Het MHI L/L warmtepomp/airco topic

Pagina: 1 ... 41 42 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KoningPaulus
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22:18
Even uit interesse. Welke van de vier verticale settings pakken jullie in de mhi app?

4.320WP | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS-W

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• De Pruttelaar
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 23:01
KoningPaulus schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 22:08:
Even uit interesse. Welke van de vier verticale settings pakken jullie in de mhi app?
Ventileren op auto en 3D auto aan werkt hier uitstekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hvwees
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 00:15
KoningPaulus schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 22:08:
Tijdens verwarmen zijn dit mijn instellingen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xuZeAorWUwIiX8abC7lEsMhu8Dc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KPtSMQcg9RGTn75ZumqdPNxy.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoningPaulus
hvwees schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 00:14:
[...]

Tijdens verwarmen zijn dit mijn instellingen:

[Afbeelding]
Krijg je de hele ruimte zo goed warm?

Ik heb hem op de tweede stand van boven gezien, om de kamer wat meer te vullen (L vorm, airco hangt in het korte deel van de L). Uiteraard op zoek naar de beste setting. Links rechts altijd vast staan op deze stand.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I3wfo4eaZZDX1ykSMpxCSaWHEnc=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/XKGFt6Iwb7dsGlPpuPYh84bn.png?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cardinal
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 01:06
@KoningPaulus Je kan hem het beste zo ver mogelijk naar beneden laten plaatsen, gezien warme lucht (weer) omhoog gaat.

Ik persoonlijk heb hem 1 standje hoger, wegens een kast die eronder staat. Ik merkte dat hij ging pendelen door de kast, na aanpassing geen probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hvwees
KoningPaulus schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 07:48:
[...]

Krijg je de hele ruimte zo goed warm?

Ik heb hem op de tweede stand van boven gezien, om de kamer wat meer te vullen (L vorm, airco hangt in het korte deel van de L). Uiteraard op zoek naar de beste setting. Links rechts altijd vast staan op deze stand.
[Afbeelding]
Tot nu toe krijg ik de ruimte er prima mee warm.

Je kan het beste warme lucht naar beneden laten blazen, warmte stijgt immers op.

In de zomer staat de klep op de hoogste stand om dezelfde reden (koude "valt" naar beneden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoningPaulus
Naar beneden blazen begrijp ik uiteraard. Maar bij een grotere woonkamer, 60m2, wil je toch ook dat de warmte de kamer in geblazen wordt? Ik hou nl verwachten dat je sneller een bubbel krijgt als je hem volledig naar beneden laat blazen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:12
KoningPaulus schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 10:57:
[...]
Ik zou nl verwachten dat je sneller een bubbel krijgt als je hem volledig naar beneden laat blazen
Externe sensor gebruiken (y)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• renzo4000
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:24
Naar beneden blazen begrijp ik uiteraard. Maar bij een grotere woonkamer, 60m2, wil je toch ook dat de warmte de kamer in geblazen wordt? Ik hou nl verwachten dat je sneller een bubbel krijgt als je hem volledig naar beneden laat blazen
Nee, uitgangspunt bij verwarmen is echt helemaal naar beneden. Maar je kan dit zelf het beste testen door 2 dagen achtereen uit te proberen in beide standen (wel zoveel mogelijk onder dezelfde omstandigheden natuurlijk) en dan het vergelijk te maken. Er zijn zelfs mensen die met een extra (plafond) ventilator werken om de lucht gelijkmatiger in een grote ruimte te verspreiden.

PVOUTPUT | 5400W | 15 PANELEN 360W ZUID 38° | ENPHASE ENVOY S | MICRO OMVORMERS 290W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hvwees
Mijn woonkamer is +/- 48m2 / +/- 125 m3, de vorm is redelijk rechthoekig (er is wel een “hap” uit).
Ik heb gekozen voor een 5kW terwijl de bedrijven die ik over de vloer heb gehad ook zeiden dat 3,5 kW voldoende zou zijn. Ik ben voor een stapje groter gegaan om als het moet ook de woonkamerdeur te openen en de rest van het appartement ook nog enigszins te kunnen koelen/verwarmen.

