
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 06:37
Servee schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 10:04:
[...]

De tabletten zijn bedoeld om de lekbak (condensbak) van de binnenunit te reinigen. Je legt een koudwater-oplosbare reinigingstablet in de lekbak. Tijdens normaal gebruik lost de tablet geleidelijk op door het condenswater en helpt hij biofilm, slijm, algen en nare geurtjes in de lekbak en afvoer te verminderen.

Bij de meeste binnenunits moet je wel eerst de filters en de frontkap verwijderen om bij de lekbak te kunnen. De tablet leg je direct in de lekbak, zo dicht mogelijk bij de afvoeropening, niet in de ventilator of op de warmtewisselaar.
Bij mij loste het niet goed op, dus ik laat het van tevoren oplossen in warm water en spoel dat er dan zachtjes doorheen

4.320WP | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS-W

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
MotorBeast schreef op maandag 20 juli 2026 @ 22:46:
Die gebruik ik ook voor het watersysteem van de caravan, maar die zijn gemaakt om op te lossen in warm water. Lossen die überhaupt wel op in het koude condenswater van een airco binnenunit?

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• kimjansen
  • Registratie: Maart 2001

kimjansen

Nu ff niks...

Heeft er hier al iemand geprobeerd gewoon koper of zilver in de lekbak te leggen? Bijvoorbeeld een paar stukjes hardsoldeer van de staafjes van de aircomonteur... Dat zou ook moeten kunnen werken en dan zou je er ook langdurig geen omkijken naar hoeven hebben.

[ Voor 5% gewijzigd door kimjansen op 21-07-2026 10:42 ]

Speed kills, but beauty lives forever...

• MotorBeast
Andrehj schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 10:33:
[...]

Die gebruik ik ook voor het watersysteem van de caravan, maar die zijn gemaakt om op te lossen in warm water. Lossen die überhaupt wel op in het koude condenswater van een airco binnenunit?
Yep. Gebruik ik al 5 jaar en nooit enige verstopping of stinkende lekbak. Ik los ze in de caravan ook gewoon op in de watertank in koud water en spoel dan de leidingen door met de waterkranen.

• KoningPaulus
ThinkPad schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 13:00:
[...]

Lijkt wel aan te lopen. Kan ook iets met het lager of de fanrol zijn.

Ik heb bij één van mijn units vorig jaar het lager vervangen omdat hij een tikkend geluid (zachter dan bij jou) maakte. Dit is wel een handig instructiefilmpje om de boel te demonteren (ook handig als je de fanrol grondig wil schoonmaken mocht er stof/schimmel in zitten): YouTube: 三菱重工空调清洗 Mitsubishi heavy industries aircon service

Je zou voor nu even kunnen kijken om airco uit te zetten, klepje voorzichtig handmatig open doen en dan met schroevendraaier de fanrol voorzichtig ronddraaien en kijken of hij op een gegeven moment ook 'tikt'. Wellicht loopt hij aan ergens.

Anders verder demonteren conform video en proberen te pinpointen of het lager/fanrol is. De fanrol zit met een schroefje op de as van de motor geborgd. Als je de fanrol langzaam ronddraait en met een zaklamp erin schijnt, dan zou je aan de rechterkant op een gegeven moment een opening moeten zien in de rol met binnenin het schroefje. Met een lange schroevendraaier kun je die een beetje losmaken (hoeft niet eruit). Misschien is het al voldoende om hem even los te draaien, fanrol 1-2mm naar links of rechts te schuiven, en dan weer vast te draaien.

Ik heb hier evt. onderdeelnummers staan: ThinkPad in "Het MHI L/L warmtepomp/airco topic" (volgens mij zijn de lagers/fanrol/motor t/m 3,5kW allemaal identiek, pas vanaf 5kW grotere fanrol geloof ik).
Ik heb dit vandaag voor het eerst geprobeerd na 5 jaar draaien in de woonkamer. Geen schiimmel, enkel stof, maar dacht kan geen kwaad. Maar krijg die fanrol er met geen mogelijkheid vanaf, van het rechter asje wel te verstaan. 1 vinnetje is nu een klein hapje uit en het zweet staat me overal, dus ik kap er voor nu mee voordat ik meer sloop. Alles maar met de stofzuiger met zachte borstel erop schoongemaakt voor nu en de lekbak doorgeblazen en gespoeld.

