Anker Solix Max AC 7 kWh | 4.320WP | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS-W
Ze hangen hier nog maar een dag dus ik heb nog de nieuwe geur haha. Het is dat ik het boekje gelezen heb.
Of het kan of niet, er staat heel duidelijk ik dat je het niet moet doen.
Daar zat ik ook aan te denken. Omdat het alleen stinkt tijdens (of na) koelen zou ik de oorzaak eerder bij de warmtewisselaar zoeken dan in de lekbak. Met name bij ontvochtigen wordt dat ding kletsnat in die smalle spleetjes tussen de koelribben. Op lange termijn is de truuk om na ontvochtigen of koelen de ventilator nog een paar minuten te laten nadraaien. Voor nu zou ik er een desinfectant in spuiten maar dan wel iets wat geen metaal aantast. En laat ik nu net geen verstand hebben van chemie.... Maar in ieder geval niet bleek of azijn lijkt mij. (Afwasmiddel?)ThinkPad schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 16:13:
Maar de lekbak is toch niet hetgeen wat stinkt? Dat is de verdamper waar bacteriën in gaan groeien.
[ Voor 24% gewijzigd door ThinkPad op 29-07-2026 18:43 ]
toevallig vandaag de binnen unit schoon gemaakt , ik laat hem altijd het droog programma afwerken , wat mij opvalt is dat er tussen de verdamper en de schuim in de lekbak geen ruimte zit de lekbak zit hier nagenoeg tegenaan gedrukt waar door er zelfs na 2 uur drogen en een nacht nog steeds duidelijk water is tezien aan de onderzijde tussen de koel ribbels dit is het gene wat die geur gaat veroorzaken, de meest instalateurs hangen de wand unit horizontaal waardoor dat water niet weg loopt , heb nu de binnenunit aan de zijde waar niet de afvoer zit wat hoger bevestigd waar door deze een beetje schuin afloopt naar de afvoer , heb de bak vol gegooid met water daarna 2 uur laten drogen en vervolgens gekeken, is nu zo goed als droogThinkPad schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 16:13:
Maar de lekbak is toch niet hetgeen wat stinkt? Dat is de verdamper waar bacteriën in gaan groeien.
ik heb hem naar opzij gekanteld, de hele unit , waarom zouden de lagers extra worden belast ,, de rol in de lagers blijft gewoon even recht maar staat 3 graden uit het lood , is niet dat er meer druk op de lagers komt te staan omdat 1 kant meer wordt belast of dat de rol kan schuiven in de lagers want deze zit vast met een schroefje , misschien kan een instalateur in het topic hier wat over zeggen ?Martin7182 schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 20:58:
@Louwm bedoel je iets naar achteren gekanteld, of iets naar opzij? Dat laatste zou ik niet doen i.v.m. slijtage lagers.
Als iets uit het lood hangt of staat, dan heeft het laagst hangende punt meer krachten te voortduren dan het bovenste puntLouwm schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 06:40:
[...]
ik heb hem naar opzij gekanteld, de hele unit , waarom zouden de lagers extra worden belast ,, de rol in de lagers blijft gewoon even recht maar staat 3 graden uit het lood , is niet dat er meer druk op de lagers komt te staan omdat 1 kant meer wordt belast of dat de rol kan schuiven in de lagers want deze zit vast met een schroefje , misschien kan een instalateur in het topic hier wat over zeggen ?
Er is met lekdetectie gecheckt en een test op 40bar uitgevoerd op de leidingen+binnen en de buitenunit en daar kwam geen lek uit. Wel is er binnen een koppeling een tikje vaster gezet.
Ik hoop zo dat die nu goed blijft, want op een gegeven moment is de garantie wel voorbij.
Hebben meer mensen ervaring met het leeglopen en wat uiteindelijk de oorzaak bleek?
MikroTik RB4011iGS+5HacQ2HnD-IN, MikroTik cAP AX, SRK25ZS-WF, SRK35ZS-WF + CC, 2250Wp, MT Venus E v3 + Shelly EM
Perskoppelingen zie je ook steeds meer, maar zijn wel aan de prijs.
[ Voor 57% gewijzigd door ThinkPad op 30-07-2026 15:24 ]
Kan in het ergste geval ook elders zitten natuurlijk.
Airco draadloze temperatuur sensor - ClimaControl voor smarthomes. Mitsubishi, Panasonic, LG.
Ik weet van HVACR videos dat je vaak wel iets van de olie kan zien, maar alles lijkt schoon en zeker niet vettig.
Voor nu is het denk ik gewoon afwachten. Ik zal hem wat vaker aan gaan zetten om goed te testen.
Buiten kan ik zelf ook wat sop op de koppelingen spuiten om op een lek te checken.
MikroTik RB4011iGS+5HacQ2HnD-IN, MikroTik cAP AX, SRK25ZS-WF, SRK35ZS-WF + CC, 2250Wp, MT Venus E v3 + Shelly EM
Het niet zien van een vloeistof kan ook komen door het feit dat er weinig gedraaid is de afgelopen periode, de vloeistof is het smeermiddel. Draait de airco niet wordt er ook geen smeermiddel verpompt. Wil je zelf op zoek moet je de airco op verwarmen hebben draaien, dan is de werkdruk hoog.
Persoonlijk heb ik hier een mening over, dat een F-gas monteur zo lek detectie uitvoert. De manier om definitief vast te stellen of het systeem lek is, is door middel van een vacuum lektest. Dus vacuum trekken naar <500 micron, systeem 10 minuten laten staan en dan beoordelen. En dan pas vullen.
Ja grove lekkages komen met afpersen wel naar voren. En ik snap het helemaal hoor, massa is kassa maar toch....Het huidige verdien model is zo wel ideaal, na 12-24 maanden moet er weer een telefoontje gedaan worden met het verzoek om te vullen=$$$, met daarbij geen mogelijkheid meer tot garantie aanspraak als de unit zelf lekt.
Komt die koekert met zon rode blauwe vevor meter set, kun je ervan uit gaan dat er niks op vacuum getest is. Zo heb ik wel eens slangen pakket vacuum getrokken, binnen paar seconden was de waarde boven 1000 micron=lek als zeef. Maar deze analoge meter set stond nog netjes op dezelfde waarde 24 uur later.
Excuses voor de rant, waarbij deze partij mogelijk alles netjes volgens het boekje heeft gedaan. Toch is dat vaak een uitzondering op de regel.
Ik zag wel een nette rothenberger meterset en een testo weegschaal. Er is deze keer dan ook dezelfde hoeveelheid R32 in gegaan als af fabriek. Maar inderdaad zonder vaccuum of langdurige test is het lastig beoordelen.
Mocht het nodig zijn dan zal ik de volgende keer zeker aangeven dat ze maar die stekkoppelingen solderen. Desnoods kost het wat.. moet gewoon goed zijn op een gegeven moment.
De nieuwe SRK ZT-WF lijkt af te rekenen te hebben met die onzin van 12 °C. Wel blijft de vergrendeling op 27 rps van kracht wanneer de buitentemperatuur lager is dan 2 °C of hoger dan 20 °C.ThinkPad schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 09:52:
Ja die condities zijn voor ons NL klimaat vrij restrictief omdat het zelfs na een warme zomerdag vaak nog best wel weer afkoelt 's nachts. Heb al eerder aangegeven in dit topic dat je daar bijv. in Thailand ofzo (waar het 's nachts ook >= 22°C is) niet tegenaan zult lopen, dan zal hij op een laag toerental blijven pruttelen. De multisplit begint hier ook te pendelen zodra de zon weg is (minder warmteinstraling) en de kamers op temperatuur zijn.
