Klopt, dit heb ik ook geconstateerd en er een regeling op gemaakt die er voor zorgt de hij niet terugvalt op 20hz bij lagere buitentemperaturen. Dus een soort van stooklijn. Werkt best goed, Dan loopt hij gewoon voor uren op bijvoorbeeld 30hz of 40 en blijft het mooi strak op temperatuur.esphome schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 16:37:
De manier van het de kamertemperatuur te fixeren ten opzichte van de wenstemperatuur geeft interessante inzichten. Het lijkt erop dat de MHI kijkt of de temperatuur stijgt (warmte verlies ruimte) met het huidige vermogen en zo is het mogelijk om een bepaalde compressor snelheid dan zelf te bepalen. Het regelruimte is -0.75 t/m 0.75 ten opzichte van de wenstemperatuur.
Wil ik 40Hz hebben dan maar ik regeltemperatuur lager tot ik die waarde bereik en kort daarvoor zet ik de regeltemperatuur naar 0 en even later naar -0,25 of lager. De compressor blijft dan op die snelheid draaien totdat ik weer ga regelen. Naar boven of naar beneden.
oh dat klinkt wel rete interresant. eigenlijk wat je zet is zelf een stooklijn creeren net als men dat doet met een water warmtepomp. hoe gaat dit in zijn werk als ik vragen mag. is dit moeilijk te realiseren??CdE schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 20:23:
[...]
Klopt, dit heb ik ook geconstateerd en er een regeling op gemaakt die er voor zorgt de hij niet terugvalt op 20hz bij lagere buitentemperaturen. Dus een soort van stooklijn. Werkt best goed, Dan loopt hij gewoon voor uren op bijvoorbeeld 30hz of 40 en blijft het mooi strak op temperatuur.
Probeer je fan eens vast te zetten op de hoogste stand of gebruik een externe temperatuur sensor.arie-verdetti schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 20:14:
Beste Leden,
Ik ben in het bezit van 2x mhi srk-5.0 zs airco's waar ik mee verwarm. (hoofdverwaerming). Op zich werkt het allemaal wel echter heb ik het volgende probleem.
Op het moment dat het kouder wordt zeg 2 graden dan werkt de temperatuur regeliing niet voldoende. De airco moduleert te ver terug en de ruimte komt niet voldoende op temperatuur. het maakt niet uit of ik de temperatuur op 22 of 30 zet. hij zal altijd zeer snel terugmoduleren en hierdoor de ruimte niet voldoende op temperatuur brengen.
meer mensen met een dergelijk probleem. zijn hier oplossingen voor?
Ik gok dat je airco in een warmte bubbel zit doordat hij terugschakelt in fansnelheid.
Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.
Terugmoduleren komt me niet bekend voor bij een verhoogd verschil tussen setpoint en huidige temperatuur. Misschien is er wat anders aan de hand. Hoe zie je dat hij terugmoduleert, gebruik je een module of stroommeting of...? Zie je toevallig een lampje knipperen en lijkt hij uit te gaan soms of wat zijn precies de waarnemingen als dit probleem optreedt? Ik zit namelijk te denken dat je defrosts ziet en je netto capaciteit terugvalt en dat het door defrosts onvoldoende kan zijn voor wat je nodig hebt.arie-verdetti schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 20:14:
Op het moment dat het kouder wordt zeg 2 graden dan werkt de temperatuur regeliing niet voldoende. De airco moduleert te ver terug en de ruimte komt niet voldoende op temperatuur. het maakt niet uit of ik de temperatuur op 22 of 30 zet. hij zal altijd zeer snel terugmoduleren en hierdoor de ruimte niet voldoende op temperatuur brengen.
Kia e-Niro 2021 64kWh DynamicPlusLine. 3x Victron MP-II op 15kWh US5000 3f thuisbatterij met 3x25A→3x40A PowerAssist, Victron EVCS, 3200Wp HoyMiles zp. my GitHub, my blog
nee zijn geen defrosts. daar ben ik bekend meegertvdijk schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 21:17:
[...]
Terugmoduleren komt me niet bekend voor bij een verhoogd verschil tussen setpoint en huidige temperatuur. Misschien is er wat anders aan de hand. Hoe zie je dat hij terugmoduleert, gebruik je een module of stroommeting of...? Zie je toevallig een lampje knipperen en lijkt hij uit te gaan soms of wat zijn precies de waarnemingen als dit probleem optreedt? Ik zit namelijk te denken dat je defrosts ziet en je netto capaciteit terugvalt en dat het door defrosts onvoldoende kan zijn voor wat je nodig hebt.
ik snap dat ik de fanspeed kan verhogen. maar wil niet boven stand 2 komen. want dan vind ik het geluid onacceptabel. ik wil dat hij de buiten unit verhoogd en daardoor hogere temperatuur uitblaast om de gewenste temperatuur te bereiken. bij een vriend van mij die heeft de 3.5 kilowatt varriant. die blaast al heel snel 60 graden en dan staat hij op 20 graden ingesteld.LED-Maniak schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 20:55:
[...]
Probeer je fan eens vast te zetten op de hoogste stand of gebruik een externe temperatuur sensor.
Ik gok dat je airco in een warmte bubbel zit doordat hij terugschakelt in fansnelheid.
Dit bevestigt wel wat ik al zei. Bij stand 2 kan je airco zijn warmte niet kwijt. Vrijwel alle lucht zal lokaal rond je airco gaan hangen. Hierdoor meet de interne sensor al snel dat de temperatuur bereikt is en schakelt hij terug en stopt hij er mee.arie-verdetti schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 21:25:
[...]
ik snap dat ik de fanspeed kan verhogen. maar wil niet boven stand 2 komen. want dan vind ik het geluid onacceptabel. ik wil dat hij de buiten unit verhoogd en daardoor hogere temperatuur uitblaast om de gewenste temperatuur te bereiken. bij een vriend van mij die heeft de 3.5 kilowatt varriant. die blaast al heel snel 60 graden en dan staat hij op 20 graden ingesteld.
Je zal óf een externe sensor moeten gaan plaatsen(zie signature), óf je airco op een hogere fanspeed moeten zetten óf iets van een plafond ventilator installeren.
Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.
Ik heb onlangs een single split laten installeren, type SRC35ZS-W2. Deze ook met een omkasting. Nu ben ik wel wat geschrokken van het geluid dat de buitenunit produceert. Als hij op hoog vermogen draait is het net alsof er een stofzuiger aanstaat en is de unit van verre te horen, maar zelfs op een lager vermogen als de temperatuur binnen is bereikt blijft deze hoorbaar blazen.
We hebben juist aangegeven dat we een stil model willen i.v.m. de buurt.
Ik heb geen officiële meetapparatuur, maar met een app kwam ik op de hoogste stand op 75-80 dB uit en op het lagere niveau op 60 dB.
Dit draagt er aan bij dat ik mij flink bezwaard voel om hem aan te zetten i.v.m. de buren.
We hebben de installateur al terug laten komen, maar deze gaf aan dat dit normaal is en dat het koud is buiten.
Klopt die verklaring of is er iets mis met de unit?
Ik ben vooral op zoek naar ervaringen van andere gebruikers met dit (of soortgelijk) model en of dit inderdaad normaal is.
Mijn insteek is dat ik de airco dit “Stookseizoen” alleen ga gebruiken om te verwarmen en de CV alleen het SWW laat doen.
Dit gaat tot op heden prima, maar ik merk 2 dingen, uitzetten in de avond/nacht is geen goed idee. Hoewel het niet heel hard afkoelt vind ik het wel vrij lang “kil” aanvoelen.
Kon ik vorige week hem prima op 19,5 zetten, moet die nu al naar 21 om het comfortabel te krijgen.
Dit had ik eigenlijk niet verwacht, dat je een beetje moet spelen met de juiste temperatuur snap ik, maar dat ik dit (relatief vaak) moet bijstellen vind ik wel opmerkelijk.
Nu heb ik natuurlijk al in het topic gekeken, maar gaat een climatecontrol module dit oplossen?
(Ik zie er wel een beetje tegenop om dat ding in te bouwen, maar volgens mij is het niet zo heel spannend allemaal).
Beetje achtergrond info: Appartement uit 2009, isolatie daardoor in orde. Type B ventilatie.
3,5 kW zou voldoende geweest zijn maar wil ook de deur naar de gang open kunnen zetten om de rest van het appartement ook de koelen/verwarmen. (zomer ook gedaan om de slaapkamer ook koel genoeg te krijgen voor een goede nachtrust). Voor verwarmen niet echt nodig, ik slaap graag in een koele kamer.
Als de fan op maximaal gaat buiten dan is die zeker niet geluidloos en daarom kun je het maximale vermogen en zo ook de fan snelheid begrenzen door de airco in de silent mode te zetten.Aladdin schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 23:24:
Beste leden,
Ik heb onlangs een single split laten installeren, type SRC35ZS-W2. Deze ook met een omkasting. Nu ben ik wel wat geschrokken van het geluid dat de buitenunit produceert. Als hij op hoog vermogen draait is het net alsof er een stofzuiger aanstaat en is de unit van verre te horen, maar zelfs op een lager vermogen als de temperatuur binnen is bereikt blijft deze hoorbaar blazen.
We hebben juist aangegeven dat we een stil model willen i.v.m. de buurt.
Ik heb geen officiële meetapparatuur, maar met een app kwam ik op de hoogste stand op 75-80 dB uit en op het lagere niveau op 60 dB.
Dit draagt er aan bij dat ik mij flink bezwaard voel om hem aan te zetten i.v.m. de buren.
We hebben de installateur al terug laten komen, maar deze gaf aan dat dit normaal is en dat het koud is buiten.
Klopt die verklaring of is er iets mis met de unit?
Ik ben vooral op zoek naar ervaringen van andere gebruikers met dit (of soortgelijk) model en of dit inderdaad normaal is.
In de avond kun je dat bijvoorbeeld doen. Hoe kouder het is hoe meer lucht moet er verplaatst worden om de warmte te produceren. En zo zal de fan ook sneller gaan draaien. Als het onder nul is dan is het niet bijzonder dat de fan op stand 6 van 8 maximaal staat om te verwarmen.
Vraag het aan de buren of zij de airco horen en of zij er ook last van hebben.
Ik draai nu geruime tijd, dit is de 3e winter met de volgende code in Domoticz, uiteraard nog wel wat getweakt tussentijds. Afhankelijk van de buitentemperatuur een op welke ferquentie de compressor draait de doorgestuurde temperatuur aanpassen.arie-verdetti schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 20:33:
[...]
oh dat klinkt wel rete interresant. eigenlijk wat je zet is zelf een stooklijn creeren net als men dat doet met een water warmtepomp. hoe gaat dit in zijn werk als ik vragen mag. is dit moeilijk te realiseren??
Een echte stooklijn zou nog mooier zijn. Ik begreep in het ClimaControl topic dat @LED-Maniak wel iets gevonden had om de compressorferquentie te beperken. Als dat er zou zijn kun je echt iets gaan maken wat op basis van een stooklijn/tabel de compressor gaat sturen.
