Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Het MHI L/L warmtepomp/airco topic

Pagina: 1 ... 43 44 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Chatslet
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 09:40
@gertvdijk ik vind dat niet zo onwaarschijnlijk. Deze melding duidt 100% op een probleem met de elektrische aansluiting. Het is letterlijk wat “Current safe control of inverter primary current” betekent. Inverter primary current is namelijk het amperage dat de inverter in gaat en dat wordt constant gemeten door de buitenunit. Even twee uitersten: bij 3600 wat is dat bij een netspanning van 253 volt 14,2 ampere terwijl dat bij een netspanning van 207 ampere ineens 17,4 ampere is. Je hoeft maar heel even een dip te hebben en de beveiliging treedt in werking. Overigens hoeft dit niet perse van het net of de victrons te komen. Het kan prima zijn dat de kabel richting buitenunit te lang of te dun is of dat er ergens een slecht contact is. Dat kan een lasklem zijn, een klemmenstrook die niet goed is aangedraaid of dat de draad in de groepenkast niet goed in de automaat zit. In dat geval is het hoe meer vermogen je trekt hoe harder het voltage zakt en dus het amperage omhoog vliegt. Hier ga je dus wel wat aan moeten doen. In het beste geval last er ergens een kabel zichzelf vast aan een klemmenstrook oid, in het slechtste geval kun je de brandweer bellen.

• gertvdijk
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 14:19
Nu zie ik dat ik deze ochtend nog driemaal een code 3 "Current safe control of inverter primary current" melding gehad op de module, maar dat gebeurde zonder dat ik een onderbreking zag op de unit? Stroomverbruik en verwarming zijn ononderbroken geweest en heb in heerlijk warme lucht kunnen ontbijten, de data toont onafgebroken 3600-3700W in een periode van 15 minuten (ja het was aardig afgekoeld hier 🥶) en zag het pas achteraf dat dit was opgetreden. Heel vreemd. Wellicht was het één (spontaan afslaan, geknipper met gepruttel afgelopen weekend) toch niet gerelateerd aan het andere (de code in de module). Ik vertrouw die statuscodes eigenlijk niet meer. Of wellicht betekent het niet direct een probleem maar meer van "de buitenunit zit op zijn elektrische limiet, de afzekeringswaarde". Schiet mij maar lek.

[ Voor 17% gewijzigd door gertvdijk op 19-11-2025 10:30 ]

Kia e-Niro 2021 64kWh DynamicPlusLine. 3x Victron MP-II op 15kWh US5000 3f thuisbatterij met 3x25A→3x40A PowerAssist, Victron EVCS, 3200Wp HoyMiles zp. my GitHub, my blog

• RemmyB83
  • Registratie: Augustus 2018
  • Nu online
Rapheal schreef op woensdag 19 november 2025 @ 09:16:
[...]

@RemmyB83 heb jij een timer dan in de airco app ingesteld (ik heb zelf geen Homey of HA) ? Zo ja, werkt dat dan ook als je telefoon uit staat ?
Even een reactie in het MHI topic😀
Momenteel laat ik de airco starten met HA, dit werkt lokaal en werkt altijd.
Vorig jaar gebruikte ik nog de M-Air app, daar kun je bij weektimer een schema instellen.
Werkt opzich ook prima, maar werkt volgens mijn wel via de cloud.

Pijnacker Oost/West

• Chatslet
@gertvdijk Dat is wel degelijk een indicatie van een elektrisch probleem en dat de unit ofwel begrensd of terug moduleert. Ofwel, check de aansluitingen en dikte van de kabels en meet eventueel ampèrage en voltage vlak voordat het de buitenunit in gaat.

• gertvdijk
Chatslet schreef op woensdag 19 november 2025 @ 10:49:
@gertvdijk Dat is wel degelijk een indicatie van een elektrisch probleem en dat de unit ofwel begrensd of terug moduleert. Ofwel, check de aansluitingen en dikte van de kabels en meet eventueel ampèrage en voltage vlak voordat het de buitenunit in gaat.
Yes, dat was ik sowieso van plan, maar ik wil dan gelijk een goede verbruiksmeting kunnen doen. Echter kon ik niet direct een stroommeter vinden die 20A aankan die óók de spanning meet. Als ik het niet in de meterkast wil als DIN-module (ook geen ruimte meer voor overigens), zie ik ze bijvoorbeeld bij Shelly in twee varianten: 1) CT-klemmen zonder spanningsmeting, 2) met spanningsmeting maar dan max 16A. Ik kan meten in de laatste wanddoos waar het naar buiten gaat of even kijken of ik in de werkschakelaar vlak voor de unit ruimte heb.

Kia e-Niro 2021 64kWh DynamicPlusLine. 3x Victron MP-II op 15kWh US5000 3f thuisbatterij met 3x25A→3x40A PowerAssist, Victron EVCS, 3200Wp HoyMiles zp. my GitHub, my blog

• Chatslet
@gertvdijk Wel zo dicht mogelijk op de unit meten. Met een shelly gaat dat prima, kun je ook grotere klemmen bij bestellen zodat je meer dan 16a kunt meten. Gewoon even een grote lasdoos halen. Bij de praxis hebben ze van die absurd grote. Kun je tijdelijk even los tussen de unit en de werkschakelaar hangen. Kun je ook meteen zien of de draden goed in de klemmenstrook vastzitten.

• Doesnotcompute
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 23-11 16:07
Hoe kom je er bij dat dit een probleem is? Die beredenatie volg ik even niet. Een MHI heeft diverse statussen die gewoon normaal zijn. Externe factoren zijn nooit gelijk, dus een inverter kan ook niet gewoon een vast toerental hebben. Er staat bijvoorbeeld plots een volle bak regen op je buitendeel, noem maar wat. Wind, regen, sneeuw, plotse buitentemp daling, zon.. Om te voorkomen dat er problemen ontstaan, of dat jij uitval hebt, zitten er limieten aan met een bewakings logica. Is de druk bijv aan de hoge kant, dan stuurt hij de maximale compressor frequentie omlaag voor een X aantal minuten, en vervolgens probeert hij het opnieuw.

Heb hier vier singlesplits staan van MHI,allemaal geven ze wel eens dit soort meldingen. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QBdIyWSwpagPxlEBR2jaDdlUmmc=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/2Hbt4PXLdUt55VK4rUlZ8Y7Q.png?f=user_large

Wat je eerder moet afvragen, is de maximale stroom binnen de grenzen? Ja? Geen probleem. Verwarming nog steeds in orde? Geen storingen/onderbreking? Dan moet je het imho ook niet behandelen als een lock-out storing, want dan is er echt iets aan de hand.

• gertvdijk
Doesnotcompute schreef op woensdag 19 november 2025 @ 18:08:
Hoe kom je er bij dat dit een probleem is?
[...]
Wat je eerder moet afvragen, is de maximale stroom binnen de grenzen? Ja? Geen probleem. Verwarming nog steeds in orde? Geen storingen/onderbreking? Dan moet je het imho ook niet behandelen als een lock-out storing, want dan is er echt iets aan de hand.
Indien je vraag aan mij gericht was: ik had dus wel een probleem precies ten tijde dat code 3 optrad. De pressure control codes (niet code 3 die ik had) begrijp ik, dat is gewoon sturing en geen probleemindicatie. Ik twijfel nu of er een causaal verband is tussen de verstoring en code 3, omdat er ook momenten zijn dat er geen verstoring was met die code actief. Dat schreef ik hier:
gertvdijk schreef op woensdag 19 november 2025 @ 10:24:
[...] wellicht betekent het niet direct een probleem maar meer van "de buitenunit zit op zijn elektrische limiet, de afzekeringswaarde".

• Doesnotcompute
Die verstoring die je melde zou ik ook scharen onder een defrosthoor, vandaar ook de vraag waarom je denkt dat het een probleem is. Hij werkt verder wel goed? Leiding lengtes e.d. zijn binnen de eisen? Moesten ze bijvullen en is dat gedaan?

Of hij wel of geen defrost aangeeft in je ESP module zou ik niet teveel waarde aan hechten. Zal MHI zelf ook niet doen gok ik zo. Lamellen gaan semi dicht, fan toerental daalt binnen, lampje knippert, borrelend geluid/sissen e.d. >defrost.

• Chatslet
@Doesnotcompute ik hield even op met lezen bij “een inverter kan ook niet gewoon een vast toerental hebben”. We hebben het hier niet over logica aan de gaszijde of iets met het toerental van de compressor. We hebben het hier over een te hoog amperage dat aan de ingang van de inverter wordt gemeten. Dat is geen normale situatie en duidt op een probleem met de bedrading richting de unit.

• gertvdijk
Doesnotcompute schreef op woensdag 19 november 2025 @ 18:22:
Die verstoring die je melde zou ik ook scharen onder een defrosthoor, vandaar ook de vraag waarom je denkt dat het een probleem is. Hij werkt verder wel goed? Leiding lengtes e.d. zijn binnen de eisen? Moesten ze bijvullen en is dat gedaan?

Of hij wel of geen defrost aangeeft in je ESP module zou ik niet teveel waarde aan hechten. Zal MHI zelf ook niet doen gok ik zo. Lamellen gaan semi dicht, fan toerental daalt binnen, lampje knippert, borrelend geluid/sissen e.d. >defrost.
De context is: ik heb voor het eerst A/C's hangen sinds een paar weken en dit is een compleet nieuwe installatie gedaan door installateur. Met andere woorden, ik had tot een paar weken geleden nog niet eens van de term defrosts gehoord.
Maar waarom ik denk dat er wel een probleem is/was: het stroomverbruik van de buitenunit ging in één klap naar NUL. Nou ben ik ook geen expert, maar een defrost cycle zou dat volgens mij juist niet vertonen, zeggen de google results - random eentje:
The indoor and outdoor fans will stop, but the compressor keeps running to melt the frost away.
bovendien was het die dag nog helemaal niet zo koud, ontstond het probleem al vrij snel bij het bereiken van het hoge vermogen (zegge binnen een minuut), en is het probleem niet opgetreden op de nu koudere dagen met langere cycles (> 15min) op hoogst vermogen. gevoelsmatig en geheel zonder gehinderd te worden door enige professionele ervaring lijkt mij het toch echt geen defrost.

[ Voor 12% gewijzigd door gertvdijk op 19-11-2025 18:31 ]

• Doesnotcompute
gertvdijk schreef op woensdag 19 november 2025 @ 18:27:
[...]

De context is: ik heb voor het eerst A/C's hangen sinds een paar weken en dit is een compleet nieuwe installatie gedaan door installateur. Met andere woorden, ik had tot een paar weken geleden nog niet eens van de term defrosts gehoord.
Maar waarom ik denk dat er wel een probleem is/was: het stroomverbruik van de buitenunit ging in één klap naar NUL. Nou ben ik ook geen expert, maar een defrost cycle zou dat volgens mij juist niet vertonen, zeggen de google results - random eentje:

[...]
Dat doet hij juist wel. Namelijk, de koelcyclus moet omkeren. Dus uit, vierwegklep draaien, gas er op. Op dat moment zal er dus ook druk verschuiven, soms vrij plots, en dat hoor je. Perszijde word zuigzijde, en andersom. Je gaat immers warmte uit de woning naar het buitendeel pompen om ijs er af te smelten. Vervolgens stop je weer, boel omdraaien en weel volgas verder waar je mee bezig was, verwarmen, buitendeel word weer koud en vriest weer in na een tijdje, hopelijk niet te snel.

Misschien dat het dan wat duidelijker is voor je :)

Ho de logica precie zit weet ik ook niet meer. Hij meet iig een aantal factoren, en als de som daarvan boven een bepaalde waarde komt activeert hij de defrost cyclus. Kan meerdere invloeden hebben. Mocht hij het weer doen, even gauw kijken of je ook al ijzelvorming ziet op je buitendeel. Mijn daikin heeft weken lopen druppelen met vocht, nu is het kouder, en is dat gestopt, maar vriest ook nog niet in. Dat is iets voor de natuurkundigen met een beter begrip van dauwpunten en RV etc.

[ Voor 17% gewijzigd door Doesnotcompute op 19-11-2025 18:36 ]

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 14:35
gertvdijk schreef op woensdag 19 november 2025 @ 18:27:
[...]

