Het MHI L/L warmtepomp/airco topic

Pagina: 1 ... 49 50 Laatste
Acties:

Onderwerpen


  • WCA
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 22-06 21:13

WCA

Ik vind het toch bijzonder, ik hoor van iedereen dat MHI niet fantastisch is qua thermostaat en temperatuurstabiliteit, en dat de buitenunits veel zouden pendelen. Ik merk daar eigenlijk vrij weinig van, en mijn airco is overbemeten in verband met het meekoelen van de slaapkamer aan de andere kant van de hal. Je zou denken dat bij licht gebruik mijn airco juist zou moeten gaan pendelen, maar ik merk daar helemaal niets van. Zelfs als de koelvraag zeer laag is blijft ie in principe gewoon netjes heel ver terugschroeven (ik kan de compressorfrequentie in de gaten houden via een ESP in Home Assistant). Ik heb verder wat losse sensoren staan die de temperatuur meten, en zolang de airco aanstaat is de temperatuur eigenlijk ook retestabiel bij mij.

Share and Enjoy!


  • TereZz
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 18:04
Abom schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 10:07:
Sorry een beetje traag van begrip vandaag :D

https://drive.google.com/file/d/1FPgnStCzmljvi6aiVaipN024Hw4uj8D4/view?usp=sharing

Het gepiep op de achtergrond zijn vogels, niet de airco.
Klinkt een klein beetje alsof je de compressorgezoem in je unit hoort. Is de afstand tussen de binnen- en buitenunit dicht bij elkaar?

Klinkt niet alsof er iets stuk is of iets dergelijks. Ik zou er wel aan kunnen wennen.

  • Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 23:10
WCA schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 15:09:
Ik vind het toch bijzonder, ik hoor van iedereen dat MHI niet fantastisch is qua thermostaat en temperatuurstabiliteit, en dat de buitenunits veel zouden pendelen. Ik merk daar eigenlijk vrij weinig van, en mijn airco is overbemeten in verband met het meekoelen van de slaapkamer aan de andere kant van de hal. Je zou denken dat bij licht gebruik mijn airco juist zou moeten gaan pendelen, maar ik merk daar helemaal niets van. Zelfs als de koelvraag zeer laag is blijft ie in principe gewoon netjes heel ver terugschroeven (ik kan de compressorfrequentie in de gaten houden via een ESP in Home Assistant). Ik heb verder wat losse sensoren staan die de temperatuur meten, en zolang de airco aanstaat is de temperatuur eigenlijk ook retestabiel bij mij.
Hier nu een jaar of 5 mhi (multi met 3x binnenunit), en in tegenstelling tot bij de meeste mensen blijkbaar, is de temperatuur hier ook altijd erg stabiel. Zowel bij koelen als verwarmen. Alleen na een defrost wordt het soms even wat warmer maar dat is het enige.

Het enige dat wel verschilt is , uiteraard denk ik, dat de behaalde temperatuur tov de wens temperatuur wat meebeweegt met de temperatuur buiten. Wanneer het 10 graden vriest of 35 graden is buiten moeten we soms de doeltemperatuur een graad aanpassen tov bij "normale' wat mildere temperaturen. Maar dan nog steeds stabiel verder.

We meten hier met 3 binnenunits op 7 plekken in huis de temperatuur, en voor mij geeft dat een vrij goed beeld.

  • HarmoniousVibe
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 24-06 22:30
Abom schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 10:07:
Sorry een beetje traag van begrip vandaag :D

https://drive.google.com/file/d/1FPgnStCzmljvi6aiVaipN024Hw4uj8D4/view?usp=sharing

Het gepiep op de achtergrond zijn vogels, niet de airco.
Ik heb de ZSX (Diamond), maar ik hoor geen gebrom. Enkel de ventilator. Weet je zeker dat het de binnenunit is die je hoort? I.e. hangen ze dicht bij elkaar? Want zo'n brom komt normaliter van een compressor en die zit in de buitenunit.

SolarEdge SE5K-RWB + 17 × AIKO Neostar N-Type type ABC | WeHeat Blackbird P80 | 3 × MHI Diamond 2kW


  • Maus1o2
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 18-06 17:21
GudZ schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 19:48:
Iemand een idee hoe dit zou komen? Is positief maar ben wel verbaasd.

Sinds aanschakelen van koeling deze week moduleert mijn 3,5 single split opeens terug naar 100W, tov 140W vorige twee jaren. Voltage is 237V, niet anders dan anders. En dezelfde instellingen: 3D koelen, fanstand 3 uit 4, set temp 24 gr.

Het betreft volgens mij deze specs:

ZRK 35 ZS-W
SRC 35 ZS-W
Is mij ook opgevallen. Precies hetzelfde. Ik twijfelen nog of op de afstandsbediening ik eco of silent mode had ingesteld. Nu alleen aan/uit via app. Niet onprettig dat de unit verder terug moduleert en dus rustig door blijft pruttelen. Bij mij bij aanvang koelen gaat van 600w terug naar 300w en dat is stukken minder dan vorig jaar dus ik denk dat ík silent of eco modus nog ergens aan heb staan. Daarna steeds langzamer en vanaf 104w gaat de unit uit om 15 minuten later weer met 300 watt op te starten.

  • Abom
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 24-06 21:29
TereZz schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 15:24:
[...]

Klinkt een klein beetje alsof je de compressorgezoem in je unit hoort. Is de afstand tussen de binnen- en buitenunit dicht bij elkaar?

Klinkt niet alsof er iets stuk is of iets dergelijks. Ik zou er wel aan kunnen wennen.
Er zit ongeveer 4 meter koelleiding tussen de binnen en buitenunit. De buitenunit staat buiten op de grond op bigblocks, de binnenunit hangt aan de muur op onze slaapkamer. Het is wel vrijwel een rechte leiding naar beneden.

Ik ben toch telleurgesteld over het geluid, wij hebben een A-merk unit gekocht met het idee dat deze stil zijn met een minimum van 19db. Dit is aanzienlijk meer geluid dan alleen de luchtverplaatsing. Mijn vriendin stoort zich enorm aan dergelijke geluiden en ik vind het ook storender dan alleen de luchtverplaatsing. Het geluid op ventilatorstand 2 is minder storend dan op stand 1 met deze zoem erbij.
edit:
Even getest op ventilator stand, dan hoor je de gezoem ook.
Morgen komt het installatiebedrijf kijken, ik wilde me voorbereiden op dat gesprek. Bedankt voor jouw input.

[ Voor 3% gewijzigd door Abom op 28-05-2026 06:42 ]


  • Twan1185
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 24-06 10:25
Ik sta op het punt om een SCM60ZS-W buitenunit met als wandunits SRK50ZS-WF (woonkamer) + SRK35ZS-WF (prio 1 hoofd slaapkamer en ook plaatsing daar + lage prio rest van de bovenverdieping door de deur open te zetten) + SRK25ZS-WF (garage/sportruimte) te bestellen en wil dit integreren met mijn smarthome. Ik heb via dit forum al diverse opties voorbij zien komen zoals climacontrol om dat goed te integreren.

Is het dan nodig om de WF versie te bestellen met geïntegreerde wifi units of kan de W versie ook? Het scheelt 350 euro dus dat zou wel fijn zijn.

Daarnaast heb ik nog lichte twijfel over de Samsung Windfree Comfort S2 of de Première+ omdat mijn partner het wel aanstaat dat de lucht uit de unit valt door de geperforeerde gaten, zeker in de slaapkamer. Iemand die daar ervaring mee heeft gehad t.o.v. een Mitsubishi? Ik kan wel wat algemene zaken terugvinden over de betrouwbaarheid van Samsung en hun printplaten die niet altijd super zijn maar voor de rest is er weinig over te vinden. Het gaat zowel over koelen en verwarmen.

  • TereZz
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 18:04
Twan1185 schreef op zondag 31 mei 2026 @ 18:45:
Ik sta op het punt om een SCM60ZS-W buitenunit met als wandunits SRK50ZS-WF (woonkamer) + SRK35ZS-WF (prio 1 hoofd slaapkamer en ook plaatsing daar + lage prio rest van de bovenverdieping door de deur open te zetten) + SRK25ZS-WF (garage/sportruimte) te bestellen en wil dit integreren met mijn smarthome. Ik heb via dit forum al diverse opties voorbij zien komen zoals climacontrol om dat goed te integreren.

Is het dan nodig om de WF versie te bestellen met geïntegreerde wifi units of kan de W versie ook? Het scheelt 350 euro dus dat zou wel fijn zijn.

Daarnaast heb ik nog lichte twijfel over de Samsung Windfree Comfort S2 of de Première+ omdat mijn partner het wel aanstaat dat de lucht uit de unit valt door de geperforeerde gaten, zeker in de slaapkamer. Iemand die daar ervaring mee heeft gehad t.o.v. een Mitsubishi? Ik kan wel wat algemene zaken terugvinden over de betrouwbaarheid van Samsung en hun printplaten die niet altijd super zijn maar voor de rest is er weinig over te vinden. Het gaat zowel over koelen en verwarmen.
Lekker gaan voor de Mitsubishi's! En dan icm een MHI-AC-CTRL bordjes per unit (MHI Airco ESP WiFi controller aangeboden - Vraag & Aanbod - Tweakers). Heb je voor 20€ per unit alles

  • LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online
Twan1185 schreef op zondag 31 mei 2026 @ 18:45:
Ik sta op het punt om een SCM60ZS-W buitenunit met als wandunits SRK50ZS-WF (woonkamer) + SRK35ZS-WF (prio 1 hoofd slaapkamer en ook plaatsing daar + lage prio rest van de bovenverdieping door de deur open te zetten) + SRK25ZS-WF (garage/sportruimte) te bestellen en wil dit integreren met mijn smarthome. Ik heb via dit forum al diverse opties voorbij zien komen zoals climacontrol om dat goed te integreren.

Is het dan nodig om de WF versie te bestellen met geïntegreerde wifi units of kan de W versie ook? Het scheelt 350 euro dus dat zou wel fijn zijn.
In principe heb je de wifi module van Mitsubishi niet nodig bij gebruik van een ClimateControl. Mocht je de smart-m app van Mitsubishi willen blijven gebruiken(bijvoorbeeld voor bediening buitenhuis of wife-acceptance-factor) dan heb je hem wel nodig.