Afgelopen zomer heeft de deur veel open gestaan zodat de koelte ook nog wat verder de woning in kwam, dat ging prima.

Ik heb nog niet gemerkt dat er “een bubbel” ontstaat. Warmte stijgt toch wel op, dus ik denk dat dit wel mee valt.
Wel moet ik even vermelden dat de unit er pas sinds afgelopen april hangt en ik er nu pas voor het eerst mee ga verwarmen.

Als de vorm/grootte van je te verwarmen ruimte te “onhandig”/groot is, kan je ervoor kiezen om 2 kleinere units te plaatsen uit elkaar, maar ik denk dat dit al een gepasseerd station is voor je.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nanuk
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 17:34
Ik heb dus een plafondventilator er voor hangen. Daarmee kan de ventilator op de unit laag blijven en heb ik dus minder geluid en bovendien goed verspreide warmte ondanks dat het ding niet bepaald centraal in de kamer hangt.

Als nacht of afwezigheid verlaging zet ik het op de laagste stand (18 gr) en die ventilator uit. Of te wel gebruik ik dan de bubbel om minder energie te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoningPaulus
De warmte verspreid zich tot nu toe prima door de hele ruimte met dus de een na hoogste instelling in een vrij grote ruimte. Maar juist daarom benieuwd naar andere ervaringen. Helemaal naar beneden ga ik niet doen, dat gaat vermoedelijk niet goed werken voor mijn ruimte. Maar één tik lager kan ik uiteraard eens proberen en vergelijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22:42

Zenix

BOE!

Na 2,5 jaar een keer de ESPHome een update gegeven, mooi die nieuwe mogelijkheden, vooral met de fan richtingen, die had ik eerder niet. En ook fijn dat ik de temperatuur lager kan zetten dan 18 graden, dat is straks wel fijn als salderen stopt en ik extra wil koelen overdag, zodat die in de avond minder hoeft te doen.

Gebruikt iemand de MHI-AC-Ctrl ook al met een automation in HA om te draaien op zonnestroom ? Gebruik die van mij hoofdzakelijk voor koelen. Kan wel een goed voorbeeld gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RudolfR
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 22:07
@Zenix
Ik zit nu nog op ESPHome 2024.12.2 en de ESPs zelf zitten op 2024.9.2.
Is de repo van ginkage de gangbare versie?
https://github.com/ginkage/MHI-AC-Ctrl-ESPHome

Hoe heb je dat aangepakt?
Door deze instructie te volgen?
Everything has changed, how do I update?!?

As time progresses, ESPHome and this project evolved, allowing for more features and easier installation and updates in the future. When you are on an older versione (whether that is v3.0, v2.0 or earlier) the best way forward is to get one of the example yaml files from the examples folder and apply this to your current yaml file.

Make a copy of your current yaml file, and save it somewhere outside of Home Assistant.
Did you not skip step 1?
Choose one of the example yaml files from the examples dir
Carefully copy the basic information from the backup file into the example file. Take things like name, ota password, wifi credentials, ap fallback settings, api settings and key, and frame_size
Double check your new yaml and paste it in ESPHome builder and deploy
If you replaced all information carefully, all should build fine. If not, read the message and see what parts are missing or duplicate (most frequently done wrong)
Ik heb nu nog dit staan (en meer ...), ooit zo gekregen van @AUijtdehaag
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
esphome:
  name: mhi-ac-zolder #name: mhi-woonkamer  # Unique name  (only change in small letters)
  platform: ESP8266
  board: d1_mini
  platformio_options:
  # Run CPU at 160Mhz to fix mhi_ac_ctrl_core.loop error: -2
    board_build.f_cpu: 160000000L
  includes:
    - mhi_ac_ctrl/mhi_ac_ctrl.h
    - mhi_ac_ctrl/MHI-AC-Ctrl-core.h
    - mhi_ac_ctrl/MHI-AC-Ctrl-core.cpp

wifi:
  ssid: !secret wifi_ssid
  password: !secret wifi_password
  fast_connect: true

