Ik heb het vermoeden dat 1 van de binnen units op fan mode staat. Kan dat kloppen?tukker999 schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 10:42:
Waarom gebruikt de Airco installatie als het uit staat constant ongeveer 25W?
1 buitenunit en binnen 2 units.
Nee, alles staat gewoon uit. Het enige wat ik extra heb is de MHI-AC-Ctrl, en dat is niet meer dan een simpele ESP.Neyluzz schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 12:10:
[...]
Ik heb het vermoeden dat 1 van de binnen units op fan mode staat. Kan dat kloppen?
Kortom 1 ESP plus de standaard IR van de unit.
Misschien dat de ESP behaalde elektronica actief houd? Al heb ik geen idee hoe dat werkt.tukker999 schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 12:27:
[...]
Nee, alles staat gewoon uit. Het enige wat ik extra heb is de MHI-AC-Ctrl, en dat is niet meer dan een simpele ESP.
Kortom 1 ESP plus de standaard IR van de unit.
Ik heb 2 MHI L/L single split (2.5kW en 3.5kW) en ze verbruiken beide 4w in stand-by. Geen climacontrol of andere naregeling. Gemeten via Homewizard sockets.
Hier 0,07 kWh per dag volgens de kWh meter. Dat is zo'n 2,9 Watt per uur in standby voor de MHI SRK35ZSX-WF.
WGA | Napoleon Pro 22 K-Leg-3 | KamadoJoe Big Joe I | Inkbird ISC-027BW | JoeFyr | JoyStove Large | Weber Smokey Joe | Ooni Karu 2 | www.bbq-brethren.nl | MHI SRK35ZSX-WF | HomeWizard PiB 2x | 3450 Wp 100% Zuid
Ik kom met een single split (inclusief MHI-AC-Ctrl) gemiddeld ongeveer op 3 watt uit. Maar nu zelfs even 0 watt, ik neem aan dat er iets afronding en meetfouten in zitten. Gemeten met een Shelly PM mini. Het valt me wel op dat regelmatig de waarde van die Shelly en het apparaat zelf erg afwijken voor een tijdje. Ik verdenk HA er ook van dat die soms erg traag waarden verwerkt (in het dashboard).
[ Voor 3% gewijzigd door Nanuk op 06-06-2026 13:59 ]
2 single zs-w incl wifi module pakken 3 watt standby per stuk. Gemeten met hw plugs.
4.320WP | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS-W
0,07 kWh per dag is dus 70 Wh / 24 h, oftewel 2.9 Wfxs81 schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 13:46:
Hier 0,07 kWh per dag volgens de kWh meter. Dat is zo'n 29 Watt per uur in standby voor de MHI SRK35ZSX-WF.
[Afbeelding]
Je hebt een rekenfoutje gemaakt, het is 2,9 wattfxs81 schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 13:46:
Hier 0,07 kWh per dag volgens de kWh meter. Dat is zo'n 29 Watt per uur in standby voor de MHI SRK35ZSX-WF.
[Afbeelding]
0,07 kWH * 1000 = 70 / 24 uur = 2,92 watt
edit whoops niet verder gekeken.
[ Voor 4% gewijzigd door Super Cow op 06-06-2026 18:57 ]
Wel slim van jullie om het dagverbruik te geven, dat is beter dan moment gebruik.
Per dag dat de buitenunit en de 2 units binnen niet aan staan 0,188 kWh.
Dat is ongeveer 5 cent per dag oftewel 18 euro per jaar. Anderhalve euro per maand.
Bedankt voor de reacties overigens.
Per dag dat de buitenunit en de 2 units binnen niet aan staan 0,188 kWh.
Dat is ongeveer 5 cent per dag oftewel 18 euro per jaar. Anderhalve euro per maand.
Bedankt voor de reacties overigens.
Je zou kunnen overwegen om ze volledig stroomloos te maken. Kan weinig kwaad volgens mij? Met de homewizard plugs vrij simpel te doen namelijktukker999 schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 21:00:
Wel slim van jullie om het dagverbruik te geven, dat is beter dan moment gebruik.
Per dag dat de buitenunit en de 2 units binnen niet aan staan 0,188 kWh.
Dat is ongeveer 5 cent per dag oftewel 18 euro per jaar. Anderhalve euro per maand.
Bedankt voor de reacties overigens.
4.320WP | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS-W
Crap, was de komma vergeten, post aangepast, thanksMartin7182 schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 14:46:
[...]
0,07 kWh per dag is dus 70 Wh / 24 h, oftewel 2.9 W
[ Voor 3% gewijzigd door fxs81 op 07-06-2026 10:40 ]
WGA | Napoleon Pro 22 K-Leg-3 | KamadoJoe Big Joe I | Inkbird ISC-027BW | JoeFyr | JoyStove Large | Weber Smokey Joe | Ooni Karu 2 | www.bbq-brethren.nl | MHI SRK35ZSX-WF | HomeWizard PiB 2x | 3450 Wp 100% Zuid
Beste allemaal,
Ik ben van plan om L/L airco te laten installeren en heb mijn oog op de MHI laten vallen. Nu ben ik op zoek naar een airco installateur (liefst rondom Utrecht) die ook direct een geluidsmeting doet, zodat ik achteraf geen gezeik ga krijgen of de buitenunit nu wel/niet aan de wettelijke eisen voldoet. Echter heb ik het idee dat ik naar een eenhoorn op zoek ben, want tot nu toe heb ik meer dan 10 installateur gesproken en de antwoorden varieren van "dat weet ik niet" tot "komt wel goed", of "moet geen probleem zijn".
Weten jullie een goede installateur (DM mag).
Ik ken verschillende websites die dat soort berekeningen doen, maar heb het liefst een installateur die daar direct voor verantwoordelijk is.
@LED-Maniak
Ik ben daarnaast wel geinteresserd welke installateurs direct de ClimaControl adviseren?
Ik ben van plan om L/L airco te laten installeren en heb mijn oog op de MHI laten vallen. Nu ben ik op zoek naar een airco installateur (liefst rondom Utrecht) die ook direct een geluidsmeting doet, zodat ik achteraf geen gezeik ga krijgen of de buitenunit nu wel/niet aan de wettelijke eisen voldoet. Echter heb ik het idee dat ik naar een eenhoorn op zoek ben, want tot nu toe heb ik meer dan 10 installateur gesproken en de antwoorden varieren van "dat weet ik niet" tot "komt wel goed", of "moet geen probleem zijn".
Weten jullie een goede installateur (DM mag).
Ik ken verschillende websites die dat soort berekeningen doen, maar heb het liefst een installateur die daar direct voor verantwoordelijk is.
@LED-Maniak
Ik ben daarnaast wel geinteresserd welke installateurs direct de ClimaControl adviseren?
offtopic:
PS. Als dit niet het juiste topic is, hoor ik dat graag….
PS. Als dit niet het juiste topic is, hoor ik dat graag….
Installateurs hebben zoveel werk dat ik mij afvraag of je er een gaat vinden die daadwerkelijk een meting wil doen. Hooguit dat ze het gaan garanderen dat het de normen niet overschrijdt.
Even uit mijn hoofd is Cool-Air in Bodegraven denk ik het dichtst in de buurt voor jou. Dit bedrijf maakt op mij een zeer kundige indruk. Importeur Stulz BV adviseert/verkoopt ze ook en in principe kan elke installateur die daar inkoopt een ClimateControl kopen om direct te monteren bij installatie.bhartman schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 20:21:
@LED-Maniak
Ik ben daarnaast wel geinteresserd welke installateurs direct de ClimaControl adviseren?
[ Voor 19% gewijzigd door LED-Maniak op 11-06-2026 20:33 ]
Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.
Vraagje. Drie jaar geleden heb ik een MHI duo-split laten installeren:
Vorig jaar in de zomer hadden we geen koeling meer toen we terugkwamen van vakantie. Oorzaak: systeem was leeg als gevolg van lekkage. Dit is binnen garantie (en duur onderhoudscontract) hersteld.
Afgelopen week viel mij de volgende melding op:
Compressor protection status: changed to Low pressure protection control
De melding komt en gaat tijdens bedrijf. Het lijkt er dus op dat het systeem weer of nog steeds lek is.
Welk advies zouden jullie mij geven om te laten controleren? Ik wil dit door de installateur laten doen, binnen garantie/onderhoudscontract, maar ik wil met name dat het duurzaam wordt gerepareerd.
- SCM40 ZS-W (buiten)
- SRF25 ZS-W (binnen, vloermodel)
- SRK20 ZS-W (binnen, wandmodel)
Vorig jaar in de zomer hadden we geen koeling meer toen we terugkwamen van vakantie. Oorzaak: systeem was leeg als gevolg van lekkage. Dit is binnen garantie (en duur onderhoudscontract) hersteld.
