De fan staat stil tijdens een defrost, de compressor echter gaat vol aan de bak.ThinkPad schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 20:50:
@pjotter1965 Niks. Gewoon laten draaien, dingen zijn gemaakt om 24/7 te draaien. 70Hz zal alleen wel aardig wat stroomverbruik zijn.
Mijn airco staat al wekenlang continu te draaien. Compressor pauzeert alleen even bij een defrost.
Als je gemakkelijk de buitenunit kan zou ik wel zorgen dat je hem sneeuwvrij houdt en dat het dooiwater goed weg kan. Anders krijgt hij het erg zwaar en blijft hij defrosten.
Ja verkeerd verwoord. Stopt even om de druk te laten zakken in het systeem en 4-weg klep moment te geven om te schakelen. Daarna idd volgas tot hij weer even stopt om systeem weer terug te zetten naar verwarmingsmodus.
Bedoelde meer dat een airco erop gebouwd is om 24/7 te draaien in bijv. serverruimte, laboratorium etc.
Bedoelde meer dat een airco erop gebouwd is om 24/7 te draaien in bijv. serverruimte, laboratorium etc.
[ Voor 19% gewijzigd door ThinkPad op 09-01-2026 21:32 ]
Als we dan toch gaan muggenzifter, deze 2 beweringen zijn niet altijd waar.esphome schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 20:54:
[...]
De fan staat stil tijdens een defrost, de compressor echter gaat vol aan de bak.
Het is vannacht lekker koud gebleven buiten. Vanmorgen viel het mij op dat de woonkamer temperatuur gezakt was met een hele graad, terwijl het setpoint constant is gebleven.
Ook de ruimte temperatuur sensor van de airco was het er mee eens, van 19,2C gezakt tot 18,5C.
Maar hij bleef op 210W draaien.... vreemd weer.
Na het verhogen van het setpoint gaat ie nu het vermogen verhogen en verlagen rond het setpoint.. wat ik vannacht dus ook verwacht had.
Ook de ruimte temperatuur sensor van de airco was het er mee eens, van 19,2C gezakt tot 18,5C.
Maar hij bleef op 210W draaien.... vreemd weer.
Na het verhogen van het setpoint gaat ie nu het vermogen verhogen en verlagen rond het setpoint.. wat ik vannacht dus ook verwacht had.
MikroTik RB4011iGS+5HacQ2HnD-IN, MikroTik cAP AX, SRK25ZS-WF, SRK35ZS-WF, 1410Wp
Defrost: fan stopt, unit schakelt naar binnen koelen en de compressor gaat dus draaien en verwarmt de warmtewisselaar in de buitenunit, komt er genoeg warmte weer eruit aan de andere kant van warmtewisselaar dan toert de compressor weer af en komt er dan nog steeds genoeg warmte door dan stopt die en gaat de fan naar hoog om het verblijvende water in warmtewisselaar te verwijderen. De bekende mist die uit de unit komt. De unit gaat weer naar het verwarmen van de binnenunit en fan gaat weer normaal draaien.Martin7182 schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 22:04:
[...]
Als we dan toch gaan muggenzifter, deze 2 beweringen zijn niet altijd waar.
Trouwens nu de luchtvochtigheid laag is mag de fan van de buitenunit weer volop draaien omdat die toch vrij blijft van ijs. De temperatuur regeling voor de temperatuursensor staat nu dan ook uit.
Het was zoveel beter geweest als er naast de fussy logic van MHI ook een druksensor in had gezeten dan had die de bevestiging kunnen geven dat inderdaad de warmtewisselaar vol met ijs zit.
Bij een lage luchtvochtigheid gaat nu ook de defrost bak verwarming niet aan en ook niet de verwarming onder de afvoerslang want er is geen dooiwater.
Ontdooien gaat boven het vriespunt soms met de ventilator i.p.v. compressor. Wat betreft je tweede punt, ontdooien gebruikt hier 55% van max. vermogen. Ik zou dat niet "vol aan de bak" noemen. Ik weet het, het is inderdaad muggenziftenesphome schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 12:15:
[...]
Defrost: fan stopt, unit schakelt naar binnen koelen en de compressor gaat dus draaien en verwarmt de warmtewisselaar in de buitenunit, komt er genoeg warmte weer eruit aan de andere kant van warmtewisselaar dan toert de compressor weer af en komt er dan nog steeds genoeg warmte door dan stopt die en gaat de fan naar hoog om het verblijvende water in warmtewisselaar te verwijderen. De bekende mist die uit de unit komt. De unit gaat weer naar het verwarmen van de binnenunit en fan gaat weer normaal draaien.
Trouwens nu de luchtvochtigheid laag is mag de fan van de buitenunit weer volop draaien omdat die toch vrij blijft van ijs. De temperatuur regeling voor de temperatuursensor staat nu dan ook uit.
Het was zoveel beter geweest als er naast de fussy logic van MHI ook een druksensor in had gezeten dan had die de bevestiging kunnen geven dat inderdaad de warmtewisselaar vol met ijs zit.
Bij een lage luchtvochtigheid gaat nu ook de defrost bak verwarming niet aan en ook niet de verwarming onder de afvoerslang want er is geen dooiwater.
Omdat de luchtvochtigheid zo laag is op het moment laat ik de fan van de buitenunit op zijn beloop en die draait ook dan op standje acht. Omdat er geen ijsvorming is in de warmtewisselaar maakt niet bijzonder veel lawaai.
Stand zes met ijsvorming, maakt meer lawaai.
Ik blijf steeds onder de 700 Watt en heb al 6 uur lang geen defrost gehad en ik die verwacht ook niet meer vanwege de droge lucht. Op fan stand 6 kreeg ik vanochtend wel twee defrosts. Dat dan waarschijnlijk samen dat de fuzzy logic van de MHI ook de actuele opbrengst meeneemt van de warmtewisselaar.
Draait de fan dus lager, en de MHI verwacht de opbrengst van een maximale fan snelheid dan moet er wel ijs in de warmtewisselaar zitten. Terwijl er helemaal geen ijs te bekennen was en de MHI ook zo klaar was met de defrost.
En zo is er weer een factor bij gekomen bij het regelen van de MHI. De MHI doet het goed als de lucht maar droog is buiten.
Update: toch en defrost gehad en hetgeen wat ik wijzigde was dat ik de binnen fan van auto naar medium zette. Dit omdat de fan steeds wisselde van snelheid. Op medium bleef die constant maar trok dan wel meer warmte uit de buitenunit en zo werd de balans verstoord en dat triggerde de defrost.
Ik blijf steeds onder de 700 Watt en heb al 6 uur lang geen defrost gehad en ik die verwacht ook niet meer vanwege de droge lucht. Op fan stand 6 kreeg ik vanochtend wel twee defrosts. Dat dan waarschijnlijk samen dat de fuzzy logic van de MHI ook de actuele opbrengst meeneemt van de warmtewisselaar.
Draait de fan dus lager, en de MHI verwacht de opbrengst van een maximale fan snelheid dan moet er wel ijs in de warmtewisselaar zitten. Terwijl er helemaal geen ijs te bekennen was en de MHI ook zo klaar was met de defrost.
En zo is er weer een factor bij gekomen bij het regelen van de MHI. De MHI doet het goed als de lucht maar droog is buiten.
Update: toch en defrost gehad en hetgeen wat ik wijzigde was dat ik de binnen fan van auto naar medium zette. Dit omdat de fan steeds wisselde van snelheid. Op medium bleef die constant maar trok dan wel meer warmte uit de buitenunit en zo werd de balans verstoord en dat triggerde de defrost.
[ Voor 14% gewijzigd door esphome op 10-01-2026 18:03 ]
Ik heb hier 1 buitenunit en 2 binnenunits.esphome schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 17:45:
Omdat de luchtvochtigheid zo laag is op het moment laat ik de fan van de buitenunit op zijn beloop en die draait ook dan op standje acht. Omdat er geen ijsvorming is in de warmtewisselaar maakt niet bijzonder veel lawaai.
Elke avond om 22uur gaat automatisch de unit in de slaapkamer uit.
Binnen 40 minuten maar met dit weer meestal binnen 20min, krijg ik dan ook bijna altijd een defrost. Iets in zijn regeling klopt dan niet, of het iets met warmteverlies te maken heeft door de bleeding naar de unit op de slaapkamer of niet. Dat weet ik niet, maar het is wel opvallend.
Edit: 2uur geleden mijn eerste en enige defrost gehad voor vandaag. En was ook 10min na temperatuur 0,5 verhogen in de slaapkamer.
Mhi 35srk
Climacontrol
Eerste winter met airco.
Sinds zaterdag horen wij de airco binnen draaien. In de zin van; lage storende brom in huis. De airco hangt aan de muur. Dit hoorden we de weken hiervoor nauwelijks. Ook niet tijdens de sneeuwdagen. Toen ging hij elke 30 min in een defrost. En zijn we overgegaan op de c.v ketel.
Er heeft ijs in de airco gezeten en ook aan de muurbeugels.
Afgelopen woensdag een plak ijs van de bovenkant airco afgehaald. Daar was wat kracht voor nodig. Misschien dat de airco hierdoor wat verplaatst is o.i.d op de muurbeugel.
Mijn vraag: kan het zijn dat hij nu veel meer resoneert doordat de outdoor fan speed op 8 staat? Of draait de airco soms ook op fanspeed 8 als het +4° is?
De buitenunit maakt ook een iets ander geluid. Wellicht ook doordat hij zo hard moet blazen? Of kan het zijn dat de airco of beugel wat verplaats is? En wij daardoor de airco veel meer horen resoneren.
De compressor is nu vaak tussen de 40 -71hz aan het draaien. Ik heb al vernomen dat dat normaal gedrag is met deze kou.
Zie link voor het geluid van de buitenunit
https://we.tl/t-5DaoMty5dX
Climacontrol
Eerste winter met airco.
Sinds zaterdag horen wij de airco binnen draaien. In de zin van; lage storende brom in huis. De airco hangt aan de muur. Dit hoorden we de weken hiervoor nauwelijks. Ook niet tijdens de sneeuwdagen. Toen ging hij elke 30 min in een defrost. En zijn we overgegaan op de c.v ketel.
Er heeft ijs in de airco gezeten en ook aan de muurbeugels.
Afgelopen woensdag een plak ijs van de bovenkant airco afgehaald. Daar was wat kracht voor nodig. Misschien dat de airco hierdoor wat verplaatst is o.i.d op de muurbeugel.
Mijn vraag: kan het zijn dat hij nu veel meer resoneert doordat de outdoor fan speed op 8 staat? Of draait de airco soms ook op fanspeed 8 als het +4° is?
De buitenunit maakt ook een iets ander geluid. Wellicht ook doordat hij zo hard moet blazen? Of kan het zijn dat de airco of beugel wat verplaats is? En wij daardoor de airco veel meer horen resoneren.
De compressor is nu vaak tussen de 40 -71hz aan het draaien. Ik heb al vernomen dat dat normaal gedrag is met deze kou.
Zie link voor het geluid van de buitenunit
https://we.tl/t-5DaoMty5dX
[ Voor 3% gewijzigd door m4bnl op 11-01-2026 09:35 ]
@m4bnl Ik heb hetzelfde probleem met lawaai van de buitenunit. Hier hangt ie ook aan de gevel, maar op 30~35hz gaat de gevel resoneren, je hoort hem buiten dan amper, maar binnen des te meer. Als hij optoert naar boven de 40hz dan is de resonantie weer weg. Dan maakt ie wel meer lawaai dan normaal, maar is het niet storend.
