Het MHI L/L warmtepomp/airco topic

Pagina: 1 ... 50 51 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Gerco-M
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 26-07 20:33

Gerco-M

mijn tornado res.

Allowee schreef op maandag 29 juni 2026 @ 09:24:
Ongeveer twee weken hittegolf:

- Airco's 50 kWh verbruikt (gemeten met sockets)
- Zonnepanelen 89 kWh opwek
- 32 kWh terug op de meter

Voor een euro per dag is het heerlijk koel (24C/25C) in huis en ook prima geslapen.

Offtopic:
Het is hier geen thuisaccu topic, maar als ik dit zo zie is het niet intressant om de airco's snachts op een thuisaccu te laten draaien
Op de warmste dag vorige week had ik dat in een dag. Hier een vrijstaande villa 300 m2 en dak vol zonnepanelen (16 kwp) en dus ook nog steeds 17 kwh netto teruglevering. 5 binnen units en 3 buitenunits en die draaien op de heetste dagen vrijwel allemaal de hele dag. Om de zolder onder de 25C te houden en de kelder op 18C om daar te kunnen werken. En slaapkamer en begane grond verdiepingen daar tussen in.

Mag nog volledig salderen (oud contract Greenchoice) met energie rekening 0 en 7 cent TLV dus van de energiekosten liggen we niet wakker. Slaapkamer jaar rond 20C dus we slapen fijn ;)

Zit ook te denken aan een thuis accu maar dan wel minimaal 36 kwh. Vorige week zaten we als extreem op 24 kwh net afname hoewel dat meestal max 12-15 kwh is. En dat met ZO-NW panelen. En graag ook wat extra capaciteit voor handel.

Zeer blij met onze MHI SRK / ZSX systemen! Hangt hier al 5 jaar en werkt eigenlijk perfect en heel efficient, zomer en winter. En daarmee van het gas af.

Weteringbrug ZO 9.900WpNW 6.270WpTotaal 16.170Wp — 5 x MHI L/L (SCM / SRK / ZSX)

• Theetjuh
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:22
Mijn 11kW accu is voor 0:00 vaak al leeg hoor, Airco slurpt wel door.
Maar ik heb m’n accu ook nog niet op een aparte groep, waardoor deze alleen maar met 800w kan laden.

• pistole
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:43

pistole

Frutter

Dat is wel zonde @Theetjuh ; 800w is natuurlijk te weinig (zowel om te laden als te ontladen). Is het een plug-in? 11kWh vol- of leegtrekken duurt bijna 14 uur! 7(8)7

Ik heb de afgelopen weken mijn binnenunits (multi-split met 2 binnen) continu draaiend en het bevalt erg goed. Nu twee kamers op west; zou ook slaap- en woonkamer op oost willen koelen maar dat is met plaatsen van buitenunit wat lastiger.

Ik frut, dus ik epibreer

• Cardinal
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16:45
@Theetjuh Ik denk dat je accu stuk is, want het duurt 13 uur voordat je dat leeg kan trekken op 800w.

• siveiro
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 20:54
Hier een mhi zsw 3,5kw in de woonkamer die na 3 jaar in de winter (verwarmen) en af en toe zomer (koelen) heeft gewerkt. Deze begint nu heel irritant op stand fan 1 een tikkende geluid te geven. Bij fan 2 of hoger is het weg. Het geluid komt van de linkerkant van de fanrol. Heb deze al schoongemaakt en rond gedraaid met de hand. Dan hoor ik geen geluid. Heb zo'n gevoel dat ik er WD40 in moet spuiten op de aanhechting van die fanrol, maar online zie ik dat ik dat niet moet doen.

Moet hier echt een monteur voor komen?

• Gerco-M
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 26-07 20:33

Gerco-M

mijn tornado res.

Cardinal schreef op maandag 29 juni 2026 @ 15:14:
@Theetjuh Ik denk dat je accu stuk is, want het duurt 13 uur voordat je dat leeg kan trekken op 800w.
Ik denk dat de accu in de eerste plaats niet vol is (door het trage laden) en daarom al weer snel leeg is. Hoefd niet stuk te zijn.

Weteringbrug ZO 9.900WpNW 6.270WpTotaal 16.170Wp — 5 x MHI L/L (SCM / SRK / ZSX)

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 21:54
siveiro schreef op maandag 29 juni 2026 @ 15:31:
Hier een mhi zsw 3,5kw in de woonkamer die na 3 jaar in de winter (verwarmen) en af en toe zomer (koelen) heeft gewerkt. Deze begint nu heel irritant op stand fan 1 een tikkende geluid te geven. Bij fan 2 of hoger is het weg. Het zit i. De linkerkant van de fanrol. Heb deze al schoongemaakt en rond gedraaid met de hand. Dan hoor ik geen geluid. Heb zo'n gevoel dat ik er WD40 in moet spuiten op de aanhechting van die fanrol, maar online zie ik dat ik dat niet moet doen.

Misschien eerst de schroefjes ietsje losdraaien. Wij hadden een tik in de klep bij het uitzetten, maar na verloop van tijd was dat weer weg. Misschien dat er ergens iets onder spanning staat.

• siveiro
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 20:54
Gedaan, maar ik zie nu wat het is. 3 fanrol bladen zijn links gebroken. Hoe dan ?!

[ Voor 4% gewijzigd door siveiro op 29-06-2026 15:49 ]

• Theetjuh
pistole schreef op maandag 29 juni 2026 @ 13:51:
Dat is wel zonde @Theetjuh ; 800w is natuurlijk te weinig (zowel om te laden als te ontladen). Is het een plug-in? 11kWh vol- of leegtrekken duurt bijna 14 uur! 7(8)7

Ik heb de afgelopen weken mijn binnenunits (multi-split met 2 binnen) continu draaiend en het bevalt erg goed. Nu twee kamers op west; zou ook slaap- en woonkamer op oost willen koelen maar dat is met plaatsen van buitenunit wat lastiger.
Klopt, is inderdaad een plug-in, er moet nog een aparte groep voor worden aangelegd, dus dat gaat wel veranderen :)

• Theetjuh
Gerco-M schreef op maandag 29 juni 2026 @ 15:32:
[...]

