• elwin999
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 25-02 19:44
Anoniem: 1582350 schreef op maandag 20 februari 2023 @ 19:40:
"De kracht van de veren is aangepast voor plaatsing aan de ventilatorzijde en aan de compressorzijde.
Kleurcodes en een duidelijke handleiding maken de installatie eenvoudig."

Wat geeft de handleiding aan?

Je zit overigens wel in het verkeerde topic. @elwin999

Update: Als ik naar de foto's op de webshops kijk dan moet blauw links en groen rechts, waar de compressor zit.

Verder de afstand tussen muur en de achterkant van de airco zou 8 cm moeten zijn en het lijkt erop dat het bij jou minder dan dat is.
de kleuren zijn wel goed tot 55kg zit blauw R (groen/blauw)
tot 90 kg zit de kleur blauw L (blauw/geel)
https://www.aircovoorinhu...sche-trillingsdemper-set/
had ook contact gehad met de monteur en deze weer met de fabrikant
ze hangen mij nu veel scheef aan de muur

de afstand naar de muur is 8/9cm

wel waren ze vergeten de bouten aan te draaien :X 1 bout was zelfs weg

• EeePC
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 04-06 18:36
Is dit niet alleen voor de ZSX-W?
Als ik namelijk in de handleiding van mijn ZS-W kijk staat er dit:

Dus ik durf het niet te proberen eerlijk gezegd, hoewel ik graag het setpoint omlaag zou krijgen.
JBtL schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 11:07:
@Willempie27 Als je de temperatuur kloppend wil krijgen moet je dit even instellen:

[Afbeelding]

Doet verder niets anders dan die 2 graden aanpassing die je nu in hebt gesteld corrigeren. Als je dit doet klopt de thermostaat dus helemaal. Kan deze manier van regelen echt aanraden, de airco loopt erg rustig zo en je kan heel makkelijk testen waar je de sensor het beste kan ophangen, ik gebruik deze sensor trouwens als thermostaat.

https://www.techpunt.nl/e...meter-and-hygrometer.html

Je kan deze ook bij Ali krijgen.

• pieterpost26
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 04-04 18:02
Mijn mhi heeft een minimale temperatuurinstelling bij verwarming van 18 graden. Ik zou eigenlijk tijdens mijn vakantie de temperatuur op 14 willen instellen om te grote koude/vochtigheid tijdens mijn afwezigheid te voorkomen.
Hoe kan ik dat doen?
Dank voor advies hierover.

• xHEMANx
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 24-05 14:36
Iemand een broadlink mini 4 die zn MHI airco wel goed kan aansturen? Bij mij blaast hij recht naar beneden als ik via de mini de airco aanstuur.

Opgelost. Alles handmatig erin gezet.

[Voor 59% gewijzigd door xHEMANx op 21-02-2023 14:14]

MHI single-split SRK35ZS-W, '65 woning, oud dubbelglas, spouw volgespoten (wol). 76m3 woonkamer.

• Willempie27
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 12:01
EeePC schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 09:23:

[Afbeelding]

Dus ik durf het niet te proberen eerlijk gezegd, hoewel ik graag het setpoint omlaag zou krijgen.

[...]
Mijn setpoint klopt nu wel. Net zolang ingedrukt tot ik de piep hoorde.

• Willempie27
pieterpost26 schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 10:32:
Mijn mhi heeft een minimale temperatuurinstelling bij verwarming van 18 graden. Ik zou eigenlijk tijdens mijn vakantie de temperatuur op 14 willen instellen om te grote koude/vochtigheid tijdens mijn afwezigheid te voorkomen.
Hoe kan ik dat doen?
Dank voor advies hierover.
Ik ga zelf ook dit weekend op vakantie en zit met hetzelfde dilemma. Ik ga hem op de nachtstand zetten en die is rond 10 graden als denk ik dat het niet zo koud zal worden in huis.

• GermanPivo
  • Registratie: September 2010
  • Nu online
EeePC schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 09:23:

[Afbeelding]

[...]
Nee. In diezelfde handleiding voor de ZS-W staat ook onderstaande

PVOutput | MHI SCM60/SCM40/SRC25

• GermanPivo
  • Nu online
Willempie27 schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 12:28:
[...]

Ik ga zelf ook dit weekend op vakantie en zit met hetzelfde dilemma. Ik ga hem op de nachtstand zetten en die is rond 10 graden als denk ik dat het niet zo koud zal worden in huis.
@pieterpost26 Als je een single split hebt, kan je economy inschakelen en de boel op 18 graden zetten.

• Warfare
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 31-05 15:03
Sinds kort 4 MHI units in huis. Deze zitten gekoppeld een 2 buitenunits.
Beneden, slaapkamer en werkkamer aan 1 unit, en de zolder (daar waar de meeste warmte zit) ook aan 1 unit.

Nu heb ik zojuist de airco aangezet, en de P1 meter schiet van een stabiele 200w (er staat amper wat aan in huis) naar 2000watt. De airco staat nu een uurtje aan.

Wat schetst mijn verbazing. Als ik in de slaapkamer de unit op "ventileren" zet, daalt mijn verbuik naar 1250 watt. Heeft iemand enig idee wat de logica hierachter is?

• MiBe
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 11:09
GermanPivo schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 12:31:
[...]

@pieterpost26 Als je een single split hebt, kan je economy inschakelen en de boel op 18 graden zetten.
[Afbeelding]
Dit werkt ook op multisplit zo :)

PV: 20x 370Wp DMEGC DM375M6-60HBB panelen (12x Oost / 8x West) = 7400 Wp op een SAJ R5-6K-T2 (6kW) 3-fase string-omvormer
AC: Mitsubishi Heavy Industries SCM80ZS-W (8kW) multi-spit met 1x SRK50ZS-W (5kW) / 1x SRK35ZS-W (3.5kW) / 2x SRK25ZS-W (2.5kW)

• Chimsie78
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 04-06 19:54
JBtL schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 11:07:
@Willempie27 Als je de temperatuur kloppend wil krijgen moet je dit even instellen:

[Afbeelding]

Doet verder niets anders dan die 2 graden aanpassing die je nu in hebt gesteld corrigeren. Als je dit doet klopt de thermostaat dus helemaal. Kan deze manier van regelen echt aanraden, de airco loopt erg rustig zo en je kan heel makkelijk testen waar je de sensor het beste kan ophangen,
Bedoelt men de ON/OFF op de a/b of de binnen-unit?

• GermanPivo
  • Nu online
Chimsie78 schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 16:45:
[...]

Bedoelt men de ON/OFF op de a/b of de binnen-unit?
Op de binnenunit.

• Willempie27
Wordt inderdaad niet duidelijk aangegeven. Juist omdat alle instellingen op de afstandsbediening worden ingesteld.

• Chimsie78
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 04-06 19:54
Net doorgevoerd op een ZSX en ZS binnenunit, werkt perfect!
Hierdoor de offset van 2 graden uit de YAML kunnen halen.

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 04-06 18:41
xHEMANx schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 11:07:
Iemand een broadlink mini 4 die zn MHI airco wel goed kan aansturen? Bij mij blaast hij recht naar beneden als ik via de mini de airco aanstuur.
Opgelost.
Kun je eens laten weten welke dingen je nu allemaal kunt instellen via de broadlink op de MHI?

• jobr
pieterpost26 schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 10:32:
Hoe kan ik dat doen?
Als je een MHI-AC-CTRL module hebt dan kun je de airco voor de gek houden en kun je dit wel realiseren. Maar de opties hierboven kunnen ook.

• pjotter1965
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 04-06 10:07
Warfare schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 14:56:
Sinds kort 4 MHI units in huis. Deze zitten gekoppeld een 2 buitenunits.
Beneden, slaapkamer en werkkamer aan 1 unit, en de zolder (daar waar de meeste warmte zit) ook aan 1 unit.

Nu heb ik zojuist de airco aangezet, en de P1 meter schiet van een stabiele 200w (er staat amper wat aan in huis) naar 2000watt. De airco staat nu een uurtje aan.

