Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.
Dat laatste was de bevestiging die ik nodig had, tnx!LED-Maniak schreef op zondag 24 augustus 2025 @ 14:45:
[...]
Doel jij dan niet op de airconwithme module? Die is van intesys en niet mitsubishi zelf. Dat is de voorloper op de WF-RAC en werkt inderdaad niet met de Smart-M app. De -WF die aircovivo verkoopt werkt met de Smart-M app en home assistant integratie.
T.a.v. de oude versie doel ik op de module die volgens mij de MH-AC wifi module werd genoemd. Maar ik zie dat de WF-RAC tegenwoordig de standaard is.

WP: PUHZ-SW75 YAA + ERST20D-VM2D. PV: 2000 wp +4200 wp
Desgevraagd geeft Stulz (importeur MHI) 5 jaar garantie op de onderdelen. Dat is wat Stulz aan de installateurs biedt. Het is per installateur afhankelijk wat zij aan de klant aanbieden. De een vraagt om jaarlijks onderhoud en de ander niet.HEY_DUDE schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 09:16:
Is het nodig om de airco jaarlijks te laten onderhouden? Dat werd mij bij installatie verteld.
Ik heb 2 installateurs geselecteerd voor levering van een MHI SZ. De een geeft 5 jaar garantie op onderdelen en installatie, incl. arbeidskosten, geen verplicht onderhoud. De ander eveneens 5 jaar garantie op onderdelen en plaatsing, mits jaarlijks gedegen en aantoonbaar onderhoud.
Contact gehad met leverancier (aircovivo.nlThinkPad schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 08:54:
Iemand ervaring met een tikkende fanrol?
[...]
Nu nog erin bouwen

[ Voor 18% gewijzigd door ThinkPad op 26-08-2025 15:57 ]
Ja ik heb dit ook bij mijn MHI 35ZS.ThinkPad schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 08:54:
Iemand ervaring met een tikkende fanrol? Heb m'n leverancier al aangeschreven, die zei dat er rechts in de fanrol een schroefje zit (op één plek in de fanrol mist een blad waardoor je er met een lange schroevendraaier bij kan) waarmee de fanrol vast zit op de as van de motor. Die beetje losdraaien en dan de fanrol wat verschuiven links/rechts en schroefje weer vastdraaien zou kunnen helpen. Dat schroefje kun je bij als je recht vanaf onderen in de airco kijkt (unit uitzetten en klepjes even met de hand open doen, niet nodig om kappen te verwijderen).
Maar heeft helaas nog niet geholpen en het is uiteraard precies de unit die boven m'n bed hangt die dit issue vertoont. Aan de linkerkant hangt de fanrol volgens mij in een lager, valt die wellicht te vervangen?
Lijkt bij koelen erger te zijn dan bij ventilator-only. Mogelijk toch iets wat uitzet/krimpt.
Wel heb ik de fanrol voorzichtig heen en weer geschud (naar links en rechts). En sindsdien is het geluid weg.
Nu heb ik hem afgelopen tijd alleen maar op ventileren gehad, dus ben benieuwd hoe het klinkt als hij weer gaat verwarmen.
GT7 ID: ONYX_PdeG69
Het zal vast aan mij liggen maar ik heb dit hele topic doorgespit op je posts en "setpoint" maar kan het filmpje nergens vinden.Chatslet schreef op zondag 24 augustus 2025 @ 12:32:
[...]
Is het regelgedrag en dat kun je aanpassen. Standaard koelt hij 2 a 3 graden onder de setpoint om het vervolgens te laten oplopen en dan gaat hij weer vol gas. Ik heb eerder in dit topic een filmpje gezet hoe je dat aanpast. Je zet het regelgedrag dan iets strakker waardoor je minder uitschieters hebt.
Als je zoekt naar offset dan vind je het welJanpietertje89 schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 18:36:
[...]
Het zal vast aan mij liggen maar ik heb dit hele topic doorgespit op je posts en "setpoint" maar kan het filmpje nergens vinden.
Het zal wel aan mij liggen, maar ik krijg het niet voor elkaar. Ik wilde dit ook even doen aan de hand van de originele uitleg. Maar als ik de lamellen handmatig open zie ik geen enkele opening waar ik iets doorheen kan duwen. Links en rechts onder de ventilator ophanging is geen opening en is alles dicht. Als ik de filters verwijder zie ik ook links en recht onder de verdamper geen opening. Alles zit dicht. Ik heb een SRK25ZS-WF en een SRK20ZS-WF.Rukapul schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 22:49:
[...]
Dat was de originele inspiratie voor de vraag
Kan iemand een plaatje posten waar ik dit precies in moet duwen?
YouTube: Lager van ventilator wisselen Mitsubishi ZS-W / ZS-WF airco - MHI - ... Op 1:24 haalt hij de kap eraf, je ziet dan dat witte onderdeel deels van piepschuim met die 4 schroefgaten, dat is de condensopvangbak waar je zo'n reinigingstablet in wil hebben.Dbm12 schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 11:41:
[...]
Het zal wel aan mij liggen, maar ik krijg het niet voor elkaar. Ik wilde dit ook even doen aan de hand van de originele uitleg. Maar als ik de lamellen handmatig open zie ik geen enkele opening waar ik iets doorheen kan duwen. Links en rechts onder de ventilator ophanging is geen opening en is alles dicht. Als ik de filters verwijder zie ik ook links en recht onder de verdamper geen opening. Alles zit dicht. Ik heb een SRK25ZS-WF en een SRK20ZS-WF.
Kan iemand een plaatje posten waar ik dit precies in moet duwen?
Maar lijkt er idd op dat je daar lastig bij kan komen zonder de behuizing te verwijderen (wat overigens ook wel meevalt). Zit er, als je met filters eruit, van bovenaf kijkt niet ruimte tussen behuizing en de warmtewisselaar waar je een verkruimeld tablet in kunt mikken?
Haha, soms begint het tikkende geluid pas na een paar uren verwarmen. Dus dat merk ik wel weer als het stookseizoen begintvdr01 schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 17:17:
Als je benieuwd bent zet je hem toch gewoon even op verwarmen?
Ik heb ook last van tikken bij koelen en verwarmen. Bij mij is het de leiding die aan de linkerkant naar buiten gaat en dus onderlangs loopt en dan naar buiten (ipv als het gat rechts zit en rechtstreeks naar buiten gaat). Ze hebben de leiding iets te lang gelaten waardoor hij in een lichte boog naar boven tegen de unit komt, en vervolgens dit plastic gaat tikken bij koelen of verwarmen.ThinkPad schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 08:54:
Iemand ervaring met een tikkende fanrol? Heb m'n leverancier al aangeschreven, die zei dat er rechts in de fanrol een schroefje zit (op één plek in de fanrol mist een blad waardoor je er met een lange schroevendraaier bij kan) waarmee de fanrol vast zit op de as van de motor. Die beetje losdraaien en dan de fanrol wat verschuiven links/rechts en schroefje weer vastdraaien zou kunnen helpen. Dat schroefje kun je bij als je recht vanaf onderen in de airco kijkt (unit uitzetten en klepjes even met de hand open doen, niet nodig om kappen te verwijderen).