Afgelopen week viel mij de volgende melding op:
Compressor protection status: changed to Low pressure protection control
De melding komt en gaat tijdens bedrijf. Het lijkt er dus op dat het systeem weer of nog steeds lek is.
Welk advies zouden jullie mij geven om te laten controleren? Ik wil dit door de installateur laten doen, binnen garantie/onderhoudscontract, maar ik wil met name dat het duurzaam wordt gerepareerd.
Ik frut, dus ik epibreer
Volgens mij is dat eerder een status dan een foutmelding. Zoek even in dit topic.
Is inderdaad geen directe reden om je zorgen om te maken, maar dat de buitenunit zijn vermogen niet aan de binnenunit kwijt kan.
Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.
Als je makkelijk bij de buitenunit kunt dan zou je even de koppelingen kunnen inspuiten met wat water + afwasmiddel in een spuitflesje terwijl de unit draait. Zie je gauw genoeg of er lekkage is (zeepbellen die ontstaan).
Maar kan ook bij de koppelingen van de binnenunits zitten, daar moet je van alles voor loshalen om daar bij te kunnen. Zou ik niet doen.
Maar kan ook bij de koppelingen van de binnenunits zitten, daar moet je van alles voor loshalen om daar bij te kunnen. Zou ik niet doen.
[ Voor 4% gewijzigd door ThinkPad op 12-06-2026 14:03 ]
Deze vraag komt regelmatig terug in het topic, het is een modus waarin de AC gaat draaien wanneer de buitentemperatuur (uit mijn hoofd) onder de 22 graden komt. Het gevolg is dat de compressor dan op een hoger minimaal vermogen gaat draaien. Stijgt de buiten temperatuur weer, is de melding weg. Staat ook beschreven in het 'databoek' van de AC.pistole schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 20:39:
Vraagje. Drie jaar geleden heb ik een MHI duo-split laten installeren:Na een aantal aanloopproblemen werken de units prima en heb ik ze na een jaar voorzien van modules om ze te kunnen monitoren en aan te sturen (v&a aangeboden: MHI Airco ESP WiFi controller).
- SCM40 ZS-W (buiten)
- SRF25 ZS-W (binnen, vloermodel)
- SRK20 ZS-W (binnen, wandmodel)
Vorig jaar in de zomer hadden we geen koeling meer toen we terugkwamen van vakantie. Oorzaak: systeem was leeg als gevolg van lekkage. Dit is binnen garantie (en duur onderhoudscontract) hersteld.
Afgelopen week viel mij de volgende melding op:
Compressor protection status: changed to Low pressure protection control
De melding komt en gaat tijdens bedrijf. Het lijkt er dus op dat het systeem weer of nog steeds lek is.
Welk advies zouden jullie mij geven om te laten controleren? Ik wil dit door de installateur laten doen, binnen garantie/onderhoudscontract, maar ik wil met name dat het duurzaam wordt gerepareerd.
Nachtapotheker in "Het MHI L/L warmtepomp/airco topic"
Thanks. Ik had moeten zoeken in dit topic, leermomentje voor mijNachtapotheker schreef op maandag 15 juni 2026 @ 08:43:
[...]
Deze vraag komt regelmatig terug in het topic, het is een modus waarin de AC gaat draaien wanneer de buitentemperatuur (uit mijn hoofd) onder de 22 graden komt. Het gevolg is dat de compressor dan op een hoger minimaal vermogen gaat draaien. Stijgt de buiten temperatuur weer, is de melding weg. Staat ook beschreven in het 'databoek' van de AC.
Nachtapotheker in "Het MHI L/L warmtepomp/airco topic"
Ik frut, dus ik epibreer
Wij zijn van plan om een Mitsubishi SRK/SRC 60 ZSX te laten plaatsen. Zou zo,n buitenunit a 50 kg aan een halfsteens muur bevestigd kunnen worden?
Lijkt mij een prima vraag voor: [DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 6eric27 schreef op maandag 15 juni 2026 @ 20:45:
Wij zijn van plan om een Mitsubishi SRK/SRC 60 ZSX te laten plaatsen. Zou zo,n buitenunit a 50 kg aan een halfsteens muur bevestigd kunnen worden?
Een constructieberekening heb je al wel voor 200-250€ als je echt twijfelt en meer advies wilt dan alleen online.
VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op zuid | Twente
Geen probleem, of je het moet willen is een ander vraagstuk. Als je de optie hebt om de buitenunit te ontkoppelen van je woning heeft dat altijd de voorkeur.eric27 schreef op maandag 15 juni 2026 @ 20:45:
Wij zijn van plan om een Mitsubishi SRK/SRC 60 ZSX te laten plaatsen. Zou zo,n buitenunit a 50 kg aan een halfsteens muur bevestigd kunnen worden?
Nou ja altijd? Ik dacht het eerst ook totdat de installateur de voordelen benoemde. Bij ons hangt hij een klein stukje boven de grond. Mochten we toch last van resonantie/geluid krijgen, dan zetten we er wel iets onder zodat de unit ietsje hoger komt.Grutte Pier schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 08:20:
[...]
Geen probleem, of je het moet willen is een ander vraagstuk. Als je de optie hebt om de buitenunit te ontkoppelen van je woning heeft dat altijd de voorkeur.
Welke voordelen benoemde de installateur precies? Ik zou zelf altijd de voorkeur geven aan plaatsing op de grond op bigfoots boven hem aan een beugel net boven de grond hangen.Martin7182 schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 10:22:
[...]
Nou ja altijd? Ik dacht het eerst ook totdat de installateur de voordelen benoemde. Bij ons hangt hij een klein stukje boven de grond. Mochten we toch last van resonantie/geluid krijgen, dan zetten we er wel iets onder zodat de unit ietsje hoger komt.
- dooiwater kan makkelijker wegMiBe schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 11:57:
[...]
Welke voordelen benoemde de installateur precies? Ik zou zelf altijd de voorkeur geven aan plaatsing op de grond op bigfoots boven hem aan een beugel net boven de grond hangen.
- makkelijker schoon te houden
- makkelijker de ondergrond te veranderen, indien ooit gewenst
Het enige probleem dat ik wel eens met dooiwater heb is dat het soms over de oprit loopt en daar opvriest, maar dat is niet iets dat plaatsing op een beugel op zou lossen. Schoonhouden ook nog nooit problemen mee gehad, als hij op de grond staat kun je er toch überhaupt prima bij? Die laatste snap ik nog wel, dat zou eventueel een voordeel kunnen zijn, al vind ik het wel een erg marginaal voordeel dat wat mij betreft niet opweegt tegen de potentiële nadelen van plaatsing op een beugel (met name resonantie, soms op te lossen met veren maar ook dat is niet voor iedereen effectief).Martin7182 schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 12:52:
[...]
- dooiwater kan makkelijker weg
- makkelijker schoon te houden
- makkelijker de ondergrond te veranderen, indien ooit gewenst
Vind het overigens wel een interessante dat de adviezen per installateur hier dus flink over verschillen, mijn installateur raadde een beugel namelijk af tenzij het écht niet anders kon.
[ Voor 10% gewijzigd door MiBe op 16-06-2026 13:10 ]
Ik hou het vooral praktisch; er was geen prijsverschil en achteraf evt. bigfoots eronder plaatsen is veel makkelijker dan een beugel monteren. We horen binnen overigens niets van de unit. Geen veren, geen rubbers
Bedankt voor de informatie. Ik ben zelf misschien ook wel een beetje bang voor resonantie de muur staat op een ijzeren balk en die balk loopt door de keuken.
Op 30 juni krijg ik nog een andere installateur voor een prijs opgave kijken wat die er van zegt.
Op 30 juni krijg ik nog een andere installateur voor een prijs opgave kijken wat die er van zegt.
Gisteren schrok ik even toen de condenspomp ging pompen. Er zit een aspen mini aqua tussen omdat het echt niet anders kon in de woonkamer.
Hoorde ineens een sissend geluid in de koof.
Bleek gelukkig de anti siphon te zijn en geen lekkage.
Hoorde ineens een sissend geluid in de koof.
Bleek gelukkig de anti siphon te zijn en geen lekkage.
edit:
Het kan achteraf wel zonder pompje, dan moet er een extra gootje + gat in de muur en dan kan die bij de CV in de afvoer. Die afvoer is alleen niet bereikbaar door de inbouwkoelkast. Voor nu is het pompje de beste oplossing
Het kan achteraf wel zonder pompje, dan moet er een extra gootje + gat in de muur en dan kan die bij de CV in de afvoer. Die afvoer is alleen niet bereikbaar door de inbouwkoelkast. Voor nu is het pompje de beste oplossing
[ Voor 33% gewijzigd door Allowee op 18-06-2026 12:58 ]
MikroTik RB4011iGS+5HacQ2HnD-IN, MikroTik cAP AX, SRK25ZS-WF, SRK35ZS-WF + CC, 1410Wp
Zetten jullie met dit weer de airco in de slaapkamer op koelen of drogen?
