Het MHI L/L warmtepomp/airco topic

Pagina: 1 ... 46 47 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 23:38
RemmyB83 schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 01:39:
[...]

Maakt niet veel uit. Met 4 graden verschil tussen de kamertemperatuur en setpoint, zal de airco ook op max vermogen opstarten. Maar zal vervolgens wel eerder af toeren dan bij setpoint 25. Verschil zal dus op een korte run erg klein zijn.
Eens. Op een lange run maakt het ook niet veel uit. Lucht kan niet zo snel warmte afstaan aan de masa, dus in een gesloten kamer regelt de unit sowieso vrij snel terug. Verder is verwarmen op hoog vermogen nou ook niet zoveel onzuiniger dan op laag vermogen. Ja, de unit trekt aan misschien 4× zoveel stroom, maar je krijgt ook 3× zoveel warmte.

• Allowee
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 13:23
Vanmorgen de airco maar een graadje hoger gezet, vooral omdat ie vannacht enorm aan het pendelen was, 10min aan, 2 min uit.
Na een tijdje op 450W ging ik even rommelen met de sensor (die extern hangt) en schoot de temp kort naar 22,7C
resultaat: vermogen zakt terug naar 200W en blijft de gehele dag hierop.
Mis alleen wel de temperatuur stijging, de sensor tempertuur is (na de door mij geintroduceerde piek) exact 20,5C de gehele dag.
Ik vermoed dat de airco nu denkt dat het setpoint gehaald is.. maar waarom de temperatuur alsong niet omhoog gaat snap ik dan weer niet

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lZXsG1g0wbdXrmLsmL_QtswUvGI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/439knLG2rdxB2yVRXkow3cQS.png?f=fotoalbum_large

MikroTik RB4011iGS+5HacQ2HnD-IN, MikroTik cAP AX, SRK25ZS-WF, SRK35ZS-WF

• tukker999
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 20:20
Een andere vraag.
Ons huis - de woonkamer - is niet goed geïsoleerd.
Met de MHI stoken we de kamer op kamertemperatuur, maar dat is geen behaaglijke warmte wanneer de buitenwanden koud zijn.
Met alleen de MHI verwarmen werkt uitstekend bij buitentemperaturen boven de 12 - 15°
Daarom worden de radiatoren ook warm gestookt zodat het behaaglijk voelt.

We kunnen dus zowel met de MHI als met de radiatoren verwarmen.

Nu de vraag:
Bij welke temperatuur is het omslagpunt dat de MHI veel (meer) energie nodig heeft om te verwarmen en is het dan verstandig om alleen met de CV de kamer warm te houden. 5°? 2°?

Toelichting: Ik zit er over te denken om de temperatuur van CV water in te stellen op 40° en de radiatoren constant warm te houden. (niet geïsoleerde kamer) Thermostaat 20° en als de temp zakt dan springt de MHI bij.
Ik ben benieuwd of anderen slimme oplossingen hebben die zorgen voor een comfortabel gevoel en maximaal gebruik van de MHI.

[ Voor 21% gewijzigd door tukker999 op 23-12-2025 17:57 ]

22,29 kWh/100km

• Martin7182
tukker999 schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 14:51:
Een andere vraag.
Ons huis - de woonkamer - is niet goed geïsoleerd.
Met de MHI stoken we de kamer op kamertemperatuur, maar dat is geen behaaglijke warmte wanneer de buitenwanden koud zijn.
Met alleen de MHI verwarmen werkt uitstekend bij buitentemperaturen boven de 12 - 15°
Daarom worden de radiatoren ook warm gestookt zodat het behaaglijk voelt.

We kunnen dus zowel met de MHI als met de radiatoren verwarmen.

Nu de vraag:
Bij welke temperatuur is het omslagpunt dat de MHI veel (meer) energie nodig heeft om te verwarmen en is het dan verstandig om alleen met de CV de kamer warm te houden. 5°? 2°?
Bedoel je financieel verstandig? Dat hangt van je energiecontract(en) af. Bij COP 4 haal je netto ongeveer evenveel warmte uit een kuub gas als uit 2 kWh stroom.

In formule vorm: COP = (8×stroomprijs/kWh)/(gasprijs/m³)

Rond het vriespunt buiten moet een L/L WP vaak ontdooien. Dan geldt de formule niet.

• mdeiman
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 09-01 12:13

mdeiman

Projet 45

Martin7182 schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 15:50:
[...]

Bedoel je financieel verstandig? Dat hangt van je energiecontract(en) af. Bij COP 4 haal je netto ongeveer evenveel warmte uit een kuub gas als uit 2 kWh stroom.

In formule vorm: COP = (8×stroomprijs/kWh)/(gasprijs/m³)

Rond het vriespunt buiten moet een L/L WP vaak ontdooien. Dan geldt de formule niet.
Alleen rond het vriespunt bij een hoge luchtvochtigheid, zoals nu en de komende dagen zal het niet of amper gebeuren.

Shit happens.

• Probydoby
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 08-01 15:46
Over ontdooien gesproken, eerste winter dat wij AC's hebben hangen en dus ermee verwarmen. Het valt mij op dat hij nu erg regelmatig defrost (Althans, ik ga ervan uit dat deze pieken in stroomverbruik defrosts zijn). Is het normaal om zo vaak te defrosten met een tussentijd van slechts 45 minuten? Multisplit met 3 binnen units.

Hier een plaatje van de afgelopen 2 uur:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pE1T11p5Mo9v93INYk_xAQRUSSs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ZJtwIejWCjcXyiWaw4pZKWlp.png?f=fotoalbum_large

Met de lage luchtvochtigheid had ik dit niet verwacht.

Het vreemde is, hij stond de hele nacht lekker te draaien op laag vermogen om de temperatuur constant te houden op de nachtverlaging, daarin heeft hij maar 1 defrost gedaan (vanmorgen) terwijl het toen een stuk kouder was:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mGc2ERhHxnlBONnCa18cJ6QsJEI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/vXTPgnIPhrZrlucYLnw9TbYE.png?f=fotoalbum_large

• Nachtapotheker
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22:56
Ja dat is helaas normaal bij MHI als er meerdere binnenunits aan staan. Met 1 unit aan defrost hij echt zelden. Bij veel warmte vraag koelt de warmte wisselaar buiten teveel af (volgens de software) en dan gaat hij defrosten. Duurt ook altijd exact 3 minuten in deze omstandigheden. Als het echt ‘nodig’ is om te defrosten dan duurt het vaak wel 7-8 minuten.

• Allowee
In mijn zoektocht naar een fijne temperatuur instelling weer wat ontdekt.
In de app zag ik al een offset (19,5C setpoint -> 20,5C sensor temp)
Nu lijkt tussen 19,5C en 21,0C setpoint geen verschil. Eind temperatuur is 20,5C
Vervolgens setpoint op 21,5C en de airco gaat volgas (1,2kW) naar de 22,5C

Net maar even via de afstandbediening 21C setpoint gegeven. Nu draait ie op 200W en sensor temp is 20,5C.
Uren later naar 22C gezet en dat ging stuk rustiger met 600W naar de 22C. Alsof er geen 21C mogelijk is..
Blijft nu wel constant op 500W draaien, maar dat zal wel door de buitentemperatuur en slechte isolatie komen.

• Wodan89
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 00:40
Gisteren nog een srk50zsx wf src50zsx w3
Inbedrijf gesteld om ons bijgebouw vorstvrij te houden
Het is gelukt om hem via de app op de leegstaand pand modus aan te zetten op 10 graden.
Echter hij blijft met 1175w nu continu verwarmen tot 11,5 12.0c
Deze temperatuur geeft hij aan in de app
Is dit normaal gedrag ?

Ik had verwacht dat hij meer bij 10 graden zou blijven

Iemand hier ervaring mee?

38kw pv, 64kwh ev, 77kwh ev, 16kw ,12kw lg wp R290.Gasloos sinds 2018

• Doesnotcompute
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 00:01
Zit vaak een offset in. Hij meet bovenin de unit, niet waar je normaal zou "zitten".

Meen uit mijn hoofd, dat je hem uit kan zetten, en dan de knop onder op de binnenunit 30sec ingedrukt houden tot je beepbeep hoort. Dan is de offset eruit.

Of ff een climacontrol scoren voor 6 tientjes. Heb je er een los thermostaatje bij. Heb er zelf 4 in huis, is echt ideaal ook icm HA.

• TereZz
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 22:11
esphome schreef op zondag 23 november 2025 @ 13:06:
Ik had al eerder geschreven dat ik ben overgaan op zelf regelen van de intensiteit waarmee de MHI werkt in plaats van die te laten afhangen van het de gewenste temperatuur en de actuele temperatuur.

Het opwarmen gaat heel gestaagd en ik laat dan de buitenunit zo langzaam mogelijk werken in plaat van snel opwarmen en daarna de kans te lopen dat die gaat pendelen. Het aantal defrosts zijn ook minimaal omdat er geen grote hoeveelheden lucht door de warmtewisselaar worden gezogen.

Nu kon ik ook zelfs door strategisch meer of minder temperatuur verschil te injecteren zelf de bestaande compressor stappen kiezen als ik er eentje erbij wilde of juist eraf.

De interface is ook intuïtief door dat ik een willekeurige temperatuur kies van 20 graden. Dan selecteer in op een tweede schuifregelaar een temperatuurverschil met die 20 graden. De schaal verdeling hier is van -2 tot 0,75 graden.

Zodra ik die schuifregelaar gebruikt dan is de ingestelde temperatuur van 20 niet meer relevant omdat er vanaf dan een kamertemperatuur aan de MHI wordt gezonden die verrekend is met die van de schuifregelaar. Ik zet dan visueel ook een kruis voor die insteltemperatuur te zetten zodat zichtbaar is dat die er momenteel er ook niet meer tot doet.

Om weer de normale werking te hebben en zo de handmatig instellen van de kamertemperatuur ongedaan te maken kan dan door die insteltemperatuur te veranderen. Zodra ik die wijzig is alles weer zoals het voorheen was.

Om het zelf te kunnen inschatten wat ik wil en hoe dat te bereiken kijk ik eerst naar het temperatuurverschil en daarna naar de compressorsnelheid. Nu ik dat kan kijk nu ook naar de "outdoor unit discharge pipe" temperatuur om te bepalen hoeveel warmte er opgeslagen zit in het systeem. Alles boven de 54 graden kan worden gebruikt voor een soort "turbo" waarna ik een paar minuten de maximale fan snelheid gebruik om dat overschot eruit te halen. Interessant is als ik de interne fan op maximaal zet daalt het stroomverbruik met meer dan 10W (externe Watt meting).

Dat doe ik nu al een paar dagen en er is zo geen pendelen meer. De airco kan zo 24/7 doordraaien als ik dat zou willen en dat ook op een lage snelheid. Het is nu kouder buiten en zo heb ik die nu rond de 250W draaien en als ik de snelheid aanzienlijk verhoog loop ik nu de kans dat er defrost komt, terwijl er geen ijsvorming is, en die is dan wel kort maar je verlies zo wel een boel tijd waar de airco geen warme lucht levert.

Dit is de interface (NodeRed) die ik gebruik om de MHI te regelen:

[Afbeelding]

Bovenin zie je het kruis voor de insteltemperatuur (stapgrootte 0,5) en links daaronder het verbruik en compressor snelheid. Het driehoekje kan naar boven wijzen op naar beneden en geeft aan of de vorige gemeten snelheid hoger of lager was dan de getoonde huidige snelheid.
Het verschil in insteltemperatuur en return air temp. is dan het verschil wat de schuifregelaar (stapgrootte 0,25) ook aangeeft, hier is dat -1 graad.
Wauw, heel nice! Dit is precies wat ik wil doen, maar dan in HA.

Ik gebruik mqtt. Kan ik de interne temperatuursensor nog uitlezen als ik een fictieve temperatuur push naar het Troom-topic? Want de return-temp wordt dan het fictieve temp?

Heb vloerunits, maar geen losse temperatuursensoren in huis ;)

• Allowee
Vandaag is het natuurlijk een hele mooie dag om de airco eens goed te analyseren.
Gisteren over de gehele dag 8,5kWh verbuikt en er prima warm bij gezeten. Vannacht moest het vermogen toch een stukje omhoog naar 500W. om 18,5C te behouden Valt mij wel op dat de buiten ventilator dan behoorlijk harder gaat blazen en dus extra geluid maakt.
Om 6 uur moest er blijkbaar een defrost doorheen. Sindsdien schommelt het vermogen tussen de 400W en 500W (en schommelt de kamer temperatuur een beetje mee) Zat er blijkbaar toch wat ijs op.