Ik weet niet waar je gaat bestellen, maar als je zelf de units bestelt kan ik aanraden eens bij aircovivo.nl te kijken. Prijzen inclusief Mitsubishi wifi modules zijn daar erg goed.

[ Voor 9% gewijzigd door LED-Maniak op 31-05-2026 20:15 ]

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.


  • True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

LED-Maniak schreef op zondag 31 mei 2026 @ 20:08:
[...]

In principe heb je de wifi module van Mitsubishi niet nodig bij gebruik van een ClimateControl. Mocht je de smart-m app van Mitsubishi willen blijven gebruiken(bijvoorbeeld voor bediening buitenhuis of wife-acceptance-factor) dan heb je hem wel nodig.

Ik weet niet waar je gaat bestellen, maar als je zelf de units bestelt kan ik aanraden eens bij aircovivo.nl te kijken. Prijzen inclusief Mitsubishi wifi modules zijn daar erg goed.
Nu moet ik zeggen dat mijn WAF prima ging toen ik haar één keer door de ClimateControl-lokale webpagina's liet gaan, ze liet bookmarken en een korte uitleg gaf.
Functioneel en praktisch niets mis met die webpagina's.

Ik zou eerder zeggen dat een WAF de foutmeldingen en trage app van MHI zelf zou blokkeren.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op zuid | Twente


  • HarmoniousVibe
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 24-06 22:30
Twan1185 schreef op zondag 31 mei 2026 @ 18:45:
Ik sta op het punt om een SCM60ZS-W buitenunit met als wandunits SRK50ZS-WF (woonkamer) + SRK35ZS-WF (prio 1 hoofd slaapkamer en ook plaatsing daar + lage prio rest van de bovenverdieping door de deur open te zetten) + SRK25ZS-WF (garage/sportruimte) te bestellen en wil dit integreren met mijn smarthome. Ik heb via dit forum al diverse opties voorbij zien komen zoals climacontrol om dat goed te integreren.

Is het dan nodig om de WF versie te bestellen met geïntegreerde wifi units of kan de W versie ook? Het scheelt 350 euro dus dat zou wel fijn zijn.

Daarnaast heb ik nog lichte twijfel over de Samsung Windfree Comfort S2 of de Première+ omdat mijn partner het wel aanstaat dat de lucht uit de unit valt door de geperforeerde gaten, zeker in de slaapkamer. Iemand die daar ervaring mee heeft gehad t.o.v. een Mitsubishi? Ik kan wel wat algemene zaken terugvinden over de betrouwbaarheid van Samsung en hun printplaten die niet altijd super zijn maar voor de rest is er weinig over te vinden. Het gaat zowel over koelen en verwarmen.
Met de wifi-module kun je de officiële Smart-M-app gebruiken. Hij.. werkt, maar de UX is echt op te huilen. Elk commando doet een een paar seconden over om verstuurd te worden. Echter exposet de module ook een lokale TCP-poort (51443) waarmee je bijvoorbeeld met Home Assistant lokaal de units aan kunt sturen.

Als je echter ultieme controle wilt en/of handig bent en/of niet het geld uit wilt geven aan de wifi-module, dan kun je inderdaad ook voor de ClimaControl gaan.

Zelf zat bij mij de wifi-module al ingebouwd dus ik gebruik de HACS-integratie voor lokale aansturing via de wifi-module. Ik heb nog niet echt de noodzaak gezien van ClimaControl in mijn specifiek geval, maar ik ik een paar honderd euro neer moest leggen voor die wifi-unit dan had ik dat ook wel zeer sterk overwogen.

SolarEdge SE5K-RWB + 17 × AIKO Neostar N-Type type ABC | WeHeat Blackbird P80 | 3 × MHI Diamond 2kW


  • True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Dan gooi ik er direct even een vraag in. Ik heb drie units met de WiFi-module én daarbij ook de ClimaControl: Slimme besturing voor airco's nu heb ik de WiFi-module i.c.m. de app op één unit geactiveerd. Hoe kan ik dat op deze unit weer uitschakelen c.q. mijn WiFi netwerk vergeten zodat die niet meer met internet verbonden is?

ClimaControl werk uitstekend en de app zoals @HarmoniousVibe ook al zegt eigenlijk niet super (getuige ook de reviews op de stores ..) hierom wil ik die weer deactiveren.
Ik kan wel mijn account verwijderen, maar dan blijft de WiFi-module nog gewoon lekker met internet praten.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op zuid | Twente


  • LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online
HarmoniousVibe schreef op maandag 1 juni 2026 @ 18:39:
[...]

Met de wifi-module kun je de officiële Smart-M-app gebruiken. Hij.. werkt, maar de UX is echt op te huilen. Elk commando doet een een paar seconden over om verstuurd te worden. Echter exposet de module ook een lokale TCP-poort (51443) waarmee je bijvoorbeeld met Home Assistant lokaal de units aan kunt sturen.

Als je echter ultieme controle wilt en/of handig bent en/of niet het geld uit wilt geven aan de wifi-module, dan kun je inderdaad ook voor de ClimaControl gaan.

Zelf zat bij mij de wifi-module al ingebouwd dus ik gebruik de HACS-integratie voor lokale aansturing via de wifi-module. Ik heb nog niet echt de noodzaak gezien van ClimaControl in mijn specifiek geval, maar ik ik een paar honderd euro neer moest leggen voor die wifi-unit dan had ik dat ook wel zeer sterk overwogen.
Een groot deel van de gebruikers(en een aantal installateurs inmiddels) installeert hem vanwege de externe sensor. Daar gaat je binnenunit in vele gevallen echt veel beter van regelen in verwarmingsmodus. Die raken alle geavanceerde functies helemaal niet aan. Door de standalone functies(waaronder deursensor, binnenkort aanwezigheidssensor) kan je hem wat breder inzetten dan een module die verbonden moet zijn met internet en/of home assistant. Met ClimateControl kan je ook silent-mode aanzetten, wat niet kan met de Smart-M app. Zelfs op airco's die het officieel niet zouden kunnen..
True schreef op maandag 1 juni 2026 @ 21:16:
Dan gooi ik er direct even een vraag in. Ik heb drie units met de WiFi-module én daarbij ook de ClimaControl: Slimme besturing voor airco's nu heb ik de WiFi-module i.c.m. de app op één unit geactiveerd. Hoe kan ik dat op deze unit weer uitschakelen c.q. mijn WiFi netwerk vergeten zodat die niet meer met internet verbonden is?

ClimaControl werk uitstekend en de app zoals @HarmoniousVibe ook al zegt eigenlijk niet super (getuige ook de reviews op de stores ..) hierom wil ik die weer deactiveren.
Ik kan wel mijn account verwijderen, maar dan blijft de WiFi-module nog gewoon lekker met internet praten.
Je kan de kabel los trekken natuurlijk. :+
Als het een ingebouwde module is zal je hoe dan ook met een schroevendraaier aan de gang moeten als je wil dat hij stopt met verbinding maken met het internet. In het zwarte kastje van de module zitten namelijk drie knopjes en daarmee kan je hem resetten.

De knoppen werken hetzelfde als de externe wifi module van mitsubishi:
Afbeeldingslocatie: https://community-assets.home-assistant.io/original/4X/f/d/5/fd5eb588741623f01406f88e730fe5469cb5c08d.png

[edit]
Met de afstandsbediening kan je hem ook in accesspoint modus krijgen, wellicht kan je zo ook de credentials verwijderen.

[ Voor 4% gewijzigd door LED-Maniak op 02-06-2026 11:03 ]

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.


  • Mimiix
  • Registratie: November 2012
  • Nu online

Mimiix

Professioneel Prutser

Dit is de eerste zomer met de airco(laten plaatsen in okt afgelopen jaar) en zie wat bijzonders met de luchtvochtigheid:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2dNcDEvRsqTN6ha8KxBXQeYKgDo=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/ZD2fURQ4STOmKcLoPJlwwAns.png?f=user_large

Waarbij de temperatuur helemaal niet zo schommelt:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fb_sYj3udvFuu6ClqVmCocs8zO8=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/bPpBLM5xK2pZ5j1ILhcJ9CbA.png?f=user_large

Wat kan ik hier tegen doen? Komt dit omdat ie afslaat omdat de temperatuur bereikt is en daardoor lucht de kamer in blaast?

deCONZ Community Manager | deCONZ Discord: https://discord.gg/HvzTwcB


  • LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online
Weinig tegen te doen. Waar hangt je sensor? In de airflow van de airco? Dan is dit wel te verklaren, gezien hij drogere lucht blaast als hij actief koelt.

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.


  • Mimiix
  • Registratie: November 2012
  • Nu online

Mimiix

Professioneel Prutser

LED-Maniak schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 10:08:
Weinig tegen te doen. Waar hangt je sensor? In de airflow van de airco? Dan is dit wel te verklaren, gezien hij drogere lucht blaast als hij actief koelt.
Niet helemaal, maar de sensor heeft wel "zicht". Ik ga de sensor eens verplaatsen en testen. Dank!

deCONZ Community Manager | deCONZ Discord: https://discord.gg/HvzTwcB


  • TereZz
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 18:04
Mimiix schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 10:06:
Dit is de eerste zomer met de airco(laten plaatsen in okt afgelopen jaar) en zie wat bijzonders met de luchtvochtigheid:
[Afbeelding]

Waarbij de temperatuur helemaal niet zo schommelt:

[Afbeelding]

Wat kan ik hier tegen doen? Komt dit omdat ie afslaat omdat de temperatuur bereikt is en daardoor lucht de kamer in blaast?
Ten eerste vermoed ik dat je te weinig ventileert. Hoe kan je anders zulke enorm hoge relatieve luchtvochtigheidswaarden krijgen in huis. Ten tweede, je unit pendelt. Hij gaat dus steeds aan en uit, omdat hij al snel op temperatuur komt. Als je dan toch een raampje open laat, kan die misschien zijn vermogen beter kwijt. Graadje lager instellen kan ook helpen.

  • Mimiix
  • Registratie: November 2012
  • Nu online

Mimiix

Professioneel Prutser

TereZz schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 08:56:
[...]