Ik heb beide getest en met koelen lijkt de temperatuur makkelijker/sneller te zakken en met drogen zakt zowel de temperatuur als de luchtvochtigheid geleidelijk.
Met koelen stijgt de luchtvochtigheid ook snel weer als de airco in stand-by gaat. Met drogen stopt de airco in stand-by volledig met blazen.
Ik neig er naar om de airco's gewoon op drogen te zetten met dit weer.
Ik heb beide getest en met koelen lijkt de temperatuur makkelijker/sneller te zakken en met drogen zakt zowel de temperatuur als de luchtvochtigheid geleidelijk.
Met koelen stijgt de luchtvochtigheid ook snel weer als de airco in stand-by gaat. Met drogen stopt de airco in stand-by volledig met blazen.
Ik neig er naar om de airco's gewoon op drogen te zetten met dit weer.
Ik zet hem ook op drogen inderdaad. Vind het comfortabeler.
Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.
Wij hebben twee MHI units; een SRC50ZS W en een SRC35ZS-W. De SRC50 hangt er al 4 jaar en behalve de bekende problemen met de app, werkt de WiFi-module prima.
De nieuwe SRC35 heeft echter continue problemen met de internet verbinding. Ik moet het stroom van de hele unit halen middels de werkschakelaar om de WiFi module weer te kunnen gebruiken. Is dit een bekend probleem?
Ter info: wij hebben alleen een router met AP en de SRC35 hangt dichter bij de router dan de SRC50.
De nieuwe SRC35 heeft echter continue problemen met de internet verbinding. Ik moet het stroom van de hele unit halen middels de werkschakelaar om de WiFi module weer te kunnen gebruiken. Is dit een bekend probleem?
Ter info: wij hebben alleen een router met AP en de SRC35 hangt dichter bij de router dan de SRC50.
Vannacht de slaapkamer airco ook maar eens op drogen ipv koelen gezet, op 24C. Hele nacht op laag pitje gedraaid. Waarschijnlijk omdat alles nog zo warm is kon die blijven draaien, of doet ie met drogen sowieso veel minder pendelen?
MikroTik RB4011iGS+5HacQ2HnD-IN, MikroTik cAP AX, SRK25ZS-WF, SRK35ZS-WF + CC, 1410Wp
Onze mhi srk35 heeft een aspen silent + mini white condenspompje onder de binnenunit.
De hoogwater beveleiging is niet aangesloten. Heeft iemand hetzelfde, of soort gelijke pompje, en dat wel aangesloten? Zoja, zou je foto's willen maken van de aansluiting? Kan ik zien hoe dat moet.
Ik heb ook een climacontrol aangesloten. Qellicht dat het zelf aansluiten van de hoogwater beveiliging ook wel lukt
Wij willen de airco ook aanzetten als wij niet thuis zijn. Het zou dan fijn zijn dat de airco uitgaat als het pompje niet mwer werkt. Anders krijgen we waterschade.Of is de kans dat zo'n pompje ermee stopt klein?
+ Bonus vraag: hoe kan ik het beste de afvoerslang schoonmaken? Welk goedje/schoonmaak middel kan ik in het afvoerbakje doen wat uiteindelijk naar buiten wordt gezogen en de leiding schoonhoudt.
:strip_exif()/f/image/TLNKc3MHQsmHM2NQQJXhjVAV.jpg?f=fotoalbum_large)
De hoogwater beveleiging is niet aangesloten. Heeft iemand hetzelfde, of soort gelijke pompje, en dat wel aangesloten? Zoja, zou je foto's willen maken van de aansluiting? Kan ik zien hoe dat moet.
Ik heb ook een climacontrol aangesloten. Qellicht dat het zelf aansluiten van de hoogwater beveiliging ook wel lukt
Wij willen de airco ook aanzetten als wij niet thuis zijn. Het zou dan fijn zijn dat de airco uitgaat als het pompje niet mwer werkt. Anders krijgen we waterschade.Of is de kans dat zo'n pompje ermee stopt klein?
+ Bonus vraag: hoe kan ik het beste de afvoerslang schoonmaken? Welk goedje/schoonmaak middel kan ik in het afvoerbakje doen wat uiteindelijk naar buiten wordt gezogen en de leiding schoonhoudt.
:strip_exif()/f/image/TLNKc3MHQsmHM2NQQJXhjVAV.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 64% gewijzigd door m4bnl op 21-06-2026 12:41 ]
Is een stukje onderhoud, bij het reinigen van de filters ook even wat water in het gootje gieten (knijpfles is erg handig) en het pompje lekker laten doorspoelen. Eventueel een geschikt schoonmaak middel gebuiken. Je kan nooit vermijden dat er opbouw komt van kek en drap, dat zit nou eenmaal in de lucht die condenseert op de verdamper.
Zo te zien is de overflow vlotter puur een verbreek contact, oftwel in serie zetten met de binnenunit.
Dan kan je met een lasklem de twee bruine draden van klem1 en 1 draad van de vlotter bij elkaar lassen. vervolgens de andere draad van de vlotter op klem1 van de AC. Mocht er dan iets zijn gaat de binnenunit uit, maar blijft het pompje actief. (mocht deze toch weer gaan werken pomp ie alsnog alles weg)
Zo te zien is de overflow vlotter puur een verbreek contact, oftwel in serie zetten met de binnenunit.
Dan kan je met een lasklem de twee bruine draden van klem1 en 1 draad van de vlotter bij elkaar lassen. vervolgens de andere draad van de vlotter op klem1 van de AC. Mocht er dan iets zijn gaat de binnenunit uit, maar blijft het pompje actief. (mocht deze toch weer gaan werken pomp ie alsnog alles weg)
MikroTik RB4011iGS+5HacQ2HnD-IN, MikroTik cAP AX, SRK25ZS-WF, SRK35ZS-WF + CC, 1410Wp
Kunstgebit tabletten (ja echt, geen grap) is een oplossing die vaker wordt genoemd in Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen - #2 (zoek op 'kunstgebit').
https://www.kruidvat.nl/k...igingstabletten/p/1138222
Zo'n tablet in stukjes breken en onderin je lekbak gooien.
https://www.kruidvat.nl/k...igingstabletten/p/1138222
Zo'n tablet in stukjes breken en onderin je lekbak gooien.
Verder nog een algemene tip: zorg dat je de unit na koelgebruik niet direct uitschakelt, maar nog een poosje laat ventileren. Dit voorkomt muffe 'zweetsokken' lucht. De verdamper kan met dit benauwde weer kletsnat zijn, wat kan gaan stinken als je hem niet goed laat drogen.
MHI heeft er (bij gebruik van de afstandsbediening) een functie voor die je kan aanzetten op de afstandsbediening, heet 'self clean' en activeert automatisch nadat je de unit uitschakelt als hij gekoeld heeft. Als je hem via Home Assistant o.i.d. aanstuurt dan werkt dat helaas niet, dan zelf even iets bouwen.
Sjamo in "Het MHI L/L warmtepomp/airco topic"
MHI heeft er (bij gebruik van de afstandsbediening) een functie voor die je kan aanzetten op de afstandsbediening, heet 'self clean' en activeert automatisch nadat je de unit uitschakelt als hij gekoeld heeft. Als je hem via Home Assistant o.i.d. aanstuurt dan werkt dat helaas niet, dan zelf even iets bouwen.
Sjamo in "Het MHI L/L warmtepomp/airco topic"
[ Voor 16% gewijzigd door ThinkPad op 22-06-2026 11:32 ]
Ik laat gewoon de airco in de nacht aanstaan. Op 24 graden. Zodra het buiten kouder is dan binnen zet ik de deuren even open (tenzij de buren 'feest' hebben) maar afgezien van dat is je elektra verbruik erg laag tijdens uren dat koelen nauwelijks nodig is. Verbruik is dan meestal 13 watt, zo nu en dan kort even 100 W. Voordeel is dat in de ochtend de zaak niet de kans krijgt warm te worden en bovendien houd ie de RV ook iets beter in bedwang.ThinkPad schreef op maandag 22 juni 2026 @ 11:31:
Verder nog een algemene tip: zorg dat je de unit na koelgebruik niet direct uitschakelt, maar nog een poosje laat ventileren. Dit voorkomt muffe 'zweetsokken' lucht. De verdamper kan met dit benauwde weer kletsnat zijn, wat kan gaan stinken als je hem niet goed laat drogen.
MHI heeft er (bij gebruik van de afstandsbediening) een functie voor die je kan aanzetten op de afstandsbediening, heet 'self clean' en activeert automatisch nadat je de unit uitschakelt als hij gekoeld heeft. Als je hem via Home Assistant o.i.d. aanstuurt dan werkt dat helaas niet, dan zelf even iets bouwen.