# Enable fallback hotspot (captive portal) in case wifi connection fails
  ap:
    ssid: "${devicename} hotspot"
    password: !secret fallback_password

captive_portal:

# Enable logging
logger:
  level: DEBUG
  baud_rate: 0

# Enable Web server
web_server:
  port: 80

# Sync time
time:
  - platform: sntp
    id: sntp_time
    timezone: "Europe/Amsterdam"
    on_time_sync:
      then:
        - logger.log: "Synchronized sntp clock"

globals:
  - id: room_temp_api_timeout
    type: int
    restore_value: no
    initial_value: '120'

ota:
  platform: esphome

climate:
  - platform: custom
    lambda: |-
      auto mhi_ac_ctrl = new MhiAcCtrl();
      App.register_component(mhi_ac_ctrl);
      return {mhi_ac_ctrl};

climates:
      - name: "${devicename}"
        id: ${deviceid}

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 21:32
KoningPaulus schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 12:44:
De warmte verspreid zich tot nu toe prima door de hele ruimte met dus de een na hoogste instelling in een vrij grote ruimte. Maar juist daarom benieuwd naar andere ervaringen. Helemaal naar beneden ga ik niet doen, dat gaat vermoedelijk niet goed werken voor mijn ruimte. Maar één tik lager kan ik uiteraard eens proberen en vergelijken.
Gewoon proberen, de laagste stand is ook maar 55°. Als er hier niets voor de unit staat, dan werkt de laagste stand prima bij verwarmen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22:42

Zenix

BOE!

RudolfR schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 13:49:
@Zenix
Ik zit nu nog op ESPHome 2024.12.2 en de ESPs zelf zitten op 2024.9.2.
Is de repo van ginkage de gangbare versie?
https://github.com/ginkage/MHI-AC-Ctrl-ESPHome

Hoe heb je dat aangepakt?
Door deze instructie te volgen?

[...]

Ik heb nu nog dit staan (en meer ...), ooit zo gekregen van @AUijtdehaag
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
esphome:
  name: mhi-ac-zolder #name: mhi-woonkamer  # Unique name  (only change in small letters)
  platform: ESP8266
  board: d1_mini
  platformio_options:
  # Run CPU at 160Mhz to fix mhi_ac_ctrl_core.loop error: -2
    board_build.f_cpu: 160000000L
  includes:
    - mhi_ac_ctrl/mhi_ac_ctrl.h
    - mhi_ac_ctrl/MHI-AC-Ctrl-core.h
    - mhi_ac_ctrl/MHI-AC-Ctrl-core.cpp

wifi:
  ssid: !secret wifi_ssid
  password: !secret wifi_password
  fast_connect: true

ap:
    ssid: "${devicename} hotspot"
    password: !secret fallback_password

captive_portal:

# Enable logging
logger:
  level: DEBUG
  baud_rate: 0

# Enable Web server
web_server:
  port: 80

# Sync time
time:
  - platform: sntp
    id: sntp_time
    timezone: "Europe/Amsterdam"
    on_time_sync:
      then:
        - logger.log: "Synchronized sntp clock"

globals:
  - id: room_temp_api_timeout
    type: int
    restore_value: no
    initial_value: '120'

ota:
  platform: esphome

climate:
  - platform: custom
    lambda: |-
      auto mhi_ac_ctrl = new MhiAcCtrl();
      App.register_component(mhi_ac_ctrl);
      return {mhi_ac_ctrl};

climates:
      - name: "${devicename}"
        id: ${deviceid}
Ik had een versie uit midden 2023, dus nog een stuk ouder maar had niet eens de originele YAML.
Ik heb inderdaad die repo gebruikt.

