Het MHI L/L warmtepomp/airco topic

Pagina: 1 ... 46 47 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Ribruijn
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 10-01 10:21
Doesnotcompute schreef op maandag 5 januari 2026 @ 09:16:
[...]

Dat is volledig afhankelijk van de lengte van de kabel en Zi-Zs overigens. Maar over het algemeen ja, dat lukt wel, is geen garantie.

For all we know heb je een TT stelsel met verrotte aardpen. :+ Meten is weten :)
Heb de impedantie idd niet gemeten, het is ca. 15 meter YMVK op een hagelnieuwe ABB kast direct naar de werkschakelaar buiten.

• Allowee
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 12-01 13:36
gertvdijk schreef op maandag 5 januari 2026 @ 13:02:
[...]
Wow, dat is heel weinig of je hebt een heel goed geïsoleerd huis.
Absoluut niet goed geisoleerd. Voorkant glas in lood met voorzet ramen en achter 2 grote openslaande deuren met dubbelglas. setpoint is dus wel 19C en geen 21.

Ik heb zelf wel flink wat kieren gedicht. Vooral tijdens de kerst toen de wind anders stond waaide het bij de voordeur net zo hard als buiten.
Ik moet ventileren trouwens niet vergeten nu de natuurlijke ventilatie weg is.

Woonkamer + keuken (uitbouw) is zo'n 80m³ (zo'n 40m²) dus dat is natuurlijk wel een stuk minder oppervlakte om warm te houden.
kWh meting met een tasmota plug. De app zegt wel dat er 10kWh meer verbruikt is.
De blauwe lijn is het dagelijks kWh verbruik.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ttDqULLF_ndtlRlPG-bKDmNG2UQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/iWP80lkXZinz3Wyxy5xMdSPl.png?f=fotoalbum_large

MikroTik RB4011iGS+5HacQ2HnD-IN, MikroTik cAP AX, SRK25ZS-WF, SRK35ZS-WF

• japie06
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 22:03
Wat is nou een goede manier om het verbruik bij te houden?

Bij mij wordt er volgende maand deze units geïnstalleerd:
2x SRK20ZS-W
1x SRK35ZS-W
1x SCM50ZS-W

Ik overweeg om een homewizard P1 + een Kwh 1-fase meter. Is dit voldoende? Of zijn er ook andere manieren?

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 00:58
Lijkt mij prima optie. Als alternatief worden veel Shelly's toegepast en direct in de buitenunit ingebouwd.
Het verbruik van de SCM50 kan je ook zichtbaar maken als je hem integreert met Home Assistant.

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

• Doesnotcompute
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 06:26
Ribruijn schreef op maandag 5 januari 2026 @ 13:26:
[...]

Heb de impedantie idd niet gemeten, het is ca. 15 meter YMVK op een hagelnieuwe ABB kast direct naar de werkschakelaar buiten.
Dat zegt nogsteeds niets over of je voldoende kortsluitstroom hebt om een b20 te laten afslaan. Vaak wel hoor, een B is maar 5x Inom, dus 100A. Maar als je aardpen bijv gaar is ben je alweer afhankelijk van de aardlekschakelaar.

Gaat mij er meer om dat je er niet blind uitgaat van goed bedoeld advies op internet. Dus daarom zeg ik, meten is weten, anders is het altijd gokken. :P

• esphome
  • Registratie: Oktober 2023
  • Niet online
Ik doe het met tussen de 5 en 6 kWh op een dag. Ik verwarm niet in de nacht en zo is het rond de tien graden in de ochtend. Daarnaast heb ik het oppervlak van de verwarmde ruimte tot een derde teruggebracht door flexibele (gordijn+isolatie) scheiding te gebruiken.

Nu vriest twee graden, en dan gaat de buitenunit standaard op standje 8 blazen. Ik verwarm dan ook de sensor op de buitenunit zodat die nu een halve graad over nul doorgeeft en zo draait de buitenunit op standje 5 en zo ook minder snel defrosts (vier vandaag, mede door de sneeuw). Het werkt voor mij en ik draai nu 350 Watt plus en de ruimte blijft boven de 18 graden.

De voorheen had ik ook soms een verbruik van tegen de 17 kWh op een dag. Dat vond ik te gortig.

• gertvdijk
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 07:37
esphome schreef op maandag 5 januari 2026 @ 20:37:
Nu vriest twee graden, en dan gaat de buitenunit standaard op standje 8 blazen. Ik verwarm dan ook de sensor op de buitenunit zodat die nu een halve graad over nul doorgeeft en zo draait de buitenunit op standje 5 en zo ook minder snel defrosts (vier vandaag, mede door de sneeuw). Het werkt voor mij en ik draai nu 350 Watt plus en de ruimte blijft boven de 18 graden.
Wat?!? Die defrosts zijn niet voor niets. Als je jouw buitenunit voor de gek gaat houden door sensoren te gaan verwarmen dan kan ik mij voorstellen dat het ook een keer misgaat.

Kia e-Niro 2021 64kWh DynamicPlusLine. 3x Victron MP-II op 15kWh US5000 3f thuisbatterij met 3x25A→3x40A PowerAssist, Victron EVCS, 3200Wp HoyMiles zp. my GitHub, my blog

• LED-Maniak
gertvdijk schreef op maandag 5 januari 2026 @ 21:29:
[...]

Wat?!? Die defrosts zijn niet voor niets. Als je jouw buitenunit voor de gek gaat houden door sensoren te gaan verwarmen dan kan ik mij voorstellen dat het ook een keer misgaat.
Voor mitsubishi electric is er een compleet project ontwikkeld om te doen wat @esphome doet:
https://mitsurunner.com/doku.php?id=en:start

De logica om te bepalen wanneer een defrost uit te voeren is nogal simpel en zeker als het droog weer is, is een defrost vaak niet nodig omdat er nauwelijks ijs op zit.

MitsuRunner tracht dit slimmer aan te pakken met extra sensoren.
Zolang je met faken niet extreem veel afwijkt van de buitentemperatuur zal het wel loslopen.

Het project focussed zich dan ook vooral op het tussenseizoen: netaan negatieve temperaturen waarbij een defrost niet zo vaak nodig is.

[ Voor 19% gewijzigd door LED-Maniak op 05-01-2026 21:38 ]

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 22:23

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

De voorheen had ik ook soms een verbruik van tegen de 17 kWh op een dag. Dat vond ik te gortig.
Ik denk dat dit inderdaad wel een hele goede methode is om je buitenunit /compressor vroegtijdig om zeep te helpen.

[ Voor 82% gewijzigd door revolution-nl op 05-01-2026 22:12 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

• TereZz
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 12-01 16:19
revolution-nl schreef op maandag 5 januari 2026 @ 21:34:
[...]

Ik denk dat dit inderdaad wel een hele goede methode is om je buitenunit /compressor vroegtijdig om zeep te helpen.
Ik zou inderdaad heel goed begrijpen waarom de unit betreffende regelgedrag heeft. Wellicht dat expert @flippy hier op wil reageren. :>

• esphome
  • Niet online
gertvdijk schreef op maandag 5 januari 2026 @ 21:29:
[...]

Ik schreef minder defrosts en niet geen defrosts. Waarom minder? Dit omdat, de fan niet op maximaal draait terwijl dat ik de buitenunit maar voor een kwart tot een derde belast van wat die maximaal kan. Ik kom eigenlijk nooit boven de 800 Watt en als die toch doorschiet is die snel te temmen door de binnen fan op het laagste stand te zetten.

Ik merk dat na een defrost dat ik de controle een paar minuten kwijt ben, dan is kennelijk de interne temperatuursensor die prevaleert. En dan is de binnen fan even de enige tool die ik dan heb.

MHI had beter een luchtdruksensor kunnen gebruiken om te meten of de warmtewisselaar dicht zit met ijs of sneeuw. Even de fan naar maximaal meten. De fan gaat ook meer lawaai maken als de warmtewisselaar dicht zit omdat die een beetje in de leegte draait.

Ik kan de sneeuw grotendeels buitenhouden door het afdakje boven en een plank aan de zijkant (30CM afstand) en zo maar een klein sneeuwrandje op de zijkant.

Voor de statistieken, vandaag vijf defrosts gehad die ook terecht waren, na de laatste de MHI uitgezet. Morgen kan ik zo met een ijsvrije warmtewisselaar weer starten.

[ Voor 6% gewijzigd door esphome op 06-01-2026 18:20 . Reden: Een deel daarvan heb ik zelf zo geprogrameerd. ]

• Doesnotcompute
Even ter info, het eerste ijs vormt zich vaak waar je het niet kunt zien overigens. Dat er geen rijp zichtbaar is betekent niet dat er geen ijs gevormd is die de performance onderuit trekt.

Lekker de zuigdruk omlaag trekken en de olie versneld verouderen door een oververhitte compressor is het eerste waar ik aan denk.

De engineers van alle merken, zijn allemaal erg conservatief qua defrosten. Zou je al genoeg moeten zeggen. Een conservatieve regeling, en vaak nog timers om toch maar te defrosten, voor de zekerheid.. Hint hint.

Heb in de afgelopen 24 uur 9 defrosts gehad, die gemiddeld 4 minuten duurden, een paar die 6 min duurden, dus ga ik uit van 6 minuten, is dus 54 minuten aan defrosts over 24 uur. Stook 24/7.

Hoeveel minuten aan defrost had je ?

[ Voor 19% gewijzigd door Doesnotcompute op 06-01-2026 08:11 ]

• Allowee
Ik doe het met tussen de 5 en 6 kWh op een dag. Ik verwarm niet in de nacht en zo is het rond de tien graden in de ochtend. Daarnaast heb ik het oppervlak van de verwarmde ruimte tot een derde teruggebracht door flexibele (gordijn+isolatie) scheiding te gebruiken.

Oe tot 10C laten afkoelen.. Lekker fris. Met dat soort temperaturen ben ik altijd bang voor condens/vocht/schimmel. Maar dat ligt natuurlijk ook aan de rest van het binnenklimaat.

Die buitenunit fan is inderdaad HEEL irritant. 200W en maximaal fan draaien met veel herrie... Konden we maar de airflow meten en zo de fan aanpassen ipv alleen op buiten temperatuur

• Grutte Pier
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 08:44
Kan hier ook zeker merken dat de max fanstand voor meer defrosts zorgt. Heb liever een lager rendement dan een defrost feest. Dat is voor mij nu ook de reden dat ik nu toch tijdelijk weer terugval op gas + cop1 verwarmen.