Sjamo in "Het MHI L/L warmtepomp/airco topic"
Mijn vrees is altijd dat de hele constructie van mn huis opwarmt, als je dan pas gaat koelen heb je hoog verbruik, herrie en tocht. Door nooit hoger dan 24 graden te laten worden blijft het ook in de rest van het huis te doen zonder tweede airco aan te schaffen. Overdag is voor mij 23 graden een prima instelling.
MHI staat voor mondhygiëne instructie.ThinkPad schreef op maandag 22 juni 2026 @ 11:29:
Kunstgebit tabletten (ja echt, geen grap) is een oplossing die vaker wordt genoemd in Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen - #2 (zoek op 'kunstgebit').
https://www.kruidvat.nl/k...igingstabletten/p/1138222
Zo'n tablet in stukjes breken en onderin je lekbak gooien.
Wat dacht je overigens van baking soda? Is overal goed voor.
En daarna wat azijn? Bij gelijktijdig gebruik gaat die combinatie kort schuimen en produceert CO2.tukker999 schreef op maandag 22 juni 2026 @ 12:19:
[...]
MHI staat voor mondhygiëne instructie.
Wat dacht je overigens van baking soda? Is overal goed voor.
Het reageert wel heftig maar dat komt omdat de soda en azijn met elkaar reageren. Schoonmaken doet het niet in combinatie, los van elkaar kan het wel iets doen.esphome schreef op maandag 22 juni 2026 @ 13:06:
[...]
En daarna wat azijn? Bij gelijktijdig gebruik gaat die combinatie kort schuimen en produceert CO2.
Ik kontroleer alleen de uitloop. Binnen moet ik te veel slopen om te kunnen kijken of schoonmaken. Als het binnen gaat druppelen vind ik het vroeg zat om er druk/paniek om te maken. Maar het is wel afhankelijk van wat er onder staat natuurlijk.
De verdamper is van aluminium/koper, dat kan niet goed tegen baking soda lees ik.tukker999 schreef op maandag 22 juni 2026 @ 12:19:
[...]
MHI staat voor mondhygiëne instructie.
Wat dacht je overigens van baking soda? Is overal goed voor.
Azijn zelfde, ook niet doen.
Dank, goede tip.Ik heb 2 MHI's nu 1 jaar hangen en daar nooit rekening mee gehouden. Zelfs nog nooit echt de stoffilters schoongemaakt. Ik heb gisteren gekeken en er zat gewoon 0 stof op, alle lamellen en de ventilatorwals waren brandschoon. Ook geen enkele geur.ThinkPad schreef op maandag 22 juni 2026 @ 11:31:
Verder nog een algemene tip: zorg dat je de unit na koelgebruik niet direct uitschakelt, maar nog een poosje laat ventileren. Dit voorkomt muffe 'zweetsokken' lucht. De verdamper kan met dit benauwde weer kletsnat zijn, wat kan gaan stinken als je hem niet goed laat drogen.
MHI heeft er (bij gebruik van de afstandsbediening) een functie voor die je kan aanzetten op de afstandsbediening, heet 'self clean' en activeert automatisch nadat je de unit uitschakelt als hij gekoeld heeft. Als je hem via Home Assistant o.i.d. aanstuurt dan werkt dat helaas niet, dan zelf even iets bouwen.
Sjamo in "Het MHI L/L warmtepomp/airco topic"
Maargoed toch maar even de filters omgespoeld en laten drogen. Daarna de lamellen en ventilatorwals van de binnenunit met Hansa airconditionerreiniger ingespoten, laten intrekken en gespoeld met water. Ik ben bewust voor een niet-schuimend aircoreinigingsmiddel gegaan omdat één binnenunit een condenspomp heeft. Zo'n klein pompje vindt schuim wegpompen niet leuk. Daarna goed laten drogen met de ventilatorstand. De buitenunits zijn overigens ook opvallend schoon. Zal dit wel even 1x of 2x per jaar doen.
Ik zal ze voortaan ook na het koelen even op de ventilatorstand zetten zodat ze droog kunnen blazen.
[ Voor 5% gewijzigd door stin00 op 22-06-2026 14:35 ]
Dat er na een jaar geen stof op de filters zit vind ik opmerkelijk. Staat de airco bijna nooit aan of hangt deze in een cleanroom? Mijn airco staat het hele jaar aan en in lente en zomer moet ik om de ca. 3 maanden de stoffilters goed schoonmaken en in de herfst en winter om de ca. 2 maanden maximaal. En dan komt er echt het nodige vanaf. Hoe doe je dat?stin00 schreef op maandag 22 juni 2026 @ 14:12:
[...]
Dank, goede tip.Ik heb 2 MHI's nu 1 jaar hangen en daar nooit rekening mee gehouden. Zelfs nog nooit echt de stoffilters schoongemaakt. Ik heb gisteren gekeken en er zat gewoon 0 stof op, alle lamellen en de ventilatorwals waren brandschoon. Ook geen enkele geur.
Maargoed toch maar even de filters omgespoeld en laten drogen. Daarna de lamellen en ventilatorwals van de binnenunit met Hansa airconditionerreiniger ingespoten, laten intrekken en gespoeld met water. Ik ben bewust voor een niet-schuimend aircoreinigingsmiddel gegaan omdat één binnenunit een condenspomp heeft. Zo'n klein pompje vindt schuim wegpompen niet leuk. Daarna goed laten drogen met de ventilatorstand. De buitenunits zijn overigens ook opvallend schoon. Zal dit wel even 1x of 2x per jaar doen.
Ik zal ze voortaan ook na het koelen even op de ventilatorstand zetten zodat ze droog kunnen blazen.
GT7 ID: ONYX_PdeG69
Ik snap het zelf ook niet zo goed. Ze hangen hoog bovenin een hoek en de robotstofzuigers houden het huis wel aardig stofvrij. Ik gebruik ze enkel voor koelen op een lage ventilatorstand. In de woonkamer zo'n 5 maanden per jaar, in de slaapkamer toch zeker wel 6 a 7 maanden omdat ik graag op de noordpool slaap.. die staat dan ook de hele nacht te pruttelen. Zal in augustus eens een foto van de filters maken, ik vond het ook opmerkelijk.vdr01 schreef op maandag 22 juni 2026 @ 14:41:
[...]
Dat er na een jaar geen stof op de filters zit vind ik opmerkelijk. Staat de airco bijna nooit aan of hangt deze in een cleanroom? Mijn airco staat het hele jaar aan en in lente en zomer moet ik om de ca. 3 maanden de stoffilters goed schoonmaken en in de herfst en winter om de ca. 2 maanden maximaal. En dan komt er echt het nodige vanaf.
Bedankt voor de heldere uitleg. Blijf het opmerkelijk vinden maar ben ook jaloers. Misschien die robo zuigers. Hmmm, heb er ook 1 maar dan moet eerst de rondslingerende zooi van de vloer.stin00 schreef op maandag 22 juni 2026 @ 14:52:
[...]
Ik snap het zelf ook niet zo goed. Ze hangen hoog bovenin een hoek en de robotstofzuigers houden het huis wel aardig stofvrij. Ik gebruik ze enkel voor koelen op een lage ventilatorstand. In de woonkamer zo'n 5 maanden per jaar, in de slaapkamer toch zeker wel 6 a 7 maanden omdat ik graag op de noordpool slaap.. die staat dan ook de hele nacht te pruttelen. Zal in augustus eens een foto van de filters maken, ik vond het ook opmerkelijk.
[ Voor 7% gewijzigd door vdr01 op 22-06-2026 16:52 ]
GT7 ID: ONYX_PdeG69
Bestaat er eigenlijk iets voor een SRK-35ZS buitendeel (typenaam kwijt maar single split) om het condenswater wat gecontroleerder weg te laten lopen uit de buitenunit? Het loopt het bij mij nu uit ieder willekeurig gat aan de onderkant uit en aangezien de unit op 3 meter hoogte hangt is alles in een straal van 1,5 meter nat. Inclusief de gevel. Ik ga alleen koelen en niet verwarmen dus dat zal qua vochtdoorslag in de zomer niet zo'n ramp zijn maar ik zie wel al het voegsel tussen mijn tegels uit lopen haha.
Vind de app verder zo waardeloos dat ik maar zo'n @LED-Maniak unit ga aanschaffen. Volgens mij kun je tegenwoordig met 1 prompt in Claude Code een betere interface genereren dan wat MHI heeft staan
Vind de app verder zo waardeloos dat ik maar zo'n @LED-Maniak unit ga aanschaffen. Volgens mij kun je tegenwoordig met 1 prompt in Claude Code een betere interface genereren dan wat MHI heeft staan
Het zou je verbazen hoe veel zo'n robotstofzuiger iedere week weer weet te vinden. En dan zijn we maar met z'n 2'en in huis en best netjes. We hebben wel een hond maar die haart niet, vind je ook niks van terug.vdr01 schreef op maandag 22 juni 2026 @ 16:50:
[...]
