Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Het MHI L/L warmtepomp/airco topic

Pagina: 1 ... 43 44 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Rapheal
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 11:52
Goedemorgen allemaal,

Ik ben via het climacontrol topic geattendeerd op dit forum door @ThinkPad . Ik zou jullie graag om hulp vragen om mijn airco verwarming beter op elkaar af te stemmen. Situatie in het kort;
2 mhi srk35-zs-w airco's in de woonkamer (25m2 in foto) en de aanbouw (22m2, zie fotos voor situatie). Huis is het 2012, aanbouw staat naast een open veldje/sloot. Sinds recent heb ik ook een homewizard dongle en gebruik ik de climacontrol modules van Ledmaniak. Hierdoor is het me veel inzichtelijker geworden dat de aanbouw de koude kant van het huis is en dus sneller afkoelt (zonder verwarming van 19 om 22.00 naar 16 om 05.00).

Nu probeer ik beide airco's aan te sturen met ieder een eigen externe sensor. Waar voorheen de woonkamer (zonder climacontrol module, en interne sensor) de hoofd last droeg en de aanbouw minder (60/40) is het nu overduidelijk de aanbouw airco die de hoofdlast draagt sinds sturing op interne sensor (90/10) met als gevolg dat de woonkamer airco eigenlijk nagenoeg niet meer bijspringt.

Externe sensor voor de woonkamer staat in de keuken bij de cv thermostaat en die van de aanbouw net om de hoek van de doorgang (of op de eettafel achter de bloempot).Ik heb het vermoeden dat de warmte vanuit de aanbouw naar de woonkamer trekt via de open doorgang, al helemaal nu veel minder lucht tegenstroom is vanuit de woonkamer. Resultaat is dat de aanbouw zn setpoint niet haalt en bezig blijft en de woonkamer niet bijspringt.

De airco instellingen zijn beide fixed op fan stand 3, verticale flapstand 1 na onderste stand, hetzelfde temperatuur setpoint voor beide. Aanbouw lamellen staan naar voren gericht (geen buiging naar de doorgang naar woonkamer. Ik zou graag de airco s zo instellen dat ze de last weer samen eerlijker delen. Mijn vraag aan jullie, hoe dit te bereiken met de airco s die nu dus op externe sensor / ruimtetemperatuur wordt gestuurd

Als er nog meer informatie nodig is hoor ik het graag. Op dit moment weet ik niet meer hoe dit te verbeteren ☹️.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6oXiauiYgWemOe86GIR8IPmMif8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DclIBEMub3ECiwca1wnbsXzI.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JzpPWXDLiWiecNjhkTa-346S1_U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dxzlTHn1MAKxIlwuZ6zW0I9Q.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NbFURY-_tU-ZxFMpUMFLWMFmETE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VJeKvUxRU1mS0MgkBbhwBDfo.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QUj7_5yCn74d8Wiyz50UWlDNh2E=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/neNk529jGfU6d5kYywxBytjN.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 36% gewijzigd door Rapheal op 20-11-2025 07:29 ]

• g-j-t
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 10:23
Vraag over het regelgedrag bij verwarming van onze SCM 45 ZS-W multisplit met een 20 ZS-W wandunit en een SRF 25 ZS-W vloerunit.
Deze hebben we al een aantal jaar maar we hebben ze eigenlijk nooit serieus gebruikt voor verwarming. Wel eens kort getest maar nooit gemonitord. Bij koelen regelen ze goed en mooi stabiel. Afgelopen zomer geen enkel probleem.

Nu we beneden een 35ZSX hebben en deze eigenlijk naar verwachting regelt bij verwarming; dus starten met een iets hoger vermogen om daarna rustig terug te moduleren. Het is geen vlakke lijn maar wel zonder onderstaande pieken.

De units boven gisteravond (3 graden buiten) om en om gebruikt. Het eerste blok in de afbeelding hieronder is de vloerunit op zolder, het tweede blok (later in de avond) is de 20ZS wandunit. Wat opvalt is dat ze steeds een hoge verbruikspiek laten zien en vervolgens weer zakken.
Ik heb de ventilatie op "laag" staan maar dat doe ik met de ZSX beneden ook. Het zijn geen defrosts (kan ook niet zo dicht op elkaar) en de unit blijft gewoon verwarmen.

De gemeten temperatuur in de ruimte komt van de binnenunits en is na even verwarmen snel vrij hoog (met name bij wandunit, logisch) t.o.v. de ingestelde waarde (20). Ze hebben beide een losse Wifi module. Ventilatiesnelheid staat op laagste. Ik stuur ze aan via Homey (cloud MHI smart-m-air) maar dit zou niet uit moeten maken

Laatste plaatje is een detailbeeld van een uur.