Wat schetst mijn verbazing. Als ik in de slaapkamer de unit op "ventileren" zet, daalt mijn verbuik naar 1250 watt. Heeft iemand enig idee wat de logica hierachter is?
Wel eens gelezen in topic : lucht/ lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen.
Zoek eens naar posts van Sjamo en MiBe

• xHEMANx
  • Laatst online: 24-05 14:36
jobr schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 18:43:
[...]

Kun je eens laten weten welke dingen je nu allemaal kunt instellen via de broadlink op de MHI?
Heel wat eigenlijk. Zit een temperatuur sensor en vochtigheids sensor op.

Kan dingen instellen als: als temp in woonkamer 19 graden wordt, dan airco zachter blazen.. (of setpoint veranderen.

Of snachts aan gaan als de temp onder de 16 graden komt.

Of tijdschema. 8 uur sochtends airco op septoint 25 max. Als 19 graden bereikt is 22 auto. Als 20 graden bereikt is setpoint 21 auto. Etc. (Zie screenshot)

Instellen was wel even werk. Ik heb geen knopje om de temp hoger if lager te zetten, of de fanstand te regelen. Zijn allemaal voor ingestelde knoppen met 1 vaste instelling en die moest ik 1 voor 1 toevoegen. Als je wel met knoppen wil (één van de 150 voor geprogrammeerde afstandbedieningen), krijg je hele rare uitblaas standen, die je niet veranderen kan. Nu heb ik de instellingen van de gewone afstand bediening gekopieerd en staat hij gewoon op 3d auto met een aantal knoppen silent modus aan en andere knoppen silent modus uit. Haha

Voor 22 euro. Prima.

Voorbeeld can een aantal routines:

[Voor 5% gewijzigd door xHEMANx op 23-02-2023 08:17]

MHI single-split SRK35ZS-W, '65 woning, oud dubbelglas, spouw volgespoten (wol). 76m3 woonkamer.

• niek.gn
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 21-05 11:03
Goedemorgen,

Ik heb sinds een paar dagen een srk35zsx-wfb single split unit in de woonkamer.

Hij krijgt de woonkamer goed warm en de fan staat op AUTO. Valt me op dat de fan niet stopt wanneer de kamer op temperatuur is, ook gaat de fan niet naar standje ULo. Is dat normaal?

Verder vind ik dat de buitenunit veel lawaai maakt. Ik hoor de compressor duidelijk boven de fan uit. Ik heb al een daikin unit, deze hoor ik totaal niet wanneer deze staat te verwarmen. Is het normaal dat de Mitsubishi zoveel meer geluid maakt? Ik had hem veel stiller verwacht.

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 12:15
niek.gn schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 08:29:
Goedemorgen,

Ik heb sinds een paar dagen een srk35zsx-wfb single split unit in de woonkamer.

Hij krijgt de woonkamer goed warm en de fan staat op AUTO. Valt me op dat de fan niet stopt wanneer de kamer op temperatuur is, ook gaat de fan niet naar standje ULo. Is dat normaal?

Verder vind ik dat de buitenunit veel lawaai maakt. Ik hoor de compressor duidelijk boven de fan uit. Ik heb al een daikin unit, deze hoor ik totaal niet wanneer deze staat te verwarmen. Is het normaal dat de Mitsubishi zoveel meer geluid maakt? Ik had hem veel stiller verwacht.
Ik heb dezelfde en mijn buitenunit is nagenoeg stil.
OOk gebruik ik auto en de fan gaat naar LAAG indien... de temperatuur makkelijk te handhaven is en dat is wat anders dan de kamer op temperatuur.

Kijk eens naar hoeveel de unit opneemt (bij mij pakweg 230W bij het op temperatuur houden)

• niek.gn
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 21-05 11:03
Dan moet ik toch misschien de installateur nog eens naar de buitenunit laten kijken.

Ik zal eens kijken of ik er iets tussen kan plaatsen om het verbruik te monitoren.

Acties:
  • +5Henk 'm!

• Anoniem: 1582350
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
verwijderd

[Voor 108% gewijzigd door Anoniem: 1582350 op 28-04-2023 08:47. Reden: Complete grafiek.]

• Niet online
verwijderd

[Voor 98% gewijzigd door Anoniem: 1582350 op 28-04-2023 08:47]

Acties:
  • +4Henk 'm!

• jobr
Voor de mensen die een MHI airco hebben en de MHI-AC-Ctrl module gebruiken (geen esphome):

Ik heb een pull request gemaakt om ook het aantal kWh uit de unit te halen met MHI-AC-Ctrl.
Ik zoek 1 of meerdere personen die de AC 7x24 uur hebben aan staan en dit wat willen testen.
Zie https://github.com/absalom-muc/MHI-AC-Ctrl/issues/136
(bij het pull request kun je voor elke gewijzigde file View file doen; hoef je het niet over te tikken)

edit: pull request is gemerged naar master zojuist.

[Voor 5% gewijzigd door jobr op 05-03-2023 19:14]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• ede
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 04-06 21:07
jobr schreef op zaterdag 4 maart 2023 @ 19:49:
Voor de mensen die een MHI airco hebben en de MHI-AC-Ctrl module gebruiken (geen esphome):

Ik heb een pull request gemaakt om ook het aantal kWh uit de unit te halen met MHI-AC-Ctrl.
Ik zoek 1 of meerdere personen die de AC 7x24 uur hebben aan staan en dit wat willen testen.
Zie https://github.com/absalom-muc/MHI-AC-Ctrl/issues/136
(bij het pull request kun je voor elke gewijzigde file View file doen; hoef je het niet over te tikken)
Ik heb je code gepulled en op 2 MHI's geïnstalleerd en ik zie nu het verbruik van de airco's in Home Assistant.

Ik meet het verbruik van die airco's al met een HomeWizard kWh-meter dus ik kan zien of het aangegeven verbruik overeenkomt met wat gemeten wordt.

De airco's draaien beide 24/7

Acties:
  • 0Henk 'm!

• jobr
ede schreef op zondag 5 maart 2023 @ 01:15:
Ik heb je code gepulled en op 2 MHI's geïnstalleerd en ik zie nu het verbruik van de airco's in Home Assistant.

Ik meet het verbruik van die airco's al met een HomeWizard kWh-meter dus ik kan zien of het aangegeven verbruik overeenkomt met wat gemeten wordt.

De airco's draaien beide 24/7
Dat is mooi. Laat even weten wat er gebeurd als deze over de 64 kWh heen gaan.
Ben ook benieuwd hoe goed deze in sync blijft met de kWh meter na een paar dagen. Bij mij is het verschil meestal < 0.5 kWh, maar ik zet hem elke avond uit. Komt ook door de resolutie van 0.25 kWh.

[Voor 17% gewijzigd door jobr op 05-03-2023 19:01]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Niet online
verwijderd

[Voor 146% gewijzigd door Anoniem: 1582350 op 28-04-2023 08:47]

• Niet online
verwijderd

[Voor 96% gewijzigd door Anoniem: 1582350 op 28-04-2023 08:48]

• Myztic881
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 25-05 18:59
Frag1le schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 09:41:
[...]

Ik spreek uiteraard met uitgangspunt de ZSX.
Bij de ZSX staan de lamellen en de klep niet geheel naar beneden, de lucht wordt met een hoek van, ik schat 55 graden naar beneden geblazen. Deze lucht wordt hier van HK naar trappengat naar keuken geblazen.

[Afbeelding]
Ik heb ook de ZSX unit sinds twee dagen. Klopt het dat als ik heating aan heb en hij bereikt uiteindelijk de goeie temperatuur, dan doet ie de lamel dicht en gaat het groene lampje blijven knipperen. Ik hoor dan de koelleiding borrelen. En na een tijdje gaat hij weer door met de heating modus. Wat houdt die knippermodus in? Kan het niet helemaal uit de handleiding halen.

• Luminatus
  • Laatst online: 12:04
Myztic881 schreef op maandag 6 maart 2023 @ 16:58:
[...]

Ik heb ook de ZSX unit sinds twee dagen. Klopt het dat als ik heating aan heb en hij bereikt uiteindelijk de goeie temperatuur, dan doet ie de lamel dicht en gaat het groene lampje blijven knipperen. Ik hoor dan de koelleiding borrelen. En na een tijdje gaat hij weer door met de heating modus. Wat houdt die knippermodus in? Kan het niet helemaal uit de handleiding halen.
Bij MHI airco’s zie je dit als de unit aan het “defrosten” is.

