Het MHI L/L warmtepomp/airco topic

Pagina: 1 2 ... 37 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Master-T
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 14:55
Beste collega tweakers.

Omdat het L/L warmtepomp topic zo groot begint te worden inmiddels en ik er qua instellingen niks meer in terug kan vinden start ik dit topic.

De bedoeling is om hier alleen te praten over de instellingen die men gebruikt en ideaal vindt voor MHI L/L warmtepompen.
Dit in combinatie met eventueel stroomverbruik.

Ik kon nog geen soortgelijk topic vinden. Mocht dit er wel al zijn dan mag deze direct gesloten worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Master-T
Mijn situatie is een multisplit met 3 binnenunits. Een 3,5 kw ZS in de woonkamer en een 2,5 op slaapkamer en zolder/werkkamer.

Ik loop er zelf tegenaan dat mijn verbruik nogal wisselend is en ik schrok in eerste instantie van de hoogte. Sommige dagen 20kw over 16 uur draaien.
Heb wel recent een kleine gekregen dus hij staat op een comfortabele 21 graden te pompen.

Ik merk dat ik wat worstel met welke instellingen en wel of geen eco mode. Sinds ik gelezen heb dat die automatisch de temperatuur omlaag gooit ben ik daar maar vanaf gestapt.

Heb hem nu gewoon even 3D auto staan met setpoint van 19.
Kijken of die dan wat rustiger gaat draaien.

Ben op zoek naar ervaring zodat het zaakje lekker stabiel draait qua verbruik en temperatuur.

Alvast bedankt voor alle reacties.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frag1le
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23-04 13:54
Bij wisselende buitentemperaturen/zonne-uren/luchtvochtigheid draait een airco natuurlijk nooit helemaal stabiel.
Bij verwarmen schrijft de handleiding voor dat je de lamellen naar beneden moet richten en dus geen 3D Auto moet gebruiken.

Hier (140m3 HK, redelijk geisoleerd) draait de boel gewoon op heating 24/7, zonder Economy Operation (dit is anders dan bij de ZS) of andere instellingen. De unit hangt centraal in de woonkamer.

Via de app de volgende weekly timer.
's nachts: 19, max fan speed, lamellen volledig down en /|\ /|\
overdag afwezigheid: 19, max fan speed, lamellen volledig down en /|\ /|\
overdag aanwezigheid: 19,5, auto fan speed, lamellen volledig down en /|\ /|\
's avonds: 20, auto fan speed, lamellen volledig down en /|\ /|\

Sinds een paar dagen HomeAssistant:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZGrad7vmYqjtHbgizsTUv9bU3uU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/N4qlqlSHbyaq8GxEN7JnZ5dM.jpg?f=fotoalbum_large

Met deze buitentemperaturen heel fijn en stabiel. De pieken zijn de momenten van weekly timer triggers.
Rond 20:30 gingen de kaarsen aan, en dan zie je dat de Airco iets minder hoeft te verwarmen.
De WAF is hoog, ze zei laatst dat ze de warmte zelfs erg prettig vindt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GermanPivo
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 00:20
Frag1le schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 09:30:

Bij verwarmen schrijft de handleiding voor dat je de lamellen naar beneden moet richten.
In theorie is dit logisch, maar wat vaak gebeurt is dat de binnenunit dan vrij snel zijn eigen warme lucht aanzuigt en daardoor denkt dat de ruimte al op temperatuur is. Vooral bij een lage fanstand of in de wat grotere/minder goed geisoleerde ruimtes is dit een probleem. In de praktijk is het vaak beter om de warmte lucht in ieder geval wat van de unit weg te blazen (45 graden oid).

9040 Wp | Zendure 11,5 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leanderr
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 16:27
Onze situatie is als volgt;

Boven staat een 4 kwh buitenunit SCM-40-ZS-W op de dakkapel.

Op zolder, kleine voorzolder + werkkamer van mijn vriendin hangt een SRK-25-ZS-W. Deze staat op kantoordagen/weekend dagen op ventileren. laagste blaasstand.

Op de overloop, hier zit mijn werkkamer, de slaapkamer en badkamer aangekoppeld hangt een SRK-35-ZS-W. Deze staat eigenlijk altijd op 18 graden eco te verwarmen. Op thuiswerkdagen staat deze op setpoint 22 graden (werkkamer wordt dan lekker 21 graden).

Mijn vriendin heeft gisteren thuis gewerkt, dus de zolder unit heeft vol staan blazen. Met onderstaand verbruik als gevolg.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/upyJwc1uEplUhP6JlskIeSEeb2Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CCvZ6RlHqMDZewJqr2MtYotE.jpg?f=fotoalbum_large

Nu ben ik vooral benieuwd naar wat de beste instellingen zijn om zo efficient mogelijk met de airco's om te gaan. Heeft die eco stand eigenlijk zin?

Daarnaast moeten de wifi modules nog ingebouwd worden maar zijn er leveringsproblemen bij de leverancier van de aircoman.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frag1le
GermanPivo schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 09:33:
[...]

In theorie is dit logisch, maar wat vaak gebeurt is dat de binnenunit dan vrij snel zijn eigen warme lucht aanzuigt en daardoor denkt dat de ruimte al op temperatuur is. Vooral bij een lage fanstand of in de wat grotere/minder goed geisoleerde ruimtes is dit een probleem. In de praktijk is het vaak beter om de warmte lucht in ieder geval wat van de unit weg te blazen (45 graden oid).
Ik spreek uiteraard met uitgangspunt de ZSX.
Bij de ZSX staan de lamellen en de klep niet geheel naar beneden, de lucht wordt met een hoek van, ik schat 55 graden naar beneden geblazen. Deze lucht wordt hier van HK naar trappengat naar keuken geblazen.

Afbeeldingslocatie: https://www.actotaal.nl/inhoud/uploads/mitsubishi-heavy-srk-20zsx-s-bewerkt_502x312_acf_cropped.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SneezyThunder91
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17-03 18:46
Wij hebben hier sinds 28 oktober een MHI SRK/SRC 50 ZS-W hangen in de woonkamer. De woonkamer met open keuken is ongeveer 160m3 groot. De deur naar de hal staat ivm een poes op een kier open. Het huis is uit 2001 en voorzien van HR++ glas, spouwmuurisolatie, dakisolatie en vloerisolatie. Via https://bouw-energie.be/n...n/warmteverliesberekening een berekening gemaakt voor alleen de begane grond. Dan kom ik op een warmtevraag van 4,73 kW bij -10 °C.

De installateur gaf een aantal adviezen voor het gebruik:

- Eco niet gebruiken.
- De lamellen bij verwarmen op zo'n 45° naar beneden laten wijzen.
- Bij koelen de lamellen het liefst zo horizontaal mogelijk.
- De lamellen indien mogelijk (luchtstroom hinder evt.) naar links en rechts zetten.
- Gebruik niet de MHI wifi module maar een sensibo air (pro).

Tot nog toe bevalt de airco erg goed. Ook wij zijn echt nog wel aan het zoeken naar de juiste settings. Tot nog toe hebben we 1 dag toch ook de CV bijgeschakeld om dat de airco alleen het niet trok op een acceptabele fan stand.

Bijvoorbeeld gisteren zat het verbruik op 280-400w per uur met een setpoint van 21 graden. Werkelijke temperatuur volgens de sensibo is dan tussen de 19,3 en 20,2 °C. Deze hangt op een meter of 7 op de tegenovergesteld muur.

Ik wil nog gaan kijken welk schema ik ga hanteren. 24/7 lijkt mij niet handig efficiënt. Waarom? Ik verbruik tot 06:00 uur ongeveer 2 kW. Als ik hem 's avonds uit zet en om 05:30 aanzet heb ik ongeveer de dezelfde temperatuur om 06:00 als wanneer ik hem laat draaien echter maar een verbruik van ongeveer 1 kW. Hoe kijken jullie hier naar?

Verder zal ik proberen onze ervaringen hier te blijven delen. En alle tips van anderen zijn welkom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Master-T
Ik snap echt niet hoe jullie op zo’n laag verbruik komen. Is dat uitgerekend gemiddeld vermogen? Mijn trekt met regelmaat pieken van 1300watt of soms hoger.
7,1 kw multisplit met alleen de woonkamer op verwarmen 19 graden 3D auto en de andere 2 op ventileren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frag1le
Master-T schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 10:35:
Ik snap echt niet hoe jullie op zo’n laag verbruik komen. Is dat uitgerekend gemiddeld vermogen? Mijn trekt met regelmaat pieken van 1300watt of soms hoger.
7,1 kw multisplit met alleen de woonkamer op verwarmen 19 graden 3D auto en de andere 2 op ventileren.
Dat zal ook kloppen met een 7,1 kW, ws kan deze nog hoger.
Bij defrosts zie ik ook hele korte pieken van 1100~ 1500W en dat is met een 3,5 kW unit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 22:32
Wat ik hier merk, of denk te merken, is dat temperatuursveranderingen buiten eigenlijk altijd geleidelijk gaan, en dus ook een geleidelijke invloed hebben op het verbruik.

De buitentemperatuur is hier sinds vanochtend eerder gezakt van 2 naar 1 graad, en ik merk dat ons verbruik daarmee omhoog gekropen is van ongeveer 390 naar ongeveer 410.

Pieken in het verbruik hebben hier eigenlijk altijd met andere dingen te maken. Plotselinge verandering in warmtevraag door meer tocht, warmte via andere warmtebron, open deur, raam, hogere ingestelde temperatuur, defrost, dat soort dingen.

Daarnaast ligt het minimaal opgenomen vermogen zo'n 50Wh hoger dacht ik, dan bij de 60.

Wij gebruiken automatsche fanspeed, lamellen op 45 graden.

[ Voor 4% gewijzigd door Sjamo op 06-12-2022 10:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RnB
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 20:36

RnB

Wij hebben een SRK50ZS-W in de woonruimte hangen en een SRK35ZS-W in de slaapkamer.
Woonruimte is 55m2, 132m3, slaapkamer is 25m2 en 60m3.

De SRK50ZS-W is begonnen met verwarmen toen het buiten 15 graden en kouder werd. Door een aantal dagen te spelen met de instellingen, ben ik uiteindelijk op de volgende configuratie gekomen:

- 22 graden setpoint (of op 24 graden als we het echt koud hebben)
- Fan automatisch (of op High als we de hele benedenverdieping mee willen verwarmen)
- Lamellen op 45 graden
- Silent Mode

We verwarmen on demand, dus als we het koud hebben. Met buitentemperaturen van -5 tot 0 graden in de nacht, zakt de temperatuur van 20,5 graden naar minimaal 18 graden.
Met 18 graden hebben wij het koud, dus de unit gaat aan. Met bovenstaande config, verbruikt de unit ongeveer 0,7kWh tijdens de opwarmingsfase en met het warmhouden rond de 0,4kWh.