De SRK 35 gaat defrosten wanneer buiten HE temperatuur 5 graden lager is dan de buiten temperatuur. De laatste 10 minuten voor een defrost zie je dit ook goed in de interne HE temperatuur. Die kakt in van 40C naar 30C. Uitstellen van de defrost heeft hier niet zoveel zin, er zit dan namelijk echt wel een dikke bak ijs op. Dat icm met fanstand 8, maakt dat de buitenunit met dit weer (<-1C) best luid en aanwezig is.

Ik zal ook eens kijken of ik iets kan vinden over de "exp. valve". Ik stuur namelijk op compressor snelheid, maar bij lagere temperaturen neemt de unit het toch van mij over. Ondanks dat ik de compressor snelheid hoger of lager zet, stuur de unit bij met de exp. valve frequentie. Ik ben er nog niet achter hoe deze frequentie tot stand komt. Maar bij een bepaalde compressor snelheid is dit toch een afwijking van 20% in verbruik / warmte generatie.

• BeeJee78
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 08:45

Rond de 10 graden in de ochtend.. brrrrr. Mij niet gezien.
Zo koud was het hier toen ik terugkwam van vakantie en het duurde enorm lang voordat het weer aangenaam was.
Ik draai nu al een week 24/7 op 20 graden en het verbruik is tussen de 9 en 12kwh per dag. Wel behoorlijk wat defrosts maar omdat alles in de kamer op temperatuur is heb je daar weinig last van.
De buitenunit is wel omgeven door ijs dus het mag wel een keer gaan dooien :*)

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

BeeJee78 schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 10:08:
[...]

Rond de 10 graden in de ochtend.. brrrrr. Mij niet gezien.
Zo koud was het hier toen ik terugkwam van vakantie en het duurde enorm lang voordat het weer aangenaam was.
Ik draai nu al een week 24/7 op 20 graden en het verbruik is tussen de 9 en 12kwh per dag. Wel behoorlijk wat defrosts maar omdat alles in de kamer op temperatuur is heb je daar weinig last van.
De buitenunit is wel omgeven door ijs dus het mag wel een keer gaan dooien :*)
Hier idem qua verbruik en verwarmingsregiem, sinds gister horen we de buitenunit wel brommen in huis omdat op het dak van de garage momenteel in een blok ijs staat.

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

• BeeJee78
revolution-nl schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 10:12:
[...]

Hier idem qua verbruik en verwarmingsregiem, sinds gister horen we de buitenunit wel brommen in huis omdat op het dak van de garage momenteel in een blok ijs staat.
Ja dat ijs is wel een dingetje. Het blijft voorlopig ook nog aangroeien vrees ik. Ben benieuwd hoe lang dat goed blijft gaan...
Zou een warmtelint oid hier nog kunnen helpen misschien?

• TTLCrazy
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

TTLCrazy

Listen to Frankie

Ik verwarm hier het huis met de cv tot 15 graden en zo rond een uur of 12 zit ik de airco aan en die gaat de boel verwarmen. Als ik dan een uur of 4 later thuis kom is het rond de 18 graden wat nog verder oploopt tot 19 graden in de avond. Het is te doen en omdat ik de airco unit niet 24 uur wil laten draaien is dit voor mij een acceptabel compromis. Sowieso onder de 0 graden moet dat ding zo hard werken dat ik dat gewoon niet fijn vind.

Het is nog wachten op een warmtepomp/airco die ook bij lage temperaturen efficient is. Eigenlijk zit ik al een tijd te wachten op de Blueheart unit. Komt langzaam wat schot in gelukkig.

just imagine: war breaks out and nobody turns up... SPECS - Ajaxied

• TereZz
  • Laatst online: 12-01 16:19
Grutte Pier schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 08:58:
Kan hier ook zeker merken dat de max fanstand voor meer defrosts zorgt. Heb liever een lager rendement dan een defrost feest. Dat is voor mij nu ook de reden dat ik nu toch tijdelijk weer terugval op gas + cop1 verwarmen.

De SRK 35 gaat defrosten wanneer buiten HE temperatuur 5 graden lager is dan de buiten temperatuur. De laatste 10 minuten voor een defrost zie je dit ook goed in de interne HE temperatuur. Die kakt in van 40C naar 30C. Uitstellen van de defrost heeft hier niet zoveel zin, er zit dan namelijk echt wel een dikke bak ijs op. Dat icm met fanstand 8, maakt dat de buitenunit met dit weer (<-1C) best luid en aanwezig is.

Ik zal ook eens kijken of ik iets kan vinden over de "exp. valve". Ik stuur namelijk op compressor snelheid, maar bij lagere temperaturen neemt de unit het toch van mij over. Ondanks dat ik de compressor snelheid hoger of lager zet, stuur de unit bij met de exp. valve frequentie. Ik ben er nog niet achter hoe deze frequentie tot stand komt. Maar bij een bepaalde compressor snelheid is dit toch een afwijking van 20% in verbruik / warmte generatie.
Dat is simpelweg een klep die meer of minder open kan staan. Die ga je en wil je niet sturen. De unit heeft bepaalde temperaturen nodig om de verdamping en condenstemperaturen te halen in elk geval bij bepaalde drukken. Door de klep meer of minder open te zetten kan die deze behalen. Klep dichter zetten betekent meer weerstand voor de compressor, dus zal die ook wel ietsjes meer verbruiken.
Ik vind het super om die units beter bij te regelen, maar bedenk je wel wat er allemaal veranderd en wat de consequenties ervan kunnen zijn. Zoiets simpels als de compressorsnelheid willen regelen zonder pendelen zonder oil return cyclussen kan al gevolgen hebben op de levensduur van de compressor.

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Nu online
TTLCrazy schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 10:27:
Ik verwarm hier het huis met de cv tot 15 graden en zo rond een uur of 12 zit ik de airco aan en die gaat de boel verwarmen. Als ik dan een uur of 4 later thuis kom is het rond de 18 graden wat nog verder oploopt tot 19 graden in de avond. Het is te doen en omdat ik de airco unit niet 24 uur wil laten draaien is dit voor mij een acceptabel compromis. Sowieso onder de 0 graden moet dat ding zo hard werken dat ik dat gewoon niet fijn vind.

Het is nog wachten op een warmtepomp/airco die ook bij lage temperaturen efficient is. Eigenlijk zit ik al een tijd te wachten op de Blueheart unit. Komt langzaam wat schot in gelukkig.
Wellicht ook situatie-afhankelijk. We gebruiken hier onze airco voor volledige verwarming (geen gas meer) en dat gaat uitermate goed.

Vorige week verbruikte de airco tussen de 12 en 15kWh per dag. Daarvoor verwarmen we nu 24/7 omdat de temperatuur anders in de nacht verder terugzakt dan we fijn vinden.

De temperatuur blijft overal in huis zonder moeite dat wat we prettig vinden. Veel defrosts nu, maar eigenlijk allemaal preventief, dus erg kort en zonder overlast. Zonder het geruis in de leidingen zouden we het niet of nauwelijks merken. De efficiëntie van onze installatie is voldoende efficiënt voor ons huis, ook bij lagere temperaturen.

Ik ben er van overtuigd dat er mensen zijn die het heel anders ervaren, maar hier is het een goed alternatief.

Overigens ook nu erg blij met de omkasting om onze buiten-unit. Geen problemen met ophopende sneeuw die we geregeld moeten weg scheppen en je hoort de buitenunit nauwelijks, meestal niet. Voor ons erg belangrijk omdat de unit ongeveer 1m van de erfgrens staat.

[ Voor 7% gewijzigd door Sjamo op 06-01-2026 10:51 ]

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

BeeJee78 schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 10:18:
[...]

Ja dat ijs is wel een dingetje. Het blijft voorlopig ook nog aangroeien vrees ik. Ben benieuwd hoe lang dat goed blijft gaan...
In 2021 was er een nog grotere ijs en sneeuw ophoping bij de buitenunit. Buiten brommen eigenlijk nooit issues gehad. Scheelt ook dat je 24x7 draait waardoor ijs bij de fan eigenlijk geen kans krijgt om echt aan te groeien dat het een probleem wordt. Af en toe even wat ijsschrapen is volgens mij geen probleem als ik de kartels op de fanblades zie, dat lijkt ervoor gemaakt :).

Grootste probleem wat ik zie is met name de warmte wisselaar die in het ijs komt te staan.
Heb gister een afdakje gemaakt
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YCgB0uoz5oipcsskJ8tz7z8VIjo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WhUbfkzqVFSWkgYuNyGs2KxH.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 26% gewijzigd door revolution-nl op 06-01-2026 11:12 ]

• fxs81
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 12-01 16:52

fxs81

Julianadorp

Zit hier tussen de 3 en de 5 kWh per dag voor de airco. Verwarm alleen overdag, gaat aan als we uit bed zijn tot een uur of tien in de avond. Is alleen voor de keuken/woonkamer trouwens, zit wel aan de kust dus is iets minder koud. Staat op 21 graden, fanstand op auto. Word eigenlijk nooit kouder dan 17,5 binnen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XXBefxCpOL5wK9O83Yo7FnBwXG4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/yGUSnkgb8AWzjOaQNh8yI7tV.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yAgDmjPcDnK1_bI9AHjcBnjB5hc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/IexEJbUxG8gHA4zbv2oGG2rC.png?f=fotoalbum_large

WGA | Napoleon Pro 22 K-Leg-3 | KamadoJoe Big Joe I | Inkbird ISC-027BW | JoeFyr | JoyStove Large | Weber Smokey Joe | Ooni Karu 2 | www.bbq-brethren.nl | MHI SRK35ZSX-WF | HomeWizard PiB 2x | 3450 Wp 100% Zuid

• esphome
  • Niet online
BeeJee78 schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 10:18:
[...]

Wordt gestuurd door een Shelly en die start via HA en blijft dan 15 minuten aan (3m 75 Watt). Ook de afvoer en de tuinslang die naar de afvoerput loopt heeft een 5m 30 Watt kabel onder zich en zo loopt smeltwater lekker door.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nOm_MYyoCKy-MVnXBASsR5nn-1o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WUsYdiLWzk7NCTOxotVyu0bk.jpg?f=fotoalbum_large

• Nachtapotheker
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 08:16
Net het dak even op gegaan om de MHI even te inspecteren. Ik zag een behoorlijke bak ijs tussen de vierkantjes tegen de warmtewisselaar zowel aan de achterkant als zijkant. Daarnaast stond hij zeker voor 1/3 deel in de sneeuw. Ik heb hem even uitgegraven en het ijs verwijderd uit het frame en ineens heb ik geen stuk minder defrosts :+
Het verbaast me uberhaubt dat hij nog warmte leverde met al dat ijs wat de airflow in de weg zat. Onder in de bak en bij de fan heb ik geen ijsvorming waargenomen dus het afvoeren van water gaat prima zonder hulpmiddelen :)

• Allowee
Het kan altijd gekker, op werk hebben ze 2 buiten units boven elkaar geïnstalleerd.
Dit ging heel lang goed... totdat het echt winter werd en ging sneeuwen.