• Hansieo
Luminatus schreef op maandag 6 maart 2023 @ 17:01:
[...]

Bij MHI airco’s zie je dit als de unit aan het “defrosten” is.
of "heet-gas ontdooing" zoals ik hier geleerd heb.. (een soort voorloper op DEFROST)

• Myztic881
Hansieo schreef op maandag 6 maart 2023 @ 17:15:
[...]

of "heet-gas ontdooing" zoals ik hier geleerd heb.. (een soort voorloper op DEFROST)
Ook als het 3 graden boven nul is dus?

Oja en er zit dus een originele Wifi module in. Kan ik hiermee nog meer apps installeren dan alleen die Smart-M-Air, want ik ben heel benieuwd naar het verbruik. Of is het alleen mogelijk met een custom wifi module?

• jobr
Anoniem: 1582350 schreef op maandag 6 maart 2023 @ 12:43:
@jobr Hier grote problemen met de 7R2.

Bij het van stroom voorzien van de airco gaan de kleppen ratelen en de airco start automatisch op in de laatste stand. In MHI-AC-Ctrl.h van Ginkage worden dan nog niet eens de opdata_kwh waardes gelezen want die heb ik weer uitgezet om het probleem op te sporen.
Zoals in de DM al aangegeven heb ik dit ook getest en het beschreven ratelen kan ik niet reproduceren. Heeft naar mijn idee niet iets te maken met V2.7R2.
De uitgevoerde wijzigingen kunnen dat ook niet verklaren.

• jobr
Anoniem: 1582350 schreef op zondag 5 maart 2023 @ 22:53:
Dan moet ook nog die erroropdate_kwh ook nog op andere plekken gedefinieerd worden.
Dat heb ik met opzet niet gedaan omdat er in de code stond: // noch nie gesehen, dass es auftaucht

• jobr
Myztic881 schreef op maandag 6 maart 2023 @ 17:50:
Oja en er zit dus een originele Wifi module in. Kan ik hiermee nog meer apps installeren dan alleen die Smart-M-Air, want ik ben heel benieuwd naar het verbruik. Of is het alleen mogelijk met een custom wifi module?
Nee, alleen met de Smart-M-air.
Je kan het wel uitlezen met bijv een plugin voor HA. Zie https://github.com/jeatheak/Mitsubishi-WF-RAC-Integration.
Je kunt het ook met een python script uitlezen, maar dan moet je de output zelf verwerken. Zie https://github.com/glsf91/MHI-Domoticz

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Myztic881
jobr schreef op maandag 6 maart 2023 @ 18:32:
[...]

Nee, alleen met de Smart-M-air.
Je kan het wel uitlezen met bijv een plugin voor HA. Zie https://github.com/jeatheak/Mitsubishi-WF-RAC-Integration.
Je kunt het ook met een python script uitlezen, maar dan moet je de output zelf verwerken. Zie https://github.com/glsf91/MHI-Domoticz
Dank je. Zal die HA integration eens proberen als het lukt. Slecht eigenlijk dat de duurste uitvoering van deze aircos met een peperdure wifi module, niet eens een redelijke app levert waar je ook alle functies kunt bedienen.

[Voor 50% gewijzigd door Myztic881 op 06-03-2023 22:20]

• Willempie27
Dank je. Zal die HA integration eens proberen als het lukt. Slecht eigenlijk dat de duurste uitvoering van deze aircos met een peperdure wifi module, niet eens een redelijke app levert waar je ook alle functies kunt bedienen.
Dus ook met de orginele is niet alles beschikbaar. Ik heb nu een broadlink rm4 besteld. Als het goed is kan daar wel alles mee ingesteld worden. Ben benieuwd.

• Frag1le
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 04-06 09:56
Myztic881 schreef op maandag 6 maart 2023 @ 16:58:
[...]

Dat is inderdaad een defrost, zoals hierboven al reeds geschreven.
De unit kan dan borrelen, kort kraken etc.
Dit gebeurt inderdaad soms al vanaf 3 graden, vergeet niet dat de buitenunit zelf kouder is dan 3 graden anders zou deze geen warmte kunnen onttrekken aan de buitenlucht.

MHI SRK 35 ZSX-WF

• Frag1le
[...]

Ik heb tussen de groep en de unit een Shelly Plus 1PM geplaatst en op de enkele momenten dat de airco uit is geweest gebruikte deze in stand-by een paar watt.

Ik heb alleen naast de Smart M-Air app de HA (Home Assistant) integratie draaien en daarmee kun je de airco ook bedienen.
Ik zelf gebruik nog steeds de Smart M-Air scheduling omdat ik nog te lui ben geweest dit geheel in HA te integreren.

MHI SRK 35 ZSX-WF

• Niet online
verwijderd

[Voor 104% gewijzigd door Anoniem: 1582350 op 28-04-2023 08:48]

• Hansieo
[...]

geen idee, ik ben een NOOB op dit gebied.. :?

Het verbruik valt mij 100% mee

• Niet online
verwijderd

[Voor 113% gewijzigd door Anoniem: 1582350 op 28-04-2023 08:48. Reden: OPGELOST!!]

• jobr
@Anoniem: 1582350
De core schrijft NIET naar Flash. Die PROGMEM zorgt ervoor dat de variabele opdata niet in SRAM wordt aangemaakt maar wordt eenmalig weggeschreven (bij uploaden code) bij de code. SRAM is namelijk nogal klein vandaar dat "vaste" variabelen uit Flash wordt gelezen.

Ik kan ook geen zinnige reden bedenken waarom je dit hebt of waarom dit het oplost.
Zoals ik zei heb ik geen last van de problemen die je ziet. Ik ga het pas aanpassen als er meer mensen komen met dezelfde klacht.

Maar laten we weer ontopic gaan.

[Voor 47% gewijzigd door jobr op 07-03-2023 18:53]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Niet online
verwijderd

[Voor 105% gewijzigd door Anoniem: 1582350 op 28-04-2023 08:48. Reden: tussenstand]

• Niet online
verwijderd

[Voor 105% gewijzigd door Anoniem: 1582350 op 28-04-2023 08:49]

• Myztic881
Frag1le schreef op maandag 6 maart 2023 @ 22:24:
[...]

Dat is inderdaad een defrost, zoals hierboven al reeds geschreven.
De unit kan dan borrelen, kort kraken etc.
Dit gebeurt inderdaad soms al vanaf 3 graden, vergeet niet dat de buitenunit zelf kouder is dan 3 graden anders zou deze geen warmte kunnen onttrekken aan de buitenlucht.
Thanks. Het is een leerproces, dat airco leren kennen. :) Zo veel functies.
Frag1le schreef op maandag 6 maart 2023 @ 22:29:
[...]

Ik heb tussen de groep en de unit een Shelly Plus 1PM geplaatst en op de enkele momenten dat de airco uit is geweest gebruikte deze in stand-by een paar watt.

Ik heb alleen naast de Smart M-Air app de HA (Home Assistant) integratie draaien en daarmee kun je de airco ook bedienen.
Ik zelf gebruik nog steeds de Smart M-Air scheduling omdat ik nog te lui ben geweest dit geheel in HA te integreren.
Ik heb dus al 4 jaar p1 monitor op een Raspberry 3 lopen, maar nu met de airco erbij wil ik Home assistent draaien. Er is een integratie van P1 mogelijk, maar dit kan allemaal niet via dezelfde Pi of wel?
Kan home assistent de usb poort en dus de P1 op die manier uitlezen?

• Frag1le
Myztic881 schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 21:36:
[...]

Thanks. Het is een leerproces, dat airco leren kennen. :) Zo veel functies.

[...]

Ik heb dus al 4 jaar p1 monitor op een Raspberry 3 lopen, maar nu met de airco erbij wil ik Home assistent draaien. Er is een integratie van P1 mogelijk, maar dit kan allemaal niet via dezelfde Pi of wel?
Kan home assistent de usb poort en dus de P1 op die manier uitlezen?
Of dat allemaal gaat werken zoals je vraagt kan ik je niet vertellen, ik heb daar geen ervaring mee.