(de dzEvents code/LUA uit domoticz)
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
| local tempToSend = 0;
local target = tonumber(dz.devices('MHI Kamer Target').state) + 0.4;
local tempDiff = target - dz.devices('Anna actuele temp').temperature;
tempToSend = dz.devices('Anna actuele temp').temperature - 0.4;
if tempDiff > 0.1 then
tempToSend = dz.devices('Anna actuele temp').temperature - 0.6;
end
if tempDiff > 0.2 and tonumber(dz.devices('MHI Kamer compressor frequency').state) < 32 then
tempToSend = dz.devices('Anna actuele temp').temperature - 0.8;
end
if tempDiff > 0.4 and tonumber(dz.devices('MHI Kamer compressor frequency').state) < 40 then
tempToSend = dz.devices('Anna actuele temp').temperature - 1;
end
if dz.devices('TempHumBaro').temperature > 4 then
if tempDiff < -0.11 and tonumber(dz.devices('MHI Kamer compressor frequency').state) > 50 then
tempToSend = dz.devices('Anna actuele temp').temperature + 0.2;
end
if tempDiff < -0.31 and tonumber(dz.devices('MHI Kamer compressor frequency').state) > 50 then
tempToSend = dz.devices('Anna actuele temp').temperature + 0.2;
end
end
dz.log('HMI send temp: ' .. tempToSend, dz.LOG_INFO);
-- temeperatuur doorsturen met MQTT |
Nu moet ik nog wat gaan doen om de samenwerking met de ME multisplit beter te krijgen die o.a. in de keuken nu ook wat extra warmte geeft. Die geeft helaas niet zoveel info als een MHI.
Dank voor je reactie. Ik heb de silent mode even getest deze ochtend bij het opstarten met verwarmen. Bij normaal draaien kom ik rond de 78dB uit en met de silent mode op 75dB. Is zo'n 3dB normaal de winst van de silent mode?esphome schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 23:40:
[...]
Als de fan op maximaal gaat buiten dan is die zeker niet geluidloos en daarom kun je het maximale vermogen en zo ook de fan snelheid begrenzen door de airco in de silent mode te zetten.
In de avond kun je dat bijvoorbeeld doen. Hoe kouder het is hoe meer lucht moet er verplaatst worden om de warmte te produceren. En zo zal de fan ook sneller gaan draaien. Als het onder nul is dan is het niet bijzonder dat de fan op stand 6 van 8 maximaal staat om te verwarmen.
Vraag het aan de buren of zij de airco horen en of zij er ook last van hebben.
In de technische gegevens hebben ze het over 50 tot 60 dB, die 60dB haalt hij bij mij alleen als het binnen op temperatuur is en hij dus rustig meedraait. Ik begrijp niet waarom het zoveel luider is.
We hebben de buren netjes geïnformeerd dat hij kwam en ze hebben tot nu toe niks gezegd erover. Het scheelt dat alle ramen en deuren nu dicht zijn denk ik.
Gisteren in de app op 18,5C gezet. De airco gaat dan tot 19,5C en stopt. Wanneer die ook maar iets zakt (19,2C) gaat die daar rond pendelen.
Om 21:00 terug gezet naar 18C in de app en dan blijft ie uit tot in de ochend. Toen was de airco sensor temperatuur 18,5C.
Zo lijkt de 0,5C in app toch meer op een hele graad
MikroTik RB4011iGS+5HacQ2HnD-IN, MikroTik cAP AX, SRK25ZS-WF, SRK35ZS-WF
Een airco zal altijd wat geluid maken, zeker als het koud is of met een hoge luchtvochtigheid. Dit geld niet alleen voor verwarmen maar ook als deze flink moet koelen in de zomer. Staat de unit wel goed waterpas en op rubberen blokken?Aladdin schreef op woensdag 26 november 2025 @ 08:55:
[...]
Dank voor je reactie. Ik heb de silent mode even getest deze ochtend bij het opstarten met verwarmen. Bij normaal draaien kom ik rond de 78dB uit en met de silent mode op 75dB. Is zo'n 3dB normaal de winst van de silent mode?
In de technische gegevens hebben ze het over 50 tot 60 dB, die 60dB haalt hij bij mij alleen als het binnen op temperatuur is en hij dus rustig meedraait. Ik begrijp niet waarom het zoveel luider is.
We hebben de buren netjes geïnformeerd dat hij kwam en ze hebben tot nu toe niks gezegd erover. Het scheelt dat alle ramen en deuren nu dicht zijn denk ik.
Welke temperatuur stel je in? Ben je daarnaast een "ad hoc" stoker of heb je het apparaat langere tijd aan staan? In het begin maken ze altijd herrie, maar later moduleren ze wel terug naar een rustigere stand. Ik heb gemerkt dat de instelling zeker een rol kan spelen bij het geluid wat het apparaat produceert.
Had je nu ook een omkasting? Zit deze goed bevestigd/vast maakt deze niet ergens contact met de unit en/of muur wat zorgt voor extra geluid?
Hoe heb je verder de decibels gemeten en op welke afstand van de unit?
Gelukkig woon ik in een buurt waarbij minimaal iedereen een of meerdere unit`s heeft :waardoor er van overlast niet snel sprake is :-)
Ik vind een airco over het algemeen wel meevallen als ik het vergelijk met de gemiddelde warmtepomp die naar mijn mening veel meer herrie produceren over het algemeen.
[ Voor 9% gewijzigd door glas86 op 26-11-2025 09:07 ]
Neem je voor de werkelijke temperatuur een temperatuur gemeten extern, buiten de app, of gebruik je daarvoor de temperatuur die de app aangeeft? De "gemeten" temperatuur in de app van mhi is (bij ons) vaak volslagen anders dan de werkelijke temperatuur zoals gemeten los van de app.Allowee schreef op woensdag 26 november 2025 @ 09:00:
Wat een interessante regeling zit er eigenlijk in.
Gisteren in de app op 18,5C gezet. De airco gaat dan tot 19,5C en stopt. Wanneer die ook maar iets zakt (19,2C) gaat die daar rond pendelen.
Om 21:00 terug gezet naar 18C in de app en dan blijft ie uit tot in de ochend. Toen was de airco sensor temperatuur 18,5C.
Zo lijkt de 0,5C in app toch meer op een hele graad
De temperatuur zoals we die meten (zelf) komt hier wel vrij aardig overeen met de temperatuur zoals ingesteld in de app. Het lijkt er hier dus op dat de unit zelf ook niet blindelings uitgaat van de door de app weergegeven temperatuur.
Ik lees de airco sensor direct uit via de standaard wifi module.Sjamo schreef op woensdag 26 november 2025 @ 09:32:
[...]
Neem je voor de werkelijke temperatuur een temperatuur gemeten extern, buiten de app, of gebruik je daarvoor de temperatuur die de app aangeeft? De "gemeten" temperatuur in de app van mhi is (bij ons) vaak volslagen anders dan de werkelijke temperatuur zoals gemeten los van de app.
De temperatuur zoals we die meten (zelf) komt hier wel vrij aardig overeen met de temperatuur zoals ingesteld in de app. Het lijkt er hier dus op dat de unit zelf ook niet blindelings uitgaat van de door de app weergegeven temperatuur.
Die komt bij mij overeen met de waarde die de app weergeeft. (dat is dus ook 19,5 bij instelling 18,5)
De 2C offset die er standaard in zit heb ik ook uitgeschakeld.
Het kan ook heel goed dat samen met de andere sensoreren een interne warmtevraag berekend wordt, waardoor die dus blijft draaien omdat er toch nog warmtevraag is, ookal is het setpoint behaald.
Dan moet ik toch een andere module gaan plaatsen om alle sensoren uit te kunnen lezen
De daadwerkelijke temperatuur in de ruimte is kompleet anders omdat met de sensor heb zitten rommelen, maar dat is dus de bedoeling.
- edit: lees ook zojuist hierboven dat het er idd sterk op lijkt dat er een interne warmtevraag / verlies berekening is en de ruimtesensor mede een hulpmiddel is.
[ Voor 5% gewijzigd door Allowee op 26-11-2025 10:20 ]
Het aantal Hz na de opstart fase is bepalend waar je start;esphome schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 16:37:
De manier van het de kamertemperatuur te fixeren ten opzichte van de wenstemperatuur geeft interessante inzichten. Het lijkt erop dat de MHI kijkt of de temperatuur stijgt (warmte verlies ruimte) met het huidige vermogen en zo is het mogelijk om een bepaalde compressor snelheid dan zelf te bepalen. Het regelruimte is -0.75 t/m 0.75 ten opzichte van de wenstemperatuur.
Wil ik 40Hz hebben dan maar ik regeltemperatuur lager tot ik die waarde bereik en kort daarvoor zet ik de regeltemperatuur naar 0 en even later naar -0,25 of lager. De compressor blijft dan op die snelheid draaien totdat ik weer ga regelen. Naar boven of naar beneden.
Na de opstart fase Tset 22.5 en Twaarde 22.5 kom je uit op 33 Hz, stel je wil + 4 Hz dan ga verlaag je Twaarde met 0.25 en draai je hiermee verder. Idem voor de andere kant op.
Maar stel je wil naar 40Hz, set dan Twaarde naar 22, hiermee zal de unit in stappen van 4Hz versnellen totdat je dit stopt met Twaarde 22.25 (met 22.5 springt die 8hz terug). Met deze stap van sturen verleg je wel de baseline waarop Twaarde 22.5 draaide, want ga je terug naar 22.5 zal je zien dat deze niet meer 33Hz is.
In realiteit hoef je vaak niet meer dan de 0.25 bij te sturen met dit weer. Heb net even een run gedaan, hopelijk heb je er wat aan;
Dan zal dat inderdaad anders zijn.Allowee schreef op woensdag 26 november 2025 @ 09:53:
[...]
Ik lees de airco sensor direct uit via de standaard wifi module.
Die komt bij mij overeen met de waarde die de app weergeeft. (dat is dus ook 19,5 bij instelling 18,5)
De 2C offset die er standaard in zit heb ik ook uitgeschakeld.
Het kan ook heel goed dat samen met de andere sensoreren een interne warmtevraag berekend wordt, waardoor die dus blijft draaien omdat er toch nog warmtevraag is, ookal is het setpoint behaald.
Dan moet ik toch een andere module gaan plaatsen om alle sensoren uit te kunnen lezen![]()
De daadwerkelijke temperatuur in de ruimte is kompleet anders omdat met de sensor heb zitten rommelen, maar dat is dus de bedoeling.
Wij hebben een meer eenvoudige opstelling, hebben de offset er nog gewoon op en werken met de basisinstellingen.
's Nachts de fan van binnenunit op maximaal en dan swing L/R helpt ook wel om warmte goed te verdelen in de kamer.
@Aladdin Wat voor omkasting is het? Mogelijk smoort deze de airco teveel? Laat hem eens 24/7 draaien en kijk of hij dan rustiger gaat draaien.
Silent mode zou ik met dit weer niet gebruiken. Onlangs nog tegenaan gelopen dat het aan stond, airco bleef hangen op zo'n 620W en ik kreeg het maar niet richting setpoint. Silent mode eraf en gelijk volgas naar 1800W verbruik (3,5kW ZSX) en setpoint werd netjes gehaald waarna unit weer aftoerde.
