MikroTik RB4011iGS+5HacQ2HnD-IN, MikroTik cAP AX, SRK25ZS-WF, SRK35ZS-WF, 1410Wp
Dat kan zeker. Maar dat zal elke airco wel hebben in de winter. Want dan wordt er het meest gevraagd van de unit.Allowee schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 08:30:
Wat mij vooral is opgevallen/tegengevallen is dat in de winter de buiten fan naar een hoge stand gaat, met als gevolg een hoop extra geluid. Voor bijverwarming overdag waarschijnlijk geen probleem. Ik had de ac 24/7 aan, dan kan dat wel een issue worden met de buren.
Zelf heb ik een hoekhuis dus geen problemen met buren en geluid. Maar voordeel is wel dat overlast in de winter vaak sowieso minder is omdat je dan niet in de tuin zal zitten. Waardoor het geluid niet stoort. Enkel als je buren met de ramen open slapen in de winter kan het wel problemen geven.
Omdat een grotere unit harder blaast, de unit harder optoert (aantal minuten) na elke ontdooicyclus en omdat een grotere unit sneller over de maximale geluidseisen heen gaat. N.B. bij dat laatste telt hoe hard de unit kan, niet hoe hard hij in de praktijk draait.Waah schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 08:18:
3.5kwh is dus genoeg. Maar als een 5kwh net zo ver kan terugregelen in vermogen? En je hebt het extra geld er voor over? Waarom niet.
Volgens mij is het toch ook zo dat een grotere op lager vermogen minder herrie maakt dan een kleinere unit op het zelfde vermogen die hiervoor voluit moet draaien. En daarnaast brengt een grotere unit de ruimte sneller op de juiste temperatuur en kan daarna terug schakelen naar een stille energie zuinige stand.Martin7182 schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 08:45:
[...]
Omdat een grotere unit harder blaast, de unit harder optoert (aantal minuten) na elke ontdooicyclus en omdat een grotere unit sneller over de maximale geluidseisen heen gaat. N.B. bij dat laatste telt hoe hard de unit kan, niet hoe hard hij in de praktijk draait.
Maar de units hebben de neiging om, wanneer het nodig is, toch altijd op vol vermogen te draaien. En dan is een zsx50 luider dan een 35.
Scheelt maar 2dB, maar das toch bijna een verdubbeling van het geluid
Alleen als de grotere ook een grotere fan heeft. De grotere bereikt inderdaad sneller de juiste temperatuur, maar gaat bij verwarmen daarom ook eerder pendelen na het ontdooien. Ik weet niet precies de reden, maar bij het opstarten gaan units vaak een paar minuten op vol vermogen. Als de doeltemperatuur dan gehaald wordt, ligt pendelen op de loer.terracide schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 09:15:
[...]
Volgens mij is het toch ook zo dat een grotere op lager vermogen minder herrie maakt dan een kleinere unit op het zelfde vermogen die hiervoor voluit moet draaien. En daarnaast brengt een grotere unit de ruimte sneller op de juiste temperatuur en kan daarna terug schakelen naar een stille energie zuinige stand.
Het beste is in mijn ogen een unit die zo goed mogelijk bij de ruimte past. Niet te groot en niet te klein. En binnen de wettelijke regels. Vanwege dat laatste viel bij ons alles groter dan een 25ZSX af.
Temperatuurverschil.Martin7182 schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 10:48:
[...]
Ik weet niet precies de reden, maar bij het opstarten gaan units vaak een paar minuten op vol vermogen. Als de doeltemperatuur dan gehaald wordt, ligt pendelen op de loer.
MHI regelt namelijk nogal stevig om setpoint te halen.
Ik regel hier met HA en een ClimaControl het opstarten in de ochtend, door setpoint rustig op te bouwen. Zodoende is het mogelijk om op minimaal vermogen alles rustig te verwarmen. Wel staat hier de fan op max tot iemand beneden komt, dan gaat hij doormiddel van een presence-sensor op automatisch.