Ik vind overigens het verhogen van de minimum compressor snelheid met koud weer wel knap vervelend, in plaats van rustig op een laag vermogen te draaien zoals rond het vriespunt is hij nu weer enorm aan het pendelen.
Ik vind overigens het verhogen van de minimum compressor snelheid met koud weer wel knap vervelend, in plaats van rustig op een laag vermogen te draaien zoals rond het vriespunt is hij nu weer enorm aan het pendelen.
In plaats van de standaard rubbers/plastic op de muurbeugel zou je flexibele rubbers kunnen proberen.
Als dit het probleem niet oplost zijn er ook nog speciale dempers met veren te verkrijgen die nog beter de resonantie oplossen.
Zoals deze https://www.warmteservice...yVExvMEFmCnIaAklfEALw_wcB
Vanaf een bepaalde temperatuur gaat de buitenunit inderdaad naar een minimale stand van 50Hz of 70Hz.
Dat is iets waar je mee zal moeten leren leven.
Als dit het probleem niet oplost zijn er ook nog speciale dempers met veren te verkrijgen die nog beter de resonantie oplossen.
Zoals deze https://www.warmteservice...yVExvMEFmCnIaAklfEALw_wcB
Vanaf een bepaalde temperatuur gaat de buitenunit inderdaad naar een minimale stand van 50Hz of 70Hz.
Dat is iets waar je mee zal moeten leren leven.
[ Voor 38% gewijzigd door LED-Maniak op 11-01-2026 11:04 ]
Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.
Fijn om te lezen dat er geen probleem met de airco is.
Mocht dit probleem er nog steeds alleen zijn met deze vrieskou dan kunnen we daar prima mee leven. Mochten de winters vaker zo koud worden dan kunnen we de rubbers vervangen. Kijken of dat het probleem oplost.geen gemakkelijk klusje omdat de airco op 1,80m hoogte hangt en ik de kennis daarover mis.
Of de airco op de grond zetten kan ook nog een optie zijn.
Mocht dit probleem er nog steeds alleen zijn met deze vrieskou dan kunnen we daar prima mee leven. Mochten de winters vaker zo koud worden dan kunnen we de rubbers vervangen. Kijken of dat het probleem oplost.geen gemakkelijk klusje omdat de airco op 1,80m hoogte hangt en ik de kennis daarover mis.
Of de airco op de grond zetten kan ook nog een optie zijn.
Rubbers vervangen is een fluitje van een cent door de veren. Kwestie van alles even een paar slagen los draaien, 1 persoon even 1 hoek laten optillen en de veer er tussen drukken. Twee boutjes, volgende hoek.
Heb ze standaard in mn bus liggen. Komt altijd wel iemand aanlopen als je met een airco bezig bent met een trillende vraag. :-)
Heb ze standaard in mn bus liggen. Komt altijd wel iemand aanlopen als je met een airco bezig bent met een trillende vraag. :-)
Bedankt voor de tip.Doesnotcompute schreef op zondag 11 januari 2026 @ 13:20:
Rubbers vervangen is een fluitje van een cent door de veren. Kwestie van alles even een paar slagen los draaien, 1 persoon even 1 hoek laten optillen en de veer er tussen drukken. Twee boutjes, volgende hoek.
Gebruik jij liever veren dan rubbers?
En als je het alleen moet doen zonder te hoeven tillen. Twee dunne plaatjes/plankjes en een stelkussen ertussen. Kun je heel nauwkeurig de benodigde ruimte creëren.Doesnotcompute schreef op zondag 11 januari 2026 @ 13:20:
https://www.action.com/nl-nl/p/3004550/werckmann-stelkussen/
Na het bij de installatie plaatsen van de rubbers in mijn geval bleek dat de één kant meer gewicht zat, namelijk van de compressor etc.. Ik heb toen teflon carrosserie ringen opgehaald en daar zaagde ik een gleuf in ter breedte van het draadeinde. Ik kon er dan zo twee tussen schuiven na de moer bovenaan los gemaakt te hebben.
De unit staat zo exact waterpas links rechts en voor achter.
De unit staat zo exact waterpas links rechts en voor achter.
Nee alleen bij muurbeugels. Maar daar ben ik sowieso geen fan van. Warmtepompen moeten gewoon op de grond of een betonnen dak. (imo)m4bnl schreef op zondag 11 januari 2026 @ 13:51:
[...]
Bedankt voor de tip.
Gebruik jij liever veren dan rubbers?
Niet alleen vanwege trillingsgeluid, maar vooral i.v.m. onderhoud. De gebruikelijke facebook groepen stonden alweer vol berichten over airco's die ingesneeuwd waren en dat mensen dan er niet bij konden e.d.
Ik krijg wel eens meldingen van een storing oid bij een WP die niet van mij is. Hangt hij lekker boven de nok van een bijgebouw of dakkapel, dan gaat deze jongen lekker weer naar huis. :-)
Dat is een leuke! Nooit aangedacht, maar zon ding heb ik wel.esphome schreef op zondag 11 januari 2026 @ 13:53:
[...]
En als je het alleen moet doen zonder te hoeven tillen. Twee dunne plaatjes/plankjes en een stelkussen ertussen. Kun je heel nauwkeurig de benodigde ruimte creëren.
https://www.action.com/nl-nl/p/3004550/werckmann-stelkussen/
Of tweakers op het forumDoesnotcompute schreef op zondag 11 januari 2026 @ 13:20:
Sometimes you need to plan for coincidence
Bij mij werd het geluid ook behoorlijk via de muur doorgeven. Als tussenoplossing heb ik een stuk van een rubbertegeltje tussen de afstelbout van de muurbeugel en de muur gedaan. Dit heeft al enorm geholpen. De rubberpoten onder de buitenunit wil ik ook nog vervangen, maar wacht wel totdat het beter weer is 😆
Ik heb dit rubber tegeltje in vier stukken gesneden en voor 2 aircos gebruikt:
https://www.warmteservice...r-tegeldrager-/p/07503661
Ik heb dit rubber tegeltje in vier stukken gesneden en voor 2 aircos gebruikt:
https://www.warmteservice...r-tegeldrager-/p/07503661
MHI SRK50ZS-WF en SRK35ZS-W, Home assistant
https://aircomagazijntwen...pers-30-55kg-set-4-stuks/Hmmbob schreef op zondag 11 januari 2026 @ 16:14:
[...]
Of tweakers op het forumWelke veren (of rubbers) heb je het dan over? Bij ons hangen ze (x4) op muurbeugels net boven het platte dak. Trillingen dragen soms nogal ver....
Dit type. Heb je in verschillende gewichtsklasses. Even even opletten dat je de stugge veren aan de compressor zijde gebruikt. Anders hangt hij scheef.
Deze lijkt wel behoorlijk aan de prijs te zijn. Bol.com e.d. verkoopt ze ook.
Gewicht van je airco staat wel in in de documentatie van je fabrikant.
[ Voor 5% gewijzigd door Doesnotcompute op 11-01-2026 17:08 ]
Dank. Zag ze elders voor 45-50 euro inderdaad. Is de moeite waard om te proberen.Doesnotcompute schreef op zondag 11 januari 2026 @ 17:06:
[...]
https://aircomagazijntwen...pers-30-55kg-set-4-stuks/
Dit type. Heb je in verschillende gewichtsklasses. Even even opletten dat je de stugge veren aan de compressor zijde gebruikt. Anders hangt hij scheef.
Sometimes you need to plan for coincidence
Als de bron inderdaad de buitenunit is, en niet een leiding die ergens tegenaan loopt te trillen dan scheelt het enorm hoor.
Er al eens met de vinger erover gewreven of het eraf gaat? De plaat is verzinkt en zou dus niet moeten roesten.Rsport40 schreef op zondag 11 januari 2026 @ 14:50:
Het valt me op dat er bij mijn ZS-buitenunit roestvorming zit, precies in de onderste hoek. Een vriend van mij heeft ook een ZS en daar zie ik exact hetzelfde. Ik heb daarnaast nog een ZSX hangen en die vertoont dit niet. Is dit normaal bij de ZS units? Komt dit bij anderen ook voor?
[Afbeelding]
Ik heb ze onder de ZSX5.0 hangen, maar ondanks dat de kleuren goed staan (stugge veren onder de compressor kant), hangt ie alsnog scheef. Als eens vaker gelezen over deze veren.Doesnotcompute schreef op zondag 11 januari 2026 @ 17:06:
[...]
https://aircomagazijntwen...pers-30-55kg-set-4-stuks/
Welke set heb je gemonteerd?Rsport40 schreef op zondag 11 januari 2026 @ 20:55:
[...]
Ik heb ze onder de ZSX5.0 hangen, maar ondanks dat de kleuren goed staan (stugge veren onder de compressor kant), hangt ie alsnog scheef. Als eens vaker gelezen over deze veren.
30 -55 of
50- 80?
Ook heb ik wel eens op een webside gelezen dat ze slappe veren onder het compressor gedeelte voorschreven. Wat gewoon fout was, omdat ze simpelweg de verkeerde kleur onder de compressor voorschreven.
Ik heb de blauw groene (30-55) kilo versie.RemmyB83 schreef op zondag 11 januari 2026 @ 23:24:
[...]
Welke set heb je gemonteerd?
30 -55 of
50- 80?
Ook heb ik wel eens op een webside gelezen dat ze slappe veren onder het compressor gedeelte voorschreven. Wat gewoon fout was, omdat ze simpelweg de verkeerde kleur onder de compressor voorschreven.
De ZSX airco is wel zwaar 45KG, maar je zou verwachten dat dat goed moet zijn.
Ik had voor de zekerheid ook de zwaardere gehaald 50 tot 80kg (Geel) en die gele wilde ik dan plaatsen voor de blauwe, maar nog geen tijd gehad.
Tijdens het koude weer bemerkte ik koude tocht in de buurt van de airco. Toen ik verder keek zat er condensatie op de buitenkant van de binnenunit. Bij nader onderzoek blijkt dat tijdens de installatie de verbinding naar buiten in principe open is, vandaar de tocht en kou.
Foto1: De condensatie op de binnenunit. Het gat naar buiten zit daar net achter.
Foto2: De aansluiting naar buiten.
Foto3: In het gat vanuit de buitenmuur, het is wat blurry maar je ziet steen in in de verte glaswol.
Foto4: zijkant aansluiting naar buiten.
Ik wil dit gaan isoleren, maar gezien je het maar een keer goed kan doen, is de vraag wat is de beste aanpak. Ik had het volgende in gedachte.
1. Glaswol in gat proppen tot er niet meer inpast, het steen gedeelte opvullen met PUR
2. Steen en randen van aansluiting (foto4) (netjes) opvullen met KIT, waarbij ik een kier iets openlaat ivm vocht zodat het weg kan.
Foto1: De condensatie op de binnenunit. Het gat naar buiten zit daar net achter.
Foto2: De aansluiting naar buiten.
Foto3: In het gat vanuit de buitenmuur, het is wat blurry maar je ziet steen in in de verte glaswol.
