Het MHI L/L warmtepomp/airco topic

Pagina: 1 ... 47 48 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• vipers120
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 25-02 22:28
Ik heb sinds een paar dagen af en toe een irritant tikje in de binnenunit. Als het aanwezig is is het een tikje die elke 5sec herhaalt. Maar er zijn ook momenten dat het niet gebeurd. Het betreft een srk35zs-w aangesloten op een multi split scm50z, de andere 2 binnenunits hebben het niet. Enig idee wat het kan zijn?

• Allowee
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23-02 09:10
Vannacht waren de condities blijkbaar zo dat er elk uur een defrost gestart is. 8)7
Even in de defrost grafiek gekeken en zo te zien precies op het randje, door het pendelen en daarna hoger vermogen zal net de combinatie buiten en HE temperatuur gehaald worden voor de defrost trigger.
Ondertussen is het buiten iets koeler en draaien we weer continu op 177W :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QLoxUd6EErsnckFB3VMhmGLSZVQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/XnZUFG2CurrxWSjEzCrDiTTh.png?f=fotoalbum_large

MikroTik RB4011iGS+5HacQ2HnD-IN, MikroTik cAP AX, SRK25ZS-WF, SRK35ZS-WF, 1410Wp

• Doesnotcompute
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 25-02 17:52
vipers120 schreef op maandag 2 februari 2026 @ 20:22:
Ik heb sinds een paar dagen af en toe een irritant tikje in de binnenunit. Als het aanwezig is is het een tikje die elke 5sec herhaalt. Maar er zijn ook momenten dat het niet gebeurd. Het betreft een srk35zs-w aangesloten op een multi split scm50z, de andere 2 binnenunits hebben het niet. Enig idee wat het kan zijn?
Bij mij doen ze dat ook wel eens. Dan geef ik hem een duw aan de zijkant. Er zit links en rechts 2 cm speling op de muurbeugel en dan is het altijd weer over. Plastic op metaal wat uitzet door warmte zegmaar.

Meestal einde seizoen is hij weer opzij gekropen. Worth a shot. Stukje schilderstape over de schroefgaten van de plastic mantel helpt ook. Glijdt het wat beter. Heb er vier, en maar 2 die dat altijd doen. Geen idee wat het verschil is.

• vipers120
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 25-02 22:28
Doesnotcompute schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 18:00:
[...]

Bij mij doen ze dat ook wel eens. Dan geef ik hem een duw aan de zijkant. Er zit links en rechts 2 cm speling op de muurbeugel en dan is het altijd weer over. Plastic op metaal wat uitzet door warmte zegmaar.

Meestal einde seizoen is hij weer opzij gekropen. Worth a shot. Stukje schilderstape over de schroefgaten van de plastic mantel helpt ook. Glijdt het wat beter. Heb er vier, en maar 2 die dat altijd doen. Geen idee wat het verschil is.
Dankjewel. Ik heb het geprobeerd om de unit iets te verschuiven en dat wou wel maar verhelpte het probleem niet. Ik heb met de lamellen richting gespeeld en als ik die vast houdt (ze stonden swingend aan) dan heeft die de tik niet meer. Dus ik denk dat de lamellen ergens tegenaan lopen alleen kan niet zo goed zien tegen wat.

• arie-verdetti
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 21-02 14:42
vandaag maar een de climacontrol besteld. eens kijken wat ik hiervan ga vinden voor verwarmen

• hvwees
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16:49
arie-verdetti schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 14:11:
vandaag maar een de climacontrol besteld. eens kijken wat ik hiervan ga vinden voor verwarmen
Sinds ik de climacontrol gebruik is de temperatuur constanter. Ik heb de thermometer onder mijn kamer thermostaat geplakt.
Ik ben er heel content mee.

• Adam1980
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 25-02 22:21
Ik heb 2 MHI airco's welke ik aanstuur via een d1 mini met de MHI-AC-Ctrl-ESPHome code. Sinds deze winter gebruik in de airco ook om te verwarmen. Na eerder in dit topic over pendelen te hebben gelezen meende ik dat ook te ontdekken. Stroomverbruik ziet er zo uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1SZvwRWPv96dTMohtDnGRWYiHRg=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/W16Mf37fTgJdA6dJXqZMooNK.png?f=user_large
Mbv chatgpt heb ik wat proberen uit te zoeken en te zoeken naar een oplossing. En bij voorkeur aangevuld/bevestigd met menselijk advies :) . Vandaar dat ik hier ook mijn vraag stel.
Klopt het dat er gisteren 7 starts per uur waren van de airco?
Chatgpt adviseert om dat te optimaliseren; middels een externe temperatuursensor, opgenomen in de code, en aanpassingen in de code
code:
1
room_temp_timeout: 300
(nu 60)
en
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
alias: MHI Airco - Externe temperatuur push
mode: restart
trigger:
  - platform: time_pattern
    seconds: "/30"

