Het MHI L/L warmtepomp/airco topic

Pagina: 1 ... 41 42 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• TereZz
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 13:43
Wodan89 schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 08:54:
[...]

het is een bijgebouw met eigen badkamer en keuken. ivm het schuine dak heb je in het midden wel sta hoogte.
er komt bij de vide nog een plafon ventilator te hangen om de natuurlijke circulatie te versnellen.

Het is voor mij vooral relevant om te weten of ik de binnenunit tot 10 graden kan afstellen.
Andere merken vermelden vaak wel of ze een 8 grade functie hebben maar hierover kan ik niks terug vinden voor de MHI SRK / SRC 60 ZSX-WT ( hyper inverter )
Is er. Met Night-setback zet je m op 10 graden.

• Rsport40
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 31-10 15:11
Wodan89 schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 08:54:
[...]

het is een bijgebouw met eigen badkamer en keuken. ivm het schuine dak heb je in het midden wel sta hoogte.
er komt bij de vide nog een plafon ventilator te hangen om de natuurlijke circulatie te versnellen.

Het is voor mij vooral relevant om te weten of ik de binnenunit tot 10 graden kan afstellen.
Andere merken vermelden vaak wel of ze een 8 grade functie hebben maar hierover kan ik niks terug vinden voor de MHI SRK / SRC 60 ZSX-WT ( hyper inverter )
Ik zou ook gelijk gaan voor de ZSX-WFT i.p.v. de ZSX-WT. Dan heb je gelijk Wi-Fi erin zitten en weet je zeker dat je niet een oud model krijgt.

• michaelvo
  • Registratie: Oktober 2006
  • Nu online
@AUijtdehaag Ik heb één van mijn ESP32's in de airco's geupdate met ESPHome 2025.10.2, maar nu loopt deze logging vol met 'mhi_ac_ctrl_core,loop error: -2' errors (en af en toe een -1). Alles lijkt verder wel gewoon te werken. De andere draait nog op 2025.7.3 en die heeft die errors niet. Kan dit kwaad en/of moet ik hier iets aan doen? Of lekker zo laten...

WP: ME PUHZ-SW100YAA + EHSC-VM2D + HTWBOI-300 || AC: MHI SRK/C 50 ZS-W + MHI SRK/C 35 ZS-W || PV: 10.4 kWp ZO/ZW + Enphase IQ8+ || MV: Itho Daalderop CVE-S Optima Inside CO2

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16:00
michaelvo schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 14:57:
@AUijtdehaag Ik heb één van mijn ESP32's in de airco's geupdate met ESPHome 2025.10.2, maar nu loopt deze logging vol met 'mhi_ac_ctrl_core,loop error: -2' errors (en af en toe een -1). Alles lijkt verder wel gewoon te werken. De andere draait nog op 2025.7.3 en die heeft die errors niet. Kan dit kwaad en/of moet ik hier iets aan doen? Of lekker zo laten...
Op zich staat die error specifiek genoemd op de readme pagina:
https://github.com/ginkag...an-modes-updown-leftright

Sometimes you need to plan for coincidence

• michaelvo
  • Registratie: Oktober 2006
  • Nu online
Hmmbob schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 18:12:
[...]

Op zich staat die error specifiek genoemd op de readme pagina:
https://github.com/ginkag...an-modes-updown-leftright
Dat klopt maar dan alleen in verband met oudere units die bepaalde vane control niet ondersteunen. De rest werkt dan ook niet meer en dan moet je de frame size verkleinen.

In mijn geval werkt alles wél gewoon en vraag ik me af of de errors nog kwaad kunnen aangezien ik ze tot nu toe nooit gezien heb...

WP: ME PUHZ-SW100YAA + EHSC-VM2D + HTWBOI-300 || AC: MHI SRK/C 50 ZS-W + MHI SRK/C 35 ZS-W || PV: 10.4 kWp ZO/ZW + Enphase IQ8+ || MV: Itho Daalderop CVE-S Optima Inside CO2

• KoningPaulus
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 30-10 20:49
Even uit interesse. Welke van de vier verticale settings pakken jullie in de mhi app?

4.320WP | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS-W

• De Pruttelaar
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 18:48
KoningPaulus schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 22:08:
Even uit interesse. Welke van de vier verticale settings pakken jullie in de mhi app?
Ventileren op auto en 3D auto aan werkt hier uitstekend.

• hvwees
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 14:50
KoningPaulus schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 22:08:
Tijdens verwarmen zijn dit mijn instellingen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xuZeAorWUwIiX8abC7lEsMhu8Dc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KPtSMQcg9RGTn75ZumqdPNxy.jpg?f=fotoalbum_large

• KoningPaulus
hvwees schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 00:14:
[...]

Tijdens verwarmen zijn dit mijn instellingen:

[Afbeelding]
Krijg je de hele ruimte zo goed warm?

Ik heb hem op de tweede stand van boven gezien, om de kamer wat meer te vullen (L vorm, airco hangt in het korte deel van de L). Uiteraard op zoek naar de beste setting. Links rechts altijd vast staan op deze stand.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I3wfo4eaZZDX1ykSMpxCSaWHEnc=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/XKGFt6Iwb7dsGlPpuPYh84bn.png?f=fotoalbum_tile

• Cardinal
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 31-10 21:54
@KoningPaulus Je kan hem het beste zo ver mogelijk naar beneden laten plaatsen, gezien warme lucht (weer) omhoog gaat.

Ik persoonlijk heb hem 1 standje hoger, wegens een kast die eronder staat. Ik merkte dat hij ging pendelen door de kast, na aanpassing geen probleem.

• hvwees
KoningPaulus schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 07:48:
[...]

Krijg je de hele ruimte zo goed warm?

Ik heb hem op de tweede stand van boven gezien, om de kamer wat meer te vullen (L vorm, airco hangt in het korte deel van de L). Uiteraard op zoek naar de beste setting. Links rechts altijd vast staan op deze stand.
[Afbeelding]
Tot nu toe krijg ik de ruimte er prima mee warm.

Je kan het beste warme lucht naar beneden laten blazen, warmte stijgt immers op.

In de zomer staat de klep op de hoogste stand om dezelfde reden (koude "valt" naar beneden).

• KoningPaulus
Naar beneden blazen begrijp ik uiteraard. Maar bij een grotere woonkamer, 60m2, wil je toch ook dat de warmte de kamer in geblazen wordt? Ik hou nl verwachten dat je sneller een bubbel krijgt als je hem volledig naar beneden laat blazen

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 18:58
KoningPaulus schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 10:57:
[...]
Ik zou nl verwachten dat je sneller een bubbel krijgt als je hem volledig naar beneden laat blazen
Externe sensor gebruiken (y)

• renzo4000
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19:16
Naar beneden blazen begrijp ik uiteraard. Maar bij een grotere woonkamer, 60m2, wil je toch ook dat de warmte de kamer in geblazen wordt? Ik hou nl verwachten dat je sneller een bubbel krijgt als je hem volledig naar beneden laat blazen
Nee, uitgangspunt bij verwarmen is echt helemaal naar beneden. Maar je kan dit zelf het beste testen door 2 dagen achtereen uit te proberen in beide standen (wel zoveel mogelijk onder dezelfde omstandigheden natuurlijk) en dan het vergelijk te maken. Er zijn zelfs mensen die met een extra (plafond) ventilator werken om de lucht gelijkmatiger in een grote ruimte te verspreiden.

PVOUTPUT | 5400W | 15 PANELEN 360W ZUID 38° | ENPHASE ENVOY S | MICRO OMVORMERS 290W

• hvwees
Mijn woonkamer is +/- 48m2 / +/- 125 m3, de vorm is redelijk rechthoekig (er is wel een “hap” uit).
Ik heb gekozen voor een 5kW terwijl de bedrijven die ik over de vloer heb gehad ook zeiden dat 3,5 kW voldoende zou zijn. Ik ben voor een stapje groter gegaan om als het moet ook de woonkamerdeur te openen en de rest van het appartement ook nog enigszins te kunnen koelen/verwarmen.

Afgelopen zomer heeft de deur veel open gestaan zodat de koelte ook nog wat verder de woning in kwam, dat ging prima.

Ik heb nog niet gemerkt dat er “een bubbel” ontstaat. Warmte stijgt toch wel op, dus ik denk dat dit wel mee valt.
Wel moet ik even vermelden dat de unit er pas sinds afgelopen april hangt en ik er nu pas voor het eerst mee ga verwarmen.

Als de vorm/grootte van je te verwarmen ruimte te “onhandig”/groot is, kan je ervoor kiezen om 2 kleinere units te plaatsen uit elkaar, maar ik denk dat dit al een gepasseerd station is voor je.

• Nanuk
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 14:08
Ik heb dus een plafondventilator er voor hangen. Daarmee kan de ventilator op de unit laag blijven en heb ik dus minder geluid en bovendien goed verspreide warmte ondanks dat het ding niet bepaald centraal in de kamer hangt.

Als nacht of afwezigheid verlaging zet ik het op de laagste stand (18 gr) en die ventilator uit. Of te wel gebruik ik dan de bubbel om minder energie te gebruiken.

• KoningPaulus
De warmte verspreid zich tot nu toe prima door de hele ruimte met dus de een na hoogste instelling in een vrij grote ruimte. Maar juist daarom benieuwd naar andere ervaringen. Helemaal naar beneden ga ik niet doen, dat gaat vermoedelijk niet goed werken voor mijn ruimte. Maar één tik lager kan ik uiteraard eens proberen en vergelijken.

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 17:32

Zenix

BOE!

Na 2,5 jaar een keer de ESPHome een update gegeven, mooi die nieuwe mogelijkheden, vooral met de fan richtingen, die had ik eerder niet. En ook fijn dat ik de temperatuur lager kan zetten dan 18 graden, dat is straks wel fijn als salderen stopt en ik extra wil koelen overdag, zodat die in de avond minder hoeft te doen.

Gebruikt iemand de MHI-AC-Ctrl ook al met een automation in HA om te draaien op zonnestroom ? Gebruik die van mij hoofdzakelijk voor koelen. Kan wel een goed voorbeeld gebruiken.

• RudolfR
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 14:58
@Zenix
Ik zit nu nog op ESPHome 2024.12.2 en de ESPs zelf zitten op 2024.9.2.
Is de repo van ginkage de gangbare versie?
https://github.com/ginkage/MHI-AC-Ctrl-ESPHome

Hoe heb je dat aangepakt?
Door deze instructie te volgen?
Everything has changed, how do I update?!?

As time progresses, ESPHome and this project evolved, allowing for more features and easier installation and updates in the future. When you are on an older versione (whether that is v3.0, v2.0 or earlier) the best way forward is to get one of the example yaml files from the examples folder and apply this to your current yaml file.

Make a copy of your current yaml file, and save it somewhere outside of Home Assistant.
Did you not skip step 1?
Choose one of the example yaml files from the examples dir
Carefully copy the basic information from the backup file into the example file. Take things like name, ota password, wifi credentials, ap fallback settings, api settings and key, and frame_size
Double check your new yaml and paste it in ESPHome builder and deploy
If you replaced all information carefully, all should build fine. If not, read the message and see what parts are missing or duplicate (most frequently done wrong)
Ik heb nu nog dit staan (en meer ...), ooit zo gekregen van @AUijtdehaag
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
esphome:
  name: mhi-ac-zolder #name: mhi-woonkamer  # Unique name  (only change in small letters)
  platform: ESP8266
  board: d1_mini
  platformio_options:
  # Run CPU at 160Mhz to fix mhi_ac_ctrl_core.loop error: -2
    board_build.f_cpu: 160000000L
  includes:
    - mhi_ac_ctrl/mhi_ac_ctrl.h
    - mhi_ac_ctrl/MHI-AC-Ctrl-core.h
    - mhi_ac_ctrl/MHI-AC-Ctrl-core.cpp

wifi:
  ssid: !secret wifi_ssid
  password: !secret wifi_password
  fast_connect: true

# Enable fallback hotspot (captive portal) in case wifi connection fails
  ap:
    ssid: "${devicename} hotspot"
    password: !secret fallback_password

captive_portal:

# Enable logging
logger:
  level: DEBUG
  baud_rate: 0

# Enable Web server
web_server:
  port: 80

# Sync time
time:
  - platform: sntp
    id: sntp_time
    timezone: "Europe/Amsterdam"
    on_time_sync:
      then:
        - logger.log: "Synchronized sntp clock"

globals:
  - id: room_temp_api_timeout
    type: int
    restore_value: no
    initial_value: '120'

ota:
  platform: esphome

climate:
  - platform: custom
    lambda: |-
      auto mhi_ac_ctrl = new MhiAcCtrl();
      App.register_component(mhi_ac_ctrl);
      return {mhi_ac_ctrl};

climates:
      - name: "${devicename}"
        id: ${deviceid}

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 19:10
KoningPaulus schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 12:44:
De warmte verspreid zich tot nu toe prima door de hele ruimte met dus de een na hoogste instelling in een vrij grote ruimte. Maar juist daarom benieuwd naar andere ervaringen. Helemaal naar beneden ga ik niet doen, dat gaat vermoedelijk niet goed werken voor mijn ruimte. Maar één tik lager kan ik uiteraard eens proberen en vergelijken.
Gewoon proberen, de laagste stand is ook maar 55°. Als er hier niets voor de unit staat, dan werkt de laagste stand prima bij verwarmen.