In ieder geval is het iets te kort door de bocht om een zwaardere machine te nemen omdat die hetzelfde minimum vermogen heeft. Dan doe je jezelf tekort op andere aspecten die misschien nog wel belangrijker zijn.
Ik ben ook maar een gebruiker en geen expert. Hier staat de silence-mode ook aan op mijn SCM-50, en zie mijn opstartvermogen.Martin7182 schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 15:05:
Dat zou kunnen. Het blijft wel vreemd dat alleen de eerste minuten de unit zich niets aantrekt van stille modus instelling. Ik heb eens gehoord dat een paar minuten zo hoog draaien dient om de machine te smeren. Maar goed, ik weet er zelf het fijne niet van.
In ieder geval is het iets te kort door de bocht om een zwaardere machine te nemen omdat die hetzelfde minimum vermogen heeft. Dan doe je jezelf tekort op andere aspecten die misschien nog wel belangrijker zijn.
De cijfers van deze unit is wel anders als die je nu koopt. Deze is nog met koudemiddel R410a gas en nu is het R32. Hij is sowieso efficenter maar de compressor ook anders zijn.Waah schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 10:23:
Een grotere unit maakt ook meer lawaai op volle toeren. Dat hij minder defrosts heeft en minder lang op hoge toeren draait zijn allemaal aannames maar heb ik nooit hier bewijs voor gezien. Enkel dat het in theorie zo zou zijn.
Maar de units hebben de neiging om, wanneer het nodig is, toch altijd op vol vermogen te draaien. En dan is een zsx50 luider dan een 35.
[Afbeelding]
Scheelt maar 2dB, maar das toch bijna een verdubbeling van het geluid
Hoe heb je afgesteld? Ga je in stapjes van 0.5C omhoog? En wanneer ga je naar de volgende stap, als die precies het setpoint haalt? Of al daarvoor?RemmyB83 schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 14:46:
[...]
Temperatuurverschil.
MHI regelt namelijk nogal stevig om setpoint te halen.
Ik regel hier met HA en een ClimaControl het opstarten in de ochtend, door setpoint rustig op te bouwen. Zodoende is het mogelijk om op minimaal vermogen alles rustig te verwarmen. Wel staat hier de fan op max tot iemand beneden komt, dan gaat hij doormiddel van een presence-sensor op automatisch.
In de winterperiode doe ik dat idd instapjes per 15min van 0,5C. Maar nu doe ik dat door een (fictieve)temperatuur van 0,1C onder setpoint te sturen. Daardoor start de airco rustig op.japie06 schreef op zondag 12 april 2026 @ 11:58:
[...]
Hoe heb je afgesteld? Ga je in stapjes van 0.5C omhoog? En wanneer ga je naar de volgende stap, als die precies het setpoint haalt? Of al daarvoor?
Mitsubishi HeavyTripple SCM71ZS-W 7.1kW + 3x 2.5kW SRK-ZSWF inclusief WiFi.
Ik wil graag drie ruimtes koelen: woonkamer/keuken, slaapkamer 1 en slaapkamer 2. Mijn voortuin is vrij groot en wordt eigenlijk niet gebruikt, dus daar wil ik de buitenunit plaatsen. De kamers hebben de volgende oppervlakte en inhoud:
Woonkamer: 46m2, 113m3
Slaapkamer 1: 15m2, 37m3
Slaapkamer 2: 14m2, 28m3
Voor de woonkamer lijkt een 3.5kW binnenunit mij eigenlijk beter passen, maar dat zou vast mogelijk moeten zijn. Slaapkamer 1 verwarm ik in de praktijk eigenlijk nooit, dus dan zal er alleen een warmtevraag van de woonkamer en slaapkamer 2 moeten zijn.
Over het huis: rijtjeshuis uit 1991, vloer en ruiten geisoleerd, energielabel A. Gasverbruik op jaarbasis 500m3.
De prijs (zonder maatwerk) komt uit op €5700. Ik verwacht dat deze nog wel iets hoger wordt i.v.m. een condenspomp en wat extra leidingwerk.