[ Voor 17% gewijzigd door ThinkPad op 26-11-2025 14:11 ]
Ik merkte vorige week al dat ik statisch geladen was, luchtvochtigheid 34%ThinkPad schreef op woensdag 26 november 2025 @ 10:43:
@hvwees Hoe zit het met je luchtvochtigheid in huis? Ik ben zoekende naar een luchtbevochtiger omdat het bij mij momenteel 35% graden is, dat helpt ook niet mee voor de comfortbeleving. Vind het soms met 21 graden gemeten temperatuur in de woonkamer nog steeds kil. Als het 's nachts <5°C is dan laat ik de airco gewoon draaien, maar wel op een iets lager setpoint (0,5 - 1 graad lager).
's Nachts de fan van binnenunit op maximaal en dan swing L/R helpt ook wel om warmte goed te verdelen in de kamer.
De luchtbevochtiger weer van zolder gehaald en de woonkamer nu op 49%.
Ik kan nu weer gerust de hond aaien zonder vonken te trekken
Vorig jaar een Venta gekocht, deze worden regelmatig aangeboden op Marktplaats.
Waterpas weet ik niet, de omkasting (Evolar M) hebben ze in de muur geschroefd en maakt hier dus ook contact mee. Hii hangt aan de muur en staat bevestigd met trillingsdempers ertussen met een groene ring aan de ene kant, blauwe ring aan de andere kant.glas86 schreef op woensdag 26 november 2025 @ 09:01:
[...]
Een airco zal altijd wat geluid maken, zeker als het koud is of met een hoge luchtvochtigheid. Dit geld niet alleen voor verwarmen maar ook als deze flink moet koelen in de zomer. Staat de unit wel goed waterpas en op rubberen blokken?
Welke temperatuur stel je in? Ben je daarnaast een "ad hoc" stoker of heb je het apparaat langere tijd aan staan? In het begin maken ze altijd herrie, maar later moduleren ze wel terug naar een rustigere stand. Ik heb gemerkt dat de instelling zeker een rol kan spelen bij het geluid wat het apparaat produceert.
Had je nu ook een omkasting? Zit deze goed bevestigd/vast maakt deze niet ergens contact met de unit en/of muur wat zorgt voor extra geluid?
Hoe heb je verder de decibels gemeten en op welke afstand van de unit?
Gelukkig woon ik in een buurt waarbij minimaal iedereen een of meerdere unit`s heeft :waardoor er van overlast niet snel sprake is :-)
Ik vind een airco over het algemeen wel meevallen als ik het vergelijk met de gemiddelde warmtepomp die naar mijn mening veel meer herrie produceren over het algemeen.
Ik zet hem in de ochtend op 21 graden voor een uurtje, vervolgens de middag vaak uit en dan van 5 tot half 10 in de avond weer 21 graden.
Decibels direct voor de uitlaat is dus 75-80, op meter of 2 is dit 60 dB.
Ik heb hem nu 2 uur aan staan en al die tijd blaast hij vol vermogen. Het is nu een graad of 5 buiten, dat zou toch niet moeten?
[ Voor 3% gewijzigd door Aladdin op 26-11-2025 13:44 ]
Als de kast geen contact maakt met de airco zou het niet uit mogen maken. Begrijp ik het goed dat de airco ook aan de muur geschroeft zit? Staat de fan stand wel op auto of op een lage stand? Als je direct voor de unit staat is het aantal DB niet eens zo gek hoog volgens mij. 60db is het volume van een normaal gesprek op 1 meter afstand geloof ik. De waardes die leveranciers opgeven is op basis van lab testen en niet als je met je neus voor het apparaat zit. Die 40/45db grens waar weleens overgesproken wordt kwa maximale geluidsproductie is op de erfgrens, dus eigenlijk moet je bij de erfgrens gaan meten en kijken hoeveel DB de unit dan produceert. Volgens mij voldoet vrijwel geen enkele unit aan de voorwaardes mits je niet met de "silent" stand werkt etc. Het feit dat je een kast hebt zou al een aantal DB kunnen schelen.Aladdin schreef op woensdag 26 november 2025 @ 11:54:
[...]
Waterpas weet ik niet, de omkasting (Evolar M) hebben ze in de muur geschroefd en maakt hier dus ook contact mee. Hii hangt aan de muur en staat bevestigd met trillingsdempers ertussen met een groene ring aan de ene kant, blauwe ring aan de andere kant.
Ik zet hem in de ochtend op 21 graden voor een uurtje, vervolgens de middag vaak uit en dan van 5 tot half 10 in de avond weer 21 graden.
Decibels direct voor de uitlaat is dus 75-80, op meter of 2 is dit 60 dB.
Ik heb hem nu 2 uur aan staan en al die tijd blaast hij vol vermogen. Het is nu een graad of 5 buiten, dat zou toch niet moeten?
Bij mij staan de units op de aanbouw onder het raam en dan klinkt het beduidend harder dan dat ik beneden in de tuin sta, dan hoor ik ze meestal niet.
Verder ben je wel echt een ad hoc stoker, unit krijgt weinig tijd om terug te moduleren. Zit hem eens een graadje lager en laat deze gewoon aanstaan, je kunt beter de temperatuur bijstellen dan elke keer aan/uit te zetten. Hoe groot is de ruimte die je probeert te verwarmen?
MHI en Daikin zijn toch echt wel de betere units op vele vlakken.
[ Voor 24% gewijzigd door glas86 op 26-11-2025 14:05 ]
Ik heb een Stadler form oskar gekocht, werkt perfect om luchtvochtigheid omhoog te brengen. Staan nog wel eens op marktplaats voor weinig.ThinkPad schreef op woensdag 26 november 2025 @ 10:43:
@hvwees Hoe zit het met je luchtvochtigheid in huis? Ik ben zoekende naar een luchtbevochtiger omdat het bij mij momenteel 35% graden is, dat helpt ook niet mee voor de comfortbeleving. Vind het soms met 21 graden gemeten temperatuur in de woonkamer nog steeds kil. Als het 's nachts <5°C is dan laat ik de airco gewoon draaien, maar wel op een iets lager setpoint (0,5 - 1 graad lager).
Eerst had ik zo eentje met een ultrasoon diffuser maar toen werd het binnen bijna net zo mistig als nu buiten.
Heb je er ook een verbruiksmeter tussen zitten? Dan kun je ook wel zien wat hij doet. 's Ochtends begint hij hoog hier, maar als de woning op temperatuur is dan zakt het terug naar zo'n 400-500WAladdin schreef op woensdag 26 november 2025 @ 11:54:
[...]
@LED-Maniak Er is een Venta onderweg van Marktplaats
[ Voor 22% gewijzigd door ThinkPad op 26-11-2025 14:17 ]
Nee, geen verbruiksmeter naast de P1 meter, maar die geldt voor zowel de zonnepanelen als alle overige apparatuur uiteraard. Ik kan dus helaas niet zien hoeveel de airco zelf verbruikt. Deze zit met een directe kabel naar de meterkast op een aparte groep.ThinkPad schreef op woensdag 26 november 2025 @ 14:16:
[...]
Heb je er ook een verbruiksmeter tussen zitten? Dan kun je ook wel zien wat hij doet. 's Ochtends begint hij hoog hier, maar als de woning op temperatuur is dan zakt het terug naar zo'n 400-500Wofftopic:
@LED-Maniak Er is een Venta onderweg van MarktplaatsUltrasoon moet je niet willen, kan alleen gedemineraliseerd water in en ook dan is het nog twijfelachtig qua gezondheid, schijnt slecht voor je longen te zijn zo'n ultrasoon bevochtiger.
Airco staat op een hangsysteem aan de muur inderdaad. Volgens mij is de woonkamer zo'n 85 kuub. Hij haalt de temperatuur ook netjes, nu dus ingesteld op 21 en huidige temperatuur in de kamer is 22,2. Hij blijft echter doorknallen op het hoogste vermogen. Fan staat op auto. Silent mode doet eigenlijk niks qua geluid.glas86 schreef op woensdag 26 november 2025 @ 13:49:
[...]
Als de kast geen contact maakt met de airco zou het niet uit mogen maken. Begrijp ik het goed dat de airco ook aan de muur geschroeft zit? Staat de fan stand wel op auto of op een lage stand? Als je direct voor de unit staat is het aantal DB niet eens zo gek hoog volgens mij. 60db is het volume van een normaal gesprek op 1 meter afstand geloof ik. De waardes die leveranciers opgeven is op basis van lab testen en niet als je met je neus voor het apparaat zit. Die 40/45db grens waar weleens overgesproken wordt kwa maximale geluidsproductie is op de erfgrens, dus eigenlijk moet je bij de erfgrens gaan meten en kijken hoeveel DB de unit dan produceert. Volgens mij voldoet vrijwel geen enkele unit aan de voorwaardes mits je niet met de "silent" stand werkt etc. Het feit dat je een kast hebt zou al een aantal DB kunnen schelen.
Bij mij staan de units op de aanbouw onder het raam en dan klinkt het beduidend harder dan dat ik beneden in de tuin sta, dan hoor ik ze meestal niet.
Verder ben je wel echt een ad hoc stoker, unit krijgt weinig tijd om terug te moduleren. Zit hem eens een graadje lager en laat deze gewoon aanstaan, je kunt beter de temperatuur bijstellen dan elke keer aan/uit te zetten. Hoe groot is de ruimte die je probeert te verwarmen?
MHI en Daikin zijn toch echt wel de betere units op vele vlakken.
Werk je met de afstandsbediening of met de Smart M Air app (Wi-Fi) module? Waarschijnlijk een open deur maar bij de afstandsbediening moet je deze echt goed richten op de binnenunit zodat je een piep hoort en de instelling ook daadwerkelijk is ontvangen door de unit.Aladdin schreef op woensdag 26 november 2025 @ 14:36:
[...]
Nee, geen verbruiksmeter naast de P1 meter, maar die geldt voor zowel de zonnepanelen als alle overige apparatuur uiteraard. Ik kan dus helaas niet zien hoeveel de airco zelf verbruikt. Deze zit met een directe kabel naar de meterkast op een aparte groep.
Ik krijg haast het idee dat er wat blijft "hangen". Is het mogelijk om de unit een keer spanningsloos te maken?
Met spanningsloos maken bedoel je de stop uitzetten en dan weer aan?glas86 schreef op woensdag 26 november 2025 @ 14:46:
[...]
Werk je met de afstandsbediening of met de Smart M Air app (Wi-Fi) module? Waarschijnlijk een open deur maar bij de afstandsbediening moet je deze echt goed richten op de binnenunit zodat je een piep hoort en de instelling ook daadwerkelijk is ontvangen door de unit.
Ik krijg haast het idee dat er wat blijft "hangen". Is het mogelijk om de unit een keer spanningsloos te maken?
Ik heb een weektimer ingesteld op de app, maar doe ook wel eens aanpassingen via de app of via de afstandbediening tussendoor.
Als er aan je airco geen stekker zit en je geen andere mogelijkheid hebt dan kun je inderdaad de groep een keer uitschakelen. Zorg wel dat de airco uitstaat en wacht eventjes voordat je de groep uit zet.Aladdin schreef op woensdag 26 november 2025 @ 14:52:
[...]