Ten eerste vermoed ik dat je te weinig ventileert. Hoe kan je anders zulke enorm hoge relatieve luchtvochtigheidswaarden krijgen in huis. Ten tweede, je unit pendelt. Hij gaat dus steeds aan en uit, omdat hij al snel op temperatuur komt. Als je dan toch een raampje open laat, kan die misschien zijn vermogen beter kwijt. Graadje lager instellen kan ook helpen.
T raam staat heel de dag open, dus dat is het niet. Het is wel een relatief kleine kamer. We slapen met de deur open.

Relatieve luchtvochtigheid gaat omhoog zodra de temperatuur omlaag gaat. Echter: Zodra hij gaat pendelen, maar wel blijft blazen, blaast ie het vocht wat in de condensor zit natuurlijk de kamer in. Gevolg is dat je eigenlijk een luchtbevochtiger hebt.

Ik heb voor nu de sensor verplaatst, daardoor Is het vannacht al een stuk beter.

Het bijzondere is wel: Zodra ik de airco uitgezet heb en hij gaat "cleanen" gaat hij weer omhoog:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/c_jiVT0UOSmHQwZ5uc3zPzr30H4=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/KxsYc14NYJNQ12zwk88er1FE.png?f=user_large

deCONZ Community Manager | deCONZ Discord: https://discord.gg/HvzTwcB


  • Deikke
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 15:56
Een luchtvochtigheid van 70% is in de zomer helemaal niet raar in Nederland. Ik zie het niet vaak lager dan dat, zeker niet met de dreigende onweer van gisteren.

  • Mimiix
  • Registratie: November 2012
  • Nu online

Mimiix

Professioneel Prutser

Deikke schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 09:42:
Een luchtvochtigheid van 70% is in de zomer helemaal niet raar in Nederland. Ik zie het niet vaak lager dan dat, zeker niet met de dreigende onweer van gisteren.
Inderdaad. Dit is van de afgelopen paar dagen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ulfVR3s8jt_Tm86dJe0hBNCWxkc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Nl3c10IIqW809DFdUenbc7Qi.png?f=fotoalbum_large
Komt overigens van een weerstation op een paal, welke ook data aan het KNMI en dergelijke verstrekt.

deCONZ Community Manager | deCONZ Discord: https://discord.gg/HvzTwcB


  • Marq
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 21:31
Marq schreef op maandag 25 mei 2026 @ 13:50:
Vorige week zijn de airco's hier geinstalleerd.
Beneden een SRK35ZS, op slaapkamer en zolder een SRK20ZS.
Buitenunit SCM 5.0.

...

Bij de installatie van de zolderunit is een fout gemaakt. De unit hangt deels achter een balk, zodat de klep niet open kan. Volgende week komen ze langs om het te fixen. Vraag me alleen af of dat betekend dat er een nieuw groot gat door m'n muur moet... Het huidige gat zit aan de rechterkant van de unit.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Inmiddels zijn ze langs geweest. Gelukkig kon het netjes opgelost worden. Het gat zat aan de rechterkant van de airco. Ze hebben de boel leeggepompt, losgehaald en zo opgehangen dat het gat nu in het midden zit. Dus gelukkig geen extra gat nodig.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K4TECacqBKFf8bQahp-fGIp93l0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9DaSTiP9xHE8FxDZokMFT0mJ.jpg?f=fotoalbum_large

  • tukker999
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 23:43
Waarom gebruikt de Airco installatie als het uit staat constant ongeveer 25W?
1 buitenunit en binnen 2 units.

22,29 kWh/100km


  • japie06
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 21:21
Bij mij is dat veel lager. 1 buitenunit met 3 binnenunits met ClimaControl. Gebruikt ongeveer 8W als ze niet in bedrijf zijn.

  • dinandus
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 22:10
Hier 2 MHI ZSX single airco`s, samen gemeten via 1 Home Wizzerd 1 fase kWh meter, en is in standby modus 7 Watt, inclusief sluipverbruik van de kWh meter zelf.

O ja, heb beide met een ClimaControl uitgerust.

  • Neyluzz
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 21:34
tukker999 schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 10:42:
Waarom gebruikt de Airco installatie als het uit staat constant ongeveer 25W?
1 buitenunit en binnen 2 units.
Ik heb het vermoeden dat 1 van de binnen units op fan mode staat. Kan dat kloppen?

  • tukker999
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 23:43
Neyluzz schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 12:10:
[...]

Ik heb het vermoeden dat 1 van de binnen units op fan mode staat. Kan dat kloppen?
Nee, alles staat gewoon uit. Het enige wat ik extra heb is de MHI-AC-Ctrl, en dat is niet meer dan een simpele ESP.
Kortom 1 ESP plus de standaard IR van de unit.

22,29 kWh/100km


  • stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
tukker999 schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 12:27:
[...]
Nee, alles staat gewoon uit. Het enige wat ik extra heb is de MHI-AC-Ctrl, en dat is niet meer dan een simpele ESP.
Kortom 1 ESP plus de standaard IR van de unit.
Misschien dat de ESP behaalde elektronica actief houd? Al heb ik geen idee hoe dat werkt.

Ik heb 2 MHI L/L single split (2.5kW en 3.5kW) en ze verbruiken beide 4w in stand-by. Geen climacontrol of andere naregeling. Gemeten via Homewizard sockets.

🪦🪦RIP Pricewatch design 19-01-2026 🪦🪦


  • fxs81
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 16:56

fxs81

Julianadorp

Hier 0,07 kWh per dag volgens de kWh meter. Dat is zo'n 2,9 Watt per uur in standby voor de MHI SRK35ZSX-WF.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6ljv7h7iDDydKNSzXxkfDoXDgMI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/UEFSvEC97lZgZC79lRu2tsCQ.png?f=fotoalbum_large

WGA | Napoleon Pro 22 K-Leg-3 | KamadoJoe Big Joe I | Inkbird ISC-027BW | JoeFyr | JoyStove Large | Weber Smokey Joe | Ooni Karu 2 | www.bbq-brethren.nl | MHI SRK35ZSX-WF | HomeWizard PiB 2x | 3450 Wp 100% Zuid


  • Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 23:10
Hier 8,3W in stand by, voor een multisplit met 3 binnenunits waarvan 2 een mhi wifi-module hebben.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DyZbRFibTCxu9YX8ZUN-FvuS_3o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0KNlwS0Cu1qcbGXgo2FTGEMT.jpg?f=fotoalbum_large

  • Nanuk
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 22:50
Ik kom met een single split (inclusief MHI-AC-Ctrl) gemiddeld ongeveer op 3 watt uit. Maar nu zelfs even 0 watt, ik neem aan dat er iets afronding en meetfouten in zitten. Gemeten met een Shelly PM mini. Het valt me wel op dat regelmatig de waarde van die Shelly en het apparaat zelf erg afwijken voor een tijdje. Ik verdenk HA er ook van dat die soms erg traag waarden verwerkt (in het dashboard).

[ Voor 3% gewijzigd door Nanuk op 06-06-2026 13:59 ]


  • KoningPaulus
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22:50
2 single zs-w incl wifi module pakken 3 watt standby per stuk. Gemeten met hw plugs.

4.320WP | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS-W


  • Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 21:40
fxs81 schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 13:46:
Hier 0,07 kWh per dag volgens de kWh meter. Dat is zo'n 29 Watt per uur in standby voor de MHI SRK35ZSX-WF.

[Afbeelding]
0,07 kWh per dag is dus 70 Wh / 24 h, oftewel 2.9 W :)

  • Super Cow
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 24-06 15:14
fxs81 schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 13:46:
Hier 0,07 kWh per dag volgens de kWh meter. Dat is zo'n 29 Watt per uur in standby voor de MHI SRK35ZSX-WF.

[Afbeelding]
Je hebt een rekenfoutje gemaakt, het is 2,9 watt
0,07 kWH * 1000 = 70 / 24 uur = 2,92 watt

edit whoops niet verder gekeken.

[ Voor 4% gewijzigd door Super Cow op 06-06-2026 18:57 ]

1800WP Zuid + 2220WP West | MHI SRK35ZS-W Airco


  • tukker999
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 23:43
Wel slim van jullie om het dagverbruik te geven, dat is beter dan moment gebruik.

Per dag dat de buitenunit en de 2 units binnen niet aan staan 0,188 kWh.

Dat is ongeveer 5 cent per dag oftewel 18 euro per jaar. Anderhalve euro per maand.

Bedankt voor de reacties overigens.

22,29 kWh/100km


  • KoningPaulus
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22:50
tukker999 schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 21:00:
Wel slim van jullie om het dagverbruik te geven, dat is beter dan moment gebruik.

Per dag dat de buitenunit en de 2 units binnen niet aan staan 0,188 kWh.

Dat is ongeveer 5 cent per dag oftewel 18 euro per jaar. Anderhalve euro per maand.

Bedankt voor de reacties overigens.
Je zou kunnen overwegen om ze volledig stroomloos te maken. Kan weinig kwaad volgens mij? Met de homewizard plugs vrij simpel te doen namelijk

4.320WP | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS-W


  • fxs81
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 16:56

fxs81

Julianadorp

Martin7182 schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 14:46:
[...]

0,07 kWh per dag is dus 70 Wh / 24 h, oftewel 2.9 W :)
Crap, was de komma vergeten, post aangepast, thanks

[ Voor 3% gewijzigd door fxs81 op 07-06-2026 10:40 ]

WGA | Napoleon Pro 22 K-Leg-3 | KamadoJoe Big Joe I | Inkbird ISC-027BW | JoeFyr | JoyStove Large | Weber Smokey Joe | Ooni Karu 2 | www.bbq-brethren.nl | MHI SRK35ZSX-WF | HomeWizard PiB 2x | 3450 Wp 100% Zuid


  • bhartman
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online
Beste allemaal,

Ik ben van plan om L/L airco te laten installeren en heb mijn oog op de MHI laten vallen. Nu ben ik op zoek naar een airco installateur (liefst rondom Utrecht) die ook direct een geluidsmeting doet, zodat ik achteraf geen gezeik ga krijgen of de buitenunit nu wel/niet aan de wettelijke eisen voldoet. Echter heb ik het idee dat ik naar een eenhoorn op zoek ben, want tot nu toe heb ik meer dan 10 installateur gesproken en de antwoorden varieren van "dat weet ik niet" tot "komt wel goed", of "moet geen probleem zijn".

