Gegroet. Binnen 14dagen komen ze bij ons Mitsubishi Heavy L/L plaatsen ( en een warmtepompboiler met buiten unit ). Aan 1 kant van het huis komen er 3 buitenunits, op zich geen probleem want niemand heeft daar last van maar collega's van mij wisten mij te zeggen dat je soms trillingen kan horen als deze tegen je muur hangen en raden aan om deze op de grond te zetten. Dit is nu gewoon zand/ onkruid maar ik zou dan per buitenunit een lichtgewicht betonplaat van 1,2m op 0,6m voorzien maar de vraag is dus eigenlijk : hoor je trillingen als je de buitenunits ophangt tegen je gevel? De dochter haar slaapkamer is boven de buitenunits, die van ons is op dezelfde hoogte als de buitenunits maar een 20meter daar vandaan.
Wij hebben op werk een 3,5kw en 5kw buitenunit precies achter mijn werkplek aan de buiten gevel.
Gewoon staandaard muur brackets. Heel af en toe hoor ik een soort tik, alsof er iets tegen de muur slaat.
Verder hoor ik er helemaal niks van, een slaapkamer snachts is natuurlijk wel een heel stuk stiller dan een kantoor ruimte.
Is wel een spouwmuur, dus er is nauwelijks contact met de binnenmuur.
Gewoon staandaard muur brackets. Heel af en toe hoor ik een soort tik, alsof er iets tegen de muur slaat.
Verder hoor ik er helemaal niks van, een slaapkamer snachts is natuurlijk wel een heel stuk stiller dan een kantoor ruimte.
Is wel een spouwmuur, dus er is nauwelijks contact met de binnenmuur.
MikroTik RB4011iGS+5HacQ2HnD-IN, MikroTik cAP AX, SRK25ZS-WF, SRK35ZS-WF, 1410Wp
Ik hoor mijn airco's heel af en toe al ik in bed lig. Met name als ze 's winters aan de bak moeten om de boel op temperatuur te houden, dus met buitentemperaturen onder 0, en een straffe oostenwind er vol op.
Huis uit de jaren 60, klein spouwmuurtje, units tegen de slaapkamer aan.
Ik stoor me er niet eens aan eigenlijk. Ik hoor het, that's it.
Huis uit de jaren 60, klein spouwmuurtje, units tegen de slaapkamer aan.
Ik stoor me er niet eens aan eigenlijk. Ik hoor het, that's it.
7x 410 pw 15° op zuid met enphase IQ8M -- Marstek A 4.2 kWh wellicht pv er aan op O en W -- 2x MHI SRK20ZS-WF -- Zonneplan -- Homey -- Houtkachel tbv hoofdverwarming
Hier hangt de unit op het balkon van onze slaapkamer tegen de zijmuur, we horen de compressor eigenlijk alleen als we in bed liggen en hij net aanspringt of even een tandje bij moet zetten. Ik lig er nog geen 3 meter vanaf. Trillingen horen/voelen we nooit, heb er wel een setje Soleco trillingsdempers onder zitten.
WGA | Napoleon Pro 22 K-Leg-3 | KamadoJoe Big Joe I | Inkbird ISC-027BW | JoeFyr | JoyStove Large | Weber Smokey Joe | Ooni Karu 2 | www.bbq-brethren.nl | MHI SRK35ZSX-WF | HomeWizard PiB 2x | 3450 Wp 100% Zuid
Als je ze op de grond gaat plaatsen dan zou ik ze niet op een betonplaat zetten, maar ze voldoende hoog (i.v.m. sneeuw) zetten (bijv. op stapelblokken die ook voor borders gebruikt worden) en met een grindbak eronder (voor dooiwater bij defrosten). Als je er ook mee wilt verwarmen ten minste...
Als er een mogelijkheid is om de unit op de grond te plaatsen snap ik uberhaubt niet dat er wordt aangeboden om deze aan de muur te hangen. Afhankelijk van de compressor frequentie kun je een resonanties binnen horen, de defrosts kunnen dan echt wel pittig zijn. Bij het monteren van een unit aan de muur is dit vrijwel altijd te dicht op de muur (tov advies van de fabrikant), wat juist het dichtvriezen bevorderd (eerder defrosts + lager rendement).
Je hoeft geen dikke betonnen platen neer te leggen. 2 bigfoots met eventueel nog een trillingdemper (de veer varianten) en tussen de bigfoots grind op worteldoek tegen onkruid.
ps. Bij mij staat de airco op een 15x15 stapelblok
Je hoeft geen dikke betonnen platen neer te leggen. 2 bigfoots met eventueel nog een trillingdemper (de veer varianten) en tussen de bigfoots grind op worteldoek tegen onkruid.
ps. Bij mij staat de airco op een 15x15 stapelblok
![]() | ![]() |
Met rubberen dempers ertussen hoor je het bijna niet.
Vriend van mij heeft 4 units aan de zijgevel hangen ook ter hoogte van zijn slaapkamer en hoort het binnen niet.
Mijn buiten unit staat op rubberen voeten op het balkon, ik heb dat ding nog nooit gehoord binnen.
Vriend van mij heeft 4 units aan de zijgevel hangen ook ter hoogte van zijn slaapkamer en hoort het binnen niet.
Mijn buiten unit staat op rubberen voeten op het balkon, ik heb dat ding nog nooit gehoord binnen.
[ Voor 25% gewijzigd door hvwees op 18-03-2026 11:30 ]
Als het onder het slaapkamerraam hangt zou ik me hooguit druk maken om het blazen van de fan wat je wel gaat horen als het raam open staat. Het apparaat zelf is redelijk stil en geeft geen trillingen door aan de muur. Juist met een (kale) plaat beton eronder creëer je een echovlak waardoor je meer gaat horen.
........mits de buitenunit op de juiste trillingsdempers in de beugels is gezet.Nanuk schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 11:40:
en geeft geen trillingen door aan de muur.
voorbeeldje
Genoeg trillingsproblemen met buitenunits op het forum te vinden.
Zou kunnen, maar geldt dat ook voor MHI(- ZSX)? Onze nieuwe unit hangt op aanraden van de installateur aan een beugel zonder trillingsdempers en daar hoor je binnen nauwelijks iets van. De unit hangt +/- 10 cm boven de grond, als we er toch last van gaan krijgen dan zet ik er iets onder zodat de unit enkele mm opgetild wordt.Nomind schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 16:23:
[...]
........mits de buitenunit op de juiste trillingsdempers in de beugels is gezet.
voorbeeldje
Genoeg trillingsproblemen met buitenunits op het forum te vinden.
Tuurlijk kan dat, N=1. Het zal apparaat en bevestiging afhankelijk zijn.Martin7182 schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 16:58:
[...]
Zou kunnen, maar geldt dat ook voor MHI(- ZSX)? Onze nieuwe unit hangt op aanraden van de installateur aan een beugel zonder trillingsdempers en daar hoor je binnen nauwelijks iets van. De unit hangt +/- 10 cm boven de grond, als we er toch last van gaan krijgen dan zet ik er iets onder zodat de unit enkele mm opgetild wordt.
Algemene uitspraken dat trillingsdempers niet nodig zijn slaan echter nergens op en zijn m.i. desinformatie.
Ze staan deels onder de dakgoot, sneeuw komt daar zo goed als niet maar ik laat ze voor de zekerheid iets hoger zetten.ThinkPad schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 10:15:
Als je ze op de grond gaat plaatsen dan zou ik ze niet op een betonplaat zetten, maar ze voldoende hoog (i.v.m. sneeuw) zetten (bijv. op stapelblokken die ook voor borders gebruikt worden) en met een grindbak eronder (voor dooiwater bij defrosten). Als je er ook mee wilt verwarmen ten minste...
Voor de rest : bedankt voor de antwoorden 👍 het ophangen was een idee van mij zodat ik niets hoef te doen aan die kant van het huis. Ik ga een verharding voorzien en de rest rondom worteldoek en boomschors ( nu is het een oerwoud waar niemand komt 🙈🤣 )
Het was geen algemene uitspraak. Wel algemeen: je kunt altijd beginnen zonder trillingsdempers en problemen pas oplossen zodra ze zich aandienenNomind schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 17:25:
[...]
Tuurlijk kan dat, N=1. Het zal apparaat en bevestiging afhankelijk zijn.
Algemene uitspraken dat trillingsdempers niet nodig zijn slaan echter nergens op en zijn m.i. desinformatie.
Vraagje: zou de twin-rotary compressor van de MHI-ZSX nog invloed hebben? Niet alle modellen hebben zo'n compressor.
[ Voor 11% gewijzigd door Martin7182 op 18-03-2026 20:38 ]
In de tussentijd een clima control bemachtigd.
Even de airco gestart. Is mij wel duidelijk. Nu nog even wachten tot de installateur tijd heeft...
Even de airco gestart. Is mij wel duidelijk. Nu nog even wachten tot de installateur tijd heeft...
