Hier ook een multisplit
Buiten unit SCM71ZS-W 7,1 kW
3 x Mitsubishi SRK20ZS-W 2,0 kW op de slaapkamers
1 x Mitsubishi SRK50ZS-W 5,0 kW in de woonkamer
In de nacht staat hij uit, overdag eerst 3d auto, als alles warm is dan gaat hij op silent. Setpoint 22 graden. We hebben ook wifi-modules maar merken dat het veel te warm wordt als we hem daarmee aansturen. Nu gebruiken we dus alleen nog de afstandsbediening. We hebben een grote buiten unit maar we hebben nog nooit last gehad van pendelen; als het warm genoeg is gaat hij gewoon wat minder blazen. Defrosten gebeurt wel af en toe, vooral op natte dagen, maar dit is helemaal niet storend.
Hieronder voorbeeld grafiek van een dag, in de middag op 3d auto en in de avond op silent. Dit is alleen de woonkamer, de slaapkamers airco's gebruiken we alleen in de zomer om te koelen.
Overzicht van het stroomverbruik van 2022:
De airco's verwarmen als eerste de lucht, als die lucht ontsnapt ben je dus ook je warmte kwijt. Als je veel kieren hebt kan veel wind dus het verbruik ook omhoog doen gaan.
Met een goedkope thermal camera voor je mobiel (200-500 euro) kun je een "poor man's blowerdoortest" uitvoeren. Ik heb een CAT-Telefoon met ingebouwde FLIR camera.
Op een koude en bewolkte dag doe je alle deuren en ventilatie klepjes dicht.
Alle airco's, verwarming, etc zet je uit.
Daarna zet je je mechanische ventilatie en je afzuigkap op de maximale stand om zoveel mogelijk onderdruk te veroorzaken.
Na een half uur ga je met je camera op zoek naar zogenaamde koude vingers (blauwe strepen)
Zo kwam ik erachter dat het kozijn helemaal niet goed afgekit was, en mijn deur rubbers aan vervanging toe zijn:
Vergeet ook je binnendeuren niet, tussen deze 2 ruimtes zit meer dan 2 graden temperatuursverschil door de drempel die ik er in heb gezet. Eerder stroomde die koude lucht dus gewoon onder de deur door mijn woonkamer binnen.