Ik denk dat de accu in de eerste plaats niet vol is (door het trage laden) en daarom al weer snel leeg is. Hoefd niet stuk te zijn.
Inderdaad, met maar 800w max heb je een te klein bereik samen met grote slurpers om deze vol te krijgen.

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:24
siveiro schreef op maandag 29 juni 2026 @ 15:31:
Hier een mhi zsw 3,5kw in de woonkamer die na 3 jaar in de winter (verwarmen) en af en toe zomer (koelen) heeft gewerkt. Deze begint nu heel irritant op stand fan 1 een tikkende geluid te geven. Bij fan 2 of hoger is het weg. Het geluid komt van de linkerkant van de fanrol. Heb deze al schoongemaakt en rond gedraaid met de hand. Dan hoor ik geen geluid. Heb zo'n gevoel dat ik er WD40 in moet spuiten op de aanhechting van die fanrol, maar online zie ik dat ik dat niet moet doen.

WD40 niet doen, het lager zit een klodder vet in, WD40 lost dat juist op waardoor hij droog gaat lopen.
Lager vervangen (zit links inderdaad) is goed te doen, is alleen vrij prijzig vind ik. Heb je nog garantie? Mijn leverancier heeft onder garantie die onderdelen opgestuurd.

Zie hier voor onderdeelnummers: ThinkPad in "Het MHI L/L warmtepomp/airco topic"
En hier voor video hoe je lager/fanrol eruit haalt: YouTube: 三菱重工空调清洗 Mitsubishi heavy industries aircon service

Misschien is opnieuw invetten van het lager al voldoende.

• KoningPaulus
  • Registratie: Mei 2010
  • Nu online
Even een beginnersvraag wellicht; kan ik met mijn huidige ZS-W's in combinatie met de destijds aangeschafte WF-RAC Wi-Fi modules een Home Assistant integratie opzetten? Ik wil daar binnenkort mee gaan experimenteren, om de thuis automatiseringen naar een hoger level te tillen. Vooral oren naar zaken als na het koelen automatisch ventileren etc en dat soort handigheidjes.
Ik lees voornamelijk MHI-AC-CTRL en Home Assistant als combinatie in de zoekresultaten, dus vandaar toch even de vraag hier.

4.320WP | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS-W

• RemmyB83
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 22:27
KoningPaulus schreef op maandag 29 juni 2026 @ 19:22:
Even een beginnersvraag wellicht; kan ik met mijn huidige ZS-W's in combinatie met de destijds aangeschafte WF-RAC Wi-Fi modules een Home Assistant integratie opzetten? Ik wil daar binnenkort mee gaan experimenteren, om de thuis automatiseringen naar een hoger level te tillen. Vooral oren naar zaken als na het koelen automatisch ventileren etc en dat soort handigheidjes.
Ik lees voornamelijk MHI-AC-CTRL en Home Assistant als combinatie in de zoekresultaten, dus vandaar toch even de vraag hier.
Ja, er is een mooie integratie.
Helaas, is het enige nadeel dat de WF-RAC wel af en toe off-line kan gaan. Maar om te starten zeker een leuke toevoeging.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Xc6Jh8rCE7tlivIhYGHh0DzEThM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YBoKFL6pbwB08l2hf356kbwn.jpg?f=fotoalbum_large

🇳🇱🌞10kWp🔋5.7kWh Pijnacker Oost/West

• KoningPaulus
  • Nu online
RemmyB83 schreef op maandag 29 juni 2026 @ 20:03:
[...]

Ja, er is een mooie integratie.
Helaas, is het enige nadeel dat de WF-RAC wel af en toe off-line kan gaan. Maar om te starten zeker een leuke toevoeging.
[Afbeelding]
Ah top. Ga ik dat tzt proberen. Ik begrijp dat ik als ik los van de mhi cloud wil werken ik een andere module moet aanschaffen en aansluiten. Dat voelt nog wat zonde omdat die WiFi modules elk ook 100-130€ hebben gekost uit mn hoofd.

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online
KoningPaulus schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 14:20:
[...]

Ah top. Ga ik dat tzt proberen. Ik begrijp dat ik als ik los van de mhi cloud wil werken ik een andere module moet aanschaffen en aansluiten. Dat voelt nog wat zonde omdat die WiFi modules elk ook 100-130€ hebben gekost uit mn hoofd.
Op marktplaats zetten. :) Ik dacht dat die WF-RAC integratie best OK werkt(ook lokaal communiceert zolang alles lokaal is). De andere modules geven je meer inzicht in hoe de airco presteert maar ook error codes mocht er ooit iets zijn. Wat voor een tweaker vaak wel de moeite waard is.

Wil je de WF-RAC alsnog blijven gebruiken dan is dit wellicht een optie.

[ Voor 3% gewijzigd door LED-Maniak op 30-06-2026 14:40 ]

Airco draadloze temperatuur sensor - ClimaControl voor smarthomes. Mitsubishi, Panasonic, LG.

• fxs81
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 19:29

fxs81

Julianadorp

Ik gebruik ook alleen bovenstaande intergratie in HA en dat werkt prima, heb eigenlijk nooit dat de verbinding wegvalt. Kan mooi instellen wat ik wil, verwarmen, drogen, koelen, alleen ventilator en automatisch. Fanspeed, swingmode en de richting kun je kiezen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/818vMHS-y-0Ov20opaeu_iYvHtk=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/vfZTQZ1ATnNlankS223jX8ey.png?f=user_large

WGA | Napoleon Pro 22 K-Leg-3 | KamadoJoe Big Joe I | Inkbird ISC-027BW | JoeFyr | JoyStove Large | Weber Smokey Joe | Ooni Karu 2 | www.bbq-brethren.nl | MHI SRK35ZSX-WF | HomeWizard PiB 2x | 3450 Wp 100% Zuid

• RemmyB83
KoningPaulus schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 14:20:
[...]

Ik heb in de router de internettoegang van de WF-RAC geblokkerd, dus hij werkt volledig lokaal in HA. Helaas merk ik regelmatig dat hij niet beschikbaar is in HA. Of dat aan de WF-RAC ligt of aan iets anders in mijn netwerk weet ik niet.
Ik gebruik vanwege oa pendelen de ClimaControl met externe temperatuursensor, en deze heeft die onbeschikbaarheid hier niet.
Ik zou zeggen eerst lekker testen, en als je niet tevreden bent verder kijken.