Weten jullie een goede installateur (DM mag).
Ik ken verschillende websites die dat soort berekeningen doen, maar heb het liefst een installateur die daar direct voor verantwoordelijk is.

@LED-Maniak
Ik ben daarnaast wel geinteresserd welke installateurs direct de ClimaControl adviseren?
offtopic:
PS. Als dit niet het juiste topic is, hoor ik dat graag….

  • LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online
Installateurs hebben zoveel werk dat ik mij afvraag of je er een gaat vinden die daadwerkelijk een meting wil doen. Hooguit dat ze het gaan garanderen dat het de normen niet overschrijdt.
bhartman schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 20:21:
@LED-Maniak
Ik ben daarnaast wel geinteresserd welke installateurs direct de ClimaControl adviseren?
Even uit mijn hoofd is Cool-Air in Bodegraven denk ik het dichtst in de buurt voor jou. Dit bedrijf maakt op mij een zeer kundige indruk. Importeur Stulz BV adviseert/verkoopt ze ook en in principe kan elke installateur die daar inkoopt een ClimateControl kopen om direct te monteren bij installatie.

[ Voor 19% gewijzigd door LED-Maniak op 11-06-2026 20:33 ]

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.


  • pistole
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16:54

pistole

Frutter

Vraagje. Drie jaar geleden heb ik een MHI duo-split laten installeren:
  • SCM40 ZS-W (buiten)
  • SRF25 ZS-W (binnen, vloermodel)
  • SRK20 ZS-W (binnen, wandmodel)
Na een aantal aanloopproblemen werken de units prima en heb ik ze na een jaar voorzien van modules om ze te kunnen monitoren en aan te sturen (v&a aangeboden: MHI Airco ESP WiFi controller).

Vorig jaar in de zomer hadden we geen koeling meer toen we terugkwamen van vakantie. Oorzaak: systeem was leeg als gevolg van lekkage. Dit is binnen garantie (en duur onderhoudscontract) hersteld.

Afgelopen week viel mij de volgende melding op:
Compressor protection status: changed to Low pressure protection control

De melding komt en gaat tijdens bedrijf. Het lijkt er dus op dat het systeem weer of nog steeds lek is.

Welk advies zouden jullie mij geven om te laten controleren? Ik wil dit door de installateur laten doen, binnen garantie/onderhoudscontract, maar ik wil met name dat het duurzaam wordt gerepareerd.

Ik frut, dus ik epibreer


  • japie06
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 21:21
Volgens mij is dat eerder een status dan een foutmelding. Zoek even in dit topic.

  • LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online
Is inderdaad geen directe reden om je zorgen om te maken, maar dat de buitenunit zijn vermogen niet aan de binnenunit kwijt kan.

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.


  • ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:23
Als je makkelijk bij de buitenunit kunt dan zou je even de koppelingen kunnen inspuiten met wat water + afwasmiddel in een spuitflesje terwijl de unit draait. Zie je gauw genoeg of er lekkage is (zeepbellen die ontstaan).

Maar kan ook bij de koppelingen van de binnenunits zitten, daar moet je van alles voor loshalen om daar bij te kunnen. Zou ik niet doen.

[ Voor 4% gewijzigd door ThinkPad op 12-06-2026 14:03 ]


  • Nachtapotheker
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23-06 16:04
pistole schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 20:39:
Vraagje. Drie jaar geleden heb ik een MHI duo-split laten installeren:
  • SCM40 ZS-W (buiten)
  • SRF25 ZS-W (binnen, vloermodel)
  • SRK20 ZS-W (binnen, wandmodel)
Na een aantal aanloopproblemen werken de units prima en heb ik ze na een jaar voorzien van modules om ze te kunnen monitoren en aan te sturen (v&a aangeboden: MHI Airco ESP WiFi controller).

Vorig jaar in de zomer hadden we geen koeling meer toen we terugkwamen van vakantie. Oorzaak: systeem was leeg als gevolg van lekkage. Dit is binnen garantie (en duur onderhoudscontract) hersteld.

Afgelopen week viel mij de volgende melding op:
Compressor protection status: changed to Low pressure protection control

De melding komt en gaat tijdens bedrijf. Het lijkt er dus op dat het systeem weer of nog steeds lek is.

Welk advies zouden jullie mij geven om te laten controleren? Ik wil dit door de installateur laten doen, binnen garantie/onderhoudscontract, maar ik wil met name dat het duurzaam wordt gerepareerd.
Deze vraag komt regelmatig terug in het topic, het is een modus waarin de AC gaat draaien wanneer de buitentemperatuur (uit mijn hoofd) onder de 22 graden komt. Het gevolg is dat de compressor dan op een hoger minimaal vermogen gaat draaien. Stijgt de buiten temperatuur weer, is de melding weg. Staat ook beschreven in het 'databoek' van de AC.


Nachtapotheker in "Het MHI L/L warmtepomp/airco topic"

  • pistole
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16:54

pistole

Frutter

Nachtapotheker schreef op maandag 15 juni 2026 @ 08:43:
[...]

Deze vraag komt regelmatig terug in het topic, het is een modus waarin de AC gaat draaien wanneer de buitentemperatuur (uit mijn hoofd) onder de 22 graden komt. Het gevolg is dat de compressor dan op een hoger minimaal vermogen gaat draaien. Stijgt de buiten temperatuur weer, is de melding weg. Staat ook beschreven in het 'databoek' van de AC.


Nachtapotheker in "Het MHI L/L warmtepomp/airco topic"
Thanks. Ik had moeten zoeken in dit topic, leermomentje voor mij O-) .

Ik frut, dus ik epibreer


  • eric27
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 14:24
Wij zijn van plan om een Mitsubishi SRK/SRC 60 ZSX te laten plaatsen. Zou zo,n buitenunit a 50 kg aan een halfsteens muur bevestigd kunnen worden?

  • True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

eric27 schreef op maandag 15 juni 2026 @ 20:45:
Wij zijn van plan om een Mitsubishi SRK/SRC 60 ZSX te laten plaatsen. Zou zo,n buitenunit a 50 kg aan een halfsteens muur bevestigd kunnen worden?
Lijkt mij een prima vraag voor: [DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 6
Een constructieberekening heb je al wel voor 200-250€ als je echt twijfelt en meer advies wilt dan alleen online.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op zuid | Twente


  • Grutte Pier
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 25-06 11:55
eric27 schreef op maandag 15 juni 2026 @ 20:45:
Wij zijn van plan om een Mitsubishi SRK/SRC 60 ZSX te laten plaatsen. Zou zo,n buitenunit a 50 kg aan een halfsteens muur bevestigd kunnen worden?
Geen probleem, of je het moet willen is een ander vraagstuk. Als je de optie hebt om de buitenunit te ontkoppelen van je woning heeft dat altijd de voorkeur.

  • Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 21:40
Grutte Pier schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 08:20:
[...]

Geen probleem, of je het moet willen is een ander vraagstuk. Als je de optie hebt om de buitenunit te ontkoppelen van je woning heeft dat altijd de voorkeur.
Nou ja altijd? Ik dacht het eerst ook totdat de installateur de voordelen benoemde. Bij ons hangt hij een klein stukje boven de grond. Mochten we toch last van resonantie/geluid krijgen, dan zetten we er wel iets onder zodat de unit ietsje hoger komt.

  • MiBe
  • Registratie: Juli 2007
  • Nu online

MiBe

Communitymanager
Martin7182 schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 10:22:
[...]

Nou ja altijd? Ik dacht het eerst ook totdat de installateur de voordelen benoemde. Bij ons hangt hij een klein stukje boven de grond. Mochten we toch last van resonantie/geluid krijgen, dan zetten we er wel iets onder zodat de unit ietsje hoger komt.
Welke voordelen benoemde de installateur precies? Ik zou zelf altijd de voorkeur geven aan plaatsing op de grond op bigfoots boven hem aan een beugel net boven de grond hangen.

  • Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 21:40
MiBe schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 11:57:
[...]


Welke voordelen benoemde de installateur precies? Ik zou zelf altijd de voorkeur geven aan plaatsing op de grond op bigfoots boven hem aan een beugel net boven de grond hangen.
- dooiwater kan makkelijker weg
- makkelijker schoon te houden
- makkelijker de ondergrond te veranderen, indien ooit gewenst

  • MiBe
  • Registratie: Juli 2007
  • Nu online

MiBe

Communitymanager
Martin7182 schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 12:52:
[...]

- dooiwater kan makkelijker weg
- makkelijker schoon te houden
- makkelijker de ondergrond te veranderen, indien ooit gewenst
Het enige probleem dat ik wel eens met dooiwater heb is dat het soms over de oprit loopt en daar opvriest, maar dat is niet iets dat plaatsing op een beugel op zou lossen. Schoonhouden ook nog nooit problemen mee gehad, als hij op de grond staat kun je er toch überhaupt prima bij? Die laatste snap ik nog wel, dat zou eventueel een voordeel kunnen zijn, al vind ik het wel een erg marginaal voordeel dat wat mij betreft niet opweegt tegen de potentiële nadelen van plaatsing op een beugel (met name resonantie, soms op te lossen met veren maar ook dat is niet voor iedereen effectief).

Vind het overigens wel een interessante dat de adviezen per installateur hier dus flink over verschillen, mijn installateur raadde een beugel namelijk af tenzij het écht niet anders kon.

[ Voor 10% gewijzigd door MiBe op 16-06-2026 13:10 ]


  • Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 21:40
Ik hou het vooral praktisch; er was geen prijsverschil en achteraf evt. bigfoots eronder plaatsen is veel makkelijker dan een beugel monteren. We horen binnen overigens niets van de unit. Geen veren, geen rubbers :)

  • eric27
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 14:24
Bedankt voor de informatie. Ik ben zelf misschien ook wel een beetje bang voor resonantie de muur staat op een ijzeren balk en die balk loopt door de keuken.

Op 30 juni krijg ik nog een andere installateur voor een prijs opgave kijken wat die er van zegt.

  • Allowee
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 15:46
Gisteren schrok ik even toen de condenspomp ging pompen. Er zit een aspen mini aqua tussen omdat het echt niet anders kon in de woonkamer.

