Op de grond is lastig. Op die plek naast het huis gaat binnen nu en 1-2 jaar nog een fietsenschuurtje komen. Dan wordt het aan de gevel op een hoogte die daar net boven komt.MotorBeast schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 11:33:
[...]
@Jacco91 Ik zou hem echt nooit in ieder geval op een dun houten dakje plaatsen van een dakkappel. Dat wordt weg resoneren met in ieder geval verwarmen. Beste is die buitenunits op de grond plaatsen.
Of je ruikt het gewoon nietMotorBeast schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 10:16:
[...]
Zal denk ik toch dan in het continue koelen zitten. Doe ik hier ook en na 5 jaar nog geen problemen met stank. Enige reiniging: filter binnenunit, tablet in lekbak en buitenunit buitenkant reinigen.
Constant nathouden is iig een recept voor ellende. Misschien is het wel gewoon vrij droog in jouw huis waardoor het niet erg nat wordt?
-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.
Ik heb 3 perfera units, en maar 1 heeft hier last van. Ook als die alleen op 'altijd koelen' staat en ik de temperatuur gewoon omhoog schroef als ik niet in de ruimte ben. De fan stand helpt inderdaad om het weer weg te krijgen tijdelijk. Misschien ook maar eens in home assistant gaan inprogrammeren..BastiaanN schreef op maandag 25 mei 2026 @ 21:04:
Mijn 3 Daikin Perfera's ruiken weer naar natte zweetsokken als ik ze pas aanzet. Zodra de lucht uit de airco echt koud wordt is de geur weg, maar zodra ik hem op ventilatiestand zet dan komt het weer terug. Ik heb al van alles geprobeerd; stoomreiniger, allesreiniger, probiotica, lekbak tabletten, heet water in de lekbak, etc. maar dat lost het altijd maar tijdelijk op. De afvoer van de lekbak loopt bij alle units prima door.
Vaak is na 2 of 3 dagen de vieze geur alweer terug. We zetten de airco nooit direct uit, maar laten deze altijd een half uurtje nablazen op de ventilatie stand. Ik zie wel in alle units dat de ventilatorrol best vol met schimmel zit. Wel eens geprobeerd om dat met een tandenborsteltje te verwijderen, maar kan er niet echt lekker bij. Weet iemand of de ventilatierol ook vanaf de rechterzijde van de pretera is te verwijderen? Aan de linkerkant heb ik helaas niet genoeg ruimte...
Toevallig is het ook de enige binnenunit waarvan de afvoer niet 100% altijd naar beneden afloopt, maar bij het gat in de muur een heel klein beetje omhoog gaat (miniem, installateur zei dat het daar niet aan kon liggen). Dus ik vind dat toch een beetje verdacht.. de andere airco's staan ook niet altijd aan, en die stinken echt nooit.
Ik heb hetzelfde - mijn neus is bovengemiddeld gevoelig voor die typische schimmellucht. Ik ruik het ook meteen in badkamers zelfs als het maar net komt opzetten, terwijl mijn vrouw helemaal niets ruikt.Termy schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 23:54:
[...]
Of je ruikt het gewoon niet. Mijn vrouw ruikt ook nooit wat en ik ruik van alles. Ik ben benieuwd wat je ziet als je een lamp vol de roller in laat schijnen als ie niet draait. Na 5 jaar niks doen zou het me echt erg verbazen als er niks op zit. Hoe open is de keuken naar de woonkamer met de airco? Of heb je wellicht supersterke afzuiging?
Constant nathouden is iig een recept voor ellende. Misschien is het wel gewoon vrij droog in jouw huis waardoor het niet erg nat wordt?
[ Voor 19% gewijzigd door brama op 28-05-2026 19:23 ]
I mentioned it once, but I think I got away with it.
Waarschijnlijk heb je dan zo'n lekkere groene slijmlaag in je bak en leidingen liggen. Gooi er maar eens kunstgebitreiniger tabletten in. Werkt als een tierelier tegen die rommel.brama schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 19:21:
[...]
Ik heb 3 perfera units, en maar 1 heeft hier last van. Ook als die alleen op 'altijd koelen' staat en ik de temperatuur gewoon omhoog schroef als ik niet in de ruimte ben. De fan stand helpt inderdaad om het weer weg te krijgen tijdelijk. Misschien ook maar eens in home assistant gaan inprogrammeren..
Toevallig is het ook de enige binnenunit waarvan de afvoer niet 100% altijd naar beneden afloopt, maar bij het gat in de muur een heel klein beetje omhoog gaat (miniem, installateur zei dat het daar niet aan kon liggen). Dus ik vind dat toch een beetje verdacht.. de andere airco's staan ook niet altijd aan, en die stinken echt nooit.
[...]
Ik heb hetzelfde - mijn neus is bovengemiddeld gevoelig voor die typische schimmellucht. Ik ruik het ook meteen in badkamers zelfs als het maar net komt opzetten, terwijl mijn vrouw helemaal niets ruikt.
NB: mijn neus is niets mis mee.
Ik worstel inmiddels al langer met mijn Daikin's sensira (3x) deze geven alle 3 een onregelmatig woesh geluid in alle standen best irritant als je op bed lig want het lijkt wel als of er buiten een flink windje blaast. je voelt ook een onregelmatige luchtstroom.
Koelen zelf is prima en geen sluipgeluiden, ook verwarmen is prima maar word op de slaapkamer nooit gedaan.
Inmiddels van een de leiding vervangen mocht er een knik oid in zitten maar ook dat heeft geen effect.
Gek genoeg komt mijn broer met hetzelfde verhaal met eenzelfde airco.
Is dit een normaal iets of ben ik gewoon een pietleut of behoor de luchtstroom altijd gelijk te blijven, overigens is de airco op een goede plaats opgehangen zonder obstructie en genoeg ruimte vanaf het plafond, ook door een ervaren installateur.
Misschien hebben jullie nog ideeën voordat we de gehele unit gaan vervangen of printplaten want wij weten het inmiddels niet meer.
Koelen zelf is prima en geen sluipgeluiden, ook verwarmen is prima maar word op de slaapkamer nooit gedaan.
Inmiddels van een de leiding vervangen mocht er een knik oid in zitten maar ook dat heeft geen effect.
Gek genoeg komt mijn broer met hetzelfde verhaal met eenzelfde airco.
Is dit een normaal iets of ben ik gewoon een pietleut of behoor de luchtstroom altijd gelijk te blijven, overigens is de airco op een goede plaats opgehangen zonder obstructie en genoeg ruimte vanaf het plafond, ook door een ervaren installateur.
Misschien hebben jullie nog ideeën voordat we de gehele unit gaan vervangen of printplaten want wij weten het inmiddels niet meer.
4800 Wp 10x ZO 6x NW https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=74451&sid=66030
@merlin1201 Ik neem aan een multisplit? Ik zou koelvloeistof eens laten checken. Wellicht net iets te weinig en toert hij daarom op en af. Is een gokje van me. Nee is niet normaal. Hier draaien 3 units bij continue verbruik op laagste constant niveau.
Nee alle 3 zijn solo, moet zeggen dat mijn slaapkamer wel de meeste woei maakt, de andere 2 zijn wel wat rustiger maar daar slaap ik ook niet bij dus misch valt het dan minder op. Ik zal eens polsen of vervangen koelvloeistof een optie is.MotorBeast schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 23:09:
@merlin1201 Ik neem aan een multisplit? Ik zou koelvloeistof eens laten checken. Wellicht net iets te weinig en toert hij daarom op en af. Is een gokje van me. Nee is niet normaal. Hier draaien 3 units bij continue verbruik op laagste constant niveau.
4800 Wp 10x ZO 6x NW https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=74451&sid=66030
Ik heb op mijn airco's een zelfreinigende functie (iClean), kun je op de app of afstandbediening activeren.
Volgens de omschrijving bevriest hij eerst de condensor, waarna door deze weer snel te verwarmen het vuil met het condens wegspoelt. Daarna wordt de warmtewisselaar naar 75 gr gebracht om bacterien ed te doden. Als laatste draait hij nog een tijdje na op lage ventilatie stand om alles te drogen.
Moet je deze functie af en toe preventie gebruiken of pas wanneer je vind dat de unit muf gaat ruiken?
Hoe effectief is deze zelfreiniging?
Mijn airco's hebben nog niet veel draaiuren, dus als ik de functie gebruik merk ik eigenlijk nog geen resultaat, alleen dat hij even best wel veel stroom gebruikt tijdens de procedure. Dat laaste is geen probleem met 10 kWp aan PV.
Volgens de omschrijving bevriest hij eerst de condensor, waarna door deze weer snel te verwarmen het vuil met het condens wegspoelt. Daarna wordt de warmtewisselaar naar 75 gr gebracht om bacterien ed te doden. Als laatste draait hij nog een tijdje na op lage ventilatie stand om alles te drogen.
Moet je deze functie af en toe preventie gebruiken of pas wanneer je vind dat de unit muf gaat ruiken?
Mijn airco's hebben nog niet veel draaiuren, dus als ik de functie gebruik merk ik eigenlijk nog geen resultaat, alleen dat hij even best wel veel stroom gebruikt tijdens de procedure. Dat laaste is geen probleem met 10 kWp aan PV.
SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW, 3x AUX C-serie
Wat een gave functie. Welke airco's heb je?Pietje555 schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 11:14:
Ik heb op mijn airco's een zelfreinigende functie (iClean), kun je op de app of afstandbediening activeren.
Dit zou ik 2x per jaar gebruiken preventief. Vaker als je geurtjes oid hebt. Maar mijns inziens is het het belangrijkst om na het koelen te drogen. Dus 2 uur op de fan-stand nadraaien na het koelen. Ik heb na een paar jaar nog geen geurtjes zonder schoonmaken.
Hier geen last (meer) van stank. LG heeft ook een optie waarbij hij blijft na blazen na het uitzetten. Sinds ik die optie heb gevonden en gebruik geen geur meer.
Maar wat ook helpt is het lage vermogen. Als hij staat te koelen met 100-120 watt is de condensor binnen niet koud genoeg om te condenseren. Dan komt er dus ook geen druppel water uit. Maar laat je hem met hoge luchtvochtigheid met 500 watt koelen dan uiteraard wel vocht.
Maar wat ook helpt is het lage vermogen. Als hij staat te koelen met 100-120 watt is de condensor binnen niet koud genoeg om te condenseren. Dan komt er dus ook geen druppel water uit. Maar laat je hem met hoge luchtvochtigheid met 500 watt koelen dan uiteraard wel vocht.