Iemand een idee waarom ze zo raar regelen? Ik heb dit topic wel doorzocht op "regelgedrag" maar zie dit soort grafieken iig niet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OA8gUM8X2KynRlUR3z-cVP_vsd8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xCjZdxcHE0NLtHs0vbkFX3bJ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wg-gCuguJWUBCCmIZEyDPWhB5WQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3ongBLmLskKcI7vZrzE1pmrV.jpg?f=fotoalbum_large

WP: PUHZ-SW75 YAA + ERST20D-VM2D. PV: 2000 wp +4200 wp

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Nu online
g-j-t schreef op donderdag 20 november 2025 @ 08:15:
Vraag over het regelgedrag bij verwarming van onze SCM 45 ZS-W multisplit met een 20 ZS-W wandunit en een SRF 25 ZS-W vloerunit.
Deze hebben we al een aantal jaar maar we hebben ze eigenlijk nooit serieus gebruikt voor verwarming. Wel eens kort getest maar nooit gemonitord. Bij koelen regelen ze goed en mooi stabiel. Afgelopen zomer geen enkel probleem.

Nu we beneden een 35ZSX hebben en deze eigenlijk naar verwachting regelt bij verwarming; dus starten met een iets hoger vermogen om daarna rustig terug te moduleren. Het is geen vlakke lijn maar wel zonder onderstaande pieken.

De units boven gisteravond (3 graden buiten) om en om gebruikt. Het eerste blok in de afbeelding hieronder is de vloerunit op zolder, het tweede blok (later in de avond) is de 20ZS wandunit. Wat opvalt is dat ze steeds een hoge verbruikspiek laten zien en vervolgens weer zakken.
Ik heb de ventilatie op "laag" staan maar dat doe ik met de ZSX beneden ook. Het zijn geen defrosts (kan ook niet zo dicht op elkaar) en de unit blijft gewoon verwarmen.

De gemeten temperatuur in de ruimte komt van de binnenunits en is na even verwarmen snel vrij hoog (met name bij wandunit, logisch) t.o.v. de ingestelde waarde (20). Ze hebben beide een losse Wifi module. Ventilatiesnelheid staat op laagste. Ik stuur ze aan via Homey (cloud MHI smart-m-air) maar dit zou niet uit moeten maken

Laatste plaatje is een detailbeeld van een uur.

Iemand een idee waarom ze zo raar regelen? Ik heb dit topic wel doorzocht op "regelgedrag" maar zie dit soort grafieken iig niet.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik heb uiteraard geen idee wat bij jou het probleem is.

Wat ik wel kan zeggen is dat ik me een hoedje schrok toen ik eergisteren onze multisplit aanzette. Normaal vertoont het hier het normale gedrag, hoe groter het temperatuur-gat wat te overbruggen is, hoe meer vermogen eruit gegooid wordt, langzaam terugzakkend naar het minimale niveau voor dat moment. En ruimte stabiel op temperatuur.

Eergisteren was het verbruik veel hoger dan ik gewend was en de temperatuur in de ruimte steeg erg langzaam. Het verbruik zakte wel wat maar bleef veel hoger dan normaal, ook toen de ruimte uiteindelijk op temperatuur was. We kregen zelfs een defrost 45 minuten na de start, bij 8 graden buiten.

Gisteren kwam ik er achter dat de fanstand op de afstandsbediening op 1 stond (1 streepje boven het ventilatortje) ipv automatisch (alleen het ventilatortje). Waarschijnlijk (per ongeluk?) zo ingesteld door de monteur bij het onderhoud.

Ik heb het teruggezet naar automatisch en alles loopt weer als voorheen.

Ik start bij deze buitentemperaturen trouwens altijd geleidelijk op om minder snel een defrost te krijgen. Vanochtend was onze woonkamer 16,9 graden. Ik heb de ingestelde temperatuur op 18 gezet. Toen de woonkamer 18 graden was (een half uur na aanzetten 18,1 graden), en het verbruik teruggezakt was heb ik de unit in het trapgat bijgeschakeld om de bovenverdieping op temperatuur te krijgen en houden. Dat duurt langer.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/REaO-XebcbzY2cAl5GYlSAF07fo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8i6uS2SPI0s0Z15hezJJwuYU.jpg?f=fotoalbum_large

Ik zeg het omdat het kan zijn dat wat je aangeeft, standaard draaien op ventilatorstand 1, niet perse gunstig hoeft te zijn. Het kan ook onvermoede bijwerkingen hebben zoals bij ons :)
Bovendien heb je snel last van een warmtebubbel waardoor de unit stopt met verder verwarmen. Wanneer de warme lucht op natuurlijke wijze weer wat verdeeld is zal de unit het misschien weer oppakken.

