Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Het MHI L/L warmtepomp/airco topic

Pagina: 1 ... 43 44 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• ButcherJF
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 22-11 20:24
Als ik het goed begrijp zijn de instellingen in de airco-app of AB eigenlijk voor de kat z’n viool of op z’n minst nattevingerwerk. Dus: ‘s morgens een kamertemperatuur ingesteld op 21° en die de rest van de dag vasthouden is niet mogelijk met alleen de standaard AB of airco-app?

Ik verwachtte een soort CV-regeling waarbij de kamerthermostaat de cv stuurt. Nou zit díe thermostaat bij mij inderdaad met draadjes aan de ketel. 8)7

Oké, omdenken dus hier. Waarbij het mij een raadsel blijft dat apps en apparatuur hierover zo onduidelijk zijn. |:(

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 14:35
ButcherJF schreef op zondag 2 november 2025 @ 13:55:
Als ik het goed begrijp zijn de instellingen in de airco-app of AB eigenlijk voor de kat z’n viool of op z’n minst nattevingerwerk. Dus: ‘s morgens een kamertemperatuur ingesteld op 21° en die de rest van de dag vasthouden is niet mogelijk met alleen de standaard AB of airco-app?

Ik verwachtte een soort CV-regeling waarbij de kamerthermostaat de cv stuurt. Nou zit díe thermostaat bij mij inderdaad met draadjes aan de ketel. 8)7

Oké, omdenken dus hier. Waarbij het mij een raadsel blijft dat apps en apparatuur hierover zo onduidelijk zijn. |:(
Het lijkt voor iedereen anders te zijn.

Hier gebruik ik een mhi multisplit (3 binnenunits), en hier werkt de temperatuurregeling goed, rustig en stabiel. Dat zowel ingesteld met de app als met de afstandsbediening.

We hebben hier thermometers hangen op 6 plaatsen in huis, en in de ruimtes met een binnenunit klopt de gemeten temperatuur prima met de ingestelde temperatuur. Wij maken gebruik van de interne temperatuursensor van MHI.

Wat niet klopt hier is de extern gemeten temperatuur tov de gemeten temperatuur door MHI in de app. Die temperatuur zwaait alle op en ik doe daar niets mee.

Ik had je eerdere stuk gelezen over de klachten die je hebt over de herrie die een airco maakt (de binnenunitl) voor jouw gevoel. Ik zelf hoor het nauwelijks of misschien stoort het me niet. We hebben een 3,5kW, een 2,5kW en een 2kW unit, misschien is dat ook nog anders dan een 5kW.

Maar ik denk dat airco om verschillende redenen lang niet voor iedereen geschikt zal zijn voor verwarming. Ik hoop dat je via adviezen hier of ergens anders nog verbetering gaat zien.

• esphome
  • Registratie: Oktober 2023
  • Niet online
Kijk, hier word ik nu blij van. Langzaam opwarmen en de plafondventilator verspreidt de warmte in ruimte.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5w0VcmEmTt1a_acQYbYYabKz8DA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zFaH3szAUKoxcObmMX7ieV7v.jpg?f=fotoalbum_large

Hier zet ik het tsetpoint (thermostaat) vast en ook de troom (kamertemperatuur) en dan denkt de MHI dat het ondanks dat er gestookt word er geen toename is van de temperatuur. Dus blijft die doorstoken en doorstoken maar dan op een minimaal vermogen.

Dan nog de warmte koord wat ik in de buitenunit heb gemaakt en is aangesloten op een Shelly en gaat die aan tijdens en blijft 15 minuten na de defrost opdat het water er ook uitloopt en geen ijs in de bak komt staan. Het bestaat uit het koord, stripjes lamineer plastic, aluminiumtape en magneten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nOm_MYyoCKy-MVnXBASsR5nn-1o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WUsYdiLWzk7NCTOxotVyu0bk.jpg?f=fotoalbum_large

Achterin rechts zie een soort trede in een ladder, die bestaat dan nog uit een stukje tie-wrap als scheider.

• ButcherJF
ButcherJF schreef op zondag 2 november 2025 @ 13:55:

Mezelf even quoten, ik vermoed bij nader inzien dat het (cursieve verhaal) toch even anders zit:

De door de airco of Tado gemeten temperatuur gaat via internet naar een cloudachtig iets, waarna daar vandaan een signaal wordt verzonden naar de resp. apps. Die sturen vervolgens evt. een signaal naar de airco voor een aanpassing in de instellingen.
De MHI-app doet dat via Wi-Fi, Tado via iR.

BS of klopt dit?

Hoe dan ook blijf ik het vreemd vinden dat de hier ingestelde kamertemperatuur vrijwel nooit de werkelijke is.

• Deikke
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 11:47
ButcherJF schreef op maandag 3 november 2025 @ 09:13:
[...]

Mezelf even quoten, ik vermoed bij nader inzien dat het (cursieve verhaal) toch even anders zit:

De door de airco of Tado gemeten temperatuur gaat via internet naar een cloudachtig iets, waarna daar vandaan een signaal wordt verzonden naar de resp. apps. Die sturen vervolgens evt. een signaal naar de airco voor een aanpassing in de instellingen.

BS of klopt dit?

Hoe dan ook blijf ik het vreemd vinden dat de hier ingestelde kamertemperatuur vrijwel nooit de werkelijke is.
Zowel de MHI app als de Tado integratie sturen niet de actuele kamertemperatuur door naar de unit. Dit meet de unit zelf. Gezien deze bij het plafond zit kan dit afwijken van de temperatuur gemeten door een thermostaat in de ruimte. De unit past zelfs vaak nog een offset toe omdat het vaak boven warmer is dan beneden

Als je dit gelijk wil trekken moet je een externe temperatuur sensor gebruiken. Deze is te verkrijgen via MHI, maar ook de eerder genoemde ClimaControl of MHI-AC-Ctrl, beide op dit forum te vinden.

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 13:33
Definieer "Werkelijke kamertemperatuur" :+ want daar zit je probleem.

Als ik hier op kantoor 4 thermometers neerzet, 1 op mijn bureau, 1 op die van een collega naast de deur, eentje op de grond en eentje aan het plafond... Wat is dan de werkelijke kamertemperatuur?

Een airco vind de werkelijke temperatuur wat hij meet. En hij meet dit IN de unit, meestal de invoer van lucht die verwarmt moet worden. En die zit bij een wand-unit aan de bovenkant dichtbij het plafond. En daar is het vaak warmer.... En daarom heeft een airco een offset van ~2 graden omdat men weet dat je het niet 21 graden wil bij het plafond, maar waar je zit. En waar je zit is het dus gemiddeld blijkbaar 2 graden kouder dan bij een plafond.

Als je dus de "werkelijke kamertemperatuur" wil hebben, ligt dat aan je referentie. Is dat de bestaande wand-thermostaat van de CV? Die hangt niet voor niets op ooghoogte, ver van de verwarming af. Als je dat met een airco ook wil kan je doen wat hier boven staat. Daarmee verleg je het meetpunt van de temperatuur van de airco. Gevolg is dat die vaak stabieler gaat werken, want de temperatuur bij het plafond stijgt snel als de airco aan gaat. dus gaat die vaker aan en uit. Maar verder weg stijgt de temperatuur langzamer. Dus blijft die langer aan en kan die langer opwarmen.

Ik heb zelf MHI-AC-CTRL.... Waarbij ik via home assistant de temperatuurmeting van de airco elke X seconden overschrijf met de temperatuurmeting van de nest-CV-thermostaat. Die hangt buiten de luchtstroom van de airco, op ooghoogte. En dat werkt voor ons goed.

je wil dus een externe sensor. De makkelijkste manier is die van MHI zelf waarbij je eigenlijk een "thermostaatknop" zoals met een CV krijgt. De sensor zit dan daar in ipv in de unit.

Als je dat lelijk of te duur vind, kom je bij MHI-AC-CTRL (wat puur bediening is, maar waarmee je met externe apparaten dus de interne temperatuurmeting overschrijft) of ClimaControl (waar ik geen kennis van heb)

[ Voor 6% gewijzigd door Waah op 03-11-2025 10:34 ]

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 14:31
[...]

BS of klopt dit?

Je denkt veel te complex.

Tado is echt niets anders dan een infrarood afstandsbediening die je aan de muur hangt en het enige wat je stuurt is de ingestelde temperatuur.

De airco kan niet weten wat de temperatuur in de ruimte is. Die meet alleen bij de binnenunit; Als het bij de binnenunit 21 graden is, dan stopt hij met verwarmen. Je ruimte kan dan makkelijk nog 18 graden zijn.

Daar gaat het dus fout.

Als je de analogie met een CV systeem wil trekken:
Stel je hebt in de huiskamer een thermostaat waarmee je de CV regelt en in de slaapkamer radiatoren die open staan. De CV stel je in op 21 en gaat uit als de thermostaat 21 aangeeft in de huiskamer. In de slaapkamer kan het dan nog te koud of te warm zijn. Daar wordt immers niet gemeten wat de temperatuur is.

Heb je geen home automation systemen en geen interesse om dit op te tuigen dan is een ClimaControl veruit het makkelijkste om te installeren. Je Smart-M air app blijft ook gewoon werken en je hoeft maar één knop in te drukken en 2 stekkers te pluggen en het systeem draait met een externe sensor. Doordat de sensor draadloos is kan je helemaal zelf bepalen waar in de ruimte de temperatuur gemeten moet worden. Zet je de tado op marktplaats en ruil je het om voor iets wat wel werkt. ;)

[ Voor 10% gewijzigd door LED-Maniak op 03-11-2025 10:45 ]

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 14:43
Slim! Ik dacht bij het zien van de foto: "hij heeft geen schroeven in z'n lekbak gedraaid toch!?" Want dan gaat hij daar roesten :P

Welk warmtelint heb je gebruikt? Zelf nog niet nodig gehad, maar ben wel benieuwd.

• fxs81
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 10:15

fxs81

Julianadorp

[...]
Hier eigenlijk geen problemen met verwarmen. Gebruik alleen de AB en de sensor in de binnenunit. Als ik de airco op 20 graden zet worden het 21 en als ik hem op 21 zet word het 22 graden. (gemeten op de kamerthermostaat van de cv) Als je eenmaal de offset weet is er toch geen probleem lijkt me.

WGA | Napoleon Pro 22 K-Leg-3 | KamadoJoe Big Joe I | Inkbird ISC-027BW | JoeFyr | JoyStove Large | Weber Smokey Joe | Ooni Karu 2 | www.bbq-brethren.nl | MHI SRK35ZSX-WF | HomeWizard PiB 2x | 3450 Wp 100% Zuid

• LED-Maniak
fxs81 schreef op maandag 3 november 2025 @ 11:46:
[...]
Als je eenmaal de offset weet is er toch geen probleem lijkt me.
In theorie wel, maar als je huis een beetje 'lek' is dan zal je per seizoen moeten bijhouden wat de juiste offset is. Die kan met een beetje warmteverlies in de ruimte voor het gevoel nogal veranderen. Of gewoon je airco "op gevoel" instellen. Maar daar los je nog steeds pendelen(elke paar minuten aan en uit) niet mee op.

