Het MHI L/L warmtepomp/airco topic

Pagina: 1 ... 50 51 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Allowee
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 13:29
Gisteren schrok ik even toen de condenspomp ging pompen. Er zit een aspen mini aqua tussen omdat het echt niet anders kon in de woonkamer.

Hoorde ineens een sissend geluid in de koof.
Bleek gelukkig de anti siphon te zijn en geen lekkage. :)
edit:
Het kan achteraf wel zonder pompje, dan moet er een extra gootje + gat in de muur en dan kan die bij de CV in de afvoer. Die afvoer is alleen niet bereikbaar door de inbouwkoelkast. Voor nu is het pompje de beste oplossing

[ Voor 33% gewijzigd door Allowee op 18-06-2026 12:58 ]

MikroTik RB4011iGS+5HacQ2HnD-IN, MikroTik cAP AX, SRK25ZS-WF, SRK35ZS-WF + CC, 1410Wp

• FutureTrunksZ
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 01-07 18:39
Zetten jullie met dit weer de airco in de slaapkamer op koelen of drogen?

Ik heb beide getest en met koelen lijkt de temperatuur makkelijker/sneller te zakken en met drogen zakt zowel de temperatuur als de luchtvochtigheid geleidelijk.

Met koelen stijgt de luchtvochtigheid ook snel weer als de airco in stand-by gaat. Met drogen stopt de airco in stand-by volledig met blazen.

Ik neig er naar om de airco's gewoon op drogen te zetten met dit weer.

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online
Ik zet hem ook op drogen inderdaad. Vind het comfortabeler. :)

Airco draadloze temperatuur sensor - ClimaControl voor smarthomes. Mitsubishi, Panasonic, LG.

• Abom
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 30-06 15:00
Wij hebben twee MHI units; een SRC50ZS W en een SRC35ZS-W. De SRC50 hangt er al 4 jaar en behalve de bekende problemen met de app, werkt de WiFi-module prima.

De nieuwe SRC35 heeft echter continue problemen met de internet verbinding. Ik moet het stroom van de hele unit halen middels de werkschakelaar om de WiFi module weer te kunnen gebruiken. Is dit een bekend probleem?

Ter info: wij hebben alleen een router met AP en de SRC35 hangt dichter bij de router dan de SRC50.

• Allowee
Vannacht de slaapkamer airco ook maar eens op drogen ipv koelen gezet, op 24C. Hele nacht op laag pitje gedraaid. Waarschijnlijk omdat alles nog zo warm is kon die blijven draaien, of doet ie met drogen sowieso veel minder pendelen?

MikroTik RB4011iGS+5HacQ2HnD-IN, MikroTik cAP AX, SRK25ZS-WF, SRK35ZS-WF + CC, 1410Wp

• m4bnl
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 30-06 09:51
Onze mhi srk35 heeft een aspen silent + mini white condenspompje onder de binnenunit.
De hoogwater beveleiging is niet aangesloten. Heeft iemand hetzelfde, of soort gelijke pompje, en dat wel aangesloten? Zoja, zou je foto's willen maken van de aansluiting? Kan ik zien hoe dat moet.

Ik heb ook een climacontrol aangesloten. Qellicht dat het zelf aansluiten van de hoogwater beveiliging ook wel lukt

Wij willen de airco ook aanzetten als wij niet thuis zijn. Het zou dan fijn zijn dat de airco uitgaat als het pompje niet mwer werkt. Anders krijgen we waterschade.Of is de kans dat zo'n pompje ermee stopt klein?

+ Bonus vraag: hoe kan ik het beste de afvoerslang schoonmaken? Welk goedje/schoonmaak middel kan ik in het afvoerbakje doen wat uiteindelijk naar buiten wordt gezogen en de leiding schoonhoudt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M_h7mXELwBubuQChPEfvfbFkc0I=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TLNKc3MHQsmHM2NQQJXhjVAV.jpg?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nXh8Q0krMCrx-gQrBEvuRLxS0Hg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bnuDgaIYtDl1AXuVty8sUtEj.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 64% gewijzigd door m4bnl op 21-06-2026 12:41 ]

• Allowee
Is een stukje onderhoud, bij het reinigen van de filters ook even wat water in het gootje gieten (knijpfles is erg handig) en het pompje lekker laten doorspoelen. Eventueel een geschikt schoonmaak middel gebuiken. Je kan nooit vermijden dat er opbouw komt van kek en drap, dat zit nou eenmaal in de lucht die condenseert op de verdamper.

Zo te zien is de overflow vlotter puur een verbreek contact, oftwel in serie zetten met de binnenunit.
Dan kan je met een lasklem de twee bruine draden van klem1 en 1 draad van de vlotter bij elkaar lassen. vervolgens de andere draad van de vlotter op klem1 van de AC. Mocht er dan iets zijn gaat de binnenunit uit, maar blijft het pompje actief. (mocht deze toch weer gaan werken pomp ie alsnog alles weg)

• ThinkPad
  • Nu online
Kunstgebit tabletten (ja echt, geen grap) is een oplossing die vaker wordt genoemd in Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen - #2 (zoek op 'kunstgebit').

https://www.kruidvat.nl/k...igingstabletten/p/1138222
Zo'n tablet in stukjes breken en onderin je lekbak gooien.

• ThinkPad
  • Nu online
Verder nog een algemene tip: zorg dat je de unit na koelgebruik niet direct uitschakelt, maar nog een poosje laat ventileren. Dit voorkomt muffe 'zweetsokken' lucht. De verdamper kan met dit benauwde weer kletsnat zijn, wat kan gaan stinken als je hem niet goed laat drogen.

MHI heeft er (bij gebruik van de afstandsbediening) een functie voor die je kan aanzetten op de afstandsbediening, heet 'self clean' en activeert automatisch nadat je de unit uitschakelt als hij gekoeld heeft. Als je hem via Home Assistant o.i.d. aanstuurt dan werkt dat helaas niet, dan zelf even iets bouwen.
Sjamo in "Het MHI L/L warmtepomp/airco topic"

[ Voor 16% gewijzigd door ThinkPad op 22-06-2026 11:32 ]

• Nanuk
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 11:56
ThinkPad schreef op maandag 22 juni 2026 @ 11:31:
Verder nog een algemene tip: zorg dat je de unit na koelgebruik niet direct uitschakelt, maar nog een poosje laat ventileren. Dit voorkomt muffe 'zweetsokken' lucht. De verdamper kan met dit benauwde weer kletsnat zijn, wat kan gaan stinken als je hem niet goed laat drogen.

MHI heeft er (bij gebruik van de afstandsbediening) een functie voor die je kan aanzetten op de afstandsbediening, heet 'self clean' en activeert automatisch nadat je de unit uitschakelt als hij gekoeld heeft. Als je hem via Home Assistant o.i.d. aanstuurt dan werkt dat helaas niet, dan zelf even iets bouwen.
Ik laat gewoon de airco in de nacht aanstaan. Op 24 graden. Zodra het buiten kouder is dan binnen zet ik de deuren even open (tenzij de buren 'feest' hebben) maar afgezien van dat is je elektra verbruik erg laag tijdens uren dat koelen nauwelijks nodig is. Verbruik is dan meestal 13 watt, zo nu en dan kort even 100 W. Voordeel is dat in de ochtend de zaak niet de kans krijgt warm te worden en bovendien houd ie de RV ook iets beter in bedwang.

Mijn vrees is altijd dat de hele constructie van mn huis opwarmt, als je dan pas gaat koelen heb je hoog verbruik, herrie en tocht. Door nooit hoger dan 24 graden te laten worden blijft het ook in de rest van het huis te doen zonder tweede airco aan te schaffen. Overdag is voor mij 23 graden een prima instelling.

• tukker999
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 13:45
ThinkPad schreef op maandag 22 juni 2026 @ 11:29:
Kunstgebit tabletten (ja echt, geen grap) is een oplossing die vaker wordt genoemd in Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen - #2 (zoek op 'kunstgebit').

MHI staat voor mondhygiëne instructie.

Wat dacht je overigens van baking soda? Is overal goed voor.

22,29 kWh/100km

• esphome
  • Registratie: Oktober 2023
  • Niet online
tukker999 schreef op maandag 22 juni 2026 @ 12:19:
[...]

En daarna wat azijn? Bij gelijktijdig gebruik gaat die combinatie kort schuimen en produceert CO2.

• Nanuk
esphome schreef op maandag 22 juni 2026 @ 13:06:
[...]

En daarna wat azijn? Bij gelijktijdig gebruik gaat die combinatie kort schuimen en produceert CO2.
Het reageert wel heftig maar dat komt omdat de soda en azijn met elkaar reageren. Schoonmaken doet het niet in combinatie, los van elkaar kan het wel iets doen.