Ook in de gebruiksaanwijzing van mhi (tenminste bij onze multisplit), wordt fanstand 1 genoemd als minder economisch. Bij geforceerd lage fanstand wordt dacht ik stand 2 geadviseerd.

Hier werkt automatisch snel en zuinig maar dat kan uiteraard voor anderen anders zijn.

[ Voor 4% gewijzigd door Sjamo op 20-11-2025 10:12 ]

• Chatslet
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20-11 18:02
@Rapheal De binnenunits hangen vrij dicht bij elkaar zo te zien. Heb je wel eens overwogen om maar 1 sensor op een centrale plek te gebruiken? Op die manier verdeel je de last 50/50 en zouden beide units zo ongeveer hetzelfde regelgedrag moeten gaan vertonen.

• Chatslet
@g-j-t Ik heb hier even wat grafieken van multisplits naast elkaar gezet. Lijkt vooral met de buitentemperatuur te maken te hebben. Hier in Zweden is het op dit moment -12 graden en ik krijg inderdaad een soort zaagtand grafiek. Als ik het verbruik opvraag van toen het nog warmer was dan is dat minder. Bij ons huis in NL zie ik het zelfde verschijnsel. Bij beide huizen even de buitentemperatuur in de grafiek er naast gezet en het lijkt vanaf zo'n 4 a 5 graden te ontstaan en hoe kouder het wordt hoe groter de zaagtanden. Als je de compressor er naast zet dan zie je ook dat die telkens in toeren piekt. Waarom dit gebeurd? Werkelijk geen flauw idee.

• Rapheal
@Chatslet dat is inderdaad een optie , of uiteraard de twee sensors even bij elkaar zetten. Denk je niet dat doordat er verschil in warmteverlies zit en het feit dat de warmte vanuit de aanbouw naar de woonkamer trekt de airco in de aanbouw niet eerder afslaat? Heb je een suggestie voor plek voor een eventuele test?

• esphome
  • Registratie: Oktober 2023
  • Niet online
RemmyB83 schreef op woensdag 19 november 2025 @ 22:36:
[...]

De "Return air-temperature" is dus een berekende waarde, en geen gemeten waarde? Weet je ook hoe hij dit berekend?
De "Return air-temperature" is temperatuur die is doorgegeven door interne temperatuur sensor (0xFF status) of de externe temperatuur sensor. Op het moment dat de die return temperatuur wordt doorgezonden weet ik dat mijn manipulatie van de temperatuur waarde is geaccepteerd en dat de MHI daar dan mee gaat werken. Die bevestiging kan wel eens bijna een minuut duren en geduld is dan een schone zaak.

Wat @LED-Maniak aangeeft dat er MHI gaan op toeren als die merken dat de temperatuur hetzelfde blijft lijkt mij een latere en logische aanpassing en waarschijnlijk gaat dat op voor de ZSX versies.

• Chatslet
@Rapheal Op de foto lijkt het alsof de binnenunits echt heel dicht bij elkaar hangen en dat de aanbouw en de woonkamer dezelfde ruimte zijn. Ik zie daar namelijk geen deur oid tussen zitten. Je zou het dan eigenlijk net zoals met CV moeten zien als 1 ruimte thermostaat met meerdere radiatoren in de ruimte. Ik ben niet zo bekend met de climacontrol modules maar ik ga er even vanuit dat die net zoals de MHI-AC-CTRL met externe (draadloze) sensoren kan werken en waarschijnlijk gewoon op een ESP32 met dezelfde software componenten draait. Ik zie daar namelijk dezelfde opties met sensoren via MQTT, BLE etc...
Bij de ESPHome variant doe je dat met:
code:
1
2
3
4
sensor:
  #external temperature sensor
  - platform: het type sensor dat je gebruikt
    en hier de platform configuratie

Je kunt dan BLE sensoren, een ds18b20, sensoren uit HA of MQTT etc... gebruiken. Met Xiaomi BLE sensoren werkt het bijvoorbeeld zo: https://esphome.io/components/sensor/xiaomi_ble/

Het beste hang je slechts 1 sensor op een binnenmuur waar de temperatuur in de ruimte het laagst is en vooral niet in de uitstroom van de airco's. Met 2 sensoren op dezelfde plek kan ook maar dan kun je alsnog hetzelfde probleem krijgen als die onderling bijvoorbeeld een halve graad afwijken.

• RemmyB83
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 11:58
@Rapheal Ik ben het met @Chatslet eens, je doorgang is zo groot dat dat je dit het beste als 1 ruimte kunt zien.
Als de sensoren nauwelijks afwijken kun je ze als test even bij elkaar zetten. Daarnaast is het natuurlijk ook niet super veel werk om 1 van de sensoren te koppelen aan de andere binnenunit.