De SRK35ZS-W is begonnen met verwarmen toen het buiten 5 graden en kouder werd. De volgende configuratie gebruik ik voor deze unit:

- 20 graden setpoint (of op 24 graden om de hele bovenverdieping te verwarmen)
- Fan automatisch (of op Ultra High om de hele bovenverdieping te verwarmen)
- Lamellen op 45 graden

Ook boven verwarmen we on demand, dus als we het koud hebben. De unit had geen moeite om de hele bovenverdieping te verwarmen toen de buitentemperatuur boven de 10 graden bleef. Nu onder de 10 graden, heeft ie er veel moeite mee. We zien wel dat de warmtevraag voor de cv's (we hebben slimme radiatorknoppen) vermindert, als we de hele bovenverdieping mee verwarmen, maar warm wordt het niet.
Met het verwarmen van de slaapkamer met bovenstaande config, verbruikt de unit ongeveer 0,3kWh.
Met het verwarmen van de hele bovenverdieping, is dit ongeveer 1,0kWh.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JBrltsdbkrpN-dnsgK3qolWG2Go=/800x/filters:strip_exif()/f/image/vaDZBx5PNuNLMFMMhWPsQDad.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tagor555
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 04-11-2023
Hierzo een SRK50ZS-W in de woonkamer hangen, inhoud 136m3. Woning is van 96 en voorzien van dubbelglas en spouwmuur isolatie. Airco staat op automatisch en lamellen 45 graden. Deze draait 24h en verbruikt dan ongeveer 400 watt met setpoint 20 graden. Externe meter geeft ook daadwerkelijk 20 graden aan, op 4 meter afstand van de airco

Verbruik vanaf 02h is airco en sluimerverbruik.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Jj-bOuCbYAOGzG9nnaB9eXKiANw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/eTdormUVuySN0dCoEZnxUAHb.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frag1le
RnB schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 11:31:
Wij hebben een SRK50ZS-W in de woonruimte hangen en een SRK35ZS-W in de slaapkamer.

De SRK50ZS-W is begonnen met verwarmen toen het buiten 15 graden en kouder werd. Door een aantal dagen te spelen met de instellingen, ben ik uiteindelijk op de volgende configuratie gekomen:

- Fan automatisch (of op High als we de hele benedenverdieping mee willen verwarmen)
- Lamellen op 45 graden
- Silent Mode

We verwarmen on demand, dus als we het koud hebben. Met buitentemperaturen van -5 tot 0 graden in de nacht, zakt de temperatuur van 20,5 graden naar minimaal 18 graden.
Met 18 graden hebben wij het koud, dus de unit gaat aan. Met bovenstaande config, verbruikt de unit ongeveer 0,7kWh tijdens de opwarmingsfase en met het warmhouden rond de 0,4kWh.

De SRK35ZS-W is begonnen met verwarmen toen het buiten 5 graden en kouder werd. De volgende configuratie gebruik ik voor deze unit:

- Lamellen op 45 graden

Ook boven verwarmen we on demand, dus als we het koud hebben. De unit had geen moeite om de hele bovenverdieping te verwarmen toen de buitentemperatuur boven de 10 graden bleef. Nu onder de 10 graden, heeft ie er veel moeite mee. We zien wel dat de warmtevraag voor de cv's (we hebben slimme radiatorknoppen) vermindert, als we de hele bovenverdieping mee verwarmen, maar warm wordt het niet.
Met het verwarmen van de slaapkamer met bovenstaande config, verbruikt de unit ongeveer 0,3kWh.

[Afbeelding]
Vanwaar de silent mode?
De buitenunit hier is in normale stand al amper hoorbaar, alleen bij een defrost maakt deze een beetje meer geluid.
Door de silent mode limiteer je het vermogen van de buitenunit.

Heb je al eens gemeten wat het verschil in verbruik is bij je tussen 24/7 verwarmen en on demand verwarmen?
Uiteraard rekening houden met hetzelfde comfort, wat me bij on demand verwarmen veel minder lijkt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xPao3UsOFcZ2Tr4AbFtU7cd2h24=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ZYwno1CYdcaifalGdxbPtqij.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 6% gewijzigd door Frag1le op 06-12-2022 11:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RnB
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 20:36

RnB

Dat klopt, hier is de buitenunit ook bijna niet te horen.
Ik zag de tip in het grote l/l warmtepomp topic. Iemand gaf aan dat zijn unit met Silent Mode een stuk minder verbruikt, in zijn geval niet boven de 600 Watt uit komt.
Dus dat ben ik gaan testen op mijn eigen units. Ik kom regelmatig ver boven de 600 Watt uit, maar mijn units verbruiken zeker minder.

Mijn SRK50ZS-W kan met Silent mode nog steeds met gemakt de boel opwarmen en warm houden, maar mijn SRK35ZS-W haalt het dan niet. Op deze unit gebruik ik daarom ook niet de Silent mode.

Wat betreft 24/7 versus on demand, in mijn geval is on demand goedkoper. Beide units verbruiken met 24/7 ongeveer 0,7kWh, dus een nacht zou mij 6.4kWh kosten. Comfort is met on demand prima, heb geen last van lawaai of windvlagen. Overigens laat ik nu met de koud buiten, de SRK35ZS-W wel aan in de nacht, zodat de kleine het niet te koud krijgt.

[ Voor 6% gewijzigd door RnB op 06-12-2022 11:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MiBe
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 15:36
Wij verwarmen niet 24/7 (zelfs met de temperaturen van afgelopen weekend niet) en waren afgelopen zondag niet thuis waardoor het huis behoorlijk wat afgekoeld was (13 à 14 graden). Gisteren de huiskamer unit op 18 graden gezet met de fanstand vol open omdat ik zelf toch in mijn kantoortje zat (overige 3 units op ventileren bij fanstand 2) en toen trok hij in het begin ook een tijdje ~1800W, maar op die manier krijgt hij wel in korte tijd de huiskamer behaaglijk warm. Mocht je 24/7 draaien zouden pieken boven de 1300W mij wel verbazen.

Het verbruik vergelijken met single splits is sowieso lastig. Als het buiten kouder wordt hebben deze door de kleinere buitenunit gewoon niet de capaciteit om zo hoog te draaien als een grotere multisplit. Dit was destijds ook één van mijn voornaamste redenen om voor een wat grotere multisplit te gaan. Als het buiten vriest gaat een 5kW single split geen 5kW meer kunnen leveren aan zijn binnenunit, terwijl mijn 8kW multisplit dat dan nog met twee vingers in de neus doet richting mijn 5kW woonkamerunit. Daarom kan ik het me ook nog goed veroorloven om niet 24/7 te stoken, want ik laat dat ding even doorstampen en het is zo weer op temperatuur.

PV: 20x 370Wp DMEGC DM375M6-60HBB panelen (12x Oost / 8x West) = 7400 Wp op een SAJ R5-6K-T2 (6kW) 3-fase string-omvormer
AC: Mitsubishi Heavy Industries SCM80ZS-W (8kW) multi-spit met 1x SRK50ZS-W (5kW) / 1x SRK35ZS-W (3.5kW) / 2x SRK25ZS-W (2.5kW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frag1le
RnB schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 11:52:
Dat klopt, hier is de buitenunit ook bijna niet te horen.
Ik zag de tip in het grote l/l warmtepomp topic. Iemand gaf aan dat zijn unit met Silent Mode een stuk minder verbruikt, in zijn geval niet boven de 600 Watt uit komt.
Dus dat ben ik gaan testen op mijn eigen units. Ik kom regelmatig ver boven de 600 Watt uit, maar mijn units verbruiken zeker minder.

Mijn SRK50ZS-W kan met Silent mode nog steeds met gemakt de boel opwarmen en warm houden, maar mijn SRK35ZS-W haalt het dan niet. Op deze unit gebruik ik daarom ook niet de Silent mode.

Wat betreft 24/7 versus on demand, in mijn geval is on demand goedkoper. Beide units verbruiken met 24/7 ongeveer 0,7kWh, dus een nacht zou mij 6.4kWh kosten. Comfort is met on demand prima, heb geen last van lawaai of windvlagen. Overigens laat ik nu met de koud buiten, de SRK35ZS-W wel aan in de nacht, zodat de kleine het niet te koud krijgt.
Ik moet dit zelf ook nog eens gaan testen maar ik twijfel of silent operation uberhaupt iets positiefs doet met het verbruik tov normal operation.

Heb je toevallig cijfers van gelijkwaardige dagen waarop je 24/7 hebt verwarmd met en zonder silent operation?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Halq2000
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 02-04-2023

- Lamellen op 45 graden
- Silent Mode

- Lamellen op 45 graden

[Afbeelding]
Je kunt de silent mode beter uitzetten, deze is bedoeld om alleen het buitenunit minder geluid te laten maken( fan/compressor).
Deze stand is bedoeld voor eventueel geluidsoverlast naar de buren, maar benadeelt de efficiëntie vanwege mindere werking…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• internet4me
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 18:01
Niet echt vriendelijk naar de buren. Je kunt er beter rekening mee houden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• raymondw
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:30
Wij hebben al een jaar of 3 een SRK20ZS-S op de bovenverdieping met een Wemos MHI wifi module.
Sinds November een SRK35ZS-W erbij voor de woonkamer, uiteraard ook met een Wemos MHI module.
Tweakers Wemos MHI

Via HA en Shelly S pluggen hou ik het verbruik in de gaten.
De boven unit schakel ik zelf in als ik daar werk.
HA schakelt de unit in de woonkamer in ergens tussen 6 en 7, afhankelijk van de temperatuur word er een verwarming stand of automatische stand geactiveerd.

Voor vandaag hebben we, tot nu toe, net geen 2kWh verbruik gehad in de woonkamer.
De unit op de bovenverdieping moet harder werken (opbouw van hout etc) desondanks staat deze op 0,9kWh ivm tijdsduur dat ik daar werk vandaag.

Beide staan standaard op "21gr", "verwarmen" en 45gr hoek van de lamellen.
Dit is met een buiten temperatuur van 0 a 1 gr acceptabel.

Om eea slimmer te schakelen heb ik wel de Nest thermostaat en 3 Tuya devices (AliE) die temp doorgeven.
Ben nog even aan het kijken welke unit er beter is voor welke locatie.

Voor de bovenverdieping heb ik een hele fancy unit gekocht die de MHI via iR kan aansturen EN de waarden naar HA meld, dit is extra op wat de MHI unit zelf meld via HA/MQTT.