[ Voor 32% gewijzigd door Allowee op 20-03-2026 08:36 ]
MikroTik RB4011iGS+5HacQ2HnD-IN, MikroTik cAP AX, SRK25ZS-WF, SRK35ZS-WF, 1410Wp
Staat hier op 54° terwijl de unit zachtjes verwarmd.Allowee schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 08:02:
In de tussentijd een clima control bemachtigd.
Meteen maar de vraag, hoort die thi-r2 zo hoog. Unit staat al dagen uit.
[Afbeelding]
Ik heb ook eerlijk gezegd geen idee wat die waarde betekent, of eigenlijk op welk plekje die 54° is.
De waarde werd weer kompleet anders toen ik de airco starte. Maar de waardes tijdens het draaien en het feit dat de klep binnen ook niet open gaat zegt wel genoeg. Er is ergens een lek
Ik heb onlangs het volgende laten plaatsen:
- Mitsubishi SCM 60 ZS-W met trillingsdempers aan de muur dichtbij de slaapkamers, waar in beide kamers een SRK 20 ZS W hangt.
- Tevens een SRK 50 ZS W in de woonkamer.
Het valt mij op dat ik op verwarm stand de buitenunit in de slaapkamer hoor. De kleine binnenunits maken bijna geen geluid, maar de grotere binnenunit in de woonkamer maakt best veel geluid en is zeker niet fluisterstil. De bank is 2.5 meter van de binnenunit af en als je op de bank tv kijkt dan hoor je het zoemende geluid goed.
Is dit vergelijkbaar met jullie situaties, of ben ik gewoon enorm gevoelig voor de geluiden?
- Mitsubishi SCM 60 ZS-W met trillingsdempers aan de muur dichtbij de slaapkamers, waar in beide kamers een SRK 20 ZS W hangt.
- Tevens een SRK 50 ZS W in de woonkamer.
Het valt mij op dat ik op verwarm stand de buitenunit in de slaapkamer hoor. De kleine binnenunits maken bijna geen geluid, maar de grotere binnenunit in de woonkamer maakt best veel geluid en is zeker niet fluisterstil. De bank is 2.5 meter van de binnenunit af en als je op de bank tv kijkt dan hoor je het zoemende geluid goed.
Is dit vergelijkbaar met jullie situaties, of ben ik gewoon enorm gevoelig voor de geluiden?
Is lucht verplaatsing, daarom ook niet te dicht erop zitten
Ik heb een SRK50ZSX en die kan wel even wat geluid maken als er verwarmt moet worden, dat is vooral omdat dan de ventilator snelheid vrij hoog staat.
Is het eenmaal op temperatuur, dan hoor ik hem nagenoeg niet.
Is het eenmaal op temperatuur, dan hoor ik hem nagenoeg niet.
Ik heb een MHI SRC71ZS met 4x SRK25ZS, allemaal geïnstalleerd met MHI-AC-Ctrl.
Het vreemde is dat wanneer ik alleen de slaapkamer op verwarmen heb en die naar thermo-off gaat, oftewel de termperatuur is bereikt en de flap gaat bijna dicht, de ventilator bljift draaien op stand 1.
Daarentegen als de werkkamer alleen aanstaat en naar themo-off gaat, dan draait de ventilator herhaaldelijk voor 1 minuut in stand 1 en dan voor 5 minuten in stand 0.
Op beide kamer staat de themo-off ventilator instelling op Fn via de afstandsbediening, dat zou moeten betekenen dat die op ventilator stand 1 blijft draaien.
Weet iemand waarom die zich daar in de werkkamer niet aan houdt en in de slaapkamer wel?
Moet ik misschien nog een extra handeling uitvoeren om de instellingen door te voeren voor de binnenunit?
Het vreemde is dat wanneer ik alleen de slaapkamer op verwarmen heb en die naar thermo-off gaat, oftewel de termperatuur is bereikt en de flap gaat bijna dicht, de ventilator bljift draaien op stand 1.
Daarentegen als de werkkamer alleen aanstaat en naar themo-off gaat, dan draait de ventilator herhaaldelijk voor 1 minuut in stand 1 en dan voor 5 minuten in stand 0.
Op beide kamer staat de themo-off ventilator instelling op Fn via de afstandsbediening, dat zou moeten betekenen dat die op ventilator stand 1 blijft draaien.
Weet iemand waarom die zich daar in de werkkamer niet aan houdt en in de slaapkamer wel?
Moet ik misschien nog een extra handeling uitvoeren om de instellingen door te voeren voor de binnenunit?
@RBE2016 Er is veel verschil tussen verschillende trillingsdempers maar je krijgt hem nooit helemaal stil.
Wie heeft er ervaring met een scm50.
Wil hier een
3.5 kw voor de woonkamer.
2.0 voor de bijkeuken
2.0 voor de hal
De woonkamer unit op verwarmen, wil de overige twee units dan op fan zetten, om zo de ruimtes toch iets te verwarmen. De cv wordt niet meer gebruikt en de overige ruimtes zijn zonder verwarming te koud/ niet comfortabel.
Wil hier een
2.0 voor de bijkeuken
2.0 voor de hal
De woonkamer unit op verwarmen, wil de overige twee units dan op fan zetten, om zo de ruimtes toch iets te verwarmen. De cv wordt niet meer gebruikt en de overige ruimtes zijn zonder verwarming te koud/ niet comfortabel.
Hier een SCM41 met 3,5 + 1,5 + 1,5.
Wat wil je weten?
Wat wil je weten?
[ Voor 9% gewijzigd door ThinkPad op 27-03-2026 20:47 ]
SCM50 is een top ding. Schakelt mooi terug.
Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.
Op welk minimum vermogen de unit kan draaien en kan hij met 1 unit net zo laag moduleren als met 2 of 3 units.
@LED-Maniak hoeveel binnen units zijn er aangesloten?
@LED-Maniak hoeveel binnen units zijn er aangesloten?
Ik heb er twee van 3.5kW aan hangen en met een unit aan kan hij al helemaal terug naar 1.37 Ampere, 19.7Hz.
Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.
Ik heb exact deze unit sinds begin februari. Draait als een zonnetje. Moduleert terug tot ongeveer 260Wnico_09 schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 20:32:
Wie heeft er ervaring met een scm50.
Wil hier een
2.0 voor de bijkeuken
2.0 voor de hal
Ook met dezelfde binnenunits?japie06 schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 07:25:
[...]
Ik heb exact deze unit sinds begin februari. Draait als een zonnetje. Moduleert terug tot ongeveer 260W
Ja. Heb er meestal 2 tegelijk aan. De 3e op de slaapkamer als bijverwarming. De 3,5 kW in de woonkamer (40 m²) en de 2 kW staan in kamers van beide 15 m².
Op verwarmen. Of 1 op verwarmen en de ander op fan?
Ik verwarm 24/7 behalve op mijn slaapkamer. Daar gaat die 's nachts uit.
2 jaar geleden een multisplit laten plaatsen met 2 binnen units ("kantoorje" + woonkamer). Dat bevalt zeer prima
Ik ben nu een beetje aan het rondkijken naar een losse single unit (single buiten, single binnen), omdat aansluiten op de bestaande multi-split geen WAF heeft.
De huidige binnenunits zijn ongeveer 88 cm breed, maar ik vraag mij af of MHI ook smallere modellen heeft?
bijv iets van 70cm breed (voor de slaapkamer). Winter SCOP is iets minder van belang
Ik ben nu een beetje aan het rondkijken naar een losse single unit (single buiten, single binnen), omdat aansluiten op de bestaande multi-split geen WAF heeft.
De huidige binnenunits zijn ongeveer 88 cm breed, maar ik vraag mij af of MHI ook smallere modellen heeft?
bijv iets van 70cm breed (voor de slaapkamer). Winter SCOP is iets minder van belang
Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving
Nee. Ik heb 1,5kW in de slaapkamers en die zijn helaas net zo groot als een 3,5kW en alles daartussenin. Volgens mij worden ze vanaf de 5kW variant pas fysiek groter. 1,5 - 3,5kW is volgens mij allemaal dezelfde componenten (warmtewisselaar, fan) maar in de elektronica begrensd vermoed ik. Ze wegen namelijk ook allemaal even veel.
[ Voor 3% gewijzigd door ThinkPad op 06-04-2026 14:52 ]
![]() | ![]() |
Stukje ⌀80mm HWA buis, was al mooi verbleekt
Even aankijken hoe dit gaat, mogelijk moet hij nog langer als de zon straks hoger staat.
Ik hoop alles boven de rode lijn voortaan kwijt te zijn. Blauw is de airco, geel is een KNMI weerstation hemelsbreed 15km verderop
[ Voor 14% gewijzigd door ThinkPad op 06-04-2026 15:04 ]
@ThinkPad Leuk oplossing, de ZS die ik heb meet juist altijd lager omdat de aangezogen lucht langs de senor stroomt. Ik heb er dan een stuk leiding isolatieschuim erop geschoven en in de winter steek ik er een stukje verwarmingskabel onderin de schuimen buis. Ik kan dan zo meest ideale temperatuur zelf bepalen zonder dat de meteen de fan buiten naar maximaal gaat.