🚗 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | 🔋 Marstek Venus 5,12kWh v154 + HW P1
@Headshot_NL Geen druppel water heeft niets met laag vermogen te maken. Het is nu en toevallig de afgelopen 2 zomers gortdroog weer. Wedden als het vanavond gaat onweren en morgen en je laat je unit draaien dat er dan gewoon water uit gaat komen ook op laag vermogen. Met een LV buiten hier van 47% nu is het niet vreemd dat er geen water uitkomt. Binnen 52%. Draait hier altijd door 24/7 op laag vermogen 100W per unit en met vochtig weer gewoon straaltjes water. Gelukkig wel.
[ Voor 14% gewijzigd door MotorBeast op 29-05-2026 12:14 ]
Leuke functie als de wisselaar werkelijk 75 graden kan worden, dat is zeldzaam bij consumer producten.Pietje555 schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 11:14:
Gaat werkelijk met de warmtepomp of toch een elementje ?
WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M
AUX C-smart 2,5kW. Alle opties van Daikin en MHI zitten er standaard op, specs gelijk, maar ja, het is volgens sommige een B of C klasse. Prijs is alleen wat anders ((€ 475,- voor een zwarte binnen unit)
Volgens de specs zit er ook een UV lamp filter in tijdens gebruik
Bij gebruik van de app kun je zelfs kiezen voor een Europese of een Chinese server.
SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW, 3x AUX C-serie
Ik heb geen idee. Bij die temperatuur is je COP ook bijna 1 dus ik kan het niet aan het verbruik zien. Er zit in de buitenunit wel een elektrische heatbelt, dus misschien in de binnen unit ook.mr_evil08 schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 12:42:
[...]
Leuke functie als de wisselaar werkelijk 75 graden kan worden, dat is zeldzaam bij consumer producten.
Gaat werkelijk met de warmtepomp of toch een elementje ?
Ik heb nog weinig documentatie of schema's kunnen vinden.
Ja heeft er toch wel mee te maken. Deels natuurlijk met de vochtigheid binnen maar niet alleen. Weinig vermogen is weinig kou, blijft je boven het dauwpunt. Dus ja, hoe je het bekijkt. Heb weken de airco aan gehad vorig jaar zonder druppel vocht. Die beneden gebruikte ik ad-hoc en daar kwam dan na een kwartier wel condens uit.MotorBeast schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 12:13:
@Headshot_NL Geen druppel water heeft niets met laag vermogen te maken. Het is nu en toevallig de afgelopen 2 zomers gortdroog weer. Wedden als het vanavond gaat onweren en morgen en je laat je unit draaien dat er dan gewoon water uit gaat komen ook op laag vermogen. Met een LV buiten hier van 47% nu is het niet vreemd dat er geen water uitkomt. Binnen 52%. Draait hier altijd door 24/7 op laag vermogen 100W per unit en met vochtig weer gewoon straaltjes water. Gelukkig wel.
Bij 20 graden en 42% vochtigheid (wat het hier nu is) ligt het dauwpunt bij net geen 7 graden. Blijkbaar is de condensor dus warmer dan dat.
[ Voor 7% gewijzigd door Headshot_NL op 29-05-2026 14:23 ]
🚗 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | 🔋 Marstek Venus 5,12kWh v154 + HW P1
Ik krijg binnenkort een compressor in huis, redelijk ding volgens mij, max 8 bar. Tips hoe ik dat het beste kan toepassen op binnen en buiten unit? Waar op beste blazen, afstand, aantal bar etc.Sjamo schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 10:11:
Hier maken we de binnen-units altijd schoon na het verwarmingsseizoen. We spoelen de losse filters af en blazen de units van binnen zacht en met beleid schoon met een compressor. Daar komt vaak veel stof uit.
Onze reden daarvoor is dat ik denk dat dat stof het vocht van koelen extra vast zal houden en er dus meer kans op schimmels zal zijn anders. De buitenunit blazen we ook door, eerst droog en daarna nat (zacht).
4.320WP | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS-W
Kent iemand de clean mode op de Daikin Perfera en werkt dat een beetje?
Deze week zijn onze airco's (2x Mitsubishi Electric 5kW single split) geplaatst. Natuurlijk ben ik nu erg enthousiast naar wat mijn ervaringen gaan zijn in elk seizoen.
Situatie: Nieuwbouw 2019 (BEN-woning), tot nu toe uitsluitend verwarmd met vloerverwarming gascondensatieketel. De ramen op het zuiden hebben screens en/of overkapping, en er ligt een 4,5 kWp zonnepanelen installatie op het dak. De reden van het bijplaatsen van de airco's is hoofdzakelijk door het hele jaar bijkomend comfort om te verwarmen en in mindere mate koelen en hierbij minder gas en meer (zonne) elektriciteit te verbruiken.
Na veel lezen in dit topic en elders is ben ik voorlopig van plan de airco 24/07 zijn ding te laten doen en zo ook wat verbuiksinzicht te verkrijgen.
De eerste vraag waar ik tegenaan loop is welke algemene stand ik best gebruik i.c.m. een stabiele set temperatuur 24/07 (in dit geval is dit 22°C). Op AUTO heb ik de indruk dat hij veel sneller stopt met koele lucht te blazen maar hij blijft wel actief (ik veronderstel dat hij dan de lucht circuleert of lichtjes opwarmt tegen de ochtend). Op COOL blijft er koele lucht uit komen, misschien minimaal maar het voelt wel iets minder comfortabel 's avonds en 's ochtends. Ik las al op andere fora dat AUTO eigenlijk de meest zuinige stand zou moeten zijn. Maar ook tegenstrijdige commentaren zoals dat hij eerst gaat koelen, en iets later verwarmen wat een beetje tegendraads kan zijn. Wat is jullie ervaring?
Situatie: Nieuwbouw 2019 (BEN-woning), tot nu toe uitsluitend verwarmd met vloerverwarming gascondensatieketel. De ramen op het zuiden hebben screens en/of overkapping, en er ligt een 4,5 kWp zonnepanelen installatie op het dak. De reden van het bijplaatsen van de airco's is hoofdzakelijk door het hele jaar bijkomend comfort om te verwarmen en in mindere mate koelen en hierbij minder gas en meer (zonne) elektriciteit te verbruiken.
Na veel lezen in dit topic en elders is ben ik voorlopig van plan de airco 24/07 zijn ding te laten doen en zo ook wat verbuiksinzicht te verkrijgen.
De eerste vraag waar ik tegenaan loop is welke algemene stand ik best gebruik i.c.m. een stabiele set temperatuur 24/07 (in dit geval is dit 22°C). Op AUTO heb ik de indruk dat hij veel sneller stopt met koele lucht te blazen maar hij blijft wel actief (ik veronderstel dat hij dan de lucht circuleert of lichtjes opwarmt tegen de ochtend). Op COOL blijft er koele lucht uit komen, misschien minimaal maar het voelt wel iets minder comfortabel 's avonds en 's ochtends. Ik las al op andere fora dat AUTO eigenlijk de meest zuinige stand zou moeten zijn. Maar ook tegenstrijdige commentaren zoals dat hij eerst gaat koelen, en iets later verwarmen wat een beetje tegendraads kan zijn. Wat is jullie ervaring?
Gamertag: I Darks I PSN: Sgt_Darks
Er is 1 kamer met airco
Wat zou het meeste effect hebben om de omliggende ruimtes wat koeling te bieden?
-Een ventilator iets voor de deuropening plaatsen op de grond en zo de gekoelde lucht wegblazen.
-Een ventilator hoger plaatsen maar dan buiten de deuropening zodat de warme lucht de kamer inblaast?
-Een combinatie van beiden?
-Of nog iets anders...
(Extra binnenunit plaatsen in de andere ruimtes is uiteraard beste optie, maar een beetje overkill.)
Wat zou het meeste effect hebben om de omliggende ruimtes wat koeling te bieden?
-Een ventilator iets voor de deuropening plaatsen op de grond en zo de gekoelde lucht wegblazen.
-Een ventilator hoger plaatsen maar dan buiten de deuropening zodat de warme lucht de kamer inblaast?
-Een combinatie van beiden?
-Of nog iets anders...
(Extra binnenunit plaatsen in de andere ruimtes is uiteraard beste optie, maar een beetje overkill.)
Functie op de stand die wensenlijk is dus of verwarmen of koelen. Fanstand kan wel op auto.Darks schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 22:16:
Deze week zijn onze airco's (2x Mitsubishi Electric 5kW single split) geplaatst. Natuurlijk ben ik nu erg enthousiast naar wat mijn ervaringen gaan zijn in elk seizoen.
@Darks Met een BENG woning zal je niet veel energie nodig hebben om hem warm te houden. Zet je de airco in voor verwarmen dan zal je het comfort van de vloerverwarming missen.
Je zult de airco het meest nodig hebben om te koelen, want oververhitting is vaak een groter probleem bij deze woningen.
Je zult de airco het meest nodig hebben om te koelen, want oververhitting is vaak een groter probleem bij deze woningen.
Deze functie is alleen beschikbaar op de staande modellen FVXM-A/B.STIMPPYYY schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 22:08:
Kent iemand de clean mode op de Daikin Perfera en werkt dat een beetje?
De functie werkt volgens de instellingen van Daikin en wordt geactiveerd zodra het programma bepaalt dat het tijd is om de binnenunit te drogen nadat deze is uitgeschakeld.
Een jaar of twee geleden was ik aan het kijken voor airco units voor mijn woning. Ik kwam toen (volgens mij via dit forum) op een website met een doorzoekbaar overzicht van veel modellen van de bekende merken. Ik weet dat het een buitenlandse website was, wel Engelstalig, maar volgens mij Spaans of Duits "gehost". Ik weet dat je kon zoeken naar single split en multi split (beiden een apart overzicht) en kon filteren op specificaties als scop en seer en volgens mij ook geluidsniveau.
Ik ben vooral benieuwd naar dat laatste en hoop zo al een shortlist te maken van modellen buitenunits die ik kan plaatsen. Mijn woning heeft maar weinig plekken waar überhaupt ruimte is.
Ik heb dit en het vorige topic doorgezocht met zoektermen, maar krijg het niet gevonden.
Edit:
Gevonden met behulp van chatgpt:
https://www.eurovent-cert...en/advancedsearch/counter
Ik ben vooral benieuwd naar dat laatste en hoop zo al een shortlist te maken van modellen buitenunits die ik kan plaatsen. Mijn woning heeft maar weinig plekken waar überhaupt ruimte is.
Ik heb dit en het vorige topic doorgezocht met zoektermen, maar krijg het niet gevonden.
