Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Het MHI L/L warmtepomp/airco topic

Pagina: 1 ... 44 45 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• glas86
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 28-11 20:34
Aladdin schreef op woensdag 26 november 2025 @ 14:36:
[...]

Nee, geen verbruiksmeter naast de P1 meter, maar die geldt voor zowel de zonnepanelen als alle overige apparatuur uiteraard. Ik kan dus helaas niet zien hoeveel de airco zelf verbruikt. Deze zit met een directe kabel naar de meterkast op een aparte groep.
Werk je met de afstandsbediening of met de Smart M Air app (Wi-Fi) module? Waarschijnlijk een open deur maar bij de afstandsbediening moet je deze echt goed richten op de binnenunit zodat je een piep hoort en de instelling ook daadwerkelijk is ontvangen door de unit.

Ik krijg haast het idee dat er wat blijft "hangen". Is het mogelijk om de unit een keer spanningsloos te maken?

• Aladdin
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 29-11 12:13
glas86 schreef op woensdag 26 november 2025 @ 14:46:
[...]

Werk je met de afstandsbediening of met de Smart M Air app (Wi-Fi) module? Waarschijnlijk een open deur maar bij de afstandsbediening moet je deze echt goed richten op de binnenunit zodat je een piep hoort en de instelling ook daadwerkelijk is ontvangen door de unit.

Ik krijg haast het idee dat er wat blijft "hangen". Is het mogelijk om de unit een keer spanningsloos te maken?
Met spanningsloos maken bedoel je de stop uitzetten en dan weer aan?

Ik heb een weektimer ingesteld op de app, maar doe ook wel eens aanpassingen via de app of via de afstandbediening tussendoor.

• glas86
Aladdin schreef op woensdag 26 november 2025 @ 14:52:
[...]

Met spanningsloos maken bedoel je de stop uitzetten en dan weer aan?

Ik heb een weektimer ingesteld op de app, maar doe ook wel eens aanpassingen via de app of via de afstandbediening tussendoor.
Als er aan je airco geen stekker zit en je geen andere mogelijkheid hebt dan kun je inderdaad de groep een keer uitschakelen. Zorg wel dat de airco uitstaat en wacht eventjes voordat je de groep uit zet.

• hvwees
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 18:10
ThinkPad schreef op woensdag 26 november 2025 @ 10:43:
@hvwees Hoe zit het met je luchtvochtigheid in huis? Ik ben zoekende naar een luchtbevochtiger omdat bij mij in huis de luchtvochtigheid momenteel 35% is, dat helpt ook niet mee voor de comfortbeleving. Vind het soms met 21 graden gemeten temperatuur in de woonkamer nog steeds kil. Als het 's nachts <5°C is dan laat ik de airco gewoon draaien, maar wel op een iets lager setpoint (0,5 - 1 graad lager).
's Nachts de fan van binnenunit op maximaal en dan swing L/R helpt ook wel om warmte goed te verdelen in de kamer.
De luchtvochtigheid zit wel goed hier in huis. Het is gewoon minder warm als ik kijk op mijn tado thermostaat.

Ik kan wel eens problemen met de fan speed in de nacht, maar op max. gaat hem niet worden, dat ga ik dan horen in de slaapkamer, heb ik niet zoveel zin in.

Bedankt voor je tip.

• Aladdin
glas86 schreef op woensdag 26 november 2025 @ 16:27:
[...]

Als er aan je airco geen stekker zit en je geen andere mogelijkheid hebt dan kun je inderdaad de groep een keer uitschakelen. Zorg wel dat de airco uitstaat en wacht eventjes voordat je de groep uit zet.
Heeft helaas ook weinig uitgehaald. Komt het er dus op neer dat bij jullie de unit ook duidelijk hoorbaar is, grotendeels op het hoogste vermogen blaast en dan 85 dB produceert?