In de tussentijd ben ik plannen aan het maken om de voordeur tocht dicth te maken... Waait aardig langs de kieren 8)7

• edddy
  • Laatst online: 07-01 09:10
Sinds een paar dagen komt er een soort piepend geluid uit de airco’s. Vandaag waait het hard en is het nog beter te horen. Zelfs als ik ze uitzet, blijft het geluid hoorbaar(wel stuk minder). Ik heb dus het idee dat het door de wind komt, maar misschien zit ik er naast. Hoe zou ik dit kunnen oplossen? Ik dacht aan een airco-ombouw, maar ik las dat je daarmee aardig inlevert op de prestaties.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/os8NuTrJPMoW_kk8zsnV1qf1MjE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6RXh6U74I45OZPRYjpidfWgY.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tsbZVWd8vjnt_7HWUnoTtZwPi94=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vQRCzWm5MvuS3K5BtH9lqpCX.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rT65GV6eqBqcDDj0Xmz-zSOj0wg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ScHNRynTPtNjhnICQk4bov12.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/377kGroHq8pD58PXxyPAeqG2K1Y=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lbDvCFyUz9tSnLo84vFAhrnZ.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RqHLlegyb9K-3LnAQzqVwQ6U5Uc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9n1UcFZuPldD22UYY7E5VOYz.jpg?f=fotoalbum_tile
Geluid:
https://youtube.com/shorts/gImIak8D60o?si=TLKv7Cy5td7rCuFI

Tip van andere post geprobeerd uit l/w: Pvc buisjes dicht gemaakt, het lijkt uit alleen de onderste unit te komen. Als ik er karton naast houd is het zo goed als weg. Zou het handig zijn hem open te maken of er iets in zit?

• ThinkPad
  • Laatst online: 21:32
Mogelijk is dat de wind die tussen de lamellen van de condensor door giert waardoor ze gaan 'zingen', ik heb eens iets soortgelijks gehoord toen ik naast de unit op het dak zat en het een beetje waaide.

Dat condensslangetje met dat knietje onderop de unit is ook vrij ambitieus trouwens. Begrijpelijk dat je geen water op je hoofd/terras wil, maar met aanhoudende vorst en regelmatige defrosts zal die binnen no-time dichtvriezen.

[ Voor 6% gewijzigd door ThinkPad op 26-12-2025 09:23 ]

• ThinkPad
Iemand wel eens de COP berekend van zijn/haar MHI? Hij (3,5kW ZSX) heeft hele nacht op 640W / 48Hz staan draaien om bij -6°C buiten de woonkamer 20,5°C te houden. Dikke prima dus, scheelt dat de lucht buiten zo droog is dat hij niet hoeft te defrosten. Met van die dagen dat hij elk uur moet defrosten had hij het niet op setpoint kunnen houden denk ik.

Ik weet de temperatuur van de ingaande lucht binnenunit, de uitgaande lucht (al twijfel ik nog of dat THI-R1, THI-R2 of THI-R3 is) van de binnenunit, het stroomverbruik én de fanspeed. Volgens mij moet ik dan met het aantal m3/u lucht wat hij verstouwt (wat wel in de datasheet staat per fanspeed) erbij wel kunnen uitrekenen wat z'n COP is?

• FutureTrunksZ
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 21:43
Allowee schreef op woensdag 24 december 2025 @ 15:40:
In mijn zoektocht naar een fijne temperatuur instelling weer wat ontdekt.
In de app zag ik al een offset (19,5C setpoint -> 20,5C sensor temp)
Nu lijkt tussen 19,5C en 21,0C setpoint geen verschil. Eind temperatuur is 20,5C
Vervolgens setpoint op 21,5C en de airco gaat volgas (1,2kW) naar de 22,5C

Net maar even via de afstandbediening 21C setpoint gegeven. Nu draait ie op 200W en sensor temp is 20,5C.
Uren later naar 22C gezet en dat ging stuk rustiger met 600W naar de 22C. Alsof er geen 21C mogelijk is..
Blijft nu wel constant op 500W draaien, maar dat zal wel door de buitentemperatuur en slechte isolatie komen.
Halve graden werken niet met de MHI, de doeltemperatuur die gebruikt wordt is de ingestelde temperatuur naar boven afgerond. 19.5 en 20 zijn dus beiden 20 graden. Met deze instelling wordt de Return air temperature tussen 19 en 20 graden gehouden met offset uit. Met offset aan zal de Return air temperature tussen de 21 en 22 graden liggen.

Zie ook mijn eerdere post over het regel gedrag van MHI: FutureTrunksZ in "Het MHI L/L warmtepomp/airco topic"

• esphome
  • Registratie: Oktober 2023
  • Niet online
Als er een externe temperatuur sensor dan is de resolutie van de return temperatuur een kwart graad. Namelijk het zelfde als wat er gezonden wordt door de temperatuur sensor. De instel temperatuur kan in halve graden omdat de kamer en instel temperatuur kunt laten verrekenen met elkaar.

19,5 graden instel is '20' graden waar de gecommuniceerde temperatuur een halve graad hoger gemaakt word. Dus 18 graden kamer gemeten temperatuur, wordt als 18,5 graden gezonden. Zo bereik je de 20 instel een halve graad eerder.

Je zou dan zelfs naar 0,25 instel kunnen gaan maar dat is niet echt nodig.

• plaster7
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 03-01 07:09
Ik heb een MHI SCM41 Multisplit. Deze moduleert onder de -2 graden niet meer onder de 400W.
Omdat ik nog een Single Split-systeem voor een relatief kleine ruimte zoek, vraag ik me af of dit "probleem" ook bij de SRC20/25 buitentoestellen voorkomt?
Hoever moduleren jullie SRC20/25 eenheden naar beneden? Worden de 150-160W uit de datasheets daadwerkelijk gehaald?

• Allowee
plaster7 schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 13:48:
Ik heb een MHI SCM41 Multisplit. Deze moduleert onder de -2 graden niet meer onder de 400W.
Omdat ik nog een Single Split-systeem voor een relatief kleine ruimte zoek, vraag ik me af of dit "probleem" ook bij de SRC20/25 buitentoestellen voorkomt?
Hoever moduleren jullie SRC20/25 eenheden naar beneden? Worden de 150-160W uit de datasheets daadwerkelijk gehaald?
Bij mijn SRK35 / SRC35 zit er een beveiliging in die bij lage buiten temperaturen de minimale snelheid aanpast.
Er zijn een aantal SRK buiten unit types die een net ander regelgedrag hebben. (onderste is src35ZS-w2)
Monenteel loopt de temperatuur binnen op omdat ie niet lager gaat dan 300W. Het is mij onduidelijk waarom die niet afslaat of terug naar 200\W gaat... buiten is het 4,7C volgens de airco. Binnen temperatuur is al ruim een uur een hele graad boven wat ik normaal zie met deze instellingen.
Voor mij zou dus het onderste gedrag moeten gelden, maar lijkt er niet echt op.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3Az87vigs-zNOHpytYTuxDBu4H0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qDbZwi2OjLO9InLipHP6JY6O.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WlGLgI88-86vHzdU23403l1lBQk=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/BSOnB41nOHmYykEoDYZKBM7n.jpg?f=user_large

[ Voor 5% gewijzigd door Allowee op 27-12-2025 14:52 ]

• ijdod
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 09-01 07:55
Al een paar jaar terug voor een aantal ruimten in huis (woonkamer, beide kantoren) singlesplits geplaatst. (ZSX20 voor de kantoren, ZR60 voor de woonkamer). Dat bevalt uitstekend, en scheelt dik 1000 kuub gas op jaarbasis. Recent voor de zolder en hobbykamer nog twee ZSX20 singlesplits laten bijplaatsen.

Functioneel weinig op aan te merken, alleen rond de app aansturing zie ik nogal ruimte voor verbetering. Ten eerste het verschil in features tussen de AB en de app, en de app zou het aanturen van het eea gewoon in de achtergrond mogen doen. Dus gewoon aan/20 graden ipv steeds ~10 seconden op updates te moeten wachten.

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

• TereZz
Nou beste tweakers, @esphome heeft me geïnspireerd.

ik stoorde me aan het volgende dus dit heb ik als doelen:
- Ik vind het minimum setpoint van 18 graden bij het slapen nét te warm;
- Ik wil langere tijd op minimumvermogen kunnen draaien;
- Met eco kan ik dat verlagen naar 15.5 (of meer), maar daar zit een vertraging in van 2 uur, waarna die vaak gaat pendelen (want van warm naar koud, minimumvermogen te hoog)
- De hysterese vanaf -1 van setpoint vind ik vaak net te klein. Als die al op het minimumvermogen draait wordt het erna pendelen. Dan heb ik liever even doorverwarmen op minimum met een overshoot tot gevolg, even flink laten afkoelen (voor zeg een half uur/uur), en dan weer verder op minimum.

Wat heb ik gedaan. Ik werk nu in 3 stapjes naar mijn doel toe.
Stap 1: Troom manipulatie met een offset
Ik heb een MHI-AC-CTRL, daarmee push ik via MQTT iedere 8s het volgende naar het topic "unitnaam/set/Troom".
Ik lees te setpoint uit. En dan kan ik middels een slider een offset meegeven van -5 tot +5, in stapjes van 0.25.
Ik doe dit iedere 8s omdat de sensor iedere 20s kan updaten, en ik wil redundantie als er een berichtje niet aankomt. Dan regelt de unit niet gelijk op zijn eigen sensor.

Nu heb ik een doel bereikt: Als ik de unit opstart, en direct een offset van -0.25 mee, dan gaat de unit naar zijn minimumvermogen toe en blijft daar dan (voor altijd!). Super!

Voorbeeld:
- Setpoint staat op 20
- Offset staat op -0.25
- Iedere 8 seconde een publish van 19.75 graden naar Troom.

Nadeel: Ik zie de werkelijke Troom van de unit niet meer. Ik noem mijn neppe Troom dan ook SpoofedTroom. Ik zou wel de werkelijke Troom willen ophalen. Als iemand me daar bij kan helpen, graag!
Stap 2: Compressortarget
Ik wil simpelweg een frequentie op kunnen geven, en dat de unit daar naartoe regelt. Dus: instelling = 60hz, dan de unit rond de 60hz blijft werken, tot een andere commando wordt geleverd,

Dit doe ik door een soort PID-regeling in node-red. Verschil te groot? Dan offset verhogen of verlagen, in stapjes van 0.25 of 0.5. Met een hold van 24s daarna, zodat er niet te snel wordt opgetoerd en afgetoerd.
Ik heb dit nu soort van werkend, met een maximale afwijking van 8 hz. Pas bij 9 hz of meer zie ik een verschil in een stapje om te triggeren namelijk. Voor mij is dit nu acceptabel, maar ik wil dit verder optimalizeren.
Van wat ik nu heb gezien door het regelgedrag van de unit moet het mogelijk zijn om te regelen op 2hz. Dus 20, 22, 24, 26, 28hz moet allemaal mogelijk zijn.
Maar hier kan mijn code nog beter worden geoptimaliseerd. Schommelen doet die echter amper, dus dat is al een win! Mijn eerste pogingen ging met een hoop geschommel. Na het vertragen van mijn flow werkte het aardig. Vanaf 1700 was het doel 50hz, later 30 of 35 hz. Hij zit daar verdomd dicht bij in de buurt. Zie de schommel, en daarna de fix:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WL3neax8FV90xIlXuTgtTET9vgY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/sJYfPlcshGjE3oN9uay5Z1Ia.png?f=fotoalbum_large

Ik wil echter voorkomen dat de unit gaat pendelen. En zonder beveiligingen kan dat nu zeker gebeuren. Stel, de unit draait op 60hz, en ik wil 20hz, dan zal die nu vast te hard naar beneden gaan initieel die een compressor-uit actie kan triggeren. Of erger nog: Het minimum toerental is verhoogd door een externe invloed, zoals (en volgens mij alleen maar) de buitentemperatuur. Bij een te hoge of te lage buitentemperatuur is het minimum voor deze unit niet meer 20hz, maar 35 oid. Ik kan dit allemaal hard programmeren adhv de service manual, en dat zal vast wel werken. Maar het liefst maak ik iets van een 'rolling minimum'. De PID-regeling die naar beneden probeert te regelen, merkt - voordat de unit afschakelt - dat de unit niet lager wil, en probeert dat eventjes (zeg 15 minuten) niet meer. Op die manier is de code universeel voor iedere type unit die andere minimums bij verschillende buitentemperaturen en whatever andere beveiligingsregelingen er in de unit zitten.

Dit ziet er op dit moment zo uit op mijn HA-dashboard:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FRFZhjzaf6_r729PUfNQdqnEnRg=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/zrqNiivsHfj7CC2XtvIJMeb1.png?f=user_large
Met de toggle SpoofedRegeling zet ik het pushen van de offset aan, met de Hz-regeling regelt hij actief op het ingestelde toerentalTarget.