Foto4: zijkant aansluiting naar buiten.
| Airco | ||
![]() | ![]() | ![]() |
![]() | ||
1. Glaswol in gat proppen tot er niet meer inpast, het steen gedeelte opvullen met PUR
2. Steen en randen van aansluiting (foto4) (netjes) opvullen met KIT, waarbij ik een kier iets openlaat ivm vocht zodat het weg kan.
Glaswol en PUR of een soort putty gebruiken.
Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.
Toen de installateur bij mij klaar was merkte ik dit op bij één van de units. Toen ik dat meldde zei hij dat hij die inderdaad blijkbaar vergeten was dicht te purren. Was in een paar seconden opgelost.Cardinal schreef op maandag 12 januari 2026 @ 16:18:
Bij nader onderzoek blijkt dat tijdens de installatie de verbinding naar buiten in principe open is, vandaar de tocht en kou.
Als het er bij jou doorheen tocht was het bij installatie al vergeten/gemist denk ik.
Kia e-Niro 2021 64kWh DynamicPlusLine. 3x Victron MP-II op 15kWh US5000 3f thuisbatterij met 3x25A→3x40A PowerAssist, Victron EVCS, 3200Wp HoyMiles zp. my GitHub, my blog
Shotje PUR als je een pistool hebt. En anders glaswol oid. De tocht is veel erger dan de isolatiewaarde.
Ter referentie: hier ook de eerste winter met een MHI SRK63ZR-W op de benedenverdieping van ongeveer 50m2 / 135m3. Afgelopen zondag met een buitentemperatuur van -6.5 ‘s ochtends tot -0.5 ‘s avonds. Vanaf 8:00 uur tot 22:30 heeft hij deze ruimte prima op 20-21 graden kunnen houden en daarbij 17kWh gebruikt, voor een 2-onder 1 kap woning uit 1969.
Op die specifieke plek heb ik nog niet gekeken maar ik zag wel roestvorming rondom de rvs schroeven. De unit staat er sinds september 2025. Ik vind het nogal snel...Rsport40 schreef op zondag 11 januari 2026 @ 14:50:
Het valt me op dat er bij mijn ZS-buitenunit roestvorming zit, precies in de onderste hoek. Een vriend van mij heeft ook een ZS en daar zie ik exact hetzelfde. Ik heb daarnaast nog een ZSX hangen en die vertoont dit niet. Is dit normaal bij de ZS units? Komt dit bij anderen ook voor?
[Afbeelding]
Hier ook bij beide 3,5 zsw. Sinds november 2022 in gebruikRsport40 schreef op zondag 11 januari 2026 @ 14:50:
[Afbeelding]
4.320WP | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS-W
Kan iemand iets zeggen over een oorzaak van het volgende? Of mij helpen met een goede zoekterm (ik krijg nu geen relevante resultaten).
Sinds oktober een Mitsubishi SRK/SRC 50 ZSX-WF hangen in de woonkamer van 40m2/120m3. Goed geïsoleerd. Het is hier de hoofdverwarming (voorlopig). En dat werkte tot gisteren prima. Temp ingesteld op 19, en het werd dan circa 20/20,5 in de kamer. Dan had de airco even op stand 2 geblazen en dan sloot de klep weer. Koelde het iets af en ging de klep weer open en blaast hij het op stand twee weer warm.
Ik heb totaal niet op de airco gelet (geboorte kindje) en zo stond hij dag en nacht fijn te werken. Nu het niet meer werkt denk ik te herkennen dat dit sluiten van de klep wijst op pendelen van de airco.
Maar sinds gisteren schakelt hij niet meer in als de temperatuur zakt. Ik stel hem dan in op 21 en dan brengt hij het rap omhoog. Maar blaast niet meer harder als de temperatuur gezakt is. Blijft heel zachtjes blazen, ook niet echt warme lucht. Graadje hoger zetten en dan doet hij het wel (voor eventjes)… dus de airco kan wel verwarmen, maar vertikt dit om een voor mij onduidelijke reden.
Zegt iemand dit iets? Waar moet ik het zoeken?
Sinds oktober een Mitsubishi SRK/SRC 50 ZSX-WF hangen in de woonkamer van 40m2/120m3. Goed geïsoleerd. Het is hier de hoofdverwarming (voorlopig). En dat werkte tot gisteren prima. Temp ingesteld op 19, en het werd dan circa 20/20,5 in de kamer. Dan had de airco even op stand 2 geblazen en dan sloot de klep weer. Koelde het iets af en ging de klep weer open en blaast hij het op stand twee weer warm.
Ik heb totaal niet op de airco gelet (geboorte kindje) en zo stond hij dag en nacht fijn te werken. Nu het niet meer werkt denk ik te herkennen dat dit sluiten van de klep wijst op pendelen van de airco.
Maar sinds gisteren schakelt hij niet meer in als de temperatuur zakt. Ik stel hem dan in op 21 en dan brengt hij het rap omhoog. Maar blaast niet meer harder als de temperatuur gezakt is. Blijft heel zachtjes blazen, ook niet echt warme lucht. Graadje hoger zetten en dan doet hij het wel (voor eventjes)… dus de airco kan wel verwarmen, maar vertikt dit om een voor mij onduidelijke reden.
@marcelcee Je airco meet 'verkeerde' lucht.marcelcee schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 13:33:
Kan iemand iets zeggen over een oorzaak van het volgende? Of mij helpen met een goede zoekterm (ik krijg nu geen relevante resultaten).
Fix: ClimaControl: Slimme besturing voor airco's
Dank! Dan toch gek dat het enkele maanden goed ging.LED-Maniak schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 13:35:
[...]
@marcelcee Je airco meet 'verkeerde' lucht.
Fix: ClimaControl: Slimme besturing voor airco's
Ik heb die in al mijn wijsheid al thuis liggen. Maar omdat ik de airco niet op mijn deco mesh-netwerk aan de wifi krijg, nog niet kunnen installeren. En dat schijnt toch echt stap 1 te zijn. Ik zal eerst daar eens voor gaan buurten in een ander topic.
De airco zoekt zich een ongeluk naar wifi (ook op 2,4ghz geprobeerd) maar wordt in de app niet zichtbaar.
Misschien is het tijd om de binnenunit schoon te maken?marcelcee schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 13:39:
[...]
Dank! Dan toch gek dat het enkele maanden goed ging.
Ja dat was bij mij van het weekend ook. Gaat terug naar laagste compressor stand en blijft daar, ookal zakt de temperatuur van de kamer... meer vermogen wilt ie niet doen.marcelcee schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 13:33:
Intern zullen er diverse metingen zijn waardoor de airco denkt "het is prima zo"
Nu ik niet thuis ben is het pendelen ook weer begonnen... de hele dag het setpoint met 0,2C behouden.
MikroTik RB4011iGS+5HacQ2HnD-IN, MikroTik cAP AX, SRK25ZS-WF, SRK35ZS-WF, 1410Wp
Verdacht is het wel. Want met die vrieskou gaf het ding geen krimp. Alhoewel dat deed de binnenunit wel, krakend geluid van plastic leek het. Maar dat schijnt normaal te (kunnen) zijn bij flinke temperatuurwisseling of defrost.Allowee schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 16:01:
[...]
Ja dat was bij mij van het weekend ook. Gaat terug naar laagste compressor stand en blijft daar, ookal zakt de temperatuur van de kamer... meer vermogen wilt ie niet doen.
Intern zullen er diverse metingen zijn waardoor de airco denkt "het is prima zo"
Nu ik niet thuis ben is het pendelen ook weer begonnen... de hele dag het setpoint met 0,2C behouden.
@Jesaul goede tip, meteen maar even gedaan. Zat inderdaad wat stof op, maar ik denk niks dramatisch dat de werking dusdanig kan verstoren (foto is van voor het schoonmaken).
:strip_exif()/f/image/JOx9LHQoIb14XgiXKBY4DESG.jpg?f=fotoalbum_large)
@LED-Maniak witte rook! Via een Android toestel vanmiddag de mhi aan mijn wifi kunnen voorstellen. Het klikte meteen. En nu ook gewoon via iOS benaderbaar.
Toen ik toch al op een ladder stond voor de filters, ook maar de clima control ingeplugd. Dat werkte ook vlug genoeg. Inmiddels draait het hier weer als een zonnetje rond de 20,5 graden. Dank!
[ Voor 12% gewijzigd door marcelcee op 14-01-2026 16:15 ]
Ik begrijp dat de boel het inmiddels weer doet. Gefeliciteerd.marcelcee schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 13:33:
Wat je beschreef gebeurt hier wel eens bij de unit die we met de afstandbediening gebruiken. Dan drukken we ongemerkt op een verkeerde knop en schiet de fanstand bijvoorbeeld van automatisch naar stand 1. Dan gebeurt hier wat jij noemt.
Ook iets om in de gaten te houden dus, dank voor de tip. In mijn geval meen ik dat dit niet speelde want ik heb wegens slaaptekort vrij letterlijk niet naar die airco omgekeken. En de afstandsbediening gisteren pas uit een lade gevistSjamo schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 22:52:
[...]
Ik begrijp dat de boel het inmiddels weer doet. Gefeliciteerd.
Wat je beschreef gebeurt hier wel eens bij de unit die we met de afstandbediening gebruiken. Dan drukken we ongemerkt op een verkeerde knop en schiet de fanstand bijvoorbeeld van automatisch naar stand 1. Dan gebeurt hier wat jij noemt.
Ik had hier al geschreven over een soort balans die ik had toen de luchtvochtigheid laag was en het ook goed vroor, en toch geen defrosts kreeg.
Ik heb nu de grafiek opgezocht voordat die niet meer zichtbaar is en plaats die hieronder::strip_exif()/f/image/xbxImokLgmoOtw49VChjVduJ.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/h6OxGqNhHJfjmPtxP0mJkmgj.jpg?f=fotoalbum_large)
Aan het stroomverbruik kun je goed zien dat de binnen fan wisselde in snelheid en de balans ondersteunde door niet teveel warmte uit de buitenunit te halen.
Net voor 18.00 uur veranderde ik de binnen fan van auto naar medium, kort daarna had ik dan een defrost.
Dan nog de warmte opbrengst die gelijk bleef tijdens die balans-run zal ik maar zeggen.
:strip_exif()/f/image/CWA1MXjqLR1H4x8O3XpbisLb.jpg?f=fotoalbum_large)
Opmerking: je ziet een buitentemperatuur die ik kan beïnvloeden en dan hoger maken dan die is. Dit gebruik ik als het onder of bijna nul is om de buiten fan niet op maximaal te laten gaan en zo een defrost enigszins uit te stellen door minder lucht door de warmtewisselaar te laten gaan. Ik had die verwarming van de sensor uitgezet omdat de luchtvochtigheid zo laag was en zo geen ijsvorming meer was.
Zo te zien is de buitensensor temperatuur voor de defrost net voorbij de min drie graden gegaan.
Ik heb nu de grafiek opgezocht voordat die niet meer zichtbaar is en plaats die hieronder:
:strip_exif()/f/image/xbxImokLgmoOtw49VChjVduJ.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/h6OxGqNhHJfjmPtxP0mJkmgj.jpg?f=fotoalbum_large)
Aan het stroomverbruik kun je goed zien dat de binnen fan wisselde in snelheid en de balans ondersteunde door niet teveel warmte uit de buitenunit te halen.
Net voor 18.00 uur veranderde ik de binnen fan van auto naar medium, kort daarna had ik dan een defrost.
Dan nog de warmte opbrengst die gelijk bleef tijdens die balans-run zal ik maar zeggen.