Het blijft toch best een black box zo'n MHI airco qua regelstrategie. Ook de befaamde '12 graden' bug bij verwarmingsmodus op m'n ZSX is bijv. knap vervelend. Heb daar tijd terug al een soort weerhut/'petje' voor gemaakt zodat de buitentemperatuur-sensor zo min mogelijk zonlicht opvangt: ThinkPad in "Het MHI L/L warmtepomp/airco topic"
Weet iemand hoeveel watt er bij 27 rps wordt verbruikt?
https://api.beijerref.ie/media/34/20/0d/1778681163/25-srk-sm-461----srk-zt-wf-wfb-wft-systems-ast-5049531.pdf
Giet je dat dan over de verdamper heen? Of rechtstreeks in de lekbak?KoningPaulus schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 16:10:
Kan prima, doe ik hier ook. Heet water laat ik zo'n kunstgebittablet in oplossen (omdat ik vond dat ondanks het in kwarten verdelen niet goed oploste met koud water), en giet het dan rustig in die lekbak.
de goedkope tabletten van de kruidvat lossen gelijk op bij contact met koudwater , beginnen te bruisen, niet oplossen en over de verdamper gieten , de tabletten zijn corrosief , zie waarschuwing op verpakking , en vervuilt tussen de alu koelribbelBeeJee78 schreef op zaterdag 1 augustus 2026 @ 10:02:
[...]
Giet je dat dan over de verdamper heen? Of rechtstreeks in de lekbak?
Dan kan je die beter helemaal niet gebruiken dus, want die koelribben raken de lekbak.Louwm schreef op zaterdag 1 augustus 2026 @ 18:36:
[...]
de goedkope tabletten van de kruidvat lossen gelijk op bij contact met koudwater , beginnen te bruisen, niet oplossen en over de verdamper gieten , de tabletten zijn corrosief , zie waarschuwing op verpakking , en vervuilt tussen de alu koelribbel
In de droogstand was blijkbaar een setpoit bereikt en het was buiten ook afgekoeld.
Unit ging pendelen dus ik heb hem een gradje hoger gezet voor het slapen.
Snachts werd ik wakker in de warmte....
Bij een bepaald verschil tussen setpoint en ruimte temperatuur gaat de airco eerst even verwarmen om daarna weer drogen in te zetten (staat ook zo ide handleiding gelukkig)
Was wel even raar wakker worden
Buiten
1x SCM-50-ZS-W
Binnen
1x SRK-35-ZS-W
2x SRK-20-ZS-W
Alle drie de binnenunits hebben een MHI-AC-CTRL erin zitten en ik gebruik in Home Assistant een externe temperatuur sensor.
Als ik alles op 18C koelen zetten, ventilator maximaal dan kom ik niet boven de 700W uit.
Terwijl de woonkamer op 22C blijft hangen de de slaap- en werkkamer rond de 20C zitten. alle deuren staan op.
Ik zou toch verwachten dat het vermogen toch op een gegeven moment omhoog gaat om meer te koelen?
Iemand tips?
[ Voor 4% gewijzigd door ThinkPad op 05-08-2026 13:30 ]
Maar ik ga ze even alle drie langslopen.
Werkt hier anders prima met 2 binnen units en een buiten.QinX schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 15:05:
Silent mode zou niet moeten werken op een multisplit buitenunit.
Maar ik ga ze even alle drie langslopen.
deCONZ Community Manager | deCONZ Discord: https://discord.gg/HvzTwcB
Niet dat ik het 18C wil, maar als het dan warm is dan bleef het een beetje hangen. Fijn dat dat het was. Volgens de handleiding werkt Silent mode niet, maar blijkbaar toch wel.
Ik begrijp ook niet zo goed waar bepaalde omslagpunten liggen. Zo merk ik in de droogstand namelijk een relatief groot verschil in stroomverbruik. Zo kan de unit 300 watt trekken, maar soms zakt ie ook netjes terug naar 130+-.Allowee schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 11:42:
Van het weekend liep ik tegen een feature aan![]()
In de droogstand was blijkbaar een setpoit bereikt en het was buiten ook afgekoeld.
Unit ging pendelen dus ik heb hem een gradje hoger gezet voor het slapen.
Snachts werd ik wakker in de warmte....
Bij een bepaald verschil tussen setpoint en ruimte temperatuur gaat de airco eerst even verwarmen om daarna weer drogen in te zetten (staat ook zo ide handleiding gelukkig)
Was wel even raar wakker worden
Ter illustratie, kamer temperatuur is 22, ingestelde temperatuur icm drogen 21 graden. Graadje meer of minder maakt weinig verschil. Waar zit dit hem dan in?
Geen idee, ik vindt het vaak onnavolgbaar. Soms zet ik 'm even uit/aan als een soort reset van de regelkarakteristiek.KoningPaulus schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 10:31:
[...]Waar zit dit hem dan in?
Wat ik kan bedenken:
Delta T binnen / buiten ?
Trend van de binnen temp ?
Trend van de buiten temp ?
Ventilator stand ?
Tocht in de ruimte ?
Dit zou mogelijk de noodzaak voor ESP hardware kunnen wegnemen.
[ Voor 16% gewijzigd door ThinkPad op 14-08-2026 07:36 ]
Lijkt me nietThinkPad schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 07:25:
Dit zou mogelijk de noodzaak voor ESP hardware kunnen wegnemen.
https://github.com/blues-...ilable-about-once-an-hour
Eigen esp is betrouwbaarder.
[ Voor 5% gewijzigd door AUijtdehaag op 14-08-2026 07:50 ]
Staat ook in bovenstaande link beschreven.. als je dan aansturing wil doen ben je gewoon een uur stuurloos.
Maar goed dat er ontwikkelingen zijn!
Alle warmte blijft binnen, leuk voor de winters maar minder voor de zomers.
We zitten in een jaren 70 rijtjeshuis en willen de woonkamer, 2 slaapkamers op de 1e etage en de zolder(slaap en werkkamer) koelen.
Op zolder heb ik 30graden als hoogtepunt gehad, met 25graden zou ik al heel tevreden zijn.
De slaapkamers zijn nu 28graden en dan zou 23graden ook prima zijn denk ik.
Nu dacht ik aan een multisplit airco en dan minimaal 1binnenunit in de woonkamer en 1 binnenunit op de overloop.
Of kan ik beter voor elke kamer apart een eigen binnenunit aan laten leggen?
Verder willen we uiteindelijk van het gas af.
Geschat verbruik is 900m3 per jaar, waarvan 500m3 verwarmen en rest voor het warme water.
We koken al jaren op inductie.
Beneden triple glas en vloerverwarming.
1e etage en zolder dubbelglas en radiatoren. Die van zolder staat permanent uit, ik warm in de winter af en toe bij met een laser kachel als ik aan het werk ben, als ik dat 10dagen per jaar moet doen is het veel.
Kan ik nu (na de zomer) de airco laten plaatsen en eventueel later een warmtepomp laten aanleggen? Bijt dat elkaar?
CV(hybride voorbereid) staat op zolder en heb geen plat dak, dus waarschijnlijk moet de warmtepomp helemaal van beneden komen, is dat nog een probleem?
Tja, maar niet ondersteund door fabrikant als er wat fout gaat. Onder aan de streep is het vooral prettig voor mensen (zoals ik) die voor 100 euro per stuk de modules hebben gekocht bij installatie.AUijtdehaag schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 07:49:
[...]
Lijkt me niet
https://github.com/blues-...ilable-about-once-an-hour
Eigen esp is betrouwbaarder.
Er hangt hier zo een beetje aan alle technische installaties een esp.
3x marstek venus E / Atom s3 lite
Brink flair WTW ventilatie / Atom s3 lite
Mitsubishi Ecodan l/w warmtepomp / Atom s3 lite
MHI airco / Atom s3 lite
Heb je de WF-RAC al eens opengemaakt? Wedden om een koud biertje dat er een esp in zit?