Wat denken jullie van het voorstel?
[ Voor 6% gewijzigd door Knul op 29-04-2026 10:13 ]
Als er eentje eigenlijk nooit aan staat dan is die scm71 wel wat overkill.
2.5kW voor de huiskamer is onderbemeten. Maak dit minimaal 3.5kW. Ga je ook verwarmen dan zal je bij moeten stoken op koude winterse dagen en had je wellicht 5kW gewild.
Voor de kleine slaapkamers is 2kW(srk20zs) passender.
Deze hele setup kan je met 2x2kW en 1x3.5/5kW wel af met een scm50 omdat ze nooit allemaal op vol vermogen zullen draaien(muv. hele koude winters).
[ Voor 8% gewijzigd door LED-Maniak op 29-04-2026 10:24 ]
Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.
De scm50 is dus een veel betere fit dan de scm71, tenzij je in de toekomst nog wil uitbreiden;)
5,85kWp 15x Sunpower Max3 390Wp OZO | live PV output | LabelA@‘78
Controleer wel even bij je gemeente of er een omgevingsvergunning nodig is voor de buitenunit in de voortuin mocht je dat nog niet gedaan hebben, waar ik woon is dat namelijk nodig als de unit in de voortuin staat of aan de zijkant van de woning komt. Hier hangt hij op het balkon en dan is het weer niet nodig omdat dit word gezien als binnen de woning. Hier trouwens een vergelijkbare inhoud van de woonkamer en ik heb de 3,5 kW hangen, die voldoet prima om te koelen en te verwarmen maar een 2,5 zou het denk ik niet trekken als de temperaturen buiten richting het vriespunt gaat.Knul schreef op woensdag 29 april 2026 @ 10:12:
Mijn voortuin is vrij groot en wordt eigenlijk niet gebruikt, dus daar wil ik de buitenunit plaatsen.
[ Voor 16% gewijzigd door fxs81 op 29-04-2026 11:59 ]
WGA | Napoleon Pro 22 K-Leg-3 | KamadoJoe Big Joe I | Inkbird ISC-027BW | JoeFyr | JoyStove Large | Weber Smokey Joe | Ooni Karu 2 | www.bbq-brethren.nl | MHI SRK35ZSX-WF | HomeWizard PiB 2x | 3450 Wp 100% Zuid
@fxs81 Ik kan hier niets over vinden op de website van mijn gemeente, ga wel even navraag doen.
Nog even een vraag (let niet op mijn pro paint skills):
Het zwarte blokje bij de keuken is de plaats waar de binnenunit geplaatst (zou) gaan worden. Dit is eigenlijk de enige locatie op de benedenverdieping die geaccepteerd wordt door de vrouw, dus dat gaat hem worden
Met verwarmen merk je duidelijk temperatuur verschil aan de andere kant van de kamer. Zeker ook omdat daar het meeste glas + gang met voordeur zit. In de aanbouw zit de keuken, 2 deuren breed als doorgang, en die blijft ook prima op temperatuur door van van links naar rechts te blazen.
Met koelen is het overal snel behagelijk.
Met een externe sensor krijg je het zeker op de gewenste temperatuur in de woonkamer, wel grote kans dat het behoorlijk temperatuur verschil geeft.. Eventueel kan je nog wat extra lucht circulatie voorzien.
[ Voor 12% gewijzigd door Allowee op 29-04-2026 14:14 ]
MikroTik RB4011iGS+5HacQ2HnD-IN, MikroTik cAP AX, SRK25ZS-WF, SRK35ZS-WF, 1410Wp
Advies is om de unit centraal in de ruimte op te hangen, als het niet anders kan werkt dit ook wel maar minder goed dan centraal opgesteldKnul schreef op woensdag 29 april 2026 @ 13:13:
Dank allen, dit ga ik meenemen en vragen of de SCM50 ook een optie is.