Bedankt voor de heldere uitleg. Blijf het opmerkelijk vinden maar ben ook jaloers. Misschien die robo zuigers. Hmmm, heb er ook 1 maar dan moet eerst de rondslingerende zooi van de vloer.
[ Voor 26% gewijzigd door Kuusj op 22-06-2026 17:00 ]
9800X3D - RX 9700XT - 96GB DDR5 :+
Je hebt een soort tuitjes die je in die gaten kan klikken. Dan past daar een slang op om het water weg te leiden.
Condenseren doet ie binnen met koelen. Je mag dus even uitvogelen hoe ze de leiding naar buiten hebben afgewerkt en daar kan je een slang of elektrabuis aankoppelen.Kuusj schreef op maandag 22 juni 2026 @ 16:59:
Bestaat er eigenlijk iets voor een SRK-35ZS buitendeel (typenaam kwijt maar single split) om het condenswater wat gecontroleerder weg te laten lopen uit de buitenunit? Het loopt het bij mij nu uit ieder willekeurig gat aan de onderkant uit en aangezien de unit op 3 meter hoogte hangt is alles in een straal van 1,5 meter nat. Inclusief de gevel. Ik ga alleen koelen en niet verwarmen dus dat zal qua vochtdoorslag in de zomer niet zo'n ramp zijn maar ik zie wel al het voegsel tussen mijn tegels uit lopen haha.
Vind de app verder zo waardeloos dat ik maar zo'n @LED-Maniak unit ga aanschaffen. Volgens mij kun je tegenwoordig met 1 prompt in Claude Code een betere interface genereren dan wat MHI heeft staan
[...]
Het zou je verbazen hoe veel zo'n robotstofzuiger iedere week weer weet te vinden. En dan zijn we maar met z'n 2'en in huis en best netjes. We hebben wel een hond maar die haart niet, vind je ook niks van terug.
Filters doe ik elke twee maanden spoelen cq zuigen. Nieuwe zijn onbetaalbaar.
Condenswater loopt met dit weer uit je binnenunit, niet uit je buitenunit, maar als ze daar de condensslangen naartoe hebben lopen: in de doos van de buitenunit zit een tuitje meegeleverd waar je een slang op kan aansluiten. Dit tuitje sluit je onder de buitenunit aan. Dan loopt daar het water uit.Kuusj schreef op maandag 22 juni 2026 @ 16:59:
Bestaat er eigenlijk iets voor een SRK-35ZS buitendeel (typenaam kwijt maar single split) om het condenswater wat gecontroleerder weg te laten lopen uit de buitenunit? Het loopt het bij mij nu uit ieder willekeurig gat aan de onderkant uit en aangezien de unit op 3 meter hoogte hangt is alles in een straal van 1,5 meter nat. Inclusief de gevel. Ik ga alleen koelen en niet verwarmen dus dat zal qua vochtdoorslag in de zomer niet zo'n ramp zijn maar ik zie wel al het voegsel tussen mijn tegels uit lopen haha.
Vind de app verder zo waardeloos dat ik maar zo'n @LED-Maniak unit ga aanschaffen. Volgens mij kun je tegenwoordig met 1 prompt in Claude Code een betere interface genereren dan wat MHI heeft staan
Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.
Condensslangetje is in de opvangbak van de buitenunit geleid. Maar ik lees dat er tuutjes te krijgen zijn, een zien of ik dat kan vinden. Wilde eigenlijk niet een PVC buis van 3 meter langs de gevel maar goed, je kunt niet alles hebbenNanuk schreef op maandag 22 juni 2026 @ 17:02:
[...]
Condenseren doet ie binnen met koelen. Je mag dus even uitvogelen hoe ze de leiding naar buiten hebben afgewerkt en daar kan je een slang of elektrabuis aankoppelen.
Filters doe ik elke twee maanden spoelen cq zuigen. Nieuwe zijn onbetaalbaar.
9800X3D - RX 9700XT - 96GB DDR5 :+
Bij mij gaat de slang va de binnenunit niet eerst naar de buitenunit. Bij aanleg getwijfeld of ik er een pijp aan wilde of niet. Toch voor dat pijpje gekozen want spetteren in de zomer is niet fijn (vuil). Bij de buitenunit heb ik weer geen slang maar wel een paaltje er recht onder staan (Amsterdammertje) waar die op druppelt, een lege bloempot had ook gekund tegen spetteren.Kuusj schreef op maandag 22 juni 2026 @ 17:05:
[...]
Condensslangetje is in de opvangbak van de buitenunit geleid. Maar ik lees dat er tuutjes te krijgen zijn, een zien of ik dat kan vinden. Wilde eigenlijk niet een PVC buis van 3 meter langs de gevel maar goed, je kunt niet alles hebben
Hier een foto van het opzetstuk. Er staat helaas geen partnumber o.id. op. Ik heb begrepen van mijn installateur dat als die er eenmaal inzit, je hem er niet uit krijgt zonder een pootje af te breken.Kuusj schreef op maandag 22 juni 2026 @ 17:05:
[...]
Condensslangetje is in de opvangbak van de buitenunit geleid. Maar ik lees dat er tuutjes te krijgen zijn, een zien of ik dat kan vinden. Wilde eigenlijk niet een PVC buis van 3 meter langs de gevel maar goed, je kunt niet alles hebben
Mijn buitenunit is een SCM50ZS-W overigens.
Zit die er wel standaard bij?japie06 schreef op maandag 22 juni 2026 @ 18:34:
[...]
Hier een foto van het opzetstuk. Er staat helaas geen partnumber o.id. op. Ik heb begrepen van mijn installateur dat als die er eenmaal inzit, je hem er niet uit krijgt zonder een pootje af te breken.
Mijn buitenunit is een SCM50ZS-W overigens.
[Afbeelding]
9800X3D - RX 9700XT - 96GB DDR5 :+
Zat bij mij standaard in de doos.
Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.
Hoe hebben ze het condenswater je buitenunit in geleid? Dat is niet echt standaard zeg maar... Zou dat eerder gewoon loshalen.
Vervuiling van je buitenunit speelt zo wel als ik zie wat voor stof en zooi met het condenswater mee komt.
Vervuiling van je buitenunit speelt zo wel als ik zie wat voor stof en zooi met het condenswater mee komt.
Die heb ik er uit gehaald toen ie begon te bevriezen. Zonder loopt het dooiwater beter weg. In de winter kan ik me er niet zo druk om maken dat er druppels naar beneden vallen, ik ga er dan toch niet in de buurt zitten.japie06 schreef op maandag 22 juni 2026 @ 18:34:
[...]
Hier een foto van het opzetstuk. Er staat helaas geen partnumber o.id. op. Ik heb begrepen van mijn installateur dat als die er eenmaal inzit, je hem er niet uit krijgt zonder een pootje af te breken.
Mijn buitenunit is een SCM50ZS-W overigens.
[Afbeelding]
In stukjes breken en water overheen gieten werkte hier overigens slecht. Met koud water in ieder geval. Loste de tabletten niet in op. Dus mogelijk het tabletje eerst laten oplossen en dan erin gieten beter?ThinkPad schreef op maandag 22 juni 2026 @ 11:29:
Kunstgebit tabletten (ja echt, geen grap) is een oplossing die vaker wordt genoemd in Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen - #2 (zoek op 'kunstgebit').
https://www.kruidvat.nl/k...igingstabletten/p/1138222
Zo'n tablet in stukjes breken en onderin je lekbak gooien.
Die kon ik gewoon lostrekken uit de onderkant, evenals die zwarte pluggen. Alle gaten aan de onderkant zijn nu open, maar je moet nog steeds blijven opletten dat er niet teveel ijsvorming komt.japie06 schreef op maandag 22 juni 2026 @ 18:34:
[...]
Hier een foto van het opzetstuk. Er staat helaas geen partnumber o.id. op. Ik heb begrepen van mijn installateur dat als die er eenmaal inzit, je hem er niet uit krijgt zonder een pootje af te breken.
Mijn buitenunit is een SCM50ZS-W overigens.
[Afbeelding]
[ Voor 28% gewijzigd door KoningPaulus op 22-06-2026 20:59 ]
4.320WP | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS-W
Weet iemand of een leidingsgoot aan de voorgevel net zo zwaar wordt beoordeeld als een buitenunit?
Ik wil een multisplit plaatsen voor zowel zolder als woonkamer. Mijn dakkapel zit aan de voorzijde, dus de buitenunit zou mogelijk op het platte dak van de dakkapel komen, waar hij vanaf straatniveau misschien redelijk uit het zicht staat. Het gaat om een rijwoning.
Optie 2 is om twee aparte units te monteren waarvan die voor de woonkamer maar op de achtergevel komt.
Ik bel voor de zekerheid nog met de gemeente, maar ben benieuwd of iemand hier ervaring mee heeft.