condition:
  - condition: state
    entity_id: climate.mhi_air_conditioner
    state: "heat"

action:
  - service: esphome.mhi_airco_slaapkamer_achter_set_external_room_temperature
    data:
      temperature_value: >
        {{ states('sensor.temp_externe temperatuursensor') | float(0) }}
Zijn dit zinnige aanpassingen? En is 7 starts slecht voor de duurzaamheid van de airco?
(een externe temp sensor is aanwezig, moet hiervoor alleen nog een extra BT hub installeren)

• Grutte Pier
  • Laatst online: 13:49
Adam1980 schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 20:47:
Ik heb 2 MHI airco's welke ik aanstuur via een d1 mini met de MHI-AC-Ctrl-ESPHome code. Sinds deze winter gebruik in de airco ook om te verwarmen. Na eerder in dit topic over pendelen te hebben gelezen meende ik dat ook te ontdekken. Stroomverbruik ziet er zo uit:
[Afbeelding]
Mbv chatgpt heb ik wat proberen uit te zoeken en te zoeken naar een oplossing. En bij voorkeur aangevuld/bevestigd met menselijk advies :) . Vandaar dat ik hier ook mijn vraag stel.
Klopt het dat er gisteren 7 starts per uur waren van de airco?
Chatgpt adviseert om dat te optimaliseren; middels een externe temperatuursensor, opgenomen in de code, en aanpassingen in de code
code:
1
room_temp_timeout: 300
(nu 60)
en
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
alias: MHI Airco - Externe temperatuur push
mode: restart
trigger:
  - platform: time_pattern
    seconds: "/30"

condition:
  - condition: state
    entity_id: climate.mhi_air_conditioner
    state: "heat"

action:
  - service: esphome.mhi_airco_slaapkamer_achter_set_external_room_temperature
    data:
      temperature_value: >
        {{ states('sensor.temp_externe temperatuursensor') | float(0) }}
Zijn dit zinnige aanpassingen? En is 7 starts slecht voor de duurzaamheid van de airco?
(een externe temp sensor is aanwezig, moet hiervoor alleen nog een extra BT hub installeren)
Ligt aan je setup, pendelen ontstaat wanneer de minimale warmte afgifte ervoor zorgt dat de gemeten temperatuur bij de interne sensor het setpoint alsnog overstijgt. Deze situatie kan oa ontstaan door bubbel werking, de unit verwarmt vooral zichzelf.

Volgende opties heb je;

Vanes meer omhoog zetten
Fanspeed verhogen
Setpoint verhogen, dit zal een hogere omgevingstemperatuur realiseren.
Externe temperatuur sensor inzetten (niet direct mijn voorkeur, de unit kan extreem gedrag vertonen)
Vaste temperatuur waardes doorsturen (behelst meer achtergrond werk in je HA setup, genoeg over te vinden in dit topic)

Externe waardes kun je doorsturen met de service set_extrenal_room_temperature in Node red, hiervoor hoef je niks aan de MHI-CTRL code te wijzigen.

• Adam1980
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 25-02 22:21
Grutte Pier schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 21:50:
[...]

Ligt aan je setup, pendelen ontstaat wanneer de minimale warmte afgifte ervoor zorgt dat de gemeten temperatuur bij de interne sensor het setpoint alsnog overstijgt. Deze situatie kan oa ontstaan door bubbel werking, de unit verwarmt vooral zichzelf.

Volgende opties heb je;

Vanes meer omhoog zetten
Fanspeed verhogen
Setpoint verhogen, dit zal een hogere omgevingstemperatuur realiseren.
Externe temperatuur sensor inzetten (niet direct mijn voorkeur, de unit kan extreem gedrag vertonen)
Vaste temperatuur waardes doorsturen (behelst meer achtergrond werk in je HA setup, genoeg over te vinden in dit topic)

Externe waardes kun je doorsturen met de service set_extrenal_room_temperature in Node red, hiervoor hoef je niks aan de MHI-CTRL code te wijzigen.
Ok, dan ga ik me daarin verdiepen. Optie 1 en 2 had ik al iets mee gedaan, maar exact verkeerd om; de vanes omlaag en de ventilator omlaag. Setpoint verhogen vandaag maar gedaan en na 2 uur de airco uit. Dat werkt, maar vind ik minder praktisch.