Dit behoeft dus nog even wat werk. Want dan kan ik hup, naar de volgende stap!
Stap 3: Temperatuurregeling
Eigenlijk wil ik hier weer bouwen wat de unit zelf al kan: Op een temperatuur regelen. Hier dien ik dus een thermostaat te maken, liefst zelflerend. Het liefst wil ik hier ook gebruik maken van de interne temperatuursensor omdat deze zo snel regelt, dus opnieuw de oproep hier: Wie kan me helpen aan mijn Troom-sensorwaarde (die iedere 20s update) terwijl ik zelf actief andere waardes push naar het Troom-topic?
Alternatief is een hele snelle externe sensor. Iemand daar tips bij? Het liefst een zigbee ding.

Vervolgens zijn de doelen dan wel behaald! :)

Edit 25-12-2025 10:15:
Ik bedenk me net dat ik eigenlijk best tevreden ben over de temperatuurregeling van de unit. In plaats van het wiel opnieuw uit te vinden (thermostaat maken), kan ik ook prima een regeling maken:
If setpoint= 18 Troom -> 19; Then publish SpoofedTroom (17.75) For (werkelijkeTroom <20) Else: wait 30minuten.
Dit zou dan ook kunnen bij hogere temperaturen als die op minimumvermogen werkt. Daarmee forceer ik 'm ook langer door te werken op minimumvermogen. Hmmmm.

[ Voor 7% gewijzigd door TereZz op 28-12-2025 19:28 ]

• TereZz
De kleine MHI units kennen geen oil return cycle. De grote jongens, maar ook een consumenten LG kent dit wel. Mijn buitenunit staat een verdieping hoger dan mijn binnenunits, dus als ik langere runs draai op laag vermogen kan de olie zich verzamelen in de unit beneden.

De Japanse engineers hebben vast bedacht dat de ‘fuzzy’ regeling soms vanzelf zal optoeren, of juist uit valt en weer aan(op hoger vermogen; Wellicht is dat de reden dat de units bij start eventjes zo hoog blijven draaien) , en dan komt het wel goed met de olie. Maar als ik me hier mee ga bemoeien en 24/7 strak op laag vermogen blijf draaien gebeurt dat al minder vaak. De grote jongens doen eens in de 5 uur een oil return cycle. Ik zal ook maar zoiets bouwen. If compressor >0 <60 AND voor langer dan 5 uur = comp 60hz 3 minuutjes.

[ Voor 4% gewijzigd door TereZz op 29-12-2025 11:56 ]

• Super Cow
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 17:54
TereZz schreef op zondag 28 december 2025 @ 10:06:

- Met eco kan ik dat verlagen naar 15.5 (of meer), maar daar zit een vertraging in van 2 uur, waarna die vaak gaat pendelen (want van warm naar koud, minimumvermogen te hoog)
- De hysterese vanaf -1 van setpoint vind ik vaak net te klein. Als die al op het minimumvermogen draait wordt het erna pendelen. Dan heb ik liever even doorverwarmen op minimum met een overshoot tot gevolg, even flink laten afkoelen (voor zeg een half uur/uur), en dan weer verder op minimum.

Ik heb een MHI-AC-CTRL, daarmee push ik via MQTT iedere 8s het volgende naar het topic "unitnaam/set/Troom".
Ik lees te setpoint uit. En dan kan ik middels een slider een offset meegeven van -5 tot +5, in stapjes van 0.25.
Ik doe dit iedere 8s omdat de sensor iedere 20s kan updaten, en ik wil redundantie als er een berichtje niet aankomt. Dan regelt de unit niet gelijk op zijn eigen sensor.

Nu heb ik een doel bereikt: Als ik de unit opstart, en direct een offset van -0.25 mee, dan gaat de unit naar zijn minimumvermogen toe en blijft daar dan (voor altijd!). Super!

Voorbeeld:
- Setpoint staat op 20
- Offset staat op -0.25

Nadeel: Ik zie de werkelijke Troom van de unit niet meer. Ik noem mijn neppe Troom dan ook SpoofedTroom. Ik zou wel de werkelijke Troom willen ophalen. Als iemand me daar bij kan helpen, graag!
Ik wil simpelweg een frequentie op kunnen geven, en dat de unit daar naartoe regelt. Dus: instelling = 60hz, dan de unit rond de 60hz blijft werken, tot een andere commando wordt geleverd,

Dit doe ik door een soort PID-regeling in node-red. Verschil te groot? Dan offset verhogen of verlagen, in stapjes van 0.25 of 0.5. Met een hold van 24s daarna, zodat er niet te snel wordt opgetoerd en afgetoerd.
Ik heb dit nu soort van werkend, met een maximale afwijking van 8 hz. Pas bij 9 hz of meer zie ik een verschil in een stapje om te triggeren namelijk. Voor mij is dit nu acceptabel, maar ik wil dit verder optimalizeren.
Van wat ik nu heb gezien door het regelgedrag van de unit moet het mogelijk zijn om te regelen op 2hz. Dus 20, 22, 24, 26, 28hz moet allemaal mogelijk zijn.
Maar hier kan mijn code nog beter worden geoptimaliseerd. Schommelen doet die echter amper, dus dat is al een win! Mijn eerste pogingen ging met een hoop geschommel. Na het vertragen van mijn flow werkte het aardig. Vanaf 1700 was het doel 50hz, later 30 of 35 hz. Hij zit daar verdomd dicht bij in de buurt:
[Afbeelding]

Ik wil echter voorkomen dat de unit gaat pendelen. En zonder beveiligingen kan dat nu zeker gebeuren. Stel, de unit draait op 60hz, en ik wil 20hz, dan zal die nu vast te hard naar beneden gaan initieel die een compressor-uit actie kan triggeren. Of erger nog: Het minimum toerental is verhoogd door een externe invloed, zoals (en volgens mij alleen maar) de buitentemperatuur. Bij een te hoge of te lage buitentemperatuur is het minimum voor deze unit niet meer 20hz, maar 35 oid. Ik kan dit allemaal hard programmeren adhv de service manual, en dat zal vast wel werken. Maar het liefst maak ik iets van een 'rolling minimum'. De PID-regeling die naar beneden probeert te regelen, merkt - voordat de unit afschakelt - dat de unit niet lager wil, en probeert dat eventjes (zeg 15 minuten) niet meer. Op die manier is de code universeel voor iedere type unit die andere minimums bij verschillende buitentemperaturen en whatever andere beveiligingsregelingen er in de unit zitten.

[Afbeelding]
Met de toggle SpoofedRegeling zet ik het pushen van de offset aan, met de Hz-regeling regelt hij actief op het ingestelde toerentalTarget.

Eigenlijk wil ik hier weer bouwen wat de unit zelf al kan: Op een temperatuur regelen. Hier dien ik dus een thermostaat te maken, liefst zelflerend. Het liefst wil ik hier ook gebruik maken van de interne temperatuursensor omdat deze zo snel regelt, dus opnieuw de oproep hier: Wie kan me helpen aan mijn Troom-sensorwaarde (die iedere 20s update) terwijl ik zelf actief andere waardes push naar het Troom-topic?
Alternatief is een hele snelle externe sensor. Iemand daar tips bij? Het liefst een zigbee ding.

Ik bedenk me net dat ik eigenlijk best tevreden ben over de temperatuurregeling van de unit. In plaats van het wiel opnieuw uit te vinden (thermostaat maken), kan ik ook prima een regeling maken:
If setpoint= 18 Troom -> 19; Then publish SpoofedTroom (17.75) For (werkelijkeTroom <20) Else: wait 30minuten.
Dit zou dan ook kunnen bij hogere temperaturen als die op minimumvermogen werkt. Daarmee forceer ik 'm ook langer door te werken op minimumvermogen. Hmmmm.
Ik zat ook al een te denken of een HZ regeling werkt, ik had zelf met de nachtregeling ook al een offset knop van -3 graden voor de externe temperatuur sensor.

Zou jouw script (die ik dan aanpas) werken voor mij in HA?, ik heb ook een MHI-AC-CTRL module via esphome.
Dus al je de

1800WP Zuid + 2220WP West | MHI SRK35ZS-W Airco

• FutureTrunksZ
Mooi project waar je mee bezig bent! De interne sensor van de vloermodellen regelt al heel goed en accuraat door de hoogte waarop die meet.

Ik heb een boel Zigbee sensors getest op snelheid en de meeste reageren vooral traag omdat er een behuizing om heen zit die warmte vast houdt en daardoor lijkt het alsof de sensor traag reageert terwijl het meer komt omdat die niet in de open lucht hangt.
De snelste regeling kreeg ik tot nu toe alleen met sensors in de open lucht aan een ESP zoals een SCD40 of een DS18B20.

Best recent heeft Sonoff een DS18B20 Zigbee sensor met probe op de markt gebracht die ik ook thuis heb liggen en die reageert net zo snel als de interne sensor van de airco en een DS18B20/SCD40 aan een ESP.
Gaat om de SNZB-02LD.

• plaster7
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 03-01 07:09
Welke hardware heb je gebruikt voor de MHI-AC-CTRL? Heeft iemand de voorgelote versie gebruikt:

https://www.tinytronics.n...oning-controller-esp32-s3

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
@plaster7
Esp32 geeft nog problemen
Beste gewoon de wemos versie nemen
De atom s3 versie ben ik ook mee gestopt vanwege dezelfde issues.

[ Voor 18% gewijzigd door AUijtdehaag op 29-12-2025 08:21 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• ThinkPad
[...]
Voor de ClimaControl: Slimme besturing voor airco's wordt een Xiaomi LYWSD03MMC gebruikt. Out of the box is die BT, maar met een custom firmware kan hij ook Zigbee.

Zijn accurate sensoren en snelheid blijkbaar ook goed genoeg om AC mee aan te sturen. Reporting interval is aan te passen meen ik.

[ Voor 13% gewijzigd door ThinkPad op 29-12-2025 09:22 ]

• Theetjuh
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:22
AUijtdehaag schreef op maandag 29 december 2025 @ 08:20:
@plaster7
Esp32 geeft nog problemen
Beste gewoon de wemos versie nemen
De atom s3 versie ben ik ook mee gestopt vanwege dezelfde issues.
Jammer zeg, hoopte toch dat ik in de toekomst de EOL esp8266 zou kunnen vervangen :|

• k_ers
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 17:16
Zou je dit kunnen delen?

Voorbeeld:
- Setpoint staat op 20
- Offset staat op -0.25

Maar hier kan mijn code nog beter worden geoptimaliseerd. Schommelen doet die echter amper, dus dat is al een win! Mijn eerste pogingen ging met een hoop geschommel. Na het vertragen van mijn flow werkte het aardig. Vanaf 1700 was het doel 50hz, later 30 of 35 hz. Hij zit daar verdomd dicht bij in de buurt. Zie de schommel, en daarna de fix:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

• FutureTrunksZ
ThinkPad schreef op maandag 29 december 2025 @ 09:22:
[...]

Voor de ClimaControl: Slimme besturing voor airco's wordt een Xiaomi LYWSD03MMC gebruikt. Out of the box is die BT, maar met een custom firmware kan hij ook Zigbee.

Zijn accurate sensoren en snelheid blijkbaar ook goed genoeg om AC mee aan te sturen. Reporting interval is aan te passen meen ik.
Goed dat je het zegt! Bij de SNZB-02LD moet je de reporting interval in Zigbee2MQTT wel verhogen inderdaad.

De Xiaomi reageert ook erg snel zolang er air flow is van de airco, zodra de airco in stand-by gaat omdat de temperatuur is bereikt vervalt de air flow en zakt de temperatuur heel langzaam omdat de warme lucht in de behuizing van de sensor blijft hangen.
Dat is ideaal om pendelen tegen te gaan omdat het langer duurt voordat de temperatuur gezakt is.
De daadwerkelijke kamertemperatuur zakt echter sneller dan de sensor meet.

Daarom zou ik zeggen:
Voor stabieler regelgedrag: Xiaomi LYWSD003MC (Sonoff SNZB-02D reageert hetzelfde, maar heeft een resolutie van 0.2 C)
Voor stabiele kamertemperatuur: Sonoff SNZB-02LD

• TereZz
FutureTrunksZ schreef op zondag 28 december 2025 @ 20:16:
[...]

Mooi project waar je mee bezig bent! De interne sensor van de vloermodellen regelt al heel goed en accuraat door de hoogte waarop die meet.

Ik heb een boel Zigbee sensors getest op snelheid en de meeste reageren vooral traag omdat er een behuizing om heen zit die warmte vast houdt en daardoor lijkt het alsof de sensor traag reageert terwijl het meer komt omdat die niet in de open lucht hangt.
De snelste regeling kreeg ik tot nu toe alleen met sensors in de open lucht aan een ESP zoals een SCD40 of een DS18B20.

