BlueHeart Energy thermoacoustische warmtepomp

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmertens
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 10-05-2024
Is er hier iemand die wat meer weet over https://www.blueheartenergy.com/ dan wat te vinden is in de press releases? Ze zouden in 2023 op de markt gaan en ik vraag me af hoe goed dat aan het lukken is.

Heel interessant vond ik YouTube: The future of home climate: Blue Heart’s thermo-acoustic heat pump (... waar ze even een shot hadden van hun controller UI voor hun testopstelling. Hier een capture:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TkZgonceGTRmnONiOwaQa7RYL-k=/800x/filters:strip_exif()/f/image/mfaQCsoARHu1akt4a3eJcSjD.png?f=fotoalbum_large

We zien dat ze bij de testopstelling werken bij 45bar, ze een D-klasse versterker gebruiken voor de luidsprekers, en ze werken aan 70Hz.

Er is trouwens ook https://www.equium.fr/en/home, waar ook meer informatie welkom is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MaartenKoller
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 21-04 17:07
Ik heb begrepen dat er dit jaar (2024) nieuwe warmtepompen uitkomen die deze technologie bevatten. Daar wacht ik eigenlijk op, ben bezig met een renovatie en moet toch even extra sparen😆 dus heb wat extra tijd om te wachten. Hoop dat het ze lukt en de resultaten goed zijn :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

MaartenKoller schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 00:06:
Ik heb begrepen dat er dit jaar (2024) nieuwe warmtepompen uitkomen die deze technologie bevatten. Daar wacht ik eigenlijk op, ben bezig met een renovatie en moet toch even extra sparen😆 dus heb wat extra tijd om te wachten. Hoop dat het ze lukt en de resultaten goed zijn :)
koop maar gewoon nu een "reguliere" warmtepomp. dat bespaart je vele meer geld nu dan wachten op iets wat voorlopig toch niet komt en al het er is wil je echt niet de eerste versie ervan hebben met alle problemen die daarbij horen.

tot zover is dit een hele grote wassen neus want de efficientie zal echt niet beter uitpakken dan een huidige generatie warmtepomp die al tientallen jaren zijn uitgevleest en als je goed leest moet dit ding eerst een uitbreiding worden op bestaande warmtepompen. en ik kan je nu al garanderen dat mitsubishi en consorten echt niet "officeel" zo'n ding in hun machines willen dus dan komen ze uit op de chinese troep die word verkocht met een "nederlandse" sticker die niet eens meer de moeite doen om te verbergen dat het een midea of gree is met een nederlandse sticker...

[ Voor 23% gewijzigd door flippy op 02-01-2024 02:39 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Laatst online: 20:27
"It works with two pistons that oscillate at a frequency of 100 Hz in a closed pressure vessel filled with 50 bar helium"

Dat klinkt als erg moeilijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Insert12
  • Registratie: Januari 2013
  • Nu online
flippy schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 02:22:
[...]

koop maar gewoon nu een "reguliere" warmtepomp. dat bespaart je vele meer geld nu dan wachten op iets wat voorlopig toch niet komt en al het er is wil je echt niet de eerste versie ervan hebben met alle problemen die daarbij horen.

tot zover is dit een hele grote wassen neus want de efficientie zal echt niet beter uitpakken dan een huidige generatie warmtepomp die al tientallen jaren zijn uitgevleest en als je goed leest moet dit ding eerst een uitbreiding worden op bestaande warmtepompen. en ik kan je nu al garanderen dat mitsubishi en consorten echt niet "officeel" zo'n ding in hun machines willen dus dan komen ze uit op de chinese troep die word verkocht met een "nederlandse" sticker die niet eens meer de moeite doen om te verbergen dat het een midea of gree is met een nederlandse sticker...
We hebben echt nog letterlijk niks meer dan wat plaatjes gezien. Wacht nou eerst eens wat testresultaten af voor het compleet afbranden van het concept. Er komen nooit nieuwe ontwikkelingen de markt op als we iedereen z'n kop afhakken als ie boven het maaiveld komt.