@fxs81 Ik kan hier niets over vinden op de website van mijn gemeente, ga wel even navraag doen.
[Afbeelding]
Het zwarte blokje bij de keuken is de plaats waar de binnenunit geplaatst (zou) gaan worden. Dit is eigenlijk de enige locatie op de benedenverdieping die geaccepteerd wordt door de vrouw, dus dat gaat hem wordenIk snap dat de airflow suboptimaal is op deze locatie en er mogelijk wat temperatuurverschil gaat ontstaan in de keuken t.o.v. de rest van het huis, maar dit zou ik willen corrigeren door elders in de woonkamer een temperatuursensor te plaatsen. Is dit haalbaar of gaat het echt niet werken?
Hier een beetje een vergelijkbare situatie, bij mij staan de vinnen zo ingesteld dat hij schuin de kamer in blaast, staat altijd op auto qua fan snelheid, ik gebruik geen extra temperatuur sensor en dat gaat eigenlijk prima, waar de unit hangt is het wel iets warmer dan bij de achterdeur maar heb de airco met verwarmen altijd op 21 graden staan en als ik op de muur thermostaat kijk van de cv dan geeft die altijd zo rond de 20 graden aan.Knul schreef op woensdag 29 april 2026 @ 13:13:
Is dit haalbaar of gaat het echt niet werken?
Let niet op de zooi
WGA | Napoleon Pro 22 K-Leg-3 | KamadoJoe Big Joe I | Inkbird ISC-027BW | JoeFyr | JoyStove Large | Weber Smokey Joe | Ooni Karu 2 | www.bbq-brethren.nl | MHI SRK35ZSX-WF | HomeWizard PiB 2x | 3450 Wp 100% Zuid
Het kan, maar is niet ideaal. Een ClimateControl zal zeker helpen maar hou er rekening mee dat als je die aan het eind van de kamer hangt dat het in de keuken warmer gaan worden. Daarnaast zal je de fan op een hogere stand moeten zetten.Knul schreef op woensdag 29 april 2026 @ 13:13:
Dank allen, dit ga ik meenemen en vragen of de SCM50 ook een optie is.
[Afbeelding]
Het zwarte blokje bij de keuken is de plaats waar de binnenunit geplaatst (zou) gaan worden. Dit is eigenlijk de enige locatie op de benedenverdieping die geaccepteerd wordt door de vrouw, dus dat gaat hem wordenIk snap dat de airflow suboptimaal is op deze locatie en er mogelijk wat temperatuurverschil gaat ontstaan in de keuken t.o.v. de rest van het huis, maar dit zou ik willen corrigeren door elders in de woonkamer een temperatuursensor te plaatsen. Is dit haalbaar of gaat het echt niet werken?
Beste blijft toch ergens halverwege.
Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.
Ik heb een rijtjeswoning uit 1998, beneden een 3,5kW ZSX, die hield het bij -10°C nog prima 21°C binnen. Slaapkamers (vergelijkbare m2 als wat jij hebt) heb ik 2x1,5kW voor de noordkant en een 3,5kW voor slaapkamer aan zuidkant (had kleiner gekund, maar zo was de set voordeliger). Maar slaapkamers hoeven van mij niet verwarmd tot 21°C. Koelen is helemaal peanuts, zelfs met 35°C buiten trok hij nog geen 600W en 's nachts (zon weg) af en toe zelfs pendelen als slaapkamerdeuren dicht waren en ruimtes afgekoeld waren.
Gasverbruik voorheen +/- 700m3.
Condenspomp zou ik vermijden i.v.m. geluid, kun je niet met een pijpje door de gevel ofzo? Ik heb het zo opgelost met wat witte elektrabuis.
[ Voor 71% gewijzigd door ThinkPad op 29-04-2026 16:49 ]
Die van de SCM50 en 60 Inclusief indoor units heb ik wel databook
Als ik naar de SRK20ZS- vs SRK25ZS-datasheet kijk, zie ik dat de SRK25ZS meer airflow heeft en dus iets meer geluid, maar voor de rest zijn de specificaties hetzelfde. Vraag me af hoe dat dan zit met de SRK15ZS. De datasheet van de 15 buiten de capaciteit is de rest verder gelijk aan de 20.