[...]

bovendien was het die dag nog helemaal niet zo koud, ontstond het probleem al vrij snel bij het bereiken van het hoge vermogen (zegge binnen een minuut), en is het probleem niet opgetreden op de nu koudere dagen met langere cycles (> 15min) op hoogst vermogen. gevoelsmatig en geheel zonder gehinderd te worden door enige professionele ervaring lijkt mij het toch echt geen defrost.
Ik zeg niet met zekerheid dat het een defrost was uiteraard. Maar hieronder 2 printscreens gemaakt tijdens een defrost hier gisterenochtend. De buitentemperatuur was ik meen rond de 8 graden maar ik heb de installatie erg gepusht qua prestatie.
Het tijdframe per printscreen is trouwens een minuut en dit zijn alleen de 2 printscreens waar het verbruik nar 0 viel hier.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F-8HSM7vF2dSWxEmgEruBg3akP8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IvpA6eUhkT0KhzLh1fNrXuUN.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aMm8RkblgKd7fHv0xBU996PXp3g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pZDl0kMw5Sv1oRukNuSJauTg.jpg?f=fotoalbum_large

Hier gaat verbruik naar 0 (praktisch 0) bij de start van de defrost. Dan volgt hier de defrost zelf met gesis en geborrel (meestal 1 tot enkele minuten) met een verbruik van rond de 1100 tot 1300W. Daarna valt het verbruik weer tot 0 of bijna 0, het systeem draait weer om, verbruik klimt langzaam omhoog om er een soort "Hi" uit te gooien van 10 tot 15 minuten met hoog verbruik. In ons geval rond de 2300 tot 2600W.

Misschien heb je er iets aan.

Wat zei de installateur er trouwens over?

• Doesnotcompute
Chatslet schreef op woensdag 19 november 2025 @ 18:26:
@Doesnotcompute ik hield even op met lezen bij “een inverter kan ook niet gewoon een vast toerental hebben”. We hebben het hier niet over logica aan de gaszijde of iets met het toerental van de compressor. We hebben het hier over een te hoog amperage dat aan de ingang van de inverter wordt gemeten. Dat is geen normale situatie en duidt op een probleem met de bedrading richting de unit.
Je hoeft niet zo betweterig te doen hoor. Valt me wel vaker op aan jouw posts. Je snapt dondersgoed dat ik met "inverter" een compressor bedoelde. Jij hebt nooit een lange dag gehad zeker.

Ga bij Gert langs en los het voor hem op zou ik zeggen. :w

• gertvdijk
Ja, thanks, vergelijkingsmateriaal is erg handig hier!
Maar voor mij ontbreekt het even aan de horizontale as daar in je grafiekjes. Wat is de tijdspanne daar in?

Bij mij ging het om 2x 2 minuten ongeveer tot ik ingreep. De A/C heeft urenlang uitgestaan en buiten was het ongeveer 8 graden. Ik start hem op met grote warmtevraag. Na inschakeling zie ik een ramp-up die twee minuten duurt ongeveer, de binnenunit was pas net begonnen met de eerste warme lucht te blazen en dan precies op het punt dat het normale piekvermogen bereikt is zakte het instantaan naar 0.
Vervolgens een herhaling die gelijk inzette; in ongeveer twee minuten ramp up naar 3667W en patsboem 0. Toen greep ik in en heb het setpoint verlaagd. De ramp-up ging toen tot ongeveer 3000W en de unit was stabiel voor 20 minuten.

Wat ik online lees over defrosts is dat dat langere cycles zouden zijn. Bijvoorbeeld na 30-40 minuten draaien dat er dan een defrost nodig is. En die duurt dan wel een minuut of 10. Dat lijkt mij een heel ander patroon.

Bovendien is het symptoom op de binnenunit met knipperende lampjes en vanes omhoog bijna identiek bij tientallen cases en ook bij echte problemen, zo lees je in de service manuals. Je moet echt tellen hoe vaak het lampje brandt om tot de diagnose te komen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nlvW8fXomwUyFzpYdgC1KdNyjG4=/100x75/filters:strip_exif()/f/image/N3lgnj8GGJzoouF9mwdasBbz.png?f=fotoalbum_small
Sjamo schreef op woensdag 19 november 2025 @ 18:47:
Het tijdframe per printscreen is trouwens een minuut
Dat had ik even gemist.
Sjamo schreef op woensdag 19 november 2025 @ 18:47:
Wat zei de installateur er trouwens over?
Hij wist het ook niet en aangezien het nu wel goed draait verder kan hij er ook weinig mee. Hij wees mij aan als de techneut hier. :+ (lekker makkelijk)
En wat ik zelf ook al had uitgevonden is dat ik eigenlijk een wired remote moet hebben, die kan dan de officiële volledige status tonen waar hij wel wat mee kan.

[ Voor 4% gewijzigd door gertvdijk op 19-11-2025 19:33 ]

• RemmyB83
  • Nu online
gertvdijk schreef op woensdag 19 november 2025 @ 19:14:

Hij wist het ook niet en aangezien het nu wel goed draait verder kan hij er ook weinig mee. Hij wees mij aan als de techneut hier. :+ (lekker makkelijk)
En wat ik zelf ook al had uitgevonden is dat ik eigenlijk een wired remote moet hebben, die kan dan de officiële volledige status tonen waar hij wel wat mee kan.
Misschien kun je hier ook iets mee. ClimaControl: Slimme besturing voor airco's
Hier kun mee in ha een heleboel uitlezen via MQTT, en je kunt hem als draadloze thermostaat gebruiken.

Pijnacker Oost/West

• gertvdijk
RemmyB83 schreef op woensdag 19 november 2025 @ 19:27:
Misschien kun je hier ook iets mee. ClimaControl: Slimme besturing voor airco's
Hier kun mee in ha een heleboel uitlezen via MQTT, en je kunt hem als draadloze thermostaat gebruiken.
Die ken ik. Kan ik daar meer mee zien dan met het MHI-Ac-Ctrl-ESPHome bordje? Of had je dat ik die heb gemist in de eerdere berichten?

• Sjamo
gertvdijk schreef op woensdag 19 november 2025 @ 19:14:
[...]

Ja, thanks, vergelijkingsmateriaal is erg handig hier!
Maar voor mij ontbreekt het even aan de horizontale as daar in je grafiekjes. Wat is de tijdspanne daar in?

Bij mij ging het om 2x 2 minuten ongeveer tot ik ingreep. De A/C heeft urenlang uitgestaan en buiten was het ongeveer 8 graden. Ik start hem op met grote warmtevraag. Na inschakeling zie ik een ramp-up die twee minuten duurt ongeveer, de binnenunit was pas net begonnen met de eerste warme lucht te blazen en dan precies op het punt dat het normale piekvermogen bereikt is zakte het instantaan naar 0.
Vervolgens een herhaling die gelijk inzette; in ongeveer twee minuten ramp up naar 3667W en patsboem 0. Toen greep ik in en heb het setpoint verlaagd. De ramp-up ging toen tot ongeveer 3000W en de unit was stabiel voor 20 minuten.

Wat ik online lees over defrosts is dat dat langere cycles zouden zijn. Bijvoorbeeld na 30-40 minuten draaien dat er dan een defrost nodig is. En die duurt dan wel een minuut of 10. Dat lijkt mij een heel ander patroon.

Bovendien is het symptoom op de binnenunit met knipperende lampjes en vanes omhoog bijna identiek bij tientallen cases en ook bij echte problemen, zo lees je in de service manuals. Je moet echt tellen hoe vaak het lampje brandt om tot de diagnose te komen.
[Afbeelding]

[...]

Zoals ik hierboven schreef is de tijdsframe per printscreen een minuut en heb ik alleen de printscreens geplaatst waar het verbruik dropte.

Het defrost-gedeelte duurt hier zoals ik aangaf 1 tot enkele minuten, zelden langer dan 1,5 a 2 minuten. Daarna valt alles weer terug naar 0. Dan loopt het verbruik rustig op over enkele minuten naar een hoog verbruik. Hier althans. Wat start is een soort "Hi" functie. Heb jij die ook op jouw airco? Een geforceerde erg hoge verwarming ongeacht de temperatuur-instelling. Die geforceerde verwarming duurt ergens rond de 15 minuten hier denk ik, misschien iets langer. Daarna hervat de installatie de ingestelde temperatuur.

Tijdens dat laatste gedeelte hoor je niet meer het geborrel en gesis.

Hier start een defrost nooit eerder dan ik dacht 45 minuten na start airco. Niet na start warmte maar na start airco. Ik weet niet of het ook sneller kan.

Maar hier dus gisteren een defrost bij eenzelfde buitentemperatuur als wat jij noemt, bij geforceerd hoge verwarming. Iets wat ik normaal zelden doe, hooguit via "Hi" wanneer een groot temperatuursverschil overbrugd moet worden.

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 14:43
gertvdijk schreef op woensdag 19 november 2025 @ 19:29:
[...]

Die ken ik. Kan ik daar meer mee zien dan met het MHI-Ac-Ctrl-ESPHome bordje? Of had je dat ik die heb gemist in de eerdere berichten?
Die laat ongeveer dezelfde data zien. Voordeel van de ClimaControl is dat je hem met externe draadloze(!) temperatuursensor kunt bestellen, dan regelt de airco veel rustiger.

• RemmyB83
  • Nu online
gertvdijk schreef op woensdag 19 november 2025 @ 19:29:
[...]

Gemist dat je die hebt, en ook geen idee wat je daar precies allemaal mee kunt uitlezen.
Ik kan met de CC oa wel uitlezen wanneer ik een defrost heb, en wanneer deze weer is afgelopen.

Pijnacker Oost/West

• mister_muller
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 06:31
Klopt het dat met een vloermodel MHI het niet mogelijk is om het stroomverbruik te zien? In de Smart M Air app blijft die altijd op 0 staan..

• FutureTrunksZ
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 24-11 20:38
Zoals sommigen wel eens hebben opgemerkt in dit topic is het zo dat de airco met externe sensor soms niet heel goed lijkt te regelen.
Ik gebruik zelf Zigbee temperatuur sensoren zoals de Xiaomi LYWSD03MMC en Sonoff SNZB-02D.
Wat mij de laatste dagen vaak overkomt is dat de sensor nog niet meet dat de doeltemp bereikt is terwijl het al een broeikas in huis is en hij pas later goed begint te regelen.

Dan heb ik het dus heel warm terwijl de sensor nog niet op de doeltemperatuur is en zodra die op doeltemp is verlaagd de compressor en wordt het daarna koud. De interne sensor van de AC reageert veel sneller.
Nu kom ik erachter dat deze sensoren op batterij 'smoothing' gebruiken, hij baseert de temperatuur die getoond wordt op meerdere metingen.

Ik heb voor het meten van de CO2 in huis een SCD40 die aan een ESP8266 zit, die meet ook de temperatuur en nu zie het volgende:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u_PMxOFHMBPbuKcYXqqIsu6ycwk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/XX5I3KmOeUWOJexEKj8MGA0p.png?f=fotoalbum_large

Wat er dus gebeurt is dat de SCD40 veel sneller de verandering in temperatuur meet, net zoals de interne sensor van de airco zelf.
Ik krijg het idee dat wanneer we een DS18B20, of in dit geval een SCD40, gebruiken de regeling veel beter en actiever gaat zijn en dat sensoren op batterijen niet geschikt zijn voor het actief regelen van een airco.

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 14:31
Dat kan er ook voor zorgen dat je airco juist onregelmatiger gaat regelen omdat hij weer te gevoelig/snel meet.

Wat ook vaak gebeurt is dat mensen een sensor op de muur plakken en deze dan last heeft van de koude muur, waardoor hij zeer traag kan gaan reageren.

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

• RudolfR
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 14:27
@FutureTrunksZ

Mijn ervaring met een externe sensor was soortgelijk; het werd te warm, mogelijk omdat de sensor te langzaam reageerde. Zelfs als ik de sensor op een hoge kast plaatste, redelijk dicht onder het plafond, waar het snel warm werd.
Externe sensoren kunnen vast helpen, maar de plaatsing en het type zijn wel bepalend voor het succes.

Vandaag heeft het geheel lekker staan te pruttelen op 20-30Hz, met één unit op hoog/verwarmen en de andere op fan-only.

• LED-Maniak
RudolfR schreef op woensdag 19 november 2025 @ 20:58:
@FutureTrunksZ

Mijn ervaring met een externe sensor was soortgelijk; het werd te warm, mogelijk omdat de sensor te langzaam reageerde. Zelfs als ik de sensor op een hoge kast plaatste, redelijk dicht onder het plafond, waar het snel warm werd.
Externe sensoren kunnen vast helpen, maar de plaatsing en het type zijn wel bepalend voor het succes.