:strip_exif()/f/image/CWA1MXjqLR1H4x8O3XpbisLb.jpg?f=fotoalbum_large)
Opmerking: je ziet een buitentemperatuur die ik kan beïnvloeden en dan hoger maken dan die is. Dit gebruik ik als het onder of bijna nul is om de buiten fan niet op maximaal te laten gaan en zo een defrost enigszins uit te stellen door minder lucht door de warmtewisselaar te laten gaan. Ik had die verwarming van de sensor uitgezet omdat de luchtvochtigheid zo laag was en zo geen ijsvorming meer was.
Zo te zien is de buitensensor temperatuur voor de defrost net voorbij de min drie graden gegaan.
[ Voor 9% gewijzigd door esphome op 14-01-2026 12:41 . Reden: Min drie ]
@esphome Zou je misschien ook eens de TD en de TD-SH kunnen plotten samen met de compressorfrequentie of power usage (beetje hetzelfde). Ik ben benieuwd hoe dat vergelijkt met mijn unit.
Ik kon TD niet zo snel plaatsen en er is maar één andere sensor naast de TDSH en de outdoortemp. sensor:Dalitso schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 12:18:
@esphome Zou je misschien ook eens de TD en de TD-SH kunnen plotten samen met de compressorfrequentie of power usage (beetje hetzelfde). Ik ben benieuwd hoe dat vergelijkt met mijn unit.
Dank!
En dan is de TD-SH dus die blauwe lijn in de bovenste grafiek? Ik dacht dat de superheat nooit negatief kon zijn.
En dan is de TD-SH dus die blauwe lijn in de bovenste grafiek? Ik dacht dat de superheat nooit negatief kon zijn.
Klopt en de koelvloeistof loopt in de tegengestelde richting door de warmtewisselaar en zal zo hoger zijn dan de buitentemperatuur.
De berekening voor TDSH is: state(value * 0.327f - 11.4f)
En TD:
De berekening voor TDSH is: state(value * 0.327f - 11.4f)
En TD:
code:
1
2
3
4
5
6
| case opdata_td:
if (value < 0x2)
outdoor_unit_discharge_pipe_.publish_state(30);
else
outdoor_unit_discharge_pipe_.publish_state(value / 2 + 32);
break; |
Nou, toch nog mooi nieuws. Kan de "Min rapportwijziging *" wijzigen in Zigbee2MQTT naar 1. Ook de Min rapportinterval * verlaagd naar 0. Nu krijg ik vrijwel direct een update als de sensor van waarde veranderd. Zelf wat gebounce met 0.1C! Lijkt alsof ik hier prima op kan sturen. Eigenlijk ben ik nu zeer tevreden met de sensor.Grutte Pier schreef op woensdag 31 december 2025 @ 17:03:
[...]
Ik hoop voor je dat deze niet de slechte eigenschappen heeft van zijn voorgangers. De sonoff snzb-02 gaat in sleep wanneer de temperatuur niet meer genoeg fluctueert, ondanks de reporting frequency van 1 min. ik heb er een ESP aan vast gesoldeerd die de sonoff elke minuut reset zodat ik altijd waardes ontvang.
Wel heb ik dat als de verbinding even verbreekt het heel erg lang duurt (uren) tot de sensoren weer de verbinding zoeken. Is dit ook in te stellen?
Ik ga binnenkort maar eens aan de slag om de volgende features te bouwen:
- Minimale settemp vanaf 15 graden celsius;
- Langer doorwerken op minimale toerental als settemp al bereikt is. Instelbare hysterese (bijv van 2-3 graden aan de bovenkant)
- Langer uitblijven. Hysterese onderkant van bijv 2 graden ipv 0.
Langzaam opstarten overweeg ik evt ook. Dus om het maximum niet aan te spreken als de unit aangezet wordt op settemp 21 terwijl het 15 is. Maar ik betwijfel of de COP echt zo veel slechter wordt bij hogere vermogens. En qua comfort vind ik het initieel eigenlijk juist wel fijn. Al gaat die voor mijn gevoel nét iets te lang door, en voelt het daarna eventjes wat killer om daarna eens een keer te stabiliseren. Oh well, laat ik eerst maar eens de bovenstaande 3 features implementeren.
Resultaat van de update ESPHome 2026.1.0 op MHI_AC_Ctrl;
src/esphome/components/MhiAcCtrl/MHI-AC-Ctrl-core.cpp: In member function 'int MHI_AC_Ctrl_Core::loop(uint)':
src/esphome/components/MhiAcCtrl/MHI-AC-Ctrl-core.cpp:597:9: error: 'Serial' was not declared in this scope
597 | Serial.printf("Unknown operating data, MOSI_frame[DB9]=%i MOSI_frame[D10]=%i\n", MOSI_frame[DB9], MOSI_frame[DB10]);
| ^~~~~~
*** [.pioenvs/airco-slaapkamer/src/esphome/components/MhiAcCtrl/MHI-AC-Ctrl-core.cpp.o] Error 1
========================== [FAILED] Took 2.02 seconds ==========================
Edit; in de config.yaml voeg het volgende onder de ESP 8266 configuratie;
enable_serial: true
src/esphome/components/MhiAcCtrl/MHI-AC-Ctrl-core.cpp: In member function 'int MHI_AC_Ctrl_Core::loop(uint)':
src/esphome/components/MhiAcCtrl/MHI-AC-Ctrl-core.cpp:597:9: error: 'Serial' was not declared in this scope
597 | Serial.printf("Unknown operating data, MOSI_frame[DB9]=%i MOSI_frame[D10]=%i\n", MOSI_frame[DB9], MOSI_frame[DB10]);
| ^~~~~~
*** [.pioenvs/airco-slaapkamer/src/esphome/components/MhiAcCtrl/MHI-AC-Ctrl-core.cpp.o] Error 1
========================== [FAILED] Took 2.02 seconds ==========================
[ Voor 7% gewijzigd door Grutte Pier op 21-01-2026 11:22 ]
Dit is volgens mij alleen nodig als je debugged en dit zijn regels die dan naar de tekst terminal (serial) gezonden worden.Grutte Pier schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 10:34:
| ^~~~~~
Deze kun je uit commenteren door er "//" voor te zetten.
code:
1
| // Serial.printf("Unknown operating data, MOSI_frame[DB9]=%i MOSI_frame[D10]=%i\n", MOSI_frame[DB9], MOSI_frame[DB10]); |
Weet iemand of het agressief verwarmen na een defrost de kop kan worden ingedrukt?
Ik regel de temperatuur met een externe sensor. En gisteren was de kamer op temperatuur, ook geen gekke temperatuur drop door de defrost. Maar na de defrost schoot hij ver voorbij setpoint.
Waar ik vooral benieuwd naar ben is of dit verwarmen na een defrost een tijdsafhankelijk iets is, of ook een temperatuur afhankelijk iets.
Kortom: waar slaat hij op af na een defrost?
Ik regel de temperatuur met een externe sensor. En gisteren was de kamer op temperatuur, ook geen gekke temperatuur drop door de defrost. Maar na de defrost schoot hij ver voorbij setpoint.
Waar ik vooral benieuwd naar ben is of dit verwarmen na een defrost een tijdsafhankelijk iets is, of ook een temperatuur afhankelijk iets.
Primair temperatuur gedreven. Ik stuur een vaste temperatuur waarde ipv een gemeten waarde, wat je onderstaand dus effectief kan zien is de invloed van tijd ipv temperatuur. Alles anders is dus temperatuur gedreven.RemmyB83 schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 13:56:
Weet iemand of het agressief verwarmen na een defrost de kop kan worden ingedrukt?
Is die fanspeed 5 in je screenshot een vaste setting? Ik vind het met name irritant dat hij binnenshuis zo keihard gaat blazen na een defrost, óók als je hem hebt begrensd op stand 3 bijv.
Lijkt toch een soort mechanisme om het warmteverlies (want kamertemperatuur gemeten op externe thermometer zakt wel degelijk) van tijdens de defrost te compenseren.
Lijkt toch een soort mechanisme om het warmteverlies (want kamertemperatuur gemeten op externe thermometer zakt wel degelijk) van tijdens de defrost te compenseren.
[ Voor 10% gewijzigd door ThinkPad op 21-01-2026 16:33 ]
Ik draai op medium fanspeed wat normaliter fanspeed 5 zal is. Wanneer de Indoor (U-bend) HE temp 1 te laag is (<30graden) gaat die over op fanspeed 4, bij een te hoge HE temp (>45 graden) gaat die naar 6.ThinkPad schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 16:32:
Is die fanspeed 5 in je screenshot een vaste setting? Ik vind het met name irritant dat hij binnenshuis zo keihard gaat blazen na een defrost, óók als je hem hebt begrensd op stand 3 bijv.
Dit kan door bv een te hoge compressor snelheid of te weinig verse lucht (bv door vanes teveel naar beneden).
thanks! implemented in de ginkage repoesphome schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 12:23:
[...]
Dit is volgens mij alleen nodig als je debugged en dit zijn regels die dan naar de tekst terminal (serial) gezonden worden.
Deze kun je uit commenteren door er "//" voor te zetten.code:
1// Serial.printf("Unknown operating data, MOSI_frame[DB9]=%i MOSI_frame[D10]=%i\n", MOSI_frame[DB9], MOSI_frame[DB10]);
enphase 8300wp (3460 ZO, 2740 ZW, 2100 NO), 2x20 vacuümbuizen op 300l SWW, Panasonic WH-MXC12J9E8, gasloos sinds Juni 2022 Stromer st3 voor woon-werk
Dan nog de releasenotes voor deze melding: "ESP8266: Unused Arduino Serial objects are now excluded from builds. Users who directly use Serial or Serial1 in lambdas must now explicitly enable them with enable_serial: true or enable_serial1: true under the esp8266: configuration. Most users are unaffected as Serial usage typically goes through the uart component."Grutte Pier schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 10:34:
| ^~~~~~
Bron: https://esphome.io/changelog/2026.1.0/#platform-changes
Bij worden volgende maand een MHI L/L airco geïnstalleerd. Mijn installateur biedt de wifi modules apart aan. Ik twijfel nog of ik wel de wifi modules wil afnemen.
Ik ben sowieso van plan om de ClimaControl units te installeren, ik lees dat deze het comfort erg verhogen. Tevens ben ik van plan om de units zo veel mogelijk 24/7 te laten draaien. Heb ik de wifi modules dan nog wel nodig?
Ik weet dat de ClimaControl alleen vanaf LAN te besturen is. Voor mij geen probleem denk ik als ik ze toch 24/7 aan laat staan. Maar wat ga ik eventueel nog meer missen als ik niet voor de wifi-variant kies?
Ik ben sowieso van plan om de ClimaControl units te installeren, ik lees dat deze het comfort erg verhogen. Tevens ben ik van plan om de units zo veel mogelijk 24/7 te laten draaien. Heb ik de wifi modules dan nog wel nodig?
Ik weet dat de ClimaControl alleen vanaf LAN te besturen is. Voor mij geen probleem denk ik als ik ze toch 24/7 aan laat staan. Maar wat ga ik eventueel nog meer missen als ik niet voor de wifi-variant kies?
Met de originele wifi-modules kun je een klokprogramma instellen, dat is het enige waarvoor ik nog terugval op de Smart M-Air app. Met de ClimaControl is een klokprogramma instellen (nog?) niet mogelijk.