Bijkomend nadeel; ik hoor de fanrol nu een "rollend" geluid maken. Zacht, maar voorheen was het helemaal stil..... |:( Lijkt minimaal onbalans in te zitten. Iemand tips?

[ Voor 3% gewijzigd door KoningPaulus op 21-07-2026 15:25 ]

• Martin7182
KoningPaulus schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 15:02:
[...]

Ik heb dit vandaag voor het eerst geprobeerd na 5 jaar draaien in de woonkamer. Geen schiimmel, enkel stof, maar dacht kan geen kwaad. Maar krijg die fanrol er met geen mogelijkheid vanaf, van het rechter asje wel te verstaan. 1 vinnetje is nu een klein hapje uit en het zweet staat me overal, dus ik kap er voor nu mee voordat ik meer sloop. Alles maar met de stofzuiger met zachte borstel erop schoongemaakt voor nu en de lekbak doorgeblazen en gespoeld.

Bijkomend nadeel; ik hoor de fanrol nu een "rollend" geluid maken. Zacht, maar voorheen was het helemaal stil..... |:( Lijkt minimaal onbalans in te zitten. Iemand tips?
Hapje teruglijmen met CA. Anders het equivalent aan gewicht erop plakken, b.v. stukje tape of lijm zelf.

• KoningPaulus
Martin7182 schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 15:39:
[...]

Hapje teruglijmen met CA. Anders het equivalent aan gewicht erop plakken, b.v. stukje tape of lijm zelf.
Het is letterlijk een driehoekje van 3mm bij 4mm. Zou de onbalans niet ontstaan zijn door het scheef (proberen eruit te) halen van de fanrol?
edit:
Klein stukje duct tape over het hapje dubbel getapet. Lagertje links met droog spray. Lijkt voor nu wel weer 95%. Thanks. Hopelijk blijft het zitten

[ Voor 19% gewijzigd door KoningPaulus op 21-07-2026 18:12 ]

• MotorBeast
[...]

Ik ga denk ik eens een kleine compressor kopen om de binnenkant stofvrij te blazen. Heb een leuk ding gezien bij de Lidl shop online. Zoiets: https://www.lidl.nl/p/parkside-mini-compressor/p100395333#searchTrackingMasterId=Product.100395333&searchTrackingTitle=Mini-compressor&searchTrackingPageSize=48&searchTrackingPage=1&searchTrackingEvent=click&searchTrackingId=Product.100395333&searchTrackingOrigPos=1&searchTrackingPos=5&searchTrackingOrigPageSize=48&searchTrackingChannel=NL&list=/h/elektrische-compressoren-persluchtgereedschap/h10004735

[ Voor 32% gewijzigd door MotorBeast op 21-07-2026 16:17 ]

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 10:04
Koop dan een Wolfbox MF100 of MF200 of iets dergelijks :+ werkt op accu, is handzaam en genoeg power. Tenzij je die compressor natuurlijk voor andere zaken gaat gebruiken.

• pjotter1965
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 09:45
[...]

Mij is het ook niet gelukt om de fanrol te verwijderen van een MHI.
Filmpje nog eens bekeken. Hij wrikt volgens met met een schroevendraaier in de spleet van de fanrol ( waar boutje door heen gaat ) Misschien kun je dan de fanrol verwijderen.
Hopelijk kun je deze ergens bestellen, dan zou ik de fanrol vern incl het lager
YouTube: 三菱重工空调清洗 Mitsubishi heavy industries aircon service

[ Voor 6% gewijzigd door pjotter1965 op 21-07-2026 16:33 ]

• MotorBeast
Waah schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 16:28:
[...]

Koop dan een Wolfbox MF100 of MF200 of iets dergelijks :+ werkt op accu, is handzaam en genoeg power. Tenzij je die compressor natuurlijk voor andere zaken gaat gebruiken.
Banden auto en caravan. Ben geen fan van accu. Die dingen slijten me vaak te snel. Gewoon lekker 220V. Werkt altijd.

• Pietje555
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 23-07 08:14

SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW, 3x AUX C-serie

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 24-07 18:24
MotorBeast schreef op zondag 19 juli 2026 @ 22:19:
[...]