Best recent heeft Sonoff een DS18B20 Zigbee sensor met probe op de markt gebracht die ik ook thuis heb liggen en die reageert net zo snel als de interne sensor van de airco en een DS18B20/SCD40 aan een ESP.
Gaat om de SNZB-02LD.
Topper! Ik heb gelijk twee besteld! Best prijzige dingen. Reporting interval aanpassen dus, check!

Ik zag overigens dat de MHI-AC-CTRL-Plus code van een andere tweaker als het goed is wél de interne IU Troom door kan spelen terwijl hij intussen de Troom aan het manipuleren is. Ik zal eerst eens experimenteren met een externe sensor, want dat betekent dat ik de controllertjes niet opnieuw hoef te flashen O-)
Sure!
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 100% gewijzigd door TereZz op 29-12-2025 13:30 ]

• esphome
  • Niet online
TereZz schreef op maandag 29 december 2025 @ 13:30:
[...]

Topper! Ik heb gelijk twee besteld! Best prijzige dingen. Reporting interval aanpassen dus, check!

Ik zag overigens dat de MHI-AC-CTRL-Plus code van een andere tweaker als het goed is wél de interne IU Troom door kan spelen terwijl hij intussen de Troom aan het manipuleren is. Ik zal eerst eens experimenteren met een externe sensor, want dat betekent dat ik de controllertjes niet opnieuw hoef te flashen O-)
Als je nieuwe code in de controler plaatst dan wordt die ook geflashed. Ik ben ondertussen overgestapt op een andere manier van het gebruiken van MHI en ik stook constant en regel alleen nog hoe hard de die werkt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q5OaoF4Lh1xEmhiZ5ejAw4qB0fI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/grR48BUE05gXsUo7oJX6SXPz.jpg?f=fotoalbum_large

Het is nu te warm voor mij en ik zal dan nog een automatische terug regelaar moeten maken. Ik zet hier de thermostaat vast en de hoogte maakt niet meer uit.

Het verschil tussen de target_temperature en de Return air-temperature is dan de regelaar, die kan ik in kwart graden varieren.

De interne sensor zit in de luchtslang die de lucht bij de vloer opzuigt en vandaar dat die lager is dan kamertemperatuur later in de dag.

• nico_09
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 22:39
Bericht verwijderd.

[ Voor 95% gewijzigd door nico_09 op 29-12-2025 21:49 ]

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23:47
nico_09 schreef op maandag 29 december 2025 @ 21:40:
Wie weet wat er loos is:
Sinds vanochtend kan ik de units niet meer bedienen via de smart m. Air app.
Ik kan de temperatuur wel bekijken maar de units niet bedienen. Oranje cirkel blijft draaien als je iets wilt instellen [Afbeelding]
Even je airco uit- en aanzetten al geprobeerd?

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

• nico_09
  • Laatst online: 22:39
LED-Maniak schreef op maandag 29 december 2025 @ 21:45:
[...]

Even je airco uit- en aanzetten al geprobeerd?
Hij werkt weer.... stom: vanmorgen nieuwe modem geïnstalleerd waarbij 1 vinkje verkeerd stond .... zal het bericht even aanpassen.

• Wodan89
  • Laatst online: 00:40
iemand al gemeten aan een SRC50ZSX-W3 buitenunit? hij staat hier op 20 graden ingesteld in een niet geisolleerde ruimte ( wel wind dicht ) maximale vermogensopnamen volgens homewizzard is 2250Wac

volgens unit mag deze 2800w opnemen, ik had verwacht dat hij deze ook zou halen bij 0 graden buiten en 14 graden binnen.

38kw pv, 64kwh ev, 77kwh ev, 16kw ,12kw lg wp R290.Gasloos sinds 2018

• Grutte Pier
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 09-01 12:54
TereZz schreef op maandag 29 december 2025 @ 13:30:
[...]

[...]
Ik hoop voor je dat deze niet de slechte eigenschappen heeft van zijn voorgangers. De sonoff snzb-02 gaat in sleep wanneer de temperatuur niet meer genoeg fluctueert, ondanks de reporting frequency van 1 min. ik heb er een ESP aan vast gesoldeerd die de sonoff elke minuut reset zodat ik altijd waardes ontvang. :+

• TereZz
Grutte Pier schreef op woensdag 31 december 2025 @ 17:03:
[...]

Ik hoop voor je dat deze niet de slechte eigenschappen heeft van zijn voorgangers. De sonoff snzb-02 gaat in sleep wanneer de temperatuur niet meer genoeg fluctueert, ondanks de reporting frequency van 1 min. ik heb er een ESP aan vast gesoldeerd die de sonoff elke minuut reset zodat ik altijd waardes ontvang. :+
Jep. Doet hij dus wel. Hartstikke goede feature om de batterijduur te verlengen. Niet zo'n fijne feature ter klimaatbeheersing. Andere sensoren die dit niet doen die wel zo snel reageren? Vind de reactietijd prima van deze :)

• Rsport40
  • Laatst online: 13:53
Wodan89 schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 10:00:
iemand al gemeten aan een SRC50ZSX-W3 buitenunit? hij staat hier op 20 graden ingesteld in een niet geisolleerde ruimte ( wel wind dicht ) maximale vermogensopnamen volgens homewizzard is 2250Wac

volgens unit mag deze 2800w opnemen, ik had verwacht dat hij deze ook zou halen bij 0 graden buiten en 14 graden binnen.
Hier trekt de SRC50ZSX-W2 ruim 2650watt uit de muur.

• Siewert
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 00:50
Ik probeer iets te doorgronden maar kan niet zien/vinden waarom mijn airco regelt zoals ik ga proberen te omschrijven.
En hoop stiekem dat er meerdere zijn die het herkennen.
Ik heb hier in de woonkamer/open keuken een MHI SRK50ZS-WF & SCM50ZS-W setup draaien in combinatie met ClimateControl module.

Zal proberen zo duidelijk mogelijk uit te leggen.
Ik stook 24/7 op setpoint 21gr en normaliter is de kamertemperatuur de hele dag strak 21gr.
Mijn setup is over bemeten en heb voldoende vermogen om setpoint te halen.
Ik neem in mijn voorbeeld 1 variable mee en dat is de buitentemperatuur.

Voorbeeld:
De hele dag pendelt of draait de airco op minimaal vermogen en is de kamer temperatuur prima strak op setpoint.
Nu zakt de buiten temperatuur rustig en zie in alle beschikbare data dat de airco hier op reageert.
Dan wel door opgenomen vermogen of compressor Hz te verhogen/verlagen om setpoint weer te halen.
Prima dus.

Maar zakt die zelfde buiten temperatuur plotseling hard.
Wat ik dan zie en merk is dat de airco rustig op minimaal vermogen en hz blijft draaien terwijl de kamer temperatuur langzaam weg zakt.
Warmte vraag stijgt dus maar de airco weigert op te toeren en blijft dus rustig op minimaal vermogen blijft draaien.
Gevolg is dat de kamer temperatuur meer dan 1.5gr onderuit zakte voordat ik ingreep dmv setpoint te verhogen.
Dan zie je dat de airco wel reageerde en het opgenomen vermogen en Hz werden verhoogd.
Direct setpoint weer naar de oude stand van 21gr gezet en de airco blijft door verwarmen op hoger vermogen tot setpoint bereikt is.
Daarna kabbelt hij rustig door en blijft mooi op setpoint.

In het kort:
Als er dus een variable zoals buiten temperatuur plotseling veel veranderd de airco zich niet druk maakt en op minimale vermogen blijft verwarmen terwijl de warmte vraag stijgt en hij dus weigert op te toeren.
Terwijl het verschil tussen setpoint en gemeten temperatuur meer dan 1,5gr is.
Daar waar normaliter de airco begint met verwarmen als gemeten temperatuur 0.1gr onder setpoint is en stopt met verwarmen als de gemeten 0.1gr boven setpoint is zou je toch verwachten dat bij een temperatuur verschil van 1.5gr en op lopend de airco vermogen moet gaan verhogen.

Enphase IQ8+ @ 8,1kWp (Oost/West) \-/ 7.5kWh DIY Thuisbatterij \-/ MHI SRK50ZS-WF & SCM50ZS-W - 2x SRF25ZS-W \-/ My piBattery @ GitHub

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 09-01 07:46
Ik heb een srk50zs-wft binnenunit, dat is die titanium uitvoering, en nu heb ik een barst in de voorste klep. (Die je omhoog klapt Als je de filters schoonmaakt)

Maar ik kan nergens het artikelnummer van deze klep vinden.

Iemand van jullie een idee waar deze te koop is onder welk nummer? Let op, ik heb dus geen standaard kleur.

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

• LED-Maniak
Grolsch schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 23:41:
Ik heb een srk50zs-wft binnenunit, dat is die titanium uitvoering, en nu heb ik een barst in de voorste klep. (Die je omhoog klapt Als je de filters schoonmaakt)

Maar ik kan nergens het artikelnummer van deze klep vinden.

Iemand van jullie een idee waar deze te koop is onder welk nummer? Let op, ik heb dus geen standaard kleur.
Deze?

https://www.s-klima.de/er...ckung-bg-rlf435a101j.html

Lufteinlassabdeckung BG RLF435A101J

(als je daar de parts selector doorklikt van de SRK50 dan verwijst hij je naar de SRK20 voor dit onderdeel.
Ik gok dat het dezelfde is, maar even dubbelchecken dat het geen fout is.)

mijnklimaatshop.nl verkoopt zo te zien ook losse onderdelen dus als je dat nummer stuurt kunnen ze je er vast aan helpen. Of aircovivo, ook altijd zeer behulpzaam.

https://www.mijnklimaatsh...hi-srk20-25-35-en-50.html

[ Voor 13% gewijzigd door LED-Maniak op 03-01-2026 00:22 ]

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 09-01 07:46
LED-Maniak schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 00:20:
[...]

Deze?

https://www.s-klima.de/er...ckung-bg-rlf435a101j.html

Lufteinlassabdeckung BG RLF435A101J

(als je daar de parts selector doorklikt van de SRK50 dan verwijst hij je naar de SRK20 voor dit onderdeel.
Ik gok dat het dezelfde is, maar even dubbelchecken dat het geen fout is.)

mijnklimaatshop.nl verkoopt zo te zien ook losse onderdelen dus als je dat nummer stuurt kunnen ze je er vast aan helpen. Of aircovivo, ook altijd zeer behulpzaam.

https://www.mijnklimaatsh...hi-srk20-25-35-en-50.html
Bedankt voor je hulp, maar bij beide websites zie ik geen duidelijk plaatjes, en ook de kleur wordt nergens benoemd. Ik denk dat als het al deze cover is, dat het de "standaard" witte is, en niet de titanium variant.

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

• LED-Maniak
Grolsch schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 09:13:
[...]

Bedankt voor je hulp, maar bij beide websites zie ik geen duidelijk plaatjes, en ook de kleur wordt nergens benoemd. Ik denk dat als het al deze cover is, dat het de "standaard" witte is, en niet de titanium variant.
Link bij s-klima is voor de titanium variant. De witte variant is zonder J aan het einde.

Als je zelf even de configurator bij s-klima doorloopt dan zal je zelf de stappen zien. De -wft staat er tussen. Op die eerste link zie je overigens staan dat het voor de -wft is.

De tweede site is waarschijnlijk de witte inderdaad, dus even met ze mailen of ze deze ook kunnen leveren.

[ Voor 6% gewijzigd door LED-Maniak op 03-01-2026 10:55 ]

• fxs81
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 00:04

fxs81

Julianadorp

Siewert schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 20:04:
Ik probeer iets te doorgronden maar kan niet zien/vinden waarom mijn airco regelt zoals ik ga proberen te omschrijven.
En hoop stiekem dat er meerdere zijn die het herkennen.
Ik heb hier in de woonkamer/open keuken een MHI SRK50ZS-WF & SCM50ZS-W setup draaien in combinatie met ClimateControl module.

Zal proberen zo duidelijk mogelijk uit te leggen.
Ik stook 24/7 op setpoint 21gr en normaliter is de kamertemperatuur de hele dag strak 21gr.
Mijn setup is over bemeten en heb voldoende vermogen om setpoint te halen.
Ik neem in mijn voorbeeld 1 variable mee en dat is de buitentemperatuur.

Voorbeeld:
De hele dag pendelt of draait de airco op minimaal vermogen en is de kamer temperatuur prima strak op setpoint.
Nu zakt de buiten temperatuur rustig en zie in alle beschikbare data dat de airco hier op reageert.
Dan wel door opgenomen vermogen of compressor Hz te verhogen/verlagen om setpoint weer te halen.
Prima dus.