[ Voor 0% gewijzigd door AUijtdehaag op 14-08-2026 10:16 . Reden: Al meer dan 500 MHI printjes verkocht met esp's ]
Ik geloof je direct en geef je graag dat pilsje alleen dat is (helaas) niet hoe fabrikanten hierover denken. Ben het compleet met je eens dat het natuurlijk onzinnig is.AUijtdehaag schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 10:15:
@Mimiix
Er hangt hier zo een beetje aan alle technische installaties een esp.
3x marstek venus E / Atom s3 lite
Brink flair WTW ventilatie / Atom s3 lite
Mitsubishi Ecodan l/w warmtepomp / Atom s3 lite
MHI airco / Atom s3 lite
Heb je de WF-RAC al eens opengemaakt? Wedden om een koud biertje dat er een esp in zit?
Ik heb de modules direct gekocht bij het plaatsen, zodat ik wifi had. Later kwam ik pas achter ESP en ClimaControl.
Ben vooral blij dat na deze tijd mensen nog steeds zoeken naar mogelijkheden binnen de fabrieksmodules.
Airco draadloze temperatuur sensor - ClimaControl voor smarthomes. Mitsubishi, Panasonic, LG.
Weet dat je hier in het MHI (= Mitsubishi Heavy Industries) warmtepomp/airco topic zit, wellicht was je bericht in een andere topic meer op zijn plaats geweest.Sinned123 schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 07:58:
De warme zomers beginnen ons op te breken en willen nu echt airco aanschaffen om de zomers een beetje dragelijk te houden.
Alle warmte blijft binnen, leuk voor de winters maar minder voor de zomers.
We zitten in een jaren 70 rijtjeshuis en willen de woonkamer, 2 slaapkamers op de 1e etage en de zolder(slaap en werkkamer) koelen.
Op zolder heb ik 30graden als hoogtepunt gehad, met 25graden zou ik al heel tevreden zijn.
De slaapkamers zijn nu 28graden en dan zou 23graden ook prima zijn denk ik.
Nu dacht ik aan een multisplit airco en dan minimaal 1binnenunit in de woonkamer en 1 binnenunit op de overloop.
Of kan ik beter voor elke kamer apart een eigen binnenunit aan laten leggen?
Verder willen we uiteindelijk van het gas af.
Geschat verbruik is 900m3 per jaar, waarvan 500m3 verwarmen en rest voor het warme water.
We koken al jaren op inductie.
Beneden triple glas en vloerverwarming.
1e etage en zolder dubbelglas en radiatoren. Die van zolder staat permanent uit, ik warm in de winter af en toe bij met een laser kachel als ik aan het werk ben, als ik dat 10dagen per jaar moet doen is het veel.
Kan ik nu (na de zomer) de airco laten plaatsen en eventueel later een warmtepomp laten aanleggen? Bijt dat elkaar?
CV(hybride voorbereid) staat op zolder en heb geen plat dak, dus waarschijnlijk moet de warmtepomp helemaal van beneden komen, is dat nog een probleem?
Afin, even regeren. Airco (lucht/lucht warmtepomp) en een andere warmtepomp hoeven elkaar niet te bijten. Ik neem aan dat je met de warmtepomp een lucht/water waterpomp bedoeld.
Het komt wel vaker voor dat een lucht/water warmtepomp beneden in het CV circuit wordt ingevoed terwijl de CV installatie boven op zolder hangt. Maar kijk hier vooral in de topics die daar over gaan.
Je zou prima op zolder een airco kunnen gebruiken om in de zomer meer te koelen en in de winter mee te verwarmen, afhankelijk van hoeveel “hoge” muur je op zolder hebt, zou je ook voor een vloermodel kunnen gaan als een wandmodel niet zou passen.
Ah dacht dat het een algemeen topic was voor waterpomp/ airco afwegingen had even niet door waar die MHI voor stond.hvwees schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 22:01:
[...]
Weet dat je hier in het MHI (= Mitsubishi Heavy Industries) warmtepomp/airco topic zit, wellicht was je bericht in een andere topic meer op zijn plaats geweest.
Afin, even regeren. Airco (lucht/lucht warmtepomp) en een andere warmtepomp hoeven elkaar niet te bijten. Ik neem aan dat je met de warmtepomp een lucht/water waterpomp bedoeld.
Het komt wel vaker voor dat een lucht/water warmtepomp beneden in het CV circuit wordt ingevoed terwijl de CV installatie boven op zolder hangt. Maar kijk hier vooral in de topics die daar over gaan.
Je zou prima op zolder een airco kunnen gebruiken om in de zomer meer te koelen en in de winter mee te verwarmen, afhankelijk van hoeveel “hoge” muur je op zolder hebt, zou je ook voor een vloermodel kunnen gaan als een wandmodel niet zou passen.
Gaat inderdaad om lucht/lucht voor koeling en lucht/water voor verwarming / warm water
Zo intressant is de positie van de eev niet, maar dat je dit alsnog uit de module kan vissen is toch wel bijzonder. Ik ging er eigenlijk vanuit dat het bij de basic functionaliteit zou blijven voor bediening maar je kan bijna net zoveel uitlezen als de CC module.
Er werd me verteld dat een wandunit in combinatie met een vloerunit niet in een multisplit kunnen worden opgenomen, enkel 2 wandunits of 2 vloerunits (of meer). Hij kon me niet goed vertellen waarom, alleen dat de fabrikant dat zo voorschrijft. Ik vond het een vreemd verhaal eigenlijk.
Wat is jullie idee daarbij? Misschien dat 2 singlesplits wel voordelen heeft tov een multisplit, maar liever zou ik gewoon 1 buitenunit hebben.
Ik wacht nog op de offerte, dus heb nog geen idee welke buitenunits er worden geadviseerd.
Ook MHI zelf geeft in de configurator aan dat het prima kan: https://www.mhi-mth.co.jp/en/techhp/euregulation/lot10/ (kies even een SCM buitendeel en dan een SRK en een SRF).
Thanks, dat is een handige website. Het leek me ook al raar.ThinkPad schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 12:39:
Dat kan prima, een vriend van mij heeft een SRK wandunit + SRF vloerunit draaien op één buitenunit.
Ook MHI zelf geeft in de configurator aan dat het prima kan: https://www.mhi-mth.co.jp/en/techhp/euregulation/lot10/ (kies even een SCM buitendeel en dan een SRK en een SRF).
Dan snap ik niet hoe die persoon er bij komt dat het niet kan, volgens mij is het ook niet de standaard dat het niet kan. Het is ook geen Theun de Beunhaas, maar een wat groter bedrijf die al langere tijd met airco's werkt.
Ik vind het ook niet aan mij om te zeggen dat het wel kan en het af te dwingen, maar even de offerte afwachten.
De temperatuur zal bij de grondunit lager zijn dan de wandunit, en deze gaat dus harder aan het werk? ff wilde gok hoor. In het geval van verwarmen danDeikke schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 13:09:
Ik heb ook een vloerunit met wandunit combinatie. Dit werkt. 1 ding wat echter wel opvalt is dat de vloerunit meer vermogen toebedeeld/verwerkt krijgt, ook al heeft die een lager vermogen. Waarschijnlijk door de grotere ventilator.
7x 410 pw 15° op zuid met enphase IQ8M -- Marstek A 4.2 kWh wellicht pv er aan op O en W -- 2x MHI SRK20ZS-WF -- Zonneplan -- Homey -- Houtkachel tbv hoofdverwarming
Je hebt niet het antwoord gekregen wat je verwacht had van deze installateur. Daarna onderzoek gedaan en via Tweakers uitgevonden dat hij niet helemaal op de hoogte is. Misschien niet leuk maar het is wel zeer waardevolle informatie. Ik zou hem laten lopen. Als je dan te weinig offertes hebt om uit te kiezen desnoods nog ergens anders een offerte aanvragen.LA-384 schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 13:16:
[...]