• gertvdijk
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 29-11 19:59
Aladdin schreef op donderdag 27 november 2025 @ 12:25:
Heeft helaas ook weinig uitgehaald. Komt het er dus op neer dat bij jullie de unit ook duidelijk hoorbaar is, grotendeels op het hoogste vermogen blaast en dan 85 dB produceert?
Ik heb twee units op het dakterras staan. 1x SRC71ZR-W en 1x SCM50ZS-W. beide op rubberen voeten. Op vol vermogen hoor ik nog altijd amper wat en is het geluid te omschrijven als een subtiele 'raas', vergelijkbaar met wat van de 50km/u-weg komt ernaast. Dan sta ik er op een meter of 1 á 2 vanaf ernaast. Er zit als je erop let wel iets van een bromtoon onder maar die is echt subtiel. Subjectief gezien vind ik het geluid ook minder dan dat wat van de olieauto's af komt die er 50km/u rijden, iets van 25 meter verderop. Ze staan bij mij gericht naar de zijkant, ongeveer 2.5m van de erfgrens, maar de buren hebben daar geen ramen die open kunnen. Het is dus formeel gezien wat tricky, maar ik kan mij niet voorstellen dat hier een gegronde klacht van kan komen in mijn geval en het klinkt in geen geval iets wat in de buurt komt van 80 dB.
Zou het kunnen dat je microfoon iets anders registreert dan wat jij denkt, bijvoorbeeld het geblaas van lucht (ploppen) in plaats van het geluid? Of wellicht is er iets mis met je unit natuurlijk, het is wat lastig vergelijken zo. Wat voor geluid is het dat de boventoon voert? Geruis van lucht die een haardroger zou maken, een pruttel, een brom, ...

[ Voor 4% gewijzigd door gertvdijk op 27-11-2025 13:18 ]

Kia e-Niro 2021 64kWh DynamicPlusLine. 3x Victron MP-II op 15kWh US5000 3f thuisbatterij met 3x25A→3x40A PowerAssist, Victron EVCS, 3200Wp HoyMiles zp. my GitHub, my blog

• Aladdin
gertvdijk schreef op donderdag 27 november 2025 @ 13:17:
[...]

Ik heb twee units op het dakterras staan. 1x SRC71ZR-W en 1x SCM50ZS-W. beide op rubberen voeten. Op vol vermogen hoor ik nog altijd amper wat en is het geluid te omschrijven als een subtiele 'raas', vergelijkbaar met wat van de 50km/u-weg komt ernaast. Dan sta ik er op een meter of 1 á 2 vanaf ernaast. Er zit als je erop let wel iets van een bromtoon onder maar die is echt subtiel. Subjectief gezien vind ik het geluid ook minder dan dat wat van de olieauto's af komt die er 50km/u rijden, iets van 25 meter verderop. Ze staan bij mij gericht naar de zijkant, ongeveer 2.5m van de erfgrens, maar de buren hebben daar geen ramen die open kunnen. Het is dus formeel gezien wat tricky, maar ik kan mij niet voorstellen dat hier een gegronde klacht van kan komen in mijn geval en het klinkt in geen geval iets wat in de buurt komt van 80 dB.
Zou het kunnen dat je microfoon iets anders registreert dan wat jij denkt, bijvoorbeeld het geblaas van lucht (ploppen) in plaats van het geluid? Of wellicht is er iets mis met je unit natuurlijk, het is wat lastig vergelijken zo. Wat voor geluid is het dat de boventoon voert? Geruis van lucht die een haardroger zou maken, een pruttel, een brom, ...
Ik zou het omschrijven als een stofzuiger die constant staat te blazen. Het is in ieder geval nooit te omschrijven als subtiel helaas.

Ik snap dat het moeilijk te vatten is hoor op basis van wat ik aangeef. Ik was erg benieuwd of andere mensen ook een stofzuiger geluid ervaren wat zo'n 80dB is, aangezien de installateur bij mij aangeeft dat dit normaal is.

• Beauty1010
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 28-11 16:08
80 dB volgens de A-karakteristiek, of staat het meetinstrument toevallig op C-karakterestiek? Niet dat het geluid daarmee hoorbaar minder wordt, maar wel de meting in cijfers.

• glas86
[...]