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 17:32

Zenix

BOE!

RudolfR schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 13:49:
@Zenix
Ik zit nu nog op ESPHome 2024.12.2 en de ESPs zelf zitten op 2024.9.2.
Is de repo van ginkage de gangbare versie?
https://github.com/ginkage/MHI-AC-Ctrl-ESPHome

Hoe heb je dat aangepakt?
Door deze instructie te volgen?

[...]

Ik heb nu nog dit staan (en meer ...), ooit zo gekregen van @AUijtdehaag
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
esphome:
  name: mhi-ac-zolder #name: mhi-woonkamer  # Unique name  (only change in small letters)
  platform: ESP8266
  board: d1_mini
  platformio_options:
  # Run CPU at 160Mhz to fix mhi_ac_ctrl_core.loop error: -2
    board_build.f_cpu: 160000000L
  includes:
    - mhi_ac_ctrl/mhi_ac_ctrl.h
    - mhi_ac_ctrl/MHI-AC-Ctrl-core.h
    - mhi_ac_ctrl/MHI-AC-Ctrl-core.cpp

wifi:
  ssid: !secret wifi_ssid
  password: !secret wifi_password
  fast_connect: true

ap:
    ssid: "${devicename} hotspot"
    password: !secret fallback_password

captive_portal:

# Enable logging
logger:
  level: DEBUG
  baud_rate: 0

# Enable Web server
web_server:
  port: 80

# Sync time
time:
  - platform: sntp
    id: sntp_time
    timezone: "Europe/Amsterdam"
    on_time_sync:
      then:
        - logger.log: "Synchronized sntp clock"

globals:
  - id: room_temp_api_timeout
    type: int
    restore_value: no
    initial_value: '120'

ota:
  platform: esphome

climate:
  - platform: custom
    lambda: |-
      auto mhi_ac_ctrl = new MhiAcCtrl();
      App.register_component(mhi_ac_ctrl);
      return {mhi_ac_ctrl};

climates:
      - name: "${devicename}"
        id: ${deviceid}
Ik had een versie uit midden 2023, dus nog een stuk ouder maar had niet eens de originele YAML.
Ik heb inderdaad die repo gebruikt.

Deze stappen heb ik gebruikt:
1. Kijken of de webinterface beschikbaar is via de huidige http://<IP> zodat je via OTA updates kan doen. Dit lijkt het geval te zijn, volgens je YAML.
2. In HA ESPHome builder addon installeren https://esphome.io/guides/getting_started_hassio/
3. In ESPhome builder een nieuw device gemaakt met ESP32, daarvan de ota password en api key gekopieerd, zodat die al gegeneerd waren.
4. Dit device heb ik weggooid.
5. New device en simple.yml gepakt van de repo voor import, mijn key en ota die ik eerder heb gemaakt toegevoegd, de rest van de parameters ingevuld. En ook de webserver aangezet, die staat er standaard niet in.
6. Vervolgens een install gedaan, kies dan voor manual download.
7. Daarna gaat die compilen en komt er een bin uit die je via OTA kan uploaden via de huidige webinterface. Met de nieuwe versies hoef je dus niet apart bestanden te downloaden, doet die via de YAML.
8. Als de update is gelukt, zie je hem als goed is ook in ESPHome builder online komen en kan je er ook bij via de webinterface.
9. Nu kan je bijvoorbeeld de full.yml erop zetten voor nog meer mogelijkheden en kan je hem voortaan direct vanuit ESPHome beheren en ook blijven updaten (wirelessly)

Het is dus makkelijker geworden.

• FutureTrunksZ
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 30-10 21:33
Zoekende naar hoe ik het regelgedrag van mijn MHI SRF50ZSX kan optimaliseren hier mijn bevindingen en ideeën.
Zelf had ik deze vragen en ik denk daarmee ook anderen die dit topic lezen.
Ik heb op mijn airco een MHI-AC-Ctrl-ESPHome bordje aangesloten van @AUijtdehaag met de nieuwste software uit de Github repo van ginkage.

Compressor frequentie werkt als volgt en beïnvloedt het regelgedrag:
Buitentemperatuur <= 11 graden: min compressor frequency van 10 hz
Buitentemperatuur > 11 graden: min compressor frequency van 30 hz

Bij deze mijn bevindingen over het regelgedrag:

Doeltemperatuur: 21 graden
Gebruikte sensor: Intern
Buitentemperatuur: boven 11 graden

In het begin van de cycle:
Return air temperature <= 21: airco komt uit standby
Return air temperature >= 22.25 en minimaal 10 minuten gedraaid: airco gaat in standby

Return air temperature is de temperatuur van de lucht die de unit aanzuigt.

Na een paar uur wil het ook voorkomen dat de temperatuur waarbij de airco uit en in standby gaat ophoogt. Bijvoorbeeld bij <= 22 uit standby, en >= 23 weer erin.
Waarom dat gebeurd weet ik niet. Dit zorgt er wel voor dat het ineens oncomfortabel warm kan worden in huis.

Ik heb nog geen testresultaten met de interne sensor bij een buitentemperatuur boven 11 graden

Ook heb ik het getest met een externe sensor, de Xiaomi LYWSD03MMC, die reageert overigens relatief snel op temperatuurwisselingen t.o.v. andere sensors die ik heb geprobeerd.

Door een externe temperatuur te sturen wordt ook de return air temperature van de unit overschreven.
De return air temperature wordt altijd 0.25 naar boven afgerond t.o.v. de kamertemperatuur die je stuurt.
20.5 wordt 20.75
20.8 wordt 21
enzovoort

Gebruikte sensor: Extern
Buitentemperatuur: > 11 graden

Kamertemperatuur < 21: airco uit standby
Kamertemperatuur > 21 en minimaal 10 minuten gedraaid: airco in standby

Dit is erg consistent gedrag.
Als kamertemperatuur onder setpoint komt gaat de airco doorgaans 10 minuten verwarmen op 30 hz en vervolgens in standby, ook wel pendelen genoemd.

Dezelfde test heb ik ook gedaan bij een koudere buitentemperatuur.
Gebruikte sensor: Extern
Buitentemperatuur: < 11 graden

Kamertemperatuur < 20: airco verhoogd vermogen met 3 hz per minuut
Kamertemperatuur >= 20 & < 21: compressor blijft stabiel
Kamertemperatuur verhoogd met 0.25 graden binnen >=20 & < 21: Compressor frequentie zakt met 5 hz
Kamertemperatuur >= 21: airco verlaagd vermogen met 3 hz per minuut en gaat in standby zodra die 15 minuten op laagste vermogen gedraaid heeft

Probleem met externe sensor is dat bij een hogere buitentemperatuur de kamertemp tussen 21 en 21.5 blijft.
Bij een lagere buitentemp wordt gewacht met de compressor frequentie verhogen tot 1 graad onder setpoint, daardoor blijft de kamertemp tussen 20 en 20.5.
Zodra het buiten kouder wordt, wordt het binnen dan ook ineens kouder.

Wij vinden de meest comfortabele temperatuur tussen de 21 en 21.5 graden

Nu heb ik een aantal mogelijke oplossingen bedacht:

Setpoint muteren (hoe we het nu doen):
Kamertemperatuur > 21.5: setpoint verlagen met 1 graden
Kamertemperatuur < 21: setpoint verhogen met 1 graden
Dit kan werken met zowel de interne als de externe sensor in gebruik

Externe kamertemperatuur versterken:
Het verschil tussen kamertemp en setpoint versterken door die te vermenigvuldigen en de versterkte temperatuur naar de airco te sturen met bijvoorbeeld een factor 4
Dat kan door middel van: setpoint + (kamertemp - setpoint) * 4
Dit zorgt ervoor dat de compressor gaat versnellen bij 20.7 graden

Vaste waarde sturen:
Hiermee zou je de temperatuur binnen een range kunnen houden door:
Kamertemperatuur < 21: stuur 19.9 zodat airco met 3 hz per minuut verhoogd
Kamertemperatuur >= 21 & <= 21.5: stuur 20.4 zodat airco stabiel blijft
Kamertemperatuur > 21.5: stuur 21 zodat airco met 3 hz per minuut verlaagd
Dit zou bij beide buitentemperaturen de temperatuur tussen de 21 en 21.5 moeten houden

Wat denken jullie van deze oplossingen? Zijn er voor- en nadelen te bedenken?

• Nachtapotheker
  • Laatst online: 18:50
Het probleem hiermee is dat de airco ook wel een wijziging verwacht in de return temp, anders blijft hij de compressor rpm verhogen.
Ik had iets dergelijks met een te trage externe sensor, dan vloog de compressor naar 60-70hz toe om vervolgens weer op minimaal vermogen te gaan draaien als de sensor eindelijk wat registreerde.
Uiteindelijk geeft de interne sensor toch het beste regelgedrag hier.

• Grutte Pier
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 09:05
Grutte Pier schreef op maandag 1 september 2025 @ 08:58:
[...]

Met welke resolutie stuur jij je temperatuur door ? Ik zit op 0,25 C die elke 30 seconden opnieuw wordt doorgestuurd en heb met de onderstaande setpoints en externe temperatuur geen problemen;

Verwarmen setpoint 22,5 C met fanspeed medium; opstarten met =<22 graden (anders start de airco niet), na een paar minuten kan die naar 22,5 C. (wanneer de fanspeed naar 5 gaat, niet eerder)
Hierna gaat die naar minimaal vermogen. Moet de airco echt een koudere woning verwarmen gaat die naar 22,25 - 22,5 C. Hou je de temperatuur te lang op =<22 dan zal de airco stapgewijs naar vol vermogen gaan en fanspeed 6 pakken. Airco komt hier vrijwel niet uit tenzij je 24 doorstuurt voor een langere tijd. Ik heb hierom een flow gemaakt in node red die 10 minuten na het opstarten of wanneer fanspeed 5 bereikt is, de temperatuur 22.5 doorstuurt om te voorkomen dat die doorslaat.

Koelen heb ik wat minder ervaring mee aangezien ik dit nog niet vaak heb gedaan. Moeilijkheid zit hierin dat <23 C buiten temperatuur de minimale compressor snelheid omhoog gaat en daarmee ook het pendel gedrag.

Koelen setpoint 23,5 C met fanspeed medium; opstarten met 23,25 C daarna ga ik naar 23 C tot 22,75 C daaronder gaat die nog wel eens pendelen.
FutureTrunksZ schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 20:34:
Zoekende naar hoe ik het regelgedrag van mijn MHI SRF50ZSX kan optimaliseren hier mijn bevindingen en ideeën.

Wat denken jullie van deze oplossingen? Zijn er voor- en nadelen te bedenken?
Dus;
Setpoint 22,5
Opstarten: =<22,00
Na 10min: 22,50
Na half uur kun je naar 22,75 of zelfs 23,00 (met 23 wil die nog wel eens naar fanspeed 4)
Te koud? 0,25 naar beneden doorsturen.

je stuurt niet meer op temp maar op compressor snelheid. Zo kan ik een hele dag draaien op laag vermogen. Maar ook richtingen van lamellen vrij gespeeld zijn, er is namelijk geen temp belemmering.

Zie mijn overige betoog waarom dit imo superieur is;
Grutte Pier schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 11:36:
Ik stuur de laatste tijd vanuit HA een vaste temperatuur naar de airco...

Met fanspeed 4 is het niet uniform warm in de woning, met fanspeed 6 lawaai en is het oncomfortabel. Een normale externe sensor versterkt imo alleen maar overshoots met hoge fanspeeds en exorbitant hoge vermogens bv na een defrost.

Let wel op, onderstaande geldt in mijn geval veelal wanneer de buiten temp < 3 graden is.
  • Na defrost geen hoge vermogens en fanspeeds meer. Nu pakt die netjes fanspeed 5
  • Na het openen van de oven, ziet de airco geen verhoging van gemeten temperatuur en dus geen reductie in fanspeed (van 5 naar 4). Normaal kwam de airco hier slecht uit aangezien bubbel van de lage fanspeed + warme stijgende lucht uit oven.
  • Wanneer de temperatuur door wat voor reden (deur open, afzuigkap ect) onder setpoint kwam, ging de fanspeed naar 6, dit versterkt dan vervolgens de verlaagde gemeten temperatuur. Fanspeed 6 blijft dan totdat er een overshoot is (+0.75 graden). Hierna valt die terug op fanspeed 4 ipv 5 en voelt alles weer koud.
  • Ik kan nu alle richtingen uitblazen zonder consequenties, zo is swing nu een optie die normaal te gebruiken is. Ik had het idee dat er soms lucht segmentering was; warm boven & koud(er) onder. Met swing of een lagere vane kun je hier mee spelen
  • Ook hoef ik geen automatiseringen aan te leggen met stappen in setpoint om de compressor rustig te houden bij opwarmen.
Ipv temperatuur, stuur je nu met compressor snelheid. Voelt het koud, zet ik externe temp 0.25 hoger en gooit die de compressor snelheid wat omhoog = hogere uitblaas temp.

• glas86
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 28-10 10:46
hvwees schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 10:01:
[...]