Thanks, dat is een handige website. Het leek me ook al raar.
Dan snap ik niet hoe die persoon er bij komt dat het niet kan, volgens mij is het ook niet de standaard dat het niet kan. Het is ook geen Theun de Beunhaas, maar een wat groter bedrijf die al langere tijd met airco's werkt.
Ik vind het ook niet aan mij om te zeggen dat het wel kan en het af te dwingen, maar even de offerte afwachten.
[ Voor 8% gewijzigd door vdr01 op 21-08-2026 14:02 ]
GT7 ID: ONYX_PdeG69
Ik had me vantevoren wel wat ingelezen, maar me als leek laten adviseren. Ik was echter nergens tegengekomen dat er een beperking zou zijn voor de combinatie wand- en vloerunit, dus dat verbaasde me nogal. Ik ben er niet te lang over doorgegaan, omdat hij het ook niet kon uitleggen waarom het niet zou gaan. Beetje "computer says no" geval, maar dan zonder computer.vdr01 schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 13:38:
Je hebt niet het antwoord gekregen wat je verwacht had van deze installateur. Daarna onderzoek gedaan en via Tweakers uitgevonden dat hij niet helemaal op de hoogte is. Misschien niet leuk maar het is wel zeer waardevolle informatie. Ik zou hem laten lopen. Als je dan te weinig offertes hebt om uit te kiezen desnoods nog ergens anders een offerte aanvragen.
De rest van z'n verhaal was eigenlijk ook weinig informatief, hij was naar zijn zeggen ook niet echt bekend met de zsx modellen. Het zou ook allemaal niet zoveel uitmaken voor algemeen gebruik. Ik vond z'n verhaal over de plaatsingsopties dan wel doordacht, maar over de mogelijkheden qua soort unit, leek het vrij standaard. Heeft ook niet gevraagd naar de grootte van de ruimte, of opgemeten of mate van isolatie. Kan natuurlijk wel dat ie dat op het oog kan inschatten, maar het leek meer van; WK is 5kw, slaapkamer is 2.5kw en zo is het bij ons altijd.
De eerste partij was nogal Daikin-minded en elke vraag over een alternatief, werd beantwoord met voordelen van Daikin, dus echt betrouwbaar vond ik dat advies ook niet.
Er komt iig nog 1 partij langs en mogelijk nog een 2e, maar dat hangt ook af van wanneer die tijd hebben, die heb ik pas onlangs benaderd. Haast heb ik niet, maar het is wel prettig wanneer de momenten van adviezen enigszins bij elkaar liggen.
[ Voor 13% gewijzigd door LA-384 op 21-08-2026 17:10 ]
Gel*l, je kan aan een SCM mix and match toepassen. Kijk maar op pagina 4 van de brochure.LA-384 schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 12:28:
Gisteren is er weer een partij langsgekomen voor advies. Deze partij werkte voornamelijk met mhi, maar dan wel de ZS-WF serie.
Er werd me verteld dat een wandunit in combinatie met een vloerunit niet in een multisplit kunnen worden opgenomen, enkel 2 wandunits of 2 vloerunits (of meer). Hij kon me niet goed vertellen waarom, alleen dat de fabrikant dat zo voorschrijft. Ik vond het een vreemd verhaal eigenlijk.
Wat is jullie idee daarbij? Misschien dat 2 singlesplits wel voordelen heeft tov een multisplit, maar liever zou ik gewoon 1 buitenunit hebben.
https://indd.adobe.com/view/acd6d8ef-0321-4b40-a774-69b6d2887093
Collega van mij heeft dat en werkt gewoon.
Overigens zou ik aanraden als je de ruimte ervoor (over) hebt voor verschillende single splits te gaan. Maar dat is mijn mening.
Een partij die het product niet goed genoeg kent, zou ik niet mee in zee willen gaan. Maar ook dat is mijn bescheiden mening.
Succes met je keuze.
Bedankt voor de bevestiging. Ik heb idd wel plek voor meerdere buitenunits. Ik zal eens kijken naar de specs van single split, want daar had ik nog geen rekening mee gehouden.hvwees schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 18:52:
Gel*l, je kan aan een SCM mix and match toepassen. Kijk maar op pagina 4 van de brochure.
https://indd.adobe.com/view/acd6d8ef-0321-4b40-a774-69b6d2887093
Collega van mij heeft dat en werkt gewoon.
Overigens zou ik aanraden als je de ruimte ervoor (over) hebt voor verschillende single splits te gaan. Maar dat is mijn mening.
Een partij die het product niet goed genoeg kent, zou ik niet mee in zee willen gaan. Maar ook dat is mijn bescheiden mening.
Succes met je keuze.
En idd, ik denk dat de partij van gisteren afvalt. Ik kan nog begrijpen dat je als bedrijf een voorkeur hebt voor een specifiek merk, maar dat je nog niet eens bekend bent met de modellen van dat merk, dan moet je je afvragen hoe afgewogen het advies is.
Er komt iig nog een partij, maar als die ook geen goed verhaal heeft, dan stel ik mn airco-avontuur waarschijnlijk nog even uit.
Ik ben zelf heel specifiek voor een MHI ZSX gegaan. Ik had een aantal bedrijven over de vloer gehad. Kwamen allemaal met een ander merk en model. Uiteindelijk bij alle bedrijven om exact hetzelfde merk en model gevraagd en toen de keuze gemaakt.
Ook op basis van mijn gevoel, komt iemand met een lul verhaal of niet.
Uiteindelijk heeft een ZZP-er de opdracht gekregen, hij was ook de enige die nog met fysieke brochures aan kwam zetten.
Waarom een ZSX? Dat is er 1 met een hyperinverter, die blijven langer efficiënt bij lagere temperaturen en zijn daardoor zuiniger. Aangezien ik het ding ook als hoofdverwarming gebruik in mijn woonkamer. Sommige verklaarde mij voor gek omdat ze ook duurder zijn of ik kreeg het argument "dat is alleen voor Scandinavische landen".
Afin, ik ben er blij mee. Het helpt me prima de zomer en winter door.
Ik heb er zelf een verwarmingskabel in de bak gemaakt opdat die niet kan bevriezen. Jammer dat die hier niet eenvoudig met een officiële verwarmingselement geleverd worden want natte sneeuw hebben wij hier vaak genoeg in de winter.
Ja die ZSX heb ik ook in m'n hoofd zitten, ook vanwege het forum hier. Ik wist alleen nog niet dat het door een hyper-inverter kwam. Als ik het goed heb, heeft Mitsubishi Electric ook zo'n dergelijk model, alleen noemen ze het daar Hyper-Heating. Dat Hyper-Heating model zou (als ik het goed heb begrepen) de buitenunit harder laten draaien en de extra gegenereerde warmte benutten. Ik las dat het mogelijk extra slijtage kon geven en zodoende alleen aangeraden wordt als het echt nuttig is. Ik moet me er nog wat verder over inlezen, maar als de ZSX serie zo'n zelfde techniek toepast, wordt die wellicht minder interessant.hvwees schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 19:27:
Nog een aanvulling elke airco installateur heeft zo zijn voorkeuren qua merk.
Ik ben zelf heel specifiek voor een MHI ZSX gegaan. Ik had een aantal bedrijven over de vloer gehad. Kwamen allemaal met een ander merk en model. Uiteindelijk bij alle bedrijven om exact hetzelfde merk en model gevraagd en toen de keuze gemaakt.
Uiteindelijk heeft een ZZP-er de opdracht gekregen, hij was ook de enige die nog met fysieke brochures aan kwam zetten.
Waarom een ZSX? Dat is er 1 met een hyperinverter, die blijven langer efficiënt bij lagere temperaturen en zijn daardoor zuiniger. Aangezien ik het ding ook als hoofdverwarming gebruik in mijn woonkamer. Sommige verklaarde mij voor gek omdat ze ook duurder zijn of ik kreeg het argument "dat is alleen voor Scandinavische landen".