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

• fxs81

fxs81

Julianadorp

LED-Maniak schreef op maandag 3 november 2025 @ 11:50:
[...]

In theorie wel, maar als je huis een beetje 'lek' is dan zal je per seizoen moeten bijhouden wat de juiste offset is. Die kan met een beetje warmteverlies in de ruimte voor het gevoel nogal veranderen. Of gewoon je airco "op gevoel" instellen. Maar daar los je nog steeds pendelen(elke paar minuten aan en uit) niet mee op.
Pendelen doen ze allemaal wel als je geen onderbemeten unit hebt hangen. Verwarm hier alleen de woonkamer met een singlesplit en heb gelukkig weinig last van temperatuurschommelingen. Vlak bij de unit is het wel warmer dan aan de andere kant van de kamer maar toen ik met cv verwarmde was dat ook zo vlak bij de radiator. Het is hier nu ongeveer 12 graden buiten en vochtig, dus wel regelmatig aam het pendelen nu, eigenlijk is het niet koud genoeg om de unit echt lekker te laten draaien. We hebben echter niet echt last van het pendelen, misschien ook wel door waar de unit hangt. Die blaast schuin de woonkamer in omdat hij aan een lange zijde in de hoek hangt. De enige plek waar hij kon hangen zonder condenspompje te moeten gebruiken.

WGA | Napoleon Pro 22 K-Leg-3 | KamadoJoe Big Joe I | Inkbird ISC-027BW | JoeFyr | JoyStove Large | Weber Smokey Joe | Ooni Karu 2 | www.bbq-brethren.nl | MHI SRK35ZSX-WF | HomeWizard PiB 2x | 3450 Wp 100% Zuid

• ThinkPad
Met 12 graden buiten een defrost? Weet je zeker dat dat klopt? :X
Bedoel je niet gewoon dat hij aan het pendelen is (unit slaat af omdat temperatuur bereikt is).

Een defrost doet hij als de buitenunit dichtvriest (ijs zichtbaar op de condensor buiten). Als hij dat nu al doet dan kan er ook wat mis zijn met je systeem (te weinig koelgas). Bij een defrost draait de werking om (gaat binnen koelen), buitenunit gaat dan volgas draaien om de ijsvorming te ontdooien, gevolgd door een mooie stoomwolk als de fan buiten weer aanspringt. Gebeurt normaal gesproken pas als het buiten rond het vriespunt is en vrij vochtig is.

[ Voor 9% gewijzigd door ThinkPad op 03-11-2025 12:30 ]

• LED-Maniak
Als je nu al defrosts hebt zou ik eens controleren of er nog voldoende koudemiddel is. :X

• JarnoH
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 14:27
Waah schreef op maandag 3 november 2025 @ 10:32:
[...]

Definieer "Werkelijke kamertemperatuur" :+ want daar zit je probleem.

Als ik hier op kantoor 4 thermometers neerzet, 1 op mijn bureau, 1 op die van een collega naast de deur, eentje op de grond en eentje aan het plafond... Wat is dan de werkelijke kamertemperatuur?

Een airco vind de werkelijke temperatuur wat hij meet. En hij meet dit IN de unit, meestal de invoer van lucht die verwarmt moet worden. En die zit bij een wand-unit aan de bovenkant dichtbij het plafond. En daar is het vaak warmer.... En daarom heeft een airco een offset van ~2 graden omdat men weet dat je het niet 21 graden wil bij het plafond, maar waar je zit. En waar je zit is het dus gemiddeld blijkbaar 2 graden kouder dan bij een plafond.

Als je dus de "werkelijke kamertemperatuur" wil hebben, ligt dat aan je referentie. Is dat de bestaande wand-thermostaat van de CV? Die hangt niet voor niets op ooghoogte, ver van de verwarming af. Als je dat met een airco ook wil kan je doen wat hier boven staat. Daarmee verleg je het meetpunt van de temperatuur van de airco. Gevolg is dat die vaak stabieler gaat werken, want de temperatuur bij het plafond stijgt snel als de airco aan gaat. dus gaat die vaker aan en uit. Maar verder weg stijgt de temperatuur langzamer. Dus blijft die langer aan en kan die langer opwarmen.

Ik heb zelf MHI-AC-CTRL.... Waarbij ik via home assistant de temperatuurmeting van de airco elke X seconden overschrijf met de temperatuurmeting van de nest-CV-thermostaat. Die hangt buiten de luchtstroom van de airco, op ooghoogte. En dat werkt voor ons goed.

je wil dus een externe sensor. De makkelijkste manier is die van MHI zelf waarbij je eigenlijk een "thermostaatknop" zoals met een CV krijgt. De sensor zit dan daar in ipv in de unit.

Als je dat lelijk of te duur vind, kom je bij MHI-AC-CTRL (wat puur bediening is, maar waarmee je met externe apparaten dus de interne temperatuurmeting overschrijft) of ClimaControl (waar ik geen kennis van heb)
Welke waarde overschrijf je dan precies? Ik wil dit ook eens proberen.

• esphome
  • Niet online
ThinkPad schreef op maandag 3 november 2025 @ 11:26:
[...]

Slim! Ik dacht bij het zien van de foto: "hij heeft geen schroeven in z'n lekbak gedraaid toch!?" Want dan gaat hij daar roesten :P

Welk warmtelint heb je gebruikt? Zelf nog niet nodig gehad, maar ben wel benieuwd.
Dit specifieke lint is niet meer verkrijgbaar en het die het dichtst erbij komt zijn genoemd in deze bijdrage: esphome in "Het MHI L/L warmtepomp/airco topic"

Voor een ander project had ik mageneten nodig en zo ook meteen enkele voor dit besteld. Zij kunnen helaas niet direct op de kabel komen omdat zij hun magnetisme verliezen door de warmte. Vandaar de overbrugging met een strip en zo komen ze meteen ook niet in het water te staan. Zij roesten als het goed is niet omdat zij zijn beschermt door nikkel-koper-nikkel laag.

De gebruikte kabel is 3 meter en 75 Watt.

• hvwees
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11:17
fxs81 schreef op maandag 3 november 2025 @ 11:46:
[...]

Hier eigenlijk geen problemen met verwarmen. Gebruik alleen de AB en de sensor in de binnenunit. Als ik de airco op 20 graden zet worden het 21 en als ik hem op 21 zet word het 22 graden. (gemeten op de kamerthermostaat van de cv) Als je eenmaal de offset weet is er toch geen probleem lijkt me.
Zelfde hier, als ik hem op 19° zet wordt het 20° gaat vooralsnog prima.

• fxs81

fxs81

Julianadorp

@ThinkPad en @LED-Maniak ja sorry, zal pendelen zijn, net even wezen kijken (de buitenunit hangt op het balkon uit het zicht) geen ijs te zien. Post aangepast.

• Ribruijn
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 20-11 16:16
@ThinkPad wij hebben dezelfde units (en van dezelfde leverancier 😏), hier ook de 35ZSX in de woonkamer en keuken (1 ruimte) met de hele dag hetzelfde lage verbruik. De SCM41 staat uit, die 3 units hangen op de slaapkamers.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XpLralvDMFaKuvXv7FyM0w12sVw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/QycEvdRHKGnl9Kuz0DwVhSwC.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 20% gewijzigd door Ribruijn op 06-11-2025 10:20 ]

• ButcherJF
Ik ben de afgelopen dagen aan het spelen geweest met HomeKit, waarbij de temperatuur gemeten door de Tado CV-thermostaat input was voor het in- of uitschakelen van de Tado airco-control. Bij die laatste hield ik vwb instellingen rekening met de afwijking van de in de airco ingebouwde sensor. De Tado-thermostaat als een soort van externe sensor dus. Leek te werken, maar is het toch niet. Ben nu wel uitgespeeld met wat ik al in huis heb.

Tijd dus voor een van de eerder genoemde oplossingen.
Belangrijk voor de keuze is gebruiksvriendelijkheid, zowel qua installatie als dagelijks gebruik. Ik hoef niet al te diep in de instellingen te rommelen, temperatuur, fansnelheid- en richting en weekprogramma zijn in principe voldoende.
Ik zou me zelf nog wel redden met een webinterface, maar mijn vrouw niet. Er moet dus schermpje komen voor de instellingen.
Ik lees dat het voor de goedkoopste oplossing eigenlijk nodig is me te verdiepen in voor mij nieuwe software. Dat is, zeker ivm een recente beroerte, een brug te ver. Dat is zelf installeren van de module eigenlijk ook, maar kan het proberen.

Wat raden jullie me aan?

• RemmyB83
  • Registratie: Augustus 2018
  • Nu online
ButcherJF schreef op donderdag 6 november 2025 @ 10:08:
Ik ben de afgelopen dagen aan het spelen geweest met HomeKit, waarbij de temperatuur gemeten door de Tado CV-thermostaat input was voor het in- of uitschakelen van de Tado airco-control. Bij die laatste hield ik vwb instellingen rekening met de afwijking van de in de airco ingebouwde sensor. De Tado-thermostaat als een soort van externe sensor dus. Leek te werken, maar is het toch niet. Ben nu wel uitgespeeld met wat ik al in huis heb.

Tijd dus voor een van de eerder genoemde oplossingen.
Belangrijk voor de keuze is gebruiksvriendelijkheid, zowel qua installatie als dagelijks gebruik. Ik hoef niet al te diep in de instellingen te rommelen, temperatuur, fansnelheid- en richting en weekprogramma zijn in principe voldoende.
Ik zou me zelf nog wel redden met een webinterface, maar mijn vrouw niet. Er moet dus schermpje komen voor de instellingen.
Ik lees dat het voor de goedkoopste oplossing eigenlijk nodig is me te verdiepen in voor mij nieuwe software. Dat is, zeker ivm een recente beroerte, een brug te ver. Dat is zelf installeren van de module eigenlijk ook, maar kan het proberen.

Wat raden jullie me aan?
Als je de climacontrol bedoeld met eerder genoemde oplossing, dan kun je de wf-rac app gewoon blijven gebruiken(ga er even vanuit dat je deze nu gebruikt). Dan kun je de module gewoon als externe sensor gebruiken. En de installatie is niet moeilijk.

Daarnaast durf gewoon hulp te vragen! Zelf ook een periode gehad, waarbij ik hulp nodig had met kleine klusjes. Je eigen kennis met een beetje hulp van vrouwlief(of iemand anders), maakt het dan toch mogelijk en leuk om te doen.