Als je al iets van Home Assistant hebt draaien dan kun je daarin natuurlijk ook een klokprogramma bouwen (of met een scheduled task op een servertje).
Met een VPN naar huis is de ClimaControl ook buitenshuis te besturen.
Met de afstandsbediening kun je trouwens ook een klok-/weekprogramma instellen, maar na inbouwen van de ClimaControl werkt dat niet meer merkte een collega op (waarom niet eigenlijk @LED-Maniak ?).
Als je al iets van Home Assistant hebt draaien dan kun je daarin natuurlijk ook een klokprogramma bouwen (of met een scheduled task op een servertje).
Met een VPN naar huis is de ClimaControl ook buitenshuis te besturen.
Met de afstandsbediening kun je trouwens ook een klok-/weekprogramma instellen, maar na inbouwen van de ClimaControl werkt dat niet meer merkte een collega op (waarom niet eigenlijk @LED-Maniak ?).
[ Voor 34% gewijzigd door ThinkPad op 22-01-2026 14:37 ]
Het blijft "stom" dat er nog installateurs zijn die zonder wifi aanbieden, het prijsverschil is voor hun niet zo groot en dit lijkt vooral een dure upsell te zijn.japie06 schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 14:28:
Bij worden volgende maand een MHI L/L airco geïnstalleerd. Mijn installateur biedt de wifi modules apart aan. Ik twijfel nog of ik wel de wifi modules wil afnemen.
Laat een airco zonder wifi installeren, installeer de ClimateControl, mis je dan nog een feature, koop op marktplaats of hier bij V&A een WF-RAC. Die worden steeds vaker aangeboden door mensen die een ClimateControl hebben geinstalleerd.
Wat je momenteel zou kunnen missen is bediening buitenhuis en een geprogrammeerd schema.
Correct. Staat op het verlanglijstje, maar ik durf nog geen datum te noemen.ThinkPad schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 14:35:
Met de originele wifi-modules kun je een klokprogramma instellen, dat is het enige waarvoor ik nog terugval op de Smart M-Air app. Met de ClimaControl is een klokprogramma instellen (nog?) niet mogelijk.
Uitstekende vraag voor mitsubishi.Met de afstandsbediening kun je trouwens ook een klok-/weekprogramma instellen, maar na inbouwen van de ClimaControl werkt dat niet meer merkte een collega op (waarom niet eigenlijk @LED-Maniak ?).
Bij het aansluiten van iets op de CNS poort wordt het weekprogramma via de IR afstandsbediening uitgeschakeld. dus ook als je een originele wifi module installeert. Ik kan alleen gissen naar de reden. Zal waarschijnlijk te maken hebben met problemen met terugkoppeling als beide apparaten een weekprogramma zouden draaien dat het dan in de soep loopt.
Voor MHI kan ik je dat wel vertellen. Wij leveren ze er ook niet standaard bij.LED-Maniak schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 14:44:
[...]
Het blijft "stom" dat er nog installateurs zijn die zonder wifi aanbieden, het prijsverschil is voor hun niet zo groot en dit lijkt vooral een dure upsell te zijn.
Laat een airco zonder wifi installeren, installeer de ClimateControl, mis je dan nog een feature, koop op marktplaats of hier bij V&A een WF-RAC. Die worden steeds vaker aangeboden door mensen die een ClimateControl hebben geinstalleerd.
Wat je momenteel zou kunnen missen is bediening buitenhuis en een geprogrammeerd schema.
[...]
Correct. Staat op het verlanglijstje, maar ik durf nog geen datum te noemen.
[...]
Uitstekende vraag voor mitsubishi.![]()
Bij het aansluiten van iets op de CNS poort wordt het weekprogramma via de IR afstandsbediening uitgeschakeld. dus ook als je een originele wifi module installeert. Ik kan alleen gissen naar de reden. Zal waarschijnlijk te maken hebben met problemen met terugkoppeling als beide apparaten een weekprogramma zouden draaien dat het dan in de soep loopt.
De app is ruk. Veel mensen hebben inlog problemen, of het laad niet goed, of loopt vast etc.
Hoe het tegenwoordig is, geen idee. Jaren gezeik mee gehad, dus wij bieden hem alleen op verzoek aan met disclaimer.
Andere oplossing koop een IR controller voor nog geen 2 tientjes.
https://abcstore.nl/produ...t20dVR0wWsHmcNF0m5FrN6W3Y
https://abcstore.nl/produ...t20dVR0wWsHmcNF0m5FrN6W3Y
Weektimer is inderdaad op dit moment de meerwaarde tov CC. De M-air app is inmiddels wel wat verbeterd al hoewel er af en toe in de cloud iets mis gaat bij mij. Een paar keer per jaar werkt het programma van de weektimer niet en dan merk ik dat de airco niet in of uitgeschakeld is.japie06 schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 14:28:
Boven in de slaapkamer bewust geen wifi-module geïnstalleerd. Bij montage van de wifi-module werken sommige functies van de originele afstandsbediening niet meer. Vooral in de zomer gebruik ik soms de sleeptimer van de afstandsbediening om de airco in de nacht nog een paar uurtjes te laten doordraaien.
Dat is mij nieuwe informatie, dat de installatie van een wifimodule de functionaliteit zou beperken. De afstandsbediening met timer stuurt toch gewoon "UIT" na aflopen van de sleep timer? Kan me niet voorstellen dat zoiets niet meer werkt na installatie van module.pjotter1965 schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 06:46:
Boven in de slaapkamer bewust geen wifi-module geïnstalleerd. Bij montage van de wifi-module werken sommige functies van de originele afstandsbediening niet meer. Vooral in de zomer gebruik ik soms de sleeptimer van de afstandsbediening om de airco in de nacht nog een paar uurtjes te laten doordraaien.
(Ik doe zelf het liefst alles in Home Assistant, inclusief sleep timer en automatisch in de ochtend aan enzo.)
Kia e-Niro 2021 64kWh DynamicPlusLine. 3x Victron MP-II op 15kWh US5000 3f thuisbatterij met 3x25A→3x40A PowerAssist, Victron EVCS, 3200Wp HoyMiles zp. my GitHub, my blog
Heb dit nu een dag of twee zo in gebruik (i.p.v. fanspeed op auto) en werkt eigenlijk dikke prima, stuk rustigere fan zo (ik heb er een ClimaControl in zitten en die regelt vrij strak, met als gevolg dat de fanspeed de hele dag door aan het pingelen was, dan weer een minuutje wat harder blazen, zachter, vervolgens weer harder etc etc)Grutte Pier schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 17:21:
[...]
Ik draai op medium fanspeed wat normaliter fanspeed 5 zal is. Wanneer de Indoor (U-bend) HE temp 1 te laag is (<30graden) gaat die over op fanspeed 4, bij een te hoge HE temp (>45 graden) gaat die naar 6.
Dit kan door bv een te hoge compressor snelheid of te weinig verse lucht (bv door vanes teveel naar beneden).
De 'temp discharge' gaat wel een stuk hoger zie ik, 70-80 graden, waar dat met fanregeling op auto zo'n 55-60 graden was.
Hoe heb je deze temperatuurwaardes qua schakelpunten bepaald?
Ik denk dat de sleep timer wordt ingesteld op de unit. Gezien je de afstandsbediening moet richten op de unit. Mocht je de afstandsbediening in een lade of iets dergelijks leggen dan zou die sleep timer natuurlijk niet meer werken.gertvdijk schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 09:26:
[...]
Dat is mij nieuwe informatie, dat de installatie van een wifimodule de functionaliteit zou beperken. De afstandsbediening met timer stuurt toch gewoon "UIT" na aflopen van de sleep timer? Kan me niet voorstellen dat zoiets niet meer werkt na installatie van module.
(Ik doe zelf het liefst alles in Home Assistant, inclusief sleep timer en automatisch in de ochtend aan enzo.)
Ah ja, je hebt gelijk. Hoewel de indoor helemaal geen klok heeft en de afstandsbedieding wel, werkt het toch in de indoor unit. Dat komt omdat die gebruikmaakt een programma op basis van relatieve tijden. Tot 28 programma's en een week vooruit kan je blijkbaar zo'n indoor unit programmeren. Dat hele schedule wordt dan als één lange IR-code verstuurd door de afstandsbedieding en hoeft dan niet meer in de bereik te liggen. Weer wat geleerd.Deikke schreef op maandag 26 januari 2026 @ 08:38:
Ik denk dat de sleep timer wordt ingesteld op de unit. Gezien je de afstandsbediening moet richten op de unit. Mocht je de afstandsbediening in een lade of iets dergelijks leggen dan zou die sleep timer natuurlijk niet meer werken.
Kan je mij misschien vertellen waar op de unit ik de CNS poort vind om de MHI-CTRL aan te sluiten? Ik heb dezelfde unit binnen (5kw variant wel) en ik wil graag de MHI CTRL aansluiten, maar ik ben een beetje huiverig om vanalles lukraak los te schroeventukker999 schreef op maandag 19 mei 2025 @ 23:30:
[...]