Ik kontroleer alleen de uitloop. Binnen moet ik te veel slopen om te kunnen kijken of schoonmaken. Als het binnen gaat druppelen vind ik het vroeg zat om er druk/paniek om te maken. Maar het is wel afhankelijk van wat er onder staat natuurlijk.

• ThinkPad
  • Nu online
tukker999 schreef op maandag 22 juni 2026 @ 12:19:
[...]

De verdamper is van aluminium/koper, dat kan niet goed tegen baking soda lees ik.
Azijn zelfde, ook niet doen.

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
ThinkPad schreef op maandag 22 juni 2026 @ 11:31:

Dank, goede tip.Ik heb 2 MHI's nu 1 jaar hangen en daar nooit rekening mee gehouden. Zelfs nog nooit echt de stoffilters schoongemaakt. Ik heb gisteren gekeken en er zat gewoon 0 stof op, alle lamellen en de ventilatorwals waren brandschoon. Ook geen enkele geur.

Maargoed toch maar even de filters omgespoeld en laten drogen. Daarna de lamellen en ventilatorwals van de binnenunit met Hansa airconditionerreiniger ingespoten, laten intrekken en gespoeld met water. Ik ben bewust voor een niet-schuimend aircoreinigingsmiddel gegaan omdat één binnenunit een condenspomp heeft. Zo'n klein pompje vindt schuim wegpompen niet leuk. Daarna goed laten drogen met de ventilatorstand. De buitenunits zijn overigens ook opvallend schoon. Zal dit wel even 1x of 2x per jaar doen.

Ik zal ze voortaan ook na het koelen even op de ventilatorstand zetten zodat ze droog kunnen blazen.

[ Voor 5% gewijzigd door stin00 op 22-06-2026 14:35 ]

🪦🪦RIP Pricewatch design 19-01-2026 🪦🪦

• vdr01
  • Registratie: Maart 2013
  • Nu online

vdr01

MHI SRKZS-S 3.5

stin00 schreef op maandag 22 juni 2026 @ 14:12:
[...]

Dank, goede tip.Ik heb 2 MHI's nu 1 jaar hangen en daar nooit rekening mee gehouden. Zelfs nog nooit echt de stoffilters schoongemaakt. Ik heb gisteren gekeken en er zat gewoon 0 stof op, alle lamellen en de ventilatorwals waren brandschoon. Ook geen enkele geur.

Maargoed toch maar even de filters omgespoeld en laten drogen. Daarna de lamellen en ventilatorwals van de binnenunit met Hansa airconditionerreiniger ingespoten, laten intrekken en gespoeld met water. Ik ben bewust voor een niet-schuimend aircoreinigingsmiddel gegaan omdat één binnenunit een condenspomp heeft. Zo'n klein pompje vindt schuim wegpompen niet leuk. Daarna goed laten drogen met de ventilatorstand. De buitenunits zijn overigens ook opvallend schoon. Zal dit wel even 1x of 2x per jaar doen.

Ik zal ze voortaan ook na het koelen even op de ventilatorstand zetten zodat ze droog kunnen blazen.
Dat er na een jaar geen stof op de filters zit vind ik opmerkelijk. Staat de airco bijna nooit aan of hangt deze in een cleanroom? Mijn airco staat het hele jaar aan en in lente en zomer moet ik om de ca. 3 maanden de stoffilters goed schoonmaken en in de herfst en winter om de ca. 2 maanden maximaal. En dan komt er echt het nodige vanaf. Hoe doe je dat?

GT7 ID: ONYX_PdeG69

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
vdr01 schreef op maandag 22 juni 2026 @ 14:41:
[...]

Dat er na een jaar geen stof op de filters zit vind ik opmerkelijk. Staat de airco bijna nooit aan of hangt deze in een cleanroom? Mijn airco staat het hele jaar aan en in lente en zomer moet ik om de ca. 3 maanden de stoffilters goed schoonmaken en in de herfst en winter om de ca. 2 maanden maximaal. En dan komt er echt het nodige vanaf.
Ik snap het zelf ook niet zo goed. Ze hangen hoog bovenin een hoek en de robotstofzuigers houden het huis wel aardig stofvrij. Ik gebruik ze enkel voor koelen op een lage ventilatorstand. In de woonkamer zo'n 5 maanden per jaar, in de slaapkamer toch zeker wel 6 a 7 maanden omdat ik graag op de noordpool slaap.. die staat dan ook de hele nacht te pruttelen. Zal in augustus eens een foto van de filters maken, ik vond het ook opmerkelijk.

🪦🪦RIP Pricewatch design 19-01-2026 🪦🪦

• vdr01
  • Nu online

vdr01

MHI SRKZS-S 3.5

stin00 schreef op maandag 22 juni 2026 @ 14:52:
[...]

Ik snap het zelf ook niet zo goed. Ze hangen hoog bovenin een hoek en de robotstofzuigers houden het huis wel aardig stofvrij. Ik gebruik ze enkel voor koelen op een lage ventilatorstand. In de woonkamer zo'n 5 maanden per jaar, in de slaapkamer toch zeker wel 6 a 7 maanden omdat ik graag op de noordpool slaap.. die staat dan ook de hele nacht te pruttelen. Zal in augustus eens een foto van de filters maken, ik vond het ook opmerkelijk.
Bedankt voor de heldere uitleg. Blijf het opmerkelijk vinden maar ben ook jaloers. Misschien die robo zuigers. Hmmm, heb er ook 1 maar dan moet eerst de rondslingerende zooi van de vloer. ;)

[ Voor 7% gewijzigd door vdr01 op 22-06-2026 16:52 ]

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 01-07 13:22

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

Bestaat er eigenlijk iets voor een SRK-35ZS buitendeel (typenaam kwijt maar single split) om het condenswater wat gecontroleerder weg te laten lopen uit de buitenunit? Het loopt het bij mij nu uit ieder willekeurig gat aan de onderkant uit en aangezien de unit op 3 meter hoogte hangt is alles in een straal van 1,5 meter nat. Inclusief de gevel. Ik ga alleen koelen en niet verwarmen dus dat zal qua vochtdoorslag in de zomer niet zo'n ramp zijn maar ik zie wel al het voegsel tussen mijn tegels uit lopen haha.

Vind de app verder zo waardeloos dat ik maar zo'n @LED-Maniak unit ga aanschaffen. Volgens mij kun je tegenwoordig met 1 prompt in Claude Code een betere interface genereren dan wat MHI heeft staan :+
vdr01 schreef op maandag 22 juni 2026 @ 16:50:
[...]

Bedankt voor de heldere uitleg. Blijf het opmerkelijk vinden maar ben ook jaloers. Misschien die robo zuigers. Hmmm, heb er ook 1 maar dan moet eerst de rondslingerende zooi van de vloer. ;)
Het zou je verbazen hoe veel zo'n robotstofzuiger iedere week weer weet te vinden. En dan zijn we maar met z'n 2'en in huis en best netjes. We hebben wel een hond maar die haart niet, vind je ook niks van terug.

[ Voor 26% gewijzigd door Kuusj op 22-06-2026 17:00 ]

9800X3D - RX 9700XT - 96GB DDR5 :+

• japie06
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 13:49
Je hebt een soort tuitjes die je in die gaten kan klikken. Dan past daar een slang op om het water weg te leiden.

• Nanuk
Kuusj schreef op maandag 22 juni 2026 @ 16:59:
Bestaat er eigenlijk iets voor een SRK-35ZS buitendeel (typenaam kwijt maar single split) om het condenswater wat gecontroleerder weg te laten lopen uit de buitenunit? Het loopt het bij mij nu uit ieder willekeurig gat aan de onderkant uit en aangezien de unit op 3 meter hoogte hangt is alles in een straal van 1,5 meter nat. Inclusief de gevel. Ik ga alleen koelen en niet verwarmen dus dat zal qua vochtdoorslag in de zomer niet zo'n ramp zijn maar ik zie wel al het voegsel tussen mijn tegels uit lopen haha.

Vind de app verder zo waardeloos dat ik maar zo'n @LED-Maniak unit ga aanschaffen. Volgens mij kun je tegenwoordig met 1 prompt in Claude Code een betere interface genereren dan wat MHI heeft staan :+

[...]

Het zou je verbazen hoe veel zo'n robotstofzuiger iedere week weer weet te vinden. En dan zijn we maar met z'n 2'en in huis en best netjes. We hebben wel een hond maar die haart niet, vind je ook niks van terug.
Condenseren doet ie binnen met koelen. Je mag dus even uitvogelen hoe ze de leiding naar buiten hebben afgewerkt en daar kan je een slang of elektrabuis aankoppelen.

Filters doe ik elke twee maanden spoelen cq zuigen. Nieuwe zijn onbetaalbaar.