Mijn idee is ook om me eerst als leek te laten informeren, om te zien welk verhaal ze ophangen. Intussen lees ik me steeds beter in. De eerste partij was iig biased, want platinum Daikin dealer. Uiteraard is Daikin volgens hun dan het beste wat er bestaat, want bij elk verkocht model genieten hun voordelen. Z'n argument was ook "we hangen 95% Daikin, dus het is goed", ik dacht "als je het iedereen adviseert, is het nogal logisch dat je het veel hangt". Platinum dealer wordt je volgens mij ook alleen maar als je het veel verkoopt.
Dat verhaal klopt niet. De units voor koudere buiten condities van zowel MHI als ME werken op basis van vloeistof injectie in de compressor waardoor het volume bij koude toeneemt en hiermee het vermogen dat uit de buitenverlichting gehaald kan worden.LA-384 schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 19:53:
[...]
Ja die ZSX heb ik ook in m'n hoofd zitten, ook vanwege het forum hier. Ik wist alleen nog niet dat het door een hyper-inverter kwam. Als ik het goed heb, heeft Mitsubishi Electric ook zo'n dergelijk model, alleen noemen ze het daar Hyper-Heating. Dat Hyper-Heating model zou (als ik het goed heb begrepen) de buitenunit harder laten draaien en de extra gegenereerde warmte benutten. Ik las dat het mogelijk extra slijtage kon geven en zodoende alleen aangeraden wordt als het echt nuttig is. Ik moet me er nog wat verder over inlezen, maar als de ZSX serie zo'n zelfde techniek toepast, wordt die wellicht minder interessant.
Mijn idee is ook om me eerst als leek te laten informeren, om te zien welk verhaal ze ophangen. Intussen lees ik me steeds beter in. De eerste partij was iig biased, want platinum Daikin dealer. Uiteraard is Daikin volgens hun dan het beste wat er bestaat, want bij elk verkocht model genieten hun voordelen. Z'n argument was ook "we hangen 95% Daikin, dus het is goed", ik dacht "als je het iedereen adviseert, is het nogal logisch dat je het veel hangt". Platinum dealer wordt je volgens mij ook alleen maar als je het veel verkoopt.
Deze modellen slijten niet extra hard.
Had de zsx niet verkozen boven de zs wf. De zsx heeft een aanzienlijk hoger verbruik dan het 'goedkopere' model bij bepaalde veelvoorkomende temperaturen in de winterhvwees schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 19:27:
Nog een aanvulling elke airco installateur heeft zo zijn voorkeuren qua merk.
😳 Prijsverschil tussen ZS en een ZSX was hier +/- € 500esphome schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 19:52:
Toen ik keek voor een MHI kon ik er twee standaard versies kopen voor de prijs van één ZXS.
Ja, vanaf 12 graden buitentemperatuur gaat hij hier pendelen doordat hij z’n minimale compressorfrequentie omhoog gooit. Erg irritant als het nog net te fris is om niet te stoken. Hele dag op laag vermogen pruttelen, buitentemperatuur net iets te warm en pendelmania begint.nico_09 schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 21:33:
[...]
Had de zsx niet verkozen boven de zs wf. De zsx heeft een aanzienlijk hoger verbruik dan het 'goedkopere' model bij bepaalde veelvoorkomende temperaturen in de winter
En met koelen met de SCM multisplit gooit hij onder de 22 graden buitentemperatuur z'n minimale compressorfrequentie ook omhoog, waardoor hij op een zomernacht soms ook de hele nacht staat te pendelen. Ben benieuwd of Mitsubishi Electric (ME) ook zulke temperatuurrestricties heeft.
Ook de extra klep van de binnenunit is een stuk fragieler dan de enkele klep van de ZS serie. En die klep moet open om de filters schoon te maken, als je er de hele winter mee verwarmt dan is minimaal elke 1-2 maanden de filters schoonmaken geen overbodige luxe.
Ik heb hem puur gekozen vanwege de stillere buitenunit omdat ik in een rijtjeswoning woon. De extra efficiëntie is mooi meegenomen.
Daikin lees je dan weer over dat de aftersales niet zo geweldig schijnt te zijn, ook voor installateurs. Toen ik een tikje/ratel in één van de binnenunits had stuurde de leverancier waar ik m’n MHI’s kocht kosteloos een nieuw lager, fanrol en motor. 5 jaar garantie en niet eens door hem geplaatst...
[ Voor 37% gewijzigd door ThinkPad op 22-08-2026 11:40 ]
Bij mijn leverancier zit het prijsverschil tussen de €300 en €500, afhankelijk van het model. Met installatiekosten erbij is het prijsverschil in de orde van 25 %. Hier draait ook een ZSX als hoofdverwarming, met name ook vanwege de lage geluidsdruk. Pendelmania hebben we geen last van (adhoc stoken). Defrostmania ook geen last van vanwege de grote buitenunit die het vaak in stille modus nog prima trekthvwees schreef op zaterdag 22 augustus 2026 @ 05:58:
[...]
😳 Prijsverschil tussen ZS en een ZSX was hier +/- € 500
Thanks, dat is informatie en ervaringen waar ik wat mee kan.
En goed om te horen dat de garantie van Daikin niet perse goede service betekent. Partij A schermde regelmatig met de 7 jaar garantie en dat ze onderdelen vaak een dag later al in huis hebben. Dat kan een specifiek voordeel zijn van platinum dealerschap, maar wel matig als daar onderscheid in gemaakt wordt.
Voor een MHI 50ZS-WF incl. installatie (rechttoe rechtaan, bigfoots, begane grond etc.) vragen ze 2750 voor. Wilde even verifiëren bij jullie of dit ok is tegenwoordig.
De vraag is vooral of jij het oké vind om ~€1200 marge te betalen voor laten we zeggen 5 uur werk voor één persoon.KoningPaulus schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 10:57:
Even een dubbelcheck voor een offerte aanbod of dat redelijk is:
Voor een MHI 50ZS-WF incl. installatie (rechttoe rechtaan, bigfoots, begane grond etc.) vragen ze 2750 voor. Wilde even verifiëren bij jullie of dit ok is tegenwoordig.
Met 80% opdrachtdekking en 5 weken vakantie per jaar is dat voor een ZZP'er bijna €11.000 netto per maand aan inkomen. Als iedereen zulke offertes zou accepteren zou ik denk ik ook airco's gaan installeren.
Ik denk dat je mijn sentiment wel snapt
Reageert niet op AI berichten - VW ID.7 | 5670 Wp - 14x405 33° op zuid | Twente
Ik denk dat airco 'boeren' kunnen vragen wat ze willen momenteel, gezien de hete zomers in combi met besparen op verwarming een goudmijntje en is de vraag zo hoog dat ze het toch niet aankunnen.True schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 13:48:
[...]
De vraag is vooral of jij het oké vind om ~€1200 marge te betalen voor laten we zeggen 5 uur werk voor één persoon.
Met 80% opdrachtdekking en 5 weken vakantie per jaar is dat voor een ZZP'er bijna €11.000 netto per maand aan inkomen. Als iedereen zulke offertes zou accepteren zou ik denk ik ook airco's gaan installeren.
Ik denk dat je mijn sentiment wel snaptik vind het wat duur en er is niets mis met een stukje risico opslag en een goede boterham voor iemand die keer op keer opdrachten keurig, netjes en tijdig uitvoert.
Er werd geen termijn voor plaatsing bij gezet dus dan vind ik dat niet een terecht argument.IJsbeer schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 14:11:
[...]
Ik denk dat airco 'boeren' kunnen vragen wat ze willen momenteel, gezien de hete zomers in combi met besparen op verwarming een goudmijntje en is de vraag zo hoog dat ze het toch niet aankunnen.