De bovenste unit lekt in defrost op de onderste, gevolg dat de onderste vol ijs zit en de defrost dit ook niet meer weg kreeg. Met een fohn het ijs los kunnen krijgen.
Met een plaatje een lekbak gemaakt en probleem was verholpen.
Bij het laatste onderhoud nog gevraagd om een slang of een alternatief "nee meneer dat vriest ook dicht, gewoon lekker laten lekken"..
Dus gisteren maar weer een gootje gemonteerd 8)7

• Super Cow
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 04:30
Doesnotcompute schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 08:06:
Even ter info, het eerste ijs vormt zich vaak waar je het niet kunt zien overigens. Dat er geen rijp zichtbaar is betekent niet dat er geen ijs gevormd is die de performance onderuit trekt.

Lekker de zuigdruk omlaag trekken en de olie versneld verouderen door een oververhitte compressor is het eerste waar ik aan denk.

De engineers van alle merken, zijn allemaal erg conservatief qua defrosten. Zou je al genoeg moeten zeggen. Een conservatieve regeling, en vaak nog timers om toch maar te defrosten, voor de zekerheid.. Hint hint.

Heb in de afgelopen 24 uur 9 defrosts gehad, die gemiddeld 4 minuten duurden, een paar die 6 min duurden, dus ga ik uit van 6 minuten, is dus 54 minuten aan defrosts over 24 uur. Stook 24/7.

Hoeveel minuten aan defrost had je ?
Ik heb een srk35zs en mijn defrost duurt altijd tussen de 9-12 minuten, ook is het vermogen niet hoog, tussen de 550-750 watt, de pomp zit wel op 100HZ.
Gisteren 5 keer defrost gedaan.

Een kennis van mij heeft dezelfde unit ook met een homewizard plug, en die doet 700-900 watt met defrost en duurt meestal niet langer dan 5-6 minuten?

Enige idee waarom een defrost zolang duurt bij mij, op een relatief lager vermogen?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1EkaLaOqJzVS_8B7hxc9JHh-MHM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/FxsGlBo5RYmaCPZQmoreMEK0.png?f=fotoalbum_large

1800WP Zuid + 2220WP West | MHI SRK35ZS-W Airco

• Allowee
Bij een defrost zal er warmte bij de binnenunit onttrokken worden. Het ligt dus ook aan de temperatuur en luchtvochtheid binnen hoe dit precies verloopt.
De hoeveelheid ijs buiten maakt uiteraard ook verschil, ik had vanmorgen een hele korte defrost (eigenlijk onnodig) en zondagmiddag na bijna helemaal dichtgevroren een defrost van 12 minuten.
Het kan natuurlijk ook nog een andere firmware zijn.

• Doesnotcompute
Allowee schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 14:29:
Het kan altijd gekker, op werk hebben ze 2 buiten units boven elkaar geïnstalleerd.

De bovenste unit lekt in defrost op de onderste, gevolg dat de onderste vol ijs zit en de defrost dit ook niet meer weg kreeg. Met een fohn het ijs los kunnen krijgen.
Bij het laatste onderhoud nog gevraagd om een slang of een alternatief "nee meneer dat vriest ook dicht, gewoon lekker laten lekken"..
Je kan hem altijd even op koelen zetten natuurlijk tot hij weer helemaal dooi is. :P
Super Cow schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 14:47:
[...]

Ik heb een srk35zs en mijn defrost duurt altijd tussen de 9-12 minuten, ook is het vermogen niet hoog, tussen de 550-750 watt, de pomp zit wel op 100HZ.
Gisteren 5 keer defrost gedaan.

Een kennis van mij heeft dezelfde unit ook met een homewizard plug, en die doet 700-900 watt met defrost en duurt meestal niet langer dan 5-6 minuten?

Enige idee waarom een defrost zolang duurt bij mij, op een relatief lager vermogen?
[Afbeelding]
Kan zijn dat er meer wind op staat bij jou, dan vervliegt de warmte bijvoorbeeld ook sneller. Of half ingesneeuwd etc. Met de huidige omstandigheden maak ik bij elke sneeuwbui even een rondje met de bladblazer en maak ik alles even vrij rondom de units. Voordeel van het nog vakantie hebben :P

Edit, welke fanspeed gebruik je trouwens? Als je hem op low hebt, zet het eens op 3.. kijken hoelang je defrosts dan doen. Hogere fanspeed geeft meestal een wat hogere COP. Hier staat hij meestal op auto of 3 als het koud is.

[ Voor 5% gewijzigd door Doesnotcompute op 06-01-2026 20:44 ]

• esphome
  • Niet online
Allowee schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 14:29:

Hier een andere oplossing: Gasoline1234 in "Het MHI L/L warmtepomp/airco topic"

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zLsqF6Fnjqy4Gaq7YCCkgS8dy5Q=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/llYhyz1GL5RBihyxpBoziHtM.jpg?f=user_large

Als het slangetje bevriest dan neemt een hoger gelegen gat in de bodem het over en dan lekt het net als daarvoor. Het belachelijk dat dit probleem niet oplost, want de onderste krijgt twee keer zoveel water te verwerken.

• m4bnl
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 12-01 12:56
Onze 35srk. Heeft vandaag en gisteren elke 30 minuten een defrost moeten doen. Zowel.met sneeuw als zonder sneeuw. En dan zakt de tempratuur in huis van 18,8-19° naar 17,8°. De airco op 20° zetten heeft geen eens nut. Dat haalt het huis niet voordat hij weer moet defrosten.
We hebben de c.v. ketel maar aangezet.

Onderkant van de airco zit vol met ijs.
Kan ik iets doen zodat hij minder vaak een defrost krijgt? Een afdakje erboven o.i.d?

Hij hangt aan een muur d.m.v. muurbeugels.

• Nanuk
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 12-01 18:55
esphome schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 18:42:
[...]

Hier een andere oplossing: Gasoline1234 in "Het MHI L/L warmtepomp/airco topic"

[Afbeelding]

Als het slangetje bevriest dan neemt een hoger gelegen gat in de bodem het over en dan lekt het net als daarvoor. Het belachelijk dat dit probleem niet oplost, want de onderste krijgt twee keer zoveel water te verwerken.
Maar je wilt toch ook de bovenkant ventileren? Dit dakje doet afaik net zo veel kwaad als een laagje sneeuw. Wil je geen water van de bovenste in de onderste maak dan een klein gootje onder het gat.

Ik ervaar iets van acht keer defrost per etmaal, tijden variëren nogal maar meestal tussen de zes en tien minuten. Afwateren gaat gewoon rechtstreeks naar beneden. Tot nog toe geen enkel probleem mee gehad.

De buitenunit hangt net onder de dakgoot en zo te zien ligt er deels wel een laagje sneeuw op zo nu en dan.

• dreams2
  • Laatst online: 12-01 16:43
PSA: reminder om even naar de filters van de binnenunits te kijken. Ik maak deze elke 3 maanden schoon maar met de huidige draaiuren toch na 2 maanden al gekeken. Helemaal vol.

Na het schoonmaken heb ik het idee dat ik het huis een stuk makkelijker op temperatuur hou, terwijl het buiten kouder is.

[ Voor 4% gewijzigd door dreams2 op 06-01-2026 22:56 ]

• arjenhiemstra
  • Laatst online: 01:14
Hoe doe je deze CoP berekening?

• Rsport40
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 23:39
Hier draaien ook 2 buitenunits boven elkaar. Vorig jaar bij langdurige vorst hoorde ik de ventilator hakken in het ijs, dus moest ik verder stoken met de CV.

Ik heb nog geen plaat ertussen gezet, dus inmiddels is de bovenste unit ook al dagen aan het defrosten boven op de onderste. De onderste draait nog steeds prima, dus ik denk dat ik geluk heb, dat het defrostwater niet op de verkeerde plaats bevriest.

Het zou na het weekend gaan dooien, maar ineens ziet dat er anders uit en blijft het komende tijd behoorlijk koud. Hoop dat ie het uithoud en anders moet helaas de CV weer aan.
m4bnl schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 21:16:
Onze 35srk. Heeft vandaag en gisteren elke 30 minuten een defrost moeten doen. Zowel.met sneeuw als zonder sneeuw. En dan zakt de tempratuur in huis van 18,8-19° naar 17,8°. De airco op 20° zetten heeft geen eens nut. Dat haalt het huis niet voordat hij weer moet defrosten.
We hebben de c.v. ketel maar aangezet.

Onderkant van de airco zit vol met ijs.
Kan ik iets doen zodat hij minder vaak een defrost krijgt? Een afdakje erboven o.i.d?

Hij hangt aan een muur d.m.v. muurbeugels.
Ik denk dat je daar weinig aan kunt doen.
Ik heb gelukkig de 5.0 ZSX-versie (Hyper Inverter) (en een SCM45), en met twee units stook ik er bijna 40 kW per dag doorheen.

[ Voor 40% gewijzigd door Rsport40 op 07-01-2026 13:27 ]

• BeeJee78
Rsport40 schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 13:20:
Hier draaien ook 2 buitenunits boven elkaar. Vorig jaar bij langdurige vorst hoorde ik de ventilator hakken in het ijs, dus moest ik verder stoken met de CV.

Ik heb nog geen plaat ertussen gezet, dus inmiddels is de bovenste unit ook al dagen aan het defrosten boven op de onderste. De onderste draait nog steeds prima, dus ik denk dat ik geluk heb, dat het defrostwater niet op de verkeerde plaats bevriest.

Het zou na het weekend gaan dooien, maar ineens ziet dat er anders uit en blijft het komende tijd behoorlijk koud. Hoop dat ie het uithoud en anders moet helaas de CV weer aan.

[...]

Ik denk dat je daar weinig aan kunt doen.
Ik heb gelukkig de 5.0 ZSX-versie (Hyper Inverter) (en een SCM45), en met twee units stook ik er bijna 40 kW per dag doorheen.
Ja ik heb inmiddels de CV ook maar weer aangezet, het ijs klom aan alle kanten omhoog en ik had geen zin om te wachten tot de boel vastloopt.

• madbot
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 08:41
arjenhiemstra schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 23:40:
[...]