Pijnacker Oost/West

• furian88
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 23-11 16:01
De airco's bij mij thuis hebben de leegpand modus wel.
nu is er een nieuwe geïnstalleerd ergens anders en daar wou ik die functie eigenlijk gebruiken, nu blijk ik die helemaal niet meer beschikbaar te hebben in de app bij de nieuwe.. 18 graden is wat mij betreft voor die locatie veel te hoog.

is er nog een mogelijkheid om de temperatuur lager in te stellen?

https://pvoutput.org/list.jsp?userid=86006

• esphome
  • Niet online
Na een jaar hier Home Assistant bijgewerkt en die gebruik nu verplicht components. Ik zou dan de YAML code moeten aanpassen daarop en is dan een hele klus. Gelukkig zag ik hier een bijdrage over een work-around om custom te kunnen blijven gebruiken via components van Robert Klep.

Daarvoor kreeg ik al de mogelijkheid terug om Over The Air (OTA) de D1 Mini V4.00 bij te werken. Ik moest dat voorheen via een USB kabel doen en nog mooier ik kan nu zelf logging aan laten staan zonder dat de MHI controller om de zoveel tijd opnieuw opstart. Bijna twee jaar een stabiele controller moeten missen.

Ik ben klaar voor de winter en met sturing van de snelheid van de compressor met een gefixeerde temperatuur geen grote schommelingen meer in de kamertemperatuur.

oOo

• LED-Maniak
furian88 schreef op donderdag 6 november 2025 @ 10:46:
De airco's bij mij thuis hebben de leegpand modus wel.
nu is er een nieuwe geïnstalleerd ergens anders en daar wou ik die functie eigenlijk gebruiken, nu blijk ik die helemaal niet meer beschikbaar te hebben in de app bij de nieuwe.. 18 graden is wat mij betreft voor die locatie veel te hoog.

is er nog een mogelijkheid om de temperatuur lager in te stellen?
Heb je een -WF airco gekocht of een -W met losse WF-RAC?
Wat ik tot heden heb gezien zit daar namelijk het verschil in qua support van leegstaand pand modus.

• furian88
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 23-11 16:01
Het was er 1 met de wifi ingebouwd

https://pvoutput.org/list.jsp?userid=86006

• hvwees
LED-Maniak schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 21:10:
[...]

Heb je een -WF airco gekocht of een -W met losse WF-RAC?
Wat ik tot heden heb gezien zit daar namelijk het verschil in qua support van leegstaand pand modus.
Oh ben benieuwd welke van de 2 dan wel deze modus heeft en welke niet.

• fxs81

fxs81

Julianadorp

hvwees schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 21:14:
[...]

Oh ben benieuwd welke van de 2 dan wel deze modus heeft en welke niet.
de -WF versie (modeljaar 2024 hangt hier) heeft hem standaard in de app zitten in ieder geval (had ook een update van de app zag ik vanochtend, geen idee hoe nieuw, gebruik de app vrijwel nooit).

[ Voor 3% gewijzigd door fxs81 op 08-11-2025 12:14 ]

• esphome
  • Niet online
Tjonge tjonge, wat een gedoe na het updaten van HA naar de laatste versie. Node Red wordt meegetrokken en kon alle nodes gaan nalopen die direct communiceren met HA omdat daar de addon ook vernieuwd is. En dan vervalt ook nog de eerder gebruikte state en heb ik een waarschuwing staan bij 20 nodes die ingesteld staan maar nog moeten wachten totdat de volgende update van de addon die goed zet.

Het enige wat ik nog mis is nu het tsetpoint in HA. Dat werkt wel maar ik kan die niet als entity vinden. Valt onder climate als sub entity en zo momenteel onzichtbaar.

Net bijna acht uur op minimaal gedraaid met de MHI en ik heb hem maar uitgezet omdat het over de 21 graden werd in de ruimte.

• Allowee
  • Laatst online: 14:24
Van het weekend een externe ntc opgehangen. Wat een verademing. Unit blijft verwarmen, met flink vermogen, tot het warm is.
Gaat daarna wat pendelen om het warm te houden. Dat ligt waarschijnlijk ook aan de locatie van de sensor.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VqcnfSjpcyABdNOTkc920n1laJw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/TDDfGxM3SWllDqixnegTt2X5.png?f=fotoalbum_large

• ThinkPad
Gewoon een 5KΩ NTC aan een langer touwtje aansluiten op de connector waar normaal de interne sensor zit ingeprikt? Zo heb ik dat bij m'n airco op zolder (hangt in de nok) ook gedaan, mooie low-budget oplossing zodat hij de kamertemperatuur een stuk beter kan meten. Verloopkabeltje gemaakt met een JST-XH male-female snoertje van AliExpress zodat ik de originele bekabeling intact kon laten.

In de woonkamer heb ik een ClimaControl: Slimme besturing voor airco's geplaatst met een handige draadloze thermometer die aan de andere kant van de kamer staat.

Mooie schaal op de linkeras van je grafiek trouwens :+

[ Voor 24% gewijzigd door ThinkPad op 10-11-2025 10:13 ]

• Allowee
  • Laatst online: 14:24
ThinkPad schreef op maandag 10 november 2025 @ 10:11:
Gewoon een 5KΩ NTC aan een langer touwtje aansluiten op de connector waar normaal de interne sensor zit ingeprikt? Zo heb ik dat bij m'n airco op zolder (hangt in de nok) ook gedaan, mooie low-budget oplossing zodat hij de kamertemperatuur een stuk beter kan meten. Verloopkabeltje gemaakt met een JST-XH male-female snoertje van AliExpress zodat ik de originele bekabeling intact kon laten.

In de woonkamer heb ik een ClimaControl: Slimme besturing voor airco's geplaatst met een handige draadloze thermometer die aan de andere kant van de kamer staat.

Mooie schaal op de linkeras van je grafiek trouwens :+
Jazeker, maar dan gewoon de ntc doorgeknipt. Die soldeer ik wel weer aan elkaar als het nodig is.
Gewoon een 5k ntc van ali met 2m kabel. Die loopt mee naar beneden in het gootje van de voedingskabel, vervolgs een afwerkkapje er omheen gedaan.

Grafiek ook maar eens aangepast 8) is altijd even stoeien met rrdtool

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ptVUKuqnAeOTvMJH6vJY618vqv4=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/RaM9Nlmu1UjTIL8fpDPPa3iu.png?f=user_large

• esphome
  • Niet online
Alixpress en Amazon gebruik ik al heel lang niet meer en koop liever hier in Nederland. Wat is er tegen een DS18B20 waterdicht 12 meter kabel voor minder dan tien euro. Kan ook zo'n behuizing om en kan ik direct aansluiten op het boardje waar de Wemos 8266 D1 4.00 Mini op zit gestoken. Dat is de enige versie die ik via OTA kan flashen en dan ook weer normaal start. De eerste hardware versie en versie drie doen dat niet en moet ik dan steeds via de USB flashen.

Een standalone ligt hier ook en dan een ESP32 C3 geplakt op een batterij houder en een DS18B20 eraan en publiceert de temperatuur via MQTT. Die ingang kon ik weer gebruiken voor fixed verwarmen met minimaal vermogen en zo geen stoot verwarming meer. Hier is de ruimte kleiner gemaakt zodat ik nog maar een derde van de ruimte hoef te verwarmen.

• Marc Both
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 14:29
Goedenavond, vraagje over de "Mitsubishi SRK Single-split airco wandmodel 6,3 kW - WIFI" specifiek de SRK63ZR-WF, dit apparaat is niet beschikbaar zonder Wifi, tijdelijk uitverkocht waarschijnlijk.

Nu wil ik mijn eigen module plaatsen met ESPhome, ik ga er even vanuit dat ik de wifi module er gewoon uit kan halen. Dat het eigenlijk een SRK63ZR-W (NON- F wordt) iemand hier ervaring mee?

• Chatslet
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 09:40
@Marc Both ja dat klopt. De wifi versie is gewoon de normale versie waar een wifi module bij zit.

• Marc Both
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 14:29
Ah super @Chatslet

• gertvdijk
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 14:19
Marc Both schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 20:54:
Goedenavond, vraagje over de "Mitsubishi SRK Single-split airco wandmodel 6,3 kW - WIFI" specifiek de SRK63ZR-WF, dit apparaat is niet beschikbaar zonder Wifi, tijdelijk uitverkocht waarschijnlijk.

Nu wil ik mijn eigen module plaatsen met ESPhome, ik ga er even vanuit dat ik de wifi module er gewoon uit kan halen. Dat het eigenlijk een SRK63ZR-W (NON- F wordt) iemand hier ervaring mee?
Ik heb vorige week een SRK71ZR-WF in gebruik genomen (zelfde serie, alleen ander vermogen) en het werkt ongeveer hetzelfde als met de SRK20ZS-WF/SRK25ZS-WF units. Er zit bij mij dezelde fabrieks-WiFi-module in (met hetzelfde wachtwoord op een stickervel :X). Belangrijke verschillen bij het installeren van de eigen WiFi-module wat mij betreft:
  • De ZR gaat net even anders open, heeft wat meer schroeven en wat lastigere nokjes voor de omkasting. Het gedeelte onderaan de unit hoeft niet apart los i.t.t. de ZS. Ik had een extra zesde nokje in het midden die niet mee wilde werken (service manual vermeldde er vijf). Kostte me een uur of twee op een ladder 3.80m hoog om dat uit te vinden. :X
  • Het 'vakje' waar de WiFi-module van de fabriek in zat heeft een deksel/klepje aan de voorkant net als de ZS, maar is van binnen van metaal. Dus de module die ik van @AUijtdehaag had zou gewoon kortsluiting maken daar omdat die geen case heeft ofzo. De metalen plaat was gewoon te verwijderen uit dat klepje en heb die gewoon eruit gelaten (het deksel/klepje van plastic uiteraard wel gewoon teruggeplaatst. Ik zou niet willen weten wat er gebeurt als je die metalen plaat laat zitten en de naakte module daar lekker sluiting op zou lopen maken. :+
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xyE0ernm_xfIrlxICjyAdY_PsJk=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/S5RN96Fj86hPzvolpiZI3iAj.jpg?f=fotoalbum_medium

[ Voor 4% gewijzigd door gertvdijk op 12-11-2025 13:47 ]

Kia e-Niro 2021 64kWh DynamicPlusLine. 3x Victron MP-II op 15kWh US5000 3f thuisbatterij met 3x25A→3x40A PowerAssist, Victron EVCS, 3200Wp HoyMiles zp. my GitHub, my blog

• hvwees
Het is voor het eerst dat ik in de app het omcirkelde icoon zie staan.