Ik heb vorig jaar 3K (en een beetje) betaalt voor een MHI SRK/SRC 5.0 ZSX-WF.KoningPaulus schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 10:57:
Even een dubbelcheck voor een offerte aanbod of dat redelijk is:
Waarbij dit de goedkoopste was en had ook nog offertes voor hetzelfde model gekregen van 3,4K en 3,6K
De ZS werd voor 600-800 euro minder op de offerte gezet, dat gezegd hebbende lijkt me dit een prijs aan de hoge kant. Maar ik weet niet hoeveel installatiewerk er bij zit.
Dat zijn ook wel hoge prijzen. De 50ZS-WF heb je voor €1375 op de stoep staan, de 50ZSX-WF voor €1630.hvwees schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 17:26:
[...]
Ik heb vorig jaar 3K (en een beetje) betaalt voor een MHI SRK/SRC 5.0 ZSX-WF.
Waarbij dit de goedkoopste was en had ook nog offertes voor hetzelfde model gekregen van 3,4K en 3,6K
De ZS werd voor 600-800 euro minder op de offerte gezet, dat gezegd hebbende lijkt me dit een prijs aan de hoge kant. Maar ik weet niet hoeveel installatiewerk er bij zit.
Tsja.. is het veel.. Ik zie dit soort offertes regelmatig voorbij komen en dit is de duurste nog niet.
Een hoop mensen accepteren zulke offertes(en nog wel hogere) momenteel(zie reddit/r/offertes en /airco), dus hop, omscholen.True schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 13:48:
[...]
ik ken lui op marktplaats die 500 euro vragen voor inbedrijfstelling alleen. Daar hoeven ze niet veel voor te doen.. Geen garantie op materiaal, niets installeren.. maar ja, wie anders doet het. Bij lekkages rekenen ze de hoofdprijs voor de reparatie.
[ Voor 72% gewijzigd door LED-Maniak op 26-08-2026 19:43 ]
Vacuumpompje kan je kopen voor 100 euro of huren voor 20, kranen los en koelen/verwarmen!
Alles goed? Heb je het mooi zelf gedaan.
Niet? Dan heb je het geld op zak wat je in eerste instantie kwijt was geweest om het een dure jongen te laten doen.
Ja, lekker de wet aan je laars lappen, geen garantie van de fabrikant en als je pech hebt een boete van ILT.appie1983 schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 20:19:
Lekker zelf doen. Stelt helemaal niets voor en heb er een hekel aan maar te betalen wat de gek er voor vraagt.
Vacuumpompje kan je kopen voor 100 euro of huren voor 20, kranen los en koelen/verwarmen!
Alles goed? Heb je het mooi zelf gedaan.
Niet? Dan heb je het geld op zak wat je in eerste instantie kwijt was geweest om het een dure jongen te laten doen.
Het is geen regel, maar een wet.
3-fase Victron 3x MP 6.5kVA | 30kWh Voltsmile LFP | MPPT 450/100 + 2x MPPT | VM-3P75CT Grid Meter
Ben zelf erg benieuwd hoe dit performed. En zeker met radiatoren boven. Er staat voor nieuwbouw of gerenoveerde huizen tot 150m2. Maar wellicht kan een huis van 2017 ook?
De X Series is het eerste residentiële systeem van Daikin waarin lucht-luchttechnologie voor verwarming en koeling wordt gecombineerd met lucht-watertechnologie voor hydraulische verwarming en sanitair warm water. En dat allemaal met één buitenunit.
[ Voor 17% gewijzigd door Bartje1983 op 28-08-2026 08:41 ]
Meneer dit is een Hema MHI topic..Bartje1983 schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 08:40:
Wellicht is het niet interessant voor iedereen. Maar er is een nieuwe serie uit van Daikin. De Daikin Serie X. Die combineert een Lucht/Lucht met water.
Ben zelf erg benieuwd hoe dit performed. En zeker met radiatoren boven. Er staat voor nieuwbouw of gerenoveerde huizen tot 150m2. Maar wellicht kan een huis van 2017 ook?
De X Series is het eerste residentiële systeem van Daikin waarin lucht-luchttechnologie voor verwarming en koeling wordt gecombineerd met lucht-watertechnologie voor hydraulische verwarming en sanitair warm water. En dat allemaal met één buitenunit.
Ah dacht algemene Lucht/Lucht.
Heb nu zelf MHI, maar ga verhuizen en ben opzoek naar een nieuwe oplossing. Het principe lijkt mij echt top. Zeker met de zachte winters.
Het is meer dan alleen dat he. Lokatie is onbekend, constructie van het pand niet, zit er een afvoer, moet dat nog, kan het naar buiten? 3 meter leidingpakket of 10 meter aan goot over een gevel, door vier slaapkamers heen? Als ik een betonboorder moet laten komen die ook 100 euro per gat wil hebben... tikt het wel aan natuurlijk.LED-Maniak schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 19:36:
't zal de man zo'n 900 euro ex btw opleveren voor een halve/driekwart dag werk.
Tsja.. is het veel.. Ik zie dit soort offertes regelmatig voorbij komen en dit is de duurste nog niet.
[...]
Een hoop mensen accepteren zulke offertes(en nog wel hogere) momenteel(zie reddit/r/offertes en /airco), dus hop, omscholen.![]()
ik ken lui op marktplaats die 500 euro vragen voor inbedrijfstelling alleen. Daar hoeven ze niet veel voor te doen.. Geen garantie op materiaal, niets installeren.. maar ja, wie anders doet het. Bij lekkages rekenen ze de hoofdprijs voor de reparatie.
En ja, dat soort bedragen vrgen wij ook. Mensen op kantoor willen ook een loonstrookje, het pand, de vele werkbussen en certificeringen kosten ook allemaal klauwen met geld. En jij wilt ook iets van 5 jaar garantie gok ik, zonder gemor van onze kant, en die krijg je bij ons dan weer wel, iit de kiloknaller installateur die het voor 500-700 minder doet. die komt nooit terug.
En het is ook gewoon geen liefdadigheid natuurlijk. Centen willen we zien.
Ik vind de vraagstelling helemaal niet zo onduidelijk:Doesnotcompute schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 10:21:
[...]
Het is meer dan alleen dat he. Lokatie is onbekend, constructie van het pand niet, zit er een afvoer, moet dat nog, kan het naar buiten? 3 meter leidingpakket of 10 meter aan goot over een gevel, door vier slaapkamers heen? Als ik een betonboorder moet laten komen die ook 100 euro per gat wil hebben... tikt het wel aan natuurlijk.
En ja, dat soort bedragen vrgen wij ook. Mensen op kantoor willen ook een loonstrookje, het pand, de vele werkbussen en certificeringen kosten ook allemaal klauwen met geld. En jij wilt ook iets van 5 jaar garantie gok ik, zonder gemor van onze kant, en die krijg je bij ons dan weer wel, iit de kiloknaller installateur die het voor 500-700 minder doet. die komt nooit terug.
En het is ook gewoon geen liefdadigheid natuurlijk. Centen willen we zien.
KoningPaulus in "Het MHI L/L warmtepomp/airco topic"
Dat heb ik vaker gehoord "rechtoe rechtaan". En dan sta je er, en dan moet hij tegen de slaapkamer aan staan van de buren, in een looppad waar de defrost voor gevaarlijke situaties gaat zorgen, geen kruipruimte voor de voeding, dus of opbouw of om het huis heen, meterkast vol en moet uitgebreid worden. Ga maar door.Martin7182 schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 10:39:
[...]
Ik vind de vraagstelling helemaal niet zo onduidelijk:
KoningPaulus in "Het MHI L/L warmtepomp/airco topic"
Kijk alleen al eens naar de koperprijs nu en wat een goed merk aan leidingwerk nu kost. Die pak hem beet 1500 euro heb je nog geen voeten, goten, kabels, automaat, leidingwerk etc voor. Laat staan het uurloon voor de monteurs zelf, dat is echt niet mals meer.