Edit:
Gevonden met behulp van chatgpt:
https://www.eurovent-cert...en/advancedsearch/counter
[ Voor 7% gewijzigd door LA-384 op 30-05-2026 21:50 ]
Dat klopt ergens wel, het is niet dat ik me arm betaal aan het gas. Maar toch ben ik tevreden dat ik nu de flexibiliteit heb om ook met lucht/lucht te warmen.Pietje555 schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 14:55:
@Darks Met een BENG woning zal je niet veel energie nodig hebben om hem warm te houden. Zet je de airco in voor verwarmen dan zal je het comfort van de vloerverwarming missen.
Er zijn ook periodes in het jaar waarbij we ‘s ochtends en ‘s avonds een relatief kil gevoel in huis hadden, omdat het net niet koud genoeg is voor de vloerverwarming om redelijk constant te draaien. Daar ga ik nu toch lekker een graadje bijstoken. Onnodig misschien, maar wel comfortabel.
Gamertag: I Darks I PSN: Sgt_Darks
Eens een wat andere post in het L/L topic
.
Dit jaar probeer ik voor het eerst om via de vloerverwarming op de 1e en 2e verdieping de airco in te zetten als vloerkoeling in de kamers waar geen airco is. Dit huis (hoekhuis uit 2020) heeft overal vloerverwarming (stadsverwarming) behalve de uitbouw op zolder. Dat is jammer, want dat is 1 van de kamers met airco, maar gelukkig heeft de kamer met airco op de 1e verdieping wel vloerverwarming. De verdeler van de vvw heeft een pomp die altijd aan staat dus er is constant circulatie zelfs zonder warmtevraag. Voor verwarmen met de airco in de winter heb ik alle groepen op de verdeler voor 1e/2e verdieping dicht behalve de badkamer, maar nu heb ik de badkamer juist dicht en de kinderkamers (1 met airco) op de 1e verdieping en de computerkamer en kantoor op de 2e verdieping juist helemaal open.
De airco's draaien 24/7 met blokken van 11 uur koelen (20 graden) en 1 uur fan stand om de boel tussentijds te drogen zodat het geen natte bende is/blijft. Airco 2e verdieping precies hetzelfde. Die uitbouw is onze slaapkamer en omdat de buren aan de oostkant geen uitbouw hebben vangt die kamer zo'n beetje de hele dag zon met 6 m2 raam op zuid. Overdag staan alle deuren open behalve die van de badkamer maar de deuren van alle 4 de genoemde kamers gaan 's avonds dicht wanneer ik in de computerkamer zit of er geslapen wordt in de slaapkamers.
De afgelopen week was het behoorlijk warm en toch voelt de vloer overal op de 1e/2e relatief koel en de kamers zelf niet zo warm. Vooral de kinderkamer zonder airco was in vorige zomers echt niet te harden en onmogelijk te koelen zelfs met een staande ventilator die koude lucht erin blies. Het helpt natuurlijk niet dat dit een hoekhuis zonder buren op west is dus die kamer (noordkant) heeft een nogal warme muur. Wat wel helpt is dat de kinderkamer zonder airco een plafondventilator heeft (het was ooit onze slaapkamer pre-koters en pre-airco). Die staat nu constant op z'n laagste stand warme lucht naar de vloer te blazen. Het had vast nog beter gewerkt als we geen zwevende vloerbedekking (laminaat..) maar iets als verlijmde PVC. In het nieuwe huis gaan we die fout niet nog een keer maken en nu hebben we gelukkig ook het budget.
Het viel zelfs m'n vrouw op dat die kinderkamer niet zo warm meer is. Ben benieuwd hoe dit zich ontwikkelt verder de zomer in, maar vooralsnog erg blij met de resultaten
.
Dit jaar probeer ik voor het eerst om via de vloerverwarming op de 1e en 2e verdieping de airco in te zetten als vloerkoeling in de kamers waar geen airco is. Dit huis (hoekhuis uit 2020) heeft overal vloerverwarming (stadsverwarming) behalve de uitbouw op zolder. Dat is jammer, want dat is 1 van de kamers met airco, maar gelukkig heeft de kamer met airco op de 1e verdieping wel vloerverwarming. De verdeler van de vvw heeft een pomp die altijd aan staat dus er is constant circulatie zelfs zonder warmtevraag. Voor verwarmen met de airco in de winter heb ik alle groepen op de verdeler voor 1e/2e verdieping dicht behalve de badkamer, maar nu heb ik de badkamer juist dicht en de kinderkamers (1 met airco) op de 1e verdieping en de computerkamer en kantoor op de 2e verdieping juist helemaal open.
De airco's draaien 24/7 met blokken van 11 uur koelen (20 graden) en 1 uur fan stand om de boel tussentijds te drogen zodat het geen natte bende is/blijft. Airco 2e verdieping precies hetzelfde. Die uitbouw is onze slaapkamer en omdat de buren aan de oostkant geen uitbouw hebben vangt die kamer zo'n beetje de hele dag zon met 6 m2 raam op zuid. Overdag staan alle deuren open behalve die van de badkamer maar de deuren van alle 4 de genoemde kamers gaan 's avonds dicht wanneer ik in de computerkamer zit of er geslapen wordt in de slaapkamers.
De afgelopen week was het behoorlijk warm en toch voelt de vloer overal op de 1e/2e relatief koel en de kamers zelf niet zo warm. Vooral de kinderkamer zonder airco was in vorige zomers echt niet te harden en onmogelijk te koelen zelfs met een staande ventilator die koude lucht erin blies. Het helpt natuurlijk niet dat dit een hoekhuis zonder buren op west is dus die kamer (noordkant) heeft een nogal warme muur. Wat wel helpt is dat de kinderkamer zonder airco een plafondventilator heeft (het was ooit onze slaapkamer pre-koters en pre-airco). Die staat nu constant op z'n laagste stand warme lucht naar de vloer te blazen. Het had vast nog beter gewerkt als we geen zwevende vloerbedekking (laminaat..) maar iets als verlijmde PVC. In het nieuwe huis gaan we die fout niet nog een keer maken en nu hebben we gelukkig ook het budget.
Het viel zelfs m'n vrouw op dat die kinderkamer niet zo warm meer is. Ben benieuwd hoe dit zich ontwikkelt verder de zomer in, maar vooralsnog erg blij met de resultaten
-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.
Wij gebruiken de compressor op max 4 bar, ongeveer 20cm afstand. En alleen op de gedeelten waar de lucht doorheen geblazen wordt.KoningPaulus schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 19:56:
[...]
Ik krijg binnenkort een compressor in huis, redelijk ding volgens mij, max 8 bar. Tips hoe ik dat het beste kan toepassen op binnen en buiten unit? Waar op beste blazen, afstand, aantal bar etc.
Kan je ook een trui aan doen. Vind ik persoonlijk comfortabeler dan warmte met lucht/lucht. Hoewel vloerunits nog wel oke zijn wat dat betreft.Darks schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 22:57:
[...]
Dat klopt ergens wel, het is niet dat ik me arm betaal aan het gas. Maar toch ben ik tevreden dat ik nu de flexibiliteit heb om ook met lucht/lucht te warmen.
Er zijn ook periodes in het jaar waarbij we ‘s ochtends en ‘s avonds een relatief kil gevoel in huis hadden, omdat het net niet koud genoeg is voor de vloerverwarming om redelijk constant te draaien. Daar ga ik nu toch lekker een graadje bijstoken. Onnodig misschien, maar wel comfortabel.
Maar er gaat natuurlijk niets op tegen een goede vloerverwarming, in elk geval wat comfort betreft.
Een 3,5 wil nog wel mits strategies ophangen, bovendien 2 2,5 en 3,5 zijn vaak hetzelfde buitenunit de kleinere hebben enkel een software begrenzing.MotorBeast schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 11:39:
[...]
Zoek even hier op "overloop". 5 en 3,5 zijn in ieder geval veel te zwaar. Op beide plekken een 2 en je bent er. Beide kunnen nooit zoveel vermogen kwijt in zo'n kleine ruimte.
Veelal vormt een luchtbubbel, bij Daikin in verborgen service menu kun je hem nog 2c kouder zetten.
[ Voor 10% gewijzigd door mr_evil08 op 31-05-2026 13:15 ]
Nou we mogen eindelijk koelen als we dat met zonnepanelen doen. Poeh poeh.
Maar ja dat weten wij al jaren.
Al ben ik nog niet kwetsbaar......
Volgens de Gezondheidsraad en de Wetenschappelijke Klimaatraad verdienen kwetsbare wijken en onderwijs- en zorginstellingen prioriteit bij de aanpak van hittestress. Zeker daar kan het met die Europese aversie tegen airco's volgens mij wel wat minder. Gebouwen die zijn ontworpen voor een koel zeeklimaat krijgen nu immers met veel warmer weer te maken.
Daarbij hebben airco's één belangrijk voordeel: je gebruikt ze vooral als de zon fel schijnt. En laten dat nou net de momenten zijn dat we in heel Europa een groeiend overschot aan duurzame energie hebben.
Langzaam lijkt het tij daarom te keren: in de Britse krant The Guardian klonk deze week ook uit de 'groene' hoek de boodschap dat airco's nodig zijn in gebouwen met kwetsbare mensen. Al is een flinke rij bomen voor de ramen natuurlijk nóg fijner.
https://www.nu.nl/klimaat/6397512/aircohatend-europa-weet-zich-slecht-te-beschermen-tegen-hitte.html
Volgens de Gezondheidsraad en de Wetenschappelijke Klimaatraad verdienen kwetsbare wijken en onderwijs- en zorginstellingen prioriteit bij de aanpak van hittestress. Zeker daar kan het met die Europese aversie tegen airco's volgens mij wel wat minder. Gebouwen die zijn ontworpen voor een koel zeeklimaat krijgen nu immers met veel warmer weer te maken.
Daarbij hebben airco's één belangrijk voordeel: je gebruikt ze vooral als de zon fel schijnt. En laten dat nou net de momenten zijn dat we in heel Europa een groeiend overschot aan duurzame energie hebben.
Langzaam lijkt het tij daarom te keren: in de Britse krant The Guardian klonk deze week ook uit de 'groene' hoek de boodschap dat airco's nodig zijn in gebouwen met kwetsbare mensen. Al is een flinke rij bomen voor de ramen natuurlijk nóg fijner.
https://www.nu.nl/klimaat/6397512/aircohatend-europa-weet-zich-slecht-te-beschermen-tegen-hitte.html
Basisschool van onze dochter mocht ze ook niet installeren. Na jaren is het de beheerder gelukt om toestemming te krijgen. Eerst voor de lokalen bovenin van de bovenbouw en daarna alle ruimtes. Ook zonnepanelen moesten toen aangelegd worden.