• LED-Maniak
  • Nu online
Kuusj schreef op maandag 22 juni 2026 @ 16:59:

Condenswater loopt met dit weer uit je binnenunit, niet uit je buitenunit, maar als ze daar de condensslangen naartoe hebben lopen: in de doos van de buitenunit zit een tuitje meegeleverd waar je een slang op kan aansluiten. Dit tuitje sluit je onder de buitenunit aan. Dan loopt daar het water uit.

Airco draadloze temperatuur sensor - ClimaControl voor smarthomes. Mitsubishi, Panasonic, LG.

• Kuusj

Kuusj

Nanuk schreef op maandag 22 juni 2026 @ 17:02:
[...]

Condenseren doet ie binnen met koelen. Je mag dus even uitvogelen hoe ze de leiding naar buiten hebben afgewerkt en daar kan je een slang of elektrabuis aankoppelen.

Filters doe ik elke twee maanden spoelen cq zuigen. Nieuwe zijn onbetaalbaar.
Condensslangetje is in de opvangbak van de buitenunit geleid. Maar ik lees dat er tuutjes te krijgen zijn, een zien of ik dat kan vinden. Wilde eigenlijk niet een PVC buis van 3 meter langs de gevel maar goed, je kunt niet alles hebben :-(

• Nanuk
Kuusj schreef op maandag 22 juni 2026 @ 17:05:
[...]

Condensslangetje is in de opvangbak van de buitenunit geleid. Maar ik lees dat er tuutjes te krijgen zijn, een zien of ik dat kan vinden. Wilde eigenlijk niet een PVC buis van 3 meter langs de gevel maar goed, je kunt niet alles hebben :-(
Bij mij gaat de slang va de binnenunit niet eerst naar de buitenunit. Bij aanleg getwijfeld of ik er een pijp aan wilde of niet. Toch voor dat pijpje gekozen want spetteren in de zomer is niet fijn (vuil). Bij de buitenunit heb ik weer geen slang maar wel een paaltje er recht onder staan (Amsterdammertje) waar die op druppelt, een lege bloempot had ook gekund tegen spetteren.

• japie06
Kuusj schreef op maandag 22 juni 2026 @ 17:05:
[...]

Hier een foto van het opzetstuk. Er staat helaas geen partnumber o.id. op. Ik heb begrepen van mijn installateur dat als die er eenmaal inzit, je hem er niet uit krijgt zonder een pootje af te breken.

Mijn buitenunit is een SCM50ZS-W overigens.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/llmUJqz.png

• Kuusj

Kuusj

japie06 schreef op maandag 22 juni 2026 @ 18:34:
[...]

Hier een foto van het opzetstuk. Er staat helaas geen partnumber o.id. op. Ik heb begrepen van mijn installateur dat als die er eenmaal inzit, je hem er niet uit krijgt zonder een pootje af te breken.

[Afbeelding]
Zit die er wel standaard bij?

• japie06
Geen idee, ik vermoed van wel.

• LED-Maniak
  • Nu online
Zat bij mij standaard in de doos.

• TereZz
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 01-07 16:43
Hoe hebben ze het condenswater je buitenunit in geleid? Dat is niet echt standaard zeg maar... Zou dat eerder gewoon loshalen.

Vervuiling van je buitenunit speelt zo wel als ik zie wat voor stof en zooi met het condenswater mee komt.

• Nanuk
[...]

[Afbeelding]
Die heb ik er uit gehaald toen ie begon te bevriezen. Zonder loopt het dooiwater beter weg. In de winter kan ik me er niet zo druk om maken dat er druppels naar beneden vallen, ik ga er dan toch niet in de buurt zitten.

• KoningPaulus
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 01-07 20:53
ThinkPad schreef op maandag 22 juni 2026 @ 11:29:

In stukjes breken en water overheen gieten werkte hier overigens slecht. Met koud water in ieder geval. Loste de tabletten niet in op. Dus mogelijk het tabletje eerst laten oplossen en dan erin gieten beter?
[...]

[Afbeelding]
Die kon ik gewoon lostrekken uit de onderkant, evenals die zwarte pluggen. Alle gaten aan de onderkant zijn nu open, maar je moet nog steeds blijven opletten dat er niet teveel ijsvorming komt.

[ Voor 28% gewijzigd door KoningPaulus op 22-06-2026 20:59 ]

4.320WP | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS-W

• Eastblocker99
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 13:20
Weet iemand of een leidingsgoot aan de voorgevel net zo zwaar wordt beoordeeld als een buitenunit?

Ik wil een multisplit plaatsen voor zowel zolder als woonkamer. Mijn dakkapel zit aan de voorzijde, dus de buitenunit zou mogelijk op het platte dak van de dakkapel komen, waar hij vanaf straatniveau misschien redelijk uit het zicht staat. Het gaat om een rijwoning.

Optie 2 is om twee aparte units te monteren waarvan die voor de woonkamer maar op de achtergevel komt.

Ik bel voor de zekerheid nog met de gemeente, maar ben benieuwd of iemand hier ervaring mee heeft.

• fxs81
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 11:39

fxs81

Julianadorp

Eastblocker99 schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 01:32:
Weet iemand of een leidingsgoot aan de voorgevel net zo zwaar wordt beoordeeld als een buitenunit?

Ik wil een multisplit plaatsen voor zowel zolder als woonkamer. Mijn dakkapel zit aan de voorzijde, dus de buitenunit zou mogelijk op het platte dak van de dakkapel komen, waar hij vanaf straatniveau misschien redelijk uit het zicht staat. Het gaat om een rijwoning.

Optie 2 is om twee aparte units te monteren waarvan die voor de woonkamer maar op de achtergevel komt.

Ik bel voor de zekerheid nog met de gemeente, maar ben benieuwd of iemand hier ervaring mee heeft.
Meestal heb je een vergunning nodig als het aan de voorkant van je woning zit, ook op een dakkapel dus idd even controleren bij de gemeente. Hier hangt hij op het balkon uit het zicht, dat is ook aan de voorzijde maar dat schijnt binnen de woning te vallen omdat het op het balkon is en was vergunningsvrij. Wilde hem eerst in een hoekje van de oprit doen maar daar was het wel vergunningsplichtig.

WGA | Napoleon Pro 22 K-Leg-3 | KamadoJoe Big Joe I | Inkbird ISC-027BW | JoeFyr | JoyStove Large | Weber Smokey Joe | Ooni Karu 2 | www.bbq-brethren.nl | MHI SRK35ZSX-WF | HomeWizard PiB 2x | 3450 Wp 100% Zuid

• Eastblocker99
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 13:20
fxs81 schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 09:26:
[...]

Meestal heb je een vergunning nodig als het aan de voorkant van je woning zit, ook op een dakkapel dus idd even controleren bij de gemeente. Hier hangt hij op het balkon uit het zicht, dat is ook aan de voorzijde maar dat schijnt binnen de woning te vallen omdat het op het balkon is en was vergunningsvrij. Wilde hem eerst in een hoekje van de oprit doen maar daar was het wel vergunningsplichtig.
Vanochtend gebeld en ik krijg over 5 werkdagen antwoord van de gemeente.

• esphome
  • Niet online
Het knietjes (tuitje) zit meestal in het plastic zakje waar ook de handleiding in zit bij MHI. Ze zijn wel voorzichtig weer te verwijderen door het rooster aan de voorkant eraf te halen en met duim en vinger een beetje de pootjes naar elkaar te knijpen. Wel eerst de stroom van de unit afhalen met de werkschakelaar.

Heb je hem niet vraag het de installateur die boel heeft aangelegd. Ik denk dat partnumber is: SSA422A024

Hier zit er een tuinslang aan die in een aluminium hoekprofiel ligt met er een verwarmingskabel eronder die afloopt, naar het putje aan de overzijde.

Bij ijs in de bak haal ik weer het rooster aan de voorkant eraf en pak een kleine plantengieter met warm water erin en zorg dat de straal precies op boven de het gat van de afvoer komt. Als dat open is dan is een paar gietertjes later het ijs weg.

• Kuusj

Kuusj

esphome schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 11:25:
Het knietjes (tuitje) zit meestal in het plastic zakje waar ook de handleiding in zit bij MHI. Ze zijn wel voorzichtig weer te verwijderen door het rooster aan de voorkant eraf te halen en met duim en vinger een beetje de pootjes naar elkaar te knijpen. Wel eerst de stroom van de unit afhalen met de werkschakelaar.

Heb je hem niet vraag het de installateur die boel heeft aangelegd. Ik denk dat partnumber is: SSA422A024

Hier zit er een tuinslang aan die in een aluminium hoekprofiel ligt met er een verwarmingskabel eronder die afloopt, naar het putje aan de overzijde.