Ik gebruik de meting van Buienradar in HA als referentie.
Klinkt juist alsof jouw sensor precies meet wat de luchttemperatuur is dan. Zou er niet mee klooien, tenzij de zon er idd op staat.esphome schreef op maandag 6 april 2026 @ 18:27:
@ThinkPad Leuk oplossing, de ZS die ik heb meet juist altijd lager omdat de aangezogen lucht langs de senor stroomt. Ik heb er dan een stuk leiding isolatieschuim erop geschoven en in de winter steek ik er een stukje verwarmingskabel onderin de schuimen buis. Ik kan dan zo meest ideale temperatuur zelf bepalen zonder dat de meteen de fan buiten naar maximaal gaat.
In oktober 2024 heb ik een warmtepomp/airco geïnstalleerd van MHI: de SRK35ZS-WF / SRC35ZS-W2 (R32). Daarna is deze in bedrijf gesteld door een bevoegd bedrijf.
Sinds een maand schakelt bij het aanzetten steeds een installatieautomaat (B16) in de groepenkast uit. Wanneer je deze weer inschakelt, verschijnt in de app de melding:
"Er is een afwijking in de stroomtoevoer van de airconditioner. Foutcode: E47."
De MHI heeft in de maanden december, januari en februari continu aangestaan zonder problemen. Als je de installatieautomaat opnieuw inschakelt en de MHI weer opstart, verdwijnt de melding en werkt alles weer perfect.
Ik heb alle bedrading gecontroleerd, zowel binnen als buiten, en ook een andere groep geprobeerd, maar het probleem blijft.
Is er iemand die hetzelfde probleem heeft ervaren?
Om aanspraak te maken op garantie heb ik een formulier in moeten vullen en het logboek moeten zenden. Maar toen de instalateur zag waar ik de airco besteld had, wou hij niet het steknummer invullen. Ivm vermeent misbruik van het nummer door de leverancier. Dit kan nog een discussie opleveren.
Sinds een maand schakelt bij het aanzetten steeds een installatieautomaat (B16) in de groepenkast uit. Wanneer je deze weer inschakelt, verschijnt in de app de melding:
"Er is een afwijking in de stroomtoevoer van de airconditioner. Foutcode: E47."
De MHI heeft in de maanden december, januari en februari continu aangestaan zonder problemen. Als je de installatieautomaat opnieuw inschakelt en de MHI weer opstart, verdwijnt de melding en werkt alles weer perfect.
Ik heb alle bedrading gecontroleerd, zowel binnen als buiten, en ook een andere groep geprobeerd, maar het probleem blijft.
Is er iemand die hetzelfde probleem heeft ervaren?
Om aanspraak te maken op garantie heb ik een formulier in moeten vullen en het logboek moeten zenden. Maar toen de instalateur zag waar ik de airco besteld had, wou hij niet het steknummer invullen. Ivm vermeent misbruik van het nummer door de leverancier. Dit kan nog een discussie opleveren.
Er is klooien en klooien en ik klooi maar niet zomaar.TereZz schreef op maandag 6 april 2026 @ 20:33:
[...]
Klinkt juist alsof jouw sensor precies meet wat de luchttemperatuur is dan. Zou er niet mee klooien, tenzij de zon er idd op staat.
Bij mij zijn 3 airco's geplaatst, multisplit systeem. 2x2.5 srk zs wf voor de slaapkamers en 1x3.5 zrk zsx wf voor de woonkamer. Buitenunit scm 71zsw. Nu staan de 2 slaapkamers uit. Alleen de 3.5 kw staat op verwarmen met setpoint op 19 graden. De airco blijft verwarmen ondanks dat hij volgens zijn temperatuur sensor al op 23 graden zit. De airco op 1 slaapkamer hebben we ook 1x op verwarmen gezet op 20 graden ( voor een baby) toen we ze op bed gingen leggen was het ook al 23 graden op de kamer en nog aan het verwarmen. Sindsdien niet meer aangehad. Wat kan het probleem zijn?
Zag via dit topic ook de climacontrol dus daar ga ik ook nog even op inlezen.
Zag via dit topic ook de climacontrol dus daar ga ik ook nog even op inlezen.
Moedwillig de beveiligingen omzeilen - die niet voor niets zijn ingesteld door de engineers - plaats ik in de categorie klooienesphome schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 18:22:
[...]
Er is klooien en klooien en ik klooi maar niet zomaar.
Ach ja.TereZz schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 22:18:
[...]
Moedwillig de beveiligingen omzeilen - die niet voor niets zijn ingesteld door de engineers - plaats ik in de categorie klooien
Ik zie dit als een fabrieksauto, en een autotuner. Er zijn namelijk ook genoeg mensen die een auto kopen, en hem vervolgens aanpassen. Weinig mensen die daar commentaar op hebben, alleen is dit minder bekend en wellicht geaccepteerd. Overigens is het zijn bezit, en zolang hij niet gaat zitten huilen als hij kapot is. Volg ik graag af en toe zijn 'geklooi'TereZz schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 22:18:
[...]
Moedwillig de beveiligingen omzeilen - die niet voor niets zijn ingesteld door de engineers - plaats ik in de categorie klooien
Volgens mij heeft dit hele forum juist bestaansrecht om het feit dat er wordt "getweakt"
Klopt. Helemaal mee eens ook trouwens. Helemaal prima verder ook wat esphome voor mooie dingen doet. Maar wilde het tegengeluid wel geven hier in het topic. Dit kan namelijk de deur openen voor mensen die niet weten wat voor consequenties dit zou kunnen hebben.RemmyB83 schreef op woensdag 8 april 2026 @ 09:43:
[...]
Ik zie dit als een fabrieksauto, en een autotuner. Er zijn namelijk ook genoeg mensen die een auto kopen, en hem vervolgens aanpassen. Weinig mensen die daar commentaar op hebben, alleen is dit minder bekend en wellicht geaccepteerd. Overigens is het zijn bezit, en zolang hij niet gaat zitten huilen als hij kapot is. Volg ik graag af en toe zijn 'geklooi'
Ook wat betreft autotuning, helemaal prima. Echter kunnen sommige versnellingsbakken de toegenomen koppel dan niet handelen en sterven die vroegtijdig. Net als andere onderdelen. En precies dat is wat ik hier wilde benoemen. De fabrikant heeft de beveiligingen niet voor niets ingebouwd. Ermee 'klooien' zodat je tóch in het lagere compressortoerental kan draaien kan betekenen dat je compressor vroegtijdig stuk gaat. Vast loopt of whatever. Maar wellicht ook niet en wordt die unit ouder dan mijn unit. De kans is m.i. echter groter dat het effect heeft op de levensduur.
Desalniettemin heb ik een stukje pvc tape over de sensor geplakt, om direct zonlicht te voorkomen op de sensor. Merk dat de sensor alsnog vlug opwarmt door de zon, dus ik zal ook iets van een grotere pvc buis over de sensor schuiven om meer richting de luchttemperatuur te komen.
Zoals je zelf aangeeft is de temperatuur sensor nogal onnauwkeurig door externe invloeden. Ik noemde niet voor niks de een derde temperatuur bron en ik neem die als target.TereZz schreef op woensdag 8 april 2026 @ 10:17:
[...]
Klopt. Helemaal mee eens ook trouwens. Helemaal prima verder ook wat esphome voor mooie dingen doet. Maar wilde het tegengeluid wel geven hier in het topic. Dit kan namelijk de deur openen voor mensen die niet weten wat voor consequenties dit zou kunnen hebben.
Ook wat betreft autotuning, helemaal prima. Echter kunnen sommige versnellingsbakken de toegenomen koppel dan niet handelen en sterven die vroegtijdig. Net als andere onderdelen. En precies dat is wat ik hier wilde benoemen. De fabrikant heeft de beveiligingen niet voor niets ingebouwd. Ermee 'klooien' zodat je tóch in het lagere compressortoerental kan draaien kan betekenen dat je compressor vroegtijdig stuk gaat. Vast loopt of whatever. Maar wellicht ook niet en wordt die unit ouder dan mijn unit. De kans is m.i. echter groter dat het effect heeft op de levensduur.
Desalniettemin heb ik een stukje pvc tape over de sensor geplakt, om direct zonlicht te voorkomen op de sensor. Merk dat de sensor alsnog vlug opwarmt door de zon, dus ik zal ook iets van een grotere pvc buis over de sensor schuiven om meer richting de luchttemperatuur te komen.
Dat jij bepaalde conclusies trekt, dan laat ik dat geheel voor jouw rekening.
Precies voor het koel seizoen is m'n airco weer gevuld. Blijkbaar een lek of kraan niet goed dicht bij de koppeling buiten. Meteen de climacontrol er in gehangen.
Ook maar even gekeken voor een stukje pvc buis, goed idee want de buitensensor loopt geregeld boven de 40C in de zon.