Voor nu is de logging en data wel overkill, maar ik verwacht er niet meer naar om te kijken als het eenmaal is ingesteld.

to linux or not ,that's my quest... | 5800X | 32GB 3800C15 | X570-Pro | 980 1TB | 7900XTX | PVoutput | Fiets

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Halq2000
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 02-04-2023
internet4me schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 12:14:
Vooropgesteld dat de buren klagen, met verwarmen zal de unit iets meer geluid generen t.o.v. koelen, maar daar staat tegenover dat er ‘s Winters niet veel mensen buiten zijn, in ieder geval kun je vragen aan de buren of ze er überhaupt last van hebben…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MiBe
internet4me schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 12:14:
Er staat toch 'eventueel' geluidsoverlast naar de buren? Als die geen overlast ervaren, waarom zou je dan de silent mode activeren? Die van mij staat bijvoorbeeld op de oprit en mijn oprit grenst aan de oprit van mijn buren, er zit dus geen raam of leefruimte of iets dergelijks in de nabije omgeving, dan zie ik weinig reden om hem op silent mode te zetten (even buiten beschouwing gelaten dat die bij mijn SCM niet eens beschikbaar is).

PV: 20x 370Wp DMEGC DM375M6-60HBB panelen (12x Oost / 8x West) = 7400 Wp op een SAJ R5-6K-T2 (6kW) 3-fase string-omvormer
AC: Mitsubishi Heavy Industries SCM80ZS-W (8kW) multi-spit met 1x SRK50ZS-W (5kW) / 1x SRK35ZS-W (3.5kW) / 2x SRK25ZS-W (2.5kW)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23:02
Misschien handig om een template te maken voor zowel de settings, als " verbruik"?

Voor settings kan je aangeven hoe lang je verwarmt, welke temps, wel of geen nachtverlaging, wel of geen aanwezigheidsdetectie etc.

Voor verbruik is wel handig om te weten wat de inhoud is die wordt verwarmt, welke kamers wel (en niet), hoe de isolatie is en wat voor isolatie.

Anders krijg je een hele lijst aan info met allerlei halve waarden waar misschien conlcusies uit getrokken worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pjotter1965
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 22:15
Afgelopen week hier ook getest om met de SCM50 ( SRK35 +SRK20 ) de binnenunit op onze slaapkamer ook mee te gebruiken in de laagste ventilatie stand.
Inderdaad, het verbruik wordt niet hoger echter de slaapkamer boven wordt er ook niet warmer van.
Ik voel boven alleen maar koude lucht.
Tot op heden ook nog geen last gehad van bleeding ( warmte-lek via andere unit ) In mijn geval is dit soms wel gewenst. Volgens mij is bleeding meer een dingetje bij de Daikin multisplit, niet bij MHI

Tot op heden gebruik ik het systeem nog niet 24/7. Binnen een relatief korte tijd kan ‘s morgens de woonkamer worden opgewarmd. Momenteel van 7u30 tot 21u30.

Afgelopen eerste koude weekend toch nog enkele keren CV bijgeschakeld, alleen maar om maar weer dat comfortabele warmte-gevoel te ervaren. Geen koude luchtstromen etc. Gelukkig heb ik nog een vast contract tot 10-2024.
Toch jammer dat met een L/L warmtepomp het steeds een beetje behelpen is, continue zoekende naar de juiste instellingen cq gebruik.

Blijkbaar zijn de L/L warmtepompen voornamelijk ontworpen voor airco gebruik. Om er mee te verwarmen, brengt veel meer uitdagingen met zich mee. Vooral voor de fabrikant nog uitdagingen.
Alleen al om op een eenvoudige manier een externe temperatuursensor te willen gebruiken is dit door fabrikanten niet mogelijk gemaakt….onbegrijpelijk

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zuinig
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 27-02-2023
ECO stand kun je gewoon gebruiken.

Resultaat is dat hij 2,5 graad lager zit dan wat je insteld. Dus 23 setpoint resulteerd in: 20,5 graden setpoint.
Meer is het niet. Staat ook gewoon in de handleiding. Hierdoor kun je dus met HALVE GRADEN gaan werken!. Wat soms erg fijn is.

Bij mij is 22 (setpoint) graden net te, maar 21,5(setpoint) prima. Instelling is dan: 24 setpoint en eco stand.

[ Voor 22% gewijzigd door Zuinig op 06-12-2022 14:12 ]

MHI SRK 50 ZS-W

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MiBe
pjotter1965 schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 13:56:
Afgelopen week hier ook getest om met de SCM50 ( SRK35 +SRK20 ) de binnenunit op onze slaapkamer ook mee te gebruiken in de laagste ventilatie stand.
Inderdaad, het verbruik wordt niet hoger echter de slaapkamer boven wordt er ook niet warmer van.
Ik voel boven alleen maar koude lucht.
Tot op heden ook nog geen last gehad van bleeding ( warmte-lek via andere unit ) In mijn geval is dit soms wel gewenst. Volgens mij is bleeding meer een dingetje bij de Daikin multisplit, niet bij MHI
Dus als ik het goed begrijp; als je SRK35 actief staat te verwarmen en je zet de SRK20 op ventileren, voel je geen warme lucht uit de SRK20 komen?

Bij mij is dit wel duidelijk voelbaar, dusdanig zelfs dat het voldoende is om mijn slaapkamer / gamezoldertje / kantoortje (ik heb in totaal 4 binnenunits) prima mee op temperatuur te houden. Sterker nog, die units staan bij mij nooit daadwerkelijk op verwarmen, ventileren is tot op heden nog altijd voldoende gebleken (wellicht dat dat met -10 graden buitentemperatuur anders is, maar dat heb ik nog niet kunnen testen).

Je bent ook eigenlijk de eerste met een MHI multisplit waarvan ik dit lees, vooralsnog heb ik alleen gevallen voorbij zien komen die hetzelfde gedrag vertonen als mijn installatie. Ik snap inderdaad dat die 'bleeding' ook voor jou gewenst zou zijn, onder meer @Sjamo en ik gebruiken dit eigenlijk als standaardinstelling. In de tussenseizoenen is een prettige bijkomstigheid dat het minimumvermogen er ook nog mee omlaag gaat :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
MiBe schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 14:13:
[...]

Dus als ik het goed begrijp; als je SRK35 actief staat te verwarmen en je zet de SRK20 op ventileren, voel je geen warme lucht uit de SRK20 komen?

Bij mij is dit wel duidelijk voelbaar, dusdanig zelfs dat het voldoende is om mijn slaapkamer / gamezoldertje / kantoortje (ik heb in totaal 4 binnenunits) prima mee op temperatuur te houden. Sterker nog, die units staan bij mij nooit daadwerkelijk op verwarmen, ventileren is tot op heden nog altijd voldoende gebleken (wellicht dat dat met -10 graden buitentemperatuur anders is, maar dat heb ik nog niet kunnen testen).

Je bent ook eigenlijk de eerste met een MHI multisplit waarvan ik dit lees, vooralsnog heb ik alleen gevallen voorbij zien komen die hetzelfde gedrag vertonen als mijn installatie. Ik snap inderdaad dat die 'bleeding' ook voor jou gewenst zou zijn, onder meer @Sjamo en ik gebruiken dit eigenlijk als standaardinstelling. In de tussenseizoenen is een prettige bijkomstigheid dat het minimumvermogen er ook nog mee omlaag gaat :)
Het scheelt hier echt een aantal graden. En het corrigeert zelfs de opgewekte kou van de warmtepompboiler. Dus voor ons winst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjotter1965
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 22:15
Zou het te maken kunnen hebben dat jullie meer binnenunits gebruiken ? Mijn SCM 50 is geschikt voor 3 binnenunits, ik gebruik er maar 2.
Weet niet of het verschil maakt, maar ik gebruik beneden de telefoon app en op slaapkamer de afstandsbediening

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• R-B
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 15:56

R-B

Blokkert

Idee om Topictitel duidelijker te maken? Bijv;
L/L WP MHI: Optimaliseren & verbruik
L/L WP MHI: Settings & verbruik

Mijn inbreng:
Draai een 3.5 single split op een ruimte van ~ 54 m2 en ~130m3.
Heb een MH-AC-Ctrl wifi module.
Gebruik externe tempsensor, gaat via mqtt naar de MHI. Ligt op een logischere plek mbt kamer temperatuur.

Tijden met 3D auto gedraaid, setpoint 18 graden, werkelijkheid rond 20/21. Maar met het koudere weer ging hij er moeilijk mee om. Schommelt veel in snelheid, dus ook temp, dus ook in verbruik. Toen las ik het in grote L/L topic dan iemand zei vermijden van 3D auto.

Vervolgens dus op normaal Auto gezet, fanstand 45 graden. Werd toen wel beter weer (oplopend vanaf 1 graad buiten, maar was toen al rustiger)
Setpoint 18 graden, werkelijkheid rond 19/19.5. Het liep veel rustiger, minder snel snelheid aanpassingen maar een iets lagere temperatuur. Wel stabieler.

3D auto verzorgde dus een hogere binnentemperatuur, maar ook meer schommelingen in gedrag.

Als het op temperatuur is vermogen meestal rond 210w, koudere weer klapte hij wel eens flink omhoog voor korte periode naar 600/800.

Zal later eens terugkomen met plaatjes en gedrag.
Afgelopen dagen en weekend overigens géén 1 defrost gehad.

| 2240Wp (ZW) | MHI SRC/SRK35ZS-W2 & ME MXZ-2F42+MSZ-AP20+MSZ-AP25 |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
Mijn ervaring is dat de lucht die wordt uitgeblazen niet altijd warm voelt, of hoeft te voelen. Ik weet niet precies wat de temperatuur van onze huid is. Wat ik wel weet is dat de temperatuur van uitgeblazen lucht door de airco soms kouder voelt dan mijn huid, maar warm genoeg is om de ruimte te verwarmen.

Verder denk ik, en dit zal wellicht wat controversieel zijn, dat mensen veel te veel alle standjes van de afstandbediening willen uit proberen.

Mijn ervaring is dat in de meeste gevallen, de automatische stand van mhi best wel slim is, en het goed doet.

Hier geen silent (werkt niet eens op de scm), geen eco, geen wat dan ook. Automatische fanspeed en lamellen op 45 graden zijn super hier. De installatie voegt zich feilloos naar allerlei omstandigheden, en ons verbruik is, tov het comfort dat we hier ervaren, erg goed.

Wat eigenlijk best bijzonder is, gezien het aantal keren dat ik in dit topic al gelezen heb hoe slecht gekozen onze installatie is, en hoeveel te zwaar het geheel is om hier efficient te verwarmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:38
R-B schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 15:38:
Idee om Topictitel duidelijker te maken? Bijv;
L/L WP MHI: Optimaliseren & verbruik
L/L WP MHI: Settings & verbruik

Mijn inbreng:
Draai een 3.5 single split op een ruimte van ~ 54 m2 en ~130m3.
Heb een MH-AC-Ctrl wifi module.
Gebruik externe tempsensor, gaat via mqtt naar de MHI. Ligt op een logischere plek mbt kamer temperatuur.

Tijden met 3D auto gedraaid, setpoint 18 graden, werkelijkheid rond 20/21. Maar met het koudere weer ging hij er moeilijk mee om. Schommelt veel in snelheid, dus ook temp, dus ook in verbruik. Toen las ik het in grote L/L topic dan iemand zei vermijden van 3D auto.