Bij ijs in de bak haal ik weer het rooster aan de voorkant eraf en pak een kleine plantengieter met warm water erin en zorg dat de straal precies op boven de het gat van de afvoer komt. Als dat open is dan is een paar gietertjes later het ijs weg.
Ik heb de handleiding gisteren doorgenomen en daar staan 'optional accessory' bij het tuitje. Dus ja geen idee. Wel hartelijk dank voor het onderdeelnummer, kon het al nergens vinden.

Denk dat ik maar een speciekuip neerzet for the time being.

• vdr01
  • Nu online

vdr01

MHI SRKZS-S 3.5

Kuusj schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 11:31:
[...]

Ik heb de handleiding gisteren doorgenomen en daar staan 'optional accessory' bij het tuitje. Dus ja geen idee. Wel hartelijk dank voor het onderdeelnummer, kon het al nergens vinden.

Is een regenton niets? Daar schijnen (sommige) gemeentes zelfs subsidie op te verstrekken.

• Kuusj

Kuusj

vdr01 schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 12:07:
[...]

Is een regenton niets? Daar schijnen (sommige) gemeentes zelfs subsidie op te verstrekken.
Ja het probleem is een beetje dat het niet mega breed is daar. Maar goed het maakt niet zo veel uit. Er zijn best wel wat oplossingen maar ik moet me eens rustig bedenken wat de mooiste is met de minste impact qua doorgang.

• Nanuk
Kuusj schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 11:31:
[...]

Even uit de box denken:
Waarom niet het slangetje van de binnen-unit uit de buitenunit trekken en dan langs de muur laten weglopen? Als je toch al koelt is een natte muur alleen maar een pre.

Met verwarmen lekt ie alleen uit de buiten-unit, daar kan je dan wel iets kleiners onder zetten dan een speciekuip. Bijvoorbeeld een plantenbakje met tijm of ander struikje.

• rsbroer
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 26-06 11:54
Hi,

Net het topic ontdekt.
Ik heb wat vragen en hopelijk kunnen die beantwoord worden ipv 199 pagina's doorspitten.

Ik heb sinds 1999 een MHI-SRK35ZS-W hangen, die mijn Daikin uit 2002 verving.
Helaas is ie in de hoek met de buitenmuur geinstalleerd, waardoor de kamer temperatuur meting flinkt wordt beinvloed door de temperatuur buiten. Zeker met dit weer komt dit erop neer dat ik constant het setpoint moet aanpassen omdat de compressor heel snel ophoog gaat, terwijl de echte kamer temperatuur best wel ok is.

Is het mogelijk om MHI in demand control mode te krijgen ? Dus geen eigen temperatuur regeling, maar gewoon een demand vraag in % of compressor Hz ? Er zit ook een Airco WiFi controller MHI-AC-Ctrl (MQTT/ESPHome)’ printje uit 2023 in die werd aangeboden op Tweakers, echter daar zit geen mogelijkheid in om de temperatuur regeling te bypassen.

Een andere mogelijke optie zou zijn de gain van de regeling te kunnen aanpassen. Iemand ervaringen mee, en kan dat uberhaupt met de gewone IR afstandsbediening ?

Er kan mogelijk ook een remote thermostaat of sensor op worden aangesloten, mbv een extra interfaces box die je moet plaatsen ? Ervaringen mee ?

8x 370 Wp (Z), Growatt 2500-S, 2x 370Wp (O-W), APS 600Y, 2x Marstek Venus E v2 (v157.3), CT-003 (v122), HW P1, Daikin PERFERA FTXM35N, Mitsubishi Heavy SRK 35ZS-W, Jaga DIY DBE 12x 14cm, 6x 14cm, Tado V3, bridge, thermostaat, 6x radiatorknop

• FearMe
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 26-06 18:30
rsbroer schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 15:44:
[...]

Er zit ook een Airco WiFi controller MHI-AC-Ctrl (MQTT/ESPHome)’ printje uit 2023 in die werd aangeboden op Tweakers, echter daar zit geen mogelijkheid in om de temperatuur regeling te bypassen.

[...]
https://github.com/ginkage/MHI-AC-Ctrl-ESPHome/blob/master/examples/external_sensor.yaml

Dit al geprobeerd, toevallig?

• FutureTrunksZ
  • Laatst online: 01-07 18:39
Allowee schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 11:08:
Vannacht de slaapkamer airco ook maar eens op drogen ipv koelen gezet, op 24C. Hele nacht op laag pitje gedraaid. Waarschijnlijk omdat alles nog zo warm is kon die blijven draaien, of doet ie met drogen sowieso veel minder pendelen?
Klopt inderdaad. Volgens mij is het zo dat omdat hij in de droogstand minder hard blaast, de kamer ook minder snel op temperatuur komt. Doordat het langer duurt voordat hij op doeltemp is, duurt het ook langer voordat hij in stand-by gaat.

• nico_09
  • Laatst online: 13:58
rsbroer schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 15:44:
Hi,

Net het topic ontdekt.
Ik heb wat vragen en hopelijk kunnen die beantwoord worden ipv 199 pagina's doorspitten.

Ik heb sinds 1999 een MHI-SRK35ZS-W hangen, die mijn Daikin uit 2002 verving.
Helaas is ie in de hoek met de buitenmuur geinstalleerd, waardoor de kamer temperatuur meting flinkt wordt beinvloed door de temperatuur buiten. Zeker met dit weer komt dit erop neer dat ik constant het setpoint moet aanpassen omdat de compressor heel snel ophoog gaat, terwijl de echte kamer temperatuur best wel ok is.

Is het mogelijk om MHI in demand control mode te krijgen ? Dus geen eigen temperatuur regeling, maar gewoon een demand vraag in % of compressor Hz ? Er zit ook een Airco WiFi controller MHI-AC-Ctrl (MQTT/ESPHome)’ printje uit 2023 in die werd aangeboden op Tweakers, echter daar zit geen mogelijkheid in om de temperatuur regeling te bypassen.

Een andere mogelijke optie zou zijn de gain van de regeling te kunnen aanpassen. Iemand ervaringen mee, en kan dat uberhaupt met de gewone IR afstandsbediening ?

Er kan mogelijk ook een remote thermostaat of sensor op worden aangesloten, mbv een extra interfaces box die je moet plaatsen ? Ervaringen mee ?
Climacontrol met externe temperatuur sensor bestellen, ook via tweakers.net

• rsbroer
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 26-06 11:54
Oh, dat klinkt veelbelovend. Net eens de web page van de MHI-AC-Ctrl (MQTT/ESPHome) bekeken,
17:30:54 [D] [mhi_ac_ctrl:074] did not receive a room_temp_api value, using IU temperature sensor
Is ie al voorbereid op voor een externe temp sensor soms ?
Moet je dan opnieuw die ESPHome builden en die module flashen (nog nooit gedaan), of kun je een HA sensor waarde naar keus naar die MHI-AC-Ctrl sturen, dus je voegt een yaml toe aan HA ?

Ik heb nameliijk 2 mogelijke temp sensor kandidaten in dezelfde ruimte, een Sonof Zigbee sensor en een Tado knop

De Climacontrol is trouwens ook wel aardig, maar daarvoor moet ik de binnenunit weer open moeten krijgen, een crime an sich, en helemaal sinds ie in de hoek zit. Herinner me nog hoe ik op de tast die MHI-AC-Ctrl wifi module erin heb kunnen vrotten...

8x 370 Wp (Z), Growatt 2500-S, 2x 370Wp (O-W), APS 600Y, 2x Marstek Venus E v2 (v157.3), CT-003 (v122), HW P1, Daikin PERFERA FTXM35N, Mitsubishi Heavy SRK 35ZS-W, Jaga DIY DBE 12x 14cm, 6x 14cm, Tado V3, bridge, thermostaat, 6x radiatorknop

• vdr01
  • Nu online

vdr01

MHI SRKZS-S 3.5

rsbroer schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 17:42:
[...]

Oh, dat klinkt veelbelovend. Net eens de web page van de MHI-AC-Ctrl (MQTT/ESPHome) bekeken,
17:30:54 [D] [mhi_ac_ctrl:074] did not receive a room_temp_api value, using IU temperature sensor
Is ie al voorbereid op voor een externe temp sensor soms ?
Moet je dan opnieuw die ESPHome builden en die module flashen (nog nooit gedaan), of kun je een HA sensor waarde naar keus naar die MHI-AC-Ctrl sturen, dus je voegt een yaml toe aan HA ?