Hoorde ineens een sissend geluid in de koof.
Bleek gelukkig de anti siphon te zijn en geen lekkage. :)
edit:
Het kan achteraf wel zonder pompje, dan moet er een extra gootje + gat in de muur en dan kan die bij de CV in de afvoer. Die afvoer is alleen niet bereikbaar door de inbouwkoelkast. Voor nu is het pompje de beste oplossing

[ Voor 33% gewijzigd door Allowee op 18-06-2026 12:58 ]

MikroTik RB4011iGS+5HacQ2HnD-IN, MikroTik cAP AX, SRK25ZS-WF, SRK35ZS-WF + CC, 1410Wp


  • FutureTrunksZ
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 21:40
Zetten jullie met dit weer de airco in de slaapkamer op koelen of drogen?

Ik heb beide getest en met koelen lijkt de temperatuur makkelijker/sneller te zakken en met drogen zakt zowel de temperatuur als de luchtvochtigheid geleidelijk.

Met koelen stijgt de luchtvochtigheid ook snel weer als de airco in stand-by gaat. Met drogen stopt de airco in stand-by volledig met blazen.

Ik neig er naar om de airco's gewoon op drogen te zetten met dit weer.

  • LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online
Ik zet hem ook op drogen inderdaad. Vind het comfortabeler. :)

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.


  • Abom
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 24-06 21:29
Wij hebben twee MHI units; een SRC50ZS W en een SRC35ZS-W. De SRC50 hangt er al 4 jaar en behalve de bekende problemen met de app, werkt de WiFi-module prima.

De nieuwe SRC35 heeft echter continue problemen met de internet verbinding. Ik moet het stroom van de hele unit halen middels de werkschakelaar om de WiFi module weer te kunnen gebruiken. Is dit een bekend probleem?

Ter info: wij hebben alleen een router met AP en de SRC35 hangt dichter bij de router dan de SRC50.

  • Allowee
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 15:46
Vannacht de slaapkamer airco ook maar eens op drogen ipv koelen gezet, op 24C. Hele nacht op laag pitje gedraaid. Waarschijnlijk omdat alles nog zo warm is kon die blijven draaien, of doet ie met drogen sowieso veel minder pendelen?

MikroTik RB4011iGS+5HacQ2HnD-IN, MikroTik cAP AX, SRK25ZS-WF, SRK35ZS-WF + CC, 1410Wp


  • m4bnl
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 23-06 12:51
Onze mhi srk35 heeft een aspen silent + mini white condenspompje onder de binnenunit.
De hoogwater beveleiging is niet aangesloten. Heeft iemand hetzelfde, of soort gelijke pompje, en dat wel aangesloten? Zoja, zou je foto's willen maken van de aansluiting? Kan ik zien hoe dat moet.

Ik heb ook een climacontrol aangesloten. Qellicht dat het zelf aansluiten van de hoogwater beveiliging ook wel lukt


Wij willen de airco ook aanzetten als wij niet thuis zijn. Het zou dan fijn zijn dat de airco uitgaat als het pompje niet mwer werkt. Anders krijgen we waterschade.Of is de kans dat zo'n pompje ermee stopt klein?


+ Bonus vraag: hoe kan ik het beste de afvoerslang schoonmaken? Welk goedje/schoonmaak middel kan ik in het afvoerbakje doen wat uiteindelijk naar buiten wordt gezogen en de leiding schoonhoudt.


Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M_h7mXELwBubuQChPEfvfbFkc0I=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TLNKc3MHQsmHM2NQQJXhjVAV.jpg?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nXh8Q0krMCrx-gQrBEvuRLxS0Hg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bnuDgaIYtDl1AXuVty8sUtEj.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 64% gewijzigd door m4bnl op 21-06-2026 12:41 ]


  • Allowee
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 15:46
Is een stukje onderhoud, bij het reinigen van de filters ook even wat water in het gootje gieten (knijpfles is erg handig) en het pompje lekker laten doorspoelen. Eventueel een geschikt schoonmaak middel gebuiken. Je kan nooit vermijden dat er opbouw komt van kek en drap, dat zit nou eenmaal in de lucht die condenseert op de verdamper.

Zo te zien is de overflow vlotter puur een verbreek contact, oftwel in serie zetten met de binnenunit.
Dan kan je met een lasklem de twee bruine draden van klem1 en 1 draad van de vlotter bij elkaar lassen. vervolgens de andere draad van de vlotter op klem1 van de AC. Mocht er dan iets zijn gaat de binnenunit uit, maar blijft het pompje actief. (mocht deze toch weer gaan werken pomp ie alsnog alles weg)

MikroTik RB4011iGS+5HacQ2HnD-IN, MikroTik cAP AX, SRK25ZS-WF, SRK35ZS-WF + CC, 1410Wp


  • ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:23
Kunstgebit tabletten (ja echt, geen grap) is een oplossing die vaker wordt genoemd in Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen - #2 (zoek op 'kunstgebit').

https://www.kruidvat.nl/k...igingstabletten/p/1138222
Zo'n tablet in stukjes breken en onderin je lekbak gooien.

  • ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:23
Verder nog een algemene tip: zorg dat je de unit na koelgebruik niet direct uitschakelt, maar nog een poosje laat ventileren. Dit voorkomt muffe 'zweetsokken' lucht. De verdamper kan met dit benauwde weer kletsnat zijn, wat kan gaan stinken als je hem niet goed laat drogen.

MHI heeft er (bij gebruik van de afstandsbediening) een functie voor die je kan aanzetten op de afstandsbediening, heet 'self clean' en activeert automatisch nadat je de unit uitschakelt als hij gekoeld heeft. Als je hem via Home Assistant o.i.d. aanstuurt dan werkt dat helaas niet, dan zelf even iets bouwen.
Sjamo in "Het MHI L/L warmtepomp/airco topic"

[ Voor 16% gewijzigd door ThinkPad op 22-06-2026 11:32 ]


  • Nanuk
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 22:50
ThinkPad schreef op maandag 22 juni 2026 @ 11:31:
Verder nog een algemene tip: zorg dat je de unit na koelgebruik niet direct uitschakelt, maar nog een poosje laat ventileren. Dit voorkomt muffe 'zweetsokken' lucht. De verdamper kan met dit benauwde weer kletsnat zijn, wat kan gaan stinken als je hem niet goed laat drogen.

MHI heeft er (bij gebruik van de afstandsbediening) een functie voor die je kan aanzetten op de afstandsbediening, heet 'self clean' en activeert automatisch nadat je de unit uitschakelt als hij gekoeld heeft. Als je hem via Home Assistant o.i.d. aanstuurt dan werkt dat helaas niet, dan zelf even iets bouwen.
Sjamo in "Het MHI L/L warmtepomp/airco topic"
Ik laat gewoon de airco in de nacht aanstaan. Op 24 graden. Zodra het buiten kouder is dan binnen zet ik de deuren even open (tenzij de buren 'feest' hebben) maar afgezien van dat is je elektra verbruik erg laag tijdens uren dat koelen nauwelijks nodig is. Verbruik is dan meestal 13 watt, zo nu en dan kort even 100 W. Voordeel is dat in de ochtend de zaak niet de kans krijgt warm te worden en bovendien houd ie de RV ook iets beter in bedwang.

Mijn vrees is altijd dat de hele constructie van mn huis opwarmt, als je dan pas gaat koelen heb je hoog verbruik, herrie en tocht. Door nooit hoger dan 24 graden te laten worden blijft het ook in de rest van het huis te doen zonder tweede airco aan te schaffen. Overdag is voor mij 23 graden een prima instelling.

  • tukker999
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 23:43
ThinkPad schreef op maandag 22 juni 2026 @ 11:29:
Kunstgebit tabletten (ja echt, geen grap) is een oplossing die vaker wordt genoemd in Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen - #2 (zoek op 'kunstgebit').

https://www.kruidvat.nl/k...igingstabletten/p/1138222
Zo'n tablet in stukjes breken en onderin je lekbak gooien.
MHI staat voor mondhygiëne instructie.

Wat dacht je overigens van baking soda? Is overal goed voor.

22,29 kWh/100km


  • esphome
  • Registratie: Oktober 2023
  • Niet online
tukker999 schreef op maandag 22 juni 2026 @ 12:19:
[...]

MHI staat voor mondhygiëne instructie.

Wat dacht je overigens van baking soda? Is overal goed voor.
En daarna wat azijn? Bij gelijktijdig gebruik gaat die combinatie kort schuimen en produceert CO2.

  • Nanuk
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 22:50
esphome schreef op maandag 22 juni 2026 @ 13:06:
[...]

En daarna wat azijn? Bij gelijktijdig gebruik gaat die combinatie kort schuimen en produceert CO2.
Het reageert wel heftig maar dat komt omdat de soda en azijn met elkaar reageren. Schoonmaken doet het niet in combinatie, los van elkaar kan het wel iets doen.

Ik kontroleer alleen de uitloop. Binnen moet ik te veel slopen om te kunnen kijken of schoonmaken. Als het binnen gaat druppelen vind ik het vroeg zat om er druk/paniek om te maken. Maar het is wel afhankelijk van wat er onder staat natuurlijk.

  • ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:23
tukker999 schreef op maandag 22 juni 2026 @ 12:19:
[...]

MHI staat voor mondhygiëne instructie.

Wat dacht je overigens van baking soda? Is overal goed voor.
De verdamper is van aluminium/koper, dat kan niet goed tegen baking soda lees ik.
Azijn zelfde, ook niet doen.

  • stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
ThinkPad schreef op maandag 22 juni 2026 @ 11:31:
Verder nog een algemene tip: zorg dat je de unit na koelgebruik niet direct uitschakelt, maar nog een poosje laat ventileren. Dit voorkomt muffe 'zweetsokken' lucht. De verdamper kan met dit benauwde weer kletsnat zijn, wat kan gaan stinken als je hem niet goed laat drogen.

MHI heeft er (bij gebruik van de afstandsbediening) een functie voor die je kan aanzetten op de afstandsbediening, heet 'self clean' en activeert automatisch nadat je de unit uitschakelt als hij gekoeld heeft. Als je hem via Home Assistant o.i.d. aanstuurt dan werkt dat helaas niet, dan zelf even iets bouwen.
Sjamo in "Het MHI L/L warmtepomp/airco topic"
Dank, goede tip.Ik heb 2 MHI's nu 1 jaar hangen en daar nooit rekening mee gehouden. Zelfs nog nooit echt de stoffilters schoongemaakt. Ik heb gisteren gekeken en er zat gewoon 0 stof op, alle lamellen en de ventilatorwals waren brandschoon. Ook geen enkele geur.