Met spanningsloos maken bedoel je de stop uitzetten en dan weer aan?
Ik heb een weektimer ingesteld op de app, maar doe ook wel eens aanpassingen via de app of via de afstandbediening tussendoor.
De luchtvochtigheid zit wel goed hier in huis. Het is gewoon minder warm als ik kijk op mijn tado thermostaat.ThinkPad schreef op woensdag 26 november 2025 @ 10:43:
@hvwees Hoe zit het met je luchtvochtigheid in huis? Ik ben zoekende naar een luchtbevochtiger omdat bij mij in huis de luchtvochtigheid momenteel 35% is, dat helpt ook niet mee voor de comfortbeleving. Vind het soms met 21 graden gemeten temperatuur in de woonkamer nog steeds kil. Als het 's nachts <5°C is dan laat ik de airco gewoon draaien, maar wel op een iets lager setpoint (0,5 - 1 graad lager).
Ik kan wel eens problemen met de fan speed in de nacht, maar op max. gaat hem niet worden, dat ga ik dan horen in de slaapkamer, heb ik niet zoveel zin in.
Bedankt voor je tip.
Heeft helaas ook weinig uitgehaald. Komt het er dus op neer dat bij jullie de unit ook duidelijk hoorbaar is, grotendeels op het hoogste vermogen blaast en dan 85 dB produceert?glas86 schreef op woensdag 26 november 2025 @ 16:27:
[...]
Als er aan je airco geen stekker zit en je geen andere mogelijkheid hebt dan kun je inderdaad de groep een keer uitschakelen. Zorg wel dat de airco uitstaat en wacht eventjes voordat je de groep uit zet.
Ik heb twee units op het dakterras staan. 1x SRC71ZR-W en 1x SCM50ZS-W. beide op rubberen voeten. Op vol vermogen hoor ik nog altijd amper wat en is het geluid te omschrijven als een subtiele 'raas', vergelijkbaar met wat van de 50km/u-weg komt ernaast. Dan sta ik er op een meter of 1 á 2 vanaf ernaast. Er zit als je erop let wel iets van een bromtoon onder maar die is echt subtiel. Subjectief gezien vind ik het geluid ook minder dan dat wat van de olieauto's af komt die er 50km/u rijden, iets van 25 meter verderop. Ze staan bij mij gericht naar de zijkant, ongeveer 2.5m van de erfgrens, maar de buren hebben daar geen ramen die open kunnen. Het is dus formeel gezien wat tricky, maar ik kan mij niet voorstellen dat hier een gegronde klacht van kan komen in mijn geval en het klinkt in geen geval iets wat in de buurt komt van 80 dB.Aladdin schreef op donderdag 27 november 2025 @ 12:25:
Heeft helaas ook weinig uitgehaald. Komt het er dus op neer dat bij jullie de unit ook duidelijk hoorbaar is, grotendeels op het hoogste vermogen blaast en dan 85 dB produceert?
Zou het kunnen dat je microfoon iets anders registreert dan wat jij denkt, bijvoorbeeld het geblaas van lucht (ploppen) in plaats van het geluid? Of wellicht is er iets mis met je unit natuurlijk, het is wat lastig vergelijken zo. Wat voor geluid is het dat de boventoon voert? Geruis van lucht die een haardroger zou maken, een pruttel, een brom, ...
[ Voor 4% gewijzigd door gertvdijk op 27-11-2025 13:18 ]
Kia e-Niro 2021 64kWh DynamicPlusLine. 3x Victron MP-II op 15kWh US5000 3f thuisbatterij met 3x25A→3x40A PowerAssist, Victron EVCS, 3200Wp HoyMiles zp. my GitHub, my blog
Ik zou het omschrijven als een stofzuiger die constant staat te blazen. Het is in ieder geval nooit te omschrijven als subtiel helaas.gertvdijk schreef op donderdag 27 november 2025 @ 13:17:
[...]
Ik heb twee units op het dakterras staan. 1x SRC71ZR-W en 1x SCM50ZS-W. beide op rubberen voeten. Op vol vermogen hoor ik nog altijd amper wat en is het geluid te omschrijven als een subtiele 'raas', vergelijkbaar met wat van de 50km/u-weg komt ernaast. Dan sta ik er op een meter of 1 á 2 vanaf ernaast. Er zit als je erop let wel iets van een bromtoon onder maar die is echt subtiel. Subjectief gezien vind ik het geluid ook minder dan dat wat van de olieauto's af komt die er 50km/u rijden, iets van 25 meter verderop. Ze staan bij mij gericht naar de zijkant, ongeveer 2.5m van de erfgrens, maar de buren hebben daar geen ramen die open kunnen. Het is dus formeel gezien wat tricky, maar ik kan mij niet voorstellen dat hier een gegronde klacht van kan komen in mijn geval en het klinkt in geen geval iets wat in de buurt komt van 80 dB.
Zou het kunnen dat je microfoon iets anders registreert dan wat jij denkt, bijvoorbeeld het geblaas van lucht (ploppen) in plaats van het geluid? Of wellicht is er iets mis met je unit natuurlijk, het is wat lastig vergelijken zo. Wat voor geluid is het dat de boventoon voert? Geruis van lucht die een haardroger zou maken, een pruttel, een brom, ...
Ik snap dat het moeilijk te vatten is hoor op basis van wat ik aangeef. Ik was erg benieuwd of andere mensen ook een stofzuiger geluid ervaren wat zo'n 80dB is, aangezien de installateur bij mij aangeeft dat dit normaal is.
Ik heb twee MHI 3.5kw units op de aanbouw staan en herken totaal niet wat je schetst. Geluid is ook een persoonlijke beleving nog los van de feiten in het aantal db. Zelf ben ik erg gevoelig voor geluid, maar kan niet zeggen dat de units overdreven veel herrie maken. Als ik de tuin ga staan en goed luister dan hoor ik ze uiteraard wel. Soms wat met pieken en dalen, maar niet dat ik me bezwaard voel richting mijn omgeving. Wellicht speelt het het feit dat werkerlijk iedereen hier een of meerdere units heeft en ik met dit weer lekker binnen zit ook wel mee :-). Ik merk overigens wel beduidend verschil tussen de unit die al vanaf 07:00 vanochtend aan staat en de unit die sinds twee uurtjes aanstaat, beide op 21 graden. Verder zijn decibel meter apps extreem gevoelig voor allerlei zaken, stond net even buiten en dat ding gaat alle kanten op zelfs van de wind kreeg ik het idee.Aladdin schreef op donderdag 27 november 2025 @ 12:25:
[...]
Heeft helaas ook weinig uitgehaald. Komt het er dus op neer dat bij jullie de unit ook duidelijk hoorbaar is, grotendeels op het hoogste vermogen blaast en dan 85 dB produceert?
Maar wat hoor je dan precies, is dat echt het geluid van een fan of iets anders?
Unit die het langste aan staat zit op realtime verbruik zo rond de 350w, die korter aanstaat zo rond de 650w. Die moet harder werken om de ruimte op temperatuur te krijgen. Laat de unit is een hele dag aan staan wat ervaar je dan?
[ Voor 25% gewijzigd door glas86 op 27-11-2025 16:50 ]
Ik heb hier een 5,0 kW ZSX en een 4,5 kW ZS multi aan de buitenmuur hangen. Wanneer binnen alles op temperatuur is, valt het geluid reuze mee. Maar tijdens het opwarmen – en zeker bij vrieskou – produceren ze wel degelijk flink wat geluid.Aladdin schreef op donderdag 27 november 2025 @ 12:25:
[...]
Belangrijk om te benoemen is dat er grofweg drie situaties zijn die invloed hebben op de geluidsbeleving:
1. **De unit staat vrij**, bijvoorbeeld op een plat dak en het geluid kan aan alle kanten weg.
2. **De unit hangt tegen een muur**, waardoor het geluid wordt teruggekaatst.
3. **De unit hangt in een hoek**, zoals bij mij, waar het geluid vanaf twee kanten wordt weerkaatst.
Gelukkig houden de buren tijdens vorst meestal hun ramen en deuren dicht. Maar de norm van maximaal 45 decibel op de erfgrens bij vollast is in de praktijk eigenlijk niet te halen.
[ Voor 3% gewijzigd door Rsport40 op 27-11-2025 18:37 ]
Je zou verwachten dat het lokale sneller zou werken, dan via buitenaf via de server in Japan.
Hebben jullie dit ook?
(Er is vandaag ook een update uitgekomen voor iOS van de Smart M-Air app)
[ Voor 9% gewijzigd door Rsport40 op 27-11-2025 18:54 ]
Voor Android is er ook een app update. Kan zijn dat je Wifi netwerk niet super stabiel is.Rsport40 schreef op donderdag 27 november 2025 @ 18:49:
Als ik de Smart M-Air app gebruik met Wifi , dan reageert de app bij een handeling met een oranje ring die ruim 4 seconde draait. Als ik wifi uitzet op de telefoon en op 5G, dan reageert de app in 1 seconden bij elke handeling.
Je zou verwachten dat het lokale sneller zou werken, dan via buitenaf via de server in Japan.
Hebben jullie dit ook?
[ Voor 4% gewijzigd door glas86 op 27-11-2025 21:25 ]
Voor Android is er ook een update uitgekomen.Rsport40 schreef op donderdag 27 november 2025 @ 18:49:
Als ik de Smart M-Air app gebruik met Wifi , dan reageert de app bij een handeling met een oranje ring die ruim 4 seconde draait. Als ik wifi uitzet op de telefoon en op 5G, dan reageert de app in 1 seconden bij elke handeling.
Hebben jullie dit ook?
Maar ik heb hier geen last van, reageert vrij snel als ik lokaal iets aanpas.
Ik heb precies hetzelfde gedrag wanneer ik wifi gebruik, de app starten/laden (iOS) duurt 4-6 seconden en het laden van de airco's ook zoiets, zet ik wifi uit dan duurt de app starten 1-2s en laden van de airco's ook .Rsport40 schreef op donderdag 27 november 2025 @ 18:49:
Hebben jullie dit ook?
MHI SCM60ZS-W, 1x SRK35ZS-WF, 2x SRK25ZS-WF
Nu had ik de afgelopen tijd de waarnemen dat als ik de fan van de binnenunit op maximaal zette dat het verbruik met meer dan 15W daalde.
Nu een test gedaan en het blijkt de expansionvalve (EEV) in de buitenunit minder vaak open en dicht gaat. Die daalde van 48Hz naar 37Hz om zo meer koelmiddel naar de verdampingskamer te laten gaan, dan bij een lagere fan snelheid. Langer open dan ook kan er langs neem ik aan.
Methode: Dit deficit wordt bereikt door de Setpoint op 20°C te zetten en de constante kamertemperatuurwaarde van 22°C te sturen.
Meting: De vloertemperatuurmeting (zie grafiek) verklaart de lagere waarden.
Resultaat: Stabiel verbruik van 197 W (cruisesnelheid), waarmee hoog vermogen wordt vermeden.
