Het MHI L/L warmtepomp/airco topic

Pagina: 1 ... 51 52 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• QinX
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 25-08 12:32

QinX

Shai-Hulud

Ik twijfel of mijn systeem nog een beetje lekker werkt.
Buiten
1x SCM-50-ZS-W
Binnen
1x SRK-35-ZS-W
2x SRK-20-ZS-W

Alle drie de binnenunits hebben een MHI-AC-CTRL erin zitten en ik gebruik in Home Assistant een externe temperatuur sensor.
Als ik alles op 18C koelen zetten, ventilator maximaal dan kom ik niet boven de 700W uit.
Terwijl de woonkamer op 22C blijft hangen de de slaap- en werkkamer rond de 20C zitten. alle deuren staan op.

Ik zou toch verwachten dat het vermogen toch op een gegeven moment omhoog gaat om meer te koelen?

Iemand tips?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CqIgjXHP_NTFxEUezptOXX0yFsI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/U8wz5xZP2fcxG4NdeiO5rxz2.png?f=fotoalbum_large Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zJEcbZkzoWVGzD4MiKhuhL0Bb18=/800x/filters:strip_exif()/f/image/lIAjuBF700tYiMopeNVBmroZ.png?f=fotoalbum_large Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cyeykxExMVveJF83oJ7y0IuhBU8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/HgkKz9FzfqQHnlXOkLGkZ0u1.png?f=fotoalbum_large

http://tweakers.net/productreview/user/184256

• Woutertt
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 23:58
Niet ergens een silent/eco mode aan staan?

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:04
Klinkt als silent mode idd. Zou hem op met afstandsbediening op alle units even aanzetten en dan weer uit, zodat je zeker weet dat het uit staat overal.

[ Voor 4% gewijzigd door ThinkPad op 05-08-2026 13:30 ]

• QinX

QinX

Shai-Hulud

Silent mode zou niet moeten werken op een multisplit buitenunit.
Maar ik ga ze even alle drie langslopen.

• Mimiix
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 23:19

Mimiix

Professioneel Prutser

QinX schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 15:05:
Silent mode zou niet moeten werken op een multisplit buitenunit.
Maar ik ga ze even alle drie langslopen.
Werkt hier anders prima met 2 binnen units en een buiten.

deCONZ Community Manager | deCONZ Discord: https://discord.gg/HvzTwcB

• QinX

QinX

Shai-Hulud

Ik heb ze even langsgelopen en inderdaad blijkbaar stond die silent mode toch aan. Want nu knalt de airco op 2kW.

Niet dat ik het 18C wil, maar als het dan warm is dan bleef het een beetje hangen. Fijn dat dat het was. Volgens de handleiding werkt Silent mode niet, maar blijkbaar toch wel. :)

• KoningPaulus
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 25-08 08:57
Allowee schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 11:42:
Van het weekend liep ik tegen een feature aan 8)7
In de droogstand was blijkbaar een setpoit bereikt en het was buiten ook afgekoeld.
Unit ging pendelen dus ik heb hem een gradje hoger gezet voor het slapen.

Snachts werd ik wakker in de warmte....
Bij een bepaald verschil tussen setpoint en ruimte temperatuur gaat de airco eerst even verwarmen om daarna weer drogen in te zetten (staat ook zo ide handleiding gelukkig)

Was wel even raar wakker worden
Ik begrijp ook niet zo goed waar bepaalde omslagpunten liggen. Zo merk ik in de droogstand namelijk een relatief groot verschil in stroomverbruik. Zo kan de unit 300 watt trekken, maar soms zakt ie ook netjes terug naar 130+-.

Ter illustratie, kamer temperatuur is 22, ingestelde temperatuur icm drogen 21 graden. Graadje meer of minder maakt weinig verschil. Waar zit dit hem dan in?

Anker Solix Max AC 7 kWh | 4.320WP | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS-W

• Nomind
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 19:48
Geen idee, ik vindt het vaak onnavolgbaar. Soms zet ik 'm even uit/aan als een soort reset van de regelkarakteristiek.

Wat ik kan bedenken:
Delta T binnen / buiten ?
Trend van de binnen temp ?
Trend van de buiten temp ?
Ventilator stand ?
Tocht in de ruimte ?

• ThinkPad
Er zijn interessante ontwikkelingen gaande nu dat de repository voor Home Assistant integratie van de WF-RAC wifi module is overgedragen aan iemand anders. Het lijkt men gelukt te zijn om een externe temperatuurmeting aan de WF-RAC te voeren en daarmee de airco te beïnvloeden: https://github.com/blues-...AC-Integration/issues/218

Dit zou mogelijk de noodzaak voor ESP hardware kunnen wegnemen.

[ Voor 16% gewijzigd door ThinkPad op 14-08-2026 07:36 ]

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
ThinkPad schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 07:25:
Dit zou mogelijk de noodzaak voor ESP hardware kunnen wegnemen.
Lijkt me niet
https://github.com/blues-...ilable-about-once-an-hour
Eigen esp is betrouwbaarder.

[ Voor 5% gewijzigd door AUijtdehaag op 14-08-2026 07:50 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• Allowee
  • Laatst online: 24-08 18:11
Gisteren lag bij mij de lokale interface van de wf-rac er een uur lang uit. Via de app wel gewoon te besturen.
Staat ook in bovenstaande link beschreven.. als je dan aansturing wil doen ben je gewoon een uur stuurloos.
Maar goed dat er ontwikkelingen zijn!

MikroTik RB4011iGS+5HacQ2HnD-IN, MikroTik cAP AX, SRK25ZS-WF, SRK35ZS-WF + CC, 2250Wp, MT Venus E v3 + Shelly EM

• Sinned123
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 00:31
De warme zomers beginnen ons op te breken en willen nu echt airco aanschaffen om de zomers een beetje dragelijk te houden.
Alle warmte blijft binnen, leuk voor de winters maar minder voor de zomers.

We zitten in een jaren 70 rijtjeshuis en willen de woonkamer, 2 slaapkamers op de 1e etage en de zolder(slaap en werkkamer) koelen.
Op zolder heb ik 30graden als hoogtepunt gehad, met 25graden zou ik al heel tevreden zijn.
De slaapkamers zijn nu 28graden en dan zou 23graden ook prima zijn denk ik.

Nu dacht ik aan een multisplit airco en dan minimaal 1binnenunit in de woonkamer en 1 binnenunit op de overloop.
Of kan ik beter voor elke kamer apart een eigen binnenunit aan laten leggen?

Verder willen we uiteindelijk van het gas af.
Geschat verbruik is 900m3 per jaar, waarvan 500m3 verwarmen en rest voor het warme water.
We koken al jaren op inductie.
Beneden triple glas en vloerverwarming.
1e etage en zolder dubbelglas en radiatoren. Die van zolder staat permanent uit, ik warm in de winter af en toe bij met een laser kachel als ik aan het werk ben, als ik dat 10dagen per jaar moet doen is het veel.

Kan ik nu (na de zomer) de airco laten plaatsen en eventueel later een warmtepomp laten aanleggen? Bijt dat elkaar?
CV(hybride voorbereid) staat op zolder en heb geen plat dak, dus waarschijnlijk moet de warmtepomp helemaal van beneden komen, is dat nog een probleem?

9xLG335N Neon2 + P370 + Phase SE3000

• Mimiix

Mimiix

Professioneel Prutser

Tja, maar niet ondersteund door fabrikant als er wat fout gaat. Onder aan de streep is het vooral prettig voor mensen (zoals ik) die voor 100 euro per stuk de modules hebben gekocht bij installatie.

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
@Mimiix
Er hangt hier zo een beetje aan alle technische installaties een esp.
3x marstek venus E / Atom s3 lite
Brink flair WTW ventilatie / Atom s3 lite
Mitsubishi Ecodan l/w warmtepomp / Atom s3 lite
MHI airco / Atom s3 lite
Heb je de WF-RAC al eens opengemaakt? Wedden om een koud biertje dat er een esp in zit?

[ Voor 0% gewijzigd door AUijtdehaag op 14-08-2026 10:16 . Reden: Al meer dan 500 MHI printjes verkocht met esp's ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• Mimiix

Mimiix

Professioneel Prutser

AUijtdehaag schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 10:15:
@Mimiix
Er hangt hier zo een beetje aan alle technische installaties een esp.
3x marstek venus E / Atom s3 lite
Brink flair WTW ventilatie / Atom s3 lite
Mitsubishi Ecodan l/w warmtepomp / Atom s3 lite
MHI airco / Atom s3 lite
Heb je de WF-RAC al eens opengemaakt? Wedden om een koud biertje dat er een esp in zit?
Ik geloof je direct en geef je graag dat pilsje alleen dat is (helaas) niet hoe fabrikanten hierover denken. Ben het compleet met je eens dat het natuurlijk onzinnig is.

Ik heb de modules direct gekocht bij het plaatsen, zodat ik wifi had. Later kwam ik pas achter ESP en ClimaControl.

Ben vooral blij dat na deze tijd mensen nog steeds zoeken naar mogelijkheden binnen de fabrieksmodules.

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 00:18
Doe mij dat koude biertje dan maar. Er zit namelijk een Realtek RTL8710C en een Renesas RL78 in.

Airco draadloze temperatuur sensor - ClimaControl voor smarthomes. Mitsubishi, Panasonic, LG.

• hvwees
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:00
Sinned123 schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 07:58:
De warme zomers beginnen ons op te breken en willen nu echt airco aanschaffen om de zomers een beetje dragelijk te houden.
Alle warmte blijft binnen, leuk voor de winters maar minder voor de zomers.

We zitten in een jaren 70 rijtjeshuis en willen de woonkamer, 2 slaapkamers op de 1e etage en de zolder(slaap en werkkamer) koelen.
Op zolder heb ik 30graden als hoogtepunt gehad, met 25graden zou ik al heel tevreden zijn.
De slaapkamers zijn nu 28graden en dan zou 23graden ook prima zijn denk ik.

Nu dacht ik aan een multisplit airco en dan minimaal 1binnenunit in de woonkamer en 1 binnenunit op de overloop.
Of kan ik beter voor elke kamer apart een eigen binnenunit aan laten leggen?

Verder willen we uiteindelijk van het gas af.
Geschat verbruik is 900m3 per jaar, waarvan 500m3 verwarmen en rest voor het warme water.
We koken al jaren op inductie.
Beneden triple glas en vloerverwarming.
1e etage en zolder dubbelglas en radiatoren. Die van zolder staat permanent uit, ik warm in de winter af en toe bij met een laser kachel als ik aan het werk ben, als ik dat 10dagen per jaar moet doen is het veel.

Kan ik nu (na de zomer) de airco laten plaatsen en eventueel later een warmtepomp laten aanleggen? Bijt dat elkaar?
CV(hybride voorbereid) staat op zolder en heb geen plat dak, dus waarschijnlijk moet de warmtepomp helemaal van beneden komen, is dat nog een probleem?
Weet dat je hier in het MHI (= Mitsubishi Heavy Industries) warmtepomp/airco topic zit, wellicht was je bericht in een andere topic meer op zijn plaats geweest.

Afin, even regeren. Airco (lucht/lucht warmtepomp) en een andere warmtepomp hoeven elkaar niet te bijten. Ik neem aan dat je met de warmtepomp een lucht/water waterpomp bedoeld.

Het komt wel vaker voor dat een lucht/water warmtepomp beneden in het CV circuit wordt ingevoed terwijl de CV installatie boven op zolder hangt. Maar kijk hier vooral in de topics die daar over gaan.

Je zou prima op zolder een airco kunnen gebruiken om in de zomer meer te koelen en in de winter mee te verwarmen, afhankelijk van hoeveel “hoge” muur je op zolder hebt, zou je ook voor een vloermodel kunnen gaan als een wandmodel niet zou passen.

• Sinned123
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 00:31
hvwees schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 22:01:
[...]

Weet dat je hier in het MHI (= Mitsubishi Heavy Industries) warmtepomp/airco topic zit, wellicht was je bericht in een andere topic meer op zijn plaats geweest.

Afin, even regeren. Airco (lucht/lucht warmtepomp) en een andere warmtepomp hoeven elkaar niet te bijten. Ik neem aan dat je met de warmtepomp een lucht/water waterpomp bedoeld.

Het komt wel vaker voor dat een lucht/water warmtepomp beneden in het CV circuit wordt ingevoed terwijl de CV installatie boven op zolder hangt. Maar kijk hier vooral in de topics die daar over gaan.

Je zou prima op zolder een airco kunnen gebruiken om in de zomer meer te koelen en in de winter mee te verwarmen, afhankelijk van hoeveel “hoge” muur je op zolder hebt, zou je ook voor een vloermodel kunnen gaan als een wandmodel niet zou passen.
Ah dacht dat het een algemeen topic was voor waterpomp/ airco afwegingen had even niet door waar die MHI voor stond.

Gaat inderdaad om lucht/lucht voor koeling en lucht/water voor verwarming / warm water

9xLG335N Neon2 + P370 + Phase SE3000

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 22:44

• Allowee
  • Laatst online: 24-08 18:11
Laatst weer eens wat Home Assistant updates gedaan en kan nu zoveel meer uitlezen met de standaard wifi module en WF-RAC. Deze gebruik ik voor de AC boven.
Zo intressant is de positie van de eev niet, maar dat je dit alsnog uit de module kan vissen is toch wel bijzonder. Ik ging er eigenlijk vanuit dat het bij de basic functionaliteit zou blijven voor bediening maar je kan bijna net zoveel uitlezen als de CC module.

MikroTik RB4011iGS+5HacQ2HnD-IN, MikroTik cAP AX, SRK25ZS-WF, SRK35ZS-WF + CC, 2250Wp, MT Venus E v3 + Shelly EM

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 21:40
Gisteren is er weer een partij langsgekomen voor advies. Deze partij werkte voornamelijk met mhi, maar dan wel de ZS-WF serie.
Er werd me verteld dat een wandunit in combinatie met een vloerunit niet in een multisplit kunnen worden opgenomen, enkel 2 wandunits of 2 vloerunits (of meer). Hij kon me niet goed vertellen waarom, alleen dat de fabrikant dat zo voorschrijft. Ik vond het een vreemd verhaal eigenlijk.

Wat is jullie idee daarbij? Misschien dat 2 singlesplits wel voordelen heeft tov een multisplit, maar liever zou ik gewoon 1 buitenunit hebben.

Ik wacht nog op de offerte, dus heb nog geen idee welke buitenunits er worden geadviseerd.

• ThinkPad
Dat kan prima, een vriend van mij heeft een SRK wandunit + SRF vloerunit draaien op één buitenunit.
Ook MHI zelf geeft in de configurator aan dat het prima kan: https://www.mhi-mth.co.jp/en/techhp/euregulation/lot10/ (kies even een SCM buitendeel en dan een SRK en een SRF).

• Deikke
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 14:45
Ik heb ook een vloerunit met wandunit combinatie. Dit werkt. 1 ding wat echter wel opvalt is dat de vloerunit meer vermogen toebedeeld/verwerkt krijgt, ook al heeft die een lager vermogen. Waarschijnlijk door de grotere ventilator.

• LA-384
ThinkPad schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 12:39:
Dat kan prima, een vriend van mij heeft een SRK wandunit + SRF vloerunit draaien op één buitenunit.
Ook MHI zelf geeft in de configurator aan dat het prima kan: https://www.mhi-mth.co.jp/en/techhp/euregulation/lot10/ (kies even een SCM buitendeel en dan een SRK en een SRF).
Thanks, dat is een handige website. Het leek me ook al raar.
Dan snap ik niet hoe die persoon er bij komt dat het niet kan, volgens mij is het ook niet de standaard dat het niet kan. Het is ook geen Theun de Beunhaas, maar een wat groter bedrijf die al langere tijd met airco's werkt.

Ik vind het ook niet aan mij om te zeggen dat het wel kan en het af te dwingen, maar even de offerte afwachten.

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
Je kan natuurlijk subtiel verwijzen naar de configurator en als hij nog steeds zegt dat het niet kan, dan zou hij het na kunnen vragen bij de importeur.

Airco draadloze temperatuur sensor - ClimaControl voor smarthomes. Mitsubishi, Panasonic, LG.

• robkrekel
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 25-08 13:18
Deikke schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 13:09:
Ik heb ook een vloerunit met wandunit combinatie. Dit werkt. 1 ding wat echter wel opvalt is dat de vloerunit meer vermogen toebedeeld/verwerkt krijgt, ook al heeft die een lager vermogen. Waarschijnlijk door de grotere ventilator.
De temperatuur zal bij de grondunit lager zijn dan de wandunit, en deze gaat dus harder aan het werk? ff wilde gok hoor. In het geval van verwarmen dan :9

7x 410 pw 15° op zuid met enphase IQ8M -- Marstek A 4.2 kWh wellicht pv er aan op O en W -- 2x MHI SRK20ZS-WF -- Zonneplan -- Homey -- Houtkachel tbv hoofdverwarming

• vdr01
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 20:28

vdr01

MHI SRKZS-S 3.5

LA-384 schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 13:16:
[...]

Thanks, dat is een handige website. Het leek me ook al raar.
Dan snap ik niet hoe die persoon er bij komt dat het niet kan, volgens mij is het ook niet de standaard dat het niet kan. Het is ook geen Theun de Beunhaas, maar een wat groter bedrijf die al langere tijd met airco's werkt.

Ik vind het ook niet aan mij om te zeggen dat het wel kan en het af te dwingen, maar even de offerte afwachten.
Je hebt niet het antwoord gekregen wat je verwacht had van deze installateur. Daarna onderzoek gedaan en via Tweakers uitgevonden dat hij niet helemaal op de hoogte is. Misschien niet leuk maar het is wel zeer waardevolle informatie. Ik zou hem laten lopen. Als je dan te weinig offertes hebt om uit te kiezen desnoods nog ergens anders een offerte aanvragen.

[ Voor 8% gewijzigd door vdr01 op 21-08-2026 14:02 ]

GT7 ID: ONYX_PdeG69

• LA-384
vdr01 schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 13:38:
Je hebt niet het antwoord gekregen wat je verwacht had van deze installateur. Daarna onderzoek gedaan en via Tweakers uitgevonden dat hij niet helemaal op de hoogte is. Misschien niet leuk maar het is wel zeer waardevolle informatie. Ik zou hem laten lopen. Als je dan te weinig offertes hebt om uit te kiezen desnoods nog ergens anders een offerte aanvragen.
Ik had me vantevoren wel wat ingelezen, maar me als leek laten adviseren. Ik was echter nergens tegengekomen dat er een beperking zou zijn voor de combinatie wand- en vloerunit, dus dat verbaasde me nogal. Ik ben er niet te lang over doorgegaan, omdat hij het ook niet kon uitleggen waarom het niet zou gaan. Beetje "computer says no" geval, maar dan zonder computer.

De rest van z'n verhaal was eigenlijk ook weinig informatief, hij was naar zijn zeggen ook niet echt bekend met de zsx modellen. Het zou ook allemaal niet zoveel uitmaken voor algemeen gebruik. Ik vond z'n verhaal over de plaatsingsopties dan wel doordacht, maar over de mogelijkheden qua soort unit, leek het vrij standaard. Heeft ook niet gevraagd naar de grootte van de ruimte, of opgemeten of mate van isolatie. Kan natuurlijk wel dat ie dat op het oog kan inschatten, maar het leek meer van; WK is 5kw, slaapkamer is 2.5kw en zo is het bij ons altijd.

De eerste partij was nogal Daikin-minded en elke vraag over een alternatief, werd beantwoord met voordelen van Daikin, dus echt betrouwbaar vond ik dat advies ook niet.

Er komt iig nog 1 partij langs en mogelijk nog een 2e, maar dat hangt ook af van wanneer die tijd hebben, die heb ik pas onlangs benaderd. Haast heb ik niet, maar het is wel prettig wanneer de momenten van adviezen enigszins bij elkaar liggen.

[ Voor 13% gewijzigd door LA-384 op 21-08-2026 17:10 ]

• hvwees
LA-384 schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 12:28:
Gisteren is er weer een partij langsgekomen voor advies. Deze partij werkte voornamelijk met mhi, maar dan wel de ZS-WF serie.
Er werd me verteld dat een wandunit in combinatie met een vloerunit niet in een multisplit kunnen worden opgenomen, enkel 2 wandunits of 2 vloerunits (of meer). Hij kon me niet goed vertellen waarom, alleen dat de fabrikant dat zo voorschrijft. Ik vond het een vreemd verhaal eigenlijk.

Wat is jullie idee daarbij? Misschien dat 2 singlesplits wel voordelen heeft tov een multisplit, maar liever zou ik gewoon 1 buitenunit hebben.
Gel*l, je kan aan een SCM mix and match toepassen. Kijk maar op pagina 4 van de brochure.

https://indd.adobe.com/view/acd6d8ef-0321-4b40-a774-69b6d2887093

Collega van mij heeft dat en werkt gewoon.

Overigens zou ik aanraden als je de ruimte ervoor (over) hebt voor verschillende single splits te gaan. Maar dat is mijn mening.

Een partij die het product niet goed genoeg kent, zou ik niet mee in zee willen gaan. Maar ook dat is mijn bescheiden mening.

Succes met je keuze.

• LA-384
hvwees schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 18:52:
Gel*l, je kan aan een SCM mix and match toepassen. Kijk maar op pagina 4 van de brochure.

https://indd.adobe.com/view/acd6d8ef-0321-4b40-a774-69b6d2887093

Collega van mij heeft dat en werkt gewoon.

Overigens zou ik aanraden als je de ruimte ervoor (over) hebt voor verschillende single splits te gaan. Maar dat is mijn mening.

Een partij die het product niet goed genoeg kent, zou ik niet mee in zee willen gaan. Maar ook dat is mijn bescheiden mening.

Succes met je keuze.
Bedankt voor de bevestiging. Ik heb idd wel plek voor meerdere buitenunits. Ik zal eens kijken naar de specs van single split, want daar had ik nog geen rekening mee gehouden.

En idd, ik denk dat de partij van gisteren afvalt. Ik kan nog begrijpen dat je als bedrijf een voorkeur hebt voor een specifiek merk, maar dat je nog niet eens bekend bent met de modellen van dat merk, dan moet je je afvragen hoe afgewogen het advies is.

Er komt iig nog een partij, maar als die ook geen goed verhaal heeft, dan stel ik mn airco-avontuur waarschijnlijk nog even uit.

• hvwees
Nog een aanvulling elke airco installateur heeft zo zijn voorkeuren qua merk.

Ik ben zelf heel specifiek voor een MHI ZSX gegaan. Ik had een aantal bedrijven over de vloer gehad. Kwamen allemaal met een ander merk en model. Uiteindelijk bij alle bedrijven om exact hetzelfde merk en model gevraagd en toen de keuze gemaakt.

Ook op basis van mijn gevoel, komt iemand met een lul verhaal of niet.

Uiteindelijk heeft een ZZP-er de opdracht gekregen, hij was ook de enige die nog met fysieke brochures aan kwam zetten.

Waarom een ZSX? Dat is er 1 met een hyperinverter, die blijven langer efficiënt bij lagere temperaturen en zijn daardoor zuiniger. Aangezien ik het ding ook als hoofdverwarming gebruik in mijn woonkamer. Sommige verklaarde mij voor gek omdat ze ook duurder zijn of ik kreeg het argument "dat is alleen voor Scandinavische landen".

Afin, ik ben er blij mee. Het helpt me prima de zomer en winter door.

• esphome
  • Registratie: Oktober 2023
  • Niet online
Toen ik keek voor een MHI kon ik er twee standaard versies kopen voor de prijs van één ZXS.

Ik heb er zelf een verwarmingskabel in de bak gemaakt opdat die niet kan bevriezen. Jammer dat die hier niet eenvoudig met een officiële verwarmingselement geleverd worden want natte sneeuw hebben wij hier vaak genoeg in de winter.

• LA-384
hvwees schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 19:27:

Ik ben zelf heel specifiek voor een MHI ZSX gegaan. Ik had een aantal bedrijven over de vloer gehad. Kwamen allemaal met een ander merk en model. Uiteindelijk bij alle bedrijven om exact hetzelfde merk en model gevraagd en toen de keuze gemaakt.

Uiteindelijk heeft een ZZP-er de opdracht gekregen, hij was ook de enige die nog met fysieke brochures aan kwam zetten.

Waarom een ZSX? Dat is er 1 met een hyperinverter, die blijven langer efficiënt bij lagere temperaturen en zijn daardoor zuiniger. Aangezien ik het ding ook als hoofdverwarming gebruik in mijn woonkamer. Sommige verklaarde mij voor gek omdat ze ook duurder zijn of ik kreeg het argument "dat is alleen voor Scandinavische landen".

Ja die ZSX heb ik ook in m'n hoofd zitten, ook vanwege het forum hier. Ik wist alleen nog niet dat het door een hyper-inverter kwam. Als ik het goed heb, heeft Mitsubishi Electric ook zo'n dergelijk model, alleen noemen ze het daar Hyper-Heating. Dat Hyper-Heating model zou (als ik het goed heb begrepen) de buitenunit harder laten draaien en de extra gegenereerde warmte benutten. Ik las dat het mogelijk extra slijtage kon geven en zodoende alleen aangeraden wordt als het echt nuttig is. Ik moet me er nog wat verder over inlezen, maar als de ZSX serie zo'n zelfde techniek toepast, wordt die wellicht minder interessant.

Mijn idee is ook om me eerst als leek te laten informeren, om te zien welk verhaal ze ophangen. Intussen lees ik me steeds beter in. De eerste partij was iig biased, want platinum Daikin dealer. Uiteraard is Daikin volgens hun dan het beste wat er bestaat, want bij elk verkocht model genieten hun voordelen. Z'n argument was ook "we hangen 95% Daikin, dus het is goed", ik dacht "als je het iedereen adviseert, is het nogal logisch dat je het veel hangt". Platinum dealer wordt je volgens mij ook alleen maar als je het veel verkoopt.

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 17:04
LA-384 schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 19:53:
[...]

Ja die ZSX heb ik ook in m'n hoofd zitten, ook vanwege het forum hier. Ik wist alleen nog niet dat het door een hyper-inverter kwam. Als ik het goed heb, heeft Mitsubishi Electric ook zo'n dergelijk model, alleen noemen ze het daar Hyper-Heating. Dat Hyper-Heating model zou (als ik het goed heb begrepen) de buitenunit harder laten draaien en de extra gegenereerde warmte benutten. Ik las dat het mogelijk extra slijtage kon geven en zodoende alleen aangeraden wordt als het echt nuttig is. Ik moet me er nog wat verder over inlezen, maar als de ZSX serie zo'n zelfde techniek toepast, wordt die wellicht minder interessant.

Mijn idee is ook om me eerst als leek te laten informeren, om te zien welk verhaal ze ophangen. Intussen lees ik me steeds beter in. De eerste partij was iig biased, want platinum Daikin dealer. Uiteraard is Daikin volgens hun dan het beste wat er bestaat, want bij elk verkocht model genieten hun voordelen. Z'n argument was ook "we hangen 95% Daikin, dus het is goed", ik dacht "als je het iedereen adviseert, is het nogal logisch dat je het veel hangt". Platinum dealer wordt je volgens mij ook alleen maar als je het veel verkoopt.
Dat verhaal klopt niet. De units voor koudere buiten condities van zowel MHI als ME werken op basis van vloeistof injectie in de compressor waardoor het volume bij koude toeneemt en hiermee het vermogen dat uit de buitenverlichting gehaald kan worden.

Deze modellen slijten niet extra hard.

• nico_09
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 18:18
hvwees schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 19:27:

Had de zsx niet verkozen boven de zs wf. De zsx heeft een aanzienlijk hoger verbruik dan het 'goedkopere' model bij bepaalde veelvoorkomende temperaturen in de winter

• hvwees
esphome schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 19:52:
Toen ik keek voor een MHI kon ik er twee standaard versies kopen voor de prijs van één ZXS.
😳 Prijsverschil tussen ZS en een ZSX was hier +/- € 500

• ThinkPad
nico_09 schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 21:33:
[...]

Had de zsx niet verkozen boven de zs wf. De zsx heeft een aanzienlijk hoger verbruik dan het 'goedkopere' model bij bepaalde veelvoorkomende temperaturen in de winter
Ja, vanaf 12 graden buitentemperatuur gaat hij hier pendelen doordat hij z’n minimale compressorfrequentie omhoog gooit. Erg irritant als het nog net te fris is om niet te stoken. Hele dag op laag vermogen pruttelen, buitentemperatuur net iets te warm en pendelmania begint.

En met koelen met de SCM multisplit gooit hij onder de 22 graden buitentemperatuur z'n minimale compressorfrequentie ook omhoog, waardoor hij op een zomernacht soms ook de hele nacht staat te pendelen. Ben benieuwd of Mitsubishi Electric (ME) ook zulke temperatuurrestricties heeft.

Ook de extra klep van de binnenunit is een stuk fragieler dan de enkele klep van de ZS serie. En die klep moet open om de filters schoon te maken, als je er de hele winter mee verwarmt dan is minimaal elke 1-2 maanden de filters schoonmaken geen overbodige luxe.

Ik heb hem puur gekozen vanwege de stillere buitenunit omdat ik in een rijtjeswoning woon. De extra efficiëntie is mooi meegenomen.

Daikin lees je dan weer over dat de aftersales niet zo geweldig schijnt te zijn, ook voor installateurs. Toen ik een tikje/ratel in één van de binnenunits had stuurde de leverancier waar ik m’n MHI’s kocht kosteloos een nieuw lager, fanrol en motor. 5 jaar garantie en niet eens door hem geplaatst...

[ Voor 37% gewijzigd door ThinkPad op 22-08-2026 11:40 ]

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
hvwees schreef op zaterdag 22 augustus 2026 @ 05:58:
[...]

😳 Prijsverschil tussen ZS en een ZSX was hier +/- € 500
Bij mijn leverancier zit het prijsverschil tussen de €300 en €500, afhankelijk van het model. Met installatiekosten erbij is het prijsverschil in de orde van 25 %. Hier draait ook een ZSX als hoofdverwarming, met name ook vanwege de lage geluidsdruk. Pendelmania hebben we geen last van (adhoc stoken). Defrostmania ook geen last van vanwege de grote buitenunit die het vaak in stille modus nog prima trekt :)

• LA-384
@Technician- @ThinkPad @Martin7182
Thanks, dat is informatie en ervaringen waar ik wat mee kan.

En goed om te horen dat de garantie van Daikin niet perse goede service betekent. Partij A schermde regelmatig met de 7 jaar garantie en dat ze onderdelen vaak een dag later al in huis hebben. Dat kan een specifiek voordeel zijn van platinum dealerschap, maar wel matig als daar onderscheid in gemaakt wordt.
Pagina: 1 ... 51 52 Laatste