Maar weet iemand wat het betekend?
Handleiding is redelijk beroerd en beschrijft dit niet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A25_VoCisIORdBrMM_WVH2NXdJ8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ts1PVCnYGEazijIZKDCfwGIC.jpg?f=fotoalbum_large

• pjotter1965
  • Registratie: Juni 2007
  • Nu online
hvwees schreef op woensdag 12 november 2025 @ 09:48:

[Afbeelding]
Geen idee wat de meerwaarde is, maar het gaat om wel of geen wifi………

• hvwees
pjotter1965 schreef op woensdag 12 november 2025 @ 10:30:
[...]

Geen idee wat de meerwaarde is, maar het gaat om wel of geen wifi………
Wat bedoel je precies ?

• pjotter1965
  • Registratie: Juni 2007
  • Nu online
Zet jouw wifi maar eens uit, dan zie je dat symbool ook verdwijnt.

• ThinkPad
hvwees schreef op woensdag 12 november 2025 @ 09:48:

[Afbeelding]
Dat geeft aan dat de app rechtstreeks (lokaal netwerk) contact heeft met de wifi-module in de airco, i.p.v. over het internet via de cloud van MHI.

Ik heb daar ook eens mee zitten spelen, mijn airco hangt in een apart IOT-vlan, ik zag dat icoon ineens verschijnen toen ik telefoon in zelfde vlan had hangen om e.e.a. te testen: ThinkPad in "Het MHI L/L warmtepomp/airco topic"

• hvwees
ThinkPad schreef op woensdag 12 november 2025 @ 10:56:
[...]

Dat geeft aan dat de app rechtstreeks (lokaal netwerk) contact heeft met de wifi-module in de airco, i.p.v. over het internet via de cloud van MHI.

Ik heb daar ook eens mee zitten spelen, mijn airco hangt in een apart IOT-vlan, ik zag dat icoon ineens verschijnen toen ik telefoon in zelfde vlan had hangen om e.e.a. te testen: ThinkPad in "Het MHI L/L warmtepomp/airco topic"
Aha! Dat verklaart het!

Bij mij zit de MHI ook in een apart IoT VLAN, samen met hue bridges, tado, warmup etc. Etc.

Maar ik heb van de week mijn mdns repeater gefixt waardoor die hem nu dus "lokaal zie".

Dan zal de app ook wel wat sneller gaan reageren denk ik, want af en toe vind ik dat die er best lang over deed om settings door te voeren. Maar dat is logisch als het via de ☁️ ging.

• hvwees
ThinkPad schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 09:19:
[...]

Zat gisteren hier nog eens mee te spelen. Ik heb m'n airco's in een apart IOT vlan draaien.
Als ik m'n iPhone in datzelfde netwerk hang dan zie ik ineens een wifi-icoontje verschijnen (onder de 'off' knop op de detailpagina van de airco):
[Afbeelding]

Volgens de handleiding (pag. 18) van de app staat dit voor "appears when the application is used at home where the air conditioner is set and connected to the application". Klinkt dus als een rechtstreekse verbinding, buiten de cloud om.
Als ik op m'n telefoon naar m'n normale SSID wissel dan zie ik het niet.

Ik heb een mDNS repeater actief (zodat mensen op m'n gastnetwerk naar Chromecast kunnen sturen), maar dat is blijkbaar nog niet afdoende. Iemand hier toevallig wel eens in gedoken? Ik kan nog even kijken of ik kan Wiresharken in het IOT-subnet en kijken wat er langskomt als ik de Smart M-Air app open/bedien.

Edit: even met Wireshark aan het stoeien geweest. Ik zie eigenlijk alleen maar mDNS-requests voor "_beaver.tcp.local" voorbijkomen. Ook met telefoon in zelfde netwerk en dan airco bedienen lijkt het nog steeds via de cloud te gaan (AWS ip en tcp/8883 (encrypted MQTT?)). Wat dan het idee achter dat icoontje is snap ik niet helemaal.
Right, ik zie dit icoontje dus sinds ik de mdns repeater goed heb ingesteld op mijn router.
Het waren overigens firewall rules.
Vanaf mijn "main lan" mogen er wel connecties worden opgezet met het IoT lan, maar andersom niet.
De rule die het voor mij fixte was om naar de router mdns verkeer toe te staan, wat voorheen zo'n beetje deny all was.

• esphome
  • Niet online
Hier gebruik Node Red als interface om de MHI-Ac-Ctrl module aan te sturen en informatie terug te krijgen.

In het begin gebruikte ik alleen MQTT, en nu nog steeds, voor standaard communicatie en omdat ik een HA server/ESPhome ging gebruiken en daar ook de MQTT server op draai, wilde ik helemaal naar HA API communicatie overgaan. Helaas werkt dat niet altijd optimaal via Node Red.

Gelukkig is er een speciale add-on voor ESPhome in Node Red en die communiceert direct vanuit Node Red met de MHI-Ac-Ctrl controller inde MHI, zelfs als HA/ESPhome en MQTT niet aanwezig is.

En gebruik ik hier nog alle drie protocollen vanuit Node Red maar leun nog steeds zwaar op de add-on ESPhome voor Node Red.

• Kareltje71
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 06:52
Ik heb nog een vrij oude versie MHI-CTRL (2023.8.3) in in mijn unit zitten. Hoe kan ik deze eventueel updaten naar anno nu?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w9nD1bh04OXCmBfOa1_m30ZAbtw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/CinffN7DGMfx68WwPOtwFFCo.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 75% gewijzigd door Kareltje71 op 15-11-2025 12:08 ]

• gertvdijk
Kareltje71 schreef op zaterdag 15 november 2025 @ 12:06:
Ik heb nog een vrij oude versie MHI-CTRL (2023.8.3) in in mijn unit zitten. Hoe kan ik deze eventueel updaten naar anno nu?
Dat is de versie van het ESPHome framework, niet zozeer van het MHI-AC-Ctrl-ESPHome project dat ESPHome gebruikt. Je kan in de webinterface niet zo makkelijk zien welke versie is gebruikt van de applicatiecode. Als je het je niet meer kan herinneren hoe je het ooit hebt geprogrammeerd (met een YAML-file), dan kan je ook gewoon opnieuw beginnen natuurlijk. Weet je welke module/combinatie je precies hebt? Ben je verder bekend met ESPHome of niet? Dan bedoel ik vooral het basis-idee van hoe je met de esphome tooling en een configuratiefile dat ding flasht. En ben je afhankelijk van OTA of kan je de module er ook evt makkelijk uithalen om via USB te flashen? er ontbreekt nogal wat informatie om je advies te kunnen geven zo.
Je kan dan vervolgens flashen met USB, of de build output zelf met die OTA upload in de web interface of OTA met de tooling van ESPHome direct naar het apparaat als hij weet welke module het is (bijvoorbeeld static IP/hostname etc). https://esphome.io/ & https://github.com/ginkage/MHI-AC-Ctrl-ESPHome (of https://github.com/fonske/MHI-AC-Ctrl-ESPHome als je de module van AUijtdehaag hebt)
Specifieke problemen met concrete info waar je op vastloopt helpt ons om jou te helpen.
Ik ben zelf ook een beetje nieuw met ESPHome, en je moet je wel een beetje inlezen in dingen.

Kia e-Niro 2021 64kWh DynamicPlusLine. 3x Victron MP-II op 15kWh US5000 3f thuisbatterij met 3x25A→3x40A PowerAssist, Victron EVCS, 3200Wp HoyMiles zp. my GitHub, my blog

• Kareltje71
Ik heb dit printje lang geleden via Tweakers gekocht, vooraf geprogrammeerd met mijn wifi setting en naamgeving van de binnen unit, heb er 7 in totaal in gebruik. Dus een beetje plug&play. Ikk meen mij te herinneren dat dit via AUijtdehaag is geweest. Ben zelf niet bekend met ESP home, maar heb wel een achtergrond in de electronica, maar weet even niet waar ik moet starten in deze. De unit open maken is geen probleem, dus eventueel opnieuw flashen via USB is dan geen probleem.

• Chatslet
@Kareltje71 Makkelijkste is via home assistant met ESPHome. Gewoon nieuwe config aanmaken zoals in de documentatie van de ESPHome versie, module met usb aan je raspberry of wat je dan ook voor home Assistant gebruikt en flashen maar

• ThinkPad
Ik zou eerst met esptool een 1:1 dump maken van wat er nu op draait, kun je altijd terug als je de hele boel in puin draait :)

• Kareltje71
Okay, ik ga dit op basis van jullie aanwijzingen eens uitzoeken. Prima hobby weer volgens mij

• RudolfR
  • Registratie: Maart 2011
@Kareltje71

Deze post van @Zenix kan misschien helpen:
Zenix in "Het MHI L/L warmtepomp/airco topic"

[ Voor 37% gewijzigd door RudolfR op 15-11-2025 13:38 ]

• Gasoline1234
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 24-11 22:07

Gasoline1234

EV9 GT-Line Launch Ed.

Wie kan mij even helpen met de inbouw van de ClimaControl module?

edit: Inmiddels gelukt.

[ Voor 8% gewijzigd door Gasoline1234 op 15-11-2025 16:42 ]

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 14:40

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Ik heb een vreemd “probleem” dit is mijn 6de seizoen met de MHI 3.5zs inmiddels staat er 13.000 uur op de klok.

Waar de unit altijd netjes moduleerde naar ze zijn laagste grens op +/- 200watt zie ik hem dit verwarmingsseizoen niet onder de 350watt /30hz komen, iets wat ik niet kan plaatsen gezien er niets aangepast is in instellingen en het filter schoon is.

Het verwarmingsvermogen lijkt wel in orde.
Iemand een idee? Koelmiddel tekort of compressor die op zijn laatste benen loopt ?

De buiten temperatuur sensor geeft een correcte waarde aan

[ Voor 5% gewijzigd door revolution-nl op 15-11-2025 20:04 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

• Chatslet
Waarschijnlijk is het nog niet koud genoeg. Hier gaan ze pas zo ver terug als het wat dichter tegen het vriespunt zit.

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 14:40

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Chatslet schreef op zaterdag 15 november 2025 @ 20:26:
Waarschijnlijk is het nog niet koud genoeg. Hier gaan ze pas zo ver terug als het wat dichter tegen het vriespunt zit.
Dit is mijn 6de seizoen en onder deze condities draaide die altijd keurig op 200watt. Ik heb nog nooit koelmiddel laten controleren, misschien toch maar eens een afspraak maken. Zijn er nog manieren om lage koude middel te testen.

Edit: nog even getest en dezelfde unit alleen voor de zolder moduleert netjes terug naar 20hz. Alle waardes van MHI-AC-Ctrl heb ik nog even in Chat gegooid en die ziet geen afwijkingen. Morgen de waardes van MHI-AC-Ctrl eens vergelijken met de unit van de zolder.

