MHI L/L warmtepomp / airco aansturen via een esp

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• LinuZZ
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 16:42
Na diverse verzoeken in het Het MHI L/L warmtepomp/airco topic topic, hierbij een eigen topic voor het aansturen van de MHI airco units via een esp module.

Waarom je airco aansturen via een ESP?

1. Omdat het kan
  2. Lokaal aansturen kan sneller en betrouwbaarder zijn
  3. Je kunt het integreren in je eigen domotica systeem (Home Assistant, Domoticz, etc)
  4. Je bent niet afhankelijk van de cloud diensten van Mitsubishi

Benodigdheden

Voor het besturen van de airco via een ESP module zijn een aantal opties mogelijk. Kort gezegd komt het erop neer dat je een esp nodig hebt voor de communicatie en wat voltage omzetting / stabilisatie om de esp module aan te sluiten op de airco.

Software opties

• MHI-AC-Ctrl-ESPHome - Een ESPHome integratie voor MHI airco's
  • MHI-AC-Ctrl-Atom - Een aangepaste versie van MHI-AC-Ctrl atom esp32 s3 ondersteuning en verbeterde webinterface
  • MHI-AC-Ctrl - Een alternatieve firmware voor het besturen van MHI airco's met een ESP8266
  • mhi-ac-ctrl-esp32-c3 - MHI-AC-Ctrl esphome variant met ondersteuning voor de ESP32-C3 en hardware SPI
  • esp32_homekit_mhi - Een HomeKit integratie voor MHI airco's met een ESP32 (niet door mij getest)

Installatie

Voor het inbouwen van de wifi module moet je de airco unit openen. In de volgende video wordt dit gedemonstreerd:

Opmerkingen

• Zorg ervoor dat je de juiste hardware versie en software versie gebruikt die compatibel is met jouw MHI airco unit.
  • Wees voorzichtig bij het werken met elektrische apparaten en volg de veiligheidsrichtlijnen.
  • Dit project is niet officieel ondersteund door Mitsubishi en kan mogelijk de garantie van je airco beïnvloeden.
  • Medeauteurs voor dit topic zijn welkom :).

enphase 8300wp (3460 ZO, 2740 ZW, 2100 NO), 2x20 vacuümbuizen op 300l SWW, Panasonic WH-MXC12J9E8, gasloos sinds Juni 2022 Stromer st3 voor woon-werk

Alle reacties

• Soepstengel
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 16:05
Vandaag een unit aangepast zodat het met een MHI-AC-Ctrl-ESPHome unit werkt. Ik had al een wifi unit in mijn airco zitten (SRK20ZS-WF) maar ik was ontevreden over de temperatuur bediening waarbij de offset enorm fluctueerde bij het verwarmen omdat alles in die unit blijft hangen.

In de repository staat een voorbeeld om een externe temperatuur sensor aan te haken via ESPHome wat ik wel interessant vond, maar ik kwam er niet achter of er een fallback is wanneer de sensor uitvalt (bijvoorbeeld als een draadloze sensor uit gaat omdat de batterij leeg is). Vandaag even getest, en ja hij valt terug op de interne sensor als de externe ingestelde sensor weg valt, zie hieronder:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/unId7IFotB8VI7FVfcJzdBR7Fvw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/lh3n2KHDMtzvRw2LlicCK6At.png?f=fotoalbum_large

Dus dit werkt geweldig voor mijn doeleinden! Als ik 20 graden instel houdt die netjes de 20 graden aan zonder gezeur. Daarnaast heb ik nu ook veel meer informatie in HA staan, waar onder defrost informatie. Ik ga binnenkort nog 2 units bestellen voor de andere airco's hier in huis O+

Desktop: Ryzen 7 7800X3D | 32 GB | Radeon RX 6800

• Maarten60
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 10-12 21:47
Super dat er een aparte pagina voor de aansturing via esp is. Dus maar meteen een vraag ;)
Ik heb een update naar ESPHome builder gedaan naar 2025.11.2 en krijg een foutmelding dat de packages niet gevonden worden.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
Failed config

packages: [source /config/esphome/ac-boven.yaml:35]

couldn't find remote ref atom.
  remote_package: 
    url: https://github.com/fonske/MHI-AC-Ctrl-ESPHome/
    ref: atom
    refresh: always
    files: 
      - confs/wifi-info.yml
      - confs/labels-en.yml

Mogelijk is de code verplaatst, weet ook niet of er een relatie is met de update.

Ik gebruik nu
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
## version V4.2 Atom S3 Lite

packages:
  remote_package:
    url: https://github.com/fonske/MHI-AC-Ctrl-ESPHome/
    ref: atom
    refresh: always
    files: [ 
            #confs/onewire.yml,
            #confs/debug.yml,
            confs/wifi-info.yml,
            confs/labels-en.yml,
            #confs/labels-nl.yml,
           ]

Iemand een suggestie?
Verder staat er issue over het arduino of esp-IDF framework open. Moet ik daar nog iets voor veranderen?

• LinuZZ
Dat is de repo van @AUijtdehaag misschien kan hij je verder helpen of staat er iets in de documentatie

De ginkage release is bijgewerkt vorige maand.

enphase 8300wp (3460 ZO, 2740 ZW, 2100 NO), 2x20 vacuümbuizen op 300l SWW, Panasonic WH-MXC12J9E8, gasloos sinds Juni 2022 Stromer st3 voor woon-werk

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
@Maarten60
De atom versie heb ik offline gehaald vanwege mhi_ac_ctrl_loop errors
Updaten heeft ook totaal geen nut, er is geen nieuwe code bijgekomen.
Werkt eerder averechts dat esphome weer eens de code sloopt met updates.

@LinuZZ
Is de UniversalAircoController code wel fout meldings loos incl framesize 33?
Als ik die op een Atom zet krijg ik dezefde mhi_ac_ctrl_loop errors namelijk.

[ Voor 38% gewijzigd door AUijtdehaag op 03-12-2025 19:33 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• LinuZZ
AUijtdehaag schreef op woensdag 3 december 2025 @ 19:28:

@LinuZZ
Is de UniversalAircoController code wel fout meldings loos incl framesize 33?
Ik verwacht van niet eerlijk gezegd. Ik heb de hardware spi nog op mijn wensenlijstje staan, dat zal deze problemen oplossen verwacht ik, maar ik merk dat ik minder tijd heb dan ik zou willen

• HYM1100S
  • Registratie: Maart 2016
  • Niet online
AUijtdehaag schreef op woensdag 3 december 2025 @ 19:28:
@Maarten60
De atom versie heb ik offline gehaald vanwege mhi_ac_ctrl_loop errors
Updaten heeft ook totaal geen nut, er is geen nieuwe code bijgekomen.
Werkt eerder averechts dat esphome weer eens de code sloopt met updates.
Zelfde vraag vanuit deze kant.
Zit nog op versie 2025.6.3 met 2 atom bordjes en had hem graag geupdate naar de laatste versie vanwege: https://github.com/esphom...ories/GHSA-mxh2-ccgj-8635

Wat is jouw advies daarin? Op zoek naar een andere repo?
Pagina: 1