Zo te zien doet het wel iets "Cooling overload protective control". Uit de wifi module haal ik max 42,6C als de zon er vol op staat. (een limiet blijkbaar).
Ben benieuwd of het helpt.
Momenteel draait ie 22Hz (200W) met outdoorfan op 2. Eigenlijk geruisloos. Heerlijk
Update: Om een reden moest de buitenfan naar stand 4. Toen is het verbruik gezakt naar 160W
Powerfactor 0,6
Ook maar even gekeken voor een stukje pvc buis, goed idee want de buitensensor loopt geregeld boven de 40C in de zon.
Zo te zien doet het wel iets "Cooling overload protective control". Uit de wifi module haal ik max 42,6C als de zon er vol op staat. (een limiet blijkbaar).
Momenteel draait ie 22Hz (200W) met outdoorfan op 2. Eigenlijk geruisloos. Heerlijk
Update: Om een reden moest de buitenfan naar stand 4. Toen is het verbruik gezakt naar 160W
[ Voor 9% gewijzigd door Allowee op 09-04-2026 15:30 ]
Een pF van 0.6? Dat is echt beroerd slecht. Dan knal je gewoon 40% van de afgenomen energie zo terug het net op zonder dat het werk verricht. (en met een moderne meter betaal je dat vermogen overigens wel.)Allowee schreef op donderdag 9 april 2026 @ 14:13:
Precies voor het koel seizoen is m'n airco weer gevuld. Blijkbaar een lek of kraan niet goed dicht bij de koppeling buiten. Meteen de climacontrol er in gehangen.
Update: Om een reden moest de buitenfan naar stand 4. Toen is het verbruik gezakt naar 160WPowerfactor 0,6
[ Voor 3% gewijzigd door Doesnotcompute op 09-04-2026 18:36 ]
Zolang ik een rekening in kWh krijg is een slechte PF alleen maar beter voor die rekening.
Aan de meter zal je nog maar weinig zien van deze PF, zoveel apparaten die dat weer compenseren
Aan de meter zal je nog maar weinig zien van deze PF, zoveel apparaten die dat weer compenseren
Die krijgen we uiteindelijk allemaal voor de kiezen hoor.
Vraag me eerder af waarom je PF maar 0,6 is.
Vraag me eerder af waarom je PF maar 0,6 is.
Ook even gekeken, de 3,5kW ZSX staat op 188W te snorren (15-16Hz).
Powerfactor is volgens de HomeWizard kWh-tussenmeter (DIN-rail) 0,986.
Powerfactor is volgens de HomeWizard kWh-tussenmeter (DIN-rail) 0,986.
[ Voor 4% gewijzigd door ThinkPad op 10-04-2026 10:18 ]
Ik heb het hele topic gelezen nadat in besloten heb om voor een A merk te gaan (Daikin of MHI) maar kom er nog niet helemaal uit.
Kan iemand mij wat advies geven voor het volgende: ik zoek een split airco voor mijn woonkamer. Op een later moment doe ik de slaapkamers (twee stuks) voorzien van airco. Ik wil liever losse units per ruimte ipv een grote multisplit unit.
Mijn woonkamer is zo'n 50m2 en de open keuken van 10m2 zit daaraan vast. Daarom denk ik aan een 5kw airco waar ik ook mee wil (bij) - verwarmen.
Mijn huis is een jaren 70 redelijk goed geïsoleerd huis met spouwmuren en daarnaast heb ik 15 zonnepanelen.
Mijn wensen zijn:
* stille buitenunit Ivm buren die ik niet tot last wil zijn.
* stille binnenunit
* hoge efficiëntie voor verwarmen en koelen
Welk type zouden jullie me aanraden en misschien nog andere tips?
Kan iemand mij wat advies geven voor het volgende: ik zoek een split airco voor mijn woonkamer. Op een later moment doe ik de slaapkamers (twee stuks) voorzien van airco. Ik wil liever losse units per ruimte ipv een grote multisplit unit.
Mijn woonkamer is zo'n 50m2 en de open keuken van 10m2 zit daaraan vast. Daarom denk ik aan een 5kw airco waar ik ook mee wil (bij) - verwarmen.
Mijn huis is een jaren 70 redelijk goed geïsoleerd huis met spouwmuren en daarnaast heb ik 15 zonnepanelen.
Mijn wensen zijn:
* stille buitenunit Ivm buren die ik niet tot last wil zijn.
* stille binnenunit
* hoge efficiëntie voor verwarmen en koelen
Welk type zouden jullie me aanraden en misschien nog andere tips?
[ Voor 6% gewijzigd door terracide op 11-04-2026 07:01 ]
Hoe zit je qua leidingwerk, zou je vanaf één plek buiten zowel de woonkamer als slaapkamers kunnen bereiken? Want dan zou een triplesplit (bij MHI zijn dat de SCM buitenunits) een mooie oplossing zijn.
Multisplit heeft niet de voorkeur lees ik. Heb zelf o.a. een SCM41 voor drie slaapkamers en die is met koelen bijna onhoorbaar buiten.
Qua efficiëntie en stille buitenunit vind ik de ZSX fijn, maar hij heeft ook serieuze nadelen (binnenunit heeft een extra klep, voelt fragiel aan. En de 12 graden ‘bug’ waardoor als het buiten >=12 graden is, het minimale vermogen omhoog gaat en hij sneller gaat pendelen, hij gaat dan een paar minuten verwarmen en weer aantal minuten uit. Vrij irritant, kan urenlang doorgaan in bepaalde omstandigheden). Pendelen doen ze op een gegeven moment allemaal wel als de warmte-/koudevraag gering is en ze daardoor vermogen niet kwijt kunnen. Maar die 12 graden bug is wel knap vervelend, de ZS heeft dat niet begreep ik uit dit topic.
Kies vooral ook niet te zwaar.
Multisplit heeft niet de voorkeur lees ik. Heb zelf o.a. een SCM41 voor drie slaapkamers en die is met koelen bijna onhoorbaar buiten.
Qua efficiëntie en stille buitenunit vind ik de ZSX fijn, maar hij heeft ook serieuze nadelen (binnenunit heeft een extra klep, voelt fragiel aan. En de 12 graden ‘bug’ waardoor als het buiten >=12 graden is, het minimale vermogen omhoog gaat en hij sneller gaat pendelen, hij gaat dan een paar minuten verwarmen en weer aantal minuten uit. Vrij irritant, kan urenlang doorgaan in bepaalde omstandigheden). Pendelen doen ze op een gegeven moment allemaal wel als de warmte-/koudevraag gering is en ze daardoor vermogen niet kwijt kunnen. Maar die 12 graden bug is wel knap vervelend, de ZS heeft dat niet begreep ik uit dit topic.
[ Voor 35% gewijzigd door ThinkPad op 11-04-2026 07:05 ]
Bedankt voor je reaktie. Ik zou 1 slaapkamer kunnen bereiken met dezelfde plek maar ik zou liever losse units willen. Kleine efficiënte units voor de slaapkamers dacht ik zelf.ThinkPad schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 07:00:
Hoe zit je qua leidingwerk, zou je vanaf één plek buiten zowel de woonkamer als slaapkamers kunnen bereiken? Want dan zou een triplesplit (bij MHI zijn dat de SCM buitenunits) een mooie oplossing zijn.
Qua efficiëntie en stille buitenunit vind ik de ZSX fijn, maar hij heeft ook serieuze nadelen (binnenunit heeft een extra klep, voelt fragiel aan. En de 12 graden ‘bug’ waardoor als het buiten >=12 graden is, het minimale vermogen omhoog gaat en hij sneller gaat pendelen).
Nee niet te zwaar maar met 3.5kw denk ik niet dat ik de woonkamer echt koel krijg dus 5kw lijkt me niet teveel?
Hoe koel is koel? Wil je het 18° als het buiten 35° is, of is 22° ook prima? Je verneemt het koelende effect al gauw namelijk, omdat een airco zeer effectief vocht uit de lucht trekt en daardoor het benauwde gevoel verdwijnt.
[ Voor 5% gewijzigd door ThinkPad op 11-04-2026 07:08 ]
Als het buiten 35 is dan blijft mijn woonkamer meestal wel 25 ook zonder airco als ik het zonnescherm op tijd uitdraai. Ik denk dat 21-22 prima is voor de woonkamer.ThinkPad schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 07:07:
Hoe koel is koel? Wil je het 18° als het buiten 35° is, of is 22° ook prima? Je verneemt het koelende effect al gauw omdat een airco zeer effectief vocht uit de lucht trekt en daardoor het benauwde gevoel gauw is verdwenen.
Grote kans dat een 5kW dan te zwaar is. Maar mogelijk (lees de datasheets/dit topic) heeft hij hetzelfde minimale vermogen als een 3,5kW en kan hij dus mogelijk even ver terugmoduleren. En dan heb je in de winter iets meer capaciteit met verwarmen.