Maargoed toch maar even de filters omgespoeld en laten drogen. Daarna de lamellen en ventilatorwals van de binnenunit met Hansa airconditionerreiniger ingespoten, laten intrekken en gespoeld met water. Ik ben bewust voor een niet-schuimend aircoreinigingsmiddel gegaan omdat één binnenunit een condenspomp heeft. Zo'n klein pompje vindt schuim wegpompen niet leuk. Daarna goed laten drogen met de ventilatorstand. De buitenunits zijn overigens ook opvallend schoon. Zal dit wel even 1x of 2x per jaar doen.

Ik zal ze voortaan ook na het koelen even op de ventilatorstand zetten zodat ze droog kunnen blazen.

[ Voor 5% gewijzigd door stin00 op 22-06-2026 14:35 ]

🪦🪦RIP Pricewatch design 19-01-2026 🪦🪦


  • vdr01
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 23:26

vdr01

MHI SRKZS-S 3.5

stin00 schreef op maandag 22 juni 2026 @ 14:12:
[...]

Dank, goede tip.Ik heb 2 MHI's nu 1 jaar hangen en daar nooit rekening mee gehouden. Zelfs nog nooit echt de stoffilters schoongemaakt. Ik heb gisteren gekeken en er zat gewoon 0 stof op, alle lamellen en de ventilatorwals waren brandschoon. Ook geen enkele geur.

Maargoed toch maar even de filters omgespoeld en laten drogen. Daarna de lamellen en ventilatorwals van de binnenunit met Hansa airconditionerreiniger ingespoten, laten intrekken en gespoeld met water. Ik ben bewust voor een niet-schuimend aircoreinigingsmiddel gegaan omdat één binnenunit een condenspomp heeft. Zo'n klein pompje vindt schuim wegpompen niet leuk. Daarna goed laten drogen met de ventilatorstand. De buitenunits zijn overigens ook opvallend schoon. Zal dit wel even 1x of 2x per jaar doen.

Ik zal ze voortaan ook na het koelen even op de ventilatorstand zetten zodat ze droog kunnen blazen.
Dat er na een jaar geen stof op de filters zit vind ik opmerkelijk. Staat de airco bijna nooit aan of hangt deze in een cleanroom? Mijn airco staat het hele jaar aan en in lente en zomer moet ik om de ca. 3 maanden de stoffilters goed schoonmaken en in de herfst en winter om de ca. 2 maanden maximaal. En dan komt er echt het nodige vanaf. Hoe doe je dat?

GT7 ID: ONYX_PdeG69


  • stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
vdr01 schreef op maandag 22 juni 2026 @ 14:41:
[...]

Dat er na een jaar geen stof op de filters zit vind ik opmerkelijk. Staat de airco bijna nooit aan of hangt deze in een cleanroom? Mijn airco staat het hele jaar aan en in lente en zomer moet ik om de ca. 3 maanden de stoffilters goed schoonmaken en in de herfst en winter om de ca. 2 maanden maximaal. En dan komt er echt het nodige vanaf.
Ik snap het zelf ook niet zo goed. Ze hangen hoog bovenin een hoek en de robotstofzuigers houden het huis wel aardig stofvrij. Ik gebruik ze enkel voor koelen op een lage ventilatorstand. In de woonkamer zo'n 5 maanden per jaar, in de slaapkamer toch zeker wel 6 a 7 maanden omdat ik graag op de noordpool slaap.. die staat dan ook de hele nacht te pruttelen. Zal in augustus eens een foto van de filters maken, ik vond het ook opmerkelijk.

🪦🪦RIP Pricewatch design 19-01-2026 🪦🪦


  • vdr01
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 23:26

vdr01

MHI SRKZS-S 3.5

stin00 schreef op maandag 22 juni 2026 @ 14:52:
[...]

Ik snap het zelf ook niet zo goed. Ze hangen hoog bovenin een hoek en de robotstofzuigers houden het huis wel aardig stofvrij. Ik gebruik ze enkel voor koelen op een lage ventilatorstand. In de woonkamer zo'n 5 maanden per jaar, in de slaapkamer toch zeker wel 6 a 7 maanden omdat ik graag op de noordpool slaap.. die staat dan ook de hele nacht te pruttelen. Zal in augustus eens een foto van de filters maken, ik vond het ook opmerkelijk.
Bedankt voor de heldere uitleg. Blijf het opmerkelijk vinden maar ben ook jaloers. Misschien die robo zuigers. Hmmm, heb er ook 1 maar dan moet eerst de rondslingerende zooi van de vloer. ;)

[ Voor 7% gewijzigd door vdr01 op 22-06-2026 16:52 ]

GT7 ID: ONYX_PdeG69


  • Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 22:49

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

Bestaat er eigenlijk iets voor een SRK-35ZS buitendeel (typenaam kwijt maar single split) om het condenswater wat gecontroleerder weg te laten lopen uit de buitenunit? Het loopt het bij mij nu uit ieder willekeurig gat aan de onderkant uit en aangezien de unit op 3 meter hoogte hangt is alles in een straal van 1,5 meter nat. Inclusief de gevel. Ik ga alleen koelen en niet verwarmen dus dat zal qua vochtdoorslag in de zomer niet zo'n ramp zijn maar ik zie wel al het voegsel tussen mijn tegels uit lopen haha.

Vind de app verder zo waardeloos dat ik maar zo'n @LED-Maniak unit ga aanschaffen. Volgens mij kun je tegenwoordig met 1 prompt in Claude Code een betere interface genereren dan wat MHI heeft staan :+
vdr01 schreef op maandag 22 juni 2026 @ 16:50:
[...]

Bedankt voor de heldere uitleg. Blijf het opmerkelijk vinden maar ben ook jaloers. Misschien die robo zuigers. Hmmm, heb er ook 1 maar dan moet eerst de rondslingerende zooi van de vloer. ;)
Het zou je verbazen hoe veel zo'n robotstofzuiger iedere week weer weet te vinden. En dan zijn we maar met z'n 2'en in huis en best netjes. We hebben wel een hond maar die haart niet, vind je ook niks van terug.

[ Voor 26% gewijzigd door Kuusj op 22-06-2026 17:00 ]

9800X3D - RX 9700XT - 96GB DDR5 :+


  • japie06
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 21:21
Je hebt een soort tuitjes die je in die gaten kan klikken. Dan past daar een slang op om het water weg te leiden.

  • Nanuk
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 22:50
Kuusj schreef op maandag 22 juni 2026 @ 16:59:
Bestaat er eigenlijk iets voor een SRK-35ZS buitendeel (typenaam kwijt maar single split) om het condenswater wat gecontroleerder weg te laten lopen uit de buitenunit? Het loopt het bij mij nu uit ieder willekeurig gat aan de onderkant uit en aangezien de unit op 3 meter hoogte hangt is alles in een straal van 1,5 meter nat. Inclusief de gevel. Ik ga alleen koelen en niet verwarmen dus dat zal qua vochtdoorslag in de zomer niet zo'n ramp zijn maar ik zie wel al het voegsel tussen mijn tegels uit lopen haha.

Vind de app verder zo waardeloos dat ik maar zo'n @LED-Maniak unit ga aanschaffen. Volgens mij kun je tegenwoordig met 1 prompt in Claude Code een betere interface genereren dan wat MHI heeft staan :+


[...]

Het zou je verbazen hoe veel zo'n robotstofzuiger iedere week weer weet te vinden. En dan zijn we maar met z'n 2'en in huis en best netjes. We hebben wel een hond maar die haart niet, vind je ook niks van terug.
Condenseren doet ie binnen met koelen. Je mag dus even uitvogelen hoe ze de leiding naar buiten hebben afgewerkt en daar kan je een slang of elektrabuis aankoppelen.

Filters doe ik elke twee maanden spoelen cq zuigen. Nieuwe zijn onbetaalbaar.

  • LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online
Kuusj schreef op maandag 22 juni 2026 @ 16:59:
Bestaat er eigenlijk iets voor een SRK-35ZS buitendeel (typenaam kwijt maar single split) om het condenswater wat gecontroleerder weg te laten lopen uit de buitenunit? Het loopt het bij mij nu uit ieder willekeurig gat aan de onderkant uit en aangezien de unit op 3 meter hoogte hangt is alles in een straal van 1,5 meter nat. Inclusief de gevel. Ik ga alleen koelen en niet verwarmen dus dat zal qua vochtdoorslag in de zomer niet zo'n ramp zijn maar ik zie wel al het voegsel tussen mijn tegels uit lopen haha.

Vind de app verder zo waardeloos dat ik maar zo'n @LED-Maniak unit ga aanschaffen. Volgens mij kun je tegenwoordig met 1 prompt in Claude Code een betere interface genereren dan wat MHI heeft staan :+
Condenswater loopt met dit weer uit je binnenunit, niet uit je buitenunit, maar als ze daar de condensslangen naartoe hebben lopen: in de doos van de buitenunit zit een tuitje meegeleverd waar je een slang op kan aansluiten. Dit tuitje sluit je onder de buitenunit aan. Dan loopt daar het water uit.

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.


  • Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 22:49

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

Nanuk schreef op maandag 22 juni 2026 @ 17:02:
[...]

Condenseren doet ie binnen met koelen. Je mag dus even uitvogelen hoe ze de leiding naar buiten hebben afgewerkt en daar kan je een slang of elektrabuis aankoppelen.

Filters doe ik elke twee maanden spoelen cq zuigen. Nieuwe zijn onbetaalbaar.
Condensslangetje is in de opvangbak van de buitenunit geleid. Maar ik lees dat er tuutjes te krijgen zijn, een zien of ik dat kan vinden. Wilde eigenlijk niet een PVC buis van 3 meter langs de gevel maar goed, je kunt niet alles hebben :-(

9800X3D - RX 9700XT - 96GB DDR5 :+


  • Nanuk
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 22:50
Kuusj schreef op maandag 22 juni 2026 @ 17:05:
[...]