Tot nu toe krijg ik de ruimte er prima mee warm.

Je kan het beste warme lucht naar beneden laten blazen, warmte stijgt immers op.

In de zomer staat de klep op de hoogste stand om dezelfde reden (koude "valt" naar beneden).
Is het niet zo door bij koelen de klep in een vaste stand te zetten er meer condensvorming optreed wat weer als resultaat druppelvorming kan krijgen met alle gevolgen van dien? Mij is altijd geleerd zoveel mogelijk 3d auto bij koelen en niet te lang in een vaste stand.

• hvwees
glas86 schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 19:49:
[...]

Is het niet zo door bij koelen de klep in een vaste stand te zetten er meer condensvorming optreed wat weer als resultaat druppelvorming kan krijgen met alle gevolgen van dien? Mij is altijd geleerd zoveel mogelijk 3d auto bij koelen en niet te lang in een vaste stand.
Afgelopen zomer heeft die soms zelfs 24/7 aangestaan met de klep op de hoogte stand, geen druppel gezien.

De druppels ontstaan ook aan de condensor in het apparaat, ik heb aan de binnenunit nog nooit vocht kunnen ontdekken. (Dat wil ik graag zo laten 😊).

• FutureTrunksZ
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 30-10 21:33
Nachtapotheker schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 22:01:
Het probleem hiermee is dat de airco ook wel een wijziging verwacht in de return temp, anders blijft hij de compressor rpm verhogen.
Ik had iets dergelijks met een te trage externe sensor, dan vloog de compressor naar 60-70hz toe om vervolgens weer op minimaal vermogen te gaan draaien als de sensor eindelijk wat registreerde.
Uiteindelijk geeft de interne sensor toch het beste regelgedrag hier.
De Xiaomi sensor is gelukkig erg snel met reageren maar je hebt gelijk dat hij met het sturen van vaste waarden vermoedelijk van maximaal naar minimaal gaat reageren.
Grutte Pier schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 10:44:
[...]

[...]

Dus;
Setpoint 22,5
Opstarten: =<22,00
Na 10min: 22,50
Na half uur kun je naar 22,75 of zelfs 23,00 (met 23 wil die nog wel eens naar fanspeed 4)
Te koud? 0,25 naar beneden doorsturen.

je stuurt niet meer op temp maar op compressor snelheid. Zo kan ik een hele dag draaien op laag vermogen. Maar ook richtingen van lamellen vrij gespeeld zijn, er is namelijk geen temp belemmering.

Zie mijn overige betoog waarom dit imo superieur is;

[...]
Als ik het goed begrijp is het zo dat jij als externe temp de externe temp + een offset doorstuurt?
Die offset wordt dan hoger gemaakt wanneer het te koud is? En lager gemaakt wanneer het te warm is?
Dit klinkt inderdaad efficiënter dan het sturen van vaste waarden.

• ThinkPad
Klinkt wel interessant, beetje een stooklijn idee. Ben benieuwd naar de uitwerking hier van (Node-RED ?).

• Siewert
  • Registratie: December 2015
  • Nu online
Kom ergens niet helemaal uit.
Zit er een verschil in het uitschakelen van de offset op wand en vloermodellen?
Mijn unit (SRK50ZS-WF) waar ik na de unit uitgeschakeld heb en vervolgens 30sec de noodknop heb ingedrukt 2x een piep gehad.
Hier lijkt de offset uitgeschakeld want temperatuur in de woonkamer is nu rond setpoint.
Heb het zelfde op mij 2 SRF25ZS-W modellen gedaan.
Maar temperatuur in beide kamers blijven 1 tot 1.5gr boven setpoint.

Enphase IQ8+ PV @ 8,1kWp (Oost/West °51) \-/ Segway E125s \-/ DIY 7.5kWh Thuisbatterij \-/ My piBattery Project @ GitHub

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 19:09
Uit de technische handleiding van de SRF:
When the unit is operated automatically with the wired remote control connected,the cooling operation is controlled according to the display temperatures while the setting temperature is compensated by +1˚Cduring dehumidifying or by +2˚C during heating
Ik zie de tabel en instructies bij de SRK modellen niet terug bij de SRF modellen. Het kan dus goed zijn dat deze offset niet uit te schakelen is.

[ Voor 16% gewijzigd door LED-Maniak op 25-10-2025 13:10 ]

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

• Deikke
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 14:16
Bij mij werkt het bij verwarmen prima met die 30s methode op zowel vloer als wandmodel, exact op setpoint (met externe temp sensor). Behalve met 3D auto modus op het wandmodel, dan is het setpoint 1 graad hoger. Koelen is dan weer altijd 1 graad onder setpoint bij beide. Het blijven aparte apparaten.

• LED-Maniak
Deikke schreef op zaterdag 25 oktober 2025 @ 15:06:
Bij mij werkt het bij verwarmen prima met die 30s methode op zowel vloer als wandmodel, exact op setpoint (met externe temp sensor). Behalve met 3D auto modus op het wandmodel, dan is het setpoint 1 graad hoger. Koelen is dan weer altijd 1 graad onder setpoint bij beide. Het blijven aparte apparaten.
Dat komt dan prima overeen met wat in de handleiding staat inderdaad. Ook betreft 3D auto.

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

• glas86
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 28-10 10:46
Nog meer mensen die issues hebben met de Smart M Air app? Kan wel inloggen en zie ook mijn units met de juiste informatie maar kan er met geen mogelijkheid op een airco klikken om daadwerkelijk instellingen aan te passen. Heb een android telefoon.

Never mind. Heb zelf iets verkeerds gedaan:-)

[ Voor 11% gewijzigd door glas86 op 25-10-2025 18:51 ]

• ThinkPad
Woonkamer uur geleden van 18°C naar 19°C gebracht en nu op temperatuur houden, met 7,5 - 8°C buiten.
135W, wie biedt er lager :P ? Compressor draait op 12 Hz, lager kan hij niet volgens mij.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Um76wAOyNrVHEDwPweHMC_WlH1g=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/OzpW5Xc6DNFzti8zbSgVcenn.jpg?f=user_large

[ Voor 7% gewijzigd door ThinkPad op 27-10-2025 07:18 ]

• renzo4000
@ThinkPad Ik heb dezelfde unit, maar hij kan nog lager draaien hoor ;-).
Afgelopen zaterdagavond lekker stabiel op 20.5 graden gemeten in de woonkamer op een externe sensor (ClimaControl). Buitentemp was toen ook rond de 8 graden :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i2hnbyQSA8cZO5FuW9tDge5LxXs=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/KHTjYBaHjmBSN6hPpHlO0fh4.png?f=user_large

PVOUTPUT | 5400W | 15 PANELEN 360W ZUID 38° | ENPHASE ENVOY S | MICRO OMVORMERS 290W

• ThinkPad
Haha zó laag heb ik hem bij mij nog niet gezien. Heb je de fan dan op automatisch of zelf op een waarde gezet? Staat hier eigenlijk altijd op auto en dan de klep helemaal naar beneden / één-na onderste stand.

Met koelen heb ik zelfs 90W gezien 8)7 Toen was binnentemperatuur == buitentemperatuur en had ik hem op 'dry' staan: ThinkPad in "Het MHI L/L warmtepomp/airco topic"

[ Voor 3% gewijzigd door ThinkPad op 27-10-2025 08:47 ]

• Deikke
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 14:16
Ik heb een 5kw multi split unit, die gaat niet lager dan 20hz, neemt altijd rond de 300w.

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 19:19
Deikke schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 08:51:
Ik heb een 5kw multi split unit, die gaat niet lager dan 20hz, neemt altijd rond de 300w.
Hetzelfde als onze 6kW dus. Soms een uitschieter naar een poos rond de 250W, maar doorgaans tussen de 280 en 320W. Dat is dan bij gebruik van 2 binnenunits.

Dat (standaard gebruik van 2 units) was oorspronkelijk niet onze bedoeling maar aangezien het voor hetzelfde verbruik gaat doen we dat tegenwoordig standaard en het geeft hier een behoorlijk hoger comfort. Het is zelden dat we onze 3e unit bij schakelen.

Overigens vind ik het leuk om te zien dat er dus multisplits van MHI zijn die zo ver kunnen terugmoduleren. Ik hoop dat onze installatie nog jaren en jaren meegaat, maar mochten we iets nieuws nodig hebben gaan we daar zeker naar kijken.

• renzo4000
ThinkPad schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 08:46:
Haha zó laag heb ik hem bij mij nog niet gezien. Heb je de fan dan op automatisch of zelf op een waarde gezet? Staat hier eigenlijk altijd op auto en dan de klep helemaal naar beneden / één-na onderste stand.

Met koelen heb ik zelfs 90W gezien 8)7 Toen was binnentemperatuur == buitentemperatuur en had ik hem op 'dry' staan: ThinkPad in "Het MHI L/L warmtepomp/airco topic"
Volgens mij draait ie soms zelfs rond de 108-110w maar echt lager zie ik het ook niet vaak hoor. Bij mij staat de fan op automatisch en helemaal op de laagste stand.

• fxs81
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 18:55

fxs81

Julianadorp

Graadje of 8 buiten, airco staat op 21 ingesteld. SRK35ZSX-WF
Van 19,5 naar 21,5 en pruttelt nu strak op 150 Watt, fanstand op auto (staat hij eigenlijk altijd)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KKcLdCB5mMHhR_Z2BIuD3FQ5psI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ZVHMYnAww2QIL0fhtLDryih6.png?f=fotoalbum_large

WGA | Napoleon Pro 22 K-Leg-3 | KamadoJoe Big Joe I | Inkbird ISC-027BW | JoeFyr | JoyStove Large | Weber Smokey Joe | Ooni Karu 2 | www.bbq-brethren.nl | MHI SRK35ZSX-WF | HomeWizard PiB 2x | 3450 Wp 100% Zuid

• esphome
  • Registratie: Oktober 2023
  • Niet online
Hier ben ik ook bezig geweest met het laten draaien op lage snelheid naar aanleiding van dit topic. Verschillende methodes geprobeerd en uiteindelijk uitgekomen op een simpelste oplossing voor mij.

De HA YAML code voor MHIctrl die ik vorig jaar er ingezet had staat een extra sensor toe naast de interne en de Dallas. Nu is de code nog zo dat als de extra sensor lager is dan de waarde van de Dallas dan externe waarde aan de MHI gezonden wordt. Dit laat toe dat dan de MHI stookt naar een temperatuur en dan overschakelt naar de externe waarde.

Die externe waarde communiceer ik via MQTT en dan elke 15 seconden. En zo weet ik zeker dat er geen interne of Dallas waarden gezonden worden. Ik heb er nog een "online" in staan omdat de code gemaakt is voor een mobiele temperatuur sensor en als die aanzet dan werd die actief door online te komen.

Wat ik doe is een tsetpoint kiezen waar ik naartoe wil stoken en trek dan 0,5 tot 0,75 van tsetpoint af en zend die dan elke 15 seconden aan de MHI.

Daarna kan ik die externe waarde weer finetunen naar boven of naar onderen en zo creëer ik een soort draaiknop waar ik de compressor snelheid hoger kan zetten door de externe temperatuur te verlagen in stappen van 0,25 graden. Ik kan hier niet lager dan 20Hz en dan bij 200Watt verbruik.

Dat gaat dan in NodeRed en delen daarvan kunnen ook weer naar HA worden geporteerd.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
  - platform: dallas_temp
    #index: 0
    id: troom_dallas
    name: ${devicename} room temperature # name allows to publish the temperature
    unit_of_measurement: "°C"
    device_class: temperature
    accuracy_decimals: 2
    filters:
      - filter_out: NaN # don't send any values when not connected
      - offset: 0.35  # added to the retrieved sensor value
      - sliding_window_moving_average:
          window_size: 5
          send_every: 1 # publish at the same rate as update_interval.
    on_value:
      then:
        - lambda: |-
            if ( id(external_temp_sensor_active).state != "online") { // adding NAN to be just sure that nothing is being sent 
              float value = id(troom_dallas).state;
              return ((MhiAcCtrl*)id(${deviceid}))->set_room_temperature(value);
              ESP_LOGD("main", "Sending internal Troom to the Core");
            }

- platform: mqtt_subscribe
    id: external_temp_sensor
    topic: esp-tempsensor/sensor/extern_dallas_room_temperature__esp_/state   # __esp_ because the esp32c3 uses [ESP] and [] are replaced by a _
    unit_of_measurement: "°C"
    device_class: temperature
    accuracy_decimals: 2
    filters:
      - filter_out: NaN # don't send any values when not connected
    on_value:
      then:
        - lambda: |-
            if ( id(external_temp_sensor_active).state == "online" ) {
              float troom = id(troom_dallas).state;  
              float ext_troom = id(external_temp_sensor).state;      
              if ( ext_troom > troom ) {
                return ((MhiAcCtrl*)id(${deviceid}))->set_room_temperature(troom);
                ESP_LOGD("main", "Sending internal Troom to the Core");
              } else {
                return ((MhiAcCtrl*)id(${deviceid}))->set_room_temperature(ext_troom);
                ESP_LOGD("main", "Sending external Troom to the Core");
              }
            }

• LED-Maniak
renzo4000 schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 08:37:
Afgelopen zaterdagavond lekker stabiel op 20.5 graden gemeten in de woonkamer op een externe sensor (ClimaControl). Buitentemp was toen ook rond de 8 graden :)

[Afbeelding]
Wow! knettergek hoe ver die dingen buiten wat in de datasheet staat naar beneden moduleren. 8)7
Vraag mij dan wel af hoe efficient ze nog zijn bij zulk laag verbruik?