Grappig genoeg mogen de extra bomen op het schoolplein niet. Terwijl dat het hitteeiland effect zou verminderen en letterlijk alle lokalen daaraan grenzen..
Ach ja.. Ooit zullen ze daar ook wel wakker worden.
Grappig genoeg mogen de extra bomen op het schoolplein niet. Terwijl dat het hitteeiland effect zou verminderen en letterlijk alle lokalen daaraan grenzen..
Airco's op een school is ook geen slimme investering. Het is alleen symptoom bestrijding. Je krijgt er ook geen subsidie voor. School opwaarderen naar huidige klimaat eisen (Frisse Scholen norm) moet t.z.t toch gebeuren dus het is alleen uitstel van een degelijke duurzame oplossing.Caelorum schreef op zondag 31 mei 2026 @ 17:47:
Basisschool van onze dochter mocht ze ook niet installeren. Na jaren is het de beheerder gelukt om toestemming te krijgen. Eerst voor de lokalen bovenin van de bovenbouw en daarna alle ruimtes. Ook zonnepanelen moesten toen aangelegd worden.
@Pietje555 het gebouw is nog geen 20 jaar oud en de gemeente is eigenaar. Die gaat er dus weinig aan doen. Daarnaast is als het zo lees temperatuurbeheersing onderdeel van die norm. Alle overige punten geloof ik wel dat ze aan voldoen. Het gebouw is qua ventilatie eigenlijk best goed gebouwd.
Eigenlijk is het hele gebouw best goed gebouwd naar de eisen van de wijk: gasloos, energiezuinig en groen. Alleen hadden ze duidelijk onderschat hoeveel het klimaat in de zomer zou veranderen.
Maar ook de eis dat zonnepanelen werden neergelegd als er AC zou komen is dus om het in de wijk in te passen.
Subsidie was hier overigens niet het doel. Door de temperatuur kwamen de scores van groep 8 onder druk te staan. Dat staat niet zo goed als school. Echter lag dus in eerste instantie de gemeente dwars.
Eigenlijk is het hele gebouw best goed gebouwd naar de eisen van de wijk: gasloos, energiezuinig en groen. Alleen hadden ze duidelijk onderschat hoeveel het klimaat in de zomer zou veranderen.
Maar ook de eis dat zonnepanelen werden neergelegd als er AC zou komen is dus om het in de wijk in te passen.
Subsidie was hier overigens niet het doel. Door de temperatuur kwamen de scores van groep 8 onder druk te staan. Dat staat niet zo goed als school. Echter lag dus in eerste instantie de gemeente dwars.
[ Voor 14% gewijzigd door Caelorum op 31-05-2026 20:48 ]
Wat is een degelijke duurzame oplossing dan?Pietje555 schreef op zondag 31 mei 2026 @ 20:39:
[...]
Airco's op een school is ook geen slimme investering. Het is alleen symptoom bestrijding. Je krijgt er ook geen subsidie voor. School opwaarderen naar huidige klimaat eisen (Frisse Scholen norm) moet t.z.t toch gebeuren dus het is alleen uitstel van een degelijke duurzame oplossing.
Ik zie sowieso niet in wat er tegen de combinatie zonnepanelen + airco op kan qua duurzaamheid. Het hele idee dat airco niet duurzaam is is enorm achterhaald.
[ Voor 5% gewijzigd door Glashelder op 31-05-2026 23:11 ]
PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc
Klimaatsysteem gebasseerd op CO2 controle per ruimte met ingebouwde koeling geniet de voorkeur op scholen.Glashelder schreef op zondag 31 mei 2026 @ 23:10:
[...]
Wat is een degelijke duurzame oplossing dan?
Ik zie sowieso niet in wat er tegen de combinatie zonnepanelen + airco op kan qua duurzaamheid. Het hele idee dat airco niet duurzaam is is enorm achterhaald.
Zonnewering aan de buitenkant van de ramen houdt veel warmte buiten, hierdoor heb ik mijn airco nog niet moeten gebruiken dit jaar.Glashelder schreef op zondag 31 mei 2026 @ 23:10:
[...]
Ook heb ik op mijn epdm dak een witte reflecterende coating gezet, wat ook weer wat scheelt.
Wtf, dat is gewoon een airco hoor. Koeling komt niet zomaar uit de lucht vallen, de direct expansie unit voor koeling en verwarmen is een dikke airco op het dak.Technician- schreef op zondag 31 mei 2026 @ 23:29:
[...]
Klimaatsysteem gebasseerd op CO2 controle per ruimte met ingebouwde koeling geniet de voorkeur op scholen.
:strip_exif()/f/image/ecs17wkuFDYabOixfo9GpQoS.jpg?f=fotoalbum_large)
Of je hebt absoluut waardeloze niet airco oplossingen die niet koelen. Een kantoor met "topkoeling" doet geen ruk in de huidge zomers en zon. Als je flink wat kW's nodig hebt is een compressor niet optioneel.
We hebben het over hetzelfde, rustig maar. Op je plaatje staat een luchtbehandelingskast met wtw en DX koeling. Airco is geen Nederlands woord dus daar kun je van alles mee bedoelen.w00key schreef op maandag 1 juni 2026 @ 04:41:
[...]
Wtf, dat is gewoon een airco hoor. Koeling komt niet zomaar uit de lucht vallen, de direct expansie unit voor koeling en verwarmen is een dikke airco op het dak.
[Afbeelding]
Of je hebt absoluut waardeloze niet airco oplossingen die niet koelen. Een kantoor met "topkoeling" doet geen ruk in de huidge zomers en zon. Als je flink wat kW's nodig hebt is een compressor niet optioneel.
[ Voor 8% gewijzigd door Technician- op 01-06-2026 06:45 ]
En ik doe helemaal niks aan zonwering en laat gewoon de airco's (die er toch al hangen voor verwarming) draaien op PV opwek.mbbs1024 schreef op zondag 31 mei 2026 @ 23:58:
Zonnewering aan de buitenkant van de ramen houdt veel warmte buiten, hierdoor heb ik mijn airco nog niet moeten gebruiken dit jaar.
Ook heb ik op mijn epdm dak een witte reflecterende coating gezet, wat ook weer wat scheelt.
Ik zou inmiddels airco+PV prioritizeren boven zonwering. Dat witte dak kost je ook een klein beetje opwarming in de winter/voorjaar/najaar; dat is zonde.
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]
In dit geval van de school hadden ze die zonwering al en ik moet het eerste epdm materiaal nog vinden die je op zo'n schuin dak mag leggen. (Het is een pannendak).mbbs1024 schreef op zondag 31 mei 2026 @ 23:58:
[...]
Zonnewering aan de buitenkant van de ramen houdt veel warmte buiten, hierdoor heb ik mijn airco nog niet moeten gebruiken dit jaar.
Nee, hoop aannames hier. Mijn punt was vooral de trend te onderstrepen met een gemeente die ook jarenlang dwars lag, maar nu overstag is.
Een hok met veel mensen wordt hoe dan ook warm zonder actieve koeling, isolatie/bomen/buitenzonwering kan het enkel tijdelijk uitstellen, je zit namelijk ook met luchtvochtigheid dat snel stijgt bij veel mensen aanwezig(WTW helpt maar beperkt).Pietje555 schreef op zondag 31 mei 2026 @ 20:39:
[...]
Airco's op een school is ook geen slimme investering. Het is alleen symptoom bestrijding. Je krijgt er ook geen subsidie voor. School opwaarderen naar huidige klimaat eisen (Frisse Scholen norm) moet t.z.t toch gebeuren dus het is alleen uitstel van een degelijke duurzame oplossing.
Alles dichtlaten zodat de warmte niet binnenkomt helpt enkel in ruimtes met zeer weinig mensen en dan moet het ook savonds/snachts werkelijk afkoelen wat steeds vaker niet gebeurt.
(Mijn woning blijft lang koel maar enkel als er niemand aanwezig is).
[ Voor 24% gewijzigd door mr_evil08 op 01-06-2026 11:04 ]
Wij koelen en verwarmen met de airco, en hebben ervoor gekozen de 1ste verdieping passief te koelen, De unit op zolder draait met deze dagen 24/7 op Zolder is het 19-20c, de verdieping daaronder is hiermee passief 2 tot 2.5 graden koeler dan de zolder. Wat voor ons acceptabel is.Strider schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 23:37:
[...]
Gisteren advies ingewonnen bij een installatiebedrijf. Zij stelden het volgende voor:Volgens het installatiebedrijf is één airco op de overloop voldoende om de volledige eerste verdieping te koelen, en daarnaast ook een deel van de begane grond.
- 1x Daikin 5,0 kW-unit op de overloop (in de onderstaande tekening rood gearceerd);
- 1x Daikin 3,5 kW-unit op zolder (ook rood gearceerd, dit wordt mijn werkkamer);
- 1x Daikin-buitenunit op de berging.
Mijn eerste idee was om in iedere slaapkamer een aparte unit te plaatsen, maar daar was hij geen voorstander van vanwege het extra onderhoud, de hogere kosten en mogelijke tocht/trek. Daarnaast heb ik geen idee hoe ik een airco in slaapkamer 3 zou kunnen installeren zonder dat er over het hele huis leidingen zichtbaar worden.
Wat denken jullie? Tips of ervaringen? :)
[Afbeelding]
De unit op de bgg zetten wij alleen in de loop van de dag tot de avond aan.
Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler
Vraag n.a.v. de schimmel discussie onlangs
Situatie hier is dat ik een slaapkamer heb voor iemand die 24/7 op bed ligt die vanwege haar ziekte gebaad is bij een koele omgeving. Warm weer/hitte wordt ze slechter van
Gevolg is dat ze de airco dag en nacht aan heeft op 18 graden
Geen idee hoe het met andere merken zit, maar de Daikin gaat niet lager
Heb de beschikking over een andere slaapkamer met dezelfde airco
Praktisch gezien; hoe moet ik omgaan met zo'n situatie in de zin dat ik schimmel/geurtjes e.d. wil voorkomen
Ik weet dat er een fan stand op zit die zou kunnen helpen
Hoe vaak en hoe lang moet die dan aan staan in dit geval?