Maar zakt die zelfde buiten temperatuur plotseling hard.
Wat ik dan zie en merk is dat de airco rustig op minimaal vermogen en hz blijft draaien terwijl de kamer temperatuur langzaam weg zakt.
Warmte vraag stijgt dus maar de airco weigert op te toeren en blijft dus rustig op minimaal vermogen blijft draaien.
Gevolg is dat de kamer temperatuur meer dan 1.5gr onderuit zakte voordat ik ingreep dmv setpoint te verhogen.
Dan zie je dat de airco wel reageerde en het opgenomen vermogen en Hz werden verhoogd.
Direct setpoint weer naar de oude stand van 21gr gezet en de airco blijft door verwarmen op hoger vermogen tot setpoint bereikt is.
Daarna kabbelt hij rustig door en blijft mooi op setpoint.

In het kort:
Als er dus een variable zoals buiten temperatuur plotseling veel veranderd de airco zich niet druk maakt en op minimale vermogen blijft verwarmen terwijl de warmte vraag stijgt en hij dus weigert op te toeren.
Terwijl het verschil tussen setpoint en gemeten temperatuur meer dan 1,5gr is.
Daar waar normaliter de airco begint met verwarmen als gemeten temperatuur 0.1gr onder setpoint is en stopt met verwarmen als de gemeten 0.1gr boven setpoint is zou je toch verwachten dat bij een temperatuur verschil van 1.5gr en op lopend de airco vermogen moet gaan verhogen.
Kan dat niet te maken hebben met de offset van 2 graden die er normaal gesproken inzit? Dat hij pas zelf gaat optoeren als er 2 graden verschil is?

WGA | Napoleon Pro 22 K-Leg-3 | KamadoJoe Big Joe I | Inkbird ISC-027BW | JoeFyr | JoyStove Large | Weber Smokey Joe | Ooni Karu 2 | www.bbq-brethren.nl | MHI SRK35ZSX-WF | HomeWizard PiB 2x | 3450 Wp 100% Zuid

• Martin7182
fxs81 schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 13:10:
[...]

Kan dat niet te maken hebben met de offset van 2 graden die er normaal gesproken inzit? Dat hij pas zelf gaat optoeren als er 2 graden verschil is?
Nee, met de standaard offset gaat hij juist 2 graden kouder al optoeren en zonder offset precies bij de ingestelde temperatuur. Je kunt wel een temperatuurverschil hebben waar de binnenunit hangt t.o.v. de rest van de kamer, maar met ClimaControl zou je daar geen last van moeten hebben.

• Doesnotcompute
fxs81 schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 13:10:
[...]

Merk ik de laatste tijd ook hoor. Heb er vier draaien en twee wijken ook vaak behoorlijk af, zonder de de unit er op reageert. Fan staat altijd gewoon op AUTO dus hij heeft alle vrijheid wat dat betreft.

Dit is de woonkamer, in de middag zie ik dat hij hem gewoon laat vallen en op 20hz pruttelt. pas bij 18,9 schiet hij weer aan rond 6 uur. Dan haalt hij zijn setpoint weer, en weer laat hij hem zakken, om weer vast op 20hz te draaien. Om 2300 heb ik nachtverlaging, dus dan klopt het dat hij daalt. Voorheen was het echt super strak qua temperatuur dus ik vermoed dat er iets softwarematigs veranderd is wat niet goed werkt.

Ik post hem ook ff in het climacontrol topic. Daar is het meer ontopic.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rZP75VyGezYIEO2duVGF1aDFD-E=/800x/filters:strip_exif()/f/image/iPP6EjAoHG1xSdmgviBI2lRw.png?f=fotoalbum_large

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 23:44
Ik heb een MHI SRF25ZS-W 2,5kW met een bijbehorende buitenunit, die sinds een week of twee abnormaal afwijkt van de ingestelde temperatuur, maar ook weer niet elke dag.
Moest toch altijd de temperatuur op 18 graden zetten, waardoor de airco de temperatuur liet schommelen rond 22 graden +/- 1. Er zijn nu dagen bij dat het omstreeks 24 graden wordt.
Maar nu heb ik de thermostaat op 16 graden en dan wordt het nog steeds 23 graden +/- 1.

Vragen:
  1. Zit er een regeling op, die de buitentemperatuur mee weegt? Want het is nu wel een stuk kouder dan een paar weken geleden.
  2. Kan het zijn dat er iets ontregeld is bij het schoonmaken van het stoffilter van de binnenunit?
    Heb het filter er af gehaald en afzonderlijk schoongezogen en de unit zelf bij de lamellen en daaromheen met een plumeauborstel voorzichtig schoongezogen.
    Maar vziw is de airco niet direct daarna raar gaan doen.
  3. Is dit verschijnsel te verhelpen met een Climacontrol? Home Assistant heb ik hier al beschikbaar.
Voorlopig ga ik de oplossing maar zoeken in een temperatuur regeling in HA met een harde aan/uit schakeling. Of een dagschema met 2 uur aan en 2 uur uit. Want het kost nu ook een hoop elektriciteit.

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

• LED-Maniak
Dat is een flinke afwijking inderdaad. Normaal gesproken zijn de klachten andersom: ruimte stuk kouder dan wat de airco aangeeft of je instelt.

Wat geeft de smart-m air app aan voor binnentemperatuur?
Hangt de binnenunit toevallig op een plek waar het tocht of koude lucht kan stromen(bijv naast een raam)? Is het gat achter je airco open?

• Ribruijn
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 07-01 11:37
Vraagje, misschien weet jij dat wel @ThinkPad ?

Dochterlief heeft een single 25ZSX op een eigen kabel naar de meterkast. Nu wil ze ook een SCM41ZS-W met 3 x een SRK15 binnenunit voor de 3 slaapkamers. Past dat erbij op dezelfde kabel/werkschakelaar? Het is een kabel apart getrokken door de kruipruimte naar de meterkast alleen voor de airco met dus ook een eigen groep. Volgens mij zou dat net moeten passen - ook al adviseert men een eigen groep voor elke buitenunit. Maar bij mij zit mijn 35ZSX ook niet op een eigen groep, mijn SCM41 overigens wel.

• gertvdijk
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20:42
Ribruijn schreef op zondag 4 januari 2026 @ 22:43:
Dochterlief heeft een single 25ZSX op een eigen kabel naar de meterkast. Nu wil ze ook een SCM41ZS-W met 3 x een SRK15 binnenunit voor de 3 slaapkamers. Past dat erbij op dezelfde kabel/werkschakelaar? Het is een kabel apart getrokken door de kruipruimte naar de meterkast alleen voor de airco met dus ook een eigen groep. Volgens mij zou dat net moeten passen - ook al adviseert men een eigen groep voor elke buitenunit. Maar bij mij zit mijn 35ZSX ook niet op een eigen groep, mijn SCM41 overigens wel.
Het is maar net wat voor kabel er ligt en hoe die is aangesloten op je meterkast. Je kan natuurlijk 6mm² hebben liggen achter 40A automaten/groepen/zekeringen of gewoon 2,5mm² op een 16A groep/zekering of je hebt een driefasenkabel liggen... zonder de specs weten we nog niks.

Kia e-Niro 2021 64kWh DynamicPlusLine. 3x Victron MP-II op 15kWh US5000 3f thuisbatterij met 3x25A→3x40A PowerAssist, Victron EVCS, 3200Wp HoyMiles zp. my GitHub, my blog

• Ribruijn
Excuses, directe YMVK kabel van 3 x 2,5mm2 van meterkast naar werkschakelaar via de kruipruimte. Geen andere gebruikers. Momenteel achter een 16A automaat, ik mag deze volgens NEN 1010 vervangen door maximaal een 20A automaat (maar denk niet dat dat nodig is).
Qua nominaal (en zelfs maximaal) verbruik gaan beide airco units makkelijk op 1 kabel/groep, de vraag gaat in dit geval om de aanloopstromen bij opstarten. Zou je ze in theorie tegelijk opstarten, gaat dat dan goed? Vandaar de gedachte aan een 20A automaat.

[ Voor 33% gewijzigd door Ribruijn op 04-01-2026 23:55 ]

• ThinkPad
Ik zie de afgelopen dagen pieken van maximaal 1300W bij opstarten van de SCM41.

Zit bij mij samen met een SRK20 achter een B16. Nog geen uitval gehad, maar worden niet altijd tegelijk gebruikt. De SCM41 sowieso altijd maar lichtjes verwarmen en koelen in de zomer is ook <800W ofzo.

Risico zit hem er meer in bij verwarmen met alles op hoog setpoint of als het spul tegelijk gaat defrosten.

Ik denk dat het in de praktijk wel los loopt.

[ Voor 69% gewijzigd door ThinkPad op 05-01-2026 07:08 ]

• Ribruijn
Ok, thanks. Dan moet het kunnen, en mocht er toch ooit eens uitval zijn kan je altijd nog naar een B20 - dat mag.

• Martin7182
Wij hebben ook een 25ZSX en die trekt maximaal 1700 W bij het opstarten en na elke ontdooicyclus. Maar het is geen harde piek; hij bouwt rustig op naar 1600-1700 W en zakt na enkele minuten weer. Deze unit zit samen met een 35ZSX op een enkele B16 automaat.

• TereZz
Heb een 25zs en een 50zsx op een b20 automaat. In het ergste geval, bij vol verwarmen, trekken deze zo’n 1400+2800 uit het net, dus 4200watt. Maar in de praktijk gebeurd dat nooit of schalen ze weer heel snel terug. Had dit prima aangedurfd met een b16. Sterker nog, durf hier ook wel nog een unit aan te hangen ;)

• Allowee
Ik heb dus boven/op de buitenunit een zonnepaneeltje voor de tuin verlichting.
Gisteren met de sneeuw bleek dit een goeie keuze, de achterkant bleef stukkken droger dan de zijkant.
De zijkant was echt een blok ijs geworden door de sneeuw, maar door de afscherming was de achterkant nog redelijk en kon ik tot laat op de dag zonder defrost. De defrost duurde uiteindelijk een kwartier en de binnenklep ging zelfs nog even open (waarschijnlijk om het binnendeel wat meer lucht te geven)
Uiteindelijk ging de binnen fan ook nog even koude lucht blazen voordat er weer warme lucht uit kwam.

Al met al de hele vakantie er prima warm (continu 19C) bij gezeten zonder gas :)
Geen nachtverlaging toegepast, het koelt snel af en dan gaat ie pendelen.
Het is natuurlijk lastig vergelijken met gas, maar heb rond de 100kWh verbuikt in december

• Doesnotcompute
Ribruijn schreef op maandag 5 januari 2026 @ 07:48:
Ok, thanks. Dan moet het kunnen, en mocht er toch ooit eens uitval zijn kan je altijd nog naar een B20 - dat mag.
Dat is volledig afhankelijk van de lengte van de kabel en Zi-Zs overigens. Maar over het algemeen ja, dat lukt wel, is geen garantie.

For all we know heb je een TT stelsel met verrotte aardpen. :+ Meten is weten :)

• gertvdijk
Allowee schreef op maandag 5 januari 2026 @ 09:01:
Het is natuurlijk lastig vergelijken met gas, maar heb rond de 100kWh verbuikt in december
Wow, dat is heel weinig of je hebt een heel goed geïsoleerd huis. Ik zit met een A-label huis ≈ 120-130m² op zo'n 25 kWh per dag (soms 40 bij veel wind of hele dag thuis zijn), verwarm niet alle ruimtes en gebruik ook nog een beetje gas voor de vloerverwarming om het iets aangenamer te maken (5-10 kWh / 2m²). De grote 7kW voor de benedenverdieping doet zo'n 1000-1100W om het setpoint van 21 te behouden (hij hangt op 4m hoogte, dat is 19-20 graden op normale hoogte). Ook wel 10-20 minuten vol vermogen 3700W om het aangenaam te krijgen in de ochtend of bij thuiskomst na afwezigheid. De kleinere 5kW multisplit voor de bovenverdieping/kamers doet zo'n 500W om het setpoint te houden per kamer ongeveer.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Xm8-xWTzN4j8Z4K69NC_Usy3QSc=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/f8vZMzAvXDdjymjU4VL8VWXK.png?f=fotoalbum_medium

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x2unY4Pn6fdtqc_yCdNXqcvLg00=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/a9GX5PY3AiVzyMK1Yr5NXc6Z.png?f=fotoalbum_medium

(Vanmorgen al na 40 minuten een goed lange defrost te pakken ook. Meh.)

Eerder hadden we hier besproken dat er wat twijfels waren over het mogelijk overbemeten vermogen van de 7kW-unit voor thuis met comment van @hvwees. Nou die keuze voor dat vermogen is gewoon oké vind ik nu. Bij wat extremere kou en ongunstige wind afgelopen weken bijvoorbeeld was het geen overbodige luxe. Met een kleinere unit had ik nog meer defrosts gehad denk ik. En een derde unit (met twee beneden) werd om andere redenen een uitdaging (geen pijpjes meer op die buitenmuur voor elektra/groepen, beschikbare ruimte dakterras, kosten, plaatsing binnenunit voor keuken, etc.). Wellicht was het wel net iets comfortabeler geweest in het lagere gedeelte van de woonkamer (split-level) dan.