Condensslangetje is in de opvangbak van de buitenunit geleid. Maar ik lees dat er tuutjes te krijgen zijn, een zien of ik dat kan vinden. Wilde eigenlijk niet een PVC buis van 3 meter langs de gevel maar goed, je kunt niet alles hebben :-(
Bij mij gaat de slang va de binnenunit niet eerst naar de buitenunit. Bij aanleg getwijfeld of ik er een pijp aan wilde of niet. Toch voor dat pijpje gekozen want spetteren in de zomer is niet fijn (vuil). Bij de buitenunit heb ik weer geen slang maar wel een paaltje er recht onder staan (Amsterdammertje) waar die op druppelt, een lege bloempot had ook gekund tegen spetteren.

  • japie06
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 21:21
Kuusj schreef op maandag 22 juni 2026 @ 17:05:
[...]

Condensslangetje is in de opvangbak van de buitenunit geleid. Maar ik lees dat er tuutjes te krijgen zijn, een zien of ik dat kan vinden. Wilde eigenlijk niet een PVC buis van 3 meter langs de gevel maar goed, je kunt niet alles hebben :-(
Hier een foto van het opzetstuk. Er staat helaas geen partnumber o.id. op. Ik heb begrepen van mijn installateur dat als die er eenmaal inzit, je hem er niet uit krijgt zonder een pootje af te breken.

Mijn buitenunit is een SCM50ZS-W overigens.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/llmUJqz.png

  • Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 22:49

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

japie06 schreef op maandag 22 juni 2026 @ 18:34:
[...]

Hier een foto van het opzetstuk. Er staat helaas geen partnumber o.id. op. Ik heb begrepen van mijn installateur dat als die er eenmaal inzit, je hem er niet uit krijgt zonder een pootje af te breken.

Mijn buitenunit is een SCM50ZS-W overigens.

[Afbeelding]
Zit die er wel standaard bij?

9800X3D - RX 9700XT - 96GB DDR5 :+


  • japie06
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 21:21
Geen idee, ik vermoed van wel.

  • LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online
Zat bij mij standaard in de doos.

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.


  • TereZz
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 18:04
Hoe hebben ze het condenswater je buitenunit in geleid? Dat is niet echt standaard zeg maar... Zou dat eerder gewoon loshalen.

Vervuiling van je buitenunit speelt zo wel als ik zie wat voor stof en zooi met het condenswater mee komt.

  • Nanuk
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 22:50
japie06 schreef op maandag 22 juni 2026 @ 18:34:
[...]

Hier een foto van het opzetstuk. Er staat helaas geen partnumber o.id. op. Ik heb begrepen van mijn installateur dat als die er eenmaal inzit, je hem er niet uit krijgt zonder een pootje af te breken.

Mijn buitenunit is een SCM50ZS-W overigens.

[Afbeelding]
Die heb ik er uit gehaald toen ie begon te bevriezen. Zonder loopt het dooiwater beter weg. In de winter kan ik me er niet zo druk om maken dat er druppels naar beneden vallen, ik ga er dan toch niet in de buurt zitten.

  • KoningPaulus
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22:50
ThinkPad schreef op maandag 22 juni 2026 @ 11:29:
Kunstgebit tabletten (ja echt, geen grap) is een oplossing die vaker wordt genoemd in Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen - #2 (zoek op 'kunstgebit').

https://www.kruidvat.nl/k...igingstabletten/p/1138222
Zo'n tablet in stukjes breken en onderin je lekbak gooien.
In stukjes breken en water overheen gieten werkte hier overigens slecht. Met koud water in ieder geval. Loste de tabletten niet in op. Dus mogelijk het tabletje eerst laten oplossen en dan erin gieten beter?
japie06 schreef op maandag 22 juni 2026 @ 18:34:
[...]

Hier een foto van het opzetstuk. Er staat helaas geen partnumber o.id. op. Ik heb begrepen van mijn installateur dat als die er eenmaal inzit, je hem er niet uit krijgt zonder een pootje af te breken.

Mijn buitenunit is een SCM50ZS-W overigens.

[Afbeelding]
Die kon ik gewoon lostrekken uit de onderkant, evenals die zwarte pluggen. Alle gaten aan de onderkant zijn nu open, maar je moet nog steeds blijven opletten dat er niet teveel ijsvorming komt.

[ Voor 28% gewijzigd door KoningPaulus op 22-06-2026 20:59 ]

4.320WP | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS-W


  • Eastblocker99
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 15:12
Weet iemand of een leidingsgoot aan de voorgevel net zo zwaar wordt beoordeeld als een buitenunit?

Ik wil een multisplit plaatsen voor zowel zolder als woonkamer. Mijn dakkapel zit aan de voorzijde, dus de buitenunit zou mogelijk op het platte dak van de dakkapel komen, waar hij vanaf straatniveau misschien redelijk uit het zicht staat. Het gaat om een rijwoning.

Optie 2 is om twee aparte units te monteren waarvan die voor de woonkamer maar op de achtergevel komt.

Ik bel voor de zekerheid nog met de gemeente, maar ben benieuwd of iemand hier ervaring mee heeft.

  • fxs81
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 16:56

fxs81

Julianadorp

Eastblocker99 schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 01:32:
Weet iemand of een leidingsgoot aan de voorgevel net zo zwaar wordt beoordeeld als een buitenunit?

Ik wil een multisplit plaatsen voor zowel zolder als woonkamer. Mijn dakkapel zit aan de voorzijde, dus de buitenunit zou mogelijk op het platte dak van de dakkapel komen, waar hij vanaf straatniveau misschien redelijk uit het zicht staat. Het gaat om een rijwoning.

Optie 2 is om twee aparte units te monteren waarvan die voor de woonkamer maar op de achtergevel komt.

Ik bel voor de zekerheid nog met de gemeente, maar ben benieuwd of iemand hier ervaring mee heeft.
Meestal heb je een vergunning nodig als het aan de voorkant van je woning zit, ook op een dakkapel dus idd even controleren bij de gemeente. Hier hangt hij op het balkon uit het zicht, dat is ook aan de voorzijde maar dat schijnt binnen de woning te vallen omdat het op het balkon is en was vergunningsvrij. Wilde hem eerst in een hoekje van de oprit doen maar daar was het wel vergunningsplichtig.

WGA | Napoleon Pro 22 K-Leg-3 | KamadoJoe Big Joe I | Inkbird ISC-027BW | JoeFyr | JoyStove Large | Weber Smokey Joe | Ooni Karu 2 | www.bbq-brethren.nl | MHI SRK35ZSX-WF | HomeWizard PiB 2x | 3450 Wp 100% Zuid


  • Eastblocker99
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 15:12
fxs81 schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 09:26:
[...]

Meestal heb je een vergunning nodig als het aan de voorkant van je woning zit, ook op een dakkapel dus idd even controleren bij de gemeente. Hier hangt hij op het balkon uit het zicht, dat is ook aan de voorzijde maar dat schijnt binnen de woning te vallen omdat het op het balkon is en was vergunningsvrij. Wilde hem eerst in een hoekje van de oprit doen maar daar was het wel vergunningsplichtig.
Vanochtend gebeld en ik krijg over 5 werkdagen antwoord van de gemeente.

  • esphome
  • Registratie: Oktober 2023
  • Niet online
Het knietjes (tuitje) zit meestal in het plastic zakje waar ook de handleiding in zit bij MHI. Ze zijn wel voorzichtig weer te verwijderen door het rooster aan de voorkant eraf te halen en met duim en vinger een beetje de pootjes naar elkaar te knijpen. Wel eerst de stroom van de unit afhalen met de werkschakelaar.

Heb je hem niet vraag het de installateur die boel heeft aangelegd. Ik denk dat partnumber is: SSA422A024

Hier zit er een tuinslang aan die in een aluminium hoekprofiel ligt met er een verwarmingskabel eronder die afloopt, naar het putje aan de overzijde.

Bij ijs in de bak haal ik weer het rooster aan de voorkant eraf en pak een kleine plantengieter met warm water erin en zorg dat de straal precies op boven de het gat van de afvoer komt. Als dat open is dan is een paar gietertjes later het ijs weg.

  • Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 22:49

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

esphome schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 11:25:
Het knietjes (tuitje) zit meestal in het plastic zakje waar ook de handleiding in zit bij MHI. Ze zijn wel voorzichtig weer te verwijderen door het rooster aan de voorkant eraf te halen en met duim en vinger een beetje de pootjes naar elkaar te knijpen. Wel eerst de stroom van de unit afhalen met de werkschakelaar.

Heb je hem niet vraag het de installateur die boel heeft aangelegd. Ik denk dat partnumber is: SSA422A024

Hier zit er een tuinslang aan die in een aluminium hoekprofiel ligt met er een verwarmingskabel eronder die afloopt, naar het putje aan de overzijde.

Bij ijs in de bak haal ik weer het rooster aan de voorkant eraf en pak een kleine plantengieter met warm water erin en zorg dat de straal precies op boven de het gat van de afvoer komt. Als dat open is dan is een paar gietertjes later het ijs weg.
Ik heb de handleiding gisteren doorgenomen en daar staan 'optional accessory' bij het tuitje. Dus ja geen idee. Wel hartelijk dank voor het onderdeelnummer, kon het al nergens vinden.

Denk dat ik maar een speciekuip neerzet for the time being.

9800X3D - RX 9700XT - 96GB DDR5 :+


  • vdr01
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 23:26

vdr01

MHI SRKZS-S 3.5

Kuusj schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 11:31:
[...]

Ik heb de handleiding gisteren doorgenomen en daar staan 'optional accessory' bij het tuitje. Dus ja geen idee. Wel hartelijk dank voor het onderdeelnummer, kon het al nergens vinden.

Denk dat ik maar een speciekuip neerzet for the time being.
Is een regenton niets? Daar schijnen (sommige) gemeentes zelfs subsidie op te verstrekken.

GT7 ID: ONYX_PdeG69


  • Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 22:49

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

vdr01 schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 12:07:
[...]

Is een regenton niets? Daar schijnen (sommige) gemeentes zelfs subsidie op te verstrekken.
Ja het probleem is een beetje dat het niet mega breed is daar. Maar goed het maakt niet zo veel uit. Er zijn best wel wat oplossingen maar ik moet me eens rustig bedenken wat de mooiste is met de minste impact qua doorgang.

9800X3D - RX 9700XT - 96GB DDR5 :+


  • Nanuk
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 22:50
Kuusj schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 11:31:
[...]