Vervolgens dus op normaal Auto gezet, fanstand 45 graden. Werd toen wel beter weer (oplopend vanaf 1 graad buiten, maar was toen al rustiger)
Setpoint 18 graden, werkelijkheid rond 19/19.5. Het liep veel rustiger, minder snel snelheid aanpassingen maar een iets lagere temperatuur. Wel stabieler.

3D auto verzorgde dus een hogere binnentemperatuur, maar ook meer schommelingen in gedrag.

Als het op temperatuur is vermogen meestal rond 210w, koudere weer klapte hij wel eens flink omhoog voor korte periode naar 600/800.

Zal later eens terugkomen met plaatjes en gedrag.
Afgelopen dagen en weekend overigens géén 1 defrost gehad.
Als je wilt dat de setpoint beter de werkelijke temperatuur benadert dan kun je dat nog aanpassen. Standaard is dat namelijk +2C (en met eco nog meer geloof ik). Moet je een knop ingedrukt houden bij het inschakelen geloof ik.

Met name als je een externe temperatuursensor hebt is setpoint +2C nergens voor nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R-B
  • Laatst online: 15:56

R-B

Blokkert

Rukapul schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 15:47:
[...]

Als je wilt dat de setpoint beter de werkelijke temperatuur benadert dan kun je dat nog aanpassen. Standaard is dat namelijk +2C (en met eco nog meer geloof ik). Moet je een knop ingedrukt houden bij het inschakelen geloof ik.

Met name als je een externe temperatuursensor hebt is setpoint +2C nergens voor nodig.
Eens, dat moet ik nog doen inderdaad. Maar staat los van het gedrag hoe die omgaat met 3D auto / Auto

| 2240Wp (ZW) | MHI SRC/SRK35ZS-W2 & ME MXZ-2F42+MSZ-AP20+MSZ-AP25 |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frag1le
Zuinig schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 14:06:
ECO stand kun je gewoon gebruiken.

Resultaat is dat hij 2,5 graad lager zit dan wat je insteld. Dus 23 setpoint resulteerd in: 20,5 graden setpoint.
Meer is het niet. Staat ook gewoon in de handleiding. Hierdoor kun je dus met HALVE GRADEN gaan werken!. Wat soms erg fijn is.

Bij mij is 22 (setpoint) graden net te, maar 21,5(setpoint) prima. Instelling is dan: 24 setpoint en eco stand.
Via de Smart M-Air app kun je ook halve graden instellen zonder Eco, daarnaast is Economy Operation ZSX wat anders dan Economy Mode voor de ZS bijvoorbeeld.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P_MGrVDQCc7in6CQdyJ4KjRDRu4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/XoFJK3PxxbpHwKxn3TK8IxCa.jpg?f=user_large

Eco op de SRK ZSX werkt als volgt:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LdexyQe6KpWgMlvlktZTruJF1rg=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/lIjjMyH9ngj5myAWz1Gpyxpt.jpg?f=user_large

[ Voor 12% gewijzigd door Frag1le op 06-12-2022 16:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frij5fd
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 22:42
Ik gebruik de eco-stand op de 2 binnenunits om 's nachts en als we overdag naar ons werk zijn de temperatuur rond de 15 graden te houden. Bij onze MHI-binnenunits* wordt het setpoint met 2,5 graden verlaagd en kun je dus met een instelling van 18 graden toch ca. 15 graden bereiken. Toen het afgelopen weekend nogal koud was daalde de temperatuur zelfs iets onder de 15 graden.
Het betreffen kamers waar we meestal niet verblijven en die niet elke dag opgewarmd hoeven te worden. In onze woonkeuken hangt een Daikin unit, die niet onder de 18 graden 's nachts komt
NB*: betreffen de SRK35ZS-W en SRK25ZS-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hentt
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 29-03 17:48
Waarmee lezen jullie het vermogen van de airco zo mooi uit in die paarse grafiekjes?

Ik wil graag het verbruik uitlezen, de airco zit op een aparte groep met wel een kwh meter(DDS353) https://nieuw.elektramat.nl/media/wysiwyg/YTL5282-manual.pdf

Ik weet alleen niet wat ik hierachter moet hangen om het uit te lezen

- Lamellen op 45 graden
- Silent Mode

- Lamellen op 45 graden

[Afbeelding]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Laatst online: 23:38
Hentt schreef op woensdag 7 december 2022 @ 09:06:
Waarmee lezen jullie het vermogen van de airco zo mooi uit in die paarse grafiekjes?

Ik wil graag het verbruik uitlezen, de airco zit op een aparte groep met wel een kwh meter(DDS353) https://nieuw.elektramat.nl/media/wysiwyg/YTL5282-manual.pdf

[...]
De meesten van ons zullen een setup hebben waar data via MQTT van een IoT sensor (slimme stekker, zelfbouw temperatuur sensor, etc.) ontvangen wordt door een Mosquitto MQTT broker, geladen in een InfluxDB database met Grafana als dashboard voor grafieken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frij5fd
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 22:42

[...]
Dit is ook een optie: https://www.robbshop.nl/s...hakelaar-met-stroommeting

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo

[...]
Bedoel je vermogen of verbruik? De paarse grafiek uit je voorbeeld geeft verbruik aan volgens mij, niet vermogen.

Wij gebruiken Homewizzard voor het verbruik, en deze maakt zulke paarse grafiekjes.

Voorbeeld van die van ons
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v9z4aKTRNWSsBjRon2eRWkxBw9w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pHNEyHZ5hUe4hpsfejSUPaTh.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hentt
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 29-03 17:48
Het gaat om het verbruik van de airco.

Ik heb geen stopcontact er tussen, die moet ik dan maken.
Een eastron kwh meter op de din rail plaatsen is dan makkelijker te maken.

ik hoopte eigenlijk dat er een plug en play apparaatje was wat ik achter de bestaande kwh meter kan plaatsen en kan uitlezen met een appje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hartox
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 21-04 21:57
@Hentt

Je kunt met de mhi-ac-ctrl ook het ampere uitlezen en daarmee het verbruik meten. Dat is aardig plug en play.

[ Voor 6% gewijzigd door Hartox op 07-12-2022 10:47 ]

òÓ - MHI SRK-35-ZSX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaLass
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15:59
Hentt schreef op woensdag 7 december 2022 @ 09:36:

ik hoopte eigenlijk dat er een plug en play apparaatje was wat ik achter de bestaande kwh meter kan plaatsen en kan uitlezen met een appje.
Ik heb er een Shelly 1PM tussen gebouwd in de werkschakelaar. Daar was nog voldoende ruimte om de Shelly erbij te plaatsen. De 1PM kan ook stroommeting doen en zo krijg ik de info in HomeAssistant voor wat betreft het verbruik.

Met een MHI-AC-CTRL module kun je, zoals @Hartox schrijft, ook het vermogen in Ampère uitlezen wat je dan weer terug kan rekenen naar watt, alleen is die Ampère sensor niet heel snel met refreshen. Daar zijn powerplugs of Shelly's toch een stuk sneller in, waardoor uiteindelijk het resultaat ook betrouwbaarder is.

Mijn advertenties op V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
Hentt schreef op woensdag 7 december 2022 @ 09:36:

Je had het over de paarse grafieken. Homewizard. Ook met units voor op de din rail.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z7TXPHa7GS58RyF3c8a-NMqA4t8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MlFWesxvDYDCipVKth0Gswgh.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door Sjamo op 08-12-2022 01:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22:38
Volgens mij begin ik het pendelen onder controle te krijgen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uwrn3IR8vSdKRLqvccj37VgDGDU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/cFFH5e3ZHZYyWksMWaUw4Gv5.png?f=fotoalbum_large

Ik realiseerde me pas deze week (na een jaar) dat de hele dag aan/uit niet zo goed is voor de unit. Ik gebruik 'm in mijn werkkamer, die is ongeveer 35m3. Ik ging er altijd van uit dat het ding zelf slim genoeg is maar je moet blijkbaar toch wel 1 en ander goed instellen.

Buitentemperatuur 3 graden

Vanaf 11:30:
Ingestelde temperatuur: 22 graden (was altijd 18 of 19)
Ventilator op stand 1 (had ik eerst op auto)
Stand L/R: Geen indicator (had ik eerst op auto 3D)
Stand U/D: 45 graden stand (had ik eerst op auto 3D)

Dankzij dit forum geleerd dat bij verwarmen de lamellen op ongeveer 45 graden moeten staan. En ik realiseerde me ook nooit dat voor verwarmen montage bovenin de kamer eigenlijk niet zo handig is.

Ik zet de airco uit als ik klaar ben met werken (17 uur) en aan rond 8 uur. In het weekend schakelde ik altijd de stroom af maar met 3-4 Watt slaapverbruik is dat eigenlijk niet echt nodig.

Verbruik tot nu toe (met dat pendelen) tussen de 2,5 en 3 kWh per dag, dat valt me nog mee, kijken of de instellingswijziging van vandaag beter of slechter is qua verbruik

Single Split: Buitenunit SRC20ZS-W

EDIT: helaas niet, de airco is weer aan en uit aan het gaan en niet constant aan het blazen. Het is rocket science dit.

[ Voor 3% gewijzigd door Kalentum op 08-12-2022 14:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zuinig
@Kalentum. Ik denk dat je hem minstens op standje 2 moet laten blazen. Die lucht moet echt weg bij de unit. Stand 45 graden is het beste. En je zou nog eens met een vaste uitblaasstand kunnen proberen ipv swing of 3D .

Ik heb hier bijna nooit last van pendelen. Heb een schema gemaakt waarin ik de dag van tevoren zie met welke buitentemperatuur ik hem minimaal in kan stellen. Het is in het begin allemaal even puzzelen en noteren maar dan heb je ook wat, ha, ha.

Ik gebruik weeronline en dan het 48 uurschema. Dat is redelijk betrouwbaar.

[ Voor 43% gewijzigd door Zuinig op 09-12-2022 12:29 ]

MHI SRK 50 ZS-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaLass
Zuinig schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 12:21:
Heb een schema gemaakt waarin ik de dag van tevoren zie met welke buitentemperatuur ik hem minimaal in kan stellen. Het is in het begin allemaal even puzzelen en noteren maar dan heb je ook wat, ha, ha.
Zou je daar wat meer info over willen delen? Ik ben wel benieuwd hoe je dat precies ingeregeld hebt. :)

Mijn advertenties op V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalentum
Zuinig schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 12:21:
@Kalentum. Ik denk dat je hem minstens op standje 2 moet laten blazen. Die lucht moet echt weg bij de unit. Stand 45 graden is het beste. En je zou nog eens met een vaste uitblaasstand kunnen proberen ipv swing of 3D .