[ Voor 22% gewijzigd door revolution-nl op 15-11-2025 21:22 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

• Chatslet
Voor zo ver ik weet zijn de foutcodes in MHI-AC-CTRL redelijk betrouwbaar. Anders zou je echt met diagnoseapparatuur moeten werken.

• siveiro
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 24-11 19:29
[quote][b]revolution-nl in "Het MHI L/L warmtepomp/airco topic"revolution-nl schreef op zaterdag 15 november

[ Voor 81% gewijzigd door siveiro op 16-11-2025 00:17 ]

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

koudemiddeltekort kan je zien door een hogere persgas dan normaal in verwarmingsbedrijf. boven de 100c is foute boel.
een "goede" meting kan je doen door de installatie op vol gas koelen te zetten en dan de druk te meten aan de servicepoort. de verdampingsdruk moet (als de machine stabiel is na ongeveer 10 min) boven het vriespunt blijven. dus boven de 7 bar en de pijp moet ergens rond de 6 graden zitten (bierblikje koud)
enigste goede manier is alles eruit en wegen. maar dat is teveel gezeik.

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

• gertvdijk
Twee weken geleden is bij mij de flinke unit SRK71ZR-WF geïnstalleerd en het is op vol vermogen verwarmen echt net alsof je een föhn aanzet voor een weeshuis. :+ In no-time is de lucht in huis opgewarmd.

Gisterenavond na een dagje weg te zijn geweest had ik een hapering in de unit. Er was een wat grote warmtevraag omdat het was afgekoeld tot 16.5 graden. Ik kreeg in de MHI-AC-Ctrl-ESPHome module de melding code 3, omschrijving "Current safe control of inverter primary current" en de binnenunit had een knipperend lampje. Dit duurde zo'n 5 minuten en tweemaal ging het stroomverbruik oplopend richting de 3600W en dan opeens patsboem 0 met een duidelijk hoorbaar gepruttel/gesis van vloeistof. Klonk niet heel geweldig. Daarop heb ik de temperatuur iets lager ingesteld en was hij stabiel op zo'n 3000W. Het enige verschil met eerdere keren is dat de buitentemperatuur relatief laag was, maar heb hem vaker even flink laten werken op dat volle vermogen zonder dit issue. Herkent iemand dit? De omschrijving van de foutmelding komt op mij over als een elektrische overload intern in de buitenunit, maar heb er niet genoeg verstand van.

[ Voor 5% gewijzigd door gertvdijk op 17-11-2025 12:47 ]

• Sjamo
gertvdijk schreef op maandag 17 november 2025 @ 12:43:
Twee weken geleden is bij mij de flinke unit SRK71ZR-WF geïnstalleerd en het is op vol vermogen verwarmen echt net alsof je een föhn aanzet voor een weeshuis. :+ In no-time is de lucht in huis opgewarmd.

Gisterenavond na een dagje weg te zijn geweest had ik een hapering in de unit. Er was een wat grote warmtevraag omdat het was afgekoeld tot 16.5 graden. Ik kreeg in de MHI-AC-Ctrl-ESPHome module de melding code 3, omschrijving "Current safe control of inverter primary current" en de binnenunit had een knipperend lampje. Dit duurde zo'n 5 minuten en tweemaal ging het stroomverbruik oplopend richting de 3600W en dan opeens patsboem 0 met een duidelijk hoorbaar gepruttel/gesis van vloeistof. Klonk niet heel geweldig. Daarop heb ik de temperatuur iets lager ingesteld en was hij stabiel op zo'n 3000W. Het enige verschil met eerdere keren is dat de buitentemperatuur relatief laag was, maar heb hem vaker even flink laten werken op dat volle vermogen zonder dit issue. Herkent iemand dit? De omschrijving van de foutmelding komt op mij over als een elektrische overload intern in de buitenunit, maar heb er niet genoeg verstand van.
Klinkt voor mij als een defrost. De knipperende lamp op binnenunit, het geborrel en gesis van de vloeistof. Kan afhankelijk van de situatie (combinatie buitentemperatuur, luchtvochtigheid buiten en warmtevraag binnen) voorkomen in een ritme (startend vanaf ongeveer 45min na start airco en daarna elke 45 tot 50min, of een enkele keer.

Wanneer er vervuiling is (meestal filters) in binnen- of buitenunit zal het eerder optreden omdat de unit harder moet werken voor een minder hoog resultaat.

Kan ook vaker/sneller optreden bij te weinig koelvloeistof in de unit.

Maar bij een temperatuur rond de 4 tot 6 graden boven 0, vooral bij een hogere warmtevraag en/of een hogere luchtvochtigheid, is een defrost of zelfs een serie geen vreemd iets.

[ Voor 21% gewijzigd door Sjamo op 17-11-2025 13:02 ]

• gertvdijk
Sjamo schreef op maandag 17 november 2025 @ 12:55:
Klinkt voor mij als een defrost. De knipperende lamp op binnenunit, het geborrel en gesis van de vloeistof. Kan afhankelijk van de situatie (combinatie buitentemperatuur, luchtvochtigheid buiten en warmtevraag binnen) voorkomen in een ritme (startend vanaf ongeveer 45min na start airco en daarna elke 45 tot 50min, of een enkele keer.

Wanneer er vervuiling is (meestal filters) in binnen- of buitenunit zal het eerder optreden omdat de unit harder moet werken voor een minder hoog resultaat.

Kan ook vaker/sneller optreden bij te weinig koelvloeistof in de unit.

Maar bij een temperatuur rond de 4 tot 6 graden boven 0, vooral bij een hogere warmtevraag en/of een hogere luchtvochtigheid, is een defrost of zelfs een serie geen vreemd iets.
Oké, thanks. Ik had met een gerapporteerde buitentemperatuur van 4-8 graden nog niet in de mogelijkheden van een defrost gezocht. Tijdens dat incident was de "Defrost status" wel onverminderd "off". Maar inderdaad, even later die avond heeft "Defrost status" voor een paar minuten inderdaad wel op "on" gestaan (voor het eerst sinds ik de unit heb).
Wellicht dus onschuldig en ik houd het in de gaten.

• Sjamo
gertvdijk schreef op maandag 17 november 2025 @ 13:09:
[...]

Oké, thanks. Ik had met een gerapporteerde buitentemperatuur van 4-8 graden nog niet in de mogelijkheden van een defrost gezocht. Tijdens dat incident was de "Defrost status" wel onverminderd "off". Maar inderdaad, even later die avond heeft "Defrost status" voor een paar minuten inderdaad wel op "on" gestaan (voor het eerst sinds ik de unit heb).
Wellicht dus onschuldig en ik houd het in de gaten.
Behalve de eerdere dingen die ik noemde kan je het ook nog herkennen aan de klep dichtgaat en de unit niet blaast, en daarna, nadat de temperatuur-richting weer is omgedraaid, de unit vaak een poos wat harder gaat blazen. Hier tenminste, bij een multisplit. Ik weet niet of dat bij singlesplits hetzelfde werkt.

• Grutte Pier
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 14:28

Groen of rood knipperend ? De unit draait met 3600 watt vollast, hiermee creëer je hogere werkdruk en temperatuur in je compressor. Blijkbaar vind de unit het opgenomen vermogen te hoog (vreemd want ik zou eerder te hoge druk of temp verwachten als melding). In de current save gaat de compressor snelheid eerst naar beneden om vervolgens te helemaal af te schakelen.

Ik zou zelf bij een situatie zoals die van jou de unit in stille modus zetten (limiteert compressor snelheid) of een lagere setpoint als tussenstop kiezen om de unit rustiger te houden

• Nachtapotheker
  • Registratie: September 2001
  • Nu online

Gebruik je toevallig met de MHI-AC-Ctrl-ESPHome ook een externe temperatuur sensor ?

• gertvdijk
Wist niet dat er verschillende kleuren lampjes waren? De handleiding heeft het daar ook niet over. Het is een soort geel.
Grutte Pier schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 08:08:
De unit draait met 3600 watt vollast, hiermee creëer je hogere werkdruk en temperatuur in je compressor. Blijkbaar vind de unit het opgenomen vermogen te hoog (vreemd want ik zou eerder te hoge druk of temp verwachten als melding). In de current save gaat de compressor snelheid eerst naar beneden om vervolgens te helemaal af te schakelen.
Dat is niet wat ik zag in de data. Het was patsboem van 3600-3700 naar 0 op de stroommeter van de ene op de andere seconde.
Grutte Pier schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 08:08:
Ik zou zelf bij een situatie zoals die van jou de unit in stille modus zetten (limiteert compressor snelheid) of een lagere setpoint als tussenstop kiezen om de unit rustiger te houden
Ja dat is dus ook wat ik deed; een lager setpoint. De module kan helaas nog geen silent mode activeren.

• gertvdijk
Nachtapotheker schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 08:39:
Gebruik je toevallig met de MHI-AC-Ctrl-ESPHome ook een externe temperatuur sensor ?
Nog niet! Toevallig gisteren een paar sensoren besteld. Helaas in backorder en ga denk ik in een andere ruimte waar al wel een externe sensor is spelen met de ESPHome config om dat erin te hebben.

Het idee is om in de grote kamer/keuken met twee niveaus waar die ene grote dikke unit hangt meerdere sensoren op te hangen en met wat logica in Home Assistant te sturen. (gemiddelde of minimum temp sturen of een knopje waarop gefocust moet worden - keuken of woonkamer - een offset erop, en zelfs fan richting aanpassen etc.)

• Nachtapotheker
  • Registratie: September 2001
  • Nu online
gertvdijk schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 09:19:
[...]

Nog niet! Toevallig gisteren een paar sensoren besteld. Helaas in backorder en ga denk ik in een andere ruimte waar al wel een externe sensor is spelen met de ESPHome config om dat erin te hebben.

Het idee is om in de grote kamer/keuken met twee niveaus waar die ene grote dikke unit hangt meerdere sensoren op te hangen en met wat logica in Home Assistant te sturen. (gemiddelde of minimum temp sturen of een knopje waarop gefocust moet worden - keuken of woonkamer - een offset erop, en zelfs fan richting aanpassen etc.)
Ok, de reden dat ik het vroeg is omdat ik zelf ook een keer zo'n melding gezien heb op onze unit. Dat kwam destijds omdat hij maar bleef gas geven vanwege de 'tragere' externe sensor (de airco dacht dat het stoken geen effect had en bleef de compressor snelheid maar verhogen). Sinds ik geen externe sensor meer gebruik heb ik dit gedrag nooit meer gezien. Al kom ik nooit vanaf 16,5 in de praktijk.