• LED-Maniak
  • Nu online
De wf-rac herstart zichzelf regelmatig. Wellicht veroorzaakt dit de "onbeschikbaar" melding.

Airco draadloze temperatuur sensor - ClimaControl voor smarthomes. Mitsubishi, Panasonic, LG.

• hvwees
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 00:07
Elk uur disconnect en connect die weer aan de wifi. Of die een volledige herstart doet weet ik niet. Maar dit gedrag zien meer mensen met die module.

• RemmyB83
LED-Maniak schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 15:33:
De wf-rac herstart zichzelf regelmatig. Wellicht veroorzaakt dit de "onbeschikbaar" melding.
Geen idee.
Ik zie er zelf geen patroon in.
Sommige dagen gaat het goed zonder onbeschikbaarheid, en sommige dagen gebeurt het meerdere malen. Ik gebruik hem hier alleen nog op mijn dashboard voor handmatigebedienig omdat, die net even wat duidelijker is dan die van de CC(duidelijkere benaming ipv nummers). Al zit ik nog op een oudere versie van de CC, en zal het misschien zijn aangepast in de tijd. Ik zal hem naar verwachting in oktober weer eens updaten, omdat dan het stookseizoen weer begint. Voorals nog draait hij verder naar wens😀

• RemmyB83
hvwees schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 15:35:
Elk uur disconnect en connect die weer aan de wifi. Of die een volledige herstart doet weet ik niet. Maar dit gedrag zien meer mensen met die module.
De disconnects zijn vooral vervelend als je dagelijks automatiseringen hebt die dan niet uitgevoerd worden.

• vdr01
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 20:27

vdr01

MHI SRKZS-S 3.5

Ik gebruik al jaren de mhi-ac-ctrl wifi module i.c.m. homeassistant en herken bovenstaande problematiek totaal niet. Draait gewoon rock solid, no pun intended.

[ Voor 7% gewijzigd door vdr01 op 30-06-2026 16:39 ]

GT7 ID: ONYX_PdeG69

• vincent_1971
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:21
vdr01 schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 16:37:
Ik gebruik al jaren de mhi-ac-ctrl wifi module i.c.m. homeassistant en herken bovenstaande problematiek totaal niet. Draait gewoon rock solid, no pun intended.
Idem dito. En dat voor een esp8266.

• LED-Maniak
  • Nu online
RemmyB83 schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 15:44:
[...]

Geen idee.
Sommige dagen gaat het goed zonder onbeschikbaarheid, en sommige dagen gebeurt het meerdere malen. Ik gebruik hem hier alleen nog op mijn dashboard voor handmatigebedienig omdat, die net even wat duidelijker is dan die van de CC(duidelijkere benaming ipv nummers). Al zit ik nog op een oudere versie van de CC, en zal het misschien zijn aangepast in de tijd. Ik zal hem naar verwachting in oktober weer eens updaten, omdat dan het stookseizoen weer begint. Voorals nog draait hij verder naar wens😀
Als je suggesties hebt voor een betere benaming dan 1-7(dit volgt de benaming van de fabrikant) dan hoor ik het graag. :)
RemmyB83 schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 15:44:
[...]

Geen idee.
Volgens mij zijn er ergens hier op tweakers of github wel eens grafieken gedeeld waaruit blijkt dat de WF-RAC met vaste intervallen disconnect. Ik gok dat je soms precies in sync daarmee loopt en het aansturen dan niet werkt. Gewoon lekker links laten liggen dat ding. :+ Sowieso heb ik geen idee wat die engineers bedachten toen ze die eerste modules lieten ontwikkelen door Intesis. Echt soepel is het niet.

[ Voor 40% gewijzigd door LED-Maniak op 30-06-2026 18:35 ]

• RemmyB83
LED-Maniak schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 18:31:
[...]

Als je suggesties hebt voor een betere benaming dan 1-7(dit volgt de benaming van de fabrikant) dan hoor ik het graag. :)

[...]

Volgens mij zijn er ergens hier op tweakers of github wel eens grafieken gedeeld waaruit blijkt dat de WF-RAC met vaste intervallen disconnect. Ik gok dat je soms precies in sync daarmee loopt en het aansturen dan niet werkt. Gewoon lekker links laten liggen dat ding. :+ Sowieso heb ik geen idee wat die engineers bedachten toen ze die eerste modules lieten ontwikkelen door Intesis. Echt soepel is het niet.
Zoals ik al aangaf zit ik nog op een oudere CC versie, dus weet niet of mijn commentaar te recht is/was.
Maar hier even beide naast elkaar in HA.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I6du5d1lWUM4bAI_XLzjFjKUaxk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/noX6bUjgQ6e4hzHGn1EsH8hb.jpg?f=fotoalbum_large
Vooral bij het selecteren van de optie's vind ik die van de MHI integratie makkelijker, omdat 'links/links' duidelijker is dan een nummer.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Kpi_ZKoPxE53s_hDAAnCalG7WNk=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/d9ySnlv1k7sGjvcC8oP7XNzs.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ua4ktzgSUL2gcS588xBWEYnJRH8=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/4YtRroRQLHudVmd7gbSpmJF2.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ysEWSYu1MtgLAxtj8Gjhzsj1n1U=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8Z6vwtafm62UXMPkvuN58CwI.jpg?f=fotoalbum_large
Hopelijk kun je hier iets mee🤗

Ik zie zelf geen duidelijk patroon.
Hierbij vandaag, waarbij om 04.00 HA wordt herstart dus die is te verklaren en de rest niet. Maar behalve de .35 hebben ze geen vast interval.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ek5mzwwZyxrhzsbEpUXDPkhpLaQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ng2zYp2k3o99OJjFAdqPsAEu.jpg?f=fotoalbum_large

• KoningPaulus
  • Nu online
fxs81 schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 14:47:
Ik gebruik ook alleen bovenstaande intergratie in HA en dat werkt prima, heb eigenlijk nooit dat de verbinding wegvalt. Kan mooi instellen wat ik wil, verwarmen, drogen, koelen, alleen ventilator en automatisch. Fanspeed, swingmode en de richting kun je kiezen.