Er is zeker sprake van een bubbel. De airco is er neer gehangen (1m onder de nok aan de binnenkant van de gevel) om in de zomer met de deur open de zolder aan de zuidkant te koelen. En daarmee de overloop op zolder en alles wat daar onder ligt. Dus in de winter is het teveel vermogen voor de kamer met de deur dicht. Deze laatste optie was eerder nooit in beeld bij het installeren van de airco (en dan was het zomer scenario nog steeds leidend).

[ Voor 7% gewijzigd door Adam1980 op 12-02-2026 22:09 ]

• nico_09
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 19:20
Wie heeft er ervaring met een Mitsubishi Scm 41 zs-w buitenunit?

Idee is de bestaande 3.5kw binnen unit (woonkamer) hierop te plaatsen incl. 2X een nieuwe 2kw voor de bijkeuken en hal.
De 2kw binnen units draaien dan op fan modus als de woonkamer op verwarming staat. Hierdoor hopen we de kou eruit te krijgen in de hal en bijkeuken en blijft de unit in de woonkamer voorzien van minimaal 3.5kw vermogen van de buiten unit.

Dit deden we ook met de Scm 45, in de woonkamer verwarmen en de bovenunit op fan, deze blies dan warme lucht. (Vorige woning)

• ThinkPad
  • Nu online
Ja ik, draait als een trein hier. Heb er 3,5kW + twee keer 1,5kW op zitten.
Zeker met weinig warmtevraag kan hij ver terug moduleren. Zoek even op 'SCM41' in dit topic, heb er wel e.e.a. over gepost.

• nico_09
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 19:20
ThinkPad schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 21:16:
Ja ik, draait als een trein hier. Heb er 3,5kW + twee keer 1,5kW op zitten.
Zeker met weinig warmtevraag kan hij ver terug moduleren. Zoek even op 'SCM41' in dit topic, heb er wel e.e.a. over gepost.
Alle 3 op verwarmen tegelijk of ook zoals ik wil 2 op fan en 1 op heat?

• ThinkPad
  • Nu online
Meestal 3 verwarmen (op 17-18 graden, zijn slaapkamers en hoeven van mij geen 22 graden te zijn). Eén slaapkamer op fan ook wel eens geprobeerd, kwam nog best een bak warmte uit. Hij begrenst de temperatuur dan niet meen ik, dus kan dan warmer worden dan je zou willen.

[ Voor 20% gewijzigd door ThinkPad op 13-02-2026 21:23 ]

• gertvdijk
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 16:47
nico_09 schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 21:19:
Alle 3 op verwarmen tegelijk of ook zoals ik wil 2 op fan en 1 op heat?
Hier op mijn multisplit werkt dat niet zo. De warmte komt er dan ook flink uit bij alle units die op "fan only" staan wanneer er ééntje op verwarmen staat. Dit is een consumentenproduct en dit zijn geen VRF-systemen die individuele units kunnen afsluiten.

Hier had ik mij zelf een beetje op verkeken - ik dacht de was iets sneller te kunnen drogen in een ongebruikte (grotere) kamer met de airco op "fan only" op hoge stand. Toen er in een kleinere kamer wat warmtevraag was ging de meeste warmte er al uit in de grotere unit die bovendien een kortere afstand heeft naar de buitenunit. Het vermogen werd alleen maar omhoog gestuurd met als gevolg dat het een sauna werd in die "fan only"-kamer. :+

Verder merk ik dat hij ver boven het setpoint gaat van de laagst ingestelde unit (onnodig). Als ik in mijn werkkamer de unit op 20 zet en mijn partner in een andere kamer hem op 23 heeft staan dan wordt het in mijn werkkamer ook gewoon bijna 23. Ik zie dan dat hij de temperatuur wel hoog meet, en toch besluit aan te gaan elke keer. Snap er geen snars van.

[ Voor 16% gewijzigd door gertvdijk op 13-02-2026 21:32 ]

Kia e-Niro 2021 64kWh DynamicPlusLine. 3x Victron MP-II op 15kWh US5000 3f thuisbatterij met 3x25A→3x40A PowerAssist, Victron EVCS, 3200Wp HoyMiles zp. my GitHub, my blog

• KoningPaulus
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 25-02 23:00
nico_09 schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 21:10:
Wie heeft er ervaring met een Mitsubishi Scm 41 zs-w buitenunit?