Deze stappen heb ik gebruikt:
1. Kijken of de webinterface beschikbaar is via de huidige http://<IP> zodat je via OTA updates kan doen. Dit lijkt het geval te zijn, volgens je YAML.
2. In HA ESPHome builder addon installeren https://esphome.io/guides/getting_started_hassio/
3. In ESPhome builder een nieuw device gemaakt met ESP32, daarvan de ota password en api key gekopieerd, zodat die al gegeneerd waren.
4. Dit device heb ik weggooid.
5. New device en simple.yml gepakt van de repo voor import, mijn key en ota die ik eerder heb gemaakt toegevoegd, de rest van de parameters ingevuld. En ook de webserver aangezet, die staat er standaard niet in.
6. Vervolgens een install gedaan, kies dan voor manual download.
7. Daarna gaat die compilen en komt er een bin uit die je via OTA kan uploaden via de huidige webinterface. Met de nieuwe versies hoef je dus niet apart bestanden te downloaden, doet die via de YAML.
8. Als de update is gelukt, zie je hem als goed is ook in ESPHome builder online komen en kan je er ook bij via de webinterface.
9. Nu kan je bijvoorbeeld de full.yml erop zetten voor nog meer mogelijkheden en kan je hem voortaan direct vanuit ESPHome beheren en ook blijven updaten (wirelessly)

Het is dus makkelijker geworden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FutureTrunksZ
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 23-10 19:36
Zoekende naar hoe ik het regelgedrag van mijn MHI SRF50ZSX kan optimaliseren hier mijn bevindingen en ideeën.
Zelf had ik deze vragen en ik denk daarmee ook anderen die dit topic lezen.
Ik heb op mijn airco een MHI-AC-Ctrl-ESPHome bordje aangesloten van @AUijtdehaag met de nieuwste software uit de Github repo van ginkage.

Compressor frequentie werkt als volgt en beïnvloedt het regelgedrag:
Buitentemperatuur <= 11 graden: min compressor frequency van 10 hz
Buitentemperatuur > 11 graden: min compressor frequency van 30 hz

Bij deze mijn bevindingen over het regelgedrag:

Doeltemperatuur: 21 graden
Gebruikte sensor: Intern
Buitentemperatuur: boven 11 graden

In het begin van de cycle:
Return air temperature <= 21: airco komt uit standby
Return air temperature >= 22.25 en minimaal 10 minuten gedraaid: airco gaat in standby

Return air temperature is de temperatuur van de lucht die de unit aanzuigt.

Na een paar uur wil het ook voorkomen dat de temperatuur waarbij de airco uit en in standby gaat ophoogt. Bijvoorbeeld bij <= 22 uit standby, en >= 23 weer erin.
Waarom dat gebeurd weet ik niet. Dit zorgt er wel voor dat het ineens oncomfortabel warm kan worden in huis.

Ik heb nog geen testresultaten met de interne sensor bij een buitentemperatuur boven 11 graden

Ook heb ik het getest met een externe sensor, de Xiaomi LYWSD03MMC, die reageert overigens relatief snel op temperatuurwisselingen t.o.v. andere sensors die ik heb geprobeerd.

Door een externe temperatuur te sturen wordt ook de return air temperature van de unit overschreven.
De return air temperature wordt altijd 0.25 naar boven afgerond t.o.v. de kamertemperatuur die je stuurt.
20.5 wordt 20.75
20.8 wordt 21
enzovoort

Gebruikte sensor: Extern
Buitentemperatuur: > 11 graden

Kamertemperatuur < 21: airco uit standby
Kamertemperatuur > 21 en minimaal 10 minuten gedraaid: airco in standby

Dit is erg consistent gedrag.
Als kamertemperatuur onder setpoint komt gaat de airco doorgaans 10 minuten verwarmen op 30 hz en vervolgens in standby, ook wel pendelen genoemd.

Dezelfde test heb ik ook gedaan bij een koudere buitentemperatuur.
Gebruikte sensor: Extern
Buitentemperatuur: < 11 graden

Kamertemperatuur < 20: airco verhoogd vermogen met 3 hz per minuut
Kamertemperatuur >= 20 & < 21: compressor blijft stabiel
Kamertemperatuur verhoogd met 0.25 graden binnen >=20 & < 21: Compressor frequentie zakt met 5 hz
Kamertemperatuur >= 21: airco verlaagd vermogen met 3 hz per minuut en gaat in standby zodra die 15 minuten op laagste vermogen gedraaid heeft

Probleem met externe sensor is dat bij een hogere buitentemperatuur de kamertemp tussen 21 en 21.5 blijft.
Bij een lagere buitentemp wordt gewacht met de compressor frequentie verhogen tot 1 graad onder setpoint, daardoor blijft de kamertemp tussen 20 en 20.5.
Zodra het buiten kouder wordt, wordt het binnen dan ook ineens kouder.