Hoe doe je deze CoP berekening?
using home assistant sensor template for my MHI ZSX50.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
- name: Living Room Airco COP
  unique_id: ac_living_room_cop
  icon: mdi:alpha-c-box
  unit_of_measurement: "COP"
  state_class: measurement
  state: >
     {% set power = states('sensor.shelly1pmg3_3030f9e926a0_switch_0_power') | float(0) %}

{% set t_supply = states('sensor.ac_living_room_indoor_unit_u_bend_he_temp_1') | float(0) %}
    {% set t_return = states('sensor.ac_living_room_return_air_temperature') | float(0) %}
    {% set fan_speed = states('sensor.ac_living_room_indoor_unit_fan_speed') | float(0) %}

{% set air_density = 1.2 %}
    {% set specific_heat = 1005 %}
    {% set airflow =
      324 if fan_speed in [1.0, 2.0]
      else 468 if fan_speed in [3.0, 4.0]
      else 744 if fan_speed in [5.0, 6.0]
      else 858 if fan_speed in [7.0, 9.0]
      else 468 %}

{% set delta_t = (t_return - (t_supply + 1.5)) | float(0) %}
    {% set cooling_output = (airflow * air_density * specific_heat * delta_t) / 3600 %}
    {% if power > 65 %}
      {{ [(cooling_output | abs / (power)) | round(2), 6] | min }}
    {% else %}
      none
    {% endif %}

next I use apex charts card to render this sensor along with outside temperature

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
type: custom:apexcharts-card
header:
  show: true
  title: Living Room Airco COP vs Outside Temperature
  show_states: true
  colorize_states: true
graph_span: 12h
span:
  start: minute
  offset: "-12h"
apex_config:
  chart:
    type: line
    height: 320
    zoom:
      enabled: true
  stroke:
    width: 3
    curve: smooth
  yaxis:
    - id: "0"
      title:
        text: COP
      min: 0
      decimalsInFloat: 2
    - id: "1"
      opposite: true
      title:
        text: Outside Temp (°C)
      decimalsInFloat: 1
series:
  - entity: sensor.living_room_airco_cop
    name: COP
    yaxis_id: "0"
    show:
      legend_value: true
    group_by:
      func: avg
      duration: 15min
    color_threshold:
      - value: 2
        color: "#e74c3c"
      - value: 3
        color: "#f39c12"
      - value: 4
        color: "#2ecc71"
      - value: 5
        color: "#27ae60"
  - entity: weather.forecast_home
    attribute: temperature
    name: Outside Temp
    color: "#2980b9"
    stroke_width: 2
    yaxis_id: "1"
    show:
    group_by:
      duration: 5min

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zOsHFZGjZHzA_2MzhRiITZEyoNQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/eMNg54rWVzC3nXEfQ8OhDLKP.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door madbot op 07-01-2026 16:22 . Reden: airco model ]

• esphome
  • Niet online
Hier had ik vorig jaar ook een bak vol met ijs. De boel uitgezet en ik heb een slang aan een knietje zitten die smeltwater laat weglopen naar een waterput verderop.

Nu de MHI stroomloos was heb ik het rooster aan de voorkant eraf gehaald en had vrije toegang tot binnenkant. Heb je geen werkende slang maar het water valt op de stoep zet er dan een grote bak onder om water op te vangen.

Nu pak uit de waterkraan warm water van ongeveer 60-70 graden en doe dat in een kamerplanten gietertje en zoek dan de opening op waar normaal het water uit de bak zou lopen. Ik zorg dat een kleine straal uitlopend water precies die plek van het gat zit. Doe het in fases en laat het water even werken en dan nieuw warm water erbij.

Ik maak zo langzaam een tunneltje naar het gat. En van daar uit kan de rest van het ijs smelten met een straaltje warm water.

Als weer kunt draaien dan zet het rooster er weer op en schroeft die ook weer vast. Zorg dat bovenaan het rooster goed in gaten vast zit met de haken. Je moet niet tussen het rooster en de unit van bovenaf kunnen doorkijken.

Morgen gaat het dooien en zo heb je dan meer kans dat het snel gaat.

• esphome
  • Niet online
Sneeuw is een ramp voor de buitenunit en natte sneeuw is nog erger. Het enige wat je kunt doen is zorgen dat de sneeuw niet direct de warmtewisselaar kan bereiken. Ik doe dat met een plank en een afdakje die zeker 90% van het probleem afvangt. Daarnaast zorgen dat er geen sneeuw op/om de unit ligt die naar binnengezogen kan worden.

• Rsport40
Het is dat mijn SCM unit alle defrost water van de bovenste op zijn dak krijgt, maar de bovenste is een ZSX en die heeft veel meer gaten (ik tel er zo al 6) waar het defrost water uit kan komen. Volgens mij zijn die niet verstopt te krijgen met ijs.

Eigenlijk wil je helemaal geen onderplaat hebben, kan het ook niet dichtvriezen :+

[ Voor 15% gewijzigd door Rsport40 op 07-01-2026 18:59 ]

• gertvdijk
Rsport40 schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 18:56:
Het is dat mijn SCM unit alle defrost water van de bovenste op zijn dak krijgt, maar de bovenste is een ZSX en die heeft veel meer gaten (ik tel er zo al 6) waar het defrost water uit kan komen. Volgens mij zijn die niet verstopt te krijgen met ijs.
Toen ik afgelopen juli wat 'eigen onderzoek' had gedaan voor aanschaf airco's zag ik eigenlijk niet direcht verschillen in de specs van de buitenunits. Ik kwam niet veel verder dan een iets luxere binnenunit en wat gerommel in de marge wat betreft de getalletjes. Blijkbaar zijn er toch meer verschillen dan ik dacht... wat zijn nog meer verschillen tussen ZS/ZR en ZSX-lijn? Deze 'betere kast van de buitenunit' kom ik niet tegen - meer van die dingen dan?

Kia e-Niro 2021 64kWh DynamicPlusLine. 3x Victron MP-II op 15kWh US5000 3f thuisbatterij met 3x25A→3x40A PowerAssist, Victron EVCS, 3200Wp HoyMiles zp. my GitHub, my blog

• esphome
  • Niet online
Zo zag vanochtend de buitenunit eruit en zoals je ziet, veel stuifsneeuw toen. Links een brede plank in aluminium U-profiel geklemd. Afdakje zit zo hoog opdat ik niet mijn hoofd stoot. Rechts onder de stroomleiding hangt de tuinslang die naar de waterput loopt.
Die slang zit weer in twee haakse aluminium profielen en onder de slang ligt een verwarmingskabel die tijdens de defrost aangaat net als de verwarmingskabel in de bak van de buitenunit. Er zit een 15 minuten naloop die defrost opdat alles weg moet zijn.

Het enige ijs wat ik had zat in de linker hoek achter omdat daar sneeuw was gekomen. Die wordt natte sneeuw bij een defrost en dan ijs nadat de defrost klaar is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gL8zAKX8QNH3R9ApWIdp6MIvEb0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KB1FbcnwKB4mfXzcqjCON4Xu.jpg?f=fotoalbum_large

De plank zit op het oosten en zo vangt die het grootste deel van vallende sneeuw maar tegen stuifsneeuw werkt alleen een grote kaasstolp. ;)

• Rsport40
gertvdijk schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 19:10:
[...]

Toen ik afgelopen juli wat 'eigen onderzoek' had gedaan voor aanschaf airco's zag ik eigenlijk niet direcht verschillen in de specs van de buitenunits. Ik kwam niet veel verder dan een iets luxere binnenunit en wat gerommel in de marge wat betreft de getalletjes. Blijkbaar zijn er toch meer verschillen dan ik dacht... wat zijn nog meer verschillen tussen ZS/ZR en ZSX-lijn? Deze 'betere kast van de buitenunit' kom ik niet tegen - meer van die dingen dan?
Waarschijnlijk nog veel meer dan ik weet, maar de ZSX heeft een veel grotere warmtewisselaar. Daardoor zijn er minder defrosts en is er meer vermogen. Hij weegt ook zo’n 10 kilo meer dan dezelfde ZS-serie. Toevallig keek ik hoe het defrostwater eruit kwam en telde daar zo zes gaten, misschien zelfs acht.

Ik had ook ergens gelezen dat de ZS tot −15 °C werkt en de ZSX Hyper Inverter tot −20 °C.

Er zijn zeker ook nadelen aan de ZSX, zoals het minimale vermogen van deze Hyper Inverter bij bepaalde buitentemperaturen. Dit is weer nadelig in het voor- en najaar, wanneer er weinig vermogen nodig is.

De binnenunit heeft een voorklep die open kantelt, waardoor er een stuk meer lucht doorheen kan (dus meer vermogen). Ook zit er een sensor op, zodat de unit kan inschakelen of uitschakelen als er iemand in de ruimte aanwezig is, enzovoort.

[ Voor 15% gewijzigd door Rsport40 op 07-01-2026 20:02 ]

• Super Cow
Doesnotcompute schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 17:14:
[...]

Je kan hem altijd even op koelen zetten natuurlijk tot hij weer helemaal dooi is. :P

[...]

Kan zijn dat er meer wind op staat bij jou, dan vervliegt de warmte bijvoorbeeld ook sneller. Of half ingesneeuwd etc. Met de huidige omstandigheden maak ik bij elke sneeuwbui even een rondje met de bladblazer en maak ik alles even vrij rondom de units. Voordeel van het nog vakantie hebben :P

Edit, welke fanspeed gebruik je trouwens? Als je hem op low hebt, zet het eens op 3.. kijken hoelang je defrosts dan doen. Hogere fanspeed geeft meestal een wat hogere COP. Hier staat hij meestal op auto of 3 als het koud is.
Mijn buitenunit staat onder een afkapping, maar ik woon 7-8 km van de waddenzee, dus het is hier vochtiger buiten.
Ik heb de buitenunit bekeken, afgezien dat de condensor wit uitgeslagen is, zit er geen ijs in de unit, of in de lekbak.
Ik heb de fan meestal bij opstarten op max, daarna naar medium of auto.
madbot schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 16:18:
[...]

using home assistant sensor template for my MHI ZSX50.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
- name: Living Room Airco COP
  unique_id: ac_living_room_cop
  icon: mdi:alpha-c-box
  unit_of_measurement: "COP"
  state_class: measurement
  state: >
     {% set power = states('sensor.shelly1pmg3_3030f9e926a0_switch_0_power') | float(0) %}

{% set t_supply = states('sensor.ac_living_room_indoor_unit_u_bend_he_temp_1') | float(0) %}
    {% set t_return = states('sensor.ac_living_room_return_air_temperature') | float(0) %}
    {% set fan_speed = states('sensor.ac_living_room_indoor_unit_fan_speed') | float(0) %}