Ik heb twee MHI 3.5kw units op de aanbouw staan en herken totaal niet wat je schetst. Geluid is ook een persoonlijke beleving nog los van de feiten in het aantal db. Zelf ben ik erg gevoelig voor geluid, maar kan niet zeggen dat de units overdreven veel herrie maken. Als ik de tuin ga staan en goed luister dan hoor ik ze uiteraard wel. Soms wat met pieken en dalen, maar niet dat ik me bezwaard voel richting mijn omgeving. Wellicht speelt het het feit dat werkerlijk iedereen hier een of meerdere units heeft en ik met dit weer lekker binnen zit ook wel mee :-). Ik merk overigens wel beduidend verschil tussen de unit die al vanaf 07:00 vanochtend aan staat en de unit die sinds twee uurtjes aanstaat, beide op 21 graden. Verder zijn decibel meter apps extreem gevoelig voor allerlei zaken, stond net even buiten en dat ding gaat alle kanten op zelfs van de wind kreeg ik het idee.

Maar wat hoor je dan precies, is dat echt het geluid van een fan of iets anders?

Unit die het langste aan staat zit op realtime verbruik zo rond de 350w, die korter aanstaat zo rond de 650w. Die moet harder werken om de ruimte op temperatuur te krijgen. Laat de unit is een hele dag aan staan wat ervaar je dan?

[ Voor 25% gewijzigd door glas86 op 27-11-2025 16:50 ]

• Rsport40
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 19:42
[...]

Ik heb hier een 5,0 kW ZSX en een 4,5 kW ZS multi aan de buitenmuur hangen. Wanneer binnen alles op temperatuur is, valt het geluid reuze mee. Maar tijdens het opwarmen – en zeker bij vrieskou – produceren ze wel degelijk flink wat geluid.

Belangrijk om te benoemen is dat er grofweg drie situaties zijn die invloed hebben op de geluidsbeleving:

1. **De unit staat vrij**, bijvoorbeeld op een plat dak en het geluid kan aan alle kanten weg.
2. **De unit hangt tegen een muur**, waardoor het geluid wordt teruggekaatst.
3. **De unit hangt in een hoek**, zoals bij mij, waar het geluid vanaf twee kanten wordt weerkaatst.

Gelukkig houden de buren tijdens vorst meestal hun ramen en deuren dicht. Maar de norm van maximaal 45 decibel op de erfgrens bij vollast is in de praktijk eigenlijk niet te halen.

[ Voor 3% gewijzigd door Rsport40 op 27-11-2025 18:37 ]

• Rsport40
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 19:42
Als ik de Smart M-Air app gebruik met Wifi , dan reageert de app bij een handeling met een oranje ring die ruim 4 seconde draait. Als ik wifi uitzet op de telefoon en op 5G, dan reageert de app in 1 seconden bij elke handeling.

Je zou verwachten dat het lokale sneller zou werken, dan via buitenaf via de server in Japan.
Hebben jullie dit ook?

(Er is vandaag ook een update uitgekomen voor iOS van de Smart M-Air app)

[ Voor 9% gewijzigd door Rsport40 op 27-11-2025 18:54 ]

• glas86
Rsport40 schreef op donderdag 27 november 2025 @ 18:49:
Als ik de Smart M-Air app gebruik met Wifi , dan reageert de app bij een handeling met een oranje ring die ruim 4 seconde draait. Als ik wifi uitzet op de telefoon en op 5G, dan reageert de app in 1 seconden bij elke handeling.

Je zou verwachten dat het lokale sneller zou werken, dan via buitenaf via de server in Japan.
Hebben jullie dit ook?

Voor Android is er ook een app update. Kan zijn dat je Wifi netwerk niet super stabiel is.

[ Voor 4% gewijzigd door glas86 op 27-11-2025 21:25 ]

• hvwees

Hebben jullie dit ook?

Voor Android is er ook een update uitgekomen.

Maar ik heb hier geen last van, reageert vrij snel als ik lokaal iets aanpas.

• spokey
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11:37

Hebben jullie dit ook?