Ik heb hier bijna nooit last van pendelen. Heb een schema gemaakt waarin ik de dag van tevoren zie met welke buitentemperatuur ik hem minimaal in kan stellen. Het is in het begin allemaal even puzzelen en noteren maar dan heb je ook wat, ha, ha.

Ik gebruik weeronline en dan het 48 uurschema. Dat is redelijk betrouwbaar.
Ja ik heb nu dus meer op vaste instellingen staan. Ik zal maandag eens een tandje hoger zetten qua blazen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jorrit79
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 01-03-2023
Kalentum schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 23:15:
[...]

Ja ik heb nu dus meer op vaste instellingen staan. Ik zal maandag eens een tandje hoger zetten qua blazen.
Je gaf aan dat je kamer 35m3 is, dus ongeveer 13,5m2. Misschien heb je gewoon niet zo veel warmteverlies in je werkkamer en krijgt die 2 kw unit je kamer snel op temp en gaat daarna steeds pendelen. Misschien kun je de deur openlaten zodat de warmte een beetje weg kan en niet blijft hangen in de buurt van de binnenunit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zuinig
DaLass schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 22:40:
[...]

Zou je daar wat meer info over willen delen? Ik ben wel benieuwd hoe je dat precies ingeregeld hebt. :)
Dat zul je moeten uittesten. Ik gebruik de airco zo veel mogelijk als hoofdverwarming. Dus Cv op 12 graden voor echte noodgevallen en de airco om de lage temperaturen te ondervangen vanaf 14/15( wat normaal je cv zou doen).

Als hij dan bijna een hele dag draait, van zeg 8u tot 0.00u, stel ik hem minimaal in als ik niet thuis ben. Dat is voor ieder huis verschillend. Ik draai nooit de nacht door. Bijvoorbeeld; bij buitentemp tot 7 graden, laat ik hem op 20 draaien. Hij haalt hier dan zo ongeveer 17,3 graden. Ik kijk de dag van tevoren op weeronline, je plaats en dan 48u schema. Dat programmeer ik in in de on timer of weekprogramma. Dan start hij op en aan het einde van de dag, zal hij met terugvallend vermogen door de dag niet gaan pendelen. Ik houdt hem altijd boven de 300 watt. Let wel: dit is voor ieder huis en iedere installatie verschillend. Voor jou ligt het minimaal vermogen misschien op 200 watt voor dat hij gaat pendelen. Opschrijven en goed observeren en je komt er vanzelf achter.

[ Voor 7% gewijzigd door Zuinig op 10-12-2022 00:03 ]

MHI SRK 50 ZS-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teun Sengers
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 07-04 17:00
Super topic dit.

Hier een mhi srk71zr-w voor de woonkamer & keuken beneden.

Fan speed automatisch
45 graden lamellen
Ingestelde temperatuur op 21
Geen eco
In de nacht & avond uit (vanaf 22:30 uur tot 6:45 uur)
Rest van het huis is ijskoud 😁

Sinds gisteren merk ik dat er vaak (ieder uur in ochtend en avond) een defrost nodig is. Vochtige buitenlucht en lage temperaturen naar mijn mening.
Hebben meer mensen daar deze dagen last van?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kalentum
Jorrit79 schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 23:25:
[...]

Je gaf aan dat je kamer 35m3 is, dus ongeveer 13,5m2. Misschien heb je gewoon niet zo veel warmteverlies in je werkkamer en krijgt die 2 kw unit je kamer snel op temp en gaat daarna steeds pendelen. Misschien kun je de deur openlaten zodat de warmte een beetje weg kan en niet blijft hangen in de buurt van de binnenunit.
Ja dat heb ik gisteren geprobeerd maar dan krijg je dus dat het bij de grond erg koud wordt .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjamo
Teun Sengers schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 08:27:
Super topic dit.

Hier een mhi srk71zr-w voor de woonkamer & keuken beneden.

Fan speed automatisch
45 graden lamellen
Ingestelde temperatuur op 21
Geen eco
In de nacht & avond uit (vanaf 22:30 uur tot 6:45 uur)
Rest van het huis is ijskoud 😁

Sinds gisteren merk ik dat er vaak (ieder uur in ochtend en avond) een defrost nodig is. Vochtige buitenlucht en lage temperaturen naar mijn mening.
Hebben meer mensen daar deze dagen last van?
Hier multisplit SCM60Zs-w met 3x binnenunit. Woonkamer fanspeed automatisch, lamellen 45 graden, setpoint 20 graden, overige 2 units passieve fanmodus.
Buiten - 1 met luchtvochtigheid 100%.
Verwarmen nu (in het defrostgebied) 24/7 en kunnen het goed op temperatuur houden.

Ja, hier veel defrosts. Gisteren eerder setpoint 19, ook defrosts maar minder. Werd soms wat kil. Voor comfort naar setpoint 20 gegaan (wordt woonkamer tussen 20-21). Hele huis op prettige temperatuur.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FXogqNFJQXi1L36AoTnkeDSvFZw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1zriwiFe2efaFZgUYFjVYZNu.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 27535

Ik heb net een FDUM50-VH op een zsx-w2.
Anoniem: 27535 in "Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen"

Gisteren met de slaapkamerdeuren dicht de hele dag op 18 graden, ongeveer 24 kWh - vond ik wat veel voor een A-label woning.

Die 60 / 71 van jullie om meerdere ruimtes te verwarmen, wat gebruikt dat bij jullie deze dagen?
Ben nog zoekende naar hoe het meest efficient te stoken- de deuren dicht zorgt dat de slaapkamers goed opwarmen zonder dat de warme lucht direct wordt aangezogen, maar ondanks dat hij stabiel op de doeltemp blijft, is een continue verbruik van bijna 1kW wel veel.

Hulp van warmte van beneden is er vrijwel niet - daar hangen nog radiatoren tot komend voorjaar en daar is het 14-15 graden om gas te besparen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
Anoniem: 27535 schreef op zondag 11 december 2022 @ 11:18:
Ik heb net een FDUM50-VH op een zsx-w2.
Anoniem: 27535 in "Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen"

Gisteren met de slaapkamerdeuren dicht de hele dag op 18 graden, ongeveer 24 kWh - vond ik wat veel voor een A-label woning.

Die 60 / 71 van jullie om meerdere ruimtes te verwarmen, wat gebruikt dat bij jullie deze dagen?
Ben nog zoekende naar hoe het meest efficient te stoken- de deuren dicht zorgt dat de slaapkamers goed opwarmen zonder dat de warme lucht direct wordt aangezogen, maar ondanks dat hij stabiel op de doeltemp blijft, is een continue verbruik van bijna 1kW wel veel.

Hulp van warmte van beneden is er vrijwel niet - daar hangen nog radiatoren tot komend voorjaar en daar is het 14-15 graden om gas te besparen.
Hier mhi SCM60ZS-W met 3 binnen-units, waarvan 2 (boven) op fan-modus.

Normaal (ongeveer buitentemperatuur tot 5 graden) verbruik tussen 0,2kWh (stand by) en 5 a 6kWh per dag.

24/7 verwarmen in defrostgebied (ongeveer 5 graden tot - 3 graden met hoge rel. Luchtvochtigheid), maar met 0 tot enkele defrostst, ongeveer 9 a 10kWh per dag.

Momenteel met rond 0 graden en 100% rel. luchtvochtigheid, en minimaal zoveel defrosts op een dag als de dag uren heeft, ongeveer 24kWh per dag. Dit is voor ons erg extreem, vooral dat dit zo lang duurt.

Dit voor een kleine tussenwoning bj '57, met voor huidige maatstaven gemiddelde isolatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 27535

Sjamo schreef op zondag 11 december 2022 @ 11:31:
[...]

Hier mhi SCM60ZS-W met 3 binnen-units, waarvan 2 (boven) op fan-modus.

Normaal (ongeveer buitentemperatuur tot 5 graden) verbruik tussen 0,2kWh (stand by) en 5 a 6kWh per dag.

24/7 verwarmen in defrostgebied (ongeveer 5 graden tot - 3 graden met hoge rel. Luchtvochtigheid), maar met 0 tot enkele defrostst, ongeveer 9 a 10kWh per dag.

Momenteel met rond 0 graden en 100% rel. luchtvochtigheid, en minimaal zoveel defrosts op een dag als de dag uren heeft, ongeveer 24kWh per dag. Dit is voor ons erg extreem, vooral dat dit zo lang duurt.

Dit voor een kleine tussenwoning bj '57, met voor huidige maatstaven gemiddelde isolatie.
Thanks! Dus toch extreem verschil bij deze kou. Fijn, want je schrikt je toch de pleuris als dat ding net afgemonteerd is en je doet gelijk 20+ kWh :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaLass
Anoniem: 27535 schreef op zondag 11 december 2022 @ 12:27:
[...]

Thanks! Dus toch extreem verschil bij deze kou. Fijn, want je schrikt je toch de pleuris als dat ding net afgemonteerd is en je doet gelijk 20+ kWh :P
Ik tikte zaterdag met mijn SRK35ZS-W in de woonkamer ook de 17,5kWh aan einde dag, terwijl ik ook dagen op 5/6/7 gedraaid heb. Dan denk je echt even: wtf?

Maar het was ook vies koud buiten.

(Heeft ook niet geholpen dat de deur van de overloop boven veel open stond die dag ivm wegslopen CV en plaatsen warmtepompboiler).

Vandaag draait ie sinds 06:00 op 19 graden (offset 2 graden) en hij staat tot nu toe op 11,3 kWh.
(Fanspeed auto, lamellen +/- 45 graden, geen eco).

[ Voor 3% gewijzigd door DaLass op 12-12-2022 18:50 ]

Mijn advertenties op V&A

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vdr01
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 23:02

vdr01

MHI SRKZS-S 3.5

Grootste probleem zaterdag was de hoge luchtvochtigheid. Na 5 winters stoken met airco was het bij mij een van de minst energiezuinige dagen die ik me kan herinneren. Om de 45 minuten een defrost van 16 minuten. Totale energieverbruik zaterdag 27,5 Kwh.

GT7 ID: ONYX_PdeG69

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon
  • Laatst online: 21:52

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

vdr01 schreef op maandag 12 december 2022 @ 19:01:
Grootste probleem zaterdag was de hoge luchtvochtigheid. Na 5 winters stoken met airco was het bij mij een van de minst energiezuinige dagen die ik me kan herinneren. Om de 45 minuten een defrost van 16 minuten. Totale energieverbruik zaterdag 27,5 Kwh.
Bij mij ook, ik heb daarom toch de cv-ketel even aangezet voor de eerste 3 graden, daarna de MHI’s het overlaten nemen. (Tado gestuurd)

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Master-T
vdr01 schreef op maandag 12 december 2022 @ 19:01:
Bij mij ook 7,1kW multisplit maar paar slechte dagen gehad met 20kW plus aan verbruik puur door het defrosten vanwege de hoge luchtvochtigheid.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MiBe
Met de (zeer) lage temperaturen van afgelopen dagen viel het me op dat mijn reguliere manier van verwarmen (1 unit op verwarmen, 3 op ventileren) ervoor zorgde dat mijn huiskamerunit (die dus op verwarmen staat) wat meer moeite had met de warmtevraag van mijn woonkamer / keuken. Nu heb ik 2 van de ventilerende units uitgeschakeld en het energieverbruik ging direct omhoog en er kwam ook gelijk merkbaar meer warmte uit mijn woonkamerunit. Van een ventilerende unit zou je in principe verwachten dat hij geen eigen warmtevraag heeft dus was eerst een beetje verbaasd. Zou het echter zo kunnen zijn dat hij het maximumvermogen van een binnenunit altijd limiteert op het moment dat de andere binnenunits - ongeacht de stand - zijn ingeschakeld?