Mijn eerste gedachte zou zijn, om de sensor(en) in het midden van de te verwarmen ruimte te plaatsen. Als ik aan de hand van je foto's je ruimte inschat, dan zou ik ze in de woonkamer net links naast de doorgang plaatsen. Ik ga er wel even van uit dat dit een binnenmuur is die niet veel koude uitstraalt, als bijvoorbeeld een buitenmuur. Stukje dubbel zijdige tape en klaar voor de test.

Pijnacker Oost/West

• Rapheal
@RemmyB83 @Chatslet de afstand van bank naar doorgang is circa 4.5-5m en van doorgang tot buitenmuur aanbouw (met behang) is ongeveer 4m. zie foto hieronder voor uit de andere hoek aanbouw gemaakt (zit ook een deur met hr++ glas 1x2.45 m). Bedoel je met links aan de kant van de aanbouw en dan niet de kant van de tv?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cVvaMaRrEFz4UclX5yLWAX8A2C8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/u9Zn4RiLLpCO51tI7yvDxFWU.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 36% gewijzigd door Rapheal op 20-11-2025 15:47 ]

• RemmyB83
Rapheal schreef op donderdag 20 november 2025 @ 13:58:
@RemmyB83 @Chatslet de afstand van bank naar doorgang is circa 4.5-5m en van doorgang tot buitenmuur aanbouw (met behang) is ongeveer 4m. zie foto hieronder voor uit de andere hoek aanbouw gemaakt (zit ook een deur met hr++ glas 1x2.45 m). Bedoel je met links aan de kant van de aanbouw en dan niet de kant van de tv?
Je extra foto is helaas niet te zien.
Maar ik bedoel idd niet bij de tv, maar aan de andere kant van de door gang.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jCm6mbP_FddXWincNzQpPjOgcHU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/arrAF74R7sSouXgiuNJPUdo3.jpg?f=fotoalbum_large

Edit: de sensor kun je natuurlijk hier toevoegen bij scan thermometers. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7ibluWbd16ua80l6NJRCMHbYGh4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TctvbQxvZAOsBjrvyhbgyPdQ.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 19% gewijzigd door RemmyB83 op 20-11-2025 14:50 ]

Pijnacker Oost/West

• Chatslet
@Rapheal De plek die @RemmyB83 laat ziet zou inderdaad optimaal zijn al zien we natuurlijk niet wat er buiten beeld nog meer is. Daar zou echt een plattegrond oid voor nodig zijn. Deze plek lijkt me in ieder geval een goed startpunt. Wel blijf ik erbij dat 2 sensors naast elkaar geen goed idee is. Ik ken die sensoren. Dat zijn de Xiaomi BLE sensoren die je voor 3 tot 5 euro bij aliexpress haalt en die wijken onderling allemaal een halve tot hele graad af. Dan ga je alsnog krijgen dat een van de airco’s er mee stopt.

• esphome
  • Niet online
Voor diegenen die de custom code gebruikt van Robert Klep en een waarschuwing krijgen in HA ESPhome 2025.11 kunne het volgende __init__.py bestand aanpassen in de subdir climate

Path: RobertKlep/esphome-custom-component-main/components/custom/climate/__init__.py
van code stuk:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
CONFIG_SCHEMA = cv.Schema(
    {
        cv.GenerateID(): cv.declare_id(CustomClimateConstructor),
        cv.Required(CONF_LAMBDA): cv.returning_lambda,
        cv.Required(CONF_CLIMATES): cv.ensure_list(climate.CLIMATE_SCHEMA),
    }
)
#

naar:
code:
1
2
3
4
5
6
7
    {
        cv.Required(CONF_CLIMATES): cv.ensure_list(climate.climate_schema(climate.Climate)),
    }
)

Ik heb de code lokaal staan en wil iemand die wel op Github zit deze aanpassing (PR) willen voorstellen?

GitHub: https://github.com/robertklep/esphome-custom-component en het is vanaf ESPhome 2025.11 nodig

• Rapheal
@RemmyB83 @Chatslet heb de foto nogmaals in de reactie gezet(vanuit de aanbouw genomen (ditmaal) ok en dan de de sensor aan de woonkamer zijde? Ik zal eens proberen of de airco in de aanbouw de sensor dan wel ziet. Hebben deze sensoren zichtlijn nodig ? Bedankt voor het meedenken

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 11:49
Chatslet schreef op donderdag 20 november 2025 @ 14:18:
Ik ken die sensoren. Dat zijn de Xiaomi BLE sensoren die je voor 3 tot 5 euro bij aliexpress haalt en die wijken onderling allemaal een halve tot hele graad af. Dan ga je alsnog krijgen dat een van de airco’s er mee stopt.
Schromelijk overdreven. Als ik er 30 op een tafel leg zit er een keer hooguit drietiende verschil tussen. De sensor die in de laatste modellen zit is helemaal niet verkeerd. Sht3 of sht4x. Die zijn allemaal fabriek af gecalibreerd. Datasheet van de sht4x geeft tolerantie van 0.2C op.