• madbot
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 13:10
Can anyone help me, I've noticed my ZSX50 unit showing "Low pressure protection control" via the MHI AC Ctrl interface. I also see that the unit no longer goes to low power mode but commutes. Here are some screenshots from home assistant
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XgYlo4IVHwze27zNfvdNYuG6lrM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1MwfU3nnHo19PP16wGokWTP2.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Kb1fQZIzg0V5DhmNNz3vCHl6LQs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MJcDmiygGGCDhnhqHee8mL2h.jpg?f=fotoalbum_large

• Chatslet
Ik kreeg in de MHI-AC-Ctrl-ESPHome module de melding code 3, omschrijving "Current safe control of inverter primary current"
Heb je in home assistant oid een logje van het voltage van de fase waar je airco op is aangesloten? Soms kan het voltage op het net wat te laag zijn. Je airco komt dan in de problemen als hij grote vermogens gaat vragen.

• Grutte Pier
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 14:28
madbot schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 12:13:
Can anyone help me, I've noticed my ZSX50 unit showing "Low pressure protection control" via the MHI AC Ctrl interface. I also see that the unit no longer goes to low power mode but commutes. Here are some screenshots from home assistant
[Afbeelding]

[Afbeelding]
When the outside temp is low, it increases the minimum compressor speed

Please have a look at:

mietse schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 22:03:

• gertvdijk
Chatslet schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 15:03:
Heb je in home assistant oid een logje van het voltage van de fase waar je airco op is aangesloten? Soms kan het voltage op het net wat te laag zijn. Je airco komt dan in de problemen als hij grote vermogens gaat vragen.
Die data had ik net verwijderd doordat die net even te frequent updatet (3-5x per seconde) en een ander apparaat dat dit wel logt zit net op een andere fase. Maar dit zou super stabiel zou moeten zijn, want alles hangt achter de Victrons (40A per fase) en niet direct op het het (25A) per fase. Verder gebeurde er weinig op die fase op dat moment en ik trek ook wel eens 8+ kW op die fase waar de unit toen geen problemen had. Het kan natuurlijk wel iets gevoeligs zijn wat net wel/niet triggert op zo'n moment, maar vind het toch wat onwaarschijnlijk.

• Chatslet
@gertvdijk ik vind dat niet zo onwaarschijnlijk. Deze melding duidt 100% op een probleem met de elektrische aansluiting. Het is letterlijk wat “Current safe control of inverter primary current” betekent. Inverter primary current is namelijk het amperage dat de inverter in gaat en dat wordt constant gemeten door de buitenunit. Even twee uitersten: bij 3600 wat is dat bij een netspanning van 253 volt 14,2 ampere terwijl dat bij een netspanning van 207 ampere ineens 17,4 ampere is. Je hoeft maar heel even een dip te hebben en de beveiliging treedt in werking. Overigens hoeft dit niet perse van het net of de victrons te komen. Het kan prima zijn dat de kabel richting buitenunit te lang of te dun is of dat er ergens een slecht contact is. Dat kan een lasklem zijn, een klemmenstrook die niet goed is aangedraaid of dat de draad in de groepenkast niet goed in de automaat zit. In dat geval is het hoe meer vermogen je trekt hoe harder het voltage zakt en dus het amperage omhoog vliegt. Hier ga je dus wel wat aan moeten doen. In het beste geval last er ergens een kabel zichzelf vast aan een klemmenstrook oid, in het slechtste geval kun je de brandweer bellen.

• gertvdijk
Nu zie ik dat ik deze ochtend nog driemaal een code 3 "Current safe control of inverter primary current" melding gehad op de module, maar dat gebeurde zonder dat ik een onderbreking zag op de unit? Stroomverbruik en verwarming zijn ononderbroken geweest en heb in heerlijk warme lucht kunnen ontbijten, de data toont onafgebroken 3600-3700W in een periode van 15 minuten (ja het was aardig afgekoeld hier 🥶) en zag het pas achteraf dat dit was opgetreden. Heel vreemd. Wellicht was het één (spontaan afslaan, geknipper met gepruttel afgelopen weekend) toch niet gerelateerd aan het andere (de code in de module). Ik vertrouw die statuscodes eigenlijk niet meer. Of wellicht betekent het niet direct een probleem maar meer van "de buitenunit zit op zijn elektrische limiet, de afzekeringswaarde". Schiet mij maar lek.

[ Voor 17% gewijzigd door gertvdijk op 19-11-2025 10:30 ]

• RemmyB83
  • Nu online
Rapheal schreef op woensdag 19 november 2025 @ 09:16:
[...]

@RemmyB83 heb jij een timer dan in de airco app ingesteld (ik heb zelf geen Homey of HA) ? Zo ja, werkt dat dan ook als je telefoon uit staat ?
Even een reactie in het MHI topic😀
Momenteel laat ik de airco starten met HA, dit werkt lokaal en werkt altijd.
Vorig jaar gebruikte ik nog de M-Air app, daar kun je bij weektimer een schema instellen.
Werkt opzich ook prima, maar werkt volgens mijn wel via de cloud.

Pijnacker Oost/West

• Chatslet
@gertvdijk Dat is wel degelijk een indicatie van een elektrisch probleem en dat de unit ofwel begrensd of terug moduleert. Ofwel, check de aansluitingen en dikte van de kabels en meet eventueel ampèrage en voltage vlak voordat het de buitenunit in gaat.

• gertvdijk
Chatslet schreef op woensdag 19 november 2025 @ 10:49:
@gertvdijk Dat is wel degelijk een indicatie van een elektrisch probleem en dat de unit ofwel begrensd of terug moduleert. Ofwel, check de aansluitingen en dikte van de kabels en meet eventueel ampèrage en voltage vlak voordat het de buitenunit in gaat.
Yes, dat was ik sowieso van plan, maar ik wil dan gelijk een goede verbruiksmeting kunnen doen. Echter kon ik niet direct een stroommeter vinden die 20A aankan die óók de spanning meet. Als ik het niet in de meterkast wil als DIN-module (ook geen ruimte meer voor overigens), zie ik ze bijvoorbeeld bij Shelly in twee varianten: 1) CT-klemmen zonder spanningsmeting, 2) met spanningsmeting maar dan max 16A. Ik kan meten in de laatste wanddoos waar het naar buiten gaat of even kijken of ik in de werkschakelaar vlak voor de unit ruimte heb.

• Chatslet
@gertvdijk Wel zo dicht mogelijk op de unit meten. Met een shelly gaat dat prima, kun je ook grotere klemmen bij bestellen zodat je meer dan 16a kunt meten. Gewoon even een grote lasdoos halen. Bij de praxis hebben ze van die absurd grote. Kun je tijdelijk even los tussen de unit en de werkschakelaar hangen. Kun je ook meteen zien of de draden goed in de klemmenstrook vastzitten.

• Doesnotcompute
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 23-11 16:07
Hoe kom je er bij dat dit een probleem is? Die beredenatie volg ik even niet. Een MHI heeft diverse statussen die gewoon normaal zijn. Externe factoren zijn nooit gelijk, dus een inverter kan ook niet gewoon een vast toerental hebben. Er staat bijvoorbeeld plots een volle bak regen op je buitendeel, noem maar wat. Wind, regen, sneeuw, plotse buitentemp daling, zon.. Om te voorkomen dat er problemen ontstaan, of dat jij uitval hebt, zitten er limieten aan met een bewakings logica. Is de druk bijv aan de hoge kant, dan stuurt hij de maximale compressor frequentie omlaag voor een X aantal minuten, en vervolgens probeert hij het opnieuw.

Heb hier vier singlesplits staan van MHI,allemaal geven ze wel eens dit soort meldingen. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QBdIyWSwpagPxlEBR2jaDdlUmmc=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/2Hbt4PXLdUt55VK4rUlZ8Y7Q.png?f=user_large

Wat je eerder moet afvragen, is de maximale stroom binnen de grenzen? Ja? Geen probleem. Verwarming nog steeds in orde? Geen storingen/onderbreking? Dan moet je het imho ook niet behandelen als een lock-out storing, want dan is er echt iets aan de hand.

• gertvdijk
Doesnotcompute schreef op woensdag 19 november 2025 @ 18:08:
Hoe kom je er bij dat dit een probleem is?
[...]
Wat je eerder moet afvragen, is de maximale stroom binnen de grenzen? Ja? Geen probleem. Verwarming nog steeds in orde? Geen storingen/onderbreking? Dan moet je het imho ook niet behandelen als een lock-out storing, want dan is er echt iets aan de hand.
Indien je vraag aan mij gericht was: ik had dus wel een probleem precies ten tijde dat code 3 optrad. De pressure control codes (niet code 3 die ik had) begrijp ik, dat is gewoon sturing en geen probleemindicatie. Ik twijfel nu of er een causaal verband is tussen de verstoring en code 3, omdat er ook momenten zijn dat er geen verstoring was met die code actief. Dat schreef ik hier:
gertvdijk schreef op woensdag 19 november 2025 @ 10:24:
[...] wellicht betekent het niet direct een probleem maar meer van "de buitenunit zit op zijn elektrische limiet, de afzekeringswaarde".

• Doesnotcompute
Die verstoring die je melde zou ik ook scharen onder een defrosthoor, vandaar ook de vraag waarom je denkt dat het een probleem is. Hij werkt verder wel goed? Leiding lengtes e.d. zijn binnen de eisen? Moesten ze bijvullen en is dat gedaan?

Of hij wel of geen defrost aangeeft in je ESP module zou ik niet teveel waarde aan hechten. Zal MHI zelf ook niet doen gok ik zo. Lamellen gaan semi dicht, fan toerental daalt binnen, lampje knippert, borrelend geluid/sissen e.d. >defrost.

• Chatslet
@Doesnotcompute ik hield even op met lezen bij “een inverter kan ook niet gewoon een vast toerental hebben”. We hebben het hier niet over logica aan de gaszijde of iets met het toerental van de compressor. We hebben het hier over een te hoog amperage dat aan de ingang van de inverter wordt gemeten. Dat is geen normale situatie en duidt op een probleem met de bedrading richting de unit.

• gertvdijk
Doesnotcompute schreef op woensdag 19 november 2025 @ 18:22:
Die verstoring die je melde zou ik ook scharen onder een defrosthoor, vandaar ook de vraag waarom je denkt dat het een probleem is. Hij werkt verder wel goed? Leiding lengtes e.d. zijn binnen de eisen? Moesten ze bijvullen en is dat gedaan?