Luchtverwarming geeft ander comfort, hier was het ook 22c toen ik nog met airco verwarmde.

Dat zit in één mini afgiftepunt of meerdere grote afgiftepunten (CV) vergelijken die meteen de kouval blokkeren waardoor de gevoelstemperatuur omhoog gaat.

[ Voor 23% gewijzigd door mr_evil08 op 21-07-2026 17:15 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

• insomniac
pjotter1965 schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 16:29:
[...]

Mij is het ook niet gelukt om de fanrol te verwijderen van een MHI.
Filmpje nog eens bekeken. Hij wrikt volgens met met een schroevendraaier in de spleet van de fanrol ( waar boutje door heen gaat ) Misschien kun je dan de fanrol verwijderen.
Hopelijk kun je deze ergens bestellen, dan zou ik de fanrol vern incl het lager
YouTube: 三菱重工空调清洗 Mitsubishi heavy industries aircon service
filmpje net even gekeken, omdat ik het "wrikken" niet snapte. Maar ik zie dat hij eerst de schroef los draait in de fanrol via het spleetje , en daarna omdat het wat vast ziet, tussen de fanrol en de unit in (dus niet in de fanrol) een platte schroevedraaier zet om de fanrol een klein zetje te geven.

Dit komt vaker voor en zo krijg ik de fanrol altijd wel los, zonder schade. Daarna wel even een klein beetje olie/wd40 op het asje doen. Helpt met terug monteren.

• MotorBeast
mr_evil08 schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 17:14:
[...]

Luchtverwarming geeft ander comfort, hier was het ook 22c toen ik nog met airco verwarmde.

Dat zit in één mini afgiftepunt of meerdere grote afgiftepunten (CV) vergelijken die meteen de kouval blokkeren waardoor de gevoelstemperatuur omhoog gaat.
Ga je mij dat nu vertellen dat het ander comfort heeft? :D Ging mij om het feit dat hij stelde dat hij zuinig draaide vanwege de "kleine" delta T met buiten.

• MotorBeast
insomniac schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 17:36:
[...]

filmpje net even gekeken, omdat ik het "wrikken" niet snapte. Maar ik zie dat hij eerst de schroef los draait in de fanrol via het spleetje , en daarna omdat het wat vast ziet, tussen de fanrol en de unit in (dus niet in de fanrol) een platte schroevedraaier zet om de fanrol een klein zetje te geven.

Dit komt vaker voor en zo krijg ik de fanrol altijd wel los, zonder schade. Daarna wel even een klein beetje olie/wd40 op het asje doen. Helpt met terug monteren.
WD40? Blijft vuil en stof aan plakken en koekt aan. Teflon spray pak ik tegenwoordig altijd als iets moet glijden/smeren.

• insomniac
MotorBeast schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 17:43:
[...]

WD40? Blijft vuil en stof aan plakken en koekt aan. Teflon spray pak ik tegenwoordig altijd als iets moet glijden/smeren.
het is een asje van nog geen 2cm die geheel in een buisje verdwijnt. denk dat het aankoeken nog wel meevalt. Maar ieder z'n keuze

• Caelorum
Olie smeert, wd40 niet.

Silliconenvet als het licht is en er niets bij kan. Kogellagervet als het zwaar is en miets bij kan. En anders teflonspray.

Die laatste wordt ook op loopbanden gebruikt onder het loopvlak, niet in de droogspray variant, maar de vloeibare spray. Vloeibaar kan daar omdat de loopmat de stof wel wegveegt.

• BastiaanN
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
brama schreef op zondag 5 juli 2026 @ 12:47:
[...]

Ah jammer, dan ga ik dat ook maar overslaan. Ik heb zo'n zak gekocht om eronder te hangen die al het vocht opvangt, en zo'n grote plantenspuit met handpomp. Daarmee 3% waterstofperoxide over de coils spuiten zou alle bacteriën en schimmel ook moeten uitmoorden.

Hiervoor heb ik bleek geprobeerd (hg schimmelreiniger foam versie) en die er vanuit de onderkant ingespoten met de plastic kap eraf. Werkte wel (schimmel is weg), maar een rotklus, en alles stinkt naar chloor. En bleek (of azijn) is niet zo goed voor metaal dus dat doen we ook maar niet meer.