Wij vinden de meest comfortabele temperatuur tussen de 21 en 21.5 graden

Nu heb ik een aantal mogelijke oplossingen bedacht:

Setpoint muteren (hoe we het nu doen):
Kamertemperatuur > 21.5: setpoint verlagen met 1 graden
Kamertemperatuur < 21: setpoint verhogen met 1 graden
Dit kan werken met zowel de interne als de externe sensor in gebruik

Externe kamertemperatuur versterken:
Het verschil tussen kamertemp en setpoint versterken door die te vermenigvuldigen en de versterkte temperatuur naar de airco te sturen met bijvoorbeeld een factor 4
Dat kan door middel van: setpoint + (kamertemp - setpoint) * 4
Dit zorgt ervoor dat de compressor gaat versnellen bij 20.7 graden

Vaste waarde sturen:
Hiermee zou je de temperatuur binnen een range kunnen houden door:
Kamertemperatuur < 21: stuur 19.9 zodat airco met 3 hz per minuut verhoogd
Kamertemperatuur >= 21 & <= 21.5: stuur 20.4 zodat airco stabiel blijft
Kamertemperatuur > 21.5: stuur 21 zodat airco met 3 hz per minuut verlaagd
Dit zou bij beide buitentemperaturen de temperatuur tussen de 21 en 21.5 moeten houden

Wat denken jullie van deze oplossingen? Zijn er voor- en nadelen te bedenken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nachtapotheker
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22:49
Het probleem hiermee is dat de airco ook wel een wijziging verwacht in de return temp, anders blijft hij de compressor rpm verhogen.
Ik had iets dergelijks met een te trage externe sensor, dan vloog de compressor naar 60-70hz toe om vervolgens weer op minimaal vermogen te gaan draaien als de sensor eindelijk wat registreerde.
Uiteindelijk geeft de interne sensor toch het beste regelgedrag hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grutte Pier
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 24-10 15:18
Grutte Pier schreef op maandag 1 september 2025 @ 08:58:
[...]

Met welke resolutie stuur jij je temperatuur door ? Ik zit op 0,25 C die elke 30 seconden opnieuw wordt doorgestuurd en heb met de onderstaande setpoints en externe temperatuur geen problemen;

Verwarmen setpoint 22,5 C met fanspeed medium; opstarten met =<22 graden (anders start de airco niet), na een paar minuten kan die naar 22,5 C. (wanneer de fanspeed naar 5 gaat, niet eerder)
Hierna gaat die naar minimaal vermogen. Moet de airco echt een koudere woning verwarmen gaat die naar 22,25 - 22,5 C. Hou je de temperatuur te lang op =<22 dan zal de airco stapgewijs naar vol vermogen gaan en fanspeed 6 pakken. Airco komt hier vrijwel niet uit tenzij je 24 doorstuurt voor een langere tijd. Ik heb hierom een flow gemaakt in node red die 10 minuten na het opstarten of wanneer fanspeed 5 bereikt is, de temperatuur 22.5 doorstuurt om te voorkomen dat die doorslaat.

Koelen heb ik wat minder ervaring mee aangezien ik dit nog niet vaak heb gedaan. Moeilijkheid zit hierin dat <23 C buiten temperatuur de minimale compressor snelheid omhoog gaat en daarmee ook het pendel gedrag.

Koelen setpoint 23,5 C met fanspeed medium; opstarten met 23,25 C daarna ga ik naar 23 C tot 22,75 C daaronder gaat die nog wel eens pendelen.
FutureTrunksZ schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 20:34:
Zoekende naar hoe ik het regelgedrag van mijn MHI SRF50ZSX kan optimaliseren hier mijn bevindingen en ideeën.