Zal het verschil in verbruik tussen jou en @ThinkPad wellicht verklaarbaar zijn door de leiding lengte / leiding diameter en daarmee de weerstand die overbrugt moet worden?

• Super Cow
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 16:39
Die van mij komt niet lager dan 190watt (19.8 toeren)

1800WP Zuid + 2220WP West | MHI SRK35ZS-W Airco

• ThinkPad
Super Cow schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 21:27:
Die van mij komt niet lager dan 190watt (19.8 toeren)
Dat zal 20Hz zijn, vergelijkbaar met de multisplits hierboven genoemd. Bij mijn 2kW ZSW is het minimale vermogen ook hoger, dan bij mijn 3,5kW ZSX. Inderdaad ongeveer wat jij noemt, 180W-ish.

De ZSX zal lager kunnen, 12Hz compressorfrequentie heb ik gezien. En met koelen nog minder (maar toen had ik nog geen 3rd party module die compressorfrequentie kon uitlezen).

• esphome
  • Niet online
Het laten draaien op een lage snelheid heb ik gisteravond uitgetest en het werkt. Ik kan via de 'finetune' schuifregelaar de compressor sneller laten draaien of weer naar minimaal door een handmatig verschil tussen het tsetpoint en de gemeten temperatuur in te stellen. Als die dat gebruik dan wordt de normale temperatuur sensoren overschreven door de handmatige waarde.

Hier zie je het scherm zonder een handmatige instelling en de temperatuur is gemeten temperatuur en het tsetpoint is 18 graden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zdJ_-ME9fKshl82kPWojjwuv8gE=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/DjB0YKqi7IQYs7932vFXHRB6.jpg?f=user_large

Nu een handmatige instelling van -0,75 graden die afgetrokken wordt van het tsetpoint van 18 graden en de temperatuur is zo gefixeerd op 17,25 graden. Nu komt er voor het tsetpoint een kruis te staan die aangeeft dat er finetuning plaatsvind. Zodra ik het tsetpoint aanpas over de finetuning naar nul zet dan gaat de MHI weer werken zoals die altijd heeft gedaan.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZedHbojYcbb47G0QdGuPxOo5Q18=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/beCzzC71mGnfPZuTiJwlTVC7.jpg?f=user_large

Het is erg fijn om de hele tijd op die lage snelheid te kunnen draaien zonder dat die afslaat. De fan op laag en de plafondventilator naar boven laten blazen en de temperatuur bleef zo mooi op 20 graden. En dat ook met een minimale geluidsproductie.

• Grutte Pier
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 09:05
FutureTrunksZ schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 21:17:
[...]
[...]

Als ik het goed begrijp is het zo dat jij als externe temp de externe temp + een offset doorstuurt?
Die offset wordt dan hoger gemaakt wanneer het te koud is? En lager gemaakt wanneer het te warm is?
Dit klinkt inderdaad efficiënter dan het sturen van vaste waarden.
ThinkPad schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 14:20:
Klinkt wel interessant, beetje een stooklijn idee. Ben benieuwd naar de uitwerking hier van (Node-RED ?).
Het opstarten is van de airco is via node red en is niet zo heel spannend, ik stuur de externe sensor waarde fixed op 22 graden, na 10min gaat deze over op 22,5 graden. Vanaf daar is het aan mij om er iets van te vinden; Ik gebruik een slider met inputnumber van HA om met een resolutie van 0,25 graden de temperatuur/compressor snelheid te sturen waar nodig.

• KoningPaulus
renzo4000 schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 08:37:

[Afbeelding]
Netjes, kom hier niet lager dan 180W met een iets andere unit: 3,5 ZS-W

• vangoghnl
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 16:10
Vraagje. Ze zijn hier gisteren geweest voor een onderhoudsbeurt aan onze airco's MHI zsx.

Ik was zelf werken dus ben er niet bij geweest. Maar ze hebben een nieuw stoom apparaat vertelde mijn vrouw waardoor niet alles meer uit elkaar zou hoeven. Nu zie ik als ik in de airco kijk nog overal zwarte plekken, dit zou er niet af te krijgen zijn. Maar moeten de kappen er niet gewoon af om goed schoon te maken? Zie foto voor resultaat.
Ook zou MHI gezegd hebben dat de 2 losse kleine filters, die oranje en zwarte niet goed werken. Die hebben ze er dus uitgehaald en weggedaan. Ze worden dus ook niet meer vervangen. Ik heb er zelf weleens naar gezocht maar kon ze ook nergens kopen. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CUlb9yWG-QOKi_4Bx5ivV1OK4Uk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/10NsVUEW4eOPG1qdW7sdh3vw.jpg?f=fotoalbum_large

• ThinkPad
Probeer eens met een vochtig schoonmaakdoekje op een stokje (want vinger krijg je niet langs die grille) of je het weg kan poetsen. Ik vermoed van wel, is namelijk gewoon glad plastic. Ziet er nu nog vrij onsmakelijk uit, ik vermoed dat hij vol zit met schimmel :X

Is de fanrol wel goed schoongemaakt als je die bekijkt met een zaklamp?

Als je een unit goed schoon wil maken dan moet de fanrol er eigenlijk uit. Dan kun je de binnenkant van de behuizing schoonmaken en de fanrol goed uitspuiten. Zie ook: YouTube: 三菱重工空调清洗 Mitsubishi heavy industries aircon service

Zou ook de 'self clean' functie aanzetten als je dat nog niet hebt gedaan (zoek even in handleiding/topic), dan blijft hij na koelen (als de verdamper kletsnat is) nog een poos blazen om de unit te laten drogen.

[ Voor 17% gewijzigd door ThinkPad op 29-10-2025 12:57 ]

• vangoghnl
ThinkPad schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 12:55:
Probeer eens met een vochtig schoonmaakdoekje op een stokje (want vinger krijg je niet langs die grille) of je het weg kan poetsen. Ik vermoed van wel, is namelijk gewoon glad plastic. Ziet er nu nog vrij onsmakelijk uit, ik vermoed dat hij vol zit met schimmel :X

Is de fanrol wel goed schoongemaakt als je die bekijkt met een zaklamp?

Als je een unit goed schoon wil maken dan moet de fanrol er eigenlijk uit. Dan kun je de binnenkant van de behuizing schoonmaken en de fanrol goed uitspuiten. Zie ook: YouTube: 三菱重工空调清洗 Mitsubishi heavy industries aircon service

Zou ook de 'self clean' functie aanzetten als je dat nog niet hebt gedaan (zoek even in handleiding/topic), dan blijft hij na koelen (als de verdamper kletsnat is) nog een poos blazen om de unit te laten drogen.
Thanks.

Ik heb even gekeken. Maar ook de roller zit vol met schimmel. Hij ruikt wat schoner maar ziet er mega ranzig uit. Net een klacht ingediend bij het betreffende bedrijf. Als dit een beurt is kan ik het beter zelf doen.

• Doesnotcompute
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 18:52
Niet zoals het hoort in ieder geval. Fanrol schoonmaken moet hij er echt uit hoor. Beetje stoom blazen doet niks.

• renzo4000
Geloof me; de meeste airco-installatiebedrijven die naast het verkopen van een airco(en installatie) ook een "service onderhoudsabonnement" verkopen doen niet veel meer dan een beetje schoonblazen, de verdamper inspuiten met een anti bacteriële/schimmel spray en de buitenunit checken schoonmaken.

Een airco helemaal uit elkaar halen en de fanrol eruit halen heb ik nog nooit bij iemand gezien. Dit is ook gewoon te tijdsintensief en zouden die kosten ook veel te hoog worden voor de meeste consumenten.

Overigens is de tip van @ThinkPad wel een hele belangrijke; zorg dat de zelfclean functie (in het koelseizoen) aan staat (of dat je hem zelf laat ventileren als je stopt met koelen). Dit scheelt het meeste qua schimmelvorming.

Ik doe het onderhoud van de units gewoon zelf, in het voorjaar en najaar. De fanrol blijft bij mij redelijk schoon en of ik niet elke keer te reinigen.

• Gasoline1234
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 07:34

Gasoline1234

EV9 GT-Line Launch Ed.

Wat zou een schoonmaakbeurt van een buitenunit moeten omvatten?
Mijn installateur geeft aan dat hij met een vochtige doek de buitenunits afneemt. Spinnenwebben aan de kant, en that's it. 5 buitenunits 250 euro. Tja, dat kan ik zelf ook wel. Moet een buitenunit niet van binnen worden gereinigd?

• ThinkPad
Dat wordt in grote mate bepaald door de plek waar hij staat. Als hij ergens bovenop een dak staat / aan de muur hangt in de zon, zonder bomen etc. in de buurt dan zal onderhoud niet of nauwelijks nodig zijn. Staat hij ergens in een hoek van de tuin in de schaduw dan zal hij mogelijk onder de groene aanslag zitten en troep tussen de lamellen van de condensor hebben zitten.

Het beste is om hem dan deels te demonteren (bovenkap eraf, frontpaneel eraf), zodat je met een tuinslang (geen hogedrukreiniger!) van binnenuit de lamellen kunt doorspoelen naar buiten toe (tegen de airflow in dus). Maar dat zou ik op z'n vroegst na een jaar of 5 een keer doen.

• esphome
  • Niet online
De winter komt er weer aan en wat doen jullie tegen het bevriezen van het water wat in opvangbak kan blijven staan als die niet goed afloopt. Zelf heb ik de slang die de het water afvoert naar de put voorzien van een 30 Watt verwarmingssnoer die dan aangaat als de defrost begint en dan nog 15 minuten doorgaat na de defrost.

In airco bak zelf heb ik na een jaar overgeslagen heb weer een kabel gelegd die hetzelfde doet. Vorig winter had ik dus een ijsplaat van drie centimeter in bak liggen en zag dat nog op tijd. MHI helemaal uit, rooster voor eraf en met kamerplant gietertje met warm water eerst de afvoer open gemaakt en toen langzaam de plaat weer in watervorm gebracht.

Hopelijk gaat het nu weer beter, nu ook de verwarmingskabel er weer in ligt. Heb je dat niet, en het is onder nul buiten dan controleer dagelijks en het liefst elke keer na een defrost of er ijs blijft liggen in de bak.

• pjotter1965
  • Registratie: Juni 2007
  • Nu online
esphome schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 10:02:
De winter komt er weer aan en wat doen jullie tegen het bevriezen van het water wat in opvangbak kan blijven staan als die niet goed afloopt. Zelf heb ik de slang die de het water afvoert naar de put voorzien van een 30 Watt verwarmingssnoer die dan aangaat als de defrost begint en dan nog 15 minuten doorgaat na de defrost.

In airco bak zelf heb ik na een jaar overgeslagen heb weer een kabel gelegd die hetzelfde doet. Vorig winter had ik dus een ijsplaat van drie centimeter in bak liggen en zag dat nog op tijd. MHI helemaal uit, rooster voor eraf en met kamerplant gietertje met warm water eerst de afvoer open gemaakt en toen langzaam de plaat weer in watervorm gebracht.

Hopelijk gaat het nu weer beter, nu ook de verwarmingskabel er weer in ligt. Heb je dat niet, en het is onder nul buiten dan controleer dagelijks en het liefst elke keer na een defrost of er ijs blijft liggen in de bak.
Is deze slang standaard aanwezig ? Heb bij de laatste schoonmaakbeurt er eens op gelet. Maar bij mij zijn 2 grote afvoergaten aanwezig, zonder slang. Of misschien heeft onze installateur deze slang al verwijderd ?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eXNBrCbxxVZ4-9cMb-6X1UFQ3BQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BUzUkcmiDpG2iEzce8FlZ403.jpg?f=fotoalbum_large

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 18:49

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

esphome schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 10:02:

Niets, met vrieskoude draait ik 24/7 en omdat de fan dan altijd aanstaat ontstaat er ook geen probleem met ijsvorming bij de fan. Wanneer de unit in het ijsstaat en de dempingsblokken hard zijn hoor je de unit wel een beetje in de naarbij gelegen slaapkamer.

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

• esphome
  • Niet online
pjotter1965 schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 10:35:
[...]
Is deze slang standaard aanwezig ? Heb bij de laatste schoonmaakbeurt er eens op gelet. Maar bij mij zijn 2 grote afvoergaten aanwezig, zonder slang. Of misschien heeft onze installateur deze slang al verwijderd ?
[Afbeelding]
Bij een MHI airco zit een knietje waarop je de een slang kunt aansluiten. Dat knietje druk je dan in de opening die het laagst zit in de bak. Het hogere gat in het midden is een overstroom gat, voor het geval er een blokkade is van de lagere gaten.