Situatie hier is dat ik een slaapkamer heb voor iemand die 24/7 op bed ligt die vanwege haar ziekte gebaad is bij een koele omgeving. Warm weer/hitte wordt ze slechter van
Praktisch gezien; hoe moet ik omgaan met zo'n situatie in de zin dat ik schimmel/geurtjes e.d. wil voorkomen
Idd hier een op de overloop installateur wilde niet kleiner dan 3,5. Praktijkervaring: 2 had makkelijk gekund.MotorBeast schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 11:39:
[...]
Zoek even hier op "overloop". 5 en 3,5 zijn in ieder geval veel te zwaar. Op beide plekken een 2 en je bent er. Beide kunnen nooit zoveel vermogen kwijt in zo'n kleine ruimte.
e-Golf 2018 | Climarad Sensa V2X | 3200 Wp WZW I WP: ME Ecodan SUZ-SWM60VA2 + ERST20D-VM2E
Schimmel en geurtjes krijg je als iets nat en broeierig blijft. Niet als iets lekker doorstroomd en koud blijft. Geen zorgen dus! Bij het uitzetten dus 2 uur nablazen/droogblazen. Als je 'm gewoon aanhoudt hoeft dat niet.Ragnar9999 schreef op maandag 1 juni 2026 @ 15:32:
Nee, dat is geen airco.w00key schreef op maandag 1 juni 2026 @ 04:41:
[...]
Wtf, dat is gewoon een airco hoor. Koeling komt niet zomaar uit de lucht vallen, de direct expansie unit voor koeling en verwarmen is een dikke airco op het dak.
[Afbeelding]
Handboek Frisse scholen stelt strengen eisen aan luchtkwaliteit en klimaat. Dat los je niet op met een airco.
Luchtdebieten worden gestuurd op bezetting door meting van het CO2 percentage. Dit mag niet boven de 800 ppm komen. Hierdoor heb je per lokaal een ventilatiesysteem dat regelt. De benodigde verwarming/koeling varieert per lokaal. Tevens moet de temperatuur per lokaal bedienbaar zijn (+/- 3 gr)
Als laatste is de temperatuur van het lokaal een glijdend setpoint. De streeftemperatuur is een gemiddelde met weging van de voorgaande dagen. De temperatuur loopt dus in de zomer op in het lokaal. Maximaal heb je een aantal overschreidings uren.
Doel van de regeling is dus zo min mogelijk buitenluchtkoelen/verwarmen, het niet te warm/koud laten worden en vooral met buitenlucht te koelen.
Meestal gebruiken we warmtepompen in cascade op een 4 pijps systeem zodat de lokalen apart op koelen of verwarmen kunnen staan.
Per lokaal een ventilatiesysteem van Klimaat Groep Holland. Ventilatie is dan decentraal.
Een warmtepomp die kan verwarmen en koelen (lucht/water) van > 70 kW kun je subsidie op aanvragen. Een airco (lucht/lucht) niet.
Vandaar dat mijn opmerking is dat plaatsen van airco's niet slim is.
Uiteindelijk moet de school ook aan de Norm Frisse Scholen gaan voldoen en moet de hele HAVC installatie er weer uit. Airco's plaatsen is uitstel van wat toch moet gebeuren.
Scholen mogen meestal niet terug leveren. Heb je de koeling niet nodig dan heb je niets aan je PV panelen en moeten ze uitgeschakeld worden. Plaats je een warmtepomp dan kun je er 's winters mee verwarmen en kun je alles wat je opwekt nog gebruiken. Airco's zijn meestal geen inverters en kunnen alleen koelen, zeker als de school al gasloos is. De verwarming is dan meestal lucht en vloerverwarming.Glashelder schreef op zondag 31 mei 2026 @ 23:10:
[...]
Zet je in op CO2 gestuurde ventilatie (met een ingebouwde wtw en koel/verwarmer batterij) dan kun je ook met de lucht voldoende koelen. Veel zuiniger omdat je nu altijd de zelfde bak buitenlucht staat te verwarmen/koelen.
@Pietje555 ben wel benieuwd hoe je L/W warmtepomp gaat installeren in een gebouw dat op een lokaal warmtenet is aangesloten. Het zal vast kunnen, maar ook niet een triviaal systeem denk ik.
Zoals gezegd is er met het klimaat niets mis binnenin. Ze hebben ook gewoon de CO2 lampjes hangen. Temperatuur kan met de L/L juist ook individueel geregeld worden. Zeker omdat het allemaal L/L singlesplit warmtepompen zijn. Is ook nodig omdat in bepaalde weken van het jaar sommige lokalen juist te koud zijn en anderen te warm.
Overigens hebben ze duidelijk de instructie zoveel mogelijk passief te verwarmen/koelen.
Overigens, aangezien het gebouw van de gemeente is zal er vast iets minder naar subsidies gekeken zijn.
Zoals gezegd is er met het klimaat niets mis binnenin. Ze hebben ook gewoon de CO2 lampjes hangen. Temperatuur kan met de L/L juist ook individueel geregeld worden. Zeker omdat het allemaal L/L singlesplit warmtepompen zijn. Is ook nodig omdat in bepaalde weken van het jaar sommige lokalen juist te koud zijn en anderen te warm.
Overigens hebben ze duidelijk de instructie zoveel mogelijk passief te verwarmen/koelen.
Overigens, aangezien het gebouw van de gemeente is zal er vast iets minder naar subsidies gekeken zijn.
@Caelorum We plaatsen dan een w/w koelmachine zodat we een 4 pijps systeem hebben of een change-over. Hoofd eis is het uitgesloten moet zijn dat je verwarmt en koelt op de dezelfde ruimte (instructie is niet voldoende). Met een losse aicos kun je dat niet garanderen.
Heerlijk hoe we iets heel simpels weer onvoorstelbaar ingewikkeld kunnen maken in dit land.
PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc
Als je hem perse wil schoonmaken zie TS. Ik draai hier al voor 5 jaar nu koeling en geen enkel probleem met continue koelen. Zorg wel dat je tabletten in de lekbak gooit zodat daar geen groene troep in komt en je afvoer vrij blijft. Kunstgebit tabletten zijn daar top voor. Je vriend is de Kruidvat. Ja, echt waar.Ragnar9999 schreef op maandag 1 juni 2026 @ 15:32:
Terugleveren mogen ze wel, meerdere scholen in mijn omgeving hebben zonnepanelen op het dak en airco's.Pietje555 schreef op maandag 1 juni 2026 @ 19:21:
[...]
Scholen mogen meestal niet terug leveren. Heb je de koeling niet nodig dan heb je niets aan je PV panelen en moeten ze uitgeschakeld worden. Plaats je een warmtepomp dan kun je er 's winters mee verwarmen en kun je alles wat je opwekt nog gebruiken. Airco's zijn meestal geen inverters en kunnen alleen koelen, zeker als de school al gasloos is. De verwarming is dan meestal lucht en vloerverwarming.
Zet je in op CO2 gestuurde ventilatie (met een ingebouwde wtw en koel/verwarmer batterij) dan kun je ook met de lucht voldoende koelen. Veel zuiniger omdat je nu altijd de zelfde bak buitenlucht staat te verwarmen/koelen.
Zowel basisscholen, middelbaar als het hoger onderwijs.
Koeling verschilt per pand in mijn omgeving.
Het pand waar ik me nu bevindt heeft vloerkoeling + niet condenserend koeling via de WTW doormiddel van een grondwarmtepomp en moet zeggen dat werkt best goed(bij een grondwarmtepomp is koelen verplicht dat mag niet uitgeschakeld worden anders wordt de bron uitgeput).
Soms wordt koeling bewust uitgezet in opdracht van de directie, dat klopt, de technische installatie kan het echter wel.
[ Voor 16% gewijzigd door mr_evil08 op 02-06-2026 12:45 ]
Haha echt he. Dat je *een* school heb met decentrale ventilatie betekent niet dat het de beste oplossing is voor alle gebouwen.Caelorum schreef op maandag 1 juni 2026 @ 19:24:
@Pietje555 ben wel benieuwd hoe je L/W warmtepomp gaat installeren in een gebouw dat op een lokaal warmtenet is aangesloten. Het zal vast kunnen, maar ook niet een triviaal systeem denk ik.
Er zijn genoeg die centrale luchtbehandeling hebben, ja met WTW en L/L (dx) warmtepomp als addon zodat je 12°C lucht kan toevoeren. Met 40 m3/uur/persoon en 24°C binnen (dT=12) kom je dan op 161W koeling, 4 kW in een lokaal met 25 mensen. Hiermee haal je dan ook makkelijk je CO2 waardes.
Of zonder koeling of verwarming, dan scheid je de taken - ventileren is voor CO2, airco (single split of VRV) voor temperatuur.
Wat wel beter is een L/W systeem op brine. Diep in de grond is het 10°C, met de vloerverwarming verdeel je het, wel knijpen/bijmengen zodat je niet onder de dauwpunt duikt, anders ligt er water op de vloer, en heb je non stop koeling zonder tocht. En met een simpele wisselaar kan je het aansluiten op de luchtbehandelingkast om dat ook zo goed als gratis te koelen. Ik was laatst tijdens de hittegolf nog bij zo 1 op bezoek geweest, heerlijk koel maar niet te, geen "airco" nodig.
CO2 gestuurd alles is echt dikke bullshit. Ja dan haal je 1 deel van de QoL maar niet temperatuurbeheersing of beheersing van andere VoC en geuren. Laat lekker ventileren op een tijdsprogramma, CO2 hoeft niet precies naar de 800, hier meet ik 400 - 550 afhankelijk van aantal mensen op de slaapkamer (0 tot 3). Luchten naar buiten ambient ppm level is de target, niet gelijk knijpen als het goed genoeg is.
Thuis als je niet anders kan door lawaai of te kleine buisjes, okay. Maar zelfs met 80 mm buisjes (ingestort in beton, nieuwbouw uit 2004) naar de ventielen en 150 mm hoofdkanaal op een Zehnder Q300 lukt het prima op 150 m2 oppervlakte. Met setpoint 180 m3/uur zitten we op 45 m3/uur/persoon.
Man, echt... Ik geef een voorbeeld ter onderbouwing voor het feit dat bij deze school een L/L warmtepomp wel de bete oplossing is. Vervolgens springt iedereen erop met dat het echt niet kan en niet volgens de geldende normen gaat zijn enz., en dan een pagina of twee verder kom jij langs met dat het een probleem is dat ik *een* school als voorbeeld geef alsof het een voorbeeld tegen L/L en decentrale ventilatie isw00key schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 12:55:
[...]
Haha echt he. Dat je *een* school heb met decentrale ventilatie betekent niet dat het de beste oplossing is voor alle gebouwen.
[...]
