Het MHI L/L warmtepomp/airco topic

Pagina: 1 ... 42 43 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• ButcherJF
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 12:31
Als ik het goed begrijp zijn de instellingen in de airco-app of AB eigenlijk voor de kat z’n viool of op z’n minst nattevingerwerk. Dus: ‘s morgens een kamertemperatuur ingesteld op 21° en die de rest van de dag vasthouden is niet mogelijk met alleen de standaard AB of airco-app?

Ik verwachtte een soort CV-regeling waarbij de kamerthermostaat de cv stuurt. Nou zit díe thermostaat bij mij inderdaad met draadjes aan de ketel. 8)7

Oké, omdenken dus hier. Waarbij het mij een raadsel blijft dat apps en apparatuur hierover zo onduidelijk zijn. |:(

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 18:48
ButcherJF schreef op zondag 2 november 2025 @ 13:55:
Als ik het goed begrijp zijn de instellingen in de airco-app of AB eigenlijk voor de kat z’n viool of op z’n minst nattevingerwerk. Dus: ‘s morgens een kamertemperatuur ingesteld op 21° en die de rest van de dag vasthouden is niet mogelijk met alleen de standaard AB of airco-app?

Ik verwachtte een soort CV-regeling waarbij de kamerthermostaat de cv stuurt. Nou zit díe thermostaat bij mij inderdaad met draadjes aan de ketel. 8)7

Oké, omdenken dus hier. Waarbij het mij een raadsel blijft dat apps en apparatuur hierover zo onduidelijk zijn. |:(
Het lijkt voor iedereen anders te zijn.

Hier gebruik ik een mhi multisplit (3 binnenunits), en hier werkt de temperatuurregeling goed, rustig en stabiel. Dat zowel ingesteld met de app als met de afstandsbediening.

We hebben hier thermometers hangen op 6 plaatsen in huis, en in de ruimtes met een binnenunit klopt de gemeten temperatuur prima met de ingestelde temperatuur. Wij maken gebruik van de interne temperatuursensor van MHI.

Wat niet klopt hier is de extern gemeten temperatuur tov de gemeten temperatuur door MHI in de app. Die temperatuur zwaait alle op en ik doe daar niets mee.

Ik had je eerdere stuk gelezen over de klachten die je hebt over de herrie die een airco maakt (de binnenunitl) voor jouw gevoel. Ik zelf hoor het nauwelijks of misschien stoort het me niet. We hebben een 3,5kW, een 2,5kW en een 2kW unit, misschien is dat ook nog anders dan een 5kW.

Maar ik denk dat airco om verschillende redenen lang niet voor iedereen geschikt zal zijn voor verwarming. Ik hoop dat je via adviezen hier of ergens anders nog verbetering gaat zien.

• esphome
  • Registratie: Oktober 2023
  • Niet online
Kijk, hier word ik nu blij van. Langzaam opwarmen en de plafondventilator verspreidt de warmte in ruimte.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5w0VcmEmTt1a_acQYbYYabKz8DA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zFaH3szAUKoxcObmMX7ieV7v.jpg?f=fotoalbum_large

Hier zet ik het tsetpoint (thermostaat) vast en ook de troom (kamertemperatuur) en dan denkt de MHI dat het ondanks dat er gestookt word er geen toename is van de temperatuur. Dus blijft die doorstoken en doorstoken maar dan op een minimaal vermogen.

Dan nog de warmte koord wat ik in de buitenunit heb gemaakt en is aangesloten op een Shelly en gaat die aan tijdens en blijft 15 minuten na de defrost opdat het water er ook uitloopt en geen ijs in de bak komt staan. Het bestaat uit het koord, stripjes lamineer plastic, aluminiumtape en magneten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nOm_MYyoCKy-MVnXBASsR5nn-1o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WUsYdiLWzk7NCTOxotVyu0bk.jpg?f=fotoalbum_large

Achterin rechts zie een soort trede in een ladder, die bestaat dan nog uit een stukje tie-wrap als scheider.

• ButcherJF
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 12:31
ButcherJF schreef op zondag 2 november 2025 @ 13:55:

Mezelf even quoten, ik vermoed bij nader inzien dat het (cursieve verhaal) toch even anders zit:

De door de airco of Tado gemeten temperatuur gaat via internet naar een cloudachtig iets, waarna daar vandaan een signaal wordt verzonden naar de resp. apps. Die sturen vervolgens evt. een signaal naar de airco voor een aanpassing in de instellingen.
De MHI-app doet dat via Wi-Fi, Tado via iR.

BS of klopt dit?