Ik heb de handleiding gisteren doorgenomen en daar staan 'optional accessory' bij het tuitje. Dus ja geen idee. Wel hartelijk dank voor het onderdeelnummer, kon het al nergens vinden.

Denk dat ik maar een speciekuip neerzet for the time being.
Even uit de box denken:
Waarom niet het slangetje van de binnen-unit uit de buitenunit trekken en dan langs de muur laten weglopen? Als je toch al koelt is een natte muur alleen maar een pre.

Met verwarmen lekt ie alleen uit de buiten-unit, daar kan je dan wel iets kleiners onder zetten dan een speciekuip. Bijvoorbeeld een plantenbakje met tijm of ander struikje.

  • rsbroer
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 18:15
Hi,

Net het topic ontdekt.
Ik heb wat vragen en hopelijk kunnen die beantwoord worden ipv 199 pagina's doorspitten.

Ik heb sinds 1999 een MHI-SRK35ZS-W hangen, die mijn Daikin uit 2002 verving.
Helaas is ie in de hoek met de buitenmuur geinstalleerd, waardoor de kamer temperatuur meting flinkt wordt beinvloed door de temperatuur buiten. Zeker met dit weer komt dit erop neer dat ik constant het setpoint moet aanpassen omdat de compressor heel snel ophoog gaat, terwijl de echte kamer temperatuur best wel ok is.

Is het mogelijk om MHI in demand control mode te krijgen ? Dus geen eigen temperatuur regeling, maar gewoon een demand vraag in % of compressor Hz ? Er zit ook een Airco WiFi controller MHI-AC-Ctrl (MQTT/ESPHome)’ printje uit 2023 in die werd aangeboden op Tweakers, echter daar zit geen mogelijkheid in om de temperatuur regeling te bypassen.

Een andere mogelijke optie zou zijn de gain van de regeling te kunnen aanpassen. Iemand ervaringen mee, en kan dat uberhaupt met de gewone IR afstandsbediening ?

Er kan mogelijk ook een remote thermostaat of sensor op worden aangesloten, mbv een extra interfaces box die je moet plaatsen ? Ervaringen mee ?

8x 370 Wp (Z), Growatt 2500-S, 2x 370Wp (O-W), APS 600Y, 2x Marstek Venus E v2 (v157.3), CT-003 (v122), HW P1, Daikin PERFERA FTXM35N, Mitsubishi Heavy SRK 35ZS-W, Jaga DIY DBE 12x 14cm, 6x 14cm, Tado V3, bridge, thermostaat, 6x radiatorknop


  • FearMe
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 23:46
rsbroer schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 15:44:
[...]

Er zit ook een Airco WiFi controller MHI-AC-Ctrl (MQTT/ESPHome)’ printje uit 2023 in die werd aangeboden op Tweakers, echter daar zit geen mogelijkheid in om de temperatuur regeling te bypassen.

[...]
https://github.com/ginkage/MHI-AC-Ctrl-ESPHome/blob/master/examples/external_sensor.yaml

Dit al geprobeerd, toevallig?

  • FutureTrunksZ
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 21:40
Allowee schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 11:08:
Vannacht de slaapkamer airco ook maar eens op drogen ipv koelen gezet, op 24C. Hele nacht op laag pitje gedraaid. Waarschijnlijk omdat alles nog zo warm is kon die blijven draaien, of doet ie met drogen sowieso veel minder pendelen?
Klopt inderdaad. Volgens mij is het zo dat omdat hij in de droogstand minder hard blaast, de kamer ook minder snel op temperatuur komt. Doordat het langer duurt voordat hij op doeltemp is, duurt het ook langer voordat hij in stand-by gaat.

  • nico_09
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 22:37
rsbroer schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 15:44:
Hi,

Net het topic ontdekt.
Ik heb wat vragen en hopelijk kunnen die beantwoord worden ipv 199 pagina's doorspitten.

Ik heb sinds 1999 een MHI-SRK35ZS-W hangen, die mijn Daikin uit 2002 verving.
Helaas is ie in de hoek met de buitenmuur geinstalleerd, waardoor de kamer temperatuur meting flinkt wordt beinvloed door de temperatuur buiten. Zeker met dit weer komt dit erop neer dat ik constant het setpoint moet aanpassen omdat de compressor heel snel ophoog gaat, terwijl de echte kamer temperatuur best wel ok is.

Is het mogelijk om MHI in demand control mode te krijgen ? Dus geen eigen temperatuur regeling, maar gewoon een demand vraag in % of compressor Hz ? Er zit ook een Airco WiFi controller MHI-AC-Ctrl (MQTT/ESPHome)’ printje uit 2023 in die werd aangeboden op Tweakers, echter daar zit geen mogelijkheid in om de temperatuur regeling te bypassen.

Een andere mogelijke optie zou zijn de gain van de regeling te kunnen aanpassen. Iemand ervaringen mee, en kan dat uberhaupt met de gewone IR afstandsbediening ?

Er kan mogelijk ook een remote thermostaat of sensor op worden aangesloten, mbv een extra interfaces box die je moet plaatsen ? Ervaringen mee ?
Climacontrol met externe temperatuur sensor bestellen, ook via tweakers.net

  • rsbroer
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 18:15
Oh, dat klinkt veelbelovend. Net eens de web page van de MHI-AC-Ctrl (MQTT/ESPHome) bekeken,
17:30:54 [D] [mhi_ac_ctrl:074] did not receive a room_temp_api value, using IU temperature sensor
Is ie al voorbereid op voor een externe temp sensor soms ?
Moet je dan opnieuw die ESPHome builden en die module flashen (nog nooit gedaan), of kun je een HA sensor waarde naar keus naar die MHI-AC-Ctrl sturen, dus je voegt een yaml toe aan HA ?

Ik heb nameliijk 2 mogelijke temp sensor kandidaten in dezelfde ruimte, een Sonof Zigbee sensor en een Tado knop

De Climacontrol is trouwens ook wel aardig, maar daarvoor moet ik de binnenunit weer open moeten krijgen, een crime an sich, en helemaal sinds ie in de hoek zit. Herinner me nog hoe ik op de tast die MHI-AC-Ctrl wifi module erin heb kunnen vrotten...

8x 370 Wp (Z), Growatt 2500-S, 2x 370Wp (O-W), APS 600Y, 2x Marstek Venus E v2 (v157.3), CT-003 (v122), HW P1, Daikin PERFERA FTXM35N, Mitsubishi Heavy SRK 35ZS-W, Jaga DIY DBE 12x 14cm, 6x 14cm, Tado V3, bridge, thermostaat, 6x radiatorknop


  • vdr01
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 23:26

vdr01

MHI SRKZS-S 3.5

rsbroer schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 17:42:
[...]

Oh, dat klinkt veelbelovend. Net eens de web page van de MHI-AC-Ctrl (MQTT/ESPHome) bekeken,
17:30:54 [D] [mhi_ac_ctrl:074] did not receive a room_temp_api value, using IU temperature sensor
Is ie al voorbereid op voor een externe temp sensor soms ?
Moet je dan opnieuw die ESPHome builden en die module flashen (nog nooit gedaan), of kun je een HA sensor waarde naar keus naar die MHI-AC-Ctrl sturen, dus je voegt een yaml toe aan HA ?

Ik heb nameliijk 2 mogelijke temp sensor kandidaten in dezelfde ruimte, een Sonof Zigbee sensor en een Tado knop

De Climacontrol is trouwens ook wel aardig, maar daarvoor moet ik de binnenunit weer open moeten krijgen, een crime an sich, en helemaal sinds ie in de hoek zit. Herinner me nog hoe ik op de tast die MHI-AC-Ctrl wifi module erin heb kunnen vrotten...
Binnenunit openen is naar mijn mening een eitje. 2 of 3 schroefjes eruit, vanaf de bovenkant even die 2 klipjes indrukken, kap eraf, lang geleden maar dan meen ik nog even aan de zijkant dat klepje verwijderen en je kan erbij. Qua MHI-AC-CTRL zit je op het goede spoor. Maar ik ben niet helemaal zeker hoe je dat precies moet doen dus die laat ik even aan een Tweaker die met zekerheid kan adviseren. Succes in ieder geval.

P.s. ik heb geen ClimaControl maar misschien kun je gewoon het MHI-AC-CTRL stekkertje lostrekken van de MHI-AC-CTRL en hergebruiken om de ClimaControl aan te sluiten?

[ Voor 7% gewijzigd door vdr01 op 25-06-2026 18:11 ]

GT7 ID: ONYX_PdeG69


  • RudolfR
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 18:30
@rsbroer

Via esphome kun je ook een temperatuur aanbieden. Je moet wel een sensor hebben die een beetje vlot reageert ivm overshoot.

User esphome heeft een regeling gemaakt zodat setpoint nooit tever van de werkelijkheid ligt en regelt zo langzaam richting de doeltemperatuur.

Voordeel van de climacontrol is dat er een direct bluetoothverbinding is tussen de module en de sensor. Dus geen HA als middleman.

  • esphome
  • Registratie: Oktober 2023
  • Niet online
De MHI heb ik vanmiddag aangezet en de temperatuur is van over de 26 graden gedaald naar 24 graden in zes uur en omdat er ook een plafondventilator draait is lekker koel. Niet koud en ook niet warm en als ik kamer uit ga dan is wel erg warm en buiten is nog warmer. De plafondventilator is de beste aankoop ooit gedaan door mij. In de winter de warmte van de MHI naar beneden in zomer de koele bries van de koele lucht ook van de MHI.

Ik heb de fictieve kamertemperatuur gefixeerd op -0,25 graden (verschil tussen instel en kamertemp.) en zo blijft de airco draaien op 14,7 Hz met een verbruik van 131 Watt.

Als ik heb vanavond weer uitzet dan start automatisch de ventilatie op de laagste stand voor een uur en die gaat ook vanzelf weer uit na een uur. Dit doet HA voor mij.

Waar draait dan een MHI op als die op drogen staat? Ik heb dat nog niet getest voor mijzelf.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vkWUBHiGrcLxrB-xd-b1HFMwXzE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Y0suo37muCTMMlWqZBFO8RVQ.jpg?f=fotoalbum_large
Pagina: 1 ... 49 50 Laatste