Kia e-Niro 2021 64kWh DynamicPlusLine. 3x Victron MP-II op 15kWh US5000 3f thuisbatterij met 3x25A→3x40A PowerAssist, Victron EVCS, 3200Wp HoyMiles zp. my GitHub, my blog

• renzo4000
  • Registratie: Juni 2001
Hier haal ik de laatste dagen ook makkelijk 20kWh per dag (24/7 verwarmen) en dat is extern gemeten rond de 21.5 graden. Gaat om een singlesplit 35ZSX-WF die best wel een moeilijke ruimte moet verwarmen (keuken, woonkamer en zij-aanbouw) maar haalt dat makkelijk. Woning is behoorlijk goed geïsoleerd (uit 2005).

Naast de isolatie is ook de oppervlakte die verwarmt moet worden erg bepalend, of beter gezegd het volume want ik heb zo'n vermoeden dat hier ook best wel wat users zijn die met kleinere ruimtes te maken hebben die makkelijker op temp te houden zijn. Hier is het al gauw 170m3 beneden, niet groot maar zeker niet klein).

PVOUTPUT | 5400W | 15 PANELEN 360W ZUID 38° | ENPHASE ENVOY S | MICRO OMVORMERS 290W

• Ribruijn
Doesnotcompute schreef op maandag 5 januari 2026 @ 09:16:
[...]

Dat is volledig afhankelijk van de lengte van de kabel en Zi-Zs overigens. Maar over het algemeen ja, dat lukt wel, is geen garantie.

For all we know heb je een TT stelsel met verrotte aardpen. :+ Meten is weten :)
Heb de impedantie idd niet gemeten, het is ca. 15 meter YMVK op een hagelnieuwe ABB kast direct naar de werkschakelaar buiten.

• Allowee
gertvdijk schreef op maandag 5 januari 2026 @ 13:02:
[...]
Wow, dat is heel weinig of je hebt een heel goed geïsoleerd huis.
Absoluut niet goed geisoleerd. Voorkant glas in lood met voorzet ramen en achter 2 grote openslaande deuren met dubbelglas. setpoint is dus wel 19C en geen 21.

Ik heb zelf wel flink wat kieren gedicht. Vooral tijdens de kerst toen de wind anders stond waaide het bij de voordeur net zo hard als buiten.
Ik moet ventileren trouwens niet vergeten nu de natuurlijke ventilatie weg is.

Woonkamer + keuken (uitbouw) is zo'n 80m³ (zo'n 40m²) dus dat is natuurlijk wel een stuk minder oppervlakte om warm te houden.
kWh meting met een tasmota plug. De app zegt wel dat er 10kWh meer verbruikt is.
De blauwe lijn is het dagelijks kWh verbruik.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ttDqULLF_ndtlRlPG-bKDmNG2UQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/iWP80lkXZinz3Wyxy5xMdSPl.png?f=fotoalbum_large

• japie06
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 21:33
Wat is nou een goede manier om het verbruik bij te houden?

Bij mij wordt er volgende maand deze units geïnstalleerd:
2x SRK20ZS-W
1x SRK35ZS-W
1x SCM50ZS-W

Ik overweeg om een homewizard P1 + een Kwh 1-fase meter. Is dit voldoende? Of zijn er ook andere manieren?

• LED-Maniak
Lijkt mij prima optie. Als alternatief worden veel Shelly's toegepast en direct in de buitenunit ingebouwd.
Het verbruik van de SCM50 kan je ook zichtbaar maken als je hem integreert met Home Assistant.

• Doesnotcompute
Ribruijn schreef op maandag 5 januari 2026 @ 13:26:
[...]

Heb de impedantie idd niet gemeten, het is ca. 15 meter YMVK op een hagelnieuwe ABB kast direct naar de werkschakelaar buiten.
Dat zegt nogsteeds niets over of je voldoende kortsluitstroom hebt om een b20 te laten afslaan. Vaak wel hoor, een B is maar 5x Inom, dus 100A. Maar als je aardpen bijv gaar is ben je alweer afhankelijk van de aardlekschakelaar.

Gaat mij er meer om dat je er niet blind uitgaat van goed bedoeld advies op internet. Dus daarom zeg ik, meten is weten, anders is het altijd gokken. :P

• esphome
  • Niet online
Ik doe het met tussen de 5 en 6 kWh op een dag. Ik verwarm niet in de nacht en zo is het rond de tien graden in de ochtend. Daarnaast heb ik het oppervlak van de verwarmde ruimte tot een derde teruggebracht door flexibele (gordijn+isolatie) scheiding te gebruiken.

Nu vriest twee graden, en dan gaat de buitenunit standaard op standje 8 blazen. Ik verwarm dan ook de sensor op de buitenunit zodat die nu een halve graad over nul doorgeeft en zo draait de buitenunit op standje 5 en zo ook minder snel defrosts (vier vandaag, mede door de sneeuw). Het werkt voor mij en ik draai nu 350 Watt plus en de ruimte blijft boven de 18 graden.

De voorheen had ik ook soms een verbruik van tegen de 17 kWh op een dag. Dat vond ik te gortig.

• gertvdijk
esphome schreef op maandag 5 januari 2026 @ 20:37:
Nu vriest twee graden, en dan gaat de buitenunit standaard op standje 8 blazen. Ik verwarm dan ook de sensor op de buitenunit zodat die nu een halve graad over nul doorgeeft en zo draait de buitenunit op standje 5 en zo ook minder snel defrosts (vier vandaag, mede door de sneeuw). Het werkt voor mij en ik draai nu 350 Watt plus en de ruimte blijft boven de 18 graden.
Wat?!? Die defrosts zijn niet voor niets. Als je jouw buitenunit voor de gek gaat houden door sensoren te gaan verwarmen dan kan ik mij voorstellen dat het ook een keer misgaat.

• LED-Maniak
gertvdijk schreef op maandag 5 januari 2026 @ 21:29:
[...]

Wat?!? Die defrosts zijn niet voor niets. Als je jouw buitenunit voor de gek gaat houden door sensoren te gaan verwarmen dan kan ik mij voorstellen dat het ook een keer misgaat.
Voor mitsubishi electric is er een compleet project ontwikkeld om te doen wat @esphome doet:
https://mitsurunner.com/doku.php?id=en:start

De logica om te bepalen wanneer een defrost uit te voeren is nogal simpel en zeker als het droog weer is, is een defrost vaak niet nodig omdat er nauwelijks ijs op zit.

MitsuRunner tracht dit slimmer aan te pakken met extra sensoren.
Zolang je met faken niet extreem veel afwijkt van de buitentemperatuur zal het wel loslopen.

Het project focussed zich dan ook vooral op het tussenseizoen: netaan negatieve temperaturen waarbij een defrost niet zo vaak nodig is.

[ Voor 19% gewijzigd door LED-Maniak op 05-01-2026 21:38 ]

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 20:52

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

De voorheen had ik ook soms een verbruik van tegen de 17 kWh op een dag. Dat vond ik te gortig.
Ik denk dat dit inderdaad wel een hele goede methode is om je buitenunit /compressor vroegtijdig om zeep te helpen.

[ Voor 82% gewijzigd door revolution-nl op 05-01-2026 22:12 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

• TereZz
revolution-nl schreef op maandag 5 januari 2026 @ 21:34:
[...]

Ik denk dat dit inderdaad wel een hele goede methode is om je buitenunit /compressor vroegtijdig om zeep te helpen.
Ik zou inderdaad heel goed begrijpen waarom de unit betreffende regelgedrag heeft. Wellicht dat expert @flippy hier op wil reageren. :>

• esphome
  • Niet online
gertvdijk schreef op maandag 5 januari 2026 @ 21:29:
[...]

Ik schreef minder defrosts en niet geen defrosts. Waarom minder? Dit omdat, de fan niet op maximaal draait terwijl dat ik de buitenunit maar voor een kwart tot een derde belast van wat die maximaal kan. Ik kom eigenlijk nooit boven de 800 Watt en als die toch doorschiet is die snel te temmen door de binnen fan op het laagste stand te zetten.

Ik merk dat na een defrost dat ik de controle een paar minuten kwijt ben, dan is kennelijk de interne temperatuursensor die prevaleert. En dan is de binnen fan even de enige tool die ik dan heb.

MHI had beter een luchtdruksensor kunnen gebruiken om te meten of de warmtewisselaar dicht zit met ijs of sneeuw. Even de fan naar maximaal meten. De fan gaat ook meer lawaai maken als de warmtewisselaar dicht zit omdat die een beetje in de leegte draait.

Ik kan de sneeuw grotendeels buitenhouden door het afdakje boven en een plank aan de zijkant (30CM afstand) en zo maar een klein sneeuwrandje op de zijkant.

Voor de statistieken, vandaag vijf defrosts gehad die ook terecht waren, na de laatste de MHI uitgezet. Morgen kan ik zo met een ijsvrije warmtewisselaar weer starten.

[ Voor 6% gewijzigd door esphome op 06-01-2026 18:20 . Reden: Een deel daarvan heb ik zelf zo geprogrameerd. ]

• Doesnotcompute
Even ter info, het eerste ijs vormt zich vaak waar je het niet kunt zien overigens. Dat er geen rijp zichtbaar is betekent niet dat er geen ijs gevormd is die de performance onderuit trekt.

Lekker de zuigdruk omlaag trekken en de olie versneld verouderen door een oververhitte compressor is het eerste waar ik aan denk.

De engineers van alle merken, zijn allemaal erg conservatief qua defrosten. Zou je al genoeg moeten zeggen. Een conservatieve regeling, en vaak nog timers om toch maar te defrosten, voor de zekerheid.. Hint hint.

Heb in de afgelopen 24 uur 9 defrosts gehad, die gemiddeld 4 minuten duurden, een paar die 6 min duurden, dus ga ik uit van 6 minuten, is dus 54 minuten aan defrosts over 24 uur. Stook 24/7.

Hoeveel minuten aan defrost had je ?

[ Voor 19% gewijzigd door Doesnotcompute op 06-01-2026 08:11 ]

• Allowee
Ik doe het met tussen de 5 en 6 kWh op een dag. Ik verwarm niet in de nacht en zo is het rond de tien graden in de ochtend. Daarnaast heb ik het oppervlak van de verwarmde ruimte tot een derde teruggebracht door flexibele (gordijn+isolatie) scheiding te gebruiken.

Oe tot 10C laten afkoelen.. Lekker fris. Met dat soort temperaturen ben ik altijd bang voor condens/vocht/schimmel. Maar dat ligt natuurlijk ook aan de rest van het binnenklimaat.

Die buitenunit fan is inderdaad HEEL irritant. 200W en maximaal fan draaien met veel herrie... Konden we maar de airflow meten en zo de fan aanpassen ipv alleen op buiten temperatuur

• Grutte Pier
  • Laatst online: 09-01 12:54
Kan hier ook zeker merken dat de max fanstand voor meer defrosts zorgt. Heb liever een lager rendement dan een defrost feest. Dat is voor mij nu ook de reden dat ik nu toch tijdelijk weer terugval op gas + cop1 verwarmen.

De SRK 35 gaat defrosten wanneer buiten HE temperatuur 5 graden lager is dan de buiten temperatuur. De laatste 10 minuten voor een defrost zie je dit ook goed in de interne HE temperatuur. Die kakt in van 40C naar 30C. Uitstellen van de defrost heeft hier niet zoveel zin, er zit dan namelijk echt wel een dikke bak ijs op. Dat icm met fanstand 8, maakt dat de buitenunit met dit weer (<-1C) best luid en aanwezig is.

Ik zal ook eens kijken of ik iets kan vinden over de "exp. valve". Ik stuur namelijk op compressor snelheid, maar bij lagere temperaturen neemt de unit het toch van mij over. Ondanks dat ik de compressor snelheid hoger of lager zet, stuur de unit bij met de exp. valve frequentie. Ik ben er nog niet achter hoe deze frequentie tot stand komt. Maar bij een bepaalde compressor snelheid is dit toch een afwijking van 20% in verbruik / warmte generatie.

• BeeJee78
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 08-01 13:52

Rond de 10 graden in de ochtend.. brrrrr. Mij niet gezien.
Zo koud was het hier toen ik terugkwam van vakantie en het duurde enorm lang voordat het weer aangenaam was.
Ik draai nu al een week 24/7 op 20 graden en het verbruik is tussen de 9 en 12kwh per dag. Wel behoorlijk wat defrosts maar omdat alles in de kamer op temperatuur is heb je daar weinig last van.
De buitenunit is wel omgeven door ijs dus het mag wel een keer gaan dooien :*)

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

BeeJee78 schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 10:08:
[...]