Wat denken jullie van deze oplossingen? Zijn er voor- en nadelen te bedenken?
Dus;
Setpoint 22,5
Opstarten: =<22,00
Na 10min: 22,50
Na half uur kun je naar 22,75 of zelfs 23,00 (met 23 wil die nog wel eens naar fanspeed 4)
Te koud? 0,25 naar beneden doorsturen.

je stuurt niet meer op temp maar op compressor snelheid. Zo kan ik een hele dag draaien op laag vermogen. Maar ook richtingen van lamellen vrij gespeeld zijn, er is namelijk geen temp belemmering.

Zie mijn overige betoog waarom dit imo superieur is;
Grutte Pier schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 11:36:
Ik stuur de laatste tijd vanuit HA een vaste temperatuur naar de airco...

Met fanspeed 4 is het niet uniform warm in de woning, met fanspeed 6 lawaai en is het oncomfortabel. Een normale externe sensor versterkt imo alleen maar overshoots met hoge fanspeeds en exorbitant hoge vermogens bv na een defrost.

Let wel op, onderstaande geldt in mijn geval veelal wanneer de buiten temp < 3 graden is.
  • Na defrost geen hoge vermogens en fanspeeds meer. Nu pakt die netjes fanspeed 5
  • Na het openen van de oven, ziet de airco geen verhoging van gemeten temperatuur en dus geen reductie in fanspeed (van 5 naar 4). Normaal kwam de airco hier slecht uit aangezien bubbel van de lage fanspeed + warme stijgende lucht uit oven.
  • Wanneer de temperatuur door wat voor reden (deur open, afzuigkap ect) onder setpoint kwam, ging de fanspeed naar 6, dit versterkt dan vervolgens de verlaagde gemeten temperatuur. Fanspeed 6 blijft dan totdat er een overshoot is (+0.75 graden). Hierna valt die terug op fanspeed 4 ipv 5 en voelt alles weer koud.
  • Ik kan nu alle richtingen uitblazen zonder consequenties, zo is swing nu een optie die normaal te gebruiken is. Ik had het idee dat er soms lucht segmentering was; warm boven & koud(er) onder. Met swing of een lagere vane kun je hier mee spelen
  • Ook hoef ik geen automatiseringen aan te leggen met stappen in setpoint om de compressor rustig te houden bij opwarmen.
Ipv temperatuur, stuur je nu met compressor snelheid. Voelt het koud, zet ik externe temp 0.25 hoger en gooit die de compressor snelheid wat omhoog = hogere uitblaas temp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glas86
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 25-10 19:53
hvwees schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 10:01:
[...]

Tot nu toe krijg ik de ruimte er prima mee warm.

Je kan het beste warme lucht naar beneden laten blazen, warmte stijgt immers op.

In de zomer staat de klep op de hoogste stand om dezelfde reden (koude "valt" naar beneden).
Is het niet zo door bij koelen de klep in een vaste stand te zetten er meer condensvorming optreed wat weer als resultaat druppelvorming kan krijgen met alle gevolgen van dien? Mij is altijd geleerd zoveel mogelijk 3d auto bij koelen en niet te lang in een vaste stand.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hvwees
glas86 schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 19:49:
[...]

Is het niet zo door bij koelen de klep in een vaste stand te zetten er meer condensvorming optreed wat weer als resultaat druppelvorming kan krijgen met alle gevolgen van dien? Mij is altijd geleerd zoveel mogelijk 3d auto bij koelen en niet te lang in een vaste stand.
Afgelopen zomer heeft die soms zelfs 24/7 aangestaan met de klep op de hoogte stand, geen druppel gezien.

De druppels ontstaan ook aan de condensor in het apparaat, ik heb aan de binnenunit nog nooit vocht kunnen ontdekken. (Dat wil ik graag zo laten 😊).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FutureTrunksZ
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 23-10 19:36
Nachtapotheker schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 22:01:
Het probleem hiermee is dat de airco ook wel een wijziging verwacht in de return temp, anders blijft hij de compressor rpm verhogen.
Ik had iets dergelijks met een te trage externe sensor, dan vloog de compressor naar 60-70hz toe om vervolgens weer op minimaal vermogen te gaan draaien als de sensor eindelijk wat registreerde.
Uiteindelijk geeft de interne sensor toch het beste regelgedrag hier.
De Xiaomi sensor is gelukkig erg snel met reageren maar je hebt gelijk dat hij met het sturen van vaste waarden vermoedelijk van maximaal naar minimaal gaat reageren.
Grutte Pier schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 10:44:
[...]