Ik heb precies hetzelfde gedrag wanneer ik wifi gebruik, de app starten/laden (iOS) duurt 4-6 seconden en het laden van de airco's ook zoiets, zet ik wifi uit dan duurt de app starten 1-2s en laden van de airco's ook .

MHI SCM60ZS-W, 1x SRK35ZS-WF, 2x SRK25ZS-WF

• esphome
  • Registratie: Oktober 2023
  • Niet online
Draai alweer een tijd op de laagste snelheid en dat gaat zelf zo goed dat ik de MHI heb laten draaien terwijl ik een paar uur niet thuis was. Die heeft nu al zonder onderbreking gedraaid en het dan een behagelijke temperatuur hier in de kamer.

Nu had ik de afgelopen tijd de waarnemen dat als ik de fan van de binnenunit op maximaal zette dat het verbruik met meer dan 15W daalde.

Nu een test gedaan en het blijkt de expansionvalve (EEV) in de buitenunit minder vaak open en dicht gaat. Die daalde van 48Hz naar 37Hz om zo meer koelmiddel naar de verdampingskamer te laten gaan, dan bij een lagere fan snelheid. Langer open dan ook kan er langs neem ik aan.

• madbot
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 20:06
Naar aanleiding van tips uit de Tweakers groep, forceer ik de laagste modulatie (~12 Hz) op mijn MHI ZSX 50 warmtepomp (45 m2) door een constante temperatuur-deficit van 0.25°C tot 0.5°C te creëren.
Methode: Dit deficit wordt bereikt door de Setpoint op 20°C te zetten en de constante kamertemperatuurwaarde van 22°C te sturen.
Meting: De vloertemperatuurmeting (zie grafiek) verklaart de lagere waarden.
Resultaat: Stabiel verbruik van 197 W (cruisesnelheid), waarmee hoog vermogen wordt vermeden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8TMgCLVcjq7N291kQk0uwCkafSM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Pk0RzrBSaWuESVhwOW7HhGOO.jpg?f=fotoalbum_large

• GudZ
  • Registratie: Maart 2010
  • Nu online
madbot schreef op zondag 30 november 2025 @ 08:18:
Naar aanleiding van tips uit de Tweakers groep, forceer ik de laagste modulatie (~12 Hz) op mijn MHI ZSX 50 warmtepomp (45 m2) door een constante temperatuur-deficit van 0.25°C tot 0.5°C te creëren.
Methode: Dit deficit wordt bereikt door de Setpoint op 20°C te zetten en de constante kamertemperatuurwaarde van 22°C te sturen.
Meting: De vloertemperatuurmeting (zie grafiek) verklaart de lagere waarden.
Resultaat: Stabiel verbruik van 197 W (cruisesnelheid), waarmee hoog vermogen wordt vermeden.

[Afbeelding]
Ben benieuwd wat dit met je COP doet. De laagste modulatiefrequentie heeft niet altijd de beste efficiëntie, tenminste, zo lees ik het bij L/W WP.

PV Output 1.350Wp ZWW 10°

• Hinotori
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18:43
GudZ schreef op zondag 30 november 2025 @ 12:43:
[...]

Ben benieuwd wat dit met je COP doet. De laagste modulatiefrequentie heeft niet altijd de beste efficiëntie, tenminste, zo lees ik het bij L/W WP.
Dus? Als je gaat optimaliseren op je COP, dan zit je waarschijnlijk in een kamer van 25 graden... ik heb net zo'n 5 kW airco en draai met dit weer op 14 Hz om het op temperatuur te houden... als deze stuk gaat, komt er dan ook geen 5 kW terug, want veel te groot.

In engineering there is too much stick and not enough carrot.

• Super Cow
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 17:22
GudZ schreef op zondag 30 november 2025 @ 12:43:
[...]

Hinotori schreef op zondag 30 november 2025 @ 13:07:
[...]

Dus? Als je gaat optimaliseren op je COP, dan zit je waarschijnlijk in een kamer van 25 graden... ik heb net
Misschien domme vraag, maar kan je COP zien of berekenen?