Vandaag heeft het geheel lekker staan te pruttelen op 20-30Hz, met één unit op hoog/verwarmen en de andere op fan-only.
Was je niet vergeten de offset uit te zetten? Anders wordt het zo 2 graden warmer dan ingesteld.

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

• FutureTrunksZ
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 24-11 20:38
LED-Maniak schreef op woensdag 19 november 2025 @ 20:01:
Dat kan er ook voor zorgen dat je airco juist onregelmatiger gaat regelen omdat hij weer te gevoelig/snel meet.

Wat ook vaak gebeurt is dat mensen een sensor op de muur plakken en deze dan last heeft van de koude muur, waardoor hij zeer traag kan gaan reageren.
Zeker! Hij regelt bij een sneller reagerende temp sensor ook minder regelmatig. Dat kunnen we zien aan het gedrag met de interne sensor.
Wat ik verwacht dat wel constanter is daarentegen, de temperatuur in de kamer.
Bij mij is de sensor geplaats op de tafel in het midden van de kamer.

De hysterese van de airco is altijd 1 graden.
>= doeltemp = compressor verlagen
< Doeltemp - 1 = compressor verhogen

Met de Sonoff 1 graden, is ongeveer 2 graden met de SCD40.
Dat maakt de hysterese dus dubbel zo groot met de sonoff en dat kan voor minder comfort zorgen.
Het is dan net waar de prioriteit meer ligt per persoon.

[ Voor 3% gewijzigd door FutureTrunksZ op 19-11-2025 21:30 ]

• esphome
  • Registratie: Oktober 2023
  • Niet online
Of je omzeilt de temperatuur sensor en geeft zelf het temperatuur verschil aan in kwart graden aan.Hier draait de MHI op een constante snelheid en ik draai die snelheid hoger.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VpZtDCAc6HfQqqbHqybiS0cEHrU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aTg8iHDwj9s5LV1eL9MXc5Gr.jpg?f=fotoalbum_large

De "Indoor inner temperature" is de temperatuur sensor die in de binnenunit zit. Dan de "Room temperature" is de DS1820 sensor die ander kant van de kamer ligt van de binnenunit. De warmte die bij het plafond hangt wordt door een plafond ventilator verspreid.

Ik vind deze werkwijze fijner omdat er geen warmte golf is en dat daarna de MHI uitgaat als de ingestelde temperatuur is bereikt. Je voelt dan meteen dat er geen warmte meer in de kamer gebracht wordt.

De "Return air-temperature" laat zien wat de MHI denkt welke temperatuur het is in de kamer de "target temperatuur" is wat ik aangeef hoe warm het moet worden. Nu geeft is dan zelf een voor ingestelde kamer temperatuur terug en doe die omhoog in stappen van 0,25 graden om minder warmte te vragen en omlaag om meer warmte te krijgen.

De waardes zijn ver onder de 18 graden en die zijn in deze situatie ook fictief en het gaat alleen om het verschil tussen de "target temperature" en de "Return air-temperature"

• RemmyB83
  • Nu online
esphome schreef op woensdag 19 november 2025 @ 22:23:
Of je omzeilt de temperatuur sensor en geeft zelf het temperatuur verschil aan in kwart graden aan.Hier draait de MHI op een constante snelheid en ik draai die snelheid hoger.
[Afbeelding]

De "Indoor inner temperature" is de temperatuur sensor die in de binnenunit zit. Dan de "Room temperature" is de DS1820 sensor die ander kant van de kamer ligt van de binnenunit. De warmte die bij het plafond hangt wordt door een plafond ventilator verspreid.

Ik vind deze werkwijze fijner omdat er geen warmte golf is en dat daarna de MHI uitgaat als de ingestelde temperatuur is bereikt. Je voelt dan meteen dat er geen warmte meer in de kamer gebracht wordt.

De "Return air-temperature" laat zien wat de MHI denkt welke temperatuur het is in de kamer de "target temperatuur" is wat ik aangeef hoe warm het moet worden. Nu geeft is dan zelf een voor ingestelde kamer temperatuur terug en doe die omhoog in stappen van 0,25 graden om minder warmte te vragen en omlaag om meer warmte te krijgen.

De waardes zijn ver onder de 18 graden en die zijn in deze situatie ook fictief en het gaat alleen om het verschil tussen de "target temperature" en de "Return air-temperature"
De "Return air-temperature" is dus een berekende waarde, en geen gemeten waarde? Weet je ook hoe hij dit berekend?

Pijnacker Oost/West

• LED-Maniak
RemmyB83 schreef op woensdag 19 november 2025 @ 22:36:
[...]

De "Return air-temperature" is dus een berekende waarde, en geen gemeten waarde? Weet je ook hoe hij dit berekend?
Return air is de waarde die de airco rapporteert wat hij ontvangen heeft/gebruikt als huidige ruimte temperatuur(van interne sensor of externe sensor). Een vaste waarde sturen net onder setpoint leek bij sommige airco's een naar bij-effect te geven dat ze na verloop van tijd steeds hoger in vermogen gingen draaien omdat ze nooit de setpoint haalde. Verschilt wellicht per merk/type/bouwjaar.

• Deikke
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 11:47
Ik heb sinds een paar dagen dat mijn multi split airco vast staat op het laagste toerental (20hz). Als ik om een hogere temperatuur in de ruimte vraag dan is deze onbereikbaar omdat de buitenunit het toerental niet verhoogt. Ik heb beide units aan staan, dus ze verdelen de warmte (zo'n 300w uit het net) onderling. Eentje uitzetten helpt om het in de andere ruimte de temperatuur te verhogen. Aan de andere kant pruttelt de airco wel lekker de hele dag door zo. Heb ik wellicht per ongelukt ergens iets aangezet met de remote? Ik meende dat de eco modus niet werkte op een multi-split.

• Rapheal
  • Registratie: Oktober 2020
  • Nu online
Goedemorgen allemaal,

Ik ben via het climacontrol topic geattendeerd op dit forum door @ThinkPad . Ik zou jullie graag om hulp vragen om mijn airco verwarming beter op elkaar af te stemmen. Situatie in het kort;
2 mhi srk35-zs-w airco's in de woonkamer (25m2 in foto) en de aanbouw (22m2, zie fotos voor situatie). Huis is het 2012, aanbouw staat naast een open veldje/sloot. Sinds recent heb ik ook een homewizard dongle en gebruik ik de climacontrol modules van Ledmaniak. Hierdoor is het me veel inzichtelijker geworden dat de aanbouw de koude kant van het huis is en dus sneller afkoelt (zonder verwarming van 19 om 22.00 naar 16 om 05.00).

Nu probeer ik beide airco's aan te sturen met ieder een eigen externe sensor. Waar voorheen de woonkamer (zonder climacontrol module, en interne sensor) de hoofd last droeg en de aanbouw minder (60/40) is het nu overduidelijk de aanbouw airco die de hoofdlast draagt sinds sturing op interne sensor (90/10) met als gevolg dat de woonkamer airco eigenlijk nagenoeg niet meer bijspringt.

Externe sensor voor de woonkamer staat in de keuken bij de cv thermostaat en die van de aanbouw net om de hoek van de doorgang (of op de eettafel achter de bloempot).Ik heb het vermoeden dat de warmte vanuit de aanbouw naar de woonkamer trekt via de open doorgang, al helemaal nu veel minder lucht tegenstroom is vanuit de woonkamer. Resultaat is dat de aanbouw zn setpoint niet haalt en bezig blijft en de woonkamer niet bijspringt.

De airco instellingen zijn beide fixed op fan stand 3, verticale flapstand 1 na onderste stand, hetzelfde temperatuur setpoint voor beide. Aanbouw lamellen staan naar voren gericht (geen buiging naar de doorgang naar woonkamer. Ik zou graag de airco s zo instellen dat ze de last weer samen eerlijker delen. Mijn vraag aan jullie, hoe dit te bereiken met de airco s die nu dus op externe sensor / ruimtetemperatuur wordt gestuurd

Als er nog meer informatie nodig is hoor ik het graag. Op dit moment weet ik niet meer hoe dit te verbeteren ☹️.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6oXiauiYgWemOe86GIR8IPmMif8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DclIBEMub3ECiwca1wnbsXzI.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JzpPWXDLiWiecNjhkTa-346S1_U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dxzlTHn1MAKxIlwuZ6zW0I9Q.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NbFURY-_tU-ZxFMpUMFLWMFmETE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VJeKvUxRU1mS0MgkBbhwBDfo.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QUj7_5yCn74d8Wiyz50UWlDNh2E=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/neNk529jGfU6d5kYywxBytjN.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 36% gewijzigd door Rapheal op 20-11-2025 07:29 ]

• g-j-t
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 14:39
Vraag over het regelgedrag bij verwarming van onze SCM 45 ZS-W multisplit met een 20 ZS-W wandunit en een SRF 25 ZS-W vloerunit.
Deze hebben we al een aantal jaar maar we hebben ze eigenlijk nooit serieus gebruikt voor verwarming. Wel eens kort getest maar nooit gemonitord. Bij koelen regelen ze goed en mooi stabiel. Afgelopen zomer geen enkel probleem.

Nu we beneden een 35ZSX hebben en deze eigenlijk naar verwachting regelt bij verwarming; dus starten met een iets hoger vermogen om daarna rustig terug te moduleren. Het is geen vlakke lijn maar wel zonder onderstaande pieken.

De units boven gisteravond (3 graden buiten) om en om gebruikt. Het eerste blok in de afbeelding hieronder is de vloerunit op zolder, het tweede blok (later in de avond) is de 20ZS wandunit. Wat opvalt is dat ze steeds een hoge verbruikspiek laten zien en vervolgens weer zakken.
Ik heb de ventilatie op "laag" staan maar dat doe ik met de ZSX beneden ook. Het zijn geen defrosts (kan ook niet zo dicht op elkaar) en de unit blijft gewoon verwarmen.

De gemeten temperatuur in de ruimte komt van de binnenunits en is na even verwarmen snel vrij hoog (met name bij wandunit, logisch) t.o.v. de ingestelde waarde (20). Ze hebben beide een losse Wifi module. Ventilatiesnelheid staat op laagste. Ik stuur ze aan via Homey (cloud MHI smart-m-air) maar dit zou niet uit moeten maken

Laatste plaatje is een detailbeeld van een uur.

Iemand een idee waarom ze zo raar regelen? Ik heb dit topic wel doorzocht op "regelgedrag" maar zie dit soort grafieken iig niet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OA8gUM8X2KynRlUR3z-cVP_vsd8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xCjZdxcHE0NLtHs0vbkFX3bJ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wg-gCuguJWUBCCmIZEyDPWhB5WQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3ongBLmLskKcI7vZrzE1pmrV.jpg?f=fotoalbum_large

WP: PUHZ-SW75 YAA + ERST20D-VM2D. PV: 2000 wp +4200 wp

• Sjamo
g-j-t schreef op donderdag 20 november 2025 @ 08:15:
Vraag over het regelgedrag bij verwarming van onze SCM 45 ZS-W multisplit met een 20 ZS-W wandunit en een SRF 25 ZS-W vloerunit.
Deze hebben we al een aantal jaar maar we hebben ze eigenlijk nooit serieus gebruikt voor verwarming. Wel eens kort getest maar nooit gemonitord. Bij koelen regelen ze goed en mooi stabiel. Afgelopen zomer geen enkel probleem.

Nu we beneden een 35ZSX hebben en deze eigenlijk naar verwachting regelt bij verwarming; dus starten met een iets hoger vermogen om daarna rustig terug te moduleren. Het is geen vlakke lijn maar wel zonder onderstaande pieken.

De units boven gisteravond (3 graden buiten) om en om gebruikt. Het eerste blok in de afbeelding hieronder is de vloerunit op zolder, het tweede blok (later in de avond) is de 20ZS wandunit. Wat opvalt is dat ze steeds een hoge verbruikspiek laten zien en vervolgens weer zakken.
Ik heb de ventilatie op "laag" staan maar dat doe ik met de ZSX beneden ook. Het zijn geen defrosts (kan ook niet zo dicht op elkaar) en de unit blijft gewoon verwarmen.