Gebruik je een ClimaControl. Verbind dan eens een sensor met beide modules/adapters.

Of speel eens met de offset compensatie instelling als er een offset aanwezig is.

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 11:49
Rapheal schreef op donderdag 20 november 2025 @ 15:51:
@RemmyB83 @Chatslet heb de foto nogmaals in de reactie gezet(vanuit de aanbouw genomen (ditmaal) ok en dan de de sensor aan de woonkamer zijde? Ik zal eens proberen of de airco in de aanbouw de sensor dan wel ziet. Hebben deze sensoren zichtlijn nodig ? Bedankt voor het meedenken
Nee, geen zichtlijn nodig. Maar check wel even of het signaal elke 10-20 seconden binnenkomt.

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

• Kixtart
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online

Kixtart

Destruction = Improvement

esphome schreef op donderdag 20 november 2025 @ 15:34:
Voor diegenen die de custom code gebruikt van Robert Klep en een waarschuwing krijgen in HA ESPhome 2025.11 kunne het volgende __init__.py bestand aanpassen in de subdir climate

Path: RobertKlep/esphome-custom-component-main/components/custom/climate/__init__.py
van code stuk:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
    {
        cv.Required(CONF_CLIMATES): cv.ensure_list(climate.CLIMATE_SCHEMA),
    }
)
#

naar:
code:
1
2
3
4
5
6
7
    {
        cv.Required(CONF_CLIMATES): cv.ensure_list(climate.climate_schema(climate.Climate)),
    }
)

Ik heb de code lokaal staan en wil iemand die wel op Github zit deze aanpassing (PR) willen voorstellen?

GitHub: https://github.com/robertklep/esphome-custom-component en het is vanaf ESPhome 2025.11 nodig
Voor Ginkage MHI-AC-Ctrl-ESPHome loopt die ook fout op dit moment door breaking changes: https://github.com/ginkage/MHI-AC-Ctrl-ESPHome/issues/185 Ik wacht gewoon op de update hiervan voordat ik de Airco zelf update.

☻/
/▌
/ \

• RemmyB83
Rapheal schreef op donderdag 20 november 2025 @ 15:51:
Ik zou hem als eerste aan de woonkamer zijde proberen, bevalt dat niet kun je hem er ook nog tussen in of aan de zijde van de aanbouw proberen. Dat is een beetje trial and error, en kom je alleen met testen achter. Daarnaast meet ik het liefst op de plek die voor mijn het belangrijkst is en een beetje centraal is. Ook geen last heeft van warmte die bijvoorbeeld een tv uitstraalt als hij aanstaat.

Sensor kun je makkelijk toevoegen via de webinterface zie screenshot in mijn vorige post. Tijdens het toevoegen de sensor die je wilt toevoegen zo dicht mogelijk bij de binnenunit houden, en eventueel de gene die al is gekoppeld verder weg zetten of uitzetten door middel van batterij te verwijderen. Sensor hebben geen zichtlijnen nodig, maar werken op BLE (Bluetooth Low Energy).

Pijnacker Oost/West

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11:55
Kixtart schreef op donderdag 20 november 2025 @ 16:15:
[...]

Voor Ginkage MHI-AC-Ctrl-ESPHome loopt die ook fout op dit moment door breaking changes: https://github.com/ginkage/MHI-AC-Ctrl-ESPHome/issues/185 Ik wacht gewoon op de update hiervan voordat ik de Airco zelf update.
Ik zou hem zelfs wat duidelijker willen wegzetten:
.
[h1]LET OP: Ginkage MHI-AC-Ctrl-ESPHome is niet compatible met ESPHome 2025.11[/h1]
.
Een heel rijtje van de breaking changes in de ESPHome 2025.11 changelog raken de MHI-AC-Ctrl-ESPHome code: https://esphome.io/change...ng-changes-for-developers (in ieder geval die van de Core Framework Changes en de Component-Specific API Changes voor Climate (mogelijk ook Select)).