Ik heb nameliijk 2 mogelijke temp sensor kandidaten in dezelfde ruimte, een Sonof Zigbee sensor en een Tado knop

De Climacontrol is trouwens ook wel aardig, maar daarvoor moet ik de binnenunit weer open moeten krijgen, een crime an sich, en helemaal sinds ie in de hoek zit. Herinner me nog hoe ik op de tast die MHI-AC-Ctrl wifi module erin heb kunnen vrotten...
Binnenunit openen is naar mijn mening een eitje. 2 of 3 schroefjes eruit, vanaf de bovenkant even die 2 klipjes indrukken, kap eraf, lang geleden maar dan meen ik nog even aan de zijkant dat klepje verwijderen en je kan erbij. Qua MHI-AC-CTRL zit je op het goede spoor. Maar ik ben niet helemaal zeker hoe je dat precies moet doen dus die laat ik even aan een Tweaker die met zekerheid kan adviseren. Succes in ieder geval.

P.s. ik heb geen ClimaControl maar misschien kun je gewoon het MHI-AC-CTRL stekkertje lostrekken van de MHI-AC-CTRL en hergebruiken om de ClimaControl aan te sluiten?

[ Voor 7% gewijzigd door vdr01 op 25-06-2026 18:11 ]

• RudolfR
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 12:53
@rsbroer

Via esphome kun je ook een temperatuur aanbieden. Je moet wel een sensor hebben die een beetje vlot reageert ivm overshoot.

User esphome heeft een regeling gemaakt zodat setpoint nooit tever van de werkelijkheid ligt en regelt zo langzaam richting de doeltemperatuur.

Voordeel van de climacontrol is dat er een direct bluetoothverbinding is tussen de module en de sensor. Dus geen HA als middleman.

• esphome
  • Niet online
De MHI heb ik vanmiddag aangezet en de temperatuur is van over de 26 graden gedaald naar 24 graden in zes uur en omdat er ook een plafondventilator draait is lekker koel. Niet koud en ook niet warm en als ik kamer uit ga dan is wel erg warm en buiten is nog warmer. De plafondventilator is de beste aankoop ooit gedaan door mij. In de winter de warmte van de MHI naar beneden in zomer de koele bries van de koele lucht ook van de MHI.

Ik heb de fictieve kamertemperatuur gefixeerd op -0,25 graden (verschil tussen instel en kamertemp.) en zo blijft de airco draaien op 14,7 Hz met een verbruik van 131 Watt.

Als ik heb vanavond weer uitzet dan start automatisch de ventilatie op de laagste stand voor een uur en die gaat ook vanzelf weer uit na een uur. Dit doet HA voor mij.

Waar draait dan een MHI op als die op drogen staat? Ik heb dat nog niet getest voor mijzelf.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vkWUBHiGrcLxrB-xd-b1HFMwXzE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Y0suo37muCTMMlWqZBFO8RVQ.jpg?f=fotoalbum_large

• KoningPaulus
Vannacht werd het verbruik wederom verdrievoudigd. Heeft iemand een uitleg hoe dat kan? Dus ter illustratie, hij draait snachts op drogen, de boel is op temperatuur, draait steady 105W. Dan opeens rond 03:00 (gisteren hetzelfde rond 02:00) verdrievoudigd dit en blijft ie daarop draaien.

• nico_09
KoningPaulus schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 07:10:
Vannacht werd het verbruik wederom verdrievoudigd. Heeft iemand een uitleg hoe dat kan? Dus ter illustratie, hij draait snachts op drogen, de boel is op temperatuur, draait steady 105W. Dan opeens rond 03:00 (gisteren hetzelfde rond 02:00) verdrievoudigd dit en blijft ie daarop draaien.
Hij draait hier overdag ook veel zuiniger dan in de nacht, hoe dat kan, geen idee.

• Nanuk
Als wat later op de avond de buitentemp daalt tot onder de binnen temp zet ik de deuren tegen elkaar open tot ik naar bed ga. De airco gaat dan uit en die zet ik pas weer aan als de zon op komt. Verder koel ik niet te veel, beetje afhankelijk van mn humeur tussen de 25 en 23 graden. Geen last dus van nachtelijke pieken in het stroomverbruik.

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 29-06 11:41
Zie je hetzelfde gebeuren bij koelen?
Wij koelen hier in de nacht en ik zie dat niet.

• esphome
  • Niet online
In mijn opstelling daalt juist het verbruik als het koeler wordt in avond. Was overdag 140 Watt en na 22 uur nog maar 107 Watt,

Ik ga de stand Dry eens proberen voor overdag.

• Allowee
Gisteren hele dag de droogstand aan gehad in de slaapkamer. In de middag volle bak zon er op dus de temperatuur steeg wel, verbuik bleef wel stabiel.
Uieindelijk nog een dik uur op koelen gezet met hoge fan voordat ik naar bed ging. Bleef rond de 600W hangen, dat is zo te zien niet gek voor een srk25. Daarna weer op drogen, bleef heel de nacht op 100W draaien. Mischien gaat dit met koelen en low fan ook wel goed, maar dat probeer ik wel een andere keer.

In de woonkamer gisteren ook op drogen gezet, 27C. Die unit heeft een vochtsensor en doet weinig met het setpoint zo te zien. (25C gehaald). Power blijft gewoon laag en dat is ideaal voor het eigen vebruik vanuit de zonnepanelen. Met dit weer komt er max 900W uit.

Merk wel dat ik moet oppassen met praten over deze luxe. Hoop boze gezichten bij mensen die alleen maar een ventilator hebben. :X

• grimselman
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 14:04
Bij mij gaat de airco in low pressure protection modus als de buitentemperatuur lager dan 22 is. De compressor gaat dan op een hoger toerental draaien en verbruikt daardoor meer stroom.

• KoningPaulus
grimselman schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 11:36:
[...]

Bij mij gaat de airco in low pressure protection modus als de buitentemperatuur lager dan 22 is. De compressor gaat dan op een hoger toerental draaien en verbruikt daardoor meer stroom.
Interessant, ik lees het nu ook inderdaad. Dat lijkt het te zijn. Schijnbaar dus geen verschil tussen drogen of koelen in dat opzicht, aangezien het wereldwijde web spreekt van dit fenomeen bij koelen maar ik het dus heb gezien bij drogen. Weinig aan te doen dus, ik zal hem er niet minder om laten draaien met deze klamme nachten :-)

• hberntsen
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 10:51
RudolfR schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 18:30:
@rsbroer
Voordeel van de climacontrol is dat er een direct bluetoothverbinding is tussen de module en de sensor. Dus geen HA als middleman.
Dat kan met ESPHome ook direct! Zie bijvoorbeeld: https://github.com/hbernt...mple-external-sensor.yaml

• nico_09
KoningPaulus schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 12:16:
[...]

Interessant, ik lees het nu ook inderdaad. Dat lijkt het te zijn. Schijnbaar dus geen verschil tussen drogen of koelen in dat opzicht, aangezien het wereldwijde web spreekt van dit fenomeen bij koelen maar ik het dus heb gezien bij drogen. Weinig aan te doen dus, ik zal hem er niet minder om laten draaien met deze klamme nachten :-)
Dan zou iedereen toch een hoger gebruik moeten hebben in de nacht als de temp onder de 22 graden is?

• Rsport40
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 30-06 21:21
Hier de ZSX die in de winter boven de 13 graden, niet lager kan dan 480watt.
Nu is het buiten 38 graden, en draait hij als een zonnetje op 200watt.... Jammer dat dat in de winter niet kan.

• LED-Maniak
  • Nu online
vdr01 schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 17:55:
[...]

Binnenunit openen is naar mijn mening een eitje. 2 of 3 schroefjes eruit, vanaf de bovenkant even die 2 klipjes indrukken, kap eraf, lang geleden maar dan meen ik nog even aan de zijkant dat klepje verwijderen en je kan erbij. Qua MHI-AC-CTRL zit je op het goede spoor. Maar ik ben niet helemaal zeker hoe je dat precies moet doen dus die laat ik even aan een Tweaker die met zekerheid kan adviseren. Succes in ieder geval.

P.s. ik heb geen ClimaControl maar misschien kun je gewoon het MHI-AC-CTRL stekkertje lostrekken van de MHI-AC-CTRL en hergebruiken om de ClimaControl aan te sluiten?
Ligt een beetje aan de versie van dat kitje. ClimateControl maakt gebruik van hetzelfde kabelontwerp als de originele ingebouwde WF-RAC module(dus 1x brede stekker die in de printplaat van de airco zit en 1x smal stekkertje).
KoningPaulus schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 12:16:
[...]

Drogen is hetzelfde als koelen maar dan staat de fan veel zachter te draaien en dacht dat iemand hier aan had gegeven dat hij nog wat kouder werd.

[ Voor 24% gewijzigd door LED-Maniak op 26-06-2026 18:18 ]

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 29-06 11:41
nico_09 schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 18:08:
[...]