Ik wil een multisplit plaatsen voor zowel zolder als woonkamer. Mijn dakkapel zit aan de voorzijde, dus de buitenunit zou mogelijk op het platte dak van de dakkapel komen, waar hij vanaf straatniveau misschien redelijk uit het zicht staat. Het gaat om een rijwoning.
Optie 2 is om twee aparte units te monteren waarvan die voor de woonkamer maar op de achtergevel komt.
Ik bel voor de zekerheid nog met de gemeente, maar ben benieuwd of iemand hier ervaring mee heeft.
Meestal heb je een vergunning nodig als het aan de voorkant van je woning zit, ook op een dakkapel dus idd even controleren bij de gemeente. Hier hangt hij op het balkon uit het zicht, dat is ook aan de voorzijde maar dat schijnt binnen de woning te vallen omdat het op het balkon is en was vergunningsvrij. Wilde hem eerst in een hoekje van de oprit doen maar daar was het wel vergunningsplichtig.Eastblocker99 schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 01:32:
Weet iemand of een leidingsgoot aan de voorgevel net zo zwaar wordt beoordeeld als een buitenunit?
Ik wil een multisplit plaatsen voor zowel zolder als woonkamer. Mijn dakkapel zit aan de voorzijde, dus de buitenunit zou mogelijk op het platte dak van de dakkapel komen, waar hij vanaf straatniveau misschien redelijk uit het zicht staat. Het gaat om een rijwoning.
Optie 2 is om twee aparte units te monteren waarvan die voor de woonkamer maar op de achtergevel komt.
Ik bel voor de zekerheid nog met de gemeente, maar ben benieuwd of iemand hier ervaring mee heeft.
WGA | Napoleon Pro 22 K-Leg-3 | KamadoJoe Big Joe I | Inkbird ISC-027BW | JoeFyr | JoyStove Large | Weber Smokey Joe | Ooni Karu 2 | www.bbq-brethren.nl | MHI SRK35ZSX-WF | HomeWizard PiB 2x | 3450 Wp 100% Zuid
Vanochtend gebeld en ik krijg over 5 werkdagen antwoord van de gemeente.fxs81 schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 09:26:
[...]
Meestal heb je een vergunning nodig als het aan de voorkant van je woning zit, ook op een dakkapel dus idd even controleren bij de gemeente. Hier hangt hij op het balkon uit het zicht, dat is ook aan de voorzijde maar dat schijnt binnen de woning te vallen omdat het op het balkon is en was vergunningsvrij. Wilde hem eerst in een hoekje van de oprit doen maar daar was het wel vergunningsplichtig.
Het knietjes (tuitje) zit meestal in het plastic zakje waar ook de handleiding in zit bij MHI. Ze zijn wel voorzichtig weer te verwijderen door het rooster aan de voorkant eraf te halen en met duim en vinger een beetje de pootjes naar elkaar te knijpen. Wel eerst de stroom van de unit afhalen met de werkschakelaar.
Heb je hem niet vraag het de installateur die boel heeft aangelegd. Ik denk dat partnumber is: SSA422A024
Hier zit er een tuinslang aan die in een aluminium hoekprofiel ligt met er een verwarmingskabel eronder die afloopt, naar het putje aan de overzijde.
Bij ijs in de bak haal ik weer het rooster aan de voorkant eraf en pak een kleine plantengieter met warm water erin en zorg dat de straal precies op boven de het gat van de afvoer komt. Als dat open is dan is een paar gietertjes later het ijs weg.
Heb je hem niet vraag het de installateur die boel heeft aangelegd. Ik denk dat partnumber is: SSA422A024
Hier zit er een tuinslang aan die in een aluminium hoekprofiel ligt met er een verwarmingskabel eronder die afloopt, naar het putje aan de overzijde.
Bij ijs in de bak haal ik weer het rooster aan de voorkant eraf en pak een kleine plantengieter met warm water erin en zorg dat de straal precies op boven de het gat van de afvoer komt. Als dat open is dan is een paar gietertjes later het ijs weg.
Ik heb de handleiding gisteren doorgenomen en daar staan 'optional accessory' bij het tuitje. Dus ja geen idee. Wel hartelijk dank voor het onderdeelnummer, kon het al nergens vinden.esphome schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 11:25:
Het knietjes (tuitje) zit meestal in het plastic zakje waar ook de handleiding in zit bij MHI. Ze zijn wel voorzichtig weer te verwijderen door het rooster aan de voorkant eraf te halen en met duim en vinger een beetje de pootjes naar elkaar te knijpen. Wel eerst de stroom van de unit afhalen met de werkschakelaar.
Heb je hem niet vraag het de installateur die boel heeft aangelegd. Ik denk dat partnumber is: SSA422A024
Hier zit er een tuinslang aan die in een aluminium hoekprofiel ligt met er een verwarmingskabel eronder die afloopt, naar het putje aan de overzijde.
Bij ijs in de bak haal ik weer het rooster aan de voorkant eraf en pak een kleine plantengieter met warm water erin en zorg dat de straal precies op boven de het gat van de afvoer komt. Als dat open is dan is een paar gietertjes later het ijs weg.
Denk dat ik maar een speciekuip neerzet for the time being.
9800X3D - RX 9700XT - 96GB DDR5 :+
Is een regenton niets? Daar schijnen (sommige) gemeentes zelfs subsidie op te verstrekken.Kuusj schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 11:31:
[...]
Ik heb de handleiding gisteren doorgenomen en daar staan 'optional accessory' bij het tuitje. Dus ja geen idee. Wel hartelijk dank voor het onderdeelnummer, kon het al nergens vinden.
Denk dat ik maar een speciekuip neerzet for the time being.
GT7 ID: ONYX_PdeG69
Ja het probleem is een beetje dat het niet mega breed is daar. Maar goed het maakt niet zo veel uit. Er zijn best wel wat oplossingen maar ik moet me eens rustig bedenken wat de mooiste is met de minste impact qua doorgang.vdr01 schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 12:07:
[...]
Is een regenton niets? Daar schijnen (sommige) gemeentes zelfs subsidie op te verstrekken.
9800X3D - RX 9700XT - 96GB DDR5 :+
Even uit de box denken:Kuusj schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 11:31:
[...]
Ik heb de handleiding gisteren doorgenomen en daar staan 'optional accessory' bij het tuitje. Dus ja geen idee. Wel hartelijk dank voor het onderdeelnummer, kon het al nergens vinden.
Denk dat ik maar een speciekuip neerzet for the time being.
Waarom niet het slangetje van de binnen-unit uit de buitenunit trekken en dan langs de muur laten weglopen? Als je toch al koelt is een natte muur alleen maar een pre.
Met verwarmen lekt ie alleen uit de buiten-unit, daar kan je dan wel iets kleiners onder zetten dan een speciekuip. Bijvoorbeeld een plantenbakje met tijm of ander struikje.
Hi,
Net het topic ontdekt.
Ik heb wat vragen en hopelijk kunnen die beantwoord worden ipv 199 pagina's doorspitten.
Ik heb sinds 1999 een MHI-SRK35ZS-W hangen, die mijn Daikin uit 2002 verving.
Helaas is ie in de hoek met de buitenmuur geinstalleerd, waardoor de kamer temperatuur meting flinkt wordt beinvloed door de temperatuur buiten. Zeker met dit weer komt dit erop neer dat ik constant het setpoint moet aanpassen omdat de compressor heel snel ophoog gaat, terwijl de echte kamer temperatuur best wel ok is.
Is het mogelijk om MHI in demand control mode te krijgen ? Dus geen eigen temperatuur regeling, maar gewoon een demand vraag in % of compressor Hz ? Er zit ook een Airco WiFi controller MHI-AC-Ctrl (MQTT/ESPHome)’ printje uit 2023 in die werd aangeboden op Tweakers, echter daar zit geen mogelijkheid in om de temperatuur regeling te bypassen.
Een andere mogelijke optie zou zijn de gain van de regeling te kunnen aanpassen. Iemand ervaringen mee, en kan dat uberhaupt met de gewone IR afstandsbediening ?
Er kan mogelijk ook een remote thermostaat of sensor op worden aangesloten, mbv een extra interfaces box die je moet plaatsen ? Ervaringen mee ?
Net het topic ontdekt.
Ik heb wat vragen en hopelijk kunnen die beantwoord worden ipv 199 pagina's doorspitten.
Ik heb sinds 1999 een MHI-SRK35ZS-W hangen, die mijn Daikin uit 2002 verving.
Helaas is ie in de hoek met de buitenmuur geinstalleerd, waardoor de kamer temperatuur meting flinkt wordt beinvloed door de temperatuur buiten. Zeker met dit weer komt dit erop neer dat ik constant het setpoint moet aanpassen omdat de compressor heel snel ophoog gaat, terwijl de echte kamer temperatuur best wel ok is.