Ik snap niet veel van het pendelen maar heb AI wel een script laten schrijven om te onderzoeken of er werkelijk gependeld wordt.code:Installatie:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91 92 93 94 95 96 97 98 99 100 101 102 103 104 105 106 107 108 109 110 111 112 113 114 115--[[ === AIRCO PENDELDETECTIE SCRIPT v1.2 === Wijzigingen: - Notificatielimiet (max 3 keer) - Buitentemperatuur toegevoegd - Afrondingen verbeterd --]] local LOG_LEVEL = domoticz.LOG_INFO local MIN_FLUCTUATION = 10 -- Minimale schommeling in Watt local MAX_NOTIFICATIONS = 3 -- Maximale aantal pendelmeldingen local TEXT_SENSOR = "MHI-pendel" local NOTIFIER = "Notifyer" local OUTDOOR_TEMP_DEVICE = "Buitentemperatuur" return { active = true, on = { devices = { "Airco", OUTDOOR_TEMP_DEVICE } }, data = { powerHistory = { history = true, maxItems = 10 }, lastStatus = { initial = "Normaal" }, notificationCount = { initial = 0 } }, execute = function(dz, device) -- Alleen reageren op relevante devices if not (device.name == "Airco" or device.name == OUTDOOR_TEMP_DEVICE) then return end -- Haal actuele waarden op local currentWatt if device.name == "Airco" then currentWatt = device.WhActual or device.usage or device.rawData[1] if not currentWatt then dz.log("Geen verbruiksdata gevonden", dz.LOG_ERROR) return end currentWatt = tonumber(currentWatt) dz.data.powerHistory.add(currentWatt) end local outdoorTemp = dz.devices(OUTDOOR_TEMP_DEVICE).temperature local roundedTemp = outdoorTemp and string.format("%.1f", outdoorTemp) or "N/A" -- Bereken statistieken (alleen bij voldoende data) local fluctuations, maxDiff, avgWatt = 0, 0, 0 if #dz.data.powerHistory >= 3 then local total = 0 local prevValue = dz.data.powerHistory[1] for i = 2, #dz.data.powerHistory do local currentValue = dz.data.powerHistory[i] if currentValue and prevValue then total = total + currentValue local diff = math.abs(currentValue - prevValue) maxDiff = math.max(maxDiff, diff) if diff >= MIN_FLUCTUATION then fluctuations = fluctuations + 1 end end prevValue = currentValue or prevValue end avgWatt = math.floor(total / (#dz.data.powerHistory - 1)) end -- Bepaal status local newStatus = fluctuations >= 3 and "Pendelend" or "Normaal" local statusChanged = newStatus ~= dz.data.lastStatus dz.data.lastStatus = newStatus -- Haal buitentemperatuur op en rond af local outdoorTemp = dz.devices('Buitentemperatuur').temperature local roundedOutdoorTemp = outdoorTemp and string.format("%.1f", outdoorTemp) or "N/A" -- Haal buitentemperatuur op en rond af local indoorTemp = dz.devices('TFA1 kamer').temperature local roundedIndoorTemp = indoorTemp and string.format("%.1f", indoorTemp) or "N/A" --TFA1 kamer -- Update tekstsensor (altijd) dz.devices(TEXT_SENSOR).updateText(string.format( "Verbruik: %dW (avg %dW)\n".. "Buiten: %s°C | Binnen: %s°C\n".. "Fluct: %d/%d | Status: %s%s", currentWatt or dz.data.powerHistory[#dz.data.powerHistory] or 0, avgWatt, roundedOutdoorTemp, roundedIndoorTemp, fluctuations, #dz.data.powerHistory > 1 and #dz.data.powerHistory-1 or 0, newStatus, statusChanged and " (Nieuw)" or "" )) -- Notificatie alleen bij statuswijziging naar Pendelend en onder limiet if newStatus == "Pendelend" and statusChanged and dz.data.notificationCount < MAX_NOTIFICATIONS then dz.data.notificationCount = dz.data.notificationCount + 1 dz.notify(NOTIFIER, "⚠️ AIRCO PENDELEND ("..dz.data.notificationCount.."/"..MAX_NOTIFICATIONS..")\n".. "Buitentemp: "..roundedTemp.."°C\n".. "Verbruik: "..currentWatt.."W (avg "..avgWatt.."W)\n".. "Schommelingen: "..fluctuations.."x\n".. "Max verschil: "..maxDiff.."W", dz.PRIORITY_HIGH ) dz.log("Pendelend! Melding "..dz.data.notificationCount.."/"..MAX_NOTIFICATIONS, dz.LOG_ERROR) end -- Reset teller bij normale status if newStatus == "Normaal" and statusChanged then dz.data.notificationCount = 0 dz.log("Status normaal - notificatieteller gereset", dz.LOG_DEBUG) end end }
- buiten MHI SCM 5.0 Duo Split
- binnen MHI SRK-ZS 3.5 kW en MHI SRK-ZS 2.0 kW
- MHI-Ctrl
Share and Enjoy!
@WCA
Is die unit heel anders dan hier getoond?
YouTube: Climate King - How to install a WiFi module in a Mitsubishi Heavy In...
YouTube: Climate King - How to install a WiFi module in a Mitsubishi Heavy In...
Ik heb echt een half uur lopen zoeken, niks vinden. Moment dat ik het hier vroeg vond ik ineens de juiste keywords en allemaal resources, schaam me kapot. Het gaat me nu lukken. Toch bedankt haha!RudolfR schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 15:07:
@WCA
Share and Enjoy!
Hoi allemaal, heb het forum door gezocht maar kon helaas geen antwoord vinden..
Ik heb sinds vandaag de Climacontrol en externe temp. sensor geïnstalleerd. Als ik de fan stand op Auto zet dan zie ik in de web interface dat de fanstand intern naar 2 gaat. Zet ik de fanstand op low, medium of high dan gaat hij naar fanstand 1 en niet hoger. Zet ik hem op Max dan gaat hij intern wel naar 8 en dus maximaal blazen.. Kortom; het lijkt of stand 1,2 en 3 niks doen en de unit alleen voluit kan blazen of op Auto..
Heeft iemand enig idee waardoor dit komt en hoe dit is op te lossen?
Bedankt alvast!
Ik heb sinds vandaag de Climacontrol en externe temp. sensor geïnstalleerd. Als ik de fan stand op Auto zet dan zie ik in de web interface dat de fanstand intern naar 2 gaat. Zet ik de fanstand op low, medium of high dan gaat hij naar fanstand 1 en niet hoger. Zet ik hem op Max dan gaat hij intern wel naar 8 en dus maximaal blazen.. Kortom; het lijkt of stand 1,2 en 3 niks doen en de unit alleen voluit kan blazen of op Auto..
Bedankt alvast!
Volgens mij moduleren alle standen tussen 1 en een hogere stand, de hogere stand varieert per setting. Maar als de airco niets te doen heeft gaat hij altijd naar 1. Alleen de max stand is altijd max.Leonology schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 20:49:
Hoi allemaal, heb het forum door gezocht maar kon helaas geen antwoord vinden..
Bedankt alvast!
Is er verschil in fan agressie, noem ik het maar even, in normale stand en 3d auto?
Dus merken jullie dat hij bv. agressiever in fan 5 blijft blazen, eer hij terugspringt op fan 4, met 3d auto aan? Of maakt het niks uit 3d auto aan of uit?
Ik weet wat de rest van de 3d auto doet, het gaat me specifiek om de fan.
En ik ga er van uit dat je weet dat er een +1 offset zit in de 3d auto. Met een setpoint van +1 hoger heeft hij sowieso een agressievere fanstand. Dat bedoel ik dus NIET. Ik bedoel bij gelijke setpoint. (3d auto sp19 vs normaal sp20)
Dus merken jullie dat hij bv. agressiever in fan 5 blijft blazen, eer hij terugspringt op fan 4, met 3d auto aan? Of maakt het niks uit 3d auto aan of uit?
En ik ga er van uit dat je weet dat er een +1 offset zit in de 3d auto. Met een setpoint van +1 hoger heeft hij sowieso een agressievere fanstand. Dat bedoel ik dus NIET. Ik bedoel bij gelijke setpoint. (3d auto sp19 vs normaal sp20)
[ Voor 26% gewijzigd door xHEMANx op 02-02-2026 10:31 ]
MHI single-split SRK35ZS-W, '65 woning, oud dubbelglas, spouw volgespoten (wol). 76m3 woonkamer.
Blaast hier altijd een tandje harder met 3D-auto aan vs "auto" fan en een positie. Niet gemeten, maar gewoon qua geluid merk je dat hij een hoger toerental gaat draaien. En hij vraagt ook iets meer vermogen van de compressor, wordt echt sneller warm in de ruimte. agressiever naar setpoint kan je het wel noemen misschien ja.xHEMANx schreef op maandag 2 februari 2026 @ 10:13:
Is er verschil in fan agressie, noem ik het maar even, in normale stand en 3d auto?
3d auto heeft een ingebouwde +1offset. Dus als je hem op setpoint 20 hebt staan in gewone stand en je schakelt over naar 3d auto, verhoogd hij stiekem naar setpoint 21. Daarom ervaar je wrs meer verbruik.gertvdijk schreef op maandag 2 februari 2026 @ 15:01:
[...]
Blaast hier altijd een tandje harder met 3D-auto aan vs "auto" fan en een positie. Niet gemeten, maar gewoon qua geluid merk je dat hij een hoger toerental gaat draaien. En hij vraagt ook iets meer vermogen van de compressor, wordt echt sneller warm in de ruimte. agressiever naar setpoint kan je het wel noemen misschien ja.
Ik bedoel dus de vergelijking:
Setpoint 20 normaal vs setpoint 19 3d auto. Beidden op dezelfde fan stand.
Ik zou gevoelsmatig zeggen dat 3d auto een agressievere stand is, maar ik heb niet zon mooi meet systeem gebouwd die alles kan vastleggen, dus voor mij is het een gevoel en ik heb het eerder ook wel eens iemand anders horen zeggen, maar zonder bewijs.
Iemand die dit onderzocht heeft?
MHI single-split SRK35ZS-W, '65 woning, oud dubbelglas, spouw volgespoten (wol). 76m3 woonkamer.
Ik heb sinds een paar dagen af en toe een irritant tikje in de binnenunit. Als het aanwezig is is het een tikje die elke 5sec herhaalt. Maar er zijn ook momenten dat het niet gebeurd. Het betreft een srk35zs-w aangesloten op een multi split scm50z, de andere 2 binnenunits hebben het niet. Enig idee wat het kan zijn?
Vannacht waren de condities blijkbaar zo dat er elk uur een defrost gestart is.
Even in de defrost grafiek gekeken en zo te zien precies op het randje, door het pendelen en daarna hoger vermogen zal net de combinatie buiten en HE temperatuur gehaald worden voor de defrost trigger.
Ondertussen is het buiten iets koeler en draaien we weer continu op 177W
Even in de defrost grafiek gekeken en zo te zien precies op het randje, door het pendelen en daarna hoger vermogen zal net de combinatie buiten en HE temperatuur gehaald worden voor de defrost trigger.
Ondertussen is het buiten iets koeler en draaien we weer continu op 177W
Bij mij doen ze dat ook wel eens. Dan geef ik hem een duw aan de zijkant. Er zit links en rechts 2 cm speling op de muurbeugel en dan is het altijd weer over. Plastic op metaal wat uitzet door warmte zegmaar.vipers120 schreef op maandag 2 februari 2026 @ 20:22:
Ik heb sinds een paar dagen af en toe een irritant tikje in de binnenunit. Als het aanwezig is is het een tikje die elke 5sec herhaalt. Maar er zijn ook momenten dat het niet gebeurd. Het betreft een srk35zs-w aangesloten op een multi split scm50z, de andere 2 binnenunits hebben het niet. Enig idee wat het kan zijn?
Meestal einde seizoen is hij weer opzij gekropen. Worth a shot. Stukje schilderstape over de schroefgaten van de plastic mantel helpt ook. Glijdt het wat beter. Heb er vier, en maar 2 die dat altijd doen. Geen idee wat het verschil is.
Dankjewel. Ik heb het geprobeerd om de unit iets te verschuiven en dat wou wel maar verhelpte het probleem niet. Ik heb met de lamellen richting gespeeld en als ik die vast houdt (ze stonden swingend aan) dan heeft die de tik niet meer. Dus ik denk dat de lamellen ergens tegenaan lopen alleen kan niet zo goed zien tegen wat.Doesnotcompute schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 18:00:
[...]
Bij mij doen ze dat ook wel eens. Dan geef ik hem een duw aan de zijkant. Er zit links en rechts 2 cm speling op de muurbeugel en dan is het altijd weer over. Plastic op metaal wat uitzet door warmte zegmaar.
Meestal einde seizoen is hij weer opzij gekropen. Worth a shot. Stukje schilderstape over de schroefgaten van de plastic mantel helpt ook. Glijdt het wat beter. Heb er vier, en maar 2 die dat altijd doen. Geen idee wat het verschil is.
vandaag maar een de climacontrol besteld. eens kijken wat ik hiervan ga vinden voor verwarmen
Sinds ik de climacontrol gebruik is de temperatuur constanter. Ik heb de thermometer onder mijn kamer thermostaat geplakt.arie-verdetti schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 14:11:
vandaag maar een de climacontrol besteld. eens kijken wat ik hiervan ga vinden voor verwarmen
Ik ben er heel content mee.
