Definieer "Werkelijke kamertemperatuur"

want daar zit je probleem.
Als ik hier op kantoor 4 thermometers neerzet, 1 op mijn bureau, 1 op die van een collega naast de deur, eentje op de grond en eentje aan het plafond... Wat is dan de werkelijke kamertemperatuur?
Een airco vind de werkelijke temperatuur wat hij meet. En hij meet dit IN de unit, meestal de invoer van lucht die verwarmt moet worden. En die zit bij een wand-unit aan de bovenkant dichtbij het plafond. En daar is het vaak warmer.... En daarom heeft een airco een offset van ~2 graden omdat men weet dat je het niet 21 graden wil bij het plafond, maar waar je zit. En waar je zit is het dus gemiddeld blijkbaar 2 graden kouder dan bij een plafond.
Als je dus de "werkelijke kamertemperatuur" wil hebben, ligt dat aan je referentie. Is dat de bestaande wand-thermostaat van de CV? Die hangt niet voor niets op ooghoogte, ver van de verwarming af. Als je dat met een airco ook wil kan je doen wat hier boven staat. Daarmee verleg je het meetpunt van de temperatuur van de airco. Gevolg is dat die vaak stabieler gaat werken, want de temperatuur bij het plafond stijgt snel als de airco aan gaat. dus gaat die vaker aan en uit. Maar verder weg stijgt de temperatuur langzamer. Dus blijft die langer aan en kan die langer opwarmen.
Ik heb zelf MHI-AC-CTRL.... Waarbij ik via home assistant de temperatuurmeting van de airco elke X seconden overschrijf met de temperatuurmeting van de nest-CV-thermostaat. Die hangt buiten de luchtstroom van de airco, op ooghoogte. En dat werkt voor ons goed.
je wil dus een externe sensor. De makkelijkste manier is die van MHI zelf waarbij je eigenlijk een "thermostaatknop" zoals met een CV krijgt. De sensor zit dan daar in ipv in de unit.
Als je dat lelijk of te duur vind, kom je bij MHI-AC-CTRL (wat puur bediening is, maar waarmee je met externe apparaten dus de interne temperatuurmeting overschrijft) of ClimaControl (waar ik geen kennis van heb)
[
Voor 6% gewijzigd door
Waah op 03-11-2025 10:34
]