Het is zo te lezen trouwens een concurrent van Mitsubishi en consorten, niet een vervanging van hun compressoren.
jeroen3 schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 08:05:
"It works with two pistons that oscillate at a frequency of 100 Hz in a closed pressure vessel filled with 50 bar helium"

Dat klinkt als erg moeilijk.
In een scroll compressor in een bestaande wp bewegen ook delen op frequentie onder druk.

[ Voor 3% gewijzigd door Insert12 op 02-01-2024 12:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Insert12 schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 12:53:
[...]

We hebben echt nog letterlijk niks meer dan wat plaatjes gezien. Wacht nou eerst eens wat testresultaten af voor het compleet afbranden van het concept. Er komen nooit nieuwe ontwikkelingen de markt op als we iedereen z'n kop afhakken als ie boven het maaiveld komt.

Het is zo te lezen trouwens een concurrent van Mitsubishi en consorten, niet een vervanging van hun compressoren.

[...]

In een scroll compressor in een bestaande wp bewegen ook delen op frequentie onder druk.
exact, behalve marketing is er helemaal niks net als al die nieuwsberichten van de "killer accu" die tig keer beter is dan wat nu op de markt is en vervlgens niks meer van hoort.

dit is gewoon het grote probleem met reclame die gericht is op venture capital, het geeft het idee dat er daadwerkleijk iets bijna klaar staat om op de markt te komen terwijl dat totaal niet het geval is.

en als je wat verder leest wat ze zeggen geven ze aan dat het in de eerste instantie een uitbreiding moet worden van bestaande warmtepompen wat aangeeft dat er nog serieuze beperkingen zijn als ze niet eens tegen VC's zeggen dat ze een standalone machine kunnen maken die goedkoper en beter is dan wat nu op de markt is.

[ Voor 13% gewijzigd door flippy op 02-01-2024 13:00 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Insert12
  • Nu online
flippy schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 12:58:
[...]

exact, behalve marketing is er helemaal niks net als al die nieuwsberichten van de "killer accu" die tig keer beter is dan wat nu op de markt is en vervlgens niks meer van hoort.

dit is gewoon het grote probleem met reclame die gericht is op venture capital, het geeft het idee dat er daadwerkleijk iets bijna klaar staat om op de markt te komen terwijl dat totaal niet het geval is.

en als je wat verder leest wat ze zeggen geven ze aan dat het in de eerste instantie een uitbreiding moet worden van bestaande warmtepompen wat aangeeft dat er nog serieuze beperkingen zijn als ze niet eens tegen VC's zeggen dat ze een standalone machine kunnen maken die goedkoper en beter is dan wat nu op de markt is.
Op de website staan letterlijk meerdere prototypes met afbeeldingen. De belofte is ook nog eens dat er een nul serie komt in 2024. Er is dus wel wat en ook iets waar we komend jaar meer informatie van kunnen verwachten.

Ze hebben een andere techniek dan de rest van de markt, dat is altijd welkom. Nieuwe technieken moet je wat mij betreft altijd een kans geven. Werkt het niet dan zullen we dat vanzelf gaan zien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Insert12 schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 13:03:
[...]

Op de website staan letterlijk meerdere prototypes met afbeeldingen. De belofte is ook nog eens dat er een nul serie komt in 2024. Er is dus wel wat en ook iets waar we komend jaar meer informatie van kunnen verwachten.

Ze hebben een andere techniek dan de rest van de markt, dat is altijd welkom. Nieuwe technieken moet je wat mij betreft altijd een kans geven. Werkt het niet dan zullen we dat vanzelf gaan zien.
prototypes is een groot woord voor wat ze laten zien. Zonder harde cijfers betekenen die beelden helemaal niks.

Je vergeet volgens mij nog steeds dat die videos en de hele website bedoelt is om VC geld binnen te halen met mooie beloftes, niet om het publiek te overtuigen.

Zonder harde data kan dit net zo goed een antizwaartekrachtmachine zijn om eindelijk vliegende autos te hebben die ons beloofd zijn.

En ik sta zeker open voor nieuwe technieken maar ik laat me niet verleiden door de marketing eromheen.