Ik draai HomeAssistant en heb op de P1 alleen de Tibber Pulse.
De rest van m'n verbruik in m'n woning volg en beheer ik met Shelly's die vervolgens in Home Assistant geïntegreerd zijn.
Dit alles via het (Wi-Fi) netwerk.
Tussen de groep en de buitenunit van de Airco zit dus een Shelly.

Ps. eigenlijk hoort het hier over MHI Instellingen te gaan ;)

[Voor 20% gewijzigd door Frag1le op 09-03-2023 09:44]

MHI SRK 35 ZSX-WF

• Lampen.koppel
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 10-03 17:33
Hier ook een multisplit
Buiten unit SCM71ZS-W 7,1 kW
3 x Mitsubishi SRK20ZS-W 2,0 kW op de slaapkamers
1 x Mitsubishi SRK50ZS-W 5,0 kW in de woonkamer

In de nacht staat hij uit, overdag eerst 3d auto, als alles warm is dan gaat hij op silent. Setpoint 22 graden. We hebben ook wifi-modules maar merken dat het veel te warm wordt als we hem daarmee aansturen. Nu gebruiken we dus alleen nog de afstandsbediening. We hebben een grote buiten unit maar we hebben nog nooit last gehad van pendelen; als het warm genoeg is gaat hij gewoon wat minder blazen. Defrosten gebeurt wel af en toe, vooral op natte dagen, maar dit is helemaal niet storend.

Hieronder voorbeeld grafiek van een dag, in de middag op 3d auto en in de avond op silent. Dit is alleen de woonkamer, de slaapkamers airco's gebruiken we alleen in de zomer om te koelen.

Overzicht van het stroomverbruik van 2022:

De airco's verwarmen als eerste de lucht, als die lucht ontsnapt ben je dus ook je warmte kwijt. Als je veel kieren hebt kan veel wind dus het verbruik ook omhoog doen gaan.

Met een goedkope thermal camera voor je mobiel (200-500 euro) kun je een "poor man's blowerdoortest" uitvoeren. Ik heb een CAT-Telefoon met ingebouwde FLIR camera.

Op een koude en bewolkte dag doe je alle deuren en ventilatie klepjes dicht.
Alle airco's, verwarming, etc zet je uit.
Daarna zet je je mechanische ventilatie en je afzuigkap op de maximale stand om zoveel mogelijk onderdruk te veroorzaken.
Na een half uur ga je met je camera op zoek naar zogenaamde koude vingers (blauwe strepen)

Zo kwam ik erachter dat het kozijn helemaal niet goed afgekit was, en mijn deur rubbers aan vervanging toe zijn:

Vergeet ook je binnendeuren niet, tussen deze 2 ruimtes zit meer dan 2 graden temperatuursverschil door de drempel die ik er in heb gezet. Eerder stroomde die koude lucht dus gewoon onder de deur door mijn woonkamer binnen.

• Luminatus
  • Laatst online: 12:04
Lampen.koppel schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 12:03:
Hier ook een multisplit
3 x Mitsubishi SRK20ZS-W 2,0 kW op de slaapkamers
1 x Mitsubishi SRK50ZS-W 5,0 kW in de woonkamer

In de nacht staat hij uit, overdag eerst 3d auto, als alles warm is dan gaat hij op silent. Setpoint 22 graden. We hebben ook wifi-modules maar merken dat het veel te warm wordt als we hem daarmee aansturen. Nu gebruiken we dus alleen nog de afstandsbediening. We hebben een grote buiten unit maar we hebben nog nooit last gehad van pendelen; als het warm genoeg is gaat hij gewoon wat minder blazen. Defrosten gebeurt wel af en toe, vooral op natte dagen, maar dit is helemaal niet storend.

Hieronder voorbeeld grafiek van een dag, in de middag op 3d auto en in de avond op silent. Dit is alleen de woonkamer, de slaapkamers airco's gebruiken we alleen in de zomer om te koelen.

[Afbeelding]

Overzicht van het stroomverbruik van 2022:
[Afbeelding]

De airco's verwarmen als eerste de lucht, als die lucht ontsnapt ben je dus ook je warmte kwijt. Als je veel kieren hebt kan veel wind dus het verbruik ook omhoog doen gaan.

Met een goedkope thermal camera voor je mobiel (200-500 euro) kun je een "poor man's blowerdoortest" uitvoeren. Ik heb een CAT-Telefoon met ingebouwde FLIR camera.

Op een koude en bewolkte dag doe je alle deuren en ventilatie klepjes dicht.
Alle airco's, verwarming, etc zet je uit.
Daarna zet je je mechanische ventilatie en je afzuigkap op de maximale stand om zoveel mogelijk onderdruk te veroorzaken.
Na een half uur ga je met je camera op zoek naar zogenaamde koude vingers (blauwe strepen)

Zo kwam ik erachter dat het kozijn helemaal niet goed afgekit was, en mijn deur rubbers aan vervanging toe zijn:
[Afbeelding]

Vergeet ook je binnendeuren niet, tussen deze 2 ruimtes zit meer dan 2 graden temperatuursverschil door de drempel die ik er in heb gezet. Eerder stroomde die koude lucht dus gewoon onder de deur door mijn woonkamer binnen.
[Afbeelding]
Wow, jouw verbruik is de helft van ons.
2 x Mitsubishi SRK20ZS-W 2,0 kW op slaap- en werkkamer
1 x Mitsubishi SRK35ZS-W 3,5 kW in de woonkamer

Wij verwarmen de woon- en werkkamer naar tussen de 19 en 20 graden. Nachtverlaging naar tussen de 17 en 18 graden.

Van welk bouwjaar is jouw woning en hoeveel oppervlakte verwarm je in de woonkamer?

Ons huis is van 1991 en de woonkamer maar ongeveer 35m2 (87m3) Heeft spouw (glaswol)- en vloerisolatie (5cm tempex) van die tijd maar ondanks dat vind ik dat er wel erg veel warmte verloren lijkt te gaan.

Misschien moet ik ook maar eens zo'n camera huren want ik heb alles al nagekeken met een infrarood thermometer en kan geen grote temperatuurverschillen ontdekken.

• Willempie27
Ik draai momenteel MHI-AC-CTRL-ESPHOME. De sensor lijk met een resolutie van 0,25 graden we werken. Er zit momenteel een externe sensor aan die aan de andere kant van de kamer ligt. Als de temperatuur bijv op 21 graden staat ingesteld en de sensor temp is 21.25 dan draait de pomp nog steeds op 80-100Hz. Dan wordt de temp van 21,50 bereikt en gaat hij op 20Hz draaien. Als het zacht weer is buiten zal dit resulteren in een pendel. Op dit moment blijft hij wel aan maar gaat pas redelijk draaien als deze een temp van 20,25 heeft bereikt terwijl ik zou denken dat die al bij 20,50 al harder moet gaan draaien. Vaak zakt die nog onder de 20 graden
Meerdere mensen met dit "probleem". Ik zit er dan ook aan de denken om de sensor te manipuleren door een automation aan te maken. Voorbeeld van een 21 graden setpoint.

[Voor 12% gewijzigd door Willempie27 op 09-03-2023 19:14]

• Lampen.koppel
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 10-03 17:33
Luminatus schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 19:09:
[...]

Wow, jouw verbruik is de helft van ons.
2 x Mitsubishi SRK20ZS-W 2,0 kW op slaap- en werkkamer
1 x Mitsubishi SRK35ZS-W 3,5 kW in de woonkamer

Wij verwarmen de woon- en werkkamer naar tussen de 19 en 20 graden. Nachtverlaging naar tussen de 17 en 18 graden.

Van welk bouwjaar is jouw woning en hoeveel oppervlakte verwarm je in de woonkamer?

Ons huis is van 1991 en de woonkamer maar ongeveer 35m2 (87m3) Heeft spouw (glaswol)- en vloerisolatie (5cm tempex) van die tijd maar ondanks dat vind ik dat er wel erg veel warmte verloren lijkt te gaan.