Dan zou iedereen toch een hoger gebruik moeten hebben in de nacht als de temp onder de 22 graden is?
Ik gaf aan dat ik het hier niet had maar de temperatuur was hier niet onder de 22 graden. Dat kan een rol hebben gespeeld.

• Kuusj

Kuusj

Wat is technisch eigenlijk het verschil tussen drogen en koelen? Is de verhouding ventilator en compressor anders? Het enige wat ik me kan bedenken is het oppervlak binnen kouder wordt dan normaal tijdens koelen met een lagere fan zodat er meer op condenseert.

• gertvdijk
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 13:28
Kuusj schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 17:09:
Wat is technisch eigenlijk het verschil tussen drogen en koelen? Is de verhouding ventilator en compressor anders? Het enige wat ik me kan bedenken is het oppervlak binnen kouder wordt dan normaal tijdens koelen met een lagere fan zodat er meer op condenseert.
ik vermoed ook het laatste. ik zie een iets lagere temperatuur op de "Indoor unit (U-bend) HE temp" sensor reading in dry mode. 5-9 graden ipv 8-13.

het heeft een aardige invloed op de luchtvochtigheid wel indien je hem langer laat draaien op lager vermogen. indien ik 's nachts op 23 cool mode draai zie ik een 10-15 procentpunt hogere luchtvochtigheid t.o.v. dry. geen exacte wetenschap want niet elke nacht is hetzelfde, het is wat gevoelsmatig.

bij mij blijft de binnenunit ook blazen in cool mode onafhankelijk van het vermogen dat naar 0 zakt. in dry mode gaat hij indien vermogen op 0 op pauze net als met verwarmen.

Kia e-Niro 2021 64kWh DynamicPlusLine. 3x Victron MP-II op 15kWh US5000 3f thuisbatterij met 3x25A→3x40A PowerAssist, Victron EVCS, 3200Wp HoyMiles zp. my GitHub, my blog

• Vogels60
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 13:16
Kuusj schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 17:09:
Precies dit. Bij een MHI kan je ook geen fan speed kiezen bij dry.

7800X3D | B650E-F | DDR5-6000C30 64GB | RTX4070Ti | 990PRO 2TB || SRK63ZR-WF | SRK35ZS-WF

• Allowee
Ongeveer twee weken hittegolf:

- Airco's 50 kWh verbruikt (gemeten met sockets)
- Zonnepanelen 89 kWh opwek
- 32 kWh terug op de meter

Voor een euro per dag is het heerlijk koel (24C/25C) in huis en ook prima geslapen.

Offtopic:
Het is hier geen thuisaccu topic, maar als ik dit zo zie is het niet intressant om de airco's snachts op een thuisaccu te laten draaien

• Nanuk
Allowee schreef op maandag 29 juni 2026 @ 09:24:

Offtopic:
Het is hier geen thuisaccu topic, maar als ik dit zo zie is het niet intressant om de airco's snachts op een thuisaccu te laten draaien
Hoezo niet? Hangt wel een beetje van de maat van je accu en pv af natuurlijk. En of de accu is voor eigen gebruik maximaliseren of zo veel mogelijk verdienen.

• Deikke
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 10:42
Volgens mij kom je met een thuisaccu van 5 kwh prima de nacht door met een airco. Hier ook het gros van het verbruik tijdens de zonuren gehad, die paar uur in de nacht was op laag vermogen en maar voor een paar uurtjes voordat de zon weer begon te schijnen.

• Mimiix
  • Laatst online: 13:27

Mimiix

Professioneel Prutser

Deikke schreef op maandag 29 juni 2026 @ 10:07:
Volgens mij kom je met een thuisaccu van 5 kwh prima de nacht door met een airco. Hier ook het gros van het verbruik tijdens de zonuren gehad, die paar uur in de nacht was op laag vermogen en maar voor een paar uurtjes voordat de zon weer begon te schijnen.
Met het warme weer niet hoor. Dan is ie na een paar uur al op.

deCONZ Community Manager | deCONZ Discord: https://discord.gg/HvzTwcB

• Deikke
  • Laatst online: 10:42
Mimiix schreef op maandag 29 juni 2026 @ 10:11:
[...]

Mijn airco (woonkamer + slaapkamer) zat rond de 500w overdag, 300w tijdens de nachtelijke uren (gemiddeld tussen 21 en 7). Met 10 nachtelijke uren is dat 3kwh. Doe er 200w sluipverbruik bij en hij is inderdaad leeg in de vroege ochtend, net voor de zon hem weer kan gaan vullen, kan dus prima (bij mij in ieder geval).

• Mimiix
  • Laatst online: 13:27

Mimiix

Professioneel Prutser

Deikke schreef op maandag 29 juni 2026 @ 10:23:
[...]

Mijn airco (woonkamer + slaapkamer) zat rond de 500w overdag, 300w tijdens de nachtelijke uren (gemiddeld tussen 21 en 7). Met 10 nachtelijke uren is dat 3kwh. Doe er 200w sluipverbruik bij en hij is inderdaad leeg in de vroege ochtend, net voor de zon hem weer kan gaan vullen, kan dus prima (bij mij in ieder geval).
Hier redde ik dat niet. Maar een 5kwh accu heeft effectief maar 3.7kwh ter beschikking(niet volledig vol laden). In de avond pak ik overigens ook nog wat van de accu voor het koken bijvoorbeeld.

deCONZ Community Manager | deCONZ Discord: https://discord.gg/HvzTwcB

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 11:28
Mimiix schreef op maandag 29 juni 2026 @ 10:11:
[...]

Dat is toch juist de bedoeling van een thuisaccu :) Zeker met een dynamisch contract als stroom het meeste kost in de avonduren.
Het hangt ook van de situatie af. Ik heb afgelopen weekend voor het eerst de benedenverdieping gekoeld met de airco, nadat het huis best warm geworden was. Verbruik overdag ~300 W en 's nachts pendelen rond 100 W. Moet er wel bij zeggen dat met goede isolatie en zonwering de temperatuur sowieso al 10 - 13 graden lager is dan buiten tijdens de warmste uren.

• dinandus
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 13:53
Best of topic, maar wat betreft de accu: ik heb vanwege 1F in huis al tijdje een SE 10 kW accu. Afgelopen maand 2 nieuwe 2,5 MHI ZSX geplaatst, nu kom ik goed uit met de accu. Die draaien met deze hittegolf 24 hr., en tegen zonopkomst is de accu tegen de 5 a 7 procent resterend.

Donderdag en Zaterdag deed de airco over 24 hr ongeveer een 15 kWh, vrijdag was het een 17 kWh, elke dag beide airco's gezamenlijk. Verder was het normaliter een 7 a 10 kWh. Zon vol erop vanaf uur of 11 tot zonsondergang, direct onder het platte dak van het appartements gebouw.

[ Voor 33% gewijzigd door dinandus op 29-06-2026 15:47 . Reden: Extra info toegevoegd. ]

• Gerco-M
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 13:02

Gerco-M

mijn tornado res.

Allowee schreef op maandag 29 juni 2026 @ 09:24:

- Airco's 50 kWh verbruikt (gemeten met sockets)
- Zonnepanelen 89 kWh opwek
- 32 kWh terug op de meter

Voor een euro per dag is het heerlijk koel (24C/25C) in huis en ook prima geslapen.

Offtopic:
Op de warmste dag vorige week had ik dat in een dag. Hier een vrijstaande villa 300 m2 en dak vol zonnepanelen (16 kwp) en dus ook nog steeds 17 kwh netto teruglevering. 5 binnen units en 3 buitenunits en die draaien op de heetste dagen vrijwel allemaal de hele dag. Om de zolder onder de 25C te houden en de kelder op 18C om daar te kunnen werken. En slaapkamer en begane grond verdiepingen daar tussen in.

Mag nog volledig salderen (oud contract Greenchoice) met energie rekening 0 en 7 cent TLV dus van de energiekosten liggen we niet wakker. Slaapkamer jaar rond 20C dus we slapen fijn ;)

Zit ook te denken aan een thuis accu maar dan wel minimaal 36 kwh. Vorige week zaten we als extreem op 24 kwh net afname hoewel dat meestal max 12-15 kwh is. En dat met ZO-NW panelen. En graag ook wat extra capaciteit voor handel.

Zeer blij met onze MHI SRK / ZSX systemen! Hangt hier al 5 jaar en werkt eigenlijk perfect en heel efficient, zomer en winter. En daarmee van het gas af.

Weteringbrug ZO 9.900WpNW 6.270WpTotaal 16.170Wp — 5 x MHI L/L (SCM / SRK / ZSX)

• Theetjuh
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12:27
Mijn 11kW accu is voor 0:00 vaak al leeg hoor, Airco slurpt wel door.
Maar ik heb m’n accu ook nog niet op een aparte groep, waardoor deze alleen maar met 800w kan laden.