[...]

Dus;
Setpoint 22,5
Opstarten: =<22,00
Na 10min: 22,50
Na half uur kun je naar 22,75 of zelfs 23,00 (met 23 wil die nog wel eens naar fanspeed 4)
Te koud? 0,25 naar beneden doorsturen.

je stuurt niet meer op temp maar op compressor snelheid. Zo kan ik een hele dag draaien op laag vermogen. Maar ook richtingen van lamellen vrij gespeeld zijn, er is namelijk geen temp belemmering.

Zie mijn overige betoog waarom dit imo superieur is;

[...]
Als ik het goed begrijp is het zo dat jij als externe temp de externe temp + een offset doorstuurt?
Die offset wordt dan hoger gemaakt wanneer het te koud is? En lager gemaakt wanneer het te warm is?
Dit klinkt inderdaad efficiënter dan het sturen van vaste waarden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:12
Klinkt wel interessant, beetje een stooklijn idee. Ben benieuwd naar de uitwerking hier van (Node-RED ?).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Siewert
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 01:25
Kom ergens niet helemaal uit.
Zit er een verschil in het uitschakelen van de offset op wand en vloermodellen?
Mijn unit (SRK50ZS-WF) waar ik na de unit uitgeschakeld heb en vervolgens 30sec de noodknop heb ingedrukt 2x een piep gehad.
Hier lijkt de offset uitgeschakeld want temperatuur in de woonkamer is nu rond setpoint.
Heb het zelfde op mij 2 SRF25ZS-W modellen gedaan.
Maar temperatuur in beide kamers blijven 1 tot 1.5gr boven setpoint.

Enphase IQ8+ PV @ 8,1kWp (Oost/West °51) \-/ Segway E125s \-/ DIY 7.5kWh Thuisbatterij \-/ My piBattery Project @ GitHub

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 01:11
Uit de technische handleiding van de SRF:
When the unit is operated automatically with the wired remote control connected,the cooling operation is controlled according to the display temperatures while the setting temperature is compensated by +1˚Cduring dehumidifying or by +2˚C during heating
Ik zie de tabel en instructies bij de SRK modellen niet terug bij de SRF modellen. Het kan dus goed zijn dat deze offset niet uit te schakelen is.

[ Voor 16% gewijzigd door LED-Maniak op 25-10-2025 13:10 ]

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Deikke
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 20:24
Bij mij werkt het bij verwarmen prima met die 30s methode op zowel vloer als wandmodel, exact op setpoint (met externe temp sensor). Behalve met 3D auto modus op het wandmodel, dan is het setpoint 1 graad hoger. Koelen is dan weer altijd 1 graad onder setpoint bij beide. Het blijven aparte apparaten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 01:11
Deikke schreef op zaterdag 25 oktober 2025 @ 15:06:
Bij mij werkt het bij verwarmen prima met die 30s methode op zowel vloer als wandmodel, exact op setpoint (met externe temp sensor). Behalve met 3D auto modus op het wandmodel, dan is het setpoint 1 graad hoger. Koelen is dan weer altijd 1 graad onder setpoint bij beide. Het blijven aparte apparaten.
Dat komt dan prima overeen met wat in de handleiding staat inderdaad. Ook betreft 3D auto.

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• glas86
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 25-10 19:53
Nog meer mensen die issues hebben met de Smart M Air app? Kan wel inloggen en zie ook mijn units met de juiste informatie maar kan er met geen mogelijkheid op een airco klikken om daadwerkelijk instellingen aan te passen. Heb een android telefoon.

Never mind. Heb zelf iets verkeerds gedaan:-)

[ Voor 11% gewijzigd door glas86 op 25-10-2025 18:51 ]

Pagina: 1 ... 41 42 Laatste