[Afbeelding]
Klinkt goed, ik ga het eerst maar proberen met wat ik heb. Mocht dat niet bevallen kan ik altijd nog wat anders verzinnen. Kun je ook op deze manier die self-clean modus simuleren?

• LED-Maniak
  • Nu online
Self clean kan alleen via de afstandsbediening aangezet worden. Je kan het inderdaad wel nadoen/simuleren door de airco 30min/2h/6h op fan modus te laten draaien met de laagste fansnelheid op het moment dat je setup herkent dat de airco wordt uitgezet.

• tukker999
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 21:29
Die self clean kan je standaard aanzetten.

Kan volgens mij geen kwaad.

22,29 kWh/100km

• fxs81
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 19:29

fxs81

Julianadorp

KoningPaulus schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 20:47:
[...]

Klinkt goed, ik ga het eerst maar proberen met wat ik heb. Mocht dat niet bevallen kan ik altijd nog wat anders verzinnen. Kun je ook op deze manier die self-clean modus simuleren?
Wat Led-Maniak zegt, zit niet standaard in de integratie maar kan je wel simuleren.

WGA | Napoleon Pro 22 K-Leg-3 | KamadoJoe Big Joe I | Inkbird ISC-027BW | JoeFyr | JoyStove Large | Weber Smokey Joe | Ooni Karu 2 | www.bbq-brethren.nl | MHI SRK35ZSX-WF | HomeWizard PiB 2x | 3450 Wp 100% Zuid

• BTFD
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 18:14
Gisteren 2x Heavy industries laten plaatsten, maar waar zijn die (lelijke) rode knoppen voor? Als ik uit het raam kijk, zie ik een hoop geïnstalleerde airco’s, maar geen een heeft zo’n zelfde knop?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y3Tqc8OFj2nbNJVLNh4sNOmKgkY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gYSxpwgKlLJ0oIDXYGiuu9Ug.jpg?f=fotoalbum_large

En zitten deze ‘erop’ geklikt of heb ik nu gaten in mijn unit’s, voor de kabeldoorvoer?

When daytrading, you can earn 2000% of your money, but you can only lose 100%. Do the math..

• Reinier
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:19

Reinier

\o/

Werkschakelaars op je buitenunit geschroefd...

En met een beetje pech gaat de YMvK kabel verderop schuren langs de daktrim want die lijkt niet gebeugeld.

• BTFD
Reinier schreef op zaterdag 4 juli 2026 @ 07:03:
Werkschakelaars op je buitenunit geschroefd...

En met een beetje pech gaat de yMVK kabel verderop schuren langs de daktrim want die lijkt niet gebeugeld.
Bedankt! :)

Beide Airco’s zijn aangesloten op een vrije groep, verder zit er niks bij, dus had net zo goed de schakelaar in de meterkast kunnen omzetten en deze knoppen liever niet gezien..

Scherp van die kabel, zal hem vastzetten!

When daytrading, you can earn 2000% of your money, but you can only lose 100%. Do the math..

• insomniac
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 09:36
@BTFD dat is de werkschakelaar. Die zit niet geklikt maar geschroefd, je hebt dus wat kleine schroefgaatjes in je unit.

Van de twee elektra kabels gaat er 1 naar de unit. (Zijkant waar ook de koelleidingen zitten) De andere is de voedende kabel. Komt waarschijnlijk direct van je meterkast.

De werkschakelaar is om de installatie snel en makkelijk los te maken van de voeding (stroom). Voor onderhoud b. V.

::. PVOutput: Zuid 4875Wp :: Noord 5406Wp :: Totaal 10281Wp .::

• BTFD
insomniac schreef op zaterdag 4 juli 2026 @ 07:08:
@BTFD dat is de werkschakelaar. Die zit niet geklikt maar geschroefd, je hebt dus wat kleine schroefgaatjes in je unit.

Van de twee elektra kabels gaat er 1 naar de unit. (Zijkant waar ook de koelleidingen zitten) De andere is de voedende kabel. Komt waarschijnlijk direct van je meterkast.

De werkschakelaar is om de installatie snel en makkelijk los te maken van de voeding (stroom). Voor onderhoud b. V.
Na wat leeswerk, zie ik nu ook dat ze eigenlijk verplicht zijn om aan de NEN-1010 te voldoen. Dus moet ergens gewoon blij zijn dat ze het volgens de regels gedaan hebben.

Als, kan ik er nog altijd een ombouw omheen zetten..

• hvwees
Dat zijn geen fraaie exemplaren.

Bij mij is er dit exemplaar gemonteerd, overigens had ik die zelf aangeschaft, de installateur had een lomp lelijk exemplaar mee.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3P0eCMQiywHDgYVT3HNa1g-kwzE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NHGcjG1PMS8ooYg4diR4GW2U.jpg?f=fotoalbum_large

Bij mij is die ook op de muur gemonteerd, maar dat is bij jou niet echt een optie. Misschien voor de achterste unit, maar ik kan op basis van de foto niet goed beoordelen hoe ver die van de muur staat.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RDbPfQCUKCK48r7A4ddmklxsKUQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qQ98UonwJ9ckhSsurhfoAYlW.jpg?f=fotoalbum_large

En zoals al eerder aangegeven, er zitten nu dus gaatjes in de buitenunit.

[ Voor 18% gewijzigd door hvwees op 04-07-2026 09:26 ]

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Nu online
BTFD schreef op zaterdag 4 juli 2026 @ 07:08:
[...]

Bedankt! :)

Beide Airco’s zijn aangesloten op een vrije groep, verder zit er niks bij, dus had net zo goed de schakelaar in de meterkast kunnen omzetten en deze knoppen liever niet gezien..

Scherp van die kabel, zal hem vastzetten!
Meterkast kan overigens wel. Je hebt speciale beugels om op een groep te zetten. Ze kunnen dan de groep uitzetten en sleutel van die groep meenemen zodat niet iemand het per ongeluk weer aanzet. Maar dit is makkelijker bij onderhoud en visueel voor ze te bewaken.