Belangrijkste is imo als je kijkt naar de prijs. Vertrouw ik de installateur? Ken ik ze? Werken ze met nette jongens of lompe gasten die je huis als stortplaats gebruiken. Ben je er van overtuigd dat ze terugkomen bij problemen? Gebeurd het uberhaupt vakkundig? Want daar moet je als leek maar vanuit gaan.
Je doet als verkoper toch een schouw? Ik heb namelijk nog geen WP/PV/airco installateur gehad die niet is komen schouwen als iets enigszins concreet werd.Doesnotcompute schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 11:34:
[...]
Dat heb ik vaker gehoord "rechtoe rechtaan". En dan sta je er, en dan moet hij tegen de slaapkamer aan staan van de buren, in een looppad waar de defrost voor gevaarlijke situaties gaat zorgen, geen kruipruimte voor de voeding, dus of opbouw of om het huis heen, meterkast vol en moet uitgebreid worden. Ga maar door.
Kijk alleen al eens naar de koperprijs nu en wat een goed merk aan leidingwerk nu kost. Die pak hem beet 1500 euro heb je nog geen voeten, goten, kabels, automaat, leidingwerk etc voor. Laat staan het uurloon voor de monteurs zelf, dat is echt niet mals meer.
Belangrijkste is imo als je kijkt naar de prijs. Vertrouw ik de installateur? Ken ik ze? Werken ze met nette jongens of lompe gasten die je huis als stortplaats gebruiken. Ben je er van overtuigd dat ze terugkomen bij problemen? Gebeurd het uberhaupt vakkundig? Want daar moet je als leek maar vanuit gaan.
En als de klant het op het laatste moment toch anders wilt, is het heel simpel: anders dan afgesproken dus +€xxx meer voor meerwerk, dat neem je toch gewoon op in de offerte, vrij standaard om op die manier je offertes te schrijven.
Het is nogmaals rechttoe rechtaan. Binnenunit op een stenen muur, max 3-4m leidingwerk, kan direct door de buitenmuur (1 gat dus), gootje naar beneden incl afvoer, op bigfoots. Geen gedoe met buren/aangrenzende toestanden. Done. Plus via de gortdroge kruipruimte naar de reeds vernieuwde meterkast waar ruimte zat is voor een extra groepje. Duidelijk en simpel genoeg zo?
[ Voor 6% gewijzigd door KoningPaulus op 28-08-2026 15:01 ]
Je kan beter pogen de leverancier te overtuigen in plaats van hier je gelijk te halen.KoningPaulus schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 15:01:
Voor de verduidelijking:
Het is nogmaals rechttoe rechtaan. Binnenunit op een stenen muur, max 3-4m leidingwerk, kan direct door de buitenmuur (1 gat dus), gootje naar beneden incl afvoer, op bigfoots. Geen gedoe met buren/aangrenzende toestanden. Done. Plus via de gortdroge kruipruimte naar de reeds vernieuwde meterkast waar ruimte zat is voor een extra groepje. Duidelijk en simpel genoeg zo?
Ik vind die prijs niet echt verontrustend om eerlijk te zijn. Vooropgesteld dat het een goed bekend staand bedrijf is en niet een veredelde doe het zelver.
Ik heb een split met één unit voor de BG en twee voor twee kamers op de eerste. RLV is:
- op de BG nu 70% bij 21,7°C en
- boven is die 58% bij 21,7°C en
- 64% bij 22,4°C.
Wellicht kan je elk half uur omschakelen van droog naar verwarmen, maar dat lijkt mij ook niet ideaal.
[ Voor 23% gewijzigd door LED-Maniak op 28-08-2026 16:48 ]
Het ding van mij is wel luidruchtig dus laat ik het alleen draaien als ik niet in de buurt ben.
5 uur werk bestaat sowieso niet. Er is ml al opgenomen, offerte gemaakt, materiaal besteld, materiaal geladen, gemonteerd, afval afvoeren en bus weer netjes maken. F gassen registreren in systeem en garantie aanmelden leverancier. De kostprijs uurlonen voor een F gassen gecertificeerd bedrijf liegen er niet om, door de afdracht aan certificerende instanties, noodzaak duur gereedschap dat jaarlijks gekalibreerd wordt. Wij hebben zo’n 50k aan gereedschappen in de bus bv. Een kaillibratie kun je soms beter nieuw spul kopen. Dan is er nog verzekering inboedel, aansprakelijkheidsverzekering, aov verzekering, Hal/kantoor, nuts, gemeentelijke belastingen, afvalheffingen, trainingen, auto/km kosten, pensioenafdrachten. En na een halve dag + een uur plan je geen nieuwe klant.True schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 13:48:
[...]
De vraag is vooral of jij het oké vind om ~€1200 marge te betalen voor laten we zeggen 5 uur werk voor één persoon.
Ik denk dat je mijn sentiment wel snaptik vind het wat duur en er is niets mis met een stukje risico opslag en een goede boterham voor iemand die keer op keer opdrachten keurig, netjes en tijdig uitvoert.
Al met al vind ik het ook te duur worden. Maar moeten het wel afdragen om volgens de regels/wet te werken.
Voor mijn ITer betaal ik ook €100 ex BTW per uur, heeft hij een dikke boterham? Denk het niet.
Wel grappig, ik heb dit al jaren zo werken. Kleine warmtepomp voor alleen vloerverwarming beneden van 3KW, en boven en beneden 2x 2,5 KW HMI airco. Die van beneden wordt volgende maand vervangen voor een 3,5 om net even wat meer warmte in de winter te hebben indien nodig. Warmwater met zonneboiler met element voor de bewolkte dagen. Ik lees al lang mee op dit forum voor alle infoBartje1983 schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 08:40:
Wellicht is het niet interessant voor iedereen. Maar er is een nieuwe serie uit van Daikin. De Daikin Serie X. Die combineert een Lucht/Lucht met water.
2 buitenunits voor de airco inderdaadCaelorum schreef op maandag 31 augustus 2026 @ 12:50:
Maar dat is niet op 1 buitenunit toch?
Lijkt mij ook. Ik heb de boel alleen in bedrijf laten stellen, en dat was 3 uur werk plus een stukje rijden voor de monteur.Technician- schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 20:45:
[...]
5 uur werk bestaat sowieso niet. Er is ml al opgenomen, offerte gemaakt, materiaal besteld, materiaal geladen, gemonteerd, afval afvoeren en bus weer netjes maken. F gassen registreren in systeem en garantie aanmelden leverancier. De kostprijs uurlonen voor een F gassen gecertificeerd bedrijf liegen er niet om, door de afdracht aan certificerende instanties, noodzaak duur gereedschap dat jaarlijks gekalibreerd wordt. Wij hebben zo’n 50k aan gereedschappen in de bus bv. Een kaillibratie kun je soms beter nieuw spul kopen. Dan is er nog verzekering inboedel, aansprakelijkheidsverzekering, aov verzekering, Hal/kantoor, nuts, gemeentelijke belastingen, afvalheffingen, trainingen, auto/km kosten, pensioenafdrachten. En na een halve dag + een uur plan je geen nieuwe klant.
Al met al vind ik het ook te duur worden. Maar moeten het wel afdragen om volgens de regels/wet te werken.
Voor mijn ITer betaal ik ook €100 ex BTW per uur, heeft hij een dikke boterham? Denk het niet.
En ik was zelf ook een tijd zoet met het plaatsen, maar het moest dan ook netjes, niet gewoon buitenom met een goot, maar door de leidingkoof.
Dat is toch totaal wat anders en 2 losse systemen?Snoekie schreef op maandag 31 augustus 2026 @ 11:21:
[...]