Verder ook de condensafvoer beter geleid waardoor die nou wel overal afloopt.
Helaas was bij mij na de laatste keer de ventilatorrol toch niet schoon. Zodra de rol nat wordt, wordt hij mooi zwart maar zodra deze opdroogt wordt deze weer vies bruin van de troep die er nog aan vast gekoekt zit. Vandaag maar weer aan de gang geweest met een ragertje en allesreiniger, maar wederom werd de rol weer bruin na het drogen. Daarna opnieuw geprobeerd met een mix van 1:4 dasty/water. Na afspuiten met de OC4 kwam er echt heel veel vieze bruine zooi af :o Nu na drogen is de ventilatorrol nog steeds mooi zwart. Enige nadeel is dat de kamer nu naar Dasty meurt :+

Voor en na:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/whE_RUgmfqOQD-rVRpMkMmBZc_k=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Sbheaapp9REwmAjvJEJncFsn.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7RKxI0MMuFppSyevYxiFzpGxXyk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/d6erauxHommBgE8g6B5k6Z8w.jpg?f=fotoalbum_tile

Strava | :-( + ┌(^0^)┘= :-)

• HaNS1443
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 24-07 16:46
Na de nodige voorbereiding en leeswerk hier heb ik onlangs een eigen adviestopic aangemaakt:
Airco advies: woonkamer/keuken en slaapkamer
Helaas ben ik er nog niet helemaal uit, dus ik hoop dat iemand met de kennis en ervaring uit dit topic mij verder kan helpen.

• brama
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
BastiaanN schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 19:45:
[...]

Helaas was bij mij na de laatste keer de ventilatorrol toch niet schoon. Zodra de rol nat wordt, wordt hij mooi zwart maar zodra deze opdroogt wordt deze weer vies bruin van de troep die er nog aan vast gekoekt zit. Vandaag maar weer aan de gang geweest met een ragertje en allesreiniger, maar wederom werd de rol weer bruin na het drogen. Daarna opnieuw geprobeerd met een mix van 1:4 dasty/water. Na afspuiten met de OC4 kwam er echt heel veel vieze bruine zooi af :o Nu na drogen is de ventilatorrol nog steeds mooi zwart. Enige nadeel is dat de kamer nu naar Dasty meurt :+

Voor en na:
[Afbeelding][Afbeelding]
Die van mij is ook niet 100% geurvrij (al is het nu gelukkig minimaal), ik zie inderdaad ook nog een lichte bruine aanslag. Zal mij ook overgeven aan de dasty binnenkort :)

I mentioned it once, but I think I got away with it.

• MotorBeast
brama schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 12:15:
[...]

Die van mij is ook niet 100% geurvrij (al is het nu gelukkig minimaal), ik zie inderdaad ook nog een lichte bruine aanslag. Zal mij ook overgeven aan de dasty binnenkort :)
Je kan ook overdrijven. Maak je de ventilator van je auto verwarming/koelingssysteem ook zo intensief schoon? Die zal nog veel smeriger zijn met al die fijnstof uitstoot van je voorgangers. Relax!!!

• jimh307
  • Niet online
brama schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 12:15:
[...]

Ik weet niet hoe oud jouw unit is, maar na 1 jaar ruik ik mijn airco helemaal niet. Wat ik wel doe is elk half jaar de unit behandelen met speciale spray https://www.huchem.nl/airco-reiniger-auto-warmtepomp.html. Kan ook prima met de binnenunit van je huis. Je hoeft alleen maar de koelbatterij in te spuiten waar je bij kunt als je de filters er even uithaalt. Zelfde als voor de auto. Voordat ik deze spray had, had de auto de neiging om naar natte hond te ruiken wat ik walgelijk vind. Voor het geld hoef je het niet te laten en daarbij komt het ook ten goede voor je gezondheid :)

• MotorBeast
jimh307 schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 14:53:
[...]