Rond de 10 graden in de ochtend.. brrrrr. Mij niet gezien.
Zo koud was het hier toen ik terugkwam van vakantie en het duurde enorm lang voordat het weer aangenaam was.
Ik draai nu al een week 24/7 op 20 graden en het verbruik is tussen de 9 en 12kwh per dag. Wel behoorlijk wat defrosts maar omdat alles in de kamer op temperatuur is heb je daar weinig last van.
De buitenunit is wel omgeven door ijs dus het mag wel een keer gaan dooien :*)
Hier idem qua verbruik en verwarmingsregiem, sinds gister horen we de buitenunit wel brommen in huis omdat op het dak van de garage momenteel in een blok ijs staat.

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

• BeeJee78
revolution-nl schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 10:12:
[...]

Hier idem qua verbruik en verwarmingsregiem, sinds gister horen we de buitenunit wel brommen in huis omdat op het dak van de garage momenteel in een blok ijs staat.
Ja dat ijs is wel een dingetje. Het blijft voorlopig ook nog aangroeien vrees ik. Ben benieuwd hoe lang dat goed blijft gaan...
Zou een warmtelint oid hier nog kunnen helpen misschien?

• TTLCrazy
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 20:17

TTLCrazy

Listen to Frankie

Ik verwarm hier het huis met de cv tot 15 graden en zo rond een uur of 12 zit ik de airco aan en die gaat de boel verwarmen. Als ik dan een uur of 4 later thuis kom is het rond de 18 graden wat nog verder oploopt tot 19 graden in de avond. Het is te doen en omdat ik de airco unit niet 24 uur wil laten draaien is dit voor mij een acceptabel compromis. Sowieso onder de 0 graden moet dat ding zo hard werken dat ik dat gewoon niet fijn vind.

Het is nog wachten op een warmtepomp/airco die ook bij lage temperaturen efficient is. Eigenlijk zit ik al een tijd te wachten op de Blueheart unit. Komt langzaam wat schot in gelukkig.

just imagine: war breaks out and nobody turns up... SPECS - Ajaxied

• TereZz
Grutte Pier schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 08:58:
Kan hier ook zeker merken dat de max fanstand voor meer defrosts zorgt. Heb liever een lager rendement dan een defrost feest. Dat is voor mij nu ook de reden dat ik nu toch tijdelijk weer terugval op gas + cop1 verwarmen.

De SRK 35 gaat defrosten wanneer buiten HE temperatuur 5 graden lager is dan de buiten temperatuur. De laatste 10 minuten voor een defrost zie je dit ook goed in de interne HE temperatuur. Die kakt in van 40C naar 30C. Uitstellen van de defrost heeft hier niet zoveel zin, er zit dan namelijk echt wel een dikke bak ijs op. Dat icm met fanstand 8, maakt dat de buitenunit met dit weer (<-1C) best luid en aanwezig is.

Ik zal ook eens kijken of ik iets kan vinden over de "exp. valve". Ik stuur namelijk op compressor snelheid, maar bij lagere temperaturen neemt de unit het toch van mij over. Ondanks dat ik de compressor snelheid hoger of lager zet, stuur de unit bij met de exp. valve frequentie. Ik ben er nog niet achter hoe deze frequentie tot stand komt. Maar bij een bepaalde compressor snelheid is dit toch een afwijking van 20% in verbruik / warmte generatie.
Dat is simpelweg een klep die meer of minder open kan staan. Die ga je en wil je niet sturen. De unit heeft bepaalde temperaturen nodig om de verdamping en condenstemperaturen te halen in elk geval bij bepaalde drukken. Door de klep meer of minder open te zetten kan die deze behalen. Klep dichter zetten betekent meer weerstand voor de compressor, dus zal die ook wel ietsjes meer verbruiken.
Ik vind het super om die units beter bij te regelen, maar bedenk je wel wat er allemaal veranderd en wat de consequenties ervan kunnen zijn. Zoiets simpels als de compressorsnelheid willen regelen zonder pendelen zonder oil return cyclussen kan al gevolgen hebben op de levensduur van de compressor.

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 23:24
TTLCrazy schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 10:27:
Ik verwarm hier het huis met de cv tot 15 graden en zo rond een uur of 12 zit ik de airco aan en die gaat de boel verwarmen. Als ik dan een uur of 4 later thuis kom is het rond de 18 graden wat nog verder oploopt tot 19 graden in de avond. Het is te doen en omdat ik de airco unit niet 24 uur wil laten draaien is dit voor mij een acceptabel compromis. Sowieso onder de 0 graden moet dat ding zo hard werken dat ik dat gewoon niet fijn vind.

Het is nog wachten op een warmtepomp/airco die ook bij lage temperaturen efficient is. Eigenlijk zit ik al een tijd te wachten op de Blueheart unit. Komt langzaam wat schot in gelukkig.
Wellicht ook situatie-afhankelijk. We gebruiken hier onze airco voor volledige verwarming (geen gas meer) en dat gaat uitermate goed.

Vorige week verbruikte de airco tussen de 12 en 15kWh per dag. Daarvoor verwarmen we nu 24/7 omdat de temperatuur anders in de nacht verder terugzakt dan we fijn vinden.

De temperatuur blijft overal in huis zonder moeite dat wat we prettig vinden. Veel defrosts nu, maar eigenlijk allemaal preventief, dus erg kort en zonder overlast. Zonder het geruis in de leidingen zouden we het niet of nauwelijks merken. De efficiëntie van onze installatie is voldoende efficiënt voor ons huis, ook bij lagere temperaturen.

Ik ben er van overtuigd dat er mensen zijn die het heel anders ervaren, maar hier is het een goed alternatief.

Overigens ook nu erg blij met de omkasting om onze buiten-unit. Geen problemen met ophopende sneeuw die we geregeld moeten weg scheppen en je hoort de buitenunit nauwelijks, meestal niet. Voor ons erg belangrijk omdat de unit ongeveer 1m van de erfgrens staat.

[ Voor 7% gewijzigd door Sjamo op 06-01-2026 10:51 ]

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

BeeJee78 schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 10:18:
[...]

Ja dat ijs is wel een dingetje. Het blijft voorlopig ook nog aangroeien vrees ik. Ben benieuwd hoe lang dat goed blijft gaan...
In 2021 was er een nog grotere ijs en sneeuw ophoping bij de buitenunit. Buiten brommen eigenlijk nooit issues gehad. Scheelt ook dat je 24x7 draait waardoor ijs bij de fan eigenlijk geen kans krijgt om echt aan te groeien dat het een probleem wordt. Af en toe even wat ijsschrapen is volgens mij geen probleem als ik de kartels op de fanblades zie, dat lijkt ervoor gemaakt :).

Grootste probleem wat ik zie is met name de warmte wisselaar die in het ijs komt te staan.
Heb gister een afdakje gemaakt
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YCgB0uoz5oipcsskJ8tz7z8VIjo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WhUbfkzqVFSWkgYuNyGs2KxH.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 26% gewijzigd door revolution-nl op 06-01-2026 11:12 ]

• fxs81
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 00:04

fxs81

Julianadorp

Zit hier tussen de 3 en de 5 kWh per dag voor de airco. Verwarm alleen overdag, gaat aan als we uit bed zijn tot een uur of tien in de avond. Is alleen voor de keuken/woonkamer trouwens, zit wel aan de kust dus is iets minder koud. Staat op 21 graden, fanstand op auto. Word eigenlijk nooit kouder dan 17,5 binnen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XXBefxCpOL5wK9O83Yo7FnBwXG4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/yGUSnkgb8AWzjOaQNh8yI7tV.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yAgDmjPcDnK1_bI9AHjcBnjB5hc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/IexEJbUxG8gHA4zbv2oGG2rC.png?f=fotoalbum_large

WGA | Napoleon Pro 22 K-Leg-3 | KamadoJoe Big Joe I | Inkbird ISC-027BW | JoeFyr | JoyStove Large | Weber Smokey Joe | Ooni Karu 2 | www.bbq-brethren.nl | MHI SRK35ZSX-WF | HomeWizard PiB 2x | 3450 Wp 100% Zuid

• esphome
  • Niet online
BeeJee78 schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 10:18:
[...]

Wordt gestuurd door een Shelly en die start via HA en blijft dan 15 minuten aan (3m 75 Watt). Ook de afvoer en de tuinslang die naar de afvoerput loopt heeft een 5m 30 Watt kabel onder zich en zo loopt smeltwater lekker door.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nOm_MYyoCKy-MVnXBASsR5nn-1o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WUsYdiLWzk7NCTOxotVyu0bk.jpg?f=fotoalbum_large

• Nachtapotheker
  • Laatst online: 22:56
Net het dak even op gegaan om de MHI even te inspecteren. Ik zag een behoorlijke bak ijs tussen de vierkantjes tegen de warmtewisselaar zowel aan de achterkant als zijkant. Daarnaast stond hij zeker voor 1/3 deel in de sneeuw. Ik heb hem even uitgegraven en het ijs verwijderd uit het frame en ineens heb ik geen stuk minder defrosts :+
Het verbaast me uberhaubt dat hij nog warmte leverde met al dat ijs wat de airflow in de weg zat. Onder in de bak en bij de fan heb ik geen ijsvorming waargenomen dus het afvoeren van water gaat prima zonder hulpmiddelen :)

• Allowee
Het kan altijd gekker, op werk hebben ze 2 buiten units boven elkaar geïnstalleerd.
Dit ging heel lang goed... totdat het echt winter werd en ging sneeuwen.

De bovenste unit lekt in defrost op de onderste, gevolg dat de onderste vol ijs zit en de defrost dit ook niet meer weg kreeg. Met een fohn het ijs los kunnen krijgen.
Met een plaatje een lekbak gemaakt en probleem was verholpen.
Bij het laatste onderhoud nog gevraagd om een slang of een alternatief "nee meneer dat vriest ook dicht, gewoon lekker laten lekken"..
Dus gisteren maar weer een gootje gemonteerd 8)7

• Super Cow
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 17:54
Doesnotcompute schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 08:06:
Even ter info, het eerste ijs vormt zich vaak waar je het niet kunt zien overigens. Dat er geen rijp zichtbaar is betekent niet dat er geen ijs gevormd is die de performance onderuit trekt.

Lekker de zuigdruk omlaag trekken en de olie versneld verouderen door een oververhitte compressor is het eerste waar ik aan denk.

De engineers van alle merken, zijn allemaal erg conservatief qua defrosten. Zou je al genoeg moeten zeggen. Een conservatieve regeling, en vaak nog timers om toch maar te defrosten, voor de zekerheid.. Hint hint.

Heb in de afgelopen 24 uur 9 defrosts gehad, die gemiddeld 4 minuten duurden, een paar die 6 min duurden, dus ga ik uit van 6 minuten, is dus 54 minuten aan defrosts over 24 uur. Stook 24/7.

Hoeveel minuten aan defrost had je ?
Ik heb een srk35zs en mijn defrost duurt altijd tussen de 9-12 minuten, ook is het vermogen niet hoog, tussen de 550-750 watt, de pomp zit wel op 100HZ.
Gisteren 5 keer defrost gedaan.

Een kennis van mij heeft dezelfde unit ook met een homewizard plug, en die doet 700-900 watt met defrost en duurt meestal niet langer dan 5-6 minuten?

Enige idee waarom een defrost zolang duurt bij mij, op een relatief lager vermogen?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1EkaLaOqJzVS_8B7hxc9JHh-MHM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/FxsGlBo5RYmaCPZQmoreMEK0.png?f=fotoalbum_large

1800WP Zuid + 2220WP West | MHI SRK35ZS-W Airco

• Allowee
Bij een defrost zal er warmte bij de binnenunit onttrokken worden. Het ligt dus ook aan de temperatuur en luchtvochtheid binnen hoe dit precies verloopt.
De hoeveelheid ijs buiten maakt uiteraard ook verschil, ik had vanmorgen een hele korte defrost (eigenlijk onnodig) en zondagmiddag na bijna helemaal dichtgevroren een defrost van 12 minuten.
Het kan natuurlijk ook nog een andere firmware zijn.

• Doesnotcompute
Allowee schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 14:29:
Het kan altijd gekker, op werk hebben ze 2 buiten units boven elkaar geïnstalleerd.

De bovenste unit lekt in defrost op de onderste, gevolg dat de onderste vol ijs zit en de defrost dit ook niet meer weg kreeg. Met een fohn het ijs los kunnen krijgen.
Bij het laatste onderhoud nog gevraagd om een slang of een alternatief "nee meneer dat vriest ook dicht, gewoon lekker laten lekken"..
Je kan hem altijd even op koelen zetten natuurlijk tot hij weer helemaal dooi is. :P
Super Cow schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 14:47:
[...]