{% set airflow =
      324 if fan_speed in [1.0, 2.0]
      else 468 if fan_speed in [3.0, 4.0]
      else 744 if fan_speed in [5.0, 6.0]
      else 858 if fan_speed in [7.0, 9.0]
      else 468 %}

{% set delta_t = (t_return - (t_supply + 1.5)) | float(0) %}
    {% set cooling_output = (airflow * air_density * specific_heat * delta_t) / 3600 %}
    {% if power > 65 %}
    {% else %}
      none
    {% endif %}

next I use apex charts card to render this sensor along with outside temperature

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
type: custom:apexcharts-card
header:
  show: true
  title: Living Room Airco COP vs Outside Temperature
  show_states: true
  colorize_states: true
graph_span: 12h
span:
  start: minute
  offset: "-12h"
apex_config:
  chart:
    height: 320
    zoom:
      enabled: true
  stroke:
    width: 3
    curve: smooth
  yaxis:
    - id: "0"
      title:
        text: COP
      min: 0
      decimalsInFloat: 2
    - id: "1"
      opposite: true
      title:
        text: Outside Temp (°C)
      decimalsInFloat: 1
series:
  - entity: sensor.living_room_airco_cop
    name: COP
    yaxis_id: "0"
    show:
    group_by:
      duration: 15min
    color_threshold:
      - value: 2
        color: "#e74c3c"
      - value: 3
        color: "#f39c12"
      - value: 4
        color: "#2ecc71"
      - value: 5
        color: "#27ae60"
  - entity: weather.forecast_home
    attribute: temperature
    name: Outside Temp
    color: "#2980b9"
    stroke_width: 2
    yaxis_id: "1"
    show:
    group_by:
      duration: 5min

[Afbeelding]
Bedankt! ik heb het aangepast voor mijn airco, SRK35ZS-W
Wat ik anders heb gedaan voor de oneven fanspeed/airflow heb ik het gemiddelde tussen de 2 genomen.
Voor de airflow getallen die heb ik hier gehaald: Datasheet airflow*60
Ik gebruik een externe temp sensor, dus de temp boven de airco is +/- 2.5 graden hoger.

Ik vind de COP nog redelijk hoog uitvallen, rond de 4.2 maar het is een leuke toevoeging.

Hier is mijn HA code als een helper:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
{% set power = states('sensor.airco_power') | float(0) %}
{% set t_supply = states('sensor.esphome_web_8a58ef_indoor_u_bend_he_temp_1') | float(0) %}
{% set t_return = states('sensor.esphome_web_8a58ef_return_air_temperature') | float(0) %}
{% set fan_speed = states('sensor.esphome_web_8a58ef_indoor_unit_fan_speed') | int %}

{% set getflow = {
    0: 0,
    1: 280,
    2: 300,
    3: 318,
    4: 336,
    5: 429,
    6: 522,
    7: 600,
    8: 678 
  }
%}
{% set airflow = getflow.get(fan_speed) %}
{% set delta_t = ((t_return + 2.6) - (t_supply + 0)) | float(0) %}
{% if power > 65 %}
{% else %}
  0
{% endif %}

• siveiro
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 00:12
Hier vandaag met een SRK35ZS 11,5 kwh verbruikt. Staat op fan 2 van 4 en 21 graden. Soms defrosts. Zie foto. Buitenunit staat op de grond naast het huis. Huis uit 1987. Aanbouw gerealiseerd 3 jaar terug, dus daar betere isolatie.

Verbaas me over het hogere verbruik tov anderen (de filters zijn schoon).Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cyJ4qMZZx18D-LaXJbFxblPX-GA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ku7qBxSr2HEwBKdMPQd2Dbxj.jpg?f=fotoalbum_large

• Super Cow
siveiro schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 22:20:
Hier vandaag met een SRK35ZS 11,5 kwh verbruikt. Staat op fan 2 van 4 en 21 graden. Soms defrosts. Zie foto. Buitenunit staat op de grond naast het huis. Huis uit 1987. Aanbouw gerealiseerd 3 jaar terug, dus daar betere isolatie.

Verbaas me over het hogere verbruik tov anderen (de filters zijn schoon).[Afbeelding]
Ik heb hetzelfde verbruik, ik zit nu op 11.5kwh, ik zal de dag eindigen op ~12.5-13kwh.
1984 tussenwoning 38m2/95m3, slechte isolatie.

• LED-Maniak
Laatste dagen 30kWh per dag verbruikt. Huis volledig op airco gestookt op 21-22 graden celsius(werkelijke temperatuur). ~108m2, gok zo'n 280m3. Isolatie is goed(10cm pir muren, 14cm pir op dak)

Maar het is wat lastig vergelijken, gezien iedereen op een andere temperatuur zal draaien en wind en locatie van een huis er ook toe doen.

[ Voor 44% gewijzigd door LED-Maniak op 07-01-2026 23:33 ]

• madbot
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 08:41
Super Cow schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 21:28:
[...]

Mijn buitenunit staat onder een afkapping, maar ik woon 7-8 km van de waddenzee, dus het is hier vochtiger buiten.
Ik heb de buitenunit bekeken, afgezien dat de condensor wit uitgeslagen is, zit er geen ijs in de unit, of in de lekbak.
Ik heb de fan meestal bij opstarten op max, daarna naar medium of auto.

[...]

Bedankt! ik heb het aangepast voor mijn airco, SRK35ZS-W
Wat ik anders heb gedaan voor de oneven fanspeed/airflow heb ik het gemiddelde tussen de 2 genomen.
Voor de airflow getallen die heb ik hier gehaald: Datasheet airflow*60
Ik gebruik een externe temp sensor, dus de temp boven de airco is +/- 2.5 graden hoger.

Ik vind de COP nog redelijk hoog uitvallen, rond de 4.2 maar het is een leuke toevoeging.

Hier is mijn HA code als een helper:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
{% set power = states('sensor.airco_power') | float(0) %}
{% set t_supply = states('sensor.esphome_web_8a58ef_indoor_u_bend_he_temp_1') | float(0) %}
{% set t_return = states('sensor.esphome_web_8a58ef_return_air_temperature') | float(0) %}
{% set fan_speed = states('sensor.esphome_web_8a58ef_indoor_unit_fan_speed') | int %}

{% set getflow = {
    0: 0,
    1: 280,
    2: 300,
    3: 318,
    4: 336,
    5: 429,
    6: 522,
    7: 600,
    8: 678 
  }
%}
{% set airflow = getflow.get(fan_speed) %}
{% set delta_t = ((t_return + 2.6) - (t_supply + 0)) | float(0) %}
{% if power > 65 %}
{% else %}
  0
{% endif %}
Je moet ongeveer 1,5 graad (ik heb het gemeten) bij t_supply optellen, omdat de lucht die uit de airco komt warmer is dan u_bend_temp_1. Pauzeer ook de externe temperatuursensor om een nauwkeurige t_return van de airco-inlaat te krijgen. Als je dit doet, wordt de delta_t verlaagd.

• BeeJee78
siveiro schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 22:20:

Verbaas me over het hogere verbruik tov anderen (de filters zijn schoon).[Afbeelding]
Ik heb ook dit verbruik met 24/7 stoken. Nu wel uitgezet omdat de buitenunit op een plaats ijs staat inmiddels.
Heb jij daar geen last van met de unit op de grond?

• ThinkPad
  • Nu online
Dan moet je de buitenunit hoger plaatsen. Als je hem gebruikt om te verwarmen is dat sowieso verstandig i.v.m. sneeuwval en ook voor betrouwbaar kunnen lozen van dooiwater bij aanhoudende vorst. Mijn buitenunit staat op bigfoots in de tuin en heb afgelopen dagen als het stopte met sneeuwen regelmatig even rondom de unit sneeuw weggehaald. Voor het dooiwater heb ik onder de unit een grindput gemaakt voordat hij geplaatst werd.

In de VS/CA zie je warmtepompen soms wel op frames van een half meter hoog staan en met een afdakje erboven. Puur zodat je geen last hebt van sneeuw.

Hier overigens een ZSX en eens met de voor-/nadelen die hierboven genoemd werden. Ik vind zelf de klep van de binnenunit erg fragiel aanvoelen. Met verwarmen maak ik maandelijks de filters schoon en ben altijd bang dat ik wat afbreek bij openen van de klep. Airco installateur gaf ook aan dat klep van een ZSX moeilijk leverbaar is.
Ondanks grotere warmtewisselaar had ik afgelopen dagen ook bijna elk uur een defrost hoor ;) En die bewegingssensor gebruik ik niet, maar ik merkte laatst dat hij bij geen beweging de kamertemperatuur een halve graad liet zakken (kon ook niet vinden hoe je dat uitzet, dus sensor nu maar afgeplakt 8)7 ).

[ Voor 66% gewijzigd door ThinkPad op 08-01-2026 09:16 ]

• Gelukszak
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 09:01
ThinkPad schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 08:58:
...En die bewegingssensor gebruik ik niet, maar ik merkte laatst dat hij bij geen beweging de kamertemperatuur een halve graad liet zakken (kon ook niet vinden hoe je dat uitzet, dus sensor nu maar afgeplakt 8)7 ).
Heeft u hier misschien een foto van? Kan ik de sensor gewoon met schilderstape afplakken?

• BeeJee78
ThinkPad schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 08:58:
Dan moet je de buitenunit hoger plaatsen. Als je hem gebruikt om te verwarmen is dat sowieso verstandig i.v.m. sneeuwval en ook voor betrouwbaar kunnen lozen van dooiwater bij aanhoudende vorst. Mijn buitenunit staat op bigfoots in de tuin en heb afgelopen dagen als het stopte met sneeuwen regelmatig even rondom de unit sneeuw weggehaald. Voor het dooiwater heb ik onder de unit een grindput gemaakt voordat hij geplaatst werd.
Hoger plaatsen is hier helaas geen optie...

• ThinkPad
  • Nu online
Gelukszak schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 09:51:
[...]

Heeft u hier misschien een foto van? Kan ik de sensor gewoon met schilderstape afplakken?
Ik heb er een wit stickertje overheen geplakt.

• Allowee
Ik zit goed ingebouwd tussen de buren, dat scheelde bij de beneden unit aardig in de sneeuw opbouw. De sneeuw die voor de fan viel werd zelfs weggeblazen en heb alleen gisteren even wat sneeuw weggeveegd van de unit.
De boven unit stond wel goed in de sneeuw, de bigfoots waren niet meer zichtbaar.