Ben benieuwd wat dit met je COP doet. De laagste modulatiefrequentie heeft niet altijd de beste efficiëntie, tenminste, zo lees ik het bij L/W WP.madbot schreef op zondag 30 november 2025 @ 08:18:
Naar aanleiding van tips uit de Tweakers groep, forceer ik de laagste modulatie (~12 Hz) op mijn MHI ZSX 50 warmtepomp (45 m2) door een constante temperatuur-deficit van 0.25°C tot 0.5°C te creëren.
Methode: Dit deficit wordt bereikt door de Setpoint op 20°C te zetten en de constante kamertemperatuurwaarde van 22°C te sturen.
Meting: De vloertemperatuurmeting (zie grafiek) verklaart de lagere waarden.
Resultaat: Stabiel verbruik van 197 W (cruisesnelheid), waarmee hoog vermogen wordt vermeden.
[Afbeelding]
PV Output 1.350Wp ZWW 10°
Dus? Als je gaat optimaliseren op je COP, dan zit je waarschijnlijk in een kamer van 25 graden... ik heb net zo'n 5 kW airco en draai met dit weer op 14 Hz om het op temperatuur te houden... als deze stuk gaat, komt er dan ook geen 5 kW terug, want veel te groot.GudZ schreef op zondag 30 november 2025 @ 12:43:
[...]
Ben benieuwd wat dit met je COP doet. De laagste modulatiefrequentie heeft niet altijd de beste efficiëntie, tenminste, zo lees ik het bij L/W WP.
In engineering there is too much stick and not enough carrot.
GudZ schreef op zondag 30 november 2025 @ 12:43:
[...]
Ben benieuwd wat dit met je COP doet. De laagste modulatiefrequentie heeft niet altijd de beste efficiëntie, tenminste, zo lees ik het bij L/W WP.
Misschien domme vraag, maar kan je COP zien of berekenen?Hinotori schreef op zondag 30 november 2025 @ 13:07:
[...]
Dus? Als je gaat optimaliseren op je COP, dan zit je waarschijnlijk in een kamer van 25 graden... ik heb net
Super Cow schreef op zondag 30 november 2025 @ 13:43:
[...]
[...]
Misschien domme vraag, maar kan je COP zien of berekenen?
:strip_exif()/f/image/QAM0BMGmtHjsouqosp4T5Egb.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/2eAJqEDoddX1spTrkxrxqoaE.jpg?f=fotoalbum_large)
Hij staat nu uit.
[ Voor 25% gewijzigd door madbot op 30-11-2025 15:27 ]
Ik gebruik ook Homeassistent met MHI-AC-Ctrl-ESPHome voor mijn SRK35ZS-W Ik zie dit nergens staan in HA, is dit voor duurdere modellen?, of word er een formule op los gelaten?madbot schreef op zondag 30 november 2025 @ 15:20:
[...]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Hij staat nu uit.
Dat hoeft niet, je kunt hem ook aan- en uit laten schakelen en verwarmen op een wat hoger vermogen. B.v. 50 % v.d. tijd op 24 rps i.p.v. 100 % op 12 rps. Gemiddeld haal je dan hetzelfde vermogen maar draait de unit efficiënter.Hinotori schreef op zondag 30 november 2025 @ 13:07:
[...]
Dus? Als je gaat optimaliseren op je COP, dan zit je waarschijnlijk in een kamer van 25 graden... ik heb net zo'n 5 kW airco en draai met dit weer op 14 Hz om het op temperatuur te houden... als deze stuk gaat, komt er dan ook geen 5 kW terug, want veel te groot.
[ Voor 4% gewijzigd door Martin7182 op 30-11-2025 17:06 ]
Het lijkt allemaal te werken, maar er vallen me een aantal dingen op.
De off-set leek al uit te staan, nadat ik de aan/uit knop ingedrukt hield hoorde ik 1 piep (zet je dan weer de offset aan?). Na dat nog een keer te hebben gedaan hoorde ik wel 2 piepjes.
Iets wat nu ook opvalt is dat als ik hem uitzet de "timer" (oranje) led op de unit knippert en de bovenkant gaat niet meer dicht. Heb ik hem niet goed in elkaar gezet of gaat er iets anders mis?
Ik dacht ooit ergens hier een post te hebben gezien met de betekenis van alle knipperende combinaties van de leds, maar ik kan dit niet meer vinden. Heeft iemand dit nog?
Ah bedankt!RudolfR schreef op zondag 30 november 2025 @ 18:06:
@hvwees
Oranje geeft ook een probleem met de kap aan inderdaad.
Kap even open en weer dicht gedaan, dat lijkt nu verholpen te zijn.
MHI loopt wel een beetje achter qua looks ja. Hebben andere merken beter voor elkaar.hvwees schreef op zondag 30 november 2025 @ 17:55:
Ik heb net de ClimateControl Module in mijn ZSX ingebouwd, was even gepriegel en wat is het toch eigenlijk een plastic fantastic apparaat, maar goed dat ter zijde.
In de laatste firmware versie wordt er automatisch rekening gehouden met alle mogelijke offsets in de unit en hoef je deze niet meer zelf uit te zetten met de knop. Stukje gebruiksvriendelijkheidDe off-set leek al uit te staan, nadat ik de aan/uit knop ingedrukt hield hoorde ik 1 piep (zet je dan weer de offset aan?). Na dat nog een keer te hebben gedaan hoorde ik wel 2 piepjes.
Is de oplossing dan om de thermostaat gewoon normaal te gebruiken, of is er een ander trucje die mogelijk is? Uiteraard probeer ik te voorkomen dat de airco gaat pendelen.
Pendelen hoeft geen probleem te zijn. Met dit weer is dit vaak eens per 20min(bij gebruik van externe sensor) of helemaal niet, afhankelijk van de maat van je airco.
[ Voor 18% gewijzigd door LED-Maniak op 01-12-2025 18:53 ]
Op minimale snelheid zakt dan nu heel langzaam de temperatuur en ik zet de compressor dan een stap hoger door er 0,25 graden van de kamer temperatuur af te halen. Als het straks kouder wordt en de buitenunit zo minder efficient is dan zal er wel hele graden bij komen omdat dan de ruimte dan ook meer afkoelt.
In ieder geval geen last van koude tussen de verwarmingsfases meer omdat de compressor niet meer uitgaat.
Zie mijn post over het sturen op compressor snelheid.FearMe schreef op maandag 1 december 2025 @ 17:25:
Ik draai nu twee dagen op mijn minimum compressorfrequentie(denk ik) van 20Hz door een setpoint van 20C en een vaste kamertemperatuur van 21.75C te hanteren en dat bevalt me wel goed, maar wat als het buiten kouder wordt en/of ik harder wil stoken?
Is de oplossing dan om de thermostaat gewoon normaal te gebruiken, of is er een ander trucje die mogelijk is? Uiteraard probeer ik te voorkomen dat de airco gaat pendelen.
Grutte Pier in "Het MHI L/L warmtepomp/airco topic"
Weet iemand waar een mapping te vinden is van de benamingen onderaan in het plaatje ("TD-SD", "THO-R1") naar begrijpelijke namen, of wat TD-SD betekent? Is dit een probleem van de binnen of buitenunit (of beiden)?
Los hiervan vind ik het vervelend dat de compressor met setpoint 20,5 °C op 20 Hz blijft steken, maar bij setpoint 21 °C helemaal losgaat en tot 60 en en 80 Hz stijgt. Ik zou graag een middenweg vinden, maar ik begrijp nog niet helemaal hoe bijvoorbeeld @esphome regelt op compressorsnelheid. Is het met ClimaControl ook mogelijk om in kwart graden te regelen? Ik lijk alleen maar halve graden in te kunnen stellen.
Wat is je setup, heb je een externe temperatuur sensor? Herken dit fenomeen namelijk met de experimenten die ik hiermee heb gedaan.Dalitso schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 15:27:
Hier sinds kort ook problemen met verschillende foutcodes en uiteindelijk de discharge temperature, waar @Willempie27 al eerder over geschreven heeft. Zie plaatje hieronder. Daarbij komt de "TD-SD" uiteindelijk boven de 180 graden uit. Dat lijkt me echt niet gezond. Binnenkort maar de installateur bellen.
Weet iemand waar een mapping te vinden is van de benamingen onderaan in het plaatje ("TD-SD", "THO-R1") naar begrijpelijke namen, of wat TD-SD betekent? Is dit een probleem van de binnen of buitenunit (of beiden)?
Los hiervan vind ik het vervelend dat de compressor met setpoint 20,5 °C op 20 Hz blijft steken, maar bij setpoint 21 °C helemaal losgaat en tot 60 en en 80 Hz stijgt. Ik zou graag een middenweg vinden, maar ik begrijp nog niet helemaal hoe bijvoorbeeld @esphome regelt op compressorsnelheid. Is het met ClimaControl ook mogelijk om in kwart graden te regelen? Ik lijk alleen maar halve graden in te kunnen stellen.
[Afbeelding]
Kun je een uitdraai maken van de compressor snelheid en return temperature?
Heb je het over de foutcode of over de toename in compressorsnelheid? (of allebei)Grutte Pier schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 15:45:
[...]
Wat is je setup, heb je een externe temperatuur sensor? Herken dit fenomeen namelijk met de experimenten die ik hiermee heb gedaan. Kun je een uitdraai maken van de compressor snelheid en return temperature?
Setup is een 7,1 kW buitenunit en een 5,0 kW binnenunit op de zolder en een 3,5 kW binnenunit op de benedenverdieping. Beide zijn voorzien van en ClimaControl besturing en een externe temperatuursensor. Probleem doet zich vooral voor bij setpoint van de benedenunit, aangezien een hoop warmte opstijgt (airco is voor koeling en bijverwarming, niet hoofdverwarming).
Je vraagt om return temperature en compressorsnelheid. Ik weet niet of je wat aan dit grafiekje hebt. Volgens mij kan 'ie z'n warmte aardig kwijt meestal. En de externe temperatuursensor van beneden zit meestal tegen de 19,5 tot 20,3 afhankelijk van of de (niet warmtepomp) vloerverwarming aan staat. Van boven meestal wel tegen de 20,5 omdat veel van de warmte opstijgt. De bovenairco bereikt dus makkelijk het setpoint, terwijl de benedenairco eigenlijk altijd aan staat.
[ Voor 10% gewijzigd door Dalitso op 05-12-2025 16:21 ]
LED-Maniak had geen positieve ervaringen met het regelen van de MHI met alleen de kamertemperatuur.Dalitso schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 15:27:
Hier sinds kort ook problemen met verschillende foutcodes en uiteindelijk de discharge temperature, waar @Willempie27 al eerder over geschreven heeft. Zie plaatje hieronder. Daarbij komt de "TD-SD" uiteindelijk boven de 180 graden uit. Dat lijkt me echt niet gezond. Binnenkort maar de installateur bellen.
[Afbeelding]
Wie weet probeert die het nog een keer en de gebruiker interface is eenvoudig. Je regelt dan alleen met een fictieve kamertemperatuur die de gemeten temperatuur overschrijft. De thermostaat stand is dan irrelevant. De kamertemperatuur is dan een offset ten opzichte van de thermostaat stand in stappen van 0,25 graden en zo heb je meteen ook de kleinst mogelijke stapgrootte.
