Piemol schreef op zaterdag 4 juli 2026 @ 23:51:
Ik wil 4 slaapkamers kunnen verwarmen en koelen met airco's. De grootste slaapkamer is 28m3, de kleinste 17m3 en in gebruik als thuiskantoor.
Nu zijn er twee offertes geweest van twee merken, maar de ene installateur wil 4x1 split monteren, de ander 2x1. Dat is mi om het even, maar begrijp dat het slimmer is om 2x1 te kiezen als er vaak maar in één of twee kamers wordt gekoeld/verwarmd. Overdag is dat sowieso (thuiswerk) vaak het geval.
Maar kijkend naar airco's op climamarket.nl zie ik dat het qua prijs misschien nog slimmer is om gewoon 4 enkele units te nemen.
Bijv.:
Een installateur rekent voor 2x een 2x1 exact €7000 incl btw.
Ik weet nog niet of ik zoveel mogelijk zelf ga doen of het uitbesteed, sowieso moet ik wel zelf de elektra regelen.
Vragen:
- Zijn er nadelen aan het installeren van 4 'geen split' units? Behalve dan dat je 4 buitenunits krijgt. Twee buitenunits kunnen wel op 1 elektragroep.
- is het interessant naar minimaal opgenomen vermogen te kijken?
Je gooit de termen een beetje door elkaar.
We spreken van een single split als het 1 binnen unit op 1 buitenunit zit.
Als er meerdere binnenunits op 1 buitenunit zit spreken we van multisplit.
Alle 4 kunnen makkelijk op 1 Electra groep.
Ik zou vooral kijken naar het minimaal afgegeven vermogen.
Ik heb in dit draadje volgens mij al een keer mijn mening hierover gegeven. Ik zal je het zoeken besparen. Als je de ruimte ervoor hebt, neem losse single split units.
Multisplit systemen hebben namelijk ook nadelen. Het is vaak duurder. Er is sprake van "bleeding", het vermogen wordt verdeeld over de binnenunits. Allemaal op 100% kan niet, zal waarschijnlijk ook niet vaak voorkomen, maar daarvoor heeft de buitenunit te weinig vermogen. Als er maar 1 binnen unit aanstaat kan het zijn dat de buiten te veel vermogen geeft, met pendelen als gevolg.
Andere tip, ga voor een A merk zoals Daikin, Mitsubishi Heavy Industries of Mitsubishi Electric (dit zijn aparte merken).
Ik ben zelf een een MHI ZSX gegaan, is wat duurder maar wel zuiniger en blijft langer efficiënter bij koudere temperaturen. Is ook bijzonder stil.
De app van MHI is wel wat spartaans maar doet wat het moet doen. Ik heb er overigens ook een Climate Control ingezet.
Blijf weg van LG, zijn leuke apparaten maar de buiten units maken wat meer herrie. Tenzij je in the middle of nowhere woont en je buren op lange afstand van je wonen.
My 2 cents