Als ik naar de MHI combinatietabel van mijn buitenunit (SCM80ZS) kijk zie ik bij mijn combinatie een maximum heating capacity van 3.44kW voor de 5kW binnenunit (woonkamer), 2.41kW voor de 3.5kW binnenunit en 1.94kW voor de twee 2.5kW binnenunits. Ik heb het idee dat het uitschakelen van twee ventilerende binnenunits (de 3.5kW en één 2.5kW in dit geval) ervoor zorgt dat de woonkamerunit weer vol vermogen 'toebedeeld' krijgt van de buitenunit. Is er iemand die mijn theorie hierover kan bevestigen of ontkrachten?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Master-T
MiBe schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 10:20:
Met de (zeer) lage temperaturen van afgelopen dagen viel het me op dat mijn reguliere manier van verwarmen (1 unit op verwarmen, 3 op ventileren) ervoor zorgde dat mijn huiskamerunit (die dus op verwarmen staat) wat meer moeite had met de warmtevraag van mijn woonkamer / keuken. Nu heb ik 2 van de ventilerende units uitgeschakeld en het energieverbruik ging direct omhoog en er kwam ook gelijk merkbaar meer warmte uit mijn woonkamerunit. Van een ventilerende unit zou je in principe verwachten dat hij geen eigen warmtevraag heeft dus was eerst een beetje verbaasd. Zou het echter zo kunnen zijn dat hij het maximumvermogen van een binnenunit altijd limiteert op het moment dat de andere binnenunits - ongeacht de stand - zijn ingeschakeld?

Als ik naar de MHI combinatietabel van mijn buitenunit (SCM80ZS) kijk zie ik bij mijn combinatie een maximum heating capacity van 3.44kW voor de 5kW binnenunit (woonkamer), 2.41kW voor de 3.5kW binnenunit en 1.94kW voor de twee 2.5kW binnenunits. Ik heb het idee dat het uitschakelen van twee ventilerende binnenunits (de 3.5kW en één 2.5kW in dit geval) ervoor zorgt dat de woonkamerunit weer vol vermogen 'toebedeeld' krijgt van de buitenunit. Is er iemand die mijn theorie hierover kan bevestigen of ontkrachten?
Interessante bevinding. Ga ik morgen gelijk testen. Ik doe namelijk in principe hetzelfde qua verwarmen en ventileren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luminatus
  • Laatst online: 21:32

Ik merkte precies hetzelfde.
Mij situatie is een multi SCM71ZS met in de woonkamer een 3,5kW en boven 2x een 2,0kW.

Boven had ik 1 unit op ventileren maar dat gaf bij mij ook onvoldoende warmte voor de beneden unit. Boven werd het juist erg warm.
Als het niet zo koud is voorkomt het beneden pendelen maar nu werd het een probleem.
Toen ik de boven unit ook op verwarmen zette kwam er uit de beneden unit meer warmte.
Dit doe ik nu 2 dagen op deze manier en het gaat beter maar ik krijg mijn woonkamer nog steeds niet goed op temperatuur.
Die blijft steken op zo’n 18 graden ook al stel ik de airco in op 26 graden.
Lijkt mij niet normaal omdat mijn woonkamer en keuken samen zo’n 34m2 zijn (83m3).
De woning is van 1989 en heeft spouw- en vloerisolatie uit die tijd. Daarnaast ook volledig voorzien van HR++ glas.

Hoe kijken jullie hier tegenaan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• loyske
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 17-04 13:50

Ik heb dit inderdaad een tijdje geleden gepost in het grote lucht-lucht topic. Heb er ook geen harde bewijzen voor, maar inderdaad door de 2 ventilerende units blijft de verwarmen unit hangen op een lagere temp dan setpoint. Net alsof er inderdaad maar max warmte gegeven wordt voor 1 unit en niks meer. Dat wat de ventilerende units weg snoepen wordt dus niet gecompenseerd. Nu ik het weet, zet ik als het echt nodig is 1 of beide ventilerende units uit.

SCM60 met 50ZS-W, 35ZS-W en 25ZS-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MiBe
loyske schreef op woensdag 14 december 2022 @ 09:47:
[...]

Ik heb dit inderdaad een tijdje geleden gepost in het grote lucht-lucht topic. Heb er ook geen harde bewijzen voor, maar inderdaad door de 2 ventilerende units blijft de verwarmen unit hangen op een lagere temp dan setpoint. Net alsof er inderdaad maar max warmte gegeven wordt voor 1 unit en niks meer. Dat wat de ventilerende units weg snoepen wordt dus niet gecompenseerd. Nu ik het weet, zet ik als het echt nodig is 1 of beide ventilerende units uit.

SCM60 met 50ZS-W, 35ZS-W en 25ZS-W
Die post kan ik me herinneren inderdaad! Kon hem niet zo snel terugvinden, maar jouw eerdere bevinding lijkt inderdaad de nodige overlap te hebben met die van mij. Destijds was ik er hier nog niet tegenaan gelopen (waarschijnlijk omdat de beperking tot 3.44kW heating capacitity toen nog geen probleem was, totdat het stevig ging vriezen). De rest van de week (tot de temperaturen weer een beetje zijn opgelopen) laat ik hier inderdaad ook maar 2 units draaien, de woonkamer unit op verwarmen en de slaapkamer unit op ventileren met de deur open om de bovenverdieping een beetje op temperatuur te houden. De unit op mijn thuiskantoortje en op ons gamezoldertje zet ik alleen aan als ik daar specifiek ben. Met 3 units aan (1 verwarmen / 2 ventileren) lijkt de woonkamerunit het nog redelijk te trekken, maar met 4 tegelijkertijd kan ik het momenteel echt shaken :P
Luminatus schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 20:03:
[...]

Ik merkte precies hetzelfde.
Mij situatie is een multi SCM71ZS met in de woonkamer een 3,5kW en boven 2x een 2,0kW.

Boven had ik 1 unit op ventileren maar dat gaf bij mij ook onvoldoende warmte voor de beneden unit. Boven werd het juist erg warm.
Als het niet zo koud is voorkomt het beneden pendelen maar nu werd het een probleem.
Toen ik de boven unit ook op verwarmen zette kwam er uit de beneden unit meer warmte.
Dit doe ik nu 2 dagen op deze manier en het gaat beter maar ik krijg mijn woonkamer nog steeds niet goed op temperatuur.
Die blijft steken op zo’n 18 graden ook al stel ik de airco in op 26 graden.
Lijkt mij niet normaal omdat mijn woonkamer en keuken samen zo’n 34m2 zijn (83m3).
De woning is van 1989 en heeft spouw- en vloerisolatie uit die tijd. Daarnaast ook volledig voorzien van HR++ glas.

Hoe kijken jullie hier tegenaan?
Hmm, hier ervaar ik dat probleem niet zodra ik 2 van de 4 units heb draaien (huis uit '93 met isolatie uit die tijd, oud dubbelglas in het originele deel en HR++ in het uitgebouwde deel), maar moet wel zeggen dat ik een 5kW in de woonkamer gebruik in plaats van een 3.5kW. Mijn woonkamer is van vergelijkbaar formaat (maar dan exclusief keuken) en heb een grote schuifdeur naar de semi-open keuken om de hoek (die overigens ook zo'n 30m² is en waarbij er een vide naar ons gamezoldertje op de eerste verdieping zit), die laat ik momenteel op een kier staan zodat er warmte doorheen kan sijpelen richting de keuken (het hoeft daar niet zo warm te zijn als in de woonkamer) om het behaaglijk te houden, met als fijne bijkomstigheid dat de poezen erlangs kunnen.

[ Voor 37% gewijzigd door MiBe op 14-12-2022 10:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peter spijker
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 19:24
Even mijn korte ervaringen.
Betreft een MHI SCM50-ZSW triple met 1 x 3,5 KW woonkamer en 2 x 2,5 KW voor de 1ste verdieping en zolderkamer.
Geinstalleerd op 2 december 2022

Midden woning uit 1956.
Resent gedaan:
Spouwmuur laten vullen met minerale wol.
Vloer laten isoleren met 14cm lycene foam.
Groot gedeeltelijk kunststofkozijnen met triple glas laten plaatsen.
25 zonnepanelen totaal 9100wp ( 6500kWh opbrengst)
Vloer verwarming laten aanleggen en radiatoren op bovenste verdiepingen vervangen voor LTV.

Alles dus voorbereid voor Full electric, gasmeter onder tussen ook verwijderd. Helaas is het wachten op een lucht/water warmtepomp van NIBE AMS10-12. Binnen deel is al wel geinstalleerd en zou dus de warmte voorziening kunnen doen, ware het tegen een COP van 1, aangezien er nog geen hulp is van de buiten unit.

Vandaar dat we gingen kijken voor nog extra lucht/lucht warmtepompen. Dit waren we eigenlijk ook al van plan rond de zomer, maar nu dus naar voren gehaald.

Op 2 december dus een MHI SCM50-ZSW triple laten installeren. Deze moest gelijk aan de bak met de afgelopen periode...
Alle 3 de units tegelijk aan was net niet voldoende om de woonkamer op 20/21 graden te houden. Diverse instelling geprobeerd, van alles op auto, alle units op heating, 1 op heating andere op ventileren voor de rest warmte, woonkamer unit op 28 gr setpoint, andere 2 op 18gr setpoint enzovoort..
Dus dan maar de zolder unit uitgezet, toen trok de unit in de woonkamer het prima.
Wel vond ik het verbruik wat aan de hoge kant met gemiddeld 25kWh per dag. Maar dat zal door de koude periode met veel defrost komen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J07CCRLnm73jSq-dYzS0_e98aHg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ms1Y2x8sZD5Zxw6OYjQzlgGi.jpg?f=fotoalbum_large

Maar sinds gisteren de temperatuur weer boven 0 zijn, gaat de MHI weer helemaal top!