Ik heb 2 MHI airco's welke ik aanstuur via een d1 mini met de MHI-AC-Ctrl-ESPHome code. Sinds deze winter gebruik in de airco ook om te verwarmen. Na eerder in dit topic over pendelen te hebben gelezen meende ik dat ook te ontdekken. Stroomverbruik ziet er zo uit:
:strip_exif()/f/image/W16Mf37fTgJdA6dJXqZMooNK.png?f=user_large)
Mbv chatgpt heb ik wat proberen uit te zoeken en te zoeken naar een oplossing. En bij voorkeur aangevuld/bevestigd met menselijk advies
. Vandaar dat ik hier ook mijn vraag stel.
Klopt het dat er gisteren 7 starts per uur waren van de airco?
Chatgpt adviseert om dat te optimaliseren; middels een externe temperatuursensor, opgenomen in de code, en aanpassingen in de code
en
(een externe temp sensor is aanwezig, moet hiervoor alleen nog een extra BT hub installeren)
:strip_exif()/f/image/W16Mf37fTgJdA6dJXqZMooNK.png?f=user_large)
Mbv chatgpt heb ik wat proberen uit te zoeken en te zoeken naar een oplossing. En bij voorkeur aangevuld/bevestigd met menselijk advies
Chatgpt adviseert om dat te optimaliseren; middels een externe temperatuursensor, opgenomen in de code, en aanpassingen in de code
code:
(nu 60)1
| room_temp_timeout: 300 |
en
code:
Zijn dit zinnige aanpassingen? En is 7 starts slecht voor de duurzaamheid van de airco?1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
| alias: MHI Airco - Externe temperatuur push
mode: restart
trigger:
- platform: time_pattern
seconds: "/30"
condition:
- condition: state
entity_id: climate.mhi_air_conditioner
state: "heat"
action:
- service: esphome.mhi_airco_slaapkamer_achter_set_external_room_temperature
data:
temperature_value: >
{{ states('sensor.temp_externe temperatuursensor') | float(0) }} |
(een externe temp sensor is aanwezig, moet hiervoor alleen nog een extra BT hub installeren)
Ligt aan je setup, pendelen ontstaat wanneer de minimale warmte afgifte ervoor zorgt dat de gemeten temperatuur bij de interne sensor het setpoint alsnog overstijgt. Deze situatie kan oa ontstaan door bubbel werking, de unit verwarmt vooral zichzelf.Adam1980 schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 20:47:
Ik heb 2 MHI airco's welke ik aanstuur via een d1 mini met de MHI-AC-Ctrl-ESPHome code. Sinds deze winter gebruik in de airco ook om te verwarmen. Na eerder in dit topic over pendelen te hebben gelezen meende ik dat ook te ontdekken. Stroomverbruik ziet er zo uit:
[Afbeelding]
Mbv chatgpt heb ik wat proberen uit te zoeken en te zoeken naar een oplossing. En bij voorkeur aangevuld/bevestigd met menselijk advies. Vandaar dat ik hier ook mijn vraag stel.
Chatgpt adviseert om dat te optimaliseren; middels een externe temperatuursensor, opgenomen in de code, en aanpassingen in de codecode:(nu 60)
1 room_temp_timeout: 300
encode:Zijn dit zinnige aanpassingen? En is 7 starts slecht voor de duurzaamheid van de airco?
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16alias: MHI Airco - Externe temperatuur push mode: restart trigger: - platform: time_pattern seconds: "/30" condition: - condition: state entity_id: climate.mhi_air_conditioner state: "heat" action: - service: esphome.mhi_airco_slaapkamer_achter_set_external_room_temperature data: temperature_value: > {{ states('sensor.temp_externe temperatuursensor') | float(0) }}
Volgende opties heb je;
Vanes meer omhoog zetten
Fanspeed verhogen
Setpoint verhogen, dit zal een hogere omgevingstemperatuur realiseren.
Externe temperatuur sensor inzetten (niet direct mijn voorkeur, de unit kan extreem gedrag vertonen)
Vaste temperatuur waardes doorsturen (behelst meer achtergrond werk in je HA setup, genoeg over te vinden in dit topic)
Externe waardes kun je doorsturen met de service set_extrenal_room_temperature in Node red, hiervoor hoef je niks aan de MHI-CTRL code te wijzigen.
Ok, dan ga ik me daarin verdiepen. Optie 1 en 2 had ik al iets mee gedaan, maar exact verkeerd om; de vanes omlaag en de ventilator omlaag. Setpoint verhogen vandaag maar gedaan en na 2 uur de airco uit. Dat werkt, maar vind ik minder praktisch.Grutte Pier schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 21:50:
[...]
Ligt aan je setup, pendelen ontstaat wanneer de minimale warmte afgifte ervoor zorgt dat de gemeten temperatuur bij de interne sensor het setpoint alsnog overstijgt. Deze situatie kan oa ontstaan door bubbel werking, de unit verwarmt vooral zichzelf.
Volgende opties heb je;
Vanes meer omhoog zetten
Fanspeed verhogen
Setpoint verhogen, dit zal een hogere omgevingstemperatuur realiseren.
Externe temperatuur sensor inzetten (niet direct mijn voorkeur, de unit kan extreem gedrag vertonen)
Vaste temperatuur waardes doorsturen (behelst meer achtergrond werk in je HA setup, genoeg over te vinden in dit topic)
Externe waardes kun je doorsturen met de service set_extrenal_room_temperature in Node red, hiervoor hoef je niks aan de MHI-CTRL code te wijzigen.
Er is zeker sprake van een bubbel. De airco is er neer gehangen (1m onder de nok aan de binnenkant van de gevel) om in de zomer met de deur open de zolder aan de zuidkant te koelen. En daarmee de overloop op zolder en alles wat daar onder ligt. Dus in de winter is het teveel vermogen voor de kamer met de deur dicht. Deze laatste optie was eerder nooit in beeld bij het installeren van de airco (en dan was het zomer scenario nog steeds leidend).
[ Voor 7% gewijzigd door Adam1980 op 12-02-2026 22:09 ]
Wie heeft er ervaring met een Mitsubishi Scm 41 zs-w buitenunit?
Idee is de bestaande 3.5kw binnen unit (woonkamer) hierop te plaatsen incl. 2X een nieuwe 2kw voor de bijkeuken en hal.
De 2kw binnen units draaien dan op fan modus als de woonkamer op verwarming staat. Hierdoor hopen we de kou eruit te krijgen in de hal en bijkeuken en blijft de unit in de woonkamer voorzien van minimaal 3.5kw vermogen van de buiten unit.
Dit deden we ook met de Scm 45, in de woonkamer verwarmen en de bovenunit op fan, deze blies dan warme lucht. (Vorige woning)
Idee is de bestaande 3.5kw binnen unit (woonkamer) hierop te plaatsen incl. 2X een nieuwe 2kw voor de bijkeuken en hal.
De 2kw binnen units draaien dan op fan modus als de woonkamer op verwarming staat. Hierdoor hopen we de kou eruit te krijgen in de hal en bijkeuken en blijft de unit in de woonkamer voorzien van minimaal 3.5kw vermogen van de buiten unit.
Dit deden we ook met de Scm 45, in de woonkamer verwarmen en de bovenunit op fan, deze blies dan warme lucht. (Vorige woning)
Ja ik, draait als een trein hier. Heb er 3,5kW + twee keer 1,5kW op zitten.
Zeker met weinig warmtevraag kan hij ver terug moduleren. Zoek even op 'SCM41' in dit topic, heb er wel e.e.a. over gepost.
Zeker met weinig warmtevraag kan hij ver terug moduleren. Zoek even op 'SCM41' in dit topic, heb er wel e.e.a. over gepost.
Alle 3 op verwarmen tegelijk of ook zoals ik wil 2 op fan en 1 op heat?ThinkPad schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 21:16:
Ja ik, draait als een trein hier. Heb er 3,5kW + twee keer 1,5kW op zitten.
Meestal 3 verwarmen (op 17-18 graden, zijn slaapkamers en hoeven van mij geen 22 graden te zijn). Eén slaapkamer op fan ook wel eens geprobeerd, kwam nog best een bak warmte uit. Hij begrenst de temperatuur dan niet meen ik, dus kan dan warmer worden dan je zou willen.
[ Voor 20% gewijzigd door ThinkPad op 13-02-2026 21:23 ]
Hier op mijn multisplit werkt dat niet zo. De warmte komt er dan ook flink uit bij alle units die op "fan only" staan wanneer er ééntje op verwarmen staat. Dit is een consumentenproduct en dit zijn geen VRF-systemen die individuele units kunnen afsluiten.nico_09 schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 21:19:
Alle 3 op verwarmen tegelijk of ook zoals ik wil 2 op fan en 1 op heat?
Hier had ik mij zelf een beetje op verkeken - ik dacht de was iets sneller te kunnen drogen in een ongebruikte (grotere) kamer met de airco op "fan only" op hoge stand. Toen er in een kleinere kamer wat warmtevraag was ging de meeste warmte er al uit in de grotere unit die bovendien een kortere afstand heeft naar de buitenunit. Het vermogen werd alleen maar omhoog gestuurd met als gevolg dat het een sauna werd in die "fan only"-kamer.
Verder merk ik dat hij ver boven het setpoint gaat van de laagst ingestelde unit (onnodig). Als ik in mijn werkkamer de unit op 20 zet en mijn partner in een andere kamer hem op 23 heeft staan dan wordt het in mijn werkkamer ook gewoon bijna 23. Ik zie dan dat hij de temperatuur wel hoog meet, en toch besluit aan te gaan elke keer. Snap er geen snars van.
[ Voor 16% gewijzigd door gertvdijk op 13-02-2026 21:32 ]
Interessant. Kun je dus later alsnog upgraden?nico_09 schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 21:10:
Wie heeft er ervaring met een Mitsubishi Scm 41 zs-w buitenunit?
Wel eens over nagedacht om hetzelfde te doen icm twee extra units voor de slaapkamers.
Blijft het vermogen voor de 3,5 dan gelijk of wordt dat (deels) bepaalt door de buitenunit?
4.320WP | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS-W
Ik heb een MHI multisplit buitenunit (SCM50ZS-W) met daaraan 3 binnenunits: 2x SRK20ZSX-WF en 1x SRK35ZSX-WF. Afgelopen dagen heb ik het systeem voor het eerst gebruikt om te verwarmen(vorig jaar enkel gekoeld), maar ik heb het idee dat de uitblaastemperatuur te laag is.
Als test heb ik het volgende gedaan:
Ruimtetemperatuur was rond de 21°C, temp ingesteld op 28°C op de afstandsbediening, fan stand maximaal en stand verwarmen(zonnetje)
Na ongeveer 15min minuten draaien meet ik direct aan de binnenunit een temperatuur van maximaal 35 °C, en dit wordt ook niet echt hoger. Moet dat niet minimaal 40+ zijn? Ook op de stand "hi" wordt dit niet echt meer. Is dit normaal of eerder een lek ergens?
Ruimtetemperatuur was rond de 21°C, temp ingesteld op 28°C op de afstandsbediening, fan stand maximaal en stand verwarmen(zonnetje)
Na ongeveer 15min minuten draaien meet ik direct aan de binnenunit een temperatuur van maximaal 35 °C, en dit wordt ook niet echt hoger. Moet dat niet minimaal 40+ zijn? Ook op de stand "hi" wordt dit niet echt meer. Is dit normaal of eerder een lek ergens?