Misschien moet ik ook maar eens zo'n camera huren want ik heb alles al nagekeken met een infrarood thermometer en kan geen grote temperatuurverschillen ontdekken.
  • Rijtjes huis bouwjaar '83, buren aan beide zijden
  • Oppervlakte verwarmde ruimte 45m2/120m3
  • Oppervlakte buitenmuren begane grond 30m2, waarvan 12.5m2 deur/raam
  • Kunststof kozijnen met HR++ dubbelglas, ook op de bovenverdiepingen
  • In de spouw zit 6cm minerale wol
  • Broodjesvloer met piepschuim isolatie
  • Tonzon folie in de kruipruimte tegen vocht
  • Op de dekvloer alu-foam ondervloer onder het laminaat
  • Mechanische ventilatie staat standaard helemaal uit en gaat automatisch aan als de luchtvochtigheid te hoog wordt, of als het licht in de wc/badkamer aan staat.
  • Wasemkap met terugslagklep, muurdoorvoer rondom afgekit.
  • Alle ventilatie klepjes dicht in de winter, met een luchtkwaliteitsmeter kunnen we zien of er teveel co2 in de lucht hangt. Het apparaat hangt in het zicht, er gaat een rood lampje branden als de kwaliteit slecht is, dan zetten we eventjes een raam open. Helaas de MV nog niet gestuurd op basis van co2.
  • In de nacht geen verwarming aan.
  • In de nacht geen MV aan, ongeacht de luchtvochtigheid.
  • Als we niet thuis zijn gaat de airco uit.
  • Als de airco aanstaat, dan zoveel mogelijk op silent.
  • Alle ramen zoveel mogelijk dicht, ook boven. We hadden nog 1 slaapkamer met houten kozijnen en enkel glas, nu we dat vervangen hebben merken we het verschil goed. Er kwam dus veel koude lucht van boven naar beneden stromen.
  • Binnendeuren ook zoveel mogelijk dicht, ook boven.
  • In iedere kamer hangt een sensor om de temperatuur en luchtvochtigheid te meten. Zo kunnen we zien in welke kamer de kou/warmte het huis binnenkomt.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• loyske
  • Registratie: Januari 2004
  • Nu online
Willempie27 schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 19:11:
Ik draai momenteel MHI-AC-CTRL-ESPHOME. De sensor lijk met een resolutie van 0,25 graden we werken. Er zit momenteel een externe sensor aan die aan de andere kant van de kamer ligt. Als de temperatuur bijv op 21 graden staat ingesteld en de sensor temp is 21.25 dan draait de pomp nog steeds op 80-100Hz. Dan wordt de temp van 21,50 bereikt en gaat hij op 20Hz draaien. Als het zacht weer is buiten zal dit resulteren in een pendel. Op dit moment blijft hij wel aan maar gaat pas redelijk draaien als deze een temp van 20,25 heeft bereikt terwijl ik zou denken dat die al bij 20,50 al harder moet gaan draaien. Vaak zakt die nog onder de 20 graden
Meerdere mensen met dit "probleem". Ik zit er dan ook aan de denken om de sensor te manipuleren door een automation aan te maken. Voorbeeld van een 21 graden setpoint.
[Afbeelding]
Waar ik me aan stoor met deze setup, is dat als de setpoint temp bereikt is, deze langzaam laat afkoelen tot 1 graad en dan weer volle bak gaat verwarmen. Het is niet echt pendelen want de binnenunit blijft de hele tijd werken. Maar de temp fluctueert dus de hele tijd.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Willempie27
loyske schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 10:34:
[...]

Waar ik me aan stoor met deze setup, is dat als de setpoint temp bereikt is, deze langzaam laat afkoelen tot 1 graad en dan weer volle bak gaat verwarmen. Het is niet echt pendelen want de binnenunit blijft de hele tijd werken. Maar de temp fluctueert dus de hele tijd.
Precies dit dus. Soms blijft hij wel even op 60Hz draaien. Bij mij blijft hij ook wel draaien op 20Hz maar als het buiten wat warmer is dan komt er wel een hele korte pendel van 10 minuten. En daarna gelijk weer met volle bak aan.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Niet online
verwijderd

[Voor 99% gewijzigd door Anoniem: 1582350 op 28-04-2023 08:49]

• Niet online
verwijderd

[Voor 99% gewijzigd door Anoniem: 1582350 op 28-04-2023 08:49]

• Niet online
verwijderd - conflict met de licentie voorwaarden

[Voor 100% gewijzigd door Anoniem: 1582350 op 28-04-2023 08:44]

• Niet online

[Voor 203% gewijzigd door Anoniem: 1582350 op 28-04-2023 08:44]

• Niet online

[Voor 142% gewijzigd door Anoniem: 1582350 op 28-04-2023 08:45]

• jobr
Anoniem: 1582350 schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 14:08:
Maar eerst wil ik mijn excuses aanbieden aan John @jobr omdat ik het verkeerd had over de airco die op hol sloeg en ging klepperen.
geaccepteerd :)
Voor het volgende pull request voor mhi-ac-ctrl had ik de volgorde al voor je al aangepast.

[Voor 19% gewijzigd door jobr op 22-03-2023 19:43]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Willempie27
Het wordt nu wat warmer weer en gaat het pendelen beginnen. Start enorm hoog en zakt dan terug naar 20hz om vervolgens weer uit te gaan. Ik wil nu in Home Assistant forceren om een temperatuur door te geven als deze bijv op 22 staat ingesteld hem op 22.25 of 22.00 te houden zodat die minimaal door blijft draaien.

Opvallend is als ik een temp van 21.5 door stuur de "Airco return temp" dan op 21.75 staat. Pas als ik 21.45 door geeft zakt die terug naar 21.50. Het lijkt erop dat het afronden niet helemaal lekker gaat wat het pendelen bevorderd omdat er soms veel afwijking in zit.

code:
1
2
3
service: esphome.airco_woonkamer_set_api_room_temperature
data:
  value: "{{('21.50') | float(0)}}"

https://tweakers.net/i/kSME4dRwaO-kVErKRyvfCiA8zZE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/HhzpAO0OkmpQgLm0SBKWmPUj.png?f=user_large

Heeft iemand hier toevallig al een scriptje? Ik heb overigens de ESPhome versie.

• rubensp
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 04-04 07:16
[b]Willempie27 in "MHI instellingen topic"....
Opvallend is als ik een temp van 21.5 door stuur de "Airco return temp" dan op 21.75 staat. Pas als ik 21.45 door geeft zakt die terug naar 21.50. Het lijkt erop dat het afronden niet helemaal lekker gaat wat het pendelen bevorderd omdat er soms veel afwijking in zit.

Heeft iemand hier toevallig al een scriptje? Ik heb overigens de ESPhome versie.
Ik had dezelfde bevindingen. Lijkt erop dat de MHI unit de temperatuur altijd afrond naar boven met 0.25 punt wat ook meerdere MHI-AC-CTRL gebruikers eerder al rapporteerden.

Het pendelen bij zachter weer heb ik opgelost door met een functienode in NodeRed de temperatuur tussen 2 sensoren te vergelijken, dan de sensor te pakken die het dichtsbij de target/gewenste temperatuur zit. En dan de uiteindelijke output temperatuur die de MHI ontvangt aan te passen als deze binnen +0 en +0.8 van de target temperatuur zit:

• jobr
Willempie27 schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 12:08:
Het wordt nu wat warmer weer en gaat het pendelen beginnen. Start enorm hoog en zakt dan terug naar 20hz om vervolgens weer uit te gaan. Ik wil nu in Home Assistant forceren om een temperatuur door te geven als deze bijv op 22 staat ingesteld hem op 22.25 of 22.00 te houden zodat die minimaal door blijft draaien.

Als je het setpoint 22 hebt en 22,25 als temp stuurt dat gaat ie uit en blijft ie niet draaien.
Als je 21.75 stuurt dan blijft ie draaien. Echter wordt het dan in principe steeds wat warmer. En je loopt de kans dat ie steeds wat meer vermogen gaat afgeven omdat de temp niet oploopt.
Misschien als je de fan op 1 zet duurt de pendel cyclus wat langer.
Ik zie niet zo'n probleem in dat pendelen. Alle andere mensen die dit inzicht niet hebben draait dit toch ook gewoon op die manier.
Overigens pendelt die bij mij even in de morgen. Als het dan warmer wordt in de kamer blijft ie ook wel eens uren uit.

Dat laatste is normaal. De AC kent alleen stappen van 0.25 graden.