Ik heb een srk35zs en mijn defrost duurt altijd tussen de 9-12 minuten, ook is het vermogen niet hoog, tussen de 550-750 watt, de pomp zit wel op 100HZ.
Gisteren 5 keer defrost gedaan.

Een kennis van mij heeft dezelfde unit ook met een homewizard plug, en die doet 700-900 watt met defrost en duurt meestal niet langer dan 5-6 minuten?

Enige idee waarom een defrost zolang duurt bij mij, op een relatief lager vermogen?
[Afbeelding]
Kan zijn dat er meer wind op staat bij jou, dan vervliegt de warmte bijvoorbeeld ook sneller. Of half ingesneeuwd etc. Met de huidige omstandigheden maak ik bij elke sneeuwbui even een rondje met de bladblazer en maak ik alles even vrij rondom de units. Voordeel van het nog vakantie hebben :P

Edit, welke fanspeed gebruik je trouwens? Als je hem op low hebt, zet het eens op 3.. kijken hoelang je defrosts dan doen. Hogere fanspeed geeft meestal een wat hogere COP. Hier staat hij meestal op auto of 3 als het koud is.

[ Voor 5% gewijzigd door Doesnotcompute op 06-01-2026 20:44 ]

• esphome
  • Niet online
Allowee schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 14:29:

Hier een andere oplossing: Gasoline1234 in "Het MHI L/L warmtepomp/airco topic"

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zLsqF6Fnjqy4Gaq7YCCkgS8dy5Q=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/llYhyz1GL5RBihyxpBoziHtM.jpg?f=user_large

Als het slangetje bevriest dan neemt een hoger gelegen gat in de bodem het over en dan lekt het net als daarvoor. Het belachelijk dat dit probleem niet oplost, want de onderste krijgt twee keer zoveel water te verwerken.

• m4bnl
  • Laatst online: 22:48
Onze 35srk. Heeft vandaag en gisteren elke 30 minuten een defrost moeten doen. Zowel.met sneeuw als zonder sneeuw. En dan zakt de tempratuur in huis van 18,8-19° naar 17,8°. De airco op 20° zetten heeft geen eens nut. Dat haalt het huis niet voordat hij weer moet defrosten.
We hebben de c.v. ketel maar aangezet.

Onderkant van de airco zit vol met ijs.
Kan ik iets doen zodat hij minder vaak een defrost krijgt? Een afdakje erboven o.i.d?

Hij hangt aan een muur d.m.v. muurbeugels.

• Nanuk
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 21:38
esphome schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 18:42:
[...]

Hier een andere oplossing: Gasoline1234 in "Het MHI L/L warmtepomp/airco topic"

[Afbeelding]

Als het slangetje bevriest dan neemt een hoger gelegen gat in de bodem het over en dan lekt het net als daarvoor. Het belachelijk dat dit probleem niet oplost, want de onderste krijgt twee keer zoveel water te verwerken.
Maar je wilt toch ook de bovenkant ventileren? Dit dakje doet afaik net zo veel kwaad als een laagje sneeuw. Wil je geen water van de bovenste in de onderste maak dan een klein gootje onder het gat.

Ik ervaar iets van acht keer defrost per etmaal, tijden variëren nogal maar meestal tussen de zes en tien minuten. Afwateren gaat gewoon rechtstreeks naar beneden. Tot nog toe geen enkel probleem mee gehad.

De buitenunit hangt net onder de dakgoot en zo te zien ligt er deels wel een laagje sneeuw op zo nu en dan.

• dreams2
  • Laatst online: 08-01 22:00
PSA: reminder om even naar de filters van de binnenunits te kijken. Ik maak deze elke 3 maanden schoon maar met de huidige draaiuren toch na 2 maanden al gekeken. Helemaal vol.

Na het schoonmaken heb ik het idee dat ik het huis een stuk makkelijker op temperatuur hou, terwijl het buiten kouder is.

[ Voor 4% gewijzigd door dreams2 op 06-01-2026 22:56 ]

• arjenhiemstra
  • Laatst online: 21:19
Hoe doe je deze CoP berekening?

• Rsport40
Hier draaien ook 2 buitenunits boven elkaar. Vorig jaar bij langdurige vorst hoorde ik de ventilator hakken in het ijs, dus moest ik verder stoken met de CV.

Ik heb nog geen plaat ertussen gezet, dus inmiddels is de bovenste unit ook al dagen aan het defrosten boven op de onderste. De onderste draait nog steeds prima, dus ik denk dat ik geluk heb, dat het defrostwater niet op de verkeerde plaats bevriest.

Het zou na het weekend gaan dooien, maar ineens ziet dat er anders uit en blijft het komende tijd behoorlijk koud. Hoop dat ie het uithoud en anders moet helaas de CV weer aan.
m4bnl schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 21:16:
Onze 35srk. Heeft vandaag en gisteren elke 30 minuten een defrost moeten doen. Zowel.met sneeuw als zonder sneeuw. En dan zakt de tempratuur in huis van 18,8-19° naar 17,8°. De airco op 20° zetten heeft geen eens nut. Dat haalt het huis niet voordat hij weer moet defrosten.
We hebben de c.v. ketel maar aangezet.

Onderkant van de airco zit vol met ijs.
Kan ik iets doen zodat hij minder vaak een defrost krijgt? Een afdakje erboven o.i.d?

Hij hangt aan een muur d.m.v. muurbeugels.
Ik denk dat je daar weinig aan kunt doen.
Ik heb gelukkig de 5.0 ZSX-versie (Hyper Inverter) (en een SCM45), en met twee units stook ik er bijna 40 kW per dag doorheen.

[ Voor 40% gewijzigd door Rsport40 op 07-01-2026 13:27 ]

• BeeJee78
Rsport40 schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 13:20:
Hier draaien ook 2 buitenunits boven elkaar. Vorig jaar bij langdurige vorst hoorde ik de ventilator hakken in het ijs, dus moest ik verder stoken met de CV.

Ik heb nog geen plaat ertussen gezet, dus inmiddels is de bovenste unit ook al dagen aan het defrosten boven op de onderste. De onderste draait nog steeds prima, dus ik denk dat ik geluk heb, dat het defrostwater niet op de verkeerde plaats bevriest.

Het zou na het weekend gaan dooien, maar ineens ziet dat er anders uit en blijft het komende tijd behoorlijk koud. Hoop dat ie het uithoud en anders moet helaas de CV weer aan.

[...]

Ik denk dat je daar weinig aan kunt doen.
Ik heb gelukkig de 5.0 ZSX-versie (Hyper Inverter) (en een SCM45), en met twee units stook ik er bijna 40 kW per dag doorheen.
Ja ik heb inmiddels de CV ook maar weer aangezet, het ijs klom aan alle kanten omhoog en ik had geen zin om te wachten tot de boel vastloopt.

• madbot
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 18:31
arjenhiemstra schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 23:40:
[...]

Hoe doe je deze CoP berekening?
using home assistant sensor template for my MHI ZSX50.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
- name: Living Room Airco COP
  unique_id: ac_living_room_cop
  icon: mdi:alpha-c-box
  unit_of_measurement: "COP"
  state_class: measurement
  state: >
     {% set power = states('sensor.shelly1pmg3_3030f9e926a0_switch_0_power') | float(0) %}

{% set t_supply = states('sensor.ac_living_room_indoor_unit_u_bend_he_temp_1') | float(0) %}
    {% set t_return = states('sensor.ac_living_room_return_air_temperature') | float(0) %}
    {% set fan_speed = states('sensor.ac_living_room_indoor_unit_fan_speed') | float(0) %}

{% set air_density = 1.2 %}
    {% set specific_heat = 1005 %}
    {% set airflow =
      324 if fan_speed in [1.0, 2.0]
      else 468 if fan_speed in [3.0, 4.0]
      else 744 if fan_speed in [5.0, 6.0]
      else 858 if fan_speed in [7.0, 9.0]
      else 468 %}

{% set delta_t = (t_return - (t_supply + 1.5)) | float(0) %}
    {% set cooling_output = (airflow * air_density * specific_heat * delta_t) / 3600 %}
    {% if power > 65 %}
      {{ [(cooling_output | abs / (power)) | round(2), 6] | min }}
    {% else %}
      none
    {% endif %}

next I use apex charts card to render this sensor along with outside temperature

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
type: custom:apexcharts-card
header:
  show: true
  title: Living Room Airco COP vs Outside Temperature
  show_states: true
  colorize_states: true
graph_span: 12h
span:
  start: minute
  offset: "-12h"
apex_config:
  chart:
    type: line
    height: 320
    zoom:
      enabled: true
  stroke:
    width: 3
    curve: smooth
  yaxis:
    - id: "0"
      title:
        text: COP
      min: 0
      decimalsInFloat: 2
    - id: "1"
      opposite: true
      title:
        text: Outside Temp (°C)
      decimalsInFloat: 1
series:
  - entity: sensor.living_room_airco_cop
    name: COP
    yaxis_id: "0"
    show:
      legend_value: true
    group_by:
      func: avg
      duration: 15min
    color_threshold:
      - value: 2
        color: "#e74c3c"
      - value: 3
        color: "#f39c12"
      - value: 4
        color: "#2ecc71"
      - value: 5
        color: "#27ae60"
  - entity: weather.forecast_home
    attribute: temperature
    name: Outside Temp
    color: "#2980b9"
    stroke_width: 2
    yaxis_id: "1"
    show:
      legend_value: true
    group_by:
      func: avg
      duration: 5min

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zOsHFZGjZHzA_2MzhRiITZEyoNQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/eMNg54rWVzC3nXEfQ8OhDLKP.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door madbot op 07-01-2026 16:22 . Reden: airco model ]

• esphome
  • Niet online
Hier had ik vorig jaar ook een bak vol met ijs. De boel uitgezet en ik heb een slang aan een knietje zitten die smeltwater laat weglopen naar een waterput verderop.

Nu de MHI stroomloos was heb ik het rooster aan de voorkant eraf gehaald en had vrije toegang tot binnenkant. Heb je geen werkende slang maar het water valt op de stoep zet er dan een grote bak onder om water op te vangen.

Nu pak uit de waterkraan warm water van ongeveer 60-70 graden en doe dat in een kamerplanten gietertje en zoek dan de opening op waar normaal het water uit de bak zou lopen. Ik zorg dat een kleine straal uitlopend water precies die plek van het gat zit. Doe het in fases en laat het water even werken en dan nieuw warm water erbij.

Ik maak zo langzaam een tunneltje naar het gat. En van daar uit kan de rest van het ijs smelten met een straaltje warm water.

Als weer kunt draaien dan zet het rooster er weer op en schroeft die ook weer vast. Zorg dat bovenaan het rooster goed in gaten vast zit met de haken. Je moet niet tussen het rooster en de unit van bovenaf kunnen doorkijken.

Morgen gaat het dooien en zo heb je dan meer kans dat het snel gaat.

• esphome
  • Niet online
Sneeuw is een ramp voor de buitenunit en natte sneeuw is nog erger. Het enige wat je kunt doen is zorgen dat de sneeuw niet direct de warmtewisselaar kan bereiken. Ik doe dat met een plank en een afdakje die zeker 90% van het probleem afvangt. Daarnaast zorgen dat er geen sneeuw op/om de unit ligt die naar binnengezogen kan worden.

• Rsport40
Het is dat mijn SCM unit alle defrost water van de bovenste op zijn dak krijgt, maar de bovenste is een ZSX en die heeft veel meer gaten (ik tel er zo al 6) waar het defrost water uit kan komen. Volgens mij zijn die niet verstopt te krijgen met ijs.

Eigenlijk wil je helemaal geen onderplaat hebben, kan het ook niet dichtvriezen :+

[ Voor 15% gewijzigd door Rsport40 op 07-01-2026 18:59 ]

• gertvdijk
Rsport40 schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 18:56:
Het is dat mijn SCM unit alle defrost water van de bovenste op zijn dak krijgt, maar de bovenste is een ZSX en die heeft veel meer gaten (ik tel er zo al 6) waar het defrost water uit kan komen. Volgens mij zijn die niet verstopt te krijgen met ijs.
Toen ik afgelopen juli wat 'eigen onderzoek' had gedaan voor aanschaf airco's zag ik eigenlijk niet direcht verschillen in de specs van de buitenunits. Ik kwam niet veel verder dan een iets luxere binnenunit en wat gerommel in de marge wat betreft de getalletjes. Blijkbaar zijn er toch meer verschillen dan ik dacht... wat zijn nog meer verschillen tussen ZS/ZR en ZSX-lijn? Deze 'betere kast van de buitenunit' kom ik niet tegen - meer van die dingen dan?

Pagina: 1 ... 46 47 Laatste