Hoe lang heb je hem laten draaien en gewacht op het optoeren van de buitenunit? Hier kan het bij lage buitentemperaturen soms even duren - zegge 10 minuten - voordat de buitenunit op gang komt. In de diagnostiek van de module zie ik allerlei protection codes actief waardoor hij het vermogen lijkt te beperken of in elk geval de snelheid waarmee de compressor op gang komt.iwhnm89 schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 21:24:
Ik heb een MHI multisplit buitenunit (SCM50ZS-W) met daaraan 3 binnenunits: 2x SRK20ZSX-WF en 1x SRK35ZSX-WF. Afgelopen dagen heb ik het systeem voor het eerst gebruikt om te verwarmen(vorig jaar enkel gekoeld), maar ik heb het idee dat de uitblaastemperatuur te laag is.
De "Outdoor unit discharge pipe" temperatuur hier ging vanmiddag nog snel omhoog naar de 90 maar vanavond met lagere buitentemperatuur zie ik dat hij er minstens dubbel zo lang over doet. De "Indoor unit (suction header) HE temp" gaat in zo'n 15 minuten langzaam naar de 55 graden toe. Vanmiddag was die tijd bijna de helft korter.
Je kan met een stroommeter ook kijken wanneer je buitenunit rond de 2kW gebruikt (ik schat dat dat de waarde is die zal passen bij die 3.5kW-warmtecapaciteit binnenunit) en vanaf dat moment kan je het nog even een minuutje geven voor je warmte echt de binnenunit goed bereikt.
[ Voor 8% gewijzigd door gertvdijk op 19-02-2026 21:38 ]
Zeker 20min gewacht, en zag op de p1 meter (home wizard) ook een verbruik van meer dan 2.5kW voor de gehele woning, dus 2kW kan inderdaad kloppen. Ik vrees dus dat er eventueel een koelmiddel lek is/was? Is er een manier om dat te controleren?gertvdijk schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 21:36:
[...]
Hoe lang heb je hem laten draaien en gewacht op het optoeren van de buitenunit? Hier kan het bij lage buitentemperaturen soms even duren - zegge 10 minuten - voordat de buitenunit op gang komt. In de diagnostiek van de module zie ik allerlei protection codes actief waardoor hij het vermogen lijkt te beperken of in elk geval de snelheid waarmee de compressor op gang komt.
De "Outdoor unit discharge pipe" temperatuur hier ging vanmiddag nog snel omhoog naar de 90 maar vanavond met lagere buitentemperatuur zie ik dat hij er minstens dubbel zo lang over doet. De "Indoor unit (suction header) HE temp" gaat in zo'n 15 minuten langzaam naar de 55 graden toe. Vanmiddag was die tijd bijna de helft korter.
Je kan met een stroommeter ook kijken wanneer je buitenunit rond de 2kW gebruikt (ik schat dat dat de waarde is die zal passen bij die 3.5kW-warmtecapaciteit binnenunit) en vanaf dat moment kan je het nog even een minuutje geven voor je warmte echt de binnenunit goed bereikt.
@iwhnm89 Ik heb hier bijna dezelfde setup (1x 3.5kw en 2x 2.5kw op een SCM50). Als je ze alle 3 aanzet op max fan, dan is je huidige uitblaastemperatuur denk ik het maximaal haalbare met deze buiten temperaturen.
Als je de fan stand op auto zet, gaat de airco warmere lucht blazen (wel zachter uiteraard).
Ik gebruik er hier meestal 1 tegelijk, soms een 2e, als ik die erbij aanzet dan daalt de uitblaastemperatuur ook.
Met 1 unit aan op full power gaat de uitblaastemperatuur wel over de 40 heen, maar dit regelt als de boel op temperatuur is altijd terug naar rond de 30-35 gr. (het is natuurlijk ook afhankelijk van de warmtevraag wat die airco doet)
Als de warmte vraag in de ruimtes veel verschilt gaat hij dat ook proberen te 'regelen'. Als het in mijn kantoor warm genoeg is en in de woonkamer niet, dan gaat de temperatuur in de woonkamer schommelen. De airco hobbelt dan eerst zachtjes door om het kantoor stabiel te houden en in de woonkamer zakt de temperatuur iets. Vervolgens gaat hij harder werken, zet de fan op de kantoor unit stil en blaast dan in 5min een flinke bel warmte de woonkamer in om vervolgens weer stabiel te graan draaien en een half uur later weer op repeat.
Ik kan me zo voorstellen dat het regelgedrag met 3 units aan nog lastiger gaat worden.
Met koelen heb je hier veel minder last van overigens
Als je de fan stand op auto zet, gaat de airco warmere lucht blazen (wel zachter uiteraard).
Ik gebruik er hier meestal 1 tegelijk, soms een 2e, als ik die erbij aanzet dan daalt de uitblaastemperatuur ook.
Met 1 unit aan op full power gaat de uitblaastemperatuur wel over de 40 heen, maar dit regelt als de boel op temperatuur is altijd terug naar rond de 30-35 gr. (het is natuurlijk ook afhankelijk van de warmtevraag wat die airco doet)
Als de warmte vraag in de ruimtes veel verschilt gaat hij dat ook proberen te 'regelen'. Als het in mijn kantoor warm genoeg is en in de woonkamer niet, dan gaat de temperatuur in de woonkamer schommelen. De airco hobbelt dan eerst zachtjes door om het kantoor stabiel te houden en in de woonkamer zakt de temperatuur iets. Vervolgens gaat hij harder werken, zet de fan op de kantoor unit stil en blaast dan in 5min een flinke bel warmte de woonkamer in om vervolgens weer stabiel te graan draaien en een half uur later weer op repeat.
Ik kan me zo voorstellen dat het regelgedrag met 3 units aan nog lastiger gaat worden.
[ Voor 8% gewijzigd door Nachtapotheker op 20-02-2026 08:25 ]
Tip voor gebruikers van de Smart M Air app.
Ik liep al een tijdje tegen het probleem aan dat bij het openen van de app, de informatie niet goed werd opgehaald. Het oranje cirkeltje bleef maar draaien. Ik zag de units wel maar kon er niets mee doen.
Het afsluiten en opnieuw opstarten van de app was vaak voldoende om het werkend te krijgen.
Het viel me op een gegeven moment dat als het fout ging ik bovenin het locatie (GPS) icoontje van Android zag staan. Ik ben toen eens gaan kijken naar de rechten van de app en deze bleek bij locatiebepaling op nooit te staan. Na dit aangepast te hebben werkt de app in een keer volledig zonder extra handelingen. Wellicht heeft iemand anders hier ook wat aan :-).
Ik liep al een tijdje tegen het probleem aan dat bij het openen van de app, de informatie niet goed werd opgehaald. Het oranje cirkeltje bleef maar draaien. Ik zag de units wel maar kon er niets mee doen.
Het afsluiten en opnieuw opstarten van de app was vaak voldoende om het werkend te krijgen.
Het viel me op een gegeven moment dat als het fout ging ik bovenin het locatie (GPS) icoontje van Android zag staan. Ik ben toen eens gaan kijken naar de rechten van de app en deze bleek bij locatiebepaling op nooit te staan. Na dit aangepast te hebben werkt de app in een keer volledig zonder extra handelingen. Wellicht heeft iemand anders hier ook wat aan :-).
[ Voor 3% gewijzigd door glas86 op 20-02-2026 11:11 ]
Ik heb getest met slechts 1 binnenunit, zelfs dan geraak ik niet hoger dan 35-36° uitblaas op full power.Nachtapotheker schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 08:24:
@iwhnm89 Ik heb hier bijna dezelfde setup (1x 3.5kw en 2x 2.5kw op een SCM50). Als je ze alle 3 aanzet op max fan, dan is je huidige uitblaastemperatuur denk ik het maximaal haalbare met deze buiten temperaturen.
Mijn units hebben ingebouwde wifi die ik via HA uitlees (Mitsubishi WF-RAC) maar gegevens als bv de "Outdoor unit discharge pipe" kan ik daarmee niet uitlezen. Misschien moet ik toch maar eens kijken voor esp bordjes om beter te kunnen monitoren.
Als jij zegt dat je uitblaas met 1 unit wel over de 40° geraakt, hoe heb je dat precies gemeten?
een airco moet veel warmer kunnen blazen. ik heb zelf mhi srk 5.0. en heb uitblaastemperaturen gemeten van graden 67 graden. ook bij een vriend van mij met een 3.5 ook dik bover de 60 gradeniwhnm89 schreef op zaterdag 21 februari 2026 @ 11:23:
[...]
Ik heb getest met slechts 1 binnenunit, zelfs dan geraak ik niet hoger dan 35-36° uitblaas op full power.
Mijn units hebben ingebouwde wifi die ik via HA uitlees (Mitsubishi WF-RAC) maar gegevens als bv de "Outdoor unit discharge pipe" kan ik daarmee niet uitlezen. Misschien moet ik toch maar eens kijken voor esp bordjes om beter te kunnen monitoren.
Als jij zegt dat je uitblaas met 1 unit wel over de 40° geraakt, hoe heb je dat precies gemeten?
Ik weet niet wat je wel of niet kunt uitlezen.iwhnm89 schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 21:24:
Is bij jouw instellingen misschien Silent Mode geactiveerd ?
In Silent Mode wordt het vermogen beperkt ( compressor draait dan maximaal 55 Hz )
Klinkt als een lek inderdaad, ik meet hier (SRK35ZSX-WF single) ook over de 60 graden als ik hem op de 'Hi' (mannetje met spierballen) stand zet.
[ Voor 7% gewijzigd door ThinkPad op 21-02-2026 16:00 ]
Ik heb dat met een infrarood thermometer gericht op de fanrol gemeten.iwhnm89 schreef op zaterdag 21 februari 2026 @ 11:23:
[...]
Ik heb getest met slechts 1 binnenunit, zelfs dan geraak ik niet hoger dan 35-36° uitblaas op full power.
Ik laat de boel meestal 7x24 draaien dus hier is de uitblaas temperatuur zelden boven de 35 graden. Na een defrost als de unit gas geeft dan zitten we hier rond de 45-50gr voor een paar min met 2 units aan.
[ Voor 13% gewijzigd door Nachtapotheker op 21-02-2026 19:56 ]
Hier ook gemeten op de SRK50ZSX-WT (single). Ik kom uit op 63°C (Hi-stand), maar je moet wel goed op de fanrol richten.
De buitenunit trekt dan 2250 watt, terwijl ik hem in de winter wel eens ruim 2600 watt heb zien verbruiken, maar dat komt misschien door het zachte (13 graden nu) buitentemperatuur. Normaliter draait hij op zo'n 35 - 37c graden.
De buitenunit trekt dan 2250 watt, terwijl ik hem in de winter wel eens ruim 2600 watt heb zien verbruiken, maar dat komt misschien door het zachte (13 graden nu) buitentemperatuur. Normaliter draait hij op zo'n 35 - 37c graden.
/f/image/Dy4th1aMV6ZDD03MBMw1l3jP.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/79H6KQMpfCCy1jTxGjIFeX3r.jpg?f=fotoalbum_small)
:strip_exif()/f/image/H6QOJ16UWmaWun2NCDVvlylg.jpg?f=fotoalbum_small)
:strip_exif()/f/image/KrmFsrXHQio0KOTzgcLKHj3s.jpg?f=fotoalbum_small)
:strip_exif()/f/image/T7MdpzZ0mxtWFZYdyYJY9GYq.jpg?f=fotoalbum_small)