[offtopic]
De "buren" hebben een unit met ventilators naar boven/schuinboven, het was duidelijk hoorbaar dat die het niet zo naar z'n zin had.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T4V3CHhxcMz8PVqUFKQqFsCTZOo=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/YDhYRploeZmC5e5W4ewy6nns.jpg?f=user_large

• Doesnotcompute
LED-Maniak schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 23:08:
Laatste dagen 30kWh per dag verbruikt. Huis volledig op airco gestookt op 21-22 graden celsius(werkelijke temperatuur). ~108m2, gok zo'n 280m3. Isolatie is goed(10cm pir muren, 14cm pir op dak)

Maar het is wat lastig vergelijken, gezien iedereen op een andere temperatuur zal draaien en wind en locatie van een huis er ook toe doen.
Valt mee toch? Gisteren zat ik op 67kWh. 125m2 uit 1915, vrijstaande boerderij, deels nageisoleerd. 4 MHI 2.5 en een 8kw Daikin altherma. Slaapkamer is snachts 16 en overdag uit. Vandaag eens de hele dag op 16 gehouden, verschil is 3kWh.. 8)7 De rest van de woning is 20 of 21c, ook snachts.

Benieuwd hoe het vanacht gaat. Dit weekend geeft mn appje -14 aan ;(

• Rsport40
LED-Maniak schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 23:08:

Hier 30 a 40kWh per dag op 19 graden en 18 op zolder. 140m2 op 450m3, jaren '70 vrijstaande hoekwoning. Ik merk dat het verbruik bij 20 graden enorm toeneemt. 21 graden is niet eens een optie :P

• LED-Maniak
Doesnotcompute schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 16:38:
[...]

Valt mee toch? Gisteren zat ik op 67kWh. 125m2 uit 1915, vrijstaande boerderij, deels nageisoleerd. 4 MHI 2.5 en een 8kw Daikin altherma. Slaapkamer is snachts 16 en overdag uit. Vandaag eens de hele dag op 16 gehouden, verschil is 3kWh.. 8)7 De rest van de woning is 20 of 21c, ook snachts.

Wow oke :+
Mijn huis is geheel toevallig dus ook uit 1915, enkelsteens zonder spouw maar wel rondom nageisoleerd.
2-onder-1 kap op het noorden.

Gezien ik louter en alleen met 1x SCM50 stook valt er bij jou met isolatie dus nog wel wat te winnen. :P
Rsport40 schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 18:11:
[...]

Hier 30 a 40kWh per dag op 19 graden en 18 op zolder. 140m2 op 450m3, jaren '70 vrijstaande hoekwoning. Ik merk dat het verbruik bij 20 graden enorm toeneemt. 21 graden is niet eens een optie :P
De 3.5kW binnenunit(effectief 4.2kW uit mijn hoofd) houdt het ook maximaal op 21~21.5 rond het vriespunt.

[ Voor 22% gewijzigd door LED-Maniak op 08-01-2026 18:18 ]

• blackmore87
  • Registratie: November 2009
  • Nu online
Doesnotcompute schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 16:38:
[...]

Hier gister 63kWh, met 3 buitenunits en 6 binnenunits van MHI. Bovenverdieping op 20 graden tussen 10:00 en 18:00. Benedenverdieping 24/7 op 22 graden.
250m2 verwarmde ruimte. Vrijstaand huis uit 1900, wel nageïsoleerd gelukkig :)

• Doesnotcompute
LED-Maniak schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 18:17:
[...]

Wow oke :+
Mijn huis is geheel toevallig dus ook uit 1915, enkelsteens zonder spouw maar wel rondom nageisoleerd.
2-onder-1 kap op het noorden.

Gezien ik louter en alleen met 1x SCM50 stook valt er bij jou met isolatie dus nog wel wat te winnen. :P
Ben toevallig deze week bezig met een nieuw plafond in de gang van het voorhuis. Woonkamer heb ik afgelopen bouwvak gedaan. 120mm Naturol RD3,75. Gips moet er mogen onder, en dat merk je nu al enorm, zelfs zonder verwarming in die gang. Daarboven zit de hooizolder, dus feitelijk is het daar boven net zo koud als buiten. woon overigens ook midden in de landerijen, dus het waait hier ook altijd erg hard. Dat helpt ook echt niet qua warmteverlies. En dat er 30cm sneeuw om het huis gevallen is en ik al 4x de buitenunits uitegraven heb met een bladblazer ook niet.

Aan de ene kant vrees ik voor die -14, en aan de andere kant ben ik benieuwd hoe de splitjes het gaan doen komend weekend :-)

• siveiro
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 00:12
BeeJee78 schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 08:41:
[...]

Ik heb ook dit verbruik met 24/7 stoken. Nu wel uitgezet omdat de buitenunit op een plaats ijs staat inmiddels.
Heb jij daar geen last van met de unit op de grond?
Nee. Maar hij staat op 2 bielzen

• KoningPaulus
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 21:46
esphome schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 12:38:
[...]

Wordt gestuurd door een Shelly en die start via HA en blijft dan 15 minuten aan (3m 75 Watt). Ook de afvoer en de tuinslang die naar de afvoerput loopt heeft een 5m 30 Watt kabel onder zich en zo loopt smeltwater lekker door.

[Afbeelding]
Hoe stuur je dit aan? Als in, wat voor "eisen" geef je op. Standaard aan bij vriezen ofzo?

4.320WP | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS-W

• esphome
  • Niet online
KoningPaulus schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 20:06:
[...]

Hoe stuur je dit aan? Als in, wat voor "eisen" geef je op. Standaard aan bij vriezen ofzo?
Heel simpel, alleen actief als de buitentemperatuur nul of lager is. In de Shelly kun je een countdown laten doen en zo schakelt die na activeren, na 15 minuten vanzelf uit. En zo geen omkijken naar.

De MHI geeft aan als er een defrost actief is en dan trigger ik de Shelly (Plus2PM) en zo heb ik meteen ook een aparte uitgang voor de temperatuur sensor verwarmer.

Voor de buitentemperatuur gebruik ik die van een weersite zoals, weer.nu in node red en dat zal er ook wel zijn in HA.

• arie-verdetti
  • Laatst online: 09-01 12:01
Hier afgelopen dagen ook 24 uur verwarming toegepast.

2x MHI srk 5.0 op 2x 50 m2 vloeroppervlak. huis uit 2002. 20 graden binnen temperatuur snachts nachtverlaging toegepast. Dan is het eigenlijk prima te doen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WScZFa2HZt8E2DHb6p7yM8IZJZ4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/JAjvqWb6ZaHmpBT95ZC9cMGt.png?f=fotoalbum_large

• ThinkPad
  • Nu online
esphome schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 21:11:
[...]
Voor de buitentemperatuur gebruik ik die van een weersite zoals, weer.nu in node red en dat zal er ook wel zijn in HA.
Je kunt ook de buitentemperatuur-sensor van de airco zelf uitlezen toch?

• pjotter1965
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 08:03
Alvast een vraagje over aankomende zondag, de dag dat waarschijnlijk de -10. graden wordt aangetikt.
Ik gebruik een multisplit en bij koudere temperaturen wordt de low pressure control aktief.
Volgens MHI wordt bij -10 graden uit voorzorg de compressor met 70Hz aangestuurd.

Hoelang kan het mijn SCM50 dit zonder problemen volhouden ?
Wat doen andere multisplit-gebruikers bij de verwachte lage temperaturen ?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZGkdYtsnXhvnzDHRWDsp2IWX8xw=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/boe1fwci3DXSlZ9vC9rMl6Vw.jpg?f=user_large

• esphome
  • Niet online
ThinkPad schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 18:57:
[...]

Je kunt ook de buitentemperatuur-sensor van de airco zelf uitlezen toch?
Niet hier, want die sensor manipuleer ik namelijk. Dit met een verwarmingselement opdat de buiten fan niet meteen maximaal draait. Ten tweede de sensor op de buitenunit zit in de luchtstroom en geeft zo dan een lagere temperatuur aan. Wat voor de unit van belang is maar niet de werkelijke luchttemperatuur weergeeft in de omgeving.

• ThinkPad
  • Nu online
@pjotter1965 Niks. Gewoon laten draaien, dingen zijn gemaakt om 24/7 te draaien. 70Hz zal alleen wel aardig wat stroomverbruik zijn.

Mijn airco staat al wekenlang continu te draaien. Compressor pauzeert alleen even bij een defrost. Heb er wel ‘zin’ in, mooie test om te zien of het systeem goed werkt. Met -6 ging het hier onlangs prima. Dat was met droge buitenlucht dus geen defrosts gehad. Je kan beter een eind onder nul hebben dan net rond het vriespunt met veel vocht in de lucht, want dan ga je van defrost naar defrost.

Als je gemakkelijk bij de buitenunit kan zou ik wel zorgen dat je hem sneeuwvrij houdt en dat het dooiwater goed weg kan. Anders krijgt hij het erg zwaar en blijft hij defrosten.

[ Voor 65% gewijzigd door ThinkPad op 10-01-2026 07:18 ]

• esphome
  • Niet online
ThinkPad schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 20:50:
@pjotter1965 Niks. Gewoon laten draaien, dingen zijn gemaakt om 24/7 te draaien. 70Hz zal alleen wel aardig wat stroomverbruik zijn.

Mijn airco staat al wekenlang continu te draaien. Compressor pauzeert alleen even bij een defrost.

Als je gemakkelijk de buitenunit kan zou ik wel zorgen dat je hem sneeuwvrij houdt en dat het dooiwater goed weg kan. Anders krijgt hij het erg zwaar en blijft hij defrosten.
De fan staat stil tijdens een defrost, de compressor echter gaat vol aan de bak. ;)

• ThinkPad
  • Nu online
Ja verkeerd verwoord. Stopt even om de druk te laten zakken in het systeem en 4-weg klep moment te geven om te schakelen. Daarna idd volgas tot hij weer even stopt om systeem weer terug te zetten naar verwarmingsmodus.

Bedoelde meer dat een airco erop gebouwd is om 24/7 te draaien in bijv. serverruimte, laboratorium etc.

[ Voor 19% gewijzigd door ThinkPad op 09-01-2026 21:32 ]

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 07:30
esphome schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 20:54:
[...]

De fan staat stil tijdens een defrost, de compressor echter gaat vol aan de bak. ;)
Als we dan toch gaan muggenzifter, deze 2 beweringen zijn niet altijd waar.

• Allowee
Het is vannacht lekker koud gebleven buiten. Vanmorgen viel het mij op dat de woonkamer temperatuur gezakt was met een hele graad, terwijl het setpoint constant is gebleven.
Ook de ruimte temperatuur sensor van de airco was het er mee eens, van 19,2C gezakt tot 18,5C.
Maar hij bleef op 210W draaien.... vreemd weer.
Na het verhogen van het setpoint gaat ie nu het vermogen verhogen en verlagen rond het setpoint.. wat ik vannacht dus ook verwacht had.