[ Voor 6% gewijzigd door ThinkPad op 11-04-2026 08:06 ]
De 3.5 is efficiënter dan de 5 op papier. Ik heb dezelfde ruimte en ook jaren 70, en de 3.5kwh trekt het makkelijk als hoofdverwarming.
Koelen is helemaal een eitje. Daarhoedje geen grotere unit voor te hebben. Verwarmen is veel lastiger want de delta is veel groter tussen buiten en binnen, en je zit met defrosts waardoor je tijdelijk niet kan verwarmen. Bij koelen speelt dat niet.
3.5kwh is dus genoeg. Maar als een 5kwh net zo ver kan terugregelen in vermogen? En je hebt het extra geld er voor over? Waarom niet.
Koelen is helemaal een eitje. Daarhoedje geen grotere unit voor te hebben. Verwarmen is veel lastiger want de delta is veel groter tussen buiten en binnen, en je zit met defrosts waardoor je tijdelijk niet kan verwarmen. Bij koelen speelt dat niet.
3.5kwh is dus genoeg. Maar als een 5kwh net zo ver kan terugregelen in vermogen? En je hebt het extra geld er voor over? Waarom niet.
Wat mij vooral is opgevallen/tegengevallen is dat in de winter de buiten fan naar een hoge stand gaat, met als gevolg een hoop extra geluid. Voor bijverwarming overdag waarschijnlijk geen probleem. Ik had de ac 24/7 aan, dan kan dat wel een issue worden met de buren.
Dat kan zeker. Maar dat zal elke airco wel hebben in de winter. Want dan wordt er het meest gevraagd van de unit.Allowee schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 08:30:
Wat mij vooral is opgevallen/tegengevallen is dat in de winter de buiten fan naar een hoge stand gaat, met als gevolg een hoop extra geluid. Voor bijverwarming overdag waarschijnlijk geen probleem. Ik had de ac 24/7 aan, dan kan dat wel een issue worden met de buren.
Zelf heb ik een hoekhuis dus geen problemen met buren en geluid. Maar voordeel is wel dat overlast in de winter vaak sowieso minder is omdat je dan niet in de tuin zal zitten. Waardoor het geluid niet stoort. Enkel als je buren met de ramen open slapen in de winter kan het wel problemen geven.
Omdat een grotere unit harder blaast, de unit harder optoert (aantal minuten) na elke ontdooicyclus en omdat een grotere unit sneller over de maximale geluidseisen heen gaat. N.B. bij dat laatste telt hoe hard de unit kan, niet hoe hard hij in de praktijk draait.Waah schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 08:18:
Volgens mij is het toch ook zo dat een grotere op lager vermogen minder herrie maakt dan een kleinere unit op het zelfde vermogen die hiervoor voluit moet draaien. En daarnaast brengt een grotere unit de ruimte sneller op de juiste temperatuur en kan daarna terug schakelen naar een stille energie zuinige stand.Martin7182 schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 08:45:
[...]
Omdat een grotere unit harder blaast, de unit harder optoert (aantal minuten) na elke ontdooicyclus en omdat een grotere unit sneller over de maximale geluidseisen heen gaat. N.B. bij dat laatste telt hoe hard de unit kan, niet hoe hard hij in de praktijk draait.
Een grotere unit maakt ook meer lawaai op volle toeren. Dat hij minder defrosts heeft en minder lang op hoge toeren draait zijn allemaal aannames maar heb ik nooit hier bewijs voor gezien. Enkel dat het in theorie zo zou zijn.
Maar de units hebben de neiging om, wanneer het nodig is, toch altijd op vol vermogen te draaien. En dan is een zsx50 luider dan een 35.

Scheelt maar 2dB, maar das toch bijna een verdubbeling van het geluid
Maar de units hebben de neiging om, wanneer het nodig is, toch altijd op vol vermogen te draaien. En dan is een zsx50 luider dan een 35.
Alleen als de grotere ook een grotere fan heeft. De grotere bereikt inderdaad sneller de juiste temperatuur, maar gaat bij verwarmen daarom ook eerder pendelen na het ontdooien. Ik weet niet precies de reden, maar bij het opstarten gaan units vaak een paar minuten op vol vermogen. Als de doeltemperatuur dan gehaald wordt, ligt pendelen op de loer.terracide schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 09:15:
[...]
Volgens mij is het toch ook zo dat een grotere op lager vermogen minder herrie maakt dan een kleinere unit op het zelfde vermogen die hiervoor voluit moet draaien. En daarnaast brengt een grotere unit de ruimte sneller op de juiste temperatuur en kan daarna terug schakelen naar een stille energie zuinige stand.
Het beste is in mijn ogen een unit die zo goed mogelijk bij de ruimte past. Niet te groot en niet te klein. En binnen de wettelijke regels. Vanwege dat laatste viel bij ons alles groter dan een 25ZSX af.
Temperatuurverschil.Martin7182 schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 10:48:
[...]
Ik weet niet precies de reden, maar bij het opstarten gaan units vaak een paar minuten op vol vermogen. Als de doeltemperatuur dan gehaald wordt, ligt pendelen op de loer.
MHI regelt namelijk nogal stevig om setpoint te halen.
Ik regel hier met HA en een ClimaControl het opstarten in de ochtend, door setpoint rustig op te bouwen. Zodoende is het mogelijk om op minimaal vermogen alles rustig te verwarmen. Wel staat hier de fan op max tot iemand beneden komt, dan gaat hij doormiddel van een presence-sensor op automatisch.
Dat zou kunnen. Het blijft wel vreemd dat alleen de eerste minuten de unit zich niets aantrekt van stille modus instelling. Ik heb eens gehoord dat een paar minuten zo hoog draaien dient om de machine te smeren. Maar goed, ik weet er zelf het fijne niet van.
In ieder geval is het iets te kort door de bocht om een zwaardere machine te nemen omdat die hetzelfde minimum vermogen heeft. Dan doe je jezelf tekort op andere aspecten die misschien nog wel belangrijker zijn.
In ieder geval is het iets te kort door de bocht om een zwaardere machine te nemen omdat die hetzelfde minimum vermogen heeft. Dan doe je jezelf tekort op andere aspecten die misschien nog wel belangrijker zijn.
Ik ben ook maar een gebruiker en geen expert. Hier staat de silence-mode ook aan op mijn SCM-50, en zie mijn opstartvermogen.Martin7182 schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 15:05:
Dat zou kunnen. Het blijft wel vreemd dat alleen de eerste minuten de unit zich niets aantrekt van stille modus instelling. Ik heb eens gehoord dat een paar minuten zo hoog draaien dient om de machine te smeren. Maar goed, ik weet er zelf het fijne niet van.
De cijfers van deze unit is wel anders als die je nu koopt. Deze is nog met koudemiddel R410a gas en nu is het R32. Hij is sowieso efficenter maar de compressor ook anders zijn.Waah schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 10:23:
Een grotere unit maakt ook meer lawaai op volle toeren. Dat hij minder defrosts heeft en minder lang op hoge toeren draait zijn allemaal aannames maar heb ik nooit hier bewijs voor gezien. Enkel dat het in theorie zo zou zijn.
[Afbeelding]
Hoe heb je afgesteld? Ga je in stapjes van 0.5C omhoog? En wanneer ga je naar de volgende stap, als die precies het setpoint haalt? Of al daarvoor?RemmyB83 schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 14:46:
[...]
Temperatuurverschil.
MHI regelt namelijk nogal stevig om setpoint te halen.
Ik regel hier met HA en een ClimaControl het opstarten in de ochtend, door setpoint rustig op te bouwen. Zodoende is het mogelijk om op minimaal vermogen alles rustig te verwarmen. Wel staat hier de fan op max tot iemand beneden komt, dan gaat hij doormiddel van een presence-sensor op automatisch.
In de winterperiode doe ik dat idd instapjes per 15min van 0,5C. Maar nu doe ik dat door een (fictieve)temperatuur van 0,1C onder setpoint te sturen. Daardoor start de airco rustig op.japie06 schreef op zondag 12 april 2026 @ 11:58:
[...]
Hoe heb je afgesteld? Ga je in stapjes van 0.5C omhoog? En wanneer ga je naar de volgende stap, als die precies het setpoint haalt? Of al daarvoor?
Ik heb de volgende offerte ontvangen voor een airco:
Mitsubishi HeavyTripple SCM71ZS-W 7.1kW + 3x 2.5kW SRK-ZSWF inclusief WiFi.
Ik wil graag drie ruimtes koelen: woonkamer/keuken, slaapkamer 1 en slaapkamer 2. Mijn voortuin is vrij groot en wordt eigenlijk niet gebruikt, dus daar wil ik de buitenunit plaatsen. De kamers hebben de volgende oppervlakte en inhoud:
Woonkamer: 46m2, 113m3
Slaapkamer 1: 15m2, 37m3
Slaapkamer 2: 14m2, 28m3
Voor de woonkamer lijkt een 3.5kW binnenunit mij eigenlijk beter passen, maar dat zou vast mogelijk moeten zijn. Slaapkamer 1 verwarm ik in de praktijk eigenlijk nooit, dus dan zal er alleen een warmtevraag van de woonkamer en slaapkamer 2 moeten zijn.