Deze dus bijv. https://www.sandervunderi...maten-en-schakelaars.html

• Teleluvr
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Caelorum schreef op zaterdag 4 juli 2026 @ 09:32:
[...]

Meterkast kan overigens wel. Je hebt speciale beugels om op een groep te zetten. Ze kunnen dan de groep uitzetten en sleutel van die groep meenemen zodat niet iemand het per ongeluk weer aanzet. Maar dit is makkelijker bij onderhoud en visueel voor ze te bewaken.

Deze dus bijv. https://www.sandervunderi...maten-en-schakelaars.html
Is het geen verplichting om deze schakelaar ' in het zicht' te hebben tijdens werkzaamheden?

• Caelorum
  • Nu online
Teleluvr schreef op zaterdag 4 juli 2026 @ 09:33:
[...]

Is het geen verplichting om deze schakelaar ' in het zicht' te hebben tijdens werkzaamheden?
Ik ben geen installateur, maar lijkt me dat deze wel voldoet aan het principe van lototo. Fysiek vergrendeld, sleutel mee.

• BTFD
hvwees schreef op zaterdag 4 juli 2026 @ 09:24:
Die van jou zien er wel een stuk beter uit ja! Als ik het had geweten, had ik ook deze genomen.

Heb de airco’s namelijk zelf aangeschaft en zijn zonder factuur geïnstalleerd. Dus heb ze dan ook niet voorbij zien komen op een offerte. Verder dik tevreden, dus het is maar zo! Staan op het dak, uit het zicht..

• esphome
  • Registratie: Oktober 2023
  • Niet online
hvwees schreef op zaterdag 4 juli 2026 @ 09:24:

Bij mij is er dit exemplaar gemonteerd, overigens had ik die zelf aangeschaft, de installateur had een lomp lelijk exemplaar mee.

[Afbeelding]

Bij mij is die ook op de muur gemonteerd, maar dat is bij jou niet echt een optie. Misschien voor de achterste unit, maar ik kan op basis van de foto niet goed beoordelen hoe ver die van de muur staat.

[Afbeelding]

En zoals al eerder aangegeven, er zitten nu dus gaatjes in de buitenunit.
Ook dat exemplaar hier en er kan zelfs een slotje door als die uit staat en dan alleen. Zo voorkom je dat iemand die weer per ongeluk aanzet terwijl er bijvoorbeeld gewacht moet worden op een onderdeel, bij een defect aan het apparaat.

• hvwees
Een "echte" werkschakelaar kan inderdaad op slot gezet worden. Vaak met een oog voor hangslot, zodat een monteur veilig zijn werk kan doen.

Eigenlijk hoort elke monteur zijn/haar eigen slotje erop te doen mochten er meerdere disciplines aan werken.

• hvwees
BTFD schreef op zaterdag 4 juli 2026 @ 09:59:
[...]

Die van jou zien er wel een stuk beter uit ja! Als ik het had geweten, had ik ook deze genomen.

Heb de airco’s namelijk zelf aangeschaft en zijn zonder factuur geïnstalleerd. Dus heb ze dan ook niet voorbij zien komen op een offerte. Verder dik tevreden, dus het is maar zo! Staan op het dak, uit het zicht..
Als het je echt stoort kan je altijd nog de schakelaars vervangen van een ander exemplaar. Maar dat is natuurlijk ook niet gratis.

• manon
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 26-07 16:14

manon

het leven gaat niet over rozen

BTFD schreef op zaterdag 4 juli 2026 @ 06:57:
Gisteren 2x Heavy industries laten plaatsten, maar waar zijn die (lelijke) rode knoppen voor? Als ik uit het raam kijk, zie ik een hoop geïnstalleerde airco’s, maar geen een heeft zo’n zelfde knop?

[Afbeelding]

En zitten deze ‘erop’ geklikt of heb ik nu gaten in mijn unit’s, voor de kabeldoorvoer?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EjEtP4kU4U0A76feMGX3Vtwez-w=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/NSyZkn9Itmpeh7QP62SEUOAa.png?f=user_large

Schroef deze plate met werkschakelaar op de balk. Ziet er dan strak uit. beide bij warmteservice te halen

• vdr01
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 20:27

vdr01

MHI SRKZS-S 3.5

Is zo'n schakelaar verplicht (tegenwoordig)? Installatie in 2017 en mijn buitenunit zit gewoon in een buitenstopcontact. Geen werkschakelaar te bekennen. Draai voor de zekerheid de aardlekschakelaar wel om als ik er iets moet doen. Wat ik niet van plan ben.

GT7 ID: ONYX_PdeG69

• Caelorum
  • Nu online
@vdr01 Het is al heel lang verplicht voor degene die professioneel met jouw apparaat moet werken. Als consument is het geen probleem. Alleen mag je niets met de gassen doen.

Overigens is dus dat ding dat ik eerder postte een prima oplossing voor je.

• LED-Maniak
  • Nu online
Buiten stopcontact of een automaat in de meterkast welke op slot kan is ook goed.

Het gaat er om dat de monteur gegarandeerd veilig kan werken.

Ik zag laatst bij vrienden waarvan ze de buitenunit binnen op het stopcontact hadden aangesloten zonder direct zicht.. dat mag dus niet en is potentieel gevaarlijk.

• Nanuk
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 22:03
vdr01 schreef op zaterdag 4 juli 2026 @ 18:58:
Is zo'n schakelaar verplicht (tegenwoordig)? Installatie in 2017 en mijn buitenunit zit gewoon in een buitenstopcontact. Geen werkschakelaar te bekennen. Draai voor de zekerheid de aardlekschakelaar wel om als ik er iets moet doen. Wat ik niet van plan ben.
Mijn airco is van 2020, ik had zelf al een buiten wcd gemaakt maar de installateur wou dat niet. Op mijn aandringen heeft hij er wel een werkschakelaar tussen gezet. In de praktijk schakel ik dan toch met de zekering maar dan wel als het ding al uit staat. Zo vaak komt het niet voor dat je de spanning er af wilt hebben en om eerst buiten op een ladder te klimmen is me te veel werk.

• hvwees
vdr01 schreef op zaterdag 4 juli 2026 @ 18:58:
De monteur kan de stekker eruit halen waarmee de installatie spanningsloos is.