De reden waarom.dit soort dingen uiteindelijk doodvallen is simpelweg dat het niet schaalt. 1 unit maken in een lab is heel wat anders dan 1 miljoen units per kwartaal eruit stampen in china vor minder geld dan wat nu een warmtepomp kost.

[ Voor 10% gewijzigd door flippy op 02-01-2024 13:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Insert12
  • Nu online
flippy schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 13:10:
[...]

prototypes is een groot woord voor wat ze laten zien. Zonder harde cijfers betekenen die beelden helemaal niks.

Je vergeet volgens mij nog steeds dat die videos en de hele website bedoelt is om VC geld binnen te halen met mooie beloftes, niet om het publiek te overtuigen.

Zonder harde data kan dit net zo goed een antizwaartekrachtmachine zijn om eindelijk vliegende autos te hebben die ons beloofd zijn.

En ik sta zeker open voor nieuwe technieken maar ik laat me niet verleiden door de marketing eromheen.

De reden waarom.dit soort dingen uiteindelijk doodvallen is simpelweg dat het niet schaalt. 1 unit maken in een lab is heel wat anders dan 1 miljoen units per kwartaal eruit stampen in china vor minder geld dan wat nu een warmtepomp kost.
Wacht het toch eens af, er moet dit jaar een nulserie komen. Dus resultaten en werkende installaties.

Net zo goedkoop als een labeltje op een Chinees product plakken zal het niet snel worden, dat is dan ook een product voor een totaal andere doelgroep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snarfdwarf
  • Laatst online: 14-08-2024
Ik kijk hier enorm naar uit ben benieuwd wat ze waarmaken van onderstaande claims:

Efficient: A 1-6kW modulating output with superior seasonal coefficient of performance (SCOP) to reduce the energy consumption.

Easy to install: A standardized system suitable for every type of building that ensures a simplified and fail-proof installation.

Simple architecture: BlueHeart has almost no moving parts and does not require maintenance. Its lifetime is more than 15 years.

Affordable: BlueHeart enables a reduction in the purchase and installation cost of the heat pump, as well as that of its operation.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaartenKoller
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 21-04 17:07
flippy schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 02:22:
[...]

Ik dacht juist dat ze met een eerste productie reeks bezig waren. En dit ding is een vervangend onderdeel binnen een warmtepomp toch, niet uitbreiding?

Wat mij positief stemt en vertrouwen geeft is dat het uit een TNO onderzoek ontstaan is. https://www.tno.nl/nl/tec...gy-nieuw-type-warmtepomp/

Mijn idee is nog niet gewijzigd, dus zodra het beschikbaar is, wil ik het gaan proberen. Zal hier mijn bevindingen dan vertellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AirX
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 12:30

AirX

Tweak Guru

Blueheart lijkt veelbelovend.

Nog zo’n mooie vinding: https://magneto.systems/ en https://www.tudelft.nl/st...-voor-een-groenere-wereld. Ook Nederlands, maar uiteraard nog in ontwikkeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sarcomorbato
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 24-11-2024
MaartenKoller schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 10:49:
[...]

Ik dacht juist dat ze met een eerste productie reeks bezig waren. En dit ding is een vervangend onderdeel binnen een warmtepomp toch, niet uitbreiding?

Wat mij positief stemt en vertrouwen geeft is dat het uit een TNO onderzoek ontstaan is. https://www.tno.nl/nl/tec...gy-nieuw-type-warmtepomp/

Mijn idee is nog niet gewijzigd, dus zodra het beschikbaar is, wil ik het gaan proberen. Zal hier mijn bevindingen dan vertellen.
Het is nogal een ronkende text.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 12:20
Er is trouwens al in 2022 een artikel op tweakers verschenen.

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Taxi645
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 12-06 09:54
BlueHeart Energy ontvangt miljoenensubsidie voor massaproductie CO₂-vrije warmtepomp

https://www.odijmond.nl/a...lueheart-energy-ontvangt/
Toekenning JTF IJmond subsidie

De toegekende Europese subsidie van € 3.994.825,- stelt het project in staat om in de aankomende paar jaar een cleantech faciliteit te bouwen en een organisatiestructuur op te zetten. De totale investering is ruim 8 miljoen euro.