Ziet er ongeveer uit als deze maar dan zonder de rubberen ring.
Afbeeldingslocatie: https://m.media-amazon.com/images/I/61Xrf8hg6mL._AC_SX679_.jpg

• esphome
  • Niet online
revolution-nl schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 10:36:
[...]
Niets, met vrieskoude draait ik 24/7 en omdat de fan dan altijd aanstaat ontstaat er ook geen probleem met ijsvorming bij de fan. Wanneer de unit in het ijsstaat en de dempingsblokken hard zijn hoor je de unit wel een beetje in de naarbij gelegen slaapkamer.
Tijdens een defost staat de fan in de buitenunit still en gaat meteen daarna weer draaien. Is er geen afvoer van water, ook niet via de "overflow" dan zal fan wel wel het ijs gaan raken na een paar keer een defrost te hebben gedaan. Vandaar dat je toch visuele inspecties moet doen en kijken of er ijsvorming in de bak is die blijft liggen en daarna aangroeit.

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 18:49

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

esphome schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 11:43:
[...]

Tijdens een defost staat de fan in de buitenunit still en gaat meteen daarna weer draaien. Is er geen afvoer van water, ook niet via de "overflow" dan zal fan wel wel het ijs gaan raken na een paar keer een defrost te hebben gedaan. Vandaar dat je toch visuele inspecties moet doen en kijken of er ijsvorming in de bak is die blijft liggen en daarna aangroeit.
Ok
In al die jaren heb ik er nooit omkijken naar gehad.

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 19:19
Hier ook nooit bezig geweest met mogelijk dichtvriezen van de onderplaat van de buitenunit. Blijkbaar geen probleem bij onze installatie.

Overigens vandaag voor het eerst de airco weer aangehad op verwarmen. Niet dat het echt nodig was maar vanochtend was onderhoud, eergisteren hebben we alle units voorzichtig doorgeblazen om los stof te verwijderen. Heel voorzichtig, alleen al om te voorkomen dat je stof daar naartoe blaast waar je het niet wil hebben, en omdat je makkelijk fragiele onderdelen beschadigt. Na onderhoud vind ik het fijn de installatie te laten draaien om te kijken of alles goed functioneert.

Overigens zien de units er volgens de monteur goed en schoon uit van binnen, en dat is ook onze eigen indruk. Nooit schimmel gezien of vreemde luchten geroken. Wel altijd 2 uur ventileren na koelen en onderhoud tussen de koel- en verwarmingsperiode. Bovendien staat onze buiten-unit in een omkasting. Ik denk dat dat scheelt qua vervuilen. Niet alle vormen, maar sommige wel.

Maar goed, eerste keer dus weer aangeweest. In de ruime zin van het woord kan je zeggen dat de installatie pendelt.

De woonkamer unit staat op 20 en geeft een stabiele 20,5 graden volgens een losse thermometer. De unit in het trapgat staat op 18.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9xvOJaLcnCuilDgWHhMbTbO2YPU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vPu284TOgK5pbdfsEE1PU7sH.jpg?f=fotoalbum_large

De eerste hoge piek was van het onderhoud, de monteur had de temperatuur tijdelijk op 28 graden gezet en de hoogste stand voor de fan. De rest is van opstarten en rustig verwarmen. Het is altijd weer even wennen. Dat ondanks dat we de installatie gebruiken voor verwarmen en koelen sinds oktober 2021.

[ Voor 5% gewijzigd door Sjamo op 30-10-2025 15:44 ]

• Gasoline1234
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 07:34

Gasoline1234

EV9 GT-Line Launch Ed.

ThinkPad schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 08:52:
Dat wordt in grote mate bepaald door de plek waar hij staat. Als hij ergens bovenop een dak staat / aan de muur hangt in de zon, zonder bomen etc. in de buurt dan zal onderhoud niet of nauwelijks nodig zijn. Staat hij ergens in een hoek van de tuin in de schaduw dan zal hij mogelijk onder de groene aanslag zitten en troep tussen de lamellen van de condensor hebben zitten.

Het beste is om hem dan deels te demonteren (bovenkap eraf, frontpaneel eraf), zodat je met een tuinslang (geen hogedrukreiniger!) van binnenuit de lamellen kunt doorspoelen naar buiten toe (tegen de airflow in dus). Maar dat zou ik op z'n vroegst na een jaar of 5 een keer doen.
Ja, de lamellen van de buitenunit (zijkant en achterkant) raken toch vrij makkelijk vervuild? Door 24/7 lucht erdoor te zuigen. Ik heb geen groene aanslag op de units, maar ik vind het op het zicht moeilijk te beoordelen of die grijze lamellen door vervuiling "dicht" zitten.

• renzo4000
Sjamo schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 14:44:
Hier ook nooit bezig geweest met mogelijk dichtvriezen van de onderplaat van de buitenunit. Blijkbaar geen probleem bij onze installatie.

Overigens vandaag voor het eerst de airco weer aangehad op verwarmen. Niet dat het echt nodig was maar vanochtend was onderhoud, eergisteren hebben we alle units voorzichtig doorgeblazen om los stof te verwijderen. Heel voorzichtig, alleen al om te voorkomen dat je stof daar naartoe blaast waar je het niet wil hebben, en omdat je makkelijk fragiele onderdelen beschadigt. Na onderhoud vind ik het fijn de installatie te laten draaien om te kijken of alles goed functioneert.

Overigens zien de units er volgens de monteur goed en schoon uit van binnen, en dat is ook onze eigen indruk. Nooit schimmel gezien of vreemde luchten geroken. Wel altijd 2 uur ventileren na koelen en onderhoud tussen de koel- en verwarmingsperiode. Bovendien staat onze buiten-unit in een omkasting. Ik denk dat dat scheelt qua vervuilen. Niet alle vormen, maar sommige wel.

Maar goed, eerste keer dus weer aangeweest. In de ruime zin van het woord kan je zeggen dat de installatie pendelt.

De woonkamer unit staat op 20 en geeft een stabiele 20,5 graden volgens een losse thermometer. De unit in het trapgat staat op 18.

[Afbeelding]

De eerste hoge piek was van het onderhoud, de monteur had de temperatuur tijdelijk op 28 graden gezet en de hoogste stand voor de fan. De rest is van opstarten en rustig verwarmen. Het is altijd weer even wennen. Dat ondanks dat we de installatie gebruiken voor verwarmen en koelen sinds oktober 2021.
Ik kan dat niet echt pendelen noemen, hooguit een hele lichte vorm van pendelen ;)

Buiten is het nog betrekkelijk warm en als je setpoint dichtbij de werkelijk temp zit zal hij snel weer uitgaan. Ik zie niet iets veel geks.

Dit is pendelen(een week geleden bij voordat ik de ClimaControl unit heb geïnstalleerd) :

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LQavYXsto4IBBpBbRgVeEi7QopY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sYQUuvbXR4nEDtkqMfaoZ6nD.jpg?f=fotoalbum_large

Nu is dit zo goed als helemaal verdwenen, ook bij betrekkelijk hoge temperaturen buiten op dit moment.

• Doesnotcompute
renzo4000 schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 08:09:
Geloof me; de meeste airco-installatiebedrijven die naast het verkopen van een airco(en installatie) ook een "service onderhoudsabonnement" verkopen doen niet veel meer dan een beetje schoonblazen, de verdamper inspuiten met een anti bacteriële/schimmel spray en de buitenunit checken schoonmaken.

Een airco helemaal uit elkaar halen en de fanrol eruit halen heb ik nog nooit bij iemand gezien. Dit is ook gewoon te tijdsintensief en zouden die kosten ook veel te hoog worden voor de meeste consumenten.

Overigens is de tip van @ThinkPad wel een hele belangrijke; zorg dat de zelfclean functie (in het koelseizoen) aan staat (of dat je hem zelf laat ventileren als je stopt met koelen). Dit scheelt het meeste qua schimmelvorming.

Ik doe het onderhoud van de units gewoon zelf, in het voorjaar en najaar. De fanrol blijft bij mij redelijk schoon en of ik niet elke keer te reinigen.
Laat ik nou bij zon bedrijf werken. Die rol moet er uit om schoon te maken. Doen ze het niet, zijn het beunhazen of ze verneuken je waar je bij staat. Tuurlijk, als hij niet vies is, hoeft het niet, maar als je stof ziet op de rol moet hij er gewoon uit. En bij een MHI heb ik letterlijk in 2 minuten de hele behuizing van het binnendeel er van. Rol eruit is nog 2 min extra. Stelt geen hol voor.

En als jij ooit gebruik wenst te maken van een +5 jaar garantie op een compressor oid, hoop ik dat je wel facturen heb van je onderhoud. Heb je die niet, heb je na 2 jaar toch echt pech, en dat is niet alleen bij ons zo. :)

• renzo4000
Doesnotcompute schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 09:14:
[...]

Laat ik nou bij zon bedrijf werken. Die rol moet er uit om schoon te maken. Doen ze het niet, zijn het beunhazen of ze verneuken je waar je bij staat. Tuurlijk, als hij niet vies is, hoeft het niet, maar als je stof ziet op de rol moet hij er gewoon uit. En bij een MHI heb ik letterlijk in 2 minuten de hele behuizing van het binnendeel er van. Rol eruit is nog 2 min extra. Stelt geen hol voor.

En als jij ooit gebruik wenst te maken van een +5 jaar garantie op een compressor oid, hoop ik dat je wel facturen heb van je onderhoud. Heb je die niet, heb je na 2 jaar toch echt pech, en dat is niet alleen bij ons zo. :)
Ik denk eerlijk gezegd dat jullie dan eerder een uitzondering op de regel zijn, ik ben ook wel benieuwd naar de ervaringen van anderen hier. Maar laten we wel wezen: je hebt echt niet in tien minuten de hele unit inclusief fanrol netjes gedemonteerd, gereinigd (en weer goed droog gekregen), en opnieuw gemonteerd. Dat klinkt toch een beetje als een cowboyverhaal. Zeker als je het grondig en volgens voorschrift doet, is dat gewoon meer werk.

Wat betreft de garantie: een fabrikant of installateur mag inderdaad voorwaarden verbinden aan een extra fabrieks- of installateursgarantie (zoals 5 of 10 jaar), maar dat staat los van de wettelijke garantie die altijd geldt. Die wettelijke garantie kun je als consument niet kwijtraken, ook niet omdat je geen onderhoudscontract hebt afgesloten.

Zolang je aannemelijk kunt maken dat je het onderhoud zelf goed hebt uitgevoerd, of dat hebt laten doen door iemand anders, ligt de bewijslast bij de leverancier om aan te tonen dat een defect is ontstaan door nalatigheid of verkeerd onderhoud. Dat is juridisch gezien best een stevige drempel voor ze.

Bovendien staat nergens in de wet dat onderhoud uitsluitend door de installateur zelf moet worden uitgevoerd. Zolang het onderhoud conform de voorschriften gebeurt (filters reinigen, condensor schoonhouden, etc.) kun je als consument prima zelf aan je onderhoudsverplichting voldoen.

Ik maak me er dus niet zo druk om, ik kan het zelf rustig en zorgvuldig doen, zonder dat het een haastklus wordt van iemand die er in tien minuten doorheen wil rammen omdat de volgende klant alweer wacht.

• Super Cow
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 16:39
Mijn MHI SRK35ZS-W draait nu zijn eerste winter (rond april 2025 geïnstalleerd) Deze heeft een C merk budget split-unit vervangen die sinds 2020 liep, ook een 3.5KW model.
Tot nu toe ben ik er erg tevreden mee, de airco loopt nu op 200 watt stabiel (na de opwarm fase) om mijn woonkamer stabiel te houden met buiten temperatuur van 10 graden.
Mijn vorige airco kon niet onder de 480 watt draaien, dus dat was altijd pendelen, liep eigenlijk niet hoger dan 700 watt (alleen de eerste 10-15 min 1000 watt)
Mijn woning is slecht geïsoleerd (huurwoning) maar met de MHI voelt het veel beter aan.

Ik ben benieuwt hoe het gaat als het kouder word.

[ Voor 3% gewijzigd door Super Cow op 31-10-2025 20:28 ]

1800WP Zuid + 2220WP West | MHI SRK35ZS-W Airco

• vangoghnl
Contact gehad met het bedrijf. Ze komen binnenkort nogmaals om het nu wel goed schoon te maken ben benieuwd. Heb €260 betaald voor 2 units. Daar verwacht ik dan ook wat voor.

• Doesnotcompute
renzo4000 schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 09:34:
[...]

Ik denk eerlijk gezegd dat jullie dan eerder een uitzondering op de regel zijn, ik ben ook wel benieuwd naar de ervaringen van anderen hier. Maar laten we wel wezen: je hebt echt niet in tien minuten de hele unit inclusief fanrol netjes gedemonteerd, gereinigd (en weer goed droog gekregen), en opnieuw gemonteerd. Dat klinkt toch een beetje als een cowboyverhaal. Zeker als je het grondig en volgens voorschrift doet, is dat gewoon meer werk.

Wat betreft de garantie: een fabrikant of installateur mag inderdaad voorwaarden verbinden aan een extra fabrieks- of installateursgarantie (zoals 5 of 10 jaar), maar dat staat los van de wettelijke garantie die altijd geldt. Die wettelijke garantie kun je als consument niet kwijtraken, ook niet omdat je geen onderhoudscontract hebt afgesloten.