Hoe dan ook blijf ik het vreemd vinden dat de hier ingestelde kamertemperatuur vrijwel nooit de werkelijke is.

• Deikke
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 13:06
ButcherJF schreef op maandag 3 november 2025 @ 09:13:
[...]

Mezelf even quoten, ik vermoed bij nader inzien dat het (cursieve verhaal) toch even anders zit:

De door de airco of Tado gemeten temperatuur gaat via internet naar een cloudachtig iets, waarna daar vandaan een signaal wordt verzonden naar de resp. apps. Die sturen vervolgens evt. een signaal naar de airco voor een aanpassing in de instellingen.

BS of klopt dit?

Hoe dan ook blijf ik het vreemd vinden dat de hier ingestelde kamertemperatuur vrijwel nooit de werkelijke is.
Zowel de MHI app als de Tado integratie sturen niet de actuele kamertemperatuur door naar de unit. Dit meet de unit zelf. Gezien deze bij het plafond zit kan dit afwijken van de temperatuur gemeten door een thermostaat in de ruimte. De unit past zelfs vaak nog een offset toe omdat het vaak boven warmer is dan beneden

Als je dit gelijk wil trekken moet je een externe temperatuur sensor gebruiken. Deze is te verkrijgen via MHI, maar ook de eerder genoemde ClimaControl of MHI-AC-Ctrl, beide op dit forum te vinden.

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 20:05
Definieer "Werkelijke kamertemperatuur" :+ want daar zit je probleem.

Als ik hier op kantoor 4 thermometers neerzet, 1 op mijn bureau, 1 op die van een collega naast de deur, eentje op de grond en eentje aan het plafond... Wat is dan de werkelijke kamertemperatuur?

Een airco vind de werkelijke temperatuur wat hij meet. En hij meet dit IN de unit, meestal de invoer van lucht die verwarmt moet worden. En die zit bij een wand-unit aan de bovenkant dichtbij het plafond. En daar is het vaak warmer.... En daarom heeft een airco een offset van ~2 graden omdat men weet dat je het niet 21 graden wil bij het plafond, maar waar je zit. En waar je zit is het dus gemiddeld blijkbaar 2 graden kouder dan bij een plafond.

Als je dus de "werkelijke kamertemperatuur" wil hebben, ligt dat aan je referentie. Is dat de bestaande wand-thermostaat van de CV? Die hangt niet voor niets op ooghoogte, ver van de verwarming af. Als je dat met een airco ook wil kan je doen wat hier boven staat. Daarmee verleg je het meetpunt van de temperatuur van de airco. Gevolg is dat die vaak stabieler gaat werken, want de temperatuur bij het plafond stijgt snel als de airco aan gaat. dus gaat die vaker aan en uit. Maar verder weg stijgt de temperatuur langzamer. Dus blijft die langer aan en kan die langer opwarmen.

Ik heb zelf MHI-AC-CTRL.... Waarbij ik via home assistant de temperatuurmeting van de airco elke X seconden overschrijf met de temperatuurmeting van de nest-CV-thermostaat. Die hangt buiten de luchtstroom van de airco, op ooghoogte. En dat werkt voor ons goed.

je wil dus een externe sensor. De makkelijkste manier is die van MHI zelf waarbij je eigenlijk een "thermostaatknop" zoals met een CV krijgt. De sensor zit dan daar in ipv in de unit.

Als je dat lelijk of te duur vind, kom je bij MHI-AC-CTRL (wat puur bediening is, maar waarmee je met externe apparaten dus de interne temperatuurmeting overschrijft) of ClimaControl (waar ik geen kennis van heb)

[ Voor 6% gewijzigd door Waah op 03-11-2025 10:34 ]

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 20:29
[...]

BS of klopt dit?

Je denkt veel te complex.

Tado is echt niets anders dan een infrarood afstandsbediening die je aan de muur hangt en het enige wat je stuurt is de ingestelde temperatuur.

De airco kan niet weten wat de temperatuur in de ruimte is. Die meet alleen bij de binnenunit; Als het bij de binnenunit 21 graden is, dan stopt hij met verwarmen. Je ruimte kan dan makkelijk nog 18 graden zijn.

Daar gaat het dus fout.

Als je de analogie met een CV systeem wil trekken:
Stel je hebt in de huiskamer een thermostaat waarmee je de CV regelt en in de slaapkamer radiatoren die open staan. De CV stel je in op 21 en gaat uit als de thermostaat 21 aangeeft in de huiskamer. In de slaapkamer kan het dan nog te koud of te warm zijn. Daar wordt immers niet gemeten wat de temperatuur is.