De gemeten temperatuur in de ruimte komt van de binnenunits en is na even verwarmen snel vrij hoog (met name bij wandunit, logisch) t.o.v. de ingestelde waarde (20). Ze hebben beide een losse Wifi module. Ventilatiesnelheid staat op laagste. Ik stuur ze aan via Homey (cloud MHI smart-m-air) maar dit zou niet uit moeten maken

Laatste plaatje is een detailbeeld van een uur.

Iemand een idee waarom ze zo raar regelen? Ik heb dit topic wel doorzocht op "regelgedrag" maar zie dit soort grafieken iig niet.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik heb uiteraard geen idee wat bij jou het probleem is.

Wat ik wel kan zeggen is dat ik me een hoedje schrok toen ik eergisteren onze multisplit aanzette. Normaal vertoont het hier het normale gedrag, hoe groter het temperatuur-gat wat te overbruggen is, hoe meer vermogen eruit gegooid wordt, langzaam terugzakkend naar het minimale niveau voor dat moment. En ruimte stabiel op temperatuur.

Eergisteren was het verbruik veel hoger dan ik gewend was en de temperatuur in de ruimte steeg erg langzaam. Het verbruik zakte wel wat maar bleef veel hoger dan normaal, ook toen de ruimte uiteindelijk op temperatuur was. We kregen zelfs een defrost 45 minuten na de start, bij 8 graden buiten.

Gisteren kwam ik er achter dat de fanstand op de afstandsbediening op 1 stond (1 streepje boven het ventilatortje) ipv automatisch (alleen het ventilatortje). Waarschijnlijk (per ongeluk?) zo ingesteld door de monteur bij het onderhoud.

Ik heb het teruggezet naar automatisch en alles loopt weer als voorheen.

Ik start bij deze buitentemperaturen trouwens altijd geleidelijk op om minder snel een defrost te krijgen. Vanochtend was onze woonkamer 16,9 graden. Ik heb de ingestelde temperatuur op 18 gezet. Toen de woonkamer 18 graden was (een half uur na aanzetten 18,1 graden), en het verbruik teruggezakt was heb ik de unit in het trapgat bijgeschakeld om de bovenverdieping op temperatuur te krijgen en houden. Dat duurt langer.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/REaO-XebcbzY2cAl5GYlSAF07fo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8i6uS2SPI0s0Z15hezJJwuYU.jpg?f=fotoalbum_large

Ik zeg het omdat het kan zijn dat wat je aangeeft, standaard draaien op ventilatorstand 1, niet perse gunstig hoeft te zijn. Het kan ook onvermoede bijwerkingen hebben zoals bij ons :)
Bovendien heb je snel last van een warmtebubbel waardoor de unit stopt met verder verwarmen. Wanneer de warme lucht op natuurlijke wijze weer wat verdeeld is zal de unit het misschien weer oppakken.

Ook in de gebruiksaanwijzing van mhi (tenminste bij onze multisplit), wordt fanstand 1 genoemd als minder economisch. Bij geforceerd lage fanstand wordt dacht ik stand 2 geadviseerd.

Hier werkt automatisch snel en zuinig maar dat kan uiteraard voor anderen anders zijn.

[ Voor 4% gewijzigd door Sjamo op 20-11-2025 10:12 ]

• Chatslet
@Rapheal De binnenunits hangen vrij dicht bij elkaar zo te zien. Heb je wel eens overwogen om maar 1 sensor op een centrale plek te gebruiken? Op die manier verdeel je de last 50/50 en zouden beide units zo ongeveer hetzelfde regelgedrag moeten gaan vertonen.

• Chatslet
@g-j-t Ik heb hier even wat grafieken van multisplits naast elkaar gezet. Lijkt vooral met de buitentemperatuur te maken te hebben. Hier in Zweden is het op dit moment -12 graden en ik krijg inderdaad een soort zaagtand grafiek. Als ik het verbruik opvraag van toen het nog warmer was dan is dat minder. Bij ons huis in NL zie ik het zelfde verschijnsel. Bij beide huizen even de buitentemperatuur in de grafiek er naast gezet en het lijkt vanaf zo'n 4 a 5 graden te ontstaan en hoe kouder het wordt hoe groter de zaagtanden. Als je de compressor er naast zet dan zie je ook dat die telkens in toeren piekt. Waarom dit gebeurd? Werkelijk geen flauw idee.

• Rapheal
  • Nu online
@Chatslet dat is inderdaad een optie , of uiteraard de twee sensors even bij elkaar zetten. Denk je niet dat doordat er verschil in warmteverlies zit en het feit dat de warmte vanuit de aanbouw naar de woonkamer trekt de airco in de aanbouw niet eerder afslaat? Heb je een suggestie voor plek voor een eventuele test?

• esphome
  • Niet online
RemmyB83 schreef op woensdag 19 november 2025 @ 22:36:
[...]

De "Return air-temperature" is temperatuur die is doorgegeven door interne temperatuur sensor (0xFF status) of de externe temperatuur sensor. Op het moment dat de die return temperatuur wordt doorgezonden weet ik dat mijn manipulatie van de temperatuur waarde is geaccepteerd en dat de MHI daar dan mee gaat werken. Die bevestiging kan wel eens bijna een minuut duren en geduld is dan een schone zaak.

Wat @LED-Maniak aangeeft dat er MHI gaan op toeren als die merken dat de temperatuur hetzelfde blijft lijkt mij een latere en logische aanpassing en waarschijnlijk gaat dat op voor de ZSX versies.

• Chatslet
@Rapheal Op de foto lijkt het alsof de binnenunits echt heel dicht bij elkaar hangen en dat de aanbouw en de woonkamer dezelfde ruimte zijn. Ik zie daar namelijk geen deur oid tussen zitten. Je zou het dan eigenlijk net zoals met CV moeten zien als 1 ruimte thermostaat met meerdere radiatoren in de ruimte. Ik ben niet zo bekend met de climacontrol modules maar ik ga er even vanuit dat die net zoals de MHI-AC-CTRL met externe (draadloze) sensoren kan werken en waarschijnlijk gewoon op een ESP32 met dezelfde software componenten draait. Ik zie daar namelijk dezelfde opties met sensoren via MQTT, BLE etc...
Bij de ESPHome variant doe je dat met:
code:
1
2
3
4
sensor:
  #external temperature sensor
  - platform: het type sensor dat je gebruikt
    en hier de platform configuratie

Je kunt dan BLE sensoren, een ds18b20, sensoren uit HA of MQTT etc... gebruiken. Met Xiaomi BLE sensoren werkt het bijvoorbeeld zo: https://esphome.io/components/sensor/xiaomi_ble/

Het beste hang je slechts 1 sensor op een binnenmuur waar de temperatuur in de ruimte het laagst is en vooral niet in de uitstroom van de airco's. Met 2 sensoren op dezelfde plek kan ook maar dan kun je alsnog hetzelfde probleem krijgen als die onderling bijvoorbeeld een halve graad afwijken.

• RemmyB83
  • Nu online
@Rapheal Ik ben het met @Chatslet eens, je doorgang is zo groot dat dat je dit het beste als 1 ruimte kunt zien.
Als de sensoren nauwelijks afwijken kun je ze als test even bij elkaar zetten. Daarnaast is het natuurlijk ook niet super veel werk om 1 van de sensoren te koppelen aan de andere binnenunit.

Mijn eerste gedachte zou zijn, om de sensor(en) in het midden van de te verwarmen ruimte te plaatsen. Als ik aan de hand van je foto's je ruimte inschat, dan zou ik ze in de woonkamer net links naast de doorgang plaatsen. Ik ga er wel even van uit dat dit een binnenmuur is die niet veel koude uitstraalt, als bijvoorbeeld een buitenmuur. Stukje dubbel zijdige tape en klaar voor de test.

Pijnacker Oost/West

• Rapheal
  • Nu online
@RemmyB83 @Chatslet de afstand van bank naar doorgang is circa 4.5-5m en van doorgang tot buitenmuur aanbouw (met behang) is ongeveer 4m. zie foto hieronder voor uit de andere hoek aanbouw gemaakt (zit ook een deur met hr++ glas 1x2.45 m). Bedoel je met links aan de kant van de aanbouw en dan niet de kant van de tv?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cVvaMaRrEFz4UclX5yLWAX8A2C8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/u9Zn4RiLLpCO51tI7yvDxFWU.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 36% gewijzigd door Rapheal op 20-11-2025 15:47 ]

• RemmyB83
  • Nu online
Rapheal schreef op donderdag 20 november 2025 @ 13:58:
@RemmyB83 @Chatslet de afstand van bank naar doorgang is circa 4.5-5m en van doorgang tot buitenmuur aanbouw (met behang) is ongeveer 4m. zie foto hieronder voor uit de andere hoek aanbouw gemaakt (zit ook een deur met hr++ glas 1x2.45 m). Bedoel je met links aan de kant van de aanbouw en dan niet de kant van de tv?
Je extra foto is helaas niet te zien.
Maar ik bedoel idd niet bij de tv, maar aan de andere kant van de door gang.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jCm6mbP_FddXWincNzQpPjOgcHU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/arrAF74R7sSouXgiuNJPUdo3.jpg?f=fotoalbum_large

Edit: de sensor kun je natuurlijk hier toevoegen bij scan thermometers. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7ibluWbd16ua80l6NJRCMHbYGh4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TctvbQxvZAOsBjrvyhbgyPdQ.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 19% gewijzigd door RemmyB83 op 20-11-2025 14:50 ]

Pijnacker Oost/West

• Chatslet
@Rapheal De plek die @RemmyB83 laat ziet zou inderdaad optimaal zijn al zien we natuurlijk niet wat er buiten beeld nog meer is. Daar zou echt een plattegrond oid voor nodig zijn. Deze plek lijkt me in ieder geval een goed startpunt. Wel blijf ik erbij dat 2 sensors naast elkaar geen goed idee is. Ik ken die sensoren. Dat zijn de Xiaomi BLE sensoren die je voor 3 tot 5 euro bij aliexpress haalt en die wijken onderling allemaal een halve tot hele graad af. Dan ga je alsnog krijgen dat een van de airco’s er mee stopt.

• esphome
  • Niet online
Voor diegenen die de custom code gebruikt van Robert Klep en een waarschuwing krijgen in HA ESPhome 2025.11 kunne het volgende __init__.py bestand aanpassen in de subdir climate

Path: RobertKlep/esphome-custom-component-main/components/custom/climate/__init__.py
van code stuk:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
CONFIG_SCHEMA = cv.Schema(
    {
        cv.GenerateID(): cv.declare_id(CustomClimateConstructor),
        cv.Required(CONF_LAMBDA): cv.returning_lambda,
        cv.Required(CONF_CLIMATES): cv.ensure_list(climate.CLIMATE_SCHEMA),
    }
)
#

naar:
code:
1
2
3
4
5
6
7
    {
        cv.Required(CONF_CLIMATES): cv.ensure_list(climate.climate_schema(climate.Climate)),
    }
)

Ik heb de code lokaal staan en wil iemand die wel op Github zit deze aanpassing (PR) willen voorstellen?

GitHub: https://github.com/robertklep/esphome-custom-component en het is vanaf ESPhome 2025.11 nodig

• Rapheal
  • Nu online
@RemmyB83 @Chatslet heb de foto nogmaals in de reactie gezet(vanuit de aanbouw genomen (ditmaal) ok en dan de de sensor aan de woonkamer zijde? Ik zal eens proberen of de airco in de aanbouw de sensor dan wel ziet. Hebben deze sensoren zichtlijn nodig ? Bedankt voor het meedenken

• LED-Maniak
Chatslet schreef op donderdag 20 november 2025 @ 14:18:
Ik ken die sensoren. Dat zijn de Xiaomi BLE sensoren die je voor 3 tot 5 euro bij aliexpress haalt en die wijken onderling allemaal een halve tot hele graad af. Dan ga je alsnog krijgen dat een van de airco’s er mee stopt.
Schromelijk overdreven. Als ik er 30 op een tafel leg zit er een keer hooguit drietiende verschil tussen. De sensor die in de laatste modellen zit is helemaal niet verkeerd. Sht3 of sht4x. Die zijn allemaal fabriek af gecalibreerd. Datasheet van de sht4x geeft tolerantie van 0.2C op.

Gebruik je een ClimaControl. Verbind dan eens een sensor met beide modules/adapters.

Of speel eens met de offset compensatie instelling als er een offset aanwezig is.