Of hij wel of geen defrost aangeeft in je ESP module zou ik niet teveel waarde aan hechten. Zal MHI zelf ook niet doen gok ik zo. Lamellen gaan semi dicht, fan toerental daalt binnen, lampje knippert, borrelend geluid/sissen e.d. >defrost.
De context is: ik heb voor het eerst A/C's hangen sinds een paar weken en dit is een compleet nieuwe installatie gedaan door installateur. Met andere woorden, ik had tot een paar weken geleden nog niet eens van de term defrosts gehoord.
Maar waarom ik denk dat er wel een probleem is/was: het stroomverbruik van de buitenunit ging in één klap naar NUL. Nou ben ik ook geen expert, maar een defrost cycle zou dat volgens mij juist niet vertonen, zeggen de google results - random eentje:
The indoor and outdoor fans will stop, but the compressor keeps running to melt the frost away.
bovendien was het die dag nog helemaal niet zo koud, ontstond het probleem al vrij snel bij het bereiken van het hoge vermogen (zegge binnen een minuut), en is het probleem niet opgetreden op de nu koudere dagen met langere cycles (> 15min) op hoogst vermogen. gevoelsmatig en geheel zonder gehinderd te worden door enige professionele ervaring lijkt mij het toch echt geen defrost.

[ Voor 12% gewijzigd door gertvdijk op 19-11-2025 18:31 ]

• Doesnotcompute
gertvdijk schreef op woensdag 19 november 2025 @ 18:27:
[...]

De context is: ik heb voor het eerst A/C's hangen sinds een paar weken en dit is een compleet nieuwe installatie gedaan door installateur. Met andere woorden, ik had tot een paar weken geleden nog niet eens van de term defrosts gehoord.
Maar waarom ik denk dat er wel een probleem is/was: het stroomverbruik van de buitenunit ging in één klap naar NUL. Nou ben ik ook geen expert, maar een defrost cycle zou dat volgens mij juist niet vertonen, zeggen de google results - random eentje:

[...]
Dat doet hij juist wel. Namelijk, de koelcyclus moet omkeren. Dus uit, vierwegklep draaien, gas er op. Op dat moment zal er dus ook druk verschuiven, soms vrij plots, en dat hoor je. Perszijde word zuigzijde, en andersom. Je gaat immers warmte uit de woning naar het buitendeel pompen om ijs er af te smelten. Vervolgens stop je weer, boel omdraaien en weel volgas verder waar je mee bezig was, verwarmen, buitendeel word weer koud en vriest weer in na een tijdje, hopelijk niet te snel.

Misschien dat het dan wat duidelijker is voor je :)

Ho de logica precie zit weet ik ook niet meer. Hij meet iig een aantal factoren, en als de som daarvan boven een bepaalde waarde komt activeert hij de defrost cyclus. Kan meerdere invloeden hebben. Mocht hij het weer doen, even gauw kijken of je ook al ijzelvorming ziet op je buitendeel. Mijn daikin heeft weken lopen druppelen met vocht, nu is het kouder, en is dat gestopt, maar vriest ook nog niet in. Dat is iets voor de natuurkundigen met een beter begrip van dauwpunten en RV etc.

[ Voor 17% gewijzigd door Doesnotcompute op 19-11-2025 18:36 ]

• Sjamo
gertvdijk schreef op woensdag 19 november 2025 @ 18:27:
[...]

[...]

bovendien was het die dag nog helemaal niet zo koud, ontstond het probleem al vrij snel bij het bereiken van het hoge vermogen (zegge binnen een minuut), en is het probleem niet opgetreden op de nu koudere dagen met langere cycles (> 15min) op hoogst vermogen. gevoelsmatig en geheel zonder gehinderd te worden door enige professionele ervaring lijkt mij het toch echt geen defrost.
Ik zeg niet met zekerheid dat het een defrost was uiteraard. Maar hieronder 2 printscreens gemaakt tijdens een defrost hier gisterenochtend. De buitentemperatuur was ik meen rond de 8 graden maar ik heb de installatie erg gepusht qua prestatie.
Het tijdframe per printscreen is trouwens een minuut en dit zijn alleen de 2 printscreens waar het verbruik nar 0 viel hier.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F-8HSM7vF2dSWxEmgEruBg3akP8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IvpA6eUhkT0KhzLh1fNrXuUN.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aMm8RkblgKd7fHv0xBU996PXp3g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pZDl0kMw5Sv1oRukNuSJauTg.jpg?f=fotoalbum_large

Hier gaat verbruik naar 0 (praktisch 0) bij de start van de defrost. Dan volgt hier de defrost zelf met gesis en geborrel (meestal 1 tot enkele minuten) met een verbruik van rond de 1100 tot 1300W. Daarna valt het verbruik weer tot 0 of bijna 0, het systeem draait weer om, verbruik klimt langzaam omhoog om er een soort "Hi" uit te gooien van 10 tot 15 minuten met hoog verbruik. In ons geval rond de 2300 tot 2600W.

Misschien heb je er iets aan.

Wat zei de installateur er trouwens over?

• Doesnotcompute
Chatslet schreef op woensdag 19 november 2025 @ 18:26:
@Doesnotcompute ik hield even op met lezen bij “een inverter kan ook niet gewoon een vast toerental hebben”. We hebben het hier niet over logica aan de gaszijde of iets met het toerental van de compressor. We hebben het hier over een te hoog amperage dat aan de ingang van de inverter wordt gemeten. Dat is geen normale situatie en duidt op een probleem met de bedrading richting de unit.
Je hoeft niet zo betweterig te doen hoor. Valt me wel vaker op aan jouw posts. Je snapt dondersgoed dat ik met "inverter" een compressor bedoelde. Jij hebt nooit een lange dag gehad zeker.

Ga bij Gert langs en los het voor hem op zou ik zeggen. :w

• gertvdijk
Ja, thanks, vergelijkingsmateriaal is erg handig hier!
Maar voor mij ontbreekt het even aan de horizontale as daar in je grafiekjes. Wat is de tijdspanne daar in?

Bij mij ging het om 2x 2 minuten ongeveer tot ik ingreep. De A/C heeft urenlang uitgestaan en buiten was het ongeveer 8 graden. Ik start hem op met grote warmtevraag. Na inschakeling zie ik een ramp-up die twee minuten duurt ongeveer, de binnenunit was pas net begonnen met de eerste warme lucht te blazen en dan precies op het punt dat het normale piekvermogen bereikt is zakte het instantaan naar 0.
Vervolgens een herhaling die gelijk inzette; in ongeveer twee minuten ramp up naar 3667W en patsboem 0. Toen greep ik in en heb het setpoint verlaagd. De ramp-up ging toen tot ongeveer 3000W en de unit was stabiel voor 20 minuten.

Wat ik online lees over defrosts is dat dat langere cycles zouden zijn. Bijvoorbeeld na 30-40 minuten draaien dat er dan een defrost nodig is. En die duurt dan wel een minuut of 10. Dat lijkt mij een heel ander patroon.

Bovendien is het symptoom op de binnenunit met knipperende lampjes en vanes omhoog bijna identiek bij tientallen cases en ook bij echte problemen, zo lees je in de service manuals. Je moet echt tellen hoe vaak het lampje brandt om tot de diagnose te komen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nlvW8fXomwUyFzpYdgC1KdNyjG4=/100x75/filters:strip_exif()/f/image/N3lgnj8GGJzoouF9mwdasBbz.png?f=fotoalbum_small
Sjamo schreef op woensdag 19 november 2025 @ 18:47:
Het tijdframe per printscreen is trouwens een minuut
Dat had ik even gemist.
Sjamo schreef op woensdag 19 november 2025 @ 18:47:
Wat zei de installateur er trouwens over?
Hij wist het ook niet en aangezien het nu wel goed draait verder kan hij er ook weinig mee. Hij wees mij aan als de techneut hier. :+ (lekker makkelijk)
En wat ik zelf ook al had uitgevonden is dat ik eigenlijk een wired remote moet hebben, die kan dan de officiële volledige status tonen waar hij wel wat mee kan.

[ Voor 4% gewijzigd door gertvdijk op 19-11-2025 19:33 ]

• RemmyB83
  • Nu online
gertvdijk schreef op woensdag 19 november 2025 @ 19:14:

Hij wist het ook niet en aangezien het nu wel goed draait verder kan hij er ook weinig mee. Hij wees mij aan als de techneut hier. :+ (lekker makkelijk)
En wat ik zelf ook al had uitgevonden is dat ik eigenlijk een wired remote moet hebben, die kan dan de officiële volledige status tonen waar hij wel wat mee kan.
Misschien kun je hier ook iets mee. ClimaControl: Slimme besturing voor airco's
Hier kun mee in ha een heleboel uitlezen via MQTT, en je kunt hem als draadloze thermostaat gebruiken.

Pijnacker Oost/West

• gertvdijk
RemmyB83 schreef op woensdag 19 november 2025 @ 19:27:
Misschien kun je hier ook iets mee. ClimaControl: Slimme besturing voor airco's
Hier kun mee in ha een heleboel uitlezen via MQTT, en je kunt hem als draadloze thermostaat gebruiken.
Die ken ik. Kan ik daar meer mee zien dan met het MHI-Ac-Ctrl-ESPHome bordje? Of had je dat ik die heb gemist in de eerdere berichten?

• Sjamo
gertvdijk schreef op woensdag 19 november 2025 @ 19:14:
[...]

Ja, thanks, vergelijkingsmateriaal is erg handig hier!
Maar voor mij ontbreekt het even aan de horizontale as daar in je grafiekjes. Wat is de tijdspanne daar in?

Bij mij ging het om 2x 2 minuten ongeveer tot ik ingreep. De A/C heeft urenlang uitgestaan en buiten was het ongeveer 8 graden. Ik start hem op met grote warmtevraag. Na inschakeling zie ik een ramp-up die twee minuten duurt ongeveer, de binnenunit was pas net begonnen met de eerste warme lucht te blazen en dan precies op het punt dat het normale piekvermogen bereikt is zakte het instantaan naar 0.
Vervolgens een herhaling die gelijk inzette; in ongeveer twee minuten ramp up naar 3667W en patsboem 0. Toen greep ik in en heb het setpoint verlaagd. De ramp-up ging toen tot ongeveer 3000W en de unit was stabiel voor 20 minuten.

Wat ik online lees over defrosts is dat dat langere cycles zouden zijn. Bijvoorbeeld na 30-40 minuten draaien dat er dan een defrost nodig is. En die duurt dan wel een minuut of 10. Dat lijkt mij een heel ander patroon.

Bovendien is het symptoom op de binnenunit met knipperende lampjes en vanes omhoog bijna identiek bij tientallen cases en ook bij echte problemen, zo lees je in de service manuals. Je moet echt tellen hoe vaak het lampje brandt om tot de diagnose te komen.
[Afbeelding]

[...]

Zoals ik hierboven schreef is de tijdsframe per printscreen een minuut en heb ik alleen de printscreens geplaatst waar het verbruik dropte.