Om die mode op te heffen verstel je dan de thermostaat als gebruiken en zo valt de MHI weer terug naar normale manier van de temperatuur regelen.
In mijn eigen interface heb ik dan een kenmerk bij de thermostaat weergave staan zodat ik kan zien dat ik via een andere regelaar werk (kamertemperatuur) en dat ik daar de MHI kan regelen.
In jouw grafiek zie ik dat de retrun-air temp. lijn vlak lijkt en dat kan ik niet goed plaatsen.
Ah, okee, duidelijk. Dat kan ik ook wel regelen met ClimaControl zodra het probleem is verholpen.esphome schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 20:11:
[...]
Je regelt dan alleen met een fictieve kamertemperatuur die de gemeten temperatuur overschrijft.
De grafiek heeft een range van -30 tot 210 (!) graden, en daar is een halve graad opwarming niet meer op te zien. Daarnaast hangt de airco beneden in een trapgat en blaast direct de woonkamer in. Dat zorgt ervoor dat de warmte óf de woonkamer in gaat om daar af te koelen tegen bijvoorbeeld een wat koudere vloer óf direct opstijgt. In ieder geval kan 'ie z'n warmte wel gewoon kwijt.esphome schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 20:11:
[...]
In jouw grafiek zie ik dat de retrun-air temp. lijn vlak lijkt en dat kan ik niet goed plaatsen.
Ik heb 'm nu weer me de bovenunit samen een halve graad warmer gezet, en het duurt niet lang voordat het pendelen is vanwege de "discharge pipe temperature protection" en af en toe de "High pressure protection control". Duurt deze keer wel langer voordat de compressor helemaal uit gaat vanwege "Discharge pipe temperature anomaly" en "Current safe control of inverter" is nog niet voorbij gekomen.
Maar ik zet 'm maar weer terug naar een setpoint waarop de compressor op 20 Hz blijft draaien, want dit lijkt me niet echt gezond voor het systeem (of denken jullie dat het niet zoveel kwaad kan). Helaas krijg ik het (nog) niet voor elkaar om te kijken wat er gebeurt op een constante (bijvoorbeeld) 40 Hz.
Weet iemand wat TD en TD-SH precies is? Ik heb wel verklaringen eerder gelezen in deze thread, maar werd daar niet echt wijs uit.
(helaas zijn de kleuren weer anders dan de legenda in het vorige plaatje)
TDSH is "Compressor discharge pipe super heat", wat ik er zo lees is het een berekende waarde. Geen idee waar het voor staat.
Bij een defrost knalt de TDSH bij mij (3,5kW ZSX) overigens ook naar 130°C+. TD gaat van 50°C naar 73°C. Nu hij (met +5 buiten) rustig staat te pruttelen op 24Hz is de TD 49°C en de TDSH 30°C
Sensorbenamingen op pag. 10 https://mhi-hvac.co.uk/wp...-Handbook-2021.11-1-1.pdf
Schema van SRK waarin een aantal van de sensoren ook zijn ingetekend: https://www.airco-webwink...W_Technical_Manual_EN.pdf
De "Current safe control of inverter primary current" en "High pressure protection control" meldingen zie ik ook, bij defrosts. En heel incidenteel als hij 's ochtends echt volle porrie aan staat omdat woonkamer ver is afgekoeld. Maar hij blijft altijd draaien, is nog nooit gestopt vanwege een error ofzo.
[ Voor 17% gewijzigd door ThinkPad op 06-12-2025 07:12 ]
Ik zou per direct stoppen met je experiment met climacontrol. Je overschrijdt de veilige waardes van de unit op deze manier.
Ik kan niet veel uit je data halen met alle waardes zoals TH. De unit regelt de compressor snelheid obv "gemeten" temperatuur. Wanneer jij het setpoint verhoogd zal de unit daar naar toe willen werken, dit gaat door tot foutcodes aan toe. (ook mijn ervaring met externe sensoren, dit door de vertraging van de deze sensor).
Het lijkt erop dat je return temp blijft staan, verhoog jij je setpoint zal het bovenstaande dus plaatsvinden.
Even zodat ik je goed begrijp, wat bedoel je met "experiment met climacontrol". Want voor zover ik weet (maar corrigeer me graag als dat niet klopt), is het enige wat climacontrol doet een externe termperatuursensor doorgeven en het setpoint via Home Assistant aanstuurbaar maken. Dus in die zin is het enige 'experiment' wat ik doe het setpoint naar 21 graden zetten i.p.v. 20,5 graden. Dat zou ik ook met de afstandsbediening kunnen doen.Grutte Pier schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 21:15:
[...]
Ik zou per direct stoppen met je experiment met climacontrol. Je overschrijdt de veilige waardes van de unit op deze manier.
Maar als je slechts bedoelt: stop met je airco naar deze toestanden brengen terwijl er iets mee aan de hand lijkt te zijn, dan ben ik het helemaal met je eens. Al zit daarbij wel de kanttekening dat de unit dit eigenlijk zelf op tijd zou moeten afkappen voordat er echte schade ontstaat. Immers had ik niet eens geweten dat dit aan de hand was, als ik dit met de afstandbediening had gedaan (voor zover ik weet).
[ Voor 12% gewijzigd door Dalitso op 05-12-2025 21:55 ]
De airco verwacht sneller feedback dan de externe sensor geeft op het verhogen van de compressor snelheid. Heb hier iets soortgelijks gehad en gebruik nu gewoon de interne sensor, dit gedrag daarna nooit meer terug gezien.
Lijkt hier wel +- helft vd tijd niet te werken
Is dat sinds de update van MHI afgelopen week?Grolsch schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 22:58:
Zijn er meer mensen hier met problemen met de standaard integratie in ha?
Lijkt hier wel +- helft vd tijd niet te werken
Nachtapotheker schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 22:16:
Het gaat om het aanpassen van de gemeten temperatuur met een externe sensor.
De airco verwacht sneller feedback dan de externe sensor geeft op het verhogen van de compressor snelheid. Heb hier iets soortgelijks gehad en gebruik nu gewoon de interne sensor, dit gedrag daarna nooit meer terug gezien.
ClimateControl doet niets anders dan wat een RC-EX3A ook doet, met dezelfde snelheid van regelen. Als dat niet lukt schakelt hij zichzelf terug naar de sensor van de binnenunit. De technische diensten van de twee grootste importeurs van MHI van Nederland hebben 'geexperimenteerd' met de ClimaControl en zijn dolenthousiast.Grutte Pier schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 21:15:
[...]
Dat de beveiliging inschakelt komt vaak door een verkeerd gekozen locatie van de sensor. Bijvoorbeeld als iemand de fan op stand 1 zet en de sensor aan de andere kant van de huiskamer 10 meter verderop geplaatst wordt tegen een koude muur. De warmte zal dan nóóit aan de andere kant van de ruimte komen en de airco gaat dan inderdaad zijn compressorsnelheid verhogen. Dit kan ook gebeuren met een officiele RC-EX3A als deze verkeerd is gemonteerd. De sensor zelf is snel genoeg, maar koude straling van de muur en een grotere afstand dan waar de warme lucht kan komen kan funest zijn voor een goede regeling.
Hoe ziet jouw opstelling eruit? Waar is de sensor geplaatst ten opzichte van de binnenunit? Wat zijn je instellingen en hoe snel zie je de return air(of binnentemperatuur) oplopen?Dalitso schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 20:31:
[...]
Ah, okee, duidelijk. Dat kan ik ook wel regelen met ClimaControl zodra het probleem is verholpen.
[...]
De grafiek heeft een range van -30 tot 210 (!) graden, en daar is een halve graad opwarming niet meer op te zien. Daarnaast hangt de airco beneden in een trapgat en blaast direct de woonkamer in. Dat zorgt ervoor dat de warmte óf de woonkamer in gaat om daar af te koelen tegen bijvoorbeeld een wat koudere vloer óf direct opstijgt. In ieder geval kan 'ie z'n warmte wel gewoon kwijt.
Ik heb 'm nu weer me de bovenunit samen een halve graad warmer gezet, en het duurt niet lang voordat het pendelen is vanwege de "discharge pipe temperature protection" en af en toe de "High pressure protection control". Duurt deze keer wel langer voordat de compressor helemaal uit gaat vanwege "Discharge pipe temperature anomaly" en "Current safe control of inverter" is nog niet voorbij gekomen.
Maar ik zet 'm maar weer terug naar een setpoint waarop de compressor op 20 Hz blijft draaien, want dit lijkt me niet echt gezond voor het systeem (of denken jullie dat het niet zoveel kwaad kan). Helaas krijg ik het (nog) niet voor elkaar om te kijken wat er gebeurt op een constante (bijvoorbeeld) 40 Hz.
Weet iemand wat TD en TD-SH precies is? Ik heb wel verklaringen eerder gelezen in deze thread, maar werd daar niet echt wijs uit.
(helaas zijn de kleuren weer anders dan de legenda in het vorige plaatje)
[Afbeelding]
Zo te zien stijgt in jouw airco in 10 minuten de temperatuur behoorlijk. In die tijd heeft de sensor al ongeveer 120 metingen doorgegeven aan de airco. Dus ik gok dat de sensor of te ver staat, of tegen een koude muur, of totaal uit de flow van de binnenunit.
[ Voor 114% gewijzigd door LED-Maniak op 06-12-2025 00:06 ]
4.5kw airco van Mitshibushi en een 40m2 woonkamer
[ Voor 5% gewijzigd door 0re0 op 05-12-2025 23:32 ]
Veel voor weinig is niet duur😉0re0 schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 23:25:
Duur dagje vandaag. De hele dag maar de airco op standje low laten draaien om het enigszins behaaglijk te krijgen in mijn jaren 30 woning. 17.500 kwh!
[Afbeelding]
[ Voor 198% gewijzigd door RemmyB83 op 05-12-2025 23:37 ]
17.5 MWh? Daar kan een gemiddeld huis zo'n 6 jaar op draaien. Doe je goed in een dag!0re0 schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 23:25:
Duur dagje vandaag. De hele dag maar de airco op standje low laten draaien om het enigszins behaaglijk te krijgen in mijn jaren 30 woning. 17.500 kwh!
[Afbeelding]
Wat zou je verbruik met gas en dezelfde temperatuur zijn? Die vergelijking moet je maken natuurlijk.
[ Voor 15% gewijzigd door LED-Maniak op 05-12-2025 23:42 ]
De sensor ligt aan de andere kant van de kamer, maar reflecteert de kamertemperatuur eigenlijk prima. De hoofdverwarming van de kamer is een vloerverwarming. Als de airco een beetje lekker draait (dus niet op 20 Hz maar 40 of 50 Hz) en de vloer is niet al te koud dan warmt het best snel op.LED-Maniak schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 23:18:
[...]
Hoe ziet jouw opstelling eruit? Waar is de sensor geplaatst ten opzichte van de binnenunit? Wat zijn je instellingen en hoe snel zie je de return air(of binnentemperatuur) oplopen?
Zo te zien stijgt in jouw airco in 10 minuten de temperatuur behoorlijk. In die tijd heeft de sensor al ongeveer 120 metingen doorgegeven aan de airco. Dus ik gok dat de sensor of te ver staat, of tegen een koude muur, of totaal uit de flow van de binnenunit.