• LED-Maniak
Rapheal schreef op donderdag 20 november 2025 @ 15:51:
@RemmyB83 @Chatslet heb de foto nogmaals in de reactie gezet(vanuit de aanbouw genomen (ditmaal) ok en dan de de sensor aan de woonkamer zijde? Ik zal eens proberen of de airco in de aanbouw de sensor dan wel ziet. Hebben deze sensoren zichtlijn nodig ? Bedankt voor het meedenken
Nee, geen zichtlijn nodig. Maar check wel even of het signaal elke 10-20 seconden binnenkomt.

• Kixtart
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online

Kixtart

Destruction = Improvement

esphome schreef op donderdag 20 november 2025 @ 15:34:
Voor diegenen die de custom code gebruikt van Robert Klep en een waarschuwing krijgen in HA ESPhome 2025.11 kunne het volgende __init__.py bestand aanpassen in de subdir climate

Path: RobertKlep/esphome-custom-component-main/components/custom/climate/__init__.py
van code stuk:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
    {
        cv.Required(CONF_CLIMATES): cv.ensure_list(climate.CLIMATE_SCHEMA),
    }
)
#

naar:
code:
1
2
3
4
5
6
7
    {
        cv.Required(CONF_CLIMATES): cv.ensure_list(climate.climate_schema(climate.Climate)),
    }
)

Ik heb de code lokaal staan en wil iemand die wel op Github zit deze aanpassing (PR) willen voorstellen?

GitHub: https://github.com/robertklep/esphome-custom-component en het is vanaf ESPhome 2025.11 nodig
Voor Ginkage MHI-AC-Ctrl-ESPHome loopt die ook fout op dit moment door breaking changes: https://github.com/ginkage/MHI-AC-Ctrl-ESPHome/issues/185 Ik wacht gewoon op de update hiervan voordat ik de Airco zelf update.

☻/
/▌
/ \

• RemmyB83
  • Nu online
Rapheal schreef op donderdag 20 november 2025 @ 15:51:
Ik zou hem als eerste aan de woonkamer zijde proberen, bevalt dat niet kun je hem er ook nog tussen in of aan de zijde van de aanbouw proberen. Dat is een beetje trial and error, en kom je alleen met testen achter. Daarnaast meet ik het liefst op de plek die voor mijn het belangrijkst is en een beetje centraal is. Ook geen last heeft van warmte die bijvoorbeeld een tv uitstraalt als hij aanstaat.

Sensor kun je makkelijk toevoegen via de webinterface zie screenshot in mijn vorige post. Tijdens het toevoegen de sensor die je wilt toevoegen zo dicht mogelijk bij de binnenunit houden, en eventueel de gene die al is gekoppeld verder weg zetten of uitzetten door middel van batterij te verwijderen. Sensor hebben geen zichtlijnen nodig, maar werken op BLE (Bluetooth Low Energy).

Pijnacker Oost/West

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14:38
Kixtart schreef op donderdag 20 november 2025 @ 16:15:
[...]

Voor Ginkage MHI-AC-Ctrl-ESPHome loopt die ook fout op dit moment door breaking changes: https://github.com/ginkage/MHI-AC-Ctrl-ESPHome/issues/185 Ik wacht gewoon op de update hiervan voordat ik de Airco zelf update.
Ik zou hem zelfs wat duidelijker willen wegzetten:
.
[h1]LET OP: Ginkage MHI-AC-Ctrl-ESPHome is niet compatible met ESPHome 2025.11[/h1]
.
Een heel rijtje van de breaking changes in de ESPHome 2025.11 changelog raken de MHI-AC-Ctrl-ESPHome code: https://esphome.io/change...ng-changes-for-developers (in ieder geval die van de Core Framework Changes en de Component-Specific API Changes voor Climate (mogelijk ook Select)).

2025.10 werkt ook gewoon nog prima, je hoeft niet te upgraden naar 2025.11 natuurlijk :+

---
edit 21Nov 08:48: Zojuist een nieuwe release van MHI-AC-Ctrl-ESPHome geweest, daarmee werkt alles weer prima met ESPHome 2025.11

[ Voor 12% gewijzigd door Hmmbob op 21-11-2025 08:48 ]

Sometimes you need to plan for coincidence

• Theetjuh
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11:26
Bedankt voor het melden, blijf ik ff overal vanaf … wilde het eigenlijk vanmiddag doen, maar was er niet aan toe gekomen _/-\o_

• Kixtart
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online

Kixtart

Destruction = Improvement

Hmmbob schreef op donderdag 20 november 2025 @ 17:03:
[...]

.

LET OP: Ginkage MHI-AC-Ctrl-ESPHome is niet compatible met ESPHome 2025.11

.
Een heel rijtje van de breaking changes in de ESPHome 2025.11 changelog raken de MHI-AC-Ctrl-ESPHome code: https://esphome.io/change...ng-changes-for-developers (in ieder geval die van de Core Framework Changes en de Component-Specific API Changes voor Climate (mogelijk ook Select)).

2025.10 werkt ook gewoon nog prima, je hoeft niet te upgraden naar 2025.11 natuurlijk :+
Inderdaad :) Ik heb zelf ESPHome wel geupgrade, maar het component (airco's) niet. Gelukkig faalt de build daar naartoe sowieso zonder verdere impact.

☻/
/▌
/ \

• Rapheal
  • Nu online
@Chatslet @RemmyB83 ; koppelen aan 1 sensor is gelukt. Ben de test begonnen,.nu kijken of het vannacht en morgen overdag beter gaat. Thanks voor het meedenken

• Chatslet
LED-Maniak schreef op donderdag 20 november 2025 @ 16:01:
[...]

Schromelijk overdreven. Als ik er 30 op een tafel leg zit er een keer hooguit drietiende verschil tussen. De sensor die in de laatste modellen zit is helemaal niet verkeerd. Sht3 of sht4x. Die zijn allemaal fabriek af gecalibreerd. Datasheet van de sht4x geeft tolerantie van 0.2C op.
Ik kan er 5 naast elkaar leggen die allemaal binnen een bandbreedte van zo’n anderhalve graad wat anders aangeven. Hier de 2 uiterste en ter referentie de Honeywell thermostaat.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WtrTLMdi69xV6scQ0OycOi92rsc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Zc9tB0yXYm1Rsh8e1BO3TGZS.jpg?f=fotoalbum_large

• Chatslet
@Rapheal Ik denk dat je zo op de juiste plek zit met de sensor. Ben benieuwd wat je bevindingen zijn.

• esphome
  • Niet online
Kixtart schreef op donderdag 20 november 2025 @ 16:15:
[...]
Er is nog veel meer veranderd im 2025.11.0 en de Ginkage versie gaat ergens anders fout. Daar is is alles herschreven ook op het oog van de Climate verandering die vandaag definitief/breaking is geworden.

• esphome
  • Niet online
Ik had de MHI al een tijd constant draaien en dacht laat ik eens proberen de uitwisseling van de warmte te verhogen door de fan in de binnenunit naar maximaal te brengen. Ook de doorgegeven temperatuur omlaag gezet opdat de buitenunit zou op toeren. Dat ging prima totdat ik zag dat de compressor juist minder toeren ging maken. De temperatuur weer naar beneden gezet maar dat hielp niet.

Het lijkt of er een apart program deel werd aangesproken: fan binnen op maximaal dan de compressor naar minimaal als die dan al laag draait.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OFX12SBbSZwBnTx5i2eGTdxFrxU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zAC2LgKbXJB6qy4E9vtJlvP5.jpg?f=fotoalbum_large

Nu weer op een lagere fan snelheid en de compressor doet nu weer 24Hz.

Update: het was een tweede keer niet reproduceerbaar en ik had meteen ook mijn eerste defrost te pakken, zonder dat er ijsvorming was. Ga het morgen nog eens testen want nu is het rond nul buiten en dan heb je zo weer een defrost.

Update 2: nu totaal vier keer een test gedaan van de fan van de binnenunit naar maximaal. Wat dan meteen opvalt is dat drie keer de verbruik omlaag gaat terwijl ik juist een toename zou verwachten door het harder laten draaien van de fan. De compressor zakt steeds en de laatste keer van 32Hz naar 28Hz en zo schijnt er een soort modus te zijn in mijn MHI die dat doet. Ik heb ook tegenwoordig de MHI op Silent staan zodat die niet zo hoog op toert.

Er zit ook een begrenzing op en dat is als de "outdoor unit discharge pipe" onder de vijftig graden komt dan gaat de fan even uit en gaat kennelijk naar automatische snelheid terwijl de waarde op maximaal blijft.

Ik heb kennelijk de voorraad aan warmte uit de buitenunit getrokken en dan moet die weer wat opbouwen en een kijken die nu weer naar fan maximaal gaat als er weer genoeg voorraad is.

Update 3: en als er weer kennelijk voor de buitenunit genoeg reserve warmte is ging de fan weer vanzelf naar maximaal. Ik laat liever de fan op auto of medium en de maximaal als ik de airco ga uitzetten om nog even de laatste warmte eruit te trekken.

[ Voor 41% gewijzigd door esphome op 21-11-2025 13:31 . Reden: Update ]

• pjotter1965
  • Registratie: Juni 2007
  • Nu online
@TheGrillmeister , @mietse , @Nachtapotheker Of anderen. Jullie hebben in het verleden ook low pressure protection control meldingen gehad.
Hebben jullie dit ooit laten controleren ? ( bv hoeveelheid koudemiddel )

Ik zag de aanwijzingen van mietse in een eerder topic met een verwijzing naar de technische documentatie.

Ik wil graag 24/7 draaien maar ik merk dat ‘s nachts de low pressure protection control wordt geactiveerd.
Met als gevolg een hogere compressor-frequentie, dus ook hoog verbruik.

Ik heb een SCM multisplit

[ Voor 5% gewijzigd door pjotter1965 op 21-11-2025 07:05 ]

• Nachtapotheker
  • Nu online
pjotter1965 schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 07:03:
@TheGrillmeister , @mietse , @Nachtapotheker Of anderen. Jullie hebben in het verleden ook low pressure protection control meldingen gehad.
Hebben jullie dit ooit laten controleren ? ( bv hoeveelheid koudemiddel )

Ik zag de aanwijzingen van mietse in een eerder topic met een verwijzing naar de technische documentatie.

Ik wil graag 24/7 draaien maar ik merk dat ‘s nachts de low pressure protection control wordt geactiveerd.

Ik heb een SCM multisplit
Klopt die komt hier wel eens voorbij, ik heb niet de hoeveelheid koelmiddel laten controleren.
In de service manual van de SCM staat dat dit optreed onder een bepaalde buiten temperatuur bij het koelen en ook bij het verwarmen in combinatie met bepaalde binnen temperaturen. Er zijn bij mijn installatie (die al jaar 3 probleemloos werkt) ook geen andere signalen van koelmiddel te kort geweest. Dit stookseizoen bijv. nog geen enkele defrost gehad :)

Koelen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4GI-Zu0pc9yVqXp_c98FbDFdfnQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/W4wzDnlJ0yvfG8q4zeD4xumI.jpg?f=fotoalbum_large

Verwarmen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0ozSco6UYx0m19jIdUzsrVPrIVo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sXlHbAd9Y7VRmYpTf3YC7THE.jpg?f=fotoalbum_large

Ook als het ‘te’ warm is buiten bij het verwarmen heb je een protective control, maar deze geeft op mijn SCM geen code. Het beschreven gedrag heb ik wel eens gezien :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ivzxItAa_hQ7yDi1FUWMzTxNNmo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DzGlCHlrA7ZzZjsNrux7PqcF.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 37% gewijzigd door Nachtapotheker op 21-11-2025 08:24 ]

• Hmmbob
Hmmbob schreef op donderdag 20 november 2025 @ 17:03:
[...]
.
[h1]LET OP: Ginkage MHI-AC-Ctrl-ESPHome is niet compatible met ESPHome 2025.11[/h1]
.

Zojuist een nieuwe release van MHI-AC-Ctrl-ESPHome geweest, daarmee werkt alles weer prima met ESPHome 2025.11

• LinuZZ
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 24-11 11:15
Op veler verzoek hierbij het topic voor alle esp-aansturing gerelateerde zaken: MHI L/L warmtepomp / airco aansturen via een esp

enphase 8300wp (3460 ZO, 2740 ZW, 2100 NO), 2x20 vacuümbuizen op 300l SWW, Panasonic WH-MXC12J9E8, gasloos sinds Juni 2022 Stromer st3 voor woon-werk

• Grutte Pier
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 14:28
pjotter1965 schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 07:03:

Draai je ook daadwerkelijk onder de low pressure protection RPM van de compressor (zie je de compressor snelheid hoger worden direct na de melding). Met lagere temperaturen zal de compressor snelheid vaak toch al hoger zijn om te voldoen aan de warmte vraag.