• esphome
  • Niet online
Martin7182 schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 22:04:
[...]
Als we dan toch gaan muggenzifter, deze 2 beweringen zijn niet altijd waar.
Defrost: fan stopt, unit schakelt naar binnen koelen en de compressor gaat dus draaien en verwarmt de warmtewisselaar in de buitenunit, komt er genoeg warmte weer eruit aan de andere kant van warmtewisselaar dan toert de compressor weer af en komt er dan nog steeds genoeg warmte door dan stopt die en gaat de fan naar hoog om het verblijvende water in warmtewisselaar te verwijderen. De bekende mist die uit de unit komt. De unit gaat weer naar het verwarmen van de binnenunit en fan gaat weer normaal draaien.

Trouwens nu de luchtvochtigheid laag is mag de fan van de buitenunit weer volop draaien omdat die toch vrij blijft van ijs. De temperatuur regeling voor de temperatuursensor staat nu dan ook uit.
Het was zoveel beter geweest als er naast de fussy logic van MHI ook een druksensor in had gezeten dan had die de bevestiging kunnen geven dat inderdaad de warmtewisselaar vol met ijs zit.

Bij een lage luchtvochtigheid gaat nu ook de defrost bak verwarming niet aan en ook niet de verwarming onder de afvoerslang want er is geen dooiwater.

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 07:30
esphome schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 12:15:
[...]

Defrost: fan stopt, unit schakelt naar binnen koelen en de compressor gaat dus draaien en verwarmt de warmtewisselaar in de buitenunit, komt er genoeg warmte weer eruit aan de andere kant van warmtewisselaar dan toert de compressor weer af en komt er dan nog steeds genoeg warmte door dan stopt die en gaat de fan naar hoog om het verblijvende water in warmtewisselaar te verwijderen. De bekende mist die uit de unit komt. De unit gaat weer naar het verwarmen van de binnenunit en fan gaat weer normaal draaien.

Trouwens nu de luchtvochtigheid laag is mag de fan van de buitenunit weer volop draaien omdat die toch vrij blijft van ijs. De temperatuur regeling voor de temperatuursensor staat nu dan ook uit.
Het was zoveel beter geweest als er naast de fussy logic van MHI ook een druksensor in had gezeten dan had die de bevestiging kunnen geven dat inderdaad de warmtewisselaar vol met ijs zit.

Bij een lage luchtvochtigheid gaat nu ook de defrost bak verwarming niet aan en ook niet de verwarming onder de afvoerslang want er is geen dooiwater.
Ontdooien gaat boven het vriespunt soms met de ventilator i.p.v. compressor. Wat betreft je tweede punt, ontdooien gebruikt hier 55% van max. vermogen. Ik zou dat niet "vol aan de bak" noemen. Ik weet het, het is inderdaad muggenziften :)

• esphome
  • Niet online
Omdat de luchtvochtigheid zo laag is op het moment laat ik de fan van de buitenunit op zijn beloop en die draait ook dan op standje acht. Omdat er geen ijsvorming is in de warmtewisselaar maakt niet bijzonder veel lawaai.
Stand zes met ijsvorming, maakt meer lawaai.

Ik blijf steeds onder de 700 Watt en heb al 6 uur lang geen defrost gehad en ik die verwacht ook niet meer vanwege de droge lucht. Op fan stand 6 kreeg ik vanochtend wel twee defrosts. Dat dan waarschijnlijk samen dat de fuzzy logic van de MHI ook de actuele opbrengst meeneemt van de warmtewisselaar.

Draait de fan dus lager, en de MHI verwacht de opbrengst van een maximale fan snelheid dan moet er wel ijs in de warmtewisselaar zitten. Terwijl er helemaal geen ijs te bekennen was en de MHI ook zo klaar was met de defrost.

En zo is er weer een factor bij gekomen bij het regelen van de MHI. De MHI doet het goed als de lucht maar droog is buiten.

Update: toch en defrost gehad en hetgeen wat ik wijzigde was dat ik de binnen fan van auto naar medium zette. Dit omdat de fan steeds wisselde van snelheid. Op medium bleef die constant maar trok dan wel meer warmte uit de buitenunit en zo werd de balans verstoord en dat triggerde de defrost.

[ Voor 14% gewijzigd door esphome op 10-01-2026 18:03 ]

• RemmyB83
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 01:06
esphome schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 17:45:
Omdat de luchtvochtigheid zo laag is op het moment laat ik de fan van de buitenunit op zijn beloop en die draait ook dan op standje acht. Omdat er geen ijsvorming is in de warmtewisselaar maakt niet bijzonder veel lawaai.
Stand zes met ijsvorming, maakt meer lawaai.

Ik blijf steeds onder de 700 Watt en heb al 6 uur lang geen defrost gehad en ik die verwacht ook niet meer vanwege de droge lucht. Op fan stand 6 kreeg ik vanochtend wel twee defrosts. Dat dan waarschijnlijk samen dat de fuzzy logic van de MHI ook de actuele opbrengst meeneemt van de warmtewisselaar.

Draait de fan dus lager, en de MHI verwacht de opbrengst van een maximale fan snelheid dan moet er wel ijs in de warmtewisselaar zitten. Terwijl er helemaal geen ijs te bekennen was en de MHI ook zo klaar was met de defrost.

En zo is er weer een factor bij gekomen bij het regelen van de MHI. De MHI doet het goed als de lucht maar droog is buiten.

Update: toch en defrost gehad en hetgeen wat ik wijzigde was dat ik de binnen fan van auto naar medium zette. Dit omdat de fan steeds wisselde van snelheid. Op medium bleef die constant maar trok dan wel meer warmte uit de buitenunit en zo werd de balans verstoord en dat triggerde de defrost.
Ik heb hier 1 buitenunit en 2 binnenunits.
Elke avond om 22uur gaat automatisch de unit in de slaapkamer uit.
Binnen 40 minuten maar met dit weer meestal binnen 20min, krijg ik dan ook bijna altijd een defrost. Iets in zijn regeling klopt dan niet, of het iets met warmteverlies te maken heeft door de bleeding naar de unit op de slaapkamer of niet. Dat weet ik niet, maar het is wel opvallend.

Edit: 2uur geleden mijn eerste en enige defrost gehad voor vandaag. En was ook 10min na temperatuur 0,5 verhogen in de slaapkamer.

Pijnacker Oost/West

• m4bnl
Mhi 35srk
Climacontrol
Eerste winter met airco.

Sinds zaterdag horen wij de airco binnen draaien. In de zin van; lage storende brom in huis. De airco hangt aan de muur. Dit hoorden we de weken hiervoor nauwelijks. Ook niet tijdens de sneeuwdagen. Toen ging hij elke 30 min in een defrost. En zijn we overgegaan op de c.v ketel.
Er heeft ijs in de airco gezeten en ook aan de muurbeugels.

Afgelopen woensdag een plak ijs van de bovenkant airco afgehaald. Daar was wat kracht voor nodig. Misschien dat de airco hierdoor wat verplaatst is o.i.d op de muurbeugel.

Mijn vraag: kan het zijn dat hij nu veel meer resoneert doordat de outdoor fan speed op 8 staat? Of draait de airco soms ook op fanspeed 8 als het +4° is?
De buitenunit maakt ook een iets ander geluid. Wellicht ook doordat hij zo hard moet blazen? Of kan het zijn dat de airco of beugel wat verplaats is? En wij daardoor de airco veel meer horen resoneren.

De compressor is nu vaak tussen de 40 -71hz aan het draaien. Ik heb al vernomen dat dat normaal gedrag is met deze kou.

Zie link voor het geluid van de buitenunit
https://we.tl/t-5DaoMty5dX

[ Voor 3% gewijzigd door m4bnl op 11-01-2026 09:35 ]

• Deikke
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 08:56
@m4bnl Ik heb hetzelfde probleem met lawaai van de buitenunit. Hier hangt ie ook aan de gevel, maar op 30~35hz gaat de gevel resoneren, je hoort hem buiten dan amper, maar binnen des te meer. Als hij optoert naar boven de 40hz dan is de resonantie weer weg. Dan maakt ie wel meer lawaai dan normaal, maar is het niet storend.

Ik vind overigens het verhogen van de minimum compressor snelheid met koud weer wel knap vervelend, in plaats van rustig op een laag vermogen te draaien zoals rond het vriespunt is hij nu weer enorm aan het pendelen.

• LED-Maniak
In plaats van de standaard rubbers/plastic op de muurbeugel zou je flexibele rubbers kunnen proberen.
Als dit het probleem niet oplost zijn er ook nog speciale dempers met veren te verkrijgen die nog beter de resonantie oplossen.

Zoals deze https://www.warmteservice...yVExvMEFmCnIaAklfEALw_wcB

Vanaf een bepaalde temperatuur gaat de buitenunit inderdaad naar een minimale stand van 50Hz of 70Hz.
Dat is iets waar je mee zal moeten leren leven.

[ Voor 38% gewijzigd door LED-Maniak op 11-01-2026 11:04 ]

• m4bnl
Fijn om te lezen dat er geen probleem met de airco is.
Mocht dit probleem er nog steeds alleen zijn met deze vrieskou dan kunnen we daar prima mee leven. Mochten de winters vaker zo koud worden dan kunnen we de rubbers vervangen. Kijken of dat het probleem oplost.geen gemakkelijk klusje omdat de airco op 1,80m hoogte hangt en ik de kennis daarover mis.
Of de airco op de grond zetten kan ook nog een optie zijn.

• Doesnotcompute
Rubbers vervangen is een fluitje van een cent door de veren. Kwestie van alles even een paar slagen los draaien, 1 persoon even 1 hoek laten optillen en de veer er tussen drukken. Twee boutjes, volgende hoek.

Heb ze standaard in mn bus liggen. Komt altijd wel iemand aanlopen als je met een airco bezig bent met een trillende vraag. :-)

• m4bnl
Doesnotcompute schreef op zondag 11 januari 2026 @ 13:20:
Rubbers vervangen is een fluitje van een cent door de veren. Kwestie van alles even een paar slagen los draaien, 1 persoon even 1 hoek laten optillen en de veer er tussen drukken. Twee boutjes, volgende hoek.

Heb ze standaard in mn bus liggen. Komt altijd wel iemand aanlopen als je met een airco bezig bent met een trillende vraag. :-)
Bedankt voor de tip.

Gebruik jij liever veren dan rubbers?

• esphome
  • Niet online

En als je het alleen moet doen zonder te hoeven tillen. Twee dunne plaatjes/plankjes en een stelkussen ertussen. Kun je heel nauwkeurig de benodigde ruimte creëren.

https://www.action.com/nl-nl/p/3004550/werckmann-stelkussen/

• esphome
  • Niet online
Na het bij de installatie plaatsen van de rubbers in mijn geval bleek dat de één kant meer gewicht zat, namelijk van de compressor etc.. Ik heb toen teflon carrosserie ringen opgehaald en daar zaagde ik een gleuf in ter breedte van het draadeinde. Ik kon er dan zo twee tussen schuiven na de moer bovenaan los gemaakt te hebben.

De unit staat zo exact waterpas links rechts en voor achter.

• Rsport40
Het valt me op dat er bij mijn ZS-buitenunit roestvorming zit, precies in de onderste hoek. Een vriend van mij heeft ook een ZS en daar zie ik exact hetzelfde. Ik heb daarnaast nog een ZSX hangen en die vertoont dit niet. Is dit normaal bij de ZS units? Komt dit bij anderen ook voor?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1HH-2CUw8RYw6ZpiUvZI5XLVUdk=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Dy4th1aMV6ZDD03MBMw1l3jP.png?f=fotoalbum_large

• Doesnotcompute
m4bnl schreef op zondag 11 januari 2026 @ 13:51:
[...]

Bedankt voor de tip.

Gebruik jij liever veren dan rubbers?
Nee alleen bij muurbeugels. Maar daar ben ik sowieso geen fan van. Warmtepompen moeten gewoon op de grond of een betonnen dak. (imo)

Niet alleen vanwege trillingsgeluid, maar vooral i.v.m. onderhoud. De gebruikelijke facebook groepen stonden alweer vol berichten over airco's die ingesneeuwd waren en dat mensen dan er niet bij konden e.d.
Ik krijg wel eens meldingen van een storing oid bij een WP die niet van mij is. Hangt hij lekker boven de nok van een bijgebouw of dakkapel, dan gaat deze jongen lekker weer naar huis. :-)
esphome schreef op zondag 11 januari 2026 @ 13:53:
[...]

En als je het alleen moet doen zonder te hoeven tillen. Twee dunne plaatjes/plankjes en een stelkussen ertussen. Kun je heel nauwkeurig de benodigde ruimte creëren.

https://www.action.com/nl-nl/p/3004550/werckmann-stelkussen/
Dat is een leuke! Nooit aangedacht, maar zon ding heb ik wel.

• Hmmbob
  • Laatst online: 12-01 19:27

Of tweakers op het forum :+ Welke veren (of rubbers) heb je het dan over? Bij ons hangen ze (x4) op muurbeugels net boven het platte dak. Trillingen dragen soms nogal ver....

Sometimes you need to plan for coincidence

• Douternitou
  • Laatst online: 22:46
Bij mij werd het geluid ook behoorlijk via de muur doorgeven. Als tussenoplossing heb ik een stuk van een rubbertegeltje tussen de afstelbout van de muurbeugel en de muur gedaan. Dit heeft al enorm geholpen. De rubberpoten onder de buitenunit wil ik ook nog vervangen, maar wacht wel totdat het beter weer is 😆

Ik heb dit rubber tegeltje in vier stukken gesneden en voor 2 aircos gebruikt:
https://www.warmteservice...r-tegeldrager-/p/07503661

MHI SRK50ZS-WF en SRK35ZS-W, Home assistant

• Doesnotcompute
Hmmbob schreef op zondag 11 januari 2026 @ 16:14:
[...]

Of tweakers op het forum :+ Welke veren (of rubbers) heb je het dan over? Bij ons hangen ze (x4) op muurbeugels net boven het platte dak. Trillingen dragen soms nogal ver....
https://aircomagazijntwen...pers-30-55kg-set-4-stuks/

Dit type. Heb je in verschillende gewichtsklasses. Even even opletten dat je de stugge veren aan de compressor zijde gebruikt. Anders hangt hij scheef.

Deze lijkt wel behoorlijk aan de prijs te zijn. Bol.com e.d. verkoopt ze ook.

Gewicht van je airco staat wel in in de documentatie van je fabrikant.

[ Voor 5% gewijzigd door Doesnotcompute op 11-01-2026 17:08 ]

• Hmmbob
  • Laatst online: 12-01 19:27
Doesnotcompute schreef op zondag 11 januari 2026 @ 17:06:
[...]

Dit type. Heb je in verschillende gewichtsklasses. Even even opletten dat je de stugge veren aan de compressor zijde gebruikt. Anders hangt hij scheef.

Dank. Zag ze elders voor 45-50 euro inderdaad. Is de moeite waard om te proberen.

Sometimes you need to plan for coincidence

• Doesnotcompute
Als de bron inderdaad de buitenunit is, en niet een leiding die ergens tegenaan loopt te trillen dan scheelt het enorm hoor.

• esphome
  • Niet online
Rsport40 schreef op zondag 11 januari 2026 @ 14:50:
Het valt me op dat er bij mijn ZS-buitenunit roestvorming zit, precies in de onderste hoek. Een vriend van mij heeft ook een ZS en daar zie ik exact hetzelfde. Ik heb daarnaast nog een ZSX hangen en die vertoont dit niet. Is dit normaal bij de ZS units? Komt dit bij anderen ook voor?

[Afbeelding]
Er al eens met de vinger erover gewreven of het eraf gaat? De plaat is verzinkt en zou dus niet moeten roesten.

• Rsport40
Doesnotcompute schreef op zondag 11 januari 2026 @ 17:06:
[...]

Ik heb ze onder de ZSX5.0 hangen, maar ondanks dat de kleuren goed staan (stugge veren onder de compressor kant), hangt ie alsnog scheef. Als eens vaker gelezen over deze veren.

• RemmyB83
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 01:06
Rsport40 schreef op zondag 11 januari 2026 @ 20:55:
[...]

Ik heb ze onder de ZSX5.0 hangen, maar ondanks dat de kleuren goed staan (stugge veren onder de compressor kant), hangt ie alsnog scheef. Als eens vaker gelezen over deze veren.
Welke set heb je gemonteerd?
30 -55 of
50- 80?
Ook heb ik wel eens op een webside gelezen dat ze slappe veren onder het compressor gedeelte voorschreven. Wat gewoon fout was, omdat ze simpelweg de verkeerde kleur onder de compressor voorschreven.

Pijnacker Oost/West

• Rsport40
RemmyB83 schreef op zondag 11 januari 2026 @ 23:24:
[...]

Welke set heb je gemonteerd?
30 -55 of
50- 80?
Ook heb ik wel eens op een webside gelezen dat ze slappe veren onder het compressor gedeelte voorschreven. Wat gewoon fout was, omdat ze simpelweg de verkeerde kleur onder de compressor voorschreven.
Ik heb de blauw groene (30-55) kilo versie.
De ZSX airco is wel zwaar 45KG, maar je zou verwachten dat dat goed moet zijn.

Ik had voor de zekerheid ook de zwaardere gehaald 50 tot 80kg (Geel) en die gele wilde ik dan plaatsen voor de blauwe, maar nog geen tijd gehad.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HZOCv5yWnL5gPFsQCIkP5IhWCG8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/FrzwhD9ZbIPcUkfMKchD0Jz2.png?f=fotoalbum_large

• Cardinal
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 01:04
Tijdens het koude weer bemerkte ik koude tocht in de buurt van de airco. Toen ik verder keek zat er condensatie op de buitenkant van de binnenunit. Bij nader onderzoek blijkt dat tijdens de installatie de verbinding naar buiten in principe open is, vandaar de tocht en kou.

Foto1: De condensatie op de binnenunit. Het gat naar buiten zit daar net achter.
Foto2: De aansluiting naar buiten.
Foto3: In het gat vanuit de buitenmuur, het is wat blurry maar je ziet steen in in de verte glaswol.
Foto4: zijkant aansluiting naar buiten.
Airco
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-mi5u7KwWqtivRLf-1CqulrObf8=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/79H6KQMpfCCy1jTxGjIFeX3r.jpg?f=fotoalbum_smallAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_ozyMMMyfIu9oIEpfRSzesSEKAc=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/H6QOJ16UWmaWun2NCDVvlylg.jpg?f=fotoalbum_smallAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XUlIDpBFAmlPkyl5QdtZYXaUz1Q=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KrmFsrXHQio0KOTzgcLKHj3s.jpg?f=fotoalbum_small
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DaMBBDleP7Rdlh3LvfsC4AS7uE0=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/T7MdpzZ0mxtWFZYdyYJY9GYq.jpg?f=fotoalbum_small
Ik wil dit gaan isoleren, maar gezien je het maar een keer goed kan doen, is de vraag wat is de beste aanpak. Ik had het volgende in gedachte.
1. Glaswol in gat proppen tot er niet meer inpast, het steen gedeelte opvullen met PUR
2. Steen en randen van aansluiting (foto4) (netjes) opvullen met KIT, waarbij ik een kier iets openlaat ivm vocht zodat het weg kan.

• LED-Maniak
Glaswol en PUR of een soort putty gebruiken.

• gertvdijk
Cardinal schreef op maandag 12 januari 2026 @ 16:18:
Bij nader onderzoek blijkt dat tijdens de installatie de verbinding naar buiten in principe open is, vandaar de tocht en kou.
Toen de installateur bij mij klaar was merkte ik dit op bij één van de units. Toen ik dat meldde zei hij dat hij die inderdaad blijkbaar vergeten was dicht te purren. Was in een paar seconden opgelost.
Als het er bij jou doorheen tocht was het bij installatie al vergeten/gemist denk ik.

• Doesnotcompute
Shotje PUR als je een pistool hebt. En anders glaswol oid. De tocht is veel erger dan de isolatiewaarde.

• Fido
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07:07

Fido

C:\> park

Ter referentie: hier ook de eerste winter met een MHI SRK63ZR-W op de benedenverdieping van ongeveer 50m2 / 135m3. Afgelopen zondag met een buitentemperatuur van -6.5 ‘s ochtends tot -0.5 ‘s avonds. Vanaf 8:00 uur tot 22:30 heeft hij deze ruimte prima op 20-21 graden kunnen houden en daarbij 17kWh gebruikt, voor een 2-onder 1 kap woning uit 1969.

• Neyluzz
  • Laatst online: 12-01 20:32

[Afbeelding]
Op die specifieke plek heb ik nog niet gekeken maar ik zag wel roestvorming rondom de rvs schroeven. De unit staat er sinds september 2025. Ik vind het nogal snel...

• KoningPaulus
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 21:46

[Afbeelding]
Hier ook bij beide 3,5 zsw. Sinds november 2022 in gebruik

4.320WP | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS-W

Pagina: 1 ... 46 47 Laatste