Heb je geen home automation systemen en geen interesse om dit op te tuigen dan is een ClimaControl veruit het makkelijkste om te installeren. Je Smart-M air app blijft ook gewoon werken en je hoeft maar één knop in te drukken en 2 stekkers te pluggen en het systeem draait met een externe sensor. Doordat de sensor draadloos is kan je helemaal zelf bepalen waar in de ruimte de temperatuur gemeten moet worden. Zet je de tado op marktplaats en ruil je het om voor iets wat wel werkt. ;)

[ Voor 10% gewijzigd door LED-Maniak op 03-11-2025 10:45 ]

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19:36
Slim! Ik dacht bij het zien van de foto: "hij heeft geen schroeven in z'n lekbak gedraaid toch!?" Want dan gaat hij daar roesten :P

Welk warmtelint heb je gebruikt? Zelf nog niet nodig gehad, maar ben wel benieuwd.

• fxs81
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 19:42

fxs81

Julianadorp

[...]
Hier eigenlijk geen problemen met verwarmen. Gebruik alleen de AB en de sensor in de binnenunit. Als ik de airco op 20 graden zet worden het 21 en als ik hem op 21 zet word het 22 graden. (gemeten op de kamerthermostaat van de cv) Als je eenmaal de offset weet is er toch geen probleem lijkt me.

WGA | Napoleon Pro 22 K-Leg-3 | KamadoJoe Big Joe I | Inkbird ISC-027BW | JoeFyr | JoyStove Large | Weber Smokey Joe | Ooni Karu 2 | www.bbq-brethren.nl | MHI SRK35ZSX-WF | HomeWizard PiB 2x | 3450 Wp 100% Zuid

• LED-Maniak
fxs81 schreef op maandag 3 november 2025 @ 11:46:
[...]
Als je eenmaal de offset weet is er toch geen probleem lijkt me.
In theorie wel, maar als je huis een beetje 'lek' is dan zal je per seizoen moeten bijhouden wat de juiste offset is. Die kan met een beetje warmteverlies in de ruimte voor het gevoel nogal veranderen. Of gewoon je airco "op gevoel" instellen. Maar daar los je nog steeds pendelen(elke paar minuten aan en uit) niet mee op.

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

• fxs81

fxs81

Julianadorp

LED-Maniak schreef op maandag 3 november 2025 @ 11:50:
[...]

In theorie wel, maar als je huis een beetje 'lek' is dan zal je per seizoen moeten bijhouden wat de juiste offset is. Die kan met een beetje warmteverlies in de ruimte voor het gevoel nogal veranderen. Of gewoon je airco "op gevoel" instellen. Maar daar los je nog steeds pendelen(elke paar minuten aan en uit) niet mee op.
Pendelen doen ze allemaal wel als je geen onderbemeten unit hebt hangen. Verwarm hier alleen de woonkamer met een singlesplit en heb gelukkig weinig last van temperatuurschommelingen. Vlak bij de unit is het wel warmer dan aan de andere kant van de kamer maar toen ik met cv verwarmde was dat ook zo vlak bij de radiator. Het is hier nu ongeveer 12 graden buiten en vochtig, dus wel regelmatig aam het pendelen nu, eigenlijk is het niet koud genoeg om de unit echt lekker te laten draaien. We hebben echter niet echt last van het pendelen, misschien ook wel door waar de unit hangt. Die blaast schuin de woonkamer in omdat hij aan een lange zijde in de hoek hangt. De enige plek waar hij kon hangen zonder condenspompje te moeten gebruiken.

WGA | Napoleon Pro 22 K-Leg-3 | KamadoJoe Big Joe I | Inkbird ISC-027BW | JoeFyr | JoyStove Large | Weber Smokey Joe | Ooni Karu 2 | www.bbq-brethren.nl | MHI SRK35ZSX-WF | HomeWizard PiB 2x | 3450 Wp 100% Zuid

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19:36
Met 12 graden buiten een defrost? Weet je zeker dat dat klopt? :X
Bedoel je niet gewoon dat hij aan het pendelen is (unit slaat af omdat temperatuur bereikt is).

Een defrost doet hij als de buitenunit dichtvriest (ijs zichtbaar op de condensor buiten). Als hij dat nu al doet dan kan er ook wat mis zijn met je systeem (te weinig koelgas). Bij een defrost draait de werking om (gaat binnen koelen), buitenunit gaat dan volgas draaien om de ijsvorming te ontdooien, gevolgd door een mooie stoomwolk als de fan buiten weer aanspringt. Gebeurt normaal gesproken pas als het buiten rond het vriespunt is en vrij vochtig is.