• Niet online
verwijderd

[Voor 98% gewijzigd door Anoniem: 1582350 op 28-04-2023 08:45]

• Niet online
verwijderd

[Voor 98% gewijzigd door Anoniem: 1582350 op 28-04-2023 08:45]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Sp33dFr34k
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Sp33dFr34k

Retro-Geek

Vraagje, is er manier om met de originele wifi module een externe temp sensor te gebruiken? Vind alleen maar manieren icm een alternatieve wifi module. 1 manier is natuurlijk om de standaard sensor te verlengen, maar dan zit je ook weer met weerstand te koekeloeren denk ik?

Gaat overigens om de SRKxxZS-w units, waarvan de nieuwste de wifi module onboard heeft (5kw model 2023), de andere hebben wifi units aan een kabel.

i7 9700k + Be-Quiet Dark Rock 4 Pro | Gigabyte Z390 Aorus Ultra | Gigabyte Aorus GTX1080TI | Samsung 970 Pro 512GB + 860 EVO 1TB | 2x8GB DDR4 3000Mhz | Seasonic Platinum 660W | Fractal Design R6 | Acer Predator X34P | M-Audio AV40

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Niet online
verwijderd

[Voor 97% gewijzigd door Anoniem: 1582350 op 28-04-2023 08:46]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• jobr
Sp33dFr34k schreef op zondag 26 maart 2023 @ 21:52:
Vraagje, is er manier om met de originele wifi module een externe temp sensor te gebruiken? Vind alleen maar manieren icm een alternatieve wifi module. 1 manier is natuurlijk om de standaard sensor te verlengen, maar dan zit je ook weer met weerstand te koekeloeren denk ik?

Gaat overigens om de SRKxxZS-w units, waarvan de nieuwste de wifi module onboard heeft (5kw model 2023), de andere hebben wifi units aan een kabel.
Ja, zover ik weet wel. Heb je dit nodig: https://www.klimaatshop.n...iening-ecotouch-set1.html

• jobr
Bij deze een webpagina waarmee je kan connecten naar je MQTT server en de data van MHI-AC-Ctrl kunt zien: https://github.com/absalom-muc/MHI-AC-Ctrl/issues/141
Je kan ook wat dingen instellen/aanpassen.
Werkt alleen met de absalom-muc MHI-AC-Ctrl software.

[Voor 5% gewijzigd door jobr op 29-03-2023 19:32]

• stapbeest
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 04-06 12:07
Kan je de airco niet gewoon sturen op een bepaald vermogen.

Als ik hem op 23 gr zet loopt ie rond de 200 tot 250 watt, maar als het iets warmer binnen word gaat hij pendelen(meer stroomverbruik)dan zet ik hem op 24. Na een tijdje hetzelfde verhaal dan maar op 25 maar dan gaat hij op 350 tot 400 watt draaien ook op 24 graden. En binnen word het onderhand ook 25 graden, maar als hij op 23 graden gewoon doorgaat zonder pendelen blijft het rond de 22 a 23 graden.

Kan dat op vermogen of moet ik het maar accepteren.

• Niet online
verwijderd

[Voor 97% gewijzigd door Anoniem: 1582350 op 28-04-2023 08:46]

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Nu online
stapbeest schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 19:46:
Kan je de airco niet gewoon sturen op een bepaald vermogen.

Als ik hem op 23 gr zet loopt ie rond de 200 tot 250 watt, maar als het iets warmer binnen word gaat hij pendelen(meer stroomverbruik)dan zet ik hem op 24. Na een tijdje hetzelfde verhaal dan maar op 25 maar dan gaat hij op 350 tot 400 watt draaien ook op 24 graden. En binnen word het onderhand ook 25 graden, maar als hij op 23 graden gewoon doorgaat zonder pendelen blijft het rond de 22 a 23 graden.

Kan dat op vermogen of moet ik het maar accepteren.
Weet je zeker dat de unit meer gaat verbruiken bij het pendelen? Die van ons gaat minder gebruiken bij pendelen.

[Voor 20% gewijzigd door Sjamo op 29-03-2023 20:44]

• Niet online
verwijderd

[Voor 115% gewijzigd door Anoniem: 1582350 op 28-04-2023 08:46. Reden: Ventilator uit.]

• stapbeest
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 04-06 12:07
@Sjamo

Als hij pendelt gaat hij na opnieuw opstarten gelijk naar 550 watt en gaat pas na 5 min langzaam weer terug naar de 250 watt als hij op 23 graden staat. Staat hij op 24 of 25 gaat hij zelfs naar 800 watt plus dat je de buitenunit dan wat gaat horen buiten. Als hij gewoon op de 250 watt draait hoor je hem buiten helemaal niet.

Is er geen manier om er een verlengde of andere temparatuur sensor aan te koppelen zodat hij lager dus ook lagere temparatuur meet.

• Sp33dFr34k
  • Niet online

Sp33dFr34k

Retro-Geek

Anoniem: 1582350 schreef op maandag 27 maart 2023 @ 11:50:
@Sp33dFr34k Ik denk niet dat MHI hier een voorstander van is. Zij verdienen juist goed aan het verkopen van ingewikkelde oplossingen om een externe temperatuur sensor te hebben.

De weerstand van een goede kabel, massief koper, is laag ten opzichte van de weerstand in de NTC van de temperatuur sensor.

Ik heb nog geen foto gezien van de nieuwe WiFi modulle en van wat ik gelezen heb is het een losse module die op het board gestoken is via de connector waar anders die met een kabel wordt aangesloten.
Zonde, dan toch maar eens proberen de temp sensor simpelweg te verlengen. En ik denk dat je met je laatste opmerking inderdaad gelijk hebt van wat ik heb gezien.
Oef, dat is een duur geintje zeg... dus je hebt maar 1 wandbediening nodig en per airco een interfacekoppeling. Ik vraag me af, gezien de wandbediening bedraad moet worden aangesloten, hoe dat dan werkt..?

EDIT: scratch that, want de externe temp sensor zit in de wandbediening zelf, dus je hebt dit nodig voor elke airco. Zit je op bijna €1000 voor 3 airco's 8)7

[Voor 6% gewijzigd door Sp33dFr34k op 29-03-2023 21:59]

i7 9700k + Be-Quiet Dark Rock 4 Pro | Gigabyte Z390 Aorus Ultra | Gigabyte Aorus GTX1080TI | Samsung 970 Pro 512GB + 860 EVO 1TB | 2x8GB DDR4 3000Mhz | Seasonic Platinum 660W | Fractal Design R6 | Acer Predator X34P | M-Audio AV40

• jobr
Sp33dFr34k schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 21:58:
EDIT: scratch that, want de externe temp sensor zit in de wandbediening zelf, dus je hebt dit nodig voor elke airco. Zit je op bijna €1000 voor 3 airco's 8)7
Ja, daarom is de MHI-AC-Ctrl module voor ong 40 euro best wel gewild.

• Sp33dFr34k
  • Niet online

Sp33dFr34k

Retro-Geek

jobr schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 19:20:
[...]

Sta ik ook voor open, maar heeft die een externe temp sensor optie dan?

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12:07
Sp33dFr34k schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 19:30:
[...]

De module kan luisteren naar een MQTT server.

Je hebt dan wel een losse sensor met MQTT nodig (paar euro aan materiaal) en een MQTT server (op bv een server of Raspberry Pi).

• jobr
Ja. Je kan er een DS18B20 met een (lange) draad aanhangen.
Of via MQTT een temp sturen.
https://github.com/absalom-muc/MHI-AC-Ctrl

• Tomba
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 10:00

Tomba

Quis custodiet ipsos custodes?

[...]

Ik heb het mbv Tasmota op een ESP met een externe tempsensor opgelost, zie

Tomba in "Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen"

tomba.tweakblogs.net || Mijn V&A

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
jobr schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 19:20:
[...]

Heb er net een verstuurd naar Australie :P
Even geduld, dan weten we of een SRK13YSA-W ook werkt.

PV Output - Pana Hit Kuro Zuid / SF Noord- Mitsubsidie WP - Procon melcobems mini TK - MHI ESP WiFi TK

• MiBe
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 11:09
Sjamo schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 20:42:
[...]