Maar heeft helaas nog niet geholpen en het is uiteraard precies de unit die boven m'n bed hangt die dit issue vertoont. Aan de linkerkant hangt de fanrol volgens mij in een lager, valt die wellicht te vervangen?
Lijkt bij koelen erger te zijn dan bij ventilator-only. Mogelijk toch iets wat uitzet/krimpt.
Alleen ik kan maar geen combinatie vinden van setpoint en extern temperatuur waarbij het systeem bijvoorbeeld op circa 200W continu blijft draaien. Het lijkt altijd of vol uit te zijn, 600W, of hij bouwt af naar 200W maar gaat dan ook weer uit of pendelen. Heeft iemand dit wel voor elkaar gekregen en tips voor mij? Ik zou graag meer willen sturen op PV opwek dus zoek naar iets meer grip hier op.
Hogere opbrengst, strak op de gewenste temperatuur zetten, lagere opbrengst temperatuur instellen ergens tussen de kamertemperatuur en de gewenste temperatuur.
Aan- en uitschakelen schijnt meer energie te kosten dan wanneer de airco blijft draaien.
[ Voor 15% gewijzigd door tukker999 op 28-08-2025 17:38 ]
Staat je ventilator op auto? Hiermee (handmatig) kan je ook wat sturen is mijn ervaring.Bakko schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 17:13:
Ik zou mijn 25ZS systeem graag meer sturen op vermogen dan op setpoint. Hij hangt in het trapgat dus het gaat me niet om een temperatuur bereiken per se maar gewoon rustig koelen/verwarmen voor een langere tijd. Ik heb een MHI-Ctrl esphome geïnstalleerd en daar de externe thermometer via home assistant aan gekoppeld, die ik ook weer handmatig kan instellen (input number).
Alleen ik kan maar geen combinatie vinden van setpoint en extern temperatuur waarbij het systeem bijvoorbeeld op circa 200W continu blijft draaien. Het lijkt altijd of vol uit te zijn, 600W, of hij bouwt af naar 200W maar gaat dan ook weer uit of pendelen. Heeft iemand dit wel voor elkaar gekregen en tips voor mij? Ik zou graag meer willen sturen op PV opwek dus zoek naar iets meer grip hier op.
WP: PUHZ-SW75 YAA + ERST20D-VM2D. PV: 2000 wp +4200 wp
Bedankt, ik was er al bang voor. Maar nee er is geen enkele opening te zien. Ik zal in september wel de kap eraf halen. Dan kan ik er zeker bij.ThinkPad schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 10:53:
[...]
YouTube: Lager van ventilator wisselen Mitsubishi ZS-W / ZS-WF airco - MHI - ... Op 1:24 haalt hij de kap eraf, je ziet dan dat witte onderdeel deels van piepschuim met die 4 schroefgaten, dat is de condensopvangbak waar je zo'n reinigingstablet in wil hebben.
Maar lijkt er idd op dat je daar lastig bij kan komen zonder de behuizing te verwijderen (wat overigens ook wel meevalt). Zit er, als je met filters eruit, van bovenaf kijkt niet ruimte tussen behuizing en de warmtewisselaar waar je een verkruimeld tablet in kunt mikken?
Beginnen de binnenunits dan al te ruiken?Dbm12 schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 19:23:
[...]
Bedankt, ik was er al bang voor. Maar nee er is geen enkele opening te zien. Ik zal in september wel de kap eraf halen. Dan kan ik er zeker bij.
Hier draaien ze al 3 zomers, maar heb nog nergens last van.
Het is soms wat muf ja. Geen stank. Maar voorkomen is beter dan genezen.Rsport40 schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 20:10:
[...]
Beginnen de binnenunits dan al te ruiken?
Hier draaien ze al 3 zomers, maar heb nog nergens last van.
Ik gebruik hier wel de "SELF CLEAN" functie (automatisch drogen na uitzetten airco), gebruik je dat ook?Dbm12 schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 20:29:
[...]
Het is soms wat muf ja. Geen stank. Maar voorkomen is beter dan genezen.
Na het koelen wordt automatisch via home assistant 2 uur lang de airco op ventilator gezet voorsat hij uit gaat. Doet daarmee exact hetzelfde als de self clean functie maar dan niet via de afstandbediening.Rsport40 schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 21:16:
[...]
Ik gebruik hier wel de "SELF CLEAN" functie (automatisch drogen na uitzetten airco), gebruik je dat ook?
Dat is dus niet waar. Bij self clean via de AB gaan de kleppen van de airco helemaal dicht waardoor de lucht in de unit rond gaat. Bij ventilator via HA blijven de kleppen open staan, waardoor je een andere stroming krijgtDbm12 schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 21:23:
[...]
Na het koelen wordt automatisch via home assistant 2 uur lang de airco op ventilator gezet voorsat hij uit gaat. Doet daarmee exact hetzelfde als de self clean functie maar dan niet via de afstandbediening.
Ik wil de boel na 3 jaar koelen / verwarmen eens reinigen .
De Vertex reiniger ( advanced ) is inmiddels binnen.
Dat zal niet het idee zijn geweest van het sluiten van de kleppen. Eerder dat het lijkt alsof de unit idd uit staat. Er is een voldoende grote opening om nog uit te blazen, zeker op zo'n lage fanstand. Voel maar eens.Rijo038 schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 21:57:
[...]
Dat is dus niet waar. Bij self clean via de AB gaan de kleppen van de airco helemaal dicht waardoor de lucht in de unit rond gaat. Bij ventilator via HA blijven de kleppen open staan, waardoor je een andere stroming krijgt
Ik vond deze wel duidelijk ondanks dat deze geen subtitles heeft. YouTube: 三菱重工空调清洗 Mitsubishi heavy industries aircon servicepjotter1965 schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 08:48:
Weet iemand nog een instructie / filmpje over demontage kappen van een MHI buitenunit ?
Ik heb hem maar even uit elkaar gehaald, wat een fluitje van een cent is om erachter te komen dat waar je naar kijkt als je de filter weghaald de lekbak is….. blijkbaar had ik in mijn hoofd een andere verwachting. In ieder geval heb ik nu wel gezien waar de slang is aangesloten en hoe de lekbak werkt. Maar uit elkaar halen hoeft inderdaad niet. Weer wat geleerd, soms is het makkelijker dan gedacht.ThinkPad schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 10:53:
[...]
YouTube: Lager van ventilator wisselen Mitsubishi ZS-W / ZS-WF airco - MHI - ... Op 1:24 haalt hij de kap eraf, je ziet dan dat witte onderdeel deels van piepschuim met die 4 schroefgaten, dat is de condensopvangbak waar je zo'n reinigingstablet in wil hebben.
[ Voor 80% gewijzigd door pjotter1965 op 29-08-2025 15:41 ]
Ze willen juist niet laten lijken dat de unit uit staat, daarom laten ze het lampje ook knipperen. Er zal allicht ook lucht langs de vanes naar buiten lekken, maar het drogen gaat zeker wel efficiënter met de vanes gesloten voor meer luchtcirculatie in de unit zelf.TereZz schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 11:26:
[...]