Als de vloer steenkoud is dan kan de airco dat maar moeilijk bijbenen. Dan gaat de buitenunit veel te snel te hard draaien. Iets wat ik ook niet wil, maar ik kan het niet controleren. De MHI lijkt met deze omstandigheden óf 20 Hz óf 65-80 Hz te kiezen met maar een halve graad setpoint verschil. Terwijl 40 tot 50 Hz prima zou zijn als tegelijkertijd ook de vloerverwarming aan gaat, maar dat kan ik (nog) niet controleren.
Maar ik begrijp niet wat je bedoelt met "Dat de beveiliging inschakelt komt vaak door een verkeerd gekozen locatie van de sensor". De airco zou toch gewoon prima om boven de 65 Hz moeten kunnen draaien zelfs als het daar amper warmer van wordt, zonder dat die TD-SH op 140-180 °C uitkomt en de airco eerst naar 20 Hz afschakelt en daarna zelf naar 0 Hz? Ik zou het begrijpen als het zou vriezen en de buitenunit de koude niet kwijt kon, of de return temperature van de binnenunit heel hoog is waardoor die de warmte niet kwijt kan. Maar dat is beide niet het geval.
Mijn conclusie was dat er iets mis is met de installatie en dat ik de installateur moet laten langskomen. Ik begrijp dat de opstelling niet ideaal is, maar hij zou toch gewoon prima een tijdje boven de 65 Hz moeten kunnen draaien in plaats van afschakelen na een paar minuten?
Uiteraard kan er nog iets anders aan de hand zijn. Staat de fan op auto?
Een hoge tdsh kan dacht ik ook veroorzaakt worden door te weinig koudemiddel. Vaak zie je dat de buitenunit dan ook sneller bevriest. Heb je al eens gemeten hoe warm te lucht is die uit de binnenunit komt als deze op vollast draait?
Als je nog wat wil proberen zou je de temperatuur input weer op de binnenunit kunnen zetten. Of bijvoorbeeld tijdelijk de sensor aan de zijkant van je binnenunit plakken. Er draaien echt al enorm veel MHI airco's op een climacontrol. Als het een probleem met de sensor of module was dan zat mijn mailbox al weken vol.
[ Voor 7% gewijzigd door LED-Maniak op 06-12-2025 00:44 ]
Nou is de regeling hier uitstekend met de interne sensor dus geen probleem, dat kan bij ieder weer anders zijn natuurlijk. Er zijn een hoop factoren die het resultaat kunnen beïnvloeden, zoals je zelf ook al aangaf.
Bij mijn experiment heb ik vooral gezien dat de airco te veel op toert (vanwege tragere feedback van de return air temp tov de interne sensor) gevolg overshoot, terug naar 20hz and repeat. Het lijkt of de unit vrij snel na het oproeren een 0.25gr erbij verwacht anders blijft hij oproeren. Dit gebeurde hier niet altijd, het kwam vooral voor bij het overbruggen van meerdere graden tov setpoint.
Je ziet hier bij de verhoging van setpoint deze morgen dat hij de compressor snelheid behoorlijk dynamisch aanpast aan de return air temperatuur. De externe sensor ook in de grafiek gedraagt zich minder “direct”.
Ik heb de offset van 2 graden aan staan, dus 22 return air is eigenlijk 20.
[ Voor 55% gewijzigd door Nachtapotheker op 06-12-2025 07:25 ]
Is er iets veranderd tov vorige jaren of gebruik je de airco’s dit jaar voor het eerst voor verwarmen ?
Gebruik je altijd beide binnenunits gezamenlijk ?
Theoretisch zouden er naast het koudemiddel niet-condenseerbare gassen in het systeem kunnen zitten, die zorgen voor een hogere druk / temperatuur, ( juiste tijdsduur vacumeren )
Theoretisch zou ook een onjuiste warmtewisseling een oorzaak kunnen zijn. Geen omkasting of andere belemmering of vervuiling aanwezig ?
Ik zou als eerste de tips van @LED-Maniak opvolgen ( sensor verplaatsen) Waarschijnlijk verwacht jouw airco een snellere temperatuur verhoging van de ruimte, waardoor de compressor frequentie alsmaar wordt verhoogd
[ Voor 18% gewijzigd door pjotter1965 op 06-12-2025 09:24 ]
De return air temp. is trager omdat het een resultaat is wat de MHI teruggeeft na ontvangst van de kamertemperatuur. In de tweede grafiek zit de return air temp best boven de gemeten kamer temperatuur.Nachtapotheker schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 07:05:
@LED-Maniak ik heb niks tegen een climacontrol of het gebruik van een externe sensor, begrijp me niet verkeerd. Ik gaf alleen aan soortgelijke problemen te hebben ervaren bij het extern meten en doorgeven van de return air temperatuur en dat ik dit met de interne sensor niet ervaar.
Nou is de regeling hier uitstekend met de interne sensor dus geen probleem, dat kan bij ieder weer anders zijn natuurlijk. Er zijn een hoop factoren die het resultaat kunnen beïnvloeden, zoals je zelf ook al aangaf.
Bij mijn experiment heb ik vooral gezien dat de airco te veel op toert (vanwege tragere feedback van de return air temp tov de interne sensor) gevolg overshoot, terug naar 20hz and repeat. Het lijkt of de unit vrij snel na het oproeren een 0.25gr erbij verwacht anders blijft hij oproeren. Dit gebeurde hier niet altijd, het kwam vooral voor bij het overbruggen van meerdere graden tov setpoint.
Je ziet hier bij de verhoging van setpoint deze morgen dat hij de compressor snelheid behoorlijk dynamisch aanpast aan de return air temperatuur. De externe sensor ook in de grafiek gedraagt zich minder “direct”.
Ik heb de offset van 2 graden aan staan, dus 22 return air is eigenlijk 20.
[Afbeelding]
De licht groene lijn is dat een derde sensor of de sensor die naar de MHI gezonden wordt? Mij lijkt dat hier de interne sensor wordt gebruikt.
Het zal later in de maand wel een stuk kouder worden en dan krijgen wij weer de defrosts. Mijn ervaring is hoe minder snel de fan in de buitenunit draait des te langer duurt het voordat er een defrost komt. Er gaat immers minder lucht met daarin waterdamp door de warm...koudewissellaar. Als ik merk dat desondanks dat er toch ijsvorming is, zet ik die MHI hoger en dan heb ik binnen de kortste keren een deforst en weer een ijsvrije buitenunit.
Ik overschrijf de gemeten temperatuur door de AC momenteel niet. De gele lijn is wat de airco meet +2 graden offset. De groene lijn is de werkelijke temperatuur gemeten met een BT sensor. Als ik 20 instel op de airco dan wordt het hier ook daadwerkelijk 20 graden, voor mij een externe sensor gebruiken niet nodig, heb er in het verleden wel geëxperimenteerd.esphome schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 11:00:
[...]
De return air temp. is trager omdat het een resultaat is wat de MHI teruggeeft na ontvangst van de kamertemperatuur. In de tweede grafiek zit de return air temp best boven de gemeten kamer temperatuur.
De licht groene lijn is dat een derde sensor of de sensor die naar de MHI gezonden wordt? Mij lijkt dat hier de interne sensor wordt gebruikt.
Het zal later in de maand wel een stuk kouder worden en dan krijgen wij weer de defrosts. Mijn ervaring is hoe minder snel de fan in de buitenunit draait des te langer duurt het voordat er een defrost komt. Er gaat immers minder lucht met daarin waterdamp door de warm...koudewissellaar. Als ik merk dat desondanks dat er toch ijsvorming is, zet ik die MHI hoger en dan heb ik binnen de kortste keren een deforst en weer een ijsvrije buitenunit.
Beide, er is iets gekoppeld aan je airco wat invloed uitoefent op de besturing van de unit. Blijkbaar is je totale setup niet in staat de regeling uit te voeren zoals deze in beginsel is uitgewerkt door climacontrol / MHI. Dit komt naar voren doordat je het setpoint verlegt.
Extremen (bijvoorbeeld hoge druk of hoge temperaturen) versnellen de degradatie van je olie en mechanische componenten.
Ik ken Climacontrol niet maar weet wel dat regulier de MHI met een verschil in return temp tov setpoint de compressor snelheid gaat verhogen. Meet de unit vervolgens geen verandering of duurt de verandering te lang zal die de compressor in stappen optoeren. Meer details in Grutte Pier in "Het MHI L/L warmtepomp/airco topic"
1 Zoek uit of de return temp wel veranderd, in je gedeelde grafiek lijkt deze namelijk fixed
2 Is dit wel het geval, zit er teveel vertraging in de de opwarming van de sensor die return temperature meet tov wat de unit verwacht. Zoek een andere locatie van de sensor
De interne sensor met twee graden offset is niet de meest optimale manier om de temperatuur te regelen. Dit omdat de warmte tegen het plafond blijft hangen en daar hangt ook dan de sensor. Of je moet een model hebben die laag gemonteerd wordt op de muur.Nachtapotheker schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 11:38:
[...]
Ik overschrijf de gemeten temperatuur door de AC momenteel niet. De gele lijn is wat de airco meet +2 graden offset. De groene lijn is de werkelijke temperatuur gemeten met een BT sensor. Als ik 20 instel op de airco dan wordt het hier ook daadwerkelijk 20 graden, voor mij een externe sensor gebruiken niet nodig, heb er in het verleden wel geëxperimenteerd.
Maar goed als het voor jou werkt dan werkt het toch.
Ik heb afgelopen week nog iemand geholpen waarbij de installateur het een prachtig idee vond een 5kW MHI airco in een smalle gang/inham van de huiskamer te hangen. Dat ding deed helemaal niets doordat de warmte maar bleef hangen waardoor de interne sensor bijna 30 graden aangaf en hij dus direct na inschakelen afsloeg.
Stukje educatie en een externe sensor twee meter van de airco geplaatst op ooghoogte en de airco draait nu wél door om de huiskamer te verwarmen. Zonder foutmeldingen
[ Voor 7% gewijzigd door LED-Maniak op 06-12-2025 16:08 ]
Hij hangt hier wel gewoon bij het plafond, maar verder helemaal vrij aan de buitenmuur dus geen last van een warmte bubbel. Denk dat daarom de ‘standaard’ MHI offset met interne sensor goed werkt.esphome schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 15:38:
[...]
De interne sensor met twee graden offset is niet de meest optimale manier om de temperatuur te regelen. Dit omdat de warmte tegen het plafond blijft hangen en daar hangt ook dan de sensor. Of je moet een model hebben die laag gemonteerd wordt op de muur.
Maar goed als het voor jou werkt dan werkt het toch.
Conclusie: setpoint gaat alsnog in hele graden, maar gaat wel naar een x,5C setpoint
app stond 18,5C -> airco op 19,5C
app op 19C -> airco blijft 19,5C
app op 19,5C -> airco gaat naar 20,5C
app terug naar 19C -> airco zakt terug naar 19,5C
Zal binnenkort eens kijken of dat met de afstandsbedieningt een ander beeld geeft.