Ik zie voor nu geen reden om een SRK15ZS of SRK20ZS te kiezen, maar voor de SRK25ZS als de minimale capaciteit van de units gelijk maar de range wel steeds groter is.
Mis ik iets hier in mijn redenering?
Het prijsverschil tussen de 15 20 en 25 is ook verwaarloosbaar.
Voor de SCM50 en 60 zie je hetzelfde beeld. De 60 heeft iets meer geluid, maar de minimumcapaciteit is gelijk. Maar bij de SCM41 in de datasheet is de minimumcapaciteit wel lager.
De binnenunits zijn t/m 3,5kW volgens mij allemaal hetzelfde. Gewicht (en dus warmtewisselaar) gelijk en fanmotor bijv. ook zelfde onderdeel voor zover ik kon vinden. Lijkt in software te zijn afgeknepen. Een unit met meer vermogen blaast gewoon harder.
[ Voor 49% gewijzigd door ThinkPad op 30-04-2026 16:39 ]
Een grotere binnenunit blaast harder, ook op zachte standen (m.u.v. ultra-zacht). Dat is niet altijd even prettig. Ook na het ontdooien v.d. buitenunit wordt vaak een aantal minuten heel hoog opgetoerd, en ligt pendelen op de loer. Een grotere buitenunit zal qua geluid eerder boven het toegestane maximum uitkomen. N.B. het telt niet hoe hard de unit draait, maar hoe hard hij kan draaien.stunter schreef op donderdag 30 april 2026 @ 15:46:
Ik zie voor nu geen reden om een SRK15ZS of SRK20ZS te kiezen, maar voor de SRK25ZS als de minimale capaciteit van de units gelijk maar de range wel steeds groter is.
Mis ik iets hier in mijn redenering?
Trouwens best irritant, bij het weer openen van de Smart M-Air app moet je constant weer opnieuw inloggen, zou toch gewoon ingelogd moeten kunnen blijven?
Verder functioneren de Clima Air modules met de draadloze thermometer nog niet echt praktisch, gisteren alles erin gezet, en nu is er geen "heat pump local verbinding meer te vinden.
Maar we blijven proberen....
Wat ik nog zoek is hoe ik bij het overzicht van het energie gebruik de juiste dag, c.q. datum kan invullen. Er staat nu dag 4, 5 en 6 onder de kolomen.
Inmiddels ook beide Clima Air losse thermometers kunnen updaten en dat was denk ik naast de ZSX serie ook de beste aankoop sinds tijden.
Met name de aanwezigheids sensoren voldoen voor mij persoonlijk erg goed. Vandaag de aircos laten draaien, en zie de hele middag was ik buitenshuis, en je ziet het energie gebruik flink zakken, terwijl de gemeten themperaturen redelijk constant blijven.
Tja, ik vindt dat altijd persoonlijke keuzes.Cardinal schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 16:59:
Ik kreeg vandaag een onderhoudscontract voor mijn airco installatie vanuit mijn installateur.Voor 1 buiten unit en 3 binnenunits een prijs van 315 euro per jaar. Wat is jullie mening hierover?
[Afbeelding]
Persoonlijk doe ik het voor dat geld liever zelf, en vindt het ook leuk. Daar naast koel ik weinig en verwarm veel, dus kans op schimmel is kleiner. Maar voor iemand anders die er zelf geen tijd voor heeft of maakt, en het dus niet zou doen. Ligt mijn advies anders. Dus kijk niet alleen naar het geld, maar ook even naar jezelf.(niet aanvallend bedoeld)
je hebt altijd een wettelijke garantie , en een product garantie na plaatsen dus sluit geen onderhoudscontract af direct na plaatsen , lees onder aan de offerte na de garantie periode wordt er geadviseerd om onderhoud uit tevoeren om de 3 jaar , dus ja dit is een soort van verdien model voor de instalateur ,Cardinal schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 16:59:
Ik kreeg vandaag een onderhoudscontract voor mijn airco installatie vanuit mijn installateur.Voor 1 buiten unit en 3 binnenunits een prijs van 315 euro per jaar. Wat is jullie mening hierover?