Je wilt hier overigens niet de grond in boren, nog los van dat er geen plek is om dat uberhaupt te doen. Nadeel van achteraf schoolgebouwen moeten gaan lopen fixen.
Ik heb een vraagje over de condenswater afvoer van mijn airco, ik heb namelijk last van een kleine lekkage.
Zoals te zien op de foto zit de flexibele buis over de harde buis geschoven, er zat nog een klein beetje tape op, maar dat was meer voor de vorm.
Het overgrote deel van het condenswater wordt netjes afgevoerd, maar het ontbreekt op het eerste stukje van het tracé ietwat aan natuurlijk afschot, er blijft dus een klein beetje water in de leiding staan, en dat zorgt voor net wat druppels op het punt waar de flexibele buis begint.
Ik wil dit oplossen zodat het helemaal droog blijft, maar wil ook niets verder kapot maken.
Is een klemmetje hier een goede oplossing, en zo ja wat voor een klem?
Eigenlijk is de vraag, hebben jullie tips om dit goed af te dichten?
Zoals te zien op de foto zit de flexibele buis over de harde buis geschoven, er zat nog een klein beetje tape op, maar dat was meer voor de vorm.
Het overgrote deel van het condenswater wordt netjes afgevoerd, maar het ontbreekt op het eerste stukje van het tracé ietwat aan natuurlijk afschot, er blijft dus een klein beetje water in de leiding staan, en dat zorgt voor net wat druppels op het punt waar de flexibele buis begint.
Ik wil dit oplossen zodat het helemaal droog blijft, maar wil ook niets verder kapot maken.
Normaal gesproken zou die genoeg erin drukken lekdicht moeten zijn. Maar het kan zomaar zijn dat de buis wat vervormd is doordat de aansluiting precies in een scherpe bocht loopt.
Je zou een slangenklem kunnen proberen.
Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.
De afvoer slang is natuurlijk niet helemaal glad, dat is wat me tegenhoudt qua slangenklem, misschien eerst iets er omheen doen qua bescherming, stukje tape of rubber of...LED-Maniak schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 09:49:
Normaal gesproken zou die genoeg erin drukken lekdicht moeten zijn. Maar het kan zomaar zijn dat de buis wat vervormd is doordat de aansluiting precies in een scherpe bocht loopt.
Kan je hem niet loshalen en dan met geschikte lijm verlijmen aan elkaar?japie101 schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 10:27:
[...]
De afvoer slang is natuurlijk niet helemaal glad, dat is wat me tegenhoudt qua slangenklem, misschien eerst iets er omheen doen qua bescherming, stukje tape of rubber of...
Dank voor de "andere" invalshoek, is mogelijk een optie, maar wel enorm definitief natuurlijk...MotorBeast schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 10:37:
[...]
Kan je hem niet loshalen en dan met geschikte lijm verlijmen aan elkaar?
Ik dacht zelf nog aan insmeren met vaseline, dat is normaal ook enorm afdichtend, maar of het materiaal er tegen kan is weer een vraag, dat is met lijm ook de vraag natuurlijk.
Vaseline zou ik maar niet aan beginnen. Werkt het niet krijg je het nooit meer verlijmt omdat het dan vet is. Wat is het probleem met definitief? Je leiding ligt als het goed is daar 15/20 jaar of wellicht nog langer afhankelijk van gebruik. Komt er ooit een nieuwe unit los je dat ook wel weer op. PVC leidingen worden ook verlijmt.japie101 schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 11:13:
[...]
Dank voor de "andere" invalshoek, is mogelijk een optie, maar wel enorm definitief natuurlijk...
Ik dacht zelf nog aan insmeren met vaseline, dat is normaal ook enorm afdichtend, maar of het materiaal er tegen kan is weer een vraag, dat is met lijm ook de vraag natuurlijk.
Zijn lastig te verlijmen materialen. In elkaar drukken zou genoeg moeten zijn. Eventueel slangenklem, aftapen en anders prutsen met wat kit.
Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.
We zeggen in Brabant.....agge ut nie wit pakte maor kit!LED-Maniak schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 11:17:
Zijn lastig te verlijmen materialen. In elkaar drukken zou genoeg moeten zijn. Eventueel slangenklem, aftapen en anders prutsen met wat kit.
Ik wist altijd al dat koel gas niet goed is voor de gezondheid, maar nu hebben we bewijsMotorBeast schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 11:28:
[...]
We zeggen in Brabant.....agge ut nie wit pakte maor kit!
VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op zuid | Twente
Had mijn broer ook gedaan bij mijn ouders. Resultaat: nog meer lekkage omdat hij zoveel kit had gebruikt dat de hele afvoer dichtgekit zatMotorBeast schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 11:28:
[...]
We zeggen in Brabant.....agge ut nie wit pakte maor kit!
Joo.. je moet het er ook niet in doen, maar omheen ^^Pietje555 schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 17:30:
[...]
Had mijn broer ook gedaan bij mijn ouders. Resultaat: nog meer lekkage omdat hij zoveel kit had gebruikt dat de hele afvoer dichtgekit zat
Ik zweer overigens bij rubber seal. Wij hebben oude gresbuis rioleringen waar het teer+paardehaar op is. Twee laagjes rubber seal en alle stank is weg en gegarandeerd waterdicht.
Hetzelfde ook met een PVC riolering van de WC moeten doen op een plek waar die de vloer in gaat en ik aan mijn voeten omhoog gehouden moet worden om erbij te kunnen. Gewoon pot erin gegoten. Iemand gaat over 20 jaar vloeken als ze die muur afbreken, maar het werkt wel...
ijzerdraadje er om heen dan met vlechttang de twee uiteinde in elkaar draaien , anders een srukje kitlint er omheen en goed aandrukkenjapie101 schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 09:46:
Ik heb een vraagje over de condenswater afvoer van mijn airco, ik heb namelijk last van een kleine lekkage.
[Afbeelding]
Mijn leiding goten aan de gevel zijn van antraciet kunststof. Ik zie nu dat ze uit elkaar geschoven zijn. Ik vermoed door uitzetten als ze in de zon staan.
Hoe zou ik deze goten kunnen borgen zodat ze niet meer uit elkaar kunnen schuiven?
Hoe zou ik deze goten kunnen borgen zodat ze niet meer uit elkaar kunnen schuiven?
Pvc lijm een klein beetjePietje555 schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 08:08:
Mijn leiding goten aan de gevel zijn van antraciet kunststof. Ik zie nu dat ze uit elkaar geschoven zijn. Ik vermoed door uitzetten als ze in de zon staan.
Is PP dat verlijmd nietMotorBeast schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 10:37:
[...]
Kan je hem niet loshalen en dan met geschikte lijm verlijmen aan elkaar?
Met een Aspen siliconen slang wil het wel
[ Voor 9% gewijzigd door Technician- op 06-06-2026 08:35 ]
Hier hetzelfde. Op de aansluiting tussen de verschillende stukken zit hier zo'n afdek randje. Die heb ik vastgelijmd met pvc lijm, nooit meer losgekomen. Let wel; snel werken met dat spul. Zit in seconden muurvastPietje555 schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 08:08:
Zoiets dus
[ Voor 24% gewijzigd door KoningPaulus op 06-06-2026 14:26 ]
4.320WP | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS-W
Ik zal eens kijken of het PVC of PE is. Ik heb nog wel een potje PVC Lijm staanKoningPaulus schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 09:51:
[...]
Hier hetzelfde. Op de aansluiting tussen de verschillende stukken zit hier zo'n afdek randje. Die heb ik vastgelijmd met pvc lijm, nooit meer losgekomen. Let wel; snel werken met dat spul. Zit in seconden muurvast
kunststof zet uit en krimpt door temp verschil , zo afdek kapje lijm je het beste aan 1 kant vast zodat het er onder nog wel kan krimpen en uitzetten anders loop je kans dat je deksel er af springtPietje555 schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 11:05:
[...]
Ik zal eens kijken of het PVC of PE is. Ik heb nog wel een potje PVC Lijm staan
Je eigen topic is genoeg, een linkje mag wel, dus bij deze:
Airco plaatsing tips tussenwoning
Airco plaatsing tips tussenwoning
[ Voor 93% gewijzigd door twain4me op 08-06-2026 20:15 ]
@Bohaak @Chatslet
Mijn zoon wil een woning kopen waar nu alleen infraroodverwarming in zit (dus label F).
Weten jullie met welke efficientie er gerekend wordt voor LL warmtepompen (in je energielabel)?
bedankt
Mijn zoon wil een woning kopen waar nu alleen infraroodverwarming in zit (dus label F).
Weten jullie met welke efficientie er gerekend wordt voor LL warmtepompen (in je energielabel)?
bedankt
[ Voor 4% gewijzigd door BarryH op 10-06-2026 00:20 ]
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Wat is het doel van je vraag? Energielabel verbeteren zodat het gunstiger is qua hypotheek?BarryH schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 00:19:
@Bohaak @Chatslet
bedankt
Als het goed is staat in het uitgebreide energierapport ook verbeterpunten, wellicht dat je met een paar HR++ ruiten bijv. grotere stappen kunt maken en voordeliger uit bent?
Naar mijn weten is de standaard airco SCOP in de energielabel reken tools minimaal 3.BarryH schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 00:19:
@Bohaak @Chatslet
bedankt
Als de fabrikant voor je type een verklaring bij BCRG heeft wordt die SCOP gebruikt, hier kan je zoeken of de warmtepomp erin staat: https://bcrg.nl/nl/databanken/energieprestaties/databank
@Kodess Alleen als de L/L als hoofdverwarming functioneerd toch?
Klopt, de L/L moet dan de hoofdverwarming zijn in, minimaal, de keuken en woonkamer.Caelorum schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 10:21:
@Kodess Alleen als de L/L als hoofdverwarming functioneerd toch?
offtopic:ThinkPad schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 09:19:
[...]
Wat is het doel van je vraag? Energielabel verbeteren zodat het gunstiger is qua hypotheek?
Als het goed is staat in het uitgebreide energierapport ook verbeterpunten, wellicht dat je met een paar HR++ ruiten bijv. grotere stappen kunt maken en voordeliger uit bent?
Nu is het vertrekpunt label F door infraroodpanelen als verwarmer icm een gasgeiser. dus de grootste klap is er een scop in krijgen. Warmteverlies is redelijk onder controle (hoekwoning 185kWh/m2), nog wel paar enkelglas raampjes. en wellicht betere dakisolatie.