Alle 3 de units nu op automatisch ingesteld.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HHL8Km7KrrcVPFVPew3jZ0Qs5IU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/R3GKMZDOm3HcNeN3wf4k1ubm.jpg?f=fotoalbum_large

Waarbij de werkelijke temperaturen nu in de woonkamer 20,4gr , 1ste verdieping 19,4gr en zolder 18,8gr wat voor ons helemaal prima is.
Dit geeft ook gelijk een lager verbruik..

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sydj88UQOxaIMLTuv1bOlL1BoxI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sl9h2i3EQsRUrKyhbh03Kua1.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bDsfJsLZuT1eVKpi9kTD8lSKBkY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TuyJWxcLMEAQ25S6IycGekAx.jpg?f=fotoalbum_large

Erg blij om nu te zien dat met alle 3 de units aan dat de gemiddelde kWh per uur ook rond de 300 watt/per uur kunnen liggen!

SE 11x365WP ONO + 10x365WP WZW + 4 x365WP ZWZ. Totaal 9100WP. Gasloos sinds 06-2022: L/W warmtepomp NIBE BVA-SVM 10-200, AMS 10-12. L/L warmtepomp MHI SCM50-ZSW triple.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GermanPivo
  • Laatst online: 00:20
@Peter spijker Heb je op de koude dagen ook een andere fanstand geprobeerd dan auto? Dat kan namelijk nog wel eens flink uitmaken.

9040 Wp | Zendure 11,5 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peter spijker
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 19:24
@GermanPivo dat hebben we ook geprobeerd inderdaad. Ook de diverse posten boven mij gelezen en ik ervaar ook het zelfde als de andere. Bijvoorbeeld de woonkamer op 28gr zetten, 1ste verdieping en zolder 18 gr zetten. Daarbij kwam er flink meer warmte op de 1ste verdieping. En niet in de woonkamer waar dit gewenst was..

SE 11x365WP ONO + 10x365WP WZW + 4 x365WP ZWZ. Totaal 9100WP. Gasloos sinds 06-2022: L/W warmtepomp NIBE BVA-SVM 10-200, AMS 10-12. L/L warmtepomp MHI SCM50-ZSW triple.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zuinig
Zijn er ook mensen die de temperatuur stapsgewijs verhogen?. Ik ben daar eens mee aan het proberen en volgens mij gaat dit goed. Bijvoorbeeld: 8u aan op 19 graden, 12u naar 20 en 15u naar 23.

Valt me op dat dan de stappen in vermogenstoename relatief klein blijven. Dus niet lange tijd, vol aan de bak als je het met 3 graden verhoogd.

Ik heb geen app, dus doe het via het weekprogramma inprogrammeren. Vermogens zie ik in de WiFi app, energywizard ( Socket en P 1 meter).

MHI SRK 50 ZS-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brokkaar
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 03-06-2023
Ik hoop hier wat experts te vinden.
Ik heb een mhi 71srk hangen voor de verwarming in een ruimte van ca 90m2. Verwarmen doet hij goed. Overdag op ca. 20 gr staan en verbruikt hij continue ca 800 900watt. Bij de huidige buiten temp.
In de nacht gaat hij naar 19 en staat de hele nacht te pendelen ipv keurig op laag vermogen draaien.
Doe ik iets niet goed? Staat op 3d auto en fan vaak stand 3 of auto.

Huis is zeker niet super geïsoleerd.

Vannacht zowaar op ca. 400w gedraaid. Waarom, geen idee.

Is best irritant en komt het gebruik niet ten goede.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GguYvQMzlAVHCuoaXvxLbu8GgDs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RnAuspCdYLo3Khj7Yh9fmRXT.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KwsGg9IPmV3c04wfe5yJvFIDvIk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2jmtO9LOc0Z6UzbRBp3HLJWu.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Offens1490
  • Laatst online: 22-04 08:47
Brokkaar schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 20:11:
Ik hoop hier wat experts te vinden.
Ik heb een mhi 71srk hangen voor de verwarming in een ruimte van ca 90m2. Verwarmen doet hij goed. Overdag op ca. 20 gr staan en verbruikt hij continue ca 800 900watt. Bij de huidige buiten temp.
In de nacht gaat hij naar 19 en staat de hele nacht te pendelen ipv keurig op laag vermogen draaien.
Doe ik iets niet goed? Staat op 3d auto en fan vaak stand 3 of auto.

Huis is zeker niet super geïsoleerd.

Vannacht zowaar op ca. 400w gedraaid. Waarom, geen idee.

Is best irritant en komt het gebruik niet ten goede.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik weet niet wat jouw instellingen zijn en andere gegevens.
Single? Waarschijnlijk niet en welke fan stand?

Puur ster illustratie mijn:
2-1kap/70" /41 M2 woonkamer)
Redelijk/Goede isolatie( geen spouw en oud dubbelglas)

Hieronder 3.5 kw MHi
18 c fan 1 3d auto snachts
Overdag 18/19 c fan 2 3 d auto.

Ps heeft ff uit gestaan vanwege aanpassing aan de groep van de airco.( Daarnaff laten vlammen)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Az9q17x8omSiIkie4IY2j8VAX9c=/800x/filters:strip_exif()/f/image/HDe4JdwvhW4fwuE4W3JnxFik.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door Offens1490 op 02-02-2023 21:57 ]

AnimeAdicted

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brokkaar
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 03-06-2023
Hier op fan 3 of auto. En ja is een single unit.
Temp op 19 in de nacht

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Schranz89
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 15-10-2023
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oQdaAQMOYExYJROTieDBRTQGBXo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5WyrQBjOuN66BRUlT1pdZ6KG.jpg?f=fotoalbum_large

Ik kom echt niet onder de 550 met mijn MHI zsx 5kw. Woonkamer + keuken van 70m2. Bouwjaar 2007.

Volgens mij moet dit wat naar beneden kunnen. In theorie kan de 5kw net zover omlaag als de 3.5. En daar zie ik met grote regelmaat. Een +/-300 zodra de ruimte op temperatuur is.

Fan stand 2/3 of auto maakt weinig uit. Blaas het netjes met 45/55graden naar beneden. s'nachts 19gr overdag 20gr avonds 21gr.

Moet erbij zeggen ik heb de unit/filters nog (nooit) schoongemaakt. Hij staat er mu vanaf Mei en is eigenlijk pas in gebruik genomen in November en dan 24/7 tot nu.

Wat me ook opviel in mijn geval. Dat het verbruik niet echt meer maar ook niet minder word bij verschil in buiten temperaturen. Altijd zon 550-620w alleen de defrost gaan omhoog bij koud en of vochtig weer.

Nog meer mensen met een 5kw (mhi zsx) wat verbruikt die van jullie zodra de boel op temp is ?

[ Voor 3% gewijzigd door Schranz89 op 10-02-2023 14:24 ]

Z 6600 O 2300 W 4600 N 3900 & MHI SRK50ZSX-WB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schranz89
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 15-10-2023
Verkeerd

[ Voor 98% gewijzigd door Schranz89 op 10-02-2023 14:14 ]

Z 6600 O 2300 W 4600 N 3900 & MHI SRK50ZSX-WB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hinotori
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 08-02 17:06
Schranz89 schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 14:10:
[Afbeelding]

Ik kom echt niet onder de 550 met mijn MHI zsx 5kw. Woonkamer + keuken van 70m2. Bouwjaar 2007.

Volgens mij moet dit wat naar beneden kunnen. In theorie kan de 5kw net zover omlaag als de 3.5. En daar zie ik met grote regelmaat. Een +/-300 zodra de ruimte op temperatuur is.
ik heb ook een 50-zsx hangen en ook deze blijft rond 600W hangen. Dit is de koud-weer protectie. Onder de 4C gaat de min rps van de compressor naar 35 en boven de 6C gaat de min rps van de compressor weer terug naar 12. (12/35 * 600W = 205, wat ongeveer overeenkomt met het minimum vermogen van de unit)

In engineering there is too much stick and not enough carrot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apolopo
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 23-04 09:09
Ik heb een 50ZS en als de kamer op temperatuur is draait meestal op 400-500 watt met fan op 2. Als ik hem op standje 1 zet gaat die terug naar 350 watt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 1582350

Verwijderd

[ Voor 99% gewijzigd door Anoniem: 1582350 op 14-02-2023 12:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 14-04 18:40
Anoniem: 1582350 schreef op zondag 12 februari 2023 @ 14:15:
Allereerst gefeliciteerd met de pull on 2.71 bij Absalom. Ook super dat je via een logic analyzer de extra bytes kon achterhalen voor de luxe functies van MHI. Zie er naar uit om die in code verwerkt te zien zodat die ook via MQTT aangeroepen kan worden.
Ik gebruik hier de Ginkage code voor ESPhome en ik zat nog te kijken naar wat in jouw code had staan voor fan mode 4 en 7 die niet werden weergeven na een power-down/off
Bij Absalom gaat het niet zo snel qua afhandelen pull requests e.d.. Hij wil er eigenlijk mee stoppen.
Die fan mode fix staat niet in de core.
Maar dezelfde wijziging als in V2.7R1 heb ik ook voor esphome. Die stond hier al: jobr in "Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen"
Vanaf regel 163-191 en 642 en verder. (zelf even compare doen misschien mis ik nog wat).

Die extra bytes is best nog wel een ding denk ik. Eerst eens wat andere dingen afmaken.

Ik heb nu een (beperkte) MHI Simulator gemaakt (hou ik nog even voor mij zelf). Daar kan ik makkelijker software wijzigingen mee testen.
Hoef ik niet elke keer zo nu en dan in de kou te zitten.

[ Voor 3% gewijzigd door jobr op 12-02-2023 19:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[ Voor 109% gewijzigd door Anoniem: 1582350 op 14-02-2023 12:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

verwijderd

[ Voor 101% gewijzigd door Anoniem: 1582350 op 13-02-2023 20:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jobr
Dat is niet de core. Core files zijn alleen de MHI-AC-Ctrl-core.cpp en MHI-AC-Ctrl-core.h.
De MHI-AC-Ctrl.h is van Ginkage en niet uit de core.
Anoniem: 1582350 schreef op zondag 12 februari 2023 @ 20:40:
Ik heb ook jouw code gezien en ik quote ook vanaf die posting. Gelukkig het kan in Ginkage snel opgelost worden door bij elke init, standaard de fan op auto te zetten. Wat ook de beste basis situatie is. Dat een fan nog op low staat, dan kan dat na het opstarten wel problemen veroorzaken.
Dat heeft als nadeel dat als de AC draait en de esp reset om wat voor reden dat dan je fan naar auto gaat.
Die oplossing van mij doet dat alleen als de AC uit staat (RC power off).

Ik denk trouwens dat deel of de buizen niet echt hier thuis hoort maar in dat andere topic.
Die post (die verplaatst is) van mij ook niet volgens mij. Heeft niet echt met instellingen te maken maar goed. Grijs gebied.