Idee is de bestaande 3.5kw binnen unit (woonkamer) hierop te plaatsen incl. 2X een nieuwe 2kw voor de bijkeuken en hal.
De 2kw binnen units draaien dan op fan modus als de woonkamer op verwarming staat. Hierdoor hopen we de kou eruit te krijgen in de hal en bijkeuken en blijft de unit in de woonkamer voorzien van minimaal 3.5kw vermogen van de buiten unit.

Dit deden we ook met de Scm 45, in de woonkamer verwarmen en de bovenunit op fan, deze blies dan warme lucht. (Vorige woning)
Interessant. Kun je dus later alsnog upgraden?
Wel eens over nagedacht om hetzelfde te doen icm twee extra units voor de slaapkamers.
Blijft het vermogen voor de 3,5 dan gelijk of wordt dat (deels) bepaalt door de buitenunit?

4.320WP | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS-W

• iwhnm89
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 21-02 21:56
Ik heb een MHI multisplit buitenunit (SCM50ZS-W) met daaraan 3 binnenunits: 2x SRK20ZSX-WF en 1x SRK35ZSX-WF. Afgelopen dagen heb ik het systeem voor het eerst gebruikt om te verwarmen(vorig jaar enkel gekoeld), maar ik heb het idee dat de uitblaastemperatuur te laag is.

Als test heb ik het volgende gedaan:
Ruimtetemperatuur was rond de 21°C, temp ingesteld op 28°C op de afstandsbediening, fan stand maximaal en stand verwarmen(zonnetje)

Na ongeveer 15min minuten draaien meet ik direct aan de binnenunit een temperatuur van maximaal 35 °C, en dit wordt ook niet echt hoger. Moet dat niet minimaal 40+ zijn? Ook op de stand "hi" wordt dit niet echt meer. Is dit normaal of eerder een lek ergens?

• gertvdijk
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 16:47
iwhnm89 schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 21:24:
Ik heb een MHI multisplit buitenunit (SCM50ZS-W) met daaraan 3 binnenunits: 2x SRK20ZSX-WF en 1x SRK35ZSX-WF. Afgelopen dagen heb ik het systeem voor het eerst gebruikt om te verwarmen(vorig jaar enkel gekoeld), maar ik heb het idee dat de uitblaastemperatuur te laag is.

Ruimtetemperatuur was rond de 21°C, temp ingesteld op 28°C op de afstandsbediening, fan stand maximaal en stand verwarmen(zonnetje)

Na ongeveer 15min minuten draaien meet ik direct aan de binnenunit een temperatuur van maximaal 35 °C, en dit wordt ook niet echt hoger. Moet dat niet minimaal 40+ zijn? Ook op de stand "hi" wordt dit niet echt meer. Is dit normaal of eerder een lek ergens?
Hoe lang heb je hem laten draaien en gewacht op het optoeren van de buitenunit? Hier kan het bij lage buitentemperaturen soms even duren - zegge 10 minuten - voordat de buitenunit op gang komt. In de diagnostiek van de module zie ik allerlei protection codes actief waardoor hij het vermogen lijkt te beperken of in elk geval de snelheid waarmee de compressor op gang komt.

De "Outdoor unit discharge pipe" temperatuur hier ging vanmiddag nog snel omhoog naar de 90 maar vanavond met lagere buitentemperatuur zie ik dat hij er minstens dubbel zo lang over doet. De "Indoor unit (suction header) HE temp" gaat in zo'n 15 minuten langzaam naar de 55 graden toe. Vanmiddag was die tijd bijna de helft korter.

Je kan met een stroommeter ook kijken wanneer je buitenunit rond de 2kW gebruikt (ik schat dat dat de waarde is die zal passen bij die 3.5kW-warmtecapaciteit binnenunit) en vanaf dat moment kan je het nog even een minuutje geven voor je warmte echt de binnenunit goed bereikt.

[ Voor 8% gewijzigd door gertvdijk op 19-02-2026 21:38 ]

Kia e-Niro 2021 64kWh DynamicPlusLine. 3x Victron MP-II op 15kWh US5000 3f thuisbatterij met 3x25A→3x40A PowerAssist, Victron EVCS, 3200Wp HoyMiles zp. my GitHub, my blog

• iwhnm89
gertvdijk schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 21:36:
[...]