Ik weet niet hoe oud jouw unit is, maar na 1 jaar ruik ik mijn airco helemaal niet. Wat ik wel doe is elk half jaar de unit behandelen met speciale spray https://www.huchem.nl/airco-reiniger-auto-warmtepomp.html. Kan ook prima met de binnenunit van je huis. Je hoeft alleen maar de koelbatterij in te spuiten waar je bij kunt als je de filters er even uithaalt. Zelfde als voor de auto. Voordat ik deze spray had, had de auto de neiging om naar natte hond te ruiken wat ik walgelijk vind. Voor het geld hoef je het niet te laten en daarbij komt het ook ten goede voor je gezondheid :)
5 jaar en counting en nog nooit de binnenkant schoongemaakt. Verdamper mooi schoon en op de fan alleen wat stof. En mijn units draaien heel veel uren. Staan sinds begin juni 24/7 aan om te koelen en tot 2 jaar geleden de hele winter beneden om te verwarmen. Stinken totaal niet. Heb zelfs de buitenunit een keer open geschroefd. Brandschoon.

Ik vermoed toch dat dat komt omdat mijn units nooit vochtig worden/blijven door het 24/7 koelen.

[ Voor 4% gewijzigd door MotorBeast op 24-07-2026 16:09 ]

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Nu online
jimh307 schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 14:53:
[...]

Ik was speciaal op zoek naar een topic wat over airco’s en LLWP’s algemeen handelt.
Net omdat ik bij een grondigere visuele inspectie gemerkt heb dat ik wat zwarte vlekjes op de binnenkap (wit plastic) alsook op de horizontale klep had. Onze poetshulp merkte op dat ze ook een geurtje van natte doeken kon waarnemen.

Nadat ik bij andere mensen ook eens in hun airco’s keek zag ik dat ze dit bijna allemaal altijd hebben.
Is het dan echt zo simpel als alleen maar die spray te gebruiken? Wat zijn de aanbevelingen hier zo wat in het topic?

• MotorBeast
HyperBart schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 16:07:
[...]

Ik was speciaal op zoek naar een topic wat over airco’s en LLWP’s algemeen handelt.
Net omdat ik bij een grondigere visuele inspectie gemerkt heb dat ik wat zwarte vlekjes op de binnenkap (wit plastic) alsook op de horizontale klep had. Onze poetshulp merkte op dat ze ook een geurtje van natte doeken kon waarnemen.

Nadat ik bij andere mensen ook eens in hun airco’s keek zag ik dat ze dit bijna allemaal altijd hebben.
Is het dan echt zo simpel als alleen maar die spray te gebruiken? Wat zijn de aanbevelingen hier zo wat in het topic?
Zoek hier maar even op "Dasty". En "schoonmaken" en "tablet(ten).. Al heel vaak besproken. Week of 2 geleden nog.

• pjotter1965
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 09:45
HyperBart schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 16:07:
[...]

Wil je het goed doen, dan zul je de fanrol ook moeten demonteren en reinigen. Dan kun je tevens goed de lekbak en verdamper reinigen.
Filmpjes van de demontage zijn vaak wel te vinden op youtube.
Ik gebruik als reinigingsmiddel Advanced Vertex. Wel duur , maar dan weet je zeker dat het aluminium van de verdamper niet wordt aangetast.
Een monteur heeft niet zoveel tijd om zo grondig te reinigen, daarom kun je het beter zelf doen.

• Servee
  • Niet online
MotorBeast schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 16:06:
[...]

5 jaar en counting en nog nooit de binnenkant schoongemaakt. Verdamper mooi schoon en op de fan alleen wat stof. En mijn units draaien heel veel uren. Staan sinds begin juni 24/7 aan om te koelen en tot 2 jaar geleden de hele winter beneden om te verwarmen. Stinken totaal niet. Heb zelfs de buitenunit een keer open geschroefd. Brandschoon.

Ik vermoed toch dat dat komt omdat mijn units nooit vochtig worden/blijven door het 24/7 koelen.
Dat is niet hoe een airco werkt. Tijdens het koelen wordt de verdamper in de binnenunit juist continu nat doordat vocht uit de lucht condenseert. Dat condenswater is precies hoe een airco ontvochtigt. 24/7 koelen betekent dus niet dat de binnenunit droog blijft. Als een unit niet gaat ruiken, is dat eerder een combinatie van een schone verdamper, goede condensafvoer en voldoende droging na gebruik dan dat hij nooit vochtig wordt.