Vind het zelf niet echt een mooie oplossing, maar het werkt wel.

• Piemol
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 20:20
Ik wil 4 slaapkamers kunnen verwarmen en koelen met airco's. De grootste slaapkamer is 28m3, de kleinste 17m3 en in gebruik als thuiskantoor.

Nu zijn er twee offertes geweest van twee merken, maar de ene installateur wil 4x1 split monteren, de ander 2x1. Dat is mi om het even, maar begrijp dat het slimmer is om 2x1 te kiezen als er vaak maar in één of twee kamers wordt gekoeld/verwarmd. Overdag is dat sowieso (thuiswerk) vaak het geval.

Maar kijkend naar airco's op climamarket.nl zie ik dat het qua prijs misschien nog slimmer is om gewoon 4 enkele units te nemen.
Bijv.:Een installateur rekent voor 2x een 2x1 exact €7000 incl btw.
Ik weet nog niet of ik zoveel mogelijk zelf ga doen of het uitbesteed, sowieso moet ik wel zelf de elektra regelen.

Vragen:
  1. Zijn er nadelen aan het installeren van 4 'geen split' units? Behalve dan dat je 4 buitenunits krijgt. Twee buitenunits kunnen wel op 1 elektragroep.
  2. is het interessant naar minimaal opgenomen vermogen te kijken?

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Piemol schreef op zaterdag 4 juli 2026 @ 23:51:
Ik wil 4 slaapkamers kunnen verwarmen en koelen met airco's. De grootste slaapkamer is 28m3, de kleinste 17m3 en in gebruik als thuiskantoor.

Nu zijn er twee offertes geweest van twee merken, maar de ene installateur wil 4x1 split monteren, de ander 2x1. Dat is mi om het even, maar begrijp dat het slimmer is om 2x1 te kiezen als er vaak maar in één of twee kamers wordt gekoeld/verwarmd. Overdag is dat sowieso (thuiswerk) vaak het geval.

Maar kijkend naar airco's op climamarket.nl zie ik dat het qua prijs misschien nog slimmer is om gewoon 4 enkele units te nemen.
Ik weet nog niet of ik zoveel mogelijk zelf ga doen of het uitbesteed, sowieso moet ik wel zelf de elektra regelen.

Vragen:
  1. Zijn er nadelen aan het installeren van 4 'geen split' units? Behalve dan dat je 4 buitenunits krijgt. Twee buitenunits kunnen wel op 1 elektragroep.
Zonder direct roet in het eten te willen gooien, elke buitenunit maakt geluid kom je weg met vier buitenunits qua geluid bij naaste buren?
Kijk vooral even naar het minimaal opgenomen vermogen (zoals je al zegt), dat is wat de buitenunit aan vermogen kwijt wil aan een binnenunit het kan zijn dat de binnenunit daardoor gaat pendelen, dit is over het algemeen minder comfortabel. Ik kan hierom de keuze voor 2x één split of zelfs 4 units begrijpen.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op zuid | Twente

• Piemol
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 20:20
@True ik heb een kopgevel waar ze aan kunnen hangen, of in de tuin zetten. Ik denk dat ik 10 meter tuin heb tussen kopgevel en parkeerplaatsen, dus moet goed komen.

Om te koelen heb ik voor de kamer van 17m3 maximaal 680 watt nodig (17m3 x 40watt/m3), voor die van 28m3 1100 watt.
Dit is de kleinste unit die ik kan vinden, https://alklima.nl/leveringsprogramma/split-airconditioning/rac-room-airconditioning/buitenunits/basis-inverter/muz-hr25-vf, met een koelvermogen van 0,5 - 2,9 kW en een EER 3,13. Dus minimale opgenomen vermogen is dan 0,16 kW ?

Hoe kun je bepalen/inschatten wanneer je veel gependel gaat krijgen?

4 enkele units is nog niet door een installateur aangeboden, dat heb ik vanavond zelf bedacht door het prijsverschil bij Climamarket :P

[ Voor 8% gewijzigd door Piemol op 05-07-2026 00:36 ]

• hvwees

Vragen:
Je gooit de termen een beetje door elkaar.
We spreken van een single split als het 1 binnen unit op 1 buitenunit zit.
Als er meerdere binnenunits op 1 buitenunit zit spreken we van multisplit.
Alle 4 kunnen makkelijk op 1 Electra groep.
Ik zou vooral kijken naar het minimaal afgegeven vermogen.

Ik heb in dit draadje volgens mij al een keer mijn mening hierover gegeven. Ik zal je het zoeken besparen. Als je de ruimte ervoor hebt, neem losse single split units.
Multisplit systemen hebben namelijk ook nadelen. Het is vaak duurder. Er is sprake van "bleeding", het vermogen wordt verdeeld over de binnenunits. Allemaal op 100% kan niet, zal waarschijnlijk ook niet vaak voorkomen, maar daarvoor heeft de buitenunit te weinig vermogen. Als er maar 1 binnen unit aanstaat kan het zijn dat de buiten te veel vermogen geeft, met pendelen als gevolg.

Andere tip, ga voor een A merk zoals Daikin, Mitsubishi Heavy Industries of Mitsubishi Electric (dit zijn aparte merken).
Ik ben zelf een een MHI ZSX gegaan, is wat duurder maar wel zuiniger en blijft langer efficiënter bij koudere temperaturen. Is ook bijzonder stil.
De app van MHI is wel wat spartaans maar doet wat het moet doen. Ik heb er overigens ook een Climate Control ingezet.

Blijf weg van LG, zijn leuke apparaten maar de buiten units maken wat meer herrie. Tenzij je in the middle of nowhere woont en je buren op lange afstand van je wonen.

My 2 cents

• Deagle
  • Registratie: November 2007
  • Nu online
Ik ben voor een multisplit gegaan simpelweg omdat ik niet allerlei van die lelijke units buiten wil hebben. De ruimte heb ik wel maar het ziet er gewoon niet uit. Het “mindere” vermogen neem ik voor lief. Alhoewel je hier in de praktijk niks van merkt.