Btw. die paar RPM extra gaan het verschil niet maken in verbruik tov een gehele nacht niet draaien? In comfort wel maar dat ligt meer aan de woning situatie....

• pjotter1965
  • Nu online
Grutte Pier schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 09:34:
[...]

Draai je ook daadwerkelijk onder de low pressure protection RPM van de compressor (zie je de compressor snelheid hoger worden direct na de melding). Met lagere temperaturen zal de compressor snelheid vaak toch al hoger zijn om te voldoen aan de warmte vraag.

Btw. die paar RPM extra gaan het verschil niet maken in verbruik tov een gehele nacht niet draaien? In comfort wel maar dat ligt meer aan de woning situatie....
Tja, wat is veel……
Ik gebruik de ClimaControl om meetwaarden te zien. Ik kan dus alleen stroom-waarde zien.

Wil ik zoals gisteravond de woonkamer op temperatuur houden, dan draait de compressor 20Hz met een 1,37 A input.
Wanneer de low pressure protection control actief is, draait de compressor 35Hz met een stroom input van 3,02 A.

• Hmmbob
LinuZZ schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 09:03:
Op veler verzoek hierbij het topic voor alle esp-aansturing gerelateerde zaken: MHI L/L warmtepomp / airco aansturen via een esp
Veler verzoek? Die heb ik misschien gemist dan.

Maar waarom zou dit in een apart topic moeten? Waarom niet hier - waar alle kennis gebundeld zit?

edit:
Prima startpost voor dat losse topic - zou ook hier in de TS passen als je het mij vraagt.

[ Voor 19% gewijzigd door Hmmbob op 21-11-2025 11:46 ]

• Grutte Pier
pjotter1965 schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 10:05:
[...]

Tja, wat is veel……
Ik gebruik de ClimaControl om meetwaarden te zien. Ik kan dus alleen stroom-waarde zien.

Wil ik zoals gisteravond de woonkamer op temperatuur houden, dan draait de compressor 20Hz met een 1,37 A input.
Wanneer de low pressure protection control actief is, draait de compressor 35Hz met een stroom input van 3,02 A.
3A verbruik bij 35Hz is meer dan ik had verwacht, zeker tov de 20Hz 1.37.... Wat voor buitenunit heb je staan?

De SRC35 heeft met 20Hz 1.1A tot ook 1.3A, en nu draai ik 37-40Hz op 1.65A bij >2 graden buiten en 1.9A bij <2 graden. Wanneer ik de klep naar beneden richt, laat hij ook een hoger verbruik zien. Met max fanspeed een lagere vreemd genoeg.

Ben ook wel benieuwd hoe deze waarde door de MHI wordt berekend en of deze waarde uberhaubt in de buurt komt van het daadwerkelijke verbruik.

• pjotter1965
  • Nu online
Grutte Pier schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 10:28:
[...]

3A verbruik bij 35Hz is meer dan ik had verwacht, zeker tov de 20Hz 1.37.... Wat voor buitenunit heb je staan?

De SRC35 heeft met 20Hz 1.1A tot ook 1.3A, en nu draai ik 37-40Hz op 1.65A bij >2 graden buiten en 1.9A bij <2 graden. Wanneer ik de klep naar beneden richt, laat hij ook een hoger verbruik zien. Met max fanspeed een lagere vreemd genoeg.

Ben ook wel benieuwd hoe deze waarde door de MHI wordt berekend en of deze waarde uberhaubt in de buurt komt van het daadwerkelijke verbruik.
Ik heb een 5Kw multisplit, dat zal zeker van invloed zijn.

Informatie van @Nachtapotheker mooi kunnen controleren.
Gemeten buitentemperatuur is net boven 0 graden gekomen en de compressor protection staat weer op Normal. Alles werkt dus blijkbaar goed.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LN0-7ofsYJiVcHPt0RKc56qOuz0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0NkRSpsaEcryLw5IsYsh7swY.jpg?f=fotoalbum_large

• Nachtapotheker
  • Nu online
Grutte Pier schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 09:34:
[...]

Ik heb hier idd in de praktijk nooit last van, mijn jaren 80 huis heeft wel 35hz (of meer) nodig als het beneden de -2 is :D

Met koelen is het wel eens vervelend, in NL zakt het toch vaak onder de 22 graden buiten 's avonds en dan is het op zolder nog te warm om te slapen voor de kinderen. Ramen/rolluiken open is dan ook lastig ivm licht, dus dan is het pendelen.

• Theetjuh
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11:26
Hmmbob schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 10:16:
[...]

Veler verzoek? Die heb ik misschien gemist dan.

Maar waarom zou dit in een apart topic moeten? Waarom niet hier - waar alle kennis gebundeld zit?

edit:
Prima startpost voor dat losse topic - zou ook hier in de TS passen if you ask me.
Snap ik eigenlijk ook niet ... zo is dit topic juist zo'n beetje ontstaan.

• Grutte Pier
Nachtapotheker schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 11:34:
[...]

Ik heb hier idd in de praktijk nooit last van, mijn jaren 80 huis heeft wel 35hz (of meer) nodig als het beneden de -2 is :D

Met koelen is het wel eens vervelend, in NL zakt het toch vaak onder de 22 graden buiten 's avonds en dan is het op zolder nog te warm om te slapen voor de kinderen. Ramen/rolluiken open is dan ook lastig ivm licht, dus dan is het pendelen.
Heel herkenbaar, vooral het koelen met een verhoogde compressor snelheid is klote. Wij liggen onder de binnenunit en daarom draait die dan op de laagste fanspeed. Pendelen doet die niet ivm het vastzetten van compressor snelheid, maar wat je dan ziet is dat de binnenunit wil bevriezen door teveel koel vermogen + de nodige errors.

• Allowee
  • Laatst online: 14:24
Ik gebruik nu de airco om het binnne op temepratuur te houden.
Afstandbediening op 19C en Eco aan. Het blijft nu 17C volgens de airco sensor.
Ik haal elke minuut de airco sensor waarde op en die zit tussen de 16,7C en 17C. verder niks. Dat is wel erg weinig differenteel.. zo blijft ie aan en uit gaan

Is die 0,25 C differenteel normaal?

• esphome
  • Niet online
Allowee schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 11:58:
Ik gebruik nu de airco om het binnne op temepratuur te houden.
Afstandbediening op 19C en Eco aan. Het blijft nu 17C volgens de airco sensor.
Ik haal elke minuut de airco sensor waarde op en die zit tussen de 16,7C en 17C. verder niks. Dat is wel erg weinig differenteel.. zo blijft ie aan en uit gaan

Is die 0,25 C differenteel normaal?
0,25 is de kleinst mogelijke stap die de MHI kent in gemeten temperatuur. Ik heb ooit gelezen dat de bandbreedte is van 0,75 onder en 0,75 boven de ingestelde temperatuur. Zelf vind ik 0,25 aan/uit nogal smal.

Tot hoever toert de compressor op als die aangaat en hoelang blijft die op hogere snelheid of gaat die al meteen weer naar rond de 20Hz?

• Allowee
Het is natuurlijk mogelijk dat met 1x per minuut uitlezen ik een lagere of hogere waarde mis.

na 5 a 6 minuten zakt het vermogen in en draait op de laagste stand.
Ik kan nog wel proberen de sensor wat meer themische massa te geven, dan is de response waarschijnlijk wat trager.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sJEWFY_WnaEg0kCF5YBuwmYKYNo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/tS1BGEQ2zNCaryJTLmOyg7Mn.png?f=fotoalbum_large

• esphome
  • Niet online
Allowee schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 13:18:
Het is natuurlijk mogelijk dat met 1x per minuut uitlezen ik een lagere of hogere waarde mis.

na 5 a 6 minuten zakt het vermogen in en draait op de laagste stand.
Ik kan nog wel proberen de sensor wat meer themische massa te geven, dan is de response waarschijnlijk wat trager.

[Afbeelding]
Dit inderdaad pendelen en hij blijft meer dan 10 minuten op minimaal draaien (200W of 20Hz) en dan weer uit.

As je controle hebt over waarde van de sensor probeer die eens op 0,25 onder de eerder gemeten temperatuur (vast zetten) te houden. En kijk dan of die dan op 200W blijft en hoe de toename van de temperatuur is in die modus.

• Allowee
De waarde aanpassen gaat niet, ik heb alleen de interne sensor naar buiten gebracht.

Ik ga wel eens testen of het door de eco stand komt. Misschien is het kleine diffentieel weg bij een normale stand. Misschien beter nog, een datalogger op dezelfde plek plaatsen en de waardes vergelijken.

Kan ook altijd nog een offset introduceren bij de sensor zodat 18C op de afstandbediening een kamer temperatuur van 16C is.

• Grutte Pier
Allowee schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 15:34:
De waarde aanpassen gaat niet, ik heb alleen de interne sensor naar buiten gebracht.

Ik ga wel eens testen of het door de eco stand komt. Misschien is het kleine diffentieel weg bij een normale stand. Misschien beter nog, een datalogger op dezelfde plek plaatsen en de waardes vergelijken.

Kan ook altijd nog een offset introduceren bij de sensor zodat 18C op de afstandbediening een kamer temperatuur van 16C is.
Leesvoer; https://www.circuitsonline.net/forum/view/160609

Maar nog even voor de duidelijkheid;
Je bent zelf in de ruimte? Bij de max fanspeed gaat hij (vrijwel) niet pendelen
Je fanrichting is niet rechtstreeks naar beneden maar meer omhoog?
Je draait geen lage fanspeeds?
Welke richting staan je lamellen, met center ben je vaak beter uit.

Bovenstaande vragen doelen allemaal op het voorkomen van de bekende bubbel

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020

De standaard offset verwarmt 2 graden boven de ingestelde temperatuur. Dat is soms nodig omdat de binnenunit (met de sensor) hoog hangt waar het vaak iets warmer is, zeker als de unit zacht blaast en daardoor in een warme bubbel zit. Als je die offset eraf haalt dan regelt de unit op de ingestelde temperatuur. Als de sensor lager hangt dan verwacht ik dat de kamertemperatuur zonder offset gewoon de ingestelde temperatuur bereikt.

• Grutte Pier
Martin7182 schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 17:33:
[...]

De standaard offset verwarmt 2 graden boven de ingestelde temperatuur. Dat is soms nodig omdat de binnenunit (met de sensor) hoog hangt waar het vaak iets warmer is, zeker als de unit zacht blaast en daardoor in een warme bubbel zit. Als je die offset eraf haalt dan regelt de unit op de ingestelde temperatuur. Als de sensor lager hangt dan verwacht ik dat de kamertemperatuur zonder offset gewoon de ingestelde temperatuur bereikt.
Is het niet zo dat de offset T-setpoint+2 hanteert. Indien hij nu met 18C+2C=20C al loopt te pendelen, dan zou je verwachten dat hij op 18C toch meer problemen ervaart?

• Martin7182
Grutte Pier schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 18:37:
[...]

Is het niet zo dat de offset T-setpoint+2 hanteert. Indien hij nu met 18C+2C=20C al loopt te pendelen, dan zou je verwachten dat hij op 18C toch meer problemen ervaart?
Eens. Mijn opmerking was dan ook geen advies om pendelen tegen te gaan.

• Marc Both
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 14:29
Goedemorgen! Ik heb van de week mijn spullen geleverd gekregen voor de installatie. Kan niet wachten tot de boel hangt (toch speelgoed haha)

Ben even benieuwd naar jullie ervaringen de afgelopen dagen. Welke scop meten jullie bij een temperatuur zo van max 5 graden?

• Rapheal
  • Nu online
@Chatslet @RemmyB83 hi beide. Zoals besproken, hierbij nog een update over de test op 1 sensor. Dit gaf helaas niet het gewenste effect, de airco in de aanbouw sloeg sneller uit doordat de warmte van de aanbouw toch naar de woonkamer trekt. Resultaat was dat de aanbouw juist sneller afkoelde dan voorheen. De sensor aan de andere kant van de muur gaf dan weer vertraging in het ontvangen van een signaal voor de airco in de woonkamer. Ik zit nu te denken om de woonkamer hoger te zetten in set point, en aanbouw lager in setpoint zodat je een warmte flow van de woonkamer naar de aanbouw brengt.