Weet je zeker dat de unit meer gaat verbruiken bij het pendelen? Die van ons gaat minder gebruiken bij pendelen.

[Afbeelding]
Is dit eco-modus toevallig? Want ik zie bij mij ook een opstartpiek die ik bij jou niet zie. Volgens mij dempt de eco-modus die piek.

PV: 20x 370Wp DMEGC DM375M6-60HBB panelen (12x Oost / 8x West) = 7400 Wp op een SAJ R5-6K-T2 (6kW) 3-fase string-omvormer
AC: Mitsubishi Heavy Industries SCM80ZS-W (8kW) multi-spit met 1x SRK50ZS-W (5kW) / 1x SRK35ZS-W (3.5kW) / 2x SRK25ZS-W (2.5kW)

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Sjamo
  • Nu online
MiBe schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 10:17:
[...]

Is dit eco-modus toevallig? Want ik zie bij mij ook een opstartpiek die ik bij jou niet zie. Volgens mij dempt de eco-modus die piek.
Wij gebruiken geen eco. Ik heb daar mee geexperimenteerd zowel met koelen als verwarmen, maar het had hier geen enkele meerwaarde. Wanneer wij eco-modus gebruiken komt onze startpiek niet boven de 400 tot 500kW zeg ik zo even uit mijn hoofd, aanzienlijk lager dan op deze printscreen.

Ja, je veegt met eco de opstartpiek weg. Dat betekent hier niet dat we minder stroom verbruiken, alleen dat het meer uitgesmeerd wordt, uitgesteld. De enige toepassing die ik daarvoor zie is wanneer je je verbruik, inclusief de opstart, binnen je zonne-energie-lijn wil houden.

Wat we wel gebruiken is de andere optie onder die knop, hi, oftewel de man met de spierballen. Heerlijk. Binnen een half uur na aanzetten van de airco de ruimte helemaal lekker warm, waarbij hier doorgaans ongeveer 3 tot 5 graden overbrugd moet worden.

Februari en maart zjn we weer over gegaan op meer ad hoc stoken. In december en januari hebben we geexperimenteerd met 24/7 en sowieso veel meer uren per dag stoken, maar dat leverde hier nauwelijks meer comfort op maar wel een veel hoger verbruik.

Bovendien vind ik het naar dat je in zo'n periode van een lange constante hoge temperatuur ontwend raakt aan lagere temperaturen. En dat ging vrij snel. Dus na enkele dagen tot een week 24/7 verwarmen zat ik hier te bibberen wanneer de airco uitging en de temperatuur daalde. Bij ad hoc stoken heb ik dat helemaal niet en kan ik gewoon de airco aanzetten wanneer ik het koud heb (wat niet altijd noodzakelijkerwijs overeenkomt met een lage temperatuur op de thermometer).

Op de printscreen die ik heb geplaatst zie je dacht ik wel de opstartpiek. In dit geval zelfs gcombineerd met een "hi" piek.

• mdeiman
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 31-05 20:47

mdeiman

Projet 45

Zijn er ook lieden die ervaring hebben qua instellingen met een MHI Warmtepomp in combinatie met een MHI Kanaalairco?

Ik overweeg de FDC140VSX warmtepomp in combi met een FDU140VH kanaalairco.

Shit happens.

• gbrkrsnm
  • Laatst online: 03-06 22:12
Hoi. Allereerst: ik heb wel geskimt, maar nog niet het hele draadje gelezen om een antwoord te vinden op mijn vragen. Sorry daarvoor. Er lopen inmiddels een aantal ingewikkelde discussies door elkaar. :)

Ik heb sinds deze week beneden een MHI SRK 50 zs-w hangen. Onze keuken/woonkamer is vrij fors (ongeveer 70m2) en er zit ook nog een hoek in. Maar ik ben blij verrast hoe die ene unit vanuit de keuken de hele ruimte in een paar minuten op temperatuur heeft. Wat alleen nog niet vaak lukt, is dat hij helemaal terugmoduleert en op de fluisterstand gaat. De wandthermostaat geeft dan al hoger dan de gewenste temperatuur aan, maar de MHI blijft doorblazen. Is ook niet zo verrassend gezien de situatie—waarschijnlijk kan hij z'n warmte te makkelijk kwijt en denkt hij dat het nog te koud is. De richting van de luchtstroom lijkt niet veel verschil te maken, maar kan niet beweren dat ik erg gestructureerd heb getest.

Wat is de eenvoudigste manier om dit op te lossen? Mijn doel is dus om te zorgen dat hij de temperatuur op peil houdt met een zo laag mogelijk toerental. Het zou acceptabel zijn als hij dan af en toe even een minuutje moet bijblazen als iemand een deur opendoet ofzo. Ik heb er nog geen WiFi op zitten en gebruik ook geen HomeAssistant of iets dergelijks. Het liefst maak ik er ook geen al te grote studie van want daar heb ik al iets te veel projectjes en klusjes voor lopen... Alle tips welkom. Hartelijk dank!

• Sjamo
  • Nu online
gbrkrsnm schreef op maandag 10 april 2023 @ 10:19:
Hoi. Allereerst: ik heb wel geskimt, maar nog niet het hele draadje gelezen om een antwoord te vinden op mijn vragen. Sorry daarvoor. Er lopen inmiddels een aantal ingewikkelde discussies door elkaar. :)

Ik heb sinds deze week beneden een MHI SRK 50 zs-w hangen. Onze keuken/woonkamer is vrij fors (ongeveer 70m2) en er zit ook nog een hoek in. Maar ik ben blij verrast hoe die ene unit vanuit de keuken de hele ruimte in een paar minuten op temperatuur heeft. Wat alleen nog niet vaak lukt, is dat hij helemaal terugmoduleert en op de fluisterstand gaat. De wandthermostaat geeft dan al hoger dan de gewenste temperatuur aan, maar de MHI blijft doorblazen. Is ook niet zo verrassend gezien de situatie—waarschijnlijk kan hij z'n warmte te makkelijk kwijt en denkt hij dat het nog te koud is. De richting van de luchtstroom lijkt niet veel verschil te maken, maar kan niet beweren dat ik erg gestructureerd heb getest.

Wat is de eenvoudigste manier om dit op te lossen? Mijn doel is dus om te zorgen dat hij de temperatuur op peil houdt met een zo laag mogelijk toerental. Het zou acceptabel zijn als hij dan af en toe even een minuutje moet bijblazen als iemand een deur opendoet ofzo. Ik heb er nog geen WiFi op zitten en gebruik ook geen HomeAssistant of iets dergelijks. Het liefst maak ik er ook geen al te grote studie van want daar heb ik al iets te veel projectjes en klusjes voor lopen... Alle tips welkom. Hartelijk dank!
Wat versta je onder terugmoduleren naar fluisterstand?

• gbrkrsnm
  • Laatst online: 03-06 22:12
Sjamo schreef op maandag 10 april 2023 @ 10:29:
[...]

Wat versta je onder terugmoduleren naar fluisterstand?
Hij heeft duidelijk een stand die tussen "uit" en "laagste instelling voor 'fan'" in zit. Daar kun je hem niet handmatig op zetten; daar springt hij op als hij het warm genoeg vindt en de temperatuur alleen op peil wil houden. Dat bedoel ik.

• Sjamo
  • Nu online
gbrkrsnm schreef op maandag 10 april 2023 @ 11:02:
[...]

Hij heeft duidelijk een stand die tussen "uit" en "laagste instelling voor 'fan'" in zit. Daar kun je hem niet handmatig op zetten; daar springt hij op als hij het warm genoeg vindt en de temperatuur alleen op peil wil houden. Dat bedoel ik.
Ik snap nog steeds niet wat je bedoelt. Kan je iets aangeven over het verbruik bij de fase die je bedoelt?

Wanneer fan-snelheid is ingesteld op automatisch zal deze dacht ik varieren tussen 2 en 5 (afhankelijk van de warmtevraag). 1 is de stilste stand, maar minder zuinig. Het lijkt me niet dat je wil dat hij daar naartoe gaat.

Normaal gesproken zal bij automatisch de fan harder blazen naarmate er meer warme lucht verspreid moet worden. Wanneer de airco door blijft blazen wanneer de door jullie gewenste temperatuur (stabiel) is bereikt, dan kan je toch de gevraagde temperatuur wat lager zetten? Dan zal hij eerder stoppen.