[ Voor 9% gewijzigd door ThinkPad op 03-11-2025 12:30 ]

• LED-Maniak
Als je nu al defrosts hebt zou ik eens controleren of er nog voldoende koudemiddel is. :X

• JarnoH
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 19:43
Waah schreef op maandag 3 november 2025 @ 10:32:
[...]

Definieer "Werkelijke kamertemperatuur" :+ want daar zit je probleem.

Als ik hier op kantoor 4 thermometers neerzet, 1 op mijn bureau, 1 op die van een collega naast de deur, eentje op de grond en eentje aan het plafond... Wat is dan de werkelijke kamertemperatuur?

Een airco vind de werkelijke temperatuur wat hij meet. En hij meet dit IN de unit, meestal de invoer van lucht die verwarmt moet worden. En die zit bij een wand-unit aan de bovenkant dichtbij het plafond. En daar is het vaak warmer.... En daarom heeft een airco een offset van ~2 graden omdat men weet dat je het niet 21 graden wil bij het plafond, maar waar je zit. En waar je zit is het dus gemiddeld blijkbaar 2 graden kouder dan bij een plafond.

Als je dus de "werkelijke kamertemperatuur" wil hebben, ligt dat aan je referentie. Is dat de bestaande wand-thermostaat van de CV? Die hangt niet voor niets op ooghoogte, ver van de verwarming af. Als je dat met een airco ook wil kan je doen wat hier boven staat. Daarmee verleg je het meetpunt van de temperatuur van de airco. Gevolg is dat die vaak stabieler gaat werken, want de temperatuur bij het plafond stijgt snel als de airco aan gaat. dus gaat die vaker aan en uit. Maar verder weg stijgt de temperatuur langzamer. Dus blijft die langer aan en kan die langer opwarmen.

Ik heb zelf MHI-AC-CTRL.... Waarbij ik via home assistant de temperatuurmeting van de airco elke X seconden overschrijf met de temperatuurmeting van de nest-CV-thermostaat. Die hangt buiten de luchtstroom van de airco, op ooghoogte. En dat werkt voor ons goed.

je wil dus een externe sensor. De makkelijkste manier is die van MHI zelf waarbij je eigenlijk een "thermostaatknop" zoals met een CV krijgt. De sensor zit dan daar in ipv in de unit.

Als je dat lelijk of te duur vind, kom je bij MHI-AC-CTRL (wat puur bediening is, maar waarmee je met externe apparaten dus de interne temperatuurmeting overschrijft) of ClimaControl (waar ik geen kennis van heb)
Welke waarde overschrijf je dan precies? Ik wil dit ook eens proberen.

• esphome
  • Registratie: Oktober 2023
  • Niet online
ThinkPad schreef op maandag 3 november 2025 @ 11:26:
[...]

Slim! Ik dacht bij het zien van de foto: "hij heeft geen schroeven in z'n lekbak gedraaid toch!?" Want dan gaat hij daar roesten :P

Welk warmtelint heb je gebruikt? Zelf nog niet nodig gehad, maar ben wel benieuwd.
Dit specifieke lint is niet meer verkrijgbaar en het die het dichtst erbij komt zijn genoemd in deze bijdrage: esphome in "Het MHI L/L warmtepomp/airco topic"

Voor een ander project had ik mageneten nodig en zo ook meteen enkele voor dit besteld. Zij kunnen helaas niet direct op de kabel komen omdat zij hun magnetisme verliezen door de warmte. Vandaar de overbrugging met een strip en zo komen ze meteen ook niet in het water te staan. Zij roesten als het goed is niet omdat zij zijn beschermt door nikkel-koper-nikkel laag.

De gebruikte kabel is 3 meter en 75 Watt.

• hvwees
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 14:33
fxs81 schreef op maandag 3 november 2025 @ 11:46:
[...]

Hier eigenlijk geen problemen met verwarmen. Gebruik alleen de AB en de sensor in de binnenunit. Als ik de airco op 20 graden zet worden het 21 en als ik hem op 21 zet word het 22 graden. (gemeten op de kamerthermostaat van de cv) Als je eenmaal de offset weet is er toch geen probleem lijkt me.
Zelfde hier, als ik hem op 19° zet wordt het 20° gaat vooralsnog prima.

• fxs81

fxs81

Julianadorp

@ThinkPad en @LED-Maniak ja sorry, zal pendelen zijn, net even wezen kijken (de buitenunit hangt op het balkon uit het zicht) geen ijs te zien. Post aangepast.

Pagina: 1 ... 42 43 Laatste