2025.10 werkt ook gewoon nog prima, je hoeft niet te upgraden naar 2025.11 natuurlijk :+

---
edit 21Nov 08:48: Zojuist een nieuwe release van MHI-AC-Ctrl-ESPHome geweest, daarmee werkt alles weer prima met ESPHome 2025.11

[ Voor 12% gewijzigd door Hmmbob op 21-11-2025 08:48 ]

Sometimes you need to plan for coincidence

• Theetjuh
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12:01
Bedankt voor het melden, blijf ik ff overal vanaf … wilde het eigenlijk vanmiddag doen, maar was er niet aan toe gekomen _/-\o_

• Kixtart
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online

Kixtart

Destruction = Improvement

Hmmbob schreef op donderdag 20 november 2025 @ 17:03:
[...]

.

LET OP: Ginkage MHI-AC-Ctrl-ESPHome is niet compatible met ESPHome 2025.11

.
Een heel rijtje van de breaking changes in de ESPHome 2025.11 changelog raken de MHI-AC-Ctrl-ESPHome code: https://esphome.io/change...ng-changes-for-developers (in ieder geval die van de Core Framework Changes en de Component-Specific API Changes voor Climate (mogelijk ook Select)).

2025.10 werkt ook gewoon nog prima, je hoeft niet te upgraden naar 2025.11 natuurlijk :+
Inderdaad :) Ik heb zelf ESPHome wel geupgrade, maar het component (airco's) niet. Gelukkig faalt de build daar naartoe sowieso zonder verdere impact.

☻/
/▌
/ \

• Rapheal
@Chatslet @RemmyB83 ; koppelen aan 1 sensor is gelukt. Ben de test begonnen,.nu kijken of het vannacht en morgen overdag beter gaat. Thanks voor het meedenken

• Chatslet
LED-Maniak schreef op donderdag 20 november 2025 @ 16:01:
[...]

Schromelijk overdreven. Als ik er 30 op een tafel leg zit er een keer hooguit drietiende verschil tussen. De sensor die in de laatste modellen zit is helemaal niet verkeerd. Sht3 of sht4x. Die zijn allemaal fabriek af gecalibreerd. Datasheet van de sht4x geeft tolerantie van 0.2C op.
Ik kan er 5 naast elkaar leggen die allemaal binnen een bandbreedte van zo’n anderhalve graad wat anders aangeven. Hier de 2 uiterste en ter referentie de Honeywell thermostaat.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WtrTLMdi69xV6scQ0OycOi92rsc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Zc9tB0yXYm1Rsh8e1BO3TGZS.jpg?f=fotoalbum_large

• Chatslet
@Rapheal Ik denk dat je zo op de juiste plek zit met de sensor. Ben benieuwd wat je bevindingen zijn.

• esphome
  • Niet online
Kixtart schreef op donderdag 20 november 2025 @ 16:15:
[...]
Er is nog veel meer veranderd im 2025.11.0 en de Ginkage versie gaat ergens anders fout. Daar is is alles herschreven ook op het oog van de Climate verandering die vandaag definitief/breaking is geworden.

• esphome
  • Niet online
Ik had de MHI al een tijd constant draaien en dacht laat ik eens proberen de uitwisseling van de warmte te verhogen door de fan in de binnenunit naar maximaal te brengen. Ook de doorgegeven temperatuur omlaag gezet opdat de buitenunit zou op toeren. Dat ging prima totdat ik zag dat de compressor juist minder toeren ging maken. De temperatuur weer naar beneden gezet maar dat hielp niet.

Het lijkt of er een apart program deel werd aangesproken: fan binnen op maximaal dan de compressor naar minimaal als die dan al laag draait.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OFX12SBbSZwBnTx5i2eGTdxFrxU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zAC2LgKbXJB6qy4E9vtJlvP5.jpg?f=fotoalbum_large

Nu weer op een lagere fan snelheid en de compressor doet nu weer 24Hz.

Update: het was een tweede keer niet reproduceerbaar en ik had meteen ook mijn eerste defrost te pakken, zonder dat er ijsvorming was. Ga het morgen nog eens testen want nu is het rond nul buiten en dan heb je zo weer een defrost.

[ Voor 10% gewijzigd door esphome op 20-11-2025 23:23 . Reden: Update ]

• pjotter1965
  • Registratie: Juni 2007
  • Nu online
@TheGrillmeister , @mietse , @Nachtapotheker Of anderen. Jullie hebben in het verleden ook low pressure protection control meldingen gehad.
Hebben jullie dit ooit laten controleren ? ( bv hoeveelheid koudemiddel )

Ik zag de aanwijzingen van mietse in een eerder topic met een verwijzing naar de technische documentatie.

Ik wil graag 24/7 draaien maar ik merk dat ‘s nachts de low pressure protection control wordt geactiveerd.
Met als gevolg een hogere compressor-frequentie, dus ook hoog verbruik.