Zolang je aannemelijk kunt maken dat je het onderhoud zelf goed hebt uitgevoerd, of dat hebt laten doen door iemand anders, ligt de bewijslast bij de leverancier om aan te tonen dat een defect is ontstaan door nalatigheid of verkeerd onderhoud. Dat is juridisch gezien best een stevige drempel voor ze.

Bovendien staat nergens in de wet dat onderhoud uitsluitend door de installateur zelf moet worden uitgevoerd. Zolang het onderhoud conform de voorschriften gebeurt (filters reinigen, condensor schoonhouden, etc.) kun je als consument prima zelf aan je onderhoudsverplichting voldoen.

Ik maak me er dus niet zo druk om, ik kan het zelf rustig en zorgvuldig doen, zonder dat het een haastklus wordt van iemand die er in tien minuten doorheen wil rammen omdat de volgende klant alweer wacht.
Wat de wet wil is leuk en aardig. Als jij je nieuwe KIA niet 7 jaar laat onderhouden bij de dealer heb je ook pech als je aanpraak wil maken op de extra garantie. Ik zeg na 5 jaar he, niet 2 jaar wettelijk oid. De extra garanties.

En nee, ik overdrijf ook niet. Er zijn truukjes om het snel te kunnen. Lagertje wisselen.. filmpje is niet eens 5 min en ze kletsen ook nog wat af. In 10 min kan er nog veel meer. YouTube: Lager van ventilator wisselen Mitsubishi ZS-W / ZS-WF airco - MHI - ...

Nu zijn wij ook vrij duur hoor. Wij concurreren met niemand. Als we te duur zijn ga je maar naar een ander. :)

• Cbr
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 15:40

Cbr

Doesnotcompute schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 08:20:
[...]

Wat de wet wil is leuk en aardig. Als jij je nieuwe KIA niet 7 jaar laat onderhouden bij de dealer heb je ook pech als je aanpraak wil maken op de extra garantie. Ik zeg na 5 jaar he, niet 2 jaar wettelijk oid. De extra garanties.
De wet zegt niet dat je twee jaar garantie hebt, maar zolang als je er vanuit mag gaan dat een apparaat goed blijft werken (afhankelijk van de productcategorie, de prijs, etc.)

Dat is bij een A-merk L/L-warmtepomp veel meer dan twee jaar.

• Martin7182
[...]

Fabrieks- en verkopersgarantie staat los van de wettelijke garantie die overigens voor een airco wel iets langer is dan 2 jaar. En een Kia is niet te vergelijken met een airco die amper/eenvoudig onderhoud nodig heeft.
https://www.rijksoverheid...ies-heb-ik-op-een-product

• renzo4000
[...]

En nee, ik overdrijf ook niet. Er zijn truukjes om het snel te kunnen. Lagertje wisselen.. filmpje is niet eens 5 min en ze kletsen ook nog wat af. In 10 min kan er nog veel meer. YouTube: Lager van ventilator wisselen Mitsubishi ZS-W / ZS-WF airco - MHI - ...

Nu zijn wij ook vrij duur hoor. Wij concurreren met niemand. Als we te duur zijn ga je maar naar een ander. :)
Even los van de cowboyverhalen over “10 minuten onderhoud”, er zit ook een juridisch kantje aan dat veel mensen niet goed kennen.

In Nederland (en de rest van de EU) geldt de wettelijke garantie oftewel het recht op een deugdelijk product. Dat is géén vaste termijn van 2 jaar, maar een redelijke gebruiksduur afhankelijk van het soort product. Voor een airco-installatie mag je dus makkelijk 10+ jaar normaal functioneren verwachten.

Gaat er na 5 jaar iets mis (bijv. compressor kapot) terwijl je gewoon normaal gebruik hebt gemaakt en onderhoud hebt gedaan, dan kun je nog steeds de leverancier aansprakelijk stellen op basis van non-conformiteit (art. 7:17 BW en EU-richtlijn 2019/771).
Het gaat erom of het product doet wat je er redelijkerwijs van mag verwachten, niet of hun commerciële garantie toevallig al verlopen is.

Belangrijk verschil:

Fabrieks- of installateursgarantie = extra service, mag voorwaarden hebben (zoals verplicht onderhoud). Wettelijke garantie = recht dat je altijd hebt, ongeacht contract of voorwaarden.

Ze mogen dus geen onderhoudscontract verplicht stellen om je wettelijke rechten te behouden.
Zolang jij kunt aantonen dat het onderhoud netjes is uitgevoerd (zelf of door een ander), ligt de bewijslast bij de leverancier om te bewijzen dat het defect is ontstaan door slecht onderhoud of nalatigheid. Dat is juridisch gezien geen makkelijke opgave.

Kortom: ook zonder onderhoudscontract sta je gewoon stevig in je recht.
Een installateur die roept dat je “pech hebt na 2 jaar zonder hun onderhoud” verkoopt vooral bangmakerij en waarschijnlijk onderhoudsabonnementen. 😉

Maar goed, dit wordt waarschijnlijk een wellus niettus discussie dus ik laat het er maar bij, even goede vrienden!

• Doesnotcompute
10 jaar garantie verwachten op een apparaat van 1500-2000 euro? Een MHI 2.5 is inkoop nog geen 650ex euro voor binnen en buitendeel. Dat verwachten is wel een beetje heel erg overdreven. Of nemen we de prijs voor het plaatsen ook mee, denk persoonlijk van niet, maar correct me if im wrong. Wil het wel een keer mee maken eigenlijk, dat het voor het bankje moet komen en dat men na 5 jaar garantie op een compressor mag verwachten, zonder dat de installateur zelf het onderhoud heeft gedaan. Dan moet je al met fotobewijs en een schriftelijk verklaring aankomen. Op de unit en de papieren staat letterlijk dat alleen vakbekwaam personeel werkzaamheden aan de unit mag uitvoeren. Jij als gebruiker bent dat niet, of je moet meneer de rechter je eigen papieren overhandigen, maar waarom je dan een airco laat plaatsen ipv dat zelf te doen..

Ik geloof er helemaal niets van dat de consument dan zn gelijk gaat halen, oprecht niet.

Als er in zon geval jurisprudentie over is wil ik dat wel eens zien, en als het er komt ga je 30% meer betalen voor een installatie. De installateur berekent die garantie gewoon aan je terug overigens, dus of je er nou echt iets mee opschiet is weer een ander verhaal natuurlijk.

Misschien dat er hier nog andere installateurs aanwezig zijn die zoiets hebben mee gemaakt want ik ben oprecht benieuwd.

• mister_muller
  • Registratie: Januari 2010
  • Nu online
renzo4000 schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 08:53:
[...]

Even los van de cowboyverhalen over “10 minuten onderhoud”, er zit ook een juridisch kantje aan dat veel mensen niet goed kennen.

In Nederland (en de rest van de EU) geldt de wettelijke garantie oftewel het recht op een deugdelijk product. Dat is géén vaste termijn van 2 jaar, maar een redelijke gebruiksduur afhankelijk van het soort product. Voor een airco-installatie mag je dus makkelijk 10+ jaar normaal functioneren verwachten.

Gaat er na 5 jaar iets mis (bijv. compressor kapot) terwijl je gewoon normaal gebruik hebt gemaakt en onderhoud hebt gedaan, dan kun je nog steeds de leverancier aansprakelijk stellen op basis van non-conformiteit (art. 7:17 BW en EU-richtlijn 2019/771).
Het gaat erom of het product doet wat je er redelijkerwijs van mag verwachten, niet of hun commerciële garantie toevallig al verlopen is.

Belangrijk verschil:

Fabrieks- of installateursgarantie = extra service, mag voorwaarden hebben (zoals verplicht onderhoud). Wettelijke garantie = recht dat je altijd hebt, ongeacht contract of voorwaarden.

Ze mogen dus geen onderhoudscontract verplicht stellen om je wettelijke rechten te behouden.
Zolang jij kunt aantonen dat het onderhoud netjes is uitgevoerd (zelf of door een ander), ligt de bewijslast bij de leverancier om te bewijzen dat het defect is ontstaan door slecht onderhoud of nalatigheid. Dat is juridisch gezien geen makkelijke opgave.

Kortom: ook zonder onderhoudscontract sta je gewoon stevig in je recht.
Een installateur die roept dat je “pech hebt na 2 jaar zonder hun onderhoud” verkoopt vooral bangmakerij en waarschijnlijk onderhoudsabonnementen. 😉

Maar goed, dit wordt waarschijnlijk een wellus niettus discussie dus ik laat het er maar bij, even goede vrienden!
Enige wat mij lastig lijkt is om aan te tonen dat er onderhoud is geweest als je het zelf doet. Laat je het doen dan kun je schermen met een betaalde factuur waar de beurt op vermeld staat

• Siewert
  • Nu online
Ik heb hier een best irritant probleem met onze 2 SRF25ZS-W units die op een SCM50ZS-W zijn aangesloten.
Deze set hebben wij sinds de zomer van dit jaar laten installeren.
Deze hangen dus in onze slaapkamers ik hoop dat ik niet de enige ben en dat er een oplossing voor is.

Probleem is dat de ene slaapkamer (dochter) op setpoint 20gr staat.
De andere slaapkamer (onze kamer) staat op 18gr.
Die van onze dochter word lekker op temperatuur gehouden.
Wij hebben het liever wat frisser.

Na veel proberen er achter gekomen dat er (noem het maar bleeding) dat onze unit ondanks dat deze op 18gr staat toch warmte uitblaast terwijl deze uit staat.
En hij staat idd uit want de onderste faan is gesloten terwijl die open gaat als hij gaat verwarmen.
Staat de unit van onze dochter uit dan blaast de onze geen warme lucht.
Ik heb dus het sterke vermoeden omdat het een multisplit betreft er restwarmte vanuit de buitenunit toch door onze leiding loopt.
Met als gevolg dat onze kamer toch word verwarmt naar 19,5gr.

Is dit normaal gedrag?
Zou toch denken dat er een klep in de buitenunit zit die 1 kant afsluit als er geen verwarmen/koelen nog is.

Enphase IQ8+ PV @ 8,1kWp (Oost/West °51) \-/ Segway E125s \-/ DIY 7.5kWh Thuisbatterij \-/ My piBattery Project @ GitHub

• Doesnotcompute
mister_muller schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 10:03:
[...]

Enige wat mij lastig lijkt is om aan te tonen dat er onderhoud is geweest als je het zelf doet. Laat je het doen dan kun je schermen met een betaalde factuur waar de beurt op vermeld staat
Gok dat als het voor een rechter komt het diegene vooral gaat om, hoe toon jij aan dat je dit "deskundig" zelf hebt gedaan. Heb je papieren of aantoonbare werkervaring e.d. Heb je zelf niet iets fout gedaan en probeer je nu je installateur te naaien?

En dat telt ook voor een andere installateur die het voor jou doet denk ik, terwijl hij niet de garantie hoeft te verlenen. Zou toch van de zotte zijn dat ik verantwoordelijk gehouden kan worden voor een garantieclaim, als ik niet de kans heb gekregen het onderhoud zelf uit te voeren. De concurrent sloopt iets, en ik draai er voor op. En we leven in een tijd dat dakdekkers bomaanslagen plegen op elkaar in een soort crips-and-bloods-achtig scenario.

Voor CV ketel onderhoud hebben we nog de hele CO regelgeving waar je soms ook tijdens je onderhoudsbeurt een steekproef krijgt zoals een APK. Dan is het nog enigsinds dichtgetimmerd dat je er vanuit kan gaan dat het goed gebeurt. Bij een airco schoonmaakbeurt en algemene controle is dat niet het geval.

Maargoed, misschien dat anderen nog betere inzichten hebben of praktijk ervaring met een rechtzaak oid.

Met de MHI's ben ik persoonlijk niet zo bang. Uitval is behoorlijk laag in mijn ervaring.

• renzo4000
Doesnotcompute schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 11:40:
[...]

Gok dat als het voor een rechter komt het diegene vooral gaat om, hoe toon jij aan dat je dit "deskundig" zelf hebt gedaan. Heb je papieren of aantoonbare werkervaring e.d. Heb je zelf niet iets fout gedaan en probeer je nu je installateur te naaien?

En dat telt ook voor een andere installateur die het voor jou doet denk ik, terwijl hij niet de garantie hoeft te verlenen. Zou toch van de zotte zijn dat ik verantwoordelijk gehouden kan worden voor een garantieclaim, als ik niet de kans heb gekregen het onderhoud zelf uit te voeren. De concurrent sloopt iets, en ik draai er voor op. En we leven in een tijd dat dakdekkers bomaanslagen plegen op elkaar in een soort crips-and-bloods-achtig scenario.

Voor CV ketel onderhoud hebben we nog de hele CO regelgeving waar je soms ook tijdens je onderhoudsbeurt een steekproef krijgt zoals een APK. Dan is het nog enigsinds dichtgetimmerd dat je er vanuit kan gaan dat het goed gebeurt. Bij een airco schoonmaakbeurt en algemene controle is dat niet het geval.

Maargoed, misschien dat anderen nog betere inzichten hebben of praktijk ervaring met een rechtzaak oid.