Ik lees de airco sensor uit via de interne wifi module en de sensor is buiten de unit geplaatst met een kleine offset. Dat kan effect hebben... het kan ook dat het zo is ingebakken in de wifi module en bij normale plaatsing van de sensor dit effect niet echt zichtbaar is.
al met al weer een weekend vermaak gehad
Er is geen commando om setpoint met een halve graad nauwkeurig naar de airco te sturen, de work-around die gebruikt wordt is de temperatuur sensor van een offset te voorzienAllowee schreef op maandag 8 december 2025 @ 09:16:
Laatste paar dagen eens goed met de app kunnen testen.
Conclusie: setpoint gaat alsnog in hele graden, maar gaat wel naar een x,5C setpoint
app stond 18,5C -> airco op 19,5C
app op 19C -> airco blijft 19,5C
app op 19,5C -> airco gaat naar 20,5C
app terug naar 19C -> airco zakt terug naar 19,5C
Zal binnenkort eens kijken of dat met de afstandsbedieningt een ander beeld geeft.
Ik lees de airco sensor uit via de interne wifi module en de sensor is buiten de unit geplaatst met een kleine offset. Dat kan effect hebben... het kan ook dat het zo is ingebakken in de wifi module en bij normale plaatsing van de sensor dit effect niet echt zichtbaar is.
al met al weer een weekend vermaak gehad
enphase 8300wp (3460 ZO, 2740 ZW, 2100 NO), 2x20 vacuümbuizen op 300l SWW, Panasonic WH-MXC12J9E8, gasloos sinds Juni 2022 Stromer st3 voor woon-werk
Niemand zal dat ooit doorhebben als ze de app gebruiken en de standaard sensor configuratie.
Het werkt eigenlijk wel prima zo op deze manier. Hooguit dat ik nog eens ga kijken naar een module zodat de aansturing wat meer differentieel heeft ipv de huidige 0,25C, om het onnodig pendelen tegen te gaan
Wat ik terug kan zien heeft hij het sinds 30 novemberLED-Maniak schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 23:18:
[...]
Is dat sinds de update van MHI afgelopen week?
Hier het beeld van week 48

Hier het beeld van week 49

Hier ingezoomd op een dag

Het is niet alleen HA wat dan niet werk, ook de MHI App zelf doet het dan niet.
In principe is er niets veranderd in mijn netwerk, dus ben benieuwd of meer van jullie dit probleem ervaren.
Anders ga ik het probleem toch in mijn netwerk zoeken.
Die grafiek van week 48 is mogelijk misleidend, als ik bij mij kijk dan zit daar een omslagpunt in de logging interval.
Vanaf 's ochtends vroeg 30 nov. terug naar eerdere dagen zijn uurwaardes, waarschijnlijk door de recorder setting van Home Assistant waardoor hij bij oudere data gaat middelen.
Het vreemde vind ik dat ik bij m'n 4 andere binnenunits geen of echt zelden gaten in de logging heb
Ik vermoed dat er aan de kant van MHI iets veranderd is.
[ Voor 23% gewijzigd door ThinkPad op 10-12-2025 08:41 ]
Wel jammer ergens dit extreem zachte winterweer. Bijna 24/7 op ~130-220 watt kunnen draaien met mijn ZSX35 waarbij het binnen heerlijk net de boven de 20 graden bleef zonder dat je ook maar door had dat de airco aan stond (fan speed 3). Daar had ik anders toch een paar kuub gas per dag voor nodig gehad. Maar bij rond de 12 graden merkte ik meteen dat de airco harder ging werken, dus maar uitgezet totdat het weer afkoelt. @Grutte Pier bedankt voor het delen van jouw logica voor node red, werkt perfect.
Hier een multisplit met 2 binnenunit's.
Beide binnenunit's draaien lokaal, en missen een enkele datapunt van de ene naar de andere minuut. Als ik naar de buitentemperatuur kijk, zijn de momenten ook verschillend tussen beide unit's.
Omdat ook de MHI app zelf af en toe niet werkt verdacht ik de wifi.
Ik had de airco altijd "gelockt" op 1 fixed AP van unifi.
Deze airco hangt in mijn mancave die los staat van mijn woning, en andere AP's hangen dus in een ander gebouw 10-tallen meters verderop, vandaar dat ik dit ooit (maanden geleden) heb aangepast.
Ik heb dit nu weer terug gezet, en vanaf dat moment tot nu (knock-on-the-wood) heb ik geen gaten meer in mijn logging, en lijkt het continu te werken.
Ze zijn op dit moment aan het schilderen, daarom heb ik de AP laatst ook een keer afgekoppeld, misschien dat het probleem daar ontstaan is.
[ Voor 13% gewijzigd door Grolsch op 10-12-2025 12:29 ]
Ik heb het topic een beetje doorzocht en las een stuk terug dat je de "F modus" kon aanpassen. De unit gaat dan bij het bereiken van de setpoint niet meer heel lichtjes vooruit blazen, maar stopt gewoon met blazen als het goed is. Nu zag ik dat nergens in de handleiding van onze woonkamer unit. Een srk63zr-w.
Ik kan het vervolgens wel instellen via de afstandsbediening, zoals in het screenshot hier gepost. Maar het doet niks. Hij blijft vooruit ventileren na bereiken setpoint. Het heeft heel kort 1 keer gewerkt, maar nu blaast hij gewoon weer continue vooruit. Bij de unit boven werkt het prima, maar juist beneden hebben we hier behoefte aan.
Weet iemand waar dit misschien mis kan gaan en/of wat ik kan doen om dit te laten werken?
is er een mogelijkheid om van de airco's de wifi om te zetten naar een ander wifi SSID? Of de WFRac te resetten naar fabrieksinstellingen zonder dat de halve airco uit elkaar moet?
Je kan via de afstandsbediening de module in accesspoint of WPS modus zetten. Uitgaande van de -WF variant.HugoStiglitz schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 15:20:
Goedemiddag allen,
is er een mogelijkheid om van de airco's de wifi om te zetten naar een ander wifi SSID? Of de WFRac te resetten naar fabrieksinstellingen zonder dat de halve airco uit elkaar moet?
[ Voor 3% gewijzigd door LED-Maniak op 12-12-2025 16:51 ]
Dit is zeker niet inorde. Als deze boven de 100 of 105 komt zou de compressor langzamer moeten gaan draaien en bescherming van de compressor. Zak die nog niet dan zou die uit moeten schakelen. Zo'n temperatuur zou helemaal niet mogelijk moeten zijn. Let ook op dat de olie nu gedegradeerd is bij deze temperaturen. Heb je hem al lang in bedrijf?Dalitso schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 00:21:
[...]
De sensor ligt aan de andere kant van de kamer, maar reflecteert de kamertemperatuur eigenlijk prima. De hoofdverwarming van de kamer is een vloerverwarming. Als de airco een beetje lekker draait (dus niet op 20 Hz maar 40 of 50 Hz) en de vloer is niet al te koud dan warmt het best snel op.
Als de vloer steenkoud is dan kan de airco dat maar moeilijk bijbenen. Dan gaat de buitenunit veel te snel te hard draaien. Iets wat ik ook niet wil, maar ik kan het niet controleren. De MHI lijkt met deze omstandigheden óf 20 Hz óf 65-80 Hz te kiezen met maar een halve graad setpoint verschil. Terwijl 40 tot 50 Hz prima zou zijn als tegelijkertijd ook de vloerverwarming aan gaat, maar dat kan ik (nog) niet controleren.
Maar ik begrijp niet wat je bedoelt met "Dat de beveiliging inschakelt komt vaak door een verkeerd gekozen locatie van de sensor". De airco zou toch gewoon prima om boven de 65 Hz moeten kunnen draaien zelfs als het daar amper warmer van wordt, zonder dat die TD-SH op 140-180 °C uitkomt en de airco eerst naar 20 Hz afschakelt en daarna zelf naar 0 Hz? Ik zou het begrijpen als het zou vriezen en de buitenunit de koude niet kwijt kon, of de return temperature van de binnenunit heel hoog is waardoor die de warmte niet kwijt kan. Maar dat is beide niet het geval.
Mijn conclusie was dat er iets mis is met de installatie en dat ik de installateur moet laten langskomen. Ik begrijp dat de opstelling niet ideaal is, maar hij zou toch gewoon prima een tijdje boven de 65 Hz moeten kunnen draaien in plaats van afschakelen na een paar minuten?
Eerste indruk, wat een heerlijk stille apparaten. In de stilste stand maakt mijn laptop meer herrie :-)
Ik heb hem nu een middagje op kantoor aanstaan. Heb een (externe) temperatuursensor in mijn kantoor staan en lees via een Shelly energymonitor het realtimeverbruik af. In Home Assistant kan je die mooi aan elkaar knopen en dan zie ik het volgende gedrag.
De airco pendelt zo'n elke 10 minuten. Temperatuur staat ingesteld (op de airco zelf) op 19,5, dus hij schiet steeds heel even aan om te voorkomen dat de temperatuur zakt. Unit is ingesteld op de silent modus.
Het klinkt voor mij heel logisch dit; ik vermoed dat hij gewoon niet "langzamer" kan draaien en dat dit de minimale inspanning is die hij überhaupt kan leveren. Online lees ik van alles over pendelen. Vandaar mijn benieuwdheid of dit gewoon verwacht gedrag is, of dat ik ergens nog wat moet tweaken.
De multisplit daarentegen lijkt zoveel mogelijk te willen draaien. Als ik 1 van de 4 units op verwarmen heb staan en de temperatuur is bereikt blijft de buitenunit gewoon op 20hz doordraaien terwijl er geen vraag naar warmte is. Op een gegeven moment gaat die wel naar 0 hz en als er dan warmtevraag komt wil het voorkomen dat die naar 20 hz gaat en vervolgens de binnenunit gewoon bijna gesloten blijft (thermo-off) dus geen warmte uit lijkt te blazen. Kan iemand dit verklaren?
Hij blijft doordraaien omdat de ruimte niet warmer wordt dan de ingestelde temperatuur. De single split wordt wel warmer de hij gaat naar 0 hz. Dit komt waarschijnlijk omdat de multisplit bleeding heeft. Hij lekt dus warmte naar de andere kamers. De fan draait niet maar er gaat zeker warmte verloren.FutureTrunksZ schreef op maandag 15 december 2025 @ 19:45:
Ik heb een single split SRC50ZSX en een multi split SCM71ZS. Wanneer de single split binneunit gedurende 10 minuten >= de doeltemperatuur meet gaat de compressor naar 0 hz en gaat de single split op ventilatorstand 1 doordraaien tot er weer warmtevraag is en de buitenunit weer gaat draaien.
De multisplit daarentegen lijkt zoveel mogelijk te willen draaien. Als ik 1 van de 4 units op verwarmen heb staan en de temperatuur is bereikt blijft de buitenunit gewoon op 20hz doordraaien terwijl er geen vraag naar warmte is. Op een gegeven moment gaat die wel naar 0 hz en als er dan warmtevraag komt wil het voorkomen dat die naar 20 hz gaat en vervolgens de binnenunit gewoon bijna gesloten blijft (thermo-off) dus geen warmte uit lijkt te blazen. Kan iemand dit verklaren?