[Afbeelding]
als je een beetje handig ben kun je het ook zelf
Door regelmatig de filters uit te wassen draai ik hier op kantoor al 9 jaar een airco 5 dagen per week en 9 uur per dag zonder problemen.
Bij de buitenunit aan de blindegevel moet ik regelmatig snoeien, daar groeit nogal wat onkruid (en ik doe dat nu bij de buren ook meteen even)
Er komt elk jaar een onderhoudsmonteur voor de units (op het dak met hoogwerker).
Ik heb ze nog nooit een buitenunit of binnenunit volledig uit elkaar zien halen voor een fatsoenlijke reiniging. Wel was er laatst een waterpompje mee om de condensor af te spoelen.. Vanaf de achterkant.
Thuis doe ik het onderhoud gewoon zelf. Bij de buitenunit moet je dan wel de bovenkant er af halen zodat je overal goed kan spoelen van binnen naar buiten (ik gebruik nog geen cleaner). Besef wel het risico op elektrocutie en schade aan fan / elektronica.
Filters gaan elke 2 maanden onder de douche.
Naast het schoonhouden van de filters in de binnenunit hoef ik er verder niet veel aan te doen. Elke situatie is natuurlijk anders. Beide aparraten hebben ook 5 jaar (fabrieks) garantie. Ik zal over een aantal jaar de installateur een mooi prijsje laten maken en opnieuw onderhoud laten uitvoeren.
Ik zit voor wat betreft onderhoudscontracten in tussen een verdienmodel voor de installateur en de daadwerkelijke noodzaak ervan in.
[ Voor 15% gewijzigd door glas86 op 06-05-2026 15:29 ]
Als je er goed bij kan is onderhoud goed zelf te doen.
Of zet de self clean functie aan, dan doet die het zelf.TereZz schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 15:30:
Droogblazen op de fan stand voor een paar uur na het koelen is aan te raden. Voorkomt nare geurtjes en schimmel.
Als je er goed bij kan is onderhoud goed zelf te doen.
Ja, maar doe dit dan wel via de afstandbediening want met de smart M air app is het helaas niet mogelijk.hvwees schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 23:09:
[...]
Of zet de self clean functie aan, dan doet die het zelf.
Klopt, helaas.glas86 schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 09:21:
[...]
Ja, maar doe dit dan wel via de afstandbediening want met de smart M air app is het helaas niet mogelijk.
Als je alleen de app gebruikt inderdaad eerst voor een half uur op fan zetten na de cool of dry modus.
Flashen en dan is die bruikbaar binnen HA. Wel erg handig dat je dan een automatisering in kunt stellen dat die b.v. 1 keer per maand 1 uur koelt. Gebruik zelf een automatisering voor mijn Mitsubishi Heave Industry airco die tussen 6:00 en 8:00 even aanstaat te verwarmen.hvwees schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 10:24:
[...]
Klopt, helaas.
Als je alleen de app gebruikt inderdaad eerst voor een half uur op fan zetten na de cool of dry modus.
Heb mijn MHI op 2 uur Clean ingesteld, draait vanzelf als ik de airco op standby zet. Zo geen omkijken en of vergeten meer.glas86 schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 09:21:
[...]
Ja, maar doe dit dan wel via de afstandbediening want met de smart M air app is het helaas niet mogelijk.
:strip_exif()/f/image/sBjrFrx4Y9okjcTEXCJZA7jj.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Ign7bjebioDiCfY1tniMLNqd.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Ql6JWdIJIfTQ76U0SP8xLky6.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/Ncp6ZUjhkr4H2E0eg1aZqhXo.png?f=fotoalbum_large)