Met de MHI's ben ik persoonlijk niet zo bang. Uitval is behoorlijk laag in mijn ervaring.
Je mist het punt een beetje: het gaat hier niet om of iemand “deskundig genoeg” is of dat onderhoud fout is uitgevoerd, maar om de aantoonbaarheid dat een product defect raakt ondanks goed onderhoud.

In zo’n geval draait het bij de rechter om de vraag: voldoet het product aan wat je er als consument redelijkerwijs van mag verwachten?
Dat is het principe van non-conformiteit zoals vastgelegd in de wet. De wettelijke garantie geldt altijd, los van wat de installateur of fabrikant er zelf van vindt.

Een leverancier kan bij een defect pas onder aansprakelijkheid uitkomen als hij kan aantonen dat het probleem is ontstaan door verkeerd of nalatig onderhoudn niet andersom. Jij hoeft dus niet te “bewijzen” dat je bepaalde certificeringen of werkervaring hebt; het gaat erom dat je redelijk hebt gehandeld en kunt laten zien dat het apparaat gewoon goed onderhouden is.

Dat iemand anders dan de oorspronkelijke installateur onderhoud uitvoert, doet daar niets aan af; het is geen exclusief recht dat alleen zij mogen sleutelen aan het apparaat.
Anders zou elke fabrikant kunnen zeggen: “Alleen onderhoud door onszelf geldt, anders vervalt alles,” en dat is simpelweg niet verenigbaar met Europees consumentenrecht.

Dus nee, niemand “naait” de installateur, en niemand beweert dat slecht onderhoud onder garantie valt.
Het punt is dat goed onderhoud geen onderhoudscontract vereist, en dat de bewijslast bij de leverancier ligt zodra jij kunt laten zien dat het apparaat normaal gebruikt en verzorgd is.
Daarmee is wat mij betreft het juridische plaatje wel rond. 😉

Ik verwacht hier ook geen gedoe over met mijn MHI en contact met mijn leverancier, mocht dat wel het geval zijn dan is het gevalletje rechtsbijstand en wens ik ze succes.

• RemmyB83
  • Registratie: Augustus 2018
Siewert schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 10:54:
Ik heb hier een best irritant probleem met onze 2 SRF25ZS-W units die op een SCM50ZS-W zijn aangesloten.
Deze hangen dus in onze slaapkamers ik hoop dat ik niet de enige ben en dat er een oplossing voor is.

Na veel proberen er achter gekomen dat er (noem het maar bleeding) dat onze unit ondanks dat deze op 18gr staat toch warmte uitblaast terwijl deze uit staat.
En hij staat idd uit want de onderste faan is gesloten terwijl die open gaat als hij gaat verwarmen.
Ik heb dus het sterke vermoeden omdat het een multisplit betreft er restwarmte vanuit de buitenunit toch door onze leiding loopt.

Is dit normaal gedrag?
Zou toch denken dat er een klep in de buitenunit zit die 1 kant afsluit als er geen verwarmen/koelen nog is.
Herkenbaar, hier ook een scm50.
Ik verwarm hier de woonkamer, en door de bleeding wordt de unit in de slaapkamer ook warm.
In standby modus van de slaapkamerunit zie je dat er temperaturen worden gemeten van meer dan 25°C.

Je kunt kijken of je met alleen de ventilatie stand een beter klimaat krijgt in je slaapkamer. En anders zou ik een schema instellen die alleen verwarmt tussen bepaalde uren, en de rest van de tijd uit.
Omdat als de unit uit en dicht zit er de minste warmtewisseling plaats vind.

Pijnacker Oost/West

• Nachtapotheker

Is dit normaal gedrag?
Dat is idd normaal gedrag bij een MHI multisplit bij verwarmen. Bij koelen gebeurt dit niet.
Echter de kamer moet wel bijzonder goed geïsoleerd zijn als dit het effect is met fan uit.
Ik heb een 3 split en de temperatuur stijgt niet merkbaar in de kamers waar de unit uit staat.

• TereZz

Is dit normaal gedrag?
Blijft de fan rustig draaien? Ik denk dat dat veel verschil maakt, want de bleeding kan je niet tegen gaan, maar dat als de fan niet draait zou er maar heel weinig warmte afgegeven moeten worden. En volgens mij draait de fan heel rustig door bij geen warmtevraag. Zet de unit dus helemaal uit.

• ThinkPad
Als je die ongebruikte unit op alleen ventileren zet dan heb je 'gratis' warmte, want bij mij (triplesplit) merk ik dat de buitenunit minder stroom gaat verbruiken als ik dat doe. 'Voordeel' van MHI, want bij andere merken kan dit niet.

[ Voor 18% gewijzigd door ThinkPad op 01-11-2025 12:38 ]

• RudolfR
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 14:58
Ik probeer het ook te gebruiken om de zolder mee te verwarmen met de slaapkamer.
Voordeel van fan only is dat de zs-x niet continu de kleppen beweegt, wel zo rustig als je daar werkt.
Bovendien helpt het ook met het tegengaan van pendelen en de compressor draait gelijkmatiger.

Meende dat het ook wel speelde bij koelen, trouwens.

@Siewert is die 19.5C gemeten bij de unit of in de ruimte zelf?

• TereZz
ThinkPad schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 12:37:
Als je die ongebruikte unit op alleen ventileren zet dan heb je 'gratis' warmte, want bij mij (triplesplit) merk ik dat de buitenunit minder stroom gaat verbruiken als ik dat doe. 'Voordeel' van MHI, want bij andere merken kan dit niet.
Waarom kan dit niet bij andere merken?

• Cbr
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 15:40

Cbr

Doesnotcompute schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 10:02:
10 jaar garantie verwachten op een apparaat van 1500-2000 euro? Een MHI 2.5 is inkoop nog geen 650ex euro voor binnen en buitendeel. Dat
Je moet uitgaan van de prijs die de consument berekend heeft gekregen. Dus verkoopprijs inc. btw.

Of het 8 of 10 jaar is kun je over discussieren. Hangt zeker ook af van de betaalde prijs.

• Siewert
  • Nu online
RemmyB83 schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 11:58:
[...]

Herkenbaar, hier ook een scm50.
Ik verwarm hier de woonkamer, en door de bleeding wordt de unit in de slaapkamer ook warm.
In standby modus van de slaapkamerunit zie je dat er temperaturen worden gemeten van meer dan 25°C.

Je kunt kijken of je met alleen de ventilatie stand een beter klimaat krijgt in je slaapkamer. En anders zou ik een schema instellen die alleen verwarmt tussen bepaalde uren, en de rest van de tijd uit.
Omdat als de unit uit en dicht zit er de minste warmtewisseling plaats vind.
Thx...
Ben gelukkig dus niet de enigste en ligt dus niet aan de units.
En dit bevestigd dus idd mijn vermoeden.
Zal eens kijken wat ik kan doen met mijn domotica.
Zat er zelf ook aan te denken om hem helemaal uit te schakelen zolang de buiten temperaturen nog hoog zijn.
Wellicht dat als het buiten kouder is dit gedrag weer handiger is voor het gratis mee verwarmen ;-)
En dat de kamer als het buiten kouder is wel op 18gr blijft hangen.
Gaan het beleven maar thx voor je reactie.
Nachtapotheker schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 12:14:
[...]

Dat is idd normaal gedrag bij een MHI multisplit bij verwarmen. Bij koelen gebeurt dit niet.
Echter de kamer moet wel bijzonder goed geïsoleerd zijn als dit het effect is met fan uit.
Ik heb een 3 split en de temperatuur stijgt niet merkbaar in de kamers waar de unit uit staat.
Thx voor de reactie.
Fan kan niet uit bij dit vloermodel, in elk geval niet wat ik kon vinden op het grote interpret.
Wat betreft de isolatie is die redelijk.
Huis is een houtskeletbouw uit 1993 met voor die tijd geldende maatstaven.
Baksteen -> 16cm isolatie-> Gips binnenmuren
Je kunt het niet vergelijken maar om een voorbeeld te geven.
Voor de airco's stokten wij in de winter 24/7 met onze gas gestookte hetelucht verwarming en ons gas verbruik ligt jaarlijks tussen de 600 en 675m3.
Warmsanitair water komt uit een e-boiler.
TereZz schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 12:21:
[...]

Blijft de fan rustig draaien? Ik denk dat dat veel verschil maakt, want de bleeding kan je niet tegen gaan, maar dat als de fan niet draait zou er maar heel weinig warmte afgegeven moeten worden. En volgens mij draait de fan heel rustig door bij geen warmtevraag. Zet de unit dus helemaal uit.
Fan blijft idd rustig doordraaien dus warmte blijft afgeven.
Jammer dat het niet tegen te gaan is.
Ook jammer dat de vloermodellen zoal ik ze heb geen openhaard functie hebben o.i.d.
Unit uit is een optie alleen dan die zich een ander probleem.
Voorheen toen wij nog op gas verwarmden werd de lucht wel ontvochtigd.
Zet ik de unit uit dan word de luchtvochtigheid in de kamer door ons uitademen te hoog.
Want het is voor het eerst dat de ramen aan de binnenzijde beslagen waren.
Laat ik de unit aan en dus gratis mee verwarmen dan wel ventileren speelt dit niet.
Zal het eens proberen op alleen ventileren en kijken wat er dan gebeurt.
RudolfR schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 12:50:
Ik probeer het ook te gebruiken om de zolder mee te verwarmen met de slaapkamer.
Voordeel van fan only is dat de zs-x niet continu de kleppen beweegt, wel zo rustig als je daar werkt.
Bovendien helpt het ook met het tegengaan van pendelen en de compressor draait gelijkmatiger.

Meende dat het ook wel speelde bij koelen, trouwens.

@Siewert is die 19.5C gemeten bij de unit of in de ruimte zelf?
Die 19,5gr is gemeten door 2 verschillende externe sensoren.
Zal 2 tienden verschil tussen beide zitten.
Pendelen is hier grotendeels verholpen ondanks deze buitentemperaturen.
Mede omdat ik sinds kort @LED-Maniak ClimateControl unit er in geknutseld heb.
Nog minder stroom :-) LoL
Boven units vandaag van 00:00uur tot moment van dit schrijven niet meer dan 0.6kw verbruikt. ;-)
Zal hem vandaag en vannacht even op ventileren zetten want die had ik nog niet getest.
Denk dat als het buiten kouder word ik hem wel op 18gr verwarmen laat staan om onze kamer (gratis) mee te verwarmen.

• TereZz
@Siewert beslagen ramen? Dan dien je meer te ventileren. Al eens gemeten met een co2 sensortje?

• Siewert
  • Nu online
TereZz schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 13:20:
@Siewert beslagen ramen? Dan dien je meer te ventileren. Al eens gemeten met een co2 sensortje?
Niet met co2 sensor wel met lv sensor.
Nadeel in dit huis is het oude type mechanische ventilatie.
Hier op zolder staat een Brink Alure b16 hetelucht verwarming met daarop de mechanische ventilatie.
Deze ventilatie kent 2 standen, zacht of hard ventileren.
De ventilatie kanalen lopen naar de keuken, kamer en badkamer.
Kanalen voor verwarming lopen naar alle kamers.

Nu de kachel niet meer aanstaat word alleen de woonkamer/keuken en badkamer geventileerd.
De kachel deed de ventilatie via zijn verwarmings kanalen maar ja die is nu niet in gebruik.
Dit is voor nu opgelost door de slaapkamer open te laten.
Zal de manual van de Alure eens opzoeken, wellicht dat de ventilator van de kachel op idle kan blijven draaien om toch lucht te verversen.

Edit:
@TereZz gevonden.
Brink Alure manual nog eens doorgespit.
Je staat er niet bij stil maar ventilator van de kachel stond op stand 1 en dat wil zeggen bij geen warmte aanvraag gaat de ventilator uit.
Heb hem om te testen op stand 2 gezet.
En dat wil zeggen dat hij nu continue op laagvermogen blijft draaien.
Voel dus nu dan ook licht uit alle verwarming kanalen lucht stromen.
Ik houd de LV van de bovenverdieping de komende tijd in de gaten.
Maar denk dat het nu wel goed komt.

[ Voor 20% gewijzigd door Siewert op 01-11-2025 13:50 ]

• Martin7182
Echt gratis is het niet, en je verwarmt een 'onbelangrijke' ruimte. Je kunt ook de fan v.d. actieve unit harder zetten, dan gaat de buitenunit ook/nòg minder stroom verbruiken. In theorie 'nòg' minder omdat je de actieve ruimte verwarmt met lagere uitblaastemperatuur (hoger debiet bij hetzelfde thermisch vermogen is efficienter).

• ThinkPad
TereZz schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 13:02:
[...]

Waarom kan dit niet bij andere merken?
Heeft iets met de besturingslogica te maken. Ik weet dat het bij Daikin niet kan, daar moeten alle units volgens mij in dezelfde stand staan. Dat is bij MHI natuurlijk ook wel zo (je kan niet met de ene unit koelen terwijl de andere verwarmt), maar de ventilatiemodus is wel beschikbaar als een andere unit aan het verwarmen/koelen is.

• Doesnotcompute
renzo4000 schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 11:57:
[...]

