MikroTik RB4011iGS+5HacQ2HnD-IN, MikroTik cAP AX, SRK25ZS-WF, SRK35ZS-WF, 1410Wp
Dat kan zeker. Maar dat zal elke airco wel hebben in de winter. Want dan wordt er het meest gevraagd van de unit.Allowee schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 08:30:
Wat mij vooral is opgevallen/tegengevallen is dat in de winter de buiten fan naar een hoge stand gaat, met als gevolg een hoop extra geluid. Voor bijverwarming overdag waarschijnlijk geen probleem. Ik had de ac 24/7 aan, dan kan dat wel een issue worden met de buren.
Zelf heb ik een hoekhuis dus geen problemen met buren en geluid. Maar voordeel is wel dat overlast in de winter vaak sowieso minder is omdat je dan niet in de tuin zal zitten. Waardoor het geluid niet stoort. Enkel als je buren met de ramen open slapen in de winter kan het wel problemen geven.
Omdat een grotere unit harder blaast, de unit harder optoert (aantal minuten) na elke ontdooicyclus en omdat een grotere unit sneller over de maximale geluidseisen heen gaat. N.B. bij dat laatste telt hoe hard de unit kan, niet hoe hard hij in de praktijk draait.Waah schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 08:18:
3.5kwh is dus genoeg. Maar als een 5kwh net zo ver kan terugregelen in vermogen? En je hebt het extra geld er voor over? Waarom niet.
Volgens mij is het toch ook zo dat een grotere op lager vermogen minder herrie maakt dan een kleinere unit op het zelfde vermogen die hiervoor voluit moet draaien. En daarnaast brengt een grotere unit de ruimte sneller op de juiste temperatuur en kan daarna terug schakelen naar een stille energie zuinige stand.Martin7182 schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 08:45:
[...]
Omdat een grotere unit harder blaast, de unit harder optoert (aantal minuten) na elke ontdooicyclus en omdat een grotere unit sneller over de maximale geluidseisen heen gaat. N.B. bij dat laatste telt hoe hard de unit kan, niet hoe hard hij in de praktijk draait.
Een grotere unit maakt ook meer lawaai op volle toeren. Dat hij minder defrosts heeft en minder lang op hoge toeren draait zijn allemaal aannames maar heb ik nooit hier bewijs voor gezien. Enkel dat het in theorie zo zou zijn.
Maar de units hebben de neiging om, wanneer het nodig is, toch altijd op vol vermogen te draaien. En dan is een zsx50 luider dan een 35.

Scheelt maar 2dB, maar das toch bijna een verdubbeling van het geluid
Maar de units hebben de neiging om, wanneer het nodig is, toch altijd op vol vermogen te draaien. En dan is een zsx50 luider dan een 35.
Alleen als de grotere ook een grotere fan heeft. De grotere bereikt inderdaad sneller de juiste temperatuur, maar gaat bij verwarmen daarom ook eerder pendelen na het ontdooien. Ik weet niet precies de reden, maar bij het opstarten gaan units vaak een paar minuten op vol vermogen. Als de doeltemperatuur dan gehaald wordt, ligt pendelen op de loer.terracide schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 09:15:
[...]
Volgens mij is het toch ook zo dat een grotere op lager vermogen minder herrie maakt dan een kleinere unit op het zelfde vermogen die hiervoor voluit moet draaien. En daarnaast brengt een grotere unit de ruimte sneller op de juiste temperatuur en kan daarna terug schakelen naar een stille energie zuinige stand.
Het beste is in mijn ogen een unit die zo goed mogelijk bij de ruimte past. Niet te groot en niet te klein. En binnen de wettelijke regels. Vanwege dat laatste viel bij ons alles groter dan een 25ZSX af.
Temperatuurverschil.Martin7182 schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 10:48:
[...]
Ik weet niet precies de reden, maar bij het opstarten gaan units vaak een paar minuten op vol vermogen. Als de doeltemperatuur dan gehaald wordt, ligt pendelen op de loer.
MHI regelt namelijk nogal stevig om setpoint te halen.
Ik regel hier met HA en een ClimaControl het opstarten in de ochtend, door setpoint rustig op te bouwen. Zodoende is het mogelijk om op minimaal vermogen alles rustig te verwarmen. Wel staat hier de fan op max tot iemand beneden komt, dan gaat hij doormiddel van een presence-sensor op automatisch.
Dat zou kunnen. Het blijft wel vreemd dat alleen de eerste minuten de unit zich niets aantrekt van stille modus instelling. Ik heb eens gehoord dat een paar minuten zo hoog draaien dient om de machine te smeren. Maar goed, ik weet er zelf het fijne niet van.
In ieder geval is het iets te kort door de bocht om een zwaardere machine te nemen omdat die hetzelfde minimum vermogen heeft. Dan doe je jezelf tekort op andere aspecten die misschien nog wel belangrijker zijn.
In ieder geval is het iets te kort door de bocht om een zwaardere machine te nemen omdat die hetzelfde minimum vermogen heeft. Dan doe je jezelf tekort op andere aspecten die misschien nog wel belangrijker zijn.
Ik ben ook maar een gebruiker en geen expert. Hier staat de silence-mode ook aan op mijn SCM-50, en zie mijn opstartvermogen.Martin7182 schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 15:05:
Dat zou kunnen. Het blijft wel vreemd dat alleen de eerste minuten de unit zich niets aantrekt van stille modus instelling. Ik heb eens gehoord dat een paar minuten zo hoog draaien dient om de machine te smeren. Maar goed, ik weet er zelf het fijne niet van.
De cijfers van deze unit is wel anders als die je nu koopt. Deze is nog met koudemiddel R410a gas en nu is het R32. Hij is sowieso efficenter maar de compressor ook anders zijn.Waah schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 10:23:
Een grotere unit maakt ook meer lawaai op volle toeren. Dat hij minder defrosts heeft en minder lang op hoge toeren draait zijn allemaal aannames maar heb ik nooit hier bewijs voor gezien. Enkel dat het in theorie zo zou zijn.
[Afbeelding]
Hoe heb je afgesteld? Ga je in stapjes van 0.5C omhoog? En wanneer ga je naar de volgende stap, als die precies het setpoint haalt? Of al daarvoor?RemmyB83 schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 14:46:
[...]
Temperatuurverschil.
MHI regelt namelijk nogal stevig om setpoint te halen.
Ik regel hier met HA en een ClimaControl het opstarten in de ochtend, door setpoint rustig op te bouwen. Zodoende is het mogelijk om op minimaal vermogen alles rustig te verwarmen. Wel staat hier de fan op max tot iemand beneden komt, dan gaat hij doormiddel van een presence-sensor op automatisch.
In de winterperiode doe ik dat idd instapjes per 15min van 0,5C. Maar nu doe ik dat door een (fictieve)temperatuur van 0,1C onder setpoint te sturen. Daardoor start de airco rustig op.japie06 schreef op zondag 12 april 2026 @ 11:58:
[...]
Hoe heb je afgesteld? Ga je in stapjes van 0.5C omhoog? En wanneer ga je naar de volgende stap, als die precies het setpoint haalt? Of al daarvoor?