Input gezocht plaatsing L/L WP
Zoals eerder aangegeven overweeg ik een airco te installeren voor mijn bovenverdieping met twee slaapkamers. Voornaamste taak daarvan is koelen, sporadisch verwarmen.
De slaapkamers zijn 20m2 en 15m2, 2,45meter hoog en beide met een schuin dak. Mij lijkt per slaapkamer een 2,5kW binnenunit voldoende. Vanwege de schuine wanden zal dat een vloermodel moeten worden. Ik denk hierbij aan de onderstaande modellen:
- Buitenunit: Mitsubishi Electric MXZ-2F53 VF4 (1,1 tot 5,3kW koelvermogen)
- 1 binnenunit per slaapkamer: Mitsubishi Electric MFZ-KT25 VGK (2,5kW koelvermogen, 2 units in totaal)
De voornaamste reden voor mijn (voorlopige) keuze zijn dat ik (vloer) binnenunits wil die zo stil mogelijk zijn. De Mitsubishi Electric MFZ-KT25 VGK zou volgens specs op de laagste stand 19dB produceren wat voor zover ik gevonden heb de laagste waarde op de markt is.
De Mitsubishi Electric MXZ-2F53 buitenunit heeft genoeg vermogen voor beide binnenunits samen op de maximale stand. Een iets kleiner model kan wellicht ook omdat ik niet verwacht dat beide binnenunits tegelijkertijd op de max moeten werken. Maar behalve een wellicht iets lagere prijs heeft de kleinere broer (de MXZ-2F42) geen voordelen voor zover ik gezien heb.
Iemand op- of aanmerkingen wat betreft vermogen en keuze van de buiten- en binnenunits?
Volgens opgave mag de koelleiding van buiten- naar binnenunit max 20 meter zijn en 30 meter totaal voor beide binnenunits samen. De ene binnenunit zal op ca 10 meter afstand komen, de andere op ca 12 meter. Klopt het dat ik alleen de onderlinge afstand moet nemen en niet heen+weer om te zien of de afstanden binnen de opgave vallen?
De installatie denk ik grotendeels zelf te gaan doen (de inbedrijfstelling besteed ik uit). Daarbij zullen de binnenunits aan een knieschot gehangen worden. En de leidingen eerst grofweg horizontaal (afhankelijk van de binnenunit max ca 8 meter) over de vloer achter het knieschot lopen om vervolgens via het plafond beneden uit te komen en verder omlaag te gaan. Ter plaatse van de buitenunit (grondopstelling) wil ik de leidingen dan door de muur naar buiten brengen.
De onderstaande installatiematerialen heb ik uitgezocht:
- Koelleidingen slaapkamer1 (1/4" - 3/8"): Aircotube koelleiding FS2310 1/4" x 3/8" - flare - rol 10 meter
- Koelleidingen slaapkamer 2 (1/4" - 3/8"): Aircotube koelleiding FS2315 1/4" x 3/8" - flare - rol 15 meter
- Condensafvoer slaapkamer 1 (16mm uitw): Condenswaterslang 16 mm Geribbeld - 10 meter
- Condensafvoer slaapkamer 2 (16mm uitw): Condenswaterslang 16 mm Geribbeld - 15 meter
- Communicatiekabel slaapkamer 1 (4x 1,5mm²): Stuurstroomkabel YSLY-JZ 4 x 1,5 mm² - 10 meter
- Communicatiekabel slaapkamer 2 (4x 1,5mm²): Stuurstroomkabel YSLY-JZ 4 x 1,5 mm² - 15 meter
- Stroomkabel buitenunit: YMvK kabel 3x2.5
- Aardlekautomaat: N.t.b.
- kWh meter tbv monitoring verbruik: SDM230 Modbus 1 fase kWh meter MID (2 module breed)
- Dempers/voeten buitenunit: Aircofoot Warmtepomp Opstelbalken Voeten Set van 3 stuks 60cm
- Muurdoorvoer: Iemand tips voor een specifiek model?
- Manchet muurdoorvoor: Iemand tips voor een specifiek model?
Mis ik hier nog zaken?
T.b.v. de condensafvoer twijfel ik overigens nog hoe ik dat ga doen. Ik moet namelijk een meter of 7,5 horizontaal door een knieschot heen en weet niet of ik daar de afvoer onder voldoende afschot kan plaatsen. Er liggen ook al wtw slangen namelijk. Wellicht is een condesafvoerpomp (zoals de Bluediamond Microblue) nodig. Of ik moet de condensafvoer niet met de koelleidingen samen laten lopen maar vrijwel direct door het schuine dak naar buiten doen en omlaag brengen on der pannen richting de dakgoot. Nog een alternatief zou een muurdoorvoer zijn en het water daar naar beneden laten druppelen. Maar lijkt em minder fraai.
Als iemand ook hier op- of aanmerkinge over heeft hoor ik dat graag.