Just saying d:)b

Daikin FTXM35R/RXM35R

• MotorBeast
Servee schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 18:33:
[...]

Dat is niet hoe een airco werkt. Tijdens het koelen wordt de verdamper in de binnenunit juist continu nat doordat vocht uit de lucht condenseert. Dat condenswater is precies hoe een airco ontvochtigt. 24/7 koelen betekent dus niet dat de binnenunit droog blijft. Als een unit niet gaat ruiken, is dat eerder een combinatie van een schone verdamper, goede condensafvoer en voldoende droging na gebruik dan dat hij nooit vochtig wordt.

Just saying d:)b
Hij wordt juist niet meer nat omdat hij continue draait. Er komt hier ook totaal geen water uit de afvoer. Droging na gebruik? Hoe? Hij gaat pas denk ik eind september uit. Zomers hebben dan ook wel een extreem lage luchtvochtigheid tegenwoordig. LV is continue hierbinnen tussen de 45 en 50%. Vannacht buiten zie ik rond de 92% en nu buiten 43%. Hij droogt zichzelf dus overdag. Net gevoeld aan verdamper.......droog. Dat is hoe mijn airco werkt. 8)

Vertel mij dan maar hoe mijn units na 5 jaar nog steeds schoon zijn op wat stof na. Rara

[ Voor 18% gewijzigd door MotorBeast op 24-07-2026 19:57 ]

• Servee
  • Niet online
MotorBeast schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 19:34:
[...]

Hij wordt juist niet meer nat omdat hij continue draait. Er komt hier ook totaal geen water uit de afvoer. Droging na gebruik? Hoe? Hij gaat pas denk ik eind september uit. Zomers hebben dan ook wel een extreem lage luchtvochtigheid tegenwoordig. LV is continue hierbinnen tussen de 45 en 50%. Vannacht buiten zie ik rond de 92% en nu buiten 43%. Hij droogt zichzelf dus overdag. Net gevoeld aan verdamper.......droog. Dat is hoe mijn airco werkt. 8)

Vertel mij dan maar hoe mijn units na 5 jaar nog steeds schoon zijn op wat stof na. Rara
Dat de verdamper op het moment dat jij voelt droog is, zegt alleen dat het aanwezige condenswater inmiddels is verdampt. Tijdens het koelen ontstaat er juist continu condens zodra de verdamper onder het dauwpunt komt. Dat is de normale werking van een airco en precies hoe de lucht wordt ontvochtigd. Als er langere tijd géén condens ontstaat, is de luchtvochtigheid erg laag óf de verdamper wordt niet koud genoeg. Dat jouw unit na vijf jaar schoon is, kan komen door een schone omgeving, regelmatig onderhoud of een self-clean/droogfunctie, maar is geen bewijs dat de verdamper tijdens het koelen droog blijft.

Daikin FTXM35R/RXM35R

• w00key
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 02:21
Servee schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 20:25:
[...]

Dat de verdamper op het moment dat jij voelt droog is, zegt alleen dat het aanwezige condenswater inmiddels is verdampt. Tijdens het koelen ontstaat er juist continu condens zodra de verdamper onder het dauwpunt komt. Dat is de normale werking van een airco en precies hoe de lucht wordt ontvochtigd. Als er langere tijd géén condens ontstaat, is de luchtvochtigheid erg laag óf de verdamper wordt niet koud genoeg. Dat jouw unit na vijf jaar schoon is, kan komen door een schone omgeving, regelmatig onderhoud of een self-clean/droogfunctie, maar is geen bewijs dat de verdamper tijdens het koelen droog blijft.
Je kan met de airco non-condenserend koelen maar meestal is dat erg lastig in te stellen. De units hebben haast en trappen het gaspedaal te diep in.

Dat heb ik ook als ik die LG weet te overtuigen rustig te draaien op ~200W.

Maar vaker ga ik expres voor 18°C + ventilator laag om juist maximaal te ontvochtigen voor comfort. Ja unit wordt nat maar dat is de bedoeling.

• Servee
  • Niet online
w00key schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 20:52:
[...]

Je kan met de airco non-condenserend koelen maar meestal is dat erg lastig in te stellen. De units hebben haast en trappen het gaspedaal te diep in.