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Keuze vraagje over plaats en capaciteit airco
Oppervlak 40m2, Inhoud 110m3
Ramen zijn nieuw kunststof tripleglas
Muur vloer isolatie aanwezig ( Huis bouwjaar 2002)
Vul ik dit online in bij een paar sites dan zit ik rond
Koelen 3,3 kW verwarmen 4kw
Nu is verwarmen incidenteel, normaal met pelletkachel maar als we niet thuis zijn moet de airco het in ieder geval ~15 graden houden.
Plaats van de airco is advies boven de bak zodat koude lucht over je heen gaat en dan pas terug komt.
Ik weifel tussen een 3,5 of 5 kW en dan nog de keuze SRK50ZS-WF of SRK50ZSX-WF
Ik vind voor bij de 5 kw versie verschil tussen zonder en met X niet veel verschillen
Voor verwarmen gebruikt deze zelfs meer ? Of lees ik wat verkeerd
ZS Energieverbruik per jaar koelen/verwarmen kWh C 250 / H 1.158 (koelen ca 10 euro meer zonder PV)
ZSX Energieverbruik per jaar koelen/verwarmen kWh C211 / H 1.341
https://www.koelklimaattechniekwebwinkel.nl/wp-content/uploads/SRK-ZS-WF-7.pdf
https://www.koelklimaattechniekwebwinkel.nl/wp-content/uploads/SRK-ZSX-WF-8.pdf
Zou de 3,5 kw teveel op de teentjes moeten lopen?
Nu is verwarmen incidenteel, normaal met pelletkachel maar als we niet thuis zijn moet de airco het in ieder geval ~15 graden houden.
Plaats van de airco is advies boven de bak zodat koude lucht over je heen gaat en dan pas terug komt.
Ik vind voor bij de 5 kw versie verschil tussen zonder en met X niet veel verschillen
ZS Energieverbruik per jaar koelen/verwarmen kWh C 250 / H 1.158 (koelen ca 10 euro meer zonder PV)
http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168
Hier ook woonkamer van +/-40m² + deuropening naar keuken, en een 5kW opgehangen in de woonkamer. Zelf ook nog een 2.5 kW in de slaapkamer.habbekrats schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 21:58:
[Afbeelding]
De 5kW doet het op zijn sloffen.
Ergens heb ik spijt om niet voor de 3.5kW te hebben gekozen vanwege het geluid. De 5kW maakt van zichzelf gewoon meer geluid dan de 2.5kW, en dan heb ik het niet over het lucht verplaatsings geluid.
Apparaten van 5 kW zijn niet geschikt voor woonruimtes. Ze maken over het algemeen te veel lawaai. Kies een apparaat van 3,5 kW dat speciaal voor verwarming is ontworpen, oftewel buitenunits van meer dan 30 kg, met ongeveer 1 kg koelmiddel.
Ik doe dit ook met een 3.5kW unit op 42m2. In de winter op verwarmen tijdens koud weer wil hij het in zijn eentje niet zo makkelijk naar 22 graden trekken. Rest van het jaar doet hij met twee vingers in de neus.
Wat 22 graden?!LED-Maniak schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 22:38:
Ik doe dit ook met een 3.5kW unit op 42m2. In de winter op verwarmen tijdens koud weer wil hij het in zijn eentje niet zo makkelijk naar 22 graden trekken. Rest van het jaar doet hij met twee vingers in de neus.
@habbekrats ik zou dan voor de 3,5 ZSX gaan, deze heeft een wat grotere en betere verwarmings capaciteit ten opzichte van de ZS. Bij kouder weer heeft de ZSX uitvoering juist wat meer verwarmings capaciteit ten opzichte van de ZS versies. Als ik de buitenunits vergelijk, meerdere buren hebben de ZS versies laten plaatsen, is de ZSX unit ook een stuk groter, en zal in de winter vermoedelijk ook minder defrost onderbrekingen hebben dan de keinere buitenunits.
Persoonlijk heb ik, in verband L vormig appartement, slaapkamer bij de woonkamer aangetrokken, 2 single units van 2,5 ZSX laten plaatsen. Gelijk met ieders een Climate Control erbij ingeplaatst.
Persoonlijk heb ik, in verband L vormig appartement, slaapkamer bij de woonkamer aangetrokken, 2 single units van 2,5 ZSX laten plaatsen. Gelijk met ieders een Climate Control erbij ingeplaatst.
Ik heb het niet altijd voor het zeggenManiacsHouse schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 22:58:
[...]
Wat 22 graden?!Da's bejaardenhuistemperatuur
Wellicht eens 20 proberen?... Kan zomaar zijn dat ding dat wel prima trekt.
3,5kW is prima voor 40m2 met bouwjaar 2002.
Ik heb een 3,5kW ZSX op 42m3 met bouwjaar 1998 en kon het bij -10°C afgelopen januari prima warm houden (20-21 graden)
Overweeg wel goed of je de ZSX of ZS wil. De ZSX is iets efficiënter (hogere COP) en heeft een stillere buitenunit (dat is waarom ik hem heb gekozen, rijtjeswoning), maar de binnenunit heeft een extra klep (vind ik minder mooi) en ik vind die klep ook vrij fragiel aanvoelen als ik hem openklik om stoffilter schoon te maken.
Daarnaast heeft hij de "12 graden bug" bij verwarmen: als de buitentemperatuur >=12 graden is, dan gaat z'n minimum vermogen omhoog (van <150W naar >=400W ofzo). Kans is groot dat hij dan gaat pendelen (paar minuten warmte blazen, dan stoppen, klepje gaat dicht wat je beetje hoort zoemen, paar minuten later weer verwarmen en dat de heeeeele dag door) omdat hij die extra gemaakte warmte in huis niet meer kwijt kan. Dat vind ik echt bloedirritant aan mijn ZSX, in de lente of begin herfst speelt dat
Ik heb een 3,5kW ZSX op 42m3 met bouwjaar 1998 en kon het bij -10°C afgelopen januari prima warm houden (20-21 graden)
Overweeg wel goed of je de ZSX of ZS wil. De ZSX is iets efficiënter (hogere COP) en heeft een stillere buitenunit (dat is waarom ik hem heb gekozen, rijtjeswoning), maar de binnenunit heeft een extra klep (vind ik minder mooi) en ik vind die klep ook vrij fragiel aanvoelen als ik hem openklik om stoffilter schoon te maken.
Daarnaast heeft hij de "12 graden bug" bij verwarmen: als de buitentemperatuur >=12 graden is, dan gaat z'n minimum vermogen omhoog (van <150W naar >=400W ofzo). Kans is groot dat hij dan gaat pendelen (paar minuten warmte blazen, dan stoppen, klepje gaat dicht wat je beetje hoort zoemen, paar minuten later weer verwarmen en dat de heeeeele dag door) omdat hij die extra gemaakte warmte in huis niet meer kwijt kan. Dat vind ik echt bloedirritant aan mijn ZSX, in de lente of begin herfst speelt dat
[ Voor 10% gewijzigd door ThinkPad op 11-06-2026 07:49 ]
Wij hebben gekozen voor een 5 kW vloermodel van Mitsubishi Heavy Industries. Woonkamer/keuken in U vorm. Airco is geplaatst in het woonkamer deel gericht in de lengte richting keuken (waar de TV staat, dus geen last met waaien in het zitgedeelte). Werkt prima. Is voor ons hoofdverwarming. Lawaai van een 5 kW model herken ik niet, ja je hoort hem met name als hij net aangezet is. Aangezien je in het zitgedeelte langer verblijft dan in de keuken zou ik daarop focussen. In jouw geval zou ik mogelijk kiezen voor de muur bij de eettafel richting zitgedeelte als locatie.habbekrats schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 21:58:
[Afbeelding]
Twee-onder-een-kapwoning, gasloos, verwarming dmv airco en IR panelen, Boiler 200 liter, Marstek 5,12 kWh V153, HWP1,
Ik herken bij onze Daikin 5kW ook geen herrie, cassette aan muur. We hebben ook een split (4kW) met 2,5kW binnenunits, waaravan 1 cassette aan muur en een vloermodel. Beide ook geen herrie.
Vloermodel staat in onze slaapkamer, maar die is op z'n laagste stand bijna stil.
Vloermodel staat in onze slaapkamer, maar die is op z'n laagste stand bijna stil.
De gevoelstemperatuur bij een wandunit in verwarmbedrijf is lager dan CV.ManiacsHouse schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 22:58:
[...]
Wat 22 graden?!Da's bejaardenhuistemperatuur
Wellicht eens 20 proberen?... Kan zomaar zijn dat ding dat wel prima trekt.
Dat komt door de luchtstroming, luchtverdeling, indirect meer ventilatie waardoor droger lucht kan ontstaan en je verwarmd op hogere luchttemperaturen waardoor ook werkelijk de relatieve luchtvochtigheid daalt.
Bij een wandunit heb je ook meer te maken met koude oppervlaktes in huis dat voel je terwijl CV de warmte beter verdeelt omdat daar meer afgiftepunten aanwezig zijn die laag hangen i.p.v aan het plafond.
Wat bij CV aanvoelt als 20 graden moet je dat bij een wandunit op 22 graden gaan verwarmen, nu zijn er nog wat variabelen maar in grote lijnen is dit zo.
Ja ik weet ook dat er mensen zijn die 16-18 graden in huis al prima vinden maar we zijn niet allemaal gelijk.
Net als de één overgewicht heeft en de ander slank is bijvoorbeeld...
[ Voor 25% gewijzigd door mr_evil08 op 11-06-2026 10:13 ]
Ik vind de regeling van Daikin toch niet optimaal.
Wij zetten de airco normaal aan bij de eerste hittegolf, en dan direct via de klok.
Ik vraag 25°C tussen 10h en 22h in de woonkamer. Dat was prima toen het buiten 30 was. Rustig fris luchtje en binnen wordt het dan op de thermometer iets tussen de 23,5 en 24 graden.
Maar nu de laatste week was het buiten amper 18 graden, binnen 20-22°C en toch blijft die koude lucht blazen af en toe... waarom?
Wij zetten de airco normaal aan bij de eerste hittegolf, en dan direct via de klok.
Ik vraag 25°C tussen 10h en 22h in de woonkamer. Dat was prima toen het buiten 30 was. Rustig fris luchtje en binnen wordt het dan op de thermometer iets tussen de 23,5 en 24 graden.
Maar nu de laatste week was het buiten amper 18 graden, binnen 20-22°C en toch blijft die koude lucht blazen af en toe... waarom?
Sony A7 iv en wat recycled glas
Plus dat veel airco's en offset van 2 graden hebben. Hier staat de verwarming gewoon op 20 bij airco. Maar die krijgt zijn temp dan ook extern aangeleverdmr_evil08 schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 10:09:
[...]