Dat zal niet het idee zijn geweest van het sluiten van de kleppen. Eerder dat het lijkt alsof de unit idd uit staat. Er is een voldoende grote opening om nog uit te blazen, zeker op zo'n lage fanstand. Voel maar eens.
Ik wil deze aansturen via MODbus.
Iemand ervaring welke interfacekaart daar in moet?
Deze toch? Vraag is of dit nog wel future proof is gezien de nieuwe wetgeving wat ook impact heeft op modbus(mag niet meer unencrypted bij bepaalde toepassingen). Intesis is firmware updates aan het uitbrengen om in ieder geval hun wifi modules helemaal dicht te timmeren.
Stulz heeft ze ook: https://webshop.stulz-benelux.com/mh-rc-mbs-1-104211
[ Voor 40% gewijzigd door LED-Maniak op 30-08-2025 15:11 ]
Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.
Rijo038 schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 16:14:
[...]
Ze willen juist niet laten lijken dat de unit uit staat, daarom laten ze het lampje ook knipperen. Er zal allicht ook lucht langs de vanes naar buiten lekken, maar het drogen gaat zeker wel efficiënter met de vanes gesloten voor meer luchtcirculatie in de unit zelf.
- Ik droog mijn was ook altijd in de droger in recirculatiestand.
- En ik doe mijn handdoeken in een afgesloten plastic zak in droger.
- Ik ventileer mijn woning ook altijd met alle roosters gesloten (zonder wtw)

Jij zegt zelf dat er lucht gewoon naar buiten gaat bij gesloten vanes. Al je bovengenoemde offtopic voorbeelden zijn niet ondersteunend aan je punt.TereZz schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 20:54:
[...]
offtopic:
Maar dit gaat nergens meer heen. We gaan elkaar niet overtuigen en dat is prima. Het is klaar zo
Een woning kun je prima ventileren met gesloten roosters en geen WTW. Zolang je de ramen maar kunt open zetten in de woning gaat het ventileren prima.TereZz schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 20:54:
[...]
offtopic:
De mijne werkt niet meer goed.
Die koop je niet in het Mitsubishi topicghelsendoorn schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 14:52:
Waar koop ik een afstandsbediening voor de Daikin Ururu Sarara RXZ-FTXZ50N
GT7 ID: ONYX_PdeG69
Het model RXZ-FTXZ50N is het model van de buitenunit.ghelsendoorn schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 14:52:
Waar koop ik een afstandsbediening voor de Daikin Ururu Sarara RXZ-FTXZ50N
Ik reageer even op mijn eigen vraag. Voor het geval dat iemand anders dit ook van plan iis. Filmpje gevondenpjotter1965 schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 08:48:
Weet iemand nog een instructie / filmpje over demontage kappen van een MHI buitenunit ?
Ik ga alleen de fan niet demonteren , en ga niet met zo’n hoge waterdruk afspuiten
YouTube: DIY | HOW TO CLEAN YOUR MITSUBISHI SPLIT TYPE INV, | Outdoor Unit
[ Voor 4% gewijzigd door pjotter1965 op 30-08-2025 22:06 ]
Nog steeds een Daikin, en je post nog steeds in het Mitsubishi Heavy Industries topic.tukker999 schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 20:08:
[...]
Het model RXZ-FTXZ50N is het model van de buitenunit.
Sometimes you need to plan for coincidence
Met welke resolutie stuur jij je temperatuur door ? Ik zit op 0,25 C die elke 30 seconden opnieuw wordt doorgestuurd en heb met de onderstaande setpoints en externe temperatuur geen problemen;Bakko schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 17:13:
Ik zou mijn 25ZS systeem graag meer sturen op vermogen dan op setpoint. Hij hangt in het trapgat dus het gaat me niet om een temperatuur bereiken per se maar gewoon rustig koelen/verwarmen voor een langere tijd. Ik heb een MHI-Ctrl esphome geïnstalleerd en daar de externe thermometer via home assistant aan gekoppeld, die ik ook weer handmatig kan instellen (input number).
Verwarmen setpoint 22,5 C met fanspeed medium; opstarten met <22 graden (anders start de airco niet), na een paar minuten kan die naar 22,75 C. (wanneer de fanspeed naar 5 gaat, niet eerder)
Hiermee gaat die naar minimaal vermogen. Moet de airco echt een koudere woning verwarmen gaat die naar 22,25 - 22,5 C. Hou je de temperatuur te lang op =<22 dan zal de airco stapgewijs naar vol vermogen gaan en fanspeed 6 pakken. Airco komt hier vrijwel niet uit tenzij je 24 doorstuurt voor een langere tijd. Ik heb hierom een flow gemaakt in node red die 10 minuten na het opstarten of wanneer fanspeed 5 bereikt is, de temperatuur 22.25 doorstuurt om te voorkomen dat die doorslaat
Koelen heb ik wat minder ervaring mee aangezien ik dit nog niet vaak heb gedaan. Moeilijkheid zit hierin dat <23 C buiten temperatuur de minimale compressor snelheid omhoog gaat en daarmee ook het pendel gedrag.
Koelen setpoint 23,5 C met fanspeed medium; opstarten met 23,25 C daarna ga ik naar 23 C tot 22,75 C daaronder gaat die nog wel eens pendelen.
Mijn externe temperatuur stuur ik met 0,1 graad precisie, maar ik zie dat ie aan de airco kant toch alles af lijkt te ronden naar 0,25. Die kan dan inderdaad ook beter zelf al met 0,25 graden precisie sturen.
[ Voor 21% gewijzigd door Bakko op 01-09-2025 11:29 ]
Ik zou dan de eerste 10 min even op medium zetten, zo kun je zien wanneer de airco uit de opstart fase is gekomen. Zo kun je de compressor snelheid bepalen, om vervolgens over te gaan naar max fanBakko schreef op maandag 1 september 2025 @ 11:26:
@Grutte Pier @g-j-t Bedankt voor de tips. Ik denk dat hem het er in zit dat ik fan speed in mijn scenario op max had staan. Gezien hij in het trapgat hangt zou ik juist zo veel mogelijk luchtcirculatie willen. Maar dan zal ik daar eens mee gaan spelen. Misschien ook maar eens naar node-red kijken. Ik probeer nu alles home assistant automations te vatten maar dat wordt snel onoverzichtelijk.
Mijn externe temperatuur stuur ik met 0,1 graad precisie, maar ik zie dat ie aan de airco kant toch alles af lijkt te ronden naar 0,25. Die kan dan inderdaad ook beter zelf al met 0,25 graden precisie sturen.
Morgen gaan we voor een paar maanden naar het buitenland en we willen graag de temperatuur in huis op ongeveer 10 graden houden.
Dat zou moeten kunnen met de Night Setback modus, maar als ik die toets indruk gaat de unit VERWARMEN terwijl het hier momenteel al 22 graden is! NA 5 minuten heb ik hem maar weer uitgezet.
Kan het zijn dat ik iets fout doe?