• Djvdb
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 22:03

Vragen:
Tja dit is een 4x instapmodel vergelijken met een veel betere multisplit logisch dat het goedkoper is… Kijk maar eens op de website van alklima die HR modellen maken veel meer lawaai en zijn een stuk minder efficiënt.

e-Golf 2018 | Climarad Sensa V2X | 3200 Wp WZW I WP: ME Ecodan SUZ-SWM60VA2 + ERST20D-VM2E

• Reinier
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:19

Reinier

\o/

@Piemol je zit in het MHI topic he ;)

• Caelorum
  • Nu online
Deagle schreef op zondag 5 juli 2026 @ 08:14:
Ik ben voor een multisplit gegaan simpelweg omdat ik niet allerlei van die lelijke units buiten wil hebben. De ruimte heb ik wel maar het ziet er gewoon niet uit. Het “mindere” vermogen neem ik voor lief. Alhoewel je hier in de praktijk niks van merkt.
Mindere vermogen is relatief aan de binnenunits natuurlijk. Mijn warmtevraag is op basis van uurlijks gasverbruik niet boven de 5.4kW uitgekomen de afgelopen 3 jaar. Toch komt er een 7.1kW systeem, want dat is de kleinste met 4 poorten. Bijkomend voordeel is dat die iets stiller zou moeten draaien al gaan we dat zien.

Maar in theorie zou ik mog 50% aan capaciteit over hebben voor verwarmen.

[ Voor 5% gewijzigd door Caelorum op 05-07-2026 09:42 ]

• Deagle
  • Registratie: November 2007
  • Nu online
Caelorum schreef op zondag 5 juli 2026 @ 09:42:
[...]

Mindere vermogen is relatief aan de binnenunits natuurlijk. Mijn warmtevraag is op basis van uurlijks gasverbruik niet boven de 5.4kW uitgekomen de afgelopen 3 jaar. Toch komt er een 7.1kW systeem, want dat is de kleinste met 4 poorten. Bijkomend voordeel is dat die iets stiller zou moeten draaien al gaan we dat zien.

Maar in theorie zou ik mog 50% aan capaciteit over hebben voor verwarmen.
Dat is zeker waar. Ik heb een mhi 5kW buitenunit en 3 binnenunits. Het huis krijg ik met gemak warm of koud. Jouw keus lijkt me inderdaad ook een logische dan.

• manon
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 26-07 16:14

manon

het leven gaat niet over rozen

hvwees schreef op zaterdag 4 juli 2026 @ 22:35:
[...]

De monteur kan de stekker eruit halen waarmee de installatie spanningsloos is.

Vind het zelf niet echt een mooie oplossing, maar het werkt wel.
De stekker om de installatie spannings loos te maken is makelijk. Je hoeft geen kabel naar de meterkast te trekken voor een vaste groep. Maar er wordt een belangrijk onderdeel vergeten. De unit moet de fase op de fase en de nul op nul worden aangesloten. Dit heeft met de tussenkabel naar de binnen unit te maken. De nul wordt voor de voedingspannig gebruikt maar ook voor de data op 3e kabel tussen binnen en buitenunit. Als daar geen 0 volt op staat maar de volle 230 volt hebt je feest, print defect. ;( :|

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 21:54
manon schreef op zondag 5 juli 2026 @ 15:46:
[...]

De stekker om de installatie spannings loos te maken is makelijk. Je hoeft geen kabel naar de meterkast te trekken voor een vaste groep. Maar er wordt een belangrijk onderdeel vergeten. De unit moet de fase op de fase en de nul op nul worden aangesloten. Dit heeft met de tussenkabel naar de binnen unit te maken. De nul wordt voor de voedingspannig gebruikt maar ook voor de data op 3e kabel tussen binnen en buitenunit. Als daar geen 0 volt op staat maar de volle 230 volt hebt je feest, print defect. ;( :|
Nooit iets van gemerkt, hier zat de installatie aangesloten via de binnenunit met een stekker. Volgens mij moeten alleen de draden tussen binnen- en buitenunit correct worden aangesloten, dus L op L en N op N. Het maakt vervolgens niet uit of je L op de fase aansluit en N op de nul of andersom.

• Abom
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-07 13:40
Wij hebben enkele weken geleden een nieuwe MHI laten plaatsen, een SRK35ZS-WFT. We hadden al een SRK50ZS-W in de woonkamer hangen.

De WIFI-module van de nieuwe airco werkt vaker niet dan wel, 90% van de tijd werkt de module niet. De WIFI-module van de oude airco doet ook soms moeilijk, maar werkt vele malen beter dan de WIFI-module van de nieuwe unit. De nieuwe unit hangt dichterbij de router dan de oude en het WIFI-bereik op die plek is erg goed.

Ik heb de installateur gecontacteerd, maar daar heb ik nog geen reactie van. Ik heb ook een ClimateControl module voor beide aircos, maar deze wil ik nog niet installaren in de nieuwe unit om gezeur met de installateur te voorkomen.

Zijn (nog) slechtere WIFI-modules een bekend probleem?

[ Voor 14% gewijzigd door Abom op 07-07-2026 12:37 ]

• LED-Maniak
  • Nu online
De ZS-W wordt geleverd zonder wifi module, ik gok dat je een externe witte module hebt? Bij de -WFT zit deze ingebouwd. Wellicht pikt die -WF module teveel storing lokaal op.

Maar al met al zijn het inderdaad niet de beste modules. Er zijn installateurs die de wifi module al niet meer aanbieden omdat ze constant klanten moeten ondersteunen omdat de module of app niet goed werkt.

Je kan climatecontrol eenvoudig voor de -WF module zetten en ook weer eenvoudig verwijderen als de installateur langskomt zonder dat je de hele airco open hoeft te maken.

[ Voor 19% gewijzigd door LED-Maniak op 07-07-2026 12:49 ]

• Abom
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-07 13:40
LED-Maniak schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 12:47:
De ZS-W wordt geleverd zonder wifi module, ik gok dat je een externe witte module hebt? Bij de -WFT zit deze ingebouwd. Wellicht pikt die -WF module teveel storing lokaal op.

Maar al met al zijn het inderdaad niet de beste modules. Er zijn installateurs die de wifi module al niet meer aanbieden omdat ze constant klanten moeten ondersteunen omdat de module of app niet goed werkt.