Hoe lang heb je hem laten draaien en gewacht op het optoeren van de buitenunit? Hier kan het bij lage buitentemperaturen soms even duren - zegge 10 minuten - voordat de buitenunit op gang komt. In de diagnostiek van de module zie ik allerlei protection codes actief waardoor hij het vermogen lijkt te beperken of in elk geval de snelheid waarmee de compressor op gang komt.

De "Outdoor unit discharge pipe" temperatuur hier ging vanmiddag nog snel omhoog naar de 90 maar vanavond met lagere buitentemperatuur zie ik dat hij er minstens dubbel zo lang over doet. De "Indoor unit (suction header) HE temp" gaat in zo'n 15 minuten langzaam naar de 55 graden toe. Vanmiddag was die tijd bijna de helft korter.

Je kan met een stroommeter ook kijken wanneer je buitenunit rond de 2kW gebruikt (ik schat dat dat de waarde is die zal passen bij die 3.5kW-warmtecapaciteit binnenunit) en vanaf dat moment kan je het nog even een minuutje geven voor je warmte echt de binnenunit goed bereikt.
Zeker 20min gewacht, en zag op de p1 meter (home wizard) ook een verbruik van meer dan 2.5kW voor de gehele woning, dus 2kW kan inderdaad kloppen. Ik vrees dus dat er eventueel een koelmiddel lek is/was? Is er een manier om dat te controleren?

• Nachtapotheker
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16:09
@iwhnm89 Ik heb hier bijna dezelfde setup (1x 3.5kw en 2x 2.5kw op een SCM50). Als je ze alle 3 aanzet op max fan, dan is je huidige uitblaastemperatuur denk ik het maximaal haalbare met deze buiten temperaturen.
Als je de fan stand op auto zet, gaat de airco warmere lucht blazen (wel zachter uiteraard).
Ik gebruik er hier meestal 1 tegelijk, soms een 2e, als ik die erbij aanzet dan daalt de uitblaastemperatuur ook.
Met 1 unit aan op full power gaat de uitblaastemperatuur wel over de 40 heen, maar dit regelt als de boel op temperatuur is altijd terug naar rond de 30-35 gr. (het is natuurlijk ook afhankelijk van de warmtevraag wat die airco doet)

Als de warmte vraag in de ruimtes veel verschilt gaat hij dat ook proberen te 'regelen'. Als het in mijn kantoor warm genoeg is en in de woonkamer niet, dan gaat de temperatuur in de woonkamer schommelen. De airco hobbelt dan eerst zachtjes door om het kantoor stabiel te houden en in de woonkamer zakt de temperatuur iets. Vervolgens gaat hij harder werken, zet de fan op de kantoor unit stil en blaast dan in 5min een flinke bel warmte de woonkamer in om vervolgens weer stabiel te graan draaien en een half uur later weer op repeat.
Ik kan me zo voorstellen dat het regelgedrag met 3 units aan nog lastiger gaat worden.
Met koelen heb je hier veel minder last van overigens :)

[ Voor 8% gewijzigd door Nachtapotheker op 20-02-2026 08:25 ]

• glas86
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 15:08
Tip voor gebruikers van de Smart M Air app.
Ik liep al een tijdje tegen het probleem aan dat bij het openen van de app, de informatie niet goed werd opgehaald. Het oranje cirkeltje bleef maar draaien. Ik zag de units wel maar kon er niets mee doen.
Het afsluiten en opnieuw opstarten van de app was vaak voldoende om het werkend te krijgen.

Het viel me op een gegeven moment dat als het fout ging ik bovenin het locatie (GPS) icoontje van Android zag staan. Ik ben toen eens gaan kijken naar de rechten van de app en deze bleek bij locatiebepaling op nooit te staan. Na dit aangepast te hebben werkt de app in een keer volledig zonder extra handelingen. Wellicht heeft iemand anders hier ook wat aan :-).