1800WP Zuid + 2220WP West | MHI SRK35ZS-W Airco

• madbot
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 20:06
Super Cow schreef op zondag 30 november 2025 @ 13:43:
[...]

[...]

Misschien domme vraag, maar kan je COP zien of berekenen?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kvH-lQjV-QMVgYeIwvxjD5otN-Y=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QAM0BMGmtHjsouqosp4T5Egb.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K80OHWv6u8rrSZuycQbm2JBL77g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2eAJqEDoddX1spTrkxrxqoaE.jpg?f=fotoalbum_large

Hij staat nu uit.

[ Voor 25% gewijzigd door madbot op 30-11-2025 15:27 ]

• Super Cow
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 17:22
Ik gebruik ook Homeassistent met MHI-AC-Ctrl-ESPHome voor mijn SRK35ZS-W Ik zie dit nergens staan in HA, is dit voor duurdere modellen?, of word er een formule op los gelaten?

1800WP Zuid + 2220WP West | MHI SRK35ZS-W Airco

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 19:47
Hinotori schreef op zondag 30 november 2025 @ 13:07:
[...]

Dus? Als je gaat optimaliseren op je COP, dan zit je waarschijnlijk in een kamer van 25 graden... ik heb net zo'n 5 kW airco en draai met dit weer op 14 Hz om het op temperatuur te houden... als deze stuk gaat, komt er dan ook geen 5 kW terug, want veel te groot.
Dat hoeft niet, je kunt hem ook aan- en uit laten schakelen en verwarmen op een wat hoger vermogen. B.v. 50 % v.d. tijd op 24 rps i.p.v. 100 % op 12 rps. Gemiddeld haal je dan hetzelfde vermogen maar draait de unit efficiënter.

[ Voor 4% gewijzigd door Martin7182 op 30-11-2025 17:06 ]

• hvwees
Ik heb net de ClimateControl Module in mijn ZSX ingebouwd, was even gepriegel en wat is het toch eigenlijk een plastic fantastic apparaat, maar goed dat ter zijde.

Het lijkt allemaal te werken, maar er vallen me een aantal dingen op.

De off-set leek al uit te staan, nadat ik de aan/uit knop ingedrukt hield hoorde ik 1 piep (zet je dan weer de offset aan?). Na dat nog een keer te hebben gedaan hoorde ik wel 2 piepjes.

Iets wat nu ook opvalt is dat als ik hem uitzet de "timer" (oranje) led op de unit knippert en de bovenkant gaat niet meer dicht. Heb ik hem niet goed in elkaar gezet of gaat er iets anders mis?

Ik dacht ooit ergens hier een post te hebben gezien met de betekenis van alle knipperende combinaties van de leds, maar ik kan dit niet meer vinden. Heeft iemand dit nog?

• RudolfR
  • Registratie: Maart 2011
  • Nu online
@hvwees

Oranje geeft ook een probleem met de kap aan inderdaad.

• hvwees
RudolfR schreef op zondag 30 november 2025 @ 18:06:
@hvwees

Oranje geeft ook een probleem met de kap aan inderdaad.
Ah bedankt!

Kap even open en weer dicht gedaan, dat lijkt nu verholpen te zijn.

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online
hvwees schreef op zondag 30 november 2025 @ 17:55:
Ik heb net de ClimateControl Module in mijn ZSX ingebouwd, was even gepriegel en wat is het toch eigenlijk een plastic fantastic apparaat, maar goed dat ter zijde.
MHI loopt wel een beetje achter qua looks ja. Hebben andere merken beter voor elkaar.
De off-set leek al uit te staan, nadat ik de aan/uit knop ingedrukt hield hoorde ik 1 piep (zet je dan weer de offset aan?). Na dat nog een keer te hebben gedaan hoorde ik wel 2 piepjes.
In de laatste firmware versie wordt er automatisch rekening gehouden met alle mogelijke offsets in de unit en hoef je deze niet meer zelf uit te zetten met de knop. Stukje gebruiksvriendelijkheid :)

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Pagina: 1 ... 44 45 Laatste