6 x JYM190, 2 x StecaGrid 500 + 6 x JA Solar 290 Percium, Omnik 2k-TL2
Waarom op 10 graden?Klaver 4 schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 15:34:
Ik heb een dringende vraag.
Morgen gaan we voor een paar maanden naar het buitenland en we willen graag de temperatuur in huis op ongeveer 10 graden houden.
Dat zou moeten kunnen met de Night Setback modus, maar als ik die toets indruk gaat de unit VERWARMEN terwijl het hier momenteel al 22 graden is! NA 5 minuten heb ik hem maar weer uitgezet.
Kan het zijn dat ik iets fout doe?
Ik neem aan dat je dit wilt als vorstbeveiliging?
Heb je een exemplaar met een wifi module ?
Dan zou je de home leave modus kunnen gebruiken.
Inderdaad als vorstbeveiliging.hvwees schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 16:06:
[...]
Waarom op 10 graden?
Ik neem aan dat je dit wilt als vorstbeveiliging?
Heb je een exemplaar met een wifi module ?
Dan zou je de home leave modus kunnen gebruiken.
Dus de Night Setback leek me een prima oplossing. De unit (SRK35ZS-WF) heeft Wifi, maar daar heb ik me nog niet in verdiept en vandaag ook geen tijd meer voor.
Dus de vraag blijft waarom Night Setback bij mij niet werkt.
Geen idee, ik heb de functie nog nooit gebruikt, ik vind het er nu ook te warm voor om er mee te gaan experimenteren.Klaver 4 schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 16:36:
[...]
Inmiddels zijn we onderweg, dus voor de zekerheid heb ik de cv maar ingeschakeld om het huis vorstvrij te houden.hvwees schreef op woensdag 3 september 2025 @ 14:03:
[...]
Geen idee, ik heb de functie nog nooit gebruikt, ik vind het er nu ook te warm voor om er mee te gaan experimenteren.
Als we terug zijn zal ik me er verder in verdiepen.
Evengoed bedankt voor je reactie.
Het grootste bezwaar vind ik dat aquarium en planten het niet echt fijn vinden. Dus ik hou het tussen de dertien en vijftien tijdens wintervakanties.
Over het algemeen wordt een huis niet vochtig bij voldoende ventilatie en een graad of wat boven de buitentemperatuur. Opwarmen en afkoelen met maximaal vijf graden per etmaal hou ik dan aan maar dat is eigenlijk nergens op gebaseerd.
Misschien even iets langer dan 5 minuten moeten wachten.Klaver 4 schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 16:36:
[...]
Kans bestaat best dat, hoe onlogisch het ook is, het systeem sowieso opstart op verwarmen en pas na paar minuten gaat kijken naar de temperatuursensoren en setpoints. Ik zou het apparaat een kwartiertje de kans hebben gegeven.
PV: 7205Wp. LW-WP: ME SUZ-SWM40VA2 + EHST20D-VM2D. LL-WP: 3x MHI SRK20ZS-S
Ik ben niet verder gekomen dan 1 binnenunit.
Met geen mogelijkheid kreeg ik de fanrol er uit. ( meerdere filmpjes bekeken )
Ik krijg het lager L wel gedemonteerd, maar het glij-busje R wil niet van de ventilator-as. Busje een beetje ingespoten met WD-40, helaas was ook dit geen oplossing.
Ook met meer kracht was de fanrol niet te demonteren.
Na een uurtje worstelen besloten om de fanrol in gemonteerde toestand te reinigen.
Met een kwastje de gehele fanrol behandeld met een reiniger en afgespoten met warm water.
Fanrol is niet 100% schooon, maar voor mij wel acceptabel
Nog iemand een andere tip voor demontage fanrol ??
:strip_exif()/f/image/IwsOhIV2TjdvkCJMnzVZkEyU.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/PCAzN2xf2aY2FXWjPMeaL6AG.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik heb vandaag het lager links gewisseld, hopelijk is dat voldoende om het tikken van de fan te verhelpen. Zo niet, dan ben ik ook aan de beurt om fanrol te wisselen
Als je WD40 hebt gebruikt zou ik de boel wel even weer invetten. Het nieuwe lager kwam in de verpakking al met een lik vet erin. WD40 lost dat juist op.
[ Voor 35% gewijzigd door ThinkPad op 05-09-2025 19:50 ]
Ja klopt, boutje rechts had ik eerst 2 slagen los gedraaid, later boutje compleet verwijderdThinkPad schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 19:47:
Er zit een schroefje binnenin die je los moet draaienAls je met een zaklamp de fanrol bekijkt helemaal rechts en dan met de hand ronddraait dan kom je op een gegeven moment een opening in de rol tegen (mist één fanblad) en met een lange schroevendraaier kun je dat schroefje dan losdraaien.
Ik heb vandaag het lager links gewisseld, hopelijk is dat voldoende om het tikken van de fan te verhelpen. Zo niet, dan ben ik ook aan de beurt om fanrol te wisselenMaar dat komt ook wel goed. Dacht eerst dat hij via links eruit moest (wat lastig zou worden gezien hij vrij dicht op muur zit), maar met de condensbak eraf heb je aan de onderkant vrij veel ruimte om hem schoon te maken, of eruit te halen idd. Is allemaal best logisch in elkaar gezet die MHI's als je het eenmaal maar weet
Als je WD40 hebt gebruikt zou ik de boel wel even weer invetten. Het nieuwe lager kwam in de verpakking al met een lik vet erin. WD40 lost dat juist op.
Fanrol is dan wel te bewegen van links naar rechts ( ong 5 mm ) , maar toch lukt de complete demontage van de fanrol niet.
Zie filmpje : demontage bij 3 min en 20 sec
YouTube: 三菱重工空调清洗 Mitsubishi heavy industries aircon service
Een motor heb ik ook liggen, daar zit een inkeping (rondom) in de as, ik vermoed dat daar de schroef in valt. Zie 4:06 in het filmpje.
[ Voor 43% gewijzigd door ThinkPad op 05-09-2025 21:45 ]
• filters uitgezogen (niet eens erg veel stof als ik vergelijk met luchtreinigers)
• speciale filters weggegooid
• kwart/half tablet links en rechts van de lamellen in de lekbak gelegd en iets verder geholpen met sateprikker
• lamellen ingespoten met reinigingsfoam
• units op koelen gezet
Heb ook met de endoscoop eens proberen te kijken. Dit is bij een unit met condensslang links aangesloten. Het laat goed zien dat als je een tablet links er langs duwt dat deze recht voor de afvoer terecht komt. Rechts waarschijnlijk ook zoiets.
:strip_exif()/f/image/vVkauFJq0aBSrAFJ8vd2OMDp.jpg?f=fotoalbum_large)
Als die filters geen totale onzin zouden zijn dan zou ik dat wellicht doen.Doesnotcompute schreef op zaterdag 6 september 2025 @ 18:11:
Een van de twee filters kun je gewoon uitspoelen onder de kraan en in de felle zon laten drogen he? Die regenereerd voor een tweede leven..