Over het huis: rijtjeshuis uit 1991, vloer en ruiten geisoleerd, energielabel A. Gasverbruik op jaarbasis 500m3.
De prijs (zonder maatwerk) komt uit op €5700. Ik verwacht dat deze nog wel iets hoger wordt i.v.m. een condenspomp en wat extra leidingwerk.
Wat denken jullie van het voorstel?
Mitsubishi HeavyTripple SCM71ZS-W 7.1kW + 3x 2.5kW SRK-ZSWF inclusief WiFi.
Ik wil graag drie ruimtes koelen: woonkamer/keuken, slaapkamer 1 en slaapkamer 2. Mijn voortuin is vrij groot en wordt eigenlijk niet gebruikt, dus daar wil ik de buitenunit plaatsen. De kamers hebben de volgende oppervlakte en inhoud:
Woonkamer: 46m2, 113m3
Slaapkamer 1: 15m2, 37m3
Slaapkamer 2: 14m2, 28m3
Voor de woonkamer lijkt een 3.5kW binnenunit mij eigenlijk beter passen, maar dat zou vast mogelijk moeten zijn. Slaapkamer 1 verwarm ik in de praktijk eigenlijk nooit, dus dan zal er alleen een warmtevraag van de woonkamer en slaapkamer 2 moeten zijn.
Over het huis: rijtjeshuis uit 1991, vloer en ruiten geisoleerd, energielabel A. Gasverbruik op jaarbasis 500m3.
De prijs (zonder maatwerk) komt uit op €5700. Ik verwacht dat deze nog wel iets hoger wordt i.v.m. een condenspomp en wat extra leidingwerk.
Wat denken jullie van het voorstel?
[ Voor 6% gewijzigd door Knul op 29-04-2026 10:13 ]
Koelen gaat met twee vingers in de neus.
Als er eentje eigenlijk nooit aan staat dan is die scm71 wel wat overkill.
2.5kW voor de huiskamer is onderbemeten. Maak dit minimaal 3.5kW. Ga je ook verwarmen dan zal je bij moeten stoken op koude winterse dagen en had je wellicht 5kW gewild.
Voor de kleine slaapkamers is 2kW(srk20zs) passender.
Deze hele setup kan je met 2x2kW en 1x3.5/5kW wel af met een scm50 omdat ze nooit allemaal op vol vermogen zullen draaien(muv. hele koude winters).
Als er eentje eigenlijk nooit aan staat dan is die scm71 wel wat overkill.
2.5kW voor de huiskamer is onderbemeten. Maak dit minimaal 3.5kW. Ga je ook verwarmen dan zal je bij moeten stoken op koude winterse dagen en had je wellicht 5kW gewild.
Voor de kleine slaapkamers is 2kW(srk20zs) passender.
Deze hele setup kan je met 2x2kW en 1x3.5/5kW wel af met een scm50 omdat ze nooit allemaal op vol vermogen zullen draaien(muv. hele koude winters).
[ Voor 8% gewijzigd door LED-Maniak op 29-04-2026 10:24 ]
Uit de combinatietabel zie je dat als je andere kamers niet draaien de srk35zsx nominaal zelfs 4.5kw kan verwarmen en op max zelfs 5kw.
De scm50 is dus een veel betere fit dan de scm71, tenzij je in de toekomst nog wil uitbreiden;)
De scm50 is dus een veel betere fit dan de scm71, tenzij je in de toekomst nog wil uitbreiden;)
5,85kWp 15x Sunpower Max3 390Wp OZO | live PV output | LabelA@‘78
Controleer wel even bij je gemeente of er een omgevingsvergunning nodig is voor de buitenunit in de voortuin mocht je dat nog niet gedaan hebben, waar ik woon is dat namelijk nodig als de unit in de voortuin staat of aan de zijkant van de woning komt. Hier hangt hij op het balkon en dan is het weer niet nodig omdat dit word gezien als binnen de woning. Hier trouwens een vergelijkbare inhoud van de woonkamer en ik heb de 3,5 kW hangen, die voldoet prima om te koelen en te verwarmen maar een 2,5 zou het denk ik niet trekken als de temperaturen buiten richting het vriespunt gaat.Knul schreef op woensdag 29 april 2026 @ 10:12:
Mijn voortuin is vrij groot en wordt eigenlijk niet gebruikt, dus daar wil ik de buitenunit plaatsen.
[ Voor 16% gewijzigd door fxs81 op 29-04-2026 11:59 ]
WGA | Napoleon Pro 22 K-Leg-3 | KamadoJoe Big Joe I | Inkbird ISC-027BW | JoeFyr | JoyStove Large | Weber Smokey Joe | Ooni Karu 2 | www.bbq-brethren.nl | MHI SRK35ZSX-WF | HomeWizard PiB 2x | 3450 Wp 100% Zuid
Dank allen, dit ga ik meenemen en vragen of de SCM50 ook een optie is.
@fxs81 Ik kan hier niets over vinden op de website van mijn gemeente, ga wel even navraag doen.
Nog even een vraag (let niet op mijn pro paint skills):
Het zwarte blokje bij de keuken is de plaats waar de binnenunit geplaatst (zou) gaan worden. Dit is eigenlijk de enige locatie op de benedenverdieping die geaccepteerd wordt door de vrouw, dus dat gaat hem worden
Ik snap dat de airflow suboptimaal is op deze locatie en er mogelijk wat temperatuurverschil gaat ontstaan in de keuken t.o.v. de rest van het huis, maar dit zou ik willen corrigeren door elders in de woonkamer een temperatuursensor te plaatsen. Is dit haalbaar of gaat het echt niet werken?
@fxs81 Ik kan hier niets over vinden op de website van mijn gemeente, ga wel even navraag doen.
Het zwarte blokje bij de keuken is de plaats waar de binnenunit geplaatst (zou) gaan worden. Dit is eigenlijk de enige locatie op de benedenverdieping die geaccepteerd wordt door de vrouw, dus dat gaat hem worden
Ik heb de binnenunit in de hoek hangen aan de lange muur. vergelijkbaar maar dan zonder de keuken.
Met verwarmen merk je duidelijk temperatuur verschil aan de andere kant van de kamer. Zeker ook omdat daar het meeste glas + gang met voordeur zit. In de aanbouw zit de keuken, 2 deuren breed als doorgang, en die blijft ook prima op temperatuur door van van links naar rechts te blazen.
Met koelen is het overal snel behagelijk.
Met een externe sensor krijg je het zeker op de gewenste temperatuur in de woonkamer, wel grote kans dat het behoorlijk temperatuur verschil geeft.. Eventueel kan je nog wat extra lucht circulatie voorzien.
Met verwarmen merk je duidelijk temperatuur verschil aan de andere kant van de kamer. Zeker ook omdat daar het meeste glas + gang met voordeur zit. In de aanbouw zit de keuken, 2 deuren breed als doorgang, en die blijft ook prima op temperatuur door van van links naar rechts te blazen.
Met koelen is het overal snel behagelijk.
Met een externe sensor krijg je het zeker op de gewenste temperatuur in de woonkamer, wel grote kans dat het behoorlijk temperatuur verschil geeft.. Eventueel kan je nog wat extra lucht circulatie voorzien.
[ Voor 12% gewijzigd door Allowee op 29-04-2026 14:14 ]
Advies is om de unit centraal in de ruimte op te hangen, als het niet anders kan werkt dit ook wel maar minder goed dan centraal opgesteldKnul schreef op woensdag 29 april 2026 @ 13:13:
[Afbeelding]
Het zwarte blokje bij de keuken is de plaats waar de binnenunit geplaatst (zou) gaan worden. Dit is eigenlijk de enige locatie op de benedenverdieping die geaccepteerd wordt door de vrouw, dus dat gaat hem wordenIk snap dat de airflow suboptimaal is op deze locatie en er mogelijk wat temperatuurverschil gaat ontstaan in de keuken t.o.v. de rest van het huis, maar dit zou ik willen corrigeren door elders in de woonkamer een temperatuursensor te plaatsen. Is dit haalbaar of gaat het echt niet werken?
Hier een beetje een vergelijkbare situatie, bij mij staan de vinnen zo ingesteld dat hij schuin de kamer in blaast, staat altijd op auto qua fan snelheid, ik gebruik geen extra temperatuur sensor en dat gaat eigenlijk prima, waar de unit hangt is het wel iets warmer dan bij de achterdeur maar heb de airco met verwarmen altijd op 21 graden staan en als ik op de muur thermostaat kijk van de cv dan geeft die altijd zo rond de 20 graden aan.Knul schreef op woensdag 29 april 2026 @ 13:13:
Is dit haalbaar of gaat het echt niet werken?