Ik heb een SCM multisplit

[ Voor 5% gewijzigd door pjotter1965 op 21-11-2025 07:05 ]

• Nachtapotheker
  • Nu online
pjotter1965 schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 07:03:
@TheGrillmeister , @mietse , @Nachtapotheker Of anderen. Jullie hebben in het verleden ook low pressure protection control meldingen gehad.
Hebben jullie dit ooit laten controleren ? ( bv hoeveelheid koudemiddel )

Ik zag de aanwijzingen van mietse in een eerder topic met een verwijzing naar de technische documentatie.

Ik wil graag 24/7 draaien maar ik merk dat ‘s nachts de low pressure protection control wordt geactiveerd.

Ik heb een SCM multisplit
Klopt die komt hier wel eens voorbij, ik heb niet de hoeveelheid koelmiddel laten controleren.
In de service manual van de SCM staat dat dit optreed onder een bepaalde buiten temperatuur bij het koelen en ook bij het verwarmen in combinatie met bepaalde binnen temperaturen. Er zijn bij mijn installatie (die al jaar 3 probleemloos werkt) ook geen andere signalen van koelmiddel te kort geweest. Dit stookseizoen bijv. nog geen enkele defrost gehad :)

Koelen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4GI-Zu0pc9yVqXp_c98FbDFdfnQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/W4wzDnlJ0yvfG8q4zeD4xumI.jpg?f=fotoalbum_large

Verwarmen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0ozSco6UYx0m19jIdUzsrVPrIVo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sXlHbAd9Y7VRmYpTf3YC7THE.jpg?f=fotoalbum_large

Ook als het ‘te’ warm is buiten bij het verwarmen heb je een protective control, maar deze geeft op mijn SCM geen code. Het beschreven gedrag heb ik wel eens gezien :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ivzxItAa_hQ7yDi1FUWMzTxNNmo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DzGlCHlrA7ZzZjsNrux7PqcF.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 37% gewijzigd door Nachtapotheker op 21-11-2025 08:24 ]

• Hmmbob
Hmmbob schreef op donderdag 20 november 2025 @ 17:03:
[...]
.
[h1]LET OP: Ginkage MHI-AC-Ctrl-ESPHome is niet compatible met ESPHome 2025.11[/h1]
.

Zojuist een nieuwe release van MHI-AC-Ctrl-ESPHome geweest, daarmee werkt alles weer prima met ESPHome 2025.11

• LinuZZ
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 11:06
Op veler verzoek hierbij het topic voor alle esp-aansturing gerelateerde zaken: MHI L/L warmtepomp / airco aansturen via een esp

enphase 8300wp (3460 ZO, 2740 ZW, 2100 NO), 2x20 vacuümbuizen op 300l SWW, Panasonic WH-MXC12J9E8, gasloos sinds Juni 2022 Stromer st3 voor woon-werk

• Grutte Pier
  • Registratie: Mei 2022
pjotter1965 schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 07:03:

Draai je ook daadwerkelijk onder de low pressure protection RPM van de compressor (zie je de compressor snelheid hoger worden direct na de melding). Met lagere temperaturen zal de compressor snelheid vaak toch al hoger zijn om te voldoen aan de warmte vraag.

Btw. die paar RPM extra gaan het verschil niet maken in verbruik tov een gehele nacht niet draaien? In comfort wel maar dat ligt meer aan de woning situatie....

• pjotter1965
  • Nu online
Grutte Pier schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 09:34:
[...]

Draai je ook daadwerkelijk onder de low pressure protection RPM van de compressor (zie je de compressor snelheid hoger worden direct na de melding). Met lagere temperaturen zal de compressor snelheid vaak toch al hoger zijn om te voldoen aan de warmte vraag.

Btw. die paar RPM extra gaan het verschil niet maken in verbruik tov een gehele nacht niet draaien? In comfort wel maar dat ligt meer aan de woning situatie....
Tja, wat is veel……
Ik gebruik de ClimaControl om meetwaarden te zien. Ik kan dus alleen stroom-waarde zien.

Wil ik zoals gisteravond de woonkamer op temperatuur houden, dan draait de compressor 20Hz met een 1,37 A input.
Wanneer de low pressure protection control actief is, draait de compressor 35Hz met een stroom input van 3,02 A.

• Hmmbob
LinuZZ schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 09:03:
Op veler verzoek hierbij het topic voor alle esp-aansturing gerelateerde zaken: MHI L/L warmtepomp / airco aansturen via een esp
Veler verzoek? Die heb ik misschien gemist dan.

Maar waarom zou dit in een apart topic moeten? Waarom niet hier - waar alle kennis gebundeld zit?

edit:
Prima startpost voor dat losse topic - zou ook hier in de TS passen als je het mij vraagt.