Zowel het allergeenfilter als geurfilter zijn voor elke serieuze toepassing te klein.
De wijze van integratie in het product is ook een lachertje. Lucht wordt nauwelijks door de filters gezogen. Lucht volgt de minste weerstand en dus vooral langs de filters in plaats van er door.
De enige reden dat ze bestaan is de 50+ euro vervangingskosten voor een setje.
Ik heb luchtreinigers met HEPA- en koolstoffilters met vele malen groter oppervlak en capaciteit.
[ Voor 20% gewijzigd door Rukapul op 06-09-2025 19:00 ]
Een lucht reiniger heeft een andere taak dan een airco, die veel meer lucht door zich heen laat stromen.
Weet niemand dit?Technician- schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 19:24:
MHI FDT100 cassettes
Ik wil deze aansturen via MODbus.
Iemand ervaring welke interfacekaart daar in moet?
Welke print/adapter gebruiken jullie voor home automation sturing van MHI wandunits?
Gebruik je de self-clean stand? Gok van niet.Rukapul schreef op zaterdag 6 september 2025 @ 18:56:
[...]
Als die filters geen totale onzin zouden zijn dan zou ik dat wellicht doen.
Zowel het allergeenfilter als geurfilter zijn voor elke serieuze toepassing te klein.
De wijze van integratie in het product is ook een lachertje. Lucht wordt nauwelijks door de filters gezogen. Lucht volgt de minste weerstand en dus vooral langs de filters in plaats van er door.
De enige reden dat ze bestaan is de 50+ euro vervangingskosten voor een setje.
Ik heb luchtreinigers met HEPA- en koolstoffilters met vele malen groter oppervlak en capaciteit.
Ah, een andere brakke feature met misleidende naam.Doesnotcompute schreef op zaterdag 6 september 2025 @ 19:37:
[...]
Gebruik je de self-clean stand? Gok van niet.
De functie zou self-dry moeten heten. En aanstuurbaar moeten zijn via alle interfaces, niet alleen met de afstandsbediening.
De droogfunctie zelf is namelijk wel nuttig en een gemis voor app gebruikers als ondergetekende. Niet alleen voor kans op schimmel, maar ook voor roest. Er zitten namelijk enkele onderdelen in de airco die kunnen roesten (en dat binnen 2 jaar ook al doen).
Wat betreft de filters in combinatie met self-clean: de aangehaalde argumenten gaan daar op vergelijkbare wijze op.
Dat is mogelijkTechnician- schreef op zaterdag 6 september 2025 @ 19:34:
[...]
Weet niemand dit?
Welke print/adapter gebruiken jullie voor home automation sturing van MHI wandunits?
Je zet in de XY bus een module van Intesis
Dat is de MH-RC-MBS-1
:strip_exif()/f/image/JVk89NPhl4eCmjKktNF0TEzX.jpg?f=fotoalbum_large)
Zei ik ook al, direct onder zijn bericht. Precies dezelfde module. Blijkbaar heeft @Technician- er overheen gelezen.manon schreef op zaterdag 6 september 2025 @ 20:10:
[...]
Dat is mogelijk
Je zet in de XY bus een module van Intesis
Dat is de MH-RC-MBS-1
[Afbeelding]
Meeste wandunits hebben doorgaans geen XY en lijken maar weinig tweakers het te gebruiken, wellicht omwille van de prijs. In geval van CNS(wat de meeste wandmodellen hebben) zal je een module met CNS aansluiting moeten gebruiken. Of een SC-BIKN2-E die CNS naar XY omtovert.
Voor home automation hoef je niet direct naar modbus te grijpen als dat er bijvoorbeeld niet al ligt. Er zijn meerdere aanbieders van XY naar bijvoorbeeld Loxone of andere systemen.
[ Voor 23% gewijzigd door LED-Maniak op 06-09-2025 21:38 ]
Oh excuses, had je me wel getagd?LED-Maniak schreef op zaterdag 6 september 2025 @ 21:31:
[...]
Zei ik ook al, direct onder zijn bericht. Precies dezelfde module. Blijkbaar heeft @Technician- er overheen gelezen.
Meeste wandunits hebben doorgaans geen XY en lijken maar weinig tweakers het te gebruiken, wellicht omwille van de prijs. In geval van CNS(wat de meeste wandmodellen hebben) zal je een module met CNS aansluiting moeten gebruiken. Of een SC-BIKN2-E die CNS naar XY omtovert.
Maar iig bedankt!
Moet wat bestaande wandunits ook
Opnemen in de regeltechniek.
Maar waar koop je een print met directe CNS aansluiting?
Welk systeem wil je met de wandmodellen laten communiceren? Loxone, Home Assistant, KNX achtig ala 1Home?Technician- schreef op zaterdag 6 september 2025 @ 21:38:
[...]
Oh excuses, had je me wel getagd?
Maar iig bedankt!
Moet wat bestaande wandunits ook
Opnemen in de regeltechniek.
Maar waar koop je een print met directe CNS aansluiting?
Afhankelijk hoe het systeem er uit ziet wat je nu hebt, heb je verschillende merken beschikbaar die converter modules bieden van CNS naar het systeem naar keuze, of generieke modules die verschillende protocollen spreken bijvoorbeeld.
[ Voor 22% gewijzigd door LED-Maniak op 06-09-2025 21:45 ]
De hele MHI app is brak. Klinkt allemaal een beetje alsof je niet blij bent met je aankoop en ook niet open gaat zijn voor enige beargumentatie van mijn kant, dus ik ga de moeite verder ook niet nemen daarvoor. Er staat genoeg vermeld met bronnen e.d. op de website van MHI. https://www.mhiaa.com.au/...tre/clean-air-technology/Rukapul schreef op zaterdag 6 september 2025 @ 19:58:
[...]
Ah, een andere brakke feature met misleidende naam.
De functie zou self-dry moeten heten. En aanstuurbaar moeten zijn via alle interfaces, niet alleen met de afstandsbediening.
De droogfunctie zelf is namelijk wel nuttig en een gemis voor app gebruikers als ondergetekende. Niet alleen voor kans op schimmel, maar ook voor roest. Er zitten namelijk enkele onderdelen in de airco die kunnen roesten (en dat binnen 2 jaar ook al doen).
Wat betreft de filters in combinatie met self-clean: de aangehaalde argumenten gaan daar op vergelijkbare wijze op.
Ik heb nog nooit roest gezien in een MHI wandunit overigens. Laat eens wat fotos zien, dan ga ik eens kletsen met een service engineer van Coolmark oid, die kom ik regelmatig tegen in het veld.
Priva BlueID via modbusLED-Maniak schreef op zaterdag 6 september 2025 @ 21:39:
[...]
Welk systeem wil je met de wandmodellen laten communiceren? Loxone, Home Assistant, KNX achtig ala 1Home?
Afhankelijk hoe het systeem er uit ziet wat je nu hebt, heb je verschillende merken beschikbaar die converter modules bieden van CNS naar het systeem naar keuze, of generieke modules die verschillende protocollen spreken bijvoorbeeld.
Dat is geen bron. Dat is marketing meuk.Doesnotcompute schreef op zaterdag 6 september 2025 @ 21:41:
[...]