Let niet op de zooi
Het kan, maar is niet ideaal. Een ClimateControl zal zeker helpen maar hou er rekening mee dat als je die aan het eind van de kamer hangt dat het in de keuken warmer gaan worden. Daarnaast zal je de fan op een hogere stand moeten zetten.Knul schreef op woensdag 29 april 2026 @ 13:13:
[Afbeelding]
Het zwarte blokje bij de keuken is de plaats waar de binnenunit geplaatst (zou) gaan worden. Dit is eigenlijk de enige locatie op de benedenverdieping die geaccepteerd wordt door de vrouw, dus dat gaat hem wordenIk snap dat de airflow suboptimaal is op deze locatie en er mogelijk wat temperatuurverschil gaat ontstaan in de keuken t.o.v. de rest van het huis, maar dit zou ik willen corrigeren door elders in de woonkamer een temperatuursensor te plaatsen. Is dit haalbaar of gaat het echt niet werken?
Beste blijft toch ergens halverwege.
@Knul Die SCM71 is veel te zwaar. Je zou ook nog naar SCM41 kunnen kijken, dat is de lichtste triplesplit die MHI heeft. En dan met binnenunits 2x1,5kW (SRK15) voor slaapkamers en een 3,5kW (SRK35) voor de woonkamer.
Ik heb een rijtjeswoning uit 1998, beneden een 3,5kW ZSX, die hield het bij -10°C nog prima 21°C binnen. Slaapkamers (vergelijkbare m2 als wat jij hebt) heb ik 2x1,5kW voor de noordkant en een 3,5kW voor slaapkamer aan zuidkant (had kleiner gekund, maar zo was de set voordeliger). Maar slaapkamers hoeven van mij niet verwarmd tot 21°C. Koelen is helemaal peanuts, zelfs met 35°C buiten trok hij nog geen 600W en 's nachts (zon weg) af en toe zelfs pendelen als slaapkamerdeuren dicht waren en ruimtes afgekoeld waren.
Gasverbruik voorheen +/- 700m3.
Condenspomp zou ik vermijden i.v.m. geluid, kun je niet met een pijpje door de gevel ofzo? Ik heb het zo opgelost met wat witte elektrabuis.
Ik heb een rijtjeswoning uit 1998, beneden een 3,5kW ZSX, die hield het bij -10°C nog prima 21°C binnen. Slaapkamers (vergelijkbare m2 als wat jij hebt) heb ik 2x1,5kW voor de noordkant en een 3,5kW voor slaapkamer aan zuidkant (had kleiner gekund, maar zo was de set voordeliger). Maar slaapkamers hoeven van mij niet verwarmd tot 21°C. Koelen is helemaal peanuts, zelfs met 35°C buiten trok hij nog geen 600W en 's nachts (zon weg) af en toe zelfs pendelen als slaapkamerdeuren dicht waren en ruimtes afgekoeld waren.
Gasverbruik voorheen +/- 700m3.
Condenspomp zou ik vermijden i.v.m. geluid, kun je niet met een pijpje door de gevel ofzo? Ik heb het zo opgelost met wat witte elektrabuis.
[ Voor 71% gewijzigd door ThinkPad op 29-04-2026 16:49 ]
Daarom was het voor mij ook de enige plek waar hij kon hangen zonder aan een condenspomp te moeten, teveel ellende over gelezen.
Is er iemand die het data book heeft waar ook de SCM41 en SRK15 in zitten ? (Op zoek naar geluids tabbelen en combinatietabellen)
Die van de SCM50 en 60 Inclusief indoor units heb ik wel databook
Als ik naar de SRK20ZS- vs SRK25ZS-datasheet kijk, zie ik dat de SRK25ZS meer airflow heeft en dus iets meer geluid, maar voor de rest zijn de specificaties hetzelfde. Vraag me af hoe dat dan zit met de SRK15ZS. De datasheet van de 15 buiten de capaciteit is de rest verder gelijk aan de 20.
Ik zie voor nu geen reden om een SRK15ZS of SRK20ZS te kiezen, maar voor de SRK25ZS als de minimale capaciteit van de units gelijk maar de range wel steeds groter is.
Mis ik iets hier in mijn redenering?
Het prijsverschil tussen de 15 20 en 25 is ook verwaarloosbaar.
Voor de SCM50 en 60 zie je hetzelfde beeld. De 60 heeft iets meer geluid, maar de minimumcapaciteit is gelijk. Maar bij de SCM41 in de datasheet is de minimumcapaciteit wel lager.
Die van de SCM50 en 60 Inclusief indoor units heb ik wel databook
Als ik naar de SRK20ZS- vs SRK25ZS-datasheet kijk, zie ik dat de SRK25ZS meer airflow heeft en dus iets meer geluid, maar voor de rest zijn de specificaties hetzelfde. Vraag me af hoe dat dan zit met de SRK15ZS. De datasheet van de 15 buiten de capaciteit is de rest verder gelijk aan de 20.
Ik zie voor nu geen reden om een SRK15ZS of SRK20ZS te kiezen, maar voor de SRK25ZS als de minimale capaciteit van de units gelijk maar de range wel steeds groter is.
Het prijsverschil tussen de 15 20 en 25 is ook verwaarloosbaar.
Voor de SCM50 en 60 zie je hetzelfde beeld. De 60 heeft iets meer geluid, maar de minimumcapaciteit is gelijk. Maar bij de SCM41 in de datasheet is de minimumcapaciteit wel lager.
Heb je hier wat aan? Gaat om de 'lot10' site van MHI: ThinkPad in "Het MHI L/L warmtepomp/airco topic"
De binnenunits zijn t/m 3,5kW volgens mij allemaal hetzelfde. Gewicht (en dus warmtewisselaar) gelijk en fanmotor bijv. ook zelfde onderdeel voor zover ik kon vinden. Lijkt in software te zijn afgeknepen. Een unit met meer vermogen blaast gewoon harder.
De binnenunits zijn t/m 3,5kW volgens mij allemaal hetzelfde. Gewicht (en dus warmtewisselaar) gelijk en fanmotor bijv. ook zelfde onderdeel voor zover ik kon vinden. Lijkt in software te zijn afgeknepen. Een unit met meer vermogen blaast gewoon harder.
[ Voor 49% gewijzigd door ThinkPad op 30-04-2026 16:39 ]
Een grotere binnenunit blaast harder, ook op zachte standen (m.u.v. ultra-zacht). Dat is niet altijd even prettig. Ook na het ontdooien v.d. buitenunit wordt vaak een aantal minuten heel hoog opgetoerd, en ligt pendelen op de loer. Een grotere buitenunit zal qua geluid eerder boven het toegestane maximum uitkomen. N.B. het telt niet hoe hard de unit draait, maar hoe hard hij kan draaien.stunter schreef op donderdag 30 april 2026 @ 15:46:
Sinds gisteren bij mij 2 stuks SRC 25 ZSX(W) geinstalleerd. Mooie apparatuur trouwens. Maar nu zie ik dat 1 van de twee wel bij de Energie Grafiek zijn gebruik laat zien, terwijl bij de 2e airco niks wordt weer gegeven. Iemand idee of dat instellingen zijn, die ik niet terug vind?
Trouwens best irritant, bij het weer openen van de Smart M-Air app moet je constant weer opnieuw inloggen, zou toch gewoon ingelogd moeten kunnen blijven?
Verder functioneren de Clima Air modules met de draadloze thermometer nog niet echt praktisch, gisteren alles erin gezet, en nu is er geen "heat pump local verbinding meer te vinden.
Maar we blijven proberen....
Trouwens best irritant, bij het weer openen van de Smart M-Air app moet je constant weer opnieuw inloggen, zou toch gewoon ingelogd moeten kunnen blijven?
Verder functioneren de Clima Air modules met de draadloze thermometer nog niet echt praktisch, gisteren alles erin gezet, en nu is er geen "heat pump local verbinding meer te vinden.
Maar we blijven proberen....
Kleine update, ook de 2e ZSX laat nu een overzicht zien van zijn energie gebruik.
Wat ik nog zoek is hoe ik bij het overzicht van het energie gebruik de juiste dag, c.q. datum kan invullen. Er staat nu dag 4, 5 en 6 onder de kolomen.
Inmiddels ook beide Clima Air losse thermometers kunnen updaten en dat was denk ik naast de ZSX serie ook de beste aankoop sinds tijden.
Met name de aanwezigheids sensoren voldoen voor mij persoonlijk erg goed. Vandaag de aircos laten draaien, en zie de hele middag was ik buitenshuis, en je ziet het energie gebruik flink zakken, terwijl de gemeten themperaturen redelijk constant blijven.
Wat ik nog zoek is hoe ik bij het overzicht van het energie gebruik de juiste dag, c.q. datum kan invullen. Er staat nu dag 4, 5 en 6 onder de kolomen.
Inmiddels ook beide Clima Air losse thermometers kunnen updaten en dat was denk ik naast de ZSX serie ook de beste aankoop sinds tijden.
Met name de aanwezigheids sensoren voldoen voor mij persoonlijk erg goed. Vandaag de aircos laten draaien, en zie de hele middag was ik buitenshuis, en je ziet het energie gebruik flink zakken, terwijl de gemeten themperaturen redelijk constant blijven.