[ Voor 3% gewijzigd door glas86 op 20-02-2026 11:11 ]

• iwhnm89
Nachtapotheker schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 08:24:
@iwhnm89 Ik heb hier bijna dezelfde setup (1x 3.5kw en 2x 2.5kw op een SCM50). Als je ze alle 3 aanzet op max fan, dan is je huidige uitblaastemperatuur denk ik het maximaal haalbare met deze buiten temperaturen.
Als je de fan stand op auto zet, gaat de airco warmere lucht blazen (wel zachter uiteraard).
Ik gebruik er hier meestal 1 tegelijk, soms een 2e, als ik die erbij aanzet dan daalt de uitblaastemperatuur ook.
Met 1 unit aan op full power gaat de uitblaastemperatuur wel over de 40 heen, maar dit regelt als de boel op temperatuur is altijd terug naar rond de 30-35 gr. (het is natuurlijk ook afhankelijk van de warmtevraag wat die airco doet)

Als de warmte vraag in de ruimtes veel verschilt gaat hij dat ook proberen te 'regelen'. Als het in mijn kantoor warm genoeg is en in de woonkamer niet, dan gaat de temperatuur in de woonkamer schommelen. De airco hobbelt dan eerst zachtjes door om het kantoor stabiel te houden en in de woonkamer zakt de temperatuur iets. Vervolgens gaat hij harder werken, zet de fan op de kantoor unit stil en blaast dan in 5min een flinke bel warmte de woonkamer in om vervolgens weer stabiel te graan draaien en een half uur later weer op repeat.
Ik kan me zo voorstellen dat het regelgedrag met 3 units aan nog lastiger gaat worden.
Met koelen heb je hier veel minder last van overigens :)
Ik heb getest met slechts 1 binnenunit, zelfs dan geraak ik niet hoger dan 35-36° uitblaas op full power.
Mijn units hebben ingebouwde wifi die ik via HA uitlees (Mitsubishi WF-RAC) maar gegevens als bv de "Outdoor unit discharge pipe" kan ik daarmee niet uitlezen. Misschien moet ik toch maar eens kijken voor esp bordjes om beter te kunnen monitoren.

Als jij zegt dat je uitblaas met 1 unit wel over de 40° geraakt, hoe heb je dat precies gemeten?

• arie-verdetti
  • Laatst online: 21-02 14:42
iwhnm89 schreef op zaterdag 21 februari 2026 @ 11:23:
[...]

Ik heb getest met slechts 1 binnenunit, zelfs dan geraak ik niet hoger dan 35-36° uitblaas op full power.
Mijn units hebben ingebouwde wifi die ik via HA uitlees (Mitsubishi WF-RAC) maar gegevens als bv de "Outdoor unit discharge pipe" kan ik daarmee niet uitlezen. Misschien moet ik toch maar eens kijken voor esp bordjes om beter te kunnen monitoren.

Als jij zegt dat je uitblaas met 1 unit wel over de 40° geraakt, hoe heb je dat precies gemeten?
een airco moet veel warmer kunnen blazen. ik heb zelf mhi srk 5.0. en heb uitblaastemperaturen gemeten van graden 67 graden. ook bij een vriend van mij met een 3.5 ook dik bover de 60 graden

• pjotter1965
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 18:16
iwhnm89 schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 21:24:

Ik weet niet wat je wel of niet kunt uitlezen.
Is bij jouw instellingen misschien Silent Mode geactiveerd ?
In Silent Mode wordt het vermogen beperkt ( compressor draait dan maximaal 55 Hz )

• ThinkPad
  • Nu online
Klinkt als een lek inderdaad, ik meet hier (SRK35ZSX-WF single) ook over de 60 graden als ik hem op de 'Hi' (mannetje met spierballen) stand zet.

[ Voor 7% gewijzigd door ThinkPad op 21-02-2026 16:00 ]

• Nachtapotheker
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16:09
iwhnm89 schreef op zaterdag 21 februari 2026 @ 11:23:
[...]

Ik heb dat met een infrarood thermometer gericht op de fanrol gemeten.

Ik laat de boel meestal 7x24 draaien dus hier is de uitblaas temperatuur zelden boven de 35 graden. Na een defrost als de unit gas geeft dan zitten we hier rond de 45-50gr voor een paar min met 2 units aan.

[ Voor 13% gewijzigd door Nachtapotheker op 21-02-2026 19:56 ]

• Rsport40
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 18:35
Hier ook gemeten op de SRK50ZSX-WT (single). Ik kom uit op 63°C (Hi-stand), maar je moet wel goed op de fanrol richten.
De buitenunit trekt dan 2250 watt, terwijl ik hem in de winter wel eens ruim 2600 watt heb zien verbruiken, maar dat komt misschien door het zachte (13 graden nu) buitentemperatuur. Normaliter draait hij op zo'n 35 - 37c graden.
Pagina: 1 ... 47 48 Laatste