Is het mogelijk om MHI in demand control mode te krijgen ? Dus geen eigen temperatuur regeling, maar gewoon een demand vraag in % of compressor Hz ? Er zit ook een Airco WiFi controller MHI-AC-Ctrl (MQTT/ESPHome)’ printje uit 2023 in die werd aangeboden op Tweakers, echter daar zit geen mogelijkheid in om de temperatuur regeling te bypassen.
Een andere mogelijke optie zou zijn de gain van de regeling te kunnen aanpassen. Iemand ervaringen mee, en kan dat uberhaupt met de gewone IR afstandsbediening ?
Er kan mogelijk ook een remote thermostaat of sensor op worden aangesloten, mbv een extra interfaces box die je moet plaatsen ? Ervaringen mee ?
8x 370 Wp (Z), Growatt 2500-S, 2x 370Wp (O-W), APS 600Y, 2x Marstek Venus E v2 (v157.3), CT-003 (v122), HW P1, Daikin PERFERA FTXM35N, Mitsubishi Heavy SRK 35ZS-W, Jaga DIY DBE 12x 14cm, 6x 14cm, Tado V3, bridge, thermostaat, 6x radiatorknop
https://github.com/ginkage/MHI-AC-Ctrl-ESPHome/blob/master/examples/external_sensor.yamlrsbroer schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 15:44:
[...]
Er zit ook een Airco WiFi controller MHI-AC-Ctrl (MQTT/ESPHome)’ printje uit 2023 in die werd aangeboden op Tweakers, echter daar zit geen mogelijkheid in om de temperatuur regeling te bypassen.
[...]
Dit al geprobeerd, toevallig?
Klopt inderdaad. Volgens mij is het zo dat omdat hij in de droogstand minder hard blaast, de kamer ook minder snel op temperatuur komt. Doordat het langer duurt voordat hij op doeltemp is, duurt het ook langer voordat hij in stand-by gaat.Allowee schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 11:08:
Vannacht de slaapkamer airco ook maar eens op drogen ipv koelen gezet, op 24C. Hele nacht op laag pitje gedraaid. Waarschijnlijk omdat alles nog zo warm is kon die blijven draaien, of doet ie met drogen sowieso veel minder pendelen?
Climacontrol met externe temperatuur sensor bestellen, ook via tweakers.netrsbroer schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 15:44:
Hi,
Net het topic ontdekt.
Ik heb wat vragen en hopelijk kunnen die beantwoord worden ipv 199 pagina's doorspitten.
Ik heb sinds 1999 een MHI-SRK35ZS-W hangen, die mijn Daikin uit 2002 verving.
Helaas is ie in de hoek met de buitenmuur geinstalleerd, waardoor de kamer temperatuur meting flinkt wordt beinvloed door de temperatuur buiten. Zeker met dit weer komt dit erop neer dat ik constant het setpoint moet aanpassen omdat de compressor heel snel ophoog gaat, terwijl de echte kamer temperatuur best wel ok is.
Is het mogelijk om MHI in demand control mode te krijgen ? Dus geen eigen temperatuur regeling, maar gewoon een demand vraag in % of compressor Hz ? Er zit ook een Airco WiFi controller MHI-AC-Ctrl (MQTT/ESPHome)’ printje uit 2023 in die werd aangeboden op Tweakers, echter daar zit geen mogelijkheid in om de temperatuur regeling te bypassen.
Een andere mogelijke optie zou zijn de gain van de regeling te kunnen aanpassen. Iemand ervaringen mee, en kan dat uberhaupt met de gewone IR afstandsbediening ?
Er kan mogelijk ook een remote thermostaat of sensor op worden aangesloten, mbv een extra interfaces box die je moet plaatsen ? Ervaringen mee ?
Oh, dat klinkt veelbelovend. Net eens de web page van de MHI-AC-Ctrl (MQTT/ESPHome) bekeken,FearMe schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 15:50:
[...]
https://github.com/ginkage/MHI-AC-Ctrl-ESPHome/blob/master/examples/external_sensor.yaml
Dit al geprobeerd, toevallig?
17:30:54 [D] [mhi_ac_ctrl:074] did not receive a room_temp_api value, using IU temperature sensor
Is ie al voorbereid op voor een externe temp sensor soms ?
Moet je dan opnieuw die ESPHome builden en die module flashen (nog nooit gedaan), of kun je een HA sensor waarde naar keus naar die MHI-AC-Ctrl sturen, dus je voegt een yaml toe aan HA ?
Ik heb nameliijk 2 mogelijke temp sensor kandidaten in dezelfde ruimte, een Sonof Zigbee sensor en een Tado knop
De Climacontrol is trouwens ook wel aardig, maar daarvoor moet ik de binnenunit weer open moeten krijgen, een crime an sich, en helemaal sinds ie in de hoek zit. Herinner me nog hoe ik op de tast die MHI-AC-Ctrl wifi module erin heb kunnen vrotten...
8x 370 Wp (Z), Growatt 2500-S, 2x 370Wp (O-W), APS 600Y, 2x Marstek Venus E v2 (v157.3), CT-003 (v122), HW P1, Daikin PERFERA FTXM35N, Mitsubishi Heavy SRK 35ZS-W, Jaga DIY DBE 12x 14cm, 6x 14cm, Tado V3, bridge, thermostaat, 6x radiatorknop
Binnenunit openen is naar mijn mening een eitje. 2 of 3 schroefjes eruit, vanaf de bovenkant even die 2 klipjes indrukken, kap eraf, lang geleden maar dan meen ik nog even aan de zijkant dat klepje verwijderen en je kan erbij. Qua MHI-AC-CTRL zit je op het goede spoor. Maar ik ben niet helemaal zeker hoe je dat precies moet doen dus die laat ik even aan een Tweaker die met zekerheid kan adviseren. Succes in ieder geval.rsbroer schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 17:42:
[...]
Oh, dat klinkt veelbelovend. Net eens de web page van de MHI-AC-Ctrl (MQTT/ESPHome) bekeken,
17:30:54 [D] [mhi_ac_ctrl:074] did not receive a room_temp_api value, using IU temperature sensor
Is ie al voorbereid op voor een externe temp sensor soms ?
Moet je dan opnieuw die ESPHome builden en die module flashen (nog nooit gedaan), of kun je een HA sensor waarde naar keus naar die MHI-AC-Ctrl sturen, dus je voegt een yaml toe aan HA ?
Ik heb nameliijk 2 mogelijke temp sensor kandidaten in dezelfde ruimte, een Sonof Zigbee sensor en een Tado knop
De Climacontrol is trouwens ook wel aardig, maar daarvoor moet ik de binnenunit weer open moeten krijgen, een crime an sich, en helemaal sinds ie in de hoek zit. Herinner me nog hoe ik op de tast die MHI-AC-Ctrl wifi module erin heb kunnen vrotten...
P.s. ik heb geen ClimaControl maar misschien kun je gewoon het MHI-AC-CTRL stekkertje lostrekken van de MHI-AC-CTRL en hergebruiken om de ClimaControl aan te sluiten?
[ Voor 7% gewijzigd door vdr01 op 25-06-2026 18:11 ]
GT7 ID: ONYX_PdeG69
@rsbroer
Via esphome kun je ook een temperatuur aanbieden. Je moet wel een sensor hebben die een beetje vlot reageert ivm overshoot.
User esphome heeft een regeling gemaakt zodat setpoint nooit tever van de werkelijkheid ligt en regelt zo langzaam richting de doeltemperatuur.
Voordeel van de climacontrol is dat er een direct bluetoothverbinding is tussen de module en de sensor. Dus geen HA als middleman.
Via esphome kun je ook een temperatuur aanbieden. Je moet wel een sensor hebben die een beetje vlot reageert ivm overshoot.
User esphome heeft een regeling gemaakt zodat setpoint nooit tever van de werkelijkheid ligt en regelt zo langzaam richting de doeltemperatuur.
Voordeel van de climacontrol is dat er een direct bluetoothverbinding is tussen de module en de sensor. Dus geen HA als middleman.
De MHI heb ik vanmiddag aangezet en de temperatuur is van over de 26 graden gedaald naar 24 graden in zes uur en omdat er ook een plafondventilator draait is lekker koel. Niet koud en ook niet warm en als ik kamer uit ga dan is wel erg warm en buiten is nog warmer. De plafondventilator is de beste aankoop ooit gedaan door mij. In de winter de warmte van de MHI naar beneden in zomer de koele bries van de koele lucht ook van de MHI.
Ik heb de fictieve kamertemperatuur gefixeerd op -0,25 graden (verschil tussen instel en kamertemp.) en zo blijft de airco draaien op 14,7 Hz met een verbruik van 131 Watt.
Als ik heb vanavond weer uitzet dan start automatisch de ventilatie op de laagste stand voor een uur en die gaat ook vanzelf weer uit na een uur. Dit doet HA voor mij.
Waar draait dan een MHI op als die op drogen staat? Ik heb dat nog niet getest voor mijzelf.