Je kan climatecontrol eenvoudig voor de -WF module zetten en ook weer eenvoudig verwijderen als de installateur langskomt zonder dat je de hele airco open hoeft te maken.
Ja thank god voor Climate Control :)

Onze airco heeft sowieso een paar eigenaardigheden, een zoemend geluid bij lage fan stand en veel meer 'koelvloeistof'-geluid dan onze andere unit.

• Allowee
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 15:59
Abom schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 13:02:
[...]

Ja thank god voor Climate Control :)

Onze airco heeft sowieso een paar eigenaardigheden, een zoemend geluid bij lage fan stand en veel meer 'koelvloeistof'-geluid dan onze andere unit.
Ik heb met die wifi print ook een hele tijd problemen gehad, viel regelmatig uit voor uren lang (ik doe elke minuut uitlezen via een script) . Maar dat is magisch verholpen en nu nauwelijks meer problemen. Echt geen idee hoe dat ineens kan.

Het koelvloeitstof geluid had ik gisteren bij het opstarten van de slaapkmer unit echt enorm. Alsof een waterkraan vol openstaat. Maar na 15 seconden was het weg.
Kan door de silent mode komen en het trager opbouwen van de druk in het circuit. Mijn beneden unit heeft dit totaal niet. Daar is de leiding wel iets langer.
Als de unit eenmaal draait hoor je het ook niet meer en ook met pendelen niet. Het is echt na x tijd stilstaan.
Op hoge stand hoor je het geluid trouwens ook, maar niet zo hard als tijdens het opstarten. Zijn waarschijnlijk best wat factoren die hier mee te maken hebben

[ Voor 8% gewijzigd door Allowee op 07-07-2026 13:55 ]

MikroTik RB4011iGS+5HacQ2HnD-IN, MikroTik cAP AX, SRK25ZS-WF, SRK35ZS-WF + CC, 2250Wp, MT Venus E v3 + Shelly EM

• Basfr
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 19:39
Ik ben me aan het oriënteren om in de komende periode MHI airco’s te laten plaatsen.

Voor de woonkamer/keuken en slaapkamer twijfel ik over onderstaande setups. De woonkamer + keuken zijn 50 m2 / 123 m3 en zijn nu nog aparte ruimtes maar worden later een open ruimte incl vloerverwarming. De slaapkamer is 35 m3 en daar komt een 20ZS.

Voor de woonkamer/keuken twijfel ik tussen 3,5 en 5 kw en single of multi (i.c.m. de slaapkamer). Overal is HR+++ glas en er is spouwmuurisolatie (± 1980). In de toekomst komt er wellicht nog een aanbouw (max 45 m3) maar daar zijn we nog niet over uit.
  • SCM45ZS + 35ZS(X) + 20ZS
  • SCM50ZS + 50ZS(X) + 20ZS
  • SCM60ZS + 50ZS(X) + 20ZS
  • 35ZS(X) single + 20ZS single
  • 50ZS(X) single + 20ZS single
Heeft een ZSX binnenunit aan een ZS buitenunit voordelen t.o.v. een ZS binnenunit? Als ik wat lees hier lijkt een ZSX vooral fragieler dan een ZS en meer geluidsproductie bij pendelen door de bewegende klep plus terug moduleren tot ±500W.

Wat is de beste/meest logische keuze in deze situatie? Ik neig zelf naar optie 2 of 3.

• LED-Maniak
  • Nu online
Een SRK35ZS is net even te weinig hier om in de winter 42m2 te verwarmen als het echt koud is.
Dan moet de vloerverwarming bijspringen. Als je wil verwarmen zou ik kijken naar een SRK50. Of als het past 2x een vloermodel SRF35 bijvoorbeeld. Een bij de keuken, een aan de andere kant van de woonkamer.

• Pevano
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 25-07 10:42
janzjanz schreef op zondag 2 februari 2025 @ 19:50:
[...]

Thx voor jouw reactie.

De AC is volgens mij van 2024 , zie type plaatje. Als ik de app opstart krijg ik heel kort de melding ''Leegstaand"" te zien en daarna is dat verdwenen (zie foto's)

Ik wil graag deze optie ''leegstaand'' gebruiken tijdens mijn vakantie uiteraard

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
Ik heb de SRK71ZR-WF en heb dit ook, de optie leegstaand pand verdwijnt na een seconde uit de app. Zijn er uberhaupt lezers met een 7.1 uitvoering die wel leegstaand pand optie hebben?

• Caelorum
  • Nu online
Niet af fabriek lijkt me, maar het verwarmen deel van de leegstaand modus zit wel in ClimaControl. Lijkt me eenvoudig voor hem om ook de koelfunctie toe te voegen en dus eigenlijk een range te kunnen aangeven waarin je de kamer wilt houden.

• LED-Maniak
  • Nu online
Pevano schreef op zaterdag 18 juli 2026 @ 14:48:
[...]

Ik heb de SRK71ZR-WF en heb dit ook, de optie leegstaand pand verdwijnt na een seconde uit de app. Zijn er uberhaupt lezers met een 7.1 uitvoering die wel leegstaand pand optie hebben?
Als hij na een seconde uit de app verdwijnt dan ondersteunt je airco het niet. Soms kan spanningsloos maken van de airco en dan opnieuw opstarten helpen(wf-rac is soms wat in de war)
Caelorum schreef op zaterdag 18 juli 2026 @ 15:34:
Niet af fabriek lijkt me, maar het verwarmen deel van de leegstaand modus zit wel in ClimaControl. Lijkt me eenvoudig voor hem om ook de koelfunctie toe te voegen en dus eigenlijk een range te kunnen aangeven waarin je de kamer wilt houden.
De nieuwe firmware ondersteunt een geavanceerde leegstaand pand modus voor zowel verwarmen als koelen en de airco gaat automatisch uit als de ruimte binnen de ingestelde temperatuur range is. :)

[ Voor 6% gewijzigd door LED-Maniak op 18-07-2026 17:04 ]

• Pevano
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 25-07 10:42
Hi, bedoel je de temperatuurbewaking functie? Deze kan ik bij mijn 2.5 binnenunit wel instellen maar bij de 7.1 zo te zien niet.
Pagina: 1 ... 50 51 Laatste