[ Voor 9% gewijzigd door jobr op 13-02-2023 19:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[ Voor 98% gewijzigd door Anoniem: 1582350 op 14-02-2023 12:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[ Voor 114% gewijzigd door Anoniem: 1582350 op 14-02-2023 12:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

verwijderd

[ Voor 95% gewijzigd door Anoniem: 1582350 op 28-04-2023 08:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mountainbiker
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 18:29
@Anoniem: 1582350 en @jobr ook, dat is jammer, ik denk dat je goede bijdragen levert.
Je codedetails gaan mij echter meestal te diep.

Zou je eventueel een MHI aansturen via ESPhome/homeassistant for dummy handleiding eens online willen maken en online zetten?

Je schreef ergens (in dit topic) of in het "Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen"
Dat je bezig was om de eco stand (en andere wat geavanceerde instellingen) te kunnen gebruiken met ESPhome/homeassistant, is dit gelukt?
Zou je kunnen delen hoe en wat? for dummy versie.

mountainbiker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PapiDoge
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 22-04 21:53
-weggejorist-

[ Voor 99% gewijzigd door PapiDoge op 18-02-2023 13:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PapiDoge
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 22-04 21:53
Bovenstaande mag worden verwijderd. Gezien ik de titel van de topic blijkbaar niet goed gelezen heb met de nadruk op instellingen😅😅.

Heb een eigen topic aangemaakt. Excuses.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

verwijderd

[ Voor 98% gewijzigd door Anoniem: 1582350 op 28-04-2023 08:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
Anoniem: 1582350 schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 11:01:
Ik denk, dat ik mij ook terugtrek wat betreft het hier plaatsen van code voor de MHI.
Waarom ?

En waarom haal je oude posts weer leeg. Dat maakt het voor anderen weer lastig om te volgen of om wat over te nemen of bij quotes te volgen.
Ik had ook een tijdje geleden een post van jou met code/instellingen bewaard (bookmark). Kijk ik weer en toen was de inhoud weg. Vond ik wel jammer.
Is natuurlijk je goed recht om het te verwijderen maar wel jammer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willempie27
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 19:26
Is er hier iemand die MHI-AC-CTRL-Esphome gebruikt met een externe sensor in Home Assistant? Het lukt me wel om een nieuwe thermostaat aan te maken met een externe sensor als temperatuur maar de MHI-AC-CTRL dongle wordt niet als switch gezien en volgens mij dan ook niet in te stellen.
De standaard climate zou nog aangepast kunnen worden door een target_sensor aan te passen maar deze staat niet in de config.yaml en kan ook niet zo snel vinden waar deze wel opgeslagen worden in home assistent

Is het ook mogelijk om de vanes in te stellen up/down L/R? Deze optie staat er standaard niet in.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• JBtL
  • Laatst online: 02:24
@Willempie27 Ja, kan in HA via een post automation de temperatuur van de externe sensor naar de module doorsturen. In de thermostaat in HA wordt deze temperatuur dan vervolgens weergegeven als room temperature. Hier is de automation die ik daarvoor gebruik:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LwwVxUpyic0-gTyXzoPZwNYdMpM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/nUMqTYlZzhaWleonZV1Lu2xM.png?f=fotoalbum_large

temperature_5 moet je natuurlijk vervangen door de naam van je eigen sensor.

[ Voor 8% gewijzigd door JBtL op 17-02-2023 10:16 ]

Remeha Elga Ace 4kW - MHI SRK ZS-W 4kW - 5355 Wp ZO - 1000 Wp vlak - 4200 Wp NW - 7x Jaga Strada + zelfbouw DBE - (3xVictron Multiplus II 48V 5000 + 30kWh LFP accu - in aanbouw) - DoucheWTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willempie27
JBtL schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 09:54:
@Willempie27 Ja, kan in HA via een post automation de temperatuur van de externe sensor naar de module doorsturen. In de thermostaat in HA wordt deze temperatuur dan vervolgens weergegeven als room temperature. Hier is de automation die ik daarvoor gebruik:

[Afbeelding]

temperature_5 moet je natuurlijk vervangen door de naam van je eigen sensor.
Top Top.
Werk perfect nu en gelijk weer wat geleerd. Omdat ik zag dat er een numerieke waarde moet staan kan je dus via de yaml editor dus ook een sensor waarde aangeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willempie27
De externe sensor doet prima zijn werk. Vanaf 14:00 ingesteld met een paar keer pendelen wat die voorheen niet deed. Maar het is ook wat warmer nu. De hele nacht rustig staan te pruttelen. Dacht vanmorgen effe na 07:00 zet die externe sensor weer uit en direct een pendelfestijn.

Ik loop alleen wel tegen aan dat die standaard 2 graden hoger verwarmt als ingesteld. Nu is er eco mode welke alleen via de afstandsbediening ingesteld kan worden maar dat doe ik liever niet. Bij Daikin zie ik diverse modellen die 2 graden hoger of 2 graden lager ingesteld kan worden als de ingestelde setpoint. Maar zie dat bij MHI nog niet zo snel. Ik weet ook niet of de airco zelf 2 graden hoger verwarmt (daar lijkt het wel op) of dat Home Asisstent sneller een seintje geeft. De resolutie van de temperatuur sensor zowel intern als extern pakt die op met 0.25 graden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OXk-BjO7GGrh_3HDPrTW7jpOqZw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/WZNfnvqOpvbVNlVM4qocTocK.png?f=user_large

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• JBtL
@Willempie27 Als je de temperatuur kloppend wil krijgen moet je dit even instellen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WJ5fYEI-3XxyEtnbNuRcmxQfzVg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/AdHbe3HE8bN12R4IEWLl5v7A.png?f=fotoalbum_large

Doet verder niets anders dan die 2 graden aanpassing die je nu in hebt gesteld corrigeren. Als je dit doet klopt de thermostaat dus helemaal. Kan deze manier van regelen echt aanraden, de airco loopt erg rustig zo en je kan heel makkelijk testen waar je de sensor het beste kan ophangen, ik gebruik deze sensor trouwens als thermostaat.

https://www.techpunt.nl/e...meter-and-hygrometer.html

Je kan deze ook bij Ali krijgen.

[ Voor 21% gewijzigd door JBtL op 18-02-2023 11:16 ]

Remeha Elga Ace 4kW - MHI SRK ZS-W 4kW - 5355 Wp ZO - 1000 Wp vlak - 4200 Wp NW - 7x Jaga Strada + zelfbouw DBE - (3xVictron Multiplus II 48V 5000 + 30kWh LFP accu - in aanbouw) - DoucheWTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willempie27
@JBtL Ik heb deze eerder voorbij zien komen maar toen is het me niet gelukt. Moet je de uitknop op de afstandsbediening of op de unit zelf ingedrukt houden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JBtL
Op de unit zelf. Ik moest zelf inderdaad ook een paar keer proberen, LANG en stevig ingedrukt houden.

[ Voor 5% gewijzigd door JBtL op 18-02-2023 11:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willempie27
Ik hoorde nu wel een piep piep. De unit lijkt ook een soort van gereset. Even kijken wat die gaat doen. Maar ik dacht dat alle instellingen op de afstandbediening ingesteld moesten worden dus drukte daar die uit knop in.

Die temperatuur sensor is alleen om af/uit te lezen of kan je daarmee ook de temperatuur instellen? Momenteel heb ik een Google Nest met Home Assistent als display.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PM34dxajygE44WaLhm7-mNtaav8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3ZPyUBcN32eahgozN9pgv7k8.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 34% gewijzigd door Willempie27 op 18-02-2023 11:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd. Reden verkeerde topic.

[ Voor 96% gewijzigd door Anoniem: 1582350 op 18-02-2023 12:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBtL
@Willempie27
Sensor alleen om in te stellen, thermostaatfunctie via browser, telefoon-app of google nest hub. Ik gebruik NabuCasa om ook van buiten huis de airco alvast aan te kunnen zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Myztic881
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 29-03 19:24
Goedenavond allemaal. Binnenkort ga ik de SRKZSX-W 3,5 KW ophangen in de woonkamer.
Ik heb een soort van tiny house zeg maar want mijn plafond is maar 2m.10 hoog.
Nu is mijn vraag, aangezien deze unit officieel op 6.5 vanaf het plafond moet, sowiezo op 170/171 cm komt vanaf de grond. Kan dit kwaad?
Kan ik nog iets sjoemelen met de plafondafstand bijvoorbeeld, of is 6,5 in beton gegoten.
Ik lees een airco installateur die al 14 jaar ook units op 3cm hangt en nooit problemen heeft.
Elke cm is hier meegepakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MiBe
Myztic881 schreef op maandag 20 februari 2023 @ 18:00:
Goedenavond allemaal. Binnenkort ga ik de SRKZSX-W 3,5 KW ophangen in de woonkamer.
Ik heb een soort van tiny house zeg maar want mijn plafond is maar 2m.10 hoog.
Nu is mijn vraag, aangezien deze unit officieel op 6.5 vanaf het plafond moet, sowiezo op 170/171 cm komt vanaf de grond. Kan dit kwaad?
Kan ik nog iets sjoemelen met de plafondafstand bijvoorbeeld, of is 6,5 in beton gegoten.
Ik lees een airco installateur die al 14 jaar ook units op 3cm hangt en nooit problemen heeft.
Elke cm is hier meegepakt.
Persoonlijk zou ik hem nooit dichter bij het plafond hangen dan volgens de richtlijnen wordt aangeraden, maar omdat alle binnenunits hier dus volgens de richtlijnen zijn opgehangen heb geen praktijksituatie waarin ik kan vergelijken. Dat terzijde; de MHI ZSX is echt een uitstekende unit, maar als iedere centimeter telt zou ik toch echt eerder voor een Daikin met een veel compactere binnenunit gaan. De binnenunits van MHI (zelfs de ZS-modellen die ik in huis heb) zijn nu eenmaal erg lomp in vergelijking met die van Daikin. Hier heb ik de ruimte en is het dus geen enkel probleem, maar in jouw geval lijkt me dit toch wel een serieus nadeel van MHI units.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elwin999
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 01:35
hallo even vraagje tussen door als het kan

ik heb 2 keer een MHI ZSX( 2.5 en een 3.5) laten installeren met extra veren er onder
maar nu hangen de units helemaal uit het lood..naar rechts... de veren en het gewicht van de unit zou moeten kloppen
rechts zakt hij helemaal in (geen vering) blauw :? groen aan de ander kant Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2K0l3Y9UUJHK9ubcZoixZLiaGYk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/kUFPb1HUbikL57HFfVMh88IM.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NJeEWOyi1GbNB0lm_BATqPoW-GA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/jh7EhWFFGnQ3EUyx13Oyi7XC.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JulpA0AtIU32DIoL4UOq-jJxlj0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Q1SchG1bIJDhQoEbryQ4Z4CY.png?f=fotoalbum_large
zie foto's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd. Is al quote van.

[ Voor 141% gewijzigd door Anoniem: 1582350 op 21-02-2023 10:56 ]

Pagina: 1 2 ... 37 Laatste