Ik heb de fictieve kamertemperatuur gefixeerd op -0,25 graden (verschil tussen instel en kamertemp.) en zo blijft de airco draaien op 14,7 Hz met een verbruik van 131 Watt.
Als ik heb vanavond weer uitzet dan start automatisch de ventilatie op de laagste stand voor een uur en die gaat ook vanzelf weer uit na een uur. Dit doet HA voor mij.
Waar draait dan een MHI op als die op drogen staat? Ik heb dat nog niet getest voor mijzelf.
Vannacht werd het verbruik wederom verdrievoudigd. Heeft iemand een uitleg hoe dat kan? Dus ter illustratie, hij draait snachts op drogen, de boel is op temperatuur, draait steady 105W. Dan opeens rond 03:00 (gisteren hetzelfde rond 02:00) verdrievoudigd dit en blijft ie daarop draaien.
4.320WP | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS-W
Hij draait hier overdag ook veel zuiniger dan in de nacht, hoe dat kan, geen idee.KoningPaulus schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 07:10:
Vannacht werd het verbruik wederom verdrievoudigd. Heeft iemand een uitleg hoe dat kan? Dus ter illustratie, hij draait snachts op drogen, de boel is op temperatuur, draait steady 105W. Dan opeens rond 03:00 (gisteren hetzelfde rond 02:00) verdrievoudigd dit en blijft ie daarop draaien.
Als wat later op de avond de buitentemp daalt tot onder de binnen temp zet ik de deuren tegen elkaar open tot ik naar bed ga. De airco gaat dan uit en die zet ik pas weer aan als de zon op komt. Verder koel ik niet te veel, beetje afhankelijk van mn humeur tussen de 25 en 23 graden. Geen last dus van nachtelijke pieken in het stroomverbruik.
Zie je hetzelfde gebeuren bij koelen?KoningPaulus schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 07:10:
Vannacht werd het verbruik wederom verdrievoudigd. Heeft iemand een uitleg hoe dat kan? Dus ter illustratie, hij draait snachts op drogen, de boel is op temperatuur, draait steady 105W. Dan opeens rond 03:00 (gisteren hetzelfde rond 02:00) verdrievoudigd dit en blijft ie daarop draaien.
Wij koelen hier in de nacht en ik zie dat niet.
In mijn opstelling daalt juist het verbruik als het koeler wordt in avond. Was overdag 140 Watt en na 22 uur nog maar 107 Watt,
Ik ga de stand Dry eens proberen voor overdag.
Ik ga de stand Dry eens proberen voor overdag.
Gisteren hele dag de droogstand aan gehad in de slaapkamer. In de middag volle bak zon er op dus de temperatuur steeg wel, verbuik bleef wel stabiel.
Uieindelijk nog een dik uur op koelen gezet met hoge fan voordat ik naar bed ging. Bleef rond de 600W hangen, dat is zo te zien niet gek voor een srk25. Daarna weer op drogen, bleef heel de nacht op 100W draaien. Mischien gaat dit met koelen en low fan ook wel goed, maar dat probeer ik wel een andere keer.
In de woonkamer gisteren ook op drogen gezet, 27C. Die unit heeft een vochtsensor en doet weinig met het setpoint zo te zien. (25C gehaald). Power blijft gewoon laag en dat is ideaal voor het eigen vebruik vanuit de zonnepanelen. Met dit weer komt er max 900W uit.
Merk wel dat ik moet oppassen met praten over deze luxe. Hoop boze gezichten bij mensen die alleen maar een ventilator hebben.
Uieindelijk nog een dik uur op koelen gezet met hoge fan voordat ik naar bed ging. Bleef rond de 600W hangen, dat is zo te zien niet gek voor een srk25. Daarna weer op drogen, bleef heel de nacht op 100W draaien. Mischien gaat dit met koelen en low fan ook wel goed, maar dat probeer ik wel een andere keer.
In de woonkamer gisteren ook op drogen gezet, 27C. Die unit heeft een vochtsensor en doet weinig met het setpoint zo te zien. (25C gehaald). Power blijft gewoon laag en dat is ideaal voor het eigen vebruik vanuit de zonnepanelen. Met dit weer komt er max 900W uit.
Merk wel dat ik moet oppassen met praten over deze luxe. Hoop boze gezichten bij mensen die alleen maar een ventilator hebben.
MikroTik RB4011iGS+5HacQ2HnD-IN, MikroTik cAP AX, SRK25ZS-WF, SRK35ZS-WF + CC, 1410Wp
Bij mij gaat de airco in low pressure protection modus als de buitentemperatuur lager dan 22 is. De compressor gaat dan op een hoger toerental draaien en verbruikt daardoor meer stroom.KoningPaulus schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 07:10:
Vannacht werd het verbruik wederom verdrievoudigd. Heeft iemand een uitleg hoe dat kan? Dus ter illustratie, hij draait snachts op drogen, de boel is op temperatuur, draait steady 105W. Dan opeens rond 03:00 (gisteren hetzelfde rond 02:00) verdrievoudigd dit en blijft ie daarop draaien.
Interessant, ik lees het nu ook inderdaad. Dat lijkt het te zijn. Schijnbaar dus geen verschil tussen drogen of koelen in dat opzicht, aangezien het wereldwijde web spreekt van dit fenomeen bij koelen maar ik het dus heb gezien bij drogen. Weinig aan te doen dus, ik zal hem er niet minder om laten draaien met deze klamme nachten :-)grimselman schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 11:36:
[...]
Bij mij gaat de airco in low pressure protection modus als de buitentemperatuur lager dan 22 is. De compressor gaat dan op een hoger toerental draaien en verbruikt daardoor meer stroom.
4.320WP | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS-W
Dat kan met ESPHome ook direct! Zie bijvoorbeeld: https://github.com/hbernt...mple-external-sensor.yamlRudolfR schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 18:30:
@rsbroer
Voordeel van de climacontrol is dat er een direct bluetoothverbinding is tussen de module en de sensor. Dus geen HA als middleman.
Dan zou iedereen toch een hoger gebruik moeten hebben in de nacht als de temp onder de 22 graden is?KoningPaulus schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 12:16:
[...]
Interessant, ik lees het nu ook inderdaad. Dat lijkt het te zijn. Schijnbaar dus geen verschil tussen drogen of koelen in dat opzicht, aangezien het wereldwijde web spreekt van dit fenomeen bij koelen maar ik het dus heb gezien bij drogen. Weinig aan te doen dus, ik zal hem er niet minder om laten draaien met deze klamme nachten :-)
Hier de ZSX die in de winter boven de 13 graden, niet lager kan dan 480watt.
Nu is het buiten 38 graden, en draait hij als een zonnetje op 200watt.... Jammer dat dat in de winter niet kan.
Nu is het buiten 38 graden, en draait hij als een zonnetje op 200watt.... Jammer dat dat in de winter niet kan.
Ligt een beetje aan de versie van dat kitje. ClimateControl maakt gebruik van hetzelfde kabelontwerp als de originele ingebouwde WF-RAC module(dus 1x brede stekker die in de printplaat van de airco zit en 1x smal stekkertje).vdr01 schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 17:55:
[...]
Binnenunit openen is naar mijn mening een eitje. 2 of 3 schroefjes eruit, vanaf de bovenkant even die 2 klipjes indrukken, kap eraf, lang geleden maar dan meen ik nog even aan de zijkant dat klepje verwijderen en je kan erbij. Qua MHI-AC-CTRL zit je op het goede spoor. Maar ik ben niet helemaal zeker hoe je dat precies moet doen dus die laat ik even aan een Tweaker die met zekerheid kan adviseren. Succes in ieder geval.
P.s. ik heb geen ClimaControl maar misschien kun je gewoon het MHI-AC-CTRL stekkertje lostrekken van de MHI-AC-CTRL en hergebruiken om de ClimaControl aan te sluiten?
Drogen is hetzelfde als koelen maar dan staat de fan veel zachter te draaien en dacht dat iemand hier aan had gegeven dat hij nog wat kouder werd.KoningPaulus schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 12:16:
[...]
Interessant, ik lees het nu ook inderdaad. Dat lijkt het te zijn. Schijnbaar dus geen verschil tussen drogen of koelen in dat opzicht, aangezien het wereldwijde web spreekt van dit fenomeen bij koelen maar ik het dus heb gezien bij drogen. Weinig aan te doen dus, ik zal hem er niet minder om laten draaien met deze klamme nachten :-)
[ Voor 24% gewijzigd door LED-Maniak op 26-06-2026 18:18 ]
Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.
Ik gaf aan dat ik het hier niet had maar de temperatuur was hier niet onder de 22 graden. Dat kan een rol hebben gespeeld.nico_09 schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 18:08:
[...]
Dan zou iedereen toch een hoger gebruik moeten hebben in de nacht als de temp onder de 22 graden is?
:strip_exif()/f/image/0KNlwS0Cu1qcbGXgo2FTGEMT.jpg?f=fotoalbum_large)