[ Voor 19% gewijzigd door Hmmbob op 21-11-2025 11:46 ]

• Grutte Pier
pjotter1965 schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 10:05:
[...]

Tja, wat is veel……
Ik gebruik de ClimaControl om meetwaarden te zien. Ik kan dus alleen stroom-waarde zien.

Wil ik zoals gisteravond de woonkamer op temperatuur houden, dan draait de compressor 20Hz met een 1,37 A input.
Wanneer de low pressure protection control actief is, draait de compressor 35Hz met een stroom input van 3,02 A.
3A verbruik bij 35Hz is meer dan ik had verwacht, zeker tov de 20Hz 1.37.... Wat voor buitenunit heb je staan?

De SRC35 heeft met 20Hz 1.1A tot ook 1.3A, en nu draai ik 37-40Hz op 1.65A bij >2 graden buiten en 1.9A bij <2 graden. Wanneer ik de klep naar beneden richt, laat hij ook een hoger verbruik zien. Met max fanspeed een lagere vreemd genoeg.

Ben ook wel benieuwd hoe deze waarde door de MHI wordt berekend en of deze waarde uberhaubt in de buurt komt van het daadwerkelijke verbruik.

• pjotter1965
  • Nu online
Grutte Pier schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 10:28:
[...]

3A verbruik bij 35Hz is meer dan ik had verwacht, zeker tov de 20Hz 1.37.... Wat voor buitenunit heb je staan?

De SRC35 heeft met 20Hz 1.1A tot ook 1.3A, en nu draai ik 37-40Hz op 1.65A bij >2 graden buiten en 1.9A bij <2 graden. Wanneer ik de klep naar beneden richt, laat hij ook een hoger verbruik zien. Met max fanspeed een lagere vreemd genoeg.

Ben ook wel benieuwd hoe deze waarde door de MHI wordt berekend en of deze waarde uberhaubt in de buurt komt van het daadwerkelijke verbruik.
Ik heb een 5Kw multisplit, dat zal zeker van invloed zijn.

Informatie van @Nachtapotheker mooi kunnen controleren.
Gemeten buitentemperatuur is net boven 0 graden gekomen en de compressor protection staat weer op Normal. Alles werkt dus blijkbaar goed.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LN0-7ofsYJiVcHPt0RKc56qOuz0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0NkRSpsaEcryLw5IsYsh7swY.jpg?f=fotoalbum_large

• Nachtapotheker
  • Nu online
Grutte Pier schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 09:34:
[...]

Ik heb hier idd in de praktijk nooit last van, mijn jaren 80 huis heeft wel 35hz (of meer) nodig als het beneden de -2 is :D

Met koelen is het wel eens vervelend, in NL zakt het toch vaak onder de 22 graden buiten 's avonds en dan is het op zolder nog te warm om te slapen voor de kinderen. Ramen/rolluiken open is dan ook lastig ivm licht, dus dan is het pendelen.

• Theetjuh
  • Registratie: Januari 2000
Hmmbob schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 10:16:
[...]

Veler verzoek? Die heb ik misschien gemist dan.

Maar waarom zou dit in een apart topic moeten? Waarom niet hier - waar alle kennis gebundeld zit?

edit:
Prima startpost voor dat losse topic - zou ook hier in de TS passen if you ask me.
Snap ik eigenlijk ook niet ... zo is dit topic juist zo'n beetje ontstaan.

• Grutte Pier
Nachtapotheker schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 11:34:
[...]

Ik heb hier idd in de praktijk nooit last van, mijn jaren 80 huis heeft wel 35hz (of meer) nodig als het beneden de -2 is :D

Met koelen is het wel eens vervelend, in NL zakt het toch vaak onder de 22 graden buiten 's avonds en dan is het op zolder nog te warm om te slapen voor de kinderen. Ramen/rolluiken open is dan ook lastig ivm licht, dus dan is het pendelen.
Heel herkenbaar, vooral het koelen met een verhoogde compressor snelheid is klote. Wij liggen onder de binnenunit en daarom draait die dan op de laagste fanspeed. Pendelen doet die niet ivm het vastzetten van compressor snelheid, maar wat je dan ziet is dat de binnenunit wil bevriezen door teveel koel vermogen + de nodige errors.

• Allowee
  • Registratie: Juni 2005
Ik gebruik nu de airco om het binnne op temepratuur te houden.
Afstandbediening op 19C en Eco aan. Het blijft nu 17C volgens de airco sensor.
Ik haal elke minuut de airco sensor waarde op en die zit tussen de 16,7C en 17C. verder niks. Dat is wel erg weinig differenteel.. zo blijft ie aan en uit gaan

Is die 0,25 C differenteel normaal?
Pagina: 1 ... 43 44 Laatste