Je mist het punt een beetje: het gaat hier niet om of iemand “deskundig genoeg” is of dat onderhoud fout is uitgevoerd, maar om de aantoonbaarheid dat een product defect raakt ondanks goed onderhoud.

In zo’n geval draait het bij de rechter om de vraag: voldoet het product aan wat je er als consument redelijkerwijs van mag verwachten?
Dat is het principe van non-conformiteit zoals vastgelegd in de wet. De wettelijke garantie geldt altijd, los van wat de installateur of fabrikant er zelf van vindt.

Een leverancier kan bij een defect pas onder aansprakelijkheid uitkomen als hij kan aantonen dat het probleem is ontstaan door verkeerd of nalatig onderhoudn niet andersom. Jij hoeft dus niet te “bewijzen” dat je bepaalde certificeringen of werkervaring hebt; het gaat erom dat je redelijk hebt gehandeld en kunt laten zien dat het apparaat gewoon goed onderhouden is.

Dat iemand anders dan de oorspronkelijke installateur onderhoud uitvoert, doet daar niets aan af; het is geen exclusief recht dat alleen zij mogen sleutelen aan het apparaat.
Anders zou elke fabrikant kunnen zeggen: “Alleen onderhoud door onszelf geldt, anders vervalt alles,” en dat is simpelweg niet verenigbaar met Europees consumentenrecht.

Dus nee, niemand “naait” de installateur, en niemand beweert dat slecht onderhoud onder garantie valt.
Het punt is dat goed onderhoud geen onderhoudscontract vereist, en dat de bewijslast bij de leverancier ligt zodra jij kunt laten zien dat het apparaat normaal gebruikt en verzorgd is.
Daarmee is wat mij betreft het juridische plaatje wel rond. 😉

Ik verwacht hier ook geen gedoe over met mijn MHI en contact met mijn leverancier, mocht dat wel het geval zijn dan is het gevalletje rechtsbijstand en wens ik ze succes.
Heb inderdaad ook gelezen dat een onderhoudscontract niet verplicht kan worden om garantie te behouden. Echter lees ik ook dat eventueel onderhoud wel degelijk conform fabrikant uitgevoerd moet worden. Als de fabrikant zegt dat alleen "trained personel" onderhoud mag uitvoeren, ga je als consument denk ik wel nat als je het zelf doet. En je moet een onderhouds rapport kunnen overleggen. Dat zal geen papiertje zijn met " op 01-01-2025 heb ik de unit schoongemaakt" Nu denk ik niet dat jantje en kareltje zelf een heel rapport uitdraait waar in staat wat de aanloopstroom van de compressor was bij een start, en welke drukken, temperaturen en compressor frequenties er is. (indicatief van de staat van een compressor). In het geval van een derde partij ga ik natuurlijk wel vragen om die data. Had je het kunnen voorkomen?

Nu weet ik dat je bij een MHI iig enorm veel data uit een unit kan trekken. Bij twijfel komt er bij ons iig altijd een engineer van Coolmark langs of we sturen hem op en die kan eigenlijk altijd wel vertellen waarom een compressor is stukgelopen. Of omdat er echt 10x zoveel draaiuren zijn dan wat je normaal zou verwachten.

Doen wij al die checks zelf? Nee tuurlijk niet, maar dat is dan weer onze verantwoording en doen we zelf bij een onderhoudscontract nooit moeilijk iig. Stuk? Meer dan 2 uur werk om te repareren? Unit er van en hele buitendeel omwisselen. Qua uren is dat vaak goedkoper.

Zal hem denk ik echt zitten in dat de installateur vraagt om bewijs dat er inderdaad goed onderhoud uitgevoerd is en dat het apparaat inderdaad redelijk behandeld is.

Nu ben ik geen held qua het juridisch wereldje hoor. Chatgpt kon mij ook geen jurisprudentie voorschotelen. Alleen een beknopte samenvatting van wat wel en niet zou mogen en waarom niet. Misschien is het kostentechnisch ook niet de moeite waard, zou ook kunnen natuurlijk.

"Richtlijn uit de praktijk (ConsuWijzer + rechtspraak):

De consument mag bij een goed merkairco van € 1.000 – € 3.000 verwachten dat deze minimaal 5 tot 7 jaar zonder ernstige defecten functioneert, mits goed onderhouden.

Na 5–7 jaar is het redelijk dat slijtage of onderdelenvervanging voor rekening van de consument komt.

Belangrijk:

Als een defect duidelijk te wijten is aan een fabricagefout (zoals een compressor die na 3 jaar stuk gaat zonder verkeerd gebruik of onderhoud), dan blijft de verkoper/installateur aansprakelijk onder de wettelijke garantie, ook als de commerciële garantie (bijv. 2 jaar) al is verlopen.

Als de consument geen onderhoud heeft laten uitvoeren of derden hebben slecht onderhoud gedaan, dan kan dat de aanspraak beperken."

5 tot 7 jaar is imho al een stuk redelijker dan 10 jaar. 5 jaar sowieso wel. Dat verwacht ik van een wasmachine ook minimaal. :P

• manon
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 18:26

manon

het leven gaat niet over rozen

Is dit normaal gedrag?
Kun je aangeven wat de lengte is van beide koelleidingen ?

• Siewert
  • Nu online
manon schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 15:24:
[...]

Kun je aangeven wat de lengte is van beide koelleidingen ?
Binnen Unit 1 = +/- 4mtr
Binnen Unit 2 = +/- 6mtr en dit is ook de unit die mee geniet van Unit 1

• manon
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 18:26

manon

het leven gaat niet over rozen

Siewert schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 15:59:
[...]

Binnen Unit 1 = +/- 4mtr
Binnen Unit 2 = +/- 6mtr en dit is ook de unit die mee geniet van Unit 1
De unit is voorgevuld tot 50 mtr. koelleiding
In uw geval is er 10 mtr. aangesloten
Ga in overleg met je installateur om er koelgas eruit te laten halen

• Siewert
  • Nu online
manon schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 16:08:
[...]

Kan het overleggen, Thx.
Maar ik weet bijna zeker dat er geen voorgevulde leiding zijn gebruikt,dacht ik zo.
Want bij het op druk zetten stond er meende ik een r32 fles op dak.
Maar ja wie ben ik 🙈

• esphome
  • Niet online
Siewert schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 16:13:
[...]

Kan het overleggen, Thx.
Maar ik weet bijna zeker dat er geen voorgevulde leiding zijn gebruikt,dacht ik zo.
Want bij het op druk zetten stond er meende ik een r32 fles op dak.
Maar ja wie ben ik 🙈
Bij op druk zetten gaat dat niet met R32 gas maar met ander gas. Dat heet afpersen en als de druk blijft dan gaat dat gas uit de leiding en worden de leidingen gevacumeerd. Pas als alles dan goed is dan gaat pas R32 vanuit de buitenunit de leidingen in.

Als er R32 erbij of uit gaat dan staat de andere gasfles op de kop en dan op een weegschaal. Zo kan dan gewogen worden hoeveel gas er in of uit gaat.

• Siewert
  • Nu online
esphome schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 16:24:
[...]

Bij op druk zetten gaat dat niet met R32 gas maar met ander gas. Dat heet afpersen en als de druk blijft dan gaat dat gas uit de leiding en worden de leidingen gevacumeerd. Pas als alles dan goed is dan gaat pas R32 vanuit de buitenunit de leidingen in.

Als er R32 erbij of uit gaat dan staat de andere gasfles op de kop en dan op een weegschaal. Zo kan dan gewogen worden hoeveel gas er in of uit gaat.
Helder...
Zal hem eens aan de mouw trekken.

• supercrazy
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 17:07
Doesnotcompute schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 14:01:
[...]

Heb inderdaad ook gelezen dat een onderhoudscontract niet verplicht kan worden om garantie te behouden. Echter lees ik ook dat eventueel onderhoud wel degelijk conform fabrikant uitgevoerd moet worden. Als de fabrikant zegt dat alleen "trained personel" onderhoud mag uitvoeren, ga je als consument denk ik wel nat als je het zelf doet. En je moet een onderhouds rapport kunnen overleggen. Dat zal geen papiertje zijn met " op 01-01-2025 heb ik de unit schoongemaakt" Nu denk ik niet dat jantje en kareltje zelf een heel rapport uitdraait waar in staat wat de aanloopstroom van de compressor was bij een start, en welke drukken, temperaturen en compressor frequenties er is. (indicatief van de staat van een compressor). In het geval van een derde partij ga ik natuurlijk wel vragen om die data. Had je het kunnen voorkomen?

Nu weet ik dat je bij een MHI iig enorm veel data uit een unit kan trekken. Bij twijfel komt er bij ons iig altijd een engineer van Coolmark langs of we sturen hem op en die kan eigenlijk altijd wel vertellen waarom een compressor is stukgelopen. Of omdat er echt 10x zoveel draaiuren zijn dan wat je normaal zou verwachten.

Doen wij al die checks zelf? Nee tuurlijk niet, maar dat is dan weer onze verantwoording en doen we zelf bij een onderhoudscontract nooit moeilijk iig. Stuk? Meer dan 2 uur werk om te repareren? Unit er van en hele buitendeel omwisselen. Qua uren is dat vaak goedkoper.

Zal hem denk ik echt zitten in dat de installateur vraagt om bewijs dat er inderdaad goed onderhoud uitgevoerd is en dat het apparaat inderdaad redelijk behandeld is.

Nu ben ik geen held qua het juridisch wereldje hoor. Chatgpt kon mij ook geen jurisprudentie voorschotelen. Alleen een beknopte samenvatting van wat wel en niet zou mogen en waarom niet. Misschien is het kostentechnisch ook niet de moeite waard, zou ook kunnen natuurlijk.

"Richtlijn uit de praktijk (ConsuWijzer + rechtspraak):

De consument mag bij een goed merkairco van € 1.000 – € 3.000 verwachten dat deze minimaal 5 tot 7 jaar zonder ernstige defecten functioneert, mits goed onderhouden.

Na 5–7 jaar is het redelijk dat slijtage of onderdelenvervanging voor rekening van de consument komt.

Belangrijk:

Als een defect duidelijk te wijten is aan een fabricagefout (zoals een compressor die na 3 jaar stuk gaat zonder verkeerd gebruik of onderhoud), dan blijft de verkoper/installateur aansprakelijk onder de wettelijke garantie, ook als de commerciële garantie (bijv. 2 jaar) al is verlopen.

Als de consument geen onderhoud heeft laten uitvoeren of derden hebben slecht onderhoud gedaan, dan kan dat de aanspraak beperken."

5 tot 7 jaar is imho al een stuk redelijker dan 10 jaar. 5 jaar sowieso wel. Dat verwacht ik van een wasmachine ook minimaal. :P
Een beetje ter verduidelijking. Je hebt fabrieks en levensduur garantie om even zo te zeggen. Als iets kapot gaat dan heb je nog steeds garantie en is kostenloos als jij (na 6 maanden ligt de bewijsplicht bij jou) kan aantonen dat het defect er altijd al zat. Als dat niet is (wat lastig is) dan is het bij bijv defect na 5 jaar terwijl verwachting 10 jaar is dat jij 50% betaald en de leverancier 50%. Redenering vanuit de wet is namelijk dat je 5 jaar ervan hebt genoten zonder problemen, en door de reparatie verleng je ook de levensduur van het apparaat dus wordt er verwacht dat je daar ook een deel aan gaat mee betalen.

• RemmyB83
  • Registratie: Augustus 2018
manon schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 16:08:
[...]

Kun je mijn uitleggen waarom jij denkt dat er teveel koelgas in zit?

Pijnacker Oost/West

• Doesnotcompute
En ook waar je aan die info komt? In de service manual staat voorgevuld tot 40m en max lengte voor 1 unit is 25m. een minimale lengte staat niet beschreven?

• Doesnotcompute
supercrazy schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 17:07:
[...]

Een beetje ter verduidelijking. Je hebt fabrieks en levensduur garantie om even zo te zeggen. Als iets kapot gaat dan heb je nog steeds garantie en is kostenloos als jij (na 6 maanden ligt de bewijsplicht bij jou) kan aantonen dat het defect er altijd al zat. Als dat niet is (wat lastig is) dan is het bij bijv defect na 5 jaar terwijl verwachting 10 jaar is dat jij 50% betaald en de leverancier 50%. Redenering vanuit de wet is namelijk dat je 5 jaar ervan hebt genoten zonder problemen, en door de reparatie verleng je ook de levensduur van het apparaat dus wordt er verwacht dat je daar ook een deel aan gaat mee betalen.
Zon coulance regeling heb ik wel vaker in de praktijk gehad ja. Klant betaald dan alleen de onderdelen en wij monteren het dan gratis. Vaak bij de serive contracten voor de CV ketels ook zo. Je betaald dan nooit uren, alleen onderdelen.

• Nachtapotheker
@Siewert ik dacht gelezen te hebben dat de airco uit stond in de kamer waar het te warm wordt (geen draaiende fan zegmaar).
Als de airco/fan actief draait, dan wordt het idd te warm als er een setpoint verschil is tussen de kamers, dat zie ik hier ook wel eens gebeuren.
Multisplits hebben wat dat betreft voor en nadelen.
Pagina: 1 ... 41 42 Laatste