Er staat genoeg vermeld met bronnen e.d. op de website van MHI. https://www.mhiaa.com.au/...tre/clean-air-technology/
Ik heb nog nooit roest gezien in een MHI wandunit overigens. Laat eens wat fotos zien, dan ga ik eens kletsen met een service engineer van Coolmark oid, die kom ik regelmatig tegen in het veld.
:strip_exif()/f/image/NqI5ZI6H8m7PdIRbbrWVRPno.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 10% gewijzigd door Rukapul op 06-09-2025 23:01 ]
Rukapul schreef op zaterdag 6 september 2025 @ 22:57:
[...]
Dat is geen bron. Dat is marketing meuk.
[...]
[Afbeelding]
Anyways.. Ik zie het inderdaad. Vreemd, zal eens vragen maar ziet er niet uit als iets ernstigs. Meer verontreiniging die is gaan oxideren. Het staal zelf lijkt niet aangetast. En als je denkt dat de selfclean niets toevoegt, dan zet je hem toch gewoon nog 2 uur op de fan stand, want dat is dan uiteindelijk hetzelfde als je de filters weg gooit. Dat lukt prima met de app.Doesnotcompute schreef op zaterdag 6 september 2025 @ 21:41:
[...]
"ook niet open gaat zijn voor enige beargumentatie van mijn kant, dus ik ga de moeite verder ook niet nemen daarvoor."
Goed idee. Dat ga ik bij een volgende gelegenheid proberen!M_AW schreef op woensdag 3 september 2025 @ 19:34:
[...]
Misschien even iets langer dan 5 minuten moeten wachten.
Kans bestaat best dat, hoe onlogisch het ook is, het systeem sowieso opstart op verwarmen en pas na paar minuten gaat kijken naar de temperatuursensoren en setpoints. Ik zou het apparaat een kwartiertje de kans hebben gegeven.
Hier ook roest zichtbaar bij beide binnenunits, aan de rechter onderzijde van de verdamper.Doesnotcompute schreef op zaterdag 6 september 2025 @ 21:41:
[...]
De hele MHI app is brak. Klinkt allemaal een beetje alsof je niet blij bent met je aankoop en ook niet open gaat zijn voor enige beargumentatie van mijn kant, dus ik ga de moeite verder ook niet nemen daarvoor. Er staat genoeg vermeld met bronnen e.d. op de website van MHI. https://www.mhiaa.com.au/...tre/clean-air-technology/
( roestvlek op condenswater-lekbak weg kunnen poetsen )
Airco’s hangen nu 3 jaar
Nog even gecontroleerd of ze wel waterpas hangen ivm afvoer condenswater, dit is oke.
Reiniger gebruikt van Advanced ( Ph7, niet corrosief )
Roest lijkt nu minimaal, maar deze foto is gemaakt na de schoonmaak
:strip_exif()/f/image/epck1d359gPIgNA5YZ4luHYu.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 28% gewijzigd door pjotter1965 op 07-09-2025 09:13 ]
Van de week het lager aan de linkerkant vervangen. Het is nu voor 90% weg
Vermoed toch wat onbalans in de fanrol, ik heb er eentje liggen nieuw in doos, misschien die ook nog ‘even’ wisselen.
@hierboven, ik heb units in november vorig jaar opgehangen en zag afgelopen week ook wat roest. Niet zo spannend, is een blikken plaatje aan de zijkant van de warmtewisselaar. De warmtewisselaar is van koper/aluminium, dus daar gebeurt niks mee.
[ Voor 18% gewijzigd door ThinkPad op 07-09-2025 14:31 ]
Handige tip, ik ben van plan deze winter (of volgend jaar, want ze zien er nog vrij goed uit) ze aan te pakken.ThinkPad schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 19:47:
Er zit een schroefje binnenin die je los moet draaienAls je met een zaklamp de fanrol bekijkt helemaal rechts en dan met de hand ronddraait dan kom je op een gegeven moment een opening in de rol tegen (mist één fanblad) en met een lange schroevendraaier kun je dat schroefje dan losdraaien.
Ik heb vandaag het lager links gewisseld, hopelijk is dat voldoende om het tikken van de fan te verhelpen. Zo niet, dan ben ik ook aan de beurt om fanrol te wisselenMaar dat komt ook wel goed. Dacht eerst dat hij via links eruit moest (wat lastig zou worden gezien hij vrij dicht op muur zit), maar met de condensbak eraf heb je aan de onderkant vrij veel ruimte om hem schoon te maken, of eruit te halen idd. Is allemaal best logisch in elkaar gezet die MHI's als je het eenmaal maar weet
Waarmee vet je de lagertjes in?
4.320WP | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS-W
Ziet er hier precies zo uit, ook 3 jaar in gebruik, weinig voor koelen.pjotter1965 schreef op zondag 7 september 2025 @ 08:02:
[...]
Hier ook roest zichtbaar bij beide binnenunits, aan de rechter onderzijde van de verdamper.
( roestvlek op condenswater-lekbak weg kunnen poetsen )
Airco’s hangen nu 3 jaar
Nog even gecontroleerd of ze wel waterpas hangen ivm afvoer condenswater, dit is oke.
Reiniger gebruikt van Advanced ( Ph7, niet corrosief )
Roest lijkt nu minimaal, maar deze foto is gemaakt na de schoonmaak
[Afbeelding]
Zal wel "normaal" zijn...
4.320WP | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS-W
O.a. het soms onbeschikbaar raken van de airco's zou hiermee opgelost moeten zijn.
Met de integratie kun je de airco vanuit Home Assistant aansturen via de (vaak) standaard ingebouwde MHI wifi-module ('WF-RAC'). Werkt bij mij prima, gaat via lokale netwerk.
[ Voor 29% gewijzigd door ThinkPad op 08-09-2025 13:22 ]
Ziet er weer netjes uit.pjotter1965 schreef op woensdag 10 september 2025 @ 11:12:
Vandaag schoonmaak buitenunit , eerste keer sinds 3 jaar.
Conclusie : in de toekomst toch maar schoonmaken om de 2 jaar.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Mag ik vragen welke schoonmaakmiddelen gebruikt zijn? Ik moet namelijk binnenkort ook het dak op (buitenunit hangt nu 2 jaar).
Vertex ( advanced ) te gebruiken voor binnen- en buitenunit…..Wel duur ( 5 lt kan )Starck schreef op woensdag 10 september 2025 @ 11:18:
[...]
Ziet er weer netjes uit.
Mag ik vragen welke schoonmaakmiddelen gebruikt zijn? Ik moet namelijk binnenkort ook het dak op (buitenunit hangt nu 2 jaar).
Anderen gebruiken ook andere middelen, zoals verdunde Dasty. Maar dat durfde ik niet aan.
Auto foams zijn namelijk ph neutraal en hebben als doel vuil verwijderen. 85 eu voor een speciale verdamper foam is dan ook vrij heftig
[ Voor 8% gewijzigd door Grutte Pier op 10-09-2025 12:06 ]
Ik stel 21 graden in, en het wordt 23 graden. Volgens mij kon je dat uitzetten (ooit eens ergens gelezen) maar ik kan het niet terug vinden.