• Chatslet
@Rapheal je had wel op beide airco’s de zelfde sensor? Zoals jij het beschrijft lijkt het me dan logischer om de sensor in de aanbouw te hangen. Wij hebben hier in de woonkamer de sensor op de plek die het snelst afkoelt en die wordt gebruikt door 2 airco’s en een pelketkachel. Dat gaat hier goed al zijn er natuurlijk altijd plekken waar het warmer is. De juiste plek voor de sensor is erg belangrijk.

• RemmyB83
  • Nu online
Rapheal schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 17:27:
@Chatslet @RemmyB83 hi beide. Zoals besproken, hierbij nog een update over de test op 1 sensor. Dit gaf helaas niet het gewenste effect, de airco in de aanbouw sloeg sneller uit doordat de warmte van de aanbouw toch naar de woonkamer trekt. Resultaat was dat de aanbouw juist sneller afkoelde dan voorheen. De sensor aan de andere kant van de muur gaf dan weer vertraging in het ontvangen van een signaal voor de airco in de woonkamer. Ik zit nu te denken om de woonkamer hoger te zetten in set point, en aanbouw lager in setpoint zodat je een warmte flow van de woonkamer naar de aanbouw brengt.
Eigenlijk ook wel begrijpelijk. Je airco in de aanbouw is in verhouding groter tot de te verwarmen oppervlakte dan die van de woonkamer(als ik het goed inschat aan de hand van je foto's). Je idee om in de woonkamer je setpoint te verhogen, lijkt mijn geen slecht idee. Tenzij het dan te warm wordt, dan kun je beter in de aanbouw je setpoint verlagen.
Met de thermometer die je nu niet gebruik als thermostaat, kun je nu ook op verschillende plekken gaan meten.

Pijnacker Oost/West

• Rapheal
  • Nu online
@Chatslet @RemmyB83 aanbouw is 8m lang 4m beter waar de airco hangt en loop af naar 2.5 m aan de voorzijde. Woonkamer is 25m2 maar 5x5 ongeveer exclusief keuken van 8m2. Ondanks dat te verwarmen oppervlakte toch redelijk vergelijkbaar is,.zijn de dimensies wel anders. Ik had gepoogd sensor te koppelen aan beide airco s als die in de aanbouw staat maar de sensor gaf dan niet elke 10 tot 20 sec data door. Ik zal morgen nogmaals.poging doen of ik iets kan fabriceren dat de sensor ook op 1-1.4 m hoogte staat en dat ik hem wellicht beter in bereik krijg..als dit niet werkt zal ik de woonkamer een graag hoger zetten

• RemmyB83
  • Nu online
Rapheal schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 20:46:
@Chatslet @RemmyB83 aanbouw is 8m lang 4m beter waar de airco hangt en loop af naar 2.5 m aan de voorzijde. Woonkamer is 25m2 maar 5x5 ongeveer exclusief keuken van 8m2. Ondanks dat te verwarmen oppervlakte toch redelijk vergelijkbaar is,.zijn de dimensies wel anders. Ik had gepoogd sensor te koppelen aan beide airco s als die in de aanbouw staat maar de sensor gaf dan niet elke 10 tot 20 sec data door. Ik zal morgen nogmaals.poging doen of ik iets kan fabriceren dat de sensor ook op 1-1.4 m hoogte staat en dat ik hem wellicht beter in bereik krijg..als dit niet werkt zal ik de woonkamer een graag hoger zetten
Naast grote speelt isolatie ook een rol, en geef jezelf aan dat de aanbouw de koude kant is. Daarnaast zit er ook verschil tussen droogbouw tov natbouw. Droogbouw zal dan ook sneller opwarmen bij zelfde hoeveelheid warmte die je toevoegd met gelijke oppervlakte, en zul je dus niet dezelfde temperatuur stijging krijgen als beide soorten zijn gebruikt bij jouw. En als je aanbouw droogbouw is en dus minder massa heeft om warmte vaste houden, zal deze ook weer sneller afkoelen ondanks de misschien wel betere isolatie. Dit alles zal er voor zorgen dat je je airco's apart moet instellen met verschillende settings, om voor je zelf een aangenaam klimaat te krijgen.

Pijnacker Oost/West

• Rapheal
  • Nu online
RemmyB83 schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 21:47:
[...]

Naast grote speelt isolatie ook een rol, en geef jezelf aan dat de aanbouw de koude kant is. Daarnaast zit er ook verschil tussen droogbouw tov natbouw. Droogbouw zal dan ook sneller opwarmen bij zelfde hoeveelheid warmte die je toevoegd met gelijke oppervlakte, en zul je dus niet dezelfde temperatuur stijging krijgen als beide soorten zijn gebruikt bij jouw. En als je aanbouw droogbouw is en dus minder massa heeft om warmte vaste houden, zal deze ook weer sneller afkoelen ondanks de misschien wel betere isolatie. Dit alles zal er voor zorgen dat je je airco's apart moet instellen met verschillende settings, om voor je zelf een aangenaam klimaat te krijgen.
Hoe definieer je natbouw en droogbouw? Dan weet ik zeker dat we hetzelfde bedoelen 😊. Het is inderdaad spelen met de instellingen, en het toepassen van de climacontrol modules heeft me dit inzicht wel gegeven, nu inderdaad de optimale instellingen vinden. Daarnaast even afwachten of de huidige issue van het niet optoeren bij langere tijd onder set point blijven binnen een redelijke termijn is opgelost.

• esphome
  • Niet online
Ik had al eerder geschreven dat ik ben overgaan op zelf regelen van de intensiteit waarmee de MHI werkt in plaats van die te laten afhangen van het de gewenste temperatuur en de actuele temperatuur.

Het opwarmen gaat heel gestaagd en ik laat dan de buitenunit zo langzaam mogelijk werken in plaat van snel opwarmen en daarna de kans te lopen dat die gaat pendelen. Het aantal defrosts zijn ook minimaal omdat er geen grote hoeveelheden lucht door de warmtewisselaar worden gezogen.

Nu kon ik ook zelfs door strategisch meer of minder temperatuur verschil te injecteren zelf de bestaande compressor stappen kiezen als ik er eentje erbij wilde of juist eraf.

De interface is ook intuïtief door dat ik een willekeurige temperatuur kies van 20 graden. Dan selecteer in op een tweede schuifregelaar een temperatuurverschil met die 20 graden. De schaal verdeling hier is van -2 tot 0,75 graden.

Zodra ik die schuifregelaar gebruikt dan is de ingestelde temperatuur van 20 niet meer relevant omdat er vanaf dan een kamertemperatuur aan de MHI wordt gezonden die verrekend is met die van de schuifregelaar. Ik zet dan visueel ook een kruis voor die insteltemperatuur te zetten zodat zichtbaar is dat die er momenteel er ook niet meer tot doet.

Om weer de normale werking te hebben en zo de handmatig instellen van de kamertemperatuur ongedaan te maken kan dan door die insteltemperatuur te veranderen. Zodra ik die wijzig is alles weer zoals het voorheen was.

Om het zelf te kunnen inschatten wat ik wil en hoe dat te bereiken kijk ik eerst naar het temperatuurverschil en daarna naar de compressorsnelheid. Nu ik dat kan kijk nu ook naar de "outdoor unit discharge pipe" temperatuur om te bepalen hoeveel warmte er opgeslagen zit in het systeem. Alles boven de 54 graden kan worden gebruikt voor een soort "turbo" waarna ik een paar minuten de maximale fan snelheid gebruik om dat overschot eruit te halen. Interessant is als ik de interne fan op maximaal zet daalt het stroomverbruik met meer dan 10W (externe Watt meting).

Dat doe ik nu al een paar dagen en er is zo geen pendelen meer. De airco kan zo 24/7 doordraaien als ik dat zou willen en dat ook op een lage snelheid. Het is nu kouder buiten en zo heb ik die nu rond de 250W draaien en als ik de snelheid aanzienlijk verhoog loop ik nu de kans dat er defrost komt, terwijl er geen ijsvorming is, en die is dan wel kort maar je verlies zo wel een boel tijd waar de airco geen warme lucht levert.

Dit is de interface (NodeRed) die ik gebruik om de MHI te regelen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SwUxDtMrIocC6IffFhGUsLLoqMY=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/WnHoJA2k4RwUobcXhlLhwpSB.jpg?f=user_large

Bovenin zie je het kruis voor de insteltemperatuur (stapgrootte 0,5) en links daaronder het verbruik en compressor snelheid. Het driehoekje kan naar boven wijzen op naar beneden en geeft aan of de vorige gemeten snelheid hoger of lager was dan de getoonde huidige snelheid.
Het verschil in insteltemperatuur en return air temp. is dan het verschil wat de schuifregelaar (stapgrootte 0,25) ook aangeeft, hier is dat -1 graad.

[ Voor 11% gewijzigd door esphome op 23-11-2025 13:20 . Reden: Interface afbeelding ]

• Allowee

Van het weekend lekker aan het rommelen geweest en wat testjes gedaan.
Als ik de unit een graad warmer zet met eco (20C+eco) aan dan blijft ie uren op 200W draaien en blijft het 18C. Na het switchen naar de normale stand, maar dan 18C, gaat ie optoeren en met iets hoger vermogen werken, schiet iets ook over de 18C heen zonder te stoppen. (helaas moest ik daarna weg)
Kreeg het idee dat er dan een hoger differentieel in zit dan bij eco, wat best logisch kan zijn.

Gisteravond 19:00 weer op 19+eco en toen issie tot 3 uur vannacht uit gebleven.
Nu is het pendelen weer begonnen om het 17C te houden in de woonkamer..

De ntc wat foppen is de volgende stap. dan kan die op normale stand en toch de 17C behouden.
En dat puur uit intresse hoe dan het regeldrag is :9

• Grutte Pier
Ik ben opzoek naar een manier om de MHI uit te laten zetten door de ESP zelf wanneer de timer van room_temp_timout (laatst ontvangen externe temperatuur) is verlopen.

Stuk van de YAML code wat nu loopt;
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
MhiAcCtrl:
  # Only 20 (legacy) or 33 (includes 3D auto and vertical vanes) possible.
  # If you encounter mhi_ac_ctrl_core.loop error: -2 errors, change the frame_size to 20
  frame_size: 33
  initial_vertical_vanes_position: 5
  initial_horizontal_vanes_position: 8
  # Update the following to change the default room temp timeout
  room_temp_timeout: 3600

Ik heb even lopen stoeien maar de realisatie dat ik geen idee heb waar ik mee bezig ben, is op dit moment goed aanwezig.

• esphome
  • Niet online
Grutte Pier schreef op maandag 24 november 2025 @ 11:44:
Ik ben opzoek naar een manier om de MHI uit te laten zetten door de ESP zelf wanneer de timer van room_temp_timout (laatst ontvangen externe temperatuur) is verlopen.

Stuk van de YAML code wat nu loopt;
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
MhiAcCtrl:
  # Only 20 (legacy) or 33 (includes 3D auto and vertical vanes) possible.
  # If you encounter mhi_ac_ctrl_core.loop error: -2 errors, change the frame_size to 20
  frame_size: 33
  initial_vertical_vanes_position: 5
  initial_horizontal_vanes_position: 8
  # Update the following to change the default room temp timeout
  room_temp_timeout: 3600

Ik heb even lopen stoeien maar de realisatie dat ik geen idee heb waar ik mee bezig ben, is op dit moment goed aanwezig.
Hoe krijg je nu de externe temperatuur door, via de API (HA) of via een sensor in de YAML van ESPhome?

Denk dan aan bijvoorbeeld 5x36sec geen ontvangst van externe waarde schakelt de airco uit. Je laat dat ook lopen als de airco al uit is, want meer uit dan uit kan niet.

Update: bij een sensor kun je een timeout aangeven: https://next.esphome.io/components/sensor/#timeout
Als die verlopen is dan wordt er een NaN gezonden en daar is dan de trigger om de MHI te stoppen als je dat koppelt aan het zenden van de mode: OFF.