Het defrost-gedeelte duurt hier zoals ik aangaf 1 tot enkele minuten, zelden langer dan 1,5 a 2 minuten. Daarna valt alles weer terug naar 0. Dan loopt het verbruik rustig op over enkele minuten naar een hoog verbruik. Hier althans. Wat start is een soort "Hi" functie. Heb jij die ook op jouw airco? Een geforceerde erg hoge verwarming ongeacht de temperatuur-instelling. Die geforceerde verwarming duurt ergens rond de 15 minuten hier denk ik, misschien iets langer. Daarna hervat de installatie de ingestelde temperatuur.

Tijdens dat laatste gedeelte hoor je niet meer het geborrel en gesis.

Hier start een defrost nooit eerder dan ik dacht 45 minuten na start airco. Niet na start warmte maar na start airco. Ik weet niet of het ook sneller kan.

Maar hier dus gisteren een defrost bij eenzelfde buitentemperatuur als wat jij noemt, bij geforceerd hoge verwarming. Iets wat ik normaal zelden doe, hooguit via "Hi" wanneer een groot temperatuursverschil overbrugd moet worden.

• ThinkPad
gertvdijk schreef op woensdag 19 november 2025 @ 19:29:
[...]

Die ken ik. Kan ik daar meer mee zien dan met het MHI-Ac-Ctrl-ESPHome bordje? Of had je dat ik die heb gemist in de eerdere berichten?
Die laat ongeveer dezelfde data zien. Voordeel van de ClimaControl is dat je hem met externe draadloze(!) temperatuursensor kunt bestellen, dan regelt de airco veel rustiger.

• RemmyB83
  • Nu online
gertvdijk schreef op woensdag 19 november 2025 @ 19:29:
[...]

Gemist dat je die hebt, en ook geen idee wat je daar precies allemaal mee kunt uitlezen.
Ik kan met de CC oa wel uitlezen wanneer ik een defrost heb, en wanneer deze weer is afgelopen.

Pijnacker Oost/West

• mister_muller
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 06:31
Klopt het dat met een vloermodel MHI het niet mogelijk is om het stroomverbruik te zien? In de Smart M Air app blijft die altijd op 0 staan..

• FutureTrunksZ
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 24-11 20:38
Zoals sommigen wel eens hebben opgemerkt in dit topic is het zo dat de airco met externe sensor soms niet heel goed lijkt te regelen.
Ik gebruik zelf Zigbee temperatuur sensoren zoals de Xiaomi LYWSD03MMC en Sonoff SNZB-02D.
Wat mij de laatste dagen vaak overkomt is dat de sensor nog niet meet dat de doeltemp bereikt is terwijl het al een broeikas in huis is en hij pas later goed begint te regelen.

Dan heb ik het dus heel warm terwijl de sensor nog niet op de doeltemperatuur is en zodra die op doeltemp is verlaagd de compressor en wordt het daarna koud. De interne sensor van de AC reageert veel sneller.
Nu kom ik erachter dat deze sensoren op batterij 'smoothing' gebruiken, hij baseert de temperatuur die getoond wordt op meerdere metingen.

Ik heb voor het meten van de CO2 in huis een SCD40 die aan een ESP8266 zit, die meet ook de temperatuur en nu zie het volgende:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u_PMxOFHMBPbuKcYXqqIsu6ycwk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/XX5I3KmOeUWOJexEKj8MGA0p.png?f=fotoalbum_large

Wat er dus gebeurt is dat de SCD40 veel sneller de verandering in temperatuur meet, net zoals de interne sensor van de airco zelf.
Ik krijg het idee dat wanneer we een DS18B20, of in dit geval een SCD40, gebruiken de regeling veel beter en actiever gaat zijn en dat sensoren op batterijen niet geschikt zijn voor het actief regelen van een airco.

• LED-Maniak
Dat kan er ook voor zorgen dat je airco juist onregelmatiger gaat regelen omdat hij weer te gevoelig/snel meet.

Wat ook vaak gebeurt is dat mensen een sensor op de muur plakken en deze dan last heeft van de koude muur, waardoor hij zeer traag kan gaan reageren.

• RudolfR
  • Registratie: Maart 2011
@FutureTrunksZ

Mijn ervaring met een externe sensor was soortgelijk; het werd te warm, mogelijk omdat de sensor te langzaam reageerde. Zelfs als ik de sensor op een hoge kast plaatste, redelijk dicht onder het plafond, waar het snel warm werd.
Externe sensoren kunnen vast helpen, maar de plaatsing en het type zijn wel bepalend voor het succes.

Vandaag heeft het geheel lekker staan te pruttelen op 20-30Hz, met één unit op hoog/verwarmen en de andere op fan-only.

• LED-Maniak
RudolfR schreef op woensdag 19 november 2025 @ 20:58:
@FutureTrunksZ

Mijn ervaring met een externe sensor was soortgelijk; het werd te warm, mogelijk omdat de sensor te langzaam reageerde. Zelfs als ik de sensor op een hoge kast plaatste, redelijk dicht onder het plafond, waar het snel warm werd.
Externe sensoren kunnen vast helpen, maar de plaatsing en het type zijn wel bepalend voor het succes.

Vandaag heeft het geheel lekker staan te pruttelen op 20-30Hz, met één unit op hoog/verwarmen en de andere op fan-only.
Was je niet vergeten de offset uit te zetten? Anders wordt het zo 2 graden warmer dan ingesteld.

• FutureTrunksZ
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 24-11 20:38
LED-Maniak schreef op woensdag 19 november 2025 @ 20:01:
Dat kan er ook voor zorgen dat je airco juist onregelmatiger gaat regelen omdat hij weer te gevoelig/snel meet.

Wat ook vaak gebeurt is dat mensen een sensor op de muur plakken en deze dan last heeft van de koude muur, waardoor hij zeer traag kan gaan reageren.
Zeker! Hij regelt bij een sneller reagerende temp sensor ook minder regelmatig. Dat kunnen we zien aan het gedrag met de interne sensor.
Wat ik verwacht dat wel constanter is daarentegen, de temperatuur in de kamer.
Bij mij is de sensor geplaats op de tafel in het midden van de kamer.

De hysterese van de airco is altijd 1 graden.
>= doeltemp = compressor verlagen
< Doeltemp - 1 = compressor verhogen

Met de Sonoff 1 graden, is ongeveer 2 graden met de SCD40.
Dat maakt de hysterese dus dubbel zo groot met de sonoff en dat kan voor minder comfort zorgen.
Het is dan net waar de prioriteit meer ligt per persoon.

[ Voor 3% gewijzigd door FutureTrunksZ op 19-11-2025 21:30 ]

• esphome
  • Niet online
Of je omzeilt de temperatuur sensor en geeft zelf het temperatuur verschil aan in kwart graden aan.Hier draait de MHI op een constante snelheid en ik draai die snelheid hoger.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VpZtDCAc6HfQqqbHqybiS0cEHrU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aTg8iHDwj9s5LV1eL9MXc5Gr.jpg?f=fotoalbum_large

De "Indoor inner temperature" is de temperatuur sensor die in de binnenunit zit. Dan de "Room temperature" is de DS1820 sensor die ander kant van de kamer ligt van de binnenunit. De warmte die bij het plafond hangt wordt door een plafond ventilator verspreid.

Ik vind deze werkwijze fijner omdat er geen warmte golf is en dat daarna de MHI uitgaat als de ingestelde temperatuur is bereikt. Je voelt dan meteen dat er geen warmte meer in de kamer gebracht wordt.

De "Return air-temperature" laat zien wat de MHI denkt welke temperatuur het is in de kamer de "target temperatuur" is wat ik aangeef hoe warm het moet worden. Nu geeft is dan zelf een voor ingestelde kamer temperatuur terug en doe die omhoog in stappen van 0,25 graden om minder warmte te vragen en omlaag om meer warmte te krijgen.

De waardes zijn ver onder de 18 graden en die zijn in deze situatie ook fictief en het gaat alleen om het verschil tussen de "target temperature" en de "Return air-temperature"

• RemmyB83
  • Nu online
esphome schreef op woensdag 19 november 2025 @ 22:23:
Of je omzeilt de temperatuur sensor en geeft zelf het temperatuur verschil aan in kwart graden aan.Hier draait de MHI op een constante snelheid en ik draai die snelheid hoger.
[Afbeelding]

De "Indoor inner temperature" is de temperatuur sensor die in de binnenunit zit. Dan de "Room temperature" is de DS1820 sensor die ander kant van de kamer ligt van de binnenunit. De warmte die bij het plafond hangt wordt door een plafond ventilator verspreid.

Ik vind deze werkwijze fijner omdat er geen warmte golf is en dat daarna de MHI uitgaat als de ingestelde temperatuur is bereikt. Je voelt dan meteen dat er geen warmte meer in de kamer gebracht wordt.

De "Return air-temperature" laat zien wat de MHI denkt welke temperatuur het is in de kamer de "target temperatuur" is wat ik aangeef hoe warm het moet worden. Nu geeft is dan zelf een voor ingestelde kamer temperatuur terug en doe die omhoog in stappen van 0,25 graden om minder warmte te vragen en omlaag om meer warmte te krijgen.

De waardes zijn ver onder de 18 graden en die zijn in deze situatie ook fictief en het gaat alleen om het verschil tussen de "target temperature" en de "Return air-temperature"
De "Return air-temperature" is dus een berekende waarde, en geen gemeten waarde? Weet je ook hoe hij dit berekend?

Pijnacker Oost/West

• LED-Maniak
RemmyB83 schreef op woensdag 19 november 2025 @ 22:36:
[...]

De "Return air-temperature" is dus een berekende waarde, en geen gemeten waarde? Weet je ook hoe hij dit berekend?
Return air is de waarde die de airco rapporteert wat hij ontvangen heeft/gebruikt als huidige ruimte temperatuur(van interne sensor of externe sensor). Een vaste waarde sturen net onder setpoint leek bij sommige airco's een naar bij-effect te geven dat ze na verloop van tijd steeds hoger in vermogen gingen draaien omdat ze nooit de setpoint haalde. Verschilt wellicht per merk/type/bouwjaar.

• Deikke
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 11:47
Ik heb sinds een paar dagen dat mijn multi split airco vast staat op het laagste toerental (20hz). Als ik om een hogere temperatuur in de ruimte vraag dan is deze onbereikbaar omdat de buitenunit het toerental niet verhoogt. Ik heb beide units aan staan, dus ze verdelen de warmte (zo'n 300w uit het net) onderling. Eentje uitzetten helpt om het in de andere ruimte de temperatuur te verhogen. Aan de andere kant pruttelt de airco wel lekker de hele dag door zo. Heb ik wellicht per ongelukt ergens iets aangezet met de remote? Ik meende dat de eco modus niet werkte op een multi-split.
Pagina: 1 ... 43 44 Laatste