Met een proof-of-conceptlijn wordt de productiemodule ontwikkeld en geïnstalleerd. Zo kan in 2027 de massaproductie van de BlueHaert Engine van start gaan en kan de verkoop van deze geluidsvrije en schone warmtepomp beginnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 12:20
Zou mooi zijn als dit doorbreekt. Stillere “compressor” en geen schadelijk koudemiddel zijn mooie voordelen.

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taxi645
blb4 schreef op zaterdag 27 april 2024 @ 12:30:
Zou mooi zijn als dit doorbreekt. Stillere “compressor” en geen schadelijk koudemiddel zijn mooie voordelen.
Verder:

- (vrijwel) onderhoudsloos
- Compacter
- Minder efficiencyverlies bij verwarmen met hogere aanvoertemperaturen (radiatoren)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

paQ

Ben benieuwd naar efficiëntie. Ik lees bij wat comments COP4-5 bij A7. Is niet perse denderend.
Als het ding (inderdaad) geruisloos is, en niet duurder dan de huidige wp, dan heb je wellicht een niche markt die je kunt bedienen om zo alsnog aan geluidseisen te voldoen bijv.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15:55
Zolang het juist spellen van de naam nog een opgave is zou ik er niet teveel van verwachten.

Bovendien is de genoemde COP geen enkele verbetering tov de Mitsubishi in mijn tuin. Wat is dan de meerwaarde?

Volgend jaar is het product geflopt en de subsidie weg. Mark my words.

[ Voor 25% gewijzigd door hesselbeertje op 27-04-2024 20:24 ]

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
hesselbeertje schreef op zaterdag 27 april 2024 @ 20:23:
Zolang het juist spellen van de naam nog een opgave is zou ik er niet teveel van verwachten.

Bovendien is de genoemde COP geen enkele verbetering tov de Mitsubishi in mijn tuin. Wat is dan de meerwaarde?

Volgend jaar is het product geflopt en de subsidie weg. Mark my words.
Let wel, ik heb weinig vertrouwen in dit product, maar jouw mitsubishi hoor ik op twintig meter afstand. Stilte is wat waard, nu nog waarmaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

paQ

geluid

Ik neem aan dat dat die niche markt is waarover ze spreken in de video.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

pagani schreef op zaterdag 27 april 2024 @ 20:43:
[...]

Let wel, ik heb weinig vertrouwen in dit product, maar jouw mitsubishi hoor ik op twintig meter afstand. Stilte is wat waard, nu nog waarmaken.
dat is nogal een dooddoener want op afstand hoor je alleen de ventilator en ook dit ding heeft een ventilator nodig, geluid van de compressor is een compleet non issue.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• pdomen
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 31-03 17:52
Toekenning JTF IJmond subsidie
De toegekende Europese subsidie van € 3.994.825,- stelt het project in staat om in de aankomende paar jaar een cleantech faciliteit te bouwen en een organisatiestructuur op te zetten. De totale investering is ruim 8 miljoen euro.

Met een proof-of-conceptlijn wordt de productiemodule ontwikkeld en geïnstalleerd. Zo kan in 2027 de massaproductie van de BlueHaert Engine van start gaan en kan de verkoop van deze geluidsvrije en schone warmtepomp beginnen.

Dit komt van:
https://www.odijmond.nl/@13592/blueheart-energy-ontvangt/

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• BTB
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 12:00

BTB

ST LOUIS, U.S.A. and HEEMSKERK, NL (April 1, 2025) – Copeland, a global provider of sustainable climate solutions, has announced a strategic investment in BlueHeart Energy, a Netherlands-based startup developing a promising innovative heat pump technology. This investment demonstrates Copeland's focus on driving and enabling innovation that helps combat climate change and achieve net-zero emissions.

https://www.copeland.com/...vests-in-blueheart-energy

Bram Bouwens

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Taxi645
Niet veel nieuwe info, maar wel over de te verwachte uitrol:
https://www.hln.be/woon/t...3A%2F%2Fduckduckgo.com%2F
Pagina: 1