De gevoelstemperatuur bij een wandunit in verwarmbedrijf is lager dan CV.
Dat komt door de luchtstroming, luchtverdeling, indirect meer ventilatie waardoor droger lucht kan ontstaan en je verwarmd op hogere luchttemperaturen waardoor ook werkelijk de relatieve luchtvochtigheid daalt.
Bij een wandunit heb je ook meer te maken met koude oppervlaktes in huis dat voel je terwijl CV de warmte beter verdeelt omdat daar meer afgiftepunten aanwezig zijn die laag hangen i.p.v aan het plafond.
Wat bij CV aanvoelt als 20 graden moet je dat bij een wandunit op 22 graden gaan verwarmen, nu zijn er nog wat variabelen maar in grote lijnen is dit zo.
Ja ik weet ook dat er mensen zijn die 16-18 graden in huis al prima vinden maar we zijn niet allemaal gelijk.
Net als de één overgewicht heeft en de ander slank is bijvoorbeeld...
"het is hier 22" is vaak volgens de thermostaat. Of dat de werkelijke temperatuur is is altijd afwachten. Een aparte thermometer helpt vaak om te bepalen of het echt 22 is of niet
[ Voor 7% gewijzigd door Waah op 11-06-2026 10:31 ]
Ik had hem vroeger altijd op 24 dan was het werkelijk 21.5c.Waah schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 10:31:
[...]
Plus dat veel airco's en offset van 2 graden hebben. Hier staat de verwarming gewoon op 20 bij airco. Maar die krijgt zijn temp dan ook extern aangeleverd
"het is hier 22" is vaak volgens de thermostaat. Of dat de werkelijke temperatuur is is altijd afwachten. Een aparte thermometer helpt vaak om te bepalen of het echt 22 is of niet
En doordat de wandunit dichtbij de buitenwand hing ging dat alle kanten op, niet accuraat.
In koelbedrijf ging wel prima.
[ Voor 10% gewijzigd door mr_evil08 op 11-06-2026 10:46 ]
Ondanks verwarmen stand? Ik gebruik het hier nauwelijks, maar bij mij voel ik geen koude lucht wanneer ik 22gr vraag met verwarmen.Tommie12 schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 10:15:
Warme lucht stijgt en koude lucht daalt. De binnenunit zal nog steeds denken dat het bij je plafond warm is. Dat kan wel >5 graden schelen met de vloer. Alle koude lucht valt direct naar de grond en die airco heeft totaal niet door dat hij aan het koelen is.Tommie12 schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 10:15:
22 graden is in dit geval ook echt 22 graden door het gebruik van de ClimateControl met externe sensor. Maar inderdaad, het voelt iets anders dan een radiator. Je hebt nog steeds de 'koude' straling van de muur of vloer die een ander gevoel geeft.Waah schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 10:31:
[...]
Plus dat veel airco's en offset van 2 graden hebben. Hier staat de verwarming gewoon op 20 bij airco. Maar die krijgt zijn temp dan ook extern aangeleverd
Trekt hij geen koude lucht aan uit het gat voor de leidingen?mr_evil08 schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 10:45:
[...]
Ik had hem vroeger altijd op 24 dan was het werkelijk 21.5c.
En doordat de wandunit dichtbij de buitenwand hing ging dat alle kanten op, niet accuraat.
In koelbedrijf ging wel prima.
[ Voor 40% gewijzigd door LED-Maniak op 11-06-2026 10:56 ]
Nee, hij staat niet op verwarmen maar op koelen.STIMPPYYY schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 10:48:
[...]
Ondanks verwarmen stand? Ik gebruik het hier nauwelijks, maar bij mij voel ik geen koude lucht wanneer ik 22gr vraag met verwarmen.
En de temperaturen die de unit ziet zijn ook altijd onder de 25 graden. (zo staat het in de app)
Sony A7 iv en wat recycled glas
@metam De plek naast de keuken eettafel is non-negotiable mevrouw wenst de keuken wat langer te maken. Op het werk zit ik ook onder een wandairco, daar heb bijna geen last van. Mijn collega die 5 meter weg zit ervaart meer tocht.
Ik neem wel de ZSX variant daar zit ~1,2 Kg R32 in.
http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168
Zat goed dicht.LED-Maniak schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 10:53:
[...]
Trekt hij geen koude lucht aan uit het gat voor de leidingen?
Mede omdat de wandunit in een hoek hing en door zoninstraling op de wand op zuid ging het alle kanten op.
De positie van de wandunit was niet ideaal.
De voeler zit hier op een klein printplaat die aan de moederprintplaat zat, de kleine printplaat eruit gehaald en een stuk kabel tussen gesoldeerd en elders gehangen, zag er niet uit maar functioneerde wel.
[ Voor 25% gewijzigd door mr_evil08 op 11-06-2026 14:47 ]
Even een zijspoor mbt airco in een huurwoning. Mijn verhuurder ziet geen problemen als je zelf een airco plaats. Wel onder bepaalde voorwaarden (beetje standaard zoals veranderingen, schade etc zelf verantwoordelijk voor) waaronder het te produceren geluid. Zo wat ik lees de standaard geldende normen. Dit staat er op hun site:
Mmm blijkbaar mogen ze wel bepaalde voorwaarden zoals tijdstip van gebruik opnemen. Wel bijzonder als je alleen een airco mag installeren die aan de wettelijke geluidseisen voldoet. En waarschijnlijk dekken ze zich in om gezeik te voorkomen. Maar voelt wel vreemd dat een woningbouw gaat meebepalen wanneer jij je koeling/verwarming aanzet. Daar gaan ze nog een leuke aan krijgen als ze de mensen van gas af willen halen. Brommende warmtepompen etc...
Echter staat er als laatste voorwaarde:De airco mag niet meer dan 40 decibel (dB) geluid produceren tot aan de erfgrens. En max. 40 dB geluidsdruk gemeten op het open raam of deur van de eigen woning of die van uw buren in hetzelfde woongebouw. De eisen zijn verscherpt sinds 1 april 2021
Kunnen of mogen ze nog verdere eisen (beperkingen) opleggen aan het daadwerkelijke gebruik van de airco als deze voldoet aan de algemeen gestelde geluidseisen eisen?De airco mag alleen tussen 7.00 en 23.00 uur in bedrijf zijn. Dit in verband met eventuele geluidsoverlast voor omwonenden.
Mmm blijkbaar mogen ze wel bepaalde voorwaarden zoals tijdstip van gebruik opnemen. Wel bijzonder als je alleen een airco mag installeren die aan de wettelijke geluidseisen voldoet. En waarschijnlijk dekken ze zich in om gezeik te voorkomen. Maar voelt wel vreemd dat een woningbouw gaat meebepalen wanneer jij je koeling/verwarming aanzet. Daar gaan ze nog een leuke aan krijgen als ze de mensen van gas af willen halen. Brommende warmtepompen etc...
[ Voor 19% gewijzigd door ManiacsHouse op 11-06-2026 15:55 ]
Wees blij dat je uberhaupt een airco mag plaatsen.ManiacsHouse schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 15:45:
Even een zijspoor mbt airco in een huurwoning. Mijn verhuurder ziet geen problemen als je zelf een airco plaats. Wel onder bepaalde voorwaarden (beetje standaard zoals veranderingen, schade etc zelf verantwoordelijk voor) waaronder het te produceren geluid. Zo wat ik lees de standaard geldende normen. Dit staat er op hun site:
[...]
Echter staat er als laatste voorwaarde:
[...]
Kunnen of mogen ze nog verdere eisen (beperkingen) opleggen aan het daadwerkelijke gebruik van de airco als deze voldoet aan de algemeen gestelde geluidseisen eisen?
Ja ze kunnen aanvullende geluidseisen stellen maar kans is aannemelijk dat in praktijk geen handhaving is, mensen moeten eerst gaan klagen.
Bij koopwoningen heb je ook restricties als er een VVE oprust, dat is dan dichtgetimmert in de splitsingsakte, zoals gevelaanzicht, geluid blah blah blah.
[ Voor 3% gewijzigd door mr_evil08 op 11-06-2026 20:40 ]
Wat ik persoonlijk ontzettend prettig vind aan de Daikin is de vraagbesturing.habbekrats schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 12:04:
@metam De plek naast de keuken eettafel is non-negotiable mevrouw wenst de keuken wat langer te maken. Op het werk zit ik ook onder een wandairco, daar heb bijna geen last van. Mijn collega die 5 meter weg zit ervaart meer tocht.
Voor het hele huis 3x de 5MWXM68A besteld een daarvan reeds in gebruik met twee binnendelen met vraagbesturing op 40%. Zodra de andere ruimtes aan de beurt zijn kunnen de leidingen en binneneenheden gekoppeld worden.
Er kan ook nog een Daikin boiler voor warm tapwater aangesloten worden, maar dat is geen must. Minimaal twee binneneenheden is wel nodig voor de inbedrijfstelling.
[ Voor 28% gewijzigd door Ersus op 12-06-2026 09:41 ]
Deskundoloog allergie | 214kWh LFP | 48kVA Victron Multiplus | 24.3kWp O/W | SMA Tripower x 15 | SmartSolar 450/200 | Daikin Multi+ 5MXWM68A9 met 2x Perfera FTXM42A | Fujitsu Atlantic Calypso Split V3 200L | Gasloos | 500m2 bj 1900
Let op:
Een vraag over offerte, plaatsing of uitzoeken van L/L WP hoort in een nieuw, eigen topic. Drop hier dan een linkje
We respecteren elkaars keuzes over energiegebruik en verschillen in comfort.
Laat bij een 'snelle vraag' wel even weten wat je al gevonden hebt, dat voorkomt herhaling van zetten.
Veel relevante informatie en principes zijn ook te vinden in het Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic , waar je ook een template kan vinden voor een nieuw adviestopic.
Voor MHI vind je veel tips en tweaks in Het MHI L/L warmtepomp/airco topic
Een vraag over offerte, plaatsing of uitzoeken van L/L WP hoort in een nieuw, eigen topic. Drop hier dan een linkje
We respecteren elkaars keuzes over energiegebruik en verschillen in comfort.
Laat bij een 'snelle vraag' wel even weten wat je al gevonden hebt, dat voorkomt herhaling van zetten.
Veel relevante informatie en principes zijn ook te vinden in het Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic , waar je ook een template kan vinden voor een nieuw adviestopic.
Voor MHI vind je veel tips en tweaks in Het MHI L/L warmtepomp/airco topic