Tja, ik vindt dat altijd persoonlijke keuzes.Cardinal schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 16:59:
Ik kreeg vandaag een onderhoudscontract voor mijn airco installatie vanuit mijn installateur.Voor 1 buiten unit en 3 binnenunits een prijs van 315 euro per jaar. Wat is jullie mening hierover?
[Afbeelding]
Persoonlijk doe ik het voor dat geld liever zelf, en vindt het ook leuk. Daar naast koel ik weinig en verwarm veel, dus kans op schimmel is kleiner. Maar voor iemand anders die er zelf geen tijd voor heeft of maakt, en het dus niet zou doen. Ligt mijn advies anders. Dus kijk niet alleen naar het geld, maar ook even naar jezelf.(niet aanvallend bedoeld)
je hebt altijd een wettelijke garantie , en een product garantie na plaatsen dus sluit geen onderhoudscontract af direct na plaatsen , lees onder aan de offerte na de garantie periode wordt er geadviseerd om onderhoud uit tevoeren om de 3 jaar , dus ja dit is een soort van verdien model voor de instalateur ,Cardinal schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 16:59:
Ik kreeg vandaag een onderhoudscontract voor mijn airco installatie vanuit mijn installateur.Voor 1 buiten unit en 3 binnenunits een prijs van 315 euro per jaar. Wat is jullie mening hierover?
[Afbeelding]
als je een beetje handig ben kun je het ook zelf
Onderhoud is heel belangrijk, een verstopt filter en/of condensor zorgt voor storingen en slechte prestaties (weet ik toevallig van de buren)
Door regelmatig de filters uit te wassen draai ik hier op kantoor al 9 jaar een airco 5 dagen per week en 9 uur per dag zonder problemen.
Bij de buitenunit aan de blindegevel moet ik regelmatig snoeien, daar groeit nogal wat onkruid (en ik doe dat nu bij de buren ook meteen even)
Er komt elk jaar een onderhoudsmonteur voor de units (op het dak met hoogwerker).
Ik heb ze nog nooit een buitenunit of binnenunit volledig uit elkaar zien halen voor een fatsoenlijke reiniging. Wel was er laatst een waterpompje mee om de condensor af te spoelen.. Vanaf de achterkant.
Thuis doe ik het onderhoud gewoon zelf. Bij de buitenunit moet je dan wel de bovenkant er af halen zodat je overal goed kan spoelen van binnen naar buiten (ik gebruik nog geen cleaner). Besef wel het risico op elektrocutie en schade aan fan / elektronica.
Filters gaan elke 2 maanden onder de douche.
Door regelmatig de filters uit te wassen draai ik hier op kantoor al 9 jaar een airco 5 dagen per week en 9 uur per dag zonder problemen.
Bij de buitenunit aan de blindegevel moet ik regelmatig snoeien, daar groeit nogal wat onkruid (en ik doe dat nu bij de buren ook meteen even)
Er komt elk jaar een onderhoudsmonteur voor de units (op het dak met hoogwerker).
Ik heb ze nog nooit een buitenunit of binnenunit volledig uit elkaar zien halen voor een fatsoenlijke reiniging. Wel was er laatst een waterpompje mee om de condensor af te spoelen.. Vanaf de achterkant.
Thuis doe ik het onderhoud gewoon zelf. Bij de buitenunit moet je dan wel de bovenkant er af halen zodat je overal goed kan spoelen van binnen naar buiten (ik gebruik nog geen cleaner). Besef wel het risico op elektrocutie en schade aan fan / elektronica.
Filters gaan elke 2 maanden onder de douche.
Ik heb geen onderhoudscontract en heb twee buiten units. Recentelijk eenmalig onderhoud laten plegen. Tijdens installatie had de installateur al aangegeven hem over een paar jaar is te bellen voor onderhoud en vond hij het niet noodzakelijk om structureel onderhoud te plegen. Units zijn uit 2022 en 2023. Beneden unit had een lichte vorm van schimmel. Boven unit niets (wordt ook minder intensief gebruikt).Verder woon ik niet in een bosrijke omgeving o.i.d. en staan de buitenunits in de zon op het zuiden. Dus niet vies o.i.d.
Naast het schoonhouden van de filters in de binnenunit hoef ik er verder niet veel aan te doen. Elke situatie is natuurlijk anders. Beide aparraten hebben ook 5 jaar (fabrieks) garantie. Ik zal over een aantal jaar de installateur een mooi prijsje laten maken en opnieuw onderhoud laten uitvoeren.
Ik zit voor wat betreft onderhoudscontracten in tussen een verdienmodel voor de installateur en de daadwerkelijke noodzaak ervan in.
Naast het schoonhouden van de filters in de binnenunit hoef ik er verder niet veel aan te doen. Elke situatie is natuurlijk anders. Beide aparraten hebben ook 5 jaar (fabrieks) garantie. Ik zal over een aantal jaar de installateur een mooi prijsje laten maken en opnieuw onderhoud laten uitvoeren.
Ik zit voor wat betreft onderhoudscontracten in tussen een verdienmodel voor de installateur en de daadwerkelijke noodzaak ervan in.
[ Voor 15% gewijzigd door glas86 op 06-05-2026 15:29 ]
Droogblazen op de fan stand voor een paar uur na het koelen is aan te raden. Voorkomt nare geurtjes en schimmel.
Als je er goed bij kan is onderhoud goed zelf te doen.
Of zet de self clean functie aan, dan doet die het zelf.TereZz schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 15:30:
Droogblazen op de fan stand voor een paar uur na het koelen is aan te raden. Voorkomt nare geurtjes en schimmel.
Ja, maar doe dit dan wel via de afstandbediening want met de smart M air app is het helaas niet mogelijk.hvwees schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 23:09:
[...]
Of zet de self clean functie aan, dan doet die het zelf.
Klopt, helaas.glas86 schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 09:21:
[...]
Ja, maar doe dit dan wel via de afstandbediening want met de smart M air app is het helaas niet mogelijk.
Als je alleen de app gebruikt inderdaad eerst voor een half uur op fan zetten na de cool of dry modus.
Flashen en dan is die bruikbaar binnen HA. Wel erg handig dat je dan een automatisering in kunt stellen dat die b.v. 1 keer per maand 1 uur koelt. Gebruik zelf een automatisering voor mijn Mitsubishi Heave Industry airco die tussen 6:00 en 8:00 even aanstaat te verwarmen.hvwees schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 10:24:
[...]
Klopt, helaas.
Als je alleen de app gebruikt inderdaad eerst voor een half uur op fan zetten na de cool of dry modus.
Ik heb een esphome routine ingebouwd die nadat de koelfunctie verlaten wordt een timer zet voor 1 uur, mocht de airco worden uitgezet binnen die tijd, dan gaat ie naar de fan mode op de quiet stand totdat het uur verstreken is en gaat daarna vanzelf uit. Ik vind het jammer dat je de ingebouwde functionaliteit alleen via de afstandsbediening kan gebruiken.
Heb mijn MHI op 2 uur Clean ingesteld, draait vanzelf als ik de airco op standby zet. Zo geen omkijken en of vergeten meer.glas86 schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 09:21:
[...]
Ja, maar doe dit dan wel via de afstandbediening want met de smart M air app is het helaas niet mogelijk.
Als je via de fysieke afstandsbediening werkt kan dat ja, via de Smart M Air app kan dat niet. Dan zul je dat handmatig moeten doen of een tijdschema instellen in de app.dinandus schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 12:38:
[...]
Heb mijn MHI op 2 uur Clean ingesteld, draait vanzelf als ik de airco op standby zet. Zo geen omkijken en of vergeten meer.
4.320WP | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS-W
Heb je dat in HA / automatisering geregeld of in de code van de ESP(Home) zelf? Indien het laatste ben ik wel benieuwd naar een voorbeeld.Deikke schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 11:49:
Ik heb een esphome routine ingebouwd die nadat de koelfunctie verlaten wordt een timer zet voor 1 uur, mocht de airco worden uitgezet binnen die tijd, dan gaat ie naar de fan mode op de quiet stand totdat het uur verstreken is en gaat daarna vanzelf uit. Ik vind het jammer dat je de ingebouwde functionaliteit alleen via de afstandsbediening kan gebruiken.
:strip_exif()/f/image/mjjE5w3gQroh4jDbONc4EjUT.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/9V94o8mnYUJmYhbQb2lU8WlC.jpg?f=fotoalbum_tile)
/f/image/1EaVSE7AaxI3JNcUcDTztxeV.png?f=fotoalbum_tile)
/f/image/ptXBfy6v60hHlXsn0uXs3hHc.png?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/sBjrFrx4Y9okjcTEXCJZA7jj.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Ign7bjebioDiCfY1tniMLNqd.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Ql6JWdIJIfTQ76U0SP8xLky6.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/Ncp6ZUjhkr4H2E0eg1aZqhXo.png?f=fotoalbum_large)