☻/
/▌
/ \
Ook ik ben nu trotse eigenaar van een MHI multisplit systeem.
SCM45ZS-W buitenunit met een
SRK35ZS-WF in de ingang om voornamelijk bij te verwarmen (dit had een 25 moeten zijn maar ergens is er iets fout gegaan…) en een
SRF25ZS-W in de slaapkamer om alleen te koelen.
Aangezien de vloerunit geen WiFi module had heb ik er 2 stuks ESP voor ESPHome bijbesteld via V&A en die werden netjes voorgeprogrammeerd binnen een dag geleverd door AUijtdehaag.
Module in de vloerunit gezet met wat hulp van foto’s die hier in het topic geplaatst waren en werden direct herkent door HA en draaien prima.
Na het inbouwen dacht ik, dat waarschijnlijk één module ook voldoende was geweest aangezien ik nu bijna alle gegevens van de buitenunit al binnen krijg via de unit op de slaapkamer.
Vandaag even wat aan het spelen geweest en wat zie ik daar....de originele module en de ESPHome geven verschillende waardes door voor dezelfde buitenunit.
Iemand dit al gezien? Ik ben het hier op het forum niet tegengekomen.
:strip_exif()/f/image/T4NFfcqnk5CyaUDrntk6qTaS.jpg?f=fotoalbum_large)
Binnenunit uitzetten en de knop onder de binnenunit 30 seconde indrukken tot je twee piepjes hoort.Flappie schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 13:24:
Weet iemand zo hoe je de 2 graden offset van een MHI airco uitzet bij verwamen?
Ik stel 21 graden in, en het wordt 23 graden. Volgens mij kon je dat uitzetten (ooit eens ergens gelezen) maar ik kan het niet terug vinden.
Ze lijken wel precies gekoppeld, maar dan met een offset. Overigens geeft de MHi de temps met een maximale presisie van een kwart graden. dus 10, 10.25, 10.50, 10.75. Dus 10.8 zou niet moeten kunnen.Mdeppie schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 14:57:
Goedemiddag allemaal,
Ook ik ben nu trotse eigenaar van een MHI multisplit systeem.
SCM45ZS-W buitenunit met een
SRK35ZS-WF in de ingang om voornamelijk bij te verwarmen (dit had een 25 moeten zijn maar ergens is er iets fout gegaan…) en een
SRF25ZS-W in de slaapkamer om alleen te koelen.
Aangezien de vloerunit geen WiFi module had heb ik er 2 stuks ESP voor ESPHome bijbesteld via V&A en die werden netjes voorgeprogrammeerd binnen een dag geleverd door AUijtdehaag.
Module in de vloerunit gezet met wat hulp van foto’s die hier in het topic geplaatst waren en werden direct herkent door HA en draaien prima.
Na het inbouwen dacht ik, dat waarschijnlijk één module ook voldoende was geweest aangezien ik nu bijna alle gegevens van de buitenunit al binnen krijg via de unit op de slaapkamer.
Vandaag even wat aan het spelen geweest en wat zie ik daar....de originele module en de ESPHome geven verschillende waardes door voor dezelfde buitenunit.
Iemand dit al gezien? Ik ben het hier op het forum niet tegengekomen.
[Afbeelding]
Is de compressor frequentie etc wel hetzelfde?
[ Voor 4% gewijzigd door TereZz op 12-09-2025 15:50 ]
Goeie om te pinnen, dat zoekt makkelijker. @Master-T Zou je deze willen pinnen?Kixtart schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 13:27:
Deze (even zoeken op 'offset' in het topic): JBtL in "Het MHI L/L warmtepomp/airco topic"
Gaat dus om JBtL in "Het MHI L/L warmtepomp/airco topic"
Sometimes you need to plan for coincidence
2024.12 is de laatste versie of mis ik nu iets?ThinkPad schreef op maandag 8 september 2025 @ 12:24:
Er is ook een nieuwe versie van de WF-RAC integratie voor Home Assistant uit.
O.a. het soms onbeschikbaar raken van de airco's zou hiermee opgelost moeten zijn.
Ja dat klopt, maar ondanks de naamgeving is hij 3wk. geleden uitgebrachtCardinal schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 16:40:
[...]
2024.12 is de laatste versie of mis ik nu iets?
1 meting is nog van de originele Wifi module vanaf fabriek en de andere via ESPHome.TereZz schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 15:49:
[...]
Ze lijken wel precies gekoppeld, maar dan met een offset. Overigens geeft de MHi de temps met een maximale presisie van een kwart graden. dus 10, 10.25, 10.50, 10.75. Dus 10.8 zou niet moeten kunnen.
Heb net via een data export de waardes vergeleken, hier zie je, dat de ESP inderdaad in stappen van 0,25 werkt maar het module vanaf fabriek dit niet doet.
De compressor kan ik dus nog niet vergelijken. Die data zit niet in de FabrieksWiFi.
Blijft raar dat er verschil in zit van meer dan 1°C.
[ Voor 6% gewijzigd door LED-Maniak op 12-09-2025 21:18 ]
De buitentemperatuur is toch de temperatuur sensor in de buitenunit. Die geeft hier ook in tienden graden de temperatuur weer.TereZz schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 15:49:
[...]
Ze lijken wel precies gekoppeld, maar dan met een offset. Overigens geeft de MHi de temps met een maximale presisie van een kwart graden. dus 10, 10.25, 10.50, 10.75. Dus 10.8 zou niet moeten kunnen.
De temperatuurregeling/meting voor het besturen van de binnenunit gaat in kwart 0,25 graden en daarom zijn de meting van de temperatuur daar dan ook in 0,25 graden.
Heb je hem er nog af gekregen? Of niet meer geprobeerd?pjotter1965 schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 18:10:
Vandaag had ik schoonmaak gepland. ( 2 binnenunits / buitenunit )
Ik ben niet verder gekomen dan 1 binnenunit.
Met geen mogelijkheid kreeg ik de fanrol er uit. ( meerdere filmpjes bekeken )
Ik krijg het lager L wel gedemonteerd, maar het glij-busje R wil niet van de ventilator-as. […]
Vriend van mij heeft hetzelfde probleem, fanrol lijkt nog ergens vast te zitten nadat je schroefje los hebt. Hij heeft installateur al gevraagd en die zou het navragen bij MHI maar is nog geen antwoord op gekomen. Je zou zeggen dat er servicedocumentatie is.
Sinds ik alles van esphome mhiacctrl geupdate heb naar de laatste versies zie ik ook 0.3 0.5 0.8 bij temperatuur. Ik gok dat ze het afronden nu op 1 decimaal.TereZz schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 15:49:
[...]
Nee, niet meer geprobeerd.ThinkPad schreef op zaterdag 13 september 2025 @ 08:39:
[...]
Heb je hem er nog af gekregen? Of niet meer geprobeerd?