• pistole
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 01-07 20:36

pistole

Frutter

Dat is wel zonde @Theetjuh ; 800w is natuurlijk te weinig (zowel om te laden als te ontladen). Is het een plug-in? 11kWh vol- of leegtrekken duurt bijna 14 uur! 7(8)7

Ik heb de afgelopen weken mijn binnenunits (multi-split met 2 binnen) continu draaiend en het bevalt erg goed. Nu twee kamers op west; zou ook slaap- en woonkamer op oost willen koelen maar dat is met plaatsen van buitenunit wat lastiger.

Ik frut, dus ik epibreer

• Cardinal
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13:07
@Theetjuh Ik denk dat je accu stuk is, want het duurt 13 uur voordat je dat leeg kan trekken op 800w.

• siveiro
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 00:25
Hier een mhi zsw 3,5kw in de woonkamer die na 3 jaar in de winter (verwarmen) en af en toe zomer (koelen) heeft gewerkt. Deze begint nu heel irritant op stand fan 1 een tikkende geluid te geven. Bij fan 2 of hoger is het weg. Het geluid komt van de linkerkant van de fanrol. Heb deze al schoongemaakt en rond gedraaid met de hand. Dan hoor ik geen geluid. Heb zo'n gevoel dat ik er WD40 in moet spuiten op de aanhechting van die fanrol, maar online zie ik dat ik dat niet moet doen.

Moet hier echt een monteur voor komen?

• Gerco-M
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 13:02

Gerco-M

mijn tornado res.

Cardinal schreef op maandag 29 juni 2026 @ 15:14:
@Theetjuh Ik denk dat je accu stuk is, want het duurt 13 uur voordat je dat leeg kan trekken op 800w.
Ik denk dat de accu in de eerste plaats niet vol is (door het trage laden) en daarom al weer snel leeg is. Hoefd niet stuk te zijn.

Weteringbrug ZO 9.900WpNW 6.270WpTotaal 16.170Wp — 5 x MHI L/L (SCM / SRK / ZSX)

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 11:28
siveiro schreef op maandag 29 juni 2026 @ 15:31:
Hier een mhi zsw 3,5kw in de woonkamer die na 3 jaar in de winter (verwarmen) en af en toe zomer (koelen) heeft gewerkt. Deze begint nu heel irritant op stand fan 1 een tikkende geluid te geven. Bij fan 2 of hoger is het weg. Het zit i. De linkerkant van de fanrol. Heb deze al schoongemaakt en rond gedraaid met de hand. Dan hoor ik geen geluid. Heb zo'n gevoel dat ik er WD40 in moet spuiten op de aanhechting van die fanrol, maar online zie ik dat ik dat niet moet doen.

Misschien eerst de schroefjes ietsje losdraaien. Wij hadden een tik in de klep bij het uitzetten, maar na verloop van tijd was dat weer weg. Misschien dat er ergens iets onder spanning staat.

• siveiro
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 00:25
Gedaan, maar ik zie nu wat het is. 3 fanrol bladen zijn links gebroken. Hoe dan ?!

[ Voor 4% gewijzigd door siveiro op 29-06-2026 15:49 ]

• Theetjuh
pistole schreef op maandag 29 juni 2026 @ 13:51:
Dat is wel zonde @Theetjuh ; 800w is natuurlijk te weinig (zowel om te laden als te ontladen). Is het een plug-in? 11kWh vol- of leegtrekken duurt bijna 14 uur! 7(8)7

Ik heb de afgelopen weken mijn binnenunits (multi-split met 2 binnen) continu draaiend en het bevalt erg goed. Nu twee kamers op west; zou ook slaap- en woonkamer op oost willen koelen maar dat is met plaatsen van buitenunit wat lastiger.
Klopt, is inderdaad een plug-in, er moet nog een aparte groep voor worden aangelegd, dus dat gaat wel veranderen :)

• Theetjuh
Gerco-M schreef op maandag 29 juni 2026 @ 15:32:
[...]

Ik denk dat de accu in de eerste plaats niet vol is (door het trage laden) en daarom al weer snel leeg is. Hoefd niet stuk te zijn.
Inderdaad, met maar 800w max heb je een te klein bereik samen met grote slurpers om deze vol te krijgen.

• ThinkPad
  • Nu online
siveiro schreef op maandag 29 juni 2026 @ 15:31:
Hier een mhi zsw 3,5kw in de woonkamer die na 3 jaar in de winter (verwarmen) en af en toe zomer (koelen) heeft gewerkt. Deze begint nu heel irritant op stand fan 1 een tikkende geluid te geven. Bij fan 2 of hoger is het weg. Het geluid komt van de linkerkant van de fanrol. Heb deze al schoongemaakt en rond gedraaid met de hand. Dan hoor ik geen geluid. Heb zo'n gevoel dat ik er WD40 in moet spuiten op de aanhechting van die fanrol, maar online zie ik dat ik dat niet moet doen.

WD40 niet doen, het lager zit een klodder vet in, WD40 lost dat juist op waardoor hij droog gaat lopen.
Lager vervangen (zit links inderdaad) is goed te doen, is alleen vrij prijzig vind ik. Heb je nog garantie? Mijn leverancier heeft onder garantie die onderdelen opgestuurd.

Zie hier voor onderdeelnummers: ThinkPad in "Het MHI L/L warmtepomp/airco topic"
En hier voor video hoe je lager/fanrol eruit haalt: YouTube: 三菱重工空调清洗 Mitsubishi heavy industries aircon service

Misschien is opnieuw invetten van het lager al voldoende.

• KoningPaulus
Even een beginnersvraag wellicht; kan ik met mijn huidige ZS-W's in combinatie met de destijds aangeschafte WF-RAC Wi-Fi modules een Home Assistant integratie opzetten? Ik wil daar binnenkort mee gaan experimenteren, om de thuis automatiseringen naar een hoger level te tillen. Vooral oren naar zaken als na het koelen automatisch ventileren etc en dat soort handigheidjes.
Ik lees voornamelijk MHI-AC-CTRL en Home Assistant als combinatie in de zoekresultaten, dus vandaar toch even de vraag hier.

• RemmyB83
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 13:10
KoningPaulus schreef op maandag 29 juni 2026 @ 19:22:
Even een beginnersvraag wellicht; kan ik met mijn huidige ZS-W's in combinatie met de destijds aangeschafte WF-RAC Wi-Fi modules een Home Assistant integratie opzetten? Ik wil daar binnenkort mee gaan experimenteren, om de thuis automatiseringen naar een hoger level te tillen. Vooral oren naar zaken als na het koelen automatisch ventileren etc en dat soort handigheidjes.
Ik lees voornamelijk MHI-AC-CTRL en Home Assistant als combinatie in de zoekresultaten, dus vandaar toch even de vraag hier.
Ja, er is een mooie integratie.
Helaas, is het enige nadeel dat de WF-RAC wel af en toe off-line kan gaan. Maar om te starten zeker een leuke toevoeging.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Xc6Jh8rCE7tlivIhYGHh0DzEThM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YBoKFL6pbwB08l2hf356kbwn.jpg?f=fotoalbum_large

🇳🇱Pijnacker Oost/West

• KoningPaulus
RemmyB83 schreef op maandag 29 juni 2026 @ 20:03:
[...]

Ja, er is een mooie integratie.
Helaas, is het enige nadeel dat de WF-RAC wel af en toe off-line kan gaan. Maar om te starten zeker een leuke toevoeging.
[Afbeelding]
Ah top. Ga ik dat tzt proberen. Ik begrijp dat ik als ik los van de mhi cloud wil werken ik een andere module moet aanschaffen en aansluiten. Dat voelt nog wat zonde omdat die WiFi modules elk ook 100-130€ hebben gekost uit mn hoofd.

• LED-Maniak
  • Nu online
KoningPaulus schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 14:20:
[...]

Ah top. Ga ik dat tzt proberen. Ik begrijp dat ik als ik los van de mhi cloud wil werken ik een andere module moet aanschaffen en aansluiten. Dat voelt nog wat zonde omdat die WiFi modules elk ook 100-130€ hebben gekost uit mn hoofd.
Op marktplaats zetten. :) Ik dacht dat die WF-RAC integratie best OK werkt(ook lokaal communiceert zolang alles lokaal is). De andere modules geven je meer inzicht in hoe de airco presteert maar ook error codes mocht er ooit iets zijn. Wat voor een tweaker vaak wel de moeite waard is.

Wil je de WF-RAC alsnog blijven gebruiken dan is dit wellicht een optie.

[ Voor 3% gewijzigd door LED-Maniak op 30-06-2026 14:40 ]

• fxs81

fxs81

Julianadorp

Ik gebruik ook alleen bovenstaande intergratie in HA en dat werkt prima, heb eigenlijk nooit dat de verbinding wegvalt. Kan mooi instellen wat ik wil, verwarmen, drogen, koelen, alleen ventilator en automatisch. Fanspeed, swingmode en de richting kun je kiezen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/818vMHS-y-0Ov20opaeu_iYvHtk=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/vfZTQZ1ATnNlankS223jX8ey.png?f=user_large

WGA | Napoleon Pro 22 K-Leg-3 | KamadoJoe Big Joe I | Inkbird ISC-027BW | JoeFyr | JoyStove Large | Weber Smokey Joe | Ooni Karu 2 | www.bbq-brethren.nl | MHI SRK35ZSX-WF | HomeWizard PiB 2x | 3450 Wp 100% Zuid

• RemmyB83
KoningPaulus schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 14:20:
[...]

Ik heb in de router de internettoegang van de WF-RAC geblokkerd, dus hij werkt volledig lokaal in HA. Helaas merk ik regelmatig dat hij niet beschikbaar is in HA. Of dat aan de WF-RAC ligt of aan iets anders in mijn netwerk weet ik niet.
Ik gebruik vanwege oa pendelen de ClimaControl met externe temperatuursensor, en deze heeft die onbeschikbaarheid hier niet.
Ik zou zeggen eerst lekker testen, en als je niet tevreden bent verder kijken.

🇳🇱Pijnacker Oost/West

• LED-Maniak
  • Nu online
De wf-rac herstart zichzelf regelmatig. Wellicht veroorzaakt dit de "onbeschikbaar" melding.

• hvwees
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13:34
Elk uur disconnect en connect die weer aan de wifi. Of die een volledige herstart doet weet ik niet. Maar dit gedrag zien meer mensen met die module.

• RemmyB83
LED-Maniak schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 15:33:
De wf-rac herstart zichzelf regelmatig. Wellicht veroorzaakt dit de "onbeschikbaar" melding.
Geen idee.
Ik zie er zelf geen patroon in.
Sommige dagen gaat het goed zonder onbeschikbaarheid, en sommige dagen gebeurt het meerdere malen. Ik gebruik hem hier alleen nog op mijn dashboard voor handmatigebedienig omdat, die net even wat duidelijker is dan die van de CC(duidelijkere benaming ipv nummers). Al zit ik nog op een oudere versie van de CC, en zal het misschien zijn aangepast in de tijd. Ik zal hem naar verwachting in oktober weer eens updaten, omdat dan het stookseizoen weer begint. Voorals nog draait hij verder naar wens😀

🇳🇱Pijnacker Oost/West

• RemmyB83
hvwees schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 15:35:
Elk uur disconnect en connect die weer aan de wifi. Of die een volledige herstart doet weet ik niet. Maar dit gedrag zien meer mensen met die module.
De disconnects zijn vooral vervelend als je dagelijks automatiseringen hebt die dan niet uitgevoerd worden.

🇳🇱Pijnacker Oost/West

• vdr01
  • Nu online

vdr01

MHI SRKZS-S 3.5

Ik gebruik al jaren de mhi-ac-ctrl wifi module i.c.m. homeassistant en herken bovenstaande problematiek totaal niet. Draait gewoon rock solid, no pun intended.

[ Voor 7% gewijzigd door vdr01 op 30-06-2026 16:39 ]

• vincent_1971
  • Laatst online: 13:13
vdr01 schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 16:37:
Ik gebruik al jaren de mhi-ac-ctrl wifi module i.c.m. homeassistant en herken bovenstaande problematiek totaal niet. Draait gewoon rock solid, no pun intended.
Idem dito. En dat voor een esp8266.

• LED-Maniak
  • Nu online
RemmyB83 schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 15:44:
[...]

Geen idee.
Sommige dagen gaat het goed zonder onbeschikbaarheid, en sommige dagen gebeurt het meerdere malen. Ik gebruik hem hier alleen nog op mijn dashboard voor handmatigebedienig omdat, die net even wat duidelijker is dan die van de CC(duidelijkere benaming ipv nummers). Al zit ik nog op een oudere versie van de CC, en zal het misschien zijn aangepast in de tijd. Ik zal hem naar verwachting in oktober weer eens updaten, omdat dan het stookseizoen weer begint. Voorals nog draait hij verder naar wens😀
Als je suggesties hebt voor een betere benaming dan 1-7(dit volgt de benaming van de fabrikant) dan hoor ik het graag. :)
RemmyB83 schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 15:44:
[...]

Geen idee.
Volgens mij zijn er ergens hier op tweakers of github wel eens grafieken gedeeld waaruit blijkt dat de WF-RAC met vaste intervallen disconnect. Ik gok dat je soms precies in sync daarmee loopt en het aansturen dan niet werkt. Gewoon lekker links laten liggen dat ding. :+ Sowieso heb ik geen idee wat die engineers bedachten toen ze die eerste modules lieten ontwikkelen door Intesis. Echt soepel is het niet.

[ Voor 40% gewijzigd door LED-Maniak op 30-06-2026 18:35 ]

• RemmyB83
LED-Maniak schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 18:31:
[...]

Als je suggesties hebt voor een betere benaming dan 1-7(dit volgt de benaming van de fabrikant) dan hoor ik het graag. :)

[...]

Volgens mij zijn er ergens hier op tweakers of github wel eens grafieken gedeeld waaruit blijkt dat de WF-RAC met vaste intervallen disconnect. Ik gok dat je soms precies in sync daarmee loopt en het aansturen dan niet werkt. Gewoon lekker links laten liggen dat ding. :+ Sowieso heb ik geen idee wat die engineers bedachten toen ze die eerste modules lieten ontwikkelen door Intesis. Echt soepel is het niet.
Zoals ik al aangaf zit ik nog op een oudere CC versie, dus weet niet of mijn commentaar te recht is/was.
Maar hier even beide naast elkaar in HA.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I6du5d1lWUM4bAI_XLzjFjKUaxk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/noX6bUjgQ6e4hzHGn1EsH8hb.jpg?f=fotoalbum_large
Vooral bij het selecteren van de optie's vind ik die van de MHI integratie makkelijker, omdat 'links/links' duidelijker is dan een nummer.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Kpi_ZKoPxE53s_hDAAnCalG7WNk=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/d9ySnlv1k7sGjvcC8oP7XNzs.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ua4ktzgSUL2gcS588xBWEYnJRH8=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/4YtRroRQLHudVmd7gbSpmJF2.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ysEWSYu1MtgLAxtj8Gjhzsj1n1U=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8Z6vwtafm62UXMPkvuN58CwI.jpg?f=fotoalbum_large
Hopelijk kun je hier iets mee🤗

Ik zie zelf geen duidelijk patroon.
Hierbij vandaag, waarbij om 04.00 HA wordt herstart dus die is te verklaren en de rest niet. Maar behalve de .35 hebben ze geen vast interval.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ek5mzwwZyxrhzsbEpUXDPkhpLaQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ng2zYp2k3o99OJjFAdqPsAEu.jpg?f=fotoalbum_large

🇳🇱Pijnacker Oost/West

• KoningPaulus
fxs81 schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 14:47:
Ik gebruik ook alleen bovenstaande intergratie in HA en dat werkt prima, heb eigenlijk nooit dat de verbinding wegvalt. Kan mooi instellen wat ik wil, verwarmen, drogen, koelen, alleen ventilator en automatisch. Fanspeed, swingmode en de richting kun je kiezen.

[Afbeelding]
Klinkt goed, ik ga het eerst maar proberen met wat ik heb. Mocht dat niet bevallen kan ik altijd nog wat anders verzinnen. Kun je ook op deze manier die self-clean modus simuleren?

• LED-Maniak
  • Nu online
Self clean kan alleen via de afstandsbediening aangezet worden. Je kan het inderdaad wel nadoen/simuleren door de airco 30min/2h/6h op fan modus te laten draaien met de laagste fansnelheid op het moment dat je setup herkent dat de airco wordt uitgezet.

• tukker999
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 13:45
Die self clean kan je standaard aanzetten.

Kan volgens mij geen kwaad.

22,29 kWh/100km

• fxs81

fxs81

Julianadorp

KoningPaulus schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 20:47:
[...]

Klinkt goed, ik ga het eerst maar proberen met wat ik heb. Mocht dat niet bevallen kan ik altijd nog wat anders verzinnen. Kun je ook op deze manier die self-clean modus simuleren?
Wat Led-Maniak zegt, zit niet standaard in de integratie maar kan je wel simuleren.

Pagina: 1 ... 50 51 Laatste