Je geeft aan dat de airco binnen enkele minuten de gevraagde temperatuur bereikt in de ruimte van 70m2. Mij lijkt dat vreemd, tenzij je de thermostaat/temperatuursensor bijna onder de airco hebt hangen. De airco gaat lucht blazen en het zal snel warmer aanvoelen, maar dat wil niet zeggen dat de ruimte overal al egaal op temperatuur is, dat heeft echt wat langer nodig. Dat is waarschijnlijk ook de reden dat hij door blijft blazen.

Wij hebben een 3,5kW binnenunit op 20m2, en deze heeft echt meer dan enkele minuten nodig om het hier op temperatuur te krijgen.
Het stroomverbruik zal over een uur tot enkele uren langzaam afnemen tot het ongeveer op het standaard minimale verbruik uitkomt.

Verder is er bij airco's nog zoiets als een offset, misschien heb jij daar ook mee te maken.

Wanneer wij onze airco bij een buitentemperatuur van 15 graden en hoger instellen op 20 graden, zal deze wanneer alles stabiel op temperatuur is wat hoger uitkomen dan 20 graden op een onafhankelijke temperatuursensor. Wanneer het buiten rond de 0 graden is, zal diezelfde ingestelde temperatuur uitkomen op rond de 19-20 graden op een onafhankelijke sensor. Je kan de offset aanpassen, maar ik heb daar zelf nooit de logica van ingezien.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• GermanPivo
  • Nu online
@gbrkrsnm Het begint ermee dat de ingestelde temperatuur op de airco niet overeen hoeft te komen met de een losse thermostaat. Zet je je airco op 20 en geeft de thermostaat 21 graden aan? Dan gewoon het setpoint een graad omlaag.
Daarbij komt dat de ruimte snel warm voelt, maar een airco circuleert enorm veel lucht, dus de kans is groot dat de aangezogen lucht nog niet de juiste temperatuur heeft bereikt. Daarna gaat hij vanzelf minder hard blazen.

@Sjamo Offset pas je bijvoorbeeld aan in extremere gevallen. In de woonkamer hier resutaat 18 graden setpoint in 18 graden ruimtetemperatuur, dus prima. Op de werkkamer resulteert 18 graden setpoint in 20 graden ruimtetemperatuur - dat is dan het moment om de offset aan te passen.
Maar je kan het ook anders gebruiken: Op onze zolder (slaapkamer - daar is 18 ingesteld ook 18 in de ruimte, maar door +2 offset uit te zetten, kan ik het daar op 16 graden houden.

• Ellroe32
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 03-06 18:16
Hoi hoi.

Ik heb sinds een maand nu een airco van MHI. Ik moet zeggen: het is nog best even wennen.

Sinds vorige week een sensibo air aangeschaft, omdat ik hem graag wilde koppelen aan Domoticz. Ik ben niet super handig, maar met Chatgpt kom je een eind.

Mijn instellingen nu:
Ik zet mijn airco via de sensibo op 23 graden met de fan op strand 2. Zodra hij 20,5 graden heeft bereikt, schakel ik de airco uit. Bij 20 graden weer hetzelfde riedeltje.

Hiermee zorg ik ervoor dat de airco niet iedere keer gaat pendelen.

Op dit moment lijkt dit redelijk goed te werken, al voelt het iedere keer aan en uit zetten ook niet super.

Vraag: kan dit aan en uit zetten kwaad?

• Willempie27
@Ellroe32 Dat kan tegenwoordig geen kwaad. Ik vind het zelf wel prettiger als die op het minimum blijft draaien zodat die toch nog iets warmte blijft blazen. Als de airco ineens uit gaat voel ik zelf toch ineens wat kou.

• Ellroe32
Ja ik ook. Alleen gaat hij nu steeds vanzelf een soort van aan en uit. Hij blijft dan op een kier staan (verticale swing gaat dan bijna helemaal naar boven). Dit doet hij dan om de haverklap. Dit is toch dat pendelen?

• Sjamo
  • Nu online
Ellroe32 schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 13:15:
Ja ik ook. Alleen gaat hij nu steeds vanzelf een soort van aan en uit. Hij blijft dan op een kier staan (verticale swing gaat dan bijna helemaal naar boven). Dit doet hij dan om de haverklap. Dit is toch dat pendelen?
In veel gevallen is het terugmoduleren.

Wij zetten over het algemeen de unit uit wanneer hij dit gaat doen, maar meer omdat het in mijn ogen vrij zinloos is om hem aan te houden.

Over het algemeen is hier tijdens dit gedrag, wat bij koelen hier meer voorkomt dan bij verwarmen (bij verwarmen meestal bij 15 graden buiten en hoger), het verbruik lager dan bij standaard rustig draaien.

Volgens mij is het dat hij registreert dat de gevraagde temperatuur makkelijk stabiel blijft, dat hij in een soort tijdelijke slaapstand gaat, af en toe even checkt of de temperatuur nog ok is, en zo niet, dat hij weer even wat bijstuurt.

Wij zetten de temperatuur dan ook gewoon zoals we hem willen hebben, en vertrouwen op de ingebouwde slimmigheid die zorgt dat de airco dat voor je regelt. Zet je de temperatuur hoger dan je wil, dan werkt dat natuurlijk niet.

Overigens zetten wij de fan-snelheid op automatisch, omdat de binnenunit anders bij het eerste verwarmen de warmte niet goed wegkrijgt. Daarmee verdeelt de warmte niet goed door de ruimte.
De airco zal naarmate hij dichter bij de gevraagde temperatuur komt steeds minder warmte genereren en dus ook steeds minder hard blazen. Dat gaat allemaal vanzelf.

In zekere zin neem je door wat je doet zelf met temperatuur etc instellen de slimheid van het apparaat weg in mijn ogen.

[Voor 16% gewijzigd door Sjamo op 21-04-2023 14:03]

• Willempie27
Ellroe32 schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 13:15:
Ja dat is pendelen. Met de MHI-AC-CTRL kan je dat wat beter zien. De buitenunit schakelt uit en de binnen unit blaast op 1 (dat is lager als op de afstandsbediening stand 1 want dat is eigenlijk stand 2) en de lamellen gaan naar de boven positie.

• Ellroe32
Ik heb de srk35zsx WF. Deze heeft al een eigen wifi module. Ik kan deze helaas niet benaderen/koppelen met mijn domoticz. Vandaar mijn aankoop van de sensibo.

• Ellroe32
@Sjamo Ik ben ook maar aan het experimenteren. Het mooiste is natuurlijk automatische fan die de kamer op een constante temperatuur houdt, net als bij een cv installatie, en dan zonder dat de airco gaat pendelen.

• Sjamo
  • Nu online
Ellroe32 schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 17:21:
@Sjamo Ik ben ook maar aan het experimenteren. Het mooiste is natuurlijk automatische fan die de kamer op een constante temperatuur houdt, net als bij een cv installatie, en dan zonder dat de airco gaat pendelen.
Waarom zou het erg zijn als hij pendelt? Of terugmoduleert?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Ellroe32
Goede vraag. Iedere keer open en dicht, aan uit. Voelt niet goed en maakt geluid.

• jobr
Ellroe32 schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 15:49:
Ik heb de srk35zsx WF. Deze heeft al een eigen wifi module. Ik kan deze helaas niet benaderen/koppelen met mijn domoticz. Vandaar mijn aankoop van de sensibo.
Dat kan wel: https://github.com/glsf91/MHI-Domoticz
(met beperkte info)

[Voor 3% gewijzigd door jobr op 21-04-2023 18:25]

• jobr
Ellroe32 schreef op donderdag 20 april 2023 @ 20:43:
Zodra hij 20,5 graden heeft bereikt, schakel ik de airco uit. Bij 20 graden weer hetzelfde riedeltje.
Waarom uitzetten. Je kan toch ook het setpoint naar beneden zetten.

• jobr
Sjamo schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 13:24:
In zekere zin neem je door wat je doet zelf met temperatuur etc instellen de slimheid van het apparaat weg in mijn ogen.
Zo slim is die nu ook weer niet. Hangt erg van je opstelling af.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee