RemmyB83 schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 11:58:
[...]
Herkenbaar, hier ook een scm50.
Ik verwarm hier de woonkamer, en door de bleeding wordt de unit in de slaapkamer ook warm.
In standby modus van de slaapkamerunit zie je dat er temperaturen worden gemeten van meer dan 25°C.
Je kunt kijken of je met alleen de ventilatie stand een beter klimaat krijgt in je slaapkamer. En anders zou ik een schema instellen die alleen verwarmt tussen bepaalde uren, en de rest van de tijd uit.
Omdat als de unit uit en dicht zit er de minste warmtewisseling plaats vind.
Thx...
Ben gelukkig dus niet de enigste en ligt dus niet aan de units.
En dit bevestigd dus idd mijn vermoeden.
Zal eens kijken wat ik kan doen met mijn domotica.
Zat er zelf ook aan te denken om hem helemaal uit te schakelen zolang de buiten temperaturen nog hoog zijn.
Wellicht dat als het buiten kouder is dit gedrag weer handiger is voor het gratis mee verwarmen ;-)
En dat de kamer als het buiten kouder is wel op 18gr blijft hangen.
Gaan het beleven maar thx voor je reactie.
Nachtapotheker schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 12:14:
[...]
Dat is idd normaal gedrag bij een MHI multisplit bij verwarmen. Bij koelen gebeurt dit niet.
Echter de kamer moet wel bijzonder goed geïsoleerd zijn als dit het effect is met fan uit.
Ik heb een 3 split en de temperatuur stijgt niet merkbaar in de kamers waar de unit uit staat.
Thx voor de reactie.
Fan kan niet uit bij dit vloermodel, in elk geval niet wat ik kon vinden op het grote interpret.
Wat betreft de isolatie is die redelijk.
Huis is een houtskeletbouw uit 1993 met voor die tijd geldende maatstaven.
Baksteen -> 16cm isolatie-> Gips binnenmuren
Je kunt het niet vergelijken maar om een voorbeeld te geven.
Voor de airco's stokten wij in de winter 24/7 met onze gas gestookte hetelucht verwarming en ons gas verbruik ligt jaarlijks tussen de 600 en 675m3.
Warmsanitair water komt uit een e-boiler.
TereZz schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 12:21:
[...]
Blijft de fan rustig draaien? Ik denk dat dat veel verschil maakt, want de bleeding kan je niet tegen gaan, maar dat als de fan niet draait zou er maar heel weinig warmte afgegeven moeten worden. En volgens mij draait de fan heel rustig door bij geen warmtevraag. Zet de unit dus helemaal uit.
Fan blijft idd rustig doordraaien dus warmte blijft afgeven.
Jammer dat het niet tegen te gaan is.
Ook jammer dat de vloermodellen zoal ik ze heb geen openhaard functie hebben o.i.d.
Unit uit is een optie alleen dan die zich een ander probleem.
Voorheen toen wij nog op gas verwarmden werd de lucht wel ontvochtigd.
Zet ik de unit uit dan word de luchtvochtigheid in de kamer door ons uitademen te hoog.
Want het is voor het eerst dat de ramen aan de binnenzijde beslagen waren.
Laat ik de unit aan en dus gratis mee verwarmen dan wel ventileren speelt dit niet.
Zal het eens proberen op alleen ventileren en kijken wat er dan gebeurt.
RudolfR schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 12:50:
Ik probeer het ook te gebruiken om de zolder mee te verwarmen met de slaapkamer.
Voordeel van fan only is dat de zs-x niet continu de kleppen beweegt, wel zo rustig als je daar werkt.
Bovendien helpt het ook met het tegengaan van pendelen en de compressor draait gelijkmatiger.
Meende dat het ook wel speelde bij koelen, trouwens.
@
Siewert is die 19.5C gemeten bij de unit of in de ruimte zelf?
Die 19,5gr is gemeten door 2 verschillende externe sensoren.
Zal 2 tienden verschil tussen beide zitten.
Pendelen is hier grotendeels verholpen ondanks deze buitentemperaturen.
Mede omdat ik sinds kort @
LED-Maniak ClimateControl unit er in geknutseld heb.
ThinkPad schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 12:37:
Als je die ongebruikte unit op alleen ventileren zet dan heb je 'gratis' warmte, want bij mij (triplesplit) merk ik dat de buitenunit minder stroom gaat verbruiken als ik dat doe. 'Voordeel' van MHI, want bij andere merken kan dit niet.
Nog minder stroom :-) LoL
Boven units vandaag van 00:00uur tot moment van dit schrijven niet meer dan 0.6kw verbruikt. ;-)
Zal hem vandaag en vannacht even op ventileren zetten want die had ik nog niet getest.
Denk dat als het buiten kouder word ik hem wel op 18gr verwarmen laat staan om onze kamer (gratis) mee te verwarmen.