Wel grappig, ik heb dit al jaren zo werken. Kleine warmtepomp voor alleen vloerverwarming beneden van 3KW, en boven en beneden 2x 2,5 KW HMI airco. Die van beneden wordt volgende maand vervangen voor een 3,5 om net even wat meer warmte in de winter te hebben indien nodig. Warmwater met zonneboiler met element voor de bewolkte dagen. Ik lees al lang mee op dit forum voor alle infowoning uit 1983 en redelijke isolatie voor die tijd.
Dan moet je even een klein stukje terug lezen. Hij vroeg of de prijs een beetje oke was, en dat het rechttoe rechtaan was, maar wij weten de situatie niet ntl, dus moeten blind gokken, wat niet realistisch is.True schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 11:40:
[...]
Je doet als verkoper toch een schouw? Ik heb namelijk nog geen WP/PV/airco installateur gehad die niet is komen schouwen als iets enigszins concreet werd.
En als de klant het op het laatste moment toch anders wilt, is het heel simpel: anders dan afgesproken dus +€xxx meer voor meerwerk, dat neem je toch gewoon op in de offerte, vrij standaard om op die manier je offertes te schrijven.
:strip_exif()/f/image/rKFQoWsML6BSzEZFhmgGUPwe.jpg?f=fotoalbum_large)
https://github.com/blues-...gration/releases/2026.9.7
Knap werk, je kan via de WF-RAC integratie nu de waarde van een externe temperatuursensor aan de WF-RAC voeren!
Ben benieuwd hoe goed dit werkt ten opzichte van ClimaControl of MHI-AC-Ctrl
De laatste temperatuur die je naar de WF-RAC stuurt is wat hij blijft aanhouden.
Mocht je netwerk verbinding uitvallen, dan kan het zijn dat je setpoint op 21 graden staat, de huidige temperatuur op 18 graden en de airco permanent blijft verwarmen omdat hij denkt dat de temperatuur in de ruimte niet stijgt. De temperatuur in de ruimte blijft als gevolg stijgen en je airco zal dit op een gegeven moment ook niet leuk vinden. Het zal vast meestal goed gaan, maar je zal maar eens pech hebben. Er zit voor ik zover kan zien geen fail-safe in.
@LED-Maniak dan kan je hem met de ab toch weer gewoon terug zetten lijkt me?
[ Voor 23% gewijzigd door fxs81 op 04-09-2026 11:01 ]
WGA | Napoleon Pro 22 K-Leg-3 | KamadoJoe Big Joe I | Inkbird ISC-027BW | JoeFyr | JoyStove Large | Weber Smokey Joe | Ooni Karu 2 | www.bbq-brethren.nl | MHI SRK35ZSX-WF | HomeWizard PiB 2x | 3450 Wp 100% Zuid
En zo, (gemeten externe temperatuur + (17 - gemeten externe temperatuur)) = wat je doorgeeft bij een instel temperatuur. Wil je harder stoken dan zet je intel temperatuur hoger.
Dat het nu via de WF-RAC kan is inderdaad mooi voor vele gebruikers daarvan.
Je kan de airco uitzetten.fxs81 schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 10:59:
@LED-Maniak dan kan je hem met de ab toch weer gewoon terug zetten lijkt me?
Deze waarde kan je niet resetten tenzij er opnieuw een verbinding tot stand komt die dit overschrijft of je moet de spanning van het systeem halen. Gezien dit bedoelt is voor automatisering(waarbij de kans groot is dat je ook niet thuis bent bijvoorbeeld), maakt dat waarom ik het spannend noem. Daarnaast heeft die WF-RAC nog een kwaal waarbij hij zichzelf reset. Regelmatig krijg je dan een "unavailable" in home assistant omdat er geen verbinding is, al heeft niet iedereen hier last van.
Het is een heel leuke ontwikkeling en in de wintermaanden gaan we er achter komen hoe dit werkt, maar ik zou dit in het achterhoofd houden.
en nee, dit is niet omdat ik een climatecontrol aanbied. climatecontrol is ontstaan uit frustratie dat dit soort functionaliteit niet beschikbaar was. Maar climatecontrol heeft wél dit soort beveiligingen en checks op orde. Zolang dit niet -lokaal- gewaarborgd is in de WF-RAC zelf zou ik het niet gebruiken als ik niet thuis ben.
[ Voor 39% gewijzigd door LED-Maniak op 04-09-2026 11:10 ]
Ah op die manier, hier staat hij vrijwel alleen aan als we thuis zijn, een enkele keer zet ik hem op afstand aan als we onderweg zijn naar huis dus mocht de verbinding wegvallen zie ik het snel genoeg. Ik stook hier alleen overdag, in de nacht staat hij altijd uit.LED-Maniak schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 11:05:
[...]
Je kan de airco uitzetten.
Deze waarde kan je niet resetten tenzij er opnieuw een verbinding tot stand komt die dit overschrijft of je moet de spanning van het systeem halen. Gezien dit bedoelt is voor automatisering(waarbij de kans groot is dat je ook niet thuis bent bijvoorbeeld), maakt dat waarom ik het spannend noem.
WGA | Napoleon Pro 22 K-Leg-3 | KamadoJoe Big Joe I | Inkbird ISC-027BW | JoeFyr | JoyStove Large | Weber Smokey Joe | Ooni Karu 2 | www.bbq-brethren.nl | MHI SRK35ZSX-WF | HomeWizard PiB 2x | 3450 Wp 100% Zuid
De airco return air sensor heb ik al buiten de unit hangen, dat werkt in de zomer perfect, maar in de winter pakt die sensor juist wat kou vanaf het raam rooster en dan gaat de AC onnodig hard werken.
Blijf het nog steeds apart vinden dat de standaard wifi module zoveel verborgen functies heeft
Ah, is dat de truc. Ik heb regelmatig dat een MHI niet beschikbaar is in Homey, ondanks vast ip, en prima WIFI. Nu staat er eentje al een paar dagen niet beschikbaar.LED-Maniak schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 11:05:
Daarnaast heeft die WF-RAC nog een kwaal waarbij hij zichzelf reset. Regelmatig krijg je dan een "unavailable" in home assistant omdat er geen verbinding is, al heeft niet iedereen hier last van.
Het enige wat je dan kan doen is opnieuw instellen neem ik aan?
7x 410 pw 15° op zuid met enphase IQ8M -- Marstek A 4.2 kWh wellicht pv er aan op O en W -- 2x MHI SRK20ZS-WF -- Zonneplan -- Homey -- Houtkachel tbv hoofdverwarming
Dus zolang de verbinding naar weer terug komt kan je op afstand de waarde aanpassen?kan ik ook wisselen tussen de standen?LED-Maniak schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 11:05:
[...]
Je kan de airco uitzetten.
Deze waarde kan je niet resetten tenzij er opnieuw een verbinding tot stand komt die dit overschrijft of je moet de spanning van het systeem halen. Gezien dit bedoelt is voor automatisering(waarbij de kans groot is dat je ook niet thuis bent bijvoorbeeld), maakt dat waarom ik het spannend noem. Daarnaast heeft die WF-RAC nog een kwaal waarbij hij zichzelf reset. Regelmatig krijg je dan een "unavailable" in home assistant omdat er geen verbinding is, al heeft niet iedereen hier last van.
Het is een heel leuke ontwikkeling en in de wintermaanden gaan we er achter komen hoe dit werkt, maar ik zou dit in het achterhoofd houden.
en nee, dit is niet omdat ik een climatecontrol aanbied. climatecontrol is ontstaan uit frustratie dat dit soort functionaliteit niet beschikbaar was. Maar climatecontrol heeft wél dit soort beveiligingen en checks op orde. Zolang dit niet -lokaal- gewaarborgd is in de WF-RAC zelf zou ik het niet gebruiken als ik niet thuis ben.
[ Voor 5% gewijzigd door fxs81 op 04-09-2026 18:40 ]