Vriend van mij heeft hetzelfde probleem, fanrol lijkt nog ergens vast te zitten nadat je schroefje los hebt. Hij heeft installateur al gevraagd en die zou het navragen bij MHI maar is nog geen antwoord op gekomen. Je zou zeggen dat er servicedocumentatie is.
Zag later nog in het bewuste filmpje, dat er een schroevendraaier tussen de fanrol werd gezet. Waarschijnlijk om extra kracht uit te oefenen. Ook dit hielp niet bij mij.
Misschien heeft @flippy nog advies, hij is immers installateur
( zit vooral in algemene topic : L / L warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen )
Nog even AI gevraagd :
1. Locate the set screw:
Find the small screw on the side of the blower wheel that holds it onto the motor shaft.
2. Loosen the set screw:
Use a screwdriver to loosen and remove the screw.
3. Wiggle the blower wheel:
Gently wiggle the blower wheel side-to-side and pull it off the motor shaft.
4. Apply penetrating oil:
If the wheel is still stuck, apply a small amount of penetrating oil (like WD-40) around the shaft and set screw hole to help loosen any rust or seized components. Let it sit for a few minutes before trying to remove the wheel again.
5. Carefully pry:
If the wheel remains stuck, try to carefully pry it from the side using a flathead screwdriver, being very careful not to break the fins or damage the blower assembly.
[ Voor 32% gewijzigd door pjotter1965 op 13-09-2025 09:58 ]
En het kan goed vast zitten ja.
wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen
Ik wil best voor iemand die de formule voor de buitentemperatuur aan kan passen een aantal dagen meten, zodat wij een betere multiplicator vinden die past. Hierbij ga ik er dan vanuit dat wat MHI aan data levert de kloppende data is.LED-Maniak schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 21:17:
De formules die in dat project zijn gekozen voor verschillende sensoren komen niet helemaal overeen met de formules die MHI gebruikt(deze zijn uiteraard niet gepubliceerd door MHI). Dus een van de twee als waarheid aannemen en de ander negeren.
Data die niet klopt maar als waarheid aannemen passen niet bij mijn technische achtergrond (of was het mij OCD brein...hmmm...).
Maar goed, straks zit in de 2de unit ook een ESPHome boardje en dan zie ik het verschil niet meer...
Als je een externe temperatuursensor aansluit op het MHICtrl boardje dan zijn die gelezen waardes tot ver achter de komma. Gebruik je die waardes dan voor aansturing van de binnenunit dan worden die weer afgerond op kwarten of halven.
[ Voor 0% gewijzigd door esphome op 13-09-2025 16:26 . Reden: Oeps ]
Ik zie ook verschil met wat de unit aanlevert, meer data is beter dus als je data aan kan leveren graag! Kan in een dm of als git issueMdeppie schreef op zaterdag 13 september 2025 @ 11:49:
[...]
Ik wil best voor iemand die de formule voor de buitentemperatuur aan kan passen een aantal dagen meten, zodat wij een betere multiplicator vinden die past. Hierbij ga ik er dan vanuit dat wat MHI aan data levert de kloppende data is.
Data die niet klopt maar als waarheid aannemen passen niet bij mijn technische achtergrond (of was het mij OCD brein...hmmm...).![]()
Maar goed, straks zit in de 2de unit ook een ESPHome boardje en dan zie ik het verschil niet meer...
enphase 8300wp (3460 ZO, 2740 ZW, 2100 NO), 2x20 vacuümbuizen op 300l SWW, Panasonic WH-MXC12J9E8, gasloos sinds Juni 2022 Stromer st3 voor woon-werk
Dat zal best maar verklaard nog geen afwijking van hoger dan zeg maar 0,5 als afrondingsfout.esphome schreef op zaterdag 13 september 2025 @ 12:26:
@Mdeppie De binnenunit werkt met 0,25 stappen omdat de aansturing ook in 0,25 werkt. De buitenunit geeft waardes terug in tienden.
Als je een externe temperatuursensor aansluit op het MHICtrl boardje dan zijn die gelezen waardes tot ver achter de komma. Gebruik je die waardes dan voor aansturing van de binnenunit dan worden die weer afgerond op kwarten of halven.
Dan is “aannames bij benadering tijdens reverse engineering en dus een net iets verkeerde omrekenfactor” aannemelijker.
Ziet er vandaag trouwens al beter uit dan gistern...ik zal zo de csv data via een DM sturen.LinuZZ schreef op zaterdag 13 september 2025 @ 12:55:
[...]
Ik zie ook verschil met wat de unit aanlevert, meer data is beter dus als je data aan kan leveren graag! Kan in een dm of als git issue
:strip_exif()/f/image/5GgZjBMZQ1W9PbuH5HFy7wpw.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik heb in de code gekeken en de ontvangen waarde wordt 94 afgetrokken en dan door vier gedeeld:Mdeppie schreef op zaterdag 13 september 2025 @ 13:47:
[...]
Dat zal best maar verklaard nog geen afwijking van hoger dan zeg maar 0,5 als afrondingsfout.
Dan is “aannames bij benadering tijdens reverse engineering en dus een net iets verkeerde omrekenfactor” aannemelijker.
outdoor_temperature_.publish_state((value - 94) * 0.25f); // 20240113
//outdoor_temperature_.publish_state(value * 0.327f - 11.4f); // 20231101
Staan er bij jou dan in beide modules dezelfde software? Er zijn verschillende versies geweest van de bovenstaande calculatie. Dat kun je zien aan de "//" die aangeven dat regel nu niet meer actief is.
Update: als de deling door vier is dan heb je inderdaad stappen van 0,25 en 10,75 afgerond is dan 10.8 dit omdat er gekozen is om in tienden weer te geven en niet met twee cijfers achter de komma.
Mijn waarneming strookte dus niet met wat er in de communicatie word gezonden in verpakt bytes.
[ Voor 15% gewijzigd door esphome op 13-09-2025 16:27 . Reden: Toch kwarten ]
Ik snap de vraag over de software niet helemaal.esphome schreef op zaterdag 13 september 2025 @ 15:58:
[...]
Ik heb in de code gekeken en de ontvangen waarde wordt 94 afgetrokken en dan door vier gedeeld:
outdoor_temperature_.publish_state((value - 94) * 0.25f); // 20240113
//outdoor_temperature_.publish_state(value * 0.327f - 11.4f); // 20231101
Staan er bij jou dan in beide modules dezelfde software? Er zijn verschillende versies geweest van de bovenstaande calculatie. Dat kun je zien aan de "//" die aangeven dat regel nu niet meer actief is.
Update: als de deling door vier is dan heb je inderdaad stappen van 0,25 en 10,75 afgerond is dan 10.8 dit omdat er gekozen is om in tienden weer te geven en niet met twee cijfers achter de komma.
Mijn waarneming strookte dus niet met wat er in de communicatie word gezonden in verpakt bytes.
Ik heb één buitenunit (multisplit) met 2 binnenunits.
Beide binnenunits hebben een andere module maar meten beide de temperatuur van één buitenunit. (buitentemperatuur)
Airco ingang is met een originele MHI Wifi module
Airco slaapkamer is met een ESPHome module, net geleverd.
Ik hoop het zo duidelijk is