Dat heb ik ook als ik die LG weet te overtuigen rustig te draaien op ~200W.

Maar vaker ga ik expres voor 18°C + ventilator laag om juist maximaal te ontvochtigen voor comfort. Ja unit wordt nat maar dat is de bedoeling.
Helemaal mee eens dat een inverter bij een zeer lage belasting en een lage luchtvochtigheid non-condenserend kan koelen. Dat gebeurt wanneer de verdamper boven het dauwpunt blijft. Maar dat is niet de normale situatie. Zodra de verdamper onder het dauwpunt komt, ontstaat er condens en wordt de lucht ontvochtigd. Dat is precies hoe een airco normaal werkt. Daarom zie je bij de meeste installaties tijdens het koelen gewoon condenswater uit de afvoer lopen.

Daikin FTXM35R/RXM35R

• KoningPaulus
Ontvochtigen icm de fans naar beneden ipv omhoog? Kun je dat uitleggen?

• Cbr
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 09:17

Cbr

KoningPaulus schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 21:45:
[...]

[...]

Ontvochtigen icm de fans naar beneden ipv omhoog? Kun je dat uitleggen?
Hoe minder lucht er stroomt, hoe kouder de verdamper wordt....

Hoe kouder de verdamper, hoe meer vocht er uit de langsstromende lucht condenseert.

• HyperBart
  • Nu online
MotorBeast schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 16:17:
[...]

Zoek hier maar even op "Dasty". En "schoonmaken" en "tablet(ten).. Al heel vaak besproken. Week of 2 geleden nog.
Bedankt. Ik heb nav je berichtje wat opgezocht en ook gezien dat om die tabletten te gooien je de hele kap er moet afhalen. Dat ga ik alvast eens doen en mogelijk ook eens met een steamertje aan de slag.

Dasty (ondanks dat ik de posts van @flippy enorm leerrijk vond) ga ik nog even niet doen. Ik weet dat Dasty best straf spul is, ik ga iets liever met wat schuim of een plantenspuit aan de slag. Ik meld me later wel als ik toch met Dasty aan de slag ga 😅.

• HyperBart
  • Nu online
pjotter1965 schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 18:23:
[...]

Wil je het goed doen, dan zul je de fanrol ook moeten demonteren en reinigen. Dan kun je tevens goed de lekbak en verdamper reinigen.
Filmpjes van de demontage zijn vaak wel te vinden op youtube.
Ik gebruik als reinigingsmiddel Advanced Vertex. Wel duur , maar dan weet je zeker dat het aluminium van de verdamper niet wordt aangetast.
Een monteur heeft niet zoveel tijd om zo grondig te reinigen, daarom kun je het beter zelf doen.
Ik kijk er wel wat tegenop om ze uit elkaar te halen: vooral uit vrees dat ik ze later niet meer zo geruisloos krijg als ik ze terug in elkaar zet.

Tegelijk besef ik wel dat om ze degelijk te reinigen ik echt wel die ventilator-rol er uit moet halen.

Na 5/6 jaar gebruik mag dat ook wel…
Echt pas dit jaar die zwarte vlekjes gehad, voorheen nooit.

• Jesaul
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 10:02
HyperBart schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 23:05:

Dasty (ondanks dat ik de posts van @flippy enorm leerrijk vond) ga ik nog even niet doen. Ik weet dat Dasty best straf spul is, ik ga iets liever met wat schuim of een plantenspuit aan de slag. Ik meld me later wel als ik toch met Dasty aan de slag ga 😅.
Je kunt ook een hogedrukstoomreiniger gebruiken. Die kost 70 euro op AliExpress.
Pagina: 1 ... 174 175 Laatste

Let op:
Een vraag over offerte, plaatsing of uitzoeken van L/L WP hoort in een nieuw, eigen topic. Drop hier dan een linkje :)

We respecteren elkaars keuzes over energiegebruik en verschillen in comfort.
Laat bij een 'snelle vraag' wel even weten wat je al gevonden hebt, dat voorkomt herhaling van zetten.
Veel relevante informatie en principes zijn ook te vinden in het Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic , waar je ook een template kan vinden voor een nieuw adviestopic.
Voor MHI vind je veel tips en tweaks in Het MHI L/L warmtepomp/airco topic