Update: het dan zenden aan de core gaat dan als volgt

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
    on_value:
      then:
        - lambda: |-
            float value = id(tempSensor).state;
            if ( is_numeric(value) ) {              
              return ((MhiAcCtrl*)id(${deviceid}))->set_room_temperature(value);
            } else {
              return ((MhiAcCtrl*)id(${deviceid}))->set_power(power_off);
              }
            }

[ Voor 23% gewijzigd door esphome op 24-11-2025 15:41 ]

• Nachtapotheker
  • Nu online
@esphome volgens mij moet je minstens 1x per minuut de gewenste waarde naar de airco sturen anders gaat hij weer de waarde van de interne sensor gebruiken.

• Grutte Pier
esphome schreef op maandag 24 november 2025 @ 14:51:
[...]

Hoe krijg je nu de externe temperatuur door, via de API (HA) of via een sensor in de YAML van ESPhome?
Ik stuur een vaste waarde door vanuit HA. IMO ook (voor mij) de enige manier om goed rendement + comfort te behalen met de MHI. Zie Grutte Pier in "Het MHI L/L warmtepomp/airco topic"

Zie hier de compressor snelheid wat hiermee te bereiken is;

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zkrH0qEZ-XmCEN3ExRVL7oPylK8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JHSc1AhGFT0YK1f7OaujYo5f.jpg?f=fotoalbum_large

Maaaar nu, dit weekend lag HA/Wifi eruit waardoor MHI's niet werden voorzien van een nieuwe waarde voor het aflopen van de timer. De units vallen dan terug op hun eigen programma. Gevolg hiervan waren 2 units die flink stonden te stampen....

De failsafe stop moet dus echt door de ESP zelf geïnitieerd worden

• esphome
  • Niet online
Nachtapotheker schreef op maandag 24 november 2025 @ 16:17:
@esphome volgens mij moet je minstens 1x per minuut de gewenste waarde naar de airco sturen anders gaat hij weer de waarde van de interne sensor gebruiken.
En wat is dan precies het probleem. Na 5 keer een externe sensor update die ik voorstelde gaat de MHI uit.

Die periode die ik voorstel kan korter zijn, maar na één keer missen en dan uitzetten lijkt mij niet verstandig.

• esphome
  • Niet online
Grutte Pier schreef op maandag 24 november 2025 @ 16:27:
[...]

Ik stuur een vaste waarde door vanuit HA. IMO ook (voor mij) de enige manier om goed rendement + comfort te behalen met de MHI. Zie Grutte Pier in "Het MHI L/L warmtepomp/airco topic"

Zie hier de compressor snelheid wat hiermee te bereiken is;

[Afbeelding]

Maaaar nu, dit weekend lag HA/Wifi eruit waardoor MHI's niet werden voorzien van een nieuwe waarde voor het aflopen van de timer. De units vallen dan terug op hun eigen programma. Gevolg hiervan waren 2 units die flink stonden te stampen....

De failsafe stop moet dus echt door de ESP zelf geïnitieerd worden
esphome in "Het MHI L/L warmtepomp/airco topic"

Goed, hoe en waar communiceer jij die waarde in de ESPhome YAML. Die code gaat dan als gecompileerde code in de MHI controler die jij via OTA of via een USB verbinding erin zet? Die code is onafhankelijk van een WiFi verbinding omdat die controller via kabel in de binnenunit zit.

In plaats van uitzetten kun je ook denken aan het herhalen van de laatste waarde. Dit kan ook volgens mij via time-out:

code:
1
2
3
  - timeout:
      timeout: 34s
      value: last  # sent value will be the last value received by the filter

Komt er geen nieuwe waarde binnen dan zendt die de laatste waarde elke 34 seconden.

Lijkt mij een betere oplossing voor jouw probleem en zo omzeil je de terugval naar interne temperatuur waardes.

[ Voor 14% gewijzigd door esphome op 24-11-2025 17:31 ]

• Cocytus
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Ik heb sinds kort ook twee MHI units hangen met MHI-AC-CTRL-ESPHOME modules. Werkt fantastisch! Helaas heb ik ook erge last van het pendelen. Mooi uit te lezen met HA dankzij deze modules. Als ik de setpoint 's avonds gewoon verlaag zit de compressor 's nachts op een cycle van 8 à 10 minuten. De compressor start op 60Hz, zakt 2 minuten later naar 45Hz, blijft daar 3 minuten op draaien, en slaat dan af - om 3-5 minuten later opnieuw te beginnen. Dit was vannacht ook zo met de fanstand handmatig op medium. Het probleem is niet dat de airco overgedimensioneerd is. Ik heb de 3,5kW unit in een matig geisoleerde dakopbouw van ong. 60m3 hangen. Bovendien, de unit levert met dit gependel volgens mij niet meer vermogen dan wanneer hij één lange run op 20Hz zou maken. Met handmatig klooien met de fansnelheid en temperatuurinstelling heb ik tot nu toe twee keer een lange run (meerdere uren) kunnen krijgen, 1x precies op 20Hz en 1x schommelend rond de 30Hz, maar verder blijft het maar pendelen.

Ik ga dus maar eens een externe temperatuursensor eraan hangen. Daarvoor moet ik volgens mij opnieuw de ESP flashen met de sensor erin vermeld, of niet? Ik heb de modules gekocht van @AUijtdehaag die zo vriendelijk was ze voor mij te flashen, dus dat wordt dan even pielen hoe dat ook weer moest (ik heb het wel eens eerder gedaan maar dat was een tijd terug).

• pjotter1965
  • Nu online
Cocytus schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 09:54:
Ik heb sinds kort ook twee MHI units hangen met MHI-AC-CTRL-ESPHOME modules. Werkt fantastisch! Helaas heb ik ook erge last van het pendelen. Mooi uit te lezen met HA dankzij deze modules. Als ik de setpoint 's avonds gewoon verlaag zit de compressor 's nachts op een cycle van 8 à 10 minuten. De compressor start op 60Hz, zakt 2 minuten later naar 45Hz, blijft daar 3 minuten op draaien, en slaat dan af - om 3-5 minuten later opnieuw te beginnen. Dit was vannacht ook zo met de fanstand handmatig op medium. Het probleem is niet dat de airco overgedimensioneerd is. Ik heb de 3,5kW unit in een matig geisoleerde dakopbouw van ong. 60m3 hangen. Bovendien, de unit levert met dit gependel volgens mij niet meer vermogen dan wanneer hij één lange run op 20Hz zou maken. Met handmatig klooien met de fansnelheid en temperatuurinstelling heb ik tot nu toe twee keer een lange run (meerdere uren) kunnen krijgen, 1x precies op 20Hz en 1x schommelend rond de 30Hz, maar verder blijft het maar pendelen.

Ik ga dus maar eens een externe temperatuursensor eraan hangen. Daarvoor moet ik volgens mij opnieuw de ESP flashen met de sensor erin vermeld, of niet? Ik heb de modules gekocht van @AUijtdehaag die zo vriendelijk was ze voor mij te flashen, dus dat wordt dan even pielen hoe dat ook weer moest (ik heb het wel eens eerder gedaan maar dat was een tijd terug).
Niet toevallig Silent Mode aan staan ?
Net ook gelezen in een ander topic : ThinkPad in "ClimaControl: Slimme besturing voor airco's"

• Martin7182
@Cocytus Het was zeker een koude nacht? Je hebt denk ik te maken met de 'Heating low outdoor temperature protective control' die ervoor zorgt dat de unit minder ver terug moduleert. Een externe sensor gaat waarschijnlijk niet helpen.

• pjotter1965
  • Nu online
Martin7182 schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 10:26:
@Cocytus Het was zeker een koude nacht? Je hebt denk ik te maken met de 'Heating low outdoor temperature protective control' die ervoor zorgt dat de unit minder ver terug moduleert. Een externe sensor gaat waarschijnlijk niet helpen.
Bij mij schakelt low pressure protection control in bij -2 graden ( naar 35 Hz ) en schakelt weer uit bij 0 graden.

• Sjamo
Cocytus schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 09:54:

Ik heb geen idee wat voor jou in de ochtend een acceptabele temperatuur is, maar heb je al eens overwogen de unit(s) tijdens de nacht uit te schakelen? Als je bijhoudt wat de ruimte temperatuur doet en je wenst dat de ruimtes op een bepaald moment op temperatuur zijn zou je kunnen overwegen de unit(s) bijvoorbeeld een uur voor die tijd te laten inschakelen?

Wij verwarmen hier pas tijdens de nacht wanneer de temperatuur tijdens de nacht verder wegzakt dan voor ons wenselijk en hier bevalt dat erg goed.

Je kan ook nog de ecostand overwegen, alhoewel de werking daarvan afhankelijk zal zijn van het type binnenunit.

En gaat het om aangrenzende ruimtes? Is overschakelen naar 1 unit tijdens de nacht een optie?

[ Voor 5% gewijzigd door Sjamo op 25-11-2025 10:47 ]

• Allowee
Allowee schreef op maandag 24 november 2025 @ 09:30:
[...]
De ntc wat foppen is de volgende stap. dan kan die op normale stand en toch de 17C behouden.
En dat puur uit intresse hoe dan het regeldrag is :9
Gisteren een weerstand parallel gezet. De gemeten temperatuur is nu 2C hoger dan voorheen.
Voordeel dat ik nu met de app de unit op 18C kan zetten en dit ergens tussen de 16 en 17C is.

In de app staat ie nu op 18,5C en airco sensor zegt 19,2C. (Temp. sensoren geven rond de 17C) Ben benieuwd tot hoever die door gaat verwarmen en wat daarna het gedrag is.
Het is zeker niet perfect maar beter dan de eco mode, die kan je in de app niet gebruiken.

-update: ondertussen is het pendelen begonnen... app op 18,5C -> airco sensor tijdens uitlezen tussen 19,2 en 19,5C. Die range blijft dus erg klein, ook zonder eco mode.

[ Voor 10% gewijzigd door Allowee op 25-11-2025 14:23 . Reden: update ]

• Cocytus
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Martin7182 schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 10:26:
pjotter1965 schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 10:37:
[...]

Bij mij schakelt low pressure protection control in bij -2 graden ( naar 35 Hz ) en schakelt weer uit bij 0 graden.
Dank voor de info! Ik kende dit niet. Dat zou 1 of 2 van de nachten wel het probleem geweest kunnen zijn, vrijdag en het weekend was er nachtvorst. Ik zie het pendelen echter ook overdag, vrijwel steeds op dezelfde wijze. Nu ook, met buitentemperatuur rond de 7°. Even de unit op 'high' laten blazen en hij moduleert keurig terug naar 20Hz. Zet ik de fanspeed dan weer op medium, dan blijft hij (in ieder geval een tijdje) op 20Hz draaien.

Ik heb de temperatuur 's nachts op 17° ingesteld staan, zonder de 'Eco' modus aan. Dat is waar ik 'm op wil houden. Misschien is dit gewoon te laag? Overdag staat de temperatuur op 20°, de CV voor de rest van het huis staat op 19°.
pjotter1965 schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 10:18:
[...]

Niet toevallig Silent Mode aan staan ?
Net ook gelezen in een ander topic : ThinkPad in "ClimaControl: Slimme besturing voor airco's"
Nee, Silent en Eco staan beide uit.

[ Voor 15% gewijzigd door Cocytus op 25-11-2025 12:32 ]

• RemmyB83
  • Nu online
Cocytus schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 12:28:
[...]

[...]

Dank voor de info! Ik kende dit niet. Dat zou 1 of 2 van de nachten wel het probleem geweest kunnen zijn, vrijdag en het weekend was er nachtvorst. Ik zie het pendelen echter ook overdag, vrijwel steeds op dezelfde wijze. Nu ook, met buitentemperatuur rond de 7°. Even de unit op 'high' laten blazen en hij moduleert keurig terug naar 20Hz. Zet ik de fanspeed dan weer op medium, dan blijft hij (in ieder geval een tijdje) op 20Hz draaien.

Ik heb de temperatuur 's nachts op 17° ingesteld staan, zonder de 'Eco' modus aan. Dat is waar ik 'm op wil houden. Misschien is dit gewoon te laag? Overdag staat de temperatuur op 20°, de CV voor de rest van het huis staat op 19°.

[...]

Nee, Silent en Eco staan beide uit.
Of 17°C te laag is hangt af van je isolatie en je massa.
Bij mijn koelt het zonder verwarming tussen 23 en 5 af tot 19°C. De massa helpt hier dan ook met het op temperatuur houden, en heb dan ook maar heel weinig warmte nodig om het op temperatuur te houden. Als ik een nachtverlaging zou toepassen.

Pijnacker Oost/West

Pagina: 1 ... 43 44 Laatste